• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:45:
[...]

Die scam ken ik niet..
Waar gaat dat over?
Laten we het "creatieve manieren om wat extra over te houden aan je auto/laadpaal vd zaak" noemen en er verder niet over praten. Komt er op neer dat sommige mensen hun thuis laadplek als openbare paal registeren, om diverse redenen en wil geen flamewar starten. Tekst wat minder aanvallend geformuleerd inmiddels.

(betreft mij niet persoonlijk, ik rij prive en betaal alles zelf).

[ Voor 9% gewijzigd door _Anvil_ op 29-12-2025 13:17 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

_Anvil_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:30:
[...]

Geen van beide hoor. Wel een verbruik van >26Kw per 100 km momenteel, vooral korte ritjes in de kou zijn killing..
Voor een kort ritje zou je kunnen overwegen de verwarming uit te zetten. Dan zijn die korte ritjes een heel stuk beter kwa verbruik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:47:
[...]

Voor een kort ritje zou je kunnen overwegen de verwarming uit te zetten. Dan zijn die korte ritjes een heel stuk beter kwa verbruik.
Alleen beslaan de ramen dan vrij snel...........
Daar komt nog bij: voor die paar dubbeltjes ga ik niet vrijwillig in de kou zitten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:42:
[...]

In Wallonie ligt de werkloosheid hoger, de regio is armer, zeker als je diep de bossen in gaat, en er rijden relatief heel weinig bedrijfsauto’s rond.
Dus veel minder EV’s, geen druk en vraag op de lokale overheden en weinig private aanbieders die daar willen investeren. Het komt wel, maar langzamer.
In Vlaanderen vind je palen zat intussen, zowel AC als DC.
Als ik daar ben zie ik best nog wat dure EV's rijden, maar het zou mij niets verbazen als die juist van de Vlamingen zijn die daar de huisjes opkopen en verhuren. :P

Anyway, het opritidee zou best mee kunnen spelen als één van de factoren. Het viel mij toen op hoe belachelijk weinig aanbod er was op bepaalde vakantielocaties waar ik was.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:07
Verwarming van de accu (als gevolg van hoge interne weerstand bij lage temperatuur) houd je toch.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

assje schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:44:
[...]

Verwarming van de accu (als gevolg van hoge interne weerstand bij lage temperatuur) houd je toch.
Dat is hoop ik in de orde van een procent. Niet tientalle procenten. Ik zal op de terugweg even proberen. Normaal zit ik in de zomer rond de 14kWh/100km. Vanochtend met verwarming was dit 19kWh/100km.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• assje
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:39:
Dat is hoop ik in de orde van een procent. Niet tientalle procenten. Ik zal op de terugweg even proberen. Normaal zit ik in de zomer rond de 14kWh/100km. Vanochtend met verwarming was dit 19kWh/100km.
Een paar procent van de accucapaciteit kan op een korte rit makkkelijk tientallen procenten van het verbruik zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

assje schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:10:
[...]

Een paar procent van de accucapaciteit kan op een korte rit makkkelijk tientallen procenten van het verbruik zijn.
Gewoon fietsen wanneer het een korte afstand betreft :) . Scheelt enorm in je verbruik ( van de auto, niet van jezelf)

• assje
peerke 1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:13:
Gewoon fietsen wanneer het een korte afstand betreft :) . Scheelt enorm in je verbruik ( van de auto, niet van jezelf)
Het is wel waar maar op jaarbasis blijven de korte ritten voor mij een druppel op de gloeiende plaat. Zomaar 75% is woon-werk en dan 20% vakanties. Werk vinden 1km dichter bij huis maakt al meer verschil dan alle korte ritten bij elkaar.

Juist die korte ritten zijn zoveel makkelijker met de auto (buiten de stad). Ben al 3x zoveel tijd kwijt voordat je uberhaubt op de fiets vertrokken ben met paar kinderen.

Ik doe woon-werk nu op de fiets (7.000km) en korte ritten juist nog veel met de auto (<1.000km)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 29-12-2025 17:19 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
[...]

Gewoon proberen die ritten wat te groeperen. Interieur opwarmen kost weinig tijd en energie. Maar als bij vorst de batterij wordt opgewarmd, dan gaat daar bij mij makkelijk 2-4% in. Als je dan maar 3 km rijdt… En eens die batterij wat temperatuur heeft koelt die ook niet in een kwartier af.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:07:
[...]

Als ik daar ben zie ik best nog wat dure EV's rijden, maar het zou mij niets verbazen als die juist van de Vlamingen zijn die daar de huisjes opkopen en verhuren. :P

Anyway, het opritidee zou best mee kunnen spelen als één van de factoren. Het viel mij toen op hoe belachelijk weinig aanbod er was op bepaalde vakantielocaties waar ik was.
In ‘vakantiegebieden’ misschien wel, maar ga eens naar Charleroi of zo.
Of in gebieden waar ‘geen zak te zien is’. Daar rijden alleen Berlingo’s en derdehands Dacia’s.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:39:
[...]

In ‘vakantiegebieden’ misschien wel, maar ga eens naar Charleroi of zo.
Of in gebieden waar ‘geen zak te zien is’. Daar rijden alleen Berlingo’s en derdehands Dacia’s.
Hahaha ja hallo, daar noem je ook wel een putje. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:27
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:58:
[...]
Hahaha ja hallo, daar noem je ook wel een putje. :D
Er valt dan ook moeilijk naast te kijken hé 😅

Model 3 LR AWD (model 2023)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tommie12 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:30:
Maar als bij vorst de batterij wordt opgewarmd, dan gaat daar bij mij makkelijk 2-4% in.
Welke EV verwarmt de batterij tijdens het rijden? De mijne niet (Ioniq 6). Ik ben dus zonet naar huis gereden zonder verwarming. 14.5kWh/100km. Volgens Carscanner was de accu 3C bij het begin en toen ik thuis kwam, dus niet verwarmd. Waarom ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puqPQ9LURBHkow-URbPhubMv4Pw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3GKgbZ2hmZqvgxPi8BU4MuRd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8pdKANvGuyoSU4vhqFfoIx0kjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1nGfONL8IHNyFI2Su1jctLAs.jpg?f=user_large

Dus mijn stelling is dat de range in de winter niet minder wordt, het wordt gewoon opgesoupeerd door verwarming.

• Tommie12
zonoskar schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:35:
[...]

Welke EV verwarmt de batterij tijdens het rijden? De mijne niet (Ioniq 6). Ik ben dus zonet naar huis gereden zonder verwarming. 14.5kWh/100km. Volgens Carscanner was de accu 3C bij het begin en toen ik thuis kwam, dus niet verwarmd. Waarom ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus mijn stelling is dat de range in de winter niet minder wordt, het wordt gewoon opgesoupeerd door verwarming.
Ik vermoed dat Tesla wel de batterij op warmt, maar het kan ook dat dit pas gebeurt onder de 0 graden.

Pagina: 1 ... 375 376 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic