Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:31
_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:22:
Accepteer je ook een herformulering?

"We zitten, in sommige drukke regio's, al tegen de limieten van wat het stroomnet aankan. "
Aha, nuance. ;)

Maar dan nog, dat in sommige regio's de limieten van het stroomnet in het geding komen valt niet te ontkennen maar dat hoeft nog steeds niet te betekenen dat er geen laadpunten bij kunnen komen.
Dat is ietwat te kort door de bocht.
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:29:
Je overduidelijke haat voor dit kabinet vertroebelt je blik wellicht een beetje :).
Je aanname zit er ver naast. :)
Ik haat helemaal niets, just stating the obvious dat dit kabinet niet zo veel op heeft met ev's en de transitie.
Het was een kwestie van tijd voordat EVs ook mee zouden moeten gaan betalen aan de enorme belastingopbrengsten die de overheid incasseert uit auto's.
Maar dit wist ik al jaren geleden, begrijp even niet waarom jij denkt dat ik dit niet wist/weet.
Wen er maar aan dat de meer daad draagkrachtige EV bezitter steeds zwaarder belast zal worden.
Niets mis mee, laat de draagkrachtige maar meer betalen, en niet alleen voor auto's, helemaal goed.
Maar goed, daar ging het niet echt over.

Hoe dan ook, willen we een eerlijke transitie, die ook voor de minder daadkrachtige aantrekkelijk is, dan zal dat niet gebeuren met dit kabinet. Of ik dat nou haat (wat ik niet doe) of niet staat er helemaal los van.
Het gaat simpelweg gewoonweg niet gebeuren. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
mitsumark schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Ik vraag me daarbij wel af, wat gebeurt als je voor 30k een 2e hands fat Etron of Model X koopt voor 5k-10k km/jaar, wordt het dan een kwart?
Van beiden ontbreekt data bij ANWB, dus geen berekening, wel valt me alsnog de MRB mee, nog geen 50 tientjes per maand...
50 tientjes vind ik anders behoorlijk veel voor wegenbelasting ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:53
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:46:
EV"s hoeven echt nauwelijks impact te hebben op de benodigde infrastructuur. Op wat langere termijn met goed beleid kunnen ze zelfs positief bijdragen. De pieken qua netbelasting vinden plaats in heel specifieke tijdsvakken; in die tijdsvakken laad je EV's gewoon niet op.
Daarmee haal je betrouwbaarheid uit mobiliteit, want hoe weet die paal dat je niet een uur later nog weg moet?

Ik geloof oprecht dat een EV voor mensen met eigen oprit en 24/7 lader tegen thuistarief een uitkomst is, voor de rest van Nederland zie ik het niet grootschalig werken (zeker met meer auto's per gezin).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Het was een kwestie van tijd voordat EVs ook mee zouden moeten gaan betalen aan de enorme belastingopbrengsten die de overheid incasseert uit auto's. Is simpelweg onderdeel van de transitie, die geldt ook voor de belastingen.
Dat zelfs de VVD het de laatste jaren over rekeningrijden had kwam daardoor, men kan de brandstofaccijns en BTW daarover niet missen.

Het afschaffen van salderen moet je in dezelfde context zien, dan hadden EV rijders met genoeg panelen niets hoeven te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:43:
Daarmee haal je betrouwbaarheid uit mobiliteit, want hoe weet die paal dat je niet een uur later nog weg moet?
Dat valt ook allemaal wel weer mee. De laadsessies waar iemand op staat te wachten zijn de uitzonderingen. Het merendeel van de laadsessies zijn gewoon geparkeerd voor een nacht of werkdag. Exacte moment of snelheid van laden doet er dan totaal niet toe.

Dergelijke zaken is wel een weg in te vinden met variabele beprijzing.

Om te beginnen kan het gewoon gaan om twee tijdblokken van 3 uur die geblokkeerd is. Het netwerk is uitgelegd op piekvermogen, het enige wat nodig is is om die te vermijden (99% van de tijd dus niet aan de orde).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 28-01-2025 08:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik geloof oprecht dat een EV voor mensen met eigen oprit en 24/7 lader tegen thuistarief een uitkomst is, voor de rest van Nederland zie ik het niet grootschalig werken (zeker met meer auto's per gezin).
In een toekomst met steeds grotere overschotten PV gaat het zwaartepunt steeds meer verschuiven naar laden op het werk in plaats van thuis.

Over 20 jaar rijdt vrijwel iedereen gewoon elektrisch.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:06:
In een toekomst met steeds grotere overschotten PV gaat het zwaartepunt steeds meer verschuiven naar laden op het werk in plaats van thuis.

Over 20 jaar rijdt vrijwel iedereen gewoon elektrisch.
Ik weet niet of je de opbrengst van je panelen de afgelopen twee maanden bekeken hebt, alleen van half februari tot eind oktober naar het werk gaat de baas niet leuk vinden... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
hoevenpe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:15:
Ik weet niet of je de opbrengst van je panelen de afgelopen twee maanden bekeken hebt, alleen van half februari tot eind oktober naar het werk gaat de baas niet leuk vinden... ;)
Ik zit te denken aan een dynamisch contract, dus ik ben de afgelopen paar maanden bezig met een "simulatie". Deze maand (en de twee maanden ervoor) waren er niet veel echt goedkope momenten (maar wel een paar hele dure momenten), maar als je met zorg op de goedkoopste momenten laadt kun je de prijs alsnog drukken. En ik verwacht dat ik in de zonnige maanden praktisch gratis kan opladen. Kijken hoe ik over een jaar uitkom, maar ik denk dat het voordelig kan zijn.

Geldt natuurlijk alleen bij kunnen laden uit je huisnet, en met zonnepanelen. Ik ben blij dat ik destijds de vooruitziende blik had om een woning te kopen met een eigen parkeerplek. Nu hebben we sinds twee jaar een PHEV (plugin Prius) en een EV (Twizy) en daar hebben we, zeker nu nog met salderen, heel veel voordeel van.

Dit zijn de kWh-uurprijzen in januari 2025 tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsrVKjSnkkfQcdpT8hoo4jrygls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/z5r9WRFWZf1OgJCd6pA2IDAK.png?f=fotoalbum_medium

Ik ben benieuwd hoe dat er in mei - augustus uitziet. Ik denk grotendeels groen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
adjego schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:32:
[...]
50 tientjes vind ik anders behoorlijk veel voor wegenbelasting ;)
Tja, mn huidige diesel in een klasse lager kost afgerond 200 per maand.
Een vergelijkbare benzine auto zit ook op 50 per maand.

Waar vergelijk jij mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
mitsumark schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Tja, mn huidige diesel in een klasse lager kost afgerond 200 per maand.
Een vergelijkbare benzine auto zit ook op 50 per maand.

Waar vergelijk jij mee?
Ik reageerde op de 50 tientjes, dat is €500,- ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Zeker als er meer dan 1 auto in het spel is zullen die extra auto's niet vaak meer dan 1000km/maand rijden. Dat is 1x laden per week.
Bij elke supermarkt / stadshart een pleintje maken met snelladers, en tijdens de wekelijkse boodschappen zit ie alweer vol. De tarieven zullen wel wat omlaag moeten hiervoor om het aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Ik zit te denken aan een dynamisch contract, dus ik ben de afgelopen paar maanden bezig met een "simulatie". Deze maand (en de twee maanden ervoor) waren er niet veel echt goedkope momenten (maar wel een paar hele dure momenten), maar als je met zorg op de goedkoopste momenten laadt kun je de prijs alsnog drukken. En ik verwacht dat ik in de zonnige maanden praktisch gratis kan opladen. Kijken hoe ik over een jaar uitkom, maar ik denk dat het voordelig kan zijn.
Heb je je gedrag ook aangepast aan de (uitgangspunten van de) simulatie? Dat is een essentieel onderdeel namelijk.

Ik optimaliseer nu op eigen gebruik van zonnestroom (gedrag) en als je dat simuleert met een dynamisch tarief is de uitkomst sub-optimaal.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
adjego schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Ik reageerde op de 50 tientjes, dat is €500,- ;)
Dat is wel veel inderdaad :o :D :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:15:
Maar dan nog; het energienetwerk wordt uitgelegd op piekbehoefte. Met andere woorden, een situatie die nét niet voor komt. We hoeven dus alleen maar te zorgen dat EV's op die momenten niet opladen.

Willekeurig plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://191.wpcdnnode.com/elix.nl/wp-content/uploads/Hoe-werkt-het-elektriciteitsnet_-1024x702.png

Als de laadpalen op afstand geblokkeerd kunnen worden zou het om uren per jaar gaan. Neem je een simpelere oplossing met blokkeren piekmomenten heb je het over uren per dag.

Laadpalen optellen bij de piekbehoefte van het netwerk is en blijft een zwaktebod. Enige laders waar dat voor op gaat zijn snelladers.

Stap twee is V2G wat zou willen zeggen dat EV's de piekbehoefte juist kunnen reduceren.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 28-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:31:
Zeker als er meer dan 1 auto in het spel is zullen die extra auto's niet vaak meer dan 1000km/maand rijden. Dat is 1x laden per week.
Bij elke supermarkt / stadshart een pleintje maken met snelladers, en tijdens de wekelijkse boodschappen zit ie alweer vol. De tarieven zullen wel wat omlaag moeten hiervoor om het aantrekkelijker te maken.
En naar de toekomst toe moeten werkgevers gewoon gaan zorgen dat minimaal 50% van de parkeerplekken is voorzien van een (trage) laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:44:
[...]

Ehm, ook een EV verbruikt energie. En best veel ook. En juist in het jaargetijde dat het energieverbruik het hoogst ligt (de winter, door hogere luchtweerstand en het verbruik voor verwarming) zijn er nauwelijks uren met negatieve stroomprijzen.
In de winter zorgt het laden van je EV er dus (in 99% van de uren) voor dat er ergens een kolen- of gascentrale harder gaat draaien en meer CO2 gaat uitstoten.
En volgens mij wilden we dat juist verminderen.

Ergo: Blijf maar gewoon 100 rijden, dat scheelt een heleboel CO2.
Nog steeds is het veel minder, de huidige energiemix is 270gCO2/kWh.

Model 3 LFP doet iets van 185Wh/km gemiddeld in de 1000km challenge van Bjorn Nyland, dat is 49g CO2/km. En vanaf april t/m oktober kan ik mijn auto met PV laden! Dit doet hij dan ook met 130kmh!!!

Ik rijd gemiddeld 1200km per maand, 95% daarvan is snelweg (tijd is voor mij belangrijk)

Zeg dat ik in november t/m maart op de groengrijze mix rijd; dan is dat 294kg CO2.

Mijn Polo doet met ~105kmh op de gps 120g CO2/km. Die doet in een heel jaar dus 1700kg CO2.

Ik denk dat het prima verdedigbaar is om een BEV 130 te laten rijden, er zijn landen die dit ook doen (Oostenrijk bvb), zelfs met de huidige stroommix en als ik de goede maanden al mn PV pak dan stoot ik dus meer dan 80% minder CO2 uitstoot uit

Vorige week ben ik met 2-3 collega's 3x in de week van midden Nederland naar Antwerpen gereden, dat scheelt gewoon bijna 20 minuten als je 120-130 rijdt...

En als je met een BEV wat harder mag, stimuleert dat vanzelf de verkoop.

Het feit dat je 130 mag rijden betekent niet dat iedereen 130 rijdt he? Nu mag je in de spits 100kmh, de gemiddelde auto die ik zie op mijn trajecten rijdt niet veel harder dan 60kmh (ook op de snelweg) :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:09:
En vanaf april t/m oktober kan ik mijn auto met PV laden! Dit doet hij dan ook met 130kmh!!!
Even uitzoomen voorbij je eigen huishouden. Of jij op je eigen PV stroom laadt of die PV stroom door de bakkerij een straat verder gebruikt wordt maakt geen verschil. Laat de duurzaamheidswinst van je PV gewoon in de business case van de panelen.

Voor de auto is de relevante uitstoot gewoon die van de gemiddelde stroommix. Zo lang er nog ergens een gascentrale staat te draaien had jouw kWh van het dak ook elders gebruikt kunnen worden.

Een auto is nog steeds verre van een duurzame manier om één persoon te verplaatsen. Vanuit duurzaamheidsperspectief is er veel meer te zeggen voor een snelheidsverlaging gelijk aan vrachtvervoer (geen inhalen/snelheidswisselingen meer, wat een rust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Even uitzoomen voorbij je eigen huishouden. Of jij op je eigen PV stroom laadt of die PV stroom door de bakkerij een straat verder gebruikt wordt maakt geen verschil. Laat de duurzaamheidswinst van je PV gewoon in de business case van de panelen.

Voor de auto is de relevante uitstoot gewoon die van de gemiddelde stroommix. Zo lang er nog ergens een gascentrale staat te draaien had jouw kWh van het dak ook elders gebruikt kunnen worden.

Een auto is nog steeds verre van een duurzame manier om één persoon te verplaatsen. Vanuit duurzaamheidsperspectief is er veel meer te zeggen voor een snelheidsverlaging gelijk aan vrachtvervoer (geen inhalen/snelheidswisselingen meer, wat een rust).
Ik heb het ook over de zonnige maanden, daar ga je juist terugleververgoeding voor betalen. Het is echt niet alsof er in april-september ineens midden op de dag allemaal bakkers staan te bakken, die doen dat conform hun routine waarschijnlijk al om 7:00 in de ochtend :+ Als het half april flink zonnig is schieten die zonnepanelen ook veel elektriciteit het net op? Dat gaat massaal naar export (buitenland). Dus dan kan die BEV maar beter aan het net houden! Als je een goede BEV hebt kan die later ook weer die groene stroom terugleveren, een accu slijt er namelijk nauwelijks van als je hem met een kleine stroomdichtheid laadt/ontlaadt binnen een mooi percentage bereik

En zeker, een auto is geen efficiente manier om 1 persoon te verplaatsen. Daarom doe ik woon-werk ook op een Stromer ST2 uit 2015... (met 1kWh rijd ik 50 tot 100km) ;)

En anders mijn Zero SR, die rijdt met 1kWh zo'n 15 km :) (en heel veel plezier) :*)

En 80kmh als snelheidslimiet op de snelweg (vrachtverkeer).. Dat past niet in mijn straatje, als liberaal... Mensen nog wat meer knijpen, daar wordt het gezellig van 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door barta123 op 28-01-2025 11:27 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:24:
Ik heb het ook over de zonnige maanden, daar ga je juist terugleververgoeding voor betalen. Het is echt niet alsof er in april-september ineens midden op de dag allemaal bakkers staan te bakken, die doen dat conform hun routine waarschijnlijk al om 7:00 in de ochtend :+ Als het half april flink zonnig is schieten die zonnepanelen ook veel elektriciteit het net op? Dat gaat massaal naar export (buitenland).
Terugleververgoedingen hebben niet zoveel te maken met energieoverschotten (net zo'n waardeloze benadering die alleen naar de eigen meter kijkt).

Het aantal uur waarop er écht energieoveschotten zijn en/of 100% groen is echt nog heel beperkt; zelfs in de zomer (laat staan in maanden als april/september). Op die momenten is de "waarde" van een marginale kWh inderdaad 0.

Laten we maar gewoon met de gemiddelde elektriciteitsmix per maand rekenen; dan hebben we een veel beter beeld van de realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 28-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:24:
En 80kmh als snelheidslimiet op de snelweg (vrachtverkeer).. Dat past niet in mijn straatje, als liberaal... Mensen nog wat meer knijpen, daar wordt het gezellig van 8)7
Onze energiebehoefte is een probleem en bij vervoer is snelheid de grootste factor. Een fiets die 130km/u gaat kost meer energie dan een auto die 80km/u gaat (denk ik).

In huidige transitieperiode waarin we ons volledig bewust zijn van de problemen van fossiele brandstoffen maar er (nog) geen oplossing voor hebben zou je kunnen zeggen dat een wat hogere snelheid met kwadratische toenemende luchtweerstand onwenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Onze energiebehoefte is een probleem en bij vervoer is snelheid de grootste factor. Een fiets die 130km/u gaat kost meer energie dan een auto die 80km/u gaat (denk ik).

In huidige transitieperiode waarin we ons volledig bewust zijn van de problemen van fossiele brandstoffen maar er (nog) geen oplossing voor hebben zou je kunnen zeggen dat een wat hogere snelheid met kwadratische toenemende luchtweerstand onwenselijk is.
Er valt meer te halen op de sturing van het produceren van efficiente auto;'s

dus geen grote zeecontainers op wielen die ultra snel laden

Op mijn werk rijd ik een Skoda Octavia IV 2.0 TDI, die deed met ritten aan 160kmh kruissnelheid nog steeds 5.0L/100km gemiddeld. Een Volvo XC60 D5 die mijn oom had doet 9L/100km gemiddeld, zelfs met 100kmh.

Idem met de Tesla Model 3 die ik noemde, de LFP variant (MIC met warmtepomp en octovalve) doet dus 185 Wh/km gemiddeld bij 130kmh 1000km challenge van Bjorn Nyland, een Model X doet 276Wh/km op deze challenge gemiddeld.

Zie je wat ik bedoel? Een zware SUV BLOB kan je 80 laten rijden, maar beter is zorgen dat zulke auto's helemaal niet de fabriek :+ uitrijden! ;) (dat scheelt veel meer energie -en frustratie- dan een utopie om iedereen 80 te laten rijden?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JanHenk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:46:
Heb je je gedrag ook aangepast aan de (uitgangspunten van de) simulatie? Dat is een essentieel onderdeel namelijk.
Zeker. Het opladen van de (PH)EV's start ik dmv Home Assistant op de goedkoopste uren (dat is nu vrijwel altijd 's nachts, maar zou van de zomer zomaar vaker overdag kunnen zijn), en de vaatwasser laat ik dan afwassen dmv uitgestelde start. Wasmachine kan ik maar beperkt mee schuiven, die staat in een ruimte naast mijn slaapkamer, dus die kan niet 's nachts draaien.

In maart komt mijn Homewizard huisaccu(utje) en kan ik nog wat meer schuiven met verbruik. Maar het laden van de EV's en de vaatwasser zijn grote verbruikers, dus dat scheelt al.

edit

Kijk dat ziet er over januari tot nu toe dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4I_xCrsv4aGt50nHDmhaA537pU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nkGXaOanU6M03dW8HY02YRi8.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2025 12:53 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Maar het laden van de EV's en de vaatwasser zijn grote verbruikers,
Ik begrijp niet dat je die in 1 zin noemt. Vaatwasser is doorgaans 0.4-0.7 kWh per dag terwijl de EV maar zo 30-60 kWh per dag kan zijn met een beetje woon-werk verkeer. Vaatwasser is dan niet echt een grootverbruiker te noemen.

In mijn huishouden is het een kleinverbruiker, die komt ná EV1, EV2, warmtepomp 1, warmtepomp 2, warmtepomp 3, warmtepompboiler, aquariumverwarming, aquariumverlichting en zo nog een hoop apparatuur die meer verbruikt dan de vaatwasser.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 28-01-2025 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
de Peer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:01:
Ik begrijp niet dat je die in 1 zin noemt. Vaatwasser is doorgaans 0.4-0.7 kWh per dag terwijl de EV maar zo 30-60 kWh per dag kan zijn
Dat is bij ons anders. Dit is 2024 bij ons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyeStdRmKLssSxPd7VYRjI60vDA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6kCFYe9NGilq9M1vP64I0A4j.png?f=fotoalbum_medium

Het gaat te ver offtopic om het allemaal uit te leggen, maar het zal je duidelijk zijn dat de vaatwasser bij ons een relatieve grootverbruiker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:20
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:59:
[...]

Geldt natuurlijk alleen bij kunnen laden uit je huisnet, en met zonnepanelen. Ik ben blij dat ik destijds de vooruitziende blik had om een woning te kopen met een eigen parkeerplek. Nu hebben we sinds twee jaar een PHEV (plugin Prius) en een EV (Twizy) en daar hebben we, zeker nu nog met salderen, heel veel voordeel van.

Dit zijn de kWh-uurprijzen in januari 2025 tot nu toe:

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe dat er in mei - augustus uitziet. Ik denk grotendeels groen.
Ik heb dynamisch tarief (in BE) sinds mei 2024. De tarieven hieronder zijn dus voor BE met mijn contract.
In de lente/zomer maakte ik vooral winst op negatieve groothandelsprijzen bij veel wind + zon. In de praktijk betaal je dan meestal nog altijd accijnzen en netkosten. Gemiddeld 20 cent, bij momenten 0 cent betalen, maar meestal niet onder 14 cent.
In de herfst/winter maak ik vooral winst op winderige dagen. De prijzen gaan dan misschien niet onder nul, maar de gemiddelde elektriciteitprijs is veel hoger, zodat er minstens evenveel winst op. Gemiddeld 30 cent, bij momenten 14 cent betalen (= enkel accijnzen en netkosten).
Voordeel haal je vooral uit het dynamisch laden van je wagen, en dan is de winter veel praktischer, aangezien de lage prijzen vooral 's nachts zijn, terwijl in de zomer dat vooral in het weekend 's middags is, wanneer je er net op uit wilt.

Je kan historische marktprijzen opzoeken op https://newtransparency.e...2C%22tz%22%3A%22CET%22%7D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

Het gaat te ver offtopic om het allemaal uit te leggen, maar het zal je duidelijk zijn dat de vaatwasser bij ons een relatieve grootverbruiker is.
900kWh met je EV verbruiken is echt extreem weinig. Dat is 4500km ofzo, waarom heb je dan een auto? ;)

En 300kWh voor een vaatwasser is best wat, maar ook weer niet veel. Je zet hem waarschijnlijk elke dag aan en het is wellicht niet zo'n efficient model. Mijne doet op eco stand nog geen hele kWh op een heel programma en hij staat 1x per week aan.. (dan zitten er ook 24 borden in, een paar pannen, een hele bestekla en een berg glazen)

En als ik woon-werk doe met mijn elektrische motor (die verbruikt maar 1/3 van een elektrische auto) dan is dat al snel 4kWh per dag. (12kWh met een BEV auto dus).

Conclusie is; je vaatwasser staat vaak aan, je rijdt heel weinig auto. Het is niet zo dat een vaatwasser een grootverbruiker is als je auto 99% vd tijd stil staat :9

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 28-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
barta123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:42:
Aannames, aannames en nog meer aannames
Conclusie gebaseerd op aanames.
Ik zal het bij de (PH)EV's houden, de vaatwasser lijkt me te veel offtopic hier - maar die heeft wel degelijk zijn eigen verhaal.

We hebben een 2011 Toyota plugin Prius waarmee we zo'n 10000-12000 km per jaar rijden. Hij heeft een piepklein accuutje van 4,4 kWh, waarvan iets van 2,5 kWh usable. Dus zelfs met gemiddeld 1 laadbeurt per dag (ik weet het niet precies) gaat daar niet bijster veel energie heen. Maar we rijden er nog altijd beter dan 3 l per 100 km mee, dus ik vind het goed.

Verder hebben we een Renault Twizy. Ik heb hem nog niet zo lang maar ik schat dat ik er 8000-9000 km per jaar mee ga rijden. Heeft ook geen grote accu, zo'n 6 kWh. Maar omdat ik gek ben op optimaliseren laad ik niet zoveel thuis. Ik kan gratis opladen op mijn werk, en ik heb via Home Assistant wat gebouwd waardoor ik automatisch op mijn werk tot 85% laad en thuis tot 65%. Omdat ik vaak uit mijn werk kom met nog 50% of 55% SoC resterend hoeft er thuis niet veel geladen te worden. 's Zomers kan ik het waarschijnlijk vaak helemaal laten zitten. Als ik met mooi weer in het weekend een stuk ga toeren laad ik wel thuis, maar vaak ook onderweg (ik heb een Type 2 adapter en een CEE adapter, dus ik kan echt overal inpluggen).

En zodoende kost het rijden van best wat kilometers met twee (PH)EV's helemaal niet zoveel kWh op onze stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:17:
[...]

[...]

Ik zal het bij de (PH)EV's houden, de vaatwasser lijkt me te veel offtopic hier - maar die heeft wel degelijk zijn eigen verhaal.

We hebben een 2011 Toyota plugin Prius waarmee we zo'n 10000-12000 km per jaar rijden. Hij heeft een piepklein accuutje van 4,4 kWh, waarvan iets van 2,5 kWh usable. Dus zelfs met gemiddeld 1 laadbeurt per dag (ik weet het niet precies) gaat daar niet bijster veel energie heen. Maar we rijden er nog altijd beter dan 3 l per 100 km mee, dus ik vind het goed.

Verder hebben we een Renault Twizy. Ik heb hem nog niet zo lang maar ik schat dat ik er 8000-9000 km per jaar mee ga rijden. Heeft ook geen grote accu, zo'n 6 kWh. Maar omdat ik gek ben op optimaliseren laad ik niet zoveel thuis. Ik kan gratis opladen op mijn werk, en ik heb via Home Assistant wat gebouwd waardoor ik automatisch op mijn werk tot 85% laad en thuis tot 65%. Omdat ik vaak uit mijn werk kom met nog 50% of 55% SoC resterend hoeft er thuis niet veel geladen te worden. 's Zomers kan ik het waarschijnlijk vaak helemaal laten zitten. Als ik met mooi weer in het weekend een stuk ga toeren laad ik wel thuis, maar vaak ook onderweg (ik heb een Type 2 adapter en een CEE adapter, dus ik kan echt overal inpluggen).

En zodoende kost het rijden van best wat kilometers met twee (PH)EV's helemaal niet zoveel kWh op onze stroomrekening.
Dat zegt al wat. 3L benzine met je PHEV is ook 27kWh... Dus je verbruikt veel meer energie dan je denkt, benzine is ook geen lucht :)

En dat niet thuislanden zegt ook wat. Het is niet dat je die energie niet verbruikt, je ziet hem thuis niet op de meter dus je statistieken die je jezelf weerspiegelt geven niet het juiste overzicht :+

Moraal van het verhaal is dus, dat jouw kleine 4.kWh accu voor een E-scooter al een de kleine kant zou zijn, dus voor een hele auto verplaatsing is het helemaal niet voldoende.

Mijn Zero SR heeft met 12kWh al een hele kleine accu.. goed 150km haal je daarmee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
barta123 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:19:
Dus je verbruikt veel meer energie dan je denkt,
Gast, ik ben toch duidelijk?
Ik heb een zeer gedaileerd inzicht in hoeveel kWh en liter benzine de Prius in gaat. Maar ik typte een comment, geen blogpost.

Goeie genade, werken Tweakers allemaal bij personeelszaken? Zoveel aannames, man man man.
Moraal van het verhaal is dus, dat jouw kleine 4.kWh accu voor een E-scooter al een de kleine kant zou zijn, dus voor een hele auto verplaatsing is het helemaal niet voldoende.
Moraal van het verhaal is dat niet iedereen dezelfde eisen en wensen heeft aan een voertuig. Ook weer, aannames...

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 29-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
Even iets anders. Vanaf 1 januari moeten we MRB gaan betalen voor de EV maar ik heb nog geen afschrijving gezien. Wel een tijd geleden een brief van de belastingdienst met een aankondiging dat er betaald moet worden, maar daarna niets meer gehoord. Geen bericht van hoeveel er betaald moet worden of een rekening die voldaan moet worden. Het blijft stil. Zijn er hier die wel een afschrijving hebben gehad of een bericht o.i.d.?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:39:
Even iets anders. Vanaf 1 januari moeten we MRB gaan betalen voor de EV maar ik heb nog geen afschrijving gezien. Wel een tijd geleden een brief van de belastingdienst met een aankondiging dat er betaald moet worden, maar daarna niets meer gehoord. Geen bericht van hoeveel er betaald moet worden of een rekening die voldaan moet worden. Het blijft stil. Zijn er hier die wel een afschrijving hebben gehad of een bericht o.i.d.?
Het bedrag wordt normaal gesproken rond de 28e van de maand afgeschreven. Ik heb ook nog niets gehoord van mijn leasemaatschappij die het door gaat berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Of-Aaargh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Het bedrag wordt normaal gesproken rond de 28e van de maand afgeschreven. Ik heb ook nog niets gehoord van mijn leasemaatschappij die het door gaat berekenen.
Dat geven ze idd aan bij de belastingdienst, rond de 28e van elke maand, als je een machtiging hebt lopen. Voor mijn andere auto is het de 27e al afgeschreven en daar loopt een machtiging. Ik mag er toch vanuit gaan dat die machtiging dan toch ook voor de EV van toepassing is, maar zeker weet ik dat niet. Erg onduidelijk allemaal, temeer daar deze verandering lang genoeg bekend is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb geen machtiging gegeven en betaal graag per kwartaal.
Hier ook geen rekening ontvangen, we hebben 3 EV's hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Bericht iets van 2 weken geleden gehad dat ik per kwartaal 69 euro moet gaan betalen, paar dagen geleden is er 23 euro afgeschreven dus klaarblijkelijk betaal ik maandelijks. :9 Dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
Ik heb alleen de brief ontvangen dat er vanaf 2025 wegenbelasting betaald moet worden, maar dat het bedrag nog niet bekend was. Ik had ondertussen zelf al berekend dat het voor onze Seat Mii Electric 14 euro per maand zou worden, maar tot op heden heb ik geen nieuwe brief hierover ontvangen en is er ook geen geld afgeschreven.
Zal nog wel komen. En anders maar niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Zal nog wel komen. En anders maar niet. ;)
Aan de ene kant sta ik er ook zo in, alleen ben je als bezitter wel verplicht om de MRB te betalen en ben je dus in gebreke als je dat niet doet. Zal zo'n vaart niet lopen maar toch. Er zijn genoeg voorbeelden waar zaken finaal uit de hand lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Aan de ene kant sta ik er ook zo in, alleen ben je als bezitter wel verplicht om de MRB te betalen en ben je dus in gebreke als je dat niet doet. Zal zo'n vaart niet lopen maar toch. Er zijn genoeg voorbeelden waar zaken finaal uit de hand lopen.
Daar ben ik niet bang voor. De belastingdienst weet waar ik woon en welke auto ik rijd. Oftewel, ze weten mij te vinden.
Bovendien weet ik officieel niet hoeveel ik moet betalen. Het is dat ik dit zelf uitgerekend heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Sonicfreak op 29-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:20
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

Als je zo'n laag verbruik hebt, check dan wel of de vaste kosten niet hoger zijn bij dynamisch tarief. Bij mij scheelt het 75 euro/jaar. Mijn energie moet dus meer dan 75 euro goedkoper zijn op jaarbasis eer ik überhaupt iets uitspaar. Dat gaat enkel vlot bij hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
JeroenH schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Gast, ik ben toch duidelijk?

[...]

Ik heb een zeer gedaileerd inzicht in hoeveel kWh en liter benzine de Prius in gaat. Maar ik typte een comment, geen blogpost.

Goeie genade, werken Tweakers allemaal bij personeelszaken? Zoveel aannames, man man man.

[...]

Moraal van het verhaal is dat niet iedereen dezelfde eisen en wensen heeft aan een voertuig. Ook weer, aannames...
Je hoeft niet boos te worden hoor.. Sowieso is een PHEV daarmee ook totaal niet te vergelijken met een echte EV (BEV), omdat je zowat elke kilometer nog dinosap loopt te verbranden ;) Past daarom ook niet echt in de vergelijking voor dit topic als je het mij vraagt.

Je had het hier over energieverbruik, en fossiele brandstof is ook energie. Dan kan je miepen 'aannames, aannames, aannames' Dat is niet zo, energieverbruik is energieverbruik. Alleen de vorm is anders. Je stelde dat een EV laden bijna net zoveel verbruikt als een vaatwasser. Maar een PHEV is geen BEV. Want met je 2,5kWh accu zou je dan al na 10km stilstaan :)

Als ik 30.000km per jaar zou rijden met een Model 3, zou ik ongeveer 4500kWh verbruiken, 900L benzine voor een PHEV is omgerekend bijna 8000kWh... Dus ja, energie besparen kan op meerdere manieren (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@barta123 Gewoon niet reageren op iemand met een PHEV in dit topic. Een PHEV is in alle opzichten offtopic hier, zie de topic warning.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
Ik heb een brief gekregen met een aankondiging van de MRB, daarna heb ik een rekening gekregen en betaald voor een kwartaal (81 euro). Ze zouden me nog een brief sturen om een machtiging te doen om per maand te betalen (waarom kan dat niet met 1 of 2 klikken op een website 8)7, maar dit terzijde), maar die heb ik nooit gekregen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb een brief gekregen met een aankondiging van de MRB, daarna heb ik een rekening gekregen en betaald voor een kwartaal (81 euro). Ze zouden me nog een brief sturen om een machtiging te doen om per maand te betalen (waarom kan dat niet met 1 of 2 klikken op een website 8)7, maar dit terzijde), maar die heb ik nooit gekregen.
Kennelijk gaat het niet bij iedereen hetzelfde. Nog ff op de site gezocht en zag de melding dat ze niet helemaal up to date zijn, dus kennelijk hebben ze achterstand. Verder zag ik nog de tekst dat als je al een machtiging hebt afgegeven de belasting voor de EV automatisch wordt ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Laatst online: 17-09 23:31
Interessante discussies in dit topic over bijv afschrijving van een EV. Ik ben aan het oriënteren voor een tweede auto voor mijn vrouw. In eerste instantie het nieuwe model van haar huidige auto (benzine) maar de dealer kwam met een voorstel voor een EV (bmw i4) met alle opties die we willen voor hetzelfde bedrag toeleggen als op de benzine variant van een 2 serie (klasse minder wel)..

Dit zette mij wel aan het denken - echter zoek ik wat meer ervaring/tips omtrent volgende onderwerpen.

Allereerst, auto’s kosten geld - en afschrijving kijk ik niet altijd naar maar met een EV toch wel spannend. De i4 is nieuw - heeft 70kw accu (67kw bruikbaar) wltp is 480 dacht ik maar realistisch 350-420. Meestal rijdt mijn vrouw 5 jaar in haar auto en dan ruilen we hem weer in. Kilometers na 5 jaar zal denk 35k max zijn.

Onzekerheden waar ik tips voor zoek

- ontwikkeling elektrisch rijden. Kan in een snel vaart gaan waardoor we straks veel goedkopere auto’s hebben met meer range.. minder mensen willen dan een “oud” type EV.

- degradatie accu? Volgens mij valt dit wel mee, zeker gezien we de auto niet gaan snelladen en we prima tussen 20-80% kunnen houden (de andere auto gebruiken we voor langere stukken)

- niemand kan in een glazen bol kijken maar wat is jullie gevoel bij “revisie” van accu’s over 5 jaar? Goed betaalbaar en geen bottleneck voor evt 2de hands markt?

- stormvloed aan i4’s over een paar jaar vanwege de lease contracten die aflopen?

Er zit een fikse korting op de i4 waardoor deze voor +/- 50k kan worden aangeschaft.. hoop toch zeker wel dat deze dan 25 opbrengt na 5 jaar. Is al een forse afschrijving maar zie nu ook veel Tesla’s met 30k op de teller van 5-6 jaar oud voor 20! Die zijn ingeruild voor 14 ofzo denk?

Enfin! Stof tot nadenken. Voorkeur zou wel EV zijn omdat het prima past in haar woon werk verkeer etc - alhoewel mijn onderbuikgevoel voor nu nog zet dat een benzine de “safer” option is.

Benieuwd naar jullie inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:10
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Kennelijk gaat het niet bij iedereen hetzelfde. Nog ff op de site gezocht en zag de melding dat ze niet helemaal up to date zijn, dus kennelijk hebben ze achterstand. Verder zag ik nog de tekst dat als je al een machtiging hebt afgegeven de belasting voor de EV automatisch wordt ingehouden.
Ik had het ook al wel verwacht via een automatische afschrijving. Maar vooralsnog is alleen mijn motor MRB afgeschreven.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10
ls789 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:04:
Interessante discussies in dit topic over bijv afschrijving van een EV. Ik ben aan het oriënteren voor een tweede auto voor mijn vrouw. In eerste instantie het nieuwe model van haar huidige auto (benzine) maar de dealer kwam met een voorstel voor een EV (bmw i4) met alle opties die we willen voor hetzelfde bedrag toeleggen als op de benzine variant van een 2 serie (klasse minder wel)..

Dit zette mij wel aan het denken - echter zoek ik wat meer ervaring/tips omtrent volgende onderwerpen.

Allereerst, auto’s kosten geld - en afschrijving kijk ik niet altijd naar maar met een EV toch wel spannend. De i4 is nieuw - heeft 70kw accu (67kw bruikbaar) wltp is 480 dacht ik maar realistisch 350-420. Meestal rijdt mijn vrouw 5 jaar in haar auto en dan ruilen we hem weer in. Kilometers na 5 jaar zal denk 35k max zijn.

- ontwikkeling elektrisch rijden. Kan in een snel vaart gaan waardoor we straks veel goedkopere auto’s hebben met meer range.. minder mensen willen dan een “oud” type EV.

- degradatie accu? Volgens mij valt dit wel mee, zeker gezien we de auto niet gaan snelladen en we prima tussen 20-80% kunnen houden (de andere auto gebruiken we voor langere stukken)

- niemand kan in een glazen bol kijken maar wat is jullie gevoel bij “revisie” van accu’s over 5 jaar? Goed betaalbaar en geen bottleneck voor evt 2de hands markt?

- stormvloed aan i4’s over een paar jaar vanwege de lease contracten die aflopen?

Er zit een fikse korting op de i4 waardoor deze voor +/- 50k kan worden aangeschaft.. hoop toch zeker wel dat deze dan 25 opbrengt na 5 jaar. Is al een forse afschrijving maar zie nu ook veel Tesla’s met 30k op de teller van 5-6 jaar oud voor 20! Die zijn ingeruild voor 14 ofzo denk?

Enfin! Stof tot nadenken. Voorkeur zou wel EV zijn omdat het prima past in haar woon werk verkeer etc - alhoewel mijn onderbuikgevoel voor nu nog zet dat een benzine de “safer” option is.

Niemand kan in de toekomst kijken. De i4 is een geweldige auto, het kan echt heel goed zijn dat juist omdat EVs nu zo hard hebben afgeschreven, benzine straks veel meer gaat afschrijven, omdat het steeds minder gemeengoed wordt en steeds meer steden milieuzones hebben, en benzine steeds duurder wordt in de Derde Golfoorlog. (grapje, hoop ik).

Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar het rijdt oh zo lekker. Buy and forget. Over 5 jaar zie je wel verder. O+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Gewoon mijn opmerkingen:
- de i4 bestaat al een tijdje, in 2030 is dat een 'oud' model.
- Dit in combinatie met in 5j 35.000km willen rijden. Wat niet veel is voor zo'n auto denk ik.

Financieel niet de meest optimale keuze vermoed ik.
Maar wel een leuke en degelijke auto, ik heb er ook al eens vlug naar gekeken. Ik doe dan wel veel meer kilometers per jaar maar ik vind de auto persoonlijk toch iets te groot qua afmetingen.

Als ik nu zou een keuze moeten maken voor een volgende auto dan zou ik gaan voor een Renault r5. Maar is ook heel persoonlijk natuurlijk.
Misschien binnen een tweetal jaar een recente tweedehands als er al wat aanbod is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19

Welkom in de wereld van EV's. Mooie manier om aan een EV te beginnen, 2e hands zou ook prima te doen zijn trouwens. Mijn voorspelling als jullie besluiten het te doen: je zult snel meer km's met de EV rijden dan je nu denkt.
De capaciteit van een accu druk je uit in kWh. Hoe snel je kunt laden in kW.
Mijn kijk op de vragen die je stelt:
- Ontwikkeling elektrisch rijden: een maand geleden heb ik mijn BMW i3 uit 2017 ingeruild voor een BMW i3 uit 2020. De auto zelf stamt uit 2014, daarmee kom ik uitstekend op en neer naar 't werk de komende 5 jaar. Weinig risico, zeker als je zo weinig kilometers op de teller gaat zetten.
- Degradatie accu: absoluut geen probleem. Tip: niet te lang met een te lege of te volle accu laten staan.
- Revisie van accu? Geen idee wat je bedoelt. Een i4 ga je iig prima kunnen verkopen over 5 jaar.
- Zo veel i4's zie ik niet rijden, zeker niet ten opzichte van Tesla M3. Daarnaast al een paar jaar, dus kom je ruim achter de meute aan.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
Ecological schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Niemand kan in de toekomst kijken. De i4 is een geweldige auto, het kan echt heel goed zijn dat juist omdat EVs nu zo hard hebben afgeschreven, benzine straks veel meer gaat afschrijven, omdat het steeds minder gemeengoed wordt en steeds meer steden milieuzones hebben, en benzine steeds duurder wordt in de Derde Golfoorlog. (grapje, hoop ik).

Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar het rijdt oh zo lekker. Buy and forget. Over 5 jaar zie je wel verder. O+
Ja de meeste punten die ik nu aankaart kun je inderdaad ook omdraaien.. wat doen idd milieuzones over 5 jaar - benzineprijzen - salderen gaat eraf (gunstig voor een EV misschien) - misschien veranderen ze de wegenbelasting wel weer in het nadeel van een benzine auto etc.

Dat buy en forget ben ik wel van.. alhoewel het altijd wel zuur is als de afschrijving groter is dan verwacht hehe. We sparen het gat altijd dicht in de tijd dat we de auto rijden, klopt aardig meestal. Nu echt een black box..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Wozmro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Gewoon mijn opmerkingen:
- de i4 bestaat al een tijdje, in 2030 is dat een 'oud' model.
- Dit in combinatie met in 5j 35.000km willen rijden. Wat niet veel is voor zo'n auto denk ik.

Financieel niet de meest optimale keuze vermoed ik.
Maar wel een leuke en degelijke auto, ik heb er ook al eens vlug naar gekeken. Ik doe dan wel veel meer kilometers per jaar maar ik vind de auto persoonlijk toch iets te groot qua afmetingen.

Als ik nu zou een keuze moeten maken voor een volgende auto dan zou ik gaan voor een Renault r5. Maar is ook heel persoonlijk natuurlijk.
Misschien binnen een tweetal jaar een recente tweedehands als er al wat aanbod is.
Nou oud model valt wel mee - de auto is geïntroduceerd in 21 en 22 op kenteken. De versie die wij zouden kopen is het model 25 (facelift). Gemm aantal jaar is 6-7 dan vervangen ze de boel wel. Dan is deze i4 een model van de vorige generatie.. dat hebben we bijna altijd na 5 jaar inleveren hehe

Slimme optie, dat niet. Keuze is ook voor 80% emotioneel 😂 krijg haar helaas ook niet in een ander merk auto hehe ben zelf ook wel biased

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
ls789 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Ja de meeste punten die ik nu aankaart kun je inderdaad ook omdraaien.. wat doen idd milieuzones over 5 jaar - benzineprijzen - salderen gaat eraf (gunstig voor een EV misschien) - misschien veranderen ze de wegenbelasting wel weer in het nadeel van een benzine auto etc.

Dat buy en forget ben ik wel van.. alhoewel het altijd wel zuur is als de afschrijving groter is dan verwacht hehe. We sparen het gat altijd dicht in de tijd dat we de auto rijden, klopt aardig meestal. Nu echt een black box..
Mijn Zeekr is ook geen goede financiële keuze, ik rij veel te weinig, maar elke keer dat ik erin rij, ben ik gelukkig O+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
DrBOB101 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Welkom in de wereld van EV's. Mooie manier om aan een EV te beginnen, 2e hands zou ook prima te doen zijn trouwens. Mijn voorspelling als jullie besluiten het te doen: je zult snel meer km's met de EV rijden dan je nu denkt.
De capaciteit van een accu druk je uit in kWh. Hoe snel je kunt laden in kW.
Mijn kijk op de vragen die je stelt:
- Ontwikkeling elektrisch rijden: een maand geleden heb ik mijn BMW i3 uit 2017 ingeruild voor een BMW i3 uit 2020. De auto zelf stamt uit 2014, daarmee kom ik uitstekend op en neer naar 't werk de komende 5 jaar. Weinig risico, zeker als je zo weinig kilometers op de teller gaat zetten.
- Degradatie accu: absoluut geen probleem. Tip: niet te lang met een te lege of te volle accu laten staan.
- Revisie van accu? Geen idee wat je bedoelt. Een i4 ga je iig prima kunnen verkopen over 5 jaar.
- Zo veel i4's zie ik niet rijden, zeker niet ten opzichte van Tesla M3. Daarnaast al een paar jaar, dus kom je ruim achter de meute aan.
Tweedehands allemaal uitgeplozen na het voorstel van de dealer.. kom niet goedkoper uit. De marge is veel kleiner en een soortgelijke auto als degene in het voorstel komt uit op pakweg 48-49k.. staat er 30-50k km op en 2 jaar oud..

De accu zal ik wel goed in de gaten gaan houden - lijkt mij dat dit in de auto ook zit (denk aan niet verder dan 80% laden en druppelen tot die percentages ofzo) - auto staat soms wel een weekje stil.

Met revisie bedoel ik bedrijven die nu van die cellen vervangen ipv de hele accu. Zo zorg je weer voor meer bereik en is een stuk goedkoper dan volledig vervangen. Dat is zeker niet nodig na 5 jaar maar mocht die techniek in opkomst zijn en goedkoper worden is het voor de tweede eigenaar miss gerustellend idee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik denk dat bij veel particulieren tweedehands kopers de komende jaren wel het besef gaat ontstaat dat juist een EV een vele malen veiligere aankoop is als het gaat om onderhoud en reparaties ten opzichte van een ICE , nu is er toch nog veel (onterechte) koudwatervrees.

Daarnaast gaat het ook om de inzetbaarheid , en daar zie je nu pas eigenlijk net een beetje occasions op de markt komen met een goede actieradius , laadsnelheden etc. als dat in de basis in orde is dan is nieuwe technologie leuk maar heeft het moet direct invloed op de afschrijving.

Dat was natuurlijk anders bij 1st gen EV’s waar de praktisch inzetbaarheid vaak nog beperkt was en is.
DrBOB101 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Hey een i3 rijder :), kende je dit topic al ? oOo

Het grote BMW i3(s) Topic

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Psycho_Mantis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:02:
Hij heeft trouwens nu wel MRB. Wel 9 euro per kwartaal :+
Ja chips, ik kreeg er vandaag de brief over. Grrrr. Het is niet veel geld maar ik zat er niet op te wachten. Oh well.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:00:
[...] En naar de toekomst toe moeten werkgevers gewoon gaan zorgen dat minimaal 50% van de parkeerplekken is voorzien van een (trage) laadpaal.
Het zou mooi zijn als iedere lantaarnpaal een stopcontact voor een granny krijgt. Helpt ook enorm.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:47:
[...] Zeker. Het opladen van de (PH)EV's start ik dmv Home Assistant op de goedkoopste uren (dat is nu vrijwel altijd 's nachts, maar zou van de zomer zomaar vaker overdag kunnen zijn), en de vaatwasser laat ik dan afwassen dmv uitgestelde start. Wasmachine kan ik maar beperkt mee schuiven, die staat in een ruimte naast mijn slaapkamer, dus die kan niet 's nachts draaien.

In maart komt mijn Homewizard huisaccu(utje) en kan ik nog wat meer schuiven met verbruik. Maar het laden van de EV's en de vaatwasser zijn grote verbruikers, dus dat scheelt al.

edit

Kijk dat ziet er over januari tot nu toe dan zo uit:

[Afbeelding]
Weet je de tarieven van te voren? Zo ja, hoelang?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DrBOB101 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:21:
[...] Eens heel wat auto's op een rijtje gezet via de ANWB kosten berekenen tool. Paar oudere modellen 2e hands en wat huidige modellen. Looptijd steeds 5 jaar, 5.000 of 20.000 km/jaar.
Conclusie: MRB is slechts een klein deel van de totale kosten. Gemiddeld zo'n 9%.
[Afbeelding][Afbeelding]

* Text onder de grafiek: afstand per jaar / aanschafprijs / bouwjaar / auto.
Mooie grafieken, maar heb je ze ook zonder afschrijving en rente? Dat resultaat interesseert mij nogal.
En liefst ook voor de Enyaq IV 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
onetime schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Het zou mooi zijn als iedere lantaarnpaal een stopcontact voor een granny krijgt. Helpt ook enorm.
En hoe ga je dat af rekenen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:53:
[...]

En hoe ga je dat af rekenen?
Hoeveelheid stroom die via het stopcontact verbruikt is?

Een app met gekoppelde betaalpas ontkoppelt het stopcontact. Vast ook iets te bedenken dat je de stekker er niet zomaar uit kunt trekken. Lijkt me eenvoudiger op te lossen dan overal die palen uit te rusten met een stopcontact.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
onetime schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Mooie grafieken, maar heb je ze ook zonder afschrijving en rente? Dat resultaat interesseert mij nogal.
En liefst ook voor de Enyaq IV 80.
De Enyaq kun je gewoon bij anwb invullen, kun je zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
onetime schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Weet je de tarieven van te voren? Zo ja, hoelang?
Dynamische prijzen weet je 24 uur van tevoren.
Maar je hebt ook apps/software die dat automatisch voor je inlezen/instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:48
Ecological schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Mijn Zeekr is ook geen goede financiële keuze, ik rij veel te weinig, maar elke keer dat ik erin rij, ben ik gelukkig O+
Ik zie hetzelfde inderdaad nu met mijn BZ4X zeker niet goedkoper als mijn vorige diesel auto , maar een positieve wereld van verschil qua rijden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
In Brussel ook:
https://www.vrt.be/vrtnws...l-neemt-minder-parkeerru/

Ik reed onlangs nog langs een tankstation waar duidelijk twee pompen vervangen zijn door twee snelladers. Best een leuk zicht.

En een nieuw kantoorgebouw waar in de ondergrondse parking 34 laders staan. De laders op de buitenparking waren ze nog aan bezig.

Het gaat echt wel heel snel nu.

[ Voor 21% gewijzigd door Wozmro op 30-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:15:
[...]

In Brussel ook:
https://www.vrt.be/vrtnws...l-neemt-minder-parkeerru/

Ik reed onlangs nog langs een tankstation waar duidelijk twee pompen vervangen zijn door twee snelladers. Best een leuk zicht.

En een nieuw kantoorgebouw waar in de ondergrondse parking 34 laders staan. De laders op de buitenparking waren ze nog aan bezig.

Het gaat echt wel heel snel nu.
Het is ook hard nodig.
Als je de drukte ziet bij snelladers op bepaalde momenten, en we zitten nog maar aan 3-4% EVs op de totale vloot.
In mijn omgeving zijn de SuC ook regelmatig helemaal vol in het weekend, en wachten in het rijtje is niet zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 19-09 14:29
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Het is ook hard nodig.
Als je de drukte ziet bij snelladers op bepaalde momenten, en we zitten nog maar aan 3-4% EVs op de totale vloot.
In mijn omgeving zijn de SuC ook regelmatig helemaal vol in het weekend, en wachten in het rijtje is niet zo leuk.
Nu woon ik 1,5 km van een Supercharger in dunbevolkt gebied (tis er alleen soms druk met toeristen), maar ik heb elders in NL en België ook nog niet in de rij gestaan. Zowel mijn navi als mn telefoon app laten ook netjes zien hoeveel lege/bezette laders overal zijn, dus dat weet je dan vooraf toch? En ik heb een hok uit 2018 nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
ls789 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:29:
We sparen het gat altijd dicht in de tijd dat we de auto rijden, klopt aardig meestal.
Ik doe dat ook al de afgelopen drie auto's, dat geeft zoveel rust. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn die dat niet doen...

Ik heb twee spaarpotjes onder onze rekeningen: "auto afschrijving" en "auto operationeel". Op beiden sparen we automatisch maandelijks een vast bedrag, maar die eerste blijven we af tot het moment dat de auto vervangen moet worden, van de tweede betalen we de grotere uitgaven zoals verzekering, onderhoud, eventuele reparaties enz. Dat soort uitgaven merken we dus ook niet op onze lopende rekening.

Het eerste potje is twee van de drie keer niet 100% voldoende geweest voor aanschaf van een nieuwe (auto's worden nu eenmaal duurder), maar wel 80-90%. En dat is prima, we konden het aanvullen uit een algemene spaarpot. Ik heb nog nooit geld hoeven lenen voor een auto, en dat hoop ik mijn hele verdere leven vol te houden. Het tweede potje is nog nooit leeg geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Nu woon ik 1,5 km van een Supercharger in dunbevolkt gebied (tis er alleen soms druk met toeristen), maar ik heb elders in NL en België ook nog niet in de rij gestaan. Zowel mijn navi als mn telefoon app laten ook netjes zien hoeveel lege/bezette laders overal zijn, dus dat weet je dan vooraf toch? En ik heb een hok uit 2018 nog wel.
In mijn omgeving om 14h op een weekdag.

Supercharger Antwerpen: Full, less then 5 minute wait time.
Zaventem 4 van 16 beschikbaar - 1 stall out of order
Brussel ; 2 van 8 beschikbaar - 5 min waiting time

Brugge is ook volzet.
Dus, je ziet dat er niet veel reserve is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 19-09 14:29
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Brugge is ook volzet.
Ow joh, supercharger Awerp noord kom ik ook wekelijks, maar nog nooit hoeven wachten. Meestal in de avondspits of heel laat in de avond. Grappig dat je daar altijd in het weekende verveelde pubers in hele dure tesla's ziet zitten, Braschaat (waar de echte eigenaars wonen) is duidelijk vlakbij :9

Volgende keer even zwaaien als je een blauwe model S met gele platen ziet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ls789
JeroenH schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Ik doe dat ook al de afgelopen drie auto's, dat geeft zoveel rust. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn die dat niet doen...

Ik heb twee spaarpotjes onder onze rekeningen: "auto afschrijving" en "auto operationeel". Op beiden sparen we automatisch maandelijks een vast bedrag, maar die eerste blijven we af tot het moment dat de auto vervangen moet worden, van de tweede betalen we de grotere uitgaven zoals verzekering, onderhoud, eventuele reparaties enz. Dat soort uitgaven merken we dus ook niet op onze lopende rekening.

Het eerste potje is twee van de drie keer niet 100% voldoende geweest voor aanschaf van een nieuwe (auto's worden nu eenmaal duurder), maar wel 80-90%. En dat is prima, we konden het aanvullen uit een algemene spaarpot. Ik heb nog nooit geld hoeven lenen voor een auto, en dat hoop ik mijn hele verdere leven vol te houden. Het tweede potje is nog nooit leeg geweest.
Nou precies dat doen wij dus ook :D we hebben zelfs een "benzine" potje waar standaard X bedrag in gaat. We krijgen van KM vergoeding nog e.e.a. terug en dat stoppen we daar ook in. Elk jaar hebben we meestal minder verbruikt dan wat we maandelijks in het potje stoppen en dat gaat dan weer naar de afschrijvingspot.

onder de streep ben ik minder kwijt dan leasen (zakelijk) maar je bent natuurlijk wel initieel een deel van je spaargeld kwijt.

Wat trouwens wel grappig is, dat afschrijvingspotje geef ik heel makkelijk uit bij de aanschaf van een nieuwe auto.. werkt schijnbaar ook psychologisch die kant op. Ik doe net alsof dat potje niet bestaat en dat helpt met het uitgeven ervan na 5 jaar :+

is natuurlijk gewoon geld maar toch , doet op de een of andere manier minder zeer hehe.

We hebben zojuist akkoord gegeven op de BMW i4.. klein gokje wellicht. Rijplezier gaat het evt gat aan het einde van de 4/5 jaar wellicht goed maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
JeroenH schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:32:
Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat mensen soms kunnen verschillen. :)

Hier ongeveer een kwart van het totaalbedrag van de huidige (nieuwe) Megane van de bank geleend.
Maar we houden hier wel het overzicht, dat geeft net zoveel rust, niks aan het handje.

Ieder zijn meug en zolang het geen afbreuk doet aan het dagelijks leven helemaal prima toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Zjanzjak schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:51:
Ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat mensen soms kunnen verschillen. :)
Oh maar dat begrijp ik heel goed hoor. Maar misschien is mijn perspectief gevormd doordat ik in mijn omgeving mensen had en heb die alles bij elkaar leenden, en voor een paar daarvan was een lege tank benzine al een kleine financiële ramp. Na het aanzien daarvan (en het in financiële zin ook enkele keren zwaar mis zien gaan) heb ik me destijds voorgenomen dat mij nooit te laten gebeuren.

Maar misschien heb je gelijk dat ik dat niet te veel op anderen moet projecteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Brugge is ook volzet.
Er is een groot verschil tussen Tesla Superchargers en Fastned/Ionity/Allego/etc. Althans, hier in NL.

Redenen:
- Tesla SuC zijn spotgoedkoop en extreem makkelijk, dus elke Tesla rijder die niet thuis laadt laad bij een SuC, kan regelmatig voor onder de 30ct/kWh en zelfs tijdens de spits voor ongeveer dat bedrag
- Tesla SuC met een Tesla is: aan komen rijden, inpluggen en Netflix kijken of Stardew Valley spelen, meer niet
- Tesla SuC zijn tegenwoordig ook voor andere merken bruikbaar, tegen bijna dezelfde tarieven, in ieder geval véél lager dan alle andere partijen (evt. abo's daar gelaten)

Simpel voorbeeld: ik was afgelopen zondag rond 15u bij Eemnes, alle SuC's bezet en de 4 Allego's waren leeg. Alleen een BMW i4 kwam daar even laden. Alle Tesla's bleven in de wachtrij wachten.

Met mijn niet-Tesla EV's heb ik zelden bij een snellader moeten wachten, 1x bij Fastned maar binnen 5 min was iemand weg en kon ik laden.

Kortom: een SuC ervaring =/= ervaringen andere snelladers. Wereld van verschil, net als de Tesla's zelf. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
ls789 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Nou precies dat doen wij dus ook :D we hebben zelfs een "benzine" potje waar standaard X bedrag in gaat. We krijgen van KM vergoeding nog e.e.a. terug en dat stoppen we daar ook in. Elk jaar hebben we meestal minder verbruikt dan wat we maandelijks in het potje stoppen en dat gaat dan weer naar de afschrijvingspot.

onder de streep ben ik minder kwijt dan leasen (zakelijk) maar je bent natuurlijk wel initieel een deel van je spaargeld kwijt.

Wat trouwens wel grappig is, dat afschrijvingspotje geef ik heel makkelijk uit bij de aanschaf van een nieuwe auto.. werkt schijnbaar ook psychologisch die kant op. Ik doe net alsof dat potje niet bestaat en dat helpt met het uitgeven ervan na 5 jaar :+

is natuurlijk gewoon geld maar toch , doet op de een of andere manier minder zeer hehe.

We hebben zojuist akkoord gegeven op de BMW i4.. klein gokje wellicht. Rijplezier gaat het evt gat aan het einde van de 4/5 jaar wellicht goed maken ;)
Gefeliciteerd! Erg leuk om te horen. Laat je ons weten hoe de eerste week/maand is bevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
Ecological schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Gefeliciteerd! Erg leuk om te horen. Laat je ons weten hoe de eerste week/maand is bevallen?
Yes, waarschijnlijk volgende week ergens ophalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
De blauwe brieven stroomde gisteren mijn brievenbus binnen ,'raar' dat ze dat niet digitaal doen via de berichten box . Maar ik weet nu dus dat ik 31 , 32 , 32 moet gaan betalen voor mijn BZ4X met het kwarttarief

Dat is toch 127 zo meteen met het 100% tarief en aldus toch 17 euro duurder als mijn Diesel 'apart' ik hoop dus dat de lobby van de ANWB nog effect gaat hebben
https://www.anwb.nl/belan...ing-voor-elektrische-auto

Ik heb ook uitgerekend wat ik op dit moment kwijt ben aan stroom voor mijn woon werk verkeer en dat blijkt voor mij nu 2,57 te zijn dus voor een heen en terug ritje van 17 KM ( 34 totaal ) dus met de huidige koudere temperaturen valt me dat reuze mee .

Met de Diesel 1:20 , 1,70 per liter koste dit +- 2,89 per dag aan brandstof

Uiteraard rijd ik met de BZ4X wel minimaal 2 klassen hoger als de Diesel ( auto is veel groter en luxer )

Maar toch .... ik had toen ik mijn berekening maakte verwacht dat de BZ4X rond de 100 euro voltarief zou gaan kosten per maand , dus dit veranderd wel het een en ander nadelig in het kostenplaatje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:57:
De blauwe brieven stroomde gisteren mijn brievenbus binnen ,'raar' dat ze dat niet digitaal doen via de berichten box . Maar ik weet nu dus dat ik 31 , 32 , 32 moet gaan betalen voor mijn BZ4X met het kwarttarief

Dat is toch 127 zo meteen met het 100% tarief en aldus toch 17 euro duurder als mijn Diesel 'apart' ik hoop dus dat de lobby van de ANWB nog effect gaat hebben
https://www.anwb.nl/belan...ing-voor-elektrische-auto

Ik heb ook uitgerekend wat ik op dit moment kwijt ben aan stroom voor mijn woon werk verkeer en dat blijkt voor mij nu 2,57 te zijn dus voor een heen en terug ritje van 17 KM ( 34 totaal ) dus met de huidige koudere temperaturen valt me dat reuze mee .

Met de Diesel 1:20 , 1,70 per liter koste dit +- 2,89 per dag aan brandstof

Uiteraard rijd ik met de BZ4X wel minimaal 2 klassen hoger als de Diesel ( auto is veel groter en luxer )

Maar toch .... ik had toen ik mijn berekening maakte verwacht dat de BZ4X rond de 100 euro voltarief zou gaan kosten per maand , dus dit veranderd wel het een en ander nadelig in het kostenplaatje .
De MRB kun je toch gewoon online berekenen bij de overheid? https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Daar is toch nooit vaag over gedaan? 25% van het normale (benzine) tarief.

Op dit moment is de calculator bijgewerkt voor personenauto's met 0 gram co2 uitstoot.

Mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
GekkeRipper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
[...]

De MRB kun je toch gewoon online berekenen bij de overheid? https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Daar is toch nooit vaag over gedaan? 25% van het normale (benzine) tarief.

Op dit moment is de calculator bijgewerkt voor personenauto's met 0 gram co2 uitstoot.

Mis ik iets?
Ja dat had ik ook gedaan en toen kwam daar dus rind de 100 euro op voltarief uit , wat IK denk ik heb gemist zijn de provinciale opcenten voor mijn regio Zuid Holland .

Ik deed die vergelijking overigens in November 2024 en heb de auto op 18 januari gekocht....

Maar .... ook dan had ik hem er niet om laten staan hoor , het gaat mij er meer om dat de rekensom voor EV zo toch wat moeilijker te verkopen is naar een particulier zoals ik ben.

Inderdaad geeft de link nu het juiste bedrag dus wat ik ook op papier heb gekregen;

Voor een Personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km betaalt u een kwart van de motorrijtuigenbelasting.

Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 95.

Hebt u gekozen voor automatische incasso? Dan wordt iedere maand rond de 28e van de maand 1/3 deel van dit bedrag van uw rekening afgeschreven.

Dus 31 , 32 ,32

[ Voor 18% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 31-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Ja dat had ik ook gedaan en toen kwam daar dus rind de 100 euro op voltarief uit , wat IK denk ik heb gemist zijn de provinciale opcenten voor mijn regio Zuid Holland .

Ik deed die vergelijking overigens in November 2024 en heb de auto op 18 januari gekocht....

Maar .... ook dan had ik hem er niet om laten staan hoor , het gaat mij er meer om dat de rekensom voor EV zo toch wat moeilijker te verkopen is naar een particulier zoals ik ben.

Inderdaad geeft de link nu het juiste bedrag dus wat ik ook op papier heb gekregen;

Voor een Personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km betaalt u een kwart van de motorrijtuigenbelasting.

Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 95.

Hebt u gekozen voor automatische incasso? Dan wordt iedere maand rond de 28e van de maand 1/3 deel van dit bedrag van uw rekening afgeschreven.

Dus 31 , 32 ,32
Het scheelt inderdaad per provincie en per 1-1 zijn er mogelijk verhogingen geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:23:
We hebben het hier over een auto van zeg 35k, die MRB wijzigingen gaan daar het verschil niet maken ten opzichte van de afschrijving. Met of zonder MRB wordt het heel moeilijk om op basis van publieke laadtarieven hier puur financieel een positieve rekensom van te maken.

Neem je daarentegen een particulier die voor de helft een Kia Niro koopt en thuis kan laden/zonnepanelen heeft dan wordt de rekensom heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:57:

auto is veel groter en luxer

Kortom.
Appels.
Peren.
assje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
We hebben het hier over een auto van zeg 35k, die MRB wijzigingen gaan daar het verschil niet maken ten opzichte van de afschrijving. Met of zonder MRB wordt het heel moeilijk om op basis van publieke laadtarieven hier puur financieel een positieve rekensom van te maken.
Mwoah: https://www.familie-klein...ie/elektrisch-of-benzine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
assje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Neem je daarentegen een particulier die voor de helft een Kia Niro koopt en thuis kan laden/zonnepanelen heeft dan wordt de rekensom heel anders.
35K? knap als je hem daarvoor kunt vinden is mij niet gelukt en toch meen ik een goede deal gehad te hebben voor een eind november 2022 BZ4X premium Edition met 7,5 K kilometers als Toyota Approved occasion.

Doe er maar minimaal 5K bij en dan ben je nog steeds erg goedkoop uit., als jij ze bij bosjes kunt vinden moet je handelaar worden. 😉

[ Voor 23% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 31-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zjanzjak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:18:
[...]

auto is veel groter en luxer

Kortom.
Appels.
Peren.

[...]

Mwoah: https://www.familie-klein...ie/elektrisch-of-benzine/
Klopt daarom gaf ik het zelf ook al aan , punt is dat ik mijzelf met de eerdere rekensom heb overtuigd.

' ik rij zo een 3x grotere en veel luxere auto , tegen lagere operationele kosten '

Toen kwam de verzekering om de hoek kijken ( die betaal ik per jaar dus valt niet zo op LOL 😂) en nu dus dit MRB dompertje.

Maar zoals al eerder gezegd, ik had hem er niet om laten staan, het is een hele . mooie , luxe auto

Ben er nu erg blij mee , had alleen wel gehoopt dat ik deze luxe ook nog goed aan mijzelf kon verkopen 😂

Voor 2 banden kostprijs van deze auto ( zonder montage ) had ik voor mijn vorige auto een grote beurt met 2 banden en APK ( geen grap heb ik uitgezocht )

😂🤔😮😂

Gelukkig heb ik geen nieuwe Y genomen dan had ik nu misschien wel spijt gehad .

Die nieuwe is potentieel in het grijs of rood wel weer een kandidaat om deze ooit op te volgen als dat elektrisch rijden blijft bevallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:29:
Die nieuwe is potentieel in het grijs of rood wel weer een kandidaat om deze ooit op te volgen als dat elektrisch rijden blijft bevallen
Qua rijden/rijbeleving hoor je nauwelijks klachten, ja op die ene petrolhead na die niet zonder het geluid van een V8 oid kan. Of de welbekende oom die op de verjaardagfeestjes altijd zegt 'elektrisch rijden doe ik wel op de kermis' en meer van die dooddoeners. Dus qua rijden gaat het je zeker bevallen. Qua kosten kan ik niet in je portemonnee kijken maar als jij goedkoop kan blijven laden op je werk zal dat allemaal wel meevallen, waarschijnlijk ook als je volgend jaar nog maar 25% korting krijgt op de MRB. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Aanschafprijs en afschrijving hoger voor benzine dan elektrisch; wel een heel uitzonderlijk voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Aanschafprijs en afschrijving hoger voor benzine dan elektrisch; wel een heel uitzonderlijk voorbeeld.
Ach, als ik een irrationele voorkeur heb vind ik ook altijd wel een rationele wijze om die keuze te rechtvaardigen middels een Excel berekening :). Lies, damn lies and statistics.

Maar de procentuele afschrijving van een ICE hoger maken dan die van een EV is wel heel creatief op dit vlak :). Wellicht beter om wat real-world data te gebruiken in plaats van ChatGPT. Die data is er namelijk in overvloed.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Ik zou de berekende afschrijving op elektrisch met een korrel zou nemen, wat zeg ik... met een emmer zout.

Wij rijden met 2 auto's nu in totaal in onze 5e en 6e EV, allemaal privé aanschaf en dus elke paar jaar gewisseld. En de afschrijvingen zijn veel hoger dan berekend, ik keek altijd wat de ANWB erover te zeggen had, wat ik zelf verwachtte en wat de vergelijking was met benzine/hybride.

Eén ding is zeker: ik heb nog nooit zo hard afgeschreven als met onze EV's. Het is ook moeilijk om er exacte bedragen aan te hangen, maar als ik dan een rondje ging doen bij inruil en opkopers, dan kwamen steevast de bullshit excuses naar boven als "elektrische markt is onvoorspelbaar", "auto blijft misschien een jaar staan" en "er zijn er teveel van". Om dan zeg 15k te bieden voor een auto die vanaf 25k te koop staat. Uiteindelijk heb ik het altijd wel zo ver weten te krijgen om er toch 'maar' 4-5k op in te leveren, maar dat is dan wel tov de allergoedkoopste die er te koop stonden.

Simpel voorbeeld: Mazda MX-30 Luxury gekocht als net geen 1 jaar oude occasion met 3000 km erop voor 28,5k die nieuw 39k was, goeie deal zou iedereen zeggen, ruim 25% eraf. Vrijwel exact 3 jaar later (35 maanden) weg moeten doen vanwege het feit dat ik langere afstanden moest gaan afleggen (anders had ik hem nu nog, zeer fijne auto). Kreeg er 14k inruil voor. 14,5k verlies dus. In 35 maanden is dat dus €414 afschrijving per maand. Ik kon destijds ook voor een €349/mnd PL deal gaan, dus incl. verzekering en onderhoud en de 15.000 km/jr die ik destijds nodig had.

Andere is de e-Soul 64 kWh ExecLine die wij nog hebben, maar ik wel gekeken heb naar inruil: komt uit juli 2020 voor 45k nieuw, gekocht in juli 2021 voor 33,5k en nu (jan 2025) inruil 13-14k bij 3 dealers/garages. 19,5k verlies in het positiefste geval in 42 maanden, €464/mnd.

Ik kan je één ding garanderen: ik weet vanuit wat ik anders had gekocht dat de afschrijving daarop veel minder was geweest. Namelijk een Toyota C-HR 2.0 Executive ook uit 2020 (facelift model) die we destijds voor 28,5k konden kopen. Nu staat de goedkoopste voor 22k te koop en als ik daar even 5k afhaal (4-5k is vaak de marge met inruil), dan zou je daar 17k voor krijgen. In dezelfde periode is dat 11,5k verlies = €274/mnd.

Nu kan ik wel zeggen dat met de 20.000 km/jr die we met de e-Soul gemiddeld hebben gereden en tot jan 2025 geen MRB, we wel daarnaast de volgende besparingen hadden:
- elektra = thuisladen a 35ct/kWh bij verbruik van 17,7 kWh/100km en 1667 km/mnd = € 103,27/mnd (ik reken onze zonnepanelen niet mee, dat levert eigenlijk nog veel meer voordeel op)
- mrb = €0/mnd
- onderhoud = €120/15000km = 160/20000km = €13,33/mnd

Bij de C-HR:
- brandstof = bij gemiddeld € 1,90 de afgelopen tijd en 1 op 18 = € 175,93/mnd
- mrb = €85,67/mnd
- onderhoud = €362+511/30000km = 582/20000km = €48,50/mnd

TOTAAL:
- Kia e-Soul = 464+103+0+13= € 580
- Toyota C-HR = 274+176+85+49= € 499

Nu is ook de Kia e-Soul een klasse luxer (niet groter of beter) dan de C-HR dus het verschil vind ik te overzien, maar de aankomende mrb verhoging, zeker vanaf 2026 met 3/4 tarief, begin ik zelfs als thuislader ernstig te twijfelen of ik überhaupt nog een EV ga nemen, want ondanks dat ik EV's fijn vind, moet ik toegeven dat ik iets teveel eraan vastgehouden omdat ik het per se wilde en elke keer dacht dat die ingeruilde EV wel de laatste zou zijn waarop ik veel afschrijving en dus verlies op zou hebben. Niet dus. Want tov een luxe hybride van Lexus of BMW is het verschil in rijbeleving in mijn ervaring gering. Het elektrische vs benzine merk je op de snelweg gewoon niet, elke moderne benzine/hybride wat geen Dacia is is op de snelweg gewoon nagenoeg stil te noemen. En op lagere snelheden neemt het hybride deel over, zo weet ik uit mijn ervaring met o.a. een C-HR, UX 250h, IS 300h, BMW 330e, etc. Een deel daarvan heb ik ook gehad.

Kortom: ik snap heel goed dat mensen graag EV rijden, en dat de verwachting van afschrijving een aantrekkelijk vooruitzicht is, maar dat vooruitzicht klopt tot nog toe in 99% van de gevallen gewoon niet. Ik ken namelijk identieke verhalen van vrienden en familie die totaal andere EV's rijden of gereden hebben, zoals BMW i3, VW ID.3, Hyundai Kona, Audi Q4, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-02-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:21:
Ik zou de berekende afschrijving op elektrisch met een korrel zou nemen, wat zeg ik... met een emmer zout.
Ik denk dat de afschrijving de afgelopen 10 jaar niet perse veel hoger is geweest maar wel veel meer variatie heeft gehad. Een periode met nauwelijks afschrijving (of zelfs even waardevermeerdering) en vervolgens volledig in elkaar gestort.

Dat maakt het allemaal wel wat moeilijker rekenen.

Mijn voorbeeld dat ik hier pas al gaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmjAWz8qf5KSFeKXBJ_Cxmg7JvE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/udtA83KVgzSBjnSv9jRMelMS.jpg?f=user_large
Op de Ioniq maar 9% afschrijving in 3,5 jaar en vervolgens op de volgende 50% in 2,3 jaar. Als ik die Ioniq aagehouden had door pieken en dalen dan was het nu waarschijnlijk een "vrij normale" 50% afschrijving in 6 jaar tijd geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 01-02-2025 10:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Kortom: langer doorrijden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Precies. Al dat inruilen de hele tijd is een megadure grap in dit geval en was dus rationeel gezien niet verstandig. Het zijn de gemaakte keuzes die het duur maken. Sowieso schrijven 1 jaar oude auto's natuurlijk nog heel hard af. Als hij telkens 5 jaar oude EV's had gekocht was dit probleem er niet.
Eigenlijk moest hij de persoon zijn aan wie zijn auto werd doorverkocht, want die zat wel op de sweet spot.

Mijn 1e EV heeft me 20k gekost en die ga ik minimaal 10 jaar rijden. Nou dan is het lekker goedkoop hoor!

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-02-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Dat vlakt de variatie wel uit inderdaad. Maar, verandert er niet zoveel aan dat moment van aankoop/aangaan lease vrij bepalend kan zijn (of was).

In mijn eerste jaren EV heb ik er een paar versleten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F01QZmZN4FwtImoWv21DIJZr0xo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dRbWBSR7RogxkcdcUoOthJtk.jpg?f=user_large

Geen transactiekosten ivm particulier aankoop/verkoop en normale afschrijving (behalve de Ioniq die absurd laag was door stijgende markt).

Tot op zekere hoogte is langer doorrijden dan ook "mental accounting" (zo lang je niet verkoop wordt je niet geconfronteerd met het verlies van waarde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zou de afgelopen 4 jaar niet als maatstaf voor afschrijving in de toekomst nemen, zeker niet voor een EV.
En de 4 jaar ervoor losstaand ook niet.
Doet de markt even wat geks, sla je slag of rij nog even door..

Komende 5-10 jaar lijkt het me niet raar dat een benzine auto harder afschrijft dan een EV.
Dichter bij 2035 worden ze net zo ongewild als een diesel nu.
De grootste verbeteringen op EV gebied hebben we nu ook wel gehad, het is niet zo dat er over een jaar opeens een "BMW i3 touring" met 750km range voor 40k te koop staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:46:
De grootste verbeteringen op EV gebied hebben we nu ook wel gehad, het is niet zo dat er over een jaar opeens een "BMW i3 touring" met 750km range voor 40k te koop staat...
Datzelfde werd hier een paar jaar geleden ook al gezegd.
Misschien is over 4 jaar de solid state accu wel gangbaar, of ondersteunen EV's dan massaal V2G (en zijn eindelijk de daarvoor benodigde laadpalen betaalbaar).
Feit is dat er momenteel aan brandstofauto's nog nauwelijks wordt ontwikkeld, en aan EV's wel. Daardoor wordt er nog steeds grote vooruitgang in de techniek geboekt. En dat zorgt er weer voor het kopen van een gebruikte EV naar verhouding erg ongunstig is, waardoor die snel in waarde dalen.
Bovendien blijft het probleem van achteruitgang in accucapaciteit bestaan, terwijl een nieuwe accu praktisch gezien geen optie is.
Bij een ICE heeft eentje van 10 jaar oud (waar de doorsnee, niet lease rijdende, Nederlander het mee moet doen) precies dezelfde actieradius als een nieuwe.
Ik zie dus het grote verschil in afschrijving tussen een EV en een ICE in de komende jaren nog niet veranderen. En getuige de huidige (private)leasetarieven zijn de professionals het daarmee eens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Dat vlakt de variatie wel uit inderdaad. Maar, verandert er niet zoveel aan dat moment van aankoop/aangaan lease vrij bepalend kan zijn (of was).

In mijn eerste jaren EV heb ik er een paar versleten:
[Afbeelding]

Geen transactiekosten ivm particulier aankoop/verkoop en normale afschrijving (behalve de Ioniq die absurd laag was door stijgende markt).

Tot op zekere hoogte is langer doorrijden dan ook "mental accounting" (zo lang je niet verkoop wordt je niet geconfronteerd met het verlies van waarde).
Lage inruilwaarde is gewoon keihard de basis voor goedkoop doorrijden. Niets mentaals aan.
Ik tuf nog even lekker verder. Nog 95k km, dan zit ik op 300k

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
assje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat de afschrijving de afgelopen 10 jaar niet perse veel hoger is geweest maar wel veel meer variatie heeft gehad. Een periode met nauwelijks afschrijving (of zelfs even waardevermeerdering) en vervolgens volledig in elkaar gestort.

Dat maakt het allemaal wel wat moeilijker rekenen.

Mijn voorbeeld dat ik hier pas al gaf:
[Afbeelding]
Op de Ioniq maar 9% afschrijving in 3,5 jaar en vervolgens op de volgende 50% in 2,3 jaar. Als ik die Ioniq aagehouden had door pieken en dalen dan was het nu waarschijnlijk een "vrij normale" 50% afschrijving in 6 jaar tijd geweest.
Ik denk dat jouw inruil aan de hoge kant is geweest, wellicht is er wat geschoven met de aankoopprijs van de andere auto. Ik had moeite om 20K te krijgen voor een ioniq premium die ik nieuw in september 2018 kocht te verkopen in februari 2022 voor 20K met 45K km op de teller. Ik had beter lease kunnen doen was goedkoper geweest. We gingen terug naar een auto, wat een nieuwe C5 aircross werd die 450 euro in de lease was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Precies. Al dat inruilen de hele tijd is een megadure grap in dit geval en was dus rationeel gezien niet verstandig. Het zijn de gemaakte keuzes die het duur maken. Sowieso schrijven 1 jaar oude auto's natuurlijk nog heel hard af. Als hij telkens 5 jaar oude EV's had gekocht was dit probleem er niet.
Eigenlijk moest hij de persoon zijn aan wie zijn auto werd doorverkocht, want die zat wel op de sweet spot.

Mijn 1e EV heeft me 20k gekost en die ga ik minimaal 10 jaar rijden. Nou dan is het lekker goedkoop hoor!
Jullie hebben helemaal gelijk, maar gaan wel aan 1 punt voorbij wat ik duidelijk probeerde te maken: met een hybride (of benzine) heb je dat niet. Blijkens ook het voorbeeld van de C-HR die in jullie tegenargumenten gewoon genegeerd wordt.

Ja, langer doorrijden is altijd beter. Ja, een 1 jaar oude auto schrijft alsnog hard af. Ja, rationeel is een 5 jaar oude auto kopen beter. Maar... al deze argumenten gelden óók voor hybride/benzine. Het punt was en is: in vergelijk met een hybride/benzine is het verschil gewoon gigantisch. Dusdanig dat het niet goed te praten is rationeel gezien.

En je kan wel doodleuk zeggen: doorrijden, maar ik ben uit de randstad verhuisd waardoor na 3 jaar mijn MX-30 niet meer voldeed. Dan kan je zeggen: had je toen maar een 60+ kWh EV moeten kopen. Ja, maar die waren een stuk duurder in aanschaf. Je weet gewoon niet altijd wat de toekomst brengt. En met de steeds onvoorspelbaarder wordende energiemarkt en de terugkomst van mrb erbij, heb je straks nog maar rationeel gezien 1 tot 2 voordelen met een EV: 1. de (flink) lagere onderhoudskosten en 2. de lagere brandstof/elektra kosten. Waarbij dat laatste zeer afhankelijk is van je situatie en bij mij tov een hybride met 20.000 km per jaar al niet eens meer heel veel scheelt zoals je hierboven hebt kunnen lezen.

Qua rijden ben ik blijf ik een BEV fan hoor, daarom ook dat ik telkens weer opnieuw voor een gegaan ben, maar juist omdat we nu lange afstanden rijden maar niet 5x per week, is een luxe comfortabele reisauto gewenst. Op EV gebied kom je dan op bijv. een BMW i4 uit, ik houd van luxe uitvoeringen dus een High Exec op z'n minst zeg maar en dan kom je met een 2021/2022 occasion nog op ±45k uit. Terwijl ik ook een even oude BMW 330e voor 25-30k kan kopen. Of een ±2020 Lexus ES 300h voor ±30k. Dat is 15-20k aanschaf verschil voor grofweg dezelfde leeftijd en klasse auto (de Lexus ES is meer een 5-serie concurrent overigens, dat terzijde). Rationeel gezien valt dit in mijn ogen niet goed te praten om dan voor een i4 te gaan. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik dat graag.

Voor de goede orde: ik zit hier niet BEV's te bashen, ik vind ze geweldig om te rijden. Ik wil alleen een klein beetje tegengeluid geven cq. mijn ervaringen delen op financieel/rationeel gebied. Dat het dus niet het walhalla is wat sommigen nog steeds denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Qua rijden ben ik blijf ik een BEV fan hoor, daarom ook dat ik telkens weer opnieuw voor een gegaan ben, maar juist omdat we nu lange afstanden rijden maar niet 5x per week, is een luxe comfortabele reisauto gewenst. Op EV gebied kom je dan op bijv. een BMW i4 uit, ik houd van luxe uitvoeringen
Je gaat dus wéér inruilen? :D
Ja zo is er altijd wel wat.

Verder heb je gelijk inderdaad dat dit vooral bij EV speelt momenteel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk, maar gaan wel aan 1 punt voorbij wat ik duidelijk probeerde te maken: met een hybride (of benzine) heb je dat niet. Blijkens ook het voorbeeld van de C-HR die in jullie tegenargumenten gewoon genegeerd wordt.

Ja, langer doorrijden is altijd beter. Ja, een 1 jaar oude auto schrijft alsnog hard af. Ja, rationeel is een 5 jaar oude auto kopen beter. Maar... al deze argumenten gelden óók voor hybride/benzine. Het punt was en is: in vergelijk met een hybride/benzine is het verschil gewoon gigantisch. Dusdanig dat het niet goed te praten is rationeel gezien.

En je kan wel doodleuk zeggen: doorrijden, maar ik ben uit de randstad verhuisd waardoor na 3 jaar mijn MX-30 niet meer voldeed. Dan kan je zeggen: had je toen maar een 60+ kWh EV moeten kopen. Ja, maar die waren een stuk duurder in aanschaf. Je weet gewoon niet altijd wat de toekomst brengt. En met de steeds onvoorspelbaarder wordende energiemarkt en de terugkomst van mrb erbij, heb je straks nog maar rationeel gezien 1 tot 2 voordelen met een EV: 1. de (flink) lagere onderhoudskosten en 2. de lagere brandstof/elektra kosten. Waarbij dat laatste zeer afhankelijk is van je situatie en bij mij tov een hybride met 20.000 km per jaar al niet eens meer heel veel scheelt zoals je hierboven hebt kunnen lezen.

Qua rijden ben ik blijf ik een BEV fan hoor, daarom ook dat ik telkens weer opnieuw voor een gegaan ben, maar juist omdat we nu lange afstanden rijden maar niet 5x per week, is een luxe comfortabele reisauto gewenst. Op EV gebied kom je dan op bijv. een BMW i4 uit, ik houd van luxe uitvoeringen dus een High Exec op z'n minst zeg maar en dan kom je met een 2021/2022 occasion nog op ±45k uit. Terwijl ik ook een even oude BMW 330e voor 25-30k kan kopen. Of een ±2020 Lexus ES 300h voor ±30k. Dat is 15-20k aanschaf verschil voor grofweg dezelfde leeftijd en klasse auto (de Lexus ES is meer een 5-serie concurrent overigens, dat terzijde). Rationeel gezien valt dit in mijn ogen niet goed te praten om dan voor een i4 te gaan. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik dat graag.

Voor de goede orde: ik zit hier niet BEV's te bashen, ik vind ze geweldig om te rijden. Ik wil alleen een klein beetje tegengeluid geven cq. mijn ervaringen delen op financieel/rationeel gebied. Dat het dus niet het walhalla is wat sommigen nog steeds denken.
Ik snap al je overwegingen en op de korte termijn kloppen ze vermoedelijk wel op financieel / rationeel vlak.

Alleen er is natuurlijk een reden dat we overgaan naar BEV. Je kunt milieuoverwegingen niet rationeel noemen, maar er zullen vast berekeningen te maken zijn van de extra kosten die we als wereld gaan ondervinden door het langer door rijden op benzine.

Ik persoonlijk vind het juist heel financieel / rationeel om daar nu al rekening mee te houden. Zal best dat IK nu duurder uit ben, maar ik ga er vanuit dat die kosten in het niet vallen bij de kosten die mijn (klein)kinderen op hun nek krijgen als we onnodig lang op benzine door blijven rijden.

Dus ik ga nooit meer terug naar ICE ongeacht de kosten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Ik snap al je overwegingen en op de korte termijn kloppen ze vermoedelijk wel op financieel / rationeel vlak.

Alleen er is natuurlijk een reden dat we overgaan naar BEV. Je kunt milieuoverwegingen niet rationeel noemen, maar er zullen vast berekeningen te maken zijn van de extra kosten die we als wereld gaan ondervinden door het langer door rijden op benzine.

Ik persoonlijk vind het juist heel financieel / rationeel om daar nu al rekening mee te houden. Zal best dat IK nu duurder uit ben, maar ik ga er vanuit dat die kosten in het niet vallen bij de kosten die mijn (klein)kinderen op hun nek krijgen als we onnodig lang op benzine door blijven rijden.

Dus ik ga nooit meer terug naar ICE ongeacht de kosten
In alle eerlijkheid: ik was daar ook groot voorvechter van. 2 EV's, volledige warmtepomp, 28 zonnepanelen, gasloos huis, auto of treinvakanties ipv vliegen wanneer het kan, etc. Maar op bepaalde vlakken is de overheid echter zo belachelijk bezig dat ik inmiddels weiger als burger de financiële lasten te dragen van het wanbeleid van de overheid. Ja, ik vind het milieu en hoe we de wereld achterlaten nog steeds belangrijk, maar niet ten koste van mijn persoonlijke portemonnee terwijl de overheid weer het nodige terugdraait en we binnenkort dus meer betalen voor MRB voor een EV dan een benzine, zonnepanelen aantrekkelijker worden om in bepaalde periodes uit te zetten dan aan te hebben vanwege terugleverboetes en het totaal gebrek aan enige zekerheid op al deze gebieden, blijkens ook de kapitalistische graaierigheid van de energiemaatschappijen. Onze overheid is niet uit op een beter milieu, onze overheid is uit op een nog beter werkend kapitalistisch systeem waarin ze enkel proberen met woorden en af en toe subsidies of tijdelijke lokkerijen iedereen te vrede te houden. Daar ben ik inmiddels klaar mee. Het is dat verhuizen naar Noorwegen bijv. geen optie voor mij is. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Dan kan je toch ook beslissen om het wispelturige gedrag van de overheid te negeren?

Uiteindelijk weet je waar we zullen uitkomen: alles elektrisch en ja ook op elektrisch rijden moet je belastingen betalen.
Negeer tijdelijke zaken zoals subsidies en rare uitspraken van politici.

Proberen anticiperen op wispelturig gedrag is een recept voor hogere kosten.

Tegelijk is het wel zo dat een EV momenteel meer 'tech' is dan een ICE. We zitten nog steeds in een opgaande curve. Dus vorige generaties worden snel 'oud'.

Bij ICE is dat al lang geleden. De laatste grote snelle afschrijving was het verschil tussen een auto met of zonder airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Neem ja dan ook de jaarlijkse variabele kosten mee? Als ik zo even reken (en de mrb niet meeneem bij BEV en ICE), dan is een BEV snel een kleine 1000 euro per jaar goedkoper op onderhoud en brandstof volgens mij.

Benzine a 2euro en 1 op 25, 20kWh per 100km en kWh a 20ct(is hier lager gemiddeld) aan 15000 per jaar.

En gezien de betrouwbaarheid van de overheid, zou ik niet verder dan 1 jaar vooruitkijken kwa mrb. Niet voor vor fossiel en niet voor ev's.

Neem daar het fijne rijden bij en ik ben/was om.
Pagina: 1 ... 356 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic