3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ja, of nog beter de 450 4Matic, nu nog 1 met de juiste kleur en uitrusting vinden, 2 weken geleden net naast gegrepen, letterlijk op een paar uur na.barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:23:
[...]
Ik heb het al vaker gezien, maar volgens mij ben jij een geschikte kandidaat voor de EQS 450+ hahaha
580 is er gek genoeg meer keus, ook "betaalbaar", maar die zijn haast niet te verzekeren.
Misschien van de week maar eens naar Gomes en/of AGAM om te kijken op welke uitrusting ik wel concessies wil doen.
Heb ik ook serieus overwogen, ook na een testrit, De Pro S en EQS 350 zijn op veel fronten nagenoeg identiek.Of de ID.7 Pro S (of gewoon met 77kWh batterij, die doet ook lang zat 180kW)
Echter imo wel beetje saai tenzij rood (en GTX), en dan ben je net zoveel of meer geld kwijt dan een 2 jaar oude(re) EQS...
Er zijn helaas nog maar weinig snelladers welke daadwerkelijk het voordeel van 800V laden kunnen ondersteunen waardoor dat dat voordeel er (nú) nog niet is. Misschien over een paar jaar wel maar voor nu is het eigenlijk meer een beetje marketingpraat zonder echte voordelen voor de huidige EV rijder(s).barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:52:
[...]
>>knipper-de-knip<<
800V is idd de enige manier om met een kleine stop van 15 min weer van 10-80% te kunnen knallen
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Met Ionity kom je in theorie een heel eind, maar dan moet die 300-350kW wel beschikbaar zijn, en niet maar de helft.Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:00:
[...]
Er zijn helaas nog maar weinig snelladers welke daadwerkelijk het voordeel van 800V laden kunnen ondersteunen waardoor dat dat voordeel er (nú) nog niet is. Misschien over een paar jaar wel maar voor nu is het eigenlijk meer een beetje marketingpraat zonder echte voordelen voor de huidige EV rijder(s).
:strip_exif()/f/image/0M6GYp4mEboAzQttQPXpqQCh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 17-03-2025 22:14 ]
Had geen idee van de prijs, maar speciaal is die zeker.Zjanzjak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:42:
[...]
![]()
Nee maar serieus, ik vind 'em echt te, buiten dat, dat hok schijnt € 200.000 te gaan kosten, dat heb ik niet.
Had ik dat wel, dan kocht ik een Caterham Project V, ik vind dat echt de mooiste (elektrische) wagen op aarde.
Eind 2025, begin 2026 schijntie op de markt te komen, win ik de loterij dan....
Vooralsnog ben ik nu blij met mijn schaap in wolfskleren.![]()
En totaal geen behoefte om 1 van de 1980 (zo 'veel' schijnen er maar gemaakt te worden) Renault R5 Turbo 3E te gaan kopen, al was de prijs 4 x goedkoper.
4800Nm (en nee, geen nul te veel), dat moet iets geven.
En verder, de breedte is 2m03… dat is te vergelijken met de Aventador…. En breder dan een RS6.
Voor dagelijks gebruik onmogelijk natuurlijk, maar dat moet zo zijn voor iets speciaal natuurlijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zie een mogelijkheid voor Peugeot (Stellantis?) om de oude 205 1.9 GTi weer als EV tot leven te gaan wekken om daarmee de nieuwe R5 (GT-) Turbo het leven zuur te kunnen gaan makenTommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Had geen idee van de prijs, maar speciaal is die zeker.
En verder, de breedte is 2m03… dat is te vergelijken met de Aventador…. En breder dan een RS6.
Voor dagelijks gebruik onmogelijk natuurlijk, maar dat moet zo zijn voor iets speciaal natuurlijk.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat is dus 4800Nm aan de wielen, omdat dit in-wheel motoren zijn. Als je het koppel van een andere EV ergens leest, is dat aan de uitgaande as van de motor(en), daarna komt er nog een vertraging (overbrenging/differentieel). Zonder die overbrenging te kennen is een vergelijking zinloos.Tommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Had geen idee van de prijs, maar speciaal is die zeker.
Voor EV's zou het veel logischer zijn dat alle fabrikanten het vermogen en koppel aan de wielen opgeven (want toch maar 1 "versnelling", dan zou een vergelijking nog ergens op slaan.
Mijn P2 heeft 660Nm en een overbrenging van 8,57. Dit geeft een theoretisch koppel van 5600Nm aan de wielen, moet nog wel wat verlies van af.
[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 18-03-2025 12:34 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De 500 4 Matic is meer zeldzaam maar schijnt wel een stuk zuiniger te zijn (aldus Bjorn Nyland)mitsumark schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:55:
[...]
Ja, of nog beter de 450 4Matic, nu nog 1 met de juiste kleur en uitrusting vinden, 2 weken geleden net naast gegrepen, letterlijk op een paar uur na.
580 is er gek genoeg meer keus, ook "betaalbaar", maar die zijn haast niet te verzekeren.
Misschien van de week maar eens naar Gomes en/of AGAM om te kijken op welke uitrusting ik wel concessies wil doen.
[...]
Heb ik ook serieus overwogen, ook na een testrit, De Pro S en EQS 350 zijn op veel fronten nagenoeg identiek.
Echter imo wel beetje saai tenzij rood (en GTX), en dan ben je net zoveel of meer geld kwijt dan een 2 jaar oude(re) EQS...
De EQS 450 4 Matic weet ik niet, maar de 580 is geen zuinigheidswonder... De 450+ RWD is wel echt een kanon.
Ja klopt, ik zat ook bij EQSen te kijken op Mobile.de, die staan er echt voor heeeele mooie prijzen!
En een blok techniek, ik heb echt bewondering voor die auto. Mercedes heeft echt iets heel goeds neergezet, helaas is de Mercedes rijder met veel centjes vaak meer van het kopen van een statussymbool, ipv dat er een engineering masterpiece gekocht wordt
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
En delen door 2 omdat je koppel naar beide achterwielen gaat.guido66 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:01:
[...]
Dat is dus 4800Nm aan de wielen, omdat dit in-wheel motoren zijn. Als je het koppel van een andere EV ergens leest, is dat aan de uitgaande as van de motor(en), daarna komt er nog een vertraging (overbrenging/differentieel). Zonder die overbrenging te kennen is een vergelijking zinloos.
Voor EV's zou het veel logischer zijn dat alle fabrikanten het vermogen en koppel aan de wielen opgeven (want tot maar 1 "versnelling", dan zou een vergelijking nog ergens op slaan.
Mijn P2 heeft 660Nm en een overbrenging van 8,57. Dit geeft een theoretisch koppel van 5600Nm aan de wielen, moet nog wel wat verlies van af.
Euh, nee delen door 4 in mijn geval, als je het per wiel wilt weten.Tommie12 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:48:
[...]
En delen door 2 omdat je koppel naar beide achterwielen gaat.
Maar je wilt niet koppel per wiel weten, maar het totale koppel op alle aangedreven wielen, om auto's qua trekkracht te kunnen vergelijken.
Heeft die R5 4800 Nm per wiel of totaal? Ik denk het laatste, gezien de snelle, maar niet uitzonderlijke acceleratie.
[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 18-03-2025 07:09 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik denk dat je gelijk hebt.guido66 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:06:
[...]
Euh, nee delen door 4 in mijn geval, als je het per wiel wilt weten.
Maar je wilt niet koppel per wiel weten, maar het totale koppel op alle aangedreven wielen, om auto's qua trekkracht te kunnen vergelijken.
Heeft die R5 4800 Nm per wiel of totaal? Ik denk het laatste, gezien de snelle, maar niet uitzonderlijke acceleratie.
De R5 heeft enkel achterwielaandrijving met 2 naafmotoren.
Zelf rijd ik al meerdere jaren in een EV6 met 800V en ga ik daarmee ook op vakantie naar tot nu toe (zuid) Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Ook al 3x met caravan. En daarbij laad ik altijd bij de laders die 800V ondersteunen (meestal Ionity en Fastned). Die zijn er genoeg dus dat voordeel van 800V is er nu ook al.Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:00:
[...]
Er zijn helaas nog maar weinig snelladers welke daadwerkelijk het voordeel van 800V laden kunnen ondersteunen waardoor dat dat voordeel er (nú) nog niet is. Misschien over een paar jaar wel maar voor nu is het eigenlijk meer een beetje marketingpraat zonder echte voordelen voor de huidige EV rijder(s).
:strip_exif()/f/image/euG0qVxKtk0v4QwMTxtk7aKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Kom maar op met die lente en zomer ik zie mezelf zo toch met maar 6x laden ofzo naar Spanje rijden
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Compacter is het wel, gemakkelijker niet, en ook niet 'gewoner'. Het is juist 'gewoon' gebruikelijk om het verbruik per 100 km aan te geven, historisch gezien vanuit brandstofauto's (7l/100km ziet er ook begrijpelijker uit als 0,07l/km). En het verbruik in kWh is juist gemakkelijker, omdat je dan dezelfde eenheid gebruikt als de capaciteit van je accu. Zo zie je sneller dat bij een verbruik van 15 kWh/100km je accu van 45 kWh in 300 km op is. Dashboardschermen van auto's worden steeds groter, dus het moeten besparen van die paar karakters voor een compactere presentatie is niet echt een issue.RichieB schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:15:
@MPCoreDeveloper Heel netjes! Het blijft toch suf om zoveel ruimte op je scherm aan eenheden te besteden. “14.1 kWh/100km” is natuurlijk gewoon “141 Wh/km”. Compacter en makkelijker.
Ik vind het zelf grappig dat hoe logisch je zoiets vindt afhankelijk is van wat je gewend bent.Of-Aaargh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:05:
[...]
Compacter is het wel, gemakkelijker niet, en ook niet 'gewoner'. Het is juist 'gewoon' gebruikelijk om het verbruik per 100 km aan te geven, historisch gezien vanuit brandstofauto's (7l/100km ziet er ook begrijpelijker uit als 0,07l/km). En het verbruik in kWh is juist gemakkelijker, omdat je dan dezelfde eenheid gebruikt als de capaciteit van je accu. Zo zie je sneller dat bij een verbruik van 15 kWh/100km je accu van 45 kWh in 300 km op is. Dashboardschermen van auto's worden steeds groter, dus het moeten besparen van die paar karakters voor een compactere presentatie is niet echt een issue.
XL/100km voor een ICE blijf ik heel verwarrend vinden. Ben opgegroeid met ouders die het altijd over Xkm/L hadden dus als ik ergens 5/100 zie staan reken ik dat altijd om.
Voor een BEV lees en zie je overal XkWh/100km dus daar weet mijn brein niet beter en weet die dat 15 goed is en 20+ vervelend begint te worden.
Dat die schermen steeds groter worden is naar mijn smaak overbodig. Was persoonlijk een van de minpunten van de EV3 waar anderen dat juist waarderen. Te veel cijfers op een dashboard leiden af en dan valt de echt belangrijke data juist weg.
Met 150 Wh/km is het toch ook meteen duidelijk dat je 300 km uit 45 kWh kan halen? 45.000 Wh / 150 Wh/km = 300 km, dat zie je in 1 oogopslag. Als je bij een natuurkunde proefwerk als uitkomst 15 kWh/100km opschrijft gaat er een rode streep door en een punt aftrek omdat je het niet hebt versimpeld.Of-Aaargh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:05:
[...]
Zo zie je sneller dat bij een verbruik van 15 kWh/100km je accu van 45 kWh in 300 km op is.
[...]
Maar heb zo'n idee dat er een veel eenvoudiger methode is om het resterende rijbereik te achterhalen

:strip_exif()/f/image/LAdHPnbZ6pV4XMgydWFF5TJB.png?f=user_large)
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Met de Model3 vorig jaar gemiddeld over een hele acculading onder de 99 Wh/km gereden. En met de ModelY rond de 115 Wh/km over een hele acculading. Beide met woon/werk verkeer wat grotendeels snelweg is.
Als jij dan met enorm je best doen op 140+ uitkomt dan heb je alsnog een flink onzuinige auto.
https://wren.co/join/Devian
Zoals ik al aangaf het is het dagelijkse ritje vanaf mijn werk naar huis .GeeMoney schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:24:
@MPCoreDeveloper net zoals altijd bij verbruik cijfers is het aardig om je gemiddelde snelheid ook even te posten met de duur van de rit en buitentemp en je cabine temp en of je voor verwarmd bent vertrokken of niet. Blijft netjes hoor maar zet het misschien nog beter in perspectief.
Ik heb deze auto sinds 18 januari en heb dit dus nog niet eerder gezien op dit ritje .
De temperatuur staat altijd op 20 graden, ik ben niet voorverwarmd vertrokken.
De buitentemperatuur kun je ook zien op de display en dat was dus ook juist waarom hij nu volgens mij zo zuinig is. ( Wel moeilijk door de zon maar het was dus 19 graden, linksboven kun je dat net nog zien )
Ik rij namelijk altijd op verbruik en de rit en weg omstandigheden zijn hetzelfde ( het is altijd druk bij de Benelux op dat tijdstip)
[ Voor 4% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 21-03-2025 09:13 ]
Haha , ooit werkte ik voor VAG ( als techneut) ik heb wel ooit stage gelopen bij Toyota.Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
Leuk dat het Toyota marketing team hier ook nog probeert te redden wat er te redden valt. Maar verbruik zegt niks als we niets weten over de rijomstandigheden @MPCoreDeveloper.
Met de Model3 vorig jaar gemiddeld over een hele acculading onder de 99 Wh/km gereden. En met de ModelY rond de 115 Wh/km over een hele acculading. Beide met woon/werk verkeer wat grotendeels snelweg is.
Als jij dan met enorm je best doen op 140+ uitkomt dan heb je alsnog een flink onzuinige auto.
Maar na 2 golfjes werdt het een Hyundai, toen 13 jaar een Fiat en nu een Toyota.
En ja tot zover ben ik er best tevreden over ja .
Gewoon een particulier die met zijn spaarcenten een jonge ( occasion ) Toyota BZ4X heeft gekocht.
En ja ik heb hem na zorgvuldig onderzoek gekocht en denk dat het voor iemand zoals ik een super goede deal is geweest . ( Of dat uitkomt is de grote vraag 😉)
Je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor je enthousiasme hoor. Iedereen kan hier negatief zitten doen, maar rond de 15 kWh/100km is gewoon heel netjes voor zo’n grote auto.MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Haha , ooit werkte ik voor VAG ( als techneut) ik heb wel ooit stage gelopen bij Toyota.
Maar na 2 golfjes werdt het een Hyundai, toen 13 jaar een Fiat en nu een Toyota.
En ja tot zover ben ik er best tevreden over ja .
Gewoon een particulier die met zijn spaarcenten een jonge ( occasion ) Toyota BZ4X heeft gekocht.
En ja ik heb hem na zorgvuldig onderzoek gekocht en denk dat het voor iemand zoals ik een super goede deal is geweest . ( Of dat uitkomt is de grote vraag 😉)
En: wh/km is natuurlijk hetzelfde, maar belachelijk
De kerk een beetje in het midden houden is ook een kunst.Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
Leuk dat het Toyota marketing team hier ook nog probeert te redden wat er te redden valt. Maar verbruik zegt niks als we niets weten over de rijomstandigheden @MPCoreDeveloper.
Met mijn Y (LR - DM) geraak ik nooit over een rit op autostrade onder de 150 (en ja, ik rij 120 waar het mag in B ).
Of woon jij ergens waar het altijd bergaf gaat?
Zeggen dat een auto die boven de 140 zit 'flink onzuinig' is... is hetzelfde als zeggen dat iedereen kleiner dan 195cm een dwerg is.
Ik heb niks gezegd over hoe hard ik ging he...maar je reactie is precies het punt wat ik probeer te maken...een getalletje roepen zegt helemaal niks. Ik kan ook wat getallen roepen die ik gezien heb (die ik overigels wel echt gezien heb).Tommie12 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:46:
[...]
De kerk een beetje in het midden houden is ook een kunst.
Met mijn Y (LR - DM) geraak ik nooit over een rit op autostrade onder de 150 (en ja, ik rij 120 waar het mag in B ).
Of woon jij ergens waar het altijd bergaf gaat?
Zeggen dat een auto die boven de 140 zit 'flink onzuinig' is... is hetzelfde als zeggen dat iedereen kleiner dan 195cm een dwerg is.
Maar je maakt wel een statement : "flink onzuinig".Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Ik heb niks gezegd over hoe hard ik ging he...maar je reactie is precies het punt wat ik probeer te maken...een getalletje roepen zegt helemaal niks. Ik kan ook wat getallen roepen die ik gezien heb (die ik overigels wel echt gezien heb).
Doe dat dan niet hé.
140 vergeleken met 99 is onzuinig....40% meer verbruik.Tommie12 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:56:
[...]
Maar je maakt wel een statement : "flink onzuinig".
Doe dat dan niet hé.
Je vergelijking loopt mank.Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:58:
[...]
140 vergeleken met 99 is onzuinig....40% meer verbruik.
De 3 is een pak lager dan een B4ZX, en waarschijnlijk gereden met een ei onder je gaspedaal en bij 20°C en wind in de rug.
Vergelijk maar eens met een gemiddelde andere auto, en dan is 140 echt goed.
Mijn lange termijn gemiddelde (53000km, en met de AWD Y is 175Wh/km, en ik vind dat héél goed.
Dus is 140 Wh/km niet flink onzuinig voor die auto en in gemiddeld gebruik.
Ga anders maar eens op Spritmonitor kijken: https://www.spritmonitor....077-bZ4X.html?powerunit=2
Algemeen gemiddelde zit daar op 190.
De Tesla M3 SR zit daar op 176.
Spreek met data aub, en niet de gegevens van 1 heel gunstige rit.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat is inderdaad bij de BZ4X heel eerlijk en nauwkeurig is zowel Björn en mijn ervaring tot nu toe .alexbl69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:46:
Euh... weet niet hoor.
Maar heb zo'n idee dat er een veel eenvoudiger methode is om het resterende rijbereik te achterhalen![]()
[Afbeelding]
Zodra je een verbruiker aanzet wat veel energie vraagt zie je het vrij snel aflopen, als je je rijstijl aanpast zie je het ook gewoon tijdens het rijden wijzigen.
Mijn zwager reed met een zware voet , toen we ruilde en ik terugreed zag ik het bereik juist toenemen.
Dus in mijn beleving werkt dat best wel goed wel schijnt hij volgens Bjorn Nyland vrij pessimistisch te zijn ( hij houdt veel reserve aan , ook na de update )
Ik heb ook niet zomaar cijfers geroepen he?Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Ik heb niks gezegd over hoe hard ik ging he...maar je reactie is precies het punt wat ik probeer te maken...een getalletje roepen zegt helemaal niks. Ik kan ook wat getallen roepen die ik gezien heb (die ik overigels wel echt gezien heb).
Het punt is en was dus dat een 'normale' BZ4X op een rit naar Milaan 16.X Kwh/100 kan doen de testrijder reed vanaf Utrecht naar Milaan met 3 laad stops.
Mijn BZ4X is de slechts mogelijke , ik heb een 'premium' dus zwaarder en 20 inch velgen , maar wil wel graag met dat ding naar Spanje Figueres.
Daar ik altijd al een spaarrijder ben , ja ik hoef niet 'door' te rijden ik ga gewoon wat vroeger weg en als er file is tja dan kom ik wat later , ik rijd altijd relaxed naar mijn werk en jakker nooit door in het verkeer.
Dus mijn doel was het nu om rond de 16 te halen en als ultieme heilige graal misschien wel 15 te halen
wat schetste dus mijn verbazing dat ik op de 1e zonnige dag met mijn rijstijl dus 14,1 haalde met mijn ( super ongunstige ) BZ4X
Ja het was maar een ritje van 18 KM vanaf Schiedam naar Rotterdam zuid , maar ik rij dat dus minimaal 3x per week ( ik werk 2 dagen thuis ) en ik heb dat met dezelfde rijstijl nooit eerder gehaald het meest onzuinige was 26,4 op diezelfde rit
En ja op de laatste werkdag van de week laad ik mijn auto op 100% ( goedkoper laden op de zaak en de BZ4X mag je 100% laden van Toyota) en reset ik de verbruiksmeter
Dus met 19 graden kan ik dit blijkbaar al rijden op dit ritje wel als hij naar Spanje rond 18 zou doen dan haal ik al +- 250 km per laadbeurt van 60% dus is er nog maar 7x laden nodig en met 16 is de radius al 280 km en hoef ik nog maar 5x te laden .
Dus in die context moet je dit zien :-) ik was blij en enthousiast dat het blijkbaar makkelijker te doen is als dat ik dacht in 1e instantie , zeker gezien de negatieve informatie over deze auto .
En heb alle relevante info gegeven zelfs een foto van mijn meters als 'bewijs' dat ik het net uit mijn duim zuig
ik had dat ook die keer moeten doen toen ik 1:33 reed met mijn Eco Diesel, daar wordt ik nog steeds voor leugenaar voor uitgemaakt als ik dat aangeef als referentie.
Wel .... ik rijd echt niet constant 80 ofzo maar ik heb er helemaal geen probleem mee om een tijdje op de rechterbaan te rijden achter een vrachtwagen als het toevallig zo uitkomt .
En met deze auto merk ik juist dat ik snel en vaker te hard rijd 1 lichte tik op het stroompedaal en ik rij al 120
als ik achter die vrachtwagen vandaan kom
[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 21-03-2025 11:35 . Reden: typo fix ]
En dan is de inster ook nog eens een heeeeeel stuk kleiner.PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:58:
Ik denk dat het verbruik van de BZ4X lager is dan van vergelijkbare auto's als ik het verbruik vergelijk. Als ik zie wat ze bijvoorbeeld voor verbruik van de Hyundai Inster noemen dan doet de Toyota het nog niet zo slecht.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Met mijn vierkante doos (Volvo XC40 Recharge) haalde ik gemiddeldes van 210 à 230 wh/km op langere afstanden. EVDB zegt een gemiddelde van 203 voor de Volvo en de bZ4x zit op 186, dus doe daar gerust maar 10 a 20 wh/km bij in real conditions aan normale snelheden.
6 stops is dus haalbaar als je 10-80% regel aanhoudt vanuit Schiedam naar Figueres. Met mijn vierkante doos zou ik 5 stops gehad hebben van Gent (België) naar Sirmione (Gardameer), maar we zijn een beetje omgereden en halverwege gestopt 100km voor de Mont Blanc tunnel, daar terug geladen naar 100%, en we hebben 6 laadstops gemaakt (4 dag 1 - 2 dag 2) en met 20% aangekomen want we konden laden ter plaatse.
Is dat zo? Ik las juist eerder dat ik met mijn Premium edition op een veel hoger verbruik moet rekenen omdat deze grotere wielen heeft ( meer rolweerstand)SpongeRob schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:34:
Ik vraag me af waarom @MPCoreDeveloper toch altijd het hoge gewicht van z'n auto zo benadrukt, het gewicht maakt namelijk weinig tot niets uit voor het verbruik van een elektrische auto?
En zwaarder is als de Dynamic die de testrijders gebruiken op hun ritjes met de BZ4X tot wel 50 km minder heb ik zelfs gelezen in diverse fora en artikelen over de auto .
Voor mijn e-Niro geeft EVDB voor snelweg 242Wh/km bij koud weer en 188Wh/km bij "mild" weer. Mijn rit wintersport paar weken geleden kwam op 180Wh/km uit met het verkeer mee tot maximaal 130km/u.RigolleM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:57:
Met mijn vierkante doos (Volvo XC40 Recharge) haalde ik gemiddeldes van 210 à 230 wh/km op langere afstanden. EVDB zegt een gemiddelde van 203 voor de Volvo en de bZ4x zit op 186, dus doe daar gerust maar 10 a 20 wh/km bij in real conditions aan normale snelheden.
Die optelsom op de waarde van EVDB is geen universeel gegeven o.i.d.
P.s. als we het hebben over onzuinige auto's verdient de XC40 een eervolle vermelding
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 21-03-2025 15:33 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Grotere wielen zijn wellicht ook bredere banden; dat heeft ook impact op luchtweerstand. Verder kan het ontwerp van de velg ook veel verschil maken (opnieuw luchtweerstand). De hogere rolweerstand is dus maar één van de componenten.MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:26:
Is dat zo? Ik las juist eerder dat ik met mijn Premium edition op een veel hoger verbruik moet rekenen omdat deze grotere wielen heeft ( meer rolweerstand)
Gewicht resulteert in hogere rolweerstand maar bij snelweggebruik is de impact daarvan beperkt; dan is luchtweerstand met grote afstand de grootste factor. Bij constante snelheid is de impact van gewicht daarom heel erg beperkt. Bij stadsgebruik met lagere snelheid maar vooral meer snelheidswisselingen wordt de impact van hoger gewicht veel groter. Meer gewicht = meer energie = meer regeneratie = meer verlies.En zwaarder is als de Dynamic die de testrijders gebruiken op hun ritjes met de BZ4X tot wel 50 km minder heb ik zelfs gelezen in diverse fora en artikelen over de auto .
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 21-03-2025 15:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De test rijder van de IAV deed het met een BZ4X Dynamic vanaf Utrecht naar Milaan in 3 laadsessiesRigolleM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:57:
Ik denk toch dat @MPCoreDeveloper het allemaal te optimitisch ziet, in werkelijkheid haal je nooit 180 wh/km op een rit naar Spanje, of je zou gans het traject hypermilen achter vrachtwagens/caravans. Als je beetje meegaat in de flow van het verkeer op de Autoroute du soleil rij je makkelijk eerder 120 km/u dan 110 km/u. Ik heb het ook eens geprobeerd, maar halverwege gestaakt en de flow van de autosnelweg genomen, want ik vond het onveilig als auto's achter mij zich moeten inhouden om voorbij te steken, omdat jij trager rijdt dan de normale flow. Hou ook rekening met het reliëfverschil, windrichting en als het echt warm is dan gaat de airco ook harder moeten werken.
6 stops is dus haalbaar als je 10-80% regel aanhoudt vanuit Schiedam naar Figueres. Met mijn vierkante doos zou ik 5 stops gehad hebben van Gent (België) naar Sirmione (Gardameer), maar we zijn een beetje omgereden en halverwege gestopt 100km voor de Mont Blanc tunnel, daar terug geladen naar 100%, en we hebben 6 laadstops gemaakt (4 dag 1 - 2 dag 2) en met 20% aangekomen want we konden laden ter plaatse.
En in het filmpje zegt hij dat het verbruik over 3500 kilometer 15,8 kWh/100 is
Zie duurtest Toyota BZ4X 3500 km en naar Milaan
Dan is het met mijn auto en met mijn rijstijl toch vast wel met 18kwh/100 naar spanje te doen ?
Ik zoek gewoon nog naar een ijkpunt... Voor mijzelf in principe voor ik die reis überhaupt ga maken. Maar was nu dus blij verrast dat een verbruik wat ik tot voor kort als onhaalbaar zag ( 15 kWh/100 ) op mijn forenzen ritje nu verpletterende met 14,1 🤔😂
Een paar dagen geleden was ik al blij met 19
Maar om dus te kunnen bepalen of het "normaal" is of dat je rijstijl en je omstandigheden er flink aan hebben bijgedragen is het dus nuttig voor andere ook om je reistijd, afstand en temps af te geven naast je gemiddelde verbruik volgens de boordcomputerMPCoreDeveloper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:37:
[...]
De test rijder van de IAV deed het met een BZ4X Dynamic vanaf Utrecht naar Milaan in 3 laadsessies
En in het filmpje zegt hij dat het verbruik over 3500 kilometer 15,8 kWh/100 is
Zie duurtest Toyota BZ4X 3500 km en naar Milaan
Dan is het met mijn auto en met mijn rijstijl toch vast wel met 18kwh/100 naar spanje te doen ?
Ik zoek gewoon nog naar een ijkpunt... Voor mijzelf in principe voor ik die reis überhaupt ga maken. Maar was nu dus blij verrast dat een verbruik wat ik tot voor kort als onhaalbaar zag ( 15 kWh/100 ) op mijn forenzen ritje nu verpletterende met 14,1 🤔😂
Een paar dagen geleden was ik al blij met 19
Mijn E-tron zette van de week ook 19,9kWh/100km neer namelijk maar het was goed warm, auto had vol in de zon gestaan dus accu warm en binnen temp hetzelfde staan als de buitentemp en maximaal 100 gereden op een traject van 80km lang met vermoedelijk wind mee.
En een E-tron is echt niet zuinig. Maar als ik alleen mijn verbruik zou plempen met de melding dat hij lekker zuinig is dan komen er een aantal in de winter nogal bedrogen uit
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 15:46 ]
Nou in mijn beleving was alles hetzelfde als altijd behalve de temperatuur, dus ik denk echt dat het door die 19 graden kwam .GeeMoney schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Maar om dus te kunnen bepalen of het "normaal" is of dat je rijstijl en je omstandigheden er flink aan hebben bijgedragen is het dus nuttig voor andere ook om je reistijd, afstand en temps af te geven naast je gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer.
Sterker nog mijn auto staat zelfs altijd op dezelfde plek geparkeerd op de zaak , bij dezelfde laadpaal.
Dus alleen de zon ☀️ kan invloed gehad hebben ( in de middag staat hij daar in de zon , maar de auto was niet warm toen ik instapte)
Kunnen de fans daar verder en kan dit topic weer iets algemener worden....
I rest my case
Meten is weten. Exacte afstand, tijd, temps en verbruik.
Op 2x snelheid is de hele video ook nog wel te doen
Wel ook zo consequent zijn als het hier weer eens overgenomen wordt door de Tesla fanboys.jeroenkb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:49:
Wordt het niet eens tijd voor een 'groot BZ4X topic', aangezien het de laatste pagina's bijna alleen nog maar over dit type auto gaat?
Kunnen de fans daar verder en kan dit topic weer iets algemener worden....
Dat de model 3 de ultieme EV is en de beste aller tijden weet ik nu ook wel iedere week zo'n beetje.
Maar helaas moest deze Opa 😉 er zo'n beetje uitrollen.
De Tesla fanboys sterven vanzelf uit; onderhand wil niemand in zo'n auto gezien wordenMPCoreDeveloper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Wel ook zo consequent zijn als het hier weer eens overgenomen wordt door de Tesla fanboys.
Dat de model 3 de ultieme EV is en de beste aller tijden weet ik nu ook wel iedere week zo'n beetje.
Maar helaas moest deze Opa 😉 er zo'n beetje uitrollen.
Er is wel een Toyota topic Het grote Toyota-topicjeroenkb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:49:
Wordt het niet eens tijd voor een 'groot BZ4X topic'

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mijn favoriete opkomende auto’s zijn de nieuwe Zeekr en de Nio ET9. Dit is echt precies wat ik zoek in een auto. Jammer dat er nog zo weinig betaalbare EVs zijn. Ik zou het leuk vinden als we echt diversiteit hadden in keuzes, ook voor de mensen die het wat minder breed hebben.
@zonoskar ik verwacht dat ze in dat topic negatiever zijn dan wij hier over de BZ4X.
Al vind ik het leuk dat MCP zo positief is over zijn auto.
[ Voor 13% gewijzigd door Ecological op 21-03-2025 16:22 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Over veiligheid gesproken. Een Tesla FSD Autopilot blijkt het toch niet zo goed te doen. Al is de laatste test een beetje vreemd, maar de LIDAR auto ziet het wel goed, waar de Tesla gewoon met 50 door een (onzichtbare) muur rijdt.Ecological schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:20:
Veel belangrijker vind ik de rij ervaring, veiligheid, opties, vormgeving en hoe uniek auto’s zijn.
En hoe reeel is deze test?zonoskar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Over veiligheid gesproken. Een Tesla FSD blijkt het toch niet zo goed te doen. Al is de laatste test een beetje vreemd, maar de LIDAR auto ziet het wel goed, waar de Tesla gewoon met 50 door een (onzichtbare) muur rijdt.
[YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Die laatste test is niet echt reeel, meer iets voor Wile E. Coyote. Maar goed, die tests in de mist en regen zijn toch wel zorgwekkend voor Tesla. En het was autopilot, niet FSD idd. Maar FSD gebruikt ook alleen maar camera's en geen radar/lidar.
Aan de andere kant zijn er al doden gevallen omdat de Tesla een vrachtwagen niet zag omdat die de kleur van de lucht had.
[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 21-03-2025 17:03 ]
Dit is al gedebunked: als je naar het scherm van de Tesla kijkt vlak voor de impact zie je dat autopilot en FSD helemaal niet aan staat (geen blauwe lijntjes in beeld). Ik zeg niet dat de auto dan geremd had, maar als je dit test zet dan ook echt die hulpsystemen aan.NoFearWizz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:29:
[...]
Mark Rober zweert dat de test legitiem is, het was niet FSD maar autopilot.
Assje dropt nog altijd de facts in dit topicassje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:37:
[...]
Grotere wielen zijn wellicht ook bredere banden; dat heeft ook impact op luchtweerstand. Verder kan het ontwerp van de velg ook veel verschil maken (opnieuw luchtweerstand). De hogere rolweerstand is dus maar één van de componenten.
[...]
Gewicht resulteert in hogere rolweerstand maar bij snelweggebruik is de impact daarvan beperkt; dan is luchtweerstand met grote afstand de grootste factor. Bij constante snelheid is de impact van gewicht daarom heel erg beperkt. Bij stadsgebruik met lagere snelheid maar vooral meer snelheidswisselingen wordt de impact van hoger gewicht veel groter. Meer gewicht = meer energie = meer regeneratie = meer verlies.

Nou mijn ervaring naar Spanje is toch anders. De eerste twee dagen van thuis tot net in Spanje met niet al te best weer en gewoon op de rechter baan achter een "snelle" vrachtauto gaat prima. Je zit niemand in de weg en als er een langzame voor je zit ga je er gewoon voorbij, dus niks onveilig. Met de teller zo rond de 95kmh had ik een gemiddelde van 85kmh en een verbruik van rond de 11kWh100km. Zelfs de vierde dag vanuit het binnenland naar mijn bestemming in de sneeuw en vrieskou en later weer regen was het uiteindelijk ook nog maar 11,8kWh/100km.RigolleM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:57:
Ik denk toch dat @MPCoreDeveloper het allemaal te optimitisch ziet, in werkelijkheid haal je nooit 180 wh/km op een rit naar Spanje, of je zou gans het traject hypermilen achter vrachtwagens/caravans. Als je beetje meegaat in de flow van het verkeer op de Autoroute du soleil rij je makkelijk eerder 120 km/u dan 110 km/u. Ik heb het ook eens geprobeerd, maar halverwege gestaakt en de flow van de autosnelweg genomen, want ik vond het onveilig als auto's achter mij zich moeten inhouden om voorbij te steken, omdat jij trager rijdt dan de normale flow. Hou ook rekening met het reliëfverschil, windrichting en als het echt warm is dan gaat de airco ook harder moeten werken.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zo de ganse tijd achter een vrachtwagen rijden, dan kan je toch moeilijk genieten van het autorijden.. sorry maar dat is niks voor MIJ, I go with the flowPeterZ(on) schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:32:
[...]
Nou mijn ervaring naar Spanje is toch anders. De eerste twee dagen van thuis tot net in Spanje met niet al te best weer en gewoon op de rechter baan achter een "snelle" vrachtauto gaat prima. Je zit niemand in de weg en als er een langzame voor je zit ga je er gewoon voorbij, dus niks onveilig. Met de teller zo rond de 95kmh had ik een gemiddelde van 85kmh en een verbruik van rond de 11kWh100km.
@MPCoreDeveloper Heb de duurtest naar/van Milaan bekeken en ik moet toegeven dat de bZ4X efficiënter is dan de Volvo waarmee ik reed. De reviewer zegt wel dat hij overal 120/130 km/u heeft gereden maar we krijgen dit toch héél weinig te zien, af en toe eens een flits aan 130km/u maar geen andere referenties . Vertelt dan ergens in het filmpje dat bij 120 km/u een verbruik van 20 @ 21 kWh/100km zag verschijnen, dus om dan aan een gemiddelde van 15,8 kWh/100km uit te komen zal er toch ergens aan een slakkengangetje gereden zijn. Geeft ook toe 500km niet op de autosnelweg gereden te hebben, dan haalde ik soms ook 14 à 15 kWh/100km met mijn Volvo aan bv. 50 à 70 km/u. Ik vond ook niet echt dat hij een zeer efficiënt laadplan op na hield, ik koppel af aan 70% want dan zakte de laadcurve enorm snel, doe liever een extra laadstop van 20' ipv 42' stil te staan zoals zijn eerste laadstop tot 90%.
Het gaat goed los hierover op X. De test is opnieuw gedaan door andere mensen:zonoskar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Over veiligheid gesproken. Een Tesla FSD Autopilot blijkt het toch niet zo goed te doen. Al is de laatste test een beetje vreemd, maar de LIDAR auto ziet het wel goed, waar de Tesla gewoon met 50 door een (onzichtbare) muur rijdt.
[YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?]
TLDW: HW3 ziet de ''muur'' niet en HW4 wel.
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 21-03-2025 19:48 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Je moet op X maar eens zoeken wat de reacties hierop zijn. De video van hem is helemaal uitgeplozen. Het blijkt enorm aan elkaar geëdit te zijn en betaald te zijn door een concurrerend bedrijf wat LIDAR technologie maakt..NoFearWizz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:29:
[...]
Mark Rober zweert dat de test legitiem is, het was niet FSD maar autopilot.
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Go with the flow is toch ook gewoon achter elkaar aanrijden? Als je nu zegt dat het op de rechter baan te langzaam is dan snap ik dat je daar niet wil rijden. En ik rij er natuurlijk niet vlak achter een vrachtauto maar op flinke afstand. Daarnaast rij ik ook vaak alleen omdat het rustig is of een stuk binnendoor, of heuvelaf een stuk sneller. Maar goed, ieder zo zijn ding.RigolleM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:55:
[...]
Zo de ganse tijd achter een vrachtwagen rijden, dan kan je toch moeilijk genieten van het autorijden.. sorry maar dat is niks voor MIJ, I go with the flow
Wat kan er mis gaan

En waarom zou je dan niet kunnen genieten? Ik zou het tegendeel net willen beweren. Heel wat jaren terug vond je mij ook in het linkerbaanvak van een snelweg, altijd de maximum snelheid rijden en vloeken op al die "trage" wagens voor mij. Ik zat steeds gestresseerd en geergerd achter het stuur. Dat kan ik niet ontspannen rijden noemen.RigolleM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:55:
[...]
Zo de ganse tijd achter een vrachtwagen rijden, dan kan je toch moeilijk genieten van het autorijden.. sorry maar dat is niks voor MIJ, I go with the flow
Op een dag ben ik daar van afgestapt en net naar het rechterbaanvak omgewisseld. Adaptive cruisecontrol aan en laat die wagen maar zelf kiezen hoe snel deze gaat. Ik kom wel op bestemming en met een aanzienlij lager gemiddeld verbruik.
Mijn Ioniq 6 naderd nu de 2 jaar, ik heb meer dan 41k km gereden met die wagen en de boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 11.3kWh/100km.
Toegegeven, die test naar Milaan zal een relatief lage gemiddelde snelheid hebben gehad. Ik kan ook niet geloven dat die netjes 120 op de meeste snelwegen hebben gedaan, het klinkt mij ook meer als rechter rijvak rijden, waar niet veel mis mee is. Al heb ik destijds met mijn klassieke 28kWh Ioniq toch een beter resultaat neergezet toen ik een retourtje Zurich (in totaal ongeveer 1900km) gedaan heb aan 9,5kWh/100km. Those were the days
[ Voor 0% gewijzigd door Blokker_1999 op 21-03-2025 20:19 . Reden: typo ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Voor betrouwbare informatie over Tesla ga je vandaag de dag natuurlijk naar Bluecry.Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:00:
Ja. Even goed op X zoeken voor betrouwbare informatie over Tesla.
Wat kan er mis gaan
Tja. En iedereen anders op X is “onverdacht”?spartacusNLD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:45:
[...]
Je moet op X maar eens zoeken wat de reacties hierop zijn. De video van hem is helemaal uitgeplozen. Het blijkt enorm aan elkaar geëdit te zijn en betaald te zijn door een concurrerend bedrijf wat LIDAR technologie maakt..

Model 3 LR (model 2023)
Als je de ruwe footage bekijkt zie je dat autopilot vlak voor de muur stopt, ja, niet dat het nooit aan stond.RichieB schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Dit is al gedebunked: als je naar het scherm van de Tesla kijkt vlak voor de impact zie je dat autopilot en FSD helemaal niet aan staat (geen blauwe lijntjes in beeld). Ik zeg niet dat de auto dan geremd had, maar als je dit test zet dan ook echt die hulpsystemen aan.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Vorig jaar dit verbruik tijdens een rit met de Model Y gerealiseerd, beat thatDevian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
:strip_exif()/f/image/Y7FQhcIak2vQM7dE7sWCWDj4.png?f=user_large)
Ok, ok, was van de top van de Alpe d'Huez naar beneden...
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Op het linkerbaanvak rijden heb ik ook al meer dan 20 jaar achter de rug gelaten, maar ik rij gewoon (in België) 120 km/u en dat is de snelheid waar iedereen zich aan houdt en dus de beste 'flow' heeft. Tsjoek tsjoek achter een vrachtwagen ga je mij niet zien doen, iedereen zijn stijl van rijden..Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:15:
[...]
En waarom zou je dan niet kunnen genieten? Ik zou het tegendeel net willen beweren. Heel wat jaren terug vond je mij ook in het linkerbaanvak van een snelweg, altijd de maximum snelheid rijden en vloeken op al die "trage" wagens voor mij. Ik zat steeds gestresseerd en geergerd achter het stuur. Dat kan ik niet ontspannen rijden noemen.
Op een dag ben ik daar van afgestapt en net naar het rechterbaanvak omgewisseld. Adaptive cruisecontrol aan en laat die wagen maar zelf kiezen hoe snel deze gaat. Ik kom wel op bestemming en met een aanzienlij lager gemiddeld verbruik.
In België kan je zelf je stuur loslaten op het rechterbaanvaak, heb je geen autopilot voor nodig, door de spoorvorming op sommige plaatsen
[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 22-03-2025 06:53 ]
En mooi uitgelegd dat een lage Cd waarde alleen niet voldoende is. De frontale oppervlakte van de auto is ook belangrijk. Snelheid en dichtheid van de lucht houden we dan maar even gelijk voor alle auto's.assje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:04:
Voor wie het interessert; leuke video over EV efficientie en de relevant factoren; inclusief rolweerstand waar het gesprek zojuist over ging.
Op 2x snelheid is de hele video ook nog wel te doen![]()
[YouTube: What You Should Know about EV Efficiency]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
En Mark heeft ook aan dat hij niet weet waarom het systeem ineens uitschakelde.RichieB schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Dit is al gedebunked: als je naar het scherm van de Tesla kijkt vlak voor de impact zie je dat autopilot en FSD helemaal niet aan staat (geen blauwe lijntjes in beeld). Ik zeg niet dat de auto dan geremd had, maar als je dit test zet dan ook echt die hulpsystemen aan.
Anderen youtubers hebben tests ook nagedaan en hebben zelfde maar ook andere resultaten behaald.
Dus helemaal onwaar is het ook niet. Het hangt blijkbaar ook van de versie af van FSD/Autopilot of die de muur detecteerd of niet.
Sowieso gaat een gewone kamera niet door regendruppels heen kijken, dus een 'kind' in de regen zal hij waarschijnlijk wel raken.
Dus ik moet op zoek naar iets anders. Ik doe een beroep op jullie. Budget is ca € 45k
Noodzaak
- hoge instap.
- heel snel DC kunnen laden onderweg
Voorkeuren
- vergelijkbare binnenruimte met e-Niro
- goed zitcomfort voor en achter. Voldoende beenruimte, voldoende hoofdruimte voor 1,90 m. Elektrische stoelen met geheugen.
- stil interieur
- goede audio
- stoelverwarming/stoelverwarming.
- niet heel grote batterij (laag gewicht t.b.v. MRB).
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
1) Vinfast VF8 (proefrit gemaakt, valt af want niet comfortabel afgeveerd en best nog wat rijgeluid). Ruim boven de €50k, jonge occasion voor ca 45k.
2) BYD. Atto 3, Seal U, Sealion. (vallen eigenlijk allemaal af vanwege beperkte hoofdruimte achterin/geen prettige zit achterin)
3) EV 3 (relatief duur, € 49k, voor bovenstaande voorkeuren is GT-line nodig en die komt alleen met 81 kWh)
4) Ioniq 5 2025 model (zelfde situatie als de EV 3), gaat ruim boven de 50kWh. Prettige stoelen, 800V.
5) Ioniq 5 jonge occasion (2023-2024 model). Lounge met vision pack met minder dan 10k km voor € 48k.
6) Xpeng G6. Zeer hoge instap. 800V. Relatief kleine batterij bij Standard rane. Nog niet mee gereden maar wel in gezeten. Ruim, zitcomfort en audio zijn ok. Vrijwel alles gaat met het scherm of met spraakbesturing. Korte levertijd want uit voorraad leverbaar. Een full spec versie met elektrisch wegklapbare trekhaak voor €46.
--> Van deze lijst twijfel ik tussen een jonge occasion Ioniq 5 en de Xpeng G6.
Qua specs lijkt de Xpeng de meeste bang for buck. Ik moet nog wel even over een drempel heen om een Chinese auto prive te kopen van een merk met een nog niet heel groot dealernetwerk. Van de G6 heb ik tot zover alleen maar lof gehoord in reviews. Ioniq 5 is al wat jaren op de weg, ik ben positief over de audio en het zitcomfort en hij valt ook bij de familie goed. Beide auto's kunnen stevig DC laden met 800V architectuur.
Wat zou ik nog kunnen overwegen om te bekijken? EV6? Skoda Elroq?
Wat zijn jullie gedachten?
Zeekr 001 of Zeekr x7?joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Hola. Hier een e-Niro bezitter. Executive, 2019, 64 kWh. Deze auto moet van de balans van mijn EMZ af en ik ga hem vermoedelijk verkopen aan mijn dochter. Met enige pijn in het hart want het is een fijne auto. Maar ik gun mijn dochter een betrouwbare occasion dat van een oud heertje is geweest.
Dus ik moet op zoek naar iets anders. Ik doe een beroep op jullie. Budget is ca € 45k
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- goed zitcomfort voor en achter. Voldoende beenruimte, voldoende hoofdruimte voor 1,90 m. Elektrische stoelen met geheugen.
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
1) Vinfast VF8 (proefrit gemaakt, valt af want niet comfortabel afgeveerd en best nog wat rijgeluid). Ruim boven de €50k, jonge occasion voor ca 45k.
2) BYD. Atto 3, Seal U, Sealion. (vallen eigenlijk allemaal af vanwege beperkte hoofdruimte achterin/geen prettige zit achterin)
3) EV 3 (relatief duur, € 49k, voor bovenstaande voorkeuren is GT-line nodig en die komt alleen met 81 kWh)
4) Ioniq 5 2025 model (zelfde situatie als de EV 3), gaat ruim boven de 50kWh. Prettige stoelen, 800V.
5) Ioniq 5 jonge occasion (2023-2024 model). Lounge met vision pack met minder dan 10k km voor € 48k.
6) Xpeng G6. Zeer hoge instap. 800V. Relatief kleine batterij bij Standard rane. Nog niet mee gereden maar wel in gezeten. Ruim, zitcomfort en audio zijn ok. Vrijwel alles gaat met het scherm of met spraakbesturing. Korte levertijd want uit voorraad leverbaar. Een full spec versie met elektrisch wegklapbare trekhaak voor €46.
Qua specs lijkt de Xpeng de meeste bang for buck. Ik moet nog wel even over een drempel heen om een Chinese auto prive te kopen van een merk met een nog niet heel groot dealernetwerk. Van de G6 heb ik tot zover alleen maar lof gehoord in reviews. Ioniq 5 is al wat jaren op de weg, ik ben positief over de audio en het zitcomfort en hij valt ook bij de familie goed. Beide auto's kunnen stevig DC laden met 800V architectuur.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Lol de Toyota BZ4X tikt alle boxen aan en bied meer maar ik heb begrepen , dat anderen die hem niet hebben en er niet mee hebben gereden daar anders over denken.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Hola. Hier een e-Niro bezitter. Executive, 2019, 64 kWh. Deze auto moet van de balans van mijn EMZ af en ik ga hem vermoedelijk verkopen aan mijn dochter. Met enige pijn in het hart want het is een fijne auto. Maar ik gun mijn dochter een betrouwbare occasion dat van een oud heertje is geweest.
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
Dus ik zou dan voor een Mach-e, een Model Y of een Enyaq gaan.
Een zeer tevreden BZ4X Premium occasion piloot ....
Maar serieus een Model Y , Enyaq of Mach-e zou met die specs op mijn shortlist staan.
Pssst die BZ4X is echt zo slecht niet hoor, voor de prijs en kwaliteit van de auto , als occasion.
[ Voor 8% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 08-04-2025 22:22 ]
Hyundai Kona, het zustermodel van de e-Niro? Qua afmetingen in elk geval goed te vergelijken met de vorige editie e-Niro.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
https://www.autoweek.nl/a...a-electric-vs-kia-e-niro/
En waarom niet opnieuw een e-Niro, als je er zo tevreden over was?
Of-Aaargh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:10:
[...]
En waarom niet opnieuw een e-Niro, als je er zo tevreden over was?
En wellicht de trekhaak afhankelijk waarvoor die gedacht is.[b]joepie de p in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
- stil interieur
Alleen dat snel laden, een paar keer na elkaar wil die Toyota soms niet doen...MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:15:
[...]
Lol de Toyota BZ4X tikt alle boxen aan en bied meer maar ik heb begrepen , dat anderen die hem niet hebben en er niet mee hebben gereden daar anders over denken.
Dus ik zou dan voor een Mach-e, een Model Y of een Enyaq gaan.
Een zeer tevreden BZ4X Premium occasion piloot ....![]()
Maar serieus een Model Y , Enyaq of Mach-e zou met die specs op mijn shortlist staan.
Pssst die BZ4X is echt zo slecht niet hoor, voor de prijs en kwaliteit van de auto , als occasion.
als je nieuw wil kopen, de G6, zoals je zegt de meeste bang for buck. G6 heeft ook stoelkoeling wat echt zalig is.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
...
Zelf zoek ik ook in die prijs range, maar ga waarschijnlijk voor een tweede hands model Y LR of P ivm range en 0-100 tijd
Op basis van je wensenlijst zou een (RWD) Model Y hoog op mijn lijstje staan.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
- vergelijkbare binnenruimte met e-Niro - Check
- goed zitcomfort voor en achter. Voldoende beenruimte, voldoende hoofdruimte voor 1,90 m. Elektrische stoelen met geheugen. - Check
- stil interieur - Check
- goede audio - Check
- stoelverwarming/stoelverwarming. - Check
- niet heel grote batterij (laag gewicht t.b.v. MRB). - Check
- rijhulpsystemen - Check
- glazen dak - Check
- verwarmbare achterbank - Check
- trekhaak. - Check
- Rondom de 45K - Check
- Snel DC laden - Check
- Hoge instap - Check
Enige échte nadelen momenteel aan de Y wmb:
- Gemaakt door een amerikaans merk, met aan het hoofd een nogal polariserend individu
Vóórdeel is dan wel weer dat de Y in Berlijn gebouwd wordt, dus wel dichterbij dan veel alternatieven.
Alleen is het gewicht voor de motorrijtuigenbelasting van de G6 zelfs met de kleinste batterij al meer dan 2000kg, en de Model Y 1900kg. @joepie de p heeft voorkeur voor een wat lichtere auto.jackaubrey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:17:
[...]
als je nieuw wil kopen, de G6, zoals je zegt de meeste bang for buck. G6 heeft ook stoelkoeling wat echt zalig is.
Zelf zoek ik ook in die prijs range, maar ga waarschijnlijk voor een tweede hands model Y LR of P ivm range en 0-100 tijd
Misschien iets uit de Stellantis-stal? Opel Mokka of Grandland, Jeep Avenger, Peugeot e2008, Fiat 600e? Allemaal varianten met dezelfde accu en aandrijving.
Dus de eNiro was toch net optimaal want hij doet niet 'heel snel DC laden'.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Hola. Hier een e-Niro bezitter. Executive, 2019, 64 kWh..... Met enige pijn in het hart want het is een fijne auto.
Noodzaak
Als je happy bent over de eNiro wellicht de nieuwe Niro EV of EV6 (EV6 is wel een hele klap groter dan een Niro overigens)? Voor 45k krijg je een LE (Light Edition) maar denk niet met alle opties die je wilt. Je zou gebruikt kunnen kijken maar vaak hebben de auto's met kleinere accu's niet alle opties die je wenst dus zul je wellicht een concessie moeten doen door of minder opties of grotere accu.
Ben zelf van een eNiro naar EV6 gegaan ivm 3 jonge kids (en hun stoeltjes) op de achterbank, het is wel een andere klasse auto.
Maar dat is dan qua interieurruimte weer niet écht te vergelijken. Met een Niro toch?Of-Aaargh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:42:
[...]
Alleen is het gewicht voor de motorrijtuigenbelasting van de G6 zelfs met de kleinste batterij al meer dan 2000kg, en de Model Y 1900kg. @joepie de p heeft voorkeur voor een wat lichtere auto.
Misschien iets uit de Stellantis-stal? Opel Mokka of Grandland, Jeep Avenger, Peugeot e2008, Fiat 600e? Allemaal varianten met dezelfde accu en aandrijving.
Even getalletjes
Kia E-niro: 451L / 1405L
Een mokka lijkt me vrij klein. (310L / 1060L) 100kW snelladen
Een Grandland Electric weegt ook 2100kg, maar wel 550L / 1645L én 160kW snelladen
Jeep Avenger 355L / 1252L 100kW snelladen
E-2008 434L / 1467L 100kW snelladen
Fiat 600e 360L / 1231L 100kW snelladen
Model Y RWD 854L / 2138L 170kW snelladen
Ik was aangenaam verrast door de Renault Scenic, vinkt niet alles aan en voorwiel aangedreven. Alleen qua laden niet heel snel, maar ook niet dramatisch.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
Alleen hebben die dan maar 100 kW snelladen. Het lijkt een afweging te zijn tussen echt snelladen (250 kW) en zwaar (lichter dan de Model Y krijg je het niet) of lichter maar langzamer laden.Of-Aaargh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:42:
[...]
Alleen is het gewicht voor de motorrijtuigenbelasting van de G6 zelfs met de kleinste batterij al meer dan 2000kg, en de Model Y 1900kg. @joepie de p heeft voorkeur voor een wat lichtere auto.
Signatures zijn voor boomers.
Kom op, zet die oogkleppen even af. Er wordt gevraagd om een kleine accu i.v.m. zo laag mogelijk gewicht. De accu van de BZ4X mag met 64kWh wellicht niet overdreven groot zijn maar het is wel een zware jongen.MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:15:
Lol de Toyota BZ4X tikt alle boxen aan en bied meer maar ik heb begrepen , dat anderen die hem niet hebben en er niet mee hebben gereden daar anders over denken.
Een BZ4X kost hetzelfde als een EV6 standard range, heeft iets minder range, weegt 6% meer en snelladen is 37%(!) langzamer (in km/u 10-80%).
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 09-04-2025 10:45 ]
EV database met filter >150kW snelladen en prijs <€55k geeft 7 opties, toenemend gesorteerd op gewicht:joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Noodzaak
- hoge instap.
Kia EV6 / Ioniq 5 / XPENG G6
Als de eis qua snelladen minder strikt is komen er veel meer opties in beeld. Skoda Elroq leuke auto maar is ook bepaald niet licht.
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 09-04-2025 10:43 ]
Ja dat is ondertussen een non issue... Na de software update , er is een mooi filmpje van een paar Finnen die dat zelf wilden testen.... De conclusie was dat je er eigenlijk nooit tegenaan zal lopenTommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:58:
[...]
Alleen dat snel laden, een paar keer na elkaar wil die Toyota soms niet doen...
Waarom zit het er dan nog in?MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:06:
[...]
Ja dat is ondertussen een non issue... Na de software update , er is een mooi filmpje van een paar Finnen die dat zelf wilden testen.... De conclusie was dat je er eigenlijk nooit tegenaan zal lopen
Ik weet dat het jou niks kan schelen, maar als ik deze zomer bv naar Denemarken rij, en ik krijg voor de laatste leg geen stroom meer, en ik moet 100 of 200km van het einddoel een uur of 2 wachten op 40kWh, dan vrees ik voor mezelf...
Er gaan deze keer fietsen mee op de trekhaak, dus ik verwacht wat hoger verbruik, en dan kan het wel zijn dat ik een keer extra moet laden.
Feit is: ik wil niet dat de auto beslist hoe dikwijls ik kan snelladen, zeker niet als dat maar een paar keer per jaar gebeurt.
Wat mij betreft kom je op de Ioniq 5. Tweedehands van het vorige model is zeer goed te betalen.joepie de p schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:10:
Noodzaak
- hoge instap.
Voorkeuren
- stil interieur
- goede audio
- rijhulpsystemen
- glazen dak
- verwarmbare achterbank
- trekhaak.
Gekeken naar:
Ook geen noemenswaardige degradatie van de batterij (ten opzichte van andere merken).
Voldoet aan al je eisen. En je hebt keuze in batterij grootte. Ik rijd er nu een jaar en 35K KM probleemloos in.
Tot slot zou ik voor deze casus niet blindstaren op het gewicht / wegenbelasting. Een trede verschil is zelfs bij vol tarief misschien €10/maand. Over een periode van 5 jaar heb je het dan over €600 verschil.
We hebben het hier over een auto waar je meer dan €20k gaat afschrijven in 5 jaar; die wegenbelasting gaat echt het verschil niet maken. Het verbruik zal ook een veel grotere rol spelen in de kosten dan de wegenbelasting.
20 tot 80,% is 1 Toyota DC laadsessies mijn BZ4X heeft een limiet van 3,8 DC laadsessies waarbij AC laden niet meetelt en je ook 10% per uur terugkrijgtTommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:40:
[...]
Waarom zit het er dan nog in?
Ik weet dat het jou niks kan schelen, maar als ik deze zomer bv naar Denemarken rij, en ik krijg voor de laatste leg geen stroom meer, en ik moet 100 of 200km van het einddoel een uur of 2 wachten op 40kWh, dan vrees ik voor mezelf...
Er gaan deze keer fietsen mee op de trekhaak, dus ik verwacht wat hoger verbruik, en dan kan het wel zijn dat ik een keer extra moet laden.
Feit is: ik wil niet dat de auto beslist hoe dikwijls ik kan snelladen, zeker niet als dat maar een paar keer per jaar gebeurt.
Dit is dus naar de laatste informatie van Björn deze info had hij dus ' te laat '
Kopenhagen is overigens maar 800 km vanaf Rotterdam ( waar ik woon ) en in mijn berekeningen zou ik pas vanaf 1200 km een probleem ' kunnen ' hebben ( als ik als een malloot achter elkaar door stamp)
:strip_exif()/f/image/UiiEXnWnDm4hZ93oOjwNM74p.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was gisteren mijn verbruik met de slechtste BZ4X denkbaar ( 20 inch velgen)
Maar .... Ik ga binnenkort naar Mont st Michel voordat ik Figueres ga doen 😉.
Dus ik ga het beleven...
Mijn rit naar Denemarken zal 1000km zijn, en er gaan 2 fietsen mee op de trekhaak. Ik reken dus met een verbruik van 25 kWh/100km.MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:37:
[...]
20 tot 80,% is 1 Toyota DC laadsessies mijn BZ4X heeft een limiet van 3,8 DC laadsessies waarbij AC laden niet meetelt en je ook 10% per uur terugkrijgt
Dit is dus naar de laatste informatie van Björn deze info had hij dus ' te laat '
Kopenhagen is overigens maar 800 km vanaf Rotterdam ( waar ik woon ) en in mijn berekeningen zou ik pas vanaf 1200 km een probleem ' kunnen ' hebben ( als ik als een malloot achter elkaar door stamp)
[Afbeelding]
Dit was gisteren mijn verbruik met de slechtste BZ4X denkbaar ( 20 inch velgen)
Maar .... Ik ga binnenkort naar Mont st Michel voordat ik Figueres ga doen 😉.
Dus ik ga het beleven...
Als ik vertrek met 100%, en na 250km de eerste DC beurt start heb ik nog ca 7,5 x 25 kWh nodig = 187.5.
20-80% is (71kWh x 0,6) = 42 kWh
187,5 / 42 = 4,45 DC sessies gesteld dat ik met ca 20% aan kom. Kan zijn dat het lukt, kan zijn van niet...
Ik hou er al niet van die berekeningen te maken... en zeker niet op vakantie.
Maar maar ..... EV rijders hebben toch ook allemaal een zwakke blaas en gaan uitgebreid lunchen etc etc 🤔😉😂Tommie12 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:08:
[...]
Mijn rit naar Denemarken zal 1000km zijn, en er gaan 2 fietsen mee op de trekhaak. Ik reken dus met een verbruik van 25 kWh/100km.
Als ik vertrek met 100%, en na 250km de eerste DC beurt start heb ik nog ca 7,5 x 25 kWh nodig = 187.5.
20-80% is (71kWh x 0,6) = 42 kWh
187,5 / 42 = 4,45 DC sessies gesteld dat ik met ca 20% aan kom. Kan zijn dat het lukt, kan zijn van niet...
Ik hou er al niet van die berekeningen te maken... en zeker niet op vakantie.
Dus wat ik van plan ben is gewoon lekker vakantie vieren dus ook de heen en terugreis, dus om +- 12:00 ergens parkeren waar ik AC kan laden en dan lekker wat eten en drinken en dan weer verder na minimaal een uur ofzo , ook als hij stilstaat en AC laad heb je regeneratie van DC laden.
Zo deden de Finnen het op een rit van 1400 km met een AWD BZ4X en zij hadden dus 0 issues , dus AC laden wanneer het kon was voor hun de ' sleutel '
Met het huidige weer is mijn BZ4X nog niet boven de 21 kWh geweest gemiddeld.
Ik rijd wel altijd in eco modus, en met de regen booster aan ( one pedal ) ... Overigens zegt mijn collega die een BMW rijd dat dit juist meer Elektra verbruikt ivm de sensoren die worden gebruikt met 1 pedal drive ...🤔. Toevallig iemand die daar het fijne van weet? ( Broodje aap of feit? )
[ Voor 14% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 09-04-2025 14:51 ]
Knip, onnodige opmerking. Beetje chauvinisme mag echt wel, dus ik zou in principe gaan voor iets Europees, en als dat niet lukt iets uit een land waarvan de leiders en inwoners nog een beetje normaal doen, dus bijvoorbeeld Korea of Japan.MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:15:
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 16-04-2025 20:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De BZ4X is 100% Japans Dat was een van mijn overwegingen inderdaad, bij de Koreanen heb ik zo mijn bedenkingen over de levensduur op langere termijn.Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:13:
[...]
Knip. Beetje chauvinisme mag echt wel, dus ik zou in principe gaan voor iets Europees, en als dat niet lukt iets uit een land waarvan de leiders en inwoners nog een beetje normaal doen, dus bijvoorbeeld Korea of Japan.
Ik ben zelf serieus bezig geweest met de Ford Explorer, de Model Y , de Enyaq en de BZ4X
Ik heb zelf de BZ4X gekozen voor zijn looks, en voor zijn Toyota garanties en de gunstige prijs/ kwaliteit als occasion.
Een proefrit heeft mij 100% overtuigd en vandaar dus mijn huidige bezit van die auto....
Dat mijn eerste stage ooit bij Toyota was heeft misschien ook wel ergens mee gespeeld.🤔
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 16-04-2025 20:53 ]
Zou je niet ophouden om alle gebreken van uw BZ4X goed te praten? AC laden tijdens een lange rit?MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:45:
[...]
Maar maar ..... EV rijders hebben toch ook allemaal een zwakke blaas en gaan uitgebreid lunchen etc etc 🤔😉😂
Dus wat ik van plan ben is gewoon lekker vakantie vieren dus ook de heen en terugreis, dus om +- 12:00 ergens parkeren waar ik AC kan laden en dan lekker wat eten en drinken en dan weer verder na minimaal een uur ofzo , ook als hij stilstaat en AC laad heb je regeneratie van DC laden.
Zo deden de Finnen het op een rit van 1400 km met een AWD BZ4X en zij hadden dus 0 issues , dus AC laden wanneer het kon was voor hun de ' sleutel '
Met het huidige weer is mijn BZ4X nog niet boven de 21 kWh geweest gemiddeld.
Ik rijd wel altijd in eco modus, en met de regen booster aan ( one pedal ) ... Overigens zegt mijn collega die een BMW rijd dat dit juist meer Elektra verbruikt ivm de sensoren die worden gebruikt met 1 pedal drive ...🤔. Toevallig iemand die daar het fijne van weet? ( Broodje aap of feit? )

Ik geef gewoon een strategie aan die anderen misschien ook kan helpen, daar was / is dit forum toch voor?RigolleM schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:31:
[...]
Zou je niet ophouden om alle gebreken van uw BZ4X goed te praten? AC laden tijdens een lange rit?Als het een beetje meezit heb je op een uur 11kW geladen, daar ga je ver mee geraken... mag je halfuurtje later weer gaan snelladen.. zeer efficiënt
Wat zij ( de Finnen) dus deden was gewoon de rest DC bijladen , nogmaals tijdens stilstand/rijdend en AC laden krijg je dus gewoon 10% per uur terug.
Als je daar dus handig gebruik van maakt hoef je er ook op een langere rit ( zij deden 1400 km in Fins Lapland) geen last van te hebben.
Eco rijden doe je met je rechter voet want door die ECO stand is de auto niet ineens efficiënter maar heeft wat minder vermogen of knijpt de verwarming e.d.. OPD is ook niet efficiënter, want je krijgt altijd minder terug dan je erin stopt. Gewoon eerder je gas loslaten en uitrollen en gewoon het rempedaal gebruiken, ook daarmee regenereer je ook. OPD is wel fijn in de bergen, maar verder gebruik ik het niet. Maar goed, er zijn mensen die zweren bij OPD, prima maar niet efficiënter.MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:45:
[...]
Een strategie waar niemand iets aan heeft, want 99,9% van de EV rijders hier op het forum rijden met wagens zonder DC beperkingen.MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]
Ik geef gewoon een strategie aan die anderen misschien ook kan helpen, daar was / is dit forum toch voor?
Ik denk dat je het PUNT niet snapt of wil snappen... als ik STOP om te LADEN, wil ik van 10 naar 80% kunnen laden en NIET 10% er bij laden. Je verliest een uur om de gebreken van de wagen te maskeren.Wat zij ( de Finnen) dus deden was gewoon de rest DC bijladen , nogmaals tijdens stilstand/rijdend en AC laden krijg je dus gewoon 10% per uur terug.
Als je daar dus handig gebruik van maakt hoef je er ook op een langere rit ( zij deden 1400 km in Fins Lapland) geen last van te hebben.
Volgens mij lees jij het niet goed maargoedRigolleM schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:09:
[...]
Een strategie waar niemand iets aan heeft, want 99,9% van de EV rijders hier op het forum rijden met wagens zonder DC beperkingen.
[...]
Ik denk dat je het PUNT niet snapt of wil snappen... als ik STOP om te LADEN, wil ik van 10 naar 80% kunnen laden en NIET 10% er bij laden. Je verliest een uur om de gebreken van de wagen te maskeren.
Leg uit wat ik verkeerd lees, dan kan ik er mij bij neerleggen..krissie100 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:22:
[...]
Volgens mij lees jij het niet goed maargoed
Man toch, ben je zeker dat er op je loonfiche bovenaan niet "Toyota" staat?MPCoreDeveloper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]
Ik wil best geloven dat de BZ4X een goed rijdende auto is die jij voor een goede prijs hebt gekocht, maar elke auto heeft gebreken, en je hoeft die echt niet allemaal goed te praten.
Geef nu gewoon toe dat die auto niet geschikt is om meer dan 1000km op een dag te doen zonder je zorgen te maken over DC laden, en klaar. Genoeg mensen die dat nooit doen en dan gelukkig zijn.
Ik wil het niet.
(OT: heb nog ooit een lang gesprek gehad met een Product Manager van Volvo. Blijkt dat mensen een auto niet kiezen op het dagelijks gebruik, maar wel op het meest extreme gebruik. Als je daar even over nadenkt dan moet ik toegeven dat dat klopt. Kofferruimte gebruik je een paar keer per jaar, range idem, achterzetels zijn amper gebruikt, topsnelheid 2 keer geprobeerd, AWD.... voordien nooit gehad etc etc. Het zou een pak efficienter zijn om dagelijks met een kleine auto te rijden, en dan iets groot te huren als je dat nodig hebt, maar dat is zo onpraktisch, en we zijn gewoon opgevoed met "een auto voor de deur". Maar met een EV kost je die keuze voor het extreem gebruik gewoon extra geld en gewicht...)
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic