Ik zal even iets bekennen ..... ik ben nogal een 'intens' en 'gepassioneerd' persoon zowel in mijn werk als in prive zaken die mij interesseren vooral als die te maken hebben met mijn formele achtergrond ( Automotive en/of IT )
Dus voordat ik mijn BZ4X kocht heb ik mij een half jaar ingelezen op al de auto zijn voor en nadelen en alle fora erover afgestruind en uiteindelijk deze auto gekocht omdat mijn kosten/baten analyse toch wel positief uitkwam ondanks zijn 'kwaaltjes' waar de meeste al van zijn opgelost en die andere auto`s ook gewoon hebben.
Die 12V accu`s dus , is geen BZ4X of CHR+ probleem dat is dus gewoon een algemeen Toyota probleem niet alleen de elektrische auto`s kennen dit probleem ook de Hybride auto`s hebben dit exact zelfde probleem .
Hier ga ik dit is wat ik zelf hierover heb verzameld toen ik concludeerde dat ik mijn accu vervangen wilde hebben, echter mijn auto wordt in november 4 jaar en ik hoefde geen 'garantie' omdat ik het probleem al 2x had ervaren en ik zoiets had van :'steeds naar de garage gaan kost mij meer als het vervangen van die 12V accu'
Voorkoelen vereist 12V stroom om de HV-accu te "wekken". Als de 12V-accu zwak is, blokkeert de auto dit uit voorzorg om te voorkomen dat de 12V-accu zover leegtrekt dat de auto niet meer op 'READY' kan worden gezet.
In het officiële Toyota-netwerk zijn hier meerdere Technical Service Bulletins (TSB's) en Technical Service Informations (TSI's) over uitgebracht, met name rondom DCM-software, 12V-ontlading en Remote Climate-storingen op het e-TNGA / PHEV platform:
1. TME TSB BE-00630T-TME / BE-00713T-TME (12V Auxiliary Battery Discharge & DCM Parasitic Drain):
Beschrijft situaties waarin de DCM (communicatiemodule voor app-functies) niet goed in slaapstand gaat of verhoogde ruststroom trekt. Dit leidt tot een lage 12V-accuspanning, waardoor Remote Services (zoals Remote Climate / Voorkoelen) buiten werking worden gesteld en storingsmeldingen m.b.t. het hulpaccusysteem verschijnen.
2. TME TSB BE-00812T-TME (Remote Climate Inoperative / MyToyota App Communication Failures):
Omschrijving: Specifiek gericht op auto's waarbij de app meldingen geeft dat voorkoelen/verwarmen mislukt. De voornaamste diagnose-stap in het stroomdiagram van dit bulletin is het testen van de 12V-hulpaccu op SOH (State of Health) en SOC.
3. Toyota Repair Manual Section: Power Management / Remote Climate Inhibit Conditions:
In het fabriekshandboek staat expliciet vermeld onder de Inhibit Conditions (Uitsluitingsvoorwaarden) voor Remote Climate Control:
12V Auxiliary Battery Voltage is below specified threshold.
DCM detects low voltage on Terminal +B.
Feit : Mijn auto werkte 'prima' echter het voor-koelen deed het nooit , ik dacht toentertijd dat ik iets verkeerds deed ofzo , in December 2025 heeft mijn auto iets van 4 software updates gehad dit is tijdens de beurt uitgevoerd bij de Toyota dealer ( terugroep actie ) .
Pas ruim daarna ( terug te vinden in de draad hierboven) wilde de auto 'opeens' niet meer in Ready Modus dit is mij 2x overkomen na meer als 2 dagen stilstand (op de 3e dag zonder aansluiting op een AC lader).
Toen ik belde met Toyota assistance had ik een leuk praatje met de centralist en hij wist mij al te vertellen dat het waarschijnlijk niets 'spannends' was toen ik hem de symptomen vertelde "tegendruk voelen van rem pedaal tijdens de start procedure , dus zakken en dan omhoog pompend" en een scherm vol fouten .
De berger was ook erg leuk en laconiek erover , even de booster erop en minimaal 30 minuten rijden mijnheer! ik doe dit bij Toyota`s vandaag al voor de 10e keer!! ( gee grap)
Toen het de 2e keer gebeurde wederom 2 dagen op de 3e dag had ik zelf zoiets van ik zoek het even uit .... wat ik vond in diverse fora (Redit / BZ4X forum usa )
De DCM (Data Communication Module) of de Smart Entry/Power Management ECU blijft in een "halve slaapstand" hangen of wordt te vaak gewekt doordat hij via de cloud contact zoekt.
Hierdoor ontstaat een parasitaire stroom (sluipverbruik) van enkele honderden milliampères in plaats van de normale paar milliampères.
Omdat de auto stilstaat, wordt de 12V-accu niet geladen doordat de grote tractie-accu (HV) uit staat. De 12V-accu raakt leeg getrokken of raakt gecompleteerd gesulfateerd doordat hij langdurig onder de 12,2V staat. De capaciteit/SOH van de accu stort hierdoor in.
Dus de defecte 12V accu is een gevolgschade van de fout in de communicatie module dus zelfs als ze 1 repareren ( updaten ) heb je grote kans dat later de accu alsnog de geest geeft zoals dus bij mij gebeurde .
Ik maakte een afspraak bij de dealer , en heb meteen zelf aan de balie gezegd wel dit is het probleem en ik snap dat een accu een slijtage onderdeel is , maar ik wil dit risico niet lopen omdat ik zo op vakantie naar Normandie ga met deze auto dus van mij mag je er gewoon een nieuwe inzetten en de kosten zijn geen issue .
Wel ze hebben hem gecontroleerd , konden ook 'niets' vinden maar wel de accu vervangen ( de witte accu is nu een volledig zwarte accu) , sinds de vervanging 0 problemen en sinds die vervanging werkt ook het remote koelen gewoon zoals het bedoeld is .
Een paar dagen later kreeg ik de rekening opgestuurd deze was E 200,-- en die heb ik met liefde 😍 aan mijn uitstekende dealer betaald , ik had de rekening hoger verwacht en ben super tevreden hoe zij het hebben opgelost.
Mijn conclusie? Mijn dealer kan moeilijk zeggen "Ja mijnheer we kennen dit probleem maar we mogen het niet als garantie bij de importeur claimen zolang de tester 'goed' aangeeft"
Was mijn auto gloednieuw dan had ik daar uiteraard wel anders over gedacht ..... maar ook dan zou ik wel minimaal een coulance verwachten als ze hem 'niet' preventief willen vervangen
steeds een dag naar de garage kost mij meer als 200,-- dus ik zou ze daarmee onder druk zetten mijn auto is full options verzekerd bij Allianz met een rechtsbijstand module , dus die zou ik dan een mooie blafbrief laten schrijven als ze niet coulant zouden zijn .