Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ons gezin met 2 volwassenen en baby van 1.5j hebben een jaarverbruik van ~2600-3000 kw. Nu willen wij zonnepanelen gaan plaatsen, echter door onze zolderverbouwing met 2 dakkapellen is de ruimte behoorlijk afgenomen op het dak. De ruimte binnen behoorlijk toegenomen ;)

Wij zouden 7 panelen kwijt kunnen. 4 aan de achterzijde (zuidwest) vrij van bomen, 1 kachelpijp rechts van het dakkapel. en 3 aan de voorzijde (dakkapel is kleiner) . We weten dat we hiermee geen totale dekking krijgen van opbrengst en verbruik, maar elke maandelijkse besparing is meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnKC-Yp4VvF85YYmxKuqnJ5v-K8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mzfbUzK17YbQj8HNPU18H4UZ.jpg?f=user_large
* Helaas is google nog niet bij met de nieuwe situatie. Maar de rode vlakken zijn mijn dakkapellen. Achterzijde 4.75m , Voorzijde 3,80m breed. Dit is de oude dakkapel is en is smaller.

Ik heb de volgende offerte:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoor graag jullie advies en reacties, mocht ik iets missen dan hoor ik het graag.
code:
1
code:
1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 21:16
Het is duur en gaat ook nog eens niet de gehele dag goed werken omdat je clippende optimisers gaat krijgen. P500 optimisers?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Zoek snel een andere leverancier.

Sunpower is een prima merk maar deze budget Sunpower panelen zijn niet bijzonder efficiënt ofzo.

Die PV verdeler op wasmachine groep is inderdaad beter dan een kabel buitenlangs.

Als je zelf duidelijke foto's van je dak kunt maken en delen en er nette maten in zetn kunnen we misschien een alternatief legplan bedenken.

Zelf vind ik de beste garantie om gewoon wat geld in je zak te houden. Als er dan problemen zijn kun je het oplossen. Garantie is altijd maar afwachten. Je installateur bestaat misschien niet meer over 20 jaar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je geen offerte gekregen met Enphase Micro omvormers ofzo?
Die kant moet je denk ik op als je wilt dat het ook met blauwe lucht de hele dag goed werkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Op het oog lijkt de ruimte onder en boven de dakkapellen voldoende voor panelen in landscape.
Als dat inderdaad past kan je meer panelen kwijt.

Ik zoek dan naar stroken dak van minimaal 1.2 meter breed.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja meer panelen is iets waarmee SE alsnog goed kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Poeh erg dure panelen die er niet echt uitspringen wat de prijs zou rechtvaardigen.
Je betaald de garantie vooruit: alle toekomstige kosten bij problemen met de panelen zijn gedekt maar daar betaal je dus voor. Wellicht krijg je helemaal geen problemen. (uitval van pv paneel gebeurt niet snel).
Ik onderstreep de reactie van busscherski dus.

sunpowers zijn wel interessant als je ruimte tekort komt zoals jij maar dan zit je anno 2020 wel naar +-400wp panelen te kijken.

Er zijn veel mooie en goede zwarte panelen te koop en ook in de 310~325 wp reeks voor veel minder.
Over 10 jaar heb je die zeker al terug verdient en kan je wellicht andere gaan leggen en de oude doorverkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gman op 16-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:31
Ik vind het erg duur. Ik heb 2 jaar geleden 12x 320Wp laten leggen, en dat was bjina 400 euro goedkoper (en ook op op een plat dak).

Een handige toets, is om het totale vermogen (in Wp) te delen door de kosten, je zou dan ergens rond de 1 euro moeten uitkomen. Bij kleinere installaties, en installaties met optimizers (zoals bv SE) zal het iets hoger zijn. Jij komt rond de 1.70 euro uit, vind ik erg duur!

En zoals genoemd, ik zou niet te veel waarde hechten aan die garantie, bestaat oover 20 jaar de installateur, of de leverancier nog wel?

Nog iets anders, je wilt graag zwarte panelen, weet wel dat die vaak duurder zijn, en warmer worden (zwart neemt meer warmte op dan blauw). Warmte is je vijand, hoe warmer de panelen worden, hoe lager het rendement!

[ Voor 30% gewijzigd door borft op 16-06-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot zover.
De nieuwe dakkapellen zijn hoger en breder. Waardoor erboven in landscape geen optie was. Iets met de nok. Tevens wilde ik de ruimte aan de onderkanthouden om bij onderhoud e.d. nog bij het dakkapel te kunnen.

395/400 WP panelen rechtvaardigen in mijn ogen ook de waarschijnlijk (hogere) aanschafprijs niet t.o.v. de geringe opbrengst met 'maar' 7 panelen. Dat kan ik mis hebben, is een aanname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je nog iets ruimte over hebt zou je er Qcells van kunnen maken. Die kun je voor 30 euro extra per paneel ook met 25 jaar garantie krijgen (ik zou de garantie in m'n zak houden).
Uit mijn hoofd 330 Wp full black met een lengte van 1.68 m of 345 Wp full black met een lengte van 1.74 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:49:
Het is duur en gaat ook nog eens niet de gehele dag goed werken omdat je clippende optimisers gaat krijgen. P500 optimisers? ....
P405 staat in de offerte.

Jouw opmerking voor Qcells, Thanks. Ik hoef echter niet persé 25 jaargarantie. Dat is wellicht een slimme marketing of consumentenbescherming. Ik wil een goed werkend optimaal systeem van een eerlijke adviseur die niet zijn laatste voorraad probeert te slijten.

Daarbij hoef ik echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Als ik uitkom op een (iets) duurdere €/wp maar dat zit je al snel geloof ik met 7 panelen. Dan is dat oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
P500 was ook niet correct geweest, ik was even in de war met de premium Sunpowers.
Hoe goed passen er 7 Qcells van 1.74m lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb niet zoveel verstand van Enphase maar zoiets zou ik een stuk mooier vinden.
Wel even navragen of dit alle onderdelen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG4ybVaHInNEcE_kXPgM3NShkEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glGnn7ZxFAsp23a1z8t44nK1.jpg?f=fotoalbum_large

Goedkoop wordt het helaas niet, ik kom op 1.31 euro / Wp inclusief installatie excl btw.
Het is wel een stuk goedkoper en beter werkend dan de aanbieding die je al had.

Zoals je ziet zijn bij deze aanbieder tot 12 panelen de installatiekosten hetzelfde. Dus mocht je nog iets meer plek hebben dan worden de kosten in verhouding goedkoper.
Het leuke van Micro omvormers zoals Enphase is dat bijvoorbeeld een extra paneel ook een heel andere orientatie mag hebben.

Let wel op dat dit panelen van 1740 x 1030 mm zijn. Daarvoor heb ik gekozen want dat drukt in verhouding de prijs van de dure micro omvormers.

[ Voor 198% gewijzigd door busscherski op 16-06-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:14:

Goedkoop wordt het helaas niet, ik kom op 1.31 euro / Wp inclusief installatie excl btw.
Wat is een acceptable euro per WP prijs in jullie ogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@smok84
Als het goed moet werken kom ik met nieuw spul niet heel veel goedkoper uit dan dit bij dit dak. Het is dan ook een lastig dak.
Er kan nog een paar honderd euro af als er gekozen wordt voor APS micro's maar die biedt Solar bouwmarkt niet aan.

Winkelman wel maar die installeert niet in het hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:18:
@smok84
Als het goed moet werken kom ik met nieuw spul niet heel veel goedkoper uit dan dit bij dit dak. Het is dan ook een lastig dak.
Er kan nog een paar honderd euro af als er gekozen wordt voor APS micro's maar die biedt Solar bouwmarkt niet aan.

Winkelman wel maar die installeert niet in het hele land.
Sorry als ik de obvious vragen stel hoor, begin me net beetje te verdiepen.
Maar op een eenvoudig dak, incl installatie, excl btw, wat zou dan een acceptable euro/WP prijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:14:
Ik heb niet zoveel verstand van Enphase maar zoiets zou ik een stuk mooier vinden.
Wel even navragen of dit alle onderdelen zijn.

[Afbeelding]

Zoals je ziet zijn bij deze aanbieder tot 12 panelen de installatiekosten hetzelfde. Dus mocht je nog iets meer plek hebben dan worden de kosten in verhouding goedkoper.
Het leuke van Micro omvormers zoals Enphase is dat bijvoorbeeld een extra paneel ook een heel andere orientatie mag hebben.

Let wel op dat dit panelen van 1740 x 1030 mm zijn. Daarvoor heb ik gekozen want dat drukt in verhouding de prijs van de dure micro omvormers.
Waar is dit en komt er bij hun ook een adviseur langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Solar bouwmarkt, geen verkoper daarom is het goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:49:
Het is duur en gaat ook nog eens niet de gehele dag goed werken omdat je clippende optimisers gaat krijgen. P500 optimisers?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Zoek snel een andere leverancier.
Om even terug te komen op dat topic over teleurstellende perfomance van deze optimizers. In het beste antwoord komt wel naar voren: Zoals @No Hands al zegt, met 750 V fixed string en 16 panelen moet elke optimizer 47 V maken. Met 4 panelen minder wordt dit al 53 V, je loopt tegen de grenzen van de optimizer aan. Meer panelen of een 1 fase, die heeft 370 V fixed string en dan gaat het wel goed. Een optimizer die meer spanning kan maken is ook een optie natuurlijk. Je hebt dan 750/80=9,4 panelelen met zon nodig, de P404 bijvoorbeeld.

Wat wordt bedoeld met '1 fase' mijn meterkast heeft 1 fase. en met die groepverdeling van wasmachine blijft dat toch zo?

De berekening 750/80 = 9,4 panelen, hoe komt die tot stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
In de ochtend heb je 3 panelen in de zon als er geen bewolking is. Dan beperk je de opbrengst een beetje.

3 x 85 V = slechts 255 V. De andere kant kan de rest van de 400 V niet halen sochtends. Dus het beperkt de opbrengst.

[ Voor 36% gewijzigd door busscherski op 17-06-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Dat begrijp ik. Ik heb echter geen ruimte over. En om maar 4 panelen aan te schaffen. Dan kun je het net zo goed niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het beste voor jouw dak is denk ik normale panelen met microomvormers. Daarvoor heb ik je een "offerte" voorgekauwd.

SE mag hoor maar het gaat zeker in de ochtend en avond met helder weer wanneer de zon niet goed op beide daken schijnt niet optimaal werken.

Je hebt geen enkele schaduw he?
Een alternatief kan 2 kleine string omvormertjes zijn. Bijvoorbeeld een 1000 en een 1500 W Goodwe. Dat zal net iets goedkoper zijn dan de "offerte" die ik voor je heb opgezocht.

Vanwaar de twijfel?

Pagina: 1