Acties:
  • +4 Henk 'm!
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:45:
[...]

Met het huidige weer is mijn BZ4X nog niet boven de 21 kWh geweest gemiddeld.

Ik rijd wel altijd in eco modus, en met de regen booster aan ( one pedal ) ... Overigens zegt mijn collega die een BMW rijd dat dit juist meer Elektra verbruikt ivm de sensoren die worden gebruikt met 1 pedal drive ...🤔. Toevallig iemand die daar het fijne van weet? ( Broodje aap of feit? )
Ik zou die collega met veel vertrouwen, maar niet met zijn kennis over het verbruik van sensoren... (dat zijn milliwatts - vraag hem eens hoe veel milliwatts er gaan in 1 kW)
One pedal verbruikt meer als je digitaal rijd (ofwel veel gas, ofwel afremmen), niet als je gewoon rustig tracht om je snelheid zo lang mogelijk constant te houden. In de praktijk valt het allemaal wel mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:18
Tommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:41:
[...]

Man toch, ben je zeker dat er op je loonfiche bovenaan niet "Toyota" staat?

Ik wil best geloven dat de BZ4X een goed rijdende auto is die jij voor een goede prijs hebt gekocht, maar elke auto heeft gebreken, en je hoeft die echt niet allemaal goed te praten.

Geef nu gewoon toe dat die auto niet geschikt is om meer dan 1000km op een dag te doen zonder je zorgen te maken over DC laden, en klaar. Genoeg mensen die dat nooit doen en dan gelukkig zijn.
Ik wil het niet.
Er stond voor 1998 wel 8 jaar VAG boven die loonstrook dat wel Toyota heeft er nooit opgestaan, het was wel mijn 1e stage dat wel....

Dat is en was mijn hele punt , je kunt een fantastische mooie luxe grote goed presterende auto rijden voor relatief weinig geld juist door mensen zoals u!!

De auto heeft 1 beperking en dat is het 3,8 keer DC laden,op volle snelheid maar in de praktijk merk je daar weinig van .

Er zijn diverse YouTube filmpjes die dat ook bewijzen ritje naar Milaan vanaf Utrecht, en nu ook de 1400 km trip door Fins Lapland.

Dus .... Is het echt een beperking? Voor normaal gebruik plus een vakantie zo nu en dan?

In het ergste geval zou hij tijdelijk terugschakelen naar 50 kw laden iplv de 150 kw die hij kan , nou poeh zeg ... Ik had mijn koffie nog niet eens op bij Fastned en toen was hij al vet over de 80% ( 86%) vanaf 12%

Blijkt dat hij standaard gewoon 100% slurpt aan de DC lader ( wist ik veel)

Dus ... Juist met DC laden laad hij best wel snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:52:
[...]

OPD is wel fijn in de bergen, maar verder gebruik ik het niet.
Sinds wanneer heeft de Hyundai Ioniq OPD? Die heeft wel uiteraard regeneratie maar komt daardoor niet volledig tot stilstand (wat volgens mij de definitie van OPD is).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:01
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
Ik geef gewoon een strategie aan die anderen misschien ook kan helpen, daar was / is dit forum toch voor?
Die strategie berust naar mijn mening gewoon op een misverstand. Dat hele "regeneratie van DC laden tijdens AC laden" is onzin.

De beperking vind plaats door issues met thermisch management (in de accu). Of je met 11kW DC of AC laadt maakt dan geen verschil.

Je kan hem dus net zo goed gewoon aan DC later hangen en accepteren dat het langer duurt (maar alsnog minder land dan AC).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Tommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:41:
(OT: heb nog ooit een lang gesprek gehad met een Product Manager van Volvo. Blijkt dat mensen een auto niet kiezen op het dagelijks gebruik, maar wel op het meest extreme gebruik. Als je daar even over nadenkt dan moet ik toegeven dat dat klopt. Kofferruimte gebruik je een paar keer per jaar, range idem, achterzetels zijn amper gebruikt, topsnelheid 2 keer geprobeerd, AWD.... voordien nooit gehad etc etc. Het zou een pak efficienter zijn om dagelijks met een kleine auto te rijden, en dan iets groot te huren als je dat nodig hebt, maar dat is zo onpraktisch, en we zijn gewoon opgevoed met "een auto voor de deur". Maar met een EV kost je die keuze voor het extreem gebruik gewoon extra geld en gewicht...)
Jammer dat het verschil tussen de dagelijkse ritjes en die extremen zo ver uit elkaar liggen, anders reed ik nu een "goedkope" Cupra Born of iets dergelijks.

Het rekensommetje van het "grote ICE huren voor de 3-4 weken dat je die nodig hebt" komt niet uit, financieel gezien. En dan mis je dus 48 weken het comfort van de grotere/duurdere auto.
Zelfs een auto kopen van 60k is nog goedkoper dan 1 van 35k + 10 jaar lang 3 weken per jaar huren (mijn persoonlijke afweging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
assje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:33:
[...]

Die strategie berust naar mijn mening gewoon op een misverstand. Dat hele "regeneratie van DC laden tijdens AC laden" is onzin.

De beperking vind plaats door issues met thermisch management (in de accu). Of je met 11kW DC of AC laadt maakt dan geen verschil.

Je kan hem dus net zo goed gewoon aan DC later hangen en accepteren dat het langer duurt (maar alsnog minder land dan AC).
Björn zegt en doet het ook in een van zijn filmpjes
De auto heeft ook gewoon accu koeling ( de nieuwe versie >2024 ook verwarming)

Dus je kunt AC laden zonder dat de softwarematige beperking gaat tellen, sterker nog die loopt dan af met 10% per uur .

De software heeft gewoon een beperking van 3.8 sessies DC laden ( 1 Toyota DC sessie is van 20% tot 80%)

Deze informatie komt bij Björn Nyland vandaan die het van Toyota direct heeft doorgekregen.

De teller loopt op elke DC laadsessie ongeacht snelheid en loopt af tijdens het rijden, stilstaan, of AC laden

Toyota bZ4X – DC-snelladen beperking uitgelegd

Maximaal 3,8 keer per 24 uur mag je DC-snelladen van 20% naar 80%.

Dat betekent dat je in een periode van 24 uur maximaal 3,8 volledige ‘snellaadcycli’ (van 20% naar 80%) kunt doen via een snellader voordat de auto je gaat begrenzen.

Dit wordt gedaan om slijtage te beperken

Regeneratie van DC laden

Na snelladen krijg je per uur 10% van die laadcapaciteit terug.

Oftewel: als je 1 volledige cyclus van 20–80% snelladen hebt gedaan, dan duurt het 10 uur om weer 1 cyclus ‘terug te verdienen’.

Rekenvoorbeeld

Stel je doet:

2 volledige laadsessies (20% / 80%) met snelladen = 2 van de 3,8 verbruikt.

Daarna wacht je 5 uur, je krijgt dan 50% van 1 sessie terug.

Je hebt dan weer: 2 + 0.5 = 2.5 sessies beschikbaar.

Als je over die 3.8 heen gaat (bijv. nog een vierde keer snelladen probeert), dan:

Wordt je laadsnelheid sterk beperkt, bijvoorbeeld naar 25–50 kW in plaats van de oorspronkelijke 100–150 kW.

Dit is zoals het op de diverse fora en door Björn wordt uitgelegd, de Finnen hebben dit dus getest met een 1400 km roadtrip en het blijkt dus ook echt zo te werken.

Tijdens het AC laden krijg je dus gewoon 10% DC laden per uur erbij .

Ik heb best wel wat onderzoek gedaan voordat ik de auto kocht .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:01
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:59:
De software heeft gewoon een beperking van 3.8 sessies DC laden ( 1 Toyota DC sessie is van 20% tot 80%)
I stand corrected in dat geval.

Wat een absurde manier van werken dan. De "slijtage" als gevolg van snelladen is zwaar afhankelijk van temperatuur. Een vaste numerieke limiet heeft echt geen enkele logica.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
pmiddeld schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:54:
[...]

Sinds wanneer heeft de Hyundai Ioniq OPD? Die heeft wel uiteraard regeneratie maar komt daardoor niet volledig tot stilstand (wat volgens mij de definitie van OPD is).
Dat heeft ie niet, heb ik ook niet beweert.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
assje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:03:
[...]

I stand corrected in dat geval.

Wat een absurde manier van werken dan. De "slijtage als gevolg van snelladen is zwaar afhankelijk van temperatuur. Een vaste numerieke limiet heeft echt geen enkele logica.
Daar is iedereen ( behalve Toyota) het over eens !

Toyota ' claimt ' dat ze dit doen voor het accu management en dat ze daarom de lange garantie termijnen kunnen bieden op de BZ4X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:09:
[...]

Dat heeft ie niet, heb ik ook niet beweert.
Bij mijn auto noemen ze het ' Booster ' en staat in de handleiding tussen haakjes ( one pedal Driving) echter tot stilstand komt hij alleen als er een auto voor me staat als dat niet zo is gast hij kruipen tot ik zelf de rem aantik .

Boven de 97% lading werkt het overigens niet ( je kunt het dan niet aanzetten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:14
Dank voor alle reacties!

Batterijgewicht
Het is een terecht punt dat de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 100–200 kg extra gewicht op het toch al hoge gewicht van een BEV en de vrij hoge afschrijving, relatief beperkt is. Maar eigenlijk zit het echte punt iets breder.

Voor mijn dagelijks gebruik is een accupakket van ongeveer 60 kWh ruim voldoende. Wat ik echter belangrijk vind, is dat ik bij langere ritten — bijvoorbeeld als ik een paar dagen ga fietsen in het buitenland of familie bezoek aan de andere kant van het land — niet te lang stil hoef te staan bij de laadpaal. Daarom hecht ik veel waarde aan een hoog snellaadvermogen.

Wat ik jammer vind, is dat bij veel merken een luxere uitvoering automatisch gekoppeld is aan een groter accupakket, zoals bijvoorbeeld bij de Kia EV3. Dat betekent niet alleen extra gewicht, maar ook een hogere aanschafprijs voor capaciteit die ik eigenlijk niet nodig heb. Voor mij zou een goed uitgeruste auto met een compacte accu én goede laadsnelheid ideaal zijn — maar die combinatie is nog verrassend lastig te vinden.

Snelladen
Ik vind de 800V techniek mooi. Dat vind je alleen bij duur Premium zoals Porsche en Audi, en natuurlijk bij pioniers Hyundai/Kia én bij Xpeng. Ook 170kW bij 400V vind ik op zich geen afknapper. 100 kW (zoals bij de Mokka en de Jeep en anderen) vind ik eigenlijk wel te weinig vooruitgang.

e-Niro houden / 2 hands uit de markt kopen.
De e-Niro is echt een fijne auto. Ik had er met plezier nog langer in willen rijden. Maar het blijft een model uit 2016, met laadtechniek uit 2018. Snelladen gaat tot maximaal 75 kW, en bij koud weer (het bekende “wintergate”-effect) zakt dat soms zelfs naar 50 kW of lager. Op dat vlak zou ik graag een upgrade willen — zeker omdat ik regelmatig langere ritten maak.

Ook qua rijcomfort en onderstel mag het van mij wel een stapje beter. En hoewel ik nu een draaghaak heb, mis ik af en toe toch de functionaliteit van een echte trekhaak.

Ik las dat iemand twijfelde over de duurzaamheid van Koreanen..... Ik kan na 180k km zeggen dat ik daar geen reden toe zie. Kia was een van de eerste met 7 jaar garantie/150k km. Ik dacht eerst dat het van lef getuigde, nu weet ik dat ze dit makkelijk kunnen doen omdat er vrijwel niets aan kapot gaat. Buiten slijtage-onderdelen heb ik een ratelend motorlager gehad en een schurend stuurwiellager (aandrijfmotor en stuurwiellager in garantie vervangen) en een lege airco gehad. Carrosserie, onderstel en stoelleer op orde. Wel wat krassen op het harde plastic en wat krakende rubbers. Van degradatie merk ik nog niets. Uit testen blijkt dat die degradatie ook echt meevalt.

Vermogen
Daarover had ik nog niet geschreven. Voor mij is supersnel niet belangrijk. Ik heb nu 204 pk op een kleine 1800 kg en dat is echt genoeg. De tijd van stoplichtsprintjes ligt achter mij. De familie boeit het eigenlijk ook niets of vindt het zelfs oncomfortabel rijgedrag. Single motor is prima. Steek de extra kosten voor AWD liever in comfort in de cabine.

Niro EV
Omdat de Niro EV niet echt een verbetering heeft op het vlak van snelladen valt deze af.

Kona
Eigenlijk dezelfde reden als Niro EV

Zeekr
Vallen denk ik boven mijn budget dus die heb ik niet bekeken. Zeekr X misschien wel maar die is equivalent aan de EV30 en dus kleiner dan de e-Niro?

BZ4X
Ik ben altijd een fan ben geweest van Toyota (alle merken maken tegenwoordig Priussen 8) ) De BZ4X heeft alleen geen aantrekkingskracht op mij. Zit hem vast in de pakkende naam :+ De specs heb ik even bekeken, op zich niet verkeerd. Dat ik nu lees dat het DC laden (puur op basis van een telling) wordt beperkt maakt het een definitieve afvaller. De filosofie van Toyota is niet altijd goed te begrijpen. Ze zijn veel te lang blijven hangen op het (toch niet zo kansrijke en altijd dure) H2.

Tesla
Ga ik niet doen. Ik had dat eigenlijk even moeten schrijven in mijn startpost. Ik sta dagelijks perplex van wat er allemaal daar aan de overkant van de plas gebeurt. Ik wil niet vrijwillig blootstaan aan de grillen van een megalomane idioot. Ik had het niet geschreven maar de Xpeng G6 en de BYD's zijn directe aanvullen op Tesla en doen het volgens de reviews minstens zo goed, zo niet beter.

Enyaq
Ga ik me nog in verdiepen.

EV6
Ga ik me nog in verdiepen. Ik had het beeld dat de aandrijflijn vergelijkbaar is met Ioniq 5 maar dat de Ioniq 5 op sommige van mijn wensen (hoge instap, goede zit) het beter doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Als je een Enyaq overweegt en je kunt toe met 100L minder bagageruimte (net als een paar andere alternatieven die je noemt) is een Elroq ook meer dan prima, op de achterste centimeters na eigenlijk dezelfde auto.
Of je moest de Enyaq coupe overwegen vanwege styling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Speciaal voor de mensen die soms lopen te 'zeuren' over het feit als ik over mijn BZ4X vertel
je ziet nu dus dat mijn informatie dus zeker voor mensen ook informatief kan zijn omdat ze 'het euvel nog niet kennen' zodat ze inderdaad de auto wel of niet besluiten te kopen.

Overigens:
Toyota komt dit jaar nog met verschillende nieuwe EV`s er komt ook overigens een nieuwe BZ4X
met een kleinere batterij ze hebben jullie gehoord over de 'belachelijke' naam ( BZ Beyond Zero )
want de BZ3X gaat nu Urban Cruiser heten

https://www.autoweek.nl/a...e-toyota-klaar-voor-2025/

Overigens vindt ik de BZ4X naam en logo`s wel wat hebben ,gelukkig verschillen de smaken anders reden we allemaal in een eenheidsworst overigens was ik helemaal verliefd op de Lexus RZ en kwam ik erachter dat mijn huidige BZ4X Premium in essentie bijna dezelfde auto is alleen dan veel goedkoper.

Maar :
Toyota bZ4X / Subaru Solterra / Lexus RZ
3,8x 20-80% snelladen per 24 uur.

10% herstel per uur.

Geen actieve accukoeling in sommige uitvoeringen.

Zeer duidelijke en strikte beperking.

Merk/Model Beperking zoals Toyota? Opmerkingen
Toyota bZ4X / Subaru Solterra / Lexus RZ ✅ Ja – 3.8x per 24u Uniek streng
Mazda MX-30 ⚠️ Ja – thermisch Geen actieve koeling
Nissan Leaf ⚠️ Ja – thermisch Zeer gevoelig voor hitte
Honda e ⚠️ Ja – lage snelheid Wordt trager bij herhaling

Het lijkt dus 'iets' Japans te zijn , dus informeer je goed als j denkt dat het voor jou een probleem gaat zijn
omdat je bijvoorbeeld regelmatig binnen 24 uur op en neer rijd naar Milaan ofzo ( ja dit is fun sarcasme ) :*)

Mijn punt is en blijf dus .... dat je die beperking met een 72KWH batterij een actieradius in de zomer van 430+ echte Kilometers bij temperaturen van +- 20 gaden gewoon niet snel zult hebben

Ik vraag mij dus wel heel erg af of ze geleerd hebben en of de nieuwe modellen uit het land van de rijzende zon nu geen beperkingen hebben op laadgebied.

[ Voor 4% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 10-04-2025 07:27 . Reden: typo aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

joepie de p schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:31:
Dank voor alle reacties!

Batterijgewicht
Het is een terecht punt dat de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 100–200 kg extra gewicht op het toch al hoge gewicht van een BEV en de vrij hoge afschrijving, relatief beperkt is. Maar eigenlijk zit het echte punt iets breder.

Voor mijn dagelijks gebruik is een accupakket van ongeveer 60 kWh ruim voldoende. Wat ik echter belangrijk vind, is dat ik bij langere ritten — bijvoorbeeld als ik een paar dagen ga fietsen in het buitenland of familie bezoek aan de andere kant van het land — niet te lang stil hoef te staan bij de laadpaal. Daarom hecht ik veel waarde aan een hoog snellaadvermogen.

Wat ik jammer vind, is dat bij veel merken een luxere uitvoering automatisch gekoppeld is aan een groter accupakket, zoals bijvoorbeeld bij de Kia EV3. Dat betekent niet alleen extra gewicht, maar ook een hogere aanschafprijs voor capaciteit die ik eigenlijk niet nodig heb. Voor mij zou een goed uitgeruste auto met een compacte accu én goede laadsnelheid ideaal zijn — maar die combinatie is nog verrassend lastig te vinden.

Snelladen
Ik vind de 800V techniek mooi. Dat vind je alleen bij duur Premium zoals Porsche en Audi, en natuurlijk bij pioniers Hyundai/Kia én bij Xpeng. Ook 170kW bij 400V vind ik op zich geen afknapper. 100 kW (zoals bij de Mokka en de Jeep en anderen) vind ik eigenlijk wel te weinig vooruitgang.

e-Niro houden / 2 hands uit de markt kopen.
De e-Niro is echt een fijne auto. Ik had er met plezier nog langer in willen rijden. Maar het blijft een model uit 2016, met laadtechniek uit 2018. Snelladen gaat tot maximaal 75 kW, en bij koud weer (het bekende “wintergate”-effect) zakt dat soms zelfs naar 50 kW of lager. Op dat vlak zou ik graag een upgrade willen — zeker omdat ik regelmatig langere ritten maak.

Ook qua rijcomfort en onderstel mag het van mij wel een stapje beter. En hoewel ik nu een draaghaak heb, mis ik af en toe toch de functionaliteit van een echte trekhaak.

Ik las dat iemand twijfelde over de duurzaamheid van Koreanen..... Ik kan na 180k km zeggen dat ik daar geen reden toe zie. Kia was een van de eerste met 7 jaar garantie/150k km. Ik dacht eerst dat het van lef getuigde, nu weet ik dat ze dit makkelijk kunnen doen omdat er vrijwel niets aan kapot gaat. Buiten slijtage-onderdelen heb ik een ratelend motorlager gehad en een schurend stuurwiellager (aandrijfmotor en stuurwiellager in garantie vervangen) en een lege airco gehad. Carrosserie, onderstel en stoelleer op orde. Wel wat krassen op het harde plastic en wat krakende rubbers. Van degradatie merk ik nog niets. Uit testen blijkt dat die degradatie ook echt meevalt.

Vermogen
Daarover had ik nog niet geschreven. Voor mij is supersnel niet belangrijk. Ik heb nu 204 pk op een kleine 1800 kg en dat is echt genoeg. De tijd van stoplichtsprintjes ligt achter mij. De familie boeit het eigenlijk ook niets of vindt het zelfs oncomfortabel rijgedrag. Single motor is prima. Steek de extra kosten voor AWD liever in comfort in de cabine.

Niro EV
Omdat de Niro EV niet echt een verbetering heeft op het vlak van snelladen valt deze af.

Kona
Eigenlijk dezelfde reden als Niro EV

Zeekr
Vallen denk ik boven mijn budget dus die heb ik niet bekeken. Zeekr X misschien wel maar die is equivalent aan de EV30 en dus kleiner dan de e-Niro?

BZ4X
Ik ben altijd een fan ben geweest van Toyota (alle merken maken tegenwoordig Priussen 8) ) De BZ4X heeft alleen geen aantrekkingskracht op mij. Zit hem vast in de pakkende naam :+ De specs heb ik even bekeken, op zich niet verkeerd. Dat ik nu lees dat het DC laden (puur op basis van een telling) wordt beperkt maakt het een definitieve afvaller. De filosofie van Toyota is niet altijd goed te begrijpen. Ze zijn veel te lang blijven hangen op het (toch niet zo kansrijke en altijd dure) H2.

Tesla
Ga ik niet doen. Ik had dat eigenlijk even moeten schrijven in mijn startpost. Ik sta dagelijks perplex van wat er allemaal daar aan de overkant van de plas gebeurt. Ik wil niet vrijwillig blootstaan aan de grillen van een megalomane idioot. Ik had het niet geschreven maar de Xpeng G6 en de BYD's zijn directe aanvullen op Tesla en doen het volgens de reviews minstens zo goed, zo niet beter.

Enyaq
Ga ik me nog in verdiepen.

EV6
Ga ik me nog in verdiepen. Ik had het beeld dat de aandrijflijn vergelijkbaar is met Ioniq 5 maar dat de Ioniq 5 op sommige van mijn wensen (hoge instap, goede zit) het beter doet.
En Mini Countryman E?
De prijzen zijn afgelopen maand verlaagd.

Standaard heeft hij een 66,5 kWh accu, snelladen 130 kW. Zeer comfortabel, rijdt als een BMW. Bovendien gebouwd in Duitsland.

Ik heb zelf mijn Tesla Model 3 hiervoor ingeruild. Snelladen was op de Tesla Model 3 iets sneller, die begon op 170 kWh. Maar het scheelt misschien enkele minuten uiteindelijk, omdat die laadsnelheid toch snel inzakt naar 110 kWh.

Edit: BMW/Mini heeft ook een zeer interessante laadpas met lage tarieven als je veel publiek laad of moet snelladen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:19
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:20:
Speciaal voor de mensen die soms lopen te 'zeuren' over het feit als ik over mijn BZ4X vertel
je ziet nu dus dat mijn informatie dus zeker voor mensen ook informatief kan zijn omdat ze 'het euvel nog niet kennen' zodat ze inderdaad de auto wel of niet besluiten te kopen.
Kan je een beetje vergelijken met reclame op Instagram, Facebook,.. die nonsens komt er ook altijd tussen als je interessante posts wilt lezen. Ik scroll die weg, maar sommigen die niet zo vaak op social media komen, lezen dit dan de eerste keer.. :+

Kort samengevat: uw posts over de BZ4X horen thuis in een Toyota topic of BZ4X specifiek topic, waar men dergelijke informatie zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:41
Ik weet niet, maar iets zegt me dat de Toyota Bz4x toch best heus wel een goeie prima auto is. Jullie?!

:w

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-04-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
joepie de p schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:31:
Tesla
Als je Tesla schrapt mag je ook alle niet politiek neutrale merken schrappen, zoals de Chinezen, Duitsers, ... Musk komt nog niet aan de tippen van hun tenen. Jammer dat je er zo over denkt want de MY voldoet aan al uw eisen binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Prullenbak84 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:10:
Ik weet niet, maar iets zegt me dat de Toyota Bz4x toch best heus wel een goeie prima auto is. Jullie?!
Is het ook.. als je je kunt neerleggen bij de gebreken, want dit is hun eerste EV en zoals bij alle andere merken, is niet alles op punt. Zal nog wel verbeteren naarmate ze meerdere EV's op de markt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:20:
Mijn punt is en blijf dus .... dat je die beperking met een 72KWH batterij een actieradius in de zomer van 430+ echte Kilometers bij temperaturen van +- 20 gaden gewoon niet snel zult hebben
Probleem is echter dat je niet de beschikking hebt over die volledige 72kWh.

Netto is het 64kWh, en als je enkel laadt van 20 tot 80% blijft daar nog 38,4kWh van over.

Dat mag je per 24 uur 3,8 keer doen, waardoor je een maximaal dagverbruik (voor snelladen) van 146kWh krijgt.

Volgens deze praktijktest is het verbruik van de wagen in de zomer 19kWh per 100km, wat een maximaal bereik van ruim 750km per dag geeft voordat je tegen de 'snellaadgrens' oploopt.

Zul je maar zelden tegenaan lopen, maar het kan wel voorkomen. En het komt dus ook voor, anders was het niet bekend :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:10:

:w
Tja, die iets is ... MPCoreDeveloper of zo.... ?

Ik heb gisteren een ritje in de splinternieuwe BMW i4 van mijn zoon gemaakt (rij zelf Tesla).

Zeker geen slechte auto, en die rijdt echt prima, maar je merkt aan een paar dingen dat die auto toch wat achter loopt.

Wat ik goed vond:
- zeker genoeg vermogen in comfort stand, prima reactie op stroompedaal
- heel goede zetels
- prima vering, al mocht het bochtgedrag wat strakker (17' wielen)
- stilte aan boord, gecombineerd met prima basis audio systeem
- instap makkelijker dan ik dacht, de auto is minder laag dan hij er uit ziet.
- blijkt relatief zuinig te zijn, al kon ik dat zelf niet direct beoordelen

Minder goed:
- in sport in de auto gewoon veel te bruusk als je het pedaal in trapt. Vermogen wordt echt te snel vrij gegeven zodat je geen duw, maar een klop in de rug krijgt
- vooruit kan je one pedal drive doen in B stand, maar achteruit moet je de rem gebruiken...
- dingen als automatisch grootlicht en adaptive cruise zijn opties en die had mijn zoon niet aangevinkt (omdat hij dacht dat het standaard was, en de verkoper er niks over gezegd had). Ik zou balen als een stekker (maar had het wellicht expliciet gevraagd), hij kan er mee leven. Het kan via een 'update' wel bijgekocht worden... Maar eerlijk... op een auto uit die klasse hoort dat gewoon standaard te zijn.
- 1000 knoppen in het interieur, en dat ben ik echt niet gewoon. Door de ontbrekende opties zijn er dus ook knoppen op het stuur die niet werken, en een waarschuwing opleveren met boodschap dat die functie niet beschikbaar is.

Ik zou zelf zeker een BMW overwegen als opvolger van mijn Y binnen een jaar of 3, maar dan echt met minder knoppen op stuur en er rond. En ik hoop echt dat ze de standaarduitrusting eens op niveau brengen van een auto uit de twenties, en niet van 1995.
Alleen al voor de lichten staan er een 6-tal knoppen of zo. Dat moet beter kunnen door het gewoon automatisch te maken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:41
RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:17:
[...]

Is het ook.. als je je kunt neerleggen bij de gebreken
Zoals bij letterlijk elke auto het geval is.

Maar goed, ik maakte eigenlijk maar een grapje…

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:55:
[...]

Zoals bij letterlijk elke auto het geval is.

Maar goed, ik maakte eigenlijk maar een grapje…
Dat is prima voor de discussie.
Toyota heeft gewoon jaren het spoor van waterstof gevolgd en zijn daar mee tegen de muur geknald, dus moesten ze vrij laat de andere pistes terug activeren.
De B4ZX is gewoon hun eerste poging, die is niet slecht, maar nog niet op niveau van de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Tommie12 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:31:
[...]

Ik heb gisteren een ritje in de splinternieuwe BMW i4 van mijn zoon gemaakt (rij zelf Tesla).

Zeker geen slechte auto, en die rijdt echt prima, maar je merkt aan een paar dingen dat die auto toch wat achter loopt.

Wat ik goed vond:
- heel goede zetels

Minder goed:
- in sport in de auto gewoon veel te bruusk als je het pedaal in trapt. Vermogen wordt echt te snel vrij gegeven zodat je geen duw, maar een klop in de rug krijgt
- vooruit kan je one pedal drive doen in B stand, maar achteruit moet je de rem gebruiken...
- dingen als automatisch grootlicht en adaptive cruise zijn opties en die had mijn zoon niet aangevinkt (omdat hij dacht dat het standaard was, en de verkoper er niks over gezegd had). Ik zou balen als een stekker (maar had het wellicht expliciet gevraagd), hij kan er mee leven. Het kan via een 'update' wel bijgekocht worden... Maar eerlijk... op een auto uit die klasse hoort dat gewoon standaard te zijn.
- 1000 knoppen in het interieur, en dat ben ik echt niet gewoon. Door de ontbrekende opties zijn er dus ook knoppen op het stuur die niet werken, en een waarschuwing opleveren met boodschap dat die functie niet beschikbaar is.

Ik zou zelf zeker een BMW overwegen als opvolger van mijn Y binnen een jaar of 3, maar dan echt met minder knoppen op stuur en er rond. En ik hoop echt dat ze de standaarduitrusting eens op niveau brengen van een auto uit de twenties, en niet van 1995.
Alleen al voor de lichten staan er een 6-tal knoppen of zo. Dat moet beter kunnen door het gewoon automatisch te maken.

-
Maar een andere auto is toch ook gewoon wennen?
Ja fantastisch dat Tesla alles automatisch doet. Maar het kan meewerken of het kan tegenwerken (ruitenwissers ;) ).

Je moet ook begrijpen dat niet iedereen wilt dat alles automatisch gaat, mensen willen ook gewoon zelf in control zijn. Dus als automatisch en manueel een mogelijkheid moet zijn, dan moet het fysieke knopje er ook gewoon zijn.

Grappig genoeg klaagt de (niet-tweakers) BMW/Mini/Volkswagen rijder juist dat de nieuwe generatie auto's te weinig knopjes heeft, dus we kunnen niet iedereen tevreden houden?

Verder zijn de Duitse merken van het upsellen van optie pakketten. Dit is niets nieuws. Heb je een specifieke verwachting? Dan moet je toch even de prijslijst even goed checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:17
Tommie12 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:31:
[...]

Wat ik goed vond:
- heel goede zetels

Minder goed:

-
Ik denk dat je het verschil tussen BMW en Tesla goed duidt. Wil je zelf rijden, of meer een ervaring hebben van 'gereden worden'. Wil je fysieke knopjes die je op de tast kunt vinden, of voor alles moeten klikken en swipen op een scherm, maar wel een minimalistisch 'clean' interieur wervoor terugkrijgen. Wil je zelf dingen kunnen instellen of wil je dat alles automatisch voor je geregeld wordt zoals de fabrikant vindt hoe het hoort. Allemaal keuzes die we gelukkig hebben.
Dat moeten bijbetalen voor opties die standaard zouden moeten zijn (of nog erger, moeten betalen om een al aanwezige optie te 'unlocken') is inderdaad iets waar Europese fabrikanten nog iets kunnen leren van merken uit de twee autocratische grootmachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Of-Aaargh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat je het verschil tussen BMW en Tesla goed duidt. Wil je zelf rijden, of meer een ervaring hebben van 'gereden worden'. Wil je fysieke knopjes die je op de tast kunt vinden, of voor alles moeten klikken en swipen op een scherm, maar wel een minimalistisch 'clean' interieur wervoor terugkrijgen. Wil je zelf dingen kunnen instellen of wil je dat alles automatisch voor je geregeld wordt zoals de fabrikant vindt hoe het hoort. Allemaal keuzes die we gelukkig hebben.
Dat moeten bijbetalen voor opties die standaard zouden moeten zijn (of nog erger, moeten betalen om een al aanwezige optie te 'unlocken') is inderdaad iets waar Europese fabrikanten nog iets kunnen leren van merken uit de twee autocratische grootmachten.
Voor mij was een Tesla Model Y om exact die reden nog een stap te ver. Ik kwam vanuit een volledig analoge auto (van 2011) en heb daarom bewust nog even voor mijn huidige #beep# gekozen, zodat ik het eerst allemaal eens kan ervaren. De #beep# kun je namelijk rijden als een 'normale' auto. En dat was voor mij en mijn vrouw een groot pluspunt.

Als het zo goed bevalt en de regering de juiste beslissingen neemt over de energiebelasting en de MRB, dan zou de volgende auto over een paar jaar best wel een volledig digitale auto kunnen worden. Een Model Y vind ik (en vooral de nieuwe in het rood) toch wel erg interessant. Soms heb ik er wel spijt van dat ik daar niet nog even op heb gewacht.

Als ik voor mijzelf geen voordelen zie maar alleen de nadelen , dan komt er een hybride auto na deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Of-Aaargh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb op mijn Tesla 3800 euro betaald voor Autopark, Summon en EAP.
Dit was ook hardwarematig aanwezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik begrijp dat afgeven op de Bz4x niet zo. Het is inderdaad niet de meest vooruitstrevende EV maar ik denk toch wel een kwalitatief goed geproduceerde auto met een prima garantie. Dat het snelladen achter blijft bij andere EV's is inderdaad een nadeel. Althans voor wie vaak achter elkaar snelladen belangrijk is.

En laten we eens een EV vergelijken met een ICE, dan loopt elke EV achter met een ICE want tanken betreft want tanken gaat nog altijd sneller dan laden. Maar dat neemt (bijna) iedere EV rijder hier voor lief en "verkoopt" dat als, je moet toch regelmatig pauzeren/naar het toilet enz.....

Het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt, en dat doet iedereen weer op een andere manier. :) Gelukkig maar want anders reden we allemaal in dezelfde auto.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +10 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:52:
Ik begrijp dat afgeven op de Bz4x niet zo.
Als er mensen zijn die ALLES goed praten aan een auto, en dat blijven herhalen, dan krijg je vanzelf tegenwind. Dat gebeurde ook in Tesla topics hoor... en die zijn ook niet perfect.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RigolleM
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:52:
Ik begrijp dat afgeven op de Bz4x niet zo. Het is inderdaad niet de meest vooruitstrevende EV maar ik denk toch wel een kwalitatief goed geproduceerde auto met een prima garantie. Dat het snelladen achter blijft bij andere EV's is inderdaad een nadeel. Althans voor wie vaak achter elkaar snelladen belangrijk is.

En laten we eens een EV vergelijken met een ICE, dan loopt elke EV achter met een ICE want tanken betreft want tanken gaat nog altijd sneller dan laden. Maar dat neemt (bijna) iedere EV rijder hier voor lief en "verkoopt" dat als, je moet toch regelmatig pauzeren/naar het toilet enz.....

Het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt, en dat doet iedereen weer op een andere manier. :) Gelukkig maar want anders reden we allemaal in dezelfde auto.
Ik geef niet af op de Bz4X, maar op de manier waarop @MPCoreDeveloper zijn Bz4X zit op te hemelen, net alsof iedereen nu voor de Bz4X moet kiezen. Ik heb ook de filmpjes bekeken van Björn en InstaAutoVlog, maar ik werd er niet warm van... integendeel.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, dus als @MPCoreDeveloper hiermee kan leven, dan is dit niet ONS probleem. Maar tegen beter weten in, alles proberen te weerleggen en zevenendertig keer herhalen dat filmpje A het zo doet en dat Toyota dit om deze reden doet, heeft totaal geen zin.. en hoort thuis in een Toyota of Bz4X topic. Eigenlijk is hij enkel zichzelf aan het overtuigen, dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Wellicht voor hem wel, maar misschien niet voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:11:
[...]

Ik geef niet af op de Bz4X, maar op de manier waarop @MPCoreDeveloper zijn Bz4X zit op te hemelen, net alsof iedereen nu voor de Bz4X moet kiezen. Ik heb ook de filmpjes bekeken van Björn en InstaAutoVlog, maar ik werd er niet warm van... integendeel.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, dus als @MPCoreDeveloper hiermee kan leven, dan is dit niet ONS probleem. Maar tegen beter weten in, alles proberen te weerleggen en zevenendertig keer herhalen dat filmpje A het zo doet en dat Toyota dit om deze reden doet, heeft totaal geen zin.. en hoort thuis in een Toyota of Bz4X topic. Eigenlijk is hij enkel zichzelf aan het overtuigen, dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Wellicht voor hem wel, maar misschien niet voor iemand anders.
Ach .... als je dat denkt dan heb je mij totaal verkeerd begrepen maar ik neem je dat niet kwalijk hoor ik ben dat wel gewend , je bent niet de eerste die zich aan mijn enthousiasme irriteert wat een beetje hoort bij de extraverte nerd die ik ben .

Nee ik vind de #BEEP# helemaal niet de 'ideale' auto ofzo een Y was veel beter geweest maar ....
ik vond dat op dat moment nog een stapje te ver , voor mij .

Overigens had ik mijzelf voor de aanschaf van de auto al overtuigd hoor , anders had ik hem niet gekocht
voor het gebruik wat ik ermee doe (iedere werkdag max 40 Km) en af en toe een tripje van een paar 100
is de auto zelfs overkill .

Ik zal mijzelf inhouden en niet meer in dit topic reageren over mijn EV auto waarvan ik de naam nu hier niet meer noem , ik ben blijkbaar op het verkeerde forum.

8)7 :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:55:
[...]

Ik zal mijzelf inhouden en niet meer in dit topic reageren over mijn EV auto waarvan ik de naam nu hier niet meer noem , ik ben blijkbaar op het verkeerde forum.
Het gaat om doseren, zo simpel is het. Als iedereen zo 'enthousiast' hier zou posten over zijn auto dan wordt het een complete chaos hier.
Dus niet zo zwart wit. af en toe een (bij voorkeur objectief) berichtje of anecdote is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:09:
[...]

Het gaat om doseren, zo simpel is het. Als iedereen zo 'enthousiast' hier zou posten over zijn auto dan wordt het een complete chaos hier.
Dus niet zo zwart wit. af en toe een (bij voorkeur objectief) berichtje of anecdote is prima.
En er is niks dat hem in de weg staat om een specifiek topic over zijn auto te starten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jeroenkb schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:37:
[...]

En er is niks dat hem in de weg staat om een specifiek topic over zijn auto te starten....
Daar is hij toch al drie keer op gewezen? :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben ook heel enthousiast over mijn Ioniq 6 en snap niet echt dat er maar ca 1900 van verkocht zijn in de 2-3 jaar dat ie op de markt is (en slechts 70 rode!). Rijdt erg soepel, maar niet super zacht. Power zat en snelladen gaat als een speer (230 kW tot 50%, dan 180-150 kW tot 82%, dus geen piek van 230 kW tot slechts 20% en dan steeds trager 10-80% in 18 minuten, plassen duurt langer). Qua software wel een paar quirks en een hoop teveel pings en bongs (die je telkens moet uitzetten). Maar valt goed mee te leven. En IMHO ziet hij er ook nog eens cool uit, al zijn de meningen daarover verdeeld. Het enige wat echt jammer is, is dat Hyundai er geen liftback van gemaakt heeft. En ook de facelift die dit jaar uitkomt is hetzelfde. Het is dus een echte sedan met een klein achterklepje. De bagageruimte is echter wel best groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj63NniRY0oS_kJdue1vlKxDCYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YFu4h7smIIhfBNtep1nVArgD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL--8sL_fjtXUvteC_JgZi0FVho=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FiiakUBPqA4kIDU0MVgWTXnv.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
zonoskar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:55:
Ik ben ook heel enthousiast over mijn Ioniq 6 en snap niet echt dat er maar ca 1900 van verkocht zijn in de 2 jaar dat ie op de markt is.
Ja qua specs echt een hele goede auto. Alleen die rare hangkont, ik denk dat veel mensen zich daar niet overheen kunnen zetten. De eerste keer dat ik er een zag rijden schoot ik letterlijk in de lach, dat kunnen ze toch niet menen zo'n ontwerp dacht ik. Misschien dat ik er zelf nog wel aan zou kunnen wennen want een auto is een gebruiksvoorwerp vind ik, maar lelijk is ie wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ASW1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:02:
[...]

Ja qua specs echt een hele goede auto. Alleen die rare hangkont, ik denk dat veel mensen zich daar niet overheen kunnen zetten. De eerste keer dat ik er een zag rijden schoot ik letterlijk in de lach, dat kunnen ze toch niet menen zo'n ontwerp dacht ik. Misschien dat ik er zelf nog wel aan zou kunnen wennen want een auto is een gebruiksvoorwerp vind ik, maar lelijk is ie wel.
Ik zou vallen over het feit dat het een sedan is, ik wil een auto met een '5de' deur zodat je eens iets groot kan laden als het nodig is. Daarom viel een Tesla3 ook af bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tommie12 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:11:
[...]

Ik zou vallen over het feit dat het een sedan is, ik wil een auto met een '5de' deur zodat je eens iets groot kan laden als het nodig is. Daarom viel een Tesla3 ook af bij mij.
Ik heb er een trekhaak op, dus als ik grote dingen moet vervoeren regel ik een aanhanger (mag 1500 kilo trekken). Maar idd, een lftback was handiger geweest, echter als ik Ioniq 5 rijders mag geloven, rammelt zo'n achterklep bij Hyundai wel geregeld. Had ik op mijn Ioniq classic ook last van. Bij de 6 heb ik nog geen rammeltje of kraakje gehoord.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

PeaceNlove

Deugleuter

Ik ben ook heel enthousiast over mijn Ioniq 6 en snap niet echt dat er maar ca 1900 van verkocht zijn in de 2-3 jaar dat ie op de markt is (en slechts 70 rode!). Rijdt erg soepel, maar niet super zacht. Power zat en snelladen gaat als een speer (230 kW tot 50%, dan 180-150 kW tot 82%, dus geen piek van 230 kW tot slechts 20% en dan steeds trager 10-80% in 18 minuten, plassen duurt langer). Qua software wel een paar quirks en een hoop teveel pings en bongs (die je telkens moet uitzetten). Maar valt goed mee te leven. En IMHO ziet hij er ook nog eens cool uit, al zijn de meningen daarover verdeeld. Het enige wat echt jammer is, is dat Hyundai er geen liftback van gemaakt heeft. En ook de facelift die dit jaar uitkomt is hetzelfde. Het is dus een echte sedan met een klein achterklepje. De bagageruimte is echter wel best groot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer uitgesproken ontwerp. Hate it or love it. Maar zeker zo in het rood :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind de 6 werkelijk een prachtige auto, I love it!
Ook een ontzettend fijne reisauto, zeer zuinig en super snelladen 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:57
Ioniq 6 heeft inderdaad een nogal uitgesproken uiterlijk. Ik vind vooral de achterkant helemaal goed, en met dit specifieke exemplaar vind ik de rode kleur in z'n geheel een grote plus.

Ik pik morgen bij een Hyundai dealer een Ioniq uit 2018 (classic) op met ruim anderhalve ton op de klok, wel met een jaar garantie en met een aanschafwaarde van beneden de 10K. Dat zou ruggensteun moeten bieden indien in die periode bijvoorbeeld een motorlager er de brui aan geeft. Ben benieuwd hoe het elektrisch rijden voor mij in de praktijk uitpakt, en als het niet bevalt zie ik wel weer verder 8)

Laadpas is binnen en opvallend is dat de prijzen van openbare laadpalen in mijn buurt nogal uiteenlopen (tussen 37 en 67 cent per kWh) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:36
1rr1tantemug schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:39:
Ioniq 6 heeft inderdaad een nogal uitgesproken uiterlijk. Ik vind vooral de achterkant helemaal goed, en met dit specifieke exemplaar vind ik de rode kleur in z'n geheel een grote plus.

Ik pik morgen bij een Hyundai dealer een Ioniq uit 2018 (classic) op met ruim anderhalve ton op de klok, wel met een jaar garantie en met een aanschafwaarde van beneden de 10K. Dat zou ruggensteun moeten bieden indien in die periode bijvoorbeeld een motorlager er de brui aan geeft. Ben benieuwd hoe het elektrisch rijden voor mij in de praktijk uitpakt, en als het niet bevalt zie ik wel weer verder 8)

Laadpas is binnen en opvallend is dat de prijzen van openbare laadpalen in mijn buurt nogal uiteenlopen (tussen 37 en 67 cent per kWh) ...
Ah interessant om te horen voor wat voor prijs zo’n Ioniq nu weggaat. Ik zag vergelijkbare occasionally bij dealers staan voor circa 12K. Heb je nog flink moeten onderhandelen, of zijn ze allang blij dat er iemand met interesse is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
JWPVDW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:14:
[...]

Ah interessant om te horen voor wat voor prijs zo’n Ioniq nu weggaat. Ik zag vergelijkbare occasionally bij dealers staan voor circa 12K. Heb je nog flink moeten onderhandelen, of zijn ze allang blij dat er iemand met interesse is?
Ik heb de prijs van mijn inruiler, een benzineauto uit 2010 met 236.000 km op de teller, nog redelijk omhoog kunnen praten.

Deze Ioniq stond nu een paar maanden te koop. Ik heb niet de indruk dat tweedehands EV's met een niet al te maagdelijke kilometerstand als zoete broodjes over de toonbank vliegen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik single was had ik hem gekocht :9
Maar ik heb een partner en 3 kinderen. We hebben maar 1 auto nodig en dan voldoet de 6 helaas niet kwa of kinderen en kinderwagen en tent etc erin passen :)
JWPVDW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:14:
[...]

Ik heb afgelopen zomer mijn ioniq verkocht, aan zo'n smerige tussenhandelaar helaas maar goed.
Waarom aan zo'n tussenhandelaar? Omdat de airco verdamper kapot was en dat kost 1500+ om te repareren. Ik heb hem voor 8500 verkocht, dus feitelijk voor 10k. Ik zag laatst dat ie gexporteerd is. Ik weet toevallig dat de export prijs 7k is. Dus ik ben er goed vanaf gekomen.
Wel jammer want de ioniq is en erg prettige auto. Als de airco het nog doet. En de laadpoort lock het niet begeeft :9

[ Voor 21% gewijzigd door Kodess op 11-04-2025 09:35 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
Kodess schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:31:
[...]

Wel jammer want de ioniq is en erg prettige auto. Als de airco het nog doet. En de laadpoort lock het niet begeeft :9
Laadpoort lock koste me 210 euro bij de dealer. Dat viel nog mee. Helaas heb ik ook één van de verdampers kapot (er zitten er 2 in). Het is de goedkope van de 2 dus dat kost me straks nog rond de 600 euro bij de lokale garage.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Zojuist mijn trouwe benzineauto achtergelaten :/ en teruggereden met de Ioniq. Energieverbruik op de eerste rit was gemiddeld 10,5 kWh per 100 km. Het is natuurlijk overdreven, maar minder dan 10K betalen voor deze auto mét een jaar garantie voelt in deze tijden bijna als diefstal, aangezien de goedkoopste nieuwe auto's tegenwoordig rondom de 20K 'beginnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40
1rr1tantemug schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:26:
Zojuist mijn trouwe benzineauto achtergelaten :/ en teruggereden met de Ioniq. Energieverbruik op de eerste rit was gemiddeld 10,5 kWh per 100 km. Het is natuurlijk overdreven, maar minder dan 10K betalen voor deze auto mét een jaar garantie voelt in deze tijden bijna als diefstal, aangezien de goedkoopste nieuwe auto's tegenwoordig rondom de 20K 'beginnen'.
Veel fijne km gewenst!

Maar, nieuw met occasions vergelijken puur op € is een beetje gek. Nieuw is altijd duur. Jouw auto is al 7 jaar oud met ruim 150.000 op de klok toch? Dan is een auto al driekwart afgeschreven ofzo. En dan pak je ook nog een niet zo populair model. Want, wat is de WLTP range?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
GekkeRipper schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:08:
[...]

Veel fijne km gewenst!

Maar, nieuw met occasions vergelijken puur op € is een beetje gek. Nieuw is altijd duur. Jouw auto is al 7 jaar oud met ruim 150.000 op de klok toch? Dan is een auto al driekwart afgeschreven ofzo. En dan pak je ook nog een niet zo populair model. Want, wat is de WLTP range?
Wel eens, het is idd een beetje appels met peren vergelijken en zeker in het geval met een tweedehands auto dat al heel wat ervaring heeft. WLTP om en nabij de 190 kilometer, en nuchter beschouwd is dat niet heel veel. Maar ik vermoed dat het wel gaat passen in mijn situatie, in die zin dat mijn werkplek slechts 10 km van mijn woonlocatie is en zo heel af en toe een langere rit wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09 08:23
Hi,

Ik ben nieuw hier en hoop dat ik dit op het juiste forum plaats.

Binnenkort mag ik een nieuwe auto van de zaak uitkiezen. Keuze om elektrisch te gaan rijden is gemaakt, geen laadpaal voor de deur, maar wel genoeg in de nabije omgeving. Ik heb een drietal modellen in gedachte: BMW iX1 eDrive 20, Volvo ex40 ER en de Tesla Model Y. De BMW spreek mij het meest aan qua looks, maar heeft de kleinste actieradius. Volvo is goed aangekleed qua opties voor minder geld dan de BMW en heeft een betere actieradius (WLTP), maar wel een kleinere kofferbak. De Tesla wint qua actieradius en ruimte, maar de looks… niet helemaal mijn ding. Actieradius en een ruime kofferbak zijn voor mij belangrijke punten.

Nu heb ik de BMW en Volvo vergeleken qua netto actieradius via EVdatabase, maar hier lijken de netto uitkomsten weinig verschil te hebben. Zie links. Volgens de WLTP heeft de BMW een actieradius van 461 gemiddeld en de Volvo 575. Hoe verklaren we het minimale verschil in netto actieradius?

https://ev-database.org/n...olvo-EX40-Single-Motor-ER

https://ev-database.org/nl/auto/1996/BMW-iX1-eDrive20

Ik hoop dat iemand dit kan verhelderen alvorens ik een keuze maak na wat proefritjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JS0180 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:43:
Hi,

Binnenkort mag ik een nieuwe auto van de zaak uitkiezen. Keuze om elektrisch te gaan rijden is gemaakt, geen laadpaal voor de deur, maar wel genoeg in de nabije omgeving. Ik heb een drietal modellen in gedachte: BMW iX1 eDrive 20, Volvo ex40 ER en de Tesla Model Y. De BMW spreek mij het meest aan qua looks, maar heeft de kleinste actieradius. Volvo is goed aangekleed qua opties voor minder geld dan de BMW en heeft een betere actieradius (WLTP), maar wel een kleinere kofferbak. De Tesla wint qua actieradius en ruimte, maar de looks… niet helemaal mijn ding. Actieradius en een ruime kofferbak zijn voor mij belangrijke punten.

Nu heb ik de BMW en Volvo vergeleken qua netto actieradius via EVdatabase, maar hier lijken de netto uitkomsten weinig verschil te hebben. Zie links. Volgens de WLTP heeft de BMW een actieradius van 461 gemiddeld en de Volvo 575. Hoe verklaren we het minimale verschil in netto actieradius?

Ik hoop dat iemand dit kan verhelderen alvorens ik een keuze maak na wat proefritjes :)
iX1 heeft een veel betere Cw waarde en dus minder luchtweerstand.
Dat maakt voor de WLTP niet zo extreem veel uit, tijdens die test is het stuk boven de 100 beperkt en 130 is maar een paar seconden. In de praktijk echter, als je langere stukken 100-130 gaat rijden ga je dat wel merken. Je ziet dus ook dat het "real" verbruik van de EX40 een stuk hoger ligt, ook in reviews / real world tests zie je dat de Volvo 10-15% meer verbruikt dan de iX1 (kijk wel uit dat je niet de eerste generatie XC40 vergelijkt, die was nog erger :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:10
JS0180 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:43:
Hi,

Vorig jaar zelfde keus gemaakt, tesla viel af om dezelfde reden. Bij de BMW haakte ik af door de ruimte op de achterbank die echt heel beperkt is voor deze klasse. Plus de echt belachelijke optielijst waardoor de auto heel snel duur wordt als je hem op niveau brengt. Uiteindelijk de EC40 genomen omdat ik die mooier vond dan de EX en de ruimte in de praktijk niet veel scheelt. Enige minpunt, je ziet echt heel weinig door de plat liggende achterruit, maar dat went. Voordeel is de geïntegreerde Google maps die heel goed werkt. Verder dik tevreden.
Mijn praktijk range van de Volvo ligt tussen de 360 en 460 in het echt zonder voorzichtig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
1rr1tantemug schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:20:
[...]

Wel eens, het is idd een beetje appels met peren vergelijken en zeker in het geval met een tweedehands auto dat al heel wat ervaring heeft. WLTP om en nabij de 190 kilometer, en nuchter beschouwd is dat niet heel veel. Maar ik vermoed dat het wel gaat passen in mijn situatie, in die zin dat mijn werkplek slechts 10 km van mijn woonlocatie is en zo heel af en toe een langere rit wordt gemaakt.
ik focuste eerst ook heel erg op die range bij mijn keuze, met de ervaring die ik nu heb is dat totale onzin gebleken voor woon werk verkeer en boodschappen etc etc is 100 kilometer echte range vaak al overkill

Ik laad nu 1x per week en heb dan nu een ( echte ) range van +-300 KM maar toen het nog koud was was dat net +- 250 KM ( ik moest toen nog wel aan de auto wennen ) en toen schrok ik daar erg van ...

Ik denk dat als je in de winter bij temperaturen onder de nul in jouw situatie minimaal 80 KM haalt dat je auto ruim voldoet ( ervanuit gaande dat je dichtbij op straat of prive kunt laden ) in jouw situatie als ik zo lees hoe je het nu al doet komt dat vast wel goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Voor het dagelijkse gebruik is voor de meeste mensen een kleine range prima. Maar als je vaker ver weg moet of op vakantie gaat in Europa met de auto, dan is een kleine range gewoon killing. Dus is die auto dan alleen geschikt als woon-werk en boodschappen. De prijs is er in geval van de Hyundai Ioniq ook naar. In geval van de Toyota BZ4X eerlijk gezegd net niet vind ik. Toyota is nooit echt veel waar voor je geld. Je koopt een Toyota omdat je lange garantie wil en je niet de nieuwste technieken wil hebben. Ofwel, je wilt bewezen technieken.

Maar als je dus 1 auto wil die alles kan, dan is de Ioniq in mijn ogen totaal ongeschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GekkeRipper schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:38:
Voor het dagelijkse gebruik is voor de meeste mensen een kleine range prima. Maar als je vaker ver weg moet of op vakantie gaat in Europa met de auto, dan is een kleine range gewoon killing. Dus is die auto dan alleen geschikt als woon-werk en boodschappen. De prijs is er in geval van de Hyundai Ioniq ook naar. In geval van de Toyota BZ4X eerlijk gezegd net niet vind ik. Toyota is nooit echt veel waar voor je geld. Je koopt een Toyota omdat je lange garantie wil en je niet de nieuwste technieken wil hebben. Ofwel, je wilt bewezen technieken.

Maar als je dus 1 auto wil die alles kan, dan is de Ioniq in mijn ogen totaal ongeschikt.
Dat is het ook een beetje. De BZ4X zie ik echt als de perfecte auto voor boomer-bejaarden die lange ritten überhaupt niet meer zouden moeten (willen) doen i.v.m. verkeersveiligheid. Bekend merk met dealer om de hoek, geen gekke apps en giga touchscreens voor gen-z, en een hoge instap. Om de 1 a 1,5 uur gewoon een ruime koffiepauze + plaspauze. En na 3 uur rijden op een dag gewoon een hotelovernachting.

Die mensen zullen nooit bij die DC limiet in de buurt komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:54:
[...]

ik focuste eerst ook heel erg op die range bij mijn keuze, met de ervaring die ik nu heb is dat totale onzin gebleken voor woon werk verkeer en boodschappen etc etc is 100 kilometer echte range vaak al overkill

Ik laad nu 1x per week en heb dan nu een ( echte ) range van +-300 KM maar toen het nog koud was was dat net +- 250 KM ( ik moest toen nog wel aan de auto wennen ) en toen schrok ik daar erg van ...

Ik denk dat als je in de winter bij temperaturen onder de nul in jouw situatie minimaal 80 KM haalt dat je auto ruim voldoet ( ervanuit gaande dat je dichtbij op straat of prive kunt laden ) in jouw situatie als ik zo lees hoe je het nu al doet komt dat vast wel goed .
Qua rijbereik had ik voor mezelf een minimum van 100 kilometer in de wintermaanden als eis gesteld, anders werd het zelfs voor mijn vervoerspatroon te gortig. Ik heb geen eigen laadgelegenheid. Eerste generaties Renault Zoe, VW-up, E-Golf en Leaf vielen hierdoor af. Ook een tweedehands Tesla Model 3 overwogen, maar uiteindelijk voor mezelf besloten dat ik geen 15-16K ga betalen voor een auto dat altijd buiten staat. De Ioniq was dan een prima compromis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42
Ik vraag me af waarom de Ford Explorer hier zo weinig genoemd wordt als optie. Ik heb zelf 4 kids, dus voor mij geen optie, maar als ik in de markt was voor een auto voor 4 personen, zou deze in de top3 staan. Zeker qua looks, maar ook qua bereik voor de ER versie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

B-Force schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:00:
Ik vraag me af waarom de Ford Explorer hier zo weinig genoemd wordt als optie. Ik heb zelf 4 kids, dus voor mij geen optie, maar als ik in de markt was voor een auto voor 4 personen, zou deze in de top3 staan. Zeker qua looks, maar ook qua bereik voor de ER versie?
Lomp hokkig ding, relatief duur, Ford is niet groot in NL, uiteindelijk gewoon een MEB-platform auto dus kun je net zo goed de ID.4 nemen die goedkoper te krijgen is (meen ik), eigenlijk best krap binnen zeker voor het formaat auto.
En nu met de Elroq gaat elke rationeel denkende Nederlander in dat segment voor een Skoda.

Ik denk dat Ford veel zou hebben aan een agressieve marketing strategie om deze auto op de markt te brengen, want dat jij 'm in de top 3 hebt zitten vind ik niet onlogisch. Het probleem is enkel dat de dertien in dozijn Nederlander gewoon niet voor die auto gaat kijken als ze een nieuwe EV in dat segment willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
1rr1tantemug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:57:
[...]

Qua rijbereik had ik voor mezelf een minimum van 100 kilometer in de wintermaanden als eis gesteld, anders werd het zelfs voor mijn vervoerspatroon te gortig. Ik heb geen eigen laadgelegenheid. Eerste generaties Renault Zoe, VW-up, E-Golf en Leaf vielen hierdoor af. Ook een tweedehands Tesla Model 3 overwogen, maar uiteindelijk voor mezelf besloten dat ik geen 15-16K ga betalen voor een auto dat altijd buiten staat. De Ioniq was dan een prima compromis ;)
Ik had de grens op 400 kilometer gezet, deze zou 450 echt moeten kunnen halen bij 20 graden , maar dus totaal onnodig , ik schrok wel wat de koude doet met de range van mijn auto , nu zie ik ook echt dat als het wat warmer is de range als een malle omhoog schiet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
True schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:39:
[...]

Lomp hokkig ding, relatief duur, Ford is niet groot in NL, uiteindelijk gewoon een MEB-platform auto dus kun je net zo goed de ID.4 nemen die goedkoper te krijgen is (meen ik), eigenlijk best krap binnen zeker voor het formaat auto.
En nu met de Elroq gaat elke rationeel denkende Nederlander in dat segment voor een Skoda.

Ik denk dat Ford veel zou hebben aan een agressieve marketing strategie om deze auto op de markt te brengen, want dat jij 'm in de top 3 hebt zitten vind ik niet onlogisch. Het probleem is enkel dat de dertien in dozijn Nederlander gewoon niet voor die auto gaat kijken als ze een nieuwe EV in dat segment willen.
Ik heb hem serieus overwogen en de launch edition was juist goedkoper als de VAG variant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:08
True schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:39:
[...]
Ik ben dus geen rationeel denkende Nederlander blijkbaar? Mooi hoe mensen menen dat hun eigen voorkeuren maatgevend zijn voor iedereen. Zeker bij auto’s zijn er allerlei rationele criteria die mensen toepassen en toch rijden er heel veel verschillende rationeel gekozen auto’s rond. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Gelukkig kopen we niet allemaal puur 100% op rationale, voor sommigen zit er 10% emotie in, voor anderen 90% :)
Ik denk wel dat de Elroq op de meeste vlakken objectief de betere auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JTHZZ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:53:
[...]

Ik ben dus geen rationeel denkende Nederlander blijkbaar? Mooi hoe mensen menen dat hun eigen voorkeuren maatgevend zijn voor iedereen. Zeker bij auto’s zijn er allerlei rationele criteria die mensen toepassen en toch rijden er heel veel verschillende rationeel gekozen auto’s rond. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Als ik rationeel gekozen had, had ik mijn mobiliteitsbudget uitgekeerd en zelf wat gekocht. Als ik rationeel wilde leasen had het een Model 3 moeten worden of een MG4 een KONA of met iets langer wachten zelfs een ID.3 Pro S. Allemaal rationele keuzes voor mijn situatie, maar toch rijd ik heerlijk in een ID.7.

Het punt is enkel, dat wij Nederlanders door de bank genomen veel meer rationeel naar auto's kijken dan als liefhebber. En dat is precies de reden waarom die Ford Explorer gewoon minder aantrekkelijk is voor Nederlanders. Door te frequent een 'net niet' te krijgen valt die buiten die top 3 of top 5 en gaat men niet meer voor een proefrit.

Kijk bijvoorbeeld eens objectief naar die Ford Capri, eigenlijk is dat een prima auto, maar dat wordt echt helemaal niets in Nederland. Precies om die redenen: te weinig marketing, telkens net niet qua eisen waardoor gewoon niet hoog genoeg omhoog komt in de vergelijkingslijstjes van de rationele Nederlanders en dus niet snel gekozen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
mitsumark schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:25:
Gelukkig kopen we niet allemaal puur 100% op rationale, voor sommigen zit er 10% emotie in, voor anderen 90% :)
Inderdaad, voor mij zelfs 100% emotie.
4 wielen en een stuur is handig, als ik op sinaasappelkissies moet zitten in de auto als stoel, mja, ook wel ok.
Er is voor mij 1 hoofdreden waarom ik een elektrische auto koop, ik MOET 'em mooi vinden.
Aan de buitenkant. En kunnen betalen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb met een kort schuin oog naar de ioniq 6 gekeken vorige zomer. Maar dan tweedehands, maar ze waren nog veel te duur voor mij. Het lage verbruik op papier door de druppel vorm leek mij wel wat.
Ik kwam er toen ook achter dat hij stiekem best heel lang is, 4.8 meter. Ja dat zijn de tesla's ook, maar blijft echt lang.

Het aparte uiterlijk leek mij eigenlijk wel wat, valt je auto makkelijk op op de parkeerplaats :9

Dus het zal vooral wel uiterlijk zijn geweest, maar lengte stiekem ook wel een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper

Voor de 'prijs' alleen hoef je de auto zeer zeker niet te kopen want goedkoop zijn ze niet , maar de range is dan ook helemaal niet laag , maar wel boven de nu 1200 Km traag dat leg ik hier ut ( want hier mag ik de onwaarheden niet meer pareren heb ik begrepen zelfs niet als ik voor leugenaar wordt uitgemaakt over de garantie termijnen of de bouwkwaliteit tov de MY (voor mij een hoofdreden om de auto te kopen ) )

Het Toyota BZ4X Topic

offtopic:
Wat betreft jouw mening over Toyota ik heb zelf ooit bij Toyota stage gelopen en +8 jaar voor VAG gewerkt , ik kan je vertellen dat binnen de automotive Toyota juist als zeer innovatief bekend stond en staat. .
VAG in Europa zag alleen Toyota als 'serieuze' concurrentie , op iedere cursus kregen we ingeprent hoe we Toyota argumenten konden parereren.

En als ze waar kunnen maken wat ze nu roepen over EV technologie dan zal jouw ongelijk snel bewezen worden, alleen dit jaar komen ze al met 5 EV`s en de Solide state batterij is ook al aangekondigd met 1000 Km range en snel laden. het is tenslotte al jaren moeiteloos de grootste auto bouwer ter wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 13-04-2025 09:14 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online

Totaal mee oneens, voor mij voldoet de Ioniq prima, ook op langere trajecten. Ben er inmiddels al zeven keer mee naar de Costa Blanca geweest, gewoon een kwestie van aanpassen wat niet meer is dan wat vaker stoppen om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PeterZ(on) schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:19:
[...]

Totaal mee oneens, voor mij voldoet de Ioniq prima, ook op langere trajecten. Ben er inmiddels al zeven keer mee naar de Costa Blanca geweest, gewoon een kwestie van aanpassen wat niet meer is dan wat vaker stoppen om te laden.
Heb jij ergens jouw ervaringen ook uitgeschreven in een apart topic ofzo?

Ik zou dat graag lezen namelijk

Ik volg nu ook op youtube Petri Hacklin die een 4000 Km roadtrip plant met een zekere EV vanaf Denemarken naar Fins Lapland en terug heel interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:29:
[...]

Heb jij ergens jouw ervaringen ook uitgeschreven in een apart topic ofzo?

Ik zou dat graag lezen namelijk

Ik volg nu ook op youtube Petri Hacklin die een 4000 Km roadtrip plant met een zekere EV vanaf Denemarken naar Fins Lapland en terug heel interessant
Hier Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa schrijf ik wel eens wat maar dat zijn meestal wat korte stukjes en/of reacties op anderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-08 12:30
Hoi allemaal,

Wij zijn sinds gisteren de trotse nieuwe eigenaars van een Fiat 500e 42kwh Icon met full led en winter pack. Deze vervangt de huidige Fiat 500 1.4 16v uit 2008, met 88000 km. Het zal onze nieuwe tweede auto worden, voornamelijk voor gebruik in de stad en de regio.
Hoofdauto is zakelijke lease: Octavia 1.5 MHEV welke op den duur ook vervangen zal worden voor elektrisch want het bedrijf is aan het overstappen.
Ik lees met veel plezier de ervaringen, dit is enorm nuttig! Nu begint het kiezen van de juiste laadpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zult toch maar een Porsche EV gekocht hebben. Sta je 6x per jaar 3 uur lang bij de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SykF0wGrGufRB06viOrYmL28Kw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/evAZYTgj4APEX2WHo435ugg1.webp?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Maasluip schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:57:
Je zult toch maar een Porsche EV gekocht hebben. Sta je 6x per jaar 3 uur lang bij de dealer.

[Afbeelding]
Nou ben ik toch wel benieuwd naar de rest van de brief, of vooral wat hieraan vooraf gaat. Voornamelijk dat "oben beschriebene mögliche Risiko"...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Misschien wel zo handig om de vertaling er bij te zetten.

Copilot zegt:
Wat zal uw Porsche Centrum doen?

De lithium-ionbatterij wordt vanaf nu in uw Porsche Centrum gecontroleerd. Deze controle is noodzakelijk om de veiligheid van de batterij te waarborgen. In geval van afwijkingen wordt het batterijpakket vervangen als onderdeel van deze voorzorgsmaatregel.

Moeten afwijkingen worden vastgesteld, dan kan een vervanging van de batteriemodule noodzakelijk zijn. De uitvoering van deze maatregel duurt ongeveer 5 tot 6 dagen.

Wat moet u doen?

Neem contact op met uw Porsche Centrum om verdere stappen te bespreken en een afspraak te maken voor de controle. Als u zelfvervoer nodig heeft, laat het ons weten zodat we een vervangende mobiliteit kunnen regelen.

Voor de uitvoering van deze maatregel vragen wij u om ons voertuig gedurende 3 tot 5 dagen ter beschikking te stellen.

Let op: Het is belangrijk dat u zich aan deze voorzorgsmaatregelen houdt om mogelijke risico's te vermijden.

Als alternatief kunt u ook een korte beschrijving vinden op onze website onder www.porsche.com/recall

Bedankt voor uw begrip en medewerking. Wij wensen u veel plezier met uw Taycan en blijven beschikbaar voor eventuele vragen of zorgen die u heeft over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Uw Porsche Centrum

[ Voor 91% gewijzigd door Slonzo op 14-04-2025 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
sebmar schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:47:
Hoi allemaal,

Wij zijn sinds gisteren de trotse nieuwe eigenaars van een Fiat 500e 42kwh Icon met full led en winter pack. Deze vervangt de huidige Fiat 500 1.4 16v uit 2008, met 88000 km. Het zal onze nieuwe tweede auto worden, voornamelijk voor gebruik in de stad en de regio.
Hoofdauto is zakelijke lease: Octavia 1.5 MHEV welke op den duur ook vervangen zal worden voor elektrisch want het bedrijf is aan het overstappen.
Ik lees met veel plezier de ervaringen, dit is enorm nuttig! Nu begint het kiezen van de juiste laadpas
Feli, en vele veilige kilometers gewenst.

Voor laadpassen e.d. is er een mooi topic; [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Aangaande je wagen is er een Nederlandstalige (privé) facebook-groep waar je misschien wat aan kunt hebben, iets van Fiat 500e NL/BE of zoiets.
Als je een Porsche kunt betalen zal je vast nog wel een ander vehikel hebben die je ten tijde van die 3 uur kan gebruiken. :P Maar eens hoor, wat een geneuzel zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

[Afbeelding]
Daar mag toch wel een haal en breng service bij zitten mag ik hopen. Elke twee maanden een ochtendje bij de dealer. Wat een onkunde. Ben benieuwd naar meer details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zjanzjak schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:28:
Als je een Porsche kunt betalen zal je vast nog wel een ander vehikel hebben die je ten tijde van die 3 uur kan gebruiken. :P Maar eens hoor, wat een geneuzel zeg.
Mag ook aannemen dat als je de betreffende auto kan betalen (of niet) in beide gevallen wel wat beters te doen hebt dan elke 2 maanden 3 uur bij een dealer door te brengen. :).

Hij is buiten mijn budget, en ik vind eens per jaar de omweg maken in mijn dagplanning voor een bezoekje voor het één of ander al zonde van de tijd.

Er is nu een issue met een richtingaanwijzer aan mijn auto, ik heb nu al geen zin om daar een uur voor bij de dealer te zitten, of er twee keer heen te rijden om de leenauto om te ruilen. :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Sterker nog, 1 van de redenen om een EV te kopen imo is om minder vaak voor onderhoud te moeten.
Al lees je bij vrijwel alle merken dat je alsnog regelmatig langs moet vanwege allerhande (software) problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:17:
Sterker nog, 1 van de redenen om een EV te kopen imo is om minder vaak voor onderhoud te moeten.
Al lees je bij vrijwel alle merken dat je alsnog regelmatig langs moet vanwege allerhande (software) problemen.
Je vergeet, het 'dealer in leven houden' deel. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Nou moet ik zeggen dat me dat alles mee valt.

M'n ouders hebben al bijna 6 jaar een 2019 Model 3 LR, met inmiddels 303.000km op de klok.

Issues over die periode:
- Kapotte voorruit (door steen) met ná vervanging een kapotte GPS (zit áán de voorruit).
- Draagarmen vervangen
- Module vervangen door waterintrusie (ontwerpfoutje), waardoor de 12V niet meer laadde.
- 2x nieuwe banden
- Kapot linkerachterlicht vanwege waterlekkage. Op locatie gefikst zonder bezoekje aan de garage.
- APK vorig jaar.

Maart 2019 - December 2022 heb ik een Nissan Leaf 40kWh gereden van 20.000 - 182.000km op de klok.
- Jaarlijks beurtje, voornamelijk vanwege de "gratis" wegenwacht die ik daar bij kreeg voor de €80 die dat (de hele beurt) kostte.
- Kapotte recirculatieklep (gefikst onder garantie).
- 1 set nieuwe banden tijdens jaarlijks beurtje.

December 2022 - September 2024 Model 3 RWD van Maart 2022 van 10.000 - 95.000km gereden
- 1 bezoekje aan een SC om de TPMS in mijn winterset te laten wisselen van "oude" stijl naar Nieuwe (bluetooth) stijl.

Eind sept 24 - Heden Model Y RWD van 0 tot nu 24.000km.
- Bezoekje ServiceCentrum voor monteren trekhaak
- Bezoekje (3rd party)garage om winterrubber op 2e set wielen te laten monteren en de uitlijning te dubbelchecken (bleek in orde).
- Defecte richtingaanwijzer op het voorspatbord binnenkort want die lijkt nu stuk O+

Dat zijn over 4 auto's en collectief bijna een 600.000km minder garagebezoekjes en reparaties dan ik zelfs aan mijn Toyota Aygo had over 5 jaar en 60.000km (+- 40.000 - 100.000). :+, en dan was dat een prima betrouwbaar bakkie, voornamelijk kleine dingen, olie, banden, remmen, uitlaat, airco, dat soort zaken.

Nog maar niet te spreken over de voorgangers van die 2019 Model 3, 2007-2014 een Toyota Avensis D4D van 0-475.000km met bijna elke beurt (iedere 30.000km) wel gezeik met de catalysator, de verstuivers, na 250k km een turbo, aan dat ding is wat versleuteld, kan even de facturen niet vinden. :+. Of de Outlander PHEV die ook elke 20k een beurt moest hebben en bij 200k wel "op" was, in elk geval de accu :+.

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 14-04-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:18

RoofTurkey

PredatorKalkoen

ADAC (≈Duitse ANWB) heeft een onderzoek gepubliceerd van het aantal pechgevallen per bouwjaar en daarbij onderscheid gemaakt tussen EV's en non-EV's (naast andere waarden). Het laat mooi zien wat de aanname al langere tijd was, namelijk dat het aantal pechgevallen ook lager wordt doordat er minder complexiteit in de EV's zit tov ICE en zeker hybride auto's. Leuk feitje vond ik zelf dat in 50% van de pechgevallen bij een EV de startbatterij het probleem was, misschien werd die regelmatig onder-ontwikkeld door de aanname dat de grote batterij het wel zou afvangen?

Het onderzoek: https://assets.adac.de/im...tik_2025_final_nrmvls.pdf

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56
RoofTurkey schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:38:
ANAC (≈Duitse ANWB) heeft een onderzoek gepubliceerd van het aantal pechgevallen per bouwjaar en daarbij onderscheid gemaakt tussen EV's en non-EV's (naast andere waarden). Het laat mooi zien wat de aanname al langere tijd was, namelijk dat het aantal pechgevallen ook lager wordt doordat er minder complexiteit in de EV's zit tov ICE en zeker hybride auto's. Leuk feitje vond ik zelf dat in 50% van de pechgevallen bij een EV de startbatterij het probleem was, misschien werd die regelmatig onder-ontwikkeld door de aanname dat de grote batterij het wel zou afvangen?

Het onderzoek: https://assets.adac.de/im...tik_2025_final_nrmvls.pdf
Groot fan van ANAC, ADAC ook trouwens :+

Zal ook wel komen omdat alle EV's slimme apps hebben die de auto steeds wekken.

Ik gebruik ADAC veel voor de echte reeele kofferbak ruimte (tot hoedenplank zoals standaard, maar ook tot het dak) die ze in een geschreven reviews hebben. Die zitten volgens mij alleen in hun papieren blad, maar ze hebben per ongeluk de review pdf's vindbaar gemaakt voor google.
Google:
tesla site:https://assets.adac.de/image/upload/Autodatenbank/Autotest
en je vindt hun tesla review bv.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mar.tin schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:19:
Mag ook aannemen dat als je de betreffende auto kan betalen (of niet) in beide gevallen wel wat beters te doen hebt dan elke 2 maanden 3 uur bij een dealer door te brengen. :).
Wel nee, daar heb je dan personeel voor. :9

Oh? Niet 1 keer meegemaakt met de Renault Megane E Tech. En de topics lezende hier op Tweakers van de Megane E Tech maar ook de Scenic E Tech, zie je dat ook niet echt voorbij komen. Uiteraard zijn er een klein aantal mensen die daar last van zouden kunnen hebben, of hebben gehad, maar het leeuwendeel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Zjanzjak schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:48:
[...]

Wel nee, daar heb je dan personeel voor. :
offtopic:
Mensen met “slechts” Porsche geld hebben echt geen geld voor personeel hoor.
Misschien als de Taycan je boodschappenwagen is oid. :+, in dat geval: fair enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

PeaceNlove

Deugleuter

Mar.tin schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:15:
[...]

offtopic:
Mensen met “slechts” Porsche geld hebben echt geen geld voor personeel hoor.
Misschien als de Taycan je boodschappenwagen is oid. :+, in dat geval: fair enough
Ik heb als vers gestarte junior wel eens de VW Passat van de directeur opgehaald na de auto beurt. Gezellig met de receptioniste naar de garage heen en met twee auto’s terug, en ondertussen was de directeur lekker bezig met een salespitch ofzo. MKB, daar doe je dat soort dingen gewoon.

Oeps, we gaan wel erg offtopic…
Om topic, iedereen ook weer zo blij met de toenemende actieradius? :9

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceNlove op 14-04-2025 20:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
PeaceNlove schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:48:
[...]

Oeps, we gaan wel erg offtopic…
Om topic, iedereen ook weer zo blij met de toenemende actieradius? :9
Nee, ik rij gewoon harder. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kodess schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:02:
[...]

Groot fan van ANAC, ADAC ook trouwens :+

Zal ook wel komen omdat alle EV's slimme apps hebben die de auto steeds wekken.

Ik gebruik ADAC veel voor de echte reeele kofferbak ruimte (tot hoedenplank zoals standaard, maar ook tot het dak) die ze in een geschreven reviews hebben. Die zitten volgens mij alleen in hun papieren blad, maar ze hebben per ongeluk de review pdf's vindbaar gemaakt voor google.
Google:
tesla site:https://assets.adac.de/image/upload/Autodatenbank/Autotest
en je vindt hun tesla review bv.
Dat die 12v accu's er mee stoppen, komt bij een aantal EV's vaak door het overladen van de accu.
De Renault Zoe vreet elke 3 jaar wel zo'n accu op. En er zijn volgens mij wel meer die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Inderdaad: mijn nog geen 3 jaar jonge Kia EV6 moest laatst ook een nieuwe 12V accu... De oude accu had nog maar zo weinig capaciteit dat hij leeg raakte wanneer de auto enkele dagen stil stond.

Het is mijn eerste (nieuwe) auto waarbij de 12V accu binnen 3 jaar vervangen moest worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De 12V batterij ging al na 9 maanden kapot in mijn Ioniq 6. Er is ook een tijdje slechte zooi gemaakt die in auto's beland zijn geloof ik. Net als met condensatoren in de 90er jaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:23

tomtom901

Moderator General Chat

[Afbeelding]
Is een FUD verhaal, de meeste auto’s kunnen door middel van een (weliswaar door de dealer uit te voeren) software update remote gemonitord worden. Dit betreft een heel klein deel van de auto’s uit de allereerste model jaren.

Source: ik heb zo’n ding op de oprit en nergens omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Tommie12 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:31:
[...]

Nee, ik rij gewoon harder. :o
En daar ben je niet blij mee?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:11
Hallo, ik vraagstuk waar ik maar niet uit kom, hoe bereken je nu de accu capaciteit.

BMW i5 drive40, 81 kWh. Ik weet dat 81 afhankelijk is van temperatuur, en echt max onder ideale omstandigheden haalbaar is.

Gister 2 lange ritten gedaan:
1) vertrek 99% —> 6%, 345,2 km afgelegd, 19,3 kWh/100 km aldus de auto. 93% van 81 kWh verbruikt, 75 kWh dus, maar dan zou je op basis van een verbruik van 19,3, 390 km ver komen. 93%, 345 km en 19,3 als verbruik, zou betekenen 71,6 kWh capaciteit.

Opladen 6% —> 80%, 74% van de accu bijgeladen, op basis van 81 zou dat dan 59 kWh moeten zijn, echter de DC laadpaal geeft 56 kWh geladen aan. 74% laden, 56 kWh betekend een capaciteit van 75,8 kWh. Ik snap dat je iets meer moeten laden, 5%, vanwege interne laad verliezen.

Rit 2: 80%—>14%, 243,4 km, 20,1 kWh/100. Op basis van deze getallen bereken ik 74,1 kWh capaciteit.

Kortom op basis van mijn berekening mis ik 10% van de opgegeven capaciteit. Iemand enig idee?

Ik heb meerdere lange ritten (en korte) vergeleken, de berekende waardes zijn constant, kleine verschillen.

Dank voor het meedenken en rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:58

knakworst

Get more sats!

EVdriver schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:04:
Hallo, ik vraagstuk waar ik maar niet uit kom, hoe bereken je nu de accu capaciteit.

BMW i5 drive40, 81 kWh. Ik weet dat 81 afhankelijk is van temperatuur, en echt max onder ideale omstandigheden haalbaar is.

1) vertrek 99% —> 6%, 345,2 km afgelegd, 19,3 kWh/100 km aldus de auto. 93% van 81 kWh verbruikt, 75 kWh dus, maar dan zou je op basis van een verbruik van 19,3, 390 km ver komen. 93%, 345 km en 19,3 als verbruik, zou betekenen 71,6 kWh capaciteit.

Opladen 6% —> 80%, 74% van de accu bijgeladen, op basis van 81 zou dat dan 59 kWh moeten zijn, echter de DC laadpaal geeft 56 kWh geladen aan. 74% laden, 56 kWh betekend een capaciteit van 75,8 kWh. Ik snap dat je iets meer moeten laden, 5%, vanwege interne laad verliezen.

Rit 2: 80%—>14%, 243,4 km, 20,1 kWh/100. Op basis van deze getallen bereken ik 74,1 kWh capaciteit.

Kortom op basis van mijn berekening mis ik 10% van de opgegeven capaciteit. Iemand enig idee?

Ik heb meerdere lange ritten (en korte) vergeleken, de berekende waardes zijn constant, kleine verschillen.

Beveiliging van de batterij, de 100% die je ziet is niet echt 100%, en ontlaadverliezen. Waarden lijken me heel redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

Je doet een heleboel aannames en gebruikt metingen van lage kwaliteit uit verschillende bronnen. Dat gaat nooit een betrouwbaar antwoord opleveren.

Dus je zult echt even een goed plan moeten bedenken als je het echt zou willen berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
Mijn advies is: lekker rijden en niet zo mee bezig zijn. Doen mensen met een benzine auto ook niet, je maakt jezelf gek en er zijn zoveel variabelen dat je het nooit echt zal weten :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ecological schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:59:
Mijn advies is: lekker rijden en niet zo mee bezig zijn. Doen mensen met een benzine auto ook niet, je maakt jezelf gek en er zijn zoveel variabelen dat je het nooit echt zal weten :)
Wat een onzin.
Als mijn dieseltank 10L was en het tanken duurde 25 minuten ipv 5 zou ik er zeker wel mee bezig zijn.
(niet dat 11L dan echt uit zou maken, zou wel een nauwkeuriger indicatie willen)

Is dat verbruik wat de auto aangeeft incl andere verbruikers zoals verwarming/airco, accu conditionering en entertainment?

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2025 22:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
mitsumark schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:11:
[...]
Wat een onzin.
Als mijn dieseltank 10L was en het tanken duurde 25 minuten ipv 5 zou ik er zeker wel mee bezig zijn.
(niet dat 11L dan echt uit zou maken, zou wel een nauwkeuriger indicatie willen)

Is dat verbruik wat de auto aangeeft incl andere verbruikers zoals verwarming/airco, accu conditionering en entertainment?
Iets met gestrekt been. Maar goed, je hoeft het niet van mij aan te nemen, rij pas 5 jaar met vier verschillende EVs. Daarnaast is het zonde van je energie en er zijn maar 24 uur in een dag en bezig zijn met iets wat je niet kan veranderen is zonde van je energie (pun intended)

Daarnaast ben je verschrikkelijk hyperbolisch bezig. Het gaat om gerommel in de marge. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper

Misschien benader je al 10% accu degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Grootste vraag hier is of die 81 kWh bruto is of netto bruikbare capaciteit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@EVdriver vergeet de laadverliezen...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ecological schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:22:
[...]

Iets met gestrekt been. Maar goed, je hoeft het niet van mij aan te nemen, rij pas 5 jaar met vier verschillende EVs. Daarnaast is het zonde van je energie en er zijn maar 24 uur in een dag en bezig zijn met iets wat je niet kan veranderen is zonde van je energie (pun intended)

Daarnaast ben je verschrikkelijk hyperbolisch bezig. Het gaat om gerommel in de marge. :)
Verschil EV en benzine is geen gerommel in de marge, tanken gaat met 50.000kmpu, laden gaat met 1000kmpu met daarbij een factor 5 verschil in (praktisch) bereik, natuurlijk boeit die eerste het niet hoeveel er precies in zn opslag past... Dat zegt toch niks over hoe de EV eigenaar ermee bezig mag zijn.

Sorry, dit "punt" wordt vaker gemaakt, maar de relevantie ontbreekt compleet. Het is niet eens appels met peren, het slaat gewoon nergens op.
Maak je niet druk om de prijs van je boodschappen, doen miljonairs ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Termy schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:20:
[...]

Grootste vraag hier is of die 81 kWh bruto is of netto bruikbare capaciteit.
84,4kWh bruto, 81,2kWh netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:17
mitsumark schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:11:
[...]
Wat een onzin.
Je geeft het zelf al aan, met een EV kun je met het energie-equivalent van een tankje van 10 liter net zo ver komen als met jouw dieseltank van 50 liter.
Het verbruik is altijd het complete verbruik. Sommige EV's hebben ook nog de mogelijkheid het verbruik van de motor en van de andere verbruikers afzonderlijk weer te geven.
Pagina: 1 ... 362 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic