Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:13

Theo

moederbord

DrBOB101 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:53:
[...]

Volgens dit bericht van TopGear weegt de auto 1170 kg. Onze i3 weegt 1170 tot 1245 kg - nog een mooie overeenkomst tussen de auto's dus.
Schokkend lichter is de auto van Shell dus in ieder geval niet!
Een kleinere motor zou altijd wel kunnen: een 125 kW motor in onze i3 is natuurlijk 'onzin' als je bij 100 km/u zo'n 15-20 kW nodig hebt. Bij optrekken is 70 kW ook voldoende (bijna 100 pk). Zou interessant zijn te weten hoeveel gewicht je dan zou kunnen besparen op de motor en andere onderdelen, die minder sterk hoeven te zijn.
De i3 kan ook een heel stuk lichter wroden gemaakt wanneer dit enkel een conceptwagen zou zijn. Zaken als veel airbags, een goede kreukelzone en en versterkt frame om 4-5 sterren in de crashtesten te kunnen halen die wegen ook wat, en deze zitten er bij een concept car niet per sé op.

Stel je zou de versterkte voorkant uit de i3 halen (Geen idee hoe, maar in theorie/simulatie kan alles :+ ), de versterkte balken uit de deuren verwijderen, de airbags verwijderen, de 12V loodacccu voor een 12V li-ion vervangen, de motor vervangen voor een 80 pk gevalletje en de zeer betrouwbare (niet niet mega lichtgewicht) 42 kWh accu vervangen voor een lichtgewicht 33 kWh geval dan kun je de i3 met gemak ook 100 kilo laten afvallen, mogelijk zelfs wel meer.

Pas je de aerodynamica daarna ook nog iets aan dan kun je ook veel winnen. De i3 is immers wel ontworpen als efficiente auto, maar de BMW heeft niet de aerodynamica-engineers compleet hun werk laten doen gezien zij ook een bepaalde look wilde geven aan de i3. Veel design elemementen komen dus hard bij de BMW group brand desingers vandaan, en niet uit de aerosynamica hoek. Voorbeelden zijn de open wielkasten van de achterwielen en de bumper aan de voorkant. De aerodynamica engineers gaan altijd voor een gladde voorkant zonder ribbels en een zo goed als dichte wielkasten voor de achterwielen. De brand designers wilde een fysieke bumper, open wielkasten en andere zaken die de aerodynamica verstoren omdat de auto er wel als een BMW uit moest zien...

Maak je een conceptcar op basis van de i3 waarbij er meer naar de aerodynamica engineers wordt geluisted, en minder naar het design team dan kun je een hele aerodynamishe en zuinige auto krijgen. Helemaal wanneer je ook nog de accu achterin legt ipv onderin en je auto dus lager kunt maken. Immers is voor de luchtweerstand het frontaal oppervlakte A maal de drag coeficiënt Cd de bepalende factor voor de luchtweerstand.

Zo'n enorme prestatie is de Shell tripple 10 dus niet... Maar het unieke van deze wagen is de koeling, en dat is wat deze wagen probeert te verkopen. Ze willen niet demostreren dat het een zuinige wagen is,want dat is het simpelweg niet. Maar wel dat er een nieuw soort thermal managment gebruikt wordt..

• sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:33
DrBOB101 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:53:
[...]

Volgens dit bericht van TopGear weegt de auto 1170 kg. Onze i3 weegt 1170 tot 1245 kg - nog een mooie overeenkomst tussen de auto's dus.
Schokkend lichter is de auto van Shell dus in ieder geval niet!
Een kleinere motor zou altijd wel kunnen: een 125 kW motor in onze i3 is natuurlijk 'onzin' als je bij 100 km/u zo'n 15-20 kW nodig hebt. Bij optrekken is 70 kW ook voldoende (bijna 100 pk). Zou interessant zijn te weten hoeveel gewicht je dan zou kunnen besparen op de motor en andere onderdelen, die minder sterk hoeven te zijn.
170 pk is toch niet constant aanwezig.?
Doorgaans is toch iets van +/- 100 pk continu beschikbaar?

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17
Klopt, 75 kW is het continuvermogen en 125 kW het piekvermogen.
offtopic:
Ik reed in een '26 Twingo en die heeft geen rijmodi. Niet nodig met 60 kW, het is altijd 'eco pro' :) Een verbruik onder de 100 Wh km-1 was prima haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 15-07-2026 17:53 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-07 07:38
Theo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]

Dit was even snel een foto van vanochtend, en dat komt aardig in de buurt :) Compleet volladen doe ik niet zo vaak, en compleet leegrijden gaat lastig gezien ik vooral stukken rij van 50-150 km per keer.
Dus 9.9 kWh/100 km voor de afgelopen 93 km met een gemiddelde snelheid van 70 km/h. Dit is weinig stad/file, een aantal 80 km/h wegen, met een beetje snelweg.
Dat lijkt er meer op!
Je hoeft de accu niet in 1x leeg te rijden. Die 286 km van mij was ook 3x retour naar 't werk en een extra ritje. Toen pas weer opgeladen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-08 08:17
Marc O. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:03:
Leuk topic! We rijden zelf een Tesla Model 3 en een Saab Cabrio, en zijn nu (door verandering van baan) van plan om de cabrio te verkopen en te vervangen door een i3.

Gisteren proef gezeten en -gereden in een fraaie i3s 120Ah die van de nodige opties was voorzien (lederen bekleding, schuif/kanteldak, Harman Kardon, breed scherm). En ik moet zeggen, dat beviel beter dan ik had verwacht en zelfs met mijn 2m+ lengte kon ik prima achter het stuur zitten.

Ik meld me weer als we een stap verder zijn. Ondertussen ben ik enthousiast alles i3-gerelateerd aan het consumeren :)
We hebben de knoop doorgehakt en besloten om de auto te kopen. Zoals gezegd, het is een i3s, van 2019 met ca. 85.000km op de teller. Mooi uitgerust met schuifdkak, Harman Kardon, breed scherm, lederen bekleding, Carplay, file assistent en nog wat andere zaken die ik me niet meer kan herinneren. Zowel van binnen en buiten ziet de auto er keurig uit en zie je de leeftijd en kilometrage er absoluut niet aan af. Er wordt nog een set nieuwe achterbanden gemonteerd en als het allemaal goed gaat kunnen we hem woensdag ophalen.

Alvast wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://immich.myonrust.org/api/assets/6b136485-a87d-40a9-b828-9ee9a77a3da5/thumbnail?key=cmBtZ-aaP27l688StlIx0EZSdyrZU_y4883BtIBozqMfQLgxMM-wiwdw4vbvv85CVi0&size=preview&c=mecJFILApZeOhoefpIPQVQdPZA%3D%3D&edited=true

Afbeeldingslocatie: https://immich.myonrust.org/api/assets/d0475dd7-224f-48e7-8583-ccccfe55dbff/thumbnail?key=PM9ZPFEIntwCXAn3mAyuU6SGTB9M3vfvToxzACn6ntyru_lbvWUnn8B2LtNTX_bDUSU&size=preview&c=lfcRFICZaHdvmHiJZpd0fzrO9Q%3D%3D&edited=true

Afbeeldingslocatie: https://immich.myonrust.org/api/assets/aeb8f7e7-3610-4869-acd3-cfe9f42fee5b/thumbnail?key=Yk2LlGyLnYnGFFGx5VVP4uFDPvk2i6zUZcfRYW-EawUFiGH6T-W_UsCdmwMwv9ibRo4&size=preview&c=mucJFIL6mr2IRWesNophfwbIWQ%3D%3D&edited=true

Tesla Model 3 LR 2022

• Gluten Parody
Feli! Stond die gouden er nog?

• Marc O.
Thnx! Bij Vughterpoort bedoel je? Yep, volgens mij stond die er woensdag in ieder geval nog wel.

Tesla Model 3 LR 2022

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Marc O. schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:42:
[...]

We hebben de knoop doorgehakt en besloten om de auto te kopen. Zoals gezegd, het is een i3s, van 2019 met ca. 85.000km op de teller. Mooi uitgerust met schuifdkak, Harman Kardon, breed scherm, lederen bekleding, Carplay, file assistent en nog wat andere zaken die ik me niet meer kan herinneren. Zowel van binnen en buiten ziet de auto er keurig uit en zie je de leeftijd en kilometrage er absoluut niet aan af. Er wordt nog een set nieuwe achterbanden gemonteerd en als het allemaal goed gaat kunnen we hem woensdag ophalen.

Alvast wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, die staat er mooi bij zowel qua interieur en exterieur! Zeker bij zwarte lak geen vanzelfsprekendheid

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-07 07:38
Marc O. schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:42:
[...]

Alvast wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de aankoop. Welkom bij de club :)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Marc O.
Dank beiden!
revolution-nl schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:33:
[...]
Zeker bij zwarte lak geen vanzelfsprekendheid
Interieur is echt spotless. Exterieur eigenlijk ook wel, al kan ie wel een goede polijst/poetsbeurt gebruiken en wellicht ook een nette keramische coating om het af te maken. Weet nog niet of ik dat zelf ga doen of daarvoor naar hetzelfde bedrijf ga als die mijn Model 3 hebben gedaan.

Tesla Model 3 LR 2022

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De zwarte i3 lak is zacht, dus goed te polijsten. Let er wel op dat de carrosserie kunststof is, dus je beweging iets sneller maken ivm hitte opbouw en afvoer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwSJzuOLJ7xhy3SboB2XlyIyrHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4mdFUIfob5eNj2IgbmxTT9q.jpg?f=fotoalbum_large

Wise enough to play the fool

• Marc O.
teacher schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:02:
De zwarte i3 lak is zacht, dus goed te polijsten. Let er wel op dat de carrosserie kunststof is, dus je beweging iets sneller maken ivm hitte opbouw en afvoer.
En ik maar denken dat BMW lak keihard is. Goed om te weten, dank voor de waarschuwing.

Tesla Model 3 LR 2022

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08 09:28

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

sport schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:28:
[...]

170 pk is toch niet constant aanwezig.?
Doorgaans is toch iets van +/- 100 pk continu beschikbaar?
30 seconden vol vermogen daarna minder dan 100 pk.

Reden: stator is vloeistof gekoeld maar rotor niet. Er zit een algoritme achter die bepaald of je vol vermogen kunt krijgen.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
De zwarte i3 lak is zacht, dus goed te polijsten. Let er wel op dat de carrosserie kunststof is, dus je beweging iets sneller maken ivm hitte opbouw en afvoer. [Afbeelding]
Misschien moet ik het ook maar eens gaan proberen. Ik kan mij zo irriteren aan micro scratches :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:15
alexke1988 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:17:
[...]

30 seconden vol vermogen daarna minder dan 100 pk.

Reden: stator is vloeistof gekoeld maar rotor niet. Er zit een algoritme achter die bepaald of je vol vermogen kunt krijgen.
Dat is bij wel meer EVs het geval. In de praktijk heb je altijd het volle vermogen ter beschikking: voor die 30 seconden zit je al lang aan de maximale snelheid.

Ik zie geen enkel realistisch scenario waar je 30 seconden lang het maximale vermogen kan vragen van de auto. Of je moet een weg vinden die zonder bochten een kilometer lang flink bergop gaat…

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Heeft vooral met de belading te maken. De meeste (P)HEVs zijn beperkt in hun trekgewicht juist om deze reden; niet genoeg koeling voor een hoge continubelasting.
Bij een i3 niet echt van toepassing want toch geen trekhaak.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-08 09:46

johnwoo

3S-GTE

De zwarte i3 lak is zacht, dus goed te polijsten. Let er wel op dat de carrosserie kunststof is, dus je beweging iets sneller maken ivm hitte opbouw en afvoer.
Daar kwam de detailer die ik had ingeschakeld om de zilvergrijze sierstrips te verwijderen ook achter. De stickers waren nog goed maar ik vond zonder (a la i3s) mooier, en zag foto's van i3's met "roestende" (of althans viezige) sierstickers, dus wilde dat voor zijn. Vanwege de verhalen over het lastig schoon krijgen van de plakresten heb ik dat uitbesteed aan een goede detailer. Ik had hem verteld dat de carrosseriedelen kunststof zijn, maar hij had z'n machine toch net te lang op één plek gehouden bij het verwijderen van de stickerresten, met als gevolg lakschade :o Maar: hij loste het wel meteen heel netjes op, dat deel (langs de dakrand) heeft hij op zijn kosten laten spuiten bij een schadeherstelbedrijf waar hij mee samenwerkt (het hele stuk ook, niet alleen het beschadigde plekje met uitnevelen), daarna zag het er weer prachtig uit en dat zwart is een makkelijke kleur om te matchen (geen verschil met de andere delen) d:)b

Nog maar eens een fotootje (op herhaling, ik heb te weinig recente foto's :o ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zh0BMLvKW-YMC6PYDvonA76Y5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3itn0QUe2abzOpBhpQP18bFS.jpg?f=user_large

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:03
Vergelijking van 20 autos op gemiddelde accudegradatie na 100.000km, Aviloo tests uit Zweden

(spoiler: de i3 doet het best wel goed)

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/onderweg/na-100.000-kilometer-blijken-de-accus-van-deze-autos-het-best-bij-sommige-modellen-lever-je-bijna-10-procent-in/159063585.html

• Gluten Parody
Kia/Hyundai doen een trucje met het BMS. Er is een reserve die langzaam wordt vrijgegeven naarmate de capaciteit van de batterij terugloopt. Daardoor kan de gemeten capaciteit ook na een paar jaar nog op 100% zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 22-07-2026 20:16 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tel daarbij op dat de i3 uit dat rijtje de kleinste accu heeft, dus meer cycles.

• Marc O.
Gluten Parody schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:14:
Kia/Hyundai doen een trucje met het BMS. Er is een reserve die langzaam wordt vrijgegeven naarmate de capaciteit van de batterij terugloopt. Daardoor kan de gemeten capaciteit ook na een paar jaar nog op 100% zitten.
Maar dat heeft de i3 toch ook, zo'n buffer? Ik verwacht dan ook dat als je door die buffer heen bent, dat de degradatie dan wat sneller zal gaan.

Tesla Model 3 LR 2022

• Theo

Theo

moederbord

Marc O. schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Maar dat heeft de i3 toch ook, zo'n buffer? Ik verwacht dan ook dat als je door die buffer heen bent, dat de degradatie dan wat sneller zal gaan.
De i3 heeft een buffer van 10% waardoor je de accu altijd tot daadwekelijk 95% op kan laden (het display geeft 100% aan, maar stiekem is dat gewoon 95%). Met het ontladen ook, wanneer de auto noemt da er nul procent over is dan is niet het laatste druppeltje stroom verbruikt :P Er zit dan nog een paar procent in de accu, en deze kun je ook gebruiken.

Is de accu wat gedegradeerd dan blijft de bovenste en onderste 5% gereserveerd.

Wat sommige andere fabrikanten doen is nog een extra 'reserve' inbouwen. Met die bovenste en onderste 5% zou een bruto 39 kWh accu netto zo'n 35 kWh zijn. Kijk je naar de vw Up/Skoda Citygo dan is de netto capaciteit van die bruto 39 kWh maar 32 kWh. er wordt 3 kWh gebruikt als 'reserve' voor degradatie. Wanneer de accu dus bruto van 39 kWh gedegradeerd is naar 36 kWh dan is nog steeds de bovenste en onderste 5% gereserveerd. Maar nu is die 3 kWh 'reserve' gereduceerd naar 0.5 kWh 'reserve' en is de netto capaciteit nog steeds 32 kWh.

Mensen klappen hard in hun handjes en prijzen dan vervolgens deze geweldige accu; bij (bijv) 80 dkm is er nul degradatie en is de beschikbare capaciteit niet afgenomen. Maar dit is gewoon een listig trucje dat sommige fabrikanten graag willen toepassen; de eerste 10% accu slijtage komt uit de buffer zodat het niet zichtbaar is en hun goede naam niet wordt aangepast. Mijn inziens zijn dit sjoemelaccu's.. :P En laat VW daar nu expert in zijn..

• sport
Ook bmw past dit truukje toe.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

sport schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:00:
BMW is daar gewoon transparant over. Niks truucjes

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik vind het zelf een beetje scheef om de 10% ongebruikte capaciteit van de i3 batterij een buffer te noemen. Deze capaciteit is opgeofferd om de levensduur te verlengen en buffert daarmee niets. BMW heeft daar in hun ogen het beste compromis gesloten, die 10% potentiele capaciteit is daarmee gewoon verloren gegaan.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Theo

Theo

moederbord

sport schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:00:
Bij de i3 is de buffer procentueel, dus zo'n 10% van de resterende/effectieve capaciteit. Bij de 120Ah is de accu bruto 42.2 kWh. Netto is deze [ 90% van de bruto =] 38 kWh nieuw. Wanneer de accu wat slijtage heeft is deze bruto (bijv) 39 kWh, en is deze netto nog steeds 10% lager, dus zal deze 35.1 kWh netto zijn. De verhoudingen tussen bruto en netto capaciteit zijn dus altijd gelijk; netto heb je 90% van de bruto capaciteit beschikbaar. Slijt de accu iets dan zakt de netto capaciteit dus ook evenredig mee.

Bij de sjoemelaccu's die bij o.a. in de vw Up zitten is die verhouding niet zo eerlijk/lineair. Een nieuwe accu is bruto 39 kW, en netto 32 kWh. 10% van de bruto capaciteit is net als bij de i3 voor bescherming van de cellen. Maar bij een sjoemelaccu is 3 kWh onbruikbaar, en neemt dit af naarmate de accu slijt.Bij een 10% slijtage is de netto capaciteit dus nog steeds 32 kwh, echter is de bruto capaciteit dan rond de 35 kWh. Tien procent hiervan is voor bescherming van de accu, en de resterende 90% is dan netto. Als gebruiker zie je die eerste 10% slijtage dus niet omdat de accu continu netto 32 kWh blijft..

Bij de i3 is dit expliciet niet het geval. Daar kun je gewoon de volledige capaciteit gebruiken minus de vaste 10%, en wordt er niet stiekem een paar kWh gereserveerd om slijtage te verbergen..

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:03
Ik zie het meer als veiligheidsmarge om er voor te zorgen dat niet tot 100% werkelijke capaciteit wordt opgeladen met hoge slijtage tot gevolg. De benzine- en dieselmotoren worden ook niet afgeleverd getuned tot het maximaal mogelijke aantal PKs, daar zit ook marge op voor de levensduur.

WLTP bereik is gebaseerd op de nominale capaciteit dus die marge zorgt er niet voor dat je minder krijgt dan beloofd.

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Gluten Parody schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:14:
dat doet de i3 ook hoor. mijn buffer is zo goed als weg.

Mijn rex starte vroeger bij 6% en nu bij 12%.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Scientific
alexke1988 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:15:
[...]

dat doet de i3 ook hoor. mijn buffer is zo goed als weg.

Mijn rex starte vroeger bij 6% en nu bij 12%.
Heeft niets met de bruto/netto buffer te maken, integendeel.

• Scientific
P5ycho schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:53:
Ik vind het zelf een beetje scheef om de 10% ongebruikte capaciteit van de i3 batterij een buffer te noemen. Deze capaciteit is opgeofferd om de levensduur te verlengen en buffert daarmee niets. BMW heeft daar in hun ogen het beste compromis gesloten, die 10% potentiele capaciteit is daarmee gewoon verloren gegaan.
Zo wordt het nu eenmaal genoemd in de EV-wereld.

Een buffer van 10% is ongewoon hoog tegenwoordig. In de i4 bvb is het 80,7/83,9 of maar ongeveer 4%.

Maar bij de i4 kan je dan weer het maximale laadpercentage instellen (default op 80%).

Mijn i4 met 73Kkm heeft daardoor nog steeds maar amper een tiental keer tot 100% geladen, ie bij thuis laden aan het begin van een hele lange rit.

Toen ik de i3 kocht aan 19Km bleek die (volgens de OBD uitlezing van het BMS) 100% van de laadbeurten tot 100% geladen. Dan ben je wel blij met die 10% buffer…

• sport
Als je kijkt via een app wat de SOH van je accu is.
Dan is de netto bruikbare kwh die nog over is, een 10% lager dan wat de Batt.cap.max weergeeft.

trend- en indicatiehulpmiddel

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Eigenlijk is de redenatie van capaciteit gewoon een gok.

De BMS houdt eigenlijk gewoon een min en max cell voltage aan en hij meet wel de stroom maar dat is nooit 100% correct.

Ik merk dingen bij mijn i3S rex op die ik eerst nooit zag.

mijn onderste 50% zakt veel sneller weg dan de bovenste 50%.

Vooral mijn laatste 15% is dramatisch, tegen 70kmh mag je toch per 1 km 1% rekenen .

Bij het laden duurde het soms een kwartier om van 99,5% naar 100% te gaan. Nu misschien nog maar 5 minuten.

Mijn i3S heeft nu bijna 200k km en is van begin 2018 en is dus een 94Ah .

SOH is nu 85% volgens de meeste tools deze geven ook een cell deviation aan van 3-7mV dus dat zit wel snor.

Ik heb de officiële dealer software en kan eventueel wel eens een SOH test doen.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-08 15:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyAKlbmfTkBaFrg9cFwr0iFJ7VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OajBOBfRtM0R2TDjYxK4ipRN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een bangmakerij toch weer. Vorige week stond onze i3s voor iets anders bij de dealer en stuurden ze me hier al een berichtje over of ze dit mochten uitvoeren. Zou 37 euro kosten. En wat doen ze dan? Een keer de auto op slot en het alarm triggeren en dan krijg je een papiertje.

Polisvoorwaarden doorgenomen en er staat helemaal niets over dat dit nodig is. Voor de zekerheid toch nog even gebeld met Nationale Nederlanden: zélfs in relatie tot de nieuwprijs (toch bijna 50k) was een dergelijk “certificaat” NIET nodig gaf de vriendelijke meneer aan. Sowieso zal NN nooit meer dan de aanschafwaarde die ik betaald heb (minder dan de helft van die oorspronkelijke nieuwprijs) hoeven te vergoeden. De medewerker verzekerde (haha) me dan ook dat een dergelijk certificaat in onze situatie beslist niet nodig is.

Dit soort zaken spelen denk ik wel als je een dikke M5 rijdt maar niet bij onze “bescheiden” i3’s.

Toch weer een manier waarmee ze onnodig geld uit je zak proberen te kloppen. Niet netjes.

• Gluten Parody
Blijkbaar heb je het vinkje 'mogelijke klant voor een iX' gekregen ;)

• AA42
Gluten Parody schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:04:
Blijkbaar heb je het vinkje 'mogelijke klant voor een iX' gekregen ;)
🤣🤣🤣🤣

• sport
AA42 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:28:
[Afbeelding]

een dergelijk “certificaat” NIET nodig gaf de vriendelijke meneer aan.
Zal ook wel te maken hebben met hoe de auto verzekerd is?
En een maatschappij die zegt (“certificaat” NIET nodig ), veranderd vast van mening zodra dat beter uitkomt.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:38:
[...]

En een maatschappij die zegt (“certificaat” NIET nodig ), veranderd vast van mening zodra dat beter uitkomt.
Meeste maatschappijen verlangen dat vanaf 70.000 cat. waarde

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
alexke1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:58:
Eigenlijk is de redenatie van capaciteit gewoon een gok.

De BMS houdt eigenlijk gewoon een min en max cell voltage aan en hij meet wel de stroom maar dat is nooit 100% correct.

Ik merk dingen bij mijn i3S rex op die ik eerst nooit zag.

mijn onderste 50% zakt veel sneller weg dan de bovenste 50%.

Vooral mijn laatste 15% is dramatisch, tegen 70kmh mag je toch per 1 km 1% rekenen .

Bij het laden duurde het soms een kwartier om van 99,5% naar 100% te gaan. Nu misschien nog maar 5 minuten.

Mijn i3S heeft nu bijna 200k km en is van begin 2018 en is dus een 94Ah .

SOH is nu 85% volgens de meeste tools deze geven ook een cell deviation aan van 3-7mV dus dat zit wel snor.

Ik heb de officiële dealer software en kan eventueel wel eens een SOH test doen.
Kan je met ISTA ook een hele nieuwe kalibratie van de accu doen, ik heb daar wel eens over gelezen en zou dat weleens willen proberen.

Dit ivm de snelle degradatie het eerste jaar (na aankoop bij 160k) (ik vermoed door fractioneel opladen) dat is nu volledig gestabiliseerd ik ben heel erg benieuwd over een nieuwe kalibratie de verloren 2kwh - 2,5kWh weer teruggeeft.

Kapamax is nu met 180k km 24kWh. Cel balans wel keurig in orde

• sport
Je kan een nieuwe kalibratie doen, maar die kwh ben je kwijt.
Wat is de SoH, 80%?

• Scientific
sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:15:
Wat is de SoH, 80%?
24kWh kapa max is bij de 90Ah versie 88% SoH (24/27,2).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:15:
Wat is de SoH, 80%?
78% volgens de BMS. Ik heb op internet wel verhalen gehoord van soort gelijke gevallen dat er een kans is dat het BMS extra reserve heeft gealloceerd door de partial ladingen en daardoor van slag is. Het is natuurlijk ook heel vreemd dat na overname de degradatie zo hard verliep. Terwijl er geen sprake was van snelladen, er niet veel kms zijn gemaakt en ik enorm voorzichtig ben geweest met een hoge SOC. Ik laad nu daarom weer door naar 100%, en heb geen achteruit gang meer waargenomen.

Valt mij ook op dat bij een lage SOC de cell spanning die lage SOC reading van de BMS helemaal niet verklaard.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2026 09:59 ]

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:57:
[...]

78% volgens de BMS. Ik heb op internet wel verhalen gehoord van soort gelijke gevallen dat er een kans is dat het BMS extra reserve heeft gealloceerd door de partial ladingen en daardoor van slag is. Het is natuurlijk ook heel vreemd dat na overname de degradatie zo hard verliep. Terwijl er geen sprake was van snelladen, er niet veel kms zijn gemaakt en ik enorm voorzichtig ben geweest met een hoge SOC. Ik laad nu daarom weer door naar 100%, en heb geen achteruit gang meer waargenomen.

Valt mij ook op dat bij een lage SOC de cell spanning die lage SOC reading van de BMS helemaal niet verklaard.
moet zeggen dat dat een enorm slechte SOC/kappa max is.

Mijn i3S heb ik echt mishandeld, altijd 11kW en zeker 30% van de tijd aan een snellader gehangen.

Lange ritten en harde ritten 160km/h op de autoroute in frankrijk met een screeuwende rex en een batterij die rond de 3% SOC stond. En dan onmiddelijk aan de fast charger.

heb batterij temperaturen gezien van 39c tijdens het snel laden en dan ook reductie in snelheid.

Nu heeft hij net 183k waarvan 13k op de rex gereden en de laatste keer dat ik Kappa max heb gezien stond hij op 26.2 KWh

Toen ik hem juist had zat hij op 29.6KWh.

• sport
78% dat is 21 kwh van het bruikbare 27.2 kwh (ga er even van uit dat je 94 Ah accu hebt.

Vond het volgende in hoeverre het ook waar is????

BMS-kalibratie (of reset/recalibratie) bij de BMW i3 helpt de Battery Management System (BMS) om de werkelijke batterijcapaciteit beter te schatten.

Dit lost vaak problemen op zoals onnauwkeurige range-aanduiding, vroegtijdig afslaan of een te conservatieve SoC (State of Charge).

Belangrijk: Kalibratie corrigeert schattingsfouten, maar herstelt geen fysieke degradatie (echte slijtage van cellen). Het is veilig als je het niet overdrijft.

1. DIY-kalibratieprocedure (meest aanbevolen voor eigenaren)

Dit is de standaardmethode via volle laad-ontlaad-cycli. Doe dit 1x per 6-12 maanden of na batterijwerkzaamheden.

Fase 1: Volle lading + rust

Laad met een Level 2 (AC) lader (niet DC snelladen) tot 100% (groen lampje blijft branden).

Laat de auto 2+ uur aangesloten staan. Dit laat de BMS cellen balancen en de maximale spanning meten.

Fase 2: Gecontroleerde ontlading

Rij normaal tot de geschatte range nog 10-15 km bedraagt (of 1 balkje knippert / Range Extender activeert bij REx).

Ga niet tot 0% — dat kan NMC-cellen beschadigen.

Parkeer meteen en laat de auto een paar uur rusten (bij voorkeur 4-6 uur) zodat voltages stabiliseren.

Fase 3: Opnieuw volle lading + reset

Laad weer tot 100% met AC.

Na laden: 12V-batterij loskoppelen (onder de motorkap) voor 10 minuten. Dit forceert een resync van het instrumentencluster met de BMS.

Sluit aan, start de auto en rij rustig 20-30 minuten (geen harde acceleratie of sterk remmen) zodat de BMS onder belasting kan leren.

Extra tip: Laat de auto daarna 8+ uur slapen (afgesloten, sleutel weg) voor een volledige kalibratiecyclus. Herhaal de hele procedure 1-2x indien nodig.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:33:
78% dat is 21 kwh van het bruikbare 27.2 kwh (ga er even van uit dat je 94 Ah accu hebt.

Vond het volgende in hoeverre het ook waar is????

BMS-kalibratie (of reset/recalibratie) bij de BMW i3 helpt de Battery Management System (BMS) om de werkelijke batterijcapaciteit beter te schatten.

Dit lost vaak problemen op zoals onnauwkeurige range-aanduiding, vroegtijdig afslaan of een te conservatieve SoC (State of Charge).

Belangrijk: Kalibratie corrigeert schattingsfouten, maar herstelt geen fysieke degradatie (echte slijtage van cellen). Het is veilig als je het niet overdrijft.

1. DIY-kalibratieprocedure (meest aanbevolen voor eigenaren)

Dit is de standaardmethode via volle laad-ontlaad-cycli. Doe dit 1x per 6-12 maanden of na batterijwerkzaamheden.

Fase 1: Volle lading + rust

Laad met een Level 2 (AC) lader (niet DC snelladen) tot 100% (groen lampje blijft branden).

Laat de auto 2+ uur aangesloten staan. Dit laat de BMS cellen balancen en de maximale spanning meten.

Fase 2: Gecontroleerde ontlading

Rij normaal tot de geschatte range nog 10-15 km bedraagt (of 1 balkje knippert / Range Extender activeert bij REx).

Ga niet tot 0% — dat kan NMC-cellen beschadigen.

Parkeer meteen en laat de auto een paar uur rusten (bij voorkeur 4-6 uur) zodat voltages stabiliseren.

Fase 3: Opnieuw volle lading + reset

Laad weer tot 100% met AC.

Na laden: 12V-batterij loskoppelen (onder de motorkap) voor 10 minuten. Dit forceert een resync van het instrumentencluster met de BMS.

Sluit aan, start de auto en rij rustig 20-30 minuten (geen harde acceleratie of sterk remmen) zodat de BMS onder belasting kan leren.

Extra tip: Laat de auto daarna 8+ uur slapen (afgesloten, sleutel weg) voor een volledige kalibratiecyclus. Herhaal de hele procedure 1-2x indien nodig.

De kalibratie procedures heb ik allemaal al gedaan, zelfs verder onder nul 0% doorgereden. Zal binnenkort weer eens een read-out doen met EV-Scanner.

Volgens mij rekend EV-Scanner met een nieuw capaciteit van 29kWh (BMW geeft officieel inderdaad 27kWh op).

Het gaat inderdaad om een 94ah.

• sport
Soh lijkt mij minder belangrijk dan een goede cell spanning.
Ik heb inmiddels zoveel afwijkingen gezien, dat het gok is wat nog correct is.
Dus een goede cell spanning en balans daartussen, en de nog te behalen km op accu lading zegt naar het mij lijkt, uiteindelijk meer.

Moeite waard om eens te lezen.

We will say it out loud: State of Health is a lie.
Not because the number is fake. Because the name is fake. SOH is not “State of Health”. It is State of Capacity. It tells you one thing only: how many kWh are left compared to day one. That’s it. It tells you nothing about whether the battery is healthy, nothing about when it will fail, and nothing about how much usable life is left in the pack you are about to pay for.
https://evclinic.eu/2026/06/10/soh-and-battery-passport-is-a-lie-introducing-eolhc-the-metric-the-industry-never-gave-you/

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:18:
Dus een goede cell spanning en balans daartussen, en de nog te behalen km op accu lading zegt naar het mij lijkt, uiteindelijk meer.

Not because the number is fake. Because the name is fake. SOH is not “State of Health”. It is State of Capacity. It tells you one thing only: how many kWh are left compared to day one. That’s it. It tells you nothing about whether the battery is healthy, nothing about when it will fail, and nothing about how much usable life is left in the pack you are about to pay for.
https://evclinic.eu/2026/06/10/soh-and-battery-passport-is-a-lie-introducing-eolhc-the-metric-the-industry-never-gave-you/
Eens, daarom kan ik mij er ook niet heel druk om maken (het is meer nieuwsgierigheid naar de oorzaak) zeker omdat range bij ons gebruik een non-issue is.

• Scientific
sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:18:

Er staat nogal wat onzin in het artikel (zoals de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is), dus ik zou er niet veel acht op slaan. Typisch voor de wereld van vandaag, heel veel lawaai maken in de hoop gehoord te worden…

En natuurlijk is SoH een maat voor de overblijvende capaciteit van een batterijpack, en dus een maat voor de chemische degradatie ervan. En uiteraard is een goede SoH geen garantie dat de batterij als geheel niet snel een probleem kan krijgen.

En bovendien: de SoH van een aantal cellen die in serie staan geschakeld, wordt uiteindelijk bepaald door de ene cel die het meest capaciteit heeft verloren…

• sport
"de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is"
Zoals ik het heb gelezen bedoelen ze hiermee dat de batterijen bij minder dan 70% er gewoon mee kappen.
Dit is in de software zo vast gelegd, ook al is de batterij verder in orde.
Daarmee komen ze op die "expected cycle life een vast getal".
In dat artikel word ook verteld dat bij een tesla een reparatie/update in de software is gedaan zonder verder iets aan de accu te hebben gedaan, waarna die verder weer gewoon functioneerde, ook al was de 70% grens overschreden.

Maar goed, we kunnen er allemaal wat van vinden, maar het blijft interessant om te lezen.

• AA42
sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:38:
[...]

Tsja, meningen kunnen veranderen maar polisvoorwaarden niet

• Gluten Parody
sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:33:
[..]

Ren tenslotte zeven rondjes om de auto in een bloemetjespyjama terwijl je ‘Batt Kapa Max! Batt Kapa Max!’ roept. Gewoon voor de zekerheid.

:>

• Scientific
sport schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:30:
"de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is"
Zoals ik het heb gelezen bedoelen ze hiermee dat de batterijen bij minder dan 70% er gewoon mee kappen.
Dit is in de software zo vast gelegd, ook al is de batterij verder in orde.
Daarmee komen ze op die "expected cycle life een vast getal".
In dat artikel word ook verteld dat bij een tesla een reparatie/update in de software is gedaan zonder verder iets aan de accu te hebben gedaan, waarna die verder weer gewoon functioneerde, ook al was de 70% grens overschreden.

Maar goed, we kunnen er allemaal wat van vinden, maar het blijft interessant om te lezen.
Nee, dit gaat niet over meningen. Het artikel bevat een heleboel nonsense feiten. Neem bvb deze passage : “Maximum charge/discharge cycle count from aging tests. This is the most relevant datapoint of all, more relevant than anything else in this article. Every manufacturer determines it through aging simulation, available even at prototype stage. With it, EOLHC would give you the literal exact mileage at which the battery reaches end of life and must be replaced. Battery replacement would become a predictable, planned cost instead of a financial surprise. That is exactly why you will never get it.”

De toon van het artikel had je al moeten waarschuwen: het lijkt wel Bild…

• sport
Ik begrijp niet goed wat daar fout aan is Scientific.

• Scientific
sport schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:08:
Ik begrijp niet goed wat daar fout aan is Scientific.
Er is niet één “maximum cycle count”. Een batterij verliest capaciteit naarmate ze meer laad/ontlaad cycli doorloopt. Maar de snelheid waarmee die degradatie verloopt is afhankelijk van een heleboel factoren (depth of discharge, snelheid van laden of ontladen, temperatuur enzovoort). Eénzelfde type batterij kan dus bvb na 800 cycli 20% van zijn capaciteit verliezen of pas na 2000 cycli, afhankelijk van de omstandigheden. Doen alsof je vooraf kan weten wanneer exact een batterij het zal begeven is je reinste onzin. Maar ze zeggen wel dat dit het belangrijkste punt van gans hun betoog is. Logische conclusie voor mij: het ganse betoog is onzin.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-08 09:50
Word het niet eens tijd voor " het grote elektrische auto batterij topic" ?
Dan kan het hier weer over specifieke i3 zaken gaan.

• sport
Dank Scientific,

Ik ben mijn eigen app aan het bouwen, en om de benodigde info te verkrijgen lees ik veel en kom dan ook veel tegen.
In de app zit nu een.
Batterijscore
Indicatieve score op basis van capaciteit, celbalans, modules, temperatuur, 12V en meetkwaliteit.
en daar word dan een prognose op gemaakt.
bv, wanneer word 80% EOL of 70% EOL bereikt.

Op dit moment heb ik daar nog te weinig data voor, en dat zal ook nog wel even duren. (betrouwbaarheid laag)
Resterende cycli is een beetje een blinde vlek.
2000 cycli is waar bmw mee komt, en dat houden we dan ook maar aan.
Via de OBD kan het totaal aantal Ah dat geladen is, uitgelezen worden,
En een schatting uit cumulatief geladen Ah gedeeld door de Ah-waarde van het accupakket, geeft een indicatie van gebruikte cycli.
2x voor 50% laden, word in de app gezien als 1 laadcyclus. en naar ik vermoed ook door de i3.

screenshot i3 2017 met 137000km.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/25pk4XRz/Opera-Momentopname-2026-07-30-071909-sportplaatje.png

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:41:
Volgens mij gaat dit specifiek over het BMS van de i3, zeer zeker relevant dus.

• remmuz
revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Volgens mij gaat dit specifiek over het BMS van de i3, zeer zeker relevant dus.
Ik heb BMS twee keer voorbij zien komen maar verder is het vooral off-topic discussie over Soh Soc en whatever. Iets meer moderatie zou geen kwaad kunnen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Ik heb BMS twee keer voorbij zien komen maar verder is het vooral off-topic discussie over Soh Soc en whatever. Iets meer moderatie zou geen kwaad kunnen.
Dan heb je niet goed gelezen, in het merendeel van deze posts worden i3 specifieke componenten genoemd.

• sport
remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:41:
Je zou het haast gaan denken. ;)
Maar voorgaande posten gaan over hoe dit in verhouding staat met de batterij van de i3 :*)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik heb weer even een read-out gedaan met EVscanner en verrassend genoeg heb ik een SOH toenname van 3% punt, dat is de eerste keer dat ik een forse toename zie. Mogelijk toch doordat ik sinds de eerdere periode alleen nog maar tot 100% laad.

Eerdere meting:
Maart 77% met 27,67 kW bruto
Juli 80% met 28,78 kWh bruto (nieuw 33.2kWh volgens EVscanner)

Best interessant, eens kijken of deze trend zich doorzet.

Bij een SOC op het dashboard van 10% is de reele SOC 18% bij een celvoltage van 3.550v. Geeft ook wel aan dat je i3 gerust weg kan zetten met een lage SOC zonder dat je bang hoeft te zijn voor een hogere calender aging.

Volgens BMS

37.099kWh de accu in (incl regen)
36.736kWh de accu uit

1.117 cycles
Kmstand 181k km

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 01-08-2026 09:43 ]

• sport
Juli 80% met 28,78 kWh bruto

Geeft EVscanner bruto waardes?
dat zou dan netto 21 kwh en 21.7 kwh zijn?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
sport schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:30:
Juli 80% met 28,78 kWh bruto

Geeft EVscanner bruto waardes?
dat zou dan netto 21 kwh en 21.7 kwh zijn?
Ja brutto, maar dat is inderdaad het vreemde, kapa max gaf in maart 24kWh aan.
En als je 28.78kWh van 33kWh pakt kom je ook op 85% ish uit, geen 80% wat de SOH BMS waarde is.

• Scientific
revolution-nl schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:31:
[...]

Ja brutto, maar dat is inderdaad het vreemde, kapa max gaf in maart 24kWh aan.
En als je 28.78kWh van 33kWh pakt kom je ook op 85% ish uit, geen 80% wat de SOH BMS waarde is.
Ik zie in EVscanner (bij mijn i4) zowel de netto als de bruto (« gross ») waardes. Heb nu geen i3 bij de hand maar dat is daar ook zo veronderstel ik?

• sport
Ik zie ook een verschil in het netto kwh uitgelezen met een OBD lezer, en de Batt.cap.max.
Het scheelt +/- 3 kwh.

Volgens autoblog.
batt.cap.max) verschillen doordat de SoH een verhoudingsgetal in procenten is en batt.cap.max de werkelijke hoeveelheid energie in kWh of Ah toont die er nu maximaal in past.
https://www.autoblog.nl/nieuws/state-of-health-soh-alles-wat-je-moet-weten-over-de-apk-van-je-autobatterij

Maar als je dat verhoudingsgetal in procenten loslaat op de batt.cap.max dan gaat de batterij wel een 1.000.000 km mee :o

• chipzz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:46
Leuk artikel vandaag bij autoweek...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/

... graag een lichtere accu ontwerpen met plm. 300 km. Range Voor de i3 (s) 😁

• sport
anderhalve dag werk, als ik het zo las leek het max half dagje werk?

ps, en dan te bedenken dat lion smart 8 jaar geleden een 100Kwh accu heeft ontwikkeld.
Deze is echter nooit op de markt gebracht, er zit dus nog wel wat in de pijplijn.
https://www.autoblog.com/news/bmw-i3-100kwh-lion-smart-battery

[ Voor 69% gewijzigd door sport op 01-08-2026 22:31 ]

• remmuz
chipzz schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:04:
Leuk artikel vandaag bij autoweek...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/

... graag een lichtere accu ontwerpen met plm. 300 km. Range Voor de i3 (s) 😁
Dat is wel aan de dure kant hoor. Er zijn inmiddels diverse bedrijven die dit aanbieden.
De laatste die ik voorbij zag komen vraagt 6500,00 voor de 120 Ah batterij, ex montage. Ze bieden voor 1000 euro meer ook een 154 Ah batterij aan.
Wel een goeie ontwikkeling. Ik hoop dat zoiets ook voor mijn 330e beschikbaar komt.

• Lord Blackadder
  • Laatst online: 21:42
remmuz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 07:24:
[...]

Dat is wel aan de dure kant hoor. Er zijn inmiddels diverse bedrijven die dit aanbieden.
De laatste die ik voorbij zag komen vraagt 6500,00 voor de 120 Ah batterij, ex montage. Ze bieden voor 1000 euro meer ook een 154 Ah batterij aan.
Wel een goeie ontwikkeling. Ik hoop dat zoiets ook voor mijn 330e beschikbaar komt.
Een link is naar zo een bedrijf is altijd welkom!

• sport
Mandril- https://mandrill-engineering.de/ oem batterij (dit jaar word verwacht dat de 147 Ah beschikbaar komt)
mtgbattery- https://mtgbattery.com/bmw-i3/ Aftermarket met 54 kwh optie(Ga je voor desze accu, lees dan dit pdf bestand)
vivnevs- i3-battery-modules-45kwh aftermarket
2e hands- onderdelenlijn.nl

Ps.
Aftermarket 2 of 3 jaar garantie
Mandrill 10 jaar garantie!

[ Voor 13% gewijzigd door sport op 02-08-2026 12:54 ]

• sport
Scientific schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Er staat nogal wat onzin in het artikel (zoals de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is),
Vraag wat is voor jou eigenlijk 1 cycli?
Ik bedoel er verder niets mee, en ben het wel met je eens.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mandrill gebruikt de lion batterij, en lion heeft de oorspronkelijke i3 accu assemblagelijn van bmw gekauft.

• Scientific
sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Vraag wat is voor jou eigenlijk 1 cycli?
Ik bedoel er verder niets mee, en ben het wel met je eens.
1 cyclus is een hoeveelheid energie laden+ontladen gelijk aan de netto capaciteit van de batterij. Dus bij een 120Ah i3 staat één cyclus gelijk aan 38kWh ontladen en weer laden (eventueel in n keren dus met kleinere hoeveelheden per keer laden en/of ontladen).

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 02-08-2026 17:10 ]

• sport
Oke, dan begrijp ik het waarschijnlijk, 1 cyclus is alleen laden incl het ontladen dus beiden is dan 1 volledige cyclus. gezien tussen de 0 en 100%.
Net zoals dat bv 4x30% laden in een 120 ah batterij 1 volledige cyclus is.
Tenminste zo krijg ik de gegevens terug die ik via de obd lezer uitlees?

Ik laad als de stroom laag of gratis, vaak slechts een paar kwh.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8c3pBhMf/Whats-App-Image-2026-08-02-at-17.jpg

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:29:
?

Ik laad als de stroom laag of gratis, vaak slechts een paar kwh.

[Afbeelding]
Doe je dit al lang, dit deed ik dus ook. Sinds de degradatie mee gestopt. Tenminste ik laad nu bij lage tarieven maar dan wel gewoon direct door naar 100% en geen deelladingen meer. Dan is de kleine accu icm 11kW wel fijn.

• chipzz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:46
...ik laad ook steeds vaker 6A (gratis) zonnestroom met de granny lader zo tussen 11:00 en 19:00 , zonder volledig vol te laden. Is dit echt zo slecht voor de accu ?

[ Voor 9% gewijzigd door chipzz op 02-08-2026 18:49 ]

• Scientific
chipzz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:48:
...ik laad ook steeds vaker 6A (gratis) zonnestroom met de granny lader zo tussen 11:00 en 19:00 , zonder volledig vol te laden. Is dit echt zo slecht voor de accu ?
Nee, dat is net heel goed voor de accu. Maar het BMS heeft dan op de duur wel wat moeite om de capaciteit juist in te schatten. Daarom best om de paar maanden eens volledig volladen vanaf een bijna lege accu (bvb 10-15%).

• Scientific
revolution-nl schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

Doe je dit al lang, dit deed ik dus ook. Sinds de degradatie mee gestopt.
Dit is uiteraard geen degradatie maar het BMS dat niet meer goed kan inschatten wat de SoH is (beschikbare capaciteit).

• sport
Voor korte ritten, niet lager dan 20% en niet meer dan 80%
Grote rit gewoon 100%, geen grote rit, dan is het soms wel eens goed.

• teacher

teacher

Dysgaf!

sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:29:

Net zoals dat bv 4x30% laden ..... 1 volledige cyclus is.
Dit wil je even aanpassen. ;)

• sport
waarom?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Omdat 4x30% 120% is, dus 1,2 cycle.
Nu ben ik meer een talenman, dus reken het vooral na. :+

• Gluten Parody
teacher schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:28:
Mandrill gebruikt de lion batterij, en lion heeft de oorspronkelijke i3 accu assemblagelijn van bmw gekauft.
LionSmart :) Heeft ook een 53 kWh optie die een dezer dagen beschikbaar zou komen https://lionsmart.com/wp-...rt-Storage-Power-53-1.pdf

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18
Leanderr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
Graag meld ik mij ook in dit topic, als dat mag. Want wij gaan binnenkort onze mini cooper SE ophalen in Duitsland. De aandrijflijn is gelijk als de i3s.

Wij zochten een leuk elektrisch autootje. Na verkoop van de Panda 100HP zocht ik een autootje wat iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht toverde. Daarnaast zou elektrisch ook wel een goed idee zijn omdat we een aantal zonnepanelen hebben.

Voor vakanties en lange afstanden hebben we nog een Fiesta st-line 2022. Voor werk heb ik zelden een auto nodig omdat ik naar kantoor loop.
Oude koeien natuurlijk 1,5 jaar oude post maar wat grappig, ik zit dit forum door te pluizen juist omdat mijn vrouw nu een Mini SE heeft die er einde maand uit gaat en ze nu eigenlijk wel naar een i3 wil. Meer range, ruimer, en toch vertouwd.

We rijden al sinds 2018 electrisch, maar hebben in 2017 ook vele proefritten gemaakt. De i3 was altijd de leukste auto waar we in hebben proef gereden. (Het werd een Leaf 40kwh die na 14 maanden private lease werd ingeruild voor een Ioniq 28kwh en nu een Enyaq)
Mijn vrouw heeft 4 jaar geleden ook haar Mini Clubman ingeruild voor een MiniCooper E en nu de private lease af loopt zijn we op zoek naar een 120ah i3, dus het heeft dan 9 jaar geduurd na de proefrit :9

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Scientific schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:29:
[...]

Dit is uiteraard geen degradatie maar het BMS dat niet meer goed kan inschatten wat de SoH is (beschikbare capaciteit).
Correct uiteraard, nu is mijn geval echter slechts een n=1 + nog een aantal gevallen die een soortgelijk gedrag rapporteren. Kan dus zeker zijn dat de reden anders is of het heel exemplarisch is.

Als de SOH gradatie trend doorzet weet ik meer :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Philos31 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:57:
[...]

Oude koeien natuurlijk 1,5 jaar oude post maar wat grappig, ik zit dit forum door te pluizen juist omdat mijn vrouw nu een Mini SE heeft die er einde maand uit gaat en ze nu eigenlijk wel naar een i3 wil. Meer range, ruimer, en toch vertouwd.

We rijden al sinds 2018 electrisch, maar hebben in 2017 ook vele proefritten gemaakt. De i3 was altijd de leukste auto waar we in hebben proef gereden. (Het werd een Leaf 40kwh die na 14 maanden private lease werd ingeruild voor een Ioniq 28kwh en nu een Enyaq)
Mijn vrouw heeft 4 jaar geleden ook haar Mini Clubman ingeruild voor een MiniCooper E en nu de private lease af loopt zijn we op zoek naar een 120ah i3, dus het heeft dan 9 jaar geduurd na de proefrit :9
Grappig, toch wel veel zeggend dat je na al die jaren terug komt op een "oud" model. Nu moet ik zeggen dat de i3 ook wel heel mooi verouderd. Als hij in deze vorm nieuw van de band zou rollen zou hij op het interieur na niet eens gedateerd ogen.

Grappig dat je trouwens ook een BMW C Evolution LR rijdt, dat hoor je ook weinig. Ik heb dezelfde, mooie i3 technologie :) 8) . Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je 94ah cellen vervangt voor 120ah cellen :9

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-08-2026 10:14 ]

• Philos31
revolution-nl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Grappig, toch wel veel zeggend dat je na al die jaren terug komt op een "oud" model. Nu moet ik zeggen dat de i3 ook wel heel mooi verouderd. Als hij in deze vorm nieuw van de band zou rollen zou hij op het interieur na niet eens gedateerd ogen.

Grappig dat je trouwens ook een BMW C Evolution LR rijdt, dat hoor je ook weinig. Ik heb dezelfde, mooie i3 technologie :) 8) . Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je 94ah cellen vervangt voor 120ah cellen :9
De i3 is qua rijeigeschappen ons altijd bijgebleven, maar de actieradius tegenover de prijs was voor ons (particulier) een echte no-go.
En ja, de i3 is "mooier" geworden naar mate er meer EV's op de markt kwamen, dat heeft BMW absoluut goed gedaan.
Het is op zich niet zo gek dus dat we bij de i3 uitkomen. De mini brengt mijn vrouw op dit moment naar al haar vriendinnen afspraken en uitjes en ze redt het 90% van de tijd om van thuislader naar thuislader te rijden. Dan is die 30% meer range gewoon heel erg lekker.

DIe C-Evo (even offtopic) is echt heel leuk, en er zijn (Fransen en spanjaarden) die inderdaad nieuwe cellen er in zetten. Hij gaat er alleen wel uit, ik gebruik hem te weinig, en hij heeft 100000km gelopen, alles is vervangen, maar heel zonde als hij stil staat.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• sport
teacher schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:56:
Omdat 4x30% 120% is, dus 1,2 cycle.
Nu ben ik meer een talenman, dus reken het vooral na. :+
Net zoals dat bv 4x30% laden in een 120 ah batterij 1 volledige cyclus is.
Als brabander onder den bosch hebben we niet zoveel met taal hier 8)7

//edit.
:o :+
Ik zie het, duurde even maar er had Ah moeten staan inplaats van %

[ Voor 11% gewijzigd door sport op 04-08-2026 11:49 ]

• Philos31
Ik heb een leuke zwarte BMW i3 120Ah op het oog die ik voor een goede prijs kan overnemen. Bouwjaar is 2021 en hij heeft ongeveer 52.000 km gelopen.

Qua infotainment/connectiviteit zit er volgens de optielijst het volgende op:
  • 609 Navigation Professional
  • 6NW Telephony with Wireless Charging
  • 6WD WiFi Hotspot
  • 6AK ConnectedDrive Services
  • iDrive 6
Alleen 6CP Apple CarPlay Preparation ontbreekt en CarPlay zit er inderdaad ook echt niet op.

Nu lees ik in de openingspost dat je bij sommige modellen CarPlay achteraf met BimmerCode kunt activeren. 

Weet iemand of ik met bovenstaande configuratie CarPlay daadwerkelijk zelf met BimmerCode kan activeren, of moet er daarnaast nog een FSC/licentie voor CarPlay worden aangeschaft/geactiveerd?

Ik wil het liefst gewoon de originele BMW wireless CarPlay gebruiken en geen aftermarket MMI-box ertussen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 03-08-2026 20:23 ]

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:00

HaikoW

International man of mystery

Ik heb een paar maanden geleden ook CarPlay aan onze i3 uit december 2019 toegevoegd en dit werkt top.

Ondanks dat volgens BMW er geen wifi antenne aanwezig zou zijn, was deze er wel :)
Zelf heb ik de gebruik gemaakt van een specialist in bimmercoderen uit Rosmalen (die ook tijdens de installatie snel een paar vragen beantwoordde) maar er zijn op internet plenty partijen beschikbaar die dit met een software update aanbieden (geheel op eigen risico natuurlijk)

• Theo

Theo

moederbord

Met Bimmercode kun je veel, maar Carplay activeren is niet één van de dingen die je ermee kan doen helaas. Daar is andere software voor nodig.
Online zijn er veel personen te vinden die de BMW willen coderen. De bimmerlink zaken zijn dan iets van 10 euro per item, maar de zaken die complexer zijn (en niet met bimmerlink kunnen) daar vragen ze meer voor. Het Carplay activeren is er hiervan één van.

• Philos31
De knoop is inmiddels doorgehakt. We hebben uiteindelijk de i3 gekocht.

Het is een blauwe 120Ah Executive geworden. Eigenlijk wel grappig 9 jaar geleden een proefrit gemaakt en nu uiteindelijk toch geworden.

De private lease mini, die eind deze maand afloopt zal vast door haar gemist worden, maar met deze behoorlijk aangeklede versie zal ze waarschijnlijk ook niet ontevreden zijn.

Hij heeft onder andere de warmtepomp, Harman Kardon, Navigation Professional, Comfort Access, stoelverwarming, achteruitrijcamera, Park Distance Control, Park Assistant, Driving Assistant Plus, DAB+, draadloos laden, WiFi-hotspot en daarnaast krijgen we er ook nog een winterset bij.

CarPlay blijkt inderdaad achteraf gewoon te activeren te zijn, dus dat ga ik binnenkort ook regelen.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen de afgelopen dagen. Ik heb behoorlijk wat aan dit topic gehad. Zodra we hem hebben opgehaald zal ik nog wel een paar foto’s plaatsen.

• AA42
sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:41:
Voor korte ritten, niet lager dan 20% en niet meer dan 80%
Grote rit gewoon 100%, geen grote rit, dan is het soms wel eens goed.

[YouTube: Many EV Owners Get This Wrong, Pt. 2 | Battery Cycles]
Twijfel sowieso aan dit soort verhalen maar voor de i3 sowieso niet van toepassing.

[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 05-08-2026 08:22 ]

• AA42
Theo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:45:
Met Bimmercode kun je veel, maar Carplay activeren is niet één van de dingen die je ermee kan doen helaas. Daar is andere software voor nodig.
Online zijn er veel personen te vinden die de BMW willen coderen. De bimmerlink zaken zijn dan iets van 10 euro per item, maar de zaken die complexer zijn (en niet met bimmerlink kunnen) daar vragen ze meer voor. Het Carplay activeren is er hiervan één van.
EBay is je vriend….

• AA42
Wauw. Als deze mod niet al te gek geprijsd gaat worden dan sta ik vooraan! Met de Peblar Business ben ik al voorbereid 😁

https://mandrill-engineering.de/wp-content/uploads/2025/11/Mandrill-BiDi.pdf

• Scientific
Dat is uiteraard absoluut geen onzin maar gewoon hoe je de levensduur van een NMC batterij optimaliseert.

Nu heeft de i3 wel een heel goede batterij met behoorlijk wat marges ingebouwd, dus als je je niet aan die richtlijnen houdt zal je dat niet zo snel merken, maar dat doet niets af aan het bovenstaande.

• sport
AA42 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:00:
Wauw. Als deze mod niet al te gek geprijsd gaat worden dan sta ik vooraan! Met de Peblar Business ben ik al voorbereid 😁

https://mandrill-engineering.de/wp-content/uploads/2025/11/Mandrill-BiDi.pdf
Te duur. bijna 10.000€ en zonder de extra thuis batterij een kleine 6500€
de kit alleen 2500€ tenminste als je al een geschikte thuislader hebt (walbox).

• AA42
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik zag het vanochtend vroeg voorbijkomen maar niet goed naar de details gekeken. Dat ze überhaupt denken dat iemand dit gaat doen vind ik bijzonder.

Punt is namelijk ook dat je een (dure!) DC lader nodig hebt….

Omdat mijn Peblar Business al hardware matig is voorbereid op bi-directioneel dacht ik dat dat al goed zat, maar er blijkt dus DC en AC bi-directioneel te bestaan. (Of gaat bestaan).

Ennwat ik me dan meteen afvraag: wat ga je met DC doen in je huis? Alles is 230VAC…….

• Theo

Theo

moederbord

AA42 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:10:
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik zag het vanochtend vroeg voorbijkomen maar niet goed naar de details gekeken. Dat ze überhaupt denken dat iemand dit gaat doen vind ik bijzonder.

Punt is namelijk ook dat je een (dure!) DC lader nodig hebt….

Omdat mijn Peblar Business al hardware matig is voorbereid op bi-directioneel dacht ik dat dat al goed zat, maar er blijkt dus DC en AC bi-directioneel te bestaan. (Of gaat bestaan).

Ennwat ik me dan meteen afvraag: wat ga je met DC doen in je huis? Alles is 230VAC…….
Mandrill is inconsistent in hun data; ze noemen dat je een bidi DC lader nodig hebt, maar ook dat deze mod V2G mogelijk zou maken, en dat is toch echt AC.

• Gluten Parody
Scientific schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:50:
[...]
Dat is uiteraard absoluut geen onzin maar gewoon hoe je de levensduur van een NMC batterij optimaliseert.
Veroudering van lithiumcellen gaat volgens deze formule:
voltage x temperatuur x tijd
Voltage kun je beheersen door de batterij niet langer dan nodig boven de 80% SoC te laten.

Temperatuur is bij de i3 goed geregeld, actieve koeling en met 50 kW een beperkte laadsnelheid.

Vadertje Tijd hou je niet tegen…

• Theo

Theo

moederbord

Gluten Parody schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

Veroudering van lithiumcellen gaat volgens deze formule:

[...]

Voltage kun je beheersen door de batterij niet langer dan nodig boven de 80% SoC te laten.

Temperatuur is bij de i3 goed geregeld, actieve koeling en met 50 kW een beperkte laadsnelheid.

Vadertje Tijd hou je niet tegen…
In die formule zou de (dis)charge rate ook moeten staan. Continu laden -met actieve koeling- met een laadsnelheid van 5C van 20% naar 80% heeft best een impact op de gezonheid van een accu in vergelijking met een laadsnelheid van 0.2C. Idem voor het ontladen. Nu is het ontladen bij de i3 geen probleem gezien er geen legale rijstijl bestaat waarbij je continu 60 kW op de achterwielen hebt staan :P

De formule zou dan eerder iets moeten zijn van leeftijd (jonger is beter) x temp (ideaal 15-30C) x charge rate (ideaal is <0.3C) x voltage (ideaal is 3.2-4.0 Vdc)
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste