Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Heeft niet zoveel met gokken te maken, meer met natuurkunde.

Syntetische brandstoffen zullen gewoon richting factor 10 duurder zijn. Je kan die syntethische brandstof nog beter gebruiken om energie op te wekken in een elektriciteitscentrale en daar vervolgens een EV mee opladen; dat is alsnog efficienter.
Top toch! Dus Shell ed moeten aan de bak als ze hun infra willen blijven houden. Die synthetische stoffen zullen niet veel duurder moeten worden dan stroom of waterstof of wat dan ook.

Als Shell het niet goedkoper krijgt neemt niemand het af.

Ik denk dat dit de beste ontwikkeling is die er kan zijn. Shell leunt nu op eigenaar zijn van oliegronden, en dat valt straks weg. Ze zullen iets moeten maken wat beter is dan stroom tanken.

En ja.. er zullen synthetische auto's zijn die er eerst stroom van maken, maar vast ook die het gewoon direct de ICE in spuiten.

De doelstelling is ook minder fossiele brandstof en niet minder brandstof. Niemand heeft problemen met synthetische brandstoffen. Vind de EU ook helemaal prima overigens. Die sponsoren nu ook een stukje ontwikkeling daarin bij Formule 1. Formule 1 gaat dacht ik komend jaar over naar 100% synthetische brandstoffen... die direct de ICE in gaan.

win win voor de consument.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wereldwijde BEV leveringen cijfers van zowel Volkswagen Group en Tesla over het afgelopen jaar zijn uit. In 2019 kondigde Volkswagen aan tot doel te stellen om in 2030 marktleider in e-mobiliteit te zijn en dus Tesla tegen die tijd ingehaald te hebben. Eens kijken hoe het met de race tussen die twee gaat.

Volkswagen groep:
2020: 232.000
2021: 453.000 +95% yoy
2022: 572.000 +26% yoy
2023: 770.000 +35% yoy
2024: 745.000 -3% yoy

Tesla:
2017: 100.000
2018: 245.240
2019: 367.500
2020: 499.000
2021: 936.000 +87% yoy
2022: 1.314.000 +40% yoy
2023: 1.808.000 +38% yoy
2024: 1,789,000 -1% yoy

Gat in het voordeel van Tesla:
2020: 267 k
2021: 483 k
2022: 742 k
2023: 1038 k
2024: 1044 k

De Volkswagen Group heeft nog steeds een lange weg te gaan tot 2030.

Nog een paar noemenswaardige getallen:
BYD verkocht in 2024 voor het eerst net iets meer BEV's dan (nu dus voormalig) marktleider Tesla. De kans dat Volkswagen Tesla in gaat halen voor 2030 wordt klein, dat het BYD in gaat halen is zo goed als onmogelijk.

Wereldwijde verkopen van EV's groeide afgelopen jaar (yoy) met 25% (3.2 miljoen meer dan 2023). Media koppen over afnemende EV-verkopen kloppen dus niet (zijn voornamelijk gebaseerd op puur de Duitse markt, waar einde van subsidies een scheef beeld trekken).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:33
World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:02:
Top toch! Dus Shell ed moeten aan de bak als ze hun infra willen blijven houden. Die synthetische stoffen zullen niet veel duurder moeten worden dan stroom of waterstof of wat dan ook.
Dat je het probleem daarvan niet ziet geeft aan dat je niet echt weet wat syntethische brandstoffen zijn.
Engineering Explained: The Big Problem With Synthetic Fuels

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:07
assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Dat het niet werkt tegenover een ICE is niet zo relevant; daar moeten we hoe dan ook mee stoppen. Het kan echter ook totaal niet uit tegenover een EV.

Laten we de komende xx decennia de volledige luchtvaart en procesindustrie fossielvrij hebben. Tot die tijd het voor personenvervoer waar al een prima passend (beter) alternatief voor is niet eens een overweging.
Mea culpa, ik had een freudiaanse verspreking, ik bedoelde inderdaad EV.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:53:
Ik had in 2021 verwacht dat in 2025 de vraag naar EV occasions best hoog zou zijn. Het tegendeel blijkt waar. Helaas. Ik zit ook wel tegen ruim 60% afschrijving aan te kijken. Al gaat het de laatste tijd (logischerwijs) een stukje langzamer. Achteraf had ik ook moeten leasen (huren).
Dan heb ik mazzel gehad. Afgelopen zomer een Enyaq ingeruild na 4 jaar. 40% afgeschreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ecological schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Als er 1 constante is van de toekomst dan is dat we niet hebben hoe die gaat lopen. Zelf denk ik dat de economics van synthetische brandstoffen nooit gaat werken tegenover ICE. We gaan het zien de komende decennia :)
In Brazilie tank je alcohol. Rijd een ice prima op.Kost ook geen drol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
Eric-Peric schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:48:
[...]

In Brazilie tank je alcohol. Rijd een ice prima op.Kost ook geen drol.
Hoef je alleen maar een oerwoud door een suikerrietplantage te vervangen..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:14
Een overzichtje van wat er zit aan te komen in 2025 qua nieuwe EV's:
YouTube: The Best Electric Cars Arriving In 2025!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik verwacht ook dat over een tijd elke auto een elektromotor heeft. Hoe die stroom krijgt zal altijd uit een accu zijn. Hoe die accu gevuld wordt en hoe groot die is zal wel verschillen.

Een brandstofcel op bv waterstof zal nooit snel genoeg veel vernogen kunnen leveren, waardoor er een accu tussen zal zitten.

Wellicht dat vliegtuigen voor de lange afstand syntetische brandstof gaan gebruiken omdat eletrisch dan niet praktisch is.

Edit: over de afschrijving, als straks blijkt dat de co2 uitstoot niet snel genoeg omlaag gaat en de accijns op benzine en diesel stijgt. Dan zal de waarde van ICE's kelderen.

[ Voor 16% gewijzigd door janne_nl op 14-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Dat je het probleem daarvan niet ziet geeft aan dat je niet echt weet wat syntethische brandstoffen zijn.
Engineering Explained: The Big Problem With Synthetic Fuels
Interessant filmpje. Maar wel 3 jaar oud. Ik heb wat recenter met mensen van BP gesproken en die geven dus aan dat het er is maar nog 6 euro de liter kost. (pak em beed 5 maanden geleden).

Neem F1 als voorbeeld. Die gaat dus al helemaal over. En ook de motorcros is bv al een eind op weg.

Overigens mag het ook vriendelijk. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:40:
Interessant filmpje. Maar wel 3 jaar oud.
Natuurwetten veranderen niet in 3 jaar, ook niet on 30 jaar.

F1 is een perfect voorbeeld waar kosten er niet toe doen.

Ik hoop dat duidelijk is waarom een partij als BP geen goede bron is. Is verder niets onvriendelijks aan, enkel een constatering en advies.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
guido66 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Hoef je alleen maar een oerwoud door een suikerrietplantage te vervangen..
Die bemest wordt met nitraat en om dat te produceren heb je veel energie nodig…. Uit petroleum….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Natuurwetten veranderen niet in 3 jaar, ook niet on 30 jaar.

F1 is een perfect voorbeeld waar kosten er niet toe doen.

Ik hoop dat duidelijk is waarom een partij als BP geen goede bron is. Is verder niets onvriendelijks aan, enkel een constatering en advies.
Ik snap wat je zegt, maar het is lastig om met je mee te gaan want ik heb iets anders gezien. 1=0.

F1 is een ontwikkelingsplatform. Dat is een kern filosofie. Uiteraard komt niks van de F1 direct in een auto, maar via F1 worden ontwikkelkosten gestuurd op dingen die in straatauto's de toekomst zijn. F1 stapt doelbewust af van fosiele brandstoffen om zo de ontwikkeling van andere brandstoffen te promoten. Er is geen financiele grond voor dit soort raceklasses als je dit niet doet. Puur een paradepaardje bouwen voor de show is niet te doen. F1 bestaat enkel omdat je er juist verantwoord ontwikkelbudget in kunt steken. (het creert ook zijn eigen budget door alle reclame inkomsten... semi gratis ontwikkelen dus.)

F1 laat ook zien dat brandstoffabrikanten inzettten op synthetisch. Ze willen hun vloeistof netwerk in stand houden.

@Tommie12 geeft terecht aan dat dit niet synthetisch is. Slecht voorbeeld dus. Excuus.
Ik heb een praktijk voorbeeld.

Dit product van Shell vervangt Diesel en is synthetisch. Het is momenteel 4.25 euro de liter.
Een klein deel van de kosten zit in verpakking en de manier waarop het verkocht word. Dus als je het zou kunnen tanken gok ik dat het een kleine 4 euro de liter is.

Je kunt dit gewoon online bestellen per kan.
https://www.shell.com/bus...fuels/shell-gtl-fuel.html

Dat is nog veel te duur, maar je kunt dus vandaag overstappen naar Synthetisch. En dat is exact wat ik bedoel.

Niet veel mensen zullen dit kopen want het is te duur... maar er is wel concurentie. Shell moet met dit product aan de bak om het te kunnen verkopen. Aan de andere kant ontwikkelen zonnepanelen zich net zo snel... dus voorlopig kopen mensen liever stroom dan synthetische brandstof.

De consument wint hier... iedereen word gedreven goedkopere brandstoffen te maken. (ik zie stroom als brandstof hier)

Denk je niet dat er binnekort een synthetisch alternatief te tanken is bij 1 pomp op elk tankstation?

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 14-01-2025 20:27 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar het is lastig om met je mee te gaan want ik heb iets anders gezien. 1=0.

F1 is een ontwikkelingsplatform. Dat is een kern filosofie. Uiteraard komt niks van de F1 direct in een auto, maar via F1 worden ontwikkelkosten gestuurd op dingen die in straatauto's de toekomst zijn. F1 stapt doelbewust af van fosiele brandstoffen om zo de ontwikkeling van andere brandstoffen te promoten. Er is geen financiele grond voor dit soort raceklasses als je dit niet doet. Puur een paradepaardje bouwen voor de show is niet te doen. F1 bestaat enkel omdat je er juist verantwoord ontwikkelbudget in kunt steken. (het creert ook zijn eigen budget door alle reclame inkomsten... semi gratis ontwikkelen dus.)

F1 laat ook zien dat brandstoffabrikanten inzettten op synthetisch. Ze willen hun vloeistof netwerk in stand houden.

Ik heb een praktijk voorbeeld.

Dit product van Shell vervangt Diesel en is synthetisch. Het is momenteel 4.25 euro de liter.
Een klein deel van de kosten zit in verpakking en de manier waarop het verkocht word. Dus als je het zou kunnen tanken gok ik dat het een kleine 4 euro de liter is.

Je kunt dit gewoon online bestellen per kan.
https://www.shell.com/bus...fuels/shell-gtl-fuel.html

Dat is nog veel te duur, maar je kunt dus vandaag overstappen naar Synthetisch. En dat is exact wat ik bedoel.

Niet veel mensen zullen dit kopen want het is te duur... maar er is wel concurentie. Shell moet met dit product aan de bak om het te kunnen verkopen. Aan de andere kant ontwikkelen zonnepanelen zich net zo snel... dus voorlopig kopen mensen liever stroom dan synthetische brandstof.

De consument wint hier... iedereen word gedreven goedkopere brandstoffen te maken.

Denk je niet dat er binnekort een synthetisch alternatief te tanken is bij 1 pomp op elk tankstation?
De link toont een product dat GTL beschrijft. Dat is Gas To Liquid. Een vloeibare brandstof gemaakt uit gas.
Dat blijft een fossiele brandstof waar ze waarschijnlijk nog een hoop energie hebben moeten bij steken om het vloeibaar te maken.

Onzinproduct dus.

Gebuisd. Je mag nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tommie12 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:15:
[...]

De link toont een product dat GTL beschrijft. Dat is Gas To Liquid. Een vloeibare brandstof gemaakt uit gas.
Dat blijft een fossiele brandstof waar ze waarschijnlijk nog een hoop energie hebben moeten bij steken om het vloeibaar te maken.

Onzinproduct dus.

Gebuisd. Je mag nog eens proberen.
Ja. klopt, dit is niet het beste voorbeeld.
Ik had iets anders moeten kiezen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Tommie12 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Die bemest wordt met nitraat en om dat te produceren heb je veel energie nodig…. Uit petroleum….
Of uit aardappels suikerbieten etc.
We hebben hier genoeg nitraat van de melkkoeien.
Zullen we weer terug naar evs gaan?
Ik gaf alleen aan dat er betere en goedkopere alternatieven zijn dan chemische brandstof, bijvoorbeeld het natuurproduct alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Eric-Peric schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Of uit aardappels suikerbieten etc.
We hebben hier genoeg nitraat van de melkkoeien.
Zullen we weer terug naar evs gaan?
Ik gaf alleen aan dat er betere en goedkopere alternatieven zijn dan chemische brandstof, bijvoorbeeld het natuurproduct alcohol.
Je kunt zo de discussie niet beëindigen, je begint zelf over alcohol. Als we nu heel Nederland vol suikerbieten planten, hoeveel kunnen we daar dan mee rijden? En wat kunnen we dan nog eten? En de energie om die alcohol te maken, waar komt die vandaan?

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 14-01-2025 20:36 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:31
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Kunnen we die Synthetische discussie dus ergens anders voeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:19:
Ja. klopt, dit is niet het beste voorbeeld.
Ik had iets anders moeten kiezen.
Er zijn geen voorbeelden nodig, je kunt gewoon maar de basis kijken.

Als je elektriciteit gaat gebruiken om brandstof te maken zijn daarbij verliezen. Als gevolg gaat een kWh uit die brandstof onvermijdelijk duurder zijn dan een kWh direct uit die elektriciteit.

Voor sommige toepassingen kunnen er andere voordelen zijn die dat toch de moeite waard maken. Personenvervoer in een land als Nederland is er daar géén van.

Dus; we hoeven het hier echt alleen over EV's te hebben. En, er is écht geen enkele reden om in te zitten over een verschuiving weg van EV's in een land als Nederland.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 14-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Dus; we hoeven het hier echt alleen over EV's te hebben. En, er is écht geen enkele reden om in te zitten over een verschuiving weg van EV's in een land als Nederland.
Dit klopt inderdaad maar onderstreept ook een beetje mijn punt. Niemand is meer afhankelijk van een gat in de grond ergens in Dubai. Je kunt straks overal op de wereld op 100 manieren brandstof (stroom) opwekken.

Voor het ene land is zonnepanelen handig, voor het andere land weer iets anders. Dat bedoel ik met concurentie. De hele theorie achter deze markt gaat veranderen omdat het niet meer om een gat in de grond gaat waar iemand eigenaar van is.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 09:47
Hallo hallo, hopelijk het juiste EV topic:

Ik ga stoppen met zakelijk lease, Model 3 uit 2020 en wil nu privé elektrisch rijden. Ik merk dat mijn blikveld voor EVs momenteel erg beperkt is en het zoeken naar een (betaalbare) EV occasion vind ik lastig.
Hij mag groter en comfortabeler (gezinsuitbreiding), een beetje luxer, vakantie auto, pk interesseert niet zo veel.

Ik heb op het moment o.a. de volgende auto's op het oog:

Model Y
Model X (na 2019)
BYD (Geen idee welk model past in mijn segment)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

Het voelt een beetje alsof mijn blikveld erg beperkt is, ofzo, en ik daardoor blijf hangen. Ik heb in een Model Y gereden, deze was een stuk comfortabeler dan de M3, maar nu zit ik misschien te veel binnen Tesla te denken?

Ik zoek denk ik wat algemeen advies, of pointers als "kies deze zeker niet" of "dit is algemeen goede auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Tweaklie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:52:

Ik ga stoppen met zakelijk lease, Model 3 uit 2020 en wil nu privé elektrisch rijden. Ik merk dat mijn blikveld voor EVs momenteel erg beperkt is en het zoeken naar een (betaalbare) EV occasion vind ik lastig.
Hij mag groter en comfortabeler (gezinsuitbreiding), een beetje luxer, vakantie auto, pk interesseert niet zo veel.

Model Y
Model X (na 2019)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

Het voelt een beetje alsof mijn blikveld erg beperkt is, ofzo, en ik daardoor blijf hangen. Ik heb in een Model Y gereden, deze was een stuk comfortabeler dan de M3, maar nu zit ik misschien te veel binnen Tesla te denken?

Ik zoek denk ik wat algemeen advies, of pointers als "kies deze zeker niet" of "dit is algemeen goede auto"
VW ID.4 / Skoda Enyaq. Ook erg ruime auto's. Alleen het eerste modeljaar (2021) moet je ontwijken, die kunnen maar met 50kW laden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Model Y
Model X (na 2019)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

Ik heb een Hyundai Kona gereden waar ik erg enthousiast over ben. Een Kona zal te klein voor je zijn kwa opbergruimte. Maar wellicht is er een wat grotere.

Bij Tesla heb je vaak meteen heel veel opties die je bij andere merken moet bijkopen. Dat is een beetje een lullig verschil. Als je naar opties kijkt is een Tesla redelijk compleet.

Je lijstje heeft een EX30 en een Model X. Hoe belangrijk vind je opbergruimte achterin? Deze 2 auto's verschillen nogal.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40

Model Y
Model X (na 2019)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:06:
Ik heb een Hyundai Kona gereden waar ik erg enthousiast over ben. Een Kona zal te klein voor je zijn kwa opbergruimte. Maar wellicht is er een wat grotere.
Een Kia e-Niro is een iets grotere Kona (iets langere wielbasis, zelfde platform) en is er in vrij luxe uitvoeringen (ExecutiveLine) die ook nog eens daarin vrij populair was met redelijk veel aanbod nu. Eventueel is er ook nog de Niro EV sinds eind 2022 volgens mij.

(Je hoort dit van een e-Niro MY21 eigenaar die juni 2024 op zoek was naar een occasion EV en alleen maar voordelen zag in een e-Niro t.o.v. Kona.)

Maar omdat @Tweaklie niet specificeert wat het budget is, wat precies de eisen zijn voor de "vakantie auto" en wat de kilometrage is per jaar en dergelijke is het vrij lastig om met een advies te komen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:35:

(overigens stond ik bij een enorm bedrijf in deze markt en die gaf aan dat een liter synthetische brandstof nog te duur is. Het zat nog boven de 6 euro de liter)
Synthetische brandstoffen, inclusief groene waterstof, zijn structureel een enorme en kostbare omweg. Alleen geschikt voor toepassingen waar geen alternatief voorhanden is, zoals vliegen op lange afstanden. Voor auto’s en zelfs de meeste vrachtwagens, zijn batterijen de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Een Ioniq 5 oogt vooral klein, hij is helemaal niet zoveel kleiner dan een Model y.

Ioniq 5 en EV6 zouden dus opties zijn (als het design je aanstaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 09:47
gertvdijk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:12:
[...]

[...]

Een Kia e-Niro is een iets grotere Kona (iets langere wielbasis, zelfde platform) en is er in vrij luxe uitvoeringen (ExecutiveLine) die ook nog eens daarin vrij populair was met redelijk veel aanbod nu. Eventueel is er ook nog de Niro EV sinds eind 2022 volgens mij.

(Je hoort dit van een e-Niro MY21 eigenaar die juni 2024 op zoek was naar een occasion EV en alleen maar voordelen zag in een e-Niro t.o.v. Kona.)

Maar omdat @Tweaklie niet specificeert wat het budget is, wat precies de eisen zijn voor de "vakantie auto" en wat de kilometrage is per jaar en dergelijke is het vrij lastig om met een advies te komen.
Goede vragen!

Budget: 30k met wat rek
Gemiddeld rond de 20k a 30k km per jaar (heb rond de 90k op mijn huidige auto in 5 jaar tijd gereden)
Road trip vakanties binnen Europa. Ik vond het top om van SC naar SC te rijden en korte stops te maken. Ik wil met kind, inboedel en koffers op vakantie kunnen. Nu kan dat ook, maar dan is het proppen ipv comfortabel.

Mbt de EX30, zoals vermeld ben ik niet erg goed ingelezen op het EV vlak. Ik hoor dat dat de meer betaalbare elektrische Volvo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Model Y
Model X (na 2019)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

De Ioniq 5 is echt mega groot, het is de grotere, comfortabelere broer van de Kia EV6.
Qua ruimte vergelijkbaar met de Model Y.
YouTube: Hyundai Ioniq 5 banana box test vs YouTube: Tesla Model Y LR banana box test
Niet perse heel zuinig, maar wel heel snel laden.

Skoda Enyaq (Coupe), liefst een 85 (maar een 80 kan ook voldoen), is ook een prima gezin en vakantie auto.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 15-01-2025 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Tweaklie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
Budget: 30k met wat rek
Gemiddeld rond de 20k a 30k km per jaar (heb rond de 90k op mijn huidige auto in 5 jaar tijd gereden)
Road trip vakanties binnen Europa. Ik vond het top om van SC naar SC te rijden en korte stops te maken. Ik wil met kind, inboedel en koffers op vakantie kunnen. Nu kan dat ook, maar dan is het proppen ipv comfortabel.
Met dat budget en wensenlijstje zou ik de e-Niro/NiroEV en Kona schrappen. Die hebben zo hun kracht met een lager budget maar zullen te laag scoren op je punt van snelladen. (Die voldoen meer in de situatie van <400km ritten en af en wanneer iets langer moeten stoppen bij langere geen probleem is.)
De EV6, Ioniq 5 of een Tesla klinken dan logischer. Grotere modellen zonder andere nadelen zullen al snel boven budget gaan vrees ik (Mercedes/Audi SUVs, EV9, etc.). Een Skoda Enyaq kan nog een optie zijn met een laadsnelheid die redelijker te noemen is, maar de 77 kWh variant zal net boven budget gaan wellicht.
Tweaklie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
Mbt de EX30, zoals vermeld ben ik niet erg goed ingelezen op het EV vlak. Ik hoor dat dat de meer betaalbare elektrische Volvo is.
Erg klein achterin, dat wordt wel echt proppen. En die is zo nieuw dat zelfs de goedkoopste met kleine accu al boven je budget gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 14-01-2025 22:03 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
mitsumark schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
[...]

De Ioniq 5 is echt mega groot, het is de grotere, comfortabelere broer van de Kia EV6.
Qua ruimte vergelijkbaar met de Model Y.
YouTube: Hyundai Ioniq 5 banana box test vs YouTube: Tesla Model Y LR banana box test
Niet perse heel zuinig, maar wel heel snel laden.

Skoda Enyaq (Coupe), liefst een 85 (maar een 80 kan ook voldoen), is ook een prima gezin en vakantie auto.
Je 1e YouTube link werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Sonicfreak schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Je 1e YouTube link werkt niet.
gefixt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

alexbl69 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:28:
[...]

En dus blijft het voor de meeste mensen aantrekkelijker om een hybride te kopen in plaats van een EV. Waardevaster en altijd een alternatief mocht het stekkeren wat lastiger zijn. Gewicht maakt het verschil ook niet, want waar een hybride weliswaar een motor meezeult heeft een EV dat gewicht aan extra batterijen aan boord.
Met waardevaster bedoel je "blijft duur".
EV's schrijven zoveel af omdat de aanschafprijs zoveel lager wordt. 2019 betaalde je € 65.000 voor een Tesla Model 3, nu heb je er een voor € 41.000. Als je dat soort prijsontwikkeling bij ICE auto's had gezien de afgelopen 6 jaar dan was iedereen extatisch van geluk dat auto's zoveel goedkoper waren geworden.
Maar met EV's is het opeens een probleem omdat "afschrijving".

Zeggen dat je beter een "waardevaste" hybride (of zelfs full-ICE) auto kunt kopen is zeggen dat je beter meer geld uit kunt geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Met waardevaster bedoel je "blijft duur".
EV's schrijven zoveel af omdat de aanschafprijs zoveel lager wordt. 2019 betaalde je € 65.000 voor een Tesla Model 3, nu heb je er een voor € 41.000. Als je dat soort prijsontwikkeling bij ICE auto's had gezien de afgelopen 6 jaar dan was iedereen extatisch van geluk dat auto's zoveel goedkoper waren geworden.
Maar met EV's is het opeens een probleem omdat "afschrijving".

Zeggen dat je beter een "waardevaste" hybride (of zelfs full-ICE) auto kunt kopen is zeggen dat je beter meer geld uit kunt geven.
65k was de prijs van een performance, een LR kostte nog geen 60k en een SR+ ruim onder de 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
Evclinic publiceert veel over reparaties aan BEVs en soms PHEVs

Conclusie:
PHEV s gaan niet lang mee
Ook binnen EVs veel verschil in mankementen en reparaties

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:56:

Conclusie:
Interessant. Heb je een paar links?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
mitsumark schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:41:
[...]
65k was de prijs van een performance, een LR kostte nog geen 60k en een SR+ ruim onder de 50k
De SR+ zat op 50k in 2019, dus zeker niet ruim onder de 50k ;) Die had ik 1 namelijk.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:43
BarryH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:56:

Conclusie:
En de conclusie is ook: zelfs 'slechte' EV's zijn minder reparatiegevoelig dan auto's met verbrandingsmotor. Logisch natuurlijk, omdat die technisch gezien vele malen complexer zijn dan EV's.
"Lacks an EGR, DPF, ADDBLUE, injectors, belts, oil or water pumps, clutch, flywheel, gearbox, and many other potential issues".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
[...]
De SR+ was niet 'ruim onder de 50k'. Mijn blauwe SR+ heeft een catalogusprijs van 51k, dus wellicht dat de witte er nét onder viel. Veel kan het niet zijn geweest.

Het klopt uiteindelijk dus wel dat Tesla (en daarmee toch een beetje 'de benchmark' onder EV's) in 5 jaar tijd de instapprijs met zo'n 15 tot 20% heeft verlaagd, gezien een nieuwe Model 3 Highland nu 40.990 moet kosten.
Dat is hele andere koek dan een VW Golf waarvan de nieuwe iteratie ieder jaar alleen maar duurder wordt.

En daarbij moet ook gezegd worden dat die 2019 LR van (net ietsje minder dan) 60k een lagere WLTP-range heeft dan een 2025 Model 3 à (net ietsje meer dan) 40k. Zo gezien zijn de prijzen eigenlijk met ~30% gedaald. (en dan hebben we het nog niet eens over afwerking en features).

Ja, dat heeft invloed op de restwaarde.
Nee, het is niet te verwachten dat je in 2030 een splinternieuwe Tesla Model 3 met >500km WLTP koopt voor 28k. Zeker niet als een basis VW Golf de trendlijn doorzet en dus tegen die tijd zo'n 45k moet opbrengen :+

En afschrijving is nooit lineair geweest.
De minste afschrijving op je occasion behaal je door een occasion te kopen die al veel afschrijving achter de rug heeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 15-01-2025 09:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
En daar lees je dus fijn het is om een phev te hebben met 200k op de teller (spoiler: not) en dat niet alle EVs even goed en repareerbaar zijn

Nb: zou mooi zijn als ze een vestiging in NL openen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:40:
[...]

En daar lees je dus fijn het is om een phev te hebben met 200k op de teller (spoiler: not) en dat niet alle EVs even goed en repareerbaar zijn

Nb: zou mooi zijn als ze een vestiging in NL openen
In het noorden van Duitsland is Ove Kroger bezig om wat op te zetten, voorlopig alleen Tesla's. Maar er zullen vast meer bedrijven komen die met EV-Clinic de samenwerking aangaan verwacht ik, want dat is toch een groeimarkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:22
Is dit dan wellicht iets dat aan die beschrijving voldoet?
https://www.deelektrischeautogarage.nl/

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:30:
De SR+ was niet 'ruim onder de 50k'. Mijn blauwe SR+ heeft een catalogusprijs van 51k, dus wellicht dat de witte er nét onder viel. Veel kan het niet zijn geweest.
adjego schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:27:
De SR+ zat op 50k in 2019, dus zeker niet ruim onder de 50k ;) Die had ik 1 namelijk.
Met een paar opties misschien (kleur, velgen).
Kale prijs was 47800.
https://www.autokopen.nl/...ing-model-3-in-prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
mitsumark schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
[...]

[...]

Met een paar opties misschien (kleur, velgen).
Kale prijs was 47800.
https://www.autokopen.nl/...ing-model-3-in-prijslijst
Kale prijs van mijne was €48850,- met nog afleverkosten erbij van €1000,- zit je toch wel gewoon op de 50k. Ik had alleen maar blauw als optie.

Daarnaast vind ik €47800,- dan weer niet "ruim" onder de 50k, maar dat is ieder voor zich natuurlijk ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vooral Tesla heeft gezorgd voor die lagere aanschafprijzen, als het aan de andere fabrikanten had gelegen hadden ze liefst rustig blijven indexeren.... Ook al omdat de marges op hun BEV's vrij bedroevend zijn.

Diverse fabrikanten zijn nu wel meegegaan in die prijzenoorlog, na een initiële piek rondom begin coronatijd (en de bijbehorende leverperikelen).

Wat dat betreft ben ik Tesla wel dankbaar, zowel voor de techniek als voor de prijzenoorlog. Voor de consumenten alleen maar beter :)

Al zijn leasemaatschappijen er een stuk minder blij mee :+

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 15-01-2025 13:31 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:50

Model Y
Model X (na 2019)
Ioniq 5 (vrij klein?)
Volvo EX30/EX40
Volkswagen ID.5?

Ik heb net een jonge gebruikte BZ4X aangeschaft , ik ga hem aanstaande zaterdag ophalen

Ik heb ook gekeken naar de Model 3 ( te laag voor mij ) , Model Y eigenlijk best wel lang over getwijfeld heb een paar keer met mijn vinger boven de bestelknop gehangen

Toen ergens in Augustus 2024 zag ik een BZ4X en toen ik zijn broertje de Lexus RZ bij het familie diner zag gereden door Bert van Leeuwen was ik ook wel overtuigd van de binnenzijde en wilde ik hem wel eens in het echt zien.

Ergens in november een etentje in Rotterdam en in de garage bij de Doelen stond een blauw exemplaar
een enorme bak! groter als de model Y , Groter als de Skoda Enyaq ( die stonden in hetzelfde rijtje )

Vervolgens eens hier op tweakers gevraagd wat men van deze auto vind , dat was niet zo positief!! ik moest de filmpjes van Bjorn Nyland maar eens bekijken!!

Nou ... dat heb ik dus gedaan en het is juist Bjorn geweest in de part 2 filmpjes en de paar wel positieve reacties die mij hebben overtuigd dat de zogenaamde problemen er eigenlijk voor mij niet meer zijn na de software updates .

De proefrit bij de Toyota Dealer van mijn Toyota Approved occasion trok mij finaal over de streep dus de eco diesel wordt zaterdag achtergelaten en dan stap ik in mijn bijna nieuwe BZ4X

Eigenlijk ben ik nu wel blij met het 'negatieve' imago >:) Ik heb nu een fantastische luxe wagen met alle denkbare opties en een goede bruikbare range voor een in mijn ogen redelijke prijs .

Zijn identieke broertje staat nog te koop in Vlissingen alleen is die van mij Lichtgrijs en deze de donker grijze variant ( de vrouw heeft besloten O+ )

Dus vanaf zaterdag ga ik het allemaal zelf beleven ... de laadpassen zijn al binnen de verzekering is al geregeld ( oef dat is wel even wat meer , vergeten een hoop )

[ Voor 1% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 15-01-2025 14:25 . Reden: typo`s plus toevoeging/verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:20:

Ergens in november een etentje in Rotterdam en in de garage bij de Doelen stond een blauw exemplaar
een enorme bak! groter als de model Y , Groter als de Skoda Enyaq ( die stonden in hetzelfde rijtje )

Vervolgens eens hier op tweakers gevraagd wat men van deze auto vind , dat was niet zo positief!! ik moest de filmpjes van Bjorn Nyland maar eens bekijken!!

Nou ... dat heb ik dus gedaan en het is juist Bjorn geweest in de part 2 filmpjes en de paar wel positieve reacties die mij hebben overtuigd dat de zogenaamde problemen er eigenlijk voor mij niet meer zijn na de software updates .
De model Y is langer, breder, hoger en heeft meer bagage ruimte.
De Enyaq is iets korter, maar wel hoger en heeft ook meer bagageruimte.
Dat laatste gemist bij bjorn (banana box test)?

Zie ook: https://ev-database.org/n...109a08c4528ae3e1afcbdcecb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:22:
[...]

De model Y is langer, breder, hoger en heeft meer bagage ruimte.
De Enyaq is iets korter, maar wel hoger en heeft ook meer bagageruimte.
Dat laatste gemist bij bjorn (banana box test)?

Zie ook: https://ev-database.org/n...109a08c4528ae3e1afcbdcecb
Oh dan heeft de IVA Journalist het vast fout overigens.

Hoogte BZ4X =1650

Hoogte Enyaq=1616

Hoogte Model Y=1624

Toen ik ze zo op een rij zag staan in de garage torende de BZ4X er ook echt optisch bovenuit als de grotere van de 3 overigens weet ik nu dat de Y wel degelijk qua formaat ( Breedte en lengte groter is ) de Enyaq is kleiner maar heeft een slimme indeling.

Dus 'Definitie' is ook wel een 'puntje' LOL maar zoals gezegd menig auto journalist is ook in die val gelopen, voor mij is de BZ4X sowieso de mooiste van de 3 qua extern en intern uiterlijk en kosten/baten als jonge occasion.

[ Voor 29% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 16-01-2025 13:26 . Reden: toevoeging / verklaring ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Oh dan heeft de IVA Journalist het vast fout overigens.

Hoogte BZ4X =1650

Hoogte Enyaq=1616

Hoogte Model Y=1624

Toen ik ze zo op een rij zag staan in de garage torende de BZ4X er ook echt optisch bovenuit als de grotere van de 3 overigens weet ik nu dat de Y wel degelijk qua formaat ( Breedte en lengte groter is ) de Enyaq is kleiner maar heeft een slimme indeling.

Dus 'Definitie' is ook wel een 'puntje' LOL maar zoals gezegd menig auto journalist is ook in die val gelopen, voor mij is de BZ4X sowieso de mooiste van de 3 qua extern en intern uiterlijk en kosten/baten als jonge occasion.
Ik was ook wel positief verrast door de grootte en de ruimte van de bz4x,
Niet zo erg als bij de Ioniq 5, dat leek op de foto's s net een Renault 5, maar is in de praktijk 2x zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:28
[...]
Mijn was €64k met velgen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
mitsumark schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Ik was ook wel positief verrast door de grootte en de ruimte van de bz4x,
Niet zo erg als bij de Ioniq 5, dat leek op de foto's s net een Renault 5, maar is in de praktijk 2x zo groot
Ja ik kom vanuit een Fiat Punto , dus .... je snapt dat het voor mij ook nogal een 'verschilletje' is

Ik blijf het wel 'grappig' vinden hoe deze auto ( BZ4X ) op diverse mediums wordt afgekraakt
en dat Bjorn dan wordt aangehaald als de negatieveling

Echter ik hoor in diverse van zijn filmpjes een hoop bewondering en respect voor de BZ4X hier test hij het automatisch parkeren bijvoorbeeld

YouTube: Toyota bZ4X autoparking test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:27:
Ik blijf het wel 'grappig' vinden hoe deze auto ( BZ4X ) op diverse mediums wordt afgekraakt
en dat Bjorn dan wordt aangehaald als de negatieveling

Echter ik hoor in diverse van zijn filmpjes een hoop bewondering en respect voor de BZ4X hier test hij het automatisch parkeren bijvoorbeeld
Nou vind ik automatisch parkeren totaal oninteressant maar hé ieder zijn ding, er waren wel wat kritiekpuntjes op de BZ4X maar na wat updates schijnt het allemaal wel mee te vallen nu.

Voor de rest gaat het er totaal niet om wat een ander vindt maar des te meer wat jij er van vindt.
En als jij er tevreden mee kan zijn, wat boeit het dan dat het afgekraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 12:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik geraak er ook niet uit, huidige ICE wagen is volgend jaar afbetaald; Jeep Renegade Limited full option, geluk mee gehad: Jeep zit in de top van meest onbetrouwbare merken maar de wagen is nu 4 jaar oud en behalve een kapot zijspiegel-motortje nog niks van gedoe mee gehad.

Nu, in functie van ons gebruik, steeds korte ritjes: mijn vrouw werkt op 5 minuten rijden van thuis en neemt alleen de wagen bij te slecht weer, of als ze na het werk nog ergens heen moet en ik neem de wagen max 2x per week naar kantoor (84km/dag) en in functie van volgend jaar ook zonnepanelen laten leggen, kijk ik al uit naar een vervanger in min-of-meer de pricerange van onze huidige Jeep. die was cataloguswaarde rond de 30k in 2021, (huidige Limited tikt 35k aan).
We hebben wel inruilkorting en een mooie dealershipkorting gekregen.

Ik vind bvb. een VW ID3 of een occasion ID4 wel interessant: heeft interessante specs, voldoet aan ons gebruik en ziet er eigenlijk best knap uit, wanneer ie stilstaat... :X

...ook al is het geen doorslaggevende factor maar toch: WTF was VW thinking met die niet-doorlopende doorlopende DRL ledstrip?

Het is willen maar niet kunnen, dan hadden ze het beter niet gedaan en gewone DRL's in de koplamp-behuizing gestoken...

Ofwel doe je een doorlopende lijn, ofwel begin je er niet aan. ik kan het eigenlijk niet zien en het ergert mij want ik vind het een stom detail op een wagen die me anders meteen zou aanspreken... maar het valt zo hard op... Waarom konden ze het VW-logo geen 3 CM naar onder verschuiven, werken met een sticker op motorkap, of het logo ook oplichtend maken zoals Opel met de Grandland deed? Huisstijl?
Ik vind het een gemiste kans i.i.g.

Dus mijn eerste keus (Nieuwe ID3 of occasion ID4) heeft al een zuur smaakje (ook al is het een detail, we moeten er wel 5 jaar of langer mee rijden en het oog wil ook wat)

Ionic 5 vind ik ook wel wat maar dat zal dan ook occasion worden gezien nieuwprijs boven budget.

Komt hierop neer: ik wil max 400Euro/maand aflossen voor wagen, op een lening van 5 jaar.
Oh, misschien ook nog interessant om te weten: gaat over België, naar het schijnt liggen prijzen voor auto's hier lager dan in NL.

...Dus: willen jullie wat EV alternatieven voorstellen in deze prijsklasse en vooral: waarom je die voorstelt, want prijsklasse online opzoeken is natuurlijk een fluitje maar elk merk zal zichzelf natuurlijk ophemelen, dus waarom stellen jullie [merk, type] voor? (liever geen Hybride, ik wil af van brandstof, oliewissels, filterwissels, luchtmassameters, kleppentiming, aandrijfriemen, koppakkingen etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
@PinusRigida Je vertelt eigenlijk niet hoe groot het bereik en de (bagage)ruimte moet zijn.
Is 200km bereik genoeg omdat je toch nooit meer dan 84km op een dag moet rijden in de winter?
Heb je nog 3 (jonge) kinderen, en wil je met gezin naar zuid Italie rijden?
Sedan/hatchbak/SUV/station?
Andere voorkeuren (opties?)?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 17-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het gaat om Belgie, dus waarschijnlijk een oprit, maar het is geen zekerheid. Mits oprit zou je ook voor een Ioniq classic kunnen gaan. 220 km bereik in de zomer, ca 180 in de winter. En zijn goedkoop en redelijk bewezen. Ik had er alleen een kapotte laadklepvergrendelmotor mee. Mits geen oprit en aangewezen op publieke laadpalen zou ik kijken naar een auto met 400 of meer km bereik.

/edit: Jeep maakt ook een leuke EV, de Avenger. Maar is een Stellantis onderstel en daar hoor je niet heel goede verhalen over de repareerbaarheid.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 17-01-2025 15:57 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:43:
Komt hierop neer: ik wil max 300Euro/maand aflossen voor wagen, op een lening van 5 jaar.
Is dat dan met inruil? Want bij 300 euro per maand over 5 jaar kom ik op 18.000 euro uit.

En voor de rest, wat wil je allemaal? Zoals al gezegd, range? Binnenruimte? Vaak op vakantie? Etc..
Plus zie ik dat je nogal kritisch bent op uiterlijk (daar koop ik een auto op, voor mij moet een auto ten eerste gewoon mooi zijn, op plaats 384 komt de rest dan pas), zijn er modellen waarvan je nu al zegt: absoluut niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:49:
@PinusRigida Je vertelt eigenlijk niet hoe groot het bereik en de (bagage)ruimte moet zijn.
Is 200km bereik genoeg omdat je toch nooit meer dan 84km op een dag moet rijden in de winter?
Heb je nog 3 (jonge) kinderen, en wil je met gezin naar zuid Italie rijden?
Sedan/hatchbak/SUV/station?
Andere voorkeuren (opties?)?
Je hebt helemaal gelijk idd, veel tekst en weinig info, my bad. 8)7

Zou eerste EV zijn dus weet eigenlijk niet zeker wat ik moet verwachten van opgegeven en reëel rijbereik, dus ik zou zeggen: Reëel rijbereik zou ik graag minstens 200km hebben, omdat we toch wel 's graag naar m'n zus zouden gaan in West-Vlaanderen = 125km enkel traject, ik zou daar dan willen quickchargen dus die mogelijkheid moet de wagen ook hebben.

Ik ben wél bereid om op langere trajecten: zoals naar m'n zus, 1 of 2x te stoppen voor zo'n kwartiertje à 20 minuten, om wat bij te laden.

Bagageruimte:

- we hebben 1 kind (11j) en een middelgrote hond, in huidige wagen past de bench (kooi? weet niet of jullie ook het woord bench gebruiken) perfect in de koffer, dus SUV zou leuk zijn maar mag wel een compacte SUV zijn: zoals onze huidige Renegade. Dit is echter geen harde vereiste; als het een koffer is die niet afgesloten is (zoals bij een sedan) kunnen we ook een hondenkooi op maat laten maken of kan de hond desnoods zonder kooi in de koffer.

Dus liefst (compact) SUV, station, of hatchback, sedan is geen optie of hond moet op de zetels en haar kennende zal ze dan iedereen bespringen en aflikken. :D

Reizen met de wagen zijn we niet écht van plan maar ik zeg niet "nooit"... nogmaals: ben wel bereid om tussenstops te maken maar 200km reëel bereik lijkt me toch heel nipt...

Voorkeuren/opties: hier ga ik over wat we nu hebben in Jeep, en aangeven met plusjes wat ik het belangrijkste vind maar nog wel per uitzondering wil vanaf zien, 4 plusjes voor wat onontbeerlijk is.

- Climate-control meerdere zones +++
- adaptive CruiseControl +++
- FCW ++++
- auto belt hulpdiensten bij ongeval ++++
- Bandenspanningsensoren ++++
- Lane-assist ++
- Autoplay (Android) ++++
- bediening aan stuur +++
- fysieke knoppen +++
- Parkeersensoren ++++
- Automatische handrem ++++
- Gemotoriseerde zijspiegels ++
- Dimmende achteruitspiegel +
- LED all-around ++++
- Automatisch buitenverlichting ++++
- automatisch grootlicht +
- meedraaiende bochtenverlichting +
- automatische ruitenwissers ++
- verkeersbordherkenning +
- verwarmd stuur en zetels + (is echt luxe en fantastisch, maar uiteindelijk is het niet zo van belang, EV's hun interieur warmt sneller op dan ICE -denk ik?-)

- oh, en liefst vierdeurs (vijfdeurs heet dat zeker) enfin: 4 portieren, geen 2. :D

Zou kunnen dat ik nog iets vergeet en weet ook niet of EV's opties hebben dat ICE's niet hebben. (dat ze geen start-stop hebben weet ik wel :P ) maar misschien vergeet ik nog iets zoals voorverwarming accu ofzo, ik kan niet inschatten hoe belangrijk dit is...

Thanx i.i.g. voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 17-01-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Is dat dan met inruil? Want bij 300 euro per maand over 5 jaar kom ik op 18.000 euro uit.

En voor de rest, wat wil je allemaal? Zoals al gezegd, range? Binnenruimte? Vaak op vakantie? Etc..
Plus zie ik dat je nogal kritisch bent op uiterlijk (daar koop ik een auto op, voor mij moet een auto ten eerste gewoon mooi zijn, op plaats 384 komt de rest dan pas), zijn er modellen waarvan je nu al zegt: absoluut niet!
Yes, goeie vraag, zou idd. met inruil zijn, vandaar ook dat ik niet té lang meer wil wachten, huidige wagen heeft 44k km en is in nieuwstaat behalve die haperende buitenspiegel. En ik zou ook kortingsdagen afwachten zoals bvb. autosalon, dealerkortingdagen etc... en occasie mag ook.

idd, 300 euro/maand is misrekening van me, moet 400 euro/maand zijn, ik pas het aan.

Het oog wil idd. ook wat: ik zie me niet (lang) rijden met iets dat ik lelijk vind.

Absoluut niet:
- eh... alles Sssanyong, weet niet of die EV's maken maar :r
- BYD
- en Mercedes heeft ook zo'n SUV (buiten budget, ik weet het) die eruit ziet alsof die obees is door teveel hamburgers te eten. ken het modeltype niet...

Verder is het wel nog steeds een gebruiksvoorwerp, ik vind het leuk als ik 'm niet spuuglelijk vind, maar voor het budget wil ik wel wat concessies doen.

Uiterlijk van Ionic 5 vind ik leuk, en ID3 en ID4 vind ik ook leuk (maar de niet doorlopende ledstrip is dus serieuze afknapper :D ).
puur op uiterlijk vind ik de Fiat e 500 en Honda E fantastisch, maar die zijn dan te beperkt in rijbereik, binnenruimte en/of aantal portieren.

Oh, en Kia vind ik tegenwoordig ook leuke auto's maken
Nieuwe Dacia Duster vind ik ook best ok (niet mooi maar gewoon ok) maar denk dat die alleen in hybride of ICE bestaat.

Jeep Avenger vind ik ook mooi maar m'n vrouw niet, dus zij wint. :D

[ Voor 55% gewijzigd door PinusRigida op 17-01-2025 17:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:20
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Yes, goeie vraag, zou idd. met inruil zijn! vandaar ook dat ik niet té lang meer wil wachten, huidige wagen heeft 44k km.
Tweedehands Skoda Enyaq? Lekker veel ruimte en goed bereik en persoonlijk vind ik em mooier dan een ID4 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:15:
Zou eerste EV zijn dus weet eigenlijk niet zeker wat ik moet verwachten van opgegeven en reëel rijbereik, dus ik zou zeggen: Reëel rijbereik zou ik graag minstens 200km hebben, omdat we toch wel 's graag naar m'n zus zouden gaan in West-Vlaanderen = 125km enkel traject, ik zou daar dan willen quickchargen dus die mogelijkheid moet de wagen ook hebben.
Mijn eerste gedachte was gelijk een nieuwe Hyundai Inster.
Ja, je moet er wel van houden (ik vind het een leuk wagentje) maar hij komt er goed vanaf in vele tests en was #2 bij auto van het jaar. Of je bench past is afhankelijk van de grootte maar dat is een kwestie een keertje een proefrit doen. Qua 2de hands zijn de jonge Kia E-Niro's ook wel goede auto's. En groter dan de Inster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

krissie100 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Tweedehands Skoda Enyaq? Lekker veel ruimte en goed bereik en persoonlijk vind ik em mooier dan een ID4 ;)
is wel mooi-ish idd... maar zou dan idd. occasion worden. niet écht een probleem maar wel beetje risico met EV of maak ik me teveel zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Mijn eerste gedachte was gelijk een nieuwe Hyundai Inster.
Ja, je moet er wel van houden (ik vind het een leuk wagentje) maar hij komt er goed vanaf in vele tests en was #2 bij auto van het jaar. Of je bench past is afhankelijk van de grootte maar dat is een kwestie een keertje een proefrit doen. Qua 2de hands zijn de jonge Kia E-Niro's ook wel goede auto's. En groter dan de Inster.
....beetje raar maar het zegt me wel wat, lijkt me zo iets dat, hoe meer je het ziet, hoe liever je't ziet...
ziet er wel klein uit maar ik vermoed dat ie groter is dan dat ie op foto's toont? ga het i.i.g. eens checken, ook opties etc... prijs zit i.i.g. goed.

E-niro is ook wel knap, ga ik ook checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:20
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:35:
[...]

is wel mooi-ish idd... maar zou dan idd. occasion worden. niet écht een probleem maar wel beetje risico met EV of maak ik me teveel zorgen?
Zou mij daar niet heel veel zorgen om maken.

Anders in een Inster idd een hele leuk met ook een achterbank die je kan verschuiven op duurdere versies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Je maakt je teveel zorgen. ;)
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:38:

....beetje raar maar het zegt me wel wat, lijkt me zo iets dat, hoe meer je het ziet, hoe liever je't ziet...
ziet er wel klein uit maar ik vermoed dat ie groter is dan dat ie op foto's toont? ga het i.i.g. eens checken, ook opties etc... prijs zit i.i.g. goed.
Ja, you love it or hate it een beetje. Hij is ruimer dan je denkt, zijn verschillende youtube filmpjes over maar de wagen krijgt niets anders dan lovende kritieken.

Voorbeeld: 600km in 3 dagen in de Hyundai INSTER | Het beste ‘kleintje’

Er is op Tweakers zelfs een topic over: Hyundai Inster - EV - ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Je maakt je teveel zorgen. ;)

[...]

Ja, you love it or hate it een beetje. Hij is ruimer dan je denkt, zijn verschillende youtube filmpjes over maar de wagen krijgt niets anders dan lovende kritieken.

Voorbeeld: 600km in 3 dagen in de Hyundai INSTER | Het beste ‘kleintje’

Er is op Tweakers zelfs een topic over: Hyundai Inster - EV - ervaringen
Thanx, ik bekijk het vanavond.

Die Inster doet me wat denken aan de Honda E, vind ik echt heel knap, op uiterlijk is het m'n favoriet van huidige EV's (en stiekem heb ik ook wel een zwak voor Honda) zou als tweede wagen ideaal zijn maar niet als enige wagen... :'(

[ Voor 62% gewijzigd door PinusRigida op 17-01-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik informeer me verder en heb nu al een 5-tal tips waarop m'n begin van zoektocht te richten, het zou sowieso nog niet voor 2025 zijn (tenzij er iets met huidige wagen gebeurt) maar ik vind het minder en minder te rechtvaardigen dat onze volgende terug een ICE wordt en hybride vind ik niet interessant want je zit nog stééds met de nadelen van ICE en -heb ik me laten vertellen- underpowered motoren.

best-case scenario: begin 2026, tegen dan zal er nog wat meer keuze zijn in occasion en nieuw en kan wagen met wat geluk thuis van eigen stroom laden want die investering zal eerst plaatsvinden.

Ik dank jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:14
Bij BMW tweedehands zag ik enkele i3's staan voor minder dan 30k (in West-Vlaanderen).

Misschien ook eens iets om te bekijken?

Wel maar 49kW snelladen en kleine 40kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Nou vind ik automatisch parkeren totaal oninteressant maar hé ieder zijn ding, er waren wel wat kritiekpuntjes op de BZ4X maar na wat updates schijnt het allemaal wel mee te vallen nu.

Voor de rest gaat het er totaal niet om wat een ander vindt maar des te meer wat jij er van vindt.
En als jij er tevreden mee kan zijn, wat boeit het dan dat het afgekraakt wordt.
Ik vind dat eigenlijk ook niet zo`n ding , maar na de positieve test van Bjorn zit ik nu wel mijn vrouw dit te promoten LOL 😂 want zelfs de Punto moest ik regelmatig voor haar file parkeren .

Overigens is het in het gelinkte filmpje meteen wel duidelijk hoe hij erover denkt en ik kwam hem recent tegen en dit is dus een mooi voorbeeld.

Overigens krijg je daarom dus wel 10 jaar of een Miljoen kilometers garantie op de tractie batterij van Toyota
daar is bij mij nu nog 8 jaar van over . ik meen dat je onder de 70% capaciteit een nieuwe krijgt.
Het punt wat ik dus wilde maken is dus dat ondanks de vele negatieve berichten van de mensen die
Bjorn aanhalen er ook juist behoorlijk positieve geluiden van zijn kant zijn over deze auto ( deel 2 van de test en over de rijhulpsystemen ).

Ja dat vaak (binnen 24 uur) achter elkaar snelladen is een 'dingetje' als je er echt een punt van wilt maken , maar zoals gezegd dat is voor mij een non issue .

[ Voor 7% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 18-01-2025 08:15 . Reden: toevoeging waarom ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
PinusRigida schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:15:
[...]
- verwarmd stuur en zetels + (is echt luxe en fantastisch, maar uiteindelijk is het niet zo van belang, EV's hun interieur warmt sneller op dan ICE -denk ik?-)
Deze zijn naar mijn mening essentieel in een EV, want het is veel efficiënter om de inzittenden te verwarmen dan het hele interieur. Ik zou een EV nooit zonder stoelverwarming kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 18-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
guido66 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:52:
Deze zijn naar mijn mening essentieel in een EV, want het is veel efficiënter om de inzittenden te verwarmen dan het hele interieur. Ik zou een EV nooit zonder stoelverwarming kopen.
De combinatie met stuurverwarming is wel vrij essentieel vind ik. Met een warme stoel en warm stuur heb ik nauwelijks verwarming nodig. Ik rijd momenteel wat vaker met onze Citigo die dat niet heeft en ervaar het als groot gemist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
guido66 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Wat voor mij essentieel is dat een EV een warmtepomp heeft want die heeft veel minder impact op het bereik. Stoel- en stuurverwarming is op lange afstand gewoon onvoldoende om het interieur te verwarmen en alleen prettig voor korte afstanden en dan nog bij echte kou. En voor alleen korte afstanden vind ik verwarming niet zo boeiend. Als stoel- en stuurverwarming er in zit is het meegenomen maar ik zou alleen daarvoor geen extra geld voor over hebben, nou ja, 100 euro ofzo want veel meer hoeft zoiets niet te kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twardt
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Wat voor mij essentieel is dat een EV een warmtepomp heeft want die heeft veel minder impact op het bereik. Stoel- en stuurverwarming is op lange afstand gewoon onvoldoende om het interieur te verwarmen en alleen prettig voor korte afstanden en dan nog bij echte kou. En voor alleen korte afstanden vind ik verwarming niet zo boeiend. Als stoel- en stuurverwarming er in zit is het meegenomen maar ik zou alleen daarvoor geen extra geld voor over hebben, nou ja, 100 euro ofzo want veel meer hoeft zoiets niet te kosten.
Stoel en stuur verwarming is ook niet gemaakt om het interieur te verwarmen, maar om de raakvlakken van je lichaam warmer te maken. En stoel/stuur verwarming verbruiken zo weinig dat je dat in het bereik niet gaat merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Twardt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Stoel en stuur verwarming is ook niet gemaakt om het interieur te verwarmen, maar om de raakvlakken van je lichaam warmer te maken. En stoel/stuur verwarming verbruiken zo weinig dat je dat in het bereik niet gaat merken.
Eens, daarom heb je er niet veel aan. Die stoel heeft na enkele minuten ook wel zo'n beetje je lichaamstemperatuur. Daarom geef ik de voorkeur aan een warmtepomp. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Eens, daarom heb je er niet veel aan. Die stoel heeft na enkele minuten ook wel zo'n beetje je lichaamstemperatuur. Daarom geef ik de voorkeur aan een warmtepomp. :)
Ik had het hier al eens uitgerekend, maar ik ben, met mijn verbruik, 20 jaar verder voordat ik de kosten van een warmtepomp terugverdiend heb.

Met als enige voordeel (voor mij) dat je misschien op een 600km+ rit (1 of 2 keer per jaar) 1 stop van 30 minuten minder hebt...

Absoluut niet interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Ik had het hier al eens uitgerekend, maar ik ben, met mijn verbruik, 20 jaar verder voordat ik de kosten van een warmtepomp terugverdiend heb.

Met als enige voordeel (voor mij) dat je misschien op een 600km+ rit (1 of 2 keer per jaar) 1 stop van 30 minuten minder hebt...

Zoals gebruikelijk heeft iedereen zo zijn eigen kijk hierop. Die kosten staan bij mij dan ook niet bovenaan.

Als je een kleine accu hebt is je bereik zonder warmtepomp een stuk minder, en het gebrek aan bereik staat bij velen juist bovenaan om niet over te stappen naar een EV. Als in de toekomst accu's zoveel capaciteit hebben dat het niet uitmaakt dan is het weer een ander verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Zoals gebruikelijk heeft iedereen zo zijn eigen kijk hierop. Die kosten staan bij mij dan ook niet bovenaan.

Als je een kleine accu hebt is je bereik zonder warmtepomp een stuk minder, en het gebrek aan bereik staat bij velen juist bovenaan om niet over te stappen naar een EV. Als in de toekomst accu's zoveel capaciteit hebben dat het niet uitmaakt dan is het weer een ander verhaal.
Toevallig net een recent artikel hierover.
After analyzing data from 18,000 electric vehicles across 20 models, the research group found that, on average, EVs with a heat pump are 83% of their normal range in winter conditions. Without a heat pump, the average drops to 75%
Dus op een zomerrange van 350 km, wordt het in de winter
-pomp: 290 km
-zonder: 262 km

Zeker een verschil; maar een stuk minder??

https://www.autoblog.com/...ly-lose-in-freezing-temps

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:32:
[...]

In mijn optiek is die hele warmtepomp in een EV over-hyped. Een paar procent extra bereik is in de praktijk niet belangrijk en daar staan hoge aanschafkosten en een extra mechanisch ding dat kapotgaat en lawaai maakt tegenover. Ik heb er bij de aanschaf van mijn EV 4 jaar geleden serieus naar gekeken en mijn conclusie was dat het geen nuttige investering was, mede omdat ik in de winter toch zelden grote afstanden rijd.
VW claimde een aanzienlijk groter bereik van hun EV’s mét warmtepomp en haalde bakzeil bij de rechter. Ze hebben Duitse kopers van een EV met warmtepomp financieel moeten compenseren, omdat de beloften niet werden waargemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zoals ik al schreef, iedereen heeft zo zijn eigen ideeën en voorkeuren en ik ga ook niemand proberen over te halen om het anders te zien. Ik gaf alleen mijn persoonlijke mening over de stoel- en stuurverwarming en warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Hoelang doe je erover om een c.v. terug te verdienen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SpikeHome schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Hoelang doe je erover om een c.v. terug te verdienen?
onzinnige vergelijking...

Een auto zonder warmtepomp krijg ik toch warm, maar lever ik wat range in.

Een huis zonder c.v. krijg ik niet warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:06:
[...]

onzinnige vergelijking...

Een auto zonder warmtepomp krijg ik toch warm, maar lever ik wat range in.

Een huis zonder c.v. krijg ik niet warm
Beetje onzinnig idd.
Maar als je bij de Kia ev3 tests kijkt scheelt het behoorlijk.
De ev3 word in Nederland niet geleverd met warmtepomp, in andere landen wel.
Comfort kost geld zeg ik altijd.
Daar is geen terug verdien model voor.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 18-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twardt
SpikeHome schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Beetje onzinnig idd.
Maar zonder warmtepomp wordt het net zo warm in je auto. Je verbruik gaat alleen wat omhoog en je levert dus wat range in. Dus dan is het de vraag of de mindere range een issue is voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SpikeHome schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Beetje onzinnig idd.
Je mist geen comfort zonder warmtepomp. Je komt alleen iets minder ver. Voor het merendeel van de EV rijders speelt dit misschien een paar keer jaar op een lange (vakantie) rit. Sta je misschien een keer 15 minuten langer te laden om die 30 km door het ontbreken van een warmtepomp kwijtgeraakte range goed te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:42:
[...]

In mijn optiek is die hele warmtepomp in een EV over-hyped. Een paar procent extra bereik is in de praktijk niet belangrijk en daar staan hoge aanschafkosten en een extra mechanisch ding dat kapotgaat en lawaai maakt tegenover. Ik heb er bij de aanschaf van mijn EV 4 jaar geleden serieus naar gekeken en mijn conclusie was dat het geen nuttige investering was, mede omdat ik in de winter toch zelden grote afstanden rijd.
VW claimde een aanzienlijk groter bereik van hun EV’s mét warmtepomp en haalde bakzeil bij de rechter. Ze hebben Duitse kopers van een EV met warmtepomp financieel moeten compenseren, omdat de beloften niet werden waargemaakt.
Je moet ook nog maar hopen dat de warmtepomp goed geïmplementeerd is. Bij mijn model auto (MG4) kan je blijkbaar niet (goed) ontvochtigen met het verwarmen met warmtepomp. Gevolg is dat je heel snel beslagen ramen krijgt (of gewoon continu beslaan) :') Ook schijnt het vermogen niet zo bijzonder groot te zijn.
Stoelverwarming is wat dat betreft een betere toevoeging

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Maar waarom blijf je niet nog wat rijden met die Jeep.
0€ aflossing gedurende een paar jaar…
Een auto met 44000 op de teller is gewoon nog nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Twardt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:14:
Maar zonder warmtepomp wordt het net zo warm in je auto. Je verbruik gaat alleen wat omhoog en je levert dus wat range in. Dus dan is het de vraag of de mindere range een issue is voor je.
En een hoger verbruik in het seizoen waar energie het meest waardevol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:42:
[...]

En dat heeft waarschijnlijk meer te maken met slechte tech van VW, of een WP die niks meer doet onder de 5 graden.
Bij Tesla is het verschil veel groter.

En als je de de tech kritisch bekijkt… de compressor zit er al, die moet gewoon omgekeerd pompen…. Het hoort gewoon bij een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Klopt, ik rijd een Kia EV6 Light zonder stuur- en stoelverwarming en de stoel is na een paar minuten warm van mijn lichaamswarmte.
Ik verwarm de auto altijd voor en dan is de stoel en het stuur al niet echt koud meer.
Voorheen een Hyundai Ioniq en MG4 gereden die wel stuur- en stoelverwarming hadden, maar eerlijk gezegd mis ik het niet echt.
De EV6 die ik rijd heeft ook geen warmtepomp en die mis ik ook niet. Die warmtepomp heeft alleen zin bij echte vrieskou en dan op lange ritten. Mijn ervaring met de vorige auto's is dat de gewone standkachel het grootste deel van het verwarmen deed en pas als de ingestelde binnentemperatuur bereikt was, nam de warmtepomp het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-09 21:58

3_s

jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Toevallig net een recent artikel hierover.

[...]

Dus op een zomerrange van 350 km, wordt het in de winter
-pomp: 290 km
-zonder: 262 km

Zeker een verschil; maar een stuk minder??

https://www.autoblog.com/...ly-lose-in-freezing-temps
Dat is 10%, vind ik toch al een significant verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

My 2cents.
Je auto aan de laadpaal tot het vertrek voorverwarmen en ontdooien. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
3_s schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Dat is 10%, vind ik toch al een significant verschil.
Gemiddeld is woon-werk verkeer in Nederland ongeveer 22 km. Dus een warmtepomp is dan gewoon een theoretisch voordeel, want merendeel van de mensen kan dus gewoon op en neer en dan in de avond weer aan de lader.

Dan blijven de vakanties / weekenden over, waar mensen langere afstanden afleggen.

Nu zullen er zeker mensen zijn die elk weekend meer dan 300 km enkele reis bestemmingen hebben. Die zullen dan met een warmtepomp 30 km verder kunnen komen, voordat ze moeten laden (waarbij die 30 km laden misschien 10 minuten kost als het niet minder is). Voor de rest van de mensen betekent het weekend een tripje naar het sportveld, de bouwmarkt in de buurt en verder niet zoveel.

En op vakantie betekent de mindere range dat je misschien bij 1 van je laadbeurten niet tot 80% laadt, maar iets langer doorgaat om die 30 km goed te maken.

Als je dan de besparing op stroom wil gebruiken om de investering van de warmtepomp goed te maken ben je al snel 10 jaar verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
jeroenkb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:31:
Gemiddeld is woon-werk verkeer in Nederland ongeveer 22 km. Dus een warmtepomp is dan gewoon een theoretisch voordeel, want merendeel van de mensen kan dus gewoon op en neer en dan in de avond weer aan de lader.
En we blijven het verbruik negeren. In onze woningen installeren we triple glas maar een auto met enkel glas in de volle wind maakt het allemaal niet uit.

Een warmtepomp zou wat mij betreft gewoon verplicht mogen zijn. Nog beter de stoel en stuurverwarming ook verplicht. Op korte ritten scheelt het gewoon een hoop als je niet de hele auto naar 20 graden stookt. Het merendeel van de ritten zijn korte ritten dus dit scheelt aanzienlijk. Voorverwarmen helpt voor de range maar is energetisch de beroerdste optie.

En, zoals gezegd in de winter waar energieverbruik reduceren belangrijk is. Voorverwarmen voor vertrek is ook nog de slechtste optie qua tijdstip/netbelasting.

Ik verwarm mijn auto nooit voor. Stoel en stuurverwarming aan en verwarming op 16 graden (omdat hij niet lager gaat). Ik heb ook gewoon mijn jas aan. Grote onzin om in je shirtje in een ongisoleerde schil te gaan zitten die je naar tropische temperaturen verwarmt. Zonder stuuverwarming heb je echt handschoenen nodig of is hogere temperatuur noodzakelijk.

Een zware auto om één persoon te vervoeren is al erg genoeg. Het minste wat we kunnen doen is nog enigzins moeite doen om he verbruik te reduceren.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 19-01-2025 09:48 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Hoera! Sinds gisteren eindelijk in bezit: ToyoMiYes!
We hebben de BZ4X een bijnaam gegeven: Toyo van Toyota en de eerste twee letters van mijn en mijn vrouw’s naam.

De verkoper had de auto volledig opgeladen en gaf het advies om hem bij een langzaam laadpunt gerust tot 100% te laden. Bij een snellader is het echter beter om slechts tot 80% te gaan. Dit verbaasde me, aangezien ik dacht dat je altijd tussen 20% en 80% state of charge moest blijven.

Na alle administratieve afhandelingen, het vrijwaren van onze oude auto en een laatste uitleg van de functies in de (lekker verwarmde) auto, vertrokken we vanuit Goes richting Rotterdam. Het was een flinke rit met temperaturen van 0 tot 1 graad en af en toe dichte mist.

Samen met mijn vrouw en zwager begonnen we aan de reis. Wat een verschil! De stilte in vergelijking met onze oude Punto EVO Multijet Diesel is verbluffend, en de power van de BZ4X is indrukwekkend. Dit merkten we vooral toen ik de Adaptive Cruise Control (ACC) testte. Met 100 km/u kwam ik in een “treintje” achter een vrachtwagen terecht, terwijl anderen ons constant inhaalden.

Toen er een gaatje ontstond, ging ik naar links. Wat een sensatie! De ACC pakte direct de snelheid van 100 km/u weer op omdat de afstand tot de volgende auto groter was. Het systeem detecteert ook snel als iemand plots voor je invoegt (al één keer meegemaakt) en reageert daar direct op.

Tijdens de rit heb ik alle rijhulpsystemen uitgebreid getest. Ze werken voor mij fantastisch, hoewel de knopjes voor het aanpassen van de snelheid wat klein zijn voor mijn dikke vingers. Op een lange, rechte weg met een flauwe bocht liet ik het stuur losjes in mijn handen rusten. De auto stuurde zelf subtiel de bocht in, zonder de abrupte correcties die ik van Opel/Stellantis gewend was. Het voelde allemaal verfijnd en comfortabel.

Mijn zwager speelde ondertussen co-piloot en was druk bezig met de stoel- en stuurverwarming (zelfs die van de achterbank stond een tijd aan). We stopten onderweg nog om het multimediasysteem uit te proberen en de telefoon te koppelen.

Bij een temperatuur van 0-1 graden draaide de warmtepomp overuren. Het werd zelfs zo warm dat ik mijn jas moest uittrekken. Later ontdekte ik dat je de sync-knop kunt uitschakelen, zodat ik mijn kant op 18 graden kan instellen. De stuurverwarming vond ik ook wat te intens; ik kreeg er zweethanden van. 😂

Het is even wennen en alles goed instellen, maar daar ga ik vandaag mee aan de slag.

De auto ziet er fantastisch uit, alsof hij net uit de fabriek komt. Voor een auto van twee jaar oud verwachtte ik wel wat gebruikssporen, maar zelfs na een inspectie door de hele familie vonden we geen enkel krasje of plekje.

Route: Goes - Rotterdam - Hoogvliet - Spijkenisse
Van Spijkenisse, met de nodige omwegen, weer terug naar Hoogvliet, waar we bij McDonald's besloten het laden eens uit te proberen.

Bij de Vattenfall-lader stond de auto op 62%. Dit bleek een vreemd laadpunt, niet langzaam maar ook niet echt snel (ongeveer 47 kW). In plaats van alleen een kop koffie bestelden we een heel menu voor vier volwassenen en een kind. Ondertussen wilde ik via de My Toyota-app de laadstatus checken, maar die had geen verbinding en toonde alleen oude gegevens.

Na het eten liep ik naar de auto om het laden te stoppen, wat in eerste instantie niet lukte. Gelukkig was mijn zwager erbij, want bij deze Vattenfall-lader moet je eerst de stekker selecteren, dan autoriseren met de dongle, en pas daarna kun je het laden stoppen. Pfff, dat moet je maar net weten!

De auto heeft van 16:53 tot 17:58 geladen en er is 22,9 kWh ingegaan. Nadat ik mijn zwager, schoonzus en de kleine had afgezet, reed ik rustig naar huis. De demomodus was inmiddels afgelopen.

Thuis aangekomen zag ik dat de app weer verbonden was. De auto stond op 7532 km, was 83% geladen en had een geschat bereik van 231 km.

Vattenfall-laadpas besteld
Op advies van de Toyota-dealer en de ervaring met die ‘rare’ semi-snellader bij McDonald's heb ik meteen een Vattenfall-laadpas besteld.

Het grote avontuur gaat nu beginnen , gaat het mij bevallen of niet dat elektrisch rijden.... Daarom heb ik dus bewust deze jonge occasion gekocht als het niet bevalt dan wordt de volgende alsnog een hybride bevalt het wel dan zou er best wel eens een nieuwe BZ4X opvolger kunnen komen (de vekoper had het over een Toyota met solid state baterijen de er aan zi te komen) of een Model Y die ik nu ook al bijna had besteld , voor ik op dit idee kwam .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:15
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaser en besloten dat het een EV SUV moet zijn. De keuze is gevallen op een Q6 etron. Nu was ik voor mezelf een lijstje aan het maken met te verwachten modellen aankomende tijd:

BMW iX3 (neue klasse)
Volvo EX60

Beiden komen naar verwachting pas eind '25 of '26, dus daar hoef ik niet op te wachten.

Zijn er nog andere auto's in deze klasse die potentieel het wachten waard zijn komende maanden? Vooral van Europese merken. De huidige markt heb ik wel scherp, die zijn allemaal al afgevallen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piddybull
  • Laatst online: 20-08 11:56
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:37:
[...]

En we blijven het verbruik negeren. In onze woningen installeren we triple glas maar een auto met enkel glas in de volle wind maakt het allemaal niet uit.

Een warmtepomp zou wat mij betreft gewoon verplicht mogen zijn. Nog beter de stoel en stuurverwarming ook verplicht. Op korte ritten scheelt het gewoon een hoop als je niet de hele auto naar 20 graden stookt. Het merendeel van de ritten zijn korte ritten dus dit scheelt aanzienlijk. Voorverwarmen helpt voor de range maar is energetisch de beroerdste optie.

En, zoals gezegd in de winter waar energieverbruik reduceren belangrijk is. Voorverwarmen voor vertrek is ook nog de slechtste optie qua tijdstip/netbelasting.

Ik verwarm mijn auto nooit voor. Stoel en stuurverwarming aan en verwarming op 16 graden (omdat hij niet lager gaat). Ik heb ook gewoon mijn jas aan. Grote onzin om in je shirtje in een ongisoleerde schil te gaan zitten die je naar tropische temperaturen verwarmt. Zonder stuuverwarming heb je echt handschoenen nodig of is hogere temperatuur noodzakelijk.

Een zware auto om één persoon te vervoeren is al erg genoeg. Het minste wat we kunnen doen is nog enigzins moeite doen om he verbruik te reduceren.
Jawadde,
Verder begrijp ik niet zo goed dat je ooit een wagen hebt gekocht.
Wat je niet verbruikt hoef je niet voor te betalen.
Ik vind dat je iedereen wel een beetje teveel wil voor je eigen kar spannen.
Relax en geniet even van het leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
assje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Om allerlei voorzieningen te verplichten ga je de prijzen van EV alleen maar omhoog stuwen, en dus voor nog minder mensen bereikbaar maken. Je moet het effect van een warmtepomp ook niet overschatten. Een groot deel van het jaar zal je er weinig van merken, maar heb je dus wel voor betaald. Laat iedereen lekker zelf die keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
VidaR-9 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:36:
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaser en besloten dat het een EV SUV moet zijn. De keuze is gevallen op een Q6 etron. Nu was ik voor mezelf een lijstje aan het maken met te verwachten modellen aankomende tijd:

BMW iX3 (neue klasse)
Volvo EX60

Beiden komen naar verwachting pas eind '25 of '26, dus daar hoef ik niet op te wachten.

Zijn er nog andere auto's in deze klasse die potentieel het wachten waard zijn komende maanden? Vooral van Europese merken. De huidige markt heb ik wel scherp, die zijn allemaal al afgevallen.
Mijn auto loopt einde van dit jaar uit contract en ben dezelfde vergelijking aan het maken.

Auto die er voor mij bovenuit springt is de Ioniq 9 (weliswaar een stuk groter, maar met zelfde platform als de ev9, 10% grotere accu en minder luchtweerstand mogelijk heel interessant).

Ben overigens benieuwd op basis waarvan je de Mercedes EQE Suv hebt laten afvallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Twardt schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Om allerlei voorzieningen te verplichten ga je de prijzen van EV alleen maar omhoog stuwen, en dus voor nog minder mensen bereikbaar maken. Je moet het effect van een warmtepomp ook niet overschatten. Een groot deel van het jaar zal je er weinig van merken, maar heb je dus wel voor betaald. Laat iedereen lekker zelf die keuze maken.
En zeker in Nederland. Als ik reken met een warmtepompprijs van 1000euro (ik denk duurder), een kWh prijs van 30ct(bij mij minder), een verbruik van 20kWh/100km (bij mij in de winter met gewone kachel minder) en een besparing van 30km dan kom ik uit op ruim 500 keer (extra) laden voor ik break even bereik. Zo vaak laad ik niet eens in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:15
PRoeske schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:39:
[...]
Ben overigens benieuwd op basis waarvan je de Mercedes EQE Suv hebt laten afvallen?
Dat is heel simpel: prijs

Ik ben nu onder de 80k klaar voor de basis motor + accu met S-Line en alle opties die ik wil. Daar begint de EQE net. Daar kan je wel grote kortingen op krijgen, maar daar heb je fiscaal niks aan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
janne_nl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:49:
[...]

En zeker in Nederland. Als ik reken met een warmtepompprijs van 1000euro (ik denk duurder), een kWh prijs van 30ct(bij mij minder), een verbruik van 20kWh/100km (bij mij in de winter met gewone kachel minder) en een besparing van 30km dan kom ik uit op ruim 500 keer (extra) laden voor ik break even bereik. Zo vaak laad ik niet eens in de winter.
De optie kost vaak maar 1000 euro, als fabrikanten alle modellen standaard gaan voorzien wordt een auto maar 250 euro duurder.
Een tesla model 3 heeft het ook standaard, in verhiuding geen dure auto.

Break even qua kosten zit meestal rond de 200k km, maar qua CO2 is het natuurlijk pure winst.
Een huis bouwen zonder warmtepomp mag ook niet meer, ondanks dat de financiele terugverdientijd vaker 20 jaar is dan 10 jaar (bij goed geisoleerde nieuwbouw).
Pagina: 1 ... 353 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic