Afscheid
Tijd om afscheid te nemen van m'n geliefde BMW i3 94 Ah uit 2017

. Iets meer dan 5 jaar geleden kocht ik d'r privé met 13 kkm op de teller. Nu staat die op 122 kkm en zijn we dus 109 kkm verder.
Aankoop en kosten
CO2 neutraal naar 't werk leek me wel wat. Een vriend van me tipte me de BMW i3. Tijdens de proefrit was ik binnen een paar minuten gewend aan elektrisch rijden en one pedal drive. Met mijn lengte van 2 meter zat ik ook wonderbaarlijk goed in de i3.
Na wat gereken bleek het financieel ook aantrekkelijk. De aanschaf was dan wel hoog: ~30 kEUR inclusief winterwielen, maar daarna zijn de kosten erg laag: ~1.5 kEUR/jaar. De auto die ik op 't oog had was 2 jaar oud. Een benzine of diesel van 5 jaar oud met beduidend meer kilometers (>100 kkm) zou in 5 jaar tijd 3-5 kEUR meer kosten (inclusief afschrijving). Waarbij de onderhoudskosten een grotere variabele zouden gaan zijn.
De verdeling van de kosten is als volgt: 71% afschrijving, 12% onderhoud (lager dan elke ICE die ik gehad heb), 11% verzekering (max schadevrije jaren), 6% stroom, 0% belasting. In grafische vorm: AAAAAAAAAAAAAAVVVOOS.
25 cent/km; goedkoper dan m'n eerste auto ruim 20 jaar geleden. Ja, aanschaf is duur, daarna kost 't weinig.
Mijn berekening van 5 jaar geleden is, gecorrigeerd voor de meer gereden kilometers per jaar (+9%) en de tijd langer dan 5 jaar (+2%) bijzonder nauwkeurig: 2.6% meer uitgegeven dan verwacht. Waarbij ik vorige maand dat verschil aan een beurt heb uitgegeven (en daar niet op wilde bezuinigen)
Ervaringen
Range anxiety liet ik snel achter me. Binnen een paar weken kwamen we er achter dat de reis van oost naar west Nederland ook in de winter prima te doen was. De Volvo V60 T3 (benzine) werd daarmee effectief de 2e auto, en maakte nog maar 10 tot 14k km/jaar (corona hielp ook). Die is vorig jaar door een Volvo XC40 SMER vervangen, daarmee werd de BMW i3 weer de 2e auto.
Na de aankoop heb ik de nodige 'proefritten' met familie, vrienden en collega's gemaakt. Elektrisch rijden was nog bijzonder, zeker privé. De i3 trok door z'n bijzondere uiterlijk ook de aandacht.
M'n ouders hebben twee weken later een vergelijkbare i3 gekocht. Die heeft m'n broer in 2022 overgenomen en geïmporteerd naar (noord) Zweden. Een vriend heeft binnen een jaar ook een i3 gekocht (120 Ah). Daarna nog wat vrienden van m'n ouders. Op m'n werk waren er na een half jaar 4 (van de 90) anderen met een elektrische auto. Leuk om zo'n indruk te kunnen achterlaten bij mensen.
In 2021 heb ik mezelf uitgedaagd, en ben ik
met de i3 naar de poolcirkel in Zweden gereden. Een enkele reis van ruim 2.600 kilometer. Na een goede voorbereiding bleek dat 't moest kunnen. Let wel: in die tijd nog geen beschikking over Tesla Superchargers. Spoiler alert:
het ging prima! 
Bij het snelladen leuke gesprekken gevoerd met mede-elektro-rijders.
Ook het woon-werkverkeer ging de afgelopen jaren prima. Vooruitkijkende zou twee keer op en neer naar het werk krap gaan worden in de winter als gevolg van de degradatie. M'n wederhelft zit minder lekker in de auto als er nog 10% / 20 km range over is. Dat bracht het gesprek op gang om naar wat anders uit te kijken.
:strip_exif()/f/image/j47b1GmIAEzpcUGfziaA3G3D.jpg?f=fotoalbum_tile)
Poolcirkel | /f/image/dbCOsEjmgVKRCJaITM2kApK6.png?f=fotoalbum_tile)
Dubbel geparkeerd | :strip_exif()/f/image/nBfxINLGiAuCAaYAds72TFcf.jpg?f=fotoalbum_tile)
Snelladen |
Onderhoud
De reguliere beurten om de 2 jaar heb ik netjes gevolgd. Verder: een lekke band in Zweden (gepropt, verzekering), achteruitrijsensoren vervangen (200 euro), nieuwe zomerbanden (67 kkm mee gereden, 500 euro incl. wisselen), winterbanden (42 kkm mee gereden) en de nodige wielenwissels. Weinig
in dit hoofdstuk.
Stats
Na 122 kkm heeft de accu zo'n 588 cycli gemaakt en 11% capaciteit verloren.
Het berekende verbruik kruipt over de jaren omhoog van 143 naar 162 Wh/km. Dat komt behoorlijk overeen met het capaciteitsverlies over de tijd. De gemiddelde snelheid is vergelijkbaar gebleven. De boordcomputer is redelijk stabiel gebleven: 134 tot 140 Wh/km.
Afstand records: 269 km met 4% over vond ik al knap; één keer heb ik er 286 km uit weten te persen met 1% over. Minder dan 100 Wh/km en meer dan 100 kkm op de teller.
Ruim 60% thuis geladen. Waarvan de helft aan het gewone stopcontact (12 A, 2.7 kW). Tot er eind 2022 een zelf gebouwde laadpaal op de oprit kwam (3x16 A, 11 kW). Zo'n 20% van alle kWh'en aan de snellader (max 50 kW) gestaan: vooral tijdens de poolcirkel trip en een winkel waar je gratis kon laden tijdens 't winkelen. In totaal 1018 keer geladen. Het laadverlies is zo'n 13%.
/f/image/m3xvJObvjKhXUau1JQ6I0Us6.png?f=fotoalbum_tile)
Bereik | /f/image/ktpyzH4xMRw6uWGUijdhKuum.png?f=fotoalbum_tile)
Accu capaciteit | /f/image/D5LYAQXIy7BoTLPkjzSPifCt.png?f=fotoalbum_tile)
Verbruik |
En nu dan?
Een upgrade naar een BMW i3 120 Ah uit 2020 met 33 kkm op de teller. Vandaag opgehaald.

Het bruikbare deel van de accu is 50% groter: van 26 naar 39 kWh. Waar het ons vooral om te doen was.
Andere fijne upgrades: adaptive cruise control, 20" zomerwielen, 19" winterwielen gehouden, LED koplampen & groot licht, comfort access.
Voorspelling van de kosten over de komende 5 jaar met 12.500 km/jaar: 21.8 kEUR of 35 cent/km. Waarvan 61% afschrijving, 13% verzekering (duurder geworden), 10% belasting (we moeten er toch aan geloven), 10% onderhoud, 5% stroom. AAAAAAAAAAAVVVBBOOS.
:strip_exif()/f/image/5pPAAUwab6Sjkcs1BJSCvzyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht zie ik m'n trouwe i3 hier op 't forum terug?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.