Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
barta123 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Als je een BEV wilt rijden omdat dat de milieubewuste keuze is (want dat is het ook) dan wil je OOK die auto in kunnen zetten voor lange afstanden.

Vandaar dat deze 1000km tests die YouTuber Bjorn Nyland doet van ongekende waarde zijn.

Dan kan je mooi stellen dat je dat met je 'multijet diesel' zou doen. Maar dat is juist niet het doel van onze energietransitie.

Tesla laat met de Model S LR zien hoe het wel kan. Deze 1000km challenge legt hij af in 8:55h. Minder dan 9 uur, referentie fossiel was 8:50. Dan zie je wat voor ongekende progressie er geboekt is sinds de eerste generatie Nissan Leaf, ergens in 2014?

En 1:30 (dat haal je ZEKER niet als je 130 rijdt) is nog steeds 5*3310(gCO2/L) = 16550g/100km. Dat is erg veel.

Als jij op PV stroom laadt, wat in de zomers makkelijk lukt (er is dan heel veel PV stroom op het stroomnet) dan stoot je nagenoeg geen (indirect) CO2 uit met je BEV. Daar moeten we heen met zijn allen.

Die BEV van die Model S zal totaal zo'n 10000kg CO2 hebben uitgestoten bij productie. Na zo'n 60.000km op onze huidige energiemix ben je al milieubewuster bezig met deze Model S.

Dus nee, je moet lange afstanden niet met je multijet diesel doen. Het is gewoon goed om te checken of fabrikanten van BEVs hun huiswerk goed doen. En blijkbaar is Toyota daar niet zo ver mee, niet erg - maar voor iemand die in de zomervakantie niet urenlang bij snelladers wilt staan is dat dus niet de auto. Dan ben je beter met een Model S, Model Y of Model 3 onderweg
Fossil reference staat op 8:35 in de sheet, misschien excl eetpauze?

Lange afstanden vind ik nog steeds wel een dingetje, zeker in combinatie met veel laadruimte (>500L) en een acceptabele prijs (<30k?).

Ook bij PHEV vaak een probleem, bagageruimte wordt 100-130L minder vanwege accu, en de tank is ook verkleint van 60 naar 40L, daar gaat je ultieme allround auto.
BEV met veel laadruimte en goede 1000km zijn vaak nog erg duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
mitsumark schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:29:
[...]
Fossil reference staat op 8:35 in de sheet, misschien excl eetpauze?

Lange afstanden vind ik nog steeds wel een dingetje, zeker in combinatie met veel laadruimte (>500L) en een acceptabele prijs (<30k?).

Ook bij PHEV vaak een probleem, bagageruimte wordt 100-130L minder vanwege accu, en de tank is ook verkleint van 60 naar 40L, daar gaat je ultieme allround auto.
BEV met veel laadruimte en goede 1000km zijn vaak nog erg duur..
Ja dat is exclusief stoppen.. Maar ik snap je, het beste en het goedkoopste is nog niet op dezelfde lijn :+

Voor jezelf moet je gewoon een afweging maken. En ik denk dat als je een mooie vakantiereis voor de boeg hebt dat dat half uurtje extra ergens het probleem niet zal zijn.. Als ik kijk hoe lan ik afgelopen zomer over een enkele reis naar Praag heb gedaan, dan kunnen vrij veel EVs dat al halen. En dat deden we met een benzine auto.

Gelukkig gaat de ontwikkeling snel! Ik weet zeker dat je binnen nu en een paar jaar heel mooie betaalbare ID.7's gaat kunnen kopen en dat zijn perfecte lange afstands reisauto's met veel ruimte (ook voor de beentjes achterin) _/-\o_

En tsja, een PHEV kan je imo niet vergelijken met een BEV. Een BEV is een milieubewuste optie, een PHEV niet. Het elektrisch gebeuren is veel minder efficient dan een pure EV, de accu slijt snel door zijn cycles heen en je bent alsnog op de benzinemotor aangewezen.

Ik wil dit jaar een BEV kopen, puur omdat ik die laatste 1500kg die ik jaarlijks met de verbrander uitstoot wil tackelen en mijn eigen zonnestroom daarvoor wil gebruiken! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Als je een BEV wilt rijden omdat dat de milieubewuste keuze is (want dat is het ook) dan wil je OOK die auto in kunnen zetten voor lange afstanden.
...
Je kunt het ook anders benaderen: Waarom in één ruk, met enkele stops van 20 minuten, helemaal naar Spanje willen rijden?

Ik heb dit vroeger ook gedaan. En dan helemaal gaar en stijf aankomen. Maar waarom eigenlijk?

Inmiddels ga veel relaxter op vakantie met de familie. Na 2 uur rijden rustig ergens zitten, wat lopen, koffie drinken, broodje, en is een half uur zo voorbij. Vervolgens plan ik 1 of 2 hotels, en wat side-trips onderweg. Ik kom uitgerust aan, de reis was veiliger (want beter uitgerust en scherper), en heb al een aantal leuke mini-trips gehad.

Een andere mindset is een alternatief voor een grotere accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:36
Jeroen96 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:13:
Hebben mensen tips voor een betaalbare type 2 laadkabel? Ik zoek een 7 of 8 meter, 3 fase, 11kW kabel. De prijzen liggen echt wel hoog moet ik zeggen. Iemand een tip (of wellicht een werkende oude kabel die ik voor een leuke prijs kan kopen)?
Deze heb ik laatst gekocht. 8 meter 3 fase
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Is wel 16 amp, maar voor AC laden meestal wel geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MPCoreDeveloper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Als ik een auto had gekozen op zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd dan was ik wel lekker in mijn niet sjoemel Multijet eco Diesel blijven rijden 1:30 op lange afstanden en 2x Figueres Rotterdam gereden in 14 uur dat was dus inclusief tanken ( 1x ) en sanitaire stops . Dat kan een EV voorlopig nog niet en bedenk dat was een auto die nieuw 18K koste ( Punto Evo )
Ik denk dat dat wel lukt. Volgens ABRP is het (met laadstops) 1350 km dus 96 km/h gemiddeld.
Als je de gemiddelde snelheden van Bjorn's 1000 km test neemt dan moet dat met een Tesla model 3 of Y makkelijk lukken, ook Kia EV6, VW ID3/4/5, BMW i4, Renault Scenic. Skoda Enyaq, Polestar 2 en 4 en nog veel meer auto's.
ABRP geeft me 14:15 totale reistijd waarvan 2:15 aan het laden. Dat is ruim meer dan de aangeraden "2 uur rijden, 15 minuten rust".

En laten we wel wezen, 14 uur voor 1400 km is... niet snel voor een ICE auto. Dat is een rustig tempo. Goed, het is geen 1400 km, maar 825 km van Oostenrijk naar huis heb ik in 5:15 gereden. Dat zijn regionen die met een EV nog in de toekomst liggen. En dat zijn tijden waar ik aan denk als ik mensen hoor zeggen "het duurt te lang met een EV".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Bartjuh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Je kunt het ook anders benaderen: Waarom in één ruk, met enkele stops van 20 minuten, helemaal naar Spanje willen rijden?

Ik heb dit vroeger ook gedaan. En dan helemaal gaar en stijf aankomen. Maar waarom eigenlijk?

Inmiddels ga veel relaxter op vakantie met de familie. Na 2 uur rijden rustig ergens zitten, wat lopen, koffie drinken, broodje, en is een half uur zo voorbij. Vervolgens plan ik 1 of 2 hotels, en wat side-trips onderweg. Ik kom uitgerust aan, de reis was veiliger (want beter uitgerust en scherper), en heb al een aantal leuke mini-trips gehad.

Een andere mindset is een alternatief voor een grotere accu.
Met een kleine accu kan je geen 2 uur rijden en dan rustig ergens zitten... Of je moet wel heel langzaam rijden :+

Als je het over MEB auto's hebt, dan heb je juist de 77kWh nodig om 2 uur te kunnen rijden met vervolgens 20 min rust.

En nee ik zou zeker geen 1400km in 1 ruk willen rijden. Ik reed met de benzine auto afgelopen zomer naar Hongarije, Boedapest. Maar we hebben een paar avonden gespendeerd in Praag, voor mij namelijk max ~900km per dag. Dat is prima. Meer hoeft niet, ik trek liever wat meer tijd uit voor vakantie.

Maar ik wil niet elke 120-150km MOETEN stoppen omdat de accu te klein is (in MEB termen; met de 58kWh accu dus... OF Model 3 SR+. Met een groter pakket kan je precies zo'n 200km tussen de laadstops houden, dat is perfect. Daarna ren je een rondje over de parkeerplaats, drink je wat, leegt je blaas en je mag weer 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Maasluip schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:57:
[...]
maar 825 km van Oostenrijk naar huis heb ik in 5:15 gereden. Dat zijn regionen die met een EV nog in de toekomst liggen.
Ik denk dat een gemiddelde snelheid gedurende 5:15 uur van bijna 160km/u voor veel mensen in benzineauto's ook in onhaalbare regionen ligt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Himalaya schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Ik denk dat een gemiddelde snelheid gedurende 5:15 uur van bijna 160km/u voor veel mensen in benzineauto's ook in onhaalbare regionen ligt.
Absoluut. Ik was jong, de auto was nog niet eens zo verschrikkelijk snel (195 km/h topsnelheid), maar het was nacht en ik wilde naar huis. Dus ik kan je vertellen dat voor het gevoel 5 uur lang 195 km/h rijden toch niet meer dan 160 km/h gemiddeld is.
Okee, ik moest ook een keer tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48
barta123 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Met een kleine accu kan je geen 2 uur rijden en dan rustig ergens zitten... Of je moet wel heel langzaam rijden :+

Als je het over MEB auto's hebt, dan heb je juist de 77kWh nodig om 2 uur te kunnen rijden met vervolgens 20 min rust.

En nee ik zou zeker geen 1400km in 1 ruk willen rijden. Ik reed met de benzine auto afgelopen zomer naar Hongarije, Boedapest. Maar we hebben een paar avonden gespendeerd in Praag, voor mij namelijk max ~900km per dag. Dat is prima. Meer hoeft niet, ik trek liever wat meer tijd uit voor vakantie.

Maar ik wil niet elke 120-150km MOETEN stoppen omdat de accu te klein is (in MEB termen; met de 58kWh accu dus... OF Model 3 SR+. Met een groter pakket kan je precies zo'n 200km tussen de laadstops houden, dat is perfect. Daarna ren je een rondje over de parkeerplaats, drink je wat, leegt je blaas en je mag weer 8)
Fout :), ik heb een Kia EV6 met 58 kWh accu en kan prima 2 uur rijden en dan minder dan 20 minuten laden. Afgelopen zomer naar Denemarken gereden en iedere 2 uur gestopt om te laden. De accu was dan ongeveer 30% en het duurde 15 minuten om naar 80 a 90% te laden. De EV6 kan in 18 minuten van 10-80% laden ook met de kleine accu.
Ik heb ook netjes met het verkeer meegereden dus niet langzamer dan anders. Vaak 110 km/h en waar het kon 120 km/h op sommige stukken. Geen enkel probleem met de EV6 met 58 kWh. Je moet niet constant 130 km/h willen rijden dan ga je dat niet redden, maar dan heb je met een grote accu ook een uitdaging.
We hoefden ook niet iedere 120-150 km te stoppen om te laden. Eerder iedere 200 km met nog 30% accu over.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 13-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:15
[...]

Neem eens een kijkje op ev-database.org. Die heeft daar een hele mooie beoordeling voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnLFpq7kxJCsJf9YKComT-c9C3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXPCgPCVJsAA8JP2klHYGSW1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
[...]

Elke 120-150 km stoppen met een SR+? Je hebt een caravan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:42
[...]

Vandaar dat deze 1000km tests die YouTuber Bjorn Nyland doet van ongekende waarde zijn.

Dan kan je mooi stellen dat je dat met je 'multijet diesel' zou doen. Maar dat is juist niet het doel van onze energietransitie.

Tesla laat met de Model S LR zien hoe het wel kan. Deze 1000km challenge legt hij af in 8:55h. Minder dan 9 uur, referentie fossiel was 8:50. Dan zie je wat voor ongekende progressie er geboekt is sinds de eerste generatie Nissan Leaf, ergens in 2014?

En 1:30 (dat haal je ZEKER niet als je 130 rijdt) is nog steeds 5*3310(gCO2/L) = 16550g/100km. Dat is erg veel.

Als jij op PV stroom laadt, wat in de zomers makkelijk lukt (er is dan heel veel PV stroom op het stroomnet) dan stoot je nagenoeg geen (indirect) CO2 uit met je BEV. Daar moeten we heen met zijn allen.

Die BEV van die Model S zal totaal zo'n 10000kg CO2 hebben uitgestoten bij productie. Na zo'n 60.000km op onze huidige energiemix ben je al milieubewuster bezig met deze Model S.

Dus nee, je moet lange afstanden niet met je multijet diesel doen. Het is gewoon goed om te checken of fabrikanten van BEVs hun huiswerk goed doen. En blijkbaar is Toyota daar niet zo ver mee, niet erg - maar voor iemand die in de zomervakantie niet urenlang bij snelladers wilt staan is dat dus niet de auto. Dan ben je beter met een Model S, Model Y of Model 3 onderweg

EDIT:

Ik heb even gekeken, Figueres Spanje kan je met de nieuwe A6 E-tron (Performance) op het 100kWh 800V PPE platform in 12h36 min doen, dus sneller zelfs dan 14 uur. Volgens ABRP.

Totaal maar 1h6m laadtijd! En 4x een stopje van ~15 min. Who says we're not ready? ;)

De EQS 450+ (die kan je nu al kopen voor 50.000 in DE) kan het met 3 stopjes van 20 min/stuk. Dus genoeg mogelijkheden, dan kan je in volledige luxe die kant op glijden :*)
Ik denk dat je mijn ' punt ' een beetje mist Ik heb het gedaan in het verleden met mijn Eco Diesel en ja die deed op die afstanden gewoon 1:30 en ik reed dan gewoon lekker door , ik ben niet iemand die altijd heel hard rijd 100 op de CC is voor mij ook prima!! maar ik heb zeker ook stukken 130 gereden in Frankrijk.

Ik heb die auto 13 jaar gehad en in al die tijd nooit onder de 1:22 gereden gemiddeld was het 1:25 en alleen als hij goed heet was leek hij gratis te lopen ;-) des te verder je reed des te zuiniger hij werd .

Mijn punt is en was dus dat juist hier in deze groep veel mensen zijn met een chronische blaasontsteking :*) die iedere 2 uur stoppen terwijl ik inderdaad in het verleden 5 uur doorreed achter elkaar en dat nu 'opeens' tijd als factor wordt gebruikt om een goede auto af te zeiken . nu dan ben ik 2 uur langer onderweg op een reis van 1400 KM poeh poeh zeg ... DAT is dus mijn punt

Als je Rotterdam Figueres in 12h36 rijd dan heb je dus echt als een a-sociale malloot gereden en niet onderweg wat gegeten .

Mijn BZ4X met software update zou die reis in +16 uur moeten kunnen doen afhankelijk van welke APP je gebruikt dus ik zal het wel gaan zien.

Maar ook al zou ik er 18 uur over doen, of zou ik zelfs moeten overnachten zou ik daar totaal geen probleem mee hebben ik geef meer om relaxed rijden , leuk hoor zo`n Model 3 super zuinig enzo maar je moet er als 50+ er zoals ik wel uitrollen , als je erin rijd lijkt het alsof je op een kartbaan in een go kart rijd , nee bedankt niets voor mij ( daarmee wil ik die auto overigens niet voor een ander afkraken of afraden want Ja het is echt een hele mooie zuinige auto , maar was absoluut niets voor deze oude dibbes )

Afijn ik heb een Bz4X en ik vind hem super mooi en hij rijd fantastisch en ik heb tot nu toe 0 laadproblemen gehad ondanks alle horror scenario`s die ik moest aanhoren , oh en de wielen zitten er ook nog steeds op 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Pierz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Elke 120-150 km stoppen met een SR+? Je hebt een caravan?
Met een kleine accu als je op de snelste laadpiek rijdt wel ja. Tenzij dat je een half uur bij de laadpaal wilt staan.

Moraal van mijn verhaal is: je wilt in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk bijladen. Dat gaat het best met een zo groot mogelijke accu. En 82kWh is geen mega accu.

Voor lange afstanden is alles <60kWh met de huidige laadsnelheid gewoon klein, helemaal als je 130 op de CC wilt aanhouden. En dat is niet hard.

Maar goed, genoeg hierover gediscussieerd in dit topic. Het is gewoon duidelijk dat er twee kampen zijn, kamp 1 (het is prima nu) of kamp 2 (er is nog een flinke slag te slaan t.o.v. de huidige fossiele mobielen)

Let's agree to disagree wat betreft langstreckenfahrzeuge ;)

Ik ben in elk geval blij met de ontwikkelingen zoals die van de A6 E-tron die met een relatief vlakke curve op 270kW laadt en ruim boven de 200kW blijft tot ergens richting de 60% SOC...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

MEB?

Ik heb een Opel Corsa-e met 50kWh accu. In de zomer kan ik hier prima 2 uur mee rijden. Bijvoorbeeld Arnhem-Luik afgelopen zomer, met detour halverwege naar een restaurantje aan de Maas voor lunch (zonder te laden), met ruim voldoende over om niet met de billen geknepen te zitten.

Misschien doel je op 20%-80% aan de snellader en dan continu 120km/h rijden? Dan kan het lastig worden inderdaad, maar dan nog, neem je even pauze om de 1,5 uur. Of doe je even een side-trip met een AC lader. Gaat om mindset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:48
barta123 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Met een kleine accu als je op de snelste laadpiek rijdt wel ja. Tenzij dat je een half uur bij de laadpaal wilt staan.

Moraal van mijn verhaal is: je wilt in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk bijladen. Dat gaat het best met een zo groot mogelijke accu. En 82kWh is geen mega accu.
Hoe groot een accu ook is, de onderweg verbruikte kWh's moet je toch bijladen, scheelt hooguit in het begin en aan het eind tijd, omdat je bereik wat groter is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Bartjuh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:10:
[...]

MEB?

Ik heb een Opel Corsa-e met 50kWh accu. In de zomer kan ik hier prima 2 uur mee rijden. Bijvoorbeeld Arnhem-Luik afgelopen zomer, met detour halverwege naar een restaurantje aan de Maas voor lunch (zonder te laden), met ruim voldoende over om niet met de billen geknepen te zitten.

Misschien doel je op 20%-80% aan de snellader en dan continu 120km/h rijden? Dan kan het lastig worden inderdaad, maar dan nog, neem je even pauze om de 1,5 uur. Of doe je even een side-trip met een AC lader. Gaat om mindset.
Ja zeker ik bedoel inderdaad continu 120+, in Bjorn nyland zn tests kan je dat zien, ook als je op ABRP kijkt, bij kleinere pakketten met lange ritten maakt ie de stints korter..

MAar zeker is het mogelijk, ook bijvoorbeeld met de nieuwe Renault 5.. Dus ik moedig het alleen maar aan! _/-\o_

Zeker als je bekijkt wat de 24kWh Leaf voor zulke trajecten voor frikandel is :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Hoe groot een accu ook is, de onderweg verbruikte kWh's moet je toch bijladen, scheelt hooguit in het begin en aan het eind tijd, omdat je bereik wat groter is.
Grotere accu's laden meestal ook sneller.
Die laatste doe je gewoon AC op plek van bestemming, dus als je er dan meer in moet stoppen is het niet zo erg.
NB: Utrecht - St Tropez is met een 58kWh ID.4 16,5 uur, met de 77kWh versie nog maar 14,5 uur.
Gemiddelde stint 1,5 uur ipv 1 uur, en het scheelt een kwartier omrijden naar de laadplekken.
Nu vind ik 14,5 uur op 1 dag ook nogal veel, dus met beiden split je het misschien over 2 dagen.
Er zijn echter ook auto's die het in 13 uur doen, en dan wordt het voor mij weer acceptabel om het in 1 dag te doen (fossiel is het 12 uur, maar ook dan neem je wel een uur pauze, feitelijk even snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Grotere accu's laden meestal ook sneller.
Die laatste doe je gewoon AC op plek van bestemming, dus als je er dan meer in moet stoppen is het niet zo erg.
NB: Utrecht - St Tropez is met een 58kWh ID.4 16,5 uur, met de 77kWh versie nog maar 14,5 uur.
Gemiddelde stint 1,5 uur ipv 1 uur, en het scheelt een kwartier omrijden naar de laadplekken.
Nu vind ik 14,5 uur op 1 dag ook nogal veel, dus met beiden split je het misschien over 2 dagen.
Er zijn echter ook auto's die het in 13 uur doen, en dan wordt het voor mij weer acceptabel om het in 1 dag te doen (fossiel is het 12 uur, maar ook dan neem je wel een uur pauze, feitelijk even snel).
Natuurlijk scheelt een grotere accu in tijd maar ik toch wel minder dan het lijkt. Ik zie Teslabjorn toch ook vaker stoppen. Naar de grens van Spanje doe ik ook in twee dagen en naar Calpe drie, dus twee overnachtingen. Deze reis zelfs drie overnachtingen. Het is vakantie en geen race. 🙂

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MPCoreDeveloper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Als ik een auto had gekozen op zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd dan was ik wel lekker in mijn niet sjoemel Multijet eco Diesel blijven rijden 1:30 op lange afstanden en 2x Figueres Rotterdam gereden in 14 uur dat was dus inclusief tanken ( 1x ) en sanitaire stops . Dat kan een EV voorlopig nog niet en bedenk dat was een auto die nieuw 18K koste ( Punto Evo )

Nee hier heeft men mij overtuigd 😉 dat dit onverantwoord rijgedrag is etc etc en je iedere 2 uur even moet stoppen en dan heel relaxed aankomt.

En nu zou het opeens een criterium zijn om een auto met een actieradius van +400 echte kilometers (bij normale temperaturen) erop af te serveren?

Er is een mooi filmpje van een Nederlandse testrijder die met de ' slechte ' BZ4X ( die van mij met de oude software ) met 100% wegrijd uit Utrecht en met 3x laden in Milaan aankomt in zijn Hotel, dat was voor mij dus het ultieme ' het is gewoon geen issue ' puntje .

Als je een > 2024 Bouwjaar BZ4X hebt dan heb je de hard en software verbeterde versie.

Die van mij rijd gewoon prima hoor! Ik voel me de koning op de weg iedere dag dat ik erin stap en als ik naar mijn werk ga is het toch vooral file rijden, en dan zit het heerlijk comfortabel in deze auto, met zijn super mooie interieur, mooie schermen, uitstekend geluidssysteem, ventilatie etc etc en ook door testers aangegeven de beste rijhulp systemen.

En als je niet zo goed bent in parkeren doet hij dat ook nog even zelf ( en zelfs het beste volgens Björn , ik gebruik het niet zoveel overigens)

Nee voor die 1x per jaar dat ik 1400+ km rijd ( naar Spanje) plan ik dat wel om zijn ' beperking ' en rij ik de rest van het jaar lekker apart en comfortabel.

Lol net het Groene vignet binnen en 3 laadpassen voor het buitenland, ik zal eerlijk zijn als het tegenvalt. ( Dan wordt de volgende een Y )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqN8wuHy0KIC3K4npVJ7LkiDydY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFUFmCiesxXvSAgMfaA1TzUk.png?f=user_large
O-) O-) met 110km/u max.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Je mag het gaan proberen, zelfs in het naseizoen gaat je dat niet eenvoudig lukken zelfs niet zo makkelijk met een ICE met 2 chauffeurs

Ik deed het alleen ( 1 chauffeur) met 1x tanken plaspauzes en een lunch .

Ik geloof hier dus niet zoveel van ... overigens is het naar mijn werk 17 km en toch doe ik daar +-30 minuten over en ja ik woon in de buurt van de snelweg en het bedrijf zit ook aan de snelweg.

Als er files zijn die ik daar gerust 45 minuten over...
Ik wil wel zien hoe ABRP met die snelheid door Lyon of Parijs denkt te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 14-03-2025 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16XTIHUUW-r7NXE43PB929ao7tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btg4JjCLmW30MXX4qZfvCQwr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoorde niet zo lang geleden iemand ' roepen ' die BZ4X moet zeker de elektronen even rechtzetten!!

Haha dit is nu de 2e keer dat ik dit op mijn scherm zie 😂 dus ik laad nu AC en zit erin omdat mijn collega er nog niet is .

Het ' rare ' is dus dat hij dit dus niet altijd doet.. meestal staat er gewoon dat hij aan het laden is

Ik ga er eens op Googlen , vond het wel grappig ivm voorgaande opmerking, lijkt dus alsof hij iets met de Accu 🔋 doet.

Gevonden!: hij doet dat als hij het laden limiteert om de stroom van de laadpaal te gebruiken om de accessoires van stroom te voorzien, ik had het koud dus de verwarming en de audio stonden inderdaad aan.

Weer wat over mijn auto geleerd,😉

[ Voor 13% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 14-03-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Maasluip schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Absoluut. Ik was jong, de auto was nog niet eens zo verschrikkelijk snel (195 km/h topsnelheid), maar het was nacht en ik wilde naar huis. Dus ik kan je vertellen dat voor het gevoel 5 uur lang 195 km/h rijden toch niet meer dan 160 km/h gemiddeld is.
Okee, ik moest ook een keer tanken.
Tja, en daar heb je het punt: Je was nog jong, dus ik schat 10 ... of 20 jaar geleden?
Ondertussen is het aantal stukken waar je sneller mag dan 130 (of 100 en 80) sterk uitgebreid, en kan je dit legaal gewoon niet meer doen.

Ik heb het ook ooit gedaan hoor, maar dan moet je toegeven dat je ook sneller vermoeid geraakt, en dat het na een paar uur (zeker 's nachts) niet echt veilig was.

Zelf blijk ik bij het principe dat een EV moet voldoen aan : 1000km in minder dan 11h in de test van Bjorn.
80% 10% : absoluut minimum van 200km. 250km is een dikke plus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
De tijd voor het laden klopt in ABRP meestal wel redelijk. De rijtijd wordt zwaar onderschat. Google Maps geeft een veel langere rijtijd voor dezelfde rit.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Tja, en daar heb je het punt: Je was nog jong, dus ik schat 10 ... of 20 jaar geleden?
Ondertussen is het aantal stukken waar je sneller mag dan 130 (of 100 en 80) sterk uitgebreid, en kan je dit legaal gewoon niet meer doen.

Ik heb het ook ooit gedaan hoor, maar dan moet je toegeven dat je ook sneller vermoeid geraakt, en dat het na een paar uur (zeker 's nachts) niet echt veilig was.

Zelf blijk ik bij het principe dat een EV moet voldoen aan : 1000km in minder dan 11h in de test van Bjorn.
80% 10% : absoluut minimum van 200km. 250km is een dikke plus.
Kijk naar mijn Display het percentage en actieradius is MET de verwarming aan .

47% is 142 Km bij 2 graden en verwarming aan dus 3,02 KM per procent van 10% naar 80% =70%

Dus bereik in kilometers is 70%X3,02km =211,4 km

Op dit moment ( gestegen temperatuur) kom ik op 262,5

Maar laten we voor het gemak de 2 graden waardes nemen .

Ik rijd weg met 100% ,( AC geladen) vanaf het startpunt 90% = 271
70%=210 eerste DC
70%=210 tweede DC
70%=210 derde DC
70%=210 vierde DC

Oh ik zit al op 1111 KM !!

We weten dat de BZ4X binnen de 30 minuten van 20 naar 80% laad ( dat is vastgesteld door Björn en door diverse testrijders , zolang je binnen de marge zit van Toyota)

80%=241
60%=181
60%=181
60%=181
60%=181
30%=90
==========+
1055

Dus ik heb gerekend met de slechtste waardes en afgerond naar beneden en kom dan maar 35km tekort met mijn auto . Maar bij de 5e laadbeurt kun je door het 10% per uur herstel deze laadbeurt 50% snelladen op de maximale snelheid.

Stel ik rijd 120km/h dan is dat 8 uur en 47 minuten voor de afstand van 1055 km

4 laad sessies van 30 minuten en 1 sessie van 15 minuten maar laten we daar ook 30 van maken om alles te compenseren. ( Aankoppelen, wegrijden)

Dus 11 uur en 17 minuten

En dat is dus met 2 graden worst case scenario naar beneden afgerond op alle vlakken. Met mijn huidige ( slechte hardware BZ4X met wel nieuwe software)

Wat mis ik brand maar los LOL 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Kijk naar mijn Display het percentage en actieradius is MET de verwarming aan .

47% is 142 Km bij 2 graden en verwarming aan dus 3,02 KM per procent van 10% naar 80% =70%

Dus bereik in kilometers is 70%X3,02km =211,4 km

Op dit moment ( gestegen temperatuur) kom ik op 262,5

Maar laten we voor het gemak de 2 graden waardes nemen .

Ik rijd weg met 100% ,( AC geladen) vanaf het startpunt 90% = 271
70%=210 eerste DC
70%=210 tweede DC
70%=210 derde DC
70%=210 vierde DC

Oh ik zit al op 1111 KM !!

We weten dat de BZ4X binnen de 30 minuten van 20 naar 80% laad ( dat is vastgesteld door Björn en door diverse testrijders , zolang je binnen de marge zit van Toyota)

80%=241
60%=181
60%=181
60%=181
60%=181
30%=90
==========+
1055

Dus ik heb gerekend met de slechtste waardes en afgerond naar beneden en kom dan maar 35km tekort met mijn auto . Maar bij de 5e laadbeurt kun je door het 10% per uur herstel deze laadbeurt 50% snelladen op de maximale snelheid.

Stel ik rijd 120km/h dan is dat 8 uur en 47 minuten voor de afstand van 1055 km

4 laad sessies van 30 minuten en 1 sessie van 15 minuten maar laten we daar ook 30 van maken om alles te compenseren. ( Aankoppelen, wegrijden)

Dus 11 uur en 17 minuten

En dat is dus met 2 graden worst case scenario naar beneden afgerond op alle vlakken. Met mijn huidige ( slechte hardware BZ4X met wel nieuwe software)

Wat mis ik brand maar los LOL 😂
Je mist 2 dingen, bij 120kmpu verbruik je meer dan je nu denkt, dus die 181km wordt minder.
Daarnaast staat er niet exact elke 181km een lader, dus je zult regelmatig minder efficient laden.

Al kun je natuurlijk langzamer gaan rijden als een bepaalde stint dat vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Je mist 2 dingen, bij 120kmpu verbruik je meer dan je nu denkt, dus die 181km wordt minder.
Daarnaast staat er niet exact elke 181km een lader, dus je zult regelmatig minder efficient laden.
Nou mijn ' punt ' is eigenlijk meer , dat ik al met beter weer ruim boven de 350 heb gezeten en de Toyota meter heel pessimistisch eerlijk is ( ook door de testers beaamt) je kunt zelfs met 0 nog 30 km rijden
Zie Bjorn ' Is drove this car beyond zero!!! ' en zet je ook maar iets aan wat elektra verbruikt dan rekent hij dat meteen weer uit voor je actieradius.

Ik geloof dus heilig dat ik deze ' graal ' makkelijk haal met temperaturen rond de 15 graden of hoger.

Ik ga het overigens echt uitproberen richting Spanje
Deze zaterdag even een testrit naar DE .

Ik zal eerlijk zijn 😉 dus ook als het tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Nou mijn ' punt ' is eigenlijk meer , dat ik al met beter weer ruim boven de 350 heb gezeten en de Toyota meter heel pessimistisch eerlijk is ( ook door de testers beaamt) je kunt zelfs met 0 nog 30 km rijden
Zie Bjorn ' Is drove this car beyond zero!!! ' en zet je ook maar iets aan wat elektra verbruikt dan rekent hij dat meteen weer uit voor je actieradius.

Ik geloof dus heilig dat ik deze ' graal ' makkelijk haal met temperaturen rond de 15 graden of hoger.

Ik ga het overigens echt uitproberen richting Spanje
Deze zaterdag even een testrit naar DE .

Ik zal eerlijk zijn 😉 dus ook als het tegenvalt.
Ik reken niet graag op de limieten.
Weten dat je de 5de keer maar de helft kan snelladen... Stress.

Naar Spanje ga je goed vol geladen waarschijnlijk ook 130km/h rijden, dan vreet.
Dus als je wat wil testen, kijk dan maar eens naar het verbruik in D als je 130 km/h aan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:55
FenixOrange schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Deze heb ik laatst gekocht. 8 meter 3 fase
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Is wel 16 amp, maar voor AC laden meestal wel geschikt.
Bedankt voor de tip! Mochten andere mensen ook opzoek zijn naar een soortgelijke kabel, bij Amazon Duitsland is deze nu best goedkoop:
https://www.amazon.de/EG02-5/dp/B0CRR2SS6H/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Ik reken niet graag op de limieten.
Weten dat je de 5de keer maar de helft kan snelladen... Stress.

Naar Spanje ga je goed vol geladen waarschijnlijk ook 130km/h rijden, dan vreet.
Dus als je wat wil testen, kijk dan maar eens naar het verbruik in D als je 130 km/h aan houdt.
Ik ook niet daarom ronde ik alles omlaag af EN ging mijn berekening uit van de Toyota aangeraden limiet van 20% naar 80% en niet van de eerder gebruikte 10% naar 80% overigens heb ik ook Björn de BZ4X naar 90% zien laden.

En van Toyota mag dat ook gewoon...maar om optimaal gebruik te maken van de snellader beperking moet je rekenen met 20%/80% en 4 keer laden met 10% per uur retour.

Dus terwijl je rijd wordt het snelladen ook weer unlocked en kwam ik dus op de 5e keer op 50% uit dus 50% van die 20% naar 80% haal je dan de maximale snelheid van 150kw en dan gaat hij throttelen naar lagere snelheden.

Ik heb dat net eens even opgezocht, wat blijkt gebruikers melden 40 tot 50 kw als hij gaat Throttelen

Dus in het ergste geval sta je bij alles op dus 0% over van je snellaad limiet 64 minuten aan de snellader echter dit is practisch onmogelijk omdat je per uur 10% terugkrijgt

Dus ..... Dat geeft je dan naar beneden gerekend 5 minuten tijdswinst dus 59 minuten in een ergste scenario.

Terwijl ik dit schrijf vraag ik mij af wat hij dan doet als je hem maar met max 50 kw zou laden tijdens een tussenstop, dus bijvoorbeeld tijdens de lunch .

[ Voor 21% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 14-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:03:
Ik ben afgelopen weekend "even" naar Zillertal in Oostenrijk geweest; aangehaakt bij twee fossiele vrienden; we waren er in 7,5 uur. Dat zal niet allemaal helemaal legaal geweest zijn en ik heb 230km/u wel eens even op de klok gezien. Gemiddelde snelheid kwam alsnog maar op iets van 135km/u.

Dat soort tijden ga je nog niet snel evenaren met een EV. Het goede nieuws is dat dat ook helemaal niet hoeft. We gingen om 23:00 weg en stonden vervolgens nog een uur te wachten tot de skiverhuur open ging. Vertrek om 21:00 had natuurlijk helemaal niets verandert in dit geval en dan kan het met een EV opeens ook.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 14-03-2025 14:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:34:
De week ervoor op wintersport met het gezin viel dat met de eNiro toch wel mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y20LvGRe_VIFO7K3dmvlWS75gU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1idHGqCsrBRelLsDYhw4CTT.jpg?f=user_large

Waar het kon 130km/u op de teller gereden maar gemiddeld maar rond de 95km/u uitgekomen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jeroen96 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Bedankt voor de tip! Mochten andere mensen ook opzoek zijn naar een soortgelijke kabel, bij Amazon Duitsland is deze nu best goedkoop:
https://www.amazon.de/EG02-5/dp/B0CRR2SS6H/
Ik kan niets vinden over dit merk, dit lijkt een no-name Chinees laadkabeltje te zijn. Ik blijf hier ver van weg als laadkabel voor mijn auto en ik hoop mijn directe buren ook.

De oplettende kijker kan zien dat ze een of ander mooi eutest.com.tr certificaatje hebben maar als je dat probeert te controleren (voor wat het waard is) crasht die hele pagina: https://eutest.com.tr/en/sertifika-dogrulama ik heb dan ook mijn grootste twijfels bij de QC en QA van zo'n product, de gebruikte testmethode voor het certificaat en de daadwerkelijke waarde van zo'n certificaat.

Die productfoto's ook, met iets wat heel erg lijkt op een Tesla, maar het logo op de velg is half weg. Maar de laadpoort zit op een plek waar die normaal niet zit. Alles ademt China bij dit product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
Grappig vergelijk gedaan met de Renault 5 E Tech Electric, traject van 460 km gedaan door 3 R5's.
1 rijd 110, de 2de 120 en de 3de 130.

Wel in het Frans;

110, 120 ou130 km/h : quelle est VRAIMENT la meilleure vitesse en électrique sur autoroute ?

Uitkomst;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KysuOEsQAmZ0INgOsfL6e9Q7Ds0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUEnQbR04rfAV5fvWY2HilZM.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echte wetenschap maar een leuke praktijktest, aan een ieder hoe dit naar 'waarheid' in te vullen.
Maar met 130 dus 16 minuten sneller uiteindelijk over 460 km dan met 110. Dus met een beetje dikke vinger werk zou het over 1000 km iets van 35 minuten sneller zijn in vergelijk met 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:08:
Grappig vergelijk gedaan met de Renault 5 E Tech Electric, traject van 460 km gedaan door 3 R5's.

Wel in het Frans;

110, 120 ou130 km/h : quelle est VRAIMENT la meilleure vitesse en électrique sur autoroute ?

Uitkomst;

[Afbeelding]

Niet echte wetenschap maar een leuke praktijktest, aan een ieder hoe dit naar 'waarheid' in te vullen.
Maar met 130 dus 16 minuten sneller uiteindelijk over 460 km dan met 110. Dus met een beetje dikke vinger werk zou het over 1000 km iets van 35 minuten sneller zijn in vergelijk met 110.
Dat verbruik valt me wel enorm tegen voor zo’n kleine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Wel in het Frans;

Uitkomst;

[Afbeelding]

De gemiddelde snelheid vind ik wel erg laag maar ik heb de video niet gezien. Ik had nu op mijn Spanje rit een gemiddelde van 85kmh bij een aangehouden snelheid van tussen de 90 en 95 kmh, Of te wel, veel sneller rijden loont niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Dat verbruik valt me wel enorm tegen voor zo’n kleine auto.
Het feit dat de Cw waarde niet (of heel lastig) te vinden is doet me vermoeden dat ie dichter bij de 0,3 ligt dan bij de 0,2, en dat ga je bij 100+kmpu wel merken, ook met een klein frontaal oppervlak.

Edit: wel ergens de Cw*A gevonden, die is 0,75 (https://cdn.group.renault...h-electric-preisliste.pdf)
NB: een model 3 heeft een Cw*A van slechts 0,51.
Als dat klopt is de Cw waarde echt heel beroerd, of het frontaal oppervlak minstens net zo groot...

[ Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 15-03-2025 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38

Wel in het Frans;

Uitkomst;

[Afbeelding]

Het verbruik bij 130 km/u valt me erg mee, ik had dat hoger verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:17:
[...]

De gemiddelde snelheid vind ik wel erg laag maar ik heb de video niet gezien.
Inderdaad. 102 kmh/h gemiddeld zonder de laadstops bij een maximum snelheid van 130 km/h. Bjorn haalt dat inclusief laadstops bij de sneller ladende EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maasluip schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Inderdaad. 102 kmh/h gemiddeld zonder de laadstops bij een maximum snelheid van 130 km/h. Bjorn haalt dat inclusief laadstops bij de sneller ladende EV's.
Bjorn start de meting óp de snelweg, deze heren starten de meting volgens mij (ik kan geen Frans) al bij vertrek.
Dat scheelt, zeker op de helft van de afstand, enorm in de gemiddelde snelheid.
Ik vind 100 gemiddeld bij het grootste deel 130 nog best okee.

Ik reed woon-werk van 70km enkele reis, waarvan 60km snelweg 130kmpu, 5km 100kmpu en 5km 60kmpu ook gemiddeld "maar" 80kmpu (op de lange termijn, incl af en toe een file), ondanks dat ik toch veruit het grootste deel 130 reed.
Als echt alles meezat (stoplichten, files), lukte de 70km in ongeveer 40 minuten, dat is ook rond de 100kmpu gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Maasluip schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Maar waar de maximaal toegestane snelheid in Noorwegen 100 (en soms 110) km/h is, en bij de ritten waar hij naar en in Zweden rijdt de max 110 (en soms 120) km/h is, zijn die resultaten niet goed vergelijkbaar.
Verder heb ik mijn twijfels bij de 'aftrek' die Bjorn hanteert wegens 'vertragingen'.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:27

Wel in het Frans;

Uitkomst;

[Afbeelding]

Mijn frans luisterskills kunnen nog wel wat training gebruiken, dus ik ga dit ook eens proberen te kijken.

Voorlopig vind ik die 16 minuten tijdswinst duur betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wel in het Frans;

Uitkomst;

[Afbeelding]

ChatGPT vertaling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4S_SH1iFVinVUFbslu7Nzc-ayw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Uf1PmdCXWjIDFOVkDJ1RfxA1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Mijn frans luisterskills kunnen nog wel wat training gebruiken, dus ik ga dit ook eens proberen te kijken.

Voorlopig vind ik die 16 minuten tijdswinst duur betaald.
Met de aanname dat je het privé betaald en in je eentje rijdt, ja wellicht. Maar €10 voor 4 personen is al anders voor 4x 15min tijdswinst. En als het zakelijk is is 15 minuten echt wel meer waard dan €10.

Wat ik mis met mijn Frans en de transcribe van YT is de buitentemperatuur, iemand die dat gezien/gehoord heeft in de video?

Al met al, wat al gezegd heeft, het verbruik voor een kleine auto is niet om naar huis over te schrijven. Als je dan toch een A-segment (of B-segment) formaat wilt rijden, zijn er wel alternatieven die dat beter doen voor minder geld. Zo'n R5 is dan wel een statement, maar je moet er wel heel erg van houden om 'm te kiezen/kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:27
True schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Met de aanname dat je het privé betaald en in je eentje rijdt, ja wellicht. Maar €10 voor 4 personen is al anders voor 4x 15min tijdswinst. En als het zakelijk is is 15 minuten echt wel meer waard dan €10.
Als je zo gaat rekenen kunnen we alle koffie-automaten in alle bedrijven wel weghalen. En vergaderingen stoppen we ook mee. Ik begrijp dat je theoretisch gelijk hebt, maar kom op.
Wat ik mis met mijn Frans en de transcribe van YT is de buitentemperatuur, iemand die dat gezien/gehoord heeft in de video?
Ik moet m nog kijken. Maar het kan nooit heel warm geweest zijn.
Al met al, wat al gezegd heeft, het verbruik voor een kleine auto is niet om naar huis over te schrijven. Als je dan toch een A-segment (of B-segment) formaat wilt rijden, zijn er wel alternatieven die dat beter doen voor minder geld. Zo'n R5 is dan wel een statement, maar je moet er wel heel erg van houden om 'm te kiezen/kopen.
Ik heb m gekozen. Je moet ook wel heel erg van efficiëntie houden om een auto hierop af te schrijven. Ik wist dat t verbruik in de winter niet best was. Maar het is niet slechter dan mijn Corsa was, en ik heb goede hoop voor de zomer. Ik ga het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-03-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
Peter-036 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Maar waar de maximaal toegestane snelheid in Noorwegen 100 (en soms 110) km/h is, en bij de ritten waar hij naar en in Zweden rijdt de max 110 (en soms 120) km/h is, zijn die resultaten niet goed vergelijkbaar.
Verder heb ik mijn twijfels bij de 'aftrek' die Bjorn hanteert wegens 'vertragingen'.
Bjorn is het altijd aan het ‘hammer’en de 1000 km doet hij altijd met +VAT zoals hij dat noemt. Dus +20

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Als je zo gaat rekenen kunnen we alle koffie-automaten in alle bedrijven wel weghalen. En vergaderingen stoppen we ook mee. Ik begrijp dat je theoretisch gelijk hebt, maar kom op.
Het wordt ietwat OT, maar voor zakelijk vervoer is dit wel heel eenvoudig door te rekenen. Nu is dit in NL niet zo heel relevant want 130 mag je eigenlijk allen op tijden dat het rijden voor het gros van de leaserijders privétijd is. Maar ik garandeer je dat als ik die 20% prijsverschil in laden heb voor een vergelijkbare auto van een collega. Zal wellicht mijn baas vragen waardoor dit komt. Als ik dan aankom met zo'n berekening dan gaat hij naar mijn collega toe en vraagt hem de wagen wat meer op de staart te trappen om meer facturabel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:17:
Of te wel, veel sneller rijden loont niet echt.
Dat dacht ik dus ook, de reden dat ik dit filmpje plaats want de rest (verbruik, cw waarde) interesseert mij totaal niet. Ik ga binnenkort een roadtripje zuid Frankrijk doen maar dat wordt kruissnelheid 110 per uur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zjanzjak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Dat dacht ik dus ook, de reden dat ik dit filmpje plaats want de rest (verbruik, cw waarde) interesseert mij totaal niet. Ik ga binnenkort een roadtripje zuid Frankrijk doen maar dat wordt kruissnelheid 110 per uur dus.
Cw-waarde is dan wel weer cruciaal om iets te zeggen over hoeveel onzuinig het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:22
True schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Het wordt ietwat OT, maar voor zakelijk vervoer is dit wel heel eenvoudig door te rekenen. Nu is dit in NL niet zo heel relevant want 130 mag je eigenlijk allen op tijden dat het rijden voor het gros van de leaserijders privétijd is. Maar ik garandeer je dat als ik die 20% prijsverschil in laden heb voor een vergelijkbare auto van een collega. Zal wellicht mijn baas vragen waardoor dit komt. Als ik dan aankom met zo'n berekening dan gaat hij naar mijn collega toe en vraagt hem de wagen wat meer op de staart te trappen om meer facturabel te zijn.
Je kunt prima facturabel zijn vanuit de auto. Zakelijke telefoongesprekken zijn ook gewoon op uren te zetten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:55
Even een paar vragen, ik heb laatst een 2e hands laadpaal gekocht en sinds vandaag de Cube Smart 22kWh aangesloten, (3fase) ik heb 3x25A in de woning, de auto is Golf 8 Plug in hybrid (max laadvermogen 3.7kWh)

Nu zie ik het volgende terug in de P1 stekker van Homewizard dat hij laad tot 2500watt en geen 3700watt, en zie ik de blauwe laadbalkje heen en weer gaan, nu heb ik de handleiding bij gepakt (https://cubecharging.com/...en/gebruikershandleiding/) en staat (Als er een blauwe LED snel oploopt van links naar rechts, is er te weinig vermogen is vanuit het huis.) dit heeft te maken met Load Balancing. Maar hoe werkt die Load balancing dan? hoe meet hij dat ik in de woning meer stroom gebruik?

Daarnaast gebruik ik helemaal geen extra stroom in huis, is er mogelijkheid tot Load balancing uit te schakelen?

Heb de vraag ook al gesteld bij Cube, ze hadden mij hiervoor ook supergoed te woord gestaan tijdens het gesprek, ivm 2e hands kopen

[ Voor 7% gewijzigd door Soppyscroll op 15-03-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Soppyscroll schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:15:
Even een paar vragen, ik heb laatst een 2e hands laadpaal gekocht en sinds vandaag de Cube Smart 22kWh aangesloten, (3fase) ik heb 3x25A in de woning, de auto is Golf 8 Plug in hybrid (max laadvermogen 3.7kWh)

Nu zie ik het volgende terug in de P1 stekker van Homewizard dat hij laad tot 2500watt en geen 3700watt, en zie ik de blauwe laadbalkje heen en weer gaan, nu heb ik de handleiding bij gepakt (https://cubecharging.com/...en/gebruikershandleiding/) en staat (Als er een blauwe LED snel oploopt van links naar rechts, is er te weinig vermogen is vanuit het huis.) dit heeft te maken met Load Balancing. Maar hoe werkt die Load balancing dan? hoe meet hij dat ik in de woning meer stroom gebruik?

Daarnaast gebruik ik helemaal geen extra stroom in huis, is er mogelijkheid tot Load balancing uit te schakelen?

Heb de vraag ook al gesteld bij Cube, ze hadden mij hiervoor ook supergoed te woord gestaan tijdens het gesprek, ivm 2e hands kopen
Mijn gok omdat je ook tweedehands noemt is dat LB ingesteld is, maar nu niets kan LB omdat die koppeling in jouw woning niet opnieuw gemaakt is. Maar omdat het nog wel ingesteld is van de vorige aansluiting gaat die in een soort van safemode die laag vermogen levert.
LB uitschakelen (of volledig resetten v.d. EVSE) lost dit denk ik op - wellicht moet je jumpers verzetten hiervoor, ik ken deze EVSE niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
True schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Mijn gok omdat je ook tweedehands noemt is dat LB ingesteld is, maar nu niets kan LB omdat die koppeling in jouw woning niet opnieuw gemaakt is. Maar omdat het nog wel ingesteld is van de vorige aansluiting gaat die in een soort van safemode die laag vermogen levert.
LB uitschakelen (of volledig resetten v.d. EVSE) lost dit denk ik op - wellicht moet je jumpers verzetten hiervoor, ik ken deze EVSE niet uit mijn hoofd.
Dat vermoeden heb ik dus ook, Hij gebruikte inderdaad LB dus dacht hier ook aan, heb vraag gesteld bij Cube. die zullen maandag vast wel direct mailen of bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23
Soppyscroll schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Dat vermoeden heb ik dus ook, Hij gebruikte inderdaad LB dus dacht hier ook aan, heb vraag gesteld bij Cube. die zullen maandag vast wel direct mailen of bellen.
Een Golf 8 heeft toch maar een 1 fase lader aan boord? Met max 16 ampere?
Hoe zou load balancing dan werken als je maar 1 fase kan gebruiken?

Wat je wel vaker ziet is dat de palen per fase zijn begrensd op 10 ampere.

[ Voor 8% gewijzigd door reinier68 op 15-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

reinier68 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Meestal werkt de LB door het vermogen per fase te verminderen niet door te schakelen naar (normale of gelimiteerde) levering c.q. vermogen op maar één fase.

Dat zie je wel eens bij de EVSE die kunt sturen op opwekken van zonnestroom die starten op 1-fase omdat het vermogen van een PV-installatie met zo'n 15 panelen richting de 4 kW gaat wat gewoonweg te weinig is voor 3 fase laden.
(en het salderen over verschillende fases is iets wat in de energiewet is vastgelegd dus maakt qua teruglevering ook niet uit)

LB bij mijn weten meestal gewoon op meerdere fases. De Golf 8 in eHybrid is overigens 'gewoon' 11 kW laden. Gewoon tussen kootjes omdat het nog zeer zeker geen standaard is dat PHEVs met 3 fase 11 kW kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:10
reinier68 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Dat werkt gewoon hetzelfde op 1 fase of 3 fasen, het is namelijk een voorziening tegen overbelasting, geen magisch iets wat de belasting over 3 fasen verdeelt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Soppyscroll schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:15:

Stel je vraag ook even hier want dit is niet echt het juiste topic; Thuisladen van je EV deel 2

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Zjanzjak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Stel je vraag ook even hier want dit is niet echt het juiste topic; Thuisladen van je EV deel 2

;)
Dankje, zat al te kijken naar de goeie topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Okay het ritje naar Duitsland werd dus Rotterdam Zuid / Pantropica ( vrouwlief besliste opeens anders ) een rit van 180 Km vanaf mijn adres .

De auto was maar voor 93% geladen ( ik heb geen lader en kan alleen publiek laden )
na Googlen kwam ik erachter dat ik daar bij Pantropica en in de buurt ook niet kon laden.

Ik gebruikte ABRP die aangaf dat het verbruik van mijn auto op bijna 26KWh/100 zou liggen , maar dat ik het wel zou halen met als rest nog 20% voor de terugreis.

We gingen vroeg en het was koud , ik heb de auto lekker voor laten verwarmen , zoals ik altijd doe als het wat kouder is toen we in de auto stapte gaf de auto aan dat het buiten 4 graden was .

Dus rijden ,,,, en dat ging prima wel zag ik de KWH meter op de snelweg bij Utrecht opeens wel dik oplopen tot 24,8 KWH/100 ( ik had hem bij de laatste 100% AC lading gereset ) dus dit was echt door dit ritje .

Afijn bij Pantropica aangekomen bleek mijn lading nog 21% te zijn , dus 20% bij de snellader aankomen ( met 20% kon ik wel vergeten )

Na 2,5 uur door Pantropica gewandeld te hebben vond vrouwlief het wel weer genoeg , dus op naar de auto het was nu daar in de Flevo Polder 9 graden op de heenweg had ik al gezien dat de terugweg op een bepaald punt voor Almere was afgesloten ( weg vernieuwing ) dus de terugweg stuurde de route planner mij over Amsterdam terug naar Rotterdam.

Maar eerst dus naar mijn 1e snellaad sessie bij Fastned en ik werd dus vanaf Pantropica gestuurd naar Fastned Han strijkel dit was mijn `1e keer ( en daar maakt Fastned best wel een punje van 😂 ) het ritje was 18 kilometer . ik kwam bij Fastned aan met maar 16% lading ( ik schrok daar wel van )

Ik ben een (senior) IT er di zelf ook o.a. Apps bouwt maar toch ging het even mis "Vul de station code in" het nummer begon met 2XXXX8 dus ik begin te selecteren , communicatie met auto starten , er gebeurt niets .... HUH?

Oh wacht hij gaat meteen conecten op het eerste karakter en ik moest dus 8 hebben (het nummer wat op de greep staat hoef je alleen in te vullen) laadkabel 8 is een 300 KW lader mijn auto zou maar 150 KW doen dus dat is zat er zijn ook 400 KW laders maar ik heb het lader etiquette boekje van Chargemap nog goed in mijn hoofd en laat die dus voor een ander met een 'betere' auto als de mijne .

Juiste nummer er start een zoemtoon bij de lader een lampje wordt blauw mijn auto`s laadpoort wordt groen dus YES!!!! gelukt , ik stap in de auto en die zegt ''Duurt 3,5 uur voordat ik vol ben ' Wat!!!!

Ik boos 😡 hoe kan dit ik wil net aan een tirade beginnen , zegt mijn vrouw ... stop nu maar het heeft toch geen zin we gaan even koffie halen , dus wij naar het naastgelegen benzine station en halen daar een lekker kopje Lavazza koffie dat duurde exact 12 minuten dus daarheen wandel 2 koppen koffie tappen en betalen en weer terug naar de auto .

Tot mijn stomme verbazing is hij opeens nu toch met 54% vol afijn we gaan in de auto onze koffie drinken want het is best wel nog steeds koud ❄ , ik zet de room modus aan en warm de auto ook op terwijl hij aa de snellader hangt ( dat scheelt zo ook weer denk ik ) terwijl ik even met mijn vrouw in gesprek ben zie ik opeens dat ik al 85% geladen ben ...

Ik ga gauw naar buiten stop de sessie koppel af en hang de stekker netjes terug en begin de rit terug ..... de helle sessie van 16% naar 85% heeft 42 minuten en 35 seconden geduurd ( blijkbaar had ik het erg gezellig met mijn vrouw , de tijd was zo voorbij )

En hier snap ik dus NIETS van :

Ik begin te rijden en vanaf dat ik bij de Fastned wegrij heb ik het verbruik als een malle omlaag zien gaan
terwijl ik juist nu snel naar huis wilde en veel harder heb gereden .

Uiteindelijk reed ik bij Amsterdam en zag ik al 19Kwh/100 en zelfs toen bleef het maar langzaam zakken
uiteindelijk toen ik in de straat thuis parkeerde had 16,9 Kwh/100 en nog 45% van mijn lading over ( HUH? )

Dus ik denk dat dat snelladen het batterijpakket lekker opwarmt ofzo waardoor hij veel zuiniger wordt?

Overigens zag mijn vrouw er geen enkel punt in om zo naar Spanje te 'moeten' rijden ( ik wel als ik eerlijk ben omdat het zo wel erg moeilijk schatten wordt waar en wanneer je moet laden )

Totaal 368 KM gereden en per ongeluk 45,20 KWH geladen bij Fastned , het was een leuke mooie rit al was de ringweg Amsterdam wel even erg druk zelfs op zaterdag.

Positief : Dat snelladen valt me reuze mee , de tijd was zo voorbij en we vermaakte ons eigenlijk wel

Negatief : DE BZ4X laat niet duidelijk zien wat zijn status is ( laad status komt pas terug als je de deur even open en dicht doet , de inschatting van de Toyota APP geeft je een hartverzakking ( 3,5 uur!!! 😂)

Met de kennis van nu had ik hem dus na 20 minuten kunnen afkoppelen en naar huis makkelijk gered

Ik heb geen 150KW gezien in de laadcurve van de Fastned lader er stonden wel ook andere auto`s maar op andere units ( misschien dat dit toch uitmaakt? ) het snelste wat ik in de grafiek zag was 87 KW, gemiddeld heeft hij met 63KW geladen ( dat is wat de Snellader laat zien )

Overigens stond er een Audi voor ons met trailer die, er ruim voor ons stond en maar een minuutje voor ons vertrok , die kwam ik later op de snelweg weer tegen toen ik de BZ4X even de teugels los gaf met de 5% onverwachte extra`s LOL 😂

Maar dat hij dus op de terugweg zo super zuinig was dat begrijp ik dus echt niet , het was nog seeds koud en ik heb juist harder en meer doorgereden op de terugweg ( veel meer op de linkerbaan ) en de ACC even overruled met een dot extra stroom op het pedaal .

16,9 KWh/100 dat is het zuinigste tot nu toe en dat had ik pas in de zomer verwacht!

Mijn Goal is overigens 15KWh/100 als ik dat haal dan zou ik super blij zijn want volgens de Toyota Dealer is dat wel erg ambitieus . ( ongeloofwaardig ) , maar dat hoorde en hoor ik ook over het verbruik met mijn Multijet Diesel ( 1:33 top ) en dat heb ik toch echt ook wel gedaan op de ritten naar Spanje.

Ik weet dus dat een 'normale' BZ4X van mijn type op een rit naar Milaan rond de 16 kan halen mijn auto is onzuiniger ( zwaarder en 20 inch wielen ) dus mijn graal is 15 . :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
4 vs 9 graden scheelt wel wat, opwarmen met snelladen ook, maar de grootste winst zit hem waarschijnlijk in wind mee vs wind tegen.
Denk ook dat ie begin van de rit nog gewoon niet zoveel data had om mee te rekenen, incl het voorverwarmen schat ie het dan hoog in.
Op een lange rit naar Spanje gaat dit nauwkeuriger zijn, en ik vermoed prima planbaar op een paar % na.

Dat ie aangeeft zolang tot vol komt gewoon omdat die laatste 10-20% zó ontzettend traag gaat, niks van aantrekken dus.
Nu is eenmalig een stop van 40 minuten misschien geen probleem, maar bedenk je dat je dit naar Spanje een keer of 8 moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:28:
4 vs 9 graden scheelt wel wat, opwarmen met snelladen ook, maar de grootste winst zit hem waarschijnlijk in wind mee vs wind tegen.
Denk ook dat ie begin van de rit nog gewoon niet zoveel data had om mee te rekenen, incl het voorverwarmen schat ie het dan hoog in.
Op een lange rit naar Spanje gaat dit nauwkeuriger zijn, en ik vermoed prima planbaar op een paar % na.

Dat ie aangeeft zolang tot vol komt gewoon omdat die laatste 10-20% zó ontzettend traag gaat, niks van aantrekken dus.
Nu is eenmalig een stop van 40 minuten misschien geen probleem, maar bedenk je dat je dit naar Spanje een keer of 8 moet doen.
Ik denk nu toch wel serieus na om ABRP te nemen met een OBD stekker (ziet eruit alsof je daar makkelijk bijkomt dus dat ga ik zo even bij mijn auto controleren)

of misschien eens uitzoeken wat Bjorn gebruikt

YouTube: 2024 Toyota BZ4X OBD Port Location

Ik vindt het ook wel apart dat Bjorn 60 KW ook 'normaal' lijkt te vinden
YouTube: Toyota bZ4X range test with new software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:14:
Juiste nummer er start een zoemtoon bij de lader een lampje wordt blauw mijn auto`s laadpoort wordt groen dus YES!!!! gelukt , ik stap in de auto en die zegt ''Duurt 3,5 uur voordat ik vol ben ' Wat!!!!
Dat is vaker als je gelijk kijkt, in de regel loopt de laadsnelheid op en zie je dus niet gelijk hoe lang het duurt eer je op het gewenste percentage zit. Daarnaast had ik in dit geval even op het scherm van FastNed blijven kijken om te zien of de laadsnelheid inderdaad oploopt ipv in te stappen. Bij Tesla doe ik dat dan weer via de app (en dus niet via de info in de auto in eerste instantie), want blijft de laadsnelheid naar mijn gevoel te laag dan switch ik, indien mogelijk, van plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zjanzjak schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Dat is vaker als je gelijk kijkt, in de regel loopt de laadsnelheid op en zie je dus niet gelijk hoe lang het duurt eer je op het gewenste percentage zit. Daarnaast had ik in dit geval even op het scherm van FastNed blijven kijken om te zien of de laadsnelheid inderdaad oploopt ipv in te stappen. Bij Tesla doe ik dat dan weer via de app (en dus niet via de info in de auto in eerste instantie), want blijft de laadsnelheid naar mijn gevoel te laag dan switch ik, indien mogelijk, van plek.
Okay! , nou het is / was allemaal nieuw en 'spannend' voor mij pas toen ik terugkwam met de koffie bedacht ik mij dat de lader ook een Display heeft en ben ik daarmee gaan spelen en heb er zelfs foto`s van gemaakt

je ziet daarop een hele steile lijn omhoog naar iets van 60 KW en dan een stapje omlaag en dan opeens naar 87KW waar hij dan een tijdje op 'hangt' en dan in vloeiende stapjes omlaag naar 33KW op het laatst

Gemiddeld over de hele laadcyclus dus in de 60 KW (62,8 even gecheckt op de foto )

maar wat dan de reden is dat ik geen 150KW zag , vraag mij af wat dan de reden is .... Bjorn vond het blijkbaar ook niet raar , maar trekt het bij IONITY wel en looft daar juist de BZ4X over en stuurt Audi E-tron naar huis YouTube: Toyota bZ4X range test with new software

Bedenk trouwens dat hij daar de AWD test , en die verbruikt sowieso veel meer als die van mij ik heb een FWD , maar wel weer een met 20 inch velgen en glazen dak .

[ Voor 19% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 16-03-2025 09:17 . Reden: foto gecontroleerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
MPCoreDeveloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Okay! , nou het is / was allemaal nieuw en 'spannend' voor mij pas toen ik terugkwam met de koffie bedacht ik mij dat de lader ook een Display heeft en ben ik daarmee gaan spelen en heb er zelfs foto`s van gemaakt

je ziet daarop een hele steile lijn omhoog naar iets van 60 KW en dan een stapje omlaag en dan opeens naar 87KW waar hij dan een tijdje op 'hangt' en dan in vloeiende stapjes omlaag naar 33KW op het laatst

Gemiddeld over de hele laadcyclus dus in de 60 KW (62,8 even gecheckt op de foto )

maar wat dan de reden is dat ik geen 150KW zag , vraag mij af wat dan de reden is .... Bjorn vond het blijkbaar ook niet raar , maar trekt het bij IONITY wel en looft daar juist de BZ4X over en stuurt Audi E-tron naar huis YouTube: Toyota bZ4X range test with new software

Bedenk trouwens dat hij daar de AWD test , en die verbruikt sowieso veel meer als die van mij ik heb een FWD , maar wel weer een met 20 inch velgen en glazen dak .
Charge curves zijn identiek: https://evkx.net/en/evcompare/?evs=c394c894%2Ce07a651b
Geen 150kW zal komen door te koud, dat red je pas bij 25 graden, had je de accu voorverwarmd (of kan dat niet?)?
Verbruik van de AWD is inderdaad zo'n 10% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Laat maar, was onzin.

[ Voor 132% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2025 10:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Andrehj schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Als het ritje van @MPCoreDeveloper gisteren was dan klopt dat niet. Gisteren kwam de wind uit het noorden (daarom was het ook zo koud). En volgens mij ligt Amsterdam ten noorden van Rotterdam, dus hij moet op de heenweg wind mee, en op de terugweg wind tegen hebben gehad.
Hij woont in rotterdam en moest naar de noordoostpolder, via amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MPCoreDeveloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Ik denk nu toch wel serieus na om ABRP te nemen met een OBD stekker (ziet eruit alsof je daar makkelijk bijkomt dus dat ga ik zo even bij mijn auto controleren)

of misschien eens uitzoeken wat Bjorn gebruikt

YouTube: 2024 Toyota BZ4X OBD Port Location

Ik vindt het ook wel apart dat Bjorn 60 KW ook 'normaal' lijkt te vinden
YouTube: Toyota bZ4X range test with new software
Ik gok dat je tijdens die rit naar Spanje toch wel de nodige stops wil maken, dus ik zou die stops gewoon vooraf plannen en dan bij een Ionity want daar zijn er op dat traject genoeg van. Je bereik zal toch veel groter zijn dan de afstand die je wil rijden tot de volgende stop en heb je reserve genoeg. Daar heb je geen ABRP voor nodig en maakt het allemaal ingewikkelder. En met een Ionity abo ben je ook nog eens goedkoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Hij woont in rotterdam en moest naar de noordoostpolder, via amsterdam.
Heen dus vanaf Rotterdam naar Pantropica ben ik via Utrecht gereden ( op die lange rechte weg zag ik ook mijn verbruik schrikbarend omhoog gaan ) terwijl ik 100 reed op de CC en zelfs vaak een stuk achter een vrachtwagen hing .

Echter voordat ik de polder inreed stond de terugweg vol met machines om het wegdek te vervangen en terug werd ik dan ook via Amsterdam gestuurd , Vanaf Schiphol is dat ook een lange rechte weg overigens tot vlakbij mijn huis want ik woon op Zuid dus neem dan Rotterdam Havens , Benelux tunnel door en bij Charlois eraf en ik ben al bijna thuis . En Op die weg terwijl ik nu niet rechts aan het plakken was op de CC maar lekker doorreed tussen het verkeer en vaak ook op de linker iplv de rechterbaan zat werd mijn verbruik juist steeds lager .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
MPCoreDeveloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Heen dus vanaf Rotterdam naar Pantropica ben ik via Utrecht gereden ( op die lange rechte weg zag ik ook mijn verbruik schrikbarend omhoog gaan ) terwijl ik 100 reed op de CC en zelfs vaak een stuk achter een vrachtwagen hing .

Echter voordat ik de polder inreed stond de terugweg vol met machines om het wegdek te vervangen en terug werd ik dan ook via Amsterdam gestuurd , Vanaf Schiphol is dat ook een lange rechte weg overigens tot vlakbij mijn huis want ik woon op Zuid dus neem dan Rotterdam Havens , Benelux tunnel door en bij Charlois eraf en ik ben al bijna thuis . En Op die weg terwijl ik nu niet rechts aan het plakken was op de CC maar lekker doorreed tussen het verkeer en vaak ook op de linker iplv de rechterbaan zat werd mijn verbruik juist steeds lager .
Ja, maar dat heeft dus vooral te maken met de wind, en misschien deels de temperatuur.
Al is constant links 105 rijden wellicht ook efficiënter dan steeds 90-100-90-100.
NB, windkracht 3 is pakweg 15kmpu, dus het component wind in de weerstand was op de heenweg alsof je 95+15=110kmpu reed, en op de terugweg maar 105-15=90kmpu.
Daarnaast heb je natuurlijk rolweerstand en andere invloeden, maar om aan te geven hoe groot het verschil wind kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Charge curves zijn identiek: https://evkx.net/en/evcompare/?evs=c394c894%2Ce07a651b
Geen 150kW zal komen door te koud, dat red je pas bij 25 graden, had je de accu voorverwarmd (of kan dat niet?)?
Verbruik van de AWD is inderdaad zo'n 10% hoger.
Oh dat is wel 'apart' ik heb op het USA forum gelezen dat de AWD zelfs een andere batterij zou hebben
wel dezelfde capaciteit maar uit andere materialen en daardoor ander gedrag.

Overigens zeggen 'ze' dus dat mijn auto door gewicht en de velgen ook flink onzuiniger zou zijn als de
goedkopere uitvoeringen van de BZ4X , dus voor de actieradius kun je eigenlijk het beste de auto nemen met minder opties . Ik baalde dan ook juist dat toen ik deze vond ( goede prijs / garantie en kilometer stand ) dat het een Premium versie is ..... alhoewel ik het nu stiekem toch ook wel leuk vind ...

Gisteren paar keer ook gezien dat mensen hem even ' checken ' smaken verschillen ik weet het ( ik vindt hem zelf echt mooi ) , maar ik merk ook wel dat mensen nieuwsgierig zijn als ze hem zien rijden .

En voorverwarmen behalve het interieur , kun je met mijn auto niet , dus die van mij heeft geen batterij verwarming maar wel batterij koeling ( de nieuwe 2024 BZ4X heeft dat dus overigens wel )

Okay ..... https://evkx.net/en/evcompare/?evs=c394c894%2Ce07a651b

Volgens die link van jou zou hij dat moeten doen als ik via de onboard navigatie naar de Charger toe rijd ( dat heb ik niet gedaan op de terugweg heb ik Google maps gebruikt ) Dat is dus iets om rekening mee te houden ..... ( weer iets om testen )

[ Voor 17% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 16-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PeterZ(on) schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ik gok dat je tijdens die rit naar Spanje toch wel de nodige stops wil maken, dus ik zou die stops gewoon vooraf plannen en dan bij een Ionity want daar zijn er op dat traject genoeg van. Je bereik zal toch veel groter zijn dan de afstand die je wil rijden tot de volgende stop en heb je reserve genoeg. Daar heb je geen ABRP voor nodig en maakt het allemaal ingewikkelder. En met een Ionity abo ben je ook nog eens goedkoop uit.
Nou ... tot mijn verrassing vond mijn vrouw het allemaal wel prima! terwijl zij juist geen EV wilde maar een hybride , lange tijd was het dan ook een Kuga , een Jeep Compass of een Lync & CO waar we naar keken als vervanger van de 13 jaar oude diesel die nu toch echt de deur uit moest ( is wel de technisch beste en goedkoopste auto ooit geweest ) .

Ik werd 'verliefd' op de looks van de BZ4X maar die was te duur en had als 2e de Model Y , zij vond de Y niet zo eigenlijk alleen in het Rood wilde ze hem en toen werd die net te duur .... ( dat was dus met de subsidie )

Uiteindelijk na lang erover nadenken toch maar besloten om een occasion BZ4X te kopen (zonder subsidie overigens want de nieuwprijs van deze is 55K en daarom ook in Januari gekocht van dit jaar , maakte toch niets meer uit ), gewoon om het eerst maar eens te ' ervaren ' , ik kan altijd later nog een nieuwe kopen of toch een andere overwegen .

Dus daarom heb ik nu deze BZ4X en tot nu toe ..... ondanks ook mijn eigen bedenkingen ( ben ik niet stom geweest etc etc ) , heb ik nog steeds zoiets van voor wat ik ervoor betaald heb en wat de auto mij tot nu toe bied is het best wel een hele goede deal ( voor mij )

Maar dat zij dus zo relaxed erover is/was zij had nu al zoiets van 'in he ergste geval gaan we naar en vd Valk ofzo' en blijven we overnachten 😂 had ik niet verwacht ...

Het was eigenlijk gewoon een super relaxte rit voor ons , dat snelladen ging gewoon voor mijn gevoel zo voorbij na dat 1e stres momentje zo naar Spanje zou ik geen 'straf' vinden hoor ook al zou ik 8 keer moeten stoppen alhoewel ik denk dat als hij zo naar 16.X KWH/100 gaat dat het ook best wel met minder stops moet kunnen . naar Milaan deed de testrijder het met vertrek op 100% met 3 laad-stops en ik meen dat dit 1200 KM is . dus ik denk 4 a 5 zou ik wel moeten redden naar Figueres waar ik dan weer minstens 2 nachten ben met de auto in de garage .

Het enige 'spannende' is lukt dat zonder tegen de laad-limiet aan te lopen?

En als ik overnacht in Frankrijk kan ik dan wel AC 100% laden of hebben ze daar een andere stekker.... ( dat lees ik dus weer op veel forums en in apps zoals Chargemap )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik heb in frankrijk als er een laadpaal was gewoon met een type 2 kabel geladen.

Welke andere connector is dan sprake van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:13:
Ik heb in frankrijk als er een laadpaal was gewoon met een type 2 kabel geladen.

Welke andere connector is dan sprake van?
Type 3C zeggen ze in de Charging Guide van Chargemap

https://www.laadpaal24.nl/blog/wat-is-een-type-3-stekker/

Schijnt dus ook in Italie voor te komen .....

Even aan mijn beste alwetende 'vriend' gevraagd ;-) nadat ik hem vroeg hoe het zit met type 3

"De Type 3-laadstekker, ontwikkeld door de EV Plug Alliance, wordt voornamelijk gebruikt in Frankrijk en Italië. Deze stekker is voorzien van een beschermend klepje om de contacten af te dekken, wat extra veiligheid biedt tijdens het gebruik.
LAADPAAL24.NL

In de rest van Europa is de Type 2-stekker, ook wel bekend als de Mennekes-stekker, de standaard voor het opladen van elektrische voertuigen. Deze stekker is ontworpen voor driefasige stroomvoorziening en biedt een hogere gebruiksvriendelijkheid.
STREMTEC.COM

Er is een duidelijke trend zichtbaar waarbij Frankrijk en Italië overstappen van Type 3 naar Type 2. In Frankrijk is wettelijk vastgelegd dat alle Type 3-aansluitingen uiterlijk in 2017 vervangen moesten zijn door Type 2-aansluitingen.
STREMTEC.COM
Daarnaast worden er sinds 2012 geen nieuwe Type 3-aansluitingen meer geïnstalleerd in deze landen.
OP.EUROPA.EU

Samengevat is de Type 3-stekker geen nieuwere standaard en wordt deze geleidelijk vervangen door de Type 2-stekker, die inmiddels de norm is in heel Europa."

Blijkbaar hoeven we ons geen zorgen te maken voor Frankrijk hooguit dus nog Italie waar het blijkbaar nog niet wettelijk is vastgelegd .

Dat boekje van Chargemap mogen ze dus ook wel eens 'updaten' want ik maakte mij daar nu dus zorgen over dus dat als ik een hotel wil boeken , dat ik dan erachter moet zien te komen welke aansluiting er zit .

[ Voor 67% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 16-03-2025 12:28 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik denk dat die site een update nodig heeft. 140 snellaadpalen.....dat zijn er echt wel veel meer nu.

Dit komt van de site van de ANWB:
Heb ik een verloopstekker nodig?
De Franse laadpalen met een typisch ‘Franse’ Type 3c aansluiting worden al jaren niet meer geplaatst en komen daardoor nog maar weinig voor. Anno 2024 zijn bijna alle publieke laadpalen in Frankrijk voorzien van minimaal één Type 2-aansluiting. Dat betekent dat je gewoon de laadkabel kunt gebruiken die je in Nederland ook altijd gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MPCoreDeveloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Nou ... tot mijn verrassing vond mijn vrouw het allemaal wel prima! terwijl zij juist geen EV wilde maar een hybride , lange tijd was het dan ook een Kuga , een Jeep Compass of een Lync & CO waar we naar keken als vervanger van de 13 jaar oude diesel die nu toch echt de deur uit moest ( is wel de technisch beste en goedkoopste auto ooit geweest ) .

Ik werd 'verliefd' op de looks van de BZ4X maar die was te duur en had als 2e de Model Y , zij vond de Y niet zo eigenlijk alleen in het Rood wilde ze hem en toen werd die net te duur .... ( dat was dus met de subsidie )

Uiteindelijk na lang erover nadenken toch maar besloten om een occasion BZ4X te kopen (zonder subsidie overigens want de nieuwprijs van deze is 55K en daarom ook in Januari gekocht van dit jaar , maakte toch niets meer uit ), gewoon om het eerst maar eens te ' ervaren ' , ik kan altijd later nog een nieuwe kopen of toch een andere overwegen .

Dus daarom heb ik nu deze BZ4X en tot nu toe ..... ondanks ook mijn eigen bedenkingen ( ben ik niet stom geweest etc etc ) , heb ik nog steeds zoiets van voor wat ik ervoor betaald heb en wat de auto mij tot nu toe bied is het best wel een hele goede deal ( voor mij )

Maar dat zij dus zo relaxed erover is/was zij had nu al zoiets van 'in he ergste geval gaan we naar en vd Valk ofzo' en blijven we overnachten 😂 had ik niet verwacht ...

Het was eigenlijk gewoon een super relaxte rit voor ons , dat snelladen ging gewoon voor mijn gevoel zo voorbij na dat 1e stres momentje zo naar Spanje zou ik geen 'straf' vinden hoor ook al zou ik 8 keer moeten stoppen alhoewel ik denk dat als hij zo naar 16.X KWH/100 gaat dat het ook best wel met minder stops moet kunnen . naar Milaan deed de testrijder het met vertrek op 100% met 3 laad-stops en ik meen dat dit 1200 KM is . dus ik denk 4 a 5 zou ik wel moeten redden naar Figueres waar ik dan weer minstens 2 nachten ben met de auto in de garage .

Het enige 'spannende' is lukt dat zonder tegen de laad-limiet aan te lopen?

En als ik overnacht in Frankrijk kan ik dan wel AC 100% laden of hebben ze daar een andere stekker.... ( dat lees ik dus weer op veel forums en in apps zoals Chargemap )
In Frankrijk hebben ze ook gewoon Type2 AC en CCS, die Type3 is achterhaald.

Met een overnachting op de helft kun je twee keer vol vertrekken met AC geladen, en als je op de tussenstop en het eind ook AC kunt laden hoef je nog maar weinig DC te laden en heb je onderweg alle keus. waar te stoppen en te laden. Belangrijk is de auto te leren kennen en alles conservatief te plannen en een plan B te hebben en je komt relaxt aan. :) Doe ik ook met de slechts 28kWh Ioniq, alleen pech kun je niet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ted038 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Snap het ook niet, .... MAAR ....

theoretisch voorkomen ze zo wel dat de KM-vreters die WEL maandelijks etc die meer dan 4x laden nodig hebben deze auto gaan kopen, en je dus zonder DIE kopers makkelijker garantie op je batterij kan geven .... :P

"wereldbedrijf "toyota moet ergens een grens stellen, en houdt geen rekening met die gekke nl-ers die eens per jaar naar gardameer gaan met de auto [ * gechargeerd ]
Thahaa, Toyota heeft gewoon niet de expertise om deftige EV's te bouwen. Dat heeft helemaal niks te maken met Nederlanders die naar het gardameer zouden gaan. Het heeft uberhaupt te maken met lange afstanden afleggen :)

Tesla heeft laten zien hoe dat moet, het is aan andere fabrikanten om dat af te kijken... Want blijkbaar hebben zij daar iets goed gedaan ;)

De Duitsers snappen dat wel, die hebben wel meegekeken :9

Mercedes nu ook, de nieuwe CLA krijgt 800V, ca. 85kWh capaciteit en 320kW snelladen met een piek tot ruim 200kW rond de 60%. Dat zijn cijfers!

Ze hadden ook een test gedaan hoeveel kms ze in 24h af konden leggen, iets van 3700km geloof ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38
barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Thahaa, Toyota heeft gewoon niet de expertise om deftige EV's te bouwen. Dat heeft helemaal niks te maken met Nederlanders die naar het gardameer zouden gaan. Het heeft uberhaupt te maken met lange afstanden afleggen :)

Tesla heeft laten zien hoe dat moet, het is aan andere fabrikanten om dat af te kijken... Want blijkbaar hebben zij daar iets goed gedaan ;)

De Duitsers snappen dat wel, die hebben wel meegekeken :9

Mercedes nu ook, de nieuwe CLA krijgt 800V, ca. 85kWh capaciteit en 320kW snelladen met een piek tot ruim 200kW rond de 60%. Dat zijn cijfers!

Ze hadden ook een test gedaan hoeveel kms ze in 24h af konden leggen, iets van 3700km geloof ik!
En wat mag die 3700 km in 24 uur kosten, vergeleken met een elektrische Toyota of Tesla Model 3? Mag ook wel de basisuitvoering zijn, hoor. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:46:
[...]

En wie zit daar op te wachten? Dat is meer dan 150km gemiddeld per uur en nog meer als het inclusief laden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:39:
[...]

En wie zit daar op te wachten? Dat is meer dan 150km gemiddeld per uur en nog meer als het inclusief laden is.
Die paar Tweakers voor wie het compleet onacceptabel en absurd is om die 4 keer per jaar op vakantie een uurtje langer te moeten wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
jeroenkb schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Die paar Tweakers voor wie het compleet onacceptabel en absurd is om die 4 keer per jaar op vakantie een uurtje langer te moeten wachten.
Echt gelul, en weet je waarom?

Nu MOET je bij veel auto's elke 200km 20 minuten wachten. Hoe kleiner die tijd is, hoe hoger de acceptatiegraad kan worden voor het elektrisch rijden. Nu kan je gewoon niet sneller rijden, omdat je eindtijd niet korter wordt.

En reken maar dat dat bij E-auto's altijd een beperking is geweest. Nu komen we meer en meer bij een acceptabele gradatie dat je gewoon prettig lange afstanden kan reizen.

Tuurlijk, je kan nog steeds elke 200km een half uur stoppen, maar daar zit niet iedereen op te wachten. Als je dat kan beperken tot 15 minuten is het top, kop koffie en je kan weer 300km verder 8) (als je geen hoge inefficiente SUV koopt die 20% te veel verbruikt :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48
barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Echt gelul, en weet je waarom?

Nu MOET je bij veel auto's elke 200km 20 minuten wachten. Hoe kleiner die tijd is, hoe hoger de acceptatiegraad kan worden voor het elektrisch rijden. Nu kan je gewoon niet sneller rijden, omdat je eindtijd niet korter wordt.

En reken maar dat dat bij E-auto's altijd een beperking is geweest. Nu komen we meer en meer bij een acceptabele gradatie dat je gewoon prettig lange afstanden kan reizen.

Tuurlijk, je kan nog steeds elke 200km een half uur stoppen, maar daar zit niet iedereen op te wachten. Als je dat kan beperken tot 15 minuten is het top, kop koffie en je kan weer 300km verder 8) (als je geen hoge inefficiente SUV koopt die 20% te veel verbruikt :9 )
Dat kan al met een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 of 6 met grote accu. Met goede temperaturen is de 300 km zelfs met kleine accu mogelijk en bijladen in ongeveer 15 minuten is ook mogelijk met die auto's.

https://ev-database.org/nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD

Snelweg zomer 375 km
Snelweg winter 290 km

Met het facelift model van de EV6 kom je nog verder vanwege de grotere accu.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 17-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonicfreak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Dat kan al met een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 of 6 met grote accu. Met goede temperaturen is de 300 km zelfs met kleine accu mogelijk en bijladen in ongeveer 15 minuten is ook mogelijk met die auto's.

Snelweg zomer 375 km
Snelweg winter 290 km

Precies. Bereik is groter dan de inhoud van mijn blaas. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Zjanzjak
Jouw droomauto is eindelijk gebouwd...
YouTube: Renault R5 Turbo 3E: Alle Regeln des E-Autos auf den Kopf gestellt

Wolf in wolfskleren!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Sonicfreak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Snelweg zomer 375 km
Snelweg winter 290 km

Zeker, die 800V pakketten zijn ook erg goed! Ik zat toevallig dit weekend nog naar het gesmolten blokje zeep te kijken (Ioniq 6) zeer goede technologie voor relatief weinig geld! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:53
Ben toe aan een nieuwe leaseauto, het zal weer een EV worden.
6 jaar lang gedurende 2 contracten Model 3 gereden, bijtellingsvoordeel 4% en 8% volledig benut :-)
Nu wordt het geen Tesla, want bedrijfspolicy heeft Tesla sinds kort uitgesloten (bedankt Elon)
Ook alles Chinees is uitgesloten, dus Zeekr X7 kan ook niet
Dat waren mijn eerste en tweede keus dus het gaat lekker opzich ;-)
Budget is 58K fiscale waarde
De voorlopige shortlist is nu als volgt:

- Audi Q4 e-tron 45 Quattro
Mooie uitstraling / goeie specs, maar als je opties begint aan te vinken houdt het al snel weer op bij 58K. Hoor ook slechte verhalen over die app. Staat desondanks toch wel bovenaan de lijst momenteel.

- Polestar 2
Vind deze niet echt mooi maar kan wel de long range met alle opties aanvinken en hou dan nog over. Interieur spreekt me ook niet echt aan en hoor ook niet bijster goede verhalen over de rij eigenschappen.

- BMW IX1
Ben BMW fan qua rijeigenschappen maar deze heeft fwd en de range/laadsnelheid is belabberd. Ook duur, net als Audi. Ook begrijp ik dat facelift voor 2026 gepland staat, en mijn huidige contract loopt tot oktober. Valt hierdoor eigenlijk al af.

Wat is belangrijk?
Range min 500 WLTP, snel laden hoe sneller hoe beter, goede audio, op afstand verwarmen en ontdooien, keyless entry, trekhaak (voor fietsen), geen gezeik met software die maar half werkt.

Welke merken zijn no go: VW, Skoda, KIA, Hyundai, fransen...zijn merken die me niet aanspreken. Ik weet het is misschien niet rationeel, maar het is ook een emotionele keuze voor een deel. Ik ga al een pak meer bijtelling betalen dan ik gewend ben geraakt ;-)

heb nog wel een maandje of 2 om een definitieve keuze te maken. Maar mis ik nog interessante modellen voor de shortlist of zijn er ontwikkelingen om rekening mee te houden bij huidige modellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Morales79 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:25:
Ben toe aan een nieuwe leaseauto, het zal weer een EV worden.
6 jaar lang gedurende 2 contracten Model 3 gereden, bijtellingsvoordeel 4% en 8% volledig benut :-)
Nu wordt het geen Tesla, want bedrijfspolicy heeft Tesla sinds kort uitgesloten (bedankt Elon)
Dat waren mijn eerste en tweede keus dus het gaat lekker opzich ;-)
Budget is 58K fiscale waarde
De voorlopige shortlist is nu als volgt:

- Audi Q4 e-tron 45 Quattro
mooie uitstraling / goeie specs, maar als je opties begint aan te vinken houdt het al snel weer op bij 58K. Hoor ook slechte verhalen over die app. Staat desondanks toch wel bovenaan de list momenteel.

- Polestar 2
vind deze niet echt mooi maar kan wel de long range met alle opties aanvinken en hou dan nog over. Wel lelijk interieur en hoor ook niet bijster goede verhalen over de rij eigenschappen.

- BMW IX1
Ben BMW fan qua rijeigenschappen maar deze heeft fwd en de range/laadsnelheid is belabberd. Ook duur, net als Audi. Ook begrijp ik dat facelift voor 2026 gepland staat, en mijn huidige contract loopt tot oktober. Valt hierdoor eigenlijk al af.

Wat is belangrijk?
Range min 500 WLTP, snel laden hoe sneller hoe beter, goede audio, op afstand verwarmen en ontdooien, keyless entry, trekhaak (voor fietsen), geen gezeik met software die maar half werkt.

Welke merken zijn no go: VW, Skoda, KIA, Hyundai, fransen...zijn merken die me niet aanspreken. Ik weet het is misschien niet rationeel, maar het is ook een emotionele keuze voor een deel. Ik ga al een pak meer bijtelling betalen dan ik gewend ben geraakt ;-)

heb nog wel een maandje of 2 om een definitieve keuze te maken. Maar mis ik nog interessante modellen voor de shortlist of zijn er ontwikkelingen om rekening mee te houden bij huidige modellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat alle opties die je aanbrengt enorm gaan tegenvallen als je een Tesla model3 gewend bent. Het zijn stuk voor stuk grote bakken (behalve de Polestar 2, die is juist veel te klein). Geen VW maar wel Audi is vreemd, het zijn dezelfde auto's met andere styling.

Rationeel gezien zou je een Huniday Ioniq 6 moeten nemen, die komt het meest overeen met de Model 3. Software is een beetje quirky maar goed mee te leven. Of een BMW i4, die laadt echter wel een stuk minder snel dan de Ioniq 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sovLbqhXgu7EeY3IPRjH8zee68=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g4RkjnJaA9DJU6otuBwODsC9.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Morales79 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:25:
[…]
- Polestar 2
[…]
Misschien kan je de makers van het beleid eens uitleggen wie eigenaar is van Polestar en waar ze worden gemaakt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

RichieB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Misschien kan je de makers van het beleid eens uitleggen wie eigenaar is van Polestar en waar ze worden gemaakt?
Een Zeekr of een Volvo maakt idd vrij weinig uit _O-

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
RichieB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Ja ik ga het niet erger maken dan het al is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Rationeel gezien zou je een Huniday Ioniq 6 moeten nemen, die komt het meest overeen met de Model 3. Software is een beetje quirky maar goed mee te leven. Of een BMW i4, die laadt echter wel een stuk minder snel dan de Ioniq 6
Ja rationeel misschien wel...maar vind deze gewoon niet mooi. Ben Model 3 na al die jaren ook wel beu en wil nu graag een auto met wat meer uitstraling.
BMW I4 zou ik zeer graag willen...maar de vanaf prijs is al boven budget. Niet normaal hoe duur die bastards zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Morales79 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Ja ik ga het niet erger maken dan het al is
Als je budget goed beperkt is, en je gaat dan nog zo veel merken op de no-go lijst uitsluiten... Dan moet je zelf de gevolgen dragen...

Renault past wel bij de iets betere EV's.

En bizar dat enkel de catalogusprijs telt... bij de europeanen krijg je hopen korting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:57
Morales79 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Ja rationeel misschien wel...maar vind deze gewoon niet mooi. Ben Model 3 na al die jaren ook wel beu en wil nu graag een auto met wat meer uitstraling.
BMW I4 zou ik zeer graag willen...maar de vanaf prijs is al boven budget. Niet normaal hoe duur die bastards zijn.
Dat is precies waarom ik de Q4 heb en niet een VW. De plezier momentjes als ik buiten kom en in de auto stap. Precies waar Audi voor mij het verschil maakt.

Met 58K heb je een beperkt budget voor een Q4. Als je niet de Audi trekhaak neemt, heb je meer budget voor andere opties. De trekhaak kan goedkoper bij andere partijen als je kunt leven met een afneembare of vaste trekhaak (ipv zwenkbaar).
Persoonlijk: ik heb geen keyless entry, nooit gehad en wil ik ook niet. Ik mis er ook niets aan. Ik zou dan voor (een) assistentie pakket(en) gaan. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

Edit: Range 503km bij 100% accu, snel laden hoe sneller hoe beter (175kW), goede audio (ja, met subwoofer), op afstand verwarmen en ontdooien (ja), keyless entry (optie), trekhaak (optie), geen gezeik met software die maar half werkt (tot nu toe (1 week) geen problemen).

[ Voor 12% gewijzigd door Theone098 op 17-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Morales79 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:51:
Ja rationeel misschien wel...maar vind deze gewoon niet mooi.
Dan koop je hem in het zwart :) Ik moet zeggen dat ik echt verrast ben over de auto. Hij rijdt fantastisch en efficient. Binnenruimte is enorm, op de kofferbak na. Het is een sedan, dus je kan er geen grote dingen in kwijt. Maar beenruimte achter is gigantisch.

Wellicht is een Mercedes wat voor je? De nieuwe CLA komt in juni uit geloof ik. De EQA is een beetje verouderd, laadt niet snel en lage efficientie.

Van Volvo heb je nog de EX40 en de EX30, maar ook weer gigantische SUVs met een lage efficientie, dus een laag bereik. Als je geen Kia/Hyundai wilt blijft er weinig over qua auto's met groot bereik en hoge laadsnelheid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Als je budget goed beperkt is, en je gaat dan nog zo veel merken op de no-go lijst uitsluiten... Dan moet je zelf de gevolgen dragen...

En bizar dat enkel de catalogusprijs telt... bij de europeanen krijg je hopen korting...
Precies de reden dat ik ben overgestapt op private lease, we hadden de keuze gekregen uit de Europese modellen (en Volvo, weer een bedrijf dat het niet snapt. ;) De echt interessante EV's (Koreanen, Tesla) mochten niet. Budget was niet beperkt trouwens, maar ik heb geen zin in de bijtelling voor een BMW of Mercedes waar de Tesla minstens even goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Van Volvo heb je nog de EX40 en de EX30, maar ook weer gigantische SUVs met een lage efficientie, dus een laag bereik. Als je geen Kia/Hyundai wilt blijft er weinig over qua auto's met groot bereik en hoge laadsnelheid.
EX30 is maar een kleine auto hoor, en de EX40 niet groter dan de oude serie van Volvo. Ik vond die echt te krap aan de binnenkant, zat met mijn been op een vervelende plaats tegen de console aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:30
Tommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Hoeveel korting op de catalogusprijs lijkt je realistisch bij de Renault 5?

Huidige auto is in principe nog niet aan vervanging toe maar die R5 spreekt mij toch wel echt aan. Kans is niet onbestaande dat ik eind dit jaar eens in de showroom langs ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

daemonix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:13:
[...]

EX30 is maar een kleine auto hoor, en de EX40 niet groter dan de oude serie van Volvo. Ik vond die echt te krap aan de binnenkant, zat met mijn been op een vervelende plaats tegen de console aan.
Ja, ik bedoel de buiten maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
_O-

Nee maar serieus, ik vind 'em echt te, buiten dat, dat hok schijnt € 200.000 te gaan kosten, dat heb ik niet.
Had ik dat wel, dan kocht ik een Caterham Project V, ik vind dat echt de mooiste (elektrische) wagen op aarde.
Eind 2025, begin 2026 schijntie op de markt te komen, win ik de loterij dan....

Vooralsnog ben ik nu blij met mijn schaap in wolfskleren. :P

En totaal geen behoefte om 1 van de 1980 (zo 'veel' schijnen er maar gemaakt te worden) Renault R5 Turbo 3E te gaan kopen, al was de prijs 4 x goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
zonoskar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Dan koop je hem in het zwart :) Ik moet zeggen dat ik echt verrast ben over de auto. Hij rijdt fantastisch en efficient. Binnenruimte is enorm, op de kofferbak na. Het is een sedan, dus je kan er geen grote dingen in kwijt. Maar beenruimte achter is gigantisch.

Wellicht is een Mercedes wat voor je? De nieuwe CLA komt in juni uit geloof ik. De EQA is een beetje verouderd, laadt niet snel en lage efficientie.

Heb je wel gelijk in idd, met dat laatste. Duitsers komen eraan, maar tegen een flink hogere prijs.

De A6 E-tron gaat qua bereik en laadsnelheid hoog gooien (800V met de 100kWh accu) maar die wordt niet goedkoop.

En die CLA met een vanafprijs van 55.000 EUR wordt ook niet goedkoop...

800V is idd de enige manier om met een kleine stop van 15 min weer van 10-80% te kunnen knallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
barta123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:52:
800V is idd de enige manier om met een kleine stop van 15 min weer van 10-80% te kunnen knallen :)
Tot de laadpalen geknepen worden, ik heb daar echt niet zoveel vertrouwen in, zeker niet als ik straks op een zwarte zaterdag naar zuid frankrijk moet. Alle andere keren laad ik gewoon AC.
Ik mik liever op een grote accu zo lang mogelijk 150-200kW, met het principe "laden wanneer je kan, niet als je moet". Dus ook als je nog 40% hebt en alleen even plasje gaat doen, toch 10 minuutjes met 150kW laden.
Pagina: 1 ... 360 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic