Het grote BMW i3(s) Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Welkom in het grote BMW i3-topic!

Dit is dé plek om alles te bespreken over de innovatieve BMW i3 en i3s, van alle bouwjaren. De i3 heeft sinds zijn introductie in 2013 de autowereld verrast met zijn unieke ontwerp, duurzame constructie, en elektrische aandrijving. Hier vind je informatie over specificaties, uitvoeringen, aankoopadvies, en veelvoorkomende problemen, maar ook over het ontwerp en de technologie achter deze baanbrekende auto.

Afbeeldingslocatie: https://image.volkskrant.nl/168954196/width/2480/de-volledig-elektrische-bmw-i3s
Ontwerp en filosofie
De BMW i3 is ontworpen met duurzaamheid en stedelijke mobiliteit als kernwaarden. De auto maakt gebruik van een LifeDrive-architectuur, waarbij het passagierscompartiment (Life-module) is gemaakt van koolstofvezelversterkt kunststof (CFRP) en het chassis (Drive-module) van aluminium. Dit zorgt voor een laag gewicht en een uitzonderlijke wendbaarheid.

Het ontwerp, onder leiding van hoofdontwerper Benoit Jacob, combineert futuristische lijnen met praktische elementen. De auto heeft een minimalistisch interieur met duurzame materialen zoals gerecycled plastic, natuurlijke vezels en verantwoord hout. Deze visie maakt de i3 niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een auto met een tijdloos karakter, wat bijdraagt aan zijn potentieel als toekomstige klassieker.
REX (Range Extender)
De BMW i3 was beschikbaar met een optionele Range Extender (REX), een kleine benzinemotor die als generator fungeert om de batterij op te laden tijdens het rijden. Dit verlengt de actieradius aanzienlijk, wat vooral handig kan zijn voor langere ritten of wanneer er beperkte laadmogelijkheden zijn.

Kenmerken van de REX:
Motor: 647cc tweecilinder benzinemotor
Tankinhoud: 9 liter (later beperkt tot 7 liter in sommige markten vanwege regelgeving)
Gebruik: De REX schakelt automatisch in wanneer de batterij bijna leeg is en biedt enkele tientallen extra kilometers rijbereik.
Specificaties door de jaren heen
Batterij en actieradius
2013-2016: 60 Ah batterij, ~130 km realistische actieradius (capaciteit bruto 22kWh /netto 18.8kWh)
Stad - Winter 115 km
Snelweg - Winter 80 km
Gecombineerd - Winter 100 km
Stad - Zomer 180 km
Snelweg - Zomer 105 km
Gecombineerd - Zomer 135 km

<< Facelift en de lancering van i3s 2018 >>

2016-2019: 94 Ah batterij, ~200 km realistische actieradius (capaciteit bruto 33kWh /netto 28Wh)
Stad - Winter 165 km
Snelweg - Winter 115 km
Gecombineerd - Winter 140 km
Stad - Zomer 255 km
Snelweg - Zomer 150 km
Gecombineerd - Zomer 190 km

2019-2022: 120 Ah batterij, ~260 km realistische actieradius. (capaciteit bruto 42kWh /netto 38Wh)
Stad - Winter 235 km
Snelweg - Winter 165 km
Gecombineerd - Winter 200 km
Stad - Zomer 360 km
Snelweg - Zomer 215 km
Gecombineerd - Zomer 275 km

Motor en prestaties
Standaard i3: 170 pk, 250 Nm koppel.
i3s (vanaf 2018): 184 pk, 270 Nm koppel, sportiever onderstel.

Uitvoeringen en opties
De BMW i3 is geleverd in verschillende uitvoeringen met een breed scala aan optiepakketten. Belangrijke pakketten zijn onder andere:

Suite-interieurpakket: Luxe lederen bekleding en houten afwerking.
Harman Kardon-geluidssysteem: Voor audiofielen.
Advanced Safety Pack: Met rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en botswaarschuwing.

iDrive-infotainmentsysteem en Apple CarPlay
De i3 is uitgerust met BMW’s iDrive-systeem, dat door de jaren heen verschillende upgrades heeft gekregen:

iDrive 4 (2013-2017): Basisfunctionaliteit zonder Apple CarPlay.
iDrive 5 (2017-2018): Snellere interface, optionele CarPlay-ondersteuning.
iDrive 6 (2018-2022): Draadloze CarPlay-ondersteuning en modernere interface.

Let bij een occasion op de iDrive-versie en controleer of Apple CarPlay is geactiveerd. Met tools zoals BimmerCode kun je bij sommige modellen CarPlay achteraf activeren.

3G/4G
Vanaf bouwdatum Juli 2016 (Modeljaar 2017) is 4G standaard, houdt er dus rekening mee dat oudere modellen met het uitfaseren van 3G geen connectiviteit meer zullen hebben.

Veelvoorkomende problemen
Motorsteunen: Vooral bij hogere kilometerstanden kunnen deze slijten, ook hebben eerdere modellen tot 2016 nog de oude motorsteunen.
AC-compressor: In de eerste bouwjaren vatbaar voor defecten.
Instapprubbers: Deze kunnen slijten.

Praktijkervaring BMW i3: dit vinden eigenaren van hun elektrische pionier
https://www.autoweek.nl/a...-hun-elektrische-pionier/

Aankoopadvies voor occasions
Prijspijl op markplaats 1 Jan 2025 (aanbod 165 stuks)
BMW i3 60ah: € 7000 - € 17.7000
BMW i3 94ah: € 9400 - € 20.000
BMW i3 120ah: € 15.400 - € 30.940
BMW i3s - € 15.400 - € 30.940

Aankoopadvies videos
Autoblog: https://www.autoblog.nl/n...padvies-2013-2022-3323160
Autoweek: https://www.autoweek.nl/a...i3-occasion-aankoopadvies
BMW hidden menu battery check: YouTube: BMW i3 Hidden Menu - Battery Capacity Check

Controleer batterijconditie: Gebruik het geheime menu om degradatie te meten.
Kies een complete uitvoering: Modellen met uitgebreide opties behouden beter hun waarde.
Onderhoudsgeschiedenis: Let op tijdige updates en vervangen van slijtageonderdelen.
Infotainment: Geef de voorkeur aan iDrive 6 voor de modernste functies.
Proefrit: Let op rijgeluiden en werking van het onderstel. Geluiden bij lastwissel duiden op versleten motorsteunen.
Controleer specificaties: Via de BMW VIN Decoder op https://www.mdecoder.com/

Met BimmerCode kun je verborgen functies van je i3 aanpassen, zoals het activeren van extra weergaven in het dashboard of het wijzigen van lichtinstellingen. Dit maakt het mogelijk om de auto nog beter af te stemmen op je persoonlijke voorkeuren.

Lage wegenbelasting
Een groot voordeel van de BMW i3 is het lage gewicht, wat resulteert in een lagere wegenbelasting. Dit maakt de auto niet alleen milieuvriendelijk, maar ook voordelig in gebruik.

BMW Expert kanalen /videos
Wisely: https://www.youtube.com/@wiselyauto
i3 differential transmission change: YouTube: BMW differential/gearbox oil change
Bjorn Nyland i3 videos: https://www.youtube.com/@bjornnyland/search?query=i3
Preventief de 12V accu (google artikel 61219321815) mbv van dit filmpje YouTube: How To Replace The 12V Battery in The BMW i3 | GUIDE

Tweaker knowledge & experiences
door @DrBOB101 DrBOB101 I3 94ah: Roadtrip naar de poolcirkel in Zweden. DrBOB101 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Tweakers I3 diensten & overig aanbod
Idrive 6 retrofit vervanging incl 3 naar 4G upgrade door @Greetoz zie Greetoz in "Het grote BMW i3(s) Topic" stuur DM

Tweakers Klokjerond
@FireSheep I3 22kWh bj 2013 @260.000km FireSheep in "Het grote BMW i3(s) Topic"

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2025 17:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Er was nog geen centraal i3 topic dus bij deze.

Recent een i3s aangekocht als tweede auto, een exemplaar uit dec-2017 met 160.000km op de klok en nog 26.8kWh capaciteit in de accu met een aangevinkt optielijst. Deze vervangt de Skoda Citigo -EV.

Wij hadden al tijden wat zoekopdrachten uitstaan, en toen de uitvoering zoals voorbij kwam die ook in de openingspost geplaatst is heb ik toegeslagen 8)

De reden om voor de I3 te gaan was het uiterlijk, de vooruitstrevende technologie de betrouwbaarheid.
Er was nog geen centraal i3 topic dus bij deze.

Op basis van wat voor onderzoek vandaag de transmissie olie vervangen en zoals op de fora al werd aangeven was dit geen overbodige luxe, volgens BMW is het lifetime, en hebben ze bij de latere modellen de olie vol plug zelfs verwijderd.

Bijvullen heb ik gedaan via de ontluchtingsopening YouTube: BMW differential/gearbox oil change

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nGVoF5U.jpeg

[ Voor 65% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2025 16:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:22
Wat leuk! Bedankt voor de info.

Ik ben ook een tevreden bmw i3 rijder. Inmiddels al bijna 5 jaar en 65.000 km in m’n 94ah-versie. Mijn i3 komt van november 2016 en heeft inmiddels zo’n 150.000 km gereden. In het verleden keek ik na 3 jaar om naar een andere auto, maar die behoefte heb ik nog niet. Ook niet nu er straks wegenbelasting betaald moet worden.
Tot nu toe rij ik probleemloos, grootste kostenpost waren de nieuwe set winterbanden (€950).

Mijn i3 heeft datum eerste toelating november 2016, kan ik er dan vanuit gaan dat deze 4g heeft? Kan ik dat ergens checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-04 22:14
Met dank voor het starten van dit topic!

Ik verbaasde me al over de discrepantie tussen het aantal i3(s) op straat en het ontbreken van een topic.

Zelf rijd ik sinds september een i3 120Ah uit 2019 met ongeveer 45k km op de teller. Het bevalt top!
Het is mijn eerste EV en ik koos er voor omdat het een verre van saaie auto is:
  • Kunststof carrosserie met carbon frame
  • Bijzonder vormgegeven interieur
  • 'Suicide doors'
De OP noemt een korte lijst van veelvoorkomende problemen. Als we het daarover (technische problemen) moeten hebben gaat dit wellicht een saai topic worden...

Ik hoop dat daarom meer i3(s) rijders dit topic ontdekken en zich melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Bas.013 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:55:

Mijn i3 heeft datum eerste toelating november 2016, kan ik er dan vanuit gaan dat deze 4g heeft? Kan ik dat ergens checken?
De 94ah 2016 is het 2017 model welke 4g moet hebben, dan heb je waarschijnlijk ook de iDrive 5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Duc750 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:08:
Met dank voor het starten van dit topic!

Ik verbaasde me al over de discrepantie tussen het aantal i3(s) op straat en het ontbreken van een topic.

Zelf rijd ik sinds september een i3 120Ah uit 2019 met ongeveer 45k km op de teller. Het bevalt top!
Het is mijn eerste EV en ik koos er voor omdat het een verre van saaie auto is:
  • Kunststof carrosserie met carbon frame
  • Bijzonder vormgegeven interieur
  • 'Suicide doors'
De OP noemt een korte lijst van veelvoorkomende problemen. Als we het daarover (technische problemen) moeten hebben gaat dit wellicht een saai topic worden...

Ik hoop dat daarom meer i3(s) rijders dit topic ontdekken en zich melden!
Ik vond het ook al bijzonder dat er geen i3 topic was, dus ik denk ik trek de stoute schoenen maar eens aan 8).

Ik moet zeggen dat de rijdynamiek ook echt weer de grijns op mijn gezicht toverde. Die was even verdwenen nadat mijn oude Model 3 vervangen is voor een M3H met het veel zachtere onderstel :-( .

Met het panorama dakje is de kans denk ik best aanwezig dat ik het voorjaar en de zomer, de i3 pack ipv de m3h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:45
Wij hebben ook een i3 :) Een donkerblauwe 120Ah met sportpakket (i3s looks) uit 2020 en in september 2023 gekocht met slechts 6700km op de teller. Inmiddels 10.000km erbij op gezet zonder enige problemen, moest alleen nieuwe remvloeistof eind vorig jaar en nieuwe apk. In de winter halen we zo’n 220-240km range en in de zomer kunnen we wel 300km aantikken.

Heerlijk bakkie in en om de stad, maar hij is op dit moment onze enige auto en zit dus nog even te kijken wat te doen voor de zomervakantie (met 2 kids naar Frankrijk). Misschien dat we een vakantieauto huren, of toch een (goedkope) wat meer praktische auto voor erbij kopen voor vakanties, bouwmarkt tripjes, en voor als we gewoon een 2e auto nodig hebben. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duc750
Daan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:45:
Wij hebben ook een i3 :) ....

Hoe doen jullie dat?
De kids het huis uit werken of anderszins regelen dat ze niet meer met de ouwe lui op stap willen.
8)

De bagageruimte van de i3 is inderdaad best beperkt, en ik begrijp je zorg helemaal.
Naast de BMW hebben we ook nog een 14-jaar oude Touran die daar een uitkomst in biedt.

(Overigens heeft de oudste inmiddels z'n rijbewijs en rijd erg graag in de i3. Gelukkig is hij een uitwonende student, Z'n jongere broer is aan het lessen en het zal vast niet meer lang duren dat ik ga misgrijpen en iemand anders de i3 in gebruik heeft.. maar da's weer een ander probleem)

[ Voor 24% gewijzigd door Duc750 op 07-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Over bagageruimte gesproken, ik kwam deze trunk extension kit nog tegen van WOKEBY _/-\o_
Ik zit nog te twijfelen (redelijk aan de prijs), maar het is wel erg makkelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=pCSB9ThgP8U

Afbeeldingslocatie: https://wokeby.de/wp-content/uploads/2020/06/trunkextension_topview_filled_1600_95.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ah top, eindelijk een i3 topic _/-\o_

Zelf ook al ruim 3 jaar in bezit van een i3, 2018 94 Ah. Nog steeds probleemloze auto d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Volgens mij hebben wij spoorverbreders op de i3, dit staat natuurlijk mooi. Maar vroeg mij af of dit nog nadelige effecten heeft op het rijgedrag en/of slijtage.

Toevallig iemand hier ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Duc750 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:57:
[...]

De kids het huis uit werken of anderszins regelen dat ze niet meer met de ouwe lui op stap willen.
8)
Denk dat dat pas over 8-10 jaar gaat spelen bij ons ;)
De bagageruimte van de i3 is inderdaad best beperkt, en ik begrijp je zorg helemaal.
Naast de BMW hebben we ook nog een 14-jaar oude Touran die daar een uitkomst in biedt.
Zoiets kan dan idd beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Discoverall
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-04 08:38
Hoi,

Hier ook een zéér tevreden i3 gebruiker. Mijn ride is van 2017-9 en probleemloos! Wist je dat deze auto nu al beter is dan je volgende? Toen ik EV oriënterende was had ik de Leaf en Zoë bestudeerd, en kon ik van deze niet heel warm worden. Werd bere enthousiast van de i3! Het hele concept is bewonderenswaardig te noemen! (Okay, de smalle wielen zijn wat minder sexy)

Ook nu nog is deze met zijn ledig gewicht van 1240 Kg wéér en nog steeds de ultieme EV, de wegenbelasting momenteel komt neer op €14,- als ik het goed heb. Bij 100% mrb ongeveer €54,- per maand.

De kosten die ik had zijn de 2 jaarlijkse APK en de remvloeistof verversing. Owja… de ‘gaiters’ schokdemper hoezen voor die waren gescheurd, deze heb ik ook laten vervangen om slijtage in de toekomst te voorkomen. Tevens heb ik zelf preventief de 12V accu (google artikel 61219321815) mbv van dit filmpje YouTube: How To Replace The 12V Battery in The BMW i3 | GUIDE vervangen, gemiddeld gaat deze ongeveer 5 jaar mee. Gaat deze stuk dan ben je meteen gestrand met dashboardlampjes als een bonte kerstboom en kom je niet van de plaats.

De enige upgrade zijn een paar 20” velgen van de i3S. Ja, ze zijn mooi maar veel praktischer omdat er betaalbare 195/55r20 op passen. (i3 banden zijn duuhuur! Niche markt) Meteen gekozen voor een een set Michelin Cross Climate 2. Ben daar zéér content mee. (Ik rijd 12.000Km/jr) en krijg een zomerset niet versleten voordat ze uitgedroogd zijn.

Verder de tip om een ODB dongle te plaatsen icm met de mi3 app. Voor de tech freaks onontbeerlijk om je accupakket beter te leren begrijpen. Je krijgt dan meer feeling met de laadstromen in relatie met de batterij temperatuur. Helaas kunnen we ‘maar’ 50 kW laden, een upgrade is helaas uitgebleven. Anderzijds is sneller niet beter voor je accu. Overigens doet deze bms keurig zijn werk!

Ben je nog oriënterende? Best niet voor de rex te gaan. Geweldig concept totdat er mankementen ontstaan, deze ript je financieel volledig. Koop liever een BEV vanaf de facelift 2017-8, herkenbaar aan de spleetlampen ipv de ronde. Vele upgrades waaronder 4G.

Onlangs berekend dat ik €6000 niet heb uitgegeven in vergelijk met een benzine VW Golf in 4 jaar tijd. (Icm zonnepanelen)

Er zijn nog meer tips, maar deze kun je ook vinden op de facebook groep ‘BMW i3 Benelux’, gebruik de zoekfunctie bjj voorkeur!

Veel rijplezier met deze moderne klassieker!

Groet, Luc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Discoverall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:58:
De enige upgrade zijn een paar 20” velgen van de i3S. Ja, ze zijn mooi maar veel praktischer omdat er betaalbare 195/55r20 op passen. (i3 banden zijn duuhuur! Niche markt) Meteen gekozen voor een een set Michelin Cross Climate 2. Ben daar zéér content mee. (Ik rijd 12.000Km/jr) en krijg een zomerset niet versleten voordat ze uitgedroogd zijn.
Ik heb op mijn i3 (non-S, maar met Sportpakket) voorop 175/55 R20 en achterop 195/50 R20.

Gaat 195/55 achterop ook goed dan? Want daar is idd veeeel meer keuze voor. Ik zou ook graag overstappen naar een 4-seizoenenband. Voor 175/55 R20 kan ik alleen maar zomerbanden vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank53
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 21:49
Daan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb op mijn i3 (non-S, maar met Sportpakket) voorop 175/55 R20 en achterop 195/50 R20.

Gaat 195/55 achterop ook goed dan? Want daar is idd veeeel meer keuze voor. Ik zou ook graag overstappen naar een 4-seizoenenband. Voor 175/55 R20 kan ik alleen maar zomerbanden vinden..
Ja hoor, heb ik ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank53
Ik rij nu bijna drie jaar een i3, fijne EV, vooruitstrevend design en dat vanuit een ontwerp voor 2013.
Mijn verbruik is zo rond 14.6 kw/100 km, rij standaard in eco pro. Heb dat laten programmeren, bij start is dit de rijstand; eco pro+ levert nog een beter bereik op, maar geen airco / verwarming of zetelverwarming, is dus afzien in de kou.
In de winter haal ik er rond 180 km uit, in de zomer 220 km, maar ik rij hem nooit leeg, hang hem bij 15% aan de lader thuis, is een 120ah versie, sportversie, compleet met schuifdakje, Apple CarPlay etc.
Onderhoudscontract van 3 jaar afgesloten bij aankoop, ik weet niet wat ze doen, in ieder geval interieur filter. Kan er op wachten. Vergeleken met een ICE rij je lachend rond…., kosten €120 p.j.
Wel een set winterbanden via Kleinanzeigen op de kop getikt, want met zomerbanden en achterwielaandrijving en maar één versnelling kom ik bij sneeuw de heuvels in mijn omgeving (Zuid Limburg) niet op.
Tot nu toe ruim 30 k gereden, er staat 75 k op inmiddels, geen storingen of wat dan ook en het bereik blijft zoals het was. Degradatie lijkt nihil of minimaal, er schijnen al i3’s rond te rijden met meer dan 300 k.
Ik ga hem helemaal oprijden…..
O ja, voor vakanties e.d. heb ik nog een Volvo V60 Phev in gebruik, ook een heel fijne auto, maar daar is dit topic niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:19:
[...]

De 94ah 2016 is het 2017 model welke 4g moet hebben, dan heb je waarschijnlijk ook de iDrive 5 :)
Ik heb idrive 4. Zou dat kunnen, idrive 4 in combinatie met 4g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Bas.013 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Dat zal dan het geval zijn, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Discoverall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:58:
Hoi,

Hier ook een zéér tevreden i3 gebruiker. Mijn ride is van 2017-9 en probleemloos! Wist je dat deze auto nu al beter is dan je volgende? Toen ik EV oriënterende was had ik de Leaf en Zoë bestudeerd, en kon ik van deze niet heel warm worden. Werd bere enthousiast van de i3! Het hele concept is bewonderenswaardig te noemen! (Okay, de smalle wielen zijn wat minder sexy)

Ook nu nog is deze met zijn ledig gewicht van 1240 Kg wéér en nog steeds de ultieme EV, de wegenbelasting momenteel komt neer op €14,- als ik het goed heb. Bij 100% mrb ongeveer €54,- per maand.

De kosten die ik had zijn de 2 jaarlijkse APK en de remvloeistof verversing. Owja… de ‘gaiters’ schokdemper hoezen voor die waren gescheurd, deze heb ik ook laten vervangen om slijtage in de toekomst te voorkomen. Tevens heb ik zelf preventief de 12V accu (google artikel 61219321815) mbv van dit filmpje YouTube: How To Replace The 12V Battery in The BMW i3 | GUIDE vervangen, gemiddeld gaat deze ongeveer 5 jaar mee. Gaat deze stuk dan ben je meteen gestrand met dashboardlampjes als een bonte kerstboom en kom je niet van de plaats.

Verder de tip om een ODB dongle te plaatsen icm met de mi3 app. Voor de tech freaks onontbeerlijk om je accupakket beter te leren begrijpen. Je krijgt dan meer feeling met de laadstromen in relatie met de batterij temperatuur. Helaas kunnen we ‘maar’ 50 kW laden, een upgrade is helaas uitgebleven. Anderzijds is sneller niet beter voor je accu. Overigens doet deze bms keurig zijn werk!

Ben je nog oriënterende? Best niet voor de rex te gaan. Geweldig concept totdat er mankementen ontstaan, deze ript je financieel volledig. Koop liever een BEV vanaf de facelift 2017-8, herkenbaar aan de spleetlampen ipv de ronde. Vele upgrades waaronder 4G.

Onlangs berekend dat ik €6000 niet heb uitgegeven in vergelijk met een benzine VW Golf in 4 jaar tijd. (Icm zonnepanelen)

Er zijn nog meer tips, maar deze kun je ook vinden op de facebook groep ‘BMW i3 Benelux’, gebruik de zoekfunctie bjj voorkeur!

Veel rijplezier met deze moderne klassieker!

Groet, Luc
Ik heb je 12v link in de OP gezet, die is zeker nuttig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heee, i3 topic!

Wij reden eerst een witte 94ah i3s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rELJBF3vphBFW4rpwy9Q6lHnVDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5K5zu25pFBRrEamvkZo6SKmg.jpg?f=fotoalbum_large
Heerlijke, probleemloze auto.

En daarna een 120ah i3s roadstyle, die we nog rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNQsO6PWtNLf6FNMQ6qkykTpzXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rzfkSw2leK64w6YG1Nl0goj.jpg?f=fotoalbum_large
Heerlijke, probleemloze auto.

Bij ons begon het met een amerikaanse fiat 500e: Dat was onze testcase mbt elektrisch rijden. Daarna gaan oriënteren en de shortlist was destijds uiteindelijk een ionic (eerste model) of een i3. De i3 rijdt echt echt veel leuker en is vanaf de grond opgebouwd als EV en de techniek erachter sprak mij best wel aan. Dus toen voor de i3s gegaan en die na twee jaar ingeruild op een weer een i3s.

Een van de allerfijnste features: voorverwarmen per app of sleutel en verwarmde stoelen. Heerlijk!

Welke accessoires:
Bmw rubber wintermatten
Extra bekerhouder
Lange laadkabel extra in de frunk
19" winterset, 20" zomerset
Sinds we hondje hebben: bumperbeschermingstrip, hondenrek, rubber kofferbakmat en "flap".

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 08-01-2025 21:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 16:03

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Bas.013 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:37:
[...]

iDrive 6 (i3 en i3S LCI) hebben een 4G LTE.
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:06:
Volgens mij hebben wij spoorverbreders op de i3, dit staat natuurlijk mooi. Maar vroeg mij af of dit nog nadelige effecten heeft op het rijgedrag en/of slijtage.

Toevallig iemand hier ervaring?
Hier al 4 jaar 10mm vooraan en 15mm achteraan, enkel voordelen tot zover.

[ Voor 46% gewijzigd door alexke1988 op 09-01-2025 10:52 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Leuk, een i3 topic!

Zelf een (nagenoeg, alleen de HK audio en het alarm ontbreken) full option i3S BEV uit 2029, Duitse import. Erg blij met deze auto. Recent preventief de 12V accu vervangen.

Wel heb ik het idee dat af en toe de stuurbekrachtiging uitvalt, er zijn dan echter geen foutmeldingen te zien of via de dongle uit te lezen. Ervaart iemand anders deze problemen ook?

In USA is er blijkbaar een service bulletin uitgegeven rondom iets wat hierop lijkt:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10171488-9999.pdf

Geen idee of dit het probleem is en of dit ook in Nederland nog onder garantie opgelost kan worden, dat zou wel fijn zijn want ik zit niet te wachten op een dure reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank53
revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:01:
Over bagageruimte gesproken, ik kwam deze trunk extension kit nog tegen van WOKEBY _/-\o_

[Afbeelding]
Dat is wel een heel dure optie voor 35 liter extra ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

revolution-nl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:01:

[Afbeelding]
Ik heb wel deze:

https://wokeby.de/en/product/bmw-i3-frunk-sealing/

in gebruik die ervoor zorgt dat de inhoud van de frunk (laadkabels, pompje, werkhandschoenen) droog en bladvrij blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
Bas.013 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:55:
Wat leuk! Bedankt voor de info.

Ik ben ook een tevreden bmw i3 rijder. Inmiddels al bijna 5 jaar en 65.000 km in m’n 94ah-versie. Mijn i3 komt van november 2016 en heeft inmiddels zo’n 150.000 km gereden. In het verleden keek ik na 3 jaar om naar een andere auto, maar die behoefte heb ik nog niet. Ook niet nu er straks wegenbelasting betaald moet worden.
Tot nu toe rij ik probleemloos, grootste kostenpost waren de nieuwe set winterbanden (€950).

Hierbij 2 plaatjes van mijn i3. Zover ik weet met alle opties: leer, parkeercamera, hk-geluid, glazendak, etc..
staat nu op de winterwielen. Voor de zomer heb ik de style 430 wielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ9DNH-_ZQBJt5JUEVcT2EkGAxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRi9jVVODLDvPfoN3C62TiyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETJK7sGbokEJbqlUGzdzQopOaFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRxgHbzAJGDVelgLGfUMlQ6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mooie kleur!

Vandaag nieuwe Bridgetones aan de voorkant onder de I3 gestoken, helaas bleek dat de stofhoezen gescheurd waren. Hier moeten dus nieuwe onder.

Ik denk dat ik deze zelf ga vervangen, moet volgens mij prima te doen zijn :). Omdat de boel dan toch los ligt moet ik misschien maar meteen de toplagers meenemen. Ik begreep dat die nog wel eens sneuvelen.

Iemand toevallig ervaring met de kosten als je de stofhoezen bij de garage laat fixxen? Waar laten jullie het onderhoud doen? Ik heb buiten de dealer eigenlijk nog geen Nederlandse i3 specialist gevonden zoals Wisely in de UK.

Ook maar een plaatje bij het praatje :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PERffT3.jpeg

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:32
Leuk, had zelf ook al eens aan een BMW i3 topic gedacht, maar geen tijd voor gemaakt!
Schaamteloos even verwijzen naar twee posts in andere topics op Tweakers, leuk voor de mensen die dat wellicht nog niet gezien hebben:
- Emotioneel afscheid van m'n vorige BMW i3 en aankoop van de 'nieuwe':
- Roadtrip naar de poolcirkel in Zweden.
Verder heb ik bizar veel statistieken verzameld over de afgelopen 5 jaar. Komt vast nog wel eens van pas voor iemand hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3lNE5MU406lEj-S2ZyvLfJHdUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxKlRZncZBvqep3L0LQc6Oxn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door DrBOB101 op 29-01-2025 21:01 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-04 20:22
Voor mijn nieuwe werk rijd ik veel op binnenwegen en in de bebouwde kom.

Een overweging is om met pijn in het hart mijn geweldige Hyundai Ioniq 28 KWh in te ruilen op een BMW i3 met het grootste accupakket, omdat deze geschikter is als stadsauto dan de Ioniq.

Naast het feit dat ik wel erg veel moet bijleggen struikel ik over de bandenmaat van de BMW i3. Klopt het dat alleen in de maat 175/70 R19 een beperkt aantal vierseizoenenbanden verkrijgbaar is en in de andere maten niet, zoals 20 inch? De meeste i3 occasions zijn met 20 inch banden lijkt mij? Vierseizoenenbanden zijn een overigens must voor mij. Ik heb hier wat zoekwerk gedaan: https://banden.autoweek.nl/banden-voor/bmw/i3/

Het lijkt erop dat de banden die onder de BMW i3 passen exclusief voor de BMW i3 worden gemaakt en dat er geen andere auto's zijn met deze bandenmaten. Wat heeft dat voor gevolgen op langere termijn voor een model dat niet meer in productie is? Ik vind dit een reëel risico, omdat ik heel lang met een auto wil doen. Naast het risico van moeilijk of niet verkrijgbare banden is er een prijsrisico, omdat de banden in steeds kleiner worden hoeveelheid gemaakt zouden moeten worden, wat duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De 20" velgen is een breedset: achter is een andere maat dan voor.
175/55/20 5,5j
195/50/20 6,0j

Wat je vaak ziet is dat mensen 195/55/20 rondom monteren. Crossclimate 2 bijvoorbeeld.
De 19" standaardband is zelfs 155/70 rondom; dat is in mijn geval mn winterset.

Het valt mij op dat er juist meer merken bijkomen; eerst was het alleen de ecopia ep500 a 250 eu per stuk., nu kan je ook voor 85 eutjes de hoek een hippe tracmax tracsaver scoren.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 30-01-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Dat is goed te weten. Klopt het dan dat b.v. de Crossclimate 2 in 195/50/20 ook om de 175/55/20 velgen past. De velgen hebben een klein verschil in omtrek, maar dat is dan niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:53:
Omdat de boel dan toch los ligt moet ik misschien maar meteen de toplagers meenemen. Ik begreep dat die nog wel eens sneuvelen.

Ook maar een plaatje bij het praatje :)
[Afbeelding]
Bij mijn weten is het losmaken ervan een hel: de bouten kunnen vast zitten-afbreken en dan moet je ze uitboren.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Piet_Ioniq schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:11:
Dat is goed te weten. Klopt het dan dat b.v. de Crossclimate 2 in 195/50/20 ook om de 175/55/20 velgen past. De velgen hebben een klein verschil in omtrek, maar dat is dan niet erg?
De velgen hebben geen verschil in omtrek, is beide 20". Achter is breder dan voor: 6j vs 5,5j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Het antwoord van Chat GPT 😊

chatgpt / ai antwoorden zijn hier niet gewenst.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 30-01-2025 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:06
Leuk een i3 topic. Laatst de i3 uit 2014 van idrive 3 naar idrive 6 geüpdate. Incl 3 naar 4G upgrade

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boWIJXIIXd5ZZqehGCtUoCllWfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUCro6TlHURi0zk4S7SbZsR0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d4k6bOofgom5ufN7hqi9Fkm-MY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pStI7R9QPmONJxAkxsVf3XCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3GPptG_RSwofMopYvbrVtleEwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XmQivgc3SLGhXzbp0REJ9mL.jpg?f=fotoalbum_tile

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Ik had vanmorgen dat de verwarming eigenlijk vrij weinig meer deed. 18C of 28C er kwam gewoon dezelfde koude lucht uit gedurende de hele rit van 25 min. Iemand dit eerder gehad?

Heb een i3 120Ah uit 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Op m'n vorige i3 94 Ah had ik Bridgestone Ecopia EP500 155/70 R19 84Q zomerbanden.
Winterwielen heb ik meegenomen naar m'n nieuwe, die zijn ook 155/70 R19.
De nieuwe zomerwielen zijn 175 R20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Daan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:07:
Ik had vanmorgen dat de verwarming eigenlijk vrij weinig meer deed. 18C of 28C er kwam gewoon dezelfde koude lucht uit gedurende de hele rit van 25 min. Iemand dit eerder gehad?

Heb een i3 120Ah uit 2020.
PTC heater misschien defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
DrBOB101 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:11:
[...]

PTC heater misschien defect?
Op de weg terug deed hij het wel weer normaal. Lees op andere forums dat dat een teken kan zijn dat hij kapot aan het gaan is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Ik ga deze week toch eens kijken voor een BMW i3. Hoeveel kilometer zou je ongeveer kunnen rijden met Cross Climate 2 banden bij rustig rijden? En achter slijt sneller dan voor neem ik aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Piet_Ioniq op 02-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Dit was mijn bereik over de afgelopen 5 jaar met een 94 Ah (nieuw 33 kWh), wissel zomer- en winterwielen (velg en band).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrmAjhOAET4yZctBoGgtqK8CUq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3xvJObvjKhXUau1JQ6I0Us6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Aantal jaren met veel plezier in een 94ah Rex uitvoering rond gereden. Heerlijke probleemloze ontspannen auto. 1x gehad dat de 12v accu het begeven had waardoor de ganse nacht het alarmsysteem afging totdat alles helemaal leeg en plat was. Niks ging meer open en uiteindelijk na veel gedruk op de remote ging de auto toch nog open.

De bmw pechservice had een booster om hem weer te starten, paar km gereden en toen de volgende dag direct de accu gewisseld bij de dealer. De auto had al een paar keer aangeven dat de accu slecht was, maar die melding ging snel weer weg dus ik dacht valsalarm..

De auto ging iedere keer voor z’n beurtje naar de dealer en dankzij de Rex was ik steeds net geen 400 euro kwijt.

Uiteindelijk door privé omstandigheden helaas de auto moeten verkopen, zeer ondergewaardeerd model, iedereen had er een mening over tot ze keertje meereden of zelf even stuurde. Goed statement op wielen en jammer dat ze ermee gestopt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
DrBOB101 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:36:
Dit was mijn bereik over de afgelopen 5 jaar met een 94 Ah (nieuw 33 kWh), wissel zomer- en winterwielen (velg en band).
[Afbeelding]
Wat een gave trip heb je gemaakt, de BMW i3 is bij ons de tweede auto, de eerste is een Model 3 afgelopen weekend had ik een trip van ongeveer 250km die ik met de i3 maakt omdat de lading niet in de Tesla zou passen.

Nu is Nederland qua laadpaal dichtheid natuurlijk een luxe, maar toch is het wel venijnig dat je met 20% SoC toch wel echt serieus moet gaan nadenken over een laadstop en wel iets op de planning moet hebben :P, anyway de trip ging prima, 150km op een lading gereden, laadstop van nog geen 30 min en weer door. De beleving is een beetje hetzelfde als ik de Tesla met caravan rijd 8)

Heb je toevallig ook in de boord computer gekeken bij de netto capaciteit nieuw en toen je hem inruilde?
En wat ik mij afvroeg, weet jij hoever je de I3 leeg kan rijden, is het bij 0% SoH ook echt klaar heb je nog een bottom buffer.

Op het kanaal van Bjorn kon ik geen below zero test vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Greetoz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:32:
Leuk een i3 topic. Laatst de i3 uit 2014 van idrive 3 naar idrive 6 geüpdate. Incl 3 naar 4G upgrade

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf! Daar zal vast ook de nodige coding voor nodig zijn.
Heb je een tutorial ,verwerk ik die in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
alexke1988 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Bij mijn weten is het losmaken ervan een hel: de bouten kunnen vast zitten-afbreken en dan moet je ze uitboren.
Goed om te weten, dan ga ik daar zeker niet zelf aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb interesse om een BMW i3 aan te schaffen.

Tijdens het rondkijken op verschillende occassie sites, kwam ik er één tegen die mij wel beviel, maar ik ben nog een beetje leek op gebied van BMW i3, dus heb ik een paar vraagjes:

Is dit een 6,5" of 10" scherm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl74KFWyap6BdrpFgV4CZUT6Ajo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5g8mI529KRFLyOexqMcjZJc.jpg?f=fotoalbum_large

De wagen heeft als bouwjaar 12/2019, zou deze standaard Apple Carplay bezitten? Wordt niet vermeld in de specs, dus vrees van niet. Is deze achteraf nog te integreren door deze als dienst aan te kopen?

Als je aan het laden bent kan je via de My BMW app zien wat de status is van het laden? Ik kon dit niet zo direct terug vinden in de YT-filmpjes die ik tot nu toe bekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
revolution-nl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Gaaf! Daar zal vast ook de nodige coding voor nodig zijn.
Heb je een tutorial ,verwerk ik die in de startpost.
Klopt, coding , rewiring nieuwe hardware etc. Tutorial is eigenlijk ondoenlijk, ik retrofit het wel voor mensen dus bij interesse kan iemand altijd een pm sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
RigolleM schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:55:
Ik heb interesse om een BMW i3 aan te schaffen.

Tijdens het rondkijken op verschillende occassie sites, kwam ik er één tegen die mij wel beviel, maar ik ben nog een beetje leek op gebied van BMW i3, dus heb ik een paar vraagjes:

Is dit een 6,5" of 10" scherm?

[Afbeelding]

De wagen heeft als bouwjaar 12/2019, zou deze standaard Apple Carplay bezitten? Wordt niet vermeld in de specs, dus vrees van niet. Is deze achteraf nog te integreren door deze als dienst aan te kopen?

Als je aan het laden bent kan je via de My BMW app zien wat de status is van het laden? Ik kon dit niet zo direct terug vinden in de YT-filmpjes die ik tot nu toe bekeken heb.
10 inch scherm, CarPlay is sowieso mogelijk met die hardware, wellicht coding en of wifi antenna nodig.

Laadstatus kan je indd in de app zien mits de auto connected drive heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

laadstatus is standaardfunctionaliteit. Die van 2019 is sowieso de laatste versie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 08:03
Hey mede i3-rijders, solar orange i3 260k km 2013 dec. Ik ben de 2de eigenaar. Gekocht in jan 21 met 113k op de teller.

Ccs laadmodule vervangen terugroepactie vorige eigenaar had blijkbaar nooit snelgeladen
12volt uit voorzorg vervangen(die las 25%
uit)
Geloof 12 banden sinds bezit
Rechter Deurhendel wegens te vaak hard opentrekken tijdens op slot.

Range is tussen de 80 winter en 120km zomer op de snelweg @100kmh gps.
Uiteraard lagere snelheden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
FireSheep schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:48:
Hey mede i3-rijders, solar orange i3 260k km 2013 dec. Ik ben de 2de eigenaar. Gekocht in jan 21 met 113k op de teller.

Ccs laadmodule vervangen terugroepactie vorige eigenaar had blijkbaar nooit snelgeladen
12volt uit voorzorg vervangen(die las 25%
uit)
Geloof 12 banden sinds bezit
Rechter Deurhendel wegens te vaak hard opentrekken tijdens op slot.

Range is tussen de 80 winter en 120km zomer op de snelweg @100kmh gps.
Uiteraard lagere snelheden verder.
Dat is een respectabele kilometerstand, zeker voor een 22kWh, dat zijn aardig wat cycles _/-\o_
Wat is je laadroutine en al een keer gekeken wat nu je batt kapa max is ? Ik ben heel benieuwd.

Ik ben zo brutaal geweest om je in de OP te zetten, onder de klokjerond sectie :$

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2025 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
revolution-nl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:49:
Heb je toevallig ook in de boord computer gekeken bij de netto capaciteit nieuw en toen je hem inruilde?
En wat ik mij afvroeg, weet jij hoever je de I3 leeg kan rijden, is het bij 0% SoH ook echt klaar heb je nog een bottom buffer.

Op het kanaal van Bjorn kon ik geen below zero test vinden
Dit is de accucapaciteit uitgelezen via menu in de auto over tijd. Ongeveer 10% minder dan nieuw.
Bij ongeveer 0% komt er 'low range' te staan. Dat is mij nog nooit gelukt...en ik ga het ook niet uitproberen met z'n eigen auto ;) De blauwe blokjes aan de rechterkant worden dan minder, wat weergeeft dat je minder vermogen hebt. Als dat in EcoMode in de buurt van 2 blokjes komt kun je nog redelijk nog normaal rijden (elk blokje = 10 kW vermogen). Daaronder kan de accu het vermogen niet meer leveren en zal die dus ook echt bijna leeg zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNEwRXvkqW4S6XW52vOEZ1q-JYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktpyzH4xMRw6uWGUijdhKuum.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door DrBOB101 op 08-02-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14

Videopac

Rommelt wat aan.

revolution-nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Dat is een respectabele kilometerstand, zeker voor een 22kWh, dat zijn aardig wat cycles _/-\o_
Wat is je laadroutine en al een keer gekeken wat nu je batt kapa max is ? Ik ben heel benieuwd.

Ik ben zo brutaal geweest om je in de OP te zetten, onder de klokjerond sectie :$
Je kunt ook overwegen een tabelletje te maken waarin iedereen die dat wil vermeld wordt.
(gebruikersnaam-i3 type-kleur-bouwjaar-km stand o.i.d.)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:15
Ik heb dit nieuw forum net ontdekt! Leuk dat er nu een plek is om ervaringen uit te wisselen :). We hebben sinds 2020 een BMW i3 94Ah "grey edition" met HK audio. We zijn er nog steeds erg blij mee. Hij rijd goed en is lekker wendbaar.
revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:53:
Iemand toevallig ervaring met de kosten als je de stofhoezen bij de garage laat fixxen? Waar laten jullie het onderhoud doen? Ik heb buiten de dealer eigenlijk nog geen Nederlandse i3 specialist gevonden zoals Wisely in de UK.
[Afbeelding]
Helaas zijn ook bij mijn auto de stofhoezen voor gescheurd (zelf ontdekt, de dealer had het blijkbaar niet gezien bij het "service inclusive" onderhoud). Ik ben nog steeds in discussie met BMW over de ondermaatse kwaliteit hiervan. Inmiddels begint hij linksvoor ook een lelijk bijgeluid te maken bij het inveren linksvoor, hopelijk geen gevolgschade. Zelf vervangen heb ik over getwijfeld maar na wat instructie video's te hebben bekeken, zie ik het toch niet zitten. Ook mijn zoektocht naar een i3 specialist die het voor een schappelijk bedrag wil fixen in de regio eindhoven is op niets uitgelopen.

Dinsdag gaat hij dus toch maar naar de BMW dealer. Kosten voor alleen de stofhoezen vervangen ~400 euro (bijna alles is arbeidsloon, het onderdeel is ~30 euro). Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mog__wai schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:58:
Ik heb dit nieuw forum net ontdekt! Leuk dat er nu een plek is om ervaringen uit te wisselen :). We hebben sinds 2020 een BMW i3 94Ah "grey edition" met HK audio. We zijn er nog steeds erg blij mee. Hij rijd goed en is lekker wendbaar.

[...]

Helaas zijn ook bij mijn auto de stofhoezen voor gescheurd (zelf ontdekt, de dealer had het blijkbaar niet gezien bij het "service inclusive" onderhoud). Ik ben nog steeds in discussie met BMW over de ondermaatse kwaliteit hiervan. Inmiddels begint hij linksvoor ook een lelijk bijgeluid te maken bij het inveren linksvoor, hopelijk geen gevolgschade. Zelf vervangen heb ik over getwijfeld maar na wat instructie video's te hebben bekeken, zie ik het toch niet zitten. Ook mijn zoektocht naar een i3 specialist die het voor een schappelijk bedrag wil fixen in de regio eindhoven is op niets uitgelopen.

Dinsdag gaat hij dus toch maar naar de BMW dealer. Kosten voor alleen de stofhoezen vervangen ~300 euro (bijna alles is arbeidsloon, het onderdeel is ~30 euro). Ik houd jullie op de hoogte.
Ik kwam op soortgelijke bedragen uit, gezien er bij ons ook al 168k op de teller staat ga ik de stofhoezen denk ik niet repareren, dan kan ik net zo goed wachten tot er een demper lek is en dan doe ik alles in één keer (misschien wel incl. preventief de toplagers). De meerprijs van twee dempers valt verhoudingsgewijs erg mee.

Zal je net zien, vervang je de stofhoezen gaat een jaar later je demper eraan, ben je weer 300 euro arbeid verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Videopac schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Je kunt ook overwegen een tabelletje te maken waarin iedereen die dat wil vermeld wordt.
(gebruikersnaam-i3 type-kleur-bouwjaar-km stand o.i.d.)
Dat is wel redelijk bewerkelijk , een publieke Google Docs waar mensen zelf hun info in kwijt kunnen is misschien wel een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

DrBOB101 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Dit is de accucapaciteit uitgelezen via menu in de auto over tijd. Ongeveer 10% minder dan nieuw.
Bij ongeveer 0% komt er 'low range' te staan. Dat is mij nog nooit gelukt...en ik ga het ook niet uitproberen met z'n eigen auto ;) De blauwe blokjes aan de rechterkant worden dan minder, wat weergeeft dat je minder vermogen hebt. Als dat in EcoMode in de buurt van 2 blokjes komt kun je nog redelijk nog normaal rijden (elk blokje = 10 kW vermogen). Daaronder kan de accu het vermogen niet meer leveren en zal die dus ook echt bijna leeg zijn.
[Afbeelding]
Vind het wel gek dat mijn afgetrapte en veel snelgeladen i3S 94Ah met 150.000 km nog steeds 27.7kwh toont. (13% degradatie).

heb wel een REx maar dan nog, mijn neef met een identieke i3 die altijd op 11kwh is geladen zit ook al met 18% degradatie...

wat ik wel voelde na 100.000km is dat onder de 50% SOC de batterij gewoon sneller leeg is, de 120Ah is op dat vlak een stabielere batterij voor de i3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
alexke1988 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Vind het wel gek dat mijn afgetrapte en veel snelgeladen i3S 94Ah met 150.000 km nog steeds 27.7kwh toont. (13% degradatie).
Hoe kom jij op een degradatie van 13%? De netto nieuw capaciteit zit vaak op +/- 29kWh, met 27,7kWh zit je dan op een SoH van ongeveer 95% ofwel 5% degradatie.

BMW geeft nieuw overigens 27,2 kWh netto capaciteit op voor de 94ah

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2025 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

revolution-nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Hoe kom jij op een degradatie van 13%? De netto nieuw capaciteit zit vaak op +/- 29kWh, met 27,7kWh zit je dan op een SoH van ongeveer 95% ofwel 5% degradatie.

BMW geeft nieuw overigens 27,2 kWh netto capaciteit op voor de 94ah
Ik denk dat je de boven en onder buffer vergeet en alsook de hidden degradatie buffer.

33.2kWh brutto en 27.2kWh netto,

Dus BMW verschuilt 20% top en bottom buffer.

degradatie heb ik gemeten met mi3 en Eflow

De top buffer zie je nooit in je Kappa max
De bottom wel.
Nieuw is de kappa max altijd richting de 30kWh.

Dus kappa max +-30kWh - bottom buffer +- 3kWh = 27kWh netto.

dus met mijn degradatie en onderbuffer heb ik nog bruikbaar 27kWh - 3kWh = +- 25 kWh.

degradatie is gemeten met e-flow en mi3 en hij leest het uit de SME

[ Voor 12% gewijzigd door alexke1988 op 12-02-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
alexke1988 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat je de boven en onder buffer vergeet en alsook de hidden degradatie buffer.

33.2kWh brutto en 27.2kWh netto,

Dus BMW verschuilt 20% top en bottom buffer.

degradatie heb ik gemeten met mi3 en Eflow

De top buffer zie je nooit in je Kappa max
De bottom wel.
Nieuw is de kappa max altijd richting de 30kWh.

Dus kappa max +-30kWh - bottom buffer +- 3kWh = 27kWh netto.

dus met mijn degradatie en onderbuffer heb ik nog bruikbaar 27kWh - 3kWh = +- 25 kWh.

degradatie is gemeten met e-flow en mi3 en hij leest het uit de SME
Interessant.
De bottom buffer is niet bruikbaar (below zero range) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

revolution-nl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Interessant.
De botton buffer is niet bruikbaar (below zero range)
En eventjes over de bottom buffer;

Vroeger ging mijn rex altijd pas van SOC 7% aan...
Nu durft hij al bij 11% op te springen.

Nee de bottom buffer krijg je niet te zien/gebruiken.

Heb wel ooit een experiment gedaan :

REx brandstoftank volledig leeg.
HVbatterij helemaal leegrijden tot echt stilstand.

en dan 5 liter in de tank gooien.
Toch heeft de HV dan nog genoeg energie om de REx aan te gooien.
Die op zijn beurt in full mad max modus gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door alexke1988 op 12-02-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSheep
revolution-nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Denk dat er een keer of 500 is snelgeladen en aantal kleine hoeveelheden van 5 of 10kwh en altijd 's nachts rustig aan laten laden met 10a. Koude winter dag altijd voorverwarmen. niet veel helemaal leeg laten lopen en bijna iedere dag aan de lader.

Edit vandaag snelgeladen bij een tesla snellader van 10% naar 99%.

15.6 van de paal getrokken stel dat dit 15.75kwh(afgerond)
15.75/90×100=rond de 17.5kwh wat de batterij netto kan doen even zonder laadverliezen . Zal hem is helemaal leegrijden 1% en dan tot 100%.

Ik maak mij niet meer zo druk om degradatie 260k is al een achievement met 99.9% orginele onderdelen na 11 jaar. bij tesla's zijn de draagarmen batterij en soms de motor al vervangen van een auto uit 2013

[ Voor 59% gewijzigd door FireSheep op 14-02-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
Daan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Op de weg terug deed hij het wel weer normaal. Lees op andere forums dat dat een teken kan zijn dat hij kapot aan het gaan is…
Ben ermee naar de dealer geweest en na diagnose blijkt dat de kachel gewoon kapot is. Vervangen incl materiaal en arbeid kwam op €1350. Gelukkig zit hij nog in de garantie.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:15
mog__wai schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:58:

[...]

Dinsdag gaat hij dus toch maar naar de BMW dealer. Kosten voor alleen de stofhoezen vervangen ~400 euro (bijna alles is arbeidsloon, het onderdeel is ~30 euro). Ik houd jullie op de hoogte.
Deze week is hij naar de dealer geweest. Gelukkig was het lelijke geluid ook afkomstig van de kapotte stofhoes. Na vervanging is alles weer als vanouds :) . Kosten 385 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:56
Piet_Ioniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:10:
Ik ga deze week toch eens kijken voor een BMW i3. Hoeveel kilometer zou je ongeveer kunnen rijden met Cross Climate 2 banden bij rustig rijden? En achter slijt sneller dan voor neem ik aan.
En? Welke is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 140M
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-02 19:45
alexke1988 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:49:
[...]

iDrive 6 (i3 en i3S LCI) hebben een 4G LTE.

[...]

Hier al 4 jaar 10mm vooraan en 15mm achteraan, enkel voordelen tot zover.
Ik heb een i3S sinds zomer vorig jaar. Het is een geniaal ding, zeker met thuisladen is het soort van ideaal ...maar niet foutloos. Rijden op de snelweg maakt hem wat onzeker en ik zoek naar iets dat dit kan verbeteren. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met aanpassingen aan het onderstel en met name de spoorverbreders.

Is het mogelijk om hier wat uitgebreider ervaringen over te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

de i3 is een smalle/hoge/lichte auto, dus is sowieso wat gevoeliger voor rijwind. De i3s heeft dat al wat minder (bredere banden, staat wat lager, stugger geveerd), maar het is er nog steeds. Je zou hem verder kunnen laten zakken en idd spoorverbreders kunnen toepassen. ac schnitzer heeft een mooie set, daar zou je eens naar kunnen kijken. Helemaal weg ga je het niet krijgen, het is geen bmw 6 cilinder coupe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 140M
Ja, ik had de AC Schitzer set ook gevonden en overweeg de spacers. Ik durf niet aan het verlagen te beginnen, ik denk dat 25 MM de auto onplezierig kort en stug zal maken. Wel was/ben ik benieuwd naar ervaringen met de verbreding, maar er zijn denk ik weinig mensen die het hebben toegepast...

Het is geen BMW 6 cil idd :) die zijn bijzonder moeilijk te verslaan, maar goed, de i3S is hoe dan ook een tof ding en die van ons gaat voorlopig niet meer weg. Het is een bijna ideale shuttle tegen zeer gunstige km prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je een i3s (of i3 met sportpakket) hebt ga je met de ac schnitzer veren nog eens max 10mm naar beneden, bij de standaardset dus max 20mm. Het dus niet zo dat je 25 of 30mm zakt.

Bij de verbredingsset van ac schnitzer krijg je stripjes voor de wielkasten en dikke bumpstops zodat je banden niet aanlopen bij het inveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zou gewoon zoals ik spacers steken.
Het lost 70% van het nerveuze gedrag op. enkel de demping is wat slecht, mede door de korte wielbasis.

De auto is laag genoeg, en er steken onderaan veel bouten uit. Als die iets raken beschadig je misschien het aluminium chassis en subframe of de aluminium batterijbak.

Mijn i3S was hierdoor bijna total loss verklaart.

[ Voor 16% gewijzigd door alexke1988 op 18-02-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 140M
Dus alleen spacers en de rest met rust laten....

Ik dacht dat de strips bedoeld waren om steenslag te verminderen omdat de wielen verder naar buiten komen? Spacers hebben geen invloed op demping/vering toch?

Als ik daarmee 70% winst maak is goede investering. AC-S zegt dat de spacers geen noemenswaardige extra slijtage opleveren aan lagers etc., dus redelijk safe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Wij rijden ook met spacers, nu weet ik niet wat het weggedrag zonder is, maar ik vind hem zijdelings niet buitengewoon instabiel. Op de snelweg vind ik hem wel vermoeiend door de korte wielbasis en stugge demping.

Omdat de wielen ver naar buiten staan wordt de auto wel eerder vies door opspattend vuil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
FireSheep schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Denk dat er een keer of 500 is snelgeladen en aantal kleine hoeveelheden van 5 of 10kwh en altijd 's nachts rustig aan laten laden met 10a. Koude winter dag altijd voorverwarmen. niet veel helemaal leeg laten lopen en bijna iedere dag aan de lader.

Edit vandaag snelgeladen bij een tesla snellader van 10% naar 99%.

15.6 van de paal getrokken stel dat dit 15.75kwh(afgerond)
15.75/90×100=rond de 17.5kwh wat de batterij netto kan doen even zonder laadverliezen . Zal hem is helemaal leegrijden 1% en dan tot 100%.

Ik maak mij niet meer zo druk om degradatie 260k is al een achievement met 99.9% orginele onderdelen na 11 jaar. bij tesla's zijn de draagarmen batterij en soms de motor al vervangen van een auto uit 2013
Mooie prestatie, eigenlijk zou je hem moeten opgeven bij autoweek klokje rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
revolution-nl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Mooie prestatie, eigenlijk zou je hem moeten opgeven bij autoweek klokje rond :)
Ik schrik van de kwaliteit van de bmw dealers en de adviezen die je krijgt om spullen te vervangen.
en weerhou mij om te aanvaarden wat er nou echt aan de hand is, een keer gehad laadfout bij dc lader krijg ik advies om de fusebox a 2.5k helemaal te vervangen week later is de desbetreffende snellader helemaal verwijderd.
En heb ik nooit meer die foutmelding gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSheep
Piet_Ioniq schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:46:
Voor mijn nieuwe werk rijd ik veel op binnenwegen en in de bebouwde kom.

Een overweging is om met pijn in het hart mijn geweldige Hyundai Ioniq 28 KWh in te ruilen op een BMW i3 met het grootste accupakket, omdat deze geschikter is als stadsauto dan de Ioniq.

Naast het feit dat ik wel erg veel moet bijleggen struikel ik over de bandenmaat van de BMW i3. Klopt het dat alleen in de maat 175/70 R19 een beperkt aantal vierseizoenenbanden verkrijgbaar is en in de andere maten niet, zoals 20 inch? De meeste i3 occasions zijn met 20 inch banden lijkt mij? Vierseizoenenbanden zijn een overigens must voor mij. Ik heb hier wat zoekwerk gedaan: https://banden.autoweek.nl/banden-voor/bmw/i3/

Het lijkt erop dat de banden die onder de BMW i3 passen exclusief voor de BMW i3 worden gemaakt en dat er geen andere auto's zijn met deze bandenmaten. Wat heeft dat voor gevolgen op langere termijn voor een model dat niet meer in productie is? Ik vind dit een reëel risico, omdat ik heel lang met een auto wil doen. Naast het risico van moeilijk of niet verkrijgbare banden is er een prijsrisico, omdat de banden in steeds kleiner worden hoeveelheid gemaakt zouden moeten worden, wat duurder is.
In de afgelopen 12 jaar zijn er alleen maar meer banden en merken bij gekomen die nu i3 banden maken vroeger enkel bridgestone ecopia, later Michelin pirelli en later ook hassibassi merken. Denk dat er nu zeker 10 merken zijn die i3 banden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:00
revolution-nl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ja! Ik ga kijken :*)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:53
Sinds een aantal weken in het bezit van een i3S. Het is een echte kart waarbij ik nog weleens schrik hoe rap t ding wel niet is.

Neemt niet weg dat ik veiligheid ook belangrijk vind.
Helaas ontbreken de life hammers in onze auto. Waar zitten deze normaliter gemonteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb er een tussen dat elastiekje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_jkUvAitNbfam15hQAaIOVWycs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gsxlGbf904KkJ7XlkAgXnVIg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSheep
.NCK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:43:
Sinds een aantal weken in het bezit van een i3S. Het is een echte kart waarbij ik nog weleens schrik hoe rap t ding wel niet is.

Helaas ontbreken de life hammers in onze auto. Waar zitten deze normaliter gemonteerd?
0-30 snelste productie bmw tot 2015 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
teacher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:54:
Ik heb er een tussen dat elastiekje: [Afbeelding]
Bij mij ook:
https://tweakers.net/i/ET...Q6O.jpg?f=fotoalbum_large

(Foto van 1e pagina).

Ik wist niet dat je daar 2 bekerhouders kon plaatsen, handig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

teacher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:54:
Ik heb er een tussen dat elastiekje: [Afbeelding]
Ik zou hem wel echt vastzetten want deze kukelt er denk ik uit als je op de kop de sloot ingaat. Io had zo een houdertje die je in het portier vak kon klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
.NCK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:43:

Ik heb h'm bij de linkervoet van de bijrijder vastgeschroefd en achterbank in 't midden. Daar kan ik als bestuurder het makkelijkste bij (stoel in de achterste stand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duc750
Artikel op Autoweek over het vervangen/upgraden van de HV batterij.

Als je twijfels hebt bij dit Chinese aanbod kun je evt. ook hier terecht.

N.B. Ikzelf ben geen ervaringsdeskundige :/ (vindt de 120Ah in mijn I3 voorlopig wel prima)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Laatst online: 04:34
Frank53 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Dat is wel een heel dure optie voor 35 liter extra ruimte
Er staan er regelmatig op Marktplaats voor een prikje!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 10:53
Leuk, een BMW i3 topic! Dat verdient de auto zeker als pionier op de EV-markt. Hierbij een paar foto's van mijn i3. Rij er met veel plezier in. Probleemloze auto, prachtig afgewerkt, snel, en comfortabel. En uniek door de gebruikte materialen in zijn soort, waardoor deze zelfs lichter is als een Hyundai Inster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyyKcF0-uLKQdgUvghCYqCwMTGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UNLMXqHVFPLMSgMDDdAodh6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf36lAGfZwINpDAdaNS1lQvcrdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlnB7HeRvAWju4Bcag9RyI0A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:24
Ik zit te kijken naar een i3 en neig nu een beetje naar de i3s.

Eigenlijk moet hij minimaal wel een achteruitrijcamera en het grotere navigatie scherm hebben.

Verder nog tips waarop te letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Wat is je overweging voor een i3s vs een i3?
Tips: je kunt de accucapaciteit zelf uitlezen in het menu op schermpje voor het stuur. Op Youtube vind je wel een uitleg hoe dat moet. VIN-code vind je bij de eerdere modellen linksvoor onder de ruit. Bij de latere modellen onder de bestuurdersstoel aan de achterkant (klepje openen).
Grotere of kleinere scherm hebben geen andere functies.
Na mijn overstap van een i3 94 Ah naar i3 120 Ah heb ik gemerkt dat het schakelaartje voor de cruisecontrol snelheid -/+ een stuk strakker was. Deed 't in de oude verder nog prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Problemen, het lijkt erop dat de navigatie map corrupt is, of dat hij denkt dat hij moet updaten anyways deze laad niet meer en onderstaande meldingen blijven op poppen, ook als je geen navi gebruikt, erg irritant dus. ik heb de auto al een keer volledig stroomloos gemaakt. De USB poort wordt niet gebruikt.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YGF8MFC.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tprkhxh.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 02-04-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Tweak_ers schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:22:

Eigenlijk moet hij minimaal wel een achteruitrijcamera en het grotere navigatie scherm hebben.

In de OP staat het nodige, draadloze carplay is wel een aanrader. Te vinden op modeljaar 2018 welke eind 2017 al geleverd is.

Deurrubbers willen bij de instap nog wel eens kapot zijn /gaan. Stofhoezen zijn een zwakpunt.
De laadpoort actuator kan herrie maken bij het openen van de laadpoort.

Verder zijn het eigenlijk redelijk probleemloze auto's

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 02-04-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Op marktplaats staat nu een volle roadstyle voor een scherpe prijs. Daar zou ik voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou ook de Harman Kardon nemen en de parkeer assistent is er fijn om de eerste paar keren te zien in wat voor krappe vakken de auto gelepeld kan worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johien
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 10:53

Het grotere scherm komt bij de optie 'Navigatie Professional'. Achteruitcamera is standaard, althans nooit zonder gezien. Zeker met parkeersensoren geheel rondom erg handig. Dat laatste is de optie 'Parc Distance Control' Daarmee kan een i3 ook zelf fileparkeren (zelf nooit gebruikt). Te herkennen aan een extra knop op de middenconsole, links van de iDrive regelaar. Een i3s kan niet zelf parkeren door het ontbreken van de zijsensoren.

Even opletten of de stofhoezen geen scheuren hebben - versleten rubbers bij de portierramen - leeftijd 12v accu (sommige vervangen preventief deze bij ca. 5 jaar) - stoelverwarming; deze werkt soms niet OF gaat na enkele minuten vanzelf uit wat duidt op een slechte terugkoppelingskabel. - elke BMW i3(s) werd geleverd met een grannylader, laadkabel en bandenrepartiekit, (EHBO kit en gevarendriehoek). Altijd netjes als dit er (nog) bij zit.

[ Voor 5% gewijzigd door johien op 04-04-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:21
Ik zit al een tijdje te dubben wat ik zal doen.

Eigenlijk is de beslissing al gemaakt, maar ik leg hem toch even voor.

Ben op het moment in het bezit van een BMW 330i uit 2011, prima wagen zeer tevreden mee, maar: hoge brandstofkosten, hoge wegenbelasting, hoge onderhoudskosten.

We zijn met z’n tweeën en dit blijft ook zo, we rijden vrijwel alleen korte ritjes, met uitzondering van 3-4 keer per jaar.
Hebben beiden een bus van de zaak, waar niet privé in gereden mag worden.

Nu zit ik dus te denken om een i3 te kopen.

Mijn vraag is meer welke opties zouden jullie niet willen missen?

Zelf zat ik te denken aan:
Snelladen
Carplay
Dakraam
Donker interieur
For the oceans uitvoering ?

Ik las ergens dat onder een i3 met sportpakket wel een gangbare bandenmaat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan zonder carplay, want spotify pakt ie ook, of je gooit de interne ssd vol met liedjes.
Je zoekt een 120Ah versie, en het liefst een s, of met sportpakket, en een 10" scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 06-04-2025 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:15
Zelf vind ik de accu het belangrijkste. Liefst de 120Ah. Daarna nav.professional. Maar het hangt natuurlijk van je budget af. Volgens mij is snelladen op de 120Ah standaard. Verdere opties zijn luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:01:
Problemen, het lijkt erop dat de navigatie map corrupt is, of dat hij denkt dat hij moet updaten anyways deze laad niet meer en onderstaande meldingen blijven op poppen, ook als je geen navi gebruikt, erg irritant dus. ik heb de auto al een keer volledig stroomloos gemaakt. De USB poort wordt niet gebruikt.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk bleek inderdaad de navigatie corrupt te zijn, de dealer heeft de software er nieuw opgezet met nieuwe maps.

Alles is weer in orde.

Voordeel van de nieuwe versie is dat wanneer je via de BMW spraak assistent een adres inspreekt je deze ook makkelijk door kan zetten naar CarPlay.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DrBOB101
Sinds vorige week de i3 weer op zomerwielen. Genieten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l0TTDQnN3DI03-K2bcxTE5x2v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s0i5dLZZ6QlpXigvZusLNRba.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:00
laadsnoer in de kleur van de nieren :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
Wie wat interne guts van de BMW i3 wil zien, de eerste 4,5 minuut in een filmpje van Bjorn.
Onboard charger in hetzelfde filmpje 9:20 .
Leuk detail, de bruto capaciteit van je accu lijkt getest te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBqt5vdR3Vut5dfMe_PCVx9BWe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1FmAUK4IiQQAosxWQ4arUpG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 15-04-2025 18:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:30

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZgPcYIwceEkPV1cRsNw2WIm4fE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fILtpL10l6Esjlzw4e9uaMQx.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K26cKQ53KCrAvXKzPBIKy57oick=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwrDfhufQm53612j4i0UfzKV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJxgUolv0oo9mb1Wgjz58nfoj3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtfSo2FdQi3GLwCZwR6Gsc8x.jpg?f=fotoalbum_large

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:30

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Na drie jaar zonder, toch maar mijn derde i3 gekocht. Na een 60Ah solarorange i3 rex, een zwarte zeer zeldzame 94 Ah i3 S rex. nu dus de beige 120 Ah executive i3.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Pagina: 1 2 Laatste