Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gisteren een brief van de Belastingdienst ontvangen voor de Tesla Model 3 die we op 28-12-2024 hebben gekocht, voor de periode 19-2-2025 t/m 18-5-2025 moeten we 69 Euro MRB betalen op basis van 1584 kg, dus 23 Euro per maand. Voor de Model Y nog geen bericht ontvangen.

Ze schelden in ons geval dus 1-1 t/m 18-2 kwijt voor de M3, hopelijk hanteren ze voor auto's waarvan de brief later komt een nog langere kwijtschelding :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xraydelta
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-03 14:27
Ik had de belastingdienst gebeld omdat ik bang was dat de brief hier niet langskomt (PostNL is gewoon drama). Ze vertelden dat MRB wordt berekend in tijdvakken, wat drie maanden omvat en begint met de eerste tenaamstelling in Nederland. Aangezien de betaling voor elektrische auto's pas vanaf 1 januari 2025 verschuldigd is, begint de betalingsverplichting met het eerstvolgende tijdvak. Ik heb bijvoorbeeld een E-Berlingo, eerste tenaamstelling in Nederland 30-06-2022, en mij is verteld dat ik pas vanaf 30-03-2025 hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:36
xraydelta schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:24:
Ik had de belastingdienst gebeld omdat ik bang was dat de brief hier niet langskomt (PostNL is gewoon drama). Ze vertelden dat MRB wordt berekend in tijdvakken, wat drie maanden omvat en begint met de eerste tenaamstelling in Nederland. Aangezien de betaling voor elektrische auto's pas vanaf 1 januari 2025 verschuldigd is, begint de betalingsverplichting met het eerstvolgende tijdvak. Ik heb bijvoorbeeld een E-Berlingo, eerste tenaamstelling in Nederland 30-06-2022, en mij is verteld dat ik pas vanaf 30-03-2025 hoef te betalen.
Makes sense, hier was het ook exact de datum dat we de auto op naam hebben gezet (+ x kwartalen/jaren).
Op naam gezet 09-01-2021, nu eerste periode is 09-01-2025>08-04-2025, helaas "maar" 8 dagen gratis.
Gelukkig weegt de i3 niet zoveel, dus is het maar 45 euro per kwartaal.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 19-02-2025 22:38 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:30
Bij Stellantis private lease kijken ze niet naar de officiële startdatum van de motorrijtuigenbelasting voor mijn auto, maar rekenen ze gewoon de motorrijtuigenbelasting vanaf 1 januari. Omdat het door de belastingdienst pas eind januari geregeld werd moet ik de 12 maanden van 2025 nu van Stellantis in 11 termijnen betalen, waardoor ik dit jaar per maand meer betaal dan wat de belasting eigenlijk is. Fijn verdienmodel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-07 05:52
Ik heb op 18-01 2025 de Diesel ingeruild voor de BZ4X wel al allerlei brieven gehad dat de Diesel van mijn naam is en de BZ4X op mijn naam , ook dat ik belasting moet gaan betalen en das best wel een dingetje want mijn BZ4X is een premium Edition en daardoor best wel zwaar :-(

Maar .... er is wel nog een volle maand van de Diesel afgeschreven ( dat was ook even 120 euro per maand ) , maar nog niets voor de BZ4X , ik verwacht eigenlijk ook nog wel een verrekening voor de Diesel .

In een worst case scenario ... als ik zo 100% moet gaan betalen kost de BZ4X 110,-- euro per maand op 100% de Diesel is dan nog steeds 10 euro duurder ... maar de Diesel was een Fiat Punto Evo en de EV is een Toyota BZ4X Premium Launch Edition qua grootte past de punto bijna in de kofferbak LOL 😂

Maar ik hoop nog steeds een beetje dat men tot bezinning komt en er toch iets van een korting gaat komen
want tot nu toe lijkt elektrisch rijden toch ... juist veel duurder te zijn in alle facetten , ik ben van de week eens aan het rekenen geweest met een collega die een grote benzine auto rijd , ik lijk het nu aan alle kanten te verliezen ...

Want nee ik kan niet gratis of op eigen aansluiting laden en betaal nu behalve dan op mijn werk de woeker tarieven op straat.

Maar , nu heb ik deze ervaring , ik heb de auto net en zal hem ook wel een paar jaar houden , maar qua kosten /baten voor een particulier is een EV een leuke maar dure hobby is mijn huidige constatering.

Al die mensen die er financieel zo positief over zijn , die doen dat omdat ze of lease rijders zijn of omdat ze een eigen oprit hebben en zelf thuis kunnen laden aan hun eigen panelen .

Ben je gewoon Jan 1,5+ Modaal zoals ik en woon je in een appartement dan moet je of een boomknuffelaar zijn of je vind het gewoon leuk om EV te rijden en daar dan ook voor te willen betalen . Voor het geld hoef je het op dit moment zeer zeker NIET te doen want ze trekken je linksom of rechtsom leeg met een EV of hybride op dit moment , je bent financieel nu het beste af met een zuinige lichte benzine auto dus een mild hybride was onze constatering. En ja dat komt dus hoofdzakelijk door de MRB en de verzekeringen en het feit dat openbaar laden van en EV nu best wel duur is eigenlijk .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:56:
Ben je gewoon Jan 1,5+ Modaal zoals ik en woon je in een appartement dan moet je of een boomknuffelaar zijn of je vind het gewoon leuk om EV te rijden en daar dan ook voor te willen betalen . Voor het geld hoef je het op dit moment zeer zeker NIET te doen want ze trekken je linksom of rechtsom leeg met een EV of hybride op dit moment , je bent financieel nu het beste af met een zuinige lichte benzine auto dus een mild hybride was onze constatering. En ja dat komt dus hoofdzakelijk door de MRB en de verzekeringen en het feit dat openbaar laden van en EV nu best wel duur is eigenlijk .
Ho ho ho, niet te snel generaliserend concluderen. Ik woon in een appartement zonder eigen laadmogelijkheid en rijd sinds juni 2024 een EV (Kia e-Niro, ledig gewicht 1712kg, ~ 450km range, ~ 15.5 kWh/100km, privé tweedehands aangeschaft met SEPP). Opladen doe ik sinds die tijd voornamelijk voor €0,28/kWh met een €2/mnd abonnement bij OVO en SGZH1-palen. Mocht dat wegvallen (omdat het een prijsfout lijkt vanaf 2025) dan wordt dat misschien €0,38/kWh. Ik heb de auto met het oog op 3-4 jaar rjiden gekocht met 15k km per jaar. Een vergelijkbare hybride of bezineauto rijden is in mijn geval duurder over de tijd juni 2024 - juni 2028 als ik kijk naar verzekering+mrb+energie. Verzekering iets duurder ivm meer motorvermogen en hoger gewicht. mrb iets goedkoper (ivm nulregeling 2024 en 75% korting nu, daarna ongeveer gelijk). energie veel goedkoper (ongeveer €0,05 per km ipv €0,14). verschil bij verzekering wordt alleen maar kleiner als je meer schadevrije jaren hebt (ik heb er 0). hoe meer kilometers je maakt hoe groter het verschil wordt in het voordeel van de EV, tenzij je echt altijd aan dure snelladers gaat staan en een thirsty beast van een EV hebt.

Op geen enkele manier was ik voor maandelijkse- en gebruikskosten goedkoper uit geweest met een bezineauto. (Ja oke als ik een Suzuki Alto van 830kg had gekocht, maar dat vind ik niet vergelijkbaar.)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:25
Al die mensen die er financieel zo positief over zijn , die doen dat omdat ze of lease rijders zijn of omdat ze een eigen oprit hebben en zelf thuis kunnen laden aan hun eigen panelen .
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:51:
Ho ho ho, niet te snel generaliserend concluderen.
Dat dus.
Uiteraard is het voor de 1 minder positief dan voor de ander maar laten we niet alles over 1 kam scheren.
Het kan echt wel voordeliger zijn voor bepaalde ev-rijders die het niet al te breed hebben. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Franklinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:06
In een worst case scenario ... als ik zo 100% moet gaan betalen kost de BZ4X 110,-- euro per maand op 100% de Diesel is dan nog steeds 10 euro duurder ... maar de Diesel was een Fiat Punto Evo en de EV is een Toyota BZ4X Premium Launch Edition qua grootte past de punto bijna in de kofferbak LOL 😂
Ik zie dat je meerdere keren de vergelijking maakt tussen de kosten voor een diesel of voor een elektrische auto en dat vanuit je eigen ervaring veralgemeent. Je noemt het wel: je hebt namelijk een compleet andere auto gekocht intussen, met dus ook een ander kostenplaatje. Zou je er een vergelijkbaar brandstofvoertuig tegenoverzetten, namelijk een middelgrote SUV, dan kom je bijvoorbeeld uit bij een Toyota RAV4. Buitenmaten zeer vergelijkbaar en 1565kg voor de 2wd. Zit je op tussen de 90 en 97 euro p/m, afhankelijk van de provincie waar je woont.

Had je willen blijven dieselen in een gewone-mensen-merk, kom je bijvoorbeeld op een Mazda CX-5. Ook zeer vergelijkbaar met je BZ4X. 1600kg en in de goedkoopste provincie €175,-.

Zoek je een qua omvang goed vergelijkbare auto als je Punto, dan kom je bijvoorbeeld op een Renault 5. Met de grote accu weegt die 1424kg en dat gaat over een paar jaar zo'n €75,- per maand kosten.

Kun je nog steeds het gesprek aangaan over of het nou reëel is dat elektrische auto's voor het volle reguliere tarief worden aangeslagen (een compensatie voor het gewicht van de accu had ik goed uit te leggen gevonden en geef ik je dus helemaal in gelijk), maar hou alsjeblieft op met appels en peren te vergelijken als het gaat om je eigen wagenpark gaat.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Taro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:12:
Gisteren een brief van de Belastingdienst ontvangen voor de Tesla Model 3 die we op 28-12-2024 hebben gekocht, voor de periode 19-2-2025 t/m 18-5-2025 moeten we 69 Euro MRB betalen op basis van 1584 kg, dus 23 Euro per maand. Voor de Model Y nog geen bericht ontvangen.

Ze schelden in ons geval dus 1-1 t/m 18-2 kwijt voor de M3, hopelijk hanteren ze voor auto's waarvan de brief later komt een nog langere kwijtschelding :)
Een model 3 is toch 1735 kg ?
Waar halen ze die 1584 kg dan vandaan :?

Hier altijd nog geen brief gehad...

• gertvdijk
Psycho_Mantis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:06:
massa leeg 1.584 kg

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 21:43
Psycho_Mantis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Hier altijd nog geen brief gehad...
Het oude model SR+ (2019-2020) zonder LFP zit op 1584 kg. De huidige SR RWD LFP zit op 1735 kg.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

adjego schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Het oude model SR+ (2019-2020) zonder LFP zit op 1584 kg. De huidige SR RWD LFP zit op 1735 kg.
Ah daar zit het hem in. Had mij niet gerealiseerd dat LFP zoveel zwaarder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Ho ho ho, niet te snel generaliserend concluderen. Ik woon in een appartement zonder eigen laadmogelijkheid en rijd sinds juni 2024 een EV (Kia e-Niro, ledig gewicht 1712kg, ~ 450km range, ~ 15.5 kWh/100km, privé tweedehands aangeschaft met SEPP). Opladen doe ik sinds die tijd voornamelijk voor €0,28/kWh met een €2/mnd abonnement bij OVO en SGZH1-palen. Mocht dat wegvallen (omdat het een prijsfout lijkt vanaf 2025) dan wordt dat misschien €0,38/kWh. Ik heb de auto met het oog op 3-4 jaar rjiden gekocht met 15k km per jaar. Een vergelijkbare hybride of bezineauto rijden is in mijn geval duurder over de tijd juni 2024 - juni 2028 als ik kijk naar verzekering+mrb+energie. Verzekering iets duurder ivm meer motorvermogen en hoger gewicht. mrb iets goedkoper (ivm nulregeling 2024 en 75% korting nu, daarna ongeveer gelijk). energie veel goedkoper (ongeveer €0,05 per km ipv €0,14). verschil bij verzekering wordt alleen maar kleiner als je meer schadevrije jaren hebt (ik heb er 0). hoe meer kilometers je maakt hoe groter het verschil wordt in het voordeel van de EV, tenzij je echt altijd aan dure snelladers gaat staan en een thirsty beast van een EV hebt.

Op geen enkele manier was ik voor maandelijkse- en gebruikskosten goedkoper uit geweest met een bezineauto. (Ja oke als ik een Suzuki Alto van 830kg had gekocht, maar dat vind ik niet vergelijkbaar.)
Nou zo goedkoop laden heb ik echt nergens hier gevonden in Rotterdam , je heb het eerder over 45+ cent
toevallig kan ik wel op de zaak wat goedkoper laden ( 31 cent met 21 cent start tarief)

ik heb 25+ jaar schadevrije jaren en heb 80% bonus malus en nog betaal ik 1400 euro voor de EV waar het dus 890 euro was voor de diesel die dan wel 600 KG lichter was.

Ik ben tot nu toe nog niet 1x bij een snellader geweest di is allemaal straat laden met de zuid holland pas , de anwb pas en de Vattenfall pas de zuid holland pas is de goedkoopste tot nu toe .

Ik rij juist niet zoveel daarom deed ik de eco diesel weg .... 12K per jaar max tegenwoordig .

• gertvdijk
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:48:
Nou zo goedkoop laden heb ik echt nergens hier gevonden in Rotterdam , je heb het eerder over 45+ cent
Onzin. Rotterdam heeft genoeg SGZH1-palen. Kan je voor hetzelfde tarief als ik voor kan laden in Delft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQjMpOpaNtmCb6e6RFrP9T05hVw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/25tRclZePXb9WDiVsB0A0DDs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl6Rw9VNsQXsfQTet0jQnsixj-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5OYXIbGJD1zzhxomctnnaZ8J.png?f=fotoalbum_tile

Dit is in OVO met Light boost (-10%, €2/mnd).

eigenlijk offtopic hier, maar wilde deze onwaarheid onweersproken laten.

Verder: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

[ Voor 60% gewijzigd door gertvdijk op 20-02-2025 16:37 ]

• MPCoreDeveloper
Franklinn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Ik zie dat je meerdere keren de vergelijking maakt tussen de kosten voor een diesel of voor een elektrische auto en dat vanuit je eigen ervaring veralgemeent. Je noemt het wel: je hebt namelijk een compleet andere auto gekocht intussen, met dus ook een ander kostenplaatje. Zou je er een vergelijkbaar brandstofvoertuig tegenoverzetten, namelijk een middelgrote SUV, dan kom je bijvoorbeeld uit bij een Toyota RAV4. Buitenmaten zeer vergelijkbaar en 1565kg voor de 2wd. Zit je op tussen de 90 en 97 euro p/m, afhankelijk van de provincie waar je woont.

Had je willen blijven dieselen in een gewone-mensen-merk, kom je bijvoorbeeld op een Mazda CX-5. Ook zeer vergelijkbaar met je BZ4X. 1600kg en in de goedkoopste provincie €175,-.

Zoek je een qua omvang goed vergelijkbare auto als je Punto, dan kom je bijvoorbeeld op een Renault 5. Met de grote accu weegt die 1424kg en dat gaat over een paar jaar zo'n €75,- per maand kosten.

Kun je nog steeds het gesprek aangaan over of het nou reëel is dat elektrische auto's voor het volle reguliere tarief worden aangeslagen (een compensatie voor het gewicht van de accu had ik goed uit te leggen gevonden en geef ik je dus helemaal in gelijk), maar hou alsjeblieft op met appels en peren te vergelijken als het gaat om je eigen wagenpark gaat.
Nee ik geef juist aan dat ik prima besef dat ik vanaf een punto naar een BZ4X ben gegaan en dat dit een wereld van verschil is in zowel formaat luxe als kosten.

Echter ik vertelde dat mijn collega mijn ervaringen vroeg en we samen eens gingen rekenen met zijn kosten
( Seat Ateca Full options ) en het er dan sterk op lijkt dat je met een Benzine auto ( geen hybride) op dit moment door de jalousie tax en verzekeringsopslag toch wel duurder uit bent met een EV op dit moment.

En dat vindt ik erg jammer , je moet best wel wat rijden om het weer terug te verdienen (blijkt)
Tenzij je dus goedkoop kunt laden

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:48:
[...]

ik heb 25+ jaar schadevrije jaren en heb 80% bonus malus en nog betaal ik 1400 euro voor de EV waar het dus 890 euro was voor de diesel die dan wel 600 KG lichter was.
offtopic:
Dat kan haast niet kloppen, of je hebt geen goede vergelijking gedaan? Met zoveel schadevrije jaren.. of woon je in een problematisch postcodegebied?
Hier 1300/jaar all risk voor de e-Niro met 0 schadevrije jaren.

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 13:30
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:03:
[...]

offtopic:
Dat kan haast niet kloppen, of je hebt geen goede vergelijking gedaan? Met zoveel schadevrije jaren.. of woon je in een problematisch postcodegebied?
Iets offtopic idd, maar even om meer vergelijk te bieden, net een verzekering afgesloten voor een MG4 die ik morgen ophaal. 856 per jaar, all risk, 11 schadevrije jaren. Inclusief schade inzittenden, 3 jaar aanschafwaarde en inclusief pechhulp in Nederland en europa ook.... Dus dat zou wel enorm duur zijn idd!
En dat vindt ik erg jammer , je moet best wel wat rijden om het weer terug te verdienen (blijkt)
Tenzij je dus goedkoop kunt laden
Als je goedkoop kan laden (thuis/zonnepanelen/etc) kom je qua prijs prima uit (en niet overal 130 wil kachelen natuurlijk). Als je veel moet snelladen wordt het wel duur (van wat ik als EV groentje zo zie qua prijzen).

[ Voor 24% gewijzigd door samvdheijden op 20-02-2025 16:16 ]

• MPCoreDeveloper
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:03:
[...]

offtopic:
Jawel met de opties die ik heb ( en had) is het zelfs goedkoop in de vergelijking, en ja zeer slechte buurt

Vergeet ook niet dat deze BZ4X bijna 2000 kg is en +55K nieuwwaarde heeft

En over de kosten mbt laden bevestig je juist mijn punt, ik kan nu ( nog) niet zo goedkoop laden.

Daar mis ik blijkbaar ' iets '

[ Voor 37% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 20-02-2025 17:07 ]

• MPCoreDeveloper
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Onzin. Rotterdam heeft genoeg SGZH1-palen. Kan je voor hetzelfde tarief als ik voor kan laden in Delft.

[Afbeelding][Afbeelding]

SGZH1 Palen? 🤔. Geen flauw idee maar ik ga dat nu maar eens uitzoeken..

Ik lieg er echt niet om ofzo maar blijkbaar moet je een doctoraat in laden halen om dat goedkoop te kunnen doen .

Ik zie hier vooral Vattenfall,Equans palen in Rotterdam zuid en voor mij zijn die niet zo goedkoop.

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:00:

Ik lieg er echt niet om ofzo maar blijkbaar moet je een doctoraat in laden halen om dat goedkoop te kunnen doen .
Mwoah, dit hoor je vaker hier maar dat valt reuze mee, je zal je er alleen even een half uurtje in moeten verdiepen maar weet je eenmaal de 'weg' dan zoek je dit in het vervolg binnen de minuut uit.

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Mensen hier een tip of mening over het volgende? Scenario - ik wil mijn auto van 20% naar 80% laden om in de ochtend weg te gaan. Ik sluit de auto zojuist aan (20:00) en heb hem eigenlijk pas rond 7:00 weer nodig :)

Nu heb ik een laadpaal van 11kw en met die snelheid gaat m’n auto ook laden. De accu is dus al rond een uur of 22:30 op 80%..

Misschien is het verwaarloosbaar maar is het niet “beter” voor de accu om veel trager te laden in bovenstaand geval?

De auto is nu niet “begrensd” (maximaal is 32a, ik denk dat mijn paal 16a is (16x230x3 fasen). Maar ik kan hem natuurlijk op bijv 6a begrenzen of elk ander laag getal, dan gaat ie trager laden. Kan dit kwaad? Of is dit niet aan te raden of verwaarloosbaar als je kijkt naar de gezondheid van de accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38

de Peer

under peer review

ls789 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:35:
Mensen hier een tip of mening over het volgende? Scenario - ik wil mijn auto van 20% naar 80% laden om in de ochtend weg te gaan. Ik sluit de auto zojuist aan (20:00) en heb hem eigenlijk pas rond 7:00 weer nodig :)

Nu heb ik een laadpaal van 11kw en met die snelheid gaat m’n auto ook laden. De accu is dus al rond een uur of 22:30 op 80%..

Misschien is het verwaarloosbaar maar is het niet “beter” voor de accu om veel trager te laden in bovenstaand geval?

De auto is nu niet “begrensd” (maximaal is 32a, ik denk dat mijn paal 16a is (16x230x3 fasen). Maar ik kan hem natuurlijk op bijv 6a begrenzen of elk ander laag getal, dan gaat ie trager laden. Kan dit kwaad? Of is dit niet aan te raden of verwaarloosbaar als je kijkt naar de gezondheid van de accu
Lijkt me verwaarloosbaar. 11 kW is ook traag laden namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Bij sommige (oudere?) modellen is trager laden wel veel minder efficiënt, dus meer verliezen.
Ik zou ook gewoon zo snel mogelijk laden met een laadpaal.

Bij een granny zou ik wel wat langzamer laden omdat je netwerk/stopcontact eigenlijk niet gemaakt zijn voor uren lang 16A.
Bij onze i3 valt dat verlies mee en we rijden niet veel, dus staat de granny op slechts 8A.

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:31

Kan je de auto of laadpaal niet programmeren om pas op een bepaald tijdstip te beginnen met laden, of dat die op een bepaald tijdstip op 100% staat?

• ls789
  • Nu online
Twardt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Kan je de auto of laadpaal niet programmeren om pas op een bepaald tijdstip te beginnen met laden, of dat die op een bepaald tijdstip op 100% staat?
ja ik kan aangeven dat mijn vertrektijd pas 7:00 is.. maar de laadsnelheid bleef gelijk :P

Is het overigens een probleem om hem niet te begrenzen terwijl mijn laadpaal 16a is? lijkt mij geen kwaad te kunnen

• MPCoreDeveloper

In mijn auto ( BZ4X ) kan ik een laad schema instellen niet dat ik dat al heb gedaan, maar het kan wel.

Overigens vertelde de Toyota dealer mij bij het ophalen dat ik hem op een langzaamlader gewoon op 100% mag en kan laden , op snelladers raden ze aan maar tot 80% te gaan..

Ik laad dus op mijn werk gedurende de dag naar 100% en rijd dan met 100% naar huis thuis is hij dan 94% paar dagen later doe ik dat weer als hij ergens bij de 50% staat ofzo , soms laad ik ook wel ergens bij een winkelcentrum ofzo maar dan is het meestal maar een X aantal KW en kom ik max aan de 80% ofzo maar op mijn werk kan hij heel de dag naar 100% lurken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:03:
[...]

In mijn auto ( BZ4X ) kan ik een laad schema instellen niet dat ik dat al heb gedaan, maar het kan wel.

Overigens vertelde de Toyota dealer mij bij het ophalen dat ik hem op een langzaamlader gewoon op 100% mag en kan laden , op snelladers raden ze aan maar tot 80% te gaan..

Ik laad dus op mijn werk gedurende de dag naar 100% en rijd dan met 100% naar huis thuis is hij dan 94% paar dagen later doe ik dat weer als hij ergens bij de 50% staat ofzo , soms laad ik ook wel ergens bij een winkelcentrum ofzo maar dan is het meestal maar een X aantal KW en kom ik max aan de 80% ofzo maar op mijn werk kan hij heel de dag naar 100% lurken...
interessant..

zie ook hier: https://www.anwb.nl/experts/auto/4/186/opladen-accu-tot-100

ga ik ook nog wel even verder uitzoeken. Opzich geen probleem om die auto tussen 20 -80% te houden maar als het niet perse uitmaakt.. waarom moeilijk doen :)

• MPCoreDeveloper
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb de app gedownload, geïnstalleerd en geregistreerd, en mij ingelezen wat SGZH1 Palen zijn , bij mij in de buurt een paar straten verderop staan er inderdaad van die palen waar ik dus ook voor 31 cent zou kunnen laden.

De ' normale ' palen kosten in mijn buurt +- 48 cent sterker nog de openbare palen bij winkelcentra e.d. zijn tot nu toe altijd +- 48 cent geweest ( ik heb dat even nagekeken)

Als beginnend EV rijder had ik wel wat ' collegiale ' ondersteuning verwacht ipv voor leugenaar uitgemaakt te worden als ik mijn ervaring tot nu toe deel .

En ja ik betaal wel degelijk zoveel verzekering omdat ik full options verzekerd ben ( dat was ik ook met de vorige auto ) dus All risc , geen eigen risico , rechtsbijstand, inzittenden verzekering, bonus bescherming , zelfs pech service etc etc

En ja ik woon in een slechte buurt ( ooit de slechtste van heel Nederland namelijk Rotterdam Pendrecht) afgelopen jaar 3 autobranden gezien hier .

Ik ben nu bezig met een nieuwe woning in een wat betere wijk van Rotterdam, maar dat kan nog 2 jaar duren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gertvdijk
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:26:
Als beginnend EV rijder had ik wel wat ' collegiale ' ondersteuning verwacht ipv voor leugenaar uitgemaakt te worden als ik mijn ervaring tot nu toe deel .
offtopic:
Ik heb moeite met hoe je hier reageert; alsof het allemaal aan een ander ligt terwijl je zelf alleen maar lijkt te 'zenden'. In mijn eerdere post had ik al genoemd hoe ik tot die prijzen bij mijn laadpalen kom. In plaats van dat je zelf even kijkt of dat voor jouw situatie ook geldt, en tot de ontdekking zal komen dat jij ook SGZH1-palen in je buurt blijkt te hebben, en dus ook voor die prijs van €0,31/€0,28 per kWh kunt laden, kwam jij met de bewering dat het in Rotterdam allemaal anders zou zijn. Dat is gewoon onwaar; het is dezelfde SGZH1- (en SGZH2-) constructie in Rotterdam en Delft, met dezelfde prijzen. Dus ja ik vind dat ik dat bij herhaling dan wel onzin mag noemen. En als je niet van OVO wist met deze extra lage prijs met ook nog korting, dan was je uitgekomen op mogelijkheden van €0,39 (zonder starttarief met de 50five pas), niet op "€0,45+". Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om voor onder de €0,35 per kWh te snelladen. Als je zonder prijzen te vergelijken aan de eerste de beste paal gaat hangen en dat als tarief neemt voor iedereen om tot je conclusie te komen voor iedereen met een EV, dan slaat dat echt nergens op. Overigens kom ik met €0,39 per kWh ook nog altijd op een flink lagere prijs per km dan met een benzineauto. Ruim voldoende om met 14-15k km per jaar daar een voordeel uit te halen. Zonder te willen vissen naar een bedankje heb ik liever interacties met mensen die constructief reageren op informatie die ze ruim 30% laten besparen op kosten. Of het allemaal transparant genoeg is en makkelijk het laagste tarief te vinden? Nee hoor, daar zullen we het dan gewoon over eens zijn vermoed ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 20-02-2025 23:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:03:
[...]

En waarom zou je bij een snellader een ander doelpercentage kiezen, hebben ze dat ook uitgelegd? Als het goed is limiteert het BMS de laadsnelheid tot een waarde die niet slecht is voor de accu, dus zou richting de 100% moeten afbouwen. Klinkt echt als een slecht verhaal.

Ik zou eerder zeggen: Bij een snellader kan je tot 100% laden, aangezien die maar heel kort op 100% zal staan en je direct daarna weer door rijdt. Bij een thuislader blijft ie waarschijnlijk veel langer op 100% stil staan, dat is slechter.

Dus wat mij betreft een heel vreemd advies...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ls789 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:15:
[...]

interessant..

zie ook hier: https://www.anwb.nl/experts/auto/4/186/opladen-accu-tot-100

ga ik ook nog wel even verder uitzoeken. Opzich geen probleem om die auto tussen 20 -80% te houden maar als het niet perse uitmaakt.. waarom moeilijk doen :)
Tussen 20-80% aanhouden is het beste, bij 90-100% zal een accu sneller degraderen, ook LFP. Maar, in de praktijk zal je daar echter niet zo snel hinder van ondervinden. LFP sowieso regelmatig tot 100% laden om de SoC te kalibreren, maar nooit te lang op 100% laten stilstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
gertvdijk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:59:
[...]

offtopic:
Ik heb moeite met hoe je hier reageert; alsof het allemaal aan een ander ligt terwijl je zelf alleen maar lijkt te 'zenden'. In mijn eerdere post had ik al genoemd hoe ik tot die prijzen bij mijn laadpalen kom. In plaats van dat je zelf even kijkt of dat voor jouw situatie ook geldt, en tot de ontdekking zal komen dat jij ook SGZH1-palen in je buurt blijkt te hebben, en dus ook voor die prijs van €0,31/€0,28 per kWh kunt laden, kwam jij met de bewering dat het in Rotterdam allemaal anders zou zijn. Dat is gewoon onwaar; het is dezelfde SGZH1- (en SGZH2-) constructie in Rotterdam en Delft, met dezelfde prijzen. Dus ja ik vind dat ik dat bij herhaling dan wel onzin mag noemen. En als je niet van OVO wist met deze extra lage prijs met ook nog korting, dan was je uitgekomen op mogelijkheden van €0,39 (zonder starttarief met de 50five pas), niet op "€0,45+". Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om voor onder de €0,35 per kWh te snelladen. Als je zonder prijzen te vergelijken aan de eerste de beste paal gaat hangen en dat als tarief neemt voor iedereen om tot je conclusie te komen voor iedereen met een EV, dan slaat dat echt nergens op. Overigens kom ik met €0,39 per kWh ook nog altijd op een flink lagere prijs per km dan met een benzineauto. Ruim voldoende om met 14-15k km per jaar daar een voordeel uit te halen. Zonder te willen vissen naar een bedankje heb ik liever interacties met mensen die constructief reageren op informatie die ze ruim 30% laten besparen op kosten. Of het allemaal transparant genoeg is en makkelijk het laagste tarief te vinden? Nee hoor, daar zullen we het dan gewoon over eens zijn vermoed ik zo.
Wel apart hoe onze belevingswereld verschilt, en hoe snel het kan voelen alsof het 'aan een ander ligt'. Nogmaals, ik deel mijn huidige ervaringen naar eer en geweten. Ik zeg HELEMAAL NIET dat dit de absolute waarheid is, MAAR... dit zijn wél mijn huidige ervaringen.

Wat ik een beetje jammer vind, is jouw toon richting mij — alsof ik dingen uit mijn duim zuig en het dus onwaar zou zijn. Terwijl ik met die 45 cent zelfs nog vrij laag zat, want het blijkt dus 48,33 cent te zijn.

Je had er ook voor kunnen kiezen om 'collegiaal' te zijn: *"Beste X, ik laad voor 28 cent met app Y en een abonnement waardoor je bij SGZH1-palen goedkoper kunt laden."*

Voor de volledigheid:

**SGZH1-palen** zijn openbare laadpalen voor elektrische voertuigen in Zuid-Holland, geplaatst onder het eerste contract (SGZH1.0) van de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland (SGZH). Deze laadpalen worden beheerd door EQUANS en zijn te herkennen aan een sticker met de code "SGZH1-XXX" (bron: [50FIVE.COM](https://www.50five.com)).

Het laadtarief voor SGZH1-palen is vastgesteld op €0,32 per kWh exclusief btw vanaf 1 januari 2025. Dit tarief is niet onderhevig aan jaarlijkse indexering, in tegenstelling tot de SGZH2.0-laadpalen, waarvan de tarieven jaarlijks kunnen worden aangepast op basis van ontwikkelingen in de energiemarkt.

Gisteravond heb ik dit in de groep gegooid met collega's — mensen die al jaren elektrisch rijden — en tot mijn verbazing had niemand ooit van SGZH1-palen gehoord! Net zoals ik hen eerder ook al moest wijzen op de Zuid-Holland-laadpas (die ik gelukkig al een tijdje heb).

Even voor de duidelijkheid: ik ben je zeer dankbaar voor deze informatie en heb er opnieuw veel van geleerd. Toch vind ik de aanvallende toon naar mij toe jammer. Dat had ik ook al aangegeven in mijn vorige bericht, in de hoop dat de toon wat vriendelijker zou worden.

P.S. Ik vind mijn BZ4X fantastisch. Voordat ik deze auto kocht, heb ik ruim zes maanden onderzoek gedaan. Het rijden is geweldig! Maar eerlijk is eerlijk: het openbaar laden viel me aanvankelijk tegen, vooral vanwege de ondoorzichtige tarieven.

Met de Zuid-Holland-pas is dat gelukkig al een stuk beter. En nu ik — dankzij jou — ook van het bestaan van SGZH1-palen weet, wordt het laden nóg voordeliger! 💪 Dus ja, daarvoor ben ik je dankbaar. Alleen jammer dat je het bracht met een sneer, alsof ik niet eerlijk was. Dat voelde als een trap onder de gordel.

[ Voor 11% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 21-02-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Taro schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:42:
[...]

En waarom zou je bij een snellader een ander doelpercentage kiezen, hebben ze dat ook uitgelegd? Als het goed is limiteert het BMS de laadsnelheid tot een waarde die niet slecht is voor de accu, dus zou richting de 100% moeten afbouwen. Klinkt echt als een slecht verhaal.

Ik zou eerder zeggen: Bij een snellader kan je tot 100% laden, aangezien die maar heel kort op 100% zal staan en je direct daarna weer door rijdt. Bij een thuislader blijft ie waarschijnlijk veel langer op 100% stil staan, dat is slechter.

Dus wat mij betreft een heel vreemd advies...
Nou .... hij vertelde dat ze hem op 100% hadden volgeladen voor mij ( ik moest vanaf Goes naar Rotterdam ) dus toen vroeg ik hem hoe dat nu precies zat met dat 80,90, 100% laden.

Hij vertelde mij dat Toyota veel kritiek heeft gekregen over de BZ4X maar dat veel mensen geen idee hebben wat er precies achter steekt , en dat zou dus zijn dat Toyota voor veiligheid en levensduur heeft gekozen waardoor ze de batterij kunnen garanderen met 1 miljoen kilometers of 10 jaar

Mocht deze onder de 70% komen dan zou je ook een nieuwe batterij krijgen van Toyota , zolang de auto in onderhoud blijft bij Toyota .

Hij vertelde :

Langzaam laden (AC-laden) genereert minder warmte en is minder belastend voor de batterijcellen, waardoor opladen tot 100% weinig invloed heeft op de levensduur.

Snelladen (DC-laden) genereert meer warmte, vooral bij het opladen van de laatste 20%. Die extra warmte versnelt de chemische slijtage van de batterij, waardoor de capaciteit op termijn sneller afneemt. wel kreeg ik ook meteen te horen dat d BZ4X wel is uitgerust met een batterij koeler om dit zoveel mogelijk te voorkomen ( batterij verwarming heeft die van mij dus NIET , het nieuwe 2024 type heef dit wel )

Ik ben zelf druk aan het Googlen geslagen na thuiskomst want voor mij was dit ook onverwachte 'nieuwe' info ik had mij helemaal ingesteld op 80% laden .

Maar inderdaad lijkt dit dus NIET nodig te zijn, ook in de road-trip filmpjes van diverse auto bladen waar ze de range en het snelladen testen (o.a. ritje naar Milaan van IVA ) zie je dat ze hem meekrijgen met 100% lading . en dat ze alleen het snelladen op 80% doen .

Door structureel alleen tot 80% op te laden met een snellader, behoudt de batterij een betere gezondheid op lange termijn. Laden tot 100% is prima wanneer je dat met een langzaamlader doet, bijvoorbeeld thuis of 's nachts, omdat het langzamere proces de batterij minder belast.

laden tot 100% met een snellader kan af en toe nodig zijn, bijvoorbeeld voor lange ritten. Dit heeft op zichzelf geen directe schade tot gevolg met de BZ4X door het agressieve management systeem , maar het wordt toch afgeraden om dit structureel te doen vanwege de impact op de batterijgezondheid.

Dus voor de BZ4X geldt : langzaam opladen tot 100% is prima voor dagelijks gebruik, maar bij snelladen is 80% het optimale compromis tussen laadtijd en batterijduur.

Toyota adviseert om het aantal DC-snelladingen voor de bZ4X te beperken. Specifiek wordt aanbevolen om niet meer dan vier keer per dag de batterij op te laden van een laag niveau tot 80% via DC-snelladen. Dit advies is bedoeld om de batterijduur en -gezondheid te optimaliseren. Bij overschrijding van deze aanbeveling kan de laadsnelheid tijdelijk worden verlaagd gedurende ongeveer 24 uur.

Deze beperking is specifiek voor DC-snelladen. Langzaam laden via een AC-lader heeft dergelijke beperkingen niet en kan zonder zorgen vaker worden uitgevoerd.

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 21-02-2025 07:46 . Reden: Typo fix, pff wederom een fout gespot ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Taro schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:42:
[...]

MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:40:
[...]
Snelladen (DC-laden) genereert meer warmte, vooral bij het opladen van de laatste 20%. Die extra warmte versnelt de chemische slijtage van de batterij, waardoor de capaciteit op termijn sneller afneemt. wel kreeg ik ook meteen te horen dat d BZ4X wel is uitgerust met een batterij koeler om dit zoveel mogelijk te voorkomen ( batterij verwarming heeft die van mij dus NIET , het nieuwe 2024 type heef dit wel )
Wat vooral bij snelladen nog komt kijken als je inderdaad tot 100% zou willen laden, is dat het dan niet meer snel is. Hoe voller de batterij is, hoe langzamer het laden zal gaan. Het kan goed dat het laden van 30-80% net zoveel tijd kost, als het laden van 80-100%. Dus dan is het slimmer, helemaal als je op doorreis bent, tot 80% maximaal te laden, zodat je weer snel door kunt, in plaats van dubbel zo lang te wachten op het laden naar 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 16:59
adjego schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:23:
[...]

[...]

Wat vooral bij snelladen nog komt kijken als je inderdaad tot 100% zou willen laden, is dat het dan niet meer snel is. Hoe voller de batterij is, hoe langzamer het laden zal gaan. Het kan goed dat het laden van 30-80% net zoveel tijd kost, als het laden van 80-100%. Dus dan is het slimmer, helemaal als je op doorreis bent, tot 80% maximaal te laden, zodat je weer snel door kunt, in plaats van dubbel zo lang te wachten op het laden naar 100%.
Tenzij je zoals ik vorig jaar na terugkomst uit Denemarken in de buurt van Groningen bij een verlaten Fastned stond met een restaurant. Toen heb ik de auto ingesteld tot 100% DC laden ondanks dat de laatste 20% langer duurde. We waren toch nog aan het eten terwijl de auto al klaar was met laden.
Verder had ik vanuit het restaurant zicht op de auto dus als het druk was geworden dan had ik mijn auto even weggehaald, maar er kwam verder niemand laden bij die Fastned totdat wij weer wegreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
Sonicfreak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Tenzij je zoals ik vorig jaar na terugkomst uit Denemarken in de buurt van Groningen bij een verlaten Fastned stond met een restaurant. Toen heb ik de auto ingesteld tot 100% DC laden ondanks dat de laatste 20% langer duurde. We waren toch nog aan het eten terwijl de auto al klaar was met laden.
Verder had ik vanuit het restaurant zicht op de auto dus als het druk was geworden dan had ik mijn auto even weggehaald, maar er kwam verder niemand laden bij die Fastned totdat wij weer wegreden.
Als je toch aan het eten bent is de situatie natuurlijk meteen anders want dat ben je niet op het laden aan het wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:26:

En ja ik woon in een slechte buurt ( ooit de slechtste van heel Nederland namelijk Rotterdam Pendrecht) afgelopen jaar 3 autobranden gezien hier .
Voordeel van Pendrecht is dat er vaker vrije laadpalen zijn dan bijvoorbeeld aan de andere kant van Station Slinge, Zuidwijk, m'n pa woont daar en daar zie je bijvoorbeeld wat meer bezetting.

Maar goed, dit is off topic, hoort eigenlijk thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

On topic aangaande elektrische auto's :
Wat ook blijkt als ik wel eens in Pendrecht moet zijn (vriend van mijn dochter woont daar), ik zie er een stuk minder ev's. Gelijk ook weer een (schrijnend?) voorbeeld dat er nog aardig wat moet gebeuren eer dat mensen met een modaal of minder dan modaal inkomen een ev gaan rijden.

Noot; Bovenstaande niet bedoeld om denigrerend te doen en/of dat iedereen in die wijk dan maar een minder inkomen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
[...]

Nou .... hij vertelde dat ze hem op 100% hadden volgeladen voor mij ( ik moest vanaf Goes naar Rotterdam ) dus toen vroeg ik hem hoe dat nu precies zat met dat 80,90, 100% laden.

Hij vertelde mij dat Toyota veel kritiek heeft gekregen over de BZ4X maar dat veel mensen geen idee hebben wat er precies achter steekt , en dat zou dus zijn dat Toyota voor veiligheid en levensduur heeft gekozen waardoor ze de batterij kunnen garanderen met 1 miljoen kilometers of 10 jaar

Mocht deze onder de 70% komen dan zou je ook een nieuwe batterij krijgen van Toyota , zolang de auto in onderhoud blijft bij Toyota .

Hij vertelde :

Langzaam laden (AC-laden) genereert minder warmte en is minder belastend voor de batterijcellen, waardoor opladen tot 100% weinig invloed heeft op de levensduur.

Ik ben zelf druk aan het Googlen geslagen na thuiskomst want voor mij was dit ook onverwachte 'nieuwe' info ik had mij helemaal ingesteld op 80% laden .

Maar inderdaad lijkt dit dus NIET nodig te zijn, ook in de road-trip filmpjes van diverse auto bladen waar ze de range en het snelladen testen (o.a. ritje naar Milaan van IVA ) zie je dat ze hem meekrijgen met 100% lading . en dat ze alleen het snelladen op 80% doen .

Door structureel alleen tot 80% op te laden met een snellader, behoudt de batterij een betere gezondheid op lange termijn. Laden tot 100% is prima wanneer je dat met een langzaamlader doet, bijvoorbeeld thuis of 's nachts, omdat het langzamere proces de batterij minder belast.

laden tot 100% met een snellader kan af en toe nodig zijn, bijvoorbeeld voor lange ritten. Dit heeft op zichzelf geen directe schade tot gevolg met de BZ4X door het agressieve management systeem , maar het wordt toch afgeraden om dit structureel te doen vanwege de impact op de batterijgezondheid.

Dus voor de BZ4X geldt : langzaam opladen tot 100% is prima voor dagelijks gebruik, maar bij snelladen is 80% het optimale compromis tussen laadtijd en batterijduur.

Toyota adviseert om het aantal DC-snelladingen voor de bZ4X te beperken. Specifiek wordt aanbevolen om niet meer dan vier keer per dag de batterij op te laden van een laag niveau tot 80% via DC-snelladen. Dit advies is bedoeld om de batterijduur en -gezondheid te optimaliseren. Bij overschrijding van deze aanbeveling kan de laadsnelheid tijdelijk worden verlaagd gedurende ongeveer 24 uur.

Deze beperking is specifiek voor DC-snelladen. Langzaam laden via een AC-lader heeft dergelijke beperkingen niet en kan zonder zorgen vaker worden uitgevoerd.
Ze kunnen daar bij Toyota recht proberen te praten wat krom is, maar elke accu slijt minder als je hem tussen 20% en 80% lading houdt. Hoeveel je er in de praktijk van gaat merken in verschil in degradatie is een ander punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:20
[...]

Hij vertelde :

Advies van zo’n verkoper neem ik altijd met een dikke korrel zout, en zeker van Toyota omdat die met dikke tegenzin en veel te laat aan EV’s begonnen zijn.
Net in dagelijks gebruik heb je die 100% niet nodig, dus waarom zou je het dan wel doen.
Enkel bij een lange trip vertrek ik op 100%.

Maar wat ik een hele dikke no-go vind is dat maximum van 4 keer op een dag.
Je zal maar aan die lange vakantierit beginnen van dik 1000km, en dan bij je laatste stop op 200km van huis wil die niet meer laden met meer dan 40kW of zo. Dat is het allerlaatste wat je dan wil.
Ik begrijp die beperking ook niet. Alsof die 2 ritten per jaar dan ineens wel je batterij om zeep helpen.
Zo lang Toyota dat doet moet ik die zeker niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:05
Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:27:
*knip*
Je zal maar aan die lange vakantierit beginnen van dik 1000km, en dan bij je laatste stop op 200km van huis wil die niet meer laden met meer dan 40kW of zo. Dat is het allerlaatste wat je dan wil.
Ik begrijp die beperking ook niet. Alsof die 2 ritten per jaar dan ineens wel je batterij om zeep helpen.
Allereerst heb je voor 1000km geen 4 (snel-)laadbeurten nodig: je begint ertoch aan met (80 of) 100%.
Rijdend van 80 tot 10% kun je elke etappe zo'n 250+ km rijden, je hoeft geen 130-150 km/h te rijden.
En als het op die laatste 200(?) kilometers aankomt, je weet het op voorhand, dan zou je met 40kW een uurtje nodig hebben, dan ga je toch een hapje eten in die tijd?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ieder wat wils, maar ik rijd regelmatig iets van 1000km met een Tesla Model LR AWD en dan laad ik meestal 4 keer. Die laatste sessie is niet strikt noodzakelijk, maar ik vind het onhandig om aan te komen met een lage SoC en dan ter plaatse een AC laadplek te moeten gaan zoeken. Een extra keer snelladen onderweg op de route om zo met bv 50% aan te komen vind ik veel praktischer. En maakt dat ik dan ook flexibeler ben waar te parkeren op de eindbestemming en onafhankelijk ben van wel/niet beschikbaar zijn van AC laadplekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
Het toont gewoon aan dat Toyota het koelen en battery management tijdens snelladen nog niet goed onder de knie heeft. Verder geen groot probleem natuurlijk. Overigens ook flauw dat je auto in onderhoud moet blijven bij Toyota om van de 10 jaar batterijgarantie gebruik te mogen blijven maken. Zo betaal je de garantie deels zelf. Zeker ook elk jaar een inspectie oid benodigd bij de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Allereerst heb je voor 1000km geen 4 (snel-)laadbeurten nodig: je begint ertoch aan met (80 of) 100%.
Rijdend van 80 tot 10% kun je elke etappe zo'n 250+ km rijden, je hoeft geen 130-150 km/h te rijden.
En als het op die laatste 200(?) kilometers aankomt, je weet het op voorhand, dan zou je met 40kW een uurtje nodig hebben, dan ga je toch een hapje eten in die tijd?
In theorie niet… maar het kan wel eens gebeuren dat je de eerste etappe niet vol rijdt onwille van een volle blaas, en de volgende ook wat vroeger aan de paal moet omdat de volgende wat krap is.

En ja, in Duitsland rij ik graag met het verkeer meer, en in Frankrijk ook.

Trouwens, de rit kan ook 1200km ver worden.
Toyota hoeft niet te bepalen dat ik op 1 dag maar 4 keer mag DC laden.
Aan het einde van zo’n rit wil je gewoon thuis zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Moet je zelf weten. Ik heb inmiddels 22k kilometers op een hele fijne Corsa-E 2020 gezet. _/-\o_
Jij veel problemen gehad met een Corsa of een E-208?
Ik quote even in het juiste topic hiervoor, maar wij hebben veel gedoe gehad met de Corsa-e. Hebben hem vanaf september 2020 gereden tot april 2024, ruim 70k kilometers. Wij hebben de defecte boordlader gehad, bekend probleem rond de 30k kilometers. Heeft daarbij weken bij de dealer gestaan omdat het onderdeel amper beschikbaar kwam. Kosten 2500 euro. Versnellingspook is defect gegaan buiten garantie, schoot steeds terug naar N, amper bij de dealer kunnen komen. Kosten 525 euro. Airco compressor ging defect in de zomer, bloed heet in de auto. Niet beschikbaar ivm leveringsprobleem, kosten 2500 euro. Tussendoor diverse malen binnen geweest ivm elektrische storingen, totale tijd bij de dealer is bij elkaar opgeteld enkele maanden. En ondertussen kregen we wel gratis vervoer, maar dan een benzine Panda oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFWhcA3Agn4-PbsW3jGtW4q3LXQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jcQHqLSajo5RRH8wBQLJyYKV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhdplXlJo5dCtYH1ac2LGa-tslg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A4wsdETS7kCK6d95JFqz9Har.jpg?f=user_large

Ik had uiteindelijk een vast contact bij Aftersales. Die nam eigenlijk de telefoon ook maar op met "Wat is er nu weer defect aan de auto? Ik regel alvast vervangend vervoer". Helaas gingen vaak tegelijk veel andere auto's defect met dezelfde problemen, dus levering van vervangende onderdelen liep zeer moeizaam. Bij de airco compressor kwam ik als eerste binnen. Toen onderdeel er eindelijk was, hadden ze er al 4 binnen met hetzelfde probleem. Ondertussen werd service steeds meer uitgekleed. In het begin nog netjes flink vervangend vervoer bij beurten "gratis", uiteindelijk was dat nog een soort veredelde wegsleepservice.

De software was zeer matig. Je zag dat het voor Peugeot gemaakt was, maar snel omgebouwd naar Opel. App werkte amper, als je geluk had kon je een keer voorverwarmen. Maar ook aantal keer pech gehad dat de auto in storing ging na preconditioneren.

Dan werd er geadverteerd met 100kW snelladen Dat redt ie niet. Max heb ik 94kW gezien, maar dat zakte al in bij ong 20-25% naar 74kW. Accu voorverwarmen deed ie niet, dus in de winter had je geluk met 43kW.

Uiteindelijk ingewisseld op de EX30, daar erg tevreden over en weinig gedoe. Heb mijn contact bij Aftersales nog een flesje wijn gebracht voor alle moeite die hij voor ons gedaan heeft. Maar ons zie je daar niet meer terug.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:39
Ophidian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Ik quote even in het juiste topic hiervoor, maar wij hebben veel gedoe gehad met de Corsa-e. Hebben hem vanaf september 2020 gereden tot april 2024, ruim 70k kilometers. Wij hebben de defecte boordlader gehad, bekend probleem rond de 30k kilometers. Heeft daarbij weken bij de dealer gestaan omdat het onderdeel amper beschikbaar kwam. Kosten 2500 euro. Versnellingspook is defect gegaan buiten garantie, schoot steeds terug naar N, amper bij de dealer kunnen komen. Kosten 525 euro. Airco compressor ging defect in de zomer, bloed heet in de auto. Niet beschikbaar ivm leveringsprobleem, kosten 2500 euro. Tussendoor diverse malen binnen geweest ivm elektrische storingen, totale tijd bij de dealer is bij elkaar opgeteld enkele maanden. En ondertussen kregen we wel gratis vervoer, maar dan een benzine Panda oid.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had uiteindelijk een vast contact bij Aftersales. Die nam eigenlijk de telefoon ook maar op met "Wat is er nu weer defect aan de auto? Ik regel alvast vervangend vervoer". Helaas gingen vaak tegelijk veel andere auto's defect met dezelfde problemen, dus levering van vervangende onderdelen liep zeer moeizaam. Bij de airco compressor kwam ik als eerste binnen. Toen onderdeel er eindelijk was, hadden ze er al 4 binnen met hetzelfde probleem. Ondertussen werd service steeds meer uitgekleed. In het begin nog netjes flink vervangend vervoer bij beurten "gratis", uiteindelijk was dat nog een soort veredelde wegsleepservice.

De software was zeer matig. Je zag dat het voor Peugeot gemaakt was, maar snel omgebouwd naar Opel. App werkte amper, als je geluk had kon je een keer voorverwarmen. Maar ook aantal keer pech gehad dat de auto in storing ging na preconditioneren.

Dan werd er geadverteerd met 100kW snelladen Dat redt ie niet. Max heb ik 94kW gezien, maar dat zakte al in bij ong 20-25% naar 74kW. Accu voorverwarmen deed ie niet, dus in de winter had je geluk met 43kW.

Uiteindelijk ingewisseld op de EX30, daar erg tevreden over en weinig gedoe. Heb mijn contact bij Aftersales nog een flesje wijn gebracht voor alle moeite die hij voor ons gedaan heeft. Maar ons zie je daar niet meer terug.
Mijn duimpje is voor het plaatsen van je verhaal, niet om wat je hebt meegemaakt. Erg vervelend. Ik zou geen Stellantis auto durven kopen.

Ik ga zo bij een Audi E Tron kijken als tweede auto. Zou dan eigenlijk de vervanger voor onze Niro HEV er zijn?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:27:
*knip*
Trouwens, de rit kan ook 1200km ver worden.
Toyota hoeft niet te bepalen dat ik op 1 dag maar 4 keer mag DC laden.
Aan het einde van zo’n rit wil je gewoon thuis zijn.
Jij zult dan kennelijk ook niet zo'n Toyota kopen.............
Maar dit maximaal 4x daags snelladen is niet geheim gehouden.
Kopers zouden het van tevoren moeten weten, en hebben zich anders niet goed ingelezen/voorbereid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 13:32
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Jij zult dan kennelijk ook niet zo'n Toyota kopen.............
Maar dit maximaal 4x daags snelladen is niet geheim gehouden.
Kopers zouden het van tevoren moeten weten, en hebben zich anders niet goed ingelezen/voorbereid.
Dat is wel erg kort door de bocht. Als ik af en toe kijk hoe hier op Tweakers mensen zijn die hier regelmatig meelezen/posten vragen stellen die kort daarvoor zijn besproken en dan toch niet weten waar het over gaat, hoe moet een leek die een EV wil kopen dan het naadje van de kous weten. Die vertrouwd op de verkoper en daarvan weten wij toch wel dat die niet altijd deskundig zijn. Dus maar vier keer kunnen snelladen vind ik niet passen bij een nieuwe EV.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:57
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Balen zeg. Lijkt me echt k als je al het vertrouwen in je auto kwijt bent.... De aircocompressor is inmiddels ook vervangen bij mij (coulance, niets voor betaald). Verder gelukkig nooit wat gehad. Zelfs niet een storing...

Het DC laden herken ik maar deels. Top speed ooit 97kW gezien. En houdt het ook redelijk lang tussen de 80-85kW vol. Voor een auto uit die prijsklasse uit 2020 vind ik het heel redelijk. Welke auto kon dat destijds beter? In die prijsklasse (bijna) geen.
Stukken beter dan de DC snelheden van bijvoorbeeld Kia's uit die periode.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Maar je rijdt de auto ook niet leeg tussen laden door.
Eerste stint heb je misschien 90%, de tweede nog maar 70% (10-80%).
Met de BZ4X betekent dat eerst 250km, en vervolgens steeds stukken van nog geen 200km, dan moet je dus inderdaad 4x laden á 28 minuten voor 1000km (mits er laders op de perfecte positie staan).
Als je kortere laadstops wilt, of harder dan 110kmpu dan moet je nog veel vaker laden.
https://ev-database.org/car/1564/Toyota-bZ4X-FWD

Als ik mn favoriete camping in zuid frankrijk selecteer in ABRP op 1200km afstand heeft ie het zelfs over 7 laadstops (met de setting zo weinig mogelijk stops, leeg aankomen en 0 degradatie, dus dat is echt best case scenario).
Met 90% wegrijden (10% degradatie), zo snel mogelijke aankomst en 20% SOC bij aankomst, heb je het al over 9x laden op diezelfde 1200km.
Maximum 4x snelladen per dag is dan echt een beperking, wordt sowieso een rit van 2 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 23-02-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Nu vind ik het geen probleem om een vakantierit van 1200(+?)km in tweeën te knippen.
Maar EV databaase geeft voor de 80kWh RWD Ioniq 5 een actieradius (100%) van 450 km, die heb ik met mijn 72,6 kWh RWD Ioniq 5 (in de zomer!) al, en op die manier kijk ik dus ook naar andere auto's, en hun praktijk-verbruik.
De voornaamste reden dat ik nu niet met een BZ4X rij, is dat deze Ioniq 5 als jonge occasion direct leverbaar was, en de dealer 1000 euro meer voor mijn Kia E-Soul teruggaf dan ik bij Toyota zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:00:
Nu vind ik het geen probleem om een vakantierit van 1200(+?)km in tweeën te knippen.
Maar EV databaase geeft voor de 80kWh RWD Ioniq 5 een actieradius (100%) van 450 km, die heb ik met mijn 72,6 kWh RWD Ioniq 5 (in de zomer!) al, en op die manier kijk ik dus ook naar andere auto's, en hun praktijk-verbruik.
De voornaamste reden dat ik nu niet met een BZ4X rij, is dat deze Ioniq 5 als jonge occasion direct leverbaar was, en de dealer 1000 euro meer voor mijn Kia E-Soul teruggaf dan ik bij Toyota zou krijgen.
Ioniq 5 standard range is redelijk vergelijkbaar, maar een long range en zeker de nieuwste met grotere accu is voor lange afstanden echt een veel betere auto wat betreft bereik en laadsnelheid.
https://ev-database.org/s...4077c9eab281528fe13711d65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Balen zeg. Lijkt me echt k als je al het vertrouwen in je auto kwijt bent.... De aircocompressor is inmiddels ook vervangen bij mij (coulance, niets voor betaald). Verder gelukkig nooit wat gehad. Zelfs niet een storing...

Het DC laden herken ik maar deels. Top speed ooit 97kW gezien. En houdt het ook redelijk lang tussen de 80-85kW vol. Voor een auto uit die prijsklasse uit 2020 vind ik het heel redelijk. Welke auto kon dat destijds beter? In die prijsklasse (bijna) geen.
Ioniq 28kW (2017) doet er, omwille van zijn lagere verbruik, niet echt voor onder en is ruimer. Als ik een route met Abrp plan met de Ioniq en de Corsa E 48kW scheelt het 20-30min op de reis.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Excuses aan @Tommie12 en @mitsumark k reageerde vooral op het feit dat jullie je eigen mening als feit brachten, maar bij nalezen van mijn eigen posts zie ik dat ik mij daar ook aan schuldig maak.
Ik zie het niet als een probleem, jullie wel...........moet kunnen.
@PeterZ(on) Wanneer je een slordige 50 mille ergens aan gaat uitgeven, zul je toch wel goed willen weten of datgene aan jouw eisen voldoet? Ik wel dus.
Maar daarmee maak ik mij opnieuw schuldig aan het projecteren van mijn instelling op anderen. Sorry!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Advies van zo’n verkoper neem ik altijd met een dikke korrel zout, en zeker van Toyota omdat die met dikke tegenzin en veel te laat aan EV’s begonnen zijn.
Net in dagelijks gebruik heb je die 100% niet nodig, dus waarom zou je het dan wel doen.
Enkel bij een lange trip vertrek ik op 100%.

Tja, diverse bronnen op internet, waaronder de ANWB, bevestigen zijn verhaal. Voor mij was het, zoals gezegd, ook nieuw.

Heb je de follow-upvideo’s van Bjorn Nyland over de BZ4X gezien? Dan heb je vast gezien dat hij nu behoorlijk positief is over de BZ4X, vooral over de nieuwe hardware-update. Die versie kan wel 3-fase laden, heeft batterijverwarming (ik heb alleen koeling), en draait bovendien op verbeterde software—die mijn auto trouwens ook heeft.

Eigenlijk ben ik de Toyota-bashers best dankbaar. Dankzij hen rijd ik nu relatief goedkoop in een Toyota Approved Occasion BZ4X: een dikke bak met full options. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop—lederen bekleding, panoramadak, stoelventilatie, noem maar op. En dat met slechts 8.000 kilometer op de teller.

Tuurlijk, een Model Y is op bepaalde punten beter. Maar voor het bedrag dat ik nu heb betaald, had ik geen Model Y met zo’n uitgebreide uitrusting en garantie. En laten we eerlijk zijn: een Model Y zie je inmiddels overal. Drie collega’s van me rijden er al in, en je kunt ze alleen uit elkaar houden aan de kentekenplaat.

Toen ik mijn strak gepoetste BZ4X de eerste dag op de parkeerplaats zette, was hij meteen hét gesprek van de week. Overigens rijden mijn collega’s in leasebakken, terwijl ik deze auto als particulier heb gekocht. Toch blaast hij met zijn looks moeiteloos de Ford Mustang Mach-E en Model Y weg. Die fraaie two-tone lak, 20-inch velgen, het zwarte panoramadak, de grote achterspoiler en het strakke lederen interieur… het totaalplaatje klopt gewoon.

Ja, ik heb ook in een Model Y gezeten, maar qua interieur en bediening wint mijn BZ4X toch echt. En dat “maar 4,3 keer achter elkaar 100% snelladen” boeit me niet zo. Mijn rit naar Figueres (mijn eerste stop in Spanje) moet hij met ongeveer 3,5 snellaadstop redden—en dat is zo’n 1.300 kilometer vanaf Rotterdam, als ik met een volle accu vertrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:29:
Excuses aan @Tommie12 en @mitsumark k reageerde vooral op het feit dat jullie je eigen mening als feit brachten, maar bij nalezen van mijn eigen posts zie ik dat ik mij daar ook aan schuldig maak.
@PeterZ(on) Wanneer je een slordige 50 mille ergens aan gaat uitgeven, zul je toch wel goed willen weten of datgene aan jouw eisen voldoet? Ik wel dus.
Maar daarmee maak ik mij opnieuw schuldig aan het projecteren van mijn instelling op anderen. Sorry!
No worries, ik projecteer mijn mening ook regelmatig, zeker als het gaat om verre reizen.
Voor 50k zou ik ook zeker "alle" details willen weten, maar soms is die tijd er niet.
Ik kijk al heel erg lang naar een EV, sinds een paar maanden een specifiek model, en zelfs dan leer ik bij elke auto die (bijna) voldoet weer wat nieuws. Lang leve de ellenlange optielijsten, wat dat betreft is een Tesla makkelijker dan een duitse premium wagen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
[...]

Ik heb mijn trip computer gereset ( mijn auto was een demo en zo netjes zullen ze er niet mee gereden hebben ) en ik kom nu al op 340 Km range uit met het koude weer dat was in het begin 270 en dat viel mij vies tegen
hij zou echte kilometers 430 moeten kunnen doen met +- 20 graden mijn versie, dit doordat die van mij zwaarder is en 20 inch wielen heeft .

De goedkopere versie van de BZ4X schijnt echt 480 te halen dan moet je de versie hebben met de 18 inch wielen en zonder zwaar glazen dak . daarvoor krijg je dan 50KM extra range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:00:
En dat “maar 4,3 keer achter elkaar 100% snelladen” boeit me niet zo. Mijn rit naar Figueres (mijn eerste stop in Spanje) moet hij met ongeveer 3,5 snellaadstop redden—en dat is zo’n 1.300 kilometer vanaf Rotterdam, als ik met een volle accu vertrek.
Weet je dat wel zeker?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5SprPIO3TBs2UlVriogB-DKBxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdC5xANPyQyBOy8KVwWTkQW9.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien dat je de stops (nog) langer kunt maken om steeds net iets verder te komen, maar bovenstaande is al met de instelling "weinig maar lange stops".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:29:
Ik denk dat iedereen dat wel in meer of mindere mate doet. Ik ga mij ook eerst in de materie verdiepen voordat ik zoveel geld uitgeef maar dan kom je soms nog voor verrassingen te staan. Kijk bijvoorbeeld de nieuwste 1000km challenge van TeslaBjorn met de BYD Tang, rampzalig bij het laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Weet je dat wel zeker?
[Afbeelding]
Misschien dat je de stops (nog) langer kunt maken om steeds net iets verder te komen, maar bovenstaande is al met de instelling "weinig maar lange stops".
Ja , ik vertrouw die route planner niet zo , doe die trip maar naar Milaan dan krijg je ook tig stops
en dan zoek je op Youtube het filmpje op van de IVA journalist met de rode BZ4X Dynamic ( het oude dus slechte type met de oude software ) en die doet het dan met 3 laad stops vanaf Utrecht vertrokken met 100% Milaan is ongeveer 1200 KM

Die route planner is erg negatief over de BZ4X in mijn ogen, doet alsof ik net 200 Km kan rijden wel ik doe nu al veel meer met lage temperaturen .

Oh en bekijk ook vooral de laatste 1000KM challenge van Bjorn , de BZ4X laad makkelijk ONDER het half uur naar 80% in zijn filmpjes dat is volgens die App ook anders .

Maar ik ga het zeker zelf ervaren met de Diesel deed ik het in 12 uur ofzo en 2x tanken , maar nu ga ik het relaxter doen en desnoods neem ik dan wel een hotel ofzo .

[ Voor 13% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 22-02-2025 20:20 . Reden: typo en toevoeging Bjorn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
GekkeRipper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:33:
Het toont gewoon aan dat Toyota het koelen en battery management tijdens snelladen nog niet goed onder de knie heeft. Verder geen groot probleem natuurlijk. Overigens ook flauw dat je auto in onderhoud moet blijven bij Toyota om van de 10 jaar batterijgarantie gebruik te mogen blijven maken. Zo betaal je de garantie deels zelf. Zeker ook elk jaar een inspectie oid benodigd bij de dealer?
Dat klopt inderdaad 1x per jaar of 15000 KM moet hij naar de Toyota Dealer ook om je connected services te verlengen ( dan gratis anders mag je gaan betalen)

'Het toont gewoon aan dat Toyota het koelen en battery management tijdens snelladen nog niet goed onder de knie heeft.'

Daar hebben zij dus het antwoord op wat ik al aangaf dat dit voor de levensduur is en daarom ook de lange garantie ( die voor mij dus als occasion koper ook geld ) , overigens is het bij het 2023 en 2024 allemaal al hardware matig al verbeterd , mijn auto heeft alleen de software matige verbeteringen , je kunt nu vaker snelladen en iets van de bruto reserves is vrij geschakeld .( je kun voorheen ook nog 30 KM rijden op 0% dat is nu ook wat teruggebracht ) zie ook Filmpje van Bjorn die dit heeft getest en bevestigd ( I drove This car BEYOND ZERO!! ) maar het grappige is dus dat iedereen alleen dat ene negatieve 1e filmpje aanhaalt hier van nu 2+ jaar geleden ...

Blijkbaar kan alleen Tesla updates uitvoeren en verbeteringen toepassen ... LOL 😂 en kan / mag Toyota dat niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Mijn Toyota BZ4X is zoals deze https://occasions.toyota.nl/auto/560728539

Alleen die van mij heeft veel minder kilometers een luxere mattenset en kunststof kofferbak bekleding
een soort rubberen maten liggen er bij mij in ook tegen de leuning en ik heb zwarte lederen bekleding .

Een tip : deze auto heeft Apple carplay en Android Auto en een heel mooi vakje met afsluiting waar je je telefoon kunt inleggen met een QI charger.

Echter wat blijkt de auto heeft ook Wireless carplay maar GEEN Wireless Android auto dus loop je steeds te hanessen met een kort kabeltje met een haakse verbinding zodat alles netjes past.

nu heb ik dus deze dongle gekocht : https://www.anwb.nl/webwi...ngle-carplay-android-auto

En die is dus IDEAAL voor de BZ4X want deze past prima in dat opberg vak samen met mijn Pixel 8 telefoon zonder problemen alles doet het dan dus wireless en de telefoon laad dan op met QI charging

Overigens met de kou in de afgelopen periode stapte ik de auto in met mijn telefoon in mijn borstzakje en ook dan werkte het gewoon instant als ik de auto opstartte , dus voor de korte ritten neem ik niet eens meer de moeite om de telefoon in het opberg vak te leggen .

Misschien heeft iemand anders nog wat aan deze info .... tot nu toe ben ik geloof ik de enige sukkelaar die een BZ4X heeft gekocht hier LOL 😂 maar misschien ook voor andere auto`s handig zo`n kleine goed werkende dongel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Tja, diverse bronnen op internet, waaronder de ANWB, bevestigen zijn verhaal. Voor mij was het, zoals gezegd, ook nieuw.

Heb je de follow-upvideo’s van Bjorn Nyland over de BZ4X gezien? Dan heb je vast gezien dat hij nu behoorlijk positief is over de BZ4X, vooral over de nieuwe hardware-update. Die versie kan wel 3-fase laden, heeft batterijverwarming (ik heb alleen koeling), en draait bovendien op verbeterde software—die mijn auto trouwens ook heeft.

Eigenlijk ben ik de Toyota-bashers best dankbaar. Dankzij hen rijd ik nu relatief goedkoop in een Toyota Approved Occasion BZ4X: een dikke bak met full options. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop—lederen bekleding, panoramadak, stoelventilatie, noem maar op. En dat met slechts 8.000 kilometer op de teller.

Tuurlijk, een Model Y is op bepaalde punten beter. Maar voor het bedrag dat ik nu heb betaald, had ik geen Model Y met zo’n uitgebreide uitrusting en garantie. En laten we eerlijk zijn: een Model Y zie je inmiddels overal. Drie collega’s van me rijden er al in, en je kunt ze alleen uit elkaar houden aan de kentekenplaat.

Toen ik mijn strak gepoetste BZ4X de eerste dag op de parkeerplaats zette, was hij meteen hét gesprek van de week. Overigens rijden mijn collega’s in leasebakken, terwijl ik deze auto als particulier heb gekocht. Toch blaast hij met zijn looks moeiteloos de Ford Mustang Mach-E en Model Y weg. Die fraaie two-tone lak, 20-inch velgen, het zwarte panoramadak, de grote achterspoiler en het strakke lederen interieur… het totaalplaatje klopt gewoon.

Ja, ik heb ook in een Model Y gezeten, maar qua interieur en bediening wint mijn BZ4X toch echt. En dat “maar 4,3 keer achter elkaar 100% snelladen” boeit me niet zo. Mijn rit naar Figueres (mijn eerste stop in Spanje) moet hij met ongeveer 3,5 snellaadstop redden—en dat is zo’n 1.300 kilometer vanaf Rotterdam, als ik met een volle accu vertrek.
Ik vind de auto wel mooi en hij zal behoorlijk goed rijden en praktisch zijn.
Maar ik zou wel vallen over dat laden.

Ik heb Bjorn een hele tijd gevolgd, en was heel verwonderd en tegelijk enthousiast toen hij de eerste keer onder de 10h dook voor de 1000km test.
Voor mij was dat het punt van: “nu is er echt geen reden meer te vinden om als volgende bedrijfsauto niet electrisch te gaan”. En toen kwamen er ook auto’s aan die mij pasten en in mijn budget geraakten.

En toen testte Bjorn voor de eerste keer de BX4X, een auto van een merk dat op dat moment nog sprak over de “auto die zichzelf oplaadt” en waterstof. Ze geloofden niet in EV’s.
En die eerste 1000km was een catastrofe : 14h25. De auto op zich reed niet slecht, maar was niet efficient, en laden was een ramp, zeker na die 4 keer…
Een tweede test was beter, maar nog altijd 11h50.
Kan zijn dat jou dat niet stoort, ik wacht nog even tot ze ook op dat gebied de rest kunnen bijbenen.
(En ik twijfel een beetje aan je claim van 3,5 keer laden tot Figueres)

https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@MPCoreDeveloper Je bent overduidelijk heel blij en tevreden met je auto, is je ook gegund. Maar je lijkt ook een roze bril op te hebben.

Veel mensen maakt het niet uit of 99% of 2% met dezelfde auto rondrijdt, die gaan voor de "beste" auto. Een spoiler, specifieke velgen, two-tone kleur, etc. doen mij ook weinig. Er is echter wel een reden dat meerdere van je collega's een Model Y rijden, namelijk dat die een stuk efficiënter is en een aantal andere voordelen heeft. Toyota hoopt nog steeds dat waterstof wint, had een mooie kans met de Prius om als eerste op de markt een trend door te zetten, maar op een aantal vlakken bungelen ze nu helaas achteraan. ABRP heeft hier heel vaak gelijk gehad, sterker nog, er moest eerder wat tijd bij ipv dat er tijd af ging omdat je in de praktijk toch iets meer marge neemt, of net even wat langer stopt, dus als er meer stops staan dan je verwacht negeer dat dan niet, maar neem het serieus.

Verder is je auto vs andere auto's natuurlijk anders, daarom onderwerp van gesprek en niet de zoveelste Model Y, maar het betekent niet dat het daardoor een engineerings masterpiece is, dus blijf wel kritisch, ook richting Toyota verkopers.

Geniet van je auto, fijn en mooi om je enthousiasme te zien, maar blijf wel bij de feiten want onderweg verdwijnt die roze bril en kan je niet anders dan toch een laadstopje extra mee te pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 22-02-2025 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Ik vind de auto wel mooi en hij zal behoorlijk goed rijden en praktisch zijn.
Maar ik zou wel vallen over dat laden.

Ik heb Bjorn een hele tijd gevolgd, en was heel verwonderd en tegelijk enthousiast toen hij de eerste keer onder de 10h dook voor de 1000km test.
Voor mij was dat het punt van: “nu is er echt geen reden meer te vinden om als volgende bedrijfsauto niet electrisch te gaan”. En toen kwamen er ook auto’s aan die mij pasten en in mijn budget geraakten.

En toen testte Bjorn voor de eerste keer de BX4X, een auto van een merk dat op dat moment nog sprak over de “auto die zichzelf oplaadt” en waterstof. Ze geloofden niet in EV’s.
En die eerste 1000km was een catastrofe : 14h25. De auto op zich reed niet slecht, maar was niet efficient, en laden was een ramp, zeker na die 4 keer…
Kan zijn dat jou dat niet stoort, ik wacht nog even tot ze ook op dat gebied de rest kunnen bijbenen.
(En ik twijfel een beetje aan je claim van 3,5 keer laden tot Figueres)

https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit
De auto tijd tot nu toe fantastisch, , ik heb hem gekocht juist na gedegen onderzoek en na het bekijken van diverse filmpjes op YouTube..

Vooral doordat de journalist van de IVA zonder problemen naar Milaan reed was voor mij de reden om te bedenken, dat er dus geen reden meer was om niet voor een elektrische auto te gaan en in dit geval dus de BZ4X.

Ik zie het verbruik ook al flink omlaag gaan en mijn actieradius ook flink toenemen.

Omdat ik nu mijn oude rijstijl weer aanneem waarmee ik ook makkelijk 1:25 reed met mijn Diesel.

De 3,5 keer snelladen Komt van een AI berekening ChatGPT om precies te zijn .

Ik denk dat ik het gewoon eens .moet gaan proberen, dan zal ik mijn bevindingen eerlijk delen dus ook als het tegenzit of gigantisch faalt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:31
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:18:
[...]

ChatGPT lijkt mij niet de beste tool om dit soort berekeningen te maken. Er zijn apps die dit behoorlijk betrouwbaar kunnen doen. ABRP is waarschijnlijk de meest bekende.

btw, je kan niet een half keer snelladen. Kort laden is ook 1x laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:37:
[...]
Maar dat is alsnog wél 5 minuten sneller dan mijn auto over diezelfde afstand zou doen! Een 28kWh Hyundai Ioniq die in 2016 op de markt is gekomen.... :D

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:21

Osxy

Holy crap on a cracker

SpongeRob schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:32:
[...]

Maar dat is alsnog wél 5 minuten sneller dan mijn auto over diezelfde afstand zou doen! Een 28kWh Hyundai Ioniq die in 2016 op de markt is gekomen.... :D
De Ioniq 28 is een unieke auto door zijn super lage verbruik, snel laden doet ie niet, grote accu heeft ie niet maar dat heeft hij ook niet nodig.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:18:
[...]

De auto tijd tot nu toe fantastisch, , ik heb hem gekocht juist na gedegen onderzoek en na het bekijken van diverse filmpjes op YouTube..

Vooral doordat de journalist van de IVA zonder problemen naar Milaan reed was voor mij de reden om te bedenken, dat er dus geen reden meer was om niet voor een elektrische auto te gaan en in dit geval dus de BZ4X.

Ik zie het verbruik ook al flink omlaag gaan en mijn actieradius ook flink toenemen.

Omdat ik nu mijn oude rijstijl weer aanneem waarmee ik ook makkelijk 1:25 reed met mijn Diesel.

Ik denk dat ik het gewoon eens .moet gaan proberen, dan zal ik mijn bevindingen eerlijk delen dus ook als het tegenzit of gigantisch faalt
Ik ben oprecht benieuwd.
Ik rij nu tot volle tevredenheid al 2 jaar met een Tesla Y LR AWD, maar dit is zeker de laatste Tesla. (Over de redenen gaan we het hier niet hebben)

Dus ik zie de goede alternatieven graag komen. Hoe meer hoe liever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Millert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Ioniq 28kW (2017) doet er, omwille van zijn lagere verbruik, niet echt voor onder en is ruimer. Als ik een route met Abrp plan met de Ioniq en de Corsa E 48kW scheelt het 20-30min op de reis.
Klopt. Heb een vriend met deze auto. Goed alternatief. Bij de koop was ik destijds huiverig voor de kleine accu en koos voor Opel. Maar het is inderdaad een prima alternatief. Mist in mijn idee wel een aantal opties zoals stuur- en stoelverwarming?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Pr088 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Klopt. Heb een vriend met deze auto. Goed alternatief. Bij de koop was ik destijds huiverig voor de kleine accu en koos voor Opel. Maar het is inderdaad een prima alternatief. Mist in mijn idee wel een aantal opties zoals stuur- en stoelverwarming?
De Ioniq in Premium uitvoering heeft stuur- en stoelverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je noemt die prijzen alsof je dat allemaal zelf betaald hebt. Dat zou er bij mij niet in gaan, binnen vier jaar dat soort problemen en dan buiten garantie schuiven. Een rechtsbijstandverzekering maakt hier gehakt van.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Twardt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:30:
[...]

ChatGPT lijkt mij niet de beste tool om dit soort berekeningen te maken. Er zijn apps die dit behoorlijk betrouwbaar kunnen doen. ABRP is waarschijnlijk de meest bekende.

btw, je kan niet een half keer snelladen. Kort laden is ook 1x laden.
Met de BZ4X werkt het net even anders 😉. Je kunt namelijk niet vier keer snelladen, maar 3,8 keer. Daarom heb ik het zo overgenomen. Zelfs Bjorn ging hiermee de mist in in een van zijn filmpjes, omdat ook hij niet begreep hoe Toyota dit precies berekent.

Zoals ik het heb begrepen (al kan ik het mis hebben), berekenen ze dit op basis van de totale accucapaciteit met een sliding expiratie van 24 uur. Zie ook dit filmpje en check de comments. Je ziet dat Bjorn uiteindelijk best positief is over de auto, terwijl hij hem in eerdere filmpjes compleet afkraakte. Het verbruik is namelijk veel beter geworden na de software-update.

Een opvallend detail: Bjorn rijdt de auto te ver leeg en wil niet te veel betalen. Daarom doet hij een beetje fastchargen bij een duur station om bij IONITY te komen:
[https://youtu.be/cNw2TGuWg4I?t=666](YouTube: Toyota bZ4X range test with new software)
En hier nog een moment:
[https://youtu.be/cNw2TGuWg4I?t=724](YouTube: Toyota bZ4X range test with new software)
Hele filmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=cNw2TGuWg4I](YouTube: Toyota bZ4X range test with new software)

Bij de BZ4X draait het om ‘cycles’. Hij heeft het in het filmpje nog over twee cycles, maar inmiddels zijn het er 3,8.en ik meen nu al 4,3 Ik begrijp uit zijn filmpjes dat Tesla- en IONITY-laders graag die 150 kW bereiken bij de BZ4X. Bij andere laadstations lukt dat vaak niet.

Deze 1000 km-challenge is met dezelfde versie als ik heb, alleen dan met nieuwe software:
- Deel 1: [https://www.youtube.com/watch?v=wL9wxsx4MeE](YouTube: Toyota bZ4X 1000 km challenge with new software part 1)
- Deel 2: [https://www.youtube.com/watch?v=eF8IrSCdEWo](YouTube: Toyota bZ4X 1000 km challenge with new software part 2)

Aan het einde van het filmpje geeft Bjorn aan dat hij in contact staat met Toyota om zijn bevindingen te delen. Het nieuwste BZ4X-model met infraroodverwarming is nu nog zuiniger en heeft naast koeling ook batterijverwarming (wat mijn versie niet heeft).

**Mijn afwegingen:**
De ‘slechte’ versie met 1-fase laden en zonder batterijverwarming is nu relatief goedkoop te vinden als Toyota Approved occasion, dus met alle garantie en support van Toyota. Ik rij zelf niet veel lange afstanden. En áls het nodig is, kan het prima met een beetje plannen. Ik verwacht met deze auto nog naar Spanje te rijden dit jaar, in het voor- of naseizoen.

Sinds ik de auto heb (18 januari), heb ik er ruim 1000 km mee gereden. Tot nu toe gaat dat gewoon goed. Ik was eerst een ‘ik-laad-waar-het-kan’-rijder, maar begin nu voorzichtig met ‘ik-laad-wanneer-het-moet’ te experimenteren. Benieuwd waar ik qua laadgedrag op uitkom.

Een collega van mij rijdt een elektrische Volvo XC40 met een veel hoger verbruik dan mijn BZ4X. Toch rijdt hij lachend met 20% accu naar huis, terwijl ik bij 50% alweer paniekerig stond te laden na een langere rit... LOL 😂.

Bjorn geeft trouwens aan dat de actieradiuscalculator van de BZ4X een ruime marge hanteert en goed berekent hoe je de auto gebruikt. Ik heb zelf nu zowel de verwarming als de tractie op de ECO-stand staan.

**Positief:**
Mijn zwager had een Peugeot e-208 en zei: “Je kunt beter geen ECO gebruiken, want je sterft van de kou en de auto komt nauwelijks vooruit.”

Bij de BZ4X werkt dat gelukkig anders. Hij heeft twee aparte ECO-standen: ik heb ze nu allebei aan, maar de auto heeft nog steeds verrassend veel power op de tractie (eigenlijk zelfs te veel). Zet je ECO aan voor de verwarming, dan verwarmt hij ‘intelligenter’, bijvoorbeeld via stoel- en stuurverwarming. Het 2024-model gebruikt daar ook infraroodpanelen voor. Toch blijven de ruiten vrij van condens, knap gedaan.

Op koude dagen hoor je de warmtepomp soms aanslaan, ondanks de ECO-stand. Maar dat doet hij alleen even tussendoor en schakelt dan weer uit (maakt wel even veel herrie, dat valt op).

**Negatief:**
Ik heb een handige Hold- en Booster-knop:

- Met Hold houdt de auto zichzelf automatisch vast na het remmen, totdat je weer gas/stroom geeft. Superhandig en werkt perfect, maar… je moet het bij elke rit opnieuw aanzetten. Hij onthoudt dit niet (best irritant).

- De Booster maakt bijna one-pedal driving mogelijk. Met alle TSS-opties aan kun je volwaardig met één pedaal rijden. Zet je de ACC en PCS aan, dan stopt hij zelfs volledig en trekt daarna weer op als het verkeer gaat rijden. In de file kun je in theorie met je armen over elkaar zitten – hij blijft best lang actief en stuurt ook nog eens prima door behoorlijke bochten! ( en zelfs met +100 KM/h werkt dat prima zonder handen , maar ik heb dat alleen even getest hij rijd dan gewoon autonoom en ziet ook invoegend verkeer etc etc en anticipeert daarop , komt overigens in je scherm te staan hij ziet zelfs het formaat van de auto )

Maar… de Booster werkt alleen bij een acculading van 80% of lager. Daarboven doet hij niets. De verkoper had me hier al voor gewaarschuwd. Druk je bij een volle accu (>80%) op de knop, dan krijg je de melding: *“Booster-functie niet beschikbaar”*. Ook deze functie moet je na elke rit opnieuw inschakelen.

Kortom: ondanks een paar kleine nadelen ben ik tot nu toe erg tevreden met de auto! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Je noemt die prijzen alsof je dat allemaal zelf betaald hebt. Dat zou er bij mij niet in gaan, binnen vier jaar dat soort problemen en dan buiten garantie schuiven. Een rechtsbijstandverzekering maakt hier gehakt van.
Ik heb de prijzen gepost voor de mensen die overwegen er 1 tweedehands aan te schaffen. Gezien die problemen bij veel auto's zijn geweest of ontstaan is het wel relevant om te weten wat je kan verwachten en ook zeker voor welke prijs.

De boordlader is onder garantie vervangen. De versnellingspook hebben we zelf moeten betalen. De airco-compressor is uiteindelijk coulance voor geweest, maar daar deed Opel wel eerst wat moeilijk over.

Ik ben nog steeds van mening dat Stellantis een terugroepactie had moeten doen voor deze veel voorkomende problemen. Volgens de dealer wisten ze uiteindelijk wel dat de boordlader, pook en airco compressor eraan zouden gaan, maar niet wanneer. Wij waren alleen net steeds 1 van de eerste die binnenkwam met problemen.

Neemt niet weg dat als je een full options auto van 40k euro koopt, deze regelmatig (in totaal dus een paar maanden) niet beschikbaar is ivm problemen en je dan een niet vergelijkbare leenauto mee krijgt die qua comfort en opties een paar niveaus lager is. En je dan ook nog werkuren kost omdat hij natuurlijk weer net kapot gaat als je naar je werk wil. Wij zijn blij dat ie weg is. Zag dat de dealer hem ook maar moeilijk verkocht kreeg, is uiteindelijk voor stuk minder weggegaan dan waarvoor hij ingeruild is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Pr088 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Ik weet niet meer zo goed welke auto's er toen te krijgen waren met welke snelheden eerlijk gezegd. Wij gingen met name voor de looks als tweede auto en het reed wel goed. Wat dat betreft was mijn vrouw er blij mee, alleen omdat ie zo onbetrouwbaar was, wilden we er vanaf.

Misschien dat de huidige beter zijn, dat weet ik niet. Maar tweedehands (bouwjaar 2020-2022) zou ik ze mijden als de pest :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:02
Ik had ook heel wat vergelijkingsvideo's bekeken.

Ik heb zitten kijken naar de Nissan Ariya, de Toyota BZ4X, Tesla Model y/3, Ioniq 5, Kia EV6, porsche Taycan, VWId3/ID4, Jaguar E-pace, Xpeng G6, BYD Seal, Renault megane e-tech, audi-etron, cupra born, Polestar 1, ford mach-e. De jeep heb ik van ver even bekeken net zoals de volvo.

Tijdens het overwegen van de cupra born, de ID3 heb ik ook gekeken naar de peugeot en de opel modellen. Maar uiteindelijk zijn die eigenlijk snel afgevallen. Zeker omdat ik op dat moment ook even heb zitten kijken naar de Zoe. Als ik niet geregeld langere afstanden doe, en enkel rond mijn woning zou blijven had ik 1 hiervan gekozen, en waarschijnlijk voor de Zoe gegaan. Maar dan vooral door de relatief goedkope kost (2de hands).

De taycan net zoals de etron is er ook uitgevlogen, maar vooral door de kost ervan. Al ben ik de oudere generatie e-trons nog tegengekomen voor rond de 35 - 45k€ wat niet slecht was maar qua techniek is en bleef die 2de handse versie toch serieus beperkt tov de tesla. Ik dacht dat de nieuwe modellen ondertussen al beter zijn hieromtrent maar 80 - 100+k voor een wagen als particulier... dat geef ik er gewoon niet aan. Hell dat WIL ik er niet aan geven.

De chinese opties hebben daarna afgedaan doordat ze ofwel te recent zijn (en je de depreciatie dan nog zelf mag slikken) maar vooral wegens het risico aan wisselstukken tgv een beperkte marktpenetratie. Volvo heb ik ook tussendoor even bekeken maar vond deze maar meh.

Uiteindelijk is dan de keuze overgebleven tussen :

Nissan Ariya, de Toyota BZ4X, Tesla Model y/3, Ioniq 5, Kia EV6, VWID4, Jaguar E-pace, Renault megane e-tech, ford mach-e

De E-pace en de Ford Mach-e heb ik laten afvallen daarna wegens te duur en verouderd op de 2de handse markt. De megane vond je nog niet echt 2de hands terug of zo.

Wat dan enkel de Ariya, de BZ4X, Tesla model Y, Ioniq 5, KIA EV6, VWID4 waren degene die overbleven.

Dan heb ik zitten vergelijken, filmpjes kijken, etc etc en is het uitgekomen op 4 punten.

1) snelladen. Waar Tesla, IONIQ5 en EV6 een significant voordeel hadden
2) Augmented reality waar het IONIQ5, EV6 en VWiD4 waren die de kroon hadden.
3) knoppen, een hud... alles behalve de tesla dus
4) garantie... (7j kia en Hyundai, Tesla was 4j - dacht ik, VW was 2 jaar)

Dan ben ik een KIA ev6 GT line RWD tegengekomen voor 38,5k€ van 2023 met +/- 22kkm die mij het prijsverschil (tgv premie in België) tussen de tesla en deze wagen heeft doen vergeten ( en nog 6j garantie). Ok die tesla was dan wel spiksplinternieuw. Maar voor mijn gebruik is dat niet echt een voordeel of belangrijk. En ik begon een beetje weerzin krijgen van ome Elon...

Het blijft nog altijd een bom geld om er als particulier aan te geven. Maar rekening houdende met de alternatieven (22 - 25k tweedehands voor een ID3, 28 - 29k voor een e-pace, 35k voor een tesla (met premie destijds), Ariya, ID4,BZ4X rond de 32 - 38k...) was voor mij de keuze snel gemaakt.

Ok, de KIA EV6 is ook niet perfect. Het feit dat die de batterij niet voorverwarmt onder 20% of geen knop heeft om het voorverwarmen te starten is ook meh (al wordt dat met het 2025 model veranderd). Dat die nacht achteruitrijcamera niet echt denderend is. Maar voor mij is het nog altijd 1 van de betere opties.
Samen met de IONIQ5... maar daar vond ik toen zo geen deals rond en ik vond de EV6 mooier dan de ioniq5.

Ik had ook eerst even rond gehoord wat de 2024 versie van de KIA EV6 zo ongeveer zou uitkomen. En dat was nog altijd voor de hogervermelde versie 54k€.
Dus ja, ik ben content van mijn keuze. Als snelladen niet op de eisen stond of niet zo zeer belangrijk is, dan verruimt dit de keuze. Het moment dat je dit wel belangrijk vindt dan beperk je de keuze echter enorm.
Al voelt het wel aan toen ik aan het kijken was dat de prijszetting gewoon enorm in elkaars vaarwater ligt. Waardoor hetgeen je belangrijk vindt de uiteindelijk keuze bepaalt.

Toyota met elektrisch rijden had voor mij echter niet zo'n verpletterende indruk.
Maar uiteindelijk is mijn keuze voor elektrisch rijden vooral gebaseerd op de verplichtingen in de toekomst (deze wagen gaat 10+ jaar meegaan...), het feit dat de belastingen voorlopig (in België) hier nog budgetvoordelig zijn om elektrisch te rijden (gn verkeersbelasting zowel terugkerend als bij de inschrijving), en dat de oplossingen die er zijn met een beetje uw mindset aanpassen valabel zijn.
Al moet ik wel zeggen dat het laden zelf, als je niet thuis kan laden, een groot stuk van dat budgetvoordelige stuk invalideert. Daar zou men best nog iets voor moeten veranderen als men meer mensen aan het elektrisch rijden wil krijgen. Toch zeker in België.

Maar uiteindelijk is geen enkele optie de beste. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen. En iedereen bepaalt zelf wat ze belangrijk of niet belangrijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:39
@RenegadexRIPxx bedankt voor je verhaal. Beetje hetzelfde waar ik in zit. Ik wil zo graag een tweede auto als EV, maar heb wel specifieke wensen en als ik dan de prijzen in het buitenland zie, dan zakt de moed mij een beetje in de schoenen op dit moment. Er is gewoon zo weinig keus en concurrentie op de EV markt in het segment waar ik in zoek.

Ik hoop echt dat het verbeterd, want nu staan de prijzen echt niet in verhouding, zelfs met de hoge afschrijving zijn ze nog veel te duur. :'(

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
RenegadexRIPxx schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:47:

Ik heb zitten kijken naar de Nissan Ariya, de Toyota BZ4X, Tesla Model y/3, Ioniq 5, Kia EV6, porsche Taycan, VWId3/ID4, Jaguar E-pace, Xpeng G6, BYD Seal, Renault megane e-tech, audi-etron, cupra born, Polestar 1, ford mach-e. De jeep heb ik van ver even bekeken net zoals de volvo.

Tijdens het overwegen van de cupra born, de ID3 heb ik ook gekeken naar de peugeot en de opel modellen. Maar uiteindelijk zijn die eigenlijk snel afgevallen. Zeker omdat ik op dat moment ook even heb zitten kijken naar de Zoe. Als ik niet geregeld langere afstanden doe, en enkel rond mijn woning zou blijven had ik 1 hiervan gekozen, en waarschijnlijk voor de Zoe gegaan. Maar dan vooral door de relatief goedkope kost (2de hands).

De taycan net zoals de etron is er ook uitgevlogen, maar vooral door de kost ervan. Al ben ik de oudere generatie e-trons nog tegengekomen voor rond de 35 - 45k€ wat niet slecht was maar qua techniek is en bleef die 2de handse versie toch serieus beperkt tov de tesla. Ik dacht dat de nieuwe modellen ondertussen al beter zijn hieromtrent maar 80 - 100+k voor een wagen als particulier... dat geef ik er gewoon niet aan. Hell dat WIL ik er niet aan geven.

De chinese opties hebben daarna afgedaan doordat ze ofwel te recent zijn (en je de depreciatie dan nog zelf mag slikken) maar vooral wegens het risico aan wisselstukken tgv een beperkte marktpenetratie. Volvo heb ik ook tussendoor even bekeken maar vond deze maar meh.

Nissan Ariya, de Toyota BZ4X, Tesla Model y/3, Ioniq 5, Kia EV6, VWID4, Jaguar E-pace, Renault megane e-tech, ford mach-e

De E-pace en de Ford Mach-e heb ik laten afvallen daarna wegens te duur en verouderd op de 2de handse markt. De megane vond je nog niet echt 2de hands terug of zo.

Wat dan enkel de Ariya, de BZ4X, Tesla model Y, Ioniq 5, KIA EV6, VWID4 waren degene die overbleven.

Dan heb ik zitten vergelijken, filmpjes kijken, etc etc en is het uitgekomen op 4 punten.

Dan ben ik een KIA ev6 GT line RWD tegengekomen voor 38,5k€ van 2023 met +/- 22kkm die mij het prijsverschil (tgv premie in België) tussen de tesla en deze wagen heeft doen vergeten ( en nog 6j garantie). Ok die tesla was dan wel spiksplinternieuw. Maar voor mijn gebruik is dat niet echt een voordeel of belangrijk. En ik begon een beetje weerzin krijgen van ome Elon...

Het blijft nog altijd een bom geld om er als particulier aan te geven. Maar rekening houdende met de alternatieven (22 - 25k tweedehands voor een ID3, 28 - 29k voor een e-pace, 35k voor een tesla (met premie destijds), Ariya, ID4,BZ4X rond de 32 - 38k...) was voor mij de keuze snel gemaakt.

Ok, de KIA EV6 is ook niet perfect. Het feit dat die de batterij niet voorverwarmt onder 20% of geen knop heeft om het voorverwarmen te starten is ook meh (al wordt dat met het 2025 model veranderd). Dat die nacht achteruitrijcamera niet echt denderend is. Maar voor mij is het nog altijd 1 van de betere opties.
Samen met de IONIQ5... maar daar vond ik toen zo geen deals rond en ik vond de EV6 mooier dan de ioniq5.

Ik had ook eerst even rond gehoord wat de 2024 versie van de KIA EV6 zo ongeveer zou uitkomen. En dat was nog altijd voor de hogervermelde versie 54k€.
Dus ja, ik ben content van mijn keuze. Als snelladen niet op de eisen stond of niet zo zeer belangrijk is, dan verruimt dit de keuze. Het moment dat je dit wel belangrijk vindt dan beperk je de keuze echter enorm.
Al voelt het wel aan toen ik aan het kijken was dat de prijszetting gewoon enorm in elkaars vaarwater ligt. Waardoor hetgeen je belangrijk vindt de uiteindelijk keuze bepaalt.

Toyota met elektrisch rijden had voor mij echter niet zo'n verpletterende indruk.
Maar uiteindelijk is mijn keuze voor elektrisch rijden vooral gebaseerd op de verplichtingen in de toekomst (deze wagen gaat 10+ jaar meegaan...), het feit dat de belastingen voorlopig (in België) hier nog budgetvoordelig zijn om elektrisch te rijden (gn verkeersbelasting zowel terugkerend als bij de inschrijving), en dat de oplossingen die er zijn met een beetje uw mindset aanpassen valabel zijn.
Al moet ik wel zeggen dat het laden zelf, als je niet thuis kan laden, een groot stuk van dat budgetvoordelige stuk invalideert. Daar zou men best nog iets voor moeten veranderen als men meer mensen aan het elektrisch rijden wil krijgen. Toch zeker in België.

Maar uiteindelijk is geen enkele optie de beste. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen. En iedereen bepaalt zelf wat ze belangrijk of niet belangrijk vinden.
Ik vond bij de EV6 vooral het comfort tegenvallen, en de bagageruimte ook voor zo'n grote auto.
Misschien dat de nieuwe op dat eerste wat beter scoort, heb er niet meer in gereden (want voor de prijs van een nieuwe koop ik (prive)liever een nog mooiere 2e hands met de kop eraf).
Ioniq 5 zou dan een goede kunnen zijn, maar ik moet teveel wennen aan beide het exterieur en interieur.
Op deze shortlist zou wat mij betreft ook nog de Skoda Enyaq kunnen staan, t.o.v. ID4/5 vind ik ze iets mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kia heeft, onder voorwaarden, ondertussen 10 jaar garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
Het valt mij op dat de E-C4 zo weinig genoemd wordt. Na 3 jaar die in de private lease gehad te hebben, heb ik er net een E-C4 uit 2023 gekocht. Het bereik van de E-C4 is redelijk laag in vergelijking met andere modellen. Dat is natuurlijk een groot nadeel.

Maar daar staat tegenover dat het een auto is die zeer lekker rijdt, veel binnenruimte heeft en vaak met een zeer complete uitrusting te vinden is. De belangrijkste reden is dat ik voor de E-C4 ben gegaan is dat ik geen andere EV kon vinden die een vergelijkbare prijs had en toch even groot/luxe was. De EV die ik heb gekocht is een E-C4 Sine (meest luxe model) uit 2023 met 17.500 op de teller voor €21.500 inclusief 2,5 jaar fabrieksgarantie (motor en accu 8 jaar / 160.000 km). Het is een auto met semi autonoom rijden (level 2), adaptive cruise control, lane assist, navigatie, 180 graden parkeercamera, HUD, Carplay/Android Auto, verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur, voorruitverwarming, automatische airco, automatisch grootlicht, zelfdimmende binnenspiegel, automatische regenwissers, warmtepomp, automatisch stoppen voor voetgangers/fietsers, verkeersbordenherkenning, etc.

Natuurlijk had ik voor het geld liever een auto gehad met een groter bereik. Maar dan was ik duizenden euro's meer kwijt als ik zo'n jonge auto had gewild. En op de opties had ik dan waarschijnlijk ook ingeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0zVgyQ6Y9fVGbqypwV11u89Vr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z93k5XBho7OLUzBpSj0Z1Sil.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
RenegadexRIPxx schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:47:

Mooi verhaal, om mee te maken hoe je de afweging hebt gemaakt. Wat me wel opvalt is dat je verschillende auto's uit hele verschillende prijsklassen vergelijkt. Sommige modellen zijn in vergelijkbare staat wel 10-15 duizend euro duurder. Ben je niet met een budget op pad gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@L.N. Ik denk dat dat door verschillende redenen komt. De prijs is inderdaad laag, maar je moet van het design houden. Verder is de software zeer matig, zeker in vergelijking met wat er op de markt is. En dan bedoel ik zowel de software van de auto zelf als de app. De kwaliteit nou ook niet om over naar huis te schrijven, gezien de auto onderhuids van alles deelt met de Corsa-E, E-208, Jeep Avenger en dus de standaard zwakke Stellantis punten heeft. Veel elektrische storingen, de boordlader wat een enorm zwak punt is en buiten garantie dan meteen hoge kosten zijn.

De range is niet heel hoog, gezien maar 46kWh bruikbare accu capaciteit en geen mogelijkheid tot verwarmen van de accu, dus snelladen in de winter is geen pretje. Onze corsa had zelfs al 8% accu degradatie na 2-3 jaar ondanks dat ik hem op max 80% hield bij dagelijks gebruik. Daarnaast werden er bij aankondiging allemaal opties in de app beloofd, uiteindelijk zijn ze nooit gekomen. Wij zijn zelfs een keer een optie kwijt geraakt door de update van software door de dealer. Heeft enkele maanden gekost voordat het weer gerepareerd kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
mitsumark schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Ik vond bij de EV6 vooral het comfort tegenvallen, en de bagageruimte ook voor zo'n grote auto.
Misschien dat de nieuwe op dat eerste wat beter scoort, heb er niet meer in gereden (want voor de prijs van een nieuwe koop ik (prive)liever een nog mooiere 2e hands met de kop eraf).
Ioniq 5 zou dan een goede kunnen zijn, maar ik moet teveel wennen aan beide het exterieur en interieur.
Op deze shortlist zou wat mij betreft ook nog de Skoda Enyaq kunnen staan, t.o.v. ID4/5 vind ik ze iets mooier.
Op welke manier viel het comfort tegen van de EV6 ? Nu bon, het is moeilijk voor mij te vergelijken. Ik heb vooral ervaring met rijden met de motor. De wagen is mijn ervaring, naast testrijden, eerder voor een corsa, zoe, ... En dan is een wagen al een enorme verbetering in comfort.
Ik heb uiteindelijk ook een tweedehandse dikkere EV6 gekocht hé, en ik kan mij dan ook vinden in uw sentiment om niet direct voor nieuw nieuw te gaan.

Ja, de skoda enjaq had er kunnen opstaan, maar de vorige versie (niet de refresh), waar dus de kop van af was, had geen virtuele hud dacht ik. Maar het grootste punt was dat het snelladen bij die enjaq voor de refresh was +30 minuten(https://www.skoda.nl/nieu...den-met-50-100-of-125-kw/) en daardoor was die afgevallen. De nieuwe is het onder de 30 minuten, maar 28 minuten is nog altijd enorm lang in mijn ogen.
Ideaal zou 5 - 15 minuten zijn en een batterij die niet verschrompelt in range tijdens de winter. Maar dat is nog niet voor nu, misschien over 5 - 10 jaar.
boschhd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:05:
Kia heeft, onder voorwaarden, ondertussen 10 jaar garantie.
Enkel in nederland. Nog niet in België. En bij mijn laatste vraag bij de dealer kon men mij niet zeggen dat dat men dit naar 10j ging brengen.
Pr088 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Mooi verhaal, om mee te maken hoe je de afweging hebt gemaakt. Wat me wel opvalt is dat je verschillende auto's uit hele verschillende prijsklassen vergelijkt. Sommige modellen zijn in vergelijkbare staat wel 10-15 duizend euro duurder. Ben je niet met een budget op pad gegaan?
Ik ben met een budget op pad gegaan. Dat was eerst 10 - 15k.
Met mijn verwijzing naar de Zoe. Daar is toen naar voren gekomen dat voor compleet elektrisch voor een wagen die meer gebruikt wordt als rond de kerkentoren dit budget onvoldoende is.
Dan heb ik het verhoogd naar 20 - 25k. Zijnde de ID3, cupra born,... als 2de handser natuurlijk. Software was niet echt ideaal ( al was er de melding dat het voor een stuk verbeterd was). Dat reed voor de rest wel ok. Maar opnieuw snelladen rond de 30 minuten. Wat mij uiteindelijk heeft doen denken van ach ik wacht nog wat langer.

Dan was er de premie van de vlaamse overheid die als je een wagen onder de 40k kocht dat je tot 5k terugkreeg.
Ik heb dan even gekeken wat er daar aan voldeed. En dan kwam ik eerder uit bij een tesla. Wat dan een verhoging van het budget was met 10k-15k.
Ik heb toen mijn budget verhoogd naar 35k. Als zijnde een nieuwe tesla is het hoogste wat ik eraan wil geven. Waardoor er ook weer andere modelletjes waren naar boven gekomen.

Ik heb dan nog eventjes aan de EV3 of de skoda Epiq gedacht. Maar die kwam pas uit in 2025 (en dan greep ik langs de premie en de verkeersbelastingvrijstelling). Met het verdwijnen van de premie heb je voor 2de handse prijzen terug een lichte stijging zien noteren. En een tesla voor 35k kom je nu ook niet meer zo snel tegen. Ik heb nog even aan de renault 5 gedacht, maar die achterbank voelde ongemakkelijk aan (en ook da was nieuwzijnde weer vlot 32 - 36k). En het was gewoon niet justifieerbaar om dat geld te spenderen aan een Renault 5 als ik daar 1 van die andere types wagens voor kon krijgen. Zelfs met die acties op de ID3 (begin vorig jaar was de prijs 35 - 40k voor een nieuwe, tegen het einde van vorig jaar inclusief premie was dat al 20 - 25k... wetende dat 2de handsers toen voor diezelfde prijs gingen). Al moest je dan wel geen GT verwachten voor die prijs :p.

Sowieso is 2de hands er geen aanbod van de EV3 of de EPIQ. En het was nog altijd 400V techniek. Ook op de korte termijn was er niet veel info over een kleiner wagentje met 800V techniek.
En tegen dat die wagentjes op de markt komen en betaalbaar zijn zijn we ook vlot 2026-2027. Waardoor ik dan al een paar jaar kon rijden met die EV6.

En ik had geen zin om geld te steken in een hybrid.

En het visuele aspect van zo'n ioniq5 en EV6 zijn niet de typische SUV's. Wat mij ook weer meer aantrok.

Het budget is dus vooral een mentale barrière geweest. Maar sinds ik op mijn 38 (5j geleden) kanker heb probeer ik wat meer te genieten van het leven. Al lijkt het wel goed te evolueren, maak jullie niet ongerust ;). Ik probeer mij wat meer te distantiëren van de spaarzame en gierige opvoeding. Al heeft die opvoeding mij uiteindelijk geen windeieren gelegd.
En ik heb ook de afweging gemaakt de kans dat als de premie wegvalt, de voordelige belasting (zowel inschrijving als jaarlijkse kost) de prijzen van wagens terug omhoog gaan. Ook op de 2de handse markt. Heb ik toen gezegd van... ik kan beter dit jaar kopen. Ook als dat wat meer geld kost.
En de prijszetting eigenlijk wel ok is.

Dan heb ik een accidentje met de motor gehad en moest ik wel iets doen om terug mobiel te zijn.

Via Autoscout heb ik toen een paar EV6'en die ik in gedachten had zien passeren voor 32 - 34k (maar van 2021). Maar altijd langs gegrepen. En ben toen bij de dealer in de geburen langs geweest. Gevraagd of ze iets hadden.
Kwamen ze af met de earth voor <40k. Gemeld dat ik eigenlijk op zoek was naar een GT line.
Kwamen ze af met 43k voor een GT-line. Dan ben ik in onderhandeling gegaan (prijs online laten zien - en vermeld dat ik tesla model y aan het overwegen was en die met premie 35k waren). Hebben ze de prijs doen zakken naar 39,9k. Heb ik nog wat verder onderhandeld en uitgekomen op 38.75k. Waarna ze toen meldden van de zwarte versie valt dan voor deze prijs wel af (en die had ook maar +/-16k km). Maar 16k km of 22k km... meh.

Dan nog wat verder onderhandeld en afgeklopt op 38.5k (onder het principe van ik teken nu als je er nog 250€ van afdoet). Al was een groot stuk in die onderhandeling het feit dat ik op die van bouwjaar 23 geen premie kreeg. En die van 21 wel als je die via een dealership kocht. (regels premie vlaanderen destijds).
De 2 jaar extra garantie, gemoedsrust voor het betalen van zo'n bedrag aan een 3de (dealer vs particulier), leek mij dan wel de meerkost van 2-3k waard dat ik toen effectief gehapt heb.

Uiteindelijk blijft het een dure kost om u van punt A naar punt B te krijgen. Maar Cambio of zo'n deelplatform vond ik maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
Ophidian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:12:
@L.N. Ik denk dat dat door verschillende redenen komt. De prijs is inderdaad laag, maar je moet van het design houden. Verder is de software zeer matig, zeker in vergelijking met wat er op de markt is. En dan bedoel ik zowel de software van de auto zelf als de app. De kwaliteit nou ook niet om over naar huis te schrijven, gezien de auto onderhuids van alles deelt met de Corsa-E, E-208, Jeep Avenger en dus de standaard zwakke Stellantis punten heeft. Veel elektrische storingen, de boordlader wat een enorm zwak punt is en buiten garantie dan meteen hoge kosten zijn.

De range is niet heel hoog, gezien maar 46kWh bruikbare accu capaciteit en geen mogelijkheid tot verwarmen van de accu, dus snelladen in de winter is geen pretje. Onze corsa had zelfs al 8% accu degradatie na 2-3 jaar ondanks dat ik hem op max 80% hield bij dagelijks gebruik. Daarnaast werden er bij aankondiging allemaal opties in de app beloofd, uiteindelijk zijn ze nooit gekomen. Wij zijn zelfs een keer een optie kwijt geraakt door de update van software door de dealer. Heeft enkele maanden gekost voordat het weer gerepareerd kon worden.
Natuurlijk moet je van het design houden, maar dat geldt voor veel EV's. Het hoekige van Kia, het specifieke ontwerp van de IONIQ-range, de vorm van de ID3/Cupra Born, de retrolook van de Renault 5, het interieur van de BYD Atto, etc. is ook niet naar ieders smaak. Juist omdat het zo persoonlijk is, heb ik het niet genoemd.

Met de software van de E-C4 heb ik geen problemen. Maar goed, ik gebruik vooral wireless Carplay en voor veel zaken heeft de auto fysieke knoppen, waardoor je geen interactie met de software hebt. Het 2023-model heeft een nieuw infosysteem met groter scherm, waarmee ook softwareproblemen zijn aangepast.

De nieuwere modellen hebben een andere warmtepomp gekregen en ik dacht deze de accu ook verwarmde. Als je zoekt op onderdeelnummer 9821712680, dan vind je dat deze een accuwarmer is. Even goed doorzoeken, wat ik zie ook veel andere onderdelen met hetzelfde onderdeelnummer.

Het probleem met de boordlader kende ik niet. Hopelijk krijg ik dat probleem niet, want dat is inderdaad een dure reparatie.

Edit: als ik het bovenstaande teruglees, dan kom ik wat over als een fanboy. Zo bedoel ik het niet. Er zijn natuurlijk redenen waarom een E-C4 zo sterk in waarde daalt. Die van mij is in minder dan 2 jaar gehalveerd in prijs en dat zie ik bij andere merken EV's niet/minder gebeuren. Ik kan met de nadelen leven en de prijs is okay. Maar als ik meer budget had, dan had ik waarschijnlijk een andere EV gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 23-02-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
RenegadexRIPxx schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Op welke manier viel het comfort tegen van de EV6 ? Nu bon, het is moeilijk voor mij te vergelijken. Ik heb vooral ervaring met rijden met de motor. De wagen is mijn ervaring, naast testrijden, eerder voor een corsa, zoe, ... En dan is een wagen al een enorme verbetering in comfort.
Ik heb uiteindelijk ook een tweedehandse dikkere EV6 gekocht hé, en ik kan mij dan ook vinden in uw sentiment om niet direct voor nieuw nieuw te gaan.

Ja, de skoda enjaq had er kunnen opstaan, maar de vorige versie (niet de refresh), waar dus de kop van af was, had geen virtuele hud dacht ik. Maar het grootste punt was dat het snelladen bij die enjaq voor de refresh was +30 minuten(https://www.skoda.nl/nieu...den-met-50-100-of-125-kw/) en daardoor was die afgevallen. De nieuwe is het onder de 30 minuten, maar 28 minuten is nog altijd enorm lang in mijn ogen.
Ideaal zou 5 - 15 minuten zijn en een batterij die niet verschrompelt in range tijdens de winter. Maar dat is nog niet voor nu, misschien over 5 - 10 jaar.

[...]

Enkel in nederland. Nog niet in België. En bij mijn laatste vraag bij de dealer kon men mij niet zeggen dat dat men dit naar 10j ging brengen.

[...]

Ik ben met een budget op pad gegaan. Dat was eerst 10 - 15k.
Met mijn verwijzing naar de Zoe. Daar is toen naar voren gekomen dat voor compleet elektrisch voor een wagen die meer gebruikt wordt als rond de kerkentoren dit budget onvoldoende is.
Dan heb ik het verhoogd naar 20 - 25k. Zijnde de ID3, cupra born,... als 2de handser natuurlijk. Software was niet echt ideaal ( al was er de melding dat het voor een stuk verbeterd was). Dat reed voor de rest wel ok. Maar opnieuw snelladen rond de 30 minuten. Wat mij uiteindelijk heeft doen denken van ach ik wacht nog wat langer.

Dan was er de premie van de vlaamse overheid die als je een wagen onder de 40k kocht dat je tot 5k terugkreeg.
Ik heb dan even gekeken wat er daar aan voldeed. En dan kwam ik eerder uit bij een tesla. Wat dan een verhoging van het budget was met 10k-15k.
Ik heb toen mijn budget verhoogd naar 35k. Als zijnde een nieuwe tesla is het hoogste wat ik eraan wil geven. Waardoor er ook weer andere modelletjes waren naar boven gekomen.

Ik heb dan nog eventjes aan de EV3 of de skoda Epiq gedacht. Maar die kwam pas uit in 2025 (en dan greep ik langs de premie en de verkeersbelastingvrijstelling). Met het verdwijnen van de premie heb je voor 2de handse prijzen terug een lichte stijging zien noteren. En een tesla voor 35k kom je nu ook niet meer zo snel tegen. Ik heb nog even aan de renault 5 gedacht, maar die achterbank voelde ongemakkelijk aan (en ook da was nieuwzijnde weer vlot 32 - 36k). En het was gewoon niet justifieerbaar om dat geld te spenderen aan een Renault 5 als ik daar 1 van die andere types wagens voor kon krijgen. Zelfs met die acties op de ID3 (begin vorig jaar was de prijs 35 - 40k voor een nieuwe, tegen het einde van vorig jaar inclusief premie was dat al 20 - 25k... wetende dat 2de handsers toen voor diezelfde prijs gingen). Al moest je dan wel geen GT verwachten voor die prijs :p.

Sowieso is 2de hands er geen aanbod van de EV3 of de EPIQ. En het was nog altijd 400V techniek. Ook op de korte termijn was er niet veel info over een kleiner wagentje met 800V techniek.
En tegen dat die wagentjes op de markt komen en betaalbaar zijn zijn we ook vlot 2026-2027. Waardoor ik dan al een paar jaar kon rijden met die EV6.

En ik had geen zin om geld te steken in een hybrid.

En het visuele aspect van zo'n ioniq5 en EV6 zijn niet de typische SUV's. Wat mij ook weer meer aantrok.

Het budget is dus vooral een mentale barrière geweest. Maar sinds ik op mijn 38 (5j geleden) kanker heb probeer ik wat meer te genieten van het leven. Al lijkt het wel goed te evolueren, maak jullie niet ongerust ;). Ik probeer mij wat meer te distantiëren van de spaarzame en gierige opvoeding. Al heeft die opvoeding mij uiteindelijk geen windeieren gelegd.
En ik heb ook de afweging gemaakt de kans dat als de premie wegvalt, de voordelige belasting (zowel inschrijving als jaarlijkse kost) de prijzen van wagens terug omhoog gaan. Ook op de 2de handse markt. Heb ik toen gezegd van... ik kan beter dit jaar kopen. Ook als dat wat meer geld kost.
En de prijszetting eigenlijk wel ok is.

Dan heb ik een accidentje met de motor gehad en moest ik wel iets doen om terug mobiel te zijn.

Via Autoscout heb ik toen een paar EV6'en die ik in gedachten had zien passeren voor 32 - 34k (maar van 2021). Maar altijd langs gegrepen. En ben toen bij de dealer in de geburen langs geweest. Gevraagd of ze iets hadden.
Kwamen ze af met de earth voor <40k. Gemeld dat ik eigenlijk op zoek was naar een GT line.
Kwamen ze af met 43k voor een GT-line. Dan ben ik in onderhandeling gegaan (prijs online laten zien - en vermeld dat ik tesla model y aan het overwegen was en die met premie 35k waren). Hebben ze de prijs doen zakken naar 39,9k. Heb ik nog wat verder onderhandeld en uitgekomen op 38.75k. Waarna ze toen meldden van de zwarte versie valt dan voor deze prijs wel af (en die had ook maar +/-16k km). Maar 16k km of 22k km... meh.

Dan nog wat verder onderhandeld en afgeklopt op 38.5k (onder het principe van ik teken nu als je er nog 250€ van afdoet). Al was een groot stuk in die onderhandeling het feit dat ik op die van bouwjaar 23 geen premie kreeg. En die van 21 wel als je die via een dealership kocht. (regels premie vlaanderen destijds).
De 2 jaar extra garantie, gemoedsrust voor het betalen van zo'n bedrag aan een 3de (dealer vs particulier), leek mij dan wel de meerkost van 2-3k waard dat ik toen effectief gehapt heb.

Uiteindelijk blijft het een dure kost om u van punt A naar punt B te krijgen. Maar Cambio of zo'n deelplatform vond ik maar niets.
Ik vond voornamelijk het doorgeven van oneffenheden van de weg naar het lichaam tegenvallen, meer nog dan mn 12 jaar en 350k km oude 3 serie.
Nu had ik in dezelfde periode ook gereden met de id5, id7 (met dcc), xpeng g6, zeekr 001 (zonder luchtvering), allemaal (veel) comfortabeler.
Alleen model Y zat op hetzelfde niveau imo.

Ik neig nu steeds meer naar een zuinige auto met groot bereik, dan extreem snel laden.
Liever 400km bereik met 200kW dan 300km bereik met 300kW.
Dat laatste ben je ook meer afhankelijk van de laadpaal, en ik heb het gevoel dat dat in de toekomst alleen maar erger wordt.
Een enyaq komt bv 10-15% verder dan een EV6, tegen 30% lagere laadsnelheid.
https://ev-database.org/n...6b84145f4954005264fff94ba

Los daarvan heb ik net als jij steeds verder het budget opgerekt omdat ze simpelweg nog niet voldeden aan mn wensen.
En heb ik net als jij niet perse de behoefte om nog te investeren in een hybride of benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik het exact die meldingen gehad bij een toen nog werkende boordlader. De 12V accu is toen vervangen en de meldingen verdwenen. Toen heb ik nog ongeveer 2 maanden prima AC kunnen laden voordat de boordlader er ineens uit knalde zonder meldingen op het scherm (ook na kapot zijn). Buiten het rode lichtje bij de CCS aansluiting na dan. Daarna duurde het bijna 3 maanden tot de lader binnen was bij de dealer :X
Ik heb dus 3 maanden moeten CCS (DC) laden, wat gelukkig wel werkt bij een kapotte boordlader.

Ik heb de auto (Corsa-e) als occasion gekocht en toen 1 jaar garantie bedongen en vooraf nagevraagd of de boordlader eronder viel. Om er zeker van te zijn. Uiteraard zei de verkoper dat de berichten overdreven zijn, en je alles kunt vinden op het internet over elke auto :+ Binnen 10 maanden was de boordlader kapot, dus de garantie was een goede zet! Ik had al vooronderzoek op internet gedaan. e-208, 2008, e-c4, Mokka, allemaal hetzelfde euvel.

De andere problemen heb ik niet gehad.
Software was inderdaad zeer matig tot voor kort. Zo matig zelfs dat een connectie maken via de Opel app gewoon op geluk ging. Traag, vaak niet reageren, niet duidelijk of er überhaupt iets gebeurde. Eigenlijk was de app onbruikbaar. Met de laatste updates van het touchscreen en het besturingssysteem is het echter enorm verbeterd! (kun je zelf doen met een USB stick en Windows software van Opel). De app reageert nu snel, ik zie precies hoe snel ik laad, hoe vol de accu is, waar de auto staat, ik kan laden stoppen, AC aanzetten, etc.

Het is nog steeds niet de allerbeste software, maar het is eindelijk eens bruikbaar!
Ook nooit 100kW gehaald, maar wel zo rond 95kW. Zakt dan inderdaad wel rap in. Onderstaande grafiek komt wel overeen met mijn ervaringen... maar dan wel in de zomer. Ik dacht eerst dat mijn 40kW op koude dagen, ook bij 10-20% SoC aan de kapotte boordlader lag (misschien een soort noodloop voor laden??), maar dat blijkt dus normaal te zijn :X Gelukkig laad ik normaal bijna altijd AC (95%+ van de tijd)... maar in de winter bij langere trips dus wel beter plannen dan.

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/21089369075485

Auto vond ik toentertijd wel een goede deal voor mijn wensen, accu, laadsnelheid. Gekocht voor ca 20k, terwijl toen menig i3, ioniq, Zoe 40, e.d. voor 15k+ stonden, met verouderde techniek, überhaupt ouder, en kleinere accu's, langzamer laden, leek me dit wel een goede deal. Nu zijn alle EVs wel behoorlijk afgeschreven de laatste tijd, dus ook deze EVs. Ik denk dat als je goede garantie kunt bedingen, met een beetje geluk, je wel een goede deal kunt scoren. De bekende euvels zijn dan wel gerepareerd denk ik, en als je dan zelf h.e.e.a. update, dan is de app software ook weer bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:20
[...]

Als ik jouw posts zo lees ben je voor 95% echt super tevreden, alleen het publiek laden is nog ff uitvogelen maar volgens mij Bennie daar nu ook al zo goed als uit.
Het is geen diesel Punto meer, maar nu rijd je een comfortabele bak!

Je mag er trots op zijn! Veel fijne kilometers toegewenst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@L.N. De eerdere modellen hadden ook al een dergelijke warmtepomp. Die is wel in staat de accu wat op te warmen, maar niet voor preheating voor snelladen. Treedt pas in werking bij -10 om de accu wat op temperatuur te brengen of om bij warmte de accu wat af te koelen.

Verder denk ik niet dat je een fanboy bent. De eC4 is voor de prijs denk ik best een leuke deal, zeker als je wat geldt achter de hand houdt voor eventuele reparaties als hij uit garantie komt. Hij heeft zeker tekortkomingen, maar als je dat niet erg vindt, kan je denk ik best goedkoop rijden. Die 46kWh is (zeker voor een 2e auto) best prima. Sowieso was de Corsa-e een leuke kart, altijd leuk om mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Bartjuh Mooi dat de software en app verbeterd zijn. Kan je ook een accu percentage instellen tot waar hij moet laden? Was in 2021 beloofd maar is er nooit gekomen. En het jammere is dat het wel in de API zit, je kan via home assistant namelijk instellen.

Verder is er een PSA controller docker waarmee je gegevens via de API kan opslaan zoals ritten en verbruik ed. Best leuk om eens in te duiken, krijg je dit soort gegevens van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyoGBV523byAfFYhKpAxHxe5ag8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KDp6yqjefBN4ZCKr9gkOxW3U.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rsdUOweoIoYf7fhcODKZvnVr6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OsnDinHcGWDYLZWLfnt5YomE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Ophidian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:17:
@Bartjuh Mooi dat de software en app verbeterd zijn. Kan je ook een accu percentage instellen tot waar hij moet laden? Was in 2021 beloofd maar is er nooit gekomen. En het jammere is dat het wel in de API zit, je kan via home assistant namelijk instellen.

Verder is er een PSA controller docker waarmee je gegevens via de API kan opslaan zoals ritten en verbruik ed. Best leuk om eens in te duiken, krijg je dit soort gegevens van:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook een Corsa-E, maar die kan geen accu percentage instellen. Helaas. Mijn grootste frustratie... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ophidian schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:17:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik laden volgens een schema eigenlijk nooit, dus ik weet het niet... maar zo op het oog lijkt het op tijd gebaseerd.
Je ziet wel gewoon de lading als percentage, ook tijdens laden. Maar dan zul je het dus zelf handmatig moeten stoppen.

Dat van de API ziet er wel cool uit! Misschien binnenkort eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
mitsumark schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Ik vond voornamelijk het doorgeven van oneffenheden van de weg naar het lichaam tegenvallen, meer nog dan mn 12 jaar en 350k km oude 3 serie.
Nu had ik in dezelfde periode ook gereden met de id5, id7 (met dcc), xpeng g6, zeekr 001 (zonder luchtvering), allemaal (veel) comfortabeler.
Alleen model Y zat op hetzelfde niveau imo.

Ik neig nu steeds meer naar een zuinige auto met groot bereik, dan extreem snel laden.
Liever 400km bereik met 200kW dan 300km bereik met 300kW.
Dat laatste ben je ook meer afhankelijk van de laadpaal, en ik heb het gevoel dat dat in de toekomst alleen maar erger wordt.
Een enyaq komt bv 10-15% verder dan een EV6, tegen 30% lagere laadsnelheid.
https://ev-database.org/n...6b84145f4954005264fff94ba

Los daarvan heb ik net als jij steeds verder het budget opgerekt omdat ze simpelweg nog niet voldeden aan mn wensen.
En heb ik net als jij niet perse de behoefte om nog te investeren in een hybride of benzine.
Ah ja, was voor mij geen probleem. De wagen had nu eenmaal geen luchtvering. En ik had geen zin om de EV6 Gt te kopen. Ook al was het comfort daar dan ook weer minder tgv de zetelwijzigingen hier.
Maar iedereen moet dat voor zijn eigen uitmaken. Komende van een gooi en smijtmotor, zoals gezegd, is de vering en de rest van het comfort nog altijd stukken beter. Maar prijs was ook factor 10 hoger :p.
Anders gezegd voor mij was het geen blokkerende factor. De Ioniq5 zal dan eerder uw ding zijn. Maar dat uiterlijk en innerlijk (wit dashboard, hendeltje voor u in D,N,R of P te zetten) kon mij minder bekoren. En een beetje de weg voelen vond ik niet zo erg.

Model Y vond ik minder comfortabel rijden dan de Kia EV6 om eerlijk te zijn. Maar bon, iedereen moet zijn eigen keuze maken.

Voor mij is het een afweging. 100km en dan aan de snellader hangen is een no go. Tussen de 300-400km (en liefst 400) en dan zeer snel laden is voor mij de sweet spot op dit moment met de prijszetting. Al hangt dat allemaal ook weer af van de kostprijs van laden. Als het mij 10€/kwh kost om snel te laden aan 5- 10 minuten van 10%-80% en 0.2€/kwh voor gewoon te laden... dan ga ik ook eerder neigen naar traag laden en zo een maximaal mogelijke range. Wegens de beperkte kans dat ik meer dan 500km op een dag rijd. 200 - 400km op een dag doe ik wel eens in de maand. Maar als de prijszetting gelijkaardig is, dan lijkt het mij als maatschappij beter dat je niet overkill gaat in de batterij.

Ja, de model 3 of ID7 of zelfs de ioniq6 ging ook meer km's dan de EV6. Maar een sedan vind ik niet echt praktisch.

2de hands was de prijszetting tussen een Enjaq en een KIA EV6 ongeveer gelijk. Misschien 1 - 3k verschil. En voor mij was een 2de handse KIA EV6 dan een betere deal. Of leek dat toch een betere deal.
Al krijg ik het nu ook niet zo warm van de Enjaq (binnenzijde, buitenzijde viel nog mee). Maar iedereen moet die afweging voor zichzelf maken. Al was dat tech pak bij KIA, zoals al gezegd, 1 van de doorslaggevende elementen naast het snelladen. Ik blijf het feit dat mijn GPS instructies op mijn vooruit komen, net als de maximale snelheid dat ik er mag rijden EN de snelheid dat ik aan het rijden ben 1 van de meest praktische aanpassingen vinden.
Toch zolang dat de wagen niet 100% autonoom kan rijden. Wat in mijn ogen ook niet voor morgen is.

Maar je moet de mogelijkheid hebben om te kunnen oprekken. Dat is niet iedereen gegevens. En er zijn en blijven significante risico's aan verbonden. Al helpt de garantie om die risico's een beetje te beperken. Al blijft het risico van per total tgv enorme vervangkost van de batterij hoog.
Al ben ik wel blij dat in tegenstelling tot Tesla dit geen wagen is die voorzien is van gigacasting en er dus ook makkelijker vervangstukken mogelijk zijn, het een modulaire opbouw heeft dat je die zaken nog kan vervangen... Terwijl dat bij Tesla eerder op lange termijn het principe van een weggooi product heeft of lijkt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RenegadexRIPxx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:36:
[...]
Al was dat tech pak bij KIA, zoals al gezegd, 1 van de doorslaggevende elementen naast het snelladen. Ik blijf het feit dat mijn GPS instructies op mijn vooruit komen, net als de maximale snelheid dat ik er mag rijden EN de snelheid dat ik aan het rijden ben 1 van de meest praktische aanpassingen vinden.
Zo'n head-up display (HUD) is in ieder geval niet uniek voor een EV6, of Kia. Mijn Enyaq heeft de genoemde gegevens ook gewoon in de HUD staan. En ik ken nog veel andere wagens die dat hebben. Dus om dat nu als doorslaggevend te noemen?

Ben het wel met je eens dat dat fijn is om te hebben... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
JanHenk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Zo'n head-up display (HUD) is in ieder geval niet uniek voor een EV6, of Kia. Mijn Enyaq heeft de genoemde gegevens ook gewoon in de HUD staan. En ik ken nog veel andere wagens die dat hebben. Dus om dat nu als doorslaggevend te noemen?

Ben het wel met je eens dat dat fijn is om te hebben... :)
Ah je hebt gelijk. Wist ik niet. Al ben ik het nog niet op zo zeer veel andere 2de-handswagens (<2024) tegengekomen (VW stal, de KIA en Hyundai en dan dacht ik dat we het gehad hadden. Xpeng dacht ik niet dat het had.)

Nu bon, de boodschap was dat voor mij de KIA EV6 gewoon een betere deal optie was.
Voor iemand anders kan dat weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-07 17:08
Ik hoop dat ik in het juiste topic zit :)

Ik ben op zoek naar een tweede auto (voor erbij, naast onze Xpeng G9 leaser), die vooral zal worden gebruikt voor incidentele ritjes naar het werk (15km heen/terug) en voor 'nood'. We hebben 2 kleine kids, dus die moeten, als het MOET, ook meekunnen in hun kinderzit. Kinderwagen in de kofferbak is een pre.
We hebben ervaring met een Tesla M3, als voorgaande leaser, maar toch besloten om deze eind 2019 niet over te nemen uit de lease omdat ik even de kat uit de boom wilde kijken wat ze zouden gaan doen met de prijs - omdat er simpelweg veel op de markt zouden komen.

Dat een (kleine) EV als tweede auto een goed idee is, daar ben ik wel over uit. Budget is +- tot 20K EUR. Liever minder, maar dan krijg je ook gewoon een stuk minder.. (oudere VW eUp etc). De tool uit de OP is handig qua kostenvergelijk en ook daar lijkt het erop dat een EV een prima keuze qua TCO.

Nu heb ik een shortlistje gemaakt (random volgorde):
1) Fiat 500e, 42kWh (vanaf bj 2021)
2) Mini Electric (vanaf bj 2021)
4) Opel e-Corsa 50kWh (vanaf bj 2021)
5) Peugeot e-208 50kWh (vanaf bj 2021)
6) Tesla Model 3 SR+ / LR (vanaf bj 2021) (vrij grote/te grote? auto voor het doel)

Mis ik nog iets, hebben jullie tips?

[ Voor 3% gewijzigd door -Muncky- op 25-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Kia Niro en E-Soul, Hyundai Kona?
Dan met keuze uit 39 of 64 kWh Accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
-Muncky- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:59:

Ik ben op zoek naar een tweede auto (voor erbij, naast onze Xpeng G9 leaser), die vooral zal worden gebruikt voor incidentele ritjes naar het werk (15km heen/terug) en voor 'nood'. We hebben 2 kleine kids, dus die moeten, als het MOET, ook meekunnen in hun kinderzit. Kinderwagen in de kofferbak is een pre.
We hebben ervaring met een Tesla M3, als voorgaande leaser, maar toch besloten om deze eind 2019 niet over te nemen uit de lease omdat ik even de kat uit de boom wilde kijken wat ze zouden gaan doen met de prijs - omdat er simpelweg veel op de markt zouden komen.

Dat een (kleine) EV als tweede auto een goed idee is, daar ben ik wel over uit. Budget is +- tot 20K EUR. Liever minder, maar dan krijg je ook gewoon een stuk minder.. (oudere VW eUp etc). De tool uit de OP is handig qua kostenvergelijk en ook daar lijkt het erop dat een EV een prima keuze qua TCO.

6) Tesla Model 3 SR+ / LR (vanaf bj 2021) (vrij grote/te grote? auto voor het doel)

De Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoe, Dacia Spring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 13:30

Een MG4 wellicht? Ik heb geen kinderen (wel een MG4 :+ ), dus kan niet zeggen of een kinderwagen zou passen. Maar hij past in het budget, is ruim achterin, redelijk recent model ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
[...]

Misschien een Opel Ampera-e? Redelijk compact model maar met een ruime achterbank (ruimer dan een Kona), achterbak voor een kinderwagen is misschien iets krapper dan een eNiro. Met de 64 kWh accu kom je overal en de beperkte laadsnelheid (AC 1 fase, DC max. 53 kW) is voor korte afstanden geen probleem.

Op ons exemplaar uit 2020 met 135k km. op de teller kregen we een inruilbod van minder dan € 9.000 dus deze moet zeker binnen je budget te vinden zijn. Alleen als je een EV uit 2021 of nieuwer wilt dan gaat het niet lukken want de Ampera-e is in 2020 uit het aanbod gegaan door de overname van Opel door Stellantis. En het is zeker een betere en ruimere EV dan een electrische Corsa of 208.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-07 17:08
Peter-036 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:13:
Kia Niro en E-Soul, Hyundai Kona?
Dan met keuze uit 39 of 64 kWh Accu.
jouwheld schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:23:
[...]

In de basis prima auto's, maar te saai (en lelijk) in mijn beleving. Niet op zoek naar een cross-over of SUV-model :*)

De Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoe, Dacia Spring?
Zelfde als hierboven. ;)
samvdheijden schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Een MG4 wellicht? Ik heb geen kinderen (wel een MG4 :+ ), dus kan niet zeggen of een kinderwagen zou passen. Maar hij past in het budget, is ruim achterin, redelijk recent model ook.
Idem!
Wesco schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Misschien een Opel Ampera-e? Redelijk compact model maar met een ruime achterbank (ruimer dan een Kona), achterbak voor een kinderwagen is misschien iets krapper dan een eNiro. Met de 64 kWh accu kom je overal en de beperkte laadsnelheid (AC 1 fase, DC max. 53 kW) is voor korte afstanden geen probleem.

Op ons exemplaar uit 2020 met 135k km. op de teller kregen we een inruilbod van minder dan € 9.000 dus deze moet zeker binnen je budget te vinden zijn. Alleen als je een EV uit 2021 of nieuwer wilt dan gaat het niet lukken want de Ampera-e is in 2020 uit het aanbod gegaan door de overname van Opel door Stellantis. En het is zeker een betere en ruimere EV dan een electrische Corsa of 208.
Ik snap de opmerking voor een Opel Ampera-e, Dacia etc, maar het zijn allemaal best lelijke auto's. Ik ga dan liever voor een iets kleinere (leukere/luxere) auto dan voor formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak

Als je Fiat 500e op je shortlist hebt dan zou ik ook kijken naar VW e-Up van 2020, Seat Mii Electric en Skoda Citigo e. Deze zijn qua ruimte vergelijkbaar met een Fiat 500e. Qua range maakt het ook niet veel verschil. De Fiat komt iets verder, maar het scheelt maar 30 kilometer volgens EV database.
Kofferbak van de drieling is ruimer dan de Fiat.
Pagina: 1 ... 358 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic