Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
zerocool schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:32:
Op zoek naar meningen:
Ik rij nu een Hyundai Ioniq 2018 EV met 250d km op de teller en zoek naar wat anders. Wat jonger en wat meer range.
Nou ligt een Model 3 voor de hand....maar ja...Elon. En bouwkwaliteit soms matig. Maar ik zie ook regelmatig heel scherp geprijsde MB EQA's voorbijkomen in Duitsland. Demo auto's uit 2024 met 5k op de klok die voor 26k weg mogen. Iets duurder dan een m3 natuurlijk, maar wel jonger, minder km's en wat meer auto. Wat vinden jullie?
De bouwkwaliteit van 22+ is prima. Daarnaast geloof ik overigens niet dat de gemiddelde mens ethischer of moreler is dan Elon Musk.

Maar de EQA's lijken wel heel erg aantrekkelijk! Zie je ze bij een importeur?

Ik vond zelf de Niro EV erg luidruchtig, dat is jammer want ik ben nu heel blij met mijn Niro HEV, echter zou ik heel graag 100% EV willen rijden.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
In Duitsland zijn ze veel goedkoper. Zie bv autoscout Duitslad. Hij was helaas net gisteren verkocht bij de dealer in Duitsland....

[ Voor 140% gewijzigd door zerocool op 03-01-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
zerocool schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Rij wekelijks 1000km, dus 40 a 50d km per jaar. Veel op de weg dus comfort is best belangrijk. Budget, 26k is wel de max.
Polestar 2 LRSM zou ik ook naar kijken. Niet de allereerste generatie nemen, dus je zoekt een model met achterwielaandrijving. Maar niet zeker of je ze voor 26k kan vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Zjanzjak
Vandaag de nieuwe R5 gezien op de autostrade.
Mooie auto, en echt enorm veel referentie naar het oude modelletje.

Alleen was die traag….. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
zerocool schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Rij wekelijks 1000km, dus 40 a 50d km per jaar. Veel op de weg dus comfort is best belangrijk. Budget, 26k is wel de max.
Als je hierbij ook veel plant te snelladen, zou ik toch 2x nadenken. Ik vind de range en laadsnelheid van mijn EQB toch best bedroevend. Gelukkig enkel last van wanneer we op vakantie gaan (waar het probleem natuurlijk nog erger wordt wegens volle auto en dakkoffer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:42:
@Zjanzjak
Vandaag de nieuwe R5 gezien op de autostrade.
Mooie auto, en echt enorm veel referentie naar het oude modelletje.

Alleen was die traag….. :+
Ik zag 'em gister voor het eerst in het echt, wat een fraaie bolide zeg.
Maar de Alpine A290 vind ik nog mooier! Iets(iepietsie) minder traag hehe.
Maar traag ben ik zelf ook, dus soort zoekt soort in mijn geval. :P

Ik denk dat de R5 echt een hit gaat worden trouwens, ze gaan in douce France iig als zoete broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat de R5 echt een hit gaat worden trouwens, ze gaan in douce France iig als zoete broodjes.
Ik ben het eens met jouw bevinding. Echt een hippe mooie auto met goede specs.
De A290 vind ik er persoonlijk wat over, maar ik behoor niet tot de doelgroep.
Alleen vind ik de prijs niet agressief genoeg. Een instapper vanaf 20k, en de grote batterij vanaf 27k met DC laden, en de orders zouden binnen vliegen.
Maar ik vermoed dat ze nu eerst de orderboeken gaan vullen met de huidige prijzen, de kortingen komen nadien wel als de prijs van de batterijen nog wat zakt en de eerste kostenbesparingen van leveranciers binnen komen.
En dan nog een versie die in sub 7s naar de 100 gaat en het wordt echt leuk.
Als onze Polo morgen zou begeven, dan is dit de eerste waar ik naar ga kijken.

Echt knap werk van Renault!

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 04-01-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 06:39
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Ik heb ook gekeken naar de Renault 5. Maar in private lease is deze wel erg duur in verhouding tot de aanschafprijs. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Mini Aceman SE. Toch een auto in een wat hogere klasse (45.000 euro vs. 32.000 euro in de door mij gekozen uitvoering), en tóch in private lease allebei rond dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:17:
Als onze Polo morgen zou begeven, dan is dit de eerste waar ik naar ga kijken.
En als subvraag (en uit nieuwsgierigheid), zou V2X voor jou persoonlijk interessant zijn?
pitchdown schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:25:
In het eerste kwartaal van dit jaar mag ik een nieuwe lease-auto kiezen.
Het gaat op dit moment tussen de nieuwe model Y en de Xpeng G6.
Vind de oranje G6 wel een kek kleurtje, maar hoe dan ook, zoals al vernoemd, hier meer info:
Thuisladen van je EV deel 2
Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:28:
Ik heb ook gekeken naar de Renault 5. Maar in private lease is deze wel erg duur in verhouding tot de aanschafprijs. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Mini Aceman SE. Toch een auto in een wat hogere klasse (45.000 euro vs. 32.000 euro in de door mij gekozen uitvoering), en tóch in private lease allebei rond dezelfde prijs.
Ook niet verkeerd, maar goed, iedereen heeft zijn eigen beweegredenen voor de keuze van een wagen.
De Renault 5 is fraai maar staat niet op mijn verlanglijstje, ik wil voor de Alpine A290 gaan.
Mijn beweegreden is bij de meesten hier wel bekend, ik heb er maar 1, ik vind 'em mooi. 8)

Ben wel benieuwd naar jouw keuze voor private lease?
Hier wil ik er (uiteraard in overleg met vrouwlief) wat spaarcenten voor gebruiken + inruil huidige ev.
Heb ook naar private lease (in zijn algemeenheid) zitten kijken maar zie bepaalde voordelen niet zo opwegen tegen bepaalde nadelen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:50:
[...]
ik wil voor de Alpine A290 gaan.
Wat ik een voordeel van de Alpine vind is dat die i.p.v. die onhandige keuzehendel achter het stuur voor drive gewoon drie knoppen op de middenconsole heeft. Misschien ga ik die ook maar eens bekijken. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid : zitten daar dan niet hele andere voorwaarden aan vast? Kan toch bijna niet anders als er zo'n gat in prijs zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
nietorigineel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid : zitten daar dan niet hele andere voorwaarden aan vast? Kan toch bijna niet anders als er zo'n gat in prijs zit?
Zal wel liggen aan het feit dat de R5 net gelanceerd is en goed verkoopt, dus weinig korting.
En de Mini…. Dikke kortingen en een hogere inruilwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:58:
Dan zou ik een tweede paal moeten installeren en ik weet niet of het sop de kool waard is qua investering.
Hier in NL is zelfs twijfel of het allemaal wel gaat, terugleveren aan het grid.
De eerste batch R5's zijn daarom sowieso uitgesteld, tenminste, als je V2X wilt hebben, wil je dat niet dan kan je voor de optie gaan om toch in februari/maart geleverd te krijgen alleen zonder V2X (wel met V2L, de koffiemachine aan de auto zeg maar) maar je krijgt dan wel een financiële compensatie van 1000 euro.
Wil je toch V2X dan zul je tot minimaal juni/juli moeten wachten voor de R5 (in Nederland).
Nu dacht ik dat de R5 enkel met die adapter kan gebruikt worden voor bv een koffiemachine of iets anders op locatie, en dat ga ik nooit gebruiken. Zou die accessoire zeker niet mee bestellen mogelijk later als ons gebruik sterk zou veranderen.
Je bedoelt waarschijnlijk een andere adapter, de V2L adapter, die is er puur voor om dus bijv. je nespresso-apparaat aan te sluiten. Of wat je in de US soms wel eens ziet, bij blackouts, dat ze aan de adapter een verlengkabel hangen en er wat huishoudelijke zaken op aansluiten.
Anderzijds… koffie maken tijdens het laden gaat ook niet, want de poort is dan bezet…
Dit is wel een goed punt, zo had ik de boel nog niet bekeken. Want als je stopt is dat meestal om te laden.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:21:
Wat ik een voordeel van de Alpine vind is dat die i.p.v. die onhandige keuzehendel achter het stuur voor drive gewoon drie knoppen op de middenconsole heeft. Misschien ga ik die ook maar eens bekijken. :)
Heeft mijn Megane ook, ik ben er inmiddels aan gewend maar ik snap wat je bedoelt. ;)
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:21:
Misschien ga ik die ook maar eens bekijken. :)
Je zal van harte welkom zijn in de Alpine Store Soestdijk te Soest, staat er 1 klaar voor een proefrit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Heeft mijn Megane ook, ik ben er inmiddels aan gewend maar ik snap wat je bedoelt. ;)

[...]

Je zal van harte welkom zijn in de Alpine Store Soestdijk te Soest, staat er 1 klaar voor een proefrit. 8)
Het zal ook best wennen maar gewoon een duidelijk knop vind ik toch beter, net als de parkeerrem op de gebruik plaats zit.

Ja wie weet ga ik daar wel naar toe, maar dat heeft geen haast. Ik heb inmiddels al wel wat minpunten gevonden. De Alpine is een stuk duurder, zwaarder dus net een klasse hoger voor de MRB, verbruik is hoger en bereik minder. Hieronder nog een leuk vergelijk tussen de Alpine en Renault.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Het zal ook best wennen maar gewoon een duidelijk knop vind ik toch beter, net als de parkeerrem op de gebruik plaats zit.

Ja wie weet ga ik daar wel naar toe, maar dat heeft geen haast. Ik heb inmiddels al wel wat minpunten gevonden. De Alpine is een stuk duurder, zwaarder dus net een klasse hoger voor de MRB, verbruik is hoger en bereik minder. Hieronder nog een leuk vergelijk tussen de Alpine en Renault.

[YouTube: Alpine A290 GTS vs. Renault 5: Wer ist hier der Hot-Hatch? - Bloch erklärt #263 | auto motor sport]
De 'minpunten' welke je nú noemt zijn een beetje vergelijkbaar met de verschillen welke er in de jaren '90 (van de vorige eeuw) ook al waren tussen de standaard Clio en de Clio Williams (óf in de jaren '80 met de standaard R5 en de R5-Turbo). Prijsverschil was destijds 'niet te verantwoorden' als je voor een standaard versie ging kijiken maar......

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
[...]

De 'minpunten' welke je noemt zijn een beetje vergelijkbaar met de verschillen welke er in de jaren '90n ook al waren tussen de standaard Clio en de Clio Williams (óf in de jaren '80 met de standaard R5 en de R5-Turbo). Prijsverschil was destijds 'niet te verantwoorden' als je voor een standaard versie ging kijiken maar......

>:)
Haha, ja dat is zo. Maar vroeger was ik jong en nu oud dus dan kijk je daar toch anders naar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[YouTube: Alpine A290 GTS vs. Renault 5: Wer ist hier der Hot-Hatch? - Bloch erklärt #263 | auto motor sport]
De Alpine koop je niet onwille van de pure specs, die koop je onwille van de looks, en dan is de rest irrelevant.
Ding ziet er uit alsof het records gaat breken, maar doet er in de 220pk versie nog altijd 6,4s over om de 100 km/h aan te tikken.
Zowat elke Tesla is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:34:
[...]

De Alpine koop je niet onwille van de pure specs, die koop je onwille van de looks, en dan is de rest irrelevant.
Ding ziet er uit alsof het records gaat breken, maar doet er in de 220pk versie nog altijd 6,4s over om de 100 km/h aan te tikken.
En dan nog heb je met die Alpine (*R5) méér plezier doordat 't ding als een Go-Kart over de weg gedirigeerd wenst te gaan worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:42:
[...]

En dan nog heb je met die Alpine (*R5) méér plezier doordat 't ding als een Go-Kart over de weg gedirigeerd wenst te gaan worden >:)
Dan heb je nog nooit met een Tesla 3 gereden.
De LR rijdt bijzonder sportief, is stevig afgeveerd, laag en gaat 2s sneller naar de 100. Dat is een totaal andere klasse. Het verschil tussen mijn Y die het in 5s doet en de M3 in 4,4s is echt al een enorm verschil.

Ik kan me best vinden in een auto die er sportief uit ziet, maar dan moet die dat waar maken.
Liever nog een ‘understated’ uiterlijk dan dit.

Dit is als een Ferrari carosserie met een diesel er in.
Een auto die er snel uit ziet moet ook echt snel zijn. (Maar dat is mijn mening.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Die nul tot honderd tijd is met de komst van de EV volstrekt irrelevant geworden want hypercars van 10 jaar geleden worden nu door een gewone burgermans auto voorbij gereden. Voor mij gaat het gewoon om lekker autorijden en er leuk uitzien komt pas daarna. Voor lekker gummen kan ik altijd nog de tweezitter uit de garage halen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Die nul tot honderd tijd is met de komst van de EV volstrekt irrelevant geworden want hypercars van 10 jaar geleden worden nu door een gewone burgersmans auto voorbij gereden. Voor mij gaat het gewoon om lekker autorijden en er leuk uitzien komt pas daarna. Voor lekker gummen kan ik altijd nog de tweezitter uit de garage halen. :)
Ik heb hier ook nog een tweezitter met een 'Flat-Six' (en volgens de RDW eigenlijk dus een 4-zitter) in de garage staan..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Die nul tot honderd tijd is met de komst van de EV volstrekt irrelevant geworden want hypercars van 10 jaar geleden worden nu door een gewone burgersmans auto voorbij gereden. Voor mij gaat het gewoon om lekker autorijden en er leuk uitzien komt pas daarna. Voor lekker gummen kan ik altijd nog de tweezitter uit de garage halen. :)
Ja… 10 jaar gelden.
De huidge hypercars zitten rond de 2-3s.

De id Buzz GTX doet het zelfs in 6,4s. Daar sta je dan met je vol uitgebouwde Alpine en je trekt die bus er nog niet uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Ja… 10 jaar gelden.

De id Buzz GTX doet het zelfs in 6,4s. Daar sta je dan met je vol uitgebouwde Alpine en je trekt die bus er nog niet uit. :+
Wil je je (een?) Tesla Model 3 (en néé, het is écht geen M3) een keer op de Nordschleife zetten om me te laten zien wat dat je er mee kan over één volle ronde?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ja wie weet ga ik daar wel naar toe, maar dat heeft geen haast. Ik heb inmiddels al wel wat minpunten gevonden. De Alpine is een stuk duurder, zwaarder dus net een klasse hoger voor de MRB, verbruik is hoger en bereik minder.
Ach ja, t.o.v. mijn huidige Megane E Tech (die rijdt als een zonnetje) is het 1 en al minpunt. ;)
Kleiner, minder range, etc., enige is de MRB idd maar dat gaat maar om een paar euro's.
Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:51:
Ik kan me best vinden in een auto die er sportief uit ziet, maar dan moet die dat waar maken.
Liever nog een ‘understated’ uiterlijk dan dit.
Voor de 1 belangrijk voor mij totaal maar dan ook totaal niet.
Al deed hij van 0 naar 100 in 3 dagen, dat boeit mij niet zo.
Leuk allemaal dat het bloedsnel kan maar ik rijd op de openbare weg, niet op een racebaan, de tijden van sprintjes trekken of als een maniak ver over de 200 rijden over 's lands heren wegen liggen ver achter mij.

Tuurlijk is het wel eens leuk om bij een verkeerslicht wat sneller weg te zijn, maar ik gebruik de snelheid meer om even snel in te halen op de lokale wegen hier als er een tractor voor mijn snufferd zit o.i.d..
Voor de rest rijd ik als een ouwe lul (wat ik o.a. ook ben) over de wegen en geniet ik.

Maar goed, ieder zijn ding, maar voor mij geldt er maar 1 ding, ik vind 'em mooi.

En mocht ik de loterij winnen dan komt er vast een Caterham Project V die waarschijnlijk een heel stuk sneller zal zijn, koop ik die voor de snelheid? Of het snelle sprintje? Nee, ook die vind ik mooi en zal er dan nog steeds als een ouwe lul mee rondrijden. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
De Chinese markt heeft een enorm aanbod aan elektrische voertuigen, en zowel qua design als technologie zien deze er vaak aantrekkelijker uit dan wat Amerikaanse of Europese merken te bieden hebben. China loopt op dit gebied aanzienlijk voorop.

Dit is gewoon genieten als auto- en techliefhebber om naar te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Ja… 10 jaar gelden.

Het blijft totaal irrelevant. Gemiddelde acceleratie van auto's in verkeer is eerder in de richting van 20s. Met acceleratie in 10s ben je sneller weg dan iedereen met uitzondering van petjes die aan het racen zijn.

Het heeft ook geen nut. Meer relevant is acceleratie 50-100 voor een inhaalactie oid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Wil je je (een?) Tesla Model 3 (en néé, het is écht geen M3) een keer op de Nordschleife zetten om me te laten zien wat dat je er mee kan over één volle ronde?
Ik weet dat de remmen ontoereikend zijn en snel overhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
nietorigineel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Mini heeft vanaf de introductie van de Cooper E en Aceman een actie lopen waarbij de private lease prijzen erg concurrerend zijn. Zou tot het eind van vorig jaar zijn, maar de actie loopt nog steeds.
Ik heb bij zowel de R5 als de Aceman gekeken naar een contract voor 48 maanden, 10.000 km/jr, Flex contract. Beiden gewoon een Keurmerk Private lease-contract. Ik zie wel wat kleine verschillen in de voorwaarden (bv. eigen risico bij schade is 200,- hoger bij Mini, wachttijd vervangend vervoer bij pech en onderhoud is 24 uur langer bij Renault).
Ik vergeleek de R5 52kWh Iconic Cinq met de Mini Aceman SE in de Classic uitvoering, met pakket M en 18" velgen.
Catalogusprijs R5: 34.490,-; leaseprijs 509,-/mnd;
Catalogusprijs Aceman: 46.150,-; leaseprijs 516,-/mnd.
Ik heb verder geen inruil of aanbetaling te bieden. Ik denk dat Mini meer vertrouwen heeft in een lagere afschrijving/waardevermindering dan Renault. De elektrische Mini's hebben altijd relatief goed verkocht (voor een niet-volumemerk), zelfs de oude Mini Cooper Electric met heel matig rijbereik. Renault neemt met de R5 een sprong in het diepe, terwijl de oude Twingo electric het niet echt goed deed in de verkoopcijfers.

[ Voor 22% gewijzigd door Of-Aaargh op 05-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

[...]

*nog altijd*, dat is gewoon nog steeds absurd snel voor een boodschappenauto'tje. Tot 10 jaar geleden (ik denk nog wel minder jaar geleden?) waren dat soort acceleratie rijden alleen te bereiken met sportwagens of speciale uitvoeringen van auto's (Audi RS, BMW M, Impreza WRX etc.).
Vind het dan soms ook bizar om in auto reviews te lezen dat een journalist een bepaalde EV niet echt snel vind, en dan kijk je naar de specs, en dan doet het ding 0-100 in 7,5s ofzo :P
Niet dat ik het erg vindt (in tegendeel, zelfs mijn instap MG4 zit rond de 7s naar de 100 :P), maar sommige mensen raken erg snel verwend en beseffen niet dat 80% van het wagenpark niet eens onder de 10s naar de 100 gaat
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Niet veel verwacht ik. V.z.i.w. is de Ioniq 5N zo'n beetje de enige EV (ok mss wat Porsches dan? Geen idee verder) waarmee je een beetje leuk en serieus snel de Nordschleife mee af kan

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 05-01-2025 09:45 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Het blijft totaal irrelevant. Gemiddelde acceleratie van auto's in verkeer is eerder in de richting van 20s. Met acceleratie in 10s ben je sneller weg dan iedereen met uitzondering van petjes die aan het racen zijn.

Het heeft ook geen nut. Meer relevant is acceleratie 50-100 voor een inhaalactie oid.
Voor mij heeft het wel nut, elke keer krijg ik een glimlach op mijn gezicht. :)

Ik ben wel gevoelig voor het argument dat straks meer mensen deze acceleratie krijgen en dat dit een negatief effect heeft op verkeersveiligheid. Dat is ook zo. Maar het is oh zo leuk!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ecological schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Ik ben wel gevoelig voor het argument dat straks meer mensen deze acceleratie krijgen en dat dit een negatief effect heeft op verkeersveiligheid. Dat is ook zo. Maar het is oh zo leuk!
De gemiddelde prive EV rijder leert dit snel genoeg af: wanneer ze erachter komen, dat hun sportieve rijstijl invloed heeft op de actieradius. Mijn Leaf kan ook behoorlijk snel op trekken en ik lieg, wanneer ik zeg dat ik dit nog nooit gedaan heb. Maar banden zijn ook duur en ik ben niet bepaald van plan, om de banden op korte termijn weer te vervangen.

Een nieuw setje van twee heb ik al op de vooras, omdat ik helaas een lekke band had. Dat was best een duur grapje, omdat ik ze niet zelf online heb kunnen bestellen. Alleen de service van de bandenboer, was het in deze noodsituatie wel waard. Ik heb de auto daar toen gewoon door de pechhulp laten afzetten.

Zelfs als je het niet voor de actieradius zou doen, dan zou ik doen omdat je banden anders heel snel slijten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
-tom-562 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:42:
[...]

*nog altijd*, dat is gewoon nog steeds absurd snel voor een boodschappenauto'tje. Tot 10 jaar geleden (ik denk nog wel minder jaar geleden?) waren dat soort acceleratie rijden alleen te bereiken met sportwagens of speciale uitvoeringen van auto's (Audi RS, BMW M, Impreza WRX etc.).
Vind het dan soms ook bizar om in auto reviews te lezen dat een journalist een bepaalde EV niet echt snel vind, en dan kijk je naar de specs, en dan doet het ding 0-100 in 7,5s ofzo :P
Niet dat ik het erg vindt (in tegendeel, zelfs mijn instap MG4 zit rond de 7s naar de 100 :P), maar sommige mensen raken erg snel verwend en beseffen niet dat 80% van het wagenpark niet eens onder de 10s naar de 100 gaat
Maar ze verkopen hem niet als boodschappen auto maar als "sportwagen". Dan is 6,4s naar de 100 voor het duurste model imho wel wat magertjes in de huidige tijd. De Clio V6 van 20+ jaar geleden deed de 0 - 100 ook in 6,4s.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ecological schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:27:
[...]

..
Helemaal waar. Het blijft zo lekker rijden, zelfs zonder een petje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
DeJurist schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:43:
De Chinese markt heeft een enorm aanbod aan elektrische voertuigen, en zowel qua design als technologie zien deze er vaak aantrekkelijker uit dan wat Amerikaanse of Europese merken te bieden hebben. China loopt op dit gebied aanzienlijk voorop.

Dit is gewoon genieten als auto- en techliefhebber om naar te kijken.
[YouTube: Guangzhou Auto Show 2024 - The Only Full Walkthrough]
Gisteren naar een uitgebreide review gekeken van de Xiaomi SU7.

Redelijk science fiction al die tech die er in zit. Fantastisch om te zien wat er allemaal mogelijk is.

Voor mij persoonlijk is het voor dagelijks praktisch gebruik wel serieus over the top.
Mijn eerste gedachte is dan: dat kan allemaal stuk!

Bij de aankoop van mijn huidige auto (ook alweer van 2017) ben ik letterlijk gaan vragen aan de mecanicien van de garage: wat is de meest eenvoudige tweedehands auto die je nu staan hebt? Eenvoudige benzinemotor, zo weinig mogelijk opties.

Bij de aankoop van een EV zal ik dezelfde vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Inspired schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Maar ze verkopen hem niet als boodschappen auto maar als "sportwagen". Dan is 6,4s naar de 100 voor het duurste model imho wel wat magertjes in de huidige tijd. De Clio V6 van 20+ jaar geleden deed de 0 - 100 ook in 6,4s.
Een Clio V6 was (en is) ook een unicorn in vergelijking en en best wel die-hard, natuurlijk totaal niet te vergelijken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:33:
[...]

De gemiddelde prive EV rijder leert dit snel genoeg af: wanneer ze erachter komen, dat hun sportieve rijstijl invloed heeft op de actieradius.
Euh, nee?
Afgezien van een paar wat langere vakantieritten per jaar staat de auto altijd weer naast de oplader lang voordat de accu leeg is.
Met name op de snelweg vindt ik de snelle acceleratie heerlijk, nooit meer klem achter een vrachtwagen met sneller verkeer op de linkerstrook.
Wat ook heel fijn is is dat je snel maar toch heel beschaafd kunt accelereren zonder brullende motor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:51:
[...]

Dan heb je nog nooit met een Tesla 3 gereden.
De LR rijdt bijzonder sportief, is stevig afgeveerd, laag en gaat 2s sneller naar de 100.
Ik zit te LOLlen hier. Wilde eens een rotonde sportief pakken in mijn M3. Toen kwam de buitenkant van de rotonde akelig snel dichtbij hoor.
Hij is te zwaar om sportief te zijn. Snel rechtuit rijden is niet sportief rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
[...]

De gemiddelde prive EV rijder leert dit snel genoeg af: wanneer ze erachter komen, dat hun sportieve rijstijl invloed heeft op de actieradius. Mijn Leaf kan ook behoorlijk snel op trekken en ik lieg, wanneer ik zeg dat ik dit nog nooit gedaan heb. Maar banden zijn ook duur en ik ben niet bepaald van plan, om de banden op korte termijn weer te vervangen.
Wat onzin. Ik privé accereleer wel eens, vooral sinds onderzoek laat zien dat dit goed is voor de levensduur van mijn auto.

Als een setje banden je al duur is kun je beter op de fiets.

Of minder vaak aso parkeren bij een laadpaal. Die auto's krijgen vaker wel eens last van een lekke band.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Het zal vooral afhangen van de persoon. Ik rijd 98% van de tijd als een bejaarde (maar dan met gevoel voor techniek en anderen niet hinderend) en dat zal zelfs in het geval van een Model 3 SR niet anders gaan zijn. Vooral interessant om zoveel mogelijk km's per kWh eruit te persen, waarbij het feit dat techniek en banden het minder te verduren hebben een plus is. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door 1rr1tantemug op 05-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Ik zit te LOLlen hier. Wilde eens een rotonde sportief pakken in mijn M3. Toen kwam de buitenkant van de rotonde akelig snel dichtbij hoor.
Hij is te zwaar om sportief te zijn. Snel rechtuit rijden is niet sportief rijden.
Een BMW M3 competition weegt ook 1800kg.
De Tesla M3 zit daar onder.
Het ligt zeker niet aan het gewicht, je had mogelijk de verkeerde banden of het was nat.
Enne… het vermogen en de reactiesnelheid van de Tesla is bij lage snelheid hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Met een EV en een beetje een gecontroleerde rechtervoet, rij je bij een stoplicht al snel sneller weg dan andere auto´s, zonder veel ´'gas´' te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Devian schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Wat onzin. Ik privé accereleer wel eens, vooral sinds onderzoek laat zien dat dit goed is voor de levensduur van mijn auto.
Ik geloof helemaal niets van dit onderzoek: eerst jaren zitten roepen, dat het slecht voor accupakketen is. En nu de verkoop van EV's op zijn gat ligt en er een negatief sentiment heerst, zou je plotseling sportief moeten gaan rijden?

Bedoel afentoe snel accelereren is gewoon nodig, maar ik zie geen enkele reden om dat onnodig te doen. Wanneer in wil invoegen en ik acht het nodig, om snel te accelereren zodat ik veilig kan invoegen? Dan gebruik ik het snelle vermogen wat ik beschikbaar heb ook. En bij inhalen van fietsers en dergelijke, want volgens de verkeersregels hoor je 1.5m afstand van fietsers te houden. Dus rakelings er langs rijden, is dan fout.

Ik blijf er ook mooi achter zitten als ik niet veilig kan inhalen, dan mogen ze achter mij gaan claxonneren wat ze willen. Maar ik hou mij aan de verkeersregels en ga ook niet inhalen, terwijl er net in de tegenovergestelde richting een fietser aankomt. Dat was afgelopen vrijdag in Breda zo, omdat mijn weg helf geblokkeerd werd door een verhuisbedrijf ofzo. Begonnen ze achter mij dus te claxonneren, omdat rustig gewacht heb tot de fietsers uit tegenovergestelde richting langs gereden was.

Wat ik wel geloof is, dat afentoe snel accelereren geen kwaad kan en je dat ook zeker moet doen. Maar dan juist omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt. Je wilt namelijk niet langzaam gaan inhalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Zal aan de bestuurder liggen. Genoeg pro’s die er prima mee over het circuit kunnen. Zoveel achter “echte” sportieve auto’s zit hij qua tijd niet.

Zie oa; YouTube: TESLA Model 3 vs BMW M3 Track Battle | Top Gear

Zelfs sneller over een lap. Dus ja, zou hem best wel sportief willen noemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 05-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Ik geloof helemaal niets van dit onderzoek: eerst jaren zitten roepen, dat het slecht voor accupakketen is. En nu de verkoop van EV's op zijn gat ligt en er een negatief sentiment heerst, zou je plotseling sportief moeten gaan rijden?

Bedoel afentoe snel accelereren is gewoon nodig, maar ik zie geen enkele reden om dat onnodig te doen. Wanneer in wil invoegen en ik acht het nodig, om snel te accelereren zodat ik veilig kan invoegen? Dan gebruik ik het snelle vermogen wat ik beschikbaar heb ook. En bij inhalen van fietsers en dergelijke, want volgens de verkeersregels hoor je 1.5m afstand van fietsers te houden. Dus rakelings er langs rijden, is dan fout.

Ik blijf er ook mooi achter zitten als ik niet veilig kan inhalen, dan mogen ze achter mij gaan claxonneren wat ze willen. Maar ik hou mij aan de verkeersregels en ga ook niet inhalen, terwijl er net in de tegenovergestelde richting een fietser aankomt. Dat was afgelopen vrijdag in Breda zo, omdat mijn weg helf geblokkeerd werd door een verhuisbedrijf ofzo. Begonnen ze achter mij dus te claxonneren, omdat rustig gewacht heb tot de fietsers uit tegenovergestelde richting langs gereden was.

Wat ik wel geloof is, dat afentoe snel accelereren geen kwaad kan en je dat ook zeker moet doen. Maar dan juist omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt. Je wilt namelijk niet langzaam gaan inhalen!
Jouw Leaf (voor 2018?) raakt niet in 10s aan de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Mini heeft vanaf de introductie van de Cooper E en Aceman een actie lopen waarbij de private lease prijzen erg concurrerend zijn. Zou tot het eind van vorig jaar zijn, maar de actie loopt nog steeds.
Ik heb bij zowel de R5 als de Aceman gekeken naar een contract voor 48 maanden, 10.000 km/jr, Flex contract. Beiden gewoon een Keurmerk Private lease-contract. Ik zie wel wat kleine verschillen in de voorwaarden (bv. eigen risico bij schade is 200,- hoger bij Mini, wachttijd vervangend vervoer bij pech en onderhoud is 24 uur langer bij Renault).
Ik vergeleek de R5 52kWh Iconic Cinq met de Mini Aceman SE in de Classic uitvoering, met pakket M en 18" velgen.
Catalogusprijs R5: 34.490,-; leaseprijs 509,-/mnd;
Catalogusprijs Aceman: 46.150,-; leaseprijs 516,-/mnd.
Ik heb verder geen inruil of aanbetaling te bieden. Ik denk dat Mini meer vertrouwen heeft in een lagere afschrijving/waardevermindering dan Renault. De elektrische Mini's hebben altijd relatief goed verkocht (voor een niet-volumemerk), zelfs de oude Mini Cooper Electric met heel matig rijbereik. Renault neemt met de R5 een sprong in het diepe, terwijl de oude Twingo electric het niet echt goed deed in de verkoopcijfers.
De R5 is splinternieuw, daarop geven ze toch de eerste maanden (en zo lang de orderboeken vol zitten) geen kortingen.
De mini verkoopt slecht, en heeft die duw nodig, anders valt de fabriek stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Tommie12 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:39:
[...]

De R5 is splinternieuw, daarop geven ze toch de eerste maanden (en zo lang de orderboeken vol zitten) geen kortingen.
De mini verkoopt slecht, en heeft die duw nodig, anders valt de fabriek stil.
Dat zal, naast de wellicht hogere restwaarde van de Mini, zeker ook wel een rol spelen. Het blijft een beetje gokken wat de redenen zijn, maar rondshoppen naar aanbiedingen blijft nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Tommie12 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Jouw Leaf (voor 2018?) raakt niet in 10s aan de 100.
Gen2 rij ik, dus vanaf bouwjaar 2018: volgens mij zit die wel binnen de 10 seconden naar de 100km/u. Maar dat interesseert mij dus niet, omdat ik de rekening van het publiek laden zelf moet betalen en geen werkgever heb die dat doet. Ik krijg geeneens reiskostenvergoeding voor mijn woonwerkverkeer :|

Ha 7.9 seconden zelfs naar de 100km/u met mijn Nissan Leaf _O-

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 05-01-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Bij ieder stoplicht zit je inderdaad met een beetje EV te wachten totdat de mensen voorin de rij tussen 10-13 seconden naar de 80 zijn opgetrokken. Dat mag echt wel een stukje vlotter in de toekomst.
[...]

Daar hou ik persoonlijk geen rekening mee, rij privé hetzelfde als lease en altijd voldoende range gehad om daarvoor niet zuiniger te moeten gaan rijden.

Wat betreft de banden: Vraag mij af of bijv. remmen niet veel meer invloed heeft dan af en toe even wat sneller accelereren, zou dat echt een paar maanden extra uitmaken? Tenzij je natuurlijk 5x per dag maximaal vanaf 0 optrekt, maar vermoed dat dat aantal wel meevalt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Gen2 rij ik, dus vanaf bouwjaar 2018: volgens mij zit die wel binnen de 10 seconden naar de 100km/u. Maar dat interesseert mij dus niet, omdat ik de rekening van het publiek laden zelf moet betalen en geen werkgever heb die dat doet. Ik krijg geeneens reiskostenvergoeding voor mijn woonwerkverkeer :|

Ha 7.9 seconden zelfs naar de 100km/u met mijn Nissan Leaf _O-
Ja, traag hé.

De bandenslijtage valt overigens nogal mee, en ik rij net hetzelfde met mijn eigen auto als met de bedrijfswagen.
Als een auto pk’s heeft, dan mogen die wel eens gebruikt worden zolang het veilig en binnen de wettelijke regels valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Ik geloof er overigens niets van dat snel accelereren meer energie kost dan langzaam accelereren.
Puur natuurkundig is dezelfde hoeveelheid energie benodigd om een bepaalde snelheid te bereiken.
Alleen als een elektromotor inefficiënter zou worden wanneer deze veel vermogen moet leveren zou dat kunnen, en dat is niet zo. Banden opgummen zou ook voor extra verbruik kunnen zorgen maar daar zal meestal ook geen sprake van zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Tommie12 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Ja, traag hé.

De bandenslijtage valt overigens nogal mee, en ik rij net hetzelfde met mijn eigen auto als met de bedrijfswagen.
Als een auto pk’s heeft, dan mogen die wel eens gebruikt worden zolang het veilig en binnen de wettelijke regels valt.
Mijn EV nodigt helemaal niet uit tot snel rijden: integendeel, want ik rij dat ding in ECO modus en als ik die uit zet? Dan krijg ik het gevoel binnen de kortste keer tegen een boom te zitten, want een klein beetje het stroompedaal indrukken en je zit al in Tokyo 8)7

Okay dat is spreekwoordelijk: maar daar komen wel de meeste ongelukken door met een EV. Ik ben 1x getuige geweest, hoe een BMW i3 tegen een andere geparkeerde auto aanreed. Als je bedenkt dat vermogen in 1x beschikbaar is, wanneer je niet in ECO modus rijdt. Dan vind ik dat wel potentieel gevaarlijk en het mag best wat minder vermogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
ASW1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:30:
Ik geloof er overigens niets van dat snel accelereren meer energie kost dan langzaam accelereren.
Puur natuurkundig is dezelfde hoeveelheid energie benodigd om een bepaalde snelheid te bereiken.
Alleen als een elektromotor inefficiënter zou worden wanneer deze veel vermogen moet leveren zou dat kunnen, en dat is niet zo. Banden opgummen zou ook voor extra verbruik kunnen zorgen maar daar zal meestal ook geen sprake van zijn.
Het verbruik is iets hoger, maar de echte verliezen zitten in het abrupt weer afremmen. De kans daarop is hoger met snel optrekken dus kan je stellen dat het meer verbruikt.

De echte verliezen hij sneller optrekken zitten in de wat lagere rendementen door bijvoorbeeld de hogere stroom daar de kabels en het verlies van de interne weerstand van de batterij.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
Er is wel meer vervorming van de banden, dat geeft warmte, en meer stroom door de accu, motor, bedrading geeft ook warmte, dus die energie ben je extra kwijt, zal geen tientallen procenten zijn though.
Vaak resulteert het ook weer in (harder) moeten remmen.
MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Mijn EV nodigt helemaal niet uit tot snel rijden: integendeel, want ik rij dat ding in ECO modus en als ik die uit zet? Dan krijg ik het gevoel binnen de kortste keer tegen een boom te zitten, want een klein beetje het stroompedaal indrukken en je zit al in Tokyo 8)7

Okay dat is spreekwoordelijk: maar daar komen wel de meeste ongelukken door met een EV. Ik ben 1x getuige geweest, hoe een BMW i3 tegen een andere geparkeerde auto aanreed. Als je bedenkt dat vermogen in 1x beschikbaar is, wanneer je niet in ECO modus rijdt. Dan vind ik dat wel potentieel gevaarlijk en het mag best wat minder vermogen zijn.
Een i3 is ook belachelijk snel, voor een "boodschappenwagentje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
kdeboois schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Het verbruik is iets hoger, maar de echte verliezen zitten in het abrupt weer afremmen. De kans daarop is hoger met snel optrekken dus kan je stellen dat het meer verbruikt.
Ja dat, maar het meerverbruik zit dan in andere delen van de rijstijl dan het acceleren.

Goed punt over interne weerstand etc., ik vermoed dat verliezen daardoor bij vlot optrekken beperkt zijn, misschien bij op vol vermogen wel wat meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
ASW1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Ja dat, maar het meerverbruik zit dan in andere delen van de rijstijl dan het acceleren.

Goed punt over interne weerstand etc., ik vermoed dat verliezen daardoor bij vlot optrekken beperkt zijn, misschien bij op vol vermogen wel wat meer aanwezig.
Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. Al die elementen hebben te maken met de rijstijl. Die leveren allemaal extra verbruik op vs rustig optrekken.
Jou vermoeden klopt niet, ik weet zeker dat alleen de elektromotor al 10% minder efficient kan zijn bij hard optrekken versus de sweet-spot. Daar kun je de andere extra verliezen dus nog bij optellen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
ASW1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:54:
Ohmse verliezen zijn echt verwaarloosbaar in verhouding met andere componenten.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 05-01-2025 22:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
DrBOB101 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. Al die elementen hebben te maken met de rijstijl. Die leveren allemaal extra verbruik op vs rustig optrekken.
Jou vermoeden klopt niet, ik weet zeker dat alleen de elektromotor al 10% minder efficient kan zijn bij hard optrekken versus de sweet-spot. Daar kun je de andere extra verliezen dus nog bij optellen.
Maar de sweet spot ligt misschien al wel op 50-70% vermogen (zeker bij lage snelheden); met veel EV's ben je dan alsnog aan het racen.

Rustig optrekken kan net zo makkelijk resulteren in een lagere motorefficientie.

Snel optrekken wordt altijd veel te veel uitvergroot. Zit gewoon in onze denkwijze door de ICE historie denk ik.

Het blijft daarmee focus op het verkeerde. Juiste insteek is:
  • Vlot/snel optrekken prima
  • Langzaam vertragen (regenereren minimaliseren)
  • Zo min mogelijk snelheidswisselingen
  • Lage (gemiddelde) snelheid (=langere reistijd)
Exact het tegenovergestelde van de EV leek die denkt dat snel optrekken veel energie kost en dat regenereren energie oplevert.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 05-01-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Maar de sweet spot ligt misschien al wel op 50-70% vermogen (zeker bij lage snelheden); met veel EV's ben je dan alsnog aan het racen.

Rustig optrekken kan net zo makkelijk resulteren in een lagere motorefficientie.

Snel optrekken wordt altijd veel te veel uitvergroot. Zit gewoon in onze denkwijze door de ICE historie denk ik.

Het blijft daarmee focus op het verkeerde. Juiste insteek is:
  • Vlot/snel optrekken prima
  • Zo min mogelijk snelheidswisselingen
  • Lage (gemiddelde) snelheid (=langere reistijd)
Exact het tegenovergestelde van de EV leek die denkt dat snel optrekken veel energie kost en dat regenereren energie oplevert.
Helemaal mee eens, ik ergerde me vooral aan dat iemand hier eerder stelt dat vlot optrekken met een EV in significant meerverbruik resulteert, waardoor de range omlaag gaat.

Gewoon zo, iemand roept wat en daarna wordt het als waar aangenomen, zonder enige onderbouwing.
Ik kan me veel manieren voorstellen qua rijstijl waarmee je in een EV verkwistend bezig bent, maar vlot optrekken is daar geen onderdeel van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Mijn auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Het aantal keren dat die snelheid me heeft geholpen bij het invoegen op de snelweg, is niet op twee handen te tellen. Is het een absolute must voor mijn volgende auto? Nee, maar het is zeker een geweldige luxe om te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
ASW1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:37:
[...]
Ik kan me veel manieren voorstellen qua rijstijl waarmee je in een EV verkwistend bezig bent, maar vlot optrekken is daar geen onderdeel van.
Je bent zeker wel verkwistend bezig. Alle onderdelen van de aandrijflijn worden substantieel zwaarder belast als je altijd hard optrekt. Deze onderdelen slijten dan onnodig snel en dienen veel eerder vervangen te worden. Zelfde geldt voor bandenslijtage. Door hard optrekken werken er onnodig veel krachten op de band en dat zorgt voor substantieel hogere slijtage.

Dus ja, altijd hard optrekken zorgt weldegelijk voor overmatige slijtage aan veel onderdelen en je kunt rustig stellen dat dit onnodige verkwisting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
assje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Juiste insteek is:
  • [...]
  • [...]
Dan concludeer je dus dat autofabrikanten ook EV-leken zijn, die implementeren regenereren namelijk als manier om energie te besparen op een autorit. Er zijn zelfs automerken die de regeneratiestand labelen als 'range mode'. Die zouden dus volgens jou allemaal ongelijk hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Of-Aaargh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:51:
[...]

Dan concludeer je dus dat autofabrikanten ook EV-leken zijn, die implementeren regenereren namelijk als manier om energie te besparen op een autorit. Er zijn zelfs automerken die de regeneratiestand labelen als 'range mode'. Die zouden dus volgens jou allemaal ongelijk hebben?
Voor een gemiddelde gebruiker zal met regeneratie zuiniger zijn (mij inclusief). Maar ik geloof dat je met uitrollen/hypermilen verder komt, want dan hoef je je kinetische energie in eerste instantie überhaupt niet om te zetten in elektrische energie, dat is per definitie zuiniger (of warmte, in het geval van mechanisch remmen).
Ik heb daar zelf alleen een tering hekel aan :+ dus laat mij maar lekker met de maximale regeneratie/one-pedal-drive rijden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Naafkap schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:09:
[...]

Je bent zeker wel verkwistend bezig. Alle onderdelen van de aandrijflijn worden substantieel zwaarder belast als je altijd hard optrekt. Deze onderdelen slijten dan onnodig snel en dienen veel eerder vervangen te worden. Zelfde geldt voor bandenslijtage. Door hard optrekken werken er onnodig veel krachten op de band en dat zorgt voor substantieel hogere slijtage.

Dus ja, altijd hard optrekken zorgt weldegelijk voor overmatige slijtage aan veel onderdelen en je kunt rustig stellen dat dit onnodige verkwisting is.
Banden slijten sneller, dat klopt. Al valt het zeker mee bij de AWD modellen omdat de krachten verdeeld worden, en er amper slip is.
Mijn Volvo diesel met FWD ging makkelijker doorslippen op vochtig wegdek dat mijn Y AWD met meer dan 2 keer zo veel vermogen.

Maar de rest van de aandrijflijn lijkt toch goed gedimensioneerd te zijn om dat op te vangen.
Het is niet dat vervangen van lagers en differentieel iets is wat veel voor komt.
De versnellingsbak slijt alvast niet, want die is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het accelereren naar die snelheid kost misschien evenveel energie, maar door het sneller accelereren rij je een langere afstand op een hogere snelheid, en dat kost wel extra energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Banden slijten sneller, dat klopt. Al valt het zeker mee bij de AWD modellen omdat de krachten verdeeld worden, en er amper slip is.
Het is een misvatting om te denken dat banden alleen hard slijten bij slip. Bij grote wrijvingskrachten slijten banden nu eenmaal sneller. Ook zonder slip.
Maar de rest van de aandrijflijn lijkt toch goed gedimensioneerd te zijn om dat op te vangen.
Het is niet dat vervangen van lagers en differentieel iets is wat veel voor komt.
De versnellingsbak slijt alvast niet, want die is er niet.
De hele aandrijflijn moet bij altijd hard optrekken veel en veel grotere krachten verwerken. Dat zorgt simpelweg voor grotere slijtage aan al die onderdelen. Lagers worden niet zwaarder belast bij hard optrekken. Ophanging, aandrijfassen en dergelijke zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Naafkap schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:56:
[...]

Het is een misvatting om te denken dat banden alleen hard slijten bij slip. Bij grote wrijvingskrachten slijten banden nu eenmaal sneller. Ook zonder slip.

[...]

De hele aandrijflijn moet bij altijd hard optrekken veel en veel grotere krachten verwerken. Dat zorgt simpelweg voor grotere slijtage aan al die onderdelen. Lagers worden niet zwaarder belast bij hard optrekken. Ophanging, aandrijfassen en dergelijke zeker wel.
Toon me de eerste Tesla waar de aandrijfas defect gaat door snelle acceleratie.
Dat is daar voor berekend. Elke auto is berekend op zijn zware belasting en een levensduur van minstens 300.000km (wat de meeste auto's nooit halen omdat ze dan te oud worden)

Maar waar maak je je zorgen om. Ik trap af en toe, en vind dat leuk. De auto doet dat goed en ik heb nog nooit een as of ophanging gebroken.

(en lagers worden juist wel zwaarder belast omdat die alle reactiekrachten moeten opvangen, maar ook daar weer, binnen hun berekende grenzen)

En banden vertonen altijd slip als je hard remt of op trekt, maar dat is slechts een paar %. Je wiel draait 102km/h terwijl je auto 100km/h doet. Zo breng je krachten over.
Zo lang het gaat om een paar % slip is de slijtage heel redelijk. Als je begint te driften (wat zowat onmogelijkis bij de meeste Tesla's), dan stijgt de slijtage exponentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Toon me de eerste Tesla waar de aandrijfas defect gaat door snelle acceleratie.
Dat is daar voor berekend. Elke auto is berekend op zijn zware belasting en een levensduur van minstens 300.000km (wat de meeste auto's nooit halen omdat ze dan te oud worden)

Maar waar maak je je zorgen om. Ik trap af en toe, en vind dat leuk. De auto doet dat goed en ik heb nog nooit een as of ophanging gebroken.

(en lagers worden juist wel zwaarder belast omdat die alle reactiekrachten moeten opvangen, maar ook daar weer, binnen hun berekende grenzen)

En banden vertonen altijd slip als je hard remt of op trekt, maar dat is slechts een paar %. Je wiel draait 102km/h terwijl je auto 100km/h doet. Zo breng je krachten over.
Zo lang het gaat om een paar % slip is de slijtage heel redelijk. Als je begint te driften (wat zowat onmogelijkis bij de meeste Tesla's), dan stijgt de slijtage exponentieel.
Hier wordt op een Tesla forum uitgelegd waarom het meer energie kost om sneller te accelereren.

Is ook wel logisch. Stel je moet zelf een auto voortduwen. Dan kun je je voorstellen dat het veel meer energie kost om zo snel mogelijk tot loop of rentempo te komen dan als je dit langzaam op kunt bouwen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
"'Puur natuurkundig is dezelfde hoeveelheid energie benodigd om een bepaalde snelheid te bereiken." Uhmm Nee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Eerste les natuurkunde, F=M*a :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Aldusso schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:46:
"'Puur natuurkundig is dezelfde hoeveelheid energie benodigd om een bepaalde snelheid te bereiken." Uhmm Nee....
Wel dus, meer vermogen maar dezelfde energie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:56:
Het accelereren naar die snelheid kost misschien evenveel energie, maar door het sneller accelereren rij je een langere afstand op een hogere snelheid, en dat kost wel extra energie.
En dit blijft de eeuwige semantische discussie. Dat een hogere (gemiddelde) snelheid resulteert in meer luchtweerstand en dus hoger verbruik is een feit. Dat is echter geen gevolg van de acceleratie maar van de snelheid.

Voor een leek is het om het simpel te houden prima om dat op een hoop te gooien. Het helpt echter niet om een technisch inhoudelijke discussie te voeren.

Die discussie ga ik overigens niet opnieuw voeren :9 Op het totaal is de impact van optrekken marginaal en voor een gemiddelde bestuurder doen al deze details er allemaal niet toe.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 06-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:11:
[...]

En dit blijft de eeuwige semantische discussie. Dat een hogere (gemiddelde) snelheid resulteert in meer luchtweerstand en dus hoger verbruik is een feit. Dat is echter geen gevolg van de acceleratie maar van de snelheid.

Voor een leek is het om het simpel te houden prima om dat op een hoop te gooien. Het helpt echter niet om een technisch inhoudelijke discussie te voeren.
Het probleem is dat het met elkaar samenhangt. Niemand gaat iets langzamer rijden als hij harder optrekt waardoor zijn gemiddelde snelheid gelijk blijft en zijn verbruik misschien ook.

In de praktijk betekent dat gewoon dat ook met een EV hard optrekken leidt tot een hoger verbruik. Je kunt wel vinden dat je het moet beperken tot hoe een elektromotor werkt en dat snel optrekken niet tot een hoger verbruik tijdens die fase leidt, maar nogmaals, dat negeert totaal dat autorijden meer is dan alleen optrekken en dat het energieverbruik ook nog na het optrekken doorgaat.

Dus ik vind het incorrect om te zeggen "hard optrekken zorgt niet voor een hoger verbruik". Dat klopt niet. Dat doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
[...]

[...]

Ophanging veert meer in en zal het wat zwaarder hebben, de rubbers overal tussen in zullen het nog het meest zwaar hebben vermoed ik.
Aandrijfassen heb ik nog nooit zien breken of torderen bij personen auto's.
Die kunnen wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:34:
Dus ik vind het incorrect om te zeggen "hard optrekken zorgt niet voor een hoger verbruik". Dat klopt niet. Dat doet het wel.
Zoals ik zeg; semantische discussie -> hard optrekken zorgt voor een hoger verbruik maar sneller accelereren kost nauwelijks meer energie ;)

Voor een gemiddeld persoon die de onderliggende beredenering niet kan doorgronden -> prima.
Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:34:
Niemand gaat iets langzamer rijden als hij harder optrekt waardoor zijn gemiddelde snelheid gelijk blijft en zijn verbruik misschien ook.
Dat is dus niet perse altijd waar. Tussen twee stoplichten ben ik sneller weg dan degene achter me; dat creeert ruimte om zonder frustratie van degene achter me langer uit te rollen voor het volgende verkeerslicht. Resultaat -> lager verbruik (bij dezelfde reistijd / gemiddelde snelheid).

Met de standaard informatie die gedeeld wordt zou een onwetende bestuurder die krap zit qua range mogelijk zo langzaam mogelijk optrekken en zo veel/hard mogelijk regenereren terwijl dit exact het tegenovergestelde resultaat heeft. Vervolgens mist hij dan ook het feit dat kruissnelheid verlagen een veel grotere impact heeft dan beide.

Zoals met zoveel dingen is het een simplificatie die voor de meeste mensen zinvol is. Het gaat pas mis als zoiets uit contect getrokken wordt als absolute waarheid. En juist met versnelling is dit bij EV's een duidelijk wijdverbreid misverstand.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 06-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
assje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Tussen twee stoplichten ben ik sneller weg dan degene achter me; dat creeert ruimte om zonder frustratie van degene achter me langer uit te rollen voor het volgende verkeerslicht. Resultaat -> lager verbruik (bij dezelfde reistijd / gemiddelde snelheid).
Dat zie ik toch anders, het is het zuinigst om een constante snelheid aan te houden. Dus ipv zsm van 0 naar 70 en dan laten rollen tot 30 en dan weer acceleren omdat het stoplicht op groen springt, rustig optrekken tot 50 en die snelheid vasthouden.
Ander voorbeeld: liever 100km met een gemiddelde snelheid van 100kmph rijden dan 75km met 150kmph rijden en dan 25km met 50kmph. Je gemiddelde snelheid is hetzelfde maar het eerste scenario is efficienter. Ben het wel met je eens dan uitrollen efficienter is dan regeneratie want geen stroomverliezen.

Rijden kost energie, acceleren, snelheid vast houden en deceleren. Hoe groter deze stroom hoe groter het verlies (I2R). De invloed op verbruikt van acceleren en deceleren is bij een EV wel veel kleiner dan bij een ICE omdat EV's veel efficienter met energie omgaan, een ICE heeft bv helemaal geen regeneratie dus remmen is 100% verlies. Daarnaast brengt een hogere snelheid meer energieverbruik met zich mee omdat de weerstand verviervoudigd met een dubbele snelheid (Drag Equation).

ps. ik ben geen expert en is beetje klok klepel verhaal maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen klopt het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 06-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Primair gaat het om twee scenarios:
Mate van versnelling (waarbij perceptie is sneller = minder efficient)
Mate van vertraging (waarbij perceptie is regenereren = energiewinst)

Zetten we die twee scenarios zuiver tegen elkaar af met twee voertuigen die beide versnellen tot 100km/u en daarna vertragen. Ze doen dit beide in 40s en leggen hierbij dezelfde afstand af:
  • A: versnellen 0-100 in 10s - vertragen in 20s
  • B: Versnellen 0-100 in 20s - vertragen in 10s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGRNJ7hViVtDUxq4qpnI9PlOwqk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FxnpJBL7H4ymoQteFENuouJt.jpg?f=user_large

Mijn punt is dat scenario A hier efficenter zal zijn dan B terwijl bij het brede publiek de perceptie doorgaans andersom zal zijn.

Wanneer in de praktijk het ene of andere aspect doorslaggevend zal zijn voor verbruik daar kan veel langer over gediscussieerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Card Nox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:25:
Dat zie ik toch anders, het is het zuinigst om een constante snelheid aan te houden. Dus ipv zsm van 0 naar 70 en dan laten rollen tot 30 en dan weer acceleren omdat het stoplicht op groen springt, rustig optrekken tot 50 en die snelheid vasthouden.
Maar de meest constante snelheid haal je juist door zo snel mogelijk op te trekken :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
assje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:16:
Primair gaat het om twee scenarios:
Mate van versnelling (waarbij perceptie is sneller = minder efficient)
Mate van vertraging (waarbij perceptie is regenereren = energiewinst)

Zetten we die twee scenarios zuiver tegen elkaar af met twee voertuigen die beide versnellen tot 100km/u en daarna vertragen. Ze doen dit beide in 40s en leggen hierbij dezelfde afstand af:
  • A: versnellen 0-100 in 10s - vertragen in 20s
  • B: Versnellen 0-100 in 20s - vertragen in 10s
[Afbeelding]

Mijn punt is dat scenario A hier efficenter zal zijn dan B terwijl bij het brede publiek de perceptie doorgaans andersom zal zijn.

Wanneer in de praktijk het ene of andere aspect doorslaggevend zal zijn voor verbruik daar kan veel langer over gediscussieerd worden.
Vreemd scenario, ik zou eerder denken aan vlot optrekken = vlot afremmen. Ik zie zelden mensen sportief optrekken en vervolgens erg langzaam afremmen. Maar het blijft onjuist. Ipv scherp zijn bij nederlands, had je beter opgelet bij natuurkunde :) ;) (geintje hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aldusso schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:23:
Vreemd scenario, ik zou eerder denken aan vlot optrekken = vlot afremmen. Ik zie zelden mensen sportief optrekken en vervolgens erg langzaam afremmen. Maar het blijft onjuist. Ipv scherp zijn bij nederlands, had je beter opgelet bij natuurkunde :) ;) (geintje hoor)
Gelukkig dat het een geintje is want wat ik zeg klopt namelijk gewoon :)

Verder gaat het niet om dit specifieke scenario, het is een voorbeeld om een werkingsprincipe te schetsen. Overigens is dit wel hoe ik als semi-hypermiler ongeveer rijdt; vlot versnellen en waar mogelijk zo veel mogelijk uitrollen.

Eerder genoemde argument qua bandenslijtage blijft wel gewoon staan; dat is een afweging hoe zwaar die mee te rekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 06-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

assje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Gelukkig dat het een geintje is want wat ik zeg klopt namelijk gewoon :)

Verder gaat het niet om dit specifieke scenario, het is een voorbeeld om een werkingsprincipe te schetsen. Overigens is dit wel hoe ik als semi-hypermiler ongeveer rijdt; vlot versnellen en waar mogelijk zo veel mogelijk uitrollen.

Eerder genoemde argument qua bandenslijtage blijft wel gewoon staan; dat is een afweging hoe zwaar die mee te rekenen.
Voor elke autorit stevig poepen (dus minder gewicht) bespaard denk ik meer euro's op de lange termijn.
Als je het daarvan moet hebben kun je beter de fiets pakken, dat is nóg goedkoper :o

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 06-01-2025 13:33 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
-tom-562 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:32:
Voor elke autorit stevig poepen (dus minder gewicht) bespaard denk ik meer euro's op de lange termijn.
Dat hangt er vanaf, met het rijgedrag van scenario A speelt dat gewicht nou juist minder een rol :+

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 06-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zoals gewoonlijk verzand het weer in een discussie waarin vooroordelen, voorkeuren en natuurwetten tegenover elkaar worden gezet. En vanuit al die verschillende uitgangspunten ga je het nooit eens worden. Dus doe gewoon wat je zelf het beste past dan is iedereen blij. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
assje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Dat hangt er vanaf, met het rijgedrag van scenario A speelt dat gewicht nou juist minder een rol :+
Als je heel nodig moet poepen dan trek je vanzelf sneller op want je wil snel bij een toilet zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
MathiasMetzger schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Ik heb dus een elektrische motor, als ik stilsta met iemand te praten druk ik altijd de killswitch in, als je per ongeluk aan de hendel draait of iemand zou dat doen terwijl je stilstaat dan lig je op de grond :+ Mijne is nog zo'n eerste generatie unit dus die staat gewoon aan zodra de sleutel is omgedraaid..

Dus ik snap dit heel goed, want het gaat zo snel (maar dat is ook fijn)

Die hele discussie omtrent bandenslijtage en noem het allemaal op begrijp ik niet, zo ging er eerder ook iets dat BEV's meer fijnstof zouden produceren omdat ze zwaarder zijn.

Met EEN wetenschappelijk artikel heb ik dit meteen ontkracht. Waar maken we onszelf zorgen om? Geniet gewoon van die auto!

En als jij veel snelwegkms rijdt, trek je ook gemiddeld veel minder vaak hard op, omdat je veel kms op een vaste kruissnelheid aflegt ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
PeterZ(on) schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:43:
Zoals gewoonlijk verzand het weer in een discussie waarin vooroordelen, voorkeuren en natuurwetten tegenover elkaar worden gezet. En vanuit al die verschillende uitgangspunten ga je het nooit eens worden. Dus doe gewoon wat je zelf het beste past dan is iedereen blij. :)
Exactly! Een voertuig waarbij materialen goed gedimensioneerd zijn kan je best een keer optrekken alsof je je jong voelt, je hoeft niet altijd als een omaatje te rijden!
YouTube: Tesla Model S Plaid's Insane Acceleration from 0-328 KM/H on the Aut...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
DeJurist schreef op maandag 6 januari 2025 @ 04:12:
Mijn auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Het aantal keren dat die snelheid me heeft geholpen bij het invoegen op de snelweg, is niet op twee handen te tellen. Is het een absolute must voor mijn volgende auto? Nee, maar het is zeker een geweldige luxe om te hebben.
Dat deed mijn vorige ook. Nu teruggevallen naar 5 seconde en ik mis het wel. Je went er wel weer aan maar het blijft een andere ervaring. :X Had ook voor een RWD kunnen gaan maar daar wilde ik nog niet aan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Prima, maar wel beetje rechts houden bij het stoplicht, anders hou je mij en andere EV's op met je 4,5 :> :+

Divide and conquer.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Als je een dergelijke acceleratie nodig hebt om in te kunnen voegen wordt het misschien tijd om je rijbewijs in te leveren.
Mijn auto is de helft langzamer en wordt door de mensen om mij heen als vrij snel ervaren.
Met een zware caravan doe ik er misschien wel 20 seconden over om op 90 te komen, en ook dat is in de praktijk geen enkel probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
[...]
Lagers worden niet zwaarder belast bij hard optrekken. Ophanging, aandrijfassen en dergelijke zeker wel.
Wiellagers worden inderdaad niet zwaarder belast. Maar lagers in tandwielkasten (differentieel en eindvertraging bijvoorbeeld) zeker wel, net als de tandwielen er in. Die lagers moeten immers de reactiekrachten van de tandwielen opvangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23

Smoonshine

Feyenoord!!

Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Als je een dergelijke acceleratie nodig hebt om in te kunnen voegen wordt het misschien tijd om je rijbewijs in te leveren.
Mijn auto is de helft langzamer en wordt door de mensen om mij heen als vrij snel ervaren.
Met een zware caravan doe ik er misschien wel 20 seconden over om op 90 te komen, en ook dat is in de praktijk geen enkel probleem.
Nodig hebben is een tweede, maar het is wel ontzettend makkelijk bij het invoegen om zo snel je snelheid aan te kunnen passen. Dat het met langzamere acceleratie ook prima gaat, doet daar niets aan af.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:05

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:19:
[...]

In Duitsland is het met de korte invoegstroken en drukte op de autobahn wel erg fijn en stukken veiliger op vlot te accelereren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Patrock schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:07:
In Duitsland is het met de korte invoegstroken en drukte op de autobahn wel erg fijn en stukken veiliger op vlot te accelereren.
In mijn hele autoleven ben ik maar 1 toerit tegengekomen waar altijd het even spannend was, met mijn dieseltje dan. Nu met de ev is dat geen probleem meer.
Zowat met alle ev's is dat een heel stuk makkelijker want nergens sta je stil aan het begin van de oprit. Je hebt al snelheid en bij 0,01% van de toeritten zal dat dan misschien 40 km/u zijn waar je dan iets van 2 seconden sneller zal zijn op dat stukje. Dan boeit het dus voor de rest (99,99%) van al die situaties eigenlijk niet maar ik begrijp dat je voor die ene keer (0,01%) een wagen moet nemen die van 0 tot 100 in 4,5 seconden gaat? _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
[...]

In mijn hele autoleven ben ik maar 1 toerit tegengekomen waar altijd het even spannend was, met mijn dieseltje dan. Nu met de ev is dat geen probleem meer.
Zowat met alle ev's is dat een heel stuk makkelijker want nergens sta je stil aan het begin van de oprit. Je hebt al snelheid en bij 0,01% van de toeritten zal dat dan misschien 40 km/u zijn waar je dan iets van 2 seconden sneller zal zijn op dat stukje. Dan boeit het dus voor de rest (99,99%) van al die situaties eigenlijk niet maar ik begrijp dat je voor die ene keer (0,01%) een wagen moet nemen die van 0 tot 100 in 4,5 seconden gaat? _O-
Laat al die droom-Max Verstappens de keuze voor overbodige PK's toch lekker rationaliseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Laat al die droom-Max Verstappens de keuze voor overbodige PK's toch lekker rationaliseren ;)
Ach, het is toch ten dele een 'droom' come true.

Ten tijde van enkel ICE vonden we 200pk bovenaards veel voor een doorsnee auto, en iets met 300 of 400pk was een hypercar. Daar werden kapitalen voor betaald.
Enthousiastelingen betaalden vlotjes 1000€ om hun dieseltje van 130pk te tunen naar 150pk.

Dus ja, ik vind het heel leuk om af en toe die 400+ pk's eens los te laten, en heb geen ambities om Max achterna te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
https://www.bbc.com/news/articles/c8xj9jp57r2o

Ik hoop dat we als EU er wat aan doen om onze eigen Europese autoindustrie te laten overleven! De Chinese merken overspoelen nu Europa door de 230 miljard aan staatssteun die ze hebben gekregen.. Daar kan VW AG en Daimler AG natuurlijk weinig tegen doen als gewone commerciele partij die niet graag slaven inzetten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
barta123 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:59:

Ik hoop dat we als EU er wat aan doen om onze eigen Europese autoindustrie te laten overleven! De Chinese merken overspoelen nu Europa door de 230 miljard aan staatssteun die ze hebben gekregen.. Daar kan VW AG en Daimler AG natuurlijk weinig tegen doen als gewone commerciele partij die niet graag slaven inzetten! :)
Ook de chinese merken gaan nu gedeeltelijk weer over op Hybride. Dus er is nog niks verloren.
Maar qua batterij ga je niet winnen van de chinese merken. Qua software en premium gevoel wel.
Ik betaal liever 10k meer voor een EU auto dan voor een chinese, maar als de chinees 5 a 10 jaar garantie geeft en de EU merken niet verder komen dan 3 jaar....doet het mij denken dat de EU merken hun eigen auto niet vertrouwen (of juist teveel, maar laten ze je alsnog lappen voor hun fouten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik ben zelf elke dag op de baan voor het werk. En ik moet zeggen dat ik gemiddeld geen verschil zie in rijstijl tussen EV en ICE.

Sprintjes bij groen zie ik bijna nooit.

En ik heb zelf het vermoeden dat de gemiddelde kruissnelheid op onze snelwegen wat gedaald is de laatste jaren (enkel rekening houdend met vlot verkeer, geen files)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
barta123 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:59:

Dit is een misvatting, bloomberg had de subsidies onderzocht en het bleek dat meer naar legacy auto is gegaan dan naar de Chinese bedrijven.

Er zijn meerdere bronnen hierover te vinden, wel beetje verstopt, want de EU auto industrie roept maar al te graag dat ze zo zielig zijn, in een goed kapitalistisch systeem is niks too big to fail. Want gefaald, dat hebben ze overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ecological schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Dit is een misvatting, bloomberg had de subsidies onderzocht en het bleek dat meer naar legacy auto is gegaan dan naar de Chinese bedrijven.

Er zijn meerdere bronnen hierover te vinden, wel beetje verstopt, want de EU auto industrie roept maar al te graag dat ze zo zielig zijn, in een goed kapitalistisch systeem is niks too big to fail. Want gefaald, dat hebben ze overduidelijk.
De chinese overheid en industrie zijn er vooral sterk in geweest om de ressources vast te leggen en te reserveren.

Binnen een paar jaar krijgt china ook af te rekenen met sterke vergrijzint (gevolgen 1 kind politiek), en dan zullen daar ook de uurlonen sterk stijgen. Kan de hele cyclus herstarten met Indië...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kx22 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Ook de chinese merken gaan nu gedeeltelijk weer over op Hybride. Dus er is nog niks verloren.
Maar qua batterij ga je niet winnen van de chinese merken. Qua software en premium gevoel wel.
Ik betaal liever 10k meer voor een EU auto dan voor een chinese, maar als de chinees 5 a 10 jaar garantie geeft en de EU merken niet verder komen dan 3 jaar....doet het mij denken dat de EU merken hun eigen auto niet vertrouwen (of juist teveel, maar laten ze je alsnog lappen voor hun fouten)
Je vergist je. buiten de badge moeten de beste Chinese merken helemaal niet onderdoen voor BMW of Merc.
Ze maken ondertussen echt perfect afgewerkte auto's die goed in elkaar zitten. En die software... daar hebben de Europese merken ook enorme steken laten vallen.

Pagina: 1 ... 350 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic