Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
MooDyBLueS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 03:19:
[...]

Ik heb persoonlijk deze: https://www.techpunt.nl/products/xiaomi-portable-electric-air-compressor-2

Een veel elegantere oplossing dan de gemiddelde bouwmarkt variant vind ik en op accu dus makkelijk in gebruik itt de vorige die ik had op 12V aansluiting waar toch de kabel altijd per zijde naar buiten gevoerd moet worden.

Duurt wel eventjes met alle elektrische compressors, denk wel ±30-45 sec per band, groot verschil met die van het tankstation, maar totaal niet erg vind ik zelf.

En soms pomp ik de banden na de wasbeurt op, ik heb 2 wasstraten die ik regelmatig bezoek en 1 daarvan heeft gratis oppompen nog altijd.
Ik heb deze ook, inderdaad erg fijn apparaat. Voordeel: ligt altijd in de auto aan de usb lader, dus altijd vol,.ook bij eventuele noodgevallen (pomp je ook altijd je 5e wiel op als je die hebt?)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddye schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:55:
Dank jullie. Ik ga even kijken naar een draagbare compressor.
heb je die niet toevallig in je pech onderweg kit in de achterbak? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 02-09-2026 10:28 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:21
Misschien een gekke vraag. Maar getriggerd door de hier (en op andere fora) genoemde 12V accu problemen wil ik toch wel een waarneming met jullie delen.

De auto staat voor het huis geparkeerd, de 12V accu spanning monitor ik niet (en nog geen issues met een lege 12V accu gehad), maar mijn iPhone batterij loopt wel heel snel terug.

Even zoeken in de iPhone batterij instellingen waarom, en dan blijkt vandaag bijvoorbeeld dat 36% van de iPhone batterij capaciteit in 7.5 uur wordt verbruikt door de MyToyota app in de achtergrond modus. De app is vrijwel constant op de achtergrond actief. Tja.

Waarmee dan?

Ik heb nu alle vinkjes in de app uitgeschakeld behalve bluetooth. En dan afwachten of het verbruik afneemt.

Zou dat verschijnsel gerelateerd zijn aan de eerder breed gecommuniceerde issues met het te vaak en te lang aanroepen van de auto met 12V accu en iPhone battery drain tot gevolg.

Iemand dit ook gemerkt, en welke instellingen gebruiken jullie om dit te voorkomen/beperken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7ev0Gb_-IueAz8_Uagd8fx44X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnZuxvPAfFeKR93PuYNHYPHJ.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
in de screenshot zie je dat dit issue sinds zondag speelt.

[ Voor 17% gewijzigd door EVfan op 02-09-2026 12:23 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:41
Vrijdag ben ik ook de gelukkige eigenaar van een BZ4X uit 2022. Een van de eerste series dus met 1 fase boordlader maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem. Voordeel is dat de auto hierdoor scherp geprijsd is en Premium uitgevoerd op het JBL audiosysteem na.

Ben erachter gekomen dat veel auto verkopers niet alles weten van de auto die ze verkopen en zomaar wat zeggen of ze houden zich van de domme.

1 fase of drie fase laden kunnen ze niet vertellen . Welke uitvoering de auto is roepen ze maar wat en alles is vol opties terwijl dat niet zo is, Toyota garanties weten ze niet te vertellen, actieradius verschil tussen 20” of 18” wielen weten ze vaak niet.

Ik ben er ondertussen achtergekomen dat er best wat verschillen zijn tussen de uitvoeringen onderling. Bijvoorbeeld het 360 camera systeem is bij de Premium kwalitatief veel beter en full screen dan de Dynamic met 360 camera die niet schermvullend is. Ook de voorruit verwarming blijkt verschillend tussen volledig raam met draadjes of alleen het gedeelte bij de ruitenwissers dat verwarmd wordt.

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:39
@EVfan de app staat bij mij niet bij batterijverbruik ertussen.
Voor de app staan alle vinkjes aan, behalve bluetooth

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 23:02
EVfan schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:21:
Misschien een gekke vraag. Maar getriggerd door de hier (en op andere fora) genoemde 12V accu problemen wil ik toch wel een waarneming met jullie delen.

De auto staat voor het huis geparkeerd, de 12V accu spanning monitor ik niet (en nog geen issues met een lege 12V accu gehad), maar mijn iPhone batterij loopt wel heel snel terug.

Even zoeken in de iPhone batterij instellingen waarom, en dan blijkt vandaag bijvoorbeeld dat 36% van de iPhone batterij capaciteit in 7.5 uur wordt verbruikt door de MyToyota app in de achtergrond modus. De app is vrijwel constant op de achtergrond actief. Tja.

Waarmee dan?

Ik heb nu alle vinkjes in de app uitgeschakeld behalve bluetooth. En dan afwachten of het verbruik afneemt.

Zou dat verschijnsel gerelateerd zijn aan de eerder breed gecommuniceerde issues met het te vaak en te lang aanroepen van de auto met 12V accu en iPhone battery drain tot gevolg.

Iemand dit ook gemerkt, en welke instellingen gebruiken jullie om dit te voorkomen/beperken?

[Afbeelding]
edit:
App blijft inderdaad bij mij ook draaien op de achtergrond. Als een echte 40+ 'er sluit ik deze elke keer als ik hem gebruik. Verder eigenlijk geen verder onderzoek naar gedaan.

Powered by KPN

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:48
Garret1410 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:42:
Vrijdag ben ik ook de gelukkige eigenaar van een BZ4X uit 2022. Een van de eerste series dus met 1 fase boordlader maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem. Voordeel is dat de auto hierdoor scherp geprijsd is en Premium uitgevoerd op het JBL audiosysteem na.

Ben erachter gekomen dat veel auto verkopers niet alles weten van de auto die ze verkopen en zomaar wat zeggen of ze houden zich van de domme.

1 fase of drie fase laden kunnen ze niet vertellen . Welke uitvoering de auto is roepen ze maar wat en alles is vol opties terwijl dat niet zo is, Toyota garanties weten ze niet te vertellen, actieradius verschil tussen 20” of 18” wielen weten ze vaak niet.

Ik ben er ondertussen achtergekomen dat er best wat verschillen zijn tussen de uitvoeringen onderling. Bijvoorbeeld het 360 camera systeem is bij de Premium kwalitatief veel beter en full screen dan de Dynamic met 360 camera die niet schermvullend is. Ook de voorruit verwarming blijkt verschillend tussen volledig raam met draadjes of alleen het gedeelte bij de ruitenwissers dat verwarmd wordt.
Ik heb een november 2022 Premium Launch 1 fase auto , dus lees mijn draadjes en je weet alles 😉 over die uitvoering, ik ben er nog steeds super blij mee het is een echt fantastische heerlijk rijdende auto.

Ik kocht die van mij met 7500 km er staat nu 28 k op en ben er ook al flink mee op weg geweest ( o.a. Spanje via Atlantische kust terug via route Soleil)

Oh en de 1 fase BZ4X kan dus wel 7,2 kWh laden op de juiste AC laders en 'gewoon' 150KW op een DC lader net als de 3 fase auto`s .

Vandaag weer geladen op mij werk mt 40% neergezet om 08:00 en om 16:00 rijd ik gewoon met 100% weg altijd , dus zo`n probleem is het echt niet met de juiste laders ...

[ Voor 5% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 02-09-2026 17:26 ]

• MPCoreDeveloper
Packardhell schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:58:
[...]

App blijft inderdaad bij mij ook draaien op de achtergrond. Als een echte 40+ 'er sluit ik deze elke keer als ik hem gebruik. Verder eigenlijk geen verder onderzoek naar gedaan.
Ik heb een Pixel 10 en er geen last van

• Coro
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58
Vraagje over de accountsettings. We hebben een bZ4X van augustus 2026. In ons huishouden wordt de auto afwisselend gebruikt door mijn vrouw en mijzelf. Ik heb geprobeerd om voor ieder een eigen account in te stellen in de MyToyota app en als alternatief één account te gebruiken op onze beide telefoons. Geen van de opties is echt optimaal. Samen op één account werkt voor ons nog het beste omdat we dan beide van alle digitale services gebruik kunnen maken. Helaas denkt de auto dan wel dat we één persoon zijn met o.a. dezelfde stoelinstellingen. Ook moet één van ons dan zijn telefoon steeds handmatig verbinden. Als we allebei een eigen account gebruiken dan heeft één van ons geen digitale services omdat er maar één de eigenaar kan zijn. Zijn wij de enige die dit als onhandig ervaren? Doen we iets niet goed? Hoe gaan anderen hiermee om?

• MPCoreDeveloper
Coro schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:27:
Vraagje over de accountsettings. We hebben een bZ4X van augustus 2026. In ons huishouden wordt de auto afwisselend gebruikt door mijn vrouw en mijzelf. Ik heb geprobeerd om voor ieder een eigen account in te stellen in de MyToyota app en als alternatief één account te gebruiken op onze beide telefoons. Geen van de opties is echt optimaal. Samen op één account werkt voor ons nog het beste omdat we dan beide van alle digitale services gebruik kunnen maken. Helaas denkt de auto dan wel dat we één persoon zijn met o.a. dezelfde stoelinstellingen. Ook moet één van ons dan zijn telefoon steeds handmatig verbinden. Als we allebei een eigen account gebruiken dan heeft één van ons geen digitale services omdat er maar één de eigenaar kan zijn. Zijn wij de enige die dit als onhandig ervaren? Doen we iets niet goed? Hoe gaan anderen hiermee om?
Het werd bij mij bij de aflevering al meteen verteld dat dit een beperking is van de App / het systeem.

Een collega heeft een nieuwe Connected Toyota hybride en exact hetzelfde probleem, zit dus echt in de Toyota infra.

Dus een van de 2 heeft die ' beperking ' helaas ....is een Toyota probleem. ( Ik heb de App , mijn vrouw niet gelukkig voor mij geeft zij er niet zo om )

Tip : Programmeer de 2 knoppen in de deur , en gebruik gewoon 1 default waarbij jullie beiden goed kunnen plaatsnemen ( de grootste persoon) druk na het instappen op je knop en voila 🤓😉

[ Voor 7% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 02-09-2026 17:44 ]

• Coro
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:40:
[...]

Het werd bij mij bij de aflevering al meteen verteld dat dit een beperking is van de App / het systeem.

Een collega heeft een nieuwe Connected Toyota hybride en exact hetzelfde probleem, zit dus echt in de Toyota infra.

Dus een van de 2 heeft die ' beperking ' helaas ....is een Toyota probleem. ( Ik heb de App , mijn vrouw niet gelukkig voor mij geeft zij er niet zo om )
Bedankt voor je snelle reactie. Dan leggen we ons ook maar neer bij de situatie. Toyota heeft op het digitale vlak nog grote stappen te maken.

• EVfan
Eddye schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:24:
@EVfan de app staat bij mij niet bij batterijverbruik ertussen.
Voor de app staan alle vinkjes aan, behalve bluetooth
@Eddye

Ah, dus bluetooth is de boosdoener? Ga dat testen.

Dank.

• Eddye
EVfan schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:48:
[...]

@Eddye

Ah, dus bluetooth is de boosdoener? Ga dat testen.

Dank.
Grappig, ik zat net hetzelfde te denken, bluetooth aanzetten en kijken of er iets gebeurt

• cheezball
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-09 13:25
Coro schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:27:
oh goed dat je dit post. Ik moet mijn vrouw nog steeds een instapcursus 'Rijden met een Elektrieken Automaat Formaat Grote Kar' geven. Zij zal de standaard user profile (lees: mijn user profile) gaan gebruiken . :)

• Garret1410
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:43:
[...]

Ik heb een november 2022 Premium Launch 1 fase auto , dus lees mijn draadjes en je weet alles 😉 over die uitvoering, ik ben er nog steeds super blij mee het is een echt fantastische heerlijk rijdende auto.

Ik kocht die van mij met 7500 km er staat nu 28 k op en ben er ook al flink mee op weg geweest ( o.a. Spanje via Atlantische kust terug via route Soleil)

Oh en de 1 fase BZ4X kan dus wel 7,2 kWh laden op de juiste AC laders en 'gewoon' 150KW op een DC lader net als de 3 fase auto`s .

Vandaag weer geladen op mij werk mt 40% neergezet om 08:00 en om 16:00 rijd ik gewoon met 100% weg altijd , dus zo`n probleem is het echt niet met de juiste laders ...
Ik heb jouw draadje en dit forum helemaal gelezen voordat ik de auto kocht dus daar heb ik veel aangehad. Ik heb trouwens exact dezelfde kleurstelling en 20” velgen.

Heb je misschien advies over een 1 fase wandlader. Ik heb een oprit en wil graag zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken. Ik heb een 3x25A aansluiting. Ik lees dat de Ratio Solar wel geschikt moet zijn.

• MPCoreDeveloper
Ik heb geen eigen lader , maar wat mij dus wel is opgevallen is dat als ik AC laad op mijn werk en bijvoorbeeld bij de Efteling het daar super snel gaat dit zijn Alfen Load balanced palen, de BZ4X 1 fase kan en mag 32A trekken ( dat zou iets Japans zijn ) dus nu heb ik begrepen dat je ' normaal ' max 3,6 KW kan trekken en op deze palen die intern slim schakelen met de fases kan er dus max 7,2 kWh worden geleverd aan de 1 fase BZ4X

EV oplaadpunten | Alfen https://share.google/0t2YQqD75HfY5doZM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-_HFi1hqFTzDsj72I-mGOGilfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRNEttpULt6rq8th2T1I6ivg.jpg?f=fotoalbum_large

Dus deze palen communiceren goed met de BZ4X

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:50:
Ik heb geen eigen lader , maar wat mij dus wel is opgevallen is dat als ik AC laad op mijn werk en bijvoorbeeld bij de Efteling het daar super snel gaat dit zijn Alfen Load balanced palen, de BZ4X 1 fase kan en mag 32A trekken ( dat zou iets Japans zijn ) dus nu heb ik begrepen dat je ' normaal ' max 3,6 KW kan trekken en op deze palen die intern slim schakelen met de fases kan er dus max 7,2 kWh worden geleverd aan de 1 fase BZ4X

[Afbeelding]

Komt dat niet gewoon doordat ze daar toevallig een andere verbinding hebben naar de netbeheerder? Zoals thuis is 3 fase meestal 3x25A, dan kan je nooit 32A op 1 fase halen. Als die alfen palen een betere verbinding hebben waardoor ze 32A op 1 fase kunnen leveren dan kunnen ze sneller laden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:52
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:50:

[Afbeelding]

Niet alleen Japans. In het buitenland genoeg 22 kW palen. Die werken volgens hetzelfde principe maar dan 3 fases.

• MPCoreDeveloper
reiniero schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:44:
[...]

Komt dat niet gewoon doordat ze daar toevallig een andere verbinding hebben naar de netbeheerder? Zoals thuis is 3 fase meestal 3x25A, dan kan je nooit 32A op 1 fase halen. Als die alfen palen een betere verbinding hebben waardoor ze 32A op 1 fase kunnen leveren dan kunnen ze sneller laden.
Nou ik ben geen elektro technicus , echter mijn collega had er een heel verhaal over hoe het werkt ( hij is elektro technisch ing ) maar hang mij er niet aan op misschien zeg ik het verkeerd.

De 1 fase BZ4X 'kan' dus 32 A doe op 1 fase in heel Europa kan dat gewoon niet zie ook filmpje Bjorn Nijland als hij de stoppen opblaast in zijn vakantie woning :) als hij de 1e generatie BZ test echter in Japan schijnt dat dus wel te kunnen .

De BZ4X gen 1 heeft dus een 1-fase 6,6 kW boordlader. Hoewel deze lader op papier 32 Ampère kan trekken, zorgt de Europese infrastructuur in de praktijk voor grote laadbeperkingen

In Nederland zijn de meeste openbare laadpalen en thuiswallboxen 3-fase aansluitingen (meestal afgezekerd op 3 x 16 Ampère om overbelasting te voorkomen).

Sluit je de 1-fase BZ4X aan op zo’n standaard, 'domme' 3-fase paal? Dan gebruikt de auto slechts één van de drie beschikbare fasen.

Omdat die fase begrensd is op 16 Ampère, laadt de auto met een maximaal vermogen van max 3,6 kW (230V x 16A). Het volledig opladen van de accu duurt hierdoor wat langer.

Een 1 fase BZ4X kan max 7,2 halen op een Alfen smart 3 fase Paal ( zie foto waar hij op dat moment 6,9 trok maar 7,2 heb ik dus ook echt gezien ) er zullen vast ander merken palen zijn die dit ook kunnen maar van die van Alfen weet ik dus dat deze goed met de BZ4X communiceert en dit ook echt doet .

Een Alfen laadpaal (zoals de Alfen Eve Single Pro of S-line) is een 22 kW lader. Dat betekent dat de hardware dik genoeg is om over 3 fasen elk maximaal 32 Ampère te leveren (3 × 230V × 32A = 22kW)

Omdat een gen 1 bZ4X een 1-fase auto is, negeert hij fase 2 en fase 3 volledig. De auto vraagt echter wel aan de laadpaal: "Ik ben een 1-fase auto, geef mij maar het maximale wat je kunt leveren op fase 1." De Alfen paal antwoordt: "Ik ben een 22 kW-paal, dus ik kan jou op die ene fase maximaal 32 Ampère geven."

Een standaard Nederlandse meterkast is meestal afgezekerd op 3 x 25 Ampère. Als de auto in z'n eentje 32 Ampère van één fase zou trekken, zou de hoofdzekering er uitklappen (het Bjørn Nijland-scenario).

Een Alfen ( en vast ook andere smart palen ) voorkomt dit met Active Load Balancing
De laadpaal communiceert continu (via een P1-kabel of datakabel) met de slimme meter in de meterkast. Hij weet exact hoeveel stroom er wordt verbruikt per fase. Met een 3 x 25A aansluiting kan dat dus met een fase koppelaar in de paal 3 x 11 = 33 A

Als het rustig is , ziet de laadpaal dat er op 'fase 1' flink wat ruimte is. De laadpaal schroeft het vermogen voor de auto op naar 31 à 32 Ampère.

Daarom baal ik altijd als een collega zijn 3 fase auto ook aansluit op de twin paal want dan ga ik meteen naar 3,6 kwh max

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:43:
[...]

Nou ik ben geen elektro technicus , echter mijn collega had er een heel verhaal over hoe het werkt ( hij is elektro technisch ing ) maar hang mij er niet aan op misschien zeg ik het verkeerd.

De 1 fase BZ4X 'kan' dus 32 A doe op 1 fase in heel Europa kan dat gewoon niet zie ook filmpje Bjorn Nijland als hij de stoppen opblaast in zijn vakantie woning :) als hij de 1e generatie BZ test echter in Japan schijnt dat dus wel te kunnen .

De BZ4X gen 1 heeft dus een 1-fase 6,6 kW boordlader. Hoewel deze lader op papier 32 Ampère kan trekken, zorgt de Europese infrastructuur in de praktijk voor grote laadbeperkingen

In Nederland zijn de meeste openbare laadpalen en thuiswallboxen 3-fase aansluitingen (meestal afgezekerd op 3 x 16 Ampère om overbelasting te voorkomen).

Sluit je de 1-fase BZ4X aan op zo’n standaard, 'domme' 3-fase paal? Dan gebruikt de auto slechts één van de drie beschikbare fasen.

Omdat die fase begrensd is op 16 Ampère, laadt de auto met een maximaal vermogen van max 3,6 kW (230V x 16A). Het volledig opladen van de accu duurt hierdoor wat langer.

Een 1 fase BZ4X kan max 7,2 halen op een Alfen smart 3 fase Paal ( zie foto waar hij op dat moment 6,9 trok maar 7,2 heb ik dus ook echt gezien ) er zullen vast ander merken palen zijn die dit ook kunnen maar van die van Alfen weet ik dus dat deze goed met de BZ4X communiceert en dit ook echt doet .

Een Alfen laadpaal (zoals de Alfen Eve Single Pro of S-line) is een 22 kW lader. Dat betekent dat de hardware dik genoeg is om over 3 fasen elk maximaal 32 Ampère te leveren (3 × 230V × 32A = 22kW)

Omdat een gen 1 bZ4X een 1-fase auto is, negeert hij fase 2 en fase 3 volledig. De auto vraagt echter wel aan de laadpaal: "Ik ben een 1-fase auto, geef mij maar het maximale wat je kunt leveren op fase 1." De Alfen paal antwoordt: "Ik ben een 22 kW-paal, dus ik kan jou op die ene fase maximaal 32 Ampère geven."

Een standaard Nederlandse meterkast is meestal afgezekerd op 3 x 25 Ampère. Als de auto in z'n eentje 32 Ampère van één fase zou trekken, zou de hoofdzekering er uitklappen (het Bjørn Nijland-scenario).

Een Alfen ( en vast ook andere smart palen ) voorkomt dit met Active Load Balancing
De laadpaal communiceert continu (via een P1-kabel of datakabel) met de slimme meter in de meterkast. Hij weet exact hoeveel stroom er wordt verbruikt per fase. Met een 3 x 25A aansluiting kan dat dus met een fase koppelaar in de paal 3 x 11 = 33 A

Als het rustig is , ziet de laadpaal dat er op 'fase 1' flink wat ruimte is. De laadpaal schroeft het vermogen voor de auto op naar 31 à 32 Ampère.

Daarom baal ik altijd als een collega zijn 3 fase auto ook aansluit op de twin paal want dan ga ik meteen naar 3,6 kwh max
Ah wat grappig, ik wist helemaal niet dat dat kon. Kan het ook zo snel nergens terug vinden. Was zelf al overtuigd om een peblar aan te schaffen als we een bz4x kopen maar dit werpt er toch weer een ander licht op.

• Garret1410
Klopt helemaal. Thuis heb je meestal 3x25A dus op 1 fase zou je theoretisch 25A of 5,7kw kunnen afnemen maar dat mag officieel niet want naar mijn weten moet een laadpaal op een eigen 16A groep met aardlek. Je kunt zwaarder maar dat is op eigen risico maar met load balancing zou het geen probleem moeten zijn

Op m’n werk hebben we 32A krachtstroom dus dan zou ik op 1 fase wel die 32A kunnen laden met de goede lader. Dus 230x32A is 7,3kw

Vaak zijn de 22kw laadpalen afgezekerd op 40A zodat ze constant 32A kunnen leveren.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
reiniero schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:04:
[...]

Ah wat grappig, ik wist helemaal niet dat dat kon. Kan het ook zo snel nergens terug vinden. Was zelf al overtuigd om een peblar aan te schaffen als we een bz4x kopen maar dit werpt er toch weer een ander licht op.
Peblar doet dat exact hetzelfde, en er zijn er nog meer. Niet een speciaal iets van Alfen. Past ook beter in het thuis laden topic dan hier.

En ook kunnen tegenwoordig de meeste EV's 32A op 1 fase laden, zelfs als ze maar 16A op 3 fasen kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 02-09-2026 22:12 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Garret1410 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:02:
[...]

Ik heb jouw draadje en dit forum helemaal gelezen voordat ik de auto kocht dus daar heb ik veel aangehad. Ik heb trouwens exact dezelfde kleurstelling en 20” velgen.

Heb je misschien advies over een 1 fase wandlader. Ik heb een oprit en wil graag zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken. Ik heb een 3x25A aansluiting. Ik lees dat de Ratio Solar wel geschikt moet zijn.
Hoewel dit geen laadpaal adviestopic is, wil ik kort benoemen: ga nu alvast voor een 3-fase laadpaal als je een 3x25A aansluiting hebt. De meerprijs is klein en soms zelfs nihil afhankelijk van merk wat je kiest. En ook al kan je aangekochte auto 'slechts' 1-fase, je volgende auto zal hoogstwaarschijnlijk wel 3-fase zijn en dan zou je weer een nieuwe laadpaal met (de)installatiekosten moeten neerleggen terwijl je nu ook in 1x klaar kan zijn.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:09:
[...]

Hoewel dit geen laadpaal adviestopic is, wil ik kort benoemen: ga nu alvast voor een 3-fase laadpaal als je een 3x25A aansluiting hebt. De meerprijs is klein en soms zelfs nihil afhankelijk van merk wat je kiest. En ook al kan je aangekochte auto 'slechts' 1-fase, je volgende auto zal hoogstwaarschijnlijk wel 3-fase zijn en dan zou je weer een nieuwe laadpaal met (de)installatiekosten moeten neerleggen terwijl je nu ook in 1x klaar kan zijn.
Hier op toevoegende, zelfs als het een 1 fase huisaansluiting betreft ga dan voor een laadpaal die 1 fase, 3 fase en automatische omschakeling voor zonnestroomladen ondersteund of zorg op zijn minst voor de juiste bekabeling naar de paal toe als je ooit de huisaansluiting van 1 naar 3 fase wilt brengen. Een alternatieve oplossing kan ook nog zijn om de zogenaamde granny charger aan te schaffen (met een normale stekker...), maar als je die gaat gebruiken is het eigenlijk zaak om daar een bijpassend stopcontact en groep voor te realiseren, daar is hier ook voldoende over geschreven. Daarnaast zijn die laders ook niet goedkoop... dan kan je m.i. beter naar een voordelige lader op marktplaats kijken of een Wallbox uit het goedkopere segment en geef je het geld niet twee maal uit.

Als we kijken naar het Toyota aanbod dan is dat een mooi aanbod gericht op ontzorgen. De keerzijde van het Toyota aanbod voor thuisladen is dat het prijzig is en dat je gebonden bent aan een abonnement. Het kan geen kwaad om ook de lokale laadpaalinstallateur te raadplegen.

Onder de streep bij het installeren van een laadpaal is het dan nog zaak om te zorgen dat de installateur netjes normconform werkt. Dan zit 't goed.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 14:09
Coro schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:01:
Gister is mijn bZ geleverd en zojuist heb ik de twee verschillende caravanspiegels die ik heb liggen getest. De EMUK universa-pro III zijn nieuw, de Repusel gebruikte ik op de RAV. Beide passen op de bZ4X. De Repusel is minder subtiel maar zal je zeker niet verliezen onderweg. Bijgaand wat foto’s.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de Milenco Aero 3 spiegels en heb die nog even op mijn Mercedes uitgeprobeerd. Ze bevallen mij totaal niet omdat ze toch wel wat trillen en dat wordt versterkt omdat ze vergroten. Is dat bij de Emuk en/of de Repusel ook het geval? Hebben die vlak of bol(convex) glas?

• Coro
hijlko.roosjen schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:35:
[...]

Inmiddels heb ik de Milenco Aero 3 spiegels en heb die nog even op mijn Mercedes uitgeprobeerd. Ze bevallen mij totaal niet omdat ze toch wel wat trillen en dat wordt versterkt omdat ze vergroten. Is dat bij de Emuk en/of de Repusel ook het geval? Hebben die vlak of bol(convex) glas?
De Emuk heb ik nog niet gebruikt. Over trillingen kan ik nog niets zinnigs zeggen. Het type glas kon ik bij Emuk ook niet kiezen. De Repusel had wel de keuze tussen bol of vlak glas. Ik gebruikte die op de RAV en had van trillingen weinig last.

• hijlko.roosjen
Coro schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:16:
[...]

De Emuk heb ik nog niet gebruikt. Over trillingen kan ik nog niets zinnigs zeggen. Het type glas kon ik bij Emuk ook niet kiezen. De Repusel had wel de keuze tussen bol of vlak glas. Ik gebruikte die op de RAV en had van trillingen weinig last.
Bedankt. Ik kan een set Repusel Krok One plus overnemen, gelukkig met vlakke spiegel. Die maar uitproberen.

• hijlko.roosjen
Coro schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:16:
[...]

Kunnen de spiegels wel dichtklappen met de Remusel erop ivm die band achter het spiegelhuis langs?

• Coro
hijlko.roosjen schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 08:22:
[...]

Kunnen de spiegels wel dichtklappen met de Remusel erop ivm die band achter het spiegelhuis langs?
Inklappen lukte wel 👍

• EVfan
EVfan schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:21:

Waarmee dan?

[Afbeelding]
edit:
Even follow up.

Ik heb in de apps (Apple) “ververs op achtergrond” uitgezet, en zie, het verbruik van de app staat nu niet eens meer in de top 5. Ik vrees dat deze functie dus ook een flinke aanslag pleegt op de 12V accu, maar zoals gezegd, ik heb dat niet gemeten. Hoe vaak vindt dit “verversen” eigenlijk plaats, dat dit zo’n verbruik heeft?

Anyhow, kan hier wel mee leven, de telefoon leeft nu ook weer een dag van een ochtend.

• Garret1410
Gisteren de BZ4X opgehaald. Alle pluspunten weten we inmiddels wel maar wat me als minpunt opviel is dat de aangegeven actieradius totaal niet klopt met de werkelijkheid. Ik snap dat het afhankelijk is van omstandigheden maar is het bekend of dit na verloop beter wordt als de auto weet wat het gemiddelde verbruik is.

Met een volle accu geeft de auto 399km aan maar dat haal ik niet en gisteren gaf hij 130km aan maar heb hooguit 80km kunnen rijden. Anderzijds reed ik gisteren op de snelweg met wind mee kon ik nog 200km rijden met 50% dus het is heel wisselvallig.

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 13:00
Garret1410 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:43:
Gisteren de BZ4X opgehaald. Alle pluspunten weten we inmiddels wel maar wat me als minpunt opviel is dat de aangegeven actieradius totaal niet klopt met de werkelijkheid. Ik snap dat het afhankelijk is van omstandigheden maar is het bekend of dit na verloop beter wordt als de auto weet wat het gemiddelde verbruik is.

Met een volle accu geeft de auto 399km aan maar dat haal ik niet en gisteren gaf hij 130km aan maar heb hooguit 80km kunnen rijden. Anderzijds reed ik gisteren op de snelweg met wind mee kon ik nog 200km rijden met 50% dus het is heel wisselvallig.
Ik ben heel erg benieuwd wat je ervaringen zijn over iets langere tijd. En welke versie je hebt met type velgen (20 of 18 inch). Wij willen de bz4x of subaru aanschaffen maar twijfelen nog, met name over de snelweg actieradius..

• cheezball
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-09 13:25

Als je wat langer ermee rijdt merk je dat steeds minder op die percentages gaat zitten letten, in het begin haast obsessief (en waar kan ik laden). Het scheelt wel wat met 20 of 18 inch, en of je alleen maar zit te sprinten en te speeden, vaak ladingen, snelwegen etc etc. Praktsch voor mijn 57.7 versie: in de zomer 350 km, in de winter 310 km. De Toyota-marge (35 km op 0% geloof ik) nog niet meegerekend. Zelf meet ik niets meer. 8)7

• EVfan

Wij hebben sinds 5 weken een Bz4x Touring. Daarmee afgelopen week naar Denemarken gereden, twee zware elektrische fietsen op de drager. Gemiddeld verbruik op de snelweg met 110 km/uur is 17-18 kWh/100 km, wat overeenkomt met een actieradius van 350 km.

Hier op de binnenwegen in Jutland met snelheden van 60-90 km/uur halen we 15 kWh per 100 km. Met slecht weer, natte wegen flink wat wind (wat allemaal nadelig werkt). Dat is dus ruim 450 km actieradius (op 100% lading uiteraard). En dat halen we hier ook echt als we naar de afgelegde afstanden en te laden kWh kijken. Dat is prima, maar wel wat minder dan Toyota claimt, met zo’n 20%.

Alle EV producenten flikken dit kunstje, een erg optimistische WLTP, behalve voor onze al 7 jaar oude eNiro, die een WLTP bereik heeft volgens Kia van 450 km, maar in de zomer doodleuk rond de 500 km zit.

• MooDyBLueS
  • Niet online
EVfan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:53:
[...]

Wij hebben sinds 5 weken een Bz4x Touring. Daarmee afgelopen week naar Denemarken gereden, twee zware elektrische fietsen op de drager. Gemiddeld verbruik op de snelweg met 110 km/uur is 17-18 kWh/100 km, wat overeenkomt met een actieradius van 350 km.

Hier op de binnenwegen in Jutland met snelheden van 60-90 km/uur halen we 15 kWh per 100 km. Met slecht weer, natte wegen flink wat wind (wat allemaal nadelig werkt). Dat is dus ruim 450 km actieradius (op 100% lading uiteraard). En dat halen we hier ook echt als we naar de afgelegde afstanden en te laden kWh kijken. Dat is prima, maar wel wat minder dan Toyota claimt, met zo’n 20%.

Alle EV producenten flikken dit kunstje, een erg optimistische WLTP, behalve voor onze al 7 jaar oude eNiro, die een WLTP bereik heeft volgens Kia van 450 km, maar in de zomer doodleuk rond de 500 km zit.
Nou Kia is daar blijkbaar ook vanaf gestapt, want ik kan stellen dat mijn EV6 die ook 500 km ver zou moeten kunnen komen volgens WLTP opgave in de praktijk nu in de zomer tussen de 17-20 kWh/100 km hangt en met 74 kWh netto is dat 370-435 km werkelijk bereik. In de winter is onder de 19 kWh/100 km halen met gevarieerde ritten vrijwel ondenkbaar. Niet slecht, maar ze hebben dit min of meer allemaal.

En ook qua afwijking heb ik van de week nog een lange rit gemaakt waarin ik dat ook ervaar: je begint met zeg 300 km, moet 200 km afleggen en hoe ik het altijd met een schuin oog in de gaten houd is het verschil bij de start en hoeveel je daarop inloopt. Ik zag die 100 km "over" ook teruglopen naar 90/80/70 en uiteindelijk aangekomen met 46 km over. Ondanks dat het een variabele waarde is die zich aanpast, want in de zomer zie ik regelmatig 450 km of meer na 100% opladen, in de winter is dat rond de 400 km wat de auto zelf dus zegt.

Kortom: je raakt er gewend aan. En ja, er zijn auto's die het nagenoeg perfect doen, Tesla is zo'n voorbeeld maar je kan ook ABRP gebruiken en die klopt voor mijn EV6 ook erg goed, in die zin dat ie zelfs vaak een beetje negatiever is. Als ik dus iets plan waarmee ik met 5% aankom volgens ABRP, dan weet ik dat het eerder 7-10% zal zijn, ligt misschien aan rijgedrag want ABRP middelt natuurlijk van alle beschikbare data en weersomstandigheden die dag enzo.

Overigens vind ik voor een lel van een auto als de bZ4X Touring 15 tot 17/18 kWh/100 km echt serieus goed! Dat is dus zuiniger dan mijn 2022 EV6, wat wel een AWD is overigens, de RWD is iets zuiniger.

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de bZ4X en Solterra maar eerder van de C-HR+/Uncharted en kijkend naar de Uncharted als middelste uitvoering dan heb ik precies wat ik zou willen: FWD met 77 kWh accu en praktisch alle opties, waar ik bij Toyota echt voor de AWD Executive zou moeten gaan. Ik heb het Toyota ook als feedback gegeven dat dit erg jammer is, want nu is het 44k of 51k wat in deze prijsklasse een enorm verschil is. 16% meerprijs. En de ironie is dat je bij Subaru voor minder, 43k namelijk, zelfs een véél rijker uitgeruste Uncharted krijgt én de kleuren zijn gratis, behalve two-tone, kortom de keuze zou dan zijn tussen:
  • Subaru Uncharted 2E-xcite+ Flare Orange metallic voor € 42.900 rijklaar
  • Toyota C-HR+ First Edition Metal Oxide metallic voor € 45.345 rijklaar
Enige 2 voordelen van Toyota zijn de 10 jaar ipv 8 jaar garantie, maar feitelijk is de Subaru een Toyota dus echt zorgen maken hoef je je sowieso niet. En bij Toyota kan je de 20" velgen nemen voor slechts € 595 wat een erg scherpe prijs is.

Normaal ben ik wel van de kleinere wielen vanwege het rijbereik, maar in alle eerlijkheid vind ik zowel bij de C-HR+ als Uncharted de 18" velgen best wel lelijk. Maar goed, als je erin zit zie je het niet meer. :+

En wat je voor die € 2.445 minderprijs dan extra krijgt 8)7 bij de Subaru is o.a.:
  • premium audio (Harman/Kardon, de JBL bij Toyota is een losse €1595 optie op enkel de Executive en zo denderend is die JBL ook niet eens)
  • elektrisch verstelbare voorstoelen
  • geheugenfunctie bestuurdersstoel
  • 360 graden camera (Panoramic View Monitor)
Enige dingen die ik bij Toyota heb gezien die er bij de Subaru niet opzitten en ook niet leverbaar lijken te zijn:
  • Digital Key (alleen Executive uitvoering bij Toyota)
  • privacy glas achterramen
Die laatste is met kwalitatief goede folie (Xpel bijv.) op te lossen, Digital Key is wel jammer want dat is fijn tegenwoordig, maar als dat het enige is...

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:18:
[...]

Nou Kia is daar blijkbaar ook vanaf gestapt, want ik kan stellen dat mijn EV6 die ook 500 km ver zou moeten kunnen komen volgens WLTP opgave in de praktijk nu in de zomer tussen de 17-20 kWh/100 km hangt en met 74 kWh netto is dat 370-435 km werkelijk bereik. In de winter is onder de 19 kWh/100 km halen met gevarieerde ritten vrijwel ondenkbaar. Niet slecht, maar ze hebben dit min of meer allemaal.

En ook qua afwijking heb ik van de week nog een lange rit gemaakt waarin ik dat ook ervaar: je begint met zeg 300 km, moet 200 km afleggen en hoe ik het altijd met een schuin oog in de gaten houd is het verschil bij de start en hoeveel je daarop inloopt. Ik zag die 100 km "over" ook teruglopen naar 90/80/70 en uiteindelijk aangekomen met 46 km over. Ondanks dat het een variabele waarde is die zich aanpast, want in de zomer zie ik regelmatig 450 km of meer na 100% opladen, in de winter is dat rond de 400 km wat de auto zelf dus zegt.

Kortom: je raakt er gewend aan. En ja, er zijn auto's die het nagenoeg perfect doen, Tesla is zo'n voorbeeld maar je kan ook ABRP gebruiken en die klopt voor mijn EV6 ook erg goed, in die zin dat ie zelfs vaak een beetje negatiever is. Als ik dus iets plan waarmee ik met 5% aankom volgens ABRP, dan weet ik dat het eerder 7-10% zal zijn, ligt misschien aan rijgedrag want ABRP middelt natuurlijk van alle beschikbare data en weersomstandigheden die dag enzo.

Overigens vind ik voor een lel van een auto als de bZ4X Touring 15 tot 17/18 kWh/100 km echt serieus goed! Dat is dus zuiniger dan mijn 2022 EV6, wat wel een AWD is overigens, de RWD is iets zuiniger.

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de bZ4X en Solterra maar eerder van de C-HR+/Uncharted en kijkend naar de Uncharted als middelste uitvoering dan heb ik precies wat ik zou willen: RWD met 77 kWh accu en praktisch alle opties, waar ik bij Toyota echt voor de AWD Executive zou moeten gaan. Ik heb het Toyota ook als feedback gegeven dat dit erg jammer is, want nu is het 44k of 51k wat in deze prijsklasse een enorm verschil is. 16% meerprijs. En de ironie is dat je bij Subaru voor minder, 43k namelijk, zelfs een véél rijker uitgeruste Uncharted krijgt én de kleuren zijn gratis, behalve two-tone, kortom de keuze zou dan zijn tussen:
Enige 2 voordelen van Toyota zijn de 10 jaar ipv 8 jaar garantie, maar feitelijk is de Subaru een Toyota dus echt zorgen maken hoef je je sowieso niet. En bij Toyota kan je de 20" velgen nemen voor slechts € 595 wat een erg scherpe prijs is.

Normaal ben ik wel van de kleinere wielen vanwege het rijbereik, maar in alle eerlijkheid vind ik zowel bij de C-HR+ als Uncharted de 18" velgen best wel lelijk. Maar goed, als je erin zit zie je het niet meer. :+

En wat je voor die € 2.445 minderprijs dan extra krijgt 8)7 bij de Subaru is o.a.:
  • premium audio (Harman/Kardon, de JBL bij Toyota is een losse €1595 optie op enkel de Executive en zo denderend is die JBL ook niet eens)
Enige dingen die ik bij Toyota heb gezien die er bij de Subaru niet opzitten en ook niet leverbaar lijken te zijn:
Die laatste is met kwalitatief goede folie (Xpel bijv.) op te lossen, Digital Key is wel jammer want dat is fijn tegenwoordig, maar als dat het enige is...
RWD? FWD of AWD zijn de enige 2 opties bij deze modellen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MooDyBLueS
  • Niet online
guido66 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:10:
[...]

RWD? FWD of AWD zijn de enige 2 opties bij deze modellen.
Scherp! FWD bedoel ik uiteraard. Ik raakte in de war met de opties van de EV6 zelf. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-09-2026 12:41 ]

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:08
Ook even een duit in het zakje doen...

De Subaru Uncharted heeft een ietsiepietsie grotere bodemvrijheid en de afstelling van het onderstel is aangepast op licht terrein gebruik. Veel reviewers vinden de Subaru lekkerder en sportiever rijden. Dat klopt wel met wat de Subaru ingenieurs voor ogen hadden volgens een interview met een Toyota executive. De teams van Subaru en Toyota hebben ook een gelijkwaardige input gehad, als je zijn reacties mag geloven. Heel Japans, wat gestuurde en politiek correcte antwoorden natuurlijk. Of het allemaal waar is, laat ik maar in het midden.

Genoemd interview over de EV modellen van Subaru en Toyota staat op YouTube en is met de in de VS wonende Japanse auto reviewer en automotive engineer David Koichi Chao (AutomotivePress channel): YouTube interview

Over die verschillen in rij-eigenschappen ga ik zelf verder geen uitspraak doen, omdat ik de C-HR+ niet heb (proef)gereden.
Softwarematig zijn er echter sowieso bij de AWD versies nog een paar verschillen voor wat betreft acceleratie, tractie en off-road mogelijkheden:
  • De Uncharted heeft 99 Nm meer koppel en pakt mede daardoor wat sneller op als je optrekt of bij een tussensprint. Acceleratie is vrij conservatief opgegeven. Er zijn meerdere tests waarbij 0-100 in de Uncharted eerder onder de 4,5 seconde uitkomt. Lekker boeiend verder want snel optrekken doe ik natuurlijk nooit... :+
  • De Uncharted heeft Symmetrical AWD / X-Mode. Al is dat wellicht minder goed dan bij de echte brandstof Subies door het verschil in vermogen tussen de elektromoteren voor en achter.
Al met al zijn er toch wel wat bijzondere verschillen tussen de C-HR+ en Uncharted. Het is geen simpele rebadge zoals ik zo vaak lees in artikelen of reacties.
edit:
Excuus. De C-HR+ en Uncharted AWD's zijn beide 323 Nm. De (softwarematige) afstelling is wel iets verschillend.

[ Voor 3% gewijzigd door baldyman op 05-09-2026 18:16 ]

• EVfan
MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:18:
[...]

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de bZ4X en Solterra maar eerder van de C-HR+/Uncharted en kijkend naar de Uncharted als middelste uitvoering dan heb ik precies wat ik zou willen: FWD met 77 kWh accu en praktisch alle opties, waar ik bij Toyota echt voor de AWD Executive zou moeten gaan. Ik heb het Toyota ook als feedback gegeven dat dit erg jammer is, want nu is het 44k of 51k wat in deze prijsklasse een enorm verschil is. 16% meerprijs. En de ironie is dat je bij Subaru voor minder, 43k namelijk, zelfs een véél rijker uitgeruste Uncharted krijgt én de kleuren zijn gratis, behalve two-tone, kortom de keuze zou dan zijn tussen:

@MooDyBLueS

Mijn Touring is de AWD uitvoering (niet perse het doel bij aanschaf, maar enkele goodies zitten alleen in de AWD versie, zoals je ook aangeeft).

En inderdaad, ik vind het gebruik hier in landelijk gebied met 15 kWh/100 km inderdaad erg netjes. In Nederland heb ik in een rit van Apeldoorn naar de grens, via A1 zelfs 13.9 kWh/100 km gehaald. Buitentemperatuur was toen >25 graden.

Vergeleken met onze voormalige Audi Etron is dit zelfs > 40% lager.

• MooDyBLueS
  • Niet online
EVfan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:26:
[...]

@MooDyBLueS

Mijn Touring is de AWD uitvoering (niet perse het doel bij aanschaf, maar enkele goodies zitten alleen in de AWD versie, zoals je ook aangeeft).

En inderdaad, ik vind het gebruik hier in landelijk gebied met 15 kWh/100 km inderdaad erg netjes. In Nederland heb ik in een rit van Apeldoorn naar de grens, via A1 zelfs 13.9 kWh/100 km gehaald. Buitentemperatuur was toen >25 graden.

Vergeleken met onze voormalige Audi Etron is dit zelfs > 40% lager.
Ah ik wist niet dat je de AWD versie had, dat maakt het nóg indrukwekkender. Wat ik ook noemenswaardig vind is dat je van een Audi Etron afkomt, nu kan je de Kia EV6 daar ook niet mee vergelijken, maar voor beiden geldt op hun eigen manier dat het qua 'premium' gevoel en bepaalde luxere opties wel een stapje boven Toyota zit, ook al is Kia een verder gelijkaardig merk als Toyota. Dat was voor mij destijds ook reden om voor de EV6 te kiezen, na veel Toyota en later Lexus gereden te hebben. Ik vind het echter persoonlijk lastig om gevoelsmatig een stapje terug te doen in bepaalde luxe, ook al is dat deels gevoel, deels de opties die je ervoor terugkrijgt. Daarom ben ik er ook nog niet over uit.

• Garret1410
Ik heb de bz4x gedaan omdat ik hem mooi vind en omdat er 10 jaar garantie op zit. Ik zat eerst te kijken naar een Skoda Enyaq maar die hadden veelal wat hogere kilometerstanden en minder garantie. Het is mijn eerste EV en ben toch wat huiverig wat betreft de accu degradatie en overige kosten en wat ik allemaal gelezen heb moet het wel goed zitten bijToyota.

Ik heb trouwens 20"wielen en op de snelweg bij 100kmh ongeveer reed ik 15,8kwh/100km wat ik netjes vind maar ga je 130 rijden met tegenwind dan gaat het rap omhoog vooral als je even lekker optrekt maar het zal even wennen zijn dat de actieradius variabel is.

Het is me ook opgevallen dat snelheidsmeter de gps snelheid aangeeft en eigenlijk zelfs een kilometer meer per uur. Zou bijna denken dat de wielen te groot zijn.

• MPCoreDeveloper
@Garret1410

Voor een 2022 bZ4X is 15,8 kWh/100 km? ontzettend netjes; dat haal ik niet 'zomaar'.

Mijn tips en inzichten op een rij:
  • Navigatie & planning: ABRP in combinatie met Enode kost €50 per jaar, maar levert enorm veel rust en een nauwkeurige EV-navigatie op.
  • Actieradius: De bZ4X toont een realtime actieradius die zich continu aanpast aan de omstandigheden en je rijgedrag. Op de cruisecontrol over langere afstanden klopt het bereik heel behoorlijk (in Frankrijk bij mij zelfs exact).
  • Praktijkverbruik: Rijd je gewoon vlot mee met het verkeer, pre-conditioneer je de auto en schroom je niet om in te halen? Reken dan op een jaargemiddelde van zo'n 19,3 kWh/100 km (gekalibreerd via Enode over >22.000 km). Dat is heel netjes voor het 2022-model.
  • Winterverbruik: Schrik niet van korte ritten in de winter; de kou kost stroom en het verbruik schiet dan gerust boven de 26 kWh/100 km.
  • Snelheidsmeter: De teller heeft een kleine afwijking. Bij 100 km/u op de bZ4X-teller geeft de GPS/ABRP 98 km/u aan. Omdat mijn adaptive cruisecontrol in stappen van 5 km/u werkt, zet ik hem meestal op 105 km/u.

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:33
user121 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Aanstaande zaterdag heb ik de afspraak staan. Mijn overweging was baat het niet schaadt het niet. Ik vermoed dat ik er niet veel meer van ga leren. Na zaterdag zal ik hier een update geven.
Vandaag was de EV coaching. De coaching werd gegeven bij de Toyota dealer. Het eerste deel betreft een uiteenzetting van het gekochte voertuig. Hoeveel accu capaciteit, verschil tussen netto en bruto capaciteit, wat is ac laden, wat is dc laden, waarvan is het verbruik van de auto afhankelijk en hoe heb je hier invloed op. Wat kun je doen om accu degradatie te voorkomen. Het tweede deel was in de auto, hierbij werden de rijhulpsysyemen uitgelegd. Totaal iets meer dan een uur bezig geweest. Voor mij persoonlijk heb ik niet heel veel nieuws gehoord. Was wel een mooie gelegenheid voor mijn vriendin om deze uitleg te krijgen. Ze rijd meestal in haar eigen niet elektrische auto. We vertrekken binnenkort met de EV naar Perpignan en dan is het wel fijn als we allebei de ins en outs weten.

Wat mij betreft was het een prima en correcte uitleg. Niet perse nodig maar wel handig om het zo te doen.

• hijlko.roosjen
user121 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:56:
[...]

Vandaag was de EV coaching. De coaching werd gegeven bij de Toyota dealer. Het eerste deel betreft een uiteenzetting van het gekochte voertuig. Hoeveel accu capaciteit, verschil tussen netto en bruto capaciteit, wat is ac laden, wat is dc laden, waarvan is het verbruik van de auto afhankelijk en hoe heb je hier invloed op. Wat kun je doen om accu degradatie te voorkomen. Het tweede deel was in de auto, hierbij werden de rijhulpsysyemen uitgelegd. Totaal iets meer dan een uur bezig geweest. Voor mij persoonlijk heb ik niet heel veel nieuws gehoord. Was wel een mooie gelegenheid voor mijn vriendin om deze uitleg te krijgen. Ze rijd meestal in haar eigen niet elektrische auto. We vertrekken binnenkort met de EV naar Perpignan en dan is het wel fijn als we allebei de ins en outs weten.

Wat mij betreft was het een prima en correcte uitleg. Niet perse nodig maar wel handig om het zo te doen.
In de folder wordt gesproken over een 'geheel verzorgde EV-kennissessie'. Dan denk je aan een evenement met lunch, blablabla, etc. Kennelijk is het niet zo 'verzorgd'.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Dat het wat heen en weer stuitert kan ik niks over zeggen, maar het range verhaal is gewoon normaal. Went vanzelf…

• MPCoreDeveloper
399 km is voor dit moment met de huidige temperaturen wel heel erg optimistisch voor een bZ4X Premium Launch Edition uit 2022. Die van mij, die inmiddels volledig is gekalibreerd op mijn eigen rijstijl, rapporteert nu zo'n 375 km bij 100%.

Als ik langere ritten maak richting Frankrijk of Spanje bijvoorbeeld ga ik altijd uit van maximaal 2,5 tot 3 uur rijden tussen de stops. Als 50-plussers zijn we na die tijd beiden wel toe aan een korte onderbreking. De auto kan ruim +300 km afleggen op de eerste stint (vertrekkend met 100% lading tot 10% reserve). De DC-snellaadsessies tussen de 10% en 80% die daarop volgen, zijn goed voor circa 260 km. Bedenk wel dat dit geldt onder de huidige weersomstandigheden; toen het afgelopen zomer zo warm was, kon ik vanaf Rotterdam met slechts 2 laadstops in één ruk doorrijden naar Port-en-Bessin-Huppain in Normandië.

Echter, in de winter is dat beeld heel anders. We gingen een keertje vanaf Rotterdam naar Pantropica toen het vroor. Ik had de auto toen nog niet zo lang, maar omdat ik toen al actief bezig was op het forum, heb ik alles nauwkeurig bijgehouden. Rotterdam–Pantropica is zo'n 160 km en helaas kun je daar op locatie niet laden (ik heb toen een Fastned-station gepakt). Uit de verbruikte percentages bleek dat mijn actieradius op een volle 100% accu bij die vrieskou neerkwam op slechts 246 km.

Dat is een daling van ongeveer 34% ten opzichte van de zomer, wat overigens heel normaal is voor een EV in de winter. Dit verlies wordt veroorzaakt door de lagere temperatuur van het batterijpakket, de hogere luchtweerstand door koude, dichte lucht en de extra energie die nodig is om het interieur comfortabel te verwarmen.
Sectie: Rijafstand Zomer vs. Winter
Om het verschil in bruikbare kilometers en stints overzichtelijk te houden op basis van mijn eigen data:

Zomer / Huidige omstandigheden (100% accu = 375 km)
  • Eerste stint (100% → 10% reserve):
    • Bruikbare accu: 90%
    • Effectieve afstand: ~338 km (ruim 300 km, ca. 2,5 tot 3 uur rijden)
  • Vervolgstints / DC Snelladen (80% → 10% reserve):
    • Bruikbare accu: 70%
    • Effectieve afstand: ~263 km (ca. 2 tot 2,5 uur rijden)
Winter / Vrieskou (100% accu = 246 km)
  • Eerste stint (100% → 10% reserve):
    • Bruikbare accu: 90%
    • Effectieve afstand: ~221 km (ca. 2 uur rijden)
  • Vervolgstints / DC Snelladen (80% → 10% reserve):
    • Bruikbare accu: 70%
    • Effectieve afstand: ~172 km (ca. 1,5 tot 1,75 uur rijden)

Dit zijn dus de cijfers van mijn BZ4X de premium Launch van november 2022 met mijn rijstijl en met 20 inch wielen , bedenk ook dat IK dus geen vrachtwagen hanger ben ik rij gewoon lekker door dus gewoon 130 in Frankrijk etc etc

oh en in de winter maakt het dus ook echt wel uit of ik de auto +- 10 minuten voor vertrek even voorverwarm aan de laadpaal ( dat doe ik dan regelmatig )

• EVfan
MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ah ik wist niet dat je de AWD versie had, dat maakt het nóg indrukwekkender. Wat ik ook noemenswaardig vind is dat je van een Audi Etron afkomt, nu kan je de Kia EV6 daar ook niet mee vergelijken, maar voor beiden geldt op hun eigen manier dat het qua 'premium' gevoel en bepaalde luxere opties wel een stapje boven Toyota zit, ook al is Kia een verder gelijkaardig merk als Toyota. Dat was voor mij destijds ook reden om voor de EV6 te kiezen, na veel Toyota en later Lexus gereden te hebben. Ik vind het echter persoonlijk lastig om gevoelsmatig een stapje terug te doen in bepaalde luxe, ook al is dat deels gevoel, deels de opties die je ervoor terugkrijgt. Daarom ben ik er ook nog niet over uit.
@MooDyBLueS

Ja je zou denken dat de overstap van een Etron naar de Bz4x Touring een stap terug is, maar dat is dus niet zo.

Na de proefrit, extra lang om zeker allerlei situaties te testen, waren we om. De Bz4x rijdt beter dan de Etron. Verkeersdrempels, bochtenwerk, slechtere wegen, veel meer comfort. En rijdt en regenereert enorm soepel.

De Etron is log, oneerbiedig gezegd, voelt als een boot of 4 afgeveerde wielen. En daar komt bij dat de betrouwbaarheid van de eerdere modellen (wij hadden een 2019) niet hoog was (zoek de statistieken maar op, Etron staat steevast ergens onderaan). En alles is enorm duur. De auto zit vol met opties, maar die geven ook regelmatig de geest, een schuifdak dat als je het niet elk jaar minimaal eenmaal grondig laat reinigen gaat lekken/overlopen, connected services kost 250€ per jaar, een deursensor defect, 900€, etc. En tenslotte, als een zwaard van Damocles hangt het ontwerp probleem van de motoren boven je hoofd. De oudere modellen kregen (nagenoeg) allemaal last van lekkage van een keerring, met gevolg water in de motoren en elektronische storingen. Schadepost zeer aanzienlijk. Wij hebben dit euvel niet gehad, mogelijk vanwege de rustige rijstijl, maar de 10 jaar garantie van Toyota, die beter rijdt, 40% zuiniger is geeft wel peace of mind hoor. En ja op de Bz4x is ook zat aan te merken, dat ervaren we nu op langere ritten ook. Ik zal twee dingen hier later vandaag posten.

Maar die zaken zijn “enigszins vervelend”, geen headache.

Just my two cents.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

EVfan schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:24:
[...]

@MooDyBLueS

Ja je zou denken dat de overstap van een Etron naar de Bz4x Touring een stap terug is, maar dat is dus niet zo.

Na de proefrit, extra lang om zeker allerlei situaties te testen, waren we om. De Bz4x rijdt beter dan de Etron. Verkeersdrempels, bochtenwerk, slechtere wegen, veel meer comfort. En rijdt en regenereert enorm soepel.

De Etron is log, oneerbiedig gezegd, voelt als een boot of 4 afgeveerde wielen. En daar komt bij dat de betrouwbaarheid van de eerdere modellen (wij hadden een 2019) niet hoog was (zoek de statistieken maar op, Etron staat steevast ergens onderaan). En alles is enorm duur. De auto zit vol met opties, maar die geven ook regelmatig de geest, een schuifdak dat als je het niet elk jaar minimaal eenmaal grondig laat reinigen gaat lekken/overlopen, connected services kost 250€ per jaar, een deursensor defect, 900€, etc. En tenslotte, als een zwaard van Damocles hangt het ontwerp probleem van de motoren boven je hoofd. De oudere modellen kregen (nagenoeg) allemaal last van lekkage van een keerring, met gevolg water in de motoren en elektronische storingen. Schadepost zeer aanzienlijk. Wij hebben dit euvel niet gehad, mogelijk vanwege de rustige rijstijl, maar de 10 jaar garantie van Toyota, die beter rijdt, 40% zuiniger is geeft wel peace of mind hoor. En ja op de Bz4x is ook zat aan te merken, dat ervaren we nu op langere ritten ook. Ik zal twee dingen hier later vandaag posten.

Maar die zaken zijn “enigszins vervelend”, geen headache.

Just my two cents.
Mijn twee centen er bij: etron is premium niet goed (bagger). Onbetrouwbare software, qua rijden inferieur, trager laden in de winter, pon dealers… maar ik heb het idee dat die 4 ringen zoveel vergoeden. Ik kom er in elk geval binnen een jaar van terug. Nog nooit zoveel gedoe met een auto gehad.
Ligt niet eens aan het EV deel, gewoon alles er omheen…

Kia heb ik geen oordeel over, die vind ik persoonlijk gewoon niet zo mooi.

Wat is eigenlijk premium? En betere opties? Een exec bz heeft alles, misschien dat de navigatie wat beter kan… maar liever dat het gewoon werkt. Ik lees veel over minder ver in infotainment, maar niet werkende fratsen in het infotainment waar je al rijdende niks aan hebt is dan wel premium vervelend.

Als ik 1 ding moet noemen is een automatische trekhaak wel handig, maar dat is het m.i. ook wel.

Op het onderhoudsinterval moet ik ook terug komen bij Toyota. Het lijkt veel voor een EV, maar ik heb met de Audi de dealer vaker gezien…

[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 06-09-2026 11:52 ]

• Garret1410
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:37:
@Garret1410

Voor een 2022 bZ4X is 15,8 kWh/100 km? ontzettend netjes; dat haal ik niet 'zomaar'.

Mijn tips en inzichten op een rij:
  • Navigatie & planning: ABRP in combinatie met Enode kost €50 per jaar, maar levert enorm veel rust en een nauwkeurige EV-navigatie op.
  • Actieradius: De bZ4X toont een realtime actieradius die zich continu aanpast aan de omstandigheden en je rijgedrag. Op de cruisecontrol over langere afstanden klopt het bereik heel behoorlijk (in Frankrijk bij mij zelfs exact).
  • Praktijkverbruik: Rijd je gewoon vlot mee met het verkeer, pre-conditioneer je de auto en schroom je niet om in te halen? Reken dan op een jaargemiddelde van zo'n 19,3 kWh/100 km (gekalibreerd via Enode over >22.000 km). Dat is heel netjes voor het 2022-model.
  • Winterverbruik: Schrik niet van korte ritten in de winter; de kou kost stroom en het verbruik schiet dan gerust boven de 26 kWh/100 km.
  • Snelheidsmeter: De teller heeft een kleine afwijking. Bij 100 km/u op de bZ4X-teller geeft de GPS/ABRP 98 km/u aan. Omdat mijn adaptive cruisecontrol in stappen van 5 km/u werkt, zet ik hem meestal op 105 km/u.
Die 15,8 was wellicht niet realistisch. Gisteren 100km dorp en provinciale wegen gereden en gemiddeld zat ik op 17,7. Bij 100% is de actieradius 400km maar na 100km rijden kom ik opgeteld op 375km uit. Wellicht wordt dit nog iets minder. Ik ging zelf van 350km uit dus alles erboven is mooi meegenomen. Ik rij weinig snelweg en vooral korte stukjes dorp en 80km wegen. Ik heb de airco op ECO staan.

ondanks de 20” wielen vind ik hem best comfortabel rijden. Beter dan mijn oude Toyota Verso.

Ik moet het forum nog even doorzoeken maar misschien weet jij antwoord op mijn vraag hoe het zit met de laad kabel ontkoppelen. Op dit moment moet ik eerst de auto ontgrendelen en dan kan het laadklepje pas open. Dan de laadstekker erin en die wordt vergrendeld. Ik krijg de laad stekker ook niet meer los tenzij ik eerst de auto vergrendel en weer ontgrendel. Is dit de procedure of zijn er andere manieren. Ik weet dat de Tesla een knopje op de laadstekker heeft om te ontgrendelen.

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:33
hijlko.roosjen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:12:
[...]

In de folder wordt gesproken over een 'geheel verzorgde EV-kennissessie'. Dan denk je aan een evenement met lunch, blablabla, etc. Kennelijk is het niet zo 'verzorgd'.
Wat betreft catering was er koffie, thee en water. Ik moet ook wel zeggen dat als er voor betaald had moeten worden ik het niet zou doen.

• MPCoreDeveloper
Garret1410 schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:08:
[...]

Die 15,8 was wellicht niet realistisch. Gisteren 100km dorp en provinciale wegen gereden en gemiddeld zat ik op 17,7. Bij 100% is de actieradius 400km maar na 100km rijden kom ik opgeteld op 375km uit. Wellicht wordt dit nog iets minder. Ik ging zelf van 350km uit dus alles erboven is mooi meegenomen. Ik rij weinig snelweg en vooral korte stukjes dorp en 80km wegen. Ik heb de airco op ECO staan.

ondanks de 20” wielen vind ik hem best comfortabel rijden. Beter dan mijn oude Toyota Verso.

Ik moet het forum nog even doorzoeken maar misschien weet jij antwoord op mijn vraag hoe het zit met de laad kabel ontkoppelen. Op dit moment moet ik eerst de auto ontgrendelen en dan kan het laadklepje pas open. Dan de laadstekker erin en die wordt vergrendeld. Ik krijg de laad stekker ook niet meer los tenzij ik eerst de auto vergrendel en weer ontgrendel. Is dit de procedure of zijn er andere manieren. Ik weet dat de Tesla een knopje op de laadstekker heeft om te ontgrendelen.
Ja , je moet de auto ontgrendelen door een van de linker deuren te openen lost de kabel ook meteen

De procedure die ik volg is ..... aan komen rijden op laadpaal , kofferklep open om laadkabel te pakken koffer klep sluiten , klepje open , eerst aansluiten op de laadpaal dan op de auto, auto pakt de kabel en lockt deze nu authentiseren op de laadpaal , laadpaal blauw , auto led groen dan pas auto afsluiten .

Weg van laadpaal: Auto openen is meteen stoppen met laden en de laadkabel lossen , laadsessie beëindigen op laadpaal , laadkabel daar uitrekken , dan uit de auto oprollen in de kofferbak gooien , instappen wegrijden .

Ben je iets vergeten in de auto? open dan de bijrijders deur als je snel genoeg bent dan laad de auto na het sluiten weer gewoon verder , anders kun je het circus opnieuw doen, en met en beetje pech kost je dat steeds 30 cent start kosten ( ooit 3x aan mijn broek gehad , zucht)

Met DC Laden is het stoppen op de IONITY of FastNed lader voldoende om de kabel te kunnen pakken / verwijderen, het starten gaat ook automatisch via de paal en JA de BZ4X ook die van jou is geschikt voor FastNed Auto-charge ( heerlijk ) helaas (nog) niet voor de IONITY variant . (dus neem een ionity pas , gratis en werkt veel fijner en goedkoper als andere dongles bij ionity )

• hijlko.roosjen
MPCoreDeveloper schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:24:
[...]

Ben je iets vergeten in de auto? open dan de bijrijders deur als je snel genoeg bent dan laad de auto na het sluiten weer gewoon verder , anders kun je het circus opnieuw doen, en met en beetje pech kost je dat steeds 30 cent start kosten ( ooit 3x aan mijn broek gehad , zucht)
Kan je dan niet alleen een raam openen met de app? Dan stopt het laden niet.

• MPCoreDeveloper
hijlko.roosjen schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:37:
[...]

Kan je dan niet alleen een raam openen met de app? Dan stopt het laden niet.
Dat heb ik nooit geprobeerd , maar wie weet werkt dat .....Persoonlijk vind ik het onhandig dat hij stopt met laden zodra je hem unlockt ik zou liever hebben dat het werkt zoals bij DC laden dus gewoon wanneer je de laadsessie stopt , bij andere merken schijnt dat ook dus gewoon zo te zijn dus waarom Toyota dit zo onhandig doet?

• hijlko.roosjen
Vandaag heb ik mijn C-HR+ Executive opgehaald. Kleur Mineral en zwart dak. Geen panaramadak/JBL gekozen, wel een trekhaak.

Alles op 20 juli besteld. Trekhaak zou in backorder staan maar was afgelopen week bij de dealer binnengekomen en er meteen opgezet. Helemaal bij mee.

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EohMxOy8Bi3ZIzv5iaajdQZJL9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BQVQQxNErRpkGIcYT07BLHm.jpg?f=fotoalbum_large

Een laadgrafiek onder bijna ideale omstandigeheden, laden begon aan 26%soc. temp 27 graden na een rit van 70 km.

C-HR+ 77kw fwd.

• EVfan
Overgeef Dave schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:32:
[Afbeelding]

Een laadgrafiek onder bijna ideale omstandigeheden, laden begon aan 26%soc. temp 27 graden na een rit van 70 km.

C-HR+ 77kw fwd.
@Overgeef Dave

Dat ziet er goed uit, hoewel persoonlijk vind ik de laadsnelheid vanaf net boven de 35% schat ik, alweer snel duikelen. Maar 165 kW piek is dus maar kort.

Mijn ervaring is nog minder goed, vrees dat dit door gebrek aan ervaring met onze Bz4x is.

Maximale snelheid tot nu toe, na 30 minuten voorverwarmen was 112 kW, bij SoC 30-40%, en die bleef gelukkig wel op een niveau van 70-80 kW hangen tot 80% SoC. 20-80% in krap 35 minuten (aan Tesla SuC).

Wat me nog niet gelukt is om voorverwarmen te koppelen aan navigatie, wel in de instellingen, maar als je handmatig bijvoorbeeld een Tesla SuC als bestemming in de Toyota navi programmeert dan herkent de navigatie dit niet als laadstation, dus moet je de conditionering handmatig aan zetten.

Zoals gezegd lijkt 30 minuten dan nog niet voldoende. Wat is jullie ervaring?

Eerder noemde ik het gemeten laadverlies van 20% bij 3 fase 11 kW laden. Dat was thuis, ben nu op vakantie en heb de gelegenheid gehad om met een andere 11 kW laadbox (ABB) het laadverlies te meten. En dat kwam op 20-22%, 2 maal gemeten. Kortom hetzelfde als thuis, wat de laadbox thuis (Zaptec) wel zo ongeveer uitsluit als oorzaak.

Jullie verwarmen toch bij dit soort temperaturen de batterij niet voor bij 11 kW laden, of is dat ook nog een factor, dus bijvoorbeeld dat van de 40 kWh die geladen is 32 kWh de batterij ingaat, 4 kWh laadverlies, en 4 kWh batterij verwarming. Hoe kijken jullie hiernaar, en ervaring?

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 18:23
nklsn schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Ik heb van het weekend mijn kaarten geüpdatet, die kun je downloaden vanaf de Toyota site, op een FAT32 USB-stick (25GB+) zetten, auto aandoen, wachten tot de boel is gestart, stick erin en dan update starten. Duurde bij mij ongeveer 30 minuten.

Je tweede punt heb ik ook wel, dat heeft volgens mij te maken met dat het hem niet lukt om het profiel van je telefoon te halen (of zoiets). Ik heb er helaas ook maar mee moeten leven, maar mocht je daar zelf een antwoord op vinden dan hoor ik dat graag.
Hoi, mag ik weten wat voor (merk/type) USB stick je hebt gebruikt? Ik heb gister (en vandaag) de update ook geïnstalleerd en hoewel het balkje aan het begin ook 30 minuten aangaf heeft het al met al ongeveer 8 uur geduurd, 8)7. Elke minuut op het balkje duurde ongeveer 15-20 minuten in werkelijkheid... Gelukkig uiteindelijk wel gelukt maar ik vond het wel spannend dus. Mijn stick was 32Gb en ook FAT32.

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:18
oetgrunn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:40:
[...]

Hoi, mag ik weten wat voor (merk/type) USB stick je hebt gebruikt?
Een transcend, van 64GB met FAT32. Het was niet een heel speciale, misschien dat de mijne USB3 is en die van jou niet waardoor het trager is gegaan?

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• oetgrunn
nklsn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:51:
[...]

Een transcend, van 64GB met FAT32. Het was niet een heel speciale, misschien dat de mijne USB3 is en die van jou niet waardoor het trager is gegaan?
Nee ook een USB 3(.2), dus bijzonder dat het zo verschilde. Welk bouwjaar bZ4X? Mss dat dat iets uitmaakt?

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:18
oetgrunn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:35:
[...]

Nee ook een USB 3(.2), dus bijzonder dat het zo verschilde. Welk bouwjaar bZ4X? Mss dat dat iets uitmaakt?
Dat lijkt mij sterk van het verschil in tijd is wel heel veel. Mijne komt uit 2023 en ik meen mij te herinneren dat de kaart die er op stond ook uit 2023 was.

Sinds de update heb ik op de navigatie kaarten wel allemaal kleine ronde stipjes op de wegen in de kaart, ik vermoed dat het aangeeft waar ik al eens gereden heb, of zoiets. Maar ik wordt graag gecorrigeerd als iemand het weet.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• Overgeef Dave
  • Nu online
EVfan schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:03:
[...]

@Overgeef Dave

Dat ziet er goed uit, hoewel persoonlijk vind ik de laadsnelheid vanaf net boven de 35% schat ik, alweer snel duikelen. Maar 165 kW piek is dus maar kort.

Mijn ervaring is nog minder goed, vrees dat dit door gebrek aan ervaring met onze Bz4x is.

Maximale snelheid tot nu toe, na 30 minuten voorverwarmen was 112 kW, bij SoC 30-40%, en die bleef gelukkig wel op een niveau van 70-80 kW hangen tot 80% SoC. 20-80% in krap 35 minuten (aan Tesla SuC).

Wat me nog niet gelukt is om voorverwarmen te koppelen aan navigatie, wel in de instellingen, maar als je handmatig bijvoorbeeld een Tesla SuC als bestemming in de Toyota navi programmeert dan herkent de navigatie dit niet als laadstation, dus moet je de conditionering handmatig aan zetten.

Zoals gezegd lijkt 30 minuten dan nog niet voldoende. Wat is jullie ervaring?

Eerder noemde ik het gemeten laadverlies van 20% bij 3 fase 11 kW laden. Dat was thuis, ben nu op vakantie en heb de gelegenheid gehad om met een andere 11 kW laadbox (ABB) het laadverlies te meten. En dat kwam op 20-22%, 2 maal gemeten. Kortom hetzelfde als thuis, wat de laadbox thuis (Zaptec) wel zo ongeveer uitsluit als oorzaak.

Jullie verwarmen toch bij dit soort temperaturen de batterij niet voor bij 11 kW laden, of is dat ook nog een factor, dus bijvoorbeeld dat van de 40 kWh die geladen is 32 kWh de batterij ingaat, 4 kWh laadverlies, en 4 kWh batterij verwarming. Hoe kijken jullie hiernaar, en ervaring?
Ik denk dat hij last had van die 27 graden, rond die 35% begon hij de batterij te koelen. Wasd een redelijk geblaas.

Jij zegt dat je hebt voorverwarmt, maar wat was de buiten temperatuur, ik heb de deze zomer nog nooit geprconditioneerd.

Dat laadverlies dat je hebt, is dat steeds met dezeflde kabel, want daar kan het ook aan liggen. Als dat zo is porbeer eens met een andere kabel als je in de mogelijkheid bent.

Anders zou ik toch eens contact opnemen met de dealer, want ik herken me niet in jou laad ervaring. Ik ben niet in de mogelijkheid om mijn laadverliezen aan 11 kW te meten, maar als ik puur naar tijd kijk kan ik mij niet voorstellen dat ik bij 11 kW 20% verlies heb.
edit:
Ik bedacht me net dat ik éénmalig de data van een 11kW laad sessie had genoteerd, vanaf wat het dashboad mij vertelde. 47,84 kW op 4u35 min. Dat geeft mij een efficeintie van 0.95. Dus 5% verlies. Laden was niet helemaal tot 100% maar tot 93%. Als je tot 100% zou laden gaat de efficientie achteruit omdat hij dan op het laatst ook niet tot 11kW zou laden en de verliezen dan hoger zijn. Jij Laad toch niet steeds tot 100% als je meet? Dat kom je ook in de zone waar de BMS zijn werk begint te doen en daar gaan zeker verliezen opzitten. Laage laadsenelheit (druppel laden). En als hij dan een helen nacht bezig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Overgeef Dave op 09-09-2026 06:52 ]

• EVfan
Overgeef Dave schreef op woensdag 9 september 2026 @ 05:58:
[...]

Ik denk dat hij last had van die 27 graden, rond die 35% begon hij de batterij te koelen. Wasd een redelijk geblaas.

Jij zegt dat je hebt voorverwarmt, maar wat was de buiten temperatuur, ik heb de deze zomer nog nooit geprconditioneerd.

Dat laadverlies dat je hebt, is dat steeds met dezeflde kabel, want daar kan het ook aan liggen. Als dat zo is porbeer eens met een andere kabel als je in de mogelijkheid bent.

Anders zou ik toch eens contact opnemen met de dealer, want ik herken me niet in jou laad ervaring. Ik ben niet in de mogelijkheid om mijn laadverliezen aan 11 kW te meten, maar als ik puur naar tijd kijk kan ik mij niet voorstellen dat ik bij 11 kW 20% verlies heb.
Dank voor je antwoord @Overgeef Dave

De enige constante in mijn metingen is de auto. Ik heb twee verschillende laadboxen gebruikt, en 3 verschillende kabels op 5 laadbeurten met een 11 kW box. Een daarvan is door Tibber geleverd en is geschikt voor (22 kW) 3 maal 32A, de andere hier op vakantie, en dan ook de originele oranje Toyota kabel. De Tibber kabel heb ik ook enkele jaren met mijn Audi Etron gebruikt, en daarmee heb ik 7-8% laadverlies over die periode gemeten. Dus de kabel verdenken lijkt onlogisch.

Tijdens de langere reis was het weer beroerd, 8 uur constante regen, temperaturen onder de 20 graden. De eerste keer niet voorverwarmd, maximum was toen 80 kW. De tweede keer handmatig een half uur voorverwarmd en maximum 112 kW. Van ca. 20 naar 80% in 30-35 minuten, ca. 45 kWh geladen elke keer.

Laadverlies bij DC laden is ook gemeten uiteraard min of meer nul, dat wordt verrekend in de laadpaal, plus, er is geen AC-DC conversie nodig.

Ik heb de dealer al gemaild, en die geven aan het niet te begrijpen, maar ook dat ze niet precies weten hoe ze het laadverlies moeten meten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:42:
[...]

Dank voor je antwoord @Overgeef Dave

De enige constante in mijn metingen is de auto. Ik heb twee verschillende laadboxen gebruikt, en 3 verschillende kabels op 5 laadbeurten met een 11 kW box. Een daarvan is door Tibber geleverd en is geschikt voor (22 kW) 3 maal 32A, de andere hier op vakantie, en dan ook de originele oranje Toyota kabel. De Tibber kabel heb ik ook enkele jaren met mijn Audi Etron gebruikt, en daarmee heb ik 7-8% laadverlies over die periode gemeten. Dus de kabel verdenken lijkt onlogisch.

Tijdens de langere reis was het weer beroerd, 8 uur constante regen, temperaturen onder de 20 graden. De eerste keer niet voorverwarmd, maximum was toen 80 kW. De tweede keer handmatig een half uur voorverwarmd en maximum 112 kW. Van ca. 20 naar 80% in 30-35 minuten, ca. 45 kWh geladen elke keer.

Laadverlies bij DC laden is ook gemeten uiteraard min of meer nul, dat wordt verrekend in de laadpaal, plus, er is geen AC-DC conversie nodig.

Ik heb de dealer al gemaild, en die geven aan het niet te begrijpen, maar ook dat ze niet precies weten hoe ze het laadverlies moeten meten.
Heb je het door mij gelinkte filmpje al gecheckt? Dat zou je uitgangspunten van bruto en netto capaciteit wel eens kunnen herzien… als in: wat je daar zag matcht wel met jouw percentages.

• EVfan
Overgeef Dave schreef op woensdag 9 september 2026 @
edit:
Ik bedacht me net dat ik éénmalig de data van een 11kW laad sessie had genoteerd, vanaf wat het dashboad mij vertelde. 47,84 kW op 4u35 min. Dat geeft mij een efficeintie van 0.95. Dus 5% verlies. Laden was niet helemaal tot 100% maar tot 93%. Als je tot 100% zou laden gaat de efficientie achteruit omdat hij dan op het laatst ook niet tot 11kW zou laden en de verliezen dan hoger zijn. Jij Laad toch niet steeds tot 100% als je meet? Dat kom je ook in de zone waar de BMS zijn werk begint te doen en daar gaan zeker verliezen opzitten. Laage laadsenelheit (druppel laden). En als hij dan een helen nacht bezig is.
@Overgeef Dave

Hier bij ons vakantie huisje heb ik de laadverliezen gemeten zoals jij dat in je edit ook aangeeft.

Aannemen dat de box echt 11 kW levert, geen andere grote gebruikers aanzetten (weet niet of er load balancing in de ABB box zit), en dan de tijd maal 11 kW. En dat vergelijken met de SoC eind minus SoC begin. Komt toch twee maal weer rond de 20%, wat wel vertrouwen geeft dat het getal betrouwbaar is.

Enfin, de dealer mag het uitzoeken.

• oetgrunn
nklsn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:52:
[...]

Dat lijkt mij sterk van het verschil in tijd is wel heel veel. Mijne komt uit 2023 en ik meen mij te herinneren dat de kaart die er op stond ook uit 2023 was.

Sinds de update heb ik op de navigatie kaarten wel allemaal kleine ronde stipjes op de wegen in de kaart, ik vermoed dat het aangeeft waar ik al eens gereden heb, of zoiets. Maar ik wordt graag gecorrigeerd als iemand het weet.
Die van mij is van 2024 dus dat kan het verschil ook niet verklaren denk ik. Het updatebestand op de stick zetten duurde ook wel even maar geen 8 uur gelukkig, denk max. een uurtje. Mss toch gewoon een langzame stick. Die stipjes zijn een "broodkruimelspoor", kun je uitzetten bij instellingen (POI menu in de kaart, kaart tonen tab en dan traceer route uitzetten).

• hijlko.roosjen
Bij mijn nwe auto de services geactiveerd, o.a. voor de digital key. Deze vervolgens in de app gedownload en succesvol geactiveerd. Maar als ik de sleutel niet bij me heb, gaat de auto echt niet los, ook niet met digital key op hoge gevoeligheid. Bluetooth staat altijd aan. Maakt ook niets uit of de app vergrendeld in mijn broekzak zit of ontgrendeld met de app open of niet pal naast de greep van de deur aan de bestuurders kant. Wie weet raad?

Update: zojuist batterijbesparing voor de myToyota app uitgezet en machtiging voor de Locatie gewijzigd van 'bij gebruik van de app' naar 'altijd'. Straks eens kijken of dit werkt.

Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?

Zo spontaan de klep de auto niet meer wilde sluiten, zo spontaan doet ie het weer. Het ervan weglopen had ik al geprobeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door hijlko.roosjen op 09-09-2026 13:54 ]

• Andurin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 13:47
hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?
Hier heb ik zelf ook wat uitdagingen mee gehad voor mijn BZ Touring (2026). Wanneer je op de knop voor het sluiten en vergrendelen klikt, dan probeert de auto de sleutel te detecteren. Deze detectie zit echter heel dicht bij de auto. Ik moet onder de klep staan terwijl ik op de knop klik om deze te kunnen sluiten met deze knop.

• oetgrunn
hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Bij mijn nwe auto de services geactiveerd, o.a. voor de digital key. Deze vervolgens in de app gedownload en succesvol geactiveerd. Maar als ik de sleutel niet bij me heb, gaat de auto echt niet los, ook niet met digital key op hoge gevoeligheid. Bluetooth staat altijd aan. Maakt ook niets uit of de app vergrendeld in mijn broekzak zit of ontgrendeld met de app open of niet pal naast de greep van de deur aan de bestuurders kant. Wie weet raad?

Dat eerste kan ik niks van zeggen want nog niet gebruikt. Bij dat tweede is de clou dat je na op het knopje drukken voor klep en auto wegloopt, een paar meter is genoeg. Dan sluiten de klep en de auto. Ik had eerst hetzelfde wat jij schrijft, knopje indrukken en alleen maar gepiep, dacht huh? Je hebt trouwens 30 seconden om weg te lopen, ik denk dat het idee is op knopje drukken, iets uit de kofferruimte pakken en dan weglopen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Overgeef Dave schreef op woensdag 9 september 2026 @ 05:58:
[...]

edit:
Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?

Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.

Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:10:
[...]

Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?

Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.

Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?
De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]

De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.
Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.

Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:18:
[...]

Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.

Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.
Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:19:
[...]

Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.
Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.

Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:23:
[...]

Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.

Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.
Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealer ;). Technisch kan het gewoon.

• EVfan
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]

Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.

Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.

Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]

Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealer ;). Technisch kan het gewoon.
Ja precies, de functionaliteit bestaat maar zoals gezegd: ik heb het bij Lexus nagevraagd en die geven aan dat dit in Europa niet mogelijk is. Dus praktisch gezien zijn het volgens mij alleen de Ford Mustang Mach-E en een paar elektrische Porsche's die het in NL/Europa hebben. Dus ik laat me graag verrassen als Toyota dit wel blijkt te kunnen (kan een volume ding zijn).

Ik zou het persoonlijk wel een erg fijne toevoeging vinden, want ik heb het niet zo op al die verschillende ingebouwde navigatiesystemen die elk weer hun eigen voors en tegens hebben. En hoewel ik meer een Apple gebruiker ben, vind ik de stap naar Android zoals bij Volvo o.a. en daarmee Google Maps maar ook een App store voor Waze/Here Maps enzo wel een welkome toevoeging. Dan kan je in ieder geval je favoriete navigatie app blijven gebruiken ipv met elke auto weer wat anders te hebben.

Hier de VS FAQ erover bij Lexus ter info: https://support.lexus.com/s/article/Apple-Maps-EV-Routing-Lexus

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:43 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.

Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.

Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.
Dat klopt en is bij veel EV's een groot nadeel. Ook mijn Kia EV6 heeft exact dit probleem. Je moet echt vanaf de kaart de snellader selecteren als POI anders doet ie het niet. Dus als je erop moet zoeken omdat je hem niet direct ziet, betekent dit ook dat je eerst moet zoeken, dan de zoekresultaten moet laten voor wat het is maar de kaart moet gebruiken om de snellader te selecteren. Tja... handig is anders.

Heel eerlijk heb ik met mijn EV6 die op papier 280 KW ofzo kan laden tijdens de laatste 2 vakanties naar Noorwegen/Zweden het maar gelaten en gewoon op ABRP gereden via CarPlay (en lokaal gebruik ik net als in NL gewoon Apple Maps) en ja het laden kwam zelden boven de 200 kW daarmee omdat perconditioneren niet gebeurde, maar alsnog snel zat. Als gezin was de plaspauze zogezegd langer dan het laden. En dan heb ik het nog niet eens over een lunchpauze. ;)
edit:
En Tesla SuC's zijn zo nodig nog lastiger, want die worden soms niet goed als snellader gezien omdat vanuit de ingebouwde navi ze niet altijd bekend zijn met het concept dat Tesla SuC's tegenwoordig voor alle merken open staan in grote delen van Europa.
Overigens vond ik het op vakantie bij Tesla vaak veel te druk en ben ik daarom maar gaan houden op Ionity en Circle K.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:45 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruiker ;). Maar goed om te weten, zoveel klikken is het nou ook weer niet om die pre-conditioning in te stellen. Op doorreis is het een deel van het "reismanagement"...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:45:
[...]

Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruiker ;). Maar goed om te weten, zoveel klikken is het nou ook weer niet om die pre-conditioning in te stellen. Op doorreis is het een deel van het "reismanagement"...
Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken. ;)

Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden. :)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:47:
[...]

Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken. ;)

Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden. :)
Ik volg graag slaafs de adviezen van de auto... ;)

• Overgeef Dave
  • Nu online
Zijn er nog mensen die problemen hebben dat er geen live gegevens meer binnen komen in ABRP via enode? In de verbindingen staat bij enode verbonden, maar bij het voertug staat niet verbonden. De toyota app kan wel verbinden, Er zit dus een probleem tussen de toyota servers en enode (dat leid ik althans zo af).

Dat probleem stelt zich al een paar weken, maar morgen een rit naar Luxemburg heen en weer. Niet dat ik morgen die die setup nodig heb, maar het was de eerste maal dat ik ABRP in full zou kunnen testen. Bij mijn normale gebruik moet ik nooit tijdens 1 reis laden.

Ik heb alvast een ODBLINK cx besteld,, maar die wordt morgen pas geleverd en ik ben natuurlijk niet thuis. Iemand ervaringen met de ODBLINK cx? Volgens de info die ik heb mag je die laten zitten. Gaat naar een lowpower state korte tijd na het uitschakelen van de wagen, maar is dat zo in de praktijk?

@MPCoreDeveloper jij gebruikt ABRP en enode niet? Heb jij problemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Overgeef Dave op 10-09-2026 06:52 ]

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 14:44
@Overgeef Dave Even gecheckt via m'n ABRP-widget op de iPhone en hier werkt Enode/ABRP gewoon.

Ik heb ook de OBDlink CX. Tijdens onze rondreis door Zweden afgelopen zomer heb ik 'm drie weken continu laten zitten en dit ging prima. Daarvoor in Nederland haalde ik 'm wel telkens eruit - het erin prikken en eruit halen kun je gemakkelijk blind doen. Ik weet dat deze in OBD-adapter in theorie inderdaad naar een lowpower state gaat én dat je er niet meer zou moeten kunnen verbinden, maar gevoelsmatig toch geen fijn idee in de dagelijkse praktijk in stedelijk gebied.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• Racemonster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YILPMoz_VWe3nz6H2O8JwLPngt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3YjNBZn6BoDbKBL5vGyuRlP.jpg?f=fotoalbum_large

Nuttige accessoire voor BZ4X (en misschien ook passend voor CHR+). Een snow/raincover wat handig is bij AC laden met slecht weer en beschermt dan ook gelijk de actuator van de klepsluiting (misschien geen issue bij Toyota maar bij VAG gaan de actuators door vochtinvloed bij bosjes ter ziele waardoor de laadklep niet meer open gaat of sluit).

Ik heb deze nu voor mijn BZ4X Touring en was onder de indruk van de kwaliteit en pasvorm. Aanrader!

https://yurikaccessories.com/products/ev-charging-port-snow-cover-for-toyota-bz-and-subaru-soltera-2026

[ Voor 8% gewijzigd door Racemonster op 10-09-2026 15:45 ]

• MPCoreDeveloper
Overgeef Dave schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:46:
Zijn er nog mensen die problemen hebben dat er geen live gegevens meer binnen komen in ABRP via enode? In de verbindingen staat bij enode verbonden, maar bij het voertug staat niet verbonden. De toyota app kan wel verbinden, Er zit dus een probleem tussen de toyota servers en enode (dat leid ik althans zo af).

Dat probleem stelt zich al een paar weken, maar morgen een rit naar Luxemburg heen en weer. Niet dat ik morgen die die setup nodig heb, maar het was de eerste maal dat ik ABRP in full zou kunnen testen. Bij mijn normale gebruik moet ik nooit tijdens 1 reis laden.

Ik heb alvast een ODBLINK cx besteld,, maar die wordt morgen pas geleverd en ik ben natuurlijk niet thuis. Iemand ervaringen met de ODBLINK cx? Volgens de info die ik heb mag je die laten zitten. Gaat naar een lowpower state korte tijd na het uitschakelen van de wagen, maar is dat zo in de praktijk?

@MPCoreDeveloper jij gebruikt ABRP en enode niet? Heb jij problemen?
Bij mij werkt het (nog) gewoon , dus Wat ABRP / Enode aangeeft Is exact Wat de Toyota app ook aangeeft.

• EVfan
Racemonster schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:38:
[Afbeelding]

Nuttige accessoire voor BZ4X (en misschien ook passend voor CHR+). Een snow/raincover wat handig is bij AC laden met slecht weer en beschermt dan ook gelijk de actuator van de klepsluiting (misschien geen issue bij Toyota maar bij VAG gaan de actuators door vochtinvloed bij bosjes ter ziele waardoor de laadklep niet meer open gaat of sluit).

Ik heb deze nu voor mijn BZ4X Touring en was onder de indruk van de kwaliteit en pasvorm. Aanrader!

https://yurikaccessories.com/products/ev-charging-port-snow-cover-for-toyota-bz-and-subaru-soltera-2026
Leuke accessoire. Maar de deksel is nog wel aan de elementen blootgesteld.

Ik gebruikte voor de Audi, en dat is voor de Bz4x ook te gebruiken, een stukje zeil, dat ik met een nylon bandje met klik gesp (type zoals op rugzak etc.) achter de “voet” van linker ruitenwisser bevestigde en aan de onderkant om de laadklep en kabel vouwde en met klittenband vastmaakte.

Storm bestendig, en zowel de laadport als de deksel blijven droog, regen, sneeuw no matter. Als ik weer thuis ben en ga laden zal ik een foto plaatsen. Goedkoop en effectief.

• Overgeef Dave
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:34:
[...]

Bij mij werkt het (nog) gewoon , dus Wat ABRP / Enode aangeeft Is exact Wat de Toyota app ook aangeeft.
Gestopt voor ontbijt en hop weer verbonden, maar nu neemt hij mijn batterij percentage niet over. Maar daar zit waarschijnlijk delay op.

Edir:

En ondertussen ook weer sync met batterij status.

[ Voor 7% gewijzigd door Overgeef Dave op 11-09-2026 09:32 ]

• hijlko.roosjen
Digital key deed het niet (Android).

Opgelost door op de telefoon naar instellingen (settings) te gaan, daar naar Apps, daar de MyToyota app op te zoeken en aan te klikken. Bij Machtigingen (Permissions) zorgen dat Apparaten in de buurt (Nerby devices) zijn toegestaan, dat bij Locatie altijd is toegestaan (dus niet aalleen bij gebruik van de app), bij Batterij 'onbeperkt' (unrestricted) is ingesteld. Voorts moet de Developer modus van Android uit staan.

De auto wordt dan bij mij nog niet ontgrendeld door aan de deurhandle te trekken maar door de streepjes op de deurgreep aan te raken waarna het knipperlicht kort knippert. Daarna kan de deur met de greep los gemaakt.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:44
Racemonster schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:38:
[Afbeelding]

Ja hoor past prima in de Uncharted

• Eddye
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:34:
[...]

Werkt ABRP soms alleen samen met de Toyota app? Ik zie dat ABRP pas update nadat de Toyota app ook is geupdate v.w.b. hoeveel % charge.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddye schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:52:
[...]

Werkt ABRP soms alleen samen met de Toyota app? Ik zie dat ABRP pas update nadat de Toyota app ook is geupdate v.w.b. hoeveel % charge.
De Toyota app heeft hiermee niks te maken. De services bij Toyota waar de app de data vandaan haalt des te meer. Die services communiceren aan de ene kant met je app en aan de andere kant met je auto en slaan een statusupdate op. Dit gebeurt om de X tijd. Als de auto rijdt of aan het laden is, is dat interval anders dan wanneer de auto gewoon uit staat te staan.

ABRP maakt gebruikt van enode. Enode is een dienstverlener die een platform aanbiedt waar de interfaces van allerlei auto’s worden geïntegreerd en via een standaard interface naar derden beschikbaar gemaakt worden. ABRP is er één van, maar slim laden diensten kunnen dit bijvoorbeeld ook met enode doen.

Als jij in de Toyota een update eerder ziet dan in ABRP is dat simpelweg waarschijnlijk omdat Toyota vast meer toestaat bij henzelf dan van derden. Het kan ook op toeval berusten door ingebouwde vertragingen van updates om servers niet over de kling te laten gaan.

Als een koppeling met ABRP niet meer werkt, is de vaak werkende oplossing simpelweg: koppeling even verwijderen en opnieuw aanmaken… of er ligt een service plat.

Dingen gebeuren, techniek is simpel voor software engineers, maar ABRP heeft niks te maken met de Toyota app. Enkel met Enode die als tussenpartij met Toyota afspraken heeft om hun API landschap te ontsluiten.

Pro-tip: als Enode werkt, laat dan de dongle in de auto achterwege. Die Bluetooth dingen zijn per definitie onveilig en zijn een bron van informatie voor het boevengilde. Kun je beter uit je auto laten. Enode kan ook gehackt worden, maar dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg…

• Overgeef Dave
  • Nu online
Als je de ODB niet laat zitten is er niets aan de hand. Enkel bij lange ritten te gebruiken. Bij Toyota kan je ook alleen uitlezen.

In ieder geval, terug van Luxemburg. Enode gaf weer gegevens door naar ABRP. Ik heb de indruk dat als je ABRP een tijd niet gebruikt de communicatie met enode stopt. Ik ben vertrokken met het % manueel in te stellen. Onderweg gestopt om een koffie te drinken omdat ik anders te vroeg op de afspraak zou zijn. Na de stop had ik weer het correcte % in ABRP. Dus die dongel die ik morgen bij het afhaalpunt ga halen blijft in de kast tot ik hem ooit nodig heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Overgeef Dave op 12-09-2026 05:49 ]

• MPCoreDeveloper
Eddye schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:52:
[...]

Het werkt over een API die beide gebruiken , ABRP gebruikt ENODE als tussenpartij om de Toyota API te ontsluiten en ook zij zullen de API moeten pollen denk ik terwijl de App waarschijnlijk een Push event krijgt ...

In Juni heef Toyota de Api flink gewijzigd delen van de API zijn ook verhuisd naar AWS , ik weet dat zo goed omdat ik ook zelf een API client onderhoud die ik nu terwijl ik dit typ maar eens aan het updaten ben .

Als iemand nog een leuke use case weet voor een UI App ofzo dan hoor ik het graag , ga ik dat ook nog eens bouwen , de applicatie kan ik overigens platform onafhankelijk bouwen dus Windows , Mac , Linux Toyota heeft zelf al een App voor de telefoon dus dat heeft niet zoveel zin LOL 😂

• Eddye
Als ik het goed heb gaat de informatie dan van de auto naar de Toyota connected cloud. ABRP/Enode trekt dat via een API ervan af. Ik herinner me dat tijdens de setup van ABPR op mijn telefoon er specifiek een koppeling werd gemaakt tussen ABRP/Enode en de Toyota app, ik vermoed voor de credentials.
Weet iemand misschien hoe vaak de auto contact maakt met de Toyota connected cloud?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Overgeef Dave schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:33:
Als je de ODB niet laat zitten is er niets aan de hand. Enkel bij lange ritten te gebruiken. Bij Toyota kan je ook alleen uitlezen.

In ieder geval, terug van Luxemburg. Enode gaf weer gegevens door naar ABRP. Ik heb de indruk dat als je ABRP een tijd niet gebruikt de communicatie met enode stopt. Ik ben vertrokken met het % manueel in te stellen. Onderweg gestopt om een koffie te drinken omdat ik anders te vroeg op de afspraak zou zijn. Na de stop had ik weer het correcte % in ABRP. Dus die dongel die ik morgen bij het afhaalpunt ga halen blijft in de kast tot ik hem ooit nodig heb.
Dit kan heel goed, dat de koppeling stopt. Als tokens niet ververst worden kun je niet zoveel uiteindelijk…

Alleen lezen met een odb is goed en verwijderen idd ook. Maar boeven doen niet aan alleen lezen en zo’n dongle heeft vast lekken (of de auto…). Mijn advies in die zin blijft wel staan ;-).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddye schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:38:
Als ik het goed heb gaat de informatie dan van de auto naar de Toyota connected cloud. ABRP/Enode trekt dat via een API ervan af. Ik herinner me dat tijdens de setup van ABPR op mijn telefoon er specifiek een koppeling werd gemaakt tussen ABRP/Enode en de Toyota app, ik vermoed voor de credentials.
Weet iemand misschien hoe vaak de auto contact maakt met de Toyota connected cloud?
Logisch zou zijn: als ie wat te melden heeft.

De oauth flow zal inderdaad via de app lopen… of een website. 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 12-09-2026 08:43 ]

• MPCoreDeveloper
Nou ..... je meld je aan via de auto de auto wordt daardoor connected de app haalt gewoon altijd zijn data op via de MyToyota API en krijgt ook zijn opdrachten via die API

Je zou 'denken' zodra je in de auto zit of deze aangesloten is op een laadpaal zal deze zijn status om de 5 minuten naar de API sturen of als er een 'event' plaatsvind als de auto stilstaat / geparkeerd zonder aangesloten te zijn hoeft hij maar 1x zijn status te versturen ( zijn huidige ) en ja de auto is wel altijd connected ( ik hoop via een websocket ofzo ) want je kunt tenslotte altijd commando`s versturen via de App (ik zelf doe dat regelmatig).

Met ENODE meld je je aan met je MyToyota account gegevens , dus als je die wijzigt zal ook de verbinding verbroken worden met de API en aldus je auto .

Maar de praktijk leerde mij dus dat de API niets cached .... en ik denk dus dat dit heel 'raar' is en een beetje dom van Toyota

[ Voor 19% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-09-2026 11:08 ]

• MPCoreDeveloper
Dit is wat je kunt ophalen uit de API

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz66V9zBB8G130cD7ZHHMDoay2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/styft9Ay7JkMV9a2OKctugYm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmCawgxXmcAjJcnm2tFYU5IkRaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aw97JG5IhGFZw60tJbttQFsC.png?f=fotoalbum_large
wat ook nieuw is in de API is dit dat hebben ze denk ik recent gedaan om de 'battery' drain eindelijk op te lossen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY05qYE_Idy5kiF1ked-MByb4Zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jlMlAI4WIj0QwudbF3Qp2JnP.png?f=fotoalbum_large
De http statuscode is foutief die had 425 moeten zijn in dit geval , gelukkig handelt mijn client dit wel goed af

Voor de Techies hier ik heb hem net geüpdatet en getest voor de nieuwe API van 06-2026 met mijn eigen auto ( een BZ4X Premium uit 11-2022) maar deze client werkt (of zou) moeten werken met iedere connected Toyota

https://github.com/MPCoreDeveloper/SharpToyotaClient

[ Voor 25% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-09-2026 12:07 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:13:
[...]

De Toyota app heeft hiermee niks te maken. De services bij Toyota waar de app de data vandaan haalt des te meer. Die services communiceren aan de ene kant met je app en aan de andere kant met je auto en slaan een statusupdate op. Dit gebeurt om de X tijd. Als de auto rijdt of aan het laden is, is dat interval anders dan wanneer de auto gewoon uit staat te staan.

ABRP maakt gebruikt van enode. Enode is een dienstverlener die een platform aanbiedt waar de interfaces van allerlei auto’s worden geïntegreerd en via een standaard interface naar derden beschikbaar gemaakt worden. ABRP is er één van, maar slim laden diensten kunnen dit bijvoorbeeld ook met enode doen.

Als jij in de Toyota een update eerder ziet dan in ABRP is dat simpelweg waarschijnlijk omdat Toyota vast meer toestaat bij henzelf dan van derden. Het kan ook op toeval berusten door ingebouwde vertragingen van updates om servers niet over de kling te laten gaan.

Als een koppeling met ABRP niet meer werkt, is de vaak werkende oplossing simpelweg: koppeling even verwijderen en opnieuw aanmaken… of er ligt een service plat.

Dingen gebeuren, techniek is simpel voor software engineers, maar ABRP heeft niks te maken met de Toyota app. Enkel met Enode die als tussenpartij met Toyota afspraken heeft om hun API landschap te ontsluiten.

Pro-tip: als Enode werkt, laat dan de dongle in de auto achterwege. Die Bluetooth dingen zijn per definitie onveilig en zijn een bron van informatie voor het boevengilde. Kun je beter uit je auto laten. Enode kan ook gehackt worden, maar dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg…
Dit laatste is niet onjuist maar wel erg uit z'n verband gerukt. Ik gebruik een OBDII dongle voor ABRP met mijn Kia EV6 en daar zit ie linksonder bij het dashboard, naast de deur zeg maar. Ik gebruik het alleen voor vakantieritten om dan zeer nauwkeurig te laten berekenen waar ik moet stoppen en hoe ver ik kom icm weersomstandigheden, wind, etc.

Zodra ik bij een laadstop of een andere stop kom trek ik de dongle er bij uitstappen uit, leg hem in de deur en bij wegrijden gaat ie er weer in.

De realistische kans dat er ook maar iemand is die in die 10-20 seconden dat ik binnen bereik ben op de parkeerplaats direct mijn auto probeert uit te lezen is kleiner dan een ongeluk krijgen in mijn beleving.

ABRP snapt dat de verbinding verloren is, maar onthoudt gewoon de laatste SoC % en het enige wat je 'mist' is dat ABRP niet een melding geeft dat je auto tot het benodigde % volgeladen is, maar ik zie gewoon dat hij bijv zegt 64% en dat blijf je op je telefoon in de app ook zien, ondertussen geven zowel de auto app als die van de snellader aan hoeveel % je auto is, dus zoveel mis je niet, tenzij je echt heel lui bent en niet even elke 5 min snel 1 app checken. Daarbij komt dat de Kia app elke 10% lading sowieso de laadstatus naar de cloud stuurt, dus 50/60/70% komen direct door in de widget op mijn iPhone's lock scherm. Toyota is daar misschien iets minder ver mee, maar even de app openen en je weet het alsnog zoals ik al zei.

Tuurlijk moeten we het niet bagatelliseren, maar fear mongering is het andere uiterste waar jouw opmerking wel een beetje naar neigt met "dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg".

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:38:
[...]

Dit laatste is niet onjuist maar wel erg uit z'n verband gerukt. Ik gebruik een OBDII dongle voor ABRP met mijn Kia EV6 en daar zit ie linksonder bij het dashboard, naast de deur zeg maar. Ik gebruik het alleen voor vakantieritten om dan zeer nauwkeurig te laten berekenen waar ik moet stoppen en hoe ver ik kom icm weersomstandigheden, wind, etc.

Zodra ik bij een laadstop of een andere stop kom trek ik de dongle er bij uitstappen uit, leg hem in de deur en bij wegrijden gaat ie er weer in.

De realistische kans dat er ook maar iemand is die in die 10-20 seconden dat ik binnen bereik ben op de parkeerplaats direct mijn auto probeert uit te lezen is kleiner dan een ongeluk krijgen in mijn beleving.

ABRP snapt dat de verbinding verloren is, maar onthoudt gewoon de laatste SoC % en het enige wat je 'mist' is dat ABRP niet een melding geeft dat je auto tot het benodigde % volgeladen is, maar ik zie gewoon dat hij bijv zegt 64% en dat blijf je op je telefoon in de app ook zien, ondertussen geven zowel de auto app als die van de snellader aan hoeveel % je auto is, dus zoveel mis je niet, tenzij je echt heel lui bent en niet even elke 5 min snel 1 app checken. Daarbij komt dat de Kia app elke 10% lading sowieso de laadstatus naar de cloud stuurt, dus 50/60/70% komen direct door in de widget op mijn iPhone's lock scherm. Toyota is daar misschien iets minder ver mee, maar even de app openen en je weet het alsnog zoals ik al zei.

Tuurlijk moeten we het niet bagatelliseren, maar fear mongering is het andere uiterste waar jouw opmerking wel een beetje naar neigt met "dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg".
Ik bedoel nadrukkelijk het laten zitten van de dongle. Eruit halen is de oplossing… persoonlijk vind ik het op dat moment geen oplossing. 👍

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:30:
[...]

Ik bedoel nadrukkelijk het laten zitten van de dongle. Eruit halen is de oplossing… persoonlijk vind ik het op dat moment geen oplossing. 👍
Uit interesse: waarom vind je dat geen oplossing? Ik gaf al aan dat dat precies is wat ik doe en dat is echt zo eenvoudig. Je stapt uit, trekt de dongle eruit, legt hem in de deur, bij terugkomst omgekeerde volgorde en klaar. Verbinden is niet nodig na de allereerste pairing, dat pakt hij zelf weer op. Het is echt zo'n kleine moeite, maar het levert wel een enorm groot voordeel op, namelijk extreem nauwkeurige routeplanning, real-time data over snelladers en hun beschikbaar, real-time alternatieven indien vol of een snellere route gevonden wordt, etc.

Enode is leuk, maar niet real-time en dat haalt juist veel van het nut weg. Plus dat je makkelijk kan beargumenteren met alle datalekken/-hacks vandaag de dag dat een derde partij toegang verlenen tot je auto(data) vele malen risicovoller is dan een fysieke dongle.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste