1e set bridgestone 155 werden na 22.000 km afgekeurd ivm droogte scheuren na 3 jaar. 2e set redden de 10.000 km niet. Onder de apk maat. Wordt als 2e auto normaal gebruikt en niet opgestuft 😡johnwoo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:25:
Hier gaan de winterbanden veel langer mee dan de zomerbanden. Meestal hebben winterbanden zachter rubber en slijten sneller, dus dit vind ik wel echt opmerkelijk. Rijstijl is hetzelfde en er wordt door het jaar heen ook evenveel mee gereden.
De auto was gekocht met een set Goodyear Ultragrip winterbanden van 155 rondom (1e eigenaar zakelijk en het onderhoud en zomer/winterbandenwissels zijn erg stipt volgens het boekje gedaan, dus ik ben er vrij zeker van dat het een leaseauto was) die kennelijk nog op de wielen zaten toen de leasetermijn afliep, en hadden toen (ruim 2 jaar geleden) nog wel 6 a 6,5mm profiel.
Die eerste zomer en winter daarmee gereden en vorig jaar een tweede wielenset met zomerbanden erbij gekocht (de standaard Ecopia met 155v/175a) die ook nog 5,5mm profiel hadden toen ik ze kocht. Maar dat is nu nog maar 2,5-3 achter, alleen van een half jaar gebruik afgelopen zomer dus. Momenteel zitten de winterwielen er nog steeds onder en die weigeren maar om erg te slijten, ik gok dat er nu nog bijna 5mm op zit. Dat is dus slechts een a anderhalf millimeter slijtage voor ruim 1,5 jaar gebruik, tegenover 2,5-3mm voor één zomertje met de Ecopia's. Ik ben bijna huiverig om die zomerwielen weer te monterenIn elk geval gaan die na dit jaar aan vervanging toe zijn...
De winterbanden rijden verder prima, ik doe er niet gek mee (het is geen sportwagen) maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ze te weinig grip geven. Dus ofwel Goodyear is erg goed in hun winter compounds, ofwel Bridgestone is erg slecht met de Ecopia![]()
Nu ik erover nadenk, is het misschien geen slecht idee om die Goodyear winterbanden ook maar op de zomerset te monteren wanneer die Ecopia's op zijnIk ben alleen niet zeker of die ook in 175 te krijgen zijn...
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
:strip_exif()/f/image/vaOOH1jbDr9tjuj6A6mnHQ9m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P4dS8rnl1uDw1CHqMrl8lCLJ.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/imSXW7lQvlvbtEncpJjht0lv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OI7TkYihHs1dxuu2wyeAaoi2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j47b1GmIAEzpcUGfziaA3G3D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZxKlRZncZBvqep3L0LQc6Oxn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DTWf30edZGavW4rxuickaMro.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lsEcUVPzxaA1SFxnk8Np0MLN.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bgU9OPfJFQLcGQ3gMwPHZSPx.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/dbCOsEjmgVKRCJaITM2kApK6.png?f=fotoalbum_tile)

:strip_exif()/f/image/GwRK7ZEwJMkO9RRNoScySt7H.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/advUrv495DhsHpojUCW5N5GE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SRkBxMBDgN4N6xqKTgzf6QiO.png?f=user_large)