Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01 00:24
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in het grote topic maar zou toch graag wat specifiek advies van jullie willen hebben voor mijn situatie.

De situatie: nieuwbouwhuis met dakvlakken op (precies) oost-west, dakhelling 57 graden, afmetingen dakvlakken ongeveer 6x12,5m.
Oost heeft een grote schoorsteen. West heeft 2 dakramen en 3 panelen vanuit de bouw voorzien van Enphase microomvormers.

Er valt geen schaduw van externe objecten op het dak.

Oost zij-aanzicht (waarbij grote rode vlak de schoorsteen is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Oty6QzkEnnq-Ld0vcPyR5tHfng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWCFOgF1XL5nZ0nYz0KM1fbE.jpg?f=fotoalbum_large

West zij-aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0jdmzkYYrd1_7iIgyhzJE_aCdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAp8KqAZWir1VMsmH3UV6UpX.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben al een gesprek gehad met een bedrijf uit de buurt die levert Goodwe, SolarEdge en Enphase. Het bedrijf gaf aan dat de drie bestaande panelen naar het plat dak van de uitbouw verplaatst kunnen worden (richting zuid) en deze rechtstreeks ingevoed kunnen worden op een bestaande groep. Verder adviseerde zij 4 panelen te plaatsen links van de schoorsteen op Oost en 8 panelen op west (in één rij, waar nu de bestaande panelen zitten). Panelen zijn Q-cell G8.

Ik heb al even lopen puzzelen met Sunny Design en die kwam voor de nieuwe panelen met een 3 kW omvormer en een jaaropbrengst van 2950 kWh.

Ik heb vooralsnog de volgende vragen:

- Heeft een SolarEdgesysteem of Enphase systeem uberhaupt meerwaarde in mijn situatie? Mijn gevoel is van niet en dat ik dat geld beter in extra panelen kan steken.
- Is de splitsing 4 Oost, 8 West slim? Want zo is de opbrengst niet evenredig verspreid over de dag. Mijn gevoel is dat panelen plaatsen rechts van de schoorsteen niet veel zal opleveren. Of heb ik dat mis?
- Leveren de 4 panelen op oost wel genoeg spanning om op te starten? Sunny Design gaf daar geen opmerking over, maar ik lees in het grote topic wat discussies over minimale Vmppt, die ik niet helemaal snap
- Als we kiezen voor 8 panelen op West, is het dan slim om, met het oog op de toekomst, een wat grotere omvormer te nemen, zodat er evt nog extra panelen geplaatst kunnen worden? Of levert dat problemen op als die extra panelen er nog niet zijn?
- Heeft het zin om de 3 panelen met microomvormers op het plat dak te plaatsen. Plat dak zit begin van de dag in de schaduw van het huis (rand van plat dak naar einde zuidgevel van het huis is ongeveer 7 meter)
- Mogen die overgebleven panelen met microomvormers wel ingevoed worden op een bestaande groep? Ik lees daar in het topic/FAQ verschillende dingen over.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:18
- Heeft een SolarEdgesysteem of Enphase systeem uberhaupt meerwaarde in mijn situatie? Mijn gevoel is van niet en dat ik dat geld beter in extra panelen kan steken.
Bij geen schaduw zou ik ook kiezen voor een gewone string omvormer en geen SE of Enphase systeem
- Is de splitsing 4 Oost, 8 West slim? Want zo is de opbrengst niet evenredig verspreid over de dag. Mijn gevoel is dat panelen plaatsen rechts van de schoorsteen niet veel zal opleveren. Of heb ik dat mis?
Hoe hoog is je schoorsteen? een onevenredige opbrengst is opzich geen probleem.
- Leveren de 4 panelen op oost wel genoeg spanning om op te starten? Sunny Design gaf daar geen opmerking over, maar ik lees in het grote topic wat discussies over minimale Mppt, die ik niet helemaal snap
Dat ligt aan de omvormer, maar als ik kijk naar de Goodwe DNS serie die starten op met 120V en hebben een werkbereik vanaf 80V. met 4 * G8 Q-cell's wordt dit krap. De 345Wp heeft een vmmp van 34,25V
- Als we kiezen voor 8 panelen op West, is het dan slim om, met het oog op de toekomst, een wat grotere omvormer te nemen, zodat er evt nog extra panelen geplaatst kunnen worden? Of levert dat problemen op als die extra panelen er nog niet zijn?
Dit levert op zich geen problemen op, en het prijsverschil is nu ook niet zo groot, €649 voor een 3600dns of €709 voor een 5000dns. Waarbij je met de laatste met gemak een 2*12*345 oost west systeem kan bouwen.
- Heeft het zin om de 3 panelen met microomvormers op het plat dak te plaatsen. Plat dak zit begin van de dag in de schaduw van het huis (rand van plat dak naar einde zuidgevel van het huis is ongeveer 7 meter)
Je hebt ze al en met een kleine extra investering, wekken ze stroom op. Gewoon doen.
- Mogen die overgebleven panelen met microomvormers wel ingevoed worden op een bestaande groep? Ik lees daar in het topic/FAQ verschillende dingen over.
Ja dat mag. Sluit ze aan met een pv-verdeler (https://www.solar-bouwmar...eler-1-x-stopcontact.html) Zo draait m'n noord setje ook. Gewoon op de groep van de droger.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
insomniac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Bij geen schaduw zou ik ook kiezen voor een gewone string omvormer en geen SE of Enphase systeem
Ok, helder!
[...]

Hoe hoog is je schoorsteen? een onevenredige opbrengst is opzich geen probleem.
De schoorsteen is max 4m hoog. Dit is het aanzicht vanaf zuid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwBMf0oyknGTz7jNwqxpGuGRwcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r1e2MBV3KJ0eEoBZ9asdpqCc.jpg?f=user_large
[...]

Dat ligt aan de omvormer, maar als ik kijk naar de Goodwe DNS serie die starten op met 120V en hebben een werkbereik vanaf 80V. met 4 * G8 Q-cell's wordt dit krap. De 345Wp heeft een vmmp van 34,25V
Oh dit is wel lastig dan. Hoe is dit op te lossen?
[...]

Dit levert op zich geen problemen op, en het prijsverschil is nu ook niet zo groot, €649 voor een 3600dns of €709 voor een 5000dns. Waarbij je met de laatste met gemak een 2*12*345 oost west systeem kan bouwen.
Maar meer dan 12 wordt lastig dan?
[...]

Je hebt ze al en met een kleine extra investering, wekken ze stroom op. Gewoon doen.
Ja dat is natuurlijk ook zo :)
[...]

Ja dat mag. Sluit ze aan met een pv-verdeler (https://www.solar-bouwmar...eler-1-x-stopcontact.html) Zo draait m'n noord setje ook. Gewoon op de groep van de droger.
Maar dus niet via een wcd (of rechtstreeks) op een groep met reguliere verbruikers in de garage lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:18
Voor je schoorsteen:
Schaduw berekening in excel: =X/tan(Z*PI()/180) waarbij x de hoogte van het object is en Z de stand van de zon.
Als je kijkt naar de maanden maart tot en met oktober, 21 maart staat de zon op 38graden en 21 oktober op 27 graden. Dat geeft een schaduw van resp. ~5m en ~7.8m.
Nu komt de zon op 21 maart vol uit het oosten op, dus dan heb je met panelen links en rechts geen last van schaduw. 21 juni is het meer noord oost (130,5graden), 21 oktober al weer 107 graden.
Je zou het kunnen uittekenen, maar ik zou persoonlijk 2 rijen portrait plaatsen, zo laag mogelijk op het dak.
en dan uiterst links en rechts blijven.
Oh dit is wel lastig dan. Hoe is dit op te lossen?
meer dan 4 panelen plaatsen. Met 6 zit je al een stuk beter.
Maar meer dan 12 wordt lastig dan?
Hoeveel panelen denk je in de toekomst op je dak te willen?
Dan kunnen wij eens kijken wat het beste voor je is.
Als je een beetje rondneust op pvoutput dan zie b.v. typische oost/west setjes die iets b.v. 9300Wp hebben en 4700W als piek hebben.
De goodWe 5000 mag max 6500Wp hebben, dus dan is er nog wat ruimte.
Maar dus niet via een wcd (of rechtstreeks) op een groep met reguliere verbruikers in de garage lijkt me?
nee, dat mag niet meer. Tenminste niet met een stekker in je wcd.
Met de pv-verdeler offer je een wcd op, hier zitten 3 automaten in en krijg je een wcd weer terug.
1 automaat is voor algehele uitschakeling, de andere voor resp, je omvormer en je nieuwe wcd.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Op oost passen er denk ik nog wel 3x3 portrait voor de schoorsteen? Dan hebben die geen schaduw.
Ik neem aan dat je een fullelectric huis hebt dus dan zou ik er denk ik nog 12 bij leggen op west. En dan een enkelfase string omvormer van ongeveer 3 of 3.6 kW. Kan ik nog beter naar kijken als je plan helderder is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
insomniac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:18:
Voor je schoorsteen:
Schaduw berekening in excel: =X/tan(Z*PI()/180) waarbij x de hoogte van het object is en Z de stand van de zon.
Als je kijkt naar de maanden maart tot en met oktober, 21 maart staat de zon op 38graden en 21 oktober op 27 graden. Dat geeft een schaduw van resp. ~5m en ~7.8m.
Nu komt de zon op 21 maart vol uit het oosten op, dus dan heb je met panelen links en rechts geen last van schaduw. 21 juni is het meer noord oost (130,5graden), 21 oktober al weer 107 graden.
Je zou het kunnen uittekenen, maar ik zou persoonlijk 2 rijen portrait plaatsen, zo laag mogelijk op het dak.
en dan uiterst links en rechts blijven.
Op het moment dat de zon hoog genoeg is, was er vanochtend al bijna geen schaduw meer links van de schoorsteen. Dus ik denk dat 2x2 portrait wel moet kunnen. Blijft over dat de string dan nog steeds te klein is.

We zouden dit kunnen oplossen door de panelen die nu al op west zitten, te verplaatsen naar oost. Want die hebben micro-omvormers. Evt aangevuld met een nieuw 4e paneel, maar de panelen die we nu zitten, zijn niet meer leverbaar dus dan ga je altijd zien dat er één afwijkt lijkt me?

De installateur vraagt namelijk 650 excl. btw voor demontage en montage op plat dak incl. materiaal. Dat vinden we wel wat veel. En dan is het nog maar de vraag of ze meer opleveren dan op de huidige plek, hoewel ze op zuid kunnen liggen dan, omdat het plat dak 's ochtends nog wel in de schaduw van het huis ligt.
[...]

meer dan 4 panelen plaatsen. Met 6 zit je al een stuk beter.
Of ben ik teveel gefixeert op panelen op oost. Enkel op west is een stuk makkelijker maar het lijkt me dat dat niet slim is omdat je dan minder eigen gebruik van de opbrengst kan realiseren met het oog op de afbouw van de salderingsregeling? Ik de 3 bestaande ook op west kunnen laten zitten en er nieuwe naast zetten. Is esthetisch wel iets minder.
[...]

Hoeveel panelen denk je in de toekomst op je dak te willen?
Dan kunnen wij eens kijken wat het beste voor je is.
Als je een beetje rondneust op pvoutput dan zie b.v. typische oost/west setjes die iets b.v. 9300Wp hebben en 4700W als piek hebben.
De goodWe 5000 mag max 6500Wp hebben, dus dan is er nog wat ruimte.
Ik heb daar nog niet echt een beeld van. In de toekomst zullen we vast een EV hebben, en mogelijk ook een warmtepomp. Maar hiervoor nog geen concrete plannen.
busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:57:
Op oost passen er denk ik nog wel 3x3 portrait voor de schoorsteen? Dan hebben die geen schaduw.
Ik neem aan dat je een fullelectric huis hebt dus dan zou ik er denk ik nog 12 bij leggen op west. En dan een enkelfase string omvormer van ongeveer 3 of 3.6 kW. Kan ik nog beter naar kijken als je plan helderder is.
3x3 past volgens de installateur net niet in de hoogte helaas.
Hebben nu geen full-electric, maar hebben stadsverwarming (:/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
3x2 panelen van 2 meter lang dan? Dan heb je eigenlijk 7.2 normaal paneel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
Het vlak rechts van de schoorsteen is ongeveer 6 x 4,28. Dus 3x2 lange panelen van 2x1m zou idd moeten passen. Is idd een goed idee, zo te zien :) En anders kan 3x2 normale sowieso ook. Of kom je met 3 panelen in de breedte te dicht bij de schoorsteen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Stel dat je onder boven en links 30 cm overlaat dan heb je toch 5.4m hoog en 4m breed beschikbaar?
Dan passen er 3 normale panelen boven elkaar en 4 naast elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
fabimoc schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:19:
[...]
[Afbeelding]

[...]

