Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik lees net dat Lexus 15 jaar of 1.000.000 kilometer accu garantie geeft.

De batterij van een elektrische auto gaat vaak langer mee dan de auto zelf. De levensduur is daarmee voorspelbaar, terwijl u verzekerd blijft van opwindend rijplezier. Op het batterijpakket biedt Lexus tot 15 jaar of 1.000.000 km garantie bij onderhoud door een Lexus-dealer.

Ik geloof dat ik voor mijn volgende EV maar eens naar een Lexus moet gaan kijken. :+

Hopelijk gaan meer fabrikanten dit voorbeeld volgen zodat mensen meer vertrouwen krijgen in het kopen van een EV. Met dergelijke garanties is de auto waarschijnlijk eerder ingeruild dan dat de accu garantie verlopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:24:

De batterij van een elektrische auto gaat vaak langer mee dan de auto zelf. De levensduur is daarmee voorspelbaar, terwijl u verzekerd blijft van opwindend rijplezier. Op het batterijpakket biedt Lexus tot 15 jaar of 1.000.000 km garantie bij onderhoud door een Lexus-dealer.

Ik geloof dat ik voor mijn volgende EV maar eens naar een Lexus moet gaan kijken. :+

Hopelijk gaan meer fabrikanten dit voorbeeld volgen zodat mensen meer vertrouwen krijgen in het kopen van een EV. Met dergelijke garanties is de auto waarschijnlijk eerder ingeruild dan dat de accu garantie verlopen is.
Dat is mooi voor het vertrouwen maar ik zou toch liever een betaalbare reparatie mogelijkheid willen zien in het geval er een cel of pack defect raakt. Idem voor alle andere peperdure onderdelen. Gelukkig komen dat soort bedrijven er nu mondjesmaat wel aan, is natuurlijk een groeimarkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat wordt er precies gegarandeerd dan? Een bepaalde mimimumcapaciteit? Of enkel dat ie vervangen wordt als ie compleet stuk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:36:
Wat wordt er precies gegarandeerd dan? Een bepaalde mimimumcapaciteit? Of enkel dat ie vervangen wordt als ie compleet stuk is?
Goede vraag. Ik kan nergens de formele garantievoorwaarden ('kleine lettertjes') vinden van Lexus, anders dan wat er op hun landing page staat (emphasis mine):
Op het batterijpakket biedt Lexus tot 15 jaar of 1.000.000 km garantie bij onderhoud door een Lexus-dealer.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:36:
Dat staat er niet bij, maar ik vermoed dat dit hetzelfde is als bij andere merken. Dus pas accu vervanging als deze onder 70% capaciteit komt. Bij Toyota is het namelijk 10 jaar of tot 300.000 km en tot 70% van de capaciteit. En Lexus is natuurlijk onderdeel van Toyota.

[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 25-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23
gertvdijk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Goede vraag. Ik kan nergens de formele garantievoorwaarden ('kleine lettertjes') vinden van Lexus, anders dan wat er op hun landing page staat (emphasis mine):

[...]
Staat gewoon in de brochure:
Mits uw Lexus bij een Lexus-dealer of erkend reparateur het periodieke onderhoudsprogamma
volgt, ontvangt u:
- Tot 15 jaar / 1.000.000 km op mankementen
- Tot 15 jaar / 1.000.000 km op degradatie tot 70% van de oorspronkelijke netto batterijcapaciteit

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-09 16:20
Omdat velen hier dat 100% laden verhaal met een korreltje zout nemen ben ik eens wat verder op zoek gegaan en ja de Toyota verkoper van Dealer de Jonge heeft gelijk het is officieel van Toyota.

https://support.toyota.co...X-Charging?language=en_US

De BZ4X mag je AC gewoon 100% laden en DC 80%
Hij houd sowieso altijd een reserve van 96% heb ik ook nog gevonden bruto is de accu 72 kWh

Ook heb ik eens een route gepland met ABRP vanaf Rotterdam naar Centro Oberhausen, volgens ABRP moet ik dan onderweg laden.

Nu heb ik de tip van Björn gebruikt en de Ionity app gebruikt daar een account aangemaakt en mijn auto geselecteerd volgens Ionity kan ik dat makkelijk op 1 acculading doen en kan ik op de terugweg of bij Centro Oberhausen laden. Hij gaf zelfs aan dat ik dan 120 zou kunnen rijden met 20% rest bij Centro

Op dit moment rijd ik 19,8KWh/100 en geeft mijn Toyota app aan dat mijn auto nu op dit moment een bereik zou hebben van 302 km met 93% lading .

Ik ga dat Oberhausen tripje binnenkort maar eens ' testen ' ik ben benieuwd......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:59:
Omdat velen hier dat 100% laden verhaal met een korreltje zout nemen ben ik eens wat verder op zoek gegaan en ja de Toyota verkoper van Dealer de Jonge heeft gelijk het is officieel van Toyota.

https://support.toyota.co...X-Charging?language=en_US

De BZ4X mag je AC gewoon 100% laden en DC 80%
Hij houd sowieso altijd een reserve van 96% heb ik ook nog gevonden bruto is de accu 72 kWh

Ook heb ik eens een route gepland met ABRP vanaf Rotterdam naar Centro Oberhausen, volgens ABRP moet ik dan onderweg laden.

Nu heb ik de tip van Björn gebruikt en de Ionity app gebruikt daar een account aangemaakt en mijn auto geselecteerd volgens Ionity kan ik dat makkelijk op 1 acculading doen en kan ik op de terugweg of bij Centro Oberhausen laden. Hij gaf zelfs aan dat ik dan 120 zou kunnen rijden met 20% rest bij Centro

Op dit moment rijd ik 19,8KWh/100 en geeft mijn Toyota app aan dat mijn auto nu op dit moment een bereik zou hebben van 302 km met 93% lading .

Ik ga dat Oberhausen tripje binnenkort maar eens ' testen ' ik ben benieuwd......
Elk merk houdt een reserve aan.

De verkoper zegt dus wat Toyota voorschrijft. Doet ie goed. Doet niks af aan het meerdere malen al onderzochte en geconstateerde feit dat het beter voor de levensduur is om niet constant naar 100% op te laden. Tesla raadt bijvoorbeeld 80% aan voor de dagelijkse ritten, wanneer je dus niet je accu verwacht leeg te rijden.

Ook telefoonfabrikanten introduceren meer en meer het opladen tot een beperkt percentage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GekkeRipper schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Tesla raadt bijvoorbeeld 80% aan voor de dagelijkse ritten, wanneer je dus niet je accu verwacht leeg te rijden.
Nee dat was vroeger zo, nu niet meer met de LFP accu. https://insideevs.com/new...charging-recommendations/
Ook telefoonfabrikanten introduceren meer en meer het opladen tot een beperkt percentage.
Totaal niet vergelijkbaar met een auto accu, klok-klepelverhaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Nee dat was vroeger zo, nu niet meer met de LFP accu. https://insideevs.com/new...charging-recommendations/

[...]

Tesla levert beide typen nog steeds. Dus NMC en LFP. Voor nmc is het advies nog steeds laden tot 80% voor dagelijkse ritten. Voor de lfp accu raden ze aan om minimaal 1 keer per week naar 100% te laden. Dat is noodzakelijk voor calibratie van het actuele percentage SOC. Minimaal 1 keer per week is natuurlijk niet hetzelfde als laadt altijd tot 100%. Veelrijders die meerdere keren per week laden kunnen met degradatie in gedachte nog steeds het beste tot 80% laden de andere keren in de week.

Volgens mij heeft de bz4x een nmc accu. https://www.batterytechon...ries-redefine-speed-range

Een telefoonaccu en de accu in een EV verschillen in de basis niet zo veel. Het valt in de klasse van Lithium ion accu's. Vandaar dat de oplaadadviezen en lange termijn opslagadviezen ook overeenkomen! Wikipedia: Lithium-ion-accu

Verder stop ik met energie steken in het proberen op te leiden van hen die niet willen leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:06
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:08:
[...]

[...]

Als je dat soort statements maakt is het wel handig dat je ook even uitlegt waarom het niet vergelijkbaar is. Nu heeft het niet zoveel waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Twardt schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Als je dat soort statements maakt is het wel handig dat je ook even uitlegt waarom het niet vergelijkbaar is. Nu heeft het niet zoveel waarde.
Veel kleinere capaciteit, veel lagere vermogens, 100% aan 24/7, geen koeling, etc.
De enige overeenkomst is Lithion-Ion ja.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Twardt schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Als voormalig techneut ben ik het daar wel mee eens, qua logica , een auto heeft tenslotte een compleet batterij conditioneer systeem en een telefoon niet .

Ook kan er tegenwoordig best veel met telefoons hoor , ik heb toevallig een Pixel 8 en daar doet Google ook het een en ander om de batterij te ' beschermen ' Software matig , als ik zo mijn Pixel neerleg en naar bed ga dan laad deze heel langzaam op zodat deze morgenochtend om +- 7:00 op 100% staat en dan koel aanvoelende ,( de Pixel leert dit zelf, dus zijn gebruik en laadschema)

Als ik hem overdag aansluit dan is hij in een half uurtje vol maar voelt hij na het laden heel warm aan

AC laden genereert niet zoveel warmte en als dit al gebeurt dan kan de auto dit makkelijk koelen. Met DC laden en 150 kwh door de Accu jagen krijgt hij dat onvoldoende gekoeld met als gevolg versnelde degradatie 80/100 dus naar het laatste stuk duurt het langst en geeft ook de meeste warmte dus vandaar die limiet .

Toyota is daarin zo overspannen geraakt dat ze om die reden het DC laden limiteren qua snelheid per 24 uur , dit om de batterij Chemie zichzelf de kans te geven zich te ' herstellen ' lees weer op temperatuur te laten komen.

Tenminste dat is zoals ik het heb begrepen, na het lezen van diverse bronnen op internet, en ik volg die logica ook wel als plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Dat is mooi voor het vertrouwen maar ik zou toch liever een betaalbare reparatie mogelijkheid willen zien in het geval er een cel of pack defect raakt. Idem voor alle andere peperdure onderdelen. Gelukkig komen dat soort bedrijven er nu mondjesmaat wel aan, is natuurlijk een groeimarkt.
Dit is toch ook waar Nio mee bezig is, met het accu swapping? In theorie hoef je je daarbij geen zorgen meer te maken over de SoH van je accupakket. Als het tegenvalt swap je gewoon weer.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PauseBreak schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Dit is toch ook waar Nio mee bezig is, met het accu swapping? In theorie hoef je je daarbij geen zorgen meer te maken over de SoH van je accupakket. Als het tegenvalt swap je gewoon weer.
Dat is nu juist niet wat ik bedoel want dat gebeurd nu al met alle onderdelen die stuk gaan, gewoon compleet vervangen i.p.v. repareren. Verder zie ik dat swapsysteem van Nio geen lang leven beschoren, veel te duur en slechts voor een enkeling echt interessant. De verkoop is ook minimaal.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:34:
Verder zie ik dat swapsysteem van Nio geen lang leven beschoren, veel te duur en slechts voor een enkeling echt interessant. De verkoop is ook minimaal.
Dacht ik ook maar in China (heel klein stukje groter dan Nederland) krijg je bij een pakje boter een swap-station lijkt het wel bij het zien van onderstaand filmpje (bij 06:50) wat 2 dagen geleden geüpload is;

NIO Factory Tour! Decoupled Staging, EOL, & Battery Swap Demo

Nu zal het in Europa wel los lopen, denk ik, maar toch, in China best wel groots.
Ook afgaande op de rest van het filmpje wat Kyle allemaal laat zien en vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Dacht ik ook maar in China (heel klein stukje groter dan Nederland) krijg je bij een pakje boter een swap-station lijkt het wel bij het zien van onderstaand filmpje (bij 06:50) wat 2 dagen geleden geüpload is;

NIO Factory Tour! Decoupled Staging, EOL, & Battery Swap Demo

Nu zal het in Europa wel los lopen, denk ik, maar toch, in China best wel groots.
Ook afgaande op de rest van het filmpje wat Kyle allemaal laat zien en vertelt.
China is een heel ander verhaal en schaal dan hier, zal daar ook vast goed werken. Maar de verkopen zijn hier, Duitsland wat ik pas hoorde, toch minimaal en flink gekelderd en dan kan zo'n swapstation toch niet uit en goedkoop is zo'n abo ook al niet. Leuk idee maar in de praktijk toch minder, zeker als je overal snelladers hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 21:52
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:54:
[...]

China is een heel ander verhaal en schaal dan hier, zal daar ook vast goed werken. Maar de verkopen zijn hier, Duitsland wat ik pas hoorde, toch minimaal en flink gekelderd en dan kan zo'n swapstation toch niet uit en goedkoop is zo'n abo ook al niet. Leuk idee maar in de praktijk toch minder, zeker als je overal snelladers hebt staan.
Denk dat je het ook niet moet onderschatten, arbeid op kapotte batterijen is niet goedkoop, en over 5 jaar een 150 kWh batterij huren voor enkele tientallen euro’s met een wat oudere auto, ik zie het wel gebeuren. Daarnaast kan je best wel lang met kleinere accu rijden en dan upgraden voor vakantie.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ecological schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Denk dat je het ook niet moet onderschatten, arbeid op kapotte batterijen is niet goedkoop, en over 5 jaar een 150 kWh batterij huren voor enkele tientallen euro’s met een wat oudere auto, ik zie het wel gebeuren. Daarnaast kan je best wel lang met kleinere accu rijden en dan upgraden voor vakantie.
Ik denk dat over 5 jaar de EV wereld er weer heel anders uitziet. Op dit moment betaal je voor een 100kWh accu €289 p/maand dus dat is maar voor weinigen interessant lijkt mij. En voor die paar swaps per dag kan zoiets niet rendabel zijn, en gaat het toch storm lopen dan krijg je wachttijden en is de tijdwinst weg. De tijd zal het leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Als voormalig techneut ben ik het daar wel mee eens, qua logica , een auto heeft tenslotte een compleet batterij conditioneer systeem en een telefoon niet .

Als ik hem overdag aansluit dan is hij in een half uurtje vol maar voelt hij na het laden heel warm aan

AC laden genereert niet zoveel warmte en als dit al gebeurt dan kan de auto dit makkelijk koelen. Met DC laden en 150 kwh door de Accu jagen krijgt hij dat onvoldoende gekoeld met als gevolg versnelde degradatie 80/100 dus naar het laatste stuk duurt het langst en geeft ook de meeste warmte dus vandaar die limiet .
Een auto heeft inderdaad een meer complex systeem omdat het vele malen groter is en veel kostbaarder.

Je mixed KW (vermogen) en kWh (capaciteit), je bedoeld waarschijnlijk 150KW laden.
150KW zegt echter zo weinig als je niet weet over welke capaciteit (kWh) je het hebt. Jaag je 150KW door een 300kWh accu dan duurt het 2uur voordat die vol is. Jaag je 150KW door een 50kWh accu dan is hij in 20 minuten vol (jaja erg theoretisch).
In het tweedde scenario krijgen de cellen meer te verduren dan is het eerste scenario. Daarom wordt er vaak gesproken over de C-rating. Dit is het vermogen (KW) gedeeld door de capaciteit (kWh).
150KW / 300kWh = 0.5C
150KW / 50kWh = 3C
Hoe hoger je C waarde hoe intensiever het is voor een cel is en hoe meer hitte en over het algemeen vrij komt.

Je geeft aan dat het laden van 80 tot 100% SoC (relatief) lang duurt (eens) en dat daar de meeste hitte vrij komt (no idea, bron?). Een leuke voorbeeldje waarom dit is vind ik het uit leggen adhv een parkeerplaats:
  • Je accu is een parkeerplaats met 100 parkeervakken
  • Je accu is 10% vol = je hebt 10 parkeervakken vol
  • Nu ga je laden = je gaat een auto random parkeren
  • In het begin gaat dit lekker snel want er is voldoende plaats en je hebt snel een plekje gevonden
  • Echter hoe voller de parkeerplaats hoe lastiger het wordt om die laatst paar vrije plekjes te vinden en dan duurt het langer
YouTube: Elon Musk Explains Why Battery Charging Slows After 80% 🔋 #shorts #e...

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 25-02-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Ter vergelijking, mijn 16Wh telefoon accu laad met 40W ook bijna 3C, dus dat is heel zo verschillend niet.
Ondanks vrij fors laden, geen koeling, 1600 nachten uren lang op 100%, heb ik wel wat degradatie na 1000+ cycles. Echter of je nu 10 uur of 8 uur kunt browsen op 1 lading, de telefoon is nog even bruikbaar als nieuw.
Had er slechts een 10Wh accu in gezeten had het wel ene probleem geweest.

Met de i3 however, met slechts 18,8kWh bruikbaar (en nu na 8 jaar en 50k km nog 15,6kWh) hebben we wel moeite met de 80-100km range in de winter.
Had het de 37,9kWh versie geweest, was de degradatie voor ons een veel minder groot probleem.

Met de telefoon kun je iets meer risico nemen inderdaad, voor een paar tientjes zet je er een nieuwe accu in.
Auto accu gaan wij overigens nagenoeg hetzelfde mee om (replacement 8k), ook vaak tot 100% waar ie uren tot een dag op kan blijven staan, had waarschijnlijk niet zo extreem veel gescheeld, maybe 10km extra bereik door minder degradatie, aanpassen moesten we ons toch al.

Lang verhaal kort, als je accu groot genoeg is doet degradatie er eigenlijk niet zoveel toe.
Is je accu toch al aan de kleine kant, maakt het ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Card Nox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:42:
[...]

Een auto heeft inderdaad een meer complex systeem omdat het vele malen groter is en veel kostbaarder.

Je mixed KW (vermogen) en kWh (capaciteit), je bedoeld waarschijnlijk 150KW laden.
150KW zegt echter zo weinig als je niet weet over welke capaciteit (kWh) je het hebt. Jaag je 150KW door een 300kWh accu dan duurt het 2uur voordat die vol is. Jaag je 150KW door een 50kWh accu dan is hij in 20 minuten vol (jaja erg theoretisch).
In het tweedde scenario krijgen de cellen meer te verduren dan is het eerste scenario. Daarom wordt er vaak gesproken over de C-rating. Dit is het vermogen (KW) gedeeld door de capaciteit (kWh).
150KW / 300kWh = 0.5C
150KW / 50kWh = 3C
Hoe hoger je C waarde hoe intensiever het is voor een cel is en hoe meer hitte en over het algemeen vrij komt.

Je geeft aan dat het laden van 80 tot 100% SoC (relatief) lang duurt (eens) en dat daar de meeste hitte vrij komt (no idea, bron?). Een leuke voorbeeldje waarom dit is vind ik het uit leggen adhv een parkeerplaats:
  • Je accu is een parkeerplaats met 100 parkeervakken
  • Je accu is 10% vol = je hebt 10 parkeervakken vol
  • Nu ga je laden = je gaat een auto random parkeren
  • In het begin gaat dit lekker snel want er is voldoende plaats en je hebt snel een plekje gevonden
  • Echter hoe voller de parkeerplaats hoe lastiger het wordt om die laatst paar vrije plekjes te vinden en dan duurt het langer
YouTube: Elon Musk Explains Why Battery Charging Slows After 80% 🔋 #shorts #e...
Ik was ooit een techneut (Automotive Engineering) maar dat was ver voor het electrische auto tijdperk.

Ondertussen schrijf ik alweer 26 jaar software waarvan nu 18 jaar niets in techniek.

Toch denk ik vanuit mijn technische logica soms zaken wel te begrijpen, of dat ook klopt is uiteraard weer een 2e. 😉

Echter dit heb ik gevonden en lijkt mij logisch..
"Ja, het opladen van een elektrische auto van 80% naar 100% genereert meer warmte dan het opladen tot 80%. Dit komt doordat de interne weerstand van de batterij toeneemt naarmate de batterij voller wordt, wat leidt tot extra warmteontwikkeling. Bovendien neemt de laadsnelheid af na 80% om de batterij te beschermen, wat betekent dat het opladen van de laatste 20% langer duurt en meer warmte genereert. Om de levensduur van de batterij te optimaliseren en overmatige warmteontwikkeling te voorkomen, wordt vaak geadviseerd om regelmatig opladen tot 80% te beperken en alleen tot 100% op te laden wanneer het echt nodig is. '

Mijn collega op kantoor is toevallig Electro technisch ingenieur ( maar nooit praktiserend geweest en meteen de it ingerold+ 20 jaar geleden) en die roept inderdaad net als jij dat het niet zou kloppen.

Echter ... Ik als oud monteur en service adviseur V.A.G. ( die nu Toyota rijd 🤔😉) denk dan ... Waarom geeft zowel V.A.G. als Toyota dit dan aan?

En sterker nog nam Toyota deze rigoureuze maatregelen tegen warmte ontwikkeling? Bedenk mijn BZ4X heeft wel accu koeling maar geen verwarming, en Nee dat waren ze echt niet ' vergeten ' dat was een keuze .( Blijkbaar een foute qua gebruik, maar men koos voor levensduur)

https://www.skoda.nl/nieu...ot-80-procent-kunt-laden/

''Warmte is een vijand
Onderzoek toont aan dat snelladen tot 100 procent de batterij sneller doet slijten. Ook vermijd je dan een te hoge temperatuur. Dat vindt de batterij niet leuk en door de laatste 20 procent over te slaan, voorkom je dat de batterij te warm wordt.'

Ik zag deze info overigens bij meerdere fabrikanten ook MG vermeld het in gelijke strekking, bij Toyota zie ik soortgelijke informatie op Engelstalige sites , maar geven ze expliciet aan dat AC laden gewoon 100% mag en DC 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:24:
Ter vergelijking, mijn 16Wh telefoon accu laad met 40W ook bijna 3C, dus dat is heel zo verschillend niet.
Ondanks vrij fors laden, geen koeling, 1600 nachten uren lang op 100%, heb ik wel wat degradatie na 1000+ cycles. Echter of je nu 10 uur of 8 uur kunt browsen op 1 lading, de telefoon is nog even bruikbaar als nieuw.
Had er slechts een 10Wh accu in gezeten had het wel ene probleem geweest.

Met de i3 however, met slechts 18,8kWh bruikbaar (en nu na 8 jaar en 50k km nog 15,6kWh) hebben we wel moeite met de 80-100km range in de winter.
Had het de 37,9kWh versie geweest, was de degradatie voor ons een veel minder groot probleem.

Met de telefoon kun je iets meer risico nemen inderdaad, voor een paar tientjes zet je er een nieuwe accu in.
Auto accu gaan wij overigens nagenoeg hetzelfde mee om (replacement 8k), ook vaak tot 100% waar ie uren tot een dag op kan blijven staan, had waarschijnlijk niet zo extreem veel gescheeld, maybe 10km extra bereik door minder degradatie, aanpassen moesten we ons toch al.

Lang verhaal kort, als je accu groot genoeg is doet degradatie er eigenlijk niet zoveel toe.
Is je accu toch al aan de kleine kant, maakt het ook niet meer uit.
Nu heb ik van de metingen van Björn begrepen dat de BZ4X in 1e instantie heel veel marges/ reserves had .

Maar dat een gedeelte daarvan met de laatste software update zouden zijn vrijgeschakeld.

De BZ4X kon ook 30 kilometer op 0% lading rijden ,( gevonden door Björn) , ik ben al door de Toyota dealer gewaarschuwd dat je dat dus niet moet nadoen en dat ook deze marge nu anders is ingedeeld in de Software van het batterij management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:18:
[...]

Ik denk dat over 5 jaar de EV wereld er weer heel anders uitziet. Op dit moment betaal je voor een 100kWh accu €289 p/maand dus dat is maar voor weinigen interessant lijkt mij. En voor die paar swaps per dag kan zoiets niet rendabel zijn, en gaat het toch storm lopen dan krijg je wachttijden en is de tijdwinst weg. De tijd zal het leren. :)
Het idee achter zo'n battery swap station is best interessant, ook wanneer er niet zo heel veel gebruik van wordt gemaakt. Het kan namelijk werken als een buffer bij netcongestie, en zo wordt dat ding hier ook al gebruikt. Er wordt dus, naast het swappen, energie ingekocht en verkocht.

Daarbij is het business model van Nio natuurlijk anders dan van andere merken aangezien zij echt bewust voor het premium segment gaan. En dan duurt het langer om door te breken. Ik meen dat ze er van uitgaan dat de eerste 10 jaar in Europa verlieslatend zal zijn.

Het mooiste zou zijn wanneer die technologie achter het accu wisselen wordt gestandaardiseerd en het op meer merken te vinden is. Dat maakt het, denk ik, ook eenvoudiger om accu's te zijner tijd te repareren.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:35:
[...]"Ja, het opladen van een elektrische auto van 80% naar 100% genereert meer warmte dan het opladen tot 80%. Dit komt doordat de interne weerstand van de batterij toeneemt naarmate de batterij voller wordt, wat leidt tot extra warmteontwikkeling. Bovendien neemt de laadsnelheid af na 80% om de batterij te beschermen, wat betekent dat het opladen van de laatste 20% langer duurt en meer warmte genereert. Om de levensduur van de batterij te optimaliseren en overmatige warmteontwikkeling te voorkomen, wordt vaak geadviseerd om regelmatig opladen tot 80% te beperken en alleen tot 100% op te laden wanneer het echt nodig is. '

''Warmte is een vijand
Onderzoek toont aan dat snelladen tot 100 procent de batterij sneller doet slijten. Ook vermijd je dan een te hoge temperatuur. Dat vindt de batterij niet leuk en door de laatste 20 procent over te slaan, voorkom je dat de batterij te warm wordt.'
Niet tot 100% laden (zowel ac als dc) ben ik het 100% mee eens en doe ik zelfs slechts sporadisch. Je verhaal dat weerstand toeneemt en weerstand genereert hitte ben ik 100% mee eens overigens. Ik vind het dan ook plausible aan te nemen dat er relatief meer hitte per geladen KW vrij komt, echter omdat het aantal geladen KW echter ook sterk afneemt weet ik niet of de absolute hoeveelheid hitte toeneemt of niet. Iemand hier kan daar vast iets over zeggen aangezien Bjorn dit soort dingen volgens mij vaak checkt in zijn 1.000km challenge filmpjes. Ik kan me voorstellen dat bij DC laden dit een issue kan zijn gezien de relatief hoge KW waardes, bij AC verwacht ik niet dat hitte een issue zal zijn gezien de lage Cwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
Card Nox schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Niet tot 100% laden (zowel ac als dc) ben ik het 100% mee eens en doe ik zelfs slechts sporadisch. Je verhaal dat weerstand toeneemt en weerstand genereert hitte ben ik 100% mee eens overigens. Ik vind het dan ook plausible aan te nemen dat er relatief meer hitte per geladen KW vrij komt, echter omdat het aantal geladen KW echter ook sterk afneemt weet ik niet of de absolute hoeveelheid hitte toeneemt of niet. Iemand hier kan daar vast iets over zeggen aangezien Bjorn dit soort dingen volgens mij vaak checkt in zijn 1.000km challenge filmpjes. Ik kan me voorstellen dat bij DC laden dit een issue kan zijn gezien de relatief hoge KW waardes, bij AC verwacht ik niet dat hitte een issue zal zijn gezien de lage Cwaarde.
Ik laad met de Kia EV6 ongeveer 1 keer per maand tot 100% met AC laden. Dit wordt ook aangeraden zodat de BMS de accucellen kan kalibreren. Belangrijk is dan wel om de auto niet lang te laten staan met een accu op 100% lading. Ik doe het daarom alleen als ik de auto na een paar uur weer ga gebruiken. Bijvoorbeeld als ik van huis naar werk rijd of andersom. Ik laat de auto dus niet een paar dagen achter elkaar stilstaan met 100% lading. Dat is wel slecht voor je accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Sonicfreak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:50:
Ik laad met de Kia EV6 ongeveer 1 keer per maand tot 100% met AC laden. Dit wordt ook aangeraden zodat de BMS de accucellen kan kalibreren. Belangrijk is dan wel om de auto niet lang te laten staan met een accu op 100% lading. Ik doe het daarom alleen als ik de auto na een paar uur weer ga gebruiken. Bijvoorbeeld als ik van huis naar werk rijd of andersom. Ik laat de auto dus niet een paar dagen achter elkaar stilstaan met 100% lading. Dat is wel slecht voor je accu.
Zoiets doe ik ook, en ik heb ook eens per maand wel een lange rit dus dat komt wel uit.

Mijn e-Niro die net 100% aantikt aan de publieke laadpaal trekt nog 1.5-2kW dat langzaam verder wegzakt naar 0.5kW (zoals gerapporteerd door de Equans/SGZH1-paal naar de laadpasaanbieder OVO). De paal laat dan ook nog en blauwe indicatie zien (bezig met laden). Ik denk dus dat 100% SoC met melding in de Kia Connect app nog niet betekent dat hij helemaal klaar is met balanceren van de cellen. Indien mogelijk wacht ik daarom nog even een uurtje tot hij helemaal niets meer trekt uit de paal alvorens ik hem loskoppel.

Uiteraard probeer ik dat dan zo te plannen dat ik niet veel later een rit ga maken zodat de accu niet onnodig lang op 100% SoC staat.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 26-02-2025 16:46 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• MPCoreDeveloper
Zojuist zag ik op mijn ING rekening 2x een incasso van 31 ,-- Euro de ene vanaf 18-01/17-02 en de 2e voor 18-02/17-03 . Ik heb mijn auto sinds op 18-01 op mijn naam staand dus dat klopt precies.

Wat ik mij nu nog wel afvraag.... Zouden ze het teveel betaalde van mijn vorige Auto houden of terugstorten?

Maar Afijn .... De problemen om te incasseren voor EV MRB lijken dus te zijn verholpen.

De BZ4X doet nu met woon/werk 19,4 kwh/100 dus het wordt echt nu al veel beter!! Ik hoop zo te komen op rond de 16.x kwh/100 als ik dat ga halen dan ben ik super content!

Ik laad nu ook nog maar 1x per week op de zaak , en alleen soms even bij een winkelcentrum voor de parkeerplaats 👹 dat is dan hooguit 1 uurtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:13
Sonicfreak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:50:
[...]

This is the way ;)

Tot 100% laden geeft helemaal niks. Je auto vol (of juist leeg) voor langere tijd wegzetten wel. Dit is ook de reden voor bijvoorbeeld https://support.apple.com/nl-nl/108055 (bij geoptimaliseerd laden) en ja, dat is vergelijkbaar. Kleiner, minder, etc. Maar theorie is gewoon hetzelfde.

Snelladen is sowieso slechter voor je batterij. Op DC naar 100% laden gaat op t laatst zo traag dat dat ook niet meer uit maakt. Maar in de meeste DC-laadsituaties is dat vooral zonde van je tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 27-02-2025 07:32 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:52
Gisteren in FD een artikel dat de Tesla verkopen met 50% zijn gekelderd in NL. Maar de oplossing is aanstaande: https://nieuwspaal.nl/min...en-volledig-te-blinderen/

;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:56:
Wat ik mij nu nog wel afvraag.... Zouden ze het teveel betaalde van mijn vorige Auto houden of terugstorten?
Krijg je teruggestort, been there, done that.
Ik vind het wel goed uitgelegd in onderstaande filmpjes, daar hou ik me ook, ongeveer, wel aan.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
Zjanzjak schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Krijg je teruggestort, been there, done that.

[...]

Ik vind het wel goed uitgelegd in onderstaande filmpjes, daar hou ik me ook, ongeveer, wel aan.

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Die heb ik ook in de lijst staan om nog een keer te bekijken, afhankelijk van welke auto hier komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hij zegt ook ongeveer wel t zelfde. Ok hij zegt dat tot 100% wel ook slecht is. Maar niet per se altijd, en vooral als je t regelmatig doet. Wel ook: Vooral wegzetten met 100% is t slechtst. Dus al heb je de range nodig, zegt ie ook letterlijk: "Charge the night before to a 100%". Exact wat ik ook doe (of ik doe het zelfs gedurende de nacht)
Wel opvallend dat ie ook nog zegt dat snelladen helemaal niet zoveel uitmaakt. Wel benieuwd of ie die vervolgvideo nog gemaakt heeft. Zal eens zoeken.

Belangrijkste is denk ik wat ie aan het eind zegt: "So drive your car how it's convenient for you. And for the best practices that are easy to put in place, do it"

• MPCoreDeveloper
Prullenbak84 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Hij zegt ook ongeveer wel t zelfde. Ok hij zegt dat tot 100% wel ook slecht is. Maar niet per se altijd, en vooral als je t regelmatig doet. Wel ook: Vooral wegzetten met 100% is t slechtst. Dus al heb je de range nodig, zegt ie ook letterlijk: "Charge the night before to a 100%". Exact wat ik ook doe (of ik doe het zelfs gedurende de nacht)
Wel opvallend dat ie ook nog zegt dat snelladen helemaal niet zoveel uitmaakt. Wel benieuwd of ie die vervolgvideo nog gemaakt heeft. Zal eens zoeken.

Belangrijkste is denk ik wat ie aan het eind zegt: "So drive your car how it's convenient for you. And for the best practices that are easy to put in place, do it"
Omdat ik niet thuis kan laden zal bij mij de 100% lang stilstaan situatie nooit plaatsvinden , ik laad nu alleen 100% op mijn werk dus ik zet hem `s ochtends neer en dan om meestal 16:00 uur rijd ik naar huis met 100% als ik dan thuiskom heeft hij alweer genoeg verbruikt ik heb hem Dinsdag op 100% geladen en hij staat nu met 85% voor de deur en afhankelijk van het weekend laad ik hem dan ergens volgende week weer naar 100% op mijn werk .

Toyota geeft dus zelf officieel in haar documentatie aan dat dit met AC laden gewoon altijd mag ik weet ook door Bjorn dat als hij 100% aangeeft dit dus eigenlijk niet 100% is maar eerder iets van 96% ( hij zag dat op zijn OBD app )

Door het bekijken van het batterij chemie filmpje , heb ik nu zoiets van dat ik hem in de zomer dus als het echt warm is maar beter niet op 100% zet .

offtopic :
Ik heb afgelopen week even de vattenfall laadpas getest op het werk ( om zeker te weten dat deze het ook doet ) ik had deze voor erbij genomen IVM de laadpalen die overal bij de McDonalds staan

Maar waar ik dus met de Zuid Holland pas bij mijn werkgever 31 cent betaalde betaalde ik nu 58 cent per kwh op dezelfde laadpaal WOW!!

Ik zie nu op de Vattenfall site pas dat de operator van de laadpalen op mijn werk dus ook LMS is dus net zoals de Zuid Holland pas

Wat dus wel weer 'gaaf' is , ik ben bezig met een Nieuwbouw Appartement waar ik een parkeerplaats bij heb gekocht , in dit project is al rekening gehouden met elektrische auto`s dus er zijn al verdeelstations per rij parkeer plaatsen , je moet alleen zelf een paal kopen en laten installeren ( raming 2K )

Nu heb ik dus ' ontdekt ' dat ik in mijn auto een laadschema kan instellen dus ik kom thuis en sluit hem aan
dan kan ik hem zo instellen dat hij in de ochtend om 07:00 op 100% is geladen en dit ook per dag aangeven dus op mijn Thuiswerkdagen en in het weekend zou ik hem dan op max 80% kunnen zetten .

wat wel weer 'jammer' is is dat ik dat via de Android app wel ook allemaal in de app kan instellen voor het klimaat systeem maar dus voor het batterij beheer niet dat kan alleen via het scherm van de auto .

[ Voor 16% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 27-02-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Omdat ik niet thuis kan laden zal bij mij de 100% lang stilstaan situatie nooit plaatsvinden , ik laad nu alleen 100% op mijn werk dus ik zet hem `s ochtends neer en dan om meestal 16:00 uur rijd ik naar huis met 100% als ik dan thuiskom heeft hij alweer genoeg verbruikt ik heb hem Dinsdag op 100% geladen en hij staat nu met 85% voor de deur en afhankelijk van het weekend laad ik hem dan ergens volgende week weer naar 100% op mijn werk .

Toyota geeft dus zelf officieel in haar documentatie aan dat dit met AC laden gewoon altijd mag ik weet ook door Bjorn dat als hij 100% aangeeft dit dus eigenlijk niet 100% is maar eerder iets van 96% ( hij zag dat op zijn OBD app )

Door het bekijken van het batterij chemie filmpje , heb ik nu zoiets van dat ik hem in de zomer dus als het echt warm is maar beter niet op 100% zet .

offtopic :
Ik heb afgelopen week even de vattenfall laadpas getest op het werk ( om zeker te weten dat deze het ook doet ) ik had deze voor erbij genomen IVM de laadpalen die overal bij de McDonalds staan

Maar waar ik dus met de Zuid Holland pas bij mijn werkgever 31 cent betaalde betaalde ik nu 58 cent per kwh op dezelfde laadpaal WOW!!

Ik zie nu op de Vattenfall site pas dat de operator van de laadpalen op mijn werk dus ook LMS is dus net zoals de Zuid Holland pas

Wat dus wel weer 'gaaf' is , ik ben bezig met een Nieuwbouw Appartement waar ik een parkeerplaats bij heb gekocht , in dit project is al rekening gehouden met elektrische auto`s dus er zijn al verdeelstations per rij parkeer plaatsen , je moet alleen zelf een paal kopen en laten installeren ( raming 2K )

Nu heb ik dus ' ontdekt ' dat ik in mijn auto een laadschema kan instellen dus ik kom thuis en sluit hem aan
dan kan ik hem zo instellen dat hij in de ochtend om 07:00 op 100% is geladen en dit ook per dag aangeven dus op mijn Thuiswerkdagen en in het weekend zou ik hem dan op max 80% kunnen zetten .

wat wel weer 'jammer' is is dat ik dat via de Android app wel ook allemaal in de app kan instellen voor het klimaat systeem maar dus voor het batterij beheer niet dat kan alleen via het scherm van de auto .
Kan je wel laden starten/stoppen via de app?
Want dan kan je het natuurlijk zelf bouwen :9
Ik gebruik de Jedlix app bij mijn Enyaq. Daarin geef je aan hoe laat hij bij de 80% moet zijn. En dan stopt en start hij zelf op momenten dat de energieleverancier het gunstig uit komt, hiervoor krijg ik dan korting op de geladen kWh's, ook bij sommige publieke laadpalen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Kodess schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Kan je wel laden starten/stoppen via de app?
Want dan kan je het natuurlijk zelf bouwen :9
Ik gebruik de Jedlix app bij mijn Enyaq. Daarin geef je aan hoe laat hij bij de 80% moet zijn. En dan stopt en start hij zelf op momenten dat de energieleverancier het gunstig uit komt, hiervoor krijg ik dan korting op de geladen kWh's, ook bij sommige publieke laadpalen.
En toen klikte ik op het accu icoontje en zag ik daar 'Schema instellen' in tekst blijkt dus dat ik er met een scheel oog ofzo naar gekeken heb , het kan dus gewoon WEL via de Android APP van Toyota.

Hmm dit geeft weer nieuwe mogelijkheden in de nabije toekomst als ik mijn eigen paal heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBC6iJnoIDc9ltet-NFeBM0J348=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MP3R2rBN22laZ7YOeMkzag6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42XP2FPs7STWq506fKw4_ToohCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkpxNv6y4KbqpRYNOppEeXz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xz8JrW398U3-aIR2Zlt8Xu_X6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSEC3VQOmQYCaIi1t4FZwojT.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me inderdaad wel leuk om eens uit te zoeken of ik niet zelf wat kan bouwen om hem aan te sturen
eens kijken of er al een library is voor Toyota en anders de app zijn commando`s reverse engineeren >:)

• Termy
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik reed vandaag een stukje achter een EV6 en die liet gewoon nooit remlichten zien. Zeker 1 keer moest ik daardoor serieus in de ankers omdat het niet echt opviel dat er stiekem best hard geremd werd. Levensgevaarlijk.

Dit deed me denken aan het filmpje van Technology Connections over z'n IONIQ 5 waar de remlichten niks doen als je in OPD het pedaal niet helemaal los laat. Hij zei dat dit een Amerikaans probleem is omdat er daar geen strenge eisen zijn omtrent remlichten en in de EU wel (ongeacht reden remlichten aan bij 1.x m/s2 vertraging).

Heeft er hier iemand een EV6? Lichten jouw remlichten op als je zonder het pedaal volledig los te laten zo hard mogelijk remt op regeneratie? Mijn ID.3 licht ze dan iig wel op.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Termy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:17:
Ik reed vandaag een stukje achter een EV6 en die liet gewoon nooit remlichten zien. Zeker 1 keer moest ik daardoor serieus in de ankers omdat het niet echt opviel dat er stiekem best hard geremd werd. Levensgevaarlijk.

Dit deed me denken aan het filmpje van Technology Connections over z'n IONIQ 5 waar de remlichten niks doen als je in OPD het pedaal niet helemaal los laat. Hij zei dat dit een Amerikaans probleem is omdat er daar geen strenge eisen zijn omtrent remlichten en in de EU wel (ongeacht reden remlichten aan bij 1.x m/s2 vertraging).

Heeft er hier iemand een EV6? Lichten jouw remlichten op als je zonder het pedaal volledig los te laten zo hard mogelijk remt op regeneratie? Mijn ID.3 licht ze dan iig wel op.
Alweer enige tijd geleden is dit bij het Duitse NextMove in een YT video aan de orde geweest en hebben ze aangekaart bij de fabrikant/importeur. Geen idee wat het verloop daarna was, maar kennelijk bestaat het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Onderstaande schijnt uit de Kia EV6 handleiding te komen;

De achterremlichten kunnen activeren terwijl het voertuig regeneratief remt. De remlichten zullen activeren afhankelijk van hoe snel het voertuig vertraagt.

Vertraging niet groter dan 0,7 m/s² (meter per seconde kwadraat) = Remlichten zullen niet activeren

Vertraging tussen 0,7 m/s² en 1,3 m/s² (meter per seconde kwadraat) = Remlichten kunnen activeren

Vertraging groter dan 1,3 m/s² (meter per seconde kwadraat) = Remlichten zullen activeren

Die vertraging van 1,3 m/s² is toch zelfs (Europees) wettelijk vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees dat "De wetgeving schrijft voor: wanneer de vertraging meer is dan 1.3 m/s² moeten de remlichten gaan branden. "

Om 1,3 m/s² in context te plaatsen dan duurt het 17 seconden om van 80 km/h naar 0 te vertragen.

Mijn Tesla doet ook geen remlichten als ik met OPD het gas een beetje lift en ik vind dat ik ook best wel flink kan vertraging zonder de remlichten aan te lagen gaan. Maar ik heb nog niet getest of de grens 1,3 m/s² is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:36
Dit heb ik ook gemerkt op mijn IONIQ5, wat uiteindelijk quasi hetzelfde platform is als een EV6.
Enkel als je de One Pedal Driving volledig lost, gaat het remlicht aan. Als je de pedaal maar een beetje indrukt, waarbij de wagen nog steeds stevig afremt, gaan de remlichten uit.
Ideaal is iets anders, je kan tegenwoordig beter wat meer afstand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hier de bewuste video.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind het wel een lastige discussie, zoals @Maasluip het aangeeft is 17 sec van 80 naar 0 wel erg veel*. En zeer frequent lees ik iets over dat het constante remlicht bij de BEVs ook weer als zeer negatief ervaren wordt in op de snelweg.

Misschien dat die ervaring dan weer komt door BEV-rijders die te snel met OPD hun voet volledig van het 'gas'-pedaal tillen en zodoende het remlicht activeren.

edit:
* die moet ik duiden, ik vind de vertraging erg lang duren tot stilstand - ChatGPT geeft aan: "In de praktijk bereiken moderne auto's met ABS en goede banden op droog asfalt een vertraging van 9-10 m/s² bij een noodstop."
Als je 130 km/u rijdt en je vertraagd 1 seconden met 1,3m/s2 dan kom je uit op 125 km/u. Daarvoor hoef ik bij mijn voorganger geen remlicht te zien dat maakt het alleen maar vervelender als ik eerlijk ben.

[ Voor 35% gewijzigd door True op 28-02-2025 09:39 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Hier geen EV6, maar volgens mij werkt het bij mijn E208 ongeveer hetzelfde. Als ik in de B-stand rijd (sterke regeneratie, maar nog net geen OPD), lichten de remlichten niet op als ik het pedaal loslaat. En dan vertraagt hij toch behoorlijk. Een beetje alsof je met een handbak op de motor remt door twee versnellingen terug te schakelen. Die vertraging kan voor achterliggers verrassend stevig zijn. Maar ik neem aan dat e.e.a. volgens de officiële richtlijnen wel klopt.

Voor ACC geldt hetzelfde: de remlichten gaan pas aan wanneer de auto daadwerkelijk de rem activeert. Op hogere snelheid kan de auto behoorlijk vertragen zonder dat een achterligger dat direct merkt. Bij langzamer verkeer vind ik dan weer dat hij iets te vaak de rem gebruikt, alsof hij vanaf 20% 'gas los' direct naar de rem wil grijpen. Dat is voor achterliggers weer irritant vanwege zinloos knipperende remlichten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik kan me niet voorstellen dat er niet met minstens 1.3 m/s2 geremd werd terwijl de lichten niet aan gingen bij 1 van de gevallen tijdens mijn tijd achter hem. Hij moest best stevig remmen voor een voorligger die onverwacht op de rem ging staan (een busje, ik kon er niet voorbij kijken) waardoor ik uiteindelijk ook op de rem moest staan.

Als in dit geval de lichten niet aan gaan terwijl dat wettelijk zou moeten dan zou die auto gerecalld moeten worden, en terecht. Hoe moet je weten welke auto dit gedrag vertoont?

@PeterZ(on) Die video spreekt van het omgekeerde probleem (waarvan ik niet wist dat dat ook een ding was lol). Constant remlichten laten zien bij geen of nauwelijks vertraging is vervelend maar dan klap je er iig niet op. Waar ik me druk over maak is dat er geremd wordt zónder remlichten. Zie deze video van Technology Connections.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Even tussendoor, oproep van Radar;

Oproep: Had jij laadproblemen met een van deze auto's?

Benieuwd of de (eventuele) uitzending de lading goed dekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Termy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:19:

@PeterZ(on) Die video spreekt van het omgekeerde probleem (waarvan ik niet wist dat dat ook een ding was lol). Constant remlichten laten zien bij geen of nauwelijks vertraging is vervelend maar dan klap je er iig niet op. Waar ik me druk over maak is dat er geremd wordt zónder remlichten. Zie deze video van Technology Connections.
Ja idd, de video is ook al een jaartje oud maar beide gevallen toch ongewenst en irritant. En nu herinner ik mij ook dat ik mij onlangs verwonderde over het aanblijven van remlichten bij een auto. Maar eens extra op letten of dat vaker gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:12
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:35:

Nou daar hadden ze de EV's van Kia en Hyundai ook wel bij mogen zetten. In die topics lees ik ook dat de ICCU's (zeg maar de AC>DC converter) bij bosjes stuk gaan en vervanging soms maanden duurt. Zelfs bij nieuwe modellen zoals de EV3.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wesco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:41:
Nou daar hadden ze de EV's van Kia en Hyundai ook wel bij mogen zetten. In die topics lees ik ook dat de ICCU's (zeg maar de AC>DC converter) bij bosjes stuk gaan en vervanging soms maanden duurt. Zelfs bij nieuwe modellen zoals de EV3.
Schrijf ze een mail! :P

Nee gekkigheid maar KIA EV3... had ik niet verwacht, die dingen gaan volgens mij ook als zoete broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
dreamscape schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Hier geen EV6, maar volgens mij werkt het bij mijn E208 ongeveer hetzelfde. Als ik in de B-stand rijd (sterke regeneratie, maar nog net geen OPD), lichten de remlichten niet op als ik het pedaal loslaat. En dan vertraagt hij toch behoorlijk. Een beetje alsof je met een handbak op de motor remt door twee versnellingen terug te schakelen. Die vertraging kan voor achterliggers verrassend stevig zijn. Maar ik neem aan dat e.e.a. volgens de officiële richtlijnen wel klopt.

Voor ACC geldt hetzelfde: de remlichten gaan pas aan wanneer de auto daadwerkelijk de rem activeert. Op hogere snelheid kan de auto behoorlijk vertragen zonder dat een achterligger dat direct merkt. Bij langzamer verkeer vind ik dan weer dat hij iets te vaak de rem gebruikt, alsof hij vanaf 20% 'gas los' direct naar de rem wil grijpen. Dat is voor achterliggers weer irritant vanwege zinloos knipperende remlichten.
Ik weet niet uit welk jaar jouw E208 is, maar bij de Peugeot e208 en e2008 vanaf 2024 gaan de remlichten in elk geval wél aan bij alleen 'gas' loslaten in de B-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Schrijf ze een mail! :P

Nee gekkigheid maar KIA EV3... had ik niet verwacht, die dingen gaan volgens mij ook als zoete broodjes.
Qua even kijkt t me ook onzin. Hyundai\Kia hebben al een recall aan hun broek in de VS, dat doen ze niet nog een keer omdat t zo leuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Termy schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:19:
Ik kan me niet voorstellen dat er niet met minstens 1.3 m/s2 geremd werd terwijl de lichten niet aan gingen bij 1 van de gevallen tijdens mijn tijd achter hem. Hij moest best stevig remmen voor een voorligger die onverwacht op de rem ging staan (een busje, ik kon er niet voorbij kijken) waardoor ik uiteindelijk ook op de rem moest staan.

Als in dit geval de lichten niet aan gaan terwijl dat wettelijk zou moeten dan zou die auto gerecalld moeten worden, en terecht. Hoe moet je weten welke auto dit gedrag vertoont?

Wat een toeval, vandaag in een nieuwe aflevering een update over de remlichten. Kia heeft een software update uitgebracht om het probleem te verhelpen. Het bewuste item is te zien vanaf ongeveer 22 min maar helemaal bekijken is ook zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zjanzjak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:35:

Aangemeld! Ik had er gelukkig zelfs op geanticipeerd bij het kopen van de occasion door garantie te bedingen waar de OBC expliciet onder viel, dus ik heb niets hoeven te betalen :) Zonder slag of stoot, wat wel weer netjes is van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ik heb vorig jaar april een 2de hands Corsa-e gekocht uit nov 2021. Hij heeft nog geen enkel probleem vertoont en ben er eigenlijk wel heel blij mee.

Ik schrik wel van de bedragen om eventuele defecten aan airco of obc te fixen zeg! En het lijkt best een significante kans dat er iets stuk gaat. Al is die kans totaal niet uit te rekenen door het gebrek aan transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:46:

En dan zeg ik dit, rij ik vandaag naar huis en zie ik een paar huizen terug bij mij een funkelnagelneue Kia EV3 op de oprit staan. Die groene kleur blijft mooi. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
sunib schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:47:
Ik heb vorig jaar april een 2de hands Corsa-e gekocht uit nov 2021. Hij heeft nog geen enkel probleem vertoont en ben er eigenlijk wel heel blij mee.

Ik schrik wel van de bedragen om eventuele defecten aan airco of obc te fixen zeg! En het lijkt best een significante kans dat er iets stuk gaat. Al is die kans totaal niet uit te rekenen door het gebrek aan transparantie.
Het zou kunnen dat de obc bij jouw auto al vervangen is? En anders: tja, je hoort een hoop verhalen van kapotte boordladers (ik heb het ook gehad, radar-formulier ingevuld), maar dat is vast geen 100% en er rijden als t goed is ook een goed aantal Corsa’s, 208en, etc. rond zonder problemen wat dat betreft. Hoeveel, geen idee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ik heb nu de verbruik reset optie ontdekt van de boordcomputer , best handig je kunt gewoon op ieder moment even de OK knop op het stuur ingedrukt houden voor een paar seconden en dan reset hij naar 0 .

Dus ik probeer dat nu een tijdje uit en tot mijn verbazing wordt de auto zo lang als ik er zelf in rij en niet even iemand erin laat testrijden de auto steeds zuiniger gisteren voor het eerst onder de 19 KWH/!00 gereden op mijn ritje van het werk naar huis ( 18,7 ) ,tijdens het rijden zag ik nu ook voor de 1e keer mijn actieradius toenemen in plaats van afnemen! dit was een unicum voor mij.

Dus mijn conclusie is tot zover dat het dus heel erg uitmaakt 'hoe' je met deze auto rijd en dat de Demo ritjes waar deze auto 2 jaar voor is gebruikt zijn verbruiksmonitor aardig in de war heeft geschopt ...

Ik zie nu met 84% lading een actieradius van 320 KM dat was voorheen net 250 met -2 wat het vanochtend hier nu ook is/was en bedenk ik gebruik met dit weer ook de voorverwarm functie ( geen ijskrabben en heerlijk warm in de auto) ik gebruik deze altijd 10 minuten voor vertrek zodra ik ijs op de ruiten zie.

Ik hoop deze auto zo met 'normale' temperaturen naar de 16,x KWH /100km te krijgen met 16,7 zou ik erg blij zijn want volgens de diverse online filmpjes is dat alleen te halen met de versie met 18 inch wielen en zou dat met mijn 20 inch wielen niet eenvoudig te doen zijn

Enige negatieve ervaring tot nu toe was in de Interparking garage van de markthal , de achterklep moest open voor de kinderwagen van ons nichtje en toen bleek de klep dus hoger te gaan ( automatisch ) als dat de garage hoog was op die plek ( betonnen balk ) , gelukkig slechts een heel klein plekje op de spoiler ik verwacht dat er nog af te kunnen poetsen .

Maar .... dat is dus wel een 'Puntje' bij zo`n hoge auto als de BZ4X hou je klep goed in de gaten , en als hij te hoog wil gaan gewoon eraan trekken dan stopt hij meteen , helaas stond mijn zwager erbij en niet ik dus we waren helaas te laat .

:'(

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 05-03-2025 07:06 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
Resetten voor vertrek of resetten 3 minuten na vertrek scheelt al heel veel in "gemiddeld" verbruik, dus reken je niet te rijk....

Heeft jouw Toyota niet meer tellers dan 1?
Wie weet kan je met gebruik meer tellers beter inzicht krijgen?

rij in tesla m3 en heb er minimaal 4, maar heb er nu altijd 3 in beeld ; rit, sinds laden en totaal (en alle 3 zonder omkijken/knopjes drukken etc, de auto regelt dat ) De 4de gebruik ik voor testen en totaal-vakantie

[ Voor 8% gewijzigd door Ted038 op 05-03-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ted038 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:22:
Resetten voor vertrek of resetten 3 minuten na vertrek scheelt al heel veel in "gemiddeld" verbruik, dus reken je niet te rijk....

Heeft jouw Toyota niet meer tellers dan 1?
Wie weet kan je met gebruik meer tellers beter inzicht krijgen?

rij in tesla m3 en heb er minimaal 4, maar heb er nu altijd 3 in beeld ; rit, sinds laden en totaal (en alle 3 zonder omkijken/knopjes drukken etc, de auto regelt dat ) De 4de gebruik ik voor testen en totaal-vakantie
Ja hij heeft er meerdere maar ik wist dus niet hoe ik de totale moest resetten en nu dus wel als je die in je scherm hebt staan de OK knop ingedrukt houden .

Ik kom er net achter dat je dit ook in je profiel kunt zien dus ik neem aan dat je het dus per aangemelde gebruiker kunt zien , overigens weet de auto dat ik achter het stuur zit ( dat is best wel cool )

Ik heb hem nu gereset met 100% lading voor vertrek en toen had ik dat dus super mooie verbruik ( voor deze auto in dit weer ) overigens zie ik nu net dat de Autoweek de 18 inch wiel versie op 15,2 heeft gekregen dus 16.X is opeens een heel stuk minder 'onhaalbaar'

Maar volgens mij kan dat maar voor 2 gebruikers (ik kan het mis hebben) en is de rest dan 'Gast' op zich is dat wel fijn want dan schoppen die testrijders 'mijn' verbruik niet in de war.

Ik gebruik nu de functie die Bjorn ook aan heeft staan in zijn tests dus met de 'energie bar' zo`n groene streep die laat zien hoeveel energie de auto op dat moment live verbruikt .

[ Voor 10% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 05-03-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:02:
Dus ik probeer dat nu een tijdje uit en tot mijn verbazing wordt de auto zo lang als ik er zelf in rij en niet even iemand erin laat testrijden de auto steeds zuiniger gisteren voor het eerst onder de 19 KWH/!00 gereden op mijn ritje van het werk naar huis ( 18,7 ) ,tijdens het rijden zag ik nu ook voor de 1e keer mijn actieradius toenemen in plaats van afnemen! dit was een unicum voor mij.
Dat, maar vergeet het 'weer' niet, nu het de afgelopen dagen een paar graden hoger is komt mijn verbruik zeer ten goede.
Enige negatieve ervaring tot nu toe was in de Interparking garage van de markthal , de achterklep moest open voor de kinderwagen van ons nichtje en toen bleek de klep dus hoger te gaan ( automatisch ) als dat de garage hoog was op die plek ( betonnen balk ) , gelukkig slechts een heel klein plekje op de spoiler ik verwacht dat er nog af te kunnen poetsen .
Alvast een headsup voor de garage op de Wilhelminapier dan mocht je daar ooit gaan parkeren (bij Hotel NewYork), daar is het nog ietsies lager. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Neem je hierin de temperatuur ook mee? Met dit mooie weer heeft iedere EV meer range en minder verbruik dan vorige maand, ook als je hetzelfde was blijven rijden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:02
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Neem je hierin de temperatuur ook mee? Met dit mooie weer heeft iedere EV meer range en minder verbruik dan vorige maand, ook als je hetzelfde was blijven rijden.
En vergeet de wind richting niet @MPCoreDeveloper

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 10-09 08:44
Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:24:

Lexus zal niet veel meer hebben dan het Lexus equivalent van de BZ4X van Toyota? Japan kan helemaal niet goedkoop en veel accu's maken (iets met China)

Ik snap je punt omwille van garantie, maar de BZ4X is ook echt geen goede EV... (niet zuinig en niet goed met snelladen)

Dus ik zou hem persoonlijk al niet willen kopen :+

Even opgezocht, 300Wh/km en 14,5 uur op 1000km. Waardeloos.. Een Model 3 SR+ kan al 1000km in minder dan 10h doen :+

[ Voor 5% gewijzigd door barta123 op 11-03-2025 10:59 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Lexus zal niet veel meer hebben dan het Lexus equivalent van de BZ4X van Toyota? Japan kan helemaal niet goedkoop en veel accu's maken (iets met China)

Ik snap je punt omwille van garantie, maar de BZ4X is ook echt geen goede EV... (niet zuinig en niet goed met snelladen)

Dus ik zou hem persoonlijk al niet willen kopen :+

Even opgezocht, 300Wh/km en 14,5 uur op 1000km. Waardeloos.. Een Model 3 SR+ kan al 1000km in minder dan 10h doen :+
De Lexus is gewoon dezelfde auto alleen nog wat luxer uitgevoerd , de BZ4X is een prima EV weet ik dankzij Bjorn Nyland en nu mijn eigen ervaring , het gaat er maar om waar je hem mee vergelijkt en tja als je een BZ4X gaat vergelijken met een model 3 dan kan ik daar alleen maar bij denken tja een Fiat 500 is ook zuiniger als een 500X raar he?...

Ik had prima een nieuwe model 3 kunnen kopen in plaats van mijn BZ4X , maar na en bezoekje aan Tesla en even 'proefzitten' heb ik bedankt ik ben 50+ en moest dat ding bijna uitrollen ;-) , maar hint die auto`s zijn dus echt NIET te vergelijken , dan had ik een Model Y moeten kopen of bijvoorbeeld een Skoda Enyaq .

En als je hem dus met die klasse auto`s vergelijkt dan is de BZ4X opeens helemaal niet zo slecht meer overigens rij ik nu 18,2 KWh/100 KM en zou rond de 16 zo meteen prima te doen moeten zijn .

En dat laden is helemaal niet zo slecht zie de filmpjes deel 2 van Bjorn hij laad netjes binnen het half uur naar 80% exact zoals beloofd je moet het alleen niet 4x achter elkaar binnen 24 uur willen doen en nee dat is geen fout maar gewoon by design en je krijgt ook nog eens 10% terug per uur , en AC laden is gewoon onbeperkt en mag ook nog eens altijd naar 100%

Overigens heeft mijn Toyota BZ4X dus ook die 10 jaar of 1 miljoen kilometer garantie , sterker nog ik las dat de 70% garantie nu 90% is geworden dus als hij binnen 10 jaar of die Miljoen kilometers minder als 90% capaciteit heeft dan krijg je een nieuwe batterij.

Zo slecht is Toyota dus ... en ja de Lexus RZ is gewoon de Toyota BZ4X of de Subaru Soltera alhoewel de RZ wel ietsje groter is op papier echter mijn BZ4X Premium heeft exact hetzelfde interieur inclusief het glazen panoramadak

[ Voor 12% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 11-03-2025 13:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:24:
[...]
Eens, maar het is ook een beetje appels met peren vergelijken. Wat puur het EV deel betreft (accu+motor+software) is er eigenlijk niets beter dan Tesla. Laten we eerlijk zijn.

Echter, als ik in een Tesla stap bedruipt me gelijk zo'n goedkoop speelgoed gevoel. Alsof ik een computerspel aan het spelen ben met een Trust stuurtje ofzo. De meest basic A segment Toyota voelt kwalitatief beter, degelijker en meer ergonomisch aan. Zowel binnen als buiten.

Aangezien Tesla met vaart richting rock-bottom gaat (té tainted), zou het mooi zijn als ze hun EV techniek als platform zouden aanbieden aan andere autofabrikanten, die weer veel beter zijn in interieur, carrosserie, dealernetwerk, etc. Dat samen en je krijgt pas echt goede EVs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:13:
[...]

De Lexus is gewoon dezelfde auto alleen nog wat luxer uitgevoerd , de BZ4X is een prima EV weet ik dankzij Bjorn Nyland en nu mijn eigen ervaring , het gaat er maar om waar je hem mee vergelijkt en tja als je een BZ4X gaat vergelijken met een model 3 dan kan ik daar alleen maar bij denken tja een Fiat 500 is ook zuiniger als een 500X raar he?...

Ik had prima een nieuwe model 3 kunnen kopen in plaats van mijn BZ4X , maar na en bezoekje aan Tesla en even 'proefzitten' heb ik bedankt ik ben 50+ en moest dat ding bijna uitrollen ;-) , maar hint die auto`s zijn dus echt NIET te vergelijken , dan had ik een Model Y moeten kopen of bijvoorbeeld een Skoda Enyaq .

En als je hem dus met die klasse auto`s vergelijkt dan is de BZ4X opeens helemaal niet zo slecht meer overigens rij ik nu 18,2 KWh/100 KM en zou rond de 16 zo meteen prima te doen moeten zijn .

En dat laden is helemaal niet zo slecht zie de filmpjes deel 2 van Bjorn hij laad netjes binnen het half uur naar 80% exact zoals beloofd je moet het alleen niet 4x achter elkaar binnen 24 uur willen doen en nee dat is geen fout maar gewoon by design en je krijgt ook nog eens 10% terug per uur , en AC laden is gewoon onbeperkt en mag ook nog eens altijd naar 100%

Overigens heeft mijn Toyota BZ4X dus ook die 10 jaar of 1 miljoen kilometer garantie , sterker nog ik las dat de 70% garantie nu 90% is geworden dus als hij binnen 10 jaar of die Miljoen kilometers minder als 90% capaciteit heeft dan krijg je een nieuwe batterij.

Zo slecht is Toyota dus ... en ja de Lexus RZ is gewoon de Toyota BZ4X of de Subaru Soltera alhoewel de RZ wel ietsje groter is op papier echter mijn BZ4X Premium heeft exact hetzelfde interieur inclusief het glazen panoramadak
Acuu garantie is bij Toyota beperkt tot 300.000 kilometer en niet 1 miljoen kilometer.

https://www.toyota.nl/toy.../10-jaar-batterijgarantie

We geven op elke Toyota tot 10 jaar garantie, tot maar liefst 200.000 kilometer¹ en zelfs tot 300.000 kilometer op de batterij² van een batterij elektrische Toyota.

Verder wel goed verhaal en ik zou de Lexus wel willen hebben. Ik vind het een mooie auto en de extra garantie op de accu geeft net wat meer gemoedsrust. Wel zou ik die pas kopen als de prijs voor een tweedehandse wat verder gezakt is. Ze zijn nu nog aardig aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
sterker nog ik las dat de 70% garantie nu 90% is geworden dus als hij binnen 10 jaar of die Miljoen kilometers minder als 90% capaciteit heeft dan krijg je een nieuwe batterij.
Sonicfreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:45:
Acuu garantie is bij Toyota beperkt tot 300.000 kilometer en niet 1 miljoen kilometer.

https://www.toyota.nl/toy.../10-jaar-batterijgarantie

We geven op elke Toyota tot 10 jaar garantie, tot maar liefst 200.000 kilometer¹ en zelfs tot 300.000 kilometer op de batterij² van een batterij elektrische Toyota.

Verder wel goed verhaal en ik zou de Lexus wel willen hebben. Ik vind het een mooie auto en de extra garantie op de accu geeft net wat meer gemoedsrust. Wel zou ik die pas kopen als de prijs voor een tweedehandse wat verder gezakt is. Ze zijn nu nog aardig aan de prijs.
En pas bij capaciteit die zakt onder de 70% (niet 90%).
² Toyota biedt tot en met 10 jaar garantie (max. 300.000 km) op de EV-tractiebatterij tot 70% van de oorspronkelijke netto batterijcapaciteit. [...]
Maar Lexus (niet Toyota) geeft wel garantie tot 1 miljoen km zoals eerder besproken.
- gertvdijk in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
- Tom Paris in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 11-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Garantie geven op X% SOH zegt niets. Wat zijn de voorwaarden van deze garantie, 10 jaar en 1 miljoen kilometers. Is dat als je elke 15000km een "officiele beurt" uit laat voeren bij je Toyota dealer en gaat het niet door als je dit niet laat uitvoeren?

Tesla heeft geloof ik 8 jaar en 192.000km op de Model 3 LR. Maar wel ongeacht van beurten en whatsoever. Omdat dit bij een BEV niks doet, ik zou een auto niet op basis van dergelijke garantie kopen.

De Model 3 is gewoon een makkelijke garantie, omdat Tesla's altijd al goede lange afstands EVs zijn.

Mooi dat je tevreden bent met deze EV in elk geval, ik kan me voorstellen voor iemand die niet zoveel van een auto eist (als in de mogelijkheid tot flink kilometers maken in een beperkt tijdsbestek) dat het een OK auto is.

Persoonlijk zou ik niet zo'n kubus willen hebben, maar dat is mijn mening. Dat doet niets voor deze auto. Ik vind het gewoon een bijzonder slechte poging een BEV te maken van Toyota. Dat kunnen zij wel beter... ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Bartjuh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Eens, maar het is ook een beetje appels met peren vergelijken. Wat puur het EV deel betreft (accu+motor+software) is er eigenlijk niets beter dan Tesla. Laten we eerlijk zijn.

Echter, als ik in een Tesla stap bedruipt me gelijk zo'n goedkoop speelgoed gevoel. Alsof ik een computerspel aan het spelen ben met een Trust stuurtje ofzo. De meest basic A segment Toyota voelt kwalitatief beter, degelijker en meer ergonomisch aan. Zowel binnen als buiten.

Aangezien Tesla met vaart richting rock-bottom gaat (té tainted), zou het mooi zijn als ze hun EV techniek als platform zouden aanbieden aan andere autofabrikanten, die weer veel beter zijn in interieur, carrosserie, dealernetwerk, etc. Dat samen en je krijgt pas echt goede EVs :)
Dat Tesla 'met vaart rock-bottom' gaat vind ik wel erg ver gezocht. Misschien is dat wat media je willen doen geloven. Maar de Tesla Model Y was gewoon jarenlang de verkooptopper. Model S en X verkochten al tijden niet veel meer. Veel mensen waren op de nieuwe Model Y aan het wachten.

Tesla ≠ Musk.

Tesla heeft gewoon weinig nieuws te brengen, de Cybertruck is niks voor Europa, de Model 3 is al lang te koop en niet wat de gemiddelde autokoper zoekt. (te efficient denk ik :+)

De gemiddelde autokoper zoekt het liefst een hoog hok, crossover/SUV en de Model Y kent iedereen al wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
gertvdijk schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:51:
[...]

[...]

En pas bij capaciteit die zakt onder de 70% (niet 90%).

[...]

Maar Lexus (niet Toyota) geeft wel garantie tot 1 miljoen km zoals eerder besproken.
- gertvdijk in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
- Tom Paris in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
Hier staat dus al, als je het onderhoud bij een dealer laat uitvoeren. Tsja, als je waarschijnlijk de Japanse termijnen daarin volgt met een BEV heb je daar al voor een nieuwe auto geld weggelegd... Een wassen neus dus.

En inderdaad, 70% SOH, geen 90% SOH. Je mag stevig je best doen dat voor elkaar te krijgen in 10 jaar ;) 90% SOH bereik je met een normaal kilometrage al in 5 jaar. Dan zouden zij elk pakket gratis gaan lopen vervangen, dat mensen het zelf maar geloven :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10
[...]

Maar waarom doen ze dan zoiets?
Ik geef grif toe, je hebt dat 2 keer per jaar nodig of zo, maar stel je maar eens voor dat je op 300km van huis bent met nog 30% in de batterij. Dan rij je nog 100km en dan kan je gaan AC laden gedurende uuuuren???

WTF, een auto moet toch niet gaan bepalen of ik 4 keer mag snelladen zeker....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Maar waarom doen ze dan zoiets?
Ik geef grif toe, je hebt dat 2 keer per jaar nodig of zo, maar stel je maar eens voor dat je op 300km van huis bent met nog 30% in de batterij. Dan rij je nog 100km en dan kan je gaan AC laden gedurende uuuuren???

WTF, een auto moet toch niet gaan bepalen of ik 4 keer mag snelladen zeker....
Daarom is het dus geen goede lange afstands EV. Een dure boodschappenmobiel. Toyota heeft gewoon niet de resources om een deftige EV te bouwen. (Toyota is sterk in ICE platformen en heeft puur een BEV omdat je anders in bepaalde staten in de USA geen auto's mag verkopen)

Vast prima voor een aantal, maar zeker het vermelden waard hier (waar ook Jan met de pet lezen kan) dat het niet alleen lof is met die bak.

Als je een EV wilt kopen voor niet al te veel geld en ook nog een vakantie in zuid Duitsland, Oostenrijk of waar dan ook wilt maken. Dan koop je gewoon niet de BlobZ4X :+ Beter een Model 3 2019 :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Daarom is het dus geen goede lange afstands EV. Een dure boodschappenmobiel. Toyota heeft gewoon niet de resources om een deftige EV te bouwen. (Toyota is sterk in ICE platformen en heeft puur een BEV omdat je anders in bepaalde staten in de USA geen auto's mag verkopen)

Vast prima voor een aantal, maar zeker het vermelden waard hier (waar ook Jan met de pet lezen kan) dat het niet alleen lof is met die bak.

Als je een EV wilt kopen voor niet al te veel geld en ook nog een vakantie in zuid Duitsland, Oostenrijk of waar dan ook wilt maken. Dan koop je gewoon niet de BlobZ4X :+ Beter een Model 3 2019 :P
Beide staat voor mij op een "no-go" list, en ik ga voor de tweede hier niet vertellen waarom.

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom die harde grens op 4 keer snelladen ligt, en waarom het op dag X na 4 keer op een harde manier geblokkeerd wordt en dan op dag x+1 kan het ineens opnieuw?

Is die batterij dan uitgerust of zijn de elfen dan terug klaar met het ordenen van de electronen in de aparte celletjes of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Beide staat voor mij op een "no-go" list, en ik ga voor de tweede hier niet vertellen waarom.

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom die harde grens op 4 keer snelladen ligt, en waarom het op dag X na 4 keer op een harde manier geblokkeerd wordt en dan op dag x+1 kan het ineens opnieuw?

Is die batterij dan uitgerust of zijn de elfen dan terug klaar met het ordenen van de electronen in de aparte celletjes of zo?
Ja, ik ken dit eigenlijk alleen bij nissan, bmw en toyota... of zijn er meer auto's met laadbeperkingen?

Toyota is nogal tegen electrisch en kunnen ook niet echt potten breken. iig in China krijgen ze geen voet aan de grond. YT-er YouTube: Toyota's bZ3X SUV launched for $15,100 to save brand in China de nieuwe EV voor 15000 dollar in CH!
beste quote: "Toyota EV, would I buy one? HELL NO"...

Ik ben enorm Toyota fan, heel veel hybrid gereden, maar de proefrit met de Lexus EV kon me gewoon niet bekoren. Ik heb het gevoel dat Toyota EV gewoon haat... ze bouwen ze niet zelf en ze hebben geen accu-fabrieken, roepen veel over sollidstate wat nog maar moet worden gezien of dat er van hun komt.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
[...]

Snap het ook niet, .... MAAR ....

theoretisch voorkomen ze zo wel dat de KM-vreters die WEL maandelijks etc die meer dan 4x laden nodig hebben deze auto gaan kopen, en je dus zonder DIE kopers makkelijker garantie op je batterij kan geven .... :P

"wereldbedrijf "toyota moet ergens een grens stellen, en houdt geen rekening met die gekke nl-ers die eens per jaar naar gardameer gaan met de auto [ * gechargeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ted038 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[...]

"wereldbedrijf "toyota moet ergens een grens stellen, en houdt geen rekening met die gekke nl-ers die eens per jaar naar gardameer gaan met de auto [ * gechargeerd ]
Waarom zou toyota een grens moeten stellen die elders niet nodig is... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Waarom zou toyota een grens moeten stellen die elders niet nodig is... ?

theoretisch voorkomen ze zo wel dat de KM-vreters die WEL maandelijks etc die meer dan 4x laden nodig hebben deze auto gaan kopen, en je dus zonder DIE kopers makkelijker garantie op je batterij kan geven .... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ted038 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Maandelijks? .. het gaat over dagelijks.
Maandelijks zou helemaal een no-go zijn.
Dan geraak je in 1 dag 1000km ver, en kan je de auto laten terugslepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Maandelijks? .. het gaat over dagelijks.
Maandelijks zou helemaal een no-go zijn.
Dan geraak je in 1 dag 1000km ver, en kan je de auto laten terugslepen....
Snap het ook niet .... :o

( ... bedoelde uiteraard meer dan 1x per maand OP 1 DAG meer dan 4x moeten laden )

[ Voor 14% gewijzigd door Ted038 op 11-03-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Best wel jammer dat jullie de filmpjes van Björn niet hebben gezien over de BZ4X Dus de follow-up Filmpjes na de aanpassingen.

Nee ook na 4 x DC laden is het niet zo dat je dan opeens alleen nog maar AC kunt laden je krijgt 10 a 11% per uur terug ook dat legt Björn gewoon uit .

En die 1000 km doe je makkelijk, zeker als je op 100% vertrekt en dat deed hij dus niet hij ging bij de start bij Ionity laden , later kwam hij erachter dat Toyota 1 cycle ziet van 20% naar 80% en dat hij zichzelf dus had benadeeld. Overigens gaat hij dan dus throttelen en zakt de laad snelheid die wordt dus niet 0 met dc maar geen 150kw meer .

De reden is om de batterij te beschermen niets meer en niets minder.

En deze is echt inderdaad lachwekend "Even opgezocht, 300Wh/km en 14,5 uur op 1000km. Waardeloos.. Een Model 3 SR+ kan al 1000km in minder dan 10h doen :+"

Toen het onder 0 was en ik dagelijks de voorverwarm functie gebruikte kwam ik op 26 KWH/100 e bedenk dus mijn BZ4X Premium is de meest ongunstige versie dus met 20 inch velgen en door alle opties o.a. glazen panorama dak een flink stuk zwaarder ( 1995 KG )

De cijfers die je hebt opgezocht zijn overigens van de AWD niet van de FWD dit waren de cijfers
"Bjorn Nyland heeft de 1000 km-test uitgevoerd met de Toyota bZ4X AWD, niet met de FWD-variant. Tijdens deze test, uitgevoerd op 3 maart 2023 bij temperaturen tussen -2°C en 2°C, voltooide hij de 1000 km in 14 uur en 25 minuten, met een gemiddelde snelheid van 69,4 km/u en een gemiddeld energieverbruik van 302 Wh/km."

Met de FWD versie na de diverse software en hardware updates heeft hij helemaal nog geen test gedaan voor zover mij bekend , mijn auto heeft de oude hardware ( batterij koeling maar geen verwarming ) en niet de infrarood panelen voor de interieur verwarming , maar ik vergeleek deze dus met de XC40 van mijn collega tijdens de kou en die van mij was toch echt zuiniger en had een hogere actieradius 26,1 vs 28,4

[ Voor 47% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 11-03-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
[...]

Het accupakket heeft slechte koeling en na 4x snelladen (en doorrijden daarna) wordt het pakket dusdanig warm dat je last krijgt van "rapidgating". Een fenomeen dat bekend is van de Nissan Leaf, die kan "snelladen" maar had geen koeling, dus op een gegeven moment is je pakket zo warm dat de beveiliging zegt we laden niet meer (of nauwelijks sneller dan AC laden) omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Dit is niet goed voor de levensduur van de accu... Maar volgens mij heeft de BZ4X wel koeling, maar dus niet afdoende.

Maar nee, voor die tweede hoef ik inderdaad niet te weten wat je ervan vindt... Ik kijk puur naar de auto, niet wie aan het roer staat.

Ik zou namelijk persoonlijk met een HEEL grote bocht om alles uit China heen lopen. (dat doe ik zelf ook) ik wil niet bijdragen aan dwangarbeid/slavenarbeid en weet dat China momenteel concentratiekampen ("heropvoedingskampen") heeft voor bepaalde bevolkingsgroepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Het accupakket heeft slechte koeling en na 4x snelladen (en doorrijden daarna) wordt het pakket dusdanig warm dat je last krijgt van "rapidgating". Een fenomeen dat bekend is van de Nissan Leaf, die kan "snelladen" maar had geen koeling, dus op een gegeven moment is je pakket zo warm dat de beveiliging zegt we laden niet meer (of nauwelijks sneller dan AC laden) omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Dit is niet goed voor de levensduur van de accu... Maar volgens mij heeft de BZ4X wel koeling, maar dus niet afdoende.

Maar nee, voor die tweede hoef ik inderdaad niet te weten wat je ervan vindt... Ik kijk puur naar de auto, niet wie aan het roer staat.

Ik zou namelijk persoonlijk met een HEEL grote bocht om alles uit China heen lopen. (dat doe ik zelf ook) ik wil niet bijdragen aan dwangarbeid/slavenarbeid en weet dat China momenteel concentratiekampen ("heropvoedingskampen") heeft voor bepaalde bevolkingsgroepen...
Dat klopt inderdaad dat heb ik Björn ook horen roepen en inderdaad heeft de 2022/2023 BZ4X Alleen accu koeling die ook alleen goed werkt als de cabine niet ook wordt gekoeld ( en daar kwam hij te laat achter )

De nieuwere BZ4X die met accu koeling en verwarming zou dat probleem niet meer moeten hebben.

Ik heb een November 2022 versie en er tot nu toe nog niets van gemerkt, maar ja ik rijd dan ook niet heen en terug naar Milaan op 1 dag want op de terugreis zou je het dan inderdaad met mijn auto gaan ' merken '

Zo'n verschrikkelijk onbruikbaar issue is het 🤔😉😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
barta123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:54:

Yo ! ---> Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duFGnKOT4ZTZZzuNRILP7DMzD4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI1sSRrfMHaj49bgwkfHHfkU.jpg?f=fotoalbum_large

Diegene die de BZ4X een grote blokkendoos noemde heeft er waarschijnlijk nog nooit een gezien in het echt . Hij is alleen van achteren misschien met hoekige vormen en juist voor de rest heel rond , maar zoom maar in hij is dus juist met veel ronde vormen, misschien dat het zo lijkt door de klep en lampen die wel strakke vormgeving hebben.

Dit is die van mij , zoom even goed in en zie juist alle ronde vormen, als hij 1 ding niet is dan is het wel hoekig .

Maar gelukkig variëren smaken anders reden we allemaal in een witte of zwarte Tesla model 3 .

Ik liep in de schouwburg plein Garage in Rotterdam vorig jaar en zag daar een prachtige elektrische auto aan de lader , die ik nog nooit had gezien ( een blauwe BZ4X)

Toen ben ik begonnen mij in te lezen en te onderzoeken, en ja ik heb alle onterechte horror verhalen gelezen.

De BZ4X lijkt overigens best wel op de Mustang Mach-E of een Cupra Formentor qua carrosserie vorm. Hij is wel wat hoger als andere auto 's en ja de instap is ook hoog.

De foto is overigens echt mijn BZ4X en ja ik ben er erg blij mee en wordt juist regelmatig aangesproken door mensen die er meer over willen weten of het interieur even willen zien , en ook dat is echt super mooi , vooral de stoelen zijn super hightech ( zelfs stoel koeling en verwarming) en zelfs de achterbank is verwarmd

Toyota schijnt het overigens het Hamerhead design te noemen ( heb dat ergens gelezen)

[ Voor 8% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 11-03-2025 21:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:45:
Best wel jammer dat jullie de filmpjes van Björn niet hebben gezien over de BZ4X Dus de follow-up Filmpjes na de aanpassingen.

Nee ook na 4 x DC laden is het niet zo dat je dan opeens alleen nog maar AC kunt laden je krijgt 10 a 11% per uur terug ook dat legt Björn gewoon uit .

En die 1000 km doe je makkelijk, zeker als je op 100% vertrekt en dat deed hij dus niet hij ging bij de start bij Ionity laden , later kwam hij erachter dat Toyota 1 cycle ziet van 20% naar 80% en dat hij zichzelf dus had benadeeld. Overigens gaat hij dan dus throttelen en zakt de laad snelheid die wordt dus niet 0 met dc maar geen 150kw meer .

De reden is om de batterij te beschermen niets meer en niets minder.

En deze is echt inderdaad lachwekend "Even opgezocht, 300Wh/km en 14,5 uur op 1000km. Waardeloos.. Een Model 3 SR+ kan al 1000km in minder dan 10h doen :+"

Toen het onder 0 was en ik dagelijks de voorverwarm functie gebruikte kwam ik op 26 KWH/100 e bedenk dus mijn BZ4X Premium is de meest ongunstige versie dus met 20 inch velgen en door alle opties o.a. glazen panorama dak een flink stuk zwaarder ( 1995 KG )

De cijfers die je hebt opgezocht zijn overigens van de AWD niet van de FWD dit waren de cijfers
"Bjorn Nyland heeft de 1000 km-test uitgevoerd met de Toyota bZ4X AWD, niet met de FWD-variant. Tijdens deze test, uitgevoerd op 3 maart 2023 bij temperaturen tussen -2°C en 2°C, voltooide hij de 1000 km in 14 uur en 25 minuten, met een gemiddelde snelheid van 69,4 km/u en een gemiddeld energieverbruik van 302 Wh/km."

Met de FWD versie na de diverse software en hardware updates heeft hij helemaal nog geen test gedaan voor zover mij bekend , mijn auto heeft de oude hardware ( batterij koeling maar geen verwarming ) en niet de infrarood panelen voor de interieur verwarming , maar ik vergeleek deze dus met de XC40 van mijn collega tijdens de kou en die van mij was toch echt zuiniger en had een hogere actieradius 26,1 vs 28,4
Ik heb die filmpjes wel gezien, en mijn conclusie blijft simpel: deze auto is technisch niet rijp, of anders gesteld bevat nog te veel ontwerpfouten.

En ja, die 1000km test is en blijft dramatisch. Welke andere auto in die klasse doet er nu 14,5 uur over die 1000km test?
Na de software verbetering, maar wel bij hogere temperatuur wordt het dan 11h55min, wat nog altijd ver van de rechtstreekse concurrentie verwijderd is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:16:
De foto is overigens echt mijn BZ4X en ja ik ben er erg blij mee
You don't say! :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]

Diegene die de BZ4X een grote blokkendoos noemde heeft er waarschijnlijk nog nooit een gezien in het echt . Hij is alleen van achteren misschien met hoekige vormen en juist voor de rest heel rond , maar zoom maar in hij is dus juist met veel ronde vormen, misschien dat het zo lijkt door de klep en lampen die wel strakke vormgeving hebben.

Dit is die van mij , zoom even goed in en zie juist alle ronde vormen, als hij 1 ding niet is dan is het wel hoekig .
Dat is een kwestie van definitie. Ik zie heel veel scherpe lijnen.
En als je de tegenpool daarvan wil zien, kijk eens naar een Mercedes EQE (SUV) of een Range Rover. Dat zijn compleet afgeronde auto's.

Vooral aan de achterlichten van je Toyota zie ik randen.
Mij is ooit opgevallen tijdens een 'car wash' voor het goede doel hoe veel verschil er is tussen auto's als je ze met de spons moet wassen. Het viel nogal op dat een dikke Audi of Mercedes makkelijker te wassen was dan een Dacia omdat het allemaal wat smoother is. Een pick-up truck was helemaal een ramp, daar was je nooit klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Nu we het toch over Toyota/Lexus hebben.

Lexus geeft volgens dit artikel zelfs 15 jaar of 1 miljoen kilometer garantie op de accu. Dat is als het artikel klopt dus verhoogd.

https://www.autoweek.nl/a...in-lexus-rz-550e-f-sport/

Het is nog niet bekend of snelladen ook beperkt is voor deze auto. Dat is nog even afwachten tot Bjorn Nyland deze getest heeft voor de 1000 km challenge.

Ik hoop dat andere fabrikanten de garantie ook gaan verhogen voor de accu. Dat kan misschien zorgen voor bredere acceptatie van de EV. Want dat hoor je nog vaak van mensen, dat ze geen EV kopen omdat ze bang zijn dat de accu kapot gaat en ze dan hoge kosten gaan krijgen. Is natuurlijk niet gebaseerd op feiten, maar op onderbuikgevoel. Jarenlange ervaringen met EV hebben al laten zien dat de accu heel lang mee kan gaan en dat er natuurlijk wel eens een accu defect gaat of eerder een cel defect gaat, maar dat zijn de uitzonderingen. Over het algemeen zijn EV's qua hoofdaccu betrouwbaar. Wat vaak eerder kapot gaat is de 12V accu. En laat dat nu net een ouderwetse loodaccu zijn die ook in brandstof auto's zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 22:13

3_s

Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb die filmpjes wel gezien, en mijn conclusie blijft simpel: deze auto is technisch niet rijp, of anders gesteld bevat nog te veel ontwerpfouten.

En ja, die 1000km test is en blijft dramatisch. Welke andere auto in die klasse doet er nu 14,5 uur over die 1000km test?
Na de software verbetering, maar wel bij hogere temperatuur wordt het dan 11h55min, wat nog altijd ver van de rechtstreekse concurrentie verwijderd is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20250311_97531869

Maar blijkbaar wel nummer 1 in Denemarken & Noorwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
3_s schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:34:
Maar blijkbaar wel nummer 1 in Denemarken & Noorwegen.
In 1 maand, zou bij wijze van spreken kunnen komen doordat er toevallig een scheepslading is aangekomen. Laten we eerst eens kwartaalcijfers afwachten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:41:
[...]

In 1 maand, zou bij wijze van spreken kunnen komen doordat er toevallig een scheepslading is aangekomen. Laten we eerst eens kwartaalcijfers afwachten.
In elk geval, ik vind het een goede evolutie dat andere merken ook succes boeken met EV's.
Ik kan me wel voorstellen dat die garantie van 1mio km bij sommige kopers wel wat twijfels weg neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Als ik een auto had gekozen op zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd dan was ik wel lekker in mijn niet sjoemel Multijet eco Diesel blijven rijden 1:30 op lange afstanden en 2x Figueres Rotterdam gereden in 14 uur dat was dus inclusief tanken ( 1x ) en sanitaire stops . Dat kan een EV voorlopig nog niet en bedenk dat was een auto die nieuw 18K koste ( Punto Evo )

Nee hier heeft men mij overtuigd 😉 dat dit onverantwoord rijgedrag is etc etc en je iedere 2 uur even moet stoppen en dan heel relaxed aankomt.

En nu zou het opeens een criterium zijn om een auto met een actieradius van +400 echte kilometers (bij normale temperaturen) erop af te serveren?

Er is een mooi filmpje van een Nederlandse testrijder die met de ' slechte ' BZ4X ( die van mij met de oude software ) met 100% wegrijd uit Utrecht en met 3x laden in Milaan aankomt in zijn Hotel, dat was voor mij dus het ultieme ' het is gewoon geen issue ' puntje .

Als je een > 2024 Bouwjaar BZ4X hebt dan heb je de hard en software verbeterde versie.

Die van mij rijd gewoon prima hoor! Ik voel me de koning op de weg iedere dag dat ik erin stap en als ik naar mijn werk ga is het toch vooral file rijden, en dan zit het heerlijk comfortabel in deze auto, met zijn super mooie interieur, mooie schermen, uitstekend geluidssysteem, ventilatie etc etc en ook door testers aangegeven de beste rijhulp systemen.

En als je niet zo goed bent in parkeren doet hij dat ook nog even zelf ( en zelfs het beste volgens Björn , ik gebruik het niet zoveel overigens)

Nee voor die 1x per jaar dat ik 1400+ km rijd ( naar Spanje) plan ik dat wel om zijn ' beperking ' en rij ik de rest van het jaar lekker apart en comfortabel.

Lol net het Groene vignet binnen en 3 laadpassen voor het buitenland, ik zal eerlijk zijn als het tegenvalt. ( Dan wordt de volgende een Y )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
Zelf ben ik ook best veeleisend met laadsnelheid en rijbereik. Voor de zakelijke auto omdat ik er alleen lange ritten mee maak en bovendien ook regelmatig naar het buitenland ga. De prive auto omdat die ook gebruikt wordt om een caravan mee te trekken. In beide gevallen ben ik prima tevreden op deze aspecten met zowel de Tesla Model 3 als de Kia EV6. En heb ik destijds (3-4 jaar geleden) bewust niet voor auto’s zoals de Polestar 2 of VW ID4 en familie gekozen waar dit minder goed voor elkaar was.

Maar ik realiseer me prima dat niet iedereen evenveel noten op de zang heeft wat betreft rijbereik en laadsnelheid. En dat bovendien smaken en prioriteiten verschillen. En dat is helemaal prima.
Dus geniet van de auto @MPCoreDeveloper! Zo te lezen heb je je vooraf goed verdiept in de goede en minder goede kanten van de BZ4X en dus denk ik dat het helemaal goed komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Ted038 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Nu wordt er iets verdraaid; de auto gaat dan throttlen door te hoge accutemperatuur. De auto blokkeert helemaal niet hoe vaak per dag jij aan de snellader gaat.

Dat zou wel volledig de omgekeerde wereld zijn.

Zoals een ander onder mijn post al aangaf; er is een update voor deze specifieke auto gekomen. Dus dat is lang niet zo erg als ik het omschreef. Best een OK auto; maar niet een die ikzelf op mijn radar heb. Voor mensen die nauwelijks het land rijdend uitgaan, is hij meer dan goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:51
Hebben mensen tips voor een betaalbare type 2 laadkabel? Ik zoek een 7 of 8 meter, 3 fase, 11kW kabel. De prijzen liggen echt wel hoog moet ik zeggen. Iemand een tip (of wellicht een werkende oude kabel die ik voor een leuke prijs kan kopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroen96 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:13:
Hebben mensen tips voor een betaalbare type 2 laadkabel? Ik zoek een 7 of 8 meter, 3 fase, 11kW kabel. De prijzen liggen echt wel hoog moet ik zeggen. Iemand een tip (of wellicht een werkende oude kabel die ik voor een leuke prijs kan kopen)?
https://www.kabelshop.nl/...1782-i32054-t2250076.html

De prijs lijkt ergens rond de 170-190€ te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
Ik was ook op zoek naar een wat langere laadkabel ivm Allego-laadpalen op een parkeerplaats in de buurt van mijn werk die erg onhandig geplaatst zijn voor auto's met laadaansluiting achter (parkeerplaats met schuine parkeervakken en de palen aan de voorkant op de hoeken van de vakken). Maar nu BMW/Mini charging de prijzen bij Allego heeft verdubbeld van 25 naar 48 ct/kWh heb ik die kabel niet meer nodig omdat ik nu weer bij Vattenvall laad. Die palen staan bij parallelle parkeervakken in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Als ik een auto had gekozen op zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd dan was ik wel lekker in mijn niet sjoemel Multijet eco Diesel blijven rijden 1:30 op lange afstanden en 2x Figueres Rotterdam gereden in 14 uur dat was dus inclusief tanken ( 1x ) en sanitaire stops . Dat kan een EV voorlopig nog niet en bedenk dat was een auto die nieuw 18K koste ( Punto Evo )

Nee hier heeft men mij overtuigd 😉 dat dit onverantwoord rijgedrag is etc etc en je iedere 2 uur even moet stoppen en dan heel relaxed aankomt.

En nu zou het opeens een criterium zijn om een auto met een actieradius van +400 echte kilometers (bij normale temperaturen) erop af te serveren?

Er is een mooi filmpje van een Nederlandse testrijder die met de ' slechte ' BZ4X ( die van mij met de oude software ) met 100% wegrijd uit Utrecht en met 3x laden in Milaan aankomt in zijn Hotel, dat was voor mij dus het ultieme ' het is gewoon geen issue ' puntje .

Als je een > 2024 Bouwjaar BZ4X hebt dan heb je de hard en software verbeterde versie.

Die van mij rijd gewoon prima hoor! Ik voel me de koning op de weg iedere dag dat ik erin stap en als ik naar mijn werk ga is het toch vooral file rijden, en dan zit het heerlijk comfortabel in deze auto, met zijn super mooie interieur, mooie schermen, uitstekend geluidssysteem, ventilatie etc etc en ook door testers aangegeven de beste rijhulp systemen.

En als je niet zo goed bent in parkeren doet hij dat ook nog even zelf ( en zelfs het beste volgens Björn , ik gebruik het niet zoveel overigens)

Nee voor die 1x per jaar dat ik 1400+ km rijd ( naar Spanje) plan ik dat wel om zijn ' beperking ' en rij ik de rest van het jaar lekker apart en comfortabel.

Lol net het Groene vignet binnen en 3 laadpassen voor het buitenland, ik zal eerlijk zijn als het tegenvalt. ( Dan wordt de volgende een Y )
Als je een BEV wilt rijden omdat dat de milieubewuste keuze is (want dat is het ook) dan wil je OOK die auto in kunnen zetten voor lange afstanden.

Vandaar dat deze 1000km tests die YouTuber Bjorn Nyland doet van ongekende waarde zijn.

Dan kan je mooi stellen dat je dat met je 'multijet diesel' zou doen. Maar dat is juist niet het doel van onze energietransitie.

Tesla laat met de Model S LR zien hoe het wel kan. Deze 1000km challenge legt hij af in 8:55h. Minder dan 9 uur, referentie fossiel was 8:50. Dan zie je wat voor ongekende progressie er geboekt is sinds de eerste generatie Nissan Leaf, ergens in 2014?

En 1:30 (dat haal je ZEKER niet als je 130 rijdt) is nog steeds 5*3310(gCO2/L) = 16550g/100km. Dat is erg veel.

Als jij op PV stroom laadt, wat in de zomers makkelijk lukt (er is dan heel veel PV stroom op het stroomnet) dan stoot je nagenoeg geen (indirect) CO2 uit met je BEV. Daar moeten we heen met zijn allen.

Die BEV van die Model S zal totaal zo'n 10000kg CO2 hebben uitgestoten bij productie. Na zo'n 60.000km op onze huidige energiemix ben je al milieubewuster bezig met deze Model S.

Dus nee, je moet lange afstanden niet met je multijet diesel doen. Het is gewoon goed om te checken of fabrikanten van BEVs hun huiswerk goed doen. En blijkbaar is Toyota daar niet zo ver mee, niet erg - maar voor iemand die in de zomervakantie niet urenlang bij snelladers wilt staan is dat dus niet de auto. Dan ben je beter met een Model S, Model Y of Model 3 onderweg

EDIT:

Ik heb even gekeken, Figueres Spanje kan je met de nieuwe A6 E-tron (Performance) op het 100kWh 800V PPE platform in 12h36 min doen, dus sneller zelfs dan 14 uur. Volgens ABRP.

Totaal maar 1h6m laadtijd! En 4x een stopje van ~15 min. Who says we're not ready? ;)

De EQS 450+ (die kan je nu al kopen voor 50.000 in DE) kan het met 3 stopjes van 20 min/stuk. Dus genoeg mogelijkheden, dan kan je in volledige luxe die kant op glijden :*)

[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 13-03-2025 13:24 ]

Pagina: 1 ... 359 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic