PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bij het bedrijf waar ik werk mogen we sinds Januari 2020 alleen nog maar 100% EV leasen, wilde je daar na die datum niet aan als berijder dan was én ben je vrij om privé een auto aan te gaan schaffen naar eigen keuze en dan de maximale en wettelijke fiscale onkostenvergoeding per gereden km. te aanvaarden (waarbij er op voorhand niet te berekenen is hoeveel km dit op jaarbasis gaat worden doordat we in een 'consulting' branche opereren met voortdurend wisselende contracten).Ecological schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Ik ben beetje biased, en ook maar n=1.
Gelukkig heb we een heel mooi topic met allemaal andere Tweakers die hun ervaringen delen.
Er zijn in dat topic heel veel mensen die zich zorgden maken, en uiteindelijk viel het allemaal mee voor de overgrote meerderheid. Er is eigenlijk in West Europa en Zuid Europa voor de huidige generatie geen deadspot meer.
Vriend van me is met zijn Zoe naar zuid-Spanje gereden, was geen probleem. Lekker rijden, lekker even stoppen en kopje koffie drinken, en je komt heerlijk uitgerrust aan op de bestemming.
Nu de laatste 5-jaar/160k Km contracten inmiddels écht op d'r laatste benen lopen is het wel eens ooit grappig om collega's te zien stressen doordat ze zelfs nú nog steeds uitgaan van een situatie qua EV Laad-infra én EV's welke er ongeveer 6 jaar geleden nog aanwezig was.
Laden wanneer je kunt, niet alleen wanneer het MOET is nog steeds moeilijk te bevatten voor sommigen, ook al werkt dat in de hele EU gewoon (bijna) altijd PER-FECT, tegenwoordig.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Benidorm is te doen op 2 dagen.MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Ik ben nog nooit met de auto naar Milaan geweest , maar wel naar Figueres en Benidorm Spanje en dat zou ik misschien toch wel nog een keertje willen doen in he voor of naseizoen
Ik hoor alleen altijd 'enge' verhalen over Frankrijk ik reed heen altijd over de Milau route en hoorde dat ik dat beter nu niet kan doen . Spanje schijnt overal op de grote wegen goede snel laders te hebben , maar in Frankrijk schijnen er nog dode spots te zijn heb ik begrepen.
Wat is jouw ervaring daarmee?
Etappes zijn meestal zo'n 1,5 uur, 20-40 minuten laden en weer verder.
:strip_exif()/f/image/Mkj78TnOw15uYbOnvyFdEQjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fhtiHfhjdJfCGK59cco0XgUN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus 2035km in 17,45u rijtijd, dat is 117km gemiddeld. Dat ga je nooit halen in die tijd. Het is niet voor niets dat ik niets zie in ABRP.mitsumark schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:40:
[...]
Benidorm is te doen op 2 dagen.
Etappes zijn meestal zo'n 1,5 uur, 20-40 minuten laden en weer verder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Grotendeels Frankrijk, dus met goed weer en weinig verkeer kan je toch kortbij komen.PeterZ(on) schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Dus 2035km in 17,45u rijtijd, dat is 117km gemiddeld. Dat ga je nooit halen in die tijd. Het is niet voor niets dat ik niets zie in ABRP.
Wellicht rekent ABRP er op dat je daar continu 130 kan, en dat verklaart de korte stints en korte rijtijden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Vergeet het maar, zitten hele stukken van 100kmh bij of 110kmh. En Spanje mag je ook nog maar 120kmh of nog minder. Ga je dus nooit halen, 100kmh gemiddeld is al heel netjes en veel hoger ga je legaal niet halen.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:29:
[...]
Grotendeels Frankrijk, dus met goed weer en weinig verkeer kan je toch kortbij komen.
Wellicht rekent ABRP er op dat je daar continu 130 kan, en dat verklaart de korte stints en korte rijtijden.
Je hebt je er aardig in verdiept zie ik, hulde en wat voor jou geldt, geldt ook voor mij;MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:00:
Het is een Toyota BZ4X geworden, een exemplaar van november 2022 met full options, heel weinig kilometers op de teller, en gekocht bij een Toyota-dealer. Dat betekent dus ook nog 8 jaar Toyota-garantie.
Mij boeit range ook niet zo, snelheid al helemaal niet, zou alleen niet meer zonder acc kunnnen..... denk ik.MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:00:
Maar… ik vond deze auto gewoon ontzettend gaaf en mooi!
Ik heb maar 2 voorwaardes eigenlijk, het moet elektrisch zijn en.... MOOI!
Hoe dan ook, het Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa is je al aangeraden.
Eventueel voor laden in NL kan je hier veel vinden; [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Succes en veilige kilometers gewenst!
VAG E-Up/Mii/Citigo: 250 euro
Hyundai Ioniq 28kwh: 400 euro
Tesla Model 3: 800 euro
Is dit een beetje realistische inschatting volgens jullie?
Inclusief banden denk ik dat je een redelijke basis hebt.1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:45:
Naast de aanschafprijs van een potentiële opvolger van mijn huidige auto, probeer ik ook overzicht te krijgen op de verwachte totaalkosten (TCO) over een periode van tenminste 5 jaar. Ik spreek hierbij over tweedehands EV's uit 2018-2019. Onderhoudskosten voor de komende jaren voorspellen is natuurlijk glazenbollenwerk, maar ik probeer wat dat betreft een beetje een grove lijn te schetsen. Ik denk met 15.000 km per jaar aan deze jaarlijkse onderhoudskosten:
Maar 1 gevalletje pech kan je rekening erg door elkaar gooien. (Met elk van deze auto’s)
Volgens mij liggen ze dichter bij elkaar, welke (input) getallen reken je mee?1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:45:
Naast de aanschafprijs van een potentiële opvolger van mijn huidige auto, probeer ik ook overzicht te krijgen op de verwachte totaalkosten (TCO) over een periode van tenminste 5 jaar. Ik spreek hierbij over tweedehands EV's uit 2018-2019. Onderhoudskosten voor de komende jaren voorspellen is natuurlijk glazenbollenwerk, maar ik probeer wat dat betreft een beetje een grove lijn te schetsen. Ik denk met 15.000 km per jaar aan deze jaarlijkse onderhoudskosten:
Vul de formule in dit document eens in.
https://www.rvo.nl/sites/...WXM1cIt5AyFT1qeZAukK4.pdf
Edit: of makkelijker deze:
https://iselektrischgoedkoper.nl/
https://www.anwb.nl/auto/autokosten1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:45:
TCO: afschrijving, belasting, verzekering, stroom, beurten en banden.1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:45:
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Yep, banden in gedachten gehouden bij deze kostenschets/gokTommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Inclusief banden denk ik dat je een redelijke basis hebt.
Maar 1 gevalletje pech kan je rekening erg door elkaar gooien. (Met elk van deze auto’s)
Even één en ander aangepast in mijn Excel-berekening. Lopende kosten van een Tesla Model 3 lijken daarmee rondom dat van een benzinegestookte C-segmenter te zitten, kosten van een Ioniq 28kWh ongeveer op het niveau van een B-segmenter op benzine, en de VAG-drieling onder een normale A-segmenter.
Yep, alles inclusief.DrBOB101 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:00:
[...]
TCO: afschrijving, belasting, verzekering, stroom, beurten en banden.
Al moet ik wel toegeven dat ik (waarschijnlijk één van de weinigen) afschrijving buiten beschouwing laat om twee redenen:
1: Bij het aankopen van een auto verdwijnt een bepaald bedrag van mijn rekening. Het is de norm dat afschrijving bij de maandelijkse lasten wordt opgeteld. Ik doe dat niet omdat het bedrag dat als afschrijving wordt berekend, niet verdwijnt van de rekening en zaken als wegenbelasting, verzekering, brandstof/elektriciteit en onderhoud/reparatie wél.
2: Aan het einde van de termijn dat ik een auto bezit, is het vrijwel volledig afgeschreven.
Je had daarbij dan eigenlijk ook moeten incalculeren dat je over dat exacte bedrag qua aanschaf 'x' rente had kunnen ontvangen op een willekeurige spaarrekening naar keuze óf dat zelfde bedrag had kunnen beleggen met een mogelijke winst (óf een verlies).1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Yep, alles inclusief.
Al moet ik wel toegeven dat ik (waarschijnlijk één van de weinigen) afschrijving buiten beschouwing laat om twee redenen:
1: Bij het aankopen van een auto verdwijnt een bepaald bedrag van mijn rekening. Het is de norm dat afschrijving bij de maandelijkse lasten wordt opgeteld. Ik doe dat niet omdat het bedrag dat als afschrijving wordt berekend, niet verdwijnt van de rekening en zaken als wegenbelasting, verzekering, brandstof/elektriciteit en onderhoud/reparatie wél.
2: Aan het einde van de termijn dat ik een auto bezit, is het vrijwel volledig afgeschreven.
In het verleden behaalde resutlaten bieden.....
Precies dát wat je er tijdens de looptijd van je belegging(en) zelf mee doet
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het geld wordt linksom of rechtsom afgeschreven, de TCO begin vóór de aanschaf, niet erna.1rr1tantemug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Yep, alles inclusief.
Je zult voor je volgende ook weer geld moeten "reserveren" (als je dat uitgeeft aan een verbouwing heb je het niet..). Anders is straks deze auto niks meer waard en heb je geen geld om een nieuwe te kopen.
Naast het directe bedrag mis je in principe ook nog spaar/belegging opbrengsten.
Zonder aanschaf/afschrijving rij je een compleet nieuwe tesla model 3 voor 400 per maand, dus dan is je berekening zeker niet realistisch.
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2025 20:24 ]
Nog een goed argument voor mij om een absoluut maximum te stellen aan de aanschafprijs
Er zijn al een aantal gevallen geweest waar je hem beter had kunnen private leasen. Klinkt gek maar dat was goedkoper geweest dan kopen.
Pak een Model S Tesla 2e generatie.
Private leasen puur aan die kosten was al minder duur geweest dan kopen en de afschrijving dragen.
En dan tel je niet eens onderhoud, verzekering en evt belasting mee.
Over 6 jaar tijd had het je 25000 euro gescheeld als je hem geleased had ZONDER het meerekenen van onderhoud, verzekering en BTW.
In totaal kom ja al snel aan de 35000 euro duurder bij koop over 6 jaar met 25k km per jaar.
Zeker de moeite waard om te kijken want zorgeloos private leasen met een dik pak geld in je zak is zeker geen slecht plan.
FreeReef.nl
Same here. We rijden nu onze 2de PL auto. Financieel gezien vele malen interessanter dan kopen voor ons vanwege het opbrengsten van het geld op de beurs (ik reken met gemiddelde 6% rendament). Maar zelfs zonder dit zou het waarschijnlijk al interessant zijn om PL te doen.World Citizen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:46:
Zeker de moeite waard om te kijken want zorgeloos private leasen met een dik pak geld in je zak is zeker geen slecht plan.
Persoonlijk voorbeeld:
We rijden een Kia EV6 LE met 15k km per jaar voor 5 jaar
Kosten per maand: €588
Subsidie per maand: €61
Netto kosten per maand: €527
€45.000 voor een auto * 6% = €2.700 pj / 12maanden = €225 per maand!
Netto is het dan nog zo'n ~€300 per maand.
Nieuwe auto kopen dan schrijf je zo'n 50% in 5 jaar af???
€45.000 * 50% = €22.500 / 5 jaar / 12 maanden = €420 per maand!
Daar komt dan nog verzekering, onderhoud, etc bij! Plus niet de 'geruststelling' dat het een lease auto is.
Het is een sommetje wat je makkelijk zelf kunt maken, ik zou het zeker aanraden.
Bij een ioniq heb je vooral risico op een keer nieuwe lagers in de motor (eur 1800) en verdamper vervangen ( eur 1500) en abs sensor RA (150k km voor 500 eur incl nieuw wiellager, of zelf voor eur 50 alleen de sensor). Daarnaast ca eur 200 bij de dealer voor onderhoud incl. pechhulp per 15k km. en banden 0,6 ct/km bij rustig rijden op A merk
zie ook op goingelectric.de
Voor Tesla weet ik niet of je die in NL goed kan laten repareren. En voor VW zijn er wel wat risico's (Zie bovenstaande blog)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mensen die een nieuwe auto prive kopen doen er eerder 10 jaar mee.Card Nox schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:02:
[...]
Same here. We rijden nu onze 2de PL auto. Financieel gezien vele malen interessanter dan kopen voor ons vanwege het opbrengsten van het geld op de beurs (ik reken met gemiddelde 6% rendament). Maar zelfs zonder dit zou het waarschijnlijk al interessant zijn om PL te doen.
Persoonlijk voorbeeld:
Daar komt dan nog verzekering, onderhoud, etc bij! Plus niet de 'geruststelling' dat het een lease auto is.
Het is een sommetje wat je makkelijk zelf kunt maken, ik zou het zeker aanraden.
Mensen die prive 5 jaar met een auto doen, kopen een 2e hands.
Nu het sommetje nog een keer maken.
Ik zou in het verleden resultaten niet als gegeven beschouwen. Wat je ook mee kan nemen is dat je geld op de beurs minder waard wordt. Daarnaast heb je ook nog de BKR registratie bij private lease en als je een woning wilt kopen is het ook lastiger.Card Nox schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:02:
[...]
Same here. We rijden nu onze 2de PL auto. Financieel gezien vele malen interessanter dan kopen voor ons vanwege het opbrengsten van het geld op de beurs (ik reken met gemiddelde 6% rendament). Maar zelfs zonder dit zou het waarschijnlijk al interessant zijn om PL te doen.
Persoonlijk voorbeeld:
Ik zeg niet dat je het niet moet doen en het kan financieel aantrekkelijk zijn, absoluut! Maar er zitten wel nadelen aan.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Je kunt ook eerst 5j leasen en na 5j een auto kopen, heb je de laatste 5 jaar dezelfde kosten maar ben je de eerste 5 jaar wellicht nog goedkoper uit
@Ecological, 6% is een relatief conservatief getal kijkend naar het verleden. Maar dit kan inderdaad ook -10% zijn of +30% YMMV. BKR is inderdaad een ding wil je een huis kopen, goed punt!
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 13-01-2025 00:02 ]
En het kan nog effect hebben op box 3 belasting..Card Nox schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:01:
@mitsumark, wellicht doen ze er inderdaad 10j mee, maar mijn lease gaat maar 5 jaar dus om appels met appels te vergelijken dat aangehouden (vandaar ook dat ik zeg mijn persoonlijk voorbeeld, dit zal bij andere mensen in andere scenario's anders uitvallen, mijn advies is in ieder geval het te checken). Zou je 10j leasen zijn de kosten per maand een stuk lager alsook de afschrijving per maand uiteraard. Ik denk dat het wel fair is om te zeggen dat hoe langer je de auto rijd hoe gunstiger kopen wordt tov leasen.
Je kunt ook eerst 5j leasen en na 5j een auto kopen, heb je de laatste 5 jaar dezelfde kosten maar ben je de eerste 5 jaar wellicht nog goedkoper uit
@Ecological, 6% is een relatief conservatief getal kijkend naar het verleden. Maar dit kan inderdaad ook -10% zijn of +30% YMMV. BKR is inderdaad een ding wil je een huis kopen, goed punt!
Verder met je eens....
Private Leasemitsumark schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:16:
[...]
Mensen die een nieuwe auto prive kopen doen er eerder 10 jaar mee.
Mensen die prive 5 jaar met een auto doen, kopen een 2e hands.
Nu het sommetje nog een keer maken.
12maanden x 10jaar x 1000euro = 120.000 euro
Koop
Aanschaf nieuw was 147.000
Afschrijving na 6 jaar (10 jaar weten we nog niet) = 112.000 euro
De koper heeft dus in 10 jaar 112.000 euro betaald
De Leaser heeft in 10 jaar 120.000 euro betaald.
De leaser krijgt voor de 8000 euro de Verzekering, Belasting, onderhoud etc erbij.
Ik denk niet dat je prive bij koop voor 8000 euro klaar bent in 10 jaar als je dat allemaal op gaat tellen. Een Allrisk verzekering is al duur genoeg om hem beter te leasen.
Aldus... nog steeds goedkoper.
FreeReef.nl
Mijn grootste bezwaar is dat je een verplichte maandelijkse last hebt. Op het moment van het aangaan gaat dat makkelijk maar tijdens de looptijd kan er veel wijzigen waardoor betalen misschien wel een probleem gaat worden.jeroenkb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]
En het kan nog effect hebben op box 3 belasting..
Verder met je eens....
Goed zoeken naar een flexlease contract (of extra betalen ervoor).PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Mijn grootste bezwaar is dat je een verplichte maandelijkse last hebt. Op het moment van het aangaan gaat dat makkelijk maar tijdens de looptijd kan er veel wijzigen waardoor betalen misschien wel een probleem gaat worden.
Vaak bu'j te bang!
Daar betaal je dan geen maandelijks bedrag?-tom-562 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Goed zoeken naar een flexlease contract (of extra betalen ervoor).
Technisch gezien heb je dit ook bij koop, al is het niet zo zwart wit.PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Mijn grootste bezwaar is dat je een verplichte maandelijkse last hebt. Op het moment van het aangaan gaat dat makkelijk maar tijdens de looptijd kan er veel wijzigen waardoor betalen misschien wel een probleem gaat worden.
Maar je zult moeten sparen voor de volgende auto.. Je kunt dat natuurlijk makkelijk een maandje over slaan, maar de kosten blijven wel bestaan. Anders zou je bij je volgende auto een stap terug moeten gaan.
FreeReef.nl
Als je na verloop van tijd de auto moet vervangen zul je er voor moeten sparen dus de kosten blijven in principe gelijk. Alleen met het grote verschil dat ik nu zelf bepaal en kan beschikken over het spaartegoed. Ik kan een maandje overslaan of het gebruiken voor iets onvoorziens. Bij lease zit je helemaal vast.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Technisch gezien heb je dit ook bij koop, al is het niet zo zwart wit.
Maar je zult moeten sparen voor de volgende auto.. Je kunt dat natuurlijk makkelijk een maandje over slaan, maar de kosten blijven wel bestaan. Anders zou je bij je volgende auto een stap terug moeten gaan.
Vind me maar eens een auto van 147k die je kan leasen voor 1000€ per maand....World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Private Lease
12maanden x 10jaar x 1000euro = 120.000 euro
Koop
Aanschaf nieuw was 147.000
Afschrijving na 6 jaar (10 jaar weten we nog niet) = 112.000 euro
De koper heeft dus in 10 jaar 112.000 euro betaald
De Leaser heeft in 10 jaar 120.000 euro betaald.
De leaser krijgt voor de 8000 euro de Verzekering, Belasting, onderhoud etc erbij.
Ik denk niet dat je prive bij koop voor 8000 euro klaar bent in 10 jaar als je dat allemaal op gaat tellen. Een Allrisk verzekering is al duur genoeg om hem beter te leasen.
Aldus... nog steeds goedkoper.
Mijn Y LR met een paar opties kostte 66k, en kost meer dan 1000€ per maand.
Je berekening is nogal ongefundeerd.
Prima. Het ging er over of het meerekenen van Afschrijving handig is of niet. Mijn punt is dat de afschrijving van electrische auto's enorm is, dus meer meeweegt dan bij brandstofauto's vroeger.Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Vind me maar eens een auto van 147k die je kan leasen voor 1000€ per maand....
Je berekening is nogal ongefundeerd.
Als je mijn berekening niet fijn vind... en het zelf anders berekend dan is dat prima. zolang je maar even googled naar hoe elektrische auto's afschrijven... en goed voor jezelf rekent.
[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 13-01-2025 11:30 ]
FreeReef.nl
In het begin van de EV-periode een Model S met KOR en andere subsidies? Dat is ook geen faire vergelijking.Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Vind me maar eens een auto van 147k die je kan leasen voor 1000€ per maand....
Signatures zijn voor boomers.
Dat besef ik, maar om dat een auto van 147k te nemen als voorbeeld.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Prima. Het ging er over of het meerekenen van Afschrijving handig is of niet. Mijn punt is dat de afschrijving van electrische auto's enorm is, dus meer meeweegt dan bij brandstofauto's vroeger.
Als je mijn berekening niet fijn vind... en het zelf anders berekend dan is dat prima. zolang je maar even googled naar hoe elektrische auto's afschrijven... en goed voor jezelf rekent.
Bereken het eens voor een Tesla 3 of Y, een VW iD4 of een Volvo EX30.
Verder kan je niet leasen voor 10 jaar. Meestal is dat beperkt tot 5 jaar.Dus in het leasevoorbeeld heb je dan 2 keer een nieuwe auto gehad, en in het laatste jaar vergelijk je een auto van 5 jaar met eentje van 10 jaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 13-01-2025 11:35 ]
Ik was zelf benieuwd. Het zal niet helemaal precies kloppen maar in de buurt:Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:34:
[...]
Dat besef ik, maar om dat een auto van 147k te nemen als voorbeeld.
Bereken het eens voor een Tesla 3 of Y, een VW iD4 of een Volvo EX30.
Verder kan je niet leasen voor 10 jaar. Meestal is dat beperkt tot 5 jaar.Dus in het leasevoorbeeld heb je dan 2 keer een nieuwe auto gehad, en in het laatste jaar vergelijk je een auto van 5 jaar met eentje van 10 jaar.
Stel dat een Model 3 45.000 euro kost.
Je kunt nu de nieuwste bij JustLease leasen voor 668 euro pm
(Er werd hier eerst gezegd dat het niet eerlijk is met 5 jaar te rekenen omdat kopers 10 jaar rijden, maar ik zal dan toch terug naar 5 jaar gaan)
5 jaar x 12 maanden x 668 euro = 40.080 euro
Restwaarde na 5 jaar is ongeveer 17000 euro
De koper heeft 28.000 euro uitgegeven
De leaser heeft 40.000 euro uitgegeven.
Allrisk verzekering met 10 schade vrije jaren is 154 euro per maand (unive)
Dat is 154 x 12 maanden x 5 jaar = 9.240 euro
Dus de koper is dan al 37.240 euro kwijt
Dan houd hij nog 7.760 euro over om uit te geven aan onderhoud ed.
(als je de afschrijving minder hard rekent kun je dat hier optellen.)
Mocht ik hier iets verkeerd rekenen dan geef het aan, ik zit liever goed dan fout.
FreeReef.nl
En hoe veel km/jaar?World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Ik was zelf benieuwd. Het zal niet helemaal precies kloppen maar in de buurt:
Stel dat een Model 3 45.000 euro kost.
Je kunt nu de nieuwste bij JustLease leasen voor 668 euro pm
(Er werd hier eerst gezegd dat het niet eerlijk is met 5 jaar te rekenen omdat kopers 10 jaar rijden, maar ik zal dan toch terug naar 5 jaar gaan)
5 jaar x 12 maanden x 668 euro = 40.080 euro
Restwaarde na 5 jaar is ongeveer 17000 euro
De koper heeft 28.000 euro uitgegeven
De leaser heeft 40.000 euro uitgegeven.
Allrisk verzekering met 10 schade vrije jaren is 154 euro per maand (unive)
Dat is 154 x 12 maanden x 5 jaar = 9.240 euro
Dus de koper is dan al 37.240 euro kwijt
Dan houd hij nog 2.760 euro over om uit te geven aan onderhoud.
(als je de afschrijving minder hard rekent kun je dat hier optellen.)
Mocht ik hier iets verkeerd rekenen dan geef het aan, ik zit liever goed dan fout.
In elk geval, 2750 is net genoeg voor de banden vrees ik.
Op het totaal zijn dat dus kleine verschillen...
Ja dat word ingewikkeld man
Ik denk dat een model 3 momenteel er om zal hangen. Private leasen zal net iets duurder zijn. Maar als er iets aan de hand is ben je zorgeloos. Dat heeft ook wat waarde, maar is niet het meest belangrijke.
Maar punt is dus dat de afschrijving gewoon echt enorm veel doet bij elektrische auto's.
Ik heb de mijne ook gekocht wat ik wellicht achteraf gezien beter niet had kunnen doen. Private Lease was veel voordeliger geweest. Maar goed... ik denk dan altijd maar terug aan de vorige eigenaar. Die kocht hem voor 147.000 euro en verkocht hem 5 jaar later voor 32000 euro. Die man is er zieker van dan ik denk ik.
FreeReef.nl
Maar dat is omdat het moet en niet omdat het anders kan.Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:34:
[...]
Ik zou ook nooit een nieuwe auto kopen, dus ik zal leaseprijzen nooit vergelijken tegen een nieuwe auto. Commentaren van "ja, maar je mag geen nieuwe (lease) auto tegen een tweedehandse auto vergelijken" ben ik niet gevoelig voor.
Ik vergelijk dingen die ik wil hebben, niet wat iemand anders vindt dat een goede vergelijking is.
Vergeet de wegenbelasting niet.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:49:
Sowieso zal de verzekering in jouw voorbeeld lager zijn want in de vijf jaar bouw zonder schade ook no-claim op. Daarnaast als je al wel op het maximum zit zoals ik betaal ook al veel minder. Het hangt dus maar net van je persoonlijke omstandigheden af.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Waarom zou je nooit een nieuwe auto kopen, maar wel leasen? Dat is toch same thing? Leasen is niks anders dan het financieren van een nieuwe auto en bij operationele lease ook vaste kosten inbegrepen.Maasluip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Maar dat is omdat het moet en niet omdat het anders kan.
Ik zou ook nooit een nieuwe auto kopen, dus ik zal leaseprijzen nooit vergelijken tegen een nieuwe auto. Commentaren van "ja, maar je mag geen nieuwe (lease) auto tegen een tweedehandse auto vergelijken" ben ik niet gevoelig voor.
Ik vergelijk dingen die ik wil hebben, niet wat iemand anders vindt dat een goede vergelijking is.
Voor onze Model Y kwam ik met nieuwe aanschaf en 8 jaar rijden uit op ongeveer €856/maand in privé en €770/maand zakelijk (allebei netto voor privé berekent). Daar is de restwaarde er al af. Tevens 5000€ bruto inleg, de rest gefinancierd tegen de toenmalige voorwaarden van Tesla.
De MRB en afschrijving vallen vermoedelijk negatiever uit als mijn toenmalige berekening.
/f/image/9bq6HNyNM2rgJnSVsR6GCVO4.png?f=fotoalbum_large)
Nu de tweedehands markt op gang komt zou ik zelf waarschijnlijk een tweedehands EV kopen, dat was in 2022 nog niet mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 13-01-2025 12:11 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Muntje heeft 2 kanten. Als je leased en je rijd schade blijft je premie gelijk. Als je koopt vervallen die jaren en word het zelfs duurder.PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Sowieso zal de verzekering in jouw voorbeeld lager zijn want in de vijf jaar bouw zonder schade ook no-claim op. Daarnaast als je al wel op het maximum zit zoals ik betaal ook al veel minder. Het hangt dus maar net van je persoonlijke omstandigheden af.
Dus dit is kans/risico.. Een koper die enorm netjes rijd, alles bijhoud en schoonmaakt, nooit schade rijd zal effectief weer iets goedkoper uit zijn.
Maar 1 schade zal het hele verhaal weer omdraaien.
@Maasluip Je kunt ook 2e hand lease mee vergelijken. Ik vind er ook niks mis mee.
FreeReef.nl
Financial lease is eigenlijk gewoon het geld lenen (met rente) om de auto te kopen._eLMo_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Waarom zou je nooit een nieuwe auto kopen, maar wel leasen? Dat is toch same thing? Leasen is niks anders dan het financieren van een nieuwe auto en bij operationele lease ook vaste kosten inbegrepen.
Voor onze Model Y kwam ik met nieuwe aanschaf en 8 jaar rijden uit op ongeveer €856/maand in privé en €770/maand zakelijk. Daar is de restwaarde er al af. Tevens 5000€ bruto inleg, de rest gefinancierd tegen de toenmalige voorwaarden van Tesla.
Operational lease zijn de gebruikskosten van de auto zonder dat je ooit eigenaar wordt.
Verder kan de verzekering via de leasemaatschappij voordeliger uitvallen, omdat zij een bulk aan auto's in 1 klap verzekeren waardoor onherroepelijk voordeel wordt behaald.
Ik heb mijn Niro EV in de operational lease, met name vanwege onbekende onderhoudskosten en afschrijving. Ik zit er nog 3 jaar aan vast. Eens kijken of we tegen die tijd al solid state batteries in auto's hebben.. in dat geval stort de restwaarde van mijn Niro EV helemaal in.
Kia Niro-EV 2024
Die hebben de afgelopen jaren de boel ook te rooskleurig berekend qua restwaarde en hier veel op verloren
Ga er maar vanuit dat leasetarieven zullen gaan stijgen.
Ik denk dat we aan het einde zitten van een bijzondere periode waar lease van een EV goedkoper was dan koop. Zal niet lang meer duren
Ik vind rekenen met 6% rendement persoonlijk wat extreem. Allereerst vind ik het "risicoprofiel" van een auto (die all-risk verzekerd is) behoorlijk afwijken van beleggingen; ik zou het dan dus eerder afzetten tegen spaargeld.Card Nox schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:02:
Financieel gezien vele malen interessanter dan kopen voor ons vanwege het opbrengsten van het geld op de beurs (ik reken met gemiddelde 6% rendament).
Stel dat je dan wel rekent met beleggingen als alternatief dan is er ook nog rekening te houden met vermogensrendementheffing.
Als je deze logica eerlijk doortrekt is het voor iedereen ook een no-brainer om een extra hypotheek te nemen en in aandelen te stoppen. Als je dat niet doet moet je wat mij betreft ook eerlijk zijn dat die 6% niet reeel is.
Persoonlijk reken ik met aflossen op hypotheek als alternatief, ongeveer 3% (netto marginale hypotheekrente).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Jouw insteek is "ik wil een nieuwe auto rijden", mijn insteek is "ik wil niet te veel voor mijn auto betalen"._eLMo_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Waarom zou je nooit een nieuwe auto kopen, maar wel leasen? Dat is toch same thing? Leasen is niks anders dan het financieren van een nieuwe auto en bij operationele lease ook vaste kosten inbegrepen.
Dus ik vergelijk lease met een tweedehands auto.
Dan snap ik je commentaar helemaal niet.Maasluip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Maar dat is omdat het moet en niet omdat het anders kan.
Als er cijfers genoemd worden, dan moeten die een beetje kloppen.
Een auto van 147k lease je niet voor 1000€ pm, dat zal veel meer naar 2500-3000€ pm zijn.
https://directlease.be/leasing/tesla/model-x/plaid-awd/
Deze basis X Plaid kost 113k, en lease je voor 2000€/m obv 10k/jaar en 5 jaar...
Wat was de prijs dan in 2018?Tommie12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Dan snap ik je commentaar helemaal niet.
Als er cijfers genoemd worden, dan moeten die een beetje kloppen.
Een auto van 147k lease je niet voor 1000€ pm, dat zal veel meer naar 2500-3000€ pm zijn.
https://directlease.be/leasing/tesla/model-x/plaid-awd/
Deze basis X Plaid kost 113k, en lease je voor 2000€/m obv 10k/jaar en 5 jaar...
Als je cijfers betwijfeld moet het wel een beetje kloppen.
FreeReef.nl
Klopt, ik neem altijd de rijtijd van Google Maps en de laadtijd van ABRP, dan kom je aardig realistisch uit.PeterZ(on) schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Dus 2035km in 17,45u rijtijd, dat is 117km gemiddeld. Dat ga je nooit halen in die tijd. Het is niet voor niets dat ik niets zie in ABRP.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Model S nieuw model (2025)
Nieuwprijs - 95000
Lease 60 maanden 20k km per maand jaar - 1654 (via Tesla)
60x1654 = 99240 euro
Afschrijving van een 2018 model is/was 78% over 5 jaar
Dus.. stel we schrijven de nieuwste Tesla S ook 78% af dan
Restwaarde is 95000 - 78% = 20900
Dan heeft de koper uitgegeven 74100
De leaser heeft uitgegeven 99240
De koper houd 25000 euro over.
5 jaar All risk op basis van 10 schade vije jaren is 210 euro per maand
210 x 60 = 12600 euro
De koper heeft nog 12400 euro over voor onderhoud en randkosten zoals vervangend vervoer ed.
Dat is niet gek veel... er moet niet veel gebeuren wil je die kleine 13k opmaken. Een keer schade en je Premie gaat al kei hard omhoog van 210 naar 463 per maand.
Je moet vooral geen schade rijden als je koopt.
(kleine kosten die bij lease erin zitten negeer ik.. het moet geen mierenneuken worden)
FreeReef.nl
Dan is-ie na 5 jaar wel opWorld Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:57:
@Tommie12
Model S nieuw model (2025)
Nieuwprijs - 95000
Lease 60 maanden 20k km per maand - 1654 (via Tesla)
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik laad al 5 jaar mijn (toen Model 3 en nu) Model S met 3,7kW op.MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:00:
[...]
Het is een Toyota BZ4X geworden, een exemplaar van november 2022 met full options, heel weinig kilometers op de teller, en gekocht bij een Toyota-dealer. Dat betekent dus ook nog 8 jaar Toyota-garantie.
Nadeel: deze auto heeft een 1-fase lader, maar... daar is de prijs dan ook naar. Voor mij maakt het niet uit; de auto mag er van mij gerust 2 dagen over doen om volledig op te laden, en dat is geen probleem. 😄
Ik werk namelijk 2 dagen per week thuis, ben meestal vroeg op mijn werk en daar kan de auto ook rustig 8 uur aan de lader staan (wat bovendien goedkoper is).
De auto zelf is echt super! Ja, ik heb de Bjorn Nyland-video's bekeken, inclusief deel 2 met de updates. Mijn auto heeft die software-updates gelukkig ook. Het 1-fase laden is inderdaad een hardware-issue (de nieuwere modellen hebben nu 3-fase laders), maar het snelladen gaat gewoon met 150 kW, en volgens Bjorn doet hij dat prima. Voor mij zal snelladen zelden nodig zijn.
Qua gebruik: ik rijd voornamelijk zo'n 34 km per rit, drie keer per week, en daarnaast nog wat tripjes in het weekend, bijvoorbeeld naar mijn ouders en de boodschappen. In totaal kom ik op ongeveer 160 km per week.
Was het financieel interessant?
Eerlijk gezegd niet. Met mijn aantal kilometers had een lichte benzineauto waarschijnlijk financieel gunstiger geweest.
Maar… ik vond deze auto gewoon ontzettend gaaf en mooi! Met mijn 51 jaar dacht ik: dit heb ik wel 'verdiend'. 😊 Ik wilde eerst nog een nieuwe Model Y overwegen (ik zocht een hoge instap), maar toen ik deze zag, dacht ik: "Hmm, dit is een leuke bak voor relatief weinig geld met deze opties." Bovendien is de grootste afschrijving al achter de rug.
Tijdens de proefrit voelde het alsof ik van een stoomlocomotief in de Thalys stapte! Natuurlijk is de actieradius een dingetje voor grote trips. Mijn oude Punto kon met één tank ruim 1000 km afleggen. Ik herinner me nog een keer dat ik vanaf Figueres, Spanje, in 12,5 uur naar Rotterdam reed – dat kan ik nu wel vergeten. Maar wil ik dat nog in deze fase van mijn leven? Waarschijnlijk niet.
Iedereen die per se 3 fase wil kunnen laden: met 25.000-30.000km per jaar is het echt nergens voor nodig!
Niet nodig nee, maar het kan wel een stuk goedkoper uitpakken.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Ik laad al 5 jaar mijn (toen Model 3 en nu) Model S met 3,7kW op.
Iedereen die per se 3 fase wil kunnen laden: met 25.000-30.000km per jaar is het echt nergens voor nodig!
1. minder laadverliezen door met 3 fase te laden
2. meer profiteren van lage dynamische tarieven, vaak zijn de echt goedkope uren maar 1,2 of 3 uurtjes bijvoorbeeld.
Dus als het éven kan, zou ik voor 3 fase gaan. Maar het is geen must.
Uhm, je vergeet misschien de voorwaarde van het thuis kunnen laden.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:45:
Ik laad al 5 jaar mijn (toen Model 3 en nu) Model S met 3,7kW op.
Ik rijd ~ 15k km per jaar en ben afhankelijk van publieke laadpalen. Die staan in betaald parkeren gebied (tenzij ik natuurlijk een stuk wil wandelen naar buiten dat gebied met mooi weer of wacht tot de gratis zondag is dat best een dingetje). Ik kan geen parkeervergunning voor bewoners krijgen, omdat ik reeds een privéparkeerplaats heb (zonder laadpaal, want hoogbouw, VvE regels e.d.). Korter hoeven op te laden is echt een uitkomst en ben heel blij met de aanschaf van een occasion met 3F in mijn situatie. Moet er niet aan denken dat ik met 3,7 kW er meer dan een halve dag over doe (want meeste palen zijn 11kW/16A in mijn buurt). Nog afgezien van de kosten, het geeft me ook geen minder fijn gevoel om eens per week over de nacht de auto op een aantal van die publieke parkeerterreinen te laten staan.
De langetermijnoplossing is een eigen laadpaal bij de eigen parkeerplaats, maar omdat dit een grote parkeergarage betreft is dat een langetermijnplan. En dan hoeft die paal inderdaad van mij maar 3 kW te leveren en kan ik als volgende auto wel een 1F auto nemen, prima. In die situatie is 3F gewoon niet meer dan een klein pluspuntje (zoals "de Peer" hierboven schrijft), waar je een auto niet om laat staan als die het niet heeft.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

FreeReef.nl
Mijn grootste bezwaar bij koop is inruilwaarde.PeterZ(on) schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ik zie om mij heen veel mensen rekenen met verkoopprijzen. Die krijg je gewoon nooit voor je auto.
Het verschil tussen inruil en verkoopprijs lijkt echt steeds groter te worden. Blijkbaar moeten tweedehands autodealers tegenwoordig ook duizenden euro’s op een auto pakken.
Het liefst zou ik ertussen willen zitten in de handel. Waar een handelaar hem voor koopt, dat wil ik ook.
Wij leasen de S ook.
Een auto van 96k, uit 2018.
2023 een contract van 24 maanden afgesloten voor 20.000 per jaar.
Heel het jaar €585 betaald en nu dit jaar gaat hij door MRB naar iets van €610 per maand.
Als ik hoor wat mensen terugkrijgen voor hun tweedehands EV, is dit enerzijds een stukje risico afdekken. Daarnaast met aanstaande MRB wil ik de S niet meer rijden tegen die tijd en ik denk heel veel met mij, wat de verkoopbaarheid niet ten goede komt.
Maar het belangrijkste er zit gratis superchargen op voor de eerste eigenaar. Eigenaar is gelijk, dus we hebben dat er nog opzitten. Scheelt een hoop laadkosten.
Ja dit is perfect. Een gebruikte Model S met gratis laden. Als je dat door gaat rekenen incl een All Risk dan is die maandprijs echt spotgoedkoop.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:21:
[...]
Mijn grootste bezwaar bij koop is inruilwaarde.
Ik zie om mij heen veel mensen rekenen met verkoopprijzen. Die krijg je gewoon nooit voor je auto.
Het verschil tussen inruil en verkoopprijs lijkt echt steeds groter te worden. Blijkbaar moeten tweedehands autodealers tegenwoordig ook duizenden euro’s op een auto pakken.
Het liefst zou ik ertussen willen zitten in de handel. Waar een handelaar hem voor koopt, dat wil ik ook.
Wij leasen de S ook.
Heel het jaar €585 betaald en nu dit jaar gaat hij door MRB naar iets van €610 per maand.
Als ik hoor wat mensen terugkrijgen voor hun tweedehands EV, is dit enerzijds een stukje risico afdekken. Daarnaast met aanstaande MRB wil ik de S niet meer rijden tegen die tijd en ik denk heel veel met mij, wat de verkoopbaarheid niet ten goede komt.
Maar het belangrijkste er zit gratis superchargen op voor de eerste eigenaar. Eigenaar is gelijk, dus we hebben dat er nog opzitten. Scheelt een hoop laadkosten.
Enkel Verzekering en Stroom is al een groot deel
Verzekering 250 euro allrisk met 10 schadevrije jaren**
Als we gemiddeld uit 100KW 450km halen over een jaar (winter enzo)
Dan moet je 44x per jaar laden voor 20.000km
44 x 100KW x 0.29cent = 1276 *
1276 gedeelt door 12 maanden is 106 euro per maand.
Dus verzekering een stroom kost je samen 356euro.
Dan betaal je nog 229 euro per maand aan de Auto. Hierin zit onderhoud.
Stel dat je voor een S per jaar 700 euro gebruiks en onderhoudskosten meerekent
700 gedeelt door 12 = 58 euro per maand
229 - 58 = 171 euro wat de auto je kost per maand.
Zorgeloos.....
(stroom voor 29 cent vind je zelden, maar er zijn ook mensen die thuis -semi- gratis laden)
(Als je hem koopt en 1 schade rijd.. gaat de leaserijder -winst- maken)
FreeReef.nl
Je hoeft ook niet in te ruilen, je kan er ook gewoon mee blijven doorrijden. Mijn ICE cabrio heb ik al 33 jaar, en doet het prima. Stel dat ik die elke drie jaar had ingeruild voor een nieuwe, dat had een vermogen gekost. Bij elke transactie de winst voor de dealer/afschrijving en telkens de prijsverhoging. Mijn Ioniq gaat pas weg als ik iets terug kan kopen wat helemaal naar mijn zin is en ik een redelijke inruilprijs krijg. Zo niet, dan blijf ik lekker rijden.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:21:
[...]
Mijn grootste bezwaar bij koop is inruilwaarde.
Wij leasen de S ook.
Vorig jaar is de accuverwarming kapot gegaan. Dat was al €1350World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:38:
[...]
Ja dit is perfect. Een gebruikte Model S met gratis laden. Als je dat door gaat rekenen incl een All Risk dan is die maandprijs echt spotgoedkoop.
Enkel Verzekering en Stroom is al een groot deel
Verzekering 250 euro allrisk met 10 schadevrije jaren**
Als we gemiddeld uit 100KW 450km halen over een jaar (winter enzo)
Dan moet je 44x per jaar laden voor 20.000km
44 x 100KW x 0.29cent = 1276 *
1276 gedeelt door 12 maanden is 106 euro per maand.
Dus verzekering een stroom kost je samen 356euro.
Dan betaal je nog 229 euro per maand aan de Auto. Hierin zit onderhoud.
Stel dat je voor een S per jaar 700 euro gebruiks en onderhoudskosten meerekent
700 gedeelt door 12 = 58 euro per maand
229 - 58 = 171 euro wat de auto je kost per maand.
Zorgeloos.....
(stroom voor 29 cent vind je zelden, maar er zijn ook mensen die thuis -semi- gratis laden)
(Als je hem koopt en 1 schade rijd.. gaat de leaserijder -winst- maken)
Yup bij 2e hands gaat dit inderdaad een ding zijn. Nieuw is het waarschijnlijk garantie maar bij 2e hands niet meer.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:04:
[...]
Vorig jaar is de accuverwarming kapot gegaan. Dat was al €1350
Ik ben ook ENORM voorzichtig met rekenen. In praktijk valt het nog veel gunstiger uit. Vandaar mijn eerste post dat kopen wel eens tienduizende euro's duurder kan zijn dan PL op een S.
@Tommie12 beticht me van ongefundeerde uitspraken maar er staan ondertussen genoeg berekeningen die het toch wel aantonen. Zelfs met dat hele zuinige rekenen.
Want eerlijk... als je stroom echt gaat rekenen is het geen 29cent, en niet iedereen zal 10 schade vrije jaren hebben. En die 700 euro kosten per jaar is ook veel te weinig. In mijn rekenvoorbeeld kost de auto je 171 per maand maar als we echt echt echt eerlijk gaan rekenen... dan kost het je helemaal niks tenopzicht van koop. Sterker nog... als je inderdaad 1x zo een kapot onderdeel hebt dan is PL al voordeliger (bij 2e hands).
FreeReef.nl
- Maximumbudget is ongeveer 12K
- Vast zitten aan maandelijkse lasten
- Wil geen BKR-registratie want wil misschien woning kopen in komende jaren
Als ik afschrijving dan toch in ogenschouw neem, smeert een auto lang rijden de afschrijving over meer jaren uit. Ik rijd mijn auto's ongeveer 7-8 jaar. 33 jaar rijden met een auto is per jaar al helemaal goedkoop
Is ook één van de redenen dat ik geleidelijk terugdeins voor de aankoop van een tweedehands Model 3 en steeds meer richting een bescheidener EV neig als een Hyundai Ioniq ...Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:04:
[...]
Vorig jaar is de accuverwarming kapot gegaan. Dat was al €1350
Ja sorry, ik reken inderdaad vaak met een S maar dat komt omdat ik die zelf ben gaan zoeken. Achteraf spijt dat ik gekocht heb en niet geleased. Ik kijk op tegen het eerste onderdeel wat stuk gaat. Dan ben ik gelijk zuur want als dat meer dan 1500 euro kost ben ik duurder uit dan dat ik hem geleased had. En dan reken ik afschrijving niet eens mee die ik nog erop zet.1rr1tantemug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:19:
Zo, da's heel wat terugkoppeling sinds gisteravond! Hoewel er hier met bedragen worden gesmeten die lichtjaren buiten mijn budget liggen, is het voor mij wel een soort van openbaring dat in bepaalde gevallen private lease goedkoper is dan het aankopen van dezelfde auto. Ben er zelf niet voor te porren vanwege redenen die hier deels ook genoemd zijn:
Als ik afschrijving dan toch in ogenschouw neem, smeert een auto lang rijden de afschrijving over meer jaren uit. Ik rijd mijn auto's ongeveer 7-8 jaar. 33 jaar rijden met een auto is per jaar al helemaal goedkoop
Maar.. ja. Reken het goed uit en kijk goed naar alle kosten. Sommige dingen zijn voor sommige mensen niet van waarde. Bv banden. Bij een leasemaatschappij krijg je vaak gewoon Continental of Mischelin. Als je dat fijn vind moet je het mee rekenen. Als je dat niet belangrijk vind dan reken je een band die goedkoper is.
Eerlijk rekenen is altijd lastig omdat ik bv wel graag de originele banden wil. Die zijn 3x duurder dan een goedkope band. Dit moet je willen en is dus niet eerlijk om mee te rekenen vind ik.
Als je geen BKR wilt dan moet je sowieso lease uit je hoofd zetten. Stel dat leasen 5000 euro goekoper is dan is dat nog duur omdat je dus geen huis kunt kopen. Een huis kunnen kopen is meer waard.
Succes!
FreeReef.nl
Model 3 heeft geen separate accuverwarming, die doet dat met de motoren.1rr1tantemug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:23:
[...]
Is ook één van de redenen dat ik geleidelijk terugdeins voor de aankoop van een tweedehands Model 3 en steeds meer richting een bescheidener EV neig als een Hyundai Ioniq ...
Model S heeft dat nog wel en die gaat regelmatig (buiten garantie) kapot.
BKR is een goede inderdaad.1rr1tantemug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:19:
Zo, da's heel wat terugkoppeling sinds gisteravond! Hoewel er hier met bedragen worden gesmeten die lichtjaren buiten mijn budget liggen, is het voor mij wel een soort van openbaring dat in bepaalde gevallen private lease goedkoper is dan het aankopen van dezelfde auto. Ben er zelf niet voor te porren vanwege redenen die hier deels ook genoemd zijn:
Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust gekozen heb voor 24 maanden. Dat vind ik aanzienlijk minder risico.
Het leasen kost dus gewoon €14.000 voor die 24 maanden.
Heel eerlijk. Als ik had gekocht vorig jaar, was ik 25-30k kwijt geweest aan een S 75D.
Na twee jaar zou ik alleen aan afschrijving al meer kwijt zijn geweest.
Het is leuk dat ze nu voor 20k te koop staan, maar men bied max 10-15k voor die dingen, als je hem wil inruilen of verkopen.
Het ging hier tussen een Focus van €20.000 kopen, of deze Model S leasen.
Uiteindelijk kwam de Focus voor 4 jaar uit op €700 per maand (verwachting ANWB) en de S op €589 leasebedrag.
Zo hebben we de afweging gemaakt.
Vooral bij EV’s is het maar de vraag hoe het met restwaarde gaat. Wie wil er over een paar jaar een Model S met €460 wegenbelasting per kwartaal?
Ik verwoordde het wat onduidelijk, maar ik doelde meer op dure defecten in het algemeen. Bij een Model 3 naar mijn weten (o.a.) draagarmen, computerchip, barsten/scheuren in panoramaglas, dure koplampunits (al is dat een ding bij moderne auto's in het algemeen).Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Model 3 heeft geen separate accuverwarming, die doet dat met de motoren.
Model S heeft dat nog wel en die gaat regelmatig (buiten garantie) kapot.
Tel daarbij hogere wegenbelasting, verzekering, en onderhoudskosten bij op (je spreekt toch wel over minstens 18 inch wielen) en dat zit ik volgens mijn berekening wel jaarlijks op 1000 euro meerkosten t.o.v. een Ioniq, los van de al hogere aanschafprijs van een occasie. Ergens moet ik de grens trekken
Dit inderdaad. En dan komt er nog eens bij dat een S (2e gen) een stroom vreter is. Die slikt 100KW weg voor in de zomer 500km bereik. Dat is enorm duur in verhouding tot andere electrische auto's.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Vooral bij EV’s is het maar de vraag hoe het met restwaarde gaat. Wie wil er over een paar jaar een Model S met €460 wegenbelasting per kwartaal?
Ik snap wel dat die dingen enorm afschrijven. En het is precies wat je zegt. Met koop heb ik straks alsnog dikke maandlasten die ik bijna weg had kunnen strepen tegen lease. Als ik had geleased weet ik zeker dat ik goedekoper uit was, want er gaat sowieso iets stuk. Dus verzekering + onderhoud zit als niet ver weg van die 700 euro leaseprijs.
Er van uitgaande dat beide gratis laden hebben.. want dat kan niet bij koop normaal. Dat kan enkel bij Lease. Dus met lease en gratis laden kun je een S rijden... prive word het echt duur.
FreeReef.nl
Ja klopt…1rr1tantemug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:40:
[...]
Ik verwoordde het wat onduidelijk, maar ik doelde meer op dure defecten in het algemeen. Bij een Model 3 naar mijn weten (o.a.) draagarmen, computerchip, barsten/scheuren in panoramaglas, dure koplampunits (al is dat een ding bij moderne auto's in het algemeen).
Tel daarbij hogere wegenbelasting, verzekering, en onderhoudskosten bij op (je spreekt toch wel over minstens 18 inch wielen) en dat zit ik volgens mijn berekening wel jaarlijks op 1000 euro meerkosten t.o.v. een Ioniq, los van de al hogere aanschafprijs van een occasie. Ergens moet ik de grens trekken
Nu kan dat met iedere auto, helaas…
Onze Corsa had dit jaar ook aardig wat reparaties. Eigenlijk vond ik het hem niet meer waard. Maar ja, je moet toch wat als hij niet meer door de apk komt.
Ook dure ICE auto's zakken tweedehands snel in waarde.
Denk dan aan Mercedes S, BMW 7,...
Die stemmen min of meer overeen met een Tesla S.
Na 5 á 10j is daar ook maar ongeveer 30% van de waarde meer over.
De eerste EV's zitten daar nu misschien nog een beetje onder omdat hun batterijen nog wat onbekend terrein qua inschatten van de restwaarde. Maar dat is vooral een probleem voor de early adopters.
Ik hoorde onlangs nog op de radio dat een consumentenorganisatie pleit voor een vermelding van de restcapaciteit van de batterij op de verplichte car-pass voor tweedehands auto's. (Vlaanderen)
Dat gaat er gewoon komen. En het beoordelen van een tweedehands batterij zal snel even normaal worden als het bekijken van de staat van de banden.
Hmm. Hoe zou dat werken. Want ik zit me ineens af te vragen waarom dit bij GSM's anders is.Wozmro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:52:
Ik hoorde onlangs nog op de radio dat een consumentenorganisatie pleit voor een vermelding van de restcapaciteit van de batterij op de verplichte car-pass voor tweedehands auto's. (Vlaanderen)
Bij GSM's zeggen we: "De accu is slecht,, hij is snel leeg"
Dat wil zeggen dat we de GSM nog steeds tot 100% kunnen opladen, maar dat hij gewoon sneller leeg is.
Bij Auto's hebben we het over degradatie van de accu.
Raar eigenlijk.. dat we dit zo anders bekijken. Want elke auto kan nog steeds met 100% accu verkocht worden. Ookal is hij na 10km al leeg... Je kunt hem nog steeds tot 100% opladen.
FreeReef.nl
Ik merk op dat heel vaak de restwaarde nog benoemd wordt. Ben ik een van de weinige die een auto "op" wil rijden? Nu weet ik niet of dat nog steeds zo zal zijn met onze huidige welvaart. Maar minimaal 6-8 jaar ben ik zeker wel van plan.Tweak_ers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:37:
[...]
BKR is een goede inderdaad.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust gekozen heb voor 24 maanden. Dat vind ik aanzienlijk minder risico.
Het leasen kost dus gewoon €14.000 voor die 24 maanden.
Heel eerlijk. Als ik had gekocht vorig jaar, was ik 25-30k kwijt geweest aan een S 75D.
Na twee jaar zou ik alleen aan afschrijving al meer kwijt zijn geweest.
Het is leuk dat ze nu voor 20k te koop staan, maar men bied max 10-15k voor die dingen, als je hem wil inruilen of verkopen.
Het ging hier tussen een Focus van €20.000 kopen, of deze Model S leasen.
Uiteindelijk kwam de Focus voor 4 jaar uit op €700 per maand (verwachting ANWB) en de S op €589 leasebedrag.
Zo hebben we de afweging gemaakt.
Gemiddeld gaat een auto na 20 jaar naar de sloop, dus als je er 1 koopt van 12 jaar oud kun je er nog wel 6-8 jaar mee rijden, de restwaarde doet er dan inderdaad niet toe.elektriekert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Ik merk op dat heel vaak de restwaarde nog benoemd wordt. Ben ik een van de weinige die een auto "op" wil rijden? Nu weet ik niet of dat nog steeds zo zal zijn met onze huidige welvaart. Maar minimaal 6-8 jaar ben ik zeker wel van plan.
Een (nieuwe) auto heeft na 6-8 jaar nog 30% van zn waarde, dat teniet doen als niks lijkt me zonde, zeker bij de hogere bedragen.
Je hebt mensen die elke X jaar een nieuwe kopenelektriekert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Ik merk op dat heel vaak de restwaarde nog benoemd wordt. Ben ik een van de weinige die een auto "op" wil rijden? Nu weet ik niet of dat nog steeds zo zal zijn met onze huidige welvaart. Maar minimaal 6-8 jaar ben ik zeker wel van plan.
Je hebt mensen die elke X jaar 2e hands kopen
Je hebt mensen die een oudere auto kopen van XX jaar.
Niks mis mee. Ik heb vroeger lekker oude barrels gereden en nu eens een keer niet.
Ik vermoed dat het concept "elke 3 jaar inruilen" voorlopig met electrisch nog niet interessant is. Atlhans bij koop.
Als je koopt schrijf je veel af dus je wilt precies doen wat je zegt... lang rijden. Elke 3 jaar een electrische auto inruilen is tot op nu toe niet interessant gebleken. Als je geld in het putje wilt gooien doe je het zo
Dat zegt niet veel over de toekomst, maar ik denk niet dat je nu een electrische auto moet kopen als je die na 3 jaar weer wilt inruilen. NU is dat niet handig.
Mogelijk veranderd dat... dus ja, ik denk dat je goed zit als je er eentje koopt en echt 8 jaar rijd. Liever nog iets meer.
Het enigste wat kan zijn is dat je auto een hoog verbruik kan gaan hebben en stroom duur gaat worden. De techniek in deze auto's gaat snel. Oudere electrische auto's zullen kwa functies nog steeds top zijn, maar kwa verbruik niet meer interessant. Dat zal de komende 5 jaar nog wel zo zijn. Wellicht wel 10.
Uitrijden is een goed plan kwa afschrijving, maar niet kwa verbruik vermoed ik. Als jouw auto 2x zo veel stroom gebruikt als een nieuwe en de prijs van stroom stijgt nog wat... dan word het erg duur als je stroom moet kopen voor een oudere auto.
FreeReef.nl
Gekocht met 9 jaar en gaat nu weg met ruim 19 jaar.mitsumark schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:13:
[...]
Gemiddeld gaat een auto na 20 jaar naar de sloop, dus als je er 1 koopt van 12 jaar oud kun je er nog wel 6-8 jaar mee rijden, de restwaarde doet er dan inderdaad niet toe.
Een (nieuwe) auto heeft na 6-8 jaar nog 30% van zn waarde, dat teniet doen als niks lijkt me zonde, zeker bij de hogere bedragen.
Handelaars prijs van 500€.
Ik verwacht dat ie in onderdelen weggaat.
Condensor airco of iets anders is lek.
Met vochtig weer standaard op 3 cylinders lopen voor 2 seconden en daarna wel goed, maar wel een storingslampje.
280k op de teller. Contactslot ook redelijk gaar, en zo nog her en der dingetjes die op zijn of gaar
Wel altijd starten en lopen
Ik heb de afgelopen 14 jaar veel geld bespaard door de 2 auto's die ik heb gehad zelf te repareren.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Je hebt mensen die elke X jaar een nieuwe kopen
Je hebt mensen die elke X jaar 2e hands kopen
Je hebt mensen die een oudere auto kopen van XX jaar.
Niks mis mee. Ik heb vroeger lekker oude barrels gereden en nu eens een keer niet.
Ik vermoed dat het concept "elke 3 jaar inruilen" voorlopig met electrisch nog niet interessant is. Atlhans bij koop.
Als je koopt schrijf je veel af dus je wilt precies doen wat je zegt... lang rijden. Elke 3 jaar een electrische auto inruilen is tot op nu toe niet interessant gebleken. Als je geld in het putje wilt gooien doe je het zo![]()
Dat zegt niet veel over de toekomst, maar ik denk niet dat je nu een electrische auto moet kopen als je die na 3 jaar weer wilt inruilen. NU is dat niet handig.
Mogelijk veranderd dat... dus ja, ik denk dat je goed zit als je er eentje koopt en echt 8 jaar rijd. Liever nog iets meer.
Het enigste wat kan zijn is dat je auto een hoog verbruik kan gaan hebben en stroom duur gaat worden. De techniek in deze auto's gaat snel. Oudere electrische auto's zullen kwa functies nog steeds top zijn, maar kwa verbruik niet meer interessant. Dat zal de komende 5 jaar nog wel zo zijn. Wellicht wel 10.
Uitrijden is een goed plan kwa afschrijving, maar niet kwa verbruik vermoed ik. Als jouw auto 2x zo veel stroom gebruikt als een nieuwe en de prijs van stroom stijgt nog wat... dan word het erg duur als je stroom moet kopen voor een oudere auto.
Met de huidige technieken wordt dat steeds lastiger.
Nu ik een gezinsleven heb komt het wel beter uit dat ik niet elk jaar (voorlopig) weer iets voor de keuring moet zien te maken.
Maar tegen die tijd gaan we gewoon weer rekenen met alle variabelen
Eerst maar eens gaan genieten van de luxe binnenkort
Hoezo is een oudere EV qua verbruik niet meer interessant? Ik zie nieuwe EV's eigenlijk alleen maar zwaarder worden en steeds meer verbruiken.World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Oudere electrische auto's zullen kwa functies nog steeds top zijn, maar kwa verbruik niet meer interessant. Dat zal de komende 5 jaar nog wel zo zijn. Wellicht wel 10.
Klopt voor mij ook inderdaad, in werkelijkheid is het maar 5 centWorld Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:17:
Want eerlijk... als je stroom echt gaat rekenen is het geen 29cent,
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Denk dat ik dus wat langer doorrij dan gepland. Laat de markt eerst maar weer wat kantelen.
Ben overigens heel benieuwd naar de Zeekr 7X. Op papier een heel interessante auto.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Paar dingen die mij opvielen. Topsnelheid is meestal niet heel hoog. Nou ja moet ik dan maar mee leren leven.
En de prijzen.
Voor een 12 jaar oude tesla met 2 a 300000 op de teller rustig nog 15k?
Is de levensduur en slijtage zo laag? Want in mijn fossiele wereld zijn dat 1000 euro bakken waarvan je weet dat het elk moment economisch total loss kan zijn?
Ben echt een totaal onbekend met ev's.
[ Voor 4% gewijzigd door Eric-Peric op 13-01-2025 23:27 ]
Jouw wereld match niet (meer) met het nieuwe normaal.Eric-Peric schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:16:
En de prijzen.
Is de levensduur en slijtage zo laag? Want in mijn fossiele wereld zijn dat 1000 euro bakken waarvan je weet dat het elk moment economisch total loss kan zijn?
Voor 1000 heb je misschien een afgetrapte renault megane of peugeot 206, geen auto die nieuw een ton heeft gekost van kaliber model S.
Een BMW 535i van 12 jaar oud kost ook gewoon 15k.
Even gechecked en dat klopt helemaal.mitsumark schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:30:
[...]
Jouw wereld match niet (meer) met het nieuwe normaal.
Voor 1000 heb je misschien een afgetrapte renault megane of peugeot 206, geen auto die nieuw een ton heeft gekost van kaliber model S.
Een BMW 535i van 12 jaar oud kost ook gewoon 15k.
Ik ben alleen bekend met benzineautos en 3ton op de teller is wel dichtbij einde levensduur. Op zijn best is het een grote gok. Het ziet er nog steeds leuk uit maar alles is versleten. Is dat bij evs ongeveer hetzelfde?
Of anders gevraagd, bij welke km stand krijg je een nieuwe leasebak?
Even zelf opgezocht. 180k. Zelfde als benzine.
Zogezegd ga ik es kijken naar auto's tot 100k max.
[ Voor 20% gewijzigd door Eric-Peric op 14-01-2025 01:03 ]
Historisch gezien is 6% aan de lage kant (in ieder geval voor mij persoonlijk). Maar je kunt ook met 3% spaargeld rekenen. Het is compleet afhankelijk van wat je met het geld gaat doen.assje schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:53:
[...]
Ik vind rekenen met 6% rendement persoonlijk wat extreem. Allereerst vind ik het "risicoprofiel" van een auto (die all-risk verzekerd is) behoorlijk afwijken van beleggingen; ik zou het dan dus eerder afzetten tegen spaargeld.
Stel dat je dan wel rekent met beleggingen als alternatief dan is er ook nog rekening te houden met vermogensrendementheffing.
Als je deze logica eerlijk doortrekt is het voor iedereen ook een no-brainer om een extra hypotheek te nemen en in aandelen te stoppen. Als je dat niet doet moet je wat mij betreft ook eerlijk zijn dat die 6% niet reeel is.
Persoonlijk reken ik met aflossen op hypotheek als alternatief, ongeveer 3% (netto marginale hypotheekrente).
ps. kun je een extra hypotheek afsluiten en dat geld beleggen
ps2. Ik ben nu aan het overwegen om een paar jaar ipv vol te beleggen een deel daarvan te nemen en onze hypotheek versneld af te lossen (2.7% rente). Puur financieel gezien niet slim, maar geeft wel meer peace of mind en bepaalde vrijheden. Niet alles is altijd in geld uit te drukken.
Iedereen moet ook doen wat hij of zij wil, mijn advies is alleen reken door wat het in jou persoonlijke situatie zou kosten en maak een weloverwogen keuze.
Op welk circuit wil je er mee gaan rijden dan?Eric-Peric schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:16:
Ik heb vandaag echt voor het eerst eens gekeken naar een EV.
Paar dingen die mij opvielen. Topsnelheid is meestal niet heel hoog. Nou ja moet ik dan maar mee leren leven.
Kan me alleen heugen dat Nürburgring hele lange rechte stukken heeft waar je voluit kan gaan en dus de topsnelheid ten volle benut kan worden. De kleinere circuits heb je toch wat minder aan die topsnelheid?
Mja, kan, maar er zijn aardig wat Tesla model 3 nu op de markt voor een paar duizend meer, dan zou ik daar voor gaan. De meeste zijn van 2019 (dus nu einde lease) en sommige hebben niet eens 100k op de teller.Eric-Peric schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:16:
Minder onderdelen dus op die onderdelen die er niet zijn geen slijtage.Eric-Peric schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:16:
Is de levensduur en slijtage zo laag?
Overeenkomstige onderdelen hebben in de regel dezelfde slijtage, om en nabij.
Ze zijn er, wel afhankelijk van wat je budget is maar kan je toch een goede 2dehands ev aanschaffen.Eric-Peric schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:53:
Zogezegd ga ik es kijken naar auto's tot 100k max.
Ik zit ook nog in de ontkenningsfase, zo lang ik hem blijf rijden kan ik de confrontatie uitstellenJanHenk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:04:
Denk dat ik dus wat langer doorrij dan gepland. Laat de markt eerst maar weer wat kantelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/udtA83KVgzSBjnSv9jRMelMS.jpg?f=user_large)
Best heftig een afschrijving van 50% in nog geen 2,5 jaar. Zeker in vergelijking met de vorige auto waar de afschrijving op slechts 9% in 3,5 jaar kwam.
Daar ligt ook een deel van de verklaring; de markt was bij aanschaf oververhit en de aanschaf (maar ook de inruil) daardoor hoog. Verder had ik de Ioniq zelf geimporteerd (zonder inruil) en de Niro bij een dealer/handelaar gekocht met inruil; dat is natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk.
Behalve de wintersport 1x per jaar is de Niro ook gewoon helemaal prima. Ik ben voornemens minimaal de 5 jaar daar gewoon mee vol te maken, misschien wel langer.
[ Voor 54% gewijzigd door assje op 14-01-2025 11:47 ]
Deze berekening blijkt achteraf behoorlijk anders uit te vallen in ieder geval. Achteraf was ik de afgelopen 2,5 jaar dus beter af geweest door een EV6 in de lease te nemen i.p.v. de Niro zelf te kopen.assje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:35:
Als ik zakelijke lease vergelijk ten opzichte van alternatieven tel ik die €450 op bij de bijtelling, voor mij is privé kopen veel voordeliger maar zelfs ook private lease:
- Kia EV6+ lease 2022 €864
- Kia EV6+ lease 2021 €790
- Kia EV6+ Private lease €684
- Kia EV6+ prive koop €538
- Ioniq prive (huidig) €256
Maar ja, achteraf is alles makkelijk
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 14-01-2025 11:49 ]
Zwabberend overheidsbeleid (en electoraat) doet daarin ook heel weinig goeds.
Maar de Enyaq bevalt me eigenlijk heel goed. Behalve gezinsuitbreiding (+1, straks met 5) heb ik eigenlijk geen reden om wat anders te kopen. Dat ga ik voorlopig ook niet doen, dus.
Evenzo is mijn inschatting dat (uit schrik van hoge afschrijving) op dit moment overstappen naar lease mogelijk geen goede timing is. (private) lease prijzen zijn fors gestegen doordat hogere afschrijving ingeprijsd wordt terwijl de occasionmarkt op zijn gat ligt.JanHenk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:53:
Achteraf had ik ook moeten leasen (huren).
Voor mij is dit het moment om te kopen, niet om te leasen (eens kijken hoe ik hier over 3 jaar weer op terug kijk).
Ook mee eens..assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Evenzo is mijn inschatting dat (uit schrik van hoge afschrijving) op dit moment overstappen naar lease mogelijk geen goede timing is. (private) lease prijzen zijn fors gestegen doordat hogere afschrijving ingeprijsd wordt terwijl de occasionmarkt op zijn gat ligt.
Voor mij is dit het moment om te kopen, niet om te leasen (eens kijken hoe ik hier over 3 jaar weer op terug kijk).
2022 was ook piek occasionmarkt, ik heb toen (december 2022) mijn 2018 Leaf met 181k op de klok voor €17500 ingeruild nog.assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Ik zit ook nog in de ontkenningsfase, zo lang ik hem blijf rijden kan ik de confrontatie uitstellen![]()
[Afbeelding]
Best heftig een afschrijving van 50% in nog geen 2,5 jaar. Zeker in vergelijking met de vorige auto waar de afschrijving op slechts 9% in 3,5 jaar kwam.
Daar ligt ook een deel van de verklaring; de markt was bij aanschaf oververhit en de aanschaf (maar ook de inruil) daardoor hoog. Verder had ik de Ioniq zelf geimporteerd (zonder inruil) en de Niro bij een dealer/handelaar gekocht met inruil; dat is natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk.
Behalve de wintersport 1x per jaar is de Niro ook gewoon helemaal prima. Ik ben voornemens minimaal de 5 jaar daar gewoon mee vol te maken, misschien wel langer.
Je ziet het (ook) in de aanschafprijs van je Niro, €34k voor een auto met 114.000 km op de klok is ook nogal geld.
Denk inderdaad dat kopen momenteel wijzer is, zéker als je je in de occasionmarkt beweegt.
De markt volwassened, eind vorige maand was ruim 6% van het volledige personenwagenpark BEV, 35% van de nieuwe auto's BEV. Het kantelpunt van "normaal" komt stevig in zicht.
Ben benieuwd wat voor impact de veranderende belastingregels op de aanschaf van BEV's zal hebben in 2025.
Er zijn 2 belangrijke krachten die nu ook spelen:Mar.tin schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:52:
[...]
Ben benieuwd wat voor impact de veranderende belastingregels op de aanschaf van BEV's zal hebben in 2025.
- landen moeten hun CO2 targets halen (maar ook reductie van stikstof etc)
- autofabrikanten moeten hun 'vlootgemiddelde' naar beneden halen
Als je de bevolking dan in een EV wil krijgen, want dat is deel van de oplossing, dan zal het beleid moeten aangepast worden (of je Geert heet of niet). Sowieso gaat de benzineprijs omhoog door een europese maatregel van CO2 tax. Dat heeft al een effect, al merk ik dat weinig mensen dat beseffen.
Iemand die 4000km per jaar rijdt zal de impact amper voelen... iemand die 20k rijdt zeker wel.
En autofabrikanten gaan de prijzen van EV tov benzine moeten in balans brengen. Benzineauto's, en zeker de niet hybride gaan duurder worden, en EV's goedkoper. Ze kunnen beter de boetes die ze moeten betalen anders aan klanten geven dan aan de EU of aan Tesla (om credits te kopen).
En dus blijft het voor de meeste mensen aantrekkelijker om een hybride te kopen in plaats van een EV. Waardevaster en altijd een alternatief mocht het stekkeren wat lastiger zijn. Gewicht maakt het verschil ook niet, want waar een hybride weliswaar een motor meezeult heeft een EV dat gewicht aan extra batterijen aan boord.Tommie12 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Er zijn 2 belangrijke krachten die nu ook spelen:
- landen moeten hun CO2 targets halen (maar ook reductie van stikstof etc)
- autofabrikanten moeten hun 'vlootgemiddelde' naar beneden halen
Als je de bevolking dan in een EV wil krijgen, want dat is deel van de oplossing, dan zal het beleid moeten aangepast worden (of je Geert heet of niet). Sowieso gaat de benzineprijs omhoog door een europese maatregel van CO2 tax. Dat heeft al een effect, al merk ik dat weinig mensen dat beseffen.
Iemand die 4000km per jaar rijdt zal de impact amper voelen... iemand die 20k rijdt zeker wel.
En autofabrikanten gaan de prijzen van EV tov benzine moeten in balans brengen. Benzineauto's, en zeker de niet hybride gaan duurder worden, en EV's goedkoper. Ze kunnen beter de boetes die ze moeten betalen anders aan klanten geven dan aan de EU of aan Tesla (om credits te kopen).
Vooral de burgers die minder budget hebben voor mobiliteit zullen moeilijk naar de EV te krijgen zijn. Hun bestaande ICE's voldoen vaak nog prima, terwijl deze groep ook minder vaak mogelijkheden heeft om op eigen terrein te laden. En het mag geen geheim zijn dat het verschil in gebruiksgemak en kosten tussen eigenaren die wel of geen eigen laadmogelijkheid hebben nogal groot is.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Er komen synthetische vervangede vloeistoffen voor Fossiele brandstof, en dan kunnen alle auto's die nu op de weg zijn gewoon blijven rijden.
Het is niet dat we naar 100% stekker auto's gaan. Er blijven gewoon brandstofmotor rond rijden maar dan dus synthetisch.
(overigens stond ik bij een enorm bedrijf in deze markt en die gaf aan dat een liter synthetische brandstof nog te duur is. Het zat nog boven de 6 euro de liter)
FreeReef.nl
Het stekkeren is bij een hybride juist wat lastiger omdat je het zo vaak moet doen. Twee keer per dag laden vs 1 of 2 keer per week. Dat wordt al snel al gedoe ervaren en terecht. EV FTWalexbl69 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:28:
[...]
En dus blijft het voor de meeste mensen aantrekkelijker om een hybride te kopen in plaats van een EV. Waardevaster en altijd een alternatief mocht het stekkeren wat lastiger zijn.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Als er 1 constante is van de toekomst dan is dat we niet hebben hoe die gaat lopen. Zelf denk ik dat de economics van synthetische brandstoffen nooit gaat werken tegenover ICE. We gaan het zien de komende decenniaWorld Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:35:
ICE gaat er ook niet uit, fossiele brandstof gaat eruit .
Er komen synthetische vervangede vloeistoffen voor Fossiele brandstof, en dan kunnen alle auto's die nu op de weg zijn gewoon blijven rijden.
Het is niet dat we naar 100% stekker auto's gaan. Er blijven gewoon brandstofmotor rond rijden maar dan dus synthetisch.
(overigens stond ik bij een enorm bedrijf in deze markt en die gaf aan dat een liter synthetische brandstof nog te duur is. Het zat nog boven de 6 euro de liter)
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
We gaan gewoon naar 99,9% stekkerauto's. Synthetische brandstoffen zullen een niche zijn voor gevallen waar kosten geen enkele rol speelt.World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:35:
Zijn we eindelijk een beetje af van het waterstof-wensdenken krijgen we syntethische brandstoffen ervoor in de plaats
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 14-01-2025 16:40 ]
Dat het niet werkt tegenover een ICE is niet zo relevant; daar moeten we hoe dan ook mee stoppen. Het kan echter ook totaal niet uit tegenover een EV.Ecological schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:36:
Als er 1 constante is van de toekomst dan is dat we niet hebben hoe die gaat lopen. Zelf denk ik dat de economics van synthetische brandstoffen nooit gaat werken tegenover ICE. We gaan het zien de komende decennia
Laten we de komende xx decennia de volledige luchtvaart en procesindustrie fossielvrij hebben. Tot die tijd het voor personenvervoer waar al een prima passend (beter) alternatief voor is niet eens een overweging.
Is puur gokken maar dat denk ik niet.assje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:37:
[...]
We gaan gewoon naar 99,9% stekkerauto's. Synthetische brandstoffen zullen een niche zijn voor gevallen waar kosten geen enkele rol speelt.
Zijn we eindelijk een beetje af van het waterstof-wensdenken krijgen we syntethische brandstoffen ervoor in de plaats
Ja... een groot deel van de motoren zal electrisch worden. Maar hoe je brandstof tankt zal per persoon verschillen.
De een zal stroom tanken,
De ander zal waterstof tanken,
Weer iemand zal het met zonnepanelen doen,
En een paar met synthetische vloeistoffen.
Uiteindelijk word al die brandstof in de auto omgezet naar stroom. (of gewoon een ICE in)
Iedereen kan dan lekker kiezen wat ze willen. Als je snel wilt tanken pak je waterstof... maar dan heb je wel minder bagageruimte omdat je een tank mee hebt.
Wil je meer ruimte dan pak je een accu maar kun je wel minder snel tanken.
Het probleem nu is dat brandstof enkel op een bepaald plek op aarde gewonnen kan worden. Daardoor is concurrentie er weinig.
Als alle motoren straks elektrisch zijn dan kun je wel fijn concurreren.
Jij kunt gaan kiezen waar je je brandstof vandaan haalt. En iedereen kan voortaan brandstof maken. Er is ineens concurrentie.
Als jij een ICE wilt met synthetische dan kun je over de hele wereld synthetische kopen. De markt zal gaan concurreren want de goedkoopste wint. Dat was met brandstof niet echt. Daar hadden die paar olieboeren die toevallig de juiste grond hebben alle touwtjes in handen. Je kunt immers niet zelf in je achtertuin olie op boren.
Dat kan met stroom wel. En ook met synthetische vloeistoffen.
Shell ed willen graag hun netwerk blijven gebruiken... Dat hele netwerk ligt er al dus voor hun is het logisch om de vrachtwagens niet meer te vullen met olie maar met synthetische brandstoffen. Shell en BP hebben daar in Nederland een speciale fabriek voor gebouwd waar een liter nu dus 6 euro kost.
De olie boeren gaan hun infrastructuur van vrachtwagens en tankstations echt niet zomaar vervallen. Die gaan volledig synthetisch.
Dit is goed he.... Olie = 0 concurrentie en straks heb je enorm veel concurrentie. De consument gaat hier winst uit halen. Als shell hun synthetische brandstof duur maakt, dan kopen mensen een auto waar je waterstof in tankt of stroom in tankt. Shell kan de prijs niet meer zo makkelijk bepalen. Dat doet straks de consument.
FreeReef.nl
Heeft niet zoveel met gokken te maken, meer met natuurkunde.World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:53:
Is puur gokken maar dat denk ik niet.
Ja... een groot deel van de motoren zal electrisch worden. Maar hoe je brandstof tankt zal per persoon verschillen.
Syntetische brandstoffen zullen gewoon richting factor 10 duurder zijn. Je kan die syntethische brandstof nog beter gebruiken om energie op te wekken in een elektriciteitscentrale en daar vervolgens een EV mee opladen; dat is alsnog efficienter.
Maar, deze discussie gaat snel richting offtopic hier. We hebben het hier over EV's en alhoewel niemand de toekomst volledig kan voorspellen durf ik je persoonlijk garantie te geven dat je bij aanschaf van een EV geen rekening hoeft te houden met een rol voor waterstof/synthethische brandstoffen in de nabije toekomst.
[ Voor 21% gewijzigd door assje op 14-01-2025 17:06 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic