Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Je ICCU wordt wel degelijk belast, je aanname klopt niet, ook bij DC laden want alle pompen, airco etc werken allemaal op 12V en dat is nou precies wat de ICCU ook doet, de 12V voorziening.CEdS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
De ICCU is al bij 1200 km vervangen (maar goed, geen garantie dat het dan niet nog een keer moet) en zijn nu inmiddels de 23000 km gepasseerd. Daarbij laad ik altijd DC (heb een DC lader thuis) dus die ICCU wordt nauwelijks belast. De 12 Volt accu was in ieder geval leeg want toen de sleepdienst er een booster op aansloot, begon opeens het alarm te loeien en lichtte het dashboard en scherm weer op. Ik kon daarna de auto aanzetten en vervolgens de sleepwagen oprijden. Toen ik m weer uitzette was ie ook gelijk weer dood. Niets deed het meer.....Ik hoop vandaag wat nieuws te horen.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Op mijn Zaptec had ik een groene licht dus het zou goed aangesloten moeten zijn. En volgens de Zaptec app was het allemaal klaar om te laden.
Echter, de auto heeft helemaal niet opgeladen. Ik heb een vermoeden dat de Inster zelf in een timeout ging omdat er na zoveel uur nog geen stroom geleverd was. Volgens de Zaptec was het laden gewoon gestopt, ik kan geen foutmelding vinden.
Is dit een bekend fenomeen?
Misschien kan ik beter Hyundai SmartCharging proberen?
Ik overweeg namelijk een dynamische energiecontract te nemen maar als ik de auto niet betrouwbaar op gunstige tijden kan laden is dit een stuk minder interessant...
[ Voor 4% gewijzigd door AGD op 15-08-2026 08:18 ]
De Inster zelf heeft ook de mogelijkheid om laadtijden in te stellen. Ik heb dat een tijdje geprobeerd, en dat werkte prima.AGD schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:15:
Gisteravond om 19:00 heb ik de laadkabel aangesloten en de ecomodus in mijn Zaptec Go 2 ingesteld. Dit houdt in dat hij op een gunstige tijd zou laden, in dit geval 01:00 's ochtends.
Op mijn Zaptec had ik een groene licht dus het zou goed aangesloten moeten zijn. En volgens de Zaptec app was het allemaal klaar om te laden.
Echter, de auto heeft helemaal niet opgeladen. Ik heb een vermoeden dat de Inster zelf in een timeout ging omdat er na zoveel uur nog geen stroom geleverd was. Volgens de Zaptec was het laden gewoon gestopt, ik kan geen foutmelding vinden.
Ik overweeg namelijk een dynamische energiecontract te nemen maar als ik de auto niet betrouwbaar op gunstige tijden kan laden is dit een stuk minder interessant...
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Gisterenmiddag een telefoontje van de garage. De Inster is daar, na het opladen van de 12 Volt accu, dinsdagmiddag, woensdag, donderdag en vrijdagochtend aan allerlei testen onderworpen. Men heeft helemaal niets kunnen vinden........Om toch wat goeds te doen, gaan ze alle update en recalls uitvoeren. Dinsdag of woensdag is ie weer klaar....CEdS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:35:
Eergisteren reageerde onze Inster nergens meer op, eerst dacht ik dat de batterijen in de sleutels leeg waren maar toen ie ook niet op de telefoonapp reageerde en het dashboard geen enkel teken van leven gaf, toverde ik de noodsleutel maar uit de afstandbediening. Maar waar steek je deze in?? Met geen mogelijkheid kregen wij de deuren ontgrendeld, dus op naar de dealer.
Na mijn verhaal gedaan te hebben direct een melding verstuurd via de App.. Gisterenochtend stond er een sleepdienst op de stoep. Na een 12 Volt accuboost kreeg de Inster weer een opleving maar dit was van korte duur, nadat ie op de sleepwagen stond, deed ie niets meer.
Ben nu in afwachting van het reanimatieteam, krijg wel allerlei meldingen in de app dat de auto te lang ingeschakeld is maar verder niets...... Wordt vervolgd.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik laad bijna altijd zo en lang wachten is geen probleem. Binnen een paar minuten vele malen starten en stoppen met laden wel. De EV vindt de laadpaal dan onbetrouwbaar en zal 12 of 24 uur niet laden (tenzij je uit en weer inplugt).AGD schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:15:
Gisteravond om 19:00 heb ik de laadkabel aangesloten en de ecomodus in mijn Zaptec Go 2 ingesteld. Dit houdt in dat hij op een gunstige tijd zou laden, in dit geval 01:00 's ochtends.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ondersteunt jouw auto V2L? Heb je mogelijk een stekker aangesloten gelaten? Verder kan ik mij zo ook niets bedenken. Ik weet niet zeker of alle lampen nu uitgaan als je een deur/kofferbak open hebt laten staan. Maar dan zou ik verwachten dat de grote 400V accu bijspringt.CEdS schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:50:
[...]
Gisterenmiddag een telefoontje van de garage. De Inster is daar, na het opladen van de 12 Volt accu, dinsdagmiddag, woensdag, donderdag en vrijdagochtend aan allerlei testen onderworpen. Men heeft helemaal niets kunnen vinden........Om toch wat goeds te doen, gaan ze alle update en recalls uitvoeren. Dinsdag of woensdag is ie weer klaar....
Dat stopcontact werk alleen als de auto aan staat of in campingmodus (wat ongeveer ook aanstaan is).turkeyhakan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Ondersteunt jouw auto V2L? Heb je mogelijk een stekker aangesloten gelaten? Verder kan ik mij zo ook niets bedenken. Ik weet niet zeker of alle lampen nu uitgaan als je een deur/kofferbak open hebt laten staan. Maar dan zou ik verwachten dat de grote 400V accu bijspringt.
Drie dagen voor updates lijkt me wel erg veel, dat is in twee a drie uur wel gepiept. Ik krijg hier een beetje het gevoel bij dat de klant niet hoeft te weten wat ze wel gedaan hebben. Maar dat kan ik nergens op baseren behalve dan de claim van vele dagen testen en dan maar besluiten drie dagen over een update te doen.CEdS schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:50:
[...]
Gisterenmiddag een telefoontje van de garage. De Inster is daar, na het opladen van de 12 Volt accu, dinsdagmiddag, woensdag, donderdag en vrijdagochtend aan allerlei testen onderworpen. Men heeft helemaal niets kunnen vinden........Om toch wat goeds te doen, gaan ze alle update en recalls uitvoeren. Dinsdag of woensdag is ie weer klaar....
Het maakt me eigenlijk niets uit, de auto staat in de garage, ik heb nog twee andere auto's en een motor en een fiets om van a naar b te komen en als ie klaar is dan brengen ze de Inster weer netjes naar mij....en inderdaad ik hoef ook niet te weten wat ze gedaan hebben, als ie het maar weer doet. Ik heb niet voor niets 5 jaar garantie. Wellicht vertellen ze nog welke updates ze uitgevoerd hebben, de telefoniste had het wel over een 3wegklep maar het fijne wist ze er niet van.Nanuk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Drie dagen voor updates lijkt me wel erg veel, dat is in twee a drie uur wel gepiept. Ik krijg hier een beetje het gevoel bij dat de klant niet hoeft te weten wat ze wel gedaan hebben. Maar dat kan ik nergens op baseren behalve dan de claim van vele dagen testen en dan maar besluiten drie dagen over een update te doen.
V2L is hier in Frankrijk niet leverbaar op de Inster, had ik wel graag gewild.turkeyhakan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Ondersteunt jouw auto V2L? Heb je mogelijk een stekker aangesloten gelaten? Verder kan ik mij zo ook niets bedenken. Ik weet niet zeker of alle lampen nu uitgaan als je een deur/kofferbak open hebt laten staan. Maar dan zou ik verwachten dat de grote 400V accu bijspringt.
Zie een paar posts boven die van jou. (Of op zoek naar die van mij) voor de 3 wegklepCEdS schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:16:
[...]
Het maakt me eigenlijk niets uit, de auto staat in de garage, ik heb nog twee andere auto's en een motor en een fiets om van a naar b te komen en als ie klaar is dan brengen ze de Inster weer netjes naar mij....en inderdaad ik hoef ook niet te weten wat ze gedaan hebben, als ie het maar weer doet. Ik heb niet voor niets 5 jaar garantie. Wellicht vertellen ze nog welke updates ze uitgevoerd hebben, de telefoniste had het wel over een 3wegklep maar het fijne wist ze er niet van.
Gefeliciteerd een mooie kleur ook! Welke allseasonbanden heb je laten monteren?Hen3s schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:20:
Yes, de INSTER is binnen!
Een Pulse met winterpack - trekhaak - 4 seasons banden.
Wat een piepjes en waarschuwingen….., maar hij rijdt echt fantastisch!
Jammer genoeg blijken er problemen te zijn met de Home Assistant; dus dat heb ik nog niet voor elkaar.
[Afbeelding]
Thanks! We zijn ook heel blij met de kleur!2lions schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:26:
[...]
Gefeliciteerd een mooie kleur ook! Welke allseasonbanden heb je laten monteren?
Eerste spontane reactie al binnen van een +/- 10 jarig kereltje; ‘kijk eens papa, wat een gave auto - das een mooie kleur’. Papa was het met hem eens!
we hebben private lease; dus geen keuze gehad. Maar voelt goed en heel stil!
Continental AllSeasons Contact 2
185/65 R15 88H
Ook mooie kleur wat je niet vaak ziet, had ook zo mijn 2e voorkeur geweest als de Amazonas Green er niet was geweest.
Heb trouwens dezelfde keus voor de banden gemaakt.
Ik heb trouwens de dacht ik Lavendel kleur op een Inster Lounge hier nog niet kunnen ontdekken, dat zou ook een favoriet van mij geweest zijn.
Mailtje gestuurd naar Hyundai Support, hopelijk zit ik straks niet weken zonder auto.
Een praktische vraag: ik vind de positie van de USB poort wel erg onhandig, zeker als je daar i.v.m. AA je telefoon elke keer aan wil koppelen. Hoe lossen jullie dat op met de USB-kabel? Je hebt een kabel van precies de goede lengte nodig om te voorkomen dat die naar beneden hangt of voor het dashboard langs krult.
Dus: hoe is jullie setup in de auto met een telefoon en een USB kabel?
Nou weet ik niet wat AA is (in dit verband) maar laden kan evt in het vakje onder het infotainment.multikoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
Gisteren mijn Inster opgehaald en er ondertussen 200 km mee gereden. Erg leuke auto.
Een praktische vraag: ik vind de positie van de USB poort wel erg onhandig, zeker als je daar i.v.m. AA je telefoon elke keer aan wil koppelen. Hoe lossen jullie dat op met de USB-kabel? Je hebt een kabel van precies de goede lengte nodig om te voorkomen dat die naar beneden hangt of voor het dashboard langs krult.
Ik gebruik soms de usb A als ik carplay wil gebruiken. De usb C als ik puur wil opladen evt icm de foon in een houder op het dashboard. De foon continu opladen is ook geen goed idee dus soms helemaal geen kabel er in.
En?Tatteredhat schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:45:
Ik heb het topic inmiddels al een beetje doorgelezen en ik vrees het ergste, maar met nog maar 1000km op de teller kreeg ik vandaag de rode "Check de elektrische systemen" waarschuwing toen ik de auto startte.
Mailtje gestuurd naar Hyundai Support, hopelijk zit ik straks niet weken zonder auto.
Ik heb een 90cm kabel en zet mijn telefoon in het "vakje" tussen de twee bekerhouders (samen met mijn laadpas).multikoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
Gisteren mijn Inster opgehaald en er ondertussen 200 km mee gereden. Erg leuke auto.
Werkt voor mij prima, en als ik hem niet gebruik dan bungelt hij een beetje naar beneden naast de benen van de passagier.
Bleef de melding ook staan? Zo ja, ook na de auto uit te hebben gezet, een uurtje ofzo gewacht te hebben, en weer gestart te hebben?Tatteredhat schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:45:
Ik heb het topic inmiddels al een beetje doorgelezen en ik vrees het ergste, maar met nog maar 1000km op de teller kreeg ik vandaag de rode "Check de elektrische systemen" waarschuwing toen ik de auto startte.
Dus vanaf nu bij zonne over productie deze op automatisch laden ingesteld. Heb de SE installatie zo ingesteld staan dat eerst de accu a 10 kWh wordt vol geladen, en vervolgens mag de wall box de resterende over productie naar de Inster laden.
Wat ik echter niet vind, hoe stel ik bij de Inster het zo in dat als de walbox de stroom begint te leveren naar de auto, de Inster dus dit ook automatisch start? Dat heb ik helaas nog niet zo snel ergens kunnen vinden.
Voorheen met de Granny loader was het inpluggen in de auto, en hopje het opladen starte vanzelf zou gauw de laadplug in de auto zat. Dit moet nu ook zo kunnen, dat de Inster dus vanzelf ziet wanneer de walbox begint met te leveren?
AA = Android Auto. Ik gebruik Google Maps voor navigatie en Spotify voor muziek en dat werkt perfect als je je telefoon koppelt via een USB kabel. Maar die kabel is wel wat lastig weg te werken zodat je er niet met je voeten of iets anders achter blijft haken.Nanuk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Nou weet ik niet wat AA is (in dit verband) maar laden kan evt in het vakje onder het infotainment.
Je kunt je telefoon (althans: bij Android weet ik dat) zo instellen dat hij maar tot 80% laadt. Spaart de batterij.Ik gebruik soms de usb A als ik carplay wil gebruiken. De usb C als ik puur wil opladen evt icm de foon in een houder op het dashboard. De foon continu opladen is ook geen goed idee dus soms helemaal geen kabel er in.
Welkom! Na ongeveer een jaar hebben we weer dezelfde automultikoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Vandaag, 21 augustus de Inster kunnen ophalen. Het probleem waarvoor de service van Hyundai haar kwam afslepen is niet gevonden. Nadat ze de 12 Volt accu opgeladen hadden, hebben ze haar 2 dagen getest/gemeten of de accu leeg liep of andere rare dingen maar er gebeurde niets. Omdat ze toch iets wilde doen en er wel wat update puntjes openstonden, ik zag in de gauwigheid 7 stuks, waaronder de 3 weg (koel) klep en een hoogspanningszekering vervangen en de bijlage van de gebruiksaanwijzing, heeft de auto tot vandaag bij de garage gestaan. Gisteren belde ze dat ie weer klaar was.CEdS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:35:
Eergisteren reageerde onze Inster nergens meer op, eerst dacht ik dat de batterijen in de sleutels leeg waren maar toen ie ook niet op de telefoonapp reageerde en het dashboard geen enkel teken van leven gaf, toverde ik de noodsleutel maar uit de afstandbediening. Maar waar steek je deze in?? Met geen mogelijkheid kregen wij de deuren ontgrendeld, dus op naar de dealer.
Na mijn verhaal gedaan te hebben direct een melding verstuurd via de App.. Gisterenochtend stond er een sleepdienst op de stoep. Na een 12 Volt accuboost kreeg de Inster weer een opleving maar dit was van korte duur, nadat ie op de sleepwagen stond, deed ie niets meer.
Ben nu in afwachting van het reanimatieteam, krijg wel allerlei meldingen in de app dat de auto te lang ingeschakeld is maar verder niets...... Wordt vervolgd.
Het mooie is dat ze het weer doet en weer thuis staat!
Is met een wallbox toch hetzelfde? Laadkabel in de auto en als de wallbox geen overschot ziet gebeurt er niks, zodra die wel stroom gaat leveren dan gaat de auto laden.dinandus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:53:
Van de week de SE EV ONE PRO walbox geinstalleerd gekregen.
Dus vanaf nu bij zonne over productie deze op automatisch laden ingesteld. Heb de SE installatie zo ingesteld staan dat eerst de accu a 10 kWh wordt vol geladen, en vervolgens mag de wall box de resterende over productie naar de Inster laden.
Wat ik echter niet vind, hoe stel ik bij de Inster het zo in dat als de walbox de stroom begint te leveren naar de auto, de Inster dus dit ook automatisch start? Dat heb ik helaas nog niet zo snel ergens kunnen vinden.
Voorheen met de Granny loader was het inpluggen in de auto, en hopje het opladen starte vanzelf zou gauw de laadplug in de auto zat. Dit moet nu ook zo kunnen, dat de Inster dus vanzelf ziet wanneer de walbox begint met te leveren?
Yes!DonJuape schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:27:
[...]
Welkom! Na ongeveer een jaar hebben we weer dezelfde auto
Wij gebruiken een spiraalvormige USB-kabel en leggen de telefoon in de ruimte direkt onder het scherm. Het vakje voor draadloos laden wordt dan gebruikt door de telefoon van de bijrijder. De kabel hangt nooit ergens voor, ook als er geen telefoon aangesloten is.multikoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
edit: wij proberen de bekerhouders zoveel als mogelijk leeg te houden, slechts de sleutel (met laad-druppel) leggen we daar soms in. We maken namelijk weleens gebruik van de mogelijkheid om samen aan 1 kan van de auto uit te stappen. Kabels en andere spullen op de grond of tussen de stoelen en de console in zitten voor ons dan alleen maar in de weg.
[ Voor 17% gewijzigd door sentiao op 21-08-2026 16:11 ]
Oei dat vind ik wel spannend om te horen: "oorzaak niet gevonden".CEdS schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Vandaag, 21 augustus de Inster kunnen ophalen. Het probleem waarvoor de service van Hyundai haar kwam afslepen is niet gevonden. Nadat ze de 12 Volt accu opgeladen hadden, hebben ze haar 2 dagen getest/gemeten of de accu leeg liep of andere rare dingen maar er gebeurde niets. Omdat ze toch iets wilde doen en er wel wat update puntjes openstonden, ik zag in de gauwigheid 7 stuks, waaronder de 3 weg (koel) klep en een hoogspanningszekering vervangen en de bijlage van de gebruiksaanwijzing, heeft de auto tot vandaag bij de garage gestaan. Gisteren belde ze dat ie weer klaar was.
Het mooie is dat ze het weer doet en weer thuis staat!
Ik gebruik een usb spiraalkabel. Deze blijft normaliter ingeplugd in de usb A en ligt in het vakje naar de linkerkant, richting het stuur. Kort genoeg om niet uit te steken. Kabel is denk ca. 1-1,2 m uitgetrokken, in elk geval voldoende om zonder te veel spanning makkelijk in- en uit te pluggen in de telefoon, wanneer ik deze met links vasthou terwijl ik in de bestuurdersstoel zit. De telefoon leg ik daarna in het vakje voor draadloos opladen. Mijn telefoon ondersteunt geen draadloos opladen, dus geen gevaar dat laden via de kabel hiermee gaat 'botsen'.multikoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
Ik kom van een e-Niro en de Inster deelt heel veel techniek met mijn vorige auto. Daarom vallen de verschillen me extra op.
Gisteren had ik tijdens een wat langere rit de gelegenheid om met de Adaptive Cruise Control te spelen. Werkt prima, op één dingetje na: ik was gewend om in de e-Niro de ACC in te schakelen volgens een ingesleten patroon: ik bleef het gaspedaal indrukken (ook tijdens accelereren) en schakelde dan de ACC in. Die nam het dan over, waarna ik het pedaal losliet. Daardoor was de overgang tussen mijn voet en de ACC helemaal naadloos. Bij de Inster werkt dat niet. Als ik het pedaal blijf vasthouden, dan schakelt de ACC niet bij. Pas als ik mijn voet van het pedaal haal, schakelt hij in, wat resulteert in een korte onderbreking van de snelheid of de versnelling. Ondertussen heb ik uitgevonden dat het beter (maar nog niet perfect) gaat als ik het pedaal loslaat en tegelijk de ACC inschakel.
Lang verhaal, maar is dit herkenbaar?
Ja.multikoe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:05:
Zolang je het "rij"pedaal zelf bedient, heeft dat voorrang boven de ingestelde Cruise Control snelheid.
Dus ook als je het pedaal langzaam loslaat gaat je auto langzamer rijden dan jouw gewenste CC-snelheid. Dus als je het vergeet, dat je ACC aan staat en je zou je voet van het pedaal halen, kan je auto naar voren 'schieten' als er geen obstakel is natuurlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door LV1 op 24-08-2026 13:42 ]
Yep, als oud e-Niro rijder herken ik precies hetzelfde, en ook wat @LV1 hierboven zegt goed om rekening mee te houden. Heb al een paar keer gehad dat ik op de snelweg beetje gas bijgeef om in de buurt te blijven om ACC te overrulen en dat hij opeens langzamer gaat dan de ingestelde snelheid terwijl er wel ruimte is, omdat ik het gaspedaal licht intrap...multikoe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:05:
Ik heb mijn Inster net dus ik zit boordevol vragen. "Watch this space"![]()
Ik kom van een e-Niro en de Inster deelt heel veel techniek met mijn vorige auto. Daarom vallen de verschillen me extra op.
[...]
(En de knopjes zitten aan de "verkeerde" kant, maar dat hangt af of je uit de MY19/MY20 e-Niro komt, of die inmiddels ook al een keer had ingewisseld voor een nieuwere. Volgens mij zijn alle KIA en Hyundai nu de CC knoppen links. Vind die kant qua cruising overigens wel chiller, maar moet er nog wel aan wennen. Zelfs na een periode van meer dan een jaar geen e-Niro meer te hebben gereden en autoloos te zijn geweest.)
Is er een mogelijkheid om de Drive Mode default aan te passen? Hij staat standaard op Normal maar mijn ouders rijden liever op Eco. Idem voor de i-Pedal? Dat is ook niet als standaard in te stellen? Zelfde geldt voor de akoestieke snelheidswaarschuwing?
Dat is helaas 3x nee...dawg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:02:
Ook paar vraagjes, waar ik denk ik het antwoord al op weet.
Is er een mogelijkheid om de Drive Mode default aan te passen? Hij staat standaard op Normal maar mijn ouders rijden liever op Eco. Idem voor de i-Pedal? Dat is ook niet als standaard in te stellen? Zelfde geldt voor de akoestieke snelheidswaarschuwing?
Jammer. Gelukkig is het erg simpel en snel genoeg aan te passen elke keer.
Verder wel een erg fijne auto. Stiller dan de Kona en rijdt prettiger. En redelijk luxe, ze hebben stuur- en stoelverwarming en elektrisch schuif/kanteldak.
[ Voor 27% gewijzigd door dawg op 26-08-2026 17:10 ]
Ik heb dit forum gedeeltelijk doorgelezen maar ik kan het niet vinden: als ik ga rijden, gaan al mijn deuren op slot. Prima, maar als ik stop en uitstap, blijven de achterdeuren op slot. Dat is supervervelend. Heb ik nu goed begrepen dat bij de Europese modellen van de Inster deze veiligheidsfunctie niet uitgeschakeld kan worden?
Dit is bijvoorbeeld ook vervelend (en dat gebeurt een paar keer per week) als ik mijn vrouw ergens afzet en ze moet nog even wat van de achterbank pakken.
Ik weet dat ik kan instellen dat de deuren los gaan als ik hem in "P" zet, maar dat vind ik wat onhandig. En ik kan de deuren losdoen met de tuimelschakelaar, maar dat doe ik dus pas nadat mijn vrouw al een ruk aan de achterdeur heeft gegeven....
Anders kun je niks van de achterbank pakken, of de boodschappen uit de auto halen. Onhandig inderdaad, wel wat veiliger als je gta style kaping wil voorkomen
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Nou denk ik dat de kans dat in Nederland en dan ook nog met een Inster, de kans op een GTA style hijacking ongeveer een miljoen keer kleiner is dan getroffen worden door de bliksem terwijl je een ijsje eet midden op de heidealaintje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:45:
Ik heb er ook gewenning van moeten maken om die knop altijd in te drukken als ik parkeer of iemand ophaal.
Anders kun je niks van de achterbank pakken, of de boodschappen uit de auto halen. Onhandig inderdaad, wel wat veiliger als je gta style kaping wil voorkomen.
Onze stootlijsten beginnen los te laten, de ene meer dan de andere. Dit zou worden verholpen tijdens de werkzaamheden voor de terugroepactie deze week.
Maar, afgelopen weekend zijn we er al 1 kwijtgeraakt op de snelweg. Het was helaas 's nachts en heel slecht weer. We hebben de verloren stootlijst niet op kunnen halen, hij ligt zeer waarschijnlijk op de vluchtstrook of daarvoorbij; we realiseerden ons ook niet meteen wat het geluid was dat we hoorden, pas thuis zagen we het. Dit bevestigt een vrees van mij: het loslaten is niet optisch (ze zijn flexibel), ze laten werkelijk los. De bevestiging wordt langzaam slechter door vuil en water als er eenmaal een kiertje onstaan is.
In plaats van ze te laten repareren (en nu dus ook vervangen) gaan we ze laten weghalen. Er komt vuil achter en langzaamaan laten ze dus 1 voor 1 los. Een verkeerde beweging in een wasbox zou het alleen nog maar erger maken. Een auto moet ontzorgen vinden wij, vandaar de keuze.
Wat ons opvalt is de urgentie die het krijgt. De kans dat ze los laten lijkt het grootst op de snelweg, en juist daar is het het gevaarlijkst. Het was voor het eerst dat de garage van dit probleem hoorde, maar ik heb zelf nog geen andere Inster gezien met de stootlijsten. Het maakte in ieder geval geen indruk.
Vervelend te horen van je "pech" met je Inster stoot lijsten.Ik heb ook stootlijsten op mijn Cross laten zetten, zie bijgaande foto. Ik neem dat je deze bedoelt?
Daar ik mijn Inster pas sinds de 10e juli in bezit heb, heb er nog niks aan kunnen zien, op het oog zit het goed en stevig bevestigt.
Dat zijn ze inderdaad. Zien er erg mooi uit op een Cross moet ik zeggen. We gaan er deze week achter komen wat we ermee gaan doen, ik zal ook nog een monteur spreken om te overleggen hierover. We zullen zien, komt goed.dinandus schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:59:
@sentiao [Afbeelding] Vervelend te horen van je "pech" met je Inster stoot lijsten.
Ik heb ook stootlijsten op mijn Cross laten zetten, zie bijgaande foto. Ik neem dat je deze bedoelt?
Daar ik mijn Inster pas sinds de 10e juli in bezit heb, heb er nog niks aan kunnen zien, op het oog zit het goed en stevig bevestigt.
Worden deze niet geplakt?Gunirus schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:36:
Een week na plaatsing begon er eentje los te laten. Ik weet niet hoe ze deze hebben vastgezet, maar nu toch 15 maanden zonder problemen.
Hebben ze die opnieuw vastgezet, en sindsdien geen nieuwe problemen? Of begon er een los te laten, maar dat is niet erger geworden?Gunirus schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:36:
Een week na plaatsing begon er eentje los te laten. Ik weet niet hoe ze deze hebben vastgezet, maar nu toch 15 maanden zonder problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door sentiao op 31-08-2026 14:10 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 31-08-2026 17:03 ]
Maar we weten het meteen als deze auto er staat. Fan op max en dat gaat pas uit als hij m loskoppelt.
Is dit dat 3 klep verhaal of heeft deze een ander probleem? We hebben die eigenaar steeds gemist, maar anders leggen we even een briefje klaar. Want we werken beide thuis en gedurende 3-4 uur is dat geluid zeer irritant aanwezig.
Het is in ieder geval niet normaal, die van mij laadt volledig geruisloos AC.Barrycade schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:03:
Geen Inster eigenaar hier, wel iemand met een openbare laadpaal voor de deur. En dus iemand uit de buurt met een Inster die echt een takke herrie maakt als die staat te laden. Paal levert 11kW en er staan dagelijks andere wagens te laden zonder overlast.
Maar we weten het meteen als deze auto er staat. Fan op max en dat gaat pas uit als hij m loskoppelt.
Is dit dat 3 klep verhaal of heeft deze een ander probleem? We hebben die eigenaar steeds gemist, maar anders leggen we even een briefje klaar. Want we werken beide thuis en gedurende 3-4 uur is dat geluid zeer irritant aanwezig.
Klopt is het 3 weg klep verhaal, heeft de auto van mijn vrouw al 2x gehad. Is een terugroep actie voor, niet onbelangrijk om schade aan bedrading/accu te voorkomen.Barrycade schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:03:
Geen Inster eigenaar hier, wel iemand met een openbare laadpaal voor de deur. En dus iemand uit de buurt met een Inster die echt een takke herrie maakt als die staat te laden. Paal levert 11kW en er staan dagelijks andere wagens te laden zonder overlast.
Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Bijzonder, die van mij blaast dus nooit, hij opent alleen die kleppen aan de voorkant, om ze daarna gelijk weer dicht te doen. Alleen bij DC laden gaat de ventilator aan (en blijven de kleppen open)reteketet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:00:
Mijn fan staat ook altijd te blazen tijdens AC laden. Ben bij de dealer geweest en mij is verzekerd dat het niets met de 3-weg klep te maken heeft (die van mij is al vervangen tijdens de servicebeurt), maar normaal is tijdens het laden om de batterij te koelen.
Van wat ik bij onze Inster gehoord heb, is het bijgeluid van de driewegklep absoluut niet vergelijkbaar met het geluid van een fan. Bij de driewegklep is het in mijn beleving echt het geluid van een elektromotortje dat soms ook nog wat varieert in toerental en ‘ongezond’ klinkt.rvdgaag schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:26:
[...]
Klopt is het 3 weg klep verhaal, heeft de auto van mijn vrouw al 2x gehad. Is een terugroep actie voor, niet onbelangrijk om schade aan bedrading/accu te voorkomen.
Zo ver ik mij kan herinneren is dit ook nooit meer gebeurt sinds ik alle service acties heb laten uitvoeren eind vorig jaar.
[ Voor 22% gewijzigd door arunesh90 op 02-09-2026 01:19 ]
Maar blazen alsof er een straten veeg machine voorbij komt? Het is echt dat geluidsniveau.HandyLumberjack schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:17:
[...]
Bijzonder, die van mij blaast dus nooit, hij opent alleen die kleppen aan de voorkant, om ze daarna gelijk weer dicht te doen. Alleen bij DC laden gaat de ventilator aan (en blijven de kleppen open)
Van de week stond er een andere Inster dus wellicht een leen auto en staat de lawaai bak bij de garage, maar die andere was stil.
Ding staat met 11kW dan wel te laden, dus max van de laadpaal zag ik op het schermpje.
[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 03-09-2026 08:24 ]
Nou dan is er bij deze Inster dus duidelijk iets aan de hand. Staat hier van alles voor de deur incl Tesla's en die hoor je alleen als de eigenaar volgens mij voor koelt, maar dat is dus hun airco en was tijdens de hitte golf. Alle andere merken zijn vrijwel geruisloos.turkeyhakan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:37:
Het valt echt wel mee hoe luid de Inster is tijdens het laden. Wij hebben een warmtepomp. 9 van de 10 keer hoor je hem niet, behalve dat de kleppen vooraan even open en dicht gaan. Of ze blijven open, als het warm is. Mijn Tesla is veel en veel luider.
Zal als hij er weer staat een filmpje maken. Hopelijk was de andere Inster een ruil auto en is het nu gefixt.
[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 03-09-2026 09:18 ]
Heb dit met mijn Inster ook gehad, bleek de ICCU te zijn. De herrie is idd ongelofelijk. Nadat bij mij de 3e ICCU is geplaatst geen last meer gehad.Barrycade schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:03:
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De stootlijsten zijn op ons verzoek verwijdert, geen verdere vragen/kosten.
W.b.t. driewegklep. Bij het ophalen vroeg ik of het ging om een verbeterd onderdeel, of dat het is vervangen met hetzelfde onderdeel (wij hadden geen klachten o.i.d.); toegelicht dat ik online gelezen had dat er mogelijk een verbeterd onderdeel was. De balie-medewerker was niet mijn gebruikelijke contactpersoon. Hij kapte mijn vraag af, met dat ik niks moest geloven van het internet en dat de mensen op het internet allemaal maar wat zeggen. Het was een terugroepactie en het was gratis en er was niks beters dan gratis, toch? Bovendien, zijn E35 van 30 jaar oud had zelfs nog een terugroepactie gehad 'recent', ook gratis.
"Maar is het 't nieuwe onderdeel of is het dezelfde?"
Hij laat het scherm aan me zien met daarop de onderdelen, leest het voor want hij weet het ook niet, en doet alsof dat mijn vraag beantwoord. Ik ben niet zo goed in omgaan met verkoop-figuren, eigenlijk achteraf realiseerde ik me hoe ik er het beste mee had kunnen omgaan.
Als ik niet voorbereid ben op het aantreffen van een verkoop-typetje dan kunnen ze me best wel overrompelen, jammer dat ik me daar nu op moet gaan voorbereiden bij het volgende bezoek; maar ik zal erop voorbereid zijn.
Ik wacht met smacht het klanttevredenheidsonderzoek af van de garage...
Ik meen te weten van het Duitse forum, dat daar een grootschalige terugroepactie is m.b.t. de driewegklep. De Inster rijders werden daar per brief uitgenodigd om een afspraak met de werkplaats te maken. mag ik u vragen of u ook zo’n brief ontving of maakte u op eigen initiatief de afspraak ?sentiao schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:17:
Vorige week de Inster weggebracht en opgehaald voor de terugroepactie driewegklep,
https://www.insterforum.de
Dat weet ik niet meer met zekerheid te zeggen. Ik heb de terugroepactie wel kunnen zien op de site van de RDW, en van de garage.Megat schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:10:
[...]
Ik meen te weten van het Duitse forum, dat daar een grootschalige terugroepactie is m.b.t. de driewegklep. De Inster rijders werden daar per brief uitgenodigd om een afspraak met de werkplaats te maken. mag ik u vragen of u ook zo’n brief ontving of maakte u op eigen initiatief de afspraak ?
Het betreft 61D127, deze is bij ons 30/8 uitgevoerd samen met alle openstaande service acties en recall 51D129 (de doppen op draadeinden onder de bijrijdersstoel). De importeur bevestigde mij 21/7 jl dat 61D127 bij hun een recall was, toen stond deze nog niet op de site van de RDW. Ik kreeg begin juli de melding “Controleer koelsysteem elektrische motor” en heb toen direct de dealer gebeld. De 3-weg klep was een ouder type (Inster geleverd eind april 2025) en is daadwerkelijk vervangen.sentiao schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:11:
[...]
Dat weet ik niet meer met zekerheid te zeggen. Ik heb de terugroepactie wel kunnen zien op de site van de RDW, en van de garage.
Wat ga je doen als het hetzelfde onderdeel blijkt?sentiao schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:17:
"Maar is het 't nieuwe onderdeel of is het dezelfde?"
En ook: er is in ieder geval één scenario te bedenken waarbij je hetzelfde onderdeel krijgt en daar toch heel blij mee zou moeten zijn.
Ik rijd een frans gekentekende Inster en ik kreeg zelf een aangetekend schrijven van de franse importeur om een afspraak te maken ter vervanging van de 3 wegklepMegat schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:10:
[...]
Ik meen te weten van het Duitse forum, dat daar een grootschalige terugroepactie is m.b.t. de driewegklep. De Inster rijders werden daar per brief uitgenodigd om een afspraak met de werkplaats te maken. mag ik u vragen of u ook zo’n brief ontving of maakte u op eigen initiatief de afspraak ?
De gedachte van mijn uitspraak was dat de driewegklep bij onze Inster OK was (edit: dat weet ik eigenlijk niet, maar de terugroepactie is gedaan niet op basis van een klacht of symptoom, maar ook daar weet ik natuurlijk niet of ze remote diagnostics data hebben gebruikt om onze Inster binnen te roepen, dit wordt heel snel heel speculatief). De vervanging was preventief. Vandaar mijn aanname dat het om een nieuw onderdeel moet gaan.multikoe schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:26:
[...]
Wat ga je doen als het hetzelfde onderdeel blijkt?
En ook: er is in ieder geval één scenario te bedenken waarbij je hetzelfde onderdeel krijgt en daar toch heel blij mee zou moeten zijn.
edit: ik ga de garage gewoon nog eens mailen met de vraag uit interesse. Komt helemaal goed.
[ Voor 27% gewijzigd door sentiao op 16-09-2026 11:53 ]
Een terugroepactie (recall) kan ook preventief zijn omdat er een te hoog storings-percentage is met het betreffende onderdeel. Daarbij is de bewuste 3-weg klep essentieel voor de koeling van de elektromotor en de ICCU, dus kun je als fabrikant beter niet wachten totdat de storing optreedt, maar preventief het betreffende onderdeel wat de storing veroorzaakt vervangen (is goedkoper dan de electromotor of ICCU vervangen, we hebben in dit forum ook al een gesmolten draadboom gezien omdat het onder de motorkap te heet geworden was …)sentiao schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:51:
[...]
De gedachte van mijn uitspraak was dat de driewegklep bij onze Inster OK was (edit: dat weet ik eigenlijk niet, maar de terugroepactie is gedaan niet op basis van een klacht of symptoom, maar ook daar weet ik natuurlijk niet of ze remote diagnostics data hebben gebruikt om onze Inster binnen te roepen, dit wordt heel snel heel speculatief). De vervanging was preventief. Vandaar mijn aanname dat het om een nieuw onderdeel moet gaan.
edit: ik ga de garage gewoon nog eens mailen met de vraag uit interesse. Komt helemaal goed.
Eén van de mogelijke redenen om een onderdeel preventief te vervangen is als je als fabrikant weet dat een bepaalde batch die je hebt geproduceerd fabrikagefouten bevat. Of je hebt ontdekt, door opvallend veel meldingen, dat een bepaalde batch meer problemen veroorzaakt dan de rest. Dat gebeurt regelmatig. In dat geval krijg je dus exact hetzelfde onderdeel, met hetzelfde artikelnummer. Alleen met een verbeterde kwaliteit. Of eigenlijk: met de bedoelde kwaliteit :)sentiao schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:51:
[...]
De gedachte van mijn uitspraak was dat de driewegklep bij onze Inster OK was (edit: dat weet ik eigenlijk niet, maar de terugroepactie is gedaan niet op basis van een klacht of symptoom, maar ook daar weet ik natuurlijk niet of ze remote diagnostics data hebben gebruikt om onze Inster binnen te roepen, dit wordt heel snel heel speculatief). De vervanging was preventief. Vandaar mijn aanname dat het om een nieuw onderdeel moet gaan.
Als je er echt achteraan wil, dan zou je dus moeten uitzoeken wat de reden is voor de terugroepactie. Nu dender ik deze discussie binnen zonder al teveel voorkennis, dus misschien is die reden al wel bekend. Maar als klant heb je vaak erg weinig zicht op/weet van de technische details en zonder die kennis kun je erg weinig.
Het ging even over de vraag of het gaat om een nieuw, verbeterd ontwerp of dat je gewoon een ander, maar met hetzelfde ontwerp. Als er echt een ontwerpfout in het onderdeel zit, dan heeft vervangen niet zoveel zin. Het risico op uitval blijft even groot (slijtage uitgezonderd)sv7088 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:27:
[...]
Een terugroepactie (recall) kan ook preventief zijn omdat er een te hoog storings-percentage is met het betreffende onderdeel. Daarbij is de bewuste 3-weg klep essentieel voor de koeling van de elektromotor en de ICCU, dus kun je als fabrikant beter niet wachten totdat de storing optreedt, maar preventief het betreffende onderdeel wat de storing veroorzaakt vervangen (is goedkoper dan de electromotor of ICCU vervangen, we hebben in dit forum ook al een gesmolten draadboom gezien omdat het onder de motorkap te heet geworden was …)
Zie mijn post van vorig jaar, waarbij het 4 maanden duurde om mijn kapotte driewegklep te vervangen. Er zijn in dit topic al meer berichten gepost over de driewegklep die vervangen is, voordat de terugroepactie begon. Bij de dealer gaven ze voor de zomer aan dat die terugroepactie preventief is, omdat een kapotte driewegklep dus op meerdere plekken problemen kan geven (ICCU-koeling, airco, etc..).multikoe schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:45:
[...]
Als je er echt achteraan wil, dan zou je dus moeten uitzoeken wat de reden is voor de terugroepactie. Nu dender ik deze discussie binnen zonder al teveel voorkennis, dus misschien is die reden al wel bekend. Maar als klant heb je vaak erg weinig zicht op/weet van de technische details en zonder die kennis kun je erg weinig.
Die terugroepactie is inderdaad puur ter vervanging van de driewegklep. Ik weet zelf echter niet of de mijne al vervangen is door een ander model, of dat het dezelfde is uit een andere batch, of dat ik ook nog een 'slechte' heb. Ik heb in elk geval nog geen oproep ontvangen.
Je hebt een heel goed punt, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dankje voor het perspectief.multikoe schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:45:
[...]
Eén van de mogelijke redenen om een onderdeel preventief te vervangen is als je als fabrikant weet dat een bepaalde batch die je hebt geproduceerd fabrikagefouten bevat. Of je hebt ontdekt, door opvallend veel meldingen, dat een bepaalde batch meer problemen veroorzaakt dan de rest. Dat gebeurt regelmatig. In dat geval krijg je dus exact hetzelfde onderdeel, met hetzelfde artikelnummer. Alleen met een verbeterde kwaliteit. Of eigenlijk: met de bedoelde kwaliteit :)
...
[ Voor 18% gewijzigd door sentiao op 16-09-2026 16:23 ]
Ook hier had ik last van heel veel lawaai bij het opladen. Maar dan ook echt heel luid. Na veel gedoe is geconcludeerd dat het om de driewegklep ging. Ik heb hiervoor geen terugroepactie ontvangen. Dit was in april 2026. Auto was toen jaar oud ongeveer.marzman95 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
[...]
Zie mijn post van vorig jaar, waarbij het 4 maanden duurde om mijn kapotte driewegklep te vervangen. Er zijn in dit topic al meer berichten gepost over de driewegklep die vervangen is, voordat de terugroepactie begon. Bij de dealer gaven ze voor de zomer aan dat die terugroepactie preventief is, omdat een kapotte driewegklep dus op meerdere plekken problemen kan geven (ICCU-koeling, airco, etc..).
Die terugroepactie is inderdaad puur ter vervanging van de driewegklep. Ik weet zelf echter niet of de mijne al vervangen is door een ander model, of dat het dezelfde is uit een andere batch, of dat ik ook nog een 'slechte' heb. Ik heb in elk geval nog geen oproep ontvangen.
Onze Inster is bij 6000 km en nog geen 1000 km verder nogmaals afgevoerd naar de dealer (anwb vult bij EV’s geen koelvloeistof bij). Na eerdere ervaring met een camper die verschillende keren afgevoerd werd (en ons veel geld gekost heeft), hebben we de sleutels ingeleverd met de mededeling dat we deze (particulier nieuw gekocht) niet meer willen en een oplossing verwachten.
Het is allemaal redelijk vaag vanuit Hyundai en blijkbaar ook afhankelijk van de dealer.
Ik wist toen al dat er in Australie een terugroep actie was voor de driewegklep, maar wist nog niet wat er mis- en gerepareerd was aan onze inster.
Maar 2 keer afvoeren was voor ons al de drempel van non conformiteit claimen. Gesprek met manager en hoofdmonteur was wat apart daar ik ook over enige technische kennis beschik. Geen terugroep acties, 1e keer koelvloeistof pomp vervangen, 2e keer de 2e pomp vervangen. Waarom? Ze waren lek, waarom waren ze lek? Ze waren lek. Was er niet iets met de driewegklep? Oh ja, die hebben we ook vervangen, preventief want die had geen kortsluiting…..maar nu is alles weer (onder garantie) gerepareerd en goed.
En toch nemen we m niet meer mee en wachten op een oplossing.
Afgesloten circuits die erg warm (kunnen) worden, bouwen druk op en (kunnen) gaan lekken op zwakste punt simpele procestechnische kennis. Bij sommige insters dus op de driewegklep zelf met kortsluiting en problemen met ECU tot gevolg, bij andere dus op de pomp(en). Maar wat is het volgende bij deze (in onze ogen) Maandagmorgen auto?
Al met al zijn we er uitgekomen zonder er een rechtszaak van te hoeven maken en hopen we in december het 2027 model te ontvangen, hopelijk zonder alle kinderziektes…
De dealers staan ook in spagaat; Hyundai die voor het land geen echte terugroep actie start en alles onderhands wil oplossen en het grotendeels aan de dealer overlaat om op te lossen.
Vooralsnog zijn we blij met onze dealer die het wilde en (redelijk) kon oplossen. Vanuit ons geven we het dus een 2e kans voor de Inster en kunnen niet wachten totdat hij geleverd wordt.
Ik weet niet of het met de Franse wetgeving te maken heeft maar de importeurs reageren hier veel adequater. In het verleden een garantiezaak meegemaakt; Een vriend had een Passat diesel. 1 injector was na 200000 km kapot, alle vier werden onder garantie vervangen. Daar hoef je bij Pon niet mee aan te komen. Daarnaast ben je nu zelfs in overtreding als je met zo'n Japanse plofzak blijft rijden die allemaal vervangen moeten worden. Je wordt hier zelfs op de Autoroute via de matrix borden voor gewaarschuwd.
Als ik met de Hyundai app het opladen stop en daarna de voertuigstatus controleer (update) om bv. het actueel behaalde laadniveau te zien, herstart de auto het laden weer zonder mijn opdracht om het opladen te starten.
Ook bij mij start het opladen na een bepaalde tijd weer spontaan nadat ik het laden in de app heb onderbroken. Het schijnt normaal te zijn bij Hyundai. Ik zag bijvoorbeeld op facebook dat iemand met een Santa Fe er ook over schreef.LV1 schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:05:
Bug of feature:
Als ik met de Hyundai app het opladen stop en daarna de voertuigstatus controleer (update) om bv. het actueel behaalde laadniveau te zien, herstart de auto het laden weer zonder mijn opdracht om het opladen te starten.
[ Voor 8% gewijzigd door Megat op 20-09-2026 15:35 ]
Oeps ik heb gisteren exact dezelfde inster 49kwh Puls besteld met winterpack wist al wat van de recalls werd mij benadrukt ik me geen zorgen hoefde te maken. Inster word binnen 2 weken geleverd (lijkt me vlot) heb ik nu dan een 2027 model met alle recalls uitgevoerd. ? Wat is het verschil tussen 2026 en 2027 model ? Wellicht dat de VIN nummer meer kan vertellen. Tja hoe moet ik die verkoper benaderen. Auto laten staan als recalls niet zijn uitgevoerd!! Verkoop contract ontbinden !! Blijkbaar lijkt het erop dat die recalls niet (goed) werken. Wat adviseren jullie mij.lupajane schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:18:
Gedoe met de driewegklep was voor ons ook de reden om voor een MY27 model te kiezen. Besteld eind juli, heel benieuwd naar de bevindingen. Zal nog wel even duren voor hij geleverd wordt. Gekozen voor een Pulse, 49kWh en warmtepomp.
[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 20-09-2026 19:41 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Tja ik wist wel dat er recalls waren maar wie heeft die niet. Echter wat ik hier lees (alleen al op de laatste pagina) is nogal ernstig sta ik niet op te wachten laatste pagina lijkt wel een grote treurenis. Zijn er ook blije inster rijders die zero problemen onder vinden. Een van de redenen om voor Hyundai te kiezen is hun goede reputatie hebben osa een merk als KIA in het assortiment LG batterijen ook kwalitatief goed vandaar. Echter als ik metname afhandeling of follow up recalls zie zakt me een beetje de moed om de schoenen. Zie nu ook op mijn factuur dat ik een 2026 model heb. Tja zal wel aan mij liggen.hjs schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:54:
Relax @Snarfie31 als ze alle bekende recalls hebben opgelost vinden ze vast wel weer een paar nieuwe
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 20-09-2026 20:26 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Die zijn er zeker, maar die hoor je normaliter niet. Er rijden inmiddels ruim 6000 Insters rond in Nederland, dus het is ook niet verrassend als er af en toe wat problemen zijn.Snarfie31 schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:24:
[...]
Zijn er ook blije inster rijders die zero problemen onder vinden.
Zelf heb ik inmiddels bijna 40.000km afgelegd met de Inster met zero problemen.
Wel heeft de Inster 2 nieuwe banden (slijtage), een airco reiniging en een 30.000km beurtje (waarbij de dealer op eigen initiatief een aantal recalls heeft uitgevoerd) gehad.
[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-09-2026 20:51 ]
Mijn Cross is d.d. 24 april 2026 geproduceerd, staat als zodanig in het "Certifficate of Confermity, afgekort COC" vermeld. Dus net nog een 2026 model versie.
Dit COC kun je op verzoek van je dealer verkrijgen, wel wat aandringen voor benodigd geweest in mijn geval. Maar hier staat naast de productiedatum ook veel meer info in over de verder fabrieks eigen gemonteerde extra voorzieningen, c.q. opties van je betreffende Inster model.
Bij onze Oosterburen zijn ze verplicht om dit informative formulier standaard bij je auto papieren mee uit te geven,
:strip_exif()/f/image/bAdphlFotjYwpZiUh160suYk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben af en toe een beetje een betweter en vanmorgen reed ik in de stad en er kwam me een auto tegemoet die (om 7:00, dus nog hartstikke donker) zijn koplampen niet aan had. Normaliter zet ik dan even snel mijn eigen koplampen uit (en weer aan...) als waarschuwing, maar vanmorgen bleven die dus gewoon branden.
[update] Nu, overdag, gaan de lichten wel gewoon uit, dus kennelijk is dit toch een veiligheidsdingetje.
[ Voor 9% gewijzigd door multikoe op 21-09-2026 12:17 ]
Goed beschouwd 1 probleem gehad. De batterij van de sleutel raakt zéér versneld
leeg als de sleutel dicht bij de auto ligt. Auto staat op de oprit naast de keuken,
sleutel ligt in de keuken op zo'n 3 meter afstand.
Door continue verbinding loopt het baterijtje leeg.
Een kastje (kooi van Faraday) bood geen soelaas. Sinds ik de sleutel in de
woonkamer heb gelegd is het geen probleem meer.
Maar gezien het aantal geringe kilometers is een en ander niet helemaal relevant
wellicht.
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Hier houden we via de Home Assistant koppeling het verbruik automatisch bij:multikoe schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:35:
Is er iemand hier die het verbruik van de Inster bijhoudt? Of die bijhoudt wat het werkelijke bereik is? Ik ben een beetje een freak, ik hou dat allemaal bij in overzichten enzo, maar ik ben wel nieuwsgierig of er meer zijn zoals ik
Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik het niet echt mijn doel is om enorm zuinig te rijden, dus ik gebruik niet altijd eco bijv. Wel probeer ik zoveel mogelijk thuis op te laden wanneer de netto energie prijzen rond de ~15ct/kwh zijn, wat een veel grotere impact heeft op kosten in mijn geval.
We hadden ook voor voorraad model MY26 kunnen gaan (waar hoogstwaarschijnlijk de problemen op voorhand aangepakt zijn), dan hadden we ook nog voor de mat groene kunnen kiezen, maar zowel de dealer als wij vonden MY27 iets “zekerder”….De mat groene kleur (die we nu zouden willen) is dan niet meer leverbaar ivm kras en vuiligheid gevoelig, dus zijn we deze keer voor de zwarte gegaan (we hadden buttercream yellow).
Het verschil tussen 27 en 26 is verder dat het VTL (220 v binnen (en buiten via adapter)) deel uit het techpack is gehaald, dit moet je dan apart bijbestellen…..
Als hij/zij (in december?) geleverd gaat worden, controleer of vraag ik ook naar Certifficate of Confermity, bedankt voor die info!
Tot die tijd rijden we in een redelijk nieuwe I10, maar wat missen we de Inster en het elektrisch rijden!!!
Ik ben overigens niet voor de V2L gegaan. Ik vond het idee wel echt heel leuk maar als ik dan kritisch kijk wanneer ik dat zou gaan gebruiken is dat minimaal, met vaak alternatieven gewoon in de buurt.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Dit doe ik ook al, maar dit is het verbruik dat de auto teruggeeft, niet het werkelijke verbruik. Ik heb hiervoor e-Niro gehad waarbij het werkelijke verbruik duidelijk afweek van het verbruik dat de auto aangaf. Het lijkt er overigens nu wel op dat het voor de Inster nauwkeuriger is.arunesh90 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:24:
[...]
Hier houden we via de Home Assistant koppeling het verbruik automatisch bij:
Ik bereken het verbruik door het percentage dat ik verbruikt heb te gebruiken om het aantal kWh te berekenen. Samen met de kilometers gereden levert dat een schatting op. Voor de e-Niro gold dat het percentage (de SOC) erg nauwkeurig en lineair was met de overgebleven capaciteit in kWh.
Ja heeft de Ioniq 5 en de Kia EV6 ook last van, is gebeurd na een app update. Zie onderstaande uit de EV6 topic.LV1 schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:05:
Bug of feature:
En de work aroundIvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:25:
Zijn er nog mensen met een issue om het laden via de app te stoppen?
Wanneer ik op het icoon "Stop" (laden) druk dan onderbreekt het laden maar herstart een paar seconden later het laden gewoon weer op (icm met een Alfen laadpaal).
Ergens een instelling? Verkeerde combinatie? Gewoon kuren van de app?
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Maar issue Kia app inmiddels opgelost => laden onderbreken niet via het homescherm maar via het beheerscherm.
Net vanmiddag door de dealer gebeld kon mij vertellen dat de Inster nog op de boot is levertijd word iets later dan 3 weken en het zou zomaar kunnen dat het het 2027 model is VIN kon hij vandaag ook nog niet krijgen en daarom houd hij nog een slag om de arm. Hij beld me direct op indien hij het VIN nummer heeft. Hij heeft mij een Hyundai AC lader al meegegeven zaterdag kreeg ik gratis mee. Meende dat die nu niet meer geleverd worden standaard is echter nu wel nodig met de nu jaren levertijd als je een 3 fase groep voor thuis vandaag aanvraagd.Ron467 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:33:
@Snarfie31 ja hoor was een tevreden rijder, vandaar dat we het aandurven om voor MY 27 te gaan. De reden dat we onze 1e Inster met <7000 km terug hebben gegeven heeft vooral te maken met onze ervaringen met onze vorige camper. Die is wel 12 keer afgevoerd op de autoambulance (in 4 jaar tijd), met alle ergenis en de meeste kosten voor ons. Nadat de Inster voor de 2e keer afgevoerd werd wegens leeg koelvloeistof tankje/lekkages was voor ons dus de druppel…..
We hadden ook voor voorraad model MY26 kunnen gaan (waar hoogstwaarschijnlijk de problemen op voorhand aangepakt zijn), dan hadden we ook nog voor de mat groene kunnen kiezen, maar zowel de dealer als wij vonden MY27 iets “zekerder”….De mat groene kleur (die we nu zouden willen) is dan niet meer leverbaar ivm kras en vuiligheid gevoelig, dus zijn we deze keer voor de zwarte gegaan (we hadden buttercream yellow).
Het verschil tussen 27 en 26 is verder dat het VTL (220 v binnen (en buiten via adapter)) deel uit het techpack is gehaald, dit moet je dan apart bijbestellen…..
Als hij/zij (in december?) geleverd gaat worden, controleer of vraag ik ook naar Certifficate of Confermity, bedankt voor die info!
Tot die tijd rijden we in een redelijk nieuwe I10, maar wat missen we de Inster en het elektrisch rijden!!!
[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 21-09-2026 21:49 ]
En de work around
Ik heb het laden onderbroken via het Beheerscherm (tabblad EV) en vervolgens herstart het laden zich auto-magical na het updaten van het Beheerscherm (Voertuigstatus wordt gecontroleerd...)Maar issue Kia app inmiddels opgelost => laden onderbreken niet via het homescherm maar via het beheerscherm.
Jammer, dan is het toch een andere/nieuwe bugLV1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:07:
jouwheld schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:54:
En de work around
[...]
Ik heb het laden onderbroken via het Beheerscherm (tabblad EV) en vervolgens herstart het laden zich auto-magical na het updaten van het Beheerscherm (Voertuigstatus wordt gecontroleerd...)
:strip_exif()/f/image/HG6CColQkIMWkQ5tRGwRZi8k.jpg?f=fotoalbum_large)