Dit gesprek hebben we al eerder gevoerd :-) turkeyhakan in "Het grote Hyundai Inster topic"DonJuape schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:39:
[...]
De Inster heeft geen bandenspanningsensoren maar schat de bandenspanning aan de hand van de omtrek snelheid.
Als je je lak netjes wilt houden, moet je de wasstraat zo veel mogelijk vermijden.DeLeon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
Het is misschien niet een heel groot ding maar zijn er mensen bij wie de gehele kunststof achterlicht unit nogal snel gevoelig lijkt te zijn voor vele krasjes ?? 🤨😶🌫️
Ik woon in een gebied waar ontzettend veel stuifmeel en fijnstof in de lucht zit / zat de afgelopen weken. De auto constant geel en vies. Dus de Inster vaker door de lange wasstraat van MacCarwash (dat is dus niet zo’n krassend borstel heen en weer geval) en tussendoor een lap er overheen. Vandaag viel me dus op dat de hele unit van links naar rechts vol met fijne krasjes zit. Zelfs beetje dof geworden. Of dat nou van de wasstraat is of van met de hand lappen, geen idee. 🤔. Zo hard heb ik er zelf niet op staan poetsen. Maar blijkbaar kan het gebruikte kunststof materiaal niet heel veel hebben.
Vaak bu'j te bang!
Dof aan de binnenkant of buitenkant?DeLeon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:38:
Het is misschien niet een heel groot ding maar zijn er mensen bij wie de gehele kunststof achterlicht unit nogal snel gevoelig lijkt te zijn voor vele krasjes ?? 🤨😶🌫️
Ik woon in een gebied waar ontzettend veel stuifmeel en fijnstof in de lucht zit / zat de afgelopen weken. De auto constant geel en vies. Dus de Inster vaker door de lange wasstraat van MacCarwash (dat is dus niet zo’n krassend borstel heen en weer geval) en tussendoor een lap er overheen. Vandaag viel me dus op dat de hele unit van links naar rechts vol met fijne krasjes zit. Zelfs beetje dof geworden. Of dat nou van de wasstraat is of van met de hand lappen, geen idee. 🤔. Zo hard heb ik er zelf niet op staan poetsen. Maar blijkbaar kan het gebruikte kunststof materiaal niet heel veel hebben.
Heel af ten toe zie ik bij mijn eigen Inster een heel klein beetje condens aan de binnenkant van de achterlichten, dat kan ook zorgen voor een doffe waas.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Uitvoerig zelfs zie ik....turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Dit gesprek hebben we al eerder gevoerd :-) turkeyhakan in "Het grote Hyundai Inster topic"
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Goedemorgen, sinds zaterdag trotse eigenaar van een Inster Evolve met de optie winterpack. Er valt mij wat op met het regeneratief remmen. Ik rijd zelf het liefst in eco mode met i pedal aan. Als de auto is uitgezet start hij altijd weer op in normaal. Het vreemde vind ik dat er de ene keer de auto opstart in normaal en regeneratief stand 1 en een andere keer in stand 3. Herkent iemand dat ?
De auto start zo ver ik heb ervaren altijd op in dezelfde stand. I-pedal dien je bij elke rit handmatig te activeren.Erwin K. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:04:
Goedemorgen, sinds zaterdag trotse eigenaar van een Inster Evolve met de optie winterpack. Er valt mij wat op met het regeneratief remmen. Ik rijd zelf het liefst in eco mode met i pedal aan. Als de auto is uitgezet start hij altijd weer op in normaal. Het vreemde vind ik dat er de ene keer de auto opstart in normaal en regeneratief stand 1 en een andere keer in stand 3. Herkent iemand dat ?
Weet ik, maar geen mogelijkheid om auto voor de deur te wassen en ben niet zo’n zelfpoetser in een wasbox.-tom-562 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:51:
[...]
Als je je lak netjes wilt houden, moet je de wasstraat zo veel mogelijk vermijden.
Het gaat ook niet om de lak, daar geen problemen, ik vermijd bewust die kleine borstel autowasserettes maar ga juist naar de grote ‘betere’ auto wasstraat.
Mijn ervaring is -helaas- dat het kunststofmateriaal van de grote achterlicht unit niet veel kan hebben. Blijkbaar. En blijkbaar ben ik de enige, gezien de reacties op dit forum en het grotere Duitse Insterforum. Kan me bijna niet voorstellen dat verder niemand door wasstraten ermee gaat met de Inster.
Als je van Drive Mode verandert en zeker ook de Snow mode daarbij even hebt geselecteerd, springt de regeneratiestand automatisch naar 1 en zul je dus zelf weer op 2, 3 of i-pedal moeten zetten.Erwin K. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:04:
Dat herken ik niet, wel dat als je naar Eco rijmodus schakelt, de regeneratie stand altijd de laagste is. Waarom is dit? Is regenereren niet economisch?Erwin K. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:04:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Denk niet dat het daar wat mee te maken heeft. Bijna alles is bij elke start weer op de default in plaats van te onthouden. Kost me elke start 15 "kliks".CEdS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Dat herken ik niet, wel dat als je naar Eco rijmodus schakelt, de regeneratie stand altijd de laagste is. Waarom is dit? Is regenereren niet economisch?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nee, niet altijd. Bij ouderwets remmen heb je 100% verlies. Bij regenereren heb je nog altijd iets van 50% verlies en bij uitrollen heb je geen verlies want dan wordt 100% van alle energie gebruikt voor de voortbeweging.CEdS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Dat herken ik niet, wel dat als je naar Eco rijmodus schakelt, de regeneratie stand altijd de laagste is. Waarom is dit? Is regenereren niet economisch?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je weet dat als je rustig remt dat de auto dan ook gewoon regenereert? Dus daarvoor hoef je niet i-pedal te kiezen.CEdS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Persoonlijk klik ik na het starten altijd door naar ECO en dan zonder regeneratie. Ik vrees dat als ik regelmatig met i-pedal zou rijden dat ik dan een keer vergeet te remmen. Daarnaast rij ik zo veel mogelijk met de CC aan. Als je dan de CC even uitzet en i-pedal staat nog aan dan sta je opeens flink op de rem.
Soms speel ik wel met de flippers om dan zonder voetrem wel precies bij een stoplicht stil te staan.
Maar ieder zn keus.
n.b. Die flippers zijn in de bergen wel erg handig.
[ Voor 3% gewijzigd door Nanuk op 05-05-2026 14:49 ]
Halve crosspost, maar over een paar maanden ga ik mijn Ioniq 38 kWh inruilen voor een Inster. Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease). De Inster is de enige auto die daarin past en alle opties heeft die ik graag wil hebben (elektrisch, adaptive cruise control, dodehoek-detectie). En stiekem is die nog verrassend ruim voor zowel de inzittenden als voor bagage (al komt er wel een dakkoffer op).
Ook merk ik dat ik destijds wel geluk heb gehad met de leaseprijs van de Ioniq (€429/maand nu). En dat voor een auto die nieuw bijna 42k kostte. Straks zit ik op €400/maand voor de Inster Evolve met tech-pack die een nieuwprijs heeft van 28k.
Ik heb dit topic verder goed doorgenomen en ben wel benieuwd hoe de auto gaat bevallen. Zijn er meer die de auto ook gewoon gebruiken voor langere vakantieritten? (denk aan max 600km/dag). Met de Ioniq ging dat prima en ik verwacht dat het met de Inster ook wel goed moet komen samen met de dakkoffer.
Ook merk ik dat ik destijds wel geluk heb gehad met de leaseprijs van de Ioniq (€429/maand nu). En dat voor een auto die nieuw bijna 42k kostte. Straks zit ik op €400/maand voor de Inster Evolve met tech-pack die een nieuwprijs heeft van 28k.
Ik heb dit topic verder goed doorgenomen en ben wel benieuwd hoe de auto gaat bevallen. Zijn er meer die de auto ook gewoon gebruiken voor langere vakantieritten? (denk aan max 600km/dag). Met de Ioniq ging dat prima en ik verwacht dat het met de Inster ook wel goed moet komen samen met de dakkoffer.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Het is maar wat je onder lange vakantieritten verstaat. Mijn Inster van nog geen jaar oud is 'halverwege' Zweden geweest en in Gibraltar. Maar dat soort ritten vermijd ik snelwegen vrijwel geheel. Maar goed, bijladen is dan een supermarkt zoeken met snellader of een met wandel mogelijkheden, die vind je in de meeste landen wel voldoende hoewel ik in Frankrijk ook wel eens op een verlaten benzinestation zonder wandel mogelijkheden heb gestaan, daar was ik snel weer weg en heb een ander gezocht.uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
Ga je wel de snelweg op dan kan je mogelijk slimmer tot 100 km/h beperken omdat je anders je tijdswinst kwijt bent aan een extra laadbeurt. Nee, dit is niet de ultieme snelwegauto dus maar het zit wel comfortabel genoeg om lange ritten te maken.
Het ging me inderdaad meer om het comfortabel zitten. Qua range en laden verwacht ik geen problemen: de Ioniq had ~ 300 km range en het snelladen gaat daar ook nog eens vrij traag. Maar vaak was het laden sneller klaar dan even plassen, wat eten en dat de kinderen de benen konden strekkenNanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:15:
[...]
Het is maar wat je onder lange vakantieritten verstaat. Mijn Inster van nog geen jaar oud is 'halverwege' Zweden geweest en in Gibraltar. Maar dat soort ritten vermijd ik snelwegen vrijwel geheel. Maar goed, bijladen is dan een supermarkt zoeken met snellader of een met wandel mogelijkheden, die vind je in de meeste landen wel voldoende hoewel ik in Frankrijk ook wel eens op een verlaten benzinestation zonder wandel mogelijkheden heb gestaan, daar was ik snel weer weg en heb een ander gezocht.
Ga je wel de snelweg op dan kan je mogelijk slimmer tot 100 km/h beperken omdat je anders je tijdswinst kwijt bent aan een extra tankbeurt. Nee, dit is niet de ultieme snelwegauto dus maar het zit wel comfortabel genoeg om lange ritten te maken.
Ik zet altijd, bij het wegrijden, de I-pedal van 25 naar 100%.
Wanneer je 1 x achteruit rijdt gaat de stand 1 stapje terug.
En dat moet je je goed realiseren, immers remt de auto dan
niet optimaal af en kan een inschattingsfout voor je zelf geven.
Wanneer je 1 x achteruit rijdt gaat de stand 1 stapje terug.
En dat moet je je goed realiseren, immers remt de auto dan
niet optimaal af en kan een inschattingsfout voor je zelf geven.
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Even lichtelijk off topic, ik ben altijd zo benieuwd naar de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal maanden die dan vast zitten aan de bedragen die jij noemt.uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease).
12.000 kilometer per jaar en een looptijd van 5 jaar:Zjanzjak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:07:
[...]
Even lichtelijk off topic, ik ben altijd zo benieuwd naar de hoeveelheid kilometers per jaar en het aantal maanden die dan vast zitten aan de bedragen die jij noemt.
https://justlease.nl/aanbod/Hyundai/Inster/lease/uitvoering
Ik heb ook een berekening gemaakt van het zelf aankopen van de auto of financieren. Maar de verschillen zijn dermate klein dat ik kies voor het gemak van leasen. Alleen al dat ze de auto komen ophalen voor onderhoud is het me waard
Ik reken altijd 2 extra leasetermijnen erbij voor eventuele schades (eigen risico) tijdens de leaseperiode of na inleveren.
[ Voor 31% gewijzigd door uFx op 06-05-2026 10:25 ]
Rechtsstreeks bij Hyundai is toch een stukje goedkoper dan via JustLease, althans dat was de laatste keer dat ik bij JL keek het geval (alweer een paar weken geleden).uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:24:
[...]
12.000 kilometer per jaar en een looptijd van 5 jaar:
https://justlease.nl/aanbod/Hyundai/Inster/lease/uitvoering
Ik heb ook een berekening gemaakt van het zelf aankopen van de auto of financieren. Maar de verschillen zijn dermate klein dat ik kies voor het gemak van leasen. Alleen al dat ze de auto komen ophalen voor onderhoud is het me waard![]()
Ik reken altijd 2 extra leasetermijnen erbij voor eventuele schades (eigen risico) tijdens de leaseperiode of na inleveren.
[edit]
Verhip, de prijs is inderdaad gelijkwaardig nu, hierom
[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 06-05-2026 12:11 ]
Bij Hyundai kwam ik helaas een stuk duurder uit (over de €460 via de site en bij de dealer zelfs op €473).hjs schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:07:
[...]
Rechtsstreeks bij Hyundai is toch een stukje goedkoper dan via JustLease, althans dat was de laatste keer dat ik bij JL keek het geval (alweer een paar weken geleden).
[edit]
Verhip, de prijs is inderdaad gelijkwaardig nu, hierom
Dank voor de tip overigens, voor eind van deze maand dus de knoop doorhakken.uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Bij Hyundai kwam ik helaas een stuk duurder uit (over de €460 via de site en bij de dealer zelfs op €473).
Ik krijg net een offerte voor een 30.000 km beurt waarvan ik nogal schrik.
Klantopdracht
1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km
Remvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
Charging Check, DTC Check and ICCU Update
Verrichting Code Aantal Bedrag
1 - 1e Onderhoudsbeurt / 30.000 km 166,25
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
2 - Remvloeistof vervangen 198,26
Remvloeistof 1004 1,00
3 - Interieurfilter vervangen 63,65
INTERIEURFILTER 97133O6000 1,00
4 - Airco Well service 1 33,02
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
7 - COOLANT HUB DRIVER MODULE REPLACEMENT
8 - OWNER’S MANUAL LEAFLET REPLACEMENT
9 - Charging Check, DTC Check and ICCU Update
Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
Totaal excl. btw 474,68 EUR
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36
Ik vind dit nog al een bedrag, heeft iemand anders er ervaring mee?
Vooral remvloeistof vervangen lijkt me a) rijkelijk vroeg na 1 jaar en b) het bedrag slaat nergens op natuurlijk. 15 Euro kosten vloeistof en als je het zelf doet is het een half uur werk.
Klantopdracht
Remvloeistof vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
Remvloeistof 1004 1,00
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36
Vooral remvloeistof vervangen lijkt me a) rijkelijk vroeg na 1 jaar en b) het bedrag slaat nergens op natuurlijk. 15 Euro kosten vloeistof en als je het zelf doet is het een half uur werk.
Hallelulja, wordt je wagen ook met een laag goud bekleed dan?Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:
Totaal te betalen 574,36
Dit is een wel erg exorbitant bedrag.
Al offerte bij een ander bedrijf gedaan?
Appels met peren vergelijken maar recentelijk mijn eerste beurt met de Alpine A290 gehad, 195 euro.
Jij hebt alle service acties nog niet laten uitvoeren zo te zien? Denk voor de rest wel een normale prijs voor hetgeen er moet gebeuren.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:
Klantopdracht
Remvloeistof vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
Remvloeistof 1004 1,00
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36
Ik zou het onderhoud niet elders laten uitvoeren zoals wordt voorgesteld i.v.m. garantie, maar je zou natuurlijk altijd nog bij een andere Hyundai dealer een offerte kunnen opvragen.
Ik ben echt slecht met onderhandelen maar zou het lukken dat remvloeistof vervangen te laten vervallen?turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Jij hebt alle service acties nog niet laten uitvoeren zo te zien? Denk voor de rest wel een normale prijs voor hetgeen er moet gebeuren.
Ik zou het onderhoud niet elders laten uitvoeren zoals wordt voorgesteld i.v.m. garantie, maar je zou natuurlijk altijd nog bij een andere Hyundai dealer een offerte kunnen opvragen.
Bij andere auto's wordt het pas na twee jaar vervangen en dat zijn dan auto's die altijd ermee remmen, een EV remt regeneratief dus is er zeer beperk mee geremd en zeker nooit in de mate dat het warm wordt. Daarnaast zoals ik al zei is het vervangen niet bepaald ingewikkeld of tijdrovend en de kosten van de vloeistof zijn hooguit 15 euro voor een wat duurder merk.
Heeft het een kans als ik dit opnoem bij die garage? Ik heb deze (Hyundai) garage gekozen omdat ze als eerste plek hadden voor onderhoud. Zou het nut hebben alsnog een andere garage uit te kiezen? Moet ik wel later op vakantie....
Bij mijn Tesla die 3 jaar oud is en al 70k km op de klok heeft is de remvloeistof ook nog niet vervangen. Ze hadden het bij de 2 jaar “beurt” gecontroleerd en het was nog prima.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Ik ben echt slecht met onderhandelen maar zou het lukken dat remvloeistof vervangen te laten vervallen?
Bij andere auto's wordt het pas na twee jaar vervangen en dat zijn dan auto's die altijd ermee remmen, een EV remt regeneratief dus is er zeer beperk mee geremd en zeker nooit in de mate dat het warm wordt. Daarnaast zoals ik al zei is het vervangen niet bepaald ingewikkeld of tijdrovend en de kosten van de vloeistof zijn hooguit 15 euro voor een wat duurder merk.
Heeft het een kans als ik dit opnoem bij die garage? Ik heb deze (Hyundai) garage gekozen omdat ze als eerste plek hadden voor onderhoud. Zou het nut hebben alsnog een andere garage uit te kiezen? Moet ik wel later op vakantie....
Ik zou voor het idee even bellen naar een of twee andere dealers in de buurt voor een prijsopgave.
Als Hyundai het voorschrijft, kunnen ze er moeilijk onderuit.
Voor onze 30K-beurt bij de Hyundai dealer heb ik er van tevoren naar gevraagd. Ze gaven aan dat de remvloeistof gecontroleerd wordt en als het goed is, hoeft het niet vervangen te worden. Wat @turkeyhakan ook al zegt.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Ik ben echt slecht met onderhandelen maar zou het lukken dat remvloeistof vervangen te laten vervallen?
Achteraf bleek het prima te zijn en was vervangen dus ook niet nodig.
Vooraf even bespreken met de dealer kan sowieso geen kwaad, toch?
Vorig jaar september is bij mijn Ioniq voor de eerste keer sinds ik de auto heb (sep 2019) de remvloeistof vervangen voor 12,5 remvloeistof en 50 euro arbeid ex btw bij de Hyundai dealer. Bij eerdere beurten alleen gecontroleerd.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:33:
[...]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Weet je zeker dat ze het niet hebben aangevuld? Het leeghalen en opnieuw vullen is wel wat werk hoor.PeterZ(on) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:56:
[...]
Vorig jaar september is bij mijn Ioniq voor de eerste keer sinds ik de auto heb (sep 2019) de remvloeistof vervangen voor 12,5 remvloeistof en 50 euro arbeid ex btw bij de Hyundai dealer. Bij eerdere beurten alleen gecontroleerd.
Ik blijf er niet bij dus dat zou kunnen maar daar ga ik niet van uit. Maar zoveel werk is het nu ook weer niet.turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:59:
[...]
Weet je zeker dat ze het niet hebben aangevuld? Het leeghalen en opnieuw vullen is wel wat werk hoor.
Ik heb dat vroeger bij mijn kevertje zelf wel gedaan. Het is wat gekloot als je niet de echte spullen hebt maar zelfs dan is het ruim binnen een half uur klaar.turkeyhakan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:59:
[...]
Weet je zeker dat ze het niet hebben aangevuld? Het leeghalen en opnieuw vullen is wel wat werk hoor.
Die airco well service is optioneel v.z.i.w. Remvloeistof gaan ze bij mij nog niet vervangen. Ik heb zelf nog even gekeken voor zo'n interieurfilter, vervangen is 5 minuten werk en voor de prijs van de dealer koop een doos vol online en kun je jaren vooruit, helaas kon ik ze nog niet vinden in de bekende onderdelen webshops.Nanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:33:
Klantopdracht
Remvloeistof vervangen
Airco Well service 1
DATC(FATC) UPGRADE
ICCU UPGRADE
Testapparatuur
Auto wassen / Waspas
Remvloeistof 1004 1,00
TUNAP996 1,00
5 - DATC(FATC) UPGRADE
6 - ICCU UPGRADE
Diversen Bedrag
Kleinmateriaal 13,50
btw 21% 99,68 EUR
Totaal te betalen 574,36
Het punt natuurlijk dat ze moeilijk gaan doen over garantie als je de beurt niet bij een dealer laat doen.HandyLumberjack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]
Die airco well service is optioneel v.z.i.w. Remvloeistof gaan ze bij mij nog niet vervangen. Ik heb zelf nog even gekeken voor zo'n interieurfilter, vervangen is 5 minuten werk en voor de prijs van de dealer koop een doos vol online en kun je jaren vooruit, helaas kon ik ze nog niet vinden in de bekende onderdelen webshops.
Al gekeken naar andere dealers maar dan ben je zomaar drie weken of meer later en dat is ook weer zonde. Er wordt bij aanschaf beloofd dat alles goedkoper is maar op de een of andere manier weten garages het wel weer via een omweg duurder te maken.
Ik laat de beurt wel doen bij de dealer, maar zo'n interieurfilter (a €75,- bij mijn dealer) kan ik ook zelf en in topics over andere Hyundai's lijkt dat geen probleem. Vervangen van de banden is ook zo'n klusje wat ik niet door de dealer laat doenNanuk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:24:
[...]
Het punt natuurlijk dat ze moeilijk gaan doen over garantie als je de beurt niet bij een dealer laat doen.
Al gekeken naar andere dealers maar dan ben je zomaar drie weken of meer later en dat is ook weer zonde. Er wordt bij aanschaf beloofd dat alles goedkoper is maar op de een of andere manier weten garages het wel weer via een omweg duurder te maken.
Bij Amazon de Mann CUK 18009 (beter koolstoffilter dan de standaard van Hyundai die er bij mij inzat!). Het kostte mij thuisbezorgd en wel iets meer dan 21 euro.HandyLumberjack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:10:
[...]
Die airco well service is optioneel v.z.i.w. Remvloeistof gaan ze bij mij nog niet vervangen. Ik heb zelf nog even gekeken voor zo'n interieurfilter, vervangen is 5 minuten werk en voor de prijs van de dealer koop een doos vol online en kun je jaren vooruit, helaas kon ik ze nog niet vinden in de bekende onderdelen webshops.
Ik woon in Frankrijk en ben inmiddels 3 x op en neer naar Nederland gereden met de Inster. Weliswaar in de zomer/herfst. De 1e keer reed ik bijna helemaal binnendoor en op de snelweg niet harder dan 95 km/h. Ik heb toen 1x geladen. Het laden duurde wel lang maar ik wilde het halen op 1 laadbeurt (van ca. 1u20m bij Ionity/van 8 tot 100%). De andere keren heb ik gewoon met het verkeer meegereden en waren 60% 80/90 km/h binnendoor wegen en laadde ik 2 keer 25 minuten aan een snellader(Tesla). Prima wagen voor vakantie, verrassend ruim en een comfortabele zit. Zit inmiddels op 20K en ben tevreden met deze kleingrootske voiture!uFx schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
Halve crosspost, maar over een paar maanden ga ik mijn Ioniq 38 kWh inruilen voor een Inster. Ik heb gewacht op de Ioniq 3 aankondiging maar ik ben bang dat die qua prijsklasse buiten het budget gaat vallen (~ €400/maand private lease). De Inster is de enige auto die daarin past en alle opties heeft die ik graag wil hebben (elektrisch, adaptive cruise control, dodehoek-detectie). En stiekem is die nog verrassend ruim voor zowel de inzittenden als voor bagage (al komt er wel een dakkoffer op).
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
0 naar 100% duurt met mijn Tesla ook minimaal 1 uur hoor. Eerder 70 minuten. Dat valt dan wel mee hoe lang jouw Inster er dan over heeft gedaan. De accu is natuurlijk wel een stuk kleiner en de laadsnelheid ook.CEdS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:26:
[...]
Ik woon in Frankrijk en ben inmiddels 3 x op en neer naar Nederland gereden met de Inster. Weliswaar in de zomer/herfst. De 1e keer reed ik bijna helemaal binnendoor en op de snelweg niet harder dan 95 km/h. Ik heb toen 1x geladen. Het laden duurde wel lang maar ik wilde het halen op 1 laadbeurt (van ca. 1u20m bij Ionity/van 8 tot 100%). De andere keren heb ik gewoon met het verkeer meegereden en waren 60% 80/90 km/h binnendoor wegen en laadde ik 2 keer 25 minuten aan een snellader(Tesla). Prima wagen voor vakantie, verrassend ruim en een comfortabele zit. Zit inmiddels op 20K en ben tevreden met deze kleingrootske voiture!
@uFx Ik heb in het begin de Inster te veel vergeleken met mijn Tesla(s). En het is iets met appels en peren. Op dit forum heb ik nog ergens een laadcurve geplaatst van de Inster en dat was tot 65% bijna een vlakke lijn van 70 kW. Dat is een hele nette waarde voor een auto met dit soort specificaties. Als je met de Inster binnendoor gaat, zoals als @Nanuk ook schrijft, heb je de optimale mix van range en genieten en hoef je niet te lang bij de lader te wachten. Ik vind 20 tot 30 minuten prima na 3 a 4 uur rijden. Als je dan ook nog een snellader kan vinden, zoals er in Frankrijk tegenwoordig veel zijn bij supermarkten (bijvoorbeeld EVzen), dan kan je het aangename met het nuttige combineren.turkeyhakan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:45:
[...]
0 naar 100% duurt met mijn Tesla ook minimaal 1 uur hoor. Eerder 70 minuten. Dat valt dan wel mee hoe lang jouw Inster er dan over heeft gedaan. De accu is natuurlijk wel een stuk kleiner en de laadsnelheid ook.
Als ik minder vaak lange afstanden zou moeten rijden, iets wat ik nu met de Tesla doe, dan zou de Inster mijn enige EV zijn. Deze voldoet meer dan prima.
Weergave van laadcurve:
Even voor de duidelijkheid: ik vergelijk de Inster (of mijn huidige Ioniq) niet met een Tesla; dat hoeft ook niet en de Tesla is geen auto waar ik interesse in hebCEdS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:36:
[...]
@uFx Ik heb in het begin de Inster te veel vergeleken met mijn Tesla(s). En het is iets met appels en peren. Op dit forum heb ik nog ergens een laadcurve geplaatst van de Inster en dat was tot 65% bijna een vlakke lijn van 70 kW. Dat is een hele nette waarde voor een auto met dit soort specificaties. Als je met de Inster binnendoor gaat, zoals als @Nanuk ook schrijft, heb je de optimale mix van range en genieten en hoef je niet te lang bij de lader te wachten. Ik vind 20 tot 30 minuten prima na 3 a 4 uur rijden. Als je dan ook nog een snellader kan vinden, zoals er in Frankrijk tegenwoordig veel zijn bij supermarkten (bijvoorbeeld EVzen), dan kan je het aangename met het nuttige combineren.
Als ik minder vaak lange afstanden zou moeten rijden, iets wat ik nu met de Tesla doe, dan zou de Inster mijn enige EV zijn. Deze voldoet meer dan prima.
Weergave van laadcurve:
[Afbeelding]
Met m'n Ioniq rij ik regelmatig naar Frankrijk en dan doe ik gewoon snelweg en geen binnendoor-wegen. Snelheid rond de 105-110 km/u en dan 1 of 2 keer laden, afhankelijk van de omstandigheden. Dan ben je al 500 tot 600 km verder en dat vind ik meer dan voldoende rijden op één dag.
En dat wil ik nu ook gaan doen met de Inster. Enige wat ik dus niet met een proefrit heb kunnen testen is of de stoelen comfortabel zitten na een paar uren. En dat ik - waarschijnlijk - met een kleine dakkoffer op pad moet.
Of de stoelen comfortabel zitten is natuurlijk een persoonlijk iets.uFx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:10:
[...]
Even voor de duidelijkheid: ik vergelijk de Inster (of mijn huidige Ioniq) niet met een Tesla; dat hoeft ook niet en de Tesla is geen auto waar ik interesse in heb![]()
Met m'n Ioniq rij ik regelmatig naar Frankrijk en dan doe ik gewoon snelweg en geen binnendoor-wegen. Snelheid rond de 105-110 km/u en dan 1 of 2 keer laden, afhankelijk van de omstandigheden. Dan ben je al 500 tot 600 km verder en dat vind ik meer dan voldoende rijden op één dag.
En dat wil ik nu ook gaan doen met de Inster. Enige wat ik dus niet met een proefrit heb kunnen testen is of de stoelen comfortabel zitten na een paar uren. En dat ik - waarschijnlijk - met een kleine dakkoffer op pad moet.
Zelf kan ik urenlang in de Inster rijden zonder problemen, terwijl ik bij sommige andere auto's binnen 15 minuten last van mij rug krijg.
Verder zou ik zorgen dan er 15 inch velgen onder je Inster zitten, wat dat rijdt een stuk comfortabeler dan 17 inch.
Die dakkoffer zou ik pogen te vermijden. Ik rijd wel met een kajak of zelfs Canadese kano op het dak maar zeker met die Canadees ga ik een beetje huilen als ik naar de range kijk, zeker op de snelweg. Twee volle ladingen om uit midden NH naar Kautenbach (Luxemburg) te komen.uFx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:10:
[...]
Even voor de duidelijkheid: ik vergelijk de Inster (of mijn huidige Ioniq) niet met een Tesla; dat hoeft ook niet en de Tesla is geen auto waar ik interesse in heb![]()
Komt dat ook niet gedeeltelijk door het hoogteverschil? Ik ben een keer naar de Ardennen geweest met de Ioniq en dat zuipt behoorlijk daar in dat gebied. En dat was zonder iets op het dakNanuk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Die dakkoffer zou ik pogen te vermijden. Ik rijd wel met een kajak of zelfs Canadese kano op het dak maar zeker met die Canadees ga ik een beetje huilen als ik naar de range kijk, zeker op de snelweg. Twee volle ladingen om uit midden NH naar Kautenbach (Luxemburg) te komen.
de Inster is voor mij een behoorlijk comfortabele auto.uFx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:10:
[...]
In een dacia voel ik het na 20 minuten al aan mijn kont. Een citroen zit wel comfortabel maar is toch niet zo stevig zat. De inster heb ik 2 uur in gereden en dat ging nog wel prima. De stoelen zijn goed verstelbaar in alle richtingen.
Ik heb nu een vw-polo leenauto en daar begin ik na 20-30 minuten kramp en vermoeidheid te krijgen.
Nu ik weer in een 'europese' auto heb gereden mis ik wel de 'directe' wegligging, welke ontbreekt bij de inster. deze ontbreekt sowieso bij de merken waar ik in heb gereden: kia, hyundai, toyota, etc.
Dus denk dat het ook regio gebonden is hoe de auto's 'aanvoelen'.
Met de inster sta ik bijna nooit recht in het vak, de draaicirkel blijft altijd groter dan ik denk.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Sorry voor de onduidelijkheid uFx, de Tesla opmerking was in een reply op Turkeyhakan, niet voor jou. Maar omdat het "jouw" item was, heb ik jou ook genoemd.uFx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:10:
[...]
En de Inster verbruikt, denk ik, wel echt meer dan de Ioniq, baksteen versus stroomlijn ;-) Boven de 100 gaat het echt snel meer gebruiken, daaronder blijf ik over 20000 km op 13,6/100 km steken.
[ Voor 9% gewijzigd door CEdS op 08-05-2026 14:33 ]
ik heb de inster in november vorig jaar gekregen.CEdS schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:31:
[...]
Sorry voor de onduidelijkheid uFx, de Tesla opmerking was in een reply op Turkeyhakan, niet voor jou. Maar omdat het "jouw" item was, heb ik jou ook genoemd.
En de Inster verbruikt, denk ik, wel echt meer dan de Ioniq, baksteen versus stroomlijn ;-) Boven de 100 gaat het echt snel meer gebruiken, daaronder blijf ik over 20000 km op 13,6/100 km steken.
Ik zit gemiddeld nog op 16 kwh/100km. Maar het grootste probleem is telkens een koude auto krijgen voor korte ritjes. En de auto buiten parkeren maakt hem ook onzuiniger, ik vermoed dat de batterij temperatuur hier een rol in speelt. bij >15c is deze echt een stukje efficienter voelt het.
Ik ben dan ook gestopt de verwarming aan te zetten als het mogelijk is. Ik rijd vaak maar 5-10 minuten, maar wel 5-10 x per dag. Is natuurlijk een beetje stom. Maar 30-50% op zien gaan aan alleen verwarming is erg zonde.
Daarnaast, op de autobahn blijft de inster inderdaad vrolijk op 25kwh/100km hangen. Ik durf nooit met volle snelheid naar mijn eindbestemming te gaan, bang dat ik daar met 50%< aan kom
hij zoeft wel nog lekker op 150km/h trouwens
Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel tevreden met de inster. Maar de autobahn is idd echt niet zijn ding qua verbruik.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Onze inster is van de week afgesleept. Driewegklep van de koeling te heet geworden en daardoor is de kabelboom gesmolten. Rook ineens heel sterk naar augurk in de auto.
Reparatie gaat wel even duren. Kabelboom moet via backorder besteld worden. Interessante is dat de driewegklep een paar maanden geleden vervangen is omdat hij herrie maakte tijdens het laden.
Via hyundai pechhulp krijgen we 4 dagen vervangend vervoer. Dat is helaas niet genoeg tot de auto terug is
Reparatie gaat wel even duren. Kabelboom moet via backorder besteld worden. Interessante is dat de driewegklep een paar maanden geleden vervangen is omdat hij herrie maakte tijdens het laden.
Via hyundai pechhulp krijgen we 4 dagen vervangend vervoer. Dat is helaas niet genoeg tot de auto terug is
Was bij jou de kabelboom al vervangen onder de service actie? Of is dit een andere kabelboom?The_Holy_Jampot schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:13:
Onze inster is van de week afgesleept. Driewegklep van de koeling te heet geworden en daardoor is de kabelboom gesmolten. Rook ineens heel sterk naar augurk in de auto.
Nee er is nog geen kabelboom eerder vervangen. De kabelboom is overigens nog steeds niet binnen, dus voorlopig zitten we nog steeds zonder inster. Via hyundai pechhulp hebben we recht op 4 dagen vervangend vervoerturkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:35:
[...]
Was bij jou de kabelboom al vervangen onder de service actie? Of is dit een andere kabelboom?
Ja, vindt ik al vrij netjes, mijn vorige EV met "11kW" lader kwam nooit verder dan 9,5kW.turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:36:
Onze Inster laadt trouwens nog steeds niet met 11 kW, vaak 10,6 of 10,8. Zien jullie dit gedrag ook terug?
Serviceactie 50D110 zou als het goed is een kabelboom moeten zijn die de temperatuur van het koelwater bijhoudt. Exacte bewoording is het NL is mij niet bekend. In het Duits: "Leitungssatz für Kühlertemperatursensor instandsetzen"The_Holy_Jampot schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Nee er is nog geen kabelboom eerder vervangen. De kabelboom is overigens nog steeds niet binnen, dus voorlopig zitten we nog steeds zonder inster. Via hyundai pechhulp hebben we recht op 4 dagen vervangend vervoer
Zou dit mogelijk een bijdrage hebben geleverd aan de oververhitting? Kun jij eens zoeken op jouw VIN op de volgende website, kom jij 50D110 tegen? https://recalls.hyundai.co.uk/
[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 13-05-2026 08:09 ]
Niet dat die halve kW heel veel uitmaakt hoor, maar voor het gevoel klopt het niet helemaal.HandyLumberjack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:51:
[...]
Ja, vindt ik al vrij netjes, mijn vorige EV met "11kW" lader kwam nooit verder dan 9,5kW.
Ik heb dezelfde ervaring; onze Inster laadt met 10,6 kW (mijn Tesla die ook 11 kW zou moeten, laadt maar met 9,9 kW.........)HandyLumberjack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:51:
[...]
Ja, vindt ik al vrij netjes, mijn vorige EV met "11kW" lader kwam nooit verder dan 9,5kW.
Ik denk dat de maximale laadstroom 16A is. Misschien beperkt door je auto, misschien door de laadpaal, of allebei. Als de spanning bij je auto netjes 230V is, kom je op 11kW, maar als de spanning ietsje lager is, dan is het netto vermogen ook ietsje lager. De netspanning kan wat lager zijn dan 230V en je heb ook nog wel een paar volt verlies in de kabels van je meterkast naar je auto.CEdS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring; onze Inster laadt met 10,6 kW (mijn Tesla die ook 11 kW zou moeten, laadt maar met 9,9 kW.........)
Midden op de dag wanneer alle zonnepanelen flink terugleveren, zal de spanning ietsje hoger zijn en kom je wellicht wel aan 11kW...
225V x 16A x 3 fasen = 10,8kW (bijvoorbeeld)
Afgelopen weekend zijn we heen en weer naar Wenen gereden. Voor de tweede keer trouwens. Deze keer met drie volwassenen en bagage. Schatting totaal gewicht 250kg. Voor meer dan 90% snelweg met een snelheid zo tussen de 100 en 120 km/h. Totale afstand: 2277 kilometers. Gemiddeld verbruik 14.2 kwh/100km oftewel met 1 kWh 7 kilometer. Temperaturen variërend van 6 graden in de late nacht/vroege ochtend tot een graad of 20 in de middag. Hoewel al een beetje of leeftijd, totaal geen probleem met de stoelen. Alleen wat klachten achterin, maar dat kwam volgens mij ook omdat er weinig vrachtverkeer was en dus veel op de meest rechtse, dus slechtste asfalt-/betonstrook gereden en ik had mijn banden wat harder opgepompt.
Ik denk dat u een net verbruik gerealiseerd hebt.LV1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:11:
Totale afstand: 2277 kilometers. Gemiddeld verbruik 14.2 kwh/100km oftewel met 1 kWh 7 kilometer. Temperaturen variërend van 6 graden in de late nacht/vroege ochtend tot een graad of 20 in de middag.
Alleen wat klachten achterin, maar dat kwam volgens mij ook omdat er weinig vrachtverkeer was en dus veel op de meest rechtse, dus slechtste asfalt-/betonstrook gereden en ik had mijn banden wat harder opgepompt.
Mag ik vragen of u 15” of 17” wielen onder uw Inster hebt en welke bandenspanning u toepaste ? Dit vanwege uw opmerking over het comfort achterin, in combinatie met het wat minder vlakke wegdek
Ik heb 15" wielen met de originele Nexen banden. Normaal zet ik alle vier banden op 2.5 bar.Megat schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Ik denk dat u een net verbruik gerealiseerd hebt.
Mag ik vragen of u 15” of 17” wielen onder uw Inster hebt en welke bandenspanning u toepaste ? Dit vanwege uw opmerking over het comfort achterin, in combinatie met het wat minder vlakke wegdek
Voor deze reis vanwege de snelheden en gewicht alle 4 op 2.8 bar gezet.
Bedankt voor uw antwoordLV1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Ik heb 15" wielen met de originele Nexen banden. Normaal zet ik alle vier banden op 2.5 bar.
Voor deze reis vanwege de snelheden en gewicht alle 4 op 2.8 bar gezet.
Klopt, die staat er bij mij ook tussen. Ik heb de auto inmiddels terug. Ze hebben de kabelboom gerepareerd met bestaande onderdelen en de driewegklep vervangen. Daarnaast hebben ze wat service acties gedaan, maar volgens mij stonden er meer open dan dat er uitgevoerd zijn. Als de kabelboom uit Korea binnen is wordt hij alsnog vervangen.turkeyhakan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:09:
[...]
Serviceactie 50D110 zou als het goed is een kabelboom moeten zijn die de temperatuur van het koelwater bijhoudt. Exacte bewoording is het NL is mij niet bekend. In het Duits: "Leitungssatz für Kühlertemperatursensor instandsetzen"
Zou dit mogelijk een bijdrage hebben geleverd aan de oververhitting? Kun jij eens zoeken op jouw VIN op de volgende website, kom jij 50D110 tegen? https://recalls.hyundai.co.uk/
Weet niet of deze al ergens genoemd is, maar de Inster is weer als beste uit de bus gekomen in een vergelijking met drie vast gelijke EV`s.
https://www.autobild.de/artikel/hyundai-inster-byd-dolphin-surf-citroen-e-c3-test-28635267.html
https://www.autobild.de/artikel/hyundai-inster-byd-dolphin-surf-citroen-e-c3-test-28635267.html
In een eerder item gaf ik aan dat de auto de eerste 5000 km een gemiddeld gebruik aangaf van 12,8 kWh/100 km. In de volgende 3700 km was dat 14,3 kWh/100 km. Alles volgens opgave auto. Dat was in een koudere periode. Weer snelweg (het meest) bij 100 km/u cruisecontrol en binnendoor. Ik heb zelf geen laadpaal dus steeds openbaar geladen. Meestal in de straat, soms bij FastNed. Over de eerst 8.500 km kwam ik op een prijs van € 0,053 per km. (lachend langs benzinepomp
Misschien niet helemaal het goede topic maar wellicht wel mensen die hier ook mee te maken hebben gehad: ik ga binnenkort naar een Inster maar die is pas over een paar maanden beschikbaar. Ondertussen loopt mijn private lease af, en waarschijnlijk eerder dan dat de Inster beschikbaar is. Ik wissel van leasemaatschappij dus kan niet in mijn huidige Ioniq blijven rijden.
Een voorloopauto is een optie maar dat is in hetzelfde segment als de Inster. Maar dan niet elektrisch. En niet zoveel ruimte. En we willen met de auto op vakantie
Huren van een auto is een optie maar dat wordt al snel duur. Iemand nog ideeën?
Een voorloopauto is een optie maar dat is in hetzelfde segment als de Inster. Maar dan niet elektrisch. En niet zoveel ruimte. En we willen met de auto op vakantie
Een auto kopen?uFx schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:45:
Misschien niet helemaal het goede topic maar wellicht wel mensen die hier ook mee te maken hebben gehad: ik ga binnenkort naar een Inster maar die is pas over een paar maanden beschikbaar. Ondertussen loopt mijn private lease af, en waarschijnlijk eerder dan dat de Inster beschikbaar is. Ik wissel van leasemaatschappij dus kan niet in mijn huidige Ioniq blijven rijden.
Een voorloopauto is een optie maar dat is in hetzelfde segment als de Inster. Maar dan niet elektrisch. En niet zoveel ruimte. En we willen met de auto op vakantieHuren van een auto is een optie maar dat wordt al snel duur. Iemand nog ideeën?
Ik steek nog liever een roestige vork in mijn oog dan op benzine/diesel te moeten rijden als tijdelijk vervangende auto haha. Bij beurten, als ik mijn auto laat staan, zeg ik er wel 85 keer bij dat ik een elektrische als vervangende auto wil hebben, daarna nog eens 104 keer aan de balie.turkeyhakan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
Alleen maar fijn toch, dat die niet elektrisch is? Bespaar je tijd tijdens je vakantierit!
Vanwaar de "haat" tegen een ICE? Ik mag aannemen dat je in het verleden ook een auto met brandstofmotor hebt gereden, toch?Zjanzjak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Ik steek nog liever een roestige vork in mijn oog dan op benzine/diesel te moeten rijden als tijdelijk vervangende auto haha. Bij beurten, als ik mijn auto laat staan, zeg ik er wel 85 keer bij dat ik een elektrische als vervangende auto wil hebben, daarna nog eens 104 keer aan de balie.
Hier staat het gemiddelde inmiddels op 12,5kWh/100km.kdrkdr schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:42:
[Afbeelding]
In een eerder item gaf ik aan dat de auto de eerste 5000 km een gemiddeld gebruik aangaf van 12,8 kWh/100 km. In de volgende 3700 km was dat 14,3 kWh/100 km. Alles volgens opgave auto. Dat was in een koudere periode. Weer snelweg (het meest) bij 100 km/u cruisecontrol en binnendoor. Ik heb zelf geen laadpaal dus steeds openbaar geladen. Meestal in de straat, soms bij FastNed. Over de eerst 8.500 km kwam ik op een prijs van € 0,053 per km. (lachend langs benzinepomp). Uitvoering Pulse.
Met thuis laden en ERE-certificaten zijn de zullen de energiekosten dit jaar ca. €0,017 per kilometer zijn.
Netjes. Thuisladen is natuurlijk altijd heel voordelig. Maar ja, ik woon in een appartement zonder laadinfra.HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Hier staat het gemiddelde inmiddels op 12,5kWh/100km.
[Afbeelding]
Met thuis laden en ERE-certificaten zijn de zullen de energiekosten dit jaar ca. €0,017 per kilometer zijn.
Haat (ik zie je aanhalingstekens dus no worries) gaat mij wat te ver.turkeyhakan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
Vanwaar de "haat" tegen een ICE? Ik mag aannemen dat je in het verleden ook een auto met brandstofmotor hebt gereden, toch?
Tussen zwart en wit zit een heleboel grijs, en daar zit ergens dat ik absoluut niet meer met een benzine/diesel wagen wil rijden. Als men mij aanbeveelt om tijdelijk niet elektrisch te rijden dan verzet ik mij daar gewoon tegen, met hand en tand.
Respect hoor! Hebben ze bij Hyundai wel elektrische leenauto's? Kan mij voorstellen dat het in deze tijd (waarin er juist veel vraag is naar een EV) een kostbare keuze is.Zjanzjak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Haat (ik zie je aanhalingstekens dus no worries) gaat mij wat te ver.
Tussen zwart en wit zit een heleboel grijs, en daar zit ergens dat ik absoluut niet meer met een benzine/diesel wagen wil rijden. Als men mij aanbeveelt om tijdelijk niet elektrisch te rijden dan verzet ik mij daar gewoon tegen, met hand en tand.Dat was meer het punt.
Ik reed een Renault Megane E Tech, rijd nu een Alpine A290, vervangende auto was in het begin een andere Megane daarna elke keer de elektrische 5.turkeyhakan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:56:
Hebben ze bij Hyundai wel elektrische leenauto's? Kan mij voorstellen dat het in deze tijd (waarin er juist veel vraag is naar een EV) een kostbare keuze is.
Hoe dat bij Hyundai zit weet ik niet maar je zou best gelijk kunnen hebben.
In het geval van uFx, had ik dus elektrisch gehuurd, dan maar duur maar het lijkt mee te vallen met de prijzen tegenwoordig als ik de diverse youtube filmpjes mag geloven van mensen die hetzelfde doen.
Reden dat ik in dit topic 'rondhang';
Maar zo hang ik in veel meer topics (en wat facebook-groepen) rond, wel elektrisch rijden gerelateerd.Zjanzjak schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:27:
Ik 'volg' dit topic omdat ik de Inster wel bijzonder vind en wie weet ooit als 2de wagen er naast zou willen hebben.
Soms is er ook wel wat te regelen.turkeyhakan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Respect hoor! Hebben ze bij Hyundai wel elektrische leenauto's? Kan mij voorstellen dat het in deze tijd (waarin er juist veel vraag is naar een EV) een kostbare keuze is.
Omdat mijn Inster te laat geleverd werdt heb ik destijds een Kona uit de occasion voorraad meegekregen voor 1,5 maand.
Dat is een hele nette oplossing.HandyLumberjack schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:12:
[...]
Soms is er ook wel wat te regelen.
Omdat mijn Inster te laat geleverd werdt heb ik destijds een Kona uit de occasion voorraad meegekregen voor 1,5 maand.
Ik heb 2 jaar geleden een eNiro meegekregen tijdens het onderhoud aan onze 2014 Cee'd. Ik mocht 'm gewoon inleveren zonder op te laden. Achteraf was dit een hele goede reclame voor zowel de garage als voor elektrisch rijden. Het jaar daarop heb ik een benzine Kona meegekregen, een handbak als ik 't me goed herinner. Wat een domper was dat, gezien de eerder geschepte verwachtingen. Ondanks dat het een prima wagen was....
Gisteren contact gehad met de garage (Eindhoven), ze verwachten de inster op 14 juni. De Morning Laura komt op 12 juni in Antwerpen aan, en heeft Rotterdam niet in de planning staan. De Morning Capo komt op 21 mei aan in Antwerpen. Dus afhankelijk van wat "14 juni" betekent (van de boot, bij een tussenpartij, of bij de garage), en hoe lang dat proces duurt (2 dagen, of 3 weken), dan stond de wagen op de Capo of de Laura. Ik vind 2 dagen tussen Antwerpen en garage in dit geval aannemelijker dan 3 weken, dus ik ga er nu vanuit dat hij op de Morning Laura staat.
Heeft iemand hier, daar kaas van gegeten?
Gisteren contact gehad met de garage (Eindhoven), ze verwachten de inster op 14 juni. De Morning Laura komt op 12 juni in Antwerpen aan, en heeft Rotterdam niet in de planning staan. De Morning Capo komt op 21 mei aan in Antwerpen. Dus afhankelijk van wat "14 juni" betekent (van de boot, bij een tussenpartij, of bij de garage), en hoe lang dat proces duurt (2 dagen, of 3 weken), dan stond de wagen op de Capo of de Laura. Ik vind 2 dagen tussen Antwerpen en garage in dit geval aannemelijker dan 3 weken, dus ik ga er nu vanuit dat hij op de Morning Laura staat.
Ook in Eindhoven vorig jaar de Inster gekocht. Na wat gedoe met de levering een andere uitvoering gekocht. Deze was 'net onderweg' naar de dealer toen we hem kochten, maar was door de dealer in principe besteld als voorraadmodel. De verwachting was dat het transport ongeveer 1,5-2 weken zou deuren, vanuit Rotterdam. Na 1 week heeft de dealer gebeld voor een ophaalafspraak, na 9 dagen hebben we hem gekregen.Gisteren contact gehad met de garage (Eindhoven), ze verwachten de inster op 14 juni. De Morning Laura komt op 12 juni in Antwerpen aan, en heeft Rotterdam niet in de planning staan. De Morning Capo komt op 21 mei aan in Antwerpen. Dus afhankelijk van wat "14 juni" betekent (van de boot, bij een tussenpartij, of bij de garage), en hoe lang dat proces duurt (2 dagen, of 3 weken), dan stond de wagen op de Capo of de Laura. Ik vind 2 dagen tussen Antwerpen en garage in dit geval aannemelijker dan 3 weken, dus ik ga er nu vanuit dat hij op de Morning Laura staat.
Ondanks de geringe afstand tussen de haven(s) en Eindhoven, zei de dealer dat het meestal 2 weken duurt voordat een auto getransporteerd is tussen de importeur en de dealer. Waarom dit zo lang moet duren voor een rit die uiteindelijk 2-2,5 uur duurt, is me ook een raadsel.
Bij mij 5 werkdagen van Rotterdam naar aflevering, maar dat was exceptioneel snel. Als die van jou via Antwerpen loopt lijkt het eerder de Morning Capo, de Morning Laura komt 12 juni pas in Antwerpen aan, dan lukt 14/6 niet. Beide boten komen uit Ulsan Zuid-Korea, daar staat een grote Hyundai fabriek. Vaak is de route Tilbury UK, Antwerpen en daarna Rotterdam, voor deze boten blijkbaar niet.sentiao schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:
Ik heb 2 jaar geleden een eNiro meegekregen tijdens het onderhoud aan onze 2014 Cee'd. Ik mocht 'm gewoon inleveren zonder op te laden. Achteraf was dit een hele goede reclame voor zowel de garage als voor elektrisch rijden. Het jaar daarop heb ik een benzine Kona meegekregen, een handbak als ik 't me goed herinner. Wat een domper was dat, gezien de eerder geschepte verwachtingen. Ondanks dat het een prima wagen was....
@sentiao Dat de afhandeling wat meer tijd kost komt o.a. doordat de auto`s ingeklaard moeten worden, gecheckt op eventuele schade`s voorzien van een NL handleiding en nog meer relevante zaken. 2 weken is heel normaal tussen van het schip gereden, dealer klaar gemaakt etc.
Benieuwd of op 1 van beide schepen ook mijn Inster Cross meelift? Besteld de 2e oktober `25. Van de dealer nog geen VIN nr gekregen, dus zal wel niet, mijn Cross staat al tijdje op back order...
Ook even op de EUKOR site gekeken, er zijn momenteel 3 ladingen met Insters richting Europa onderweg, alle drie aanleg in Antwerpen, geen Rotterdam meer? 1e komt de 26 mei, de 2e naar verwachting de 19e juni. En de laatste op dit moment te zien meert op 29e juni aan.
Benieuwd of op 1 van beide schepen ook mijn Inster Cross meelift? Besteld de 2e oktober `25. Van de dealer nog geen VIN nr gekregen, dus zal wel niet, mijn Cross staat al tijdje op back order...
Ook even op de EUKOR site gekeken, er zijn momenteel 3 ladingen met Insters richting Europa onderweg, alle drie aanleg in Antwerpen, geen Rotterdam meer? 1e komt de 26 mei, de 2e naar verwachting de 19e juni. En de laatste op dit moment te zien meert op 29e juni aan.
[ Voor 26% gewijzigd door dinandus op 20-05-2026 22:05 . Reden: extra info toegevoegd ]
@dinandus het VIN nummer kwam bij mij relatief laat, pas op de factuur 4 dagen voor de aflevering. Ik zag wel eerder een aantal INSTER registraties bij het RDW langskomen. De communicatie en informatie van de dealer mbt de aflevering houd niet over, wellicht weten ze nu meer, ik hoop dat voor je. De dealer kan eens informeren bij de importeur
Vorig jaar hebben wij een voorraad model gekocht. Uiteraard een nieuwe, stond klaar in de haven van Rotterdam. Toen was de vraag nog niet zo hoog als nu :-) Het heeft ongeveer 2 weken geduurd voordat de auto bij de dealer werd afgeleverd.sentiao schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:51:
Unbleached Ivory is niet meer te krijgen op nieuwe modellen. Jammer! Atlas White is de nieuwe gratis kleur.
Welke nieuwe modellen? Want ik heb echt 3 dagen geleden de Unbleached Ivory in bestelling gezetturkeyhakan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:49:
Unbleached Ivory is niet meer te krijgen op nieuwe modellen. Jammer! Atlas White is de nieuwe gratis kleur.
Als je de configurator in duikt, is die kleur er niet meer?uFx schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:27:
[...]
Welke nieuwe modellen? Want ik heb echt 3 dagen geleden de Unbleached Ivory in bestelling gezet('gratis' kleur)
Update: de kleur is alleen niet meer te selecteren als je voor een tech pack kiest (bij de Evolve Sky uitvoering). Bijzonder!
[ Voor 17% gewijzigd door turkeyhakan op 21-05-2026 14:11 ]
Och ja, die configurator. Die is zo kapot als watturkeyhakan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Als je de configurator in duikt, is die kleur er niet meer?
Update: de kleur is alleen niet meer te selecteren als je voor een tech pack kiest (bij de Evolve Sky uitvoering). Bijzonder!
Gisteren mijn Inster naar de dealer gebracht, melding dashboard: koelvloeistof voor de electromotor bijvullen. Onder de kap gekeken en de houder was idd leeg. Daar mijn Inster ook al 2 nieuwe iccu's heeft gekregen, had ik het idee dat een aansluiting op de iccu wellicht was gaan lekken [deze is ook vloeistof gekoeld]. Kreeg vandaag bericht van de dealer, men had een onderdeel vervangen, een vloeistof pomp, hierna gaf de display een foutmelding die er niet uit te krijgen was. Contact met importeur en men stuurt een nieuwe pomp op....... Wordt vervolgd. Dit alles na een kleine 11000 km. Mijn idee is dat Hyundai niet veel heeft verdiend aan deze auto. Inster kopen, kun je ernaast gaan lopen. Als kers op de taart, ik ben een rustige rijder, altijd...... Gelukkig een leenauto, uiteraard wel benzine...... Zoals jullie zien gaat het ook wel eens niet goed met een Inster......
@Aedriaen1 Wel zo te horen heb je het niet helemaal getroffen met je Inster.
Van welke type c.q. bouwjaar is dan jouw Inster? Via het Duitse Inster forum lees je wel meer over deze ongemakken, mag ik het zo noemen? Meestal blijven vaak de negatieve zaken de overhand hebben op de diverse forums. Maar verder ben je tevreden met je Inster?
Ik ben nog wachtende op mijn bestelde Cross, schijnt nu inmiddels ingescheept te zijn.
Van welke type c.q. bouwjaar is dan jouw Inster? Via het Duitse Inster forum lees je wel meer over deze ongemakken, mag ik het zo noemen? Meestal blijven vaak de negatieve zaken de overhand hebben op de diverse forums. Maar verder ben je tevreden met je Inster?
Ik ben nog wachtende op mijn bestelde Cross, schijnt nu inmiddels ingescheept te zijn.
Ik heb de meest luxe, bouwjaar 2025 de Evolve Sky. Het veel hebben van pech zorgt ervoor dat ik de positieve eigenschappen minder goed kan benoemen....... En een auto met goed 11.000 km op de teller die binnen 3400 km zijn derde ICCU kreeg en nu dit weer, tsja wat moet je daarvan vinden. Verder denk ik dat ook negatieve dingen moeten worden vermeld op dit soort fora.dinandus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:37:
@Aedriaen1 Wel zo te horen heb je het niet helemaal getroffen met je Inster.
Natuurlijk mag je dit vermelden. Het belangrijkste is mijns inziens gewoon dat een auto betrouwbaar is, en dat is bij jouw Inster tot nu toe zeker niet het geval. En ik kan me heel goed voorstellen dat je dan weinig plezier aan de auto beleefd.Aedriaen1 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:06:
[...]
Ik heb de meest luxe, bouwjaar 2025 de Evolve Sky. Het veel hebben van pech zorgt ervoor dat ik de positieve eigenschappen minder goed kan benoemen....... En een auto met goed 11.000 km op de teller die binnen 3400 km zijn derde ICCU kreeg en nu dit weer, tsja wat moet je daarvan vinden. Verder denk ik dat ook negatieve dingen moeten worden vermeld op dit soort fora.
Kijk en daarom ben ik voorstander van het feit dat je service acties laat uitvoeren! Vervelend.
Mag ik de aanname doen dat @Aedriaen1 de koelvloeistofpomp nog niet had laten vervangen? Daar stond namelijk een service actie voor klaar.
Mag ik de aanname doen dat @Aedriaen1 de koelvloeistofpomp nog niet had laten vervangen? Daar stond namelijk een service actie voor klaar.
Nou, ik ga er van uit dat als iets haast heeft dat ik een oproep krijg op een of andere wijze. De rest van updates kan gewoon wachten tot een beurt lijkt mij. Als ik zelf elke week moet controleren of er een update is en dan die moet inplannen bij de garage dan worden zowel ik als de garage daar niet blij van.turkeyhakan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:12:
Kijk en daarom ben ik voorstander van het feit dat je service acties laat uitvoeren! Vervelend.
Ik weet niet wie het zei, maar Hyundai en alle andere merken calculeren dit blijkbaar in. Zolang het geen impact heeft op de verkeersveiligheid, zul je als het goed is niet zo snel een oproep krijgen. Vandaar ook mijn reactie; beter preventief laten uitvoeren dan wanneer het (zoals mogelijk in dit geval) te laat is.Nanuk schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:43:
[...]
Nou, ik ga er van uit dat als iets haast heeft dat ik een oproep krijg op een of andere wijze. De rest van updates kan gewoon wachten tot een beurt lijkt mij. Als ik zelf elke week moet controleren of er een update is en dan die moet inplannen bij de garage dan worden zowel ik als de garage daar niet blij van.
idem met de iccu update.
Afgelopen zaterdag melding in de auto en app dat er storing was bij de voertuig diagnose. Toch maar even naar de dealer gereden en kon mijn auto direct achter laten en kreeg een Inster Evolve Sky mee als leenauto. Maandag bericht dat de koelvloeistof pomp vervangen moest worden. Dinsdag kon ik de auto weer ophalen. Storingsmelding is uit de auto echter blijft deze staan in de Bleu Link app. Iemand een idee hoe ik deze eruit kan krijgen? Anders even terug naar de dealer.
Volgens mij had ik daar een tijd terug een opmerking over gemaakt vanwege het kapotgaan van mijn driewegklep en kort daarna een serviceactie kwam voor relevante onderdelen.turkeyhakan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:50:
[...]
Ik weet niet wie het zei, maar Hyundai en alle andere merken calculeren dit blijkbaar in. Zolang het geen impact heeft op de verkeersveiligheid, zul je als het goed is niet zo snel een oproep krijgen. Vandaar ook mijn reactie; beter preventief laten uitvoeren dan wanneer het (zoals mogelijk in dit geval) te laat is.
idem met de iccu update.
Voor de fabrikant is het 'goedkoper' om de enkele voertuigen die daadwerkelijk kapot gaan onder garantie te repareren, dan alle verkochte voertuigen terug te roepen. Dit heeft een enorme logistieke en plantechnische impact op de dealer. Uiteindelijk hopen ze dat alle voertuigen toch binnen de garantie nog eens terug te komen voor onderhoud en/of APK, en dan nemen ze de serviceactie mee. Dit uiteraard alleen als het een onderdeel betreft die niet de verkeersveiligheid in gevaar brengt, zoals bij mij een onderdeel van de airco/koeling.
Het is een economische afweging, anders zouden fabrikanten dit niet doen. Je kunt uiteraard zelf structureel de serviceacties voor je voertuig in de gaten blijven houden en bij elke nieuwe actie een afspraak proberen te maken bij de dealer. Maar dit zorgt dan juist weer voor extra druk bij de dealer, waardoor anderen met daadwerkelijk kapotte onderdelen, moeten wachten op ruimte in de werkplaats.
Het duurde bij mij 3 weken tussen het eerste telefoontje en de eerste korte afspraak (1 uur). Die korte afspraak was niet genoeg om het probleem te vinden, dus er kwamen weer 3 weken wachten bij tot er een hele dag ruimte was in de agenda. Helaas is mijn dealer (Content Eindhoven) regelmatig wekenlang helemaal volgepland. Dan helpt het voor hun (en mij) niet mee als er klanten tussendoor komen die vinden dat een serviceactie 'meteen' uitgevoerd moet worden.
De negatieve punten zijn zelfs belangrijker dan de positieve, dus blijf ze vooral melden. Ik heb ook eens een maandagochtendauto gehad, en dat was ook een Hyundai. Je kunt daar pech mee hebben (kan gewoon gebeuren) maar waar ik me vooral aan stoorde is de verschrikkelijke houding van de dealers. Elke keer menen ze weer een probleempje opgelost te hebben en komt het 2 dagen later weer terug, zonder dat ze zelf even intensief testen of nu echt kijken waar het probleem ligt. De kennis van EV's was destijds ook gewoon beperkt en hopelijk is dat nu wat beter.Aedriaen1 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:06:
[...]
Ik heb de meest luxe, bouwjaar 2025 de Evolve Sky. Het veel hebben van pech zorgt ervoor dat ik de positieve eigenschappen minder goed kan benoemen....... En een auto met goed 11.000 km op de teller die binnen 3400 km zijn derde ICCU kreeg en nu dit weer, tsja wat moet je daarvan vinden. Verder denk ik dat ook negatieve dingen moeten worden vermeld op dit soort fora.
In mijn geval was het dus zo dat de auto er mee stopte en ik dus 3x naast de kant heb gestaan op de snelweg met het gezin. Bij de laatste keer ben ik naar de garage gegaan, de sleutels op de balie gelegd en gezegd "regel maar een andere auto, deze wil ik niet meer" (met stukje hulp van rechtsbijstand).
Toen heb ik uiteindelijk wel een andere gekregen.
Daarom ook mijn advies, als je het risico op stil komen te staan zo veel mogelijk wil beperken, laat de service acties tijdig uitvoeren. Uiteraard geen garantie
Op de INSTER van ons wordt geen 60D067 gemeld op de bekende UK site, wel 60D066. Betreft een Pulse eind april 2025 geleverd.turkeyhakan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:36:
Daarom ook mijn advies, als je het risico op stil komen te staan zo veel mogelijk wil beperken, laat de service acties tijdig uitvoeren. Uiteraard geen garantie
Het houdt bij onze oosterburen de gemoederen ook al een tijdje bezig...turkeyhakan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:53:
En daar is er nog één.... pfff, het houdt niet op zeg! 60D067
Schijnbaar weer een update voor de ICCU. Als deze update mislukt, vervangen ze de ICCU blijkbaar.
https://www.insterforum.d...eue-serviceaktion-60d067/
Wij hebben de 60D066 update al gehad, ter info. Het kan zijn dat jij een nieuwere ICCU hebt. Schijnbaar is de 60D067 voor de V4.0 variant. Jij hebt denk ik de 5e generatie?sv7088 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:48:
[...]
Op de INSTER van ons wordt geen 60D067 gemeld op de bekende UK site, wel 60D066. Betreft een Pulse eind april 2025 geleverd.
Waar kan ik mijn VIN nummer controleren op updates? Welke site?
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
https://recalls.hyundai.co.uk/#con1 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:15:
Waar kan ik mijn VIN nummer controleren op updates? Welke site?