Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

@flupp je kan dhr Tavares de schuld niet geven van de Renault 5 of de Kangoo. Hij was topman van Stellantis en Renault als merk valt daar niet onder.
Ik vind Renault als merk overigens best aardig bezig, ze waren er vroeg bij met de Zoe en hebben nu best een leuk gamma aan elektrische auto’s.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:36
PeaceNlove schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:00:
@flupp je kan dhr Tavares de schuld niet geven van de Renault 5 of de Kangoo. Hij was topman van Stellantis en Renault als merk valt daar niet onder.
Ik vind Renault als merk overigens best aardig bezig, ze waren er vroeg bij met de Zoe en hebben nu best een leuk gamma aan elektrische auto’s.
Ik ging ervan uit dat alle overgebleven grote Franse merken bij Stellantis zaten, maar dat is inderdaad niet het geval, zo blijkt. My bad. Als niet-Stellantis merk gaat mijn voorbeeld met de R5 dan uiteraard niet meer op, natuurlijk. Maar dat doet niets af dat ik allerminst onder de indruk ben van dat Stellantis concern en het deplorabel riedeltje en dito prestaties van Tavares (destijds).

Model 3 LR (model 2023)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Renault doet het inderdaad van de Europeanen nog erg goed inderdaad, de Duitsers blijven zoals gezegd nog teveel vasthangen in het verleden rn dat gaat men zeker voelen de komende jaren.

[ Voor 88% gewijzigd door SpongeRob op 29-11-2025 20:59 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
@flupp
Winstmaximalisatie is altijd het doel van een producent. Minimale investeringen zorgen ook voor een betere winst. Dus het is niet vreemd dat de Europese fabrikanten lobbyen voor afzwakking van de regels.
Maar tegelijkertijd moet je ook vooruit kijken en daar je toekomstige investeringen op baseren.

Op dit moment lijkt het erop dat de Europese fabrikanten verkeerd gegokt hebben en dat de Chinese fabrikanten sneller op huidige niveau gekomen zijn dan de Europese fabrikanten dachten dat de Chinezen konden.

Ondanks dat het lijkt alsof er een stroomvloed aan Chinese EV's op de markt komen. Lijkt VW met zijn MEB platform en Stellantis het toch nog niet zo verkeerd te doen. Het vraagt veel investeringen van hun. Meer dan aandeelhouders zou willen zien (winstmaximalisatie) en kost ook arbeidsplaatsen (gedoe met vakbonden). Daar gaat het gedoe in de media vooral over.

Persoonlijk zie ik het niet zo donker in voor de Europese Autoindustrie. Verschillende Chinese fabrikanten zullen een blijvertje zijn maar er vallen er ook nog genoeg af. Al met al wordt de boel even lekker opgeschud.

Zelf ben ik het absoluut niet eens met afzwakken van de regels. Gewoon vasthouden aan de gestelde doelen. Wij als Europa kunnen dit prima aan. Het is vooral een mindset, een omschakeling die sneller gaat dan gewend. Een soort revolutie.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ecological schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:35:
[...]

Een MG is te vergelijken met een Dacia, maar een Zeekr, Nio of Xpeng is toch wel op BMW/Audi niveau. En er zit weer veel verschil tussen de modellen, het is lastig te vergelijken - en op zulke punten zijn BMW/Audi weer sterker (service) maar qua materialen, de materialen in mijn 001 zijn mooier dan in die van mijn e-tron s-line.
Kwaliteit is mijns inziens wat anders dan mooie materialen. Als je een MG op dat gebied met een Dacia vergelijkt doen ze het prima.

Maar als je het hebt over kwaliteit van bijvoorbeeld de lak, de roest preventie en de levensduur van materialen die gebruikt zijn in het interieur dan viel het mij echt zwaar tegen. En dat soort zaken heeft zelfs Dacia wel prima voor elkaar.

Leuk voor in de (private) lease, maar als ik een auto met mijn eigen geld koop, betaal ik graag wat meer voor een niet-chinees.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:18
HandyLumberjack schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:51:
[...]

Kwaliteit is mijns inziens wat anders dan mooie materialen. Als je een MG op dat gebied met een Dacia vergelijkt doen ze het prima.

Maar als je het hebt over kwaliteit van bijvoorbeeld de lak, de roest preventie en de levensduur van materialen die gebruikt zijn in het interieur dan viel het mij echt zwaar tegen. En dat soort zaken heeft zelfs Dacia wel prima voor elkaar.

Leuk voor in de (private) lease, maar als ik een auto met mijn eigen geld koop, betaal ik graag wat meer voor een niet-chinees.
N = 1. Er is geen kwantitatief bewijs dat Dacia of Europese merken zaken als roest of lak beter voor elkaar hebben dan Chineze merken. Wat is een “Chinees” eigenlijk. De tijd zal het leren, voor nu lijken merken uit China zaken als de battery management system, de batterij structuur, de ac en dc aansluitingen echt beter voor elkaar te hebben, over het algemeen. Maar in generieke termen praten is niet handig en dit is dan ook geen gesprek met utiliteit. Overigens is “een Chinees” een dat vooral wordt gebruikt om denigrerend over auto’s met Chineze roots te praten. Wat ook niet helpt met een constructief gesprek en tevens ook een soort bias laat spreken.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:02
PauseBreak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:37:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het dealernetwerk steeds relevanter zal worden. En dan met name in hoe ze je als klant of potentiële klant behandelen. Met BEVs zit er minder verschil in de aandrijflijnen en op termijn ongetwijfeld ook de accupakketten. Het verschil zul je dus elders moeten maken en de dealer is daar een belangrijk onderdeel van denk ik. Niet voor niets heeft Louwman voor BYD dealers de verkopers bijna exclusief bij haar Lexus dealers weggehaald.
Ik denk dat er onder de dealers ook nog wel wat gaat geschoffeld worden. Onderhoud wordt minder, en meer mensen kopen online.
Ik heb echt geen behoefte aan slechte koffie en een verkoper die een toneeltje opvoert en met de handen in het haar komt vertellen dat hij nu echt de beste prins heeft en daarvoor zogezegd de arm van zijn baas heeft om gewrongen….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:12
Tommie12 schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:10:
Ik heb echt geen behoefte aan slechte koffie en een verkoper die een toneeltje opvoert en met de handen in het haar komt vertellen dat hij nu echt de beste prins heeft en daarvoor zogezegd de arm van zijn baas heeft om gewrongen….
Laatste 2 auto's 'online' (nieuw) gekocht, tientallen mailtjes heen en weer dat wel maar 2x eruit gehaald wat ik er uit wilde halen, bij de laatste zelfs nog ietsies meer. Zegt natuurlijk wat over de marge aan de andere kant maar wat boeit het, ik heb er een heel fijn gevoel aan overgehouden. En uiteraard weet ik ook zeker dat er aan de andere kant vast ook 'winst' geboekt is. Ook nul behoefte aan het inmiddels jarenoude zelfde toneelspel.
Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic