Mogelijk niet specifiek (enkel een i3) gerelateerd probleem, maar wel een probleem dat zich nu uit met de i3 in combinatie met scubaduiken is het volgende. Elke duiker heeft dezelfde uitdaging: waar laat je de autosleutel? Meenemen het water in gaat lastig gezien de meeste fobben (fob's?) en pasjes wel waterdicht zijn, maar 2-3 bar aan (zout)waterdruk niet leuk vinden. Dus gewoon meenemen het water in dat is nogal een risico dat de fob stuk gaat. Meer personen stoppen hun sleutel daarom in de auto van die ene duiker die wél zijn sleutel mee kan nemen het water in. Tot voor kort was ik die persoon (met een simpele auto met sleutel), maar nu gaat dat niet meer met de i3....
Je bouwt de duikset op bij de auto die vaak afgelegen aan de waterkant staat. Er is geen café, geen winkel, niks in de buurt waar je je autsleutel kwijt kunt. Je doet de auto op slot maar dan zit je met de fob die je nergens kwijt kunt...
Na veel uitproberen heb ik onderstaand bedacht en getest dat werkt. Het is nogal omslachtig maar het werkt wel. De vraag is of iemand een beter process weet voor dit probleem?
Ik heb een kopie van het sleuteltje laten maken bij de sleutelboer waarmee je de deur kan openen (dat stukje metaal weke in de fob zit). Hiermee kun je één deur van/op slot doen, en deze sleutel kan gewoon het water in daar het enkel maar een stukje dom metaal is. Het afdekkapje op de deur waar het sleutelgat achter zit heb ik nagemaakt met een 3d printer, en een gaatje ingemaakt voor een sleutelgat. Met een afdekrubbertje zit er nu dus in de bestuurdersdeur een sleutelgat! Stap 1 is dus gezet; het is mogelijk om een deur van slot te doen met een sleutel die mee het water in kan!
Wanneer je de achterklep dan opent (met de fob in je hand) dan kun je de fob in een metalen kistje achterin leggen en de klep weer sluiten. De auto gaat dan niet meer open, en met de sleutel kun je de portier openen. Alleen dán gaat het alarm af...
De deuren moeten dus worden gesloten op zo'n manier dat het alarm niet geactiveerd wordt. De deuren met de fob op slot doen, en daarna een paar secondes op de sluitknop drukken de-activeert het alarm deels; de beweging en hellignshoekdetectie wordt uitgezet. Maar het alarm reageert nog steeds op het openen van de deur met de sleutel.
Gelukkig heeft de i3 een 'lock' knopje op de bestuurderdeur zitten om alle deuren op slot te doen. Maar helaas werkt deze niet wanneer de deur open is. Het indrukken van de knop vlak voordat je bij de duikplek komt werkt niet want wanneer je bij stilstand een deur opent unlocken alle deuren....
Na veel proberen heb ik het volgende process kunnen testen, en gebruik ik nu:
1) bouw duikset op
2) met de fob in de hand open de bestuurdersdeur.
3) druk éénmaal op start om de auto op contact te zetten
4) doe het bestuurdersraam helemaal open
5) sluit de bestuurderdeur
6) via het open raam druk aan de binnenkant van de deur op de lock knop om alle deuren op slot te doen
7) zet de auto uit met de startknop

druk op het knopje om het raam dicht te doen (en trek je arm terug)
9) Doe de fob in een metalen doosje, en doe deze in kofferbak tussen de spullen..
10) controleer of je de sleutel hebt.
11) sluit de kofferbak.
Alle deuren zijn nu gesloten, de fob ligt in de auto en het alarm is niet actief. Na de duik kun je met de sleutel de deur openen, om daarna aan de binnenkant op Unlock te drukken. Daarna kan de kofferbak open en kun je bij je spullen om je om te kleden en de set af te bouwen.
Is er iemand bekend met een beter process om de fob in de auto te doen, de deuren op slot te doen om later met een sleutel (zonder dat het alarm afgaat) de deur van slot te doen?