Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Dat kun je FSD niet aanrekenen, daar zul je waarschijnlijk Google over moeten aanspreken.
Euh…’ dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Als er plots een bord staat onwille van een evenement verwacht ik dat een echte FSD daar niet in rijdt.
En als FSD de chauffeur vervangt, dan moet FSD dat kunnen zien.

Maar Tesla gebruikt gewon oude kaarten…. Waarom?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:22
Dat hele FSD kan mij gestolen worden eerlijk gezegd. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Ik vind autorijden zelf veel te leuk en helemaal niet erg, sterker nog, ik beleef er plezier aan.
Ik wilde ook weer niet een discussie starten maar wat ik bedoelde is dat de vooruitgang bij Tesla lijkt af te remmen op het gebied van accu’s, vermogen, opslag, dichtheid etc. En dat de concurrenten daar nu dus heel dicht bij in de buurt zitten om een serieus alternatief te zijn. (Dat was 5-6 jaar geleden nog wel anders).

Als de huidige trend doorgaat en FSD nog veel langer op zich laat wachten en er ook geen andere modellen uit komen bij Tesla zal de vraag eerder afnemen dan toenemen verwacht ik. De mens wilt toch ook een keuze hebben, en die komt er dus met hele grote stappen steeds meer aan zonder concessies.

En FSD is al sinds 2016 aangekondigd, toen mijn collega voor 8k dit bij een nieuwe Model X kocht met de belofte dat het er over 6 maanden zou zijn ;) . Dat bleek achteraf dus een extreem dure halve gare cruise control te zijn. Na 7 jaar de auto verkocht en dus niets geprofiteerd. Ik ben benieuwd hoe dat met HW2/2.5/3 gaat aflopen en hoe stevig ze zich daar aan de beloftes gaan houden.

Ik heb dus absoluut niets tegen Tesla maar wilde meer aantonen dat de concurrentie toch extreem snel dichtbij komt en dat de van oorsprong toch de aanjager en pionier van dit alles daar niet heel snel meer vandaan lijkt te lopen. Dat kan ook betekenen dat we dus op een punt aankomen waarin we de huidige technieken en materialen blijkbaar tot de max uit nutten.

Voor de consument dus hele toffe tijden die eraan komen met, naar ik verwacht, steeds leukere prijzen en dus meer volwassen keuzes.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2026 19:31 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 01-01 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Ik wil echt auto’s zien waar gewoon geen stuur meer in zit. Waar ik half dronken kan in stappen en onderweg een dutje kan doen. Dat is FSD als je het letterlijk neemt. ( dat zou autopilot ook moeten doen, maar ja…. Creatieve naamgeving wellicht)
Ik zou dat in een Tesla FSD doen ja. Vergeet die belachelijke metaforen van metalen pinnen die je doorboren als er iets fout gaat, ik zou in een Tesla FSD auto stappen en erop vertrouwen dat die mij thuis brengt.

Signatures zijn voor boomers.

GeeMoney schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:27:
Dat hele FSD kan mij gestolen worden eerlijk gezegd. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Ik vind autorijden zelf veel te leuk en helemaal niet erg, sterker nog, ik beleef er plezier aan.
Ik wilde ook weer niet een discussie starten maar wat ik bedoelde is dat de vooruitgang bij Tesla lijkt af te remmen op het gebied van accu’s, vermogen, opslag, dichtheid etc. En dat de concurrenten daar nu dus heel dicht bij in de buurt zitten om een serieus alternatief te zijn. (Dat was 5-6 jaar geleden nog wel anders).

Als de huidige trend doorgaat en FSD nog veel langer op zich laat wachten en er ook geen andere modellen uit komen bij Tesla zal de vraag eerder afnemen dan toenemen verwacht ik. De mens wilt toch ook een keuze hebben, en die komt er dus met hele grote stappen steeds meer aan zonder concessies.

En FSD is al sinds 2016 aangekondigd, toen mijn collega voor 8k dit bij een nieuwe Model X kocht met de belofte dat het er over 6 maanden zou zijn ;) . Dat bleek achteraf dus een extreem dure halve gare cruise control te zijn. Na 7 jaar de auto verkocht en dus niets geprofiteerd. Ik ben benieuwd hoe dat met HW2/2.5/3 gaat aflopen en hoe stevig ze zich daar aan de beloftes gaan houden.

Ik heb dus absoluut niets tegen Tesla maar wilde meer aantonen dat de concurrentie toch extreem snel dichtbij komt en dat de van oorsprong toch de aanjager en pionier van dit alles daar niet heel snel meer vandaan lijkt te lopen. Dat kan ook betekenen dat we dus op een punt aankomen waarin we de huidige technieken en materialen blijkbaar tot de max uit nutten.
Op gebied van laden loopt Tesla nu achter. Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die in 20 minuten kan laden van 10 naar 80%.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Euh…’ dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Als er plots een bord staat onwille van een evenement verwacht ik dat een echte FSD daar niet in rijdt.
En als FSD de chauffeur vervangt, dan moet FSD dat kunnen zien.

Maar Tesla gebruikt gewon oude kaarten…. Waarom?
Navigatie is niet FSD. Dus die vergelijking kun je zo niet maken. Als FSD ziet dat de weg versperd is dan zal die er niet heen gaan. Dat is heel wat anders dan de navigatie die wel denkt dat je er heen kan.

Daarbij is dit geen kwestie van oude kaarten. Je zegt werkzaamheden. Voor werkzaamheden is een centrale database waar afsluitingen in staan en die moet je downloaden. Google doet dat niet altijd goed. Als de gemeente de afsluiting er al in gezet heeft.

Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Ik zou dat in een Tesla FSD doen ja. Vergeet die belachelijke metaforen van metalen pinnen die je doorboren als er iets fout gaat, ik zou in een Tesla FSD auto stappen en erop vertrouwen dat die mij thuis brengt.
Fijn dat jij dat zou doen.. maar Tesla mag het nog niet, en de verantwoordelijkheid blijft bij de chauffeur liggen, dus jij mag ook niet dronken instappen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Fijn dat jij dat zou doen.. maar Tesla mag het nog niet, en de verantwoordelijkheid blijft bij de chauffeur liggen, dus jij mag ook niet dronken instappen.
Ik zeg dat ik Tesla FSD zo vertrouw dat ik dat daarmee zou doen. Dat het niet mag heeft daar niets mee te maken. Jij zegt dat dat iets is wat je wil, ik zeg dat ik Tesla FSD dat toevertrouw.
Uiteraard als dat wettelijk toegelaten wordt.

Dan hoef je echt niet als een wijsneus te zeggen dat dat niet mag.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:03
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Het gaat er niet om of je het durft of niet maar wie er de aansprakelijkheid neemt als er toch iets gebeurt. En met FSD moet je ten allen tijde als chauffeur klaar zijn om in te grijpen. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid en ook de regelgeving (US of Europa maakt niet uit) laat niet toe dat je een dutje gaat doen of zelfs maar een e-mail gaat typen. Daarvoor is level 3 nodig en dat haalt FSD niet.
Edit: excuus, zie dat @Tommie12 al hetzelfde schreef.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2026 19:40 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JTHZZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Het gaat er niet om of je het durft of niet maar wie er de aansprakelijkheid neemt als er toch iets gebeurt. En met FSD moet je ten allen tijde als chauffeur klaar zijn om in te grijpen. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid en ook de regelgeving (US of Europa maakt niet uit) laat niet toe dat je een dutje gaat doen of zelfs maar een e-mail gaat typen. Daarvoor is level 3 nodig en dat haalt FSD niet.
Ja? Dan wil ik daar ook wel aansprakelijkheid voor nemen ja. Op dezelfde manier dat ik aansprakelijk ben als ik een ongeval maak.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 01-01-2026 19:41 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:17
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:13:
[...]
Dat zul jij ook niet doen bij een Mercedes of welke andere auto ook. Ik zou dat ook niet doen als jij zou rijden of als ik zou rijden. Wat dat betreft is dit echt een totaal belachelijke vergelijking.
Neen, die andere merken doen dat niet, omdat ze zover nog niet zijn.
Alleen BMW stapt nu over naar een level 2.5 systeem (en is gehomologeerd in meerdere Europese landen), een systeem waarbij je je handen niet meer aan het stuur moet houden en alleen nog moet op de weg letten (nieuwe iX3) wanneer je op de snelweg rijdt.

Mijn i5 parkeert zich foutloos in vrij kleine plekken en is ivm met de model 3 een verademing wat rijden met adaptieve cruise controle betreft : ik ben zelf meester over de ingestelde snelheid en ik heb geen last van phantom brakes.
Wat betreft je opmerkingingen dat blijkbaar alle FSD video's alleen de goede dingen tonen, alleen door fanboys gemaakt zijn en dus niet de realiteit laten zien, ik kan je vast niet overtuigen maar ik weet 100% zeker dat je ongelijk hebt.
Ik heb vijf jaar met zo'n shitbox gereden, dus ik weet dat ik geen ongelijk heb.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Ik heb vijf jaar met zo'n shitbox gereden, dus ik weet dat ik geen ongelijk heb.
Nogmaals: De AP zoals wij die hebben in Europa is in niets te vergelijken met FSD, supervised of niet.

FSD begint bij navigatie, en moet er dan een laag van veilig en correct weggedrag bovenop leggen.
Maar waarom zie ik in mijn Tesla geen kaarten die ik op mijn telefoon (google maps, apple maps of waze) wel zie. De omleiding die ik aangaf staat op alle 3, maar niet in de auto.
Achterlopen dus…

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

FSD begint bij navigatie, en moet er dan een laag van veilig en correct weggedrag bovenop leggen.
Maar waarom zie ik in mijn Tesla geen kaarten die ik op mijn telefoon (google maps, apple maps of waze) wel zie. De omleiding die ik aangaf staat op alle 3, maar niet in de auto.
Achterlopen dus…
Geen idee, maar we hadden het over zelfrijdende auto's, niet over de navigatie.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:17
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Nogmaals: De AP zoals wij die hebben in Europa is in niets te vergelijken met FSD, supervised of niet.
We hebben in Europa ook FSD, die niet voldoet aan Europese normen, en daarom niet op de Europese wegen mag. Blij dat ik in Europa woon.

Want wij rijden wel op Europese wegen, met Europese wetgeving, en de verschillen tussen Europese en Amerikaanse regels, en de wegen zijn groot.
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Komaan, je wil het niet snappen. Hoe kan je nu deftig FSD doen als je navigatie nog achter loopt?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Totdat jouw FSD jou doorheen nog niet uitgedroogd beton stuurt ?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

We hebben in Europa ook FSD, die niet voldoet aan Europese normen, en daarom niet op de Europese wegen mag. Blij dat ik in Europa woon.
Ik weet niet wat je probeert te zeggen, maar wat ik zeg is dat de software en de autopilot waarmee Teslas in Europa rijden anders is dan de software en de FSD waarmee Teslas in Amerika rijden. Zo anders dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn en dat je geen parallelen kunt trekken van onze AP naar de echte FSD.
Ik heb het zelf ervaren, FSD Supervised in Europa (demo van Tesla), dat was totaal onvergelijkbaar met hoe de AP van mijn Tesla rjdt.

Wat wij in Europa hebben is Full Self-Driving Capability. Hij is er toe in staat, maar het mag niet. Dus doet hij het niet.

En als je pedant wil zijn: het kan best zijn dat het softwarepakket dat geïnstalleerd is hetzelfde is, maar dan wordt in Europa het FSD gedeelte niet gebruikt. Bij ons wordt het AP gedeelte gebruikt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Komaan, je wil het niet snappen. Hoe kan je nu deftig FSD doen als je navigatie nog achter loopt?
Omdat FSD om het rijden gaat, niet om het navigeren.

Er is een verschil tussen de twee. Als jij de weg niet weet, kun jij dan opeens ook niet meer rijden?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flupp schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Totdat jouw FSD jou doorheen nog niet uitgedroogd beton stuurt ?
Is dat gebeurd? Zo ja, menselijk gedrag toch? :D

Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Er is een verschil tussen de twee. Als jij de weg niet weet, kun jij dan opeens ook niet meer rijden?
Nee, als je niet weet waar naartoe, dan kan je niet rijden.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Rij nu ruim 6 jaar Tesla maar hoe vaak ik wel niet de melding krijg dat functies niet beschikbaar zijn omdat een of meerdere camera’s niet voldoende zicht hebben maakt mij nog niet heel positief over FSD. Zal wellicht komen omdat ik in een dorp wat verder van de “grote” weg woon maar laten we zeggen “ik moet het nog even zien”. Los daarvan ben ik ook echt benieuwd hoe zo’n FSD auto om zou gaan met een weg hier in de buurt waar al diverse mensen bij lichte vorst omgekeerd op de weg hebben gestaan. Gaat hij dan bij kans op gladheid overal als een “bejaarde” rijden of kan hij inschatten waar de kans op gladheid groter of kleiner is zoals elke menselijke bestuurder met enige ervaring wel kan.

We gaan een interessant decennium in, dat is wel zeker. Er zijn zo veel situaties te bedenken waarbij FSD niet helemaal FSD zal zijn, dus een auto zonder stuurwiel zie ik nog niet zo snel voor me. En zodra die situatie er wel is zullen er zoveel “truukjes” bedacht worden om het hele verkeer stil te leggen dat dat ook wel weer grappig wordt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:57
Himalaya schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Rij nu ruim 6 jaar Tesla maar hoe vaak ik wel niet de melding krijg dat functies niet beschikbaar zijn omdat een of meerdere camera’s niet voldoende zicht hebben maakt mij nog niet heel positief over FSD. Zal wellicht komen omdat ik in een dorp wat verder van de “grote” weg woon maar laten we zeggen “ik moet het nog even zien”. Los daarvan ben ik ook echt benieuwd hoe zo’n FSD auto om zou gaan met een weg hier in de buurt waar al diverse mensen bij lichte vorst omgekeerd op de weg hebben gestaan. Gaat hij dan bij kans op gladheid overal als een “bejaarde” rijden of kan hij inschatten waar de kans op gladheid groter of kleiner is zoals elke menselijke bestuurder met enige ervaring wel kan.

We gaan een interessant decennium in, dat is wel zeker. Er zijn zo veel situaties te bedenken waarbij FSD niet helemaal FSD zal zijn, dus een auto zonder stuurwiel zie ik nog niet zo snel voor me. En zodra die situatie er wel is zullen er zoveel “truukjes” bedacht worden om het hele verkeer stil te leggen dat dat ook wel weer grappig wordt.
Even los van FSD is dat ook mijn ervaring met wat BYD "Intelligent Cruise Contorl" noemt hier op de provinciale weggetjes en boerenweggetjes. Daar moet je écht nog zelf opletten en zeker in de verschillende boerenseizoenen moet je regelmatig de camera's schoonmaken wil je wat aan de ADAS systemen hebben.

Daarnaast kan bijvoorbeeld de navigatiekaartdata goed kloppen, maar dat bevat geen informatie over verkanting van de weg bijvoorbeeld. Wat toch wel aardig wat invloed heeft op je stuurgedrag. Zelfde met de staat van markering. Die is hier geregeld zover versleten dat ADAS systemen er niks mee kunnen, ongeacht het merk waarmee je rijdt.

Er is, ongeacht het merk, echt nog wel een weg te gaan voordat we naar echt autonoom vervoer gaan. Op autosnelwegen zal het snel gaan, maar daar buiten is de opgave wat lastiger.

Nee, merp!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:52
RichieB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:39:
Excuses, jullie volgen het Tesla FullSelfDrive nieuws natuurlijk niet op de voet. De RDW behandelt momenteel de officiële aanvraag van Tesla om FSD (de verbeterde FSD Supervised versie die al in de USA, China en Australië wordt gebruikt) in de EU vrij te mogen geven. Dit zou wellicht al in februari 2026 kunnen zijn, maar nog een keer vertraging oplopen kan ook. Dan wordt het iets later dit jaar.
Ik geloof dat je zelf het FSD-nieuws niet op de voet volgt... Musk juicht te vroeg: RDW trapt hard op de rem voor Tesla's zelfrijdende droom
Een koude douche voor Tesla
Het leek groot nieuws voor Tesla-rijders. Het Amerikaanse bedrijf kondigde vol trots aan dat de RDW, de Nederlandse toezichthouder, in februari 2026 toestemming zou geven voor de uitrol van Full Self-Driving (FSD).

Hiermee zou Nederland de poort naar Europa openzetten. De RDW reageerde echter als door een wesp gestoken en ontkende direct dat er sprake is van een akkoord. Volgens de autoriteit staat er slechts een demonstratie op de planning. Van een goedkeuring is absoluut nog geen sprake zolang de veiligheid niet onomstotelijk is bewezen.

Musk versus de regels
De publieke terechtwijzing viel slecht in Amerika. Tesla en topman Elon Musk uitten direct kritiek op de Europese regelgeving, die volgens hen te streng is en innovatie in de weg staat. In een opmerkelijke stap riep het bedrijf gebruikers zelfs op om druk uit te oefenen op de toezichthouder.

Het tekent de spanning tussen de ‘move fast and break things’-mentaliteit van Musk en de voorzichtige, bureaucratische aanpak van Europa. Waar Tesla haast heeft, wijst de RDW op de strenge VN/ECE-regels waaraan alle EU-lidstaten gebonden zijn.

Dure belofte
Voor Tesla staat er veel op het spel. FSD wordt in de Verenigde Staten verkocht als de heilige graal van mobiliteit, met een stevig prijskaartje van ongeveer 15.000 dollar (omgerekend ruim 14.000 euro). Het pakket belooft dat de auto zelfstandig navigeert, van rijstrook wisselt, stopt voor verkeerslichten en zelfs parkeert.

Vooralsnog is de functionaliteit in Europa echter zwaar beperkt. Hier rijdt een Tesla met FSD in de praktijk niet veel anders dan een auto met uitgebreide cruise control. Zolang de goedkeuring uitblijft, kunnen Europese klanten niet gebruiken waarvoor ze wel flink moeten betalen.

Onder een vergrootglas
Dat de RDW op de rem trapt, komt niet uit de lucht vallen. In de Verenigde Staten ligt de FSD-technologie al langer onder vuur. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA doet al jaren onderzoek naar ongevallen waarbij de automatische piloot mogelijk een rol speelde, waaronder diverse incidenten met dodelijke afloop.

Waar Amerika toestaat dat technologie in het wild wordt getest door consumenten (met de waarschuwing dat ze moeten blijven opletten), hanteert Europa een ‘nee, tenzij’-beleid. Een systeem moet hier eerst bewijzen dat het veilig is onder alle omstandigheden, niet pas na een software-update.

Wie pakt de verantwoordelijkheid?
Het moddergooien tussen Tesla en de toezichthouders laat zien hoe complex de route naar autonoom rijden is. Voor Tesla is FSD een cruciale inkomstenbron, maar voor de RDW telt alleen de veiligheid op de openbare weg.

De kernvraag blijft onbeantwoord: wie is er verantwoordelijk als het misgaat? Zolang Tesla en de regelgevers daar niet uitkomen, blijft februari 2026 slechts een stip op de horizon voor een demonstratie, en geen startschot voor een revolutie op de A2.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb geen weet van de staat van FSD, maar als ik kijk naar de werking van de software in onze Model Y dan hou ik mijn hart vast. Ze krijgen het nog niet voor elkaar dat de deuren elke keer openen, de ruitenwisser niet spontaan aanslaan bij droog weer, mijn adaptieve koplampen geen reflector-discotheek worden of dat de navigatie me niet door voetgangersgebieden probeert te sturen….

Overigens vind ik AP best fijn rijden op de snelweg. Maar ben ik daar vanaf dan durf ik niet eens de cc van Tesla aan te zetten omdat die voor mij constant onverwachte acties uitvoert. Ik weet nog altijd niet wat bochtassistentie is en waarom ik bij het wisselen tussen twee snelwegen opeens 90 zou moeten rijden…

Het zou mij echt ontzettend verbazen als FSD binnen een paar jaar wel fatsoenlijk lijkt te werken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Prachtig dit. Wat een mooi stukje redeneren. Ik onderschrijf zoals de @Tommie12 en de rest inderdaad de stelling dat je absoluut niet kunt rijden als je de weg niet weet. Dat dit uberhaupt uitleg nodig heeft verrast me.maar blijkbaar is het zo.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:52
Tommie12 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Fr33z schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Prachtig dit. Wat een mooi stukje redeneren. Ik onderschrijf zoals de @Tommie12 en de rest inderdaad de stelling dat je absoluut niet kunt rijden als je de weg niet weet. Dat dit uberhaupt uitleg nodig heeft verrast me.maar blijkbaar is het zo.
Met alle respect, maar dit is weer een fijne GoT-roeptoeter discussie zonder feiten :/

Autonoom rijden kun je op meerdere manieren (proberen te) implementeren. Tesla gaat daarbij een totaal andere kant op dan veel andere projecten.

Waymo (de autonome taxi-dienst van Google) bijvoorbeeld, gebruikt LiDAR icm centimer-nauwkeurige 3D kaarten. De auto weet obv GPS en de kaarten altijd waar hij is, wat de verkeerssituatie is (stopbord, verkeerslicht, etc) en LiDAR scant de omgeving voor obstakels en wegverkeer. Dat werkt dus alleen als je kaarten ultra-precies zijn, en altijd up-to-date. Daarom rijdt Waymo alleen in een beperkt aantal steden, die vooraf 'ingescand' moeten worden.

Tesla heeft er voor gekozen om alleen obv beeldherkenning te werken, die compleet lokaal in de auto draait. De cameras 'zien' een stopbord, de boordcomputer 'herkent' die als een stopbord, en maakt een beslissing om te stoppen. Voor deze aanpak is geen kaartmateriaal nodig, en in theorie zou een Tesla met FSD overal ter wereld kunnen rijden. Ja je hebt een kaart nodig voor navigatie, maar die is geen input voor de FSD capaciteit. Als de kaart niet klopt, omdat bijv. een kruispunt een rotonde is geworden, maakt dat voor FSD niet uit.

Dat gezegd hebbende, zou ik obv mijn eigen ervaring in Tesla's ook voor geen goud met FSD gaan rijden. Imo is lokale AI nog niet ver genoeg voor Tesla's aanpak, kaarten + LiDAR lijken mij voor nu de beste implementatie.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:03
Tom Paris schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:42:
[...]

[...]

Met alle respect, maar dit is weer een fijne GoT-roeptoeter discussie zonder feiten :/

Autonoom rijden kun je op meerdere manieren (proberen te) implementeren. Tesla gaat daarbij een totaal andere kant op dan veel andere projecten.

Waymo (de autonome taxi-dienst van Google) bijvoorbeeld, gebruikt LiDAR icm centimer-nauwkeurige 3D kaarten. De auto weet obv GPS en de kaarten altijd waar hij is, wat de verkeerssituatie is (stopbord, verkeerslicht, etc) en LiDAR scant de omgeving voor obstakels en wegverkeer. Dat werkt dus alleen als je kaarten ultra-precies zijn, en altijd up-to-date. Daarom rijdt Waymo alleen in een beperkt aantal steden, die vooraf 'ingescand' moeten worden.

Tesla heeft er voor gekozen om alleen obv beeldherkenning te werken, die compleet lokaal in de auto draait. De cameras 'zien' een stopbord, de boordcomputer 'herkent' die als een stopbord, en maakt een beslissing om te stoppen. Voor deze aanpak is geen kaartmateriaal nodig, en in theorie zou een Tesla met FSD overal ter wereld kunnen rijden. Ja je hebt een kaart nodig voor navigatie, maar die is geen input voor de FSD capaciteit. Als de kaart niet klopt, omdat bijv. een kruispunt een rotonde is geworden, maakt dat voor FSD niet uit.

Dat gezegd hebbende, zou ik obv mijn eigen ervaring in Tesla's ook voor geen goud met FSD gaan rijden. Imo is lokale AI nog niet ver genoeg voor Tesla's aanpak, kaarten + LiDAR lijken mij voor nu de beste implementatie.
Overigens ook precies de reden waarom FSD altijd supervisie nodig heeft en geen level 3 gaat bereiken op korte termijn. De aanpak van Tesla met alleen camera’s en zonder al teveel voorkennis heeft te veel beperkingen en daarmee te veel potentiële onverwachte situaties waar de chauffeur (snel) moet ingrijpen. De meeste andere merken (die zogenaamd ver achter zouden liggen) gebruiken andere hardware en architecturen met bijv Radar/Lidar en meer voorkennis over de plaatselijke situatie en kunnen daarmee betere beslissingen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2026 22:49 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:03
JTHZZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:46:
[...]

De meeste andere merken (die zogenaamd ver achter zouden liggen) gebruiken andere hardware en architecturen met bijv Radar/Lidar en meer voorkennis over de plaatselijke situatie en kunnen daarmee betere beslissingen maken.
Voorkennis staat natuurlijk wel lijnrecht tegenover autonoom rijden lijkt mij.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 376 377 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic