Ik zou de berekende afschrijving op elektrisch met een korrel zou nemen, wat zeg ik... met een emmer zout.
Wij rijden met 2 auto's nu in totaal in onze 5e en 6e EV, allemaal privé aanschaf en dus elke paar jaar gewisseld. En de afschrijvingen zijn veel hoger dan berekend, ik keek altijd wat de ANWB erover te zeggen had, wat ik zelf verwachtte en wat de vergelijking was met benzine/hybride.
Eén ding is zeker: ik heb nog nooit zo hard afgeschreven als met onze EV's. Het is ook moeilijk om er exacte bedragen aan te hangen, maar als ik dan een rondje ging doen bij inruil en opkopers, dan kwamen steevast de bullshit excuses naar boven als "elektrische markt is onvoorspelbaar", "auto blijft misschien een jaar staan" en "er zijn er teveel van". Om dan zeg 15k te bieden voor een auto die vanaf 25k te koop staat. Uiteindelijk heb ik het altijd wel zo ver weten te krijgen om er toch 'maar' 4-5k op in te leveren, maar dat is dan wel tov de allergoedkoopste die er te koop stonden.
Simpel voorbeeld: Mazda MX-30 Luxury gekocht als net geen 1 jaar oude occasion met 3000 km erop voor 28,5k die nieuw 39k was, goeie deal zou iedereen zeggen, ruim 25% eraf. Vrijwel exact 3 jaar later (35 maanden) weg moeten doen vanwege het feit dat ik langere afstanden moest gaan afleggen (anders had ik hem nu nog, zeer fijne auto). Kreeg er 14k inruil voor. 14,5k verlies dus. In 35 maanden is dat dus €414 afschrijving per maand. Ik kon destijds ook voor een €349/mnd PL deal gaan, dus incl. verzekering en onderhoud en de 15.000 km/jr die ik destijds nodig had.
Andere is de e-Soul 64 kWh ExecLine die wij nog hebben, maar ik wel gekeken heb naar inruil: komt uit juli 2020 voor 45k nieuw, gekocht in juli 2021 voor 33,5k en nu (jan 2025) inruil 13-14k bij 3 dealers/garages. 19,5k verlies in het positiefste geval in 42 maanden, €464/mnd.
Ik kan je één ding garanderen: ik weet vanuit wat ik anders had gekocht dat de afschrijving daarop veel minder was geweest. Namelijk een Toyota C-HR 2.0 Executive ook uit 2020 (facelift model) die we destijds voor 28,5k konden kopen. Nu staat de goedkoopste voor 22k te koop en als ik daar even 5k afhaal (4-5k is vaak de marge met inruil), dan zou je daar 17k voor krijgen. In dezelfde periode is dat 11,5k verlies = €274/mnd.
Nu kan ik wel zeggen dat met de 20.000 km/jr die we met de e-Soul gemiddeld hebben gereden en tot jan 2025 geen MRB, we wel daarnaast de volgende besparingen hadden:
- elektra = thuisladen a 35ct/kWh bij verbruik van 17,7 kWh/100km en 1667 km/mnd = € 103,27/mnd (ik reken onze zonnepanelen niet mee, dat levert eigenlijk nog veel meer voordeel op)
- mrb = €0/mnd
- onderhoud = €120/15000km = 160/20000km = €13,33/mnd
Bij de C-HR:
- brandstof = bij gemiddeld € 1,90 de afgelopen tijd en 1 op 18 = € 175,93/mnd
- mrb = €85,67/mnd
- onderhoud = €362+511/30000km = 582/20000km = €48,50/mnd
TOTAAL:
- Kia e-Soul = 464+103+0+13= € 580
- Toyota C-HR = 274+176+85+49= € 499
Nu is ook de Kia e-Soul een klasse luxer (niet groter of beter) dan de C-HR dus het verschil vind ik te overzien, maar de aankomende mrb verhoging, zeker vanaf 2026 met 3/4 tarief, begin ik zelfs als thuislader ernstig te twijfelen of ik überhaupt nog een EV ga nemen, want ondanks dat ik EV's fijn vind, moet ik toegeven dat ik iets teveel eraan vastgehouden omdat ik het per se wilde en elke keer dacht dat die ingeruilde EV wel de laatste zou zijn waarop ik veel afschrijving en dus verlies op zou hebben. Niet dus. Want tov een luxe hybride van Lexus of BMW is het verschil in rijbeleving in mijn ervaring gering. Het elektrische vs benzine merk je op de snelweg gewoon niet, elke moderne benzine/hybride wat geen Dacia is is op de snelweg gewoon nagenoeg stil te noemen. En op lagere snelheden neemt het hybride deel over, zo weet ik uit mijn ervaring met o.a. een C-HR, UX 250h, IS 300h, BMW 330e, etc. Een deel daarvan heb ik ook gehad.
Kortom: ik snap heel goed dat mensen graag EV rijden, en dat de verwachting van afschrijving een aantrekkelijk vooruitzicht is, maar dat vooruitzicht klopt tot nog toe in 99% van de gevallen gewoon niet. Ik ken namelijk identieke verhalen van vrienden en familie die totaal andere EV's rijden of gereden hebben, zoals BMW i3, VW ID.3, Hyundai Kona, Audi Q4, etc.
[
Voor 4% gewijzigd door
MooDyBLueS op 01-02-2025 10:23
]