@
vangoghnl
mijn ervaring en wat ik ervan weet ....
De BZ4X had een hele slechte reputatie en ik leg nogmaals even de nadruk op
had dit is na de terugroep actie en de 1e software update gewoon weer goed gemaakt ( zie ook het begin van dit topic )
Ik heb heel goed onderzoek gedaan naar de auto , voordat ik hem kocht mijn auto de November 2022 1 fase Premium Launch edition is echt de slechtste BZ4X ( als Actieradius leidend is ) die ja maar kunt kopen .
Ik zag mijn BZ4X op de Toyota Approved Occasion website staan een Nederlandse auto , die nooit een eigenaar heeft gehad behalve dan de dealer waar hij in de showroom stond 7500 KM eigenlijk zag en ziet hij er nu ook nog uit alsof hij zo de fabriek is uitgereden .
In de regio Rotterdam was dezelfde auto met +40K zo 10K in euro`s duurder dus dat was voor mij samen met de Toyota garanties de doorslag om hem te kopen wetende dat de actieradius wel eens tegen kon vallen .
Mijn verkoper die ook de bedrijfsleider was , was gewoon open en eerlijk en remde mij soms wat af als ik wat te enthousiast was in mijn 'prognose' wat ik dacht wat ik zou gaan verbruiken e.d. echter .... ik vind nu na een jaar gebruik een ENODE gekalibreerd verbruik voor mijn BZ4X van 19,3 KWH/100 voor een formaat auto als de BZ4X echt wel super netjes en eigenlijk wel prima!!
Voor de rest snap ik niet dat iemand 'negatief' kan zijn over deze auto , de looks? dat is smaak ik vind die van mij super mooi!! ( zie de openings foto van dit topic ;-) )
De rij hulp systemen , parkeer functie etc etc werken prima en zijn zelfs door Tesla Bjorn Nijland als uitmuntend beschreven ( zie wederom de links in dit topic )
Over de garantie .... Mijn auto is een Toyota Approved Occasion dus ik heb gewoon de normale fabrieks garanties bovenop de importeurs / dealer garantie en op de batterij is deze voor zover mijn dealer , en de ANWB bekend 1 miljoen kilometers of 10 jaar met een degradatie van ik meen 80% ( zie ANWB filmpje in dit topic in het begin ) Grappige is dat ik in het normale EV topic werd uitgelachen om die miljoen kilometers maar dan heeft Toyota en de ANWB het dus allebei mis en weten de betweters aldaar het 'beter'
De normale garantie was voor mij 10 jaar of 200.000 KM echter dat is dus op de hele auto , hij is toevallig net voor de beurt geweest en alles is weer netjes verlengd dealer onderhoud is een vereiste en de garantie wordt ieder jaar verlengd net als de connected services ( kreeg een hoop papier mee , ik heb ook pechhulp van Toyota ) en toevallig zijn er onder garantie 3 zaken aan mijn auto gedaan ( zaken waar ze zelf mee zijn gekomen en ik niet had gemerkt dit was dus zijn 3e jaar beurt )
En voor de nieuwsgierige dat koste mij 315,68 echter dit was dus wel met een inbouw op mijn verzoek van een actief koolstoffilter die +- 38 ,-- euro meerprijs had . ( wel handig voor de files op de ring Rotterdam waar ik 3 dagen per week insta )
Dit mag arrogant klinken maar zo bedoel ik het niet : Ik was in de running voor een nieuwe EQA / EQB of Tesla model Y toen zag ik een BZ4X in Rotterdam in een parkeergarage staan en vond het echt een hele indrukwekkende auto , echter ik vond hem net even wat te duur om als 1e EV nieuw te kopen ( toen waren ze + 50K , die van mij is zelfs catalogusprijs 55K ) en toen ik deze relatief 'goedkoop' kon kopen dacht ik weet je wat? als het echt zo slecht is dan koop ik volgend jaar alsnog die Y ... Ruil ik deze in bij Tesla of ik ga dan alsnog voor een Hybride ( Lync & Co vond ik ook wel interessant als particulier )
Maar ... na mijn Frankrijk / Spanje roadtrip blijft deze auto gewoon 4 a 5 jaar bij mij en dan koop ik ja ... wat eigenlijk .... Misschien dan een wat kleinere met dan een solid state batterij , want voor ons is de auto eigenlijk toch best wel erg groot ... ( de Y was zelfs nog breder geweest )
Tot nu toe , is het iedere dag een feestje om in deze auto te stappen en te rijden , ik kan hem en zijn dus veel betere nieuwe broertjes alleen maar aanraden ..
Mijn BZ4X doet in de koude maanden +- 300 ECHTE Kilometers zonder verwarming / airco in de praktijk echter betekend dit dus dat je rond de +- 250 KM echte rij afstand hebt in de winter in de zomer Loopt dat op tot max 425 en zou je dus rond de 370 moeten kunnen doen.
Op mijn Roadtrip in September deed ik steeds < 300 echter dit was met verwarming / airco aan en gewoon 130 links rijden , ik had er best wel meer uit kunnen halen , maar deed dat bewust niet .... En ja Roses - Rotterdam is toch echt 1373 Kilometer en dat heb ik gewoon in 24 uur kunnen doen en ja ik had er meer moeite mee als de BZ4X ( ik doe dat dus nu nooit meer , ben er nu te oud voor )
Ik heb uitgerekend dat ik het in 17,5 uur had moeten kunnen doen .... Maar dat is mij niet gelukt , de auto wel maar ik trok het niet en heb dus even wat geslapen in de auto ..