Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Andurin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:08
hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?
Hier heb ik zelf ook wat uitdagingen mee gehad voor mijn BZ Touring (2026). Wanneer je op de knop voor het sluiten en vergrendelen klikt, dan probeert de auto de sleutel te detecteren. Deze detectie zit echter heel dicht bij de auto. Ik moet onder de klep staan terwijl ik op de knop klik om deze te kunnen sluiten met deze knop.

• oetgrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:25
hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Bij mijn nwe auto de services geactiveerd, o.a. voor de digital key. Deze vervolgens in de app gedownload en succesvol geactiveerd. Maar als ik de sleutel niet bij me heb, gaat de auto echt niet los, ook niet met digital key op hoge gevoeligheid. Bluetooth staat altijd aan. Maakt ook niets uit of de app vergrendeld in mijn broekzak zit of ontgrendeld met de app open of niet pal naast de greep van de deur aan de bestuurders kant. Wie weet raad?

Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?
Dat eerste kan ik niks van zeggen want nog niet gebruikt. Bij dat tweede is de clou dat je na op het knopje drukken voor klep en auto wegloopt, een paar meter is genoeg. Dan sluiten de klep en de auto. Ik had eerst hetzelfde wat jij schrijft, knopje indrukken en alleen maar gepiep, dacht huh? Je hebt trouwens 30 seconden om weg te lopen, ik denk dat het idee is op knopje drukken, iets uit de kofferruimte pakken en dan weglopen.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Overgeef Dave schreef op woensdag 9 september 2026 @ 05:58:
[...]

Ik denk dat hij last had van die 27 graden, rond die 35% begon hij de batterij te koelen. Wasd een redelijk geblaas.

Jij zegt dat je hebt voorverwarmt, maar wat was de buiten temperatuur, ik heb de deze zomer nog nooit geprconditioneerd.

Dat laadverlies dat je hebt, is dat steeds met dezeflde kabel, want daar kan het ook aan liggen. Als dat zo is porbeer eens met een andere kabel als je in de mogelijkheid bent.

Anders zou ik toch eens contact opnemen met de dealer, want ik herken me niet in jou laad ervaring. Ik ben niet in de mogelijkheid om mijn laadverliezen aan 11 kW te meten, maar als ik puur naar tijd kijk kan ik mij niet voorstellen dat ik bij 11 kW 20% verlies heb.
edit:
Ik bedacht me net dat ik éénmalig de data van een 11kW laad sessie had genoteerd, vanaf wat het dashboad mij vertelde. 47,84 kW op 4u35 min. Dat geeft mij een efficeintie van 0.95. Dus 5% verlies. Laden was niet helemaal tot 100% maar tot 93%. Als je tot 100% zou laden gaat de efficientie achteruit omdat hij dan op het laatst ook niet tot 11kW zou laden en de verliezen dan hoger zijn. Jij Laad toch niet steeds tot 100% als je meet? Dat kom je ook in de zone waar de BMS zijn werk begint te doen en daar gaan zeker verliezen opzitten. Laage laadsenelheit (druppel laden). En als hij dan een helen nacht bezig is.
Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?

Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.

Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:14

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:10:
[...]

Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?

Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.

Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?
De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]

De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.
Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.

Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:18:
[...]

Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.

Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.
Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:19:
[...]

Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.
Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.

Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:23:
[...]

Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.

Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.
Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealer ;). Technisch kan het gewoon.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:47
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]

Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.

Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.

Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]

Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealer ;). Technisch kan het gewoon.
Ja precies, de functionaliteit bestaat maar zoals gezegd: ik heb het bij Lexus nagevraagd en die geven aan dat dit in Europa niet mogelijk is. Dus praktisch gezien zijn het volgens mij alleen de Ford Mustang Mach-E en een paar elektrische Porsche's die het in NL/Europa hebben. Dus ik laat me graag verrassen als Toyota dit wel blijkt te kunnen (kan een volume ding zijn).

Ik zou het persoonlijk wel een erg fijne toevoeging vinden, want ik heb het niet zo op al die verschillende ingebouwde navigatiesystemen die elk weer hun eigen voors en tegens hebben. En hoewel ik meer een Apple gebruiker ben, vind ik de stap naar Android zoals bij Volvo o.a. en daarmee Google Maps maar ook een App store voor Waze/Here Maps enzo wel een welkome toevoeging. Dan kan je in ieder geval je favoriete navigatie app blijven gebruiken ipv met elke auto weer wat anders te hebben.

Hier de VS FAQ erover bij Lexus ter info: https://support.lexus.com/s/article/Apple-Maps-EV-Routing-Lexus

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:43 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.

Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.

Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.
Dat klopt en is bij veel EV's een groot nadeel. Ook mijn Kia EV6 heeft exact dit probleem. Je moet echt vanaf de kaart de snellader selecteren als POI anders doet ie het niet. Dus als je erop moet zoeken omdat je hem niet direct ziet, betekent dit ook dat je eerst moet zoeken, dan de zoekresultaten moet laten voor wat het is maar de kaart moet gebruiken om de snellader te selecteren. Tja... handig is anders.

Heel eerlijk heb ik met mijn EV6 die op papier 280 KW ofzo kan laden tijdens de laatste 2 vakanties naar Noorwegen/Zweden het maar gelaten en gewoon op ABRP gereden via CarPlay (en lokaal gebruik ik net als in NL gewoon Apple Maps) en ja het laden kwam zelden boven de 200 kW daarmee omdat perconditioneren niet gebeurde, maar alsnog snel zat. Als gezin was de plaspauze zogezegd langer dan het laden. En dan heb ik het nog niet eens over een lunchpauze. ;)
edit:
En Tesla SuC's zijn zo nodig nog lastiger, want die worden soms niet goed als snellader gezien omdat vanuit de ingebouwde navi ze niet altijd bekend zijn met het concept dat Tesla SuC's tegenwoordig voor alle merken open staan in grote delen van Europa.
Overigens vond ik het op vakantie bij Tesla vaak veel te druk en ben ik daarom maar gaan houden op Ionity en Circle K.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:45 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]

Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruiker ;). Maar goed om te weten, zoveel klikken is het nou ook weer niet om die pre-conditioning in te stellen. Op doorreis is het een deel van het "reismanagement"...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:45:
[...]

Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruiker ;). Maar goed om te weten, zoveel klikken is het nou ook weer niet om die pre-conditioning in te stellen. Op doorreis is het een deel van het "reismanagement"...
Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken. ;)

Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden. :)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:47:
[...]

Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken. ;)

Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden. :)
Ik volg graag slaafs de adviezen van de auto... ;)

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zijn er nog mensen die problemen hebben dat er geen live gegevens meer binnen komen in ABRP via enode? In de verbindingen staat bij enode verbonden, maar bij het voertug staat niet verbonden. De toyota app kan wel verbinden, Er zit dus een probleem tussen de toyota servers en enode (dat leid ik althans zo af).

Dat probleem stelt zich al een paar weken, maar morgen een rit naar Luxemburg heen en weer. Niet dat ik morgen die die setup nodig heb, maar het was de eerste maal dat ik ABRP in full zou kunnen testen. Bij mijn normale gebruik moet ik nooit tijdens 1 reis laden.

Ik heb alvast een ODBLINK cx besteld,, maar die wordt morgen pas geleverd en ik ben natuurlijk niet thuis. Iemand ervaringen met de ODBLINK cx? Volgens de info die ik heb mag je die laten zitten. Gaat naar een lowpower state korte tijd na het uitschakelen van de wagen, maar is dat zo in de praktijk?

@MPCoreDeveloper jij gebruikt ABRP en enode niet? Heb jij problemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Overgeef Dave op 10-09-2026 06:52 ]

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23
@Overgeef Dave Even gecheckt via m'n ABRP-widget op de iPhone en hier werkt Enode/ABRP gewoon.

Ik heb ook de OBDlink CX. Tijdens onze rondreis door Zweden afgelopen zomer heb ik 'm drie weken continu laten zitten en dit ging prima. Daarvoor in Nederland haalde ik 'm wel telkens eruit - het erin prikken en eruit halen kun je gemakkelijk blind doen. Ik weet dat deze in OBD-adapter in theorie inderdaad naar een lowpower state gaat én dat je er niet meer zou moeten kunnen verbinden, maar gevoelsmatig toch geen fijn idee in de dagelijkse praktijk in stedelijk gebied.

iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26

• Racemonster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-09 08:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YILPMoz_VWe3nz6H2O8JwLPngt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3YjNBZn6BoDbKBL5vGyuRlP.jpg?f=fotoalbum_large

Nuttige accessoire voor BZ4X (en misschien ook passend voor CHR+). Een snow/raincover wat handig is bij AC laden met slecht weer en beschermt dan ook gelijk de actuator van de klepsluiting (misschien geen issue bij Toyota maar bij VAG gaan de actuators door vochtinvloed bij bosjes ter ziele waardoor de laadklep niet meer open gaat of sluit).

Ik heb deze nu voor mijn BZ4X Touring en was onder de indruk van de kwaliteit en pasvorm. Aanrader!

https://yurikaccessories.com/products/ev-charging-port-snow-cover-for-toyota-bz-and-subaru-soltera-2026

[ Voor 8% gewijzigd door Racemonster op 10-09-2026 15:45 ]

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:44
Overgeef Dave schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:46:
Zijn er nog mensen die problemen hebben dat er geen live gegevens meer binnen komen in ABRP via enode? In de verbindingen staat bij enode verbonden, maar bij het voertug staat niet verbonden. De toyota app kan wel verbinden, Er zit dus een probleem tussen de toyota servers en enode (dat leid ik althans zo af).

Dat probleem stelt zich al een paar weken, maar morgen een rit naar Luxemburg heen en weer. Niet dat ik morgen die die setup nodig heb, maar het was de eerste maal dat ik ABRP in full zou kunnen testen. Bij mijn normale gebruik moet ik nooit tijdens 1 reis laden.

Ik heb alvast een ODBLINK cx besteld,, maar die wordt morgen pas geleverd en ik ben natuurlijk niet thuis. Iemand ervaringen met de ODBLINK cx? Volgens de info die ik heb mag je die laten zitten. Gaat naar een lowpower state korte tijd na het uitschakelen van de wagen, maar is dat zo in de praktijk?

@MPCoreDeveloper jij gebruikt ABRP en enode niet? Heb jij problemen?
Bij mij werkt het (nog) gewoon , dus Wat ABRP / Enode aangeeft Is exact Wat de Toyota app ook aangeeft.

• EVfan
Racemonster schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:38:
[Afbeelding]

Nuttige accessoire voor BZ4X (en misschien ook passend voor CHR+). Een snow/raincover wat handig is bij AC laden met slecht weer en beschermt dan ook gelijk de actuator van de klepsluiting (misschien geen issue bij Toyota maar bij VAG gaan de actuators door vochtinvloed bij bosjes ter ziele waardoor de laadklep niet meer open gaat of sluit).

Ik heb deze nu voor mijn BZ4X Touring en was onder de indruk van de kwaliteit en pasvorm. Aanrader!

https://yurikaccessories.com/products/ev-charging-port-snow-cover-for-toyota-bz-and-subaru-soltera-2026
Leuke accessoire. Maar de deksel is nog wel aan de elementen blootgesteld.

Ik gebruikte voor de Audi, en dat is voor de Bz4x ook te gebruiken, een stukje zeil, dat ik met een nylon bandje met klik gesp (type zoals op rugzak etc.) achter de “voet” van linker ruitenwisser bevestigde en aan de onderkant om de laadklep en kabel vouwde en met klittenband vastmaakte.

Storm bestendig, en zowel de laadport als de deksel blijven droog, regen, sneeuw no matter. Als ik weer thuis ben en ga laden zal ik een foto plaatsen. Goedkoop en effectief.

• Overgeef Dave
  • Nu online
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:34:
[...]

Bij mij werkt het (nog) gewoon , dus Wat ABRP / Enode aangeeft Is exact Wat de Toyota app ook aangeeft.
Gestopt voor ontbijt en hop weer verbonden, maar nu neemt hij mijn batterij percentage niet over. Maar daar zit waarschijnlijk delay op.

Edir:

En ondertussen ook weer sync met batterij status.

[ Voor 7% gewijzigd door Overgeef Dave op 11-09-2026 09:32 ]

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Digital key deed het niet (Android).

Opgelost door op de telefoon naar instellingen (settings) te gaan, daar naar Apps, daar de MyToyota app op te zoeken en aan te klikken. Bij Machtigingen (Permissions) zorgen dat Apparaten in de buurt (Nerby devices) zijn toegestaan, dat bij Locatie altijd is toegestaan (dus niet aalleen bij gebruik van de app), bij Batterij 'onbeperkt' (unrestricted) is ingesteld. Voorts moet de Developer modus van Android uit staan.

De auto wordt dan bij mij nog niet ontgrendeld door aan de deurhandle te trekken maar door de streepjes op de deurgreep aan te raken waarna het knipperlicht kort knippert. Daarna kan de deur met de greep los gemaakt.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:41
Racemonster schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:38:
[Afbeelding]

Ja hoor past prima in de Uncharted

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
MPCoreDeveloper schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:34:
[...]

Werkt ABRP soms alleen samen met de Toyota app? Ik zie dat ABRP pas update nadat de Toyota app ook is geupdate v.w.b. hoeveel % charge.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddye schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:52:
[...]

Werkt ABRP soms alleen samen met de Toyota app? Ik zie dat ABRP pas update nadat de Toyota app ook is geupdate v.w.b. hoeveel % charge.
De Toyota app heeft hiermee niks te maken. De services bij Toyota waar de app de data vandaan haalt des te meer. Die services communiceren aan de ene kant met je app en aan de andere kant met je auto en slaan een statusupdate op. Dit gebeurt om de X tijd. Als de auto rijdt of aan het laden is, is dat interval anders dan wanneer de auto gewoon uit staat te staan.

ABRP maakt gebruikt van enode. Enode is een dienstverlener die een platform aanbiedt waar de interfaces van allerlei auto’s worden geïntegreerd en via een standaard interface naar derden beschikbaar gemaakt worden. ABRP is er één van, maar slim laden diensten kunnen dit bijvoorbeeld ook met enode doen.

Als jij in de Toyota een update eerder ziet dan in ABRP is dat simpelweg waarschijnlijk omdat Toyota vast meer toestaat bij henzelf dan van derden. Het kan ook op toeval berusten door ingebouwde vertragingen van updates om servers niet over de kling te laten gaan.

Als een koppeling met ABRP niet meer werkt, is de vaak werkende oplossing simpelweg: koppeling even verwijderen en opnieuw aanmaken… of er ligt een service plat.

Dingen gebeuren, techniek is simpel voor software engineers, maar ABRP heeft niks te maken met de Toyota app. Enkel met Enode die als tussenpartij met Toyota afspraken heeft om hun API landschap te ontsluiten.

Pro-tip: als Enode werkt, laat dan de dongle in de auto achterwege. Die Bluetooth dingen zijn per definitie onveilig en zijn een bron van informatie voor het boevengilde. Kun je beter uit je auto laten. Enode kan ook gehackt worden, maar dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg…

• Overgeef Dave
  • Nu online
Als je de ODB niet laat zitten is er niets aan de hand. Enkel bij lange ritten te gebruiken. Bij Toyota kan je ook alleen uitlezen.

In ieder geval, terug van Luxemburg. Enode gaf weer gegevens door naar ABRP. Ik heb de indruk dat als je ABRP een tijd niet gebruikt de communicatie met enode stopt. Ik ben vertrokken met het % manueel in te stellen. Onderweg gestopt om een koffie te drinken omdat ik anders te vroeg op de afspraak zou zijn. Na de stop had ik weer het correcte % in ABRP. Dus die dongel die ik morgen bij het afhaalpunt ga halen blijft in de kast tot ik hem ooit nodig heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Overgeef Dave op 12-09-2026 05:49 ]

• MPCoreDeveloper
Eddye schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:52:
[...]

Het werkt over een API die beide gebruiken , ABRP gebruikt ENODE als tussenpartij om de Toyota API te ontsluiten en ook zij zullen de API moeten pollen denk ik terwijl de App waarschijnlijk een Push event krijgt ...

In Juni heef Toyota de Api flink gewijzigd delen van de API zijn ook verhuisd naar AWS , ik weet dat zo goed omdat ik ook zelf een API client onderhoud die ik nu terwijl ik dit typ maar eens aan het updaten ben .

Als iemand nog een leuke use case weet voor een UI App ofzo dan hoor ik het graag , ga ik dat ook nog eens bouwen , de applicatie kan ik overigens platform onafhankelijk bouwen dus Windows , Mac , Linux Toyota heeft zelf al een App voor de telefoon dus dat heeft niet zoveel zin LOL 😂

• Eddye
Als ik het goed heb gaat de informatie dan van de auto naar de Toyota connected cloud. ABRP/Enode trekt dat via een API ervan af. Ik herinner me dat tijdens de setup van ABPR op mijn telefoon er specifiek een koppeling werd gemaakt tussen ABRP/Enode en de Toyota app, ik vermoed voor de credentials.
Weet iemand misschien hoe vaak de auto contact maakt met de Toyota connected cloud?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Overgeef Dave schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:33:
Als je de ODB niet laat zitten is er niets aan de hand. Enkel bij lange ritten te gebruiken. Bij Toyota kan je ook alleen uitlezen.

In ieder geval, terug van Luxemburg. Enode gaf weer gegevens door naar ABRP. Ik heb de indruk dat als je ABRP een tijd niet gebruikt de communicatie met enode stopt. Ik ben vertrokken met het % manueel in te stellen. Onderweg gestopt om een koffie te drinken omdat ik anders te vroeg op de afspraak zou zijn. Na de stop had ik weer het correcte % in ABRP. Dus die dongel die ik morgen bij het afhaalpunt ga halen blijft in de kast tot ik hem ooit nodig heb.
Dit kan heel goed, dat de koppeling stopt. Als tokens niet ververst worden kun je niet zoveel uiteindelijk…

Alleen lezen met een odb is goed en verwijderen idd ook. Maar boeven doen niet aan alleen lezen en zo’n dongle heeft vast lekken (of de auto…). Mijn advies in die zin blijft wel staan ;-).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Eddye schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:38:
Als ik het goed heb gaat de informatie dan van de auto naar de Toyota connected cloud. ABRP/Enode trekt dat via een API ervan af. Ik herinner me dat tijdens de setup van ABPR op mijn telefoon er specifiek een koppeling werd gemaakt tussen ABRP/Enode en de Toyota app, ik vermoed voor de credentials.
Weet iemand misschien hoe vaak de auto contact maakt met de Toyota connected cloud?
Logisch zou zijn: als ie wat te melden heeft.

De oauth flow zal inderdaad via de app lopen… of een website. 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 12-09-2026 08:43 ]

• MPCoreDeveloper
Nou ..... je meld je aan via de auto de auto wordt daardoor connected de app haalt gewoon altijd zijn data op via de MyToyota API en krijgt ook zijn opdrachten via die API

Je zou 'denken' zodra je in de auto zit of deze aangesloten is op een laadpaal zal deze zijn status om de 5 minuten naar de API sturen of als er een 'event' plaatsvind als de auto stilstaat / geparkeerd zonder aangesloten te zijn hoeft hij maar 1x zijn status te versturen ( zijn huidige ) en ja de auto is wel altijd connected ( ik hoop via een websocket ofzo ) want je kunt tenslotte altijd commando`s versturen via de App (ik zelf doe dat regelmatig).

Met ENODE meld je je aan met je MyToyota account gegevens , dus als je die wijzigt zal ook de verbinding verbroken worden met de API en aldus je auto .

Maar de praktijk leerde mij dus dat de API niets cached .... en ik denk dus dat dit heel 'raar' is en een beetje dom van Toyota

[ Voor 19% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-09-2026 11:08 ]

• MPCoreDeveloper
Dit is wat je kunt ophalen uit de API

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz66V9zBB8G130cD7ZHHMDoay2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/styft9Ay7JkMV9a2OKctugYm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmCawgxXmcAjJcnm2tFYU5IkRaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aw97JG5IhGFZw60tJbttQFsC.png?f=fotoalbum_large
wat ook nieuw is in de API is dit dat hebben ze denk ik recent gedaan om de 'battery' drain eindelijk op te lossen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY05qYE_Idy5kiF1ked-MByb4Zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jlMlAI4WIj0QwudbF3Qp2JnP.png?f=fotoalbum_large
De http statuscode is foutief die had 425 moeten zijn in dit geval , gelukkig handelt mijn client dit wel goed af

Voor de Techies hier ik heb hem net geüpdatet en getest voor de nieuwe API van 06-2026 met mijn eigen auto ( een BZ4X Premium uit 11-2022) maar deze client werkt (of zou) moeten werken met iedere connected Toyota

https://github.com/MPCoreDeveloper/SharpToyotaClient

[ Voor 25% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 12-09-2026 12:07 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:13:
[...]

De Toyota app heeft hiermee niks te maken. De services bij Toyota waar de app de data vandaan haalt des te meer. Die services communiceren aan de ene kant met je app en aan de andere kant met je auto en slaan een statusupdate op. Dit gebeurt om de X tijd. Als de auto rijdt of aan het laden is, is dat interval anders dan wanneer de auto gewoon uit staat te staan.

ABRP maakt gebruikt van enode. Enode is een dienstverlener die een platform aanbiedt waar de interfaces van allerlei auto’s worden geïntegreerd en via een standaard interface naar derden beschikbaar gemaakt worden. ABRP is er één van, maar slim laden diensten kunnen dit bijvoorbeeld ook met enode doen.

Als jij in de Toyota een update eerder ziet dan in ABRP is dat simpelweg waarschijnlijk omdat Toyota vast meer toestaat bij henzelf dan van derden. Het kan ook op toeval berusten door ingebouwde vertragingen van updates om servers niet over de kling te laten gaan.

Als een koppeling met ABRP niet meer werkt, is de vaak werkende oplossing simpelweg: koppeling even verwijderen en opnieuw aanmaken… of er ligt een service plat.

Dingen gebeuren, techniek is simpel voor software engineers, maar ABRP heeft niks te maken met de Toyota app. Enkel met Enode die als tussenpartij met Toyota afspraken heeft om hun API landschap te ontsluiten.

Pro-tip: als Enode werkt, laat dan de dongle in de auto achterwege. Die Bluetooth dingen zijn per definitie onveilig en zijn een bron van informatie voor het boevengilde. Kun je beter uit je auto laten. Enode kan ook gehackt worden, maar dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg…
Dit laatste is niet onjuist maar wel erg uit z'n verband gerukt. Ik gebruik een OBDII dongle voor ABRP met mijn Kia EV6 en daar zit ie linksonder bij het dashboard, naast de deur zeg maar. Ik gebruik het alleen voor vakantieritten om dan zeer nauwkeurig te laten berekenen waar ik moet stoppen en hoe ver ik kom icm weersomstandigheden, wind, etc.

Zodra ik bij een laadstop of een andere stop kom trek ik de dongle er bij uitstappen uit, leg hem in de deur en bij wegrijden gaat ie er weer in.

De realistische kans dat er ook maar iemand is die in die 10-20 seconden dat ik binnen bereik ben op de parkeerplaats direct mijn auto probeert uit te lezen is kleiner dan een ongeluk krijgen in mijn beleving.

ABRP snapt dat de verbinding verloren is, maar onthoudt gewoon de laatste SoC % en het enige wat je 'mist' is dat ABRP niet een melding geeft dat je auto tot het benodigde % volgeladen is, maar ik zie gewoon dat hij bijv zegt 64% en dat blijf je op je telefoon in de app ook zien, ondertussen geven zowel de auto app als die van de snellader aan hoeveel % je auto is, dus zoveel mis je niet, tenzij je echt heel lui bent en niet even elke 5 min snel 1 app checken. Daarbij komt dat de Kia app elke 10% lading sowieso de laadstatus naar de cloud stuurt, dus 50/60/70% komen direct door in de widget op mijn iPhone's lock scherm. Toyota is daar misschien iets minder ver mee, maar even de app openen en je weet het alsnog zoals ik al zei.

Tuurlijk moeten we het niet bagatelliseren, maar fear mongering is het andere uiterste waar jouw opmerking wel een beetje naar neigt met "dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg".

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:38:
[...]

Dit laatste is niet onjuist maar wel erg uit z'n verband gerukt. Ik gebruik een OBDII dongle voor ABRP met mijn Kia EV6 en daar zit ie linksonder bij het dashboard, naast de deur zeg maar. Ik gebruik het alleen voor vakantieritten om dan zeer nauwkeurig te laten berekenen waar ik moet stoppen en hoe ver ik kom icm weersomstandigheden, wind, etc.

Zodra ik bij een laadstop of een andere stop kom trek ik de dongle er bij uitstappen uit, leg hem in de deur en bij wegrijden gaat ie er weer in.

De realistische kans dat er ook maar iemand is die in die 10-20 seconden dat ik binnen bereik ben op de parkeerplaats direct mijn auto probeert uit te lezen is kleiner dan een ongeluk krijgen in mijn beleving.

ABRP snapt dat de verbinding verloren is, maar onthoudt gewoon de laatste SoC % en het enige wat je 'mist' is dat ABRP niet een melding geeft dat je auto tot het benodigde % volgeladen is, maar ik zie gewoon dat hij bijv zegt 64% en dat blijf je op je telefoon in de app ook zien, ondertussen geven zowel de auto app als die van de snellader aan hoeveel % je auto is, dus zoveel mis je niet, tenzij je echt heel lui bent en niet even elke 5 min snel 1 app checken. Daarbij komt dat de Kia app elke 10% lading sowieso de laadstatus naar de cloud stuurt, dus 50/60/70% komen direct door in de widget op mijn iPhone's lock scherm. Toyota is daar misschien iets minder ver mee, maar even de app openen en je weet het alsnog zoals ik al zei.

Tuurlijk moeten we het niet bagatelliseren, maar fear mongering is het andere uiterste waar jouw opmerking wel een beetje naar neigt met "dan rijdt je auto nog niet direct ongewenst weg".
Ik bedoel nadrukkelijk het laten zitten van de dongle. Eruit halen is de oplossing… persoonlijk vind ik het op dat moment geen oplossing. 👍

• MooDyBLueS
  • Niet online
Miezie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:30:
[...]

Ik bedoel nadrukkelijk het laten zitten van de dongle. Eruit halen is de oplossing… persoonlijk vind ik het op dat moment geen oplossing. 👍
Uit interesse: waarom vind je dat geen oplossing? Ik gaf al aan dat dat precies is wat ik doe en dat is echt zo eenvoudig. Je stapt uit, trekt de dongle eruit, legt hem in de deur, bij terugkomst omgekeerde volgorde en klaar. Verbinden is niet nodig na de allereerste pairing, dat pakt hij zelf weer op. Het is echt zo'n kleine moeite, maar het levert wel een enorm groot voordeel op, namelijk extreem nauwkeurige routeplanning, real-time data over snelladers en hun beschikbaar, real-time alternatieven indien vol of een snellere route gevonden wordt, etc.

Enode is leuk, maar niet real-time en dat haalt juist veel van het nut weg. Plus dat je makkelijk kan beargumenteren met alle datalekken/-hacks vandaag de dag dat een derde partij toegang verlenen tot je auto(data) vele malen risicovoller is dan een fysieke dongle.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op zondag 13 september 2026 @ 00:06:
[...]

Uit interesse: waarom vind je dat geen oplossing? Ik gaf al aan dat dat precies is wat ik doe en dat is echt zo eenvoudig. Je stapt uit, trekt de dongle eruit, legt hem in de deur, bij terugkomst omgekeerde volgorde en klaar. Verbinden is niet nodig na de allereerste pairing, dat pakt hij zelf weer op. Het is echt zo'n kleine moeite, maar het levert wel een enorm groot voordeel op, namelijk extreem nauwkeurige routeplanning, real-time data over snelladers en hun beschikbaar, real-time alternatieven indien vol of een snellere route gevonden wordt, etc.

Enode is leuk, maar niet real-time en dat haalt juist veel van het nut weg. Plus dat je makkelijk kan beargumenteren met alle datalekken/-hacks vandaag de dag dat een derde partij toegang verlenen tot je auto(data) vele malen risicovoller is dan een fysieke dongle.
Los van de veiligheid… daar heb je linksom of rechtsom op alle punten gelijk.

Precies de handelingen die je noemt zijn het punt. Ik laat altijd mijn navigatie meelopen op mijn woon/werk (enkele reis 130km) of op andere lange ritten. Ik zou dan die handeling dus elke keer doen. Ik ervaar dat als onnodig. Daarnaast gebruik ik het dus het jaar rond. En dat is dan zo’n 35-40000 km per jaar.

Mijn keuze zou dan ook zijn, maar dat zien we zodra de auto er is, om de Toyota navigatie te gebruiken. Die heeft nadelen, dus ik kan er van terug komen. Optie 2 is dan ABRP met near real time autodata. Dat doet het voor mij prima, het komt niet op een paar procent aan… nu ook al niet in de huidige EV.

Elk nadeel heb z’n voordeel en andersom.

• MetaalMan
Miezie schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:18:
[...]

Precies de handelingen die je noemt zijn het punt. Ik laat altijd mijn navigatie meelopen op mijn woon/werk (enkele reis 130km) of op andere lange ritten. Ik zou dan die handeling dus elke keer doen. Ik ervaar dat als onnodig. Daarnaast gebruik ik het dus het jaar rond. En dat is dan zo’n 35-40000 km per jaar.

Mijn keuze zou dan ook zijn, maar dat zien we zodra de auto er is, om de Toyota navigatie te gebruiken. Die heeft nadelen, dus ik kan er van terug komen. Optie 2 is dan ABRP met near real time autodata. Dat doet het voor mij prima, het komt niet op een paar procent aan… nu ook al niet in de huidige EV.

Voor normaal dagelijks gebruik, waarbij ik eigenlijk nooit tussendoor hoef te laden, gebruik ik ook de Toyota navigatie. Dat had ABRP kunnen zijn, maar voor mij twee nadelen: ik vind de manier waarop Carplay-instructies in het instrumentenpaneel getoond worden minder fijn dan met de ingebouwde navigatie. Daarnaast ververst de Toyota API (en daarmee dus ook Enode) sinds de vernieuwde bZ4X niet zolang de auto 'aan' staat. Dan kan de prognose in ABRP nog zo goed kloppen op basis van de laatst waargenomen waarde, het irriteert me simpelweg dat ik in ABRP zie dat er geen communicatie is en dat SoC niet bijwerkt :)

Dus op langere (vakantie-) ritten gaat de dongle erin en werkt ABRP super. Daarbuiten gewoon de Toyota navi of misschien een keer Google Maps als ik naar een POI navigeer.

ps. Met de vorige auto (Q4) wel altijd ABRP/Enode gebruikt. Die ververste voor mij inderdaad vaak zat, ook tijdens het rijden.

• oetgrunn
Hallo, sinds een paar weken mag ik ook in een bZ4X rijden, wat overigens prima bevalt. Ben nog van alles aan het ontdekken, zowel over de auto als over laden en alles wat daar bijkomt kijken (planning en waar bv.), want eerste elektrische auto.

Over dat laden heb ik nu een vraagje waar ik na redelijk wat zoekwerk nog steeds geen antwoord op heb kunnen vinden en dat is of het mogelijk is om de achterklep (of mss ook wel een van de portieren) te openen zonder dat het laden wordt onderbroken. Deed afgelopen vrijdag even boodschappen, auto aan de lader maar wilde de boodschappen tussendoor ook even kwijt ivm. nog meer winkelbezoek. Dan zou het mooi zijn om de laadsessie niet te moeten onderbreken, oa. vanwege starttarief (soms) maar ook vanwege weer opnieuw starten van het laden (bij de paal langs, stekker los enz.).

Ik kom uit een Peugeot waarbij de achterklep ook elektrisch ontgrendeld kon worden en waarbij het mogelijk was in te stellen of dan alleen de klep los moest gaan of de hele auto, dat kan bij de bZ4X niet?

• EVfan
oetgrunn schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:44:
Hallo, sinds een paar weken mag ik ook in een bZ4X rijden, wat overigens prima bevalt. Ben nog van alles aan het ontdekken, zowel over de auto als over laden en alles wat daar bijkomt kijken (planning en waar bv.), want eerste elektrische auto.

Over dat laden heb ik nu een vraagje waar ik na redelijk wat zoekwerk nog steeds geen antwoord op heb kunnen vinden en dat is of het mogelijk is om de achterklep (of mss ook wel een van de portieren) te openen zonder dat het laden wordt onderbroken. Deed afgelopen vrijdag even boodschappen, auto aan de lader maar wilde de boodschappen tussendoor ook even kwijt ivm. nog meer winkelbezoek. Dan zou het mooi zijn om de laadsessie niet te moeten onderbreken, oa. vanwege starttarief (soms) maar ook vanwege weer opnieuw starten van het laden (bij de paal langs, stekker los enz.).

Ik kom uit een Peugeot waarbij de achterklep ook elektrisch ontgrendeld kon worden en waarbij het mogelijk was in te stellen of dan alleen de klep los moest gaan of de hele auto, dat kan bij de bZ4X niet?
Mijn Bz4x Touring, model 2026, geleverd in augustus laadt gewoon door aan de Tesla Supercharger als ik de deuren open.

Of dit een instelling is die je kunt activeren weet ik niet, evenmin of het bij laden met mijn 11 kW Zaptec ook zo is. Gewoon uitproberen dus.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
EVfan schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]

Mijn Bz4x Touring, model 2026, geleverd in augustus laadt gewoon door aan de Tesla Supercharger als ik de deuren open.

Of dit een instelling is die je kunt activeren weet ik niet, evenmin of het bij laden met mijn 11 kW Zaptec ook zo is. Gewoon uitproberen dus.
Dit is al eerder gemeld. DC laden gaat door, AC laden niet. Zeer slechte beslissing van Toyota.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021) Joulo -1%

• MPCoreDeveloper
Bij mij gaat hij op de zaak verder als ik de bijrijders deur open en weer sluit ik moet dan wel snel genoeg zijn ( ik vergeet regelmatig mijn telefoon , en alhoewel deze lader goedkoop is rekent hij wel een start tarief )

Dus bijrijders deur open , auto stopt met laden maar houd de kabel nog vast , deur dicht auto start na xx secondes weer met laden .

Open ik de achterklep , of een van de deuren aan de linkerkant dan stopt hij meteen en lost hij de kabel , op een DC lader gaat hij altijd verder wat je ook doet die moet je echt expliciet stoppen ( ik wou dat het gewoon altijd zo was )

• EVfan
[...]

Afgelopen twee weken Twente- Denemarken heen en terug gereden. Het systeem werkt redelijk goed, maar zoals alles, er zijn ook serieuze beperkingen. Enkele dingen vallen ons op bij het Toyota navigatie systeem.

Het kiezen van een snellader op enige afstand om te koppelen aan batterij conditionering werkt feitelijk niet, zoals eerder hier besproken. Dus handmatig preconditoneren.

In de app kun je Tesla snelladers niet vinden, in de auto op het scherm wel. Beetje vreemd.

Soms weet de navigatie wel dat er verkeersproblemen zijn (zoals gisteren op de A21 bij Bad Segeberg) waar we een uur vertraging opliepen. En lijkt dus online te zijn. Die onhandige route moesten we kiezen omdat de Elbe tunnel in Hamburg en de A7 ten noorden daarvan het hele weekeinde waren afgesloten. Maar dat wist de navigatie dan dus weer niet, en plande netjes een route over de A7 door de tunnel. En stuurde ons nadat we wijselijk de door google maps aangegeven alternatieve route (B205/A21) hadden gekozen nog tig keer terug naar de A7 route met tunnel afsluiting. Gelukkig hadden we ons goed geïnformeerd, want de roemruchte problemen rondom die al decennia lang “under construction” zijnde tunnel zijn ons goed uit schade en schande bekend. Maar de les is dus, vertrouw niet op de Toyota navigatie alleen. Google maps had die afsluiting wel in de smiezen. Maar ik vind Google maps op dit scherm niet fijn werken.

Gewoon wat real life ervaringen. Wel mee te leven, en wellicht toch met een update te verhelpen. Mijn kaartversie is overigens al van midden 2025, en de dealer geeft aan dat er geen recentere versie is.

Verder is het intypen van een adres wel eens lastig, want het systeem bevriest soms (elke 3de of 4de symbool) enkele seconden alvorens een volgend symbool kan worden ingevoerd. Ik weet niet of dit komt van een slechte internet verbinding, of anderszins, maar het is wel irritant.

• MPCoreDeveloper
Als ik heel eerlijk ben ..... ik vind de navigatie van Toyota een groot drama op het grote scherm , alleen de cockpit aanwijzingen zijn super handig , daarom als ik ergens verdwaal start ik naast ABRP de Toyota navigatie erbij met spraak commando`s terwijl ik navigeer met ABRP

Ooit ontdekt toen ik in Lyon verdwaald was , en steeds een rondje leek te rijden , (ik nam steeds de verkeerde afslag) even "hey Toyota!! roepen" en dan een waypoint en vervolgens zag ik in mijn cockpit scherm dat ik dus net die volgende afslag op die rare rotonde met tig exits moest hebben .

ik zweer bij ABRP met ENODE werkt voor mij echt super goed , zelfs in de binnenlanden van Frankrijk en Spanje werkte het gewoon super , ja soms is hij even het signaal kwijt en klopt de SOC niet maar gelukkig schat hij het dan negatief en kom je daardoor nooit zonder prik .

En ik heb altijd 20% rest op lange afstanden , zeker nadat ik ooit bij een IONITY kwam na Bordeaux richting San Sebastian waar de stroom was uitgevallen in Frankrijk , ik kon nog naar de volgende rijden en veel Brandstof auto`s en EV`s waren daar dus gestrand .

[ Voor 13% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 13-09-2026 21:54 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Als je het voor woon/werk verkeer gebruikt snap ik inderdaad zeker je punt. En inderdaad elk nadeel heb z'n voordeel. Zoveel mensen zoveel wensen. ;)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MooDyBLueS schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:28:
[...]

Als je het voor woon/werk verkeer gebruikt snap ik inderdaad zeker je punt. En inderdaad elk nadeel heb z'n voordeel. Zoveel mensen zoveel wensen. ;)
En dan wil ik ook nog gemak voor mij en iedereen die verder achter het stuur zit ;).

Ben vooral benieuwd naar de cloud navigatie. Qua features ziet dat er prima ok uit.

• Hendrik Keizer
Ter info…..voor wie de auto wil gebruiken als thuisbatterij

De Subaru-modellen die je noemt staan op dit moment nog niet op onze lijst met geteste voertuigen. De Subaru Solterra 2026 en Subaru e-Outback 2026 hebben we dus nog niet getest.

De Toyota C-HR+ staat inmiddels wel op onze lijst met geteste auto’s en is geschikt bevonden voor bidirectioneel laden met onze laadpaal.

De Toyota bZ4X en bZ4X Touring staan op dit moment nog niet op onze geteste lijst.

Als je het voor jouw specifieke auto echt zeker wilt weten, dan zullen we hem in de praktijk moeten testen. Onze enige testlocatie bevindt zich op dit moment in Stein.

Met vriendelijke groet,

Wallbox Discounter B.V.

https://www.solar365.nl/n...dan-gedacht-67ABB4B5.html

[ Voor 12% gewijzigd door Hendrik Keizer op 14-09-2026 18:16 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Hendrik Keizer Ik vind dit een risicovol iets om te gaan promoten, want Toyota vermeldt officieel niks over V2G/V2H laden. Nemen jullie dan de volledige 10 jaar Toyota garantie ook op je als er iets misgaat wat te wijten blijkt te zijn aan het gebruik hiervan?

Toyota geeft namelijk enorme garantie, ook op de batterij en zijn daarin heer en meester, maar wellicht is het nodig voor die garantie om geen V2G/V2H te ondersteunen omdat dat logischerwijs een grotere belasting trekt op de batterij.

Ik heb het dus niet over het technisch wel/niet mogelijk zijn, maar of het wel gedekt wordt binnen de garantie van Toyota.

• EVfan
EVfan schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:58:
[...]

Leuke accessoire. Maar de deksel is nog wel aan de elementen blootgesteld.

Ik gebruikte voor de Audi, en dat is voor de Bz4x ook te gebruiken, een stukje zeil, dat ik met een nylon bandje met klik gesp (type zoals op rugzak etc.) achter de “voet” van linker ruitenwisser bevestigde en aan de onderkant om de laadklep en kabel vouwde en met klittenband vastmaakte.

Storm bestendig, en zowel de laadport als de deksel blijven droog, regen, sneeuw no matter. Als ik weer thuis ben en ga laden zal ik een foto plaatsen. Goedkoop en effectief.
Als toegezegd in antwoord op de post van @Racemonster , hierbij twee foto’s van hoe ik de laadklep tegen de elementen bescherm. Op zich is het niet nodig zeggen alle fabrikanten, maar ik heb toch iets te vaak gelezen dat corrosie etc. storingen (kunnen en ook doen) verschijnen.

Eenvoudige oplossing, en effectief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_Zv276pkw6jqj6F1NrOmLDVYoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRPdjhY7IVfju89zRtWFziXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFdNQeUirVB0y0uxHOdfK2a5_fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEoVplu6jQoKZL3ltuOjkker.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik Keizer
MooDyBLueS schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:51:
@Hendrik Keizer Ik vind dit een risicovol iets om te gaan promoten, want Toyota vermeldt officieel niks over V2G/V2H laden. Nemen jullie dan de volledige 10 jaar Toyota garantie ook op je als er iets misgaat wat te wijten blijkt te zijn aan het gebruik hiervan?

Toyota geeft namelijk enorme garantie, ook op de batterij en zijn daarin heer en meester, maar wellicht is het nodig voor die garantie om geen V2G/V2H te ondersteunen omdat dat logischerwijs een grotere belasting trekt op de batterij.

Ik heb het dus niet over het technisch wel/niet mogelijk zijn, maar of het wel gedekt wordt binnen de garantie van Toyota.
En ik promoot in dit geval helemaal niks, kwam het tegen, heb wat doorgevraagd en jullie hier geinformeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Hendrik Keizer op 15-09-2026 13:19 ]

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ter info, meerdere bronnen melden een terugroepactie voor de C-HR+. De batterij-ECU van de C-HR+ kan een volle batterij overladen op een lange afdaling.

https://www.autonext.co/n...ij-ecu-europese-c-hr-plus

• Eddye
Aan de ene kant balen, maar aan de andere kant goed dat via terugroepacties problemen worden opgelost. Bij mijn vorige C-HR HEV ook 2 gehad.
Ik meen dat het probleem hier alleen speelt als de auto voor 100% is geladen, en de workaround dan ook is niet tot 100% te laden.

• Overgeef Dave
  • Nu online
Martinique schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:42:
Ter info, meerdere bronnen melden een terugroepactie voor de C-HR+. De batterij-ECU van de C-HR+ kan een volle batterij overladen op een lange afdaling.

https://www.autonext.co/n...ij-ecu-europese-c-hr-plus
Mja, had het een tijd geleden reeds gelezen op één of ander US forum.

Het kan ook zo maar zijn dat de Europese andere sofware heeft, want andere batterij en andere laadstandaard.

We zullen het wel horen. Voorlopig zie ik mij nog niet snel in de vermelde situatie komen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Eddye schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:14:
Aan de ene kant balen, maar aan de andere kant goed dat via terugroepacties problemen worden opgelost. Bij mijn vorige C-HR HEV ook 2 gehad.
Ik meen dat het probleem hier alleen speelt als de auto voor 100% is geladen, en de workaround dan ook is niet tot 100% te laden.
Precies, want de Toyota's/Lexussen die ik heb gehad zijn de auto's met de meeste terugroepacties geweest, maar tegelijkertijd de meest betrouwbare auto's ooit.

Mijn huidige EV6 is nooit teruggeroepen (in ieder geval niet in de tijd dat ik er eigenaar van ben) maar heb wel 12x bij de dealer gestaan voor kleinere en hele grote problemen.

Dan teken ik voor terugroepacties, in mijn ogen is dat samen met de 15.000 km interval voor onderhoud dé reden voor de overwegend extreem goede betrouwbaarheid van Toyota's (en Lexussen).

• Martinique
  • Nu online
Overgeef Dave schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:15:
[...]

Mja, had het een tijd geleden reeds gelezen op één of ander US forum.

Het kan ook zo maar zijn dat de Europese andere sofware heeft, want andere batterij en andere laadstandaard.

We zullen het wel horen. Voorlopig zie ik mij nog niet snel in de vermelde situatie komen.
Dat lijkt volgens het gelinkte artikel nog niet naar buiten gebracht te zijn, dat zou volgens datzelfde artikel rond 18/10 bekend moeten zijn. Het lijkt mij vrij eenvoudig om te achterhalen welke auto’s in die serie geproduceerd zijn en waar ter wereld die heen zijn gegaan maar blijkbaar ligt dat genuanceerder.

• Martinique
  • Nu online
Eddye schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:14:
Ik geef verder ook geen waardeoordeel, ik meld het hier alleen even. It’s not a big deal want het is zeker in NL ook geen veelvoorkomend scenario dat je met 100% aan een lange afdaling begint. 8)

• Overgeef Dave
  • Nu online
Martinique schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:34:
[...]

Dat lijkt volgens het gelinkte artikel nog niet naar buiten gebracht te zijn, dat zou volgens datzelfde artikel rond 18/10 bekend moeten zijn. Het lijkt mij vrij eenvoudig om te achterhalen welke auto’s in die serie geproduceerd zijn en waar ter wereld die heen zijn gegaan maar blijkbaar ligt dat genuanceerder.
Ik zat ernaast het ging over de bz, maar gelijkaardig probleem https://www.reddit.com/r/Toyota_bZ/comments/1ufvdmf/root_cause_of_the_recent_loss_of_power_recall/

• Coro
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Voor de eerste keer met de trekhaak merkte ik bij het inpluggen van de stekker dat de stekkerdoos niet helemaal goed vast zit. Bij nadere inspectie kwam ik erachter dat de stekkerdoos naar binnen gedraaid kan worden. Uiteraard goed voor de stroomlijn en het verbruik 💪👍☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR6AVS_MmtyM26zJVDA90aqWu-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lXmIlx5YwpYcNioUeJ8fcFO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr4-bODlPtrpiKvBRp1EyVbSCJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/up7O2a5Ckc1HPM4gM2cxWgnn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3mZWWHtBfNVO7W97OOaPJHvfyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyLRhgc7EeXEpbzZeIudDIbA.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Coro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:06:
Voor de eerste keer met de trekhaak merkte ik bij het inpluggen van de stekker dat de stekkerdoos niet helemaal goed vast zit. Bij nadere inspectie kwam ik erachter dat de stekkerdoos naar binnen gedraaid kan worden. Uiteraard goed voor de stroomlijn en het verbruik 💪👍☺️

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Zo werkt een verticaal afneembare trekhaak inderdaad ;). Wel jammer dat je er proefondervindelijk achter moet komen en het je niet is verteld oid 😅

• Coro
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Miezie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:17:
[...]

Zo werkt een verticaal afneembare trekhaak inderdaad ;). Wel jammer dat je er proefondervindelijk achter moet komen en het je niet is verteld oid 😅
Haha, het is inderdaad mijn eerste verticaal afneembare trekhaak. Hopelijk kan mijn post nuttig zijn voor andere lezers met beperkte ervaring 🫣 De verkoper die de auto afleverde wist ook niet goed hoe de haak werkte…🤔

• EVfan
Mijn BZ4x Touring is geproduceerd in de genoemde periode. Ik heb contact met de dealer gehad. Er was bij hen nog niets bekend over de status van een eventueel probleem met de BZ4x in Nederland, en voor mijn voertuig staat nog geen terugroepactie uit.

• Overgeef Dave
  • Nu online
EVfan schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:40:
[...]

Mijn BZ4x Touring is geproduceerd in de genoemde periode. Ik heb contact met de dealer gehad. Er was bij hen nog niets bekend over de status van een eventueel probleem met de BZ4x in Nederland, en voor mijn voertuig staat nog geen terugroepactie uit.
Nee. En het is mogelijk dat die er ook niet komt.

Andere batterij, ander laadstandaard en waarschijnlijk dus ook andere software dan in Noord Amerika. Daarmee dat ik in een vorige post zei, we zien wel of er een terugroepactie komt.

• silmaril70
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 21:40
Ik was vorige week bij de Toyota garage voor onze Yaris en moest een tijd wachten. Zo ontdekte ik via hun site dat er voor mijn 2024 BZ4X Premium een belangrijke update is voor zeg maar de aansturing dus niet het infotainment systeem. Ik meld dat en het koste een hele tijd voor ze dit terug konden vinden bij Toyota. Blijkbaar niet makkelijk te zien. Maar het klopte uiteindelijk wel. Direct een afspraak gemaakt dus ik ben heel benieuwd. Ik heb de auto nog maar sinds april en toen was alles up to date. Ik heb wel toen ik vorige maand in Denemarken was een OTA update gehad voor het infotainment. Ik weet niet of het kwam doordat ik in het buitenland was, maar vervolgens was het systeem deels Nederlands deels Engels na de update.

Weet iemand iets over deze vrij nieuwe update want van mijn versie zou er een groter gedeelte van de batterij worden vrijgegeven. Dit vind ik toch wel heel belangrijk. Verder een droom van een auto. Jammer dat er vorige week iemand achteruit met de trekhaak tegenaan reed…😔

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:15
silmaril70 weet je waar ik deze informatie terug kan vinden?

Ik sta op het punt een BZ van 2025 aan te schaffen en dan kan ik gelijk meegeven of ze dit willen controleren.

• Martinique
  • Nu online
rutger465 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:47:
silmaril70 weet je waar ik deze informatie terug kan vinden?

Ik sta op het punt een BZ van 2025 aan te schaffen en dan kan ik gelijk meegeven of ze dit willen controleren.
Hier gok ik? https://www.toyota.nl/forms/recall

• silmaril70
Je kunt op de site je vin (vehicle identification number) nummer invoeren dan komt die info naar voren.

https://www.toyota.nl/toyota-rijders/service-onderhoud/terugroepacties

[ Voor 64% gewijzigd door silmaril70 op 17-09-2026 09:06 ]

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:14
Ik dacht dat terugroepactie altijd via de RDW liepen. Die sturen je dan toch een brief?

Bij mij zegt Toyota dat er een terugroepactie is, maar de RDW niet.

[ Voor 28% gewijzigd door nklsn op 17-09-2026 09:40 ]

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• MooDyBLueS
  • Niet online
@nklsn Ik weet niet zeker of alle terugroepacties bij de RDW geregistreerd worden, maar wat bij de RDW geregistreerd wordt loopt heel erg achter.

Heb het zelf een keer gehad dat ik een melding vanuit Toyota kreeg en een maand later pas de afspraak bij de dealer en zelfs op de dag van de afspraak stond er nog niks in de RDW.

• hijlko.roosjen
Voor mijn nieuwe C-HR+ is die er kennelijk ook. Na mijn reis naar Corsica en Sardinië maar eens contact opnemen met de dealer. Ik houd de boel liefst altijd uptodate.

• Overgeef Dave
  • Nu online
hijlko.roosjen schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:46:
Voor mijn nieuwe C-HR+ is die er kennelijk ook. Na mijn reis naar Corsica en Sardinië maar eens contact opnemen met de dealer. Ik houd de boel liefst altijd uptodate.
Wat voor een C-HR+? AWD, FWD,? Want voor mij FWD, 77 kWh is er geen. In België, wagen geleverd eind mei.

• silmaril70
Ik heb mijn auto ook nog maar sinds april. De update is gewoon zeer recent.

• Overgeef Dave
  • Nu online
silmaril70 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:28:
Ik heb mijn auto ook nog maar sinds april. De update is gewoon zeer recent.
Ik zal het dan de komende tijd in de gaten houden. Maar dat zou dus willen zeggen dat de terugroep acties; of het checken via de vin niet centraal beheerd (Europa) wordt, maar land per land (ik ben belg) en heb idd mijn vin gechecked op de .be site. Maar wat houd die update dan in? Is dat in verband met de mogelijke problemen eerder gemeld, waar in de VS een mogelijke officiele terugroep actie komt ivm het overladen van de batterij of gaat het hier om iets anders?

• silmaril70
De informatievoorziening van Toyota is ronduit slecht. Dat ligt niet aan de dealers. Misschien kun je jouw VIN nummer nog even op de Nederlandse site proberen. De enige informatie die ik van mijn garage kreeg was dat er meer van de batterij beschikbaar kwam, maar omdat ze erg veel moeite hadden om alles te vinden in het systeem van Toyota neem ik dat niet direct voor waarheid aan. Wat jij verteld is nieuw voor mij over dat overladen. Daar zou ik graag meer informatie over hebben.

• silmaril70
ChatGPT:

De nieuwe terugroepactie vanwege mogelijk overladen van de tractiebatterij betreft in Noord-Amerika de Toyota C-HR modeljaar 2026, dus niet jouw bZ4X uit 2024. Toyota Canada heeft dit op 2 september 2026 officieel gepubliceerd. Bij een bijna volle accu kan regeneratief remmen door een softwarefout de accu te ver opladen. In dat geval kan het elektrische aandrijfsysteem zichzelf uitschakelen en valt de aandrijfkracht weg. De oplossing is een software-update van de Battery Electric Vehicle ECU.

Daarnaast bestaat er wél een Amerikaanse Toyota-update die specifiek over de 2024 bZ4X gaat. Toyota heeft daarvoor technisch bulletin T-SB-0025-25 uitgebracht. Sommige 2024-bZ4X’en vergeten na het uit- en weer inschakelen de door de bestuurder ingestelde maximale laadgrens en springen weer naar 100% laden. Toyota heeft daarvoor de software van de Electric Converter Unit aangepast.

En er is nóg een aparte officiële recall voor de 2026 Toyota bZ (de opvolger van de bZ4X). Daar kan een fout in de hoogspanningsaccu-ECU leiden tot verlies van aandrijfvermogen. Toyota roept daarvoor ongeveer 16.200 auto’s in Noord-Amerika terug en lost ook dat op met een software-update.

Voor jouw bZ4X Premium 2024 is vooral die tweede interessant. Dat zou zelfs kunnen verklaren waarom jouw Toyota-dealer het onlangs had over een vrij forse/“diepe” systeemupdate. Het Amerikaanse bulletin zegt letterlijk dat de softwarelogica is aangepast en dat de Electric Converter Unit opnieuw geprogrammeerd moet worden. Het geldt in Amerika alleen voor 2024-auto’s gebouwd vóór bepaalde VIN-grenzen.

Belangrijk onderscheid: de bZ4X-update is géén Amerikaanse veiligheidsrecall wegens gevaarlijk overladen van de accu. Dat overladen door regeneratie waar die Tweakers-gebruiker naar verwijst, hoort bij de nieuwe C-HR EV.

• oetgrunn
EVfan schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]

Nou dat uitproberen heb ik inmiddels even gedaan, als ik de auto open aan een AC lader (achterklep, deur) dan stopt het laden maar niet de laadsessie (tenminste aan de paal waar ik gister stond). Op de paal kon ik zien dat de sessie niet onderbroken werd (paal gaf aan dat ie aan het laden was), het laden stopte wel want lampje op de auto uit. Na weer afsluiten van de auto ging het laden weer door (groen lampje weer aan) en ik hoefde dus verder niks te doen kwa laden weer starten. Dit is in elk geval beter dan dat de hele sessie gestopt wordt. Ik weet niet of de sessie na een tijdje laden stop alsnog wordt gestopt, ik had de auto een minuut of vijf open en toen stopte de sessie dus niet. Aan een DC lader heb ik het nog niet geprobeerd maar gezien de reacties hier gaat dan het laden blijkbaar wel door.

• EVfan
oetgrunn schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:03:
[...]

Nou dat uitproberen heb ik inmiddels even gedaan, als ik de auto open aan een AC lader (achterklep, deur) dan stopt het laden maar niet de laadsessie (tenminste aan de paal waar ik gister stond). Op de paal kon ik zien dat de sessie niet onderbroken werd (paal gaf aan dat ie aan het laden was), het laden stopte wel want lampje op de auto uit. Na weer afsluiten van de auto ging het laden weer door (groen lampje weer aan) en ik hoefde dus verder niks te doen kwa laden weer starten. Dit is in elk geval beter dan dat de hele sessie gestopt wordt. Ik weet niet of de sessie na een tijdje laden stop alsnog wordt gestopt, ik had de auto een minuut of vijf open en toen stopte de sessie dus niet. Aan een DC lader heb ik het nog niet geprobeerd maar gezien de reacties hier gaat dan het laden blijkbaar wel door.
@oetgrunn

Dit is min of meer gelijk aan het gedrag van onze Kia eNiro bij AC laden. Bij openen van een deur oid zakt het vermogen naar 0.5 kW, en pikt weer op, naar 3.5 kW als de deur weer gesloten wordt (1 fase, 16A boord lader, dus beperkt tot 3,5 kW). Ik heb bij de Bz4X nog niet geprobeerd wat er gebeurt. Bij snelladers gaat laden zoals aangegeven gewoon ongehinderd door.

• hijlko.roosjen
Overgeef Dave schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:39:
[...]

Wat voor een C-HR+? AWD, FWD,? Want voor mij FWD, 77 kWh is er geen. In België, wagen geleverd eind mei.
Ik heb de executive (AWD)

• baldyman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:16
Ter info, want we zijn tenslotte tweakers...
Beschermplaten voor de voor- en achtermotoren van de Subaru Uncharted als je wel eens een beetje off-road en/of over bospaden rijdt. ;)

Deze 'skid plates' worden CNC geproduceerd in Kyiv, Oekraïne door Kolchuga.
Kolchuga heeft ook websites in de UK en US. Op de US website zijn ze ook terug te vinden, maar nog zonder foto's. Wel enorme prijzen in de US. Pfff. Beide websites leveren volgens mij niet naar Nederland.
Niet geïnformeerd of Kolchuga ook naar Nederland kan leveren vanuit Oekraïne.
De plaat voor alleen de elektromotor op de vooras kost via de shop in Oekraïne in 3 mm aluminium omgerekend 300 euro. Totale kosten komen met alle bijkomende kosten en btw rond de 425 euro uit. Plaat voor de motor achter is (nog) niet in alu te selecteren.

De stalen versies met zink coating en spuitwerk zijn op voorraad voor beide elektromotoren.
Voor beide als set ben je 237 euro kwijt. Totale kosten rond de 360 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGe30NowxSdXQEl0b6Ro6Ym8Ovo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSCVHrp51op5PNY0SLyRIYHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiuViXP8NTS2uoXcysYocvqXMxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Id7Sb62gwAT9TqMH5NBG03UR.jpg?f=fotoalbum_large

• Overgeef Dave
  • Nu online
Ik heb vandaag toch maar eens de odblink met carscanner geprobeerd, hier een copilot samenvatting van iets dat nog ongoing is.

@MPCoreDeveloper aangezien jij een api hebt gemaakt weet jij waarschijnlijk wat de api raporteerd, is dat hetzelfde als het display? Ik vermoed van wel, waarschijnlijk ga je enode aanroepen die die geeft de display weer.
Toyota C-HR+ experiment: dashboard-SoC versus Car Scanner/BMS-SoC
Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat de SoC-waarde is die Car Scanner via OBD uitleest bij mijn Toyota C-HR+ 77 kWh FWD, en hoe die zich verhoudt tot het batterijpercentage dat Toyota op het dashboard toont.

Aanleiding was dat Car Scanner consequent een lager percentage toont dan het dashboard. De eerste verklaring die ik kreeg, was dat dit simpelweg door een vaste Toyota-buffer van ongeveer 7% zou komen.

Na enkele metingen lijkt het verhaal toch wat interessanter te zijn.

Alle onderstaande vergelijkingen zijn stilstaand gemaakt en dashboardfoto en Car Scanner-meting zijn zo dicht mogelijk bij elkaar genomen.
Toyota dashboardCar Scanner SoCVerschil
87%80,392%6,608 procentpunt
74%68,627%5,373 procentpunt
73%67,451%5,549 procentpunt
60%55,294%4,706 procentpunt
Het opvallende is dus dat het verschil niet constant 7 procentpunt bedraagt. Het lijkt eerder kleiner te worden naarmate de batterij leger wordt.

Nog iets interessants: de Car Scanner-waarden veranderen in stappen van ongeveer 0,392157%, wat overeenkomt met 100/255.

Bijvoorbeeld:
  • 80,392157% = 205/255 × 100
  • 55,294118% = 141/255 × 100
Dat doet vermoeden dat Car Scanner hier een ruwe 8-bit waarde uit de ECU/BMS omzet naar een percentage. Dat is voorlopig een interpretatie en geen bewezen Toyota-specificatie.

De andere OBD-gegevens gedragen zich alvast logisch. Bij de metingen daalde bijvoorbeeld de HV-batterijspanning mee:
  • 80,392% Car Scanner-SoC: ongeveer 415 V
  • 67,451% Car Scanner-SoC: ongeveer 400 V
  • 55,294% Car Scanner-SoC: ongeveer 385 V
De gemeten minimumcelspanning daalde daarbij eveneens van ongeveer 3,986 V naar 3,842 V en 3,703 V.
Voorlopige conclusie
Car Scanner lijkt een andere SoC-representatie te tonen dan Toyota op het dashboard. De eenvoudige verklaring "Car Scanner = dashboard minus een vaste 7%" past alvast niet bij deze metingen.
Volgende stap
Ik ga hetzelfde meten wanneer het dashboard ongeveer:
  • 50%
  • 40%
  • 30%
  • 20%
Tot 10% ga ik niet speciaal leegrijden. ;)

Daarna laad ik de wagen tot 100% dashboard-SoC en neem ik ook daar de Car Scanner-waarde.

Dan hebben we meetpunten van 20 tot 100% en kunnen we bekijken of de relatie tussen beide percentages lineair is, wat de boven- en onderbuffer mogelijk doen, en of we uiteindelijk een bruikbare formule kunnen afleiden voor:

Toyota Display SoC ↔ Car Scanner/BMS SoC

Wordt vervolgd. 🔋📊

[ Voor 4% gewijzigd door Overgeef Dave op 20-09-2026 21:24 ]

• MPCoreDeveloper
Mijn Toyota client leest direct van de Toyota API dus wat mijn client laat zien is exact wat de app en de auto ook laten zien de auto geeft nu 84% aan de App van Toyota ook en mijn API client geeft ook exact 84% , Ik haal mijn data dan ook direct van de Toyota API , die inderdaad tegenwoordig vaak geen data achter elkaar meer wil leveren .... * dan krijg je een 403 die eigenlijk een 429 had moeten zijn ....

Overigens de OBD scanner die wordt aangeraden door ABRP is de https://obd-partner.nl/obdlink-cx-interface/ OBDLInk CX deze zou het goed moeten doen met ABRP en Toyota en heb ik hier het goedkoopste gevonden voor 89 euro

• MPCoreDeveloper
Overgeef Dave schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:14:
Ik heb vandaag toch maar eens de odblink met carscanner geprobeerd, hier een copilot samenvatting van iets dat nog ongoing is.

@MPCoreDeveloper aangezien jij een api hebt gemaakt weet jij waarschijnlijk wat de api raporteerd, is dat hetzelfde als het display? Ik vermoed van wel, waarschijnlijk ga je enode aanroepen die die geeft de display weer.
Toyota C-HR+ experiment: dashboard-SoC versus Car Scanner/BMS-SoC
Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat de SoC-waarde is die Car Scanner via OBD uitleest bij mijn Toyota C-HR+ 77 kWh FWD, en hoe die zich verhoudt tot het batterijpercentage dat Toyota op het dashboard toont.

Aanleiding was dat Car Scanner consequent een lager percentage toont dan het dashboard. De eerste verklaring die ik kreeg, was dat dit simpelweg door een vaste Toyota-buffer van ongeveer 7% zou komen.

Na enkele metingen lijkt het verhaal toch wat interessanter te zijn.

Alle onderstaande vergelijkingen zijn stilstaand gemaakt en dashboardfoto en Car Scanner-meting zijn zo dicht mogelijk bij elkaar genomen.
Toyota dashboardCar Scanner SoCVerschil
87%80,392%6,608 procentpunt
74%68,627%5,373 procentpunt
73%67,451%5,549 procentpunt
60%55,294%4,706 procentpunt
Het opvallende is dus dat het verschil niet constant 7 procentpunt bedraagt. Het lijkt eerder kleiner te worden naarmate de batterij leger wordt.

Nog iets interessants: de Car Scanner-waarden veranderen in stappen van ongeveer 0,392157%, wat overeenkomt met 100/255.

Bijvoorbeeld:
  • 80,392157% = 205/255 × 100
  • 55,294118% = 141/255 × 100
Dat doet vermoeden dat Car Scanner hier een ruwe 8-bit waarde uit de ECU/BMS omzet naar een percentage. Dat is voorlopig een interpretatie en geen bewezen Toyota-specificatie.

De andere OBD-gegevens gedragen zich alvast logisch. Bij de metingen daalde bijvoorbeeld de HV-batterijspanning mee:
  • 80,392% Car Scanner-SoC: ongeveer 415 V
  • 67,451% Car Scanner-SoC: ongeveer 400 V
  • 55,294% Car Scanner-SoC: ongeveer 385 V
De gemeten minimumcelspanning daalde daarbij eveneens van ongeveer 3,986 V naar 3,842 V en 3,703 V.
Voorlopige conclusie
Car Scanner lijkt een andere SoC-representatie te tonen dan Toyota op het dashboard. De eenvoudige verklaring "Car Scanner = dashboard minus een vaste 7%" past alvast niet bij deze metingen.
Volgende stap
Ik ga hetzelfde meten wanneer het dashboard ongeveer:
  • 50%
  • 40%
  • 30%
  • 20%
Tot 10% ga ik niet speciaal leegrijden. ;)

Daarna laad ik de wagen tot 100% dashboard-SoC en neem ik ook daar de Car Scanner-waarde.

Dan hebben we meetpunten van 20 tot 100% en kunnen we bekijken of de relatie tussen beide percentages lineair is, wat de boven- en onderbuffer mogelijk doen, en of we uiteindelijk een bruikbare formule kunnen afleiden voor:

Toyota Display SoC ↔ Car Scanner/BMS SoC

Wordt vervolgd. 🔋📊
Je hebt de oorzaak eigenlijk zelf al mooi achterhaald. Wat je ziet is een combinatie van de 8-bit resolutie van de ruwe BMS-data en de manier waarop Toyota die data vervolgens vertaalt naar het percentage op het dashboard.

De OBD Car Scanner rekent de ruwe waarde simpelweg om met:

percentage = (waarde / 255) × 100

Daarmee is iedere stap ongeveer 0,392%. De waarden die jij meet, zoals 205, 175, 172 en 141, passen daar precies bij.

Kort gezegd: de OBD Car Scanner laat hier de vrij harde, digitale BMS-waarde zien, terwijl het Toyota-dashboard waarschijnlijk een softwarematig gecorrigeerde en afgevlakte SoC-waarde toont. Daardoor hoeven die twee niet één-op-één overeen te komen.

Het zou trouwens interessant zijn om de OBD-waarde te noteren bij exact 100% en vervolgens rond 10% en 0%. Met die waarden kun je de conversie van Toyota in kaart brengen.

Iets wat ik zou 'verwachten' wat software zoals ABRP al zouden hebben gedaan in hun weergave 100% zeker dat de OBD waarde de echte waarde is en die op he dashboard een 'virtuele' waarde voor de bestuurders Psychologie .

In feite hanteert Toyota een formule achter de schermen zoals: Als BMS = X, laat dan op het dashboard Y zien, waarbij de stapgrootte van Y dynamisch verandert op basis van hoe vol de batterij is ik weet O.A. door Bjorn en eigen ervaring dat 0 op het dashboard niet echt 0 in de BMS is .... ( je kon in het verleden dan nog 30 KM rijden = getest door Bjorn Nyland, maar pas op!! er zijn ondertussen reserves vrijgegeven)

• Eddye
Ik heb een dashcam aangesloten op de USB-C poort (deze kan evt. ook op de 12V aansluiting in het middenconsole). Weet iemand of de 12V accu leegraakt als ik de dashcam in de USB-C aansluiting laat zitten en de auto uitzet?
Bij mijn vorige auto had ik een dashcam die via de ODB2 poort was aangesloten, maar die trok de accu leeg ondanks een schakeling die de dashcam uit most zetten.

• baldyman
@MPCoreDeveloper @Overgeef Dave

Interessante informatie.
Lekker bezig heren. (y)

• MetaalMan
In het kader van de vertaling van de BMS-waarde naar de display-waarde. Misschien nuttig of interessant: ik heb in ABRP de volgende vergelijking in de OBD PID editor staan: (A*100/255 * 1.125) - 2.8

Die waarde heb ik niet zelf uitgedokterd, maar van iemand op het ABRP feature request forum overgenomen. In de praktijk komt de in ABRP weergegeven waarde redelijk overeen met de SoC op het dashboard. Soms 1-op-1 gelijk, soms max. 2-3% afwijking, afhankelijk van de SoC op dat moment.

• Overgeef Dave
  • Nu online
Dat ga ik deze avond eens proberen toe te passen.

En in de avond:

en thx! @MetaalMan die formule van jou matched tot nu toe mijn metingen, ik het beste geval 0.08% en in het slechste 0.64% afwijking van mijn meeting tov de toepassing van de formule.

De meetingen die niet afgerond zijn zijn mijn metingen, die 50 40 etc ga ik in de buurt proberen te meten (10 en 0 zal ik waarschijnlijk niet meten)

Dan hebben we dit, in theorie:
Dashboardvoorspelde BMS volgens inverse formule
100%91,378%
87%79,822%
74%68,267%
60%55,822%
50%46,044%
40%37,156%
30%28,267%
20%19,378%
10%10,489%
0%2,489%
We zulen zien.

[ Voor 92% gewijzigd door Overgeef Dave op 21-09-2026 18:26 ]

• hijlko.roosjen
Eddye schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:54:
Ik heb een dashcam aangesloten op de USB-C poort (deze kan evt. ook op de 12V aansluiting in het middenconsole). Weet iemand of de 12V accu leegraakt als ik de dashcam in de USB-C aansluiting laat zitten en de auto uitzet?
Bij mijn vorige auto had ik een dashcam die via de ODB2 poort was aangesloten, maar die trok de accu leeg ondanks een schakeling die de dashcam uit most zetten.
Als je een mobiel oplaadt via de usb-c met contact aan en hij stopt met laden bij contact uit, dan weet je het.

• MooDyBLueS
  • Niet online
hijlko.roosjen schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:32:
[...]

Als je een mobiel oplaadt via de usb-c met contact aan en hij stopt met laden bij contact uit, dan weet je het.
Precies, en dit is juist om volledig ontladen van de 12V accu te voorkomen.

Er zijn voor dashcams kits te koop waarmee je die intern aansluit zodat het wel altijd van stroom voorzien is, dan werken ze in een standby mode die erg weinig verbruikt maar wel bij trilling of bij versies met IR sensor aan kunnen springen om een stukje op te nemen. Maar een waarschuwing: ik ken een verhaal van iemand die bij Schiphol lang parkeren geparkeerd voor z'n vakantie van 3 weken en dacht "dan kan ik mooi de dashcam in standby zetten voor als er wat gebeurd". Om bij terugkomst erachter te komen dat de 12V accu leeg is en de auto niet meer wil starten. Overigens niet met een bZ4X/C-HR+, was een Skoda, maar dit geldt algemeen. En misschien bij huidige Toyota's nog wel iets meer dan gemiddeld gezien de 12V accu sowieso al een klein zwak punt is.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-09-2026 23:08 ]

• Eddye
MooDyBLueS schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:07:
[...]

Precies, en dit is juist om volledig ontladen van de 12V accu te voorkomen.

Er zijn voor dashcams kits te koop waarmee je die intern aansluit zodat het wel altijd van stroom voorzien is, dan werken ze in een standby mode die erg weinig verbruikt maar wel bij trilling of bij versies met IR sensor aan kunnen springen om een stukje op te nemen. Maar een waarschuwing: ik ken een verhaal van iemand die bij Schiphol lang parkeren geparkeerd voor z'n vakantie van 3 weken en dacht "dan kan ik mooi de dashcam in standby zetten voor als er wat gebeurd". Om bij terugkomst erachter te komen dat de 12V accu leeg is en de auto niet meer wil starten. Overigens niet met een bZ4X/C-HR+, was een Skoda, maar dit geldt algemeen.
Het is juist niet de bedoeling dat mijn dashcam in enige vorm van standby komt als de auto uitstaat en de dashcam ingeplugd blijft.
En misschien bij huidige Toyota's nog wel iets meer dan gemiddeld gezien de 12V accu sowieso al een klein zwak punt is.
Juist hierom. de 12V accu's zijn in veel auto's erg zwak (niet alleen Toyota's of EV's). Ik wil graag voorkomen dat er ook maar een kleine lekstroom ontstaat waardoor ik regelmatig de jumpstarter zou moeten gebruiken.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:52
Eddye schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:53:
[...]

Het is juist niet de bedoeling dat mijn dashcam in enige vorm van standby komt als de auto uitstaat en de dashcam ingeplugd blijft.

[...]

Juist hierom. de 12V accu's zijn in veel auto's erg zwak (niet alleen Toyota's of EV's). Ik wil graag voorkomen dat er ook maar een kleine lekstroom ontstaat waardoor ik regelmatig de jumpstarter zou moeten gebruiken.
Je zou een grotere H5 AGM accu kunnen plaatsen.
Qua formaat moet dat passen en dan heb je meer accu capaciteit wat je genoeg speling moet opleveren.

• guido66
Eddye schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:53:
[...]

[...]

Die USB poort gaat niet voor niets uit als je de auto uitzet (bescherming van de accu), daarom gaat je camera ook uit.

Je wilt dat de camera aanblijft en dat er niks uit je 12V accu gaat? Dan zit er weinig anders op dan om een (flinke) powerbank tussen de usb poort en je dashcam te zetten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021) Joulo -1%

• Eddye
Nee, de dashcam moet helemaal uit als de auto uitstaat. Er komt geen aparte accu tussen.
Ook geen park stand oid.
Ik wil gewoon zeker weten dat er geen lekstroom is wanneer de dashcam aangesloten blijft terwijl de auto uitstaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Eddye op 22-09-2026 15:44 ]

• guido66
Eddye schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:42:
Nee, de dashcam moet helemaal uit als de auto uitstaat. Er komt geen aparte accu tussen.
Ook geen park stand oid.
Ik wil gewoon zeker weten dat er geen lekstroom is wanneer de dashcam aangesloten blijft terwijl de auto uitstaat.
"Niet in enige vorm van stand by" schreef je, dat is voor mij aan, maar je bedoelde dus uit.

Maar je maakt je zorgen om niets. Als de usb poort uitgaat bij het verlaten van de auto, dan kan er toch geen lekstroom zijn?

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 16:41
Zag deze voorbij komen op reddit, HA integratie met je Toyota of Subaru: https://www.reddit.com/r/SubaruUncharted/comments/1wognyv/subaruconnect_integration_for_home_assistant/

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23
Werkt in de us met de connect app, niet in eu met de care app..

• baldyman
baldyman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:37:
Ter info, want we zijn tenslotte tweakers...
Beschermplaten voor de voor- en achtermotoren van de Subaru Uncharted als je wel eens een beetje off-road en/of over bospaden rijdt. ;)

Deze 'skid plates' worden CNC geproduceerd in Kyiv, Oekraïne door Kolchuga.
Kolchuga heeft ook websites in de UK en US. Op de US website zijn ze ook terug te vinden, maar nog zonder foto's. Wel enorme prijzen in de US. Pfff. Beide websites leveren volgens mij niet naar Nederland.
Niet geïnformeerd of Kolchuga ook naar Nederland kan leveren vanuit Oekraïne.
De plaat voor alleen de elektromotor op de vooras kost via de shop in Oekraïne in 3 mm aluminium omgerekend 300 euro. Totale kosten komen met alle bijkomende kosten en btw rond de 425 euro uit. Plaat voor de motor achter is (nog) niet in alu te selecteren.

De stalen versies met zink coating en spuitwerk zijn op voorraad voor beide elektromotoren.
Voor beide als set ben je 237 euro kwijt. Totale kosten rond de 360 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mijzelf quoten...
Mailtje naar Colchuga gestuurd. Een nieuwe batch skid plates voor de Subaru Uncharted (volgens mij ook voor de Solterra geschikt - wel ff vragen) staat gepland voor eind oktober. Levering naar Nederland is mogelijk en gaat via hun Poolse vestiging. Beide ALuOX skid plates zoals op de foto's kost als set omgerekend 763 euro incl. Uiteraard wel vooraf te betalen.
Als je interesse hebt, staat op deze pagina van hun Oekraïnse website het e-mailadres om in het Engels contact op te nemen. Zit ik verder niet tussen.

• baldyman
Vandaag uit de VS een set - made in Canada - Toyota C-HR EV 2026 (=C-HR+) 'mud guards' binnen gekregen. Subjectief natuurlijk, maar die vind ik mooier passen bij het design van de auto dan de hier verkrijgbare voor de Subaru Uncharted. Ja, ik ben wat dat betreft een enorme zeikerd. ;)

Typenummer: PK389-42T19-TP
Voor de voorzijde één boutje toevoegen, achterzijde 2 boutjes en zo'n plastic plug.
Montagemateriaal zit erbij, handleiding niet maar dat wijst zich vanzelf.
Je moet er wel een paar gaatjes voor boren.

Komende weken geen tijd om ze erop te zetten maar op unchartedforums.com staat een bericht met wat beelden van hoe dat eruit ziet:

https://www.unchartedforums.com/threads/cheap-mud-guards.613/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcjjTkGAnufFuSqXo0gGSxrLNUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLeG5QVwR2SOi6k2q7YdqLS9.jpg?f=fotoalbum_large

• Hendrik Keizer
Ok, deze dezelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FCmS_JuIBt3Xz4lhStbiU0FeOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJ3Hfq6f3Xvl3cmkBnUynirD.png?f=fotoalbum_large

• baldyman
Nee, zijn niet hetzelfde. De Amerikaanse zijn dikker en hebben een schuine bovenzijde die past bij de vorm van de styling op de deuren.

Hier kan je de Europese wat beter zien om te vergelijken: https://www.experience-parts.de/en-eu/products/subaru-uncharted-ab-my-26-schmutzfaengersatz-vorne-hinten

Het was all-in 36 euro duurder dan de Strikwerda online prijs. In 4 dagen geleverd met UPS. Vond ik het wel waard.

[ Voor 37% gewijzigd door baldyman op 25-09-2026 22:31 ]

• rutger465
gister eindelijk mijn BZ4X Dynamic 2025 mogen ontvangen, vandaag gelijk de front spoiler lip er op gezet, maakt hem gelijk wat sportiever :)

Iemand al eens zijn middentunnel laten wrappen? het glanzend zwart is echt heel besmettelijk :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mC0LRenb7PgaALA0CH23t1RFVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWU1l1Ojk4e5CjKDtjOeDG0L.jpg?f=fotoalbum_large

• MPCoreDeveloper
Iemand al een keer banden onder de BZ laten zetten en welke raden jullie dan aan?
ik heb er nu Dunlop af fabriek onder 20 inch , op zich mwaa met nat wegdek zie ik te vaak dat 'gele' lampje aan gaan en dan rij ik dus zelfs altijd in eco modus , dus iets meer grip zou wel op zijn plaats zijn .... Ik was altijd een groot fan van Continental Eco Contact banden.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:27:
Iemand al een keer banden onder de BZ laten zetten en welke raden jullie dan aan?
ik heb er nu Dunlop af fabriek onder 20 inch , op zich mwaa met nat wegdek zie ik te vaak dat 'gele' lampje aan gaan en dan rij ik dus zelfs altijd in eco modus , dus iets meer grip zou wel op zijn plaats zijn .... Ik was altijd een groot fan van Continental Eco Contact banden.
Je geef zelf het antwoord al.

• rutger465
ik heb vandaag ook de " Adaptive Assistance Control Module V2" van B-tech geinstalleerd, officieel is de BZ4X niet ondersteund maar omdat de toyota systemen vergelijkbaar zijn toch de gok genomen, ik heb het Prius 2023+ profiel gebruikt en alles werkt naar behoren. Via de app een eigen profiel ingesteld en alle veiligheidsysstemen zijn ingesteld zoals ik het wil, erg makkelijk!
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste