Ik had Bluelink, maar omdat het er sterk op lijkt dat Hyundai van app verandert, Bluelink naar myHyundai, heb ik deze maar gedownload. Ik had een abonnement [betaald] via Bluelink, deze is naadloos door de myHyundai app overgenomen.....arunesh90 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:05:
Paar dagen geleden heb ik mijn Bluelink Pro verlengd tijdens de black friday deal, maar nu werkt opeens mijn bluelink totaal niet meer. Elk knopje in de app zegt dat ik geen actieve abonnement heb, en wanneer ik check op mijn account staat er 'pending installation'....
Heb meerdere keren bluelink opnieuw geactiveerd in mijn Inster en ook gebruk gemaakt van de fysieke 'reset' knop op de dashboard, maar absoluut niks werkt
Nog een probleem dat ik kan meenemen naar de werkplaats binnenkort...
Bedankt allemaal, inderdaad myHyundai gevonden en geinstalleerd
Afgelopen weekend kleine 200 km gereden en bevalt prima. Nu de eerste 500 er op zitten.
Tripje kost iets meer batterij dan gehoopt, 33% op heenweg 50% op terugweg. Actieradius in totaal 200km gereden en 40 km over.
Met 100% batterij vertrokken trouwens.
Op de heenweg met 100-110 gereden en de terugweg veelal 130. Maar de windrichting veranderde veel kon je wel merken.
Tot 130 rijdt die trouwens verbazend stil.
Dus ik snap wel dat we wat minder actieradius over hielden ;p .
Weet iemand trouwens wat allemaal onder het kopje 'electric devices' valt in het verbruiksoverzicht?
Deze schommelt tussen de 5 en 15%, dat is best veel.
Er valt namelijk weinig uit te schakelen aan het infotainment systeem.
Kan me niet voorstellen dat de speakers 1.5 kw zijn .
Tripje kost iets meer batterij dan gehoopt, 33% op heenweg 50% op terugweg. Actieradius in totaal 200km gereden en 40 km over.
Met 100% batterij vertrokken trouwens.
Op de heenweg met 100-110 gereden en de terugweg veelal 130. Maar de windrichting veranderde veel kon je wel merken.
Tot 130 rijdt die trouwens verbazend stil.
Dus ik snap wel dat we wat minder actieradius over hielden ;p .
Weet iemand trouwens wat allemaal onder het kopje 'electric devices' valt in het verbruiksoverzicht?
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik had destijds op beide apps gecheckt, en bij geen enkele gaf het aan dat mijn nieuwe abonnement was geinstalleerd op de auto. Gek genoeg een hele dag nadat ik de auto een fabriekreset + heractivatie heb gegeven ging het wel opeens werken.Aedriaen1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:45:
[...]
Ik had Bluelink, maar omdat het er sterk op lijkt dat Hyundai van app verandert, Bluelink naar myHyundai, heb ik deze maar gedownload. Ik had een abonnement [betaald] via Bluelink, deze is naadloos door de myHyundai app overgenomen.....
Algemene vraagje voor iedereen hier, maar heeft iemand eerder last gehad van een raar (onderstel?) geluid tijdens het nemen van een drempel? Sinds een paar dagen merk ik een raar geluid bijna elke keer dat ik over een drempel ga met normaal/lage snelheid 
Het klinkt mogelijk van de wielkast te komen, maar weet het niet echt zeker. Pas volgende week heb ik een afspraak met de werkplaats, maar dan laat ik dit ook meteen checken...
Het klinkt mogelijk van de wielkast te komen, maar weet het niet echt zeker. Pas volgende week heb ik een afspraak met de werkplaats, maar dan laat ik dit ook meteen checken...
[ Voor 26% gewijzigd door arunesh90 op 01-12-2025 11:53 ]
Stuurbekrachtigspomp, ABS pomp etc etc. Allemaal uit te schakelen maar of dat slim is.....alaintje schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:04:
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Die van mij doet dat ook een klein beetje, en de demowagen waar ik in gereden heb ook. Dus ik was in de veronderstelling dat dat erbij hoorde....arunesh90 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
Algemene vraagje voor iedereen hier, maar heeft iemand eerder last gehad van een raar (onderstel?) geluid tijdens het nemen van een drempel? Sinds een paar dagen merk ik een raar geluid bijna elke keer dat ik over een drempel ga met normaal/lage snelheid
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ik heb mijn Inster in februari ontvangen en vanaf het begin heb ik het idee dat er iets niet lekker zit bij het onderstel. Bij het nemen van drempels of het rijden over een klinkerweg hoor ik het e.e.a bonken. Eigenlijk voel ik het beter dan dat ik het hoor. Als ik mijn voeten plat op de vloer druk dan voel ik het vooral. Ik ben al diverse keren bij de dealer geweest maar zij kunnen niets vinden. Verleden week heb ik een demo Inster meegekregen en daarbij voelde ik exact hetzelfde. De monteurs zeggen niets te horen of te voelen. Ben ik te kritisch?
Het duurde 5 maanden voordat ik problemen kreeg met mijn Inster en rare geluiden bij het onderstel tijdens drempels, dus mij lijkt toch echt dat er ergens een probleem is. Het is echt een enorm duidelijk geluid en verschil dat ik sinds een weekje ongeveer merk.
Hopelijk dat de garage volgende week iets kan vinden en het niet zomaar dismissed als niks
Hopelijk dat de garage volgende week iets kan vinden en het niet zomaar dismissed als niks
Gisteren meegemaakt dat de Inster navigatie je van je route wil laten afwijken om bij het dichtsbijzijnde laadpunt te gaan laden (zoals eerder in dit topic beschreven). De reden is dat hij weet dat ik mijn ingestelde eindpunt niet haal. Hoe zet ik dit uit? Stopt dit gedrag als ik een laadpunt als tussenbestemming selecteer?
Vond de Inster trouwens verre van zuinig (op de snelweg). De eNiro was zuiniger.
Vond de Inster trouwens verre van zuinig (op de snelweg). De eNiro was zuiniger.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
"automatisch laadpalen plannen" uitschakelen.DonJuape schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:30:
Gisteren meegemaakt dat de Inster navigatie je van je route wil laten afwijken om bij het dichtsbijzijnde laadpunt te gaan laden (zoals eerder in dit topic beschreven). De reden is dat hij weet dat ik mijn ingestelde eindpunt niet haal. Hoe zet ik dit uit? Stopt dit gedrag als ik een laadpunt als tussenbestemming selecteer?
En dan dus ook op tijd zelf laadstops als bestemming kiezen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik weet niet wat of hoe, maar vandaag waren de onderstel geluid problemen compleet weg opeens. Niks gemerkt tijdens het nemen van drempels of rijden over oneffenheden...arunesh90 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:28:
Het duurde 5 maanden voordat ik problemen kreeg met mijn Inster en rare geluiden bij het onderstel tijdens drempels, dus mij lijkt toch echt dat er ergens een probleem is. Het is echt een enorm duidelijk geluid en verschil dat ik sinds een weekje ongeveer merk.
Het is geen zuinigheidswonder op de snelweg, maar zondag haalde ik toch bijna 280km (90% snelweg) met mijn Inster met kleine accu.DonJuape schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:30:
(max 100kmh, de stoelverwarming aan en de verwarming niet te hoog)
Kwam net een paar kilometer range tekort, maar DC laden ging met bijna de maximale snelheid, ookal zit er geen preheating op de batterij.
En als ik zelf een laadstop in plan, wordt de batterij voorverwarming dan wel op tijd ingeschakeld? Bij het automatisch inplannen gebeurde dit wel.Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:34:
[...]
"automatisch laadpalen plannen" uitschakelen.
En dan dus ook op tijd zelf laadstops als bestemming kiezen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb zelf een ioniq5, geen inster, maar ik gebruik de automatische laadpaal planning helemaal nooit.DonJuape schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:03:
[...]
En als ik zelf een laadstop in plan, wordt de batterij voorverwarming dan wel op tijd ingeschakeld? Bij het automatisch inplannen gebeurde dit wel.
Zolang je echt een “laadpaal” cq “laadstation” plant werkt de voor verwarming.
Je moet dus niet het restaurant ernaast selecteren.
Dat zie je makkelijk genoeg, je kan immers “laadpalen langs de route” oproepen. Als je er daar een van selecteert dan werkt de voor verwarming.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Gisteren vervelende ervaring had Inster in garage geparkeerd en wilde de auto uitzetten maar dat ging niet bleef aan maar kon ook niet in voor of achteruit zetten toen zag ik ik oranje autootje met sleutel en heb daarna met reserve sleutel de auto uit gezet heb pas 7000 km gereden en heb geen eerder melding gehad van batterij laag de C2032 van AB batterij was 2.5V en nieuwe 3.3V.
Gelukkig was ik thuis maar anders is di wel heel vervelend heb gelijk een reserve batterij in auto gelegd!!
Gelukkig was ik thuis maar anders is di wel heel vervelend heb gelijk een reserve batterij in auto gelegd!!
Ik heb de sleutel ook op mijn telefoon en bovendien heb ik ook nog een NFC kaart als back-up. Jij niet, begrijp ik? Geen tech pack?bour12 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:37:
Gisteren vervelende ervaring had Inster in garage geparkeerd en wilde de auto uitzetten maar dat ging niet bleef aan maar kon ook niet in voor of achteruit zetten toen zag ik ik oranje autootje met sleutel en heb daarna met reserve sleutel de auto uit gezet heb pas 7000 km gereden en heb geen eerder melding gehad van batterij laag de C2032 van AB batterij was 2.5V en nieuwe 3.3V.
Ik denk dat het - ondanks de twee packs - niet vanzelfsprekend is dat er een NFC kaart geleverd werd. Wij hebben deze kaart in ieder geval niet ontvangen bij onze Evolve met winter- en techpack, die in januari afgeleverd werd.turkeyhakan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:49:
[...]
Ik heb de sleutel ook op mijn telefoon en bovendien heb ik ook nog een NFC kaart als back-up. Jij niet, begrijp ik? Geen tech pack?
Ik hoef het jou waarschijnlijk niet te vertellen, maar zit die ook niet in het dashboard kastje? (tussen de boekjes?)Megat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:17:
[...]
Ik denk dat het - ondanks de twee packs - niet vanzelfsprekend is dat er een NFC kaart geleverd werd. Wij hebben deze kaart in ieder geval niet ontvangen bij onze Evolve met winter- en techpack, die in januari afgeleverd werd.
En anders had ik toch de dealer gecontacteerd. PS: in de auto staat onder instellingen als het goed is dat er ook een kaart is gekoppeld aan je auto (als dat al het geval is uiteraard).
[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 03-12-2025 13:22 ]
Ik had dit ook van de week, maar ik denk omdat ik de auto van te voren aan had gezet en de verwarming vol had aan gezet terwijl deze aan het laden was. Uiteindelijk kon die niet aan, of uit, het geluid kwam wel, maar alles bleef hetzelfde. Ook niet in de vooruit of achteruit, alleen P.bour12 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:37:
Uiteindelijk van de auto weg gelopen afgesloten en open gemaakt en probleem was weg.
Kan komen dat ik hem het open gemaakt en gestart met de reserve sleutel en daarna heb willen weg rijden met de gewone sleutel of zoiets.
Ik heb hem pas 3 weken, dus verwacht geen lege batterij.
Ook gebruik ik de normale en reserve sleutel door elkaar. Meestal zijn ze 20-25 meter van de auto verwijderd en een hoop stenen er tussen.
site scraping + AI confirmedarunesh90 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:48:
[...]
Ik weet niet wat of hoe, maar vandaag waren de onderstel geluid problemen compleet weg opeens. Niks gemerkt tijdens het nemen van drempels of rijden over oneffenheden...
Heb je ergens een echte flinke drempel gepakt misschien?
Ik hoor elke keer als ik weg rijd een hoop geruis in de wielkasten, alsof er een bladblazer blaadjes rond aan het waaien is. Is na 2 meter weg.
Ook stoor ik mij een beetje aan het pomp geluid en aanlopen van de schijfremmen bij hele lage snelheid.
Ik moet altijd een flink stuk achteruit inparkeren en een s bocht maken. Dus moet heel langzaam rijden en dat kan alleen met de rem er op merk ik. In de achteruit werkt i-pedal niet bij mij heb ik het idee.
Nog niet gehad over hoe ik de toeters uit kan zetten tijdens het achteruit parkeren. Daar kan nog een olifant doorheen als die rood is
[ Voor 28% gewijzigd door alaintje op 03-12-2025 17:05 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Hoewel de Inster prima rijdt is de auto toch wat meer ingesteld op wat lagere snelheden(tot 100 km) Het is dan ook een stadsauto. Mij valt op dat bij hogere snelheden meer gaat verbruiken. Ook mijn Kona was bij hogere snelheid zuiniger(maar ook lawaaiiger)DonJuape schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:30:
Ik moest de kaart gewoon zelf koppelen. Gaat het afsluiten van de auto ook niet gewoon met de mechanische sleutel?turkeyhakan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:22:
[...]
Ik hoef het jou waarschijnlijk niet te vertellen, maar zit die ook niet in het dashboard kastje? (tussen de boekjes?)
En anders had ik toch de dealer gecontacteerd. PS: in de auto staat onder instellingen als het goed is dat er ook een kaart is gekoppeld aan je auto (als dat al het geval is uiteraard).
Die van ons was al gekoppeld.HGoedegebuure schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:06:
[...]
Ik moest de kaart gewoon zelf koppelen. Gaat het afsluiten van de auto ook niet gewoon met de mechanische sleutel?
Mechanische sleutel heb ik niet geprobeerd.
Ik heb serieus gezocht in het mapje en de boekjes, maar geen bruin envelopje noch de kaart gevonden.turkeyhakan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:22:
[...]
Ik hoef het jou waarschijnlijk niet te vertellen, maar zit die ook niet in het dashboard kastje? (tussen de boekjes?).
Een terecht verwijt dat ik de dealer had moeten contacteren.turkeyhakan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:22:
Ik kwam er echter - via dit forum - pas een aantal weken na de levering achter, dat er misschien een kaart meegeleverd had moeten zijn. Toen heb ik het er maar bij laten zitten, ook omdat onze ervaringen met de dealer niet zo positief waren, vooral daar waar het over communicatie gaat.
In ‘instellingen’ lees ik dat de sleutelkaart niet gekoppeld is.
[ Voor 3% gewijzigd door Megat op 04-12-2025 16:47 ]
Misschien even een mailtje doen? Hoef je ook niemand telefonisch te spreken :-) Het kan echt handig zijn hoor, zo’n back-up kaart.Megat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:41:
[...]
Ik heb serieus gezocht in het mapje en de boekjes, maar geen bruin envelopje noch de kaart gevonden.
[...]
Een terecht verwijt dat ik de dealer had moeten contacteren.
Ik kwam er echter - via dit forum - pas een aantal weken na de levering achter, dat er misschien een kaart meegeleverd had moeten zijn. Toen heb ik het er maar bij laten zitten, ook omdat onze ervaringen met de dealer niet zo positief waren, vooral daar waar het over communicatie gaat.
In ‘instellingen’ lees ik dat de sleutelkaart niet gekoppeld is.
Gefeliciteerd! Mooie kleur :-) Wat is je eerste ervaring?chickpoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:12:
Sinds vandaag officieel Inster bezitter! Ik werd woensdag nog gebeld of ik zeker wist of ik de glasscoat erop wilde hebben, gezien de lak dan meer kon glanzen. Maar ik denk dat de dealer een verbluffend resultaat heeft weten te behalen.
[Afbeelding]
Het is wel wennen aan alle meldingen die afgaan, vooral die snelheidswaarachuwingen zijn over de top. Verder grote fan van de i-pedal en de adaptive cruisecontrol, maar het is wel een flinke overgang van de Volkswagen Up.turkeyhakan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:10:
[...]
Gefeliciteerd! Mooie kleur :-) Wat is je eerste ervaring?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Snelheidswaarschuwing uitzetten is 2 tellen werk: de volumeknop op het stuur een paar seconden ingedrukt houden :-) moet je wel elke rit doen natuurlijk.chickpoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:53:
[...]
Het is wel wennen aan alle meldingen die afgaan, vooral die snelheidswaarachuwingen zijn over de top. Verder grote fan van de i-pedal en de adaptive cruisecontrol, maar het is wel een flinke overgang van de Volkswagen Up.
Verder kun je een snelkoppeling maken naar het menu met veiligheidsinstellingen (via de ster op het stuur bijv.). Dan kan je ook de sensor/camera uitzetten die kijkt of je wel op de weg let.
[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 05-12-2025 01:22 ]
Die volumeknop indrukken helpt alleen voor de audio waarschuwing.turkeyhakan schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 01:19:
[...]
Snelheidswaarschuwing uitzetten is 2 tellen werk: de volumeknop op het stuur een paar seconden ingedrukt houden :-) moet je wel elke rit doen natuurlijk.
Verder kun je een snelkoppeling maken naar het menu met veiligheidsinstellingen (via de ster op het stuur bijv.). Dan kan je ook de sensor/camera uitzetten die kijkt of je wel op de weg let.
Met gebruik van de snelkoppeling kost het me elke start 15 kliks voor de juiste drive mode, iPedal, snelheidswaarschuwing uit en forward attention warning uit. Dat vind ik best veel en het duurt vaak even voor het systeem reageert.
@chickpoint gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, alvast veel veilige km`s gewenst.
Heb je een Dusk Blue Matte, of toch een andere kleur?
Ikzelf wacht met smart op mijn begin oktober bestelde Amazonas Green Matte Cross versie.
En met de Waxoyl behandeling, of raad je me ook je Glascoat aan?
Ikzelf wacht met smart op mijn begin oktober bestelde Amazonas Green Matte Cross versie.
Wij doen tegenwoordig nog alleen de snelheidswaarschuwing uitzetten. In mijn Tesla ben ik de piepjes ook al gewend :-) iPedal instellen is automatisme geworden tijdens het rijden. Helemaal mee eens dat je dit eigenlijk permanent hoort in te kunnen stellen. Van de andere kant: je remschijven gebruik je dan ook nog eens een keer als je het bent vergeten :-)DonJuape schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:37:
[...]
Die volumeknop indrukken helpt alleen voor de audio waarschuwing.
Met gebruik van de snelkoppeling kost het me elke start 15 kliks voor de juiste drive mode, iPedal, snelheidswaarschuwing uit en forward attention warning uit. Dat vind ik best veel en het duurt vaak even voor het systeem reageert.
iPedal gebruikt ook gewoon de remschijven om de laatste snelheid uit de auto te halen. En als je regeneratie uitzet, en je gebruikt het rempedaal gaat de Inster eerste op de motor remmen en alleen als het nodig is worden de remschijven gebruikt.turkeyhakan schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:35:
[...]
Wij doen tegenwoordig nog alleen de snelheidswaarschuwing uitzetten. In mijn Tesla ben ik de piepjes ook al gewend :-) iPedal instellen is automatisme geworden tijdens het rijden. Helemaal mee eens dat je dit eigenlijk permanent hoort in te kunnen stellen. Van de andere kant: je remschijven gebruik je dan ook nog eens een keer als je het bent vergeten :-)
Ik rij zelf liever met regeneratie helemaal uit, vindt ik veel fijner rijden (met name de overgang als je de cruisecontrol uit zet).
Helemaal mee eens dat al die verplichte veiligheidswaarschuwingen mateloos irritant zijn. Het schiet mijns inziens ook zijn doel voorbij, want het eerste wat ik doe is de boel uitzetten, omdat het zo irritant is.
Vandaag weer eens met de andere auto op stap geweest (toyota uit 2014). Wat is dat toch heerlijk 'offline' rijden denk ik dan!
Vandaag weer eens met de andere auto op stap geweest (toyota uit 2014). Wat is dat toch heerlijk 'offline' rijden denk ik dan!
Het is inderdaad de Dusk Blue, ik moet zeggen dat de Amazonas Green er ook erg mooi uitzag (op de video's). Het leuke van de Dusk Blue vind ik dat het lijkt alsof je 2 kleuren op je auto hebt zetten, bij minder licht lijkt hij zwart/grijs-achtig en bij mooi weer is hij mooi blauw.dinandus schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:23:
@chickpoint gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, alvast veel veilige km`s gewenst.
Ik heb er Glasscoat op laten zetten omdat ik die met korting kreeg, maar werd de dag voor levering gebeld of ik het zeker wist of ik dat wilde hebben vanwege die glans. Maar de poetser bij de dealer heeft extra zijn best gedaan. Hij droogde namelijk glanzend op en na nog een keertje oppoetsen werd hij matter. Zeer tevereden over het resultaat.
Ik moet zeggen dat de wissel van cruise naar i-pedal hier na 2 dagen inmiddels vlekkeloos gaat. Mijn kunstje is om voor het uitzetten van de cruisecontrol alvast even zachtjes het gaspedaal in te drukken zodat hij niet meer regenereert en dan vervolgens af te remmen.HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:50:
[...]
iPedal gebruikt ook gewoon de remschijven om de laatste snelheid uit de auto te halen. En als je regeneratie uitzet, en je gebruikt het rempedaal gaat de Inster eerste op de motor remmen en alleen als het nodig is worden de remschijven gebruikt.
Ik rij zelf liever met regeneratie helemaal uit, vindt ik veel fijner rijden (met name de overgang als je de cruisecontrol uit zet).
Ik zou willen dat de wijziging van snelheid ook stil zou zijn als je die meldingen uitschakelt. Ik merk dat ik erdoor afgeleid raak als dat ding een keertje jengelt en ik vervolgens op mijn donder krijg dat ik te lang naar het dashboard kijkdhrto schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:51:
Helemaal mee eens dat al die verplichte veiligheidswaarschuwingen mateloos irritant zijn. Het schiet mijns inziens ook zijn doel voorbij, want het eerste wat ik doe is de boel uitzetten, omdat het zo irritant is.
Vandaag weer teug na een rit van ruim 2000 km. En, ik heb inderdaad ook 'ontdekt' dat de overgang veel soepeler is als je de cruise control uitschakelt en je niet de I-Pedal vooraf ingeschakeld hebt. Het maakt overigens niet veel uit in welke stand van regeneratie de auto staat. Het lijkt wel of die bij I-Padel even extra afremt om te laten weten dat ie er ook weer is.....HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:50:
[...]
iPedal gebruikt ook gewoon de remschijven om de laatste snelheid uit de auto te halen. En als je regeneratie uitzet, en je gebruikt het rempedaal gaat de Inster eerste op de motor remmen en alleen als het nodig is worden de remschijven gebruikt.
Daarnaast waren het 4 grauwe kouwe dagen en de kachel in de auto heeft alle dagen op 23 graden gestaan, verbruik lag zo tussen de 15 en 20 kW/h. Dus best wel veel geladen.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Je kunt het wijzigen van de maximale snelheid (volgens de borden/het systeem) gewoon in de instellingen uit zetten.chickpoint schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:11:
[...]
Ik zou willen dat de wijziging van snelheid ook stil zou zijn als je die meldingen uitschakelt. Ik merk dat ik erdoor afgeleid raak als dat ding een keertje jengelt en ik vervolgens op mijn donder krijg dat ik te lang naar het dashboard kijk
Blijft die permanent uit staan, of is dat elke keer met het opstarten een actie om opnieuw te doen?ko1533 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:26:
[...]
Je kunt het wijzigen van de maximale snelheid (volgens de borden/het systeem) gewoon in de instellingen uit zetten.
Is er al een camwipe voor de Inster? Hij wordt net als bij de eNiro snel vuil.
De dongle heb ik inmiddels binnen. Echter is deze beschadigd binnen gekomen door de post (en helaas de manier waarop de dealer het heeft verpakt).turkeyhakan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:12:
Wisten jullie dat Hyundai sinds kort een draadloze Apple Carplay / Android Auto dongle verkoopt? Gaaf! Ik ga hem gelijk bestellen, is die weer helemaal origineel :-)
[Afbeelding]
Dus nu aan het wachten op een oplossing.
Je kunt de dongle benaderen via een ip-adres en ook updates uitvoeren, aldus de handleiding! Dat is zeer positief nieuws.
Voor zover bij mij bekend: helaas elke keer opnieuw.chickpoint schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:36:
[...]
Blijft die permanent uit staan, of is dat elke keer met het opstarten een actie om opnieuw te doen?
Zo dacht ik laat ik de snelheidsbordenherkenning uitschakelen, want voor mij leidt dat meer af dan dat het iets toevoegt, maar bij de volgende start was het er weer.
Jawel hoor. Ik heb geen bordenherkenning (zit in het tech pack dat ik niet heb?) en wel de waarschuwing (die ik elke rit weer uit zet). Hij haalt de maximum snelheid van de navigatie.dhrto schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:07:
[...]
Voor zover bij mij bekend: helaas elke keer opnieuw.
Zo dacht ik laat ik de snelheidsbordenherkenning uitschakelen, want voor mij leidt dat meer af dan dat het iets toevoegt, maar bij de volgende start was het er weer.Later realiseerde ik me dat zonder snelheidsbordenherkenning, er ook geen waarschuwing bij het overtreden van de maximum snelheid gegeven kan worden. En dat laatste is blijkbaar verplicht in nieuwe(re) auto's.
Dat is wel interessant dan. Want ik heb wel het idee dat ook de informatie van de bordenherkenning wordt meegenomen in de snelheidswaarschuwing. Ik krijg namelijk ook meldingen bij werkzaamheden / tijdelijke borden (die vaak veel te lang blijven staan, ruim nadat de werkzaamheden al lang afgerond zijn), waarvan ik zeker weet dat die niet in de navigatie staan.
Inderdaad. Maar krijg je wel waarschuwingen als je alleen de bordenherkenning uit zet en niet de waarschuwingen?dhrto schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:48:
Dat is wel interessant dan. Want ik heb wel het idee dat ook de informatie van de bordenherkenning wordt meegenomen in de snelheidswaarschuwing. Ik krijg namelijk ook meldingen bij werkzaamheden / tijdelijke borden (die vaak veel te lang blijven staan, ruim nadat de werkzaamheden al lang afgerond zijn), waarvan ik zeker weet dat die niet in de navigatie staan.
Dat ga ik komende week eens uitproberen!
[ Voor 6% gewijzigd door dhrto op 07-12-2025 08:52 ]
Ja, elke nieuwe auto, ongeacht hoe die aangedreven wordt (elektrisch, benzine, etc.), sinds juli 2024.dhrto schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:07:
En dat laatste is blijkbaar verplicht in nieuwe(re) auto's.
Of jij het tech pack hebt weet ik niet, maar ik heb het niet, maar wel borden herkenning.DonJuape schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:42:
[...]
Jawel hoor. Ik heb geen bordenherkenning (zit in het tech pack dat ik niet heb?) en wel de waarschuwing (die ik elke rit weer uit zet). Hij haalt de maximum snelheid van de navigatie.
Verder iedereen moet zelf weten of hij uitzet of niet. Maar je kunt het volume van de meldingen verlagen en zo slecht werkt het allemaal niet: Piepjes zijn anders voor snelheidwijziging, snelheidsovertreding, niet naar voren kijken, niet in juiste baan, etc. Beetje aan wennen en je krijgt extra informatie op basis van een piepje.
Koffie break is heel erg afhankelijk van je rijstijl, slinger je veel, gaat ie vaker af. Houdt je netjes een positie tov linker of rechter rijbaanllijn, blijft het gewoon uit.
Snelheidswaarschuwing valt ook erg mee. Rijdt je netjes tot en met +1 de snelheid blijft die uit. Ga je er overheen om (bijv) constant 5 km harder dan Vmax te rijden, gaat het (whopping) één keer af. Als je daarentegen 30x per door Vmax gaat (door optrekken en remmen), dan zal het best irritant zijn. Maar kun je ook overwegen om je rijstijl wat aan te passen.
Bijvoorbeeld: druk de cruise control iets langer in voor Limit Control, zet die op Vmax (+1) en je kunt gewoon 'sportief' rijden, zonder steeds te hard (want als je steeds optrekt en afremt, zit je hopelijk in de stad of op n-wegen met rotondes; in beide gevallen heeft overschrijding Vmax zelden nut).
Het is vooral dat je de keuze ontnomen wordt om het permanent uit te zetten, wat mij mateloos irriteert. Dat de functie standaard beschikbaar is, is helemaal prima.
Dit is de tendens die ik in het algemeen zie, als ik de afgelopen afgelopen 25-30 jaar beschouw. Het is allemaal geleidelijk gegaan, maar we worden zo 'gepamperd' allemaal. In het verleden konden we blijkbaar wel onze aandacht erbij houden en gewoon opletten en deelnemen aan het verkeer, zonder al deze hulpmiddelen. Tegenwoordig schijnen we dat verleerd te zijn (althans, zo wordt voor ons gedacht). Meest treurige voorbeeld van overmatig 'pamperen' naar mijn mening is dat een toelichting nodig blijkt te zijn, dat bij een rood kruis de rijbaan gesloten is... De volgende stap is een bord bij het stoplicht: stoppen bij rood!? Of een reminder bij in zijn 'versnelling' zetten: weet u zeker dat u voorruit/achterruit wilt rijden? En je pas kan rijden als je op OK hebt gedrukt...
Dit is de tendens die ik in het algemeen zie, als ik de afgelopen afgelopen 25-30 jaar beschouw. Het is allemaal geleidelijk gegaan, maar we worden zo 'gepamperd' allemaal. In het verleden konden we blijkbaar wel onze aandacht erbij houden en gewoon opletten en deelnemen aan het verkeer, zonder al deze hulpmiddelen. Tegenwoordig schijnen we dat verleerd te zijn (althans, zo wordt voor ons gedacht). Meest treurige voorbeeld van overmatig 'pamperen' naar mijn mening is dat een toelichting nodig blijkt te zijn, dat bij een rood kruis de rijbaan gesloten is... De volgende stap is een bord bij het stoplicht: stoppen bij rood!? Of een reminder bij in zijn 'versnelling' zetten: weet u zeker dat u voorruit/achterruit wilt rijden? En je pas kan rijden als je op OK hebt gedrukt...
Vroeger was alles beter...dhrto schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:10:
Het is vooral dat je de keuze ontnomen wordt om het permanent uit te zetten, wat mij mateloos irriteert. Dat de functie standaard beschikbaar is, is helemaal prima.
20-25 jaar geleden was er natuurlijk ook een stuk minder afleiding vanuit de auto zelf, geen grote schermen met eindeloze menu's, en er zat vaak zo weinig fysieke knoppen op dat je die na een week ook wel de knoppen kon bedienen terwijl je je ogen op de weg hield. (En dan doet de Inster het nog redelijk goed, want veel is nog gewoon met fysieke knoppen te bedienen)
En daarnaast hadden de meeste mensen toen nog geen mobiele telefoon mee.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-12-2025 10:25 ]
Nou, ook niet alles was beter vroeger, maar sommige dingen tja...
Ik ben er heel blij mee dat de Inster inderdaad nog genoeg fysieke knoppen heeft. Dat was voor mij een grote afknapper van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 (Hele andere klasse auto, maar tweehands was een overweging toen in ik in de markt was voor een elektrische auto, begin dit jaar).
Ik ben er heel blij mee dat de Inster inderdaad nog genoeg fysieke knoppen heeft. Dat was voor mij een grote afknapper van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 (Hele andere klasse auto, maar tweehands was een overweging toen in ik in de markt was voor een elektrische auto, begin dit jaar).
@dhrto @DonJuape @HandyLumberjack @Jake
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat een systeem dat verplicht gesteld wordt door de overheid/EU niet feilloos werkt: onderstaand een afbeelding van de navigatie rijdend op de A1 waar geen werkzaamheden zijn en geen 50 km borden, Wel een sterk afremmende Inster midden op de snelweg.......:strip_exif()/f/image/VEVNwRAEEbARmzw3fEAGF7NG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens wil ik kijken hoe ver ik nog kan rijden met de afstandbereikhelper met een accu percentage van 16%
:strip_exif()/f/image/qmA2LoRi89hdBURADJtCE0yF.jpg?f=fotoalbum_large)
Juist als je bijna leeg bent, wil je toch weten hoe ver je nog kan komen, haal ik die ene laadpaal wel of niet? Kom ik nog thuis of niet?
Dan begon ook nog eens de "neem pauze, koffiebreak" te jengelen, 1,5 km voor het arriveren bij een laadplaats die nota bene in de navigatie was ingegeven als aankomst. Werkt er dan niets samen in de Inster?
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat een systeem dat verplicht gesteld wordt door de overheid/EU niet feilloos werkt: onderstaand een afbeelding van de navigatie rijdend op de A1 waar geen werkzaamheden zijn en geen 50 km borden, Wel een sterk afremmende Inster midden op de snelweg.......
:strip_exif()/f/image/VEVNwRAEEbARmzw3fEAGF7NG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens wil ik kijken hoe ver ik nog kan rijden met de afstandbereikhelper met een accu percentage van 16%
:strip_exif()/f/image/qmA2LoRi89hdBURADJtCE0yF.jpg?f=fotoalbum_large)
Juist als je bijna leeg bent, wil je toch weten hoe ver je nog kan komen, haal ik die ene laadpaal wel of niet? Kom ik nog thuis of niet?
Dan begon ook nog eens de "neem pauze, koffiebreak" te jengelen, 1,5 km voor het arriveren bij een laadplaats die nota bene in de navigatie was ingegeven als aankomst. Werkt er dan niets samen in de Inster?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Het werkt inderdaad niet altijd perfect, maar meestal best aardig.CEdS schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:42:
@dhrto @DonJuape @HandyLumberjack @Jake
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat een systeem dat verplicht gesteld wordt door de overheid/EU niet feilloos werkt: onderstaand een afbeelding van de navigatie rijdend op de A1 waar geen werkzaamheden zijn en geen 50 km borden, Wel een sterk afremmende Inster midden op de snelweg.......[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met betrekking tot de range, links onderin zie je nog steeds de verwachte range, en als je voor het "kubische thema" kiest blijft de bereikhelper volgens mij altijd in beeld.
Even ter vergelijking: Mijn vorige EV gaf standaard helemaal geen verwachte range aan als de batterij bijna leeg was. Alleen ergens verstopt in het oplaadmenu kon je het nog wel zien. En als hij daar dan 1%/5km resterend aangaf, stopte de auto ermee en wilde die geen meter meer rijden omdat het batterij voltage te laag zou zijn
Hij blijft dan permanent uit staan, alleen de piepjes van het wisselen van maximale snelheid dan wel te verstaan.chickpoint schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:36:
[...]
Blijft die permanent uit staan, of is dat elke keer met het opstarten een actie om opnieuw te doen?
Dat is exact wat ik moest weten, thanks! De snelheidsoverschreiding is niet zo'n probleem. Maar op mijn route richting het werk liggen bruggen over de weg en daar gaat de snelheid elke keer van 80 -> 50 -> 30 -> 50 -> 80 en dus elke keer vergezeld met een pingeltje. Dat is me net wat te veel. Als die verandering gewoon uit blijft, dan doe ik de max overschrijding wel elke keer met de mute knopko1533 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:04:
[...]
Hij blijft dan permanent uit staan, alleen de piepjes van het wisselen van maximale snelheid dan wel te verstaan.
Ik heb uw advies opgevolgd, kreeg een telefonische reactie van de vertegenwoordiger met aanwijzingen hoe de kaart verpakt zat en waar zij de kaart opbergen…… en zit nu met het schaamrood op de kaken.turkeyhakan schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:12:
[...]
Misschien even een mailtje doen? Hoef je ook niemand telefonisch te spreken :-) Het kan echt handig zijn hoor, zo’n back-up kaart.
De sleutelkaart lag wel in onze Inster. Hij zat in een wit mapje, dat weer in een geseald cellofaan zakje zat. Dit setje zat in een mapje van de dealer, waar ook een schadeformulier, een schrijfblokje, de mobiliteitspas en nog wat reclame van de dealer zit.
Moraal van het verhaal : ik had beter moeten kijken wat er allemaal - verpakt en los - bij de auto geleverd wordt en niet te vlug de schuld bij de ander leggen.
Conclusie : we hebben behalve twee afstandsbedieningen en een Iphone die als sleutel werkt, nu ook een werkende Card Key. Ook lijkt het niet verkeerd om af en toe een advies vanuit dit forum ter harte te nemen.
Bedankt !
[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 07-12-2025 15:16 ]
Heel fijn voor jullie! Top!Megat schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:14:
[...]
Ik heb uw advies opgevolgd, kreeg een telefonische reactie van de vertegenwoordiger met aanwijzingen hoe de kaart verpakt zat en waar zij de kaart opbergen…… en zit nu met het schaamrood op de kaken.
De sleutelkaart lag wel in onze Inster. Hij zat in een wit mapje, dat weer in een geseald cellofaan zakje zat. Dit setje zat in een mapje van de dealer, waar ook een schadeformulier, een schrijfblokje, de mobiliteitspas en nog wat reclame van de dealer zit.
Moraal van het verhaal : ik had beter moeten kijken wat er allemaal - verpakt en los - bij de auto geleverd wordt en niet te vlug de schuld bij de ander leggen.
Conclusie : we hebben behalve twee afstandsbedieningen en een Iphone die als sleutel werkt, nu ook een werkende Card Key. Ook lijkt het niet verkeerd om af en toe een advies vanuit dit forum ter harte te nemen.
Bedankt !
Maar dan ontgaat jou het idee achter de bereikhelper; deze zou aangeven hoe ver je nog kan komen in het gunstigste/ongunstigste geval.....HandyLumberjack schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:13:
[...]
Het werkt inderdaad niet altijd perfect, maar meestal best aardig.
Met betrekking tot de range, links onderin zie je nog steeds de verwachte range, en als je voor het "kubische thema" kiest blijft de bereikhelper volgens mij altijd in beeld.
Even ter vergelijking: Mijn vorige EV gaf standaard helemaal geen verwachte range aan als de batterij bijna leeg was. Alleen ergens verstopt in het oplaadmenu kon je het nog wel zien. En als hij daar dan 1%/5km resterend aangaf, stopte de auto ermee en wilde die geen meter meer rijden omdat het batterij voltage te laag zou zijn.
Wat je oude EV betreft, geen boodschap, net zoals dat mijn 13 jaar jonge Tesla het wat dit betreft veel beter doet, maar ik ben gestopt met vergelijken omdat ik moet dealen met de Inster als ik daar mee rijd.
Ik blijf diverse zaken echt vreemd vinden welke keuzes Hyundai heeft gemaakt.
Ik heb inmiddels meer dan 3 ton EV gereden en ik denk dat de software van een EV het rijgenot voor >90% bepaalt. Bij een rudimentaire oliestoker maakt het allemaal niet veel uit maar als je met een EV rijdt, heb je behoefte aan de juiste info, en dat ontbreekt regelmatig bij de Inster.
Maar ik blijf wel positief want de auto rijdt prima en is zijn geld meer dan waard alleen zijn er op softwaregebied nog wel wat punten te scoren.
Hier en daar heb ik erover gelezen. Trillingen voelbaar in de hele auto, afkomstig van de banden. Mijn Inster heeft er ook last van. Opmerkelijk genoeg nu het kouder wordt. Ik lees her en der over dat het te maken heeft met het vastgesnoerd zijn van de auto op de boot. Ik heb de Inster nu 6 maanden en met de dealer overlegd. Het probleem kwam hem bekend voor. Uit coulance wilden ze de Nexen banden vervangen voor nieuwe Nexen banden, zelfde type Maar ik heb er voor gekozen om de banden te laten vervangen door All Season banden Vredestein Quatrac 5 XL 205/45R17 88V. Denk dat ik daar beter mee af ben. Ik krijg die tegen inkoopsprijs zonder montagekosten
Zijn er meer mensen hier die te maken hebben (gehad) met die hinderlijke trillingen?
Zijn er meer mensen hier die te maken hebben (gehad) met die hinderlijke trillingen?
[ Voor 7% gewijzigd door DeLeon op 08-12-2025 01:22 ]
Het ontgaat me inderdaad echt volledig wat ik met de bereikhelper zou moeten doen. Het komt op mij over als arbitrair gekozen waardes die wel heel ver afwijken van de verwachte range.CEdS schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:11:
[...]
Maar dan ontgaat jou het idee achter de bereikhelper; deze zou aangeven hoe ver je nog kan komen in het gunstigste/ongunstigste geval.....
Wat je oude EV betreft, geen boodschap, net zoals dat mijn 13 jaar jonge Tesla het wat dit betreft veel beter doet, maar ik ben gestopt met vergelijken omdat ik moet dealen met de Inster als ik daar mee rijd.
Ik blijf diverse zaken echt vreemd vinden welke keuzes Hyundai heeft gemaakt.
Ik heb inmiddels meer dan 3 ton EV gereden en ik denk dat de software van een EV het rijgenot voor >90% bepaalt. Bij een rudimentaire oliestoker maakt het allemaal niet veel uit maar als je met een EV rijdt, heb je behoefte aan de juiste info, en dat ontbreekt regelmatig bij de Inster.
Maar ik blijf wel positief want de auto rijdt prima en is zijn geld meer dan waard alleen zijn er op softwaregebied nog wel wat punten te scoren.
Ik heb meer dan genoeg ervaring EV om enkel basis van het verloop van het verschil tussen de verwachte range en de nog af te leggen afstand te bepalen of ik het wel of niet redt.
En nogmaals een handige tip: Als je zo gesteld bent op de bereikhelper, kun je het thema van het linker scherm aanpassen naar het thema met de kubussen, dan krijgt de bereikhelper een vaste plek op het beeldscherm (helemaal rechts) en blijft de altijd zichtbaar (ook bij lage SOC).
Vergis je niet, ik ben het helemaal met je eens; de bereikhelper is een waardeloos stukje software wat bijna niets dient. Het gaat uit van een straal waar binnen je je zou kunnen verplaatsen, weliswaar in een rechte lijn?!HandyLumberjack schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:24:
[...]
Het ontgaat me inderdaad echt volledig wat ik met de bereikhelper zou moeten doen. Het komt op mij over als arbitrair gekozen waardes die wel heel ver afwijken van de verwachte range.
Ik heb meer dan genoeg ervaring EV om enkel basis van het verloop van het verschil tussen de verwachte range en de nog af te leggen afstand te bepalen of ik het wel of niet redt.
En nogmaals een handige tip: Als je zo gesteld bent op de bereikhelper, kun je het thema van het linker scherm aanpassen naar het thema met de kubussen, dan krijgt de bereikhelper een vaste plek op het beeldscherm (helemaal rechts) en blijft de altijd zichtbaar (ook bij lage SOC).
Het enige wat zou kunnen helpen is de minimale en maximale waardes qua afstand die weergegeven worden, daar heb ik in het begin toen ik de auto had, nog weleens naar gekeken en mee gespeeld.
De Kubuslayout had ik al geprobeerd, niet zozeer om de bereikhelper maar omdat ik vind dat er in de andere schermen zoveel informatie gegeven wordt. Met de kubuslayout is dat iets rustiger. Na een paar dagen heb ik het toen weer teruggezet want ik vond het niet prettig.
Waar ik op doelde in eerdere posts is dat ik ervaar dat de range sneller terug loopt dan de af te leggen afstand en dan vooral bij kouder weer. In de zomer haal je die 360+ km wel maar nu, nu het kouder is, geeft ie nog steeds een hoge range maar de laatste 100 km blijken dan ineens 50 km te zijn. Mijn snelheid komt nagenoeg nooit boven de 100 km/h. En logisch, in de winter is actieradius altijd minder maar waarom daar dan niet vooraf rekening mee wordt gehouden?
Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen. Ik heb niks gezegd over banden of wat dan ook, om te kijken wat eerst uit hun onderzoek komt. Waarschijnlijk dat ik ook meteen voor all season banden zal gaan als ik de optie daarvoor krijg.DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 01:11:
Ik heb alleen gezegd dat het trillen door de hele auto voelbaar is en met de banden te maken lijkt te hebben. Ik heb niets tegen de dealer gezegd over het strakke vastzetten van de banden (+ auto uiteraard) op de boot. Ik had dat toevallig her en der op internet gelezen. De verkoper, die mij de Inster verkocht, begon daar zelf over. Dus het is waarschijnlijk een bij Hyundai bekend probleem. Hij zei dat ze nieuwe Nexen banden (of vergelijkbaar) uit Korea hadden gekregen, Die zouden ze er zonder meer gratis onderzetten. Maar daar hield de totale coulance op. Andere banden zelf betalen dus, maar dan wel voor inkoopprijs en inclusief montagekosten. Dat dan wel weer.arunesh90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
[...]
Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen. Ik heb niks gezegd over banden of wat dan ook, om te kijken wat eerst uit hun onderzoek komt. Waarschijnlijk dat ik ook meteen voor all season banden zal gaan als ik de optie daarvoor krijg.
Het is i.i.g. niet een breed probleem. Mijn buurman heeft ook een Inster maar nergens last van. Misschien ligt het ook aan de maat / merk banden. Hij heeft 15” en onder mijn Inster zitten 17”
Wij hebben helemaal geen trillingen en dat terwijl onze auto in december 2024 is geproduceerd en afgeleverd is in april 2025. Ook hier de 17" Nexen banden.
Nou vandaag de proef op de som genomen:DonJuape schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:51:
[...]
Inderdaad. Maar krijg je wel waarschuwingen als je alleen de bordenherkenning uit zet en niet de waarschuwingen?
- Als ik snelheidsbordenherkenning uitzet, dan heb ik ook GEEN snelheidswaarschuwingen in het dashboard EN middels een piep. So far so good.
- MAAR bij de volgende start staat snelheidsbordenherkenning weer vrolijk aan.
- Ook deze instelling blijft dus niet onthouden, maar wordt gereset.
Helaas pindakaas dus...
Zoals gezegd, het is geen breed probleem maar i.i.g. wel bekend bij Hyundai. Maar fijn voor je dat jouw auto dit probleem niet heeft. Toch?turkeyhakan schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
Wij hebben helemaal geen trillingen en dat terwijl onze auto in december 2024 is geproduceerd en afgeleverd is in april 2025. Ook hier de 17" Nexen banden.
Tip, op https://recalls.hyundai.co.uk/ zie ik wel de volledige lijst met terugroep/serviceacties (ik zie hier bijv. de 50D209 die niet op de Duitse website te zien is). Je kunt dan weer niet zien wat de campagnecodes inhouden.. :-)
50D209 DATC (FATC) UPGRADE- AX PTCLOGIC IMPROVEMENT
DATC = Dual Automatic Temperature Control
(dus ik verwacht een update van het climate systeem)
50D209 DATC (FATC) UPGRADE- AX PTCLOGIC IMPROVEMENT
DATC = Dual Automatic Temperature Control
(dus ik verwacht een update van het climate systeem)
[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 09-12-2025 07:24 ]
Ik ervaar (zoals eerder gemeld) wel trillingen vooral als het kouder is. Zowel met de af-fabriek 15" Kumho als de 15" Hankook winterbanden die er nu op zitten. Ik heb er iemand (geen dealer o.i.d) in laten rijden die zegt dat het bij de auto "hoort" (niet dat het ok is). De Inster is stug afgeveerd en de elektrische stuurbekrachtiging heeft weinig demping. Daardoor wordt elke oneffenheid via de banden en de vering aan het stuur doorgegeven.
Na slijtage van verschillende onderdelen in de keten zou het minder moeten worden. Dit is ook al door iemand gemeld in dit topic. Heb overigens een mail naar een dealer gestuurd om te vragen wat ze voor me kunnen betekenen.
Na slijtage van verschillende onderdelen in de keten zou het minder moeten worden. Dit is ook al door iemand gemeld in dit topic. Heb overigens een mail naar een dealer gestuurd om te vragen wat ze voor me kunnen betekenen.
En hoe zit het met jullie bandenspanning? Is deze ook in orde? Het begint nu kouder te worden. Onze 17" banden heb ik op 2,6 bar staan rondom.
Niet gecontroleerd maar ik mag er vanuit gaan dat de banden op de correcte spanning zijn gebracht toen de winterbanden er op zijn gezet. Zelfde voor de zomerbanden bij de dealer. Twee keer niet correcte spanning lijkt me onwaarschijnlijk.turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:43:
En hoe zit het met jullie bandenspanning? Is deze ook in orde? Het begint nu kouder te worden. Onze 17" banden heb ik op 2,6 bar staan rondom.
Dat is niet vanzelfsprekend hoor. Ik controleer altijd mijn bandenspanning nadat ik bij de dealer ben geweest voor onderhoud/bandenwissel. Je zou je hierover kunnen verbazen hoe vaak het mis gaat (in de zin dat er verschil zit tussen de banden).DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:56:
[...]
Niet gecontroleerd maar ik mag er vanuit gaan dat de banden op de correcte spanning zijn gebracht toen de winterbanden er op zijn gezet. Zelfde voor de zomerbanden bij de dealer. Twee keer niet correcte spanning lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat zou dan wel vreemd zijn dat dat bij de auto ‘hoort’. Als dat zo zou zijn, zou het ook breder op internet te lezen moeten zijn als horend bij de Inster. 🤔 Ik ben dat nog niet tegen gekomen. Wel het verhaal van banden die op de boot te strak vastgesnoerd hebben gezeten en waar mijn dealer zelf ook over begon. En ik lees mensen bij wie het probleem over is, als ze er nieuwe banden (geen Nexens) onder hebben laten monteren.DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:38:
Ik ervaar (zoals eerder gemeld) wel trillingen vooral als het kouder is. Zowel met de af-fabriek 15" Kumho als de 15" Hankook winterbanden die er nu op zitten. Ik heb er iemand (geen dealer o.i.d) in laten rijden die zegt dat het bij de auto "hoort" (niet dat het ok is). De Inster is stug afgeveerd en de elektrische stuurbekrachtiging heeft weinig demping. Daardoor wordt elke oneffenheid via de banden en de vering aan het stuur doorgegeven.
Ik heb eens op internet rondgespeurd of verkeerde bandenspanning (te hard of te zacht) dit trilling gevoel door de hele auto te weeg kan brengen. Ik heb dat niet terug kunnen vinden. Wel andere dingen als gevolg van te hard of te zacht.turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:43:
Op basis van wat ik tegengekomen ben en bevestigd door mijn dealer, gok ik nu nog op de banden af fabriek en te lang (te stevig) vastgesnoerd gestaan op de boot. Vrijdag worden mijn banden vervangen. De Nexens af fabriek gaan eraf. Vredestein all seasons erop. En dan gaan we het zien. Ik kwam dit ook nog tegen in een van de reviews op Autoweek.
Bandenspanning en te strak vast gesnoerd is het niet. Zoals gezegd hebben de winterbanden die er net op zitten het ook. Die hebben geen boot gezien, in ieder geval niet in op een auto gemonteerde toestand.DeLeon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:00:
[...]
Dat zou dan wel vreemd zijn dat dat bij de auto ‘hoort’. Als dat zo zou zijn, zou het ook breder op internet te lezen moeten zijn als horend bij de Inster. 🤔 Ik ben dat nog niet tegen gekomen. Wel het verhaal van banden die op de boot te strak vastgesnoerd hebben gezeten en waar mijn dealer zelf ook over begon. En ik lees mensen bij wie het probleem over is, als ze er nieuwe banden (geen Nexens) onder hebben laten monteren.
Ik mag volgende week naar de dealer. Die geven aan dat er een service actie is m.b.t. bepaalde banden. Heb dus weinig hoop want de af fabriek zomerbanden liggen dus in de opslag bij de Euromaster.
Andere banden kan zeker helpen maar dat hoeft natuurlijk niet met te vast snoeren te maken te hebben. Sommige banden geven de oneffenheden gewoon beter door. Dit klopt ook met wat in dit topic wordt aangegeven dat het bij kou erger is. Het rubber is dan iets harder.DeLeon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:14:
[...]
Ik heb eens op internet rondgespeurd of verkeerde bandenspanning (te hard of te zacht) dit trilling gevoel door de hele auto te weeg kan brengen. Ik heb dat niet terug kunnen vinden. Wel andere dingen als gevolg van te hard of te zacht.
Op basis van wat ik tegengekomen ben en bevestigd door mijn dealer, gok ik nu nog op de banden af fabriek en te lang (te stevig) vastgesnoerd gestaan op de boot. Vrijdag worden mijn banden vervangen. De Nexens af fabriek gaan eraf. Vredestein all seasons erop. En dan gaan we het zien. Ik kwam dit ook nog tegen in een van de reviews op Autoweek.
[Afbeelding]
Maar goed, ik hoop dat de all-seasons bij jou helpen. We mochten geen all-seasons van LM/WG.
[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 09-12-2025 19:38 ]
Serviceactie voor banden? Ik houd mijn hart vast. Let er op dat ze deze niet gaan “slijpen”.DonJuape schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:34:
[...]
Bandenspanning en te strak vast gesnoerd is het niet. Zoals gezegd hebben de winterbanden die er net op zitten het ook. Die hebben geen boot gezien, in ieder geval niet in op een auto gemonteerde toestand.
Ik mag volgende week naar de dealer. Die geven aan dat er een service actie is m.b.t. bepaalde banden. Heb dus weinig hoop want de af fabriek zomerbanden liggen dus in de opslag bij de Euromaster.
Nee, ik bedoelde dat de banden in bepaalde gevallen vanuit Hyundai vervangen kunnen worden (aldus de dealer). Mogelijk geldt dit alleen voor de Nexen, we gaan het zien.turkeyhakan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:51:
[...]
Serviceactie voor banden? Ik houd mijn hart vast. Let er op dat ze deze niet gaan “slijpen”.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 09-12-2025 20:08 ]
Net de auto opgehaald bij de dealer. Ze hebben gezegd de trillingen mogelijk te hebben gefixed door alle 4 de banden uit te lijnen. Het zou me niks verbazen als ik nog steeds trillingen ga voelen en in januari weer terug moet gaan...arunesh90 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
Vanochtend toevallig mijn auto naar de dealer gebracht voor onder andere trillingen, dus ik ben benieuwd waarmee ze komen.
Hallo, mijn Inster heeft ook hoogfrequente trillingen, voelbaar in het stuur, niet alleen met de Nexenbanden, maar ook met de nieuwe winterbanden op andere originele Instervelgen, voor mij maakt dit dus niet uit?DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 01:11:
Hier en daar heb ik erover gelezen. Trillingen voelbaar in de hele auto, afkomstig van de banden. Mijn Inster heeft er ook last van. Opmerkelijk genoeg nu het kouder wordt. Ik lees her en der over dat het te maken heeft met het vastgesnoerd zijn van de auto op de boot. Ik heb de Inster nu 6 maanden en met de dealer overlegd. Het probleem kwam hem bekend voor. Uit coulance wilden ze de Nexen banden vervangen voor nieuwe Nexen banden, zelfde type Maar ik heb er voor gekozen om de banden te laten vervangen door All Season banden Vredestein Quatrac 5 XL 205/45R17 88V. Denk dat ik daar beter mee af ben. Ik krijg die tegen inkoopsprijs zonder montagekosten
[Afbeelding]
Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd? Banden kunnen gebalanceerd worden en de wielophanging van de auto kan uitgelijnd worden.arunesh90 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:17:
[...]
Net de auto opgehaald bij de dealer. Ze hebben gezegd de trillingen mogelijk te hebben gefixed door alle 4 de banden uit te lijnen. Het zou me niks verbazen als ik nog steeds trillingen ga voelen en in januari weer terug moet gaan...
Vandaag 3 serviceacties laten uitvoeren. Helaas was de module van de serviceactie 50D197 niet op voorraad (ook niet bij Hyundai). Die moet dus op een later moment uitgevoerd worden.
Duurde in totaal 1,5 uur. Top! 2 updates (ICCU / Aircosysteem) en er is nog een bekabeling vervangen uit voorzorg (i.v.m. mogelijke storingen).
Duurde in totaal 1,5 uur. Top! 2 updates (ICCU / Aircosysteem) en er is nog een bekabeling vervangen uit voorzorg (i.v.m. mogelijke storingen).
Banden balanceren lijkt me ook niet helemaal de lading te dekken. Voor zover als ik weet, wordt het samenstel van band en velg gebalanceerd en dan is het dus zo dat het complete wiel wordt gebalanceerd. Balanceren is het elimineren van locale gewichtsverschillen van een wiel en wordt gedaan met gebruikmaking van plak- of slaggewichtjes, dit laatste afhankelijk van het soort velg.turkeyhakan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 05:57:
[...]
Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd? Banden kunnen gebalanceerd worden en de wielophanging van de auto kan uitgelijnd worden.
Geen flauw idee, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het geen ene moer heeft gedaan. Vandaag gewoon weer trillingen met dezelfde intensiteit gemerkt op de snelweg, dus dat wordt in januari weer even langsgaan..turkeyhakan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 05:57:
[...]
Wat bedoelen ze met banden uitgelijnd?
Ik heb dezelfde nu hier gevonden.dhrto schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:19:
Ik heb destijds deze gekocht, maar zie dat deze momenteel niet leverbaar is:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0DBFY5QLG
https://www.amazon.de/dp/B0FXXL2KBZ. Hij werkt inderdaad prima op m'n Inster Evolve Sky Plus: met het schakelaartje op de adapter kun je de V2L aan en uit zetten. Om de adapter te ontkoppelen moet je even de unlock van je smart key indrukken.
Dat klopt helemaal. Als er onbalans in de wiel+velg combi zit, kan dat (voornamelijk merkbaar op hogere snelheden) voor trillingen zorgen.Megat schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:00:
[...]
Banden balanceren lijkt me ook niet helemaal de lading te dekken. Voor zover als ik weet, wordt het samenstel van band en velg gebalanceerd en dan is het dus zo dat het complete wiel wordt gebalanceerd. Balanceren is het elimineren van locale gewichtsverschillen van een wiel en wordt gedaan met gebruikmaking van plak- of slaggewichtjes, dit laatste afhankelijk van het soort velg.
Tip: je hebt gewoon garantie. Bel een andere dealer.arunesh90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:04:
[...]
Geen flauw idee, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het geen ene moer heeft gedaan. Vandaag gewoon weer trillingen met dezelfde intensiteit gemerkt op de snelweg, dus dat wordt in januari weer even langsgaan..
Dat lijkt me ook wel wat, maar ben je niet bang dat zo'n onofficieel accessoire minder veilig is en bij eventuele complicaties buiten garantie / verzekering kunnen vallen?Roland63 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:05:
[...]
Ik heb dezelfde nu hier gevonden.
https://www.amazon.de/dp/B0FXXL2KBZ. Hij werkt inderdaad prima op m'n Inster Evolve Sky Plus: met het schakelaartje op de adapter kun je de V2L aan en uit zetten. Om de adapter te ontkoppelen moet je even de unlock van je smart key indrukken.
Als je dat "eng" vind mag je ook je telefoon in de auto niet opladen en nooit meer verlengsnoeren van de action kopen.MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:50:
[...]
Dat lijkt me ook wel wat, maar ben je niet bang dat zo'n onofficieel accessoire minder veilig is en bij eventuele complicaties buiten garantie / verzekering kunnen vallen?
De adapter is namelijk "extreem simpel", het is gewoon een stekker met een schakelaar en een weerstandje.
Ook voor @Roland63
Dat had ik wel verwacht. De Inster is gewoon gevoelig voor het doorgeven van de trillingen door oneffenheden. Ik geloof eigenlijk niet dat er echt wat "mis" mee is zoals afgeplatte banden of slechte uitlijning. Wel kan ik me voorstellen dat er variatie is. Net wat meer speling en demping in de keten zou kunnen helpen. Andere banden ook. Ik ben benieuwd waar mijn dealer mee komt.arunesh90 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:04:
[...]
Geen flauw idee, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat het geen ene moer heeft gedaan. Vandaag gewoon weer trillingen met dezelfde intensiteit gemerkt op de snelweg, dus dat wordt in januari weer even langsgaan..
Heel waarschijnlijk is er ook veel variatie in berijders, er zijn vast mensen die zich niet storen aan de trillingen.
Hoe werkt het precies met een V2L adapter? Dient de auto dan ook aan te staan? Of is het voldoende om bepaalde instellingen in het menu goed te zetten?Roland63 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:05:
[...]
Ik heb dezelfde nu hier gevonden.
XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
Er is een "utility mode" waarin de auto niet helemaal "aan" staat, maar je wel bepaalde functies kan gebruiken (zoals V2L, mits jouw Inster dat ondersteunt). Werkt best goed. Ik heb het stopcontact in de auto vaak gebruikt.Dennis25 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:00:
[...]
Hoe werkt het precies met een V2L adapter? Dient de auto dan ook aan te staan? Of is het voldoende om bepaalde instellingen in het menu goed te zetten?
Het is inderdaad heel simpel, maar hier gaat wel iets meer "stroom" doorheen dan een telefoon, toch? En Hyundai zal geen usb kabeltjes leveren en verplichten... Ik kan me voorstellen dat ze voor de v2l adapter (proprietary?) strengere regels hebben. Maar misschien heb ik het ook mis, hoor.Stefannn schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:27:
[...]
Als je dat "eng" vind mag je ook je telefoon in de auto niet opladen en nooit meer verlengsnoeren van de action kopen.
De adapter is namelijk "extreem simpel", het is gewoon een stekker met een schakelaar en een weerstandje.
Ook voor @Roland63
Vraagje: past elk Nederlands stopcontact op het stopcontact in het interieur? Is het dan ook geaard? Ik las iets over het gebruik van een Deense stekker.MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:13:
[...]
Er is een "utility mode" waarin de auto niet helemaal "aan" staat, maar je wel bepaalde functies kan gebruiken (zoals V2L, mits jouw Inster dat ondersteunt). Werkt best goed. Ik heb het stopcontact in de auto vaak gebruikt.
Het is inderdaad een Deense stekker. Ik heb deze verloopstekker gekocht voor de socket in het interieur, zodat het in elk geval steviger aansluit. Geen idee wat er met de aarde gebeurt, aangezien de Inster ook niet geaard is (staat op rubberen banden).
Er gaat inderdaad best wat stroom doorheen, maar het is een doodgewone stekker. Je loopt dus netzoveel risico als wanneer je een “ander merk laadkabel” gebruikt. In beide gevallen is het niet handig “pruts kwaliteit” te kopen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het “V2L” gedeelte niks voorstelt. Een schakelaartje en een weerstandje. En die zitten in de signaal leiding, daar gaat geen grote stroom doorheen.MacManus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:17:
[...]
Het is inderdaad heel simpel, maar hier gaat wel iets meer "stroom" doorheen dan een telefoon, toch? En Hyundai zal geen usb kabeltjes leveren en verplichten... Ik kan me voorstellen dat ze voor de v2l adapter (proprietary?) strengere regels hebben. Maar misschien heb ik het ook mis, hoor.
En uiteindelijk gaat er net zoveel stroom doorheen als het “ding dat je er op aan sluit”. Dus een goedkoop straalkacheltje heeft netzoveel risico.
Ik heb momenteel 15 inch wielen met nieuwe winterbanden [Barum polaris, deze banden kwamen als zijnde goed uit de test] en het maakt geen reet uit met de 17 inch wielen met Nexen banden die er standaard onder zaten. Hoog frequente trillingen blijven.DeLeon schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
[...]
Ik heb alleen gezegd dat het trillen door de hele auto voelbaar is en met de banden te maken lijkt te hebben. Ik heb niets tegen de dealer gezegd over het strakke vastzetten van de banden (+ auto uiteraard) op de boot. Ik had dat toevallig her en der op internet gelezen. De verkoper, die mij de Inster verkocht, begon daar zelf over. Dus het is waarschijnlijk een bij Hyundai bekend probleem. Hij zei dat ze nieuwe Nexen banden (of vergelijkbaar) uit Korea hadden gekregen, Die zouden ze er zonder meer gratis onderzetten. Maar daar hield de totale coulance op. Andere banden zelf betalen dus, maar dan wel voor inkoopprijs en inclusief montagekosten. Dat dan wel weer.![]()
Het is i.i.g. niet een breed probleem. Mijn buurman heeft ook een Inster maar nergens last van. Misschien ligt het ook aan de maat / merk banden. Hij heeft 15” en onder mijn Inster zitten 17”
Dat is weinig hoopvol.Aedriaen1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:33:
[...]
Ik heb momenteel 15 inch wielen met nieuwe winterbanden [Barum polaris, deze banden kwamen als zijnde goed uit de test] en het maakt geen reet uit met de 17 inch wielen met Nexen banden die er standaard onder zaten. Hoog frequente trillingen blijven.
Zonder zo’n Deense stekker kun je ook gewoon een stopcontact inpluggen, toch? :-) Ik heb het nog nooit geprobeerd, vandaar de vraag..dhrto schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:29:
Het is inderdaad een Deense stekker. Ik heb deze verloopstekker gekocht voor de socket in het interieur, zodat het in elk geval steviger aansluit. Geen idee wat er met de aarde gebeurt, aangezien de Inster ook niet geaard is (staat op rubberen banden).
Ja, het past allemaal gewoon. Als het om een eurostekker gaat heb je niet eens aarde, dus dan maakt het ook niet uit. Bij een wel geaarde stekker zit het gewoon net iets steviger vast in de socket, wat ik prettiger vind. Ik zie nu dat ik de link vergeten was in het originele bericht: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07MKZ1ZN7
Verder komen we vaker in Denemarken, dus dit komt voor ons sowieso wel van pas.
Verder komen we vaker in Denemarken, dus dit komt voor ons sowieso wel van pas.
:strip_exif()/f/image/KXroT3v1IcemdywK2rtN7uBE.jpg?f=fotoalbum_large)