Hier heb ik zelf ook wat uitdagingen mee gehad voor mijn BZ Touring (2026). Wanneer je op de knop voor het sluiten en vergrendelen klikt, dan probeert de auto de sleutel te detecteren. Deze detectie zit echter heel dicht bij de auto. Ik moet onder de klep staan terwijl ik op de knop klik om deze te kunnen sluiten met deze knop.hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?
Dat eerste kan ik niks van zeggen want nog niet gebruikt. Bij dat tweede is de clou dat je na op het knopje drukken voor klep en auto wegloopt, een paar meter is genoeg. Dan sluiten de klep en de auto. Ik had eerst hetzelfde wat jij schrijft, knopje indrukken en alleen maar gepiep, dacht huh? Je hebt trouwens 30 seconden om weg te lopen, ik denk dat het idee is op knopje drukken, iets uit de kofferruimte pakken en dan weglopen.hijlko.roosjen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Bij mijn nwe auto de services geactiveerd, o.a. voor de digital key. Deze vervolgens in de app gedownload en succesvol geactiveerd. Maar als ik de sleutel niet bij me heb, gaat de auto echt niet los, ook niet met digital key op hoge gevoeligheid. Bluetooth staat altijd aan. Maakt ook niets uit of de app vergrendeld in mijn broekzak zit of ontgrendeld met de app open of niet pal naast de greep van de deur aan de bestuurders kant. Wie weet raad?
Ook wil de kofferklep niet dicht en gaat de auto niet op slot als ik het knopje op de klep voor het afsluiten indruk. Piept even en na een aantal tellen piept ie 2x kort. Woe weet ook hiervoor raad?
Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?Overgeef Dave schreef op woensdag 9 september 2026 @ 05:58:
[...]
Ik denk dat hij last had van die 27 graden, rond die 35% begon hij de batterij te koelen. Wasd een redelijk geblaas.
Jij zegt dat je hebt voorverwarmt, maar wat was de buiten temperatuur, ik heb de deze zomer nog nooit geprconditioneerd.
Dat laadverlies dat je hebt, is dat steeds met dezeflde kabel, want daar kan het ook aan liggen. Als dat zo is porbeer eens met een andere kabel als je in de mogelijkheid bent.
Anders zou ik toch eens contact opnemen met de dealer, want ik herken me niet in jou laad ervaring. Ik ben niet in de mogelijkheid om mijn laadverliezen aan 11 kW te meten, maar als ik puur naar tijd kijk kan ik mij niet voorstellen dat ik bij 11 kW 20% verlies heb.edit:
Ik bedacht me net dat ik éénmalig de data van een 11kW laad sessie had genoteerd, vanaf wat het dashboad mij vertelde. 47,84 kW op 4u35 min. Dat geeft mij een efficeintie van 0.95. Dus 5% verlies. Laden was niet helemaal tot 100% maar tot 93%. Als je tot 100% zou laden gaat de efficientie achteruit omdat hij dan op het laatst ook niet tot 11kW zou laden en de verliezen dan hoger zijn. Jij Laad toch niet steeds tot 100% als je meet? Dat kom je ook in de zone waar de BMS zijn werk begint te doen en daar gaan zeker verliezen opzitten. Laage laadsenelheit (druppel laden). En als hij dan een helen nacht bezig is.
Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.
Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?
De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:10:
[...]
Voor mijn beeldvorming: hoe werkt het preconditioneren in de C-HR+/nieuwe bZ4X?
Er bestaan in de algemene zin namelijk 2 varianten: 1 die preconditioneert o.b.v. de navigatie, als je dus een snellader invoert (en niet simpelweg het adres) dan gaat de auto automatisch preconditioneren (indien nodig) voor aankomst bij de snellader. De ander heeft alleen een handmatige knop voor in de algemene zin preconditioneren en dien je zelf over het algemeen 20-30 min voor aankomst bij de snellader te activeren.
Welke heeft de C-HR+/nieuwe bZ4X?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]
De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.
Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.
Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:18:
[...]
Thanks, dan lijkt mij dat de C-HR+ dat ook heeft.
Dat laatste is ook logisch ja, dat geldt voor veel zaken natuurlijk. Navi via Apple CarPlay/Android Auto kan immers ook geen laadstatus inzien (er zijn uitzonderingen, maar zéér weinig) en dus is er geen 2-weg communicatie ertussen. Maar wel goed om te benadrukken ja.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/iosMiezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:19:
[...]
Apple navi kan dat wel native met de BZ. Een kwestie van tijd dat de volgende stap gezet kan worden met preconditioneren enerzijds en verdere openstelling van de datadeling anderzijds.
Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.
Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.
Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealerMooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:23:
[...]
Echt waar? Bedoel je dit: https://support.apple.com/en-hk/guide/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
Want ik ben dit aan het volgen (maar ook weer niet op de voet) en ik meen dat alleen Ford, Porsche en nog maar een zeer beperkt aantal modellen deze 2-weg communicatie met Apple Maps hadden. Ik heb tot nu toe nergens gevonden dat Toyota dit zou hebben.
Sterker nog: ik heb het voor de Lexus RZ (ook de nieuwe, die feitelijk veel met de bZ4X deelt) uitgezocht en daar kwam ik tot de conclusie dat het alleen in de VS werkt, rest van de wereld niet.
Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]
De bz heeft beide, waarbij de navigatievariant het enkel doet met de Toyota navigatie.
Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.
Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ja precies, de functionaliteit bestaat maar zoals gezegd: ik heb het bij Lexus nagevraagd en die geven aan dat dit in Europa niet mogelijk is. Dus praktisch gezien zijn het volgens mij alleen de Ford Mustang Mach-E en een paar elektrische Porsche's die het in NL/Europa hebben. Dus ik laat me graag verrassen als Toyota dit wel blijkt te kunnen (kan een volume ding zijn).Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]
Ik kan het in december voor je verifiëren. Het kan zijn dat het niet buiten de VS werkt. Dan is het een kwestie van er op aandringen bij de dealer. Technisch kan het gewoon.
Ik zou het persoonlijk wel een erg fijne toevoeging vinden, want ik heb het niet zo op al die verschillende ingebouwde navigatiesystemen die elk weer hun eigen voors en tegens hebben. En hoewel ik meer een Apple gebruiker ben, vind ik de stap naar Android zoals bij Volvo o.a. en daarmee Google Maps maar ook een App store voor Waze/Here Maps enzo wel een welkome toevoeging. Dan kan je in ieder geval je favoriete navigatie app blijven gebruiken ipv met elke auto weer wat anders te hebben.
Hier de VS FAQ erover bij Lexus ter info: https://support.lexus.com/s/article/Apple-Maps-EV-Routing-Lexus
[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:43 ]
Dat klopt en is bij veel EV's een groot nadeel. Ook mijn Kia EV6 heeft exact dit probleem. Je moet echt vanaf de kaart de snellader selecteren als POI anders doet ie het niet. Dus als je erop moet zoeken omdat je hem niet direct ziet, betekent dit ook dat je eerst moet zoeken, dan de zoekresultaten moet laten voor wat het is maar de kaart moet gebruiken om de snellader te selecteren. Tja... handig is anders.EVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]
Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.
Maar de navigatie is dan niet snugger genoeg om te bedenken dat het een laadstation is dat je gaat gebruiken, want pre-conditioneren gebeurt niet.
Ik moet nog wat proberen op de terugweg uit Denemarken, maar bovenstaande is mijn ervaring tot nu toe. Tja heb de auto pas 5 weken, en dit zijn onze eerste lange ritten.
Heel eerlijk heb ik met mijn EV6 die op papier 280 KW ofzo kan laden tijdens de laatste 2 vakanties naar Noorwegen/Zweden het maar gelaten en gewoon op ABRP gereden via CarPlay (en lokaal gebruik ik net als in NL gewoon Apple Maps) en ja het laden kwam zelden boven de 200 kW daarmee omdat perconditioneren niet gebeurde, maar alsnog snel zat. Als gezin was de plaspauze zogezegd langer dan het laden. En dan heb ik het nog niet eens over een lunchpauze.
edit:
En Tesla SuC's zijn zo nodig nog lastiger, want die worden soms niet goed als snellader gezien omdat vanuit de ingebouwde navi ze niet altijd bekend zijn met het concept dat Tesla SuC's tegenwoordig voor alle merken open staan in grote delen van Europa.
Overigens vond ik het op vakantie bij Tesla vaak veel te druk en ben ik daarom maar gaan houden op Ionity en Circle K.
En Tesla SuC's zijn zo nodig nog lastiger, want die worden soms niet goed als snellader gezien omdat vanuit de ingebouwde navi ze niet altijd bekend zijn met het concept dat Tesla SuC's tegenwoordig voor alle merken open staan in grote delen van Europa.
[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 14:45 ]
Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruikerEVfan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:32:
[...]
Enkel met de Toyota navigatie . . . . Ja klopt, maar dan wel als je een snellader uit de bij programmeren getoonde voorstellen kiest. Ik heb de Toyota navigatie gebruikt, een Tesla snellader ingevoerd (die niet bij de voorkeuren werd getoond, want alle voorstellen waren “om de hoek”) en dat door zoeken als “Testa SuC en locatie”, en dan vindt de navigatie het adres en dat kiezen geeft een routeplanning, zoals altijd.
Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken.Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:45:
[...]
Dit scenario past dan wel weer bij mij als luie gebruiker. Maar goed om te weten, zoveel klikken is het nou ook weer niet om die pre-conditioning in te stellen. Op doorreis is het een deel van het "reismanagement"...
Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden.
Ik volg graag slaafs de adviezen van de auto...MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:47:
[...]
Grappig dat je in zekere zin een contradictie geeft met luie gebruiker zijn en niet veel werk vinden om door te klikken.![]()
Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij mijn EV6 maar gelaten voor wat het is, ook omdat de handmatige precon zelden het gewenste resultaat gaf. Automatisch werkte wel goed, maar omdat zonder precon al goed genoeg was, ben ik dus gemakzuchtig geworden.