Dank voor alle reacties!
Batterijgewicht
Het is een terecht punt dat de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 100–200 kg extra gewicht op het toch al hoge gewicht van een BEV en de vrij hoge afschrijving, relatief beperkt is. Maar eigenlijk zit het echte punt iets breder.
Voor mijn dagelijks gebruik is een accupakket van ongeveer 60 kWh ruim voldoende. Wat ik echter belangrijk vind, is dat ik bij langere ritten — bijvoorbeeld als ik een paar dagen ga fietsen in het buitenland of familie bezoek aan de andere kant van het land — niet te lang stil hoef te staan bij de laadpaal. Daarom hecht ik veel waarde aan een hoog snellaadvermogen.
Wat ik jammer vind, is dat bij veel merken een luxere uitvoering automatisch gekoppeld is aan een groter accupakket, zoals bijvoorbeeld bij de Kia EV3. Dat betekent niet alleen extra gewicht, maar ook een hogere aanschafprijs voor capaciteit die ik eigenlijk niet nodig heb. Voor mij zou een goed uitgeruste auto met een compacte accu én goede laadsnelheid ideaal zijn — maar die combinatie is nog verrassend lastig te vinden.
Snelladen
Ik vind de 800V techniek mooi. Dat vind je alleen bij duur Premium zoals Porsche en Audi, en natuurlijk bij pioniers Hyundai/Kia én bij Xpeng. Ook 170kW bij 400V vind ik op zich geen afknapper. 100 kW (zoals bij de Mokka en de Jeep en anderen) vind ik eigenlijk wel te weinig vooruitgang.
e-Niro houden / 2 hands uit de markt kopen.
De e-Niro is echt een fijne auto. Ik had er met plezier nog langer in willen rijden. Maar het blijft een model uit 2016, met laadtechniek uit 2018. Snelladen gaat tot maximaal 75 kW, en bij koud weer (het bekende “wintergate”-effect) zakt dat soms zelfs naar 50 kW of lager. Op dat vlak zou ik graag een upgrade willen — zeker omdat ik regelmatig langere ritten maak.
Ook qua rijcomfort en onderstel mag het van mij wel een stapje beter. En hoewel ik nu een draaghaak heb, mis ik af en toe toch de functionaliteit van een echte trekhaak.
Ik las dat iemand twijfelde over de duurzaamheid van Koreanen..... Ik kan na 180k km zeggen dat ik daar geen reden toe zie. Kia was een van de eerste met 7 jaar garantie/150k km. Ik dacht eerst dat het van lef getuigde, nu weet ik dat ze dit makkelijk kunnen doen omdat er vrijwel niets aan kapot gaat. Buiten slijtage-onderdelen heb ik een ratelend motorlager gehad en een schurend stuurwiellager (aandrijfmotor en stuurwiellager in garantie vervangen) en een lege airco gehad. Carrosserie, onderstel en stoelleer op orde. Wel wat krassen op het harde plastic en wat krakende rubbers. Van degradatie merk ik nog niets. Uit testen blijkt dat die degradatie ook echt meevalt.
Vermogen
Daarover had ik nog niet geschreven. Voor mij is supersnel niet belangrijk. Ik heb nu 204 pk op een kleine 1800 kg en dat is echt genoeg. De tijd van stoplichtsprintjes ligt achter mij. De familie boeit het eigenlijk ook niets of vindt het zelfs oncomfortabel rijgedrag. Single motor is prima. Steek de extra kosten voor AWD liever in comfort in de cabine.
Niro EV
Omdat de Niro EV niet echt een verbetering heeft op het vlak van snelladen valt deze af.
Kona
Eigenlijk dezelfde reden als Niro EV
Zeekr
Vallen denk ik boven mijn budget dus die heb ik niet bekeken. Zeekr X misschien wel maar die is equivalent aan de EV30 en dus kleiner dan de e-Niro?
BZ4X
Ik ben altijd een fan ben geweest van Toyota (alle merken maken tegenwoordig Priussen

) De BZ4X heeft alleen geen aantrekkingskracht op mij. Zit hem vast in de pakkende naam

De specs heb ik even bekeken, op zich niet verkeerd. Dat ik nu lees dat het DC laden (puur op basis van een telling) wordt beperkt maakt het een definitieve afvaller. De filosofie van Toyota is niet altijd goed te begrijpen. Ze zijn veel te lang blijven hangen op het (toch niet zo kansrijke en altijd dure) H2.
Tesla
Ga ik niet doen. Ik had dat eigenlijk even moeten schrijven in mijn startpost. Ik sta dagelijks perplex van wat er allemaal daar aan de overkant van de plas gebeurt. Ik wil niet vrijwillig blootstaan aan de grillen van een megalomane idioot. Ik had het niet geschreven maar de Xpeng G6 en de BYD's zijn directe aanvullen op Tesla en doen het volgens de reviews minstens zo goed, zo niet beter.
Enyaq
Ga ik me nog in verdiepen.
EV6
Ga ik me nog in verdiepen. Ik had het beeld dat de aandrijflijn vergelijkbaar is met Ioniq 5 maar dat de Ioniq 5 op sommige van mijn wensen (hoge instap, goede zit) het beter doet.