@hierboven, ik zet alleen de snelheids waarschuwing uit. die piept als je harder rijdt dan de geregistreerde borden.
Maar hoeveel mensen hebben echt ervaring met de collision detection van de inster?
Twee a drie keer per maand gaat bij mij de waarschuwing aan dat ik een botsing met iemand ga veroorzaken.
Dit gebeurt bijna altijd op een 70 km/h weg, waar een stoplicht sneller dan gebruikelijk op rood springt via oranje. Of op een knooppunt waar je geforceerd wordt weinig afstand te houden omdat er strak geritst moet worden meerdere keren achter elkaar.
Dan remt iemand voor je, sneller dan comfortabel is, en de auto ziet dat onze afstand korter wordt (ergens onder de 1 auto lengte ofzo).
Er is nooit wat aan de hand, ik rem altijd zelf en het systeem grijpt gevoelsmatig niet in (maar misschien doet accelereren het inderdaad niet)
Gisteren waren er werkzaamheden op een duitse uitrit van de autobahn.
Je komt daar met 100 een snelle uitrit uit (geen duitse stijl), maar vervolgens maak je een hele kleine radius 90 graden bocht op een 50 weg naar rechts en moet je daar binnen 40-50 meter invoegen.
De auto voor mij gaat rechts met 50km/h door de bocht, ik ook, ik kijk links over mijn schouder om in te kunnen voegen en de auto voor mij staat kennelijk stil, hij had links af gemoeten... Het is hier uiteraard verboden te keren.... je moet minstens 3 banen over welke allemaal doorgetrokken streep zijn.
De auto raakt dus in paniek, en terwijl ik mijn voet op het gas had, kon ik niet acceleren.
Het automatische systeem heeft gewerkt want ik zat er maar centimeters van af (we reden namelijk 50 km/h).
Mijn gordel had mij wel goed te pakken.
Al met al was ik verrast. Omdat het systeem mij al 10-20 x heeft gewaarschuwd dat ik iets ga raken, maar nooit is het daar van gekomen.
Nu zag ik het dus niet gebeuren en heeft het gewerkt.
Ik ben weer tevreden met de aankoop

.
Absoluut relatief, relatief absoluut.