Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 18:07

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
In december verhuizen wij naar onze nieuwe koopwoning en we willen daar graag gebruik maken van zonnepanelen en een zonneboiler. Hierin wil ik graag advies hebben.

25-05: Update
Een opslagvat incl. 200L water kunnen wij helaas niet (veilig) kwijt op zolder of een andere ruimte in huis. Hierdoor komt de zonneboiler (tijdelijk) te vervallen totdat er alternatieven zijn.
We hebben inmiddels de keuze laten vallen op zonnepanelen (PV) en willen dat op west noord west laten plaatsen, doordat daar in de lente al vanaf 11.00u direct zonlicht is.
Die update is vanaf hier terug te lezen:
Kiswum in "Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler"
-------------------------------------
-------------------------------------

Vanaf hier begint het originele bericht.

Huidige kennis:
In onze huidige woning hebben we een oost/west opstelling met 15 Yingli panelen van 265WP aangesloten op een ABB/Power One Aurora omvormer met 2 MPPT's. Deze zonnepanelen zorgen in de perfecte richting, voor maximaal 3975 WP. Onze oude vertrouwde Ferraris meter geeft aan dat we ongeveer 300-500 kWh per jaar moeten bijbetalen. We gokken dat ons verbruik al een jaar of 9 rond de 3500kWh zit. De komst van onze 2 jongens (3 / 7) heeft het stroomverbruik nauwelijks hoger gemaakt.

Wat ben ik/wij van plan om te investeren in de nieuwe woning:
• De huidige 5 zonnepanelen uit 2013 van een (momenteel nog) onbekend merk en Omnik omvormer laten verplaatsen van zuid-oost naar noord-west.
• Laten plaatsen van een zonneboiler met 3 zonnecollectoren en een vat van 200 of 300 liter. Deze wordt aangesloten op de CV en dient uiteraard voor warm douche water in de ochtend en avond.
• Laten plaatsen van zonnepanelen met een goede staat van dienst en 12-25 jaar productgarantie (dat is iets beter dan de standaard 10 jaar productgarantie) en een passende omvormer die via een poort uitgelezen kan worden of waarbij ik de data zelf kan uitlezen met bijvoorbeeld een FP4ALL logger.
• We hebben weinig last van schaduw. Wellicht is er in de winter meer schaduw op de panelen, vanwege de bomen vanuit de achterkant van de tuin.
• We gaan in de nieuwe woning niet meer koken op gas, maar elektriciteit. Hierdoor zal elektraverbruik toenemen in vergelijking met onze huidige woning.
• De nieuwe woning is ongeveer 12m2 kleiner dan onze huidige woning, dat is verwaarloosbaar voor het stroomverbruik.

Wat is ons doel:
• Besparen op gas (hoeft niet gasloos), besparen op de maandkosten
• Energie opwekken en daarvan zoveel mogelijk zelf gebruiken. Helaas hebben we geen Ferraris meter in de nieuwe woning en moeten we het doen met een "slimme" meter. Dit betekend dat we rekening moeten houden met salderen en mogelijk minder geld terug krijgen, als we minder verbruiken dan we opwekken.
• Ervoor zorgen dat we op jaarbasis niet meer opwekken dan we gebruiken.

De informatie die ik zoek:
• De beste zonnepanelen in prijs en kwaliteit voor ons dak op het zuid oosten (z.o.).
• De beste zonnepanelen in prijs en kwaliteit voor het geval dat we de zonnepanelen op z.o. en n.w. willen liggen. De verhouding zou dan vermoedelijk 6:10 zijn voor dezelfde opbrengst aan beide kanten.
• Zijn zonnecollectoren op n.w. rendabel of kan ik ze het beste op z.o. plaatsen waarbij er minder ruimte zal zijn voor zonnepanelen?
• Budget, ongeveer €5000,- voor de zonnepanelen en zo'n €5000 voor de zonneboiler. Dit is excl. belastingaftrek of andere voordelen. We moeten het immers eerst voorschieten / betalen voordat we verder kunnen investeren.

Hieronder is informatie te vinden over onze huidige zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Zonnewijzer-Small.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Noord-West-Small.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELyV60hUobSU9jWEFhSH4n5vSJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5lCaMq3USPU8L99AN64dn3j.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Buitenkant_22-Small.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Buitenkant_19-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Buitenkant_06-Small.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Buitenkant_02-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Tuin_06-Small.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/PV/Zolder_hal_05-Small.jpg

Opgedane kennis:
• Website van HR Solar, NL fabrikant van zonneboilers
• Enkele offertes opgevraagd waarbij men 10x Q-Cells en URE/NRE panelen adviseerden. Ik heb het gevoel dat dit standaard bouwmarkt panelen zijn. Ik laat me hierin graag adviseren.
1 leverancier was van mening dat men niet meer dan 8 panelen op het dak kwijt zou kunnen en zou daardoor niet open staan voor een offerte.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8
Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2

[ Voor 8% gewijzigd door Kiswum op 25-05-2020 10:05 . Reden: Update na de verhuizing. ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou die oude panelen idd wegdoen of verplaatsen, dan dak vol nieuwe panelen en zonneboiler skippen. Veel te hoge investering voor hetgeen het terugverdient, maar 30% van je gasverbruik is warm water/koken. de rest is allemaal stoken.
Laat je cv en radiatoren goed afstellen en gebruik de rest van je budget om spouwmuren extra te laten isoleren en HR++ glas te plaatsen oid. Dat bespaard op je energie rekening.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Op de 1e verdieping is nu nog enkel glas en zal in de eerste week december worden verbannen door nieuwe kozijnen met HR++ glas, net als de rest van de woning reeds heeft.

Onder de CV valt ook vloerverwarming van de begane grond. De CV installatie is ongeveer 6 jaar oud, dus daarmee valt denk ik niet veel te verbeteren. De spouwmuren en zolder zijn reeds geïsoleerd en de vloer is geïsoleerd bij het leggen van de vloerverwarming.

Deze jaren 80 woning heeft nu een A label, maar voor een energie index moet een aparte keuring worden gedaan (was niet nodig voor onze groene hypotheek, dus daar hebben we geen extra geld ingestoken).

Ik heb gelezen dat het voor gezinnen wel rendabel is geweest die het 5-10 jaar geleden hebben aangebracht. Met de subsidies, nieuwste technieken en stijgende gasprijs zou een zonneboiler in deze dagen in ongeveer 8-10 jaar rendabel zijn. Mocht je andere informatie hebben, dan hoor ik het graag.

De cv tunen zou uiteraard nog kunnen, want ik weet niet hoe deze nu zijn afgesteld. Wellicht ga ik nog gebruik maken van Tado radiatorknoppen, zodat ik elke ruimte afzonderlijk kan verwarmen. Dat scheelt in ieder geval op het stoken van ruimtes waar ik die avond niet ben.

De huidige zonnepanelen kan ik mogelijk ook nog kwijt op een schuurtje in de tuin. Ik moet dan nog wel de staat het van het dak bekijken en de schaduwinval in de gaten houden voordat ik het verplaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Eens met @No Hands Die zonneboiler zou ik persoonlijk niet doen. In plaats daarvan zou ik gewoon een warmtepomopboiler van 270 liter uit België over laten komen. Dat is een veel betere investering. Zie bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k3xAE4freSJlMiRuFNooFGdt/full.jpg

Ik heb hem zelf ook (v3) 200 liter versie. Met subsudie kost die nog maar 250 euro.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Ik ga die mogelijkheid onderzoeken. Vanwege het geluid in de winter, wil ze geen warmtepomp gebruiken. Verderop in de straat is overigens wel een warmtepomp in gebruik en die is tevens "ingepakt" maar in de zomer hoor je die (uiteraard) niet. In de winter wil ik daar graag luisteren hoe hard of zacht het klinkt. Als het meevalt, dan kan ik het als optie meenemen.

Maar als ik het goed begrijp @Possible heb jij alleen de boiler in gebruik, zonder de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:13
Ik heb sinds een paar dagen een WP boiler staan (270 liter) maar tot nu toe maakt de afzuiging van de badkamer meer geluid dan deze boiler. Alles hangt natuurlijk af van hoe makkelijk je hem weg kan werken.
Maar als je er de ruimte voor hebt is het een betere investering dan een zonnecollector. Ook qua montage (en gewicht) lijkt PV me makkelijker installeren dan een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Kiswum schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:55:
Ik ga die mogelijkheid onderzoeken. Vanwege het geluid in de winter, wil ze geen warmtepomp gebruiken. Verderop in de straat is overigens wel een warmtepomp in gebruik en die is tevens "ingepakt" maar in de zomer hoor je die (uiteraard) niet. In de winter wil ik daar graag luisteren hoe hard of zacht het klinkt. Als het meevalt, dan kan ik het als optie meenemen.

Maar als ik het goed begrijp @Possible heb jij alleen de boiler in gebruik, zonder de warmtepomp?
Klopt. Voor mij dient hij alleen voor SSW.

Bij mij staat hij in de garage dus van het geluid heb ik geen last. Ik kan mij voorstellen dat het anders is als je hem op zolder zet, maar dan zou je er ook voor kunnen kiezen om hem gewoon overdag te latend draaien, dan heb je er ook geen last van.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
m_rick schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:21:
Ik heb sinds een paar dagen een WP boiler staan (270 liter) maar tot nu toe maakt de afzuiging van de badkamer meer geluid dan deze boiler. Alles hangt natuurlijk af van hoe makkelijk je hem weg kan werken.
Maar als je er de ruimte voor hebt is het een betere investering dan een zonnecollector. Ook qua montage (en gewicht) lijkt PV me makkelijker installeren dan een zonneboiler.
De boiler zelf zal weinig geluid maken, maar een lucht warmtepomp (dat is volgens mij de variant die nog betaalbaar is), die zou in de winter lawaai maken. Mede daardoor zijn er speciale kasten waar ze in worden gebouwd. Helaas houd die niet alles tegen, maar ik zal het deze winter wel ervaren bij de nieuwe buren verderop.

Een PV ligt tussen de 18 en 24 kg een zonnecollector van HR solar is ongeveer 23,4kg. Ik denk dat het qua gewicht wel meevalt als je het vergelijkt. Het is beide redelijk zwaar.

https://www.hrsolar.nl/nero/

Ik heb hier een aantal keren gelezen dat een zonneboiler niet rendabel is, maar wat verstaan jullie daar eigenlijk onder? Hoeveel tijd heeft het systeem nodig om z'n geld terug te verdienen? Daarbij hoef je geen rekening te houden met de stijgende gaskosten of dalende stroomkosten (voor een warmtepomp).

Ik zal deze vraag ook aan de zonneboiler gebruikers van Tweakers vragen, maar ik ben benieuwd of het een feit is of niet, want ik stond er voorheen (tot een half jaar geleden) er ook zo in als jullie. Misschien klopt het wel wat jullie aangeven, maar als iets in 10 jaar terug te verdienen is, dan noem ik het rendabel. Vooral als je het verbruik kan monitoren en dat is tegenwoordig wel mogelijk.

Kortom, persoonlijke ervaringen zijn prettig, maar ik heb de meeste baat bij feiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is een beetje dubbelop.
Zonnepanelen en een zonneboiler.

Die zonnestroom, kan je beter overdag in een WP boiler stoppen, dan heeft dat nog nut, als salderen ophoudt. Het ding trekt max 500-600 watt.

Hier heb je een indruk van het geluid:
JoKo in "Volgende fase verduurzaming woning met wpb en wp."
Toch behoorlijk stil die V4... (ik kan het weten, stond er zelf naast)
Maar wel naar buiten blazen (of onder de pannen) als je stoort aan het uitblaasgeluid. (want de rest hoor je niet)
TVT van +/- 1,5 jaar. Daar kan geen zonneboiler tegenop qua kosten.

Je gaat uit van een l/W warmtepomp voor cv en met losse boiler.
Ik zou dat altijd gescheiden houden.
Een losse warmtepomp gaat flink zijn best lopen doen, om een boilervat te verwarmen (lees: max vermogen)
Dat geeft geluids overlast.
Hou de l/w warmtepomp gewoon voor cv verwarmen en koelen, dan kan dat op een laag pitje blijven en continu.
Iedere keer een boiler opwarmen is geen cv verwarming tegelijkertijd.

Edit:Een populaire l/w warmtepomp om zelf (zonder f-gassen) te installeren is de panasonic monobloc.
De plaats van de warmtepomp is ook een belangrijke.
Het liefst niet tussen muren ergens op de grond geplaatst. (ik heb helaas geen andere mogelijkheid)
Dat geeft veel weerkaatsing van geluid.
Plaats je hem wat hoger (op een uitbouw of iets, met voldoende demping, sumo voeten + veer), en geen weerkaatsing, dan is hij het stilste.

Zolang de RVO subsidie nog strekt... ;)

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2019 18:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aan de andere kant heeft een zonneboiler geen last van salderen wel of niet, echter is de tvt niet zo best t.o.v zonnepanelen met de prijs van tegenwoordig, en je moet de winter "oplossen" dan heb je geen warm water dus laat staan ermee verwarmen wat sommigen denken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Dus... moet je alsnog aan een warmtepomp om dat vat te verwarmen. (want een e-element cop=1)
Wat een nut heeft de zonneboiler dan? En teveel capaciteit is ook niet goed. Affakkelen in het zwembad.

Zonneboiler heeft enkel nut als je niet van het gas af wil en wat wilt besparen op je tapwater gas.
En dan nog doe je er > 10 jaar over om het rendabel te maken.

Ik kraak niks af.
Ik heb panasonic PV panelen, volgens sommigen ook veel te duur.
Enkel voor de enthousiasteling. (schrijf je dat zo?).
Net als de zonneboiler.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2019 18:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:33:
@Rol-Co
Dus... moet je alsnog aan een warmtepomp om dat vat te verwarmen. (want een e-element cop=1)
Wat een nut heeft de zonneboiler dan? En teveel capaciteit is ook niet goed. Affakkelen in het zwembad.

Zonneboiler heeft enkel nut als je niet van het gas af wil en wat wilt besparen op je tapwater gas.
En dan nog doe je er > 10 jaar over om het rendabel te maken.
Ja dat is het "probleem" van zonneboilers, in de zomer teveel, in de winter te weinig. Als je alleen bent is het wel veel gratis douchen op het water na, maar ja.... de tvt is ruk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 14:27
Ik ben zelf ook aan het oriënteren naar het verwarmen van mijn toekomstige woning en volg daarom dit topic.

Volgend jaar zal de overdracht zijn van de woning die uit 1700 komt, alleen de voorgevel en de keuken aanbouw hebben een spouw (vermoedelijk uit 1958) de rest is enkelsteens.

Het huis wordt grotendeels leeg getrokken op de bijzondere details na zoals ensuitedeuren, zit geen glas in lood in dus dat scheelt. Er komt een bekisting aan de binnenkant van het huis voor isolatie en HR++ glas.

Er zit nu nog een gas tank in de tuin die ik kwijt wil, het dak wordt volledig vernieuwd en geïsoleerd die komt vol te liggen met PV panelen gericht op het zuiden (ongeveer 34 stuks passen er op).

Beneden komt vloerverarming en boven waarschijnlijk radiatoren, in de eetkamer/woonkeuken komt een houtkachel met CV aansluiting. Die wil ik aansluiten op een "hygiëne" boiler met een eigen spiraal.

Nu twijfel ik heel erg wat ik daar extra op ga aansluiten, zonnecollectoren, warmtepomp L/W met buitenunit, en/of een elektrische CV ketel voor nood.

De installatie komt in de keuken-uitbouw, zonnecollectoren zouden op dat dak kunnen maar de dakdelen staan gericht op het zuidoosten en noordwesten. (ik dacht aan beiden kanten gebruik maken van ochtend en avond zon).

Een warmtepompboiler lijkt mij niet efficiënt genoeg omdat deze de warme lucht uit het huis trekt, er komt ook een LWTW ventilatie in het huis.

Het is niet mijn bedoeling om het topic te kapen van Kiswum maar voortborduren op de mogelijkheden inplaats van een zoveelste topic te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Inmiddels zijn we vele maanden verder en is de situatie een stuk duidelijker geworden.

Offtopic
Een boiler op zolder, dat gaat niet gebeuren.
3 maanden na het openen van dit topic, is het door een constructeur en aannemer niet gelukt om te berekenen wat de belasting van de vloer kon worden. Hierdoor was het door hen niet gelukt om een vaste trap naar de zolder te maken zonder extra tijd en geld daarin te moeten investeren.
Na 3 maanden twijfels hebben we de knoop doorgehakt en hebben we het geheel door 2 experts laten plaatsen. 1 is een expert op het gebied van betonnen vloeren en de ander op het gebied van trappen plaatsen. Eind maart konden we dan eindelijk op de zolder ons slaapkamer maken.

We weten nog steeds niet wat de vloer exact aankan en daardoor gaan we de vloer niet zwaarder belasten dan nodig is. Een 200l boiler laten we dus niet op zolder plaatsen. Dat gaat pas lukken als we de vloer volledig laten inspecteren en daar gaan een hoop uren en kosten overheen.

We houden het voorlopig dus op een PV installatie en daarbij hebben we de volgende offertes ontvangen, waarbij we de panelen niet op zuid-oost laten plaatsen, maar op noord-west (eigenlijk WNW).
De zon was medio april al rond 11.00 uur volledig aan die zijde te zien en vermoedelijk zal de opbrengst ongeveer 70% van de maximale WP waarde zijn.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor 10 zonnepanelen, doordat ik niet méér wil opwekken dan we verbruiken. Dit ook met de (eventuele) saldering perikelen na 2023 in het achterhoofd en de "slimme"meter.

Nieuwe foto van het dak incl. dakraam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELyV60hUobSU9jWEFhSH4n5vSJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5lCaMq3USPU8L99AN64dn3j.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de selectie waar we uit mogen kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgTj2nWPbKDF5AnX6O6nE8bgVEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3HIsyS0wYshWX2GQbp2NhnE.png?f=fotoalbum_large

Het ziet er naaruit dat we niet voor LG gaan, maar voor SolarWatt, mede door de goede garantievoorwaarden en duurzaamheid op een langere termijn. De techniek in zonnepanelen veranderd regelmatig en waarschijnlijk is het financieel goedkoper om elke 15 jaar nieuwe panelen te laten plaatsen. Ik kies nu bewust voor een goede basis, zodat de zonnepalen in principe 20-30 jaar kunnen blijven liggen.

Dit is wat ik met SunnyDesign heb bedacht voor 10 panelen. In de praktijk zal het allemaal aan elkaar aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpZpxP1nH_JDALiItFIv_7rh8eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sy46EeubRB8mL2fGuxiqBm9W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 25-05-2020 10:52 . Reden: SunnyDesign plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Kiswum schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:58:
Ik heb bij het opvragen van offertes gemerkt dat men regelmatig optimizers voorstellen. Ik las zojuist het volgende artikel op de site van SMA:
https://www.sma-sunny.com...elkasten-op-de-noordpool/

In ons geval zijn er bij 2 van de 4 offertes ook optimizers toegevoegd, maar is dat echt nodig op een dak met nauwelijks schaduw maar wel gelegen op WNW?
Meer informatie over mijn laatste offertes zijn hieronder te vinden, check vooral de grote prijsverschillen met de goedkoopste en duurste leverancier:
Op zoek naar goede PV installatie en zonneboiler
Kort antwoord: Optimizers heb jij inderdaad niet nodig, en trek je niet al teveel aan van de leveranciers want ze verkopen heel graag optimizers.
Er zijn veel klachten over met name Solaredge omvormers (gaat er altijd wel 1 stuk).
Als je geen schaduw hebt is het geldverspilling

Er zijn heel veel degelijke merken maar ik zou zelf geen Qcell nemen, mijn buurman heeft ze liggen, die zijn 2-3 jaar oud en ik vind ze er nu al slecht uitzien, rare vlekken en kleuren op de panelen.

Ik zou zelf niet voor de 20-30 jaars strategie kiezen, over 10~15 jaar zal het er allemaal anders uit zien dus koop geen panelen van +200 euro per stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 25-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Raar verschil tussen 4 of 10 opitmizers. Waarom überhaupt aanbieden in dit verhaal @Kiswum?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
PcDealer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:18:
Raar verschil tussen 4 of 10 opitmizers. Waarom überhaupt aanbieden in dit verhaal @Kiswum?
Vermoedelijk is de optie van 4 stuks meegenomen in de berekening, vanwege de schoorsteen (dat er een groot dakraam naast de schoorsteen is geplaatst, is nog niet zichtbaar in de tools van de pv bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Even een update van onze situatie.

De zonnepanelen hebben in een jaar tijd zo'n 2050Kwh opgewekt, waardoor mijn berekening voor WNW klopt en hebben we bijna 70% van het maximale vermogen opgewekt. Het maximale vermogen van de 10 SolarWatt zonnepanelen is 3150, maar door de huidige ligging is er ondanks de sneeuwwinter van 2021 en so(m)bere lente + zomer van 2021 voldoende opgewekt op het project als geslaagd te zien.

(p.s. de optimizers hebben we uit de prijs gehaald, want SMA maakt sinds Q3/2019 zelf gebruik van een optimizer optie vanuit de omvormersoftware)

Met de zeer snelle stijging van de gasprijzen, komt de zonneboiler toch weer naar boven drijven en ben ik op zoek gegaan naar de prijzen van pvt panelen, maar die zijn niet zo eenvoudig te vinden voor bijvoorbeeld de Solarus PowerCollector aH72.
Doordat een (200/300l) boiler nog steeds niet op onze zoldervloer komt, heb ik gemerkt dat een vlakliggende boiler eventueel in de berging kan plaatsen. Deze bevindt zich aan de voorkant van het huis en door slim om te gaan met de ruimte hebben we nog wel wat plek over. Een l/w warmtepomp moet sinds dit jaar aan strengere eisen voldoen en deze kan eventueel op onze aanbouw worden geplaatst op een goede hoogte en afstand van de erfgrens. Hierdoor is de vrouw ook een beetje overtuigd om hiervoor te kiezen.

Voor zo'n 4000,- heb ik wel een andere mooie oplossing gezien en dat is een Compacte zonneboiler op het dak van Sowise. Doordat de dakpannen worden weggehaald en het vat + collectoren daarvoor in de plaats komen, wordt het dak met slechts 15kg/m2 verzwaard.
Meer info over Sowise: https://sowisesolar.com/s...t-een-sowise-zonneboiler/

Ik ben dus tevreden over onze keuze van zonnepanelen, maar ik ga nog verder op zoek naar onze groenere toekomst voor onze woning uit 1977.

[ Voor 19% gewijzigd door Kiswum op 22-10-2021 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
@Kiswum
geen tegenstander van zonneboilers, en al helemaal niet tegen boilers.
maar belangrijkste wat je altijd eerst moet doen is bepalen hoeveel warm water je nodig hebt.

(5l/m@60 = 5 liter per minuut op 60 graden.
50l@60 = 50 liter in een opslagvat(boiler)
als je niet zo rekent en schrijft maak je erg veel fouten en kom je slecht uit)

een douche kan 6l/m@38 aan water geven
dus 5 minuten douchen kost 5x6l/m@38 = 30l@38 = +/- 15l@65 aan boiler capaciteit.
heb je dan een boiler van 2500W kan dit weer in 35 minuten op temperatuur hebben en je kunt weer 5minuten douchen.
dus eerst uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt is veel belangrijker.
soms is een erg kleine boiler al meer als genoeg

vergis je niet een boiler zo als dit:
https://www.warmteservice...1280?origin=-tl002-2-199-
is al snel 130l@38 = 21 minuten douche met 6l/m@38.
als je dan maar 5 minuten een douche pakt, dan is die ook weer 100% warm na +/- 15minuten.

heel veel mensen overschatten de hoeveelheid die je eigenlijk nodig hebt en kopen daar door veel te dure apparatuur. ;)

(ik gebruik nu een 50l@55 warmtepomp boiler.
die hotfilt een 200l@65 elektra boiler.
in de elektra boiler zit boven in een verwarming element die maakt het water 55 graden.
onder in zit een elektra element die verwarmt tot 65 graden.
het onder element, die schakelt mee als mijn zonnepanelen leveren.
(element is 3 fase maar aangesloten op 1 fase, dus je hebt dan 3 stapjes van 333W.)
alleen in de maanden december en januari verwarm ik tapwater met gesaldeerde stroom. (eigenlijk gedeeltelijk)
grofweg doe ik dus met 80-90% het met puur eigen stroom, niet gesaldeerde stroom.
maar goed mijn situatie is maar een voorbeeld.
ik heb een douche die variabel 9l/m@38 kan leveren, maar ook naar de 24l/m@38 kan gaan en ik heb een bad die ook een 140l@38 nodig heeft.
dus een flinke boiler nodig, jouw wensen kunnen heel anders zijn en een 200l veel te groot maken.
ik zou eigenlijk alles al kunnen doen met maar 100l elektraboiler, de 200l heb ik alleen voor de opslag van zonnestroom. ;)

ik heb nog een spiraal over om er straks nog een zonnecollector er op aan te sluiten, maar wil eerst dit project even goed testen. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-10-2021 12:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ooit gekeken naar zonnecollectoren... En die kunnen een heel mooi rendement van 60% halen... Wat natuurlijk veel beter is dan de 20% van een PV paneel.

Maar ze hebben 0,0 rendement als je buffer aan de maximum temperatuur is, en PV blijft gewoon aan het net leveren.

Nu haalt een warmtepomp(boiler) - zeker zomers als een collector goed werkt - COP3 - dus WP(B)+PV doet ongeveer hetzelfde als een collector? De WP(B) heb je uiteindelijk toch nodig voor de mindere seizoenen.

Mis ik iets?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
@migjes bedankt voor je antwoord. Berekenen hoeveel je echt nodig hebt i.p.v. naar algemene berekeningen te kijken is inderdaad wel verstandig. Op basis daarvan zijn er wellicht andere mogelijkheden beschikbaar, zoals een elektrische boiler. Hierin is de opwarmtijd wel belangrijk, want je wil niet als laatste onder de douche springen, vooral niet als de kinderen tegelijkertijd gebruik maken van de douche en het bad.

@Ronald Als het vat vol is, dan is het inderdaad vol en wordt er niets meer verwarmt. In de zomer een warm bad vullen is daardoor wel erg prettig om het vat vaker aan te kunnen vullen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kiswum Stimuleert dus eigenlijk onnodig verbruik. Het PV+WPB systeem had naadloos overgegaan in X cent/kWh verdienen voor jouw. Je kunt nog steeds kiezen om het bad te vullen, en dan springt de WPB weer aan... netto kost het hetzelfde... maar minder verspilstimulans.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Minder verspillen is inderdaad ook erg belangrijk (voor het milieu en portemonnee). Het is zonde om dingen voor niets op te warm of op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Kiswum
tja ik zou het echt wel redden met 100l@55.
de 50l@55 is een leuke bonus, daar mee kan ik al met een cop 4 voorverwarmt water de boiler in krijgen.
daar heb ik al de grootste besparing, want een douche nemen en die 50l@55 is dan nog niet eens op.
de boiler krijgt dan al zoveel voorverwarmt water, dat het met minder als 2kWh per dag alles doe.
(heb nog geen vol jaar aan data, dus kan nog slecht uit rekenen wat het nu eigenlijk kost in kWh.
dus zie dit als gokje, cijfers zien er uit dat het ruim minder als 2kWh per dag gaat zijn.)

een bad word hier minder vaak gepakt, en dan is de 50l€55 wel aardig op.
daar heb ik de 100l@55 extra voor nodig.

de 200l@65, tja die gebruik ik als accu, ik sla zonnestroom op als warmte, die ik als warmte gebruik.
doordat ik best maximaal Wp heb, haal ik zelfs in december/januari nog best wel wat dagen warmte uit de zonnepanelen.
beetje de extreem rechtse zonnepanelen bezitter uit hangen: "eigen stroom eerst." >:)

(ik heb nog een spiraal waar ik een zonnecollector op aan kan sluiten.
en ja ik heb een hoekje dak waar zonnepanelen te veel schaduw krijgen, maar daar heeft een zonnecollector geen problemen mee. dus ik ga dat vast nog wel een keer uitbreiden zodat ik in de zomer minder stroom nodig heb voor warm water. kan het dus gewoon doen als ik een keer zin heb.
al dat idiote geneuzel of het 1 beter is als het andere, centen neukers zijn het.
ik heb warm water nodig geen centen, dat doucht zo slecht. ;)
dit vind ik ook van de discussie: elektrische boiler of doorstroom verwarmer.
alles heeft zijn voor en nadeel en de gebruiker moet daar in kiezen, niet de ego van de beantwoorder.
maar dat is net zo als mijn zonnepanelen ik heb (alweer voor de 3de keer) alles al bijna terugverdiend.
dus ik mag/wil/moet weer gaan uitbreiden.
lekker rustig doorbouwen en dan breekt de bank niet, geld is toch een tijd voor nodig.
als je kunt zeggen: "tijd is geld", dan is voor PV/zonneboiler/warmtepom: "geld is tijd"
het duurt gewoon een tijd voordat je echt iets hebt verdiend.)

maar ga eens uitrekenen wat je echt nodig hebt.
en natuurlijk testen of het klopt.

een emmer van +/- 10liter die onder de douche op de juiste temperatuur houden voor 1 minuut.
meten wat er in zit geeft je de l/m@38.
moeilijk is het niet ;)
(of 30 seconden en dan maal 2, maar ik ga uit van je eigen verstand dat snap je vast.)
met die gegevens kunnen we wel een keer rekenen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:53:
beetje de extreem rechtse zonnepanelen bezitter uit hangen: "eigen stroom eerst." >:)
Ik zie dat je nu een andere slogan had, voorheen was het: "eigenstroom eerst, ******* is voor watjes."

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Kiswum
iedereen krijgt van mij een beetje persoonlijke aandacht, dus slogans zijn dan steeds een beetje anders. ;)

Pagina: 1