Wow wat een mormel van een schoorsteen :o . Is het een woonhuis met crematorium-thuiswerkplek ofzo :?
fabimoc schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:19:
Inderdaad niet zo nee maar op eigen groep zonder eindgebruikers of anders met PV verdeler, waarbij de PV verdeler voor alle verbruikers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
insomniac schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:39:

Voor dat starten reken je toch gewoon met de open klemspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Wow wat een mormel van een schoorsteen :o . Is het een woonhuis met crematorium-thuiswerkplek ofzo :?
:D
Hij is best groot ja :o
[...]

Inderdaad niet zo nee maar op eigen groep zonder eindgebruikers of anders met PV verdeler, waarbij de PV verdeler voor alle verbruikers zit.
Ok, helder!
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Voor dat starten reken je toch gewoon met de open klemspanning?
Nu wordt het voor mij te ingewikkeld :)
busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:00:
Stel dat je onder boven en links 30 cm overlaat dan heb je toch 5.4m hoog en 4m breed beschikbaar?
Dan passen er 3 normale panelen boven elkaar en 4 naast elkaar.
Ik neem aan dat je ook wat ruimte wil houden tussen de schoorsteen en de panelen? Als je daar ook 30cm rekent gaat 4 in de breedte niet passen. Daarbij komt ook dat hoe verder de panelen van de schoorsteen zitten, hoe minder last je van schaduw hebt op de tijden in het jaar dat de zon opkomt in het noordoosten. Of kan de schaduwoptimalisatie van de omvormer dit wel handelen?

Dit is precies waar ik het nog het meeste over twijfel. Meer panelen links van de schoorsteen is beter, maar niet als ze door de schaduw in de ochtend dan niet goed functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Maak je niet te druk over de schaduw in de hele vroege ochtend. De opbrengst van het eerste uur na zonsopgang is toch te verwaarlozen. En dan nog gaan de diodes in de panelen er goed mee om. Met 120 cells panelen (wat tegenwoordig de standaard is) maakt de orientatie niet uit. Met 60 cells is portrait plaatsing dan het best.
Maar alsnog is 4 panelen in de breedte dan wellicht een beetje krap langs de schoorsteen omdat je dan nog maar 30 cm tot de rand van het dak hebt toch?

Plaats er anders 9 van deze extra lange en brede:
https://www.blijmetzonnep...lar-lr4-60hpb-350m-350wp/
Dan heb je onder en boven ruim 30 cm en als je links ook 30 cm overlaat heb je nog 830 mm tot de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
OK, helder voor wat betreft de schaduw.

We neigen nu naar 6 panelen op oost (2040 Wp), links van de schoorsteen (lange panelen levert het bedrijf niet waar we nu een offerte van hebben). En dan 6 panelen erbij op West (2040 Wp). Naast de al 3 bestaande panelen (900Wp).

Dit komt dus neer op 2040 + 2940 = 4980 Wp. Of zouden jullie kiezen voor meer panelen op west, met het oog op de toekomst. De dakhelling is ongeveer 55/57 graden dus daar zit nog wat verlies in.

Jaarverbruik is ongeveer 3700 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door fabimoc op 28-06-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja zou je kunnen doen. Ik verwacht dat je dan in totaal ongeveer 0.71*0.9*4980=3200 kWh per jaar gaat opwekken. In een goed jaar haal je 3500 kWh.

Ik zou er zelf voor kiezen om tenminste net iets meer dan mijn jaarverbruik op te wekken dus er nog 3 bij nemen.

Mocht je plannen hebben om binnen enkele jaren van de stadsverarming af te gaan of een elektrische auto te nemen zou je er meteen nog 6 extra kunnen laten leggen. De voorrijkosten, installatiekosten en kabel naar de meterkast betaal je toch al. Dus een paar extra panelen heb je dan relatief goedkoop.

Het ligt eraan wanneer je energiecontract eindigt maar als het niet begint binnen een maand van dat de panelen geinstalleerd worden heb je het eerste jaar geen overschot.

Later uitbreiden is vrij duur als je het moet uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabimoc
Dank voor alle hulp! Het gaat 8x oost en 6x west erbij worden op een Goodwe 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabimoc
Kan de gekozen installatie eigenlijk aangesloten worden op dezelfde kabel als waarop de micro-omvormers zijn aangesloten (zonder AC werkschakelaar). En hoe moet dat er dan uit komen te zien?
Pagina: 1