• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:00:
Iedereen kent wel de ev-database maar ik kwam onlangs een andere tegen waar ze ook de laadcurve laten zien. https://evkx.net/
Kijk ik ook wel eens inderdaad.

EV database heeft van veel auto's wel laadcurves, mits data bekend bij fastned (dus vaak niet van Tesla's).
Zie bv onderaan: https://ev-database.org/car/1004/BMW-i3-60-Ah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:21
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:21:
electrisch is duurder in verzekering,
En ik lust geen bier en Sinterklaas bestaat.
Dit blijft maar een hardnekkig fabeltje in dit topic. :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:02
Zjanzjak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:36:
[...]

Dat lijkt mij geen fabel om twee simpele redenen.
Ze beschikken vaak over meer vermogen dan een (hybride) tegenhanger.
De cataloguswaarde is vaak hoger dan een (hybride) tegenhanger.

Beide zaken zijn verhogend voor de verzekerings premie en tellen nog zwaarder mee als je jong bent en/of weinig schade vrije jaren mee brengt.

• mitsumark
Als ik nu een Golf 1.5 vs ID3 vergelijk is de ID3 zo'n 10% duurder, dus dat valt mee.
Indien je inderdaad voor (veel) meer vermogen gaat en een (veel) hogere aanschafwaarde kan het flink oplopen, maar dat is een keuze.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zjanzjak schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:36:
[...]

Is de verzekering voor een elektrische auto duurder?
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto’s zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto’s. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Naast de hogere aanschafwaarde heeft het hogere gewicht van een elektrische auto ook invloed op de premie. Dit komt door de zware accu’s die in een elektrische auto zitten. Kortom, de premie van jouw elektrische auto wordt vooral bepaald door de aanschafwaarde en het hogere gewicht en niet omdat het een elektrische auto is.
Bron: https://www.anwb.nl/verze...ektrische-autoverzekering

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Betaal hier 82/maand voor een 2023 MY LR incl. een paar jaar extra nieuwwaarde vergoeding, was volgens mij anders 78 Euro geweest. Niet goedkoop, maar wel te overzien voor een nieuwwaarde van 63k als ik dat vergelijk met de verzekering van 26 Euro die we betalen voor een kleine hatchback die 1/3e van de aanschafprijs was.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Daar noem je ook wat op. Zo lang ik de Ioniq heb was ik daar allrisk verzekerd voor een heel schappelijke prijs. Vorig jaar ging het al flink omhoog maar ben nog gebleven, dit jaar ging het van 35 naar 55 euro p/mnd. Dus zwaai zwaai, nu voor 41euro p/mnd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:46:
[...]

Daar noem je ook wat op. Zo lang ik de Ioniq heb was ik daar allrisk verzekerd voor een heel schappelijke prijs. Vorig jaar ging het al flink omhoog maar ben nog gebleven, dit jaar ging het van 35 naar 55 euro p/mnd. Dus zwaai zwaai, nu voor 41euro p/mnd.
Ik heb echt geen verstand van verzekeringen, maar volg de logica van een hogere aanschafprijs > hogere premie, blijkbaar telt het gewicht ook mee (vind ik dan weer bijzonder) .
Al kan ik me voorstellen dat een Tesla reparatie doorgaans duurder is dan een willekeurige ICE stationbak omdat die station op iedere straathoek gerepareerd kan worden en een Tesla die flink in de kreukels ligt naar een speciale Tesla dealer moet (aanname van mij?).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:51:
[...]

Ik heb echt geen verstand van verzekeringen, maar volg de logica van een hogere aanschafprijs > hogere premie, blijkbaar telt het gewicht ook mee (vind ik dan weer bijzonder) .
Al kan ik me voorstellen dat een Tesla reparatie doorgaans duurder is dan een willekeurige ICE stationbak omdat die station op iedere straathoek gerepareerd kan worden en een Tesla die flink in de kreukels ligt naar een speciale Tesla dealer moet (aanname van mij?).
Uiteraard zal een duurdere en/of zwaardere auto duurder zijn in de verzekering maar hoeveel en of elektrisch daar zo'n grote invloed op heeft vraag ik mij af. Het is mij nooit opgevallen t.o.v. een ICE. Ik gok dat de MRB door het zwaardere gewicht meer zal schelen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:51:
[...]

Meer gewicht = meer energie = meer schade aan hetgeen je raakt. Vooral het WA deel wordt daarmee beïnvloed.
Casco deel zal meer met de dure batterij te maken hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij specifiek Tesla speelt volgens mij ook mee dat door gigacasting de repareerbaarheid een stuk lager is. Ze zijn sneller total loss dan meer traditionele auto’s.

De keerzijde van steeds goedkoper en sneller produceren door dit soort methodes, is dat de auto steeds meer een wegwerpproduct wordt.

Overigens betaal ik juist veel minder dan ik deed voor mijn (stuk goedkopere) BMW 3-serie. (62 euro per maand wa+casco, 64K nieuwwaarde, 5 jaar nieuwwaardegarantie, svi). Zal te maken hebben met het risicoprofiel van de gemiddelde rijder, het feit dat mijn huidige auto een topsnelheid van 160 km/h heeft, etc.

Ik denk dat we inmiddels ook wel op het punt zijn dat ook aanschafprijs niet hoger is dan een vergelijkbare PHEV. En dat dus de verzekeringspremie voor het casco dus idem niet hoger hoeft te zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Uh huh, echt wel bekend met dat artikel maar dat valt dus echt wel heeeeeeeel erg mee allemaal.
In dit topic lijkt het soms wel of je honderden en honderden euro's meer kwijt bent voor een EV aan je autoverzekering, zo wordt het elke keer gebracht, alsof het het beslispunt is om wel of niet een EV te nemen.
Ik blijf er bij: onzin. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zjanzjak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:39:
[...]

Uh huh, echt wel bekend met dat artikel maar dat valt dus echt wel heeeeeeeel erg mee allemaal.
In dit topic lijkt het soms wel of je honderden en honderden euro's meer kwijt bent voor een EV aan je autoverzekering, zo wordt het elke keer gebracht, alsof het het beslispunt is om wel of niet een EV te nemen.
Ik blijf er bij: onzin. :)
Ik zeg nergens dat het honderden euro's extra kost,
het gaat om enkele tientjes extra per maand, zoals hierboven ook 3x gezegd ;).
Verder eens dat het klein bier is. Idem met de MRB , op den duur cf huidige plannen ook enkele tientjes per maand extra.
De afschrijving is ook hoger, zoals @IvoB2 hierboven ook bevestigd. Vooral voor de MRB is het een perfect argument om de staatskas extra te spekken, laat mij de overheid kennen .

Al met al kun je stellen dat de vaste kosten hoger zijn dan een ICE en de variabele kosten (electra vs brandstof) lager .

Ik heb zelf een oprit met laadpaal en we rijden best veel afstanden tot 50km, dus voor mijn situatie is een EV een no- brainer. Heb je geen eigen oprit en ben je afhankelijk van openbare palen of rijd je maar 50km per maand dan zou ik persoonlijk niet voor een EV kiezen vanuit financieel oogpunt (dat het fijner rijdt is een goed argument om wel voor EV te kiezen, maar daar ging het even niet om).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sport_Life schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:00:
het gaat om enkele tientjes extra per maand, zoals hierboven ook 3x gezegd ;).
Tientjes haha, neuh, ik blijf dat onzin vinden. Ook al 3 x keer gezegd. ;)
Maar laten we het hier bij houden.
Sport_Life schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:00:
Heb je geen eigen oprit en ben je afhankelijk van openbare palen of rijd je maar 50km per maand dan zou ik persoonlijk niet voor een EV kiezen vanuit financieel oogpunt (dat het fijner rijdt is een goed argument om wel voor EV te kiezen, maar daar ging het even niet om).
Hier kan ik mij wel in vinden, maar er zijn wat uitzonderingen op.
Zolang bijv. de laadtarieven niet te hoog zijn in je omgeving, dan kan je spekkoper zijn.
Alhoewel een auto voor ons voetvolk, elektrisch of niet, altijd een desinvestering blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:32

3_s

Zjanzjak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:15:
Alhoewel een auto voor ons voetvolk, elektrisch of niet, altijd een desinvestering blijft.
Ik vind dat altijd zo’n vreemde uitleg.
Mij auto is een investering, want dankzij mijn auto kan ik gaan werken en geld verdienen.
Dat de auto op zich geen geld opbrengt, maakt het geen slechte investering.

Als een schrijnwerker een zaagtafel koopt, schrijft die ook af, maar toch brengt ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
3_s schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:51:
[...]

Mij auto is een investering, want dankzij mijn auto kan ik gaan werken en geld verdienen.
Dat klopt wel: dankzij de auto kan ik ook 15km verderop eventueel gaan werken en ben ik niet afhankelijk, van de baantjes die op loopafstand of fietsafstand liggen. Ja die 15km kun je ook fietsen.... maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
we gaan offtopic

[ Voor 114% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zjanzjak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:15:
Zolang bijv. de laadtarieven niet te hoog zijn in je omgeving, dan kan je spekkoper zijn.
Op welke manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
offtopic

[ Voor 196% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Fiets als alternatief vervoer is zeker relevant, maar offtopic. Dus graag weer ontppic verder over BEV's :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
3_s schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:51:
[...]

Dat de auto op zich geen geld opbrengt, maakt het geen slechte investering.

Als een schrijnwerker een zaagtafel koopt, schrijft die ook af, maar toch brengt ze op.
Nouja, onder aan de streep ga ik binnenkort flink afschrijven op een nieuwe auto.
Mijn huidige auto is al 20 jaar oud (weliswaar met de nodige gebreken), maar onder aan de streep is die goedkoper om te rijden.

In dat opzicht is het geen goed investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
elektriekert schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:31:
[...]

Nouja, onder aan de streep ga ik binnenkort flink afschrijven op een nieuwe auto.
Mijn huidige auto is al 20 jaar oud (weliswaar met de nodige gebreken), maar onder aan de streep is die goedkoper om te rijden.

In dat opzicht is het geen goed investering.
Net als 90-99% van alle andere dingen die je koopt.

Hoe zien jullie de ontwikkeling van de solid state batterij?
2 jaar geleden zeiden mensen al tegen me, wacht nog "even" (2 jaar) op solid state, wordt een gamechanger, komt nog voor 2025. Sommige autofabrikanten hadden ook de rond 2025 omcirkeld op de kalender.
Nu is het bijna 2025, eigenlijk nog niks op de markt of geïntroduceerd (in China 1 of 2?), vooruitzichten voor Europa zijn eerder 2027 of later..
Daarnaast lijken de lithium ion batterijen ook zo slecht nog niet, bereik gaat omhoog, snelladen wordt steeds beter.
Gaan we echt nog een grote verschuiving meemaken op "korte" termijn, of gaat het geleidelijk?
Komen die beloofde 150-200kWh batterijen met 1000+km bereik en laden met 500kW, zonder degradatie en tegen een lager gewicht en volume überhaupt wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:04:
[...]

Komen die beloofde 150-200kWh batterijen met 1000+km bereik en laden met 500kW, zonder degradatie en tegen een lager gewicht en volume überhaupt wel?
Vast ooit, maar is het nodig om 99% van de tijd met teveel accu (en dus gewicht) rond te rijden. Om nog maar te zwijgen over de (extra) kosten van zo’n grote accu.
Zo tussen de 4 en 500km is prima voor het merendeel. Ook vakanties gaan prima, is een heel topic over.
Mn koffie/broodje is vaak nog niet op en ik kan alweer verder….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

2 jaar geleden zeiden mensen al tegen me, wacht nog "even" (2 jaar) op solid state, wordt een gamechanger, komt nog voor 2025. Sommige autofabrikanten hadden ook de rond 2025 omcirkeld op de kalender.
Nu is het bijna 2025, eigenlijk nog niks op de markt of geïntroduceerd (in China 1 of 2?), vooruitzichten voor Europa zijn eerder 2027 of later..
Daarnaast lijken de lithium ion batterijen ook zo slecht nog niet, bereik gaat omhoog, snelladen wordt steeds beter.
Gaan we echt nog een grote verschuiving meemaken op "korte" termijn, of gaat het geleidelijk?
MG zegt volgend jaar met een Solid State accu te komen, afwachten dus of dat werkelijk zo is. Een interessant kanaal is deze YouTube: Lebensdauer-Rekord: Neue Einkristall-Akkus von Tesla-Forschern van iemand die in de accu ontwikkeling werkzaam is geeft wat meer inzicht in de ontwikkelingen. Is wel Duits gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
ZeRoC00L schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:13:
[...]

Vast ooit, maar is het nodig om 99% van de tijd met teveel accu (en dus gewicht) rond te rijden. Om nog maar te zwijgen over de (extra) kosten van zo’n grote accu.
Nee, maar die 1% is vaker 10-20% en ik zie het ook nog niet voor me dat je bv de helft van de accu thuis kunt laten als je die niet nodig hebt. Om te dienen als thuisaccu bijvoorbeeld, of gewoon opladen met je zonnepanelen.
Nio heeft wel iets dergelijks, maar omwisselstations staan niet overal en de 150kWh batterij is alleen beschikbaar in China (al is 100kWh ook al een hele hoop).
Solid state zou de punten gewicht en kosten moeten drukken, dus dat is dan minder een issue.
Zo tussen de 4 en 500km is prima voor het merendeel. Ook vakanties gaan prima, is een heel topic over.
Tja, ik vind stilstaan zonde van mn tijd, maar ik hoor dan vast niet bij het merendeel, al rijdt het merendeel ook nog geen EV, mede door het bereik/laden.
Tegen de tijd dat jouw koffie/broodje op is zit ik alweer 40km verderop, en dan ben ik zo 1-2 uur eerder in zuid frankrijk.

Wel aardige discussie, hoeveel is genoeg voor welk deel van de mensen?
Ik vind de huidige "highend" auto's op het randje van bruikbaar, met 600km WLTP en 800-1200kmpu laden. Zou liever nog een stuk beter willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:37:
[...]

MG zegt volgend jaar met een Solid State accu te komen, afwachten dus of dat werkelijk zo is. Een interessant kanaal is deze YouTube: Lebensdauer-Rekord: Neue Einkristall-Akkus von Tesla-Forschern van iemand die in de accu ontwikkeling werkzaam is geeft wat meer inzicht in de ontwikkelingen. Is wel Duits gesproken.
Ik zag net ook dat de Tesla RWD opeens een levertijd krijgt van tegen de zomer 2025, zou BYD/CATL de LFP productie omtoveren naar solid state?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ZeRoC00L schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:13:
[...]

Een accu voor meer dan 400km is m.i. volstrekt onnodig, zeker om dat gewicht en die grondstoffen elke te rijden km mee te slepen. Veel belangrijker is een betrouwbare laadinfra die betaalbaar is waar je gewoon 100% zeker kan laden. Het is niet echt slim om zonder pauze langere afstanden te rijden, dus een al dan niet gedwongen laadstop is dan zeker niet verkeerd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:43:
Tegen de tijd dat jouw koffie/broodje op is zit ik alweer 40km verderop, en dan ben ik zo 1-2 uur eerder in zuid frankrijk.
Het zal je misschien verbazen maar het merendeel van de autobezitters wonende in de BeNeLux werkt echt niet in Zuid-Frankrijk noch moet men daar voor een andere reden op regelmatige basis zijn.

En wie een beetje gezond verstand bezit maakt het echt niet zoveel uit dat ie één tot twee keer per jaar één tot twee uur later - doch meer ontspannen - op de vakantiebestemming is aangekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:54:
[...]

Het zal je misschien verbazen maar het merendeel van de autobezitters wonende in de BeNeLux werkt echt niet in Zuid-Frankrijk noch moet men daar voor een andere reden op regelmatige basis zijn.

En wie een beetje gezond verstand bezit maakt het echt niet zoveel uit dat ie één tot twee keer per jaar één tot twee uur later - doch meer ontspannen - op de vakantiebestemming is aangekomen.
Ik denk dat het voordeel nog veel minder is, want langer doorrijden is ook langer laden. Het verbruik en de snelheid bepaald hoe lang je er over doet. Bij elektrische vrachtauto's zie je dat nu al, vanaf een bepaalde accucapaciteit is de rijtijdenwet bepalend, niet de accucapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Sarcasme is niet nodig.
Jan modaal rijdt 12000km per jaar, een retourtje zuid frankrijk is dan 20% van je jaarlijkse kilometers.
De discussie over de verplichtte pauze is al meermaals gevoerd, laten we dat niet nog een keer doen. Mag ieder voor zichzelf bepalen wat de gewenste reismethode is? Je hoeft mij niet te overtuigen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:47
[...]

Iedereen die nog geen EV rijdt en zich zorgen maakt over het verliezen van vrijheid, het valt mee, echt waar.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PeterZ(on) schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:03:
[...]

Ik denk dat het voordeel nog veel minder is, want langer doorrijden is ook langer laden. Het verbruik en de snelheid bepaald hoe lang je er over doet.
Niet als je er in 1x naartoe kunt rijden ;) Daarnaast is 1x laden altijd sneller dan 8x.

Snelheid bepaalt een hoop (zeker als je daar ook verbruik mee bedoelt), maar verbruik (efficientie) is slechts een factor in de formule waarin ook accugrootte en laadsnelheid staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mitsumark schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:07:
[...]

Niet als je er in 1x naartoe kunt rijden ;) Daarnaast is 1x laden altijd sneller dan 8x.

Snelheid bepaalt een hoop (zeker als je daar ook verbruik mee bedoelt), maar verbruik (efficientie) is slechts een factor in de formule waarin ook accugrootte en laadsnelheid staan.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat zonder te stoppen doen, maar dat moet iedereen zelf weten. Ik pauzeer liever regelmatig want na een paar uur rijden wil ik er toch wel even uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ecological schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:05:
[...]
Iedereen die nog geen EV rijdt en zich zorgen maakt over het verliezen van vrijheid, het valt mee, echt waar.
Moet je mij niet vertellen.
Ik rij al jaren EV en in de zomer heeft onze huidige EV een range van ruim 500 km en - als het echt moet maar dat is zelden het geval want op vakantie moet voor ons niet veel - een laadtijd van een 20 tot 30 minuten. Ruim meer range dan mijn blatterrange.
Vakanie is voor mij trouwens niet alleen zo vlug mogelijk uitgeput de eindbestemming bereiken maar ook ontspannen de reis er naartoe. Duurt je vakantie gewoon twee dagen langer. :+
En dat was met een ICE niet anders.

En wie het anders ziet/wil mag gerust zitten wachten tot je met een EV aan gemiddeld 130 in één ruk 1000 km kan afleggen en dat tijdens de wachttijd opbrengen met een ICE. Ieder zijn eigen beleving.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
[...]

Die solid state batterijen komen wel, maar de ontwikkelcycli in autoland zijn relatief lang,
En die enorm grote batterijen zullen ook wel komen al verwacht ik dat het een niche zal blijven.
1000+ bereik heeft niemand nodig, 400 in de winter, bij kou en aan 150km/h zal wel mensen aan trekken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Tja, ik vind stilstaan zonde van mn tijd, maar ik hoor dan vast niet bij het merendeel, al rijdt het merendeel ook nog geen EV, mede door het bereik/laden.

Ik vind de huidige "highend" auto's op het randje van bruikbaar, met 600km WLTP en 800-1200kmpu laden. Zou liever nog een stuk beter willen.
Hier zit ook nog een verschil in of het de primaire of secundaire auto betreft. Daarnaast spelen de factoren mee of je een eigen laadpaal hebt en wat je gemiddeld iedere dag rijdt.

Hier als primaire auto een Model Y LR, al zou voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer een RWD ook prima hebben volstaan. Het voordeel van de LR zit hem niet per se in de dagelijkse range, wel dat ik maar 1x per week hoef te laden en dat dan op het goedkoopste moment kan doen, de AWD is leuk en op de zomervakanties naar Z-Frankrijk voegt de extra range net even wat toe. Maar op een gemiddelde rit in NL, of een vakantie naar bijv. België of Duitsland was een RWD ook voldoende geweest.

Als secundaire auto hebben wij als het goed is vanmiddag een Model 3 SR+, mijn vrouw rijdt iedere dag 40 km retour naar het werk, zelfs een elektrische Twingo met 100-120 km bereik zou daarvoor voldoende zijn. Zou ze echter op haar werk zijn en is er ergens een noodgeval, dan wil je wat marge hebben én je wil niet iedere dag de auto aan de lader moeten hangen, dus zoek je wat extra kWh's op.

Voor "highend" auto's wordt meer range als beter ervaren, maar dat is meer om gewoon geen gezeik te willen hebben in dat enkele geval, dan dat je er dagelijks tegenaanloopt dat bijv. een LR versie van welk type dan ook totaal niet toereikend is. Stilstaan = laden en kan dat op locatie 1 niet, dan doorgaans op locatie 2 wel. Het is volgens mij meer een luxe probleem, of een wens, dan echt dagelijks een noodzaak.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Het is vooral angst wat mensen tegen houdt.

Verder ben ik benieuwd in welke situatie jouw 600 WLTP te kort schiet.

Ik denk dat vooral de laadinfra nog wat verbetering kan gebruiken.
Een kennis van me is gisteren met een EV Macan naar de Alpen gereden. En toch een defecte paal en twee keet 15 minuten moeten aan schuiven bij het laden.
De auto zelf is prima met 100kWh, al is het verbruik van 30 kWh/100km in Frankrijk aan 135 wel fors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:32:
[...]

Die solid state batterijen komen wel, maar de ontwikkelcycli in autoland zijn relatief lang,
En die enorm grote batterijen zullen ook wel komen al verwacht ik dat het een niche zal blijven.
1000+ bereik heeft niemand nodig, 400 in de winter, bij kou en aan 150km/h zal wel mensen aan trekken.
Klopt, voordat nieuwe type accu's grootschalig worden toegepast duurt altijd wel even. 1000+ bereik zal vooral voor de mensen die graag met >2500 kg auto's rondrijden interessant zijn, voor 99% van de mensen is het niet nodig, kost het onnodig geld en maakt het de auto onnodig zwaar met daardoor weer extra verbruik en extra wegenbelasting tot gevolg.

Extra veiligheid en sneller laden dmv Solid state zal de adoptie van EV's wel verder versnellen. Al doet de traditionele dino media ook goed zijn best om dat zoveel mogelijk af te remmen. Tijdens Kerst begon men weer over de wegenbelasting, afschrijving, duurdere elektriciteit en ik ben daar persoonlijk wel heel erg klaar mee en dat heb ik die avond ook benoemd. Zo lang ik hier gemiddeld <20 ct/kWh de auto's kan laden, 5+ jaar geen wegenbelasting heb betaald en straks eerst naar 33 Euro/auto ga en de afschrijving voor mij persoonlijk niet zo'n probleem is want we willen de auto's toch helemaal oprijden, geniet ik iedere dag van de voordelen van elektrisch rijden :) En wat bleek? 1 van die mensen dacht goedkoper uit te zijn met een vast energiecontract, want men had gelezen dat energie duurder zou worden door alle ontwikkelingen in de markt en dus even de stroom vastgezet voor 40 ct/kWh 8)7 . Ja, dan wordt het rijden wel duurder ja :D

Er is gewoon een erg grote groep gebruikers bezig met de lat veel te hoog te leggen. De huidige generatie elektrische auto's, en dan bedoel ik niet bijv. de Twingo, maar wel de auto's met enigszins redelijk grote accu en daarnaast de meer efficiënte auto's, die hebben voor 99% van de mensen echt al wel voldoende range, mits je de luxe hebt om iedere dag volledig vol vanaf je eigen oprit te vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Als fervent EV rijder ben ik het helemaal met je eens, toch begrijp ik de tegenargumenten deels wel.

Wij gaan dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie op wintersport. Met twee kinderen in de auto wil ik geen (laad)stress hebben. Zodoende nemen we op de heen én terugweg een extra dag en overnachting.

Dat zijn twee extra (reis)dagen en zeg ongeveer €400 aan extra kosten. Het is maar één keer per jaar maar toch significant. (en natuurlijk een stuk luxe/comfort i.p.v. in de nacht rijden)

De sleutel is wat mij betreft dat dergelijke eenmalige nadelen gewoon uit moeten kunnen. Voor ons is dat nog wel het geval aangezien we op PV stroom (nog) goedkoop kunnen laden. Voor iemand die afhankelijk is van publiek laden niet.

Rijden op brandstof moet gewoon fors duurder zijn dan elektrisch. Stapsgewijs de accijns en wegenbelasting verhogen in de komende 30 jaar. Van tevoren duidelijkheid creëeren zou veel helpen.

Als het voordeel voor elektrische auto's sterk genoeg is kunnen we dan werken aan het beprijzen van gewicht/resources voor de mensen die graag met 100kWh aan accus rondrijden.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 28-12-2024 09:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:58
Er is gewoon nog veel potentieel om batterijen beter te maken in functie van de toepassing.

Voor particulier gebruik zal er, denk ik, steeds meer geoptimaliseerd worden richting zo snel mogelijk laden en de batterij zo licht mogelijk. Waarschijnlijk een beetje ten koste van de algemene levensduur van de batterij.
Dat een batterij lang genoeg mee gaat is belangrijk maar ze moet niet langer meegaan dan de auto zelf.

Weinig mensen rijden langer dan 20 jaar met dezelfde auto al is het maar wegens 'een beetje beu'.

En als je dat toch graag wil dan heb je nog altijd de optie tot batterijrevisie.
In het algemeen is de aftermarket voor auto's gigantisch. Het zou raar zijn als die aftermarket zich niet zou aanpassen aan EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:08:
[...]

Als fervent EV rijder ben ik het helemaal met je eens, toch begrijp ik de tegenargumenten deels wel.

Wij gaan dit jaar voor het eerst in de schoolvakantie op wintersport. Met twee kinderen in de auto wil ik geen (laad)stress hebben. Zodoende nemen we op de heen én terugweg een extra dag en overnachting.

Dat zijn twee extra (reis)dagen en zeg ongeveer €400 aan extra kosten. Het is maar één keer per jaar maar toch significant. (en natuurlijk een stuk luxe/comfort i.p.v. in de nacht rijden)

De sleutel is wat mij betreft dat dergelijke eenmalige nadelen gewoon uit moeten kunnen. Voor ons is dat nog wel het geval aangezien we op PV stroom (nog) goedkoop kunnen laden. Voor iemand die afhankelijk is van publiek laden niet.

Rijden op brandstof moet gewoon fors duurder zijn dan elektrisch. Stapsgewijs de accijns en wegenbelasting verhogen in de komende 30 jaar. Van tevoren duidelijkheid creëeren zou veel helpen.

Als het voordeel voor elektrische auto's sterk genoeg is kunnen we dan werken aan het beprijzen van gewicht/resources voor de mensen die graag met 100kWh aan accus rondrijden.
Zelf nog niet gereden op die drukste dagen, maar heb je zelf al last gehad van een laadfile die langer is dan 10 minuten?
Daar zou ik geen extra nacht aan spenderen. Wel aan een account bij Ionity, Tesla, en ABRPom op voorhand te zien waar je best kan laden en of je zal moeten wachten.
Spijtig gewoon dat de meeste auto’s dat zelf nog niet kunnen. Ik weet dat Tesla pogingen doet, maar zo lang ze alleen eigen Suc opnemen vind ik dat nog niet ideaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Al 4 keer naar Oostenrijk geweest in een populaire wintersportweek.
Heen altijd een overnachting (ivm files voor zijn) en terug op 1 dag. Dit met een 28kWh Ioniq uit 2017.
Gaat echt prima. wellicht 30 minuten wachttijd op de hele terugrit door drukte bij de snelladers. Maar met ABRP op de telefoon en een obd2 dongle kan je goed je weg vinden (ook naar de rustige snellader die 5km na de drukke snellader op de route zit)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:38:
Zelf nog niet gereden op die drukste dagen, maar heb je zelf al last gehad van een laadfile die langer is dan 10 minuten?
Vorig jaar helemaal niet hoeven wachten maar was nog buiten schoolvakantie. Het is vooral dat ik geen zin heb in gedoe. Als ik alleen ben boeit het me niet maar combinatie van vermoeidheid/lange reis met kinderen wordt snel frustrerend.

Het is ook nog eens een relatief dichtbij voor wintersport, 861km net over de grens bij Oostenrijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
BarryH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:28:
Al 4 keer naar Oostenrijk geweest in een populaire wintersportweek.
Heen altijd een overnachting (ivm files voor zijn) en terug op 1 dag. Dit met een 28kWh Ioniq uit 2017.
Gaat echt prima. wellicht 30 minuten wachttijd op de hele terugrit door drukte bij de snelladers. Maar met ABRP op de telefoon en een obd2 dongle kan je goed je weg vinden (ook naar de rustige snellader die 5km na de drukke snellader op de route zit)
Hoevaak moet je laden dan? Ik heb het met Leaf gedaan, door proberen enkel AC met 6.6kW te laden. Een laadstop van circa 2 a 3 uur was voldoende, omdat naar Oostenrijk met doorreis overnachting slechts 350km is. In lente, zomer en herfst laat zich dat dus nog wel doen.

Behalve op de terugweg, omdat ik gehoopt had op de laatste dag ook AC te kunnen laden? Heb ik nergens hoeven wachten en als ik direct de CHAdeMO ingeplugd had, i.p.v. de valse verwachting hebben dat de BMW bestuurder die de type 2 gebruikt misschien binnen halfuurtje terug komt? Dan was ik nog sneller weg geweest _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:48:
[...]

Klopt, voordat nieuwe type accu's grootschalig worden toegepast duurt altijd wel even. 1000+ bereik zal vooral voor de mensen die graag met >2500 kg auto's rondrijden interessant zijn, voor 99% van de mensen is het niet nodig, kost het onnodig geld en maakt het de auto onnodig zwaar met daardoor weer extra verbruik en extra wegenbelasting tot gevolg.
Als de solid state batterij op grote schaal beschikbaar is voor gebruik, is het de vraag of de range wel flink vergroot word. Autofabrikanten vinden de optie van een grotere batterij wel prima, als de standaard range niet 400km maar 700km, zakt die verkoop wel in.

Ik verwacht zelf dat een betere batterij (goedkoper/lichter/kleiner bij dezelfde capaciteit) voor een groot deel gebruikt gaat worden om de batterij kleiner etc te maken en dat je er op de korte termijn in range maar een klein deel van terugziet. Op lange termijn (10+ jaar) zal de range wel gaan toenemen, ze willen wel allemaal kunnen pochen met de langste range als ze een nieuw model uitbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
Taro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:48:
Er is gewoon een erg grote groep gebruikers bezig met de lat veel te hoog te leggen. De huidige generatie elektrische auto's, en dan bedoel ik niet bijv. de Twingo, maar wel de auto's met enigszins redelijk grote accu en daarnaast de meer efficiënte auto's, die hebben voor 99% van de mensen echt al wel voldoende range, mits je de luxe hebt om iedere dag volledig vol vanaf je eigen oprit te vertrekken.
Mogen de mensen zelf bepalen waar de lat ligt?

Voor @BarryH blijkbaar niet zo hoog.
Met zijn auto naar Zell am See.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3kecZvm1jyd7c448kA7UnxFZ7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41gNShpWqphkro5htMgMZNAU.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking een EQS 450+, dit moet met een betere accu ook voor "normale" auto's mogelijk worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pR4lVsbXy8ag-2fJr2XQfa4bVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9o2FNOXUHk5sDLGOxUAyF9ch.jpg?f=fotoalbum_large
En dan nog, het is een achteruitgang t.o.v. ICE (al is (in totaal) een uurtje pauze op zo'n reis prima imo, alleen met de ICE kun je zelf bepalen wanneer).

Ik had me nog zo voorgenomen om deze discussie niet te voeren.

Kan het weer over de techniek (van solid state accus) gaan, en minder over of mensen voor anderen bepalen of het wel of niet "nodig" is?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:59:
[...]

Hoevaak moet je laden dan? Ik heb het met Leaf gedaan, door proberen enkel AC met 6.6kW te laden. Een laadstop van circa 2 a 3 uur was voldoende, omdat naar Oostenrijk met doorreis overnachting slechts 350km is. In lente, zomer en herfst laat zich dat dus nog wel doen.

Behalve op de terugweg, omdat ik gehoopt had op de laatste dag ook AC te kunnen laden? Heb ik nergens hoeven wachten en als ik direct de CHAdeMO ingeplugd had, i.p.v. de valse verwachting hebben dat de BMW bestuurder die de type 2 gebruikt misschien binnen halfuurtje terug komt? Dan was ik nog sneller weg geweest _O-
Ca 9-10 maal op 1100 km, maar dat zijn dan stops van 15-20 minuten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mitsumark schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:11:
Mogen de mensen zelf bepalen waar de lat ligt?
Van mij wel, als de externaliteiten maar volledig beprijsd zijn (en dat zijn ze niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
BarryH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:19:
[...]

Ca 9-10 maal op 1100 km, maar dat zijn dan stops van 15-20 minuten
Nou respect hoor: ik zou het laden juist willen beperken tot maximaal 1x per 350km, ongeacht of ik dat met AC of DC doe. Nu woon ik waarschijnlijk dichterbij Oostenrijk, dan de meeste Tweakers. Binnen 10 minuten rij ik de Autobahn op bij Aken, dus ik hoef niet eerst half Nederland door te rijden.

En als ik dan een EV zou hebben die 400km a 500km op een lading zou kunnen doen? Dan zou die 700km naar Oostenrijk, afgelegd kunnen worden door of enkel overnacht in het hotel op te laden. Of simpelweg door 1 of 2x onderweg te laden? Als je 400km op een volle accu haalt, door zuinig te rijden? Dan moet je met 1x snelladen toch ook wel 300km bij kunnen laden?

Of ben ik te optimistisch? Want deste vaker ik bij zo'n laadpaal moet staan, deste meer spanningen levert dat op binnen mijn gezin. Die willen niet 9 a 10 keer een stop bij een laadpaal maken, dat vinden ze echt niet leuk. Dus ik probeer het dan ook te combineren met een lunchstop, meestal bij McDrek omdat die ook speeltoestellen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Ik begrijp de tegenargumenten ook wel want ze zijn individueel ingegeven of bijna opgedrongen door de fossiel gesponsorde media.
Mensen willen doorgaans niet veranderen en dat beeld wordt bevestigd door de media met een eigen agenda.
Ik prijs me gelukkig dat ik nooit (nou ja gelukkig, ik zorgde daar doorgaans zelf voor) dagelijks 300 km aan een stuk in een auto moest zitten, laat staan 1000 km.
En op wintersport al jaren gewoon met de TGV.
Geen filestress, geen kettingstress, niet uren geconcentreerd op het verkeer,. ....
Maar zoal al meermaals geschreven, ieder zijn ding.
En daaruit volgt dat uit verschillende keuzes verschillende gevolgen voortkomen met verschillende oplossingen.

Wie voor zichzelf heeft uitgemaakt dat elektrisch rijden (nog) niets is rijdt toch gewoon verder met een ICE. Keuze genoeg.
Ik begrijp dat EV, PV, accu,...... bashen niet zo goed.
En al helemaal niet wanneer de kritiek komt van niet-gebruikers.
De voor- en nadelen van een product kan je doorgaans pas beoordelen na gebruik.
En wat betreft elektrisch rijden ken ik maar weinig gebruikers die daarna terug willen.
En zowat iedere EV rijder is zeer goed geplaatst om te vergelijken want het zijn bijna allemaal ex-ice rijders.

Het nadeel van afhankelijk te zijn van publiek laden begrijp ik ook niet zo goed.
Wie gewend is fossiel te rijden was en is (op de uitzonderingen na) altijd al afhankelijk geweest van publieke infra en de eenzijdig door derden bepaalde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:26:
Dat een batterij lang genoeg mee gaat is belangrijk maar ze moet niet langer meegaan dan de auto zelf.
En waarom niet?
Wat is er tegen second life/recycling?
Een batterij die mobiel haar beste tijd heeft gehad kan best nog ingezet worden als stationaire accu.
Stationair doen een paar kg extra er immers niet toe.
Wordt overigens nu al toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:28:
[...]
Nou respect hoor: ik zou het laden juist willen beperken tot maximaal 1x per 350km, ongeacht of ik dat met AC of DC doe.
Met AC en DC zijn die mogelijkheden er dan ook.
Met DC hangt het van de EV af die je kocht/rijdt.
Met AC hangt het af of je op (tussen)bestemming de tijd kan nemen.
En als ik dan een EV zou hebben die 400km a 500km op een lading zou kunnen doen?
Kan.
Maar afhankelijk van de buitentemperatuur (hier in de zomer 550 km en naar de huidige winterstandaarden 440 km) en de snelheid die je wenst aan te houden (hier max. 120 km/uur en geen 150 km/uur, ook niet waar dat is toegelaten).
Dan moet je met 1x snelladen toch ook wel 300km bij kunnen laden?
Uiteraard.
Maar niet met elke EV.
Net zoals je ook niet met elke ice 180 kan halen en tegen 150 ook geen 1000 km range haalt.
Of ben ik te optimistisch?
Hangt van je beschikbare budget af.
Al wat jij stelt kan hier al. Het is dus geen technisch probleem.
Acht tot negen stops maken (met een hedendaagse EV) over 700 km kan maar moet dan ook niet.
Met ons gebruikersprofiel* doen wij hoogst zelden een stop onderweg naar bestemming.
Laden gebeurt doorgaans op bestemming.

*En dat is niet genoegen beleven aan tegen 150 km/uur zonder onderbreking 1000 km kunnen afleggen.
Dat genoegen vraagt andere oplossingen.
DC laden doen we slechts bij uitzondering.
Akkoord, wij kunnen gewoon thuis laden maar tussen (en/en verhaal) eind november en begin maart maken we bijna uitsluitend gebruik van publieke laadinfra. En ook dat levert geen praktische problemen op. Gewoon de klik in je hoofd maken. Al lijkt dat laatste voor veel mensen het grootste probleem.
EV rijden vraagt een andere aanpak dan ice rijden. Nl. laden wanneer de auto stilstaat en de gelegenheid zich voordoet. En niet telkens tot bijna nul en dan in één keer terug naar vol.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:31:
[...]

En waarom niet?
Wat is er tegen second life/recycling?
Een batterij die mobiel haar beste tijd heeft gehad kan best nog ingezet worden als stationaire accu.
Stationair doen een paar kg extra er immers niet toe.
Wordt overigens nu al toegepast.
Ja, dat is zeker waar. Maar ik vraag me af de mogelijkheid tot hergebruik in stationaire toepassingen in een concurrerende markt uiteindelijk niet zal weg geoptimaliseerd worden door de fabrikanten.

Een verbrandingsmotor uit een auto wordt ook niet gerecupereerd voor een minder belastende stationaire toepassing. Het motorblok gaat de smeltoven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er is dan ook geen enkel verband tussen een HV accu en een verbrandingsmotor.
Laat staan dat je de mogelijkheden tot hergebruik dan op elkaar moet afstellen of met elkaar moet gaan vergelijken.

Een HV accu die gedegradeerd is tot 75% is minder interessant voor mobiliteit want je sleurt dood gewicht mee. Maar die 75% kunnen wel in een stationaire omgeving hun nut bewijzen gezien je daar geen dood gewicht moet verplaatsen en het goedkoper is dan nieuw produceren. Het heeft dan geen zin om 75% opslagcapaciteit dan naar de verbrandingsoven te sturen.
Niet voor het milieu, niet voor het klimaat en niet economisch.

Recyclage moet ook niet altijd uitgevoerd worden door de initiële fabrikant. Dat kan ook via een parallelle gespecialiseerde markt. En metalen worden als van oudsher gerecupereerd uit allerhande producten en toepassingen die het einde van hun normale levensduur bereikt hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het principe van second life is hetzelfde.

Bij een auto kunnen er veel van de onderdelen een second life krijgen. Maar het wordt blijkbaar niet of weinig gedaan.

In veel auto's zitten ook hele mooie leren stoelen. Die zouden goed kunnen dienen op een andere plaats. Maar ze zijn einde levensduur, net niet goed genoeg om commercieel verder te gebruiken in een andere toepassing.

Er valt niets meer aan te verdienen. Een concurrerende markt doet niet aan gratis kansen weggeven. Of blijft dit niet doen.

In het geval van batterijslijtage zal er geoptimaliseerd worden op bijvoorbeeld een slijtagecurve van 100% naar 90% in pakweg 10 jaar om vanaf dan veel sneller in elkaar te stuiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Wozmro op 28-12-2024 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Allee, nu gaan we het economisch model van hergebruik van HV accu's al vergelijken met het hergebruik van oude autostoelen. 8)7
Typische "appelen en peren" vergelijking om toch maar verkeerde uitgangspunten te kunnen blijven herhalen.

Gerecycleerde accu's worden ook niet gratis weggegeven. Dat is iets dat jij verzint en geen hedendaagse praktijk.

Een snelle degradatie van HV accu's is trouwens nog zo'n mythe gevoed door de anti EV pers en in de praktijk al meermaals aantoonbaar weerlegd.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
[...]

Mijns inziens zal het wel geleidelijk gaan, en voor je het weet heb je de auto met die nieuwe accu en is er weer iets nieuws ontdekt met nog meer capaciteit en een lager gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
Bij een auto kunnen er veel van de onderdelen een second life krijgen. Maar het wordt blijkbaar niet of weinig gedaan.

In veel auto's zitten ook hele mooie leren stoelen. Die zouden goed kunnen dienen op een andere plaats. Maar ze zijn einde levensduur, net niet goed genoeg om commercieel verder te gebruiken in een andere toepassing.
Tenzij het een old timer betreft dan beseft men dat er teveel werd vernietigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
[...]
Is al vaker voorbij gekomen... is namelijk geen goed plan.

Dan subsidieer je de hogere (midden-) klasse die een EV kan betalen, terwijl je de onderklasse die net aan een 5e hands Opel kan kopen steeds zwaarder belast. Een last die ze niet kunnen ontlopen.

Lijkt me niet echt sociaal.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Co2 blijven uitstoten is ook niet sociaal. We stoppen met brandstofmotoren, op lange termijn is het feit dat als je geen EV kunt betalen je geen auto kunt betalen. De snelheid/route daar naartoe kunnen/moeten we afstemmen op de omstandigheden uiteraard.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 28-12-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:44:
Allee, nu gaan we het economisch model van hergebruik van HV accu's al vergelijken met het hergebruik van oude autostoelen. 8)7
Typische "appelen en peren" vergelijking om toch maar verkeerde uitgangspunten te kunnen blijven herhalen.

Gerecycleerde accu's worden ook niet gratis weggegeven. Dat is iets dat jij verzint en geen hedendaagse praktijk.

Een snelle degradatie van HV accu's is trouwens nog zo'n mythe gevoed door de anti EV pers en in de praktijk al meermaals aantoonbaar weerlegd.
Nee, wat ik zeg is dat hergebruik van autobatterijen een tijdelijk fenomeen is vanwege de opkomst van de EV. De batterijen zijn simpelweg qua kwaliteit beter dan de volledige auto omdat de fabrikanten het productieproces nog niet volledig onder de knie hebben en daarom ruime marge nemen.

Batterijproductie wordt steeds verder geoptimaliseerd voor de toepassing waarvoor ze moeten dienen. Niet meer, niet minder.

Om de eenvoudige reden dat het grootste argument tegen de EV is: te duur. Dus iedere euro dat een batterij goedkoper kan is winst.

De particulier heeft momenteel 2 grote bezwaren tegen kiezen voor een EV:
- te duur
- het laden lijkt niet genoeg op klassiek tanken. Het moet sneller.

Aan beide wordt gewerkt door de fabrikanten. Want ze willen graag auto's verkopen.

Maar dat zal ten koste gaan aan bijvoorbeeld de levensduur van de batterij, je kan niet nu eenmaal niet alles hebben.

Er wordt heel veel geïnvesteerd in de zoektocht naar de meest optimale cathode, mengsel elektrolieten,...

Een batterij moet lang genoeg meegaan, moet betrouwbaar zijn, snel kunnen geladen worden, liefst zo weinig mogelijk verschil tussen zomer en winter.

Maar een levensduur van veel meer dan 10 jaar en mogelijkheid om na de auto nog te gebruiken in een stationaire toepassing, met dergelijke argumenten zal je de doorsnee particulier niet overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
assje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:40:
[...]

Co2 blijven uitstoten is ook niet sociaal.
Heb je ook een inhoudelijke reactie?

Naar aanleiding van je Ninja-edit: op dit moment mag er helemaal niets zelf bepaald worden *), het tijdpad staat vast. Wat we wel zullen gaan zien is dat de lagere middenklasse en zeker de onderklasse nog vrij lang 'veroordeeld' zullen blijven tot ICE. En het is in mijn ogen niet goed om die groep middels steeds hogere belastingen als een soort aso's weg te zetten.

offtopic:
*) Durf er een lief dingen onder te verwedden dat '2035' binnen 2 jaar van tafel is. Het besef begint langzaam door te dringen dat het geopolitieke zelfmoord is om hiermee door te gaan. Het wachten is enkel op de politieke moed/aanleiding om dit hardop te zeggen.

[ Voor 68% gewijzigd door alexbl69 op 28-12-2024 14:49 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
alexbl69 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:39:
Dan subsidieer je de hogere (midden-) klasse die een EV kan betalen, terwijl je de onderklasse die net aan een 5e hands Opel kan kopen steeds zwaarder belast. Een last die ze niet kunnen ontlopen.
Je kan uiteraard ook gewoon de decennialange subsidies aan fossiel afschaffen en de werkelijke sociale kost gaan doorrekenen zonder wat dan ook nog te bevoordelen.
Dan prijst op korte termijn fossiel zich sowieso uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:25:

Van mij wel, als de externaliteiten maar volledig beprijsd zijn (en dat zijn ze niet).
Heb je het nu alleen over de grotere accu, want die wordt beprijsd (aanschaf en belasting ivm gewicht).
Of bedoel je andere externaliteiten die ook gelden voor EV's met kleinere accu's, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:41:
[...]
Maar een levensduur van veel meer dan 10 jaar en mogelijkheid om na de auto nog te gebruiken in een stationaire toepassing, met dergelijke argumenten zal je de doorsnee particulier niet overtuigen.
Al die technische oplossingen zijn reeds voorhanden en aan het uitrollen.
En dat voor een prijs die doorgaans lager is dan deze voor een ingewikkelde brandstofmoto steunende op gesubsidieerde fossiele industrie.

Het is geen toeval dat in bv. China de EV met rasse schreden en tegen heel betaalbare prijzen de Ice verdringt.

Het huidige probleem is niet van technische aard maar het uitgangspunt.
De legacy autobouwers hadden net zoals de doorsnee particulier weinig zin in verandering noch om hun cashcows te vervangen in een nieuwe industrie die aanvankelijk geld kost en minder winst oplevert.
Door hun uiterste best te doen om deze boot zo lang mogelijk af te houden zijn ze vergeten zelf te innoveren en missen ze nu de boot en blijven hun lobbyisten het beleid overtuigen om die boot zolang mogelijk af te houden en beperkende maatregelen op te leggen aan de industrie die wel mee is met de onvermijdelijke toekomst.
Dat de doorsnee particulier van deze policy nog een tijd lang de dupe is zal het doorsnee beleid en de legacy autobouwers worst wezen.
Hun gedachten en uitgangspunten liggen zelden bij de onderkant van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
alexbl69 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:43:
[...]

Heb je ook een inhoudelijke reactie?

Naar aanleiding van je Ninja-edit: op dit moment mag er helemaal niets zelf bepaald worden *), het tijdpad staat vast. Wat we wel zullen gaan zien is dat de lagere middenklasse en zeker de onderklasse nog vrij lang 'veroordeeld' zullen blijven tot ICE. En het is in mijn ogen niet goed om die groep middels steeds hogere belastingen als een soort aso's weg te zetten.

offtopic:
*) Durf er een lief dingen onder te verwedden dat '2035' binnen 2 jaar van tafel is. Het besef begint langzaam door te dringen dat het geopolitieke zelfmoord is om hiermee door te gaan. Het wachten is enkel op de politieke moed/aanleiding om dit hardop te zeggen.
Ik durf in te zetten op het sociale wat bij mensen die dat soort dingen roepen ver te zoeken is.

Gelukkig zien we dat ook heel mooi terug in onze samenleving :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:55:
[...]

Al die technische oplossingen zijn reeds voorhanden en aan het uitrollen.
En dat voor een prijs die doorgaans lager is dan deze voor een ingewikkelde brandstofmoto steunende op gesubsidieerde fossiele industrie.

Het is geen toeval dat in bv. China de EV met rasse schreden en tegen heel betaalbare prijzen de Ice verdringt.

Het huidige probleem is niet van technische aard maar het uitgangspunt.
De legacy autobouwers hadden net zoals de doorsnee particulier weinig zin in verandering noch om hun cashcows te vervangen in een nieuwe industrie die aanvankelijk geld kost en minder winst oplevert.
Door hun uiterste best te doen om deze boot zo lang mogelijk af te houden zijn ze vergeten zelf te innoveren en missen ze nu de boot en blijven hun lobbyisten het beleid overtuigen om die boot zolang mogelijk af te houden en beperkende maatregelen op te leggen aan de industrie die wel mee is met de onvermijdelijke toekomst.
Dat de doorsnee particulier van deze policy nog een tijd lang de dupe is zal het doorsnee beleid en de legacy autobouwers worst wezen.
Hun gedachten en uitgangspunten liggen zelden bij de onderkant van de markt.
Mij moet je niet overtuigen van de onstuitbare opkomst van de EV.

Nog voor 2035 is elektrisch rijden volledig mainstream. Geen politicus, Europa, Trump,... die dat zal kunnen tegenhouden.

Europese fabrikanten moeten nu een serieuze spurt trekken om bij te benen. De kostprijs van de EV moet naar beneden en daarom zullen ze niet streven naar een batterij die nog een tweede leven mee kan in een stationaire toepassing. Die mogelijkheid zullen ze opofferen ten voordele van een lagere kostprijs en hogere laadsnelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:08:
[...]

Mij moet je niet overtuigen van de onstuitbare opkomst van de EV.

Nog voor 2035 is elektrisch rijden volledig mainstream. Geen politicus, Europa, Trump,... die dat zal kunnen tegenhouden.

Europese fabrikanten moeten nu een serieuze spurt trekken om bij te benen. De kostprijs van de EV moet naar beneden en daarom zullen ze niet streven naar een batterij die nog een tweede leven mee kan in een stationaire toepassing. Die mogelijkheid zullen ze opofferen ten voordele van een lagere kostprijs en hogere laadsnelheid.
Men zal streven naar een meervoudige toepassing van de HV accu ipv uitsluitend toegespitst op één leven en één functionaliteit in een auto die doorgaans meer stil staat dan mobiel is.
Oeps, die toepassing is er deels al (toch voor zij die al out of the box durven denken en vooral handelen en niet nog eens meer van hetzelfde willen op slechts een iets andere wijze).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
'Zij die al out of the box durven denken en vooral handelen en niet nog eens meer van hetzelfde willen op slechts een iets andere wijze'

Is dat een grote markt denk je?

Een markt waarvoor een fabrikant een productielijn wil optuigen met de verwachting er een voldoende financieel rendement uit te halen?

Een gemiddelde consument die in de markt is voor een nieuwe auto besteed meer tijd aan de keuze van de velgen dan aan de technische eigenschappen van de batterij.

De gemiddelde autofabrikant bedient de gemiddelde consument.

Voor de speciallekes heb je de aftermarket. Die aftermarket kan al je specifieke wensen vervullen als je er genoeg centen voor op tafel legt.

Dat is met de ICE ook al lang zo. Wil je met een ICE even snel accelereren als met een EV dan kan dit geregeld worden, wil je meer rijbereik dan kan er altijd een extra brandstoftank ingebouwd worden. Gewoon de factuur betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:39:
'Zij die al out of the box durven denken en vooral handelen en niet nog eens meer van hetzelfde willen op slechts een iets andere wijze'

Is dat een grote markt denk je?

Een markt waarvoor een fabrikant een productielijn wil optuigen met de verwachting er een voldoende financieel rendement uit te halen?
Geen idee.
Dat moet je aan de respectievelijke fabrikanten vragen.
Gezien het al op de markt is en commercieel verkrijgbaar vermoed ik dat er een markt voor is. De productielijnen zullen er wel al zijn. Zoniet was het niet vrij te koop.
Dat veel particulieren (die ook nog allerlei redenen blijven verzinnen, de ene al meer valabel dan de andere, er (nog) niet aan willen is een andere zaak.
Een gemiddelde consument die in de markt is voor een nieuwe auto besteed meer tijd aan de keuze van de velgen dan aan de technische eigenschappen van de batterij.
Mee eens.
De gemiddelde consument heeft dan ook weinig tot geen zin voor verandering en al helemaal niet aan zelf out of the box te denken. Die volgt gewoon de kudde.
De gemiddelde autofabrikant bedient de gemiddelde consument.
Nee hoor.
Een autofabrikant biedt aan wat de consument bereid is ervoor te betalen.
In autoland is al langer duidelijk dat er aan de onderkant van de markt nog maar weinig te verdienen valt en daarom worden auto's gemiddeld ook duurder en minder beschikbaar voor de onderkant van de markt. En die evolutie is voor ice niet anders dan voor EV.
Wanneer het beleid het dan ook nog eens kan volhouden om steeds strengere reguleringen op CO2 emissies op te leggen prijst ice zich vanzelf uit de markt.
De consument heeft uiteindelijk dan nog de keuze tussen EV of iets anders. Maar doorgaans zal dat - wegens te duur in gebruik - geen goedkope eigen auto met verbrandingsmotor meer zijn.
De tijd dat je aan de onderkant van de markt het nog kon uitzingen met een goedkope vijfdehands auto waar je zelf aan kon sleutelen ligt steeds meer achter ons.

Je hebt altijd nog de optie dat beleid de roep van de kudde volgt en het korte termijn denken blijft nastreven en goedkopere EV's blijft bannen ten voordele van (niet meer zo goedkope) auto's met verbrandingsmotoren. Andere keuzes met andere gevolgen. Al kan je die gevolgen dan even uitstellen door op korte termijn te blijven handelen, uiteindelijk zal men er dan wel mee geconfronteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:56:
[...]

Geen idee.
Dat moet je aan de respectievelijke fabrikanten vragen.
Gezien het al op de markt is en commercieel verkrijgbaar vermoed ik dat er een markt voor is. De productielijnen zullen er wel al zijn. Zoniet was het niet vrij te koop.
Dat veel particulieren (die ook nog allerlei redenen blijven verzinnen, de ene al meer valabel dan de andere, er (nog) niet aan willen is een andere zaak.

[...]

Mee eens.
De gemiddelde consument heeft dan ook weinig tot geen zin voor verandering en al helemaal niet aan zelf out of the box te denken. Die volgt gewoon de kudde.

[...]

Nee hoor.
Een autofabrikant biedt aan wat de consument bereid is ervoor te betalen.
In autoland is al langer duidelijk dat er aan de onderkant van de markt nog maar weinig te verdienen valt en daarom worden auto's gemiddeld ook duurder en minder beschikbaar voor de onderkant van de markt. En die evolutie is voor ice niet anders dan voor EV.
Wanneer het beleid het dan ook nog eens kan volhouden om steeds strengere reguleringen op CO2 emissies op te leggen prijst ice zich vanzelf uit de markt.
De consument heeft uiteindelijk dan nog de keuze tussen EV of iets anders. Maar doorgaans zal dat - wegens te duur in gebruik - geen goedkope eigen auto met verbrandingsmotor meer zijn.
De tijd dat je aan de onderkant van de markt het nog kon uitzingen met een goedkope vijfdehands auto waar je zelf aan kon sleutelen ligt steeds meer achter ons.

Je hebt altijd nog de optie dat beleid de roep van de kudde volgt en het korte termijn denken blijft nastreven en goedkopere EV's blijft bannen ten voordele van (niet meer zo goedkope) auto's met verbrandingsmotoren. Andere keuzes met andere gevolgen. Al kan je die gevolgen dan even uitstellen door op korte termijn te blijven handelen, uiteindelijk zal men er dan wel mee geconfronteerd worden.
Imo het probleem van de onderkant van de ev markt is zeer belabberde range.

Voor 25k nieuw koop ik een Dacia of Hyundai waarmee ik in de winter amper een enkele rit naar familie in Friesland kan maken. Het gaat hier om 195km enkele rit.

Koop ik deze auto dan als consument met klein budget en wat accudegradatie dan blijft er nog minder range over.

Ik zou ook met de trein kunnen gaan, is makkelijk en lekker zitten, kost me wel 59.3 per persoon voor een retourtje.

Toevallig mag ik gratis met het OV en mijn gezin in het weekend ook dus voor mij geen enkel probleem.
Volgende de gemiddelde houding in dit topic is daarmee de kous afgedaan en kunnen we verder :+

Het feit dat mijn familie dan extra duur uit is om mij te bezoeken is dan maar bijzaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerwinnn op 29-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Met die auto rij je dan voor ongeveer 20euro op en neer (ik denk minder). Tegen ongeveer 30 op benzine.

En de trein...ik rij in het weekend voor 34 euro ban Sittard naar Leeuwarden op en neer. (Komt net nog een kortingskaart van 5 euro per maans bij waarmee ik 3 personen mee kan nemen met dezelfde 40% korting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Gerwinnn schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:13:
[...]

Voor 25k nieuw koop ik een Dacia of Hyundai waarmee ik in de winter amper een enkele rit naar familie in Friesland kan maken. Het gaat hier om 195km enkele rit.

Koop ik deze auto dan als consument met klein budget en wat accudegradatie dan blijft er nog minder range over.

Ik zou ook met de trein kunnen gaan, is makkelijk en lekker zitten, kost me wel 59.3 per persoon voor een retourtje.

Toevallig mag ik gratis met het OV en mijn gezin in het weekend ook dus voor mij geen enkel probleem.
Volgende de gemiddelde houding in dit topic is daarmee de kous afgedaan en kunnen we verder :+

Het feit dat mijn familie dan extra duur uit is om mij te bezoeken is dan maar bijzaak.
Ik ben het eens dat het nog niet goed is, echter met de DongFeng Box, Inster, tweedehands Model 3s, wordt het elke maand betaalbaarder. Er komen steeds meer modellen bij. Daarnaast leven we in een transitie tijd en is het leven helaas duurder geworden. Dit betekent dat het allemaal (tijdelijk) iets duurder wordt om te verplaatsen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Welke particulier met weinig geld koopt een nieuwe auto? En dat terwijl nu tweedehands Tesla's voor 14-17k verkocht worden.
Dat heeft niks met (a)sociaal te maken. Het was blijkbaar de keus van je familie om in Friesland te wonen (of jouw keus om op 195 km van je familie te wonen).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07

Je kunt prima 5 a 10 minuten aan de snellader, bij je familie (in de buurt) volladen en op de terugweg nog eens aan de snellader. Zo heb ik jaren met een BMW i3 (33 kWh) de rit gemaakt van oost naar west en weer terug. Daarvoor heb ik destijds onze benzineauto laten staan.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Nu online
pmiddeld schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
[...]

Welke particulier met weinig geld koopt een nieuwe auto? En dat terwijl nu tweedehands Tesla's voor 14-17k verkocht worden.

[...]

Dat heeft niks met (a)sociaal te maken. Het was blijkbaar de keus van je familie om in Friesland te wonen (of jouw keus om op 195 km van je familie te wonen).
Ik snap best dat er zat mensen zijn die hun naam niet willen verbinden aan de auto’s van de heer musk.

(Ik persoonlijk hecht daar niet zo veel waarde aan)

Die tweedehands tesla is leuk maar ook 15k voor een auto is erg veel geld daarbij , ik heb het over mensen die een Toyota aygo kochten voor max 8k en daar jaren mee rond reden.

Die kopen dus een auto waarmee ze straks 150km kunnen rijden en dan moeten laden, je zou het eens als enquete online moeten gooien en vragen wie die auto wil dat zullen er niet veel zijn buiten dit topic.

Ik hoop dat we daarom nog maar wat iteraties kwa efficiëntie gaan halen en die lelijke suv blokken snel verdwijnen van onze snelwegen.

Je tweede opmerking is eigenlijk geen commentaar waard dus dat doe ik ook maar niet ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gerwinnn op 29-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gerwinnn schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik snap best dat er zat mensen zijn die hun naam niet willen verbinden aan de auto’s van de heer musk.

(Ik persoonlijk hecht daar niet zo veel waarde aan)

Die tweedehands tesla is leuk maar ook 15k voor een auto is erg veel geld daarbij , ik heb het over mensen die een Toyota aygo kochten voor max 8k en daar jaren mee rond reden.

Die kopen dus een auto waarmee ze straks 150km kunnen rijden en dan moeten laden, je zou het eens als enquete online moeten gooien en vragen wie die auto wil dat zullen er niet veel zijn buiten dit topic.

Ik hoop dat we daarom nog maar wat iteraties kwa efficiëntie gaan halen en die lelijke suv blokken snel verdwijnen van onze snelwegen.

Je tweede opmerking is eigenlijk geen commentaar waard dus dat doe ik ook maar niet ;)
Je maakt nogal wat aannames. Dus ik maak er ook een paar.
Mensen die een Aygo voor 8k kopen en daar jaaaaren mee rond rijden zullen waarschijnlijk minder dan 10 k per jaar rijden. https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos
Algemeen gemiddelde is 11200km voor een particulier, en de Aygo zit helemaal onderaan de ladder.
10k per jaar is gemiddeld 30km per dag. Dus heel dikwijls doen die auto’s geen traject van 150km en meer.
Hoe moeilijk kan het dan zijn om op die trajecten van 150km+ even te gaan snelladen.

De auto’s die nu op de markt komen aan 25k en minder zijn de auto’s die binnen een jaar of 5-8 onder de 10k op de tweedehandsmarkt komen. En die kunnen bijna allemaal probleemloos 200km in de winter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Tommie12 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:05:
[...]
De auto’s die nu op de markt komen aan 25k en minder zijn de auto’s die binnen een jaar of 5-8 onder de 10k op de tweedehandsmarkt komen. En die kunnen bijna allemaal probleemloos 200km in de winter rijden.
Mijn Leaf bouwjaar 2019 met nog geeneens 120.000km's, levert ook nog maar 10k op de tweehands markt. Dat mensen liever dat zelfde geld uit geven aan een veredelde brommobiel, is iets wat ik niet goed snap. Prijzen van gebruikte EV's zijn enorm gezakt en nog kiezen veel particulieren, voor een Toyota Aygo welke een stuk minder comfortabel rijdt dan mijn Leaf.

Natuurlijk zorgt de restwaarde er ook voor dat mensen wellicht lager in een EV als de Leaf blijven rijden? Je moet toch het geld bij elkaar sparen voor een nieuwere, dus als de afschrijving zo snel gaat. Zul je of meer bij moeten leggen? Of langer blijven rijden.

Maar ik denk dat momenteel het negatieve sentiment, welke door de media de wereld in geholpen wordt: als je denkt dat media geen keuze hebben, over welk nieuws ze wel en niet publiceren? Dat hebben ze wel en schijnbaar kiezen ze ervoor om veel negatieve sentiment de wereld in te helpen, terwijl dezelfde nieuwsberichten ook positiever geformuleerd zouden kunnen worden.

Bijvoorbeeld: Limburg blijft zelfde laadtarief Vattenfall houden, ondanks verhoging energiebelasting. Nee dat vertellen ze er niet bij, dat verkoopt niet als je er een positieve draai aangeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door MathiasMetzger op 29-12-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:05:
[...]

Je maakt nogal wat aannames. Dus ik maak er ook een paar.
Mensen die een Aygo voor 8k kopen en daar jaaaaren mee rond rijden zullen waarschijnlijk minder dan 10 k per jaar rijden. https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos
Algemeen gemiddelde is 11200km voor een particulier, en de Aygo zit helemaal onderaan de ladder.
10k per jaar is gemiddeld 30km per dag. Dus heel dikwijls doen die auto’s geen traject van 150km en meer.
Hoe moeilijk kan het dan zijn om op die trajecten van 150km+ even te gaan snelladen.

Misschien kijk ik er overheen maar ik zie weinig auto’s die daadwerkelijk 200km winter snelweg range halen volgens ev database in de prijs klasse.

En dan hebben we het nog niet eens over accupack degradatie gehad na zo veel jaar, dus haal er nog maar een paar procent vanaf.

Het is niet moeilijk om snel te laden, maar het kost wel weer extra tijd, ja dat verkoopt hier in de EV echokamer wel maar ik verwacht dat de gemiddelde consument hier toch net wat minder op zit te wachten tenzij er een gigantisch voordeel aan elektrisch rijden kwa financiën zit.

En ja misschien ben ik een pessimist als het aankomt op het goedkopere segment maar dat is voor veel mensen buiten de tweakers bubbel wel waar in gewinkeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
MathiasMetzger schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:20:
[...]
Mijn Leaf bouwjaar 2019 met nog geeneens 120.000km's, levert ook nog maar 10k op de tweehands markt. Dat mensen liever dat zelfde geld uit geven aan een veredelde brommobiel, is iets wat ik niet goed snap. Prijzen van gebruikte EV's zijn enorm gezakt en nog kiezen veel particulieren, voor een Toyota Aygo welke een stuk minder comfortabel rijdt dan mijn Leaf.
De Leaf heeft gewoon het imago van een slechte batterij. Nissan heeft voor de eerste versie gewoon slecht werk geleverd, waardoor dat beeld blijft behouden. Ook voor de nieuwere Leaf modellen.
Buiten Tesla geldt dat verder ook; veel auto's met een lage kwaliteit batterij, die (mogelijk binnenkort) een nieuwe nodig hebben en voor de prijs waarvoor je net de auto 2e-hands hebt gekocht. Daar blijf je dan wel voorzichtig mee. En bij Tesla zit je dan met de bouwkwaliteit van de eerste modellen.

Voor de verdere discussie over de kosten. Ik denk dat die hogere kosten voor de accu maar een deel van het probleem is. Het grootste probleem zijn de andere EU maatregelen. "Om meer verkeersdoden te voorkomen" moet er nu allemaal dure electronica en camera's in de auto's zitten voor lane-assist, dode-hoek detectie, enz. Die luxe optie zit nu ook in de goedkoopste auto. Dus ja, dan is het logisch dat de prijs stijgt. Ookal werken die maatregelen suboptimaal, ze zitten er wel op. Daar had de EU veel meer terughoudend in moeten zijn. Beter kunnen ze iets doen tegen de grotere auto's/suv want die zorgen nu juist voor een stijging.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
SPee schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:54:
[...]

De Leaf heeft gewoon het imago van een slechte batterij.
Dat imago heeft een Hyundai Ioniq Electric weer niet en ook die koop je rond de € 12.000 a € 14.000 gebruikt nu. De 28kWh exemplaren, zitten zelfs rond of onder de € 10.000 totaal. Het lijkt mij meer het negatieve sentiment, wat de EV's doet schaden.

De 1e generatie Leaf is totaal niet vergelijkbaar, met de 2e welke sinds 2018 op de markt gekomen is: ja ze hadden snelladen tot max 30kW moeten beperken, alleen aan wie worden die autos nieuw verkocht? Aan particulieren die zo'n ding uit overtuiging gaan rijden, waarbij de beperkingen ook op de koop toenemen?

Of door zakelijke rijders, die zo'n auto alleen vanwege de lage bijtelling gereden hebben en er achterkwamen: dat de actieradius, met hun gejaagde rijstijl tegenviel? Bedoel die Tesla Model 3's kosten nu ook geen drol meer, echter waren wel nieuw € 10.000 minimaal duurder dan de Leaf. Terwijl Tesla eigenlijk de benchmark is, alleen die gaan nu ook over de toonbank als occasion voor € 16.000 voor een exemplaar met 120.000km's.

Nu heeft Tesla ook niet per definitie de beste reputatie: alleen ze komen wel verder op een lading stroom, hebben een uitstekende snellaad netwerk. De prijzen kan het probleem niet zijn, want die bedragen geven particulieren ook met gemak uit voor een ICE. Mijn zus heeft zich een Mazda SUV gekocht, geeneens een hybride maar wel 4x4 en ook bijna € 20.000 neergeteld voor een import.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Gerwinnn schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:12:
[...]

Misschien kijk ik er overheen maar ik zie weinig auto’s die daadwerkelijk 200km winter snelweg range halen volgens ev database in de prijs klasse.

En dan hebben we het nog niet eens over accupack degradatie gehad na zo veel jaar, dus haal er nog maar een paar procent vanaf.

Het is niet moeilijk om snel te laden, maar het kost wel weer extra tijd, ja dat verkoopt hier in de EV echokamer wel maar ik verwacht dat de gemiddelde consument hier toch net wat minder op zit te wachten tenzij er een gigantisch voordeel aan elektrisch rijden kwa financiën zit.

En ja misschien ben ik een pessimist als het aankomt op het goedkopere segment maar dat is voor veel mensen buiten de tweakers bubbel wel waar in gewinkeld gaat worden.
Ik denk dan aan de Renault 5, EV3, Inster en id2.
Die zijn nog niet allemaal op de markt, maar ze komen wel.
En die moeten ook in de winter de 200km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Grappig, 2 dagen later een artikel op de FP:
review: De stille accu(r)evolutie van 2024 - Van LFP tot solidstate

Er zijn dus (veel) meer ontwikkelingen dan alleen solid state (met nog wel serieuze uitdagingen), welke eerder op de roadmaps staan maar ook minder winst boeken.
Samenvatting: batterijen worden nog wel een factor 2 tot zelfs 3 beter, maar de verbeteringen gaan geleidelijk en er gaat nog 5-10 jaar overheen voor de echte massaproductie voor auto's op gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
mitsumark schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:40:
[...]

Grappig, 2 dagen later een artikel op de FP:
review: De stille accu(r)evolutie van 2024 - Van LFP tot solidstate

Er zijn dus (veel) meer ontwikkelingen dan alleen solid state (met nog wel serieuze uitdagingen), welke eerder op de roadmaps staan maar ook minder winst boeken.
Samenvatting: batterijen worden nog wel een factor 2 tot zelfs 3 beter, maar de verbeteringen gaan geleidelijk en er gaat nog 5-10 jaar overheen voor de echte massaproductie voor auto's op gang is.
Dus in tegenstelling wat Toyota roept, lekker accepteren dat de nieuwste generatie 600-800km doet en een nieuwe leuke EV kopen/leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ecological schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:48:
[...]

Dus in tegenstelling wat Toyota roept, lekker accepteren dat de nieuwste generatie 600-800km doet en een nieuwe leuke EV kopen/leasen.
Op zich wel een fijne gedachte dat wanneer je nu een auto koopt, deze niet opeens over 2 jaar compleet achterhaalde techniek is.

Er zijn al mooie stappen gemaakt afgelopen jaren, en het lijkt erop dat we (kleine) stapjes blijven zetten tot een betaalbaar exemplaar echt voor 95% van de mensen afdoende is, zonder dat de "early majority" de dupe is van te snelle vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:55:
[...]

Op zich wel een fijne gedachte dat wanneer je nu een auto koopt, deze niet opeens over 2 jaar compleet achterhaalde techniek is.

Er zijn al mooie stappen gemaakt afgelopen jaren, en het lijkt erop dat we (kleine) stapjes blijven zetten tot een betaalbaar exemplaar echt voor 95% van de mensen afdoende is, zonder dat de "early majority" de dupe is van te snelle vooruitgang.
Ach….
Als je een paar basisgegevens bekijkt, namelijk de jaarlijkse afstand, en wat er aan een nieuwe auto uitgegeven wordt (zeker in B waar BMW het grootste merk is), dan kunnen veel meer mensen EV rijden dan wat ze willen toe geven.

Maar om dan blij,te zijn dat de evolutie traag gaat…
Als morgen de laadsnelheid en energiedichtheid van een batterij kan verdubbelen, dan gaat dat mijn beleving niet echt veranderen. Ja, er mag 100km bereik bij, maar dat helpt me misschien 3 keer per jaar.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07

Afscheid

Tijd om afscheid te nemen van m'n geliefde BMW i3 94 Ah uit 2017 :w. Iets meer dan 5 jaar geleden kocht ik d'r privé met 13 kkm op de teller. Nu staat die op 122 kkm en zijn we dus 109 kkm verder.

Aankoop en kosten

CO2 neutraal naar 't werk leek me wel wat. Een vriend van me tipte me de BMW i3. Tijdens de proefrit was ik binnen een paar minuten gewend aan elektrisch rijden en one pedal drive. Met mijn lengte van 2 meter zat ik ook wonderbaarlijk goed in de i3.
Na wat gereken bleek het financieel ook aantrekkelijk. De aanschaf was dan wel hoog: ~30 kEUR inclusief winterwielen, maar daarna zijn de kosten erg laag: ~1.5 kEUR/jaar. De auto die ik op 't oog had was 2 jaar oud. Een benzine of diesel van 5 jaar oud met beduidend meer kilometers (>100 kkm) zou in 5 jaar tijd 3-5 kEUR meer kosten (inclusief afschrijving). Waarbij de onderhoudskosten een grotere variabele zouden gaan zijn.
De verdeling van de kosten is als volgt: 71% afschrijving, 12% onderhoud (lager dan elke ICE die ik gehad heb), 11% verzekering (max schadevrije jaren), 6% stroom, 0% belasting. In grafische vorm: AAAAAAAAAAAAAAVVVOOS.
25 cent/km; goedkoper dan m'n eerste auto ruim 20 jaar geleden. Ja, aanschaf is duur, daarna kost 't weinig.
Mijn berekening van 5 jaar geleden is, gecorrigeerd voor de meer gereden kilometers per jaar (+9%) en de tijd langer dan 5 jaar (+2%) bijzonder nauwkeurig: 2.6% meer uitgegeven dan verwacht. Waarbij ik vorige maand dat verschil aan een beurt heb uitgegeven (en daar niet op wilde bezuinigen) d:)b

Ervaringen

Range anxiety liet ik snel achter me. Binnen een paar weken kwamen we er achter dat de reis van oost naar west Nederland ook in de winter prima te doen was. De Volvo V60 T3 (benzine) werd daarmee effectief de 2e auto, en maakte nog maar 10 tot 14k km/jaar (corona hielp ook). Die is vorig jaar door een Volvo XC40 SMER vervangen, daarmee werd de BMW i3 weer de 2e auto.
Na de aankoop heb ik de nodige 'proefritten' met familie, vrienden en collega's gemaakt. Elektrisch rijden was nog bijzonder, zeker privé. De i3 trok door z'n bijzondere uiterlijk ook de aandacht.
M'n ouders hebben twee weken later een vergelijkbare i3 gekocht. Die heeft m'n broer in 2022 overgenomen en geïmporteerd naar (noord) Zweden. Een vriend heeft binnen een jaar ook een i3 gekocht (120 Ah). Daarna nog wat vrienden van m'n ouders. Op m'n werk waren er na een half jaar 4 (van de 90) anderen met een elektrische auto. Leuk om zo'n indruk te kunnen achterlaten bij mensen.
In 2021 heb ik mezelf uitgedaagd, en ben ik met de i3 naar de poolcirkel in Zweden gereden. Een enkele reis van ruim 2.600 kilometer. Na een goede voorbereiding bleek dat 't moest kunnen. Let wel: in die tijd nog geen beschikking over Tesla Superchargers. Spoiler alert: het ging prima! 8)
Bij het snelladen leuke gesprekken gevoerd met mede-elektro-rijders.
Ook het woon-werkverkeer ging de afgelopen jaren prima. Vooruitkijkende zou twee keer op en neer naar het werk krap gaan worden in de winter als gevolg van de degradatie. M'n wederhelft zit minder lekker in de auto als er nog 10% / 20 km range over is. Dat bracht het gesprek op gang om naar wat anders uit te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhnWdVBJTFuLdu5uHIcQcMLi8Yk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j47b1GmIAEzpcUGfziaA3G3D.jpg?f=fotoalbum_tile
Poolcirkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rKrJb8CRwwVprkj3wOJuT_okw4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dbCOsEjmgVKRCJaITM2kApK6.png?f=fotoalbum_tile
Dubbel geparkeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXTmHUzfrPj59Ce5J7Pj5ZC2jcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBfxINLGiAuCAaYAds72TFcf.jpg?f=fotoalbum_tile
Snelladen

Onderhoud

De reguliere beurten om de 2 jaar heb ik netjes gevolgd. Verder: een lekke band in Zweden (gepropt, verzekering), achteruitrijsensoren vervangen (200 euro), nieuwe zomerbanden (67 kkm mee gereden, 500 euro incl. wisselen), winterbanden (42 kkm mee gereden) en de nodige wielenwissels. Weinig in dit hoofdstuk.

Stats

Na 122 kkm heeft de accu zo'n 588 cycli gemaakt en 11% capaciteit verloren.
Het berekende verbruik kruipt over de jaren omhoog van 143 naar 162 Wh/km. Dat komt behoorlijk overeen met het capaciteitsverlies over de tijd. De gemiddelde snelheid is vergelijkbaar gebleven. De boordcomputer is redelijk stabiel gebleven: 134 tot 140 Wh/km.
Afstand records: 269 km met 4% over vond ik al knap; één keer heb ik er 286 km uit weten te persen met 1% over. Minder dan 100 Wh/km en meer dan 100 kkm op de teller.
Ruim 60% thuis geladen. Waarvan de helft aan het gewone stopcontact (12 A, 2.7 kW). Tot er eind 2022 een zelf gebouwde laadpaal op de oprit kwam (3x16 A, 11 kW). Zo'n 20% van alle kWh'en aan de snellader (max 50 kW) gestaan: vooral tijdens de poolcirkel trip en een winkel waar je gratis kon laden tijdens 't winkelen. In totaal 1018 keer geladen. Het laadverlies is zo'n 13%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-e7Oc4IGPpiSYyHW4He5WWcSss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m3xvJObvjKhXUau1JQ6I0Us6.png?f=fotoalbum_tile
Bereik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVwWKyvkubP2m_689iU6Ih17_ew=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ktpyzH4xMRw6uWGUijdhKuum.png?f=fotoalbum_tile
Accu capaciteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apEQ5Uf6WLuO-ea3VX_4d6fyPSA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D5LYAQXIy7BoTLPkjzSPifCt.png?f=fotoalbum_tile
Verbruik

En nu dan?

Een upgrade naar een BMW i3 120 Ah uit 2020 met 33 kkm op de teller. Vandaag opgehaald. *O*
Het bruikbare deel van de accu is 50% groter: van 26 naar 39 kWh. Waar het ons vooral om te doen was.
Andere fijne upgrades: adaptive cruise control, 20" zomerwielen, 19" winterwielen gehouden, LED koplampen & groot licht, comfort access.
Voorspelling van de kosten over de komende 5 jaar met 12.500 km/jaar: 21.8 kEUR of 35 cent/km. Waarvan 61% afschrijving, 13% verzekering (duurder geworden), 10% belasting (we moeten er toch aan geloven), 10% onderhoud, 5% stroom. AAAAAAAAAAAVVVBBOOS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUAfT0VQxxRxW_gXnAgTxpbwtAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pPAAUwab6Sjkcs1BJSCvzyP.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht zie ik m'n trouwe i3 hier op 't forum terug? (y)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Mooi verhaal dr Bob. Laat zien dat je met een kleine accu een grote afstand kunt afleggen. Ik heb deze BMW altijd een iconische auto gevonden. Alleen het trekt geen caravan….☹️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mooi verhaal @DrBOB101, bevestigt nogmaals: Niet denken in problemen maar in kansen. Gewoon voor gaan en doen, tof om te zien _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:23

World Citizen

FreeReef.nl

Alsof je van een muis met balletje naar een optische muis gaat.

Vond ik een mooie IT uitleg voor het verschil tussen elektrisch en brandstof.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Lachen: de belastingdienst heeft nog steeds de wegenbelasting niet geint, welke vandaag in gegaan is voor electrische autos. Wel kun je eindelijk het bedrag uit rekenen en hoef je niet meer te liegen tegen die rekentool, dat je een benzineauto rijdt :+

Nou € 63 per kwartaal moet ik voor de Leaf betalen: dat hadden ze ook wel in die brief kunnen laten weten? Ik ben serieus benieuwd, wanneer die rekening van het eerste kwartaal op de mat valt. Want ik weet niet of de belastingdienst een automatische incasso heeft, voor mijn Revolut rekening.

Iemand wel al de rekening gekregen? Ergens vind ik dit best slordig van onze overheid: als ze toch weten, dat er vanaf januari wegenbelasting betaald moet worden? Dan kunnen ze dat in december toch al afhouden? Ik lach mij helemaal kapot, als ze dadelijk zeggen dat de invoering vertraging opgelopen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ik betaal voor de diesel maandelijks, op de 27ste, voor de 20 dagen ervoor en de 10 dagen erna (vergelijkbaar met salaris, rond 2/3e van de periode).
Op basis hiervan verwacht ik rond de 20e een afschrijving voor onze EV.
Geld innen kan de belastingdienst wel (al dan niet het juiste bedrag), dus ik vermoed dat dat wel doorgaat.
De i3 komt dit jaar op 45 per kwartaal, dus daar kan ik niet over klagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 00:49:
Lachen: de belastingdienst heeft nog steeds de wegenbelasting niet geint, welke vandaag in gegaan is voor electrische autos. Wel kun je eindelijk het bedrag uit rekenen en hoef je niet meer te liegen tegen die rekentool, dat je een benzineauto rijdt :+

Nou € 63 per kwartaal moet ik voor de Leaf betalen: dat hadden ze ook wel in die brief kunnen laten weten? Ik ben serieus benieuwd, wanneer die rekening van het eerste kwartaal op de mat valt. Want ik weet niet of de belastingdienst een automatische incasso heeft, voor mijn Revolut rekening.

Iemand wel al de rekening gekregen? Ergens vind ik dit best slordig van onze overheid: als ze toch weten, dat er vanaf januari wegenbelasting betaald moet worden? Dan kunnen ze dat in december toch al afhouden? Ik lach mij helemaal kapot, als ze dadelijk zeggen dat de invoering vertraging opgelopen heeft.
Bij automatische incasso is dat de 28e van de maand waarin betaald moet worden, dus voor het eerst op 28 januari, ze hebben dus nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:13:
Bij automatische incasso is dat de 28e van de maand waarin betaald moet worden, dus voor het eerst op 28 januari, ze hebben dus nog even.
Nu nog ergens dat ik kan invullen wat ik graag zou willen, betalen per maand, per kwartaal of per jaar.
Het is voor mij trouwens €69,-- per kwartaal (Renault Megane E Tech) volgens de tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Op zoek naar meningen:
Ik rij nu een Hyundai Ioniq 2018 EV met 250d km op de teller en zoek naar wat anders. Wat jonger en wat meer range.
Nou ligt een Model 3 voor de hand....maar ja...Elon. En bouwkwaliteit soms matig. Maar ik zie ook regelmatig heel scherp geprijsde MB EQA's voorbijkomen in Duitsland. Demo auto's uit 2024 met 5k op de klok die voor 26k weg mogen. Iets duurder dan een m3 natuurlijk, maar wel jonger, minder km's en wat meer auto. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
@zerocool Dat hangt natuurlijk er vanaf hoe je de auto wil gaan gebruiken. Qua elektrische aandrijflijn staat Tesla aan de top. Maar een auto is meer dan alleen zijn aandrijflijn. Uiterlijk, zitcomfort, ruimte aanbod etc zijn ook zaken die meespelen. Daarnaast heeft de een een voorkeur voor bepaalde merken, of juist merken die men perse niet wil. Dus ik denk dat als je advies wil, je ook wat meer moet vertellemn hoe je de auto wil gaan gebruiken, wat je budget is, en wat je allemaal belangrijk vind in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Twardt schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:44:
@zerocool Dat hangt natuurlijk er vanaf hoe je de auto wil gaan gebruiken. Qua elektrische aandrijflijn staat Tesla aan de top. Maar een auto is meer dan alleen zijn aandrijflijn. Uiterlijk, zitcomfort, ruimte aanbod etc zijn ook zaken die meespelen. Daarnaast heeft de een een voorkeur voor bepaalde merken, of juist merken die men perse niet wil. Dus ik denk dat als je advies wil, je ook wat meer moet vertellemn hoe je de auto wil gaan gebruiken, wat je budget is, en wat je allemaal belangrijk vind in een auto.
Rij wekelijks 1000km, dus 40 a 50d km per jaar. Veel op de weg dus comfort is best belangrijk. Budget, 26k is wel de max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
zerocool schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:32:
Ik rij nu een Hyundai Ioniq 2018 EV met 250d km op de teller en zoek naar wat anders. Wat jonger en wat meer range.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt van mijn Ioniq naar een Kia Niro. Niet veel nieuwer maar wel veel meer range en ruimte. Prijs is echt belachelijk laag nu, veel auto voor weinig geld. Met jouw kilometrage ben je wel beste af met één met relatief lage kilometerstand.

Een EQA uit 2024 voor 26k lijkt me overigens wel vrij bizar, daar komen wellicht nog wat kosten bij?

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 03-01-2025 15:15 ]

Pagina: 1 ... 349 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic