Het grote BMW i3(s) (2013-2022) Topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Ik ben er niet van overtuigd dat jouw cellen gebalanceerd worden als er nooit 100% geladen wordt... Het spanningsverschil zal zo alleen maar oplopen en de zwakste cel meer last moeten dragen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:39
P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
Ik ben er niet van overtuigd dat jouw cellen gebalanceerd worden als er nooit 100% geladen wordt... Het spanningsverschil zal zo alleen maar oplopen en de zwakste cel meer last moeten dragen.
Je hoeft niet tot 100% te laden om de cellen te laten balanceren. Cellen balanceren kan in principe bij elke spanning (zeker bij NMC - bij LFP is het moeilijker omdat de spanning nauwelijks varieert wanneer de cel niet bijna leeg of niet bijna vol is). Het BMS kent de spanning van elke cel en zal er dus voor zorgen dat de zwakste cel niet onnodig veel ontladen of geladen wordt (dwz dat de spanning niet onder of boven een bepaald voltage komt).

Ik kan je trouwens, op basis van metingen via OBD bevestigen dat het BMS ook balanceert wanneer je maar tot bvb 80% laadt. Ik zie het voltageverschil in de loop der tijd variëren, maar het gaat altijd weer terug naar 3-4 mV, ook in periodes dat ik maandenlang niet tot 100% laadt. Wat ik hier schrijf is overigens op basis van metingen in mijn i4 - daar heb ik permanent een OBD lezer zitten, maar ik veronderstel dat het bij de i3 niet anders is - daar doe ik maar zeer sporadisch een meting, maar ik heb niets gezien dat duidt op ander gedrag van dat BMS.

  • P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Kun je je i4 instellen op een max percentage? De i3 kan dat niet, dus als je het laden onderbreekt heeft de bms geen kans gehad om te balanceren. Balanceren tijdens regulier laden is heel lastig voor een bms namelijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:39
P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:08:
Kun je je i4 instellen op een max percentage? De i3 kan dat niet, dus als je het laden onderbreekt heeft de bms geen kans gehad om te balanceren. Balanceren tijdens regulier laden is heel lastig voor een bms namelijk.
Een i4 kan je instellen op een maximaal percentage, de i3 inderdaad niet helaas.

Het onderbreken van het laden heeft volgens mij geen impact op het balanceren. Dat gebeurt volgens mij net niet tijdens het laden (want dan krijg je een soort moving target), maar wel wanneer de wagen gewoon stilstaat. In elk geval lijken de cellen van de i3 mooi gebalanceerd te blijven, ook al wordt hij maar om de x weken eens tot 100% geladen. Dat is dan meestal "per ongeluk" :9 .

  • sport
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 24-06 18:02
Voor wie het wil proberen.


Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yh8tcKGy/1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dh1wwHr4/2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZWR447pD/3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CR1SSPkt/4.png

Hoe meer data dat je invoert (toevoegen van excel bestanden uit je mybmw app) hoe beter de analyze.
BMWi3LaadBatterijrapport

Let wel, dit is geen SOH maar meer een gezondheid rapport.
Er is een optie om de batt.cap.max toe te voegen.
De tool berekend dan de gezondheid score voor een deel en de SOH (Volgens batt.cap.max)
[quote]De berekende SOH vergelijkt de ingevoerde Batt.cap.max met de bruikbare capaciteit van een nieuwe batterij. De gecombineerde conditiewaarde voegt hier de eerder berekende laadgegevens-gezondheidsscore aan toe. Netverliezen zijn een schatting van geladen kWh minus de energie die volgens SOC-toename en Batt.cap.max in de batterij terechtkwam.[/quote]

  • johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-06 18:34

johnwoo

3S-GTE

Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1


  • Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:39
johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Hangt ook een beetje af van de lengte van de rit. Als je met een bloedhete auto start en dan 5km rijdt, dan moet de airco inderdaad erg hard werken. Als je de eenmaal koel is, en dat kan best 10-15 minuten duren, dan heeft de airco het gemakkelijker. Bij een rit waar range belangrijk is (een lange rit dus..) best vooraf koelen, dan haal je ook (en vooral!) in de zomer de beste range.

  • Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:23

Theo

moederbord

johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160km :o Eigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Vanmiddag had ik dit ook even getest; rijdend met een gemiddeld verbruik van 12.0 kwh/100 km nam het bereik af met 10% (met een constante 80 km/h) wanneer ik de airco van 25C omlaag zette naar 16C, en deze dus van 'stevig werken' naar 'HARD werken' ging. De airco stond al eventjes aan op 25C, en was toen rustig aan het werk.
Een verbruik van 12 kWh/100 km is bij 80 km/h een continu verbruik van 9.6 kW van de gehele auto.. Een stijgend verbruik van 10% (zonder verandering van snelheid) geeft dus aan dat de airco dan 960 watt méér verbruikt op z'n max stand.

Het uitzetten van de airco leverde een voordeel op van een paar procent. Dus koel houden op 25C kost zo'n 300 watt, terwijl hard koelen naar 16C zomaar 1.3 kW kost.

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste