Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
BaseLine schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Ja door o.a. die verplichte joint ventures...Als wij dat hier ook zouden verplichten dan kunnen we zo de laatste Chinese ontwikkelingen in een Volkswagen proppen.
Kan een optie zijn, technologisch kunnen de europese merken het niet meer bijhouden blijkbaar. Maar dan nog... als de chinees de europese merken links laat liggen omdat ze geen meerwaarde meer hebben scheelt dat ook gigantisch in de verkoopcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:38
Ecological schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Dit is al meerdere keren in dit topic ontkracht:
Wat precies? Want de video bevestigt dat China zo werkt en plaatst net als ik vraagtekens bij het nut van de heffingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een beetje minder varkensvlees kan echt geen kwaad. :)

To the point: wanneer je zelf geen (betaalbare) up to date technologie in huis hebt is het niet al te slim om de tegenpartij met alle wapens in handen te gaan bekampen.

Wanneer China de export van batterijtechnologie gaat belasten en de invoer van EU wagens (tegenwoordig is China al de grootste afzetmarkt voor auto's) kunnen ze hier op hun kin kloppen.

Het is ook een beetje hypocriet van de EU om eerst iedereen te motiveren om de transitie te maken en wanneer deze door een externe speler goedkoop gemaakt wordt plots van gedacht te veranderen en de inkomsten van de eigen legacy autobouwers daar plots boven te stellen.

Ze kunnen beter ook zwijgen van "Chinese staatssteun" aan de autoindustrie want in dat bedje is de EU al jarenlang even ziek. Maar die steun komt doorgaans dan niet ten goede aan de eindconsument maar aan de aandeelhouders van de legacy autobouwers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
murky123 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:59:
Het subisidieren van je eigen industrie daar kan je wat van vinden, heeft voor en nadelen .
Maar wat eigenlijk verwerpelijker is wat china doet is op veel plekken in de wereld complete infrastructuren aanleggen in landen die dat niet kunnen betalen ( ook complete energie centrales bouwen )
En dan tegen die landen zeggen . Ja ok, je kan niet betalen, maar mag ik dan je grondstoffen hebben, of je internationale haven voor 100 jaar leasen. Om op die manier overal maar voet aan de grond te krijgen
Wanneer de "rijkdom" van het westen al honderden jaren gebouwd is op het leegroven van andere landen door het goedkoop bemachtigen van grondstoffen die ze zelf niet hebben - desnoods met geweld onder het excuus van een "beschavingsoorlog" en het regelrecht uitbaten van goedkope arbeidskrachten die zelf niet kunnen kopen wat ze dag in dag uit produceren voor verwende westerlingen is dat in de naam van de "vooruitgang".

Wanneer een ander land dat dan gewoon kopieert - tot op heden zelfs nog zonder geweld tegen ons te gebruiken - is dat ineens "not done" en verwerpelijk?

Schijnheiliger moet het niet worden.

In se is dat gewoon de loop van de geschiedenis. Soms loopt de ene voorop dan weer de andere.
Elk op zijn beurt.
Men zal hier vroeg of laat toch dienen te aanvaarden dat we niet altijd meer voorop lopen omdat we dit al een tijdje gewoon hebben volgehouden. Niets is eeuwig.
En wanneer men zelfgenoegzaam op de eigen lauweren begint te rusten is de eigen achteruitgang nabij.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2024 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25
stylezzz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Kan een optie zijn, technologisch kunnen de europese merken het niet meer bijhouden blijkbaar. Maar dan nog... als de chinees de europese merken links laat liggen omdat ze geen meerwaarde meer hebben scheelt dat ook gigantisch in de verkoopcijfers.
Wat ik vooral bedoel is dat er een spel gespeeld is, en China heeft wat valsgespeeld (met de punten die ik noemde in mijn vorige post) om zo de Westerse fabrikanten in te halen en te verslaan. Het is dan niet zo gek dat je als winnaar uit de bus komt.

Bij een gelijk speelveld had China mogelijk ook gewonnen, maar dan was het allemaal eerlijker geweest, en dan had ik ook achter jouw stelling kunnen staan dat de Europese merken het niet bij kunnen houden. Nu kan ik dat echter niet omdat er is vals gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:38
IvoB2 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Wanneer de "rijkdom" van het westen al honderden jaren gebouwd is op het leegroven van andere landen door het goedkoop bemachtigen van grondstoffen die ze zelf niet hebben - desnoods met geweld onder het excuus van een "beschavingsoorlog" en het regelrecht uitbaten van goedkope arbeidskrachten die zelf niet kunnen kopen wat ze dag in dag uit produceren voor verwende westerlingen is dat in de naam van de "vooruitgang".

Wanneer een ander land dat dan gewoon kopieert is dat ineens "not done" en verwerpelijk?

Schijnheiliger moet het niet worden.
helemaal mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
BaseLine schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Wat ik vooral bedoel is dat er een spel gespeeld is, en China heeft wat valsgespeeld (met de punten die ik noemde in mijn vorige post) om zo de Westerse fabrikanten in te halen en te verslaan. Het is dan niet zo gek dat je als winnaar uit de bus komt.

Bij een gelijk speelveld had China mogelijk ook gewonnen, maar dan was het allemaal eerlijker geweest, en dan had ik ook achter jouw stelling kunnen staan dat de Europese merken het niet bij kunnen houden. Nu kan ik dat echter niet omdat er is vals gespeeld.
Ik weet niet of je het valsspelen moet noemen. Naar mijn mening hebben ze slim geïnvesteerd....

Bij de EV transitie falen de EU fabrikanten hopeloos... De 1e generatie ID modellen van VAG stonden tijden lang stof te happen omdat ze erachter kwamen dat je bij een EV ook een goed stuk software moet hebben. Zoiets hebben ze nog nooit hoeven doen... Dus zijn ze nu nog bezig om een fatsoenlijke development afdeling op te zetten. Toen tesla ergens in de vroege jaren 10 met de model S kwam hadden ze verdomd goed moeten opletten....En niet hun neus ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
twowheeler schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:19:
We moeten wel echt europese autos gaan kopen als we die markt overeind willen houden. Moet zeggen dat ik vooral voor de duitse industrie bedenkingen heb, de fransen zijn als een tijd goed bezig.
Bedoel je Stellantis?
Negatieve cash-flow van tussen 5 en 10 miljard...
Nee, daar is niks aan de hand... :o

Stellantis hakt in prognose
De Frans-Italiaans-Amerikaanse autofabrikant Stellantis
STLAP
2,29%
laat in een persbericht weten stevig in de prognose te hakken. Het bedrijf achter merken als Citroën,Fiat en Jeep rekent nu op een operationele marge voor 2024 tussen 5,5 en 7 procent, terwijl het eerder een dubbelcijferig percentage voor ogen had. De industriële vrije kasstroom zou landen tussen '-5 en -10 miljard euro', terwijl de onderneming eerder op een positief getal mikte.

De forse knip in de vooruitzichten is volgens Stellantis te wijten aan sterkere saneringsmaatregelen bij de Amerikaanse activiteiten. Het wil er in de kosten snoeien en de voorraden versneld afbouwen. Daarnaast hanteert de onderneming nu lagere schattingen voor de verkoop in 2024 als gevolg van meer concurrentie. Dat laatste volgt onder meer uit een stijgende wereldwijde productie van wagens en de toegenomen concurrentie van Chinese automakers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Handel is nooit een eerlijk spel geweest. Verloopt eerder volgens het (afgedwongen) recht van de sterkste.
Massa's "westerse" automerken worden al langer in goedkope loonlanden (tot in ons eigen goedkope oostelijk deel) geproduceerd om hier duur te verkopen. Wanneer ons "oosten" ook meer van de koek wou hebben zijn we zelf altijd maar meer gaan downgraden in productie tot zelfs in China toe.
Je kan het de Chinezen niet kwalijk nemen dat ze daar dan van bijleren.

Wanneer je het heel eerlijk en protectionistisch wil spelen zal je als consument op zowat alles (van kleding tot electronica) veel meer gaan betalen. Als je het tenminste hier nog kan vinden want ook veel skills hebben we gewoon uitbesteed aan het buitenland.

Wanneer je het zelf zoveel beter kan en gelijktijdig aan betaalbare prijzen bewijs het dan en ga niet proberen een ander die dat wel kan afblokken door de prijzen kunstmatig hoog te houden.
Wanneer je het zelf niet kan en nog altijd diegene die het kan wil stoppen trek je uiteindelijk aan het kortste eind. Of beter, dan trekken je eigen consumenten aan het kortste eind.
Of dacht je dat die importheffingen op Chinese auto's rechtstreeks naar de consumenten binnen de EU gaan zodat ze makkelijker en goedkoper binnenlands kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
murky123 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

I know, de chineese overheid pompt best wat geld in een industrie die ze willen opzetten, maar dat kan ook hier gebeuren . ipv elkaar de tent uitvechten met heffingen, daar is niemand en zijn hele achterban bij gebaat.

het is altijd lastig als er 1 op het toneel verschijnt die het spelletje niet "eerlijk" speelt.
Ok, prima. En waar wil jij dat geld vandaan halen? Defensie? Zorg? Wegenonderhoud? Verwondering van subsidies zodat geestelijke gezondheidszorg het nod drukker krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Laatst online: 19:38
Caelorum schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Ok, prima. En waar wil jij dat geld vandaan halen? Defensie? Zorg? Wegenonderhoud? Verwondering van subsidies zodat geestelijke gezondheidszorg het nod drukker krijgt?
:?

zeg jij het maar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Een gelijk speelveld is een illusie, natuurlijk helpt China z'n eigen industrie. Snap dat verwijt niet zo, alles is machtspolitiek.

Het grote verschil is dat China z'n eigen industrie niet de nek omdraait met normen en doelen die alleen buitenlandse partijen kunnen halen. Omgekeerde industriepolitiek.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Tommie12 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Bedoel je Stellantis?
Negatieve cash-flow van tussen 5 en 10 miljard...
Nee, daar is niks aan de hand... :o
Ondanks dat het nu alweer ontkent word, zie ik dit nog wel eens bewaarheid worden....

https://www.autoweek.nl/a...eken-mogelijke-alliantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:38
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Een gelijk speelveld is een illusie, natuurlijk helpt China z'n eigen industrie. Snap dat verwijt niet zo, alles is machtspolitiek.

Het grote verschil is dat China z'n eigen industrie niet de nek omdraait met normen en doelen die alleen buitenlandse partijen kunnen halen. Omgekeerde industriepolitiek.
Inderdaad, want waarom zou je de industrie een strobreed in de weg leggen als je ook gewoon ongestraft door kunt gaan met CO2 de lucht in blazen. Gewoon doen wat de Chinezen doen: alle regels weg en volle bak Europese autofabrieken subsidiëren. Dan komen we er wel in de wereld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
JTHZZ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Inderdaad, want waarom zou je de industrie een strobreed in de weg leggen als je ook gewoon ongestraft door kunt gaan met CO2 de lucht in blazen. Gewoon doen wat de Chinezen doen: alle regels weg en volle bak Europese autofabrieken subsidiëren. Dan komen we er wel in de wereld…
Ik denk als ze gaan innoveren dat ze er ook wel komen. De europeaan zal nog altijd liever in een VAG/stellantis/etc rijden dan een chinees.

Overigens, met alle negativiteit rondom chinese autos lijkt de consument ze sowieso al niet meer te willen. Waarom nog extra heffingen invoeren met kans op allerlei mogelijke negatieve maatregelen die de chinezen weer uit de kast kunnen trekken?

https://www.ad.nl/auto/ne...%20nog%202%2C44%20procent.

[ Voor 27% gewijzigd door stylezzz op 04-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Vandaag besteld, levering de 22e (uit voorraad) *O* Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHmNizIb8PrHtAULwOuCYv9BSpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si0FNzKKj49EHSkmxigC9t7d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@JTHZZ en @Tommie12 Stellantis is ook eigenaar van Opel, de laatste keer dat ik keek was die toch 'Duits', (en Fiat?), hoezo Frans?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het grote verschil is dat China z'n eigen industrie niet de nek omdraait met normen en doelen die alleen buitenlandse partijen kunnen halen die de eigen industrie niet willen halen.
There, I fixed it for you.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Peter-036 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:19:
@JTHZZ en @Tommie12 Stellantis is ook eigenaar van Opel, de laatste keer dat ik keek was die toch 'Duits', (en Fiat?), hoezo Frans?
En daarmee is opel een soort rebadged peugeot geworden. Ooit had iedere huisvader een opel voor deur.... Nu bungelt het ergens onderaan de verkooplijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ben niet degene die voor meer subsidie voor autofabrikanten is zodat ze kunnen concurreren met hun Chinese tegenhangers die ook subsidie krijgen. Dat is een race to the bottom en ik ben heel benieuwd waar iemand die daarvoor is het geld vandaan wil halen. Waar moet dat weggehaald worden om mee te gaan in een kansloos gevecht tegen een regime dat maar wat graag macht vergaard door oneerlijke handelspraktijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tristan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:12:
Vandaag besteld, levering de 22e (uit voorraad) *O* [Afbeelding]
Da's dan waarschijnlijk nog het 2023/2024 tussen-model zonder de upgrade naar het 12,9" scherm en het nieuwe display achter het stuur (en de 'versnellingshendel' aan het stuur)?

Mooie auto, ook qua kleur _/-\o_

Ik krijg 28 Nov. m'n 2024/2025 model 'FULL OPTION ID.3 Pro S business' in KingsRed geleverd :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:06
Caelorum schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Ik ben niet degene die voor meer subsidie voor autofabrikanten is zodat ze kunnen concurreren met hun Chinese tegenhangers die ook subsidie krijgen. Dat is een race to the bottom en ik ben heel benieuwd waar iemand die daarvoor is het geld vandaan wil halen. Waar moet dat weggehaald worden om mee te gaan in een kansloos gevecht tegen een regime dat maar wat graag macht vergaard door oneerlijke handelspraktijken?
Bedoel je de EU of China? Onder andere Bloomberg heeft de subsidies onderzocht vanuit China, welke minder zijn dan in de EU, maar ook gewoon volgens de regels van de WTO. Het is heel makkelijk om ons brein te laten afglijden in tribalisme en het is heel menselijk om naar een buitenstaander te wijzen, echter, wat de EU nu doet, is precies wat een autoritair regime doet.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:19:
Stellantis is eigenaar van Citroen en Peugeot.

En er zijn geruchten over fusie met Renault.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

En toch loopt China behoorlijk voorop als het gaat over electrische auto’s, trucks en vooral bussen.

Ze hebben voor bussen juist veel strengere regels opgelegd, de publieke busoperatoren geld gegeven en dus zijn de busfabrikanten voorsprong gaan opbouwen in tech voor electrische bussen.
En ja, hier rijden de meeste stadsbussen nog op diesel, en als er openbare aanbestedingen gedaan worden voor electrische bussen, dan winnnen de chinezen… hoe zou dat komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
stylezzz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk als ze gaan innoveren dat ze er ook wel komen. De europeaan zal nog altijd liever in een VAG/stellantis/etc rijden dan een chinees.

Overigens, met alle negativiteit rondom chinese autos lijkt de consument ze sowieso al niet meer te willen. Waarom nog extra heffingen invoeren met kans op allerlei mogelijke negatieve maatregelen die de chinezen weer uit de kast kunnen trekken?

https://www.ad.nl/auto/ne...%20nog%202%2C44%20procent.
Volvo staat toch hoog op de populariteitslijstjes (na Tesla) voor EV’s?

Ik zal je verrassen…. De eigenaar van Volvo is Geely en die zijn chinees.

Hoezo wil de europeaan niet met een chinese (en vroeger een amerikaanse) auto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afgezien daarvan, ben ik voorlopig erg blij met mijn kale 50 kWh LFP auto die daadwerkelijk iets mag trekken.
Er was geen vergelijkbare auto van EU makelij (zover ik weet nog steeds niet, zelfs niet voor een hogere prijs) en dat is ergens toch een bewuste keuze van de fabrikanten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tommie12 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Volvo staat toch hoog op de populariteitslijstjes (na Tesla) voor EV’s?

Ik zal je verrassen…. De eigenaar van Volvo is Geely en die zijn chinees.

Hoezo wil de europeaan niet met een chinese (en vroeger een amerikaanse) auto rijden.
Yep, geely is de chinese eigenaar. Maar ik zal je verrassen, de grootste fabrieken en ontwerpenafdelingen staan nog steeds in zweden. Wel appels met appels vergelijken..... mijn tesla is dan wel van amerikaans ontwerp, maar komt uit de chinese shanghai fabriek. Had ik destijds een longe range gekozen dan was hij weer uit de states gekomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tommie12 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:50:
En toch loopt China behoorlijk voorop als het gaat over electrische auto’s, trucks en vooral bussen.
Het is ook een strategisch en financieel verhaal, willen we deze technologiein eigen beheer houden of niet: Ebusco staat op omvallen, Northvolt red het niet, Volkswagen en Stellantis kennen we, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Da's dan waarschijnlijk nog het 2023/2024 tussen-model zonder de upgrade naar het 12,9" scherm en het nieuwe display achter het stuur (en de 'versnellingshendel' aan het stuur)?

Mooie auto, ook qua kleur _/-\o_

Ik krijg 28 Nov. m'n 2024/2025 model 'FULL OPTION ID.3 Pro S business' in KingsRed geleverd :9
Nee 8) is met het geüpgraded infotainment scherm, heb ik expliciet naar gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Ecological schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Een Model S occasion van de Tesla website is echt top.
Met om de 100k kilometer? Lijkt me dat je gewoon een hoop betaald voor het premium gehalte van Tesla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Renault 5'jes komen er aan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-s9uF4lX9yUyypaqmRxa6y3ZXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i17wZPgdwSqRIA4mwGxYZjQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week donderdag al testritten in Frankrijk, Nederland nog onzeker, maar er staan er iig al 11 op kenteken. Of die puur voor de showroom zijn of toch testrit... je ne sais pas.

Ik zie wel dat de groene kleur als zoete broodjes gaan. :P

YouTube: Les R5 arrivent, les parkings de l'usine de Douai sont pleins !

[ Voor 9% gewijzigd door Zjanzjak op 05-10-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Showroom gaat niet op kenteken, dus ik zou eens rondbellen voor een proefrit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
mitsumark schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:38:
Showroom gaat niet op kenteken, dus ik zou eens rondbellen voor een proefrit ;)
Ah ok, dank voor de info.

Vind de Renault 5 een mooie wagen maar hoef hierin niet per se een proefrit te maken.
Zal het misschien wel doen maar ik kijk eigenlijk meer uit naar een testrit in de Alpine A290.
Ondanks dezelfde basis denk ik toch een verschil in wat rij-eigenschappen.

Hopelijk december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
alexbl69 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:56:
[...]
Auto's zijn gewoon een hele klap duurder geworden. En dan zijn veel fabrikanten ook nog van plan om flink wat instappers uit het programma te halen. Dit omdat ze niet genoeg opleveren, en/of omdat er toch al zoveel techniek in moet dat de procentuele minderprijs ten opzichte van een hoger model hun bestaan niet meer rechtvaardigt.

Het 'mooiste' voorbeeld hierboven (want vergelijkbaar) is de Polo; in 10 jaar van €14.150 naar €26.020. De meeste mensen kunnen die prijzen gewoon niet meer betalen. En dan is een EV nog weer eens een fikse klap duurder.
De inflatie en salarisverhogingen zijn echter sinds 2015 ook enorm toegenomen. Je kunt die prijzen dus echt niet 1 op 1 vergelijken met nu en pas als je de inflatie in 9 jaar tijd in mindering brengt kan je stellen dat auto's daadwerkelijk duurder zijn geworden. Waarschijnlijk daarnaast een combinatie van meer en duurdere elektronica icm toegenomen efficiency in de productie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

De inflatie en salarisverhogingen zijn echter sinds 2015 ook enorm toegenomen. Je kunt die prijzen dus echt niet 1 op 1 vergelijken met nu en pas als je de inflatie in 9 jaar tijd in mindering brengt kan je stellen dat auto's daadwerkelijk duurder zijn geworden. Waarschijnlijk daarnaast een combinatie van meer en duurdere elektronica icm toegenomen efficiency in de productie.
Exact, puur alleen inflatie is al goed voor een stijging naar 23k. Als het goed is, is je salaris ook met 50-75% gestegen (dan hebben we het over de inflatie in Nederland, niet waar de auto is gemaakt).
De CO2 taks (BPM) is ook verhoogd, op papier stoot de nieuwe meer uit (WLTP vs NEDC).
De auto zelf is ook beter geworden, er zit veel meer standaard op, dat kan ook die laatste paar 1000 verklaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Haha loon dat inflatie bijhoudt... Nee, aan de onderkant van de markt is een auto echt niet betaalbaarder geworden.

[ Voor 54% gewijzigd door Caelorum op 06-10-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Caelorum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:56:
Haha loon dat inflatie bijhoudt... Nee, aan de onderkant van de markt is een auto echt niet betaalbaarder geworden.
Loon volgt altijd later, maar heeft het al bijna ingehaald https://www.nu.nl/economi...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Die laatste 1,6% op 26k is maar 400 euro.
Ook is het minimum loon harder gestegen dan modaal, dus de onderkant van de markt doet het zo slecht niet.
Het grootste nadeel is dat de huizenprijzen, (samen met rente) en energie (tijdelijk)laatste paar jaar zijn gestegen (meer dan de inflatie), dat doet wel pijn.
Maar de auto is vergeleken het inkomen nagenoeg even (on)betaalbaar, doen voorkomen alsof het bijna 2x zo duur is klopt natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Loon volgt altijd later, maar heeft het al bijna ingehaald https://www.nu.nl/economi...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Die laatste 1,6% op 26k is maar 400 euro.
Ook is het minimum loon harder gestegen dan modaal, dus de onderkant van de markt doet het zo slecht niet.
Het grootste nadeel is dat de huizenprijzen, (samen met rente) en energie (tijdelijk)laatste paar jaar zijn gestegen (meer dan de inflatie), dat doet wel pijn.
Maar de auto is vergeleken het inkomen nagenoeg even (on)betaalbaar, doen voorkomen alsof het bijna 2x zo duur is klopt natuurlijk niet.
https://nos.nl/artikel/25...uur-voor-veel-huishoudens
Tussen 2015 en 2023 zijn de kosten om te reizen met bijna dertig procent gestegen, iets meer dan de inflatie van 26 procent. De gestegen kosten komen onder meer door duurdere benzine en verhoogde prijzen voor de trein en ander openbaar vervoer.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-10-2024 23:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eboellie
  • Laatst online: 00:54
stylezzz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Ik weet niet of je het valsspelen moet noemen. Naar mijn mening hebben ze slim geïnvesteerd....

Bij de EV transitie falen de EU fabrikanten hopeloos... De 1e generatie ID modellen van VAG stonden tijden lang stof te happen omdat ze erachter kwamen dat je bij een EV ook een goed stuk software moet hebben. Zoiets hebben ze nog nooit hoeven doen... Dus zijn ze nu nog bezig om een fatsoenlijke development afdeling op te zetten. Toen tesla ergens in de vroege jaren 10 met de model S kwam hadden ze verdomd goed moeten opletten....En niet hun neus ophalen.
Heel bijzonder. Als Europa subsidieert noemt men het leegroven van andere landen. Wanneer China het doet heet het slim investeren.

In werkelijkheid koopt China havens in bijvoorbeeld Griekenland en bouwt wegen in bijvoorbeeld Kenia, puur voor eigen gewin, en is het tegelijkertijd verboden om een aandeel in een vliegveld of haven in China te hebben, als buitenlander. En zo gaat ze ook om met haar auto-industrie.
Als je niet snapt dat dat valsspelen is (playing level field), tja dan houdt het op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
mitsumark schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Exact, puur alleen inflatie is al goed voor een stijging naar 23k. Als het goed is, is je salaris ook met 50-75% gestegen (dan hebben we het over de inflatie in Nederland, niet waar de auto is gemaakt).
De CO2 taks (BPM) is ook verhoogd, op papier stoot de nieuwe meer uit (WLTP vs NEDC).
De auto zelf is ook beter geworden, er zit veel meer standaard op, dat kan ook die laatste paar 1000 verklaren.
Taro schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Niet helemaal. Volgens de inflatiecalculator is de inflatie van 2015 tot nu 26,8%. Dat zou dus een prijsstijging tot 18K rechtvaardigen.

Maar wat erger is: zoals gezegd worden deze instapmodellen uit het programma gehaald. De productie van de Polo is begin dit jaar gestaakt.

De ICE instapper wordt nu de Golf, met een vanafprijs van 34K. De goedkoopste EV is de ID3 voor 36K. Dat is dus van 14K in 2015, via 26K in 2024, naar 34K in 2025.

Men heeft wel aangekondigd om met een EV van 20K te komen in 2027. Maar ten eerste moeten we nog maar zien of dat lukt, en ten tweede hebben we daar nu niks aan.

Geen wonder dat Volkswagen op de rand van de afgrond staat. En zij niet alleen, want alle fabrikanten doen hetzelfde. Bijna allemaal halen ze de instapmodellen van de markt. Mij een raadsel waarom, maar gevolg is wel dat de prijzen draconisch stijgen, terwijl de verkopen navenant dalen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:19:
Ook dat is individueel.
Wanneer je al een eigen huis hebt doen de gestegen huizenprijzen mbt tot het inkomen er niet toe.
Integendeel, je kapitaal in vastgoed is in waarde gestegen.
En on topic, wanneer je elektrisch rijdt, een eigen PV installatie hebt waar je thuis op kan laden doen de gestegen energieprijzen er ook niet toe. Integendeel wanneer je een laadvergoeding krijgt stijgt het inkomen op de laadvergoeding.

En de loonindex is procentueel (toch in België). Daardoor stijgen de hogere lonen in euro meer dan de stijging van de levensduurte (toch wanneer je geen huur/koopkosten voor de woning hebt en geen energiekosten want de inflatie is door de energiecomponent overmatig gestegen.

En voor wie zijn inkomen (deels) uit kapitaal haalt kan, afhankelijk van het soort belegging, dat ook gewoon meestijgen met de inflatie. Je krijgt dan immers een hoger rendement op je beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:53
alexbl69 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Geen wonder dat Volkswagen op de rand van de afgrond staat. En zij niet alleen, want alle fabrikanten doen hetzelfde. Bijna allemaal halen ze de instapmodellen van de markt. Mij een raadsel waarom, maar gevolg is wel dat de prijzen draconisch stijgen, terwijl de verkopen navenant dalen.
De reden dat instapmodellen van de markt worden gehaald, is eenvoudig: er wordt niet genoeg aan verdiend. Ook instapmodellen moeten namelijk worden voorzien van veel electronia, software en verplichte veiligheidssystemen. Dat maakt de verschillen in kostprijs met een groter model steeds kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

[...]

Niet helemaal. Volgens de inflatiecalculator is de inflatie van 2015 tot nu 26,8%. Dat zou dus een prijsstijging tot 18K rechtvaardigen.

Maar wat erger is: zoals gezegd worden deze instapmodellen uit het programma gehaald. De productie van de Polo is begin dit jaar gestaakt.

De ICE instapper wordt nu de Golf, met een vanafprijs van 34K. De goedkoopste EV is de ID3 voor 36K. Dat is dus van 14K in 2015, via 26K in 2024, naar 34K in 2025.

Men heeft wel aangekondigd om met een EV van 20K te komen in 2027. Maar ten eerste moeten we nog maar zien of dat lukt, en ten tweede hebben we daar nu niks aan.

Ik ben het wel eens met je conclusie dat VW in heel zwaar weer zit.
Maar het artikel over de Polo heb je niet gelezen. Ze stoppen met de productie in Spanje om daar de compacte electrische modellen te gaan bouwen. De Polo komt verder uit Zuid-Afrika.
(Maar met een vanafprijs van ca 25k is en blijft dat ook een duur kreng).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

murky123 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:36:
stoppen met dat protectionisme, we leven nu eenmaal van de globale handel. en als jou buurman het beter en goedkoper kan, dan heb je het zelf niet op orde ( meestal )
Verdiep je eens in wereldhandel, handelsbalans en wat een onbalans daarin doet met je land.
Je bent dan vooral geld uit je land aan het verwijderen waardoor je meer en meer geld moet bijdrukken. Resultaat: inflatie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
stoppen met dat protectionisme, we leven nu eenmaal van de globale handel. en als jou buurman het beter en goedkoper kan, dan heb je het zelf niet op orde ( meestal )
Gemiddeld maandloon China: €771 per maand, Nederland: €3.731 per maand.

Het basissalaris bij BYD bedraagt $324 per maand. Om tot een fatsoenlijk inkomen te geraken, zijn arbeiders bijna verplicht om 6 dagen per week 12 uur per dag te werken.

Om nog maar niet te spreken over alle sociale vangnetten en verlofregelingen die wij kennen, en zij niet. Of over het feit dat als een bedrijf besluit een fabriek te sluiten de werknemers simpelweg bij de poort verteld wordt dat ze niet meer terug hoeven te komen, terwijl onze bedrijven niet zomaar mensen kunnen ontslaan.

Kunnen je wel stellen dat wij onze zaakjes niet op orde hebben, maar tegen (in onze ogen) slavenarbeid kun je niet concurreren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:31

en dat zie je nu ook met de grotendeels ( duitse ) auto industrie, de EV boot gemist, te lang op de lauweren gerust en te veel vertrouwen gehad in het eigen product
Het gaat juist om het vinden van een balans, we leggen onszelf regels op als EU waar andere landen niet aan hoeven te voldoen. Als we 0 protectionisme hebben dan kunnen we bijna niks meer zelf produceren. Daar komt nog eens bij dat de Chinese overheid bedrijven stimuleert met subsidies en zo effectief marktaandeel koopt.
Je kunt een bijna oneindige lijst maken met factoren die de kostprijs bepalen van een product maar uiteindelijk staat er maar 1 vraag centraal: Wat is het belang van het behouden van onze industriele capaciteit? Die belangen zijn economisch, technologisch en ook geo-politiek.

Dat Henk en Ingrid geen door de Chinese overheid gesubsideerde slavenbak kunnen rijden is minder van belang. Dat heeft alleen op de korte termijn een positief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 18:43
Wellicht is het al een keer benoemd maar ik kan het helaas niet vinden in dit topic, wat vinden jullie een verstandige financiële buffer bij aanschaf van een elektrische auto?

Wij houden altijd strikt het autogeld apart van andere rekeningen, hier moeten we het mee doen. We moeten/willen binnenkort een keer afscheid nemen van onze oude Megane diesel met 350k op de klok welke als 2e auto dienst doet. 1e auto is een Model Y in de lease welk ons enorm goed bevalt. De nieuwe auto zal gebruikt worden voor 3x in de week 180km woon-werk verkeer en verder niks. We zaten eigenlijk te kijken naar een mooie clio maar omdat de Model Y ons zo goed bevalt kijken we toch ook een beetje naar een model 3 RWD.

Nu had ik altijd als stelregel dat Budget minus 5000 euro het maximale aankoopbudget is zodat je nooit nat kunt gaat om onvoorziene ellende. Nog nooit nodig gehad gelukkig maar dat vinden wij altijd wel een lekker gevoel. Nu snap ik dat er nog weinig ervaring is met EV's op leeftijd maar hoeveel reserve zouden jullie aanhouden bij aanschaf van een 5 jaar oude EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
Dersan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:24:
Wellicht is het al een keer benoemd maar ik kan het helaas niet vinden in dit topic, wat vinden jullie een verstandige financiële buffer bij aanschaf van een elektrische auto?

Wij houden altijd strikt het autogeld apart van andere rekeningen, hier moeten we het mee doen. We moeten/willen binnenkort een keer afscheid nemen van onze oude Megane diesel met 350k op de klok welke als 2e auto dienst doet. 1e auto is een Model Y in de lease welk ons enorm goed bevalt. De nieuwe auto zal gebruikt worden voor 3x in de week 180km woon-werk verkeer en verder niks. We zaten eigenlijk te kijken naar een mooie clio maar omdat de Model Y ons zo goed bevalt kijken we toch ook een beetje naar een model 3 RWD.

Nu had ik altijd als stelregel dat Budget minus 5000 euro het maximale aankoopbudget is zodat je nooit nat kunt gaat om onvoorziene ellende. Nog nooit nodig gehad gelukkig maar dat vinden wij altijd wel een lekker gevoel. Nu snap ik dat er nog weinig ervaring is met EV's op leeftijd maar hoeveel reserve zouden jullie aanhouden bij aanschaf van een 5 jaar oude EV?
Tja ik heb gewoon wat geld op mijn spaarrekening voor als er iets fout gaat uberhaupt.
Ik heb niet apart geld voor de auto, ik ga er niet van uit dat er iets gebeurt en als dat wel zo is dan is daar mijn 'emergency-fund' voor. Dus ik heb idd minimaal 5k op een spaarrekening die instant kan overmaken naar de lopende rekening.

En ik zit, zoals de meeste hier gok ik, in de positie dat er meer geld op de spaar/beleg zit dan de auto waard is. Dus in nood gevallen is er altijd wat te regelen vanuit de langzame spaarrekening of de beleggingen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Ik vind dat nogal persoonlijk. Ik heb genoeg andere financiële reserves dat ik mij niet direct ga bezig houden met een apart budget voor autoherstellingen.

Sowieso zou ik nu even wachten tot begin volgend jaar omdat de occasiemarkt dan wat overspoeld gaat worden.
Ik zou eerder een auto met WP zoeken die gaat het toch beter doen in de winter.
En een budget voorzien van ca 20% van de aankoopprijs bij een 5 jaar oude auto lijkt me redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:39:
Het basissalaris bij BYD bedraagt $324 per maand. Om tot een fatsoenlijk inkomen te geraken, zijn arbeiders bijna verplicht om 6 dagen per week 12 uur per dag te werken.

Om nog maar niet te spreken over alle sociale vangnetten en verlofregelingen die wij kennen, en zij niet. Of over het feit dat als een bedrijf besluit een fabriek te sluiten de werknemers simpelweg bij de poort verteld wordt dat ze niet meer terug hoeven te komen, terwijl onze bedrijven niet zomaar mensen kunnen ontslaan.

Kunnen je wel stellen dat wij onze zaakjes niet op orde hebben, maar tegen (in onze ogen) slavenarbeid kun je niet concurreren.
Moest hieraan denken bij de discussie in het fatbike draadje: hoe kan men voor 850 euro winst maken op een 750w '250w' fatbike met allemaal electronica en poespas, een in europa geproduceerde beetje scholierenfiets kost meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Mijn nieuwe (nog te leveren) ID.3 staat blijkbaar op zomerbanden. Wat is verstanding;

- Winterbanden aanschaffen en deze (laten) monteren?
- De dealer vragen of ze deze willen wisselen voor winterbanden voor het afleveren (doen ze dat überhaupt?)
- Op zomerbanden laten staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 07-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:59:
Mijn nieuwe (nog te leveren) ID.3 staat blijkbaar op zomerbanden. Wat is verstanding;

- De dealer vragen of ze deze willen wisselen voor winterbanden voor het afleveren (doen ze dat überhaupt?)
Dat hangt van je eigen situatie en wensen af. Ga je in de winter naar het buitenland? Dan is winterbanden aanschaffen handig. Blijf je in Nederland en hoef je niet perse te rijden bij slecht weer, dan kan je overwegen er zomerbanden onder te houden.

Persoonlijk: Gewoon een setje winterbanden aanschaffen en keurig doorwisselen. Meest veilige optie en netjes de juiste band op het juiste moment onder je kont. En neem geen Nankang meuk, maar gooi er gewoon A-merk banden onder. Laatste advies ook van toepassing op zomerbanden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:59:

Dat ligt eraan of je van plan ermee op wintersport te gaan? Bij mijn Nissan Leaf heb ik de bewuste keuze gemaakt om de zomerbanden te behouden, aangezien lange reizen in de winter met deze EV een ware kwelling zijn. In Nederland valt nauwelijks sneeuw en als het wel valt, zijn de wegen binnen no time sneeuwvrij gemaakt.

Bij de benzineauto koos ik altijd voor vierseizoensbanden, echter de kosten voor een setje van 14inch banden vs 17inch is nogal een groot verschil. En ook niet geheel onbelangrijk, zowel op winterbanden en vierseizoensbanden zal je energieverbruik toenemen. De Nederlandse winters zijn namelijk relatief zacht, dus vaak is het 7 graden of warmer en dan zijn zomerbanden beter dan winterbanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Maar wij eten wel graag van de twee walletjes. :)

Ons hier een hoog brutoloon laten uitkeren (ik neem aan dat die 3731 € gemiddeld loon bruto is en niet netto? En om correcter te werken neem je beter de mediaan en niet het gemiddelde want hoge lonen en lage lonen geven bij een gemiddelde een vertekend beeld van wat de meerderheid te besteden heeft) om vervolgens met dat netto loon eigenlijk meer te kunnen aankopen omdat het merendeel op het product van lage loonlanden gebaseerd is.

Betaal de lage loonarbeiders hetzelfde loon als hier of koop alleen nog binnenlandse producten geproduceerd tegen een mediaan loon en je westerse koopkracht zakt ook als een pudding in elkaar.

Wij leven net zo in luxe omdat we onszelf een hoog loon laten uitkeren maar wel goederen kopen uit - zoals jij het zo mooi omschrijft - op basis van buitenlandse slavenarbeid.

On topic, het blijft ook een feit dat de legacy autobouwers de boot gemist hebben omdat ze op hun lauweren zijn gaan rusten en er bij de gekende productie van de uitontwikkelde brandstofmotor nog een tijdje veel hogere winsten te halen vielen. En op zware luxe auto's was de winstmarge nog groter.
Daar zijn ze dus te lang blijven steken. Economisch gezien is het veel goedkoper om een elektrische auto te bouwen dan een brandstofmotor met veel meer onderdelen die bovendien veel ingewikkelder in elkaar steekt. Maar dan had je wel de kost van een transitie in ontwerp en opzetten van nieuwe productielijnen zodat de winsten tijdelijk naar beneden gaan. En men heeft in het westen (en Japan) veel te lang gedacht dat dat elektrisch rijden na een tijd wel zou overwaaien.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37

Voor mij is dat 1/5 van het vermogen wat je op dat moment hebt exclusief wat er in je huis aan vermogen zit. (Dus vermogen in aandelen/obligaties/spaargeld/depositos/crypto)

Edit:
Inmiddels rijd ik al 10 jaar in een auto die inmiddels 19 jaar oud is en mij destijds 4500€ heeft gekost.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 07-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Dat ligt eraan of je van plan ermee op wintersport te gaan?
Daar moet je niet noodzakelijk voor op wintersport te gaan.
De winterperiode lijkt me nu net de aangewezen periode om - ook in de BeneLux - te per EV te verplaatsen en niet met de e-bike. :)
Wij rijden altijd met een set zomerbanden en een set winterbanden.
Je zomerbanden gaan dan ook veel langer mee dan een jaar lang met één set banden rijden.
En zelf banden wisselen is nu ook niet de kunst.

We rijden nu lease en dan zit de zomer/winterbanden gewoon in de lease en blijft de buitenseizoenset gewoon bij de bandenboer (aangeduid door de lease).
Maar toen ik nog privé reed wisselde ik de set zelf en sloeg ze op in het tuinhuis. Half uurtje werk per keer en klaar (en ik ben geen handige harry).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Gemiddeld maandloon China: €771 per maand, Nederland: €3.731 per maand.

Dit is nu precies de reden dat ook Europese autofabrikanten in China produceren, óók deels voor de Europese markt. Een groot aantal onderdelen voor Europese auto’s wordt in China gefabriceerd, tegen dezelfde lage lonen. Het speelveld is veel complexer dan politici ons willen doen geloven. Van één ding ben ik zeker: de Chinezen innoveren véél sneller dan wij, omdat ze geen last hebben van de wet van de remmende voorsprong. In Europa geloven veel mensen nog in fossiele auto’s en er zijn enorme belangen mee gemoeid. Daar hebben de Chinezen geen last van, deze molensteen om de nek van de Europese auto-industrie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:30:
Wij rijden altijd met een set zomerbanden en een set winterbanden.
Je zomerbanden gaan dan ook veel langer mee dan een jaar lang met één set banden rijden.
Het punt is een beetje dat het enige waar winterbanden écht in uitblinken de prestaties in de sneeuw zijn. Voor de gemiddelde winterse omstandigheden in Nederland zijn all-season banden echt prima (in de winter). Uiteindelijk is het grootste deel van de winter de temperatuur eigenlijk nog te hoog voor winterbanden. De gemiddelde temperatuur in de wintermaanden wil nog wel eens onder de 5 graden komen maar overdag is het ook heel vaak (veel) warmer.

All-season banden zijn een concessie, winterbanden zijn dat echter ook. Je zou met Nederlandse omstandigheden zelfs een argument kunnen maken voor all-season banden in de winter en zomerbanden in de zomer.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-10-2024 12:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Dit is nu precies de reden dat ook Europese autofabrikanten in China produceren, óók deels voor de Europese markt. Een groot aantal onderdelen voor Europese auto’s wordt in China gefabriceerd, tegen dezelfde lage lonen. Het speelveld is veel complexer dan politici ons willen doen geloven. Van één ding ben ik zeker: de Chinezen innoveren véél sneller dan wij, omdat ze geen last hebben van de wet van de remmende voorsprong. In Europa geloven veel mensen nog in fossiele auto’s en er zijn enorme belangen mee gemoeid. Daar hebben de Chinezen geen last van, deze molensteen om de nek van de Europese auto-industrie.
Maar ook dan is het verhaal nogal complex.
Een aantal van die Chinese fabrikanten die enkel EV's bouwen (voor zowel Chinese als Eu and US markten) maken nog geen winst. De vraag is dan of ze voldoende financiering zullen blijven vinden om tot winstgevendheid te komen.

Denk maar aan Nio bv.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
assje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Je zou met Nederlandse omstandigheden zelfs een argument kunnen maken voor all-season banden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Dit is precies wat ik doe :+

De 'all-season' (ik vind de naam de lading niet echt dekken) presteert namelijk aanmerkelijk beter in de omstandigheden die wij aantreffen in de Hollandse 'winters', dan de winterband.

Ben er ook mee op wintersport geweest (3PMSF-symbool) en dat ging uiteraard prima, de Oostenrijkers houden de wegen goed schoon. Als je in een omstandigheid komt dat de all-seasons niet meer toereikend zijn, moet je meestal sowieso al kettingen leggen. Ook om de winterband.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Ben er ook mee op wintersport geweest (3PMSF-symbool) en dat ging uiteraard prima, de Oostenrijkers houden de wegen goed schoon. Als je in een omstandigheid komt dat de all-seasons niet meer toereikend zijn, moet je meestal sowieso al kettingen leggen. Ook om de winterband.
Met goede winterbanden en een AWD kom je toch echt ver zonder kettingen hoor.
Maar in NL en B staat alles toch stil als er nog 3cm sneeuw op de weg ligt door files...

Als er natuurlijk nog 25cm losse sneeuw ligt, dan heb je die kettingen wel nodig, maar in onze streken beweegt dan niks meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
[...]
All-season banden zijn een concessie, winterbanden zijn dat echter ook. Je zou met Nederlandse omstandigheden zelfs een argument kunnen maken voor all-season banden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Ook hier exact deze strategie.
Na bestuderen van vele banden tests ook de conclusie getrokken dat een all-season in de winter, zeker voor nederland, de beste keus is.
Winterbanden doen het bijvoorbeeld als het in februari een keer lekker droog is en boven 10°C slechter dan een all-season. (maak maar eens een noodstop)
De keren dat een echte winterband het veel beter doet dan een all-season zijn voor de nederlandse omstandigheden op één hand te tellen. Ik durf zelfs te stellen de midden europese omstandigheden minus de echte alpen gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Met goede winterbanden en een AWD kom je toch echt ver zonder kettingen hoor.
Maar in NL en B staat alles toch stil als er nog 3cm sneeuw op de weg ligt door files...

Als er natuurlijk nog 25cm losse sneeuw ligt, dan heb je die kettingen wel nodig, maar in onze streken beweegt dan niks meer.
Zeker, mee eens, maar dan moet je wel een 'goede' AWD hebben.

Ik heb alleen achterwielaandrijving en dan ben je sowieso al redelijk gauw de sjaak bij gripverlies. En ik heb ook een keer geconstateerd dat ik geen 'sperdifferentieel' heb. Linksachter zat ik vast in een weiland en hoewel ik rechts nog voldoende grip had, kwam ik er nooit (zonder hulp) weg.

Is er een BEV die wel sperwerking heeft op het differentieel? Voor en achter zijn separate motoren, dus gaat vooral om sperwerking tussen links-rechts dan? Iemand die daar meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Alleen mag je met veel all-season banden Duitsland niet meer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

deboss65 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Ook hier exact deze strategie.
Na bestuderen van vele banden tests ook de conclusie getrokken dat een all-season in de winter, zeker voor nederland, de beste keus is.
Winterbanden doen het bijvoorbeeld als het in februari een keer lekker droog is en boven 10°C slechter dan een all-season. (maak maar eens een noodstop)
De keren dat een echte winterband het veel beter doet dan een all-season zijn voor de nederlandse omstandigheden op één hand te tellen. Ik durf zelfs te stellen de midden europese omstandigheden minus de echte alpen gebieden.
Dan hangt het er wel van af op wat voor tijdstippen je moet rijden. Als je 4 dagen per week om 7 uur de deur moet is de kans dat het dan al 10 graden is wat kleiner dan wanneer je om 15:00 een boodschap gaat doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Enkel onder winterse omstandigheden, dat is nog wel een belangrijke nuance. Daarnaast is het M+S symbool al heel wat jaren achterhaald... Het grootste deel van de all-season banden die hier op de markt zijn heeft gewoon het 3PMSF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Maar ook dan is het verhaal nogal complex.
Een aantal van die Chinese fabrikanten die enkel EV's bouwen (voor zowel Chinese als Eu and US markten) maken nog geen winst. De vraag is dan of ze voldoende financiering zullen blijven vinden om tot winstgevendheid te komen.

Denk maar aan Nio bv.
Tesla heeft in de beginjaren ook enorme verliezen geleden, dat is een normaal verschijnsel voor een tech startup. De Chinese autofabrikanten zijn daarin niet anders dan hier in het westen. Er zal ongetwijfeld een aantal Chinese startups op korte termijn verdwijnen, die worden heus niet overeind gehouden door de Chinese staat. Tegelijk ben ik realistisch genoeg om te zien dat er sprake is van onbalans in de economische relatie met China. Chinese bedrijven hebben hier in Europa veel meer vrijheid om te investeren dan vice versa. Maar vergeet niet dat de Duitse automakers een aanzienlijk deel van hun omzet in China halen. En ja, de Chinese overheid stimuleert al heel lang de overgang naar schoon transport. Toen ik in 2007 in Sjanghai was, verbaasde mij al dat je alleen elektrische scooters op straat zag. Niks stinkende 2-takt motoren die in de rest van Azië in grote aantallen rondreden en -rijden. Die Duitse automakers hebben veel te lang gedacht dat hun glanzende bolides op fossiele brandstof populair zouden blijven jn China.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
[...]

Vanaf 2018 moeten All Seasons het Alpine logo gebruiken en niet meer het M+S logo.
Banden met M+S mogen niet meer. Dat zijn dus banden die meer dan 6 jaar oud zijn.
In het artikel zelf "Hoewel banden met het M+S-keurmerk al een tijdje niet meer worden verkocht, zullen ze waarschijnlijk nog steeds op een groot aantal auto’s worden gebruikt."
Dat slaat nergens op en ze noemen niet de beredenatie. De comments geven ook aan dat het artikel bangmakerij is.
De 2 paar AllSeasons die ik de afgelopen 4 jaar heb gekocht hebben gewoon het Alpine logo.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
[...]

Mede door de reacties hier heb ik deze nu op het oog en die heeft het symbooltje:

https://www.bandenleader....ers%25255B0%25255D%253D25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Crazy D schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Dan hangt het er wel van af op wat voor tijdstippen je moet rijden. Als je 4 dagen per week om 7 uur de deur moet is de kans dat het dan al 10 graden is wat kleiner dan wanneer je om 15:00 een boodschap gaat doen.
Klopt, maar ook als het droog is onder de 10 graden zal de all-season een kleinere of op zijn slechtst dezelfde remweg hebben als de winterband. Wat ik al schreef zal de winterband alleen onder de "echte" winterse omstandigheden het beter doen. Lees: sneeuw en ijzel. Dit is de concessie die je dan doet met de keuze voor all-seasons.
Maar aan de andere kant doet de all-season het onder al deze omstandigheden beter dan het hele jaar door op zomerbanden blijven rondrijden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:In de herhaling:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Ik mis even wat het hebben van all season of winterbanden specifiek te maken heeft met de BEV, aangezien dat voor alle voertuigen geldt. Als er specifieke aanraders zijn voor BEV's dan zie ik die graag, maar anders past deze discussie beter in een apart topic zoals bijvoorbeeld Keuze zomerbanden of All-Seasons OF door een apart (verzamel)topic hiervoor te maken (is wellicht niet eens een heel slecht plan)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

jdbiggelaa schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

De reden dat instapmodellen van de markt worden gehaald, is eenvoudig: er wordt niet genoeg aan verdiend. Ook instapmodellen moeten namelijk worden voorzien van veel electronia, software en verplichte veiligheidssystemen. Dat maakt de verschillen in kostprijs met een groter model steeds kleiner.
Alleen wil niet iedereen een groter model, ik niet tenminste. Als er dan geen instap / klein model beschikbaar is bij fabrikant A maar wel bij fabrikant B (Kia bv met de picanto) dan ga ik toch naar fabrikant B als ik in de markt ben voor een kleine auto.
Ik snap het argument wel maar kia heeft bv nog altijd meer dan 6000 picanto's verkocht, ondanks dat je voor een kleine meerprijs een B segmenter kunt kopen ipv een a segmenter, niet iedereen wil dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Nou de Hyundai Inster is anders toch gewoon een stadsauto, alleen ze hebben slim nagedacht. Als je vrouw klein is, dan kun je die achterbank helemaal naar voren schuiven en dan vergroot je de bagageruimte van 238 naar 351 liter.

Ik denk dat ik daar wel mee zou kunnen leven: 11kW boordlader is ook okay natuurlijk. Maar ik moet eerst de 3 jaar SEPP uitzitten en het liefste, koop ik de luxere uitvoering tweedehands. Want ik wil wel 360 graden camera erop en eraan. Liefste ook nog een Pro-Pilot achtige cruise control, aangezien mijn Leaf dat ook allemaal heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Heeft er hier iemand toevallig ook bijgehouden hoeveel battery capaciteit er verloren is gegaan na x jaar? Ik vind 11% na 3 jaar in onderstaande filmpje best behoorlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Tristan op 07-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja maar niet in een VW.
Na 52 maanden en 78000 km had onze e-Niro een gemeten SoH van 100%.
Volgens mijn eigen bijgehouden data was het verschil in range na 52 maanden en maand 1 bij 100% SoC 5%.

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:45:
Heeft er hier iemand toevallig ook bijgehouden hoeveel battery capaciteit er verloren is gegaan na x jaar? Ik vind 11% na 3 jaar in onderstaande filmpje best behoorlijk.

[YouTube: This is how much range my VW Id.3 LOST in 3 years (Degradation)]
Ja met Leafspy kan ik het uitlezen: mijn Leaf uit 2019 heeft ook ongeveer 11% accudegradatie. Ik vind 11% na 3 jaar ook wel veel, alleen hoe is er met de ID3 opgesprongen? Als er veel snel geladen is, dan kan dat negatieve gevolgen voor de SoH hebben.

Je accudegradatie meten aan de hand van de GoM, is heel onbetrouwbaar: dan zou mijn Leaf zelfs capaciteit erbij gekregen hebben, want hij heeft weleens 300km actieradius getoond en dat is meer dan de 270km WLTP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
10% na pakweg 120k km is toch heel normaal?
Ik heb "geluk" in dat ik op 6.6% zit met de model 3, maar dat is toch ook wel echt aan de goede kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21

Bjorn heeft het ook getest, YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh vs VW ID3 1st battery degradation test

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Caelorum schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:04:
10% na pakweg 120k km is toch heel normaal?
Ik heb "geluk" in dat ik op 6.6% zit met de model 3, maar dat is toch ook wel echt aan de goede kant.
Ik denk niet dat je naar de km-stand zou moeten kijken: uiteindelijk kan een accupakket een x-aantal laadcyclusses meegaan, dus je energieverbruik heeft dan grote invloed op je SoH. Als je er een beetje een sportieve rijstijl op na houdt en daardoor vaker (snel) moet laden, dan heb je natuurlijk ook meer laadcyclussen nodig.

Daarin tegen heb je veel minder laad cyclussen nodig wanneer heel bewust zuinig rijdt. En dus kunnen dezelfde autos die op dezelfde dag van de band gerold zijn, even veel km's gereden hebben. Maar de ene knalde over de Autobahn en de andere reed rustig over de Landstraße, dan denk ik dat de laatste auto een stuk minder degradatie zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet het belang van laadcycli (bij normaal gebruik) ook niet overroepen.
Een gezonde accu kan duizenden laadcycli aan.
Op die 52 maanden deed ik slechts 187 volledige cycli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:27:
Je moet het belang van laadcycli (bij normaal gebruik) ook niet overroepen.
Een gezonde accu kan duizenden laadcycli aan.
Op die 52 maanden deed ik slechts 187 volledige cycli.
Interessant, dus wel of niet 's avonds aan de kabel leggen als hij bijvoorbeeld nog op 60% vol is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Ik denk niet dat je naar de km-stand zou moeten kijken: uiteindelijk kan een accupakket een x-aantal laadcyclusses meegaan, dus je energieverbruik heeft dan grote invloed op je SoH. Als je er een beetje een sportieve rijstijl op na houdt en daardoor vaker (snel) moet laden, dan heb je natuurlijk ook meer laadcyclussen nodig.

Daarin tegen heb je veel minder laad cyclussen nodig wanneer heel bewust zuinig rijdt. En dus kunnen dezelfde autos die op dezelfde dag van de band gerold zijn, even veel km's gereden hebben. Maar de ene knalde over de Autobahn en de andere reed rustig over de Landstraße, dan denk ik dat de laatste auto een stuk minder degradatie zal hebben.
Kilometerstand zegt tenminste iets. Maar als je het wil weten. Gemiddeld 1 keer per week aan de snellader. Eigenlijk alleen het de laatste twee jaar wat minder. Daarvoor had ik in die 3 jaar ook wel eens weken van 4 keer per week aan de snellader. Oprijden tot 0% (of zelfs daaronder waardoor een gracht overrijden in Delft zelfs lastig werd) of 12 uur of langer op 100% laten staan (wat echt killing is voor dit soort accu's). Veel laten staan op een hele lage soc. Enige wat ik nooit heb gedaan is veel kleine laadbeurten. Dat is wat minder praktisch zonder eigen laadpaal.

Ik heb zo ongeveer alles gedaan waarvan mensen zeggen dat je het niet moet doen of waarvan Tesla zelfs heeft aangegeven dat je het niet moet doen. Ik zie het alleen niet terug in de cijfers en ik denk dat ik er nog best veel geluk mee heb gehad. Genoeg dat ik bezig ben hem over te kopen van de LM.

In de 86k km die gelogged zijn (de eerste 30k is "kwijt") heb ik 304 laadcycli gehad met een totaal van 14.7 MWh geladen verspreid over 765 laadbeurten.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 07-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09

Mijn indruk is dat MEB auto's vooral de ID.3 van 2020 generatie al na 1 of 2 jaar rij gebruik op 8% degradatie zitten echter dat dat het vanaf daar langzaam gaat. 12% is het hoogste wat ik heb gehoord.

Mijn ID.3 van december 2020 zit na 122k kilometerstand op ongeveer 10% degradatie. Mijn onderbuik zegt dat de auto vrij eenvoudig een 300k kilometer stand gaat halen met een leeftijd van 9 jaar en dan nog ruim boven de 80% capaciteit zal zitten. Maargoed tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Caelorum schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Enige wat ik nooit heb gedaan is veel kleine laadbeurten. Dat is wat minder praktisch zonder eigen laadpaal.
Dat doe ik juist wel: vaak tijdens winkelen in Duitsland, dan laad ik hooguit 12kWh bij in een tijdsbestek van maximaal 2 uurtjes. Voor mij praktisch want ik ben ook afhankelijk van de publieke laadpaal en schijnbaar is het goed voor het type accupakket, welke de Leaf heeft.

Zaterdag kwam ik met 8% thuis om 17:30 de auto aan de publieke laadpaal gehangen tot 22:30 ofzo: bij 49% ontkoppeld en enkel de auto een vak vooruit gereden, zodat ik niet in overtreding zou zijn. Het schijnt dus zelfs beter te zijn om het accupakket slechts tot 50% vol te laden, maar ik doe dat ook zodat ik nog wat ruimte heb om bij het winkelen in Duitsland te laden B)

Tot 100% laden is ja niet goed, dus ik probeer altijd een marge in te bouwen. Zodat ik kan profiteren van de goedkopere stroom, bij de Duitse supermarkt. Als de laadpaal niet voor de zoveelste keer stuk is is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@MathiasMetzger het eerste jaar ging het wel prima, maar het jaar erna heb ik constant moeten vechten voor een plek in de buurt. We deelden 1 paal met 2 aansluitingen voor ik denk een Tesla of 8. Dat was dus letterlijk wachten op de notificatie van de app dat de paal vrij was en dan snel naar de auto rennen en hopen dat je de eerste was
.
Dus sindsdien laad ik hem gewoon vol tot 90% en vind ik het wel prima.

Gelukkig is dat sindsdien behoorlijk verbeterd en vooral in de wijk waar ik nu woon was het behoorlijk goed te doen. Maar een 5-tal keer even iets verder moeten lopen. Maar ook hier begint de druk op de palen weder toe te nemen.

De laadpaal voor thuis ligt overigens hier in een kamer. Moet ik alleen nog even wat buizen en kabels voor trekken.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 07-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Interessant, dus wel of niet 's avonds aan de kabel leggen als hij bijvoorbeeld nog op 60% vol is?
Euh, ik begrijp het verband niet?
Een cyclus is één keer de accu volladen en ontladen.
Of je dat in één keer doet of in stappen maakt niet uit.

Wanneer het maar even kan ga ik laden (thuis, werk, dstination charger,...) en dat tot 100% SoC.
Het enige wat ik niet doe is tot 100% laden en dan langdurig laten stilstaan.

Overwegend AC laden en slechts uiterst zelden aan een DC lader.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:35:
Optimaal voor de accu is zo min mogelijk hoge en lage SOC. Dus, optimaal voor accu is wel aan de lader en dan tot 80% bijvoorbeeld.

Dit is ongeveer standaard wat ik doe, bij >40% aan de lader en laden tot 80%.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:02:
Een cyclus is één keer de accu volladen en ontladen.
Of je dat in één keer doet of in stappen maakt niet uit.
Voor het aantal cyclussen maakt dat niet uit, voor de impact op slijtage van die cylcus wel. Of het allemaal echt relevant is op de gemiddelde levensduur zal de vraag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
assje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:06:
[...]

Optimaal voor de accu is zo min mogelijk hoge en lage SOC. Dus, optimaal voor accu is wel aan de lader en dan tot 80% bijvoorbeeld.

Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:06:
[...]
Ieder zijn eigen idee daarover maar mijn eigen data spreken dat al tegen.
Zoals eerder geschreven laad ik zoveel mogelijk op tot 100%* en dat heeft tot op heden (na bijna zes jaar) nog geen enkele negatieve invloed gehad op de SoH van de accu's.

En ik neem uiteraard geen (relatief dure) EV in gebruik om slechts 40% van de capaciteit te benutten.

*en tot 100% laden op de GOM is ook iets anders dan de werkelijke 100% volladen.
Doorgaans heeft een EV een bruto en netto capaciteit. Ik reken dan ook met de netto capaciteit want als gebruiker is de brutocapacieit van de accu voor mij beveiligd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:26:
Ieder zijn eigen idee daarover maar mijn eigen data spreken dat al tegen.

Zoals eerder geschreven laad ik zoveel mogelijk op tot 100%* en dat heeft tot op heden (na bijna zes jaar) nog geen enkele negatieve invloed gehad op de SoH van de accu's.
Los van een N=1 heb je in werkelijkheid helemaal geen data en zelfs nauwelijks inzicht. Wat we wel hebben is gewoon inhoudelijke data hoe degradatie van batterijen werkt.

Over de significantie kan je debatteren, over het bestaan van de relatie niet.
En ik neem uiteraard geen (relatief dure) EV in gebruik om slechts 40% van de capaciteit te benutten.

*en tot 100% laden op de GOM is ook iets anders dan de werkelijke 100% volladen.
Doorgaans heeft een EV een bruto en netto capaciteit. Ik reken dan ook met de netto capaciteit want als gebruiker is de brutocapacieit van de accu voor mij beveiligd.
Die grotere batterij komt heus een paar keer per maand wel van pas. 75% van mijn kilometers zijn echter gewoon dagelijkse commute en dan is 2x per week even aan de lader echt niet zo ingewikkeld.

Wat betreft de aanwezigheid van buffers vanuit fabrikant; dat de grenzen minder opgezocht worden zal de impact verminderen maar verandert niet aan de relatie. Tot 80% laden is uiteindelijk ook maar arbitrair, tot 60% laden zou aannemelijk nog beter zijn. Zo moet ieder het gebruik kiezen dat bij hem past, als ik een lange rit heb laad ik ook tot 100%.

Verder, de vraag is hoe groot die buffers bij jouw auto nu nog zijn; daar zit namelijk jouw 5-15% degradatie die jouw accu ook gewoon heeft waarschijnlijk verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard is het een n=1 verhaal.
Er werd dan ook naar persoonlijke ervaringen gevraagd en dat is net wat ik deed;

De buffer is 3 kWh en er is nog geen degradatie.
De huidige EV is nog maar 3 maand oud.

De cijfers die ik eerder gaf gaan over de volledige gebruiksduur van de vorige.
En die had 10 kWh minder capaciteit.
Bij een gelijk gebruik zullen de cycli over eenzelfde periode dus nog lager zijjn

De buffer bij de vorige accu was in dezelfde grootorde.
16% degradatie kan dus niet want zo groot is de bufferruimte niet eens.

De enige goede reden dat je in de praktijk niet boven 80% wil laden is bij rapid charging.
Bij de meeste HV accu's zakt de laadsnelheid dan immers als een pudding in elkaar en is er teveel tijdverlies in verhouding tot extra gewonnen range.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 07-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:58:
Uiteraard is het een n=1 verhaal.
Er werd dan ook naar persoonlijke ervaringen gevraagd en dat is net wat ik deed;

De buffer is 3 kWh en er is nog geen degradatie.
De huidige EV is nog maar 3 maand oud.
Hebben wij het hier over een leaseauto? Ik rij in de regel tweehands autos, dus nu ook mijn Leaf. Hoe de vorige particuliere eigenaar ermee omgegaan is? Dat zal ik nooit weten, maar dankzij Leafspy kon ik wel zien dat er slechts een paar keer snel geladen was.

Waarom ik vraag of het over een leaseauto gaat? Dat lijkt misschien niet relevant: maar de fabrikant geeft niet voor niets 8 jaar of 160.000km garantie op het accupakket. De kans dat het accupakket kapot gaat in die 5 jaar dat je die auto leaset, is heel klein. Fabrikanten hebben die buffers juist ingebouwd omdat ze weten, dat niet alle bestuurders zich aan de ongeschreven regels zullen houden.

Het enige wat de fabrikant dient te garanderen, is dat dit accupakket een capaciteit van minimaal 70% weet te behouden na 7 jaar en 364 dagen. Of 159.999km's. Maar wat de gevolgen op de lange termijn zijn? Dat is ook precies waar de particulier bang voor is, wanneer hij of zij een tweedehands EV koopt.

Met mijn vorige benzineauto heb ik veelvuldig geschakeld: terugschakelen, om af te remmen op de motor om zo benzine te besparen. Bij 120.000km kreeg ik het gevoel, dat de auto niet meer lekker deed schakelen. Versnellingsbak olie laten verversen. Het mocht niet baten... toen ingeruild op een EV. Maar wie weet zit de huidige eigenaar nu met een kapotte versnellingsbak, omdat ik tegen de adviezen in deed terugschakelen zodat ik de mechanische remmen zo min mogelijk diende te gebruiken.

Een dealer die kijkt daar niet naar bij het inruilen, net zoals ze niet echt kijken naar hoe de staat van het accupakket daadwerkelijk is. Want die SoH zegt niet zoveel over de gezondheid van het accupakket. Het zegt alleen iets over de resterende capaciteit. Niet of je die resterende capaciteit ook daadwerkelijk volledig kunt gebruiken. Dan zit de energie nog wel in je accupakket, maar raakt je accupakket in onbalans zodra je onder de 20% komt. Dat noemen ze dan zwakke accucellen.

Vooral bij Leaf's kom je dat regelmatig tegen, maar van andere EV's hebben wij helemaal nog geen data. Die zijn veel te nieuw, terwijl de Leaf's en ook de eerste Tesla's al sinds 2011 op de markt zijn. Uiteraard is zowel bij de Leaf en ook Tesla het een en ander veranderd, de 1e Leaf's waren berucht voor extreme accudegradatie. Nu valt het eigenlijk reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:37:
[...]
Hebben wij het hier over een leaseauto?
Bedrijfslease.
Waarom ik vraag of het over een leaseauto gaat? Dat lijkt misschien niet relevant: maar de fabrikant geeft niet voor niets 8 jaar of 160.000km garantie op het accupakket. De kans dat het accupakket kapot gaat in die 5 jaar dat je die auto leaset, is heel klein. Fabrikanten hebben die buffers juist ingebouwd omdat ze weten, dat niet alle bestuurders zich aan de ongeschreven regels zullen houden.
Volledig mee eens.
Fabrikanten geven doorgaans een garantie op een termijn/km waarvan ze vrij zeker zijn dat het product het minimaal uithoudt.
Het enige wat de fabrikant dient te garanderen, is dat dit accupakket een capaciteit van minimaal 70% weet te behouden na 7 jaar en 364 dagen. Of 159.999km's. Maar wat de gevolgen op de lange termijn zijn? Dat is ook precies waar de particulier bang voor is, wanneer hij of zij een tweedehands EV koopt.
Correct.
Als particulier kan je dan ook beter voor de aankoop de SoH van de accu afdoende (laten) testen.
Met een accu met kapotte cellen/onbalans haal je doorgaans ook geen optimale range meer.
Een gereden km blijft nog altijd een gereden km.
Percentages kunnen, afhankelijk van de deugdelijkheid van de test, een vertekend beeld geven maar het aantal km dat je op een batterijlading nog kan rijden is gewoon wat het is, een feit.

De eerste Leafs zijn ook geen goede referentie.
Ze werden niet actief gekoeld en hebben dan ook een gekend probleem met degradatie.
Nu valt het eigenlijk reuze mee.
Ik rij sinds 2019 nog uitsluitend BEV en stel met je vast dat het jaar na jaar alleen maar beter wordt.
Ik ben al aan mijn derde BEV toe.
Er rijden ook een 4000 BEV's rond in de firma die - zoals al eens voorkomt bij leaseauto's niet altijd met zachtheid behandeld worden -en de data daarvan zijn voor mij toegankelijk.
Doorgaans is de accu niet het probleem waar een EV het eerst op begeeft.
Dat is dus al iets meer ervaring dan n = 1. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
[...]

Want die SoH zegt niet zoveel over de gezondheid van het accupakket. Het zegt alleen iets over de resterende capaciteit. Niet of je die resterende capaciteit ook daadwerkelijk volledig kunt gebruiken. Dan zit de energie nog wel in je accupakket, maar raakt je accupakket in onbalans zodra je onder de 20% komt. Dat noemen ze dan zwakke accucellen.
SOH betekend letterlijk "State Of Health" en geeft dus de gezondheid van het accupack aan.
De SOH en (bruikbare) capaciteit van de accu zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Omdat in de regel vele cel pakketten in serie staan zal de zwakste cel pakket (met de laagste capaciteit, dus SOH) de SOH van het hele pakket bepalen, en daarmee de bruikbare capaciteit van het hele pakket.
Dit is wat je als gebruiker merkt.
Vervangen van die ene zwakke cel zal de SOH van het hele accupakket verhogen tot de SOH van de eerstvolgende zwakste cel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
[...]
Maar wat de gevolgen op de lange termijn zijn? Dat is ook precies waar de particulier bang voor is, wanneer hij of zij een tweedehands EV koopt.
Klopt helemaal en is een enorme, zo niet de grootste rem voor de 2e hands EV markt.

[ Voor 5% gewijzigd door deboss65 op 08-10-2024 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
IvoB2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:38:
[...]
Doorgaans is de accu niet het probleem waar een EV het eerst op begeeft.
Dat is dus al iets meer ervaring dan n = 1. :)
Wat dan wel?

Autofabrikanten zouden eigen allemaal plug&play accu’s moeten gaan gebruiker die allemaal op een standaard werken.

Dan heb je schaalvoordeel, makkelijk vervangbaar en kan een BEV tientallen jaren mee.

En als ze dan ook met software loze infotainment systemen en alleen de displays komen dan raakt ook dat niet hopeloos achter waardoor een tien jaar oude auto eigenlijk niet meer interessant is. Android Auto of Apple CarPlay kunnen namelijk prima die hele functie overnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Tristan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:15:
Wat dan wel?

Autofabrikanten zouden eigen allemaal plug&play accu’s moeten gaan gebruiker die allemaal op een standaard werken.

Dan heb je schaalvoordeel, makkelijk vervangbaar en kan een BEV tientallen jaren mee.

En als ze dan ook met software loze infotainment systemen en alleen de displays komen dan raakt ook dat niet hopeloos achter waardoor een tien jaar oude auto eigenlijk niet meer interessant is. Android Auto of Apple CarPlay kunnen namelijk prima die hele functie overnemen.
Het probleem is dat autofabrikanten helemaal niet willen dat een EV "tientallen jaren" meegaat, dus zullen ze de moeite om dat te bewerkstelligen zich besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
deboss65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

SOH betekend letterlijk "State Of Health" en geeft dus de gezondheid van het accupack aan.
De SOH en (bruikbare) capaciteit van de accu zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Nouja zo letterlijk moet je "state of health" echt niet nemen: stel je hebt tien accucellen in serie staan, welke de BMS vervolgens probeert netjes te balanceren. Op een gegeven moment lukt dat niet meer, dan ontstaat zo'n danig hoog verschil in voltages tussen de accucellen. Dat jouw EV zegt, nu gaan wij alleen nog maar kruipen aka schildpad modus.

Afbeeldingslocatie: https://proxy.imagearchive.com/2bc/2bc401d9b301cb02f8ab741df9c73a7f

Dit is het mooie aan Leafspy, daarmee kun jezelf zien wat de daadwerkelijke staat van het accupakket is. Je ziet dan ook nog een Hx waarde van slechts 47% en niemand weet precies wat het betekent, echter het is wel duidelijk dat al die Leaf accupakketen welke in slechte staat verkeren. Maar opzicht nog een acceptabele SoH hebben? Wel vrijwel altijd een verontrustende lage Hx waarde hebben.

Feitelijk is die 75% SoH er gewoon, maar raakt het accupakket dusdanig uit balans: dat de gebruiker die overgebleven capaciteit niet kan gebruiken. Daarom is SoH als cijfer niets zeggend, als je echt wilt weten hoe de staat van je accupakket is? Dan moet je hem met diagnose apparatuur van 100% naar 0% leegrijden, dan weet je of het accupakket in goede staat is of niet.

Ik ga dat waarschijnlijk wel missen, een app als Leafspy: want je maakt mij niet wijs dat de SoH van een 5 jaar oude Hyundai/Kia 100% is. De auto heeft dan hoogstens zijn buffer nog niet opgebruikt, maar de bruto SoH zou na 8 jaar al 70% kunnen zijn. Terwijl het neto nog 80% is en dat is mooi voor Hyundai/Kia, want dan hoeven ze geen garantie te verlenen _O- ( bij wijze van spreken )

Dus waarschijnlijk meet iedere fabrikant die SoH ook nog op zijn eigen manier en bij de Leaf is nieuw de SoH nooit 100% maar 99,9% ofzo. De SoH van een Leaf, wordt dus daadwerkelijk gemeten over de gehele accucapaciteit. Niet alleen de netto accucapaciteit, want circa 2 a 3% kan ik nooit benutten, ook nieuw niet. Je reserve wordt ook kleiner naarmate de accucapaciteit afneemt, nieuw is die iets van 5kWh bij een 40kWh Leaf en bij mijn 2019 is dat nu nog ongeveer 3.5kWh. Ik heb 1x daadwerkelijk gebruik gemaakt van die reserve.

Het is dat de MRB eraan komt, anders zou ik serieus overwegen mijn 40kWh Leaf in te ruilen voor een 62kWh. Met Leafspy kan ik toch controleren wat de staat van het accupakket is. En ben iemand die overdreven alle ongeschreven regels volgt, dus daarom zie ik het ontbreken van actieve koeling niet perse als een probleem. Alleen dan wil ik wel weten of de vorige eigenaar/bestuurder veel snel geladen heeft, of niet? Dat kan ik met Leafspy dus zien en of ik dit bij andere EV's ook kan uitlezen? Volgens mij niet?

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zowat alles wat er in een auto op basis van huidige technologie (die ook in een recente auto met een brandstofmotor zit) wordt gebruikt.
De tijd dat auto's (of eender welk ander spul) gebouwd werden om tientallen jaren mee te gaan ligt al even achter ons.

Slechte kogellagers, technische componenten, niet bugvrije software, electronica,.......

In mijn vorige EV ging er na 45000 km bv. een kogellager in de electromotor stuk waardoor er lichte trillingen optraden.
In garantie werden vervolgens (en zonder morren) gewoon de motorophanging, de gearbox en tenslotte de electromotor vervangen. En ook dat is geen n = 1 verhaal want een gekend probleem bij dit type auto. Net zoals bij andere EV's de ICCU een gekend probleem is, bij VW de software van het infotainment tot de laatste jaren een gekend probleem was, enz.

Waarom zouden auto- en batterijfabrikanten volgens één standaard moeten werken? Het zijn elkaars concurrenten en voeren alleen standaarden wanneer ze daar zelf beter van worden of verplicht worden door een hogere overheid.
Er is ook niet één standaard bij laadkoppeling (CHAdeMo, CCS, NACS), er is niet één standaard bij smartphones, de USB poorten zijn zelfs maar recent standaard geworden onder druk van de EU, enz.

Onder commerciële druk van o.a. Aziatische producenten worden EU fabrikanten nu wel steeds meer gedwongen tot eenmaking en standaardisatie van e-platformen (of op termijn te verdwijnen).
Zo delen verschillende merken en voertuigtypes al hetzelfde e-platform en rollen de accucellen van de band van slechts enkele wereldspelers.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2024 09:28 ]

Pagina: 1 ... 340 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic