Okay ...... Mijn BZ4X deed het gistermiddag wederom niet , ik herkende het euvel meteen door de vorige keer dus ik heb het zelf deze keer 'opgelost'
Euvel : Je stapt in de auto drukt op het rempedaal , en voelt dan al meteen dat deze terugduwt, zodra het display aangaat wordt je getrakteerd op diverse foutmeldingen o.a. parkeerrem niet beschikbaar etc etc etc
en uiteraard not ready
Dt is dus 'typisch' voor de start accu dus de 12V normale accu die in de auto zit en nodig is om het relais te schakelen zodat de tractie batterij gebruikt kan worden .
Ik wilde een kleine start booster kopen omdat ik weet dat de BZ4X ook helemaal niet zoveel stroom nodig heeft om te starten wel ik woon In Rotterdam en dus echt nergens te krijgen op loop afstand zelfs bij een automaterialenzaak wilde ze mij een 220V accu lader 'aansmeren' van 190 euro ....
Uiteindelijk heb ik de goedkoopste startkabels gekocht die ik maar kon vinden in die zaak (LKQ) die waren 9,17 in een handig draagtasje 3 meter lang ' normaal ' wil je dus hele dikke en dure kabels voor een brandstofauto i.v.m. de hoge stroomsterktes, maar voor een EV is dat overkill de goedkoopste voldoen prima!!
Dat heb ik even getest in de praktijk met de Peugeot 107 van mijn broertje hup Peugeot ervoor kabels aansluiten Rood eerst op lege accu dan op hulpaccu , dan zwart op hulpaccu dan pas op lege accu.
De accu polen zijn gelukkig goed bereikbaar , op de rode zit een klepje wat je open moet klappen
de procedure in de auto is gewoon zoals altijd , rempedaal indrukken op start drukken ik moest dit nu 2x doen omdat hij bij de 1e poging zonder hulpaccu in de start cyclus was blijven hangen , dus eerst uit dan weer aan zoals normaal .....
Vervolgens een stukje gaan rijden en daarna deed hij het weer gewoon zoals 'normaal' , het was alweer ver na 17:00 op een Vrijdag dus ik heb er nog geen garage mee 'lastig' gevallen , toen ik online een afspraak wilde maken bij mijn favoriete Toyota dealer , bleek dat dit pas vanaf 22-07 zou kunnen ..... dat is natuurlijk veel te lang , dus ik ga ze Maandag maar even bellen zodat ik tussendoor even langs kan komen .....
Ik denk / hoop dat het gewoon een rotte accu is , de auto heeft 2 dagen stilgestaan en deed het niet meer , nadat hij het dus 2 weken na de vorige keer wel goed heeft gedaan ( maar toen reed ik er iedere dag mee )
Om te voorkomen dat dit ondertussen weer een keer gebeurd en ik niemand bereid kan vinden om mij even een 'starthulp' te geven , heb ik nu deze gekocht .... hij wordt vandaag met DHL bezorgd
https://www.bol.com/nl/nl/p/olvy-12v-jumpstarter-voor-auto-1500a-3-in-1-starthulp-met-powerbank-led-zaklamp-en-sos-noodlicht-startkabels-met-accu/9300000232455796/
Tip : koop dit soort zaken online , als je het nodig hebt is het nergens te vinden ( zelfs niet als je in een metropool woont als Rotterdam ) en als je al wat vind is het niet wat je zoekt en ook nog eens heel erg duur, ik had dus bijna 200 euro betaald voor een accu lader met een 220 volt stekker , maar er is / was geen stopcontact in de buurt van mijn auto en hij is nogal zwaar om te duwen 😂
In de kofferbak heb ik nu bij mijn laadkabel het setje startkabels liggen JTBS :-) Hiervoor heb ik 14 jaar in een Diesel gereden , deze heeft mij 1x laten staan dat koste mij toentertijd wel meteen + 1000 euris
maar.... slechts 1x dat hij het niet deed en bedenk dan .... dat was een Fiat 😂
Maar okay het is natuurlijk niet helemaal eerlijk .... want ik had niet moeten luisteren naar de Toyota assistance medewerker, "even + 30 minuten rijden dan is alles weer goed , geen garage bezoek nodig hoor" ,,,, Ik dacht namelijk dat IK het probleem was , ( door de schoonmaak actie met sleutels in mijn broekzak ) Dat s dus bij deze debunked , de auto stond zelfs erg ver van mijn huis geparkeerd dus de sleutel is er niet eens bij in de buurt geweest ...
Bedenk ... ik ben zelf formeel opgeleid als Automotive techneut ( wel + 28 jaar geleden dat ik daarin werkzaam was ) en heb dus 2 mogelijke oorzaken bedacht ...
1. De auto heeft een lekstroom
2. De accu is gewoon zwak / defect
En 2 lijkt mij het meest aannemelijke , vooral gezien het feit dat mijn auto 100% origineel is , dus geen extra naderhand ingebouwde accessoires of e.d.