PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 13:44 ]
Hij is te groot, hij is te zwaar, hij is niet zuinig, het zicht is beperkt. De E-5008 is volgens Bas van Putten nú al een van de domste auto’s van dit testseizoen.
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 07:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Phoe, dat lijkt me idd een enigszins frustrerende ervaring zo onderweg. En dan laat ik die ruitenwisser buiten beschouwingDeJurist schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:02:
Zou nog niet met mijn Jaguar naar het buitenland willen gaan. Een keer vastgestaan in Duitsland, Nope nooit meer.
[YouTube: Is DIT het einde van laaddrama's? - 1.060 km Roadtrip in de Lucid Air - AutoRAI TV]
Beste plan van aanpak bij elektrische auto's tijdens langere trips neigt naar laden wanneer het kan, i.p.v. laden wanneer het moet ...
Dat doe ik nu een paar jaar en op lange ritten (Groningen - Franse Alpen) heeft dat er voor gezorgd dat ik nu al een paar keer vanuit de Alpen naar huis ben gereden in vrijwel dezelfde tijd als ik mijn Diesel een keer of 10 heb gedaan. Ik was altijd al van het regelmatig pauzeren gelukkig.1rr1tantemug schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:00:
[...]
Beste plan van aanpak bij elektrische auto's tijdens langere trips neigt naar laden wanneer het kan, i.p.v. laten wanneer het moet ...
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zegt iemand die een Prius PHEV rijdt primair. Sorry hoor, maar dat is toch gewoon 100% gelijk aan mijn gedachte om weer (P)HEV te gaan rijden?jeroenkb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Ik snap al je overwegingen en op de korte termijn kloppen ze vermoedelijk wel op financieel / rationeel vlak.
Alleen er is natuurlijk een reden dat we overgaan naar BEV. Je kunt milieuoverwegingen niet rationeel noemen, maar er zullen vast berekeningen te maken zijn van de extra kosten die we als wereld gaan ondervinden door het langer door rijden op benzine.
Ik persoonlijk vind het juist heel financieel / rationeel om daar nu al rekening mee te houden. Zal best dat IK nu duurder uit ben, maar ik ga er vanuit dat die kosten in het niet vallen bij de kosten die mijn (klein)kinderen op hun nek krijgen als we onnodig lang op benzine door blijven rijden.
Dus ik ga nooit meer terug naar ICE ongeacht de kosten

Ik denk dat je de verkeerde persoon voor de geest hebt. Ik rijd een Kia EV6MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:52:
[...]
Zegt iemand die een Prius PHEV rijdt primair. Sorry hoor, maar dat is toch gewoon 100% gelijk aan mijn gedachte om weer (P)HEV te gaan rijden?![]()
![]()
Ah ja, ik zie het, mijn welgemeende excuses. Er is een bijna naamgenoot van je, maar laat ik die verder niet noemen want dat is niet eerlijk gezien die zich niet in de discussie mengde. Ik neem mijn woorden terug.jeroenkb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:53:
[...]
Ik denk dat je de verkeerde persoon voor de geest hebt. Ik rijd een Kia EV6
Man man wat een klaag verhaal van die gast, en dat noemt zich dan autojournalist. Het doet mij denken aan die video van een Belgische consumentenclub die met een I-Pace van de kust naar de Ardennen gingen. Alles wat je kon bedenken ging fout. Niet volgeladen vertrekken, laden bij een niet werkende AC lader enz.. Uiteindelijk na een overnachting pas de tweede dag op hun bestemming. Let wel, iets van 250km verder.1rr1tantemug schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:00:
[...]
Phoe, dat lijkt me idd een enigszins frustrerende ervaring zo onderweg. En dan laat ik die ruitenwisser buiten beschouwing![]()
Beste plan van aanpak bij elektrische auto's tijdens langere trips neigt naar laden wanneer het kan, i.p.v. laden wanneer het moet ...

Hier precies hetzelfde. Waarom niet geladen bij die plaspauze. Een hotel in Dijon zonder lader, terwijl je daar Tesla en Ionity hebt met verschillende hotels er omheen. En dan laden bij van die onbekende aanbieders. Je hebt op die route talloze SuC's en Ionity's die wel snel laden. Hoe verzinnen ze het.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik zie in dit filmpje toch een paar dingen waarvan ik denk, dat had echt wel beter gemogen/gekund zeker van iemand die onder 'AutoRAI' een video maakt.DeJurist schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:02:
Zou nog niet met mijn Jaguar naar het buitenland willen gaan. Een keer vastgestaan in Duitsland, Nope nooit meer.
[YouTube: Is DIT het einde van laaddrama's? - 1.060 km Roadtrip in de Lucid Air - AutoRAI TV]
- Een WLTP opgave is altijd theorie in een zeer specifieke praktijk test, dit is nooit 1:1 over te nemen ook niet bij een auto van ~110k (118k volgens de video) en ik heb nog geen autoverkoper/dealer getroffen die dat wel claimt te kunnen;
- De problemen met de Lucid Air worden half afgedaan als EV problemen terwijl het die auto is met rare storingen (wissers/en nog iets?);
- Niet voorbereiden op laden, kijk in de app/navi waar je kunt laden;
- Naar een Tesla SuC gaan die geen ander auto's ondersteund (had je kunnen zien in de Tesla app volgens mij);
- Verkeerd om laden bij een Tesla SuC terwijl het druk is (ik doe het ook mits het rustig is, maar niet als het druk is en je moet wachten op een plekje (of eigenlijk twee) én bij AutoRAI had ik dan wel verwacht dat ze dit ook nog even konden duiden dat dit alleen geldt bij de V1/2/3 Tesla SuCs en niet meer bij de V4 waar de kabel lang genoeg is voor andere merken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hij rijdt zoals een gewone gebruiker zou doen, dus niet als autojournalist.PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Man man wat een klaag verhaal van die gast, en dat noemt zich dan autojournalist. Het doet mij denken aan die video van een Belgische consumentenclub die met een I-Pace van de kust naar de Ardennen gingen. Alles wat je kon bedenken ging fout. Niet volgeladen vertrekken, laden bij een niet werkende AC lader enz.. Uiteindelijk na een overnachting pas de tweede dag op hun bestemming. Let wel, iets van 250km verder.![]()
Hier precies hetzelfde. Waarom niet geladen bij die plaspauze. Een hotel in Dijon zonder lader, terwijl je daar Tesla en Ionity hebt met verschillende hotels er omheen. En dan laden bij van die onbekende aanbieders. Je hebt op die route talloze SuC's en Ionity's die wel snel laden. Hoe verzinnen ze het.
Bedenk dat er hier weliswaar heel veel kennis is over laadpalen en -strategieën. Maar de gemiddelde automobilist boekt een goedkoop hotelletje voor onderweg, stapt in z'n auto en gaat op pad.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ook hier geldt... hij rijdt niet als een super geïnformeerde autojournalist, maar als een 'gewoon' iemand. Waarom moet iemand met een Lucid Air die aangeeft bij Tesla te kunnen laden weten dat hij/zij moet checken met de 'Tesla-app' of die specifieke laadpalen wel geschikt zijn? Een app die hij/zij helemaal niet nodig denkt te hebben? Een 'normale' gebruiker weet dat soort dingen niet en gaat af op de informatie die de auto geeft.True schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:08:
[...]
Ik zie in dit filmpje toch een paar dingen waarvan ik denk, dat had echt wel beter gemogen/gekund zeker van iemand die onder 'AutoRAI' een video maakt.Het voelde voor mij een beetje als een ongefundeerde rant van iemand die vooral graag een non-EV rijdt.
- Een WLTP opgave is altijd theorie in een zeer specifieke praktijk test, dit is nooit 1:1 over te nemen ook niet bij een auto van ~110k (118k volgens de video) en ik heb nog geen autoverkoper/dealer getroffen die dat wel claimt te kunnen;
- De problemen met de Lucid Air worden half afgedaan als EV problemen terwijl het die auto is met rare storingen (wissers/en nog iets?);
- Niet voorbereiden op laden, kijk in de app/navi waar je kunt laden;
- Naar een Tesla SuC gaan die geen ander auto's ondersteund (had je kunnen zien in de Tesla app volgens mij);
- Verkeerd om laden bij een Tesla SuC terwijl het druk is (ik doe het ook mits het rustig is, maar niet als het druk is en je moet wachten op een plekje (of eigenlijk twee) én bij AutoRAI had ik dan wel verwacht dat ze dit ook nog even konden duiden dat dit alleen geldt bij de V1/2/3 Tesla SuCs en niet meer bij de V4 waar de kabel lang genoeg is voor andere merken.
Verder vind ik hem helemaal niet overdreven negatief, dat is hij bij andere filmpjes over EVs ook nooit.
De overige storingen aan die auto zijn vaag en hebben inderdaad niets met de EV an sich te maken. Maar dat benoemt hij dan ook apart.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
alexbl69 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Hij rijdt zoals een gewone gebruiker zou doen, dus niet als autojournalist.
Bedenk dat er hier weliswaar heel veel kennis is over laadpalen en -strategieën. Maar de gemiddelde automobilist boekt een goedkoop hotelletje voor onderweg, stapt in z'n auto en gaat op pad.
Ik ben nog nooit op vakantie geweest zonder de route een beetje uit te stippelen en als je een EV rijdt doe je dat toch (nogmaals) met een app die je auto én laadpalen meeneemt waarna je binnen vijf minuten ook weet waar je ongeveer moet gaan laden.alexbl69 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:15:
[...]
Ook hier geldt... hij rijdt niet als een super geïnformeerde autojournalist, maar als een 'gewoon' iemand. Waarom moet iemand met een Lucid Air die aangeeft bij Tesla te kunnen laden weten dat hij/zij moet checken met de 'Tesla-app' of die specifieke laadpalen wel geschikt zijn? Een app die hij/zij helemaal niet nodig denkt te hebben? Een 'normale' gebruiker weet dat soort dingen niet en gaat af op de informatie die de auto geeft.
Verder vind ik hem helemaal niet overdreven negatief, dat is hij bij andere filmpjes over EVs ook nooit.
De overige storingen aan die auto zijn vaag en hebben inderdaad niets met de EV an sich te maken. Maar dat benoemt hij dan ook apart.
Hij heeft de Tesla app sowieso nodig gezien je niet als non-Tesla kunt laden bij een SuC zonder de app. Behalve als dit z'n eerste keer is met een non-Tesla bij een SuC is een bijster rare verwachting van hem.
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 13:45 ]
Ik zie die autojournalisten toch meestal rijden alsof ze Max Verstappen zijn op een circuit, oftewel een rijstijl die verre is van de gewone gebruiker. Maar nu met deze vakantietrip zou hij zich ineens voordoen als een gewone automobilist. Als dat al zo is, waarom maakt hij daar dan geen melding van. Nee hij schuift de schuld op de laadinfra.alexbl69 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Hij rijdt zoals een gewone gebruiker zou doen, dus niet als autojournalist.
Op die bewuste Belgische video heb ik ook gereageerd en daar kwamen ze ook met zo'n flauwekul antwoord dat het moest laten zien hoe het bij een beginnend EV rijder fout kon gaan. Maar verder geen enkele verwijzing hoe de problemen te voorkomen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:25
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
De hulpvraag, ik wil een korte handleiding maken voor collega's zodat ze ook met geen tot weinig BEV-ervaring er comfortabel mee de weg op kunnen.
Wat ik tot dusver heb:
- Automaat / BEV dus: remmen rijden, stoppen is iets anders dan een non-BEV of een schakelwagen
- Laden bij een normale laadpaal (gebruik laadpas, laadkabel) (vergelijkbaar met laden op kantoor)
- Laden bij een snellader (geen laadkabel nodig, eventueel batterij voorverwarmen (als dat kan ..)
- AA/CarPlay aansluiten
- Advies navigatie-app met laadpalen (ik dacht ABRP, maar ANWB Onderweg lijkt mij ook geschikt?)
- Algemene aanbeveling (gebaseerd op die boordlader): no-nonsense laden bij snelladers aan de snelweg die werken met Shell Recharge.
Een vriend van mij rijdt 80.000km per jaar, vaak ruim 500 per dag, inclusief storingsdiensten. Hij heeft nu een Niro EV. De versie die in de bestellijst stond had batterijverwarming (helaas niet voorverwarming, het zij zo..). Nu hebben ze de goedkoopste versie besteld (Niro Light, zie prijslijst..) en die heeft dus überhaupt geen batterijverwarming ...
Die staat de laatste tijd dus voor joker bij alle Fastneds in Noord en Midden NL omdat zijn Niro op z'n best 33 kW en op z'n slechtst 11 kW staat te druppelen aan een snellader

En nu zijn de leidinggevenden daar over de zeik in verband met de aanrijtijden en laadtijden. In plaats van dat ze de gemaakte fouten evalueren, willen ze nu per direct terug naar hybrides.
Dit soort dingen helpen de acceptatie niet verder. Als snelladen kritisch is voor je bedrijf, zorg dan dat er auto's op de lijst staan die met batterij(pre)conditionering en een fatsoenlijk laadvermogen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zou in elk geval (laten) zorgen dat er twee snoertjes USB-A > USB-C en USB-A > Lightning in de auto liggen (en blijven liggen, dus een lelijk label er aan plakken) voor de navigatie met Android Auto of Apple Carplay. Vooral ook voor de veiligheid, en om boetes te voorkomen bij mensen die zelf geen passend kabeltje bij zich hebben.True schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:17:
***members only***
De hulpvraag, ik wil een korte handleiding maken voor collega's zodat ze ook met geen tot weinig BEV-ervaring er comfortabel mee de weg op kunnen.
...
Volgens mij staan er zo langzamerhand ruim voldoende snelladers langs de snelwegen dat je daar niet perse expliciet naar toe hoeft te navigeren. Als je de bestemming niet gaat halen dan gewoon bij 25% SoC een beetje gaan uitkijken naar een snellader. Is die niet bij de eerstvolgende benzinepomp langs de snelweg dan wel bij de volgende. En alle Nederlandse snelladers werken met de Shell Recharge-laadpas dus dat is geen beperking.
[ Voor 4% gewijzigd door Wesco op 04-02-2025 12:54 ]
Opel Ampera-e (2020)
Niet alle dongles werken bij de MG4, net zoals dat niet alle kabels werkenCyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:30:
@True je hebt mooie dongles tegenwoordig om wireless AA/Carplay mogelijk te maken.
Eenmalig inpluggen en niet meer naar omkijken. Weet alleen niet hoeveel profielen die max ondersteunt.
Qua kabels zou ik voor Anker kabels gaan. Wireless dongles moet je er eentje uit zoeken waarbij je een delay in kan stellen.
MG4 specifieke tip: bij het selecteren van de versnelling ("D") zorg dat je de voet goed op de rem hebt, anders werkt het niet. Soms moet je 2x stevig op het rempedaal drukken.
Verder af en toe checken of de batterijverwarming niet aan staat. Die voegt niks toe tijdens normaal gebruik. Laat ze die wel aanzetten (ongeveer 20 minuten van te voren) als ze weten dat ze gaan snelladen, dat scheelt nog wat laadvermogen.
Vaak bu'j te bang!
Zoiets had ik inderdaad ook in gedachten.Wesco schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Ik zou in elk geval (laten) zorgen dat er twee snoertjes USB-A > USB-C en USB-A > Lightning in de auto liggen (en blijven liggen, dus een lelijk label er aan plakken) voor de navigatie met Android Auto of Apple Carplay. Vooral ook voor de veiligheid, en om boetes te voorkomen bij mensen die zelf geen passend kabeltje bij zich hebben.
Ja eens en met de maximum snellaadsnelheid van de MG4 van van 87 kW hoef je er ook niet bij stil te staan waar je gaat snelladen. Uitzondering zijn natuurlijk wel de Tesla SuCs hoewel dat in theorie kan is dat in de praktijk bijna onmogelijk, alleen de V4 heeft een betaalterminal (en dan weet ik niet of dit kan met een Shell Recharge-laadpas) en de V4 is ook de enige waar je mte de MG4 niet hoeft dubbel te parkeren. Ik zal even expliciet moeten aangeven dat men daar niet kan laden.Volgens mij staan er zo langzamerhand ruim voldoende snelladers langs de snelwegen dat je daar niet perse expliciet naar toe hoeft te navigeren. Als je de bestemming niet gaat halen dan gewoon bij 25% SoC een beetje gaan uitkijken naar een snellader. Is die niet bij de eerstvolgende benzinepomp langs de snelweg dan wel bij de volgende. En alle Nederlandse snelladers werken met de Shell Recharge-laadpas dus dat is geen beperking.
Ik ben hier bekend mee, maar hier ga ik niet aan beginnen. Onhandig en onzinnig in gebruik denk ik - als men er vaker in rijdt vind ik dat anders en gemakkelijker (mits technisch genoeg onderlegd om het even te troubleshooten bij problemen). Daarnaast is wireless AA/CarPlay ook funest voor je telefoonbatterij.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:30:
@True je hebt mooie dongles tegenwoordig om wireless AA/Carplay mogelijk te maken.
Eenmalig inpluggen en niet meer naar omkijken. Weet alleen niet hoeveel profielen die max ondersteunt.
Wat me enorm tegenvalt is de prestatie van de Taycan Cross turismo bij deze test.
Dit is een beetje mijn droom EV welke ik overweeg na mijn Model3, maar het verbruik is echt dramatisch. Hoe kan zo´n gestroomlijnde auto nu meer verbruiken dan een VW Buzz? 29,5 kWh / km versus 27.7 kWh/km.

[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 04-02-2025 13:57 ]
Mixed Reality dev
Ik schat dat het ontwerp niet is geoptimaliseerd voor een laag verbruik. Dat geldt immers ook voor de fossiele varianten van dit merk. Who cares dat die een hoop dinosap slurpen?Menesis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:57:
[url="https://insideevs.com/news/749389/fltp-41-ev-winter-test-2025/"]
….
Hoe kan zo´n gestroomlijnde auto nu meer verbruiken dan een VW Buzz? 29,5 kWh / km versus 27.7 kWh/km.
Taycan heeft héél brede banden en is daardoor toch wat minder gestroomlijnd omdat de oppervlakte van die auto groot is. De Cross Turismo is hoekiger dan je denkt hoor.Menesis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:57:
Hier een praktijktest met veel recente EVs bij 1000km rijden in Finland, bij een temperatuur van tussen 1 en -4 graden Celcius.
Wat me enorm tegenvalt is de prestatie van de Taycan Cross turismo bij deze test.
Dit is een beetje mijn droom EV welke ik overweeg na mijn Model3, maar het verbruik is echt dramatisch. Hoe kan zo´n gestroomlijnde auto nu meer verbruiken dan een VW Buzz? 29,5 kWh / km versus 27.7 kWh/km.
Sony A7 iv en wat recycled glas
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
En het is ook gewoon een grote auto. Cd kan nog zo goed zijn (geen idee bij een Taycan) maar die neemt niet het frontaaloppervlakte mee.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Taycan heeft héél brede banden en is daardoor toch wat minder gestroomlijnd omdat de oppervlakte van die auto groot is. De Cross Turismo is hoekiger dan je denkt hoor.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ook al is de batterij niet zachtzinnig behandeld misschen (vaak tot 100% geladen bv.) in die 10k kilometer, dat zal nooit veel invloed hebben op de SoH bij een Kia in zo'n relatief korte periode. Maar voor je gemoedsrust misschien wel goed om de SoH te laten uitlezen.JT schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:24:
Wat denken jullie van het aanschaffen van een BEV die ex verhuurauto is geweest van Kia, 1,5 jaar oud en 10k km op de teller? Een ICE zou ik het nooit overwegen, maar koud trappen is er niet bij in een EV, ik kan de SOH opvragen of laten uitlezen en ik heb nog aardig wat jaartjes garantie. Ik merk een natuurlijke weerstand maar het is een leuke deal.
Welke model/type is het?
Opel Ampera-e (2020)
EV6. 32k in Duitsland. Had iets op het oog on NL maar ik overweeg serieus om dan maar even 500km te rijden om te kijken.Wesco schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:40:
[...]
Ook al is de batterij niet zachtzinnig behandeld misschen (vaak tot 100% geladen bv.) in die 10k kilometer, dat zal nooit veel invloed hebben op de SoH bij een Kia in zo'n relatief korte periode. Maar voor je gemoedsrust misschien wel goed om de SoH te laten uitlezen.
Welke model/type is het?
[ Voor 12% gewijzigd door JT op 04-02-2025 14:49 ]
Ecodan warmtepomp
75kWh LFP pakket wat met meer dan 4C(oulomb) geladen wordt, dik 400kW op piek en 10-80% in 10 minuten.
Als je dit met een efficiente gladde koets combineert heb je echt een bijstergoede langeafstands EV. Waar je met een kleine plaspauze weer 280km verder kan rijden... Of 200km als je wat meer van planken houdt!
Bizar toch? Als je kijkt hoe de Leaf in 2010 met 24kWh en 30kW "snelladen" 100km af kon leggen op 1 lading
Ik heb wel enige afkeer tegen Chinese auto's (vooral m.b.t. mensenrechten, software en data verzameling) maar als je dit ziet... qua technologie timmeren ze echt KEIHARD aan de weg! Prachtig
En het is dus ook een LFP pakket, dus ook een met (in theorie) langere cycle life. Ik ben benieuwd wat dat doet als je hem vaak met 4C laadt..
https://www.batterydesign.net/zeekr-007-lfp/
Moet je nagaan als je een pakket hebt dat zo snel laadt met de capaciteit van een EQS... Dan kan je gewoon met 600kW laden
Dat betekent dat je gewoon makkelijk naar wintersport kan rijden met 180 op de klok, met korte pisstops
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Moet je nog wel ergens een lader zien te vinden die dat kan. Vraag me af wat de limiet is voor CCS. Voor vrachtwagens die 1mW kunnen laden wordt tenslotte ook een andere laadaansluiting gerealiseerd.barta123 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
Moet je nagaan als je een pakket hebt dat zo snel laadt met de capaciteit van een EQS... Dan kan je gewoon met 600kW laden![]()
Dat betekent dat je gewoon makkelijk naar wintersport kan rijden met 180 op de klok, met korte pisstops
Natuurlijk moet je daar een lader voor vinden. Maar we hebben dergelijke accu's ook nog niet in onze auto's nu.Twardt schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:21:
[...]
Moet je nog wel ergens een lader zien te vinden die dat kan. Vraag me af wat de limiet is voor CCS. Voor vrachtwagens die 1mW kunnen laden wordt tenslotte ook een andere laadaansluiting gerealiseerd.
Het is een mooie proof of principle en blijkbaar productierijp.
En dat vind ik wel een mooie, want elektrische auto's zijn perfect geschikt voor lange afstanden, zonder al te lange stops (met gladde koets, dus geen hoge bak) en hoge laadsnelheid. Maar lange afstanden op hoge snelheid (ik zag bv. ene Mr. Beukers met een gouden bak met 250+kmh naar Oostenrijk rijden) dat kan een BEV nog niet.
En als je dat dus wel kan (of de goede richting opgaat) is dat een HEEL goed selling point voor EVs. Want de aandrijflijn is sowieso al superieur (qua raffinement en onderhoud bvb). de dieselauto op mijn werk waar ik regelmatig mee rijd met DSG (2.0 TDI) doet er om bij een rotonde weg te rijden soms bijna 2 seconden over om weg te rijden, met auto hold aan (moet je nagaan als dat start-stop gedrocht systeem ook meewerkT)

Mijn Zero SR gaat zodra ik aan de hendel draai. En dan spring je als een cheetah weg!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Met 250kmh rijden met een BEV is niet echt zinvol om snel op je bestemming aan te komen. Dan sta je nog steeds elk uur aan de lader. Verbruik >35kwh/100km.barta123 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:25:
[...]
En dat vind ik wel een mooie, want elektrische auto's zijn perfect geschikt voor lange afstanden, zonder al te lange stops (met gladde koets, dus geen hoge bak) en hoge laadsnelheid. Maar lange afstanden op hoge snelheid (ik zag bv. ene Mr. Beukers met een gouden bak met 250+kmh naar Oostenrijk rijden) dat kan een BEV nog niet.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De auto rijd tot zover fantastisch , er zijn me enkele kleine zaken wel tegengevallen
Android wireless lijkt dus gewoon inderdaad NIET te werken wel Wireless Apple car play (jammer)
Laden gaat toch best wel snel met mijn 1 fase lader , tenzij een van mijn collega`s zijn Tesla ernaast zet dan blijft er bij mij niets meer over ..... ( en toevallig zet een collega met Tesla hem graag naast die van mij )
Maar ook dan is hij vaak wel in 5 a 6 uurtjes vol ...
Laadkabel van mij is zo dik lang en onhandelbaar dat hij dus ook niet op de EVHook kan , ik had een spiraalkabel besteld bij Amazon , maar gelukkig werd ik op tijd gewaarschuwd hier dat 11 KW onvoldoende was voor mijn auto en heb ik hem nog kunnen annuleren , als mijn geld terug is ga ik nu denik maar voor deze
https://www.amazon.nl/EVE...-compatibel/dp/B0BD519TKX
Dan kan die lange onhandige kabel in de schuur ....
Vorige week wilde ik op zondag op bezoek bij mijn ouders , het was die dag erg koud ( had de auto lekker voorverwarmd
Dus ik kijken zie niets geen spijker ofzo , dus rijd naar het pompstation en toen tja hoeveel moet erin?
op de gok maar 2,8 gedaan en er ging mij toch een sloot lucht in de 20 inch band , ik dacht laat ik die andere 3 ook maar meteen doen en jawel daar ging ook veel lucht in .
Uiteindelijk gevonden dat er 'normaal' 2,6 ingaat en bij zware belasting max 3.0 hij lijkt echt meteen een heel ander rijgedrag te hebben en is ook zuiniger .
Nu 1 week verder is het alarm niet meer aangegaan , dus ik denk nu dat ik de auto mee heb gekregen met veel te zachte banden vanaf de dealer ik zie ook niets aan dat wiel geen beschadiging / geen spijker ofzo .
Voor de rest ..... tja range anxiety moet ik nog overwinnen , en het parkeren is nog best een dingetje alhoewel auto park het wel erg goed doet op deze auto , vindt ik het toch nog wel eng om hem ergens in een haventje te zetten door mensen die hun deuren zo open rossen .....
Ik had al 1x een plekje op mijn achterdeur die ik er gelukkig uit kon poetsen , de BZ4X is best wel een grote en brede auto dus ik ben bang 😱 voor mijn nu nog gave carrosserie en lak en zoek het liefste een file parkeerplek op .
[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 09-02-2025 12:42 . Reden: typo fix ]
Ik heb het niet over 250kmh. Maar wel 170kmh, o.i.d. een redelijke hoge snelheid zonder idioot hard te rijden. Die top is leuk om af en toe te doen, maar niet als je ergens sneller wilt zijnTwardt schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Met 250kmh rijden met een BEV is niet echt zinvol om snel op je bestemming aan te komen. Dan sta je nog steeds elk uur aan de lader. Verbruik >35kwh/100km.
YouTube: Optimal cruising speed for Model 3 Performance
Bjorn Nyland heeft dat wel eens getest, 190kmh met laden is het snelst. Maar dan moet je heel vaak stoppen.
Daarom zeg ik dus, een heel dik accupakket met dit 4C laden kan wel eens een stevige boost geven voor de verstokte dieselaars
/f/image/BmD7gZ0TAf7JO7QlwlvjoAiP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door barta123 op 09-02-2025 13:00 ]
Dit heeft niks meer met elektrisch rijden te maken, maar onze rijkssnelwegen zijn veiliger dan N-wegen.Ecological schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:02:
Verkeersveiligheid lijkt me ook nog iets waar we over moeten nadenken? Een auto die met 250 km/uur op de openbare weg rijdt moeten we niet willen denk ik als samenleving en ik denk dat de meeste Duitsers het daar ook wel mee eens zijn.
80-wegen waar je ineens moet stoppen omdat er verkeer afslaat of verkeer de weg op draait zijn het gevaarlijkst. Vooral als je nog onoverzichtelijke stukken hebt.
Volgens mij rijden we op de snelweg allemaal dezelfde kant op
En met een BEV kan je die snelheid prima een kmtje of 200 aanhouden, wat genoeg is voor mij
Als je 400 kW kan laden tot 80% in die EQS met 100 kWh batterij, dan ben je ook in minder dan 15 min terug weg.barta123 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
Zeau, ik zie net van Out of spec reviews (Amerikaans EV review kanaal) dat ze de Zeekr met Gold battery testen...
75kWh LFP pakket wat met meer dan 4C(oulomb) geladen wordt, dik 400kW op piek en 10-80% in 10 minuten.
Als je dit met een efficiente gladde koets combineert heb je echt een bijstergoede langeafstands EV. Waar je met een kleine plaspauze weer 280km verder kan rijden... Of 200km als je wat meer van planken houdt!![]()
Bizar toch? Als je kijkt hoe de Leaf in 2010 met 24kWh en 30kW "snelladen" 100km af kon leggen op 1 lading![]()
Ik heb wel enige afkeer tegen Chinese auto's (vooral m.b.t. mensenrechten, software en data verzameling) maar als je dit ziet... qua technologie timmeren ze echt KEIHARD aan de weg! Prachtig
En het is dus ook een LFP pakket, dus ook een met (in theorie) langere cycle life. Ik ben benieuwd wat dat doet als je hem vaak met 4C laadt..
https://www.batterydesign.net/zeekr-007-lfp/
Moet je nagaan als je een pakket hebt dat zo snel laadt met de capaciteit van een EQS... Dan kan je gewoon met 600kW laden![]()
Ik ken niet te veel EQS eigenaars die in 15min aan het toilet geraken, hun blaas leeg krijgen en terug bij de auto geraken.
Met 600 kW laden scheelt dan maar een paar minuten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Niet elke stop is een plas of eet pauze.Tommie12 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:25:
[...]
Als je 400 kW kan laden tot 80% in die EQS met 100 kWh batterij, dan ben je ook in minder dan 15 min terug weg.
Ik ken niet te veel EQS eigenaars die in 15min aan het toilet geraken, hun blaas leeg krijgen en terug bij de auto geraken.
Met 600 kW laden scheelt dan maar een paar minuten.
Kant-en-klare link naar het laad deelbarta123 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:15:
Zeau, ik zie net van Out of spec reviews (Amerikaans EV review kanaal) dat ze de Zeekr met Gold battery testen...
YouTube: Fastest Charging EV In The World! 0-100% Zeekr Golden Battery
Wel ongelofelijk, echt consequent over de 400 kW. Je ziet gewoon per seconde een kilometer er bij komen. Per seconde. Pas bij 70% daalt het naar 300 kW, en dan bij 80% naar 200 kW.
Maar goed, er wordt niks gezegd over de extra prijs voor die "golden brick" batterij. En of 'ie hier in EU ooit beschikbaar komt.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
1 milliWatt is wel erg weinig he?Twardt schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:21:
[...]
Moet je nog wel ergens een lader zien te vinden die dat kan. Vraag me af wat de limiet is voor CCS. Voor vrachtwagens die 1mW kunnen laden wordt tenslotte ook een andere laadaansluiting gerealiseerd.
Maar volgens mij is al wel duidelijk dat MW laden voor vrachtwagens niet hoeft. Elektrotrucker zegt dat het laden voor hem (maximaal 400 kW) geen extra tijd toevoegt omdat hij toch rij- en rusttijden heeft.
Het mooie aan vrachtwagens is ook dat die tot 90% met 300 kW laden.
Signatures zijn voor boomers.
Ho ho, dat was alleen van toepassing op een enkele bezetting, met twee chauffeurs heb je wel degelijk wat aan een MW lader.Maasluip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:06:
[...]
1 milliWatt is wel erg weinig he?![]()
Maar volgens mij is al wel duidelijk dat MW laden voor vrachtwagens niet hoeft. Elektrotrucker zegt dat het laden voor hem (maximaal 400 kW) geen extra tijd toevoegt omdat hij toch rij- en rusttijden heeft.
Het mooie aan vrachtwagens is ook dat die tot 90% met 300 kW laden.
Hij is met twee naar Malaga gereden en zei dat het ook daar niet uitmaakt.PeterZ(on) schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Ho ho, dat was alleen van toepassing op een enkele bezetting, met twee chauffeurs heb je wel degelijk wat aan een MW lader.
Signatures zijn voor boomers.
Klopt maar dat is dus wel anders dan met de personenauto, er zijn mensen die met 180 in het uur naar Oostenrijk willen rijden, zo'n Golden Brick battery van Geely (Zeekr) kan dan dus perfect van pas komen..Maasluip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Hij is met twee naar Malaga gereden en zei dat het ook daar niet uitmaakt.
Let me calculate;
met 40kW/100km (zeg dat je dat nodig hebt bij 180kmh moet je dus elke 200km 12 min laden. (min. 100kWh pakket)
Dus op 1000km zit je aan 1 uur laden, dus dan zou je wel in 6.5-7 uur naar oostenrijk kunnen rijden. zie hier, dan is het ineens perfect mogelijk om te 'bahnstormen' met je EV!
I foresee a bright future!
Dat kan zijn, maar ik heb het hem ergens horen zeggen. Hetzij in zijn eigen video of tijdens een podcast.Maasluip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Hij is met twee naar Malaga gereden en zei dat het ook daar niet uitmaakt.
Rusttijd doorgebracht in een rijdende auto wordt niet als rusttijd gezien door de wetgever.PeterZ(on) schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Ho ho, dat was alleen van toepassing op een enkele bezetting, met twee chauffeurs heb je wel degelijk wat aan een MW lader.
Hoe dat zit met 'pauzetijd' (de 45 minuten na 4,5 uur) weet ik eigenlijk niet, maar of de diverse wetgevers/regelmakers daaraan gedacht hebben?
Maar wellicht wil je ook bij een dubbele bezetting de maaltijden in alle rust kunnen gebruiken...dus buiten de cabine.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Met die details ben ik niet op de hoogte, ik zei alleen wat de Elektrotrucker vertelde. Bovendien gaan ze Europa wijd MW laders neerzetten, dus zal vast zijn nut hebben.Peter-036 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Rusttijd doorgebracht in een rijdende auto wordt niet als rusttijd gezien door de wetgever.
Hoe dat zit met 'pauzetijd' (de 45 minuten na 4,5 uur) weet ik eigenlijk niet, maar of de diverse wetgevers/regelmakers daaraan gedacht hebben?
Maar wellicht wil je ook bij een dubbele bezetting de maaltijden in alle rust kunnen gebruiken...dus buiten de cabine.
Ik heb ook nog niks ontvangen of betaald.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Heeft iedereen al een brief/betalingsverzoek gekregen voor de MRB? Ik zelf nog niets behalve een brief vorig jaar dat het eraan zit te komen. Bij inloggen bij belastingsdienst staan ook geen bedragen open.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
M.u.v. die aankondigingsbrief nog niets gehoord of geïncasseerd.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Heeft iedereen al een brief/betalingsverzoek gekregen voor de MRB? Ik zelf nog niets behalve een brief vorig jaar dat het eraan zit te komen. Bij inloggen bij belastingsdienst staan ook geen bedragen open.
Allang, ergens net na half januari, automatisch afgeschreven 27 januari.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Gaat bij mij maandelijks gebeuren, alhoewel in de aankondiging stond wat het bedrag per kwartaal zou zijn.
Was 69 euro, dus de 27ste werd er 23 euro afgeschreven.
Ik zou toch willen dat mensen van dat idee afstappen, puur vanwege de veiligheid. Als je met honderden KM's per uur naar je vakantiebestemming wilt, ga dan vliegen.barta123 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Klopt maar dat is dus wel anders dan met de personenauto, er zijn mensen die met 180 in het uur naar Oostenrijk willen rijden, zo'n Golden Brick battery van Geely (Zeekr) kan dan dus perfect van pas komen..
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De tijd dat je lange stukken harder dan 150kmh in Duitsland kon rijden liggen al lang achter ons. Tegenwoordig zijn er veel minder stukken waar het mag, en met de drukte tegenwoordig op de autobahn gaat het ook bijna nergens lukken. Dus wat Barta123 schrijft ziet er op papier leuk uit, maar zal in de praktijk niet uitvoerbaar zijn.Arfman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Ik zou toch willen dat mensen van dat idee afstappen, puur vanwege de veiligheid. Als je met honderden KM's per uur naar je vakantiebestemming wilt, ga dan vliegen.
De perceptie is nog steeds dat je in 8 uur naar je bestemming moet kunnen rijden, ook al gaat dat in de praktijk niet meer.
Hier hetzelfde, ik heb eens ingelogd bij de belastingdienst en daar staat een opmerking dat het nog even kan duren en je vanzelf een brief krijgt. Ik heb meteen daar een machtiging ingesteld.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Vliegen is totaal niet duurzaam en zal dat nooit worden. Een accu kan je wel met hernieuwbare stroom opladen. dus wat is je punt?Arfman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Ik zou toch willen dat mensen van dat idee afstappen, puur vanwege de veiligheid. Als je met honderden KM's per uur naar je vakantiebestemming wilt, ga dan vliegen.
N-wegen zijn veel gevaarlijker dan snelwegen.
En dat iemand bewijst dat je in 5,5 uur naar Gerlos kan rijden met een Urus bewijst dat het wel degelijk kan
Het ging hem om veiligheid. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk nog een fatsoenlijke reactietijd bij 180 kmu na x uur rijden met minimale pauzes?barta123 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Vliegen is totaal niet duurzaam en zal dat nooit worden. Een accu kan je wel met hernieuwbare stroom opladen. dus wat is je punt?
N-wegen zijn veel gevaarlijker dan snelwegen.
En dat iemand bewijst dat je in 5,5 uur naar Gerlos kan rijden met een Urus bewijst dat het wel degelijk kan
Daarnaast vermoed ik dat je je woorden zult eten over "vliegen wordt nooit duurzaam". Zelden een goed idee om "nooit" te zeggen bij techniek.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
- 67ct per kWh bij EnBW
- 66ct per kWh bij Ionity
Volgens mij niet het juiste topic (misschien is Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa beter), maar met Electroverse zie ik al betere tarieven, zonder abonnement. Ionity €0,65 en aantal plekken van bijvoorbeeld Compleo €0,68, en als je tot 50-75 kW vermogen kijkt dan kan het soms nog lager.TucanoItaly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:29:
ANWB meldt in haar nieuwsbrief dat ze in Duitsland scherpe tarieven hebben met de ANWB laadpas:Ik pak in Duitsland vrijwel altijd m'n Maingau pasje, die doet resp. 79 en 69 cent. Ik ga binnenkort een ritje maken, iemand nog betere tarieven?
- 67ct per kWh bij EnBW
Met OVO zie ik bepaalde plekken met 300 kW €0,58/kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 10-02-2025 20:58 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Nee, Maingau is in Duitsland 10 ct goedkoper dan in de andere landen: resp. 59 AC en 69 DC (ct/kWh) ook bij IonityTucanoItaly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:29:
ANWB meldt in haar nieuwsbrief dat ze in Duitsland scherpe tarieven hebben met de ANWB laadpas:Ik pak in Duitsland vrijwel altijd m'n Maingau pasje, die doet resp. 79 en 69 cent. Ik ga binnenkort een ritje maken, iemand nog betere tarieven?
- 67ct per kWh bij EnBW
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nope. Hebben 3 ev's hier, nog niets gezien.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Maar de belastingdienst vergeet het echt niet hoor. Ga daar maar vanuit.
Nu is die 2de EV wel pas van december in ons bezit.
Yup, eind vorige week in de bus gekregen. Er wordt dus aan gewerktDennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Op een snelweg rijdt men allemaal dezelfde kant op? Als je 180 rijdt, en iemand anders 130, dan is het verschil maar 50kmh?Termy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:22:
[...]
Het ging hem om veiligheid. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk nog een fatsoenlijke reactietijd bij 180 kmu na x uur rijden met minimale pauzes?
Daarnaast vermoed ik dat je je woorden zult eten over "vliegen wordt nooit duurzaam". Zelden een goed idee om "nooit" te zeggen bij techniek.
Ik weet niet of je de Maas en Waalweg kent, maar hier gebeuren regelmatig ongelukken terwijl je hier maar 100 mag, maar meestal rijden mensen niet harder dan 80. Maar omdat je tegenliggers hebt zonder vangrails is het verschil zomaar 160kmh
En zeg nooit nooit nee, in mijn ogen (ik ben chemisch technoloog) is de enige praktisch haalbare optie biobrandstof gebruiken.
Accu's lukt niet, fysisch is dit gewoon te zwaar vanwege de lage energiedichtheid.
Dus vooralsnog, als jij vliegen aanraadt boven (elektrisch!) autorijden: is dit de meest vervuilende optie die je kan kiezen.
Leuk dat mensen altijd pretenderen "oh maar 130 (of harder) is zo gevaarlijk" maar nooit wordt dit onderbouwd met cijfers. Uit alle cijfers blijkt dat N-wegen het meest gevaarlijk zijn. Maar dat wordt (ook door politici) niet gemeld,
En als je het al over gevaarlijke momenten hebt, dan is dat in de spits. Want niemand houdt afstand. Ik geloof ook wel dat dan de meeste gevaarlijke ongelukken gebeuren. Met mensen die op files inrijden etc! Ik rijd meestal na 19:00. Niks gevaarlijks aan als je dan 150kmh rijdt op een lege weg hoor!
https://www.rtl.nl/nieuws...soort-wegen-van-nederland
Ze zullen dat wel verspreid over het kwartaal doen om te zorgen dat hun post en klantenservice niet overspoeld raken. Mijn auto is in de eerste week van februari op naam gezet en kreeg ook in die week de brief.Dennisbok schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
Ik vind het wel achterhaald allemaal. 2 brieven, een met de onderbouwing van het tarief, en een warrige brief met daarin uitleg dat je 2 opties hebt (handmatig betalen of via machtiging). En voor een machtiging komt er "binnen een week" blijkbaar nog een 3e brief waarin je dan op papier een machtiging kan invullen?
De verantwoordelijkheid om de komst van die 3e brief in de gaten te houden wordt meteen bij jezelf gelegd. Je moet ze maar laten weten als je het na een week nog niet hebt ontvangen, maar wel alvast dreigen met een boete voor als je niet op tijd betaalt. Dat dit allemaal nog kan anno 2025.
update:
Blijkbaar kan je de automatische incasso gewoon hier regelen: https://www.belastingdien...icht-betalen-en-ontvangen
Dikke faal dat dit niet gewoon in hun brief staat..

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-02-2025 10:16 ]
Ik weet niet op welke wegen jij rijdt, maar ik kom altijd vrachtwagens, bussen auto's met aanhanger tegen die maar 80kmh rijden.barta123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Op een snelweg rijdt men allemaal dezelfde kant op? Als je 180 rijdt, en iemand anders 130, dan is het verschil maar 50kmh?
Daarnaast is het rijden met een dergelijke snelheid natuurlijk niet echt mileuvriendelijk te noemen gezien het extreem stijgende verbruik bji dat soort snelheden.
Dat filmpje van die Beukers waar jij naar refereert is ook wel het voorbeeld hoe het niet moet. met 300kmh in het donker, met wat mist over de autobahn raggen, op een 2 baans weg gaan inhalen (nog steeds in het donker) voor een blinde bocht. En uiteindelijk rijdt hij zelf schade omdat hij een bus gaat inhalen die juist ruimt probeert te maken voor een tegemoetkomende bus. Die gast heeft echt geen verkeersinzicht.
Wat Europese cijfers ter onderbouwing van bovenstaandebarta123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Op een snelweg rijdt men allemaal dezelfde kant op? Als je 180 rijdt, en iemand anders 130, dan is het verschil maar 50kmh?
Ik weet niet of je de Maas en Waalweg kent, maar hier gebeuren regelmatig ongelukken terwijl je hier maar 100 mag, maar meestal rijden mensen niet harder dan 80. Maar omdat je tegenliggers hebt zonder vangrails is het verschil zomaar 160kmh![]()
En zeg nooit nooit nee, in mijn ogen (ik ben chemisch technoloog) is de enige praktisch haalbare optie biobrandstof gebruiken.
Accu's lukt niet, fysisch is dit gewoon te zwaar vanwege de lage energiedichtheid.
Dus vooralsnog, als jij vliegen aanraadt boven (elektrisch!) autorijden: is dit de meest vervuilende optie die je kan kiezen.Want wat je dan doet is gewoon op 10km hoogte kerosine verslinden.
Leuk dat mensen altijd pretenderen "oh maar 130 (of harder) is zo gevaarlijk" maar nooit wordt dit onderbouwd met cijfers. Uit alle cijfers blijkt dat N-wegen het meest gevaarlijk zijn. Maar dat wordt (ook door politici) niet gemeld,
En als je het al over gevaarlijke momenten hebt, dan is dat in de spits. Want niemand houdt afstand. Ik geloof ook wel dat dan de meeste gevaarlijke ongelukken gebeuren. Met mensen die op files inrijden etc! Ik rijd meestal na 19:00. Niks gevaarlijks aan als je dan 150kmh rijdt op een lege weg hoor!![]()
:strip_exif()/f/image/NvB5Qe19vYWcLWZFwGn6blhn.jpg?f=fotoalbum_large)
Off-topic bericht verwijderd.
[ Voor 90% gewijzigd door Peter-036 op 11-02-2025 11:36 . Reden: OT ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Er is vast wel ergens een topic voor verkeersveiligheid/ongevalsstatistieken?
Het gaat me niet om het snelheidsverschil maar om reactietijd vs weg afgelegd. Als er iets onverwachts gebeurt, hoeveel tijd heb je dan om te reageren? Met jouw argument zouden we ook veilig 1000 kmu kunnen rijden omdat het "dezelfde kant op" is. Sneller is gevaarlijker net zoals sneller meer energie kost. Waarheid als een koe lijkt me.barta123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Ik weet niet of je de Maas en Waalweg kent, maar hier gebeuren regelmatig ongelukken terwijl je hier maar 100 mag, maar meestal rijden mensen niet harder dan 80. Maar omdat je tegenliggers hebt zonder vangrails is het verschil zomaar 160kmh![]()
Dus vooralsnog, als jij vliegen aanraadt boven (elektrisch!) autorijden: is dit de meest vervuilende optie die je kan kiezen.Want wat je dan doet is gewoon op 10km hoogte kerosine verslinden.
En als je het al over gevaarlijke momenten hebt, dan is dat in de spits. Want niemand houdt afstand. Ik geloof ook wel dat dan de meeste gevaarlijke ongelukken gebeuren. Met mensen die op files inrijden etc! Ik rijd meestal na 19:00. Niks gevaarlijks aan als je dan 150kmh rijdt op een lege weg hoor!![]()
Ik zit in de levenswetenschappen/biotech dus ik zal je alvast even uit de droom helpen wat betreft biobrandstoffen. Dat is zo inefficiënt dat het amper nog onderzocht wordt. Nee, wat wél kans maakt is schier gratis energie (zon/wind) gebruiken om brandstof te maken (van CO2 naar methanol en dan verder). Daarnaast neemt de energiedichtheid van accu's nog steeds toe en zijn er labtechnieken die een veelvoud hebben van wat er nu commercieel is. Dus als ik iets met zekerheid durf te stellen is dat vliegtuigen niet op fossiele kerosine blijven vliegen.
Sowieso heb ik nergens gezegd dat vliegen beter is dan autorijden. Het ging erom dat vliegen veiliger is dan lomp hard autorijden over lange afstanden.
Iedereen huilt nu ook over het 'nutteloos' meeslepen van 'resources verslindende accu's ' in auto's maar dat wordt natuurlijk ook een heel ander verhaal wanneer de techniek veel hogere dichtheid mogelijk maakt met materialen die goedkoop en overal verkrijgbaar zijn. Je kunt nou eenmaal niet beginnen met iets perfects.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
En 50km/u verschil....rijdt eens met 50km/u tegen een muur.
En ja, ook ik rij/reed wel een ruim harder dan 130 in Duitsland
Edit: beetje google, je bent dan ook niet verzekerd blijkbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door janne_nl op 11-02-2025 12:20 ]
Tijd om terug te gaan naar elektrische auto'sjanne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:18:
Daarnaast, als je in Duitsland bij een ongeluk betrokken raakt en je reedt aantoonbaar sneller dan de adviessnelheid (vaak 130), dan kun je (deels) aansprakelijk worden gesteld voor voor de schade, ook als je geen schuld had.
En 50km/u verschil....rijdt eens met 50km/u tegen een muur.
En ja, ook ik rij/reed wel een ruim harder dan 130 in Duitsland
Edit: beetje google, je bent dan ook niet verzekerd blijkbaar.
Zoals ik zei, op een N-weg waar je 80 mag is het verschil 160km/h en je gaat in tegengestelde richting. Veel gevaarlijker. Maar daar is de club van 90 niet vatbaar voor...
Een BEV is gewoon veel efficienter, en momenteel ook veel efficienter dan kerosine verstoken. Helemaal als je met een paar man op vakantie gaat.
In de zomer rijd je gewoon letterlijk op de 'zonnegolf' van onze PV installaties. Dus lets keep it to the BEVs
Niet in mijn Maingau app, als ik naar bijv. Auental Süd ga, en de EnBW snellader selecteer, staat daar het volgende:pmiddeld schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:09:
[...]
Nee, Maingau is in Duitsland 10 ct goedkoper dan in de andere landen: resp. 59 AC en 69 DC (ct/kWh) ook bij Ionity
/f/image/d0BHHYCuFuWs3Rx8nzFutQpZ.png?f=fotoalbum_large)
Toegegeven, da's een wat ouderwetse snellader. Misschien wijkt die af? Als het scherm trouwens klopt, gaat diegene het maximale kleeftarief betalen...
Het tijdvak op de rekening is 14-02 - 13-05. Krijg ik die eerste 6 weken van het jaar 'gratis'? Of komt er nog een andere heffing bij? Iemand anders al vergelijkbare communicatie ontvangen?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik had gewoon een rekening voor eur 54 voor het hele kwartaal (noordholland)Tom Paris schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:32:
Vandaag een brief en rekening ontvangen van de Belastingdienst voor de MRB. Dit is de eerste communicatie die ik van de Belastingdienst heb ontvangen over de MRB.
Het tijdvak op de rekening is 14-02 - 13-05. Krijg ik die eerste 6 weken van het jaar 'gratis'? Of komt er nog een andere heffing bij? Iemand anders al vergelijkbare communicatie ontvangen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik begrijp helemaal niets van die brieven. Wij hebben twee EV’s en de ene brief kreeg ik al drie weken geleden en nu van de andere. De beloofde berichtgeving ‘binnen enkele dagen’ over betaling heb ik niet ontvangen. De tekst over de betalingen is sowieso onleesbaar, daar begrijpt niemand iets van. Ik wacht af tot er in gewoon NL wordt uitgelegd wat er moet gebeuren.BarryH schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:09:
[...]
Ik had gewoon een rekening voor eur 54 voor het hele kwartaal (noordholland)
En die brief is idd onleesbaar.
Maar als je niet te veel wil moeten betalen kan je het beste het stuk met de "acceptgiro" info gebruiken om proactief te betalen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volgens mij krijg je te allen tijde 2 aanmaningen zonder boete, bij de 3de keer is het pas 'prijs'.BarryH schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:04:
Waarschijnlijk krijg je dan vrij snel een aanmaning met een boete erbij.
Maar goed, wat ik mij afvraag; Ooit toen ik nog dieselde had ik het zo ingesteld dat per maand de wegenbelasting werd afgeschreven, nu is dit dus weer het geval bij mij, vraag is, hoe was dat bij anderen?
Bij mij lijkt het er dus op dat ze 'draad' weer oppakken als waar ik gebleven was met de wegenbelasting, automatisch afschrijven per maand dus. Vind ik trouwens 100 x fijner dan per kwartaal afschrijven.
Ik heb in een portal daar net toestemming voor gegeven.Zjanzjak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Volgens mij krijg je te allen tijde 2 aanmaningen zonder boete, bij de 3de keer is het pas 'prijs'.
Maar goed, wat ik mij afvraag; Ooit toen ik nog dieselde had ik het zo ingesteld dat per maand de wegenbelasting werd afgeschreven, nu is dit dus weer het geval bij mij, vraag is, hoe was dat bij anderen?
Bij mij lijkt het er dus op dat ze 'draad' weer oppakken als waar ik gebleven was met de wegenbelasting, automatisch afschrijven per maand dus. Vind ik trouwens 100 x fijner dan per kwartaal afschrijven.
Ik betaalde vroeger ook maandelijks maar nu kreeg ik een rekening voor 3 maanden. Maar ja, het is alweer 8 jaar geleden dat ik voor het laatst MRB heb betaald. Ik heb het net als @BarryH via de online portal omgezet naar maandelijks.Zjanzjak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Volgens mij krijg je te allen tijde 2 aanmaningen zonder boete, bij de 3de keer is het pas 'prijs'.
Ik vond deze ook best verwarrend. "U krijgt een brief, daarna nog een brief over automatische incasso, die brief kunt u terugsturen, dan krijgt u weer een brief, en misschien moet u deze rekening nu betalen maar misschien ook niet".jdbiggelaa schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:55:
[...]
De tekst over de betalingen is sowieso onleesbaar, daar begrijpt niemand iets van. Ik wacht af tot er in gewoon NL wordt uitgelegd wat er moet gebeuren.
Als je naar http://belastingdienst.nl/betalenenontvangen gaat, kun je inloggen op 'Uw Overzicht'. Daar kun je al je openstaande rekeningen direct via iDeal betalen, en ook direct via je bank een automatische incasso authoriseren. Had dat gewoon duidelijk gecommuniceerd via MijnOverheid...

helaas kan dat niet altijd. Ze ondersteunen maar een paar banken (en dus niet de mijne) dus ik moest het alsnog via het papiertje doen. Welkom in 2025Tom Paris schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Ik vond deze ook best verwarrend. "U krijgt een brief, daarna nog een brief over automatische incasso, die brief kunt u terugsturen, dan krijgt u weer een brief, en misschien moet u deze rekening nu betalen maar misschien ook niet".
Als je naar http://belastingdienst.nl/betalenenontvangen gaat, kun je inloggen op 'Uw Overzicht'. Daar kun je al je openstaande rekeningen direct via iDeal betalen, en ook direct via je bank een automatische incasso authoriseren. Had dat gewoon duidelijk gecommuniceerd via MijnOverheid...
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Vreemd. Ik betaal gewoon maandelijks via automatische incasso voor mijn motor, maar voor de auto nog niets ontvangen qua betaling of afgeschreven.Zjanzjak schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat net ook maar (nogmaals) gedaan. Er lijkt sowieso iets algemeens mis te zijn. Mijn motor kan ik ook maar inzien t/m november, terwijl ik deze maand ook al betaald heb.Tom Paris schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:13:
[...]
:strip_exif()/f/image/u4BHM8BjHwtRWpl7PiJpBvIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Vergis ik me nu? Ik dacht dat dit topic ging over praktische informatie over (rijden met) BEVs. Sinds dit jaar betalen we MRB op BEVs. De invoering daarvan lijkt niet helemaal soepel te lopen bij de Belastingdienst. Waarom zouden die ervaringen niet in het BEV topic gedeeld mogen worden?daemonix schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:26:
Vergis ik me nu? Ik dacht altijd dat dit het BEV topic was, maar het lijkt nu het RDW/belasting topic te zijn?
Omdat het niet relevant is voor de leaserijders natuurlijk. /sTom Paris schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Vergis is me nu? Ik dacht dat dat topic ging over praktische informatie over (rijden met) BEVs. Sinds dit jaar betalen we MRB op BEVs. De invoering daarvan lijkt niet helemaal soepel te lopen bij de Belastingdienst. Waarom zouden die ervaringen niet in het BEV topic gedeeld mogen worden?
* True scrollt de komende tijd gewoon wat sneller door het topic heen
Het gaat hier ook om de balans en doseren. Dit is inderdaad nu even een hot topic, hoort bij elektrische auto's en is daarom volgens mij ook prima om zo nu en dan even aan te halen. Het is net als software updates: Is het voor anderen interessant of je versie 2 of 3 hebt of dat die nu binnenkomt in je auto of dat je die gisteravond al hebt gehad? Nee, het is wel interessant om te weten welke nieuwe features erin zitten.Tom Paris schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Vergis ik me nu? Ik dacht dat dit topic ging over praktische informatie over (rijden met) BEVs. Sinds dit jaar betalen we MRB op BEVs. De invoering daarvan lijkt niet helemaal soepel te lopen bij de Belastingdienst. Waarom zouden die ervaringen niet in het BEV topic gedeeld mogen worden?
Dus laten we er geen opsomtopic van maken waarin iedereen aangeeft nog niets te hebben gehad. Laat het wel even weten als daar verandering in komt en dan hoeven we daar niet wederom 10+ berichten over te posten. Ik zal dan nu ook niet aangeven of ik al brieven heb ontvangen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wellicht gewoon buiten laden? Een accu die niet laadt kan nagenoeg niet in brand vliegen. Of je hebt wel een HEEL, HEEL erg slecht BMS aan boord. Of je hebt een Nissan Leaf...True schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:04:
[...]
Deze:
"Nu er meer en oudere elektrische auto's rijden in Nederland, stijgt het risico op zo'n brand in een parkeergarage."
is ook mooi, tegelijkertijd daalt het risico op branden van conventionele auto's, maar daar hoor je in het artikel niets van
Hoeft niet hoor, ik gebruik mijn auto nooit voor woon-werk. Ik heb een fietsjeroenkb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:39:
Ik lees regelmatig reacties van mensen in de verschillende EV topics dat ze overwegen om een EV te kopen, omdat ze zonnepanelen hebben.
Ik zal we een denkfout maken, maar het voordeel is toch niet zo ontzettend groot? Sowieso de hele herfst / winterperiode heb je (bijna) niets aan je panelen. En doordeweeks ben je vaak met je auto naar het werk dus valt er thuis niets goedkoop te laden.
En rijd alsnog rustig 15000-25000km per jaar
Ik beweeg graag! Zouden meer mensen mogen doen
En dan kan je dus altijd op PV laden. PV kan je ook laden als je wel lui naar je werk rijdt natuurlijk.. Moet er gewoon daar een verbinding aan het stroomnet zijn
Benzine is al duur (vooral omdat een ICE erg inefficient is) afgelopen weekend had ik de auto van mijn moeder mee... 15L benzine voor 30 euro en dat is maar 200km bereik, dat is echt verdrietig

Ja, het is een hot topic, maar uitgeekauwd. "Heb jij al een brief ontvangen". "Nee, nog niet". "Ja, ik wel". "En nu dan?"Taro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:35:
[...]
Het gaat hier ook om de balans en doseren. Dit is inderdaad nu even een hot topic, hoort bij elektrische auto's en is daarom volgens mij ook prima om zo nu en dan even aan te halen. Het is net als software updates: Is het voor anderen interessant of je versie 2 of 3 hebt of dat die nu binnenkomt in je auto of dat je die gisteravond al hebt gehad? Nee, het is wel interessant om te weten welke nieuwe features erin zitten.
Dus laten we er geen opsomtopic van maken waarin iedereen aangeeft nog niets te hebben gehad. Laat het wel even weten als daar verandering in komt en dan hoeven we daar niet wederom 10+ berichten over te posten. Ik zal dan nu ook niet aangeven of ik al brieven heb ontvangen
Dat is echt niet on-topic. En nee, ik ben geen operational lease rijder maar private leaserijder, dus ja, ik krijg de belasting ook, maar ik blijf er niet over doorzeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 17-02-2025 18:22 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic