Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 20:45
guido66 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Daar had gewoon een knopje voor bij de laadpoort kunnen zitten. Dit knopje werkt dan uiteraard alleen als de auto ontgrendeld is of de sleutel dichtbij. Zo werkt het probleemloos en intuïtief bij andere merken.
Ja dit, of zoals een paar posts hierboven gesteld wordt voor een Kona. Twee keer op ontgrendelen op de afstandsbediening drukken om de laadpoort/kabel te ontgrendelen. Zo werkte het ook bij mijn Audi Q4. Bij één keer op de afstandsbediening drukken (of deur ontgrendelen met keyless entry) bleef het laden gewoon doorgaan.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:52
Komen ze nu mee!! :-)

Powerbank

Powerbank met Pomp

Als je het nodig hebt nergens te krijgen en nu gewoon bij de Lidl voor een paar tientjes

Wel ik heb nu al Deze na mijn accu debakel met de BZ en die gaat zo gewoon mee naar Normandie gewoon voor de zekerheid :-)

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:51:
Komen ze nu mee!! :-)

Powerbank

Powerbank met Pomp

Als je het nodig hebt nergens te krijgen en nu gewoon bij de Lidl voor een paar tientjes

Wel ik heb nu al Deze na mijn accu debakel met de BZ en die gaat zo gewoon mee naar Normandie gewoon voor de zekerheid :-)
Die zijn echt al jaren (online) te krijgen bij de lidl. Heb er zelf 1 in de Auris liggen, die heeft dezelfde accuproblemen gehad. Totdat ik dat ding had natuurlijk, daarna nooit weer accu problemen gehad :+

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40
Een vergelijk van de CHR+ met de Model Y tijdens een lange reis binnen Europa van InstaAutoVlog.

Link: YouTube: Retour Slovenië in de C-HR+ & Tesla Model Y | Kan de Toyota volgen?

Vooral vanaf 17:57min is wel interessant, ook al kan een importeur ook wel dingen mooier maken dan daadwerkelijk het geval is. :)

Powered by KPN

• MPCoreDeveloper
Okay!! Ik heb vandaag denk ik de code gebroken!!

Ja ik was weer eens mijn telefoon in de auto vergeten tijdens het laden op de zaak, deze keer stond mijn auto op een andere plek als normaal als dit gebeurt ( defecte laadpaal op mijn favoriete plek) , de bijrijders kant was nu handiger om te openen en mijn telefoon te pakken, en warempel ik sluit de deur lock de auto en ik hoor ' tack ' en hij laad gewoon vrolijk verder...

Hier kan ik best mee leven zeg maar , Tja beter zou ik hebben dat hij helemaal niet stopt met laden, maar de 0,30 startkosten zijn dus bij deze in dit soort situaties voor mij voorbij nu ik dit weet , ik ben er blij mee!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-07 08:17

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Geloof dat de Subaru E-Outback hier ook voorbij mag komen toch? :)

Misschien leuk, een paar impressies van de kleuren Sapphire Blue en Daybreak Blue. Kleuren die je helaas weinig ziet, ook niet bij demo-auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgvVaNu53cABJBHosCRyXOmvDWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2NPO5Hqori9r1ul7wcF8V1Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9D2DTgOq05pmxuI2lr0oGSqopY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI5Pi9Dva3fzctfem8v7F8R3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc15DwHVPJtDj6Noh5AC_xHzOSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUHL0ItMgbCvpbxXVtxHSzQq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23sv_2bneqExyJjQ9kGvLDyTjEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04Szd4Ipyi60xxStC0ovUStL.jpg?f=fotoalbum_tile

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:13

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Koekiemonsterr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:32:

Misschien leuk, een paar impressies van de kleuren Sapphire Blue en Daybreak Blue. Kleuren die je helaas weinig ziet, ook niet bij demo-auto's.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is wel de kleur die ik ook wil... Mooie bak!

Is deze ook al echt van jou? Vroeg besteld of was ie op voorraad?

Fotonerd

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Xilantof schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:57:
[...]

KHX-66-G is een demowagen, die heb ik namelijk zelf ook gereden en op de gevoelige plaat! Best een mooie wagen hoor. Heb hem kort gestuurd bij Kleinwier.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:49
Sinds maandag ben ik de gelukkige eigenaar van een C-HR+ Firtst Edition in Mineral Grey. Erg blij mee :) . Rijd erg lekker. Was ook een flinke upgrade komend vanaf een 15 jaar oude auto . Wel een vraag aan andere eigenaren hier. Het valt mij op dat ik tijdens het rijden een zachte piep hoor. Beetje alsof je aan het bellen bent en de telefoon zachtjes over gaat voordat deze wordt opgenomen aan de andere kant. Iemand die dit ook heeft of weet wat het is?

Op de foto de auto bij oplevering in de showroom. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkdjfAOT1oerRvbMHKat0PU2VlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lgNEKlRwDNsb2L2sdQPtMPV.jpg?f=fotoalbum_large

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:30
user121 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:43:
Wel een vraag aan andere eigenaren hier. Het valt mij op dat ik tijdens het rijden een zachte piep hoor. Beetje alsof je aan het bellen bent en de telefoon zachtjes over gaat voordat deze wordt opgenomen aan de andere kant. Iemand die dit ook heeft of weet wat het is?

[Afbeelding]
IK heb een lischt fluit/piep gehoord bij het vertrekke, toen de auto uren in de vlakke zon had gestaan aan 39+ graden en de aico als een geek aan het werk ging. Een minuut of 5 later toen de airco wat was gekalmeerd was de fluit/ppep weg. Ik moet wel zeggen dat ik het enkel hoorde bij lage sneheid en zonder radio aan. Anders had ik het waarschijnlijk niet gehoord.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
Koekiemonsterr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:32:

Ziet er mooi uit
Heb zelf een Sapphire Blue in bestelling.
Verwachte levering ergens in October

• user121
Overgeef Dave schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:42:
[...]

IK heb een lischt fluit/piep gehoord bij het vertrekke, toen de auto uren in de vlakke zon had gestaan aan 39+ graden en de aico als een geek aan het werk ging. Een minuut of 5 later toen de airco wat was gekalmeerd was de fluit/ppep weg. Ik moet wel zeggen dat ik het enkel hoorde bij lage sneheid en zonder radio aan. Anders had ik het waarschijnlijk niet gehoord.
Lijkt bij mij dan een ander geluid. Ik hoor het ook na een tijdje rijden als de klimaat regeling niet heel hard werkt. Ga het binnenkort eens aan de dealer vragen. Vermoed dat het verder ook geen kwaad kan en alleen maar hoorbaar is omdat de auto verder erg stil is.

• Martinique
  • Laatst online: 23:30
@user121 Mooie wagen zeg, ik overweeg hem ook serieus als vervanger van mijn Enyaq.

@user121 @D-dark, wat is/was de levertijd ongeveer bij jullie?

• user121
Martinique schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:56:
@user121 Mooie wagen zeg, ik overweeg hem ook serieus als vervanger van mijn Enyaq.

Ik heb hem 4 april besteld auto stond 25 juni bij de dealer en levering was 29 juni. Verkoper wist te melden dat hij de 29e een zelfde auto had besteld voor een klant en dat levering gepland stond voor november. Hij wist wel te melden dat de basis kleur sneller is te leveren. Zelf vind ik de basiskleur niet lelijk, maar Mineral grey echt heel veel mooier.

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 20:45
Sinds maandag ben ik de gelukkige eigenaar van een C-HR+ Firtst Edition in Mineral Grey. Erg blij mee :) . Rijd erg lekker. Was ook een flinke upgrade komend vanaf een 15 jaar oude auto . Wel een vraag aan andere eigenaren hier. Het valt mij op dat ik tijdens het rijden een zachte piep hoor. Beetje alsof je aan het bellen bent en de telefoon zachtjes over gaat voordat deze wordt opgenomen aan de andere kant. Iemand die dit ook heeft of weet wat het is?
Gebruik je de draadloze lader voor je telefoon? Check dan even of deze er wel goed op ligt en/of dat een hoesje het signaal teveel beperkt. Als mijn telefoon begint met laden dan hoor ik ook altijd even zo'n zachte piep. Maar heb ook wel eens gehad dat deze tijdens het rijden wat is verschoven waardoor het laden onderbreekt en opnieuw oppakt (of poging tot). Met die zachte piep tot gevolg.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• D-dark
Martinique schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:56:

27-05-26 besteld.
In de voorraad voor Nederland 60 stuks was het basismodel in Sapphire Blue of Zwart al volledig op.
Men verwacht dat het ergens in October wordt.
Afgesproken dat als het later wordt we gaan kijken om de levering over het jaar heen te tillen.

• user121
MetaalMan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Gebruik je de draadloze lader voor je telefoon? Check dan even of deze er wel goed op ligt en/of dat een hoesje het signaal teveel beperkt. Als mijn telefoon begint met laden dan hoor ik ook altijd even zo'n zachte piep. Maar heb ook wel eens gehad dat deze tijdens het rijden wat is verschoven waardoor het laden onderbreekt en opnieuw oppakt (of poging tot). Met die zachte piep tot gevolg.
Ik ga de telefoon tijdelijk ergens anders neerleggen. Even afwachten wat het dan doet.

• funnel2
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

Op de foto de auto bij oplevering in de showroom. Gefeliciteerd met de nieuwe auto.

Ik heb de BZ4X sinds Maandag. ervaar eveneens die toon.

Door rijgeluid valt die weg als je op pad bent.

Ik dacht dat het exemplarisch was maar nu lees ik dat ik niet de enige ben.

volgende inspectie maar aangeven, moet software zijn.

member of the world funnel foundation

• Martinique
user121 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Ik heb hem 4 april besteld auto stond 25 juni bij de dealer en levering was 29 juni. Verkoper wist te melden dat hij de 29e een zelfde auto had besteld voor een klant en dat levering gepland stond voor november. Hij wist wel te melden dat de basis kleur sneller is te leveren. Zelf vind ik de basiskleur niet lelijk, maar Mineral grey echt heel veel mooier.
Duidelijk, net een afspraak gemaakt en de dealer zei het zelfde inderdaad. Manhattan Grey zou misschien zelfs in augustus nog kunnen maar Mineral Grey okt/nov. Maar ik vind de basiskleur ook niet lelijk inderdaad.

• MPCoreDeveloper
Morgen om 3 uur in de ochtend richting Normandie met de BZ4X voor een lang weekendje weg
deze keer heb ik een IONITY ABO genomen dat haal je er met 2x laden al uit , en ik denk dat ik het volgende weekend daarom ook maar weer eens naar Centro Oberhausen ga rijden om maximaal profijt te trekken van mijn maandje IONITY Power ....

Mijn BZ lijkt overigens altijd op IONITY 300KW laders het snelste te laden , op zich raar daar hij maar 150 KW kan , maar het is mij wel opgevallen dat het bij Ionity zo gebeurd is met mijn auto .

• MPCoreDeveloper
Overgeef Dave schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:42:
[...]

'Apart' ik hoor juist een diepe brom als de airco hard bezig is , wel altijd alleen als ik op de auto aan kom lopen als ik erin zit is hij super stil , Ik heb natuurlijk nog het 'bakje' voor de telefoon het oude systeem met het klepje , en ik heb inderdaad dat mijn telefoon soms resoneert op de QI lader dat klinkt piiperig of metaal achtig , dan verleg ik hem even en is het weg .

• Overgeef Dave
Kan natuurlijk ook mijn telefoon geweest zijn. Niet meer gehoord ondertussen.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:53

Op de foto de auto bij oplevering in de showroom. [Afbeelding]
EV's moeten verplicht geluid maken bij het rijden om voetgangers etc. niet te verrassen. Is het niet gewoon dat? Hoor je het beter met het raam open?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:32
Hier geen gekke piepjes. Alleen gesis bij achteruitrijden, maar dat hoort zo.

Laden van de telefoon met een hoes gaat nog niet helemaal lekker.

Verder blij mee en inmiddels 1500km op zonnestroom verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z1fvMhYHPu0FrepwmhrBHN1018=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq7WC0IFKslZHTItf3ODMYqf.jpg?f=fotoalbum_large

• user121

Het geluid lijkt toch uit het klimaatsysteem te komen. Als ik deze uitzet is het weg. Als ik hem weer aanzet is het er weer. Gisterenavond zat ik met iemand anders in de auto en die hoorde het ook. Ik ga binnenkort even bij de dealer langs om te laten luisteren of het normaal is. Zelf vind ik het een redelijk irritant geluid. Maar zal ook wel komen omdat ik er nu op aan het letten ben. Wordt vervolgd.

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Xilantof schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Nee dit betroffen dit auto's vanuit de importeur dus in feite demoauto's, zoals hierboven al terecht werd opgemerkt. Deze stonden slechts even bij dealer in Apeldoorn. Die Daybreak Blue zag ik volgens mij net verschijnen in videorecensie van Autoweek.

Overigens dacht ik beet te hebben voor xperience+ in Sapphire Blue, met levering begin augustus. Bleek echter onverwachts een afwijkende demo/dealerversie te zijn, zónder V2L. Dit zou nog een juridisch steekspel kunnen worden, maar dat vind ik op zich wel leuk. Uiteindelijk zal de dealer wel verstandig genoeg zijn....

Mocht er iemand zijn die interesse heeft in Sapphire Blue, xperience+, levertijd in een maand en dus wetenschap dat V2L in de vorm van stopcontact achterin ontbreekt, dan pm mij gerust even.

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:31
Ik hoop dat die fietsen geen indicatie zijn van hoe men met de spullen (lees: jouw auto) van anderen omgaat.

Heeft iemand nog tips om de achterruit schoner te houden, gezien het ontbreken van de ruiterwisser. Tijdens het rijden, met regen heb ik geen enkel last. Maar vanuit stilstand blijft de ruit toch wel eens smerig. Ik heb er nu rain-x op gezet en dat helpt wel wat, maar ik sta open voor tips van anderen.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic

• Hendrik Keizer
Allemaal nog stormschade, inclusief de mooie lokfietsen.

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:11
Koekiemonsterr schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Nee dit betroffen dit auto's vanuit de importeur dus in feite demoauto's, zoals hierboven al terecht werd opgemerkt. Deze stonden slechts even bij dealer in Apeldoorn. Die Daybreak Blue zag ik volgens mij net verschijnen in videorecensie van Autoweek.

Overigens dacht ik beet te hebben voor xperience+ in Sapphire Blue, met levering begin augustus. Bleek echter onverwachts een afwijkende demo/dealerversie te zijn, zónder V2L. Dit zou nog een juridisch steekspel kunnen worden, maar dat vind ik op zich wel leuk. Uiteindelijk zal de dealer wel verstandig genoeg zijn....

Mocht er iemand zijn die interesse heeft in Sapphire Blue, xperience+, levertijd in een maand en dus wetenschap dat V2L in de vorm van stopcontact achterin ontbreekt, dan pm mij gerust even.
Subaru Uncharted rijder hier sind eind mei. Auto ongereden besteld na de Autosalon Brussel in januari. Deze zat bij de eerste lichting waar ook de demo's voor de dealers bij zaten. Interessant van het stopcontact want die bleek bij mij ook te ontbreken. Gelukkig het enige waar ik niet zo blij van werd. Verder gewoon een hele toffe auto in Mineral Gray-Mica Black twotone uitvoering. Importeur is aan het onderzoeken of het stopcontact alsnog kan worden toegevoegd.

Btw Voor de andere lezers hier: zacht beltoon geluidje ook een paar keer opgemerkt. Dacht dat ik per abuis aan het bellen was...

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
nklsn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Ik hoop dat die fietsen geen indicatie zijn van hoe men met de spullen (lees: jouw auto) van anderen omgaat.

Heeft iemand nog tips om de achterruit schoner te houden, gezien het ontbreken van de ruiterwisser. Tijdens het rijden, met regen heb ik geen enkel last. Maar vanuit stilstand blijft de ruit toch wel eens smerig. Ik heb er nu rain-x op gezet en dat helpt wel wat, maar ik sta open voor tips van anderen.
Glaco Ultra Glass Kit werkt erg goed voor mijn Auris. Net voor de winter er op gedaan en in de winter ging het ijs er merkbaar beter af.

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

baldyman schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Subaru Uncharted rijder hier sind eind mei. Auto ongereden besteld na de Autosalon Brussel in januari. Deze zat bij de eerste lichting waar ook de demo's voor de dealers bij zaten. Interessant van het stopcontact want die bleek bij mij ook te ontbreken. Gelukkig het enige waar ik niet zo blij van werd. Verder gewoon een hele toffe auto in Mineral Gray-Mica Black twotone uitvoering. Importeur is aan het onderzoeken of het stopcontact alsnog kan worden toegevoegd.

Btw Voor de andere lezers hier: zacht beltoon geluidje ook een paar keer opgemerkt. Dacht dat ik per abuis aan het bellen was...
Volgens een dealer die ik sprak, zit er standaard nooit V2L op een Uncharted. In andere regio's zoals de VS kan dat misschien anders liggen. Als goed is, onderzoekt Subaru/importeur inderdaad of dit via accessoires alsnog mogelijk is.

Zachte beltoongeluid heb ik ook gehoord tijdens testrit met de E-Outback. Volgens mij kwam er toen kort een melding op het scherm dat de naam van één van de dealermedewerkers gebeld werd. Ik heb dat naderhand gemeld, geen idee wat dat was of hoe te verhelpen is.

• baldyman
In de Brusselse Autosalon modellen van zowel de Subaru Uncharted als E-Outback zat een stopcontact. Een nieuwere lichting van de Uncharted heeft deze volgens mijn dealer weer wel... Nou ja, we gaan zien of er uiteindelijk een oplossing komt.

In de VS en Canada zit een daar gangbaar stopcontact tot nu toe gewoon standaard in de Uncharted.

Op Reddit melden wel veel mensen 12V accu problemen met alle Lexus, Subaru en Toyota ev's (beetje déjà vu hier). Na een paar dagen niet meer starten. Lekstroom door de Connected Services naar het schijnt. Loopt daar via AT&T. Precieze oorzaak zijn ze inmiddels aan het uitzoeken.

Van 12V accu problemen zelf gelukkig (nog) geen last. Maar misschien toch maar een NOCO jump starter aanschaffen... just in case.

• D-dark
baldyman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:12:
Op Reddit melden wel veel mensen 12V accu problemen met alle Lexus, Subaru en Toyota ev's (beetje déjà vu hier). Na een paar dagen niet meer starten. Lekstroom door de Connected Services naar het schijnt. Loopt daar via AT&T. Precieze oorzaak zijn ze inmiddels aan het uitzoeken.

Van 12V accu problemen zelf gelukkig (nog) geen last. Maar misschien toch maar een NOCO jump starter aanschaffen... just in case.
Oorzaken lijken te liggen in slecht telefoonbereik
app die op de telefoon open blijft staan waardoor de auto niet in slaapstand komt.
Slechte DCM module.

En een net te krappe accu.
Workaround is de meest grote H5 AGM accu als vervanging plaatsen.
Die kan beter tegen diepe ontlading

• MPCoreDeveloper
D-dark schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Oorzaken lijken te liggen in slecht telefoonbereik
app die op de telefoon open blijft staan waardoor de auto niet in slaapstand komt.
Slechte DCM module.

En een net te krappe accu.
Workaround is de meest grote H5 AGM accu als vervanging plaatsen.
Die kan beter tegen diepe ontlading
Apart , mijn Auto is van November 2022 , ik had het niet plots wel exact NA 2 dagen stilstand dus op de 3e dag in de middag deed hij het niet meer ...

Nu met de nieuwe accu koste mij 200€ geen enkel probleem meer de auto doet het eerder zelfs beter als voorheen, een feature die nooit werkte doet het nu opeens wel ( voor koelen ) ..

Mijn Auto wordt dit jaar in november 4 jaar de accu is recent vervangen, ik heb daar zelf voor gekozen en er geen spijt van

• radekker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-07 15:44

Precies dat ervaar ik met zo'n zelfde C-HR+ FE. Alsof heel in de verte een telefoon overgaat.

• cheezball
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:08
ik hoor het ook hoor maar ik hoor wel meer dingen die bij een elektrieken kar horen :) vooral die parkeerrem is een mooi geluid. Inmiddels in Zuid Frankrijk en het is me allemaal 100% meegevallen dat elektrisch rijden. Zelfs in kleine dorpjes laadpalen en snelladers in de wat grotere plaatsen natuurlijk Electroverse App geeft veel mogelijkheden op de kaart aan. Ionity/Fastned aan de snelwegen. Circle K zou ik niet doen, paar keer ging de "pomp' na 3 min. automatisch stoppen met laden. Met de BZ een enkel issue ondervonden, één keer een storingsmelding (communicatiefout met lader) NA een laadsessie. Dus na een paar uur rijden verdween de melding. Tip van Toyota Pechhulp (ik had deze service gelijk maar even geprobeerd, while I was at it): als zoiets gebeurt en je krijgt ook allerlei andere meldingen: eerst even een profielreset uitvoeren, 9 vd 10 keer verdwijnen alle meldingen. De Toyota Pechhulp is overigens eerst met automatic chat/telefoon en als eenmaal dossier is aangemaakt word je een half uur later gebeld door de live helpdesk. Dus dat werkt ook. Maar buiten dat: heerlijk ontspannen rijden, ik vind m excellent sturen in bochtige krappe bergweggetjes en als je dat soort weggetjes doet in Frankrijk, de tegenliggers ketsen gewoon door dus af en toe klap ik de buitenspiegels in tijdens het rijden :)

• MPCoreDeveloper
Ik ben nu net terug uit Normandie Port en Basin Hupain de terugreis was echt waanzinnig snel , ik kon bij het hotel laden met e-totem ( via Bip & Go gedaan en mijn Zuid Holland pas )

Dus vertrok met 100% ik wilde zoveel mogelijk IONITY doen door mijn abo ( IONITY Power ) wel dat was op de heen en terugreis een gevecht met ABRP uiteindelijk is het mij met 1 FastNed erbij toch gelukt ( Aire de Villers -Bretonneux ) dan konden de overige 2 Ionities worden

Ik 'moest' zogezegd 3x laden dus Rotterdam Port en Basin Hupain maar de auto staat nu in de straat met 30% lading en mijn laatste laadstop was bij IONITY Villeneuve d`Asq deze IONITY kost met Power maar 31 cent per KWH

Dus voor die Vlaamse mijnheer die zich afvroeg of je vanuit een uithoek van Belgie Rotterdam wel haalt ... met de BZ4X wel met mijn BZ de meest onzuinige red je dat dus met 60% lading zelfs vanuit Villeneuve d`Asq moet het wel 30 graden zijn zoals vandaag :-) , ik had wel de Airco aan en blies gewoon 130 in Frankrijk en 120 door Belgie door Gent en Antwerpen via de R1 naar de havens en dan Rotterdam ...

Het was weer een fantastische rit zonder problemen met de 11/2022 BZ4X Premium Launch Edition , je doet wel 8,5 uur over deze rit ..... ( maar heb het nooit met een ICE gedaan dus geen referentie)

• cheezball
overigens zie ik om de haverklap Fastned stations langs de Franse snelwegen. Voor de gein Autocharge aangezet (abbo zeg ik daarna weer op) dat werkt ook heel fijn als je even onderweg wil bijplussen. Anyway goed om regelmatig de benen te strekken want met zo'n rustige vaart val ik in snel in slaap 😉

• MPCoreDeveloper
cheezball schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:04:
overigens zie ik om de haverklap Fastned stations langs de Franse snelwegen. Voor de gein Autocharge aangezet (abbo zeg ik daarna weer op) dat werkt ook heel fijn als je even onderweg wil bijplussen. Anyway goed om regelmatig de benen te strekken want met zo'n rustige vaart val ik in snel in slaap 😉
Als je alleen al autocharge hebt ( ik heb dat ook ) dan betaal je niets maar krijg je wel 10% korting op het standaard tarief , er zijn overigens echt veeeeel meer IONITIES ( overal in Europa , maar zeker ook zeer veel in Frankrijk ) en daar loont het om op vakantie of zelfs een klein tripje zoals ik nu had om Motion of Power te activeren , ik betaalde met Power 31 cent in Frankrijk ( Normandie ) dat was dus zelfs goedkoper als snelladen bij Carefour met Allego per kwh ( 43 cent ) echter ik kreeg van Allego een 10 euro bonus met de App dus dat maakte het weer goed om hem daar ook maar eens even vol te gooien , je kunt die abonnementen per maand aan / uit zetten ik heb nu nog IONITY Power tot 01-08 ( misschien toch nog een tripje plannen )

je haalt IONITY Motion er al na 1 laadbeurt uit , en Power al tijdens de 2e maar de prijzen zijn dan wel echt veel lager , ik heb 4x bij IONITY geladen op deze trip en 2x bij FastNed Fastned Gold is relatief duur en lager voordeel en daarom heb ik het nooit genomen ....

Mijn BZ laad ook echt veel beter op een IONITY Paal ..( Bjorn had echt gelijk the Toyota BZ4X likes IONITY and Tesla ) .Tesla heb ik tot nu toe nog niet gehad.. overigens tijdens 1 van mijn stops waren alle 300KW palen bezet ik wilde sowieso naar de WC en wat eten en heb hem toen aan een IONITY 50KW paal gehangen die wel vrij was wel ....ook dat ging dus gewoon prima!! beter iets als niets dacht ik , maar ik haalde mijn volgende waypoint met gemak .....

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-07 13:50
Wat is de snelste manier om te wisselen van telefoon bij Carplay?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Hendrik Keizer
radekker schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Precies dat ervaar ik met zo'n zelfde C-HR+ FE. Alsof heel in de verte een telefoon overgaat.
Ik heb een verse telefoon en moest die even koppelen. Toen hoorde ik in de verte ook een telefoon.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:53
Deze middag kwam er een BZ4X touring in Bronze Metallic voor mijn neus langs gereden. Ziet er in het echt zeker goed uit met die matzwarte delen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• cheezball
MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:10:
[...]

Als je alleen al autocharge hebt ( ik heb dat ook ) dan betaal je niets maar krijg je wel 10% korting op het standaard tarief , er zijn overigens echt veeeeel meer IONITIES ( overal in Europa , maar zeker ook zeer veel in Frankrijk ) en daar loont het om op vakantie of zelfs een klein tripje zoals ik nu had om Motion of Power te activeren , ik betaalde met Power 31 cent in Frankrijk ( Normandie ) dat was dus zelfs goedkoper als snelladen bij Carefour met Allego per kwh ( 43 cent ) echter ik kreeg van Allego een 10 euro bonus met de App dus dat maakte het weer goed om hem daar ook maar eens even vol te gooien , je kunt die abonnementen per maand aan / uit zetten ik heb nu nog IONITY Power tot 01-08 ( misschien toch nog een tripje plannen )

je haalt IONITY Motion er al na 1 laadbeurt uit , en Power al tijdens de 2e maar de prijzen zijn dan wel echt veel lager , ik heb 4x bij IONITY geladen op deze trip en 2x bij FastNed Fastned Gold is relatief duur en lager voordeel en daarom heb ik het nooit genomen ....

Mijn BZ laad ook echt veel beter op een IONITY Paal ..( Bjorn had echt gelijk the Toyota BZ4X likes IONITY and Tesla ) .Tesla heb ik tot nu toe nog niet gehad.. overigens tijdens 1 van mijn stops waren alle 300KW palen bezet ik wilde sowieso naar de WC en wat eten en heb hem toen aan een IONITY 50KW paal gehangen die wel vrij was wel ....ook dat ging dus gewoon prima!! beter iets als niets dacht ik , maar ik haalde mijn volgende waypoint met gemak .....
Yes ik heb ook Ionity Power en bevalt ook goed, ook in NL waar zon station bij mij om de hoek staat, dus ik wissel vaak snel en standaard laadpaal. Maar eens, Ionity is best, werkt altijd!

• AadjeEV
  • Registratie: Juli 2026
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:24:
Het komt verder. Trekhaak gemonteerd. Kenteken bekend.

Ach en het moeilijke weer inleveren zie we na jaren wel weer een keer.

[Afbeelding]
Ik ben vreselijk nieuwsgierig hoe de trekhaak eruit ziet, afneembaar, nog niet kunnen vinden op internet, als je een een foto hebt zou graag zien.

• Hendrik Keizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg96Y7XpZMD9Csoo7EK-XHJ9IRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Pnx2ySiUw5eWBYxe9AwX2bK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os_ffTWviYCAbW7p1cLVuWqMeUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blfglFt5MIhxel5e4YKHLX8r.jpg?f=fotoalbum_large

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:33
nklsn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Al dat gedoe over die 12V accu's begint me toch een beetje zenuwachtig te maken. Zelf heb ik er nog niks van gemerkt in het halfjaar dat ik mijn bz heb, dus gauw even afkloppen! Ik heb dan ook het geluk dat ik een eigen oprit heb met een laadpaal. De auto hangt eigenlijk altijd aan de kabel, vooral om zoveel mogelijk zonnestroom mee te pikken via evcc. Ik heb zelf wat software geschreven voor departure planning, de auto altijd inprikken en alleen de agenda bijhouden heeft ervoor gezorgd dat de stekker aansluiten standaard is geworden, vooral vrouwlief vond dat in het begin wel lastig, maar is nu super tevreden met enkel de agenda bij houden en de auto is altijd vol genoeg.

Misschien helpt dat om die 12V accu op peil te houden? De auto staat namelijk geregeld een paar daagjes stil. Al zegt dat niet alles, een jumpstarter heeft in ieder geval zijn weg gevonden naar mijn vaderdaglijstje!

Ik ben benieuwd wat er bij u uit komt en staat bij u de auto ook veel aan de lader, ik dacht ergens gelezen te hebben dat u geen eigen laadpaal had.

[...]

Nee dat was iemand anders. Ik heb nog even gekeken, maar die functie had ik toch al aan staan. Wel fijn dat ik nu weet wat het doet, ik had verwacht dat het iets met de meldingen op het scherm boven het stuur zou zijn. Ik vind dat erg onduidelijk in de handleiding, ik kan over veel dingen een hoop vinden, maar vooral de optie in het midden scherm is lastig.

De meldingen op de telefoon vind ik handig, maar er zit wel een nadeel aan. Voor zover ik heb kunnen bepalen kunnen die meldingen maar naar 1 telefoon gestuurd worden, ongeacht hoeveel profielen je in de auto hebt. Alleen de 'eigenaar' krijgt de meldingen. Ik had graag gezien dat hij onthoudt wie er als laatste in de auto heeft gezeten, of dat hij naar meerdere telefoons kan sturen. Daarnaast kan ook enkel de eigenaar de remote functies gebruiken. Neemt niet weg, dat ze echt wel handig zijn als je gehaast bent en iets vergeten bent met afsluiten of raam dicht doen.

Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat je auto op slot zetten via de app minder veilig vergrendeld is dan via de sleutel/afstandsbediening, wel iets om te onthouden.

De EV score en ritten doe ik niet zo veel mee, ik ben een rustige rijder en kom vaak ergens rond de 90 uit, en dat is eigenlijk al zo vanaf maand 1. Daar zie ik verder niet zo veel voordeel in. Rustig optrekken en remmen doe ik sowieso al, binnen de bebouwde kom gebruik ik eigenlijk alleen de regeneratieve rem-optie, en op de autoweg laat ik de cruise control het werk doen.

Het enige wat ik nog niet 'durf' te gebruiken is de automatische parkeer optie, hoe is jullie ervaring daar mee?
Voor de Toyota EV bezitters. Kijk in het Kia eNiro Tweakers forum en je zult zien dat bij deze Kia (en andere EV modellen evenals Hyundai) 12V accu problemen ook epidemisch zijn, totdat . . . . . er een goede merkaccu ingezet wordt. Ik had het probleem van het ene moment op het andere na 2 jaar, en na het plaatsen van een Varta al jaren no issues.

Ik overweeg een Bz4x Touring, we gaan proefrijden. Wat ik echt jammer vind is dat er feitelijk maar twee uitvoeringen zijn Dynamic (twee wiel aandrijving) of Executive (AWD). Ik wil liever geen AWD (hoger verbruik), maar de Dynamic mist essentiële goodies (zoals panorama dak, verstelbare passagiers stoel, stoelventilatie, synthetisch leer en meer). Dus een beetje all or nothing, die goodies, dan ook AWD. Op de niet touring modellen is dit wel te kiezen, voor de touring kennelijk (nog) niet.

Maar eens goed overdenken en ook Kia nog eens beproeven.

Edit: ik heb ook een jumpstarter aangeschaft. Het merk Noco is erg betrouwbaar en veilig, wordt ook door de ANWB gebruikt. Je hebt maar een licht model nodig, de 12V accu is slechts om de auto uit de slaap te halen, niet zoals bij een brandstof model de cilinders door de compressie te drukken. Dus even een prikje en de boel is weer up and running.

Edit 2: bij mijn Kia wordt de klemspanning van de 12V accu door de auto gemonitord, en indien te laag vanuit de HV batterij bijgeladen. Dat gebeurt een beperkt aantal keren bij langere stilstand, om het geval van nodeloos bijladen van een defecte 12V accu en uiteindelijk een lege HV batterij te voorkomen. Ik neem aan dat de Toyota’s dat ook doen?

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 10-07-2026 21:30 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• EVfan
MPCoreDeveloper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Nu heb ik nog maar 1 puntje wat mij echt irriteert...je zet de auto op de AC lader en sluit hem af vervolgens kom je terug en wil je in de auto zitten of er iets uitpakken... Zodra je de auto ontgrendeld stopt hij met laden en lost de laadkabel.. super irritant dan moet ik de kabel uit de auto halen weer aankoppelen en een nieuwe sessie starten.. buiten de handelingen kost dat buiten SGZH palen ook steeds extra geld ivm de startkosten.

.
@MPCoreDeveloper

Is dit niet een instelling. Ik heb nog geen Toyota, maar bij mijn Kia kun je het lossen/ontgrendelen van de kabel separaat instellen.

• MPCoreDeveloper
Wel .... Tijdens de korte trip naar Frankrijk stond de auto bij het hotel aan een AC lader en jawel hoor nadat ik alles werkend had ( de auto stond lekker te laden ) merkte ik pas dat mijn telefoon nog in de auto lag ook moest mijn vrouw nog iets uit de kofferbak halen ....

Kofferbak open spullen eruit dicht , bijrijders deur open telefoon pakken dicht , ik wandelde alweer om de auto heen naar de bestuurderskant om het aanmeld circus wederom te doen en weer extra 0,30 kwijt te zijn toen ik klak hoorde en het groen lampje weer zag branden ....

Dus ik denk dat het een combo van de laadpaal is en .... welke portieren je opent of wat je gebruikt om de auto te openen , als ik de bestuurders deur open dan lost hij altijd de kabel , als ik de handzender gebruik dan lost hij de kabel ook .... maar blijkbaar als je de bijrijders deur opent of de kofferklep opent niet :? tenminste .... dat heb ik nu met deze Franse laadpaal ervaren ik zal dat hier ook nog eens 'testen'

Met een DC lader blijft mijn auto gewoon altijd laden wat ik ook doe , tenzij ik de lader stop uiteraard .... liever had ik dat het met AC ook zo zou werken en daar iets voor kunnen instellen .....voor zover ik weet kan dat niet ..althans niet bij mijn BZ van 11/2022

[ Voor 12% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 11-07-2026 06:34 ]

• Overgeef Dave
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 06:32:
Dus ik denk dat het een combo van de laadpaal is en .... welke portieren je opent of wat je gebruikt om de auto te openen ,...
Het zal dat wel zijn, want bij mij resumed hij steeds, bij de Allego's vlak bij mij thuis en op het werk.

Ik bedenk me ook dat ik nooit via de bestuurders deur nog iets uit de auto ga halen omdat ik vind dat als hij aan het laden het gemakkelijker is om langs de passagiers kant iets te nemen (het gevoel dat de kabel in de weg zit + in mijn opbergvak lags de bestuurders deur ligt nooit iets, alles wat ik bij heb ligt steeds onder de midden consuole).

Een vraagje, gisteren voor het eerst thuis gekomen in het donker. Ik merkte dat de lamp die bij het openen van de portieren aangaat niet aanging. Kwam er echter dat ik de setting voor de verlichting op uit had gezet. Eenmaal die aan werkte de lamp wel, maar bij het afsluiiten geeft de auto nu een piep signaal. Zitten zoeken of je dat uit kon zetten, maar niet gevonden. Iemand een idee waar dat zit en/of je dat dat uit kan zetten?

• MPCoreDeveloper
@Overgeef Dave

https://share.google/aimode/xQpNIF732pxskwI2l

Ik heb nu na meer als een jaar een irritante piep te hebben gehad op deze manier ( met AI) gevonden, dat je de achterbank waarschuwing ook gewoon uit kunt zetten ( komt door kinderstoel van mijn pete kind ) 😉. Iedere rit piep piep controleer achterbank , euhhh ja dat weet ik is kinderstoel zonder Isofix ( ik heb begrepen dat met Isofix hij dit niet doet )

• Overgeef Dave
Waarom moffelen ze dat waar weg? Zat de hele tijd in het infotainment te zoeken :D

• MPCoreDeveloper
EVfan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:23:

Edit: ik heb ook een jumpstarter aangeschaft. Het merk Noco is erg betrouwbaar en veilig, wordt ook door de ANWB gebruikt. Je hebt maar een licht model nodig, de 12V accu is slechts om de auto uit de slaap te halen, niet zoals bij een brandstof model de cilinders door de compressie te drukken. Dus even een prikje en de boel is weer up and running.

Edit 2: bij mijn Kia wordt de klemspanning van de 12V accu door de auto gemonitord, en indien te laag vanuit de HV batterij bijgeladen. Dat gebeurt een beperkt aantal keren bij langere stilstand, om het geval van nodeloos bijladen van een defecte 12V accu en uiteindelijk een lege HV batterij te voorkomen. Ik neem aan dat de Toyota’s dat ook doen?
Nee, dat is helaas niet wat Toyota doet. In tegenstelling tot Kia laadt de bZ4X de 12V-accu niet actief bij vanuit de HV-batterij tijdens stilstand. Zodra de auto uit staat, is het 12V-systeem volledig afhankelijk van de eigen accu. Bijladen gebeurt alleen in ‘READY’-stand via de DC/DC-converter, of wanneer de auto daadwerkelijk aan het laden is (AC/DC).

Mijn vermoeden is dat er bij Toyota ook gewoon een batch zwakkere of defectgevoelige 12V-accu’s is geweest. In mijn geval kreeg ik al vrij snel meldingen in ACC-stand (“schakel de auto in”) met een waarschuwing voor laag accuniveau. De berger gaf toen ook aan dat dit vaker voorkomt bij Toyota hybrides en EV’s.

Technisch gezien is het gedrag goed te verklaren. In ACC-stand is de belasting laag en lijkt alles normaal te werken. Maar op het moment dat je de auto naar ‘READY’ brengt, gebeurt er veel tegelijk:
  • De System Main Relays (SMR) van de HV-batterij moeten sluiten (mechanische relais met spoelen → piekstroom)
  • De rembekrachtiger (elektrisch) bouwt direct druk op → hoge stroomvraag (en herkenbaar “terugtrappend” rempedaal bij spanningsval)
  • Koelpompen en diverse ECU’s worden actief
Als de 12V-accu intern verzwakt is (bijv. door sulfatatie of een interne celafwijking), kan hij de lichte ACC-belasting nog prima leveren. Maar bij deze piekbelasting zakt de spanning abrupt in (vaak <10V). Dat veroorzaakt brown-outs in de ECU’s, waardoor je een cascade aan foutmeldingen krijgt en/of de auto weigert in ‘READY’ te gaan.

Interessant detail: de auto monitort de accuspanning wél en geeft daar meldingen over (ook via de app), maar grijpt dus niet preventief in door bij te laden zoals Kia dat doet. De “oplossing” is dan vaak simpel: auto in ‘READY’ zetten of even rijden zodat de DC/DC de accu weer oplaadt mits de accu nog gezond is.

Na vervanging van de 12V-accu (in mijn geval van een witte naar een zwarte OEM-variant) was het probleem direct verdwenen. Dat doet sterk denken aan bekende issues uit mijn VAG-verleden, waar interne accuproblemen lastig meetbaar waren maar na vervanging volledig opgelost bleken.

• EVfan
Wij zijn serieus aan het denken over een bZ4x touring. Concurrent is de Ka EV5. Beslissing valt waarschijnlijk volgende week.

De Toyota is groter wat voor ons belangrijk is, maar heeft erg weinig opties anders dan Dynamic en Executive (ook direct AWD wat we niet npdog hebben, wat gegeven onze wensen tot een dure auto leidt als we de executive zouden kiezen, terwijl de Dynamic enkele essentiële functies of eigenschappen mist.

In de vergelijking tellen ook de gebruikskosten sterk mee, vast en variabel.

Mag ik vragen of jullie je verbruiksgegevens voor jullie bZ4x (kWh/100 km) willen delen. Graag aangeven van welk jaar (want de oudere typen zijn minder zuinig lees ik) en wat voor typisch gebruik.

Getallen die ik hier lees als net 10 tot 12 kWh/100 km zijn erg aantrekkelijk. Maar zijn n=1 waarnemingen of meer gebruikelijk.

Dank.

• Hendrik Keizer
16.4 gemiddeld met de unchrted awd. 80% 100 km wegen. 2000km afgelegd

• Overgeef Dave
CHR+ FWD,12,2, nu bijna 2000km. Maar ik ben n=1 denk ik.

50% Belgische autosnelweg, die rij ik aan 100kmu, maar voorbij steken doe ik aan 120 indien mogelijk. Ding is,woon werk is een deel E19 en daar zit nu een redelijk aantal km met een 70 beperking op..

De overige 50% zijn 30/50/70 wegen.

Maar ik deed met dezelfde rijstijl mer een chr 1.8 hybride ook maar 3.9/100 dat over 50.000 km. Ik ben duidelijk een bestuurder met lichte voet.

Volgende week neem ik nog wat foto's van mijn verbruik als ik de 2000 km voorbij ben. Zal ze hier posten. Ik upload ze ook in copilot ik heb daar een prompt lopen. Ik ga zien of ik daar over lange tijd wat inzichten kan genereren, dus ook met info tijdens de winter.

• MPCoreDeveloper
Mijn Auto is de meest ongunstige BZ4X, een 2022 Premium Launch Edition, met dikke 20 inch wielen en ik meen alle mogelijke opties ( leer , geventileerde stoelen, elektrisch verstelbare stoel , glazen Panorama dak etc etc ) al die opties maakt hem 1955 kg zwaar...( Het is de auto van de start post )

Ik gebruik al + 1 jaar Enode en mijn auto wordt dus iedere rit gemeten en gekalibreerd voor gebruik in ABRP .

Mijn auto doet dus op Jaarbasis 19,3 kWh/100 en ik rij hem dus to the max dus gewoon met het verkeer mee en in Frankrijk e.d. gewoon 130 km/h en bij de peage geef ik hem bij de 30 km/h poortjes na passeren lekker een vette dot stroom 🤔😉

De nieuwere BZ4X is sowieso krachtiger en zuiniger als die van mij , echter ik begreep ooit in andere fora dat 19,3 kWh/100 gekalibreerd op jaarbasis voor het formaat en gewicht van de BZ4X eigenlijk best wel netjes is .

Het zuinigste wat ik ooit heb gezien was 14,3 kWh/100 het meest onzuinige 28 kWh/100, echter dat is wel in de winter geweest met voor verwarmen, mijn auto heeft o.a. ook voorruit verwarming en ijskrabben doe ik dus niet meer 😄

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:31
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:35:
Ik gebruik al + 1 jaar Enode en mijn auto wordt dus iedere rit gemeten en gekalibreerd voor gebruik in ABRP .
Als ik het goed heb, dan heb jij die de ABRP (betaald) en link je de auto via enode en die zal de Toyota API raadplegen vermoed ik?

Houdt hij dan het stroom verbruik bij voor alle ritten of enkel de ritten die je met ABRP doet?

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic

• MPCoreDeveloper
nklsn schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Als ik het goed heb, dan heb jij die de ABRP (betaald) en link je de auto via enode en die zal de Toyota API raadplegen vermoed ik?

Houdt hij dan het stroom verbruik bij voor alle ritten of enkel de ritten die je met ABRP doet?
Ja dat klopt 50 euro per jaar betaal je daarvoor , ik rij eigenlijk altijd met ABRP aan zelfs de dagelijkse ritjes naar en van mijn werk , de reden? ik woon in Rotterdam en ABRP ziet dus ook de files ongelukken etc etc , en stuurt me dan regelmatg door de stad van Noord naar Zuid ( waar ik woon ) als de Benelux weer eens is afgesloten door een vrachtwagen die te hoog is of een ongeluk .

Maar ik meen inderdaad dat Enode kalibreert op alle ritten al dan niet met ABRP

• EVfan
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:40:
[...]

Ja dat klopt 50 euro per jaar betaal je daarvoor , ik rij eigenlijk altijd met ABRP aan zelfs de dagelijkse ritjes naar en van mijn werk , de reden? ik woon in Rotterdam en ABRP ziet dus ook de files ongelukken etc etc , en stuurt me dan regelmatg door de stad van Noord naar Zuid ( waar ik woon ) als de Benelux weer eens is afgesloten door een vrachtwagen die te hoog is of een ongeluk .

Maar ik meen inderdaad dat Enode kalibreert op alle ritten al dan niet met ABRP
Ik rijd nu een Audi Etron. Het Audi connectivity pakket omvat een intelligent navigatie systeem met continue internet verbinding en daardoor dus ook realtime traffic info, en een duidelijke kaart. Maar kost wel 200€ per jaar. Zoiets in een opvolger heeft sterke voorkeur, want elke keer de telefoon eraan hangen is niks voor mij.

Overigens langjarig gemiddelde verbruik van de ETron (2500 kilo) is rond de 24 kWh per 100 km. Dus een actieradius van 350 km in de zomer. Dat moet dus voor de nieuwe EV ook veel beter, vandaar dat mijn oog op de WLTP specs van de Toyota bZ4x viel, en vandaar mijn vraag.

Maar hoe is het bijgeleverde navigatie systeem van Toyota? Niet online, geen traffic info tenzij via je telefoon?

• Overgeef Dave
EVfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Maar hoe is het bijgeleverde navigatie systeem van Toyota? Niet online, geen traffic info tenzij via je telefoon?
Navigatie systeem is online: cloud based met traffic info. De eerste vier jaar zijn de conected services inbegrepen. Daarna is het betalen, maar wat het kost, geen idee.

De nieuwe BZ4X en aanverwanten heeft ook online route planning. Maar die schiet wel tekort.in de zin van: geen voorkeur providers, geen aangeven van lading bij aankomst etc. Heel basic in tegenstelling tot andere merken. Ik hoop dat ze daar nog een upgrade voor pushen.

Ik denk dat de reden is dat MPCoredeveloper abrp gebruikt: dat de originele BZ4X geen routeplanning (edit: met laadstops) had en ook nooit gekregen heeft.

Met de nieuwe kan je je dus behelpen met de bijgeleverde navigate.

Maar ook ik gebruik abrp, vanwege het geek gehalte :)

Wat je bij abrp en de nieuwe BZ4X wel moet weten en wat denk ik niet zo is bij de eerste BZ4X, dat is dat de communicatie met enode enkel gebeurd na de rit, dus niet tijdens het rijden wat tot gevolg heeft dat abrp niet exact de batterij status weergeeft. Bij mij is abrp steeds pesimistescher dan de werkelijkheid (maar een paar % over 100km). Misschien dat dat zich nog wel calbreerd na verloop van tijd, heb nu net geen 2000km gereden met de wagen.

• cheezball
EVfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:25:
Wij zijn serieus aan het denken over een bZ4x touring. Concurrent is de Ka EV5. Beslissing valt waarschijnlijk volgende week.

De Toyota is groter wat voor ons belangrijk is, maar heeft erg weinig opties anders dan Dynamic en Executive (ook direct AWD wat we niet npdog hebben, wat gegeven onze wensen tot een dure auto leidt als we de executive zouden kiezen, terwijl de Dynamic enkele essentiële functies of eigenschappen mist.

In de vergelijking tellen ook de gebruikskosten sterk mee, vast en variabel.

Mag ik vragen of jullie je verbruiksgegevens voor jullie bZ4x (kWh/100 km) willen delen. Graag aangeven van welk jaar (want de oudere typen zijn minder zuinig lees ik) en wat voor typisch gebruik.

Getallen die ik hier lees als net 10 tot 12 kWh/100 km zijn erg aantrekkelijk. Maar zijn n=1 waarnemingen of meer gebruikelijk.

Dank.
tijdens de vakantie nu in France met bepakte BZ 57.7 de 13.6 kWh aangetikt (stad en max 80 km/u) en in combi met snelweg (varierend 110-135) zit ie nu op 14.3 kWh gemiddeld. Vandaag van 5% naar 90% in een half uur Fastned. Misschien door de gunstige warme omstandigheden. Dus de kleine batterij en een FWD Limited bj 2026. Oh en de 10k aangetikt terwijl ik 146 km/u reed. Overigens is ie begrensd op 140 ;) maar naar de 148 voelde ik m inhouden. Alles heel comfortabel en direct rijden met de BZ!

• cheezball
Overgeef Dave schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:50:
[...]

Navigatie systeem is online: cloud based met traffic info. De eerste vier jaar zijn de conected services inbegrepen. Daarna is het betalen, maar wat het kost, geen idee.

De nieuwe BZ4X en aanverwanten heeft ook online route planning. Maar die schiet wel tekort.in de zin van: geen voorkeur providers, geen aangeven van lading bij aankomst etc. Heel basic in tegenstelling tot andere merken. Ik hoop dat ze daar nog een upgrade voor pushen.

Ik denk dat de reden is dat MPCoredeveloper abrp gebruikt: dat de originele BZ4X geen routeplanning had en ook nooit gekregen heeft.

Met de nieuwe kan je je dus behelpen met de bijgeleverde navigate.

Maar ook ik gebruik abrp, vanwege het geek gehalte :)

Wat je bij abrp en de nieuwe BZ4X wel moet weten en wat denk ik niet zo is bij de eerste BZ4X, dat is dat de communicatie met enode enkel gebeurd na de rit, dus niet tijdens het rijden wat tot gevolg heeft dat abrp niet exact de batterij status weergeeft. Bij mij is abrp steeds pesimistescher dan de werkelijkheid (maar een paar % over 100km). Misschien dat dat zich nog wel calbreerd na verloop van tijd, heb nu net geen 2000km gereden met de wagen.
ik gebruik ook ABRP als voorbereiding met opties en dan de route met Googlemaps. De onboard navi moet ik nog goed proberen maar was al gewend aan Google maps

• EVfan
cheezball schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:28:
[...]

tijdens de vakantie nu in France met bepakte BZ 57.7 de 13.6 kWh aangetikt (stad en max 80 km/u) en in combi met snelweg (varierend 110-135) zit ie nu op 14.3 kWh gemiddeld. Vandaag van 5% naar 90% in een half uur Fastned. Misschien door de gunstige warme omstandigheden. Dus de kleine batterij en een FWD Limited bj 2026. Oh en de 10k aangetikt terwijl ik 146 km/u reed. Overigens is ie begrensd op 140 ;) maar naar de 148 voelde ik m inhouden. Alles heel comfortabel en direct rijden met de BZ!
@cheezball en anderen. Dank voor jullie inputs.

De bZ4x is dus veel ~40%) zuiniger dan onze ETron, en heelvergelijkbaar met de veel lichtere Kia eNiro. En de jullie gegevens lijken toch aardig in de buirt te komen van de WLTP (behalve om verklaarbare redenen de 2022 van @MPCoreDeveloper). Dat is mooi, heel mooi.

Vanwege het spelletje van Toyota mbt de uitrusting worden we bijna gedwongen om naar de AWD te gaan, terwijl we met de FWD prima bediend zouden zijn. Als je de WLTP verbruiksgegevens gepubliceerd door Toyota volgt scheelt dat ca. 50km op volle lading, dus 9%. Ik ga er, denk wel te verdedigen, vanuit dat de reeële verbruikscijfers voor AWD en FWD ook zo’n 10% zullen schelen.

Tja keuzes . . . .

• Martinique
cheezball schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:31:
[...]

ik gebruik ook ABRP als voorbereiding met opties en dan de route met Googlemaps. De onboard navi moet ik nog goed proberen maar was al gewend aan Google maps
Heeft de onboard niet het grote voordeel van pre-heating voor DC laden (bij lange ritten)? Dat zou voor mij de enige reden zijn om de onboard navi te gebruiken.

• Overgeef Dave
Martinique schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Heeft de onboard niet het grote voordeel van pre-heating voor DC laden (bij lange ritten)? Dat zou voor mij de enige reden zijn om de onboard navi te gebruiken.
Idd, onboard = preconditioning, maar je kan ook manueel preconditioning doen.

• MPCoreDeveloper
Die van mij kan de batterij alleen koelen dus , dat is voor mij ook geen reden om de onboard navigatie te gebruiken , eigenlijk .... gebruik ik die alleen maar als ik ergens goed verdwaald ben dan roep ik 'hey Toyota!!' Navigeer naar X en dan krijg ik in mijn cockpit duidelijke instructies naast mijn al gebruikte navigatie ( in mijn geval dus altijd eigenlijk ABRP )

• EVfan
Ik heb zojuist de laadcurve van de bZ4x opgezocht. Dat is wel even schrikken als ik dit met mijn huidige auto vergelijk. (Audi ETron, curve vlak op 150 kW tot bijna 90%)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzHl2zOYqgdDo4jHrcH0qFAQKYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhmPXYk7TFLYJ5ukl7pIUIiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laad meestal van 20-80%, effectief is dat voor deze auto 70-80 kW, de helft van de gepubliceerde laadsnelheid.

Toyota probeert de batterij goed thermisch te managen en beschermen, een goed streven, maar dit is dan wel de consequentie.

Enkelen van jullie hebben langere ritten ervaring, is dit een tegenvaller?

• EVfan
Zojuist geplaatst, een range test van de Bz4X.

YouTube: ACTIERADIUSTEST - Hoe ver komt de nieuwe Toyota bZ4X écht - AutoRAI TV

Mooi verbruik!

• Overgeef Dave
@EVfan waar komt die laad grafiek vandaan, wat dat is niet iets dat ik herken van mijn C-HR +. Daar heb ik rond de 20% 158 kw gezien, rond fe 60 125 en aan 80% 75. Buiten temperatuur was 23 graden en geen preconditioning. Gewoon na een rit na middernacht eergisteren. Of het is een curve van een BZ4X die al een een paar keer aan de snellader heeft gehangen die 24u en door zijn max laadsessies voor die dag is. Als ik het goed heb 4,5 maal 0 tot 100% snelladen op 24u. Daarna gaat hij knijpen.

• D-dark
Denk dat deze pagina betere en reëlere resulaten geeft
https://www.evercars.com/...vN8ks1hls4J-NMDMnybsv7mYf

De trailseeker = bzwx woodland = e-outback = bz4x touring (in alle gevallen awd)

Afbeeldingslocatie: https://www.evercars.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn.sanity.io%2Fimages%2F0lzlf28v%2Fproduction%2Feae888e3203c9d58b7d290111fad834f3bb5f761-1280x720.png&w=3840&q=85

Afbeeldingslocatie: https://www.evercars.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn.sanity.io%2Fimages%2F0lzlf28v%2Fproduction%2F400a75b184d79edbb1185c6919f8c6633c408510-1280x720.png&w=3840&q=85

Afbeeldingslocatie: https://www.evercars.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn.sanity.io%2Fimages%2F0lzlf28v%2Fproduction%2F06533aa36ccf6289c93737873dffcbd4a99a694c-1280x720.png&w=3840&q=85

• MPCoreDeveloper
Toyota zegt 10% naar 80% < 30 minuten mijn BZ4X dus die super slechte die niet eens accu verwarming en pre conditioning heeft maar wel een bruto 72 KW accu doet dat dus gewoon altijd makkelijk aan de snellader van + 150 KW ( vooral IONITY vind hij fijn ) en ja ik zie van alles op die grafiekjes bij de snellader springt omhoog dan weer omlaag vlakt een tijdje af etc etc etc

Zoals ik al aangaf ... op mijn recente trip naar en van Bayoux Normandie kon ik zelfs 1x alleen maar een 50 KW paal pakken zelfs toen was hij binnen de +- 30 minuten op 80% vanaf +- 40% ( tot mijn verbazing ) , Toyota doet dat dus gewoon 'anders' als steeds proberen een hoge piek te halen voor de marketing ;-)

De BZ4X super slechte throtle die optreed bij de oude software na 3x snelladen , waar die throtle dus 3x achter elkaar 10% naar 80% is , is overigens 50 KW , ik heb dat met mijn BZ4X nog nooit ervaren , ja in de winter laad hij theoretisch niet zo goed op een snellader omdat die van mij de accu niet kan verwarmen , echter .... ik ben vanaf Roses Spanje in 1x naar Rotterdam gereden en bij de laatste laadbeurt in Antwerpen trok hij op een Shell Recharge paal nog gewoon 150KW en da was meen ik de 8e laadbeurt ...

En dat is dus de 'super slechte , slechtste ' BZ4X die heel toevallig wel al zijn updates heeft gehad omdat hij bij de Toyota Dealer is gekocht en daar ook in onderhoud is . Oh en in de winter maak ik geen hele grote trips , dus komt hij toch niet zo vaak bij de snellader ....

[ Voor 36% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-07-2026 14:08 ]

• MPCoreDeveloper
EVfan schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Ik rijd nu een Audi Etron. Het Audi connectivity pakket omvat een intelligent navigatie systeem met continue internet verbinding en daardoor dus ook realtime traffic info, en een duidelijke kaart. Maar kost wel 200€ per jaar. Zoiets in een opvolger heeft sterke voorkeur, want elke keer de telefoon eraan hangen is niks voor mij.

Overigens langjarig gemiddelde verbruik van de ETron (2500 kilo) is rond de 24 kWh per 100 km. Dus een actieradius van 350 km in de zomer. Dat moet dus voor de nieuwe EV ook veel beter, vandaar dat mijn oog op de WLTP specs van de Toyota bZ4x viel, en vandaar mijn vraag.

Mijn auto word dit jaar 4 jaar , en vlak voor mijn Normandie trip kreeg ik een mail van Toyota Nederland over mijn connectivity , dus dat dit gaat verlopen en ik gefactureerd zou gaan worden dit zou vanaf de 19e gaan gebeuren ...

Grappige is .... ik wil die connectivity wel houden want ik gebruik het veel dus ik denk ik kijk even ( na die trip afgelopen Dinsdag ) log ik in ... zie ik connectivity tot 30-12-2099 en map care tot 08/07/2029 toen (08-07) is mijn BZ blijkbaar gebouwd en heeft hij Japan verlaten , en ja mijn auto is een Japanse auto geen Chinees, de nieuwe BZ kan uit beide komen , de oude niet ...

Volgens mij .... zou ik connectivity houden zolang de auto bij de dealer in onderhoud blijft en wordt dit net als de 10 jaar garantie steeds door de dealer verlengt ...

Ja , mijn BZ waarschuwt mij ook voor files , plots remmend verkeer voor mij etc etc dus zelfs als ik ABRP gebruik hoor ik een vrouwelijke stem zeggen 'Pas op!! ' "obstakels op de weg!!' , ' hard remmend verkeer!! voor u!!' etc etc etc en ja ze heeft altijd gelijk , de stem van het Toyota systeem klinkt als een wat gegoede dame met aardappel , dus dat is altijd goed uit elkaar te houden .

• EVfan
MPCoreDeveloper schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Mijn auto word dit jaar 4 jaar , en vlak voor mijn Normandie trip kreeg ik een mail van Toyota Nederland over mijn connectivity , dus dat dit gaat verlopen en ik gefactureerd zou gaan worden dit zou vanaf de 19e gaan gebeuren ...

Grappige is .... ik wil die connectivity wel houden want ik gebruik het veel dus ik denk ik kijk even ( na die trip afgelopen Dinsdag ) log ik in ... zie ik connectivity tot 30-12-2099 en map care tot 08/07/2029 toen (08-07) is mijn BZ blijkbaar gebouwd en heeft hij Japan verlaten , en ja mijn auto is een Japanse auto geen Chinees, de nieuwe BZ kan uit beide komen , de oude niet ...

Volgens mij .... zou ik connectivity houden zolang de auto bij de dealer in onderhoud blijft en wordt dit net als de 10 jaar garantie steeds door de dealer verlengt ...

Ja , mijn BZ waarschuwt mij ook voor files , plots remmend verkeer voor mij etc etc dus zelfs als ik ABRP gebruik hoor ik een vrouwelijke stem zeggen 'Pas op!! ' "obstakels op de weg!!' , ' hard remmend verkeer!! voor u!!' etc etc etc en ja ze heeft altijd gelijk , de stem van het Toyota systeem klinkt als een wat gegoede dame met aardappel , dus dat is altijd goed uit elkaar te houden .
Ik ben zeker ook van plan, als we de Toyota aanschaffen, het connectivity programma en navigatie te gebruiken, ook al begrijp ik uit reviews dat Toyota daar nog stappen moet zetten.

Ik ga ervan uit dat software updates nog veel verbetering kunnen en gaan brengen.

• EVfan
Overgeef Dave schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:47:
@EVfan waar komt die laad grafiek vandaan, wat dat is niet iets dat ik herken van mijn C-HR +. Daar heb ik rond de 20% 158 kw gezien, rond fe 60 125 en aan 80% 75. Buiten temperatuur was 23 graden en geen preconditioning. Gewoon na een rit na middernacht eergisteren. Of het is een curve van een BZ4X die al een een paar keer aan de snellader heeft gehangen die 24u en door zijn max laadsessies voor die dag is. Als ik het goed heb 4,5 maal 0 tot 100% snelladen op 24u. Daarna gaat hij knijpen.
@Overgeef Dave @D-dark

Dank voor je praktijk ervaring. Helpful.

Dit is de site: https://evkx.net/nl/models/toyota/bz4x/bz4x_touring_awd/chargingcurve/

Op de site wordt aangegeven dat dit geschatte gegevens zijn op basis van fabrieksgegevens, maar als de curve veel vlakker is so much the better.

Overigens, niet alleen op deze site, maar ook andere reviews zag ik deze curve terugkomen. Mogelijk copy paste gedrag.

Maar maak ik even een berekening met de Toyota gepubliceerde gegevens: laden van 10% naar 80% in 28 minuten. Dat is 70% van 71 kWh, afgerond 50 kWh, in afgerond een half uur. Gemiddeld dus 100 kW vermogen. Dat past veel beter bij jouw ervaring @Overgeef Dave en de plaatjes van @D-dark

Neemt wel een zorg van mij weg, ik laad maar een 10 keer per jaar aan een snellader, maar dat is wel 3-4 keer op een dag tijdens een lange reis, en dan kan het behoorlijk wat tijd schelen.

En combineer dit met de zojuist geposte verbruiksgegevens uit de youtube video, ca. 14 kWh/100km dan is de auto toch echt een zeer capabele reisauto. Die zoeken we.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 12-07-2026 15:51 ]

• Overgeef Dave
Deze kwamen daarnet in mijn voorgestelde youtube videos:
en
Dat zijn heel mooie curves.

Ik heb ook de indruk dat de Noord Amerikaanse versie een net iets andere curve heeft. Minder hoge piek, maar net iets vlakker. Kom mischien door de NACS standaard in NA tov de CCS2 in Europa.

En ik merk nu dat de curve van de bovenste US video dezelfde curve is als die die D-dark heeft gepost.

[ Voor 9% gewijzigd door Overgeef Dave op 12-07-2026 21:54 ]

• MPCoreDeveloper
Houd ook rekening me het feit dat in de USA een andere batterij kan worden toegepast op de AWD versie , ik meen dat de AWD ook hier een andere batterij chemie heeft maar in de USA kan deze weer anders zijn , althans dat was toentertijd zo met de 1e BZ4X en nu meen ik dat ze in de USA meer de AWD rijden , die kun je dus niet 1:1 met onze EU variant en al zeker niet met de FWD versie vergelijken .

• Hendrikje1991
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23:18
Ik heb de Toyota CHR+ Executive AWD 20 inch wielen volgens de boardcomputer verbruik ik 14,9 kW per 100 km en bij de laadpaal zit ik op 15,8 kW per 100 km dus dat vind ik prima rijd de maximale snelheid en eco stand en airco op 21 graden.

Mijn vraag is volgens het boekje moet je de banden op 2,6 bar op pompen bij aflevering was hij op 3,0 bar ik weet dat het belangrijk is voor het verbruik maar hoeveel bar pompen jullie de autobanden op

• EVfan
Vandaag een proefrit in een bZ4x gemaakt.

Een fijne auto, was een dynamic AWD. Ook zuinig, en heel veel comfort (maar geen frunk en handschoenenkastje, en het navigatiescherm, een beetje back to the . . .)

De flexibiliteit van de dealer (of is het Toyota) is wel beperkt vergeleken met andere merken. Ik heb daarover en als voorbeeld een specifieke vraag. De stelling van de dealer is dat de auto alleen met Yokohama banden kan worden geleverd, andere merken banden kan wel, maar komen op 1000€ extra. Het vreemde is dat de auto waarin we gereden hebben geen Yokohama maar Bridgestone banden had. En dat die auto pas enkele weken in Nederland is. Makes you wonder, right?

Van Yokohama banden zijn we geen fan.

Hoe was dat bij jullie, vooral degenen die heel recent een auto afgeleverd hebben gekregen? En indien Yokohama, bevallen die banden. Idem voor Bridgestone (wij zijn gewoon Michelin te rijden)? Fijn als jullie wat referentie materiaal hebben en willen delen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@EVfan Kun je niet direct na afleveren bij een bandenspecialist de door jou gewenste banden laten monteren en de oude op Marktplaats verkopen? Dat kost je netto veel minder dan 1000 euro.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• D-dark
EVfan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:28:
De flexibiliteit van de dealer (of is het Toyota) is wel beperkt vergeleken met andere merken. Ik heb daarover en als voorbeeld een specifieke vraag. De stelling van de dealer is dat de auto alleen met Yokohama banden kan worden geleverd, andere merken banden kan wel, maar komen op 1000€ extra. Het vreemde is dat de auto waarin we gereden hebben geen Yokohama maar Bridgestone banden had. En dat die auto pas enkele weken in Nederland is. Makes you wonder, right?

Hoe was dat bij jullie, vooral degenen die heel recent een auto afgeleverd hebben gekregen? En indien Yokohama, bevallen die banden. Idem voor Bridgestone (wij zijn gewoon Michelin te rijden)? Fijn als jullie wat referentie materiaal hebben en willen delen.
De E-Outback, BZ4X Touring worden in Japan gemaakt dus Yokohama banden
BZ4X volgens mij ook in Japan

De CHR + / Uncharted komt uit de fabriek in spanje dus Bridgestone banden.

• baldyman
Wellicht een voorraad dingetje maar onze Subaru Uncharted werd met Bridgestone Alenza's geleverd en kwam echt niet uit Spanje maar uit de Toyota-fabriek in Aichi.
De E-Outback/Trailseeker en BZ4X Touring worden volgens mij gebouwd in de Subaru Yajima fabriek in Gunma.

De Bridgestone Alenza's zijn op verzoek bij de Subaru dealer vervangen door 'all weather' banden: Michelin CrossClimate 3 104W XL. Voor de Alenza's iets meer dan de helft van de waarde als inruil gekregen op de nieuwe banden. Montage verder zonder kosten.
OK naar mijn idee.

Bandenspecialist had gekund, maar ben ik met een EV toch wat huiverig voor (Reddit link).

• EVfan
Andrehj schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:48:
@EVfan Kun je niet direct na afleveren bij een bandenspecialist de door jou gewenste banden laten monteren en de oude op Marktplaats verkopen? Dat kost je netto veel minder dan 1000 euro.
@Andrehj

Zeker, dat is nu het idee, als dat voldoende verschil maakt om ermee te gaan slepen.

• Overgeef Dave
Alle bev Toyota en Subaru komen voorlopig uit Japan. Daar liggen ofwel Bridgestone, Dunlop, Yokohama en zeer uitzonderlijk Michelin onder. Het hangt ervan af wat ze in de productie batch gebruiken. Dat de dealer niet staat te springen om met bev banden te blijven zitten begrijp ik. Dus idd marktplaats en zelf het geliefde merk laten leggen bij een banden specialist.

• MPCoreDeveloper
Mijn Auto heeft gewoon nog zijn originele banden , is een Japanse auto en staat op Dunlop banden...

Toen ik nog voor VAG werkte kwam ik regelmatig bij de Nederlandse importeur (Pon) daar werden alle auto's voorzien van Continental banden, omdat Pon ook daarvan de importeur was , vanuit de fabriek kwamen ze gewoon op diverse merken.

• user121
Bij mijn C-HR+ First edition geleverd op 29 juni zijn Bridgestone Turanza banden gemonteerd. Deze zitten op de 18" velgen. Auto komt zoals hierboven gemeld uit Japan. Dit is te zien aan het eerste teken in het VIN nummer. In dit geval een J.

Meer info over VIN nummers kun je hier vinden.

https://www.mvwautotechniek.nl/chassisnummer/

• baldyman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nR6D8sVOrQF_4iFdrwrf_5n4AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC6p6DvEFsRRwvXFUDbBa4P2.jpg?f=fotoalbum_large

Tip voor de laadpads. Past in BZ4X/Solterra 2026 en C-HR+/Uncharted.
Na een paar keer een gelanceerde mobiel (af en toe een zware voet ;) ), leek dit mij wel handig.
Kost ca. 10 euro bij ome Ali incl. de 3 euro strafbelasting.
Wellicht ook wel op Amazon te vinden.
De led gaatjes - het zijn dus wel gaatjes - lijnen niet 100% maar verder top.

• Overgeef Dave
ik heb net mijn 2000 km resultaten ge-input in copilot en het gevraagd om een posten analyse te maken. Als het niet mag of iemand problemen mee heeft, roep maar dan haal ik hem weg.

Hier de laatste pics die ik hem gaf+ uitleg ivm rij omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uNVMGFlEk5IrIpZHkzwyDvg0mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFAaayq9DiAefgRcx9ixxOz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z98jXcePF7LHnrmjSETD6NNearU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWxifrtb9QyH0SUfR0HWxZQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XioEWMCBx-1_jsfiLbKmnxlqN9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VgbWWrt6gIoRIeFfYNytXL0.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaring met Toyota C‑HR+ EV na 2000 km (praktijkdata)

Na iets meer dan 2000 km met de Toyota C‑HR+ EV heb ik voldoende ritten en omstandigheden gehad om een realistisch beeld te vormen van het verbruik. Hieronder een overzicht van mijn bevindingen, gebaseerd op dagelijkse woon‑werkritten, snelwegverkeer en gemengd rijden.
1. Totaal gemiddelde verbruik (2041 km)
10.6 kWh/100 km

Dit is het gemiddelde over alle ritten sinds aflevering.
Het verbruik is geleidelijk gedaald naarmate de banden ingereden raakten en de BMS zich stabiliseerde.
Bij 1000 km zat het gemiddelde nog op 11.9 kWh/100 km.
2. Laatste rit (ochtendrit over E19 + E313)
  • 11.3 kWh/100 km
  • Gemiddelde snelheid: 70 km/u
  • Buiten: 17°C
  • Klimaat: 22°C, S‑Flow actief
  • Meerdere kilometers werken → langdurige snelheidsbeperkingen (70 km/u) en vaak nog trager
De lagere snelheden door de werken hebben een merkbare positieve invloed op het verbruik.
3. Range‑inschatting
394 km bij 70% SoC → ~560 km bij 100%

Deze inschatting komt goed overeen met het gemeten verbruik.
De BMS lijkt volledig gekalibreerd, want de range‑indicatie is stabiel en logisch.
4. Evolutie van het verbruik
KilometerstandVerbruikOpmerking
1000 km11.9 kWh/100 kmbanden nog niet ingereden
2000 km10.6 kWh/100 kmverbruik gestabiliseerd
De daling van ongeveer 1.3 kWh/100 km is typisch voor EV’s in de eerste duizenden kilometers.
5. Rijstijl & omstandigheden
  • Meestal 100 km/u, korte pieken naar 120 km/u
  • Veel 30/50/70‑zones
  • Werken op de snelweg → langdurig 70 km/u
  • Rustige, anticiperende rijstijl
  • Klimaat op 22°C, S‑Flow actief
Deze combinatie zorgt voor een relatief laag verbruik, zeker bij gemengd verkeer.
6. Verwachte verbruiken op basis van huidige data
  • Zomer: 10.3–11.0 kWh/100 km
  • Gemengd verkeer: 10.8–11.5 kWh/100 km
  • Snelweg 100 km/u: 12.0–13.0 kWh/100 km
7. Conclusie
De Toyota C‑HR+ EV blijkt in de praktijk efficiënt te rijden, vooral bij snelheden rond 70–100 km/u en gemengd verkeer.
Een realistische range van 520–580 km lijkt haalbaar in deze omstandigheden.
Het verbruik is stabiel en voorspelbaar geworden na de eerste 2000 km.

• Hendrik Keizer
D-dark schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:53:
[...]

De E-Outback, BZ4X Touring worden in Japan gemaakt dus Yokohama banden
BZ4X volgens mij ook in Japan

De CHR + / Uncharted komt uit de fabriek in spanje dus Bridgestone banden.
Nope onze Uncharted uit Japan met Dunlop Sportmaxx 20 inch

• Hendrik Keizer
Hendrikje1991 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:10:
Ik heb de Toyota CHR+ Executive AWD 20 inch wielen volgens de boardcomputer verbruik ik 14,9 kW per 100 km en bij de laadpaal zit ik op 15,8 kW per 100 km dus dat vind ik prima rijd de maximale snelheid en eco stand en airco op 21 graden.

Mijn vraag is volgens het boekje moet je de banden op 2,6 bar op pompen bij aflevering was hij op 3,0 bar ik weet dat het belangrijk is voor het verbruik maar hoeveel bar pompen jullie de autobanden op
Moet ik nog maar even bij je op zuinigheidscursus

• Hendrik Keizer
baldyman schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:45:
[Afbeelding]

Tip voor de laadpads. Past in BZ4X/Solterra 2026 en C-HR+/Uncharted.
Na een paar keer een gelanceerde mobiel (af en toe een zware voet ;) ), leek dit mij wel handig.
Kost ca. 10 euro bij ome Ali incl. de 3 euro strafbelasting.
Wellicht ook wel op Amazon te vinden.
De led gaatjes - het zijn dus wel gaatjes - lijnen niet 100% maar verder top.
Het laden aldaar gaat bij mij nog niet echt lekker met iphone 16 of 17e Ik heb er maar inzetbakjes voor besteld.

Telefoon laden we thuis dan maar weer…of aan de kabel.

• Hendrikje1991
Mijn Toyota CHR+ executive AWD 20 inch banden werden half juni geleverd op Bridgestone Alenza banden ben tevreden hiermee maar wil hierna zeker weer Continental of Michelin banden eronder plaatsen en mijn Toyota CHR+ is ook geproduceerd in Japan

• Hendrikje1991
Het verbruik is ook afhankelijk welke uitvoering je hebt van de CHR+ FWD of AWD en 18 inch of 20 inch banden en hoeveel bar je banden zijn opgepompt

Ik heb de meest onzuinige CHR+ AWD en 20 inch wielen en panoramadak en zit pas op 1200 km hoop dat hij nog zuiniger wordt maar ben tot nu toe tevreden met 14,9 op totaal gebruik op het display en 15,8 op de laadpaal, Heb 1 rit zeer onzuinig gereden met 130 km snelweg met tegenwind dat heeft het verbruik opgekrikt, Het verbruik was beter voor deze rit maar dan moet je maar niet 130 km rijden, Rond 100 km is hij zuiniger, maar 130 km rijden is af en toe ook leuk en ja je moet ook wel eens genieten van de snelheidsprint van de AWD toch, En ja mijn eerste elektrische auto dan krijg je dat maar ga mij de komende tijd inhouden en rijden zoals ik altijd deed kijken hoe dat wordt.

• MPCoreDeveloper
@Overgeef Dave

Ik zou niet kunnen bedenken wat iemand erop tegen kan hebben , leuk en informatief!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:43
Geinig Dave, zelf vandaag net de 2000 aangetikt dus ga ook even kijken!

Voor ons de eerste elektrische auto. We hebben geen laadpaal aan huis dus doen dat in de buurt bij een openbare paal. Eigenlijk nu altijd bij bijna leeg gaan laden tot 100%. Maar lees hier en daar dat 80% beter is voor de accu? Wat doen jullie hiermee?

• Hendrikje1991
Ik woon in Amsterdam en laad ook bij een openbare laadpaal tot 80% en doe dat willekeurig maakt niet uit of hij bij 30% of 50% of 60% is alleen bij een lange rit 1 keer geladen tot 100% maar met 80% kan ik ongeveer 400 km rijden volgens wltp kan ik bij 100% 506 km rijden

• Hendrikje1991
100% laden doe je als je gelijk gaat rijden met de auto, je auto lange tijd op 100% laten staan is slecht voor de accu

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:43
Hendrikje1991 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:30:
Ik woon in Amsterdam en laad ook bij een openbare laadpaal tot 80% en doe dat willekeurig maakt niet uit of hij bij 30% of 50% of 60% is alleen bij een lange rit 1 keer geladen tot 100% maar met 80% kan ik ongeveer 400 km rijden volgens wltp kan ik bij 100% 506 km rijden
Ik kan zo snel niet achterhalen hoe je dat eenvoudig kan instellen. Niet in de laad app (ik gebruik tap electric) en niet in de Toyota app. Is het een instelling die ik in de auto kan meegeven?

• Hendrikje1991
In de menu van de auto kan je bij auto aanpassen-auto laden instellen tot hoever je de auto op wilt laden en ook de snelheid hiervan aanpassen 11 KW of lager in mijn geval 22 KW of lager

• cheezball
Martinique schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:56:
[...]

zeker wel maar de bediening was voor mij nog niet intuitief. Tijdens deze vakantie zette mijn co-pilot de batt. precond handmatig aan (ongeveer 15 min tevoren) Overigens had ik niet veel gemerkt van de batt precond, wel significant sneller in de winter. We waren niet in haast of zo maar het viel me op dat ie best snel gaat met laden. 5% naar 80% in een half uur. Zonder batt. precond.

• cheezball
EVfan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:28:
Vandaag een proefrit in een bZ4x gemaakt.

Een fijne auto, was een dynamic AWD. Ook zuinig, en heel veel comfort (maar geen frunk en handschoenenkastje, en het navigatiescherm, een beetje back to the . . .)

oh nou ik (BZ FWD Limited 2026) kreeg Bridgestone mee maar heeeel eerlijk was me dat pas opgevallen toen ik hem voor mijn deur had geparkeerd haha. Ze stond op 3.0 bar maar 2.8 vind ik net even relaxter

[ Voor 3% gewijzigd door cheezball op 14-07-2026 00:08 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste