Het grote BMW i3(s) Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
quint001 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:55:
Thuis heb ik een laadpaal van NewMotion ingesteld op max 8A (3 fasen), omdat ik dat in de BMW niet kan.
Is trouwens ook wel een gemist hoor. Zakelijk rij ik een Tesla, en die heeft z'n eigen NewMotion laadpaal. Die staat op 16A - omdat ik in de Tesla app gewoon de Amps naar wens kan instellen. Rustig slurpen van de zonnepanelen op 6A (default), of 16A als ik 'm snel weer nodig heb (en geen andere grote apparaten in gebruik heb - want ik kan natuurlijk niet beiden auto's + de oven tegelijk aanzetten voor voorspelbare redenen).
Kan wel in de BMW, in het laden menu kun je min/gemiddel/max oid instellen bij AC laden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto en heb een I3 en I3 met sportpakket proefgereden. die met sportpakket stuurde veel beter vanwege de brede sloffen, maar was echt dramatisch over drempels. Zo erg zelfs dat ik het idee had dat er iets met de vering/demping was. Het was gewoon echt ondermaats vergeleken met mijn Corolla '21 en MR2 mk3.

Is dit nou iets exemplarisch geweest of heeft BMW de plank wat misgeslagen met dat sportpakket?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02
P5ycho schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:37:
Is dit nou iets exemplarisch geweest of heeft BMW de plank wat misgeslagen met dat sportpakket?
Ligt eraan wat je met dramatisch bedoelt. Wij hebben ook een i3 met sportpakket en ja, hij is best stug. De 20" wielen helpen hier ook niet echt aan mee..

De i3S zal ongeveer hetzelfde rijden neem ik aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan op 23-05-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 08:48
P5ycho schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:37:
Ik ben op zoek naar een elektrische 2e auto en heb een I3 en I3 met sportpakket proefgereden. die met sportpakket stuurde veel beter vanwege de brede sloffen, maar was echt dramatisch over drempels. Zo erg zelfs dat ik het idee had dat er iets met de vering/demping was. Het was gewoon echt ondermaats vergeleken met mijn Corolla '21 en MR2 mk3.

Ik heb zelf een i3s en vind het goed meevallen. Ik rij wat rustiger over drempels. Verder is het een prettige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"Dramatisch" is nogal breed uit te leggen. Ik heb -voordat we de i3s kochten- ook een gewone i3 gereden, de s was in alles beter qua wegligging.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik overdrijf natuurlijk, maar het valt me echt tegen dat drwmpels zo voorzichtig genomen moeten worden. Hoop gestuiter ook. Het is maar net wat je gewend bent, maar het sportpakket ben ik op afgeknapt nu. De MR2 is veel harder afgeveerd (met gele Koni's) en voelt heel anders.

Te stugge veer en te weinig demping, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
P5ycho schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:45:
Ik overdrijf natuurlijk, maar het valt me echt tegen dat drwmpels zo voorzichtig genomen moeten worden. Hoop gestuiter ook. Het is maar net wat je gewend bent, maar het sportpakket ben ik op afgeknapt nu. De MR2 is veel harder afgeveerd (met gele Koni's) en voelt heel anders.

Te stugge veer en te weinig demping, vermoed ik.
De korte wielbasis van de i3 helpt ook niet mee.
Je wilt sportief maar niet te sportief? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
;) Zoals ik al zei, mijn MR2 mk3 is veel stugger geveerd en voelt veel beter over drempels. wielbasis is 2.45 vs 2.57 van de i3.
Is verder ook niet belangrijk, ik was gewoon wat teleurgesteld.

Ik ga even verder zoeken voor een normale i3 die rijk uitgerust is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Hiervoor een basis 94 Ah gehad, beviel prima. Nu een 120 Ah die van buiten net wat luxer is, binnenin ook basis. Kleine scherm bijvoorbeeld. Bevalt me al 5,5 jaar prima!
Vandaag een ritje van 240 km en nog 3% over.

[ Voor 20% gewijzigd door DrBOB101 op 23-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogger.nl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-07 11:39
Ik heb behoorlijk n proefrit gedaan. Gaan rijden met t idee dat het stug is. Idd t is geen Citroen CX, toch vond ik het meevallen. Ok, erg slechte wegen wat stoterig, vlakke wegen vond ik ok.

Meer "storend" vond ik t schuifdak, niet bepaald windgeruis vrij. Groot +punt vond ik dat er niets rammelt of kraakt, zelfs de gereden I3S niet......

Ik vind t n fijne, niet allerdaagse, lichte en ook belangrijk, weinig sores met deze wagens. Er draaien er zat met 3 ton, org batterij e.d. Hoopvol toch?

Ik verheug mij op t ophalen van de wagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Jogger.nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:51:

Meer "storend" vond ik t schuifdak, niet bepasld windgeruis vrij. Groot +punt vond ik dat er niets rammelt of kraakt, zelfs de gereden I3S niet......

Ik verheug mij op t oohaken van de wagen....
Dicht moet die ruisvrij zijn, met dak open is de harmon & kardon optie erg fijn om het windgeruis te overstemmen >:)
teacher schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:30:
"Dramatisch" is nogal breed uit te leggen. Ik heb -voordat we de i3s kochten- ook een gewone i3 gereden, de s was in alles beter qua wegligging.
Zoveel mensen zoveel wensen, de nieuwe M3H werd bij de introductie door autojournalisten geroemd door het veel betere onderstel. Terwijl voor mij al de scherpte en dus het rijplezier eruit hebben gehaald. Geef mij maar een scherpere, stuggere auto boven een auto die comfortabel is afgeveerd. Voor de een zal de I3 de betere keuze zijn, de andere wordt veel blijer van een S

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2025 12:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
😂😂.....klopt. maar dicht is ie prima!
En ja, die wij krijgen zit idd ook de H.K. in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:37
revolution-nl schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Ai dat is zuur, het schijnt inderdaad dat er ee andere gevoeligheid is tussen 1 en 3 fase.
Ik kan je niet helpen, veel succes! Laat je weten wat er uit gekomen is.

Ik vind het ook zo bijzonder dat er nog amper onafhankelijk EV reparateurs zijn terwijl het toch best loopt met de EV-adoptie en er steeds meer auto's uit garantie lopen. Je zou toch denken dat hier een behoorrlijk markt voor aan het ontstaan is.

Met hoeveel fases en hoeveel amp laat je thuis?
Het vervolg... het ligt echt aan de KLE.
Maar de verwachtte levertijd voor een KLE is oktober!! 8)7 Dat kan toch niet waar zijn voor zo'n essentieel onderdeel?!

Ik heb geen idee hoe vaak deze storing zich voordoet. Maar echt uniek ben ik ook weer niet - want de garage heeft het eerder aan de hand gehad.
En hoe essentieel is het eigenlijk? Als je met 230V (granny charger) oplaad dan speelt de KLE geen rol en dit werkt wel. Maar onderweg opladen aan een laadpaal blijft onmogelijk. Dus een weekje zonder kan nog wel maar oktober is echt te ver weg :'(

Nu ben ik wat terughoudend in het online bestellen zoals iemand hier op dit forum voorstelde. Maar met deze levertijden overweeg ik het. Wat zijn de ervaringen hiermee? En hoe weet ik 100% zeker dat ik het juiste type / model en versie vind? Ik kan me voorstellen dat ik in Duitsland meer kans maak.

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vraag je dealer wel part nimber je zoekt, dan weet je of het past.

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 26-05-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
quint001 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Het vervolg... het ligt echt aan de KLE.
Maar de verwachtte levertijd voor een KLE is oktober!! 8)7 Dat kan toch niet waar zijn voor zo'n essentieel onderdeel?!

Ik heb geen idee hoe vaak deze storing zich voordoet. Maar echt uniek ben ik ook weer niet - want de garage heeft het eerder aan de hand gehad.
En hoe essentieel is het eigenlijk? Als je met 230V (granny charger) oplaad dan speelt de KLE geen rol en dit werkt wel. Maar onderweg opladen aan een laadpaal blijft onmogelijk. Dus een weekje zonder kan nog wel maar oktober is echt te ver weg :'(

Nu ben ik wat terughoudend in het online bestellen zoals iemand hier op dit forum voorstelde. Maar met deze levertijden overweeg ik het. Wat zijn de ervaringen hiermee? En hoe weet ik 100% zeker dat ik het juiste type / model en versie vind? Ik kan me voorstellen dat ik in Duitsland meer kans maak.
Werkt snelladen ook niet ?
De KLE verzorgt de AC-DC , vaak gaat hij stuk en dan vallen één of meerdere fases uit waardoor een fase laden wel lukt. DC Snelladen zou volgens mij geen punt moeten zijn. Niet ideaal maar zorgt er wel voor dat je langere afstanden kan rijden

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Jogger.nl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:51:
Ik heb behoorlijk n proefrit gedaan. Gaan rijden met t idee dat het stug is. Idd t is geen Citroen CX, toch vond ik het meevallen. Ok, erg slechte wegen wat stoterig, vlakke wegen vond ik ok.

Meer "storend" vond ik t schuifdak, niet bepaald windgeruis vrij. Groot +punt vond ik dat er niets rammelt of kraakt, zelfs de gereden I3S niet......

Ik vind t n fijne, niet allerdaagse, lichte en ook belangrijk, weinig sores met deze wagens. Er draaien er zat met 3 ton, org batterij e.d. Hoopvol toch?

Ik verheug mij op t ophalen van de wagen....
Mooi dat het je beviel, op 't schuifdak na. De no-nonsens stijl van de auto leg ik ook altijd uit aan vrienden/collega's/etc.
Gefeliciteerd met de aankoop - tenminste, ik trek de conclusie dat je er een gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
Jazeker. Vrijdag halen. Wat betreft t schuifdak, alleen wat rumoerig bij open....Verder vond ik de Idrive bediening prettig. Gezien de weinige km s is een grote actieradius niet zo belangrijk...Wij gaan t beleven!

[ Voor 5% gewijzigd door Jogger.nl op 27-05-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Ik heb in m'n 94 Ah (33 kWh) 25.000 km/jaar gereden. Geen centje pijn van gehad. Nu 120 Ah en verwacht nog (maar) 16.000 km/jaar te rijden. Een kleine accu kun je prima flink gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:57
Er wordt op 15 juni een i3 meeting georganiseerd in Groningen. Zijn er forumleden geïnteresseerd?

https://www.facebook.com/...f_notif_type%22%3Anull%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Leuk! Ik ben helaas verhinderd ivm touren met andere BMW, met 2 cylinders en 2 wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

DrBOB101 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:00:
Leuk! Ik ben helaas verhinderd ivm touren met andere BMW, met 2 cylinders en 2 wielen.
Ook leuk! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogger.nl
Idd leuk. Juist ik de I3S n paar uurtjes hier heb en.....n ritje naar mn geboortegrond ook welkom is. Ik houd t in de gaten! Maar in principe n ja dus....

[ Voor 5% gewijzigd door Jogger.nl op 30-05-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:55
Boszie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:45:
Er wordt op 15 juni een i3 meeting georganiseerd in Groningen. Zijn er forumleden geïnteresseerd?

https://www.facebook.com/...f_notif_type%22%3Anull%7D
Ja, maar es kijken/ stukje meerijden naar/in al die I3’s en dan een aankoopkeuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Ja, maar es kijken/ stukje meerijden naar/in al die I3’s en dan een aankoopkeuze maken.
Absoluut, dat is inderdaad een mooie kans! Het mee rijden geeft je niet alleen de gelegenheid om de auto zelf te ervaren, maar ook om de ervaringen van andere rijders te horen. Zo krijg je een nog beter beeld van wat je kunt verwachten en of het echt bij je past. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
Mijn vraag. Heb geen facebook....waar word eea gehouden?? Op google kon ik t ook niet vinden....☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
Jogger.nl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:53:
Mijn vraag. Heb geen facebook....waar word eea gehouden?? Op google kon ik t ook niet vinden....☹️
Details:
18 mensen hebben gereageerd
Evenement van KJ Mulder en BMW i3 Benelux
Van Damstraat 2D, 9843 AP Grijpskerk, Nederland
Openbaar · Iedereen op Facebook en daarbuiten

Vanaf een uurtje of 10:00u staat de koffie gereed. van Damstraat 2D, 9843 AP Grijpskerk
Rond 11:00u/11:30u vertrek richting Lauwersoog via de Toeristische route voor een hapje en een drankje.
Via een andere toeristische route terug naar vertrekpunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogger.nl
Mn eerste paar dagen zitten erop met de I3. Heb er spijt van..................
dat ik hier niet eerder mee begonnen ben ofwel, wat n fijn wagentje, echt. Model vond ik vanaf begin al erg ok, verveelt nog steeds niet. Mn 1e "tank" bijna leeggereden, tegen de 300 km bereik. Kan nog wel gunstiger maar eea moet wel leuk blijven.
Gelukkig geen acc, wel gewone cc. Hiiervoor had ik n hybride, vond dit echt n ramp. Nee...... , de I3 en ik worden wel maatjes.....😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Ik mis even waar je nou precies mee zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
DrBOB101 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:45:
Ik mis even waar je nou precies mee zit?
Hij zit in een i3… vreselijk! *O*

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
Ehh......mee zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Dat is er niet eerder mee begonnen bent. Dat wisten wij al langer natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Vraagje, ik verbaas mij hier al een paar weken over en heb nog geen antwoord. Misschien weet een van de mede-i3-rijders het antwoord. Het lijkt wel of het energieverbruik in comfort-mode hoger ligt dan in eco-mode.Dat kan natuurlijk niet want ik zie het aantal kilometers toenemen maar als je kijkt naar actuele ePOWER:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4OmT2CAThCsF0mF6GyGhmQgQ9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2e5K7VYmPC3cawl00CQISLF.png?f=fotoalbum_large

Ik zou juist verwachten dat het zuiniger zou worden? Heeft iemand ook nog een idee hoe je de auto altijd in Eco kunt laten starten?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:25
hamsteg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:50:
Vraagje, ik verbaas mij hier al een paar weken over en heb nog geen antwoord. Misschien weet een van de mede-i3-rijders het antwoord. Het lijkt wel of het energieverbruik in comfort-mode hoger ligt dan in eco-mode.Dat kan natuurlijk niet want ik zie het aantal kilometers toenemen maar als je kijkt naar actuele ePOWER:

[Afbeelding]

Ik zou juist verwachten dat het zuiniger zou worden? Heeft iemand ook nog een idee hoe je de auto altijd in Eco kunt laten starten?
Bij de Mini kun je hem standaard in Green zetten met bimmercode. Dus ik vermoed dat het bij de I3 ook mogelijk moet zijn.

Verder zet de Mini in Green+ de airco, verwarming, stoelverwarming etc uit, de auto krijgt niet perse minder power. Ik vermoed dat de BMW dit ook doet bij EcoPro.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
Kan bij de I3 ook. Gisteren in eco pro laten zetten, start ie dan mee op dus. Eco pro+ zet bij de I3 alle niet noodzakelijke dingen uit. Maar ik rij nu dus weg op eco pro. Ook nog wat andere items veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:24

[Afbeelding]

In eco-mode verbruik je minder en is je range dus groter, dat toont de afbeelding toch?
En in comfortmode is het energie-verbruik inderdaad hoger, en dat komt door de klimaatregelingen (airo, verwarming, stuurverwarming, zetelverwarming...) die in eco-mode conservatiever worden of uitgeschakeld worden.

De ePower (momentaan verbruik) zal uiteraard niet wijzigen tussen eco en comfort (bij een gegeven snelheid en verder identieke omstandigheden)

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 05-06-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-08 08:36

[Afbeelding]

Ik zou juist verwachten dat het zuiniger zou worden?
Apart inderdaad, alsof de schaalverdeling is gewijzigd. Je kan met de boordcomputer het actuele verbruik selecteren i.p.v. de temperatuur. Deze zou dan iets minder verbruik moeten aangeven omdat de neven verbruikers zijn gereduceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door johien op 05-06-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
De schaalverdeling wijzigt inderdaad. Bij Eco mode is 1 blokje ongeveer gelijk aan 10 kWh/100 km is mijn ervaring.
De blauwe balk naar rechts wordt kleiner als je minder vermogen beschikbaar hebt. Dit gebeurd als de accu heel koud is (kan zo snel de foto niet vinden).
Naar beneden verandert volgens mij niet. Als het witte voorbij het 3e blokje naar links gaat, gaan de remlichten branden.

Ook bij koude temperaturen doet de i3 het prima, de range is wel gehalveerd bij -40 °C ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AddtCXxtvnxO9ebduAFlAx988xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEDalBvq2RomVxuZwHyRHjhG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door DrBOB101 op 05-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lehan
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-07 17:36
Ook wij melden ons graag bij deze BMW i3 topic, goed idee.

Wij hebben de onze 1 jaar, en hij is uit 2014 bevalt prima met een REX dus altijg genoeg kilometers.

Vraag onze airco werkt niet goed, wel reeds opnieuw gevuld en nagezien op lekkages, verder doet alles het prima, ook de zekeringen nagekeken.

Heeft iemand een idee, anders wordt het toch een afspraak plannen bij BMW.

gr Leo en Hannie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 08:48
lehan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:11:

Wij hebben de onze 1 jaar, en hij is uit 2014 bevalt prima met een REX dus altijg genoeg kilometers.

Vraag onze airco werkt niet goed, wel reeds opnieuw gevuld en nagezien op lekkages, verder doet alles het prima, ook de zekeringen nagekeken.

gr Leo en Hannie
Het kan zijn dat hij niet correct gevuld is (lees teveel vulmiddel). Ik ben uiteindelijk ook naar BMW moeten gaan waar ze het in orde hebben gebracht (inclusief software update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

lehan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:11:

gr Leo en Hannie
In Eco mode of in Comfort mode dat de airco het niet doet?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
K ben nogal nieuwschierig aangelegd. Kon t niet laten de OBDlink CX aan te schaffen. Bimmercode op de telefoon en voorzichtig wat gecodeerd. Werkt, vind ik, fantastisch. Leuk speeltje, gemakkelijk te gebruiken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
Gaat eea morgen in Grijpskerk nog door?
Kom uit west Brabant, broer oppikken uit Groningen, keer tanken.....😁, en nog steeds geen Facebook.....
Dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
Het gaat zeker door. Er kwam vandaag nog een bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boszie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqRiaHLlhSoOZ8z5SgsAIq8gAOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biblmGEw0UGG4NNXC66TkmU3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Boszie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:36:
Het gaat zeker door. Er kwam vandaag nog een bevestiging.
Foto’s of is niet gebeurd :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boszie
Gluten Parody schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Foto’s of is niet gebeurd :P
Het was een mooie dag, leuke mensen ontmoet en na een touristische route gezellig met elkaar uit eten geweest. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frabZ0SvnzH2Ao95rGiLoeaYdfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4eBw0lQkPC0zReic02o4r0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody

i3 ontleed door Munro B)

[ Voor 12% gewijzigd door Gluten Parody op 03-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
Afgelopen dagen comfortabel 260 km gereden op een volle accu (120 Ah, 42 kWh). Nog 6,5% over...en in welke auto kunnen ze dat zo nauwkeurig vanaf het dashboard lezen? :)
Over het afgelopen half jaar ligt 't bereik tussen 210 en 310 km (bij 100% accu). Meestal laad ik h'm tot 80 a 90% op. Met wat rekenwerk stel ik het laadvenster in tot een bepaalde tijd. Of ik haal de stekker eruit. Zou een mooie toevoeging zijn om wel te kunnen instellen via auto/app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Is helemaal niet nodig, de accu heeft al een top buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:36:
Het is wel degelijk nuttig voor de optimale levensduur van de batterij: de top-buffer is te beperkt.

In de handleiding (electronische versie, dus up-to-date) staat dan ook letterlijk dat het aangeraden is de laadtoestand bij voorkeur tussen 10 en 80% te houden en de wagen zoveel mogelijk vlak voor het vertrek op te laden.

In vroegere (papieren) handleidingen stond dat niet, BMW heeft bijgeleerd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Als je accu degradatie wilt minimaliseren is het zeker aan te raden om niet tot 100% te laden (ook terwijl dit in het echt geen 100% is) Lithium accu's degraderen door de tijd het minste als ze <80% SoC laat staan.

Wij laden de EV's ook amper tot 100%. De i3 laad ik meestal tot 70-80% tenzij de range echt nodig is, wat eigenlijk nooit het geval is,

Zie ook https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

Het is eigenlijk bizar dat EV's zoals de I3 geen mogelijkheid hebben om te laden tot een lager percentage 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2025 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Als je je batterij het langst mee wilt laten gaan moet je hem de komende 10 jaar op 40% houden en niet rijden.
Laden tot 100% is helemaal geen probleem en moet je gewoon doen als je het nodig hebt. Omdat de batterijen toch al beperkt zijn tot 80 of 90% is de winst op levensduur echt minimaal.
Daarnaast, mijn net aangekochte i3 heeft 66k gelopen en amper capaciteit verloren. Ik kan wel heel tijd besteden aan babysitten van de batterij, maar in de praktijk laad ik hem altijd tot 100% de nacht voordat ik wegga en dan maakt het allemaal ook niets meer uit.

@Scientific Ik kan in de bmw drivers guide app geen statement vinden over 10 tot 80%, waar kan ik die vinden?

Wat ik wel kan vinden is de tip om tot 100% te laden bij langdurig stilstaan, of in te pluggen bij zeer langdurig stilstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:35:
Als je je batterij het langst mee wilt laten gaan moet je hem de komende 10 jaar op 40% houden en niet rijden.
Laden tot 100% is helemaal geen probleem en moet je gewoon doen als je het nodig hebt. Omdat de batterijen toch al beperkt zijn tot 80 of 90% is de winst op levensduur echt minimaal.
Daarnaast, mijn net aangekochte i3 heeft 66k gelopen en amper capaciteit verloren. Ik kan wel heel tijd besteden aan babysitten van de batterij, maar in de praktijk laad ik hem altijd tot 100% de nacht voordat ik wegga en dan maakt het allemaal ook niets meer uit.

@Scientific Ik kan in de bmw drivers guide app geen statement vinden over 10 tot 80%, waar kan ik die vinden?

Wat ik wel kan vinden is de tip om tot 100% te laden bij langdurig stilstaan, of in te pluggen bij zeer langdurig stilstaan.
De tekst staat bij mij in de BMW Drivers Guide onder “aanwijzingen voor opladen”. Op de pdf versie is dat pagina 235.

Wij rijden gemiddeld 220km per week met de i3, waarom zouden we hem dan tot 100% opladen? Wat heeft dat met babysitten te maken?

En je moet de wagen vooral NIET tot 100% laden bij langdurig stilstaan, maar dat was wat je bedoelde veronderstel ik.
We zijn nu 3 weken op vakantie en de i3 staat op 30%…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Scientific schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:45:
[...]

De tekst staat bij mij in de BMW Drivers Guide onder “aanwijzingen voor opladen”. Op de pdf versie is dat pagina 235.
[...]
Wij rijden gemiddeld 220km per week met de i3, waarom zouden we hem dan tot 100% opladen? Wat heeft dat met babysitten te maken?
[...]
En je moet de wagen vooral NIET tot 100% laden bij langdurig stilstaan, maar dat was wat je bedoelde veronderstel ik.
We zijn nu 3 weken op vakantie en de i3 staat op 30%…
Nee, ik bedoelde het echt zo. Staat in de handleiding.

Ook met altijd laden tot max gaat die batterij, zeker in ons klimaat, lang genoeg mee om niet vervangen te hoeven worden.
Ik heb producten met lipo batterijen ontworpen in het verleden, en daar was serieus wat te winnen in levensduur met een SoC limiet van 85%. Dat waren echter wearables met goedkope batterijen en shitty.chemie (500cycles -> 80%) en dan is de afweging heel anders.

Het BMS zal ook graag zien dat de cellen regelmatig 100% geladen worden om een idee te krijgen van de individuele celcapaciteit trouwens. Alles staat in serie, maar het is wel de bedoeling dat alle cellen ongeveer dezelfde spanning blijven houden.

https://pushevs.com/2018/...cell-full-specifications/
De i3 heeft echt een hele mooie batterij die je zonder zorgen kunt gebruiken.

Het doet me een beetje denken aan al dat werk dat ik iedereen in het beperken van SSD writes heb zien stoppen toen SSD's nog nieuw waren. Die SSD's van toen zijn uiteindelijk allemaal afgeschreven zonder door hun writes heen te gaan, want ingehaald door vernieuwingen of afschrijven van de laptop/desktop waar ze in zitten. :). Die van mij ook, maar die heb ik nooit gebabysit. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
P5ycho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Ook met altijd laden tot max gaat die batterij, zeker in ons klimaat, lang genoeg mee om niet vervangen te hoeven worden.
Ik heb producten met lipo batterijen ontworpen in het verleden, en daar was serieus wat te winnen in levensduur met een SoC limiet van 85%. Dat waren echter wearables met goedkope batterijen en shitty.chemie (500cycles -> 80%) en dan is de afweging heel anders.

Het BMS zal ook graag zien dat de cellen regelmatig 100% geladen worden om een idee te krijgen van de individuele celcapaciteit trouwens. Alles staat in serie, maar het is wel de bedoeling dat alle cellen ongeveer dezelfde spanning blijven houden.

https://pushevs.com/2018/...cell-full-specifications/
De i3 heeft echt een hele mooie batterij die je zonder zorgen kunt gebruiken.

Het doet me een beetje denken aan al dat werk dat ik iedereen in het beperken van SSD writes heb zien stoppen toen SSD's nog nieuw waren. Die SSD's van toen zijn uiteindelijk allemaal afgeschreven zonder door hun writes heen te gaan, want ingehaald door vernieuwingen of afschrijven van de laptop/desktop waar ze in zitten. :). Die van mij ook, maar die heb ik nooit gebabysit. :+
'
Top balans is een keer in de zoveel tijd nodig inderdaad, buiten dat degradeert lithium gewoon harder als je deze door de tijd vaak op een hogere SOC laat staan, daarnaast is een ouder accupakket hier ook gevoeliger voor.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik laadt lekker tot max 80% de range is 9 vd 10x keer niet nodig en het is nauwelijks moeite om het laden vroegtijdig te stoppen.

Straks zijn we 3 weken weg en dan staat hij keurig met 50% SoC op de oprit :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Heerlijk, al die verschillende meningen over accu's en degradatie :) Het is inderdaad niet perse nodig. Ik ben wel benieuwd of het op lange termijn wat verschil maakt (vs m'n vorige BMW i3).
Klopt, en ook aan de onderkant.
Rijden draagt minder bij aan degradatie dan temperatuur. Hoog SoC = hogere temperatuur (accu chemie) = meer degradatie. Daarom is laden tussen 20 en 80% beter dan tussen 40 en 100%. Je kunt er evenveel mee rijden.
Laden tot 100% is helemaal geen probleem en moet je gewoon doen als je het nodig hebt.
Tot 100% laden ga je niet direct merken in degradatie, daar gaan veel cycli dus veel kilometers overheen.
Mijn vorige i3 (94 Ah) bijna altijd tot 100% geladen, na 8 jaar, 122 kkm en 600 cycli zo'n 11% degradatie (grafiekje eerder in dit topic).
Omdat de batterijen toch al beperkt zijn tot 80 of 90% is de winst op levensduur echt minimaal.
Klopt, bij nieuwe BMW i3's: 92 Ah * 350 V = 32.9 kWh waarvan 29.5 kWh bruikbaar (90%). 120 Ah * 352 V = 42.2 kWh waarvan 39.0 kWh bruikbaar (92%).

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 24-07-2025 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Zag vandaag voor het eerst bewust mijn rechter-achterband... en die is glad. Misschien nog een half mm maar met 40k op de teller ben ik wel verrast. De linker-achterband zal de APK waarschijnlijk ook niet meer halen maar kent nog voelbaar profiel. Beide banden vóór zijn nog helemaal goed. Heeft een van jullie ook deze scheve banden profiel belasting en is 40k voor achterbanden de norm?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

hamsteg schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:46:
Zag vandaag voor het eerst bewust mijn rechter-achterband... en die is glad. Misschien nog een half mm maar met 40k op de teller ben ik wel verrast. De linker-achterband zal de APK waarschijnlijk ook niet meer halen maar kent nog voelbaar profiel. Beide banden vóór zijn nog helemaal goed. Heeft een van jullie ook deze scheve banden profiel belasting en is 40k voor achterbanden de norm?
Worden naar 4 jaar ook vaak afgekeurd op droogtescheuren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
hamsteg schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:46:
De achterwielen staan er een paar graden scheef onder, dat hoort zo. Zie dat filmpje van Munro waar ze ook uitleggen dat juiste uitlijning bij de i3 wel een dingetje is.
Mijn vorige i3:
Zomerbanden: 66693 km (2017-2023)
Winterbanden: 41607 km (2019-2023)
Eind 2024 verkocht met nog zat profiel op de banden.

[ Voor 44% gewijzigd door DrBOB101 op 24-07-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Jij hebt een bijzondere handleiding, of een verouderde. In mijn handleiding (voor een 120Ah, electronisch dus up-to-date) staat zeer expliciet dat bij lange stilstand de auto best met een lading tussen 30% en 50% wordt geparkeerd.

Weken of maanden wegzetten met 100%, dat de degradatie versneld in de hand werken… en dat geldt trouwens voor alle soorten lithium batterijen.

Kijk, hoeveel impact het dan heeft zal afhangen van een aantal factoren. In de batterijspecificaties van de leverancier van de 120Ah batterijen staat dat de batterij bij 100% laadtoestand en 60 graden Celsius na 2.5 jaar nog 80% van zijn capaciteit zal hebben (max 20% degradatie). Die 2.5 jaar zullen er meer worden naarmate de temperatuur van stockage lager is…

In elk geval zie ik geen reden om de aanbevelingen van de fabrikant niet te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyJJQK4BOUApAJcI-yoNT7_Kuj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yfv7SrpnGiMw8dRz1Nd2ra5E.png?f=fotoalbum_large
Dit is een screenshot uit de app.
Het is een 2019 i3s 120Ah, wel een import.

Er is hier duidelijk iets geks aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 24-07-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:38:
[Afbeelding]
Dit is een screenshot uit de app.
Het is een 2019 i3s 120Ah, wel een import.

Er is hier duidelijk iets geks aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C9i4y7NApBktBrz5O2XkQfIp9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTfhSO6Dphh0J2siTK42cUFk.jpg?f=fotoalbum_large

Een 2022 i3 120Ah.

Dit is gewoon ook wat er tegenwoordig algemeen wordt aangeraden bij elke NCM accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 24-07-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@Scientific Bedankt voor de screenshot, ik vind het toch wel typisch dat het advies zo anders is. Ik kan me wel meer vinden in bovenstaande dan in de screenshot die ik zelf gepost heb :).

Ik heb geprobeerd zelf de Nederlandse pdf te openen, maar je kunt de taal niet veranderen zonder de auto eerst te verwijderen uit de app/account, heel suf.

In deze reddit thread staat ook een hoop info:
https://old.reddit.com/r/..._care_for_the_hv_battery/

Ik ga de auto regelmatig tot 100% laden kort voor gebruik om het BMS de ruimte te geven om de cellen te balanceren, en daarnaast bij (langdurig) stilstaan bovenstaande screenshot in acht nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 29-07-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
P5ycho schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:27:
@Scientific Bedankt voor de screenshot, ik vind het toch wel typisch dat het advies zo anders is. Ik kan me wel meer vinden in bovenstaande dan in de screenshot die ik zelf gepost heb :).

Ik heb geprobeerd zelf de Nederlandse pdf te openen, maar je kunt de taal niet veranderen zonder de auto eerst te verwijderen uit de app/account, heel suf.

In deze reddit thread staat ook een hoop info:
https://old.reddit.com/r/..._care_for_the_hv_battery/

Ik ga de auto regelmatig tot 100% laden kort voor gebruik om het BMS de ruimte te geven om de cellen te balanceren, en daarnaast bij (langdurig) stilstaan bovenstaande screenshot in acht nemen.
Wat de reddit thread betreft, staat er vooral veel tegenstrijdige, en ook soms ook gewoon foute info.

Het zal echter wel kloppen dat nu en dan eens laden tot minstens 80 of misschien 100% (niemand lijkt dat met zekerheid te kunnen zeggen voor de i3) aangeraden is om het BMS de cellen te laten balanceren. Balanceren wordt immers typisch gedaan wanneer de cellen vol zijn, of bijna vol zijn. Het voltage neemt namelijk sneller toe naarmate de cel dichter bij een 100% lading komt, dus het kan preciezer gebeuren bij hoge cel SoC.

Ik heb ook een i4 en daar bekijk ik frequent de batterijgegevens via OBD (en EVscanner software) en daar heb ik de indruk dat het balanceren ook bij lagere SoC gebeurt. Ik heb immers ongeveer 6 maanden aan een stuk in de range 30-75% SoC gereden, en de cellen bleven desondanks gebalanceerd (dwz de verschillen tussen cellen bleven zo ongeveer in de 2-12mV range). Ik heb ook nog niet kunnen vaststellen wanneer de cellen gebalanceerd worden: ik heb geen patroon kunnen ontdekken.
Wel heb ik gemerkt dat de gemeten SoH van mijn i4 (2023, 53000km) wat lijkt te degraderen als ik lange tijd niet meer tot 80% of meer laad. Niet omdat de batterij degradeert, maar omdat het BMS blijkbaar moeite heeft om de correcte SoH (maw de totale nog beschikbare capaciteit van de batterij bij 100% laden...) te bepalen, en die dan maar onderschat. Ik probeer mijn i4 nu toch éénmaal in de 2 maand tot 80% of meer te laden :D. Dat geeft nu een vrij consistente SoH schatting van 95-96% waar die anders wel eens afgleed naar bvb 93% of zelfs minder. Opnieuw: dat is dus geen echte degradatie, maar het BMS dat onderschat hoeveel kWh er maximaal in de batterij kan.

Voor de i3 heb ik niet genoeg metingen kunnen doen: ik rij bijna dagelijks met de i4 - de EVscanner kan ik gewoon met CarPlay activeren ;) terwijl mijn vrouw met de i3 rijdt.

Maar als conclusie zou ik zeggen:
- probeer in de 20-80% SoC range te blijven, zoals algemeen wordt aangeraden, als dat kan;
- aarzel vooral niet om tot 100% te laden, als dat nuttig is voor een lange rit;
- vermijd hoge SoC als de wagen dagen, weken of maanden zal stilstaan (30-50% advies); des te meer bij hogere temperaturen;
- een paar keer per jaar volledig aftoppen tot 100% kan nuttig zijn, als je daar nooit komt met je gewone routine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Wat de reddit thread betreft, staat er vooral veel tegenstrijdige, en ook soms ook gewoon foute info.

Het zal echter wel kloppen dat nu en dan eens laden tot minstens 80 of misschien 100% (niemand lijkt dat met zekerheid te kunnen zeggen voor de i3) aangeraden is om het BMS de cellen te laten balanceren. Balanceren wordt immers typisch gedaan wanneer de cellen vol zijn, of bijna vol zijn. Het voltage neemt namelijk sneller toe naarmate de cel dichter bij een 100% lading komt, dus het kan preciezer gebeuren bij hoge cel SoC.

Ik heb ook een i4 en daar bekijk ik frequent de batterijgegevens via OBD (en EVscanner software) en daar heb ik de indruk dat het balanceren ook bij lagere SoC gebeurt. Ik heb immers ongeveer 6 maanden aan een stuk in de range 30-75% SoC gereden, en de cellen bleven desondanks gebalanceerd (dwz de verschillen tussen cellen bleven zo ongeveer in de 2-12mV range). Ik heb ook nog niet kunnen vaststellen wanneer de cellen gebalanceerd worden: ik heb geen patroon kunnen ontdekken.
Wel heb ik gemerkt dat de gemeten SoH van mijn i4 (2023, 53000km) wat lijkt te degraderen als ik lange tijd niet meer tot 80% of meer laad. Niet omdat de batterij degradeert, maar omdat het BMS blijkbaar moeite heeft om de correcte SoH (maw de totale nog beschikbare capaciteit van de batterij bij 100% laden...) te bepalen, en die dan maar onderschat. Ik probeer mijn i4 nu toch éénmaal in de 2 maand tot 80% of meer te laden :D. Dat geeft nu een vrij consistente SoH schatting van 95-96% waar die anders wel eens afgleed naar bvb 93% of zelfs minder. Opnieuw: dat is dus geen echte degradatie, maar het BMS dat onderschat hoeveel kWh er maximaal in de batterij kan.

Voor de i3 heb ik niet genoeg metingen kunnen doen: ik rij bijna dagelijks met de i4 - de EVscanner kan ik gewoon met CarPlay activeren ;) terwijl mijn vrouw met de i3 rijdt.

Maar als conclusie zou ik zeggen:
- probeer in de 20-80% SoC range te blijven, zoals algemeen wordt aangeraden, als dat kan;
- aarzel vooral niet om tot 100% te laden, als dat nuttig is voor een lange rit;
- vermijd hoge SoC als de wagen dagen, weken of maanden zal stilstaan (30-50% advies); des te meer bij hogere temperaturen;
- een paar keer per jaar volledig aftoppen tot 100% kan nuttig zijn, als je daar nooit komt met je gewone routine
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.

Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?
Ik lees de accu capaciteit zeer regelmatig uit. Daaruit zie ik volgende trends:
  • degradatie: capaciteit neemt af in tijd
  • temperatuur van de accu: hogere temperatuur is hogere capaciteit
  • hoe lang de auto heeft stilgestaan: langer stilstaan is meer capaciteit
Onderstaand data van m'n vorige en huidige i3's.
Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10q7W6LbLdf6MoUlwibO00zVdaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/izZtjSV0EMB7PkOXnhyjbpwc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMGaKIMOiISNqKoaS0Yr4k-LbJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LEaGin848C57vBln9nQWlkvR.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door DrBOB101 op 30-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Ik denk inderdaad dat het BMS beter een inschatting van de SoH (maximale capaciteit van de accu) kan maken wanneer batterij "goed leeggereden/goed volgeladen" wordt.

Let wel, je batterij wordt er niet gezonder op, het gaat puur om een correctere meting.

Dus een paar keer per jaar de uitersten aantikken kan om die reden interessant zijn. Want een betere inschatting van de SoH leidt ook tot een beter gebruik van de capaciteit en dus een iets hogere gerapporteerde range.

Maar anderzijds moet je het ook niet over-rationaliseren. Er is denk ik maar één ding dat je echt moet vermijden en dat is je batterij voortdurend op 100% te houden - wat je sommige mensen wel eens ziet doen: alsof je vroeger bij een ICE altijd je wagen met volle tank op de oprit wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DrBOB101 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Bij m'n vorige i3 is de degradatie goed te zien. Zomer (hoog) en winter (laag) ook. Beide i3's hadden bij aankoop een poosje stilgestaan. Accutemperatuur was relatief hoog en capaciteit was toen hoger dan direct erna.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik bevestig je observatie bij mijn i4 die al 2 winters en drie zomers meegaat: lagere capaciteit bij lagere temperaturen, hogere capaciteit bij hogere temperaturen. In combinatie met hoger verbruik bij lagere temperaturen en vice versa, levert dat aardige variaties in range :P .
Degradatie in de tijd moet je dus eerder afleiden uit vergelijkingen met exact 1, 2 etc... jaren geleden, dwz in dezelfde maand van een jaar.

De i3 hebben we nog maar sinds maart en daar heb ik nog niet genoeg cijfers. Ik merk wel dat de gerapporteerde capaciteit en de SoH van de i3 minder schommelen dan bij de i4. Ik denk dat de balancering en recalibratie bij een i3 minder frequent gebeurt, of trager, of volgens een ander algoritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Overigens leuk om te zien hoe de 120Ah na meer dan 5 jaren in de zomer nog 100% rapporteert (de netto capaciteit is 37.9kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Thanks, ik zie bij jou inderdaad ook dat er een aardig spread kan zijn in een tijdsbestek van 6-7 maanden.
Wat wel vreemd is dat de meting in december toen het kouder was aanzienlijk hoger was dan mijn meting vorige week.

Anyways, maakt ook niet heel veel uit. Ik zal eens kijken wat 5% naar 100% laadsessie doet met de kalibratie.
Alsjeblieft. Er kan behoorlijk veel verschil tussen de ene en volgende meting zitten. Vooral naar de trend over langere tijd kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig om te hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

In het begin was het een optie, later standaard en na de voorlaatste firmware update niet meer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een 2019 i3s 120Ah zou dit standaard moeten hebben dus?
Ik hoor het geluid niet als ik in de auto zit.

Ben op vakantie met de Corolla na 4 weken in de i3 te hebben gereden en dan valt het je ineens op dat dit wel aanwezig is.

[ Voor 61% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
I3 2020 niet meer uit te zetten en goed hoorbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mijn i3s roadstyle heeft het. Even een vin decoder checken of jij het hebt. Hij kan ook uitgezet zijn met bimmercode.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 04-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dank, ik heb optie 4U9 Acoustic Protection For Pedestrians wel in de lijst staan.
Ik heb laatst met Bimmercode de standaard modus al op eco pro gezet als eerste test (android, usbc-ethernet, enet kabel), dan wordt dit het volgende om te verkennen.

Zag deze optie ook in mijn lijst staan:
902 Special Check Press Vehicles

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 04-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-08 08:36
P5ycho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Hoe zit het eigenlijk met de akoestische voetgangerswaarschuwing bij de i3? Ik heb deze niet gehoord bij de i3's die ik gereden heb, maar vind het wel prettig omte hebben. Is dit een kwestie van coderen, of was dit nog geen verplichting bij modelintroductie en mist er hardware?
Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.

[ Voor 4% gewijzigd door johien op 05-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
johien schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Heb deze 'optie' ook en kan het nog via iDrive 6 uit (en aan) zetten. Op de kleine controlmonitor wordt het dan ook aangegeven als deze uit staat. Heb deze opgeslagen onder een cijfer zodat ik met een druk op de knop deze uit kan zetten. Standaard staat hij bij ingebruikname name altijd aan.
Maar ik zet hem eigenlijk nooit meer uit, omdat het geluid niet luid is, tot 30 km/u aan is, en erg lijkt op een elektromotor(tje). Het stoort niet maar de voetgangers horen in elk geval iets, maar luid en duidelijk is het zeker niet.

Code S902 is/lijkt mij interessant, ikzelf heb een i3 uit het voerpark van BMW München die als fotomodel heeft gediend. Misschien heeft de jouwe (press) ook wel zo'n verleden. Vaak met alles erop en eraan wat mogelijk was.
Ik heb inderdaad alle opties behalve DAB, voor zover ik kan zien. Zelfs maffe dingen zoals concierge service ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leanderr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:31:
Hallo,

Sinds kort heb ik een kWh meter tussen de granny charger van VOLDT en het stopcontact zitten. Nu heb ik gisteravond onze mini cooper SE opgeladen. Omdat deze dezelfde techniek heeft als de I3 stel ik mijn vraag hier.

De oplader kan ik instellen op 8A, 10A, 13A en 16A, die laatste gebruik ik liever niet. Nu heeft de Mini vannacht opgeladen met 8A.

De bruikbare cappiciteit van de accu is 28,9 kwh. De accu is vannacht opgeladen van 30% naar 100%. Dus de accu heeft ruim 20 kwh opgeslagen. Door de meter van Homewizard is ruim 25 kwh gegaan. Het verlies bedraagt dus 20%. Heeft iemand al onderzocht of het laadverlies lager of hoger is bij 10A of 13A?

Een laadpaal zit er voorlopig niet in, daar waar ik geen oprit heb en slechts een een fase aansluiting.
Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 05-08-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Hoe lager het vermogen, hoe meer verlies je hebt. (Naar verhouding, maar ook absoluut; het laden verloopt minder efficiënt).

Dit document gaat over 2014 i3, maar de principes zijn hetzelfde.
Ik vermoed dat “dit document” ontbreekt als link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doh... gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar als ik dus niet op eigen zonnestroom probeer te laden kan ik hem het best zo hoog mogelijk zetten. In mijn geval dus 13A. De installatie kan 16A aan, maar merkte toch dat het dan wel warm kan worden in de groepenkast. Daarnaast heb ik op het internet wel gelezen dat langdurig gebruik op maximaal vermogen van een groep wordt afgeraden.

Weet ik dat weer voor de donkere maanden. Nu staat hij lekker op te laden op het zonnetje op 6A (afgeknepen door de Mini).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Tsjah, warmte krijg je altijd in een meterkast. Je groep kan die 16A prima leveren als de omgeving <35grC is, en er geen groepen direct naast zitten die ook verbruiken. Hij is daarvoor beveiligd, dus je kunt gewoon de grens opzoeken.
Daarnaast vindt je stopcontact die 16A continu misschien niet fijn over langere periode. Daar zou ik me eerder druk over maken dan de groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
teacher schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
Standaard stekkerladers doen 10A. Stopcontacten kunnen dat ook langdurig aan. 16a doorgaans niet en zeker goedkope meetstekkers kunnen wegsmelten.
Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Leanderr schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Er zit geen meetstekker tussen :) maar deze zit voor het stopcontact https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

In de groepenkast heb ik een Emat aardlekschakelaar laten plaatsen. Voor een Hager van 2 plaatsten had ik helaas geen plek meer.

Wat ik nog zou kunnen overwegen is de stekker van de voldt granny charger er af te knippen en deze rechtstreeks in de HW meter kunnen stoppen. Minder kans op hitte ontwikkeling.
Of de stekker wisselen voor een CEE stekker. Naast de Alfen laadpaal heb ik ook een Granny lader voor als wij beiden moeten laden, maar die laadt ik maximaal op 10a, veel hoger op shuko bij langdurige last vind ik niet echt verantwoord.

In de meterkast moet het spul er wel tegen kunnen, mits de verbindingen maar goed zijn. Ik heb meerdere groepen die langdurig tot de max belast worden.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten
Voor: 175/55/R20
Achter: 195/50/R20

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?

Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Oldchatterman schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:37:
Als laatste heb ik nog een vraag over het laden. Bestaat er ergens een optie om het laden automatisch te limiteren op 80% of moet ik dit met een timer bijhouden?
Nee, met timer bijhouden.
tijd [uur] = (doel [%] - start [%]) * 0,424 [kWh/%] / (stroomsterkte [A] * 3 fase * 220 [V] / 1000)
of bij benadering / makkelijker uit je hoofd als je altijd met 16 A laadt: (doel [%] - start [%]) * 4 / 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Sinds kort rij ik in een 2019 model i3s. De originele Bridgestone achterbanden zijn versleten en moeten asap vervangen worden.

Bandenmaten

Achterbanden in deze maat zijn wel erg prijzig, daarom overweeg ik over te stappen op 195/55/R20. Heeft hier iemand goede ervaring mee? Mijn garage adviseerde om de voorgeschreven maten te hanteren.

Ik zou evt zelfs willen overstappen op 195/55/R20 rondom in all season. Ik heb op een aantal plekken gelezen dat het zonder nadelen kan, zelfs op de velgen voor (5.5J). Zijn er meer mensen met deze positieve ervaring?
Ik heb op de achteras al jaren naar volle tevredenheid de MI195/55H20PR3XL (buiten de winter, dan wissel ik naar winterbanden), ook een i3S. Voor rij ik nog op de 175/55/R20. Prijsverschil met 195/50 is inderdaad erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:38
Kijk anders deze even: YouTube: BMW i3: Comprehensive Wheels & Tyres Guide
Wisely heeft erg informatief materiaal voor i3 eigenaren op YouTube gezet en ze maken nogal een statement (rond 11:30) als het gaat om afwijken van de standaardmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verlaatvtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:58

Bandenmaten

Ik heb al jaren 195/55/R20 All sesons op mijn I3s voor op 5.5J velgen en achter op 6J velgen. . In het begin heb ik er aan de voorzijde nog 5 MM spacers tussen gehad, met verlengde wielbouten. Maar zonder spacers gaat ook goed. De teller afwijking van 3% die ben je wel kwijt . En de range lijkt bijna 10% minder. het verbruik en topsnelheid is ook iets hoger :P
Om het laden te begrenzen heb ik een tijdje de app Jedlix gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
Het tijdperk van deze generatie BMW i3 is vandaag beëindigd, want deze morgen werd door BMW de nieuwe i3 aangekondigd voor begin volgend jaar en dat is een sedan, zoals de huidige BMW 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

https://share.google/kx8rM00XetdtBkBRw

Nieuwe I3

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 07-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Beëindigd klinkt zo definitief. Ik verwacht nog heel wat jaren de huidige (vorige) i3 versie in het straatbeeld te zien.
Qua naamgeving past het natuurlijk bij BMW. Maar wel vreemd dat er straks twee totaal verschillende i3's op de weg rijden. Ben benieuwd of er in de nieuwe versie knipoogjes naar de oude versie komen.
Het logo? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Je hebt nog gelijk ook :+ en de two-tone zwart-wit ook...hoewel ik vermoed dat de duizeligmakende print nog vervangen gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
DrBOB101 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:39:
Dat is opzich niet vreemd dat merken hun model namen hergebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ford Puma en de Toyota Corolla. Het zijn compleet andere auto’s geworden.

Pagina: 1 2 3 Laatste