mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:49:
@
PinusRigida Je vertelt eigenlijk niet hoe groot het bereik en de (bagage)ruimte moet zijn.
Is 200km bereik genoeg omdat je toch nooit meer dan 84km op een dag moet rijden in de winter?
Heb je nog 3 (jonge) kinderen, en wil je met gezin naar zuid Italie rijden?
Sedan/hatchbak/SUV/station?
Andere voorkeuren (opties?)?
Je hebt helemaal gelijk idd, veel tekst en weinig info, my bad.
Zou eerste EV zijn dus weet eigenlijk niet zeker wat ik moet verwachten van opgegeven en reëel rijbereik, dus ik zou zeggen: Reëel rijbereik zou ik graag minstens 200km hebben, omdat we toch wel 's graag naar m'n zus zouden gaan in West-Vlaanderen = 125km enkel traject, ik zou daar dan willen quickchargen dus die mogelijkheid moet de wagen ook hebben.
Ik ben wél bereid om op langere trajecten: zoals naar m'n zus, 1 of 2x te stoppen voor zo'n kwartiertje à 20 minuten, om wat bij te laden.
Bagageruimte:
- we hebben 1 kind (11j) en een middelgrote hond, in huidige wagen past de bench (kooi? weet niet of jullie ook het woord bench gebruiken) perfect in de koffer, dus SUV zou leuk zijn maar mag wel een compacte SUV zijn: zoals onze huidige Renegade. Dit is echter geen harde vereiste; als het een koffer is die niet afgesloten is (zoals bij een sedan) kunnen we ook een hondenkooi op maat laten maken of kan de hond desnoods zonder kooi in de koffer.
Dus liefst (compact) SUV, station, of hatchback, sedan is geen optie of hond moet op de zetels en haar kennende zal ze dan iedereen bespringen en aflikken.
Reizen met de wagen zijn we niet écht van plan maar ik zeg niet "nooit"... nogmaals: ben wel bereid om tussenstops te maken maar 200km reëel bereik lijkt me toch heel nipt...
Voorkeuren/opties: hier ga ik over wat we nu hebben in Jeep, en aangeven met plusjes wat ik het belangrijkste vind maar nog wel per uitzondering wil vanaf zien, 4 plusjes voor wat onontbeerlijk is.
- Climate-control meerdere zones +++
- adaptive CruiseControl +++
- FCW ++++
- auto belt hulpdiensten bij ongeval ++++
- Bandenspanningsensoren ++++
- Lane-assist ++
- Autoplay (Android) ++++
- bediening aan stuur +++
- fysieke knoppen +++
- Parkeersensoren ++++
- Automatische handrem ++++
- Gemotoriseerde zijspiegels ++
- Dimmende achteruitspiegel +
- LED all-around ++++
- Automatisch buitenverlichting ++++
- automatisch grootlicht +
- meedraaiende bochtenverlichting +
- automatische ruitenwissers ++
- verkeersbordherkenning +
- verwarmd stuur en zetels + (is echt luxe en fantastisch, maar uiteindelijk is het niet zo van belang, EV's hun interieur warmt sneller op dan ICE -denk ik?-)
- oh, en liefst vierdeurs (vijfdeurs heet dat zeker) enfin: 4 portieren, geen 2.
Zou kunnen dat ik nog iets vergeet en weet ook niet of EV's opties hebben dat ICE's niet hebben. (dat ze geen start-stop hebben weet ik wel

) maar misschien vergeet ik nog iets zoals voorverwarming accu ofzo, ik kan niet inschatten hoe belangrijk dit is...
Thanx i.i.g. voor het meedenken!
[
Voor 4% gewijzigd door
PinusRigida op 17-01-2025 17:17
]