Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Ach, het is toch ten dele een 'droom' come true.

Ten tijde van enkel ICE vonden we 200pk bovenaards veel voor een doorsnee auto, en iets met 300 of 400pk was een hypercar. Daar werden kapitalen voor betaald.
Enthousiastelingen betaalden vlotjes 1000€ om hun dieseltje van 130pk te tunen naar 150pk.

Dus ja, ik vind het heel leuk om af en toe die 400+ pk's eens los te laten, en heb geen ambities om Max achterna te gaan.
Dat is wat anders dan dat het 'nodig is om in te voegen'.
Zelfs in mijn studententijd toen ik een Daihatsu Cuore reed met 45 pk, heb ik nooit een tekort aan vermogen gehad om normaal mee te kunnen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 08-01-2025 13:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
kx22 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Ook de chinese merken gaan nu gedeeltelijk weer over op Hybride. Dus er is nog niks verloren.
Maar qua batterij ga je niet winnen van de chinese merken. Qua software en premium gevoel wel.
Ik betaal liever 10k meer voor een EU auto dan voor een chinese, maar als de chinees 5 a 10 jaar garantie geeft en de EU merken niet verder komen dan 3 jaar....doet het mij denken dat de EU merken hun eigen auto niet vertrouwen (of juist teveel, maar laten ze je alsnog lappen voor hun fouten)
Heeft niks met vertrouwen te maken, puur commerciele afweging. Op een gegeven moment ga je meer claims krijgen en dus veel kosten maken. Omdat in de EU mensen wel een normaal salaris krijgen en niet 996 werken (9 tot 9 6 dagen per week).

Of bij BYD, dat ze je paspoort innemen en je als slaaf in een bedje mag liggen met een doorzichtig doekje ertussen. Zoveel is een leven in China waard.. Naast alle data die de auto opslaat omdat alles online en cloud verbonden is... ;)

Als je de Chinezen nu vrij spel geeft is er binnen 15 jaar geen Europese industrie meer over, mark my words.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
-tom-562 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Dat is wat anders dan dat het 'nodig is om in te voegen'.
Zelfs in mijn studententijd toen ik een Daihatsu Cuore reed met 45 pk, heb ik nooit een tekort aan vermogen gehad om normaal mee te kunnen komen.
Omdat een Daihatsu Cuore misschien 600kg weegt en dusdanig smal is dat je passagier ongeveer bij je op schoot gaat zitten. En als dat al niet zo is dan zijn de deuren zo smal en dun dat je bij de eerste beste aanrijding plat bent.

Naast dat 45pk op de snelweg natuurlijk helemaal niks gaat doen.. De Chevrolet spark van mijn ex trok daar al geen worst van tafel, zelfs niet als je hem een paar versnellingen omlaag gooit bij tussenacceleraties :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

barta123 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Omdat een Daihatsu Cuore misschien 600kg weegt en dusdanig smal is dat je passagier ongeveer bij je op schoot gaat zitten. En als dat al niet zo is dan zijn de deuren zo smal en dun dat je bij de eerste beste aanrijding plat bent.

Naast dat 45pk op de snelweg natuurlijk helemaal niks gaat doen.. De Chevrolet spark van mijn ex trok daar al geen worst van tafel, zelfs niet als je hem een paar versnellingen omlaag gooit bij tussenacceleraties :+
Dat is bij een Hyundai Inster ook :+
Het beperkte vermogen is voor mij nooit een belemmering geweest, gewoon gasgeven, je hebt ook voor de rode cijfers betaald van de toerenteller. En anticipieren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
barta123 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Heeft niks met vertrouwen te maken, puur commerciele afweging. Op een gegeven moment ga je meer claims krijgen en dus veel kosten maken. Omdat in de EU mensen wel een normaal salaris krijgen en niet 996 werken (9 tot 9 6 dagen per week).

Of bij BYD, dat ze je paspoort innemen en je als slaaf in een bedje mag liggen met een doorzichtig doekje ertussen. Zoveel is een leven in China waard.. Naast alle data die de auto opslaat omdat alles online en cloud verbonden is... ;)

Als je de Chinezen nu vrij spel geeft is er binnen 15 jaar geen Europese industrie meer over, mark my words.
Heb je een bron van deze opmerkingen dat deze uitbuiting structureel is?

Deze is van 3 jaar geleden:

Het is niet zo simpel dat wij moreel zo goed bezig zijn met alles en de Chinezen de duivel zelf zijn. Als je zoekt zie je fraude en uitbuiting overal, ook bij de westerse bedrijven.

Het is een hele goede strategie van de westerse om nog meer geld van de staat (dus van ons) te krijgen, in plaats van te innoveren.

*disclaimer, deze meneer is wel heel erg pro-TSLA, en heeft een grote bias, echter hij maakt desondanks goede punten.

Ik heb ook graag goede Europese automerken, dat zou me heel blij maken. Maar van mij mogen VAG, PSA, Stellantis allemaal ophouden te bestaan, ik zal er geen traan om laten.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Je vergist je. buiten de badge moeten de beste Chinese merken helemaal niet onderdoen voor BMW of Merc.
Ze maken ondertussen echt perfect afgewerkte auto's die goed in elkaar zitten. En die software... daar hebben de Europese merken ook enorme steken laten vallen.
Ja dat weten we nog niet he. Hoelang rijden Chinese auto's nu al in EU?
De topmodellen zijn pas sinds 2022 met NIO (weinig van verkocht).
Xpeng G9 is pas 1,5 jaar op de markt.
Niet dat ik het niet vertrouw, want ze geven 5 jaar garantie, maar het is nu nog wel een beetje vroeg om conclusies te trekken.

Qua opties zijn de Chinese auto's veel beter tov de grote Duitse 3.
Qua service weet ik het nog niet. Een auto die hoog op mijn verlanglijstje staat is een Lotus Eletre. Daar mag je maanden op onderdelen wachten als iets niet goed is, want onderdelen over laten komen/produceren is een hele gedoe.

Maar op mijn verlanglijstje staan meer Chinese EV's dan EU EV's. Dat zegt ook veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
-tom-562 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Dat is bij een Hyundai Inster ook :+
Het beperkte vermogen is voor mij nooit een belemmering geweest, gewoon gasgeven, je hebt ook voor de rode cijfers betaald van de toerenteller. En anticipieren.
Zeker, ik heb een soortgelijke frikandel gehad, een Cuore L276, het laatste model dat in Europa is verkocht, als de motor warm was schakelde ik bijna altijd bij 6500RPM _O-

Maar ik ververste wel elke 10000km de olie.. en reed geen korte ritten :) maar dan nog zijn ze traag hoor. Ik stond er eens mee naast een Model X, (Amsterdamseweg in Arnhem, heuvelop) het was alsof ik was weggereden in de achteruit.

En die frikandel had in de derde versnelling nog wielspin. Dat heb je bij die Model X niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
kx22 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Ja dat weten we nog niet he. Hoelang rijden Chinese auto's nu al in EU?
De topmodellen zijn pas sinds 2022 met NIO (weinig van verkocht).
Xpeng G9 is pas 1,5 jaar op de markt.
Niet dat ik het niet vertrouw, want ze geven 5 jaar garantie, maar het is nu nog wel een beetje vroeg om conclusies te trekken.

Qua opties zijn de Chinese auto's veel beter tov de grote Duitse 3.
Qua service weet ik het nog niet. Een auto die hoog op mijn verlanglijstje staat is een Lotus Eletre. Daar mag je maanden op onderdelen wachten als iets niet goed is, want onderdelen over laten komen/produceren is een hele gedoe.

Maar op mijn verlanglijstje staan meer Chinese EV's dan EU EV's. Dat zegt ook veel.
Er is een verschil tussen hoe een auto afgewerkt is en welke luxe indruk die geeft aan de ene zijde, en dan de betrouwbaarheid aan de andere kant.

Op gebied van betrouwbaarheid is het idd zo dat de chinese merken nog niet genoeg data kunnen tonen in Europa (ik zou de chinese cijfers toch niet geloven).
En omdat ze geen historiek hebben bieden ze extra lange garantieperiodes (net wat Toyota, Kia, Hyundai etc ook deden in het verleden en soms zelfs aangehouden hebben)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Ecological schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Heb je een bron van deze opmerkingen dat deze uitbuiting structureel is?

Deze is van 3 jaar geleden:

[YouTube: BYD: Factory Tour & Full Range of EVs | FULLY CHARGED]

Het is niet zo simpel dat wij moreel zo goed bezig zijn met alles en de Chinezen de duivel zelf zijn. Als je zoekt zie je fraude en uitbuiting overal, ook bij de westerse bedrijven.

Het is een hele goede strategie van de westerse om nog meer geld van de staat (dus van ons) te krijgen, in plaats van te innoveren.

[YouTube: GM, Toyota & VW will SOON CRASH! Engineer Reveals Why (Reasons are UGLY!)]

*disclaimer, deze meneer is wel heel erg pro-TSLA, en heeft een grote bias, echter hij maakt desondanks goede punten.

Ik heb ook graag goede Europese automerken, dat zou me heel blij maken. Maar van mij mogen VAG, PSA, Stellantis allemaal ophouden te bestaan, ik zal er geen traan om laten.
Als vrijwel elke nieuwspagina dit bericht deelt en de Braziliaanse overheid zelfs al de fabriek sluit dan mag dat wel wat menen denk ik?

Natuurlijk gaat een fabrikant bij een fabriekstour niet laten zien hoe slecht de arbeidsomstandigheden zijn.

China doet ook iets met Oeigoeren en volgens mij zijn er al lang genoeg verhalen over dwangarbeid. Wat ik aangeef, is dat wij misschien niet zo harte moeten omarmen. China vertoont zich heel anders naar buiten dan wat er binnen de landsgrenzen afspeelt.

Volgens mij worden hier namelijk in Europa geen groepen Moslims in concentratiekampen gezet.. :+ (zij noemen het heropvoedingskampen maar ik heb op NL 1-2 of 3 wel eens een stuk hierover gezien, filmen was daar niet mogelijk)
En de overheid houdt hier ons ook niet in de gaten d.m.v. een puntensysteem; sterker nog dan zou ik ook niet meer vrij rondlopen denk ik.

China zal best gelikte auto's kunnen maken inmiddels, zeker nadat Tesla de Giga Shanghai heeft gebouwd, hebben zij mooi de productielijn en hele supplychain kunnen analyseren en kunnen kopieren. De 230 miljard dollar staatssubsidie helpt daar natuurlijk mooi bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Service & Reparatie heeft ook een relatie met afschrijving. Als je moeilijk/niet aan vervangende onderdelen komt, dan willen minder mensen je auto eventueel overkopen op de 2/3/nde-hands markt. Plus de verzekering wordt hoger, omdat reparatie moeilijker/duurder is. Dus is voor mij wel een belangrijke criteria.
Voor Chinese auto's loopt dit nog wat achter. Plus hun maatschappij is niet gericht op duurzaam levensduur en kwaliteit ('tofu dreg' huizen, wegwerp electronica, etc, etc) wat dus ook in hun auto's terugkomt. Misschien op de internationale markt wat minder vanwege de concurrentie, maar daar moeten ze wel extra hun best voor doen.
Daarentegen is het ook bij de bekende merken niet optimaal; mijn huidige ICE auto heeft ook een maand bij de dealer gestaan vanwege een onderdeel dat moeilijk leverbaar was.

Daarnaast zijn er nog gewoon teveel beginnende merken, die ik nog vermijd. Er gaan er nogal wat failliet. En die Xiaomi is een mooie auto, maar de eerste van het merk en ik zag al veel negatieve ervaringen ermee. Dus die vermijd ik ook de komende jaren.
Lotus Emeya/Eletre zijn mooie auto's, en toch wel mijn favoriet. Alleen het prijskaartje doet mij anders besluiten. :'(

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 19:13
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:50:
Dus ja, ik vind het heel leuk om af en toe die 400+ pk's eens los te laten, en heb geen ambities om Max achterna te gaan.
Dat kan ik mij echt wel voorstellen, tuurlijk is dat leuk af en toe. Maar om nou te stellen dat het 'stukken veiliger' is dat je een wagen hebt die van 0 naar 100 in 4,5 seconden gaat de beste keuze is... omdat die ene toerit in de hele wereld nogal kort is..... sja, daar moet ik een beetje om lachen.
Wat ik al aangaf, elke ev zal op die toerit met gemak kunnen invoegen, heb je echt geen ev nodig die van 0 naar 100 kan in 4,5 seconden, quelle nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Dat kan ik mij echt wel voorstellen, tuurlijk is dat leuk af en toe. Maar om nou te stellen dat het 'stukken veiliger' is dat je een wagen hebt die van 0 naar 100 in 4,5 seconden gaat de beste keuze is... omdat die ene toerit in de hele wereld nogal kort is..... sja, daar moet ik een beetje om lachen.
Wat ik al aangaf, elke ev zal op die toerit met gemak kunnen invoegen, heb je echt geen ev nodig die van 0 naar 100 kan in 4,5 seconden, quelle nonsens.
Ik heb dat niet geschreven, maar met 6s kan ik ook leven hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Er is een verschil tussen hoe een auto afgewerkt is en welke luxe indruk die geeft aan de ene zijde, en dan de betrouwbaarheid aan de andere kant.
Klopt, maar in hoeverre houdt een BYD stiknaden op de stoelen zich na 4 jaar?
Weten we ook niet.
Ik heb enkele weken terug in een DongFeng Box gezeten. Ja is het goedkoopste wat je kan vinden en zag er binnen heel gelikt uit.
Maar in CN kunnen ze ook hele mooie kleding maken dat na 1x wassen toch stikken minder mooi meer uitziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
kx22 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Klopt, maar in hoeverre houdt een BYD stiknaden op de stoelen zich na 4 jaar?
Weten we ook niet.
Ik heb enkele weken terug in een DongFeng Box gezeten. Ja is het goedkoopste wat je kan vinden en zag er binnen heel gelikt uit.
Maar in CN kunnen ze ook hele mooie kleding maken dat na 1x wassen toch stikken minder mooi meer uitziet.
Verander je datum naar 1980 en vervang China door Japan.
En dan neem je 2000 en Korea….

Ik kan niet geloven dat ze die kwaliteit en robuustheid niet in orde krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Verander je datum naar 1980 en vervang China door Japan.
En dan neem je 2000 en Korea….

Ik kan niet geloven dat ze die kwaliteit en robuustheid niet in orde krijgen.
Die waren stukken minder uitgerust dan de auto's van tegenwoordig.
Hoe meer elektronica, hoe meer stuk kan gaan.
En over stiknaden, hoe meer stiksels hoe groter de kans is dat het uit elkaar valt.
Ook op je kleding.

Nu rij ik auto's toch maar 4 a 5 jaar, dus zou het mij ook niet veel kunnen schelen, daarnaast weeg ik 75kg dus vermoed ook niet dat het veel gaat doen...
Maar ik heb Tesla's gezien waar zeker mensen van 120kg of meer erin hebben gereden. Leder helemaal uitgerekt en bijna gescheurd. Dat zie ik bij de CN autos ook wel gebeuren. Weten we pas na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
kx22 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:02:
[...]

En over stiknaden, hoe meer stiksels hoe groter de kans is dat het uit elkaar valt.
Ook op je kleding.

Nu rij ik auto's toch maar 4 a 5 jaar, dus zou het mij ook niet veel kunnen schelen, daarnaast weeg ik 75kg dus vermoed ook niet dat het veel gaat doen...
Maar ik heb Tesla's gezien waar zeker mensen van 120kg of meer erin hebben gereden. Leder helemaal uitgerekt en bijna gescheurd. Dat zie ik bij de CN autos ook wel gebeuren. Weten we pas na een tijdje.
Bij een vriend van me kwam na 2 jaar bij zijn Opel het plafond naar beneden. :D

Ik denk niet dat je zulke generieke uitspraken kan doen zonder bewijs. Het hangt per merk, en per model af. Tot die tijd is het pure speculatie zonder enig bewijs.

Tesla is overigens een Amerikaan, en daarvan weten we de bouw kwaliteit inderdaad. :+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

In de ogen van nu ja. Destijds was het ongetwijfeld ook hypermodern waar het mee moest concurreren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ook op je kleding.

Toen ging een waterpomp nog kapot om de haverklap en waren er bedrijven die niks anders deden dan cilinderkoppakkingen vervangen…

Een auto van 5 jaar zag er toen uit als een oude auto, ni zie je amper dat die gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Als je een dergelijke acceleratie nodig hebt om in te kunnen voegen wordt het misschien tijd om je rijbewijs in te leveren.
Mijn auto is de helft langzamer en wordt door de mensen om mij heen als vrij snel ervaren.
Met een zware caravan doe ik er misschien wel 20 seconden over om op 90 te komen, en ook dat is in de praktijk geen enkel probleem.
De enige die zijn rijbewijs zou moeten inleveren, ben jij toch zelf. Dat je hier aanstoot aanneemt en vervolgens zo zuur reageert, is helemaal jouw probleem. En nogmaals, lees beter. Dat zou je een hoop onzin hebben bespaard.

Ik geef aan dat het geen verplichting is, maar dat het zeker handig kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer je opgehouden wordt door mensen die met 80 willen invoegen, en jij vervolgens vrachtwagens naast je hebt terwijl je probeert de snelweg op te komen. Met een beetje gas geven kun je er dan makkelijk voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Himalaya schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Dat deed mijn vorige ook. Nu teruggevallen naar 5 seconde en ik mis het wel. Je went er wel weer aan maar het blijft een andere ervaring. :X Had ook voor een RWD kunnen gaan maar daar wilde ik nog niet aan.
Het is gewoon prettig om te hebben. Maar veel mensen kunnen het niet hebben, ofwel omdat ze het zich niet kunnen veroorloven, of omdat ze simpelweg jaloers zijn. Zolang je je aan de snelheid houdt en het alleen voordelen biedt, is er niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
wimpie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Prima, maar wel beetje rechts houden bij het stoplicht, anders hou je mij en andere EV's op met je 4,5 :> :+
Prima, blijf jij lekker op de linkerbaan rijden met je petje op, helemaal vooraan bij het stoplicht om te laten zien hoe snel je bent. Ondertussen geef ik rustig gas zodra het stoplicht op groen springt, terwijl jij je afvraagt waarom ik niet meedoe aan dat gedrag. ;) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
DeJurist schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:57:
[...]

De enige die zijn rijbewijs zou moeten inleveren, ben jij toch zelf. Dat je hier aanstoot aanneemt en vervolgens zo zuur reageert, is helemaal jouw probleem. En nogmaals, lees beter. Dat zou je een hoop onzin hebben bespaard.

Ik geef aan dat het geen verplichting is, maar dat het zeker handig kan zijn. Bijvoorbeeld wanneer je opgehouden wordt door mensen die met 80 willen invoegen, en jij vervolgens vrachtwagens naast je hebt terwijl je probeert de snelweg op te komen. Met een beetje gas geven kun je er dan makkelijk voorbij.
Wacht ff... je wilt auto's die met 80 voor je rijden op de invoegstrook nog even snel voorbij omdat er een vrachtwagen aankomt?

Dan heb ik toch liever dat jij je rijbewijs inlevert :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Bij mij zit er nog een pedaal links naast het 'gas'pedaal. Tijdens invoegen heel handig soms om net achter die vrachtwagen in te voegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:27:
Onze Citigo-e is in het dagelijks verkeer vlotter dan vrijwel al het andere verkeer.

0-100 van de Citigo: 12,3s

Op 0-50 is hij ook gewoon echt vlot. Op 50-100 is het niets bijzonders maar voor normaal verkeer prima.

De meeste ICE bestuurders doen er zomaar 2s over om van versnelling te wisselen (lijkt wel alsof ze iedere keer opnieuw moeten bedenken waar dat ding ook al weer zit). Een EV is bij lage snelheden hoe dan ook vlot omdat het vermogen gewoon direct en altijd beschikbaar is.

De echt snelle EV's hebben geen acceleratie, dat is teleportatie. Leuk voor een keer maar verder geen enkel praktisch nut.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 09-01-2025 07:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 18:24
assje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:34:
[...]

Onze Citigo-e is in het dagelijks verkeer vlotter dan vrijwel al het andere verkeer.

Op 0-50 is hij ook gewoon echt vlot. Op 50-100 is het niets bijzonders maar voor normaal verkeer prima.

De meeste ICE bestuurders doen er zomaar 2s over om van versnelling te wisselen (lijkt wel alsof ze iedere keer opnieuw moeten bedenken waar dat ding ook al weer zit). Een EV is bij lage snelheden hoe dan ook vlot omdat het vermogen gewoon direct en altijd beschikbaar is.

De echt snelle EV's hebben geen acceleratie, dat is teleportatie. Leuk voor een keer maar verder geen enkel praktisch nut.
2 sec om van versnelling te wisselen? Welnee joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Weet ik.
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:07:
maar met 6s kan ik ook leven hoor.
Vast wel, maar daar ging het daar in mijn post niet over. ;)
Leuk voor een keer maar verder geen enkel praktisch nut.
Dat geen nut hebben heb ik vooral bij die snelle acceleratie dus dat van 0 naar 100 binnen ontiegelijk snelle tijd, nergens voor nodig in het alledaags verkeer. Tussentijdse acceleratie kan dan iets meer 'nut' hebben.
Maar of je wagen dan binnen 4,5 seconden aan de 100 zit of binnen de 10 vanaf stilstand en dan zeggen dat het voor invoegen op die ene toerit de boel 'stukken veiliger' is verklaar ik voor grote nonsens.
Je hebt immers al snelheid, je staat niet stil op een toerit en met elke gangbare ev is dat gewoon geen probleem meer, ook jij geeft immers aan mee te kunnen met de Citigo-e, niks mis mee dus.

De vanaf stilstand van 0 naar 100 in 4,5 seconden is een keertje leuk, voor het verkeerslicht, mocht je de behoefte hebben. Alleen ja, op een racebaan, of dragrace, zou dat gaaf/leuk, misschien benodigd, zijn, maar we zitten (helaas voor sommigen) op de openbare weg, binnen de bebouwde kom.
Want op de snelweg sta je niet stil, ja soms wel, maar dan sta je in de file. :+

Ik heb trouwens niets tegen die snelle acceleratie, van 0 naar 100 in 4,5 seconden, ieder zijn meug maar aankomen met dat het stukken veiliger is, is klinkklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
alexbl69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:46:
[...]

Wacht ff... je wilt auto's die met 80 voor je rijden op de invoegstrook nog even snel voorbij omdat er een vrachtwagen aankomt?

Dan heb ik toch liever dat jij je rijbewijs inlevert :).
Nee, jij zou je rijbewijs moeten inleveren, want je hebt duidelijk geen enkel ruimtelijk inzicht. Als iemand met 80 km/u invoegt, zorg ik er in ieder geval voor dat ik afstand houd en ruimte creëer om veilig de snelweg op te komen.

Het komt geregeld voor dat je dan naast een vrachtwagen rijdt, maar meestal is de invoegstrook vaak lang genoeg om te accelereren. Dat heet "plannen." Iets wat je tijdens je praktijkexamen hoort te leren en toe te passen. Misschien tijd om dat examen nog eens over te doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Niemand levert zijn rijbewijs in. En niemand gaat ook nog verder hiermee inclusief de discussie over inhalen, optrekken, correct invoegen, etc.

Graag weer gezellig en ontopic verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
Naafkap schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:24:
[...]

2 sec om van versnelling te wisselen? Welnee joh.
Nou, ik rijd oa ook een Citigo e-iV en herken dat beeld van @assje volledig. Dikke ICE Audi's en BMW's ben ik de eerste paar honderd meter altijd voor en in een bocht al helemaal. Leuk vanwege de verbaasde reacties om af en toe te doen, maar verder rijd ik heel rustig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Ik heb een beetje zitten googlen en kan het niet vinden. Het gaat om de kosten om de accu van een Mii/Up/Citygo electric te vervangen. Ik ben aan het kijken naar het 2020 model en ben van plan er nog jaren in te rijden, maar stel nu dat het noodlot toeslaat en buiten de garantie gaat de accu kapot. Wat kost het dan deze te vervangen?

Van een dealer kreeg ik rond de 2500 euro door, wat mij complete onzin lijkt.

Waar kun je hem nu het beste vandaan halen?
Ik lees over al slechte inruilprijzen voor EV's maar de tweedehands prijzen zijn wel aan de hoge kant. Vooral nu de subsidie is vervallen is het weer 2000 euro aan extra afschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tweak_ers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:23:
Ik heb een beetje zitten googlen en kan het niet vinden. Het gaat om de kosten om de accu van een Mii/Up/Citygo electric te vervangen. Ik ben aan het kijken naar het 2020 model en ben van plan er nog jaren in te rijden, maar stel nu dat het noodlot toeslaat en buiten de garantie gaat de accu kapot. Wat kost het dan deze te vervangen?

Ik lees over al slechte inruilprijzen voor EV's maar de tweedehands prijzen zijn wel aan de hoge kant. Vooral nu de subsidie is vervallen is het weer 2000 euro aan extra afschrijving.
Heb je dit zwart op wit in een mail, anders zou ik die goed bewaren :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Sommige tweedehands EV's staan al meer dan een halfjaar te koop: ik kwam vanmiddag zo'n auto tegen en vroeg gewoon aan de verkoper, waarom dit dan was. Daar krijg je niet echt een duidelijk antwoord op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q0VJ3Ra-kRQuvX6D7mcsTwSeN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jGHkbbN8a1BSDzorPmkh3liQ.png?f=fotoalbum_large

Door het kenteken te controleren kwam ik er zelfs achter dat de auto al bijna 1 jaar te koop komt, maar simpelweg een 2e keer als te koop gezet is. Dit is echt geen uitzondering, want als je naar occasions zoekt? Dan staan vele al best lang te koop en ondertussen denk ik zelf ook van? Gewoon even bij favorieten toevoegen en over 6 maanden reageren :+

Ik vind het wel grappig dat ze zeggen dat de auto voor een zeer goeie prijs te koop staat, alleen als dat daadwerkelijk zo was? Dan was de auto allang en breed verkocht.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 09-01-2025 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zouden slechte inruilprijzen voor EV's dan automatisch betekenen dat je een hogere inruil krijgt voor je ICE als je een EV komt kopen? })

Ik wil van m'n JCW Cooper S (F56 uit '15) af omdat 'ie toch wel echt mega onzuinig is (verder niets dan lof over de auto maar hij wordt gewoon te duur) maar de EV markt blijft interessant als je die al een tijdje volgt. Inderdaad auto's die al maanden te koop staan maar ook wel regelmatig advertenties op Marktplaats die je als favoriet instelt en na 1 of 2 uur alweer weg cq verkocht zijn.

Ben zelf nog oriënterend (budget 14-17.5k) maar kijk voornamelijk naar Kona, Model 3 SR, E-208 en Zoë. Laatstgenoemden dan wel de respectievelijk 50 & 52kwh modellen uiteraard want wil wel minimaal 250km ver kunnen komen (ook als 't koud is..). Zijn er nog modellen die ik vergeet en ook toe zou kunnen voegen aan 't genoemde rijtje?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
-tom-562 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je dit zwart op wit in een mail, anders zou ik die goed bewaren :+
Uiteraard niet, enkel telefonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

In de praktijk wordt nooit de hele accu vervangen, maar alleen de defecte cellen. Dat betekent eerst meten met speciale apparatuur waar het probleem zit, het accupakket uitbouwen, openen, cellen vervangen, sluiten en testen. Ik denk dat die Eur 2.500 niet zo'n gekke indicatie is van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
London schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Zouden slechte inruilprijzen voor EV's dan automatisch betekenen dat je een hogere inruil krijgt voor je ICE als je een EV komt kopen? })

Ik wil van m'n JCW Cooper S (F56 uit '15) af omdat 'ie toch wel echt mega onzuinig is (verder niets dan lof over de auto maar hij wordt gewoon te duur) maar de EV markt blijft interessant als je die al een tijdje volgt. Inderdaad auto's die al maanden te koop staan maar ook wel regelmatig advertenties op Marktplaats die je als favoriet instelt en na 1 of 2 uur alweer weg cq verkocht zijn.

Ben zelf nog oriënterend (budget 14-17.5k) maar kijk voornamelijk naar Kona, Model 3 SR, E-208 en Zoë. Laatstgenoemden dan wel de respectievelijk 50 & 52kwh modellen uiteraard want wil wel minimaal 250km ver kunnen komen (ook als 't koud is..). Zijn er nog modellen die ik vergeet en ook toe zou kunnen voegen aan 't genoemde rijtje?
Ja, de Skoda Enyaq. Die zijn in grote aantallen verkocht vanaf 2021 en ook de iV 60 haalt in de winter met gemak de 250 km (tot 400 in de zomer). Ruime en degelijke auto, goed service netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
MathiasMetzger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Sommige tweedehands EV's staan al meer dan een halfjaar te koop: ik kwam vanmiddag zo'n auto tegen en vroeg gewoon aan de verkoper, waarom dit dan was. Daar krijg je niet echt een duidelijk antwoord op.

[Afbeelding]

Door het kenteken te controleren kwam ik er zelfs achter dat de auto al bijna 1 jaar te koop komt, maar simpelweg een 2e keer als te koop gezet is. Dit is echt geen uitzondering, want als je naar occasions zoekt? Dan staan vele al best lang te koop en ondertussen denk ik zelf ook van? Gewoon even bij favorieten toevoegen en over 6 maanden reageren :+

Ik vind het wel grappig dat ze zeggen dat de auto voor een zeer goeie prijs te koop staat, alleen als dat daadwerkelijk zo was? Dan was de auto allang en breed verkocht.
Dat sowieso...
20.000 voor een 4 jaar oude Ioniq met kleine accu.

Dat terwijl er een legio aan Model 3's te koop staat. Voor mij is dat echt wel meer auto.

Ik zou als die dealer eens beginnen met 5000 van de prijs af te halen ;)

Maar goed daar loop ik ook een beetje tegenaan bij de Mii/Citigo/Up EV's. Ze kosten nu 14.000 zo'n beetje en wat krijg ik er morgen voor terug? Als dat minder dan 12.000 is, dan staan ze gewoon te duur te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
London schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
Zonder dat je je wensen verder noemt... Een Kia e-Niro 64 kWh aan de onderkant (bj2019/2020, 120k km+) moet voor dat budget wel te doen zijn. Ruim, efficiënt en grote actieradius. (aldus iemand die zelf een e-Niro heeft :P )

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Laatst online: 09-01 16:52
Tweak_ers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Dat sowieso...
20.000 voor een 4 jaar oude Ioniq met kleine accu.

Dat terwijl er een legio aan Model 3's te koop staat. Voor mij is dat echt wel meer auto.

Ik zou als die dealer eens beginnen met 5000 van de prijs af te halen ;)

Maar goed daar loop ik ook een beetje tegenaan bij de Mii/Citigo/Up EV's. Ze kosten nu 14.000 zo'n beetje en wat krijg ik er morgen voor terug? Als dat minder dan 12.000 is, dan staan ze gewoon te duur te koop.
Ja precies: maar ik had al geen zin meer om verder met ze te praten, wanneer ze zo sterk overtuigd zijn dat het een scherpe prijs is. Ik heb letterlijk gezegd, over 6 maanden kijk ik nog weleens. Deze had trouwens ook een beetje een rare geschiedenis in de kenteken registratie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uUidc3-z7W6wnjj549FmlPp-nM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Shh9wRKJMMNdHFM2goDVenq5.png?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant, ze komen meestal ook met een heel laag inruil voorstel voor je eigen EV. Maar ik vond het wel mooi kleurtje en lage km-stand. Alleen ik vind het enorm verdacht, dat de auto zolang te koop staan en dat ze dan de advertentie offline halen. En een nieuwe advertentie online zetten, welke ook al 6 maanden online staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfIz1eIPhEgfeFVefIZK4ONlbkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PmOGo8PwZZqXLwBnBLonJoOa.png?f=fotoalbum_large

Kijk via Finnik kom je erachter dat die auto al 1 jaar te koop staat: bij EV's is dat wel een puntje van aandacht, want als de auto weggezet is met hoge SoC dan kan het accupakket daar schade aan ondervinden.

[ Voor 26% gewijzigd door MathiasMetzger op 09-01-2025 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

gertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Zonder dat je je wensen verder noemt... Een Kia e-Niro 64 kWh aan de onderkant (bj2019/2020, 120k km+) moet voor dat budget wel te doen zijn. Ruim, efficiënt en grote actieradius. (aldus iemand die zelf een e-Niro heeft :P )
Ja precies, dat moet wel te doen zijn voor het genoemde budget. Vind hem wel wat te groot eigenlijk maar qua range is het dikke prima voor de prijs die je nu betaalt. En lekker betrouwbaar natuurlijk.

@jdbiggelaa die Skoda gaat hem niet worden voor mijn budget :P

Gevoelsmatig vind ik de Peugeot e-208 de allertofste EV die ik voor mijn budget kan kopen, maar die heeft ook de minste range helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door London op 09-01-2025 17:15 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
ik kwam vanmiddag zo'n auto tegen en vroeg gewoon aan de verkoper, waarom dit dan was. Daar krijg je niet echt een duidelijk antwoord op.
MathiasMetzger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:19:
Ja precies: maar ik had al geen zin meer om verder met ze te praten, wanneer ze zo sterk overtuigd zijn dat het een scherpe prijs is.
Je weet dat je tegen een AI-bot zit te kletsen hè?
Vaak dezelfde standaard-teksten /volzinnen, herkenbaar.
Deze had trouwens ook een beetje een rare geschiedenis in de kenteken registratie....
Ik kijk liever bij het RDW voor het verleden van een auto.
Dus, ovi.rdw.nl , en als ik daar kijk zie het er iets anders uit.
Waarschijnlijk showmodel geweest van maart tot november 2021 (die staan in de regel niet op kenteken), daarna lijkt het erop dat ze niet konden verkopen tot 1 maart 2024, toen maar op kenteken gezet.
Je moet toch wat zeggen als verkoper. ;)
Bijna alle autoverkopers verkopen hun wagens als ware het puur goud maar dan voor een zeer goede prijs.
Aan de andere kant, ze komen meestal ook met een heel laag inruil voorstel voor je eigen EV.
Ja duh, ooit een dealer tegengekomen die meer bood dan jij ooit had durven dromen? 8)7

Daar zijn ze niet voor aangenomen, er moet winst gemaakt worden, hoe hoger hoe beter.
Dus de auto aanbieden voor 10 miljoen miljard en voor jouw auto 3 cent geven.

Een beetje onderhandelaar prikt daar zo door heen maar bij serieuze interesse komen de prijzen echt wel wat dichter naar elkaar toe.
Kwestie van je goed voorbereiden. En nevernooitnie op het eerste bod ingaan (al mijn wagens zijn gekocht na een keer of 3 a 4 onderhandelen). Wel altijd redelijk blijven.

Die 1000 euro bonus is een lokkertje, als ik gaspedaal zo bekijk zitten de prijzen zo'n 1000 euro lager dus in wezen zitten ze met de prijs wel redelijk in het gangbare als die 1000 euro bonus er af gaat. Vraag is alleen wat je voor je eigen wagen terug kan krijgen, dat is zo uitgezocht met gaspedaal.nl en de ANWB koerslijst.

Maar goed, wat Tweak_ers zei;
Tweak_ers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:14:
Dat terwijl er een legio aan Model 3's te koop staat.
Mijn lokale autohandelaar heeft er zo'n goeie 90 te koop staan, bijna allemaal goedkoper dan die Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Tesla Model 3's lijken nu voor een groot deel scherp geprijsd, maar heb wel het idee dat er voor EV's die in aanmerking kwamen voor subsidie wat onderhandelingsruimte is. Natuurlijk niet te bont maken en de helft bieden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
jdbiggelaa schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Nou, ik rijd oa ook een Citigo e-iV en herken dat beeld van @assje volledig. Dikke ICE Audi's en BMW's ben ik de eerste paar honderd meter altijd voor en in een bocht al helemaal. Leuk vanwege de verbaasde reacties om af en toe te doen, maar verder rijd ik heel rustig....
[...]

Hebben jullie hem nieuw of tweedehands gekocht?
Waar moet ik goed op letten bij teeedehands exemplaren?

Wat ik ook niet helemaal snap, bij sommigen staat 1060kg en bij sommigen 1135kg.
Waar zit het verschil in?

Oh en zou je hem vandaag de dag weer kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tweak_ers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:26:
Private lease, loopt over 2 maanden af na 5 jaar.

Ik heb een overnameaanbod voor €11k maar wil weer met 1 auto gaan doen in ons huishouden.

Verder geen bijzonderheden met de auto gehad. App is beroerd, verder gewoon een leuk ding.

Zou hem afhankelijk van de prijs rustig weer kiezen. Voor dezelfde prijs heb je echter ook een Ioniq (28kWh) en dat is echt wel meer auto.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 09-01-2025 21:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
assje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Private lease, loopt over 2 maanden af na 5 jaar.

Ik heb een overnameaanbod voor €11k maar wil weer met 1 auto gaan doen in ons huishouden.

Verder geen bijzonderheden met de auto gehad. App is beroerd, verder gewoon een leuk ding.

Zou hem afhankelijk van de prijs rustig weer kiezen. Voor dezelfde prijs heb je echter ook een Ioniq (28kWh) en dat is echt wel meer auto.
Die weegt gelijk 1500kg.
Wordt voor ons een tweede auto. Beetje woon-werk verkeer en verder in de stad, boodschappen, voetbal etc.

Liever minder gewicht met aanstaande wegenbelasting.

Voor mijn gevoel is die 32kWh VS 28kWh nog extra “winst”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

[...]

Wat ik ook niet helemaal snap, bij sommigen staat 1060kg en bij sommigen 1135kg.

Wij hebben ook een Citigo e-iV. We hebben een probleem gehad met het laden. Hij wilde alleen nog maar laden met het contact aan. Dit had te maken met een sensor in de versnellingspook. Hierdoor had het systeem niet door dat hij in de P stand stond. Hiervoor moest de versnellingspook worden vervangen.
Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij de Citigo en broertjes Mii en Up.
Verder prima auto met een actieradius in de zomer van rond de 200 km. In de winter iets minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tweak_ers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:15:
Voor je gevoel wel maar in realiteit heeft de Ioniq meer range door hogere efficiëntie. In de zomer kan de Citigo het nog eens winnen maar in de winter is de Ioniq véél beter met z'n warmtepomp.

Wel meer gewicht inderdaad, als 2e auto wellicht overbodig. De Ioniq is in ieder geval wat mij betreft ondergewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
[...]

Die weegt gelijk 1500kg.
Wordt voor ons een tweede auto. Beetje woon-werk verkeer en verder in de stad, boodschappen, voetbal etc.

1395 kg bedoel je.. Qua range is het redelijk vergelijkbaar (op snelweg is ioniq wat zuiniger), maar vooral het snelladen gaat ruim 2 keer zo snel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
BarryH schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:00:
[...]

1395 kg bedoel je.. Qua range is het redelijk vergelijkbaar (op snelweg is ioniq wat zuiniger), maar vooral het snelladen gaat ruim 2 keer zo snel.
Als gezinsauto een no-brainer.
Ik verwacht echt nooit aan de snellader te staan.

Even te referentie, de huidige Corsa komt uit 2006 en is echt niet mooi meer. APK was een dingetje en er wordt 3000-4000 per jaar mee gereden.

Olie was iedere beurt een ding omdat hij bijna nooit warm wordt gereden, daarom lijkt een EV mij wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:37
[...]

Die weegt gelijk 1500kg.

En wat nu als de EV in de praktijk je eerste auto wordt? Dan is de Ioniq toch veel geschikter. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
PeterZ(on) schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:02:
[...]

En wat nu als de EV in de praktijk je eerste auto wordt? Dan is de Ioniq toch veel geschikter. :)
Dan misschien wel ja. Het hangt nogal af van het gebruik af denk ik.

Ioniq is sowieso praktischer als je spullen moet meenenen, of met het hele gezin ergens heen moet.

Maar goed, bij ons niet aan de orde.
Daar hebben we een Model S voor. Die mijn vrouw al liever niet pakt als ze moet parkeren in de stad bij ons (ivm het formaat), of als ze een garage in moet.

Gewicht vind ik persoonlijk een hele belangrijke. Wegenbelasting drukt best wel als je weinig kilometers maakt en het is een auto die we langer willen gaan rijden, ook na 2030 bij volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweak_ers schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:12:
[...]

Dan misschien wel ja. Het hangt nogal af van het gebruik af denk ik.

Ioniq is sowieso praktischer als je spullen moet meenenen, of met het hele gezin ergens heen moet.

Maar goed, bij ons niet aan de orde.
Daar hebben we een Model S voor. Die mijn vrouw al liever niet pakt als ze moet parkeren in de stad bij ons (ivm het formaat), of als ze een garage in moet.

Gewicht vind ik persoonlijk een hele belangrijke. Wegenbelasting drukt best wel als je weinig kilometers maakt en het is een auto die we langer willen gaan rijden, ook na 2030 bij volle mep.
Naast een Model S gaat het natuurlijk de 2e auto worden, ik dacht eigenlijk dat het een ICE was. Ja dan is gewicht wel belangrijk want komt elke maand terug.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Ons exemplaar ruim drie jaar geleden gekocht. Hij was toen 14 mnd oud en had 6.000 km op de teller. Ik heb er destijds niet veel onderzoek naar gedaan eerlijk gezegd. Zeker is dat het een heel plezierige auto is en tot nu toe maar één probleem. Een paar weken geleden ging de stoelverwarming van de bestuurdersstoel kapot. Dat moet nog gerepareerd worden.
Dat verschil in gewicht kan aan de uitvoering liggen vermoed ik?
Zou ik hem nu weer kopen? Ik vermoed van wel, er is heel weinig keus in deze compacte klasse en je koopt wel de degelijkheid en onderhoudbaarheid van alle broertjes en zusjes in het VAG concern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Renault 5/Alpine A290 auto van het jaar geworden.

Ik denk vooral door veel stemmen van @Tommie12 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:04:
Renault 5/Alpine A290 auto van het jaar geworden.

Ik denk vooral door veel stemmen van @Tommie12 ;)
Ik geloof in die auto, en vind hem leuk. Terechte titel!
Alleen net iets te duur en een beetje traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Gefeliciteerd, maar als ik de afgelopen jaren iets heb geleerd dat ik niet op de mening van auto-journalisten moet vertrouwen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEwuzMVnpR-BpGeU-QqQLFyXeHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGdbiusf8ISUzIDMPGOfzHvS.png?f=fotoalbum_large

De Renault 5 / Alpine is een leuke auto, en het is goed om te zien dat legacy auto zich aan het verbeteren is, maar uiteindelijk is een auto ook iets persoonlijks, en heb ik zelf veel andere punten die ik belangrijk vind die deze lijst compleet mist. En ik denk, eerlijk gezegd, de consument ook.

Moest hier ook een beetje aan denken :>

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 10-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ecological schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:45:
Gefeliciteerd, maar als ik de afgelopen jaren iets heb geleerd dat ik niet op de mening van auto-journalisten moet vertrouwen. :)
Niet vertrouwen vind ik een groot woord, wel is er bij deze verkiezingen niet te vergeten altijd een flinke lobby aan de gang. Voor de rest vind ik dit soort verkiezingen soms net miss-verkiezingen, kiezen ze naar mijn mening soms ook niet de dame die ik dan het mooist vind. ;)

Wat je zegt, het is erg persoonlijk, maar goed, vond het wel grappig, te meer de Alpine A290 hoog op het lijstje staat bij mij om aan te schaffen. Of het dan wel car of the year is, of niet, zal mijn keuze iig niet beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zjanzjak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Niet vertrouwen vind ik een groot woord, wel is er bij deze verkiezingen niet te vergeten altijd een flinke lobby aan de gang. Voor de rest vind ik dit soort verkiezingen soms net miss-verkiezingen, kiezen ze naar mijn mening soms ook niet de dame die ik dan het mooist vind. ;)

Wat je zegt, het is erg persoonlijk, maar goed, vond het wel grappig, te meer de Alpine A290 hoog op het lijstje staat bij mij om aan te schaffen. Of het dan wel car of the year is, of niet, zal mijn keuze iig niet beïnvloeden.
Het is zelfs niet altijd een dame.

Ik trek mij helemaal niks aan van dit soort auto verkiezingen, de kans dat mijn persoonlijke eisen/wensen erin verwerkt zitten is nihil.
Of ze moeten meer finalisten hebben, in meer categorien, bv zoals de tweakers BBG.
Daarnaast vind ik het raar een auto aan te wijzen die nog niets eens echt rondrijdt.
Ik zou in januari, de "beste" auto van vorig jaar verkiezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 06:39
mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Daarnaast vind ik het raar een auto aan te wijzen die nog niets eens echt rondrijdt.
Ik zou in januari, de "beste" auto van vorig jaar verkiezen...
Helemaal mee eens. Pas als een auto in de praktijk getest kan worden kun je er als rechtgeaarde journalist iets over zeggen. Niet door een uurtje in een lekker warm land rond te rijden in de duurste versie. Ik herinner me een pseudo-Amerikaanse elektrische auto van een groot Europees merk die als auto van het jaar helemaal de hemel in werd geprezen, maar in de praktijk tamelijk gewoontjes bleek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
NOS nieuwsbericht over het weren van EV’s in parkeergarages. Wel benieuwd of dit dan ook geldt voor plug ins. En hoe als dit in de toekomst ook gaat gelden voor bijvoorbeeld ferry’s?

Weer een extra minpunt op de groeiende lijst van maatregelen met een negatieve impact op de EV transitie.

https://nos.nl/artikel/25...g-door-elektrische-auto-s

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 06:39
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:38:
NOS nieuwsbericht over het weren van EV’s in parkeergarages. Wel benieuwd of dit dan ook geldt voor plug ins. En hoe als dit in de toekomst ook gaat gelden voor bijvoorbeeld ferry’s?

Weer een extra minpunt op de groeiende lijst van maatregelen met een negatieve impact op de EV transitie.

Zeggen dat "er vaker brand is bij elektrische auto's" is wel een beetje spelen met statistieken. In absolute aantallen natuurlijk wel, omdat er veel meer elektrische auto's zijn dan vijf jaar geleden. Maar verhoudingsgewijs zijn er bij elektrische auto's juist minder autobranden dan bij auto's met tientallen liters uiterst brandbare vloeistoffen aan boord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:30

Clickbait artikel en onderzoek.. Ze hebben EV en hybride samen gepakt... Hybride auto's zijn de brandgevaarlijkste auto's die er zijn...

Zie de grafiek, en dan melden ze dat EVs steeds meer in brand vliegen.. Het zou mij niets verbazen als het de hybride auto's zijn die juist meer in brand vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2025/01/11/1177996/1152x864a.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Devian op 11-01-2025 19:23 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Zeggen dat "er vaker brand is bij elektrische auto's" is wel een beetje spelen met statistieken. In absolute aantallen natuurlijk wel, omdat er veel meer elektrische auto's zijn dan vijf jaar geleden. Maar verhoudingsgewijs zijn er bij elektrische auto's juist minder autobranden dan bij auto's met tientallen liters uiterst brandbare vloeistoffen aan boord.
Ik sta er ook een beetje dubbel in. Electrische auto’s branden minder, maar zijn veel moeilijker te blussen. In een parking kan je ze niet zomaar in een bak water steken. Ik heb ooit gezien met welke moeite ze een benzineauto in een parking op -1 moesten blussen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:20
Devian schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:18:
[...]

Clickbait artikel en onderzoek.. Ze hebben EV en hybride samen gepakt... Hybride auto's zijn de brandgevaarlijkste auto's die er zijn...

Zie de grafiek, en dan melden ze dat EVs steeds meer in brand vliegen.. Het zou mij niets verbazen als het de hybride auto's zijn die juist meer in brand vliegen.

[Afbeelding]
Gezien de aantallen kijken ze alleen naar de echte elektrische branden. Anders zou het getal veel hoger zijn. Alleen zegt zo'n grafiek alsnog weinig omdat het aantal elektrische/hybride auto's sterk is toegenomen, maar ook omdat ze de 3.5k ICE-branden niet eens benoemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een beetje google leert me dat die aantallen inclusief hybrides zijn. (In 2021 65 auto's in brand dienev of phev of zo zijn). Dat aantal blijkt ook uit de grafiek ongeveer.

Met 37% auto's met een accu valt die 201 op een totaal van 5000 autobranden op zn minst reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07

[Afbeelding]
Toen ik dit vanmorgen las dacht ik precies hetzelfde. Echt weer nieuws omdat het anders is. En zo'n grafiek is natuurlijk ook briljant. 0,0 statistiek toegepast. Ze hadden net als @janne_nl even wat data ernaast moeten zetten.
Het punt wat ze vooral hadden mogen maken is dat een accubrand minder makkelijk uit gaat. Daar zijn zeker risico's aan verbonden.

Rondom de scheepsbrand op de Freemantle Highway met auto's werd het ook ineens stil rondom de oorzaak toen bleek dat het waarschijnlijk niet door een elektrische auto was ontstaan.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DrBOB101 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Rondom de scheepsbrand op de Freemantle Highway met auto's werd het ook ineens stil rondom de oorzaak toen bleek dat het waarschijnlijk niet door een elektrische auto was ontstaan.
De oorzaak was ook niet de EV, de meeste zijn ook rijdend van boord gehaald en de rest was beschadigd maar niet verbrand, dit voor zover mij bekend. Maar ze noemen de EV wel weer als oorzaak in het artikel en journaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zou wel ironisch zijn als in de toekomst de enige auto die in een stad mag rondrijden (EV), niet in de parkeergarage mag.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Extra verdieping(en) voor huizen, win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02

Red Boll

Kick Ass!

Hoe zit dat dan met die "shuttle karretjes" (bij bijvoorbeeld ziekenhuizen) die al zeker sinds 10-15 jaar in parkeergarages staan (te laden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Deze:
"Nu er meer en oudere elektrische auto's rijden in Nederland, stijgt het risico op zo'n brand in een parkeergarage."
is ook mooi, tegelijkertijd daalt het risico op branden van conventionele auto's, maar daar hoor je in het artikel niets van O-)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:17
Red Boll schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
Hoe zit dat dan met die "shuttle karretjes" (bij bijvoorbeeld ziekenhuizen) die al zeker sinds 10-15 jaar in parkeergarages staan (te laden)?
Die zijn nagenoeg altijd uitgerust met lood/zuur accu's.
Voor het vrijkomende waterstofgas bij het laden moet er ventilatie zijn, maar zelf branden die niet.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

[Afbeelding]
Ik vind die maatregel beter I de TU Delft dan ook bizar. Geen elektrische voertuigen mogen de garage meer in. En plug-ins dan?

Prima, zorg in alle steden maar weer voor grote parkeerterreinen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik lees regelmatig reacties van mensen in de verschillende EV topics dat ze overwegen om een EV te kopen, omdat ze zonnepanelen hebben.

Ik zal we een denkfout maken, maar het voordeel is toch niet zo ontzettend groot? Sowieso de hele herfst / winterperiode heb je (bijna) niets aan je panelen. En doordeweeks ben je vaak met je auto naar het werk dus valt er thuis niets goedkoop te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:39:
Ik lees regelmatig reacties van mensen in de verschillende EV topics dat ze overwegen om een EV te kopen, omdat ze zonnepanelen hebben.

Ik zal we een denkfout maken, maar het voordeel is toch niet zo ontzettend groot? Sowieso de hele herfst / winterperiode heb je (bijna) niets aan je panelen. En doordeweeks ben je vaak met je auto naar het werk dus valt er thuis niets goedkoop te laden.
Zolang je nog kan salderen kost thuis laden je helemaal niets, je krijgt alleen iets minder terug als je netto terug levert. Dus kost de stroom je maximaal de terugleververgoeding, in het geval je nog een Ferraris hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Deels heb je zeker gelijk. Echter er zijn wel wat variabelen. Werk je elke dag op kantoor, ben je flexibel in je thuiswerken, rijd je veel km´s in een week.

Als je veel op kantoor moet werken en je rijd heel veel kilometers, dan heb je niet heel veel voordeel van je zonnepanelen. Echter in combinatie met een dynamische contract zijn er ook in de wintermaanden wel wat voordelen te halen. Maar ook hier weer wat variabelen. dezelfde als boven. Want de stroomprijs is niet elke nacht heel laag en zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
jeroenkb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:39:

Over een heel jaar gezien zet dit wel zoden aan de dijk, in de zomer gaat hier gemiddeld 25-33% van de PV opbrengst rechtstreeks de EV in. En als we de laadpaal in een andere stand zetten, dan vermoed ik dat 50-70% haalbaar is. Maar inderdaad, in de donkere maanden is die opbrengst verwaarloosbaar.

Hoe ik het zie: Kijk niet naar je eigen PV opbrengst, maar laad de auto altijd op de goedkoopste dynamische momenten, dat is het goedkoopst voor jezelf en het beste voor het hele stroomnet. Op die momenten levert immers je zonnepanelen set ook het meeste terug, dus pak je zoveel mogelijk eigen opwek mee. Op de minder goedkope momenten vloeit je zonneopbrengst dan het net op omdat de auto al vol zit en help je anderen ermee, daar krijg je dan ook een wat hogere prijs per kWh voor terug en dus loont het om terug te leveren.

Vanaf 2027 gaat hier de PV laden stand op de laadpaal sowieso wel aan ivm afschaffen salderingsregeling, dan wil ik zoveel mogelijk zonneopbrengst direct in de 2 EV's en thuisaccu opslaan en zo min mogelijk terugsturen naar het net. Aangezien alleen op dinsdag en donderdag er geen EV op de oprit staat, zal op die dagen onze thuisaccu bijspringen in het maximaliseren van het eigenverbruik. Dan heb je dus ook op dagen dat je niet thuis bent de voordelen van de zonnepanelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:51
Ook de zaterdag en zondag schijnt de zon en bij een groot PV dak zal je op zonnige daken nog overschot hebben.
Een EV met groot accupacks aanschaffen.
Afhankelijk van de werktijd kan je op t eind van een zonnige dag nog zo'n 5kWh meepikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Dat wordt hier de uitdaging voor komend jaar. Om in onze "nieuwe" woning met 12kWP aan panelen te proberen zoveel mogelijk onze 2 EV's vol te laden en daarmee de terugleverboete zo laag mogelijk te houden. 5 van de 7 dagen staat er een EV voor de deur. Ben wel erg benieuwd in hoeverre dat gaat lukken.

Al ziet het er naar uit dat de opvolger van de Polestar 2 geen EV meer gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:03:
Dat wordt hier de uitdaging voor komend jaar. Om in onze "nieuwe" woning met 12kWP aan panelen te proberen zoveel mogelijk onze 2 EV's vol te laden en daarmee de terugleverboete zo laag mogelijk te houden. 5 van de 7 dagen staat er een EV voor de deur. Ben wel erg benieuwd in hoeverre dat gaat lukken.

Al ziet het er naar uit dat de opvolger van de Polestar 2 geen EV meer gaat zijn.
En waarom zou je geen EV meer nemen?

In elk geval, als je auto’s zo veel thuis staan, dan moet het lukken je eigenverbruik omhoog te krijgen. (Al vermoed ik dan ook dat je niet zo veel rijdt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:10:
[...]
En waarom zou je geen EV meer nemen?

In elk geval, als je auto’s zo veel thuis staan, dan moet het lukken je eigenverbruik omhoog te krijgen. (Al vermoed ik dan ook dat je niet zo veel rijdt.)
Nu rijden de auto's zo'n 80K km per jaar, dus dat verbruik zit wel goed :+

Waarschijnlijk geen EV simpelweg omdat er geen EV's zijn waar ik echt enthousiast van wordt als lease opvolger van de Polestar. Wat ik echt leuk vindt is allemaal duurder dan ik wil uitgeven. Op dit moment staat een Renault Rafale op #1. Die heeft wel een 22kWh accu waar 3/4 van de kilometers mee gereden zullen worden, dus daar kan ik ook wel wat opbrengst in kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Als het praktische en de kosten (zie ook Bright) niet het belangrijkste zijn, dan is een EV wellicht niet de beste keuze.

Daarnaast, nu je nog rijk rekenen met een EV op basis van de salderingsregeling is wellicht ook niet heel slim.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
janne_nl schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:24:
Als het praktische en de kosten (zie ook Bright) niet het belangrijkste zijn, dan is een EV wellicht niet de beste keuze.

Daarnaast, nu je nog rijk rekenen met een EV op basis van de salderingsregeling is wellicht ook niet heel slim.
…en denken dat benzine goedkoop blijft….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Taro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:49:
Over een heel jaar gezien zet dit wel zoden aan de dijk, in de zomer gaat hier gemiddeld 25-33% van de PV opbrengst rechtstreeks de EV in. En als we de laadpaal in een andere stand zetten, dan vermoed ik dat 50-70% haalbaar is. Maar inderdaad, in de donkere maanden is die opbrengst verwaarloosbaar.

Hoe ik het zie: Kijk niet naar je eigen PV opbrengst, maar laad de auto altijd op de goedkoopste dynamische momenten, dat is het goedkoopst voor jezelf en het beste voor het hele stroomnet. Op die momenten levert immers je zonnepanelen set ook het meeste terug, dus pak je zoveel mogelijk eigen opwek mee. Op de minder goedkope momenten vloeit je zonneopbrengst dan het net op omdat de auto al vol zit en help je anderen ermee, daar krijg je dan ook een wat hogere prijs per kWh voor terug en dus loont het om terug te leveren.

Vanaf 2027 gaat hier de PV laden stand op de laadpaal sowieso wel aan ivm afschaffen salderingsregeling, dan wil ik zoveel mogelijk zonneopbrengst direct in de 2 EV's en thuisaccu opslaan en zo min mogelijk terugsturen naar het net. Aangezien alleen op dinsdag en donderdag er geen EV op de oprit staat, zal op die dagen onze thuisaccu bijspringen in het maximaliseren van het eigenverbruik. Dan heb je dus ook op dagen dat je niet thuis bent de voordelen van de zonnepanelen.
Afhankelijk van de hoeveelheid geproduceerde stroom ten opzichte van totaal verbruik en rijgedrag verschillen dat soort percentages enorm.
Wij verbruiken thuis 10.000 kWh/jaar. Daarvan gaat 65% naar de twee elektrische auto's, en dus 35% naar het huis. We produceren tussen 6.700 en 8.100 kWh/jaar met de zonnepanelen. Dus 67-81% van het totaal verbruik.
Sinds we de tweede elektrische auto hebben is het veel makkelijker geworden om meer opgewekte stroom te verbruiken. Eerder moest de auto gewoon aan de lader wanneer dat nodig was. Nu valt er nog wat te kiezen. Daar mee zijn we van 20-25% naar bijna 40% eigen gebruik van productie gegaan. Gek genoeg maakt het sindsdien veel minder uit of het zomer of winter is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3fE2e0dQqsACqBNFr9RidCTT88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDM7KzHxCzD856gy8ldtIlz0.png?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:04:
[...]

…en denken dat benzine goedkoop blijft….
Wat dat betreft lijkt wedden op 2 paarden met een PHEV een idee, maar daar betaal je je nu sowieso al blauw aan wegenbelasting, met daarnaast een hoger elektrisch verbruik én hoger ICE verbruik.
De meeste PHEV kunnen je woon-werk trip wel elektrisch, blijven over de (lange) familietrips, weekendjes weg, vakanties voor de ICE.
Ik denk toch dat full BEV het minst risicovol is, kun je het meest kiezen waar je energie inkoopt / vandaan komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Wat dat betreft lijkt wedden op 2 paarden met een PHEV een idee, maar daar betaal je je nu sowieso al blauw aan wegenbelasting, met daarnaast een hoger elektrisch verbruik én hoger ICE verbruik.
De meeste PHEV kunnen je woon-werk trip wel elektrisch, blijven over de (lange) familietrips, weekendjes weg, vakanties voor de ICE.
Ik denk toch dat full BEV het minst risicovol is, kun je het meest kiezen waar je energie inkoopt / vandaan komt.
Ik blijf er bij dat PHEV tussentechnologie is. Niet het beste van 2 werelden, maar het slechtste. Heel complexe auto’s met heel veel slijtagegevoelige componenten. Batterijen die per rit een cyclus doen, motoren dit nooit goed warm worden, of van koud naar vol vermogen gejaagd worden…. Enkel Toyota zou ik betrouwen met hybride, maar voor de rest wil ik er dood ook niet in gevonden worden.
BEV is de weg te gaan, al aarzelt de markt even.

Jullie kabinet heeft nu gewoon de meute gevolgd, wou de leaserijders even raken om hun achterban te sussen, en binnenkort moet dat beleid toch omgegooid worden omdat NL de targets noet gaat halen.
Kijk maar wat er met stikstof gebeurt. Of zijn alle autowegen nu al op 130 gezet?

Maar we zijn weer in de val getrapt en hopeloos OT gegaan..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecological
Mijn keuzes voor BEV:

1. Laden tijdens Dynamische uurprijzen
2. Geweldige acceleratie
3. Fantastisch rij comfort
4. Een belangrijke die vaak wordt vergeten, je hebt geen uitstoot in de woonwijken meer. Ik heb tijdje naast de A10 gewoond en mijn luchtfilter was zwart na paar dagen.
5. Nieuwe techniek (blijf een tweaker).
6. Minder afhankelijk van olie prijs en de Oliegarchen (pun intended)

Mijn Amerikaanse vrienden zijn wel gek van de nieuwe Scout ( YouTube: My First Look At The Scout Pickup & SUV! EREV, Software, Interior & ... ) en ik deel de mening van Tommie over PHEVs zeker, maar EREV voor bepaalde use cases, kan ik echt begrijpen. Al is het maar dat ik nooit meer hoef te horen “maar mijn sleurhut dan”. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Laatst online: 20:03
Na heel lang wikken en wegen heb ik een jonge 2e hands elektrische auto gekocht zaterdag aanstaande wordt hij afgeleverd.

Ik had een Fiat Punto Evo eco diesel van 13 jaar oud dus dit gaat wel even een wereld van verschil worden

Afweging : ik rij met de Punto nu maar max 12000 KM max per jaar , ik kan in de straat en op mijn werk laden en rij eigenlijk nooit veel grote afstanden

In al de jaren met de Punto heb ik 5 echt hele grote afstanden gereden 1x Hartz , 1x Garmisch , 1x Eifel en 2x Spanje omgeving Barcelona en Benidorm , dit was met de Punto super eenvoudig en goedkoop .

Dus nu een elektrische auto met netto 64Kwh en bruto 72Kwh en een range van + 400 KM

ik heb nu reeds een ANWB druppel en de Zuid Holland Laadpas in huis , echter ik vraag mij nu dus af wat is eventueel nog meer handig om te hebben qua apps en / of laadpassen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:11:

ik heb nu reeds een ANWB druppel en de Zuid Holland Laadpas in huis , echter ik vraag mij nu dus af wat is eventueel nog meer handig om te hebben qua apps en / of laadpassen?
Daar hebben we een heel topic voor:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ecological schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:37:
Mijn Amerikaanse vrienden zijn wel gek van de nieuwe Scout
Mooi ding, maar ook erg groot, veel weg van de Rivian R1S qua grootte.
Als het die software gaat worden, winner. Wat is dat razendsnel zeg en the sky is the limit qua mogelijkheden.
Die feature dat je een foto van je hond kan uploaden en dan zie je die als de boel in pet-mode gaat. _O-
Maar goed, mooie beloftes maar eerst nog maar zien hoe dat dan uitpakt in 2027.
MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:11:
In al de jaren met de Punto heb ik 5 echt hele grote afstanden gereden 1x Hartz , 1x Garmisch , 1x Eifel en 2x Spanje omgeving Barcelona en Benidorm , dit was met de Punto super eenvoudig en goedkoop .

Dus nu een elektrische auto met netto 64Kwh en bruto 72Kwh en een range van + 400 KM
Lijkt me een goede keuze. Wel benieuwd welke ev (merk/type) het is geworden (nieuwsgierigheid).

Wat anders;
Meerderen die mail van de VER (Gezocht: testers voor de Benchmark Prijstransparantie 2025) gehad?
In het begin dacht ik, dat is leuk 1700 euro verdienen (+ de extra kosten) maar toen ik het wat aandachtiger las had ik toch mijn bedenkingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zjanzjak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:35:

Lijkt me een goede keuze. Wel benieuwd welke ev (merk/type) het is geworden (nieuwsgierigheid).
Het is een Toyota BZ4X geworden, een exemplaar van november 2022 met full options, heel weinig kilometers op de teller, en gekocht bij een Toyota-dealer. Dat betekent dus ook nog 8 jaar Toyota-garantie.

Nadeel: deze auto heeft een 1-fase lader, maar... daar is de prijs dan ook naar. Voor mij maakt het niet uit; de auto mag er van mij gerust 2 dagen over doen om volledig op te laden, en dat is geen probleem. 😄

Ik werk namelijk 2 dagen per week thuis, ben meestal vroeg op mijn werk en daar kan de auto ook rustig 8 uur aan de lader staan (wat bovendien goedkoper is).

De auto zelf is echt super! Ja, ik heb de Bjorn Nyland-video's bekeken, inclusief deel 2 met de updates. Mijn auto heeft die software-updates gelukkig ook. Het 1-fase laden is inderdaad een hardware-issue (de nieuwere modellen hebben nu 3-fase laders), maar het snelladen gaat gewoon met 150 kW, en volgens Bjorn doet hij dat prima. Voor mij zal snelladen zelden nodig zijn.

Qua gebruik: ik rijd voornamelijk zo'n 34 km per rit, drie keer per week, en daarnaast nog wat tripjes in het weekend, bijvoorbeeld naar mijn ouders en de boodschappen. In totaal kom ik op ongeveer 160 km per week.

Was het financieel interessant?
Eerlijk gezegd niet. Met mijn aantal kilometers had een lichte benzineauto waarschijnlijk financieel gunstiger geweest.

Maar… ik vond deze auto gewoon ontzettend gaaf en mooi! Met mijn 51 jaar dacht ik: dit heb ik wel 'verdiend'. 😊 Ik wilde eerst nog een nieuwe Model Y overwegen (ik zocht een hoge instap), maar toen ik deze zag, dacht ik: "Hmm, dit is een leuke bak voor relatief weinig geld met deze opties." Bovendien is de grootste afschrijving al achter de rug.

Tijdens de proefrit voelde het alsof ik van een stoomlocomotief in de Thalys stapte! Natuurlijk is de actieradius een dingetje voor grote trips. Mijn oude Punto kon met één tank ruim 1000 km afleggen. Ik herinner me nog een keer dat ik vanaf Figueres, Spanje, in 12,5 uur naar Rotterdam reed – dat kan ik nu wel vergeten. Maar wil ik dat nog in deze fase van mijn leven? Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Nadeel: deze auto heeft een 1-fase lader, maar... daar is de prijs dan ook naar. Voor mij maakt het niet uit; de auto mag er van mij gerust 2 dagen over doen om volledig op te laden, en dat is geen probleem. 😄
Ach zo groot is dat nadeel niet hoor. Jouw auto kan met 6.6 kW laden volgens mij terwijl je met 3 fasen meestal beperkt bent tot 11 kW. Dat is ook weer geen megaverschil.
Ik werk namelijk 2 dagen per week thuis, ben meestal vroeg op mijn werk en daar kan de auto ook rustig 8 uur aan de lader staan (wat bovendien goedkoper is).
Is het op je werk goedkoper laden dan thuis?
Bij mij op werk betaal ik 25 cent per kWh terwijl ik thuis 11,5 cent per kWh betaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Het is een Toyota BZ4X geworden, een exemplaar van november 2022 met full options, heel weinig kilometers op de teller, en gekocht bij een Toyota-dealer. Dat betekent dus ook nog 8 jaar Toyota-garantie.

De auto zelf is echt super! Ja, ik heb de Bjorn Nyland-video's bekeken, inclusief deel 2 met de updates. Mijn auto heeft die software-updates gelukkig ook. Het 1-fase laden is inderdaad een hardware-issue (de nieuwere modellen hebben nu 3-fase laders), maar het snelladen gaat gewoon met 150 kW, en volgens Bjorn doet hij dat prima. Voor mij zal snelladen zelden nodig zijn.

Qua gebruik: ik rijd voornamelijk zo'n 34 km per rit, drie keer per week, en daarnaast nog wat tripjes in het weekend, bijvoorbeeld naar mijn ouders en de boodschappen. In totaal kom ik op ongeveer 160 km per week.

Was het financieel interessant?
Eerlijk gezegd niet. Met mijn aantal kilometers had een lichte benzineauto waarschijnlijk financieel gunstiger geweest.

Maar… ik vond deze auto gewoon ontzettend gaaf en mooi! Met mijn 51 jaar dacht ik: dit heb ik wel 'verdiend'. 😊 Ik wilde eerst nog een nieuwe Model Y overwegen (ik zocht een hoge instap), maar toen ik deze zag, dacht ik: "Hmm, dit is een leuke bak voor relatief weinig geld met deze opties." Bovendien is de grootste afschrijving al achter de rug.

Tijdens de proefrit voelde het alsof ik van een stoomlocomotief in de Thalys stapte! Natuurlijk is de actieradius een dingetje voor grote trips. Mijn oude Punto kon met één tank ruim 1000 km afleggen. Ik herinner me nog een keer dat ik vanaf Figueres, Spanje, in 12,5 uur naar Rotterdam reed – dat kan ik nu wel vergeten. Maar wil ik dat nog in deze fase van mijn leven? Waarschijnlijk niet.
Nu wil ik niet de boeman zijn, maar de bZ4X gaat in de praktijk geen 400km halen. Ik lees een 500 km WLTP dat is /3*2=333 km. Ook kijkend naar: https://ev-database.org/s...f73f51911dee33906789e5aab (je zegt niet of je een FWD of AWD hebt).
Stel je hebt een FWD en dan kijkend naar het kopje: 'Long Distance Suitability' op: https://ev-database.org/car/1564/Toyota-bZ4X-FWD kom je met 100% -> 10% uit op 288 km met 110 km/u met mild weer (23C en geen airco). Dat is nog steeds prima, maar het is geen 400km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
de Peer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Ach zo groot is dat nadeel niet hoor. Jouw auto kan met 6.6 kW laden volgens mij terwijl je met 3 fasen meestal beperkt bent tot 11 kW. Dat is ook weer geen megaverschil.

[...]

Is het op je werk goedkoper laden dan thuis?
Bij mij op werk betaal ik 25 cent per kWh terwijl ik thuis 11,5 cent per kWh betaal.
In het filmpje van Bjorn als hij met de witte op vakantie gaat met zijn vrouw is het ook een 1 fase auto , dat filmpje trok mij eigenlijk over de streep dat het niet echt een probleem is .

Hij laat daar namelijk de zekering van het vakantie huisje springen :) juist omdat hij dus teveel kan trekken op die ene fase , met publieke laders heb je dat probleem sowieso niet en je kunt het ook limiteren .

Wat betreft het laden op de zaak ik werk bij een bedrijf wat graag een groen imago wil hebben en wat zelf ook het een en ander in de energie sector doet (in andere landen hebben we zelfs zelf laadpalen en zijn we energieleverancier) , dus als het goed is kan ik daar goedkoper laden als op straat , ik woon nu (nog) in een appartement en straat laden in Rotterdam is volgens de apps die ik nu heb 0,48 op een 11KW laadpaal bij mij in de straat .

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-01-2025 13:58 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
True schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Nu wil ik niet de boeman zijn, maar de bZ4X gaat in de praktijk geen 400km halen. Ik lees een 500 km WLTP dat is /3*2=333 km. Ook kijkend naar: https://ev-database.org/s...f73f51911dee33906789e5aab (je zegt niet of je een FWD of AWD hebt).
Stel je hebt een FWD en dan kijkend naar het kopje: 'Long Distance Suitability' op: https://ev-database.org/car/1564/Toyota-bZ4X-FWD kom je met 100% -> 10% uit op 288 km met 110 km/u met mild weer (23C en geen airco). Dat is nog steeds prima, maar het is geen 400km.
Nou .... als dat zo is hoeven we ons van de reviewers van diverse auto autoriteiten ook niets meer aan te trekken want die geven een heel ander beeld in hun testjes zoals met 3 laad sessies vanaf Utrecht naar Milaan en dan met ruime lading aankomen etc etc

Overigens is mijn auto een FWD en heeft deze 'helaas' 20 inch velgen wat mijn actieradius verkleind
volgens autoweek overigens tussen 350-400 KM

Maar ondertussen zijn er ook weer wat updates geweest die meer van de reserves die Toyota heeft ingebouwd vrijgegeven heeft .

ik heb zelfs reviews gezien waar geclaimd werd dat de Toyota BZ4X echt de 500+ kon halen nou met +- 350 zou ik dik tevreden zijn .

maar zelfs als hij dat niet doet , dan zou ik wel teleurgesteld zijn maar maakt het voor mij eigenlijk niet zoveel uit gezien mijn gebruik .

We gaan het zien , vanaf een zaterdag is het zover en in het begin zal ik vast wat domme dingen doen en fouten maken die het verbruik ruineren . Maar ik zal het zeker bij gaan houden en uittesten .

En anders als het echt zo tegenvalt ... tja had ik misschien toch die Jeep compass 4XE Hybrid moeten kopen LOL

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-01-2025 13:57 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Nou .... als dat zo is hoeven we ons van de reviewers van diverse auto autoriteiten ook niets meer aan te trekken want die geven een heel ander beeld in hun testjes zoals met 3 laad sessies vanaf Utrecht naar Milaan en dan met ruime lading aankomen etc etc

Overigens is mijn auto een FWD en heeft deze 'helaas' 20 inch velgen wat mijn actieradius verkleind
volgens autoweek overigens tussen 350-400 KM

Maar ondertussen zijn er ook weer wat updates geweest die meer van de reserves die Toyota heeft ingebouwd vrijgegeven heeft .

ik heb zelfs reviews gezien waar geclaimd werd dat de Toyota BZ4X echt de 500+ kon halen nou met +- 350 zou ik dik tevreden zijn .

maar zelfs als hij dat niet doet , dan zou ik wel teleurgesteld zijn maar maakt het voor mij eigenlijk niet zoveel uit gezien mijn gebruik .

We gaan het zien , vanaf een zaterdag is he zover en in het begin zal ik vast wat domme dingen doen en fouten maken die het verbruik ruineren . Maar ik zal het zeker bij gaan houden en uittesten .

En anders als het echt zo tegenvalt ... tja had ik misschien toch die Jeep compass 4XE Hybrid moeten kopen LOL
Ik weet niet wat de definitie is van "met ruime lading aankomen" gezien je geen bron/link deelt, maar het is 1041 km dit met 3 laadsessies maakt 260km per laadsessie, dat is toch mogelijk in wat ik aangeef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
True schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik weet niet wat de definitie is van "met ruime lading aankomen" gezien je geen bron/link deelt, maar het is 1041 km dit met 3 laadsessies maakt 260km per laadsessie, dat is toch mogelijk in wat ik aangeef?
Ik meen dat het dit Nederlandse filmpje was 15,2 KWH op 100 KM

YouTube: Duurtest Toyota BZ4X | 3500km en naar Milaan

Maar deze heeft dus 18 inch wielen , maar.. nog niet de software updates die mijn auto nu wel heeft die het snelladen dus verbeterd en iets van de reserves unlockt in het batterij pakket .

Dus het zou nu alleen maar nog beter moeten zijn .... Hoop ik .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik meen dat het dit Nederlandse filmpje was 15,2 KWH op 100 KM

YouTube: Duurtest Toyota BZ4X | 3500km en naar Milaan

Maar deze heeft dus 18 inch wielen , maar.. nog niet de software updates die mijn auto nu wel heeft die het snelladen dus verbeterd en iets van de reserves unlockt in het batterij pakket .

Dus het zou nu alleen maar nog beter moeten zijn .... Hoop ik .
Als je niet elke maand naar Milaan rijdt, zou ik me er geen zorgen over maken. Mijn 300km WLPT Model 3 uit 2019 reedt zonder problemen in de winter naar Frankrijk en Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ecological schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:18:
[...]

Als je niet elke maand naar Milaan rijdt, zou ik me er geen zorgen over maken. Mijn 300km WLPT Model 3 uit 2019 reedt zonder problemen in de winter naar Frankrijk en Spanje.
Ik ben nog nooit met de auto naar Milaan geweest , maar wel naar Figueres en Benidorm Spanje en dat zou ik misschien toch wel nog een keertje willen doen in he voor of naseizoen

Ik hoor alleen altijd 'enge' verhalen over Frankrijk ik reed heen altijd over de Milau route en hoorde dat ik dat beter nu niet kan doen . Spanje schijnt overal op de grote wegen goede snel laders te hebben , maar in Frankrijk schijnen er nog dode spots te zijn heb ik begrepen.

Wat is jouw ervaring daarmee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Ik ben nog nooit met de auto naar Milaan geweest , maar wel naar Figueres en Benidorm Spanje en dat zou ik misschien toch wel nog een keertje willen doen in he voor of naseizoen

Ik hoor alleen altijd 'enge' verhalen over Frankrijk ik reed heen altijd over de Milau route en hoorde dat ik dat beter nu niet kan doen . Spanje schijnt overal op de grote wegen goede snel laders te hebben , maar in Frankrijk schijnen er nog dode spots te zijn heb ik begrepen.

Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik ben beetje biased, en ook maar n=1.

Gelukkig heb we een heel mooi topic met allemaal andere Tweakers die hun ervaringen delen.

Er zijn in dat topic heel veel mensen die zich zorgden maken, en uiteindelijk viel het allemaal mee voor de overgrote meerderheid. Er is eigenlijk in West Europa en Zuid Europa voor de huidige generatie geen deadspot meer.

Vriend van me is met zijn Zoe naar zuid-Spanje gereden, was geen probleem. Lekker rijden, lekker even stoppen en kopje koffie drinken, en je komt heerlijk uitgerrust aan op de bestemming.

Pagina: 1 ... 351 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic