12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Je hoeft niet tot 100% te laden om de cellen te laten balanceren. Cellen balanceren kan in principe bij elke spanning (zeker bij NMC - bij LFP is het moeilijker omdat de spanning nauwelijks varieert wanneer de cel niet bijna leeg of niet bijna vol is). Het BMS kent de spanning van elke cel en zal er dus voor zorgen dat de zwakste cel niet onnodig veel ontladen of geladen wordt (dwz dat de spanning niet onder of boven een bepaald voltage komt).P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
Ik ben er niet van overtuigd dat jouw cellen gebalanceerd worden als er nooit 100% geladen wordt... Het spanningsverschil zal zo alleen maar oplopen en de zwakste cel meer last moeten dragen.
Ik kan je trouwens, op basis van metingen via OBD bevestigen dat het BMS ook balanceert wanneer je maar tot bvb 80% laadt. Ik zie het voltageverschil in de loop der tijd variëren, maar het gaat altijd weer terug naar 3-4 mV, ook in periodes dat ik maandenlang niet tot 100% laadt. Wat ik hier schrijf is overigens op basis van metingen in mijn i4 - daar heb ik permanent een OBD lezer zitten, maar ik veronderstel dat het bij de i3 niet anders is - daar doe ik maar zeer sporadisch een meting, maar ik heb niets gezien dat duidt op ander gedrag van dat BMS.
Een i4 kan je instellen op een maximaal percentage, de i3 inderdaad niet helaas.P5ycho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:08:
Kun je je i4 instellen op een max percentage? De i3 kan dat niet, dus als je het laden onderbreekt heeft de bms geen kans gehad om te balanceren. Balanceren tijdens regulier laden is heel lastig voor een bms namelijk.
Het onderbreken van het laden heeft volgens mij geen impact op het balanceren. Dat gebeurt volgens mij net niet tijdens het laden (want dan krijg je een soort moving target), maar wel wanneer de wagen gewoon stilstaat. In elk geval lijken de cellen van de i3 mooi gebalanceerd te blijven, ook al wordt hij maar om de x weken eens tot 100% geladen. Dat is dan meestal "per ongeluk"

Hoe meer data dat je invoert (toevoegen van excel bestanden uit je mybmw app) hoe beter de analyze.
BMWi3LaadBatterijrapport
Let wel, dit is geen SOH maar meer een gezondheid rapport.
Er is een optie om de batt.cap.max toe te voegen.
De tool berekend dan de gezondheid score voor een deel en de SOH (Volgens batt.cap.max)
[quote]De berekende SOH vergelijkt de ingevoerde Batt.cap.max met de bruikbare capaciteit van een nieuwe batterij. De gecombineerde conditiewaarde voegt hier de eerder berekende laadgegevens-gezondheidsscore aan toe. Netverliezen zijn een schatting van geladen kWh minus de energie die volgens SOC-toename en Batt.cap.max in de batterij terechtkwam.[/quote]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Hangt ook een beetje af van de lengte van de rit. Als je met een bloedhete auto start en dan 5km rijdt, dan moet de airco inderdaad erg hard werken. Als je de eenmaal koel is, en dat kan best 10-15 minuten duren, dan heeft de airco het gemakkelijker. Bij een rit waar range belangrijk is (een lange rit dus..) best vooraf koelen, dan haal je ook (en vooral!) in de zomer de beste range.johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160kmEigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Vanmiddag had ik dit ook even getest; rijdend met een gemiddeld verbruik van 12.0 kwh/100 km nam het bereik af met 10% (met een constante 80 km/h) wanneer ik de airco van 25C omlaag zette naar 16C, en deze dus van 'stevig werken' naar 'HARD werken' ging. De airco stond al eventjes aan op 25C, en was toen rustig aan het werk.johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
Hoe doet de airco het bij jullie met deze hittegolf? Hij moet echt hard werken en dat is te merken aan de range. Normaal (20-25*C) haal ik zonder snelweg ruim 200km uit de 94Ah, maar met deze hitte en de airco op max is dat maar tegen de 160kmEigenlijk best vergelijkbaar met rijden in de vrieskou als de verwarming volle bak aan staat...
Een verbruik van 12 kWh/100 km is bij 80 km/h een continu verbruik van 9.6 kW van de gehele auto.. Een stijgend verbruik van 10% (zonder verandering van snelheid) geeft dus aan dat de airco dan 960 watt méér verbruikt op z'n max stand.
Het uitzetten van de airco leverde een voordeel op van een paar procent. Dus koel houden op 25C kost zo'n 300 watt, terwijl hard koelen naar 16C zomaar 1.3 kW kost.
Nu met WP, PV, EV en PC
Hier heb ik gisteren de Michelin E-Primacy 175/55/20 rondom gelegd op de Style 430 velgen, de banden kwamen van autodoc en er op gelegd met het bandapparaat op het werk. De wang op de voorste 5j velgen staat iets boller dan de 5,5J achter maar hij valt nog binnen de standaard die op een 5j velg mag monteren. Ze bevallen goed, het rijdt lekker.
Ik heb ook de olie van het differentieel gewisseld voor Kroonoil SP Gear 1071 0,5liter. Ik heb even bij hornbach een 19mm flexibele slang gehaald en die op de ontluchtingsnippel geduwd om de nieuwe olie erin te laten lopen (zoals op youtube omschreven) Ik moet zeggen dat de oude olie behoorlijk zwart was en op de magnetische carterplug zat best wat ijzer van de tandwielen. Dit was na 90k km.
:strip_exif()/f/image/imSXW7lQvlvbtEncpJjht0lv.jpg?f=fotoalbum_large)
Jep hier ook, ik rij altijd in comfort stand, met vlotte rijstijl, maar daar zit ik ook op.johnwoo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:38:
i3 uit 2017,94Ah met 136000km op de klok.
Ik zet de airco even op zijn laagst, en daarna vrij vlot naar 20 a 22c dat helpt ook wel wat met
Trouwens is de eerder geplaatste post over laad historie zit een ruwe berekening/inschatting wat je ongeveer kwijt bent aan Geschat verbruik voorverwarming en accupakket per laadsessie, en wat het geschatte bereik in km is op volle lading. (+ een totaal overzicht van alle toegevoegde maanden aan laadsessies) (ps ik heb een vlotte rijstijl)
Lekker als je je banden er zelf op kunt leggen...... kostte me €180 voor vier banden...Crash_Override007 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:28:
[...]
Hier heb ik gisteren de Michelin E-Primacy 175/55/20 rondom gelegd op de Style 430 velgen, de banden kwamen van autodoc en er op gelegd met het bandapparaat op het werk. De wang op de voorste 5j velgen staat iets boller dan de 5,5J achter maar hij valt nog binnen de standaard die op een 5j velg mag monteren. Ze bevallen goed, het rijdt lekker.
Ik heb ook de olie van het differentieel gewisseld voor Kroonoil SP Gear 1071 0,5liter. Ik heb even bij hornbach een 19mm flexibele slang gehaald en die op de ontluchtingsnippel geduwd om de nieuwe olie erin te laten lopen (zoals op youtube omschreven) Ik moet zeggen dat de oude olie behoorlijk zwart was en op de magnetische carterplug zat best wat ijzer van de tandwielen. Dit was na 90k km.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb voor de Privacy 5's gekozen i.p.v. e-primacy en dat bevalt ook echt super.
Die differentieel olie zegt BMW van dat het nooit vervangen hoeft te worden maar als ik alle internet ervaringen zie dan denk ik dat het bij onze i3s ook wel tijd is (net over de 100k).
Beetje gezocht op YouTube wat dat inhield en vond deze video:
Video
wat een rare constructie dat dit niet een afgesloten geheel is zodat er geen troep binnen komt…
Zelfs een net wat grotere diameter van die plastic afdekking zou al helpen voorkomen dat water spray er zo invliegt (al zou een seal natuurlijk het beste zijn, maar dat zou het ook wel duurder maken).AA42 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 01:00:
Morgen worden de veerpootlagers aan de voorzijde van onze i3s vervangen.
Beetje gezocht op YouTube wat dat inhield en vond deze video:
Video
wat een rare constructie dat dit niet een afgesloten geheel is zodat er geen troep binnen komt…
Het is dat er best wat krachten op dat onderdeel komen te staan, anders zou zelfs een 3D-printed ring eroverheen (tussen de zwarte lagerafdekking en de veer) die gleuf rondom kunnen afdekken voor de ergste water spray. Misschien zou je die ergens op maat kunnen krijgen in een sterke plasticvariant?
[ Voor 19% gewijzigd door johnwoo op 02-07-2026 13:56 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Ze zijn in ieder geval gisteren dus vervangen incl. de rubber schokbreker hoezen omdat die ook beide een scheur hadden.
Was nog een beetje bezorgd dat ze iets over de 195/55 R20's gingen zeggen maar nee hoor...de problemen waren ook al lang voordat die er onder lagen ontstaan.
Het goede nieuws is dat de "klacht" (het krakend (meer "grinding") geluid bij volledig insturen) totaal verdwenen is. Vond daarnaast dat er best wat "klop" geluiden waren als we op een klinkerstraat met hobbels reden maar ik weet niet zeker of dit ook hieraan lag maar wellicht is ook dit verbeterd, nog te weinig gereden om dat uit te sluiten...
[ Voor 11% gewijzigd door AA42 op 03-07-2026 22:07 ]
Verder, voor alle 195/55R20 rijders, merken jullie verschil in bandengeluid ten opzichte van de smallere standaard banden? Ik rij nu nog op Bridgestone 155 en 175 maar die zijn na deze zomer echt op.
Ik kan niet zeggen dat er verschil te horen is.
Meeste rijgeluid komt van de A stijlen/spiegels vandaan.
Toch ga ik als het nodig is voor andere zomerbanden die wat gunstiger zijn voor het verbruik.
Doorgaans zijn die ook een enkele decibels stiller, en enkele euro's duurder.
Mooi! Wat ik mij wel afvraag, als de boel toch al los licht waarom dan niet meteen de schokdempers meenemen om te vervangen?AA42 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:56:
Nou heb inderdaad ook al zitten nadenken of er niet iets op te bedenken valt, maar bij mij blijft dat meestal bij ideeën![]()
Ze zijn in ieder geval gisteren dus vervangen incl. de rubber schokbreker hoezen omdat die ook beide een scheur hadden.
Was nog een beetje bezorgd dat ze iets over de 195/55 R20's gingen zeggen maar nee hoor...de problemen waren ook al lang voordat die er onder lagen ontstaan.
Het goede nieuws is dat de "klacht" (het krakend (meer "grinding") geluid bij volledig insturen) totaal verdwenen is. Vond daarnaast dat er best wat "klop" geluiden waren als we op een klinkerstraat met hobbels reden maar ik weet niet zeker of dit ook hieraan lag maar wellicht is ook dit verbeterd, nog te weinig gereden om dat uit te sluiten...
Zal je net zien, raakt een schokdemper lek ben je weer al die arbeid kwijt.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tsja een beetje kloppend geluid vooral op klinkerstraten komt me wel bekend voor. Sinds terughalen van de dealer geen gelegenheid meer gehad even goed te testen helaas….komt nog.MsanderM schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:48:
@AA42 had je ook last van ‘oink’-geluiden uit de voorwielophanging bij redelijk inveren? Bij het nemen van drempels hoor ik dat ook al een jaar en ben benieuwd of dat ook met deze actie op te lossen is. Schrapend geluid bij ver insturen is me nog niet opgevallen trouwens.
Verder, voor alle 195/55R20 rijders, merken jullie verschil in bandengeluid ten opzichte van de smallere standaard banden? Ik rij nu nog op Bridgestone 155 en 175 maar die zijn na deze zomer echt op.
Qua bandengeluid: dat is met onze Michelins Primacy 5s zeker een stuk beter. Maar dat zal meer aan de kwaliteit van de band liggen dan aan de breedte lijkt me? Met de winterset die ik heb (Conti 195/55 R20) was het ook al wel beter maar dat is natuurlijk sowieso zachter rubber….
Hihi, goed lezen hè, dit viel nog onder de Premium Selection garantie…. Die loopt nog tot september 2027… dus had sowieso geen kosten maar zij gaan niet spontaan schokbrekers vervangen. Ben al blij dat er niet gezeurd werd over dat de rubbers “slijtonderdelen” zijn en probleemloos onder garantie vervangen werden.revolution-nl schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:49:
[...]
Mooi! Wat ik mij wel afvraag, als de boel toch al los licht waarom dan niet meteen de schokdempers meenemen om te vervangen?
Zal je net zien, raakt een schokdemper lek ben je weer al die arbeid kwijt.
Heb ook totaal niet het gevoel dat de schokbrekers ook maar in de buurt van versleten zijn. De Michelins voegen een behoorlijk stukje extra comfort toe en vind hem echt super rijden nu. Lees dat de schokbrekers zo’n 120-160k meegaan maar ook mensen die ze pas na 2 ton vervangen. Sowieso zijn schokbrekers natuurlijk een “slijtonderdeel” en zullen die niet onder garantie vallen.
Als ik mijn twijfels had gehad had ik wellicht meteen opdracht gegeven ze te vervangen maar ook zij gaven niet aan dat dit een advies was.
Wise enough to play the fool
Overigens (het allerbelangrijkst) ook voor de dame achter het stuur van de Tesla.....
https://drechtstedenvandaag.nl/vrouw-rijdt-met-tesla-tuin-in-aan-de-langedaal-in-dordrecht/
Ah zo, de schokdempers van onze i3s hebben ook 180k km ervaring en voelen nog erg goed. De stofhoezen zijn wel kapot, maar die vervang ik wel als de dempers beginnen te lekken.AA42 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:38:
[...]
Hihi, goed lezen hè, dit viel nog onder de Premium Selection garantie…. Die loopt nog tot september 2027… dus had sowieso geen kosten maar zij gaan niet spontaan schokbrekers vervangen. Ben al blij dat er niet gezeurd werd over dat de rubbers “slijtonderdelen” zijn en probleemloos onder garantie vervangen werden.
Heb ook totaal niet het gevoel dat de schokbrekers ook maar in de buurt van versleten zijn. De Michelins voegen een behoorlijk stukje extra comfort toe en vind hem echt super rijden nu. Lees dat de schokbrekers zo’n 120-160k meegaan maar ook mensen die ze pas na 2 ton vervangen. Sowieso zijn schokbrekers natuurlijk een “slijtonderdeel” en zullen die niet onder garantie vallen.
Als ik mijn twijfels had gehad had ik wellicht meteen opdracht gegeven ze te vervangen maar ook zij gaven niet aan dat dit een advies was.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is de zoveelste rode i3 die in t nieuws komt haha. Ik heb er nog geeneen in t wild gezien behalve m'n eigen...AA42 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:21:
Pfoooeeeeeee, bijna had het lelijke geval de mooie rode i3s geramd......maar het liep net goed af.....
Overigens (het allerbelangrijkst) ook voor de dame achter het stuur van de Tesla.....
https://drechtstedenvandaag.nl/vrouw-rijdt-met-tesla-tuin-in-aan-de-langedaal-in-dordrecht/
Ik ook nog niet in het echt. Ben normaal Nooit fan van rood, maar deze kleur is echt heel fraai!P5ycho schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:45:
[...]
Dat is de zoveelste rode i3 die in t nieuws komt haha. Ik heb er nog geeneen in t wild gezien behalve m'n eigen...
Hou de jouwe maar lekker uit het nieuws!!! 😉
Ja snap ik!revolution-nl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:47:
[...]
Ah zo, de schokdempers van onze i3s hebben ook 180k km ervaring en voelen nog erg goed. De stofhoezen zijn wel kapot, maar die vervang ik wel als de dempers beginnen te lekken.
Nou dan denk je dat je voorlopig weer even zorgenvrij kunt rondkarren….
Komt vrouwlief thuis met zwarte tape op de rechter deur: sluit niet meer…. Van alles nagekeken qua sluiten etc. Maar hij wil gewoon niet “locken”….
Kan ook de pin niet omlaag duwen…
Dat wordt weer een bezoekje aan de dealer…
Ik heb een app gemaakt die de accu uitleest via OBDII.
Deze ziet inmiddels de hoogste en laagste waarde en geeft het verschil weer in de cel spanning.
Maar wil graag een overzicht van alle 96 cellen.
De app ziet de SoH, en berekend daarop het bruikbare kwh dat nog in de accu zit.
Deze is een 10% lager dan wat de Batt.cap.max weergeeft.
Echter die 10% ben ik o.a. kwijt aan de airco, dus qua netto km rijden klopt het heel aardig.
[ Voor 5% gewijzigd door sport op 09-07-2026 18:33 ]
Met welke module het zwakste is, in mijn geval module 5, die levert 1% minder tegenover de andere 7 modules
Ik weet niet hoe je de SoH berekent, maar de SoH van een reeks in serie geschakelde cellen is de facto de SoH van de zwakste cel…sport schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:39:
Voor de 8 modules heb ik inmiddels een SoH voor elke module apart.
Met welke module het zwakste is, in mijn geval module 5, die levert 1% minder tegenover de andere 7 modules
[Afbeelding]
Dat hoeft niet altijd te zijn; die M5 is maar 83%. Maar stel dat is omdat één cell 83% terwijl de rest van dat pack 100% is dan zal niet de hele accu uitschakelen omdat één cell leeg is. Dan schakelt de module de ene cell uit waardoor de accuspaninng met 3 volt zakt (van bijv 330 naar 327 volt) en gebruikt de auto gewoon die 327 volt.Scientific schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:52:
[...]
Ik weet niet hoe je de SoH berekent, maar de SoH van een reeks in serie geschakelde cellen is de facto de SoH van de zwakste cel…
Stel je hebt van de 96 cellen in je auto één echt zwakke cell, terwijl de rest echt 100% is dan doet die zwakke cell gewoon maar even mee en wordt daarna uitgeschakeld.
De definitie van 'de accu is leeg' is dus best een complexe berekening; dat heeft te maken met de hoeveelheid cellen die al uitgeschakeld zijn en met de SoC van de overige actieve cellen.
Nu met WP, PV, EV en PC
Ik denk dat je je eens wat moet inlezen over EV accu’s. De cellen staan in serie en daar wordt absoluut niets individueel in- of uit-geschakeld. Het zou technisch kunnen maar zou zeer duur en complex worden (en storingsgevoelig, en zwaar), met de zeer zware stromen die je moet kunnen schakelen.Theo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:56:
[...]
Dat hoeft niet altijd te zijn; die M5 is maar 83%. Maar stel dat is omdat één cell 83% terwijl de rest van dat pack 100% is dan zal niet de hele accu uitschakelen omdat één cell leeg is. Dan schakelt de module de ene cell uit waardoor de accuspaninng met 3 volt zakt (van bijv 330 naar 327 volt) en gebruikt de auto gewoon die 327 volt.
Stel je hebt van de 96 cellen in je auto één echt zwakke cell, terwijl de rest echt 100% is dan doet die zwakke cell gewoon maar even mee en wordt daarna uitgeschakeld.
De definitie van 'de accu is leeg' is dus best een complexe berekening; dat heeft te maken met de hoeveelheid cellen die al uitgeschakeld zijn en met de SoC van de overige actieve cellen.
Klopt daarom is de cell imbalance waarde zo enorm belangrijke indicator voor de gezondheid van het pack.P5ycho schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:34:
Hoe schakel je een cell uit als alles in serie zit? Dan moeten overal relais tussen zitten, dat kost een fortuin. Nee, die cell is dan gewoon de sjaak en krijgt de grootste klappen tot hij te ver uit de pas gaat lopen en het bms gaat mekkeren.
Echt een onderschat getal. SOH op zich zeg niet zoveel.
Ik heb liever een pack met 4mv onbalans en een SOH van 75% dan een pack met 40mv structurele onbalans en een SOH van 87%
De cell imbalance wordt door het BMS regelmatig gecompenseerd/weggewerkt. Als je de wagen bijvoorbeeld oplaadt en een tijd laat staan, zal de cell imbalance zo goed als verdwenen zijn, ze zal echter weer zichtbaar worden naargelang de accu daarna verder ontlaadt. De zwakste cel zal daardoor een lager voltage (en een lagere SoC) krijgen dan de andere cellen.revolution-nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:20:
[...]
Klopt daarom is de cell imbalance waarde zo enorm belangrijke indicator voor de gezondheid van het pack.
Ik heb liever een pack met 4mv onbalans en een SOH van 75% dan een pack met 40mv structurele onbalans en een SOH van 87%
Cell imbalance en SoH staan in relatie tot elkaar: de cell met de kleinste capaciteit (de "meest versleten cel") zal ook de cel zijn die het meest voltage-verschil toont met de andere cellen.
Cell imbalance is daarom een moment-opname. Dat de cellen perfect in balans zijn betekent niet per se dat het pack in goede gezondheid is. Het kan ook zijn dat het BMS het pack zonet gebalanceerd heeft.
Wèl verwacht je in een pack in uitstekende conditie nooit een imbalance van 30mV of meer te zien. Het zal meestal betekenen dat één of meerdere cellen niet meer in allerbeste conditie is, of dat er iets fout is met het balanceren.
75% SoH zit wel dicht tegen einde levensduur aan. De interne weerstand van een batterij wordt hoger bij slijtage van de chemie, dus meer verliezen/warmteontwikkeling bij laden en ontladen.revolution-nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:20:
[...]
Klopt daarom is de cell imbalance waarde zo enorm belangrijke indicator voor de gezondheid van het pack.
Lijkt de SOH de gemiddelde waarde te zijn van de laagste en hoogste module spanning.
Daarom het kleine overzicht erin van de 8 modules. (zou zomaar kunnen laten zien dat slechts 1 module verantwoordelijk is, terwijl je verwacht de hele accu set te moeten vervangen).
Elke meeting word bewaard tot een max van 500 metingen (lijkt mij wel genoeg).
Tevens word de accu temperatuur en de min/max cel spanning bewaard.
Alles bij elkaar zal in verloop van tijd mogelijk een mooi overzicht geven.
Ik heb de i3 pas sinds februari, kortom ik heb er nog weinig ervaring mee.
De vrees om met een lege accu te komen staan is inmiddels wel voorbij.
Ps. bms resetten kan, maar of het zin heeft, als er een cell eenmaal slecht is, dan .....
https://cnsbattery.com/bmw-i3-battery-bms-reset-step-by-step-guide-2/
Deze uitspraak houdt geen steek. Verklaar u nader… SOH is allesbehalve “een gemiddelde van spanningen. De SoC daarentegen staat wel in relatie tot de spanning van de cellen.sport schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:23:
Van wat ik heb kunnen vinden tijdens de zoektocht naar alle info nodig voor de app.
Lijkt de SOH de gemiddelde waarde te zijn van de laagste en hoogste module spanning.
[ Voor 16% gewijzigd door Scientific op 11-07-2026 08:30 ]
Ik begin dingen door elkaar te halen.
De zwakste module bepaalt de prestaties van alle modules.
Dus geen gemiddelde van alle modules.
Gisteren proef gezeten en -gereden in een fraaie i3s 120Ah die van de nodige opties was voorzien (lederen bekleding, schuif/kanteldak, Harman Kardon, breed scherm). En ik moet zeggen, dat beviel beter dan ik had verwacht en zelfs met mijn 2m+ lengte kon ik prima achter het stuur zitten.
Ik meld me weer als we een stap verder zijn. Ondertussen ben ik enthousiast alles i3-gerelateerd aan het consumeren
Tesla Model 3 LR 2022
Topper. Succes met de aankoop ;-)Marc O. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:03:
Leuk topic! We rijden zelf een Tesla Model 3 en een Saab Cabrio, en zijn nu (door verandering van baan) van plan om de cabrio te verkopen en te vervangen door een i3.
Gisteren proef gezeten en -gereden in een fraaie i3s 120Ah die van de nodige opties was voorzien (lederen bekleding, schuif/kanteldak, Harman Kardon, breed scherm). En ik moet zeggen, dat beviel beter dan ik had verwacht en zelfs met mijn 2m+ lengte kon ik prima achter het stuur zitten.
Ik meld me weer als we een stap verder zijn. Ondertussen ben ik enthousiast alles i3-gerelateerd aan het consumeren
Ik ben zelf 2 meter, en al 6,5 jaar met veel plezier i3 rijder! Het is de eerste auto waar de stoel niet in de achterste stand moet staan om lekker te zitten. De open ruimte voorin de i3 vind ik fantastisch. Ik kreeg destijds de tip van een vriend van me die 2,05 meter is. Hij heeft een half jaartje later een i3 gekocht. M'n ouders (vader 1,90 m) hebben er ook een gekocht; en later aan m'n broer (1,95 m) doorverkocht. Prima auto voor lange mensen blijkt!
Trip down memory lane:
Poolcirkel road trip![]() | Na 5 jaar van 90 naar 120 Ah![]() | Links van die vriend![]() |
Die van m'n broer![]() | Two brothers (vóór export)![]() | Brother from another mother![]() |
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Dank je!DrBOB101 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:46:
[...]
Topper. Succes met de aankoop ;-)
Ik ben zelf 2 meter, en al 6,5 jaar met veel plezier i3 rijder! Het is de eerste auto waar de stoel niet in de achterstand moet staan om lekker te zitten. De open ruimte voorin de i3 vind ik fantastisch. Ik kreeg destijds de tip van een vriend van me die 2,05 meter is. Hij heeft een half jaartje later een i3 gekocht. M'n ouders (vader 1,90 m) hebben er ook een gekocht; en later aan m'n broer (1,95 m) doorverkocht. Prima auto voor lange mensen blijkt!
Trip down memory lane:
Poolcirkel road trip
[Afbeelding]Na 5 jaar van 90 naar 120 Ah
[Afbeelding]Links van die vriend
[Afbeelding]Die van m'n broer
[Afbeelding]Two brothers (vóór export)
[Afbeelding]Brother from another mother
[Afbeelding]
Die roadtrip naar de poolcirkel is trouwens wel hardcore hoor, met een i3.
Tesla Model 3 LR 2022
Inderdaad was wel hardcore, in 2021 en met maar 33 kWh accu. Tegenwoordig wel iets makkelijker met de hoeveelheid palen. Linkje naar de oorspronkelijke post.Marc O. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:08:
Dank je!
Die roadtrip naar de poolcirkel is trouwens wel hardcore hoor, met een i3.Ben zelf met onze Model 3 naar de Noordkaap gereden, vorig jaar in februari (en ook in juni 2024 met diezelfde M3, en in februari 2016 met mijn toenmalige Volvo V70 AWD). Dat was allemaal prima te doen. Maar goed, kan me indenken dat dat een paar jaar geleden en met een i3 in de winter toch allemaal wel iets spannender was, of op zijn minst wat meer planning vereiste
Noordkaap ooit met m'n toenmalige Volvo S60 gedaan. M'n huidige i3 of Volvo XC40 nog niet...mmm...

https://newmobility.news/...that-could-be-a-big-deal/
Niet moeders mooiste. De i3, ook al is die alweer ca. 13 jaar oud, ziet er moderner uit.Gluten Parody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:42:
Shell had toevallig nog een paar i3 velgen liggen en maakt even een auto die 100 Wh per kilometer verbruikt:
[Afbeelding]
Tesla Model 3 LR 2022
- 32 kWh, net als in de i3 90 Ah
- Aluminium, zo ook het frame van de i3
- Koolstofvezel, zit in de i3
- Vlas, zit in de i3
- Licht gewicht, net als de i3
Zouden ze de mallen van de i3 gekocht hebben van BMW?
Commentaar op het artikel:
- "25% goedkoper dan 'een conventioneel accupakket". Hopelijk bedoelen ze 'accu van laatste technologie'. Accuprijzen zijn van ~1000 dollar/kWh naar ~100 dollar/kWh gedaald in de afgelopen 15 jaar.
- Waar de auteur de "lage prijs" in de laatste zin vandaan haalt is mij onduidelijk. Koolstofvezel relatief duur. Wat de i3 onder andere ook zo duur maakte.
De accu van deze conceptcar vind ik alleen eng; alle cellen die in een bad met niet-elec-geleidende vloeistof liggen dat klinkt als een recept voor brand; wanneer de vloeistof iets vervuild raakt wordt deze geleidend, en dan heb je harde kortsluiting in het accupack zitten...
Nu met WP, PV, EV en PC
/f/image/advUrv495DhsHpojUCW5N5GE.png?f=fotoalbum_large)
Dit is ook een foto van vorige week met de 120 Ah; de auto vindt dat er -gebaseerd op de 15 minuten ervoor- er 442 km kan worden gereden met de 37.5 kWh die er netto in de accu zit; dat is 8.5 kWh/100 km.
Misschien moeten we een persbericht in elkaar flanzen om te melden dat de i3 de tripple 10 heeft verslagen in een eigen onafhankelijke test wanneer het aankomt op verbuik
Nu met WP, PV, EV en PC
Ziet er qua formaat en eigenschappen inderdaad erg uit als een i3. Het zou mijn niets verbazen als dit technisch gewoon een i3 is.Gluten Parody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:42:
Shell had toevallig nog een paar i3 velgen liggen en maakt even een auto die 100 Wh per kilometer verbruikt:
[Afbeelding]
Verder vind ik 10kwh/100km nou niet echt een wereld prestatie. Ja het is zuinig maar met mijn Model 3 Highland is dat echt best wel goed haalbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-07-2026 09:19 ]
Bij Shell moet je altijd bedenken: waar kunnen ze wat aan verdienen? Motor en batterijen is niets voor Shell, specialty vloeistoffen misschien wel. Gratis Greenwashing- en marketingbonus en zo'n studieproject is alweer terugverdiend.
Het lijkt toch wel van scratch opgebouwd te zijn en niet een omgebouwde i3.revolution-nl schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:15:
[...]
Ziet er qua formaat en eigenschappen inderdaad erg uit als een i3. Het zou mijn niets verbazen als dit technisch gewoon een i3 is.
Verder vind ik 10kwh/100km nou niet echt een wereld prestatie. Ja het is zuinig maar met mijn Model 3 Highland is dat echt best wel goed haalbaar.
YouTube: Shell Unveils EV That Charges in Under 10 Minutes Using New Battery Cooling Technology
het vernuft zit blijkbaar in het feit dat de batterij en de motor in een bak met vloeistof zitten voor de koeling.
Tip: je hebt niet vermeld welke leeftijd hij is, maar ik heb bij aanschaf (2020) bedongen dat de 12V accu vervangen werd. Na wat tegengesputter van de BMW verkoper ("Maar die accu is echt nog prima meneer") ging hij akkoord want hij wou de deal toch wel sluiten. In ieder geval garandeert je dat je dan de komende 5 jaar niet afgesleept hoeft te worden.Marc O. schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:03:
Leuk topic! We rijden zelf een Tesla Model 3 en een Saab Cabrio, en zijn nu (door verandering van baan) van plan om de cabrio te verkopen en te vervangen door een i3.
Wat een drol.Gluten Parody schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:42:
[Afbeelding]
https://www.shell.com/business-customers/lubricants-for-business/news-and-media-releases/2026/shell-unveils-its-triple-ten-challenge-concept-car/_jcr_content/root/main/section/simple_copy/call_to_action/links/item0.stream/1783567472328/9e5dabe38f93c7926b194f581da9a7e1aefe4834/shell-triple-ten-infographic.pdf
De motor van de i3 kan oud(er) zijn, maar in den basis is een electromotor gewoon bijna 100% efficient. Een nieuwere electromotor zal niet plots 20% zuiniger zijn; wanneer deze één procent zuiniger is dan is dat al een prestatie.P5ycho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:24:
De motortechniek van de i3 is natuurlijk wat verouderd intussen. Batterijpack valt denk ik wel mee, al is er beter te krijgen inmiddels.
Bij Shell moet je altijd bedenken: waar kunnen ze wat aan verdienen? Motor en batterijen is niets voor Shell, specialty vloeistoffen misschien wel. Gratis Greenwashing- en marketingbonus en zo'n studieproject is alweer terugverdiend.
De motor driver electronica daar kunnen best wat stappen gemaakt worden. Ik gok dat deze motordriver gebaseerd is op 2010-2013 techniek, dus dat hier geen SiC of GaN mosfets in zitten. Maar ook dat zal een rendemenmt hoogstends van 95% naar 98% kunnen drukken.
Mijn inziens wanneer BMW (of een ander) een nieuwe motor met electronica voor de i3 zal ontwikkelen die drop in replacement is dan zou deze dus ma 4% zuiniger kunnen zijn bij gelijke prestaties. Met een beetje optimalisatie van het gewicht van de motor zou er heel misschien een besparing van 5% mogelijk zijn..
Motortechniek bij een EV is gewoon standaard heel efficient. Echt ruimte voor veel verbetering van het rendement is er dan ook niet echt...
Nu met WP, PV, EV en PC
Vergeet ook niet de effecten op de rest van de auto: meer energiedichtheid in de batterij en een efficientere motor bespaart gewicht, dan hoeft de remmerij niet zo zwaar meer, gewicht totaalpakket neemt af, dan kan de motor dus een slag kleiner, etc etc.
[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 14-07-2026 13:18 ]
Dat (de ouderdom van die accu) stond ook op mijn lijstje om op zijn minst te checken, net als de stofhoezen van de schokbrekers en nog wat andere zaken (werking climate control, stoelverwarming etc).AA42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Tip: je hebt niet vermeld welke leeftijd hij is, maar ik heb bij aanschaf (2020) bedongen dat de 12V accu vervangen werd. Na wat tegengesputter van de BMW verkoper ("Maar die accu is echt nog prima meneer") ging hij akkoord want hij wou de deal toch wel sluiten. In ieder geval garandeert je dat je dan de komende 5 jaar niet afgesleept hoeft te worden.
Morgenmiddag gaan we trouwens proefrijden in de auto die we op het oog hebben (de proefrit van afgelopen weekend was in een vergelijkbare auto). Betreft overigens een i3s van 2019.
Tesla Model 3 LR 2022
Volgens dit bericht van TopGear weegt de auto 1170 kg. Onze i3 weegt 1170 tot 1245 kg - nog een mooie overeenkomst tussen de auto's dus.P5ycho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:43:
Er zijn meerdere electromotor-topologieen. Efficiëntie, vermogen en maakbaarheid zijn daar continu in conflict. De BMW motor is ~94-96% efficient. Nog een beetje ruimte dus. Daarnaast de aansturingsverliezen.
Vergeet ook niet de effecten op de rest van de auto: meer energiedichtheid in de batterij en een efficientere motor bespaart gewicht, dan hoeft de remmerij niet zo zwaar meer, gewicht totaalpakket neemt af, dan kan de motor dus een slag kleiner, etc etc.
Schokkend lichter is de auto van Shell dus in ieder geval niet!
Een kleinere motor zou altijd wel kunnen: een 125 kW motor in onze i3 is natuurlijk 'onzin' als je bij 100 km/u zo'n 15-20 kW nodig hebt. Bij optrekken is 70 kW ook voldoende (bijna 100 pk). Zou interessant zijn te weten hoeveel gewicht je dan zou kunnen besparen op de motor en andere onderdelen, die minder sterk hoeven te zijn.
15 minuten kan iedereenTheo schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 06:58:
[Afbeelding]
Dit is ook een foto van vorige week met de 120 Ah; de auto vindt dat er -gebaseerd op de 15 minuten ervoor- er 442 km kan worden gereden met de 37.5 kWh die er netto in de accu zit; dat is 8.5 kWh/100 km.
Misschien moeten we een persbericht in elkaar flanzen om te melden dat de i3 de tripple 10 heeft verslagen in een eigen onafhankelijke test wanneer het aankomt op verbuik![]()
DrBOB101 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:59:
[...]
15 minuten kan iedereendoe even dezelfde test over (bijna) een hele accu. Een foto van de boord/ritcomputer erbij - or it didn't happen
:strip_exif()/f/image/SRkBxMBDgN4N6xqKTgzf6QiO.png?f=user_large)
Dit was even snel een foto van vanochtend, en dat komt aardig in de buurt
Dus 9.9 kWh/100 km voor de afgelopen 93 km met een gemiddelde snelheid van 70 km/h. Dit is weinig stad/file, een aantal 80 km/h wegen, met een beetje snelweg.
[ Voor 10% gewijzigd door Theo op 15-07-2026 10:48 ]
Nu met WP, PV, EV en PC
Heel netjes ,dat is echt onmogelijk met onze i3sTheo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:57:
[...]
[Afbeelding]
Dit was even snel een foto van vanochtend, en dat komt aardig in de buurtCompleet volladen doe ik niet zo vaak, en compleet leegrijden gaat lastig gezien ik vooral stukken rij van 50-150 km per keer.
Dus 9.9 kWh/100 km voor de afgelopen 93 km met een gemiddelde snelheid van 70 km/h. Dit is weinig stad/file, een aantal 80 km/h wegen, met een beetje snelweg.
Daarom ben ik vorig jaar ook voor de i3 gegaan, en niet voor de i3s. En heb ik -ondanks dat ik bijna alle opties en pakketten op de auto heb zitten- de 19" 155 aero velgen eronder gezet en de 20" verkocht. Ik wil echt zuinig en efficient kunnen rijden.revolution-nl schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:11:
[...]
Heel netjes ,dat is echt onmogelijk met onze i3s
Nu met WP, PV, EV en PC
De i3 kan ook een heel stuk lichter wroden gemaakt wanneer dit enkel een conceptwagen zou zijn. Zaken als veel airbags, een goede kreukelzone en en versterkt frame om 4-5 sterren in de crashtesten te kunnen halen die wegen ook wat, en deze zitten er bij een concept car niet per sé op.DrBOB101 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Volgens dit bericht van TopGear weegt de auto 1170 kg. Onze i3 weegt 1170 tot 1245 kg - nog een mooie overeenkomst tussen de auto's dus.
Een kleinere motor zou altijd wel kunnen: een 125 kW motor in onze i3 is natuurlijk 'onzin' als je bij 100 km/u zo'n 15-20 kW nodig hebt. Bij optrekken is 70 kW ook voldoende (bijna 100 pk). Zou interessant zijn te weten hoeveel gewicht je dan zou kunnen besparen op de motor en andere onderdelen, die minder sterk hoeven te zijn.
Stel je zou de versterkte voorkant uit de i3 halen (Geen idee hoe, maar in theorie/simulatie kan alles
Pas je de aerodynamica daarna ook nog iets aan dan kun je ook veel winnen. De i3 is immers wel ontworpen als efficiente auto, maar de BMW heeft niet de aerodynamica-engineers compleet hun werk laten doen gezien zij ook een bepaalde look wilde geven aan de i3. Veel design elemementen komen dus hard bij de BMW group brand desingers vandaan, en niet uit de aerosynamica hoek. Voorbeelden zijn de open wielkasten van de achterwielen en de bumper aan de voorkant. De aerodynamica engineers gaan altijd voor een gladde voorkant zonder ribbels en een zo goed als dichte wielkasten voor de achterwielen. De brand designers wilde een fysieke bumper, open wielkasten en andere zaken die de aerodynamica verstoren omdat de auto er wel als een BMW uit moest zien...
Maak je een conceptcar op basis van de i3 waarbij er meer naar de aerodynamica engineers wordt geluisted, en minder naar het design team dan kun je een hele aerodynamishe en zuinige auto krijgen. Helemaal wanneer je ook nog de accu achterin legt ipv onderin en je auto dus lager kunt maken. Immers is voor de luchtweerstand het frontaal oppervlakte A maal de drag coeficiënt Cd de bepalende factor voor de luchtweerstand.
Zo'n enorme prestatie is de Shell tripple 10 dus niet... Maar het unieke van deze wagen is de koeling, en dat is wat deze wagen probeert te verkopen. Ze willen niet demostreren dat het een zuinige wagen is,want dat is het simpelweg niet. Maar wel dat er een nieuw soort thermal managment gebruikt wordt..
Nu met WP, PV, EV en PC
170 pk is toch niet constant aanwezig.?DrBOB101 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Volgens dit bericht van TopGear weegt de auto 1170 kg. Onze i3 weegt 1170 tot 1245 kg - nog een mooie overeenkomst tussen de auto's dus.
Doorgaans is toch iets van +/- 100 pk continu beschikbaar?
Ik reed in een '26 Twingo en die heeft geen rijmodi. Niet nodig met 60 kW, het is altijd 'eco pro'
[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 15-07-2026 17:53 ]
:strip_exif()/f/image/j47b1GmIAEzpcUGfziaA3G3D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZxKlRZncZBvqep3L0LQc6Oxn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DTWf30edZGavW4rxuickaMro.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lsEcUVPzxaA1SFxnk8Np0MLN.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bgU9OPfJFQLcGQ3gMwPHZSPx.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/dbCOsEjmgVKRCJaITM2kApK6.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GwRK7ZEwJMkO9RRNoScySt7H.jpg?f=fotoalbum_large)