Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
MathiasMetzger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

Nouja zo letterlijk moet je "state of health" echt niet nemen: stel je hebt tien accucellen in serie staan, welke de BMS vervolgens probeert netjes te balanceren. Op een gegeven moment lukt dat niet meer, dan ontstaat zo'n danig hoog verschil in voltages tussen de accucellen. Dat jouw EV zegt, nu gaan wij alleen nog maar kruipen aka schildpad modus.

[Afbeelding]

Dit is het mooie aan Leafspy, daarmee kun jezelf zien wat de daadwerkelijke staat van het accupakket is. Je ziet dan ook nog een Hx waarde van slechts 47% en niemand weet precies wat het betekent, echter het is wel duidelijk dat al die Leaf accupakketen welke in slechte staat verkeren. Maar opzicht nog een acceptabele SoH hebben? Wel vrijwel altijd een verontrustende lage Hx waarde hebben.

Feitelijk is die 75% SoH er gewoon, maar raakt het accupakket dusdanig uit balans: dat de gebruiker die overgebleven capaciteit niet kan gebruiken. Daarom is SoH als cijfer niets zeggend, als je echt wilt weten hoe de staat van je accupakket is? Dan moet je hem met diagnose apparatuur van 100% naar 0% leegrijden, dan weet je of het accupakket in goede staat is of niet.

Ik ga dat waarschijnlijk wel missen, een app als Leafspy: want je maakt mij niet wijs dat de SoH van een 5 jaar oude Hyundai/Kia 100% is. De auto heeft dan hoogstens zijn buffer nog niet opgebruikt, maar de bruto SoH kan dan al 70% zijn. Terwijl het neto nog 80% is en dat is mooi voor Hyundai/Kia, want dan hoeven ze geen garantie te verlenen _O-

Dus waarschijnlijk meet iedere fabrikant die SoH ook nog op zijn eigen manier en bij de Leaf is nieuw de SoH nooit 100% maar 99,9% ofzo. De SoH van een Leaf, wordt dus daadwerkelijk gemeten over de gehele accucapaciteit. Niet alleen de netto accucapaciteit, want circa 2 a 3% kan ik nooit benutten, ook nieuw niet. Je reserve wordt ook kleiner naarmate de accucapaciteit afneemt, nieuw is die iets van 5kWh bij een 40kWh Leaf en bij mijn 2019 is dat nu nog ongeveer 3.5kWh. Ik heb 1x daadwerkelijk gebruik gemaakt van die reserve.

Het is dat de MRB eraan komt, anders zou ik serieus overwegen mijn 40kWh Leaf in te ruilen voor een 62kWh. Met Leafspy kan ik toch controleren wat de staat van het accupakket is.
Mijn eerste EV was ook een Leaf met 24kWh accupakket uit 2015. Ik kocht hem met 24k en heb hem tot ongeveer 50k gereden. De SoH toen ik hem kocht was 91% en toen ik hem inruilde was de capaciteit teruggelopen tot 87%. Het grote nadeel van de Leaf is dat deze geen actieve koeling heeft. Ik zou dus nooit meer een Leaf kopen. Hierna een Opel Ampera-e gehad (zelfde als de Chevrolet Bolt EV) en heb daar een nieuwe accu gehad vanwege een terugroepactie. Dat was een fijne auto. Nu rij ik sinds januari een Volvo XC40 Recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Tranquility schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Mijn eerste EV was ook een Leaf met 24kWh accupakket uit 2015. Ik kocht hem met 24k en heb hem tot ongeveer 50k gereden. De SoH toen ik hem kocht was 91% en toen ik hem inruilde was de capaciteit teruggelopen tot 87%. Het grote nadeel van de Leaf is dat deze geen actieve koeling heeft. Ik zou dus nooit meer een Leaf kopen. Hierna een Opel Ampera-e gehad (zelfde als de Chevrolet Bolt EV) en heb daar een nieuwe accu gehad vanwege een terugroepactie. Dat was een fijne auto. Nu rij ik sinds januari een Volvo XC40 Recharge.
Met terugroepacties moet je blij wezen: je rijdt feitelijk jarenlang in een auto, waarbij brandgevaar bestaat. Nu bij de Leaf ook 8)7 Wat gaat de oplossing zijn? Nieuw accupakket? Nee er komt een software update, althans volgens dit nieuwsbericht.

Ik hoop oprecht dat die Amerikanen Nissan voor de rechter dagen: want nu wordt ze vertelt dat ze tot nader orde niet mogen snelladen, want dan lopen ze risico dat het accupakket in de fik vliegt. Schijnbaar lopen ze dit risico al vanaf 2019 en nu in 2024 komt de fabrikant pas met een terugroepactie. En hoe zit het met onze Leaf's? Ik heb nog geen uitsluitsel gehoord, dat mijn Leaf geen gevaar loopt om in brand te vliegen tijdens snelladen.

Terwijl diezelfde fabrikant, het blijkbaar wel verstandig vond om de laadsnelheid van DC te verhogen door middel van een software update. Wie herinnert zich nog Rapid Gate? Het was geen fout, maar een feature ingebouwd omdat de Leaf geen actieve koeling heeft. Mijn volgende EV wordt waarschijnlijk een Kia of Hyundai, want ik ga uit niet uit medelijden voor de Duitse autofabrikanten een Volkswagen rijden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Ik ga dat waarschijnlijk wel missen, een app als Leafspy: want je maakt mij niet wijs dat de SoH van een 5 jaar oude Hyundai/Kia 100% is. De auto heeft dan hoogstens zijn buffer nog niet opgebruikt, maar de bruto SoH zou na 8 jaar al 70% kunnen zijn. Terwijl het neto nog 80% is en dat is mooi voor Hyundai/Kia, want dan hoeven ze geen garantie te verlenen _O- ( bij wijze van spreken )
Bij KIA en Hyundai kun je dmv de OBD connector ook de individuele celspanning wel zien.
De buffer van de 64kWh wordt geschat op 4kWh (dus 68kWh totaal), dus dat is ca 6%.
Er zijn amper 5+ jaar e-Niro's en Kona's te vinden die een SoH < 100% hebben, ook die al richting de 200k km zijn. Ook uit officiële leegrijd tests komt vaak 100% SoH als resultaat.
Heb zelf na 5,5 jaar en 75.000 km nog steeds het idee dat ik de volledige range tot mijn beschikking heb, mijn GoM staat soms zelfs op 500+ km als ik een tijdje zuinig heb gereden.

Los van de buffer denk ik dat het BMS van Kia/Hyundai gewoon ontzettend goed is en zeer conservatief is voor de batterij. Ja het snelladen gaat niet op topsnelheid (80kW max), maar daardoor slijt deze ook amper. Ook wordt het snelladen begrenst door de temperatuur van de accu, wanneer de accutemperatuur niet optimaal is wordt er simpelweg op een lagere snelheid geladen om geen stress in de accu te veroorzaken. Voor diegenen die op wintersport gaan is dat vervelend, maar als je daardoor je accu in zeer goede staat houdt..

Heb zelf veel vertrouwen dat mijn e-Niro over 5 jaar nog steeds een SoH > 90% heeft. Ik laad thuis ook zelden boven de 80% omdat ik bijna nooit de accu leegrijdt op een dag, dat helpt ook wel mee verwacht ik.

Stel dat de range uiteindelijk 80% is van het origineel dan zou ik daar enkel op vakanties last van krijgen doordat ik dan misschien 1 stop extra moet maken op een rit van 1500km oid. We zitten nu al vaak dat we eerder willen stoppen voor een sanitaire stop dan dat er geladen moet worden, dus we zullen er dan weinig van merken qua totale reistijd (en dan nog..).

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Dit is het mooie aan Leafspy, daarmee kun jezelf zien wat de daadwerkelijke staat van het accupakket is.
Maar dat is niet iets dat uitsluitend voorbehouden is aan een Leaf.
iedere auto, zelfs een brandstofauto vanaf 2001-2004, heeft een OBD-poort, een "stopcontact" in je auto waarmee je toegang hebt tot de software in je auto en warmee je de gegevens kan uitlezen.
Ook je dealer gebruikt die poort.
Bij een EV is dat niet anders.
Bij OBD-2 is dat al gestandaardiseerd en biedt veel meer inzichten zodat je met een gepaste dongle en ODB-2 scanner zowat iedere auto/EV kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Maar dat is niet iets dat uitsluitend voorbehouden is aan een Leaf.
Nee natuurlijk niet: ik weet je met Carscanner ook de voltages van de accucellen kunt uitlezen, zoals @CyBeRSPiN net al zei? Maar dat is niet hetzelfde als wat Leafspy allemaal kan en laat zien. In een oogopslag heb je een duidelijk grafiek, misschien ziet het een beetje oubollig uit die app?

Bij de nieuwere EV's ontbreekt het toch aan zo'n door enthousiaste community leden ontwikkelde app, specifiek voor veel verkochte EV. Dan moet je het doen, met een generic app. In mijn beleving is dat toch anders hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
[...]

Nouja zo letterlijk moet je "state of health" echt niet nemen: stel je hebt tien accucellen in serie staan, welke de BMS vervolgens probeert netjes te balanceren. Op een gegeven moment lukt dat niet meer, dan ontstaat zo'n danig hoog verschil in voltages tussen de accucellen. Dat jouw EV zegt, nu gaan wij alleen nog maar kruipen aka schildpad modus.

[Afbeelding]

Dit is het mooie aan Leafspy, daarmee kun jezelf zien wat de daadwerkelijke staat van het accupakket is. Je ziet dan ook nog een Hx waarde van slechts 47% en niemand weet precies wat het betekent, echter het is wel duidelijk dat al die Leaf accupakketen welke in slechte staat verkeren. Maar opzicht nog een acceptabele SoH hebben? Wel vrijwel altijd een verontrustende lage Hx waarde hebben.

Feitelijk is die 75% SoH er gewoon, maar raakt het accupakket dusdanig uit balans: dat de gebruiker die overgebleven capaciteit niet kan gebruiken. Daarom is SoH als cijfer niets zeggend, als je echt wilt weten hoe de staat van je accupakket is? Dan moet je hem met diagnose apparatuur van 100% naar 0% leegrijden, dan weet je of het accupakket in goede staat is of niet.

Ik ga dat waarschijnlijk wel missen, een app als Leafspy: want je maakt mij niet wijs dat de SoH van een 5 jaar oude Hyundai/Kia 100% is. De auto heeft dan hoogstens zijn buffer nog niet opgebruikt, maar de bruto SoH zou na 8 jaar al 70% kunnen zijn. Terwijl het neto nog 80% is en dat is mooi voor Hyundai/Kia, want dan hoeven ze geen garantie te verlenen _O- ( bij wijze van spreken )

Dus waarschijnlijk meet iedere fabrikant die SoH ook nog op zijn eigen manier en bij de Leaf is nieuw de SoH nooit 100% maar 99,9% ofzo. De SoH van een Leaf, wordt dus daadwerkelijk gemeten over de gehele accucapaciteit. Niet alleen de netto accucapaciteit, want circa 2 a 3% kan ik nooit benutten, ook nieuw niet. Je reserve wordt ook kleiner naarmate de accucapaciteit afneemt, nieuw is die iets van 5kWh bij een 40kWh Leaf en bij mijn 2019 is dat nu nog ongeveer 3.5kWh. Ik heb 1x daadwerkelijk gebruik gemaakt van die reserve.

Het is dat de MRB eraan komt, anders zou ik serieus overwegen mijn 40kWh Leaf in te ruilen voor een 62kWh. Met Leafspy kan ik toch controleren wat de staat van het accupakket is.
Ik weet niet waar je naar toe wilt maar in de batterij en batterij applicatie industrie is de term SOH een geaccepteerd en technisch onderbouwd gegeven.
Hoe een programma als Leafspy met die data omgaat en dit weergeeft is de interpretatie van de maker van deze app.

Dat cellen over de tijd onbalans gaan geven is een gegeven. bij een kwaliteits accu en een correcte implementatie (Lees geen extreme temperaturen en een correct laad/ontlaad gedrag ondersteund door een goede BMS) zal dit zeer weinig zijn en kan een BMS dit dmv passieve of actieve balancing corrigeren.

Het plaatje dat je laat zien is voor mij een indicatie dat je accu in een een behoorlijke slechte staat is.
De app kan leuk beweren dat de SOH 75% is maar is gewoon onzin. Misschien als je alle individuele capaciteiten bij elkaar optelt krijg je dit getal. Maar je hebt er niets aan.
En dan kan je balanceren tot je een ons weegt maar je krijgt de spanningen never nooit niet in een redelijke tijd gelijk en geen Wh bruikbare capaciteit (of SOH) terug.

Balanceren is of energie in een cel verbranden tot de celspanning overeenkomt met de anderen of energie van een volle cel naar een legere cel verplaatsen. Maar dan praat je over kleine vermogens. het zou zo kunnen zijn dat de cellen in jou plaatje enkele kWh verschil in lading hebben. Die transporteer je niet zomaar even willekeurig tussen de 96 cellen in jou voorbeeld.
Er wordt teveel waarde gehecht aan een BMS. Het is prima in staat om het hele pakket te managen en te monitoren maar kan een slechte kwaliteit cel of een niet zo ideale constructie niet compenseren.

En dat is jou voorbeeld het geval. Als het BMS en de cellen zo goed waren zouden deze verschillen nooit opgetreden zijn want de BMS is 100% van de tijd aan het werk.

Verder hecht ik niet zo heel veel waarde aan de SOH SOC en verdere getallen die de diverse fabrikanten al dan niet via OBD en apps weergeven.
Het blijft schimmig wat nu de werkelijke capaciteit is , hoeveel buffer ze reserveren, in hoeverre deze buffer al dan niet wordt opgesoupeerd om de gebruiker een 100% soc te kunnen blijven bieden.

In die zin heb je wel gelijk dat de SOH een beetje met een korreltje zout genomen moet worden want je kunt zelf met een 100% naar 0% test bepalen hoeveel capaciteit je uit de accu getrokken hebt, maar als je niet weet wat de capaciteit was bij km stand 0 (fabrieks opgave of eigen eerste meting) kan er een forse afwijking in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
IvoB2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
Waarom zouden auto- en batterijfabrikanten volgens één standaard moeten werken?
Om heel wat redenen denk ik, maar vooral om gezamenlijk efficiënter te worden zodat we niet met 10 verschillende systemen blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
Bij de nieuwere EV's ontbreekt het toch aan zo'n door enthousiaste community leden ontwikkelde app, specifiek voor veel verkochte EV. Dan moet je het doen, met een generic app. In mijn beleving is dat toch anders hoor.
Op die manier.
Maar dat is een totaal ander uitgangspunt.
Voor mij is een EV gewoon een gebruiksvoorwerp met veel meer mogelijkheden dan een auto met een brandstofmotor, geen gedeelde hobby/passie binnen een community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tristan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Om heel wat redenen denk ik, maar vooral om gezamenlijk efficiënter te worden zodat we niet met 10 verschillende systemen blijven zitten.
Inderdaad.
Maar dat is het uitgangspunt van de eindconsument en niet van de eerste in de fabrikatielijn.
En de eindconsument dient zich - zolang er vanuit beleid geen verplichting opgelegd wordt - te schikken naar het uitgangspunt van de eerste in lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
MathiasMetzger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Nee natuurlijk niet: ik weet je met Carscanner ook de voltages van de accucellen kunt uitlezen, zoals @CyBeRSPiN net al zei? Maar dat is niet hetzelfde als wat Leafspy allemaal kan en laat zien. In een oogopslag heb je een duidelijk grafiek, misschien ziet het een beetje oubollig uit die app?

Denk je nu echt dat zo'n app ineens een pak mensen over de streep gaat trekken?

Je kan voor Tesla alvast de commander koper of een generieke OBD scanner, maar of dat nu door meer dan een paar procent van de eigenaars gaat gebruikt worden durf ik toch te betwijfelen. Ik hoef die dingen niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

MathiasMetzger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Met terugroepacties moet je blij wezen
Absoluut. Dit was voor mij zelfs de reden om een Opel ampera-e te kopen. Auto uit 2019 gekocht en direct naar de garage gereden om gratis een accu uit 2024 te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Absoluut. Dit was voor mij zelfs de reden om een Opel ampera-e te kopen. Auto uit 2019 gekocht en direct naar de garage gereden om gratis een accu uit 2024 te laten installeren.
Same here :) Ioniq 38 gekocht waarvan de accu maar 8.000 km 'oud' was, terwijl de auto al 65k had gereden!

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Ik zou 't mooi vinden wanneer er een industrie-standaard komt voor het kunnen bepalen zichtbaar maken van de SOH en accu-capaciteit.

Hieronder statistieken van m'n BMW i3 (2017) over de afgelopen 5 jaar. 105.500 km gereden, 16 MWh geladen, 508 cycli, AC 79%, DC 21%.
Bereik van 226 naar 204 km: 9,7% verlies. Met vergelijkbaar rijgedrag over de periode. Door deze manier van meten tellen buffers niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qnd_OrWyfZmtcOATO_3Bzk5ayM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JiVqVU6ViBp71LgiVm0TmYOm.png?f=fotoalbum_large

Via een menu uit te lezen, wat ik regelmatig doe: 9,3% verlies. De golvende beweging heeft te maken met de temperatuur in het accupakket. De pieken in de zomer, de dalen in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV6j7qXUWmS9pNQ176OXl8nBK9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZiIleEKvXwWu0i1iSqcYAIf.png?f=fotoalbum_large
assje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:08:
Voor het aantal cyclussen maakt dat niet uit, voor de impact op slijtage van die cylcus wel. Of het allemaal echt relevant is op de gemiddelde levensduur zal de vraag zijn.
Onderzoek toont aan dat dat voor de levensduur van de accu wel belangrijk is. Links is ontladen tot; rechts is opladen tot. De levensduur is dan uitgedrukt in aantal cycli tot 70% van oorspronkelijke capaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIYu39g-dcpIBIC2qur0iUrh0CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JODbyG4rwHmo5pEC6ptgErEy.webp?f=fotoalbum_large
IvoB2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:20:
De tijd dat auto's (of eender welk ander spul) gebouwd werden om tientallen jaren mee te gaan ligt al even achter ons.
Het CBS bewijst het tegendeel auto's worden steeds ouder. Oud artikel, met laatste data onderstaande grafiek gemaakt. Een procentuele verdubbeling van auto's van 12 jaar en ouder. In absolute aantallen gaat het nog veel harder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK598Zo5Y3J9RzWXh-Wv6dta_Aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PejqZlTHd8AcPCwmO4fSjN8D.png?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DrBOB101 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:00:
Ik zou 't mooi vinden wanneer er een industrie-standaard komt voor het kunnen bepalen zichtbaar maken van de SOH en accu-capaciteit.

Hieronder statistieken van m'n BMW i3 (2017) over de afgelopen 5 jaar. 105.500 km gereden, 16 MWh geladen, 508 cycli, AC 79%, DC 21%.
Bereik van 226 naar 204 km: 9,7% verlies. Met vergelijkbaar rijgedrag over de periode. Door deze manier van meten tellen buffers niet mee.
[Afbeelding]

Via een menu uit te lezen, wat ik regelmatig doe: 9,3% verlies. De golvende beweging heeft te maken met de temperatuur in het accupakket. De pieken in de zomer, de dalen in de winter.
[Afbeelding]

[...]

Onderzoek toont aan dat dat voor de levensduur van de accu wel belangrijk is. Links is ontladen tot; rechts is opladen tot. De levensduur is dan uitgedrukt in aantal cycli tot 70% van oorspronkelijke capaciteit.
[Afbeelding]

[...]

Het CBS bewijst het tegendeel auto's worden steeds ouder. Oud artikel, met laatste data onderstaande grafiek gemaakt. Een procentuele verdubbeling van auto's van 12 jaar en ouder. In absolute aantallen gaat het nog veel harder.
[Afbeelding]
Als ik zie dat ik bijna altijd laad tot 80%, en in gewoon gebruik amper onder de 30% kom, dan kan ik voorzichtigheidshalve stellen dat ik een levensduur van 3000 cycli mag verwachten.
1 cyclus is aan 120 km/h 400km.

Dan zou mijn batterij 1,2 mio km kunnen mee gaan.

Dat belooft.
In elk geval, ik wil elke chauffeur hier die kan aan tonen dat hij zelf een auto van nieuw tot boven het miljoen km heeft gereden wel trakteren op een Orvalleke of een Duveltje.
Hoe veel auto’s zouden er ooit de 500.000 op de teller krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Tommie12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Als ik zie dat ik bijna altijd laad tot 80%, en in gewoon gebruik amper onder de 30% kom, dan kan ik voorzichtigheidshalve stellen dat ik een levensduur van 3000 cycli mag verwachten.
1 cyclus is aan 120 km/h 400km.

Dan zou mijn batterij 1,2 mio km kunnen mee gaan.

Dat belooft.
In elk geval, ik wil elke chauffeur hier die kan aan tonen dat hij zelf een auto van nieuw tot boven het miljoen km heeft gereden wel trakteren op een Orvalleke of een Duveltje.
Hoe veel auto’s zouden er ooit de 500.000 op de teller krijgen?
Vergeet taxi’s en vrachtwagens niet.
Ik heb vaker in beide gezeten met een miljoen + op de teller dus 500k is echt niet extreem bijzonder verwacht ik.
Ergens 2019 dacht ik was er nog een grote publicatie van Model X taxi’s van Amsterdam die met bosjes uit vielen vanwege meerdere problemen en waarvan sommigen al na slechts 120k km waren afgeschreven terwijl ze daarvoor een gemiddelde vloot reden boven de 250k . Exacte cijfers kan ik naast zitten want is al even geleden.

Menig vrachtwagen of taxi chauffeur ben je een Duveltje schuldig ben ik bang ;).

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 08-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:06
GeeMoney schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:57:
[...]

Ik heb vaker in beide gezeten met een miljoen + op de teller dus 500k is echt niet extreem bijzonder verwacht ik.
Ergens 2019 dacht ik was er nog een grote publicatie van Model X taxi’s van Amsterdam die met bosjes uit vielen vanwege meerdere problemen en waarvan sommigen al na slechts 120k km waren afgeschreven terwijl ze daarvoor een gemiddelde vloot reden boven de 250k . Exacte cijfers kan ik naast zitten want is al even geleden.

Menig vrachtwagen of taxi chauffeur ben je een Duveltje schuldig ben ik bang ;).
Dat waren Model S’en, en vooral clickbait van zeurende taxi chauffeurs. Uiteindelijk was het een storm in een glas water, maar ook in de tijd dat Tesla aan het opschalen was, en de kwaliteit van toen is niet te vergelijken met nu.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:57:
[...]

Vrachtwagens zijn een andere categorie. We hebben het over auto’s hé.

En Taxi’s die door meerdere chauffeurs gebruikt worden… dat zijn ook speciallekes.
Maar als we rekenen met ca 200km per shift, en dan 10 shiften per week, dan kom je aan 104000 km per jaar. Om aan een miljoen te geraken moet je dan nog 10 jaar blijven rijden.

