Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:33
Nee, de dashcam moet helemaal uit als de auto uitstaat. Er komt geen aparte accu tussen.
Ook geen park stand oid.
Ik wil gewoon zeker weten dat er geen lekstroom is wanneer de dashcam aangesloten blijft terwijl de auto uitstaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Eddye op 22-09-2026 15:44 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:40
Eddye schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:42:
Nee, de dashcam moet helemaal uit als de auto uitstaat. Er komt geen aparte accu tussen.
Ook geen park stand oid.
Ik wil gewoon zeker weten dat er geen lekstroom is wanneer de dashcam aangesloten blijft terwijl de auto uitstaat.
"Niet in enige vorm van stand by" schreef je, dat is voor mij aan, maar je bedoelde dus uit.

Maar je maakt je zorgen om niets. Als de usb poort uitgaat bij het verlaten van de auto, dan kan er toch geen lekstroom zijn?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - Joulo - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-10 14:43
Zag deze voorbij komen op reddit, HA integratie met je Toyota of Subaru: https://www.reddit.com/r/SubaruUncharted/comments/1wognyv/subaruconnect_integration_for_home_assistant/

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:37
Werkt in de us met de connect app, niet in eu met de care app..

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:25

baldyman

Subaru Uncharted

baldyman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:37:
Ter info, want we zijn tenslotte tweakers...
Beschermplaten voor de voor- en achtermotoren van de Subaru Uncharted als je wel eens een beetje off-road en/of over bospaden rijdt. ;)

Deze 'skid plates' worden CNC geproduceerd in Kyiv, Oekraïne door Kolchuga.
Kolchuga heeft ook websites in de UK en US. Op de US website zijn ze ook terug te vinden, maar nog zonder foto's. Wel enorme prijzen in de US. Pfff. Beide websites leveren volgens mij niet naar Nederland.
Niet geïnformeerd of Kolchuga ook naar Nederland kan leveren vanuit Oekraïne.
De plaat voor alleen de elektromotor op de vooras kost via de shop in Oekraïne in 3 mm aluminium omgerekend 300 euro. Totale kosten komen met alle bijkomende kosten en btw rond de 425 euro uit. Plaat voor de motor achter is (nog) niet in alu te selecteren.

De stalen versies met zink coating en spuitwerk zijn op voorraad voor beide elektromotoren.
Voor beide als set ben je 237 euro kwijt. Totale kosten rond de 360 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mijzelf quoten...
Mailtje naar Colchuga gestuurd. Een nieuwe batch skid plates voor de Subaru Uncharted (volgens mij ook voor de Solterra geschikt - wel ff vragen) staat gepland voor eind oktober. Levering naar Nederland is mogelijk en gaat via hun Poolse vestiging. Beide ALuOX skid plates zoals op de foto's kost als set omgerekend 763 euro incl. Uiteraard wel vooraf te betalen.
Als je interesse hebt, staat op deze pagina van hun Oekraïnse website het e-mailadres om in het Engels contact op te nemen. Zit ik verder niet tussen.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Vandaag uit de VS een set - made in Canada - Toyota C-HR EV 2026 (=C-HR+) 'mud guards' binnen gekregen. Subjectief natuurlijk, maar die vind ik mooier passen bij het design van de auto dan de hier verkrijgbare voor de Subaru Uncharted. Ja, ik ben wat dat betreft een enorme zeikerd. ;)

Typenummer: PK389-42T19-TP
Voor de voorzijde één boutje toevoegen, achterzijde 2 boutjes en zo'n plastic plug.
Montagemateriaal zit erbij, handleiding niet maar dat wijst zich vanzelf.
Je moet er wel een paar gaatjes voor boren.

Komende weken geen tijd om ze erop te zetten maar op unchartedforums.com staat een bericht met wat beelden van hoe dat eruit ziet:

https://www.unchartedforums.com/threads/cheap-mud-guards.613/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcjjTkGAnufFuSqXo0gGSxrLNUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLeG5QVwR2SOi6k2q7YdqLS9.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:33
Ok, deze dezelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FCmS_JuIBt3Xz4lhStbiU0FeOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJ3Hfq6f3Xvl3cmkBnUynirD.png?f=fotoalbum_large

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Nee, zijn niet hetzelfde. De Amerikaanse zijn dikker en hebben een schuine bovenzijde die past bij de vorm van de styling op de deuren.

Hier kan je de Europese wat beter zien om te vergelijken: https://www.experience-parts.de/en-eu/products/subaru-uncharted-ab-my-26-schmutzfaengersatz-vorne-hinten

Het was all-in 36 euro duurder dan de Strikwerda online prijs. In 4 dagen geleverd met UPS. Vond ik het wel waard.

[ Voor 37% gewijzigd door baldyman op 25-09-2026 22:31 ]

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:24
gister eindelijk mijn BZ4X Dynamic 2025 mogen ontvangen, vandaag gelijk de front spoiler lip er op gezet, maakt hem gelijk wat sportiever :)

Iemand al eens zijn middentunnel laten wrappen? het glanzend zwart is echt heel besmettelijk :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mC0LRenb7PgaALA0CH23t1RFVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWU1l1Ojk4e5CjKDtjOeDG0L.jpg?f=fotoalbum_large

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:57
Iemand al een keer banden onder de BZ laten zetten en welke raden jullie dan aan?
ik heb er nu Dunlop af fabriek onder 20 inch , op zich mwaa met nat wegdek zie ik te vaak dat 'gele' lampje aan gaan en dan rij ik dus zelfs altijd in eco modus , dus iets meer grip zou wel op zijn plaats zijn .... Ik was altijd een groot fan van Continental Eco Contact banden.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:27:
Iemand al een keer banden onder de BZ laten zetten en welke raden jullie dan aan?
ik heb er nu Dunlop af fabriek onder 20 inch , op zich mwaa met nat wegdek zie ik te vaak dat 'gele' lampje aan gaan en dan rij ik dus zelfs altijd in eco modus , dus iets meer grip zou wel op zijn plaats zijn .... Ik was altijd een groot fan van Continental Eco Contact banden.
Je geef zelf het antwoord al.

• rutger465
ik heb vandaag ook de " Adaptive Assistance Control Module V2" van B-tech geinstalleerd, officieel is de BZ4X niet ondersteund maar omdat de toyota systemen vergelijkbaar zijn toch de gok genomen, ik heb het Prius 2023+ profiel gebruikt en alles werkt naar behoren. Via de app een eigen profiel ingesteld en alle veiligheidsysstemen zijn ingesteld zoals ik het wil, erg makkelijk!

• Hendrik Keizer
baldyman schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:19:
Nee, zijn niet hetzelfde. De Amerikaanse zijn dikker en hebben een schuine bovenzijde die past bij de vorm van de styling op de deuren.

Hier kan je de Europese wat beter zien om te vergelijken: https://www.experience-parts.de/en-eu/products/subaru-uncharted-ab-my-26-schmutzfaengersatz-vorne-hinten

Het was all-in 36 euro duurder dan de Strikwerda online prijs. In 4 dagen geleverd met UPS. Vond ik het wel waard.
Voor Subaru dezelfde …. Splash Guards - Subaru (PS38942T19SP…..
Waar heb jij ze vandaan?

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

McGrath Elmhurst Toyota, Illinois, VS.
Via hun online shop besteld.

[ Voor 50% gewijzigd door baldyman op 27-09-2026 06:49 ]

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:54
Ik heb Michellin Crossclimate 2 er onder zitten, ook ECO rijder en 20". Ik zie enkel het 'gele' lampje als ik hem bewust wil zien ;) . Ik heb verder weinig vergelijkingsmateriaal in dit formaat, maar mijn inziens zijn ze lekker stil en verbruik is prima.
rutger465 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:11:
Via de app een eigen profiel ingesteld en alle veiligheidsysstemen zijn ingesteld zoals ik het wil, erg makkelijk!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarvoor je dit nodig hebt? Zelf heb ik het eenmaal in de menu’s ingesteld en geen omkijken meer na.

Enkel als de fietsendrager achterop komt zet ik er een paar uit.

[ Voor 46% gewijzigd door nklsn op 27-09-2026 08:33 ]

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Hier ook tevreden met Michellin Cross Climate, alleen versie 3.
Meteen laten vervangen na aankoop. De 2 waren toen niet op voorraad.
Dit is bij een Subura Uncharted btw. AWD 20".

[ Voor 3% gewijzigd door baldyman op 27-09-2026 09:30 ]

• MPCoreDeveloper
Euhmm Nee , want ik vraag om ervaringen met de BZ4X en banden ik heb nooit andere banden onder mijn BZ gehad als de Dunlops die er nu op zitten en nee die zijn niet slecht , maar 'mwaa' omdat ik 'denk' dat ze te weinig grip hebben , ,maar misschien zegt iemand nu hier nou ik heb Yokohama`s of Pirelli`s of whatever en ik zie dat gele lampje ook regelmatig en is dat dus gewoon inherent aan de tractie van de BZ.

Maar misschien moet ik het even beter uitschrijven dan?

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende merken en typen banden onder de BZ4X?

• rutger465
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarvoor je dit nodig hebt? Zelf heb ik het eenmaal in de menu’s ingesteld en geen omkijken meer na.

Enkel als de fietsendrager achterop komt zet ik er een paar uit.
Ik vondt alle piepjes en actieve lane assist heel irritant, sommige functies blijven uit maar andere zoals de snelheidsherkenning weer niet, nu heb ik een profiel met alles wat ik wel/niet aan heb en blijft dat ook uitgeschakeld.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Even een wellicht aparte vraag: zijn er hier mensen met een Subaru Uncharted 4-Experience+ met achterin een V2L 1500W stopcontact? Zouden jullie willen kijken welk EU-typegoedkeuringsnummer er op het type plaatje (stuurzijde rechts beneden bij de voordeur) staat?
Dat is bij mij e6*2018/858*00385, ofwel de eerste typegoedkeuring voor de EU.
Mijn auto zat bij de eerste zending met de demo's voor de dealer. Deze zijn alle geleverd met een blanco afdekplaatje ipv stopcontact, wat reden kan zijn voor een garantieclaim/retrofit.
Ik ben benieuwd of er bijv. een e6*2018/858*00385-01 is.

• MPCoreDeveloper
baldyman schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:27:
Hier ook tevreden met Michellin Cross Climate, alleen versie 3.
Meteen laten vervangen na aankoop. De 2 waren toen niet op voorraad.
Dit is bij een Subura Uncharted btw. AWD 20".
Oh ik lees dat de 3 juist beter zouden zijn voor een EV en het verschil in aankoop is nu maar iets van 3€ bij Euromaster.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Wat voorwerk gedaan en kwam op de MCC2 of Continental All Season Contact 2 uit. De MCC3 was nog niet zo lang uit, stuk duurder en werd nog niet in diverse vergelijkende tests meegenomen.
Continental All Season Contact heb ik op een eerdere auto gehad maar vond ik toen nogal snel slijten. Viel daarom af. Dus in eerste instantie MCC2 maar dat werd dus de MCC3. :)
Oh, btw... maar één keer een geel lampje gezien. Dat was in de 'performance' stand.
Ik rij eigenlijk altijd in de ECO stand. Toch snel zat.

• Hendrik Keizer
baldyman schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:49:
Even een wellicht aparte vraag: zijn er hier mensen met een Subaru Uncharted 4-Experience+ met achterin een V2L 1500W stopcontact? Zouden jullie willen kijken welk EU-typegoedkeuringsnummer er op het type plaatje (stuurzijde rechts beneden bij de voordeur) staat?
Dat is bij mij e6*2018/858*00385, ofwel de eerste typegoedkeuring voor de EU.
Mijn auto zat bij de eerste zending met de demo's voor de dealer. Deze zijn alle geleverd met een blanco afdekplaatje ipv stopcontact, wat reden kan zijn voor een garantieclaim/retrofit.
Ik ben benieuwd of er bijv. een e6*2018/858*00385-01 is.
Hier ook alleen maar een plaatje.
e6*2018/858*00385*00

• Hendrik Keizer
baldyman schreef op zondag 27 september 2026 @ 06:43:
McGrath Elmhurst Toyota, Illinois, VS.
Via hun online shop besteld.
Hm, gister op de smartfoon wilden ze alleen binnen de vs sturen. Op de laptop gaat het wel goed. Thanks

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Thx. Probeer natuurlijk wat 'bewijslast' te verzamelen. Mijn auto heb ik op basis van de Autosalon besteld. De Uncharted daar was natuurlijk een demo maar had wel een stopcontact. Er zijn uiteraard kleine lettertjes bla bla maar de EU typegoedkeuring is leidend.

Overigens het enige puntje waar ik een beetje van baal vwb standaarduitrusting. Voor de rest gewoon een top auto. 👍

Had je bij McGrath trouwens niet eerst hun andere website (had ik dus ook). Ze hebben er 2. De andere is domestic only, volgens mij vanwege Toyota kortingen.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Vanmiddag toch wat tijd gevonden. Uurtje werk als je rustig aan doet.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGFP-p9tP0DGCGXjrZ2sAAXCnE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8sKWF5VjlfteVNvKhy66Fzd.jpg?f=fotoalbum_large

Achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3uude-QjVQn0_i5B_NRqhgvl1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeNF4XFww5Ctwn6Gtbtm4L72.jpg?f=fotoalbum_large

Mud guards zijn schoon, rest niet. 😁

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:20
Van dat V2L stopcontact, zijn er mensen met een CHR+ of nieuwe BZ4X ook in die situatie. Auto in de showroom had een stopcontact. De mijne niet. Er staatb ook geen stopcontact op de uitrustinglijst.

Niet dat ik me dat stopcontact zie te gebruiken, maar vraag het mij gewoon af.

Morgen de laaste meetingen ivm de soc op het dashboard en de echte lading. Ik zal dan waarschijnlijk ook de onder en boven buffer kunnen bepalen.

Maar waarschijnlijk is de formule voor de chr+ 77 kwh:

Dashboard SoC ≈ 1,06635 × Car Scanner SoC + 1,06756

Voor deze formule is R² ≈ 0,999925. Dat wil zeggen dat al mijn meetpunten bijna exact op de lijn van de formule zitten, bij R²=1 zouden al mijn meetpunten gelijk lopen met de formule.

Morgen ga ik nog twee meetingen doen, één rond de 10% en dat één bij 100%. Als die twee metingen ook rond de R² liggen is de formulle quasi correct.

Wat we daarmee dan zijn, geen idee :+ . De boven en onder buffer is wel interessant denk ik.

• Coro
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:39
Overgeef Dave schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:33:
Van dat V2L stopcontact, zijn er mensen met een CHR+ of nieuwe BZ4X ook in die situatie. Auto in de showroom had een stopcontact. De mijne niet. Er staatb ook geen stopcontact op de uitrustinglijst.

Morgen de laaste meetingen ivm de soc op het dashboard en de echte lading. Ik zal dan waarschijnlijk ook de onder en boven buffer kunnen bepalen.

Voor deze formule is R² ≈ 0,999925. Dat wil zeggen dat al mijn meetpunten bijna exact op de lijn van de formule zitten, bij R²=1 zouden al mijn meetpunten gelijk lopen met de formule.

Morgen ga ik nog twee meetingen doen, één rond de 10% en dat één bij 100%. Als die twee metingen ook rond de R² liggen is de formulle quasi correct.

Wat we daarmee dan zijn, geen idee :+ . De boven en onder buffer is wel interessant denk ik.
Mijn auto, een bZ4X, heeft wel zo’n stopcontact in de kofferbak.

• Overgeef Dave
Coro schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:25:
[...]

Mijn auto, een bZ4X, heeft wel zo’n stopcontact in de kofferbak.
Wanneer heb je die in bezit genomen en is het een FWD of een AWD? De mijne is een CHR+ business edition (Belgïe). Komt overeen met de Nederlandse prime. De wagen stond al op de boot toen ik bestelde.

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:29
Hier ook een stopcontact in de bZ4X. Geleverd medio december '25.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• Coro
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:39
Overgeef Dave schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:50:
[...]

Wanneer heb je die in bezit genomen en is het een FWD of een AWD? De mijne is een CHR+ business edition (Belgïe). Komt overeen met de Nederlandse prime. De wagen stond al op de boot toen ik bestelde.
Betreft een AWD, besteld in februari en medio vorige maand (augustus) in gebruik genomen.

• Eddye
C-HR+ AWD, ergens begin deze maand gekregen, heeft ook een stopcontact achterin

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

@Eddye
Zou jij willen kijken welk EU-typegoedkeuringsnummer er op het type plaatje (stuurzijde rechts beneden op de B-stijl) staat?

Bij @Hendrik Keizer is dit e6*2018/858*00385*00 en bij mijzelf e6*2018/858*00385 (zonder *00) voor de Subaru Uncharted, ofwel de eerste typegoedkeuring voor de EU.
Deze zijn allebei zonder stopcontact.

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-10 14:43
!kk3 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:52:
[...]

Werkt in de us met de connect app, niet in eu met de care app..
https://github.com/pytoyoda/ha_toyota Deze versie is voor Europa, ben benieuwd of deze werkt.

• ykarasahin
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 15:47
Overgeef Dave schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:33:

Mijn BZ4X is een maandje oud en heeft een 1500w aansluiting in de kofferbak. Het gaat hier dan om de Dynamic uitvoering

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Bij mijn C-HR+ AWD van 7 sept. 2026 ook stopcontact aanwezig.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
Mijn BZ4X van mei dit jaar heeft ook een stopcontact. Helaas gaat deze niet vanzelf weer aan wanneer je de auto eerst hebt uitgezet en daarna (bijv. na het laden) weer aanzet.
Dus je moet dan elke keer weer het knopje indrukken. Ik vond dat zeker niet ideaal op weg naar vakantie dus heb hem op de 12V aangesloten.

Powered by KPN

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Over de bZ4X en stopcontact: ik had nog een oudere prijslijst van 1 okt 2025 liggen en daar staat het 220V stopcontact in de bagageruimte niet in, wel in de meest recente prijslijst, daar staat specifiek dat dit voor Active Limited, Dynamic én Executive geldt, alle uitvoeringen dus.

De okt 2025 prijslijst is ook de nieuwe bZ4X (mj26), dus hoewel het kan zijn dat het daar simpelweg niet in vermeld stond, kan het ook zijn dat er ergens een wijziging is geweest. En de een bestelt een hagelnieuwe uit de fabriek, de ander krijgt een auto die al op transport staat "want identiek", weer een ander koopt eveneens een splinternieuwe maar uit voorraad. En zo kan je hebben dat 3 mensen die ogenschijnlijk exact hetzelfde bestellen toch auto's hebben die misschien wel 10 maanden uit elkaar geproduceerd zijn.

Volgens mij moet de productiedatum wel ergens op een sticker in de auto vermeld staan, dus als je echt dieper erin wilt duiken is dat een goed startpunt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zijn er mensen die een Uncharted gekocht hebben en die bij de Toyota dealer laten onderhouden (voor zover al nodig) of althans hebben nagevraagd hoe dat zit met garantie en dergelijke? Dat de Subaru 8 jaar ipv 10 jaar garantie heeft geloof ik wel en gaat het me niet om, maar behoud je die garantie en alle zaken zoals pechhulp gewoon als je naar de Toyota dealer gaat hiervoor?

Ik heb namelijk de Toyota dealer op 8 min rijden, maar de Subaru dealer op 45 min (die zijn natuurlijk dunner gezaaid). En eigenlijk ben ik niet van plan elke 15.000 km die rit te moeten maken, vandaar mijn vraag.

• Eddye
baldyman schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:15:
@Eddye
Zou jij willen kijken welk EU-typegoedkeuringsnummer er op het type plaatje (stuurzijde rechts beneden op de B-stijl) staat?

Bij @Hendrik Keizer is dit e6*2018/858*00385*00 en bij mijzelf e6*2018/858*00385 (zonder *00) voor de Subaru Uncharted, ofwel de eerste typegoedkeuring voor de EU.
Deze zijn allebei zonder stopcontact.
e6*2018/858*00384

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Oké, thx.
De C-HR+ heeft dus een ander EU typegoedkeuringsnummer (homologatie). Was te verwachten. Maar dus wél een stopcontact bij het eerste typegoedkeuringsnummer.
Andere C-HR+ eigenaren met datzelfde nummer en geen stopcontact kunnen daarmee wellicht een garantieclaim indienen m.b.t. non-conformiteit.
De homologatie is juridisch leidend, niet de uitrustingslijst vanuit de dealer.
Een fabrikant moet zich daar aan houden want zo geregistreerd.
Bij wijzigingen is het dan óf een nieuwe homologatie óf een addendum bij de oorspronkelijke typegoedkeuring (dat laatste bij kleine aanpassingen). e6*2018/858*00384 wordt dan bijv. e6*2018/858*00384*01

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:12
MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:23:
Zijn er mensen die een Uncharted gekocht hebben en die bij de Toyota dealer laten onderhouden (voor zover al nodig) of althans hebben nagevraagd hoe dat zit met garantie en dergelijke? Dat de Subaru 8 jaar ipv 10 jaar garantie heeft geloof ik wel en gaat het me niet om, maar behoud je die garantie en alle zaken zoals pechhulp gewoon als je naar de Toyota dealer gaat hiervoor?

Ik heb namelijk de Toyota dealer op 8 min rijden, maar de Subaru dealer op 45 min (die zijn natuurlijk dunner gezaaid). En eigenlijk ben ik niet van plan elke 15.000 km die rit te moeten maken, vandaar mijn vraag.
Ben ik ook wel benieuwd naar en is onderdeel van de overweging om voor of Toyota of Subaru te gaan. Op https://www.subaru.nl/vind-uw-dealer is te filteren op onderhoudspartners, maar daar staat geen Toyota-dealer bij.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Megalo schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:08:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar en is onderdeel van de overweging om voor of Toyota of Subaru te gaan. Op https://www.subaru.nl/vind-uw-dealer is te filteren op onderhoudspartners, maar daar staat geen Toyota-dealer bij.
Ah die wist ik nog niet, had wel gezocht naar waar de Subaru dealers zitten, maar niet gezien dat er onderscheid zit tussen puur onderhoudspartners en verkooppunten. Al verandert dat zo te zien helaas niks aan de ±45 min die ik ervoor zou moeten rijden.

Enerzijds is het wel gek dat er onderhoudspartners zijn die zo te zien soms merkonafhankelijk zijn, zo zag ik een paar die echt 10+ merken doen, maar dat je misschien niet (zomaar) bij een Toyota dealer terecht zou kunnen terwijl het technisch identiek is.

Misschien moet ik maar eens zowel een Toyota als Subaru dealer hierover bellen/mailen.

• Overgeef Dave
De meetingen zijn gedaan. Hier de copilot samenvatting:, voor wat het waard is:
Update SoC-experiment C-HR+: dashboard versus BMS/Car Scanner
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het vergelijken van de SoC die mijn Toyota C-HR+ 77 kWh FWD op het dashboard toont met de waarde die Car Scanner rechtstreeks via OBD rapporteert.

Ondertussen heb ik extra meetpunten verzameld, waaronder een meting onder 20% en, belangrijker, een volledige lading tot 100%.

Alle metingen zijn stilstaand uitgevoerd, waarbij dashboard en Car Scanner zo kort mogelijk na elkaar zijn afgelezen.
De meetpunten
Dashboard SoCCar Scanner/BMS SoCVerschil
19%18,431%0,569 procentpunt
38%34,510%3,490 procentpunt
47%43,137%3,863 procentpunt
74%68,627%5,373 procentpunt
100%94,902%5,098 procentpunt
Vooral het meetpunt op 100% vind ik interessant.

Bij 100% op het Toyota-dashboard rapporteert Car Scanner slechts 94,902% BMS-SoC.

Aan de onderkant zien we iets heel anders:

19% dashboard = 18,431% BMS

Het verschil tussen beide SoC's is dus duidelijk niet gewoon een vaste buffer die over het hele bereik wordt opgeteld of afgetrokken.
Lineaire regressie
Als ik één rechte lijn door alle vijf meetpunten fit, krijg ik ongeveer:

BMS SoC = 0,94799 × Dashboard SoC − 0,78690

R² = 0,998975

Dat is al een zeer sterke correlatie, maar de individuele meetpunten laten een kleine kromming zien.
Kwadratische fit
Een tweedegraadspolynoom past aanzienlijk beter:

BMS SoC = 0,001253 × Dashboard² + 0,796656 × Dashboard + 2,74329

Daarbij krijg ik:
  • R² = 0,999959
  • RMSE = ongeveer 0,173 procentpunt
  • gemiddelde afwijking ≈ 0,141 procentpunt
Een derdegraadspolynoom verhoogt R² nog slechts marginaal naar 0,999968. Met maar vijf meetpunten lijkt mij dat voorlopig vooral risico op overfitting.

Daarom beschouw ik de tweedegraadsfit momenteel als de interessantste beschrijving.
Wat betekent die curve?
Als de kwadratische curve ook buiten onze gemeten punten geldig blijft, komt ze theoretisch uit op ongeveer:
  • 0% dashboard → 2,74% BMS
  • 100% dashboard → 94,94% BMS
Die 100%-voorspelling is opvallend, want werkelijk gemeten werd:

100% dashboard → 94,902% BMS

Dat zit dus bijzonder dicht bij de curve.

De 0%-waarde is uiteraard een extrapolatie. Daar heb ik geen meting en ik ben ook niet van plan speciaal voor de wetenschap mijn C-HR+ tot stilstand leeg te rijden. ;)
Voorlopige conclusie
Met de data die ik nu heb lijkt de relatie tussen Toyota Display SoC en de via OBD uitgelezen BMS-SoC niet simpelweg een vaste offset.

De mapping lijkt licht niet-lineair te zijn.

Voor mijn C-HR+ 77 kWh FWD past momenteel deze relatie opvallend goed:

BMS ≈ 0,001253 × Display² + 0,796656 × Display + 2,74329

Belangrijk: dit is een empirische fit op slechts vijf metingen van één auto. Ik beweer dus absoluut niet dat dit dé officiële Toyota-formule is.

Het wordt interessant als andere C-HR+ of bZ4X-rijders dezelfde dashboard/BMS-combinaties kunnen verzamelen.
Theoretische boven- en onderbuffer in kWh
De C-HR+ heeft een nominale/bruto batterijcapaciteit van 77 kWh.

Als we de tweedegraadsfit doortrekken naar de uiteinden van de dashboard-schaal krijgen we:
  • 0% dashboard → ongeveer 2,743% BMS
  • 100% dashboard → ongeveer 94,939% BMS
Als we die percentages toepassen op 77 kWh bruto:

Onderbuffer

2,743% × 77 kWh = ongeveer 2,11 kWh

Bovenbuffer

(100% - 94,939%) × 77 kWh = ongeveer 3,90 kWh
Geschatte bufferBMSEnergie
Onderbuffer2,743%~2,11 kWh
Bovenbuffer5,061%~3,90 kWh
Totaal7,804%~6,01 kWh
Daaruit zou theoretisch ongeveer:

77 - 6,01 = 70,99 kWh

tussen 0 en 100% dashboard beschikbaar zijn.

De bovenbuffer is daarbij veel beter onderbouwd dan de onderbuffer. Bij 100% dashboard heb ik namelijk daadwerkelijk 94,902% BMS gemeten. Dat komt omgerekend overeen met ongeveer 3,93 kWh bovenbuffer.

De ~2,11 kWh onderbuffer is daarentegen een extrapolatie van de curve. Ik heb 0% dashboard niet gemeten en ben dat ook niet van plan. ;)

Interessant is dat externe specificaties ongeveer 72 kWh bruikbaar uit 77 kWh bruto vermelden. Onze simpele empirische berekening komt dus in dezelfde grootteorde uit, maar niet exact op hetzelfde getal.

Ook hier geldt dus: interessante indicatie, geen bewijs dat Toyota de batterij daadwerkelijk exact op deze manier begrenst.
Wat betekent die onderbuffer in kilometers?
Als de geëxtrapoleerde onderbuffer van ongeveer 2,11 kWh klopt, kunnen we daar ook een theoretische afstand aan koppelen.

Bij een verbruik van ongeveer 11,82 kWh/100 km (wat Toyota gebruikt bij hun WLTP aangave):

2,11 kWh / 11,82 kWh × 100 ≈ 17,9 km

De energie die volgens onze curve bij 0% dashboard nog in de onderbuffer aanwezig zou zijn, vertegenwoordigt dus theoretisch ongeveer:

18 km rijbereik.

Belangrijke nuance: dit betekent absoluut niet dat de C-HR+ na 0% nog gegarandeerd 18 km kan rijden.

We weten niet hoeveel van die onderbuffer Toyota daadwerkelijk nog vrijgeeft voordat het BMS ingrijpt. Bovendien is de 2,11 kWh onderbuffer geen gemeten waarde bij 0%, maar een extrapolatie van onze SoC-curve.

Ik zou dit daarom omschrijven als:

"Bij 0% dashboard resteert volgens onze extrapolatie een energiereserve die theoretisch overeenkomt met ongeveer 18 km bij het gehanteerde verbruik."

Niet als:

"Je kunt nog 18 km rijden nadat het dashboard 0% aangeeft."

Tenslotte, dit ben ik weer en niet copilot. Dat zou dus willen zeggen dat de onderbuffer veel kleiner is dan die van de oorspronkelijke BZ4X voor de updates die meer batterij vrijgaven.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Zag zojuist een aparte op unchartedforums.com:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltQKFNxfX-2WrkK8clln4KO-cag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFkjClk3LCKsdwfgKOdYD2qe.jpg?f=fotoalbum_large

De eigenaar heeft een rubber in het gat geplaatst om het doorsnijden te voorkomen.

Bij mij nog heel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siA04PnJ7VGKuVdmHiKKvA34_qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sp2HqhrzEAQXibFJdcwHhCYR.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht verstandig om er ook maar een rubber in te doen...

[ Voor 3% gewijzigd door baldyman op 28-09-2026 19:31 ]

• Hendrik Keizer
Ik zal morgen ook even kijken.
Airfryer op het werk tussen de middag gaat em dus niet worden.

Toyota dealer zit hier ook op 8 minuten en Subbie dealer op 45km. Ik heb ook 8 jaar gratis onderhoud (voor de standaard 15 k beurten eens per jaar). Dat wil de Toyata dealer vast niet overnemen.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 17:54
rutger465 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:19:
gister eindelijk mijn BZ4X Dynamic 2025 mogen ontvangen, vandaag gelijk de front spoiler lip er op gezet, maakt hem gelijk wat sportiever :)

Iemand al eens zijn middentunnel laten wrappen? het glanzend zwart is echt heel besmettelijk :|

[Afbeelding]
Waar heb je die spoiler vandaan want ziet er wel goed uit.
Ik heb Continental Allseason Contact 2 en bij nat wegdek en hard optrekken vanaf lagere snelheid dan gaat het lampje ook branden maar bij normaal optrekken nog geen problemen gehad.

• rutger465
Garret1410 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:58:
[...]

Waar heb je die spoiler vandaan want ziet er wel goed uit.

[...]
Hier heb ik hem vandaan: https://csr-automotive.com/en-gb/front-spoiler-cup-spoiler-lip-with-abe-for-toyota-bz4x-subaru-solterra-csl881

Ik heb de " structured matt black" genomen zodat hij past bij de andere matte kunstof delen van de bumper, pasvorm was top en montage gaat via heel veel popnagels aan de onderkant en is ook goed te doen.

• WillemGM
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:49
Overgeef Dave schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:15:
[...]

Mja, had het een tijd geleden reeds gelezen op één of ander US forum.

Het kan ook zo maar zijn dat de Europese andere sofware heeft, want andere batterij en andere laadstandaard.

We zullen het wel horen. Voorlopig zie ik mij nog niet snel in de vermelde situatie komen.
Eerder deze maand was ik in Frankrijk en had mijn C-HR+ (geleverd begin juli 2026) tot 100% geladen. Toen werkte regenererend remmen niet tot de accu tot ongeveer 95% was ontladen. Daarna de accu tot 90% laten laden om dit te voorkomen. Toch iets waar je met het laden in de bergen rekening mee moet houden, 2000+ kg de berg af op de remmen lijkt mij niet handig.

[ Voor 0% gewijzigd door WillemGM op 29-09-2026 18:22 . Reden: Correctie ]

• hijlko.roosjen
WillemGM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:56:
[...]

Eerder deze maand was ik in Frankrijk en had mijn C-HR+ (geleverd begin juni 2026) tot 100% geladen. Toen werkte regenererend remmen niet tot de accu tot ongeveer 95% was ontladen. Daarna de accu tot 90% laten laden om dit te voorkomen. Toch iets waar je met het laden in de bergen rekening mee moet houden, 2000+ kg de berg af op de remmen lijkt mij niet handig.
Er is een update van de software mbt het regeneratief opwekken van stroom bij het remmen. Die van mij inmiddels gepland voor 23 oktober. Zou 1-1,5 uur duren.

De terugroepactie is begin september 2026 opgezet vanwege een softwarefout in de regeleenheid van de batterij (BEV ECU). Wanneer de accu al (bijna) volledig is opgeladen en u afremt op de motor via het regeneratieve remsysteem, kan de accu door de softwarefout overladen raken. Als dit gebeurt, treedt er een veiligheidsmechanisme in werking dat het volledige elektrische aandrijfsysteem direct uitschakelt. Dit leidt tot een plotseling verlies van motorvermogen, wat gevaarlijke situaties op de snelweg kan veroorzaken.

Hier te controleren met je VIN nr of die er ook voor jouw auto is Check

[ Voor 34% gewijzigd door hijlko.roosjen op 30-09-2026 12:18 ]

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:10
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:25:
[...]

Er is een update van de software mbt het regeneratief opwekken van stroom bij het remmen. Die van mij inmiddels gepland voor 23 oktober. Zou 1-1,5 uur duren.

Die update verhelpt mogelijk een technisch probleem, maar los daarvan is het voor elk merk/type elektrische auto een slecht idee om op hoogte te laden tot 100%. Dus helemaal eens met @WillemGM :)
Regenaratief remmen zal op een gegeven moment niet meer mogelijk zijn, dus afdalen op de remmen. Ook herinner ik me uit het Enyaq topic hier leden waarbij de auto bij afdalen de ontstane warme de cabine in begon te blazen...

• Eddye
hijlko.roosjen schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:25:
[...]

Dankje, net gecheckt en inderdaad is er voor mijn auto ook een terugroepactie.

• WillemGM
Tijdens onze laatste vakantie in Frankrijk zo'n 2.000 km met een trekhaakkoffer gereden. Die had geen merkbaar effect op het verbruik en voldeed daarmee an de verwachting. De ondersteuningssystemen werden er wel zenuwachtig van, achteruitrijden is door gebrek aan zicht lastig.

Auto beladen met drie volwassenen en kampeeruitrusting. Op de snelwegen rond de 110 km/uur gereden (gps). Verbruik 14,7 kWh/100km. We hebben de tankstops niet gepland, in Frankrijk staan er nu zoveel snellaadstations langs de snelwegen dat plannen nauwelijks nodig lijkt. We betaalden gemiddeld EUR 0,57 per kWh.

Alleen bij een Ionity station lukte het laden vreemd genoeg niet, de auto en de paal kwamen er niet uit. Bij de volgende paal hadden we nog 4% over O-) Helaas daarna geen Ionity stations meer kunnen testen. Andere auto's konden er gewoon laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VWppq756Or1hwUyGak1x87e2MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU8lcpnjaZ6ec0ZgmaUjHLOi.jpg?f=fotoalbum_large

• hijlko.roosjen
WillemGM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:00:
Tijdens onze laatste vakantie in Frankrijk zo'n 2.000 km met een trekhaakkoffer gereden. Die had geen merkbaar effect op het verbruik en voldeed daarmee an de verwachting. De ondersteuningssystemen werden er wel zenuwachtig van, achteruitrijden is door gebrek aan zicht lastig.

Auto beladen met drie volwassenen en kampeeruitrusting. Op de snelwegen rond de 110 km/uur gereden (gps). Verbruik 14,7 kWh/100km. We hebben de tankstops niet gepland, in Frankrijk staan er nu zoveel snellaadstations langs de snelwegen dat plannen nauwelijks nodig lijkt. We betaalden gemiddeld EUR 0,57 per kWh.

Alleen bij een Ionity station lukte het laden vreemd genoeg niet, de auto en de paal kwamen er niet uit. Bij de volgende paal hadden we nog 4% over O-) Helaas daarna geen Ionity stations meer kunnen testen. Andere auto's konden er gewoon laden.

[Afbeelding]
Soms wil de volgorde van handelingen wel eens het verschil maken. Pas geleden wilde de Bz4X van de vader van mijn schoonzoon niet laden. Hij deed eerst de kabel in de auto, toen in de paal en als laatste de laadpas voor het apparaat. Toen ik zei eerst de laadpas eens bij de paal te houden, daarna de kabel in de paal en daarna in de auto, toen deed die het wel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Terugkomend op waar ik mbt Toyota/Subaru mee zit en een aantal met mij: ik heb bericht terug van de dichtstbijzijnde Subaru dealer en die geeft aan dat het tweeledig is:
  • Garantie blijft behouden, dat is wel 8 jaar ipv 10 jaar bij Toyota, maar een Toyota dealer kan prima het onderhoud uitvoeren en daarmee zal de garantie in stand blijven. Wel gaf hij aan dat er "originele Subaru" onderdelen gebruikt moeten worden hiervoor. Ik denk zelf dat dit puur een juridische uitspraak is, want de Uncharted en C-HR+ zijn natuurlijk identiek. Het zal misschien alleen wat lastiger worden als een koplamp die wel anders vormgegeven is vervangen zou moeten worden.
  • Pechhulp komt wel te vervallen omdat dat gekoppeld is aan het onderhoud bij de Subaru dealer zelf.
Het lijkt mij ook niet dat de Toyota dealer pechhulp gaat geven op een Uncharted, dus moet je daar zelf iets voor regelen. Op zich niet onoverkomelijk met name als je naar de middelste uitvoering kijkt. Voor het gemak bij beide even de mineral kleur gekozen en dan kom je bij Subaru op € 42.900 en Toyota op € 44.890. Toch € 1.900 verschil en dan is de Subaru zelfs luxer uitgerust.

• funnel2
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:52
rutger465 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:11:
ik heb vandaag ook de " Adaptive Assistance Control Module V2" van B-tech geinstalleerd, officieel is de BZ4X niet ondersteund maar omdat de toyota systemen vergelijkbaar zijn toch de gok genomen, ik heb het Prius 2023+ profiel gebruikt en alles werkt naar behoren. Via de app een eigen profiel ingesteld en alle veiligheidsysstemen zijn ingesteld zoals ik het wil, erg makkelijk!
Kun je iets meer vertellen over de installatie? wat moet er los gehaald worden, kun je bij de 2 stekkers? is jou model van 2025 onwards? klinkt goed als ik de hele start up handelingen niet meer hoef te doen. sneller op weg . dank

member of the world funnel foundation

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:12
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:18:
Terugkomend op waar ik mbt Toyota/Subaru mee zit en een aantal met mij: ik heb bericht terug van de dichtstbijzijnde Subaru dealer en die geeft aan dat het tweeledig is:
  • Garantie blijft behouden, dat is wel 8 jaar ipv 10 jaar bij Toyota, maar een Toyota dealer kan prima het onderhoud uitvoeren en daarmee zal de garantie in stand blijven. Wel gaf hij aan dat er "originele Subaru" onderdelen gebruikt moeten worden hiervoor. Ik denk zelf dat dit puur een juridische uitspraak is, want de Uncharted en C-HR+ zijn natuurlijk identiek. Het zal misschien alleen wat lastiger worden als een koplamp die wel anders vormgegeven is vervangen zou moeten worden.
  • Pechhulp komt wel te vervallen omdat dat gekoppeld is aan het onderhoud bij de Subaru dealer zelf.
Het lijkt mij ook niet dat de Toyota dealer pechhulp gaat geven op een Uncharted, dus moet je daar zelf iets voor regelen. Op zich niet onoverkomelijk met name als je naar de middelste uitvoering kijkt. Voor het gemak bij beide even de mineral kleur gekozen en dan kom je bij Subaru op € 42.900 en Toyota op € 44.890. Toch € 1.900 verschil en dan is de Subaru zelfs luxer uitgerust.
Dank voor het uitzoeken!

Wat betreft prijs ben ik heel benieuwd naar of dit verschil onder aan de streep nog bestaat bij een dealer. Toyota biedt zelf namelijk een inruilpremie van €3.000 aan, terwijl Subaru geen vergelijkbare actie heeft. Als de Subaru-dealer zelf weinig aan de prijs wil doen wordt Toyota weer de goedkopere.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Megalo schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:45:
[...]

Dank voor het uitzoeken!

Wat betreft prijs ben ik heel benieuwd naar of dit verschil onder aan de streep nog bestaat bij een dealer. Toyota biedt zelf namelijk een inruilpremie van €3.000 aan, terwijl Subaru geen vergelijkbare actie heeft. Als de Subaru-dealer zelf weinig aan de prijs wil doen wordt Toyota weer de goedkopere.
Dat is waar, van de huidige inruilpremie was ik niet op de hoogte, dus een goede toevoeging die eea nuanceert.

Neemt niet weg dat je alsnog met de First Edition geen elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, geen Harman/Kardon (of JBL) audio hebt en geen 360 graden camera, o.a. want er zijn meer verschillen.

Voor wie dat niet uitmaakt is de Toyota met €3.000 inruilpremie waarschijnlijk de betere keuze vanwege de extra garantie en betere beschikbaarheid van dealers door het land.

• Hendrik Keizer
baldyman schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:30:
Zag zojuist een aparte op unchartedforums.com:

[Afbeelding]

De eigenaar heeft een rubber in het gat geplaatst om het doorsnijden te voorkomen.

Bij mij nog heel:

[Afbeelding]

Wellicht verstandig om er ook maar een rubber in te doen...
Bij mij ook nog heel, zal er ook een tuletje in stoppen

• rutger465
funnel2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:32:
[...]

Kun je iets meer vertellen over de installatie? wat moet er los gehaald worden, kun je bij de 2 stekkers? is jou model van 2025 onwards? klinkt goed als ik de hele start up handelingen niet meer hoef te doen. sneller op weg . dank
ik heb het pre-facelift model (2022-2025).

Installatie was heel simpel, 2 kunstof delen naast de tellers kun je er af trekken, dan nog een gedeelte onder het scherm die je los trek en dan zit het scherm met 2 bouten vast, als je deze los haalt klap je het naar voren en dan kun je bij de stekkers.
ze leveren een kabel mee die je er tussen klikt dus wat dat betreft plug&play.

Ik heb het nu 2 keer gedaan omdat ik iets wilde controleren, de eerste keer duurde 20min maar de 2e keer duurde 1 minuut als je weet wat en hoe het los kan.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben wellicht in de markt voor een bZ4x, maar de 73kwh variant (2025) is teveel van het goede qua aanschaf.. Dus ik zoek een ouder model..

Is er eigenlijk een manier waarop je deze update kan herkennen?
https://www.autoweek.nl/a...erd-en-kan-sneller-laden/

Het lijkt namelijk optisch verder niet zichtbaar te zijn...

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:39:
Ik ben wellicht in de markt voor een bZ4x, maar de 73kwh variant (2025) is teveel van het goede qua aanschaf.. Dus ik zoek een ouder model..

Matte wielkappen = vorig model

Hoogglans wielkappen = huidig model

Ook zijn koplampen anders, maar aan de wielkappen kun je het makkelijkste het model herkennen.

Powered by KPN

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 15:34
Hallo, even een vraagje over het op afstand starten van de climate control (via de Toyota app).

Ik heb dit vanochtend voor het eerst eens geprobeerd (was 10 graden hier), om geen actieradius te verliezen kabel aangesloten en laadsessie nog actief. Toen ik bij/in de auto kwam was ie prima op temperatuur maar wat me tegen viel (en ook wel verbaasde) was dat de voorruit voor zeker 3/4 beslagen was. Ik vermoed dat dit kwam doordat er opgewarmde buitenlucht de auto werd ingeblazen zonder dat de A/C ingeschakeld was. Aangezien het mistig was was dit waarschijnlijk tamelijk vochtige lucht waardoor dat vocht uiteraard condenseerde tegen de (relatief koude) voorruit. Ik moest toen dus alsnog de ontwaseming aanzetten (wel met A/C ingeschakeld) wat dan wel weer actieradius kostte omdat de stekker toen al afgekoppeld was. Iemand hier misschien ook ervaring mee? En hoe dan (hopelijk) opgelost? In de app is de A/C niet apart in te schakelen, misschien de voorruitverwarming dan maar? Het opwarmen kostte trouwens volgens de laadgegevens ongeveer 660Wh.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Packardhell schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:51:
[...]

Matte wielkappen = vorig model

Hoogglans wielkappen = huidig model

Ook zijn koplampen anders, maar aan de wielkappen kun je het makkelijkste het model herkennen.
Dit gaat over de facelift. Daar heb ik het niet over, die kun je ook gemakkelijk herkennen aan 73 vs 71kwh...

Ik heb het over de versie waar er verbeteringen zijn aangebracht zodat je bij koude temperaturen ook snel kunt laden:
https://www.vroom.be/nl/i...ta-bz4x-update-2024-26123
https://newsroom.toyota.e...-comfort-and-convenience/

Optisch is dat niet te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 02-10-2026 16:03 ]

• rutger465

Als je tot aanschaf over gaat kan een toyota dealer het zien via het kenteken, het model met deze verbetering heeft is versie/revisie 3.

Ik heb het zelf herkend door "BEV" ipv "ELECTRIC" op de laadpoort, dit is tot nu toe altijd juist geweest.

Deze aanpassing is gedaan bij bz4x vanaf q1 2024 maar vele worden verkocht met bouwjaar 24 of zelfs 25 terwijl ze in 2023 van de band zijn gerold.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@FreakNL Uit jouw eigen link (die van Toyota):

• New radiant heater provide rapid warmth for driver and front seat passengers

Deze lijkt me vrij makkelijk te herkennen. Misschien wat lastiger op foto's, maar wel na te vragen. Afgaande op het artikel is er sowieso niks qua uiterlijk veranderd, dus wat is je verwachting precies?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@rutger465 Ja, dat BEV ipv ELECTRIC had ik ook al ergens gelezen :)

Ik zag inderdaad ook al dat er veel "oude" op kenteken zijn gezet.. Ik kan iig geen 2024 occassion vinden met BEV op de laadpoort...

@MooDyBLueS
Het gaat om een hoop geld.. Als ik dan net een ge-update versie kan kopen doe ik dat liever. Zeker als die bij koudere temperaturen wel nog enigzins snel kan laden...

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 02-10-2026 16:08 ]

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:29
oetgrunn schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:41:
Hallo, even een vraagje over het op afstand starten van de climate control (via de Toyota app).

Ik heb dit vanochtend voor het eerst eens geprobeerd (was 10 graden hier), om geen actieradius te verliezen kabel aangesloten en laadsessie nog actief. Toen ik bij/in de auto kwam was ie prima op temperatuur maar wat me tegen viel (en ook wel verbaasde) was dat de voorruit voor zeker 3/4 beslagen was. Ik vermoed dat dit kwam doordat er opgewarmde buitenlucht de auto werd ingeblazen zonder dat de A/C ingeschakeld was. Aangezien het mistig was was dit waarschijnlijk tamelijk vochtige lucht waardoor dat vocht uiteraard condenseerde tegen de (relatief koude) voorruit. Ik moest toen dus alsnog de ontwaseming aanzetten (wel met A/C ingeschakeld) wat dan wel weer actieradius kostte omdat de stekker toen al afgekoppeld was. Iemand hier misschien ook ervaring mee? En hoe dan (hopelijk) opgelost? In de app is de A/C niet apart in te schakelen, misschien de voorruitverwarming dan maar? Het opwarmen kostte trouwens volgens de laadgegevens ongeveer 660Wh.
Mij viel dit eerder deze week ook voor het eerst op. Had 20 minuten geconditioneerd volgens een vast schema in de app, maar voorruit grotendeels beslagen aan de binnenkant. Was alsnog snel weg via ontwaseming, maar het verbaasde mij wel. Met m'n eerdere EVs en preconditionering nooit bewust zo ervaren.

Misschien zit het in de instellingen. Ik heb op dit moment geen enkel vinkje 'aan' staan. Alleen de temperatuur op 21 graden.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• rutger465
Nee klopt, ik heb ook specifiek het model met deze aanpassing gekocht en in de 3 maanden 1 2024 model uit belgie tegen gekomen die het wel had

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:07:

Ik zag inderdaad ook al dat er veel "oude" op kenteken zijn gezet.. Ik kan iig geen 2024 occassion vinden met BEV op de laadpoort...

@MooDyBLueS
Het gaat om een hoop geld.. Als ik dan net een ge-update versie kan kopen doe ik dat liever. Zeker als die bij koudere temperaturen wel nog enigzins snel kan laden...
Dat klopt, ze liepen destijds echt voor geen meter. Er waren momenten dat je een 1 jaar oude bZ4X met zeg 10.000 km op de teller voor € 25.000-27.000 kon kopen, omdat ze met bosjes te koop stonden en ze hadden dankzij de journalistiek een erg slechte naam (onterecht als je het mij vraagt). Dus je zal inderdaad veel bZ4X-en tegenkomen die qua kenteken vaak (veel) nieuwer zijn dan hun productie modeljaar, is dus inderdaad goed opletten helaas.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij het zustermodel van Subaru is het overigens wel makkelijk te zien, daar is het stuur ook ovaal geworden..

Ik vind het overigens niet helemaal sjiek van Toyota. Een verbetering aankondigen (begin januari 2024) maar dan tot ver in 2025 nog oude modellen op kenteken zetten..

Het "probleem" is echter dat de ge-update versie (of de 73kwh facelift) aardig aan de prijs zijn en de EV3 daardoor dus weer een serieuze tegenkandidaat wordt :)

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 02-10-2026 16:11 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:07:

@MooDyBLueS
Dat ben ik zeker me je eens hoor, ging me alleen meer om dat er dus visueel geen verschillen zijn, maar ik zag net dat de BEV wel een indicator schijnt te zijn, die wist ik dan weer niet en kan nuttig zijn als startpunt.

Wat je ook kan doen: je lokale Toyota dealer gewoon jouw zoekopdracht geven, zeggen: ik zoek specifiek de "oude" bZ4X maar dan wel met de snellaad update, etc. en dan ook aangeven welke prijs je aan zit te denken. Want misschien staat die bij jouw dealer niet te koop, maar kunnen zij er wel via via aankomen, soms import, soms krijgen ze inruilers die dan natuurlijk nog niet te koop staan.

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:10:
Bij het zustermodel van Subaru is het overigens wel makkelijk te zien, daar is het stuur ook ovaal geworden..

Ik vind het overigens niet helemaal sjiek van Toyota. Een verbetering aankondigen (begin januari 2024) maar dan tot ver in 2025 nog oude modellen op kenteken zetten..

Het "probleem" is echter dat de ge-update versie (of de 73kwh facelift) aardig aan de prijs zijn en de EV3 daardoor dus weer een serieuze tegenkandidaat wordt :)
De EV3? Ik zie dat niet als concurrent om heel eerlijk te zijn. Ten eerste: ik rijd nu een Kia EV6 en in de basis een hele fijne auto maar kwaliteit is om te janken, daarnaast is de bZ4X een veel volwassener en grotere auto dan de EV3 is, een directe concurrent is eerder de EV5 en dan laat ik even het algemene Kia vs Toyota kwaliteitsbegrip los. ;)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nog niks gereden. Maar ik ben mijn ICE zat.. ;)

Ik heb een shortlist waar de BZ4X, EV3 en Solterra op staan. De EV5 kan/wil ik niet betalen.

Ik zoek vooral betrouwbaarheid en lange garantie, vandaar dat de Scenic afgevallen is.. :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:19:
Ik heb nog niks gereden. Maar ik ben mijn ICE zat.. ;)

Ik heb een shortlist waar de BZ4X, EV3 en Solterra op staan. De EV5 kan/wil ik niet betalen.

Ik zoek vooral betrouwbaarheid en lange garantie, vandaar dat de Scenic afgevallen is.. :)
Neem mijn mening voor wat het waard is, ik ben natuurlijk ook maar 1 persoon, maar inmiddels wel onze zoveelste EV. Ja, ik wissel nogal snel van auto's en soms wat sneller dan gewenst omdat de auto niet beviel.

Wij rijden op dit moment zowel een Kia e-Soul 2020 en een Kia EV6 2022 en hiervoor een Tesla Model 3 gehad die we maar 6 maanden gereden hebben ivm phantom braking issues en zowel mijn vrouw als ik en ook de kinderen er gillend gek van werden. Verder prima auto overigens, maar die is op de EV6 ingeruild en we hebben destijds ook naar de bZ4X gekeken, de oudste variant uit 2022/2023 en omdat ik de EV6 wat lekkerder vond rijden en ze inmiddels beide 10 jaar garantie boden en de Kia 800V laden bood gaf dat de doorslag. Als ik het me goed herinner was het destijds 32k voor de bZ4X en 35k voor de EV6 en met onze prima ervaring met de e-Soul durfden we het wel aan.

Echter zijn we erachter gekomen dat de nieuwere generatie Kia's en ook Hyundai's veel slechter in elkaar zitten dan de voorgaande. Zo heb ik ook 2 vrienden die allebei een Hyundai Kona (wat een drieling is met de Kia e-Soul en e-Niro) reden, eentje is naar een Ioniq 5 gestapt, de ander net als ik naar een EV6 net als ik en allemaal vrij kort achter elkaar en hoewel ik de meeste problemen ervaar, hebben we allemaal de ervaring dat de nieuwe modellen echt veel storingsgevoeliger zijn en ook soms echt grote problemen kennen.

We rijden de e-Soul sinds 2021, gekocht als 1,5 jaar oude demo en die is feilloos gebleken, toevallig tot een maand geleden een probleempje met de laadklep die niet meer makkelijk open wou. Vervelend maar uiteindelijk kreeg je hem open en is onder garantie opgelost.

De EV6 naar verhouding rijden we nu ruim 1,5 jaar maar in die tijd heb ik schrik niet 12x bij de dealer gestaan voor kleinere en grotere problemen. En ook zijn we zowel vorige zomervakantie (2025) als dit jaar beide keren stil komen te staan in het buitenland. 1x met een ICCU (laad omvormer) probleem die een harde plof gaf tijdens het rijden, de 12V accu leegtrok en de hele auto niks meer deed. En dit jaar wou de auto ineens niet meer snelladen.

Ja, beide zijn deels onder garantie verholpen, deels want de 12V accu a €350 kon ik zelf voor opdraaien, dat dit "gevolgschade" was hadden ze geen boodschap aan. En de reparaties zijn altijd zeer moeizaam bij Kia, zowel groot als klein is het altijd dat ze eerst diagnose stellen en omdat je vaak met issues zit waar je niet lang mee kan blijven rijden (als dat überhaupt al kan) helpen ze je niet tussendoor maar moet je de auto achterlaten. Gevolg is: €50 voor een Kia Picanto als leenauto én weer een nieuwe afspraak omdat er iets besteld moet worden en je dus wéér een leenauto a €50 mag aftikken. Ik heb dus inmiddels enkele honderden euros aan puur de leenauto's uitgegeven. Dat heb ik bij Toyota en ook Lexus nog nooit zo ervaren. De enige 2 keer dat ik bij die merken de auto achter moest laten was bij de Prius II met een zwetende waterpomp die als adviespunt naar boven kwam, ik had een gratis leenauto mee en de auto zou de dag erna gerepareerd worden want de nieuwe waterpomp moest wel besteld worden, maar ik kon de leenauto blijven rijden als ik dat goed vond. Andere keer was met de Lexus CT 200h een kleinigheidje, ik weet niet eens meer precies wat, maar toen werd mij ook gevraagd of ik de auto wou laten staan, mocht ik in de leenauto blijven rijden, of dat ik een nieuwe afspraak wou, ik koos voor het eerste want ik vond het natuurlijk totaal niet erg om in een hagelnieuwe Lexus NX 300h te moeten rijden.

Achteraf gezien had ik liever voor de bZ4X gekozen, want betrouwbaarheid vind ik het belangrijkste en als dat een keer misgaat is het ook belangrijk hoe de dealer ermee omgaat. Je merkt duidelijk dat Kia een populair merk is en er relatief veel problemen met de diverse modellen zijn, dan mag er tegenwoordig ook 10 jaar garantie op zitten, maar als je met enige regelmaat bij de dealer staat is de lol er snel af kan ik je zeggen. En daarom gaat onze EV6 er binnenkort ook uit.

Uiteraard snap ik dat ik vermoedelijk wel bij de slechtste groep hoor van EV6 problemen, maar als betrouwbaarheid je ook maar enigszins aanspreekt zou ik vooral bij Toyota (of Subaru) blijven kijken. Want wat de nieuwere modellen van Kia/Hyundai gemeen hebben is de innovatie: ze zijn misschien wel té innoverend geweest ten koste van betrouwbaarheid. Toyota is een stuk conservatiever en het is maar al te makkelijk om dat als negatief punt tov een Kia te zien, maar eigenlijk is het juist een positief iets naar mijn mening. :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik herken dat leen-auto stuk overigens wel.... Ik heb veel auto's in de lease gehad en de enige keer dat ik fatsoenlijke leen-auto's mee kreeg bij onderhoud was bij Toyota (ik had toen zelf een Auris)..

Ik leun ook heel erg naar de bZ4X hoor. Maar de MY25 is echt te duur voor ons.. Dus ik dacht misschien de sweet spot gevonden te hebben met die MY23/24 update maar die is blijkbaar lastig te vinden.

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Aangezien ik van de ongebruikte draadeinden onder de motorkap een error kreeg :+ en via enkele Reddit leden had begrepen dat bij de Lexus RZ450E - zelfde basis - hieraan een veerpootbrug vast zit, deze met bijbehorende Toyota moeren via Amayama besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51vULh9pHChTJkIGzMvWUxuBoC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iDV6KXGzxPDgJQBiGen0BLY.jpg?f=fotoalbum_large
De onderdelen moesten uit Japan komen waardoor de levertijd uiteindelijk tot 6 weken is opgelopen. Pakket is vandaag bezorgd vanuit het Amayama DC in Letland.
Pakket was goed ingepakt en gedurende de afgelopen weken werd ik steeds netjes op de hoogte gehouden van de voortgang. (y)

Het is puur een visuele accessoire want functioneel gezien verwacht ik niet dat het iets zal doen. Zit onder de motorkap... I know. ;)

Mocht je je ook geroepen voelen deze onderdelen (via Amayama) te bestellen:
  • De veerpootbrug (strut bar): Toyota 53607-46010
  • Originele moer (4 stuks nodig): Toyota 90178-10029
    Aandraaimoment van de moeren is 50 Nm.
Vergeet niet om de draadeinden eerst van verf te ontdoen (zijn meegespoten), goed te reinigen en ontvetten. Geen olie of vet gebruiken bij de montage.

NB Zojuist zie ik dat de veerpootbrug bij Amayama inmiddels 3x zo duur is geworden. Wellicht even in de gaten houden totdat er meer aanbod is. Destijds kon ik kiezen uit 3 locaties voor de onderdelen met uiteenlopende prijzen.

• MPCoreDeveloper

Ik heb de slechtst mogelijke versie die dus wel alle updates heeft gehad , en het snelladen werkt gewoon prima hoor in zowel de zomer als in de winter in Nederland.

De oude BZ4X koelt namelijk wel gewoon zijn battery, hij kan hem alleen niet verwarmen die van mij laad gewoon als een speer in zomer en winter in Nederland misschien als je meteen koud naar een snellader rijd dat het verwarmen nodig is maar ik rij altijd op een lange rit met 100% van huis en heb er dus nooit iets van gemerkt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja @MPCoreDeveloper , ik zit zelf ook al te overwegen wat het me nou daadwerkelijk gaat "kosten"..

Ik kan op het werk laden (helaas niet thuis) tegen 31cent/kwh (geen starrtarief), dus ik voorzie dat ik dat het allermeeste ga doen (ik werk 3 dagen op kantoor en enkele reis is 37km). In de straat is het 49ct. Maar dat is natuurlijk allemaal geen snelladen.

Verder gaan we in de zomer nog weleens op vakantie ermee, maar de laatste keer was alweer in 2024 en dat was "slechts" Normandie. Naar Spanje en Italie gaan we niet doen want partner wil niet zo ver. In de winter (lees: oktober) doen we weleens iets in de Ardennen, Duitsland of whatever. Maar heel eerlijk, de laatste keer was ook alweer in 2019 :+ Wat wel voorkomt; Ik moet af en toe voor mijn werk naar het einde van de wereld (lees: Eemshaven) maar dat is het gehele jaar door, dat kan ook gewoon in de zomer zijn... Om voor die edge-cases nou 10k extra uit te geven? Ik " moet" overigens wel 3 fase laden hebben, dat lijkt me voor mij nou juist wel heel belangrijk (op werk laden)...

En als ik dan lees dat jij amper problemen hebt vraag ik me af waar al die verhalen dan vandaan komen?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 02-10-2026 19:19 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:38
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

De EV3? Ik zie dat niet als concurrent om heel eerlijk te zijn. Ten eerste: ik rijd nu een Kia EV6 en in de basis een hele fijne auto maar kwaliteit is om te janken, daarnaast is de bZ4X een veel volwassener en grotere auto dan de EV3 is, een directe concurrent is eerder de EV5 en dan laat ik even het algemene Kia vs Toyota kwaliteitsbegrip los. ;)
@MooDyBLueS

Eens, wij hebben een keuze gemaakt uit de EV5 versus de bZ4x touring. Hoewel de EV5 aanzienlijk completer is in de duurdere, qua prijs vergelijkbare , uitvoering rijdt de bZ4x veel aangenamer, en is kwalitatief toch merkbaar robuuster.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• MooDyBLueS
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:09:
[...]

@MooDyBLueS

Eens, wij hebben een keuze gemaakt uit de EV5 versus de bZ4x touring. Hoewel de EV5 aanzienlijk completer is in de duurdere, qua prijs vergelijkbare , uitvoering rijdt de bZ4x veel aangenamer, en is kwalitatief toch merkbaar robuuster.
Klopt, ik heb nog een maand of wat geleden een proefrit in de C-HR+ gemaakt bij mijn lokale Toyota dealer in een klein stadje, omdat ik toch wel benieuwd was en was erg onder de indruk overigens. En daar zaten twee mensen die hun bestelling aan het plaatsen waren en rara waar kwamen ze van af: een Kia EV6 net als ik. Zij klaagden over andere dingen dan ik, maar ook veel kwaliteitsklachten.

• MPCoreDeveloper
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 19:18:
Nou ja @MPCoreDeveloper , ik zit zelf ook al te overwegen wat het me nou daadwerkelijk gaat "kosten"..

Ik kan op het werk laden (helaas niet thuis) tegen 31cent/kwh (geen starrtarief), dus ik voorzie dat ik dat het allermeeste ga doen (ik werk 3 dagen op kantoor en enkele reis is 37km). In de straat is het 49ct. Maar dat is natuurlijk allemaal geen snelladen.

Verder gaan we in de zomer nog weleens op vakantie ermee, maar de laatste keer was alweer in 2024 en dat was "slechts" Normandie. Naar Spanje en Italie gaan we niet doen want partner wil niet zo ver. In de winter (lees: oktober) doen we weleens iets in de Ardennen, Duitsland of whatever. Maar heel eerlijk, de laatste keer was ook alweer in 2019 :+ Wat wel voorkomt; Ik moet af en toe voor mijn werk naar het einde van de wereld (lees: Eemshaven) maar dat is het gehele jaar door, dat kan ook gewoon in de zomer zijn... Om voor die edge-cases nou 10k extra uit te geven? Ik " moet" overigens wel 3 fase laden hebben, dat lijkt me voor mij nou juist wel heel belangrijk (op werk laden)...

En als ik dan lees dat jij amper problemen hebt vraag ik me af waar al die verhalen dan vandaan komen?
Ik zat in een vergelijkbare situatie: mijn stokoude diesel moest er echt uit. Als EV-nieuwkomer koos ik voor een jonge, rijk uitgeruste BZ4X Premium Launch Edition (ex-demo) met slechts 7.500 km.

Wel met een 1-fase lader, maar in Nederland is dat prima. Met een load-balanced 32A-lader laad ik gewoon op 7,2 kW. Oudere publieke paaltjes leveren sowieso vaak maar 3,6 kW, en voor 3-fase 22 kW heb je thuis al krachtstroom nodig. Onderweg bij Fastned, IONITY of McDonalds maakt het niks uit: op DC snelladen trekken zowel het oude als het nieuwe model gewoon tot 150 kW .

Na grondig onderzoek , inclusief de video's van Bjørn Nyland gaf de doorslag dat hij rijdt als een normale auto, ijzersterke rijhulp en assistentie heeft, fantastisch presteert in sneeuw/ijs én nog circa 30 km rijbereik overhoudt bij 0%. (let op door updates gewijzigd)

Ik laad mijn auto 1x per week op mijn werk ook ik werk 3 dagen op de zaak en 2 dagen thuis op mijn werk hebben we 22 KW 3 fase load balanced palen waar mijn BZ dus als 1 fase auto 7,2 op kan doen (meestal doe hij 6,9) in 4 uurtjes is hij meestal vol (100%) ik rij 17 KM enkele reis en doe prive ook alles met de auto , bezoekjes familie , boodschappen en ja als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders op bezoek ben zet ik hem aan een 3,6 Kwh straat lader voor de riante parkeerplek ( ik ben erg zuinig op mijn auto )

Ik ben met mijn BZ ( staat allemaal in dit forum ) al aardig op weg geweest , ik heb een Spanje road-trip gedaan , ik ben ook 2x recent in Normandie geweest ( Bayoux , Port en basin hupain ) ook daar volop rondgereden allemaal echt zonder een enkel probleem qua laden op dit moment staat mijn auto met 96% voor de deur ,in Rotterdam zuid het is nu 06:36 en als ik nu zou vertrekken naar Groningen centrum dan zou ik daar in 2 uur en 44 minuten aankomen met 17% rest lading in mijn BZ4X volgens ABRP en die is dus voor mijn auto juist erg negatief dus 100% zeker dat ik dit dus ook echt nu kan .

Daarbij moet ik dan wel zeggen , dat in de winter met vrieskou je dat dus wat minder riant doet of misschien wel helemaal niet , maar .... het stikt van de FastNeds in Nederland en met autocharge aan ben je zo weer onderweg .

"En als ik dan lees dat jij amper problemen hebt vraag ik me af waar al die verhalen dan vandaan komen?"

Dat zijn mensen die hem vergelijken met bijvoorbeeld een Tesla die al veel ervaringen hebben met lease bakken zoals Hyundai`s en Kia`s en dan roeptoeteren over 800V en dan roepen oude technologie !!! Echter Ik ben een particulier en ik betaalde de auto en het onderhoud zelf ik wil gewoon niet teveel risico lopen en wilde het EV rijden uitproberen wel dan is een BZ4X occasion een hele luxe... maar ook best wel 'perfect' je krijgt gewoon de 10 jaar en/of Miljoen kilometer garantie als je hem als Toyota Approved occassion koopt .

Mijn BZ4X heeft alleen het start accu probleem gehad, de auto is nog steeds in onderhoud bij de Toyota dealer waar ik hem kocht (in zeeland) , maar is echt goedkoop tot nu toe in onderhoud , wel moet de BZ ieder jaar of 15000 KM naar de garage , dit is voor de garantie noodzakelijk.

Ik heb gewoon een kosten baten analyse gemaakt aan de hand van feiten en met de ruim 20K die ik bespaarde op zijn nieuwprijs en alle luxe die deze bied was de keuze voor mij snel gemaakt en tekende ik bij het kruisje . ;-)

Ja 3 fase laden was 'leuk' geweest , maar echt nodig? nee zeer zeker niet, onderweg en zeker in het buitenland is DC laden vaak zelfs goedkoper , AC laden gebruik ik dan alleen bij het Hotel of op een Parkeerplaats als ik de hele dag door een stad slenter en dan maakt dat uurtje meer of minder niet zoveel meer uit LOL 😂 ja dan stond hij In Roses Spanje 8 uur aan de paal terwijl ik op het strand lag .

Hoe leeg mijn auto ook is ik heb op mijn werk dus met 1 fase laden via load balanced 22KW 3 fase palen nog nooit meegemaakt dat mij auto om 16:00 niet op 100% stond en ik ben er op laaddagen woensdag bij mij, altijd om 7:45 meestal zet ik hem met 45% neer en is hij om 11;30 al klaar inclusief battery balancing soms zelfs veel vroeger . Bij mij op straat heb ik dus wel meegemaakt dat het echt + 12 uur duurt , maar dat zijn dan ook 3,6 KWH laders als je daar met je 3 fase 22KWH auto aansluit (allen de luxe auto`s doen 22 standaard is 11 ) duurt het exact net zo lang 😂

• rutger465
De garantie en betrouwbaarheid is voor mij ook de reden geweest om als particulier de bz4x te kopen, bijna alle reviews baseren het oordeel op wat ze voor zich hebben en nemen niet mee wat het betekend om eigenaar te zijn van een auto lange termijn, iets waarom ik juist voor de toyota heb gekozen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja dat is hier ook wel een sterke factor hoor. Zeker met het gezeik wat ik nu weer heb met mijn slechts 8 jaar oude ICE. Dat was weer 400 euro door het putje…

Ik heb trouwens inmiddels 2 Dynamics gevonden met BEV op de laadklep die nu reeds binnen budget blijven. Nu nog de beslissing nemen of ik een Dynamic of Premium wil. :)

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2026 09:08 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:06:
[...]

Wel met een 1-fase lader, maar in Nederland is dat prima. Met een load-balanced 32A-lader laad ik gewoon op 7,2 kW. Oudere publieke paaltjes leveren sowieso vaak maar 3,6 kW, en voor 3-fase 22 kW heb je thuis al krachtstroom nodig. Onderweg bij Fastned, IONITY of McDonalds maakt het niks uit: op DC snelladen trekken zowel het oude als het nieuwe model gewoon tot 150 kW .
Het dikgedrukte is niet helemaal waar. Wij hebben een nieuwbouwhuis (2022) en die krijgen standaard 3x25A in de meeste gevallen. En als je thuis de oude 1x35A/40A hebt dan kan je opwaarderen naar 3x25A (eea wel afhankelijk van je netleverancier, maar meestal wel).

Mijn thuislader is een 22 kW Zappi V2 met load-balancing en Eco+ mode (lees: puur op zonnestroom laden). 3x25A is 17 kW en dat haal ik ook met een 22 kW auto. Ik heb een keer een familielid met een 22 kW auto over de vloer gehad en zelf tijdens een lange proefrit (weekend) een 22 kW auto opgeladen, dat ging dus op 17 kW.

1-fase is hierbij wel beperkt tot 5,7 kW, want dat wordt 1x25A en onze e-Soul uit 2020 is 1-fase en laadt dus op die manier op, maar dat is ook prima. 64 kWh laadt in een nacht wel vol, zelfs op 5,7 kW, we hebben het 1x meegemaakt dat hij toen mijn vrouw er 's ochtends mee naar werk moest 'slechts' op 91% ofzo zat omdat de avond ervoor hij én erg leeg was én later dan normaal aan de lader ging, maar 91% was ook bij lange na niet nodig om werk heen en terug te halen, dus alsnog prima.

3x32A komt neer op 22 kW en wordt vaak als krachtstroom aangeduid inderdaad, waar je meer vastrecht over moet betalen, maar daarom zeg ik dat het niet helemaal waar is, want er zitten een paar extra stappen tussen 1-fase 7,2 kW en 3-fase 22 kW.

Sterker nog: gezien mijn Zappi 3x35A is afgezekerd kan hij wel 3x25A = 17 kW uit het net trekken en nog aanvullen met de PV opbrengst en zo alsnog tot 22 kW komen. Niet dat dat nodig is in mijn ogen, maar het kan wel. Onze EV6 heeft 11 kW en dat vind ik meer dan genoeg voor thuis of op werk. 22 kW is met name nuttig als je niet thuis kan laden (eigen laadpaal bedoel ik) en veelvuldig van publieke laadpalen afhankelijk bent en ook nog eens niet altijd een werkdag bij zo'n laadpaal doorbrengt. Stel je gaat ergens in het weekend heen en je zou een 22 kW publieke laadpaal treffen waar verder niemand aan hangt (want dubbel uitgevoerd is eigenlijk altijd ook gedeelde stroom) dan kan je in 2 uurtjes dus 44 kWh bijladen, echt veel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:07:
Nou ja dat is hier ook wel een sterke factor hoor. Zeker met het gezeik wat ik nu weer heb met mijn slechts 8 jaar oude ICE. Dat was weer 400 euro door het putje…

Ik heb trouwens inmiddels 2 Dynamics gevonden met BEV op de laadklep die nu reeds binnen budget blijven. Nu nog de beslissing nemen of ik een Dynamic of Premium wil. :)
Is het bij die bouwjaren ook niet zo dat de Premium altijd AWD is en Dynamic FWD?

Zo ja: AWD kan fijn zijn, volgens mij namelijk ook hoger trekgewicht, maar de auto is ook minder zuinig en zwaarder. Ik heb hetzelfde met mijn Kia EV6: uiteindelijk voor de AWD van om de hoek gekozen, achteraf spijt van, ik had liever de RWD gehad want ik heb niks aan AWD en dan betaal je toch meer aan MRB en verbruik. Ik kom tot 19 kWh/100 km over een heel jaar waar ik van RWD EV6 rijders lees dat ze 17 kWh/100 km prima halen. Dat zijn voor mij alleen zomerse cijfers.

Bij Toyota vind ik het jammer dat AWD en Premium/Executive vaak aan elkaar gekoppeld zijn, zo ook bij de C-HR+. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een FWD Premium/Executive, maar die bestaat (nog) niet.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
MooDyBLueS schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:13:
[...]

Is het bij die bouwjaren ook niet zo dat de Premium altijd AWD is en Dynamic FWD?

Zo ja: AWD kan fijn zijn, volgens mij namelijk ook hoger trekgewicht, maar de auto is ook minder zuinig en zwaarder. Ik heb hetzelfde met mijn Kia EV6: uiteindelijk voor de AWD van om de hoek gekozen, achteraf spijt van, ik had liever de RWD gehad want ik heb niks aan AWD en dan betaal je toch meer aan MRB en verbruik. Ik kom tot 19 kWh/100 km over een heel jaar waar ik van RWD EV6 rijders lees dat ze 17 kWh/100 km prima halen. Dat zijn voor mij alleen zomerse cijfers.

Bij Toyota vind ik het jammer dat AWD en Premium/Executive vaak aan elkaar gekoppeld zijn, zo ook bij de C-HR+. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een FWD Premium/Executive, maar die bestaat (nog) niet.
Er zijn zeker wel premium/lounge/technick/executive modellen zonder AWD maar die zijn er niet zoveel helaas.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb vooralsnog geen onderscheid gemaakt tussen AWD en FWD. Wel jammer idd, ik vind een paar functies op de Premium echt leuk maar het hoeft geen AWD of 20” te zijn….

/edit
In de periode 2024-2025 vind ik überhaupt weinig tot geen AWD btw…

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2026 09:39 ]

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:29
WillemGM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:00:

[Afbeelding]
Hoe heb je dat met het voorbereiden van de accu gedaan met snelladen? Ik heb het idee dat wanneer je het via de toyota navigatie doet het automatisch gaat. Maar zonder? Wij rijden eigenlijk op andere navigatie en dan op een gegeven moment druk ik maar iets op dat scherm om te voorbereiden maar of dat op tijd is of te vroeg of te laat. Geen idee?

• rutger465
welke opties in de premium zou je voor gaan?

Ik had zelf graag premium audio + schuif/kanteldak gewilt, maar helaas heeft de toyota geen open dak, nu heb ik de dynamic gekozen en ben ik zelf de audio aan het upgraden.

Kijk wel heel goed naar de optielijst bij importmodellen, ik heb al meer dan eens gezien dat ze het dynamic noemen terwijl deze uitvoering in het land van herkomst niet bestond, sommige details zijn dan toch anders.

• WillemGM
einz schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:44:
[...]

Hoe heb je dat met het voorbereiden van de accu gedaan met snelladen? Ik heb het idee dat wanneer je het via de toyota navigatie doet het automatisch gaat. Maar zonder? Wij rijden eigenlijk op andere navigatie en dan op een gegeven moment druk ik maar iets op dat scherm om te voorbereiden maar of dat op tijd is of te vroeg of te laat. Geen idee
Om het te testen heb ik een keer de preconditionering met de hand aangezet en een keer het laadstation als bestemming gekozen in de Toyota navigatie. Verder zonder gedaan.
Nu was het begin september vrij warm in Frankrijk 20-30C dus wellicht genoeg voor de batterij want de 150 kW en de laadtijd van 30 minuten werden altijd gehaald. Ik ga er vanuit dat het batterij management dat alleen doet als het de batterij niet beschadigd.
Nu benieuwd naar laden in de winter.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
rutger465 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:24:

Kijk wel heel goed naar de optielijst bij importmodellen, ik heb al meer dan eens gezien dat ze het dynamic noemen terwijl deze uitvoering in het land van herkomst niet bestond, sommige details zijn dan toch anders.
Klopt, bij premium net zo. Meer dan de helft van de premium die in Nederland te koop zijn (tot circa 40k) zijn geïmporteerd en daarvan zijn ook meer dan de helft geen premium. Dan missen ze bijvoorbeeld de jbl audio of memory seats.

Volgens mij vissen meerdere mensen hier in dezelfde vijver, ik ben namelijk ook op zoek naar een bz4x premium. Voornaamste reden voor een premium is de aanwezigheid van memory seats vanwege lengte verschil tussen mijn vrouw en ik.

• MPCoreDeveloper
MooDyBLueS schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:09:
[...]

Het dikgedrukte is niet helemaal waar. Wij hebben een nieuwbouwhuis (2022) en die krijgen standaard 3x25A in de meeste gevallen. En als je thuis de oude 1x35A/40A hebt dan kan je opwaarderen naar 3x25A (eea wel afhankelijk van je netleverancier, maar meestal wel).

Mijn thuislader is een 22 kW Zappi V2 met load-balancing en Eco+ mode (lees: puur op zonnestroom laden). 3x25A is 17 kW en dat haal ik ook met een 22 kW auto. Ik heb een keer een familielid met een 22 kW auto over de vloer gehad en zelf tijdens een lange proefrit (weekend) een 22 kW auto opgeladen, dat ging dus op 17 kW.

1-fase is hierbij wel beperkt tot 5,7 kW, want dat wordt 1x25A en onze e-Soul uit 2020 is 1-fase en laadt dus op die manier op, maar dat is ook prima. 64 kWh laadt in een nacht wel vol, zelfs op 5,7 kW, we hebben het 1x meegemaakt dat hij toen mijn vrouw er 's ochtends mee naar werk moest 'slechts' op 91% ofzo zat omdat de avond ervoor hij én erg leeg was én later dan normaal aan de lader ging, maar 91% was ook bij lange na niet nodig om werk heen en terug te halen, dus alsnog prima.

3x32A komt neer op 22 kW en wordt vaak als krachtstroom aangeduid inderdaad, waar je meer vastrecht over moet betalen, maar daarom zeg ik dat het niet helemaal waar is, want er zitten een paar extra stappen tussen 1-fase 7,2 kW en 3-fase 22 kW.

Sterker nog: gezien mijn Zappi 3x35A is afgezekerd kan hij wel 3x25A = 17 kW uit het net trekken en nog aanvullen met de PV opbrengst en zo alsnog tot 22 kW komen. Niet dat dat nodig is in mijn ogen, maar het kan wel. Onze EV6 heeft 11 kW en dat vind ik meer dan genoeg voor thuis of op werk. 22 kW is met name nuttig als je niet thuis kan laden (eigen laadpaal bedoel ik) en veelvuldig van publieke laadpalen afhankelijk bent en ook nog eens niet altijd een werkdag bij zo'n laadpaal doorbrengt. Stel je gaat ergens in het weekend heen en je zou een 22 kW publieke laadpaal treffen waar verder niemand aan hangt (want dubbel uitgevoerd is eigenlijk altijd ook gedeelde stroom) dan kan je in 2 uurtjes dus 44 kWh bijladen, echt veel.
Oh 'apart' dat wist ik dus niet weer wat geleerd , ik hoorde iedereen altijd roepen dat als je 22KW thuis wilt laden je dit meer kost als oplevert alleen al aan vastrecht ...

Ik ben ter vergelijking per maand rond de 50 euro kwijt aan laadkosten dus 20 euro extra hakt er dan al flink in en waarom voor die paar uurtjes die de auto er toch al staat?

Juist op het laad forum hier was er een slimme jongen die aangaf .... de meeste auto`s zijn 3 fase 11 KW ( zelfs nu is het een dure optie om 3 fase 22 KWh te hebben op menig auto inclusief de BZ4X ) mijn auto kan 32A laden op 1 fase en kan dus max 7.X kwh trekken op 1 fase een 3 fase auto met 11 KWh lader kan max 11 KWh trekken .

Alle nu nieuwe laadpalen doen 3 fase 22 KWh, dus mijn auto doet daar 7.x en de andere 11

In de praktijk echter zie ik op straat hier in Rotterdam / Rijnmond gebied nog heel veel langzame 3,6 palen en ja dat zij dan dus 3 fase 11 kw palen en dan is het 3,6 vs 11 iplv 7.x vs 11

Echter .... in de praktijk heb ik er dus totaal geen 'last' van omdat ik nu heel anders met mijn auto omga als in het begin , ik weet exact wat hij wel en niet kan en laad dus wanneer het voor mij gunstig is of als het mij ( door de parkeerplek ) goed uitkomt in dat laatse geval ben ik juist blij dat hij langzaam laad }>

• MPCoreDeveloper
WillemGM schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:31:
[...]

Om het te testen heb ik een keer de preconditionering met de hand aangezet en een keer het laadstation als bestemming gekozen in de Toyota navigatie. Verder zonder gedaan.
Nu was het begin september vrij warm in Frankrijk 20-30C dus wellicht genoeg voor de batterij want de 150 kW en de laadtijd van 30 minuten werden altijd gehaald. Ik ga er vanuit dat het batterij management dat alleen doet als het de batterij niet beschadigd.
Nu benieuwd naar laden in de winter.
In die omstandigheden zal de auto de batterij juist moeten koelen mijn auto heeft geen preconditionering en kan niet tegelijkertijd het interieur verwarmen EN de batterij koelen .

Waar ging het dan ook mis bij Tesla Bjorn? hij ging rijden in KOUDE omstandigheden in Noorwegen en dan gaat dat dus fout bij de OUDE BZ4X want hij zat in de auto en had de verwarming aan en tja dan kiest de auto voor comfort terwijl deze eigenlijk de batterij moest koelen .

Ik heb zelf in Zaragoza met 40 graden in de woestijn bij een IONITY gestaan lekker in de auto met de Airco aan en de auto stond als een beer te loeien door de warmtepomp en fans , maar dat kan de BZ4X ( dus ook de oude dus prima ) Koelen van de batterij en koelen van het interieur hij maakt dan wel flink geluid , maar in 25 minuten was ik over de 80% vanaf 10% en bedenk dat is dus met de oude 'slechte' BZ4X .

Dat preconditioneren is dus vooral om de batterij op de ideale laad temperatuur te krijgen als deze te koud zou zijn , rijd jij met one pedal ( max terugwinnen ) dan is de batterij op een lange rit vaak al prima op temperatuur .

In de winter heb je veel voordeel als je na een korte rit moet gaan snel-laden , komt in mijn rijstijl nooit voor want ik kies altijd voor hotels met AC voor de battery balancing en laad dus daar altijd naar 100% .

• Givati
  • Registratie: Augustus 2013
Ik wil op zeer korte termijn een nieuwe auto kopen en twijfel nog tussen CHR+ fwd of toch maar Bz4x Touring awd.

@EVfan , je verhaal over laadverliezen maken me een beetje terughoudend wat betr de Touring. Al enige ontwikkelingen? Zijn er andere eigenaren van een Touring dan wel CHR+die dit herkennen?

• baldyman

baldyman

Subaru Uncharted

Rubber dichtingsring tegen het doorsnijden van het ruitensproeier slangetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC9aghHkoumrcnuPSf4_FmmaUzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAgcHFl1moTQdJ2HeNG5rBqp.jpg?f=fotoalbum_largeHet gat is ca. 24 mm, de rubberen ring type binnengat 22 mm.
Ik had er nog één liggen. Is wel iets kleiner maar door de brede rand blijft deze ook prima zitten.
Aanvulling: Tape losmaken bij de onderste bout van het scharnier, slangetje iets lager (niet zichtbaar op bovenstaande foto, wel linksboven op onderstaande) van het 'knietje' los trekken en je kan het rubber er zo overheen schuiven. Echt een kleine moeite.

Veerpootbrug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0sWssRmtwLlKa8cT8aXxLdjaTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MqWDPsqUhv4LbJlnsoVi27S.jpg?f=fotoalbum_largeDeze ging lekker vlot. Draadeinden schoongemaakt en ontvet, montage met juiste draaimoment voor de moeren (50 Nm). Nette afdekkapjes erop. Past allemaal keurig.
Daar kan het uurtarief van een therapeut niet tegenop. Hahaha. :+

[ Voor 9% gewijzigd door baldyman op 03-10-2026 12:37 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:55:
Oh 'apart' dat wist ik dus niet weer wat geleerd , ik hoorde iedereen altijd roepen dat als je 22KW thuis wilt laden je dit meer kost als oplevert alleen al aan vastrecht ...
Probleem is dat veel mensen van alles roepen maar totaal geen idee hebben waarover ze het hebben....

Ik zou in een nog aan te schaffen EV ook graag een 22 kW optie willen, omdat je daarmee, wanneer je ergens op bezoek bent, mooi rap je accu weer kunt laden. Elk uur 100 km erbij schiet mooi op. DC-laders vind je immers vooral langs de snelweg, en nagenoeg nooit op je bestemming.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• EVfan
Givati schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:24:
Ik wil op zeer korte termijn een nieuwe auto kopen en twijfel nog tussen CHR+ fwd of toch maar Bz4x Touring awd.

@EVfan , je verhaal over laadverliezen maken me een beetje terughoudend wat betr de Touring. Al enige ontwikkelingen? Zijn er andere eigenaren van een Touring dan wel CHR+die dit herkennen?
@Givati

Ik ben nog aan het meten, een vakantie tussendoor van twee weken heeft de doorlooptijd wat verlengd.

Voorlopige conclusie: de eerste 2000 km waren de verliezen hoog, ca. 20-25%. Toen we van vakantie terugkwamen, met 2500 km op de teller, meette ik (3 laadbeurten) een laadverlies van 7-8%. De 4de laadbeurt na de vakantie, toen ik de accu doorgeladen heb naar 100% kwam ik weer op ca. 20% verlies.

Kan het zijn dat de accu de eerste 2000 km wordt beschermd door de Toyota engineers, bijvoorbeeld door bij het laden de accu te warmen, en dat die functie na 2000 km “uitgezet” wordt? Whatever, mijn metingen zijn voldoende nauwkeurig om zeker te weten dat het verlies in dat km stand bereik >20% zit.

Dat er bij de laatste keer met laden tot 100% meer verliezen waren snap ik beter, eerstens greep de load balancer, vanwege hoge belasting door veel energieslurpers, regelmatig in (wat bij de andere laadbeurten niet het geval was), en ging laden met 4-6 kW, altijd goed voor een hoger percentage verliezen (omdat het basis verbruik van de omvormer niet afhankelijk is van het vermogen?) en de laatste 10% viel de laadsnelheid ook terug, want standaard is en bovenop de cell balancing, wat met ca. 2kW plaats vond.

Kortom, ik blijf het meten, maar als je niet tot 100% laadt lijkt het verlies na de eerste 2000 km onder de 10% te zitten.

Wordt vervolgd.

• EVfan
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 07:06:
[...]

Ik zat in een vergelijkbare situatie: mijn stokoude diesel moest er echt uit. Als EV-nieuwkomer koos ik voor een jonge, rijk uitgeruste BZ4X Premium Launch Edition (ex-demo) met slechts 7.500 km.

Na grondig onderzoek , inclusief de video's van Bjørn Nyland gaf de doorslag dat hij rijdt als een normale auto, ijzersterke rijhulp en assistentie heeft, fantastisch presteert in sneeuw/ijs én nog circa 30 km rijbereik overhoudt bij 0%. (let op door updates gewijzigd)

Ik laad mijn auto 1x per week op mijn werk ook ik werk 3 dagen op de zaak en 2 dagen thuis op mijn werk hebben we 22 KW 3 fase load balanced palen waar mijn BZ dus als 1 fase auto 7,2 op kan doen (meestal doe hij 6,9) in 4 uurtjes is hij meestal vol (100%) ik rij 17 KM enkele reis en doe prive ook alles met de auto , bezoekjes familie , boodschappen en ja als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders op bezoek ben zet ik hem aan een 3,6 Kwh straat lader voor de riante parkeerplek ( ik ben erg zuinig op mijn auto )

Ik ben met mijn BZ ( staat allemaal in dit forum ) al aardig op weg geweest , ik heb een Spanje road-trip gedaan , ik ben ook 2x recent in Normandie geweest ( Bayoux , Port en basin hupain ) ook daar volop rondgereden allemaal echt zonder een enkel probleem qua laden op dit moment staat mijn auto met 96% voor de deur ,in Rotterdam zuid het is nu 06:36 en als ik nu zou vertrekken naar Groningen centrum dan zou ik daar in 2 uur en 44 minuten aankomen met 17% rest lading in mijn BZ4X volgens ABRP en die is dus voor mijn auto juist erg negatief dus 100% zeker dat ik dit dus ook echt nu kan .

Daarbij moet ik dan wel zeggen , dat in de winter met vrieskou je dat dus wat minder riant doet of misschien wel helemaal niet , maar .... het stikt van de FastNeds in Nederland en met autocharge aan ben je zo weer onderweg .

"En als ik dan lees dat jij amper problemen hebt vraag ik me af waar al die verhalen dan vandaan komen?"

Dat zijn mensen die hem vergelijken met bijvoorbeeld een Tesla die al veel ervaringen hebben met lease bakken zoals Hyundai`s en Kia`s en dan roeptoeteren over 800V en dan roepen oude technologie !!! Echter Ik ben een particulier en ik betaalde de auto en het onderhoud zelf ik wil gewoon niet teveel risico lopen en wilde het EV rijden uitproberen wel dan is een BZ4X occasion een hele luxe... maar ook best wel 'perfect' je krijgt gewoon de 10 jaar en/of Miljoen kilometer garantie als je hem als Toyota Approved occassion koopt .

Mijn BZ4X heeft alleen het start accu probleem gehad, de auto is nog steeds in onderhoud bij de Toyota dealer waar ik hem kocht (in zeeland) , maar is echt goedkoop tot nu toe in onderhoud , wel moet de BZ ieder jaar of 15000 KM naar de garage , dit is voor de garantie noodzakelijk.

Ik heb gewoon een kosten baten analyse gemaakt aan de hand van feiten en met de ruim 20K die ik bespaarde op zijn nieuwprijs en alle luxe die deze bied was de keuze voor mij snel gemaakt en tekende ik bij het kruisje . ;-)

Ja 3 fase laden was 'leuk' geweest , maar echt nodig? nee zeer zeker niet, onderweg en zeker in het buitenland is DC laden vaak zelfs goedkoper , AC laden gebruik ik dan alleen bij het Hotel of op een Parkeerplaats als ik de hele dag door een stad slenter en dan maakt dat uurtje meer of minder niet zoveel meer uit LOL 😂 ja dan stond hij In Roses Spanje 8 uur aan de paal terwijl ik op het strand lag .

Hoe leeg mijn auto ook is ik heb op mijn werk dus met 1 fase laden via load balanced 22KW 3 fase palen nog nooit meegemaakt dat mij auto om 16:00 niet op 100% stond en ik ben er op laaddagen woensdag bij mij, altijd om 7:45 meestal zet ik hem met 45% neer en is hij om 11;30 al klaar inclusief battery balancing soms zelfs veel vroeger . Bij mij op straat heb ik dus wel meegemaakt dat het echt + 12 uur duurt , maar dat zijn dan ook 3,6 KWH laders als je daar met je 3 fase 22KWH auto aansluit (allen de luxe auto`s doen 22 standaard is 11 ) duurt het exact net zo lang 😂
@MPCoreDeveloper

Grotendeels eens met je overwegingen aangaande laadsnelheid, met een kanttekening, die ik na 7 jaar Kia eNiro, MY 2019, 1 fase, wel moet plaatsen.

Ik heb een dynamisch stroomleveringscontract. De perioden dat de stroom echt netjes goedkoop is zijn vaak niet langer dan enkele uren in de middag, zoals bijvoorbeeld vandaag en morgen. Laden met mijn 3 maal 25A net aansluiting gaat dus maar met 3,5 kW, voor de eNiro dus 4% SoC per uur, en dat maar enkele uren. Dus noodgedwongen moet ik wel eens met hogere tarieven laden. Dan is een 3-fase, zoals mijn bZ4x touring met 12-13% per uur wel een luxe, en ook goedkoper uiteindelijk.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

rutger465 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:24:
welke opties in de premium zou je voor gaan?

Ik had zelf graag premium audio + schuif/kanteldak gewilt, maar helaas heeft de toyota geen open dak, nu heb ik de dynamic gekozen en ben ik zelf de audio aan het upgraden.

Stoelverwarming achter is wel fijn voor dochter.
Het geheugen van de stoel is ook fijn
Stoelventilatie ook een pre.

20" hoeft dan niet perse. Staat wel heel mooi overigens, maar kan ook zeker met 18" inch leven, dat heeft qua comfort natuurlijk ook weer voordelen.

Een schuif-kanteldak heb ik nu ook maar dat is dus stuk en kost meer dan 1000 euro om te repareren bij een universele garage en 2k bij de dealer. Ik vind de lichtinval mooi maar ik heb een voorkeur voor iet duurzaams. Dus ik heb liever een panoramadak, dat kan ook niet stuk. Schuif-kanteldaken zijn notoir om het stuk gaan, ook bij Aziatische merken.

Ik heb vandaag in een 2023 Solterra Sky gereden. Pracht-auto. Kan niet anders zeggen. Helaas was dit nog de 1-fase variant en een model van voordat Subaru Safe8 introduceerde. Dus valt af. Maar het rijden, wauw.. Wat wel vervelend was dat de stoel van passagier niet in hoogte verstelbaar was. Of we kregen het niet voor elkaar, dat kan ook. Dealer keek nog mee maar die lukt het ook niet.. Ik heb nu ff gegoogl-ed en het zou wel moeten kunnen dus misschien deden we iets verkeerd.. Later nog in een paar BZ4x-en gezeten en daar lukte het wel. Mijn vriendin is 1.88 en ik ben 1.98 dus het is ook wel echt nodig. Ik heb overigens geen last van het display achter het stuur (sommige mensen kijken tegen het stuur aan) want ik kijk over het stuur heen :+

De BZ4x staat nu definitief echt op de shortlist.

We hebben ook nog bekeken en ingezeten

Kia EV2 ; Leuk boodschappenkarretje maar voor ons niet geschikt
Kia EV3 ; Prima geschikt voor ons maar het is wel meer van hetzelfde, de blokkendoosvorm hebben we nu met de Renegade ook
Kia EV4: Mooie auto maar VEEL te lage instap en te weinig ruimte voor ons
Kia EV5: Opgepompte EV3. Wel erg veel ruimte
Kia EV6: Soort mini-Tesla. Veel te lage instap voor ons.
Kia Niro EV (paar jaartallen gezeten en in een 2020 gereden); Verassend ruim maar zooooooo saai. Straalt niks uit.

Nu moet ik sowieso zeggen dat alle Kia EVs niet het premium gevoel van de Toyota/Subaru uitstralen. Het is echt minimalistisch. Dat heeft ook weer wel voordelen want de beenruimte voor is bij de EV3 gewoon beter als bij de BZ4x. Achterin dan weer niet.

De EV5 is wel echt buiten budget en gewoonweg overdreven voor ons.

Verder ook nog een Hyunai IONIQ 5 gezeten. Genoeg ruimte. Maar echt een oerlelijke auto. Dus die valt ook af.

• MPCoreDeveloper
😂 Die Niro een collega hoorde wat ik had betaald voor mijn 2022 BZ4X Premium en zij hoe stom ik wel niet was , want voor dat geld had ik een nieuwe Niro kunnen rijden die vele malen beter zou laden , toen ik het ging uitzoeken bleek dat waar de BZ4X toentertijd nog op throttelde 50 KW de maximale laadsnelheid was van de Niro de BZ doet dus max 150+ KW .

JTBS als er 1 ding is wat je dus WEL echt 100% zeker wilt dan is het wel binnen 30 minuten van 10% naar 80% laden op een DC lader en dat is wat IEDERE BZ4X dus ook de oude 1 fase van 2022 dus 100% zeker wel doet .

Overigens ik heb 20 inch velgen en de BZ is dan nog steeds heel erg comfortabel zelfs met 2,8 bar bandendruk waar ik stadaard mee rij .
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste