Acties:
  • +14 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:23
Mede-auteurs:
  • rettok
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-03 21:12

rettok

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-05 23:00

Megat

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

rvdgaag

• Ynze_162
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:46

Ynze_162

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:43

HandyLumberjack

Anoniem: 2184602

Praat mee over de Hyundai Inster

De nieuwe elektrische Hyundai INSTER staat sinds 20 december 2024 in de showrooms. In dit topic kunnen we ervaringen delen over de aanschaf en aflevering, maar ook over het gebruik van de auto. Dus heb je interesse in de Inster, ga je hem bestellen of heb je dat al gedaan? Praat dan mee in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/femKOX-JhU1QCLEpIq8sMsJI4Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiHPsBk5A2TzJdLztCWVxwq2.jpg?f=fotoalbum_large

Levering

Begin oktober 2024 vond een Hyundai Inster Experience plaats in Vianen waar de auto werd voorgesteld aan de eerste geïnteresseerden. Vanaf dat moment kon de auto worden besteld. De verwachting was dat de eerste auto's eind december 2024 of begin januari 2025 in Nederland zouden arriveren. Daarmee zou Nederland ook het eerste land zijn waar ze in Europa werden uitgeleverd.

De eerste bootladingen met Insters kwamen inderdaad eind december 2024 aan. Deze auto's werden in januari 2025 uitgeleverd aan de vroege kopers van de Inster. Vanaf dat moment zagen we de eerste auto's op de weg en konden we de ervaringen in dit topic lezen.

Op 27 maart 2025 stonden 1071 Insters op naam. Ook in de rest van Europa zijn inmiddels al aardig wat Insters uitgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz6495y9uCnZ-BWSxiIPesrd_cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUSHsgTzfZQjxbsSjbKLISe6.jpg?f=fotoalbum_large

Van Casper naar Inster

De Inster is nieuw in Europa, maar rijdt in Korea al een tijd rond onder de naam Hyundai Casper EV. Dit model was van oorsprong een kleine benzineauto. Later is er een elektrische versie van uitgebracht.
Hyundai biedt die nu ook in Europa aan, maar dan onder een andere naam: de Inster. De naam Casper wordt hier namelijk al gebruikt door het welbekende spookje.

Wat is het voor een auto?

De Inster is een compacte elektrische auto uit het A-segment, met een WLTP van 360/370 km en relatief veel binnenruimte. Hij is op dit moment met 2 verschillende accu’s (42 of 49 kWh) en in 4 uitvoeringen te bestellen: de E-Motion, de Pulse, de Evolve, de Evolve Sky en Cross Sky Plus. Ook zijn er extra packs bij te bestellen: een Winterpack met o.a. een warmtepomp en verwarmde voorstoelen, en een Techpack met aanvullende veiligheidsvoorzieningen zoals een 360° camera.

Uitvoeringen
E-MotionPulseEvolveEvolve SkyCross Sky Plus
Optionele packs:WinterWinter, TechWinter, Tech

Cross uitvoering
De Cross uitvoering is nu ook te bestellen. Deze heeft stoere bumpers, donkergrijze 17-inch wielen en stalen beschermingsplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzRgPrxOsfWGOPkZrtusre27Z-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEdq3CsDIXJuLBHO4Z5DCqJo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 9 kleuren waarin de Inster te bestellen is:

De Inster wordt standaard in Unbleached Ivory geleverd. De overige kleuren zijn tegen een meerprijs leverbaar.

Atlas WhiteTomboy KhakiUnbleached Ivory
Sienna OrangeAbyss BlackButtercream Yellow
Aero SilverBijarim KhakiDusk Blue

SEPP, Smartbonus en BPM

Tot eind 2024 kon er nog een SEPP subsidie voor de Inster aangevraagd worden. Helaas heeft de overheid dit vanaf 1 januari 2025 afgeschaft.

Op 2 januari 2025 werd bekend dat Hyundai de BPM van €667,-, die vanaf 1 januari 2025 van toepassing is op elektrische auto's, voor zijn rekening neemt. Daarnaast geldt op dit moment tijdelijk een gratis upgrade tot € 3.090,- . De Inster is vanaf €23.290,- te koop.

Reviews

De meeste reviews laten zien dat het een interessante auto kan zijn voor iemand die een compacte EV zoekt met een behoorlijke range en veel opties voor het segment.

Handige linkjes

Tweakers Inster lijst

TweakerUitvoeringKleurPacks
@Ev4freeEvolveButtercream Yellow
@AlesAlitisEvolve SkyButtercream YellowWinter, Tech
@JKDGEvolveBijarim KhakiWinter, Tech
@LiGeKaEvolveSienna OrangeWinter
@Anoniem: 2184602EvolveUnbleached IvoryWinter, Tech
@Winand1Evolve SkyTomboy KhakiWinter, Tech
@TrimmerEvolve SkyAero SilverWinter, Tech
@OlgaDEvolveSienna OrangeWinter, Tech
@Ton dBEvolveBijarim Khaki
@HRM69E-MotionUnbleached Ivory
@VickyNickE-MotionUnbleached Ivory
@Scholtensn1978E-MotionBijarim Khaki
@azutphenPulseTomboy Khaki
@Math58EvolveTomboy KhakiWinter, Tech
@MegatEvolveButtercream YellowWinter, Tech
@retretEvolveDusk BlueWinter, Tech
@mlfmvhEvolveButtercream YellowWinter, Tech
@Piet P.PulseButtercream YellowWinter
@msketelPulseUnbleached IvoryWinter
@KokatatEvolve SkyUnbleached IvoryWinter, Tech
@The_Holy_JampotEvolveBijarim KhakiWinter, Tech
@HandyLumberjackE-MotionUnbleached Ivory
@sravenE-MotionUnbleached Ivory
@KieriePulseAbyss Black
@RvdgaagEvolve SkyDusk BlueWinter, Tech
@Lex15EvolveBijarim KhakiWinter, Tech
@FardrakeEvolve SkySienna OrangeWinter, Tech
@Marieke09EvolveTomboy Khaki
@Monica66EvolveAbyss BlackWinter, Tech
@MelSPulseUnbleached IvoryWinter
@SnyperPulseUnbleached Ivory
@Chainsaw2002EvolveTomboy KhakiWinter, Tech
@TweakRobZEvolveDusk BlueWinter, Tech
@Janneke24EvolveUnbleached Ivory
@djagsiEvolveBijarim KhakiWinter, Tech
@PierrPulseUnbleached Ivory
@Ynze_162PulseTomboy KhakiWinter
@level9000EvolveTomboy KhakiWinter, Tech
@arunesh90EvolveDusk BlueWinter, Tech
@hmkoopmanPulseSienna OrangeWinter
@TweetyPulseUnbleached IvoryWinter
@RettokE-MotionUnbleached Ivory
@JosTMPulseBijarim Khaki
@sv7088PulseDusk BlueWinter
@n mE-MotionUnbleached Ivory
@KundaPulseUnbleached Ivory
@BertWmPulseUnbleached Ivory
@PBakkerPulseTomboy Khaki
@Jck82Evolve SkyUnbleached IvoryWinter, Tech
@TjenokPulseBijarim Khakii
@HyundaiInsterPulseTomboy Khaki
@AlteKietEvolve SkyButtercream YellowWinter, Tech
@Hannah-RaisaEvolveUnbleached Ivory
@TweakertjeePulseTomboy Khaki
@EstrellaPulseAbyss BlackWinter
@Timthemaster123PulseSienna Orange
@ThermoVoltE-motionUnbleached Ivory
@ManonnPulseTomboy Khaki
@TheoKrEvolveUnbleached IvoryWinter, Tech
@VoplEvolve SkyAbyss BlackWinter, Tech
@ajwwEvolve SkySienna OrangeWinter, Tech
@j3rE-MotionUnbleached Ivory
@sterinsterE-MotionSienna Orange
@signfrogEvolveSienna OrangeWinter, Tech
@NeultjeE-MotionUnbleached Ivory
@GallusPulseUnbleached IvoryWinter
@de schompenEvolveAbyss BlackWinter, Tech
@InsterEvolveAbyss BlackWinter, Tech
@yvonne 123PulseUnbleached IvoryWinter
@RvMoucheEvolveUnbleached IvoryWinter, Tech
@Roland63Evolve Sky PlusUnbleached IvoryWinter, Tech
@GunirusEvolve SkySienna OrangeWinter, Tech
@rscot49Evolve Sky PlusAbyss BlackWinter, Tech

Wil je ook in deze lijst? Geef jezelf op en gebruik de volgende template:
code:
1
2
3
4
5
6
[tr]
[td]Gebruiker[/td]
[td]Uitvoering[/td]
[td]Kleur[/td]
[td]Pack[/td]
[/tr]

[ Voor 255% gewijzigd door monica66 op 14-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monica66
Misschien heb ik het mis, maar ik dénk zomaar dat Hyundai dit als voorbeeld voor de Inster heeft gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJOkVSvBj0LArp7A5Jgt6l-vJ8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk8Rrvs0WHz2mX7lFGVPlnG8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
Hier een Ioniq 5 Lounge AWB rijder die de Inster vanuit de catalogus besteld heeft voor mijn vrouw.

Configuratie:

Hyundai Inster '24 BEV Inster 49kWh Evolve Sky
Afn. trekhaak 13-polig Jaeger
Metallic lak (JATOMET)
Tech Pack (JATO200)
Winter Pack (JATO100)
Dusk Blue Matte

Verwachte levering eind december begin Januari 2025

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik zal ook nog even mijn configuratie erbij zetten:

Hyundai Inster '24 BEV Inster 49kWh Evolve
Pearl/metallic lak
Tech Pack
Winter Pack
Abyss Black Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik heb de volgende besteld:

Hyundai Inster '24 42kWh E-motion
Kleur Unbleached Ivory

Verwachte levering: begin januari 2025

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik vraag me af waarom ze dit niet onder de Ioniq naam hebben uitgebracht. Ik weet dat het in Korea ook beschikbaar komt met een verbrandingsmotor, maar men steekt er wel de nodige elementen in, zoals de pixels, maar gaat dan toch weer voor een andere naam.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Blokker_1999 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:35:
Ik vraag me af waarom ze dit niet onder de Ioniq naam hebben uitgebracht. Ik weet dat het in Korea ook beschikbaar komt met een verbrandingsmotor, maar men steekt er wel de nodige elementen in, zoals de pixels, maar gaat dan toch weer voor een andere naam.
De Kona heet toch ook Kona i.p.v. Ioniq #?
Inster begint ook met de I.

Wat ik zelf niet snap is dat de basis versie nu zo goedkoop in de markt wordt gezet. Prijs is vergelijkbaar met de Dacia Spring met de optie snelladen, en dan is de Inster op alle fronten een veel beter auto.

Maar ik vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :+.

[ Voor 22% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:58
HandyLumberjack schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

De Kona heet toch ook Kona i.p.v. Ioniq #?
Inster begint ook met de I.
Alleen bestond die al van voor dat Hyundai op een gegeven moment aankondigde dat alle toekomstige EV modellen onder de Ioniq naam zouden vallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Blokker_1999 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Alleen bestond die al van voor dat Hyundai op een gegeven moment aankondigde dat alle toekomstige EV modellen onder de Ioniq naam zouden vallen.
De Ionics staan op een speciaal voor een elektrische auto ontworpen platform. Dat doet de Inster niet. Die is gebaseerd op de Koreaanse Casper en dat is een auto met een brandstofmotor. Ik las dat dat de reden is dat het geen Ionic model is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb mij afgelopen tijd ook verdiept in deze auto. Zelf rijd ik een Kia eNiro en ben dan ook wel bekend met de accu kwaliteit van de Kia's en Hyundai's van de wereld. Wat dat betreft ben ik ook erg enthousiast over de auto maar wel met de (dubbele) subsidie die nu geld. Zeker binnen het segment waar de auto in valt moet je concurreren met een vrij drukke markt waar de marges niet bijzonder hoog zijn. O.a. in vergelijking met een Renault 5, Dacia Spring etc. komt de Inster nu als een hele goede deal naar voren. Plus dat je met een gunstige levering geen BPM hoeft te betalen.

Helaas gaan de vrienden waarmee ik de auto heb besproken toch niet voor deze auto. Dus tot zover mijn onderzoek. Mogelijk is een collega geïnteresseerd maar dat is echt aan hem. Zelf ga ik nog lekker door rijden met de eNiro.

Persoonlijk charmeert mij de Pulse versie met winterpakket het meest (als ik toch iets zou moeten kiezen.) Grootste batterij pakket, 50/50 split met de bank en stoelverwarming / warmtepomp om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan.

Echter: wanneer die dubbele (of volledige afhankelijk van het kabinet?) subsidie verdwijnt zal de auto toch wel wat euro's moeten dalen om te concurreren. Nog bovenop de BPM en MBR die eraan komt (niet dat de Inster daar zelf iets aan kan doen). Ook zal hij het dan meer van de looks moeten hebben en slimmigheden zoals die 50/50 bank wat wel uniek is binnen het segment.

[ Voor 28% gewijzigd door Yariva op 31-10-2024 09:20 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Yariva schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:14:
Ik heb mij afgelopen tijd ook verdiept in deze auto. Zelf rijd ik een Kia eNiro en ben dan ook wel bekend met de accu kwaliteit van de Kia's en Hyundai's van de wereld. Wat dat betreft ben ik ook erg enthousiast over de auto maar wel met de (dubbele) subsidie die nu geld. Zeker binnen het segment waar de auto in valt moet je concurreren met een vrij drukke markt waar de marges niet bijzonder hoog zijn. O.a. in vergelijking met een Renault 5, Dacia Spring etc. komt de Inster nu als een hele goede deal naar voren. Plus dat je met een gunstige levering geen BPM hoeft te betalen.

Helaas gaan de vrienden waarmee ik de auto heb besproken toch niet voor deze auto. Dus tot zover mijn onderzoek. Mogelijk is een collega geïnteresseerd maar dat is echt aan hem. Zelf ga ik nog lekker door rijden met de eNiro.

Persoonlijk charmeert mij de Pulse versie met winterpakket het meest (als ik toch iets zou moeten kiezen.) Grootste batterij pakket, 50/50 split met de bank en stoelverwarming / warmtepomp om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan.

Echter: wanneer die dubbele (of volledige afhankelijk van het kabinet?) subsidie verdwijnt zal de auto toch wel wat euro's moeten dalen om te concurreren. Nog bovenop de BPM en MBR die eraan komt (niet dat de Inster daar zelf iets aan kan doen). Ook zal hij het dan meer van de looks moeten hebben en slimmigheden zoals die 50/50 bank wat wel uniek is binnen het segment.
De SEPP subsidie vervalt dan ook voor de concurrentie, en er moet gaan volgend jaar ook €667,- BPM betaald worden voor alle elektrische auto's.

Zonder de Smart Bonus is de prijs vergelijkbaar met de concurrentie, zoals de EC3.

Ja, de Spring is dan weer wat goedkoper, maar de Inster komt ca. 50% verder op 1 lading, laad in de praktijk meestal 3x zo snel aan de AC lader en 2,5 keer zo snel aan een DC lader,(DC laden is optioneel bij de Spring), en heeft ongeveer 2x zoveel pk.

Het komt er in de praktijk op neer dat je met de Inster prima naar bijvoorbeeld Frankrijk op vakantie kan, maar dat is bij een Spring praktisch erg lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-10-2024 09:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz6495y9uCnZ-BWSxiIPesrd_cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUSHsgTzfZQjxbsSjbKLISe6.jpg?f=fotoalbum_large
monica66 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:10:
Misschien heb ik het mis, maar ik dénk zomaar dat Hyundai dit als voorbeeld voor de Inster heeft gebruikt:
[Afbeelding]
Ik had meer het idee dat het een Suzuki Ignis was
Afbeeldingslocatie: https://gregoir.com/wp-content/uploads/2024/02/suzuki-Ignis-1-min-876x535.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door DonJunior op 31-10-2024 09:45 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
DonJunior schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:44:
[Afbeelding]

[...]

Ik had meer het idee dat het een Suzuki Ignis was
[Afbeelding]
Als je naar de voorkant van de auto kijkt, naar die ronde koplampen en de vorm van de motorkap weer wel vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
monica66 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Als je naar de voorkant van de auto kijkt, naar die ronde koplampen en de vorm van de motorkap weer wel vind ik.
Ik snap wat je bedoelt, maar dan vindt ik hem toch veel meer op een fiat 126 lijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s9rZ3h3X1HDTMlN5ba5W0KJjOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtCUUyzGCPHnvcICUbPpJP6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
leuke engelstalige review

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
"It's just só good and so small.. And so góód at being small!" 😂

Leuk filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
En nog een

[ Voor 33% gewijzigd door rvdgaag op 01-11-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domiTweakers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:29
Wij zijn erg geïnteresseerd in de Inster. Toch zou ik m ergens graag willen bekijken en het liefst een proefrit maken voordat we een bestellen. Heeft iemand enig idee waar en of wanneer deze te bekijken zijn?

De dealers waar wij op dit moment contact mee hebben kunnen geen indicatie geven wanneer ze m verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
domiTweakers schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:41:
Wij zijn erg geïnteresseerd in de Inster. Toch zou ik m ergens graag willen bekijken en het liefst een proefrit maken voordat we een bestellen. Heeft iemand enig idee waar en of wanneer deze te bekijken zijn?

De dealers waar wij op dit moment contact mee hebben kunnen geen indicatie geven wanneer ze m verwachten.
Ik wou eigenlijk ook eerst een proefrit maken, maar dat was nog niet mogelijk en ik heb op korte termijn een auto nodig, dus heb ik hem maar gewoon besteld.

Rond de jaarwisseling ontvangen ze een grote levering Insters als het goed is, vanaf dan kun je sowieso een proefrit maken. Geen idee of er eerder nog demoauto's komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
In december komen ze beschikbaar in NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:59
Gisteren ook een besteld:

De Pulse in Dusk Blue Matte.
De dubbele subsidie, samen € 6.000 korting, heeft de doorslag gegeven.
Waarschijnlijk is binnen enkele weken de subsidiepot leeg en dan vervalt ook de Hyundai subsidieverdubbelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
Begreep gisteren van de dealer dat er een boot met 600 Insters onderweg is.
Als jouw bestelde uitvoering (kleur...) er op zit, kun je hem eind dit jaar/begin volgend jaar geleverd krijgen.
Datum van bestelling bepaald wie voor bepaald model in aanmerking komen.

Als jouw bestelde uitvoering niet op de boot zit, of als er teveel vóór jou die uitvoering hebben besteld, kom je op de planning voor de volgende boot.
Dat kan zomaar januari/februar of nog later worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
JosTM schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:11:
Begreep gisteren van de dealer dat er een boot met 600 Insters onderweg is.
Als jouw bestelde uitvoering (kleur...) er op zit, kun je hem eind dit jaar/begin volgend jaar geleverd krijgen.
Datum van bestelling bepaald wie voor bepaald model in aanmerking komen.

Als jouw bestelde uitvoering niet op de boot zit, of als er teveel vóór jou die uitvoering hebben besteld, kom je op de planning voor de volgende boot.
Dat kan zomaar januari/februar of nog later worden.
En dan moet je ook €667,- extra aan BPM betalen.

De mijne staat op de eerste boot (volgens de dealer, die heeft navraag gedaan bij de importeur), dat is ook vastgelegd in het koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:05
rvdgaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:34:
Hier een Ioniq 5 Lounge AWB rijder die de Inster vanuit de catalogus besteld heeft voor mijn vrouw.

Configuratie:

Metallic lak (JATOMET)
Tech Pack (JATO200)
Winter Pack (JATO100)
Dusk Blue Matte

Trekhaak? Alleen voor fietsen of mag hij ook wat trekken? Kan daar online eigenlijk geen informatie over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Wij hebben 5 oktober ook de Inster besteld nadat we in Vianen de auto in het echt hebben gezien.

Betreft de Evolve:
- Unbleached Ivory Solid
- Winter Pack
- Tech Pack
- Fietsendrager @Roper
- All season banden
- Glasscoat
- Bagagebak (mat)

Volgens dealer waren wij de eerste in de autogroep die de Inster hadden besteld. Ben benieuwd naar de levering, uiteraard hopen we dit jaar. Ik meen me te herinneren dat zij iets van 70 Insters zouden ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 03-11-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Roper schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:35:
[...]

Trekhaak? Alleen voor fietsen of mag hij ook wat trekken? Kan daar online eigenlijk geen informatie over vinden.
Voor zover ik weet is het trekgewicht 0kg, dus alleen een fietsendrager mag erop.... Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rvdgaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:34:

Configuratie:

Metallic lak (JATOMET)
Tech Pack (JATO200)
Winter Pack (JATO100)
Dusk Blue Matte

Wel benieuwd naar de afneembare trekhaak. Was dat een bewuste keuze of een aanname? Want de optielijst geeft geen details over de afneembaarheid van de trekhaak. Wij hebben dus gewoon de fietsdrager uit de optielijst besteld (Part Number: GX282ADE00). Wij gaan er vanuit dat die vastzit (voor ons geen probleem; scheelt klooien met monteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:37:
[...]

Voor zover ik weet is het trekgewicht 0kg, dus alleen een fietsendrager mag erop.... Helaas...
Klopt is alleen voor een fietsdrager, max 75kg totaal kogeldruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:05:
[...]

Wel benieuwd naar de afneembare trekhaak. Was dat een bewuste keuze of een aanname? Want de optielijst geeft geen details over de afneembaarheid van de trekhaak. Wij hebben dus gewoon de fietsdrager uit de optielijst besteld (Part Number: GX282ADE00). Wij gaan er vanuit dat die vastzit (voor ons geen probleem; scheelt klooien met monteren).
Als je ff googled op GX282ADE00 dan zie dat deze verwijderbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rvdgaag schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:08:
[...]

Als je ff googled op GX282ADE00 dan zie dat deze verwijderbaar is.
Had ik gedaan. Ik krijg 1 pagina in het Deens te zien en als ik dat vertaal lees ik nog steeds niet afneembaar. Maar goed om te weten dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:12:
[...]

Had ik gedaan. Ik krijg 1 pagina in het Deens te zien en als ik dat vertaal lees ik nog steeds niet afneembaar. Maar goed om te weten dan!
Als je naar de foto kijks op die bewuste Deense website dan zie je een groen en rood stipje, het ontgrendel /vergrendel mechanisme.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxewDjnKoDcY2DTF5PzB3z-VvNM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ih7AgGquSEhaarjTrzGQGNCw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rvdgaag schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:18:
[...]

Als je naar de foto kijks op die bewuste Deense website dan zie je een groen en rood stipje, het ontgrendel /vergrendel mechanisme.

[Afbeelding]
Thanks voor de uitleg. Ik wist niet dat dat zo werkte, altijd een vaste trekhaak gehad. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
Hier ook zojuist besteld.

Config:

- Hyundai Inster Pulse:
- Tomboy Khaki
- Winter Pack
- Glasscoat

Zou met deze configuratie op de "meest beschikbare modellen" lijst moeten staan volgens de dealer, dus waarschijnlijk staat hij op de 1e boot. Er werd zo rond December verwacht, maar zou ook volgend jaar kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philippo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:40
Vind het moeilijk te bepalen hoe groot de Inster is. Kan ik hem vergelijken met een Ford fiesta/peugeot 208 of is hij echt kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Op basis van wat ik ervan gezien heb schat ik dat qua lengte het interieur vergelijkbaar is, maar hij is wel een stukje smaller.

[ Voor 28% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-11-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Heb 'm ook besteld
De goedkoopste uitvoering, de standaard kleur met het kleinste accu pakket. Het lijkt me echt een super deal.

ANWB is ook positief:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
Voor als je nog twijfelt bij de kleurkeuze.
Die kleine vakjes in de brochure tonen niet zoveel....

YouTube: 2024 Hyundai Casper Electric (Inster EV) – All Color Options – Image...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JosTM schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:18:
Voor als je nog twijfelt bij de kleurkeuze.
Die kleine vakjes in de brochure tonen niet zoveel....

YouTube: 2024 Hyundai Casper Electric (Inster EV) – All Color Options – Image...
Alsnog oppassen bij renders, kleurnuances en glans- of matfinish worden vaak niet goed weergegeven. Zo zijn de renders in de Inster configurator weer iets anders dan die uit jouw filmpje. Voor het gros van de kleuren bestaat er wel een filmpje waarbij iemand rond de auto loopt. Dat geeft een beter beeld van de kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Op 15 oktober hebben wij de Evolve uitvoering gekocht met winter- en techpack.

We hebben meerdere merken overwogen en de publicaties over de Inster spraken ons aan.
In Vianen zijn we de auto - tijdens de landelijke introductie - gaan bekijken en de auto beviel ons. Hij is lekker compact van buiten, heeft de gewenste 4 portieren, een ruime achterklep (nodig voor een rolstoel) en ons aansprekende veiligheids- en comfortvoorzieningen, zoals een 360 graden camera en camera’s in de zijspiegels, die aan floepen als je de richtingaanwijzers gebruikt en adaptive cruise control. Qua comfort lijken ons de verwarmde voorstoelen en stuur fijn. Het op afstand kunnen voorverwarmen, de elektrische ‘hand’rem en de parkeersensoren vóór zijn ook welkom. Wat we missen, is een elektrisch verstelbare bestuursersstoel met geheugen. Vanwege een beperking zet mijn vrouw de stoel steeds in de achterste stand bij het uit- en instappen. Mede omdat we met 2 personen de auto rijden, zou een stoel met elektrische verstelling plus geheugen handig geweest zijn, maar allé, je kunt niet alles hebben :)
Mijn vrouw vindt de lichte bekleding mooi en omdat die in Nederland uitsluitend met de gele buitenkleur geleverd wordt, was er wat dat betreft weinig te kiezen. Dat vond ze ook niet erg, omdat geen enkele kleur haar echt kon bekoren. ( ze had liever een rode of blauwe gehad).
De prijs is ook een overweging geweest. Een enigszins vergelijkbare benzineauto met automaat is niet veel goedkoper dan de Inster, mede natuurlijk vanwege de SEPP en de korting van Hyundai zelf.
De dealer heeft beloofd, dat de auto rond 20 december aan ons geleverd gaat worden. In eerste instantie vertelde hij, dat de door ons gewenste configuratie pas met het tweede schip naar Nederland zou komen. Dat zou inhouden dat we pas in februari 2025 zouden kunnen rijden. Toen ik mijn twijfels over de aankoop liet merken, ging hij in overleg met een collega en kwam 5 minuten later terug met de boodschap, dat hij wel leverbaar zou zijn in 2024. Ik hoop dat ze hun belofte gestand doen. Hij wilde de levering in december niet in het koopcontract vastleggen, omdat eventuele vertraging buiten hun invloedssfeer zou liggen, bijvoorbeeld vanwege een calamiteit met het schip.
Ik las eerder op dit forum dat er met het eerste schip 600 naar ons land zouden komen, maar volgens ‘onze’ dealer zouden er maar 200 voor Nederland aan boord zijn.
Over de trekhaak / fietsendrager wilde de dealer geen uitspraak doen, omdat de Inster een compleet nieuw model is in Europa.

[ Voor 7% gewijzigd door Megat op 06-11-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
domiTweakers schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:41:

Van wat ik begrepen heb, staat de Inster vanaf december bij de dealers voor bezichtiging en proefrit. Dit zou om de eerste lading gaan die per schip naar Nederland komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:21:
Op 15 oktober hebben wij de Evolve uitvoering gekocht met winter- en techpack.

We hebben meerdere merken overwogen en de publicaties over de Inster spraken ons aan.
In Vianen zijn we de auto - tijdens de landelijke introductie - gaan bekijken en de auto beviel ons. Hij is lekker compact van buiten, heeft de gewenste 4 portieren, een ruime achterklep (nodig voor een rolstoel) en ons aansprekende veiligheids- en comfortvoorzieningen, zoals een 360 graden camera en camera’s in de zijspiegels, die aan floepen als je de richtingaanwijzers gebruikt en adaptive cruise control. Qua comfort lijken ons de verwarmde voorstoelen en stuur fijn, het op afstand kunnen voorverwarmen, de elektrische ‘hand’rem en de parkeersensoren vóór zijn ook welkom. Wat we missen, is een elektrisch verstelbare bestuursersstoel met geheugen. Vanwege een beperking zet mijn vrouw de stoel steeds in de achterste stand bij het uit- en instappen. Mede omdat we met 2 personen de auto rijden, zou een stoel met elektrische verstelling plus geheugen handig geweest zijn, maar allé, je kunt niet alles hebben :)
Mijn vrouw vindt de lichte bekleding mooi en omdat die in Nederland uitsluitend met de gele buitenkleur geleverd wordt, was er wat dat betreft weinig te kiezen. Dat vond ze ook niet erg, omdat geen enkele kleur haar echt kon bekoren. ( ze had liever een rode of blauwe gehad).
De prijs is ook een overweging geweest. Een enigszins vergelijkbare benzineauto met automaat is niet veel goedkoper dan de Inster, mede natuurlijk vanwege de SEPP en de korting van Hyundai zelf.
De dealer heeft beloofd, dat de auto rond 20 december aan ons geleverd gaat worden. In eerste instantie vertelde hij, dat de door ons gewenste configuratie pas met het tweede schip naar Nederland zou komen. Dat zou inhouden dat we pas in februari 2025 zouden kunnen rijden. Toen ik mijn twijfels over de aankoop liet merken, ging hij in overleg met een collega en kwam 5 minuten later terug met de boodschap, dat hij wel leverbaar zou zijn in 2024. Ik hoop dat ze hun belofte gestand doen. Hij wilde de levering in december niet in het koopcontract vastleggen, omdat eventuele vertraging buiten hun invloedssfeer zou liggen, bijvoorbeeld vanwege een calamiteit met het schip.
Ik las eerder op dit forum dat er met het eerste schip 600 naar ons land zouden komen, maar volgens ‘onze’ dealer zouden er maar 200 voor Nederland aan boord zijn.
Over de trekhaak / fietsendrager wilde de dealer geen uitspraak doen, omdat de Inster een compleet nieuw model is in Europa.
Als er inderdaad 200 voor Nederland zijn, en ieder dealer/vestiging krijgt een demoauto, dan blijven er maar "een paar" over voor klanten.....

Nouja, we zullen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik had van de dealer begrepen dat een groot deel van de eerste levering onze kant opkomt vanwege de SEPP die dit jaar afloopt

Tot nu toe zijn ze, als ik het goed gezien heb, alleen in Frankrijk, Engeland, Slowakije en Nederland te configureren / te bestellen.

Ik lees op Facebook het volgende over de leveringen in de UK:

"Been to the launch tonight.
I can confirm:
They expect first deliveries of test drive cars in January with delivery to customers beginning in February [‘possibly’]."

De Inster lijkt dus later in Engeland te worden geleverd dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:15:
[...]

Als er inderdaad 200 voor Nederland zijn, en ieder dealer/vestiging krijgt een demoauto, dan blijven er maar "een paar" over voor klanten.....

Nouja, we zullen zien....
Ik houd rekening met de mogelijkheid dat de verkoper daarom probeerde om onze levering naar februari uit te stellen.
Net wat u zegt : we zullen zien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:45:
Ik had van de dealer begrepen dat een groot deel van de eerste levering onze kant opkomt vanwege de SEPP die dit jaar afloopt
Ik meen dat Hyundai met eigen schepen hun auto’s ( en waarschijnlijk ook Kia’s ) over de wereld vervoert.
Op zo’n schip kunnen ze ettelijke duizenden auto’s kwijt. In dat licht bezien, lijkt mij 200 of 600 Insters niet erg veel. Bovendien is het zo, dat de SEPP die voor 1-1-‘25 is aangevraagd, ook op in 2025 afgeleverde auto’s nog van toepassing is. Dit onder voorwaarde natuurlijk, dat de pot nog niet leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Megat schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:42:
[...]

Ik meen dat Hyundai met eigen schepen hun auto’s ( en waarschijnlijk ook Kia’s ) over de wereld vervoert.
Op zo’n schip kunnen ze ettelijke duizenden auto’s kwijt. In dat licht bezien, lijkt mij 200 of 600 Insters niet erg veel. Bovendien is het zo, dat de SEPP die voor 1-1-‘25 is aangevraagd, ook op in 2025 afgeleverde auto’s nog van toepassing is. Dit onder voorwaarde natuurlijk, dat de pot nog niet leeg is.
Daar heb je gelijk in. De SEPP wordt ook nog volgend jaar uitgekeerd als het tijdig aangevraagd en toegekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:09:
[...]

De SEPP wordt ook nog volgend jaar uitgekeerd als het tijdig aangevraagd en toegekend is.
Ik lees op de site van RVO, dat er op 4-11-24 nog 8,5 miljoen beschikbaar is, zijnde 15% van de pot aan het begin van het jaar. Het lijkt mij daarom, dat je best nog wat tijd hebt om te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Afgelopen weken ging er ca. €2.000.000 per week uit de pot, als dat zo blijft heb je nog ca. 4 weken om te beslissen. Maar je hebt wel het risico dat je hem toch misloopt als er nog op het laatste moment veel aanvragen binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
HandyLumberjack schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:25:
Afgelopen weken ging er ca. €2.000.000 per week uit de pot, als dat zo blijft heb je nog ca. 4 weken om te beslissen. Maar je hebt wel het risico dat je hem toch misloopt als er nog op het laatste moment veel aanvragen binnenkomen.
Die van ons is al aangevraagd. Maar ik denk ook dat het best hard kan gaan met die pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
De Engelsen zijn best een beetje jaloers op de prijzen die bij ons op dit moment nog voor de Inster gelden. Zelf betalen ze het volle pond. En dan krijgen ze ook nog eens bepaalde voorzieningen niet, zoals de 360° camera en het schuifdak.
"And the Dutch get all these for under €30K (£25K). This is infuriating, and a bad misstep for Hyundai."
But no sunroof or 360 degree / blind spot camera, even though the Dutch get both for £25K in the Evolve Sky trim.

[ Voor 16% gewijzigd door monica66 op 06-11-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
monica66 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:46:
De Engelsen zijn best een beetje jaloers op de prijzen die bij ons op dit moment nog voor de Inster gelden. Zelf betalen ze het volle pond. En dan krijgen ze ook nog eens bepaalde voorzieningen niet, zoals de 360° camera en het schuifdak.

[...]

[...]
Maar de Engelsen kregen de warmtepomp standaard hoorde ik. Ik meen me te herinneren dat er bij de Citroen E-C3 (hadden we ook voor gekeken) er ook verschillen zaten tussen UK en NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
monica66 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:46:

[...]

[...]
In België mag je voor €10.590,- een Dacia Spring de showroom uitrijden. Als dat in Nederland kon, had ik dat ook wel gewild.

Ieder land heeft zo zijn voordelen.

Maar straks rij ik lekker in een Inster de showroom uit, en dan dat is toch echt heel wat meer auto.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:08:
[...]

Maar de Engelsen kregen de warmtepomp standaard hoorde ik. Ik meen me te herinneren dat er bij de Citroen E-C3 (hadden we ook voor gekeken) er ook verschillen zaten tussen UK en NL.
Klopt. Maar de goedkoopste versie kost (omgerekend) daar al € 28.219,00. Dus je betaalt gewoon ruimschoots voor die warmtepomp en wat andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:29:
[...]

Klopt. Maar de goedkoopste versie kost (omgerekend) daar al € 28.219,00. Dus je betaalt gewoon ruimschoots voor die warmtepomp en wat andere zaken.
U zult gelijk hebben, maar wat betaal je hier als je op 1 jan ‘25 de auto in dezelfde configuratie koopt ? Als ik pessimistisch ben, zou er dan zomaar €2950,- SEPP, €2950,- Smart Bons Hyundai en €667,- MRB bij de huidige netto prijs kunnen komen. Misschien is het verschil dan niet zo indrukwekkend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Megat schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:36:
[...]

U zult gelijk hebben, maar wat betaal je hier als je op 1 jan ‘25 de auto in dezelfde configuratie koopt ? Als ik pessimistisch ben, zou er dan zomaar €2950,- SEPP, €2950,- Smart Bons Hyundai en €667,- MRB bij de huidige netto prijs kunnen komen. Misschien is het verschil dan niet zo indrukwekkend meer.
Klopt, dan scheelt het in de configuratie die ik heb gekozen nog maar 883 euro. Maar ik vermoed dat ze de huidige prijs met de kortingen bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
monica66 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:22:
De nieuwe elektrische Hyundai INSTER staat eind 2024 in de showroom, maar is nu al te bestellen.

[Afbeelding]

Er zijn al mensen die tijdens de Hyundai Inster Experiencedagen kennis hebben kunnen maken met de auto. Maar voor de meesten is hij alleen nog vanaf internet en YouTube te bekijken.

Waarom dit topic?
In dit topic wil ik graag de ervaringen delen met de auto, de aanschaf en aflevering, maar ook met het gebruik van de auto.

Zo ben ik nu benieuwd wie hem gaat bestellen of dat al gedaan heeft. Zelf heb ik er een in bestelling staan in de E-Volve uitvoering en de kleur zwart.
Ik heb al enkele postings gedaan en ging er als een vanzelfsprekendheid vanuit, dat dit Hyundai Inster onderdeel op Tweakers bestaat. Dit is natuurlijk niet zo. Daarom wil ik mijn waardering uitspreken naar u, voor het starten van dit topic. Ik vertrouw erop, dat het een levendige plek gaat worden waar mensen met plezier op bezoek gaan. Ik vind het in ieder geval fijn, dat ik dit forum gevonden heb 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
Nog een dingetje: speakers van de Inster lijken matig te zijn. Na wat contact met de dealer zeiden ze dat je de JBL upgrade optie die ook op de Hyundai site staat, achteraf kan laten inbouwen. Ik neem aan dat dat ook voor de prijs is die daar aangegeven wordt, €389. Wellicht het geld waard voor sommige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ynze_162 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:46:
Nog een dingetje: speakers van de Inster lijken matig te zijn. Na wat contact met de dealer zeiden ze dat je de JBL upgrade optie die ook op de Hyundai site staat, achteraf kan laten inbouwen. Ik neem aan dat dat ook voor de prijs is die daar aangegeven wordt, €389. Wellicht het geld waard voor sommige.
In principe is de maatvoering van speakers in auto's vrij universeel, er passen waarschijnlijk gewone aftermarket speakers in, zoals bij nagenoeg iedere andere auto.

Als het geluid tegenvalt ga ik ze vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ynze_162 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:46:
Ik heb ze in Vianen getest en waren gewoon normaal/prima. Nu ben ik geen audiofiel, maar wel gevoelig voor dit soort upgrades en had dit ook voorgelegd bij mijn dealer. Hij vertelde dat de geluidskwaliteit van de standaard speakers in orde waren en raadde ook niet aan om te upgraden omdat dit ook achteraf mogelijk zou zijn.

Klein detail: op de Hyundai site was eerst alleen de standaard JBL speaker als upgrade beschikbaar en ruim een week (of langer) later ook de JBL stadium upgrade. Is nu blijkbaar geen optie meer, maar die twee zijn samengevoegd :? . Ik ben benieuwd of er nog meer upgrades beschikbaar komen. Ook benieuwd wanneer de accessoires (voor de deurpanelen onder andere) beschikbaar worden.

Edit: speaking of the devil... accessoires:
https://www.hyundai.com/n...html#/accessories/styling

Stoelrug opklap tafeltje
€ 179,00

Stoelrug basis tafel
€ 179,00

Parapluhouder
€ 143,00 8)7

creditcard / oplaadpas houder
€ 117,00 8)7

Elastisch net portier
€ 76,00

Fotolijstje portier
€ 58,00

Als die pasjeshouder nou 60 euro zou zijn, dan zou ik daar wellicht oor naar hebben. Maar 120 euro om 3? pasjes kwijt te kunnen vind ik te gortig. Verder hooguit dat opklaptafeltje voor de kids wat misschien interessant is.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 07-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynze_162
HandyLumberjack schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:15:
[...]

In principe is de maatvoering van speakers in auto's vrij universeel, er passen waarschijnlijk gewone aftermarket speakers in, zoals bij nagenoeg iedere andere auto.

Als het geluid tegenvalt ga ik ze vervangen.
Goed punt. Ik vraag me wel af hoe ingewikkeld die vervanging is. Bij de oude Kona ziet het er op youtube wel haalbaar uit, klein beetje soldeerwerk. Zou je de amp ook vervangen?
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb ze in Vianen getest en waren gewoon normaal/prima. Nu ben ik geen audiofiel, maar wel gevoelig voor dit soort upgrades en had dit ook voorgelegd bij mijn dealer. Hij vertelde dat de geluidskwaliteit van de standaard speakers in orde waren en raadde ook niet aan om te upgraden omdat dit ook achteraf mogelijk zou zijn.

Klein detail: op de Hyundai site was eerst alleen de standaard JBL speaker als upgrade beschikbaar en ruim een week (of langer) later ook de JBL stadium upgrade. Is nu blijkbaar geen optie meer, maar die twee zijn samengevoegd :? . Ik ben benieuwd of er nog meer upgrades beschikbaar komen. Ook benieuwd wanneer de accessoires (voor de deurpanelen onder andere) beschikbaar worden.

....

Als die pasjeshouder nou 60 euro zou zijn, dan zou ik daar wellicht oor naar hebben. Maar 120 euro om 3? pasjes kwijt te kunnen vind ik te gortig. Verder hooguit dat opklaptafeltje voor de kids wat misschien interessant is.
Ik zag inderdaad ook eerst de andere JBL sets. Dit is weer een andere set, JBL club 64C. Staat voor onder 150 te koop op internet, best de moeite waard om dat dan zelf te proberen. Ik weet nog steeds niet goed of de prijs van de set bij hyundai inclusief inbouwkosten is. Ze noemen het namelijk een "speaker component", klinkt wel als een los onderdeel.

Hopelijk komt een deel van die deur/stoel accessoires nog op de aftermarkt. Als zoiets op ali zou staan heb je het denk ik voor minder dan een kwart, de prijzen die ze hier vragen zijn echt schofterig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ynze_162 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:39:
[...]

Goed punt. Ik vraag me wel af hoe ingewikkeld die vervanging is. Bij de oude Kona ziet het er op youtube wel haalbaar uit, klein beetje soldeerwerk. Zou je de amp ook vervangen?

[...]

Ik zag inderdaad ook eerst de andere JBL sets. Dit is weer een andere set, JBL club 64C. Staat voor onder 150 te koop op internet, best de moeite waard om dat dan zelf te proberen. Ik weet nog steeds niet goed of de prijs van de set bij hyundai inclusief inbouwkosten is. Ze noemen het namelijk een "speaker component", klinkt wel als een los onderdeel.

Hopelijk komt een deel van die deur/stoel accessoires nog op de aftermarkt. Als zoiets op ali zou staan heb je het denk ik voor minder dan een kwart, de prijzen die ze hier vragen zijn echt schofterig
Ik verwacht eigenlijk dat ze met "speaker component" een zogenaamd compo setje bedoelen, dus een speaker voor in de deur en een tweeter, vaak in de buurt van de A-stijl.

Geen idee of de Inster standaard is voorzien van losse tweeters. Misschien installeer ik ook wel zo'n compo setje als dat niet al teveel werk is.

Maar eerst maar eens luisteren naar originele speakers.

Ik ben niet van plan om ook de amp te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynze_162
HandyLumberjack schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:59:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat ze met "speaker component" een zogenaamd compo setje bedoelen, dus een speaker voor in de deur en een tweeter, vaak in de buurt van de A-stijl.

Geen idee of de Inster standaard is voorzien van losse tweeters. Misschien installeer ik ook wel zo'n compo setje als dat niet al teveel werk is.

Maar eerst maar eens luisteren naar originele speakers.

Ik ben niet van plan om ook de amp te vervangen.
Dat staat toevallig dan wel weer in de specificaties van de opties. Inster E-motion heeft geen tweeters, alle modellen daarboven wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ok, ik heb dus de E-motion besteld, over een maand of 2, zodra die geleverd is maar eens zien wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:58:
[...]

Stoelrug opklap tafeltje
€ 179,00

Stoelrug basis tafel
€ 179,00

Parapluhouder
€ 143,00 8)7

creditcard / oplaadpas houder
€ 117,00 8)7

Elastisch net portier
€ 76,00

Fotolijstje portier
€ 58,00

In mijn beleving zijn dit niet echt vriendenprijsjes, net zomin als de andere accessoires die ik op de site zag voor de Inster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2191578

Ik heb nog nooit eerder een EV gekocht (of gereden), maar vond het toch een mooie kans om voor een leuke prijs (met subsidieverdubbelaar) de 'overstap' van benzine naar EV te maken.

Heb getwijfeld hoe belangrijk een warmtepomp is, omdat een accu natuurlijk niet zoveel gratis warmte geeft als een brandstofmotor. De verkoopadviseur gaf hier niet een heel duidelijk antwoord op. Ben benieuwd naar jullie mening? Wel of geen warmtepomp?

Overigens kon mij geen informatie worden gegeven over de levertijd en/of welke uitvoeringen en kleuren als eerste worden geleverd. Zou leuk zijn als we de BPM voor 2025 nog kunnen ontlopen. Misschien kan de dealer nog wel met terugwerkende kracht op kenteken zetten 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Anoniem: 2191578 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:57:
Ik heb nog nooit eerder een EV gekocht (of gereden), maar vond het toch een mooie kans om voor een leuke prijs (met subsidieverdubbelaar) de 'overstap' van benzine naar EV te maken.

Heb getwijfeld hoe belangrijk een warmtepomp is, omdat een accu natuurlijk niet zoveel gratis warmte geeft als een brandstofmotor. De verkoopadviseur gaf hier niet een heel duidelijk antwoord op. Ben benieuwd naar jullie mening? Wel of geen warmtepomp?

Overigens kon mij geen informatie worden gegeven over de levertijd en/of welke uitvoeringen en kleuren als eerste worden geleverd. Zou leuk zijn als we de BPM voor 2025 nog kunnen ontlopen. Misschien kan de dealer nog wel met terugwerkende kracht op kenteken zetten 😉.
Rij inmiddels bijna 7 jaar elektrisch, de eerste 5 jaar een EV met warmtepomp en laatste 2 jaar in eentje zonder.

Het verschil is niet heel groot, het zal misschien 10-25 km range schelen bij de Inster.

Hou er wel rekening mee, dat als het echt koud is, je aanzienlijk minder range over houdt, ca. 60-70% van de WLTP range.

Als je meestal korte stukjes rijdt die ruim binnen die kortere range vallen is de warmtepomp mijns inziens niet noodzakelijk.

Wel krijg je bij het winterpakket o.a. ook batterijverwarming, dat zorgt ervoor dat je ook in de winter op maximale snelheid kan snelladen.

Zonder batterijverwarming kan snelladen dan soms een heel stuk langzamer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
[/quote]Tweety Bird schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:57:
Ik heb nog nooit eerder een EV gekocht (of gereden), maar vond het toch een mooie kans om voor een leuke prijs (met subsidieverdubbelaar) de 'overstap' van benzine naar EV te maken. [/quote]

Ook voor ons is het de eerste. Onze dochter rijdt nu een jaar elektrisch en is er goed over te spreken. Daardoor was de overstap makkelijker.
.

[ Voor 62% gewijzigd door Megat op 08-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arienne
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
HandyLumberjack schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:26:
[...]

En dan moet je ook €667,- extra aan BPM betalen.

De mijne staat op de eerste boot (volgens de dealer, die heeft navraag gedaan bij de importeur), dat is ook vastgelegd in het koopcontract.
Mijn dealer zegt dat hij daar nog nooit van heeft gehoord dat zoiets in een contract wordt vastgelegd. Mag ik vragen welke dealer dat is? Dan kan ik daar naar verwijzen :-) Want ik wil ook graag dat mijn auto op de eerste boot zit. Niet alleen voor BPM, maar ook voor extra bijtelling de komende 5 jaar. Ik duim dus ook heel erg dat ik hem voor 31 december heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank jullie voor de antwoorden over de warmtepomp!! Goed om te weten dat (snel)laden bij koud weer een stuk sneller kan gaan.

Heb nu zelf de Pulse uitvoering (Unbleached Ivory) met Winter Pack besteld. De Evolve vind ik wel mooi, maar vooral functies en LED-lampjes die ik waarschijnlijk niet veel gebruik. Warm stuur lijkt me wel heel fijn! Ik vind het een super complete en praktische auto. Volgens mij alles wat je nodig hebt (en meer) + emissieloos rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Anoniem: 2191578 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:57:

Volgens de verkoper van onze Inster, zijn alleen beschikbare modellen van de Inster die met de eerste lading naar Nederland komen nog te reserveren. De niet beschikbare zijn ‘grijs’ gemaakt. Als dit zo is, kan uw verkoopadviseur in het systeem exact zien of de door u gewenste configuratie nog in 2024 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Arienne schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:11:
[...]

Mijn dealer zegt dat hij daar nog nooit van heeft gehoord dat zoiets in een contract wordt vastgelegd. Mag ik vragen welke dealer dat is? Dan kan ik daar naar verwijzen :-) Want ik wil ook graag dat mijn auto op de eerste boot zit. Niet alleen voor BPM, maar ook voor extra bijtelling de komende 5 jaar. Ik duim dus ook heel erg dat ik hem voor 31 december heb....
Ondanks de toezegging dat die op de eerste boot zou staan, heb ik niet de toezegging dat die dit jaar nog op kenteken komt te staan, en dit kon ik ook niet krijgen. In het contract staat levertijd: begin januari. Eigenlijk ga ik ervanuit dat die pas in 2025 op kenteken komt, want waarschijnlijk is dat voor Hyundai gunstiger qua co2 emissierechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:26:
[...]

Ondanks de toezegging dat die op de eerste boot zou staan, heb ik niet de toezegging dat die dit jaar nog op kenteken komt te staan, en dit kon ik ook niet krijgen. In het contract staat levertijd: begin januari. Eigenlijk ga ik ervanuit dat die pas in 2025 op kenteken komt, want waarschijnlijk is dat voor Hyundai gunstiger qua co2 emissierechten.
Oftewel, we hebben er als klant weinig invloed op. Ik moest wel op voorhand akkoord geven op een evt. prijsstijging met minimaal €667 bij levering in 2025. Zal dus wel 2025 worden inderdaad 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
[...]

Toen mijn vrouw zou gaan tekenen, vertelde de verkoper ons ook dat de auto niet meer in 2024 geleverd zou worden. Omdat ik duidelijk liet merken, dat wij dan mogelijk van de aankoop af zouden zien, gaf hij aan even te gaan overleggen met een collega. Na een minuut of vijf kwam hij terug met het verhaal dat de door mijn vrouw gewenste configuratie wel leverbaar zou zijn in 2024, omdat het systeem ‘volgens de collega’ de beschikbaarheid aangaf. Op de vraag of hij concreter kon zijn, was het antwoord : ergens rond 20 december.
Hij wilde de clausule: mits leverbaar in 2024 of iets van gelijke strekking niet in het contract opnemen, omdat een mogelijke vertraging buiten hun invloedssfeer zou liggen, bijvoorbeeld als er iets met het schip zou gebeuren.
als ‘onze’ Inster niet in 2024 geleverd gaat worden, voel ik mij - zachtjes uitgedrukt - niet netjes behandeld !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:50:
[...]

als ‘onze’ Inster niet in 2024 geleverd gaat worden, voel ik mij - zachtjes uitgedrukt - niet netjes behandeld !
Ja, zo sta ik er ook in. Ook omdat ik heb aangegeven dat ik mijn huidige auto rond de jaarwisseling moet inleveren...

Maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik uit van 2025, en dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arienne
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Dan ga ik daar ook maar rekening mee houden. Wel balen, want scheelt enorm in bijtelling de komende jaren. Ik had al het gevoel dat de verkoper mooie praatjes hield, niet ongewoon denk ik voor een verkoper ;)
Dank voor snelle reactie en veel plezier alvast met jullie Inster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou het leuk vinden om de eerste ervaringen van jullie nog terug te lezen over een tijdje.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 2191578 op 08-11-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Arienne schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:49:
[...]

Ik had al het gevoel dat de verkoper mooie praatjes hield, niet ongewoon denk ik voor een verkoper ;)
Met die gladde verkopers heb ik ook wel wat moeite eerlijk gezegd. Wat is nou bijvoorbeeld de prijs die je moet betalen? Een slimmerik of goede onderhandelaar komt vaak met een betere deal uit de bus dan een wat minder handige buurman.
Wat dat betreft ben ik een voorstander van direct sales, zoal bijvoorbeeld Tesla dat doet. . Prijs is prijs en je weet exact wat je gekocht hebt. Ze proberen je ook geen mattenset, spatlappen, glascoating, verzekering of financiering aan te smeren.
Ik verklaar de Tesla methode niet heilig hoor, want ook daar kleven nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Er zijn meer zaken anders geregeld bij Tesla. Die verlangen bijvoorbeeld geen jaarlijks verplichte onderhoudsbeurt om de garantie te behouden, zoals bij Hyundai. Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig, dus dit lijkt een soort verdienmodel.
En de grote software updates moeten door de Hyundai dealer worden gedaan, terwijl dat bij Tesla over-the-air gaat.

Wat dat betreft zijn ze bij Tesla toch al wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
monica66 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:47:
Er zijn meer zaken anders geregeld bij Tesla. Die verlangen bijvoorbeeld geen jaarlijks verplichte onderhoudsbeurt om de garantie te behouden, zoals bij Hyundai. Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig, dus dit lijkt gewoon een soort verdienmodel.
En de grote software updates moeten door de Hyundai dealer worden gedaan, terwijl dat bij Tesla over-the-air gaat.

Bij de nieuwste kona electric en de Ioniq 5/6 wil Hyundai je ook maar 1 keer per 2 jaar/30.000 km zien, zou dat voor de Inster anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
We hebben dat aan de dealer gevraagd en hij dacht dat de Inster jaarlijks onderhoud moest hebben. Het zou mooi zijn als dit anders blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Er zijn meer zaken anders geregeld bij Tesla. Die verlangen bijvoorbeeld geen jaarlijks verplichte onderhoudsbeurt om de garantie te behouden, zoals bij Hyundai. Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig, dus dit lijkt een soort verdienmodel.

Wij kochten het vorige jaar met onze dochter in november een Tesla Model Y en hebben daardoor een beetje ervaren hoe Tesla werkt.
Het voorgeschreven periodieke onderhoud beperkt zich inderdaad tot interieurfilters om de 2 jaar vervangen (HEPA filters 3 jaar), een zak droogmiddel voor de airco elke 4 jaar vervangen, remvloeistof elke 2 jaren controleren ( niet per definitie vervangen ) en de remmen elke 20.000 km gangbaar maken in gebieden waar ‘s winters wordt gestrooid, and that’s it. We hebben nu iets van 23000 km met de auto gereden dus veel te weinig om er uit eigen ervaring iets van te kunnen zeggen. Eerlijk gezegd had ik wel wat vraagtekens bij zo weinig onderhoud. Daarom heb ik gekeken en gevraagd wat leasebedrijven aan onderhoud deden de afgelopen 5 jaren aan Teslas. Zij zeggen niet meer te doen dan wat de fabrikant voorschrijft en dat blijkt niet tot problemen te lijden. We praten over auto’s met maximaal 200.000 km op de teller. Ik heb dit ook geverifieerd bij enkele Tesla rijders en zij bevestigen de lezing van het leasebedrijf.
Het is maar goed dat ze weinig onderhoud nodig hebben, want er zijn maar een stuk of 6 vestigingen in Nederland, dus in veel gevallen zit een officiële Tesla werkplaats niet naast de deur. Ook is het zo dat het enthousiasme over de kwaliteit van de werkplaatsen niet altijd even groot is. Wel is het zo dat ze mobiele monteurs hebben die werkzaamheden thuis of op locatie uitvoeren. Deze door Tesla ‘rangers’ genoemde monteurs blijken best wel veel voor de deur te doen, tot aan de montage van trekhaken toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Megat schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:59:
[...]

Wij kochten het vorige jaar met onze dochter in november een Tesla Model Y en hebben daardoor een beetje ervaren hoe Tesla werkt.
Het voorgeschreven periodieke onderhoud beperkt zich inderdaad tot interieurfilters om de 2 jaar vervangen (HEPA filters 3 jaar), een zak droogmiddel voor de airco elke 4 jaar vervangen, remvloeistof elke 2 jaren controleren ( niet per definitie vervangen ) en de remmen elke 20.000 km gangbaar maken in gebieden waar ‘s winters wordt gestrooid, and that’s it. We hebben nu iets van 23000 km met de auto gereden dus veel te weinig om er uit eigen ervaring iets van te kunnen zeggen. Eerlijk gezegd had ik wel wat vraagtekens bij zo weinig onderhoud. Daarom heb ik gekeken en gevraagd wat leasebedrijven aan onderhoud deden de afgelopen 5 jaren aan Teslas. Zij zeggen niet meer te doen dan wat de fabrikant voorschrijft en dat blijkt niet tot problemen te lijden. We praten over auto’s met maximaal 200.000 km op de teller. Ik heb dit ook geverifieerd bij enkele Tesla rijders en zij bevestigen de lezing van het leasebedrijf.
Het is maar goed dat ze weinig onderhoud nodig hebben, want er zijn maar een stuk of 6 vestigingen in Nederland, dus in veel gevallen zit een officiële Tesla werkplaats niet naast de deur. Ook is het zo dat het enthousiasme over de kwaliteit van de werkplaatsen niet altijd even groot is. Wel is het zo dat ze mobiele monteurs hebben die werkzaamheden thuis of op locatie uitvoeren. Deze door Tesla ‘rangers’ genoemde monteurs blijken best wel veel voor de deur te doen, tot aan de montage van trekhaken toe.
We hebben een Model 3 van januari 2023 en hebben tot nu toe nog geen onderhoud laten uitvoeren. We hebben nog geen enkel probleem ervaren en zijn heel erg tevreden met de auto. Vandaar de keuze om nog een elektrische auto te kopen.

Overigens mag je van Tesla het interieurfilter ook zelf vervangen en de remklauwen kan je zelf reinigen. Je hoeft er niet persé voor naar Tesla.

Die aan huis-onderhoudsservice lijkt me trouwens handig. Dat zou je ook op je werk kunnen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een paar puntjes over de verschillende uitvoeringen:

Dat lichte interieur van de Inster ziet er fraai uit, maar je moet er (verwacht ik) heel goed voor zorgen als je geen vlekken wilt krijgen op al die lichte kunststoffen.

Wat vinden jullie van dodehoekdetectie of 360° camera? Echt meerwaarde of vooral leuk? Ik merk zelf dat ik steeds minder reageer op alle soorten piepjes en autojournalisten reageren grappig genoeg allemaal enthousiast als een auto een knop heeft om veiligheidsmeldingen uit te schakelen.

Dakrails staan goed op dit model, maar gaan ook ten koste van range en/of rijcomfort, zoals 17 inch velgen. Ik ben dan toch geneigd voor praktisch te kiezen. Wat vinden jullie?

De kleuren van de Inster vielen me wat tegen eerlijk gezegd. Renault heeft vrolijker kleuren voor de 5 bedacht. Heb wel het idee dat lichtere kleuren de Inster beter uit de verf laten komen dan bijvoorbeeld zwart. Dan verdwijnt het 'vriendelijke gezicht' aan de voorkant een beetje.

Waar ik nu pas achter kwam, en dat is wel een fijn punt, is dat de deuren en achterklep lekker ver open gaan en dat de ramen relatief groot zijn. De C-stijl is wel behoorlijk breed, dus misschien komen die camera's toch goed van pas 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
De 360 camera zijn top, ik rij een IONIQ 5 wat natuurliijk een fors grotere auto is en parkeer "blind" met alleen de camera's. Ideaal , dus ook de full option Inster voor vrouwlief besteld.

17 inch wielen zijn mooi, bieden wat minder comfort dan kleinere wielen meestal en zorgen voor iets meer gebruik aan stroom echter standaard 15 inch wielen zien er een beetje zielig uit (krijg je een hoog Dacia gehalte).

Renault heeft geilere kleuren, wat meer gedurfd, maar na 2 Renault Espace's ( laatste nieuwe generatie) nieuw gekocht te hebben van 60 tot 70K euro ivm de ruimte voor het gezin zeg ik je, NOOIT meer een Renault. Een auto die 3 maanden per jaar in de garage staat met de meest gekke klachten, je zou verwachten na 100 jaar auto's bouwen dat je het een keer goed gaat doen. De kwaliteit van Renault is gewoon slecht, de garages zijn OK maar lappen alleen problemen op, ze kunnen er ook weinig mee.

De IONIQ 5 is de eerste auto, die ook niet probleemloos is, die echt betrouwbaar is naar mijn mening, voor de Renault Escpaces heb ik bijna 25 jaar BMW gereden, door de bank genomen heb ik iedere 3 jaar een nieuwe auto. Door de fijne ervaring met de IONIQ 5 en de goede garage heb ik ook een Hyundai voor mijn vrouw besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Anoniem: 2191578 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:38:

Dat lichte interieur van de Inster ziet er fraai uit, maar je moet er (verwacht ik) heel goed voor zorgen als je geen vlekken wilt krijgen op al die lichte kunststoffen.
Toen wij de Inster in Vianen bekeken, was het voor mijn vrouw al meteen een uitgemaakte zaak. Het zwarte interieur maakte het voor haar te somber en donker in de auto. Een beetje rondneuzend op het internet, lijkt het erop dat de moderne stoffering in auto’s makkelijker is schoon te houden dan ‘vroeger’. We gaan er maar vanuit dat dat zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Wat vinden jullie van dodehoekdetectie of 360° camera? Echt meerwaarde of vooral leuk? Ik merk zelf dat ik steeds minder reageer op alle soorten piepjes en autojournalisten reageren grappig genoeg allemaal enthousiast als een auto een knop heeft om veiligheidsmeldingen uit te schakelen.
Ik ben van mening dat de moderne veiligheidssystemen een serieuze bijdrage kunnen leveren aan de beperking van ongelukken. Wij zijn geen professionele automobilisten, zoals autojournalisten wel vaak zijn en afgaande op mijn ervaring met de Tesla, denk ik daarom denk ik dat wij er serieus met de Inster profijt van zullen hebben. Hoewel de meldingen en ingrepen niet altijd terecht of wenselijk zijn, verwacht ik dat wij ze niet uit gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Dakrails staan goed op dit model, maar gaan ook ten koste van range en/of rijcomfort, zoals 17 inch velgen. Ik ben dan toch geneigd voor praktisch te kiezen. Wat vinden jullie?

De kleuren van de Inster vielen me wat tegen eerlijk gezegd. Renault heeft vrolijker kleuren voor de 5 bedacht. Heb wel het idee dat lichtere kleuren de Inster beter uit de verf laten komen dan bijvoorbeeld zwart. Dan verdwijnt het 'vriendelijke gezicht' aan de voorkant een beetje.

Waar ik nu pas achter kwam, en dat is wel een fijn punt, is dat de deuren en achterklep lekker ver open gaan en dat de ramen relatief groot zijn. De C-stijl is wel behoorlijk breed, dus misschien komen die camera's toch goed van pas 😄
Mijns inziens zitten er om de E-motion uitvoering al behoorlijk wat opties voor een A-segment auto. De duurdere uitvoeringen zijn leuk, maar mijns inziens niet noodzakelijk.

Ja, de 15 inch wieldoppen zijn niet moeders mooiste, en doen een beetje afbreuk aan het ontwerp van de auto.

Maar de auto mijns inziens dermate kleine, smal, vierkant en met kleine draaicirkel, dat inparkeren eigenlijk moeiteloos moet gaan, een 360° camera is handig, maar niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat

De dakrails vinden wij zeker niet storend op de auto en maakt hem in onze ogen wat completer.
Voor wat de velgen betreft, had ik liever 15 inch gehad denk ik. Eerder reed ik een Toyota Prius en het rijdcomfort met de 17 inch wielen was duidelijk minder dan de 15 inch exemplaren. Bij de Inster zit - voor zover als ik weet - de velgmaat gekoppeld aan de uitvoering. Wij kozen voor de Evolve en daarmee voor 17” velgen. Eventuele consequenties voor het verbruik zou voor ons niet echt een argument zijn als ik bekijk hoe wij de auto gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat

De ruime achterklep en de spiegelcameras waren voor ons zwaarwegende argumenten om voor de Inster te kiezen. Onder andere de Dongfeng Box en de Toyota Yaris vielen af omdat bij die auto’s de klep aan de onderkant te smal is om bijvoorbeeld een rolstoel te kunnen vervoeren. Met de spiegelcameras hebben we ervaring opgedaan in de Tesla en het werkt adequaat, omdat je een riant beeld hebt over dat wat zich naast de auto afspeelt als je de richtingaanwijzer gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Er zijn meer zaken anders geregeld bij Tesla.
Tesla stuurt elke paar weken wel updates naar de auto. Meestal verbeteringen, soms ook niet. De Tesla staat eigenlijk continu in verbinding met de fabrikant. Dat heeft zo zijn voordelen - zoals mee kunnen kijken als er zich een probleem voordoet en de updates versturen - maar ook misschien wat nadelen. Ze kunnen functionaliteiten ook uitzetten bijvoorbeeld.
Een voordeel van de continue connectie is misschien, dat Teslas zelden compleet gestolen worden, omdat de auto door de fabrikant gevolgd en dus getraceerd kan worden. Losse delen zoals koplampen en spiegels kunnen wel ongemerkt gestolen worden, hoewel daar ook weer een voorziening voor is, maar die vergt weer relatief veel stroom, waardoor deze optie door de meeste berijders alleen gebruikt wordt als men zelf de noodzaak daartoe voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:46:
[...]
Maar de auto mijns inziens dermate kleine, smal, vierkant en met kleine draaicirkel, dat inparkeren eigenlijk moeiteloos moet gaan, een 360° camera is handig, maar niet nodig.
Dat van die kleine draaicirkel valt wel mee door de lange wielbasis. Uit een rijtest meen ik me te herinneren dat de draaicirkel zelfs groter was dan de E-C3. Nu is dat niet perse een grote auto, maar bij een kleine draaicirkel denk ik aan een ander soort auto.

Wij hebben bewust voor extra systemen zoals de 360 camera gekozen omdat we de auto voor een langere periode kopen. Dan willen we wel comfortabele systemen (zoals o.a. 360 camera, dode hoek camera en V2L) aan boord hebben. Anders hadden we bijna net zo goed voor de E-C3 kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
[...]
Mijns inziens zitten er om de E-motion uitvoering al behoorlijk wat opties voor een A-segment auto. De duurdere uitvoeringen zijn leuk, maar mijns inziens niet noodzakelijk.

Ja, de 15 inch wieldoppen zijn niet moeders mooiste, en doen een beetje afbreuk aan het ontwerp van de auto.

Wat dat betreft is het waarschijnlijk goed dat de meeste merken allerlei opties en uitvoeringen hebben, maar er is ook een andere kant denk ik.
Als een fabrikant een beperkt aantal versies maakt, kunnen ze grotere series maken en makkelijker op voorraad produceren wat weer kortere levertijden oplevert. Tesla doet dit zo. Bijvoorbeeld de Model Y wordt in 3 versies geleverd, waarvan het overgrote deel in standaard uitvoering in de kleur wit of zwart. Mede hierdoor kunnen ze de auto’s echt compleet afleveren tegen een scherpe prijs met een levertijd die meestal korter dan een maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:57:
[...]

Dat van die kleine draaicirkel valt wel mee door de lange wielbasis. Uit een rijtest meen ik me te herinneren dat de draaicirkel zelfs groter was dan de E-C3. Nu is dat niet perse een grote auto, maar bij een kleine draaicirkel denk ik aan een ander soort auto.

Wij hebben bewust voor extra systemen zoals de 360 camera gekozen omdat we de auto voor een langere periode kopen. Dan willen we wel comfortabele systemen (zoals o.a. 360 camera, dode hoek camera en V2L) aan boord hebben. Anders hadden we bijna net zo goed voor de E-C3 kunnen gaan.
Alles is relatief, mijn huidige auto (met een wielbasis die 1mm langer is) heeft een draaicirkel van 11.2 meter v.s. de 10.6 meter van de Inster, dus ik vindt het klein. Maar voor zijn formaat valt het inderdaad wel mee/tegen.

De E-C3 heb ik ook overwogen, maar een van de belangrijkste redenen om voor de Inster te gaan is de bouwkwaliteit die bij EV's van Citroën/Stellantis ronduit slecht is. Terwijl Hyundai toch een redelijk goede trackrecord heeft qua EV's. Het is niet voor niks dat Hyundai 5 jaar garantie geeft versus de 2 jaar bij Citroën.

Onze bedoeling is ook om er langer in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
[...]

Die wieldoppen zijn inderdaad niet om aan te zien. Mijn dealer zei dat hij dat al vaker had gehoord.. ik ga maar op zoek naar aftermarket wieldoppen die er wat beter uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er op dit moment eigenlijk nog een Inster te bezichtigen in Nederland? Of zijn ze allemaal alweer weg op Europese tournee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Nee helaas niet. Ik had hem ook nog wel even willen bekijken. Ik lees dat de Inster een tour aan het maken is door Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monica66 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:07:
Nee helaas niet. Ik had hem ook nog wel even willen bekijken. Ik lees dat de Inster een tour aan het maken is door Engeland.
Inderdaad jammer. De verkoper vertelde dat toch nog veel geïnteresseerden afhaken omdat ze de auto eerst willen zien en proefrijden. Maar dat proefritje kost je dan wel 2x €2950 (+ evt. €667 BPM als de auto in 2025 op kenteken wordt gezet). Met deze korting is het voor mij nu aantrekkelijk, maar zonder korting zou het nog steeds een erg dure auto voor me zijn. Je betaalt vanaf 2025 dus gewoon €30.000 voor een kleine stadsauto 🙃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Anoniem: 2191578 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:33:
[...]

Inderdaad jammer. De verkoper vertelde dat toch nog veel geïnteresseerden afhaken omdat ze de auto eerst willen zien en proefrijden. Maar dat proefritje kost je dan wel 2x €2950 (+ evt. €667 BPM als de auto in 2025 op kenteken wordt gezet). Met deze korting is het voor mij nu aantrekkelijk, maar zonder korting zou het nog steeds een erg dure auto voor me zijn. Je betaalt vanaf 2025 dus gewoon €30.000 voor een kleine stadsauto 🙃.
De meeste die hem besteld hebben, hadden natuurlijk ook wel een proefritje willen maken. Maar zoals je zelf uitgerekend hebt is dat een dure proefrit.

In mijn situatie met veel zonnepanelen en ca. 20.000 km/jaar kwam de Inster voor de huidige prijs financieel erg aantrekkelijk uit.

Het verschil was voor mij groot genoeg om het risico op kopen zonder proefrit te nemen.

Maar iedereen moet daarin natuurlijk zijn eigen afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:38:
[...]De meeste die hem besteld hebben, hadden natuurlijk ook wel een proefritje willen maken. Maar zoals je zelf uitgerekend hebt is dat een dure proefrit.

Het verschil was voor mij groot genoeg om het risico op kopen zonder proefrit te nemen.

Maar iedereen moet daarin natuurlijk zijn eigen afweging maken.
Wij waren al een poosje aan het omzien naar een vervanger van mijn vrouw haar Yaris en we wilden graag dit jaar de knoop doorhakken, nadat we best al wat auto’s bekeken hadden.
Mede omdat mijn vrouw eerder al een Hyundai had gehad, in combinatie met de reputatie van Hyundai, durfden wij het wel aan om zonder proef gereden te hebben, de Inster te kopen.
Wij zijn geen stoplichtsprinters of “sportieve” rijders, dus misschien scheelt dat ook nog wel.
De aflopende SEPP en beginnende MRB hebben onze beslissing ook behoorlijk beïnvloed hoor. Voor wat de Smart Bonus van Hyundai betreft : het zou zomaar kunnen, dat die ook het volgende jaar blijft gelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Megat op 10-11-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:57:
[...]

Wij waren al een poosje aan het omzien naar een vervanger van mijn vrouw haar Yaris en we wilden graag dit jaar de knoop doorhakken, nadat we best al wat auto’s bekeken hadden.
Mede omdat mijn vrouw eerder al een Hyundai had gehad, in combinatie met de reputatie van Hyundai, durfden wij het wel aan om zonder proef gereden te hebben, de Inster te kopen.
Wij zijn geen stoplichtsprinters of “sportieve” rijders, dus misschien scheelt dat ook nog wel.
De aflopende SEPP en beginnende MRB hebben onze beslissing ook behoorlijk beïnvloed hoor. Voor wat de Smart Bonus van Hyundai betreft : het zou zomaar kunnen, dat die ook het volgende jaar blijft gelden.
Wij waren sinds begin dit jaar op zoek naar een nieuwe auto. Heel lang getwijfeld tussen de Dacia Spring en de Citroen E-C3.

Uiteindelijk zou de E-C3 voor ons te laat komen en heb ik op basis van wat onderzoek geen vertrouwen in hun techniek.

Ik stond op het punt om dus die Dacia Spring te bestellen en heb eigenlijk nooit naar de Inster gekeken Totdat begin oktober de prijzen van de Inster bekend werden gemaakt. De basis versie van de Inster is goedkoper dan de Spring met "snelladen". Maar qua specificaties zoveel beter dat ik direct de knoop heb doorgehakt.

Door die betere specificaties verwacht ik ook veel langer met de Inster te kunnen doen, waardoor ik uiteindelijk per jaar veel minder afschrijf.

In de Spring hebben we wel een proefritje gemaakt, en die vonden we net acceptabel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die Inster niet veel beter bevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-11-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:51:
[...]
Wij waren sinds begin dit jaar op zoek naar een nieuwe auto. Heel lang getwijfeld tussen de Dacia Spring en de Citroen E-C3.

Uiteindelijk zou de E-C3 voor ons te laat komen en heb ik op basis van wat onderzoek geen vertrouwen in hun techniek.
Wij hadden de Citroën eigenlijk ook bovenaan ons lijstje staan. Het model sprak ons wel aan en
ook vond ik de vering aantrekkelijk klinken, vanwege ervaringen met een ‘Snoek’ hééél lang geleden😏. Toen we begin dit naar vroegen wanneer de leveringen zouden starten, vertelde de dealer dat de verwachting juni was. Ook een berichtje wanneer we de auto zouden kunnen bekijken is nooit gekomen. Afijn juni werd september, september werd einde jaar en toen kwam de Inster en de rest van het verhaal is bekend.
Pagina: 1 2 ... 34 Laatste