Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:36:
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaser en besloten dat het een EV SUV moet zijn. De keuze is gevallen op een Q6 etron. Nu was ik voor mezelf een lijstje aan het maken met te verwachten modellen aankomende tijd:

BMW iX3 (neue klasse)
Volvo EX60

Beiden komen naar verwachting pas eind '25 of '26, dus daar hoef ik niet op te wachten.

Zijn er nog andere auto's in deze klasse die potentieel het wachten waard zijn komende maanden? Vooral van Europese merken. De huidige markt heb ik wel scherp, die zijn allemaal al afgevallen.
Zeekr 7X komt eraan, mocht je het aandurven.
https://www.zeekr.eu/nl-n...ul6cPPkci4pUaAj-kEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Welke co2 uitstoot? Los van de fabricage van de warmtepomp.

250 euro zijn nog steeds heel veel kilometers in de winter (in Nederland). Voor koudere landen ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Gezien inderdaad. Leuk als performance. Maar las in het 7x topic dat hij in de lease best prijzig is. En daarnaast ben ik er niet over uit of ik het ongezien aandurf of überhaupt een Chinese auto wil.

Ik zal hem eens aan mijn vriendin laten zien, maar weet wel bijna zeker dat die gewoon de Audi verkiest 😉

Edit: vriendin vindt het niks.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
janne_nl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:58:
Welke co2 uitstoot? Los van de fabricage van de warmtepomp.

250 euro zijn nog steeds heel veel kilometers in de winter (in Nederland). Voor koudere landen ben ik het helemaal met je eens.
Als we even de aanname doen dat het 5% verschilt year round, bij 20kWh per 100km en 10k km per jaar, scheelt het 100kWh = 27kg CO2 per jaar. Kun je toch weer 5x biefstuk eten.
Natuurlijk, of je 5k km per jaar rijdt in Frankrijk of 40k km per jaar in Noorwegen maakt wel uit..

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 19-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je neemt volledig groene energie niet mee. En als je alleen in de wintermaanden al 10k km rijdt dan zit je al snel boven 40k km per jaar. Dat rijden de meesten niet.

Daarnaast, als je meeste ritten niet echt langer zijn dan een half uur (in de koude periode), kan het zomaar zijn dat die warmtepomp installatie meer energie verbruikt dan wanneer je een lage temp instelt en stoelverwarming gebruikt. Het is niet zwart wit.

Edit.: ik lees bovendien dat een warmte de temp graag op 20+ heeft staan voor optimale werking.

[ Voor 10% gewijzigd door janne_nl op 19-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
janne_nl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:34:
Je neemt volledig groene energie niet mee. En als je alleen in de wintermaanden al 10k km rijdt dan zit je al snel boven 40k km per jaar. Dat rijden de meesten niet.
Dat komt omdat ik de formule simpel wilde houden, vandaar zo een laag percentage year round, ik kan wel kijken naar alleen de wintermaanden, maar dan wordt het percentage 10-15%met minder kilometers, kom je op hetzelfde uit.
Eigenlijk moet je dan ook kijken naar iets als graaddagen, maar de berekening heb ik geen zin in.
Daarbij is er in de winter geen (overschot) groene energie voor de auto.
Daarnaast, als je meeste ritten niet echt langer zijn dan een half uur (in de koude periode), kan het zomaar zijn dat die warmtepomp installatie meer energie verbruikt dan wanneer je een lage temp instelt en stoelverwarming gebruikt. Het is niet zwart wit.

Edit.: ik lees bovendien dat een warmte de temp graag op 20+ heeft staan voor optimale werking.
Een lage temp is altijd beter dan een hoge temp, zonder warmtepomp is dat nog veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:14
VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Gezien inderdaad. Leuk als performance. Maar las in het 7x topic dat hij in de lease best prijzig is. En daarnaast ben ik er niet over uit of ik het ongezien aandurf of überhaupt een Chinese auto wil.

Ik zal hem eens aan mijn vriendin laten zien, maar weet wel bijna zeker dat die gewoon de Audi verkiest 😉

Edit: vriendin vindt het niks.
Dit is 1 van mijn favoriete kanalen:

Zelf ben ik erg blij met mijn 001 :)

Overigens is mijn operational lease, kopen zou ik ook wel spannend vinden, maar een auto van VAG en Stellantis is natuurlijk ook niet gegarandeerd veilig voor de toekomst :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Dat is heel simpel: prijs

Ik ben nu onder de 80k klaar voor de basis motor + accu met S-Line en alle opties die ik wil. Daar begint de EQE net. Daar kan je wel grote kortingen op krijgen, maar daar heb je fiscaal niks aan.
Fair point. Moet zeggen dat ik er in basis al moeite mee heb dat een ‘ruime middenklasser’ (bagageruikte mn) 70k+ kost.

Rijd momenteel nog een golf variant van 30k fiscaal. Moet nog even de mentale barriere over dat mn volgende auto 2,5-3x zo duur zal worden.

Ioniq 9 hoop ik van dat die op tijd komt. Verder heb ik nu op de lijst:

- Kia EV9 (groter dan nodig, masr prijstechnisch heel interessant)
- ID7 Pro Tourer
- Q6 e-tron
- i5 Tourer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor de WP vond ik dit ook nog wel een interessante video: YouTube: BMW i3: Heat Pump Comparison in Real-World Winter Conditions & Look ... er worden een aantal tests uitgevoerd met en zonder WP in een BMW i3 en die vergeleken. De conclusie die hier gemaakt wordt is dat je sneller op temperatuur bent (maar niet veel sneller) en dit bijna een vergelijkbaar hoeveelheid stroom kost. Het op temperatuur houden is dan wel wat efficiënter, maar ook maar minimaal. Het gaat om een verschil van 0,6% SOC bij een (volgens mij) 42 kWh accupakket na een rit van 96 km.

Met de drie verschillende controle/uitlees methodes is dit 210 Wh, 160 Wh of 80 Wh op een rit waarbij er gemiddeld 15,16 kWh gebruikt is. Stel dat we de hoogste waarde pakken van 0,21 kWh op die 15,16 kWh rit is dat 1,39% van de gebruikte energie die nodig is bij een PTC verwarming t.o.v. een warmtepomp. Dit met een buitentemperatuur van ik meen 7C wat wel redelijk overeenkomt met een 'winter' in Nederland soms is het kouder, soms is het warmer. De gemiddelde wintertemperatuur in Nederland is iets lager met 4,2C: https://www.weeronline.nl...r-is-normaal-in-de-winter maar dit is ook met de nacht waar de meeste mensen toch niet rijden.

Als ik die 1,39% pak en dat extrapoleer naar een auto met een wat groter accupakket, ik neem voor het gemak de mijne: een (ID.7 Tourer Pro S) met 86 kWh waar ik met 100% zonder WP 420 km kan halen de afgelopen weken.
Dat zou een besparing op die 420 km opleveren van 1,20 kWh waar ik dan weer 5,84 km verder mee kan rijden. En in dit geval heb ik zelfs nog het meest gunstige resultaat genomen van de test.

Gaten:
  • YT test is fout
  • YT testmethode is fout
  • YT test wordt door mij fout geinterpreteerd
  • BMW WP is zeer inefficient en niet vergelijkbaar met andere WP in EVs
Behalve als iemand met een andere bron komt die met praktijktesten kan duiden dat een WP wel efficiënter is dan wat ik tot nu toe gezien heb, blijf ik bij mijn standpunt dat het niet veel doet voor het Nederlandse klimaat.

Als iemand de WP nodig heeft om net dat gat te overbruggen voor woon-werk verkeer dan moet je maar bij je werkgever aangeven dat ze daar een laadpaal moeten plaatsen of helaas toch nog een ICE/hybride gaan rijden, nog los van het feit dat je sowieso een akelig lange woon/werk rit moet maken.
Voor de skivakanties (of andere ritten met laadstops) vind ik het ook een non argument met de huidige snellaad snelheden van EVs.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
jeroenkb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Als je dan de besparing op stroom wil gebruiken om de investering van de warmtepomp goed te maken ben je al snel 10 jaar verder.
Als een autoontwerper zijn werk goed doet, dan moeten er enkel een paar extra ventielen in, en je airco werkt als een WP. Dat doet mijn airco thuis ook.

Het verschil in productiekost zou tientjeswerk moeten zijn. Laat ons niet naar VW kijken die er in het begin alvast 1000+€ extra voor vroeg.

En dan is de investering in één winter terugverdiend.
Tesla bewijst dat het kan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PRoeske schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Fair point. Moet zeggen dat ik er in basis al moeite mee heb dat een ‘ruime middenklasser’ (bagageruikte mn) 70k+ kost.

Rijd momenteel nog een golf variant van 30k fiscaal. Moet nog even de mentale barriere over dat mn volgende auto 2,5-3x zo duur zal worden.

- ID7 Pro Tourer
- Q6 e-tron
- i5 Tourer
NFI, maar als je van een Golf (C-segment) overstapt richting de ID.7, Q6 of i5 is dit sowieso een flinke stap. Dit zijn E-segment auto's en die waren ten tijden van productie van jouw Golf Variant ook al een stuk duurder dan die 30k fiscaal (de EV9 heb ik niet scherp qua auto).
Voor het gemak de aanname dat je nu een 3 jaar oude auto rijdt en in 2025 iets nieuws moet/wilt kiezen, dan heb je dus een auto van ~2021. Dan moet je denken aan:
  • BMW 520 Touring v.a. 60k
  • Audi A6 Avant v.a. 67k
  • Mercedes-Benz E-klasse Estate v.a. 65k
  • Volkswagen Passat Variant v.a. 50k (D-segment !)
Reken daar van even de bijtelling van 2021 (22%) uit en vergelijk dat met die ~70 - 80k BEV 17%+22% die je nu voor ogen hebt. Daar rolt een ander rekensommetje uit dan die 2,5-3x die jij nu voor ogen hebt.
Kun je rustig slapen vanavond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:16:
[...]

NFI, maar als je van een Golf (C-segment) overstapt richting de ID.7, Q6 of i5 is dit sowieso een flinke stap. Dit zijn E-segment auto's en die waren ten tijden van productie van jouw Golf Variant ook al een stuk duurder dan die 30k fiscaal (de EV9 heb ik niet scherp qua auto).
Voor het gemak de aanname dat je nu een 3 jaar oude auto rijdt en in 2025 iets nieuws moet/wilt kiezen, dan heb je dus een auto van ~2021. Dan moet je denken aan:
  • BMW 520 Touring v.a. 60k
  • Audi A6 Avant v.a. 67k
  • Mercedes-Benz E-klasse Estate v.a. 65k
  • Volkswagen Passat Variant v.a. 50k (D-segment !)
Reken daar van even de bijtelling van 2021 (22%) uit en vergelijk dat met die ~70 - 80k BEV 17%+22% die je nu voor ogen hebt. Daar rolt een ander rekensommetje uit dan die 2,5-3x die jij nu voor ogen hebt.
Kun je rustig slapen vanavond ;)
[verheldering: huidige auto is een variant, geen hatchback]

Ik snap de rekensommetjes heel goed. Waar het ‘echte’ probleem zit, is dat als je naar interieurruimte kijkt met een degelijk verbruik je met ev’s vrij direct naar E segment geduwd wordt. Exact mijn punt. Passat zat toendertijd overigens nog best een stuk onder de €50k.

ID7 is bijvoorbeeld kwa buiten-afmetingen een Passat, maar aan de binnenkant niet ruimer dan een Golf VII (Highline).

Er zijn momenteel eigenlijk geen C-segment elektrische auto’s die ruimte vanbinnen combineren met een fatsoenlijk rijbereik.

Wat komt het dichtst in de buurt:
- Skoda Enyaq (va 55k; 20% kleiner binnenin, bereik vrij matig)
- ID4 (en ID3 - zie bovenstaand)
- Kia ev6 (zie bovenstaand)
- Peugeot e5007 (ruim, maar zeer matig bereik)

Ik hóef helemaal geen Audi of Bmw te rijden. De huidige markt dringt het wel op als je een gezin hebt en wat ruimte binnenin zoekt.

Geen wonder dat het niet lukt de grote massa in een ev te krijgen. Een gezinsauto die 1,5-2x een midaal jaarsalaris kost is voor veel mensen niet te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door PRoeske op 19-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
[...]

Ha, dat sentiment herken ik wel idd. Mijn huidige auto (Renault Clio uit 2010) kocht ik in 2018 voor 6000 euro, en loer nu naar tweedehands EV's waarvoor ik inclusief inruil waarschijnlijk 11K zou moeten bijbetalen. Maar goed, inflatie sinds 2018 'overbrugt' het prijsverschil deels en lopende autokosten gaan dan waarschijnlijk wat naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
MPCoreDeveloper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:58:
Hoera! Sinds gisteren eindelijk in bezit: ToyoMiYes!
We hebben de BZ4X een bijnaam gegeven: Toyo van Toyota en de eerste twee letters van mijn en mijn vrouw’s naam.
Dat is snel gegaan haha, hoe dan ook, feli, veel fijne en veiliige kilometers gewenst.
De verkoper had de auto volledig opgeladen en gaf het advies om hem bij een langzaam laadpunt gerust tot 100% te laden. Bij een snellader is het echter beter om slechts tot 80% te gaan. Dit verbaasde me, aangezien ik dacht dat je altijd tussen 20% en 80% state of charge moest blijven.
Ligt aan de batterij, lfp of nmc.
De stuurverwarming vond ik ook wat te intens; ik kreeg er zweethanden van. 😂
Heb ik ook, in de 2 jaar dat ik mijn wagen bezit is het gebruik er van te tellen op de vingers van 1 hand.
Stoelverwarming gebruik ik wel soms.
Na het eten liep ik naar de auto om het laden te stoppen, wat in eerste instantie niet lukte. Gelukkig was mijn zwager erbij, want bij deze Vattenfall-lader moet je eerst de stekker selecteren, dan autoriseren met de dongle, en pas daarna kun je het laden stoppen. Pfff, dat moet je maar net weten!
De laadprocedure is soms niet overal hetzelfde, wees gerust, na een paar keer weet je wel hoe te handelen.
Op kantoor heb ik zelfs verschil in laadpas op de 1 of andere manier, gebruik ik mijn Freshmile-pas dan moet alles ingeplugd zijn, gebruik ik de Electroverse-pas dan moet ik eerst de pas gebruiken en daarna pas mijn wagen aansluiten. Uiteraard werkt het soms wel gewoon zoals het moet maar niet altijd dus, en op deze manier werkt het altijd voor me dus dan maar zo. Zelfde bij Tesla, soms haperingen als ik eerst aansluit en dan begin met laden, dus nu zeg ik tegen de app laden maar en dan pas sluit ik de wagen aan.

TLDR; Soms loop je best even te klunzen om de boel aan de praat te krijgen of te stoppen.

Qua laden en passen hebben we trouwens een perfect topic hier;
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
(de vekoper had het over een Toyota met solid state baterijen de er aan zi te komen)
Toyota loopt al een (flinke) poos te kokketeren met de solid state battery, vooralsnog mooie marketing-taal. ;)

Hoe dan ook, veel plezier met de wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PRoeske schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:28:
[...]

[verheldering: huidige auto is een variant, geen hatchback]

Ik snap de rekensommetjes heel goed. Waar het ‘echte’ probleem zit, is dat als je naar interieurruimte kijkt met een degelijk verbruik je met ev’s vrij direct naar E segment geduwd wordt. Exact mijn punt. Passat zat toendertijd overigens nog best een stuk onder de €50k.

ID7 is bijvoorbeeld kwa buiten-afmetingen een Passat, maar aan de binnenkant niet ruimer dan een Golf VII (Highline).

Er zijn momenteel eigenlijk geen C-segment elektrische auto’s die ruimte vanbinnen combineren met een fatsoenlijk rijbereik.

Wat komt het dichtst in de buurt:
- Skoda Enyaq (va 55k; 20% kleiner binnenin, bereik vrij matig)
- ID4 (en ID3 - zie bovenstaand)
- Kia ev6 (zie bovenstaand)
- Peugeot e5007 (ruim, maar zeer matig bereik)

Ik hóef helemaal geen Audi of Bmw te rijden. De huidige markt dringt het wel op als je een gezin hebt en wat ruimte binnenin zoekt.

Geen wonder dat het niet lukt de grote massa in een ev te krijgen. Een gezinsauto die 1,5-2x een midaal jaarsalaris kost is voor veel mensen niet te doen.
Ik was mij bewust dat je een variant rijdt, vandaar ook de vergelijking met de station/estate/variant/avant wagens in het lijstje.
Qua ruimte ben ik dat niet helemaal met je eens. De huidige Golf is echt niet even ruim een ID.7 een ID.7 is echt vele malen ruimer. Zeker als jij het hebt over een gezin en dus mensen op de achterbank wilt vervoeren. Beenruimte achter is in de ID.7 fenomenaal. De 3e zitplek is ook beter door het ontbreken van de verhoging (iets wat de i5 nog wel heeft (??)). Dat nog los van de middenconsole waar je met de ID.7 echt zeeën aan ruimte hebt. Ik vond mijn Octavia Station uit '19 al ruim, maar de ID.7 is echt wel een klasse (of twee) ruimer op de eerste en tweede zitrij. De kofferbak is ruim, maar is redelijk vergelijkbaar met andere hedendaagse (zeg ~5 jr oud tot heden) stations op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Ontbreken van de verhoging middenin had ik me niet gerealiseerd. Dat is een goed punt.

Id7 staat inderdaad erg hoog op het lijstje, helemaal nu de A6 etron Avant de plank - voor mij use case - toch behoorlijk mis lijkt te slaan. Theoretisch bereik van 700km, maar ten koste van een hoop (bagage)ruimte… en dat voor een auto van 5m.

Ik sta overigens volledig open voor nog andere suggesties (bij voorkeur niet Chinees). We overwegen ook serieus om te stoppen met Leaserijden en zelf nog een 1-3 jaar oude benzine Variant aan te schaffen. Maar dat is een heel andere berekening en overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:06
[...]

- ID7 Pro Tourer
- Q6 e-tron
- i5 Tourer
Dan zijn de EV9 en de Ioniq 9 echt compleet oudere auto’s in vergelijking met de rest van je lijstje :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:29
Zjanzjak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Ligt aan de batterij, lfp of nmc.
Daar is het eeuwige misverstand weer. Het is voor iedere accu slecht om hem tot 100% te laden,zowel aan een trage lader als aan een snellader, zeker als je hem vervolgens lang op 100% laat staan. Alleen bij LFP moet je af en toe naar 100% laden om het batterij management system BMS te calibreren. Anders kan hij het accupercentage niet goed bepalen. Maar ook daar is het slecht voor de levensduur van de accu. Als je de 100% nodig hebt, kun je gewoon tot daar laden natuurlijk.

Bij een snellader kun je net zo goed naar 100% laden als aan een trage lader. Dat advies wordt gegeven omdat aan een snellader van 80% naar 100% meestal extreem veel langer duurt dan van 10 of 20 naar 80. Dus is het slimmer om dan door te rijden en de accu iets vaker te laden, dat kost meestal minder tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PRoeske
elektriekert schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Dan zijn de EV9 en de Ioniq 9 echt compleet oudere auto’s in vergelijking met de rest van je lijstje :X
Oudere of andere?

Ioniq9 staat voor release dit jaar. Platform wellicht wat ouder.

Als je ‘andere’ bedoelt - daar ben ik me van bewust, maar bieden in een (iets) lagere prijsklasse (tov de bmw/audi’s) aanzienlijk meer ruimte en minstens vergelijkbaar bereik.

Zials ik hierboven al noemde - Audi/BMW rijden is geen doel op zich, maar lijkt met het wensenlijstje wel de richting te zijn. Medium/ruime SUV is wel heel prettig (reed ik ook voor de Golf; hogere zit is prettig op langere stukken, maar geen must).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:34
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:

Behalve als iemand met een andere bron komt die met praktijktesten kan duiden dat een WP wel efficiënter is dan wat ik tot nu toe gezien heb, blijf ik bij mijn standpunt dat het niet veel doet voor het Nederlandse klimaat.
Hier een test met een ID3.
YouTube: VW Id.3 - Testing how much more efficient the heat pump is

Verschil komt in deze test toch wel wat groter uit. 7.5% hoger verbruik voor de auto zonder warmtepomp. Test is gedaan op de snelweg, buitentemp van 2 a 3°C met de verwarming op 24°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Twardt schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Hier een test met een ID3.
YouTube: VW Id.3 - Testing how much more efficient the heat pump is

Verschil komt in deze test toch wel wat groter uit. 7.5% hoger verbruik voor de auto zonder warmtepomp. Test is gedaan op de snelweg, buitentemp van 2 a 3°C met de verwarming op 24°C.
Hier zal ik dan direct een dikke streep doorzetten als testopstelling. Ik rijd de afgelopen tijd de wat langere stukken ook gewoon zonder jas met stoelverwarming, stuurverwarming en de verwarming op 21°C waarbij ik gerust de verwarming wat lager kan zetten als ik de auto voor verwarm en de cabine eenmaal op temperatuur is.
Een test met 24°C binnen temperatuur slaat als een tang op een varken. Dan zit ik echt te zweten in de auto. Dat je met zulke hoge temperaturen meer efficiëntie haalt met een WP ga ik wel geloven ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Hier zal ik dan direct een dikke streep doorzetten als testopstelling. Ik rijd de afgelopen tijd de wat langere stukken ook gewoon zonder jas met stoelverwarming, stuurverwarming en de verwarming op 21°C waarbij ik gerust de verwarming wat lager kan zetten als ik de auto voor verwarm en de cabine eenmaal op temperatuur is.
Een test met 24°C binnen temperatuur slaat als een tang op een varken. Dan zit ik echt te zweten in de auto. Dat je met zulke hoge temperaturen meer efficiëntie haalt met een WP ga ik wel geloven ja.
Mee eens, 24 graden lijkt me belachelijk, op lagere temp zal het zakken, maar niet opeens onder 2%.

Bjorn heeft zonder te rijden gewoon gekeken naar het verschil in verbruik om de auto op 21 graden te houden (tijdens rijden koelt de auto meer af), dat is ~1.5kWh per uur, zou dus ook richting 10%+ kunnen gaan tijdens rijden.
YouTube: Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 19-01-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
Zjanzjak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:33:
Heb ik ook, in de 2 jaar dat ik mijn wagen bezit is het gebruik er van te tellen op de vingers van 1 hand.
Stoelverwarming gebruik ik wel soms.
Laat me raden, je verwarmt de auto voor voor vertrek?

Dat is juist namelijk het punt, met stoel&stuurverwarming is voorverwarmen minder nodig en een lagere temperatuur al comfortabel. Zodra het stuur opgewarmd is zet je hem ook uit, ik laat dat nooit de hele rit aan staan.

Aardig artikel:
https://www.thermoanalyti...Cabin_Comfort_Webinar.pdf

Naar mijn mening is hoe we gewend zijn om te gaan met verwarming een overblijfsel van de fossiele periode waar en een veelvoud aan restwarmte vrijelijk beschikbaar was. Met de transitie naar EV wordt dit simpelweg een meer relevant onderwerp.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 19-01-2025 17:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mitsumark schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:38:
[...]
Mee eens, 24 graden lijkt me belachelijk, op lagere temp zal het zakken, maar niet opeens onder 2%.

Bjorn heeft zonder te rijden gewoon gekeken naar het verschil in verbruik om de auto op 21 graden te houden (tijdens rijden koelt de aito meer af), dat is ~1.5kWh per uur, zou dus ook richting 10%+ kunnen gaan tijdens rijden.
YouTube: Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3
In zijn geval (3°C buitentemperatuur) regende het wat ook niet helpt voor de temperatuur, maar dat hebben we ook geregeld in NL. Hij komt inderdaad uit op een 1,5 kWh verschil per uur. Dat gezegd hebbende lees ik dat VAG bijv. matige WP'en heeft (ook getuige het feit dat ze in DE een rechtszaak verloren hebben) en die van Tesla zouden heel goed zijn (maar alles van Tesla zou heel goed zijn ;) ..). Harde cijfers hiervoor ontbreken bij mij nog, ik heb ze in ieder geval niet gezien ..

In mijn geval 86 kWh met ~100 km/u en 420 km range met PTC zou dat dan richting 6,3 kWh besparing gaan met die 420 km gereden afstand met een snelheid van ~100 km/u dat maakt dat ik met die 6,3 kWh nog 30 km extra zou kunnen rijden. Dus 420 km met een PTC verwarming en 450 km met een Tesla WP. Een EV met WP zou in dit geval 7,1% efficiënter rijden.

Is er trouwens meer veranderd aan die twee Tesla's in de video? Of was er eentje zonder vinkje bij de WP en de andere met? Dat kan natuurlijk ook wat doen voor de verschillen in verwarming en het stroomverbruik. Het lijkt er nu namelijk op dat ik geen WP kan aanvinken bij Tesla (Y/3) en het er standaard op zit. Dit is natuurlijk prima, maar mijn argument: 'het aanvinken van een WP voor een meerprijs is compleet onzin in Nederland' wordt er niet anders van.

Ik blijf wel bij mijn conclusie, dit is geen praktijktest. En als we deze test wel voor waarheid aannemen (net zo goed we dat bij die andere doen), zal de werkelijkheid eerder ergens in het midden liggen en niet nog boven die 7%. Deze efficiëntie verhoging is het ook niet waard om het hele jaar met een zwaardere auto te rijden voor een klein beetje stroombesparing of het verhogen van de range enkel in de winter. Al helemaal niet als je er ook nog eens een flink bedrag voor mag neerleggen in aanschaf of bijtelling. Bij een 'echt' lange rit van meerdere stints laadt je die paar kWh er zo weer bij met twee keer knipperen. En in mijn doorgerekende voorbeeld gebruik ik ook nog eens een EV met een uitstekende range door een zuinig design en grote accu. Bij een kleinere range zal die 1,5 kWh/uur nog minder effect hebben op de cijfers en sta je vaker te laden waardoor die enkele kilowatturen er ook zo weer bij geteld zijn.

Nu heb ik een lichte bias, maar ik sta wel degelijk open voor kritiek, kom maar op met tegengas (en bronnen). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Laat me raden, je verwarmt de auto voor voor vertrek?

Dat is juist namelijk het punt, met stoel&stuurverwarming is voorverwarmen minder nodig en een lagere temperatuur al comfortabel. Zodra het stuur opgewarmd is zet je hem ook uit, ik laat dat nooit de hele rit aan staan.

Aardig artikel:
https://www.thermoanalyti...Cabin_Comfort_Webinar.pdf

Naar mijn mening is hoe we gewend zijn om te gaan met verwarming een overblijfsel van de fossiele periode waar en een veelvoud aan restwarmte vrijelijk beschikbaar was. Met de transitie naar EV wordt dit simpelweg een meer relevant onderwerp.
Ik weet niet wat die Themo Analytics doet, maar als ik dit lees klik het tabblad dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6J8JFIiPi4uxzliQl-lHuKLgnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXyszZUOYivzUbP52untdsJu.png?f=fotoalbum_large

Ze snappen eenheden al blijkbaar niet, hoe kan ik er dan van uit gaan dat andere informatie (die ik niet snap) wel correct is? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:25:
[...]

In zijn geval (3°C buitentemperatuur) regende het wat ook niet helpt voor de temperatuur, maar dat hebben we ook geregeld in NL. Hij komt inderdaad uit op een 1,5 kWh verschil per uur. Dat gezegd hebbende lees ik dat VAG bijv. matige WP'en heeft (ook getuige het feit dat ze in DE een rechtszaak verloren hebben) en die van Tesla zouden heel goed zijn (maar alles van Tesla zou heel goed zijn ;) ..). Harde cijfers hiervoor ontbreken bij mij nog, ik heb ze in ieder geval niet gezien ..

In mijn geval 86 kWh met ~100 km/u en 420 km range met PTC zou dat dan richting 6,3 kWh besparing gaan met die 420 km gereden afstand met een snelheid van ~100 km/u dat maakt dat ik met die 6,3 kWh nog 30 km extra zou kunnen rijden. Dus 420 km met een PTC verwarming en 450 km met een Tesla WP. Een EV met WP zou in dit geval 7,1% efficiënter rijden.

Is er trouwens meer veranderd aan die twee Tesla's in de video? Of was er eentje zonder vinkje bij de WP en de andere met? Dat kan natuurlijk ook wat doen voor de verschillen in verwarming en het stroomverbruik. Het lijkt er nu namelijk op dat ik geen WP kan aanvinken bij Tesla (Y/3) en het er standaard op zit. Dit is natuurlijk prima, maar mijn argument: 'het aanvinken van een WP voor een meerprijs is compleet onzin in Nederland' wordt er niet anders van.

Ik blijf wel bij mijn conclusie, dit is geen praktijktest. En als we deze test wel voor waarheid aannemen (net zo goed we dat bij die andere doen), zal de werkelijkheid eerder ergens in het midden liggen en niet nog boven die 7%. Deze efficiëntie verhoging is het ook niet waard om het hele jaar met een zwaardere auto te rijden voor een klein beetje stroombesparing of het verhogen van de range enkel in de winter. Al helemaal niet als je er ook nog eens een flink bedrag voor mag neerleggen in aanschaf of bijtelling. Bij een 'echt' lange rit van meerdere stints laadt je die paar kWh er zo weer bij met twee keer knipperen. En in mijn doorgerekende voorbeeld gebruik ik ook nog eens een EV met een uitstekende range door een zuinig design en grote accu. Bij een kleinere range zal die 1,5 kWh/uur nog minder effect hebben op de cijfers en sta je vaker te laden waardoor die enkele kilowatturen er ook zo weer bij geteld zijn.

Nu heb ik een lichte bias, maar ik sta wel degelijk open voor kritiek, kom maar op met tegengas (en bronnen). :+
Mijn MG4 zonder warmtepomp verbruikt de laatste tijd 7,5% aan accu voor climate control en bij heel veel korte stukjes gaat dat naar de 10%. De versie met warmtepomp is in aanschaf nu zo'n 5,5k duurder. Vorig jaar zelfs rond de 7k. Ik rij via PL, dan zou het rond de 150 euro per maand duurder zijn. Voor die meerprijs kan ik heel veel kWh's kopen :P

Edit:
Ik ben niet anti warmtepomp btw. Maar afhankelijk van de meerprijs en implementatie heeft het niet echt een meerwaarde

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:48
[...]

Alle Tesla’s sinds 2020 hebben standaard een warmtepomp, is niet een optie die je kunt selecteren. Ik heb overigens 5 jaar in een 2019 model3 gereden en hem nooit gemist. Heb nu een Y met warmtepomp en vind het maar een lawaai ding. De vorige stond heel stilletjes voor te verwarmen op de oprit, deze hoor je gewoon door de muur heen. Als het een optie was geweest had ik hem niet geselecteerd.

Maakt overigens voor het geluid nu niet zoveel meer uit, ook de ZOE op de oprit maakt zoveel herrie tijdens het voorverwarmen.

Hoeft overigens maar tot 19 graden, stoel en stuurverwarming erbij en ik vind het heerlijk. Had in de Model3 altijd koude handen in de winter.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:44
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:30:
[Afbeelding]

Ze snappen eenheden al blijkbaar niet, hoe kan ik er dan van uit gaan dat andere informatie (die ik niet snap) wel correct is? |:(
Ze hadden een ° bij -7 °C mogen toevoegen. De rest klopt prima. Wat zou er niet kloppen?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik blijf wel bij mijn conclusie, dit is geen praktijktest. En als we deze test wel voor waarheid aannemen (net zo goed we dat bij die andere doen), zal de werkelijkheid eerder ergens in het midden liggen en niet nog boven die 7%. Deze efficiëntie verhoging is het ook niet waard om het hele jaar met een zwaardere auto te rijden voor een klein beetje stroombesparing of het verhogen van de range enkel in de winter.
Zwaardere auto? :?

Met 7% is het naar mijn mening een no-brainer. Over de levensduur van een EV is de grootste component Co2 uitstoot gevolg van energie bij gebruik. Zo'n kleine aanpassing voor 7% zou zonder twijfel binnen no time energetisch terugverdiend zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Mijn MG4 zonder warmtepomp verbruikt de laatste tijd 7,5% aan accu voor climate control en bij heel veel korte stukjes gaat dat naar de 10%. De versie met warmtepomp is in aanschaf nu zo'n 5,5k duurder. Vorig jaar zelfs rond de 7k. Ik rij via PL, dan zou het rond de 150 euro per maand duurder zijn. Voor die meerprijs kan ik heel veel kWh's kopen :P

Edit:
Ik ben niet anti warmtepomp btw. Maar afhankelijk van de meerprijs en implementatie heeft het niet echt een meerwaarde
Ik hoop dat er in die 5500€ nog wat anders zit dan alleen een WP, anders is dit compleet over the top, en zou ik iets anders kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DrBOB101 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Ze hadden een ° bij -7 °C mogen toevoegen. De rest klopt prima. Wat zou er niet kloppen?
Mij lijkt kWh meer op z'n plaats, je kunt ook verwarmen met 2 W of met 2 MW de tijdsduur is van belang. En een auto versnellen naar 50 km/u heb je inderdaad x-hoeveelheid kW voor nodig, maar dat zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het verschil tussen merken zit hem ook in meer dan alleen de warmtepomp. Er wordt ook restwarmte teruggewonnen, niveau daarvan zal ook per merk verschillen.

Tussen mijn Hyundai Ioniq (met warmtepomp en stuurverwarming) en de Citigo was het verschil in ieder geval merkbaar extreem groot.

Ioniq 28kWh en Citigo 32kWh, Ioniq de grotere en zwaardere auto en toch een fors hogere range in de winter (in de zomer andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Zwaardere auto? :?

Met 7% is het naar mijn mening een no-brainer. Over de levensduur van een EV is de grootste component Co2 uitstoot gevolg van energie bij gebruik. Zo'n kleine aanpassing voor 7% zou zonder twijfel binnen no time energetisch terugverdiend zijn.
De WLTP van auto's met WP zakt t.o.v. hetzelfde model zonder WP dat komt omdat er meer massa verplaatst moet worden wat meer energie kost. Zie bijv: https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto

Daarnaast een consument moet de meerprijs van een WP terugverdienen in minder stroomverbruik of voor zichzelf kunnen verantwoorden in de meerprijs. En dat is bijna niet te doen, let op die 7% is a) gebaseerd op een auto die alleen met WP geleverd wordt, b) niet een praktijktest, c) het hoogste percentage in de twee semi-praktijktesten die redelijk te noemen zijn. Dit maakt dat 7% al hoog is, als het überhaupt richting die 7% gaat.

In de bijtelling is het sowieso nooit waard omdat de berijder de stroom niet hoeft te betalen (behalve misschien bij Cap, maar dat zijn sowieso onzin leaseconstructies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:41:
De WLTP van auto's met WP zakt t.o.v. hetzelfde model zonder WP dat komt omdat er meer massa verplaatst moet worden wat meer energie kost.
15kg voor een warmtepomp komt van de Enyaq, duidt op slechts ontwerp (VAG). Ben benieuwd naar de data van Hyundai/Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Daarnaast een consument moet de meerprijs van een WP terugverdienen in minder stroomverbruik of voor zichzelf kunnen verantwoorden in de meerprijs.
Zoals al meermaals gezegd, die warmtepomp hoeft bij goed ontwerp nauwelijks extra te wegen en ook niet te kosten.

Het probleem is dat het een verdienmodel op de optielijst is. Daarom zeg ik maak het gewoon verplicht. Een verdienmodel hoeft niet ten koste van onze klimaatdoelstellingen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:50
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:38:
Het verschil tussen merken zit hem ook in meer dan alleen de warmtepomp. Er wordt ook restwarmte teruggewonnen, niveau daarvan zal ook per merk verschillen.

Tussen mijn Hyundai Ioniq (met warmtepomp en stuurverwarming) en de Citigo was het verschil in ieder geval merkbaar extreem groot.

Ioniq 28kWh en Citigo 32kWh, Ioniq de grotere en zwaardere auto en toch een fors hogere range in de winter (in de zomer andersom).
Bedoel je hiermee per 100 km? Als dat zo is doet mijn BZ4X het dus nu al helemaal niet zl slecht want die doet nu 25,3 kWh op 109 km

Ik dacht juist dat dit bruut veel is en begon mij al zorgen te maken dat ik iets verkeerd doe ofzo ( heb de auto sinds gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:46:
[...]

15kg voor een warmtepomp komt van de Enyaq, duidt op slechts ontwerp (VAG). Ben benieuwd naar de data van Hyundai/Kia.
WLTP van de EV6 blijft gelijk tussen Plus en Plus Advanced bij een 86 kWh accupakket. Bij de EV3 is het geen optie en bij de EV9 is het standaard dus daar kan ik er ook niets van zeggen.
Tussen Plus en Plus Advanced bij de EV6 zit net geen €2900 verschil dus ik hoop dat men dit pakket niet alleen kiest voor de WP ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Zoals al meermaals gezegd, die warmtepomp hoeft bij goed ontwerp nauwelijks extra te wegen en ook niet te kosten.

Het probleem is dat het een verdienmodel op de optielijst is. Daarom zeg ik maak het gewoon verplicht. Een verdienmodel hoeft niet ten koste van onze klimaatdoelstellingen te gaan.
Je neemt wederom aan dat het daadwerkelijk efficiënter is: ik heb nog geen praktijktest gezien én het is alleen efficiënter als het daadwerkelijk erg koud is en ook dat is in Nederland het lang niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MPCoreDeveloper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Bedoel je hiermee per 100 km? Als dat zo is doet mijn BZ4X het dus nu al helemaal niet zl slecht want die doet nu 25,3 kWh op 109 km

Ik dacht juist dat dit bruut veel is en begon mij al zorgen te maken dat ik iets verkeerd doe ofzo ( heb de auto sinds gisteren)
Die IONIQ en die Citigo zijn geleverd met accupakketten met die kWh'en dat gaat niet over kWh/100km.

Hier kun je wel een beetje een idee krijgen wat 'goed' is voor jouw auto (behalve als je de AWD hebt dan moet je die er even bij zoeken): https://ev-database.org/car/1564/Toyota-bZ4X-FWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:53
Himalaya schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Alle Tesla’s sinds 2020 hebben standaard een warmtepomp, is niet een optie die je kunt selecteren. Ik heb overigens 5 jaar in een 2019 model3 gereden en hem nooit gemist. Heb nu een Y met warmtepomp en vind het maar een lawaai ding. De vorige stond heel stilletjes voor te verwarmen op de oprit, deze hoor je gewoon door de muur heen. Als het een optie was geweest had ik hem niet geselecteerd.

Maakt overigens voor het geluid nu niet zoveel meer uit, ook de ZOE op de oprit maakt zoveel herrie tijdens het voorverwarmen.

Hoeft overigens maar tot 19 graden, stoel en stuurverwarming erbij en ik vind het heerlijk. Had in de Model3 altijd koude handen in de winter.
De herrie van die warmtepomp is geen probleem van die warmtepomp, maar een probleem van Tesla.
De warmtepomp van mijn auto hoor je nauwelijks. Zelfs niet als je er vlak naast staat.

Een warmtepomp in noord-europa is een prima optie voor een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:38:

Mij lijkt kWh meer op z'n plaats, je kunt ook verwarmen met 2 W of met 2 MW de tijdsduur is van belang. En een auto versnellen naar 50 km/u heb je inderdaad x-hoeveelheid kW voor nodig, maar dat zegt helemaal niets.
Zolang voor een verwarmingsdraad of een warmtepomp, evenals voor andere elektrische verbruikers de kW wordt opgegeven, is die eenheid wel degelijk correct.
Al is het alleen maar omdat zoiets niet permanent op 100% van de capaciteit werkt/verbruikt.
Die 6kWh die jij in dat artikeltje wilde in plaats van de gebruikte kW, zal alleen verbruikt worden wanneer zo'n apparaat een heel uur op vol vermogen (hier dus 6kW) werkt.
In dit geval van de verwarming in een auto, is dat heel onwaarschijnlijk: er wordt even sterk verwarmd, en daarna gaat het op een laag pitje verder om de temperatuur op niveau te houden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:58:
Je neemt wederom aan dat het daadwerkelijk efficiënter is: ik heb nog geen praktijktest gezien én het is alleen efficiënter als het daadwerkelijk erg koud is en ook dat is in Nederland het lang niet altijd.
Volwaardige praktijktesten wellicht omdat het zo lastig is om dat correct te doen met alle variabelen. Je conclusie is overigens exact verkeerd om; een warmtepomp is een stuk efficiënter TENZIJ het heel koud is.

Exacte testdata is ook niet nodig; het is gewoon duidelijk wat het effect is.

Gaat nog altijd continu over range in plaats van energie maar het geeft een beeld:
https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63430.pdf
For PTC-only heating, the vehicle range loss varies from 28.3% to 53.8%. The heat pump was able to recover 12.8% to 1.1% of the vehicle range, depending on the temperature. This data indicates that the heat pump system provides a very large energy efficiency benefit for mild heating conditions, but becomes ineffective compared to the PTC heater at extremely low temperatures.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 19-01-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

In de winter hangt het erg af van de reisafstand door de hoge "energieinvestering" van het verwarmen van de cabine.

25,3kWh vind ik extreem hoog maar ik ben ook niet heel representatief. Ook in de winter komt mijn verbruik zelden boven de 18kWh/100km met mijn huidge Niro. Met de Ioniq destijds zelden boven de 16kWh/100km.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 19-01-2025 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42
[...]

Gelukkig gebruikt de Citigo niet zoveel. Gisteren twee ritten van totaal 202 km, met een verbruik van 13.8 kWh/100 km. Grootste deel snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Die IONIQ en die Citigo zijn geleverd met accupakketten met die kWh'en dat gaat niet over kWh/100km.

Hier kun je wel een beetje een idee krijgen wat 'goed' is voor jouw auto (behalve als je de AWD hebt dan moet je die er even bij zoeken): https://ev-database.org/car/1564/Toyota-bZ4X-FWD
Super deze info! Ik heb de FWD en ben druk aan het experimenteren gewenst met de verwarming en warmtepomp met dit koude weer en dacht dat ik daardoor nu een extreem hoog verbruik heb .

Maar nu lijkt dat dus reuze mee te vallen

De standaard van 256 Wh per km betekent 256 Wh (wattuur) energieverbruik per kilometer.
Je auto verbruikt 25,3 kWh per 100 km, wat gelijkstaat aan 25.300 Wh per 100 km.

Om dit per kilometer te berekenen:

\text{Verbruik per km van je auto} = \frac{25.300 \, \text{Wh}}{100} = 253 \, \text{Wh/km}

Vergelijk dit met de standaard van 256 Wh/km:

253 Wh/km (jouw auto) is zuiniger dan de standaard van 256 Wh/km.

Conclusie: je auto is iets zuiniger dan de standaard!

Wow! En dat met mijn Premium uitvoering ( 20 inch velgen) had ik zeker niet verwacht.

Ik leer hier een hoop , een ieder die deze kennis deelt en tips geeft bedankt daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MPCoreDeveloper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:21:
Vergelijk dit met de standaard van 256 Wh/km:

253 Wh/km (jouw auto) is zuiniger dan de standaard van 256 Wh/km.
Volgens EVDB is gecombineerd winterverbruik 221Wh/km, daar zit je dus een stuk boven. Voor snelweg 261Wh/km dus daar zit je wel onder.

Hoe dan ook is de BZ4X geen efficiëntie kampioen.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 19-01-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
deejeebv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Gelukkig gebruikt de Citigo niet zoveel. Gisteren twee ritten van totaal 202 km, met een verbruik van 13.8 kWh/100 km. Grootste deel snelweg.
Haha , Ja maar die vergelijk fout maakte ik vroeger ook altijd met mijn Fiat Punto Evo 1,3 Multijet Eco Diesel als ik op vakantie weer eens 1:30 had gereden en mijn collega met zijn Passat TDI net 1:20 haalde .

De BZ4X is best wel een ding hoor , vandaag stond er een IONIQ 5 naast mij te laden, ooit vond ik dat een grote bak , naast mijn BZ4X is hij klein.

Op zich vind ik het nu zo in de winter niet zo erg , en met mijn tweaks van vandaag hoop ik dat het beter zal worden, in de zomermaanden hoop ik +-400 km te gaan halen, als dat niet lukt , dan zou ik pas teleurgesteld zijn .

Tot nu toe ben ik er nog wel blij mee met de auto, het verbruik lijkt nog in de ' normaal ' range te zitten met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

De WLTP van auto's met WP zakt t.o.v. hetzelfde model zonder WP dat komt omdat er meer massa verplaatst moet worden wat meer energie kost. Zie bijv: https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto
De WLTP wordt bij 23 graden celcius gemeten, dus de warmtepomp is dan inderdaad alleen loos gewicht, dat zegt meer over de test dan de WP.
Daarnaast een consument moet de meerprijs van een WP terugverdienen in minder stroomverbruik of voor zichzelf kunnen verantwoorden in de meerprijs. En dat is bijna niet te doen, let op die 7% is a) gebaseerd op een auto die alleen met WP geleverd wordt, b) niet een praktijktest, c) het hoogste percentage in de twee semi-praktijktesten die redelijk te noemen zijn. Dit maakt dat 7% al hoog is, als het überhaupt richting die 7% gaat.

In de bijtelling is het sowieso nooit waard omdat de berijder de stroom niet hoeft te betalen (behalve misschien bij Cap, maar dat zijn sowieso onzin leaseconstructies).
Het punt is dat het CO2 technisch beter is, financieel niet altijd inderdaad, want het break even point zit meestal pas bij de 2e, 3e of nog latere eigenaar (en sommige auto's zullen het nooit redden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Volwaardige praktijktesten wellicht omdat het zo lastig is om dat correct te doen met alle variabelen.

Is ook niet nodig; het is gewoon duidelijk wat het effect is.

Gata nog altijd continu over range in plaats van energie maar het geeft een beeld:
https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63430.pdf

[...]
Je gaat (wederom) voorbij aan die andere punten die ik eerder deelde: True in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Heel fijn dat die WP in theorie energiezuiniger is dan een PTC verwarming. Maar die energie waar jij prat op gaat moet je afzetten tegen de meerprijs van zo'n ding in een auto bij een consument en in het geval van een zakelijke rijder is het überhaupt geen steekhoudend argument omdat die niet voor de energie hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Ik hoop dat er in die 5500€ nog wat anders zit dan alleen een WP, anders is dit compleet over the top, en zou ik iets anders kiezen.
Er zitten nog wat opties bij natuurlijk (stoel- en stuurverwarming) maar zeker i.c.m. PL vond ik het de gigantische meerprijs echt niet waard

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Volgens EVDB is gecombineerd winterverbruik 221Wh/km, daar zit je dus een stuk boven. Voor snelweg 261Wh/km dus daar zit je wel onder.

Hoe dan ook is de BZ4X geen efficiëntie kampioen.
Ik heb de Auto gisteren gehaald in Goes en woon in Rotterdam, en ben druk aan het experimenteren geweest ( verwarming aan , stuur , voorruit achterruit, stoelen en bank verwarming aan etc etc )

Andere bereiders die hem even hebben getest , dus flink optrekken e.d.

Dus .met die wetenschap en het feit dat ik ook nog een premium heb ( dus minder zuinig door extra gewicht en 20 inch )

Valt het mij reuze mee , ik had het veel erger buiten de marge verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:32:
[...]
De WLTP wordt bij 23 graden celcius gemeten, dus de warmtepomp is dan inderdaad alleen loos gewicht, dat zegt meer over de test dan de WP.

[...]
Het punt is dat het CO2 technisch beter is, financieel niet altijd inderdaad, want het break even point zit meestal pas bij de 2e, 3e of nog latere eigenaar (en sommige auto's zullen het nooit redden).
Met de fiets is nog beter :+ kom op, je rijdt al EV wat significant minder impact heeft op het milieu t.o.v. een ICE, en dan gaan we ook nog hierover neuzelen? Focus je dan eerder op onnodig zware EV's. Dat levert nog veel meer besparing op!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:33:
Je gaat (wederom) voorbij aan die andere punten die ik eerder deelde: True in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Heel fijn dat die WP in theorie energiezuiniger is dan een PTC verwarming. Maar die energie waar jij prat op gaat moet je afzetten tegen de meerprijs van zo'n ding in een auto bij een consument en in het geval van een zakelijke rijder is het überhaupt geen steekhoudend argument omdat die niet voor de energie hoeft te betalen.
En jij gaat voorbij aan mijn punt dat die "meerprijs" niet zoveel met de kosten te maken hebben. De reductie van energieverbruik heeft vervolgens wel gewoon waarde voor onze energietransitie.

Dat er voor de zakelijke rijder geen incentive is is het gevolg van ons beleid; dan moeten we dat dus aanpassen. Of, dat ding zou gewoon verplicht moeten zijn.

Wat mij betreft mogen we gewoon aannemen dat een warmtepomp bij klimaat Nederland het energieverbruik voor verwarming met >50% reduceert.

Als jij wil claimen dat dit in de praktijk niet zo is laat ik de bewijslast daarvoor bij jou.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 19-01-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
-tom-562 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:41:
Met de fiets is nog beter :+ kom op, je rijdt al EV wat significant minder impact heeft op het milieu t.o.v. een ICE, en dan gaan we ook nog hierover neuzelen? Focus je dan eerder op onnodig zware EV's. Dat levert nog veel meer besparing op!
We moeten overal over "neuzelen"; alles telt. De beste kilometers blijven uiteraard degene die niet gereden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:44
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:38:
In dit geval niet. Ze zeggen: 6 kW power = 6 kW vermogen. Oftewel, je kunt continu 50 km/u rijden (niet versnellen) met 6 kW vermogen. Als je dat een uur gedaan hebt, heb je dus 6 kWh verbruikt. Het verbruik is dan 3 kWh/100km (want je hebt de helft van 100 km afgelegd).
janne_nl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:23:
Ik zou zeggen terug naar de basisschool....
Lol, zullen we er 12 van maken dan? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DrBOB101 op 19-01-2025 21:28 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Peter-036 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Zolang voor een verwarmingsdraad of een warmtepomp, evenals voor andere elektrische verbruikers de kW wordt opgegeven, is die eenheid wel degelijk correct.
Al is het alleen maar omdat zoiets niet permanent op 100% van de capaciteit werkt/verbruikt.
Die 6kWh die jij in dat artikeltje wilde in plaats van de gebruikte kW, zal alleen verbruikt worden wanneer zo'n apparaat een heel uur op vol vermogen (hier dus 6kW) werkt.
In dit geval van de verwarming in een auto, is dat heel onwaarschijnlijk: er wordt even sterk verwarmd, en daarna gaat het op een laag pitje verder om de temperatuur op niveau te houden.
offtopic:
Vermogen is inderdaad heel logisch, maar die vind ik niet echt passen in die hele presentatie die voornamelijk gaat om efficiëntie en gebruikerservaring. Met een snelle berekening gebaseerd op de waardes hier: YouTube: BMW i3: Heat Pump Comparison in Real-World Winter Conditions & Look ... kom ik uit op een stroomverbruik van 1,16 kWh voor een BMW i3 van -7 naar 21 mits dit in dezelfde tijd kan.
Waarschijnlijk was het sowieso wat duidelijker geweest als we het van de presentator hadden gehoord :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
[...]

Daarnaast een consument moet de meerprijs van een WP terugverdienen in minder stroomverbruik of voor zichzelf kunnen verantwoorden in de meerprijs.
Nou ik kan je wel een aantal zaken van een auto opnoemen die ook never nooit worden terugverdient. Andere dure velgen met dito banden, die verdienen zich nooit terug. Andere lak of leren bekleding, verdient zich nooit terug. Een grotere accu, verdient zich ook nooit terug. Zelfs elke auto die duurder is dan zeg 40k euro verdient zich ook nooit terug.

Toch worden genoemde zaken volop verkocht omdat men dat gewoon wil hebben om wat voor reden dan ook. Dus al die hiervoor opgesomde redenen waarom een warmtepomp niet zinvol is, zijn dus niet erg steekhoudend en net zo zinvol of niet dan die genoemde opties.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Deze discussie kan ook echt alleen maar op Tweakers plaatsvinden he... :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:06
PRoeske schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Oudere of andere?

Ioniq9 staat voor release dit jaar. Platform wellicht wat ouder.

Als je ‘andere’ bedoelt - daar ben ik me van bewust, maar bieden in een (iets) lagere prijsklasse (tov de bmw/audi’s) aanzienlijk meer ruimte en minstens vergelijkbaar bereik.

Zials ik hierboven al noemde - Audi/BMW rijden is geen doel op zich, maar lijkt met het wensenlijstje wel de richting te zijn. Medium/ruime SUV is wel heel prettig (reed ik ook voor de Golf; hogere zit is prettig op langere stukken, maar geen must).
Ik bedoelde Andere :p .
Toevallig dat ik laatst een EV9 inhaalde en er eentje heb zien staan.
Dat is echt een complete tank, persoonlijk vind ik het wat te hoekig.

Terwijl ik dat bij een Mèrkendèsh G klasse wel weer kan waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PeterZ(on) schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Nou ik kan je wel een aantal zaken van een auto opnoemen die ook never nooit worden terugverdient. Andere dure velgen met dito banden, die verdienen zich nooit terug. Andere lak of leren bekleding, verdient zich nooit terug. Een grotere accu, verdient zich ook nooit terug. Zelfs elke auto die duurder is dan zeg 40k euro verdient zich ook nooit terug.

Toch worden genoemde zaken volop verkocht omdat men dat gewoon wil hebben om wat voor reden dan ook. Dus al die hiervoor opgesomde redenen waarom een warmtepomp niet zinvol is, zijn dus niet erg steekhoudend en net zo zinvol of niet dan die genoemde opties.
Maar wat krijg je van die WP nu in de praktijk terug dan?
Want over al die andere dingen kunnen we het gerust hebben tijdens een kringgesprek op een verjaardag. Maar een WP is toch niet een optie die iemand neemt omdat dat zo fijn rijdt of zo leuk smoelt?
Nee dat doe je als je er in de praktijk verder mee kunt komen (wat wankelt met de huidige informatie) óf als je er meer comfort mee kan krijgen (wat niet het geval is gezien PTC verwarming dat ook doet). Vanuit een ecologisch perspectief is dat nog een argument wat je kunt maken, maar wat @mitsumark ook al noemde per gram CO2 is dat een twijfelachtige discussie (die we overigens vast beter in AWM of in DEI kunnen voeren).

Opties op een auto worden verkocht omdat ze een rationele of subjectieve (emotionele) waarde hebben. Er zijn weinig mensen die die waarde zien bij een WP in een EV.

Rationeel had ik ook gewoon voor de 77 kWh ID.7 moeten gaan en niet voor de 86 kWh. Maar een eerste EV, range anxiety, iets sneller snelladen en MOAR kWh haalden mij over de streep. Bij het selectievakje van de WP zag ik enkel de netto Euro's uit mijn portemonnee geklopt worden zonder dat ik er echt beter van zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
DrBOB101 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:59:
[...]

In dit geval niet. Ze zeggen: 6 kW power = 6 kW vermogen. Oftewel, je kunt continu 50 km/u rijden (niet versnellen) met 6 kW vermogen. Als je dat een uur gedaan hebt, heb je dus 6 kWh verbruikt. Het verbruik is dan 3 kWh/100km (want je hebt de helft van 100 km afgelegd).
Ik zou zeggen terug naar de basisschool....

6kWh voor 50 km en dan is 100 km 3kWh?

Edit: zou wel fijn zijn, 2000 km met 64kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door janne_nl op 19-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Maar wat krijg je van die WP nu in de praktijk terug dan?
Volgens mij mis je gewoon het punt. Wat je er voor terug krijgt is voor iedereen verschillend.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PeterZ(on) schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Volgens mij mis je gewoon het punt. Wat je er voor terug krijgt is voor iedereen verschillend.
Dat punt mis ik niet en het weerhoudt mij er al helemaal niet van om de discussie aan te gaan met iedereen die zegt dat een WP een goede keuze is in een EV en dat dit helpt bij de efficiëntie van een EV in Nederland.
Als je dan antwoord dat je het doet omdat je gewoon intrinsiek blij wordt van het woord warmtepomp ga ik daar niets tegenin brengen. Maar rationeel gezien, is het de meerprijs in Euro's nooit waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
Volgens mij zijn er ook zat auto's waar geen optie voor een warmtepomp is, omdat die er standaard altijd al in zit.
Of beter gezegd, een beetje geavanceerde BEV heeft een uitgekiend warmte/koudesysteem waarbij warmte en koude al naar behoefte worden uitgewisseld tussen accupakket, motor(-en), interieur, warmtepomp en radiateur.

Groot voordeel van die auto's is dat je de hele discussie gewoon overslaan kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nee dat doe je als je er in de praktijk verder mee kunt komen energie mee kunt besparen (wat wankelt met de huidige informatie)
Dit blijf je maar herhalen maar ik heb nog altijd geen enkele informatie gezien die reden geeft hieraan te twijfelen.

Dat energie in de winter (nu) nog onvoldoende beprijsd wordt en er bizarre meerprijs voor een optie wordt gevraagd zegt niet zoveel over de technische meerwaarde.

Enige waar ik in geïnteresseerd ben is na hoeveel kilometer de Co2 die vrij kwam bij productie terugverdiend is. Aangezien de warmtepomp toch al in de auto zit en er alleen aangepast ontwerp/wat kleppen is denk ik dat die energetische investering bijna nihil is.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 19-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ASW1 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:41:
Groot voordeel van die auto's is dat je de hele discussie gewoon overslaan kunt.
Exact dit. Vandaar mijn voorkeur voor een verplichting (na beoordeling kosten/baten voor de samenleving bij gebruik in NL klimaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Dit blijf je maar herhalen maar ik heb nog altijd geen enkele informatie gezien die reden geeft hieraan te twijfelen.

Dat energie in de winter (nu) nog onvoldoende beprijsd wordt en er bizarre meerprijs voor een optie wordt gevraagd zegt niet zoveel over de technische meerwaarde.

Enige waar ik in geïnteresseerd ben is na hoeveel kilometer de Co2 die vrij kwam bij productie terugverdiend is. Aangezien de warmtepomp toch al in de auto zit en er alleen aangepast ontwerp/wat kleppen is denk ik dat die energetische investering bijna nihil is.
Deze: True in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5" negatief
En deze: True in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5" ~1,39%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Exact dit. Vandaar mijn voorkeur voor een verplichting (na beoordeling kosten/baten voor de samenleving bij gebruik in NL klimaat).
Mwah.
Een dacia spring? Maken ook veel minder kilometers en kunnen vooral licht/klein/goedkoop zijn door heel veel weg te laten. Ontwerptechnisch hoort een WP in kleine/goedkope auto's misschien wel niet thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoewel ik inderdaad ook vind dat een warmtepomp standaard zou moeten zijn (en stoelverwarming), is mijn ervaring toch niet geheel positief over warmtepompen in EVs. Ik had voorheen een Ioniq 28kWh, met warmtepomp. Die verbruikte aan het begin van de rit ca 4-5kW voor verwarming, voornamelijk omdat de initiele verwarming gedaan wordt door de PTC heater. Als je dan langer onderweg bent neemt de warmtepomp over en zakte het verbruik naar ca 500W. Je kon ook instellen dat alleen de warmtepomp de verwarming deed, maar dan zat je 15 minuten in de kou, de kapaciteit was niet echt voldoende om de cabine snel te verwarmen.

Nu heb ik een Ioniq 6 zonder warmtepomp. Deze verbruikt nog steeds 5-6kW (waarschijnlijk omdat de auto wat groter is, meer ruimte om te verwarmen) aan het begin van de rit door de PTC heater. Dit zakt naar 1.4kW als je langer onderweg bent.

De Ioniq verbuikte ca 11 kW om de auto op ca 100km/h te houden, de Ioniq 6 verbruikt 14kW. Dus de verwarming verbruikt op de Ioniq 6 ca 10% extra, op de Ioniq is dit ca 5%. Niet echt een groot verschil. Op de Ioniq 6 was de warmtepomp 1500 euro extra. Ik weet niet of je dat ooit gaat terug verdienen. Maar de optie voor warmtepomp kost natuurlijk niet 1500 euro, dat is gewoon wat Hyundai ervoor vraagt (en er zit nog wat extra spul bij). Dus als het standaard zou zijn, was de auto misschien 500 euro duurder, wat wellicht wel terug te verdienen valt. Qua comfort maakt het hebben van een warmtepomp niet zo uit, misschien is zonder wel beter aangezien de verwarming dan minder herrie maakt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
elektriekert schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Ik bedoelde Andere :p .
Toevallig dat ik laatst een EV9 inhaalde en er eentje heb zien staan.
Dat is echt een complete tank, persoonlijk vind ik het wat te hoekig.

Terwijl ik dat bij een Mèrkendèsh G klasse wel weer kan waarderen.
EV9 zeker niet de mooiste auto ooit, hoewel die Glacier en Slate kleuren wel gaan. Ioniq9 beduidend mooier (beetje eqe-achtig), maar die lijkt te laat te komen ivm einde leasecontract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Opties op een auto worden verkocht omdat ze een rationele of subjectieve (emotionele) waarde hebben. Er zijn weinig mensen die die waarde zien bij een WP in een EV.
Ooh, toch wel hoor.
Als het er standaard niet in zit, dan moet ik de hele auto niet hebben.
Ik heb het al geschreven, als je het technisch bekijkt, dan is het tientjeswerk voor de fabrikant, want de compressor voor de airco zit er al in.
Als ze dan 2000€ of zelfs maar 1000€ vragen voor die WP, dan wordt je genaaid waar je bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
zonoskar schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:18:
Hoewel ik inderdaad ook vind dat een warmtepomp standaard zou moeten zijn (en stoelverwarming), is mijn ervaring toch niet geheel positief over warmtepompen in EVs. Ik had voorheen een Ioniq 28kWh, met warmtepomp. Die verbruikte aan het begin van de rit ca 4-5kW voor verwarming, voornamelijk omdat de initiele verwarming gedaan wordt door de PTC heater. Als je dan langer onderweg bent neemt de warmtepomp over en zakte het verbruik naar ca 500W. Je kon ook instellen dat alleen de warmtepomp de verwarming deed, maar dan zat je 15 minuten in de kou, de kapaciteit was niet echt voldoende om de cabine snel te verwarmen.

Nu heb ik een Ioniq 6 zonder warmtepomp. Deze verbruikt nog steeds 5-6kW (waarschijnlijk omdat de auto wat groter is, meer ruimte om te verwarmen) aan het begin van de rit door de PTC heater. Dit zakt naar 1.4kW als je langer onderweg bent.

De Ioniq verbuikte ca 11 kW om de auto op ca 100km/h te houden, de Ioniq 6 verbruikt 14kW. Dus de verwarming verbruikt op de Ioniq 6 ca 10% extra, op de Ioniq is dit ca 5%. Niet echt een groot verschil. Op de Ioniq 6 was de warmtepomp 1500 euro extra. Ik weet niet of je dat ooit gaat terug verdienen. Maar de optie voor warmtepomp kost natuurlijk niet 1500 euro, dat is gewoon wat Hyundai ervoor vraagt (en er zit nog wat extra spul bij). Dus als het standaard zou zijn, was de auto misschien 500 euro duurder, wat wellicht wel terug te verdienen valt. Qua comfort maakt het hebben van een warmtepomp niet zo uit, misschien is zonder wel beter aangezien de verwarming dan minder herrie maakt.
Helemaal mee eens. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als jij. Voorheen had ik ook een Hyundai Ioniq en MG4 met warmtepomp. Nu rijd ik een Kia EV6 zonder warmtepomp en echt verschil merk je niet. Nou ja, wel met de MGT4 want die moest je standaard al op iets van 23 graden zetten om 20 graden te krijgen en na een tijdje ging die koude lucht blazen. Overigens had je dat ook wel in de Ioniq met een lange rit dat er op een gegeven moment koudere lcuht kwam. Daar heb ik in de EV6 geen last meer van. Verwarming staat op de automatische stand op 20 graden en het is lekker behaaglijk in de auto.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het hele begrip "warmtepomp" in een BEV zorgt ook voor veel verwarring. Wat is de bron, wat is de afgifte en wat is de efficiëntie van het systeem in precies wat voor omstandigheden? De meeste mensen hebben de perceptie van 'de omgekeerde airco' (L/L), maar in veel gevallen zit dat er niet in, ook al heeft het het label 'warmtepomp' gekregen.

Tesla heeft met de octovalve en totaal ander systeem dan VW in z'n MEB platform heeft. De bronnen zijn anders, de afgifte is anders en de efficiëntie is anders. We noemen ze beide warmtepomp, maar technisch zit het mijlenver uit elkaar. Het systeem van E-GMP platform ken ik niet, maar zal ongetwijfeld weer anders zijn dan bovenstaande en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Over de warmtepomp van het MEB platform heb ik wel eens geschreven en dat is dus verre van de omgekeerde airco, maar haalt alleen warmte uit het koelcircuit van de batterij. Heb je geen reet aan dus, want in de winter is dat circuit ook koud. Je gebruikt dus ondanks je 'warmtepomp' alleen de PTC-heater als bron voor warmte. Alleen op lange ritten waarbij je ook meermaals aan de snellader hangt (met dito warmte), heb je er iets aan.

Het Tesla systeem is een heel stuk geavanceerder en kan met veel bronnen en vele manieren van afgifte werken. Zelfs zonder PTC-heater omdat ze daarvoor de motoren gebruiken. Verder zou ik nooit een Tesla kopen, maar dat is wel een mooi stukje techniek en werkt dus ook een stuk efficiënter.

Dus als we over warmtepompen praten in een EV, moeten we eigenlijk veel meer de diepte in over het ontwerp van het systeem. En zomaar statements plaatsen als "het is niet efficiënt, het is te duur" of het omgekeerde "het zou verplicht moeten zijn" zouden we zeker terughoudend mee moeten zijn. Want nogmaals, we praten over compleet verschillende systemen die toevallig wel hetzelfde label hebben gekregen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 12:58

PinusRigida

I put the p in pool.

guido66 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Deze zijn naar mijn mening essentieel in een EV, want het is veel efficiënter om de inzittenden te verwarmen dan het hele interieur. Ik zou een EV nooit zonder stoelverwarming kopen.
Interessant, ik zie je punt wel idd.

Ik redeneerde in omgekeerde richting: EV's moeten niet wachten tot verbrandingsmotor warm is om interieur op te warmen, dus interieur kan al sneller warm zijn...

...maar idd. dat zal nogal energie vreten wellicht dus dan is stuur -en zetelverwarming, zeker gedurende de eerste minuten misschien wel efficiënter.

Het is idd. wel iets dat, eens je het gewoon bent, je eigenlijk niet meer zonder wil, ik vind het zo zalig om tijdens koude dagen te gebruiken in onze huidige wagen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Tommie12 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Maar waarom blijf je niet nog wat rijden met die Jeep.
0€ aflossing gedurende een paar jaar…
Een auto met 44000 op de teller is gewoon nog nieuw.
Thnx.
Dat is zeker een optie en ik overweeg het ook.

Het is echt de afweging maken tussen wat jij zegt: paar jaar verder rijden met 0€ aflossing (maar meer kilometers maken dus waarde daalt verder)
...of sneller verkopen op minder kilometers, waardoor hij nog wat meer waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
PinusRigida schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Thnx.
Dat is zeker een optie en ik overweeg het ook.

Het is echt de afweging maken tussen wat jij zegt: paar jaar verder rijden met 0€ aflossing (maar meer kilometers maken dus waarde daalt verder)
...of sneller verkopen op minder kilometers, waardoor hij nog wat meer waard is.
Denk je nu echt dat het waardeverlies van een nieuwe auto minder hoog is dan dat van een 4 jaar oude auto?

Langer door rijden met een auto is in 90% van de gevallen de goedkoopste optie.
Bij elke autwissel ga je commissie betalen aan de handel, en betaal je inschrijvingskosten.
Dat is in de meeste gevallen hoger dan het waardeverlies op 1 jaar extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
JanHenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:29:
Dus als we over warmtepompen praten in een EV, moeten we eigenlijk veel meer de diepte in over het ontwerp van het systeem. En zomaar statements plaatsen als "het is niet efficiënt, het is te duur" of het omgekeerde "het zou verplicht moeten zijn" zouden we zeker terughoudend mee moeten zijn. Want nogmaals, we praten over compleet verschillende systemen die toevallig wel hetzelfde label hebben gekregen.
Goede informatie en nuance. Eigenlijk zou een verplichting van een specifiek stuk apparatuur natuurlijk ook een paardenmiddel zijn. Ik zou wel meerwaarde zien in een uitbreiding van WLTP met een zomer/winter waarde; hier zou de performance van verwarmingssystemen zichtbaar moeten kunnen zijn (bij geijkt gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Goede informatie en nuance. Eigenlijk zou een verplichting van een specifiek stuk apparatuur natuurlijk ook een paardenmiddel zijn. Ik zou wel meerwaarde zien in een uitbreiding van WLTP met een zomer/winter waarde; hier zou de performance van verwarmingssystemen zichtbaar moeten kunnen zijn (bij geijkt gebruik).
Zeker voor EV's, waarbij verwarming op de kortere ritten zomaar 20-40% van het geheel kan zijn, lijkt me dat nodig inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Als de verwarming 40% van je rit gebruikt, kun je denk ik beter lopen ;-p

Vanmorgen na een dik half uur rijden met de verwarming op 18gr was het 11% (zei de auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Zeker voor EV's, waarbij verwarming op de kortere ritten zomaar 20-40% van het geheel kan zijn, lijkt me dat nodig inderdaad.
Hoe kom je nou weer aan 40% 8)7 Zelfs met mijn MG4 (die niet bijster efficiënt is in vergelijking met b.v. een Tesla zonder warmtepomp) zit ik rond de 10%

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:34
Als ik met dit weer in mijn Citigo E-iV wat kortere stukken ga rijden, met de verwarming op 20°C dan verbruikt de verwarming ook zo 40% van het totaal verbruik. Daarom rijdt ik die korte stukjes momenteel vaak in Eco of Eco+. Want de kachel trekt zoveel in het begin om de auto op te warmen, dat is haast niet te geloven. Nu is de Citigo verder (alleen de aandrijving) super zuinig. Dus dan hakt die kachel er verhoudingsgewijs nog meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:31

Vagax

Hehe

mitsumark schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Waar haal jij de 20-40 procent verbruik op korte ritten vandaan? De warmtepomp is op zijn efficiëntst als de initiële opwarm fase al geweest is dus bij kortere ritten is het juist niet waar je de energie winst uit haalt.

Zie ook deze bron die een verbruikstest had gedaan op warmtepompen

[ Voor 16% gewijzigd door Vagax op 20-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
janne_nl schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:06:
Als de verwarming 40% van je rit gebruikt, kun je denk ik beter lopen ;-p

Vanmorgen na een dik half uur rijden met de verwarming op 18gr was het 11% (zei de auto)
Moet ieder voor zichzelf weten, ik rij liever 10 minuten in de auto dan dat ik een uur ga lopen door de kou/sneeuwstorm.

Een dik half uur vind ik geen korte rit en 18 graden is niet zo warm, of tel je ook stoelverwarming mee?
-tom-562 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Hoe kom je nou weer aan 40% 8)7 Zelfs met mijn MG4 (die niet bijster efficiënt is in vergelijking met b.v. een Tesla zonder warmtepomp) zit ik rond de 10%
Simpel rekensommetje. Als een heater 6kW verbruikt voor 10 minuten (ja die draait 10 minuten vol gas als het koud is), zit je op 1kWh. In diezelfde 10 minuten verbruikt de auto (50kmpu, 9kWh/100km) 1,5kWh = 40%.
Is misschien worst case scenario in NL, maar niet onrealistisch.
Vagax schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:30:

Waar haal jij de 20-40 procent verbruik op korte ritten vandaan? De warmtepomp is op zijn efficiëntst als de initiële opwarm fase al geweest is dus bij kortere ritten is het juist niet waar je de energie winst uit haalt.

Zie ook deze bron die een verbruikstest had gedaan op warmtepompen
Waar haal jij die warmtepomp vandaan? Die vergelijk ik helemaal niet en die doet inderdaad weinig op korte ritten.
Al op temperatuur zijn is ook niet relevant voor korte ritten.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 20-01-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hangt natuurlijk helemaal af van de afstand die gereden wordt. Even boodschappen doen is voor ons 2x 1,4km/3minuten. Als dan de ruit moet ondooien dan kan de verwarming nog wel een groter deel vertegenwoordigen.

Met een ICE was het natuurlijk nog factoren dramatischer met auto's die rustig stationair een kwartier stonden warm te draaien om de boel te ontdooien.

Met een EV wordt het in ieder geval duidelijk zichtbaar was zo'n kort ritje relatief extra kost.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 20-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Blijft ook nog wel een beetje het probleem van EV's in het licht van verduurzaming/energietransitie: het gebruik is simpelweg erg goedkoop.

Ik ben op het moment aan het overwegen om (voornamelijk uit principe) terug te gaan naar één auto i.p.v. twee en heb hier dus wat aan gerekend.

Voor onze Citigo kom ik op een all-in maandlast van €223/maand. Met een geschatte 5.000km/jaar komt dat op €0,54/km dus harstikke duur. Echter, de marginale kilometerprijs komt in mijn berekening maar op ca. €0,09/km.

Reken ik dan een goede elektrische fiets door voor dezelfde kilometers dan kom ik ook op €0,09/km. Inderdaad is een fiets dus veel goedkoper maar een (goede) fiets kopen om de auto minder te gebruiken kan financieel helemaal niet uit.

En dan wordt bovenstaand voorbeeld weer relevant. Als je geen bakfiets of fiets met goede fietstassen al hebt voor een ander doel dan is de business case om die aan te schaffen niet heel erg sterk. En, €0,22 besparing door de fiets te pakken in plaats van de auto naar de supermarkt motiveert ook niet heel sterk (to be fair; bovenstaand voorbeeld zou fors hoger uitkomt door de verwarming).

Met een EV wordt het eigenlijk alleen maar verleidelijker om voor ieder kort ritje de auto te pakken.

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 20-01-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:53:

Met een EV wordt het eigenlijk alleen maar verleidelijker om voor ieder kort ritje de auto te pakken.
Nou daar heb ik geen last van, gebeurt maar zelden dat ik de auto pak voor de dagelijkse boodschappen, eigenlijk alleen als het meer is dan in de fietstassen kan of als het regent. En zelfs dan ga ik gewoon later of doe het gespreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Tommie12 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Denk je nu echt dat het waardeverlies van een nieuwe auto minder hoog is dan dat van een 4 jaar oude auto?

Bij elke autwissel ga je commissie betalen aan de handel, en betaal je inschrijvingskosten.
Veel ken ik daar idd. niet van, vandaar dat ik info kwam vragen, dus dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:23:
[...]

U bent een Belg weet ik nu, want inderdaad daar betaal je hoge inschrijvingskosten in Nederland daarentegen betaal je die niet. Uiteraard betaal je wel altijd de marge van de autohandelaar , maar die kun je eenvoudig inzien op de ANWB website of de ANWB / BOVAG Koerslijst en daar kun je dus mee onderhandelen .

Ik heb mijn auto gekocht bij een Dealer die blijkbaar de auto kwijt wilde en er niet speciaal winst op wilde maken , maar het after sales traject belangrijker vond , op mijn inruiler hebben ze +- 500 /1000 euro winst gemaakt als ik de Koerslijst volg van een hele nette auto ( hij had wel wat kleine beschadigingen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:44:
[...]

U bent een Belg weet ik nu, want inderdaad daar betaal je hoge inschrijvingskosten in Nederland daarentegen betaal je die niet. Uiteraard betaal je wel altijd de marge van de autohandelaar , maar die kun je eenvoudig inzien op de ANWB website of de ANWB / BOVAG Koerslijst en daar kun je dus mee onderhandelen .

Ik heb mijn auto gekocht bij een Dealer die blijkbaar de auto kwijt wilde en er niet speciaal winst op wilde maken , maar het after sales traject belangrijker vond , op mijn inruiler hebben ze +- 500 /1000 euro winst gemaakt als ik de Koerslijst volg van een hele nette auto ( hij had wel wat kleine beschadigingen )
Ik ben idd Belg.

Die 500-1000€ is weinig. Ben je zeker dat die auto nu al bij een andere particulier zit, of ergens bij een handelaar staat?

Als een garage een auto van jou koopt bij aankoop van een nieuwe (of recente tweedehandse), dan gebeurt het heel vaak dat die auto gewoon direct verkocht wordt aan een handelaar die er dan wel winst op wil maken.
Een BMW of VW garage wil wel eens een recente tweedehandsauto zelf verkopen, maar geen auto's van ouder dan pakweg 6 jaar direct aan een particulier.

Ook bedrijven als 'ikwilvanmijnautoaf' kopen van jou, en verkopen die auto's direct door aan handelaars. En als ze dan op iedere auto 1000€ pakken zonder garantie, service etc te moeten geven dan is dat alsnog goede handel. En voor de tweedehandshandelaar is het wel makkelijk om op die manier de voorraad op peil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Linksom of rechtsom heeft @Tommie12 een valide punt, een jaar doorrijden met je eigen auto levert je in de regel meer op dan weer een nieuw(ere) te kopen. De nieuwe(ere) auto heeft, in de regel, meer afschrijving dan degene waar je in rijdt namelijk.

Moet je natuurlijk wel een huidige redelijk goede eigen wagen hebben. Want als er bepaalde, eventueel flinke, investeringen zitten aan te komen dan kan het weer een ander verhaal zijn.

Als je een beetje rationeel bent kan je je wat centjes besparen qua de aankoop van een wagen.
Niet zoals ik dus. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Zjanzjak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:35:
Linksom of rechtsom heeft @Tommie12 een valide punt, een jaar doorrijden met je eigen auto levert je in de regel meer op dan weer een nieuw(ere) te kopen. De nieuwe(ere) auto heeft, in de regel, meer afschrijving dan degene waar je in rijdt namelijk.

Moet je natuurlijk wel een huidige redelijk goede eigen wagen hebben. Want als er bepaalde, eventueel flinke, investeringen zitten aan te komen dan kan het weer een ander verhaal zijn.

Als je een beetje rationeel bent kan je je wat centjes besparen qua de aankoop van een wagen.
Mijn Kia Niro HEV blijft maar doorrijden zonder problemen met 230k km's! Ik wil zo graag twee EVs, maar ik zie gewoon geen goed alternatief voor de Niro. Ivm twee grotere honden is een grote achterklep wel belangrijk voor ons, die ook nog veilig is.

Op dit moment hebben we de achterbank plat, maar dat is ook niet ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 21-01-2025 13:38 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:35:

Moet je natuurlijk wel een huidige redelijk goede eigen wagen hebben. Want als er bepaalde, eventueel flinke, investeringen KOSTEN zitten aan te komen dan kan het weer een ander verhaal zijn.

FTFY

Heel dikwijls gaat het hier toch om de kosten, en dan snap ik dat snelle wisselen echt niet.
De meeste auto's rijden minder dan 15k per jaar, dus moet die probleemloos 10 jaar (en meer) kunnen mee gaan zonder belangrijke kosten.

In elk geval, zelfs als je bij een auto van 10 jaar wat dingen hebt die samen komen is het meestal zo dat die kosten doen en jaar of 2-3 door rijden goedkoper is dan die auto inruilen en een nieuwe kopen.

Maar laat ons ook eerlijk zijn, de meeste mensen kopen een nieuwe omdat ze de oude beu zijn en het ondertussen haalbaar is om een nieuwe te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Ecological schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Mijn Kia Niro HEV blijft maar doorrijden zonder problemen met 230k km's! Ik wil zo graag twee EVs, maar ik zie gewoon geen goed alternatief voor de Niro. Ivm twee grotere honden is een grote achterklep wel belangrijk voor ons, die ook nog veilig is.

EV6? Mijn hond is er dol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ecological schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:38:

Rivian R2! 2026... hopelijk. :P

Nee gekkigheid, maar mooi toch dat je wagen nog zonder problemen rijdt na 230k. En ach, dan maar de achterbank plat, als het werkt dan werkt het. Ik vond het ook niet ideaal met de hond, spullen er in (van de achterbank) en dan weer spullen er uit want anders kon bijvoorbeeld mijn dochter niet mee.
Het went en koste me uiteindelijk nog geen 5 minuten.
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:41:
Maar laat ons ook eerlijk zijn, de meeste mensen kopen een nieuwe omdat ze de oude beu zijn en het ondertussen haalbaar is om een nieuwe te kopen.
Of!
Ze vinden de huidige wagen nog steeds heel fijn/mooi, maar er komt nog wat mooiers op de markt. :P

De huidige ev met 0 problemen, na een goede 2 jaar weg doen is nou niet echt verstandig en ben 'em ook zeker niet beu, maar ja... het is idd haalbaar. 8) We blijven uiteraard wel elektrisch rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zjanzjak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Of!
Ze vinden de huidige wagen nog steeds heel fijn/mooi, maar er komt nog wat mooiers op de markt. :P
Of er komt een deal langs die zo goed is, dat het stom is om niet een nieuwe auto te kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:24
https://www.france24.com/...or-europe-ev-subsidy-plan

Een geharmoniseerde Europese ev premie?

Het zijn bijna verkiezingen in Duitsland? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Of er komt een deal langs die zo goed is, dat het stom is om niet een nieuwe auto te kopen ;)
Vergeef het mij, maar daar geloof ik niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik was altijd gewend mijn auto's particulier te kopen/verkopen. Dan zijn de "transactiekosten" nihil of als je beter kan onderhandelen/kansen herkennen dan gemiddeld kan het zelfs positief zijn.

Maar, doordat ik inmiddels een recentere EV rijdt met een hogere aanschafwaarde werkt dat eindelijk niet meer. Het aantal mensen dat zonder inruil/financiering zo'n auto aftikt is toch beperkt en maakt particuliere verkoop lastiger.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 21-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Wozmro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:26:
https://www.france24.com/...or-europe-ev-subsidy-plan

Een geharmoniseerde Europese ev premie?

Het zijn bijna verkiezingen in Duitsland? :)
Ik hoop net als de IRA met goede systemen zodat leveranciers niet de prijzen gaan verhogen, gemaakt in Europa en dan ongeveer 7500 euro. Dan geloof ik weer in de EU ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennis1812 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:47:
Het rijdt uberhaubt al vele malen fijner dan een ICE. Veel stiller en rustiger. En je trekt alsnog vlotter op. Het is qua rijden gewoon echt een vooruitgang. Daarnaast is nooit meer krabben en altijd een comfortabele temperatuur ook een top vooruitgang.
Ik raad het iedereen aan.
Dat weten we hier natuurlijk wel, maar het is echt een onderbelicht punt. Het wezenlijke verschil in comfort in alledaagse dingen. Hiervoor liet ik gerust om 05.30 de auto een kwartier warmlopen op de oprit zodat ik direct zonder jas in kon stappen (woon-werk was toen ook 2 uur rijden). Ik parkeerde bewust met de neus naar voren onder de carport zodat ik niet hoefde te krabben. Nu heb ik een schema in de app en is de auto warm als ik om 08.00 in wil stappen en ontdooit.
Ik heb nog geen idee hoe dat in de zomer zal zijn, maar om 17.30 naar huis vanuit kantoor, maar de auto is wel lekker koel.
En de stilte in de auto is ook geweldig, dat merk je pas op als je weer in een ICE stapt en je stem (iets) moet verheffen om een gesprek te voeren.

Pagina: 1 ... 354 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic