Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

revolution-nl schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:18:
Vandaag de I3S weer even met de hand gewassen, kom ik dit tegen, gewoon een heel stuk van de lak afgebladderd -O- . Dat is toch wel balen, ben benieuwd wat herstel gaat kosten want anders wordt het van kwaad tot erger. Meteen maar aan een opgave gevraagd voor andere kleine plekjes.

[Afbeelding]

Blijft toch een plaatje he :9~ [Afbeelding]
Hier heeft iemand zn deur ingeramd. Kunststof van de i3 is flexibel, maar je blanke lak dus minder.

Wise enough to play the fool

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Theo

moederbord

https://www.reddit.com/r/...e_and_upgrading_your_i3s/

Ik kwam deze reddit post tegen waarin benoemd wordt dat je een I3 kan flashen/chippen naar een i3s gezien deze dezelfde motor en aansturing hebben. Klinkt als een leuke optie wanneer je alle spullen hebt liggen.
Iemand ervaring hiermee? Vooral boven de 60 km/h zou je het verschil moeten merken: (rpm/75=km/h)
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/guide-to-adding-sport-mode-and-upgrading-your-i3s-dsc-v0-mroggedfyw6b1.jpg?width=1067&format=pjpg&auto=webp&s=0dd6e3d08700187c7e76337f33c4144ef2ea89e3

Nu met WP, PV, EV en PC

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Hier heeft iemand zn deur ingeramd. Kunststof van de i3 is flexibel, maar je blanke lak dus minder.
Daar was ik al bang voor, de tweede schade op de i3s door van die asociale hufters. Eerder dit jaar ook al een gratis schade op de voorbumper zonder briefje :(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ja, hier ook, maar dan met de mini. Dikke veeg/buts van een portier. Moet je gemerkt hebben en geen briefje natuurlijk...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:34

Carboy54

Duurzaamheid coach

teacher schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Lijkt eerder op losgelaten blanke vernislaag. Gebeurd ook vaak na overspuiten of deelherstel.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-03 14:20
Verweert vaak.

https://www.studiokoning.nl/Foto_3/De_rode_auto.htm

[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 25-01-2026 22:44 ]

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:12
ewrz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Je kunt er eventueel een set gewone i3 velgen met winterbanden onderzetten. Heb ik zelf ook gehad op mijn i3s, de basis "pizza" velgen met 155 brede winterbanden. Ziet er een beetje suf uit op een i3s maar het past wel.
Even opletten: De officiële i3S winterwielset (met de 428 turbinevelg) heeft een andere ET waarde (28 offset ipv 43). Deze bevallen mij heel goed overigens.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Oude unilakken, ja. Rood met blanke lak (zeg alles na 2000), not so much.
De i3 heeft dus geen unilak, maar gewoon een base coat met blanke lak.

• AA42
teacher schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Ben 58 hè........mijn pa's waarschuwing deed hij in de jaren 80.... ;)

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 08:18

Ozzi

??

teacher schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:05:
[...]

Zeg dat tegen mijn ex-brandweer mercedes vito uit 2007 :P Het rood daarvan is niet echt meer rood te noemen :+

geen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
P5ycho schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Zeker een mooi plaatje! Het is een kopie van de mijne O+.
Ook qua lakschade trouwens, ik heb een kleine schaafwond op het portier rechtsvoor. Mocht je je offerte willen delen, ik ben wel benieuwd wat dat moet kosten.
De eerste prijsopgaaf is 450 ex voor de deur en 285 ex voor de schaaf op de voorbumper. Afgelopen Zondag met de Tesla had ik ook weer zo'n aso op camera die zijn portier in mijn auto drukte gelukkig geen schade, anders had ik gelukkig wel zijn kenteken gehad

GEK wordt je ervan :(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:54

johnwoo

3S-GTE

revolution-nl schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:06:
[...]

De eerste prijsopgaaf is 450 ex voor de deur en 285 ex voor de schaaf op de voorbumper. Afgelopen Zondag met de Tesla had ik ook weer zo'n aso op camera die zijn portier in mijn auto drukte gelukkig geen schade, anders had ik gelukkig wel zijn kenteken gehad

GEK wordt je ervan :(
Ouch, best pittig voor wat zo te zien alleen een klein stukje weggevallen vernislaag is.
Zelf doen is lastig omdat je, als je de overgang niet wil zien, die vernislaag eerst van het hele paneel zou moeten halen, en dat gaat weer niet zonder ook de kleurlak aan te tasten. Doen ze voor die prijs wel het hele paneel, niet enkel de plek en eromheen uitnevelen?
(De)montage van het deurpaneel is dan wel weer vrij eenvoudig, zie deze video van Wisely: BMW i3: Removing Every Panel From Our SPECIAL PROJECT CAR

Gezien je je om roest geen zorgen hoeft te maken met plastic panelen zou ik denk ik zelf even wachten tot wat beter weer, en dan zelf de panelen een keer (de)monteren en aanleveren bij de spuiter; vaak gaan de meeste kosten zitten in arbeidstijd en niet zozeer de vernis of lak zelf, en door dat zelf te doen kun je aardig besparen. Als ze enkel de vernislaag doen en er niks op kleur gematcht hoeft te worden, kan het bij een kleinere lokale spuiter soms ook wel "meegenomen" worden samen met een andere vernisklus als je het los aanlevert. Moet je wel een plek hebben om de auto een paar dagen veilig zonder paneel te laten staan :P

Btw, het hele paneel kost nieuw 282 ex bij BMW (wel ongespoten uiteraard; jammer dat de kleur alsnog een laklaag is en ze niet gekleurd plastic gebruikten, dat zou het helemaal makkelijk maken...).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
johnwoo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Ouch, best pittig voor wat zo te zien alleen een klein stukje weggevallen vernislaag is.
Zelf doen is lastig omdat je, als je de overgang niet wil zien, die vernislaag eerst van het hele paneel zou moeten halen, en dat gaat weer niet zonder ook de kleurlak aan te tasten. Doen ze voor die prijs wel het hele paneel, niet enkel de plek en eromheen uitnevelen?
(De)montage van het deurpaneel is dan wel weer vrij eenvoudig, zie deze video van Wisely: BMW i3: Removing Every Panel From Our SPECIAL PROJECT CAR

Gezien je je om roest geen zorgen hoeft te maken met plastic panelen zou ik denk ik zelf even wachten tot wat beter weer, en dan zelf de panelen een keer (de)monteren en aanleveren bij de spuiter; vaak gaan de meeste kosten zitten in arbeidstijd en niet zozeer de vernis of lak zelf, en door dat zelf te doen kun je aardig besparen. Als ze enkel de vernislaag doen en er niks op kleur gematcht hoeft te worden, kan het bij een kleinere lokale spuiter soms ook wel "meegenomen" worden samen met een andere vernisklus als je het los aanlevert. Moet je wel een plek hebben om de auto een paar dagen veilig zonder paneel te laten staan :P

Btw, het hele paneel kost nieuw 282 ex bij BMW (wel ongespoten uiteraard; jammer dat de kleur alsnog een laklaag is en ze niet gekleurd plastic gebruikten, dat zou het helemaal makkelijk maken...).
Thanks, goede suggestie! Die ga ik even in het achterhoofd houden.
Ik wil niet zelf gaan lopen prutsen, wil de auto ook gewoon netjes houden en vind het echt zonde om hem te verwaarlozen, daar is hij te leuk /mooi voor. Als je het allemaal een beetje bijhoudt is het ook wel te overzien.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2026 11:47 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04
P5ycho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:59:
[Afbeelding]

Crap, heater heeft het begeven lijkt het. Morgen maar even doormeten.
Foto is genomen na een rit van 45min. Dan zou dit niet moeten gebeuren lijkt me.
Alsie echt stuk is dan ga ik deze bestellen:
https://www.ebay.nl/itm/277426314645
Vandaag pas aan toe gekomen...

Deze tutorial gevolgd: YouTube: BMW i3 KAFAS adaptive cruise control front camera heater fix / repla...

Doormeten van de heater in het raam geeft 14.3 Ohm, dus daar is neits mis mee. Daarna gemeten of er wel 12V aangeboden wordt aan de heater door de voorruitverwarming aan te zetten, ook dat was het geval.

De boel maar weer in elkaar gezet zonder fix, ik kijk het nog even aan...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:43
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:01:
Over bagageruimte gesproken, ik kwam deze trunk extension kit nog tegen van WOKEBY _/-\o_

[Afbeelding]
Hee die kwam ik laatst tegen op marktplaats. Er zit dan wel een i3 omheen....

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Gisteren de VEEPEAK OBD dongle gekregen en vandaag even zitten pielen met EVScanner, Bimmerlink etc.
Leuk spul!

De SOH van de accu viel 78% tegen. Toen ik de auto vorig jaar aankocht had die nog 26.5kWh kap max dat is inmiddels 24.3kWh kap max en 28.08kWh bruto.

Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat ik de auto nooit helemaal vol laadde en daardoor het BMS aan de bovenkant een buffer heeft ingenomen, en dus in de war is geraakt. Heb her en der op internet soortgelijk ervaringen gelezen.

Bij 100% op het dashboard is de daadwerkelijk SOC slechts 77%, de SOC aan de onderkant staat op 11% ?

Gelukkig is de celbalans met 7mv wel in orde dus is de gezondheid van het pack verder wel in orde. De vraag is nu of mijn analyse klopt en zo ja, hoe het BMS een reset kan krijgen. Ander voordeel is dat ik de auto gerust met 100% SOC op het dasboard kan wegzetten :+

Zijn er hier meer mensen met EVscanner data? Wat is bij jullie de degradatie en de buffer aan de bovenkant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLjQMksTNa5ZLsEMBV3F_6usqq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/44edvZZIn7HmciNdz5xYOcMD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2026 17:29 ]

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 17:34
revolution-nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:13:
Gisteren de VEEPEAK OBD dongle gekregen en vandaag even zitten pielen met EVScanner, Bimmerlink etc.
Leuk spul!

De SOH van de accu viel 78% tegen. Toen ik de auto vorig jaar aankocht had die nog 26.5kWh kap max dat is inmiddels 24.3kWh kap max en 28.08kWh bruto.

Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat ik de auto nooit helemaal vol laadde en daardoor het BMS aan de bovenkant een buffer heeft ingenomen, en dus in de war is geraakt. Heb her en der op internet soortgelijk ervaringen gelezen.

Bij 100% op het dashboard is de daadwerkelijk SOC slechts 77%, de SOC aan de onderkant staat op 11% ?

Gelukkig is de celbalans met 7mv wel in orde dus is de gezondheid van het pack verder wel in orde. De vraag is nu of mijn analyse klopt en zo ja, hoe het BMS een reset kan krijgen. Ander voordeel is dat ik de auto gerust met 100% SOC op het dasboard kan wegzetten :+

Zijn er hier meer mensen met EVscanner data? Wat is bij jullie de degradatie en de buffer aan de bovenkant?

[Afbeelding]
Dat klinkt als behoorlijke teruggang. Ook in dezelfde periode gemeten? Er zit flink verschil in zomer/winter maximale capaciteit.
Om de bms ruim de tijd te geven om te balanceren kun je langzaam laden. Bijvoorbeeld op 6A; of met 1 fase laden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
DrBOB101 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Dat klinkt als behoorlijke teruggang. Ook in dezelfde periode gemeten? Er zit flink verschil in zomer/winter maximale capaciteit.
Om de bms ruim de tijd te geven om te balanceren kun je langzaam laden. Bijvoorbeeld op 6A; of met 1 fase laden.
Beide gemeten in de winter, dat was ook de reden om de ODB dongle aan te schaffen, door de teruggang was ik eigenlijk bang voor onbalans in het pack door een slechte cel die de rest mee trok. Gelukkig is dat niet aan de orde en is het pack keurig gebalanceerd en gelijdelijk verouderd.

Het is ook best wel vreemd, afgelopen jaar heeft de auto 1x aan de snellader gestaan en verder wordt die volgedruppeld met een 1 fase granny op 10a.

Het komende jaar eens monitoren wat er gebeurd en daarnaast structureel tot 100% laden. Ik heb echt het idee dat een jaar lang niet tot 100% laden het BMS heeft ontregeld.

Verder erg blij met de OBD, echt ideaal. Toch lekker dat je zelf foutcodes /parameters kan bekijken en foutcodes ook kan wissen.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2026 17:54 ]

• DrBOB101
revolution-nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:52:
[...]

Beide gemeten in de winter, dat was ook de reden om de ODB dongle aan te schaffen, door de teruggang was ik eigenlijk bang voor onbalans in het pack door een slechte cel die de rest mee trok. Gelukkig is dat niet aan de orde en is het pack keurig gebalanceerd en gelijdelijk verouderd.

Het is ook best wel vreemd, afgelopen jaar heeft de auto 1x aan de snellader gestaan en verder wordt die volgedruppeld met een 1 fase granny op 10a.

Het komende jaar eens monitoren wat er gebeurd en daarnaast structureel tot 100% laden. Ik heb echt het idee dat een jaar lang niet tot 100% laden het BMS heeft ontregeld.

Verder erg blij met de OBD, echt ideaal. Toch lekker dat je zelf foutcodes /parameters kan bekijken en foutcodes ook kan wissen.
Mijn metingen van 120 Ah (2025-nu) en 94 Ah (2019-2024)
Je ziet bij mij een flinke drop na aankoop. Ik denk dat dat te maken heeft met lang stil staan en relatief hoge temperatuur van de accu doordat de auto lekker warm in de showroom van de dealer stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7HZ-girpSSqy1i6R607lAQxUWo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BnJlD2Rpj7jc3COR1375HsPq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10q7W6LbLdf6MoUlwibO00zVdaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/izZtjSV0EMB7PkOXnhyjbpwc.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door DrBOB101 op 07-02-2026 18:05 ]

• Gluten Parody
Leuk alternatief voor de bungelende poortdoppen: https://wokeby.de/en/prod...-port-flap-blue-engraved/

Maarrr... welke tekst laat je er dan op zetten?

1.21 Jigawatts!
A Lannister always pays his watts
May the volts be with you
Resistance is futile
Great Scott!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Gluten Parody schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:10:
Leuk alternatief voor de bungelende poortdoppen: https://wokeby.de/en/prod...-port-flap-blue-engraved/

Maarrr... welke tekst laat je er dan op zetten?

1.21 Jigawatts!
A Lannister always pays his watts
May the volts be with you
Resistance is futile
Great Scott!
Hier zit de wokeby flap er al een tijd op, de versie zonder tekst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GCSWxOGBXwL2rCNx3sdZ5j9A5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sEWdoVbKhsV0R903nFW6R2ch.png?f=user_large
Let niet op het stof :+
De trunk extension zou ik er ook wel in willen hebben, maar ik vind de prijs wel erg hoog. Af en toe staan ze op marktplaats maar die zijn dan ook heel snel weer weg.
revolution-nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb mijn dongle eens gekoppeld aan ABRP zodat die met de routeplanning rekening kan houden met live SoC informatie (en onderweg kan bijwerken). Die live koppeling icm Android Auto support zou ABRP dan wel een edge geven tov Google Maps en een reden kunnen zijn om het abo aan te houden (welke ik nu na de trial periode heb laten verlopen).

Maar: de i3 slikt een permanent aangesloten OBD dongle niet, het alarm gaat dan consequent af wanneer de auto ca. 10 minuten na uitschakelen in slaapmodus gaat. En om de dongle voor elk ritje in te pluggen (en niet vergeten om hem er ook weer uit te halen), dat is teveel moeite :+

[ Voor 34% gewijzigd door johnwoo op 18-02-2026 08:57 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
johnwoo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Hier zit de wokeby flap er al een tijd op, de versie zonder tekst:
[Afbeelding]
Let niet op het stof :+
De trunk extension zou ik er ook wel in willen hebben, maar ik vind de prijs wel erg hoog. Af en toe staan ze op marktplaats maar die zijn dan ook heel snel weer weg.

[...]

Ik heb mijn dongle eens gekoppeld aan ABRP zodat die met de routeplanning rekening kan houden met live SoC informatie (en onderweg kan bijwerken). Die live koppeling icm Android Auto support zou ABRP dan wel een edge geven tov Google Maps en een reden kunnen zijn om het abo aan te houden (welke ik nu na de trial periode heb laten verlopen).

Maar: de i3 slikt een permanent aangesloten OBD dongle niet, het alarm gaat dan consequent af wanneer de auto ca. 10 minuten na uitschakelen in slaapmodus gaat. En om de dongle voor elk ritje in te pluggen (en niet vergeten om hem er ook weer uit te halen), dat is teveel moeite :+
Dat van het alarm was mij inderdaad ook al opgevallen. Wel echt een ideale tool _/-\o_

• MsanderM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:07
@Gluten Parody Over die poortdoppen gesproken, ik zie regelmatig in filmpjes dat mensen de dop zelf op het haakje in de klep proberen te plaatsen (oa bij de test van Carrec en Autoweek). Volgens mij is het haakje bedoeld om het rubberen ‘touwtje’ achter te haken. Blijft wat knullig en klein, maar de dop blijft wel hangen bij mij, dan beschadigd de bungelende dop de lak in elk geval niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQZOH6ChmobYQDawq5dsQuYXzyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1tdsbIkJz8st0NDi61nyrUO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MsanderM op 21-02-2026 09:01 ]

• P5ycho
johnwoo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:49:
[...]
Dat is er wel uit te programmeren, heb ik eerder gelezen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
MsanderM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:57:
@Gluten Parody Over die poortdoppen gesproken, ik zie regelmatig in filmpjes dat mensen de dop zelf op het haakje in de klep proberen te plaatsen (oa bij de test van Carrec en Autoweek). Volgens mij is het haakje bedoeld om het rubberen ‘touwtje’ achter te haken. Blijft wat knullig en klein, maar de dop blijft wel hangen bij mij, dan beschadigd de bungelende dop de lak in elk geval niet.

[Afbeelding]
Zo gebruik ik het ook, is ook nooit in mijn hoofd opgekomen om dat anders te doen, vind ik het ook wel prima werken eigenlijk. Wat ik vooral heel irritant vind is dat de laadpoort niet aan de bestuurders kant zit waardoor je altijd "om moet lopen", en ik soms vergeet de stekker eruit te halen.

Bij de Tesla heb ik daar nooit last van omdat je bij het instappen direct wordt herinnerd dat de auto nog geplugged is.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:42
revolution-nl schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Zo gebruik ik het ook, is ook nooit in mijn hoofd opgekomen om dat anders te doen, vind ik het ook wel prima werken eigenlijk. Wat ik vooral heel irritant vind is dat de laadpoort niet aan de bestuurders kant zit waardoor je altijd "om moet lopen", en ik soms vergeet de stekker eruit te halen.
De laadpoort zit aan de passagierskant omdat je in Europa rechts (in de rijrichting) moet parkeren in een straat.
Als je een Tesla ziet laden aan een laadpaal aan de straatkant zie je waarom een laadpoort aan de bestuurderszijde een slecht idee is.

Overigens begrijp ik ook niet het "omlopen" idee. Tenzij je al in de wagen zit en de laadpoort vergat te sluiten... Maar dat is een kwestie van gewoonte toch?

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:11
Hallo mede i3 fans :). Onze i3 (94Ah facelift uit 2018) lijkt een probleem te ontwikkelen met de achteruitrijcamera. Deze geeft (bij vochtig weer lijkt het) wazig beeld. Aan de buitenkant schoonmaken helpt niet, het lijkt alsof er vocht in de camera zit. Iemand hier al eens last van gehad en een oplossing gevonden?

[ Voor 4% gewijzigd door mog__wai op 21-02-2026 14:36 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:59:
[...]

De laadpoort zit aan de passagierskant omdat je in Europa rechts (in de rijrichting) moet parkeren in een straat.
Als je een Tesla ziet laden aan een laadpaal aan de straatkant zie je waarom een laadpoort aan de bestuurderszijde een slecht idee is.

Overigens begrijp ik ook niet het "omlopen" idee. Tenzij je al in de wagen zit en de laadpoort vergat te sluiten... Maar dat is een kwestie van gewoonte toch?
Qua handeling vind ik het gewoon vele malen fijner om aan de bestuurderszijde meteen te pluggen, ik laat altijd thuis op de oprit en heel soms aan de DC en dat is altijd met een vaste kabel. Dus ook geen gepruts met losse kabels.

De laadpoort rechts vind ik gewoon irritant omdat je geen zicht heb en dus moet omlopen.
Misschien dat het inderdaad anders als je aan straat laadt, eigenlijk nooit gedaan sinds ik EV rijdt en dat is al een tijdje.

• Scientific
revolution-nl schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Qua handeling vind ik het gewoon vele malen fijner om aan de bestuurderszijde meteen te pluggen, ik laat altijd thuis op de oprit en heel soms aan de DC en dat is altijd met een vaste kabel. Dus ook geen gepruts met losse kabels.

De laadpoort rechts vind ik gewoon irritant omdat je geen zicht heb en dus moet omlopen.
Misschien dat het inderdaad anders als je aan straat laadt, eigenlijk nooit gedaan sinds ik EV rijdt en dat is al een tijdje.
Ik laad thuis ook op de oprit en de laadpoort is aan de rechterzijde perfect want aan die zijde is ook mijn laadpaal. Is dus een probleem van je laadpaal…

• Gluten Parody
Vandaag bij een garage geweest die meer dan 15 i3’s had staan, zelfs eentje in Galvanic Gold! :Y)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Ik laad thuis ook op de oprit en de laadpoort is aan de rechterzijde perfect want aan die zijde is ook mijn laadpaal. Is dus een probleem van je laadpaal…
Nee, wisselen van laadplek vind ik irritant en ik wil beide auto's kunnen laden bijlage tarieven dus ik heb twee laadpalen de auto's staan namelijk naast elkaar op de oprit

Eentje voor de Tesla die aan de linkerzijde van de auto is en de BMW heeft een lader aan de rechterkant zijde van de auto

Als je ervaring met beide hebt is de laadpoort aan de bestuurderszijde gewoon vele malen prettiger.

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2026 12:22 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Gluten Parody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 01:19:
Vandaag bij een garage geweest die meer dan 15 i3’s had staan, zelfs eentje in Galvanic Gold! :Y)
Gaaf, Galvanic Gold is volgens mij wel heel erg zeldzaam,

Ik ben overigens oritenterend naar een nieuwe BMW EV :P. Alleen dit keer met twee-wielen. Een BMW C Evolution motorscooter, toevallig met dezelfde accucellen van een i3, met het 94ah pack alleen dan met 12kWh totale capaciteit :*)

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2026 12:18 ]

• Scientific
revolution-nl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Nee, wisselen van laadplek vind ik irritant en ik wil beide auto's kunnen laden bijlage tarieven dus ik heb twee laadpalen de auto's staan namelijk naast elkaar op de oprit

Eentje voor de Tesla die aan de linkerzijde van de auto is en de BMW heeft een lader aan de rechterkant zijde van de auto

Als je ervaring met beide hebt is de laadpoort aan de bestuurderszijde gewoon vele malen prettiger.
Je paal staat verkeerd dus. En twee laadpalen... Wat een 1e wereldprobleem!

• Scientific
Scientific schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Je paal staat verkeerd dus. En twee laadpalen... Wat een 1e wereldprobleem!

En in elk geval staat de laadpoort van een Tesla aan de verkeerde kant, is gemaakt voor landen waar men links rijdt…

• pakkie73
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-03 16:13
Gluten Parody schreef op zondag 22 februari 2026 @ 01:19:
Da's bij Vughterpoort niks bijzonders want daar staan er meestal wel >15 :)

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:04
Ik kwam bij dit topic terecht omdat ik info zoek over de nieuwe electrische 3 serie die binnenkort wordt gepresenteerd, en die dus ook i3 gaat heten.
Dit gaat dus voor de nodige verwarring zorgen🤔

• Gluten Parody
Tijdens een proefrit met een i3 merkte ik dat ik op de snelweg best wat kracht moest zetten om een kleine stuurcorrectie te maken. Is dat een producteigenschap, of iets dat met smering op te lossen is? Op langere ritten lijkt het mij best vermoeiend...

[ Voor 10% gewijzigd door Gluten Parody op 23-02-2026 17:21 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Done

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gluten Parody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:44:
Tijdens een proefrit met een i3 merkte ik dat ik op de snelweg best wat kracht moest zetten om een kleine stuurcorrectie te maken. Is dat een producteigenschap, of iets dat met smering op te lossen is? Op langere ritten lijkt het mij best vermoeiend...
Maximale toespoor verbeterd dat.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:45

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

mog__wai schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:35:
Hallo mede i3 fans :). Onze i3 (94Ah facelift uit 2018) lijkt een probleem te ontwikkelen met de achteruitrijcamera. Deze geeft (bij vochtig weer lijkt het) wazig beeld. Aan de buitenkant schoonmaken helpt niet, het lijkt alsof er vocht in de camera zit. Iemand hier al eens last van gehad en een oplossing gevonden?
meestal is dat condens, heb ik ook. trekt weg in de zomer.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Theo

Theo

moederbord

De i3 heeft een best stugge stuurbekrachtiging op hogere snelheid. Helemaal wanneer je een lichte auto gewend bent die een sterke stuurbekrachtiging heeft (zoals een Fiat Panda) dan is de i3 gewoon erg stug. Bij stilstaand behoort deze niet stug te zijn.. Wederom niet zó soepel als de City stand van de meeste Fiat wagens.

Nu met WP, PV, EV en PC

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
De i3 is gewoon geen comfortabele snelweg cruiser, gevoelig voor wind, en stoterig door vering en korte wielbasis. Kracht zetten om correcties te maken op de snelweg herken ik niet.

"Stickey steering" wat je voelt binnen de bebouwde kom wel.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2026 18:16 ]

• Lord Blackadder
  • Laatst online: 23-03 15:47
revolution-nl schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:15:
[...]

De i3 is gewoon geen comfortabele snelweg cruiser, gevoelig voor wind, en stoterig door vering en korte wielbasis. Kracht zetten om correcties te maken op de snelweg herken ik niet.

"Stickey steering" wat je voelt binnen de bebouwde kom wel.
Ik vind het best meevallen op de snelweg. Enkel op echt slechte wegen merk je de vering goed. Maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Lord Blackadder schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Ik vind het best meevallen op de snelweg. Enkel op echt slechte wegen merk je de vering goed. Maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.
Ik weet niet of je de S hebt maar die is behoorlijk stug, en met de korte wielbasis kan ik mij voorstellen dat mensen dat vermoeiend vinden.

Ik heb er zelf geen moeite mee :)
Maar ik ken auto’s die op de snelweg beduidend comfortabeler zijn.

Ik ken overigens weinig auto’s die meer rijplezier geven in stedelijk verkeer *O*

• Lord Blackadder
revolution-nl schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik weet niet of je de S hebt maar die is behoorlijk stug, en met de korte wielbasis kan ik mij voorstellen dat mensen dat vermoeiend vinden.

Ik heb er zelf geen moeite mee :)
Maar ik ken auto’s die op de snelweg beduidend comfortabeler zijn.

Ik ken overigens weinig auto’s die meer rijplezier geven in stedelijk verkeer *O*

Ik heb de S en rij vooral op 80/100 km wegen en geniet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ja het is altijd weer een feestje om de i3s te pakken

• Theo

Theo

moederbord

De i3 (non-s) zonder sportonderstel en met 19" banden vind ik anders bijzonder strak en comfortabel op de weg liggen. Maar dit is natuurlijk -qua afvering- ook de perfecte combinatie daar de i3s stugger is, een sportonderstel onder de i3 ook stugger is en 20" banden minder vering/comfort geven dan 19".

Nu met WP, PV, EV en PC

• AA42
Lord Blackadder schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Volledig mee eens. I3s hier….
Het is een prima auto op de snelweg, gewoon een beetje de auto leren kennen.
Het “stugge” karakter geeft aan de ander kant een hele hoop plezier. Het is net een kart. Als een aal glip je door het verkeer met deze ondeugd ;)

De prima stoelen en de zekerheid die de auto geeft qua soliditeit en stijfheid zijn allemaal dikke pluspunten. Love it!

[ Voor 5% gewijzigd door AA42 op 28-02-2026 12:45 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Er komen weer wat BMW i3 94AH cellen bij in het huishouden. Zojuist de krabbel gezet voor deze BMW C Evolution motorscooter, 12kWh capaciteit op basis van 3 94AH modules die ook in de i3 liggen.

Positief verrast over de rijervaring *O*

Afbeeldingslocatie: https://cdn-fastly.motorcycle.com/media/2023/02/23/8897491/2018-bmw-c-evolution-review.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 28-02-2026 14:05 ]

• Gluten Parody
revolution-nl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Daar was ik al bang voor, de tweede schade op de i3s door van die asociale hufters. Eerder dit jaar ook al een gratis schade op de voorbumper zonder briefje :(
:/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lLqK1YSKY4cnJzngTlmCr-jhOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqIFqhX33SDeQc3Z0op6ykOl.png?f=fotoalbum_large

• Theo

Theo

moederbord

Ik zit te twijfelen of ik mijn zomervelgen moet verkopen. Binnenkort gaan de zomerbanden weer onder de i3, en hier heb ik de 20" type 430 velg met gewone 155 zomerbanden voor, maar volgens mij zijn de 19" velgmaat met type 427 velgen zuiniger en comfortabeler dan de 20". BMW noemt zelf dat het verschil in energieverbruik (en dus bereik) tussen het gemiddelde van de 19" velgen en het gemiddeld en van de 20" velgen 4% is. Nu zijn de 427 aero velgen zuinger dan gemiddeld, dus het verschil zal eerder in de orde van 6% liggen lijkt mij. Met 10.000 km per zomer en 16 kWh/100 km scheelt dat 100 kWh per jaar, wat noemenswaardig kan zij.
Door de hogere wang zou een 19" band ook comfortabeler rijden dan een 20" omdat de dikkere wang meer vering biedt.

Iemand hier ervaring mee? Ik gok dat ik mijn 430 set (met twee nagelnieuwe banden, en twee goede banden) voor een best bedrag kan verkopen, iig meer dan dat ik zou betalen om een tweedehands 427 set zomerbanden te halen. (dus zuiniger, comfortabeler en goedkoper?)

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 11-03-2026 22:34 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• DrBOB101
Er zal zeker een verschil zitten in zomer/winter en 19/20" banden. Om dat zelf te meten is makkelijk met alle variabelen die er zijn: temperatuur, snelheid, droog/regen, etc.
Ik heb ook 155/70R19 (19") winterwielen (Aero velg + band) en 175/55R20 (20") zomerwielen (velg zoals hierboven op foto).
Wat gegevens van vlak voor en na wielenwissel op een rijtje gezet.
Winter:
Eind mrt 2025: 1060 km; 55 km/u; 144 Wh/km; 7 °C; weinig regen
Eind nov / dec 2025: 820 km; 59 km/u; 168 Wh/km; 6 °C; weinig regen
Zomer:
Begin mei 2025: 1260 km; 57 km/u; 156 Wh/km; 13 °C; weinig regen
Begin apr 2025: 627 km; 57 km/u; 155 Wh/km; 10 °C; veel regen
Mid nov 2025: 1040 km; 56 km/u; 179 Wh/km; 8 °C; veel regen

Verbruik over het hele jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqcRDvNS-ZcfSbHij3xAXgGIfaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDd52AcPc7BtBryCF0ffsPXW.png?f=fotoalbum_large

• Theo

Theo

moederbord

DrBOB101 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:47:
Er zal zeker een verschil zitten in zomer/winter en 19/20" banden. Om dat zelf te meten is makkelijk met alle variabelen die er zijn: temperatuur, snelheid, droog/regen, etc.
Ik heb ook 155/70R19 (19") winterwielen (Aero velg + band) en 175/55R20 (20") zomerwielen (velg zoals hierboven op foto).
Winter:
Zomer:

[Afbeelding]
Het verschil tussen zomer en winter is dan +8% en +6.5% in het nadeel van de zomerbanden. Het exacte percentage is dus onbekend, echter is het wel duidelij kdat er tussen de 19" aero en 20" velgen zeker een 6% verschil zit in verbruik. Dat is nog best een groot verschil. (gelijkwaardig als wat bijv Tesla specificeert in verbruik met een 1" grotere velgmaat).

Nu met WP, PV, EV en PC

• Gluten Parody
19 inch banden goedkoper / meer keuze :)

• Theo

Theo

moederbord

Wat is het voordeel, of de meerwaarde, van de 20" velgen wanneer deze onzuiniger zijn, duurdere banden nodig hebben, minder veercomfort geven en gevoeliger zijn voor stoeprandschade? Is het enkel de looks? Of zitten er ook voordelen aan de grotere velgen vast?
(Ik heb 15 jaar een Panda gereden waarbij de focus van die auto volledig lag op efficientie en kostenoptimalisatie)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Scientific
Theo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:10:
Wat is het voordeel, of de meerwaarde, van de 20" velgen wanneer deze onzuiniger zijn, duurdere banden nodig hebben, minder veercomfort geven en gevoeliger zijn voor stoeprandschade? Is het enkel de looks? Of zitten er ook voordelen aan de grotere velgen vast?
(Ik heb 15 jaar een Panda gereden waarbij de focus van die auto volledig lag op efficientie en kostenoptimalisatie)
Het is puur voor de looks, voor de rest alleen maar nadelen inderdaad.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Theo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:10:
Betere wegligging, remweg en besturing met name op de snelweg

• Scientific
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Betere wegligging, remweg en besturing met name op de snelweg
In theorie is dat mogelijk (maar niet gegarandeerd: stuiterde weggedrag bvb betekent niet per se betere wegligging) en het valt te betwijfelen of dat in de realiteit op die vlakken ook maar enig verschil maakt.
Het verschil in comfort en verbruik zijn daarentegen wel zeer goed merkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Scientific op 11-03-2026 14:43 ]

• Lord Blackadder
Het ligt er ook aan hoe je met de i3(s) rijdt. Rij je heel sportief, verbruik je meer, slijten de banden sneller. Rij je rustig dan valt het allemaal goed mee. Af en toe eens lekker "karten" kan ook geen kwaad. Wil je zo min mogelijk verbruiken kun je beter naar een KIA of Renault kijken. Je koopt een i3(s) ook voor het gevoel en de fun factor.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Scientific schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:42:
[...]

In theorie is dat mogelijk (maar niet gegarandeerd: stuiterde weggedrag bvb betekent niet per se betere wegligging) en het valt te betwijfelen of dat in de realiteit op die vlakken ook maar enig verschil maakt.
Het verschil in comfort en verbruik zijn daarentegen wel zeer goed merkbaar.
Rij al 40 jaar BMW van 7 serie, X3 tot I3. Hij ligt gewoon strakker op de weg en stuurt beter met maximaal toespoor op de voorwielen. De standaard dweilt over de weg vanaf 100 km/pu. Nu met 175 rondom veel stabieler.

• Scientific
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Rij al 40 jaar BMW van 7 serie, X3 tot I3. Hij ligt gewoon strakker op de weg en stuurt beter met maximaal toespoor op de voorwielen. De standaard dweilt over de weg vanaf 100 km/pu. Nu met 175 rondom veel stabieler.
Is gewoon machismo. En zelfpijniging want het rijdt gewoon niet zo fijn.

• Theo

Theo

moederbord

Lord Blackadder schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:43:
Het ligt er ook aan hoe je met de i3(s) rijdt. Rij je heel sportief, verbruik je meer, slijten de banden sneller. Rij je rustig dan valt het allemaal goed mee. Af en toe eens lekker "karten" kan ook geen kwaad. Wil je zo min mogelijk verbruiken kun je beter naar een KIA of Renault kijken. Je koopt een i3(s) ook voor het gevoel en de fun factor.
Het leuke is dat de i3 tweedehands (120 Ah, rond de 17K in aanschaf) momenteel de allergoedkoopste auto is die je kunt hebben wanneer je alle autokosten meeneemt (afschrijving, stroom (thuisladen zonder PV en zonder dynamisch contract), verzekering, mrb, alles). Alleen een Hyundai i10 op LPG is een paar procent goedkoper. Een klein gebakje als een Kia, en zelfs het gedrocht van de Renault Zoe is in totale kosten duurder dan de i3. Dezelfde i3 die ook als één van de weinige auto's verkrijgbaar een zeer goede track record heeft op het gebied van kwaaltjes en betrouwbaarheid. :)
En wanneer je dan een nieuwe auto moet aanschaffen waarbij de i10 op LPG en de i3 120 Ah de goedkoopste opties zijn dan is het een heel makkelijke keuze om te maken :D Maar dan hoef ik mij niet gelijk als een BMW-rijder te gaan gedragen door de weg als racebaan te zien :P

Ik denk dat ik binnenkort mijn 20" met nagelnieuwe zomerbanden daarom maar ga verkopen, en de gewone 19" aerovelg met zomerbanden terug ga kopen. Iemand nog op zoek naar een zeer nette set 20" velgen met nieuwe zomerbanden? :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Scientific schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:01:
[...]

Totale onzin. Ik heb 40 jaar in het autovak gezeten waaronder dit merk dus weet wel wat goed is en niet. Succes met jouw fietsbandjes. Vraag je maar eens af waarom de topper in de S uitvoering wel een andere maat heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 11-03-2026 17:23 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 14:31
DrBOB101 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:47:
Winter:
Zomer:

[Afbeelding]
Toch bijzonder dat zo een lichte auto toch wel een hoog verbruik heeft.
Gemiddeld iets boven de 16kWh vind ik toch behoorlijk veel. Nu is het uiteraard al een "oudere" EV.

• Theo

Theo

moederbord

@kx22 Dat zal ook veel te maken hebben met wel/geen snelwegkilometers in de avond, en wel/geen verwarming 's ochtends op 23 graden draaien.. Afgelopen paar dagen heb ik veel op doorgaande 80 km/ wegen gereden (met 19"aero winterbanden :P ), en daarmee haal ik op de tripcomputer ook uiteindelijk 55 km/h als gemiddelde dagsnelheid, maar wel een verbruik van 12.5 kWh/100km.
Bij een EV heeft het verbruik meer te maken met de route en rijstijl dan met de auto. Uitgezonderd zijn die elektrische tractoren SUV's uiteraard :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:01:
[...]

Wat een onzin, het is voorkeur. De ene wilt een frans zwevend tapijt de ander beleefd plezier aan een stevig geveerd onderstel met veel feedback en gevoel.

Het subjectief en zeer persoonlijk, mij niet bellen voor een week gevoelloos onderstel. Die paar centen aan extra verbruik zal mij een rotzorg zijn.

Dat is voor een ander anders en dat is prima.
Iemand nog zwarte 428 velgen kopen, ik doe niets met die efficiënte afzichtelijke dingen :+

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 11-03-2026 20:03 ]

• Gluten Parody
Ook leuk, twee zwarte en twee zilveren 431’s.

• DrBOB101
Theo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:42:
Het verschil tussen zomer en winter is dan +8% en +6.5% in het nadeel van de zomerbanden. Het exacte percentage is dus onbekend, echter is het wel duidelij kdat er tussen de 19" aero en 20" velgen zeker een 6% verschil zit in verbruik. Dat is nog best een groot verschil. (gelijkwaardig als wat bijv Tesla specificeert in verbruik met een 1" grotere velgmaat).
Er lijkt een voordeel voor de kleinere velg te zijn inderdaad. Vergelijkbaar verbruik (gemiddeld 156 Wh/km; beide weinig regen en gelijke snelheid 57 km/u) maar hogere temperatuur (13 vs 7 °C) voor zomerwielen (dus zou zuiniger moeten zijn).
Waar je die 8% en 6.5% vandaan haalt zie ik even niet(?)

[ Voor 44% gewijzigd door DrBOB101 op 11-03-2026 20:38 ]

• Gluten Parody
over wielmaat en verbruik:

[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 11-03-2026 20:49 ]

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
revolution-nl schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:04:
Er komen weer wat BMW i3 94AH cellen bij in het huishouden. Zojuist de krabbel gezet voor deze BMW C Evolution motorscooter, 12kWh capaciteit op basis van 3 94AH modules die ook in de i3 liggen.

Positief verrast over de rijervaring *O*

[Afbeelding]
In die van mij zit volgens mij ook een deel van de i3 accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwjgVWRjGdHaglGbvdlHt2oJN5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMyRb0yduUokkts79gfB0ER7.jpg?f=fotoalbum_large

• Theo

Theo

moederbord

@DrBOB101 Die 6.5 en 8 procent die extraheer ik uit jouw data. Je noemde eerder het volgende verbruik:

Zomer:

In het voorjaar (maart) nog nét met de winterbanden is dat 144 Wh/km. Wanneer de zomerbanden er nét onderzitten in april stijgt het verbruik naar 156 Wh/km, dat is dus 8.3% meer verbruik.

In het najaar is het verbruik met de zomerbaden 179 Wh/km. Wanneer de winterbanden er onder gemonteerd zijn zakt het verbruik naar 168 Wh/km, ofwel een daling van 6.5% in verbruik.

Dus zowel in het voorjaar als het najaar is het zichtbaar dat het verbruik met de grote zomervelgen noemenswaardig anders is dan met de kleinere wintervelgen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• DrBOB101
Theo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Het leuke is dat de i3 tweedehands (120 Ah, rond de 17K in aanschaf) momenteel de allergoedkoopste auto is die je kunt hebben wanneer je alle autokosten meeneemt (afschrijving, stroom (thuisladen zonder PV en zonder dynamisch contract), verzekering, mrb, alles). Alleen een Hyundai i10 op LPG is een paar procent goedkoper. Een klein gebakje als een Kia, en zelfs het gedrocht van de Renault Zoe is in totale kosten duurder dan de i3. Dezelfde i3 die ook als één van de weinige auto's verkrijgbaar een zeer goede track record heeft op het gebied van kwaaltjes en betrouwbaarheid. :)
En wanneer je dan een nieuwe auto moet aanschaffen waarbij de i10 op LPG en de i3 120 Ah de goedkoopste opties zijn dan is het een heel makkelijke keuze om te maken :D Maar dan hoef ik mij niet gelijk als een BMW-rijder te gaan gedragen door de weg als racebaan te zien :P

Ik denk dat ik binnenkort mijn 20" met nagelnieuwe zomerbanden daarom maar ga verkopen, en de gewone 19" aerovelg met zomerbanden terug ga kopen. Iemand nog op zoek naar een zeer nette set 20" velgen met nieuwe zomerbanden? :)
Als je dan toch voor 1 velg gaat: all season banden gaan waarschijnlijk langer mee. Een vriend van me doet er langer mee dan ik met setjes zomer/winter opgeteld. Ons rijgedrag is vergelijkbaar.

Ook over kosten wel eens wat gepost. Getallen gecorrigeerd met data tot nu, grafiekje tot eind 2025.
BMW i3 120 Ah: 367 Euro/1000 km, 1 jaar gereden, 15 kkm/jr (jan 2025-nu) en standaard onderhoud 4 jaar afgekocht (774 Euro, vanwaar onderhoudskosten relatief hoog voor 1 jaar)
BMW i3 94 Ah: 292 Euro/1000 km, 23 kkm/jr, 5 jaar gereden (nov 2019-dec 2024)
Volvo XC40: 344 Euro/1000 km, 26 kkm/jr, 3 jaar gereden (sep 2023-nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0GJfpvwVMTSbyGoOSh6HD-CwBQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U5azwE6iz4SPt6d0vnvO4eFp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN2l0mvt8YidScqfUPLtz7chuQM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I998pDMyGNZrKK70Bk9E34m9.png?f=fotoalbum_tile

• DrBOB101
kx22 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:28:
Gemiddeld iets boven de 16kWh vind ik toch behoorlijk veel. Nu is het uiteraard al een "oudere" EV.
Verbruik is berekend verbruik inclusief laadverliezen. Gemiddeld 167 Wh/km.
De boordcomputer geeft lager aan, gemiddeld 146 Wh/km.
Vorige BMW i3 94 Ah was wat zuiniger: 152 vs BC 139 Wh/km.
Volvo XC40: 198 vs BC 175 Wh/km, incl. veel meer snelweg km's op vakanties

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Martijn-V4 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:49:
[...]

In die van mij zit volgens mij ook een deel van de i3 accu:

[Afbeelding]
Super gaaf apparaat _/-\o_ .De cellen van de CE04 zijn een generatie nieuwer van de IX.

Wat is je verbruik. Ik moet de BMW C Evolution nog ophalen maar ben wel wel erg benieuwd naar het verbruik en hoe de scooter bevalt in de praktijk

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 11-03-2026 20:57 ]

• DrBOB101
Theo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:51:
@DrBOB101 Die 6.5 en 8 procent die extraheer ik uit jouw data. Je noemde eerder het volgende verbruik:

Zomer:

In het voorjaar (maart) nog nét met de winterbanden is dat 144 Wh/km. Wanneer de zomerbanden er nét onderzitten in april stijgt het verbruik naar 156 Wh/km, dat is dus 8.3% meer verbruik.

In het najaar is het verbruik met de zomerbaden 179 Wh/km. Wanneer de winterbanden er onder gemonteerd zijn zakt het verbruik naar 168 Wh/km, ofwel een daling van 6.5% in verbruik.

Dus zowel in het voorjaar als het najaar is het zichtbaar dat het verbruik met de grote zomervelgen noemenswaardig anders is dan met de kleinere wintervelgen.
De regen verpest het beeld wel een beetje voor de zomerwielen. Later deze maand kunnen we een nieuw vergelijk maken :)

• Theo

Theo

moederbord

DrBOB101 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:58:
[...]

De regen verpest het beeld wel een beetje voor de zomerwielen. Later deze maand kunnen we een nieuw vergelijk maken :)
Ik ben zeker benieuwd! Ik ga ook wat cijfers verzamelen wat het verschil in verbruik is tussen de 19"aero met winterbanden en de 19" met zomerbanden. Het is dat de 20"zomerset die ik heb liggen echt nieuwe banden heeft (met nul km gereden), en deze ook als nieuw wil verkopen, anders gingen deze ook voor een weekje onder de auto om te testen. Maar daar hebben we gelukkig jouw data voor. :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Super gaaf apparaat _/-\o_ .De cellen van de CE04 zijn een generatie nieuwer van de IX.

Wat is je verbruik. Ik moet de BMW C Evolution nog ophalen maar ben wel wel erg benieuwd naar het verbruik en hoe de scooter bevalt in de praktijk
Hangt van een hoop factoren af maar zomers, tussen de 18-20 gr, ongeveer 110-120 km als je niet als een hooligan rijd. De boord computer geeft bij normaal rijden 80-90 km/h ongeveer 7.5-8 kwh/100 km aan. Rij je wel als een hoolgian, ik ontken alles, dan ongeveer 95-100 km. Ik rij er voornamelijk mee in de stad en in de kop van NH, maar kan er ook mee naar Lijnden rijden waar ik hem heb gekocht bij Harry Meijer.

Hij is full option uitgerust, helaas geen cruise control als optie, dus met een snellader, 30A op 3 fasen dus zit binnen anderhalf uur vol als je hem tot 30% hebt leeg gereden. Als DC laden ook mogelijk was geweest dan was het helemaal perfect, helaas alleen AC.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn-V4 op 11-03-2026 21:07 ]

• Scientific
revolution-nl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Wat een onzin, het is voorkeur. De ene wilt een frans zwevend tapijt de ander beleefd plezier aan een stevig geveerd onderstel met veel feedback en gevoel.

Het subjectief en zeer persoonlijk, mij niet bellen voor een week gevoelloos onderstel. Die paar centen aan extra verbruik zal mij een rotzorg zijn.

Dat is voor een ander anders en dat is prima.
Iemand nog zwarte 428 velgen kopen, ik doe niets met die efficiënte afzichtelijke dingen :+
We hebben het hier over de grootte van de velgen, niet over de breedte van de banden. De i3 is gewoon al heer kart-achtig afgeveerd. Daar dan ook nog eens 20-inch velgen onderzetten, is gewoonweg machismo en zelfpijniging, van iets anders ga je me echt niet overtuigen.

• Scientific
DrBOB101 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Verbruik is berekend verbruik inclusief laadverliezen. Gemiddeld 167 Wh/km.
De boordcomputer geeft lager aan, gemiddeld 146 Wh/km.
Vorige BMW i3 94 Ah was wat zuiniger: 152 vs BC 139 Wh/km.
Volvo XC40: 198 vs BC 175 Wh/km, incl. veel meer snelweg km's op vakanties
Het heeft weinig zin om het verbruik mèt laadverliezen te gaan vergelijken tussen voertuigen, als je daar de laadsnelheid niet bij vermeldt.

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

kx22 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Het is vooral de aerodynamische handicap die een i3 heeft tov bijvoorbeeld een Tesla Model 3. De aandrijflijn is ook bij de i3 al erg efficient. Een i3 "moet" je echt bij lagere snelheden rijden, en zo min mogelijk op de snelweg, want dan stijgt het verbruik veel harder dan bij de eerder genoemde Model 3.

Ik lees wel eens posts over "massa maakt niet meer uit voor een EV". Naast dat het voor de MRB in Nederland sowieso geld scheelt, klopt dat ook technisch niet. Het effect van meer massa is wel een stuk kleiner dan bij een ICE dankzij regenereren, maar dat regenereren is, naast dat er een limiet aan zit die vaak lager is dan de vermogensafgave (de i3 regenereert bv tot 50kW, en geeft tot 125kW piek of 75kW continu af), uiteraard ook nooit 100% efficient (zelfs al zou je bij je acceleratie onder de 50kW blijven, was je nog steeds minder energie kwijt als je langzamer had ge-accelereerd en niet had hoeven regenereren). Lichter is nog steeds efficiënter. Dus in de stad helpt het lage gewicht de i3 om erg zuinig te zijn (ik durf te beweren zuiniger dan een Model 3), maar naarmate luchtweerstand toeneemt bij oplopende snelheid verliest de i3 het van moderne gestroomlijnde EVs.

• Scientific
johnwoo schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Ik lees wel eens posts over "massa maakt niet meer uit voor een EV". Naast dat het voor de MRB in Nederland sowieso geld scheelt, klopt dat ook technisch niet. Het effect van meer massa is wel een stuk kleiner dan bij een ICE dankzij regenereren, maar dat regenereren is, naast dat er een limiet aan zit die vaak lager is dan de vermogensafgave (de i3 regenereert bv tot 50kW, en geeft tot 125kW piek of 75kW continu af), uiteraard ook nooit 100% efficient (zelfs al zou je bij je acceleratie onder de 50kW blijven, was je nog steeds minder energie kwijt als je langzamer had ge-accelereerd en niet had hoeven regenereren). Lichter is nog steeds efficiënter.
Een elektromotor is met name het minst efficiënt bij hoog koppel en lagere rpm, dus typisch bij snel accelereren. Dat efficiëntie-verlies is niet te recupereren…

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 14:31
[...]

Het is vooral de aerodynamische handicap die een i3 heeft tov bijvoorbeeld een Tesla Model 3. De aandrijflijn is ook bij de i3 al erg efficient. Een i3 "moet" je echt bij lagere snelheden rijden, en zo min mogelijk op de snelweg, want dan stijgt het verbruik veel harder dan bij de eerder genoemde Model 3.

Ik lees wel eens posts over "massa maakt niet meer uit voor een EV". Naast dat het voor de MRB in Nederland sowieso geld scheelt, klopt dat ook technisch niet. Het effect van meer massa is wel een stuk kleiner dan bij een ICE dankzij regenereren, maar dat regenereren is, naast dat er een limiet aan zit die vaak lager is dan de vermogensafgave (de i3 regenereert bv tot 50kW, en geeft tot 125kW piek of 75kW continu af), uiteraard ook nooit 100% efficient (zelfs al zou je bij je acceleratie onder de 50kW blijven, was je nog steeds minder energie kwijt als je langzamer had ge-accelereerd en niet had hoeven regenereren). Lichter is nog steeds efficiënter. Dus in de stad helpt het lage gewicht de i3 om erg zuinig te zijn (ik durf te beweren zuiniger dan een Model 3), maar naarmate luchtweerstand toeneemt bij oplopende snelheid verliest de i3 het van moderne gestroomlijnde EVs.
Helemaal mee eens, tot 2 weken terug had mijn vrouw haar i3 ingeruild voor de Tesla m3.
Met de Tesla kan ze lange ritten maken zonder enig zorgen.
De i3 is in ons dorp toch fijner. Klein, wendbaar en vooral makkelijker qua parkeren.
Maar op de snelweg was het niet leuk. Elke serieuze windvlaag voelde als een tornado, range van 180km was echt wel op na een ritje van 120km.

Misschien heeft het ook te maken met de manier waarop de bedrijven hun verbruik weergeven.
Mijn vrouw rijdt 90% van de tijd in ons dorp. 1x per week een snelwegje op en af, maar bij de Tesla zien we gewoon gemiddeld verbruik van 11-14kWh. Bij de BMW was dit al gauw 13-16kWh.
Ik denk dat de hoogte ervoor zorgt dat de i3 minder fijn op de snelweg is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[...]
Dus in de stad helpt het lage gewicht de i3 om erg zuinig te zijn (ik durf te beweren zuiniger dan een Model 3), maar naarmate luchtweerstand toeneemt bij oplopende snelheid verliest de i3 het van moderne gestroomlijnde EVs.
Wij hebben naast de I3s een Model 3 Highland, de Model 3 is onder alle omstandigheden zuiniger en op de snelweg is dat significant.

• Theo

Theo

moederbord

revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Wij hebben naast de I3s een Model 3 Highland, de Model 3 is onder alle omstandigheden zuiniger en op de snelweg is dat significant.
Nu is de i3S ook signifikant onzuiniger dan de i3; dat kan ook zomaar 15% schelen in verbruik (6% vanwege de open 20" velgen, een paar procent extra vanwege de bredere banden, plus de spoorverbreders, plus de hogere Cd waarde)

BMW noemt in dit document dat de i3 94 Ah non-rex een verbruik heeft van 12.6 kWh/100 km op 19" velgen. Voor de i3S noemt BMW hier dat voor de i3S het verbruik 14.3 kWh/ km is. Daarmee is de i3S volgens BMW zelf dus al -bij gelijke rijomstandigheden- 13.5% onzuiniger dan de i3.

[ Voor 33% gewijzigd door Theo op 12-03-2026 17:47 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

De Highland is ook weer wat zuiniger dan de vorige Model 3, dus dat die zuiniger kan zijn dan de i3 wil ik ook wel geloven (heb zelf geen Tesla maar genoeg vrienden met lease-Model 3's, zowel de 2019 lichting als de Highland die net op tijd uitkwam voor het volgende leasecontract ;) ). En sowieso is het lastig exact vergelijken omdat het ook lastig is om onder exact gelijke omstandigheden te testen. Maar als ik mijn i3 ervaring vergelijk met die 2019 Model 3's, en bijvoorbeeld ook deze videos met een i3s [efficiency test en algemene review - leuke video overigens van een sowieso wel interessant autokanaal, wel in het Pools], dan wint een i3 het qua zuinigheid zolang je dus geen hogere snelheden rijdt.

• Scientific
johnwoo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:15:
De Highland is ook weer wat zuiniger dan de vorige Model 3, dus dat die zuiniger kan zijn dan de i3 wil ik ook wel geloven (heb zelf geen Tesla maar genoeg vrienden met lease-Model 3's, zowel de 2019 lichting als de Highland die net op tijd uitkwam voor het volgende leasecontract ;) ). En sowieso is het lastig exact vergelijken omdat het ook lastig is om onder exact gelijke omstandigheden te testen. Maar als ik mijn i3 ervaring vergelijk met die 2019 Model 3's, en bijvoorbeeld ook deze videos met een i3s [efficiency test en algemene review - leuke video overigens van een sowieso wel interessant autokanaal, wel in het Pools], dan wint een i3 het qua zuinigheid zolang je dus geen hogere snelheden rijdt.
In de zomer, en bij gewoon stadsverkeer, rijdt onze i3 gemakkelijk ritjes aan 10-12kWh/100km. Met een i4 (met 17" aero velgen), die een ton zwaarder is, zijn dergelijke ritjes aan 12-14kWh dan trouwens ook geen uitzondering.

• Gluten Parody
De geboorte van een i3 in 83 minuten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gluten Parody op 14-03-2026 22:54 ]

• Gluten Parody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtSjAXFXEr3G8aeZHktJmrl8GcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lOVgr2YhCa7hNvqjcRfchGs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 178% gewijzigd door teacher op 16-03-2026 19:04 ]

• Gluten Parody
Er was even twijfel of bovenstaande auto wel echt bestond... het blijkt een creatieve uitspatting van een Canadees _/-\o_ https://collectingcars.co...5-bmw-i3-custom-cabriolet

• Theo

Theo

moederbord

@Gluten Parody Of je blij moet worden van zo'n campingtent als auto laat ik in het midden..
Afbeeldingslocatie: https://images.collectingcars.com/013086/A7303927.jpg?fit=fillmax&auto=format,compress&cs=srgb&q=85

Afbeeldingslocatie: https://images.collectingcars.com/013086/A7303933.jpg?fit=fillmax&auto=format,compress&cs=srgb&q=85

Nu met WP, PV, EV en PC

• Gluten Parody
Dunlop heeft een allseason band gemaakt voor de 20 inch 431-stijl velgen (195/50 en 175/55).

Met ~120 euro is deze een stuk voordeliger dan de door BMW geadviseerde Bridgestone Ecopia. Wisely in Londen is nu een set aan het testen, benieuwd wat voor verbruik er wordt gehaald met deze band :)

• P5ycho
Nice! Maar waarom juist nu? Er komen er al een tijd geen meer bij...

[ Voor 43% gewijzigd door P5ycho op 17-03-2026 20:40 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Gluten Parody schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:27:
Dunlop heeft een allseason band gemaakt voor de 20 inch 431-stijl velgen (195/50 en 175/55).

Met ~120 euro is deze een stuk voordeliger dan de door BMW geadviseerde Bridgestone Ecopia. Wisely in Londen is nu een set aan het testen, benieuwd wat voor verbruik er wordt gehaald met deze band :)
Ik heb vorig jaar 129 euro per band betaald voor een 20inch Ecopia, dat verschilt valt dus wel mee.

• Gluten Parody
Dan heb je een nette prijs betaald :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ah zie het al, de voorbanden zijn aanzienlijk goedkoper https://www.bandenleader....gestone%2Fecopia-ep500%2F

• Crash_Override007
  • Laatst online: 30-03 20:04
Ik heb een 2020 i3 (non-S) Style 430 20" velgen die zijn voor 5J en achter 5,5J
Op een 5J velg mag 155 mm tot 185 mm brede banden op.
Op een 5,5 J mag 165mm tot 195 mm brede banden op.
Volgens bmw hoort hier 155/60/R20 en 175/55/R20 op.
De huidige ecopia banden (bmw homoligatie met ster icoon) hebben nieuw 5,1mm profiel (dat is weinig) en zijn niet de beste banden qua wegligging, bandengeluid en ze drogen snel uit. Achter is nu na 3 jaar/30dkm aan vervanging toe.

Nu twijfel ik om te gaan naar:
1. Voorop 175/55 R20 en achterop 195/50 R20.
2. Voorop 175/55 R20 en achterop 175/55 R20.
3. i3s style 431 20" velgen kopen maar ik weet niet of dat past of aan te raden is.

Ik geef meer om wegligging, stuurgedrag, geen nerveus snelweg gevoel (dus breder profiel?), looks (misschien spacers?) en ik geef minder om range (dan kun je beter 19" pakken).

Waar hebben jullie goede ervaringen mee qua maten en merken banden, velgen en spacers? Merk je echt verschil met de originele ecopia's?

• Gluten Parody
Crash_Override007 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:19:
3. i3s style 431 20" velgen kopen maar ik weet niet of dat past of aan te raden is.
Deze velgen zijn breder dan de 430-velgen. Auto's die met de 431-velg zijn geleverd, hebben van die zwarte randen rond de wielkasten omdat het anders te veel uitsteekt.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Dunlop all season 2 is er nu ook in i3s maten. Wellicht kan je daar eens naar kijken?

• Crash_Override007
  • Laatst online: 30-03 20:04
teacher schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
Dunlop all season 2 is er nu ook in i3s maten. Wellicht kan je daar eens naar kijken?
Dan zou ik de huidige style 430 20" velgen kunnen pakken en dan rondom Dunlop All Season 2 175/55 R20 leggen, dit is de kleinste maat die Dunlop levert volgens autoweek. Dan heb ik op de achteras de originele maat en voorop breder dan standaard (bump van 155 breed naar 175 breed). Dan heb ik nog de afweging om niet gewoon Michelin E-primacy te pakken. 90% van de tijd rijden we bij een temp >7graden en ik denk dat je veel verschil merkt, ik denk dat het een Michelin zomerband weer een stuk beter rijdt dan een Dunlop all season, maar dat is mijn gevoel.

Ben benieuwd wat jullie ervaring is met andere dan originele maat en merk banden.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste