Het grote Hyundai Inster topic

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe is de app bij de Inster?

Vooral voor de mensen die hiervoor een Peugeot met app hebben gehad (E208 bv).

Hopelijk een verademing :)

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:59
hjs schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:53:

Nou, beschouw mij maar niet al maatgevend.

Ik gebruik de app voornamelijk om te zien hoe het lukt met opladen. Verder soms om te zien waar de auto is geparkeerd en ook nog wel om alsnog de auto af te sluiten. Bij elkaar voor mij voldoende reden om die dertig euro per jaar te blijven betalen.

Aangezien ik niet meer werk of anderszins een regelmatig gebruik heb doe ik dus niets met te voren opwarmen e.d.. Op zich een nuttige functie in de winter maar dan moet je iets minder impulsief zijn dan ik ben.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:09
Nanuk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Nou, beschouw mij maar niet al maatgevend.

Ik gebruik de app voornamelijk om te zien hoe het lukt met opladen. Verder soms om te zien waar de auto is geparkeerd en ook nog wel om alsnog de auto af te sluiten. Bij elkaar voor mij voldoende reden om die dertig euro per jaar te blijven betalen.

Aangezien ik niet meer werk of anderszins een regelmatig gebruik heb doe ik dus niets met te voren opwarmen e.d.. Op zich een nuttige functie in de winter maar dan moet je iets minder impulsief zijn dan ik ben.
Zien of het opladen lukt, waar de auto is en of die vergrendeld is kan ook met de gratis versie.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Nanuk
HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:40:
[...]

Zien of het opladen lukt, waar de auto is en of die vergrendeld is kan ook met de gratis versie.
Het zien misschien wel maar het op acteren zeker niet.

• hjs
  • Niet online

hjs

Nanuk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Ik gebruik de app voornamelijk om te zien hoe het lukt met opladen. Verder soms om te zien waar de auto is geparkeerd en ook nog wel om alsnog de auto af te sluiten.
Nou, dat ik vanmiddag dat ik bij de E208 kwam was het laden niet goed gegaan, had de peug-app nog gecheckt, maar die werkte weer eens niet. De locatie kan ook dagen achter lopen. Klinkt dus als een verbetering :+

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:32

Ik vind de app vooral langzaam.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dat en ik mis een refresh knop.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-04 07:40

Ik heb na de gratis PRO periode voor de PLUS versie gekozen en vind de app goed voor wat ie is. Je kan het laden goed zien, krijgt op tijd een seintje als ie bijna vol is (kan je trouwens per minuut instellen), je kan de auto op afstand ont/vergrendelen, het gebeurt mij vaak dat ik 'm vergeet af te sluiten; ik krijg dan na enige tijd een melding. Het geprogrammeerd voorverwarmen en opladen heb ik enkele keren gebruikt en voldoet. Ik vind de app niet sloom zeker gezien het feit dat de auto eerst de data centraal moet ophoesten via een SIMkaart en vervolgens naar jouw telefoon gaat. Wat mij betreft een voldoende.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Nanuk
Op het tabblad beheer op of net boven de auto naar beneden swipen en de app word geactualiseerd.

Locatie loopt inderdaad vaak achter, vooral na kortere ritten.

En als we dan toch bezig zijn: De intergratie met Home Assistant is een drama om op te zetten en die werkt helemaal super traag, een halve of hele dag achterstand komt voor. Gelukkig is er wel een sensor 'last update' zodat je wel kan zien of de info nergens op slaat.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Op het tabblad beheer op of net boven de auto naar beneden swipen en de app word geactualiseerd.

Locatie loopt inderdaad vaak achter, vooral na kortere ritten.

En als we dan toch bezig zijn: De intergratie met Home Assistant is een drama om op te zetten en die werkt helemaal super traag, een halve of hele dag achterstand komt voor. Gelukkig is er wel een sensor 'last update' zodat je wel kan zien of de info nergens op slaat.
_/-\o_ Daar was ik echt nooit op gekomen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• hjs
  • Niet online

hjs

Nanuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Die van Peugeot is ook hopeloos, geloof ondertussen drie keer opgezet en net zo vaak na een tijdje weer verwijderd omdat het toch niks toevoegde voor mijn gevoel.

• Nanuk
hjs schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Die van Peugeot is ook hopeloos, geloof ondertussen drie keer opgezet en net zo vaak na een tijdje weer verwijderd omdat het toch niks toevoegde voor mijn gevoel.
HA naar Inster commando sturen werkt wel met enig geduld. Andersom is het redelijk onbetrouwbaar. Bijvoorbeeld als de auto thuis staat maar niet op slot en de voordeur is wel langer dan 2 minuten op slot mag de auto ook op slot. Erg nuttig als je er op kan vertrouwen maar weinig zin als je later op de dag constateert dat de auto nog steeds niet op slot zit.

Verder stop ik (granny) laden ermee door de charching limit tijdelijk laag te zetten en dat werkt weer prima.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:02
Je kunt naar beneden swipen in het menu, net zoals je internet paginas refresht.
Dus gewoon ergens willekeurig de vinger naar beneden swipen, dan ververs je het scherm.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Powersofts
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09-04 16:10
Ik heb twee vragen over mijn Inster Evolve 49kw:
1) Gisteren veel in de regen gereden met mijn inster, heb hem nog maar net.
Wat mij opvalt is dat de rechtse ruitenwisser tikt, telkens als de rechtse ruitenwisser 'vertrekt' vanuit de onderste positie(bijrijderskant) dan tikt deze even. ruitenwissers werken prima, geen strepen. Is dit probleem bekend bij jullie? zoja, wat hebben jullie eraan gedaan om dat tikje weg te nemen.

2) de rit van gisteren was 206kilometer waarvan 150km op de snelweg(100km/h) en de rest binnendoor.
Bij vertrek was de accu 100% geladen. Bij terugkomst stond de accu op 43% resterend en het verbruik over deze rit was 14.0 Kw/100 KM volgens het beeldscherm, erg netjes lijkt mij.
Ik zat al te rekenen dat er dan zo'n 29KW geladen zou moeten worden met de lader.
Vanmorgen zag ik tot mijn verbazing dat er 35.7kWh geladen was.
Dat zou dan betekenen dat er van de 49kWh toch 35.7kWh verbruikt is.
Hoe kan de accu dan aangeven 43% rest?
Wie heeft dit gedrag vaker meegemaakt?

[ Voor 47% gewijzigd door Powersofts op 30-03-2026 11:11 ]

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:43
Powersofts schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:02:
Wat mij opvalt is dat de rechtse ruitenwisser tikt, telkens als de rechtse ruitenwisser 'vertrekt' vanuit de onderste positie(bijrijderskant) dan tikt deze even. ruitenwissers werken prima, geen strepen. Is dit probleem bekend bij jullie? zoja, wat hebben jullie eraan gedaan om dat tikje weg te nemen.

2) de rit van gisteren was 206kilometer waarvan 150km op de snelweg(100km/h) en de rest binnendoor.
Bij vertrek was de accu 100% geladen. Bij terugkomst stond de accu op 43% resterend en het verbruik over deze rit was 14.0 Kw/100 KM volgens het beeldscherm, erg netjes lijkt mij.
Ik zat al te rekenen dat er dan zo'n 29KW geladen zou moeten worden met de lader.
1) het zou kunnen dat de moer onder het zacht rubberen kapje - waar de wisserarm mee op de asje van het mechanisme geklemd wordt - niet vast genoeg werd aangedraaid, waardoor er sprake van speling kan zijn.

2) als het zo is dat u de auto thuis met de thuislader ( grannycharger ) geladen hebt, dient u er rekening mee te houden dat het laadverlies behoorlijk groot kan zijn. Ik heb gelezen dat het 18% was bij een persoon die het gemeten had.
De oorzaak is, dat het laadvermogen met de thuislader vrij beperkt is tot 12A . Het eigen verbruik van de auto blijft bij AC laden echter vrijwel gelijk, of je nu met 3 kW laadt of met 11 kW.
Als mijn veronderstelling klopt, komt dit aardig overeen met de door u gegeven waardes.
Bij laden met een snellader (DC) zal het verlies veel lager zijn, omdat de lader in de auto niet gebruikt hoeft te worden. ( deze lader zit in de snellader zelf )

[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 30-03-2026 13:25 ]

• Powersofts
Het thuisladen doe ik met een granny op 16A 3.7kW (zit verder niets op deze groep).
In de auto zie ik dan meestal dat er 3.5kW binnenkomt.
Zal spoedig eens kijken naar die moer onder het zacht rubberen kapje.
Dank voor de input.
Megat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]

1) het zou kunnen dat de moer onder het zacht rubberen kapje - waar de wisserarm mee op de asje van het mechanisme geklemd wordt - niet vast genoeg werd aangedraaid, waardoor er sprake van speling kan zijn.

2) als het zo is dat u de auto thuis met de thuislader ( grannycharger ) geladen hebt, dient u er rekening mee te houden dat het laadverlies behoorlijk groot kan zijn. Ik heb gelezen dat het 18% was bij een persoon die het gemeten had.
De oorzaak is, dat het laadvermogen met de thuislader vrij beperkt is tot 12A . Het eigen verbruik van de auto blijft bij AC laden echter vrijwel gelijk, of je nu met 3 kW laadt of met 11 kW.
Als mijn veronderstelling klopt, komt dit aardig overeen met de door u gegeven waardes.

• Powersofts
Megat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Bij laden met een snellader (DC) zal het verlies veel lager zijn, omdat de lader in de auto niet gebruikt hoeft te worden. ( deze lader zit in de snellader zelf )
Oorzaak van het tikgeluid is gevonden: de klemmetjes waarin het rubber vastzit(vast zou moeten zitten) waren niet goed vastgezet. daardoor was het rubber rechtse ruitenwisser iets verschoven en kwam dan tegen de linkse ruitenwisser aan. De hyundai dealer heeft het rubber er weer goed ingezet en de klemmetjes goed vastgezet.

• CEdS

Qua verbruik haal ik gemiddeld over 18000 km 13,8 kW/100 km. De auto heb ik in juli 2025 in gebruik genomen en van de 18000 km is ca. 8000 km lange afstand (>700 km/rit). Ik laad altijd met een DC lader en deze kent nagenoeg geen verliezen. Op de langere ritten laad ik bij Tesla of Ionity, de geladen kW's komen dan nagenoeg overeen met de gereden afstand en accupercentage.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-04 14:47
Powersofts schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:26:
Het thuisladen doe ik met een granny op 16A 3.7kW (zit verder niets op deze groep).
In de auto zie ik dan meestal dat er 3.5kW binnenkomt.
Zal spoedig eens kijken naar die moer onder het zacht rubberen kapje.
Dank voor de input.
Heb je die 35.7 kWh die is geladen buiten de auto gemeten? Bijvoorbeeld op de granny of een externe meter?
Als ik het dan goed uitreken zal je ongeveer 8 uur hebben geladen. Als je dan 500 watt verlies pakt (van je granny, de omvormer in de auto, de "computer" in de auto en eventuele accukoeling)
500 Watt is op 8 uur al 4 kWh, waarschijnlijk is je verlies hoger dan die 500 watt.
6.7 kWh op 35.7 komt overeen met de 18% die @Megat meldt en is gelijk aan 838 watt verlies bij een laadsessie van 8 uur.

• HandyLumberjack

De SOC is bij Hyundai's non-lineair. Dus eigenlijk was er minder dan 43% over...

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 18:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Deze Inster vinden wij met voorsprong de leukste kleine EV op de markt.

Aangezien wij wat aan het verduurzamen zijn kijken wij ook of wij onze kleine Opel Karl er niet uit kunnen doen. Dat is de auto van mijn vrouw die 1 dag in de week gebruikt wordt.
Ik woonwerk elke dag in mijn Fabia met 1:20 en dat is tevens onze vakantie en trekhaak-auto.

De bedoeling is dat ik ga WoonWerken in de Inster of vergelijkbaar. 60km totaal op een dag.

De vraag die ik eigenlijk even wil stellen; wat is jullie realworld rijbereik met de Insters? Ik zou graag even wat ervaringscijfers horen van eigenaren. Of kan iemand mij wijzen of er een database is zoals spritmonitor voor ICE?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• HandyLumberjack
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:04:

Aangezien wij wat aan het verduurzamen zijn kijken wij ook of wij onze kleine Opel Karl er niet uit kunnen doen. Dat is de auto van mijn vrouw die 1 dag in de week gebruikt wordt.
Ik woonwerk elke dag in mijn Fabia met 1:20 en dat is tevens onze vakantie en trekhaak-auto.

De bedoeling is dat ik ga WoonWerken in de Inster of vergelijkbaar. 60km totaal op een dag.

De vraag die ik eigenlijk even wil stellen; wat is jullie realworld rijbereik met de Insters? Ik zou graag even wat ervaringscijfers horen van eigenaren. Of kan iemand mij wijzen of er een database is zoals spritmonitor voor ICE?
De Inster is ook op spritmonitor te vinden.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:06:
[...]

De Inster is ook op spritmonitor te vinden.
allemachtig |:(

thanks _/-\o_ d:)b

• Powersofts

Met het weer van vandaag en met 100% volle batterij en enkel maar snelweg(100kmh) kan ik 320 tot 340km rijden, kachel wel aan. Inster 49kwh uitvoering.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Powersofts

Top! dat is ruim voldoende want dat rijd ik nooooooit op een werkdag. Ik heb 60km woonwerk en soms moet ik 2 x per dag naar een klant en dat is max 100 in mijn werkgebied.

Als ik slecht plan en ik moet naar de uiterste uithoeken op 1 dag wordt dat hooguit 200km, worstkaas-scenario dat nog nooit heeft plaatsgevonden.

• HandyLumberjack
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:34:
@Powersofts

Top! dat is ruim voldoende want dat rijd ik nooooooit op een werkdag. Ik heb 60km woonwerk en soms moet ik 2 x per dag naar een klant en dat is max 100 in mijn werkgebied.

Als ik slecht plan en ik moet naar de uiterste uithoeken op 1 dag wordt dat hooguit 200km, worstkaas-scenario dat nog nooit heeft plaatsgevonden.
Met mijn 42 kWh Inster kan ik minimaal 250 km afleggen (bij max 100kmh) maar meestal zit ik boven de opgegeven WLTP waarde.

Ten opzichte van mijn vorige EV's presteert de Inster echt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-03-2026 12:38 ]

• Powersofts
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:34:
@Powersofts

Afgelopen zondag 210km gereden met 100*% volle accu en grootste deel snelweg, regen, wind en kachel aan op de laaste 100km. De accu zat op 43% vol bij thuiskomst. Dus dat is voor u meer dan genoeg ruimte.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:37:
[...]

Met mijn 42 kWh Inster kan ik minimaal 250 km afleggen (bij max 100kmh) maar meestal zit ik boven de opgegeven WLTP waarde.
Thanks, ik heb ook een heel licht rechtervoetje.

Ik rijd op dit moment een Fabia 1.2TSI, ik reken de meeste tankbeurten even uit en kom op zo'n 1:21.
We hebben een Opel Karl die mijn vrouw sporadisch gebruik (1 auto is geen optie, reeds uitgeprobeerd).
De Fabia is onze vakantie/trekhaak-auto dus die moet blijven.

De Karl zou plaats mogen maken voor een kleine EV zodat ik die kan inzetten voor WW.

Ik hik alleen heel erg tegen de berekening aan of ik daarmee kosten ga besparen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Powersofts schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Afgelopen zondag 210km gereden met 100*% volle accu en grootste deel snelweg, regen, wind en kachel aan op de laaste 100km. De accu zat op 43% vol bij thuiskomst. Dus dat is voor u meer dan genoeg ruimte.
thanks, dat zijn bemoedigende cijfers! hartelijk dank voor je ervaring.

Range-anxiety.....ik was even het woord kwijt......dat wilde ik even helder krijgen bij jullie. :)

• HandyLumberjack
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Thanks, ik heb ook een heel licht rechtervoetje.

Ik rijd op dit moment een Fabia 1.2TSI, ik reken de meeste tankbeurten even uit en kom op zo'n 1:21.
We hebben een Opel Karl die mijn vrouw sporadisch gebruik (1 auto is geen optie, reeds uitgeprobeerd).
De Fabia is onze vakantie/trekhaak-auto dus die moet blijven.

De Karl zou plaats mogen maken voor een kleine EV zodat ik die kan inzetten voor WW.

Ik hik alleen heel erg tegen de berekening aan of ik daarmee kosten ga besparen.
In onze situatie 26.000km/jaar en thuis laden is er echt een hele flinke besparing.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:51:
[...]

In onze situatie 26.000km/jaar en thuis laden is er echt een hele flinke besparing.
ik stuur je even een pb-tje :)

• turkeyhakan
Ik heb geen idee hoeveel km we halen op 1 laadbeurt. Wij hebben de variant met de grote accu (49 kWh?). De auto is bijna een jaar oud en nog geen 2.700 km mee gereden :-) Denk dat het meeste verbruik komt door het voorverwarmen. Deze stopt helaas na 10 minuten en zet ik dus vaak handmatig opnieuw aan tot we de auto instappen. Volgens mij zijn we nog nooit onder de 40% gekomen met de SoC, behalve op de dag van aflevering. Toen hebben we 200+ km gereden.

• CEdS

Zoals ik al een paar posts terug heb geschreven, ik gebruikte over 18000 km 13,8 kW/100 km. Dit is een gemiddelde van juli 2025 t/m vandaag. 8000 km lange ritten, 40% snelweg 10% stad 50% 80/90 km wegen, in heuvelachtig gebied. Ik denk als ik alleen in Nederland zou rijden dat het zuiniger kan.

• CEdS
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:50:
[...]

De SOC is bij Hyundai's non-lineair. Dus eigenlijk was er minder dan 43% over...
Heb jij toevallig een grafiekje, ik had al zo'n vermoeden want de laatste km bereik gaan altijd sneller......dan nog haal je bij, normaal gebruik, de WLTP waardes

• HandyLumberjack
CEdS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Heb jij toevallig een grafiekje, ik had al zo'n vermoeden want de laatste km bereik gaan altijd sneller......dan nog haal je bij, normaal gebruik, de WLTP waardes
Wat ik er van begrijp geeft Hyundai het resterende percentage Ah i.p.v. kWh aan.

En aangezien het voltage zakt als de batterij leeg raakt zakt de hoeveelheid energie van iedere Ah ook langzaam.

Ik verwacht dat er ca. 15% verschil zitten tussen de eerste en de laatste procent.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:55
Fraggert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:41:
https://vergelijkladenmettanken.nl/

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Volgende week ruil ik mijn MG4 Luxery in voor een Inster Evolve Sky W&T. In de MG zette ik voor elke rit ELK uit, LKA op alarm en drive mode op Eco. De bestuurders camera hadden ze al uit de MG gehaald gelukkig.
Als er vergelijkbare settings in de Inster zitten, hoe zet ik die uit?
Actieve botsing voorkoming voor en achter vind ik prima.

Ik zie dat de Inster meer veiligheids systemen heeft die actief kunnen ingrijpen, dan mijn MG bijvoorbeeld ISA, DAW, PCA, BCA, ISLA, FCA 1.5, HDA, NSCC. Het is subjectief natuurlijk, maar welke ervaren jullie als zinvolle toevoegingen zonder het gevoel te krijgen "wat doet de Inster nu in hemelsnaam"?

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:02
@hierboven, ik zet alleen de snelheids waarschuwing uit. die piept als je harder rijdt dan de geregistreerde borden.

Maar hoeveel mensen hebben echt ervaring met de collision detection van de inster?

Twee a drie keer per maand gaat bij mij de waarschuwing aan dat ik een botsing met iemand ga veroorzaken.
Dit gebeurt bijna altijd op een 70 km/h weg, waar een stoplicht sneller dan gebruikelijk op rood springt via oranje. Of op een knooppunt waar je geforceerd wordt weinig afstand te houden omdat er strak geritst moet worden meerdere keren achter elkaar.
Dan remt iemand voor je, sneller dan comfortabel is, en de auto ziet dat onze afstand korter wordt (ergens onder de 1 auto lengte ofzo).
Er is nooit wat aan de hand, ik rem altijd zelf en het systeem grijpt gevoelsmatig niet in (maar misschien doet accelereren het inderdaad niet)

Gisteren waren er werkzaamheden op een duitse uitrit van de autobahn.
Je komt daar met 100 een snelle uitrit uit (geen duitse stijl), maar vervolgens maak je een hele kleine radius 90 graden bocht op een 50 weg naar rechts en moet je daar binnen 40-50 meter invoegen.
De auto voor mij gaat rechts met 50km/h door de bocht, ik ook, ik kijk links over mijn schouder om in te kunnen voegen en de auto voor mij staat kennelijk stil, hij had links af gemoeten... Het is hier uiteraard verboden te keren.... je moet minstens 3 banen over welke allemaal doorgetrokken streep zijn.
De auto raakt dus in paniek, en terwijl ik mijn voet op het gas had, kon ik niet acceleren.
Het automatische systeem heeft gewerkt want ik zat er maar centimeters van af (we reden namelijk 50 km/h).
Mijn gordel had mij wel goed te pakken.

Al met al was ik verrast. Omdat het systeem mij al 10-20 x heeft gewaarschuwd dat ik iets ga raken, maar nooit is het daar van gekomen.
Nu zag ik het dus niet gebeuren en heeft het gewerkt.
Ik ben weer tevreden met de aankoop :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Garrelt
  • Niet online
@alaintje Bedankt, lijkt erop dat je weinig hoeft te veranderen voordat je weg rijdt. Wellicht zijn de rijhulp systemen vd Inster wat beter dan die vd MG. Ik ga het meemaken.

• Zjanzjak
Garrelt schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:05:
Volgende week ruil ik mijn MG4 Luxery in voor een Inster Evolve Sky W&T.
Leuk!
Ben wel benieuwd waarom de MG4 eruit gaat en wat je heeft doen besluiten om voor de Inster te gaan?

• Garrelt
  • Niet online
@Zjanzjak Inster stapt makkelijker in, hogere zit positie, kleinere buiten maten, lagere MRB, onderhoud na 2 jaar en veel updates via OTA. De dode hoek camera vind ik top. Funktionele aspecten die door mijn leeftijd belangrijker zijn geworden.
De MG is de fijnste auto die ik heb gehad en wint het dik qua 'looks' van de Inster, vind ik en ik heb daardoor lang getwijfeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Garrelt op 03-04-2026 08:48 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Garrelt schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:30:
@Zjanzjak Inster stapt makkelijker in, hogere zit positie, kleinere buiten maten, lagere MRB, onderhoud na 2 jaar en veel updates via OTA. De dode hoek camera vind ik top. Funktionele aspecten die door mijn leeftijd belangrijker zijn geworden.
De MG is de fijnste auto die ik heb gehad en wint het dik qua 'looks' van de Inster, vind ik en ik heb daardoor lang getwijfeld.
Nog een voordeel, geen Van Mossel *O*

Vaak bu'j te bang!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-04 15:50
Daar moet ik je helaas zwaar teleurstellen, de enige updates die via OTA komen zijn 2x per jaar infotainment (navigatie) updates. Alle andere updates (programmeerbare regelunits in de auto) moeten bij de dealer aan de computer gedaan worden.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Zjanzjak
-tom-562 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
Mijn huidige auto niet bij van Mossel gekocht want de Alpine was in het begin enkel en alleen bij Stam te krijgen. Maar de vorige 2 wel, 2 verschillende filialen, altijd fijn gevoel bij gehad, zowel met aankoop als bij onderhoud. Ze 'eten' wel de 'kleintjes' op maar voor de rest alleen maar positieve gevoelens hier.

• turkeyhakan
@Garrelt @rvdgaag, inderdaad, je ontvangt op dit moment alleen updates voor het infotainmentsysteem. Hoewel Hyundai voor de Inster anders beweert, heb ik in 1 jaar nog geen enkele voertuigupdate OTA aangeboden gekregen.

Sterker nog, ik zit op dit moment alweer bij de dealer voor de zoveelste service actie (software update van de ICCU).

• Garrelt
  • Niet online
Jammer niet alle updates via OTA.
Voor de MG4 ben ik jaarlijks een dag kwijt voor updates.
Er zijn op het MG4 forum hier, een hoop klachten over Van Mossel. Ik heb geen klachten. Goede inruil van mijn ZOE destijds bij VM Amsterdam en het onderhoud bij VM Kia in Amersfoort, ook voor MG service.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

turkeyhakan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:37:
@Garrelt @rvdgaag, inderdaad, je ontvangt op dit moment alleen updates voor het infotainmentsysteem. Hoewel Hyundai voor de Inster anders beweert, heb ik in 1 jaar nog geen enkele voertuigupdate OTA aangeboden gekregen.

Sterker nog, ik zit op dit moment alweer bij de dealer voor de zoveelste service actie (software update van de ICCU).
Ik volg dit topic een beetje, maar volgens mij is dat eerder een tic van jezelf. Als het echt kritisch is krijg je vast wel een bericht van de dealer om z.s.m. langs te gaan. Ik zou het juist niet prettig vinden als kritische updates OTA gepushed worden, liever dat ze je auto bricken bij de dealer dan thuis op je oprit

Vaak bu'j te bang!

• Garrelt
  • Niet online
@-tom-562 Wat ik voornamelijk ben tegengekomen in dit forum aan irritante zaken, is trilling in het stuur al dan niet door banden of de grote daarvan (15" versus 17") veroorzaakt en, ernstiger, storing ICCU.
Natuurlijk moet die ICCU storing worden opgelost en dan maar terug naar de dealer.
Als het daar bij blijft: ik zit niet te springen om de laatste niet verplichte updates. Dat komt dan wel bij de beurt na 2 jaar.

• turkeyhakan
-tom-562 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:26:
[...]

Ik volg dit topic een beetje, maar volgens mij is dat eerder een tic van jezelf. Als het echt kritisch is krijg je vast wel een bericht van de dealer om z.s.m. langs te gaan. Ik zou het juist niet prettig vinden als kritische updates OTA gepushed worden, liever dat ze je auto bricken bij de dealer dan thuis op je oprit
Ik heb (en sorry, daar komt het weer) een Tesla waar dit echt perfect is geregeld. In ruim 4 jaar tijd 0,0 issues gehad. En bovendien, de nieuwere Hyundai modellen ondersteunen sowieso voertuigsoftware updates. Ik begrijp je gedachte hoor, maar als ze het zo goed doen als Tesla is er geen enkele reden nodig om je zorgen te maken.

En de updates die beschikbaar zijn, zijn niet kritisch. Als je het niet laat uitvoeren, loop je het risico om eerder met bijv. een defecte ICCU te zitten. Dat wil ik voorkomen. Ik zit er niet op te wachten dat een onderdeel kapot gaat. Garantie heb je sowieso, maar heb je zin in al die problemen? Je zou de auto maar net nodig hebben en het onderdeel waar een update voor beschikbaar was, begeeft het. Ik denk dat je het iets breder moet bekijken.

[ Voor 22% gewijzigd door turkeyhakan op 03-04-2026 19:23 ]

• Megat
Garrelt schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:30:
Ik weet niet wat er op uw MG aan hulpsystemen zaten, evenmin als ik weet op welke uitvoering van de Inster uw oog is gevallen. Wat ik wel weet is dat ik het helemaal met u eens ben waar het gaat om de fijne hoge instap, in combinatie met de wijd opengaande portieren en de dode hoek waarschuwingen in de buitenspiegels.
Na nu ruim een jaar met ons kleintje te hebben gereden, zijn wij ook de frontcamera, de cruise control met rijbaan assistentie en de diverse veiligheidssystemen echt gaan waarderen. In de file rijden en de auto zelf laten remmen en wegrijden, afhankelijk van de beweging van je voorganger werkt echt fijn en zo zijn er meer zaken die wij gaandeweg meer zijn gaan waarderen t.o.v. onze Yaris. Het is niet alleen dat de voorzieningen er op zitten, maar ook dat ze prima werken. In een aantal gevallen zelfs een stuk beter dan in de Tesla van onze dochter. Als voorbeeld wil ik de ‘fantoom remmingen’ noemen die bij onze Inster zeldzaam zijn, terwijl de Tesla die onhebbelijkheid vaak heeft.
Ja hoor, de Inster heeft ook zijn beperkingen maar alles bij elkaar zijn wij best content met ons elektrische Koreaantje, dus ik begrijp uw argumentatie wel, met uitzondering van de OTA updates, want dat houdt zachtjes uitgedrukt niet over

• Megat
-tom-562 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Is de Hyundai importeur/dealerorganisatie zoveel beter dan ? In ieder geval ik, ben daar ook niet echt juichend over. Als het bijvoorbeeld over communicatie gaat of afspraken nakomen, scoren ze wat mij betreft ondermaats.

• Garrelt
  • Niet online
@Megat Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik leren te vertrouwen op de rijhulp systemen. Dat deed ik wel voor front en rear collision avoidence systemen. Dat heeft toch wel botsingen voorkomen bij mij en bij @alaintje. Adaptieve cruise control werkte niet lekker in de MG, ben benieuwd hoe de Inster dat doet. De actieve snelheids begrenzer gaat uit denk ik, net als bij @alaintje

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:38

con1

Energiefreak

Voor dat ik weg rij;
Stand Eco,
lane assist uit,
geluid snelheid uit en
daarna i-pedal op max.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• HandyLumberjack
Garrelt schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:41:
@Megat Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik leren te vertrouwen op de rijhulp systemen. Dat deed ik wel voor front en rear collision avoidence systemen. Dat heeft toch wel botsingen voorkomen bij mij en bij @alaintje. Adaptieve cruise control werkte niet lekker in de MG, ben benieuwd hoe de Inster dat doet. De actieve snelheids begrenzer gaat uit denk ik, net als bij @alaintje
Mijn ervaring is dat het bij de Inster allemaal net wat fijner werkt dan bij een MG (ZS).

• Garrelt
  • Niet online
con1 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
Voor dat ik weg rij;
Stand Eco,
lane assist uit,
geluid snelheid uit en
daarna i-pedal op max.
Klinkt aantrekkelijk. Die i-pedal stand gebruik je ook op de snelweg zonder file?

• con1

con1

Energiefreak

Ja maar ik ga ook wel eens over naar cruise-control
dat kan heel ontspaanend zijn want dan wordt de
afstand vanzelf bewaakt en rijd relaxed.
Nadeel is wel dat je héél vaak koffie moet drinken...

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 17:05
Ik had op Hyundai de Private Lease voor de Inster ingevuld.
Ook twee offertes van dealers gekregen. Van de dealers was behoorlijk hoger; alhoewel zij het ook via de Hyundai page deden. 1 van de dealers heeft navraag gedaan bij Arval (de lease maatschappij) - volgens hun zien de dealers het 'nieuwe bedrag' - de aanbieding is voorbij.
Dus ik kreeg waarschuwing van die dealer; waarschijnlijk gaan de prijzen na Pasen omhoog op de site.

Tuurlijk; kan ook een verkooppraatje zijn - maar ik ga dit weekend dus wel bestellen.... !

[ Voor 5% gewijzigd door Hen3s op 04-04-2026 17:02 ]

• Carnivoor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:33
Hen3s schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:01:
Ook twee offertes van dealers gekregen. Van de dealers was behoorlijk hoger; alhoewel zij het ook via de Hyundai page deden. 1 van de dealers heeft navraag gedaan bij Arval (de lease maatschappij) - volgens hun zien de dealers het 'nieuwe bedrag' - de aanbieding is voorbij.
Dus ik kreeg waarschuwing van die dealer; waarschijnlijk gaan de prijzen na Pasen omhoog op de site.

Tuurlijk; kan ook een verkooppraatje zijn - maar ik ga dit weekend dus wel bestellen.... !
Voor wat voor uitvoering en contract heb je gekozen?

• HandyLumberjack
Hen3s schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:01:

Met die hoge brandstofprijzen is er waarschijnlijk meer interesse.

• Hen3s
Carnivoor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:21:
[...]

Voor wat voor uitvoering en contract heb je gekozen?
Ik ga voor de Pulse - Orange - incl. Winterpack + stekker en fietsdrager montage beugel ('trekhaak voor fiets).
72 maanden met 10.000 km per jaar - voor 406,50.
Daar komt nog 10 euro bij voor lager eigen risico + bescherming 'bij ontslag)
Daarna kan dealer er nog all weather banden bij doen (rond de 10euro) en inzittende voor rond de 4 euro.

Dus 430 euro

• Carnivoor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:33
Hen3s schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:32:
[...]

Ik ga voor de Pulse - Orange - incl. Winterpack + stekker en fietsdrager montage beugel ('trekhaak voor fiets).
72 maanden met 10.000 km per jaar - voor 406,50.
Daar komt nog 10 euro bij voor lager eigen risico + bescherming 'bij ontslag)
Daarna kan dealer er nog all weather banden bij doen (rond de 10euro) en inzittende voor rond de 4 euro.

Dus 430 euro
Ik heb uiteindelijk toch voor 60 maanden gekozen ivm de ontwikkelingen betreffende EV’s. Kan snel gaan denk ik.

• Hen3s
Carnivoor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:
[...]

Ik heb uiteindelijk toch voor 60 maanden gekozen ivm de ontwikkelingen betreffende EV’s. Kan snel gaan denk ik.
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Aan andere kant; we doen maar weinig kilometers en deze brengt tov van huidige (van benzine naar elektrisch) toch al een mooie voordeel.

• Megat
con1 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:51:
Ja maar ik ga ook wel eens over naar cruise-control
dat kan heel ontspaanend zijn want dan wordt de
afstand vanzelf bewaakt en rijd relaxed.
Nadeel is wel dat je héél vaak koffie moet drinken...
Het lijkt dat het al dan niet het advies krijgen om koffie te drinken een beetje van de bestuurder afhangt.
Op provinciale wegen zien we het koffiekopje en horen we de bijbehorende piepjes met enige regelmaat. Echter op de autowegen vrijwel nooit. De cruise-control gebruiken wij overal waar het maar enigszins kan.

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-04 18:56
Ik heb gisteren m'n dakkoffer binnen gekregen en voor de eerste keer op de inster gemonteerd. Het is een g3 reef 520. Hij past perfect. Achter kan de achterklep nog helemaal open, voor steekt hij niet boven de voorruit uit. Toch is hij lang genoeg om skies en snowboards mee te nemen. Bij het rijden hoor je op hoge snelheid iets meer herrie.

Heel benieuwd hoe de rit naar wintersport komende winter bevalt

• Garrelt
  • Niet online
Aahh ik begreep dat koffie drinken al niet ...
Maar dat veroorzaakt die camera op t stuur waarschijnlijk? Ik was eigenlijk benieuwd als je vanuit de i-pedal stand, dus de hoogste regeneratie, de cruise control aanzet, de Inster te sterk afremt bij een voorganger. Ofwel een beetje schokkerig gaat rijden (krijg mijn Inster woensdag, dus nog een Inster groentje)

• Garrelt
  • Niet online
[quote]Garrelt schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:49:

[ Voor 95% gewijzigd door Garrelt op 05-04-2026 12:06 ]

• HandyLumberjack
Carnivoor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:
[...]

5 jaar geleden was het met de meeste EV's in hetzelfde segment als de Inster behoorlijk behelpen qua range en laden, zelfs toen ze nieuw waren. In de praktijk stond je echt vaak en lang te laden als je grotere afstanden moest rijden.

Inmiddels is de techniek weer stukken verder, en daarmee worden nieuwe ontwikkelingen ook steeds minder interessant in de praktijk.

De dubbele range/laadsnelheid zou voor ons van weinig toegevoegde waarde zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-04-2026 13:41 ]

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:10
Garrelt schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:22:
Aahh ik begreep dat koffie drinken al niet ...
Maar dat veroorzaakt die camera op t stuur waarschijnlijk? Ik was eigenlijk benieuwd als je vanuit de i-pedal stand, dus de hoogste regeneratie, de cruise control aanzet, de Inster te sterk afremt bij een voorganger. Ofwel een beetje schokkerig gaat rijden (krijg mijn Inster woensdag, dus nog een Inster groentje)
“Koffie drinken” waarschuwing wordt gegeven als naar de mening van het systeem te veel slingerbewegingen worden gemaakt. Indien je Lane Assist (knop links-onder bij het stuur) aanzet, worden de slingerbewegingen gedempt en krijg je zelden deze waarschuwing

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15
Misschien een beetje vloeken in de kerk hier...

Zelf rijd ik een Inster Evolve sinds mei vorig jaar (bijna een jaar alweer dus). Gisteren echter wezen proefrijden in een (Nio) Firefly, als vervanger van onze oudere Ford Fiesta. Accu en daarmee bereik is met 41-ish kWh net wat minder dan de Evolve (49 kWh), maar vergelijkbaar met de E-Motion. Dat is ook een leuk en compleet karretje zeg.
Enorm ruim voor het formaat, bizar grote frunk, achterwiel aandrijving en een kleine draaicirkel waar de Inster uitermate teleurstellend in is (heb hiervoor ook een Twingo MK3 gereden, straatje keren was gewoon bochtje maken, niks steken).

• Garrelt
  • Niet online
@sv7088 Ok, bedankt. Ondertussen gelezen dat de cruise control zelf zijn regeneratie level bepaalt. De i-pedal regeneratie wordt dus overruled.

• con1

con1

Energiefreak

sv7088 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:45:
[...]

“Koffie drinken” waarschuwing wordt gegeven als naar de mening van het systeem te veel slingerbewegingen worden gemaakt. Indien je Lane Assist (knop links-onder bij het stuur) aanzet, worden de slingerbewegingen gedempt en krijg je zelden deze waarschuwing
Mee eens, vanmiddag geprobeerd. De eerste 20 km met cruise-control en lane-assist uit
3 x koffie gedronken. Daarna lane-assist aangezet en kreeg de volgende 40 km 1 x een
melding dat ik het stuur moest vasthouden en de koffie was blijkbar ineens op...

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
@con1 thanks goed om te weten.

Zelf gebruik ik juist normaliter eigenlijk alle "hulp en rij assistenten" puur voor ondersteuning. Ja ze zitten er toch ook op, en dus probeer ik ze ook zo efficiënt en optimaal te gebruiken. Gelukkig kent mijn in mei te verwachten komende Cross alle extra's.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:15
Hoe lang zijn jullie van plan de Inster te rijden en hebben jullie geen problemen met de hoge afschrijving vanwege het feit dat jullie de auto nieuw hebben gekocht?

Kan je niet beter de Inster kopen als ie 3 jaar oud is bijvoorbeeld?

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu onder de 70 procent duikt?

[ Voor 40% gewijzigd door martinenjohn op 05-04-2026 23:04 ]

• HandyLumberjack
martinenjohn schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:26:
Hoe lang zijn jullie van plan de Inster te rijden en hebben jullie geen problemen met de hoge afschrijving vanwege het feit dat jullie de auto nieuw hebben gekocht?

Ik verwacht eigenlijk dat een Inster voor een EV relatief weinig afschrijft. Daarnaast kun je nu geen 3 jaar oude kopen. En als laatste ben ik van plan om er lang (6+ jaar) in te rijden, dan valt de jaarlijkse afschrijving reuze mee.

• Megat

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu over de 70 procent duikt?
Ik denk uw vragen prima te begrijpen hoor, maar :
1) als er geen nieuwe gekocht worden, komen er ook geen gebruikte vrij.
2) wij waren toe aan een andere auto en we konden in oktober 2024 - in onze beleving - een redelijke deal maken.
3) in oktober 2024 was de keuze in kleine EV tjes nog vrij beperkt.
4) het blijft altijd lastig om de toekomst te voorspellen, waarbij onze leeftijd ook een behoorlijke rol speelt.
5) in mijn eerdere Toyota Priussen hybrid, gaven de batterijen ook na jarenlang gebruik geen enkel probleem en ook nu lees ik relatief weinig problemen met tractiebatterijen bij EV s. Ik heb er wel vertrouwen in, dat bij normaal gebruik - ook bij de Inster - de accu degradatie acceptabel zal zijn, ook na langer gebruik.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-04 17:24
En anders schroef je der na 15 jaar een frisse lichtere batterij met veel meer capaciteit onder voor weinig.

• Zjanzjak

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu over de 70 procent duikt?
Nog steeds aan het overwegen? :)
martinenjohn schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:16:
Ik overweeg volgend jaar ergens een Inster aan te schaffen,
martinenjohn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:18:
Ik overweeg een Evolve maar dan met 15 inch velgen.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

Elke auto kun je beter als occasion kopen na 4-5 jaar, als je niet de hoge afschrijving van de eerste paar jaar wilt hebben. Wat bedoel je met total loss? Dat is een term die over het algemeen wordt gebruikt om de kosten voor reparatie tegenover de opbrengst bij verkoop te zetten. Elke auto is in principe total loss (lees: heeft geld gekost) als je 'm aan het einde wegdoet, omdat je de aanschafwaarde nooit zult terugkrijgen. Ok, behalve misschien bepaalde limited edition modellen die niet voor de gewone sterveling weggelegd zijn. Die hebben de kans om juist meer waard te worden.

Overigens, vergeet dan ook niet de kosten voor het andere vervoer in de jaren dat je gewacht hebt mee te nemen in het totale kostenplaatje ;)

• DJ-Inventor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:40
Zjanzjak schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:55:
[...]

[...]

[...]

[...]
Keurig deze reactie, zo kan het ook 😉

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-04 15:42
Ik gebruik de TomTom app op mijn telefoon (nog steeds mijn favoriet) in combinatie met Android Auto. Sinds de laatste update van de auto gebeurt er iets raars. Als ik navigeer en bv op de radioknop druk en later weer terug ga naar Android Auto dan komt de kaart niet meer in beeld. Wel de aanwijzingen met pijlen voor afslaan maar niet de kaart. Als ik dan de stekker uit de telefoon haal en weer aansluit dan werkt alles weer naar behoren. Herkent iemand dit? En nog belangrijker: is er een oplossing?

• Megat
Zjanzjak schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:55:

Ik begrijp dat wel hoor. Een auto vergt - voor de meeste mensen en ook voor ons - een flinke investering en dat er dan wat langer gewikt en gewogen wordt voordat een keuze definitief gemaakt is, vind ik niet zo vreemd. Misschien is een forum dan ook wel bij uitstek de plek om je vragen te stellen

• Zjanzjak
Megat schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:18:
Ik begrijp dat wel hoor. Een auto vergt - voor de meeste mensen en ook voor ons - een flinke investering en dat er dan wat langer gewikt en gewogen wordt voordat een keuze definitief gemaakt is, vind ik niet zo vreemd. Misschien is een forum dan ook wel bij uitstek de plek om je vragen te stellen
Ik vraag alleen maar of er nog steeds overwogen wordt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftkLUin8Aau3UK08YJSSXLRoys0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o6j7q8Oeh8pnaKGGXld1lW2.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dit staat als widget in de Hyundai app onder beheer. Waar is dit eigenlijk voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4nF0CDGGoHjjcywv63jttCSya8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OK1OVp3IgCesHkQwtqG4Ncn1.jpg?f=user_large

• Megat
Zjanzjak schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:49:
[...]

Ik vraag alleen maar of er nog steeds overwogen wordt. :)
Mijn reactie was niet bedoeld als kritiek op uw posting, maar alleen toelichten waarom ik er me wel wat bij de vragen van martienjohn voor kan voorstellen

[ Voor 16% gewijzigd door Megat op 06-04-2026 14:28 ]

• Zjanzjak
Megat schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:23:
Mijn reactie was niet bedoeld als kritiek op uw posting, maar alleen toelichten waarom ik er me wel wat bij de vragen van martienjohn voor kan voorstellen
Of ik nou kritiek krijg, of niet, daar gaat het mij niet om, ik verwijs slechts naar de eindeloze posts sinds september 2025 en of er nog steeds overwogen wordt. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftkLUin8Aau3UK08YJSSXLRoys0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o6j7q8Oeh8pnaKGGXld1lW2.jpg?f=fotoalbum_large

• DJ-Inventor
Zjanzjak schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:33:
[...]

Of ik nou kritiek krijg, of niet, daar gaat het mij niet om, ik verwijs slechts naar de eindeloze posts sinds september 2025 en of er nog steeds overwogen wordt. :)
[Afbeelding]
Ik overweeg ook nog steeds... :z Maar druk nog even op de 'pauzeknop'... Ik probeer niet mee te gaan in de waan van de dag v.w.b. de energiemarkt/oliemarkt en even rustig te blijven...

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:15
Misschien leuker om het over de auto te hebben in plaats van over een vragensteller zelf vind ik. Ik heb geen haast en vind het koop proces leuk. Maar dat terzijde.

• CEdS
DJ-Inventor schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:21:
[...]
Ik overweeg ook nog steeds... :z Maar druk nog even op de 'pauzeknop'... Ik probeer niet mee te gaan in de waan van de dag v.w.b. de energiemarkt/oliemarkt en even rustig te blijven...
@martinenjohn
Er zijn vier dingen zeker in het leven:
- Je wordt geboren
- Je gaat dood
en daar tussenin:
- Alles verandert altijd
- Alles wordt duurder

Met dit in gedachte is de energiemarkt/oliemarkt niet de waan van de dag maar de dagelijkse realiteit; Het verandert en wordt duurder. Waarom zou je rustig blijven wachten terwijl je weet dat het duurder wordt en verandert? Dan kan je toch beter anticiperen op veranderingen?

Maar goed, zo zit het gros van de mensheid schijnbaar niet in elkaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik al jaren elektrisch rijd en dat ik bijvoorbeeld van de week nog een 2000 km afgelegd heb tegen 4,50 euro per 100 km. Als dit op diesel was geweest was ik minimaal 20 euro/100 km kwijt geweest. Over de afgelopen 19000 km in de Inster, bedroeg het gemiddelde gebruik 13,6 kW/100 km

In zijn algemeenheid zijn EV's zeer comfortabel en specifiek de Inster een zeer praktische auto qua binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen, het verbruik zeer gunstig en de auto rijdt zeer volwassen!

Succes met het overwegen/afwegen/wachten en toekijken!

• dinandus
Ikzelf heb afgelopen oktober mijn Cross besteld, meer met het oog om wat meer zonnestroom te gaan te gebruiken, wens in principe geen terug leverkosten te gaan betalen. Heb een ruime terug levering de agelopen jaren, en tja je moet wat nu het salderen eind van jaar stopt. Een thuis accu heb ik al sinds april 2024, en dus in afgelopen zomer wezen orienteren welke EV het zou kunnen worden.

Uiteindelijk bij de Inster uitgekomen, mooi praktisch, compact, en niet te zwaar ivm de MRB.

Wel nu met de grote politieke problemen komt dit dan mij prima uit, nu nog wachten tot de EV medio mei wordt afgeleverd.

• DJ-Inventor
CEdS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:13:
[...]

@martinenjohn
Er zijn vier dingen zeker in het leven:
- Je wordt geboren
- Je gaat dood
en daar tussenin:
- Alles verandert altijd
- Alles wordt duurder

Met dit in gedachte is de energiemarkt/oliemarkt niet de waan van de dag maar de dagelijkse realiteit; Het verandert en wordt duurder. Waarom zou je rustig blijven wachten terwijl je weet dat het duurder wordt en verandert? Dan kan je toch beter anticiperen op veranderingen?

Maar goed, zo zit het gros van de mensheid schijnbaar niet in elkaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik al jaren elektrisch rijd en dat ik bijvoorbeeld van de week nog een 2000 km afgelegd heb tegen 4,50 euro per 100 km. Als dit op diesel was geweest was ik minimaal 20 euro/100 km kwijt geweest. Over de afgelopen 19000 km in de Inster, bedroeg het gemiddelde gebruik 13,6 kW/100 km

In zijn algemeenheid zijn EV's zeer comfortabel en specifiek de Inster een zeer praktische auto qua binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen, het verbruik zeer gunstig en de auto rijdt zeer volwassen!

Succes met het overwegen/afwegen/wachten en toekijken!
Anticiperen is zeker een goede. Maar binnen dat kader speelt ook mijn huidige vervoer: mijn auto is economisch afgeschreven maar technisch nog goed.. tel dat er steeds meer nieuwe electrische (compacte) modelletjes op de markt komen, en dat maakt voor mij om nog even te wachten...

Ik ben ook benieuwd hoe de energierekening er in 2027 uit ziet... Dus tot die tijd kijk ik even de kat uit de boom en 'overweeg' ik nog even... 😉

• sentiao
  • Laatst online: 10-04 14:51
Bedankt iedereen voor het levendige topic, ik heb heel veel aan het lezen van jullie ervaringen.

De afgelopen jaren zijn we af en aan de tweedehands EV markt in de gaten gaan houden, met name eNiro's uit de lease. Nooit de knoop doorgehakt. Pas vorig jaar voor het eerst in een elektrische auto gereden (leen auto van de garage i.v.m. langer onderhoud aan de Cee'd). Recent de PV5 ontdekt, en vorige week proefgereden. Dit heeft alles weer wakker geschud, dus vervolgens ook proefgereden in een Inster en de 2 met elkaar vergeleken. We hebben deze week de knoop doorgehakt, afgelopen woensdag hebben we er een besteld.

Hyundai Inster - Evolve - W&T - Tomboy Khaki - zwarte spatlappen en stootlijsten

Misschien voeg ik 'm later toe aan het lijstje, eerst even de levering afwachten met alle gebeurtenissen in de wereld. Ik las vandaag dat Hyundai meer voorraad wil gaan maken, en via de kaap wil gaan varen. De dealer schatte in 2 a 3 maanden, maar ik weet niet of dat rekening houdt met de aangepaste vaarroute.

Dit wordt onze eerste nieuwe auto dus ik weet eigenlijk niet of we via onze dealer a.h.w. in de wachtrij staan voor de eerstvolgende Inster met deze specificaties (en of alles bij Hyundai erop gezet wordt, of dat een deel bij de dealer gebeurt, zoals de spatlappen en stootlijsten); of dat ze op order gemaakt worden en op de productie kalender worden gezet in de fabriek van de eerstvolgende week met ruimte.

Erg spannend.

Ik hoop in de toekomst eigen ervaringen te kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden of zorgen weg te nemen bij anderen.

Wij hebben geen eigen laadpaal (appartement), maar voldoende laadpalen in de wijk. Onze meeste kilometers zijn in de stad en randwegen. Af en toe zullen we snelladen, en af en toe zullen we snellader-hoppen voor langere ritten.

• HandyLumberjack
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:42:
Bedankt iedereen voor het levendige topic, ik heb heel veel aan het lezen van jullie ervaringen.

De afgelopen jaren zijn we af en aan de tweedehands EV markt in de gaten gaan houden, met name eNiro's uit de lease. Nooit de knoop doorgehakt. Pas vorig jaar voor het eerst in een elektrische auto gereden (leen auto van de garage i.v.m. langer onderhoud aan de Cee'd). Recent de PV5 ontdekt, en vorige week proefgereden. Dit heeft alles weer wakker geschud, dus vervolgens ook proefgereden in een Inster en de 2 met elkaar vergeleken. We hebben deze week de knoop doorgehakt, afgelopen woensdag hebben we er een besteld.

Hyundai Inster - Evolve - W&T - Tomboy Khaki - zwarte spatlappen en stootlijsten

Misschien voeg ik 'm later toe aan het lijstje, eerst even de levering afwachten met alle gebeurtenissen in de wereld. Ik las vandaag dat Hyundai meer voorraad wil gaan maken, en via de kaap wil gaan varen. De dealer schatte in 2 a 3 maanden, maar ik weet niet of dat rekening houdt met de aangepaste vaarroute.

Dit wordt onze eerste nieuwe auto dus ik weet eigenlijk niet of we via onze dealer a.h.w. in de wachtrij staan voor de eerstvolgende Inster met deze specificaties (en of alles bij Hyundai erop gezet wordt, of dat een deel bij de dealer gebeurt, zoals de spatlappen en stootlijsten); of dat ze op order gemaakt worden en op de productie kalender worden gezet in de fabriek van de eerstvolgende week met ruimte.

Erg spannend.

Ik hoop in de toekomst eigen ervaringen te kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden of zorgen weg te nemen bij anderen.

Wij hebben geen eigen laadpaal (appartement), maar voldoende laadpalen in de wijk. Onze meeste kilometers zijn in de stad en randwegen. Af en toe zullen we snelladen, en af en toe zullen we snellader-hoppen voor langere ritten.
Wow, een keuze gemaakt tussen een PV5 en een Inster, die liggen wel heel ver uit elkaar.

• sentiao
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:48:
[...]

Wow, een keuze gemaakt tussen een PV5 en een Inster, die liggen wel heel ver uit elkaar.
Ik weet 't, dit licht het misschien wat toe: we overnachtten vroeger weleens in onze Volvo (een 240 en later een 740). En tijdens 't slapen rij je niet. Dus de wens/eis was: je moet er in kunnen slapen, en zooi vervoeren. De PV5 zagen we meer als een verhoogde Volvo, als het ware. Maar de meeste kilometers zijn voor ons in de stad, een kleine auto past ons veel beter. Voor ons liever het compromis van iets meer gedoe op vakantie, dan van het dagelijks rijden met een busje.

En om eerlijk te zijn, op de Inster stond onze naam geschreven; de PV5 voelde als iemand anders zijn auto (overigens wel een Heel prima wagen).

• Gunirus
  • Laatst online: 18:16
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik weet 't, dit licht het misschien wat toe: we overnachtten vroeger weleens in onze Volvo (een 240 en later een 740). En tijdens 't slapen rij je niet. Dus de wens/eis was: je moet er in kunnen slapen, en zooi vervoeren. De PV5 zagen we meer als een verhoogde Volvo, als het ware. Maar de meeste kilometers zijn voor ons in de stad, een kleine auto past ons veel beter. Voor ons liever het compromis van iets meer gedoe op vakantie, dan van het dagelijks rijden met een busje.

En om eerlijk te zijn, op de Inster stond onze naam geschreven; de PV5 voelde als iemand anders zijn auto (overigens wel een Heel prima wagen).
Ik overweeg om de Kia EV9 te vervangen door een PV5, naast de inster :)

De inster en de PV5 liggen wel echt ver uit elkaar inderdaad. Maar ik volg de redenering :P

• Nanuk
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
[...]

Overnachten kan ook in de Inster maar als je dat met twee personen wilt doen dan is het nogal een uitdaging denk ik kwa ruimte en gedoe. De voorstoelen kunnen naar voren plat echter om dat met de rijdersstoel te doen moet de hoofdsteun er af, de stoel naar achter en het stuur volledig naar boven. Je bent de volgende dag dus een tijdje bezig om een en ander weer werkbaar te hebben. Bovendien waar laat je de twee persoonsmatras en de rest tijdens het rijden?

Ik slaap wel regelmatig in de Inster, een enkel nachtje dan boven op de plat gelegde stoelen maar voor een vakantie gaat de achterstoel er uit en heb ik een matras (+bodem) op maat waarbij mijn hoofdkussen op de voorstoel ligt. Met twee personen zou ik dat niet zien zitten.

• sentiao
Nanuk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:36:
[...]

Overnachten kan ook in de Inster maar als je dat met twee personen wilt doen dan is het nogal een uitdaging denk ik kwa ruimte en gedoe. De voorstoelen kunnen naar voren plat echter om dat met de rijdersstoel te doen moet de hoofdsteun er af, de stoel naar achter en het stuur volledig naar boven. Je bent de volgende dag dus een tijdje bezig om een en ander weer werkbaar te hebben. Bovendien waar laat je de twee persoonsmatras en de rest tijdens het rijden?

Ik slaap wel regelmatig in de Inster, een enkel nachtje dan boven op de plat gelegde stoelen maar voor een vakantie gaat de achterstoel er uit en heb ik een matras (+bodem) op maat waarbij mijn hoofdkussen op de voorstoel ligt. Met twee personen zou ik dat niet zien zitten.
Waardevol inzicht, dankje. Het overnachten zou niet voor vakanties zijn, maar heeeel incidenteel (edit: ik hield 't wat beknopt eerder, ik herken hoe dit tegenstrijdig met m'n eerdere post kan klinken). Ik heb nog wat huiswerk te doen w.b.t. waarop we gaan liggen en hoe dat mee te nemen inderdaad. Zelfs als 't niet gaat of tegenvalt was dat geen dealbreker. Eerst maar eens wachten op nieuws van de dealer.

[ Voor 4% gewijzigd door sentiao op 10-04-2026 13:22 ]

• dinandus
@sentiao Proficiat met je aankoop, ga je veel plezier mee en aan beleven.

Mijn in oktober `25 bestelde Cross is als het goed is varend richting Europa. Naar verwachting medio mei 26 dan uitgeleverd...

Misschien een kleine tip, waar veel activer gepost word, en erg veel handige info te vinden is voor onze komende EV: https://www.insterforum.de/

Er zijn daar in de korte tijd dat de Inster in ons buurland verkrijgbaar al rond de 13500 exemplaren op kenteken gezet, natuurlijk is Duitsland stukker groter. En daar hebben ze inmiddels wel weer een EV subsidie, en vrijstelling MRB tot 2035!

• Nanuk
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:21:
[...]

Waardevol inzicht, dankje. Het overnachten zou niet voor vakanties zijn, maar heeeel incidenteel (edit: ik hield 't wat beknopt eerder, ik herken hoe dit tegenstrijdig met m'n eerdere post kan klinken). Ik heb nog wat huiswerk te doen w.b.t. waarop we gaan liggen en hoe dat mee te nemen inderdaad. Zelfs als 't niet gaat of tegenvalt was dat geen dealbreker. Eerst maar eens wachten op nieuws van de dealer.
Nou, als het werkelijk incidenteel is zou je het op kunnen lossen met een luchtbed maar dan ook een plank mee om het gat te dichten tussen voor en achter stoelen. Als je de achter stoelen geheel naar voren schuift en de voorstoelen naar achter dan is het gat in de orde van grootte van 20 cm denk ik. Verder is het geheel best wel vlak eigenlijk. Je bed breedte is iets van anderhalve meter maar bij de voeten duidelijk smaller. Bovendien heb je in de hoogte echt niet voldoende ruimte over om te zitten of zo, zelfs er in kruipen is lastig mede dankzij de hoge instap. Vandaar dat ik voor vakantie de achter stoel(en) er uit haal om het geheel wat te laten zakken en gelijk meer bergruimte te creëren.

• hjs
  • Niet online

hjs

dinandus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:57:
@sentiao
Mijn in oktober `25 bestelde Cross is als het goed is varend richting Europa. Naar verwachting medio mei 26 dan uitgeleverd...
Toch zeven maanden levertijd, dat is best lang.
Of is dat specifiek de Cross?

• dinandus
Levertijden fluctureren nogal, ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat het wat langer duurt. Dat zie je ook veel en geregeld genoemd worden in het forum bij onze Oosterburen. Sommige hebben de auto met paar maanden, echter sommigen duurt het wel rond de 8 maand tot soms zelf een jaar wachtijd. Nu met de subsidie regeling in DE loopt de wachtijd flink op. Daarnaast zijn er minder uitvoeringen en of extra`s te bestellen, om zo de tussentijdse ombouw van de productie lijn deels in te korten.

Ja nu met de dure benzine even wat minder, maar valt hier in Oosten van ons land nog wel te doen.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste