Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:30
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Ik ben idd Belg.

Die 500-1000€ is weinig. Ben je zeker dat die auto nu al bij een andere particulier zit, of ergens bij een handelaar staat?

Als een garage een auto van jou koopt bij aankoop van een nieuwe (of recente tweedehandse), dan gebeurt het heel vaak dat die auto gewoon direct verkocht wordt aan een handelaar die er dan wel winst op wil maken.
Een BMW of VW garage wil wel eens een recente tweedehandsauto zelf verkopen, maar geen auto's van ouder dan pakweg 6 jaar direct aan een particulier.

Ook bedrijven als 'ikwilvanmijnautoaf' kopen van jou, en verkopen die auto's direct door aan handelaars. En als ze dan op iedere auto 1000€ pakken zonder garantie, service etc te moeten geven dan is dat alsnog goede handel. En voor de tweedehandshandelaar is het wel makkelijk om op die manier de voorraad op peil te houden.
Mijn oude auto was een hele nette Eco Diesel (4 deurs Fiat Punto Evo Multijet Diesel van 2011 ) die niemand meer wenst in Nederland door de extreem hoge wegenbelasting ( ik zou nu 120 euro per maand gaan betalen in zuid Holland )

Volgens de verkoper is de auto op een veiling site gezet en gaat deze naar het buitenland , op zich geeft dit dus ook an hoe stom en onbetrouwbaar de overheid is .

De auto was GEEN sjoemeldiesel , was wel degelijk goed voor het milieu en verbruikte bij mij echt erg weinig brandstof ( ik tankte max 1x per maand en reed dan makkelijk 1000 KM)

Nu rijd ik dus een jonge BZ4X (wel even wat anders) die ik dus gewoon als Toyota approved occasion heb gekocht bij de Toyota dealer , en deze nam mijn oude Eco Diesel dus alleen in nadat deze met foto`s op een veiling site was gezet door hen . Na een paar dagen kreeg ik per telefoon te horen wat ze mij konden bieden , ik had zelf bedacht dat ik de BZ4X zo graag wilde hebben dat 1500 euro mijn minimum was ( de Punto was echt nog heel erg goed met 144000 Km en altijd dealer onderhouden , sterker nog had in September nog een beurt gehad van 600 euro met 2 nieuwe banden) ze boden 500,-- meer als mijn minimum .

Nu rijd ik dus in de volgende financiële scam van de overheid eerst lokken en dan de prijzen extreem verhogen , maar ik moet zeggen het is het me wel waard , de BZ4X is prachtig en rijd fantastisch

ik heb hem nu op 24,3 KWH/100 wat voor dit formaat auto goed is in de winter en hoop / verwacht dat ik in de zomer ook wel de 15,X ga halen net zoals de testrijders waar ik de filmpjes van heb bekeken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
BBBvB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:08:
[...]

De herrie van die warmtepomp is geen probleem van die warmtepomp, maar een probleem van Tesla.
De warmtepomp van mijn auto hoor je nauwelijks. Zelfs niet als je er vlak naast staat.

Een warmtepomp in noord-europa is een prima optie voor een EV.
Ik heb nu het met de app voorverwarmen een paar keer uitgeprobeerd van mijn BZ4X , stond in een rustige straat ik kom aanlopen en hoor dan op een afstand van 3 meter het geluid van de compressor van een koelkast alleen dan wat harder als van een koelkast wel hetzelfde soort geluid .

Wel is de auto steeds binnen de 5 minuten al lekker op temperatuur , ik hoorde een collega roepen ' 30 minuten van tevoren lekker opwarmen ' Nou dat is bij de BZ4X echt niet nodig ik zet hem aan , doe mijn schoenen en jas aan en voor ik bij de auto ben (max 5 minuten) is hij al lekker warm . Overigens zet de auto het verwarmen ook zelf al na 20 minuten weer uit .

Wat ik dan wel weer jammer vind is als ik ook de stuur en stoelverwarming gebruik dat deze standaard op de max stand gaan , van mij hoeft dat eigenlijk niet zo ( stuur wordt mij te warm ) Maar omdat ik nog een BZ4X noob ben zal je dat misschien 'ergens' kunnen instellen en heb ik dat nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PRoeske schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Fair point. Moet zeggen dat ik er in basis al moeite mee heb dat een ‘ruime middenklasser’ (bagageruikte mn) 70k+ kost.

Rijd momenteel nog een golf variant van 30k fiscaal. Moet nog even de mentale barriere over dat mn volgende auto 2,5-3x zo duur zal worden.

Ioniq 9 hoop ik van dat die op tijd komt. Verder heb ik nu op de lijst:

- Kia EV9 (groter dan nodig, masr prijstechnisch heel interessant)
- ID7 Pro Tourer
- Q6 e-tron
- i5 Tourer
😂 Ja dat had ik ook hoor

Oude auto Fiat Punto Evo 1,3 multjet fiscale waarde 16.470

Nieuwe auto Toyota BZ4X Premium Launch edition fiscale waarde 55.050

O-)

Maar ..... de auto`s zijn uiteraard ook totaal niet te vergelijken qua formaat en luxe is zoiets als een flatje in de Bijlmer vergelijken met een woning in Baarn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Wie wel er nu in Baarn wonen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:36
@MPCoreDeveloper Er bestaat niet zoiets als een milieu vriendelijke diesel. Dat heet een oxymoron ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Hiervoor liet ik gerust om 05.30 de auto een kwartier warmlopen op de oprit
OMGWTFBBQ zijn er nog altijd mensen die dat doen. Het slechtste wat er is voor het milieu, voor je auto en voor de relatie met je buren.

Ik had ook eens zo'n type die 's morgens vroeg voor mijn slaapkamerraam zijn diesel begon te ontdooien door hem stationair te laten lopen. Die heb ik in minder vriendelijke bewoordingen gevraagd om zijn ongein te stoppen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
henrov schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Wie wel er nu in Baarn wonen?
mensen die nu in een Bijlmer flatje wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ecological schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:52:
@MPCoreDeveloper Er bestaat niet zoiets als een milieu vriendelijke diesel. Dat heet een oxymoron ;)
In de zin van milieu vriendelijker als een niet eco diesel en milieu vriendelijker als een moderne benzine motor
ja euro 5/6 niet sjoemel diesels hebben minder uitstoot als moderne benzine motoren zeker als deze een turbo hebben , ooit een heel mooi wetenschappelijk artikel over gelezen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Maasluip schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:07:
[...]

OMGWTFBBQ zijn er nog altijd mensen die dat doen. Het slechtste wat er is voor het milieu, voor je auto en voor de relatie met je buren.

Ik had ook eens zo'n type die 's morgens vroeg voor mijn slaapkamerraam zijn diesel begon te ontdooien door hem stationair te laten lopen. Die heb ik in minder vriendelijke bewoordingen gevraagd om zijn ongein te stoppen.
haha ik moest wel >:) , met mijn eco diesel want dat ding werd niet zo snel warm tijdens het rijden ( zo efficient was hij ) dus als het vroor dan startte ik hem om alvast warm te draaien terwijl ik aan het ijskrabben was, zodat ik niet helemaal verstierf van de kou in die auto , het laatste jaar had ik zelfs ook een elektrisch kacheltje in de auto .

Dus ja er zijn mensen die dat doen , omdat ze wel moeten ... later hebben ze bij die eco diesels elektrische gloeistiften in het verwarmingssysteem geplaatst , maar die van mij had dat dus nog niet .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henrov
Maasluip schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Het slechtste wat er is voor het milieu, voor je auto en voor de relatie met je buren.
En ook voor jezelf: je staat namelijk niet geheel verbrande uitlaatgassen in te ademen.
Ik heb mijn buurman aangesproken.
"Zal allemoal best moar ik hettut kold"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
,

[ Voor 99% gewijzigd door henrov op 23-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
henrov schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]

En ook voor jezelf: je staat namelijk niet geheel verbrande uitlaatgassen in te ademen.
Ik heb mijn buurman aangesproken.
"Zal allemoal best moar ik hettut kold"
Haha het was zo koud dat ik soms ijs had aan de binnenkant van mijn ruiten als de auto te vochtig was van binnen , dus uiteindelijk een vocht vreter in die auto en een elektrische kachel bleek de ' oplossing ' voor mij te zijn echter na 13 jaar kwam ik daar net te laat achter want die elektrische kachel had ik net 3 maanden en nu heb ik de BZ4X

En ja nu kijk ik naar buiten en als ik ijs op de ruiten zie start ik de climate control en de stoel en stuurverwarming vlak voordat ik wegga via mijn My Toyota Appje _/-\o_

Fantastisch!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Even weer geheel on-topic

Gisteren heb ik de ECO knop 'ontdekt' op de terugreis ik stond in de file net na de Benelux tunnel op weg naar huis en dacht hmm laat ik er eens op drukken.

Nou meteen allemaal groen ECO in mijn scherm , nou het zal wel ... ik merkte er qua rijden niet veel van maar.... toen ik dus thuiskwam bleek ik dus 2 kwh minder verbruikt te hebben .

Dus even aan Chat GPT gevraagd

De ECO-knop in de Toyota bZ4X is bedoeld om energie-efficiëntie te bevorderen en het rijbereik van de elektrische auto te optimaliseren. Wanneer je deze knop activeert, past de auto verschillende instellingen aan om het energieverbruik te minimaliseren. Dit kan onder meer inhouden:

1. **Aanpassen van het stroomverbruik**: Het vermogen dat naar de elektromotor gaat, wordt beperkt om minder energie te gebruiken.
2. **Optimalisatie van de klimaatregeling**: Het energieverbruik van de airconditioning en verwarming wordt verminderd. Dit kan bijvoorbeeld door de ventilatorsnelheid te verlagen of de temperatuurinstellingen te optimaliseren.
3. **Aanpassen van de acceleratie**: De gasrespons wordt minder agressief, wat een soepeler en energiezuiniger rijgedrag mogelijk maakt.

Het doel van de ECO-modus is niet alleen om energie te besparen, maar ook om het rijbereik te vergroten, vooral bij langere ritten of wanneer je weet dat opladen niet direct mogelijk is. Het kan handig zijn in situaties waar energie-efficiëntie belangrijker is dan maximale prestaties.

Maar .... het lijkt er dus op dat ik dus net als de Booster en de Hold functie dit steeds zelf voor iedere rit aan moet zetten dat valt me dus weer tegen , of ik mis iets dat kan natuurlijk ook

Toevallig nog een andere BZ4X rijder hier die dat weet? Ik zou het graag standaard juist AAN hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ik heb bij de auto een enorme lange en dikke laadkabel erbij gekregen , maar de laadpoort zit linksvoor en op mijn werk en bij de lokale paal kan ik mijn auto eigenlijk altijd vrij kort op de laadpaal en laadpoort parkeren

Dus ik vroeg mij af of zoiets als dit misschien een optie zou kunnen zijn dit lijkt namelijk vele malen compacter

https://www.bol.com/nl/nl...ZB0w.2_51.55.ProductImage

Maar misschien is dit overdone of niet geschikt voor mijn BZ4X 1 fase auto? Ik zou aan 3 meter wel voldoende hebben.

Ik heb er overigens ook nog een 'granny' charger bij gekregen , laten jullie die in de auto of gewoon thuis in de schuur? en zo ja waarom wel / niet

ik heb nu de kofferbak voor de helft vol liggen met de lange dikke kabel en de granny charger
maar ik heb dus een luikje waar ik een normale (korte) kabel in kwijt zou kunnen in de bodem .

Dus graag jullie advies wat te doen ... wat is slim ... of juist dom LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:07:
Ik heb bij de auto een enorme lange en dikke laadkabel erbij gekregen , maar de laadpoort zit linksvoor en op mijn werk en bij de lokale paal kan ik mijn auto eigenlijk altijd vrij kort op de laadpaal en laadpoort parkeren

Dus ik vroeg mij af of zoiets als dit misschien een optie zou kunnen zijn dit lijkt namelijk vele malen compacter

Maar misschien is dit overdone of niet geschikt voor mijn BZ4X 1 fase auto? Ik zou aan 3 meter wel voldoende hebben.

Ik heb er overigens ook nog een 'granny' charger bij gekregen , laten jullie die in de auto of gewoon thuis in de schuur? en zo ja waarom wel / niet

ik heb nu de kofferbak voor de helft vol liggen met de lange dikke kabel en de granny charger
maar ik heb dus een luikje waar ik een normale (korte) kabel in kwijt zou kunnen in de bodem .

Als je toch maar op 1 fase en 16A wil laden, dan kan je deze ook gebruiken.
https://www.bol.com/be/nl...5PSQ_0_19.36.ProductTitle
Die is wat dunner en dus wat flexibeler.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Als je toch maar op 1 fase en 16A wil laden, dan kan je deze ook gebruiken.
https://www.bol.com/be/nl...5PSQ_0_19.36.ProductTitle
Die is wat dunner en dus wat flexibeler.
De reviews zijn niet echt bemoedigend , mijn auto heeft een 1 fase lader maar kan wel 7,4 KW laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06

Deze oplossing is een stuk goedkoper.
https://www.automotivewee...roducttests/ev-cable-hook

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
haha Laat ik die nu al hebben ,maar mijn kabel is zo groot dik en stug dat dit dus niet op de hook past
ik had die hook al voordat ik mijn auto had LOL

Ondertussen op Amazon deze gevonden is toch ook alweer een stuk goedkoper

https://www.amazon.nl/TPF...2&pd_rd_i=B0CK88R1XW&th=1

[ Voor 38% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 23-01-2025 10:49 . Reden: alternatief amazon ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:48:
[...]

haha Laat ik die nu al hebben ,maar mijn kabel is zo groot dik en stug dat dit dus niet op de hook past

Ik gebruik een vergelijkbare kabel, werkt perfect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI-SlP-ToMAu4hooA9JnkFPM3fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia0Iq25XvN79Wj0js66Rcv5f.jpg?f=fotoalbum_large

(dit is ook de 5meter versie)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:15:
[...]

In de zin van milieu vriendelijker als een niet eco diesel en milieu vriendelijker als een moderne benzine motor
ja euro 5/6 niet sjoemel diesels hebben minder uitstoot als moderne benzine motoren zeker als deze een turbo hebben , ooit een heel mooi wetenschappelijk artikel over gelezen .
Wel allemaal getest met een warme motor, maar tijdens de opwarmfase is het een heel ander verhaal. Dus met allemaal korte afstanden in de stad ......

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
Himalaya schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]

Blijft die ook weer mooi oprollen als je de volledige 5 meter gebruikt? Ik krijg flashbacks naar de telefoonhoornkabel die altijd verkeerd gekruld was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
jouwheld schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Blijft die ook weer mooi oprollen als je de volledige 5 meter gebruikt? Ik krijg flashbacks naar de telefoonhoornkabel die altijd verkeerd gekruld was.
Dat was omdat er mensen de hoorn iedere keer 360° draaiden als ze een gesprek aan namen.

Dat gaat je niet lukken met deze kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Wel allemaal getest met een warme motor, maar tijdens de opwarmfase is het een heel ander verhaal. Dus met allemaal korte afstanden in de stad ......
Mijn logica en ervaring (als rijder van een Eco diesel en oud Automotive Auto Technicus) zegt iets anders ..... maar dat is vaak het 'probleem' in dit soort discussies , dat ze vaak escaleren op 'gevoel' en niet op feiten.

Vraag het ook eens aan AI dan zul je zien dat ook die niet kan ontkennen dat ondanks wat je 'gevoel' zegt ( ik begrijp dat goed hoor) , het juist vaak exact andersom is .

In de warmdraaifase is een benzineauto doorgaans slechter voor lokale luchtkwaliteit (meer CO en HC), terwijl een dieselauto meer NOₓ produceert .

Het 'grappige' is dus dat ze vaak fijnstof er bijslepen maar even vergeten dat moderne (huidige) Direct ingespoten benzine auto`s met Turbo MEER fijnstof uitstoten als moderne (2011 + ) niet sjoemel eco Diesel Motoren met euro 5 en al helemaal niet tippen aan Euro 6 Diesels (die meer verwijderen als ze uitstoten qua fijnstof in een stedelijke omgeving en nee das geen grap vraag maar aan Mercedes en de TUV )

hint : HC is gewoon onverbrande brandstof dus inclusief dat lekkere stofje benzeen waar benzine zijn naam aan dankt , nee doe mij maar een Diesel onder mijn slaapkamer raam IPLV een Benzine auto , als ik mocht kiezen .

Maar .... we gaan nu volledig off-topic ... en ik rij nu al 5 dagen Elektrisch LOL :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Himalaya schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]

Super!! dat is dus Exact wat ik ook zoek , heb je toevallig ook nog merk / type wij hebben op de zaak een vergelijkbare laadpaal overigens . gisteren voor het eerst op de zaak geladen en dat is voordelig ook voor mij als particulier koste mij met de Zuid holland laadpas ( 50Five.com ) 31 cent per kwh terwijl ik normaal bij equans laadpalen 48 cent zie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
jouwheld schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Uitrekken tot 5 meter kun je vergeten. Denk dat een dikke 3 meter de max is. En hij komt echt terug in originele staat, die krult echt niet de verkeerde kant op, zit enorme veerkracht in.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Super!! dat is dus Exact wat ik ook zoek , heb je toevallig ook nog merk / type wij hebben op de zaak een vergelijkbare laadpaal overigens . gisteren voor het eerst op de zaak geladen en dat is voordelig ook voor mij als particulier koste mij met de Zuid holland laadpas ( 50Five.com ) 31 cent per kwh terwijl ik normaal bij equans laadpalen 48 cent zie .
Dit is een ECOPOINT Type 2 Laadkabel Spiraal 11kW 5M van Amazon, maar op dit moment niet leverbaar geloof ik. Maar dit is dus een 11kW kabel. Als je op 1 fase 7,4kW wilt kunnen laten heb je dus een 22kW/32A kabel nodig (die is dan 3fase waarvan er maar een gebruikt wordt) of een specifiek 1 fase 32A kabel.

Zie er wel een aantal op Amazon staan (3 fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya

De granny laat ik gewoon thuis, alleen op vakantie gaat ie mee, en zelfs dat al niet altijd meer. Onderweg heeft hij weinig waarde, je kunt er niet even snel mee bijladen. Kun je beter even langs een DC lader gaan als je tekort komt.

Die lange kabel heb ik wel onder de vloer liggen, maar tot nu toe nog nooit nodig gehad, kant het eigenlijk altijd met mijn korte krulsnoer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Die 16A, daar haal je geen 7,2 kW mee.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:03:
en al helemaal niet tippen aan Euro 6 Diesels (die meer verwijderen als ze uitstoten qua fijnstof in een stedelijke omgeving en nee das geen grap vraag maar aan Mercedes en de TUV )
Er zijn ook bronnen die dit volledig tegenspreken bij meerekenen van de periodieke regeneraties. Ik denk dat je hier een iets te positief beeld schets, aangepaste vraagstelling kan ook wel eens een ander afwijkin van je AI vriend geven.

Voorbeeld TNO:
Ondanks het aanscherpen van de NOx-norm van Euro 5 (180 mg/km) naar Euro 6
(80 mg/km) ligt de praktijk NOx-emissie van de geteste voertuigen op circa 500
mg/km, d.w.z. hetzelfde niveau als van Euro 4 en Euro 5 dieselpersonenauto’s.
https://publications.tno....C8fBd/TNO-2013-R11891.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 23-01-2025 14:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 17:54
pmiddeld schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Die 16A, daar haal je geen 7,2 kW mee.
Want ?

Wordt toch 11 kw beweerd ....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Ted038 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Want ?

Wordt toch 11 kw beweerd ....
Omdat mensen als ze het over 7kW hebben het eigenlijk hebben over 1 fase 32A 7kW.
En een 11kW gaat vaak over 3 fase 16A, dus 3,6kW * 3. Op 1 fase 16A kan je dus dan maar 3,6kW en niet de 7kW die sommige auto's enkelfasig kunnen laden (sommige kunnen dan ook 22kW drie fasig laden)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
assje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Er zijn ook bronnen die dit volledig tegenspreken bij meerekenen van de periodieke regeneraties. Ik denk dat je hier een iets te positief beeld schets, aangepaste vraagstelling kan ook wel eens een ander afwijking van je AI vriend geven.
Tja ....'bronnen' daar kan ik niet zoveel mee , als Daimler Benz en de TUV het onafhankelijk van elkaar hebben bevestigd in metingen dan ga ik ervanuit dat het dan wel zal kloppen.

Dat 'regeneren' mijn oude Punto Evo 1.3 Multijet maakte van fijn-stof , grof-stof en dat deed hij hooguit een paar keer in een jaar met mijn kilometrage , bij de APK kreeg ik steevast te horen dat de uitstoot minimaal was volgens de dealer super netjes!! en dan hebben we het dus over een 2011 auto met Euro 5 techniek , Euro 6 is nog veel verfijnder .

Ik denk ook dat je mijn punt hebt gemist, ik zeg niet dat het schoon is , ik zeg dat het schoner is
en jawel direct ingespoten benzine motoren met turbo stoten meer fijnstof uit als veel oudere diesel motoren
dat zeg ik niet dat zeggen de fabrikanten en meet instituten zoals o.a. TUV

En ja er wordt nu ook gesproken om ook partikelfilters op benzine motoren verplicht te gaan toepassen , maar dan nog steeds zelfs als de partikel uitstoot hetzelfde zou zijn . Dan nog is benzeen geen lekker goedje en dat komt toch echt die uitlaat uit tijdens de koude start .

Maar ik ben al een tijd geleden gestopt met aan een dood paard trekken , daarom rij ik nu ook in een EV :)
kunnen we die discussie meteen stoppen .

[ Voor 4% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 23-01-2025 14:16 . Reden: nogmaals aangegeven dat dit off topic is ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@assje @MPCoreDeveloper

Kan deze offtopic discussie ergens anders plaats vinden aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Kodess schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Omdat mensen als ze het over 7kW hebben het eigenlijk hebben over 1 fase 32A 7kW.
En een 11kW gaat vaak over 3 fase 16A, dus 3,6kW * 3. Op 1 fase 16A kan je dus dan maar 3,6kW en niet de 7kW die sommige auto's enkelfasig kunnen laden (sommige kunnen dan ook 22kW drie fasig laden)
Ik dacht eerst ook even verrek!!!

maar in de specs staat "Prestaties: de 11 kW kabel is compatibel met 11 kW, 7,2 kW en 3,6 kW opladers en elektrische auto's, voor 3 fasen en 1-fasige opladen op alle AC-laadstations in de EU."

Dus even aan mijn gewaardeerde collega die elektro technisch ingenieur is gevraagd klopt dit nu wel of niet? en die komt met een berekening aan hoe dik de interne kabels dan minimaal zouden moeten zijn.

Maar dat staat helaas niet bij de specs , wel dat er met deze kabel op 1 en 3 fase geladen kan worden tot max 11 KW , maar dus ook 7,2 KW en mij auto kan dus 7,2 laden op 1 fase ....

Nou .... ik ga het ervaren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
jeroenkb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:09:
@assje @MPCoreDeveloper

Kan deze offtopic discussie ergens anders plaats vinden aub?
Ik zou nog even teruglezen wat ik eerder al heb gezegd , ik zit helemaal niet op deze milieu discussie te wachten en verwacht dat mensen zelf even teruglezen voor ze mij aanspreken .

Ik heb al een paar keer geroepen dat dit off-topic is!

Voor de oplettende lezer WAAROM denk ik dat mijn ervaring met mijn oude eco Diesel WEL relevant is dus waarom ik dat ding heb benoemd?

Omdat we niet allemaal lease rijders zijn maar er dus ook mensen zijn zoals ik die met zo`n ding in hun maag zitten en misschien ook wel graag een EV willen gaan rijden .

Het huidige probleem met zo`n Eco Diesel is dus dat veel garages ze NIET willen inruilen of voor zeer weinig tot niets willen inruilen .

Ik vertelde dus slechts mijn ervaring hoe dat is verlopen dus vanaf Fiat Punto Evo Eco Diesel NAAR Toyota BZ4X , leuk toch? en volgens mij volledig on-topic .

Anders moet dit forum omgedoopt worden naar "Het Elektrische auto's topic voor zakelijke / lease rijders"

[ Voor 46% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 23-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Ik dacht eerst ook even verrek!!!

maar in de specs staat "Prestaties: de 11 kW kabel is compatibel met 11 kW, 7,2 kW en 3,6 kW opladers en elektrische auto's, voor 3 fasen en 1-fasige opladen op alle AC-laadstations in de EU."

Dus even aan mijn gewaardeerde collega die elektro technisch ingenieur is gevraagd klopt dit nu wel of niet? en die komt met een berekening aan hoe dik de interne kabels dan minimaal zouden moeten zijn.

Maar dat staat helaas niet bij de specs , wel dat er met deze kabel op 1 en 3 fase geladen kan worden tot max 11 KW , maar dus ook 7,2 KW en mij auto kan dus 7,2 laden op 1 fase ....

Nou .... ik ga het ervaren ...
Een 11 kW kabel kan niet 1-fase 7,2 kW laden. Dit is erg onhandig ben ik zelf achter gekomen.
Ik dacht ook dat ik voldoende had aan een 11kW kabel, maar dat is dus niet zo.

Laadpalen kunnen namelijk omschakelen naar 1-fase als iemand zijn plug-in hybride aan de andere kant van de paal insteekt. En dan zit je met je 11 kW kabel waarmee het laden dan ineens geen meter meer opschiet, want dan kan je maar nog laden met 3,6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Psycho_Mantis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Een 11 kW kabel kan niet 1-fase 7,2 kW laden. Dit is erg onhandig ben ik zelf achter gekomen.
Ik dacht ook dat ik voldoende had aan een 11kW kabel, maar dat is dus niet zo.

Laadpalen kunnen namelijk omschakelen naar 1-fase als iemand zijn plug-in hybride aan de andere kant van de paal insteekt. En dan zit je met je 11 kW kabel waarmee het laden dan ineens geen meter meer opschiet, want dan kan je maar nog laden met 3,6 kW.
De verwarring is denk ik , dat ze in de specs zeggen dat de kabel 1 en 3 fase aankan
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Dus zoals ik het nu van mijn collega begrijp zou het er dus om gaan of deze kabel het amperage aankan om over 1 fase 7,2 of 6,9 kw te leveren?

Mijn auto kan dat en op de zaak zag ik dat de laadpaal met mijn auto een snelheid bepaalde ik zag dat dit op de zaak met mijn huidige kabel 6,9 was (wij hebben daar dezelfde lader als die de ANWB laat zien dus met display die dat laat zien )

Maar ... ik ga er nu geloof ik steeds minder van begrijpen :-( zeker na het lezen van dit
https://www.anwb.nl/auto/...ase-of-3-fase-hoe-zit-het

Erg verwarrend allemaal ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:58:
[...]

De verwarring is denk ik , dat ze in de specs zeggen dat de kabel 1 en 3 fase aankan
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Dus zoals ik het nu van mijn collega begrijp zou het er dus om gaan of deze kabel het amperage aankan om over 1 fase 7,2 of 6,9 kw te leveren?

Mijn auto kan dat en op de zaak zag ik dat de laadpaal met mijn auto een snelheid bepaalde ik zag dat dit op de zaak met mijn huidige kabel 6,9 was (wij hebben daar dezelfde lader als die de ANWB laat zien dus met display die dat laat zien )

Maar ... ik ga er nu geloof ik steeds minder van begrijpen :-( zeker na het lezen van dit
https://www.anwb.nl/auto/...ase-of-3-fase-hoe-zit-het

Erg verwarrend allemaal ...
Het is simpel:
22 kW kabel
3x 32 ampere

11 kW kabel
3x 16 ampere

7,2 kW
1x 32 ampere

3,2 kW (beter bekend als granny)
1x 16 ampere

Maar als je auto slechts 1-fase kan laden of dat dit wordt bepaald door de laadpaal, dan is de maximale amperage van de kabel toch bepalend voor de maximale laadsnelheid.

Die verkopers zetten soms gewoon een verkeerde omschrijving neer. Ook die tabel van ANWB klopt niet met de kabels die gebruikelijk zijn.

EDIT: Die amazon kabel heeft voor alle 3 de modellen dezelfde omschrijving. Maar je kan met die 11 kW toch echt maar op 3,2 kW laden op een 1-fase paal.

[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Mantis op 23-01-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Psycho_Mantis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Het is simpel:
22 kW kabel
3x 32 ampere

11 kW kabel
3x 16 ampere

7,2 kW
1x 32 ampere

1x 16 ampere

Maar als je auto slechts 1-fase kan laden of dat dit wordt bepaald door de laadpaal, dan is de maximale amperage van de kabel toch bepalend voor de maximale laadsnelheid.

Die verkopers zetten soms gewoon een verkeerde omschrijving neer. Ook die tabel van ANWB klopt niet met de kabels die gebruikelijk zijn.

EDIT: Die amazon kabel heeft voor alle 3 de modellen dezelfde omschrijving. Maar je kan met die 11 kW toch echt maar op 3,2 kW laden op een 1-fase paal.
Dat klinkt inderdaad logisch, ik heb zojuist maar een annulering gedaan bij amazon (Hoop dat dat nog lukt )
misschien stop ik beter nog wat tijd in het proberen mijn huidige kabel om de evHook te krijgen

Want mijn huidige 'mega kabel' doet het wel perfect maar is gewoon zo onhandig ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:52
[...]

Het is simpel:
22 kW kabel
3x 32 ampere

11 kW kabel
3x 16 ampere

7,2 kW
1x 32 ampere

1x 16 ampere

Even een aanvulling:

16A 1 fase is 3.6kW en geen 3.2kW
Veel "grannies" limiteren op 10A en leveren dus maar 2.3kW

7.2kW kun je ook realiseren door 2 van de 3 fasen te gebruiken bij 16A belasting. (2 x 3.6kW)
Dat doet mijn EV soms als hij om een vreemde reden de laadpaal niet goed begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
deboss65 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Even een aanvulling:

7.2kW kun je ook realiseren door 2 van de 3 fasen te gebruiken bij 16A belasting. (2 x 3.6kW)
Dat doet mijn EV soms als hij om een vreemde reden de laadpaal niet goed begrijpt.
Even over dat laatste want dat kan verwarring op leveren:
Een 11kW kabel kan natuurlijk varieeren in hoeveel energie die trekt. 2 autos die laden kunnen vaak een 11kW laadpaal dwingen naar ~6kW laden per auto.
Een minimum is er vaak wel! (Als ik me niet vergis is een vaak gebruikte waarde 600W per fase, dus 1,8kW laadsnelheid op 3 fase)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Even een aanvulling:

sorry typo, moest inderdaad 3.6kW zijn.
Ik heb hier van blaupunkt een granny liggen die kan tot 16a. Maar dat kunnen ze zeker niet allemaal.

En inderdaad het hangt ook van de auto en laadpaal combinatie nog af of hij 2 fases kan combineren, maar zo ver mij bekend doen niet veel auto's dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Het is simpel:
22 kW kabel
3x 32 ampere

11 kW kabel
3x 16 ampere

7,2 kW
1x 32 ampere

1x 16 ampere

Ik denk dat het sowieso handig is om een 3 fase 32A kabel te nemen omdat je in je volgende EV misschien wel een 3 fase lader hebt. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, is tientjes werk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:54

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Even een aanvulling:

Alleen in de praktijk zal je eerder met ~3,1kW laden dan met de 'volle' 3,6kW (met een granny charger)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat het sowieso handig is om een 3 fase 32A kabel te nemen omdat je in je volgende EV misschien wel een 3 fase lader hebt. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, is tientjes werk.
Ja dat is inderdaad iets wat ik inderdaad ook had moeten bedenken , _/-\o_

Bedankt!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

MPCoreDeveloper schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:03:
hint : HC is gewoon onverbrande brandstof dus inclusief dat lekkere stofje benzeen waar benzine zijn naam aan dankt , nee doe mij maar een Diesel onder mijn slaapkamer raam IPLV een Benzine auto , als ik mocht kiezen .
Benzine dankt idd z'n naam aan benzeen maar heeft er verder niks mee te maken want dat zit er niet tot nauwelijks meer in.

Doe mij maar gewoon geen verbranding onder m'n slaapkamerraam ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Termy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Benzine dankt idd z'n naam aan benzeen maar heeft er verder niks mee te maken want dat zit er niet tot nauwelijks meer in.

Doe mij maar gewoon geen verbranding onder m'n slaapkamerraam ;).
Een beetje muziek dan maar :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Er was al het e.e.a. vrijgegeven maar sinds vandaag is het embargo officieel opgeheven om filmpjes online te knallen van de nieuwe Tesla model Y. Met inderdaad toch weer een 'stalk' voor het knipperlicht, wat al min of meer bekend was maar goed, nu dus officieel. ;)

Ben geen fan het model maar de wagen an sich voldoet toch wel flink aan de hedendaagse ev's.
Dat quicksilver kleurtje blijf ik wel subliem vinden. 8)

Zo maar een Engels filmpje van 1 van mijn favo YT kanalen;

YouTube: It's gone premium! A walk around the new Tesla Model Y

Of zomaar een Nederlands filmpje:

YouTube: Tesla Model Y (2025) - Eerste kennismaking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:08:
Er was al het e.e.a. vrijgegeven maar sinds vandaag is het embargo officieel opgeheven om filmpjes online te knallen van de nieuwe Tesla model Y. Met inderdaad toch weer een 'stalk' voor het knipperlicht, wat al min of meer bekend was maar goed, nu dus officieel. ;)

Ben geen fan het model maar de wagen an sich voldoet toch wel flink aan de hedendaagse ev's.
Dat quicksilver kleurtje blijf ik wel subliem vinden. 8)

Zo maar een Engels filmpje van 1 van mijn favo YT kanalen;

YouTube: It's gone premium! A walk around the new Tesla Model Y

Of zomaar een Nederlands filmpje:

YouTube: Tesla Model Y (2025) - Eerste kennismaking
Ik vind de voor- en achterkant er nu niet echt op vooruit is gegaan met die doorlopende lichtbalk, dat ziet er bij de M3 veel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Deze laat mooi veel zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:22
Een UUR!!! review zonder te rijden, what the ...!?! Ga je die echt helemaal kijken???

Ik ben fan van Autogefuhl, en die vond ik al vrij lang...
YouTube: Simply the best AGAIN? 2025 Tesla Model Y facelift first REVIEW (Mod...
(wel beetje donker/binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:06
mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Een UUR!!! review zonder te rijden, what the ...!?! Ga je die echt helemaal kijken???
Gelukkig kan je versneld afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
SpikeHome schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Gelukkig kan je versneld afspelen
Ja, ik ben er met de pijltjestoetsen in 15 minuten doorheen gegaan, wel beter beeldmateriaal en prettige kerel (ook van andere videos).
Als je tijd hebt, toch een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik moet toegeven, de nieuwe Tesla Model Y smoelt goed. Gaat een beetje richting de Model X en ook de Ioniq 5. Overigens snap ik de keuze voor elektrische achterbankverstelling niet helemaal. Dat is leuk voor de eerste kopers, maar dat zijn toch de typische dingen die gedoemd zijn om defect te gaan. Kijk dan naar VAG die dat gewoon al jaren met een mechanisch knopje doet of de ID.7 waar je eventueel ook mechanisch de achterbankleuning iets naar voren kunt laten komen voor meer ruimte in de kofferbak.

Voor de mensen die Musk niet in hun overweging meenemen om Tesla te rijden (of juist niet ..) zou dit wel weer eens goed blijven verkopen in de Europese lease markt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
mitsumark schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Ik ben fan van Autogefuhl, en die vond ik al vrij lang...
YouTube: Simply the best AGAIN? 2025 Tesla Model Y facelift first REVIEW (Mod...
(wel beetje donker/binnen)
Out of spec is normaal nog langer. Dit is kort voor hem. :+

@True veel consumenten, en helemaal de doelgroep van Tesla, die willen alles elektrisch. Dat is een soort filosofie. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 24-01-2025 12:28 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:44

3_s

True schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:56:
Overigens snap ik de keuze voor elektrische achterbankverstelling niet helemaal. Dat is leuk voor de eerste kopers, maar dat zijn toch de typische dingen die gedoemd zijn om defect te gaan. Kijk dan naar VAG die dat gewoon al jaren met een mechanisch knopje doet of de ID.7 waar je eventueel ook mechanisch de achterbankleuning iets naar voren kunt laten komen voor meer ruimte in de kofferbak.
Dat is toch hetzelfde als bij de voorste stoelen of bij elektrische ramen. Allemaal zaken die mechanisch bewezen zijn, maar elektrisch toch net iets leuker (hoewel elektrisch soms te traag gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
3_s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Dat is toch hetzelfde als bij de voorste stoelen of bij elektrische ramen. Allemaal zaken die mechanisch bewezen zijn, maar elektrisch toch net iets leuker (hoewel elektrisch soms te traag gaat).
Ja, maar een raam doe ik elke dag open als een parking in rij, en die zetels omklappen doe ik 2 keer per jaar.
Overbodige complexiteit vind ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

3_s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Die mening deel ik niet, elektrische ramen t.o.v. handbediende ramen is een zeer duidelijk stukje gemak en comfort wat ook met regelmaat gebruikt wordt.
Elektrisch verstelbare stoelen zijn bij meerdere gebruikers (i.c.m. profielen) ook wederom een duidelijk stukje gemak en comfort wat ook met regelmaat gebruikt wordt.

Het verstellen van de achterbank is dat niet, normaliter wil je die al op een comfort stand hebben staan (niet te haaks t.o.v. het zitvlak) en die pas je niet aan behalve als je de ruimte nodig hebt in de kofferbak. Tevens het omklappen van de leuningen indien je grote dingen moet vervoeren. Fijn dat het kan vanuit de kofferbak, maar dat is al een twijfelachtige toevoeging (ik vind 'm fijn); maar hoe vaak heb je dat nu echt nodig? Het elektrisch maken van deze handelingen doet voor de verstelbaarheid niets: dit gebruik je echt maar zeer zeer incidenteel. Het elektrisch neerleggen en overheid halen is een leuk gadget, maar als zoiets over 10 jaar defect gaat ben je gewoon een aap gelogeerd. Als dat niet met de hand of mechanisch kan moet je het wel gaan repareren. En ja dat geldt net zo goed voor een elektrisch verstelbare voorstoel, maar het gemak en comfort wat de gemiddelde berijder daar mee behaalt maakt dit wel verdedigbaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
Zijn er mensen die om puur ideologische redenen bepaalde merken/typen bij voorbaat al uitsluiten?

Zelf sluit ik bijvoorbeeld chinese en amerikaanse merken bij voorbaat uit.
(of de autos waarvan ik weet dat ze daar geproduceerd zijn, wat ik eigenlijk erg jammer vind, ik vind de nieuwe Polestars erg leuk en ben erg benieuwd naar de software van de Tesla's)

En weet iemand of er ergens een overzicht is van welke merken/modellen waar vandaan komen of waar geproduceerd worden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mitsumark
henrov schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:19:
Zijn er mensen die om puur ideologische redenen bepaalde merken/typen bij voorbaat al uitsluiten?

(of de autos waarvan ik weet dat ze daar geproduceerd zijn, wat ik eigenlijk erg jammer vind, ik vind de nieuwe Polestars erg leuk en ben erg benieuwd naar de software van de Tesla's)

En weet iemand of er ergens een overzicht is van welke merken/modellen waar vandaan komen of waar geproduceerd worden?
Ik heb even dit topic geopend:
Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
henrov schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:19:

Puur voor mezelf zou de huidige politieke koers van Elon Musk geen beletsel zijn om een tweedehands Tesla Model 3 aan te schaffen, want Tesla is méér dan alleen Elon Musk en zo'n Model 3 lijkt mij extreem veel auto voor het geld. Maar ik ga er toch vanaf zien omdat veel mensen een Tesla (gaan) zien als een politiek symbool/statement. Rijd je een Tesla, dan steun je een uiterst rechts prominent persoon. Dat zal vermoedelijk de gedachtengang zijn of worden van een deel van de bevolking. Samenhangend hiermee dan ook een veel hogere kans op vandalisme, en ik zie er tegenop om de auto ergens te parkeren en dan met vrees af te wachten of ie nog onbeschadigd als ik weer terugkeer.

Dan neig ik liever naar een anoniemere optie qua auto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
1rr1tantemug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Puur voor mezelf zou de huidige politieke koers van Elon Musk geen beletsel zijn om een tweedehands Tesla Model 3 aan te schaffen, want Tesla is méér dan alleen Elon Musk en zo'n Model 3 lijkt mij extreem veel auto voor het geld. Maar ik ga er toch vanaf zien omdat veel mensen een Tesla (gaan) zien als een politiek symbool/statement. Rijd je een Tesla, dan steun je een uiterst rechts prominent persoon. Dat zal vermoedelijk de gedachtengang zijn of worden van een deel van de bevolking. Samenhangend hiermee dan ook een veel hogere kans op vandalisme, en ik zie er tegenop om de auto ergens te parkeren en dan met vrees af te wachten of ie nog onbeschadigd als ik weer terugkeer.

Dan neig ik liever naar een anoniemere optie qua auto.
Graag dergelijke zaken in het hierboven genoemde topic bespreken. In het Tesla Model 3/Y topic is recent aangegeven dat topics in de categorie Mobiliteit (Waar we ons nu bevinden) gericht zijn op de auto's zelf. De politieke discussies horen in AWM thuis, dus bijv. in het hierboven genoemde topic.

Puur bedoeld om te voorkomen dat hier nu een politieke discussie ontstaat ipv een gezond gesprek over elektrische auto's, dus vat deze reactie vooral niet persoonlijk op, maar wel om evt. reacties op jouw bericht te kanaliseren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Goeiemorgen, wat denken de tweakers van de wegenbelasting op EV's die er nu echt op gekomen is, met een veel snellere stijging dan verwacht in het vooruitzicht?

Zelf had ik niet verwacht dat het zo hard zo gaan, toen ik dik een half jaar terug voor een oudere Model S koos.

Ik vind de overgang van 0% naar 75% in de spanne van 1 jaar best wel heftig, in mijn geval met een gewicht van 2,2 ton is het ook best wel een fors bedrag. Ben heel blij dat ik toch voor private occasion lease heb gekozen ipv prive aanschaf, want de afschrijving gaat echt fors worden (en er kan een hoop stuk op een oude Tesla).

Nu lig ik persoonlijk niet wakker van de kosten (mijn free supercharging blijft lekker) , maar denk wel dat deze koerswijziging naar een versnelde afbouw veel onrust geeft in de markt en ook de door de overheid zo graag gewenste overgang naar EV's zal verstoren.

Je ziet nu dat er druk gerekend worden met nieuwe leaseprijzen en Henk en Ingrid zullen zich bij prive aanschaf ook flink laten afschrikken door zich blind te staren op de wegenbelasting.

Of is dit een doordacht beleid van de overheid? We zitten al aan de max EV's die de infrastructuur aan kan, dus laat de rest maar in hybrides rijden? De rem er op?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:48

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik vraag me echt af hoe graag deze overheid wil dat we in EV's gaan rijden. De regering die er nu zit heeft weinig op met het milieu en voelt er weinig voor om richting oplossingen te denken op dat gebied. Kijk alleen maar naar de stikstof-discussie. In plaats van dat ze oplossingen proberen te zoeken, zijn ze vooral aan het klagen hoe stom en achterlijk die stikstoflimieten wel niet zijn. Ze vertellen nog net niet dat global warming een fabeltje is.

Dit is zoals vanouds een situatie waarin een regering overal maar geld vandaan probeert te trekken om elders weer een gat te dichten. Daar zijn nu de EV-rijders de dupe van en de volgende keer is het weer een andere groep. Komt bij dat die woke en elitaire groep EV-rijders ook een ideaal doelwit is voor hun achterban.

Een beetje een zuur verhaal en wellicht wat aangedikt, maar dit is zo'n pil die we even moeten slikken en waar over een paar jaar niemand meer over praat. Hopelijk gaat een volgende overheid wat breder kijken, zodat het wel aantrekkelijk blijft om elektrisch te rijden en er ook wat meer zekerheid komt in de markt.

uhm...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:51:
Of is dit een doordacht beleid van de overheid? We zitten al aan de max EV's die de infrastructuur aan kan, dus laat de rest maar in hybrides rijden? De rem er op?
Haha, doordacht beleid van deze overheid? Weet niet welk poppetje er op zit, zou maar zo ook een PVVer kunnen zijn die van toeten noch blazen weet en even op X kijkt hoe de populistische wind waait om te kijken wat het volgende idee is (na akkoord van Wilders). Volgens mijn zijn ze nu eerst nog heel druk om op een paar wegen weer alle borden te vervangen naar "130".

Het feit dat ze de mileuzones tegen wilden houden zegt al genoeg, gelukkig gaan de gemeenten daar zelf over en houden vast aan de heldere afspraken die er voorheen waren.

Wereldwijd hebben we nu de wind tegen qua populisme en onderbuik-gedreven korte termijn politiek ipv op basis van feiten strategische lange termijn plannen maken en doorvoeren. De AfD in Duitsland oppert zelfs om windmolens af te gaan breken (om dan weer meer afhankelijk van Russisch gas te worden).

Ik verwacht echter dat de trein is gaan rijden en EVs de toekomst zijn, misschien gaat de adoptie nu iets minder snel dan gehoopt, maar de autoindustrie heeft nog steeds zn uitstootdoelen te halen en zal in blijven moeten zetten op meer EV.

Dat de MRB (houderschapsbelasting middels provinciale opcenten) er een keer af zou gaan was duidelijk.

En zover ik weet is de max qua infrastructuur nog lang niet bereikt, of was dat een gokje van jou voor een mogelijke reden dat de overheid nu op de rem trapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Goeiemorgen, wat denken de tweakers van de wegenbelasting op EV's die er nu echt op gekomen is, met een veel snellere stijging dan verwacht in het vooruitzicht?

Zelf had ik niet verwacht dat het zo hard zo gaan, toen ik dik een half jaar terug voor een oudere Model S koos.

Ik vind de overgang van 0% naar 75% in de spanne van 1 jaar best wel heftig, in mijn geval met een gewicht van 2,2 ton is het ook best wel een fors bedrag. Ben heel blij dat ik toch voor private occasion lease heb gekozen ipv prive aanschaf, want de afschrijving gaat echt fors worden (en er kan een hoop stuk op een oude Tesla).

Nu lig ik persoonlijk niet wakker van de kosten (mijn free supercharging blijft lekker) , maar denk wel dat deze koerswijziging naar een versnelde afbouw veel onrust geeft in de markt en ook de door de overheid zo graag gewenste overgang naar EV's zal verstoren.

Je ziet nu dat er druk gerekend worden met nieuwe leaseprijzen en Henk en Ingrid zullen zich bij prive aanschaf ook flink laten afschrikken door zich blind te staren op de wegenbelasting.

Ik kan mij niet voorstellen dat de plannen doorgaan, wie gaat er dan nog EV rijden? Een beetje middenklasser (of groter) EV kost dan echt een bult aan MRB.. Alleen die kleintjes zijn dan nog interessant IMO (EC-3, Inster, dat soort auto's). Als ik kijk naar mijn MG4, die zit op 1610kg. Dan vind ik 75% daarvan best wel heftig voor een middenklasser (en 100% al helemaal). Ik rij ook via PL, maar dan ga ik toch nog wel ff goed rekenen of een hybride dan niet voordeliger is. Of de (2e hands) EV markt moet volledig instorten (lees: Model 3's voor <10k :P), dan calculeer je die hoge MRB gewoon mee in de aanschafprijs.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de brandstofprijzen tegen die tijd. Mocht een litertje peut 2,5 euro kosten, dan blijft het nog wel lonen financieel (ik laad nu thuis voor 20ct/kWh, en dan heb ik ook nog zonnepanelen met wat overschot).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat de plannen doorgaan, wie gaat er dan nog EV rijden? Een beetje middenklasser (of groter) EV kost dan echt een bult aan MRB.. Alleen die kleintjes zijn dan nog interessant IMO (EC-3, Inster, dat soort auto's). Als ik kijk naar mijn MG4, die zit op 1610kg. Dan vind ik 75% daarvan best wel heftig voor een middenklasser (en 100% al helemaal). Ik rij ook via PL, maar dan ga ik toch nog wel ff goed rekenen of een hybride dan niet voordeliger is. Of de (2e hands) EV markt moet volledig instorten (lees: Model 3's voor <10k :P), dan calculeer je die hoge MRB gewoon mee in de aanschafprijs.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de brandstofprijzen tegen die tijd. Mocht een litertje peut 2,5 euro kosten, dan blijft het nog wel lonen financieel (ik laad nu thuis voor 20ct/kWh, en dan heb ik ook nog zonnepanelen met wat overschot).
Is voor jou het financiële aspect het enige wat meetelt?
(dat is het enige wat ik zie in deze post, vandaar. Niet beledigend bedoeld of zo)
Welke andere overwegingen spelen evt mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:13:
[...]

En zover ik weet is de max qua infrastructuur nog lang niet bereikt, of was dat een gokje van jou voor een mogelijke reden dat de overheid nu op de rem trapt?
Dat laatste ja, onderstaand artikel vat het best mooi samen, daar wordt ook gemeld dat het kabinet dit in de lente van 20225 gaat heroverwegen en eventueel aanpassen. 25% korting is te weinig, al die bakken van 2 ton die gaan straks weer in de export de grens over voor een schijntje nadat ze met publiek geld-subsidies zijn aangeschaft.. lekker weer.

https://nederlandelektris...ektrische-auto-s-verlagen

Gelukkig is er ook goed kans dat dit kabinet valt en er een middencoalitie komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Gelukkig is er ook goed kans dat dit kabinet valt en er een middencoalitie komt..
Alle vier regeringspartijen hebben weinig te winnen bij nieuwe verkiezingen. De NSC wordt weggevaagd. BBB, PVV en de VVD staan allen op verlies van enkele zetels. Ze blijven elkaar vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Wellicht gaat die "tijdelijke" accijnsverlaging er eindelijk toch weer eens af:
Tot 31 december 2025 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd om burgers tegemoet te komen in de hoge brandstofkosten. Daarnaast krijgt de brandstofaccijns ook in 2025 geen inflatiecorrectie. Daarom blijven de accijnstarieven hetzelfde als in 2023 en in 2024.
https://www.rijksoverheid...n%202023%20en%20in%202024.
Het terugdraaien van de accijnskorting op benzine zou veel meer effect hebben dan alleen de helft van die 17,3 cent, want de accijns wordt jaarlijks ook nog eens geïndexeerd en er wordt btw over geheven. Als de korting met ingang van 2025 zou worden teruggedraaid, zou dit dan ook een verhoging van bijna 21 cent per liter betekenen voor de benzineprijs.
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 27-01-2025 10:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

henrov schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:37:
[...]

(dat is het enige wat ik zie in deze post, vandaar. Niet beledigend bedoeld of zo)
Comfort en milieu. Maar als het mij significant meer geld gaat kosten dan heeft het milieutechnische aspect wat minder prioriteit bij mij. (waarom moet ik als particulier krom gaan liggen terwijl er op andere vlakken veel meer winst te behalen valt)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Ik kan mij niet voorstellen dat de plannen doorgaan, wie gaat er dan nog EV rijden? Een beetje middenklasser (of groter) EV kost dan echt een bult aan MRB.. Alleen die kleintjes zijn dan nog interessant IMO (EC-3, Inster, dat soort auto's).
Bij een EV zit in verhouding met een brandstofauto veel meer Co2 impact in de productie, bij gebruik is het uiteraard precies andersom.

Om die reden is er wel wat voor te zeggen om bij een EV aanschaf/eigendom relatief zwaarder te belasten dan een ICE. Uiteraard vereist dit wel dat gebruik dusdanig goedkoper is dat het alsnog uit kan (brandstofprijs moet dus omhoog).

Als ik voor onze Skoda Citigo E iV een inschatting maak als 2e auto voor ca. 5.000km/jaar en dan met het 75% wegenbelastingtarief:
  • Afschrijving: €122
  • Onderhoud: €20
  • Verzekering: €20
  • Elektriciteit: €13
  • Wegenbelasting: €38
  • Rentederving: €18
  • Totaal TCO: €231/maand
Zelfs met de 75% wegenbelasting is dit gewoon veel te weinig naar mijn mening en staat niet in verhouding tot gebruik openbare ruimte en uitstoot/fabricage. Wij willen deze auto weg doen maar dit wil wel zeggen dat we een serieuze fietsoptie moeten hebben. Dat wil zeggen voor mijzelf en partner een goede fiets, regenpakken, fietstassen etc. Dat levert financieel dus echt maar heel weinig op voor het verlies aan gemak/comfort.

Autorijden is nog altijd véél te goedkoop (ook EV). Wat mij betreft is de heldere conclusie dat een ICE simpelweg veel duurder moet worden (vooral het gebruik). Een 10 jarig plan waarbij ieder jaar met x% verhoogd wordt; dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Vergeet ook niet dat de onderhoudskosten op een auto met verbrandingsmotor ook wel enorm zijn toegenomen. Onderdelen en uurloon zijn ook enorm gestegen.
Een EV heeft vrij weinig onderhoud.

Mijn vrouw rijdt de mini cooper se, deze is slechts 1.340 kg. Dus voor een EV erg licht en gaat die wegenbelasting nog wel meevallen. Helaas is de opvolger 1.540 kg.

Zelf rij ik de Model 3 en dat valt met 1700 kg dan ook nog wel mee vergeleken met auto's in dezelfde categorie.
Met auto's van 2000+ kg wordt je er echt niet vrolijk van. Maar zou zonde zijn als deze auto's allemaal naar de export gaan door dom beleid van de overheid, beetje zonde van de subsidie geweest dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Bij een EV zit in verhouding met een brandstofauto veel meer Co2 impact in de productie, bij gebruik is het uiteraard precies andersom.

Om die reden is er wel wat voor te zeggen om bij een EV aanschaf/eigendom relatief zwaarder te belasten dan een ICE. Uiteraard vereist dit wel dat gebruik dusdanig goedkoper is dat het alsnog uit kan (brandstofprijs moet dus omhoog).

Als ik voor onze Skoda Citigo E iV een inschatting maak als 2e auto voor ca. 5.000km/jaar en dan met het 75% wegenbelastingtarief:
  • Afschrijving: €122
  • Onderhoud: €20
  • Verzekering: €20
  • Elektriciteit: €13
  • Wegenbelasting: €38
  • Rentederving: €18
  • Totaal TCO: €231/maand
Zelfs met de 75% wegenbelasting is dit gewoon veel te weinig naar mijn mening en staat niet in verhouding tot gebruik openbare ruimte en uitstoot/fabricage. Wij willen deze auto weg doen maar dit wil wel zeggen dat we een serieuze fietsoptie moeten hebben. Dat wil zeggen voor mijzelf en partner een goede fiets, regenpakken, fietstassen etc. Dat levert financieel dus echt maar heel weinig op voor het verlies aan gemak/comfort.

Autorijden is nog altijd véél te goedkoop (ook EV). Wat mij betreft is de heldere conclusie dat een ICE simpelweg veel duurder moet worden (vooral het gebruik). Een 10 jarig plan waarbij ieder jaar met x% verhoogd wordt; dan weet iedereen waar hij aan toe is.
ICE rijden is al niet goedkoop, dat nóg duurder maken maakt autorijden voor een grote groep mensen echt onbetaalbaar
Psycho_Mantis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Vergeet ook niet dat de onderhoudskosten op een auto met verbrandingsmotor ook wel enorm zijn toegenomen. Onderdelen en uurloon zijn ook enorm gestegen.
Een EV heeft vrij weinig onderhoud.

Mijn vrouw rijdt de mini cooper se, deze is slechts 1.340 kg. Dus voor een EV erg licht en gaat die wegenbelasting nog wel meevallen. Helaas is de opvolger 1.540 kg.

Zelf rij ik de Model 3 en dat valt met 1700 kg dan ook nog wel mee vergeleken met auto's in dezelfde categorie.
Met auto's van 2000+ kg wordt je er echt niet vrolijk van. Maar zou zonde zijn als deze auto's allemaal naar de export gaan door dom beleid van de overheid, beetje zonde van de subsidie geweest dan.
Dat ligt er ook maar natuurlijk net aan welke auto je koopt :P (bij mij zul je wss nooit meer een Europese auto op de oprit zien staan).
Maar ik ben er ook bang voor dat een hoop EV's geëxporteerd worden. Je zag het ook met alle Ampera's, Mitsubishi PHEV's en de Priussen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:54:
ICE rijden is al niet goedkoop, dat nóg duurder maken maakt autorijden voor een grote groep mensen echt onbetaalbaar
Autorijden is sowieso voor een grote groep mensen onbetaalbaar; altijd al geweest. Dit is ook noodzakelijk, als dit niet het geval is dan is er een net zo grote groep waar een 2e auto opeens een optie wordt.

Verder hoeft autorijden helemaal niet zo duur te zijn, zie mijn voorbeeld hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tja, ook een zware EV heeft alsnog veel minder MRB dan een gemiddelde diesel, dus wat dat betreft vind ik het meevallen.
Daarnaast zijn de running costs ook lager.

Voor mij is het grote verschil dat de goedkope EV's niet voldoen aan mn eisen, en dus wordt component afschrijving (en verzekering) vele malen hoger.

Ik wacht eigenlijk alleen nog op de juiste aanbieding of een (financieel) zetje om tot aanschaf over te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
assje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:58:
Verder hoeft autorijden helemaal niet zo duur te zijn, zie mijn voorbeeld hierboven.
Ik rijd sinds een half jaartje rond in een Renault Twizy, dat is een voertuigje uit de L7e categorie ("zware quad").

Qua kosten houdt dat in: geen BPM (al heb ik hem gebruikt gekocht, ze worden sinds 2023 niet meer nieuw gemaakt), geen MRB, geen APK-plicht, elektrisch en op mijn geval voorlopig nog salderend op zonne-energie, onderhoud zou voordelig moeten zijn.

Dus als je écht goedkoop (en leuk!) wil rijden en het niet erg vind om "een beetje" :P op comfort in te leveren, dan is dit een manier. En er is in dat segment nog meer keus, bv de Microlino, Slience S04, XEV YoYo en - vanaf halverwege dit daar - de Mobilize Duo.

I.h.a. niet goedkoop in de aanschf, maar wel in gebruik, dus de TCO zou laag moeten kunnen zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier in de straat heeft iemand zo'n Microlino. Wat eigenlijk een reïncarnatie is van de BMW Isetta.

Maar vinden we dat soort voertuigen eigenlijk wel elektrische auto's? Ik schaar ze persoonlijk onder 'overdekte brommers', namelijk.

Al vind ik het op zich best geinig en leuk dat er mensen zijn die zich met die dingen voortbewegen, ik worstel nog steeds wat met de 'toepassing'. Wat is het voordeel ten opzichte van een auto en wat is het voordeel ten opzichte van de (elektrische) fiets?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Vermoed dat dat zeker meespeelt. Gasketels in nieuwbouwwoningen worden sinds een tijdje ook alweer 'gedoogd'. Er is simpelweg niet voldoende netcapaciteit om nieuwbouwwijken op redelijke termijn van voldoende stroom te voorzien. Daar worden nu en masse dieselgeneratoren voor ingezet, maar die praktijk begint een beetje uit de hand te lopen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
EV"s hoeven echt nauwelijks impact te hebben op de benodigde infrastructuur. Op wat langere termijn met goed beleid kunnen ze zelfs positief bijdragen. De pieken qua netbelasting vinden plaats in heel specifieke tijdsvakken; in die tijdsvakken laad je EV's gewoon niet op.

Moeten we alleen zorgen voor genoeg laadopties (3,7kW is genoeg en uitschakelen tijdens piekmomenten), dat is een stuk makkelijker dan het hele middenspanningsnetwerk upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

JeroenH schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Ik rijd sinds een half jaartje rond in een Renault Twizy, dat is een voertuigje uit de L7e categorie ("zware quad").

Qua kosten houdt dat in: geen BPM (al heb ik hem gebruikt gekocht, ze worden sinds 2023 niet meer nieuw gemaakt), geen MRB, geen APK-plicht, elektrisch en op mijn geval voorlopig nog salderend op zonne-energie, onderhoud zou voordelig moeten zijn.

Dus als je écht goedkoop (en leuk!) wil rijden en het niet erg vind om "een beetje" :P op comfort in te leveren, dan is dit een manier. En er is in dat segment nog meer keus, bv de Microlino, Slience S04, XEV YoYo en - vanaf halverwege dit daar - de Mobilize Duo.

I.h.a. niet goedkoop in de aanschf, maar wel in gebruik, dus de TCO zou laag moeten kunnen zijn.
Ik heb ook een Renault Twizy, geweldig voertuig.
Mijne is echt puur voor de fun, in de winter staat hij eigenlijk alleen maar stil. Voor veel doeleinden wel een nutteloos voertuig.

Afgelopen zomer heb ik de HV-accu vervangen en is de range ook een stuk beter.

Hij heeft trouwens nu wel MRB. Wel 9 euro per kwartaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Niks. Het is, zoals het is.
En te verwachten met dit kabinet.
maar denk wel dat deze koerswijziging naar een versnelde afbouw veel onrust geeft in de markt en ook de door de overheid zo graag gewenste overgang naar EV's zal verstoren.
Idem, wel met dit kabinet dan.
Of is dit een doordacht beleid van de overheid?
Contradictio in terminis, doordacht en overheid. Naja, deze overheid/dit kabinet dan.
Hopelijk laat die clown met dat gekke haar dit kabinet klappen en zijn er wellicht mogelijkheden voor een centrum-kabinet en dan een beetje hopen dat men tot inzicht komt.

Ik blijf hierbij wel uitgaan van de huidige koers van de MRB voor ev's, maar denk dat de eigenaren van benzine/diesel-auto's nog wat meer gaan betalen.
We zitten al aan de max EV's die de infrastructuur aan kan,
Kan je een link naar het wetenschappelijk rapport geven waar ik dit kan inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Zjanzjak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:18:
[...]
[...]

Kan je een link naar het wetenschappelijk rapport geven waar ik dit kan inzien.
Accepteer je ook een herformulering?

"We zitten, in sommige drukke regio's, al tegen de limieten van wat het stroomnet aankan. "

Ik hoopte dat er nog enige ratio bij de beslissing om eerder af te bouwen zat, zo van "door onze subsidies is het ev aandeel te snel gegroeid" oid . Maar helaas, gewoon ordinair gaten dichten zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Contradictio in terminis, doordacht en overheid. Naja, deze overheid/dit kabinet dan.
Al lang. Zie het hele domme gebeuren met bijtelling en harde grenzen op CO2 en bijbehorende bijtellingsrunners. En heel veel kleine dieseltjes verkocht die nu allemaal afgeschreven zijn omdat niemand een diesel meer wil.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
JanHenk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:30:
Hier in de straat heeft iemand zo'n Microlino. Wat eigenlijk een reïncarnatie is van de BMW Isetta.
Ik heb vorig jaar een middag in gereden. Supergrappig, je bent overal een attractie. Maar veel en veel te duur voor wat het is natuurlijk.
Maar vinden we dat soort voertuigen eigenlijk wel elektrische auto's? Ik schaar ze persoonlijk onder 'overdekte brommers', namelijk.
Een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.

Bron

Dus, ja, ook L7e vallen onder de definitie "auto", en aangezien ze elektrisch aangedreven zijn "elektrische auto". Je moet je ook aan alles verkeersregels houden waar voertuigen uit de M1-categorie zich aan moeten houden.

Maak voor de gein eens een proefrit in een XEV Yoyo, dat heb ik vorige zomer gedaan. Dan stel je je definitie wel bij. Zo'n ding is niet heel veel "minder" dan basic autootjes als een Daihatsu Cuore enz.
Al vind ik het op zich best geinig en leuk dat er mensen zijn die zich met die dingen voortbewegen, ik worstel nog steeds wat met de 'toepassing'. Wat is het voordeel ten opzichte van een auto en wat is het voordeel ten opzichte van de (elektrische) fiets?
Fiets: je zit droog, je bent sneller. Ik heb qua woon-werk verkeer de keus: met de Twizy in 30-35 minuten, droog, niet bezweet aankomen, of met een elektrische fiets in 70+ minuten, in weer en wind, moe. OV is in theorie een optie, maar dat heeft zoveel nadelen dat ik het daar niet over wil hebben.

Auto (M1): kleiner (neemt minder plek in op mijn krappe oprit, past in elk parkeerplekje, veel goedkoper per km, licht (veel kleinere slijtage aan wegdek), duurzamer (minder materialen nodig voor constructie, zowel voertuig als accu, kleiner/lichter dus minder remstof enz). En, maar dat is persoonlijk, het is afwijkend en daarmee leuk. Ik heb altijd aanspraak als ik ergens parkeer. Dat heb je met de Opel Kadett van de jaren '20 Tesla Model 3 niet ;) Moet je van houden, ik vind het leuk.

En, in het geval van een Twizy, heeft het ook nadelen: geen verwarming, geen stereo, erg hard geveerd, motorgeluid is luid. Het is autorijden teruggebracht tot de absolute basics. Dat is bij nieuwere L7e's zoals de YoYo vele malen beter.

En ik geniet er zo'n 700 tot 900 km per maand van :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

JeroenH schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:33:

En, in het geval van een Twizy, heeft het ook nadelen: geen verwarming, geen stereo, erg hard geveerd, motorgeluid is luid. Het is autorijden teruggebracht tot de absolute basics. Dat is bij nieuwere L7e's zoals de YoYo vele malen beter.
Hoezo, heeft jou Twizy geen speakers dan?
Verwarming is op te lossen met een stoelverwarmingsmatje via de 12v plug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Psycho_Mantis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:02:
Ik heb ook een Renault Twizy, geweldig voertuig.
Mijne is echt puur voor de fun, in de winter staat hij eigenlijk alleen maar stil. Voor veel doeleinden wel een nutteloos voertuig.
Ik ga jou DM'en, als het haalbaar is qua actieradus kunnen we misschien eens afspreken. Ik heb contact met een Twizy-eigenaar in Zeewolde een eentje in Amsterdam, daar ga ik ook eens langs. Misschien kunnen we eens een meetup organiseren :)
Afgelopen zomer heb ik de HV-accu vervangen en is de range ook een stuk beter.
Cellen met meer capaciteit ook?
Hij heeft trouwens nu wel MRB. Wel 9 euro per kwartaal :+
Die van mij niet hoor, of heb ik echt niet opgelet?
Psycho_Mantis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:51:
Hoezo, heeft jou Twizy geen speakers dan?
Nee. De plastic kappen zitten er, en er gaan ook kabels heen, maar er zitten geen speakers in. Ik doe wel oordopjes in.
Verwarming is op te lossen met een stoelverwarmingsmatje via de 12v plug ;)
Handschoenen* aan en muts op, dat is warm genoeg voor het half uurtje naar mijn werk.

* Geen handschoenen van textiel, ask me how I know ;)

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 27-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 17:25
De landelijke overheid is maar een deel van het probleem. De wegenbelasting hoort er gewoon bij, net zoals een verzekering. En die kosten zijn over het algemeen voorspelbaar. Je weet nu al immers wat je moet betalen en hopelijk heb je later nog een mazzeltje dat het goedkoper wordt.
Ook de lokale overheid zorgt voor problemen door geen/slecht beleid. En die zorgen helaas voor onvoorspelbare kosten. Want hoeveel kost nu publiek laden voor je deur? En hoeveel is dat over 5 jaar? Dat is een stuk lastiger om te voorspellen.

Voor mij staan alle opties nog open. De ID.7, EV6 GT, Ioniq 5 N staan hoog op het lijstje. En ik zit ook te kijken naar de BMW i4. Enig idee wanneer die uit de lease gaan? Want volgens mij waren die daar ook goed vertegenwoordigd, net zoals de Tesla's. Want die 2e-hands prijzen mogen van mij ook wel wat naar beneden. :9

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Goeiemorgen, wat denken de tweakers van de wegenbelasting op EV's die er nu echt op gekomen is.

Doordacht beleid van deze overheid? Doordacht? Ha, ha, ha, ha, ha, ha _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Smoonshine schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:59:
Dit is zoals vanouds een situatie waarin een regering overal maar geld vandaan probeert te trekken om elders weer een gat te dichten. Daar zijn nu de EV-rijders de dupe van en de volgende keer is het weer een andere groep. Komt bij dat die woke en elitaire groep EV-rijders ook een ideaal doelwit is voor hun achterban.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Een paar jaar geleden kocht je voor € 10.000 een Renault Twingo (op benzine).
Op zo'n autootje betaal je nu 6 à 7000 euro BPM... Daar kun je heel wat jaartjes de MRB voor je EV van betalen.

Op een beetje gebruikelijker brandstofauto met een CO2-uitstoot van bijvoorbeeld 160 gr/km (middenklasse stationwagon) is de BPM maar liefst 16.000 euro :X En daarvoor moet je dan ook nog MRB en accijns (€ 0.98/liter of ca 6.5 cent per km) per betalen.

Dus het zijn echt niet alleen eigenaren van EV's die zwaar moeten betalen voor het gat in de hand van de overheid. De eigenaren van ICE's worden nog veel harder geraakt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
henrov schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Voor mij het milieu... Als ik mijn opa sprak (die was van 1934) dan heeft hij zelfs in zijn leven al heel duidelijk gevolgen van klimaatverandering gezien. Mijn moeder al, kijk wat voor winters we in de jaren 60 en 80 hadden...

Ik zou HEEL graag nu een ID.3 Pro S (gebruikt) kopen maar de financien zitten me nog niet mee. Uit duitsland eentje met 200.000km op de klok voor ca. 12000 EUR zou me ongeveer wel lukken. Maar meer en jonger niet! :)

En vooralsnog is MRB dan nog goedkoper dan mijn Polo (130 eur per kwartaal, op LPG 10 eu meer dan benzine)

Maar het rijden an sich is al goedkoper, ik doe woon-werk niet met de auto dus kan alle zonnestroom erin laden en anders zou ik daar terugleverkosten over moeten gaan betalen. Plus; groener kan je eigenlijk niet rijden... (ik rijd vooral 's avonds, in het weekend en met vakanties) :)

En altijd met een volle tank weg is heerlijk, nooit via zo'n stinkstation omrijden (de winkeltjes zijn op zn tijd wel leuk natuurlijk, maar met auto van de zaak die ik nooit tank kom ik daar ook alleen om goodz te kopen)

Met mijn motor merk ik dat wel, nooit stoppen om te tanken (Daar rijd ik sowieso geen lange afstanden mee dus snelladen is niet zo relevant)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Ik snap het even niet, autorijden geeft burgers gigantisch veel vrijheid. Ik wil niet afhankelijk zijn van treinen die niet rijden of overlast in de trein. Ik betaal hier meer bijtelling dan mijn vrienden in Amerika betalen voor hun hele lease bedrag. Ik ben vaak erg progressief, maar wat mij betreft moet de overheid zorgen voor welvaart en welzijn, en EVs dragen daar aan bij. Ik heb in noord Amerika gewoond en ik zou heel graag weer teruggaan, ik vind het oprecht ongelofelijk dat wij de hoogte van deze belastingen pikken, terwijl het oude geld nauwelijks belasting betaald in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Ecological schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:23:
Ik snap het even niet, autorijden geeft burgers gigantisch veel vrijheid. Ik wil niet afhankelijk zijn van treinen die niet rijden of overlast in de trein. Ik betaal hier meer bijtelling dan mijn vrienden in Amerika betalen voor hun hele lease bedrag. Ik ben vaak erg progressief, maar wat mij betreft moet de overheid zorgen voor welvaart en welzijn, en EVs dragen daar aan bij. Ik heb in noord Amerika gewoond en ik zou heel graag weer teruggaan, ik vind het oprecht ongelofelijk dat wij de hoogte van deze belastingen pikken, terwijl het oude geld nauwelijks belasting betaald in Europa.
Helemaal mee eens, auto's worden al gruwelijk leeggemolken hier in NL :/

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Niks. Het is, zoals het is.
En te verwachten met dit kabinet.

[...]

Idem, wel met dit kabinet dan.
[...]

Hopelijk laat die clown met dat gekke haar dit kabinet klappen en zijn er wellicht mogelijkheden voor een centrum-kabinet en dan een beetje hopen dat men tot inzicht komt.
Je overduidelijke haat voor dit kabinet vertroebelt je blik wellicht een beetje :).

Het was een kwestie van tijd voordat EVs ook mee zouden moeten gaan betalen aan de enorme belastingopbrengsten die de overheid incasseert uit auto's. Is simpelweg onderdeel van de transitie, die geldt ook voor de belastingen.
Ik blijf hierbij wel uitgaan van de huidige koers van de MRB voor ev's, maar denk dat de eigenaren van benzine/diesel-auto's nog wat meer gaan betalen.
Dat laatste is maar beperkt mogelijk. De veel hogere autoprijzen en het feit dat nieuwe auto's grotendeels via lease verkocht worden zorgen er inherent voor dat de meer vermogende automobilisten EVs rijden terwijl de minder daadkrachtige burgers noodgedwongen langer in ICE's moeten blijven rijden.

Hoe sociaal is het om de belastingdruk meer en meer richting die minder daadkrachtige groep te verplaatsen? Een groep waarbij veelal niet de financiële ruimte is om te kunnen kiezen tussen een tig-handse ICE of een EV?

Wen er maar aan dat de meer daad draagkrachtige EV bezitter steeds zwaarder belast zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:29:
Wen er maar aan dat de meer daadkrachtige EV bezitter steeds zwaarder belast zal worden.
Of bedoel je "draagkrachtige"? ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Andrehj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Of bedoel je "draagkrachtige"? ;)
Klopt helemaal, thanks :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

De vrijheid om in de file te staan en verplicht met de auto een pak melk of wat dan ook te halen zoals in Noord Amerika? Nee dank je. Ik betaal met alle soorten van genoegen deze 'hoge' belasting met de kwaliteit van leven die ik er voor terug krijg. Alsof ze in de VS wel 'eerlijk' belasting betalen over vermogen..

Ik ben meerdere keren in de VS (oostkust) geweest en na elke volgende keer ben ik er zekerder van dat ik daar niet wil wonen, hoe mooi ik bv NYC ook vind.

Ik zie vooral graag de afhankelijkheid van gewicht weg gaan bij de MRB (liever grootte gewoon, dus bovenaanzicht m2 bv aangezien dat meer zegt over hoeveel ruimte het kost en de impact op verkeer) zodat een grotere auto meer kost ipv een zwaardere. Natuurlijk worden accu's vanzelf lichter en zal het uiteindelijk vast geen verschil meer zijn maar voor nu is het een beetje idioot gezien de doelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Termy op 27-01-2025 19:54 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik ben vaak erg progressief, maar wat mij betreft moet de overheid zorgen voor welvaart en welzijn, en EVs dragen daar aan bij.
Maar wat als welvaart ten koste gaat van welzijn :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:44

Eens heel wat auto's op een rijtje gezet via de ANWB kosten berekenen tool. Paar oudere modellen 2e hands en wat huidige modellen. Looptijd steeds 5 jaar, 5.000 of 20.000 km/jaar.
Conclusie: MRB is slechts een klein deel van de totale kosten. Gemiddeld zo'n 9%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDIM9BwKIKdKPPNgXs3FZrQ9DLQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hq1kCZpxFCJy4SN93tbfx8AP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tds-CkyptuKFjvg-3xrE-njh2vw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tZS05ko2dNCz4dwm3Fn0EfVR.png?f=fotoalbum_tile

* Text onder de grafiek: afstand per jaar / aanschafprijs / bouwjaar / auto.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
DrBOB101 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Eens heel wat auto's op een rijtje gezet via de ANWB kosten berekenen tool. Paar oudere modellen 2e hands en wat huidige modellen. Looptijd steeds 5 jaar, 5.000 of 20.000 km/jaar.
Conclusie: MRB is slechts een klein deel van de totale kosten. Gemiddeld zo'n 9%.
[Afbeelding][Afbeelding]

* Text onder de grafiek: afstand per jaar / aanschafprijs / bouwjaar / auto.
Ik vraag me daarbij wel af, wat gebeurt als je voor 30k een 2e hands fat Etron of Model X koopt voor 5k-10k km/jaar, wordt het dan een kwart?
Van beiden ontbreekt data bij ANWB, dus geen berekening, wel valt me alsnog de MRB mee, nog geen 50 tientjes per maand...
Pagina: 1 ... 355 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic