Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
teacher schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:24:
Ai, das ruk.. verder niets aan overgehouden?

Enneh, een klep wisselen is zo gebeurd, of is er meer beschadigd?
Geen blijvend letsel, paar weken rug- en nek (spier)pijn.

• Bas.013
  • Nu online
teacher schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:24:
Ai, das ruk.. verder niets aan overgehouden?

Enneh, een klep wisselen is zo gebeurd, of is er meer beschadigd?
Er is meer beschadigd, helaas.

• Bas.013
  • Nu online
Theo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 06:34:
@Bas.013 Dat ziet er bijna uit als een fietser met telefoon die achterop geklapt is?

Zo'n klep vervangen is maar een paar honderd euro; op Marktplaats is een nieuwe klep voor dat geld zo te vinden.
Nee, was een grote zware andere auto.

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:13
Bas.013 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:55:
Helaas hier een ex i3 rijder. Door een onoplettendheid van een mede weggebruiker mag mijn i3 niet meer de weg op. Economisch total loss…

Bijna 7 jaren en 100.000 km probleemloos doorgekomen. Weinig onderhoudskosten, 3 setjes banden (zomerwielen net nieuw; 1setje winterbanden), jarenlang geen mrb en de afschrijving valt ook mee. Nu gedwongen om te kijken naar een vervanger, om weer voor een i3 te gaan zijn we nog niet over uit. Misschien wat anders… 🫣

***members only***
Spoedig herstel gewenst en daarna succes met de zoektocht!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-09 22:56

Theo

moederbord

@Bas.013 De i3 is en blijft één van de allergoedkoopste auto's om te rijden; bijna alle andere EV's zijn als snel 50 euro aan MRB zwaarder/duurder per maand en hebben bekende/dure zwakke punten. Mocht je vanuit de verzekering van de tegenpartij dus een eerlijk bedrag krijgen voor je 94Ah model dan kun je ook kijken naar een leuk 120 Ah model. Dat kost qua maandlasten net zoveel als je huidge i3, en met wat zoeken kun je ze ook vinden met HK, hout+leder interieur voor een leuke prijs. (ik heb eind vorig jaar 15K5 betaald voor mijn 120 Ah met HK, hout+leer en panodak met 80 dkm) Dan heb je voor relatief weinig je auto kunnen upgraden van 96 naar 120 Ah, en heb je een nieuwer infotainment systeem (mét 5G).

Zat je in de weken voor het ongeluk te twijfelen aan de i3? Wilde je deze toen ook al vervangen? Heeft het ongeluk voor jou een zwak punt blootgelegd van de i3? Dit zijn vragen waar je zelf rustig over na kan denken.
Ik zou in jouw situatie namelijk niet zomaar doen besluiten niet een andere i3 terug te kopen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:14

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik ben al een paar maanden aan het testen als ( ex automan ) met de sporing van de I3 i.v.m onprettig nerveus sturen rond de 100-120 km. Met maximale toe in geeft dat een rustiger beeld. Vandaag ook Michelin Premacy E 175/55/20 rondom laten monteren en laten uitlijnen. Uit het rapport blijkt met een toe spoor van +0.06 hij nu precies binnen de ideale fabrieknorm valt. Een wereld van verschil ten opzichte van de standaard ingestelde sporing in de fabriek. Rapport:

Controle van de i3 fabriekswaarden Individuele sporing: Moet rond de +0,06° per wiel liggen. Uw waarde is dus exact de fabrieksnorm. Totaal sporing: De optelsom van links en rechts hoort +0,12° (met een marge van +/- 0,03°) te zijn.Het teken (+): Let op dat er een plus (+) staat of dat de waarde in het groen is afgebeeld. Dit duidt op toespoor. Dit heeft de i3 hard nodig om stabiel rechtuit te rijden. Bij uitspoor (-0,06°) wordt de auto extreem nerveus en zoekerig op de snelweg.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:01
Is dat voor en achter hetzelfde qua toespoor?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sport schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:30:
Is dat voor en achter hetzelfde qua toespoor?
Nee met name voor is dat belangrijk en instelbaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Bas.013
  • Nu online
Theo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:47:
@Bas.013 De i3 is en blijft één van de allergoedkoopste auto's om te rijden; bijna alle andere EV's zijn als snel 50 euro aan MRB zwaarder/duurder per maand en hebben bekende/dure zwakke punten. Mocht je vanuit de verzekering van de tegenpartij dus een eerlijk bedrag krijgen voor je 94Ah model dan kun je ook kijken naar een leuk 120 Ah model. Dat kost qua maandlasten net zoveel als je huidge i3, en met wat zoeken kun je ze ook vinden met HK, hout+leder interieur voor een leuke prijs. (ik heb eind vorig jaar 15K5 betaald voor mijn 120 Ah met HK, hout+leer en panodak met 80 dkm) Dan heb je voor relatief weinig je auto kunnen upgraden van 96 naar 120 Ah, en heb je een nieuwer infotainment systeem (mét 5G).

Zat je in de weken voor het ongeluk te twijfelen aan de i3? Wilde je deze toen ook al vervangen? Heeft het ongeluk voor jou een zwak punt blootgelegd van de i3? Dit zijn vragen waar je zelf rustig over na kan denken.
Ik zou in jouw situatie namelijk niet zomaar doen besluiten niet een andere i3 terug te kopen.
Tja, dat is nu voor mij (ons) een lastige afweging. In de prijsklasse tot zo’n 20k zijn er weinig alternatieven. Aan de andere kant doe ik eigenlijk nooit zo lang met een auto, wil nu toch wat anders eigenlijk… maar ben er nog niet over uit. Het goedkope rijden, maar niet in een budget-gevoel-auto is toch wel aantrekkelijk.

• sport
Bas.013 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:55:
Helaas hier een ex i3 rijder. Door een onoplettendheid van een mede weggebruiker mag mijn i3 niet meer de weg op. Economisch total loss…

Bijna 7 jaren en 100.000 km probleemloos doorgekomen. Weinig onderhoudskosten, 3 setjes banden (zomerwielen net nieuw; 1setje winterbanden), jarenlang geen mrb en de afschrijving valt ook mee. Nu gedwongen om te kijken naar een vervanger, om weer voor een i3 te gaan zijn we nog niet over uit. Misschien wat anders… 🫣

***members only***
Mooi Kl*te natuurlijk.
Economisch total loss; Maar hoe groot is de schade dan?

Zo op het oog zou je zeggen andere klep erin, en weer gaan.

• Theo

Theo

moederbord

sport schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:29:
[...]

Mooi Kl*te natuurlijk.
Economisch total loss; Maar hoe groot is de schade dan?

Zo op het oog zou je zeggen andere klep erin, en weer gaan.
Zo op de foto is al te zien dat er een nieuwe achterklep met ruit en achterlichten (2100 euro) en een nieuwe achterbumper (900 euro) nodig zijn; samen al 3.000 euro ex btw en ex montage. (gebaseerd op de online BMW onderdelenshop van eriks) Inc de WOK melding die er schijnbaar opzit zal dit dus al richting de 5K gaan om te herstellen. Plus de kosten voor de overige schade kan dit zomaar richting de 8K gaan aan herstelschade. De wagen heeft zo'n 170 dkm op de teller en is 10 jaar oud. Gezien het 'wrak' ook een waarde heeft is het al snel voor een verzekeraar voordeliger om het wrak te verkopen aan een opkoper en de dagwaarde van de wagen vlak voor de aanrijding uit te keren; dan hoeft de verzekering minder dan die herstelkosten bij te leggen..

Zodra wrakwaarde+herstelkosten hoger zijn dan de dagwaarde vindt de verzekering iets al snel total-los omdat de dagwaarde uitkeren (en wrak verkopen) voor hun goedkoper is.. Boeven zijn het soms. :(

Noot: dit baseer ik zuiver op de foto, posts van Bas en wetend hoe cheap-ass verzekeraars kunnen zijn.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-09 21:38
Ik probeer even te begrijpen hoe ik Max Kappa versus SOH bij mijn i3 120Ah moet interpreteren.

Via OBD krijg ik een SOH van 92%, terwijl het geheime menu een Max Kappa van 36,4 kWh aangeeft. Als ik uitga van ongeveer 37,9 kWh bruikbare capaciteit toen de accu nieuw was, zou 36,4 kWh eerder richting 96% wijzen.

Dat is toch een behoorlijk verschil.

Wat is volgens jullie bij de i3 de meest bruikbare indicatie voor de werkelijke conditie van de accu: SOH via OBD of Max Kappa?

En herkennen jullie dat die twee bij een 120Ah zo’n 4 procentpunt uit elkaar kunnen liggen? Ben vooral benieuwd naar Max Kappa/SOH-waarden van andere 120Ah-rijders.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-08 19:24
Kappa.max is bij mij 35.5 kWh. Betreft een 120 Ah van 2019 met ca. 86.000km op de teller. Heb niet gemeten met een OBD dongle, dus kan je helaas niet vertellen welke SoH die geeft.

Tesla Model 3 LR 2022

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik weet het eigenlijk niet, ik rijd er gewoon mee d:)b.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• sport
Dat heb ik in mijn i3 94Ah ook. 135000km

voorbeeld
Capaciteit
Batt.Kapa.Max: 25,8 kWh
SoH-afgeleide capaciteit: 22,6 kWh
BMS State of Health: 83%

Een behoorlijk verschil tussen OBD gemeten SoH, en de batt.kapa.max.
Die 83% is wat de bmw terug geeft (HV-pack statistiek, en die pakt de laagste SoC waarde van de 8 accu modules, en geeft dat als SoH waarde weer), het is de netto bruikbare kwh van de netto in mijn geval 27.2 kwh
Echter bmw heeft een onder en bovengrens in de SoC.
In mijn geval 11% onderin, en maar liefs 18% bovenin.
Dit lijkt eerder een BMS-correctiewaarde die meebeweegt met bruikbare capaciteit en veroudering.

De Batt.kapa.max blijkt ondanks dat je veel leest over niet betrouwbaar, toch de meest juiste waarde.
Gezien het aantal km dat ik kan rijden met 83%, scheelt niet veel van nieuw, dat komt aardig overheen met die 25.8 Kwh

Ps, ik houd die batt.kapa.max bij sinds ik de i3 in februari heb aangeschaft.
En die schommelt tussen de 25.8 en de 26.2

[ Voor 13% gewijzigd door sport op 21-08-2026 20:12 ]

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
Ik heb sinds een aantal dagen het probleem dat mijn i3 niet meer wil laden met mijn thuislader. Recent heb ik mijn oude Zaptec Go vervangen voor een Zaptec Go 2 (de reden laat zich raden...), en sindsdien kreeg ik al raar laadgedrag met de BMW. Soms laadde ie wel, soms stopte het laden, dan pakte ie het later toch weer op, etc. (dit had overigens niks te maken met dynamisch/slim laden).

Sinds deze week doet ie helemaal niks meer met de Zaptec Go 2 bij huis, sterker nog de aardlekautomaat knalt er door als de laadsessie initieert. Ik heb echter nog een EV en die laadt wel netjes op met de Zaptec Go 2.

Ter test daarom vanavond een rondje laadpalen gedaan. Eerst bij de 11KW lader van een buurman, die knalde er ook door. Vervolgens 2 openbare palen geprobeerd, die schieten of in storing of knallen er ook door. Daarna nog bij Tesla en Shell wezen snelladen, dit werkt wel. Het grannychargen via het normale stopcontact bij huis gaat ook goed.

Wat is hier aan de hand?

• Theo

Theo

moederbord

De Max Kappa lijkt bij mij ook aardig te kloppen; wanneer ik de auto van 100% naar 0% leegrij dan zijn dat X kilometers met een verbruik van Y kwh/100 km/h. X maal Y komt heel erg overeen met de max Kappa bij mij. (zo'n 37 kWh voor een 2019 120 Ah met 95 dkm)
De laatste paar procent van de accu daarbij is de i3 wel erg negatief/conservatief. Wanneer ik bijv exact 300 km op een volle accu kan rijden (3 km per procent) dan is bij een 20% accu dit nog gewoon 60 km. Maar bij een 10% accu is dit zeker geen 30 km wat de auto aangeeeft; eerder 15 km. Bij 5% kan ik daadwerkelijk 15 km rijden, maar het display geeft dan ook maar een paar km aan.
Leuk detail is ook dat wanneer je met 20% een navigatie start (wanneer er dus nog 60 km op het display staat) naar een bestemming 50 km verderop het display ook gelijk inzakt naar 40 km, en er de melding komt dat de bestemming niet bereikbaar is. Bij het uitzetten van de navigatie stijgt het bereik dan weer van 40 naar 60 km..
Mogelijk heeft deze afwijking dus ook te maken met de SoH die je via de OBD uitleest; BMW wil die onderkant liever niet aanspreken, terwijl deze er wel zit.

• Theo

Theo

moederbord

Wutroe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:19:
Ik heb sinds een aantal dagen het probleem dat mijn i3 niet meer wil laden met mijn thuislader. Recent heb ik mijn oude Zaptec Go vervangen voor een Zaptec Go 2 (de reden laat zich raden...), en sindsdien kreeg ik al raar laadgedrag met de BMW. Soms laadde ie wel, soms stopte het laden, dan pakte ie het later toch weer op, etc. (dit had overigens niks te maken met dynamisch/slim laden).

Sinds deze week doet ie helemaal niks meer met de Zaptec Go 2 bij huis, sterker nog de aardlekautomaat knalt er door als de laadsessie initieert. Ik heb echter nog een EV en die laadt wel netjes op met de Zaptec Go 2.

Ter test daarom vanavond een rondje laadpalen gedaan. Eerst bij de 11KW lader van een buurman, die knalde er ook door. Vervolgens 2 openbare palen geprobeerd, die schieten of in storing of knallen er ook door. Daarna nog bij Tesla en Shell wezen snelladen, dit werkt wel. Het grannychargen via het normale stopcontact bij huis gaat ook goed.

Wat is hier aan de hand?
Dit klinkt als een probleem met de aarding wanneer de aardlek eruit klapt; ergens heb je dus een sluiting naar aarde toe. Het heeft de afgelopen dagen erg veel geregend. Mogelijk zit er ergens vocht in de auto waar dat niet hoort?
De sluiting hoeft niet gelijk een harde kortsluiting te zijn, maar kan ook gerust een verbinding zijn die van zeer hoogohmig naar redelijk hoogohmig is gegaan.
Je kan proberen de auto een aantal dagen droog weg te zetten (garage, gezien een week zonder regen nu plots zeldzaam lijkt te zijn...), om daarna te kijken of laden nog steeds lastig is.

Dit lijkt niet een probleem te zijn gerelateerd aan je (nieuwe) laadpaal gezien zo'n laadpaal niks meer is dan een relais dat de 230 volt naar de auto aanzet, en met een simpel communicatie signaal tegen de auto zegt hoeveel stroom deze mag gebruiken. (en vaak ook een aardlekmeting doet..)
Dit verklaart ook waarom DC laden het wél doet, immers wordt het AC laadcircuit dan niet gebruikt. De granny lader heeft vaak geen aardlekstroom sensor waardoor deze er ook niet uit kan klappen. (deze vertrouwt vaak enkel op de aardlek in de meterkast).

• P5ycho
Je kunt ook even controleren of er vocht in de connector staat, en even de fohn op standje medium warm erop zetten als de boel te vochtig is.

• Wutroe
Theo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:31:
[...]

Dit klinkt als een probleem met de aarding wanneer de aardlek eruit klapt; ergens heb je dus een sluiting naar aarde toe. Het heeft de afgelopen dagen erg veel geregend. Mogelijk zit er ergens vocht in de auto waar dat niet hoort?
De sluiting hoeft niet gelijk een harde kortsluiting te zijn, maar kan ook gerust een verbinding zijn die van zeer hoogohmig naar redelijk hoogohmig is gegaan.
Je kan proberen de auto een aantal dagen droog weg te zetten (garage, gezien een week zonder regen nu plots zeldzaam lijkt te zijn...), om daarna te kijken of laden nog steeds lastig is.

Dit lijkt niet een probleem te zijn gerelateerd aan je (nieuwe) laadpaal gezien zo'n laadpaal niks meer is dan een relais dat de 230 volt naar de auto aanzet, en met een simpel communicatie signaal tegen de auto zegt hoeveel stroom deze mag gebruiken. (en vaak ook een aardlekmeting doet..)
Dit verklaart ook waarom DC laden het wél doet, immers wordt het AC laadcircuit dan niet gebruikt. De granny lader heeft vaak geen aardlekstroom sensor waardoor deze er ook niet uit kan klappen. (deze vertrouwt vaak enkel op de aardlek in de meterkast).
Na wat geGoogle vind ik ook dat het mogelijk de KLE omvormer die kapot kan zijn. Hoe aannemelijk is dat met deze symptomen?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wutroe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Na wat geGoogle vind ik ook dat het mogelijk de KLE omvormer die kapot kan zijn. Hoe aannemelijk is dat met deze symptomen?
Erg aannemelijk.
Neem anders contact op met mals techniek in nijkerk, of nhv in veldhoven. De dealer kan dit ook, maar dat wordt erg prijzig.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 21-08-2026 22:50 ]

Wise enough to play the fool

• Theo

Theo

moederbord

Wutroe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Ik zou het niet uitsluiten. Maar gezien de granny charger wel gewoon werkt is de KLE omvormer niet helemaal stuk. Het kan zoiets onbenullig zijn als een Y condensator die stuk is. Of dat er iets in één van de drie PFC circuits iets niet goed gaat. Bij je granny gebruik je één AC fase, bij je laadpaal gebruik je waarschijnlijk driefase. Wanneer je een 16A (of meer) enkelfase laadpaal gebruikt (je granny is een trage enkelfase lader), en dit werkt wél gewoon dan is het zeer aannemelijk dat er in de omvormer iets niet lekker gaat wanneer deze met driefase wordt geladen. Dat is wel een leuke om te sten wanneer je een 16-32A enkelfase laadpaal kunt gebruiken.

Gebaseerd op wat we nu weten is de omvormer een mogelijke oorzaak. Meer data is nodig om deze wel/niet uit te kunnen sluiten :)

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-09 17:01
teacher schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Erg aannemelijk.
Neem anders contact op met mals techniek in nijkerk, of nhv in veldhoven. De dealer kan dit ook, maar dat wordt erg prijzig.
Ik heb net even gegoogled op nhv veldhoven maar vind niets dat hiermee te maken heeft. Is dat de volledige bedrijfsnaam? Ik krijg alleen resultaten die te maken hebben met de Veldhovense handbalvereniging.

Afgelopen week ontdekte ik ook dat mijn i3 slechts met 1 fase lijkt op te laden. Ik heb nog garantie dus kan altijd nog terug gaan.

• Nige
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:00
Waarschijnlijk je EME, had het ook dat de I3s nog maar op 1 fase laadde. Deze laten reviseren en weer laten monteren bij http://emeclinic.nl/ voor 1/4 de van wat de dealer hier voor vraagt. Mocht de auto nog in de garantie zijn dan uiteraard laten diagnosticeren en laten repareren.

• teacher

teacher

Dysgaf!

M van Lent schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:26:
[...]

Ik heb net even gegoogled op nhv veldhoven maar vind niets dat hiermee te maken heeft. Is dat de volledige bedrijfsnaam? Ik krijg alleen resultaten die te maken hebben met de Veldhovense handbalvereniging.

Afgelopen week ontdekte ik ook dat mijn i3 slechts met 1 fase lijkt op te laden. Ik heb nog garantie dus kan altijd nog terug gaan.
Ohhh, garantie. Dan zeker terug. Keep us posted!

En ik had het verkeerd in mijn hoofd: ndh automotive.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 23:45
Theo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:22:
De Max Kappa lijkt bij mij ook aardig te kloppen; wanneer ik de auto van 100% naar 0% leegrij dan zijn dat X kilometers met een verbruik van Y kwh/100 km/h. X maal Y komt heel erg overeen met de max Kappa bij mij. (zo'n 37 kWh voor een 2019 120 Ah met 95 dkm)
De laatste paar procent van de accu daarbij is de i3 wel erg negatief/conservatief. Wanneer ik bijv exact 300 km op een volle accu kan rijden (3 km per procent) dan is bij een 20% accu dit nog gewoon 60 km. Maar bij een 10% accu is dit zeker geen 30 km wat de auto aangeeeft; eerder 15 km. Bij 5% kan ik daadwerkelijk 15 km rijden, maar het display geeft dan ook maar een paar km aan.
Leuk detail is ook dat wanneer je met 20% een navigatie start (wanneer er dus nog 60 km op het display staat) naar een bestemming 50 km verderop het display ook gelijk inzakt naar 40 km, en er de melding komt dat de bestemming niet bereikbaar is. Bij het uitzetten van de navigatie stijgt het bereik dan weer van 40 naar 60 km..
Mogelijk heeft deze afwijking dus ook te maken met de SoH die je via de OBD uitleest; BMW wil die onderkant liever niet aanspreken, terwijl deze er wel zit.
De GOM (Guess-O-Meter) houdt ook rekening met de snelheid van de wegen op de route. Deze is dus ook sterk afhankelijk van de gekozen route. Als je de eco-route kiest kan dat zomaar 20-30% zuiniger zijn. Mijn ervaring is dat de range met wegen boven de 60 km/u kleiner wordt.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Wutroe
teacher schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Erg aannemelijk.
Dank voor de tip!
Theo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

Ik zou het niet uitsluiten. Maar gezien de granny charger wel gewoon werkt is de KLE omvormer niet helemaal stuk. Het kan zoiets onbenullig zijn als een Y condensator die stuk is. Of dat er iets in één van de drie PFC circuits iets niet goed gaat. Bij je granny gebruik je één AC fase, bij je laadpaal gebruik je waarschijnlijk driefase. Wanneer je een 16A (of meer) enkelfase laadpaal gebruikt (je granny is een trage enkelfase lader), en dit werkt wél gewoon dan is het zeer aannemelijk dat er in de omvormer iets niet lekker gaat wanneer deze met driefase wordt geladen. Dat is wel een leuke om te sten wanneer je een 16-32A enkelfase laadpaal kunt gebruiken.

Gebaseerd op wat we nu weten is de omvormer een mogelijke oorzaak. Meer data is nodig om deze wel/niet uit te kunnen sluiten :)
Ik ga eens kijken of ik zo'n paal ergens kan vinden.
Nige schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 01:04:
Waarschijnlijk je EME, had het ook dat de I3s nog maar op 1 fase laadde. Deze laten reviseren en weer laten monteren bij http://emeclinic.nl/ voor 1/4 de van wat de dealer hier voor vraagt. Mocht de auto nog in de garantie zijn dan uiteraard laten diagnosticeren en laten repareren.
Thnd voor de tip! Mag ik je vragen wat de kosten hiervoor waren (mag ook met een PB)?

• sport
DrBOB101 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

De GOM (Guess-O-Meter) houdt ook rekening met de snelheid van de wegen op de route.
En dat niet alleen ook met alle nevenverbruikers.

• Idrietje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-09 18:25
Ik krijg voor onze BMW i3 120 Ah van feb. 2022, huidige km stand 35.000, gebruik circa 10.000 km/ jaar een aanbod voor 4 jaar onderhoud tegen een vaste prijs van €900. Het aanbod omvat onderhoud volgens BMW standaarden, interieurfilters vervangen en remvloeistof verversen. BMW stelt dat dit een zeer aantrekkelijk aanbod is, maar ik heb hierbij een gezonde portie argwaan. Is dat gerechtvaardigd?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Idrietje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:47:
Ik krijg voor onze BMW i3 120 Ah van feb. 2022, huidige km stand 35.000, gebruik circa 10.000 km/ jaar een aanbod voor 4 jaar onderhoud tegen een vaste prijs van €900. Het aanbod omvat onderhoud volgens BMW standaarden, interieurfilters vervangen en remvloeistof verversen. BMW stelt dat dit een zeer aantrekkelijk aanbod is, maar ik heb hierbij een gezonde portie argwaan. Is dat gerechtvaardigd?
Valt weinig aan te onderhouden in 40.000 km.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je koopt zekerheid, maar je zit wel vast aan het stramien van bmw. Ander/eerder onderhoud, of meer km's en je betaalt bij. Denk je dat het goed past, doen, want de prijs is scherp; je gaat in 4 jaar tijd los meer kwijt zijn.

• Lord Blackadder
Idrietje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:47:
Onze i3s, 20.000 km per jaar moet om de 2 jaar op onderhoud. Interieur filters kun je zelf vervangen. Onderhoud per 2 jaar is ongeveer 300 euro.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:40
teacher schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:11:
Je koopt zekerheid, maar je zit wel vast aan het stramien van bmw. Ander/eerder onderhoud, of meer km's en je betaalt bij. Denk je dat het goed past, doen, want de prijs is scherp; je gaat in 4 jaar tijd los meer kwijt zijn.
4 jaar, dat is twee keer de remolie verversen en de interieurfilter vervangen?!

• sport
Duur,

Kijk in je mybmwapp 471€ voor 3 jaar

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3NFPMqM8/Whats-App-Image-2026-08-28-at-17.jpg

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Scientific schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:31:
[...]

4 jaar, dat is twee keer de remolie verversen en de interieurfilter vervangen?!
Dat klopt zo ongeveer wel en wellicht APK maar geen idee of dat inclusief is.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:40
Carboy54 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Dat klopt zo ongeveer wel en wellicht APK maar geen idee of dat inclusief is.
Bij mijn BMW i4 kostte een eerste onderhoud na 2 jaar/50.000km 295€ (BE). Ik kan me niet voorstellen dat een i3 veel duurder moet zijn?

• Idrietje
hier stond een ai post

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 29-08-2026 09:56 ]

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:33

johnwoo

3S-GTE

sport schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:35:
Duur,

Kijk in je mybmwapp 471€ voor 3 jaar

[Afbeelding]
De prijs in de app is gebaseerd op de specifieke auto en varieert (met leeftijd van de auto, kilometerstand, en volgens mij ook hoe lang je na de laatste service kijkt en hoeveel je rijdt, want dat beïnvloedt hoeveel onderhoud ze moeten dekken). Uiteraard wel slim om te kijken of zijn prijs daar lager is dan €900, maar het zal niet dezelfde prijs zijn die jij ziet.

Verder lijkt het me ook prijzig. Interieurfilters zijn simpel zelf te vervangen voor een paar tientjes en een kwartier tijd als je geen 2 linkerhanden hebt; idem met ruitenwisserbladen. Dus je betaalt eigenlijk voor de inspectie en het verversen van de remvloeistof. Dat hoeft maar eens per 2 jaar (en dat lijkt me al een vrij agressieve vervangingstermijn) dus die koop je hier maar 2x mee af.

Ter vergelijk: ik verving zelf mijn interieurfilter voor €25; de service (inspectie, remvloeistof vervangen, beetje koelvloeistof bijvullen) kostte dan €225 incl. BTW bij de BMW dealer. Met twee jaar interval kom ik dus op €500 over 4 jaar - toch een flink verschil met dat aanbod. Dat verschil kun je mooi in banden steken :+

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Idrietje
Dank voor jullie reacties tot dusver! Ik denk dat ik o.a. het advies van johnwoo volg en de €900 voorlopig lekker in mijn zak hou.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Idrietje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:48:
Dank voor jullie reacties tot dusver! Ik denk dat ik o.a. het advies van johnwoo volg en de €900 voorlopig lekker in mijn zak hou.
Als je hem afsluit bij de beurt, dekt hij 3 beurten af: de huidige, die over 2 jaar en die over 4 jaar (die laatste natuurlijk wel goed plannen).

• Theo

Theo

moederbord

Die 900 euro dat is niet leuk voor een paar jaar 'onderhoud' . Bewust tussen haakjes want het reguliere onderhoud dat is enkel wat controle van de basale zaken. Het vervangen van een filter en ruitenwisser dat is iets dat iedereen kan doen in tien minuten. Het vervangen van de remolie dat is eigenlijk pas nodig wanneer het vochtgehalte in deze hygroscopische olie te hoog is (en dit is na te meten met een metertje van een tientje), en dit is minder vaak dan 1x per twee jaar.

Het echte onderhoud dat valt uiteraard buiten deze kosten, en dat is waar de echte kosten zitten:
- schokdempers die om de zoveel tijd vervangen moeten worden
- de 12 volt accu dien om e 6-9 jaar versleten is
- De banden
- Remschijven en remblokken.

Bovenstaand dat is echt onderhoud. (en valt uiteraard buiten die 900 euro) Die periodieke beurt is effectief niks meer dan een controlebeurt op bovenstaande, plus een filtertje vervangen en mogelijk een poetsbeurt om de 900 euro te rechtvaardigen :P

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-09 21:56
Carboy54 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Valt weinig aan te onderhouden in 40.000 km.
Mijn beste vriend werkt bij een grote dealer van een bepaald merk auto's beginnend met een B en eindigend met een W. Ik stelde hem dezelfde vraag en hij adviseerde het niet te doen. Zegt genoeg. De kosten van losse beurten zijn gewoon aanzienlijk lager.

Ik heb de auto wel bij een merk dealer gekocht en daardoor gelukkig 2 jaar garantie.
Toch wat dingen gehad:
- schermpje dakraam schoof niet meer
- krakend geluid bij sturen bij (vrijwel) stilstand => ophangpunten schokbrekers vervangen (wat ook het "klop" geluid op klinkerstraten verhielp)
- rechterportierslot vervangen maar ik vermoed dat dit nog een gevolg was van een schadegevalletje tussendoor....

Alles netjes kosteloos verholpen.

Onderhoud zolang de garantie loopt bij de dealer (paar maanden terug remvloeistof vervangen en airco op hun advies wel laten doen. Vriend adviseerde dit wel te laten doen i.v.m. garantie. Waren de kosten ook niet. Met het remvloeistof vervangen had ik geluk omdat de auto nog een servicecontract had van de vorige eigenaar maar die loopt dan gewoon door en dat viel daar binnen dus was gratis :)

[ Voor 15% gewijzigd door AA42 op 29-08-2026 19:00 ]

• chipzz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik ga binnenkort met apk mijn 3e jaar in met de i3s. Ik laat wel de remvloeistof vervangen conform advies/schema en ik ga ook over op dunlop all season omdat ik het toch wel spannend vond in sneeuw en ijzel op de ecopias. Filters en wissers zijn zoals gezegd inderdaad prima zelf te doen.

Wat heb je aan de airco laten doen als ik vragen mag ? BMW geeft zelf geen periodiek onderhoud (opnieuw afvullen) hiervoor op in het onderhouds schema....

• Lord Blackadder
chipzz schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:47:
Ik ga binnenkort met apk mijn 3e jaar in met de i3s. Ik laat wel de remvloeistof vervangen conform advies/schema en ik ga ook over op dunlop all season omdat ik het toch wel spannend vond in sneeuw en ijzel op de ecopias. Filters en wissers zijn zoals gezegd inderdaad prima zelf te doen.

Wat heb je aan de airco laten doen als ik vragen mag ? BMW geeft zelf geen periodiek onderhoud (opnieuw afvullen) hiervoor op in het onderhouds schema....
Ik laat de airco iedere 2 jaar nakijken en indien nodig bijvullen.

• AA42

Tsja, dit schreef BMW erover:

Hier vindt u alle voor uw voertuig noodzakelijke werkzaamheden, aangevuld met de door ons geadviseerde Airco Service in combinatie met de Service Remvloeistof. Wij adviseren deze aanvullende service omdat uw airconditioning ieder jaar gemiddeld zo’n 10% van het koudemiddel verliest. Met de Dusseldorp Aircoservice controleren wij het systeem op lekkage en vullen wij het verloren koudemiddel aan, zodat uw airco optimaal blijft functioneren.​

Klinkt weer als zo’n klusje van 5 minuten en een beetje vloeistof maar omdat ie nog in Premium Selection Garantie zit toch maar laten doen…

[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 30-08-2026 20:52 ]

• Crash_Override007
  • Laatst online: 11:08
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmv7j9Zj/Offertje-beurtje.png

Dit is een geanonimiseerde offerte voor een standaard beurtje voor mijn i3 bij de BMW dealer uit 2024, we zijn ondertussen 2 jaar verder dus de prijzen zullen nu wel iets hoger liggen.

• Theo

Theo

moederbord

@Crash_Override007 Dat lijkt mij een nogal incapabele dealer te zijn. :P Zij lijken per 10 minuten de arbeid te rekenen á 12.45 euro per 10 minuten ex btw (90 euro per uur inc btw), en ze zijn dus een half uur bezig geweest om een interieurfilter te vervangen? Daar gaat dan iets fout in ofwel de facturering, danwel in hun vakmanschap. Dit is iets dat je zelf in 10 minuten kunt doen, dus een monteur zou dit zeker in minder dan 10 minuten kunnen doen.
De filters die ze gebruiken hebben ook een gouden randje, een simpel setje kost 20 euro vandaag de dag, de meest dure op Winparts is 35 euro, maar die mét gouden randje van deze dealer was twee jaar geleden 81 euro.

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

R1234yf systemen lekken tot 15% per jaar. Ik zou dat toch wel eens in de paar jaar laten checken, vooral gezien hoe belangrijk het aircosysteem is in de i3 voor de directe batterijkoeling, en hoe een laag niveau ook extra stress op de compressor geeft wat een gevoelig onderdeel is. Ik neem aan (maar weet niet zeker) dat dit wel bij de voertuiginspectie zit die bij regulier onderhoud tweejaarlijks wordt gedaan (met bijvullen on demand; daarom zal er geen standaard vervangingsinterval voor zijn). Maar elke garage met een geschikte machine kan het checken en bijvullen.

Die 15% is overigens de bovengrens van wat als "binnen de norm" wordt gezien, het wil niet zeggen dat elke auto zoveel lekt. Ik heb m'n i3 nu dik 2 jaar, heb in juni niets gehoord van de dealer over de airco bij de inspectie, maar had hem voor de zekerheid ook vlak voor de zomervakantie (met die hitte) nog even laten checken bij de lokale garage, maar hij was nog prima op druk. Dus in (minstens) 2 jaar geen/nauwelijks verlies.

[edit] Tijd voor een plaatje. In Wallonië op weg naar Frankrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrSChpFGP5Bmrj2zy9szf45-DjY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uRwLPntyE387HA5vxZJhLlOv.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door johnwoo op 31-08-2026 08:55 ]

• AA42
Crash_Override007 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:18:
[Afbeelding]

Dit is een geanonimiseerde offerte voor een standaard beurtje voor mijn i3 bij de BMW dealer uit 2024, we zijn ondertussen 2 jaar verder dus de prijzen zullen nu wel iets hoger liggen.
De grootste kostenpost is dus de interieurfilters! Een klusje wat echt wel zelf te doen is en je koopt ze inderdaad voor rond de 25 euro.

Wat ik ook niet snap is dat ze onderaan dan ook nog weer een post "interieurfilter reiniger" zetten. Wat is dat dan, hebben ze de nieuwe meteen nog even gereinigd? Of de oude voordat ze ze weggooiden?

Heb er nog niet mee te maken gehad dacht ik maar de post "klein materiaal" mogen ze mij ook even uitleggen. Wat dan? Iedereen betaalt dat maar slaafs maar wat is er gebruikt dan?

Kijk ik geeft echt met liefde meer geld uit aan de beste banden die er te krijgen. Gaat me dus niet om die centen maar om het principe.

Overigens: krijg je met zo'n onderhoudsabonnement niet ook bijv. pechhulp langs de weg? Dat zit (nu nog) wel in mijn Premium Selection garantie. Iets dergelijks zou toch ook wel een meerwaarde zijn om er toch voor te kiezen.

Mja, wij rijden volgens de ADAC in de auto die het allerminst vaak met pech langs de weg staat..... als je de 12V batterij in de gaten houdt/tijdig vervangt is de kans ook weer heel klein dat je komt te staan.....

• sport
AA42 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Heb er nog niet mee te maken gehad dacht ik maar de post "klein materiaal" mogen ze mij ook even uitleggen. Wat dan? Iedereen betaalt dat maar slaafs maar wat is er gebruikt dan?
Gebruik gereedschap, poetsdoekjes dat soort dingen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

AA42 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Overigens: krijg je met zo'n onderhoudsabonnement niet ook bijv. pechhulp langs de weg? Dat zit (nu nog) wel in mijn Premium Selection garantie. Iets dergelijks zou toch ook wel een meerwaarde zijn om er toch voor te kiezen.
Dat kun je wel tegen betaling afsluiten (volgens mij €35 per jaar per auto) maar is geen (gratis) onderdeel van het onderhoudsabonnement

• M van Lent
Aan de achterkant van de i3 zit een grote driehoekige opening, ongeveer bij de motor. Onderzijde bmw i3

Zijn er mensen me een BEV versie die dit gat hebben dichtgemaakt met een aluminium plaat? Ik kan me voorstellen dat het voor de aërodynamica gunstig is maar weet niet of het een functie heeft voor de koeling. In de balken aan weerszijden zitten al potentiële bevestigingsgaten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
M van Lent schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:10:
Aan de achterkant van de i3 zit een grote driehoekige opening, ongeveer bij de motor. Onderzijde bmw i3

Zijn er mensen me een BEV versie die dit gat hebben dichtgemaakt met een aluminium plaat? Ik kan me voorstellen dat het voor de aërodynamica gunstig is maar weet niet of het een functie heeft voor de koeling. In de balken aan weerszijden zitten al potentiële bevestigingsgaten.
Interessant dat zou zelfs kunnen met een stuk triplex, ik verwacht dat die opening er is voor de REX conversie

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Ik zou het niet doen. Op die foto uit de link:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/003Z6l-jlab-3v5Ykw7HnboUSMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bByg45Xu7XrIYMxjXMHcCnHG.jpg?f=user_large
... is het omcirkelde component niet de elektromotor (die zit er pal achter/schuin boven), maar de airco compressor, welke erg heet kan worden, niet alleen op warme zomerdagen als jij het in de cabine aangenaam wil hebben, maar ook als hij de accu koelt bij een langere rit op hogere snelheid of bij DC-snelladen. Je wil de airflow langs de compressor niet afdekken.

Of je het gat dan deels zou kunnen afdekken (bv. alleen de rechter helft)... Misschien wel, maar het zal naar alle waarschijnlijkheid geen of nauwelijks merkbaar verschil in range opleveren.

• sport
Volgen Ai

Maatregel
Schatting winst luchtweerstand (ΔCd​)Impact op actieradius (100–120 km/h)
Aero velgcovers-0,008 tot -0,012+2% tot +4%
Verlagen (20–30mm)-0,010 tot -0,015+3% tot +5%
Verlengde dakspoiler-0,005 tot -0,010+1% tot +3%
Buitenspiegels verkleinen/camera's-0,010 tot -0,015+2% tot +4%

• Theo

Theo

moederbord

sport schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:16:
Volgen Ai

Maatregel
Schatting winst luchtweerstand (ΔCd​)Impact op actieradius (100–120 km/h)
Aero velgcovers-0,008 tot -0,012+2% tot +4%
Verlagen (20–30mm)-0,010 tot -0,015+3% tot +5%
Verlengde dakspoiler-0,005 tot -0,010+1% tot +3%
Buitenspiegels verkleinen/camera's-0,010 tot -0,015+2% tot +4%
Wat in dit rijtje nog ontbreekt dat is:
- 19" versus 20" velgen: 4% besparing volgens BMW zelf.
- 155 verus 175 mm brede banden: zo'n 2% besparing
- Rustuge rijstil ipv sportief/gehaast/asociaal/gestressed rijden: Al snel 30% besparen op energieverbruik.
- Effectieve/zuinige route nemen: al snel 10% besparing.

De allergrootste besparing die je kan doen dat is niet een aeromod. Dat is rijstijl..

Al scheelt het tussen een 175/60/20 velg/band en de 155/65/19 Aero velg samen al wel bijna 10%

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 02-09-2026 14:33 ]

• sport
ps, ik ben van 19" 4x 155, 4 seizoenen, naar 20" 2x175 en 2x195 zomer banden gegaan.
Maar merk er qua bereik eigenlijk geen verschil in.

[ Voor 5% gewijzigd door sport op 03-09-2026 08:50 ]

• Lord Blackadder
Theo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:31:
[...]

Wat in dit rijtje nog ontbreekt dat is:
- 19" versus 20" velgen: 4% besparing volgens BMW zelf.
- 155 verus 175 mm brede banden: zo'n 2% besparing
- Rustuge rijstil ipv sportief/gehaast/asociaal/gestressed rijden: Al snel 30% besparen op energieverbruik.
- Effectieve/zuinige route nemen: al snel 10% besparing.

De allergrootste besparing die je kan doen dat is niet een aeromod. Dat is rijstijl..

Al scheelt het tussen een 175/60/20 velg/band en de 155/65/19 Aero velg samen al wel bijna 10%
Ja rustig rijden is heel goed merkbaar in je gemiddelde verbruik. Een collega noemt het "rijden als een opa" maar die is gewoon dol op het verzamelen van boetes :). De juiste bandenspanning draagt natuurlijk ook nog bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Blackadder op 03-09-2026 09:03 ]

• P5ycho
Voor mij was de Prius 3 de ultieme 'rijden als een opa'-auto omdat de energievraag direct gekoppeld is aan het toerental van de motor. Je wilt dan geen hoog toerental rijden, dat is irritant.
Bij de i3 werkt dat anders, het is zo makkelijk om wat sneller op te trekken dat zuinig rijden minder natuurlijk is. Wat dat betreft zou ik best een slakkenmodus willen hebben, maak hem maar lekker traag in eco pro modus.. En algemener, een grotere slag van het pedaal helpt daarin en geeft ook meer controle. De sportmodus-pedaalcurve is eigenlijk best irritant en gevoelig.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb dat elke keer bij het stoplicht:
* teacher : doe normaal, je bent een volwassen vent.
Groen: zoeefffff terwijl auto's in je spiegel kleiner worden
* teacher : oeps...

• Theo

Theo

moederbord

sport schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:49:
ps, ik ben van 19" 4x 155, 4 seizoenen, naar 20" 2x175 en 2x195 zomer banden gegaan.
Maar merk er qua bereik eigenlijk geen verschil in.
Merk je dat ook in de zomer, of enkel wanneer je zomer met winter vergelijk? Aan de andere kant, het type band doet ook enorm veel. In het voorjaar hadden we dagen waar het 's ochtend 5 graden was en in de middag zowat 20 graden. Halverwege heb ik toen de winter voor zomerbanden gewisseld (zelfde type velg, dus enkel de band die anders is) waarmee ik op een vast stuk weg van 15 km op vaste snelheid een verschil in verbruik kon zien, en toen schreef ik al onderstaand:
Theo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:26:
Tussen de 5 en 10 graden scheelt het hebben van zomerbanden zo'n 5-10 % ten opzichte van winterbanden. BIj 15-20C is dit voordeel weg.
Mogelijk bevestig je dit dus exact; de 5-10% winst die zomerbanden geven is volledig weg omdat dus weggestreept wordt door de 20" open velg die ook 5-10% extra verbruikt.

• M van Lent
teacher schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:54:
[url="https:// The Fastest Way to Kill an EV Battery Isn't Fast Charging"] The Fastest Way to Kill an EV Battery Isn't Fast Charging (flooring the pedal is)[/url]

Hier misschien nog wat meer motivatie om jezelf een beetje in te houden :P

Natuurlijk doe ik dit ook af en toe maar alleen als het echt nodig is. In de praktijk is de i3 zo vlug dat 100% vermogen bijna nooit nodig is. Goed anticiperen werkt beter dan gas geven.

• AA42
teacher schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:54:
Echt hè. En dan denk ik, ach, de zon heeft de i3s geladen dus ik hoef me nergens schuldig over te voelen...... :D

• Theo

Theo

moederbord

Heeft iemand onderstaande post ooit geprobeerd:
https://www.mybmwi3.com/threads/sli-activation-on-i3.16993/

Daarbij wordt een SLI-emulator (Speed Limit Indicator) in de i3 gezet voor wanneer je geen KAFAS hebt (camera aan de voorkant voor verkeersbordherkenning) , maar wel de Vmax in in het dashboard zichtwaar wil hebben (die dan uit statische kaartdata komt ipv van de verkeersbordherkenning).
De betreffende adapter is zo'n 25 euro, alleen met het coderen heb ik geen ervaring/kennis/tools om onderstaand te doen (quote komt van bovengenoemde Engelstalig i3 forum)
After a simple install, I only needed to code two values
HU_NBT
SPEEDLIMIT_INFO active
KOMBI
SPEED_LIMIT active
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=esp2nld

Iemand die wel weet hoe dit moet en hier de juiste OBDadapter en software voor heeft? Dan haal ik twee van deze emulators en kan ik -mocht het werken- gratis van jouw tooling/software gebruik maken, en heb jij gratis statische SLI werkend zonder KAFAS. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 06-09-2026 22:22 ]

• AA42
Theo schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:29:

Daarbij wordt een SLI-emulator in de i3 gezet voor wanneer je geen KAFAS hebt, maar wel de Vmax in in de HUD wil hebben (die dan uit statische kaartdata komt ipv van de verkeersbordherkenning).
De betreffende adapter is zo'n 25 euro, alleen met het coderen heb ik geen ervaring/kennis/tools

[...]

Iemand die wel weet hoe dit moet en hier de juiste OBDadapter en software voor heeft? Dan haal ik twee van deze emulators en kan ik -mocht het werken- gratis van jouw tooling/software gebruik maken, en heb jij gratis statische SLI werkend zonder KAFAS. :)
Heb je ook een Nederlandse vertaling?

• Theo

Theo

moederbord

AA42 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:54:
[...]

Heb je ook een Nederlandse vertaling?
Ik heb de reactie iets aangepast om de standaard gebruikte namen te vervangen voor Nederlandse termen :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dit zou gewoon met bimmercode moeten kunnen.

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:05

Daarbij wordt een SLI-emulator (Speed Limit Indicator) in de i3 gezet voor wanneer je geen KAFAS hebt (camera aan de voorkant voor verkeersbordherkenning) , maar wel de Vmax in in het dashboard zichtwaar wil hebben (die dan uit statische kaartdata komt ipv van de verkeersbordherkenning).
De betreffende adapter is zo'n 25 euro, alleen met het coderen heb ik geen ervaring/kennis/tools om onderstaand te doen (quote komt van bovengenoemde Engelstalig i3 forum)

[...]

Ik heb het in mijn i3 ingebouwd en het werkt perfect. Als je naar Emmen komt kan ik het voor je activeren.

• sport
Snelheidsborden zie bijna niet meer ......... toch?
Waarna, "volgens mij" de snelheid voor de weg uit de kaartdata word gehaald.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:05

Ik ben vooral nieuwsgierig waarom je hier tijd en moeite in wil steken? Die data is toch altijd verouderd? Kan heel goed zijn dat je in je dashboard 50 ziet staan terwijl dat inmiddels 30 is.
En bij werkzaamheden, files, enz. gaat het ook mis.
Ik heb persoonlijk liever geen informatie dan onbetrouwbare informatie.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste