Het Toyota BZ4X Topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:08
In deze post wil ik graag wat informatie delen over de Toyota BZ4X

Waarom dit topic, omdat er veel wordt verteld over de auto, welke niet overeenkomen met mijn informatie en ervaringen met deze auto , ik heb zelf een November 2022 Premium Launch edition BZ4X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZQm6-nvEi6dPp850mQBSfKz1rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCqMaAvcQNIRvTCq3C0CWi31.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 07-05-2025 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Laadbeperkingen

AC mag je gewoon altijd 100% laden met de BZ4X de auto houdt zelf een marge aan
ook zie je met AC laden regelmatig 'Battery Balancing' optreden

Het betekent dat je auto goed voor de batterij zorgt. Het is een teken dat het batterijmanagementsysteem actief werkt om alles gezond te houden.

DC laadbeperking

Toen de BZ4X werd gelanceerd bleek deze een 2 DC cycle beperking te hebben bedenk 1 Toyota DC cycle is van 10% tot en met 80%

Toyota gaf aan dat zij dit doen om de batterij te beschermen en daardoor een goede garantie kunnen bieden , na de nodige kritiek is er een software update gekomen, dus er is nu een 3,8 DC laadcyclus beperking met 10% regeneratie per uur.

De garantie op de batterij is dan ook om die reden 15 jaar of 1 miljoen kilometers
YouTube: Tesla Model Y vs. Toyota bZ4X | IS DUURDER ALTIJD BETER?
(Wat de heren hier overigens melden wat de door hen geteste BZ4X niet heeft , heeft die van mj overigens wel dus inclusief het panorama dak en de extra rij-hulp systemen die overigens feilloos en niet irritant werken.)

Tot nu toe heb ik er in de praktijk nog niets van gemerkt , en nee ik ben geen ' Boomer ' ik ben Gen-X
en ja ik houd van lange stukken achter elkaar rijden , tot nu toe was de auto over de 80% binnen een half uur bij een Fastned 150KW lader , ik sluit hem aan wandel naar het pompstation koop een kop koffie en doe nog even een toilet bezoek of praat wat met iemand wandel weer terug en oh hij is al klaar.

Maar dit gezegd hebbende ik ben dan ook nog niet naar Spanje of zo gereden ( dat komt nog en zal ik ook eerlijk delen , dus ook als het tegenvalt )

Hoe ver kun je rijden met 3,8x DC-laden per 24 uur, met herstel per uur?

Uitgangspunten

Verbruik: 22 kWh/100 km (ik doe veel minder maar laten we dit als uitgangspunt nemen voor de critic)
Netto batterij: ±64 kWh
DC-snelladen van 10% tot 80% = 70% van 64 kWh = 44,8 kWh
Actieradius per DC-laadbeurt (10%-80%) = 203,6 KM

Dus .... stel we nemen het heel strikt en we rijden constant dan kunnen we dus 1.237,1 Km rijden op alleen DC laden met max laadsnelheid met de nieuwe software.

TOTAAL: ≈ 261,8 + 814,4 + 134,4 + 26,5 = 1.237,1 km in 24 uur

Uiteraard is bovenstaande al eerder door mij gedeeld en ik krijg dan als repliek 'ja maar je komt nooit exact aan met 10% / 20% en vertrekt misschien ook niet exact met 80%'

Wel het 'grappige' is dus dat dit ook niet zoveel uitmaakt , de teller is namelijk op de range van 10% tot 80% tijdens DC laden dus om het makkelijk te houden. Als je de limiet van 3,8 laadbeurten per 24 uur gebruikt, betekent dit dat je in totaal 44,8 kWh per sessie × 3,8 sessies = 170,24 kWh kunt laden in 24 uur op de maximale snelheid achter elkaar.

De werkelijke actieradius is afhankelijk van andere factoren, zoals het rijgedrag, wegomstandigheden, en gebruik van accessoires in de auto (zoals airco).

Waarom ik denk dat bovenstaande sowieso betekend dat het DC laden en de beperking erop een non issue is? , hiervoor reed ik een Diesel die 1300 KM op 1 tank kon rijden de keren dat ik zo`n lange rit maakte was altijd tijdens een vakantie , je stopt en gaat iets bekijken , je gaat ergens uitgebreid lunchen en tijd is je vriend bij de BZ4X want voor ieder uur krijg je 10% snel laden terug.

Uiteraard is alle bovenstaande cijfers en berekeningen , maar laten we eens naar de praktijk kijken
ondervonden door auto journalisten :

Ritje vanaf Utrecht naar Milaan:
YouTube: Duurtest Toyota BZ4X | 3500km en naar Milaan

Of Misschien beter Tesla Björn? (Juist Björn heeft mij overtuigd dat de auto voor mij prima is)
deel 1
YouTube: Toyota bZ4X range test with new software
deel 2
YouTube: Toyota bZ4X 1000 km challenge with new software part 2

Details over het laden en de update door Bjorn
YouTube: Toyota bZ4X charging test after software update

Volgens Björn beste auto parking (mijn ervaring is dat hij net te ver van de stoep staat met file parkeren)
YouTube: Toyota bZ4X autoparking test

Overigens mocht je WEL tegen de limiet lopen dan laad hij nog gewoon hoor alleen dan met max 50 KWH en niet meer met 150KWH . Afhankelijk van wanneer het throttelen optreedt, kun je een extra tijdsduur van 30 tot 60 minuten verwachten voor de batterij om volledig op te laden, zelfs bij een 150 kW lader. Als je bijvoorbeeld bij een station komt en de laadbeurt begint met een 10%-80% lading, kan het nog steeds binnen 1 tot 1,5 uur duren om de batterij volledig op te laden (afhankelijk van hoe snel het throttelen optreedt).

[ Voor 14% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 13-04-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Een beetje planning doet veel

Petri Hacklin plant een roadtrip van 4000 Km met de BZ4X vanaf Denemarken naar Fins Lapland en terug

YouTube: Planning the 4000km Toyota EV Road Trip Denmark-Lapland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
1000 KM is dus geen probleem voor Petri

Petri Hacklin heeft al een 1000 KM road trip gedaan van 1000KM met een FWD BZ4X in de zomer
met zijn gezin van 4 personen en bagage

YouTube: Toyota bz4X 1000km EV Road Trip Gone Right - Denmark - Åland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 13:10
In Q3 dit jaar komen mooie updates voor de bz4x (wltp range 570, software navigatie met laadstoos en automatische en handmatige voorverwarming van de accu)

Ik hoop dat het prijspeil hetzelfde blijft. Dan kan dit wel eens mijn volgende skelter worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:12
Komt de software update voor navigatie mét laadstops ook richting de reeds geleverde BZ4X, dat is vooral mijn vraag omtrent deze auto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
MarcoEV schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:31:
Komt de software update voor navigatie mét laadstops ook richting de reeds geleverde BZ4X, dat is vooral mijn vraag omtrent deze auto..
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, inderdaad want de ingebouwde navigatie werkt best wel goed en mooi
ook in het cockpit scherm met duidelijke pijlen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 22:41
Vandaag proefgereden in een bz4x viel mij alles mee maar wat is er aan de hand met die 360 camera? Lijkt wel een soort vnc view. Maar deel van het scherm wordt gebruikt, de iconen/knoppen zijn super korrelig en het beeld zelf trouwens ook

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 24-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
haakjesluiten schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:25:
Vandaag proefgereden in een bz4x viel mij alles mee maar wat is er aan de hand met die 360 camera? Lijkt wel een soort vnc view. Maar deel van het scherm wordt gebruikt, de iconen/knoppen zijn super korrelig en het beeld zelf trouwens ook
Dat ' beeld ' herken ik niet met mijn auto , ik heb wel vaker gehoord dat men ' zegt ' dat de resolutie wat hoger zou mogen in diverse reviews.

Maar ik heb dus gewoon een goed scherp beeld maar ik heb wel een premium versie dus ook met het grotere scherm dus misschien dat dit nog iets uitmaakt?

Autopark is trouwens heel erg goed in de BZ4X ( volgens Björn zelfs de beste )
YouTube: Toyota bZ4X autoparking test

Zoals Björn het daar laat zien zo is het exact ook in mijn november 2022 Premium de geluiden, de walk of fame beelden exact zo doet die van mij het .
( Ik kan hem alleen niet met de app parkeren ik meen dat dit een 2024 versie feature is )

Mijn collega heeft een Seat Ateca en mijn scherm is veel groter en de camerabeelden zijn ook bij mij veel groter en scherper.

Dus ... Misschien is het ook maar net wat je gewend bent? ( Als Tesla je leidraad is bijvoorbeeld)

Bedenk dan wel dat de BZ4X ook nog radar sensoren heeft ik meen zelfs 6 en de autonome functies werken gewoon heel erg goed en ook altijd.

Ook start het systeem bij mij altijd instant snel op ( hoor ik ook andere verhalen over ) , ik druk hem aan zie een blauwe cirkel en klaar , systeem ( touchscreen) werkt bij mij ook gewoon altijd goed is heel responsive.

Ik gebruik wireless Android Auto en soms duurt het 5 seconden ofzo voordat mijn Pixel 8 verbonden is , maar ook dat is normaal ' instant '

[ Voor 24% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 25-04-2025 06:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Dit was een dynamic volgens mij ook met het grote scherm maar ik had echt het idee dat ik door een vnc naar een ander scherm keek oid. Verder nog maar even rustig over nadenken andere auto die kans maakt is een Kia ev6. Eigenlijk zou een combinatie van die twee de perfecte auto opleveren 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Ik wilde eigenlijk een Dynamic omdat die 18 inch wielen heeft en een groter rijbereik ( ik heb nu 20 inch )

Maar tussen de premium en dynamic zijn er wel behoorlijke verschillen.

Ja, er zijn enkele duidelijke verschillen tussen de Toyota bZ4X Dynamic en de Premium uitvoering, waaronder het infotainmentsysteem. Hier zijn de belangrijkste verschillen op een rijtje:

Infotainmentsysteem / schermgrootte:

Dynamic:

8-inch touchscreen

Minder geavanceerd Toyota Smart Connect systeem

Beperkte navigatie en minder uitgebreide connectiviteit

Premium:

12,3-inch HD touchscreen

Toyota Smart Connect+ met uitgebreidere functionaliteit (zoals cloud-gebaseerde navigatie, verkeersinformatie in real-time, spraakbediening etc.)

Over het algemeen hogere resolutie en betere integratie van multimedia

Andere belangrijke verschillen:

Stoelen: Premium heeft elektrisch verstelbare voorstoelen (vaak met verwarming en ventilatie), Dynamic meestal handmatig verstelbaar.

Bekleding: Stof in de Dynamic vs. (synthetisch) leder in de Premium.

Audio: Premium heeft meestal een beter audiosysteem (bijv. JBL).

Panoramisch dak: Standaard op Premium, niet op Dynamic.

Assistentiesystemen: Beide hebben Toyota Safety Sense, maar Premium kan extra rijhulpsystemen hebben zoals automatische parkeerassistent of 360-graden camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Op de dynamic zit ook 12” scherm, elektrische stoelen. Grootste verschil is Panorama, stoelbekleding en stoelventilatie en velgen.

Maar toch besloten dat het huidige model te veel beperkingen heeft. De aangekondigde refresh heeft er een paar opgelost maar dat duurt nog te lang. Ik ga binnenkort bij een Kia ev6 awd kijken

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 25-04-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Petri Hacklin heeft zijn 1e video van de 4000KM trip van Denemarken naar Fins Lapland en terug gepost
YouTube: Mad 2000km Toyota bz4X EV Challenge Denmark - Lapland

De trip ging dus veel beter als verwacht , de trip was in winterse omstandigheden en hij ging dus ver over d 3.8 limit van 10% tot 80% DC sessies .

Ook laat hij dus goed zien wat ik bedoel met 'vrij AC' laden me de BZ4X moet je dus op langere trips DC laden wanneer het moet en gewoon AC laden als het kan ook al gaat hij dus dan naar 100% ( dat is alleen maar goed voor de BZ4X )

Dus stel je hoeft eigenlijk nog niet te laden , maar je gaat onderweg even winkelen/eten iets bekijken als het dan mogelijk is om AC te laden is dit voor de BZ4X een grote bonus , je kunt hem gewoon AC altijd naar 100% laden dit zal hooguit 'Battery Balancing' activeren (dus goed) Ik heb dit zelf ook waargenomen dus dat hij opeens een boodschap geeft dat hij bezig is met 'battery balancing' op een AC lader .

Overigens heeft Petri dus 12x een DC sessie gestart achter elkaar en iets meer als 2000 KM gereden _/-\o_

Ik heb persoonlijk contact gehad met Petri en hij gaf aan dat op de 4e dag het Throttelen begon dat komt dus in de volgende video aan bod , bedenk dit is dus 4 dagen 'stampen' met volle bepakking in winterse omstandigheden. (de oudere BZ4X die ik ook heb , kan alleen de Accu koelen en niet verwarmen)

[ Voor 23% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 26-04-2025 09:14 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik rij al jaren in een i3 als tweede auto. Daardoor weet ik dat je met beperkte range prima uit de voeten kan en het voor 90% van de tijd prima is. Maar ik rij voor een klus nu regelmatig langere stukken naar klanten waaronder Groningen a 230km enkele reis. Dan wil ik gewoon heel saai van a naar b zonder gedoe en ‘s avonds na 7 uur met 130 naar huis kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Wel mijn huidige ervaring is dat dat de afstanden die jij nu noemt dus geen enkel probleem zijn
zeker in Nederland in de winter moet je dan even bij een Fastned stoppen met de huidige temperaturen rij ik dat nu in 1x met mijn BZ4X premium ( dus die met minder range )

Voorbeeld vrouwlief wilde opeens 'spontaan' naar Pantropica in Februari bij 2 a 3 graden , hij stond voor de deur met 83% dat is vanaf mijn huis + 175 KM ik reed dat dus gewoon in 1x en kwam aan met iets van 23% helaas kon ik daar niet laden , dus terug langs een Fastned geladen tot 83% zonnetje was ondertussen gaan schijnen en wind mee ik stond met +40% weer in de straat .

Snelladen doet hij does juist best wel goed en snel Toyota`s design is van 10% tot 80% binnen een half uur
dat lijkt bij mij ook echt zo te zijn met een Fastned lader . ( ik heb nog niet bij en ander als Fastned DC geladen)

Het enige 'probleem' wat de BZ4X heeft is de 'limiet' op DC laden voor die max snelheid en mooie laadcurve
alhoewel ik ondertussen al heb gelezen dat andere merken dit ook hebben maar er gewoon niet openlijk over communiceren , dat doet Toyota dus wel.

Op dit moment rapporteert mijn auto met 94% lading een bereik van 337 KM in zomerse omstandigheden moet hij + 400 KM met gemak doen ( die van mij dus met het lagere bereik ) een Dynamic zou +- 50KM meer moeten kunnen halen als de Premium.

Ik heb net even met ABRP een route gepland vanaf Rotterdam Zuid waar ik woon naar Groningen Centrum
zelfs ABRP (ik vind die heel erg negatief over mijn auto) geeft aan dat als ik akkoord ga met 10% soc ik dat met mijn huidige lading in 1 rit op dit moment kan doen 259 KM in 2 uur en 58 minuten .

Volgens ABRP moest ik op dat ritje Pantropica op de heenweg al laden , de Fastned App bleek gelijk te hebben ( haal je makkelijk en terug wel laden )

[ Voor 20% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 26-04-2025 10:01 . Reden: casus Rotterdam / Groningen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zojuist is bij mij de 'My Toyota' app geüpdatet naar versie 2.14.0(292)
tot mijn verbazing kreeg ik een melding dat de App heeft geconstateerd dat mijn telefoon in Developer modus staat (dit klopt want ik ben tenslotte een software Developer)

En dat daarom de Phone Key niet zou werken , niet zo spannend want ik heb altijd mijn fysieke key bij mij maar dan weten jullie het maar alvast .

Ik heb overigens wel tot nu toe altijd 'herkenning' aan staan dus als ik bij d auto kom dan gaat deze automatisch van slot en stelt mijn voorkeuren in .

Dus ik 'hoop' dat dit nu niet is verstoord, ik meende overigens dat hij dat gewoon op de sleutel en mijn gezicht doet (hij weet dat ik achter het stuur zit of mijn vrouw)

We gaan het zien! tot zover is me nog niets nieuws opgevallen aan de App ( jammer )
Pagina: 1