Het is een Toyota BZ4X geworden, een exemplaar van november 2022 met full options, heel weinig kilometers op de teller, en gekocht bij een Toyota-dealer. Dat betekent dus ook nog 8 jaar Toyota-garantie.
Nadeel: deze auto heeft een 1-fase lader, maar... daar is de prijs dan ook naar. Voor mij maakt het niet uit; de auto mag er van mij gerust 2 dagen over doen om volledig op te laden, en dat is geen probleem. 😄
Ik werk namelijk 2 dagen per week thuis, ben meestal vroeg op mijn werk en daar kan de auto ook rustig 8 uur aan de lader staan (wat bovendien goedkoper is).
De auto zelf is echt super! Ja, ik heb de Bjorn Nyland-video's bekeken, inclusief deel 2 met de updates. Mijn auto heeft die software-updates gelukkig ook. Het 1-fase laden is inderdaad een hardware-issue (de nieuwere modellen hebben nu 3-fase laders), maar het snelladen gaat gewoon met 150 kW, en volgens Bjorn doet hij dat prima. Voor mij zal snelladen zelden nodig zijn.
Qua gebruik: ik rijd voornamelijk zo'n 34 km per rit, drie keer per week, en daarnaast nog wat tripjes in het weekend, bijvoorbeeld naar mijn ouders en de boodschappen. In totaal kom ik op ongeveer 160 km per week.
Was het financieel interessant?
Eerlijk gezegd niet. Met mijn aantal kilometers had een lichte benzineauto waarschijnlijk financieel gunstiger geweest.
Maar… ik vond deze auto gewoon ontzettend gaaf en mooi! Met mijn 51 jaar dacht ik: dit heb ik wel 'verdiend'. 😊 Ik wilde eerst nog een nieuwe Model Y overwegen (ik zocht een hoge instap), maar toen ik deze zag, dacht ik: "Hmm, dit is een leuke bak voor relatief weinig geld met deze opties." Bovendien is de grootste afschrijving al achter de rug.
Tijdens de proefrit voelde het alsof ik van een stoomlocomotief in de Thalys stapte! Natuurlijk is de actieradius een dingetje voor grote trips. Mijn oude Punto kon met één tank ruim 1000 km afleggen. Ik herinner me nog een keer dat ik vanaf Figueres, Spanje, in 12,5 uur naar Rotterdam reed – dat kan ik nu wel vergeten. Maar wil ik dat nog in deze fase van mijn leven? Waarschijnlijk niet.