Het argument dat EV's duurder zijn dan ICE's gaat eigenlijk al niet meer op. Die vanaf prijs van 26K voor een basis polo komt in de praktijk ook niet voor. Voordat je de showroom uit rijd ben je al ver voorbij de 30K.... Die Edition uitvoering van 26K is meestal een lokkertje, die in de praktijk 'niet leverbaar' is of een bizarre levertijd kent.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:42:
[...]
De absoluut goedkoopste Polo op benzine (1.0 80pk) kost al meer dan 25k momenteel...
De id.Polo EV gaat echt 30k kosten verwacht ik.
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.ultimateharry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:44:
[...]
De 450km WLTP versie waarschijnlijk wel idd, maar de instapper met 37kWh is aangekondigd voor 25k.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Yep, zeker met fatsoenlijk snelladen, voor momenten dat je net iets verder moet in een korte tijd. Dat maakt zoveel verschil.HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.
Komt nog steeds wel door de belastingen. Op zelfs de meest simpele ICE Polo zit al 5.5K BPM. Voor de volledige transitie zal ook dat bedrag tzt volledig bij de EV opgeteld moeten worden.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:46:
[...]
Het argument dat EV's duurder zijn dan ICE's gaat eigenlijk al niet meer op. Die vanaf prijs van 26K voor een basis polo komt in de praktijk ook niet voor. Voordat je de showroom uit rijd ben je al ver voorbij de 30K.... Die Edition uitvoering van 26K is meestal een lokkertje, die in de praktijk 'niet leverbaar' is of een bizarre levertijd kent.
De prijs van de EV versie zal navenant gaan dalen om dat goed te maken. Maar we zijn er qua prijs dus nog niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja en nee, als je echt alleen boodschappen en werkverplaatsing doet met eigen laadpaal dan is dat 95% van de tijd goed genoeg.HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.
Maar een daguitstap 100km verder zal je al doen snelladen en dan wordt het krap. Mijn vrouw wordt al zenuwachtig als ze ziet dat de batterijindicator bij 20% oranje kleurt...
En 300km WLTP is in de winter ook maar 200km echt.
Ik ga nooit de versie met de kleinste batterij kopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:08:
[...]
Ja en nee, als je echt alleen boodschappen en werkverplaatsing doet met eigen laadpaal dan is dat 95% van de tijd goed genoeg.
Maar een daguitstap 100km verder zal je al doen snelladen en dan wordt het krap. Mijn vrouw wordt al zenuwachtig als ze ziet dat de batterijindicator bij 20% oranje kleurt...
En 300km WLTP is in de winter ook maar 200km echt.
Ik ga nooit de versie met de kleinste batterij kopen.
Ik heb om die reden voor mijn vrouw nog een PHEV gekocht met 45km echt range in de zomer en momenteel 34km range en daarmee red ze net 90% van al haar ritten elektrisch.
Vergeet ze eens op te laden of gaat ze een keer wat verder weg, ook geen ramp.
Volledig elektrisch was aan haar nog niet besteed. Dit is dan een niet onaardige tussenstap.
Daar komt bij dat deze 2e hands markt hele andere prijzen kent dan een nieuwe met een karige WLTP. Dat is een beetje het "probleem" . Op tweakers zitten we redelijk in een bubbel, er zijn maar weinig mensen die een splinternieuwe wagen kopen of een 2e hands voor 30k+ .
En in alle andere statistieken worden leaserijders meestal meegenomen wat ook niet echt een eerlijk beeld geeft van de daadwerkelijke verkopen aan strikt particulieren.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 18-12-2025 09:17 ]
Mijn vrouw rijdt ca 8000km per jaar. Grootste deel is 'rond de kerktoren', maar maandelijks een keer of 2-3 zijn er verplaatsingen die heen en terug naar de 180km-200km gaan en waar er lokaal geen laadpaal is.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:16:
[...]
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.
Ik heb om die reden voor mijn vrouw nog een PHEV gekocht met 45km echt range in de zomer en momenteel 34km range en daarmee red ze net 90% van al haar ritten elektrisch.
Vergeet ze eens op te laden of gaat ze een keer wat verder weg, ook geen ramp.
Volledig elektrisch was aan haar nog niet besteed. Dit is dan een niet onaardige tussenstap.
Daar komt bij dat deze 2e hands markt hele andere prijzen kent dan een nieuwe met een karige WLTP. Dat is een beetje het "probleem" . Op tweakers zitten we redelijk in een bubbel, er zijn maar weinig mensen die een splinternieuwe wagen kopen of een 2e hands voor 30k+ .
En in alle andere statistieken worden leaserijders meestal meegenomen wat ook niet echt een eerlijk beeld geeft van de daadwerkelijke verkopen aan strikt particulieren.
Als je dan iedere keer onderweg moet gaan bijladen... dat vindt zij niet goed, en ik snap dat.
Nu, momenteel doet ze dat met een 6 jaar oude Polo die er nog helemaal perfect uit ziet, en dus blijft die auto zeker nog jaren in bezit. De overweging die we maken is: stel dat die auto morgen gestolen wordt of affikt, wat kopen we dan. Vandaag zou dat dan wel eens een R5 kunnen worden, maar nog liever hadden we die gekocht met 30% korting, 2 jaar oud en tot 20-30k op de teller... Maar ja, die zijn er nog niet.
Dus hopen we maar dat die benzineauto niet in brand vliegt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat maakt dat een Niro automatisch aan alle eisen en wensen van een autokoper voldoet?assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:27:
[...]
Een Hyundai Ioniq koop je al voor €10k en een Niro voor €15k. Zeker de laatste is voor vrijwel iedereen gewoon geschikt. Aanschafprijs is écht geen argument meer tegen EV's.
Voor vakanties en zeker caravan's wordt het gewoon gedrag aanpassen of bereid zijn de rekening ervoor te betalen.
Bij mijn weten is een vergelijking tussen EV en ICE binnen hetzelfde merk/klasse nog altijd in het voordeel van een ICE. Nog even los van het feit dat EV's nog gesubsidieerd worden om de prijs te drukken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed punt, dat is iets waar fabrikanten dan wel rekening mee moeten houden. Wellicht dat ze dan iets inbouwen van periodiek even een x tijd gebruiken ook al vraagt het batterijniveau er niet om?Of-Aaargh schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:22:
[...]
Toepassing in een EREV is een scenario waar een ander nadeel van brandstofmotoren naar boven komt. Een elektromotor kun je gerust een jaar lang niet gebruiken, als je hem daarna aanzet zoemt ie er weer rustig op los.
Een brandstofauto maar een of twee keer per jaar gebruiken is erg slecht voor de motor. De brandstof verouderd, al die bewegende onderdelen kunnen gaan vastzitten. Als tijdens die ene vakantie die je noemt het grasmaaiermotortje van je EREV ineens na een jaar weer aangeslingerd moet worden op de Duitse Autobahn kun je voor allerlei verrassingen komen te staan.
Natuurlijk kunnen er aanpassingen aan de motor gedaan worden om dit nadeel op te vangen. Maar die zal daar dan wel weer duurder door worden. Of de brandstofmotor zal in de praktijk vaker aanslaan dan uit duurzaam oogpunt gewenst is (uiteraard niet in de testen voor de fabrieksopgaven van uitstoot).
Dat soort nadelen kan je natuurlijk prima softwarematig oplossen en omdat het slechts een dynamo aan hoeft te drijven zijn de eisen ook een heel stuk lager dan wanneer je een hele auto moet aandrijven. En die software zullen ze inderdaad absoluut gebruiken om de tests te beïnvloeden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn ervaring is dat 180-200km moet kunnen met een dergelijke WLTP zonder bijladen, mits je accepteert dat je soms met 5-10% lading thuis komt. En anders is het enkele minuten snelladen.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:48:
[...]
Mijn vrouw rijdt ca 8000km per jaar. Grootste deel is 'rond de kerktoren', maar maandelijks een keer of 2-3 zijn er verplaatsingen die heen en terug naar de 180km-200km gaan en waar er lokaal geen laadpaal is.
Als je dan iedere keer onderweg moet gaan bijladen... dat vindt zij niet goed, en ik snap dat.
Nu, momenteel doet ze dat met een 6 jaar oude Polo die er nog helemaal perfect uit ziet, en dus blijft die auto zeker nog jaren in bezit. De overweging die we maken is: stel dat die auto morgen gestolen wordt of affikt, wat kopen we dan. Vandaag zou dat dan wel eens een R5 kunnen worden, maar nog liever hadden we die gekocht met 30% korting, 2 jaar oud en tot 20-30k op de teller... Maar ja, die zijn er nog niet.
Dus hopen we maar dat die benzineauto niet in brand vliegt.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dit is, voor mij in ieder geval, al jaren bekend.user109731 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:28:
Ik zie in dit topic wat reacties als “zolang stroom niet volledig groen is, heeft een EV weinig voordeel”. Toevallig had Ember een aardig artikel deze week waar ze dit aanstippen:
The EV leapfrog – how emerging markets are driving a global EV boom
Zelfs in een land als Indonesië met stroom uit kolen heb je met een EV 50% minder fossiele brandstof nodig omdat de energie efficiënter gebruikt wordt.
YouTube: Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted
YouTube: Are Teslas Actually Better For The Environment?
In Nederland is de hele discussie rondom EV's en 'te weinig range' onzinnig met die korte afstanden die we hier rijden.
Ik ben van een 80kWh accu, naar 52kWh gegaan en nu 30kWh. Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Zodra je dat niet kunt maakt 300 of 500km ook niet echt veel meer uit en blijft het gewoon irritant.
Op vakantie is een ander verhaal, maar voor die ene rit naar Italie of Spanje zijn er vast oplossingen. Stel je moet een keer 500km, dan nog is 52kWh prima te doen. Ja ok, misschien een keer extra laden... who cares...
Ik ben van een 80kWh accu, naar 52kWh gegaan en nu 30kWh. Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Zodra je dat niet kunt maakt 300 of 500km ook niet echt veel meer uit en blijft het gewoon irritant.
Op vakantie is een ander verhaal, maar voor die ene rit naar Italie of Spanje zijn er vast oplossingen. Stel je moet een keer 500km, dan nog is 52kWh prima te doen. Ja ok, misschien een keer extra laden... who cares...
Mijn idee. Ik geloof dat het gemiddelde kilometrage iets van 18K kilometers per jaar is voor de nederlander. Woon werk verkeer is iets van 20km enkele reis... Dat red je makkelijk met je 30 of 50kWh accu.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
In Nederland is de hele discussie rondom EV's en 'te weinig range' onzinnig met die korte afstanden die we hier rijden.
En nu komen er weer reacties van.... Jamaar ik rijd 500km per dag en 100K per jaar.... Ja, dan zou ik een iets grotere accu nemen.
Aangezien ik de laatste (en enige) was die daarover schreef neem ik aan dat je op mij reageert zonder me te citeren. Maar dan heb je verkeerd begrepen wat ik met die opmerking bedoelde.user109731 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:28:
Ik zie in dit topic wat reacties als “zolang stroom niet volledig groen is, heeft een EV weinig voordeel”. Toevallig had Ember een aardig artikel deze week waar ze dit aanstippen:
The EV leapfrog – how emerging markets are driving a global EV boom
Zelfs in een land als Indonesië met stroom uit kolen heb je met een EV 50% minder fossiele brandstof nodig omdat de energie efficiënter gebruikt wordt.
Het was een discussie of een EREV een positieve bijdrage kan leveren aan het einddoel (emissieloos verkeer) en daarbij werd gesteld dat een EREV slecht was omdat hij niet volledig emissieloos was en daarmee een compromis. Daarop was mijn reactie dat als je er zo zwart/wit in gaat staan je een EV dan ook 100% op groene stroom moet gebruiken anders meet je met twee maten.
Daarmee wil ik dus niet zeggen dat een EV geen voordeel biedt, waar haal je dat vandaan? Als iemand van kamp 'alle beetjes helpen' ben ik juist voorstander van de EV, ook al rijdt hij deels op grijze stroom. Het maakt de transitie juist makkelijker omdat je dan alleen nog maar de bron van de stroom emissievrij hoeft te maken, je hoeft dan niet meer alle wagens langs.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad, mijn Alpine A290 heeft 52kWh en met het feit dattie thuis aan de granny kan is er geen probleem.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Er was een duidelijk verschil qua laden met de Megane E Tech die ik hiervoor had maar die 1 a 2 keer dat wij naar Frankrijk gaan vind ik dat 0 probleem. Vrouwlief haar blaas heeft de vorm van een erwt geloof ik dus ik moet sowieso vaak stoppen. De tijden van 2 uur rijden en dan stoppen liggen al een poos achter ons.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
41 km is mijn woon werk, wat ik 1 a 2 keer per week doe. Als ik 2 x achter elkaar ga, dan ga ik wel laden na de 2de dag met deze wat 'koudere' dagen.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:19:
Woon werk verkeer is iets van 20km enkele reis... Dat red je makkelijk met je 30 of 50kWh accu.
Ook als 1ste (en enige) auto voldoet het prima hoor.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:16:
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.
Dat hangt er maar net vanaf waarop je focust voor uw vergelijking.Gonadan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:49:
[...]
Wat maakt dat een Niro automatisch aan alle eisen en wensen van een autokoper voldoet?
Bij mijn weten is een vergelijking tussen EV en ICE binnen hetzelfde merk/klasse nog altijd in het voordeel van een ICE. Nog even los van het feit dat EV's nog gesubsidieerd worden om de prijs te drukken.
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Zjanzjak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:08:
Vrouwlief haar blaas heeft de vorm van een erwt geloof ik dus ik moet sowieso vaak stoppen. De tijden van 2 uur rijden en dan stoppen liggen al een poos achter ons.
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 11:33 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
- Met twee vrienden in een Audi 951km in 07:22 met achtelijke snelheid en totaal 00:15 aan 3 tank/plas/koffie stops.
Maak benzine maar eens €4/L en zie eens hoe snel mensen de wat langere stops gaan accepteren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
'Achterlijke snelheid'.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Neem je het 2e scenario als uitgangspunt dan kan je lang wachten tot een EV voldoet. Ik ben daar dan ook helemaal geen voorstander van, een EV hoeft helemaal niet beter te zijn "op alle fronten".
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 09:15 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
- Met twee vrienden in een Audi 951km in 07:22 met achtelijke snelheid en totaal 00:15 aan 3 tank/plas/koffie stops.
Maak benzine maar eens €4/L en zie eens hoe snel mensen de wat langere stops gaan accepteren.
Als men wil is er altijd wel een scenario te vinden waarin een EV niet voldoet. Algemener gezegd, als je iets niet echt wilt kan je altijd wel redenen bedenken waarom dat voor jou niet kan.
Dik zeven uur reizen met een kwartiertje pauze moet ik echt niet aan denken. Ik doe altijd al gemiddeld elke twee à tweeënhalf uur een pauze, en dan meestal gemiddeld een minuut of 20 per stuk. Dat vind ik echt zoveel fijner reizen.
Hoe bedoel je dat?3_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:51:
[...]
Dat hangt er maar net vanaf waarop je focust voor uw vergelijking.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kom bij allebei op een gemiddelde rijsnelheid van rond de 130 km/u uit.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Neem je het 2e scenario als uitgangspunt dan kan je lang wachten tot een EV voldoet. Ik ben daar dan ook helemaal geen voorstander van, een EV hoeft helemaal niet beter te zijn "op alle fronten".
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 09:15 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
Twee uur laden over 1000 km is trouwens ook wel veel.
[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 18-12-2025 15:20 ]
Mixed Reality dev
Excuus, rijtijd en reistijd door elkaar gehaald (aangepast) :130km/u versus 94km/u.Menesis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:19:
[...]
Ik kom bij allebei op een gemiddelde rijsnelheid van rond de 130 km/u uit.
Twee uur laden over 1000 km is trouwens ook wel veel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1idHGqCsrBRelLsDYhw4CTT.jpg?f=user_large)
Twee uur laden best wel veel maar toch de realiteit met een Kia Niro in koude omstandigheden en nog een keer wat gedoe met laders en een keer een 50kW lader. Op de heenweg zelfs ongeveer 3 uur besteed aan laden (deels als gevolg om met wat meer batterij op bestemming aan te komen).
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 18-12-2025 15:33 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In dit geval met 3 mannen over de nacht rijden; dat is dus met wissel van bestuurder bij iedere stop.Gonadan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:16:
Dik zeven uur reizen met een kwartiertje pauze moet ik echt niet aan denken. Ik doe altijd al gemiddeld elke twee à tweeënhalf uur een pauze, en dan meestal gemiddeld een minuut of 20 per stuk. Dat vind ik echt zoveel fijner reizen.
Het vrijwel continu 160km/u met stukken ruim boven 200km/u (en dan komt je met klein beetje file en wat binnendoor gemiddeld dus alsnog maar aan 130km/u)
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-12-2025 15:33 ]
Dan nog, je wilt af en toe toch ook gewoon je benen strekken? Ik snap zo'n tactiek wel als je meters wil maken, maar dat zou niets voor mij zijn.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:33:
In dit geval met 3 mannen over de nacht rijden; dat is dus met wissel van bestuurder bij iedere stop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic