True schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:16:
[...]
NFI, maar als je van een Golf (C-segment) overstapt richting de ID.7, Q6 of i5 is dit sowieso een flinke stap. Dit zijn E-segment auto's en die waren ten tijden van productie van jouw Golf Variant ook al een stuk duurder dan die 30k fiscaal (de EV9 heb ik niet scherp qua auto).
Voor het gemak de aanname dat je nu een 3 jaar oude auto rijdt en in 2025 iets nieuws moet/wilt kiezen, dan heb je dus een auto van ~2021. Dan moet je denken aan:
- BMW 520 Touring v.a. 60k
- Audi A6 Avant v.a. 67k
- Mercedes-Benz E-klasse Estate v.a. 65k
- Volkswagen Passat Variant v.a. 50k (D-segment !)
Reken daar van even de bijtelling van 2021 (22%) uit en vergelijk dat met die ~70 - 80k BEV 17%+22% die je nu voor ogen hebt. Daar rolt een ander rekensommetje uit dan die 2,5-3x die jij nu voor ogen hebt.
Kun je rustig slapen vanavond

[verheldering: huidige auto is een variant, geen hatchback]
Ik snap de rekensommetjes heel goed. Waar het ‘echte’ probleem zit, is dat als je naar interieurruimte kijkt met een degelijk verbruik je met ev’s vrij direct naar E segment geduwd wordt. Exact mijn punt. Passat zat toendertijd overigens nog best een stuk onder de €50k.
ID7 is bijvoorbeeld kwa buiten-afmetingen een Passat, maar aan de binnenkant niet ruimer dan een Golf VII (Highline).
Er zijn momenteel eigenlijk geen C-segment elektrische auto’s die ruimte vanbinnen combineren met een fatsoenlijk rijbereik.
Wat komt het dichtst in de buurt:
- Skoda Enyaq (va 55k; 20% kleiner binnenin, bereik vrij matig)
- ID4 (en ID3 - zie bovenstaand)
- Kia ev6 (zie bovenstaand)
- Peugeot e5007 (ruim, maar zeer matig bereik)
Ik hóef helemaal geen Audi of Bmw te rijden. De huidige markt dringt het wel op als je een gezin hebt en wat ruimte binnenin zoekt.
Geen wonder dat het niet lukt de grote massa in een ev te krijgen. Een gezinsauto die 1,5-2x een midaal jaarsalaris kost is voor veel mensen niet te doen.
[
Voor 5% gewijzigd door
PRoeske op 19-01-2025 13:32
]