Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • josephus2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-05 23:44
Beste mensen, de 12 volt batterij van mijn BMW i3 wordt minder. Mij is aangeraden deze te vervangen.

Waar moet ik op letten? Ik wil de batterij het liefste niet zelf vervangen, maar door een kundige garage, waarbij kwaliteit en prijs van belang zijn.

Graag jullie advies.

  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met ista tegen de auto vertellen dat er een nieuwe batterij in zit.

Wise enough to play the fool


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

josephus2024 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:35:
Beste mensen, de 12 volt batterij van mijn BMW i3 wordt minder. Mij is aangeraden deze te vervangen.

Waar moet ik op letten? Ik wil de batterij het liefste niet zelf vervangen, maar door een kundige garage, waarbij kwaliteit en prijs van belang zijn.

Graag jullie advies.
Voor de i3 is er maar één fabrikant (Exide) die de 12V accu maakt, en deze levert 'm onder z'n eigen naam, en levert 'm aan BMW die deze (met OEM sticker) als BMW accu verkoopt (BMW maakt zelf geen 12V accu's).
Het vervangen van de accu is niet zo heel lastig en iets dat je binnen een half uur zelf kunt doen met een gewone schroevendraaier. Je zal wel aan de auto moeten vertellen dat je een nieuwe accu hebt geplaatst. Dit kan met speciale OBD tooltjes, en met een OBD kabel samen met de juiste software op een tablet/telefoon/laptop.
In principe kan iedereen die deze software heeft, of een OBD tool hiervoor heeft de accu vervangen. De BMW dealer kan dat, maar die rekent er 300 euro voor. De accu kost los zo'n 100 euro. Een dedicated tooltje kost zo'n 4 tientjes.

Je kan bij een lokale garage vragen of ze je kunnen helpen. Als ze de tooling hebben dan zullen ze vast goedkoper zijn dan de BMW garage.

Voor de accu geldt trouwens dat deze vers/nieuw/vol een max spanning heeft van bijna 13 volt. Bij 12.0 volt is bekend dat de i3 nog gewoon werkt, en er zijn wat hobbyisten die wat tooltjes hebben gemaakt (niet voor verkoop) om de accu naar 12.0V te krijgen/houden wanneer deze lang niet gebruikt wordt. Een accuspanning van 12.0 volt geeft wel aan dat de accu oud/versleten is, en vervangen mag worden. (ik zal 'm niet vervangen bij bijv 12.45 volt), maar met een spanning van 12.0V werkt alles nog wel gewoon.

Hierdoor kun je dus grofweg bepalen wat SOH is van je 12V AGM accu door met een multimeter de accuspanning te meten op de accupolen zelf wanneer de auto uit staat.(kun je vrij makkelijk bijkomen wanneer je de frunk opent) De spanning, minus 12 volt is dan de SOH van je accu :) Dus meet je 12.34 volt dan is de SOH 34%. Bij 12.09 volt nog maar 9%.

Het is uiteraard niet 100% accuraat, maar geeft je wel een mooie indicatie of het noodzakelijk is om een accu te vervangen.

Nu met WP, PV, EV en PC


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aanvullend: een i3 accu wil je preventief vervangen, en niet pas als ie stuk is. Zonder accu doet de auto helemaal niets meer.

Wise enough to play the fool


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Dat is bij elke EV het geval; de hoogspanningsaccu die zit geschakeld met een zwaar relais. Dit relais moet al snel 1.000 volt aankunnen. Gezien de i3 zomaar 125 kW kan gebruiken (350 Ampere) zijn deze contactors ook rated tot iets in de orde van 1.000 amperes.
Een relais/contactor van dat formaat heeft ook echt 12V nodig om in te schakelen; deze hebben vaak een minimumspanning nodig van 12V -10%, dus 10.8 volt over de coil in het relais. De boordelctronica daar staat ook een beetje spanning over (bijv de MOSFET die deze spoel aanstuurt, en de spanningsval over kabels/connectoren wanneer de spoel een 4A stroom trekt zijn samen ook al zeker 0.6 volt samen) waardoor het niet mogelijk is om het HV relais te activeren wanneer de 12V accuspanning onder de 11.4 volt zakt.

Dit is geen i3 dingetje maar iets waar zowat elke EV mee te maken heeft gezien die contactors/relais een verplichte implementatie is.

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:22
Lekker naar BMW, kopje koffie drinken en je accu wordt keurig vervangen met garantie.

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
josephus2024 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:35:
Beste mensen, de 12 volt batterij van mijn BMW i3 wordt minder. Mij is aangeraden deze te vervangen.

Waar moet ik op letten? Ik wil de batterij het liefste niet zelf vervangen, maar door een kundige garage, waarbij kwaliteit en prijs van belang zijn.

Graag jullie advies.
Als je het wil uitbesteden bestaan dan een paar tientjes extra en laat het door de BMW dealer doen, de fossiele garage op die hoek zal er vast niet aandenken om bijv. de HV accu te ontkoppelen of de accu in te leren.

Vooral het ontkoppelen van de HV accu is belangrijk, anders ontstaat de kans dat je de DC/DC converter eruit blaast.

BMW rekent ongeveer 300 euro voor dit klusje teacher in "Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic"

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 19-05-2026 21:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

teacher schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:10:
Aanvullend: een i3 accu wil je preventief vervangen, en niet pas als ie stuk is. Zonder accu doet de auto helemaal niets meer.
Vlak voordat hij leeg leeg is gaat de auto ook rare dingen, zo gin bij mij een aantal keer het alarm af. Ook grappig als daarna de auto niet meer opengaat omdat hij niet meer op de afstandsbediening reageert.

2 jaar geleden was ik 280 euro kwijt voor een nieuwe accu en kon ik er gewoon op wachten. Ik zou er niet zelf aan gaan prutsen.

  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lord Blackadder schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:51:
Lekker naar BMW, kopje koffie drinken en je accu wordt keurig vervangen met garantie.
Zo heb ik het ook gedaan.
"Wilt u hem nog gewassen hebben?"

Wise enough to play the fool


  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Theo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:14:
[...]

Voor de i3 is er maar één fabrikant (Exide) die de 12V accu maakt, en deze levert 'm onder z'n eigen naam, en levert 'm aan BMW die deze (met OEM sticker) als BMW accu verkoopt (BMW maakt zelf geen 12V accu's).
Interessant dat Exide scheelt toch 100 euro tov een officieel BMW label accu. Zeker als deze 100% hetzelfde is.

Dan is het verschil tussen zelf doen en uitbesteden toch 200 euro, het is ook weer geen rock science als je een beetje weet wat je doet, de YT tutorial kijkt en al tools hebt zoals OBD + Bimmerlink.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 19-05-2026 23:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
rock science :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Gluten Parody op 20-05-2026 00:29 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Lord Blackadder schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:51:
Lekker naar BMW, kopje koffie drinken en je accu wordt keurig vervangen met garantie.
Ja, en dan laten ze het zo achter. Echt top. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJPDoRPJae9iA5cAu-jBYyZjZXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJWHndnhPvYrvPbRW0lZdU6N.jpg?f=fotoalbum_large

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
teacher schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan.
"Wilt u hem nog gewassen hebben?"
Liever dat ze het werk zorgvuldig en volledig en correct doen. Onlangs remvloeistof laten vervangen. Zat nog in service contract van de vorige eigenaar maar die blijft geldig. Zetten ze hem eerst in het systeem dat ik het zou moeten betalen, dus weer berichtje: "oh ja meneer, sorry we hebben het gecorrigeerd." Als je m'n eerste berichtje goed gelezen had dan had je het meteen goed kunnen zetten.

Dan breng je hem, 3 dagen later "Ping, de remvloeistof moet worden vervangen".

Hebben ze het niet gereset.....


Eer moeten nog wat garantie dingetjes gedaan worden maar ik zal ergens blij zijn als die 2 jaar garantie voorbij is. Kan ik het gewoon zelf doen. Weet ik tenminste dat het goed gebeurt. Ik vertrouw echt niemand meer met iets. Krijg de neiging om gewoon bij die werkzaamheden er naast te gaan staan en alles te controleren.

Nee de(ze) BMW dealer heeft bij mij nog geen positieve indruk achtergelaten.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

AA42 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Liever dat ze het werk zorgvuldig en volledig en correct doen. Onlangs remvloeistof laten vervangen. Zat nog in service contract van de vorige eigenaar maar die blijft geldig. Zetten ze hem eerst in het systeem dat ik het zou moeten betalen, dus weer berichtje: "oh ja meneer, sorry we hebben het gecorrigeerd." Als je m'n eerste berichtje goed gelezen had dan had je het meteen goed kunnen zetten.

Dan breng je hem, 3 dagen later "Ping, de remvloeistof moet worden vervangen".

Hebben ze het niet gereset.....


Eer moeten nog wat garantie dingetjes gedaan worden maar ik zal ergens blij zijn als die 2 jaar garantie voorbij is. Kan ik het gewoon zelf doen. Weet ik tenminste dat het goed gebeurt. Ik vertrouw echt niemand meer met iets. Krijg de neiging om gewoon bij die werkzaamheden er naast te gaan staan en alles te controleren.

Nee de(ze) BMW dealer heeft bij mij nog geen positieve indruk achtergelaten.
Voor 145 euro per uur excl. BTW krijg je een monteur in opleiding voor dit soort eenvoudige klussen helaas. Tenslotte moeten al die glazen paleizen ook betaald worden. Dus ik was hem zelf wel eventjes voor die prijs.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Die glazen paleizen zijn ze al aan het verlaten....Maar je hebt gelijk.

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

AA42 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Liever dat ze het werk zorgvuldig en volledig en correct doen. Onlangs remvloeistof laten vervangen. Zat nog in service contract van de vorige eigenaar maar die blijft geldig. Zetten ze hem eerst in het systeem dat ik het zou moeten betalen, dus weer berichtje: "oh ja meneer, sorry we hebben het gecorrigeerd." Als je m'n eerste berichtje goed gelezen had dan had je het meteen goed kunnen zetten.

Dan breng je hem, 3 dagen later "Ping, de remvloeistof moet worden vervangen".

Hebben ze het niet gereset.....


Eer moeten nog wat garantie dingetjes gedaan worden maar ik zal ergens blij zijn als die 2 jaar garantie voorbij is. Kan ik het gewoon zelf doen. Weet ik tenminste dat het goed gebeurt. Ik vertrouw echt niemand meer met iets. Krijg de neiging om gewoon bij die werkzaamheden er naast te gaan staan en alles te controleren.

Nee de(ze) BMW dealer heeft bij mij nog geen positieve indruk achtergelaten.
Dat is ook de reden dat ik het meeste zelf wil doen. Voor die 200 euro aan arbeid voor anderhalf uur een monteur wil ik best een dag zelf gaan zoeken, sleutelen en proberen. Het meeste is best makkelijk zelf te doen bij een auto wanneer je een eigen oprit hebt waar je aan de auto kunt werken, en je een schroevendraaier en bitsetje hebt.

Mijn vorige auto had problemen met een gereduceerd motorvermogen. De dealer wilde de injectoren vervangen (1.200 euro). Zelf kon ik tweedehands injectoren kopen en deze ultras(ch)oon laten reinigen en zelf vervangen. Totale kosten was 60 euro, een uur sleutelen (schroefwerk) en drie uren om zaken zelf uit te zoeken.
Uiteindelijk bleken het niet de injectoren te zijn, en wilde de dealer de lambdasondes vervangen (400 euro voor twee stuks). Met een kwartier sleutelen, twee tweedehands sensoren van 30 euro samen en een kwartier de OBD data analyseren was ik klaar. (en wist ik dat het probleem elders lag)

Wanneer ik zie hoeveel een BMW dealer vraagt voor een accuwissel (300 euro), terwijl een accu 100 euro is, en een speciale BMW OBD uitlees/reset tool 40 euro is (waarmee je ook de accu kunt aanmelden zonder telefoon/app) dan jeukt het het echt om het zelf te doen. Dat is leerzaam en je weet dat het goed gaat omdat het niet snel/snel hoeft te gebeuren..

Zelfde ook met een bandenwissel; dat kun je met een krik en momentsleutel (samen <75 euro) makkelijk zelf doen in een half uur. Het rijden naar de dealer om daar de banden te laten wisselen (en op te slaan) kost ook 75 euro, en kost ook een half uur.. Dus het zelf doen is na één keer wisselen als kostenneutraal, plus je zit niet meer vast aan het 'gezeik' met een dealer (afspraak maken wanneer het nooit uitkomt, zinloos daar een half uur wachten,)

En het is ook gewoon prettig dat je niet afhankelijk bent van anderen. Zelf iets kunnen, en zelf iets doen is ook erg waardevol!

Nu met WP, PV, EV en PC


  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Over dealers gesproken... Ik heb een afspraak gepland voor regulier onderhoud (minus cabinefilters want die kan ik zelf ;)) die ik daar doe zodat de inspectie en (waarschijnlijk nodig) remvloeistofverversing netjes in de onderhoudshistorie komen, en twee sterretjes in de voorruit (verzekering).

Nou heb ik sporadisch last van de stuurbekrachtigingsbug waarbij de bekrachtiging niet werkt bij te snel sturen of wegrijden na starten van de auto (in de bijna 2 jaar dat we de auto hebben is het 3 of 4 keer voorgekomen). Ik weet dat dat een bekende bug is (de telefoniste wist er niets van, maar dat verbaast me niet) en dat er een software update uit 2021 is die het verhelpt. Maar ik weet niet zeker of een software update om zo'n bug te verhelpen gratis wordt uitgevoerd of niet. In de VS is er een Service Bulletin voor uitgegeven en valt het onder een verlengde garantie waarmee het gratis wordt gedaan omdat het een fout in de code van de module is, dus een fout aan BMW's kant vanuit productie. Weet iemand hoe ze daar hier mee omgaan? Echt heel storend is het trouwens niet, want even stoppen en de auto opnieuw aan zetten is voldoende om het te verhelpen (en als je daarna niet te snel bent met wegrijden of aan het stuur draaien na de auto in Ready te zetten, komt het ook niet terug), dus daar wil ik geen 100+ euro aan uitgeven. Sowieso vraag ik het bij het brengen van de auto, voordat ze er straks uren aan diagnose tegenaan gooien, maar misschien is iemand hiermee al eens bij BMW geweest gezien het een bekend punt is?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
johnwoo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:52:
Over dealers gesproken... Ik heb een afspraak gepland voor regulier onderhoud (minus cabinefilters want die kan ik zelf ;)) die ik daar doe zodat de inspectie en (waarschijnlijk nodig) remvloeistofverversing netjes in de onderhoudshistorie komen, en twee sterretjes in de voorruit (verzekering).

Nou heb ik sporadisch last van de stuurbekrachtigingsbug waarbij de bekrachtiging niet werkt bij te snel sturen of wegrijden na starten van de auto (in de bijna 2 jaar dat we de auto hebben is het 3 of 4 keer voorgekomen). Ik weet dat dat een bekende bug is (de telefoniste wist er niets van, maar dat verbaast me niet) en dat er een software update uit 2021 is die het verhelpt. Maar ik weet niet zeker of een software update om zo'n bug te verhelpen gratis wordt uitgevoerd of niet. In de VS is er een Service Bulletin voor uitgegeven en valt het onder een verlengde garantie waarmee het gratis wordt gedaan omdat het een fout in de code van de module is, dus een fout aan BMW's kant vanuit productie. Weet iemand hoe ze daar hier mee omgaan? Echt heel storend is het trouwens niet, want even stoppen en de auto opnieuw aan zetten is voldoende om het te verhelpen (en als je daarna niet te snel bent met wegrijden of aan het stuur draaien na de auto in Ready te zetten, komt het ook niet terug), dus daar wil ik geen 100+ euro aan uitgeven. Sowieso vraag ik het bij het brengen van de auto, voordat ze er straks uren aan diagnose tegenaan gooien, maar misschien is iemand hiermee al eens bij BMW geweest gezien het een bekend punt is?
Ik heb hier destijds naar gevraagd en ze kenden het probleem, ze kunnen echter alleen de hele auto ineens updaten en dat schijnt echt uren te duren. Had er een afspraak voor staan maar omdat ik een steekproef voor de APK kreeg (eerste keer in 30 jaar) liepen ze uit de tijd dus is de update niet uitgevoerd. Is er niet meer van gekomen om het opnieuw in te plannen.

In mijn ervaring was het probleem meestal te voorkomen door de auto niet in D te zetten voordat alle lampjes op het dashboard uitgingen.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Theo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:08:
[...]

Zelfde ook met een bandenwissel; dat kun je met een krik en momentsleutel (samen <75 euro) makkelijk zelf doen in een half uur. Het rijden naar de dealer om daar de banden te laten wisselen (en op te slaan) kost ook 75 euro, en kost ook een half uur.. Dus het zelf doen is na één keer wisselen als kostenneutraal, plus je zit niet meer vast aan het 'gezeik' met een dealer (afspraak maken wanneer het nooit uitkomt, zinloos daar een half uur wachten,)

En het is ook gewoon prettig dat je niet afhankelijk bent van anderen. Zelf iets kunnen, en zelf iets doen is ook erg waardevol!
Exact dat. Ben van huis uit elektronicus dus wat dat betreft ben ik VEEL minder bang van een EV dan van een ICE.

Maar ook op ander gebied....een wieltje wisselen heb ik nog nooit een probleem gevonden...
Heb een gebruikte set velgen met winterbanden gekocht (net op tijd laatste winter!) en een degelijke krik, doppenset en momentsleutel en wat van die rubberen adaptertjes voor de BMW. YouTube filmpjes kijken en gaan. De eerste keer wel een lichtelijk paniek moment:
Had in 1 video gezien dat de i3 zó stijf is dat je hem alleen aan de voorkant hoeft op te krikken. Dat klopt wel, maar dan moet ie wel echt op een hele vlakke ondergrond staan. Onze bol lopende klinkerstraat met stoepranden voldeed daar niet helemaal aan :*)
Met m'n stomme kop toch het achterwiel verwijderd om vrij snel daarna erachter te komen dat de poot daarna zover uitgeveerd was dat ik het andere wiel er nooit op zou krijgen.
Wat nu?
1 velg onder de auto gelegd (goed gekeken waar) en een paar plaatjes uit de schuur om auto en velg te beschermen en hem heel zachtjes daarop gezet. Toen meteen de krik verplaatst en hop probleem verholpen.....
Maar voor ik dit idee had waren er al een paar andere scenario's door het hoofd gegaan... LOL

Ach ja, door zo iets leer je en maak je die fout nooit meer.
Maar na de garantie ga ik interieurfilters, 12v accu (maar die is dus nu nog nieuw) en dat soort klusjes echt zelf doen.
Daarnaast heb ik het geluk dat een van m'n beste vrienden zelf een garagebedrijf heeft die ook alle papieren voor EV's heeft dus als het mijn pet te boven gaat dan kan ik bij hem terecht. Bijvoorbeeld remmen, daar ga ik gewoon niet aan zitten....

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Theo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:08:
[...]


Dat is ook de reden dat ik het meeste zelf wil doen. Voor die 200 euro aan arbeid voor anderhalf uur een monteur wil ik best een dag zelf gaan zoeken, sleutelen en proberen. Het meeste is best makkelijk zelf te doen bij een auto wanneer je een eigen oprit hebt waar je aan de auto kunt werken, en je een schroevendraaier en bitsetje hebt.

Mijn vorige auto had problemen met een gereduceerd motorvermogen. De dealer wilde de injectoren vervangen (1.200 euro). Zelf kon ik tweedehands injectoren kopen en deze ultras(ch)oon laten reinigen en zelf vervangen. Totale kosten was 60 euro, een uur sleutelen (schroefwerk) en drie uren om zaken zelf uit te zoeken.
Uiteindelijk bleken het niet de injectoren te zijn, en wilde de dealer de lambdasondes vervangen (400 euro voor twee stuks). Met een kwartier sleutelen, twee tweedehands sensoren van 30 euro samen en een kwartier de OBD data analyseren was ik klaar. (en wist ik dat het probleem elders lag)

Wanneer ik zie hoeveel een BMW dealer vraagt voor een accuwissel (300 euro), terwijl een accu 100 euro is, en een speciale BMW OBD uitlees/reset tool 40 euro is (waarmee je ook de accu kunt aanmelden zonder telefoon/app) dan jeukt het het echt om het zelf te doen. Dat is leerzaam en je weet dat het goed gaat omdat het niet snel/snel hoeft te gebeuren..

Zelfde ook met een bandenwissel; dat kun je met een krik en momentsleutel (samen <75 euro) makkelijk zelf doen in een half uur. Het rijden naar de dealer om daar de banden te laten wisselen (en op te slaan) kost ook 75 euro, en kost ook een half uur.. Dus het zelf doen is na één keer wisselen als kostenneutraal, plus je zit niet meer vast aan het 'gezeik' met een dealer (afspraak maken wanneer het nooit uitkomt, zinloos daar een half uur wachten,)

En het is ook gewoon prettig dat je niet afhankelijk bent van anderen. Zelf iets kunnen, en zelf iets doen is ook erg waardevol!
Helemaal mee eens, zeker als je een beetje affiniteit hebt en probeert te begrijpen wat je wilt doen.

Vorig jaar heb ik de voorremschijven vervangen van de S deze waren lelijk door de roest, even ingelezen en vervangen, prima te doen.

Komende maand staan de schijven aan de achterkant op de planning. Is nog leuk ook :)

Reguliere onderhoudsmomenten doe ik wel bij BMW enerzijds voor onafhankelijke beoordeling anderzijds voor het de BMW stamps in de onderhoudshistorie en boordcomputer

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Dit durf ik ook nog wel aan met mijn twee linkerhanden :) 17m46s.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

ewrz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:32:
[...]


Ik heb hier destijds naar gevraagd en ze kenden het probleem, ze kunnen echter alleen de hele auto ineens updaten en dat schijnt echt uren te duren. Had er een afspraak voor staan maar omdat ik een steekproef voor de APK kreeg (eerste keer in 30 jaar) liepen ze uit de tijd dus is de update niet uitgevoerd. Is er niet meer van gekomen om het opnieuw in te plannen.

In mijn ervaring was het probleem meestal te voorkomen door de auto niet in D te zetten voordat alle lampjes op het dashboard uitgingen.
Nu ben ik wel benieuwd of je voor die uren die zo'n update duurt, ook zou moeten betalen (als die voltooid zou zijn)... Want dat is natuurlijk wel zuur als ze daar gewoon werkplaatstarief voor zouden tellen. Eigenlijk wil ik natuurlijk niets betalen voor wat in feite een bugfix is, en anders kan ik er wel mee leven om hem niet te snel in D te zetten ;)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
johnwoo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd of je voor die uren die zo'n update duurt, ook zou moeten betalen (als die voltooid zou zijn)... Want dat is natuurlijk wel zuur als ze daar gewoon werkplaatstarief voor zouden tellen. Eigenlijk wil ik natuurlijk niets betalen voor wat in feite een bugfix is, en anders kan ik er wel mee leven om hem niet te snel in D te zetten ;)
Als ik het me goed herinner wilden ze het wel doen voor een vaste prijs in combinatie met de apk/onderhoudsbeurt (alleen remolie). Herinner me het bedrag niet precies maar het was niet meerdere uren werkplaatstarief in ieder geval. Ik zou er ook geen honderden euro's voor over hebben.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
johnwoo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd of je voor die uren die zo'n update duurt, ook zou moeten betalen (als die voltooid zou zijn)... Want dat is natuurlijk wel zuur als ze daar gewoon werkplaatstarief voor zouden tellen. Eigenlijk wil ik natuurlijk niets betalen voor wat in feite een bugfix is, en anders kan ik er wel mee leven om hem niet te snel in D te zetten ;)
Dat zou echt schandalig zijn. Pas bij een Porsche dealer gewerkt en zag daar twee auto’s “aan de update” hangen. Al die tijd kunnen de monteurs iets anders doen dus……

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
johnwoo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd of je voor die uren die zo'n update duurt, ook zou moeten betalen (als die voltooid zou zijn)... Want dat is natuurlijk wel zuur als ze daar gewoon werkplaatstarief voor zouden tellen. Eigenlijk wil ik natuurlijk niets betalen voor wat in feite een bugfix is, en anders kan ik er wel mee leven om hem niet te snel in D te zetten ;)
Nee daar zijn ze wel coulant mee, ik was slechts 220 euro kwijt voor de herinstallatie van de navigatie en nieuwe kaarten, omdat deze corrupt was geraakt :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Mogelijk niet specifiek (enkel een i3) gerelateerd probleem, maar wel een probleem dat zich nu uit met de i3 in combinatie met scubaduiken is het volgende. Elke duiker heeft dezelfde uitdaging: waar laat je de autosleutel? Meenemen het water in gaat lastig gezien de meeste fobben (fob's?) en pasjes wel waterdicht zijn, maar 2-3 bar aan (zout)waterdruk niet leuk vinden. Dus gewoon meenemen het water in dat is nogal een risico dat de fob stuk gaat. Meer personen stoppen hun sleutel daarom in de auto van die ene duiker die wél zijn sleutel mee kan nemen het water in. Tot voor kort was ik die persoon (met een simpele auto met sleutel), maar nu gaat dat niet meer met de i3....
Je bouwt de duikset op bij de auto die vaak afgelegen aan de waterkant staat. Er is geen café, geen winkel, niks in de buurt waar je je autsleutel kwijt kunt. Je doet de auto op slot maar dan zit je met de fob die je nergens kwijt kunt...

Na veel uitproberen heb ik onderstaand bedacht en getest dat werkt. Het is nogal omslachtig maar het werkt wel. De vraag is of iemand een beter process weet voor dit probleem?

Ik heb een kopie van het sleuteltje laten maken bij de sleutelboer waarmee je de deur kan openen (dat stukje metaal weke in de fob zit). Hiermee kun je één deur van/op slot doen, en deze sleutel kan gewoon het water in daar het enkel maar een stukje dom metaal is. Het afdekkapje op de deur waar het sleutelgat achter zit heb ik nagemaakt met een 3d printer, en een gaatje ingemaakt voor een sleutelgat. Met een afdekrubbertje zit er nu dus in de bestuurdersdeur een sleutelgat! Stap 1 is dus gezet; het is mogelijk om een deur van slot te doen met een sleutel die mee het water in kan! *O*
Wanneer je de achterklep dan opent (met de fob in je hand) dan kun je de fob in een metalen kistje achterin leggen en de klep weer sluiten. De auto gaat dan niet meer open, en met de sleutel kun je de portier openen. Alleen dán gaat het alarm af... -O-

De deuren moeten dus worden gesloten op zo'n manier dat het alarm niet geactiveerd wordt. De deuren met de fob op slot doen, en daarna een paar secondes op de sluitknop drukken de-activeert het alarm deels; de beweging en hellignshoekdetectie wordt uitgezet. Maar het alarm reageert nog steeds op het openen van de deur met de sleutel. -O-

Gelukkig heeft de i3 een 'lock' knopje op de bestuurderdeur zitten om alle deuren op slot te doen. Maar helaas werkt deze niet wanneer de deur open is. Het indrukken van de knop vlak voordat je bij de duikplek komt werkt niet want wanneer je bij stilstand een deur opent unlocken alle deuren....

Na veel proberen heb ik het volgende process kunnen testen, en gebruik ik nu:
1) bouw duikset op
2) met de fob in de hand open de bestuurdersdeur.
3) druk éénmaal op start om de auto op contact te zetten
4) doe het bestuurdersraam helemaal open
5) sluit de bestuurderdeur
6) via het open raam druk aan de binnenkant van de deur op de lock knop om alle deuren op slot te doen
7) zet de auto uit met de startknop
8) druk op het knopje om het raam dicht te doen (en trek je arm terug)
9) Doe de fob in een metalen doosje, en doe deze in kofferbak tussen de spullen..
10) controleer of je de sleutel hebt.
11) sluit de kofferbak.

Alle deuren zijn nu gesloten, de fob ligt in de auto en het alarm is niet actief. Na de duik kun je met de sleutel de deur openen, om daarna aan de binnenkant op Unlock te drukken. Daarna kan de kofferbak open en kun je bij je spullen om je om te kleden en de set af te bouwen.

Is er iemand bekend met een beter process om de fob in de auto te doen, de deuren op slot te doen om later met een sleutel (zonder dat het alarm afgaat) de deur van slot te doen?

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Onderstaand artikel is een interessant artikel op het myi3forum; hierin wordt beweerd dat een specifieke software-update in de VS (waar men met 120 Vac laadt) ervoor zorgt dat de 12V accuspanning continu te hoog wordt gehouden door de i3 waardoor de accu erg snel stuk gaat.
Dit is alleen van toepassing wanneer de auto met 120 Vac wordt geladen. Dit kan wel verklaren waarom er online zoveel horrorverhalen te vinden zijn over hoe snel de 12V accu stuk gaat in de i3, en waardoor ook wij in NL dus graag preventief (en dus veel te vroeg) die 12V accu preventief vervangen, terwijl wij niet de ervaringsverhalen horen van personen waarbij de accu zowat jaarlijks moet worden vervangen.

https://www.mybmwi3.com/t...w-charging-profile.20094/

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
@Theo

https://www.masterlock.com/products/product/5400D

misschien iets vergelijkbaars zoeken voor je i3-sleutel? kan mooi
spoiler:
in een wielkast aan de schroefveer.

[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 31-05-2026 00:07 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Afgelopen weekend de i3 weer even grondig gepoetst, wat mij opviel en vaker op is gevallen is dat er vaak veel meer remstof zit op de beide achter velgen tov de voorwielen. Hebben meer mensen hier last van?

Ik zat zelf te denken dat dit wellicht komt door tractie controle of iets dergelijks

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 14:42
Niemand van hier hoop ik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JG0yQghm8RgFVGEWzw0TZtmZCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qJZEQSfVVCENZKhbEdC6PTEe.png?f=user_large

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Nu met WP, PV, EV en PC


  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Precies wat hier voor de deur staat, maar die staat nog intact aan de lader... Toch wel scary. Misschien iets verder van de carport vandaan zetten :/.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 01-06-2026 20:50 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
P5ycho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:50:
Precies wat hier voor de deur staat, maar die staat nog intact aan de lader... Toch wel scary. Misschien iets verder van de carport vandaan zetten :/.
De kans is zo klein, als dat hier gebeurt is er wel een probleem , twee EV’s naast elkaar op de oprit vlak daarachter de BMW C Evolution, en een paar meter daarachter de thuis accu ;w

Maar niet teveel bij nadenken, anders kan je niets meer.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 01-06-2026 21:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

@P5ycho Dat kun je wel doen, maar dat is dan enkel voor je gemoedsrust en gevoel. Om je een paar cijfers te noemen:
https://www.wattisduurzaa...a-heel-jaar-aan-laadpaal/
In het totale aantal autobranden zijn elektrische auto’s nog sterk ondervertegenwoordigd. Van de ruim 9 miljoen auto’s in Nederland is 14% elektrisch. De 204 branden met elektrische auto’s betreffen 4% van het jaartotaal van ruwweg 5000.
brandtofauto's branden volgens bovenstaand artikel dus viermaal zo vaak af als EV's

https://webwoordenboek.nl...veel-autobranden-per-jaar
Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden.
Bovenstaand artikel noemt zelfs dat een benzinebak een tienmaal zo grotere kans heeft om af te branden.


De kans dat een benzineauto dus uitbrandt is vele malen groter dan een EV. En van de groep met EV's is een compleet uitontwikkelde auto die door de ADAC is uitgeroepen als als DE meest betrouwbare auto van de afgelopen tien jaren ook nog eens een kleiner risico dan de gemiddelde EV.


Vergelijk het met een vliegtuig. Een auto-ongeluk gebeurt dagelijks, en er vallen dagelijks doden; honderden per dag wereldwijd zelfs. Het haalt misschien het lokale krantje en verder komt dat niet. Maar wanneer één vliegtuig een ongeluk krijgt en er mensen dood gaan dan staan dagen lang alle kranten er vol mee. En toch is vliegen veiliger dan de auto.

Elke EV brand komt dus ook groot in het nieuws. Terwijl een benzinebrand het lokale suffertje mogelijk haalt op pagina 4...

Je kan je i3 dus lekker op de oprit aan de lader laten staan onder de carport :)

Nu met WP, PV, EV en PC


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 14:42
Theo schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:04:
@P5ycho Dat kun je wel doen, maar dat is dan enkel voor je gemoedsrust en gevoel. Om je een paar cijfers te noemen:
https://www.wattisduurzaa...a-heel-jaar-aan-laadpaal/

[...]

brandtofauto's branden volgens bovenstaand artikel dus viermaal zo vaak af als EV's

https://webwoordenboek.nl...veel-autobranden-per-jaar
[...]

Bovenstaand artikel noemt zelfs dat een benzinebak een tienmaal zo grotere kans heeft om af te branden.


De kans dat een benzineauto dus uitbrandt is vele malen groter dan een EV. En van de groep met EV's is een compleet uitontwikkelde auto die door de ADAC is uitgeroepen als als DE meest betrouwbare auto van de afgelopen tien jaren ook nog eens een kleiner risico dan de gemiddelde EV.
In de buurt doet het gerucht de ronde dat de brand is aangestoken. Dit is de derde autobrand in 2 weken. Van de tweede brand is al vast komen te staan dat deze met aanmaakblokjes op de voorband is aangestoken.

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Zo te zien heeft de accu niet gebrand. Er wordt niet meer geblust op de foto's terwijl de auto er nog staat en de fotograaf er best dichtbij mag komen. Bij een accubrand zou er veel langer (na)geblust worden, tot de auto in een bak water gezet kan worden (en auto's ernaast zouden verplaatst worden om verdere schade te voorkomen mocht de accu opnieuw vlam vatten). Ook zou men er niet zo dicht op mogen komen i.v.m. de schadelijke stoffen die bij een accubrand vrijkomen. Dat plus de recente andere autobranden maakt het "aangestoken" verhaal aannemelijk. En gezien de schade lijkt het me bij het linker voorwiel te zijn begonnen.

Overigens zullen de accumodules niet meer bruikbaar zijn ook al heeft de accu niet gebrand. Dus "dibs" zoals je vroeger op een autoforum nog wel eens zag als iemand crashte gaat niet werken :+ Van de voorste modules zal sowieso de celchemie beschadigd zijn vanwege de extreme temperatuur, maar de monitoring module (die elke accumodule heeft) markeert modules ook als zijnde damaged bij zo'n gebeurtenis, waardoor ze weigeren te werken in een andere auto/accu, dus ook de achterste modules zullen geen dienst meer doen. Hooguit als je de fysieke monitoring chip loskoppelt van de accumodule.

[ Voor 40% gewijzigd door johnwoo op 02-06-2026 08:49 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

remmuz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
[...]

In de buurt doet het gerucht de ronde dat de brand is aangestoken. Dit is de derde autobrand in 2 weken. Van de tweede brand is al vast komen te staan dat deze met aanmaakblokjes op de voorband is aangestoken.
Dat is ergens geruststellend nieuws dat de eerste spontaan in de brand vliegende i3 nog steeds niet gevonden is, plus dat de accu dus nog in veilige staat is dat is best een pluspunt :) Maar zo'n pyromaan daar in de buurt is altijd verveled, vooral omdat ze erg lastig op te pakken zijn :(

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Idrietje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-06 15:12
Onlangs een zeer goedkope oplossing gevonden voor het waterdicht opbergen van diverse spulletjes in de frunk van onze BMW i3. Bij de Action heb ik een transparante opbergbox van 19 L met deksel gevonden die prima in de beschikbare ruimte past. Voor nog geen 4 euro ben je klaar. Doe er je voordeel mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VlZ6FGyh8YgmKvvjr4M-bqJB-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ACzYw8SzfEZVA1mBwkJZUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFIiKy6OIv0Ikw8sGgYwWAF2oEw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0xHn3qjahHqIm450vPMX9IeT.png?f=fotoalbum_large

  • MsanderM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 20:09
Goede tip @Idrietje . Ook de Samla 22L van Ikea past bijzonder goed. Zit er bij mij sinds 3wk in. Idd, goedkope oplossing voor vuil tussen je spullen in de frunk!

Ook de hoek en bodem sluiten goed aan. Bijzonder dat BMW hier niet even zelf een betaalbare of geïntegreerde deksel voor heeft uitgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4tbjToB5j36ngKZuDuufpeMGHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g11tmL27Q1eoRvCKAOo4rIpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmm_vroGoVIHxyghYQmxQfag_uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6TUiOedXzXcWbJHFmrhNvdE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THFw5F5CYMOT8MWWsVrCuEt6ZEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23wLX6MqZy9IVERbyXWP2S1N.jpg?f=fotoalbum_large

  • Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45
Crash_Override007 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:03:
[...]


Dan zou ik de huidige style 430 20" velgen kunnen pakken en dan rondom Dunlop All Season 2 175/55 R20 leggen, dit is de kleinste maat die Dunlop levert volgens autoweek. Dan heb ik op de achteras de originele maat en voorop breder dan standaard (bump van 155 breed naar 175 breed). Dan heb ik nog de afweging om niet gewoon Michelin E-primacy te pakken. 90% van de tijd rijden we bij een temp >7graden en ik denk dat je veel verschil merkt, ik denk dat het een Michelin zomerband weer een stuk beter rijdt dan een Dunlop all season, maar dat is mijn gevoel.

Ben benieuwd wat jullie ervaring is met andere dan originele maat en merk banden.
Valt het jullie ook op dat de rechter band op de achteras sneller slijt dan de linker? tevens slijt bij mij de binnenkant een klein beetje meer dan de buitenkant. De originele bridgestone banden uit 2022 (met nieuw 5.6mm profiel) zijn nu nu wel op qua profiel. Ik heb even getwijfeld over de Dunlop All Season 2 maar ik heb bij autodoc toch maar de Michelin E-Primacy in maat 175/55/20 besteld voor 138 euro per stuk voor de achteras. Deze zomerband band zou rondjes om een all season band moeten dansen qua grip op nat en droog, geluid en rolweerstand/range. Als het sneeuwt pakken we een andere auto. Plus hier zitten dan de laatste bandentechnieken/ontwikkelingen in en de Bridgestone is nog hetzelfde als in 2012.

  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Slijtage aan de binnenkant komt door de geadviseerde inhoek bij de i3: Wikipedia: Camber (hoek)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • Idrietje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-06 15:12
Weet iemand een goede montageplaats voor een tweetal Lifehammer Evolution’s? Ik wil deze onder handbereik van de bestuurder en de bijrijder plaatsen zonder te hoeven schroeven. Voor de bijgeleverde houders kan ik geen goede plek vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZDaGtoUzhbQ7M4MqNYjzDahUHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtrhO9leztHiEliU3QZYKD17.jpg?f=fotoalbum_large

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik heb een grijze onder het elastiek midden onder het dashboard zitten. Die zat er al bij, hopelijk kan ik em vinden als het mis gaat.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Idrietje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-06 15:12
P5ycho, dank voor je suggestie, maar ik ben er niet gerust op dat de lifehammer onder het elastiek blijft zitten als de auto bijvoorbeeld een koprol maakt.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Sowieso ben ik Michelin fan en zal ik daarop overstappen als de tijd daar is, maar ik denk dat ik (i3s) voor 195 55 R20 rondom ga, zelfde maat als de winterbandenset (met velgen) die ik heb. De winterbanden zijn Conti's Wintercontact. Ik vond het qua rijcomfort net even prettiger die wat bredere voorbanden, ook qua sturen. Er liep ook niets aan dus kan prima.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 01:12:
Sowieso ben ik Michelin fan en zal ik daarop overstappen als de tijd daar is, maar ik denk dat ik (i3s) voor 195 55 R20 rondom ga, zelfde maat als de winterbandenset (met velgen) die ik heb. De winterbanden zijn Conti's Wintercontact. Ik vond het qua rijcomfort net even prettiger die wat bredere voorbanden, ook qua sturen. Er liep ook niets aan dus kan prima.
Heb ik toen ook gedaan en ik zou het aanraden. Scheelde 400 euro ten opzichte van vier nieuwe banden in de officiële maat. Ik vond de i3S ook prettiger rijden met iets meer rubber, hij is vrij hard en stuiterig op de standaardbanden.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
ewrz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:35:
[...]


Heb ik toen ook gedaan en ik zou het aanraden. Scheelde 400 euro ten opzichte van vier nieuwe banden in de officiële maat. Ik vond de i3S ook prettiger rijden met iets meer rubber, hij is vrij hard en stuiterig op de standaardbanden.
Precies !

Heb net een profielmetertje ontvangen en ben me rot geschrokken. Achter zitten ze op plekken onder de 1 millimeter dus die dingen moeten er NU af..... voor rond de 2,5 maar dat vind ik al griezelig....

Wist dat ze achter snel zouden slijten maar ZO snel ?!?!? We hebben deze auto sinds september vorig jaar en toen zat er nog "zat" profiel op volgens de BMW dealer.....
Vooral verbaast omdat ik deze winter dus de winterset eronder heb gehad. Dus relatief weinig km's op de zomerbanden gereden....

Nja. maakt niet uit, de andere kosten voor deze auto zijn zowat nul (laad al sinds maart vrijwel alleen op de zon) dus wat meer banden verbruik OK. Het zijn ook nog die vreselijke "originele" Bridgestones die geen al te beste reputatie hebben, vooral niet qua slijtage.

Nu vroeg ik me alleen 1 ding af: Ik dus diewinterset diamond cut velgen met Conti's gebruikt gekocht, daarop zitten dus allemaal 195/55 R20's, maar zit er nou verschil in de maat velgen bij de originele set-up? Ik bedoel zijn dat niet allemaal "achter" velgen of zo? Misschien een domme vraag maar dit is onze eerste auto meet verschillende bandenmaten voor/achter.

[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 12:56 ]


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
De 431 velgen zijn voor 175 en achter 195 mm breed. Maar misschien heb jij vier voor- of achterwielen als winterset.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Thanks, ja dat zou best wel eens kunnen.

Maar de 195/55 R20 passen wel op beide velgen begreep ik?

Heb inmiddels wel al besteld bij Euromaster. Woensdag gaan ze er op….

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:29:
Thanks, ja dat zou best wel eens kunnen.

Maar de 195/55 R20 passen wel op beide velgen begreep ik?

Heb inmiddels wel al besteld bij Euromaster. Woensdag gaan ze er op….
Ja die 195 brede banden passen zowel op de voor- als achtervelgen. Als je goed kijkt zie je na montage ook dat de banden voor iets meer buiten de velg steken dan achter. Kan geen kwaad, ze lopen niet aan en in Duitsland kun je zelfs TUV goedkeuring krijgen voor deze setup (in Nederland niet nodig)

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Vandaag wat kleine klusjes gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHZjUO1-KpTcr2kOqYRz6egHJX0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yO3ydka4sW4HryWTsGJv2JkK.png?f=fotoalbum_medium
De cabinefilters vervangen. Beetje lastig bij te komen, maar wel te doen. Kost 15 minuten plus 35 euro voor een set Bosch actieve koolstof filters (ook zonder koolstof te krijgen, scheelt nog 10-15 euro), typisch iets waar je geen dealer voor wil inschakelen :+
Howto: YouTube: BMW i3 Cabin Air Filter DIY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta0xyPiBYtNH-T_s8kEMuiAbXhM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YfD1SjoeHfww0GAwMtpOtqSg.png?f=fotoalbum_medium
De doorvoer van de stuurkolom ingespoten met lithiumvet. Het kraakje bij ver insturen is weg d:)b
Howto: YouTube: Easy Fix: BMW i3 Steering Issue - From rough to smooth again

Voor klusje #2 moet de frunk eruit, dat was een mooie gelegenheid om gelijk een boel blaadjes weg te halen die er nog naast/onder zaten :o

[ Voor 5% gewijzigd door johnwoo op 06-06-2026 20:05 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45
johnwoo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:55:
Vandaag wat kleine klusjes gedaan.

[Afbeelding]
De cabinefilters vervangen. Beetje lastig bij te komen, maar wel te doen. Kost 15 minuten plus 35 euro voor een set Bosch actieve koolstof filters (ook zonder koolstof te krijgen, scheelt nog 10-15 euro), typisch iets waar je geen dealer voor wil inschakelen :+
Howto: YouTube: BMW i3 Cabin Air Filter DIY

[Afbeelding]
De doorvoer van de stuurkolom ingespoten met lithiumvet. Het kraakje bij ver insturen is weg d:)b
Howto: YouTube: Easy Fix: BMW i3 Steering Issue - From rough to smooth again

Voor klusje #2 moet de frunk eruit, dat was een mooie gelegenheid om gelijk een boel blaadjes weg te halen die er nog naast/onder zaten :o
Bedankt voor de tip, ik heb insmeren van de stuurkolom om het servicelijstje gezet (dat ik zelf uitvoer)

Ik had even (te snel en dus niet goed) het profiel gemeten van de 20" bridgestones op de vooras toen ik nieuwe banden voor de achteras bestelde, dat was nog 3,5mm. Nu zijn de Micheline E-Primacy's voor de achteras binnen en keek ik nog een keer goed naar de banden op de vooras. Het profiel aan de buitenkanten van de banden zit op de slijtage indicatoren en er zitten daar ook droogte scheurtjes.. ok dus nu bestel ik ook maar banden voor de vooras. Ik doe een upgrade van bridgestone 155/60/20 naar Michelin 175/55/20 zonder spacers op de smallere 5J Style 430 velgen van de vooras, ik lees op reddit dat dit beter gaat rijden en zou moeten passen. Binnenkort kan ik vertellen of dat ook echt zo is :-)

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

Crash_Override007 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb insmeren van de stuurkolom om het servicelijstje gezet (dat ik zelf uitvoer)

Ik had even (te snel en dus niet goed) het profiel gemeten van de 20" bridgestones op de vooras toen ik nieuwe banden voor de achteras bestelde, dat was nog 3,5mm. Nu zijn de Micheline E-Primacy's voor de achteras binnen en keek ik nog een keer goed naar de banden op de vooras. Het profiel aan de buitenkanten van de banden zit op de slijtage indicatoren en er zitten daar ook droogte scheurtjes.. ok dus nu bestel ik ook maar banden voor de vooras. Ik doe een upgrade van bridgestone 155/60/20 naar Michelin 175/55/20 zonder spacers op de smallere 5J Style 430 velgen van de vooras, ik lees op reddit dat dit beter gaat rijden en zou moeten passen. Binnenkort kan ik vertellen of dat ook echt zo is :-)
Dat is zeker zo spreek ik uit ervaring. Binnenkort ook naar Michelin. De 175/55/20 Bridgestone voorbanden zijn versleten na 8.000 km. Wat een zachte rommel. Eerste 155 afgekeurd door ook scheurtjes na 3 jaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Dat is zeker zo spreek ik uit ervaring. Binnenkort ook naar Michelin. De 175/55/20 Bridgestone voorbanden zijn versleten na 8.000 km. Wat een zachte rommel. Eerste 155 afgekeurd door ook scheurtjes na 3 jaar.
Dat is wel heel vreemd, de Bridgetone's 175/55/20 hier zijn nu een jaar en 7000km oud en zien er echt nog prima uit en zijn zelf nog lang niet op de helft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zoals bij elke band: het ligt eraan hoe je ze gebruikt. Op mn oldtimer BMW zijn de 4 jaar oude banden nog als nieuw, op de I3s zijn ze na 10K wat minder aan het worden, op mn mini heb ik de pilot sports na 7k opgegumd. ;)

Wise enough to play the fool


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
teacher schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:35:
Zoals bij elke band: het ligt eraan hoe je ze gebruikt. Op mn oldtimer BMW zijn de 4 jaar oude banden nog als nieuw, op de I3s zijn ze na 10K wat minder aan het worden, op mn mini heb ik de pilot sports na 7k opgegumd. ;)
Hier zal de BMW i3 na 30Kkm voor het eerst nieuwe banden moeten krijgen (zijn nu Ecopia's, het zullen Michelin e-Primacy banden worden).

Ik vind 30Kkm teleurstellend. Met mijn BMW i4 reed ik 45Kkm met de eerste bandenset en dat vond ik ook eerder aan de lage kant... Lang geleden ooit 115Kkm gereden met de banden van een Toyota Carina diesel...

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Hier gaan de winterbanden veel langer mee dan de zomerbanden. Meestal hebben winterbanden zachter rubber en slijten sneller, dus dit vind ik wel echt opmerkelijk. Rijstijl is hetzelfde en er wordt door het jaar heen ook evenveel mee gereden.

De auto was gekocht met een set Goodyear Ultragrip winterbanden van 155 rondom (1e eigenaar zakelijk en het onderhoud en zomer/winterbandenwissels zijn erg stipt volgens het boekje gedaan, dus ik ben er vrij zeker van dat het een leaseauto was) die kennelijk nog op de wielen zaten toen de leasetermijn afliep, en hadden toen (ruim 2 jaar geleden) nog wel 6 a 6,5mm profiel.

Die eerste zomer en winter daarmee gereden en vorig jaar een tweede wielenset met zomerbanden erbij gekocht (de standaard Ecopia met 155v/175a) die ook nog 5,5mm profiel hadden toen ik ze kocht. Maar dat is nu nog maar 2,5-3 achter, alleen van een half jaar gebruik afgelopen zomer dus. Momenteel zitten de winterwielen er nog steeds onder en die weigeren maar om erg te slijten, ik gok dat er nu nog bijna 5mm op zit. Dat is dus slechts een a anderhalf millimeter slijtage voor ruim 1,5 jaar gebruik, tegenover 2,5-3mm voor één zomertje met de Ecopia's. Ik ben bijna huiverig om die zomerwielen weer te monteren :+ In elk geval gaan die na dit jaar aan vervanging toe zijn...

De winterbanden rijden verder prima, ik doe er niet gek mee (het is geen sportwagen) maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ze te weinig grip geven. Dus ofwel Goodyear is erg goed in hun winter compounds, ofwel Bridgestone is erg slecht met de Ecopia :+

Nu ik erover nadenk, is het misschien geen slecht idee om die Goodyear winterbanden ook maar op de zomerset te monteren wanneer die Ecopia's op zijn 8)7 Ik ben alleen niet zeker of die ook in 175 te krijgen zijn...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:47
Tja, het zijn wel smalle bandjes he, waar vrij veel wrijving (en dus slijtage) optreedt met het koppel van een elektrische auto.
Denk aan de 'driehoek van de autobanden': Grip, (lage) Slijtage en (lage) Rolweerstand. Je kan nooit alle drie attributen tegelijk gemaximaliseerd hebben.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

johnwoo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:25:
Hier gaan de winterbanden veel langer mee dan de zomerbanden. Meestal hebben winterbanden zachter rubber en slijten sneller, dus dit vind ik wel echt opmerkelijk. Rijstijl is hetzelfde en er wordt door het jaar heen ook evenveel mee gereden.

De auto was gekocht met een set Goodyear Ultragrip winterbanden van 155 rondom (1e eigenaar zakelijk en het onderhoud en zomer/winterbandenwissels zijn erg stipt volgens het boekje gedaan, dus ik ben er vrij zeker van dat het een leaseauto was) die kennelijk nog op de wielen zaten toen de leasetermijn afliep, en hadden toen (ruim 2 jaar geleden) nog wel 6 a 6,5mm profiel.

Die eerste zomer en winter daarmee gereden en vorig jaar een tweede wielenset met zomerbanden erbij gekocht (de standaard Ecopia met 155v/175a) die ook nog 5,5mm profiel hadden toen ik ze kocht. Maar dat is nu nog maar 2,5-3 achter, alleen van een half jaar gebruik afgelopen zomer dus. Momenteel zitten de winterwielen er nog steeds onder en die weigeren maar om erg te slijten, ik gok dat er nu nog bijna 5mm op zit. Dat is dus slechts een a anderhalf millimeter slijtage voor ruim 1,5 jaar gebruik, tegenover 2,5-3mm voor één zomertje met de Ecopia's. Ik ben bijna huiverig om die zomerwielen weer te monteren :+ In elk geval gaan die na dit jaar aan vervanging toe zijn...

De winterbanden rijden verder prima, ik doe er niet gek mee (het is geen sportwagen) maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ze te weinig grip geven. Dus ofwel Goodyear is erg goed in hun winter compounds, ofwel Bridgestone is erg slecht met de Ecopia :+

Nu ik erover nadenk, is het misschien geen slecht idee om die Goodyear winterbanden ook maar op de zomerset te monteren wanneer die Ecopia's op zijn 8)7 Ik ben alleen niet zeker of die ook in 175 te krijgen zijn...
1e set bridgestone 155 werden na 22.000 km afgekeurd ivm droogte scheuren na 3 jaar. 2e set redden de 10.000 km niet. Onder de apk maat. Wordt als 2e auto normaal gebruikt en niet opgestuft 😡

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Zigg schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:28:
Tja, het zijn wel smalle bandjes he, waar vrij veel wrijving (en dus slijtage) optreedt met het koppel van een elektrische auto.
Denk aan de 'driehoek van de autobanden': Grip, (lage) Slijtage en (lage) Rolweerstand. Je kan nooit alle drie attributen tegelijk gemaximaliseerd hebben.
Dan zou je toch juist verwachten dat die winterset (doorgaans zachter compound) met 155 achter (kleiner contactoppervlak) sneller slijt, maar de Ecopia's gaan toch echt een stuk sneller op. Er zou best wel een verschil in rolweerstand en grip kunnen zijn, maar eerlijk gezegd merk ik daar niets van.

Rolweerstand is lastig vergelijken omdat het alsnog in het niet valt bij andere variabelen zoals temperatuur, en grip, tsja, misschien is er verschil, maar ik zoek de grens niet op (af en toe een keer een sprintje is wel het maximale). Vroeger, toen ik nog rondreed in m'n MR2 turbo en grip op droog het ultieme doel was om zo hard mogelijk de bocht om te kunnen, lette ik daar op, maar met elke auto waar ik met het gezin mee rij is grip op nat veruit het belangrijkste criterium geworden. Ik zal geen el cheapo rommel onder een auto monteren, maar op droog wegdek zijn ook "gemiddelde" banden dikke prima voor een gezinsbak - ze zien hun grens toch nooit. Op nat wegdek met slechte weersomstandigheden daarentegen loop je met elke band wel risico om de grens onbedoeld tegen te komen (aquaplaning is geen pretje), dus belangrijkste dat dat in orde is. En dat lijkt het overigens met zowel de Ecopia als die Goodyear winterbanden wel te zijn.

Al met al is het verschil in slijtage dus moeilijk te verklaren, maar ik ga wel iets anders dan die Ecopia EP500 aanschaffen wanneer die op zijn...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Gluten Parody schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:20:
Rara politiepet... hoe komt deze i3 aan een i3s-logo op de achterklep? Kenteken zegt 125 kW vermogen, voorkant is van de non-S.
Kiekeboe 🙂 https://www.vughterpoortauto.nl/occasions-kopen/54215189-bmw-i3-120ah-42-kwh-unique-forever-leder-carplay-w-pomp-camera-20-3-fase

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
ewrz schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmW2rL4KokgXvFbZLH-2zn6GuB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaOOH1jbDr9tjuj6A6mnHQ9m.jpg?f=fotoalbum_large


Ja die 195 brede banden passen zowel op de voor- als achtervelgen. Als je goed kijkt zie je na montage ook dat de banden voor iets meer buiten de velg steken dan achter. Kan geen kwaad, ze lopen niet aan en in Duitsland kun je zelfs TUV goedkeuring krijgen voor deze setup (in Nederland niet nodig)
Ze zijn er gisteren opgezet:

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Mijn 2019 i3 heeft nog steeds de originele 12V accu erin zitten die in Q4-2019 is gemaakt; inmiddels dus 6.5 jaren oud. Een paar maanden geleden was de discussie of ik deze moest vervangen of niet. Inmiddels heb ik wel voor de zekerheid een vervangende accu in de schuur liggen. Maar ondertussen meet ik regelmatig de accuspanning om te kijken hoelang de accu echt meegaat, en om te voorkomen dat ik 'm vervang uit angst, ipv wanneer deze daadwerkelijk slechter begint te worden :P

Vanochtend was een leuke meting. De auto staat 36 uren stil op de oprit (niet aan de lader), en de accuspanning is 12.45 Vdc. Ofwel, gewoon netjes voor een accu die niet sprankelnieuw is. Nieuw is deze accu 21 Ah, echter met deze spanning is hier nog zo'n 70% van over.

Met een accu is niet alleen de (rest)capaciteit van belang, maar ook de interne weerstand van de accu, die bepaalt immers hoeveel stroom de accu kan leveren. Deze is goed te meten met een multimeter die een min/max functie heeft.

Een goede manier om de accu te belasten is om de deuren te openen, immers worden dan de ramen een stukje geopend, en dat trekt zomaar 10+ ampères ui de accu. Met het openen van de ramen zakte de accuspanning 330 mV in, ook wanneer ik 10 keer de deur opende.. Dit houdt dus in dat de totale weerstand van de accu dan zo'n [330 mV/10A=] 33 mOhm is.

Nieuw is de interne weerstand van deze accu onbekend, al valt dit wel af te leiden van de AGM accu zelf. Deze is 21 Ah, en kan een CCA van 300 A leveren. met zo'n stroom zakt de accuspanning van 12.8 volt naar 7.2 volt, waarmee de interne weerstand dus zo'n [5.6V/300A=] 18,7 mOhm is onder testcondities wanneer de accu nieuw is.

De interne weerstand is in die 6.5 jaren tijd dus verdubbeld. Dat is geen slechte waarde voor een accu, en beide waardes (rustspanning en interne weerstand) laten zien dat de accu nog gewoon goed is, en nog lang niet vervangen hoeft te worden :)

Wellicht dus ook een tip voor anderen; meet de 12V accu af en toe wanneer de i3 eventjes stil staat, en open dan ook de deuren om de minimale spanning te bepalen. Een rustspanning boven de 12.0 Vdc is goed (12.8V nieuw, 12.0V bij 50% slijtage, 11.0V bij 85% slijtage), en meet hoeveel de spanning op de accu inzakt wanneer je de deuren opent. Zakt deze minder dan zo'n 700 mV in dan is de accu ook nog gezond van binnen.

Van de i3 is bekend dat deze raar gaat doen bij een versleten/lege 12V accu, echter is ook bekend dat dit niet optreedt wanneer de rustspanning boven de 12.0Vdc is. Gezien veel personen uit angst handelen en preventief de accu elke paar jaar vervangen kan deze simpele meting best wat besparen aan het onnodig/te vroeg vervangen van de 12V accu. :)

Ik rijd dus lekker door met mijn accu totdat de metingen aangeven dat het tijd wordt om 'm te vervangen. Misschien is dat deze winter, misschien is dat over vier jaar. De metingen zullen het vanzelf laten zien! :D

Nu met WP, PV, EV en PC


  • chipzz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:31
Wat leuk dit i3 topic op tweakers, dank voor alle tips die hier gedeeld worden !

Zelf ook fan geworden, rij nu met veel plezier en probleemloos 1,5 jaar in mijn 2019 i3s executive. Mijn eerste EV en hij blijft voorlopig... Gekocht voor mooi prijsje met  48DKM. Wel nieuwe banden + nieuwe 12v accu in de deal :*)

Mijn "tweaks" ;
- trunkbag ( bezorgerstas van amazon, past perfect).
- brodit telefoonhouder.
- rubberen matten voorin.
- rubber mat achterin ivm permanent laadruimte hebben (2p huishouden), er liggen twee boodschappenkratten achter de voorstoelen.
- eucalyptus dash panels gemonteerd omdat ik die zo mooi vindt ( tip: insmeren met bees wax).
- 11 kw zaptec + 220v stopcontact voor 1 fase zonne overschot laden met granny loader geinstalleerd.

Twee kleine minpuntjes:
- HK sound valt me wat tegen.
- dure dikke ecopias op achteras slijten als een malle :-(

Happy Driving all !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qLcZ8Dx25Yu2ytwlG_WXjzQxB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4dS8rnl1uDw1CHqMrl8lCLJ.jpg?f=fotoalbum_large

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
De HK is inderdaad niet geweldig, maar de basis audio in een i3 is helemaal treurig. Ik zou iedere potentiele koper aanraden een auto met HK te zoeken. Valt niet mee bij de nieuwere auto's want HK is een tijdje niet leverbaar geweest tijdens de corona jaren ivm chiptekorten.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Als je niet van subwoofers houdt is de HK prima te doen iig.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Serieus? Ik vind de HK echt heel er goed klinken. Wat vinden jullie er niet goed aan dan? Het is in ieder geval lichtjaren beter dan de standaard set in m'n Enyaq, wat een brol is me dat zeg....

Oh en banden => Michelin Primacy 5 195/55 R20.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Theo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:44:


Ik rijd dus lekker door met mijn accu totdat de metingen aangeven dat het tijd wordt om 'm te vervangen. Misschien is dat deze winter, misschien is dat over vier jaar. De metingen zullen het vanzelf laten zien! :D
Maar intussen kakt je nieuwe accu in doordat ie niet gebruikt wordt.....

Tsja. Ik geef liever 35-100 euro uit aan een accu dan de kosten van wegslepen te moeten betalen. Nu heb ik makkelijk kletsen want ik heb bij aankoop een verse accu bedongen....

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

AA42 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 01:04:
[...]

Maar intussen kakt je nieuwe accu in doordat ie niet gebruikt wordt.....

Tsja. Ik geef liever 35-100 euro uit aan een accu dan de kosten van wegslepen te moeten betalen. Nu heb ik makkelijk kletsen want ik heb bij aankoop een verse accu bedongen....
Ik ben het deels met je eens :) Echter nu heb ik de optie om kostenneutraal te achterhalen hoe lang de accu écht mee gaat, en hoe ik (en vele anderen) makkelijk kunnen meten wanneer die dure 12V accuwissel gedaan moet worden.(mocht je een adres hebben waar je voor 30-100 euro deze accu kan krijgen dan hoor ik het graag, de originele OEM accu gaat richting de 200 euro ) Veel handelen uit angst, en wisselen de accu elke 5-6 jaar, ipv deze te vervagen wanner het nodig is. Ik heb nu de optie om te kunnen meten wanneer deze echt vervangen moet worden. De nieuwe accu heb ik al liggen (en deze wordt af en toe volledig opgeladen/bijgeladen) dus ik heb niks te verliezen, en enkel een stukje kennis te winnen die ik over 5-6-7 jaar weer goed kan gebruiken. En met mij anderen ook.

Nu met WP, PV, EV en PC


  • FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Theo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:46:
[...]


Ik ben het deels met je eens :) Echter nu heb ik de optie om kostenneutraal te achterhalen hoe lang de accu écht mee gaat, en hoe ik (en vele anderen) makkelijk kunnen meten wanneer die dure 12V accuwissel gedaan moet worden.(mocht je een adres hebben waar je voor 30-100 euro deze accu kan krijgen dan hoor ik het graag, de originele OEM accu gaat richting de 200 euro ) Veel handelen uit angst, en wisselen de accu elke 5-6 jaar, ipv deze te vervagen wanner het nodig is. Ik heb nu de optie om te kunnen meten wanneer deze echt vervangen moet worden. De nieuwe accu heb ik al liggen (en deze wordt af en toe volledig opgeladen/bijgeladen) dus ik heb niks te verliezen, en enkel een stukje kennis te winnen die ik over 5-6-7 jaar weer goed kan gebruiken. En met mij anderen ook.
Bij autodoc even zoeken naar AGM12-23, dan ben je voor €100 klaar.

  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Vanaf 2019? is de basis-audio ook Harman/Karton. Maar zonder de tweeters in a-stijl, speaker in dashboard, speakers in achterdeuren.

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/17x91cm/how_to_make_the_bmw_i3_sound_system_amazing/

[ Voor 43% gewijzigd door Gluten Parody op 16-06-2026 18:22 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Gluten Parody schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:21:
Vanaf 2019? is de basis-audio ook Harman/Karton. Maar zonder de tweeters in a-stijl, speaker in dashboard, speakers in achterdeuren.

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/17x91cm/how_to_make_the_bmw_i3_sound_system_amazing/
OK vandaar, de onze is van 2020…

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Theo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:46:
[...]


Ik ben het deels met je eens :) Echter nu heb ik de optie om kostenneutraal te achterhalen hoe lang de accu écht mee gaat, en hoe ik (en vele anderen) makkelijk kunnen meten wanneer die dure 12V accuwissel gedaan moet worden.(mocht je een adres hebben waar je voor 30-100 euro deze accu kan krijgen dan hoor ik het graag, de originele OEM accu gaat richting de 200 euro ) Veel handelen uit angst, en wisselen de accu elke 5-6 jaar, ipv deze te vervagen wanner het nodig is. Ik heb nu de optie om te kunnen meten wanneer deze echt vervangen moet worden. De nieuwe accu heb ik al liggen (en deze wordt af en toe volledig opgeladen/bijgeladen) dus ik heb niks te verliezen, en enkel een stukje kennis te winnen die ik over 5-6-7 jaar weer goed kan gebruiken. En met mij anderen ook.
Haha OK ja dat is zeker handig. Heb zelf zo’n metertje gekocht die je vast op de accu kunt zetten en draadloos kunt uitlezen maar ben er nog niet aan toegekomen hem te plaatsen.

De originele accu:

https://www.hubauer-shop.de/en/original-bmw-agm-battery-61219321815.html?srsltid=AfmBOop9b7jnIpBm4kkvowEYLjGH-HQoQ7oo7NoVxz1_hjwCD14RL6MW

Een compatibele:

https://www.mister-auto.nl/motor-accu-exide-024-agm1223-p/


Die 35 was een tikfout… moest 95 zijn 😂

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Gluten Parody schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:21:
Vanaf 2019? is de basis-audio ook Harman/Karton. Maar zonder de tweeters in a-stijl, speaker in dashboard, speakers in achterdeuren.

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/17x91cm/how_to_make_the_bmw_i3_sound_system_amazing/
Met de LCI (2018) is de base audio verbeterd ja, maar of het ook H/K parts zijn weet ik niet?
[edit] Wel een referentie gevonden dat het H/K parts zijn.

Diezelfde guide die je linkt heb ik ook gebruikt om de audio instellingen op mijn 2018 te doen, en het klinkt inderdaad best okee. Al mis ik wel wat bas (vooral bij hogere snelheden met windgeruis) en precisie bij hogere volumes (al ben ik niet meer zo jong dat ik vaak met de muziek hard rij ;) ).

Al met al is het H/K systeem echt wel een meerwaarde, en had ik toch liever die optie gehad in plaats van de inparkeerassistent die we gekozen hebben (we zaten te dubben tussen twee praktisch gelijke LCI exemplaren, met dat als belangrijkste verschil ;) ) - die is na een paar keer uitproberen (werkt prima) eigenlijk nooit meer gebruikt... In mijn E-klasse youngtimer zit een H/K Logic7 systeem en dat klinkt wel echt goed :9

[ Voor 8% gewijzigd door johnwoo op 17-06-2026 09:19 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een "net niet volle" roadstyle zonder HK. Ik had liever HK gehad, maar standaardgeluid is best wel ok.

Wise enough to play the fool


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
Even een vraag: is in de MyBMW app het mogelijk je ritten historie in te zien? Ik kan dat nergens vinden namelijk. Mijn voorgaande Kia en huidige Skoda hebben die optie wel….

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
AA42 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:50:
Even een vraag: is in de MyBMW app het mogelijk je ritten historie in te zien? Ik kan dat nergens vinden namelijk. Mijn voorgaande Kia en huidige Skoda hebben die optie wel….
Dat kan voor zover ik weet alleen bij auto's met een nieuwere versie van idrive dan in de i3 geleverd is.

  • DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 14:28
AA42 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:50:
Even een vraag: is in de MyBMW app het mogelijk je ritten historie in te zien? Ik kan dat nergens vinden namelijk. Mijn voorgaande Kia en huidige Skoda hebben die optie wel….
Jaren terug kon dat nog met de i3's. Al een hele poos niet meer.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 14:42
ewrz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:44:
[...]


Dat kan voor zover ik weet alleen bij auto's met een nieuwere versie van idrive dan in de i3 geleverd is.
Ik heb (nog) geen i3, maar bij mijn 330e kan ik in MyBMW onder "Mijn ritten" alle ritten zien.
Als dat bij een i3 niet zo is zal het inderdaad van de iDrive versie afhangen.
(mijn 330e heeft iDrive 7)

  • sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:22
https://www.bmw.nl/nl/s/article/My-BMW-App-Mijn-ritten-Beschikbaarheid-G2im6?language=nl_NL

[mbr]zou je je post kunnen aanvullen? Nu is het alleen een linkdump[/mbr]

Natuurlijk, dacht de text van de link met voorgaande posten wel verklarend zouden werken.

Maar is de laadhistorie ook niet een vorm van ritten registratie
Ik heb een tool gemaakt om de excel bestanden die je kan downloaden vanuit de mybmw app uit te lezen, en daar zoveel mogelijk info uit te halen.
Soort van laden thuis of openbaar, de hoeveel kwh en de kosten, en het verbruik in die periode in km per kwh en kwh op 100 km, de gemiddelde laadkosten thuis en openbaar en ieder appart, ook nog een optie die uitrekend wat je had kunnen besparen zou je die openbaar geladen kwh thuis geladen hebbem.

Over dat alles krijg je een gezondheid score (geen SOH)
Verder kan je er ook je Batt.cap.max invoeren die dat vergelijkt met het daadwerkelijk bruikbaar aantal kwh met een nieuwe accu.
Dat geeft dan weer wel een "SOH, voor wat het waard is", maar verrekend of berekend dat weer met de gezondheid score.
Mijn i3 komt dan met een SOH voor de dag die ook bv electrfied laat zien (mazzel?)

[ Voor 81% gewijzigd door sport op 20-06-2026 22:56 ]


  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Hmm, ik heb wel iDrive 7, maar geen rittengeschiedenis of EV statistieken. Waarschijnlijk geen "servicepack 2018" dan (de auto is van begin 2018).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 14:42
johnwoo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Hmm, ik heb wel iDrive 7, maar geen rittengeschiedenis of EV statistieken. Waarschijnlijk geen "servicepack 2018" dan (de auto is van begin 2018).
Weet je zeker dat je id7 hebt?

een snelle zoekopdracht zegt

De originele BMW i3 (geproduceerd tot 2022) maakt gebruik van iDrive-versies iDrive 4 (NBT Evo) voor de bouwjaren 2014-2017, en iDrive 6 (NBT Evo ID6) voor de modellen van 2018-2022

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

remmuz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Weet je zeker dat je id7 hebt?

een snelle zoekopdracht zegt

De originele BMW i3 (geproduceerd tot 2022) maakt gebruik van iDrive-versies iDrive 4 (NBT Evo) voor de bouwjaren 2014-2017, en iDrive 6 (NBT Evo ID6) voor de modellen van 2018-2022
Je hebt gelijk, het is iDrive 6. Omdat het over de i3 ging was de shortcut in mijn hoofd: laatste versie voor i3 heeft het kennelijk (icm met het jaartal 2018 wat daar genoemd wordt) -> ik heb de laatste versie voor de i3 -> waarom heb ik het niet? Bij stap 1 ging het fout, het gelinkte artikel gaat helemaal niet over de i3. Het is te warm ;)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-06 16:56
sport schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:34:
https://www.bmw.nl/nl/s/article/My-BMW-App-Mijn-ritten-Beschikbaarheid-G2im6?language=nl_NL

[mbr]zou je je post kunnen aanvullen? Nu is het alleen een linkdump[/mbr]

Natuurlijk, dacht de text van de link met voorgaande posten wel verklarend zouden werken.

Maar is de laadhistorie ook niet een vorm van ritten registratie
Ik heb een tool gemaakt om de excel bestanden die je kan downloaden vanuit de mybmw app uit te lezen, en daar zoveel mogelijk info uit te halen.
Soort van laden thuis of openbaar, de hoeveel kwh en de kosten, en het verbruik in die periode in km per kwh en kwh op 100 km, de gemiddelde laadkosten thuis en openbaar en ieder appart, ook nog een optie die uitrekend wat je had kunnen besparen zou je die openbaar geladen kwh thuis geladen hebbem.

Over dat alles krijg je een gezondheid score (geen SOH)
Verder kan je er ook je Batt.cap.max invoeren die dat vergelijkt met het daadwerkelijk bruikbaar aantal kwh met een nieuwe accu.
Dat geeft dan weer wel een "SOH, voor wat het waard is", maar verrekend of berekend dat weer met de gezondheid score.
Mijn i3 komt dan met een SOH voor de dag die ook bv electrfied laat zien (mazzel?)
Voor mij zinloos, laad vrijwel zonder uitzondering alleen thuis.

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

Afgelopen weken heb ik regelmatig de Max Kappa waarde in het menu gecontroleerd, en deze varieert tussen de 36.9 kWh en 37.4 kWh. Nieuw zou dit 37.9 kWh zijn. Dan lijkt de SoH van mijn accu dus tussen de 97.4% en de 98.7%, ofwel 98% gemiddeld.
Kijk ik met de reiscomputer wat de auto verbruikt (in kWh/100 km) wanneer ik deze van 100% naar <5% leeg rij dan kom ik ook uit op een accucapaciteit van 37.2 kwh wat dus heel in lijn is met de Max Kappa waarde.

Maar ik heb een 2019 model met nu ruim 90 dkm op de teller. Dan hoort de accu toch wel iets van degradatie te hebben?

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
Theo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Afgelopen weken heb ik regelmatig de Max Kappa waarde in het menu gecontroleerd, en deze varieert tussen de 36.9 kWh en 37.4 kWh. Nieuw zou dit 37.9 kWh zijn. Dan lijkt de SoH van mijn accu dus tussen de 97.4% en de 98.7%, ofwel 98% gemiddeld.
Kijk ik met de reiscomputer wat de auto verbruikt (in kWh/100 km) wanneer ik deze van 100% naar <5% leeg rij dan kom ik ook uit op een accucapaciteit van 37.2 kwh wat dus heel in lijn is met de Max Kappa waarde.

Maar ik heb een 2019 model met nu ruim 90 dkm op de teller. Dan hoort de accu toch wel iets van degradatie te hebben?
De i3 heeft batterijen die blijkbaar met grote marges zijn gemaakt. De cijfers die je vermeldt zijn niet ongewoon. Onze i3 uit 2022 (met 30K km op de teller), zit ergens tussen de 98 en 99%. En een accu gaat het hardst achteruit het eerste jaar :D . Dus dat is coherent met jouw observatie.

We hebben ook een i4 (uit 2023 met 70K km) en die zit nu op 95-96% (in de winter is het eerder 93-94%) en dat is eigenlijk al een jaar of 2 zo. Er zit duidelijk minder marge op dan bij de i3.

Toen we de 2022 i3 in 2025 kochten bleek trouwens dat 100% van de laadsessies tot 100% waren geweest (dat kan je zien met ODB en de juiste software). Sindsdien laden we hem alleen sporadisch tot 100%.

De i4 is nieuw aangekocht en gaat bijna nooit over de 80% (behalve wanneer we op reis gaan), wegens gewoon niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Scientific op 23-06-2026 22:00 ]


  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Theo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:30:
Afgelopen weken heb ik regelmatig de Max Kappa waarde in het menu gecontroleerd, en deze varieert tussen de 36.9 kWh en 37.4 kWh.
Kapa Max % is een inschatting door het brein van de accu, geen exacte wetenschap.

Als je een OBD-scanner hebt kun je de spanning van de individuele cellen zien. Een accutestrapport (voorbeeld) vermeldt dit meestal ook. De vuistregel is dat je minder dan 1% spanningsverschil wil, minder is beter. Een groot verschil duidt vaak op een cel die defect aan het raken is. Bij de 2019+ i3 is dit zeldzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 24-06-2026 00:41 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
Gluten Parody schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:39:
[...]

Kapa Max % is een inschatting door het brein van de accu, geen exacte wetenschap.

Als je een OBD-scanner hebt kun je de spanning van de individuele cellen zien. Een accutestrapport (voorbeeld) vermeldt dit meestal ook. De vuistregel is dat je minder dan 1% spanningsverschil wil, minder is beter. Een groot verschil duidt vaak op een cel die defect aan het raken is. Bij de 2019+ i3 is dit zeldzaam.
… je accutest heeft gewoon het brein van je accu uitgelezen. Hij geeft meer details, maar is even nauwkeurig als de Kapa Max…

  • Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:40
Klopt, daarom vind ik de celspanning meer indicatief voor de gezondheid van de accu. Bij aviloo krijg je zelfs een ‘heatmap’ waar cellen met een afwijkende spanning een andere kleur krijgen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
Gluten Parody schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:39:
Klopt, daarom vind ik de celspanning meer indicatief voor de gezondheid van de accu. Bij aviloo krijg je zelfs een ‘heatmap’ waar cellen met een afwijkende spanning een andere kleur krijgen.
De celspanning is ook maar een momentopname. Sowieso zal het BMS de accucellen balanceren, dwz de afwijkende spanning wegwerken.

Sowieso is de SoH van je accupakket eigenlijk de SoH van je zwakste cel - de cel met het minst capaciteit. Omdat de cellen in serie staan, kan het BMS het pakket maar opladen tot de zwakste cel vol is en ontladen tot de zwakste cel leeg is.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik ben er niet van overtuigd dat jouw cellen gebalanceerd worden als er nooit 100% geladen wordt... Het spanningsverschil zal zo alleen maar oplopen en de zwakste cel meer last moeten dragen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
Ik ben er niet van overtuigd dat jouw cellen gebalanceerd worden als er nooit 100% geladen wordt... Het spanningsverschil zal zo alleen maar oplopen en de zwakste cel meer last moeten dragen.
Je hoeft niet tot 100% te laden om de cellen te laten balanceren. Cellen balanceren kan in principe bij elke spanning (zeker bij NMC - bij LFP is het moeilijker omdat de spanning nauwelijks varieert wanneer de cel niet bijna leeg of niet bijna vol is). Het BMS kent de spanning van elke cel en zal er dus voor zorgen dat de zwakste cel niet onnodig veel ontladen of geladen wordt (dwz dat de spanning niet onder of boven een bepaald voltage komt).

Ik kan je trouwens, op basis van metingen via OBD bevestigen dat het BMS ook balanceert wanneer je maar tot bvb 80% laadt. Ik zie het voltageverschil in de loop der tijd variëren, maar het gaat altijd weer terug naar 3-4 mV, ook in periodes dat ik maandenlang niet tot 100% laadt. Wat ik hier schrijf is overigens op basis van metingen in mijn i4 - daar heb ik permanent een OBD lezer zitten, maar ik veronderstel dat het bij de i3 niet anders is - daar doe ik maar zeer sporadisch een meting, maar ik heb niets gezien dat duidt op ander gedrag van dat BMS.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Kun je je i4 instellen op een max percentage? De i3 kan dat niet, dus als je het laden onderbreekt heeft de bms geen kans gehad om te balanceren. Balanceren tijdens regulier laden is heel lastig voor een bms namelijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:08:
Kun je je i4 instellen op een max percentage? De i3 kan dat niet, dus als je het laden onderbreekt heeft de bms geen kans gehad om te balanceren. Balanceren tijdens regulier laden is heel lastig voor een bms namelijk.
Een i4 kan je instellen op een maximaal percentage, de i3 inderdaad niet helaas.

Het onderbreken van het laden heeft volgens mij geen impact op het balanceren. Dat gebeurt volgens mij net niet tijdens het laden (want dan krijg je een soort moving target), maar wel wanneer de wagen gewoon stilstaat. In elk geval lijken de cellen van de i3 mooi gebalanceerd te blijven, ook al wordt hij maar om de x weken eens tot 100% geladen. Dat is dan meestal "per ongeluk" :9 .

  • sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:22
Voor wie het wil proberen.


Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yh8tcKGy/1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dh1wwHr4/2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZWR447pD/3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CR1SSPkt/4.png

Hoe meer data dat je invoert (toevoegen van excel bestanden uit je mybmw app) hoe beter de analyze.
BMWi3LaadBatterijrapport

Let wel, dit is geen SOH maar meer een gezondheid rapport.
Er is een optie om de batt.cap.max toe te voegen.
De tool berekend dan de gezondheid score voor een deel en de SOH (Volgens batt.cap.max)
[quote]De berekende SOH vergelijkt de ingevoerde Batt.cap.max met de bruikbare capaciteit van een nieuwe batterij. De gecombineerde conditiewaarde voegt hier de eerder berekende laadgegevens-gezondheidsscore aan toe. Netverliezen zijn een schatting van geladen kWh minus de energie die volgens SOC-toename en Batt.cap.max in de batterij terechtkwam.[/quote]

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:43

johnwoo

3S-GTE

Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:00
johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Hangt ook een beetje af van de lengte van de rit. Als je met een bloedhete auto start en dan 5km rijdt, dan moet de airco inderdaad erg hard werken. Als je de eenmaal koel is, en dat kan best 10-15 minuten duren, dan heeft de airco het gemakkelijker. Bij een rit waar range belangrijk is (een lange rit dus..) best vooraf koelen, dan haal je ook (en vooral!) in de zomer de beste range.

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

Theo

moederbord

johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Vanmiddag had ik dit ook even getest; rijdend met een gemiddeld verbruik van 12.0 kwh/100 km nam het bereik af met 10% (met een constante 80 km/h) wanneer ik de airco van 25C omlaag zette naar 16C, en deze dus van 'stevig werken' naar 'HARD werken' ging. De airco stond al eventjes aan op 25C, en was toen rustig aan het werk.
Een verbruik van 12 kWh/100 km is bij 80 km/h een continu verbruik van 9.6 kW van de gehele auto.. Een stijgend verbruik van 10% (zonder verandering van snelheid) geeft dus aan dat de airco dan 960 watt méér verbruikt op z'n max stand.

Het uitzetten van de airco leverde een voordeel op van een paar procent. Dus koel houden op 25C kost zo'n 300 watt, terwijl hard koelen naar 16C zomaar 1.3 kW kost.

Nu met WP, PV, EV en PC


  • Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:45
AA42 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:40:
[...]

Ze zijn er gisteren opgezet:
Hier heb ik gisteren de Michelin E-Primacy 175/55/20 rondom gelegd op de Style 430 velgen, de banden kwamen van autodoc en er op gelegd met het bandapparaat op het werk. De wang op de voorste 5j velgen staat iets boller dan de 5,5J achter maar hij valt nog binnen de standaard die op een 5j velg mag monteren. Ze bevallen goed, het rijdt lekker.

Ik heb ook de olie van het differentieel gewisseld voor Kroonoil SP Gear 1071 0,5liter. Ik heb even bij hornbach een 19mm flexibele slang gehaald en die op de ontluchtingsnippel geduwd om de nieuwe olie erin te laten lopen (zoals op youtube omschreven) Ik moet zeggen dat de oude olie behoorlijk zwart was en op de magnetische carterplug zat best wat ijzer van de tandwielen. Dit was na 90k km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTdwTU5SKyhg2IW1zf7oRxDFz38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imSXW7lQvlvbtEncpJjht0lv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucqay66DRFwvXYYO8u1qAaM7TII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI7TkYihHs1dxuu2wyeAaoi2.jpg?f=fotoalbum_large

  • sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:22
johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Jep hier ook, ik rij altijd in comfort stand, met vlotte rijstijl, maar daar zit ik ook op.
i3 uit 2017,94Ah met 136000km op de klok.
Ik zet de airco even op zijn laagst, en daarna vrij vlot naar 20 a 22c dat helpt ook wel wat met

Trouwens is de eerder geplaatste post over laad historie zit een ruwe berekening/inschatting wat je ongeveer kwijt bent aan Geschat verbruik voorverwarming en accupakket per laadsessie, en wat het geschatte bereik in km is op volle lading. (+ een totaal overzicht van alle toegevoegde maanden aan laadsessies) (ps ik heb een vlotte rijstijl)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZ3sm6PL/Opera-Momentopname-2026-06-25-221511-sportplaatje.png
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste