Ik denk inderdaad dat het BMS beter een inschatting van de SoH (maximale capaciteit van de accu) kan maken wanneer batterij "goed leeggereden/goed volgeladen" wordt.revolution-nl schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de calibratie van de accu, ik heb vorige week weer even een bmw i3 kappa max check gedaan, en deze is 2kWh lager dan 8 maanden terug, deze was toen 26.8kWh. Lijkt erop dat het BMS van slag is.
Nu laden wij de auto nooit leger dan 30% en laden eigenlijk altijd tot 80% met 1x per maand naar 100%.
Misschien een kwestie van de auto weer eens goed leegrijden en dan opladen tot 100%?
Let wel, je batterij wordt er niet gezonder op, het gaat puur om een correctere meting.
Dus een paar keer per jaar de uitersten aantikken kan om die reden interessant zijn. Want een betere inschatting van de SoH leidt ook tot een beter gebruik van de capaciteit en dus een iets hogere gerapporteerde range.
Maar anderzijds moet je het ook niet over-rationaliseren. Er is denk ik maar één ding dat je echt moet vermijden en dat is je batterij voortdurend op 100% te houden - wat je sommige mensen wel eens ziet doen: alsof je vroeger bij een ICE altijd je wagen met volle tank op de oprit wou hebben.