Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-08 00:43
Zjanzjak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:30:
[...]

Zeker weten! Lees het topic maar terug voor de duizenden en duizenden redenen.
Hmm duiizenden en duizenden word moeilijk, maar tot nu toe heb ik dit staan:

Voor:

Milieu
Stroom kost minder dan benzine (scheelt wel minder als je niet je eigen zonnepalen kan gebruiken om te laden)
Minder onderhoudskosten
Stiller (voor mij persoonlijk niet heel belangrijk)
Instant torque (voor mij persoonlijk niet belangrijk)
Meestal sneller (voor mij persoonlijk niet belangrijk)

Tegen:

Hogere aanschafprijs
Hogere afschrijving
Hogere MRB (of je moet een BEV nemen met kleine batterij, maar dan is je range weer minder)
Mindere range (met bijvoorbeeld 62 kWh sta je 30 min aan de fast charger om 164.5 - 210km snelweg te kunnen rijden).
Minder snellaadstations dan benzinepompen (zeker buiten NL). Ik dacht laatst ook: wat als er meer en meer EV's komen en al die mensen willen snelladen aan de snelweg? Op het moment kost tanken ±5 minuten, met een BEV kost het 6x zo veel tijd om minder range te laden. Snelladers zullen dan overbezet zijn. Of er moet een gigantische hoeveelheid snelladers worden aangelegd.

Denk je dat ik was mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
John Marins schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:38:
Ik rijd op het moment in een hybride auto en ik dacht er over na om een BEV te kopen. Het zou om een auto gaan met 62kwh usable. Ik heb de auto proef gereden en ik vond het in het algemeen een fijne ervaring. Het lijkt mij niet heel fijn om elke ±230 kilometer te moeten laden als ik met de auto op vakantie ga (of weekend trips naar België en Duitsland) maar ik dacht als het financieel aantrekkelijk is kan ik daar wel mee werken. Helaas lijkt de financiële situatie erg tegen te vallen.

Ik dacht dat er nog 75% korting was op de MRB tot 2030, maar op verschillende sites zie ik dat dit niet het geval gaat zijn. De auto is flink zwaarder en ook in aanschaf duurder dan een hybride auto. Ik kan helaas zelf laden (ik woon veel te ver van de weg).

Ik vraag mij dus af of er behalve het milieuaspect (wat ik zeker niet onbelangrijk vind) nog een reden zou zijn om BEV te rijden (als je niet zelf een eigen oplader tot je beschikking hebt).
62kWh usable en 230km range, dat is 27kWh/100km. Welke auto heb je op het oog?

Mbt zelf laden kun je wellicht wel laden op zonnestroom? Je kunt ook met een mobiele lader laden aan een stopcontact, gaat minder snel maar werkt wel.

Andere voordelen: torque, stil, soepel, minder onderhoud(skosten), laadkosten evt goedkoper? en vast nog vele andere die ik zo snel vergeet.

EDIT: net te laat :)

• John Marins
Card Nox schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:39:
[...]

62kWh usable en 230km range, dat is 27kWh/100km. Welke auto heb je op het oog?

Mbt zelf laden kun je wellicht wel laden op zonnestroom? Je kunt ook met een mobiele lader laden aan een stopcontact, gaat minder snel maar werkt wel.

Andere voordelen: torque, stil, soepel, minder onderhoud(skosten), laadkosten evt goedkoper? en vast nog vele andere die ik zo snel vergeet.

EDIT: net te laat :)
Haha sorry, maar we hebben dus wel allebei goede voordelen genoemd :P Ik woon helaas zelf te ver van de weg af (woonerf, zou dan een kabel van 25 meter moeten hebben :+ )

Ik bedoelde dat 230km de snellaad range is op de snelweg (10-80%). Ik heb de real world range genomen bij mild weather 330km en dan keer 0.7 = 231km.

• Card Nox
@John Marins, staat de auto niet in de buurt van een stopcontact? Sorry ik volg het niet helemaal.

330km met 62kWh klinkt al een stuk beter 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik rijd op het moment in een hybride auto en ik dacht er over na om een BEV te kopen. Het zou om een auto gaan met 62kwh usable. Ik heb de auto proef gereden en ik vond het in het algemeen een fijne ervaring. Het lijkt mij niet heel fijn om elke ±230 kilometer te moeten laden als ik met de auto op vakantie ga (of weekend trips naar België en Duitsland) maar ik dacht als het financieel aantrekkelijk is kan ik daar wel mee werken. Helaas lijkt de financiële situatie erg tegen te vallen.

Ik dacht dat er nog 75% korting was op de MRB tot 2030, maar op verschillende sites zie ik dat dit niet het geval gaat zijn. De auto is flink zwaarder en ook in aanschaf duurder dan een hybride auto. Ik kan helaas zelf laden (ik woon veel te ver van de weg).

Ik vraag mij dus af of er behalve het milieuaspect (wat ik zeker niet onbelangrijk vind) nog een reden zou zijn om BEV te rijden (als je niet zelf een eigen oplader tot je beschikking hebt).
Als je alleen publiek kan laden (>0.5 euro/kWh), is het financieel niet interessant meer om een EV aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
UTMachine schreef op donderdag 12 december 2024 @ 02:50:
[...]

Als je alleen publiek kan laden (>0.5 euro/kWh), is het financieel niet interessant meer om een EV aan te schaffen.
Heb je nog van die dooddoeners?
Je moet de berekening helemaal maken, inclusief onderhoud, afschrijving, etc.
En je kan publief zeker goedkoper laden, als is het dan bij Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:59:
[...]

Daarom zette ik er een bedrag bij, bij mij in de buurt is het allemaal 0,53-0,57 dus gewoon te duur.
Goedkoper onderhoud wordt teniet gedaan door hogere aanschafwaarde en nu ook wegenbelasting in 2026. Afschrijving bij een EV is op dit moment (kan morgen weer anders zijn) verschrikkelijk.

Als je <0.3 euro/kWh kan laden (thuis), dan wordt het wel interessant qua brandstof/laadkosten.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Card Nox schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:17:
@John Marins, staat de auto niet in de buurt van een stopcontact? Sorry ik volg het niet helemaal.

330km met 62kWh klinkt al een stuk beter 👍
Dat ga je denk ik niet halen als het vriest. Tenzij je met een dikke jas onder een dekentje gaat rijden. Anders trekt mijn stuurverwarming samen met de stoelverwarming het niet.

In het voor- en najaar zou je toch dik 400km moeten halen met een volle accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:59:
[...]

Als je afschrijving meeneemt wordt de use case alleen nog maar erger ;).

Het is voor de particulier op dit moment vrij onzeker allemaal. Als leaserijder loop je geen risico dus dan is de keuze veel makkelijker gemaakt..

Ik snap @UTMachine wel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ja, de laatste evoluties in accu's voor BEV's.
Volladen tot 80% kost hier - afhankelijk van de begin SoC maar ik rij nooit de EV leeg tot 0% - een 10 tot 20 minuten (800V technologie met precon van de accu). En je moet - in tegenstelling tot tanken - er niet bij blijven staan. Na 300 km kan ik wel even naar het toilet en/of een koffie gebruiken. :)
Dus hoogstens nog vier keer zo lang dan tanken (voor mensen met een heel grote blaas).
En dat klinkt dramatischer dan het is want scheelt in tijd 5 tot 15 minuten (voor mensen die niet van pauzes tijdens lange ritten houden).
Overigens heeft mijn huidige EV (74 kWh netto beschikbaar) in de zomer 550 km range en bij dit weer zonder verwarming een 440 km en verwarming op 21°C een 400 km.
De vorige (78K km en 52 maanden in gebruik - 64 kWh beschikbaar) had een gemiddeld verbruik van 15,3 kWh/100 km, in de zomer een range van 490 km (in de laatste maand, dus incl. degradatie die gemeten niet onder het verschil bruto/netto beschikbaar kwam) en in de winter een range van 350-360 km.

Nog nooit moeten aanschuiven aan laders (en ik rij al EV sinds Q1 2019).
En doorgaans laad ik gewoon thuis. Nul tijdverlies, nul omrijden naar een tankstation, nul min. staan koekeloeren op een vuldop).

Het gedramatiseer over EV rijden, range en lange laadtijden komt hoofdzakelijk van mensen die nog nooit in een EV gereden hebben laat staan langdurig in gebruik.
Na zes jaar EV gebruik ben ik van één ding zeker: ik wil NOOIT meer terug naar een auto met verbrandingsmotor, zelf niet als dat op H2 is.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
UTMachine schreef op donderdag 12 december 2024 @ 02:50:
[...]
Je moet wel de juiste vergelijking maken.
Aan een FastNed supercharger langs de autosnelweg betaal ik nu (zonder abo) 69 cent/kWh. Maar dat is geen dagelijkse praktijk en dan moet je ook de benzineprijzen aan de pomp naast de autosnelweg vergelijken.
Aan een AC 22 kW laadpaal schommelen de prijzen hier nu tussen de 33 en 45 cent/kWh.
De benzine RON 95 kost hier nu 1,5 €/liter aan de lokale pomp.
Bij een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km kost je dat dan 8,25 €.
Ga je laden aan een AC lader aan 35 cent/kWh en heb je een verbruik van 17 kWh/100 km (incl. verliezen tussen lader en interne omvormer) zit je aan 5,95 €/100 km.
Bij 40 cent zit je dan aan 7,65 cent/kWh.
Om van het deel thuisladen aan veel goedkopere prijzen nog maar te zwijgen.
(De mogelijkheid tot thuistanken is doorgaans heel beperkt).

Afschrijving op een EV hoeft ook helemaal niet verschrikkelijk te zijn.
Integendeel, maak er als consument gebruik van om veel goedkoper een (jonge) tweedehands EV aan te schaffen.
Voor sommigen is het ook nooit goed. Eerst is het argument dat EV's veel te duur zijn en nu is het weer dat ze veel te snel te goedkoop worden. 8)7 |:(

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:10:
[...]
Het is voor de particulier op dit moment vrij onzeker allemaal.
Welke zekerheid heb je als particulier dan wanneer je nu nog een nieuwe ICE koopt?
Heb je een contract met garanties met stookoliemaatschappijen en de belastingsdienst van de overheid?
De tijd is niet blijven stilstaan hoor en wat tien jaar terug op ICE van toepassing was geeft geen garantie dat dit de volgende tien jaar evenzo zal gelden.

Akkoord dat het voor bedrijfswagens veel eenvoudiger is maar als particulier heb je ook de mogelijkheid om nieuw aan private lease te doen en de risico's voor afschrijving bij de leaseMij te leggen.

Ik begrijp ook niet goed waarom je als particulier rekening zou moeten houden met de afschrijfwaarde.
Particulier koopt meestal niet nieuw. En tweedehands zijn er, net jullie argumenten :) , nu net koopjes te doen in EV-land.
En wanneer je, net als doorgaans bij ICE, als particulier de auto oprijdt telt de afschrijfwaarde al helemaal niet mee.
Ik denk dat ze redelijk zelden zijn de particuliere aankopen van auto's die eerst nieuw gekocht worden in de hoop ze na twee tot drie jaar zonder veel verlies te kunnen doorverkopen.
De meeste auto's, en dat geldt ook voor ICE, verliezen de grootste waarde waneer je ze bij de dealer voor de eerste keer buiten rijdt.

Soit, er is nog geen enkele verplichting tot aankoop EV. Wie dat, om welke reden dan ook, niet ziet zitten heeft nog tijd zat om te blijven rondrijden in een ICE of er zelfs eentje nieuw te kopen.
Andere keuzes, andere gevolgen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:10:
[...]

Als je afschrijving meeneemt wordt de use case alleen nog maar erger ;).

Het is voor de particulier op dit moment vrij onzeker allemaal. Als leaserijder loop je geen risico dus dan is de keuze veel makkelijker gemaakt..

Ik snap @UTMachine wel.
Heb je recent eens gekeken hoe snel een ICE nu af schrijft?

Met een stroomprijs van 0,3€/kWh zijn de energiekosten voor mijn auto lager dan de helft van wat een ICE zou kosten.
Dus zomaar zeggen dat het bij 0,57€ niet te doen is...
Benzineprijzen staan vandaag behoorlijk laag, een jaar geleden betaalden we nog vlotjes 2,1€/l.
Prijsverschillen zijn aan het zakken voor de aankoop doordat de fabrikanten een hoger aandeel electrische auto's moeten verkopen. Kortingen voor nieuwe EV's gaan stijgen, en voor ICE's gaan de prijzen rustig aan omhoog. Het tipping point is echt niet ver meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 09:22
John Marins schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:35:
[...]

Voor:

Milieu
Stroom kost minder dan benzine (scheelt wel minder als je niet je eigen zonnepalen kan gebruiken om te laden)
Minder onderhoudskosten
Stiller (voor mij persoonlijk niet heel belangrijk)
Instant torque (voor mij persoonlijk niet belangrijk)
Meestal sneller (voor mij persoonlijk niet belangrijk)

Tegen:

Hogere aanschafprijs
Hogere afschrijving
Hogere MRB (of je moet een BEV nemen met kleine batterij, maar dan is je range weer minder)
Mindere range (met bijvoorbeeld 62 kWh sta je 30 min aan de fast charger om 164.5 - 210km snelweg te kunnen rijden).
Minder snellaadstations dan benzinepompen (zeker buiten NL). Ik dacht laatst ook: wat als er meer en meer EV's komen en al die mensen willen snelladen aan de snelweg? Op het moment kost tanken ±5 minuten, met een BEV kost het 6x zo veel tijd om minder range te laden. Snelladers zullen dan overbezet zijn. Of er moet een gigantische hoeveelheid snelladers worden aangelegd.

Denk je dat ik was mis?
Ik heb bijna 100.000 km elektrisch gereden en ik vind vakanties echt niet fijn. In Nederland kan ik prima uit de voeten met het ding omdat ik dan veelal in de spits rijd.

Vakanties zijn anders. Je moet plannen van station tot station. Het is ook vervelend om de range oké te houden, met die reden sukkel je met lage snelheden over de snelweg.

Alle opmerkingen over “je hebt onderweg ook vakantie” ten spijt… voor mij is opgehokt met z’n vieren in de auto met uitzicht op de snelweg geen vakantie ;)

Afijn. De bijtelling schiet omhoog dus mijn volgende auto ga ik niet meer privé rijden. Zakelijk sta ik zeker open voor een EV. Privé wordt het 100% een benzine auto :)

XXXVI

• Tommie12
ephymerous schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:53:
[...]

Ik heb bijna 100.000 km elektrisch gereden en ik vind vakanties echt niet fijn. In Nederland kan ik prima uit de voeten met het ding omdat ik dan veelal in de spits rijd.

Vakanties zijn anders. Je moet plannen van station tot station en het vervelend is om de range oké te houden sukkel je met lage snelheden over de snelweg.

Alle opmerkingen over “je hebt onderweg ook vakantie” ten spijt… voor mij is opgehokt met z’n vieren in de auto met uitzicht op de snelweg geen vakantie ;)

Afijn. De bijtelling schiet omhoog dus mijn volgende auto ga ik niet meer privé rijden. Zakelijk sta ik zeker open voor een EV. Privé wordt het 100% een benzine auto :)
Met welke EV heb je al 100.000km gereden?
Niet elke EV is even goed geschikt om lange afstanden te doen.

Met een Zoe, Leaf of 'old' fat eTron gaat het een pak moeilijker dan met een Tesla, EV6, Ioniq5 of iD4 (met grote batterij).

• ephymerous
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:57:
[...]

Met welke EV heb je al 100.000km gereden?
Niet elke EV is even goed geschikt om lange afstanden te doen.

Met een Zoe, Leaf of 'old' fat eTron gaat het een pak moeilijker dan met een Tesla, EV6, Ioniq5 of iD4 (met grote batterij).
Audi Q4, equivalent van de ID4. Laden gaat super langzaam en als je zomers harder rijdt dan 110 kmh dan keldert de range. Zo een minuut of 40 (10-80). En dan moet je ‘m nog direct kunnen aankoppelen ook.

Ik denk dat met een Tesla of EV6 -waarbij het laden significant sneller gaat- het een stuk fijner is. Maar dan nog is er van echt doorrijden op de autobahn geen sprake.

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 12-12-2024 09:07 ]

XXXVI

• Tommie12
ephymerous schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
[...]

Audi Q4, equivalent van de ID4. Laden gaat super langzaam en als je zomers harder rijdt dan 110 kmh dan keldert de range. Zo een minuut of 40 (10-80). En dan moet je ‘m nog direct kunnen aankoppelen ook.

Ik denk dat met een Tesla of EV6 -waarbij het laden significant sneller gaat- het een stuk fijner is. Maar dan nog is er van echt doorrijden op de autobahn geen sprake.
470km in 4uur met een Tesla Y AWD. Gestart met 45% en 2 korte laadstops van 15 min.
Is dat niet door rijden? Ik deed pieken van 200, en regelmatig langere stukken aan 150-160. Dat was op een zaterdag, want in de week haal je die snelheden enkel 's nachts nog wegens de drukte en de wegenwerken.

Jouw Q4 was van de eerste generatie. Die laadtijden zijn nu een stuk beter, maar de Q4 is nog altijd geen kampioen in laadsnelheid en efficientie.

Ik kijk altijd naar de tijden van Bjorn op de 1000km. Alles onder de 10h (inclusief laden) vind ik prima doenbaar, en die lijst wordt langer en langer, ook met auto's die in de winter getest worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:14:
[...]

470km in 4uur met een Tesla Y AWD. Gestart met 45% en 2 korte laadstops van 15 min.
Is dat niet door rijden? Ik deed pieken van 200, en regelmatig langere stukken aan 150-160. Dat was op een zaterdag, want in de week haal je die snelheden enkel 's nachts nog wegens de drukte en de wegenwerken.

Jouw Q4 was van de eerste generatie. Die laadtijden zijn nu een stuk beter, maar de Q4 is nog altijd geen kampioen in laadsnelheid en efficientie.

Ik kijk altijd naar de tijden van Bjorn op de 1000km. Alles onder de 10h (inclusief laden) vind ik prima doenbaar, en die lijst wordt langer en langer, ook met auto's die in de winter getest worden.
Dus het kan wel :) Ik stel ook niet dat het niet kan hoor. Sommige modellen kunnen het wellicht en dat zal beter worden. Met praktisch alle benzine auto’s kan je doorrijden, snel tanken en weer door. Als je dus in de markt bent voor een EV en dit belangrijk vindt is het dus opletten.

Dat de Q4 slecht is weet ik. Dat ondervind ik nog dagelijks, dat gaat niet over alleen efficiëntie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 12-12-2024 09:21 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
John Marins schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:35:

Voor:

Tegen:

Denk je dat ik was mis?
Niet iedereen herkent sarcasme. ;)

Of je wat mist? Vast wel maar dat is in dit topic al zo'n 84.000 keer voorbijgekomen en zie ik hier bovenstaand, na jouw laatste post, voor de 85.000ste keer voorbijkomen.
Herhaling van zetten.
Soms beetje onderhevig aan de nukken van kabinetten die het niet zo op hebben met EV's.
Of wat andere, niet zo significante, bijzaken.

Hoe dan ook, succes met je keuze!

Ter info; Ik ben, als particuliere koper, aan het kijken naar de volgende ev.
Nieuw, en nee, het geld klotst hier niet echt tegen de plinten maar ik steek nog liever een roestige vork in mijn ogen dan dat ik ooit terug ga naar een brandstof-wagen. Maar goed, ieder zijn meug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ephymerous schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:04:
[...]
Waarom denk je dat de VAG-groep op omvallen staat?
Veel geld voor een logo met, zeker bij hun EV's, nog maar weinig return voor de klant.
En van goed ontwikkelde software hebben ze nog minder kaas gegeten.

Dat bij hogere snelheden een bakbeest met zo'n front steeds minder efficiënt wordt (waardoor de range keldert) is een gevolg van de fysica wetten (en de ontwerpers bij Audi) en niet van de EV technologie an sich.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 09:26 ]

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:08
Zjanzjak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:21:
[...]

Ter info; Ik ben, als particuliere koper, aan het kijken naar de volgende ev.
Nieuw, en nee, het geld klotst hier niet echt tegen de plinten maar ik steek nog liever een roestige vork in mijn ogen dan dat ik ooit terug ga naar een brandstof-wagen. Maar goed, ieder zijn meug.
Kan ik vragen waar je op dit moment naar kijkt? Mijn PL loopt in juni '25 af van mijn Kamiq en wil eigenlijk gewoon over naar een PL EV.
Heb 3 proefritafspraken staan, de Elroq, de EV3 en de Explorer. Van tevoren nog eens wat specifieker kijken welke uitrusting ik minimaal zou willen hebben.
Die review van de Elroq/EV3/Mini die gedeeld is in EV3/Elroq topic bevestigd voor mij dat die 2 in ieder geval veel kans maken.

Met de verwachte afschaffing van de salderingsregeling zou het zonde zijn om een inefficiëntere ICE te blijven rijden en tegelijk bij te lappen voor teruggeleverde stroom. Door ZH opnames veel snelwegkilometers gemaakt in de afgelopen 2-3 jaar en toen wel geleerd dat harder dan 100 km/h niks oplevert dus de EV mood heb ik al :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Holzschuh op 12-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ephymerous schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:21:
[...]

Met praktisch alle benzine auto’s kan je doorrijden, snel tanken en weer door. Als je dus in de markt bent voor een EV en dit belangrijk vindt is het dus opletten.
Tja, als ik meer dan een batterij leeg ga rijden op een trip, dan is een pauze gewoon nodig.

Je moet vooral kijken naar je gebruiksprofiel.
Hoe dikwijls ga je die lange ritten doen? Of is het een auto die uiterst zelden meer dan 100km op een dag doet?

Dat was voor een benzineauto geen punt, maar met een EV moet je dat net een beetje meer in de gaten houden. En uiteindelijk vinden heel veel EV rijders dat langere trajecten niet alleen doenbaar zijn, maar dat ze minder vermoeid aan komen. En dat heeft wellicht te maken met de pauzes onderweg, maar ook met de afwezigheid van motorgeluid en trillingen.

Julie kabinet in NL beseft nog niet goed dat ze fout zitten met hun strategie rond BPM, maar dat zal wel gecorrigeerd worden als ze hun doelen niet halen (meestal is het dan te laat en moet er overgecompenseerd worden).
Ondertussen wordt tik-top en FB overspoeld met fake nieuws dat het allemaal maar een hype is, maar toch bewijzen harde cijfers dat de transitie naar EV door gaat.

• Card Nox
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:14:
470km in 4uur met een Tesla Y AWD.
Non-de-ju, dan heb je wel stevig doorgereden inderdaad :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tegenwoordig stap je gewoon in je EV zegt waar je naartoe wilt en de auto zoekt uit waar je kan/moet laden. En als het druk is, rij je door naar de volgende laadpaal. Ik begrijp het probleem niet. 5 jaar geleden waren er nog veel minder fast chargers, toen moest je echt plannen. Maar dat is al lang niet meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52
zonoskar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:21:
Tegenwoordig stap je gewoon in je EV zegt waar je naartoe wilt en de auto zoekt uit waar je kan/moet laden. En als het druk is, rij je door naar de volgende laadpaal. Ik begrijp het probleem niet. 5 jaar geleden waren er nog veel minder fast chargers, toen moest je echt plannen. Maar dat is al lang niet meer.
Het probleem bij overstappen naar een EV is m.i. niet het rijden van lange afstanden, maar is het dagelijkse laden thuis.

Op bijna alle doorgaande wegen kun je nu wel laden bij snelladers, of men is er mee bezig die aan te leggen. Ik zie meer problemen in de woonwijken waar het niet altijd even soepel gaat. Dat zou voor mij eerder een reden zijn om niet over te stappen naar een EV dan het rijden van lange afstanden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• John Marins
Zjanzjak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:21:
[...]

Niet iedereen herkent sarcasme. ;)
Ik herkende je sarcasme echt wel, maar koos ervoor om er niet op in te gaan, omdat ik het niet behulpzaam vond. Ik erken wel dat ik mijn tweede post eigenlijk in mijn eerste post had moeten zetten. Ik heb echt wel veel gekeken naar dit onderwerp, in dit topic en andere topics/websites.

Ik overweeg een BEV te kopen, anders zou ik geen proefritten maken. In mijn tweede post heb ik de argumenten voor en tegen een BEV samengevat. Ik trek hieruit de conclusie dat het (helaas) financieel erg nadelig is om een BEV te rijden voor een particulier die niet thuis kan laden.

Ik hoopte dat ik iets over het hoofd had gezien en daarom maakte ik een post hier.

• John Marins
Ik lees hier ook comments over de tweedehands BEV markt. Hier heb ik natuurlijk ook naar gekeken, maar de goedkopere modellen heb meestal maar een 1-fase boordlader. Dan sta je rond de 17 uur aan een slowcharger als je het merendeel van je batterij hebt gebruikt.

Wat ik op het moment echt heel vervelend vind aan de tweedehands markt is dat bijna niemand de SOH aangeeft in de advertenties. Ik heb ook meerdere garages gebeld om deze op te vragen en ze zeggen allemaal dat ze me terugbellen (heb nog 0 telefoontjes ontvangen). Gelukkig heb ik begrepen dat vanaf 2027 de EU een SOH-rapport wilt verplichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:32:
Ik lees hier ook comments over de tweedehands BEV markt. Hier heb ik natuurlijk ook naar gekeken, maar de goedkopere modellen heb meestal maar een 1-fase boordlader. Dan sta je rond de 17 uur aan een slowcharger als je het merendeel van je batterij hebt gebruikt.

Wat ik op het moment echt heel vervelend vind aan de tweedehands markt is dat bijna niemand de SOH aangeeft in de advertenties. Ik heb ook meerdere garages gebeld om deze op te vragen en ze zeggen allemaal dat ze me terugbellen (heb nog 0 telefoontjes ontvangen). Gelukkig heb ik begrepen dat vanaf 2027 de EU een SOH-rapport wilt verplichten.
Naar welke auto's kijk je dan die enkel een 1-fase boordlader hebben?
Van een Leaf zou ik ook een rapport willen zien, bij een Classic Ioniq boeit me dat een pak minder. (tenzij die 300k op de klok heeft)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

Bedoel je dan de laders op straat?

Want thuis kun je met 1 fase natuurlijk gewoon met 6-7 kW laden, wat voor vrijwel iedereen genoeg is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26

Brandstof en onderhoudskosten is echt wel een voordeel, daarnaast is de levensduur van hybride beperkt (heftige belasting accuutje)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Wat ik op het moment echt heel vervelend vind aan de tweedehands markt is dat bijna niemand de SOH aangeeft in de advertenties.
Bij inleveren van de e-Niro (monofase boordlader, 64 kWh accu, 78K km - 52 maanden in gebruik) werd de SoH uitgelezen => 100% (en dat bleek ook uit de nog beschikbare praktische range).
Om monofase thuis of op een publieke 22 kW charger te laden duurde het een 7-tal uur om van 10 naar 90% te laden.
Bijna niemand rijdt zijn EV naar 0% voor ie terug gaat laden en publiek ga je ook niet regelmatig naar 100% laden.
Je kan overigens ook gewoon aan een DC50 lader (bv. Lidl) gaan hangen. Dan ben je op een uurtje tot anderhalf uur ook klaar met laden.

Wanneer je de focus steeds op de meest ongunstige situatie wil leggen om jezelf te overtuigen dat een EV niets voor jou is dan is dat voor niets nodig. Dan koop je gewoon iets anders dat beter bij je past.
Een hybride is een samenraapsel van de nadelen van twee aandrijfsysrtemen die elkaars voordelen bijna opheffen. Alleen geschikt voor wie zegt elektrisch te willen rijden maar daar in feite tussen de twee oren nog niet klaar voor is. Wanneer dat het probleem is blijf dan gewoon nog even op benzine

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 14:24 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je elke dag 300 km rijdt met je auto kan dat een beperking zijn ja. Maar dan moet je dat accepteren of een andere auto kopen.
Maar elke (werk)dag 300 km is ook 70.000 km per jaar.

Als ik mijn Tesla van 0 naar 100% moet laden thuis (1-fase 3,6 kW) dan duurt dat 20 uur. Maar dat heb ik dus nog nooit hoeven doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Holzschuh schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:42:
Kan ik vragen waar je op dit moment naar kijkt? Mijn PL loopt in juni '25 af van mijn Kamiq en wil eigenlijk gewoon over naar een PL EV.
Heb 3 proefritafspraken staan, de Elroq, de EV3 en de Explorer. Van tevoren nog eens wat specifieker kijken welke uitrusting ik minimaal zou willen hebben.
Die review van de Elroq/EV3/Mini die gedeeld is in EV3/Elroq topic bevestigd voor mij dat die 2 in ieder geval veel kans maken.

Met de verwachte afschaffing van de salderingsregeling zou het zonde zijn om een inefficiëntere ICE te blijven rijden en tegelijk bij te lappen voor teruggeleverde stroom. Door ZH opnames veel snelwegkilometers gemaakt in de afgelopen 2-3 jaar en toen wel geleerd dat harder dan 100 km/h niks oplevert dus de EV mood heb ik al :*)
Ik kijk naar een andere wagen met een hoofdreden waar veel tweakers hier van gruwelen, ik moet 'em MOOI vinden. De functionaliteit komt echt op plaats 2 voor mij, ik zal niet zeggen dat het niet belangrijk is maar voor mij een stuk minder belangrijk dus.
Dat gezegd hebbende is het dus niet zo interessant voor anderen waar ik naar kijk, zo ook als je vraagt wat mijn keuze zou zijn uit het rijtje wat jij opnoemt want dan ga ik voor degene die ik de mooiste vind.
En dat is dan de Elroq, wat een plaatje. De Explorer en de EV3 misstaan ook niet hoor.
John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:22:
Ik erken wel dat ik mijn tweede post eigenlijk in mijn eerste post had moeten zetten.
Et voila, de reden voor mijn sarcasme mooi door jou hierboven aangegeven. ;)

En voor de rest kan ik mij wel aardig vinden in wat Ivo hieronder zegt;
IvoB2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:50:
Wanneer je de focus steeds op de meest ongunstige situatie wil leggen om jezelf te overtuigen dat een EV niets voor jou is dan is dat voor niets nodig. Dan koop je gewoon iets anders dat beter bij je past.
Een hybride is een samenraapsel van de nadelen van twee aandrijfsysrtemen die elkaars voordelen bijna opheffen. Alleen geschikt voor wie zegt elektrisch te willen rijden maar daar in feite tussen de twee oren nog niet klaar voor is. Wanneer dat het probleem is blijf dan gewoon nog even op benzine
Let op, ik zeg 'kan ik mij wel aardig vinden' want ik kan mij voorstellen dat sommige dingen best nadelig kunnen zijn. Welke dingen, dat verschilt voor een ieder.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
Zjanzjak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:36:
[...]

Ik kijk naar een andere wagen met een hoofdreden waar veel tweakers hier van gruwelen, ik moet 'em MOOI vinden. De functionaliteit komt echt op plaats 2 voor mij, ik zal niet zeggen dat het niet belangrijk is maar voor mij een stuk minder belangrijk dus.
Dat gezegd hebbende is het dus niet zo interessant voor anderen waar ik naar kijk, zo ook als je vraagt wat mijn keuze zou zijn uit het rijtje wat jij opnoemt want dan ga ik voor degene die ik de mooiste vind.
En dat is dan de Elroq, wat een plaatje. De Explorer en de EV3 misstaan ook niet hoor.
*insert Leonardo Dicaprio* gifje (sarcasme gespot ;))

• Tommie12
Zjanzjak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:36:
[...]

Ik kijk naar een andere wagen met een hoofdreden waar veel tweakers hier van gruwelen, ik moet 'em MOOI vinden.
Ik ga jouw smaak niet snel begrijpen.
Tesla vind je lelijk, R5 vind je mooi en daar snap ik nog iets van omdat die auto's een uitgesproken design hebben. You love it or you hate it, al laat het design van een Tesla me vrij onverschillig aan de buitenkant. De binnenkant... I love it.

Maar dan een banale auto als de Elroq een plaatje noemen... Ook op electrisch gebied is dat een MEB variant, dus eenheidsbrei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik ben benieuwd hoe de aangekondigde Tesla Model Q eruit gaat zien. Zou qua efficiëntie zomaar DE opvolger van de Classic Ioniq kunnen zijn. Alleen met zo'n kaal interieur zonder stalks gaat dat hem voor mij ook niet worden vrees ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 01:16

Red Boll

Kick Ass!

Ik rijd op het moment in een hybride auto en ik dacht er over na om een BEV te kopen. Het zou om een auto gaan met 62kwh usable.
De capaciteit van het accupakket zegt niet alles. De éné BEV verbruikt meer stroom dan de andere per km.
Misschien kun je beter naar range kijken, al is dat ook mede afhankelijk van rijstijl, belading en het weer op dat moment.

Je zult zelf een lijstje moeten maken van must-haves en misschien ook nice-to-haves en ze vergelijken met elkaar. Dat is voor een ieder anders en afhankelijk jouw specifieke situatie.

Zelf heb ik in mei dit jaar de overstap gemaakt van een 22 jaar oude ICE naar een 2e hands BEV.
Er zat (duur) groot onderhoud aan te komen dus het was tijd voor iets anders. Ik wilde vooral niet meer met de hand schakelen en een naar een iets ruimere auto.
Aangezien het er m.b.t. de MRB er op dat moment gunstig uit zag en het het laatste jaar met subsidie zou worden leek me het een goed moment om over te stappen. Woon-werk verkeer had ik toen maar 1 keer per week en dat is ook maar iets van 60km per dag totaal.

Vooraf had ik natuurlijk al o.a. meegelezen in het topic hier en andere bronnen bekeken.

Een paar persoonlijke ervaringen sinds mei na de overstap van ICE naar BEV:
In de korte periode tussen de aankoop en de aflevering "mocht" ik vanaf dat moment 2 dagen op het werk gaan verschijnen i.p.v. 1 dag. :|
De plannen v.w.b. de MRB voor BEV's lijken niet in beton gegoten te zijn.
De prijzen van (sommige) (gebruikte) BEV's zijn (tijdelijk?) enorm omlaag gegaan.
Het extra stroom verbruik bij lage temperaturen is behoorlijk.
Van de 6 publieke laadpunten op de parkeerplaats hier is er in principe altijd wel 1 vrij. Soms zijn ze alle 6 vrij. In de praktijk betaal ik bijna nooit meer dan rond de 30ct per kW.
Niet meer hoeven te schakelijk en altijd te kunnen beschikken over genoeg "koppel" in het dagelijkse verkeer bevalt erg goed.
Het is heerlijk stil in de auto, wanneer ik af en toe weer in een 3 cilinder ICE rij moet ik weer even wennen. ;)

Anyway, met de kennis van nu had ik waarschijnlijk nog steeds voor een BEV gekozen maar dan voor een nieuwere versie van de huidige BEV die ik nu heb met iets meer vermogen, een groter accupakket, lager verbruik en een modernere multimedia versie voor een lagere aanschaf. Allemaal puur persoonlijk en afhankelijk van mijn situatie toen en nu.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:13:
Ik ben benieuwd hoe de aangekondigde Tesla Model Q eruit gaat zien. Zou qua efficiëntie zomaar DE opvolger van de Classic Ioniq kunnen zijn. Alleen met zo'n kaal interieur zonder stalks gaat dat hem voor mij ook niet worden vrees ik.
Ik vraag me ook af of ze dat gaan doortrekken.
Het lijkt me dat ze dat best in optie of als accessoire gewoon zelf aan bieden.

Maar verwacht zeker geen Audi interieur met 75 knoppen....

En of de efficientie zo hoog zal zijn, dat zal vooral van de hoogte af hangen.
Als die even laag is als de Classic Ioniq is er een goede kans, wordt die zo hoog als een gemiddelde Golf of T-Roc, dan vrees ik er voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Marins
Ik maak volgens mij niet goed duidelijk hoe ik erover nadenk. Ik wil juist graag elektrisch rijden. Als ik naar m'n hart luister zou ik de elektrische auto kopen die ik had proefgereden.

Alleen als ik er dan logisch over nadenk dan lijkt het voor mij niet een goede beslissing, wat ik juist jammer vind, daarom poste ik hier in de hoop wel overtuigd te worden. De auto is duurder dan een HEV, de MRB word veel meer en ik kan niet zelf laden, waardoor de running costs ook niet veel lager zijn. Ik probeer juist mijn maandlasten te verlagen.

Ik zie ook dat er veel kritiek is op HEV's. Mijn Toyota CT200h heeft nu 180k op de klok en rijd nog altijd heerlijk, zonder enige problemen. Vanwege nieuwe veiligheidsystemen lijkt het me wel een goed idee om een nieuwe/ gebruikte auto te kopen met dingen zoals adaptive cruisecontrol, dodehoek sensor/camera etc.

• John Marins
[quote]Zjanzjak schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:36:
[...]

Et voila, de reden voor mijn sarcasme mooi door jou hierboven aangegeven. ;)

[...]

Ik vond je anders ook wel aardig sarckastish reageren op mijn tweede post.

"Of je wat mist? Vast wel maar dat is in dit topic al zo'n 84.000 keer voorbijgekomen en zie ik hier bovenstaand, na jouw laatste post, voor de 85.000ste keer voorbijkomen.
Herhaling van zetten."

Terwijl ik volgens mij goed de voor en nadelen in mijn situatie heb samengevat. Dit soort reacties had ik meer van Petrolheads verwacht :+

• John Marins
Red Boll schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:06:
[...]
Anyway, met de kennis van nu had ik waarschijnlijk nog steeds voor een BEV gekozen maar dan voor een nieuwere versie van de huidige BEV die ik nu heb met iets meer vermogen, een groter accupakket, lager verbruik en een modernere multimedia versie voor een lagere aanschaf. Allemaal puur persoonlijk en afhankelijk van mijn situatie toen en nu.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring!

"In de praktijk betaal ik bijna nooit meer dan rond de 30ct per kW".
Dat klinkt wel redelijk. Dan zou ik voor rond de 300km 20 euro kwijt zijn. Mag ik aan je vragen of je ook op vakantie gaat met de auto? Afstanden zoals Italie bijvoorbeeld.

'Het extra stroom verbruik bij lage temperaturen is behoorlijk.' Is dit rond de 10-20% meer verbruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:34:
[...]

Ik vraag me ook af of ze dat gaan doortrekken.
Het lijkt me dat ze dat best in optie of als accessoire gewoon zelf aan bieden.

Maar verwacht zeker geen Audi interieur met 75 knoppen....

En of de efficientie zo hoog zal zijn, dat zal vooral van de hoogte af hangen.
Als die even laag is als de Classic Ioniq is er een goede kans, wordt die zo hoog als een gemiddelde Golf of T-Roc, dan vrees ik er voor.
Als ze die stalks als accessoire gaan aanbieden geven ze zelf al toe dat ze daarmee verkeerd bezig zijn, en dan koop ik die liever elders dan dat ik Tesla nog ga spekken. Ze zijn gewoon te ver doorgeschoten met het verwijderen van fysieke knoppen en schakelaars. Als het scherm het niet meer doet kun je niks meer. Al dat soort zaken zijn voor mij een no-go.

Ik ga er toch wel vanuit dat die Q efficiënter zal zijn dan de Model 3, temeer die ook veel minder (30%) gaat wegen dan de Model 3. Ze kunnen er dus zeker een mooie opvolger van maken. Ik zou zeggen, maak een versie met een klassiek interieur en een versie met het bestaande minimalistische.

• John Marins
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:34:
[...]

Naar welke auto's kijk je dan die enkel een 1-fase boordlader hebben?
Van een Leaf zou ik ook een rapport willen zien, bij een Classic Ioniq boeit me dat een pak minder. (tenzij die 300k op de klok heeft)
Ik bedoelde de voordelige occasion prijzen zijn meestal de 1-fase boordlader auto's. De Kona en de Niro bijvoorbeeld. Die komen ook in latere jaren met 3-fase boordladers maar die kosten ook veel meer. De lader die ik op straat moet gebruiken kan geen 7.4kW op een enkele fase leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:03:
[...]
Ik zou zeggen, maak een versie met een klassiek interieur en een versie met het bestaande minimalistische.
Dat gaat nooit gebeuren, dan kom ik als belg een zak patat eten in Groningen of zo... met fritesaus (ja, zo zeker ben ik wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:06:
[...]

Ik bedoelde de voordelige occasion prijzen zijn meestal de 1-fase boordlader auto's. De Kona en de Niro bijvoorbeeld. Die komen ook in latere jaren met 3-fase boordladers maar die kosten ook veel meer. De lader die ik op straat moet gebruiken kan geen 7.4kW op een enkele fase leveren.
Ik laad thuis ook altijd maar met 3.5 kW. Dat lukt prima om circa 30k per jaar te rijden.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:13:
Als de Cybertruck de manier is van Tesla om auto's te maken, dan duurt het nog 4 jaar voordat je die Q kunt rijden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:07:
[...]

Dat gaat nooit gebeuren, dan kom ik als belg een zak patat eten in Groningen of zo... met fritesaus (ja, zo zeker ben ik wel).
Dat denk ik ook niet maar je weet nooit met EM met wat voor nieuwe ideeën hij komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:02:
[...]
'Het extra stroom verbruik bij lage temperaturen is behoorlijk.' Is dit rond de 10-20% meer verbruik?
Hangt van de buitentemepratuur af, je rijstijl, je nood aan interieurverwarming, aanwezigheid van WP om te verwarmen of niet,.....

Bij 2-5°C buitentemperatuur en interieurverwarming op 21°C ligt het meerverbruik hier eerder tussen de 20 - 30% tov een buitentemperatuur van 20°C en geen airco/verwarming. En dit met WP met keerklep.
Alleen de verwarming aan doet de range al met een 10% dalen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 17:36 ]

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:12:
[...]

Als de Cybertruck de manier is van Tesla om auto's te maken, dan duurt het nog 4 jaar voordat je die Q kunt rijden.
En niet te vergeten de Roadster, FSD en de Robotaxi, nog weinig van gezien dan mooie woorden. Maar ik zie de Q toch wel snel komen, zeker omdat er nu veel meer aanbieders van EV's zijn dan een paar jaar geleden. Tesla zal toch mee moeten in het lagere segment willen ze hun aandeel behouden.

• Zuanism
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08 13:56
Hallo allen,

Ik ben momenteel mijn stap aan het maken naar mijn eerste elektrische auto en had voornamelijk een Hyundai Ioniq (2021) en een Tesla Model 3 (2019) op het oog. Ik heb alleen een enorme moeite met een keuze te maken tussen de twee... Hier de grootste pluspunten voor beiden:

Hyundai ioniq premium EV (2021):
+ Lagere prijs (~2000 euro goedkoper inclusief subsidie)
+ Lagere km stand ~35000 km (vs ~110k km voor de Tesla)
+ Iets efficienter dan de Tesla
+ Interieur is mooier en praktischer naar mijn smaak
+ Nog garantie op de auto
+ Lager in gewicht (1500 kg), minder belasting (Tesla weegt 1645 kg)
+ Grotere kofferbak
+ betrouwbaarder dan de Tesla?

Tesla model 3 (2019)
+ Stuk mooier om naar te kijken
+ Infotainment
+ Meer range
+ Sneller laden
+ Meer ruimte achterin

Wat zouden jullie voor keuze maken in dit geval?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Wat ga je met die extra range, sneller laden en meer ruimte doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Zuanism schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:56:
Je bent er niets mee (want smaken en voorkeuren verschillen van persoon tot persoon).
Er moet al veel gebeuren voor ze mij in een Tesla krijgen en dan blijft er van jouw lijstje nog maar eentje over. :)

• PeterZ(on)
Zuanism schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:56:
Hallo allen,

Ik ben momenteel mijn stap aan het maken naar mijn eerste elektrische auto en had voornamelijk een Hyundai Ioniq (2021) en een Tesla Model 3 (2019) op het oog. Ik heb alleen een enorme moeite met een keuze te maken tussen de twee... Hier de grootste pluspunten voor beiden:

Hyundai ioniq premium EV (2021):
+ Lagere prijs (~2000 euro goedkoper inclusief subsidie)
+ Lagere km stand ~35000 km (vs ~110k km voor de Tesla)
+ Iets efficienter dan de Tesla
+ Interieur is mooier en praktischer naar mijn smaak
+ Nog garantie op de auto
+ Lager in gewicht (1500 kg), minder belasting (Tesla weegt 1645 kg)
+ Grotere kofferbak
+ betrouwbaarder dan de Tesla?

Tesla model 3 (2019)
+ Stuk mooier om naar te kijken
+ Infotainment
+ Meer range
+ Sneller laden
+ Meer ruimte achterin

Dat is zo persoonlijk, hangt helemaal van je voorkeuren af en wat voor jou het belangrijkste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuanism
mitsumark schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:00:
Wat ga je met die extra range, sneller laden en meer ruimte doen?
Extra range en sneller laden is vooral handig voor vakanties (2-3 x per jaar). Ik geef er ook niet al te veel prioriteit aan, maar het is toch wel een pluspunt voor de Tesla...

• Zuanism
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:06:
[...]

Dat is zo persoonlijk, hangt helemaal van je voorkeuren af en wat voor jou het belangrijkste is.
Dit is ook precies waar ik een beetje vastzit, ik weet niet zeker welke de voorkeur heeft voor mij, ze hebben allebei positieve en negative punten. Ik probeer een beetje inspiratie op te doen bij anderen om te kijken wat zij zouden kiezen in dit geval...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zuanism schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:10:
[...]

Dit is ook precies waar ik een beetje vastzit, ik weet niet zeker welke de voorkeur heeft voor mij, ze hebben allebei positieve en negative punten. Ik probeer een beetje inspiratie op te doen bij anderen om te kijken wat zij zouden kiezen in dit geval...
Voor mij zou de Model 3 afvallen want te groot, geen hatchback, te zwaar dus meer maandelijkse MRB en geen instelbare regeneratie. Nog afgezien van de minimalistische binnenkant.

• IvoB2
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:14:
[...]

Voor mij zou de Model 3 afvallen want te groot, geen hatchback, te zwaar dus meer maandelijkse MRB en geen instelbare regeneratie. Nog afgezien van de minimalistische binnenkant.
Idem + de voorzijde vind ik ronduit lelijk (maar dat is persoonlijk en speelt blijkbaar niet bij vraagsteller).
En besparing op een HUD en/of display in zicht van bestuurder vind ik ronduit gevaarlijk.
Rijdend een smartphone manipuleren mag wettelijk niet (in België) maar op een laptop centraal op de boordplank geschroefd mag het blijkbaar plots weer wel. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:57

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

ephymerous schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:53:
[...]

Vakanties zijn anders. Je moet plannen van station tot station. Het is ook vervelend om de range oké te houden, met die reden sukkel je met lage snelheden over de snelweg.

Snap ik niet. Dit jaar 3 keer in Frankrijk geweest en geen moment last gehad van laadstress. Langs de snelwegen veel oplaadpunten, in het binnenland moet je van te voren even kijken waar je kunt laden met je pasje. De tijd die je laad, dus stilstaat is minder lang dan mijn plasje doen met een kop koffie daarna. De enige stress die ik had dat het eten van mijn pizza langzamer ging dan het laden van mijn auto. Ik heb geleerd dan tot 100 procent te laden omdat de laatste 5% zo lekker langzaam gaat. En ik heb zeker niet een auto met een dikke accu ( 60Kwh).
Zo zie je maar het is ook persoonlijk, al zijn we het wel over eens dat in Nederland er geen enkel probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

IvoB2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:21:
[...]

Idem + de voorzijde vind ik ronduit lelijk (maar dat is persoonlijk en speelt blijkbaar niet bij vraagsteller).
En besparing op een HUD en/of display in zicht van bestuurder vind ik ronduit gevaarlijk.
Rijdend een smartphone manipuleren mag wettelijk niet (in België) maar op een laptop centraal op de boordplank geschroefd mag het blijkbaar plots weer wel. 8)7
Regenereren is in de Tesla prima in te stellen. Dit is wennen door je stroom pedaal iets minder snel op te laten komen.
Alleen beeldscherm, tja……. Ik heb er geen last van. Ik vind het niet gevaarlijk want ik kijk naar voren en de snelheid is goed af telezen vanuit de ooghoeken.
Ofwel you love it or hate it t.a.v. tesla

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
peerke 1960 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:03:
[...]

Snap ik niet. Dit jaar 3 keer in Frankrijk geweest en geen moment last gehad van laadstress. Langs de snelwegen veel oplaadpunten, in het binnenland moet je van te voren even kijken waar je kunt laden met je pasje. De tijd die je laad, dus stilstaat is minder lang dan mijn plasje doen met een kop koffie daarna. De enige stress die ik had dat het eten van mijn pizza langzamer ging dan het laden van mijn auto. Ik heb geleerd dan tot 100 procent te laden omdat de laatste 5% zo lekker langzaam gaat. En ik heb zeker niet een auto met een dikke accu ( 60Kwh).
Zo zie je maar het is ook persoonlijk, al zijn we het wel over eens dat in Nederland er geen enkel probleem is.
De ene MY 60kWh is de andere niet: https://ev-database.org/s...2c7166e14b5f76e5d3b225f73
580 vs 810kmpu laden.

En de ene (oude) Q4 is al helemaal niet de andere: https://ev-database.org/s...f8882057caf953e8a381f8c97
360 vs 630kmpu laden, en de range ligt ook behoorlijk uit elkaar.

• peerke 1960

peerke 1960

mitsumark schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:46:
[...]

De ene MY 60kWh is de andere niet: https://ev-database.org/s...2c7166e14b5f76e5d3b225f73
580 vs 810kmpu laden.

En de ene (oude) Q4 is al helemaal niet de andere: https://ev-database.org/s...f8882057caf953e8a381f8c97
360 vs 630kmpu laden, en de range ligt ook behoorlijk uit elkaar.
Klopt, ik heb de traagst ladende Y. De standaard met LFP batterij.

• IvoB2
peerke 1960 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:20:
[...]
Regenereren is in de Tesla prima in te stellen. Dit is wennen door je stroom pedaal iets minder snel op te laten komen.
Leuk en dat betwist ik dan ook nergens. :)
En wat betreft Tesla, ik word - buiten het S model maar dat is voor mij out of range - er niet koud noch warm van => we neither love nor hate it. :)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2024 22:52 ]

• PeterZ(on)
peerke 1960 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:20:
[...]

Regenereren is in de Tesla prima in te stellen.
Kun je dat dan uitzetten, permanent of per rit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 01:16

Red Boll

Kick Ass!

John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:02:
[...]
"In de praktijk betaal ik bijna nooit meer dan rond de 30ct per kW".
Dat klinkt wel redelijk. Dan zou ik voor rond de 300km 20 euro kwijt zijn. Mag ik aan je vragen of je ook op vakantie gaat met de auto? Afstanden zoals Italie bijvoorbeeld.

Ik heb geluk dat er SGZH 1.0 laadpunten binnen tientallen meters staan op de parkeerplaats.
Deze auto is in principe voor woon-werk verkeer en binnenlandse ritten. Voor langere reizen gebruiken we nog een ICE.

Het verbruik hou ik niet bij. Voor mijn gevoel is het verbruik zeker 20% hoger rond de 5 a 10 graden dan bij b.v. 20 graden. De Stellantis guess-o-meters zijn volgens mij ook niet de beste indicatoren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:53:
[...]

Kun je dat dan uitzetten, permanent of per rit?
Nee, met je stroompedaal zoals werd beschreven. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zuanism schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:07:
[...]

Extra range en sneller laden is vooral handig voor vakanties (2-3 x per jaar). Ik geef er ook niet al te veel prioriteit aan, maar het is toch wel een pluspunt voor de Tesla...
Het veruit grootste pluspunt van Tesla is het Supercharger netwerk. Nooit gezeur, en de auto weet wanneer hij waar wil laden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:17
John Marins schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:40:
Ik maak volgens mij niet goed duidelijk hoe ik erover nadenk. Ik wil juist graag elektrisch rijden. Als ik naar m'n hart luister zou ik de elektrische auto kopen die ik had proefgereden.

Alleen als ik er dan logisch over nadenk dan lijkt het voor mij niet een goede beslissing, wat ik juist jammer vind, daarom poste ik hier in de hoop wel overtuigd te worden. De auto is duurder dan een HEV, de MRB word veel meer en ik kan niet zelf laden, waardoor de running costs ook niet veel lager zijn. Ik probeer juist mijn maandlasten te verlagen.
Voor sommige mensen zal inderdaad een elektrische auto duurder zijn dan een auto met brandstofmotor. Als je niet kunt thuisladen, alleen dure laadpalen in je omgeving hebt, en persé de auto privé wil aanschaffen. Maar dan nog zou je het kunnen zien als een investering in duurzaamheid en in rijgenot.
Voor mij persoonlijk is elektrisch rijden wél goedkoper dan een auto met brandstofmotor. Maar dat komt omdat ik in Brabant woon en dus goedkoper bij Vattenvall kan laden, en omdat ik privé lease en voor ons toevallig bij de merken die wij de afgelopen jaren kozen (Peugeot, Mini, Fiat) de elektrische modellen juist goedkoper in maandprijs waren dan hun benzinevarianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:08:
Ik ga jouw smaak niet snel begrijpen.
Tesla vind je lelijk, R5 vind je mooi en daar snap ik nog iets van omdat die auto's een uitgesproken design hebben. You love it or you hate it, al laat het design van een Tesla me vrij onverschillig aan de buitenkant. De binnenkant... I love it.
Ik begrijp mijn vrouw soms ook niet maar na tig jaar huwelijk neem ik het voor lief.
We hoeven elkaar dus niet perse te begrijpen. ;)
Niets zo ongrijpbaar als smaak.

De binnenkant van de Tesla daarentegen vind ik dan wel weer fraai maar ik koop dus een auto vanwege de buitenkant. Al moet ik, overdreven gezegd, binnenin de auto op sinaasappelkistjes zitten, als ik 'em mooi vind dan ga ik er voor, dan maar een houten kont bij lange trips op die kistjes. :9

Tesla is vaak de juiste keuze (dat meen ik serieus) maar alleen niet voor mij.
Binnenkort eens proefrijden in een schaap met wolfskleren. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:34:
[...]

Dat denk ik ook niet maar je weet nooit met EM met wat voor nieuwe ideeën hij komt..
Je weet bij die man één ding zeker: wat vandaag wit is, kan morgen zwart zijn. Rationaliteit is in zijn beslissingen vaak ver te zoeken. Ik denk persoonlijk dat Tesla zijn beste tijd heeft gehad. EM heeft andere dingen aan zijn hoofd dan na te denken over een nieuwe modellen strategie. Tesla was zoals alles in zijn leven een tijdelijk speeltje.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 13-12-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:29:
[...]

Je weet bij die man één ding zeker: wat vandaag wit is, kan morgen zwart zijn. Rationaliteit is in zijn beslissingen vaak ver te zoeken. Ik denk persoonlijk dat Tesla zijn beste tijd heeft gehad. EM heeft andere dingen aan zijn hoofd dan na te denken over een nieuwe modellen strategie. Tesla was zoals alles in zijn leven een tijdelijk speeltje.
Elon zit in gedachten al in een wereld waar mensen zich verplaatsen met robotaxi’s.
Met stalks wil hij zich niet bezig houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
Tommie12 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:32:
[...]

Elon zit in gedachten al in een wereld waar mensen zich verplaatsen met robotaxi’s.
Met stalks wil hij zich niet bezig houden.
Hield hij zich daar maar wel mee bezig en met een display voor je neus waarop je de snelheid af kunt lezen i.p.v. op een scherm in het midden.
Dan zouden nog meer mensen voor Tesla kiezen als er nu al doen.
Ik vind het een bijzondere manier van bezuinigen. Iets wat in de praktijk gewoon beter werkt, namelijk stalks, vervangen door knoppen op het stuur.
Jaren geleden was er een Top Gear aflevering over de Ferrari 458 die ook geen stalks had en knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers. Ze vonden het toen ook al helemaal niks. Ze gaven als nadeel dezelfde reden aan als mensen nu ook doen bij Model 3 Highland. Als je de rotonde verlaat en je moet richting aangeven dan zijn links en rechts omgedraaid. Je moet dus er over nadenken welke knop je indrukt. Dat zal vast wennen, maar het is niet zo intuïtief als stalks gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 01:53:
[...]

Het veruit grootste pluspunt van Tesla is het Supercharger netwerk. Nooit gezeur, en de auto weet wanneer hij waar wil laden.
Hangt van de persoonlijke situatie af waar je woont en dat voordeel neemt ook jaar na jaar af.
Hier staat binnen een straal van 25 km geen enkele SuC.
En in de zes jaar dat ik EV rijd letterlijk nog nooit moeten zoeken naar een (snel)laadpaal.
En de FastNeds en Ionity's staan doorgaans letterlijk naast de autosnelweg en niet zoals een SuC een eindje er vandaan. Daarom dat de Tesla waarschijnlijk zelf moet weten waar hij kan laden. :+
De andere kan je sowieso niet missen. :)

Wanneer ik in de EV6 een langere route inplan vraagt ie ook gewoon of hij onderweg een laadpunt moet inplannen en kan je (voorafgaandelijk) selecteren/deselecteren welke dat moet zijn. En indien nodig gaat de accu dan ook tijdig voorverwarmen zodat bij bereiken laadstop er aan +200 kW geladen kan worden.

Ieder zijn ding maar persoonlijk verkies ik het regenereren zoveel mogelijk zelf in de hand te houden want dat is gemeten efficiënter dan one pedal driving (en die keuze heb je in vele andere auto's - waaronder de EV6 - eveneens).
Je hebt gewoon meer keuzes:
=> regenereren via flippers of via de stroompedaal
=> essentiële info zien op het centrale scherm en/of op een HUD en/of op het display voor je. Je scheel kijken vanuit de ooghoeken is geen verplichte optie.
=> je richtingaanwijzers bedienen op een inuïtieve vaste plaats en bv. op een rond punt niet zitten zoeken waar de verplaatste pinkerknop zich nu weer bevindt (of evolueren naar de BMW optie waar gebruik van richtingaanwijzers sowieso optioneel zijn).
=> idem voor andere essentiële fysieke bedieningsknoppen.
=> koetswerkuitvoeringen en interieuraankleding volgens ieders smaak en kleurbeleving en niet een uitgeklede standaardisatie voor winstmaximalisatie onder het mom van moderne efficiëntie.

Uiteraard zijn er aan iedere auto specifieke voor- en nadelen.
En ik zie ook wel de voordelen van Tesla en onderschat zeker hun pioniersrol niet.
Maar de zo geroemde voordelen van Tesla passen (nog) niet bij mijn keuzepalet.
En als leaserijder krijg ik bij ander merken gewoon veel meer voor hetzelfde budget dan bij een Tesla (voornamelijk door de wel heel lage ingecalculeerde eind contract waarde van een Tesla).

....

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:26:
[...]

Hield hij zich daar maar wel mee bezig en met een display voor je neus waarop je de snelheid af kunt lezen i.p.v. op een scherm in het midden.
Dan zouden nog meer mensen voor Tesla kiezen als er nu al doen.
Ik vind het een bijzondere manier van bezuinigen. Iets wat in de praktijk gewoon beter werkt, namelijk stalks, vervangen door knoppen op het stuur.
Jaren geleden was er een Top Gear aflevering over de Ferrari 458 die ook geen stalks had en knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers. Ze vonden het toen ook al helemaal niks. Ze gaven als nadeel dezelfde reden aan als mensen nu ook doen bij Model 3 Highland. Als je de rotonde verlaat en je moet richting aangeven dan zijn links en rechts omgedraaid. Je moet dus er over nadenken welke knop je indrukt. Dat zal vast wennen, maar het is niet zo intuïtief als stalks gebruiken.
Als je zo graag een schermpje voor je neus wilt zijn er genoeg aftermarket opties, lijkt me dus geen dealbreaker. Verreweg de meeste mensen die ik spreek zeggen dat het centrale scherm een kwestie van wennen is en ze een schermpje achter het stuur niet missen.

Stalks vind ik wat lastiger te 'rechtvaardigen' maar heb het zelf nooit geprobeerd dus geen idee hoe snel / of het went.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Card Nox schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:01:
[...]

Als je zo graag een schermpje voor je neus wilt zijn er genoeg aftermarket opties, lijkt me dus geen dealbreaker. Verreweg de meeste mensen die ik spreek zeggen dat het centrale scherm een kwestie van wennen is en ze een schermpje achter het stuur niet missen.

Stalks vind ik wat lastiger te 'rechtvaardigen' maar heb het zelf nooit geprobeerd dus geen idee hoe snel / of het went.
Ik heb ook geen extra scherm nodig. Kan alles zien wat ik moet zien. Klassiek auto's geven gewoon veel te veel info, en dan hebben ze menu's waar je 3 levels diep in moet om simpele dingen in te stellen.
Of gewoon die domme rijmodi... In mijn vorige auto's had ik dat... gebruik je echt nooit na de 3 experimenteermomenten.

Stalks heb ik, mijn zoon had ze niet op zijn M3H, en vond het na een week prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Kan allemaal maar persoonlijk heb ik geen zin om keer op keer te moeten "wennen" aan de grillen van één man en nog minder om zelf op zoek te gaan naar betalende aftermarket opties (en al helemaal niet in een lease) om te kunnen leven met de besparingsdrift van de producent wanneer dat er bij de concurrentie gewoon standaard op zit.
Ik zou ook oppassen met wat de "meeste mensen" zeggen die al een product gekocht/in gebruik hebben. Ze zijn doorgaans niet zo goed in het aftermarket ondergraven van de eigen keuzes. :+
En over "religieuze" keuzes/voorkeuren kan je doorgaans al helemaal geen open minded discussie voeren. :)

Soit, uiteindelijjk ieder zijn eigen smaak en voorkeuren.
Ik moet de EV niet zelf betalen maar tot op heden heeft nog geen enkel argument mij kunnen overtuigen om voor de nu beschikbare Tesla's te gaan (met uitzondering van model S maar dat is buiten budget).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:06:
[...]

Ik moet de EV niet zelf betalen maar tot op heden heeft nog geen enkel argument mij kunnen overtuigen om voor de nu beschikbare Tesla's te gaan (met uitzondering van model S maar dat is buiten budget).
Dan heb je toch gemist dat de S geen stalks meer heeft...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Dat er een aftermarket is voor die items zegt al genoeg, mensen willen dat gewoon. Als je al die mensen negeert dan doe je als fabrikant toch iets verkeerd lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
IvoB2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:06:
[...]

Kan allemaal maar persoonlijk heb ik geen zin om keer op keer te moeten "wennen" aan de grillen van één man en nog minder om zelf op zoek te gaan naar betalende aftermarket opties (en al helemaal niet in een lease) om te kunnen leven met de besparingsdrift van de producent wanneer dat er bij de concurrentie gewoon standaard op zit.
Ik zou ook oppassen met wat de "meeste mensen" zeggen die al een product gekocht/in gebruik hebben. Ze zijn doorgaans niet zo goed in het aftermarket ondergraven van de eigen keuzes. :+
En over "religieuze" keuzes/voorkeuren kan je doorgaans al helemaal geen open minded discussie voeren. :)

Je went aan zoveel dingen ;) Nieuwe kleren, uberhaupt een nieuwe auto, nieuwe knopjes voor bediening van ACC/Radio, nieuwe straten in je omgeving, andere max snelheden op de snelweg, nieuwe televisie met nieuwe afstandsbediening, nieuwe werkgever, nieuwe mensen. Een schermpje in de auto lijkt me nu niet baanbrekend lastig om 'aan te wennen'.

Vragen aan mensen die het al hebben is inderdaad deels tricky omdat ze wellicht niet willen toegeven dat ze iets 'fouts' gekocht hebben. Persoonlijk als me iets niet bevalt zeg ik dat, erover liegen vind ik persoonlijk raar. Ik lees in de meeste reviews ook dat mensen aangeven er snel aan te wennen en het schermpje niet te missen. Van de andere kant, de meeste mensen die vaak negatief tov dit topic staan hebben nog nooit (langdurig) een Tesla gereden, dus ook die kant moet je met een flinke korrel zout nemen.

Anyway, niemand hoeft elkaar ergens van te overtuigen, iedereen mag zelf een auto uitkiezen gelukkig O+
PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:20:
[...]

Dat er een aftermarket is voor die items zegt al genoeg, mensen willen dat gewoon. Als je al die mensen negeert dan doe je als fabrikant toch iets verkeerd lijkt mij.
Meehhh, beetje kort door de bocht. Heb jij ook kraaltjes in je stoel, een spoiler achterop en neon lichten onder je auto en natuurlijk vet gechiptuned??

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 13-12-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
[...]

Dat vind ik dus het probleem dat je dan aftermarket opties moet kopen om basale zaken op een auto te krijgen. Wat is het volgende, dat je zelf een stuur mag kopen omdat die wegbezuinigd is? Extreem voorbeeld, maar iets wat al decenialang goed werkt en bewezen is, weghalen, getuigt niet van goed inzicht naar mijn mening.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat Tesla er is, zonder Tesla zouden we nu niet elektrisch rijden, maar om zaken als stalks en schermpjes voor je neus weg te halen gaat wat te ver.
De originele Model S en X hadden wel gewoon een scherm voor je neus met de snelheid en stalks. Dus het kon wel en het is niet dat de Model S en X nu ineens zoveel goedkoper zijn zonder stalks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Card Nox schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:20:
[...]

Meehhh, beetje kort door te bocht. Heb jij ook kraaltjes in je stoel, een spoiler achterop en neon lichten onder je auto en natuurlijk vet gechiptuned??
Nee gelukkig niet, ook nooit gehad. Maar ik had het ook over DIE items, dus stalks en een scherm. Dus als mensen naar alternatieven zoeken is er dus wel behoefte aan. Of iemand anders er aan went is irrelevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad maar een EV is (voor mij) een luxeproduct en geen noodzakelijke basisbehoefte waar je niet buiten kan en dan maar moet wennen aan de nadelen die er bij horen.
Een Tesla is voor mij niet te nemen of te laten.
Wanneer je alleen een Tesla mag kiezen is het uiteraard een ander uitgangspunt maar dat is mijn usercase niet.
Ik heb ook niet de gewoonte me zaken te laten aanpraten buiten mijn eigen smaak en voorkeuren omdat iets in de smaak en voorkeur van een ander valt, al is dat de massa.

Kan een producent niet leven met mijn smaak en voorkeuren. Prima. Ga ik wel elders. :)
Wil een ander wennen aan iets om bij de club te kunnen horen, eveneens prima voor mij maar daarom maak ik de omslag niet.

Inzake energie efficiëntie en softwareontwikkeling heeft Tesla nog steeds een voorsprong.
Maar het gat wordt steeds kleiner en die voordelen wegen voor mij nog steeds niet op tegen de nadelen die ik hen toeschrijf.
En ik vind de M3 en Y nog steeds er niet uitzien. En ga je dat dan nog eens combineren met verregaande besparingen op displays en stalks is het voor mij over and out (en voor de marketingpraat dat het uiteindelijk wel went ben ik niet gevoelig).

En ik heb ook niets tegen EM noch het merk Tesla.
Brengen zo morgen een model uit dat wel aan mijn voorkeuren voldoet en valt het binnen budget stap ik direct mee in. Maar voorlopig is dat voor mij nog afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Het is zoals Steve Jobs zei: "You can please some of the people, some of the time".

Er zal nooit een auto zijn die aan ieders wensen voldoet, gelukkig is de keuze reuze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:23:
[...]

Dat vind ik dus het probleem dat je dan aftermarket opties moet kopen om basale zaken op een auto te krijgen. Wat is het volgende, dat je zelf een stuur mag kopen omdat die wegbezuinigd is? Extreem voorbeeld, maar iets wat al decenialang goed werkt en bewezen is, weghalen, getuigt niet van goed inzicht naar mijn mening.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat Tesla er is, zonder Tesla zouden we nu niet elektrisch rijden, maar om zaken als stalks en schermpjes voor je neus weg te halen gaat wat te ver.
De originele Model S en X hadden wel gewoon een scherm voor je neus met de snelheid en stalks. Dus het kon wel en het is niet dat de Model S en X nu ineens zoveel goedkoper zijn zonder stalks.
Ach, je weet pas of je het echt mist als je er een paar ritten mee gedaan hebt.

Ik heb voor de lol eens geteld hoe veel bedienelementen mijn Y heeft en dan hetzelfde geteld in een Mercedes GLE….
Het is 15-75. En dan gaat het enkel over knoppen die ik kan zien of bedienen van achter het stuur.
(Scherm =1)

Je moet je af en toe eens open zetten voor verandering.
Sommige mensen rijden hun hele leven met eenzelfde merk… kan ik ook niet bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
Tommie12 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ach, je weet pas of je het echt mist als je er een paar ritten mee gedaan hebt.

Ik heb voor de lol eens geteld hoe veel bedienelementen mijn Y heeft en dan hetzelfde geteld in een Mercedes GLE….
Het is 15-75. En dan gaat het enkel over knoppen die ik kan zien of bedienen van achter het stuur.
(Scherm =1)

Je moet je af en toe eens open zetten voor verandering.
Sommige mensen rijden hun hele leven met eenzelfde merk… kan ik ook niet bij.
Ik sta zeker wel open voor verandering, anders reed ik niet elektrisch. ;)
Maar sommige veranderingen zijn geen verbetering is mijn punt. Een verandering moet wel een verbetering zijn en geen vermindering van functionaliteit.
En ik heb altijd verschillende merken gereden. Ik ben juist helemaal niet merktrouw wat auto's betreft en welke badge er op de auto zit geef ik ook niets om. Het gaat mij erom dat de auto lekker rijdt en functioneel is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Tommie12 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:50:
[...]Je moet je af en toe eens open zetten voor verandering.
De weerstand tegen het verdwijnen van knoppen heeft niets met 'angst' voor verandering te maken, maar met een (schijnbaar terecht) gevoel van onveiligheid.

Uit onderzoek is gebleken dat de bediening van veel voorkomende functies in auto's met knoppen met veel minder afleiding van de weg gepaard gaan dan bij nieuwe auto's met schermen. Een 20 jaar oude Volvo presteert beter dan een Tesla.

Dit onderzoek concludeert zelfs dat het gebruik van Android Auto/Apple Carplay hetzelfde effect heeft als het gebruik van alcohol achter het stuur.

Dus nee. Nieuwer is zeker niet altijd beter.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
alexbl69 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:32:
[...]

De weerstand tegen het verdwijnen van knoppen heeft niets met 'angst' voor verandering te maken, maar met een (schijnbaar terecht) gevoel van onveiligheid.

Uit onderzoek is gebleken dat de bediening van veel voorkomende functies in auto's met knoppen met veel minder afleiding van de weg gepaard gaan dan bij nieuwe auto's met schermen. Een 20 jaar oude Volvo presteert beter dan een Tesla.

Dit onderzoek concludeert zelfs dat het gebruik van Android Auto/Apple Carplay hetzelfde effect heeft als het gebruik van alcohol achter het stuur.

Helemaal mee eens. Goede argumenten die je aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

En wat is het positieve effect van een functie als autopilot op een autostrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

Eens. Een van de grootste redenen dat ik voor een Corsa-e EV ben gegaan; simpele bediening met veel fysieke knoppen. Dat ene schermpje op het midden-console heb je tijdens het rijden eigenlijk nooit nodig voor bediening. Ook niet voor de AC, stuurverwarming, stoelverwarming, etc. Alles met knopjes. De e-208 doet het imo al iets slechter, ook al is het hetzelfde platform. AC moet bijvoorbeeld via het scherm i.p.v. draaiknopjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
[...]

Dit is natuurlijk een matig onderzoek, niks wetenschappelijks maar een lokaal tijdschrift dat wat testjes gedaan heeft. Wat hebben ze getest?
Activate the heated seat, increase temperature by two degrees, and start the defroster.

Power on the radio and adjust the station to a specific channel (Sweden’s Program 1).

Reset the trip computer.

Lower the instrument lighting to the lowest level and turn off the center display.
En eerlijk, in het geval van mijn auto, de eerste gaat automatisch. Als het koud is gaat stuur en stoelverwarming automatisch aan, en gaat op een lager niveau na een tijdje. Heb ik geen omkijken naar.

Tweede is een actie die ik nooit doe, de radio staat altijd aan op een favo padcast of internet stream..

Derde doe ik ook nooit.

En de laatste gaat ook automatisch, als het donker word gaat bvb het scherm in dark mode. Ik hoef dit verder nooit aan te passen.

Dit lijkt een beetje op het nut zoeken van enkele van de 100 knoppen die er zijn en daar een testje omheen bedenken, terwijl in de praktijk ik daar in ieder geval nooit mee bezig ben.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Devian schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:30:
Dit is natuurlijk een matig onderzoek, niks wetenschappelijks maar een lokaal tijdschrift dat wat testjes gedaan heeft. Wat hebben ze getest?
Jou verklaring is dan ook weinig wetenschappelijk.
Is een onderzoek wat door veel nieuwssites is opgepikt, zo ook hier: "new study commissioned by British independent road-safety organization IAM RoadSmart". Waar de 2e link in de post van @alexbl69 ook naar verwijst. Dat is geen tijdschrift die wat testjes gedaan heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 14-12-2024 11:40 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:09
DrBOB101 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:39:
[...]

Jou verklaring is dan ook weinig wetenschappelijk.
Is een onderzoek wat door veel nieuwssites is opgepikt, zo ook hier: "new study commissioned by British independent road-safety organization IAM RoadSmart". Waar de 2e link in de post van @alexbl69 ook naar verwijst. Dat is geen tijdschrift die wat testjes gedaan heeft.
Ik heb niks aan aan Apple Carplay of Android Auto onderzoek, dat gebruik ik niet. Daarnaast zijn deze 2 ook nog eens extra buiten de knoppen en interface van de auto zelf, geen wonder dat dat nog meer afleiding geeft.

Wat hier benoemd word is het aantal knoppen dat verminderd word en de link naar dat onderzoek is van een lokaal tijdschrift.

Ik ben blij met het verminderen van nutteloze knoppen. Alles gaat vanzelf, ik ben niet bezig met knoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Devian op 14-12-2024 11:46 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Devian schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik heb niks aan aan Apple Carplay of Android Auto onderzoek, dat gebruik ik niet. Daarnaast zijn deze 2 ook nog eens extra buiten de knoppen en interface van de auto zelf, geen wonder dat dat nog meer afleiding geeft.

Wat hier benoemd word is het aantal knoppen dat verminderd word en de link naar dat onderzoek is van een lokaal tijdschrift.

Ik ben blij met het verminderen van nutteloze knoppen. Alles gaat vanzelf, ik ben niet bezig met knoppen.
Idd, de beste knop is de knop die je niet moet bedienen.

Stuur en zetelverwarming staat bij mij op auto. Ja, af en toe wordt mijn achterste iets te warm, maar daar kan ik mee leven. En bv ruitenwissers gaan bij moj ook goed.

Het enige waar ik gevoeld te lang met het scherm bezig ben is als ik een podcast wil opzetten of wil wisselen. Dat doe ik niet als ik op een 50km weg rij met zebrapden en geparkeerde auto’s, wel aan de verkeerslichten op op de autostrade op autopilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:18

3_s

En dit staat los van elektrisch, hybride of ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Tommie12 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:37:
[...]

Idd, de beste knop is de knop die je niet moet bedienen.

Stuur en zetelverwarming staat bij mij op auto. Ja, af en toe wordt mijn achterste iets te warm, maar daar kan ik mee leven. En bv ruitenwissers gaan bij moj ook goed.

Het enige waar ik gevoeld te lang met het scherm bezig ben is als ik een podcast wil opzetten of wil wisselen. Dat doe ik niet als ik op een 50km weg rij met zebrapden en geparkeerde auto’s, wel aan de verkeerslichten op op de autostrade op autopilot.
Er zit wel wat in. Ik vind het minimalistische interieur prachtig en rustig. Ik kan me wel voorstellen dat een knop hier en daar makkelijker is. Om die reden train ik me in de stemcommando’s. Die werken nog verre van perfect, zeker t.a.v de ventilatie. Wanneer ik dat wat beter onder de knie heb dan is de bediening voor een aantal functies siimpeler en veiliger. Muziek gaat al goed evenals de navigatie. Nu de ventilatie nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
peerke 1960 schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:08:
[...]

Er zit wel wat in. Ik vind het minimalistische interieur prachtig en rustig. Ik kan me wel voorstellen dat een knop hier en daar makkelijker is. Om die reden train ik me in de stemcommando’s. Die werken nog verre van perfect, zeker t.a.v de ventilatie. Wanneer ik dat wat beter onder de knie heb dan is de bediening voor een aantal functies siimpeler en veiliger. Muziek gaat al goed evenals de navigatie. Nu de ventilatie nog.
Ik heb respect dat je jezelf aan het trainen bent in het besturen van de auto. Heb daar zelf niet het geduld voor.
Al helemaal niet als je 3 keer iets opnieuw moet zeggen.

En zelfs als het perfect zou werken. Ik denk dat de beweging om een knop in te drukken / te draaien altijd sneller zal zijn dan een gesproken opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04
[...]

Als je een onderzoek gelooft waarin men stelt dat Apple CarPlay hetzelfde effect heeft als gebruik van alcohol stel ik me toch grote vragen ... :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je anderzijds de cijfers tot je neemt met betrekking tot de gevolgen van ongeoorloofd smartphone gebruik achter het stuur moet daar niet al teveel twijfel over bestaan. :+

En persoonlijk vind ik het ook grappig te lezen dat steeds meer autogebruikers het al als normaal zijn gaan beschouwen dat je als gebruiker van een product maar aan de beperkingen moet "wennen" en nog gekker jezelf trainen om er gericht mee te kunnen omgaan.
En al helemaal wanneer de meest voor de hand liggende, meest ergonomische en veiligste oplossingen al jaren beschikbaar zijn.
En wie als betalende klant niet mee wil in die marketing kul is ...... "niet meer mee". :z
Omgekeerde wereld. :)

Dan ben ik in deze maar niet meer "mee".
Een auto dient nog altijd mijn gemak en mijn voorkeuren. Niet omgekeerd.

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2024 10:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ehm.... ok;

Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto

Ben vanochtend met piepende banden door de buurt gereden, flink optrekken, want dat is beter!

[ Voor 18% gewijzigd door Zjanzjak op 15-12-2024 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zjanzjak schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:24:
Ehm.... ok;

Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto

Ben vanochtend met piepende banden door de buurt gereden, flink optrekken, want dat is beter!
Ik doe hier even een aanname, omdat ik weiger een view/click voor het AD te veroorzaken, maar waarom geef je dan juist aandacht aan dergelijke artikelen door ze hier te linken? Dan bereiken ze toch alsnog hun doel en blijven ze clickbait items schrijven omdat ze eraan verdienen?

Het beste is dergelijke berichten en media gewoon volledig te negeren, dan stoppen ze vanzelf met het verspreiden van slechte informatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb respect dat je jezelf aan het trainen bent in het besturen van de auto. Heb daar zelf niet het geduld voor.
Al helemaal niet als je 3 keer iets opnieuw moet zeggen.

En zelfs als het perfect zou werken. Ik denk dat de beweging om een knop in te drukken / te draaien altijd sneller zal zijn dan een gesproken opdracht.
Er zijn bevelen die echt goed werken in een Tesla.
Navigeer naar huis.
Navigeer naar Decathlon in Schelle.
Open handschoenkastje
Bel naar…
Stuur een bericht naar…
Berichten beantwoorden via spraak.

Dat lukt heel snel, en is altijd sneller dan het intypen.

Pagina: 1 ... 347 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic