Elektrische sfeerhaard voor affakkelen pv overschot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Het lijkt erop dat zo'n 500kWh elektriciteit "over" heb straks en wil dat graag gaan gebruiken om het gebruik van stookgas te verlagen. Zijn er hier ervaringen met een (vrijstaande) elektrische sfeerhaard met verwarmfunctie?

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.haardjesland.nl/Ruby-Fires-Evita-/d294/c55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
van de winter was mijn cv ketel kapot en heb ik met een vergelijkbare kachel geprobeert mijn huis een beetje warm te houden.
olie-kachel van ongeveer 2000W.
ik kreeg ondanks de redelijke isolatie mijn huiskamer niet boven de 14 graden (maar was altijd nog beter als niets)
de 500kWh had ik er zo doorheen gejaagd.
ga voor het gemak er maar van uit dat je ongeveer 8kWh nodig hebt per m3 aan gas.
dus 500/8=62m3 aan gas besparing.
natuurlijk beter als niets, en ik vind het ook geen schande als je aan het einde van het jaar 1717kWh moet afrekenen. (dat is optimistisch gerekend de heffingskorting die je krijgt van +/-383 euro, de eerste 1717kWh die je gebruikt kosten in die beredenering maar +/-8ct)
dus (1717+500)/8=277m3 gas besparing max.
maar daar moet de kachel dan wel +/- 1100 uur per jaar op vol vermogen voor draaien.
en dat is best veel voor zoon ding die als sfeerhaard is bedoeld.(geen idee of ze dat wel kunnen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Dat is nog een flinke investering om van je productieoverschot af te komen.

We gebruiken hier een klein electrisch kacheltje om de studeerkamer op temperatuur te brengen zonder dat de CV het hele huis opwarmt. Zoiets kost zo'n € 30,= in de bouwmarkt. Weinig sfeervol natuurlijk... Wel met ventilator waardoor de ruimte (flink) sneller opwarmt, geeft toch nog een beetje een 'groen' gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik stook mijn overschot van 800kWh weg door het gebruik van een pelletkachel van 7,5 kw en scheelt me ook nog gas uiteindelijk.

Electrisch verwarmt nou eenmaal slecht met lucht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Ook ik zit een beetje met de vraag wat te doen.Of vergoeding van de teveel opgewekte stroom ontvangen a €0,08 of af fakkelen.Die €0,08 kan je natuurlijk in de pot gooien van je reeds gedane investering om de looptijd terug te brengen,maar schiet niet echt op.
Ik zelf heb er geen behoefte aan om behoorlijke investeringen te doen om dit overschot op te maken,maar ik zie dat er tegenwoordig wel schitterende radiatoren zijn voor elektrische verwarming in diverse prijsklassen.
Ik heb mijn oog laten vallen op bv de radiators van Adax Neo.Leverbaar in diverse kleuren.
Heeft er ook iemand ervaring met deze radiators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb hier een oude elektrische tegelkachel en die houd in de winter de huiskamer perfect op temperatuur met 500/1000W, ligt aan de buitentemperatuur.
Het affakkelen gaat met een dubbel gevoel maar ik doe het liever dan een kolenfooi krijgen voor mijn overschot.

Dat ding in de startpost is belachelijk duur, ik zou liever in iets kleins en goedkoops investeren ter ondersteuning van de verwarming wat je in de zomer op kan bergen.
Rol-Co schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:41:
Ik stook mijn overschot van 800kWh weg door het gebruik van een pelletkachel van 7,5 kw en scheelt me ook nog gas uiteindelijk.

Electrisch verwarmt nou eenmaal slecht met lucht.
Zit daar soms een CV-systeem achter? Anders gebruikt dat ding flink wat stroom voor een beetje regelwerk en wat klepjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:27:
Ik heb hier een oude elektrische tegelkachel en die houd in de winter de huiskamer perfect op temperatuur met 500/1000W, ligt aan de buitentemperatuur.
Het affakkelen gaat met een dubbel gevoel maar ik doe het liever dan een kolenfooi krijgen voor mijn overschot.

Dat ding in de startpost is belachelijk duur, ik zou liever in iets kleins en goedkoops investeren ter ondersteuning van de verwarming wat je in de zomer op kan bergen.

[...]

Zit daar soms een CV-systeem achter? Anders gebruikt dat ding flink wat stroom voor een beetje regelwerk en wat klepjes.
Nee dat niet, al wil ik het cv water wel gaan verwarmen met de rookgas warmte dmv een zelf gemaakte ww. Hij zal geen 800 kWh gebruiken op jaarbasis maar elke dag starten + 18u per dag branden zal best een beetje stroom verbruiken, en dan nog de pomp voor de cv. Ik heb iedergeval ruimte om te spelen.

Anoniem: 423695

Het is grappig om te lezen, dat sommigen met dezelfde ideeen rondlopen als ik.

Begin dit jaar heb ik ook elektrische, kleine kachels gekocht om op gas te besparen of te wel het gas verbruik te verminderen. Uiteindelijk werd dat een groot succes, waardoor ik nog een grote, elektrische kachel heb aangeschaft.

Al die kachels heb ik ook op timers aangesloten, waardoor ik in Januari, Februari, Maart en zelfs in April 60% minder gas heb verbruikt.

Ok, mijn elektriciteitsverbruik gaat als een gek omhoog. Maar dat heb ik weer gecompenseerd met herplaatsing van zonne-panelen en door nog dire extra panelen aan te schaffen.

Slot som is, is dat ik een negatief energieverbruik heb, wanneer men de meterstand komt opnemen en zelfs mijn gas verbruik zal behoorlijk lager zijn. Deze zal aardig onder de 500m3 gas verbruik zitten, waardoor ik in een lager capaciteitstarief terecht kom. Prima! :)

Morgen zal ik wel een foto hier plaatsen van de grote, elektrische kachel.

Deze verbruikt of 900Watt (Low) of 1800Watt (High). Vooral op de koude, winterdagen schakelde ik de High stand in, wanneer ik thuis was. Maar deed het wel zeer lekker zijn best. Binnen ongeveer een half uur was het lekker warm. Dat was net zo snel als bij het verstoken van gas. Dus dat ging prima.

Veel plezier alvast.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
1m3 aardgas kost 62 cent en levert 32MJ of 8.9kWh.
(voor het gemak 100% gemiddeld rendement genomen voor een HR++ ketel)
Dat is 62/8.9 = 7 cent per kWh.

Met affakkelen betaal je dus 8 cent/kWh aan stroom om 7 cent/kWh aan gas te besparen, kosten en milieu aspecten van de installatie niet meegerekend.

De efficiency van elektriciteit levering uit gas is zo'n 50%, van kolen nog slechter.
Als je terug levert aan het net, dan bespaart een centrale ergens per 8.9kWh dus TWEE kuub gas. Voor het milieu en de toekomst van onze gasreserves is terug leveren dus veel beter.

Zoals beloofd een foto :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/04.%20Overig/elektrische_kachel.jpg

Afgelopen januari/februari gekocht bij de Gamma met flink wat korting. Einde voorraad actie of zo denk ik. :)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ploink schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 01:31:
Dat is 62/8.9 = 7 cent per kWh.

Met affakkelen betaal je dus 8 cent/kWh aan stroom om 7 cent/kWh aan gas te besparen, kosten en milieu aspecten van de installatie niet meegerekend.

De efficiency van elektriciteit levering uit gas is zo'n 50%, van kolen nog slechter.
Als je terug levert aan het net, dan bespaart een centrale ergens per 8.9kWh dus TWEE kuub gas. Voor het milieu en de toekomst van onze gasreserves is terug leveren dus veel beter.
Iets in deze trant heb ik op het forum meer dan eens geprobeerd, maar heeft helaas weinig zin.... Milieu is in heel veel gevallen niet belangrijk en aan de andere kant mag TVT niet berekend worden want geld doet er niet toe....

beetje dubbel...

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Ploink schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 01:31:
[...]
Volgens mij is die 32 MJ/kuub uit het BINAS uit Gronings aardgas zelfs genomen tegen de onderste verbrandingswaarde, dus wanneer het vrijgekomen water vrijkomt als gas. Echter, wanneer je het rendement met de onderste waarde berekent haalt een 'gewone' HR ook al 100% en is het dan dus per definitie goedkoper om je elektriciteit te verkopen en met gas te stoken volgens jou berekening.

Met een > HR ketel wordt dat voordeel dus alleen maar groter.

• Rol-Co

Rol-Co

marcop23 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:41:
[...]

Volgens mij is die 32 MJ/kuub uit het BINAS uit Gronings aardgas zelfs genomen tegen de onderste verbrandingswaarde, dus wanneer het vrijgekomen water vrijkomt als gas. Echter, wanneer je het rendement met de onderste waarde berekent haalt een 'gewone' HR ook al 100% en is het dan dus per definitie goedkoper om je elektriciteit te verkopen en met gas te stoken volgens jou berekening.

Met een > HR ketel wordt dat voordeel dus alleen maar groter.
Reken dan ook even het stroomverbruik van de cv met 1 of 2 pompen mee.

En klopt die rekensom nog wel als het een Cv betreft? Cv is wel indirect, je water moet die warmte afgeven aan de kamer, lijkt me dat je meer verlies hebt als direct in de kamer verwarmen.
Als je water met gas verwarmt en electrisch vergelijkt kan die 1m3 gas t.o.v 8,9kWh misschien kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Het rendement van een HR++ ketel is 107%, dus je krijgt theoretisch inderdaad meer energie terug dan de onderwaarde, maar in de praktijk denk ik niet dat je dit haalt:
Daar moet zoals Rol-Co zegt het verbruik van de pomp en ook van de ventilator van af.
Het frequent starten/stoppen van de ketel is ook niet ideaal voor het rendement.
De veroudering en aanslag vorming van het branderblok maakt de ketel minder efficient.
De concentrische aan/afvoerbuis is vaak niet lang genoeg of zelfs afwezig waardoor onvoldoende condensatie optreedt.
Men installeert de ketel vaak in een uitpandige ruimte of andere plek waar men geen warmte nodig heeft, dus stookt een deel voor de vogeltjes.

Ik denk dat we het rendement van een HR++ in de praktijk rustig op 100% of lager kunnen stellen.
Freemann schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:02:
[...]

Iets in deze trant heb ik op het forum meer dan eens geprobeerd, maar heeft helaas weinig zin.... Milieu is in heel veel gevallen niet belangrijk en aan de andere kant mag TVT niet berekend worden want geld doet er niet toe....

beetje dubbel...
Ik begrijp nu dat het meer gaat om het comfort van een mooie sfeerhaard of een kacheltje op dat koude kamertje en het warme gevoel dat je krijgt door te weigeren de energie terug te geven voor een luizige 8 cent.

Ikzelf zou het liever gebruiken voor het opladen van een elektrisch vervoermiddel of een deal maken met de buren en het overschot direct aan hun leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volgens mij wil Freeman zeggen dat mensen hun (potentiële) koop willen rechtvaardigen. Als de "TVT" niet goed uitkomt zeggen ze "milieu", en als milieu niet goed uit komt is het vaak "hobby". Er is altijd een reden te verzinnen om iets te kopen (of niet te kopen) en men vult naar believen hun motivatie in om hun koop te rechtvaardigen. Stukje psychologie.

Maar dit gaat een beetje offtopic.

Ik ben ook opzoek naar een elektrische kachel, mijn motivatie is hobby/ milieu/ TVT ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:23

ericplan

5180 Wp PV

Waarbij een elektrisch kacheltje een uitstekende manier is om een kleine ruimte te verwarmen. Waarom in het hele huis stoken, terwijl het maar net iets te koud is als je de krant leest in de woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 15-09-2013 09:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Leo
Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/01/10/19/e5/78b9/4519/ac5a/8e64f22d8828/l.jpg

Deze is het geworden voor nog geen 100 euro! We hebben een strakke moderne woonkamer dus hij past daar goed bij. We gaan hem gebruiken om 's avonds even aan te doen zolang de CV nog niet aan staat. Zou het liefste een echte houtkachel hebben, maar geen ruimte voor een rookkanaal. Had ook een "gewone" elektrische kachel kunnen kopen, maar dat vinden we niet mooi :)

• Rol-Co

Rol-Co

Mr-Leo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:09:
[afbeelding]

Deze is het geworden voor nog geen 100 euro! We hebben een strakke moderne woonkamer dus hij past daar goed bij. We gaan hem gebruiken om 's avonds even aan te doen zolang de CV nog niet aan staat. Zou het liefste een echte houtkachel hebben, maar geen ruimte voor een rookkanaal. Had ook een "gewone" elektrische kachel kunnen kopen, maar dat vinden we niet mooi :)
Waarom denk je dat ik een pelletkachel heb ;)

Maar mooi kacheltje, hoeveel Watt is zoiets ?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:55
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:16:
[...]

Waarom denk je dat ik een pelletkachel heb ;)

Maar mooi kacheltje, hoeveel Watt is zoiets ?
Is 120 watt, dus veel warmte zal er niet afkomen denk ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Rol-Co

Rol-Co

120 is niet veel nee, ik hoop dat het voldoende is dan.

• Mr-Leo
Verbruik vlammeneffect 120 W
Verwarmingsstanden: 1000 / 2000 W

• Rol-Co

Rol-Co

Ah, dat is beter :)

• Mr-Leo
En het gezellige nep vuur van 120W kan ook uitgeschakeld worden ;)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mr-Leo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:46:
En het gezellige nep vuur van 120W kan ook uitgeschakeld worden ;)
geen vuur maar wel warmte das handig :P

ora et labora

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Strakke haard. Ik ben benieuwt naar je ervaring.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mr-Leo
Hij komt morgen binnen, dit weekend testen en dan laat ik het jullie weten!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
mooi strak kacheltje maar ben benieuwd of er voldoende warmte vanaf komt (voor bijverwarming)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zelf zit ik voor de badkamer te denken aan een infraroodpaneel.
Deze hoeft eigenlijk maar een kort moment van de dag aan te staan.
Voor de woonkamer geeft m'n speksteenkacheltje meer als genoeg warmte.
http://www.warmtewinkels....arood/23/infrarood-paneel

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/6074/aq0f.jpg

Het kacheltje bevalt uitstekend! Op stand 1 (1000W) stookt hij mijn woonkamer naar 21.5 graden. Er zit een ventilator in die de warme lucht de kamer in blaast, echter hoor je die wel als het stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Los van dat ik het ook niet echt een goed idee vind om het zelf elektrisch te gaan verstoken, zijn er ook andere manieren. Ik snap ook niet dat het loont om elektrisch te verwarmen eigenlijk. Zou nooit moeten kunnen lonen met de gasprijzen.
Zo heb je ook infrarood verwarming panelen. Vaak ook met een "schilderij" erop dat het er nog mooi uit ziet ook. Het is echt bedoeld als stralingswarmte, niet persee om de hele kamer op te warmen maar eigenlijk meer direct jou en de bank waar je op zit te verwarmen. Plaats is in die zin dus wel belangrijk.

Tijd terug was er een actie en kon je zo'n langwerpig paneel laten bedrukken met je eigen print. Het was echter geen volledige kleuren print maar het werd geprint op de koperkleurige plaat van de infrarood verwarming. Erg mooi effect, kan het helaas niet meer vinden.

Voorbeeld van infrarood schilderij:

Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaza.nl/images/1/81/infrarood-verwarming-in-een-mooi-schilderij-paneel-spiegel-25111481.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 23-09-2013 11:39 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mr-Leo schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:24:
[afbeelding]

Het kacheltje bevalt uitstekend! Op stand 1 (1000W) stookt hij mijn woonkamer naar 21.5 graden. Er zit een ventilator in die de warme lucht de kamer in blaast, echter hoor je die wel als het stil is.
Maar nu is het toch niet koud? Mijn kamer heeft het hele weekend die temperatuur zonder kachel. Je moet het met een graad of 5 buiten nog eens proberen.

Ziet er wel mooi uit, mooiste die ik gezien heb tot nu toe maar betwijfel of de 2000w voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Als het 5 graden is staat allang de (CV) vloerverwarming aan hoor! Ik heb hem om als het nog niet zo koud is de woonkamer even van 18 naar 20/21 te brengen. We zullen zien hoe het gaat als het nog iets kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om elektrisch te verwarmen doe ik om mijn elektriciteit overschot op te kunnen maken. Alles wat ik op jaarbasis te veel op wek, krijg ik heel weinig voor terug. Het is dan "handiger" om elektrisch te stoken om zo het gas verbruik op jaarbasis te verminderen. Op die manier heb ik nog lagere maandlasten.

Kijk, ik wil liever een speksteenkachel in huis. Echter woon ik in een huurhuis. Er is een rookkanaal aanwezig. Maar als ik een speksteenkachel in het huurhuis plaats, dan moet ik het gat in het plafond zelf weer dicht (laten) maken. Dat moet ik doen, wanneer ik ga verhuizen.

Hoe dan ook heb ik er nu nog geen voldoende geld voor om 1. een speksteenkachel te kopen en 2. geld apart te leggen, zodat ik het herstellen van het gat in het plafond kan laten herstellen.

Het is even niet anders.

De bovengetoonde kachel ziet er wel mooi uit. Mooi e-kacheltje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik heb mijn kacheltje even open gemaakt om te zien hoe het vlam effect werkt... kom ik twee GLOEILAMPEN tegen, van 60W per stuk! :X

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img843/5493/kqfy.jpg

Snel maar even vervangen door twee van deze jongens (18W).

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img191/7696/hwy0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Wat? Je wilde toch elektrisch overschot omzetten in verwarming, dus wat is het probleem?
Waarom hangt je hele huis niet vol met gloeilampen? :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Laatst online: 29-05 08:32

JW1

@Mr-Leo
Snel maar even vervangen door twee van deze jongens (18W).
Grappig gedaan, die lampen. Zie je ook verschil in het vuureffect?
Kunnen de door jou gebruikte lampen wel tegen de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

Het nadeel van gloeilampen is dat ze veel energie kwijtraken aan warmte. En dit is een systeem wat warmte moet maken....

Bovenstaande zijn qua warmte minder, maar qua productiekosten wel meer waard.... lijkt me dus niet speciaal een goeie oplossing?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
JW1 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:51:
@Mr-Leo

[...]

Grappig gedaan, die lampen. Zie je ook verschil in het vuureffect?
Kunnen de door jou gebruikte lampen wel tegen de warmte?
Of ze tegen de warmte kunnen weet ik niet, merken we vanzelf! Voor het vuureffect maakt het geen verschil.
EnnaN schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:54:
Het nadeel van gloeilampen is dat ze veel energie kwijtraken aan warmte. En dit is een systeem wat warmte moet maken....

Bovenstaande zijn qua warmte minder, maar qua productiekosten wel meer waard.... lijkt me dus niet speciaal een goeie oplossing?
In deze kachel zijn de lampen alleen voor het vuureffect. De verwarming komt van een 2000W verwarmingselement. Met het vervangen van 2x60W in 2x18W verbruikt het kacheltje dus 84W minder. Ik geloof niet dat enig merkbaar verschil geeft in de warmte afgifte. Prijs van de lampjes is 3,99 per 2 (Ikea) dus dat is te verwaarlozen.

Of het rendabel is heb ik niet uitgerekend. Het gaat om het gevoel! We gaan natuurlijk niet meer energie steken in een gezellig nep vuur dan nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

Het geeft precies zoveel _merkbaar_ verschil als het _merkbaar_ is in wattages. Je krijgt nu 2000W warmte, ipv 2084W warmte. Je ziet het niet terug in energiekosten en niet in warmte. Of je denkt: nou, dat scheelt toch veel, maar dan moet je misschien niet een warmtebron van 2000W neerzetten :)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het ding kan ook alleen 'sfeer' geven met de verlichting, hij werkt dan zonder verwarmfunctie.
In dat geval zou ik ook de lampen vervangen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Watt=Watt
Minder Watt=Minder warmte

Dus inderdaad, alle LED-lampen kunnen in de winter weer vervangen worden door gloeilampen. (als je wilt "affakkelen").

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 27-09-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik ben inmiddels weer gestopt met het affakkelen. Niet omdat de kachel niet bevalt, maar omdat GC niet saldeert maar gewoon de totale teruglevering uitbetaald incl alles (dus teruglevering x 22ct).

Zie http://gathering.tweakers...message/41274419#41274419

Dat zal vast geen jaren zo blijven, dus kacheltje bewaar ik natuurlijk wel :)
Pagina: 1