Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
3_s schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:15:
En dit staat los van elektrisch, hybride of ICE.
Er zijn geen ICE’s die zo ver gaan.
Men spreekt nu ook meer over ‘software defined’ vehicles, en dat is vrijwel altijd een EV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34
Tommie12 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:47:
[...]

Men spreekt nu ook meer over ‘software defined’ vehicles, en dat is vrijwel altijd een EV.
Dat klinkt voor mij alsof je voertuigen dan helemaal via een API kan bedienen zodat ze geen handmatige input meer nodig hebben. Dus automatisch (bijv. adhv tags in je agenda) je bestemmingen instellen, instappen en dan zonder iets aan te raken je laten rijden. Daar zijn we nog niet helemaal... en zijn de voertuigen gewoon voornamelijk "driver defined".

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:21
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:29:
Ik doe hier even een aanname, omdat ik weiger een view/click voor het AD te veroorzaken, maar waarom geef je dan juist aandacht aan dergelijke artikelen door ze hier te linken? Dan bereiken ze toch alsnog hun doel en blijven ze clickbait items schrijven omdat ze eraan verdienen?
Jeutje.
Lijkt wel of jij net zo'n afkeer hebt van het AD als ik van de Televaag. :+
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:29:
Het beste is dergelijke berichten en media gewoon volledig te negeren, dan stoppen ze vanzelf met het verspreiden van slechte informatie.
Snap je punt maar denk niet dat de soep zo heet gegeten wordt.
Buiten dat, ik ben al jaren met een kruistocht bezig tegen alles wat met de Telegraaf te maken heeft, negeer ze als een malle maar helaas bestaat die krant nog steeds, en de onzin die ze spuien wordt alleen maar erger dus ik weet niet echt of negeren nu gaat helpen. ;)

Anyways, totaal geen fan van meneer Erik Kouwenhoven maar dit keer was het artikel waar hij aan linkt best interessant, ik zal je dan de link naar het AD besparen, dus hier de link naar het artikel van de Science Daily;

Existing EV batteries may last up to 40% longer than expected

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zjanzjak schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:38:
[...]

Jeutje.
Lijkt wel of jij net zo'n afkeer hebt van het AD als ik van de Televaag. :+
Ik heb van beide een afkeer:) Kan gewoon slecht tegen mensen die iedere dag maar nietstoevoegende artikelen de wereld in moeten helpen om geld te verdienen ipv iets nuttigs te doen en iets positiefs bij te dragen aan deze wereld.
Snap je punt maar denk niet dat de soep zo heet gegeten wordt.
Buiten dat, ik ben al jaren met een kruistocht bezig tegen alles wat met de Telegraaf te maken heeft, negeer ze als een malle maar helaas bestaat die krant nog steeds, en de onzin die ze spuien wordt alleen maar erger dus ik weet niet echt of negeren nu gaat helpen. ;)
Vooral vol blijven houden :)
Anyways, totaal geen fan van meneer Erik Kouwenhoven maar dit keer was het artikel waar hij aan linkt best interessant, ik zal je dan de link naar het AD besparen, dus hier de link naar het artikel van de Science Daily;

Existing EV batteries may last up to 40% longer than expected
Om eerlijk te zijn: Ik ga nu mijn 6e jaar elektrisch rijden in, ik heb wederom geen enkele twijfel over de levensduur van de accu van mijn 2e en zelf gekochte EV, dus ik ga het artikel niet lezen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:46:

[...]

Om eerlijk te zijn: Ik ga nu mijn 6e jaar elektrisch rijden in, ik heb wederom geen enkele twijfel over de levensduur van de accu van mijn 2e en zelf gekochte EV, dus ik ga het artikel niet lezen :)
Dan mis je toch wat grappige informatie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 09:12
Hi allen, zit te oriënteren op een Fiat 500e als eerste EV voor erbij (ritjes van max 100km retour). Geen laadpaal thuis, wel in de straat commerciële partijen.

Ik zie dat de meeste Fiat 500e's 50% of meer zijn afgeschreven sinds introductie en te vinden vanaf EUR 14k inclusief subsidie t/m volgende week.

Benzine 500's blijven een beetje schommelen tussen de EUR 8k-13k afhankelijk van bouwjaar en opties.

Nu verwacht ik niet dat het gebrek aan subsidie vanaf volgend jaar direct impact heeft op de restwaarde van de auto, maar volgens mij is de enige concurrent momenteel qua 'leuke Europese autootjes' de Renault 5 en wellicht een Mini? Deze zijn naar mijn gevoel eigenlijk al groter en duurder en missen de charme van een 500 waardoor het model al zolang succesvol is.

Naast de MRB die je volgend jaar betaalt met 75% korting en wat verzekering zie ik eigenlijk dus maar een prijsverschil van EUR 3-4 k tussen de benzine en elektrische 500.

Mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Benzine <-> elektrisch laden.
Afhankelijk waar je kan laden kan het best schelen.

Heb je zonnepanelen en een eigen oprit oid dan lach je je l*l uit je broek, heb je dat niet en laad je bijvoorbeeld alleen langs de snelweg dan is het een ander verhaal.

Trouwens, het SEPP-potje voor gebruikte ev's is hoogstwaarschijnlijk over 2 dagen leeg.

Op de Renault 5 E Tech Electric 2dehands zal je minimaal nog een half jaar moeten wachten. ;)
Dan worden zo'n beetje de demo-modellen vrijgegeven.
En zal ook significant duurder zijn uiteraard want een stuk jonger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
@Rookert25 De originele 24 of 22 kWh 500e waarmee je ook niet kan snelladen heeft wel moeite om die 100km te halen (in de winter).
Ik zou eens kijken, b.v. bij Bjorn nyland en in abetterrouteplanner, wat reeel is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Rookert25 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:52:
Hi allen, zit te oriënteren op een Fiat 500e als eerste EV voor erbij (ritjes van max 100km retour). Geen laadpaal thuis, wel in de straat commerciële partijen.

Ik zie dat de meeste Fiat 500e's 50% of meer zijn afgeschreven sinds introductie en te vinden vanaf EUR 14k inclusief subsidie t/m volgende week.

Benzine 500's blijven een beetje schommelen tussen de EUR 8k-13k afhankelijk van bouwjaar en opties.

Nu verwacht ik niet dat het gebrek aan subsidie vanaf volgend jaar direct impact heeft op de restwaarde van de auto, maar volgens mij is de enige concurrent momenteel qua 'leuke Europese autootjes' de Renault 5 en wellicht een Mini? Deze zijn naar mijn gevoel eigenlijk al groter en duurder en missen de charme van een 500 waardoor het model al zolang succesvol is.

Naast de MRB die je volgend jaar betaalt met 75% korting en wat verzekering zie ik eigenlijk dus maar een prijsverschil van EUR 3-4 k tussen de benzine en elektrische 500.

Mis ik iets?
VW E-Up/Skoda Citigo?
Zien er een stuk volwassener uit en betere specs

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 17:59
Zjanzjak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:37:
[...]

Trouwens, het SEPP-potje voor gebruikte ev's is hoogstwaarschijnlijk over 2 dagen leeg.
Ook wel zuur. Had enkele weken geleden het vizier gericht op een knalrode Hyundai Ioniq dat met subsidie erbij netto onder de 10K zou kosten, maar iemand anders kaapte deze buitenkans voor mijn neus weg. Nu pas na de Kerstdagen gelegenheid om ook buiten de regio eventuele kanshebbers te bezichtigen, want binnen eigen regio is het aanbod momenteel niet veel soeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
1rr1tantemug schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:16:
Ook wel zuur. Had enkele weken geleden het vizier gericht op een knalrode Hyundai Ioniq dat met subsidie erbij netto onder de 10K zou kosten, maar iemand anders kaapte deze buitenkans voor mijn neus weg. Nu pas na de Kerstdagen gelegenheid om ook buiten de regio eventuele kanshebbers te bezichtigen, want binnen eigen regio is het aanbod momenteel niet veel soeps.
Zuur? Toch een kwestie van er op tijd bij zijn?
Maar goed, velen hier denken dat de prijzen nu wel aardig gaan dalen nu het potje zo goed als leeg is.
Wat ik ook denk, maar ik geloof niet dat dat gelijk in januari... februari zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Zjanzjak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:35:
[...]

Zuur? Toch een kwestie van er op tijd bij zijn?
Maar goed, velen hier denken dat de prijzen nu wel aardig gaan dalen nu het potje zo goed als leeg is.
Wat ik ook denk, maar ik geloof niet dat dat gelijk in januari... februari zal zijn.
Dat zeg ik. Was in een paar dagen verkocht, en da's wel een beetje zuur. Vanwege werk kan ik op doordeweekse dagen niet stad en land af om een auto te bekijken. Bezichtiging had ik voorzien op een vrijdagmiddag, maar te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
Rookert25 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:52:

Mis ik iets?
Hou er wel rekening mee dat je de aanschafprijs tussen de benzine-500 en de 550e niet kunt vergelijken. De 500e is, hoewel met dezelfde 'looks', een heel andere auto. Groter, beter gebouwd, beter rijdend en kwalitatief beter afgewerkt.
Ik zou de 500e met 24kWh links laten liggen. Als je retourtje 2x50km veel snelweg heeft, wordt het bij koud weer kiele-kiele. Tenzij je bereid bent voor de terugweg weer te laden. Wij hebben een (42kWh) 500e als tweede auto, bij temperaturen rond nul graden gebruikt ie relatief veel meer stroom en haalt-ie (stad en 80-km-wegen) net 200km.
Zie voor een vergelijk:
https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh
https://ev-database.org/n...iat-500e-Hatchback-42-kWh

Het valt me trouwens op dat hoewel EV's duurder zijn in aanschaf, in private lease tegenwoordig de elektrische variant vaak goedkoper is dan de benzine-variant (automaat en een beetje vergelijkbaar vermogen). Bij Peugeot scheelt het een paar tientjes per maand, maar bijvoorbeeld de elektrische Mini Cooper is maar liefst 100 euro per maand goedkoper (399,- versus 499,-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
-tom-562 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:30:
[...]

VW E-Up/Skoda Citigo?
Vergeet dan ook de Seat Mii Electric niet. Het is een drieling, geen tweeling. ;)
Die rijden wij als tweede auto en zijn er tevreden over. Prima auto met goede wegligging voor een A-segmenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 09:12
Dank allen.
Zjanzjak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:37:
[...]

Benzine <-> elektrisch laden.
Afhankelijk waar je kan laden kan het best schelen.

Heb je zonnepanelen en een eigen oprit oid dan lach je je l*l uit je broek, heb je dat niet en laad je bijvoorbeeld alleen langs de snelweg dan is het een ander verhaal.

Op de Renault 5 E Tech Electric 2dehands zal je minimaal nog een half jaar moeten wachten. ;)
Dan worden zo'n beetje de demo-modellen vrijgegeven.
En zal ook significant duurder zijn uiteraard want een stuk jonger.
Precies, die nieuwe 'leuke' modellen zijn nogal prijzig. De 500 doet al zo'n 15 jaar mee in het leuke segment en denk dat deze markt voor kleine leuke autootjes met plek voor 2,5 persoon en 3 boodschappentassen nog blijft doen. Het is typisch een 2e auto voor in Nederland.
-tom-562 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:30:
[...]

VW E-Up/Skoda Citigo?
Ja maar deze hebben een totaal gebrek aan charme naar mijn mening dus vallen af.
Of-Aaargh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:21:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je de aanschafprijs tussen de benzine-500 en de 550e niet kunt vergelijken. De 500e is, hoewel met dezelfde 'looks', een heel andere auto. Groter, beter gebouwd, beter rijdend en kwalitatief beter afgewerkt.
Ik zou de 500e met 24kWh links laten liggen. Als je retourtje 2x50km veel snelweg heeft, wordt het bij koud weer kiele-kiele. Tenzij je bereid bent voor de terugweg weer te laden. Wij hebben een (42kWh) 500e als tweede auto, bij temperaturen rond nul graden gebruikt ie relatief veel meer stroom en haalt-ie (stad en 80-km-wegen) net 200km.
Zie voor een vergelijk:
https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh
https://ev-database.org/n...iat-500e-Hatchback-42-kWh

Het valt me trouwens op dat hoewel EV's duurder zijn in aanschaf, in private lease tegenwoordig de elektrische variant vaak goedkoper is dan de benzine-variant (automaat en een beetje vergelijkbaar vermogen). Bij Peugeot scheelt het een paar tientjes per maand, maar bijvoorbeeld de elektrische Mini Cooper is maar liefst 100 euro per maand goedkoper (399,- versus 499,-).
Dank, als eerste EV zal die range anxiety er nog wel in zitten dus zeker de 42kWh als minimum. De luxe hoeft niet per se, een licht interieur en glazen dak zijn denk ik enige eisen. De rest is tegenwoordig standaard of niet waard. Als ik alle reviews bekijk is iedereen enthousiast behalve over de prijs. Dat laatste is dus nu minder een issue.

Alternatief is nog de Twinair motor, vind die wel passen bij karakter van dit autootje en pakt goed door met de 100pk versie weet ik uit ervaring.

En dan die benzine Abarth met handbak is helemaal leuk, maar dan ben ik wel ver verwijderd van dit topic :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rookert25 op 18-12-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
Sonicfreak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:41:
[...]

Vergeet dan ook de Seat Mii Electric niet. Het is een drieling, geen tweeling. ;)
Die rijden wij als tweede auto en zijn er tevreden over. Prima auto met goede wegligging voor een A-segmenter.
Helemaal mee eens. Wij rijden de Citigo e-auto als tweede auto, naast een Enyaq. Wij pakken in de praktijk voor alle korte ritten de Citigo. Parkeert handig in de stad, alle weekboodschappen in tassen en kratten gaan eenvoudig achterin en hij komt vlot mee in het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
En het is gedaan met de SEPP, de teller staat hier nu ook op 0, vaarwel, het waren mooie jaren. :>

Subsidie voor koop van een gebruikte elektrische personenauto

Nu de aankomende tijd de prijzen eens in de gaten houden.
En dealers pesten die nog koketteren met de bonus. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zjanzjak schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:44:
En het is gedaan met de SEPP, de teller staat hier nu ook op 0, vaarwel, het waren mooie jaren. :>

nieuws: Nederlandse subsidie voor tweedehands elektrische auto is ook op

Ook hier op Tweakers al gemeldt op de FrontPage :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Ben benieuwd wanneer de autoverkopers de prijzen voor tweedehands EV's die in aanmerking kwamen voor de subsidie weer wat omlaag schroeven. Ik vermoed dat ze er geen haast mee maken ;)

Desondanks blijft 'n EV wel een kanshebber voor mij als volgende auto. Ik twijfel voornamelijk tussen een Lexus CT200H (hybride) en een Hyundai Ioniq 28 KWH. De CT200H is robuust en zuinig, maar zo'n Ioniq begint ook een sterke status op te bouwen qua betrouwbaarheid (lees verhalen van Ioniq's die ingezet worden als taxi en met 3 tot 4 ton op de teller nog steeds operationeel zijn) én springen nog veel zuiniger om met energie. Rationeel lijkt de Ioniq toch winnaar van dit tweetal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Velen staan natuurlijk al een lange tijd te koop, incl inflatie in die periode denk ik dat het op korte termijn meevalt.
Andersom is de prijs gewoon op basis van vraag en aanbod, en de vraag heeft het dieptepunt nog niet bereikt denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Zjanzjak schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:44:

Afgelopen woensdag nog een Renault Zoe uit 2019 gekocht 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
1rr1tantemug schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:22:
Ben benieuwd wanneer de autoverkopers de prijzen voor tweedehands EV's die in aanmerking kwamen voor de subsidie weer wat omlaag schroeven. Ik vermoed dat ze er geen haast mee maken ;)

Desondanks blijft 'n EV wel een kanshebber voor mij als volgende auto. Ik twijfel voornamelijk tussen een Lexus CT200H (hybride) en een Hyundai Ioniq 28 KWH. De CT200H is robuust en zuinig, maar zo'n Ioniq begint ook een sterke status op te bouwen qua betrouwbaarheid (lees verhalen van Ioniq's die ingezet worden als taxi en met 3 tot 4 ton op de teller nog steeds operationeel zijn) én springen nog veel zuiniger om met energie. Rationeel lijkt de Ioniq toch winnaar van dit tweetal ...
Misschien is dit https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/ een handig document om door te nemen. Zij repareren EV's verschillende merken EV's waar de dealer niet aan begint en hebben dus veel ervaring. Spoiler, de Ioniq komt er heel goed uit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:08:
[...]

Misschien is dit https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/ een handig document om door te nemen. Zij repareren EV's verschillende merken EV's waar de dealer niet aan begint en hebben dus veel ervaring. Spoiler, de Ioniq komt er heel goed uit.
Ah, die heb ik gelezen idd! "Expected motor failure around 200.000 km. Motor repair: €1.400". Dat is volgens mij zo'n beetje de prijs dat gevraagd wordt bij Van der Wou in Dongen, Vervangen hoofdaccu wel 22.000 euro maar nog geen gedocumenteerde pechgevallen op dat gebied.

Enig nadeel voor mij is het niet hebben van eigen laadgelegenheid, maar ik struikel hier in de regio tegenwoordig bij wijze van spreken over de openbare laadpalen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
1rr1tantemug schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:20:
[...]

Ah, die heb ik gelezen idd! "Expected motor failure around 200.000 km. Motor repair: €1.400". Dat is volgens mij zo'n beetje de prijs dat gevraagd wordt bij Van der Wou in Dongen, Vervangen hoofdaccu wel 22.000 euro maar nog geen gedocumenteerde pechgevallen op dat gebied.

Enig nadeel voor mij is het niet hebben van eigen laadgelegenheid, maar ik struikel hier in de regio tegenwoordig bij wijze van spreken over de openbare laadpalen ...
Het hebben van een eigen lader is goud waard maar openbare laders in de buurt die beschikbaar zijn is ook mooi, alleen wel duurder. Maar de Ioniq gaat spaarzaam om met de geladen kWh's dus dat komt dan goed uit. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
mitsumark schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:42:
Velen staan natuurlijk al een lange tijd te koop, incl inflatie in die periode denk ik dat het op korte termijn meevalt.
Andersom is de prijs gewoon op basis van vraag en aanbod, en de vraag heeft het dieptepunt nog niet bereikt denk ik...
Ik hou nu al maanden de Fiat 500 e's in de gaten en dan met name bij 'van Mossel'.
Zaken die mij opvallen;

- best groot verloop, ik zie om de paar weken wel dat er weer andere wagens te koop staan
- en mijn grootste verbazing.... de prijzen zijn gestegen!

Terwijl ze er als de kippen bij waren om te zeggen dat het SEPP potje leeg was voor 2de hands maar dat je nog wel 1000 euro bonus kreeg.

Te maf.
Maar goed, misschien moet ik verder dan mijn neus lang is kijken en niet alleen bij deze dealer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:08:
[...]

Grappige van dat document is dat alle autos plotseling met 200.000km totaloss zijn: ik ben bang dat het misschien meer zegt, over hoe hun klanten met de autos omgaan. Want vaak zijn defecten een gevolg, van hoe er op de lange duur met een auto gereden is.

Hier wordt vaak gedacht: om een Hyundai Ioniq Electric bijvoorbeeld wel actief gekoeld wordt, dat die auto daardoor een veel betere keuze is dan een Nissan Leaf. Echter bij AutoWeek Accu Degradatie Test, kwam de Hyundai Ioniq Electric net zo goed niet goed uit de test. Nog voor de 200.000km had ook dat accupakket zijn langste tijd wel gehad, volgens de expert.

Daarnaast: autos waar ze geeneens aan gewerkt hebben, gaan ze plotseling afraden. Daarom neem ik dat document met een korreltje zout, want als je nog nooit aan zo'n auto gewerkt hebt en niet de daadwerkelijke oorzaken weet van de defecten? Leuk dat accupakketen van een Nissan Leaf weleens kapot gaan? Maar misschien is de bestuurder er ook gewoon niet goed mee omgegaan? En telkens de temperatuur in de rode cijfers gereden ( geladen ), waardoor het accupakket veel te verduren gehad heeft.

Die Hyundai Ioniq Electric wordt hier op Tweakers een beetje teveel opgehemeld: die autos kunnen net zo goed kapot gaan en als je een oud exemplaar koopt, dan neem je alsnog een zeker risico. Dat de Tweakers die zo'n ding hebben, er wellicht als een oud opaatje in rijden? Wilt niet zeggen dat de ex-leaserijders dat gedaan hebben, wat negatieve gevolgen voor het accupakket kan hebben op lange duur.

Anders zou die expert van Aviloo dat niet zeggen, dat het accupakket van die Hyundai Ioniq Electric wel zijn langste duur gehad heeft. Volgens mij had die meneer ook veelvuldig snel geladen, want als je nog een kleiner accupakket hebt dan een Nissan Leaf met 40kWh? Dan kun je hypermilen wat je wilt? Uiteindelijk zul je toch vaker moeten snelladen, dan wanneer je gaat hypermilen met een 40kWh Leaf. Dan wordt het accupakket wel actief gekoeld, alleen dat wilt niet zeggen dat de accu temperatuur nooit hoog op kan lopen.

*Ik ben geen expert trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:56:
[...]

Grappige van dat document is dat alle autos plotseling met 200.000km totaloss zijn: ik ben bang dat het misschien meer zegt, over hoe hun klanten met de autos omgaan. Want vaak zijn defecten een gevolg, van hoe er op de lange duur met een auto gereden is.

Hier wordt vaak gedacht: om een Hyundai Ioniq Electric bijvoorbeeld wel actief gekoeld wordt, dat die auto daardoor een veel betere keuze is dan een Nissan Leaf. Echter bij AutoWeek Accu Degradatie Test, kwam de Hyundai Ioniq Electric net zo goed niet goed uit de test. Nog voor de 200.000km had ook dat accupakket zijn langste tijd wel gehad, volgens de expert.

Daarnaast: autos waar ze geeneens aan gewerkt hebben, gaan ze plotseling afraden. Daarom neem ik dat document met een korreltje zout, want als je nog nooit aan zo'n auto gewerkt hebt en niet de daadwerkelijke oorzaken weet van de defecten? Leuk dat accupakketen van een Nissan Leaf weleens kapot gaan? Maar misschien is de bestuurder er ook gewoon niet goed mee omgegaan? En telkens de temperatuur in de rode cijfers gereden ( geladen ), waardoor het accupakket veel te verduren gehad heeft.

Die Hyundai Ioniq Electric wordt hier op Tweakers een beetje teveel opgehemeld: die autos kunnen net zo goed kapot gaan en als je een oud exemplaar koopt, dan neem je alsnog een zeker risico. Dat de Tweakers die zo'n ding hebben, er wellicht als een oud opaatje in rijden? Wilt niet zeggen dat de ex-leaserijders dat gedaan hebben, wat negatieve gevolgen voor het accupakket kan hebben op lange duur.

Anders zou die expert van Aviloo dat niet zeggen, dat het accupakket van die Hyundai Ioniq Electric wel zijn langste duur gehad heeft. Volgens mij had die meneer ook veelvuldig snel geladen, want als je nog een kleiner accupakket hebt dan een Nissan Leaf met 40kWh? Dan kun je hypermilen wat je wilt? Uiteindelijk zul je toch vaker moeten snelladen, dan wanneer je gaat hypermilen met een 40kWh Leaf. Dan wordt het accupakket wel actief gekoeld, alleen dat wilt niet zeggen dat de accu temperatuur nooit hoog op kan lopen.

Je moet je EV juist niet als oud opaatje rijden.
Af en toe hard optrekken is juist goed voor de accu.

https://www.ad.nl/auto/ve...ektrische-auto~a9560636c/

En van snelladen degradeert je accu niet heel veel sneller dan met gewoon laden. Mits je accu wel actief gekoeld wordt. Wat bij de Hyundai Ioniq gewoon het geval is en bij een Nissan Leaf niet.

https://blog.evbox.com/nl...laden-slecht-voor-je-accu

Bij DC-laden gaat de accu gemiddeld maar 0,1 procent sneller achteruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:56:
[...]

Die Hyundai Ioniq Electric wordt hier op Tweakers een beetje teveel opgehemeld: die autos kunnen net zo goed kapot gaan en als je een oud exemplaar koopt, dan neem je alsnog een zeker risico. .

Wat is oud? Bovendien kan elke auto stuk gaan en loop je bij gebruikt een risico en zelfs bij een gloednieuw model/auto kunnen zich kinderziektes voordoen.

Voor mijn Ioniq had ik ook bijna twee jaar een LEAF en de overstap naar de Ioniq voelde als van de nacht naar een dag met zonnig weer. :) Ik kan nu wel zonder problemen overal naartoe rijden, en snelladen kan ook keer op keer. Bij het laden van km/uur doet de Ioniq nog steeds goed mee in vergelijking nieuwe modellen of laat die zelfs achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Alles ouder dan bouwjaar 2018* beschouw ik als oud en een te groot risico, omdat je geen flauw idee heb hoe ermee omgegaan is. Ik zou echt mijn Leaf met 40kWh accupakket, niet inruilen voor een minder goed uitgeruste Hyundai Ioniq Electric van bouwjaar 2018 met een 28kWh accupakket. Eentje met 38kWh accupakket is nog redelijk interessant, dat die wat langzamer doet snelladen interesseert mij geen ene F.

Een Tesla van bouwjaar 2019 welke lekker afgetrapt zijn door de leaserijders, die hoef ik ook niet hoor: Hyundai is een kanshebber, alleen niet zo'n oud model als de Hyundai Ioniq Electric. Want ik staar mij niet blind op het feit, dat het accupakket wel gekoeld wordt. Dat is immers ook iets wat stuk kan gaan.... en benodigd onderhoud. Tenminste het is toch vloeistof gekoeld? Want luchtgekoeld, dat zet geen zoden aan de dijk.

Wat voor Leaf heb je dan ingeruild op een Hyundai Ioniq Electric? Want ik zie een Hyundai Ioniq Electric eerder als downgrade, dan een upgrade. Om de 150km aan de snellader? Nee dankjewel, dat is niet leuk autorijden. Dan zou ik liever een nieuwere EV hebben, die circa 50kWh heeft en gemiddeld 15kWh/100km doet. Ik ga niet mijn geld kapot slaan, op oudere modellen. De Leaf is ja al een ouder model en schrijft af als de malle, dus waarschijnlijk zou ik nog bij moeten leggen ook voor zo'n Hyundai Ioniq Electric.

Wat mij vooral destijds tegenhield bij de Hyundai Ioniq Electric: dat lijkt mij geen praktische gezinsauto, aangezien dat een sedan is. En geen 360 graden cameras, geen pro-pilot etc.

*Ook vanwege de resterende accu garantie, met een 2018 heb je garantie t/m 2026.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tja, het blijft een gok hoe de vorige rijder met de auto omging.
Of dat een privérijder was (die toch al van plan was binnen de 5 jaar zijn auto door te verkopen) of een lease die sowieso van nature zorgvuldig omgaat met de spullen die 'm worden toevertrouwd maakt het echte verschil. Maar dat weet je als koper niet zonder de data te raadplegen.
Steek er een OBD2 in, doe een testrit tot 5% SoC en je hebt al een beter idee over de werkelijke staat.

Als leaserijder deed ik na 52 maanden onze e-Niro MY2019 met 64 kWh netto capaciteit en 78K km van de hand. De gemeten SoH van de accu bedroeg nog 100% en de gereden range nog 490 km (waar deze in maand één ongeveer 500 km bedroeg).
Lijkt me een goede deal voor de volgende eigenaar, ook al was het een ex-lease.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:56:
[...]

Alles ouder dan bouwjaar 2018* beschouw ik als oud en een te groot risico, omdat je geen flauw idee heb hoe ermee omgegaan is. Ik zou echt mijn Leaf met 40kWh accupakket, niet inruilen voor een minder goed uitgeruste Hyundai Ioniq Electric van bouwjaar 2018 met een 28kWh accupakket. Eentje met 38kWh accupakket is nog redelijk interessant, dat die wat langzamer doet snelladen interesseert mij geen ene F.

Een Tesla van bouwjaar 2019 welke lekker afgetrapt zijn door de leaserijders, die hoef ik ook niet hoor: Hyundai is een kanshebber, alleen niet zo'n oud model als de Hyundai Ioniq Electric. Want ik staar mij niet blind op het feit, dat het accupakket wel gekoeld wordt. Dat is immers ook iets wat stuk kan gaan.... en benodigd onderhoud. Tenminste het is toch vloeistof gekoeld? Want luchtgekoeld, dat zet geen zoden aan de dijk.

Wat voor Leaf heb je dan ingeruild op een Hyundai Ioniq Electric? Want ik zie een Hyundai Ioniq Electric eerder als downgrade, dan een upgrade. Om de 150km aan de snellader? Nee dankjewel, dat is niet leuk autorijden. Dan zou ik liever een nieuwere EV hebben, die circa 50kWh heeft en gemiddeld 15kWh/100km doet. Ik ga niet mijn geld kapot slaan, op oudere modellen. De Leaf is ja al een ouder model en schrijft af als de malle, dus waarschijnlijk zou ik nog bij moeten leggen ook voor zo'n Hyundai Ioniq Electric.

Wat mij vooral destijds tegenhield bij de Hyundai Ioniq Electric: dat lijkt mij geen praktische gezinsauto, aangezien dat een sedan is. En geen 360 graden cameras, geen pro-pilot etc.

*Ook vanwege de resterende accu garantie, met een 2018 heb je garantie t/m 2026.
Het was een 2011 LEAF 24kWh waar nog maar 15kWh van over was in 2018, mijn 2017 Ioniq heeft na vijf jaar rijden nog altijd ongeveer dezelfde capaciteit van 25kWh als toen ik die in 2019 kocht. Dus dat zegt genoeg over de accu kwaliteit. Aan accugarantie heb je pas wat onder de 70% en daar zijn maar weinig gevallen bekend die daar onder komen, hoogstwaarschijnlijk veel LEAF's en/of EV's waar echt iets mis was zoals de Ampera of de Soul.

De Ioniq is overigens geen sedan maar net als de LEAF een hatchback. Verder heeft iedereen zo zijn/haar wensen omtrent opties en uitvoering. Een leaseauto wordt in de regel goed nagekeken en bij inleveren moet er betaald worden voor gebreken terwijl een lompe privérijder die elke paar inruilt voor een nieuwe die zonder consequentie lekker kan aftrappen en mishandelen. Zegt dus allemaal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:44:
[...]

Het was een 2011 LEAF 24kWh waar nog maar 15kWh van over was in 2018, mijn 2017 Ioniq heeft na vijf jaar rijden nog altijd ongeveer dezelfde capaciteit van 25kWh als toen ik die in 2019 kocht. Dus dat zegt genoeg over de accu kwaliteit.
Dat zegt vooral veel over de 2011 Nissan Leaf, want de mijne is een Gen2 wat een doorontwikkeling is geweest van de 1e Leaf welke jij gereden hebt. Mijn Leaf heeft een SoH van 89% en is zelfs omhoog gegaan, sinds ik de auto in eigendom heb. Maar denk je niet dat Hyundai je gewoon niet voor de gek houdt?

Bij een Leaf heb je nieuw slechts 99,x% nieuw, dus nooit 100% SoH. Bij Hyundai heb jij misschien nieuw een SoH van 105% alleen zijn ze daar waarschijnlijk geraffineerder in dan Nissan, dus vertellen ze jouw gezellig dat je 100% SoH hebt. Ik neem dat allemaal met een korreltje zout en ben blij, dat ik bij de Leaf alles met Leafspy kan uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan zowat iedere auto met een OBD2 dongle uitlezen.
Dat is niet voorbehouden aan een Nissan Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:04:
[...]

Dat zegt vooral veel over de 2011 Nissan Leaf, want de mijne is een Gen2 wat een doorontwikkeling is geweest van de 1e Leaf welke jij gereden hebt. Mijn Leaf heeft een SoH van 89% en is zelfs omhoog gegaan, sinds ik de auto in eigendom heb. Maar denk je niet dat Hyundai je gewoon niet voor de gek houdt?

Bij een Leaf heb je nieuw slechts 99,x% nieuw, dus nooit 100% SoH. Bij Hyundai heb jij misschien nieuw een SoH van 105% alleen zijn ze daar waarschijnlijk geraffineerder in dan Nissan, dus vertellen ze jouw gezellig dat je 100% SoH hebt. Ik neem dat allemaal met een korreltje zout en ben blij, dat ik bij de Leaf alles met Leafspy kan uitlezen.
Ik heb het niet gehad over de SOH maar over daadwerkelijk bruikbare kWh's, de 100% SOH van de Ioniq geloof ik ook niet. Dat er ergens een buffer is lijkt mij heel reëel want degradatie is een feit, ook bij de Ioniq. Wat voor mij telt is de bruikbare capaciteit en range en die is nog altijd ongeveer gelijk aan toen ik hem kocht. Ook nieuw zou deze volgens diverse gebruikers maar rond de 26kWh zijn, maar dat heb ik niet zelf kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Die wil je om meer redenen niet hebben. Ook als het geen lease auto geweest is. Eigenlijk wil je die pas hebben vanaf eind 2022 of nieuwer. Als het tenminste om een model 3 zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

fisherman schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:
[...]

Die wil je om meer redenen niet hebben. Ook als het geen lease auto geweest is. Eigenlijk wil je die pas hebben vanaf eind 2022 of nieuwer. Als het tenminste om een model 3 zou gaan.
En waarom niet? Ja, de nieuwere versies hebben een warmtepomp, de draagarmproblemen zijn verholpen, etc. maar dat zie je ook weer terug in een hogere prijs. Je kunt nu voor 17.500 Euro een 2019 M3 met 80k km's halen. De auto van mijn vrouw kwam afgelopen week niet door de APK, we wilden nog even een halfjaartje wachten met een andere uitzoeken, maar overwegen nu serieus een 2019 M3 te halen.

Een 2022 model kost minimaal 3-5k extra en dan is de vraag of dat weer de moeite waard is want dan kan je ook wel weer motiveren waarom je niet direct voor een 2023 versie of misschien zelfs een nieuwe a >40k zou moeten gaan. Ergens houdt het op he met plussen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
Taro schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:27:
[...]Ergens houdt het op he met plussen :)
Bekend probleem, niet alleen met autos maar ook met hobbies en alle dingen die je wilt kopen, haha.

Recent zelf voor een Zoe van 2019 (41kWh) gegaan terwijl we voorheen voor een ouder modelletje wilde gaan met een 21kWh accu. Toen nog overwogen om toch voor 52kWh te gaan maar voor die paar km per jaar die we rijden is het allemaal overkill.

Mijn criteria:
- het moet voldoen aan mijn eisen
- goede prijs prestatie
- dan de goedkoopst mogelijke versie die aan bovenstaande 2 voldoet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
fisherman schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:47:
[...]

Nadat ik deze video gisteravond op YouTube gezien heb, wil ik denk ik helemaal geen Tesla meer: mensen blijven dood, omdat Elon Musk Lidar sensors te duur vindt. Daarom rusten ze de auto uit met tig cameras, alleen die zien niet alles op tijd.

Schokkend voorbeeld in de video was, een gekantelde vrachtwagen die op zijn zij lag: met je mensen ogen, had je dat wel gezien en was je uitgeweken naar rechts. De Autopilot is er vol ingereden en de overtuigde Tesla bestuurder, die vertrouwde op de Autopilot: heeft zijn leven er door verloren.

En wat doet Tesla aka Elon Musk: alles proberen in de doofpot te stoppen, want ze hebben moeten graven om de informatie te kunnen vinden. Ook zijn er blijkbaar gespecialiseerde bedrijven, die de Tesla computers dan naar een hacker sturen om de data te krijgen. Want Tesla zelf geeft dat niet zelf vrij. Gelukkig is volledige Autopilot in Nederland verboden, anders zouden wij hier ook de nodige doden hebben. Doordat Elon Musk zegt, dat de Autopilot beter rijdt dan een mens: maar dat is lariekoek, want het menselijk oog is nog steeds beter. Daarom hebben andere merken ook Lidar sensors aan boord, omdat je met cameras niet alles kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:57:
[...]

[YouTube: The Hidden Autopilot Data That Reveals Why Teslas Crash | WSJ]

Nadat ik deze video gisteravond op YouTube gezien heb, wil ik denk ik helemaal geen Tesla meer: mensen blijven dood, omdat Elon Musk Lidar sensors te duur vindt. Daarom rusten ze de auto uit met tig cameras, alleen die zien niet alles op tijd.
Dus liever een echte boxermotor zonder autopilot van wijlen Hans Mezger.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Schokkend voorbeeld in de video was, een gekantelde vrachtwagen die op zijn zij lag: met je mensen ogen, had je dat wel gezien en was je uitgeweken naar rechts. De Autopilot is er vol ingereden en de overtuigde Tesla bestuurder, die vertrouwde op de Autopilot: heeft zijn leven er door verloren.

En wat doet Tesla aka Elon Musk: alles proberen in de doofpot te stoppen, want ze hebben moeten graven om de informatie te kunnen vinden. Ook zijn er blijkbaar gespecialiseerde bedrijven, die de Tesla computers dan naar een hacker sturen om de data te krijgen. Want Tesla zelf geeft dat niet zelf vrij. Gelukkig is volledige Autopilot in Nederland verboden, anders zouden wij hier ook de nodige doden hebben. Doordat Elon Musk zegt, dat de Autopilot beter rijdt dan een mens: maar dat is lariekoek, want het menselijk oog is nog steeds beter. Daarom hebben andere merken ook Lidar sensors aan boord, omdat je met cameras niet alles kunt zien.
De bestuurder is niet voor niets altijd verantwoordelijk. Als je een vrachtwagen voor je neus ziet liggen, dan moet je dus als bestuurder ingrijpen ipv je dood af te wachten en er daarna iemand anders de schuld van te geven. Ik ga de video niet eens kijken omdat ik weet dat ik er jeuk van krijg, WSJ staat erom bekend tegen Tesla te zijn. FSD is maar een heel klein onderdeel van een Tesla en ik heb het nog nooit gebruikt en heb ook niet de behoefte het te gebruiken. Ik kijk naar andere factoren om te besluiten een auto aan te schaffen. Rij meer dan 5 jaar naar volle tevredenheid in Tesla's en hier is evt. ook een 2e Tesla welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
@MathiasMetzger, het kosten argument is denk ik wat kort door de bocht. Hier een filmpje waarom Tesla niet in LIDAR gelooft. Dat LIDAR niet zaligmakend is zijn genoeg voorbeelden te vinden met bv Waymo autos die gekke dingen doen. Die zijn ook verre van perfect (maar mogen toch al autonoom rond rijden in bepaalde gebieden in bepaalde steden).

Mbt het filmpje op 7:45 zie ik toch wel wat vreemds. De chauffeur haalt handmatig in (acc & autotsteer staan uit) als een idioot met 480nm kracht over een dubbel doorgetrokken streep en vliegt dan de bocht uit, tja ik zie niet hoe dat een systeem fout is :?
EDIT: dit geeft de interviewer ook aan, "roekeloze rijders"

Ik wil hier geen pro vs con Tesla/FSD discussie van maken en iedereen mag zelf een mening vormen. Mijn mening: Tesla doet zeker niet alles perfect (daarom geven ze ook aan dat de bestuurder ten alle tijden alart moet blijven en moet kunnen ingrijpen) maar maakt wel grote stappen naar een autonoom voertuig. Als ik dit vergelijk met de andere fabrikanten lopen ze lichtjaren vooruit en ik geloof in hun aanpak (na het zien van de resultaten).
Wat me wel enigszins tegenstaat zijn de vaak negatieve verhalen (met soms incorrect data) die voor veel mensen een skewed beeld creëren. Wat me nog meer stoort zijn de mensen die veel bashen maar niet meehelpen het op te lossen. "There is no more neutrality in the world. You either have to be part of the solution, or you're going to be part of the problem" Eldridge Cleaver.

Ter info; ik heb zelf een EV6 met LFA/ACC en dat rijd erg ontspannen en gaat vaak goed, maar soms ook niet. Ik reed laatst in onze Zoe (nadat we hem 1 dag hadden) en nadat ik CC had aangezet ging de auto plots over een lijn heen waardoor ik schrok en dacht, waarom doet de auto dit normaal gaat dit altijd goed. O ja ik moet zelf sturen. Een paar minuten later liep ik langzaam op mijn voorganger in en kwam ik wel heel dichtbij en remde ik zelf maar even af terwijl ik dacht waarom houd de auto niet meer afstand; CC vs ACC. Daarnaast al vaker meegemaakt dat de auto reageert op wat voor me gebeurd voordat ik het zelf zie. Andersom ook dat de auto remt voor een fietser terwijl ik er makkelijk omheen kan rijden, het is dus zoals ik zei verre van perfect. Ik pas me vrij snel aan aan nieuwe technologien maar ben me wel bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben en blijf. Al met al ben ik erg happy met LFA/ACC ondanks dat het niet perfect werkt en zou het echt niet willen missen.

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 22-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 22-12-2024 11:50 . Reden: Onnodig politieke/offtopic statement ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:42
Wij waren ook aan het kijken naar een jong gebruikte BEV, maar recent de knoop doorgehakt en gekozen voor een nieuwe Hyundai Inster.
Ongeveer gelijk in prijs met een gebruikte, maar wel heel compleet en nieuw met 5 jaar garantie.
Het is een heel compacte auto (met een relatief laag gewicht ivm toekomstige wegenbelasting).
Midden november besteld (uit de folder) en gisteren voor het eerst wezen kijken in de showroom.
Overtreft de verwachtingen :-)

Hyundai Inster - EV - ervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JosTM schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:08:
Wij waren ook aan het kijken naar een jong gebruikte BEV, maar recent de knoop doorgehakt en gekozen voor een nieuwe Hyundai Inster.
Ongeveer gelijk in prijs met een gebruikte, maar wel heel compleet en nieuw met 5 jaar garantie.
Het is een heel compacte auto (met een relatief laag gewicht ivm toekomstige wegenbelasting).
Midden november besteld (uit de folder) en gisteren voor het eerst wezen kijken in de showroom.
Overtreft de verwachtingen :-)

Hyundai Inster - EV - ervaringen
Leuke auto inderdaad. Zojuist aan mijn vrouw laten zien en inruilofferte aangevraagd. Hopelijk morgen al in de showroom bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Iemand ervaring met het vervangen van normale koplampen met LED varianten? Vind de Renault Zoe 2019 wel een slecht lichtbeeld geven dus zou graag een LED upgrade doen.

Topic gevonden, thanks @-tom-562: LED Verlichting auto+motor

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 22-12-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Card Nox schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:21:
Iemand ervaring met het vervangen van normale koplampen met LED varianten? Vind de Renault Zoe 2019 wel een slecht lichtbeeld geven dus zou graag een LED upgrade doen.
Daar is een apart topic voor (specifiek over led verlichting).
Ik heb zelf goede ervaring met lampen van AliExpress van het merk Bull Vision. Beste resultaat krijg je als je projectorlampen hebt, reflector lampen is vaak hit or mis qua lichtbeeld

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
[...]

Niet je hele mening baseren op een 10 minuten video zou een goede start zijn. :)

Ten eerste, de eerste video is al uit 2021, en we zitten ondertussen in 2024. Als je kijkt naar FSD video's dan zie je dat er toch echt wel een verschil in zit.

Ik pas altijd op met termen als "beter", dus ik weet ook niet wat je precies bedoelt. Het is zeker een emotionele video die WSJ laat zien en ik kreeg hem ook al doorgestuurd.

Hoe dan ook, als ik veel buren hier door de straat zie rijden, dan kan FSD niet snel genoeg komen. O+

Zelfs met alle problemen die FSD heeft, is het een stuk veiliger dan onze apen-breinen, die zich laten opfokken, afgeleid zijn, en de informatie niet goed kunnen interpreteren.

Afgelopen jaar zijn er meer dan 50.000 Amerikanen in het verkeer omgekomen, en hoewel we het hier nog veel beter doen, zie ik tegenwoordig een negatieve tendens in de psychologie van de automobilisten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSnnu5SbigT_4Ftm2xgH_9ezxO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dB5sypuhDYdsjmXpECXh96cn.png?f=fotoalbum_large

En daarom, en ik heb niet eens Tesla-aandelen of een Tesla, denk ik dat we wat kritischer moeten zijn op de informatie die we consumeren, en in de tussentijd naar een samenleving werken waar de autos en de zwakkere weggebruikers veiliger naast elkaar kunnen bestaan. En dat begint wat mij betreft bij de mens achter het stuur van de 1500+ KG voertuig. En omdat we dit helaas nooit goed krijgen, kan ik niet wachten tot we veilig over straat kunnen waar alleen auto's rijden zonder mens achter het stuur. En dat zeg ik terwijl ik net 3 uur heb gesim-raced. :9~

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Maar dit staatje wekt toch juist de indruk dat de autopilot zorgt voor méér doden (in ieder geval tijdelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Ecological schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:31:
[...]

Niet je hele mening baseren op een 10 minuten video zou een goede start zijn. :)

Ten eerste, de eerste video is al uit 2021, en we zitten ondertussen in 2024. Als je kijkt naar FSD video's dan zie je dat er toch echt wel een verschil in zit.

[YouTube: Tesla FSD 13 First Drive!]

Ik pas altijd op met termen als "beter", dus ik weet ook niet wat je precies bedoelt. Het is zeker een emotionele video die WSJ laat zien en ik kreeg hem ook al doorgestuurd.

Hoe dan ook, als ik veel buren hier door de straat zie rijden, dan kan FSD niet snel genoeg komen. O+

Zelfs met alle problemen die FSD heeft, is het een stuk veiliger dan onze apen-breinen, die zich laten opfokken, afgeleid zijn, en de informatie niet goed kunnen interpreteren.

[Afbeelding]
Geweldig hoe hij beschrijft dat een constante snelheidsovertreding van 10-16 km/u "perfect" is.
[pun intended]Binnenkort bedenkt AI zelf wel wat ze doen en nemen ze de wereld over >:)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
DrBOB101 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:37:
[...]

Geweldig hoe hij beschrijft dat een constante snelheidsovertreding van 10-16 km/u "perfect" is.
[pun intended]Binnenkort bedenkt AI zelf wel wat ze doen en nemen ze de wereld over >:)
Ik zit veel met Amerikanen in discord servers over EVs, en dit is bijna de mindset van iedereen daar. Ik vind het bizar.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:27:
[...]

En waarom niet? Ja, de nieuwere versies hebben een warmtepomp, de draagarmproblemen zijn verholpen, etc. maar dat zie je ook weer terug in een hogere prijs. Je kunt nu voor 17.500 Euro een 2019 M3 met 80k km's halen. De auto van mijn vrouw kwam afgelopen week niet door de APK, we wilden nog even een halfjaartje wachten met een andere uitzoeken, maar overwegen nu serieus een 2019 M3 te halen.

Een 2022 model kost minimaal 3-5k extra en dan is de vraag of dat weer de moeite waard is want dan kan je ook wel weer motiveren waarom je niet direct voor een 2023 versie of misschien zelfs een nieuwe a >40k zou moeten gaan. Ergens houdt het op he met plussen :)
De SR heeft als grootste nadeel dat daar een NCA accu in zit. Die gaan echt veel minder lang mee dam een NMC en nog veel minder lang dan een LFP.
Daarnaast missen ze veel dingen zoals inderdaad de warmtepomp. Maar belangrijker is ze Ryzen processor. De Intel krijgt nu al niet meer de laatste updates en is veel langzamer. Zaken als stuur en stoelverwarming achterin mis je ook op een 2019.
Ook hebben de oude modellen geen matrix verlichting en zijn ze behoorlijk verblindend voor anderen.
Verder zijn die een stuk minder goed gebouwd vaak, maar dat verschilt waarschijnlijk ook wel per exemplaar. Daarnaast zal Tesla onder garantie ook vast wel wat opgelost hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
[...]

Een auto koop je om zelf te sturen, anders kun je beter een taxi nemen.
Daarnaast moet je als je zo'n functie zou willen gebruiken ook gewoon zelf goed op blijven letten. Geen enkele auto doet dat perfect en zal dat nooit perfect doen. Zelfrijdende auto's die geen ongelukken maken zullen er ook nooit komen.
Ik rijd een auto, omdat ik het leuk vind om auto te rijden in mijn vrije tijd, dat is de enige reden.
Dan wil ik ook zelf sturen ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
De meeste mensen rijden omdat het moet, gegeven de keuzes die ze in hun leven hebben gemaakt in werk en persoonlijke relaties. Ze moeten wel met de auto omdat OV hen niet tijdig op de goede plek brengt of omdat ze een hekel hebben aan OV.

Natuurlijk zijn er mensen die voor hun plezier autorijden, maar ik geloof niet dat dat een heel grote groep is. Ik zou met genoegen met de taxi gaan, maar voor de meeste mensen is dat veel te duur. Dus ik weet niet in wat voor wereld jij leeft, waarschijnlijk een zeer welvarend milieu. Maar de meeste mensen in Nederland moeten hard werken voor hun geld en met de taxi reizen is voor hen gewoon simpelweg financieel volstrekt onmogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
fisherman schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:42:
Ik rijd een auto, omdat ik het leuk vind om auto te rijden in mijn vrije tijd, dat is de enige reden.
Helemaal flabbergasted hierdoor.
Soms op een mooie lege weg als het stil is vind ik het wel eens leuk om te rijden, maar in de dagelijkse realiteit vind ik het meestal mind-numbing en soul-crushing.
Inmiddels voorzien van ACC en lane assist (of iets wat Tesla aan de man brengt als enhanced autopilot) en ik wil alleen maar meer daarvan. Hoe meer de auto zelf doet en hoe minder ik hoef te doen hoe beter, het bedienen van hendels pedalen en sturen ervaar ik vaak als een stomvervelende klus.
Verheug me op de dag dat ik een krantje achter het stuur mag lezen. 8)

Grote vraag is nu wie representatiever is voor de gemiddelde bestuurder, jij of ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:04:
[...]

Grote vraag is nu wie representatiever is voor de gemiddelde bestuurder, jij of ik.
Als ik op mezelf en mijn omgeving afga is dat @fisherman :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Soms op een mooie lege weg als het stil is vind ik het wel eens leuk om te rijden, maar in de dagelijkse realiteit vind ik het meestal mind-numbing en soul-crushing.
Inmiddels voorzien van ACC en lane assist (of iets wat Tesla aan de man brengt als enhanced autopilot) en ik wil alleen maar meer daarvan. Hoe meer de auto zelf doet en hoe minder ik hoef te doen hoe beter, het bedienen van hendels pedalen en sturen ervaar ik vaak als een stomvervelende klus.

@fisherman

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
En ik flabbergasted over jou flabbergasted zijn. ;)
Want kan mij grotendeels in fisherman zijn woorden vinden.
Ik rijd auto omdat het soms moet (naar kantoor), maar soms ook niet, beide keren vind ik het leuk.
Sommige features zijn fijn, zoals ACC en lane assist, waarvan ik ACC wel wat vaker gebruik, de lane assist gaat alleen maar aan op de snelweg.
Maar ook zonder al deze hulpmiddelen heb ik autorijden altijd al leuk gevonden, en dat is al een poosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Het zal de leeftijd wel zijn, toen ik jonger was vond ik autorijden ook een leuke uitdaging, vandaag de dag vindt ik er weinig meer aan.
Het rijden an sich, het onderweg zijn is nog steeds leuk maar de fysieke handelingen die je daarvoor moet uitvoeren kunnen me gestolen worden, heb dat deel van het autorijden wel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Fysieke handelingen?
Wat bedoel je precies? In- en uitstappen?

Ik zet onze auto op ACC en het grootste deel van de tijd doet ie de rest zelf met af en toe wat "bijregelen" met de duim en wijsvinger/middenvinger. Muziekje op en verder gewoon van A naar B en terug.
Kan er - ondanks de leeftijd - hier nog wel van af. :)

Maar dat is uiteraard het voordeel van een en/en verhaal.
Je gebruikt niet elke dag hetzelfde vervoermiddel maar telkens een ander aangepast aan de situatie, dus een sleur wordt het nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:42:
[...]

Een auto koop je om zelf te sturen, anders kun je beter een taxi nemen.
Daarnaast moet je als je zo'n functie zou willen gebruiken ook gewoon zelf goed op blijven letten. Geen enkele auto doet dat perfect en zal dat nooit perfect doen. Zelfrijdende auto's die geen ongelukken maken zullen er ook nooit komen.
Ik geloof ook niet dat die zelfrijdende auto er (voorlopig dan) ooit komt. Neem iets simpels als de automatische vertaling met ondertiteling bij Youtube, als men in een technische video het heeft over een spring (veer) dan vertalen ze dat als lente. Dat systeem snapt er dus niets van, maar wellicht komt dat er ooit, net als de perfect zelfrijdende auto.

Alleen is het dan wel gedaan met zelf auto rijden. Ga maar na, als dat perfect werkt dan loopt de verkoop van auto's enorm terug. Zeker in de stad waar ze nu al van auto's af willen en het bezit en rijden lastig maken. Als er allemaal zelf rijdende auto's komen die afroepbaar zijn dan is de volgende stap om particulier autobezit aan banden te leggen met allerlei voordelen die dat geeft. Verzin ze maar, geen ongelukken meer en veel minder gebruik van de openbare ruimte, minder grondstoffen, enz..... Uiteindelijk zullen ook bijna alle automerken en modellen verdwijnen want wat maakt het iemand uit die een vervoerswens heeft in welk merk dat gebeurt. De enigen die dan straks nog mogen rijden is een kleine groep kapitaalkrachtige elite die dat kunnen betalen en daar vergunning voor krijgen.

Ik rij toch maar het liefst zelf en dat er allerlei systemen zijn die autorijden ondersteunen is prima, zoals bijvoorbeeld ACC om iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
[...]

Wellicht een poll hiervoor starten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
Natuurlijk komt de zelfrijdende electrische auto er.
Als je ziet hoe ver sommige merken al staan, en hoe veel geld er in de ontwikkeling gestoken wordt, dan moet dat wel. Waymo doet het al… maar enkel in bepaalde gebieden.
De eerste die het voor elkaar krijgt met beperktere hardware en breed inzetbaar, zal wel licenties verkopen aan andere fabrikanten, want niemand zal dan de vraag kunnen bij houden.

Alleen kan je niet op een periode van een paar maanden, zelfs niet een paar jaar dat helemaal om gooien.
Een auto leeft makkelijk 15 jaar en ik geloof nooit dat we die zomaar gaan stil zetten.

Ik verwacht ook dat de regelgeving zo zal evolueren van : autonoom rijden toegelaten over ‘als je auto het kan, dan moet het’ tot zones en plaatsen waar alleen autonome auto’s zullen mogen rijden.
Een belangrijk deel van die auto’s zal rijden on demand, dus de gebruiker is niet de eigenaar, maar er zullen er ook in privébezit komen voor mensen die altijd in hun eigen auto willen kunnen gereden worden.

Hoe snel het gaat… ik verwacht in 2030 toch dat er meer dan wat prototypes op de weg zullen zijn, ook in Europa.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:06:
Ik geloof ook niet dat die zelfrijdende auto er (voorlopig dan) ooit komt. Neem iets simpels als de automatische vertaling met ondertiteling bij Youtube, als men in een technische video het heeft over een spring (veer) dan vertalen ze dat als lente. Dat systeem snapt er dus niets van, maar wellicht komt dat er ooit, net als de perfect zelfrijdende auto.
Net zoals je goede vertalingen hebt (o.a. context gerelateerd) en slechte vertalingen (het eerste doorgaans wat duurder dan het tweede en al zeker geen gratis optie) is dat bij zelfrijdende auto's idem.
Zelfrijdende auto's zijn technisch al even niet meer de grootste uitdaging. Dat is de perceptie, aanvaarding en vooral regelgeving.
Blijkbaar aanvaardt men dat een menselijke bestuurder aan de lopende band fouten maakt (met nogal vaak onherstelbare schade/menselijk leed) maar moet een technische oplossing de perfectie overstijgen vooraleer men het wil toepassen. M.a.w. de zoveelste drogreden om vooral niet zelf teveel te moeten veranderen.
Uiteindelijk zullen ook bijna alle automerken en modellen verdwijnen want wat maakt het iemand uit die een vervoerswens heeft in welk merk dat gebeurt. De enigen die dan straks nog mogen rijden is een kleine groep kapitaalkrachtige elite die dat kunnen betalen en daar vergunning voor krijgen.
En wat is daar mis mee?
Uiteindelijk zijn de koetswerkbouwers (toch diegenen die niet konden veranderen en zich niet konden omscholen tot o.a. plaatslagers) en hoefsmeden ook grotendeels verdwenen.
Wel mooi voorbeeld want laat het nu net een kleine kapitaalkrachtige elite zijn die het zich nu nog kan veroorloven er paarden en karren op na te houden om zich als hobby en/of voor de sport te verplaatsen.
Ik rij toch maar het liefst zelf en dat er allerlei systemen zijn die autorijden ondersteunen is prima, zoals bijvoorbeeld ACC om iets te noemen.
Ieder zijn ding maar voor gewoon forenzen verkeer of voor van A naar B te rijden op een druilerige grauwe dag zou ik er niets op tegen hebben zelf niet te moeten sturen noch rekening houden met de omgeving maar me te laten rijden in een robottaxi terwijl ik rustig de krant lees of een forum mijn mening deel. :+

Maar dan moet je wel een beetje out of the box willen denken en uit je vertrouwde comfortzone willen stappen. Er zijn (hier toch) al verscheidene steden met een (deels) eenrichtings ringweg rond het historisch centrum. Daar rijden nu dieselbussen af en aan die op sommige uren overvol zitten en de rest van de dag nagenoeg leeg hun parcour blijven afmalen. Daar kunnen, mits wat inspanningen, nu al kleine elektrische busjes diezelfde rondjes draaien met een hogere frequentie, een hogere bezettingsgraad en minder omgevingsvervuiling en overlast. Je moet het alleen wel willen.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Maar dan vind je autorijden gewoon niet leuk. Ik vind autorijden ook leuk. De enige reden dat ik een EV heb is omdat het voor de dagelijkse ritten 'prima' is, lekker stil, comfortabel en zuinig. Maar ook niet meer dan dat.
Het liefst had ik nog een 3e auto voor de deur staan, voor erbij (MX5, BMW E46 o.i.d.), maar niet iedereen hier in huis is het daar mee een (plus we betalen MRB in Nederland) :'(
Dus daarom heb ik nog (meedere) gemoteriseerde tweewielers :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Stjonge jongen, wat kan ik mij soms toch ontiegelijk tegenspreken: die Hyundai Ioniq Electric 38kWh ziet van binnen nog niet zo slecht uit, eventjes voor de grap op internet gezocht. Prijstechnisch eigenlijk toch best wel interessante autos? Ik zag 2019 modellen in comfort uitvoering, met 28kWh accupakket voor slechts € 13.000 met een bescheiden km-stand van 89.000km. Dat zijn wel bedragen waarvan je zeg? Ja dan zou het zelfs mogelijk zijn, wanneer je de 2019 Leaf inruilt.

Dan blijven mijn argumenten wat betreft de 28kWh versie nog steeds wel staan: bedoel ik ben zelf een fervent hypermiler, dus ik weet uit de 35kWh die mijn Leaf in de zomer maximaal beschikbaar heeft. Nog steeds meer km's eruit te persen, dan ik met 25kWh netto zou kunnen. Nu snap ik wel, waarom die Hyundai Ioniq Electric bouwjaar 2018/2019 zo aantrekkelijk zijn. Maar daar lange reizen mee ondernemen? Ik zou dan toch naar de 38kWh kijken?

Ik was er toevallig naar het kijken, omdat Tesla model 3's ook zo sterk afgeschreven zijn en toen was ik benieuwd. Wat mijn Leaf inruil zou opleveren, want er zijn wel wat dingetjes waar ik minder tevreden mee ben. Met name de CHAdeMO standaard....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:46:
Hyundai Ioniq Electric bouwjaar 2018/2019 zo aantrekkelijk zijn. Maar daar lange reizen mee ondernemen? Ik zou dan toch naar de 38kWh kijken?
Nou dat zou ik maar niet doen, dat laden gaat een stuk langzamer en dan ben met de 28kWh toch echt sneller op je bestemming. En de 28kWh is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:02:
[...]

Nou dat zou ik maar niet doen, dat laden gaat een stuk langzamer en dan ben met de 28kWh toch echt sneller op je bestemming. En de 28kWh is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Uhja, flink goedkoper: maar als je de Ioniq Electric wegfiltert, door op AutoWeek de accucapaciteit filter te gebruiken. Dan komt plotseling de Hyundai Kona EV in beeld, die een 64kWh accupakket heeft. Ik zie vraagprijzen van minder dan € 16.000 voor een model uit 2019 en dat valt mij alles enigszins mee.

Toegeven ik ben maar aan het surfen en ben ansich niet ontevreden met de Leaf: alleen de inzetbaarheid, dat laat wel zijn wensen soms over. Even terugkomen op die Hyundai Ioniq Electric, voor € 13.000 heb je een net exemplaar uit 2019. Maar komt een 38kWh niet verder op een volle acculading? Ik ga er vanuit dat die even veel stroom verbruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:10:
[...]

Uhja, flink goedkoper: maar als je de Ioniq Electric wegfiltert, door op AutoWeek de accucapaciteit filter te gebruiken. Dan komt plotseling de Hyundai Kona EV in beeld, die een 64kWh accupakket heeft. Ik zie vraagprijzen van minder dan € 16.000 voor een model uit 2019 en dat valt mij alles enigszins mee.

Toegeven ik ben maar aan het surfen en ben ansich niet ontevreden met de Leaf: alleen de inzetbaarheid, dat laat wel zijn wensen soms over. Even terugkomen op die Hyundai Ioniq Electric, voor € 13.000 heb je een net exemplaar uit 2019. Maar komt een 38kWh niet verder op een volle acculading? Ik heb er vanuit dat die even veel stroom verbruiken?
De 28kWh versie kan 420km per uur laden en de 38kWh maar 220km per uur, dus reken maar uit hoeveel je dat gaat schelen. Verbruik is ook iets gunstiger en minder MRB door lager gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

PeterZ(on) schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:14:
[...]

De 28kWh versie kan 420km per uur laden en de 38kWh maar 220km per uur, dus reken maar uit hoeveel je dat gaat schelen. Verbruik is ook iets gunstiger en minder MRB door lager gewicht.
Precies. Er is een goede reden dat de 28 kWh variant zo populair is en de 38 kWh variant niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:10:
[...]

Toegeven ik ben maar aan het surfen en ben ansich niet ontevreden met de Leaf: alleen de inzetbaarheid, dat laat wel zijn wensen soms over. Even terugkomen op die Hyundai Ioniq Electric, voor € 13.000 heb je een net exemplaar uit 2019. Maar komt een 38kWh niet verder op een volle acculading? Ik ga er vanuit dat die even veel stroom verbruiken?
Natuurlijk komt de 38 kWh versie verder op enkele ritjes. Maar op doorreis heeft de 28 kWh variant de voorkeur vanwege het snellere laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:14:
[...]

Ja die hele MRB doet je 3x nadenken over of je een bepaalde EV wel of niet zou willen kopen: ik heb uitgerekend dat ik vanaf 2026 ruim € 66 per maand aan wegenbelasting zou moeten betalen voor de Leaf. Heeft trouwens geen een van die Ioniq Electric 360 graden cameras? Ik zie best luxe uitgevoerde autos, ook van de Kona? Maar geen van allen heeft 360 graden cameras.
de Peer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:20:
[...]

Precies. Er is een goede reden dat de 28 kWh variant zo populair is en de 38 kWh variant niet.
Nou aan de vraagprijzen is dat niet af te zien: 28kWh zie ik voor prijzen voor minder dan € 13.000 en de 38kWh die zijn iets duurder, maar slechts een paar duizend euro.

[ Voor 22% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:27:
[...]

Heeft trouwens geen een van die Ioniq Electric 360 graden cameras? Ik zie best luxe uitgevoerde autos, ook van de Kona? Maar geen van allen heeft 360 graden cameras.
Ik denk niet dat de Ioniq een 360 graden camera heeft, die van mij iig niet. Mis het ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
De Ioniq 28 kWh lijkt ook mij nog steeds een ijzersterke optie. Door de bank genomen erg lage exploitatiekosten en een leeggewicht van net geen 1400 kg waardoor ook de wegenbelasting op termijn meevalt.

Door het wegvallen van SEPP-subsidie is het gat qua aankoopprijs met een Tesla Model 3 uit 2019 nu wel afgenomen tot 'slechts' 3.000-4.000 euro. Vergeleken met de Ioniq wel een mooiere auto (vind ik persoonlijk) maar als keerzijde van de medaille ook hogere exploitatiekosten.

Voor mij nu twijfel tussen deze twee opties. Overwoog eerder ook een Lexus CT200H (hybride) maar dat gaat 'm vanwege meerdere redenen niet worden denk ik.

Die kogel wil ik binnen nu en een maand toch wel eens door de kerk jagen ;)

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:31:
[...]

Ik denk niet dat de Ioniq een 360 graden camera heeft, die van mij iig niet. Mis het ook niet echt.
Naja ik zou dat dus wel missen en Pro-Pilot: ik snap trouwens wel dat jouw Ioniq Electric nog maar € 7000 inruilwaarde heeft, want toen ik het kijken was naar tweedehands electrische auto tot € 18.000 kwamen daar ook Tesla model 3 in voor. Dan wordt je wel weer met de neus op de feiten gedrukt, want voor mijn Leaf 2019 heb ik circa € 21.000 voor betaald en toen kreeg ik van de overheid nog een doekje ( SEPP ) voor het bloeden.

Waar ik ook direct achter ben gekomen: een Tesla ga ik niet verzekerd krijgen, want ik ben met de Leaf destijds bij Zekur geweigerd vanwege mijn schadeverloop wat zij te hoog vonden. Dus de enige optie was blijven zitten waar ik al zat en dat is Lancry, daar kost een Hyundai Ioniq Electric iets van € 48 per maand WA. Al krijg je wel € 50 korting, als je per jaar betaald.

De Leaf blijft iets goedkoper in de verzekering: maar ik denk dat ik via Independer al ontdekt heb, dat ik in april een premieverhoging voor mijn kiezen krijg. Althans ik betaal nu € 365 per jaar voor WA. Bij die Hyundai's krijg ik trouwens wel een beetje de kriebels, dat die autos overduidelijk de electrische uitvoering van de oorspronkelijke benzineauto is.

Keuze voor de Leaf was destijds eigenlijk ook, omdat het de enige volwaardige Japanse EV was: nu heeft Toyota er natuurlijk ook eentje, maar die ligt ver buiten budget en spreekt mij ook niet aan. In de Tekna uitvoering, blijf je met een Leaf toch een EV houden die je eigenlijk als poor man's Tesla kan bestempelen.

Misschien is de Hyundai de verstandigste keuze? Uiteraard staat proefrijden vrij alleen ik zou het waarschijnlijk toch niet doen: ik heb diverse exemplaren gezien, die best scherp geprijsd zijn. Daarbij blijft ik de 38kWh interessanter vinden, omdat ik de 28kWh ook echt oubollig van binnenuit vindt zien. Ik vind het wel leuk om te lezen, dat deze auto net als de Leaf een ware fanbase heeft.

Pro-Pilot van de Leaf zou ik trouwens wel kunnen missen: 360 graden camera? Het ligt eraan? Een ding staat trouwens vast: inruilen op een Hyundai Ioniq Electric of Kona EV, dat is goedkoper dan een CCS in laten bouwen bij een Leaf. Niet dat het nog gaat, want Muxsan is failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch eens advies vragen aan hen die er meer verstand van hebben: we wonen sinds kort in een nieuw huis waar zonnepanelen op het dak liggen. We zullen waarschijnlijk zo’n 1500 kWh terugleveren aan het net na salderen.

We gaan op zoek naar een nieuwe auto en twijfelen of de stap naar elektrisch nu verstandiger is dan het eerst was in ons oude huis zonder zonnepalen (de plannen voor een nieuwe auto hadden we al).

Wederhelft gelooft niet dat het voor ons zin heeft, ik rijdt zelf ongeveer 30 km per dag, 4 dagen in de week. Eens per twee weken een langere rit naar familie. Wat mij betreft mag een benzine-auto ook, maar als we straks gemekker hebben met terugleveren pomp ik dat liever in een auto. Of zie ik dat verkeerd?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:16
THE_BASE schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:46:
Toch eens advies vragen aan hen die er meer verstand van hebben: we wonen sinds kort in een nieuw huis waar zonnepanelen op het dak liggen. We zullen waarschijnlijk zo’n 1500 kWh terugleveren aan het net na salderen.

We gaan op zoek naar een nieuwe auto en twijfelen of de stap naar elektrisch nu verstandiger is dan het eerst was in ons oude huis zonder zonnepalen (de plannen voor een nieuwe auto hadden we al).

Wederhelft gelooft niet dat het voor ons zin heeft, ik rijdt zelf ongeveer 30 km per dag, 4 dagen in de week. Eens per twee weken een langere rit naar familie. Wat mij betreft mag een benzine-auto ook, maar als we straks gemekker hebben met terugleveren pomp ik dat liever in een auto. Of zie ik dat verkeerd?
Initieel is je gedachte wel goed ware het niet dat 1500kWh teruglevering ook niet bijster veel is en die heb je natuurlijk alleen in de zomer terwijl je in de winter ook rijdt.
Als salderen dus helemaal wegvalt kan je die kilometers alleen in de zomer “gratis” rijden.

Een beetje EV verbruikt 15-20kWh per 100km.

Ik zou (als de financiën het toelaten) niet alleen voor die 1500kWh ervoor kiezen maar ook omdat het veel prettiger rijd, stil is, geen uitstoot geeft en je kan voorverwarmen en koelen. Om maar een paar voordelen te noemen :).

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2024 09:01 ]

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 00:06:
[...]

Naja ik zou dat dus wel missen en Pro-Pilot: ik snap trouwens wel dat jouw Ioniq Electric nog maar € 7000 inruilwaarde heeft,
Bij die Renault dealer, als ik kijk bij de ANWB is dat een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:17:
[...]

Bij die Renault dealer, als ik kijk bij de ANWB is dat een stuk hoger.
Ik ben bang dat het normaal is: op ANWB zie ik dat mijn Leaf een inruilwaarde van circa € 10.000 zou moeten hebben, maar ik kan al op tien vingers aftellen dat ze hooguit € 7000 a € 9000 max gaan bieden.

Gisteravond heb ik via AutoWeek proberen te reageren op een Hyundai Ioniq Electric 38kWh: die staat in Brabant, dus dan zou ik nog retour redden met de Leaf. Echter de website van AutoWeek verstuurde het inruil bericht maar niet, dus of dat aangekomen is? De vraagprijs weet ik niet precies meer, was echter een 2019 met 121.000km ofzo.

Voor niet veel meer geld kun je ook een Hyundai Kona EV krijgen bouwjaar 2019 vergelijkbare km-stand, maar dan met 64kWh accupakket. Uiteindelijk draait het er toch op uit, dat de Leaf een te lage inruilwaarde heeft _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:56:
Het zal de leeftijd wel zijn, toen ik jonger was vond ik autorijden ook een leuke uitdaging, vandaag de dag vindt ik er weinig meer aan.
Het rijden an sich, het onderweg zijn is nog steeds leuk maar de fysieke handelingen die je daarvoor moet uitvoeren kunnen me gestolen worden, heb dat deel van het autorijden wel gezien.
Volledig met je eens ben nu 56 en vond autorijden altijd mooi,maar woonwerk verkeer en de lange ritten naar vakantiebestemming vind ik echt vreselijk. Wat is er ook aan om te rijden bij veel drukte.

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:06:
[...]

Alleen is het dan wel gedaan met zelf auto rijden. Ga maar na, als dat perfect werkt dan loopt de verkoop van auto's enorm terug. Zeker in de stad waar ze nu al van auto's af willen en het bezit en rijden lastig maken. Als er allemaal zelf rijdende auto's komen die afroepbaar zijn dan is de volgende stap om particulier autobezit aan banden te leggen met allerlei voordelen die dat geeft. Verzin ze maar, geen ongelukken meer en veel minder gebruik van de openbare ruimte, minder grondstoffen, enz..... Uiteindelijk zullen ook bijna alle automerken en modellen verdwijnen want wat maakt het iemand uit die een vervoerswens heeft in welk merk dat gebeurt. De enigen die dan straks nog mogen rijden is een kleine groep kapitaalkrachtige elite die dat kunnen betalen en daar vergunning voor krijgen.

De zelf rijdende auto’s rijden er al wel,vooral in China,en het is veel veiliger rijden dan wanneer de mens achter het stuur zit.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Er zijn een paar stadscentra in Amerika (oa San Fransisco) waar je zelfrijdende taxis hebt.

• THE_BASE
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:57:
[...]

Ik zou (als de financiën het toelaten) niet alleen voor die 1500kWh ervoor kiezen maar ook omdat het veel prettiger rijd, stil is, geen uitstoot geeft en je kan voorverwarmen en koelen. Om maar een paar voordelen te noemen :).
Je hebt gelijk, hoor. Zeker overwegingen om mee te nemen. We hebben onze zinnen gezet op een Ford Puma, die is er naar mijn weten alleen in benzine- of hybrid-uitvoering. Maar we kunnen onze horizon natuurlijk nog verbreden. ;)

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Ik vind autorijden nog steeds een mooie bezigheid, maar tot op bepaalde hoogte. Toen ik rondom 2015 in de detachering 40.000 km per jaar reed met geregeld flinke files erbij was ik het wel een tijdlang beu :|

Maar ik rijd met plezier naar bijvoorbeeld Noorwegen voor een vakantietrip. Liefst wel comfortabel, milieuvriendelijk én met niet al te hoge brandstofkosten, dus dan komt de EV in beeld!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:46:

Nee die 1500 kWh zet geen zoden aan de dijk. Stel dat je in staat bent de helft daarvan in de auto te stoppen en dat je zonder zonnepanelen daar 30 cent per kWh voor zou moeten betalen dan scheelt het je dus 225 euro per jaar.
Een EV heeft altijd 'zin' als je het mij vraagt. Maar je moet er wel voor open staan. Ga anders eens een proefrit maken om te kijken hoe het voelt.

En realiseer je dat de toekomst toch echt elektrisch is. Dus de vraag is niet of maar wanneer je over stapt.

Misschien is de genoemde Ionic 28 kWh wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:45:
[...]

Je hebt gelijk, hoor. Zeker overwegingen om mee te nemen. We hebben onze zinnen gezet op een Ford Puma, die is er naar mijn weten alleen in benzine- of hybrid-uitvoering. Maar we kunnen onze horizon natuurlijk nog verbreden. ;)
Ik zou dan op z'n minst een plugin nemen, rijdt heerlijk electrisch en in de zomermaanden bijna voor niks op je zonnestroom.
Heb zelf de Kuga, maar die konden we met een goede deal aanschaffen (3 maanden rondgereden in Denemarken en 10k korting op de nieuwprijs + hoge inruilwaarde bij Ford). Rijd in de praktijk bijna alles electrisch, behalve op vakanties dan rijden we snachts lekker door terwijl de kinderen slapen op de achterbank. (In de meivakantie 2 weken naar de Cote D'Azur).

Financieel kan een auto nooit uit , electrisch of ICE het kost altijd veel geld; electrisch is duurder in MRB , verzekering, aanschaf/afschrijving, ICE is weer duurder in brandstof. Onderaan de streep maakt het weinig uit

Edit: of inderdaad de electrische Puma

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 11:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

THE_BASE schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:45:
[...]

Ahumm…
https://www.vanmossel.nl/ford/modellen/puma-gen-e/

• THE_BASE
  • Niet online
Ai. Oeps.

Ik heb een proefritje in deze gemaakt, maar niet in de Gen E. Wist serieus niet dat die er was. Eens naar kijken dan. Thanks.

• MathiasMetzger
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:21:
[...]
Financieel kan een auto nooit uit , electrisch of ICE het kost altijd veel geld; electrisch is duurder in MRB , verzekering, aanschaf/afschrijving, ICE is weer duurder in brandstof. Onderaan de streep maakt het weinig uit.
Aan de andere kant: als ik naar andere electrische autos kijk, dan heeft mijn Leaf weleens waar 3/4 van zijn oorspronkelijke nieuwprijs afgeschreven. Echter andere EV's lijken bijna net zoveel afgeschreven te hebben, dus alleen wanneer je perse terug wilt naar benzine? Gaat die afschrijving extra pijn doen.

Rationeel gezien was een Tesla model 3 ook in nieuwprijs minstens € 10.000 duurder dan mijn Leaf. Dat zou ongeveer het bedrag zijn, wat ik na inruil of verkoop aan particulier nog bij zou moeten betalen. Eigenlijk moet je er altijd uit van gaan dat je auto inruil veel minder oplevert, dan waar de dealer hem voor kan verkopen.

Die hele rekensom MRB + Verzekering + laadkosten, maakt het allemaal wel veel lastiger. Dan denk ik weleens? Misschien moet ik mijn brein gewoon even uitschakelen en gewoon doorrijden in de Leaf, zonder een seconde over een andere auto te denken. Alleen bij de Leaf weet ik nog wel een andere goede reden om in te ruilen: boven de 100.000km krijg je geen garantie meer, op accudefecten. Alleen nog op de accucapaciteit en de meeste mensen weten dit helemaal niet.

Bij andere fabrikanten is dat toch niet zo of wel? Want geen van de EV's zie ik na 8 jaar of 160.000km een SoH van 70% of minder hebben. Ik zeg trouwens ook, dat steeds vaker in verkoop advertenties de SoH vermeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:38:
Eigenlijk moet je er altijd uit van gaan dat je auto inruil veel minder oplevert, dan waar de dealer hem voor kan verkopen.
Dan handel je gewoon rationeel en verkoop je de auto toch gewoon particulier en steek je de marge van de dealer in eigen zak.

Een auto verliest het grootste deel van zijn waarde tijdens de eerste twee jaar.
Ik zie dan ook niet in waarom je bij een particuliere aankoop de jaarlijkse afschrijfwaarde mee in rekening zou moeten brengen.
Ofwel hou je de auto bij tot hij er de brui aangeeft ofwel verkoop je 'm voor wat voor reden dan ook eerder en neem je het gekende waardedaling erbij.
Wanneer je niet kan leven met de versnelde waardedaling van relatief nieuwe technologie (op de markt) en je een auto niet wil bijhouden tot einde levensduur stap je beter ook niet in de privé aankoop van een auto maar ga je voor lease waarbij je het risico van overmatige waardedaling bij de leaseMij legt.

Wanneer je ervan uitgaat dat EV heel snel afschrijven/waardeverlies leiden is dat anderzijds weer een opportuniteit om zelf niet nieuw te kopen maar een tweedehands die versneld sterk in waarde is gedaald.
Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Hangt er gewoon vanaf vanaf welke kant je het bekijkt.
Een verkoper krijgt blijkbaar nooit genoeg geld voor zijn product terwijl de koper vindt dat het altijd te duur is. :)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:12:
[...]

Wanneer je ervan uitgaat dat EV heel snel afschrijven/waardeverlies leiden is dat anderzijds weer een opportuniteit om zelf niet nieuw te kopen maar een tweedehands die versneld sterk in waarde is gedaald.
De oorzaak is dat de nieuwwaarde van EV's enorm hoog was. Als mijn vrouw een spijkerbroek in de aanbieding koopt van 350 voor 150 euro wil dat niet zeggen dat het meteen een goede deal is ;).

Haar beredenatie is 200 korting, mijn beredenatie is dat ik 150 euro nog steeds veel geld vind voor een spijkerbroek.. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2024 12:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:54
Ik zie dan ook niet in waarom je bij een particuliere aankoop de jaarlijkse afschrijfwaarde mee in rekening zou moeten brengen.
Omdat je ook moet sparen voor de opvolger.
Daarnaast vind ik het raar om de initiële aanschaf niet mee te nemen in de kosten, ongeacht of je er 2 of 12 jaar mee rijdt.

Ik plan x jaar met een auto te doen, met dito afschrijving (en dat gaat in een potje), vaak komt er dan nog een jaartje bij ivm doorsparen / niet op de markt wat ik zoek.

• MathiasMetzger
[...]

Dan handel je gewoon rationeel en verkoop je de auto toch gewoon particulier en steek je de marge van de dealer in eigen zak.
Het enige rationele is de auto tot in treurnis blijven rijden, totdat je een zodanige lage TCO hebt? Dat zelfs een A-segmenter op benzine daar niet tegenop kan. Ik heb net uitgerekend, als ik nu inruil en nog maar € 10.000 inruil krijg. Verkoop particulier begin ik niet aan, dat is een en al gezeur.

Dan zit ik op € 0,58 er km aan TCO, omdat ik redelijk weinig km's met de Leaf gereden heb. Feitelijk is het beter om er langer mee te rijden, want dan zal ik ook een lagere TCO hebben. Ook wanneer ik dan misschien nog maar € 6000 krijg i.p.v. € 10.000 inruil. Ik wacht sowieso nog lekker eventjes af, want ik denk dat de markt nog niet het wegvallen van de SEPP subsidie in de prijzen verrekend heeft.

In Duitsland zijn de prijzen van electrische autos als een kaarten huis inelkaar gezakt, toen de subsidie op electrische autos plotseling stopte. Nu is dat in Nederland niet geheel plotseling, alleen wat wel rauw op het dak komt is de verhoging van de laadtarieven i.v.m. het niet verlengen van de korting op energiebelasting.

• IvoB2
Sport_Life schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:23:
[...]

De oorzaak is dat de nieuwwaarde van EV's enorm hoog was. Als mijn vrouw een spijkerbroek in de aanbieding koopt van 350 voor 150 euro wil dat niet zeggen dat het meteen een goede deal is ;).

Haar beredenatie is 200 korting, mijn beredenatie is dat ik 150 euro nog steeds veel geld vind voor een spijkerbroek.. Jij volgt de eerste beredenatie.
Alle nieuwe technologie die naar de markt komt is in de eerste fase duur.
Er is immers geen massaproductie/afzet.
Dalende prijzen komen er pas na opschaling.
Dat was zo voor digitale fotografie, laptops, smartphones, SSD opslag,.......
De evolutie is dat het steeds goedkoper wordt voor meer en beter.
EV's zijn daar geen uitzondering op.

Ik volg de redenatie dat je voor een gebruiksvoorwerp niet mee moet zijn bij de EA. Toch niet met je eigen geld. Ik zal dus pas particulier een EV aankopen wanneer het veel goedkoper is en er niet iedere twee tot drie jaar veel betere technologie voor minder geld op de markt komt.
De intorductiekosten en het overmatig risico van waardedaling (omdat nieuw o.a. wegens opschaling steeds goedkoper wordt) ligt dan niet bij mij. :)

Wat betreft de jeansbroek die mijn partner of wie dan ook koopt heb ik geen bedenkingen. Dat is hun keuze en hun geld.
De jeansbroeken die ik zelf draag zijn allemaal al jaren oud en dus al volledig afgeschreven (en al zeker geen aankoopprijs van 300 noch 150 €).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 12:36 ]

• IvoB2
mitsumark schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:28:
[...]
Ik plan x jaar met een auto te doen, met dito afschrijving (en dat gaat in een potje), vaak komt er dan nog een jaartje bij ivm doorsparen / niet op de markt wat ik zoek.
Ieder zijn eigen uitgangspunten.
Ik werk bv. niet met "potjes".
Ik werk met bankrekeningen en huldig het principe dat er niets buitengaat dat er eerst niet inzit.
Ik heb in mijn leven ook nog nooit voor een auto "gespaard". :)
Voor een procentuele afschrijving in een rekenblad koop je niets. Het is immers slechts een virtueel bedrag/gekoesterde verwachting.
Wanneer ik een nieuwe auto wil zal er dus eerst voldoende geld op de spaarrekening moeten staan voordat ik daar begin over na te denken. Wat de uitgaande nog aan restwaarde oplevert is dan gewoon als extraatje mooi meegenomen.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 12:41 ]

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:39:
[...]
Wanneer ik een nieuwe auto wil zal er dus eerst voldoende geld op de spaarrekening moeten staan voordat ik daar begin over na te denken. Wat de uitgaande nog aan restwaarde oplevert is dan gewoon als extraatje mooi meegenomen.
Dat geld is er: zit alleen opgepot in een spaardeposito, om mij te behoeden van impuls aankopen. Want afschrijving is gewoon iets wat mee dient te rekenen. Betaal ik € 3000 a € 5000 extra voor een net zo oude Hyundai Ioniq Electric of Kona? Die laatste heeft betere papieren, i.v.m. het 64kWh accupakket. Maar de belastingdienst wil dan ook meer MRB i.v.m. hoger gewicht.

Dan heb ik nog steeds enorm afgeschreven op mijn Leaf, ondanks dat ik hem gewoon twee hands gekocht heb. Maar dit is wel iets waar ik over na kan denken? Met de Leaf leg ik mij enorm veel beperkingen op, enigzins uit angst dat het accupakket schade ondervindt wanneer ik veelvuldig zou snelladen gaan. Anderszijds omdat de (snel)laadtarieven, schrikbarend hoog kunnen zijn.

Met CHAdeMO heb ik dan ook niet de optie om uit te wijken naar een Tesla Supercharger, welke vele malen schappelijkere laadtarieven heeft. Maar die enorme afschrijving was niet iets dat in de verwachting lag. Waarschijnlijk is alsnog de conclusie, toch nog een jaartje of twee langer doorrijden. Want ook met een Hyundai Ioniq Electric of Kona, koop je verouderde EV techniek. Geen van die autos kan geloof met drie fase laden? Beide slechts met 1 fase, maar ze doen wel een stuk sneller snelladen en met CCS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:02:
[...]

Met CHAdeMO heb ik dan ook niet de optie om uit te wijken naar een Tesla Supercharger, welke vele malen schappelijkere laadtarieven heeft. Maar die enorme afschrijving was niet iets dat in de verwachting lag. Waarschijnlijk is alsnog de conclusie, toch nog een jaartje of twee langer doorrijden. Want ook met een Hyundai Ioniq Electric of Kona, koop je verouderde EV techniek. Geen van die autos kan geloof met drie fase laden? Beide slechts met 1 fase, maar ze doen wel een stuk sneller snelladen en met CCS.
Ik denk dat je met een CHAdeMO/CCS converter nog het goedkoopste uit bent, als je geen andere koopt, en is bij verkoop van de LEAF nog een voordeel voor de koper. De laagste investering en toch CCS laden voor weinig bij Tesla en met andere goedkope abo's. Of gewoon de knop omzetten en nergens meer aan denken en oprijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:02:
[...]
Dat geld is er: zit alleen opgepot in een spaardeposito, om mij te behoeden van impuls aankopen. Want afschrijving is gewoon iets wat mee dient te rekenen. Betaal ik € 3000 a € 5000 extra voor een net zo oude Hyundai Ioniq Electric of Kona? Die laatste heeft betere papieren, i.v.m. het 64kWh accupakket. Maar de belastingdienst wil dan ook meer MRB i.v.m. hoger gewicht.
Er is in de praktijk nog een verschil tussen geld dat er is en geld dat beschikbaar is. :)
Om je te behoeden voor impulsaankopen (is een auto trouwens een impulsaankoop :? ) moet je je eigen geld ook niet vastzetten om het tegen jezelf te beschermen maar zelfdiscipline aanleren.
De goedkoopste oplossing is doorgaans een nog werkend product blijven gebruiken tot dit het zelf opgeeft.
Dan heb ik nog steeds enorm afgeschreven op mijn Leaf, ondanks dat ik hem gewoon twee hands gekocht heb. Maar dit is wel iets waar ik over na kan denken? Met de Leaf leg ik mij enorm veel beperkingen op, enigzins uit angst dat het accupakket schade ondervindt wanneer ik veelvuldig zou snelladen gaan. Anderszijds omdat de (snel)laadtarieven, schrikbarend hoog kunnen zijn.
Wanneer een EV je schrik aanjaagt en/of allerlei beperkingen oplegt had je beter voor een alternatief gekozen dat beter bij je instelling past.
Dan heb je een aantal beschikbare parameters over het hoofd gezien.
CHAdeMO is nooit de primaire laadfunctionaliteit binnen de EU geweest. Het is een uitdovend concept.
En AC laden is doorgaans goedkoper dan DC laden. Ook aan een DC Tesla SuC.
Het ligt doorgaans in de lijn der verwachtingen dat na de introductie van nieuwe tech deze met het voorbijgaan van de jaren beter en goedkoper wordt. Dat houdt in dat de prijzen voor gebruikte producten steeds dalen want de delta met het betere nieuwe product en de prijs voor EA wordt steeds kleiner.
Een Kona EV en e-Niro kan wel degelijk met 3F laden. Hangt gewoon van het bouwjaar af.
Supersnel DC laden hebben ze nooit gekund (en is in normale gebruiksomstandigheden doorgaans ook maar zelden nodig).
Ik heb bv. een EV6 met 800V DC laadtechniek (230-240 kW) en nog nooit gebruikt (en nog nooit bij een Tesla SuC geladen). Doorgaans volstaat AC laden. En mijn vorige e-Niro had 1F laden aan boord en ook daar ben ik nooit zonder range gevallen.
Wie een EV nog niet thuis, op het werk, op bestemming, op een laadpaal in de buurt kan laden wacht beter nog wat af om de transitie te maken. De prijzen dalen en de mogelijkheden stijgen.

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:22:
En AC laden is doorgaans goedkoper dan DC laden. Ook aan een DC Tesla SuC.
Dat is dus feitelijk onjuist: bij een Tesla Supercharger, betaal je in de regel € 0,30 a € 0,40 per kWh. Aan veel publieke laadpalen in Nederland, betaal je ruim € 0,57 per kWh. Dan is DC laden bij een supercharger dus goedkoper. Laadverlies is met DC ook verwaarloosbaar.

Ik denk dat dit mij nog wel het meeste aan het rijden van een EV stoort: benzineprijzen zijn overal gelijk, met hier en daar misschien een paar cent korting. Maar wat betreft publiek laden, kun je beter in Limburg wonen. Alleen dan krijg je ook minder salaris dan in de Randstad.

Hier betaal ik € 0,336 per kWh bij de Vattenfall laadpalen, terwijl dat bij de publieke laadpalen in de regio van Rotterdam € 0,57 per kWh is. De volgende keer ga ik wel op die bourgondische Limburger stemmen, ookal heb ik een spughekel aan die vent. Met GroenLinks-PvDA in de regering, hadden wij waarschijnlijk nu niet een afbraak gezien van alle voordeeltjes die EV's hadden.

Maar goed nu ga ik misschien offtopic, want laadtarieven daar is een ander topic voor. Speelt echter wel een rol bij de transitie naar electrische rijden. Sommige zullen dus ondanks de enorme afschrijving, door de vele frustraties die ze ervaren. Toch weer overstappen naar een ICE en dat moeten wij juist niet willen.

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is dus feitelijk onjuist: bij een Tesla Supercharger, betaal je in de regel € 0,30 a € 0,40 per kWh. Aan veel publieke laadpalen in Nederland, betaal je ruim € 0,57 per kWh. Dan is DC laden bij een supercharger dus goedkoper.
Kleine nuance: dat is dan voor jouw situatie onjuist.
Ik staat de prijs van een Tesla SuC rond de 69 cent/kWh en de prijs van AC laadpunten in de wijk tussen de 30 en 40 cent/kWh.
Komt daar nog bij dat er hier nergens een SuC staat. Ik moet al 25 km omrijden om bij een Tesla SuC te kunnen laden. Dat zou ik dus zelfs niet doen als het daar goedkoper was want dat is telkens - afgezien van het vingerdraaien ter plekke - 50 km voor niets gereden
Ik denk dat dit mij nog wel het meeste aan het rijden van een EV stoort: benzineprijzen zijn overal gelijk, met hier en daar misschien een paar cent korting. Maar wat betreft publiek laden, kun je beter in Limburg wonen. Alleen dan krijg je ook minder salaris dan in de Randstad.
Ook hier een ander uitgangspunt.
- Benzine- en dieselprijs is hier niet overal gelijk. Dat verschilt van tankstation tot tankstation.
- Net zoals bij een tankstation verschillen de prijzen aan de laadpalen. Er is eveneens keuzevrijheid om te laden bij de goedkoopste aanbieder.
- In tegenstelling tot fossiel kan ik thuis veel gratis laden vanaf eigen dak. Een oliebron noch gasbel heb ik spijtig genoeg nimmer in eigen tuin aangetroffen.
- Salaris werkt blijkbaar in België ook anders dan in Nederland? Hier wordt je betaalt volgens het werk dat je doet en wat de werkgever je daarvoor wil betalen. Waar je dan precies woont heeft daar geen invloed op. Een Limburger die hier hetzelfde werk/functie doet bij dezelfde werkgever dan een Antwerpenaar, O/W Vlaming, Brabander, whatever krijgt evenveel betaald.
Wij doen hier op de werkvloer geen discriminatie op basis van domicilie. :+

Transitie maak je beter op basis van je eigen voorkeuren en persoonlijke mogelijkheden.
Wanneer er (nog) meer nadelen aan een EV kleven dan voordelen is er weinig reden om de transitie (nu) al te maken. Je moet dat niet afstemmen op wat een ander wel of niet wil.

Ik rij al sinds 2019 EV (auto) omdat de nadelen niet opwegen tegen de vele voordelen.
Was het andersom geweest reed ik gewoon niet met een EV (auto).
Anderzijds rij ik nog altijd met motoren op benzine. De elektrische variant heeft - wat betreft mijn gebruikersprofiel - immers nog altijd meer nadelen dan de fossiele variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Iedereen kent wel de ev-database maar ik kwam onlangs een andere tegen waar ze ook de laadcurve laten zien. https://evkx.net/

Pagina: 1 ... 348 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic