Laadbeperkingen
AC mag je gewoon altijd 100% laden met de BZ4X de auto houdt zelf een marge aan
ook zie je met AC laden regelmatig 'Battery Balancing' optreden
Het betekent dat je auto goed voor de batterij zorgt. Het is een teken dat het batterijmanagementsysteem actief werkt om alles gezond te houden.
DC laadbeperking
Toen de BZ4X werd gelanceerd bleek deze een 2 DC cycle beperking te hebben bedenk 1 Toyota DC cycle is van 10% tot en met 80%
Toyota gaf aan dat zij dit doen om de batterij te beschermen en daardoor een goede garantie kunnen bieden , na de nodige kritiek is er een software update gekomen, dus er is nu een 3,8 DC laadcyclus beperking met 10% regeneratie per uur.
De garantie op de batterij is dan ook om die reden 15 jaar of 1 miljoen kilometers
YouTube: Tesla Model Y vs. Toyota bZ4X | IS DUURDER ALTIJD BETER?
(Wat de heren hier overigens melden wat de door hen geteste BZ4X niet heeft , heeft die van mj overigens wel dus inclusief het panorama dak en de extra rij-hulp systemen die overigens feilloos en niet irritant werken.)
Tot nu toe heb ik er in de praktijk nog niets van gemerkt , en nee ik ben geen ' Boomer ' ik ben Gen-X
en ja ik houd van lange stukken achter elkaar rijden , tot nu toe was de auto over de 80% binnen een half uur bij een Fastned 150KW lader , ik sluit hem aan wandel naar het pompstation koop een kop koffie en doe nog even een toilet bezoek of praat wat met iemand wandel weer terug en oh hij is al klaar.
Maar dit gezegd hebbende ik ben dan ook nog niet naar Spanje of zo gereden ( dat komt nog en zal ik ook eerlijk delen , dus ook als het tegenvalt )
Hoe ver kun je rijden met 3,8x DC-laden per 24 uur, met herstel per uur?
Uitgangspunten
Verbruik: 22 kWh/100 km (ik doe veel minder maar laten we dit als uitgangspunt nemen voor de critic)
Netto batterij: ±64 kWh
DC-snelladen van 10% tot 80% = 70% van 64 kWh = 44,8 kWh
Actieradius per DC-laadbeurt (10%-80%) = 203,6 KM
Dus .... stel we nemen het heel strikt en we rijden constant dan kunnen we dus 1.237,1 Km rijden op alleen DC laden met max laadsnelheid met de nieuwe software.
TOTAAL: ≈ 261,8 + 814,4 + 134,4 + 26,5 = 1.237,1 km in 24 uur
Uiteraard is bovenstaande al eerder door mij gedeeld en ik krijg dan als repliek 'ja maar je komt nooit exact aan met 10% / 20% en vertrekt misschien ook niet exact met 80%'
Wel het 'grappige' is dus dat dit ook niet zoveel uitmaakt , de teller is namelijk op de range van 10% tot 80% tijdens DC laden dus om het makkelijk te houden. Als je de limiet van 3,8 laadbeurten per 24 uur gebruikt, betekent dit dat je in totaal 44,8 kWh per sessie × 3,8 sessies = 170,24 kWh kunt laden in 24 uur op de maximale snelheid achter elkaar.
De werkelijke actieradius is afhankelijk van andere factoren, zoals het rijgedrag, wegomstandigheden, en gebruik van accessoires in de auto (zoals airco).
Waarom ik denk dat bovenstaande sowieso betekend dat het DC laden en de beperking erop een non issue is? , hiervoor reed ik een Diesel die 1300 KM op 1 tank kon rijden de keren dat ik zo`n lange rit maakte was altijd tijdens een vakantie , je stopt en gaat iets bekijken , je gaat ergens uitgebreid lunchen en tijd is je vriend bij de BZ4X want voor ieder uur krijg je 10% snel laden terug.
Uiteraard is alle bovenstaande cijfers en berekeningen , maar laten we eens naar de praktijk kijken
ondervonden door auto journalisten :
Ritje vanaf Utrecht naar Milaan:
YouTube: Duurtest Toyota BZ4X | 3500km en naar Milaan
Of Misschien beter Tesla Björn? (Juist Björn heeft mij overtuigd dat de auto voor mij prima is)
deel 1
YouTube: Toyota bZ4X range test with new software
deel 2
YouTube: Toyota bZ4X 1000 km challenge with new software part 2
Details over het laden en de update door Bjorn
YouTube: Toyota bZ4X charging test after software update
Volgens Björn beste auto parking (mijn ervaring is dat hij net te ver van de stoep staat met file parkeren)
YouTube: Toyota bZ4X autoparking test
Overigens mocht je WEL tegen de limiet lopen dan laad hij nog gewoon hoor alleen dan met max 50 KWH en niet meer met 150KWH . Afhankelijk van wanneer het throttelen optreedt, kun je een extra tijdsduur van 30 tot 60 minuten verwachten voor de batterij om volledig op te laden, zelfs bij een 150 kW lader. Als je bijvoorbeeld bij een station komt en de laadbeurt begint met een 10%-80% lading, kan het nog steeds binnen 1 tot 1,5 uur duren om de batterij volledig op te laden (afhankelijk van hoe snel het throttelen optreedt).
[
Voor 14% gewijzigd door
MPCoreDeveloper op 13-04-2025 10:19
]