Het grote Hyundai Inster topic

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 21:59
Ik heb gisteren m'n dakkoffer binnen gekregen en voor de eerste keer op de inster gemonteerd. Het is een g3 reef 520. Hij past perfect. Achter kan de achterklep nog helemaal open, voor steekt hij niet boven de voorruit uit. Toch is hij lang genoeg om skies en snowboards mee te nemen. Bij het rijden hoor je op hoge snelheid iets meer herrie.

Heel benieuwd hoe de rit naar wintersport komende winter bevalt

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Aahh ik begreep dat koffie drinken al niet ...
Maar dat veroorzaakt die camera op t stuur waarschijnlijk? Ik was eigenlijk benieuwd als je vanuit de i-pedal stand, dus de hoogste regeneratie, de cruise control aanzet, de Inster te sterk afremt bij een voorganger. Ofwel een beetje schokkerig gaat rijden (krijg mijn Inster woensdag, dus nog een Inster groentje)

• Garrelt
  • Niet online
[quote]Garrelt schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:49:

[ Voor 95% gewijzigd door Garrelt op 05-04-2026 12:06 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:25
Carnivoor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:
[...]

Ik heb uiteindelijk toch voor 60 maanden gekozen ivm de ontwikkelingen betreffende EV’s. Kan snel gaan denk ik.
5 jaar geleden was het met de meeste EV's in hetzelfde segment als de Inster behoorlijk behelpen qua range en laden, zelfs toen ze nieuw waren. In de praktijk stond je echt vaak en lang te laden als je grotere afstanden moest rijden.

Inmiddels is de techniek weer stukken verder, en daarmee worden nieuwe ontwikkelingen ook steeds minder interessant in de praktijk.

De dubbele range/laadsnelheid zou voor ons van weinig toegevoegde waarde zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-04-2026 13:41 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:45
Garrelt schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:22:
Aahh ik begreep dat koffie drinken al niet ...
Maar dat veroorzaakt die camera op t stuur waarschijnlijk? Ik was eigenlijk benieuwd als je vanuit de i-pedal stand, dus de hoogste regeneratie, de cruise control aanzet, de Inster te sterk afremt bij een voorganger. Ofwel een beetje schokkerig gaat rijden (krijg mijn Inster woensdag, dus nog een Inster groentje)
“Koffie drinken” waarschuwing wordt gegeven als naar de mening van het systeem te veel slingerbewegingen worden gemaakt. Indien je Lane Assist (knop links-onder bij het stuur) aanzet, worden de slingerbewegingen gedempt en krijg je zelden deze waarschuwing

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Misschien een beetje vloeken in de kerk hier...

Zelf rijd ik een Inster Evolve sinds mei vorig jaar (bijna een jaar alweer dus). Gisteren echter wezen proefrijden in een (Nio) Firefly, als vervanger van onze oudere Ford Fiesta. Accu en daarmee bereik is met 41-ish kWh net wat minder dan de Evolve (49 kWh), maar vergelijkbaar met de E-Motion. Dat is ook een leuk en compleet karretje zeg.
Enorm ruim voor het formaat, bizar grote frunk, achterwiel aandrijving en een kleine draaicirkel waar de Inster uitermate teleurstellend in is (heb hiervoor ook een Twingo MK3 gereden, straatje keren was gewoon bochtje maken, niks steken).

• Garrelt
  • Niet online
@sv7088 Ok, bedankt. Ondertussen gelezen dat de cruise control zelf zijn regeneratie level bepaalt. De i-pedal regeneratie wordt dus overruled.

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 09:12

con1

Energiefreak

sv7088 schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:45:
[...]

“Koffie drinken” waarschuwing wordt gegeven als naar de mening van het systeem te veel slingerbewegingen worden gemaakt. Indien je Lane Assist (knop links-onder bij het stuur) aanzet, worden de slingerbewegingen gedempt en krijg je zelden deze waarschuwing
Mee eens, vanmiddag geprobeerd. De eerste 20 km met cruise-control en lane-assist uit
3 x koffie gedronken. Daarna lane-assist aangezet en kreeg de volgende 40 km 1 x een
melding dat ik het stuur moest vasthouden en de koffie was blijkbar ineens op...

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:28
@con1 thanks goed om te weten.

Zelf gebruik ik juist normaliter eigenlijk alle "hulp en rij assistenten" puur voor ondersteuning. Ja ze zitten er toch ook op, en dus probeer ik ze ook zo efficiënt en optimaal te gebruiken. Gelukkig kent mijn in mei te verwachten komende Cross alle extra's.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-05 16:07
Hoe lang zijn jullie van plan de Inster te rijden en hebben jullie geen problemen met de hoge afschrijving vanwege het feit dat jullie de auto nieuw hebben gekocht?

Kan je niet beter de Inster kopen als ie 3 jaar oud is bijvoorbeeld?

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu onder de 70 procent duikt?

[ Voor 40% gewijzigd door martinenjohn op 05-04-2026 23:04 ]

• HandyLumberjack
martinenjohn schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:26:
Hoe lang zijn jullie van plan de Inster te rijden en hebben jullie geen problemen met de hoge afschrijving vanwege het feit dat jullie de auto nieuw hebben gekocht?

Ik verwacht eigenlijk dat een Inster voor een EV relatief weinig afschrijft. Daarnaast kun je nu geen 3 jaar oude kopen. En als laatste ben ik van plan om er lang (6+ jaar) in te rijden, dan valt de jaarlijkse afschrijving reuze mee.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-05 15:07

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu over de 70 procent duikt?
Ik denk uw vragen prima te begrijpen hoor, maar :
1) als er geen nieuwe gekocht worden, komen er ook geen gebruikte vrij.
2) wij waren toe aan een andere auto en we konden in oktober 2024 - in onze beleving - een redelijke deal maken.
3) in oktober 2024 was de keuze in kleine EV tjes nog vrij beperkt.
4) het blijft altijd lastig om de toekomst te voorspellen, waarbij onze leeftijd ook een behoorlijke rol speelt.
5) in mijn eerdere Toyota Priussen hybrid, gaven de batterijen ook na jarenlang gebruik geen enkel probleem en ook nu lees ik relatief weinig problemen met tractiebatterijen bij EV s. Ik heb er wel vertrouwen in, dat bij normaal gebruik - ook bij de Inster - de accu degradatie acceptabel zal zijn, ook na langer gebruik.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:43
En anders schroef je der na 15 jaar een frisse lichtere batterij met veel meer capaciteit onder voor weinig.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:26

En hoe lang zou een Inster accu meegaan? Is deze auto dan na 10-15 jaar zeg maar total loss omdat de accu over de 70 procent duikt?
Nog steeds aan het overwegen? :)
martinenjohn schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:16:
Ik overweeg volgend jaar ergens een Inster aan te schaffen,
martinenjohn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:18:
Ik overweeg een Evolve maar dan met 15 inch velgen.

• dhrto

Elke auto kun je beter als occasion kopen na 4-5 jaar, als je niet de hoge afschrijving van de eerste paar jaar wilt hebben. Wat bedoel je met total loss? Dat is een term die over het algemeen wordt gebruikt om de kosten voor reparatie tegenover de opbrengst bij verkoop te zetten. Elke auto is in principe total loss (lees: heeft geld gekost) als je 'm aan het einde wegdoet, omdat je de aanschafwaarde nooit zult terugkrijgen. Ok, behalve misschien bepaalde limited edition modellen die niet voor de gewone sterveling weggelegd zijn. Die hebben de kans om juist meer waard te worden.

Overigens, vergeet dan ook niet de kosten voor het andere vervoer in de jaren dat je gewacht hebt mee te nemen in het totale kostenplaatje ;)

• DJ-Inventor
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-04 15:43
Zjanzjak schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:55:
[...]

[...]

[...]

[...]
Keurig deze reactie, zo kan het ook 😉

• kdrkdr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 11:43
Ik gebruik de TomTom app op mijn telefoon (nog steeds mijn favoriet) in combinatie met Android Auto. Sinds de laatste update van de auto gebeurt er iets raars. Als ik navigeer en bv op de radioknop druk en later weer terug ga naar Android Auto dan komt de kaart niet meer in beeld. Wel de aanwijzingen met pijlen voor afslaan maar niet de kaart. Als ik dan de stekker uit de telefoon haal en weer aansluit dan werkt alles weer naar behoren. Herkent iemand dit? En nog belangrijker: is er een oplossing?

• Megat
Zjanzjak schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:55:

Ik begrijp dat wel hoor. Een auto vergt - voor de meeste mensen en ook voor ons - een flinke investering en dat er dan wat langer gewikt en gewogen wordt voordat een keuze definitief gemaakt is, vind ik niet zo vreemd. Misschien is een forum dan ook wel bij uitstek de plek om je vragen te stellen

• Zjanzjak
Megat schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:18:
Ik begrijp dat wel hoor. Een auto vergt - voor de meeste mensen en ook voor ons - een flinke investering en dat er dan wat langer gewikt en gewogen wordt voordat een keuze definitief gemaakt is, vind ik niet zo vreemd. Misschien is een forum dan ook wel bij uitstek de plek om je vragen te stellen
Ik vraag alleen maar of er nog steeds overwogen wordt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftkLUin8Aau3UK08YJSSXLRoys0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o6j7q8Oeh8pnaKGGXld1lW2.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dit staat als widget in de Hyundai app onder beheer. Waar is dit eigenlijk voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4nF0CDGGoHjjcywv63jttCSya8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OK1OVp3IgCesHkQwtqG4Ncn1.jpg?f=user_large

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Megat
Zjanzjak schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:49:
[...]

Ik vraag alleen maar of er nog steeds overwogen wordt. :)
Mijn reactie was niet bedoeld als kritiek op uw posting, maar alleen toelichten waarom ik er me wel wat bij de vragen van martienjohn voor kan voorstellen

[ Voor 16% gewijzigd door Megat op 06-04-2026 14:28 ]

• Zjanzjak
Megat schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:23:
Mijn reactie was niet bedoeld als kritiek op uw posting, maar alleen toelichten waarom ik er me wel wat bij de vragen van martienjohn voor kan voorstellen
Of ik nou kritiek krijg, of niet, daar gaat het mij niet om, ik verwijs slechts naar de eindeloze posts sinds september 2025 en of er nog steeds overwogen wordt. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftkLUin8Aau3UK08YJSSXLRoys0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o6j7q8Oeh8pnaKGGXld1lW2.jpg?f=fotoalbum_large

• DJ-Inventor
Zjanzjak schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:33:
[...]

Of ik nou kritiek krijg, of niet, daar gaat het mij niet om, ik verwijs slechts naar de eindeloze posts sinds september 2025 en of er nog steeds overwogen wordt. :)
[Afbeelding]
Ik overweeg ook nog steeds... :z Maar druk nog even op de 'pauzeknop'... Ik probeer niet mee te gaan in de waan van de dag v.w.b. de energiemarkt/oliemarkt en even rustig te blijven...

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-05 16:07
Misschien leuker om het over de auto te hebben in plaats van over een vragensteller zelf vind ik. Ik heb geen haast en vind het koop proces leuk. Maar dat terzijde.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 19:37
DJ-Inventor schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:21:
[...]
Ik overweeg ook nog steeds... :z Maar druk nog even op de 'pauzeknop'... Ik probeer niet mee te gaan in de waan van de dag v.w.b. de energiemarkt/oliemarkt en even rustig te blijven...
@martinenjohn
Er zijn vier dingen zeker in het leven:
- Je wordt geboren
- Je gaat dood
en daar tussenin:
- Alles verandert altijd
- Alles wordt duurder

Met dit in gedachte is de energiemarkt/oliemarkt niet de waan van de dag maar de dagelijkse realiteit; Het verandert en wordt duurder. Waarom zou je rustig blijven wachten terwijl je weet dat het duurder wordt en verandert? Dan kan je toch beter anticiperen op veranderingen?

Maar goed, zo zit het gros van de mensheid schijnbaar niet in elkaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik al jaren elektrisch rijd en dat ik bijvoorbeeld van de week nog een 2000 km afgelegd heb tegen 4,50 euro per 100 km. Als dit op diesel was geweest was ik minimaal 20 euro/100 km kwijt geweest. Over de afgelopen 19000 km in de Inster, bedroeg het gemiddelde gebruik 13,6 kW/100 km

In zijn algemeenheid zijn EV's zeer comfortabel en specifiek de Inster een zeer praktische auto qua binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen, het verbruik zeer gunstig en de auto rijdt zeer volwassen!

Succes met het overwegen/afwegen/wachten en toekijken!

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• dinandus
Ikzelf heb afgelopen oktober mijn Cross besteld, meer met het oog om wat meer zonnestroom te gaan te gebruiken, wens in principe geen terug leverkosten te gaan betalen. Heb een ruime terug levering de agelopen jaren, en tja je moet wat nu het salderen eind van jaar stopt. Een thuis accu heb ik al sinds april 2024, en dus in afgelopen zomer wezen orienteren welke EV het zou kunnen worden.

Uiteindelijk bij de Inster uitgekomen, mooi praktisch, compact, en niet te zwaar ivm de MRB.

Wel nu met de grote politieke problemen komt dit dan mij prima uit, nu nog wachten tot de EV medio mei wordt afgeleverd.

• DJ-Inventor
CEdS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:13:
[...]

@martinenjohn
Er zijn vier dingen zeker in het leven:
- Je wordt geboren
- Je gaat dood
en daar tussenin:
- Alles verandert altijd
- Alles wordt duurder

Met dit in gedachte is de energiemarkt/oliemarkt niet de waan van de dag maar de dagelijkse realiteit; Het verandert en wordt duurder. Waarom zou je rustig blijven wachten terwijl je weet dat het duurder wordt en verandert? Dan kan je toch beter anticiperen op veranderingen?

Maar goed, zo zit het gros van de mensheid schijnbaar niet in elkaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik al jaren elektrisch rijd en dat ik bijvoorbeeld van de week nog een 2000 km afgelegd heb tegen 4,50 euro per 100 km. Als dit op diesel was geweest was ik minimaal 20 euro/100 km kwijt geweest. Over de afgelopen 19000 km in de Inster, bedroeg het gemiddelde gebruik 13,6 kW/100 km

In zijn algemeenheid zijn EV's zeer comfortabel en specifiek de Inster een zeer praktische auto qua binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen, het verbruik zeer gunstig en de auto rijdt zeer volwassen!

Succes met het overwegen/afwegen/wachten en toekijken!
Anticiperen is zeker een goede. Maar binnen dat kader speelt ook mijn huidige vervoer: mijn auto is economisch afgeschreven maar technisch nog goed.. tel dat er steeds meer nieuwe electrische (compacte) modelletjes op de markt komen, en dat maakt voor mij om nog even te wachten...

Ik ben ook benieuwd hoe de energierekening er in 2027 uit ziet... Dus tot die tijd kijk ik even de kat uit de boom en 'overweeg' ik nog even... 😉

• sentiao
  • Laatst online: 30-04 20:09
Bedankt iedereen voor het levendige topic, ik heb heel veel aan het lezen van jullie ervaringen.

De afgelopen jaren zijn we af en aan de tweedehands EV markt in de gaten gaan houden, met name eNiro's uit de lease. Nooit de knoop doorgehakt. Pas vorig jaar voor het eerst in een elektrische auto gereden (leen auto van de garage i.v.m. langer onderhoud aan de Cee'd). Recent de PV5 ontdekt, en vorige week proefgereden. Dit heeft alles weer wakker geschud, dus vervolgens ook proefgereden in een Inster en de 2 met elkaar vergeleken. We hebben deze week de knoop doorgehakt, afgelopen woensdag hebben we er een besteld.

Hyundai Inster - Evolve - W&T - Tomboy Khaki - zwarte spatlappen en stootlijsten

Misschien voeg ik 'm later toe aan het lijstje, eerst even de levering afwachten met alle gebeurtenissen in de wereld. Ik las vandaag dat Hyundai meer voorraad wil gaan maken, en via de kaap wil gaan varen. De dealer schatte in 2 a 3 maanden, maar ik weet niet of dat rekening houdt met de aangepaste vaarroute.

Dit wordt onze eerste nieuwe auto dus ik weet eigenlijk niet of we via onze dealer a.h.w. in de wachtrij staan voor de eerstvolgende Inster met deze specificaties (en of alles bij Hyundai erop gezet wordt, of dat een deel bij de dealer gebeurt, zoals de spatlappen en stootlijsten); of dat ze op order gemaakt worden en op de productie kalender worden gezet in de fabriek van de eerstvolgende week met ruimte.

Erg spannend.

Ik hoop in de toekomst eigen ervaringen te kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden of zorgen weg te nemen bij anderen.

Wij hebben geen eigen laadpaal (appartement), maar voldoende laadpalen in de wijk. Onze meeste kilometers zijn in de stad en randwegen. Af en toe zullen we snelladen, en af en toe zullen we snellader-hoppen voor langere ritten.

• HandyLumberjack
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:42:
Bedankt iedereen voor het levendige topic, ik heb heel veel aan het lezen van jullie ervaringen.

De afgelopen jaren zijn we af en aan de tweedehands EV markt in de gaten gaan houden, met name eNiro's uit de lease. Nooit de knoop doorgehakt. Pas vorig jaar voor het eerst in een elektrische auto gereden (leen auto van de garage i.v.m. langer onderhoud aan de Cee'd). Recent de PV5 ontdekt, en vorige week proefgereden. Dit heeft alles weer wakker geschud, dus vervolgens ook proefgereden in een Inster en de 2 met elkaar vergeleken. We hebben deze week de knoop doorgehakt, afgelopen woensdag hebben we er een besteld.

Hyundai Inster - Evolve - W&T - Tomboy Khaki - zwarte spatlappen en stootlijsten

Misschien voeg ik 'm later toe aan het lijstje, eerst even de levering afwachten met alle gebeurtenissen in de wereld. Ik las vandaag dat Hyundai meer voorraad wil gaan maken, en via de kaap wil gaan varen. De dealer schatte in 2 a 3 maanden, maar ik weet niet of dat rekening houdt met de aangepaste vaarroute.

Dit wordt onze eerste nieuwe auto dus ik weet eigenlijk niet of we via onze dealer a.h.w. in de wachtrij staan voor de eerstvolgende Inster met deze specificaties (en of alles bij Hyundai erop gezet wordt, of dat een deel bij de dealer gebeurt, zoals de spatlappen en stootlijsten); of dat ze op order gemaakt worden en op de productie kalender worden gezet in de fabriek van de eerstvolgende week met ruimte.

Erg spannend.

Ik hoop in de toekomst eigen ervaringen te kunnen gebruiken om vragen te beantwoorden of zorgen weg te nemen bij anderen.

Wij hebben geen eigen laadpaal (appartement), maar voldoende laadpalen in de wijk. Onze meeste kilometers zijn in de stad en randwegen. Af en toe zullen we snelladen, en af en toe zullen we snellader-hoppen voor langere ritten.
Wow, een keuze gemaakt tussen een PV5 en een Inster, die liggen wel heel ver uit elkaar.

• sentiao
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:48:
[...]

Wow, een keuze gemaakt tussen een PV5 en een Inster, die liggen wel heel ver uit elkaar.
Ik weet 't, dit licht het misschien wat toe: we overnachtten vroeger weleens in onze Volvo (een 240 en later een 740). En tijdens 't slapen rij je niet. Dus de wens/eis was: je moet er in kunnen slapen, en zooi vervoeren. De PV5 zagen we meer als een verhoogde Volvo, als het ware. Maar de meeste kilometers zijn voor ons in de stad, een kleine auto past ons veel beter. Voor ons liever het compromis van iets meer gedoe op vakantie, dan van het dagelijks rijden met een busje.

En om eerlijk te zijn, op de Inster stond onze naam geschreven; de PV5 voelde als iemand anders zijn auto (overigens wel een Heel prima wagen).

• Gunirus
  • Laatst online: 01-05 12:53
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
[...]

Ik weet 't, dit licht het misschien wat toe: we overnachtten vroeger weleens in onze Volvo (een 240 en later een 740). En tijdens 't slapen rij je niet. Dus de wens/eis was: je moet er in kunnen slapen, en zooi vervoeren. De PV5 zagen we meer als een verhoogde Volvo, als het ware. Maar de meeste kilometers zijn voor ons in de stad, een kleine auto past ons veel beter. Voor ons liever het compromis van iets meer gedoe op vakantie, dan van het dagelijks rijden met een busje.

En om eerlijk te zijn, op de Inster stond onze naam geschreven; de PV5 voelde als iemand anders zijn auto (overigens wel een Heel prima wagen).
Ik overweeg om de Kia EV9 te vervangen door een PV5, naast de inster :)

De inster en de PV5 liggen wel echt ver uit elkaar inderdaad. Maar ik volg de redenering :P

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 19:59
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:53:
[...]

Overnachten kan ook in de Inster maar als je dat met twee personen wilt doen dan is het nogal een uitdaging denk ik kwa ruimte en gedoe. De voorstoelen kunnen naar voren plat echter om dat met de rijdersstoel te doen moet de hoofdsteun er af, de stoel naar achter en het stuur volledig naar boven. Je bent de volgende dag dus een tijdje bezig om een en ander weer werkbaar te hebben. Bovendien waar laat je de twee persoonsmatras en de rest tijdens het rijden?

Ik slaap wel regelmatig in de Inster, een enkel nachtje dan boven op de plat gelegde stoelen maar voor een vakantie gaat de achterstoel er uit en heb ik een matras (+bodem) op maat waarbij mijn hoofdkussen op de voorstoel ligt. Met twee personen zou ik dat niet zien zitten.

• sentiao
Nanuk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:36:
[...]

Overnachten kan ook in de Inster maar als je dat met twee personen wilt doen dan is het nogal een uitdaging denk ik kwa ruimte en gedoe. De voorstoelen kunnen naar voren plat echter om dat met de rijdersstoel te doen moet de hoofdsteun er af, de stoel naar achter en het stuur volledig naar boven. Je bent de volgende dag dus een tijdje bezig om een en ander weer werkbaar te hebben. Bovendien waar laat je de twee persoonsmatras en de rest tijdens het rijden?

Ik slaap wel regelmatig in de Inster, een enkel nachtje dan boven op de plat gelegde stoelen maar voor een vakantie gaat de achterstoel er uit en heb ik een matras (+bodem) op maat waarbij mijn hoofdkussen op de voorstoel ligt. Met twee personen zou ik dat niet zien zitten.
Waardevol inzicht, dankje. Het overnachten zou niet voor vakanties zijn, maar heeeel incidenteel (edit: ik hield 't wat beknopt eerder, ik herken hoe dit tegenstrijdig met m'n eerdere post kan klinken). Ik heb nog wat huiswerk te doen w.b.t. waarop we gaan liggen en hoe dat mee te nemen inderdaad. Zelfs als 't niet gaat of tegenvalt was dat geen dealbreker. Eerst maar eens wachten op nieuws van de dealer.

[ Voor 4% gewijzigd door sentiao op 10-04-2026 13:22 ]

• dinandus
@sentiao Proficiat met je aankoop, ga je veel plezier mee en aan beleven.

Mijn in oktober `25 bestelde Cross is als het goed is varend richting Europa. Naar verwachting medio mei 26 dan uitgeleverd...

Misschien een kleine tip, waar veel activer gepost word, en erg veel handige info te vinden is voor onze komende EV: https://www.insterforum.de/

Er zijn daar in de korte tijd dat de Inster in ons buurland verkrijgbaar al rond de 13500 exemplaren op kenteken gezet, natuurlijk is Duitsland stukker groter. En daar hebben ze inmiddels wel weer een EV subsidie, en vrijstelling MRB tot 2035!

• Nanuk
sentiao schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:21:
[...]

Waardevol inzicht, dankje. Het overnachten zou niet voor vakanties zijn, maar heeeel incidenteel (edit: ik hield 't wat beknopt eerder, ik herken hoe dit tegenstrijdig met m'n eerdere post kan klinken). Ik heb nog wat huiswerk te doen w.b.t. waarop we gaan liggen en hoe dat mee te nemen inderdaad. Zelfs als 't niet gaat of tegenvalt was dat geen dealbreker. Eerst maar eens wachten op nieuws van de dealer.
Nou, als het werkelijk incidenteel is zou je het op kunnen lossen met een luchtbed maar dan ook een plank mee om het gat te dichten tussen voor en achter stoelen. Als je de achter stoelen geheel naar voren schuift en de voorstoelen naar achter dan is het gat in de orde van grootte van 20 cm denk ik. Verder is het geheel best wel vlak eigenlijk. Je bed breedte is iets van anderhalve meter maar bij de voeten duidelijk smaller. Bovendien heb je in de hoogte echt niet voldoende ruimte over om te zitten of zo, zelfs er in kruipen is lastig mede dankzij de hoge instap. Vandaar dat ik voor vakantie de achter stoel(en) er uit haal om het geheel wat te laten zakken en gelijk meer bergruimte te creëren.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

dinandus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:57:
@sentiao
Mijn in oktober `25 bestelde Cross is als het goed is varend richting Europa. Naar verwachting medio mei 26 dan uitgeleverd...
Toch zeven maanden levertijd, dat is best lang.
Of is dat specifiek de Cross?

• dinandus
Levertijden fluctureren nogal, ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat het wat langer duurt. Dat zie je ook veel en geregeld genoemd worden in het forum bij onze Oosterburen. Sommige hebben de auto met paar maanden, echter sommigen duurt het wel rond de 8 maand tot soms zelf een jaar wachtijd. Nu met de subsidie regeling in DE loopt de wachtijd flink op. Daarnaast zijn er minder uitvoeringen en of extra`s te bestellen, om zo de tussentijdse ombouw van de productie lijn deels in te korten.

Ja nu met de dure benzine even wat minder, maar valt hier in Oosten van ons land nog wel te doen.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04 14:50
Nanuk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:59:
[...]

Nou, als het werkelijk incidenteel is zou je het op kunnen lossen met een luchtbed maar dan ook een plank mee om het gat te dichten tussen voor en achter stoelen. Als je de achter stoelen geheel naar voren schuift en de voorstoelen naar achter dan is het gat in de orde van grootte van 20 cm denk ik. Verder is het geheel best wel vlak eigenlijk. Je bed breedte is iets van anderhalve meter maar bij de voeten duidelijk smaller. Bovendien heb je in de hoogte echt niet voldoende ruimte over om te zitten of zo, zelfs er in kruipen is lastig mede dankzij de hoge instap. Vandaar dat ik voor vakantie de achter stoel(en) er uit haal om het geheel wat te laten zakken en gelijk meer bergruimte te creëren.
Zijn die achterstoelen zo gemakkelijk te verwijderen?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Aedriaen1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:46:
[...]

Volgens mij kan alles plat zodat je erboven op kan liggen.

• Nanuk
Aedriaen1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:46:
[...]

Per stoel vier bouten E-torx (maat 21) (external/uitwendig torx) plus een stekkertje losmaken. Een doppensetje voor die Etorx is wel op internet te vinden. Het plastic kapje boven de bout trek je zo los. De stoel komt er met geleiders en al uit. Het resultaat is dan geen gladde vloer maar met een paar risers ter plaatse van de bouten en een op maat gemaakt plankje is dat wel te maken. Sowieso de bouten terug in het gat tegen vervuiling en kwijt raken.
hjs schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:48:
[...]

Volgens mij kan alles plat zodat je erboven op kan liggen.
Ja, dat kan maar door de stoel te verwijderen kan je bed wat zakken, handiger met instappen en meer ruimte boven je. Bovendien kan je meerdere (Ikea)tassen extra kwijt op de plek van de zitting(en), de plek van de rugleuning is je hoogte winst..

Voor een enkel nachtje slapen laat ik de stoelen zitten maar deze winter ben ik een maand op pad geweest en dan is het wel de moeite waard.

• Aedriaen1
Nanuk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:13:
[...]

Per stoel vier bouten E-torx (maat 21) (external/uitwendig torx) plus een stekkertje losmaken. Een doppensetje voor die Etorx is wel op internet te vinden. Het plastic kapje boven de bout trek je zo los. De stoel komt er met geleiders en al uit. Het resultaat is dan geen gladde vloer maar met een paar risers ter plaatse van de bouten en een op maat gemaakt plankje is dat wel te maken. Sowieso de bouten terug in het gat tegen vervuiling en kwijt raken.

[...]

Ja, dat kan maar door de stoel te verwijderen kan je bed wat zakken, handiger met instappen en meer ruimte boven je. Bovendien kan je meerdere (Ikea)tassen extra kwijt op de plek van de zitting(en), de plek van de rugleuning is je hoogte winst..

Voor een enkel nachtje slapen laat ik de stoelen zitten maar deze winter ben ik een maand op pad geweest en dan is het wel de moeite waard.
Dank voor uw reactie, weer wat geleerd, stekkertje zal van de stoelverwarming zijn.

• Aedriaen1
Aedriaen1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dank voor uw reactie, weer wat geleerd!

• HandyLumberjack
Aedriaen1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dank voor uw reactie, weer wat geleerd, stekkertje zal van de stoelverwarming zijn.
Achterin? Het is de sensor van de gordel verklikker.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:04:
Dit staat als widget in de Hyundai app onder beheer. Waar is dit eigenlijk voor?
[Afbeelding]
Mijn vraag raakte een beetje ondergesneeuwd.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Nanuk
DonJuape schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:44:
[...]

Klimaat regeling. Als je wilt kan je de auto voor vertrek alvast op temperatuur brengen, als je dat doet aan de laadpaal dan is het iets gunstiger voor je range.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:26
DonJuape schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:44:
[...]

Je kunt het ook proberen, toch? 1 seconde ingedrukt houden en naar de auto om te zien wat het doet :-)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nanuk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:53:
[...]

Klimaat regeling. Als je wilt kan je de auto voor vertrek alvast op temperatuur brengen, als je dat doet aan de laadpaal dan is het iets gunstiger voor je range.
De klimaatregeling starten is dat fan symbool linksboven. Als ik die andere knop indruk krijg ik ook een melding dat de klimaatregeling is gestart. Wat is het verschil? Of geen verschil en twee totaal verschillende knoppen voor hetzelfde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFgrXT77_yN_UthKTs0boqpD32E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OM2pGoYiTfqVpjcnFOTi6DCp.png?f=fotoalbum_large

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 17:20
DonJuape schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
[...]

De klimaatregeling starten is dat fan symbool linksboven. Als ik die andere knop indruk krijg ik ook een melding dat de klimaatregeling is gestart. Wat is het verschil? Of geen verschil en twee totaal verschillende knoppen voor hetzelfde?

[Afbeelding]
de verwarming gaat naar 30 graden. niet meer en niet minder.
Waar je de maximale tijd instelt weet ik niet.

Het domme aan de automatische temperatuur is dat die bij mij merendeel van de tijd staat te koelen omdat de zon op de auto staat. maar de auto zelf is niet echt warm te noemen...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• dinandus
@alaintje Misschien schijnt de zon wel juist op de plek waar die thermostaat zit, en zodoende denk dat het te warm in de je Inster is? Heb de auto nog niet, is varende richting ons wereld deel. Heb dus zelf geen idee waar die temperatuur meter precies zit.

• Aedriaen1
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:13:
[...]

Achterin? Het is de sensor van de gordel verklikker.
lnderdaad, dacht het gecorrigeerd te hebben......

• Garrelt
  • Niet online
Sinds kort de Inster. Fijne auto. De snelheids piepjes zet ik tevoren uit en i-pedal aan. Autohold staat permanent uit om het schokkerig achteruit rijden te voorkomen.

Het AC laden aan een publieke laadpaal verloopt soms niet vlekkeloos: laden start niet meteen en na het laden blijft de stekker soms vastzitten, ad laadpaal of de auto.
Hebben jullie een vaste volgorde voor de lading te starten en te beëindigen?

• Nanuk
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:50:
Sinds kort de Inster. Fijne auto. De snelheids piepjes zet ik tevoren uit en i-pedal aan. Autohold staat permanent uit om het schokkerig achteruit rijden te voorkomen.

Het AC laden aan een publieke laadpaal verloopt soms niet vlekkeloos: laden start niet meteen en na het laden blijft de stekker soms vastzitten, ad laadpaal of de auto.
Meestal heb ik tevoren ingesteld tot hoe ver ik wil laden. Dan stopt ie vanzelf. Anders lukt het meestal om met de laadpas het laden te stoppen of anders via de telefoon app of desnoods na wat klikken in het menu van de auto.

Als de kabel niet los laat helpt het over het algemeen om een paar keer op de sleutel de unlock in te drukken. Anders ben je veroordeeld tot de rose knop onder de motorkap. Zorg dan wel dat je heel erg zeker weet dat je echt niet meer aan het laden bent anders heb je kans dat de iccu het niet overleeft. Om die reden zal ik bij granny loaden ook altijd de auto het initiatief geven om te stopppen met laden (via de app).

• kdrkdr
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:50:

Dat de stekker soms vast blijft zitten heb ik ook. Zowel met de Inster als eerder met een MyWheels Kona. Druk twee keer snel achter elkaar op de open knop van de afstandsbediening is voor mij de oplossing.

• Garrelt
  • Niet online
Bedankt. Ik laad meestal tot 80% en tussentijds onderbreken doe ik zelden.
Ik was gewend aan LAP (Laadpaal, Auto, Pas) en als het laden klaar was PAL. Dat gaat met de Inster niet altijd goed bij mij. Vandaar dat ik vermoed dat de volgorde bij de Inster beter anders kan.

• Zjanzjak
Garrelt schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:43:
Bedankt. Ik laad meestal tot 80% en tussentijds onderbreken doe ik zelden.
Ik was gewend aan LAP (Laadpaal, Auto, Pas) en als het laden klaar was PAL. Dat gaat met de Inster niet altijd goed bij mij. Vandaar dat ik vermoed dat de volgorde bij de Inster beter anders kan.
Weliswaar geen Inster en zo veel laad ik niet meer publiek, maar dat was bij vele laadpalen voor mij ook de gebruikelijke volgorde. Behalve, op kantoor, 8 van de 10 keer werkte het dan niet, maar als ik APL deed wel.
Zo ook bij 2 laadpunten in den lande (Bergen op Zoom en Gulpen), de rest dezelfde volgorde (LAP).
Maar goed, zoals gezegd, geen Inster, dus kwestie van trial and error om andere manieren toe te passen.

• Garrelt
  • Niet online
@Zjanzjak Bedankt. ALP lijkt goed te werken en PLA als de lading voorbij is.

Weet iemand hoe je de waarschuwings boodschap na het starten, die je ook moet bevestigen, kan uitschakelen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Garrelt schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:28:
@Zjanzjak Bedankt. ALP lijkt goed te werken en PLA als de lading voorbij is.

Weet iemand hoe je de waarschuwings boodschap na het starten, die je ook moet bevestigen, kan uitschakelen?
Dat kan niet helaas.

• Nanuk
LAP is Laadpaal, Auto, Pas
PAL kan ik dan ook wel verzinnen.

Maar wat wordt er mee bedoeld? Ik maak alleen onderscheid tussen eerst de stekker er in en dan de pas tegen de paal of andersom. Dat eerste werk bijna altijd, soms niet. Daarnaast heb ik ook wel eens gestart met de app, bijvoorbeeld als een schermpje stuk is. En dan het geklooi met verschillende passen, betaalkaart of creditkaart.

• dhrto
Hier eigenlijk altijd LAP bij start laden en PLA bij wegrijden.

P is dan pas of app bij de laadpaal.
Soms blijft de laadkabel na afsluiten laadsessie (P) inderdaad vergrendeld aan autozijde (A). Door de auto (nog een keer) met de afstandsbediening te ontgrendelen, kan dan wel direct de kabel uit de auto worden getrokken.

• Zjanzjak
Nanuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Maar wat wordt er mee bedoeld?
De volgorde van handelen. Bij publiek laden is het, voor mij in de meeste gevallen, eerst de stekker in de Laadpaal, dan de stekker in de Auto, en dan de Pas tegen de laadpaal aan.

Maar herinner mij nu ineens dat ik OOIT ook wel eens een keer met de pas moest beginnen, toen de laadpaal en toen de auto, dus dan wordt het PLA. ;)

Alleen bij de laadpalen in de (vrij nieuwe) parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg kreeg ik de boel destijds niet aan de praat, of nou LAP, PLA, APL, LPA, ALP of PAL de volgorde was, het ging niet. Deze handelingen met een stuk of 6 passen, van gangbaar (ANWB, Shell Recharge) tot minder gangbaar (Freshmile, Chargemap) geprobeerd maar wat ik ook deed, nada. Maar goed, dit is al wel een kleine 2 jaar geleden ofzo, wie weet werkt de boel nu wel.
Nanuk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:17:
Daarnaast heb ik ook wel eens gestart met de app, bijvoorbeeld als een schermpje stuk is.
Met een app starten doe ik vrijwel alleen bij Tesla. Waar ik dan soms het 'euvel' heb dat het niet werkt als ik de stekker in de auto steek en dan de laadsessie start via de app. Het werkt, voor mij, altijd als ik eerst in de app de boel start, dus nummer kiezen, en op laden klikken, en dan pas de stekker in de auto steek.

Maar goed, dit is eigenlijk niet echt Inster gerelateerd en hoort meer thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• Nanuk
Zjanzjak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:56:
[...]

De volgorde van handelen. Bij publiek laden is het, voor mij in de meeste gevallen, eerst de stekker in de Laadpaal, dan de stekker in de Auto, en dan de Pas tegen de laadpaal aan.

Maar herinner mij nu ineens dat ik OOIT ook wel eens een keer met de pas moest beginnen, toen de laadpaal en toen de auto, dus dan wordt het PLA. ;)

Alleen bij de laadpalen in de (vrij nieuwe) parkeergarage Spoorzone Zwijsen in Tilburg kreeg ik de boel destijds niet aan de praat, of nou LAP, PLA, APL, LPA, ALP of PAL de volgorde was, het ging niet. Deze handelingen met een stuk of 6 passen, van gangbaar (ANWB, Shell Recharge) tot minder gangbaar (Freshmile, Chargemap) geprobeerd maar wat ik ook deed, nada. Maar goed, dit is al wel een kleine 2 jaar geleden ofzo, wie weet werkt de boel nu wel.

[...]

Met een app starten doe ik vrijwel alleen bij Tesla. Waar ik dan soms het 'euvel' heb dat het niet werkt als ik de stekker in de auto steek en dan de laadsessie start via de app. Het werkt, voor mij, altijd als ik eerst in de app de boel start, dus nummer kiezen, en op laden klikken, en dan pas de stekker in de auto steek.

Maar goed, dit is eigenlijk niet echt Inster gerelateerd en hoort meer thuis in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Dank je, duidelijk verhaal. Ik heb inderdaad wel meegemaakt dat eerst de pas tegen de paal moet voor er een stekker in kan. Verder nooit druk gemaakt of de kabel eerst in de paal moet of eerst in de auto, maakt volgens mij ook niet veel uit want er staat dan toch nog geen spanning op. Eneh, laden buitenshuis is voor mij vrijwel altijd een snellader met de kabel er al aan dus.

Het zou fijn zijn als er meer gestandaardiseerd zou worden en betalen gewoon altijd met een gewone betaalpas of creditkaart kan.

Gistermorgen in Harlingen een kwartier staan klooien met een lader die ik niet aan de gang kreeg met mijn pas of betaalpas. Bij het wegrijden zag ik op nog geen 50 meter nog een snellader bij McDonnalds maar die bleek 'stuk' voor snelladen. Meestal ben ik heel blij met de Inster maar dat soort momenten kunnen me gestolen worden.

• Garrelt
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oZSOwa34frGmFCB7AE3QEzbccQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1g6ZxAdJkc2ApRwzi8YlmK0.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens Inster handleiding:
ALP start laden
PLA laden klaar

• Garrelt
  • Niet online
@Zjanzjak Ik vermoed dat het wel Inster gerelateerd is. Bij mijn Renault Zoe en de MG4 ging het goed met LAP start sessie en PAL einde sessie voor publieke AC laadpaal. Dat ging dus niet goed bij mijn Inster

• MacManus
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 23:04
Heeft iemand toevallig al uitgezocht of de Inster geraakt wordt door het uitfaseren van 2G/3G i.c.m. het eCall systeem? Gevolg kan zijn dat de auto niet door de APK keuring komt, al meen ik dat men bezig is om de keuring erop aan te passen.

Zie: "Uitfasering 2/3G netwerk"
https://www.anwb.nl/belan...fasering%202/3G%20netwerk

• turkeyhakan
MacManus schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:55:
Heeft iemand toevallig al uitgezocht of de Inster geraakt wordt door het uitfaseren van 2G/3G i.c.m. het eCall systeem? Gevolg kan zijn dat de auto niet door de APK keuring komt, al meen ik dat men bezig is om de keuring erop aan te passen.

Zie: "Uitfasering 2/3G netwerk"
https://www.anwb.nl/belan...fasering%202/3G%20netwerk
Het is hier al eerder voorbij gekomen en in de online handleiding staat zelfs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIYZXnEB5_L7AzUG4062y89bI5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2k3Y8x1rioUr7DT11lAdEC3N.png?f=user_large

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 19:00
Ik vraag me af hoe vaak dit systeem mensen gered heeft heb nog nooit gehoord van kennissen dat hun het gebruikt hebben en kan me voorstellen dat fabrikant in Korea hier geen rekening mee kan houden.

• turkeyhakan
bour12 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:47:
Ik vraag me af hoe vaak dit systeem mensen gered heeft heb nog nooit gehoord van kennissen dat hun het gebruikt hebben en kan me voorstellen dat fabrikant in Korea hier geen rekening mee kan houden.
Wel interessant: YouTube: ANWB slaat alarm over uitblijven oplossing stoppen met 2G netwerk | ...

• dinandus
Ik zou me nu nog niet zo druk maken over het mogelijke wegvallen van de E-call verbinding, natuurlijk moet er aan een oplossing gewerkt worden.

Volgens info op onze Duitse zusterforum zou er al wel degelijk een 4 G modelle inzitten? Kan ik zo snel niet terug vinden daar.

https://www.insterforum.de/thread/626-ecall/?postID=32911&highlight=e-call#post32911

Maar voordat onze 1e Insters naar de APK moeten is het denk ik al rond 2028 schat ik. Nu is dat ook weer niet zo`n langer periode, we tikken al bijna de helft van 2026 aan.

Iets anders, werd afgelopen week gebeld, mijn Inster staat in Back order, tja wat moet ik daar van denken? Eerst zou de auto medio eind mei uigeleverd gaan worden, en dan nu plots backorder? Hij gaat het verder na checken, want dat was dan ook de enige update die hij mij kon geven, verder niets in het systeem volgens hem naast deze melding? Moet ik me nu serieus ongerust gaan maken? Al in de 1e oktoberweek 2025 besteld.

• Nanuk
turkeyhakan schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:22:
[...]

Het is hier al eerder voorbij gekomen en in de online handleiding staat zelfs:

[Afbeelding]
Ik betwijfel of ze daar zo makkelijk me wegkomen. We mogen verwachten dat een auto minimaal twintig jaar blijft werken en als die dan na een of twee jaar al niet meer aan de eisen van de APK voldoet (ook al hoeft die keuring pas later) dan kan je stelling dat de koop een dwaling is geweest. Of zit ik hier mis?

Maar ja, dan moet er niet een minister gaan bazelen dat ze de eisen wel verlagen.

• Zjanzjak
Ik had dit ook gezien. Goed dat er een signaal gegeven wordt maar zo ver zie ik het gewoon niet komen en de meneer die geinterviewd wordt vind ik daarom erg vooringenomen. Er is op dit moment nog niets aan de hand, so calm your tits denk ik dan. Want dit zal vast ook voor meerdere merken auto's gelden en ik vreet mijn schoenen op als auto's van nog geen 5 jaar oud massaal afgekeurd gaan worden.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:40
dinandus schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:36:
Ik zou me nu nog niet zo druk maken over het mogelijke wegvallen van de E-call verbinding, natuurlijk moet er aan een oplossing gewerkt worden.

Volgens info op onze Duitse zusterforum zou er al wel degelijk een 4 G modelle inzitten? Kan ik zo snel niet terug vinden daar.

https://www.insterforum.de/thread/626-ecall/?postID=32911&highlight=e-call#post32911

Maar voordat onze 1e Insters naar de APK moeten is het denk ik al rond 2028 schat ik. Nu is dat ook weer niet zo`n langer periode, we tikken al bijna de helft van 2026 aan.

Iets anders, werd afgelopen week gebeld, mijn Inster staat in Back order, tja wat moet ik daar van denken? Eerst zou de auto medio eind mei uigeleverd gaan worden, en dan nu plots backorder? Hij gaat het verder na checken, want dat was dan ook de enige update die hij mij kon geven, verder niets in het systeem volgens hem naast deze melding? Moet ik me nu serieus ongerust gaan maken? Al in de 1e oktoberweek 2025 besteld.
Updates komen al draadloos, dat is op zeker geen 2G want dat biedt geen bandbreedte, de Inster en Ioniq die ik ook heb hebben zeker 4G erin zitten.

Wat op termijn een vervelende kan worden is dat de backup batterij die verplicht is bij die e-cal systemen een beperkte levensduur hebben, lees hier en daar dat er al Ioniqs bekend zijn waar hij vervangen moest worden, is een dure.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• turkeyhakan
rvdgaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:04:
[...]

Updates komen al draadloos, dat is op zeker geen 2G want dat biedt geen bandbreedte, de Inster en Ioniq die ik ook heb hebben zeker 4G erin zitten.

Wat op termijn een vervelende kan worden is dat de backup batterij die verplicht is bij die e-cal systemen een beperkte levensduur hebben, lees hier en daar dat er al Ioniqs bekend zijn waar hij vervangen moest worden, is een dure.
Je kunt verlengde garantie aanschaffen bij Hyundai. Volgens mij tot 2 jaar extra bovenop de 5 jaar.

Ik denk dat ik de Inster over 3 jaar inruil voor een andere Hyundai, met iets modernere tech. Dat is het fijne aan het continu plan.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01

-tom-562

Oliesjeik

rvdgaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:04:
[...]

Het is niet duur, er wordt alleen de hoofdprijs gerekend ;) Bij de VW ID.x modellen zie je het ook, batterij stuk (vaak door een softwareupdate). De batterij zelf kost een paar euro en is met wat handigheid prima zelf te vervangen. Laat je het door de dealer doen, dan ga je betalen (en flink ook). Dat zal bij een willekeurige Hyundai niet anders zijn

Vaak bu'j te bang!

• kdrkdr
Op de Duitse site kan ik niet meer vinden wat er aan mijn auto gedaan moet worden als ik de VIN invoer. Heeft iemand nog een url waar dat kan?

• rvdgaag
kdrkdr schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:32:
Op de Duitse site kan ik niet meer vinden wat er aan mijn auto gedaan moet worden als ik de VIN invoer. Heeft iemand nog een url waar dat kan?
Die Duitse is offline, ff googlen en je vindt dit:
https://recalls.hyundai.co.uk/

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:45
turkeyhakan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:02:
[...]

Je kunt verlengde garantie aanschaffen bij Hyundai. Volgens mij tot 2 jaar extra bovenop de 4 jaar.

Ik denk dat ik de Inster over 3 jaar inruil voor een andere Hyundai, met iets modernere tech. Dat is het fijne aan het continu plan.
Standaard garantie is 5 jaar, je koopt 1 of 2 jaar bij

• turkeyhakan
sv7088 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:32:
[...]

Standaard garantie is 5 jaar, je koopt 1 of 2 jaar bij
Je hebt helemaal gelijk, ik was even in de war met een ander merk.

• HandyLumberjack
Na bijna 30.000 zijn mijn voorbanden bijna versleten, ondanks een vrij rustige rijstijl (verbruik 12,5kWh/100km).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S20JIi0O-0t5pBuN7hRZUGbJg88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5sMkIICpci3o5VUEVGDf4wp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit valt me wel een beetje tegen, ervaren anderen dit ook?

• dinandus
@HandyLumberjack Welk merk banden zitten er dan op je Inster? Waarschijnlijk de orginele, maar welke waren c.q. zijn dat?

Ik laat straks bij aflevering gelijk Continental All Seasons Contact 2 opleggen.

Nu nog duimen dat de levering toch nog ergens in mei gaat plaatsvinden..

• Nanuk
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:51:
Na bijna 30.000 zijn mijn voorbanden bijna versleten, ondanks een vrij rustige rijstijl (verbruik 12,5kWh/100km).

[Afbeelding]

Dit valt me wel een beetje tegen, ervaren anderen dit ook?
Ik heb mijn banden in november voortijdig laten vervangen. Toen een kleine 20.000 op de teller. De achterbanden waren nog prima maar de voorbanden waren inderdaad bijna op. Nu Michelin Cross Climate en rijden serieus prettiger dan de originele. Of ze ook zo snel verslijten durf ik nog geen uitspraak over te doen.

Vergeet niet dat zowel optrekken als remmen feitelijk alleen maar met de voorbanden gebeurd. De achterbanden zullen dus zo goed als niet slijten.

• dinandus
Misschien een idee, zeker als je zelf want handig bent, en de spullen ervoor hebt.

Ik las al een paar keer dat mensen de banden per kwartaal wisselen van voor naar achteren en andersom. Veel rijden met of zomerbanden in combinatie met winterbanden, dan wissel je al 2 keer per jaar, wel alle 4 ineens.

• HandyLumberjack
dinandus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:13:
@HandyLumberjack Welk merk banden zitten er dan op je Inster? Waarschijnlijk de orginele, maar welke waren c.q. zijn dat?

Ik laat straks bij aflevering gelijk Continental All Seasons Contact 2 opleggen.

Nu nog duimen dat de levering toch nog ergens in mei gaat plaatsvinden..
De standaard Kumho banden.

• HandyLumberjack
dinandus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:37:
Misschien een idee, zeker als je zelf want handig bent, en de spullen ervoor hebt.

Ik las al een paar keer dat mensen de banden per kwartaal wisselen van voor naar achteren en andersom. Veel rijden met of zomerbanden in combinatie met winterbanden, dan wissel je al 2 keer per jaar, wel alle 4 ineens.
4 keer per jaar is wel heel vaak, maar ik ga nu de oude banden voor monteren en dan komen er verse bandjes op de achteras.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij mij ook de Kumho maar er waren er toch ook met Nexen?

• rvdgaag
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]

maar ik ga nu de oude banden voor monteren en dan komen er verse bandjes op de achteras.
Beetje rare methode, de beste band altijd op de aangedreven as zetten, dus nieuw op voorwielen en achterwielen vervangen zodra die er aan toe zijn ("nieuwere" voorbanden dan naar achter en voor er nieuw op)

Ik heb nog geen ervaring met de Inster mbt tot de banden, vrouwlief/kids hebben er net 10K km op gezet afgelopen jaar maar mijn Ioniq5 van 2022 met AWD, 325pk rijdt nu met 95K km op de klok nog op zijn eerste set zomerbanden, wel in de winter nov t/m feb op winterbanden. Ik ben geen rustige rijder, trek vaak rap op dus die banden hebben wel wat te verduren, minus de winter km's zitten de zomerbanden er schat ik al 60k KM op.

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 30-04-2026 10:19 ]

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:17:
[...]

Beetje rare methode, de beste band altijd op de aangedreven as zetten, dus nieuw op voorwielen en achterwielen vervangen zodra die er aan toe zijn ("nieuwere" voorbanden dan naar achter en voor er nieuw op)

Ik heb nog geen ervaring met de Inster mbt tot de banden, vrouwlief/kids hebben er net 10K km op gezet afgelopen jaar maar mijn Ioniq5 van 2022 met AWD, 325pk rijdt nu met 95K km op de klok nog op zijn eerste set zomerbanden, wel in de winter nov t/m feb op winterbanden. Ik ben geen rustige rijder, trek vaak rap op dus die banden hebben wel wat te verduren, minus de winter km's zitten de zomerbanden er schat ik al 60k KM op.
De beste banden op de achteras zorgen voor het veiligste weggedrag. En partijen zoals de ANWB adviseren dit ook.

Daarnaast moet ik dan volgend jaar die andere set banden vervangen en dan staat de Inster rondom op "premium" rubber.

Het valt mij gewoon tegen, met mijn vorige (voorwielaangedreven) EV's deed ik aanzienlijk langer met de banden, maar die stonden ook altijd op premium banden, dus ik hoop dat het aan de banden ligt.

• rvdgaag
Tja, Kumho geldt in de bandenwereld toch nog wel steeds als een B merk. En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.

[ Voor 36% gewijzigd door rvdgaag op 30-04-2026 11:14 ]

• Zjanzjak
rvdgaag schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:12:
En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.
En omdat het links is klopt het niet? _O-

• turkeyhakan
DonJuape schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:45:
[...]

Bij mij ook de Kumho maar er waren er toch ook met Nexen?
Ik heb inderdaad 17" Nexen zomerbanden onder de Inster. Als die op zijn ga ik voor de Michelin CrossClimate's.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:18
Tja, Kumho geldt in de bandenwereld toch nog wel steeds als een B merk. En ANWB je moet er maar in geloven, ik vind het een eng links commercieel clubje.
Je hebt bijzonder definities. Wat vind je stom aan de ANWB? En hoe kan een autolobbyclub nu ineens links zijn? Zijn ze voor een meer gelijke welvaartsverdeling en grotere rol van de staat? Ik snap echt niks van sommige termen maar ben benieuwd.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Het is gewoon basic natuurkunde dat je de beste banden op de achteras moet leggen. Of is natuurkunde en wetenschap tegenwoordig ook een 'linkse hobby' _O-

Vaak bu'j te bang!

• Nanuk
-tom-562 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:16:
[...]

Het is gewoon basic natuurkunde dat je de beste banden op de achteras moet leggen. Of is natuurkunde en wetenschap tegenwoordig ook een 'linkse hobby' _O-
Nou ben ik redelijk links georiënteerd en heb een ook een redelijke basiskennis van natuurkunde. Maar ik kan het zelf niet verzinnen.

Kan je me uitleggen of minimaal op weg helpen waarom de beste banden achter moeten?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nanuk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:20:
[...]

Nou ben ik redelijk links georiënteerd en heb een ook een redelijke basiskennis van natuurkunde. Maar ik kan het zelf niet verzinnen.

Kan je me uitleggen of minimaal op weg helpen waarom de beste banden achter moeten?
Als je achterwielen blokkeren raak je in de slip, bij blokkerende voorwielen schuif je gewoon netjes rechtdoor.
Als je achterkant uitbreekt in een bocht is dat lastig corrigeren (vaak ga je over corrigeren), overstuur. Als de voorkant grip verliest, glij je gewoon rustig rechtdoor (onderstuur)

Vaak bu'j te bang!

• rvdgaag
Zjanzjak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:33:
[...]

En omdat het links is klopt het niet? _O-
Precies

• HandyLumberjack
Volgens links zouden de beste banden toch de zwaarste lasten moeten dragen en dus op de vooras moeten worden gemonteerd? :+

• Nanuk
-tom-562 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:25:
[...]

Als je achterwielen blokkeren raak je in de slip, bij blokkerende voorwielen schuif je gewoon netjes rechtdoor.
Als je achterkant uitbreekt in een bocht is dat lastig corrigeren (vaak ga je over corrigeren), overstuur. Als de voorkant grip verliest, glij je gewoon rustig rechtdoor (onderstuur)
Nou, mijn persoonlijke ervaring met zowel auto als met motor is dat een achterwielslip relatief eenvoudig op te vangen is door te sturen in de richting die je gaat. Daarna kan je de stuuractie opnieuw inzetten.

Met een motor in een voorwielslip moet je wel razend snel zijn om nog wat te redden anders slijt je pak (en je motor) erg snel. Met een auto geen ervaring mee.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:18
En wat is er nou links? Kun je dat toelichten? Ik probeer met oprechte interesse een discussie te hebben dus ben benieuwd wat voor jou dan een club als de ANWB definieert?

• Zjanzjak
Dom rechts gebazel, maar goed, laten we onze politieke kleur, en voorkeur, buiten dit schitterende topic houden en het vooral over de Inster hebben. :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:15
Vandaag een uitnodiging gekregen voor een gratis zomerinspectie. Iemand hier wel eens gebruik van gemaakt?
Plan nu uw Hyundai Zomerinspectie – helemaal gratis in mei en juni.
Als u deze zomer met uw Hyundai eropuit gaat, wilt u natuurlijk zeker weten dat de auto in topconditie verkeert. Daarom nodigen wij u uit voor de Hyundai Zomerinspectie*.

Onze technici controleren de belangrijkste onderdelen en systemen die bepalend zijn voor een veilige en comfortabele reis. U ontvangt daarna een conditierapport waarin duidelijk staat vermeld hoe uw Hyundai ervoor staat. Zijn er onderdelen die aandacht vragen, dan krijgt u meteen een passend advies voor onderhoud of reparatie.

De Hyundai Zomerinspectie is helemaal gratis en u kunt gedurende de maanden mei en juni terecht bij uw Hyundai-dealer. Maak vooraf wel even een afspraak. Dat kan eenvoudig telefonisch of online via de werkplaatsplanner van uw Hyundai-dealer.

Als extra zomerse attentie ontvangt u na de controle een gratis Hyundai-frisbee, gemaakt van 100% gerecycled materiaal.

YASH! - Yet Another Smart Home

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste