Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Kan je met ISTA ook een hele nieuwe kalibratie van de accu doen, ik heb daar wel eens over gelezen en zou dat weleens willen proberen.alexke1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:58:
Eigenlijk is de redenatie van capaciteit gewoon een gok.
De BMS houdt eigenlijk gewoon een min en max cell voltage aan en hij meet wel de stroom maar dat is nooit 100% correct.
Ik merk dingen bij mijn i3S rex op die ik eerst nooit zag.
mijn onderste 50% zakt veel sneller weg dan de bovenste 50%.
Vooral mijn laatste 15% is dramatisch, tegen 70kmh mag je toch per 1 km 1% rekenen .
Bij het laden duurde het soms een kwartier om van 99,5% naar 100% te gaan. Nu misschien nog maar 5 minuten.
Mijn i3S heeft nu bijna 200k km en is van begin 2018 en is dus een 94Ah .
SOH is nu 85% volgens de meeste tools deze geven ook een cell deviation aan van 3-7mV dus dat zit wel snor.
Ik heb de officiële dealer software en kan eventueel wel eens een SOH test doen.
Dit ivm de snelle degradatie het eerste jaar (na aankoop bij 160k) (ik vermoed door fractioneel opladen) dat is nu volledig gestabiliseerd ik ben heel erg benieuwd over een nieuwe kalibratie de verloren 2kwh - 2,5kWh weer teruggeeft.
Kapamax is nu met 180k km 24kWh. Cel balans wel keurig in orde
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
24kWh kapa max is bij de 90Ah versie 88% SoH (24/27,2).sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:15:
Je kan een nieuwe kalibratie doen, maar die kwh ben je kwijt.
Wat is de SoH, 80%?
78% volgens de BMS. Ik heb op internet wel verhalen gehoord van soort gelijke gevallen dat er een kans is dat het BMS extra reserve heeft gealloceerd door de partial ladingen en daardoor van slag is. Het is natuurlijk ook heel vreemd dat na overname de degradatie zo hard verliep. Terwijl er geen sprake was van snelladen, er niet veel kms zijn gemaakt en ik enorm voorzichtig ben geweest met een hoge SOC. Ik laad nu daarom weer door naar 100%, en heb geen achteruit gang meer waargenomen.sport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:15:
Je kan een nieuwe kalibratie doen, maar die kwh ben je kwijt.
Wat is de SoH, 80%?
Valt mij ook op dat bij een lage SOC de cell spanning die lage SOC reading van de BMS helemaal niet verklaard.
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2026 09:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
moet zeggen dat dat een enorm slechte SOC/kappa max is.revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:57:
[...]
78% volgens de BMS. Ik heb op internet wel verhalen gehoord van soort gelijke gevallen dat er een kans is dat het BMS extra reserve heeft gealloceerd door de partial ladingen en daardoor van slag is. Het is natuurlijk ook heel vreemd dat na overname de degradatie zo hard verliep. Terwijl er geen sprake was van snelladen, er niet veel kms zijn gemaakt en ik enorm voorzichtig ben geweest met een hoge SOC. Ik laad nu daarom weer door naar 100%, en heb geen achteruit gang meer waargenomen.
Valt mij ook op dat bij een lage SOC de cell spanning die lage SOC reading van de BMS helemaal niet verklaard.
Mijn i3S heb ik echt mishandeld, altijd 11kW en zeker 30% van de tijd aan een snellader gehangen.
Lange ritten en harde ritten 160km/h op de autoroute in frankrijk met een screeuwende rex en een batterij die rond de 3% SOC stond. En dan onmiddelijk aan de fast charger.
heb batterij temperaturen gezien van 39c tijdens het snel laden en dan ook reductie in snelheid.
Nu heeft hij net 183k waarvan 13k op de rex gereden en de laatste keer dat ik Kappa max heb gezien stond hij op 26.2 KWh
Toen ik hem juist had zat hij op 29.6KWh.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Vond het volgende in hoeverre het ook waar is????
BMS-kalibratie (of reset/recalibratie) bij de BMW i3 helpt de Battery Management System (BMS) om de werkelijke batterijcapaciteit beter te schatten.
Dit lost vaak problemen op zoals onnauwkeurige range-aanduiding, vroegtijdig afslaan of een te conservatieve SoC (State of Charge).
Belangrijk: Kalibratie corrigeert schattingsfouten, maar herstelt geen fysieke degradatie (echte slijtage van cellen). Het is veilig als je het niet overdrijft.
1. DIY-kalibratieprocedure (meest aanbevolen voor eigenaren)
Dit is de standaardmethode via volle laad-ontlaad-cycli. Doe dit 1x per 6-12 maanden of na batterijwerkzaamheden.
Fase 1: Volle lading + rust
Laad met een Level 2 (AC) lader (niet DC snelladen) tot 100% (groen lampje blijft branden).
Laat de auto 2+ uur aangesloten staan. Dit laat de BMS cellen balancen en de maximale spanning meten.
Fase 2: Gecontroleerde ontlading
Rij normaal tot de geschatte range nog 10-15 km bedraagt (of 1 balkje knippert / Range Extender activeert bij REx).
Ga niet tot 0% — dat kan NMC-cellen beschadigen.
Parkeer meteen en laat de auto een paar uur rusten (bij voorkeur 4-6 uur) zodat voltages stabiliseren.
Fase 3: Opnieuw volle lading + reset
Laad weer tot 100% met AC.
Na laden: 12V-batterij loskoppelen (onder de motorkap) voor 10 minuten. Dit forceert een resync van het instrumentencluster met de BMS.
Sluit aan, start de auto en rij rustig 20-30 minuten (geen harde acceleratie of sterk remmen) zodat de BMS onder belasting kan leren.
Extra tip: Laat de auto daarna 8+ uur slapen (afgesloten, sleutel weg) voor een volledige kalibratiecyclus. Herhaal de hele procedure 1-2x indien nodig.
De kalibratie procedures heb ik allemaal al gedaan, zelfs verder onder nul 0% doorgereden. Zal binnenkort weer eens een read-out doen met EV-Scanner.sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:33:
78% dat is 21 kwh van het bruikbare 27.2 kwh (ga er even van uit dat je 94 Ah accu hebt.
Vond het volgende in hoeverre het ook waar is????
BMS-kalibratie (of reset/recalibratie) bij de BMW i3 helpt de Battery Management System (BMS) om de werkelijke batterijcapaciteit beter te schatten.
Dit lost vaak problemen op zoals onnauwkeurige range-aanduiding, vroegtijdig afslaan of een te conservatieve SoC (State of Charge).
Belangrijk: Kalibratie corrigeert schattingsfouten, maar herstelt geen fysieke degradatie (echte slijtage van cellen). Het is veilig als je het niet overdrijft.
1. DIY-kalibratieprocedure (meest aanbevolen voor eigenaren)
Dit is de standaardmethode via volle laad-ontlaad-cycli. Doe dit 1x per 6-12 maanden of na batterijwerkzaamheden.
Fase 1: Volle lading + rust
Laad met een Level 2 (AC) lader (niet DC snelladen) tot 100% (groen lampje blijft branden).
Laat de auto 2+ uur aangesloten staan. Dit laat de BMS cellen balancen en de maximale spanning meten.
Fase 2: Gecontroleerde ontlading
Rij normaal tot de geschatte range nog 10-15 km bedraagt (of 1 balkje knippert / Range Extender activeert bij REx).
Ga niet tot 0% — dat kan NMC-cellen beschadigen.
Parkeer meteen en laat de auto een paar uur rusten (bij voorkeur 4-6 uur) zodat voltages stabiliseren.
Fase 3: Opnieuw volle lading + reset
Laad weer tot 100% met AC.
Na laden: 12V-batterij loskoppelen (onder de motorkap) voor 10 minuten. Dit forceert een resync van het instrumentencluster met de BMS.
Sluit aan, start de auto en rij rustig 20-30 minuten (geen harde acceleratie of sterk remmen) zodat de BMS onder belasting kan leren.
Extra tip: Laat de auto daarna 8+ uur slapen (afgesloten, sleutel weg) voor een volledige kalibratiecyclus. Herhaal de hele procedure 1-2x indien nodig.
Volgens mij rekend EV-Scanner met een nieuw capaciteit van 29kWh (BMW geeft officieel inderdaad 27kWh op).
Het gaat inderdaad om een 94ah.
Ik heb inmiddels zoveel afwijkingen gezien, dat het gok is wat nog correct is.
Dus een goede cell spanning en balans daartussen, en de nog te behalen km op accu lading zegt naar het mij lijkt, uiteindelijk meer.
Moeite waard om eens te lezen.
We will say it out loud: State of Health is a lie.
Not because the number is fake. Because the name is fake. SOH is not “State of Health”. It is State of Capacity. It tells you one thing only: how many kWh are left compared to day one. That’s it. It tells you nothing about whether the battery is healthy, nothing about when it will fail, and nothing about how much usable life is left in the pack you are about to pay for.
https://evclinic.eu/2026/06/10/soh-and-battery-passport-is-a-lie-introducing-eolhc-the-metric-the-industry-never-gave-you/
Eens, daarom kan ik mij er ook niet heel druk om maken (het is meer nieuwsgierigheid naar de oorzaak) zeker omdat range bij ons gebruik een non-issue is.sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:18:
Soh lijkt mij minder belangrijk dan een goede cell spanning.
Dus een goede cell spanning en balans daartussen, en de nog te behalen km op accu lading zegt naar het mij lijkt, uiteindelijk meer.
Not because the number is fake. Because the name is fake. SOH is not “State of Health”. It is State of Capacity. It tells you one thing only: how many kWh are left compared to day one. That’s it. It tells you nothing about whether the battery is healthy, nothing about when it will fail, and nothing about how much usable life is left in the pack you are about to pay for.
https://evclinic.eu/2026/06/10/soh-and-battery-passport-is-a-lie-introducing-eolhc-the-metric-the-industry-never-gave-you/
Er staat nogal wat onzin in het artikel (zoals de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is), dus ik zou er niet veel acht op slaan. Typisch voor de wereld van vandaag, heel veel lawaai maken in de hoop gehoord te worden…sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:18:
Soh lijkt mij minder belangrijk dan een goede cell spanning.
En natuurlijk is SoH een maat voor de overblijvende capaciteit van een batterijpack, en dus een maat voor de chemische degradatie ervan. En uiteraard is een goede SoH geen garantie dat de batterij als geheel niet snel een probleem kan krijgen.
En bovendien: de SoH van een aantal cellen die in serie staan geschakeld, wordt uiteindelijk bepaald door de ene cel die het meest capaciteit heeft verloren…
Zoals ik het heb gelezen bedoelen ze hiermee dat de batterijen bij minder dan 70% er gewoon mee kappen.
Dit is in de software zo vast gelegd, ook al is de batterij verder in orde.
Daarmee komen ze op die "expected cycle life een vast getal".
In dat artikel word ook verteld dat bij een tesla een reparatie/update in de software is gedaan zonder verder iets aan de accu te hebben gedaan, waarna die verder weer gewoon functioneerde, ook al was de 70% grens overschreden.
Maar goed, we kunnen er allemaal wat van vinden, maar het blijft interessant om te lezen.
Tsja, meningen kunnen veranderen maar polisvoorwaarden nietsport schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:38:
[...]
Zal ook wel te maken hebben met hoe de auto verzekerd is?
En een maatschappij die zegt (“certificaat” NIET nodig ), veranderd vast van mening zodra dat beter uitkomt.
Ren tenslotte zeven rondjes om de auto in een bloemetjespyjama terwijl je ‘Batt Kapa Max! Batt Kapa Max!’ roept. Gewoon voor de zekerheid.sport schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:33:
[..]
Nee, dit gaat niet over meningen. Het artikel bevat een heleboel nonsense feiten. Neem bvb deze passage : “Maximum charge/discharge cycle count from aging tests. This is the most relevant datapoint of all, more relevant than anything else in this article. Every manufacturer determines it through aging simulation, available even at prototype stage. With it, EOLHC would give you the literal exact mileage at which the battery reaches end of life and must be replaced. Battery replacement would become a predictable, planned cost instead of a financial surprise. That is exactly why you will never get it.”sport schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:30:
"de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is"
Zoals ik het heb gelezen bedoelen ze hiermee dat de batterijen bij minder dan 70% er gewoon mee kappen.
Dit is in de software zo vast gelegd, ook al is de batterij verder in orde.
Daarmee komen ze op die "expected cycle life een vast getal".
In dat artikel word ook verteld dat bij een tesla een reparatie/update in de software is gedaan zonder verder iets aan de accu te hebben gedaan, waarna die verder weer gewoon functioneerde, ook al was de 70% grens overschreden.
Maar goed, we kunnen er allemaal wat van vinden, maar het blijft interessant om te lezen.
De toon van het artikel had je al moeten waarschuwen: het lijkt wel Bild…
Er is niet één “maximum cycle count”. Een batterij verliest capaciteit naarmate ze meer laad/ontlaad cycli doorloopt. Maar de snelheid waarmee die degradatie verloopt is afhankelijk van een heleboel factoren (depth of discharge, snelheid van laden of ontladen, temperatuur enzovoort). Eénzelfde type batterij kan dus bvb na 800 cycli 20% van zijn capaciteit verliezen of pas na 2000 cycli, afhankelijk van de omstandigheden. Doen alsof je vooraf kan weten wanneer exact een batterij het zal begeven is je reinste onzin. Maar ze zeggen wel dat dit het belangrijkste punt van gans hun betoog is. Logische conclusie voor mij: het ganse betoog is onzin.sport schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:08:
Ik begrijp niet goed wat daar fout aan is Scientific.
Dan kan het hier weer over specifieke i3 zaken gaan.
Ik ben mijn eigen app aan het bouwen, en om de benodigde info te verkrijgen lees ik veel en kom dan ook veel tegen.
In de app zit nu een.
Batterijscore
Indicatieve score op basis van capaciteit, celbalans, modules, temperatuur, 12V en meetkwaliteit.
en daar word dan een prognose op gemaakt.
bv, wanneer word 80% EOL of 70% EOL bereikt.
Op dit moment heb ik daar nog te weinig data voor, en dat zal ook nog wel even duren. (betrouwbaarheid laag)
Resterende cycli is een beetje een blinde vlek.
2000 cycli is waar bmw mee komt, en dat houden we dan ook maar aan.
Via de OBD kan het totaal aantal Ah dat geladen is, uitgelezen worden,
En een schatting uit cumulatief geladen Ah gedeeld door de Ah-waarde van het accupakket, geeft een indicatie van gebruikte cycli.
2x voor 50% laden, word in de app gezien als 1 laadcyclus. en naar ik vermoed ook door de i3.
screenshot i3 2017 met 137000km.
Volgens mij gaat dit specifiek over het BMS van de i3, zeer zeker relevant dus.remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:41:
Word het niet eens tijd voor " het grote elektrische auto batterij topic" ?
Ik heb BMS twee keer voorbij zien komen maar verder is het vooral off-topic discussie over Soh Soc en whatever. Iets meer moderatie zou geen kwaad kunnen.revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Volgens mij gaat dit specifiek over het BMS van de i3, zeer zeker relevant dus.
Dan heb je niet goed gelezen, in het merendeel van deze posts worden i3 specifieke componenten genoemd.remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb BMS twee keer voorbij zien komen maar verder is het vooral off-topic discussie over Soh Soc en whatever. Iets meer moderatie zou geen kwaad kunnen.
Je zou het haast gaan denken.remmuz schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:41:
Word het niet eens tijd voor " het grote elektrische auto batterij topic" ?
Maar voorgaande posten gaan over hoe dit in verhouding staat met de batterij van de i3
Eerdere meting:
Maart 77% met 27,67 kW bruto
Juli 80% met 28,78 kWh bruto (nieuw 33.2kWh volgens EVscanner)
Best interessant, eens kijken of deze trend zich doorzet.
Bij een SOC op het dashboard van 10% is de reele SOC 18% bij een celvoltage van 3.550v. Geeft ook wel aan dat je i3 gerust weg kan zetten met een lage SOC zonder dat je bang hoeft te zijn voor een hogere calender aging.
Volgens BMS
37.099kWh de accu in (incl regen)
36.736kWh de accu uit
1.117 cycles
Kmstand 181k km
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 01-08-2026 09:43 ]
Juli 80% met 28,78 kWh bruto
Geeft EVscanner bruto waardes?
dat zou dan netto 21 kwh en 21.7 kwh zijn?
Ja brutto, maar dat is inderdaad het vreemde, kapa max gaf in maart 24kWh aan.sport schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:30:
Juli 80% met 28,78 kWh bruto
Geeft EVscanner bruto waardes?
dat zou dan netto 21 kwh en 21.7 kwh zijn?
En als je 28.78kWh van 33kWh pakt kom je ook op 85% ish uit, geen 80% wat de SOH BMS waarde is.
Ik zie in EVscanner (bij mijn i4) zowel de netto als de bruto (« gross ») waardes. Heb nu geen i3 bij de hand maar dat is daar ook zo veronderstel ik?revolution-nl schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:31:
[...]
Ja brutto, maar dat is inderdaad het vreemde, kapa max gaf in maart 24kWh aan.
En als je 28.78kWh van 33kWh pakt kom je ook op 85% ish uit, geen 80% wat de SOH BMS waarde is.
Het scheelt +/- 3 kwh.
Volgens autoblog.
batt.cap.max) verschillen doordat de SoH een verhoudingsgetal in procenten is en batt.cap.max de werkelijke hoeveelheid energie in kWh of Ah toont die er nu maximaal in past.
https://www.autoblog.nl/nieuws/state-of-health-soh-alles-wat-je-moet-weten-over-de-apk-van-je-autobatterij
Maar als je dat verhoudingsgetal in procenten loslaat op de batt.cap.max dan gaat de batterij wel een 1.000.000 km mee
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/
... graag een lichtere accu ontwerpen met plm. 300 km. Range Voor de i3 (s) 😁
ps, en dan te bedenken dat lion smart 8 jaar geleden een 100Kwh accu heeft ontwikkeld.
Deze is echter nooit op de markt gebracht, er zit dus nog wel wat in de pijplijn.
https://www.autoblog.com/news/bmw-i3-100kwh-lion-smart-battery
[ Voor 69% gewijzigd door sport op 01-08-2026 22:31 ]
Dat is wel aan de dure kant hoor. Er zijn inmiddels diverse bedrijven die dit aanbieden.chipzz schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:04:
Leuk artikel vandaag bij autoweek...
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/
... graag een lichtere accu ontwerpen met plm. 300 km. Range Voor de i3 (s) 😁
De laatste die ik voorbij zag komen vraagt 6500,00 voor de 120 Ah batterij, ex montage. Ze bieden voor 1000 euro meer ook een 154 Ah batterij aan.
Wel een goeie ontwikkeling. Ik hoop dat zoiets ook voor mijn 330e beschikbaar komt.
Een link is naar zo een bedrijf is altijd welkom!remmuz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 07:24:
[...]
Dat is wel aan de dure kant hoor. Er zijn inmiddels diverse bedrijven die dit aanbieden.
De laatste die ik voorbij zag komen vraagt 6500,00 voor de 120 Ah batterij, ex montage. Ze bieden voor 1000 euro meer ook een 154 Ah batterij aan.
Wel een goeie ontwikkeling. Ik hoop dat zoiets ook voor mijn 330e beschikbaar komt.
mtgbattery- https://mtgbattery.com/bmw-i3/ Aftermarket met 54 kwh optie(Ga je voor desze accu, lees dan dit pdf bestand)
vivnevs- i3-battery-modules-45kwh aftermarket
2e hands- onderdelenlijn.nl
Ps.
Aftermarket 2 of 3 jaar garantie
Mandrill 10 jaar garantie!
[ Voor 13% gewijzigd door sport op 02-08-2026 12:54 ]
Vraag wat is voor jou eigenlijk 1 cycli?Scientific schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Er staat nogal wat onzin in het artikel (zoals de bewering dat expected cycle life een vast getal zou zijn, wat het absoluut NIET is),
Ik bedoel er verder niets mee, en ben het wel met je eens.
Wise enough to play the fool
1 cyclus is een hoeveelheid energie laden+ontladen gelijk aan de netto capaciteit van de batterij. Dus bij een 120Ah i3 staat één cyclus gelijk aan 38kWh ontladen en weer laden (eventueel in n keren dus met kleinere hoeveelheden per keer laden en/of ontladen).sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Vraag wat is voor jou eigenlijk 1 cycli?
Ik bedoel er verder niets mee, en ben het wel met je eens.
[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 02-08-2026 17:10 ]
Net zoals dat bv 4x30% laden in een 120 ah batterij 1 volledige cyclus is.
Tenminste zo krijg ik de gegevens terug die ik via de obd lezer uitlees?
Ik laad als de stroom laag of gratis, vaak slechts een paar kwh.
Doe je dit al lang, dit deed ik dus ook. Sinds de degradatie mee gestopt. Tenminste ik laad nu bij lage tarieven maar dan wel gewoon direct door naar 100% en geen deelladingen meer. Dan is de kleine accu icm 11kW wel fijn.sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:29:
?
Ik laad als de stroom laag of gratis, vaak slechts een paar kwh.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door chipzz op 02-08-2026 18:49 ]
Nee, dat is net heel goed voor de accu. Maar het BMS heeft dan op de duur wel wat moeite om de capaciteit juist in te schatten. Daarom best om de paar maanden eens volledig volladen vanaf een bijna lege accu (bvb 10-15%).chipzz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:48:
...ik laad ook steeds vaker 6A (gratis) zonnestroom met de granny lader zo tussen 11:00 en 19:00 , zonder volledig vol te laden. Is dit echt zo slecht voor de accu ?
Dit is uiteraard geen degradatie maar het BMS dat niet meer goed kan inschatten wat de SoH is (beschikbare capaciteit).revolution-nl schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
[...]
Doe je dit al lang, dit deed ik dus ook. Sinds de degradatie mee gestopt.
Grote rit gewoon 100%, geen grote rit, dan is het soms wel eens goed.
Dit wil je even aanpassen.sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:29:
Net zoals dat bv 4x30% laden ..... 1 volledige cyclus is.
Nu ben ik meer een talenman, dus reken het vooral na.
LionSmartteacher schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:28:
Mandrill gebruikt de lion batterij, en lion heeft de oorspronkelijke i3 accu assemblagelijn van bmw gekauft.
Oude koeien natuurlijk 1,5 jaar oude post maar wat grappig, ik zit dit forum door te pluizen juist omdat mijn vrouw nu een Mini SE heeft die er einde maand uit gaat en ze nu eigenlijk wel naar een i3 wil. Meer range, ruimer, en toch vertouwd.Leanderr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
Graag meld ik mij ook in dit topic, als dat mag. Want wij gaan binnenkort onze mini cooper SE ophalen in Duitsland. De aandrijflijn is gelijk als de i3s.
Wij zochten een leuk elektrisch autootje. Na verkoop van de Panda 100HP zocht ik een autootje wat iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht toverde. Daarnaast zou elektrisch ook wel een goed idee zijn omdat we een aantal zonnepanelen hebben.
Voor vakanties en lange afstanden hebben we nog een Fiesta st-line 2022. Voor werk heb ik zelden een auto nodig omdat ik naar kantoor loop.
We rijden al sinds 2018 electrisch, maar hebben in 2017 ook vele proefritten gemaakt. De i3 was altijd de leukste auto waar we in hebben proef gereden. (Het werd een Leaf 40kwh die na 14 maanden private lease werd ingeruild voor een Ioniq 28kwh en nu een Enyaq)
Mijn vrouw heeft 4 jaar geleden ook haar Mini Clubman ingeruild voor een MiniCooper E en nu de private lease af loopt zijn we op zoek naar een 120ah i3, dus het heeft dan 9 jaar geduurd na de proefrit
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Correct uiteraard, nu is mijn geval echter slechts een n=1 + nog een aantal gevallen die een soortgelijk gedrag rapporteren. Kan dus zeker zijn dat de reden anders is of het heel exemplarisch is.Scientific schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Dit is uiteraard geen degradatie maar het BMS dat niet meer goed kan inschatten wat de SoH is (beschikbare capaciteit).
Als de SOH gradatie trend doorzet weet ik meer
Grappig, toch wel veel zeggend dat je na al die jaren terug komt op een "oud" model. Nu moet ik zeggen dat de i3 ook wel heel mooi verouderd. Als hij in deze vorm nieuw van de band zou rollen zou hij op het interieur na niet eens gedateerd ogen.Philos31 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:57:
[...]
Oude koeien natuurlijk 1,5 jaar oude post maar wat grappig, ik zit dit forum door te pluizen juist omdat mijn vrouw nu een Mini SE heeft die er einde maand uit gaat en ze nu eigenlijk wel naar een i3 wil. Meer range, ruimer, en toch vertouwd.
We rijden al sinds 2018 electrisch, maar hebben in 2017 ook vele proefritten gemaakt. De i3 was altijd de leukste auto waar we in hebben proef gereden. (Het werd een Leaf 40kwh die na 14 maanden private lease werd ingeruild voor een Ioniq 28kwh en nu een Enyaq)
Mijn vrouw heeft 4 jaar geleden ook haar Mini Clubman ingeruild voor een MiniCooper E en nu de private lease af loopt zijn we op zoek naar een 120ah i3, dus het heeft dan 9 jaar geduurd na de proefrit
Grappig dat je trouwens ook een BMW C Evolution LR rijdt, dat hoor je ook weinig. Ik heb dezelfde, mooie i3 technologie
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-08-2026 10:14 ]
De i3 is qua rijeigeschappen ons altijd bijgebleven, maar de actieradius tegenover de prijs was voor ons (particulier) een echte no-go.revolution-nl schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Grappig, toch wel veel zeggend dat je na al die jaren terug komt op een "oud" model. Nu moet ik zeggen dat de i3 ook wel heel mooi verouderd. Als hij in deze vorm nieuw van de band zou rollen zou hij op het interieur na niet eens gedateerd ogen.
Grappig dat je trouwens ook een BMW C Evolution LR rijdt, dat hoor je ook weinig. Ik heb dezelfde, mooie i3 technologie![]()
. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je 94ah cellen vervangt voor 120ah cellen
En ja, de i3 is "mooier" geworden naar mate er meer EV's op de markt kwamen, dat heeft BMW absoluut goed gedaan.
Het is op zich niet zo gek dus dat we bij de i3 uitkomen. De mini brengt mijn vrouw op dit moment naar al haar vriendinnen afspraken en uitjes en ze redt het 90% van de tijd om van thuislader naar thuislader te rijden. Dan is die 30% meer range gewoon heel erg lekker.
DIe C-Evo (even offtopic) is echt heel leuk, en er zijn (Fransen en spanjaarden) die inderdaad nieuwe cellen er in zetten. Hij gaat er alleen wel uit, ik gebruik hem te weinig, en hij heeft 100000km gelopen, alles is vervangen, maar heel zonde als hij stil staat.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
teacher schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:56:
Omdat 4x30% 120% is, dus 1,2 cycle.
Nu ben ik meer een talenman, dus reken het vooral na.
Als brabander onder den bosch hebben we niet zoveel met taal hierNet zoals dat bv 4x30% laden in een 120 ah batterij 1 volledige cyclus is.
//edit.
Ik zie het, duurde even maar er had Ah moeten staan inplaats van %
[ Voor 11% gewijzigd door sport op 04-08-2026 11:49 ]
Qua infotainment/connectiviteit zit er volgens de optielijst het volgende op:
- 609 Navigation Professional
- 6NW Telephony with Wireless Charging
- 6WD WiFi Hotspot
- 6AK ConnectedDrive Services
- iDrive 6
Nu lees ik in de openingspost dat je bij sommige modellen CarPlay achteraf met BimmerCode kunt activeren.
Weet iemand of ik met bovenstaande configuratie CarPlay daadwerkelijk zelf met BimmerCode kan activeren, of moet er daarnaast nog een FSC/licentie voor CarPlay worden aangeschaft/geactiveerd?
Ik wil het liefst gewoon de originele BMW wireless CarPlay gebruiken en geen aftermarket MMI-box ertussen zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 03-08-2026 20:23 ]
Ondanks dat volgens BMW er geen wifi antenne aanwezig zou zijn, was deze er wel :)
Zelf heb ik de gebruik gemaakt van een specialist in bimmercoderen uit Rosmalen (die ook tijdens de installatie snel een paar vragen beantwoordde) maar er zijn op internet plenty partijen beschikbaar die dit met een software update aanbieden (geheel op eigen risico natuurlijk)
Online zijn er veel personen te vinden die de BMW willen coderen. De bimmerlink zaken zijn dan iets van 10 euro per item, maar de zaken die complexer zijn (en niet met bimmerlink kunnen) daar vragen ze meer voor. Het Carplay activeren is er hiervan één van.
Het is een blauwe 120Ah Executive geworden. Eigenlijk wel grappig 9 jaar geleden een proefrit gemaakt en nu uiteindelijk toch geworden.
De private lease mini, die eind deze maand afloopt zal vast door haar gemist worden, maar met deze behoorlijk aangeklede versie zal ze waarschijnlijk ook niet ontevreden zijn.
Hij heeft onder andere de warmtepomp, Harman Kardon, Navigation Professional, Comfort Access, stoelverwarming, achteruitrijcamera, Park Distance Control, Park Assistant, Driving Assistant Plus, DAB+, draadloos laden, WiFi-hotspot en daarnaast krijgen we er ook nog een winterset bij.
CarPlay blijkt inderdaad achteraf gewoon te activeren te zijn, dus dat ga ik binnenkort ook regelen.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen de afgelopen dagen. Ik heb behoorlijk wat aan dit topic gehad. Zodra we hem hebben opgehaald zal ik nog wel een paar foto’s plaatsen.
Twijfel sowieso aan dit soort verhalen maar voor de i3 sowieso niet van toepassing.sport schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:41:
Voor korte ritten, niet lager dan 20% en niet meer dan 80%
Grote rit gewoon 100%, geen grote rit, dan is het soms wel eens goed.
[YouTube: Many EV Owners Get This Wrong, Pt. 2 | Battery Cycles]
[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 05-08-2026 08:22 ]
EBay is je vriend….Theo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:45:
Met Bimmercode kun je veel, maar Carplay activeren is niet één van de dingen die je ermee kan doen helaas. Daar is andere software voor nodig.
Online zijn er veel personen te vinden die de BMW willen coderen. De bimmerlink zaken zijn dan iets van 10 euro per item, maar de zaken die complexer zijn (en niet met bimmerlink kunnen) daar vragen ze meer voor. Het Carplay activeren is er hiervan één van.
https://mandrill-engineering.de/wp-content/uploads/2025/11/Mandrill-BiDi.pdf
Dat is uiteraard absoluut geen onzin maar gewoon hoe je de levensduur van een NMC batterij optimaliseert.
Nu heeft de i3 wel een heel goede batterij met behoorlijk wat marges ingebouwd, dus als je je niet aan die richtlijnen houdt zal je dat niet zo snel merken, maar dat doet niets af aan het bovenstaande.
Te duur. bijna 10.000€ en zonder de extra thuis batterij een kleine 6500€AA42 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:00:
Wauw. Als deze mod niet al te gek geprijsd gaat worden dan sta ik vooraan! Met de Peblar Business ben ik al voorbereid 😁
https://mandrill-engineering.de/wp-content/uploads/2025/11/Mandrill-BiDi.pdf
de kit alleen 2500€ tenminste als je al een geschikte thuislader hebt (walbox).
Punt is namelijk ook dat je een (dure!) DC lader nodig hebt….
Omdat mijn Peblar Business al hardware matig is voorbereid op bi-directioneel dacht ik dat dat al goed zat, maar er blijkt dus DC en AC bi-directioneel te bestaan. (Of gaat bestaan).
Ennwat ik me dan meteen afvraag: wat ga je met DC doen in je huis? Alles is 230VAC…….
Mandrill is inconsistent in hun data; ze noemen dat je een bidi DC lader nodig hebt, maar ook dat deze mod V2G mogelijk zou maken, en dat is toch echt AC.AA42 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:10:
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik zag het vanochtend vroeg voorbijkomen maar niet goed naar de details gekeken. Dat ze überhaupt denken dat iemand dit gaat doen vind ik bijzonder.
Punt is namelijk ook dat je een (dure!) DC lader nodig hebt….
Omdat mijn Peblar Business al hardware matig is voorbereid op bi-directioneel dacht ik dat dat al goed zat, maar er blijkt dus DC en AC bi-directioneel te bestaan. (Of gaat bestaan).
Ennwat ik me dan meteen afvraag: wat ga je met DC doen in je huis? Alles is 230VAC…….
Veroudering van lithiumcellen gaat volgens deze formule:Scientific schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:50:
[...]
Dat is uiteraard absoluut geen onzin maar gewoon hoe je de levensduur van een NMC batterij optimaliseert.
Voltage kun je beheersen door de batterij niet langer dan nodig boven de 80% SoC te laten.voltage x temperatuur x tijd
Temperatuur is bij de i3 goed geregeld, actieve koeling en met 50 kW een beperkte laadsnelheid.
Vadertje Tijd hou je niet tegen…
In die formule zou de (dis)charge rate ook moeten staan. Continu laden -met actieve koeling- met een laadsnelheid van 5C van 20% naar 80% heeft best een impact op de gezonheid van een accu in vergelijking met een laadsnelheid van 0.2C. Idem voor het ontladen. Nu is het ontladen bij de i3 geen probleem gezien er geen legale rijstijl bestaat waarbij je continu 60 kW op de achterwielen hebt staanGluten Parody schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Veroudering van lithiumcellen gaat volgens deze formule:
[...]
Voltage kun je beheersen door de batterij niet langer dan nodig boven de 80% SoC te laten.
Temperatuur is bij de i3 goed geregeld, actieve koeling en met 50 kW een beperkte laadsnelheid.
Vadertje Tijd hou je niet tegen…
De formule zou dan eerder iets moeten zijn van leeftijd (jonger is beter) x temp (ideaal 15-30C) x charge rate (ideaal is <0.3C) x voltage (ideaal is 3.2-4.0 Vdc)
Waarschijnlijk bedoelen ze: in combinatie met de DC lader kun je V2X doen, de V2X functionaliteit zit dan in de laadpaal, niet in de auto zelf (de auto heeft wel de updated laadmodule nodig om überhaupt DC terug uit de accu naar de laadpaal te kunnen geven).Theo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:05:
[...]
Mandrill is inconsistent in hun data; ze noemen dat je een bidi DC lader nodig hebt, maar ook dat deze mod V2G mogelijk zou maken, en dat is toch echt AC.
Verder is het inderdaad best duur. 2 jaar geleden is de nieuwe AC laadstandaard ISO 15118-20 vastgesteld, die o.a. V2X mogelijk maakt via AC (maar ook dingen als uitlezen van SoC door de laadpaal, en plug&charge, dus geen RF tag of app meer nodig om je laadsessie te starten) en er zijn al best wat EVs die dat ook al ondersteunen (Renault 5 bv als een van de betaalbaardere), dus je moet het wel heel erg graag willen om nog 10K te investeren in een i3, met i3-specifieke thuis-hardware nu AC V2X de algemene standaard is. Al meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat je met die laadmodule wel 70kW zou kunnen DC-laden (?, staat niet in de gelinkte PDF).
Idem voor de aftermarket accupacks, als je niet de Chinese versie wil (die meevalt qua prijs maar waar de betrouwbaarheid en verzekeringscompliance nog volledig duister van zijn) en dus voor de Mandril pack gaat met de zegening van BMW (en met 10 jaar garantie), dan is dat ook eigenlijk nog een te forse investering (13K meen ik). Het idee is prima, ook qua sustainability (we hebben tenslotte auto's die niet roesten en erg lang mee kunnen gaan), alleen het financiële plaatje klopt nog niet.
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
remmuz in "Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic"johnwoo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:59:
[...] als je niet de Chinese versie wil (die meevalt qua prijs maar waar de betrouwbaarheid en verzekeringscompliance nog volledig duister van zijn)
https://www.belnieuws.nl/politie-justitie/politie-justitie/376215/opluchting-in-eemnes-na-aanhouding-verdachte-van-reeks-autobrandensport schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:18:
Heb je daar meer info over Gluten Parody?
Er werden meerdere auto's in brand gestoken, er is ook een verdachte aangehouden
https://www.politie.nl/nieuws/2026/juni/25/03-verdachte-aangehouden-autobranden-eemnes-amersfoort.html
Ja had mijn opmerking al genuanceerd. En toch blijf ik fijn als het zo uitkomt onze EV's 100% laden. Voor mijn werk vaak nodig gezien afstanden en voor de privé auto (de i3s) doe ik het ook als het nodig/gunstig is. Vooral de i3 is goed ingesteld op naar 100% laden blijkt uit alle verhalen. De BMS foppen is niet erg zinvol.Scientific schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:50:
[...]
Nu heeft de i3 wel een heel goede batterij met behoorlijk wat marges ingebouwd, dus als je je niet aan die richtlijnen houdt zal je dat niet zo snel merken, maar dat doet niets af aan het bovenstaande.
En uiteindelijk zijn het gewoon gebruiksvoorwerpen. Dan zul je 2 maanden minder lang met je accupakket doen.....so what.
Volgens mij speelt bij de i3, en ook bij de oorspronkelijke Hyundai Ioniq Electric 28 kWh die ik voor mijn Enyaq had, mee dat er een relatief ruime buffer is en dat het accubeheer behoorlijk conservatief is ingericht. Bij de i3 120Ah is bijvoorbeeld 37,9 van de bruto 42,2 kWh bruikbaar. De aangegeven 100% SoC is dus niet hetzelfde als het absolute maximum van de cellen.AA42 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Ja had mijn opmerking al genuanceerd. En toch blijf ik fijn als het zo uitkomt onze EV's 100% laden. Voor mijn werk vaak nodig gezien afstanden en voor de privé auto (de i3s) doe ik het ook als het nodig/gunstig is. Vooral de i3 is goed ingesteld op naar 100% laden blijkt uit alle verhalen. De BMS foppen is niet erg zinvol.
En uiteindelijk zijn het gewoon gebruiksvoorwerpen. Dan zul je 2 maanden minder lang met je accupakket doen.....so what.
BMW heeft bij de i3, anders dan bijvoorbeeld Volkswagen bij MEB-auto’s, voor zover ik weet ook niet expliciet voorgeschreven om bij dagelijks gebruik tot maximaal 80% te laden. Laden tot de aangegeven 100% wanneer je de actieradius nodig hebt, lijkt me daarom weinig problematisch. Dat wil overigens niet zeggen dat langdurig stilstaan op 100% helemaal geen invloed op de levensduur heeft.
In Duitse gebruikersgroepen zie ik bij intensief gebruikte MEB-auto’s soms wel duidelijkere degradatie dan bij veel i3’s. Maar goed het is appels met peren vergelijken.
PS: Net de private lease mini nagekeken, na 4 jaar en 32k km en altijd met 100% weggezet want mijn vrouw wil elk moment met 100% weg gaan, die heeft soms weken op 100% gestaan SOH: 97% (is dezelfde accutechniek alleen kleiner dan de 120Ah)
[ Voor 7% gewijzigd door Philos31 op 09-08-2026 16:49 ]
De DDBC-data bevatten naar het zich laat aanzien drie waarden:
Fysieke/hoogspannings-SoC: 67,6% (Moment van de meting)
Kandidaat-ondergrens: 11,0%
Kandidaat-bovengrens: 82,1%
Bruikbaar bereik: 82,1 - 11,0 = 71,1 procentpunten
Interpretatie:
BMW baseert het bruikbare bereik (zoals weergegeven op het dashboard) blijkbaar niet op een fysieke acculading van 0–100%, maar op een beschermd bereik van ongeveer 11% tot 82,1% fysieke SoC.
Dit betekent:
er is een buffer van ongeveer 11% aan de onderkant
er is een buffer van ongeveer 17,9% aan de bovenkant
het bruikbare bereik bedraagt ongeveer 71,1 procentpunten
Ik moet dit nog bevestigd zien met meerdere testen, vandaar dat we het voorlopig nog "Kandidaat" noemen
[ Voor 12% gewijzigd door sport op 14-08-2026 20:42 ]
Paar maandjes terug is er nog voor €846,29 aan verspijkerd omdat de auto niet meer wilde starten. Bleek de 12V-accu te zijn. BMW heeft diagnose gedaan, de AGM-accu vervangen en geregistreerd, de auto geprogrammeerd/gecodeerd en gelijk de remvloeistof en interieurfilters gedaan. Accu zelf was iets van €186, de rest is vooral BMW-uurtarief
Zelfde verhaal met een niet lekker werkende rechter deurgreep. In mei nog €660,23 voor afgetikt. Daarvoor hebben ze de boel uit elkaar gehaald, de kabel van de buitenste deurgreep vervangen, delen van de greep/steun en diverse clips vervangen en een deel weer gespoten. Best een bedrag voor een deurgreep die niet lekker werkt…
Grappig is ook dat ik de eerste/vorige eigenaar, Prof. Dr. med. Vorname Nachname, even heb gegoogeld en hij blijkt zelfs een eigen Duitse Wikipedia-pagina te hebben. Erg grappig om zo de geschiedenis van zo’n auto terug te kunnen vinden.
Uiteraard moest CarPlay er meteen op. Dus gelijk via een shady website van een shady Pool een pakketje gekocht om CarPlay te installeren. Eerste poging: blue screen en daarna werkte er helemaal niks meer. Ik natuurlijk lichtelijk in paniek appen. Antwoord kwam ongeveer neer op: gewoon nog een keer proberen.
Dat gedaan, vervolgens werkte de reset van de headunit niet. Bleek gelukkig ook via de app te kunnen.
En nu heeft-ie CarPlay.
Mij lijkt het allemaal speculatie. Ik zie geen onderbouwing van je veronderstellingen, integendeel. De bruto/netto capaciteit die BMW opgeeft kloppen niet met je cijfers.sport schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:40:
Wat ik heb kunnen meten in de app die ik momenteel bouw.
De DDBC-data bevatten naar het zich laat aanzien drie waarden:
Fysieke/hoogspannings-SoC: 67,6% (Moment van de meting)
Kandidaat-ondergrens: 11,0%
Kandidaat-bovengrens: 82,1%
Bruikbaar bereik: 82,1 - 11,0 = 71,1 procentpunten
Interpretatie:
BMW baseert het bruikbare bereik (zoals weergegeven op het dashboard) blijkbaar niet op een fysieke acculading van 0–100%, maar op een beschermd bereik van ongeveer 11% tot 82,1% fysieke SoC.
Dit betekent:
er is een buffer van ongeveer 11% aan de onderkant
er is een buffer van ongeveer 17,9% aan de bovenkant
het bruikbare bereik bedraagt ongeveer 71,1 procentpunten
Ik moet dit nog bevestigd zien met meerdere testen, vandaar dat we het voorlopig nog "Kandidaat" noemen
sport schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:40:
moet dit nog bevestigd zien met meerdere testen, vandaar dat we het voorlopig nog "Kandidaat" noemen
Hoewel BMW deze percentages zelf nooit officieel zo communiceert.
11% Dit komt overeen met ongeveer 3,65 kWh.
17,9% Dit komt overeen met ongeveer 5,95 kWh
Mijn i3 heeft volgens de OBD uitlezing (SoH 85%) +/- 23 kwh netto over. (Batt.cap.max zit van 25.8 tot 26.2 kwh)
Tel ik die11 en 17.9% op, dan klopt dit toch heel aardig in verhouding met de bruto capaciteit van de 33kwh batterij.
Ik verwacht dan ook dat bij een meer gezonde batterij die gegevens er beter uit zullen zien.
ScientificKun je toelichten waarom je dit als speculatie ziet?
De capaciteit van de accu is ook afhankelijk van de temperatuur van de accu. Bij m'n vorige i3 voldoende data om dat te visualiseren. Bij de linker grafiek is de degradatie ook goed te zien.revolution-nl schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:37:
Ik heb weer even een read-out gedaan met EVscanner en verrassend genoeg heb ik een SOH toenname van 3% punt, dat is de eerste keer dat ik een forse toename zie. Mogelijk toch doordat ik sinds de eerdere periode alleen nog maar tot 100% laad.
Eerdere meting:
Juli 80% met 28,78 kWh bruto (nieuw 33.2kWh volgens EVscanner)
Best interessant, eens kijken of deze trend zich doorzet.
Bij een SOC op het dashboard van 10% is de reele SOC 18% bij een celvoltage van 3.550v. Geeft ook wel aan dat je i3 gerust weg kan zetten met een lage SOC zonder dat je bang hoeft te zijn voor een hogere calender aging.
Volgens BMS
37.099kWh de accu in (incl regen)
36.736kWh de accu uit
1.117 cycles
Kmstand 181k km
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 15-08-2026 13:55 ]
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Zie mijn grafiek in m'n vorige reply. Mijn vorige i3 had toen ik h'm kocht (13 kkm, bijna 2 jaar oud) 29,5 kWh van 33,2 kWh = 89% beschikbare capaciteit volgens max.kapa. Dit was stabiel de eerste maanden over 7000 km. Begon daarna af te nemen.sport schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:45:
De berekening klopt vrij precies met de officiële fabrieksspecificaties van de BMW i3 (94 Ah) uit 2017
Hoewel BMW deze percentages zelf nooit officieel zo communiceert.
11% Dit komt overeen met ongeveer 3,65 kWh.
17,9% Dit komt overeen met ongeveer 5,95 kWh
Mijn i3 heeft volgens de OBD uitlezing (SoH 85%) +/- 23 kwh netto over. (Batt.cap.max zit van 25.8 tot 26.2 kwh)
Tel ik die11 en 17.9% op, dan klopt dit toch heel aardig in verhouding met de bruto capaciteit van de 33kwh batterij.
Ik verwacht dan ook dat bij een meer gezonde batterij die gegevens er beter uit zullen zien.
ScientificKun je toelichten waarom je dit als speculatie ziet?
De netto beschikbare capaciteit werd nieuw als 27,2 kWh gecommuniceerd.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ik had gelezen dat er zo links en rechts wat i3's zijn die meer dan de 27.2 bruikbaar hebben.
Maar dat getal heb ik niet eerder gezien, wel mooi natuurlijk
/f/image/XghKy6RvRCoEX2QoKGMJx9Cg.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/a7FJYx3XE3nXBDzua5bKa6hC.png?f=fotoalbum_tile)