Het Toyota BZ4X Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:27
@nklsn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEcZ1p0Likn05WvHve7WV-cuU_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkuPlVOXelBj3lQnRataYlEi.jpg?f=fotoalbum_large

De mat heeft ribbels aan de onderkant en voelt als stroef rubber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuTMGe6Dguj2pvPriWQHms6FdEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ktBei3oeiYMIajSejHxp3L8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze 'bescherming' dus ook voor de achterbank , daarachter en onder de mat zit gewoon mooie stoffen bekleding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddyWW5FnztVn7eNds09eNPlzjAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JF5TxeWFkDOMlL5ctT5jA97g.jpg?f=fotoalbum_large

Her kun je goed zien hoe het aan de bovenkant ook naar beneden loopt via de hoofdsteunen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNePKcA14hQbGUiTS12MXL8QGxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCyzOwUr07QzjHvZAYK0rO3s.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn auto zou zo uit de fabriek gekomen zijn met deze bescherming ....

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:43
MPCoreDeveloper schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:43:
[...]

Scroll een stukje omhoog daar zie je mijn verslag over een rit van + 4000 KM met de meest slecht denkbare BZ4X die je maar kunt kopen ( qua range en laden dan want het is echt een waanzinnig mooie luxe en fijn rijdende auto )

Mijn Auto is dus een Premium Launch Edition van November 2022 mt 20 inch velgen en het zware Panorama dak en grote achterspoiler . Mij auto kan de batterij ook alleen maar koelen en niet verwarmen.

De terugreis heb ik overigens in 1x gedaan dus Roses Spanje -----> Rotterdam

En uren wachten? vergeet dat dus maar meteen :) Hooguit een half uur wachten en meestal slechts 20 a 25 minuten , op de terugreis zag ik in Antwerpen bij de Shell recharge nog steeds mooie laadsnelheden van boven de 120KW piek op een 200 KW lader .

Wat mij wel is opgevallen , mij auto lijkt sneller te laden op 300KW laders van IONITY , dus de volgende keer neem ik een IONITY Abo want die zijn er genoeg en dat scheelt aanzienlijk in de kosten .

Ik kon overigens met mijn auto steeds 2 tot 2,5 uur rijden tussen de stops dus 20% / 80% ik heb nu zoveel vertrouwen in de auto dat ik dit 10% - 80% ga doen de volgende keer . Ik heb de hele Rit gedaan met ABRP in combinatie met ENODE mijn BZ4X doet een geijkt ENODE verbruik over + 15000 KM van 19,3 KWH/100 en tijdens de rit van 4000 KM reed ik gewoon 130 waar dit mocht en kon en zag je mij vaak op de linker baan ( bewust) dus 100% zeker dat je veel verder kunt komen met mijn auto als je echt bewust economisch gaat rijden . ( ik had wel regen (one pedal) en de eco stand aan )

ik heb mijn auto overigens met 7500 KM gekocht als Toyota Approved Occasion in Januari 2025 na mij er eerst heel erg goed in verdiept te hebben , kijk vooral ook naar de filmpjes van Tesla Bjorn Nijland en hoor ook juist zijn enthousiasme over veel punten en bedenk dat mijn BZ4X sinds ik hem heb alweer 4 updates heeft gehad van Toyota

Voor de beste range ga je overigens niet voor een Premium en het liefste een met 18 inch velgen dat scheelt je +- 50 KM range ( heb ik begrepen )

Ik ben (nog steeds) heel blij met mijn keuze , mijn auto presteert qua range en laden slecht in de winter ik zie dan regelmatig 26 kwh/100 voorbijkomen, maar nu me het huidige weer doe ik soms alweer 16,2 kwh/100 en soms zelfs sporadisch lager (ik meen dat 14,3 het laagste is wat ik heb gehaald op een trip in de zomer naar zeeland)

De nieuwere BZ4X en de BZ4X van mijn generatie die niet 'premium' is, is veel efficiënter ik wilde zelf eigenlijk een Dynamic , maar deze was zo mooi qua deal en looks dat ik dacht 'ach hoe vaak zal ik echt grote afstanden rijden?' en dat heeft zich tot nu toe goed uitgepakt en eigenlijk ... zijn die grote afstanden dus ook geen probleem ja je moet vaker stoppen en voor ieder stop 30 minuten max rekenen
Dankje voor de uitgebreide reactie. Ik was vandaag toevallig bij de Toyota dealer omdat mijn hybride toe was aan een nieuwe stoffiltertje voor de hybride accu koeling. Tijdens het wachten even met 1 van de verkopers gesproken over het onderwerp BZ4X. We hebben het gehad over de ritjes Oostenrijk en dan in het bijzonder in relatie tot de 2022, 2023 en 2024 modellen. Niet met zoveel woorden, maar eigenlijk raadde hij mij af om zo'n auto te kopen. Hij beveelt me aan om voorlopig lekker hybride te blijven rijden.
Pffff wat een verwarring.

Als ik dan jouw verslag weer lees wordt het nog verwarrender.

Net voor de grap ons aankomende ritje naar Keulen van komend weekend (nog wel met de hybride) berekend met ABRP. 100% weg thuis. 43% aankomst in Keulen. Even ervan uitgaan dat we daar geen parking met lader kunnen vinden. Dan moeten we een kwartierje aan de lader bij de Aldi in Monchengladbach waar we met 22% aankomen. Daar rijden we dan met 45% weg en komen thuis met 10% aan. Totale kosten 6 Euro. Dat is wel gaaf. De zonnepanelen kunnen dan de twee dagen volgend op zo'n rit de auto langzaam vullen op zonnestroom. Iets van 33 kWh per dag op een goede zomerdag. In de winter is het wel gewoon betalen.
Die 6 Euro is mooi. Maar 15 minuten bij de Aldi staan na sluitingstijd op een industrieterein...hmmmm,
Het zal even wennen zijn. Mde huidige hybride kan ik die rit bijna 2 keer op 1 tank maken. Maar de kosten zijn natuurlijk wel hoger.

Bij mij is er nog een hoop twijfel.

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:27
pk128934 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Dankje voor de uitgebreide reactie. Ik was vandaag toevallig bij de Toyota dealer omdat mijn hybride toe was aan een nieuwe stoffiltertje voor de hybride accu koeling. Tijdens het wachten even met 1 van de verkopers gesproken over het onderwerp BZ4X. We hebben het gehad over de ritjes Oostenrijk en dan in het bijzonder in relatie tot de 2022, 2023 en 2024 modellen. Niet met zoveel woorden, maar eigenlijk raadde hij mij af om zo'n auto te kopen. Hij beveelt me aan om voorlopig lekker hybride te blijven rijden.
Pffff wat een verwarring.

Als ik dan jouw verslag weer lees wordt het nog verwarrender.

Net voor de grap ons aankomende ritje naar Keulen van komend weekend (nog wel met de hybride) berekend met ABRP. 100% weg thuis. 43% aankomst in Keulen. Even ervan uitgaan dat we daar geen parking met lader kunnen vinden. Dan moeten we een kwartierje aan de lader bij de Aldi in Monchengladbach waar we met 22% aankomen. Daar rijden we dan met 45% weg en komen thuis met 10% aan. Totale kosten 6 Euro. Dat is wel gaaf. De zonnepanelen kunnen dan de twee dagen volgend op zo'n rit de auto langzaam vullen op zonnestroom. Iets van 33 kWh per dag op een goede zomerdag. In de winter is het wel gewoon betalen.
Die 6 Euro is mooi. Maar 15 minuten bij de Aldi staan na sluitingstijd op een industrieterein...hmmmm,
Het zal even wennen zijn. Mde huidige hybride kan ik die rit bijna 2 keer op 1 tank maken. Maar de kosten zijn natuurlijk wel hoger.

Bij mij is er nog een hoop twijfel.
Ik kom uit een Diesel dus ja ik ken het gevoel , mij is het ondanks alles reuze meegevallen grappig feit .... Ik parkeer mijn auto vaak op een laadplek omdat deze vaak heel gunstig gelegen zijn o.a. veel ruimer als normale parkeerplekken zelfs dus als ik eigenlijk niet hoef te laden vaak ook hee veel lege plakken terwijl voor de rest alles vol is.

Dus ik parkeer dan in een winkelcentrum of in een parkeer garage op een laadplek voor het parkeren en niet zozeer voor het laden mijn auto is dan ook nog steeds kras en deuk vrij ( en ik woon in Rotterdam :) )

Persoonlijk ben ik een Fastned e/o Ionity fan voor de langere trips Fastned vooral voor het gemak met mijn BZ4X aansluiten meteen laden ( ik heb Autocharge dat is echt super!! ) Ionity omdat ze echt overal in de EU zitten en met (tijdelijk) abo best wel goedkoop zijn .

Mijn Auto staat nu voor de deur in Rotterdam Zuid met 95% als ik nu naar Keulen plan dan geeft ENODE nu aan dat als ik niet harder zou rijden als 100 km/h ik dan in 2 uur en 41 minuten in het centrum van Keulen kan staan met 17% rest totaal 256 KM

Mijn ervaring met Enode is dat deze erg voorzichtig is, op de route die hij plant liggen diverse Fastneds en Ionities voor de terugweg ( als ik niet op de bestemming kan laden ) , overigens is mijn ervaring dat je in het buitenland vaak net zo goed kunt snelladen ( kosten zijn vaak bij snelladen lager in Duitsland heel bijzonder )

Overigens geeft dat voor mijn auto dan nog het voordeel dat de batterij dan lekker opwarmt en hij dan nog zuiniger wordt
Pagina: 1 2 3 Laatste