Die eerste Model S en X hebben hun problemen gekend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Nou gaat dit prototype het natuurlijk niet worden, zeker het interieur niet maar qua buitenkant schijnt het niet al te veel te gaan veranderen;

Alpine A390_β - Eerste Kennismaking

Zal wel een aardige duit gaan kosten, deze wolf in wolfskleren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:00:
Nou gaat dit prototype het natuurlijk niet worden, zeker het interieur niet maar qua buitenkant schijnt het niet al te veel te gaan veranderen;

Heb je dan ergens al de specs kunnen vinden?

We zullen wel zien of het wolf wordt. Als die niet in 3s naar de 100 geraakt, dan is het geen wolf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:12:

Heb je dan ergens al de specs kunnen vinden?

We zullen wel zien of het wolf wordt. Als die niet in 3s naar de 100 geraakt, dan is het geen wolf....
Specs zijn er nog niet maar zat een aantal video's te bekijken (staan er al tig online nu, diverse talen) en er wordt veelal gesproken over 3 motoren, 2 achterin en 1 voorin. Geruchten zijn geruchten maar waar rook is, is vuur, dus ik denk dat dit wel een hele snelle gaat worden ja. Misschien dan geen wolf maar een wolfje? ;)

We gaan het zien.

Nog mooiere beelden, vooral van bovenaf ook erg fraai;

Alpine A390

Edit:
En denk ik bevestigd (3 motoren) vanuit het persbericht;

100% elektrisch 100% Frans
Het seriemodel van de A390 zal vanaf 2025 van de band rollen in de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé en staat op het AmpR Medium-platform. De drie elektromotoren zullen worden aangeleverd door de Megafactory in Cléon en de batterijen zullen vervolgens worden geassembleerd in Douai, wat de kortelusproductie van de toekomstige A390 bevestigt.

[ Voor 20% gewijzigd door Zjanzjak op 11-10-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Specs zijn er nog niet maar zat een aantal video's te bekijken (staan er al tig online nu, diverse talen) en er wordt veelal gesproken over 3 motoren, 2 achterin en 1 voorin. Geruchten zijn geruchten maar waar rook is, is vuur, dus ik denk dat dit wel een hele snelle gaat worden ja. Misschien dan geen wolf maar een wolfje? ;)

We gaan het zien.

Nog mooiere beelden, vooral van bovenaf ook erg fraai;

Alpine A390

Edit:
En denk ik bevestigd (3 motoren) vanuit het persbericht;

100% elektrisch 100% Frans
Het seriemodel van de A390 zal vanaf 2025 van de band rollen in de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé en staat op het AmpR Medium-platform. De drie elektromotoren zullen worden aangeleverd door de Megafactory in Cléon en de batterijen zullen vervolgens worden geassembleerd in Douai, wat de kortelusproductie van de toekomstige A390 bevestigt.
Die heeft alvast wat wolfskleren, maar had eigenlijk eerder een lagere auto, misschien zelfs een 2-zitter verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

Brrr, een verhoogde SUV Coupe achtig ding. Waarom niet gewoon iets op basis van die huidige kleine Alpine? Was een mooie concurrent voor de MG Cyberster

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:16:
Brrr, een verhoogde SUV Coupe achtig ding. Waarom niet gewoon iets op basis van die huidige kleine Alpine? Was een mooie concurrent voor de MG Cyberster
Ik vrees dat ze geen plaats vinden voor de batterijen in een heel lage auto zoals bv een MX-5 of een 'echte' 2-zits Alpine.
Enkel Tesla heeft ooit een 'echte' electrische sportwagen gebouwd, maar dat was op een Lotus basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Ik vrees dat ze geen plaats vinden voor de batterijen in een heel lage auto zoals bv een MX-5 of een 'echte' 2-zits Alpine.
Enkel Tesla heeft ooit een 'echte' electrische sportwagen gebouwd, maar dat was op een Lotus basis.
Behold, de MG Cyberster :P
https://www.mgmotor.eu/nl-NL/model/cyberster
375kW, 0-100 3,2 sec :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Die 0-100 specs maken het nog geen sportauto, dat probleem heeft bijna elke EV. Dat ze hard vooruit gaan weten we inmiddels wel. Wel een leuk ding en eindelijk iets echt unieks.

Al die hoge SUVs komen me wel m'n strot uit, gaat ook volledig in tegen waar we nu heen willen als wereld lijkt me. Maar het is een makkelijke elektrische auto om te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
twowheeler schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Die 0-100 specs maken het nog geen sportauto, dat probleem heeft bijna elke EV. Dat ze hard vooruit gaan weten we inmiddels wel. Wel een leuk ding en eindelijk iets echt unieks.

Al die hoge SUVs komen me wel m'n strot uit, gaat ook volledig in tegen waar we nu heen willen als wereld lijkt me. Maar het is een makkelijke elektrische auto om te maken.
Helemaal eens, een echte sportwagen is laag, compact, licht én snel. En tegenwoordig hoort daar een sub 3s tijd bij.

Een SUV met een sportlabel is als een koersfiets met kinderzitje er op, of misschien beter een mamafiets met carbon wielen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 11-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Goedemiddag,

voor mijn nieuwe leaseauto zit ik te denken aan de Peugeot Allure 5000e long range. De warmtepomp zit hier niet standaard bij. De verkoper zegt dat hij die altijd adviseert. Aangezien hij ook graag meer verkoopt geloof ik hem niet op z'n blauwe ogen :+ . Ik redeneer: een warmtepomp zorgt voor een groter bereik in de winter. Klopt dit? Of is dit te makkelijk.

Ik ga nooit op wintersport en wil dan best een lagere actieradius in de wintermaanden accepteren. Ik heb uiteraard gegoogled, maar kom verschillende standpunten tegen. Hopelijk een klein beetje advies van de mede-tweakers. :)

[ Voor 0% gewijzigd door BasZer op 11-10-2024 15:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
BasZer schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:04:
Goedemiddag,

voor mijn nieuwe leaseauto zit ik te denken aan de Peugeot Allure 5000e long range. De warmtepomp zit hier niet standaard bij. De verkoper zegt dat hij die altijd adviseert. Aangezien hij ook graag meer verkoopt geloof ik hem niet op z'n blauwe ogen :+ . Ik redeneer: een warmtepomp zorgt voor een groter bereik in de winter. Klopt dit? Of is dit te makkelijk.

Ik ga nooit op wintersport en wil dan best een lagere actieradius in de wintermaanden accepteren. Ik heb uiteraard gegoogled, maar kom verschillende standpunten tegen. Hopelijk een klein beetje advies van de mede-tweakers. :)
Met een goed gemanagde WP zal je bereik in de winter altijd beter zijn.

Eigenlijk vind ik dat het gewoon hoort in een EV. En eigenlijk heb je al een WP, want je airco is er eentje. HEt gaat dan om wat extra leidingwerk en wat ventielen (Tesla's octovalve)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ja een A/C met keerklep (om te verwarmen ipv uitsluitend te koelen) zorgt voor een grotere range in de winter.
Maar je gaf al zelf het antwoord, wanneer je een lagere range wil accepteren heeft een meeruitgave voor een WP als optie ook weinig zin.
De auto verwarmen kan altijd via de weerstandsverwarming (die in een EV met een WP ook zit om bij te springen wanneer de WP het niet alleen aankan).

Hoeveel range je in de winter zal verliezen hangt van verschillende parameters af (buitentemperatuur, gevraagde binnentemperatuur, delta, SoC van de accu, enz.).
Reken (afhankelijk van de capaciteit van de accu en de temp. - hoe hoger de delta hoe groter het verschil- op 1 tot 3 kW meer vermogen gevraagd door een heater tov een WP.
Op koude korte ritten zal al dan niet een dubbele A/C dus ook al minder verschil uitmaken dan op langere koude ritten.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:55
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Helemaal eens, een echte sportwagen is laag, compact, licht én snel. En tegenwoordig hoort daar een sub 3s tijd bij.

Een SUV met een sportlabel is als een koersfiets met kinderzitje er op, of misschien beter een mamafiets met carbon wielen.
Is maar net wat je definitie is. Iets als een Mazda MX5 vind ik ook een sportauto, echt snel is ie niet, maar het rijdt sportief en leuk.
Dat je dan het sprintje verliest van de "gemiddelde" elektrische gezinsauto jammer dan, die haal je in de bocht wel weer in.
We hebben het niet over een supercar, dan vind ik onder de 4 seconde een must, misschien tegenwoordig wel 3, voor een sportauto niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Goedemiddag,

Niet alleen range, ook verbruik.
Afhankelijk van je kilometers verdien je zo misschien de helft alweer terug (of je baas :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:02
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Met een goed gemanagde WP zal je bereik in de winter altijd beter zijn.

Eigenlijk vind ik dat het gewoon hoort in een EV. En eigenlijk heb je al een WP, want je airco is er eentje. HEt gaat dan om wat extra leidingwerk en wat ventielen (Tesla's octovalve)
Een airco kan ook zonder warmtepomp (of wat wij kennen als een warmtepomp dan).

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 11-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:00:

Nee, dat is helemaal niks voor mij, teveel bling bling, te groot en te zwaar. Ik zie dan veel liever een elektrische MX-5. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Een airco kan ook zonder warmtepomp (of wat wij kennen als een warmtepomp dan).
Een airco kan niet zonder compressor, en een WP is dan in feite een compressor die in de andere richting gaat draaien.

Maar elke auto met airco heeft een compressor.
En bij veel auto's wordt dat ook gebruikt om de batterij of de motoren te koelen of verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Een airco kan niet zonder compressor, [...]
offtopic:
Nee, als is het alternatief weinig bruikbaar in een auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Goedemiddag,

Ik heb destijds op mijn Renault Megane E Tech niet voor de warmtepomp gekozen, vond het de extra kosten niet waard voor mijn gebruik (1 a 2 keer naar kantoor op 41 km afstand, 1 a 2 keer op vakantie (Frankrijk en Nederland), geen wintersport.
Uiteraard verschilt het maar al vergelijkend met de andere Megane bezitters die wel een warmtepomp hebben heb ik niet 1 seconde spijt gehad van mijn keuze.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:56:

Nee, dat is helemaal niks voor mij, teveel bling bling, te groot en te zwaar. Ik zie dan veel liever een elektrische MX-5. :)
Zelf maken! :9

[ Voor 10% gewijzigd door Zjanzjak op 11-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja dat is een mogelijkheid, ben alleen nog geen ombouwkit tegengekomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Nee, dit vind ik (als deze info klopt) toch iets minder;

Dit is de Renault 4 in vol ornaat

Binnenkort natuurlijk de Mondial de l'Auto Paris, zien we vast wat meer foto's.
Naast veel ander nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:49:
Nee, dit vind ik (als deze info klopt) toch iets minder;

Dit is de Renault 4 in vol ornaat

Binnenkort natuurlijk de Mondial de l'Auto Paris, zien we vast wat meer foto's.
Naast veel ander nieuws.
Het lijkt wel of ze een beetje te veel naar de Hyundai Inster hebben gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
dank voor de snelle reacties!
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Afhankelijk van je kilometers verdien je zo misschien de helft alweer terug (of je baas :+ )
zo had ik het nog niet gezien! moet m'n baas de wp maar betalen 8)
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb destijds op mijn Renault Megane E Tech niet voor de warmtepomp gekozen, vond het de extra kosten niet waard voor mijn gebruik (1 a 2 keer naar kantoor op 41 km afstand, 1 a 2 keer op vakantie (Frankrijk en Nederland), geen wintersport.
Uiteraard verschilt het maar al vergelijkend met de andere Megane bezitters die wel een warmtepomp hebben heb ik niet 1 seconde spijt gehad van mijn keuze.
dank, ik ga 'm ook zonder wp bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:15:
Dat kan, als @BasZer heel veel kilometers maakt!
De 5008 Allure LR verbruikt 181 Wh/km, de warmtepomp kost 900 euro.
Als je met warmtepomp 5% (dat is waarschijnlijk al te hoog ingeschat) op het verbruikt kunt besparen moet je ongeveer 250.000 km rijden bij een prijs van 40 ct/kWh (wat al aan de dure kant is).

900 Euro / 0.40 Euro/kWh / (0.181 kWh/km * 5%) = 248.619 km
Wellicht realistischer: 900 / 0.30 / (0.181 * 3%) = 552.486 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:57
DrBOB101 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Als je met warmtepomp 5% (dat is waarschijnlijk al te hoog ingeschat) op het verbruikt kunt besparen moet je ongeveer 250.000 km rijden bij een prijs van 40 ct/kWh (wat al aan de dure kant is).

En dan de extra bijtelling er nog bij ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

900€ is ook gewoon een achterlijke optieprijs voor een paar leidingen en een paar ventielen.

WP zou gewoon standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Bij kou in de winter scheelt het zomaar 20-30% bereik (afhankelijk van korte/lange afstanden) en daarmee dus verbruik.
Ik denk dat het gemiddeld over het jaar eerder 5-10% is dan 3%.
Daarnaast levert de auto misschien een paar 100 extra op bij verkoop, mits koop.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 11-10-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

900€ is ook gewoon een achterlijke optieprijs voor een paar leidingen en een paar ventielen.

Komt er niet een tweede compressor bij dan? Anders kun je niet tegelijk interieur verwarmen en accu koelen (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Bij kou in de winter scheelt het zomaar 20-30% bereik (afhankelijk van korte/lange afstanden) en daarmee dus verbruik.
Ik denk dat het gemiddeld over het jaar eerder 5-10% is dan 3%.
Zou mooi zijn, maar dat is dus niet zo. Genoeg tests mee gedaan, hier een voorbeeld (naar 25 min voor resultaten).
Als het wel zo zijn, zou elke elektrische auto er standaard één hebben. Want iedereen wil meer bereik.

Daarbij zijn er genoeg auto's die het verbruik van rijden, klimaat, etc weergeven. Dan zou het klimaat dus 30-40% van het totaal verbruik moeten zijn om 20-30%-punt te kunnen besparen. Op korte ritjes kan een auto met warmtepomp en PTC-heater (want die zit er dan ook in) zelfs meer gebruik dan met alleen PTC-heater. Het piekvermogen is hoger.

Evengoed zou ik adviseren een warmtepomp in de auto te hebben. Backup voor verwarming, en elk beetje zuiniger telt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Komt er niet een tweede compressor bij dan? Anders kun je niet tegelijk interieur verwarmen en accu koelen (of andersom).
YouTube: P1 | Tesla Model Y Thermal management system with OCTOVALVE 🦑 & HEAT...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Dat weet ik, maar bij de auto's waarbij de warmtepomp een optie is, komt er volgens mij gewoon een extra compressor bij, niet alleen een paar slangen om de airco ook voor verwarming te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Dat weet ik, maar bij de auto's waarbij de warmtepomp een optie is, komt er volgens mij gewoon een extra compressor bij, niet alleen een paar slangen om de airco ook voor verwarming te gebruiken.
Meestal alleen een andere compressor die geschikt is om omgekeerd te draaien en wat slangen / ventielen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
DrBOB101 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Zou mooi zijn, maar dat is dus niet zo. Genoeg tests mee gedaan, hier een voorbeeld (naar 25 min voor resultaten).
Als het wel zo zijn, zou elke elektrische auto er standaard één hebben. Want iedereen wil meer bereik.

Daarbij zijn er genoeg auto's die het verbruik van rijden, klimaat, etc weergeven. Dan zou het klimaat dus 30-40% van het totaal verbruik moeten zijn om 20-30%-punt te kunnen besparen. Op korte ritjes kan een auto met warmtepomp en PTC-heater (want die zit er dan ook in) zelfs meer gebruik dan met alleen PTC-heater. Het piekvermogen is hoger.

Evengoed zou ik adviseren een warmtepomp in de auto te hebben. Backup voor verwarming, en elk beetje zuiniger telt ;)
Goed, ik zie ook tests waarbij het 10% scheelt (Tesla Bjorn zegt 1,5kWh per 100km op de M3 2019 vs 2021).
Stel de waarheid ligt in het midden: 5%.
Dan scheelt het je op 100.000km maybe 300 euro elektriciteit, plus de auto is 200 meer waard bij verkoop, betaal je nog maar de helft / 500 voor de extra range.
Zoals gezegd, na 2,5 ton km is hij terugbetaald en tevens heb je de planeet gered van 2000kWh onnodig verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
_eLMo_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Meestal alleen een andere compressor die geschikt is om omgekeerd te draaien en wat slangen / ventielen.
Verschilt misschien per merk.
Bij Kia lijkt het me een extra unit, of zouden ze met warmtepomp dan de airco compressor verwijderen?
https://www.speakev.com/t...-pump-at-niro-kia.158479/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:53
Toen ik vier jaar geleden mijn Enyaq bestelde, heb ik serieus overwogen een warmtepomp op mijn bestelling te zetten. Totdat Björn aantoonde dat de WP van het VAG platform leidde tot een hoger energieverbruik dan zonder. Bovendien produceert de compressor extra herrie waar ik niet op zat te wachten en is het een extra ding dat kapot kan. De WP van de Hyundai Kona bleek wél goed, maar die auto was niet mijn keuze. Conclusie: exit WP en nooit spijt gehad. In Duitsland kregen ID-X rijders zelfs geld terug van Volkswagen omdat de beloofde winst in bereik niet bleek te bestaan…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Dan ligt het slecht functioneren niet bij de WP maar bij de gebrekkige kennis van VAG of het gebruik van slechte materialen bij deze laatste.
Ik heb 52 maanden in een e-Niro gereden en nu in een EV6. Beiden standaard uitgerust met een WP.
De WP hoor ik in het interieur niet en er is een duidelijk verschil in verbruik bij verwarmen op heater (de weerstandsverwarming) en A/C (de WP).

Maar als je veel korte afstanden doet heeft het idd niet veel zin.
Bij korte afstanden rij je hoofdzakelijk op de heater en niet op de WP.
Zeker wanneer je binnentemp. boven de 20°C vraagt.
Het vraagt enige tijd voor de WP genoeg vermogen heeft opgebouwd en hoge vraagtemp. (+ 23/24°C)
kan ze bij lage buitentemp. doorgaans ook niet alleen aan.

Heb je een EV met een dubbele WP (of een WP die zowel kan koelen als verwarmen) en je legt korte afstanden af kan je uiteraard er altijd manueel voor kiezen om de WP dan niet te gebruiken voor verwarmen en rechtstreeks met de heater te verwarmen. In de autostand kiest het systeem zelf wat het hoogste rendement biedt (maar weet uiteraard niet dat je maar kort gaat rijden dus dan kan je dat best zelf manueel kiezen).

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Heb ooit van volgens mij Sandy Munro een video gezien hoe Tesla de Octovalve/WP heeft opgebouwd vs andere merken. Bij een aantal merken kwamen er vele componenten en soms wel tientallen kabels en slangetjes bij kijken die samen een enorm volume innamen en natuurlijk extra gewicht en extra kostprijs met zich meebrengen.

Wat ik daar zag zou prima voor 900 Euro extra aan kosten met zich mee kunnen brengen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
jdbiggelaa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:45:
Toen ik vier jaar geleden mijn Enyaq bestelde, heb ik serieus overwogen een warmtepomp op mijn bestelling te zetten. Totdat Björn aantoonde dat de WP van het VAG platform leidde tot een hoger energieverbruik dan zonder. Bovendien produceert de compressor extra herrie waar ik niet op zat te wachten en is het een extra ding dat kapot kan. De WP van de Hyundai Kona bleek wél goed, maar die auto was niet mijn keuze. Conclusie: exit WP en nooit spijt gehad. In Duitsland kregen ID-X rijders zelfs geld terug van Volkswagen omdat de beloofde winst in bereik niet bleek te bestaan…
Die resistieve verwarming kan ook stuk he. De WP is in plaats van die verwarming, dus beide kunnen gewoon defect raken.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:50:
De WP is in plaats van die verwarming,
Doorgaans komt in een BEV de WP niet in plaats van die weerstandsverwarming maar springt bij wanneer kan (doorgaans bij een hogere buitentemperatuur en/f na een iets langere af te leggen afstand). Ze kunnen ook gewoon samen werken (bv. bij ontwasemenen voorruit).
Ik ken weinig tot geen BEV's waar er geen weerstandsverwarming aanwezig is en uitsluitend via de WP kunnen verwarmen.

De weerstandsverwarming is immers instant en de WP heeft tijd nodig om vermogen te kunnen opbouwen. "Moderne" autogebruikers hebben doorgaans niet het geduld om daar op te wachten.
Integendeel, ze willen meer en meer een al voorverwarmde auto bij vertrek. Die voorverwarming zal doorgaans dan ook volledig op de heater gebeuren en niet via de WP.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:31:
[...]
Doorgaans komt in een BEV de WP niet in plaats van die weerstandsverwarming maar springt bij wanneer kan (doorgaans bij een hogere buitentemperatuur en/f na een iets langere af te leggen afstand). Ze kunnen ook gewoon samen werken (bv. bij ontwasemenen voorruit).
Ik ken weinig tot geen BEV's waar er geen weerstandsverwarming aanwezig is en uitsluitend via de WP kunnen verwarmen.

De weerstandsverwarming is immers instant en de WP heeft tijd nodig om vermogen te kunnen opbouwen. "Moderne" autogebruikers hebben doorgaans niet het geduld om daar op te wachten.
Integendeel, ze willen meer en meer een al voorverwarmde auto bij vertrek. Die voorverwarming zal doorgaans dan ook volledig op de heater gebeuren en niet via de WP.
Bij mijn huidige auto is er in ieder geval geen weerstandsverwarming meer aanwezig. Weet niet zo of dat bij andere merken ook zo is.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Bij al mijn KIA's ook de huidige is naast de standaard WP ook nog steeds weerstandsverwarming aanwezig.
Je kan dat ook goed opvolgen:
- Indien WP actief brandt de led onder "A/C".
- Indien weerstand actief brandt de led onder "heat".
- Indien beiden actief (bv. bij inschakelen voorruit ontwaseming) branden beide leds.

Je kan dat trouwens ook mooi opvolgen in het gevraagde vermogen voor verwarming:
- Indien heater actief wordt er doorgaans 2 tot 5 kW vermogen gevraagd.
- Indien alleen WP actief zit je onder de 1 tot 2 kW en eenmaal interieur op temp. schommelt dat rond de 100 tot 500W.

De stoel en stuurverwarming werkt eveneens op weerstand.

Vraag me dan wel af hoe je op korte afstanden en bij vertrek comfortabel kan rijden?
Bij een weerstand begint de heater onmiddellijk warmte te leveren.
Voor de WP dat kan zijn er al meerdere km voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Bij mijn huidige auto is er in ieder geval geen weerstandsverwarming meer aanwezig. Weet niet zo of dat bij andere merken ook zo is.
Dan is te hopen voor je dat er geen extreem koude dagen komen deze winter.
De warmtepomp van Tesla gebruikt de warmte die de motor en accu leveren bij gebruik, maar bij een koude start is die er nog niet.
Ik verwacht overigens dat er wel degelijk een (kleine?) elektrische verwarming in je Tesla zit.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Voor de WP dat kan zijn er al meerdere km voorbij.
Ligt natuurlijk aan de implementatie, maar een warmtepomp waarbij de condensor direct in het lucht circuit zit is echt wel binnen 10-30 seconden warm.

Tesla verwarmd de water loop met de condensor, daar zal het dus iets langer duren, maar nog steeds in de trant van 30 seconden tot 1 minuut.

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 14-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Ligt natuurlijk aan de implementatie, maar een warmtepomp waarbij de condensor direct in het lucht circuit zit is echt wel binnen 10-30 seconden warm.

Tesla verwarmd de water loop met de condensor, daar zal het dus iets langer duren, maar nog steeds in de trant van 30 seconden tot 1 minuut.
Bij zeer lage omgevingstemperatuur zal een warmtepomp toch eerst ergens die warmte moeten vinden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De Tesla verwarming via WP (je hoort die als je de auto voorverwarmt) is echt zeer snel.
Als ik bij temperaturen van ca 5 graden mijn auto voorverwarm, en dan mijn jas aan trek, schoenen aan doe en naar de auto stap heb ik geen kou meer. Ook beginnen de zetels dan warm aan te voelen en het stuur. Die laatste zijn uiteraard met weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Ik ken Tesla niet dus ik ga je vaststelling niet betwijfelen.
Het is wel een hele krachttoer om bij buitentemperaturen onder de 0°C bij een koude start binnen de 30 - 60 seconden warmte lucht via een WP te produceren.

Had ik thuis ook maar zo'n WP-installatie. :)
KIA slaagt daar in elk geval niet in en gebruikt nog een heater voor een koude start.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@Peter-036 / @IvoB2 ik heb thuis een Mitsubishi airco aan de muur hangen, die is binnen 1 minuut al loei heet bij 0 graden.

@Tommie12 ik heb zelf ook een Tesla, voorverwarmen is natuurlijk niet aan de orde bij deze vergelijking, dan is opwarm tijd niet relevant inderdaad.

-

Persoonlijk prefereer voor een EV waar mee je vaker dan 4x per jaar een rit van >150 kilometer maakt een warmtepomp, voornamelijk op die lange ritten scheelt het elektriciteit. Als je een auto erbij (boodschappen / korte afstanden) pakt of je dagelijkse ritten zijn gewoon kort, dan zou ik een warmtepomp als optioneel zien.

[ Voor 37% gewijzigd door _eLMo_ op 14-10-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:08:
@Peter-036 / @IvoB2 ik heb thuis een Mitsubishi airco aan de muur hangen, die is binnen 1 minuut al loei heet bij 0 graden.

@Tommie12 ik heb zelf ook een Tesla, voorverwarmen is natuurlijk niet aan de orde bij deze vergelijking, dan is opwarm tijd niet relevant inderdaad.
WP bij mij gaat ook enorm snel om daar de eerste warmte uit te krijgen. Zodra de compressor wat gas kan comprimeren is dat warm.

Ik doe aan voorverwarmen voor iets van 2-3 minuten, en dat vind ik heel snel.
1kW in een WP geeft al snel 3-4kW in dat kleine interieur. Dus ik heb geen idee of een Tesla een weerstandsverwarming heeft. Ik dacht dat ze dat deden via de motoren als er echt een pak warmte de batterij in moet bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Bij zeer lage omgevingstemperatuur zal een warmtepomp toch eerst ergens die warmte moeten vinden.
Ja, 0°C de fan in en -5°C weg blazen.
Dat is ook warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Ik doe aan voorverwarmen voor iets van 2-3 minuten, en dat vind ik heel snel.
1kW in een WP geeft al snel 3-4kW in dat kleine interieur. Dus ik heb geen idee of een Tesla een weerstandsverwarming heeft. Ik dacht dat ze dat deden via de motoren als er echt een pak warmte de batterij in moet bv.
Ja, Tesla doet ook resistief verwarmen via de motoren. Dit gebeurd met name voor de batterij ja. Tesla heeft een aparte waterloop voor de batterij en interieur, zodat ze dus niet het hele battery pack moeten opwarmen voor het interieur warm word. Beetje zoals traditioneel bij de brandstof auto, dat de thermostaat de motorloop opent / sluit, maar de kachelradiator altijd direct water kreeg vanaf de motor, ook al stond de hoofd radiator dicht.

En anderzijds kan het interieur warmte scavengen uit de batterij / motors, of de motors / batterij juist uit het interieur.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 14-10-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:08:

-

Persoonlijk prefereer voor een EV waar mee je vaker dan 4x per jaar een rit van >150 kilometer maakt een warmtepomp, voornamelijk op die lange ritten scheelt het elektriciteit. Als je een auto erbij (boodschappen / korte afstanden) pakt of je dagelijkse ritten zijn gewoon kort, dan zou ik een warmtepomp als optioneel zien.
Procentueel gezien zou het op langere ritten juist minder uit moeten maken met een PTC verwarming. Zodra de boel eenmaal op temperatuur is, kost het natuurlijk minder energie om de boel op die temperatuur te houden. Juist bij de korte ritjes (<10km) hakt de PTC verwarming (ik heb geen warmtepomp) er aardig in procentueel gezien (complete cabine opwarmen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Ja, 0°C de fan in en -5°C weg blazen.
Dat is ook warmte.
Precies, er zit nog een hoop energie in, het is tenslotte pas bij 0 K op. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Procentueel gezien zou het op langere ritten juist minder uit moeten maken met een PTC verwarming. Zodra de boel eenmaal op temperatuur is, kost het natuurlijk minder energie om de boel op die temperatuur te houden. Juist bij de korte ritjes (<10km) hakt de PTC verwarming (ik heb geen warmtepomp) er aardig in procentueel gezien (complete cabine opwarmen)
Maar bij korte ritten levert dat enkel wat energieverbruik op, maar geen range probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Ja, Tesla doet ook resistief verwarmen via de motoren.
TeslaBjorn noemde dit altijd de "afterburner".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Gebruiken jullie daadwerkelijk de verwarming in een EV? Voorverwarmen zou met mijn Nissan Leaf ook moeten kunnen, alleen die houdt geen rekening ermee dat mijn vrouw en kind niet op tijd de auto in gaan. Dus dan kun je voorverwarmen tot je een ons weegt, dat heeft allemaal geen zin als je niet thuis kan laden. De verwarming gaat eigenlijk alleen aan als het heel extreem koud is.

Wij vertrekken komende zaterdag juist naar Oostenrijk: per dag 350km, want in 1x rijden is niet te doen met een 40kWh Leaf. Alleen bewust dus in de herfstvakantie, omdat de temperaturen dan met zodanig hoog zijn dat de airco aan moet. Maar ook niet zo laag dat de verwarming perse aan moet: met 15 graden is het zelfs behachelijk warm in de auto. Dan laat ik zelfs de stoelverwarming uit.

Ik merk wel dat ik mijn manier van reizen erg veranderd heb, sinds ik een ( verouderde ) EV rij. Nu spreekt mij de Hyundai Inster wel aan, alleen ik kan dat geld niet ophoesten. Maar het is wel een grappig autootje en ik denk niet dat Volkswagen met een vergelijkbare kleine EV komt, dat zal wel een kaal uitgeruste EV worden zoals de Up van destijds.

De Kia EV3 vind ik ook heel leuk: maar de Hyundai Inster vind ik puur praktisch en rationeel gezien interessanter, want straks mag er ook wegenbelasting betaald worden. Dan is die EV3 best een zware jongen in vergelijking met de Inster. Wel een hele hippe auto natuurlijk.

Ook heb ik al SEPP subsidie ontvangen: dus dan gaat die geadverteerde prijs van € 18.995 of wat het ook is momenteel met de subsidie verdubbeling? Daar kom ik dus niet voor in aanmerking. Maar met de Inster lijkt mij een lange reis een mindere kwelling, dan nu met de Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je geen verwarming gebruiken? Niet aan is toch gewoon een achteruitgang t.o.v. een ICE auto?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Natuurlijk gaat die aan. En voorgepland verwarmen doe ik niet aan, maar voorverwarmen/koelen, dus 5 minuten voor vertrek even climate control aan via de app doe ik dan weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
-tom-562 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:01:
Waarom zou je geen verwarming gebruiken? Niet aan is toch gewoon een achteruitgang t.o.v. een ICE auto?
Energieverbruik? Als je in een ICE de verwarming aanzet kost dat nauwelijks extra brandstof, want die warmte komt van de motor vandaan. Zet je de verwarming in een EV aan, dan leidt dit tot een veel hoger energieverbruik en dat vertaalt zich weer in een lagere actieradius.

Ja dat is ook achteruitgang t.o.v. een ICE, dat ben ik wel met je eens: maar het extra energieverbruik moet je niet onderschatten. Verwarming aan kan betekenen dat je actieradius dusdanig terugloopt, dat je de eindbestemming niet haalt. Dan moet je keuzes gaan maken.

Lever ik in op comfort? Waardoor je in 1x naar je bestemming kan rijden? Of zet ik wel de verwarming aan, maar zal ik daardoor juist langer onderweg zijn omdat er een laadstop in gepland moet worden. Uiteraard die bakbeesten met een enorm batterijpakket, die hebben daar minder last van. Maar bij mijn Nissan Leaf is dat serieus geen grapje.

Dat zal bij een Hyundai Inster met 42kWh batterijpakket dus niet veel anders wezen: alleen kun je dan bij de goedkopere Tesla Superchargers terecht. Dan doet het extra energieverbruik minder pijn in de portemonnee. Bij de Leaf ben je toegewezen op de duurdere snelladers, als ze al niet vervangen zijn door CCS Only.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Energieverbruik? Als je in een ICE de verwarming aanzet kost dat nauwelijks extra brandstof, want die warmte komt van de motor vandaan. Zet je de verwarming in een EV aan, dan leidt dit tot een veel hoger energieverbruik en dat vertaalt zich weer in een lagere actieradius.

Ja dat is ook achteruitgang t.o.v. een ICE, dat ben ik wel met je eens: maar het extra energieverbruik moet je niet onderschatten. Verwarming aan kan betekenen dat je actieradius dusdanig terugloopt, dat je de eindbestemming niet haalt. Dan moet je keuzes gaan maken.

Lever ik in op comfort? Waardoor je in 1x naar je bestemming kan rijden? Of zet ik wel de verwarming aan, maar zal ik daardoor juist langer onderweg zijn omdat er een laadstop in gepland moet worden. Uiteraard die bakbeesten met een enorm batterijpakket, die hebben daar minder last van. Maar bij mijn Nissan Leaf is dat serieus geen grapje.

Dat zal bij een Hyundai Inster met 42kWh batterijpakket dus niet veel anders wezen: alleen kun je dan bij de goedkopere Tesla Superchargers terecht. Dan doet het extra energieverbruik minder pijn in de portemonnee. Bij de Leaf ben je toegewezen op de duurdere snelladers, als ze al niet vervangen zijn door CCS Only.
Nouja, als je alleen rijdt is dat je eigen keuze, maar je gaat toch niet met je gezin in de kou zitten 350 km, wat een armoe 8)7 Hoezo haal je je eindbestemming niet, je kan toch onderweg laden? Zeker voor een kind is het wel ff prettig om de benen te strekken. En die ene keer snel laden (hij hoeft niet vol he.. dan knal je er maar 20% bij) zijn de kosten ook niet lijkt mij.
Ik heb zelf ook 'maar' een WLTP range van 350 km en een accupakket van 51kWh en geen warmtepomp, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zonder verwarming te gaan rijden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Niet mijn model, maar grappig is het wel.
En qua laadruimte best praktisch, zeker met de voorstoel totaal naar beneden.
Alleen zijn de motoren best minimaal, net als de R5 40 kWh en 52 kWh. -O-

Renault R4 E-Tech Electric - Eerste kennismaking

Dat 'opvouwbare' dak is ook geinig, moet je alleen wel in wat warmere streken wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
-tom-562 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Nouja, als je alleen rijdt is dat je eigen keuze, maar je gaat toch niet met je gezin in de kou zitten 350 km, wat een armoe 8)7
En wat als ik een afspraak heb in Den Haag bijvoorbeeld? Je kunt wel zeggen wat een armoe, dat is je goed recht want vrijheids van meningsuiting. Maar stoppen om te laden kan betekenen dat ik dan te laat op mijn afspraak kom.

Ik heb al vertelt dat mijn vrouw en kind zich sowieso niet aan mijn vertrektijd houden, dus die extra tijd die ik meestal inplan. Gaat vervolgens aan het feit dat mijn vrouw en kind, niet op tijd klaar zijn. Als je zegt eerder vertrekken, dan kun je mij ln vrouw en kind nog niet _O-

[ Voor 23% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zjanzjak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:26:
Niet mijn model, maar grappig is het wel.
En qua laadruimte best praktisch, zeker met de voorstoel totaal naar beneden.
Alleen zijn de motoren best minimaal, net als de R5 40 kWh en 52 kWh. -O-

Renault R4 E-Tech Electric - Eerste kennismaking

Dat 'opvouwbare' dak is ook geinig, moet je alleen wel in wat warmere streken wonen.
Dacia Spring techniek met Renault badging?

En 40 kWh en 52 kWh is geen vermogen dat is een accuinhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 14-10-2024 12:41 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

En wat als ik een afspraak heb in Den Haag bijvoorbeeld? Je kunt wel zeggen wat een armoe, dat is goed recht want vrijheids van meningsuiting. Maar stoppen om te laden kan betekenen dat ik dan te laat op mijn afspraak kom.
Dan vertrek je eerder? De WLTP range is 270 km van een Leaf zie ik. Vanuit Maastricht of Groningen is het ongeveer 230 km, dat zou je dus prima kunnen halen door heel Nederland als je het interieur niet tot subtropische temperaturen gaat verwarmen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
-tom-562 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Dan vertrek je eerder? De WLTP range is 270 km van een Leaf zie ik. Vanuit Maastricht of Groningen is het ongeveer 230 km, dat zou je dus prima kunnen halen door heel Nederland als je het interieur niet tot subtropische temperaturen gaat verwarmen
Ik ken iemand met dezelfde Leaf. In de winter is 170km mooi met die batterij.

Die auto is eigenlijk niet geschikt om lange afstanden mee te doen. Net niet zuinig genoeg, laadt traag en net te kleine batterij.
Als je het dan toch doet, dan komen er restricties zoals lange laadstops of kou lijden. Maar ook dan verwacht ik dat de verwarming niet echt een heel groot verschil gaat maken.

En dan in 3 dagen naar Oostenrijk rijden.. Not my cup of tea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

De WLTP range houdt geen rekening met accu degradatie: die is bij mij 11% en omdat ik weleens Leafspy op een koude dag heb aangesloten, weet ik ook dat het accupakket dan slechts 93% volgeladen wordt op een koude winterdag.

Terwijl dat op een warme zomerdag 97.9% kan zijn: een verschil van bijna 5% dus die energie heb je dan ook niet tot de beschikking. Daarvan houdt hij ongeveer 9.9% als reserve aan, dus feitelijk heb ik op een koude winterdag slechts 83% van de overgebleven accucapaciteit beschikbaar. Van de 40kWh heeft mijn accupakket al 5kWh van verloren.

Zelfs in optimale omstandigheden heb ik dus geeneens 35kWh tot mijn beschikking: naar Den Haag zijn 226km's en op zo'n koude winterdag zijn er hooguit 32,5kWh beschikbaar, daar gaat dan nog eens 3.5kWh van af. Dat is namelijk mijn reserve, dus wat ik netto kan gebruiken is 29kWh. Als ik dan 14.5kWh/100km zou verbruiken, dan haal ik het al niet. Want er moeten 226km's gereden worden en niet 200km. Dus mijn gemiddeld verbruik zou niet hoger mogen zijn dan 13kWh/100km.

Als je mijn edit nog gelezen hebt, zul je ook begrijpen dat vroeger vertrekken lastig is: de extra tijd die ik al inplan, gaat vaak volledig op aan het feit dat mijn vrouw en kind niet op tijd klaar zijn. Ik kan moeilijk alleen vertrekken, terwijl de afspraak in Den Haag juist vanwege mijn dochtertje is. Dus dat is makkelijker gezegd dan gedaan en de Leaf, die doet ook niet zo snelladen. Zelfs als het slechts een paar kWh snel geladen hoeft te worden, zal dat in de regel al 10min tot 15min duren. Tanken heb ik ook nog nooit binnen 5 minuten gedaan, daar gaat een heel ritueel aan vooraf :+

Maar goed voor ons dus de bewuste keuze, om tijdens de herfstvakantie op vakantie te gaan. Natuurlijk kun je pech met het weer hebben, maar meestal is het helemaal niet zo koud.
Tommie12 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
En dan in 3 dagen naar Oostenrijk rijden.. Not my cup of tea.
Wij doen het in twee dagen: maar vanuit Zuid-Limburg is slechts 700km tot Montafon. Dus heel bewust door tweeën gedeeld en Karlsruhe is dan precies in het midden, dus daar overnachten wij zowel op de heen en terugreis.

Maar ik ga mij niet kwellen om dezelfde afstand in de winter te rijden: want dan moeten er winterbanden onder de auto. Echter zoals jezelf ook al aangeeft, dan mag je blij zijn als je 170km op een volledig volgeladen accupakket haalt.
pjot1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Gewoon tegen je vrouw zeggen dat je een uur eerder weg gaat. >:)
Ha dan kan je mijn vrouw echt nog niet: want ik heb ook weleens gepland om dan op de P+R te parkeren, dan moet extra tijd rekenen voor het OV. Uiteindelijk toch rechtstreeks er naartoe gereden, omdat wij anders te laat voor de afspraak zouden komen.

Ik moest toen dus ook nog eventjes snelladen bij de Fastned, dus toen was er helemaal geen tijd meer te verliezen. Uiteindelijk alsnog naar de P+R gereden, alleen wel na die afspraak. Want wij wilde nog eventjes het centrum in en destijds was er al dat belachelijk parkeertarief, dus toen ben ik spontaan naar die P+R gereden.

[ Voor 23% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

De WLTP range houdt geen rekening met accu degradatie: die is bij mij 11% en omdat ik weleens Leafspy op een koude dag heb aangesloten, weet ik ook dat het accupakket dan slechts 93% volgeladen wordt op een koude winterdag.

Terwijl dat op een warme zomerdag 97.9% kan zijn: een verschil van bijna 5% dus die energie heb je dan ook niet tot de beschikking. Daarvan houdt hij ongeveer 9.9% als reserve aan, dus feitelijk heb ik op een koude winterdag slechts 83% van de overgebleven accucapaciteit beschikbaar. Van de 40kWh heeft mijn accupakket al 5kWh van verloren.

Zelfs in optimale omstandigheden heb ik dus geeneens 35kWh tot mijn beschikking: naar Den Haag zijn 226km's en op zo'n koude winterdag zijn er hooguit 32,5kWh beschikbaar, daar gaat dan nog eens 3.5kWh van af. Dat is namelijk mijn reserve, dus wat ik netto kan gebruiken is 29kWh. Als ik dan 14.5kWh/100km zou verbruiken, dan haal ik het al niet. Want er moeten 226km's gereden worden en niet 200km. Dus mijn gemiddeld verbruik zou niet hoger mogen zijn dan 13kWh/100km.

Als je mijn edit nog gelezen hebt, zul je ook begrijpen dat vroeger vertrekken lastig is: de extra tijd die ik al inplan, gaat vaak volledig op aan het feit dat mijn vrouw en kind niet op tijd klaar zijn. Ik kan moeilijk alleen vertrekken, terwijl de afspraak in Den Haag juist vanwege mijn dochtertje is. Dus dat is makkelijker gezegd dan gedaan en de Leaf, die doet ook niet zo snelladen. Zelfs als het slechts een paar kWh snel geladen hoeft te worden, zal dat in de regel al 10min tot 15min duren. Tanken heb ik ook nog nooit binnen 5 minuten gedaan, daar gaat een heel ritueel aan vooraf :+

Maar goed voor ons dus de bewuste keuze, om tijdens de herfstvakantie op vakantie te gaan. Natuurlijk kun je pech met het weer hebben, maar meestal is het helemaal niet zo koud.
Gewoon tegen je vrouw zeggen dat je een uur eerder weg gaat. >:)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

De WLTP range van een Leaf is niet haalbaar. In mijn (tijdelijke voorlopauto) Leaf mocht ik blij zijn als ik hetzelfde bereik had als de Ioniq, en die Leaf was nieuw en had nog geen degradatie. 200 km in de zomer was eigenlijk al te ver.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Afgelopen zaterdag heb ik in een XPENG G6 RWD een proefrit gemaakt. Om mensen die ook een keuze voor een nieuwe elektrische auto willen maken, deel ik mijn persoonlijke ervaring.

Ik rij op dit moment in een Tesla Model 3 SR+. Dus dat is mijn referentiekader. Ik heb een grotere auto nodig ivm het gezinsleven en zat te twijfelen tussen een Tesla Model Y of een Xpeng G6.

De nadelen die ik niet echt in reviews online heb gezien:
  • Geen 1 pedal drive. Wel bijna. Maar als je max regen aanzet, is het een beetje schokkerig in de transitie van gas naar remmen. Aandrijflijn net wat minder dan Tesla.
  • De koeling voor het draadloos opladen van je telefoon blaast tegen mijn hand aan die ik op de armsteun laat rusten. Erg vervelend koude rechter hand.
  • Navigatie is echt matig. Geen auto aanvullen van adressen. Ik kon ook niet bijvoorbeeld "Xpeng" intypen en dat die dan Xpeng vestigingen vond.
  • Spraakassistent niet in het Nederlands. In het Engels werkt het ook erg matig. In combinatie met het punt hierboven (slecht navi) kan ik dus niet roepen "navigeer naar Albert Heijn". Tijdens de proefrit moest ik dus een afslag nemen, stoppen, op mijn telefoon het adres van de Xpeng dealer opzoeken, overtikken zonder auto-aanvullen en toen pas kon ik weer rijden.
  • Ik vond de vering minder comfortabel over dan de MY. Hard op drempels en het voelt alsof de auto een veel hoger zwaartepunt heeft dan een MY.
  • Weinig laadruimte door het ontbreken van een Frunk en een under-Trunk.
  • Goedkoop traag scherm voor de bestuurder.
  • Ik heb wat weinig vertrouwen in een Chinese auto m.b.t. privacy (koppelen telefoon, camera's, etc.) en evt op afstand uitschakelen.
Voordelen:
  • -Android Auto of Apply Carplay om het gebrek aan goede navi een beetje te compenseren. Android auto heb ik geprobeerd tijdens de proefrit, maar dan is het scherm toch wel echt lelijk. En je mist natuurlijk batterij voorbereiding voor het snelladen.
  • -Stoelkoeling en gratis rijassistent. Hoewel je bij de rijassistent niet veel meer krijgt dan bij Tesla. Ja, hij kan zelf van rijstrook wisselen, maar dan moet je alsnog zelf je knipper aan doen en een rukje aan het stuur geven.
Geluisniveau is denk ik vergelijkbaar tussen de Model Y en G6.

Voor mij persoonlijk is de Model Y de betere auto. Het is duidelijk dat Xpeng met de Model Y wil concurreren door de lagere prijs én de absolute stormvloed aan opties. Die opties zijn in mijn ogen met name gimmicks, terwijl de voor mij essentials (aandrijflijn, vering, ruimte en goede navi icm spraakassistent tijdens het rijden) wat minder zijn dan bij Tesla (met name de spraakassistent en de navi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:57:
Gebruiken jullie daadwerkelijk de verwarming in een EV? Voorverwarmen zou met mijn Nissan Leaf ook moeten kunnen, alleen die houdt geen rekening ermee dat mijn vrouw en kind niet op tijd de auto in gaan. Dus dan kun je voorverwarmen tot je een ons weegt, dat heeft allemaal geen zin als je niet thuis kan laden. De verwarming gaat eigenlijk alleen aan als het heel extreem koud is.
Dat hangt van de omstandigheden af.
Bij korte afstanden (onder de 10 km) gebruik ik nooit de verwarming maar, indien noodzakelijk, de stoel en stuurverwarming.
Voorverwarming gebruik ik nooit want die paar km zonder "opgewarmde auto" heb ik tot op heden zonder ongelukken noch ziektes overleefd.
Mijn huidige partner gebruikt de verwarming meer.
Indien verwarmen is dat rond de 20°C.
Bij een interieurverwarming (ook van toepassing in de woning) boven de 21°C wordt ik gewoon ongemakkelijk.
Huidige partner vond de voorverwarming tot de huidige auto ook onzin maar nu ie erop zit gebruikt ze bij verlaten werkplek op verplaatsing wel regelmatig gedurende 10 minuten (daarna gaat de instelling geactiveerd op afstand toch automatisch terug uit).
Begrijpelijk want ze weegt ook nauwelijks 55 kg.
Dan is die EV3 best een zware jongen in vergelijking met de Inster. Wel een hele hippe auto natuurlijk.
Duidelijk dat smaken verschillen. :)
Vind er zelf niks hip aan. Eerder de zoveelste vierkante doos met een wiel op iedere hoek.
Wel een praktische auto (indien je doorgaans maar met twee rijdt want ruimte achteraan is redelijk krap).
De strijkplank in het midden mag dan wel hip ogen maar is dan weer onpraktisch want neemt nodeloos opbergruimte in terwijl we niet de gewoonte hebben de strijk in een auto te doen.

Inzake persoonlijke smaak vind ik de R5 (in het geel met rode biezen) dan weer veel hipper. :+
Heeft met de EV3 ook gemeen dat ie V2G belooft maar dat in de praktijk nog altijd niet (betaalbaar) kan waarmaken.
Hangt van de ICE af en hoeveel km je er dagelijks mee rijdt.
Hadden vroeger een Opel Zafira diesel waar vergeten was om de optie heater aan te kruisen. In de praktijk resulteerde dat er dan in dat de motor pas interieurverwarming begon af te geven na 25 km rijden. Erg handig wanneer je W-W verkeer enkel 25 km is. :+
Verwarmen in een ICE kost geen extra brandstof door het feit dat het ontwerp van de motor het merendeel van de energie niet in kinetische energie omzet maar in (grotendeels) nutteloze warmte waar je bij koudere buitentemperaturen af en toe een beetje van kan recupereren.

De elektrische verwarming in een EV leidt inderdaad tot een hoger energieverbruik (omdat er zonder verwarming veel minder verliezen zijn) maar in vergelijking met een ICE nog altijd peanuts.
Een ICE die zuinig rijdt aan 5l/100 km verbruikt een 50 kWh energie per 100 km.
Een EV die aan 130 km/uur rijdt met de verwarming op 23°C geraakt daar zelfs niet in de buurt van. :)

Wanneer je dagelijks maar een 50 km rijdt maakt (op de uitzondering zoals technisch voorbijgestreefde EV's na) de range ook niet veel uit. Bij een EV met een accu boven de 50 kWh ook al niet.
Voor een EV met een accu boven de 64 kWh waarmee je dagelijks 300 km wil rijden (zomer en winter) ook al niet.
Wanneer de SoC van de EV hier op 100% staat halen we in optimale omstandigheden 550 km range. Met de koeling/verwarming aan zakt de totale range dan met een 40 tot 30 km. Nog altijd niet problematisch.
Bij de vorige EV (met een accu van netto 64 kWh) hadden we in putje winter nog een range van 360 km en 320 km met verwarming op 21°C. Nog steeds niet problematisch voor dagelijks gebruik.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
MWDKing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:35:
Afgelopen zaterdag heb ik in een XPENG RWD een proefrit gemaakt. Om mensen die ook een keuze voor een nieuwe elektrische auto willen maken, deel ik mijn persoonlijke ervaring.

Ik rij op dit moment in een Tesla Model 3 SR+. Dus dat is mijn referentiekader. Ik heb een grotere auto nodig ivm het gezinsleven en zat te twijfelen tussen een Tesla Model Y of een Xpeng G6.

• Geen 1 pedal drive. Wel bijna. Maar als je max regen aanzet, is het een beetje schokkerig in de transitie van gas naar remmen. Aandrijflijn net wat minder dan Tesla.
  • De koeling voor het draadloos opladen van je telefoon blaast tegen mijn hand aan die ik op de armsteun laat rusten. Erg vervelend koude rechter hand.
  • Navigatie is echt matig. Geen auto aanvullen van adressen. Ik kon ook niet bijvoorbeeld "Xpeng" intypen en dat die dan Xpeng vestigingen vond.
  • Spraakassistent niet in het Nederlands. In het Engels werkt het ook erg matig. In combinatie met het punt hierboven (slecht navi) kan ik dus niet roepen "navigeer naar Albert Heijn". Tijdens de proefrit moest ik dus een afslag nemen, stoppen, op mijn telefoon het adres van de Xpeng dealer opzoeken, overtikken zonder auto-aanvullen en toen pas kon ik weer rijden.
  • Ik vond de vering minder comfortabel over dan de MY. Hard op drempels en het voelt alsof de auto een veel hoger zwaartepunt heeft dan een MY.
  • Ik heb wat weinig vertrouwen in een Chinese auto m.b.t. privacy (koppelen telefoon, camera's, etc.) en evt op afstand uitschakelen.
Voordelen:
  • -Android Auto of Apply Carplay. Android auto heb ik geprobeerd tijdens de proefrit, maar dan is het scherm toch wel echt lelijk.
  • -Stoelkoeling en gratis rijassistent. Hoewel je bij de rijassistent niet veel meer krijgt dan bij Tesla. Ja, hij kan zelf van rijstrook wisselen, maar dan moet je alsnog zelf je knipper aan doen en een rukje aan het stuur geven.

Voor mij persoonlijk is de Model Y de betere auto. Het is duidelijk dat Xpeng met de Model Y wil concurreren door de lagere prijs én de absolute stormvloed aan opties. Die opties zijn in mijn ogen met name gimmicks, terwijl de voor mij essentials (aandrijflijn, vering, ruimte en goede navi icm spraakassistent tijdens het rijden) wat minder zijn dan bij Tesla (met name de spraakassistent en de navi).
Hoe is AA of Carplay een voordeel. Ik heb 5 jaar een M3 gereden en nu een jaar met Apple CarPlay. Het is alsof je teruggaat naar het jaar 2000. Of AA moet echt heel veel beter zijn dan CarPlay. Het is beter dan niks, maar ver ondermaats in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:38:
[...]
Duidelijk dat smaken verschillen. :)
Vind er zelf niks hip aan. Eerder de zoveelste vierkante doos met een wiel op iedere hoek.
Wel een praktische auto (indien je doorgaans maar met twee rijdt want ruimte achteraan is redelijk krap).
De strijkplank in het midden mag dan wel hip ogen maar is dan weer onpraktisch want neemt nodeloos opbergruimte in terwijl we niet de gewoonte hebben de strijk in een auto te doen.

Inzake persoonlijke smaak vind ik de R5 (in het geel met rode biezen) dan weer veel hipper. :+
Heeft met de EV3 ook gemeen dat ie V2G belooft maar dat in de praktijk nog altijd niet (betaalbaar) kan waarmaken.
Nouja ik heb ook wel een beetje moeite met het blokkendoos uiterlijk: die Renault R4 vindt ik weer lekker ogen, dan de Inster. Bij de EV3 spreekt mij vooral het interieur aan, aan de buitenkant zou ik ook wel eventjes moeten wennen. Maar dat vind ik van de Inster ook.

Maar wat betreft die retro EV's: ik voel mij daar een beetje in belazerd, want die EV's lijken voor geen meter op hun prehistorische ICE voorgangers. Ze zijn er enkel op gebaseerd, echter dat lijkt mij vooral slimme marketing. Want het is gewoon allemaal inspelen op onze nostalgische gevoelens.

Gisteren toevallig die video van de ANWB over de EV3 gezien: als daar geen pubers op de achterbank passen, dan is dat wel erg teleurstellend voor een nog steeds relatief grote auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
STIMPPYYY schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Hoe is AA of Carplay een voordeel. Ik heb 5 jaar een M3 gereden en nu een jaar met Apple CarPlay. Het is alsof je teruggaat naar het jaar 2000. Of AA moet echt heel veel beter zijn dan CarPlay. Het is beter dan niks, maar ver ondermaats in mijn ogen.
100% mee eens. AA was/is ook kak! Het is een soort noodoplossing omdat de navi van de Xpeng slecht is. Je moet dan ook steeds wisselen tussen het OS van de auto voor je stoelen, climate control, etc. en Android Auto. Ik heb liever gewoon een goed auto OS met alles erin wat ik nodig heb.

Enige voordeel: je hoeft als je AA hebt geen premium abonnement te nemen bij Tesla om Spotify te gebruiken via het autoscherm. :) (Geen idee overigens of de Xpeng wel Onboard Spotify, Netflix, etc. had).

[ Voor 18% gewijzigd door MWDKing op 14-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Maar wat betreft die retro EV's: ik voel mij daar een beetje in belazerd, want die EV's lijken voor geen meter op hun prehistorische ICE voorgangers. Ze zijn er enkel op gebaseerd, echter dat lijkt mij vooral slimme marketing. Want het is gewoon allemaal inspelen op onze nostalgische gevoelens
Ben niet mee, wat is de nostalgische ICE voorganger van de EV3?

De elektrische R5 zie ik aan de buitenkant dan weer wel veel trekken van zijn ICE voorganger geërfd te hebben.
Dat ie niet 1:1 hetzelfde is vind ik niet erg want het is een auto uit 2024 en niet uit het verleden.
Mijn persoonlijke smaak gaat dan ook over het oordeel inzake het huidige ontwerp en niet wat het had moeten zijn op basis van een verleden dat niet meer is.

Ik rij nu een EV6 dus zo gevoelig voor nostalgie zal ik nu ook weer niet zijn, toch?
Gisteren toevallig die video van de ANWB over de EV3 gezien: als daar geen pubers op de achterbank passen, dan is dat wel erg teleurstellend voor een nog steeds relatief grote auto.
Die review vond ik een beetje overdreven. Ik heb 'm van binnen in de werkelijkheid al uitgeprobeerd.
Hangt ervan af hoe groot je pubers zijn, of ze nog met de ouwe lui langdurig in de auto willen zitten en hoe groot de ouwelui zijn. Bij boomlange Nederlanders kan de combinatie van lange ouwelui en lange pubers wel degelijk een probleem zijn. In Vlaanderen zal dat dan weer meevallen gezien zowel de ouwelui als de pubers er kleiner zijn.
In de EV3 achteraan in elk geval meer ruimte dan in de hedendaagse R5 en de retroversie daarvan.

Gelukkig moeten wij daar allemaal geen rekening meer mee houden want geen meerijdende pubers meer. Die zitten tegenwoordig hier ook al links vooraan.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:31:
En wat als ik een afspraak heb in Den Haag bijvoorbeeld? Je kunt wel zeggen wat een armoe, dat is je goed recht want vrijheids van meningsuiting. Maar stoppen om te laden kan betekenen dat ik dan te laat op mijn afspraak kom.
Inzake range van meer dan 300 km heb ik met een EV niets op comfort moeten inleveren.
Ik rij van 2019 met een EV en zelfs de eerste (Kona EV zonder WP) had zelfs putje winter geen range onder de 300 km. En met een ICE hadden we ook al niet de gewoonte om zonder onderbreking meer dan 300 km onafgebroken te rijden. Daar zit voor ons dus geen enkel verschil op.
Maar elf maanden mee gereden dus niet lang genoeg om degradatie te kunnen inschatten. Evenmin te weinig ervaring met de huidige EV6 om degradatie in te schatten (noch werkelijke winterrange bij 100% SoC).
Maar de e-Niro 2019 (geleverd 2020) had bij overdracht 78000 km op de teller en na 52 maanden wisselend gebruik nauwelijks accudegradatie in vergelijking met de eerste maand. Toch niet dat dit nadelig was op de werkelijk te halen range. Daar moest dus ook geen rekening mee gehouden worden.

Wanneer je van je medereizigers bij voorbaat weet dat ze meer dan een uur nodig hebben om in een auto te geraken kan je daar toch gewoon rekening mee houden bij de vertrektijd?

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
MWDKing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

100% mee eens. AA was/is ook kak! Het is een soort noodoplossing omdat de navi van de Xpeng slecht is. Je moet dan ook steeds wisselen tussen het OS van de auto voor je stoelen, climate control, etc. en Android Auto. Ik heb liever gewoon een goed auto OS met alles erin wat ik nodig heb.

Enige voordeel: je hoeft als je AA hebt geen premium abonnement te nemen bij Tesla om Spotify te gebruiken via het autoscherm. :) (Geen idee overigens of de Xpeng wel Onboard Spotify, Netflix, etc. had).
Dat hangt toch geheel af van hoe de auto het implementeert?
In mijn Enyaq kan ik stoel en stuurverwarming aanzetten zonder van AA of Carplay af te gaan. Stoel gaat ook via hardware buttons en de blaasrichting is manueel aanpassen als je dat echt wilt.
Temperatuur ook maar ja, je stelt hem toch in op 19~21 ergens dus ik verander de temperatuur om eerlijk te zijn maar 2x per jaar. De voordelen van Climate Control 8)

Ik start de auto, AA start op en ik wissel nooit naar een ander scherm IMO.

Let wel op dat Tesla altijd hun kofferbak inhouden gewoon volumetrisch berekenen, en andere auto bouwers de VDA standaard gebruiken waardoor andere auto's altijd minder lijken te kunnen.

De Enyaq kofferbak (inc onder trunk) is 30 liter groter dan de MY. De frunk van de MY is dan 80 liter waardoor de MY tot het dak tellend met de VDA standaard dus 50 liter meer inhoud heeft dan een Enyaq
G6 zal wel nog kleiner zijn, ik zie dat die al wat kleiner is dan die van de Enyaq. Door de vorm van de auto zal het nog wat minder zijn in echte VDA nummers.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:35:
Afgelopen zaterdag heb ik in een XPENG G6 RWD een proefrit gemaakt. Om mensen die ook een keuze voor een nieuwe elektrische auto willen maken, deel ik mijn persoonlijke ervaring.

Voordelen:
  • -Android Auto of Apply Carplay om het gebrek aan goede navi een beetje te compenseren. Android auto heb ik geprobeerd tijdens de proefrit, maar dan is het scherm toch wel echt lelijk. En je mist natuurlijk batterij voorbereiding voor het snelladen.

Ik rijd zelf een Model Y, maar je vergeet bij de pro/con's dat de XPeng G6 blijkbaar 7 jaar of 160.000 km garantie heeft op de hele auto (8 jaar op de aandrijflijn/accu). Dat is toch wel een verschilletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Ben niet mee, wat is de nostalgische ICE voorganger van de EV3?
Die heeft juist geen ICE voorganger: dus ik denk dat je mij daar een beetje bent verloren. Waarschijnlijk is het vooral wennen dan autos weer hoekig worden, want die EV9 ziet precies zo uit als die EV3. Alleen dan groter.

Weet je ik heb het geld momenteel niet voor een andere EV: maar zou dolgraag mijn Leaf vervangen, door een modernere EV. Het mag ook een maatje kleiner zijn, alleen omdat deze markt volledig is ingestort. Zal ik wel wat langer door moeten rijden met de Leaf.

Maar nu wordt het wel heel aantrekkelijk: mijn vrouw heeft nog geen SEPP subsidie gehad, dus op haar naam zou theoretisch wel gekund hebben. Ze heeft alleen geen rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Kodess schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Dat hangt toch geheel af van hoe de auto het implementeert?
In mijn Enyaq kan ik stoel en stuurverwarming aanzetten zonder van AA of Carplay af te gaan. Stoel gaat ook via hardware buttons en de blaasrichting is manueel aanpassen als je dat echt wilt.
Temperatuur ook maar ja, je stelt hem toch in op 19~21 ergens dus ik verander de temperatuur om eerlijk te zijn maar 2x per jaar. De voordelen van Climate Control 8)

Ik start de auto, AA start op en ik wissel nooit naar een ander scherm IMO.

Let wel op dat Tesla altijd hun kofferbak inhouden gewoon volumetrisch berekenen, en andere auto bouwers de VDA standaard gebruiken waardoor andere auto's altijd minder lijken te kunnen.

De Enyaq kofferbak (inc onder trunk) is 30 liter groter dan de MY. De frunk van de MY is dan 80 liter waardoor de MY tot het dak tellend met de VDA standaard dus 50 liter meer inhoud heeft dan een Enyaq
G6 zal wel nog kleiner zijn, ik zie dat die al wat kleiner is dan die van de Enyaq. Door de vorm van de auto zal het nog wat minder zijn in echte VDA nummers.
Ik heb AA iig nooit gemist in de mijn Tesla. AA biedt natuurlijk ook geen batterij voorverwarming aan in de routeplanning.

Ik had iid ook gezien dat de meetmethode van kofferbak anders is bij Tesla. Ik kijk vooral naar de bruikbare ruimte en de laadopening. En de bananen doos test ;).

De Enyaq wil ik ook nog wel testrijden. Die is alleen iets duurder dan de MY met vergelijkbare range en specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Ik rijd zelf een Model Y, maar je vergeet bij de pro/con's dat de XPeng G6 blijkbaar 7 jaar of 160.000 km garantie heeft op de hele auto (8 jaar op de aandrijflijn/accu). Dat is toch wel een verschilletje.
Als leaserijder speelt dit wat minder voor mij. Ik heb overigens ook 0 problemen gehad met mijn Tesla de laatste 4,5jaar. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Die heeft juist geen ICE voorganger: dus ik denk dat je mij daar een beetje bent verloren. Waarschijnlijk is het vooral wennen dan autos weer hoekig worden, want die EV9 ziet precies zo uit als die EV3. Alleen dan groter.
Je hebt modellen die hoekig worden en anderen weer niet.
Er is bv. weinig hoekig aan een EV6 en dat is een redelijk recente auto.
Het is maar wat je zelf wil.

Het uiterlijk van de EV3 stoort me dan weer niet. Smaakgebonden zou ik wel niet wild worden van de externe stijling maar storen doet het ook niet. Op dat vlak eerder een grijze muis. Maar dat is uiteindelijk ondergeschikt aan de kwaliteiten dat ie wel heeft.

Boven de EV3 heb je nog de EV5 en idd de EV9. Lijken me idd gelijkaardige auto's met andere afmetingen. EV9 is pas echt een vierkante bus en voor ons veel te groot (EV5 waarschijnlijk ook maar die heb ik nog niet in werkelijkheid kunnen zien/testen).
Maar eigenlijk is de EV6 al te groot voor ons. Heeft op de achterrij idd een zee van ruimte voor de benen maar daar hebben we zelf niets aan.
Zijn veel te grote draaicirkel stoort ons dan weer wel bij parkeren in besloten ruimten.
Zonder de 360° camera zou ik dat zelfs als problematisch ervaren.
De volgende zal dan ook iets als de EV3, inster, R5 worden (moesten we nu kiezen maar dat is louter theorie gezien de volgende keuze pas in 2028* dient uitgevoerd en dan zullen er weer andere modellen op de markt zijn.
Inzake verhouding prijs/kwaliteit/handigheid zou het de Inster worden.
Inzake prijs/range de EV3
Inzake persoonlijke smaak de R5.

*En dan zou het zomaar kunnen dat Tesla wel eindelijk zijn M2 op de markt brengt en terug voorziet van bruikbare veilige richtingaanwijzers en een display voor de bestuurder met weergave van alle noodzakelijke info waardoor ze voor ons wel een aanvaardbare keuze worden.
Weet je ik heb het geld momenteel niet voor een andere EV:
Dus toch armoe? :)
(Bij voorbaat sorry maar je gaf zelf het recht op vrije meningsuiting al aan en de voorzet daartoe). :+

Maar ik geef je wel gelijk.
Moest ik een EV zelf privé aankopen reed ik er geen.
Niet zozeer uit armoe maar omdat ik sowieso zoveel geld (niet meer) aan een auto kan wil geven.
Vanaf 2025 zijn er hier sowieso geen subsidies meer op EV's en worden ze ook belast op inschrijving en jaarlijkse wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:41:
[...]
Dus toch armoe? :)
(Bij voorbaat sorry maar je gaf zelf het recht op vrije meningsuiting al aan en de voorzet daartoe). :+

Maar ik geef je wel gelijk.
Moest ik een EV zelf privé aankopen reed ik er geen.
Niet zozeer uit armoe maar omdat ik sowieso zoveel geld (niet meer) aan een auto kan geven.
Vanaf 2025 zijn er hier sowieso geen subsidies meer op EV's en worden ze ook belast op inschrijving en jaarlijkse wegenbelasting.
Meer een opeenstapeling van onverwachte financiële tegenvallers en het heel bewust een groot bedrag vastgezet in een deposito voor 3 jaar, nu het nog kon. Een beetje zelfbescherming :+

Het feit dat de restwaarde van de Leaf zo tegenvalt, ondanks dat ik dat ding al tweehands heb gekocht. Dat is natuurlijk ook een financiële tegenvaller, dus ik moet wel een beetje mijn best doen die TCO omlaag te krijgen. Zonnepanelen heb ik niet, dus de enige optie is bewust zuinig rijden.

Uiteindelijk wil ik dat ding dus inruilen tegen een luxe uitgevoerd tweedehands Hyundai Inster of iets vergelijkbaars. Want toen ik de Leaf kocht, was wegenbelasting nog geen ding. Straks wel dus.

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:19:
Maar nu wordt het wel heel aantrekkelijk: mijn vrouw heeft nog geen SEPP subsidie gehad, dus op haar naam zou theoretisch wel gekund hebben. Ze heeft alleen geen rijbewijs.
Al heeft ze wel of niet een pas voor de bibliotheek, dan wel of geen rijbewijs, dat boeit niet voor de SEPP.
Dat gaat per persoon, wonend in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
Tranquility schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Mooie stap voor uit tov van de Ampera E. Hoe verschilt de XC40 van de EX40 eigenlijik?
Ik rijd trouwens ook sinds vorige maand geen Ampera E meer, vanwege de slechte levertijden van onderdelen.
Ironie is dat mijn Tesla model 3 nu al een week bij het servicepunt staat, omdat de rembekrachtiger vervangen moet worden. Maar goed, daar krijg je gewoon een vervangende model 3 tijdelijk voor, dus dat is niet echt een probleem. Bij de Ampera E kunnen onderdelen meerdere maanden op zich laten wachten overigens. Goede keuze van je om die ook de deur uit te doen.
Pagina: 1 ... 341 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic