Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:41:

[...]

Dus toch armoe? :)
(Bij voorbaat sorry maar je gaf zelf het recht op vrije meningsuiting al aan en de voorzet daartoe). :+

Maar ik geef je wel gelijk.
Moest ik een EV zelf privé aankopen reed ik er geen.
Niet zozeer uit armoe maar omdat ik sowieso zoveel geld (niet meer) aan een auto kan geven.
Vanaf 2025 zijn er hier sowieso geen subsidies meer op EV's en worden ze ook belast op inschrijving en jaarlijkse wegenbelasting.
Ik vind dit toch wel een ernstige opmerking, dat het blijkbaar als onmogelijk word gezien een EV prive te kopen, maar zakelijk het normaal is? Hoe verdraaid zijn de belastingen inmiddels in Belgie... Als je zelfs voor vervoer 100% afhankelijk word van je werkgever.. Is een beetje als een huis van de baas vroeger in de 50's?

Ik ben blij dat er in Nederland maar zeer beperkt verschil is in belasting / overheidsbemoeienis tussen een auto zakelijk of prive rijden. Het scheelde op onze Model Y geloof ik zo'n 100 euro / maand (dus zo'n 10%) tussen zakelijk of prive.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
MWDKing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Ik heb AA iig nooit gemist in de mijn Tesla. AA biedt natuurlijk ook geen batterij voorverwarming aan in de routeplanning.

Ik had iid ook gezien dat de meetmethode van kofferbak anders is bij Tesla. Ik kijk vooral naar de bruikbare ruimte en de laadopening. En de bananen doos test ;).

De Enyaq wil ik ook nog wel testrijden. Die is alleen iets duurder dan de MY met vergelijkbare range en specs.
Ja voor mij was het toch wel een puntje omdat Tesla de streamingdiensten die ik gebruik niet ondersteunt... :+
Voelt een beetje als iOS, de walled garden.

Batterijverwarming voor het snelladen zit er inderdaad niet in. Met mijn vorige auto op vakantie ook niet gehad of iets aan kunnen hebben (ioniq uit 2017) maar ook niet gemist naar midden Frankrijk.
Met de Enyaq moeten we het nog gaan meemaken of het tegenvalt zonder opwarming van de accu.
Ik weet niet of je een EV zonder al hebt gehad, ik denk dat de voordelen niet zo groot zijn imo.

Bananendoos vind ik wel iffie hoor, dat is een hele grote maat die voor de Tesla onder de kofferbak daardoor ook juist slechter uitvalt. Laadopening/breedte van de kofferbak was voor mij inderdaad ook belangrijk.

In de lease zou ik ook erg twijfelen hoor. Behalve over de XPeng, ik heb nog niet genoeg vertrouwen dat ze bugs oplossen of andere kwaliteit/garanties kunnen waarborgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 14-10-2024 15:59 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
_eLMo_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Ik vind dit toch wel een ernstige opmerking, dat het blijkbaar als onmogelijk word gezien een EV prive te kopen, maar zakelijk het normaal is? Hoe verdraaid zijn de belastingen inmiddels in Belgie... Als je zelfs voor vervoer 100% afhankelijk word van je werkgever.. Is een beetje als een huis van de baas vroeger in de 50's?

Ik ben blij dat er in Nederland maar zeer beperkt verschil is in belasting / overheidsbemoeienis tussen een auto zakelijk of prive rijden. Het scheelde op onze Model Y geloof ik zo'n 100 euro / maand (dus zo'n 10%) tussen zakelijk of prive.
Dat is natuurlijk niet altijd zo. Je moet dat correct berekenen, en niet iedereen doet dat.

Als ik voor mijn auto enkel en alleen naar de belasting kijk, dan kost mijn auto me zogezegd slechts 170€ pm.
Maar natuurlijk is die ook deel van mijn salaris, en als het dan nog eens 1000€ bruto is, dan komt er netto nog eens 500€ bij.

Daarmee kan je een behoorlijke auto rijden, maar niet elke 4 jaar een nieuwe en in het budget wat ik nu heb.

Of je dat er dan privé wil aan uitgeven is nog iets anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Ik vind dit toch wel een ernstige opmerking, dat het blijkbaar als onmogelijk word gezien een EV prive te kopen, maar zakelijk het normaal is?
Om het dan een beetje in het juiste perspectief te plaatsen:
Persoonlijk bedoelde ik helemaal niet dat het als onmogelijk werd gezien om een EV privé te rijden maar dat ik daar privé geen geld aan zou besteden. Dat is een eigen keuze en iets totaal anders dan dat het onmogelijk is.
Om alle verwarring te vermijden heb ik het dubbele begrip "kan" in mijn eerdere post dan ook vervangen door het ondubbelzinnige "wil". :)
Privé zou ik in Vlaanderen (met België heeft het niets te maken want de wegenbelasting is er gewestelijk geregeld en niet federaal) ook geen nieuwe auto met verbrandingsmotor (meer) kopen.

Ik ben trouwens voor vervoer en de keuze van wijze van vervoer ook niet afhankelijk van een werkgever. Nooit geweest.
Geen idee hoe dat in Nederland geregeld is en iedere werknemer daar dan probleemloos met een nieuwe model Y of gelijkaardig kan rondrijden. :)

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19
fisherman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:29:
Mooie stap voor uit tov van de Ampera E. Hoe verschilt de XC40 van de EX40 eigenlijik?
Ik rijd trouwens ook sinds vorige maand geen Ampera E meer, vanwege de slechte levertijden van onderdelen.
Ironie is dat mijn Tesla model 3 nu al een week bij het servicepunt staat, omdat de rembekrachtiger vervangen moet worden. Maar goed, daar krijg je gewoon een vervangende model 3 tijdelijk voor, dus dat is niet echt een probleem. Bij de Ampera E kunnen onderdelen meerdere maanden op zich laten wachten overigens. Goede keuze van je om die ook de deur uit te doen.
De EX40 is identiek aan de XC40, het is puur een naamsverandering. Vanaf MY24 hebben ze achterwielaandrijving. Ik heb bewust voor MY24 gekozen.

De Ampera-e was op zich een hele fijne auto, maar vlak nadat ik hem kocht was OnStar de nek omgedraaid in Europa als gevolg van de overname van Opel door Stellantis en kon je dus niks meer op afstand bedienen zoals voorverwarmen, laadstatus, e.d.

Ook begon ik steeds meer verhalen te horen over problemen met het stuurhuis die zich na zo'n 50-60k zou kunnen voordoen, welke een hele dure reparatie is. Na het accu debacle geloofde ik niet dat er daar ook een terugroepactie van zou komen. Daarnaast wilde ik graag een XC40 en kreeg ik nog een redelijk inruilvoorstel en heb de XC40 als jonge demo van drie maanden oud en slechts 3500km op de klok gekocht wat me veel geld bespaarde ten opzichte van een nieuwe met gelijke opties. Geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

De WLTP range houdt geen rekening met accu degradatie: die is bij mij 11% en omdat ik weleens Leafspy op een koude dag heb aangesloten, weet ik ook dat het accupakket dan slechts 93% volgeladen wordt op een koude winterdag.

....
Ha dan kan je mijn vrouw echt nog niet: want ik heb ook weleens gepland om dan op de P+R te parkeren, dan moet extra tijd rekenen voor het OV. Uiteindelijk toch rechtstreeks er naartoe gereden, omdat wij anders te laat voor de afspraak zouden komen.

Ik moest toen dus ook nog eventjes snelladen bij de Fastned, dus toen was er helemaal geen tijd meer te verliezen. Uiteindelijk alsnog naar de P+R gereden, alleen wel na die afspraak. Want wij wilde nog eventjes het centrum in en destijds was er al dat belachelijk parkeertarief, dus toen ben ik spontaan naar die P+R gereden.
Ik denk dat dit probleem eerder bij een relatietherapeut of een assertiviteitstrainer gevonden kan worden opgelost, ligt niet zozeer aan de auto :P . Kan zo'n Leaf niet redelijk rap via ChaDeMo laden trouwens?

Die reisplanning klinkt echt als jezelf in duizend bochten wringen.. even een benzinestoker lenen van familie/vrienden en gewoon in 6 uurtjes erheen knallen lijkt me simpeler...

Sidenote: ik was die opel Ampera (non e) helemaal vergeten zeg! Zag er vorige week 1 rijden en vroeg me al af waar ze allemaal gebleven waren??

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 14-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Ik denk dat dit probleem eerder bij een relatietherapeut of een assertiviteitstrainer gevonden kan worden opgelost, ligt niet zozeer aan de auto :P . Kan zo'n Leaf niet redelijk rap via ChaDeMo laden trouwens?

Die reisplanning klinkt echt als jezelf in duizend bochten wringen.. even een benzinestoker lenen van familie/vrienden en gewoon in 6 uurtjes erheen knallen lijkt me simpeler...

Sidenote: ik was die opel Ampera (non e) helemaal vergeten zeg! Zag er vorige week 1 rijden en vroeg me al af waar ze allemaal gebleven waren??
Nee de Leaf kan naar huidige maatstaven zelfs geeneens snelladen: volgens de huidige maatstaven, is alles onder 50kW "langzaam" laden. Die reisplanning heeft slechts twee laadstops, maar wel op heen en terugreis een overnachting. Dus iedere dag een lunch/laadstop en dan avonds, gewoon aan de lader van het hotel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxIBCxN843I1BlnuGMGUZ1yXjdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZajcmApHr0oQc2EieINXXqV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was met een Ampera E trouwens ook niet gelukkig geworden: want dat is wel een dingetje, als ze plotseling de stekker uit zo'n app trekken. De Leaf heeft gewoon nog een werkende app, waar ik mee kan flexen bij de vrienden die ik niet heb :'(

Want een tijdje terug zijn er dus nieuwe functies toegevoegd: nu kan ik de claxon laten afgaan, als jeugd met hun fatbikes weer in de buurt van mijn Leaf hangen. Waarschijnlijk vinden ze het een hele coole auto en is de Volkswagen Golf niet meer zo trending, aangezien de jeugd liever electrische rijdt _/-\o_

Maar van lenen komt huilen: mijn zus heeft zo'n Panda, klaagt altijd dat de bagageruimte zo klein is. Dat probleem heb ik met mijn Leaf niet, dus een kleine benzineauto lenen? Dan moet je op en neer gaan rijden, om je de koffers niet in 1x mee krijgt :(

Sorry schat blijf jij hier even met het kind, ik ga nog even terug naar Nederland om de andere koffer op te halen welke niet in de geleende benzineauto pastte. Ik kan eigenlijk niemand die daadwerkelijk een grote benzineauto rijdt: ze rijden allemaal zo'n kleine benzine auto.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:25:
[...]
Ik was met een Ampera E trouwens ook niet gelukkig geworden: want dat is wel een dingetje, als ze plotseling de stekker uit zo'n app trekken. De Leaf heeft gewoon nog een werkende app, waar ik mee kan flexen bij de vrienden die ik niet heb :'(
Wat is er dan zo essentieel aan een app voor een auto?
Mijn twee voorgaande EV's hadden niet eens een app.
De huidige heeft dat wel maar zonder smartphone heb ik daar niet veel aan. :)
Maar alle drie reden/rijden ze zonder enig probleem van A naar B en dat, indien gewenst, minstens 300 km zonder bij te laden.
Ieder zijn ding maar dat laatste vind ik in de praktijk iets belangrijker dan op afstand met de toeter van de auto te kunnen spelen. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Wat is er dan zo essentieel aan een app voor een auto?
Het is vooral heel handig voor het opvragen van de SoC wanneer de auto aan de laadpaal hangt: maar de auto op afstand alvast voorverwarmen is dus ook een optie. Ook registreer ik op deze manier de km-stand als de auto aan de laadpaal hangt.

Ik zal er niet voor gaan betalen, maar eigenlijk is het best wel onmisbaar geworden zo'n werkende app voor je EV. Als je een groot accupakket 357 dagen per jaar niet nodig hebt, waarom dan wel de wegenbelasting en extra aanschafkosten betalen?

Want daar betaal je dus wel voor straks als de wegenbelasting geïntroduceerd is voor EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Maar van lenen komt huilen: mijn zus heeft zo'n Panda, klaagt altijd dat de bagageruimte zo klein is. Dat probleem heb ik met mijn Leaf niet, dus een kleine benzineauto lenen? Dan moet je op en neer gaan rijden, om je de koffers niet in 1x mee krijgt :(

Sorry schat blijf jij hier even met het kind, ik ga nog even terug naar Nederland om de andere koffer op te halen welke niet in de geleende benzineauto pastte. Ik kan eigenlijk niemand die daadwerkelijk een grote benzineauto rijdt: ze rijden allemaal zo'n kleine benzine auto.
Dat gaat niet werken dan nee. Ik vind een Leaf al erg compact, maar begreep laatst dat het qua ruimte vergelijkbaar is met een Golf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Dat gaat niet werken dan nee. Ik vind een Leaf al erg compact, maar begreep laatst dat het qua ruimte vergelijkbaar is met een Golf?
Het is gewoon een C-segmenter: alleen de plaatsing van die subwoofer in de kofferbak is een beetje ongelukkig. Maar in die gleuf die daardoor ontstaat, leg ik dan altijd klein spul in.

Waarschijnlijk hebben de oudere Leaf's wel een wat kleinere kofferbak, dan de nieuwe Leaf? Maar het is gewoon een hele praktische gezinsauto, dus het gaat wel lastig worden om die straks te vervangen door een maatje kleiner. De Hyundai Inster kan de kofferbak vergroten, dus puur rationeel gezien heeft die momenteel de beste kaarten als het gaat om een kleine EV.

En je hebt een hoge til drempel: maar haal de hoede plank eruit en met gemak vervoer je drie grote koffers, plus nog wel kleine koffers. Precies weet ik het niet meer. Maar de vorige keer toen ik naar Azië gevolgen ben, ging alle bagage er zonder problemen in.

[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:40:
[...]
Ik zal er niet voor gaan betalen, maar eigenlijk is het best wel onmisbaar geworden zo'n werkende app voor je EV. Als je een groot accupakket 357 dagen per jaar niet nodig hebt, waarom dan wel de wegenbelasting en extra aanschafkosten betalen?
Want daar betaal je dus wel voor straks als de wegenbelasting geïntroduceerd is voor EV's.
Niet in Vlaanderen want daar is de wegenbelasting voor EV's niet retroactief.
Ik heb trouwens geen enkele klacht over de range van de door mij gebruikte EV's.
Ik dacht dat de klachten over niet beschikbare range icm interieurverwarming eerder van jouw kant kwamen?
Ieder zijn ding maar hier wordt de klimaatcontrole op jaarbasis heus wel meer dan een achttal keer gebruikt.

Ik zie het verband ook niet.
Je betaalt geen wegenbelasting voor de accu in een auto maar omdat het een auto is. Nou ja, hier toch niet.

Dat van die app is dus niet onmisbaar maar gewoon een individueel verlangen.
Er is - bij mijn weten - geen enkele EV die niet rijdt zonder werkende app en waar je de km-stand niet gewoon van het dashboard kan aflezen en waar je niet kan laden zonder werkende app.

Onze EV's trouwens nooit geladen op basis van de EV app maar op basis van de gegevens die de laadpaal doorgeeft.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Niet in Vlaanderen want daar is de wegenbelasting voor EV's niet retroactief.
Ik heb trouwens geen enkele klacht over de range van de door mij gebruikte EV's.
Ik dacht dat de klachten over niet beschikbare range eerder van jouw kant kwamen?
In Nederland is de wegenbelasting gebaseerd op gewicht: deste groter je accupakket, deste duurder zal de auto in de wegenbelasting zijn. Een Nissan Leaf met 62kWh accupakket zal vanwege zijn extra gewicht een stuk duurder in de mrb zijn, dan mijn huidige 40kWh.

Groter accupakket = zwaardere auto. Zwaardere autos worden zwaarder belast in Nederland. Je kunt in dit land een vervuilende benzineauto uit de jaren tabak rijden en dan slechts € 14 MRB per maand betalen, omdat de wegenbelasting puur op gewicht gaat. Als de auto van voor 1988 is, dan wordt het zelfs beschouwd als oldtimer en betaal je geen wegenbelasting.

Ja ik zou wel graag een groter accupakket willen, maar niet als ik daarom iedere maand extra veel wegenbelasting zal moeten gaan betalen. Geef mij dan maar gewoon zo'n Hyundai Inster, die is lichter en dus goedkoper in de wegenbelasting dan mijn Nissan met verouderde EV techniek.

Maar feit is dat ik slechts 1 week per jaar echt meer actieradius nodig zou hebben: om er dan het hele jaar voor te betalen in de vorm van wegenbelasting? Waarom zou ik roomser moeten zijn dan de paus? Wij pakken wel het vliegtuig, volgende maand vlieg ik helemaal naar Shanghai. Ik voel mij daar echt niet meer schuldig over, want over vliegen proberen ze je ook vaak een schuldgevoel over aan te praten.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
Tranquility schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

De EX40 is identiek aan de XC40, het is puur een naamsverandering. Vanaf MY24 hebben ze achterwielaandrijving. Ik heb bewust voor MY24 gekozen.

De Ampera-e was op zich een hele fijne auto, maar vlak nadat ik hem kocht was OnStar de nek omgedraaid in Europa als gevolg van de overname van Opel door Stellantis en kon je dus niks meer op afstand bedienen zoals voorverwarmen, laadstatus, e.d.

Ook begon ik steeds meer verhalen te horen over problemen met het stuurhuis die zich na zo'n 50-60k zou kunnen voordoen, welke een hele dure reparatie is. Na het accu debacle geloofde ik niet dat er daar ook een terugroepactie van zou komen. Daarnaast wilde ik graag een XC40 en kreeg ik nog een redelijk inruilvoorstel en heb de XC40 als jonge demo van drie maanden oud en slechts 3500km op de klok gekocht wat me veel geld bespaarde ten opzichte van een nieuwe met gelijke opties. Geen spijt van!
Dat van het stuurhuis wist ik niet. Eigenlijk wil je een EV alleen maar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Alleen op de voorwielen is een drama in een EV met een nat wegdek.
Ik heb ook een RWD. Snel genoeg. De leenauto is een AWD, dat ding gaat als een malle. Ik wilde per se een LFP accu. Die zitten vaak alleen in de instapversies. Dat is bij Volvo ook zo overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPhbNMkuYCtyqwcZDEH3_KmhKD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9M0KILGaB2OjNPckHnxqVNLk.jpg?f=user_large

Valt wel mee, een Leaf met 4 boodschappenkratjes erin daar gaat de achterklep gewoon dicht en de hoedenplank kan blijven zitten.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
fisherman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:18:
Dat van het stuurhuis wist ik niet. Eigenlijk wil je een EV alleen maar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Alleen op de voorwielen is een drama in een EV met een nat wegdek.
Ik heb ook een RWD. Snel genoeg. De leenauto is een AWD, dat ding gaat als een malle. Ik wilde per se een LFP accu. Die zitten vaak alleen in de instapversies. Dat is bij Volvo ook zo overigens.
De tegenwoordioge accugeneratie is echt heel goed en niet meer te vergelijken met die van pak 'm beet zes tot acht jaar geleden. Mijn XC40 heeft een 82kWh accu. Niet nodig, maar koop altijd de grootste accu als dat uit kan, want dan maak je minder cycles en kun je hem meer in de "sweet spot" gebruiken tussen 20 en 80%. Voor mij meer dan genoeg. Mocht ik een keer verder willen, laad ik hem simpelweg tot 100%.

De Ampera-e had 204pk op de voorwielen en was dus eigenlijk te krachtig, want ik had om de haverklap wielspin. De 252pk van de XC40 wordt lekker overgebracht op de achterwielen en heb ik nog nooit wielspin gehad, ook niet bij vol optrekken, echt een genot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
In Nederland is de wegenbelasting gebaseerd op gewicht: deste groter je accupakket, deste duurder zal de auto in de wegenbelasting zijn. Een Nissan Leaf met 62kWh accupakket zal vanwege zijn extra gewicht een stuk duurder in de mrb zijn, dan mijn huidige 40kWh.
Ja dat weet ik.
Maar als niet Nederlander moet ik daar geen rekening mee houden.
En als salarisrijder ook al niet.
En wanneer ik daar wel rekening mee zou moeten houden zou ik gewoon geen eigen auto kopen en daar dus ook geen belasting op moeten betalen.
Ik heb uiteraard wel het voordeel dat in de gemeente een ruim aanbod van elektrische deel EV's en deel e-bikes aangeboden wordt en we geen WW verplaatsingen heb die buiten het bereik van een e-bike vallen.

En zolang het kan zal ik een EV met de grootst mogelijke accu binnen beschikbaar budget rijden.
Ook al heb ik die range geen dag op een jaar nodig (wat in de praktijk ook zo is want nog nooit een EV van 100 naar 0% SoC moeten rijden). Doorgaans komt ik zelfs niet onder de 50%.

Met al dan rooms zijn heeft dat volgens mij maar weinig te maken.
Gewoon met eigen prioriteiten stellen en eigen keuzes maken.
(En voor er daar weer een hele discussie over begint, van mij mag ieder zijn iegen keuzes maken en volgen zonder daarover enig schuldgevoel te koesteren, doe ik nl. ook).

Andere uitgangspunten leiden telkens tot andere oplossingen/handelswijzen.

Wanneer je een transitie wil van fossiel naar elektrisch lijkt het me niet aangewezen elektrisch rijden zwaarder te gaan belasten dan fossiel.
Wanneer je fossiel wil behouden en - om welke reden dan ook - als beleid niet veel wil weten van die transitie heb je uiteraard ook volledig andere uitgangspunten gevolgd door ander beleid.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:43:
Wanneer je een transitie wil van fossiel naar elektrisch lijkt het me niet aangewezen elektrisch rijden zwaarder te gaan belasten dan fossiel.
Wanneer je fossiel wil behouden en - om welke reden dan ook - als beleid niet veel wil weten van die transitie heb je uiteraard ook volledig andere uitgangspunten gevolgd door ander beleid.
Tja, wat wil je met een kabinet die niet zo EV minded is.. Eén troost, dit kabinet staat op het punt te vallen, dus komt er wel weer wat anders en veranderen de plannen weer. Het lijkt mij sterk dat je straks minder wegenbelasting gaat betalen voor een dinosap auto dan voor een EV. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Ze moeten gewoon eens af van het bepalen van MRB naar gewicht. Geen enkele personenauto zal wegen beschadigen of extra slijtage veroorzaken die gemaakt zijn voor zwaar vrachtverkeer.. En laten die nou net naar verhouding de minste wegenbelasting betalen (diesel vrachtwagens en diesel busjes, want grijs kenteken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:39
Tranquility schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:53:
Eén troost, dit kabinet staat op het punt te vallen, dus komt er wel weer wat anders en veranderen de plannen weer. Het lijkt mij sterk dat je straks minder wegenbelasting gaat betalen voor een dinosap auto dan voor een EV. Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Ze moeten gewoon eens af van het bepalen van MRB naar gewicht. Geen enkele personenauto zal wegen beschadigen of extra slijtage veroorzaken die gemaakt zijn voor zwaar vrachtverkeer.. En laten die nou net naar verhouding de minste wegenbelasting betalen (diesel vrachtwagens en diesel busjes, want grijs kenteken)
Hoeft van mij nu niet te vallen aangezien nu zowat 1/3 van Nederland (volgens de laatste peilingen) een steekje los heeft en op een clown met gek haar wil gaan stemmen. En die eenmans-partij is geen fan EV's.

Verder eens met je verhaal, qua MRB mag er best wat veranderen, maar of dat gaat gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Tranquility schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
[...]
De Ampera-e had 204pk op de voorwielen en was dus eigenlijk te krachtig, want ik had om de haverklap wielspin. De 252pk van de XC40 wordt lekker overgebracht op de achterwielen en heb ik nog nooit wielspin gehad, ook niet bij vol optrekken, echt een genot!
Hoe hard trek jij normaal wel niet op dan :o. Moest jij dan ook heel snel banden wisselen? En wat was je gemiddelde verbruik met de Ampera?

Ik heb het slippen in ieder geval met mijn Ampera-e nog niet gehad, maar ik heb hem dan ook nog niet zo lang en ben geen racebaasje :p. Daarnaast vinden mijn passagiers het heel erg snel optrekken ook niet zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MLPN schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:07:
Hoe hard trek jij normaal wel niet op dan :o. Moest jij dan ook heel snel banden wisselen? En wat was je gemiddelde verbruik met de Ampera?

Ik heb het slippen in ieder geval met mijn Ampera-e nog niet gehad, maar ik heb hem dan ook nog niet zo lang en ben geen racebaasje :p. Daarnaast vinden mijn passagiers het heel erg snel optrekken ook niet zo fijn.
Nouja, niet altijd hoor..
Ben over het algemeen een rustige rijder, maar soms wil ik wel eens de paardjes voelen. ;)
Maar vooral bij wat vochtiger weer had je gewoon snel wielspin. niet als een gek spinnen natuurlijk, maar je voelde wel dat de voorbanden hun grip even verloren. En nee, ik had er met 50k nog geen set banden mee versleten. Had er wel later een set winterbanden bijgekocht. De auto is met beide sets met nog rond de 3.5mm profiel ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Tranquility schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

De tegenwoordioge accugeneratie is echt heel goed en niet meer te vergelijken met die van pak 'm beet zes tot acht jaar geleden. Mijn XC40 heeft een 82kWh accu. Niet nodig, maar koop altijd de grootste accu als dat uit kan, want dan maak je minder cycles en kun je hem meer in de "sweet spot" gebruiken tussen 20 en 80%. Voor mij meer dan genoeg. Mocht ik een keer verder willen, laad ik hem simpelweg tot 100%.

Klopt, met de 3 ook geen wielspin met nat weer als je hem vol intrapt. Natuurlijk moet je dat niet doen als de wielen niet recht staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
MLPN schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Ik had in de regen altijd slippende wielen. Geen ervaring met andere voorwiel aangedreven EV's. Maar de meeste voorwiel aangedreven EV's hebben geen 204 pk op de voorwielen. Alleen de Kona dacht ik.
Ik deed ongeveer 25k met de banden. Ik rijd banden overens op tot 3 tot 3,5mm. Dan vervang ik ze ivm aquaplaning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Ik volg je niet helemaal. In Nederland is dit toch hetzelfde? Een rekenvoorbeeld wat ik veel zie in ons bedrijf - waar je geen cash krijgt als je geen auto neemt, wat op veel plekken zo is
- Model Y obv bijtelling (incl. Onderhoud en stroom): 49k * 16% * 49% = 3.800 euro netto per jaar of 316 pm
- Model Y direct bij Tesla private lease (excl. onderhoud en stroom): 619 pm

Dus 2x zo duur. (Zet ik voor het gemak even stroom en onderhoud af tegen km vergoeding)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 14-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
JohanB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:24:
In Nederland is dit toch hetzelfde?
Zonder mobiliteitsvergoeding/uitkering leasebudget is lease ook een no-brainer inderdaad.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Een rekenvoorbeeld wat ik veel zie in ons bedrijf - waar je geen cash krijgt als je geen auto neemt, wat op veel plekken zo is
- Model Y obv bijtelling (incl. Onderhoud en stroom): 49k * 16% * 49% = 3.800 euro netto per jaar of 316 pm

Dus 2x zo duur. (Zet ik voor het gemak even stroom en onderhoud af tegen km vergoeding)
In het bedrijf dat ik als persoonlijk voorbeeld neem krijg je ook geen cash in ruil wanneer je niet voor een bedrijfsauto kiest. Je betaalt netto wel maandelijks netto 100 € voor het privé gebruik van de auto (maar dat is een opgelegde fiscale verplichting zoveel mogelijk gecompenseerd door het bedrijf).
Daar staat tegenover dat je - in ons persoonlijk voorbeeld - een EV met een maandbudget ter waarde van 1025€ mag kiezen (incl. verzekering, bijstand, twee bandenwissels per jaar, onderhoud, ongelimiteerd openbaar laden binnen de EU, Alfen SPL laadpaal aan huis betaald door het bedrijf aan een forfaitaire kWh + kW vergoeding).
Voor die 100 € (4800€ voor de duurtijd van het contract) ga je privé uiteraard geen EV rijden (binnen dat budget rijden we nu een EV6 GT line met een cataloguswaarde van 67K) rijden incl. verzekering, onderhoud, laadkosten, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
[...]

Ik volg je niet helemaal. In Nederland is dit toch hetzelfde? Een rekenvoorbeeld wat ik veel zie in ons bedrijf - waar je geen cash krijgt als je geen auto neemt, wat op veel plekken zo is

Het lijkt mij sterk dat een werkgever geen 300 euro extra over heeft voor een werknemer die geen leaseauto hoeft. Al dan niet onderhandeld...
Die auto kost hem meer dan 300 per maand, kan ook nog wel eens 600 of meer zijn.

Daarnaast kun je prive natuurlijk langer met de auto blijven rijden (bij koop of huurkoop), wat de gemiddelde maandelijkse kosten verlaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Laatst online: 14-09 13:20
adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Die resistieve verwarming kan ook stuk he. De WP is in plaats van die verwarming, dus beide kunnen gewoon defect raken.
De kans dat de PTC kapot gaat is vele malen kleiner dan dat de compressor van de WP het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ja ik snap je punt, ik zag hem enigszins aankomen en schreef daarom overheid bemoeienis /belasting. Dat werknemers überhaupt vaak flink krom beloont worden is een heel ander probleem. Ik ben zelfstandig en heb geen last vast die hersenspinsels van werkgevers.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Prima als een bedrijf neit uitbetaald, maar andere bedrijven in de sector zeer waarschijnlijk wel. Of ze zullen geen leaseauto aanbieden maar wel een hoger loon. Dus indirect ga je er echt wel voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
jdbiggelaa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

De kans dat de PTC kapot gaat is vele malen kleiner dan dat de compressor van de WP het begeeft.
Jammer dat bij mijn oude Tesla de PTC heater dan wel weer kapot is gegaan ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Caelorum schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:54:
Prima als een bedrijf neit uitbetaald, maar andere bedrijven in de sector zeer waarschijnlijk wel. Of ze zullen geen leaseauto aanbieden maar wel een hoger loon. Dus indirect ga je er echt wel voor betalen.
Correct wanneer je zelf totaal geen auto wil of niet nodig hebt.
Dan kan je proberen een ander bedrijf in de sector te vinden waar je netto meer overhoudt en dat nettobedrag je jaarlijkse persoonlijke vervoerskosten met die netto meerwaarde minstens indekt.

Niet correct wanneer je sowieso minstens een auto in het gezin nodig hebt.
Voor die prijs kan je nooit een eigen auto aankopen en rijdend houden.

En wanneer je voor je pensioen al in de hoogste loonschaal zit heb je op dat vlak ook geen extra voordeel door een hoger bruto loon minus bedrijfsauto.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
IvoB2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Niet correct wanneer je sowieso minstens een auto in het gezin nodig hebt.
Voor die prijs kan je nooit een eigen auto aankopen en rijdend houden.
[...]
Dat betwijfel ik. Niet een soortgelijke auto inderdaad, maar wel een occasion of stap omlaag. Het blijft dus een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Caelorum schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Dat betwijfel ik. Niet een soortgelijke auto inderdaad, maar wel een occasion of stap omlaag. Het blijft dus een keuze.
Je loopt alleen het risico dat Elon Musk een scheet laat aka de markt flink onder druk zet, door telkens de prijzen verder te verlagen. Dan kun je wel een occasion gekocht heb, maar die wordt net zo hard getroffen door de waardevermindering.

Ik wil niet weten hoeveel prive eigenaren van een Tesla Model 3 die ze in 2019 voor 50k gekocht hebben ofzo? In totaal afgeschreven hebben, nu een handelaar nog maar € 15000 inruil voor dat ding geeft? En dan alsnog een nieuwe Tesla kopen? Persoonlijk zou ik dit merk dan voor de rest van mijn leven gaan boycotten, want als Elon Musk niet zo extreem de prijzen verlaagd had. Dan had de auto als prive eigenaar ook niet zo hard afgeschreven.

Met leasemaatschappijen heb ik dan weer geen medelijden, want als ze een krasje op die auto vinden bij het inleveren: dan brengen ze ook eventjes € 500 eigen risico in rekening. Terwijl het gewoon gebruikssporen zijn....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
MathiasMetzger schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Je loopt alleen het risico dat Elon Musk een scheet laat aka de markt flink onder druk zet, door telkens de prijzen verder te verlagen. Dan kun je wel een occasion gekocht heb, maar die wordt net zo hard getroffen door de waardevermindering.

Ik wil niet weten hoeveel prive eigenaren van een Tesla Model 3 die ze in 2019 voor 50k gekocht hebben ofzo? In totaal afgeschreven hebben, nu een handelaar nog maar € 15000 inruil voor dat ding geeft? En dan alsnog een nieuwe Tesla kopen? Persoonlijk zou ik dit merk dan voor de rest van mijn leven gaan boycotten, want als Elon Musk niet zo extreem de prijzen verlaagd had. Dan had de auto als prive eigenaar ook niet zo hard afgeschreven.
Dat is onzin natuurlijk.
De marktprijs van EV's is gewoon gezakt en Tesla heeft dat mee gedaan natuurlijk. Maar als ze die prijzen niet hadden verlaagd, dan hadden ze dit zelfs niet overleefd omdat hun volumes dan te laag bleven.

Maar los van die afschrijving, kijk eens wat een benzineauto van 5 jaar oud die 5 jaar geleden 50k kostte nog oplevert als je die privé verkoopt...
Anderzijds, een auto van 5 jaar oud is zeker nog niet versleten, dus waarom zou je die nu gaan vervangen als er nog geen 250k+ op de teller staat?

Je kan het ook anders zien hé. Als je je 5 jaar oude M3 inlevert, dan kan je met een opleg van amper 25k terug een M3 rijden die beter is, dan heb je maar 5k per jaar af geschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Caelorum schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Het blijft inderdaad een persoonlijke keuze afhankelijk van de individuele situatie.
Ook een occasion rij ik, all inclusive, niet voor 100€ per maand.
En al zeker niet een elektrische occasion waar ik zelf de laadsessies voor moet betalen ipv er door thuisladen extra geld op te verdienen door op overproductie van PV te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Met leasemaatschappijen heb ik dan weer geen medelijden, want als ze een krasje op die auto vinden bij het inleveren: dan brengen ze ook eventjes € 500 eigen risico in rekening. Terwijl het gewoon gebruikssporen zijn....
Niet dat ik wel medelijden heb met een leaseMij of eender welk bedrijf maar ook die vlieger gaat hier niet op.
Schade is hier beperkt tot 250€ per zijde (één of tien krassen aan dezelfde zijde geeft dus hetzelfde schadebedrag) en schade kleiner dan een 2€ muntstuk is gebruikschade en telt niet mee.
Voor inleveren kan je ook veel oppervlakkige krassen wegwerken.
Bij de inlevering van onze vorige e-Niro - na 52 maanden gebruik door 5 bestuurders - werden er in totaal voor 500 € schade in rekening gebracht. Factuur werd betaald door de werkgever. Nul euro eigen kosten dus bij inlevering.
Het hangt allemaal van de leaseMij af, individuele situatief en hoe alles tussen werkgever-werknemer werd gegereld.

Carbudget was hier bij ICE ook 900 €, in 2019 was EV nog geen verplichte keuze maar mocht iedere werknemer die daar vrijwillig voor koos zonder budgetlimiet een eigen BEV kiezen (uiteraard wel de VAA voor eigen rekening) en werd nadien (toen alleen nog maar EV mocht gekozen worden) het budget zo opgetrokken dat er weer een ruime keuze was voor de werknemer.

Dat geklaag over goedkoper wordende EV's begrijp ik ook niet zo goed.
Eerst wou men niet aan de EV omdat ze te duur waren.
Nu worden ze plots vlug goedkoper en is het weer niet goed omdat de waardevermindering te groot is.
Voor een leaserijder maakt de waardevermindering niet uit en voor wie privé koopt zijn er dan juist koopjes te doen op de occasion markt.
En voor wie privé nieuw koopt en zijn auto jarenlang rijdt maakt de theoretische waardevermindering ook niets uit.

Voor wie de range niet veel uitmaakt en maar een 250 km droog wil rijden is de prijs trouwens niet het hardst gezakt bij Tesla maar juist onderaan de markt. Hier koop je nu, toch voor er vlug bij is, al een elektrische Dacia onder de 10K. Goedkoper dan een speedpedelec met veel minder range, niet droog tijdens een regenbui, lagere max. snelheid en minder bagageruimte. :+
Kan best zijn dat je die over één tot twee jaar aan dezelfde prijs (of meer) kan verkopen dan je hem zelf kocht. :)

Alleen voor diegenen die relatief duur nieuw kopen en telkens na twee tot drie jaar hun auto weer willen verkopen (de grootste waarde vermindering van een nieuwe auto zit in jaar één en twee) is dat geen gelukkige periode.
Maar dat is sowieso een minderheid en je kan nooit goed doen voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
IvoB2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Het blijft inderdaad een persoonlijke keuze afhankelijk van de individuele situatie.
Ook een occasion rij ik, all inclusive, niet voor 100€ per maand. [...].
Ah, maar nu komen we weer op de 100E terecht die ik dus weersprak door aan te geven dat als je bij een andere werkgever in je branche gaat zitten die geen leasecontract aanbied of het mobiliteitsbudget uitkeert je dus meer dan die 100E zou krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad en dat schreef ik al in de eerste paragraaf van mijn voorafgaande post.
Alleen wanneer je zelf GEEN auto wil/nodig hebt (en geen andere voordelen in natura wil maar uitsluitend een hoger netto loon in cash).

Indien dat niet zo is moet je dan, wanneer je uitsluitend in bent voor jobhoppen op basis van netto inkomen op zoek naar een werkgever die bruto meer loont uitkeert EN waar je netto meer aan overhoudt dan uitgespaarde 100€ + de eigen gedragen kosten van aankoop, afschrijving en onderhoudskosten van een privé aangekochte auto.

Wanneer dat laatste zoveel meer voordeel zou opleveren zouden er niet zoveel werknemers als eerste eis bij jobhoppen een salarisauto voorstellen en zou er niet zoveel jaloersheid zijn bij diegenen die dat voordeel niet aangeboden krijgen door de werkgever.

Doorgaans is, door de gunstige fiscaliteit, een EV betaald door de werkgever (incl. alle gebruikskosten) plus andere voordelen in natura (bij de werkgever waar ik van spreek worden tijdens de werkuren op bureel ook alle maaltijden en dranken gratis aangeboden en dit voor alle werknemers) voor de werknemer veel voordeliger dan elders een hoger bruto loon te krijgen (en dat moet men dan nog afwachten) en iets meer netto loon te ontvangen. Met dat iets meer netto loon moet hij/zij dan wel alle voordelen in natura (waaronder de BEV (incl. alle kosten die daarmee gepaard gaan om deze rijdend te houden) als grootste kost en gezien dit topic over EV rijden gaat kunnen we ons in deze discussie ook daar tot beperken) betaald worden.

Kortom, wie denkt zonder salarisauto en andere voordelen in natura meer netto voordeel te doen bij een andere werkgever staat het vrij daar te gaan soliciteren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mijn werkgever is het een lease auto of de helft aan leasebudget bruto erbij + wettelijke km vergoeding. Ik reed eerst een Hyundai Ioniq EV en nu een Ioniq 6 EV. Die laatste is incl alles ca 250 euro per maand duurder dan de oude Ioniq in private lease en hij wordt komende jaren nog duurder door de MRB. De leaseauto heeft als extra voordelen een lager eigenrisiko, winterbanden iclusief en 35 ipv 25 kkm per jaar. Een leaseauto van de zaak is helemaal niet zo goedkoop als iedereen denkt. Al komt het in mijn geval wel voornamelijk omdat ik dus die bruto vergoeding niet meer krijg, da's toch zon 320 euro per maand netto. Plus dat ik netto verdiende aan de km vergoeding van 23ct/km, terwijl ik nu slechts de kWh's vergoed krijg die ik thuis laad tegen mijn stroomtarief, dus 0 winst.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
zonoskar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:41:
Een leaseauto van de zaak is helemaal niet zo goedkoop als iedereen denkt.
Dus beter om het in loon om te zetten en privé de auto aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Zjanzjak schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Is gewoon een kwestie van een rekensommetje maken, en wat je natuurlijk zelf wilt. Wil je perse nieuw rijden, dan is lease denk ik wel goedkoper (en minder risico, zeker in het geval van een BEV, je weet niet wat de afschrijving gaat doen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Beter... Ik zou dan geen EV rijden, dus of dat beter is. Voor je beurs wel :) Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk weer prive lease en dan wacht ik op een mooie aanbieding van een EV. Hopelijk is het aanbod dan ook wat beter, want je kunt nu kiezen in het middensegment tussen Stellantis met net te weinig pks en bereik, VW ID3 met al zijn problemen en lelijk interieur, Kona/Niro (die wel ok zijn, maar SUV) en Tesla.

Net nadat ik de Ioniq 6 besteld had liep er een aanbieding op een Mercedes EQA 250 voor 520 euro/mnd met de condities waar ik voor zou kiezen. Nou is een SUV niks voor mij, maar die deal was wel erg goed. Eigenloijk zou ik het liefst een Ioniq EV rijden, maar dan met 200pk en 60 kWh accu. Soort van mini Ioniq 6, want dat ding is me een partij lang...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
terwijl ik nu slechts de kWh's vergoed krijg die ik thuis laad tegen mijn stroomtarief, dus 0 winst.
Zoals ik zei, allemaal individuele verschillen die leiden tot verschillende oplossingen.
Hier al een verschil in vergoeding laadtarief.
De kWh uur wordt hier niet vergoed aan het eigen stroomtarief (dat hier all in 20 cent/kWh bedraagt en voor iedere werknemer ook nog eens verschilt naargelang het vrij af te sluiten energiecontract) maar aan een vast tarief van de gemiddelde stroomprijs in België + vergoeding captar + 6% BTW (en dat bedraagt hier in totaal nu een 32,5 cent/kWh. Zelf betaal ik veel minder gezien ik geen netvergoeding op de kWh prijs moet betalen noch captar bovenop het forfaitaire min. deel van 2,5 kW).
Ga je thuis laden op zonnestroom is de winst per kWh uur dus 32 cent minus gederfd inkomen injectietarief naar net (dat hier 7,5 cent/kWh bedraagt). Per kWh dus een 25 cent netto winst.
Ga je thuis volledig laden op het net en onder de 2,5 kW bedraagt je netto winst (bij een energiecontract aan 20 cent/kWh) nog altijd 12,5 cent/kWh.
Ga je thuis laden op het net en heb je geen PV en ga je bv. steeds aan 22 kW laden bij een energiecontract dat rond de 32,5 cent/kWh kost maak je verlies op iedere geladen kWh.
En alles daar tussen in.

Je kan dus de rekening van een ander moeilijk maken want er zijn teveel parameters die verschillen.
Vandaar dat ieder individueel de keuze moet maken welke uitkomst hij/zij wil en daar dan best naar handelt.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
adjego schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Jammer dat bij mijn oude Tesla de PTC heater dan wel weer kapot is gegaan ;)
Tja, de uitzondering….. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Bij de Tesla niet zo maar een uitzondering. Gaat helaas wel eens vaker stuk.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of dat beter of slechter is hangt van de carpolicy van je werkgever af, de fiscaliteit in het land waar je woont/werkt, de netto kost van de laadvergoeding, het bruto bedrag dat bij afzien van een salarisauto de werkgever je meer wil uitkeren en vooral hoeveel je daar zelf netto van overhoudt, .......

Je zou ook kunnen uitkijken naar een werkgever in dezelfde of een andere branche - zoals hier eerder gesuggereerd - die je meer gaat betalen dan je huidige werkgever. Dan hou je ook meer loon over. :)

Wat de beste oplossing is zal je dus - afhankelijk van de parameters die van toepassing zijn op je eigen situatie - zelf moeten berekenen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
adjego schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Bij de Tesla niet zo maar een uitzondering. Gaat helaas wel eens vaker stuk.
Mogelijk slechte dimensionering van de PTC. Het is een halfgeleider en mits goed gedimensioneerd en zonder fabricagefouten gaat die net zo lang mee als de auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
IvoB2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Of dat beter of slechter is hangt van de carpolicy van je werkgever af, de fiscaliteit in het land waar je woont/werkt, de netto kost van de laadvergoeding, het bruto bedrag dat bij afzien van een salarisauto de werkgever je meer wil uitkeren en vooral hoeveel je daar zelf netto van overhoudt, .......

Je zou ook kunnen uitkijken naar een werkgever in dezelfde of een andere branche - zoals hier eerder gesuggereerd - die je meer gaat betalen dan je huidige werkgever. Dan hou je ook meer loon over. :)

Wat de beste oplossing is zal je dus - afhankelijk van de parameters die van toepassing zijn op je eigen situatie - zelf moeten berekenen.
Snap ik maar ik triggerde op onderstaande;
Een leaseauto van de zaak is helemaal niet zo goedkoop als iedereen denkt.
Ik kan me namelijk niet inbeelden dat iemand slechter wordt van een auto van de zaak.
Dan doe je het simpelweg toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Snap ik maar ik triggerde op onderstaande;

[...]

Ik kan me namelijk niet inbeelden dat iemand slechter wordt van een auto van de zaak.
Dan doe je het simpelweg toch niet?
Het voelt als all you can eat, geen extra brandstof kosten als je meer rijd!
Je ziet niet alle kosten, de meeste mensen kijken alleen maar naar de bijtelling.

Ik vroeg laatst aan een familielid hoeveel die kwijt was aan de lease 308SW. ~300 euro bijtelling.
Dan kom je boven de 500 euro uit als je het mobiliteitsbudget laat uitbetalen (als dat mag, wat te zot voor woorden is als dat niet mag).
Mijn 2ehands ioniq kostte mij (incl afschrijving en 'brandstof') 210 euro per maand.
Nu vergelijk ik dan dus wel een ICE met een EV. Een 2e hands EV komt natuurlijk veel dichter bij die prijs....

Bij een ICE zijn de grootste kosten vaak: Brandstof en dan afschrijving
Bij een EV is het andersom, Afschrijving is het grootst en daarna komt brandstof.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Kodess schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Het voelt als all you can eat, geen extra brandstof kosten als je meer rijd!
Inderdaad.
Hier is het (voorlopig nog, komt al tegenstand op vanuit de fiscus maar in de praktijk krijgen ze het niet anders geregeld/gecontroleerd) zelfs hoe meer je rijdt, hoe hoger het verbruik van je EV en/of hoe hoger de laadverliezen hoe hoger de winst in euro. :)
De forfaitaire vergoeding wordt immers afgerekend op de MID teller in de laadpaal en niet volgens het verbruik in de auto noch de netto geladen energie in de EV.

De kWh geladen aan een gratis destination charger (dus niet geregistreerd op de laadkaart van de werkgever) kunnen recentelijk dan ook nog eens teruggeleverd worden voor verbruik in de woning (de EV6 die we recent gebruiken heeft V2L en onze woning een AC generatoraansluiting).

Ik rij dan ook nog eens met de BEV van mijn huidige partner dus de VAA (bijtelling voor privégebruik) gaat niet eens van mijn inkomen af. :+
Als compenstatie gaat de extra winst op PV laden vanuit mijn PV installatie naar haar rekening (waar ook niets extra voor gedaan moet worden want wordt automatisch geregeld via de backoffice en gestort op de bankrekening waar ook haar loon op wordt gestort).
Je ziet niet alle kosten, de meeste mensen kijken alleen maar naar de bijtelling.
Inderdaad.
Maar anderzijds zij, er uiteraard ook mensen die wel heel goed kunnen rekenen en daar naar handelen.
Openbaar laden (binnen de EU) kost hier niets en thuisladen brengt extra geld op.
De enige werkelijke kost is de VAA kost van 100€ op één inkomen. Geen investering voor aankoop, geen afschrijving, geen derving intresten op gemiste beleggingen, geen onderhoud, geen verzekering, geen bijstand, binnenkort geen jaarlijkse wegenbelasting, geen kost voor winterbanden noch vervanging versleten banden.

Was bijna hetzelfde voor een brandstofauto.
Met dit verschil dat de VAA dan hoger was (want de CO2 component bij een BEV is nog altijd nul en is stijgende bij een brandstofauto) en je geen extra geld kreeg telkens wanneer je gingen tanken. :)
En zoals iedere privé rijder kon je (op de frauderende uitzondering na) thuis niet tanken en moest je daarvoor ook telkens langs een tankstation rijden.
En wanneer je eigen PV had met overprodcutie gaf je die (bijna) gratis weg aan de netbeheerder.
In het geval van EV en thuisladen verkoop je de overproductie aan de volle pot aan de werkgever.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje-w
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-11-2024
Kiezen tussen Tesla M3 RWD of Tesla M3 RWD LR

Ik mag een nieuwe auto uitzoeken bij de leasemaatschappij *O* . Ik heb de afgelopen drie jaar in een iD.3 pro gereden maar ben blij dat ik 'm in mag gaan ruilen. Het is absoluut een prima auto qua comfort en rijdynamiek maar voor mij is de range helaas te beperkt. Ik rijd regelmatig lange stukken +150km waar op de bestemming geen of nauwlijks laadvoorzieningen zijn en heb dan op de terugweg (met name snachts) een wat zwaardere rechtervoet. Hierdoor sta ik vaak aan de snellaadpaal op momenten dat ik liever in m'n bed lig. Hoewel het geen wereldse problemen zijn levert me dit toch regelmatig de (on)nodige frustratie.

Lang verhaal kort. Ik ben opzoek naar een auto met meer range die me binnen Nederland retour brengt zonder onderweg te moeten snelladen.

Met mijn leasebudget is eigenlijk alleen de M3 een passende keuze. Veel andere auto's met vergelijkbare range zijn significant duurder. Ik ben absoluut geen Tesla fan maar de prijs/range ratio is gewoon (helaas) de beste.

Rest mij de keuze tussen de M3 standard range (513 WLTP) en M3 long range (702 WLTP). Mijn huidige iD.3 heeft een range van 414 WLTP. Hierbij de praktische actieradiussen vanuit EV database:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzBr9weq6FuvKTlYIY2hvrfwrYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOBLhRwWGuE2UWXnB1IzBrd7.png?f=user_large

Waar ik vastloop is of een M3 SR gaat voldoen in mijn behoefte.

I.v.m. lease overschijving is de M3 LR netto €95 per maand duurder om te rijden dan de M3 SR. T.o.v. van mijn huidige auto zullen de netto kosten respectievelijk €95 en €180 hoger zijn per maand voor de SR en LR.

De meerprijs van €95 vindt ik nog acceptabel maar de €180 zijn me eigenlijk net wat te gortig.

Vandaar mijn vraag aan jullie om mee te denken in onderstaande vraag die ik voor mijzelf probeer te beantwoorden:

Is de 100Km die WLTP die de M3 SR biedt voldoende of ga ik toch weer gefrustreerd raken en had ik liever de LR gekozen ondanks de meerprijs?

De overweging om over te gaan naar budget en een benzine occassion heeft zeker al gespeeld maar lijkt niet redelijk i.v.m. de hoge aantal Km's per jaar zowel zakelijk als prive (gemiddeld per jaar 27k zakelijk + 18k prive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Stampertje-w Dat kan alleen jij bepalen. Hoe vaak sta je aan de snellader en zou een extra 55-80 km snelweg bereik dat hebben voorkomen? Als het antwoord 'ja' is, dan voldoet een M3 SR. Als dat 'nee' is, dan moet je een M3 LR nemen. Als je bijna nooit aan de snellader staat, dan kun je ook een Niro of een Stellantis / Renault ofzo overwegen.

@SpikeHome Voor 800 euro per maand kun je echt wel een leuke auto rijden prive. En straks ook nog wegenbelasting betalen, dus dan wordt het 900 euro/mnd.

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 15-10-2024 18:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Uit de topicwarning
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders
Dus oplaadstrategie via PV, leaseregelingen, fiscale voordelen van het uitkeren van budget of op de zaak zetten van de EV: allemaal offtopic. Deze reacties zijn verdwenen: graag weer ontopic verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
edit: break gemist, lag nog 1 pagina achter :)

[ Voor 100% gewijzigd door mitsumark op 15-10-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Stampertje-w schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:10:

Ik rijd regelmatig lange stukken +150km waar op de bestemming geen of nauwlijks laadvoorzieningen zijn en heb dan op de terugweg (met name snachts) een wat zwaardere rechtervoet. Hierdoor sta ik vaak aan de snellaadpaal op momenten dat ik liever in m'n bed lig. Hoewel het geen wereldse problemen zijn levert me dit toch regelmatig de (on)nodige frustratie.
Herkenbaar. Ik heb regelmatig exact hetzelfde issue, inmiddels begin ik na 3 maanden steeds meer te wennen aan de EV mindset (laadt vooraf of wanneer je de gelegenheid hebt, anders later spijt als je op weg naar huis aan de lader moet)

Dit wordt wel wat bemoeilijkt door het feit dat ik soms vooraf niet weet wanneer die lange (prive) ritten komen en ik zo min mogelijk ad hoc aan openbare palen wil laden (Tesla superchargers zijn voor mij gratis en thuis is het bijna gratis ivm panelen)

Jouw vraag is eigenlijk: is het comfort van nog meer range bij een LR versie die 90 euro extra waard? Denk dat je vanaf die ID naar een gewone model 3 al een flinke winst boekt, Tesla schijnt in de praktijk nog steeds de zuinigste EV te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Kodess schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Ik vroeg laatst aan een familielid hoeveel die kwijt was aan de lease 308SW. ~300 euro bijtelling.
Pardon, is de netto bijtelling zo hoog tegenwoordig over een Peugot middenklasser? In mijn beleving noemen mensen heel vaak het bruto bedrag waar ze belasting over moeten betalen in deze context.

(of is dit een ouderwetse benzineslurper in de 22%? Ik heb niet meer zakelijk geleased sinds 2017, toen ik een irritant langzame 14% bijtelling(?) Nissan Qashqai inleverde.)

EDIT: Ik ben weer op de hoogte :)

"Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.

Er is wel een aftopping voor elektrische auto’s. Zo geldt de 16% bijtelling in 2022 alleen tot een cataloguswaarde van € 35.000. Boven dat bedrag geldt de volledige 22% bijtelling."

[ Voor 37% gewijzigd door _Anvil_ op 16-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zelf rijd ik prive sinds 2021 een Kia eNiro en ben nu aan het kijken naar een Hyundai Inster. Niet voor mijzelf (de Kia wil ik nog een jaartje of 10 mee door) maar voor de schoonouders.

Die Inster vind ik echt heel interessant. De basis variant is al leuk geprijsd €24,295. De Pulse editie met winterpakket lijkt mij het meest interessant (€28,290) vanwege het volgende:
  • Grotere batterij met WLTP van 370
  • Verschuifbare achterbank
  • Winterpakket met o.a. stoelverwarming, warmtepomp etc voor wat extra range in de winter en efficiëntere verwarming / comfort
Al met al vindt ik bovenstaande genoeg om de meerprijs van 4k te verantwoorden. Daarbij gaat er dan nu nog eens subsidie en korting van de dealer af, dan kom je voor de Pulse met winterpakket op €22,390 uit.

Sowieso is die Inster echt een leuke auto. Leuk design, slim aan de binnenkant, zat range voor dagelijkse ritjes. Ik heb al wat filmpjes bekeken maar het komt er allemaal op neer dat het echt een goed model is tegenover bijv. een Dacia Spring. Zelfs met bijvoorbeeld een VW UP of Kia Picanto die tegenwoordig al beginnen vanaf 19K lijkt mij dit echt een leuke auto.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yariva schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
Zelf rijd ik prive sinds 2021 een Kia eNiro en ben nu aan het kijken naar een Hyundai Inster. Niet voor mijzelf (de Kia wil ik nog een jaartje of 10 mee door) maar voor de schoonouders.

Die Inster vind ik echt heel interessant. De basis variant is al leuk geprijsd €24,295. De Pulse editie met winterpakket lijkt mij het meest interessant (€28,290) vanwege het volgende:
  • Grotere batterij met WLTP van 370
  • Verschuifbare achterbank
  • Winterpakket met o.a. stoelverwarming, warmtepomp etc voor wat extra range in de winter en efficiëntere verwarming / comfort
Al met al vindt ik bovenstaande genoeg om de meerprijs van 4k te verantwoorden. Daarbij gaat er dan nu nog eens subsidie en korting van de dealer af, dan kom je voor de Pulse met winterpakket op €22,390 uit.

Sowieso is die Inster echt een leuke auto. Leuk design, slim aan de binnenkant, zat range voor dagelijkse ritjes. Ik heb al wat filmpjes bekeken maar het komt er allemaal op neer dat het echt een goed model is tegenover bijv. een Dacia Spring. Zelfs met bijvoorbeeld een VW UP of Kia Picanto die tegenwoordig al beginnen vanaf 19K lijkt mij dit echt een leuke auto.
Zeker een leuke auto, maar toch echt wel een heel pak kleiner dan een Niro.

Je moet deze qua formaat met de Dacia Spring vergelijken, en dan wordt het prijsverschil echt wel groot na de laaste promo. De Spring gaat nu fors onder de 20k, en dan is deze duur, zelfs met alles wat er op en aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tommie12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Je moet deze qua formaat met de Dacia Spring vergelijken, en dan wordt het prijsverschil echt wel groot na de laaste promo. De Spring gaat nu fors onder de 20k, en dan is deze duur, zelfs met alles wat er op en aan hangt.
Een Spring is wel echt een gebakje hoor en een stuk slechter qua specs.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

[...]

Ze leasen op het moment een Kia Picanto, ik denk dat ze er met ruimte niet heel erg op vooruit of achteruit zullen gaan ;)

Verder vraag ik mij af of het verschil met de Dacia nou wel echt zo groot is, prijs - prestatie gezien. Voor de spring krijg je zo te zien echt een veel langzamere bak (45pk :+ ook een verschil van 8 seconden met 0-100), 100km minder aan WLTP bereik, slechter onderstel, minder deftig interieur en krappere garantie periode (120K vs. 160K KM). Dan vind ik de €2.395 aan besparing niet waard.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
Stampertje-w schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:10:

Ik mag een nieuwe auto uitzoeken bij de leasemaatschappij *O* . Ik heb de afgelopen drie jaar in een iD.3 pro gereden maar ben blij dat ik 'm in mag gaan ruilen. Het is absoluut een prima auto qua comfort en rijdynamiek maar voor mij is de range helaas te beperkt. Ik rijd regelmatig lange stukken +150km waar op de bestemming geen of nauwlijks laadvoorzieningen zijn en heb dan op de terugweg (met name snachts) een wat zwaardere rechtervoet. Hierdoor sta ik vaak aan de snellaadpaal op momenten dat ik liever in m'n bed lig. Hoewel het geen wereldse problemen zijn levert me dit toch regelmatig de (on)nodige frustratie.
Je kunt in zulke situaties natuurlijk ook een stukje vooruitdenken en al aan het einde van de heenweg alvast een paar minuten bij een Fastned oid gaan staan, weet je zeker dat je genoeg hebt om de terugweg even door te trappen. Zo doe ik het om te voorkomen dat ik in de nacht aan de paal moet onderweg. Kan je zomaar €85 per maand schelen :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Himalaya schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Je kunt in zulke situaties natuurlijk ook een stukje vooruitdenken en al aan het einde van de heenweg alvast een paar minuten bij een Fastned oid gaan staan, weet je zeker dat je genoeg hebt om de terugweg even door te trappen. Zo doe ik het om te voorkomen dat ik in de nacht aan de paal moet onderweg. Kan je zomaar €85 per maand schelen :D
Gevoelsmatig wellicht fijn maar de laadsnelheid gaat vanaf 40% accu al omlaag. Op de heenweg van bijv 40-70% laden kost meer tijd dan leeg rijden tot 10% en dan nog even 30% bijladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Welnee, de Hyundai Inster is niet te vergelijken met de Dacia Spring, dat is een grove belediging voor de Hyundai. Zo is de Inster veel rijker uit te rusten, ja dat kost wat. Maar het is tenminste mogelijk.

Ook heeft de Inster plaats voor vier volwassenen: ik betwijfel of je comfortabel op de achterbank van een Dacia Spring kan zitten als volwassene Nederlander van 185cm. Ook heeft de Spring slechts 45pk, terwijl de basis uitvoering van de Inster 95pk heeft. Tot 50km/u zal die Spring wel rap zijn, maar daarna is die auto traag als dikke @€#&-+

Mocht je de bagageruimte te krap vinden bij de Inster? Dan schuif je de achterbank vooruit en voila, dan heb je echt een ruime kofferbak voor zo'n kleine stadsauto. Ook heeft de Inster een groter accupakket: gisteren of eergisteren, postte iemand in het lange reizen topic een lange reis met de Spring. Ruim 45 minuten aan de snellader, terwijl die Spring slechts een accupakket van 27kWh heeft. Dus de Spring laadt ook vele malen langzamer dan de Inster, alleen dat al zou een dealbreaker voor mij zijn.

De Inster heeft 42kWh en is ook leverbaar met 49kWh: ik zou er serieus mijn Leaf voor willen inruilen, maar dan wel graag de meest luxe uitgevoerde uitrusting. Dus ik wacht nog een paar jaar, dan komen vast en zeker de tweedehands exemplaren op de occasion markt.

Zelf ben ik alleen wel nog benieuwd hoe zuinig die Inster in de praktijk zal zijn? Dat is voor mij ook een bepalende factor en daar is nog niets bekend over, buiten cijfers van de fabrikant zelf. Maar als straks eenmaal de wegenbelasting er is, dan worden deze kleine ruimte wonders enorm interessant. Want je betaald er een stuk minder wegenbelasting voor.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 16-10-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
Yaay schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Gevoelsmatig wellicht fijn maar de laadsnelheid gaat vanaf 40% accu al omlaag. Op de heenweg van bijv 40-70% laden kost meer tijd dan leeg rijden tot 10% en dan nog even 30% bijladen.
Weet ik na 5 jaar EV alles van maar ik vind overdag ff 10 minuten laden minder erg dan in de nacht 5 minuten laden. Zo veel kwam de poster waar ik op reageerde niet te kort, en bij mij is het vaak ook maar een “splash and dash” om niet helemaal leeg thuis te komen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Laatst online: 21:01
MathiasMetzger schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Welnee, de Hyundai Inster is niet te vergelijken met de Dacia Spring, dat is een grove belediging voor de Hyundai. Zo is de Inster veel rijker uit te rusten, ja dat kost wat. Maar het is tenminste mogelijk.

Ook heeft de Inster plaats voor vier volwassenen: ik betwijfel of je comfortabel op de achterbank van een Dacia Spring kan zitten als volwassene Nederlander van 185cm. Ook heeft de Spring slechts 45pk, terwijl de basis uitvoering van de Inster 95pk heeft. Tot 50km/u zal die Spring wel rap zijn, maar daarna is die auto traag als dikke @€#&-+

Mocht je de bagageruimte te krap vinden bij de Inster? Dan schuif je de achterbank vooruit en voila, dan heb je echt een ruime kofferbak voor zo'n kleine stadsauto. Ook heeft de Inster een groter accupakket: gisteren of eergisteren, postte iemand in het lange reizen topic een lange reis met de Spring. Ruim 45 minuten aan de snellader, terwijl die Spring slechts een accupakket van 27kWh heeft. Dus de Spring laadt ook vele malen langzamer dan de Inster, alleen dat al zou een dealbreaker voor mij zijn.

De Inster heeft 42kWh en is ook leverbaar met 49kWh: ik zou er serieus mijn Leaf voor willen inruilen, maar dan wel graag de meest luxe uitgevoerde uitrusting. Dus ik wacht nog een paar jaar, dan komen vast en zeker de tweedehands exemplaren op de occasion markt.

Zelf ben ik alleen wel nog benieuwd hoe zuinig die Inster in de praktijk zal zijn? Dat is voor mij ook een bepalende factor en daar is nog niets bekend over, buiten cijfers van de fabrikant zelf. Maar als straks eenmaal de wegenbelasting er is, dan worden deze kleine ruimte wonders enorm interessant. Want je betaald er een stuk minder wegenbelasting voor.
Helemaal eens. De nieuwe Spring zal ik altijd in de extreme versie nemen met 65PK en een net infotainment.

De Spring kan je qua volwassenheid en functies idd absoluut niet vergelijken met de Inster, vandaar is de aanbieding voor de Inster momenteel ook echt heel sterk, zeker inderdaad met de verstelbare achterbank bij een hoger niveau.

Kan zomaar bij ons ook de opvolger van de Spring worden over een x aantal jaar, of toch de nieuwe Spring voor de oude. We shall see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Welnee, de Hyundai Inster is niet te vergelijken met de Dacia Spring,
Maar qua formaat zegt @Tommie12 niets geks, want het is nagenoeg vergelijkbaar.
De Inster is maar een kleine 9 centimeter groter.

Voor de rest is het wel een beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

krissie100 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Helemaal eens. De nieuwe Spring zal ik altijd in de extreme versie nemen met 65PK en een net infotainment.

De Spring kan je qua volwassenheid en functies idd absoluut niet vergelijken met de Inster, vandaar is de aanbieding voor de Inster momenteel ook echt heel sterk, zeker inderdaad met de verstelbare achterbank bij een hoger niveau.

Kan zomaar bij ons ook de opvolger van de Spring worden over een x aantal jaar, of toch de nieuwe Spring voor de oude. We shall see.
65 PK is de extreme versie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
de Peer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

65 PK is de extreme versie? :+
65 elektrische pks in een auto van onder de 1000 kilo is echt zat hoor, meer heeft niemand nodig behalve voor het gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

krissie100 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

65 elektrische pks in een auto van onder de 1000 kilo is echt zat hoor, meer heeft niemand nodig behalve voor het gevoel.
Wanneer de concurrent voor een klein prikkie of nagenoeg geen verschil 2,5x meer vermogen krijgt is het wel relevant. Daar zit het probleem meer, niet zo zeer de noodzaak voor x pk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Even voor mijn nieuwsgierigheid, in hoeveel seconden zit je dan op 100? Hoe zijn de tussensprintjes?

Begrijp uit je reactie namelijk dat ik een dinosap-pk niet kan vergelijken met een elektrische pk?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

Even voor mijn nieuwsgierigheid, in hoeveel seconden zit je dan op 100? Hoe zijn de tussensprintjes?

Begrijp uit je reactie namelijk dat ik een dinosap-pk niet kan vergelijken met een elektrische pk?
Het verschil zit hem erin dat bij een electrische auto al het vermogen vrijwel direct beschikbaar is: daarom gaat zelfs een auto als de Dacia Spring met zijn 44pk of is het 45? Vrij snel naar de 50km/u, terwijl de gemiddelde benzineauto daar wat langer over doet.

Natuurlijk is zo optrekken niet goed voor de bandenslijtage: heel bewust rij ik in de Leaf in de ECO modus. Ook omdat ik vind en weet niet hoe dat bij andere EV's is? Dat wanneer ik hem niet in de ECO modus heb, een kleine aanraking van het stroom pedaal de auto er al vandoor wil gaan als een vuurpijl. Aangezien ik liever niet ongelukken veroorzaak, want bij parkeren vind ik dit echt een dingetje...

Rij ik dus bewust in de ECO, waarbij je het stroom pedaal echt dieper niet induwen wil je het extra vermogen gebruiken. Zonder ECO is het vrijwel direct beschikbaar en geeft je die boos kijkende Golfjes met hun stinkende uitlaten het nakijken _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

65pk zit uit mn hoofd in rond de 13 secondes op de 100kmh, niet snel, maar zeker ook niet traag ivm soortgelijke benzineauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
krissie100 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:54:
65pk zit uit mn hoofd in rond de 13 secondes op de 100kmh, niet snel, maar zeker ook niet traag ivm soortgelijke benzineauto's.
13 seconden is extreem traag, meeste benzineauto's doen dat tussen 8 en 10 seconden. Mijn beeld van een EV tussen de 5 en 7 seconden en dan heb je nog ludicrous mode... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

13 seconden is extreem traag, meeste benzineauto's doen dat tussen 8 en 10 seconden. Mijn beeld van een EV tussen de 5 en 7 seconden en dan heb je nog ludicrous mode... 8)
Ik zou zeggen, maak voor de grap een proefrit, dan voel je dat er niks traags aan is. Wie gebruikt er nou vaak een vol vermogen van een snelle elektrische bak.

Daarnaast moet je de auto niet vergelijken met 'benzineauto's' maar met bijvoorbeeld een kia Picanto die handgeschakeld meer dan 15 seconde nodig heeft als je alles goed doet, elektrisch is het alleen vol het pedaal in trappen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wat je schrijft over benzineauto's klopt zeker niet.
Een standaard Polo gaat naar 100 in 15,6s.
De 110pk TSI automaat (en dat is zowat de snelste versie) zit nog aan 10,5s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe

Hmm, mijn beeld dat 10 seconden traag is maakt mij misschien niet de doelgroep van de Dacia spring of standaard Polo... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:32:

Hmm, mijn beeld dat 10 seconden traag is maakt mij misschien niet de doelgroep van de Dacia spring of standaard Polo... :P
Dat kan best, en er zijn genoeg auto's die ruim onder de 10s duiken, maar niet in de kleinste categorie en in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
[...]

Inderdaad een beetje appels met peren vergelijken, die Inster is ruim 7000 euro (ofwel bijna 40 procent!) duurder dan de Dacia Spring, zelfs als je de Spring met de zwaarste (nou ja, minst lichte) motor neemt (19.950,- versus 27.295,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Of-Aaargh schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Inderdaad een beetje appels met peren vergelijken, die Inster is ruim 7000 euro (ofwel bijna 40 procent!) duurder dan de Dacia Spring, zelfs als je de Spring met de zwaarste (nou ja, minst lichte) motor neemt (19.950,- versus 27.295,-).
In België staat de Spring in promo.
Als ik de Extreme vol uitrust en er nog een paar accessoires aan toe voeg kom ik aan 16500€, en dan gaat daar nog 25% van af door de staatspremie.

Maar zonder de premie is de Dacia dus 11k goedkoper... Dat is een hele brok.

https://nl.dacia.be/hybri...BAESp%2FA0tZZRaNP9BavLEmw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
[...]

Dit is voldoende vermogen voor een stadsauto inderdaad.

Je opmerking over elektrische pks deel ik niet helemaal. Qua optrekken zijn elektrische pks vaak sneller dan vergelijkbare benzineauto's. Zeker als de benzineauto geen turbo heeft. Dat komt door het hoge en direct beschikbare koppel en het missen van een versnellingsbak.

Echter, elektrische pks worden vaak als piekvermogen opgegeven en zakken na 10s bijvoorbeeld al terug. Dus voor topsnelheid zijn ze dan juist minder geschikt. Zo ook op snelheden aan de bovenkant van hun spectrum. Vol optrekken zou dan flink tegen kunnen vallen.

Kortom, 65 ev pk is prima in de stad en net buiten de kom. Op de snelweg ga je daar niet vrolijk van worden, maar het blijft wel veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ieder zijn idee daarover maar hoe vaak heb je in de praktijk - en ik heb het dus niet over het gevoel dat het tussen de twee oren teweeg brengt - die paar seconden extra nodig, laat staan "tussensprintjes"?

Dat streven naar steeds meer pk's en kortere tussensprintjes bij doorsnee gezinsauto's op de openbare weg wordt stilaan belachelijk. Ze zouden die energie beter in iets anders steken, bv. het goedkoper maken van hun EV's. En daar is Dacia goed mee bezig. Het is een stadsauto waar je af en toe op de openbare weg ook mee buiten de stad kan komen. Geen F1 circuit waar je op enkele tellen tijd enkele plaatsen moet zien te winnen om vooraan te zitten. 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• krissie100
GekkeRipper schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Dit is voldoende vermogen voor een stadsauto inderdaad.

Je opmerking over elektrische pks deel ik niet helemaal. Qua optrekken zijn elektrische pks vaak sneller dan vergelijkbare benzineauto's. Zeker als de benzineauto geen turbo heeft. Dat komt door het hoge en direct beschikbare koppel en het missen van een versnellingsbak.

Echter, elektrische pks worden vaak als piekvermogen opgegeven en zakken na 10s bijvoorbeeld al terug. Dus voor topsnelheid zijn ze dan juist minder geschikt. Zo ook op snelheden aan de bovenkant van hun spectrum. Vol optrekken zou dan flink tegen kunnen vallen.

Kortom, 65 ev pk is prima in de stad en net buiten de kom. Op de snelweg ga je daar niet vrolijk van worden, maar het blijft wel veilig.
Tja, ieder zijn ding natuurlijk, maar wij rijden in onze Spring (44PK) gewoon 400KM naar Duitsland en weer 400 terug. Voor als je ons avontuur wilt lezen :) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80398340
Ook snelweg en dat is echt geen probleem. Veel zit tussen de twee orden tegenwoordig over het aantal pk dat men nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
krissie100 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Tja, ieder zijn ding natuurlijk, maar wij rijden in onze Spring (44PK) gewoon 400KM naar Duitsland en weer 400 terug. Voor als je ons avontuur wilt lezen :) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80398340
Ook snelweg en dat is echt geen probleem. Veel zit tussen de twee orden tegenwoordig over het aantal pk dat men nodig zou hebben.
Inderdaad. Mensen denken dat ze op de autoweg heel veel vermogen nodig hebben.

Een Tesla 3 doet 120km/h met een verbruik van 14 kWh/100km.
Dus om op een vlakke weg te cruisen aan 120 is er een gemiddeld vermogen van 14*120/100 * 1.36 = 23 pk nodig.

Mijn eerste auto had 54pk (diesel), een top van 140km/h en die ging in 19s van 0-100. En toch was dat een prima auto (VW Passat 1.6d bj 1984) waar ik bijna 300k mee gereden heb.
Bergop in de ardennen ging dat wel eens naar 90km/h...

Momenteel is geen enkele EV echt traag, het gaat vooral om je verwachtingen.

Dat mijn auto in 5s naar 100 gaat is heel leuk, maar totaal overbodig. Het geeft wel extra comfort in die mate dat de auto altijd een 'effortless' indruk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Vroeger ook al hoor. Toen ik net 18 was (inmiddels 20 jaar geleden :P) had ik een Daihatsu Cuore van 850cc met de volle 42 pk, niet snel maar toch was ik vaak altijd als eerste weg bij het stoplicht :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Vind je 20 jaar later nog veel openbare wegen met meerdere rijvakken naast elkaar en voorzien van stoplichten die allen gelijktijdig groen krijgen met vrij baan daarvoor?

Hier is dat eerder een zeldzaamheid geworden.
In de bebouwde kom is het meestal achter elkaar aanschuiven op dezelfde rijstrook voor dezelfde richting, op autosnelwegen plaatsen ze hier ook al geen stoplichten.
Blijft een of andere autoweg/ringweg met meerdere rijstroken waar je om de haverklap wel stoplichten hebt. Maar daar is de max. snelheid dan ook weer beperkt zodat je - voor wie dat wenst en zich aan de voorschriften houdt - maar enkele tellen kan accelereren en die pk's vrij spel kan geven voor je al aan de max. toegelaten snelheid zit.
Spannend hoor.

Tegenwoordig heb je in het drukke aan banden gelegd verkeer meer aan een kleine vlotte relatief goedkope wagen die gewoon met de stroom van het verkeer meekan (dat doorgaans meer vooruit kruipt dan razendsnelle sprintjes trekt tussen de verkeerslichten) dan aan een bolide met theoretisch veel en vlug beschikbaar vermogen.

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:54:
Ieder zijn idee daarover maar hoe vaak heb je in de praktijk - en ik heb het dus niet over het gevoel dat het tussen de twee oren teweeg brengt - die paar seconden extra nodig, laat staan "tussensprintjes"?
Ik rij regelmatig mee met EV rijders: diverse lease-modellen Tesla, Polestar, Mustang, Volvo, BMW, etc. en het valt me op hoe anders ermee gereden wordt dan met een benzinewagen. Ben zelf best een 'stevige rijder' maar in zo'n EV voelt het meer als Joris en de Draak in de Efteling... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
[...]

Maar word je vrolijk van het beschikbare vermogen op hoge snelheden? Dat zijn mijn letterlijke woorden. Ik geef toch aan dat het gewoon veilig blijft.

Nota bene, ik heb jarenlang in een Skoda Citigo met 60pk gereden. Maar vrolijk werd ik niet van plankgas bij 120kmh. Inhalen moet je echt meer ruimte voor nemen met die vermogens. Uiteindelijk liep dat autootje ook 160. Het duurt alleen 2 minuten voor je daar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Ik heb hier eigenlijk ook veel meer bewondering voor, dan al die leaserijders die met hun lease EV van snellader naar snellader rijden. Het zijn ook bijna allemaal van die dure EV's, welke logischerwijze ook sneller kunnen laden en een groter accupakket hebt. Je leest hier eigenlijk nooit verhalen, van de thuiszorger die in een Dacia Spring rijdt en daarmee een lange reis onderneemt. Want de Dacia Spring word juist ook veel zakelijk gereden.

Terwijl jij in eerste instantie inderdaad ook van snellader naar snellader ging, maar uiteindelijk juist ook heel bewust een stuk binnendoor rijdt. Het is wel begrijpbaar dat je toch 3x bij de Fastned gestaan heb, want in Nederland moet je het doen met 11kW laadpalen. Dus laad jouw Spring net als mijn Leaf slechts met 3.3kW, terwijl je in Duitsland makkelijk een 22kW laadpaal vind en daar laad je dus met 6.6kW.

Overmorgen ga ik zelf ook een lange reis ondernemen: maar ik twijfel eigenlijk of ik wel een verslag wil delen, want ik kies voor een hele andere aanpak. Het zijn 700km totaal, alleen die rij ik in twee dagen. Dus 350km per dag en ik ga dus de uitdaging aan, om alleen op te laden via type 2. Of het dan nog kwalificeert als een lange reis?

Ik heb gisterenavond ook letterlijk en figuurlijk zitten uitrekenen hoe ver ik maximaal op een volle accu kan rijden, tot ik nog maar een paar kWh over heb. Nu zal ik echt niet 10kWh/100km gemiddeld gaan halen, maar als dat wel zo was? Dan zou ik theoretisch die 350km per dag, zonder laadstop kunnen doen.

Bij mij is het dus ook vooral belangrijk om zo zuinig mogelijk te rijden en weleens waar heb ik extra kosten voor de hotelovernachting, maar ik ga op reis en niet op de vlucht voor de Nederlanders. Die ik toch weer in Montafon tegen ga komen _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Of-Aaargh schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

De meest karige Dacia Spring met de 65pk motor kost volgens de configurator minimaal €19.950.

De meest karige Hyundai Inster met de 42kWh batterij en 97pk kost volgens de configurator minimaal €24.295.

Van deze €24.295 gaat er nu tijdelijk €2950 vanaf. Dan blijft er €21.345 over. Dat is geen €7000 of 40% verschil, dat is €1.395 verschil en procentueel ~7%.

Tot zover de feiten, dan nu mijn persoonlijke mening. Met die huidige actie en het verschil van 7% vindt ik de auto's zeer vergelijkbaar en met de meerwaarde van de Inster zelfs bijzonder competitief / is de Inster in mijn ogen de meerwaarde waard. Denk aan het luxere interieur, betere onderstel, meer WLTP, hogere laadsnelheid en meer ruimte voor de passagiers.

Met de huidige SEPP subsidie die hier nog vanaf gaat vind ik de Hyundai Inster niet alleen competitief in vergelijking met directe EV concurrentie maar ook naar ICE's zoals de VW UP, Kia Picanto en Hyundai i10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:49
Yariva schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

De meest karige Dacia Spring met de 65pk motor kost volgens de configurator minimaal €19.950.

De meest karige Hyundai Inster met de 42kWh batterij en 97pk kost volgens de configurator minimaal €24.295.

Van deze €24.295 gaat er nu tijdelijk €2950 vanaf. Dan blijft er €21.345 over. Dat is geen €7000 of 40% verschil, dat is €1.395 verschil en procentueel ~7%.

Tot zover de feiten, dan nu mijn persoonlijke mening. Met die huidige actie en het verschil van 7% vindt ik de auto's zeer vergelijkbaar en met de meerwaarde van de Inster zelfs bijzonder competitief / is de Inster in mijn ogen de meerwaarde waard. Denk aan het luxere interieur, betere onderstel, meer WLTP, hogere laadsnelheid en meer ruimte voor de passagiers.

Met de huidige SEPP subsidie die hier nog vanaf gaat vind ik de Hyundai Inster niet alleen competitief in vergelijking met directe EV concurrentie maar ook naar ICE's zoals de VW UP, Kia Picanto en Hyundai i10.
Je vergeet dat bij de Dacia Spring ook de SEPP van € 2.950 er nog af gaat.
Dan kost die Spring nog maar € 17.000. En is het verschil niet € 1.395, maar € 4.345.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Sonicfreak schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Je vergeet dat bij de Dacia Spring ook de SEPP van € 2.950 er nog af gaat.
Dan kost die Spring nog maar € 17.000. En is het verschil niet € 1.395, maar € 4345.
De SEPP subsidie moet ook van de Dacia Spring af. Ik ben niks vergeten, het absolute verschil blijft het zelfde. Wel gaat het procentuele verschil iets omhoog naar ~8% maar heel spannend vind ik dat niet.

De €2950 korting waar ik naar refereer is de zogeheten "Smart bonus" en niet de SEPP subsidie. In totaal is je korting bij de Inster dan nu ook €5900. Dit is hier te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De vanafprijs in België voor de Spring is 10500€, en daar gaat dan geen 5000€ af, maar 'slechts 25%'.
Voor 8000€ rij je een basis Spring zonder enige optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Tommie12 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

De vanafprijs in België voor de Spring is 10500€, en daar gaat dan geen 5000€ af, maar 'slechts 25%'.
Voor 8000€ rij je een basis Spring zonder enige optie...
Daar kan ik helaas niet over mee praten :) Maar ik reageerde op een post van Of-Aaargh die volgens mij toch echt over de Nederlandse prijzen schreef.

Maar dat maakt het verhaal in België wel heel anders inderdaad!

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Ik rij regelmatig mee met EV rijders: diverse lease-modellen Tesla, Polestar, Mustang, Volvo, BMW, etc. en het valt me op hoe anders ermee gereden wordt dan met een benzinewagen. Ben zelf best een 'stevige rijder' maar in zo'n EV voelt het meer als Joris en de Draak in de Efteling... :+
Moet je voor de verandering eens met mij meerijden. :+
Ik rij altijd in ecomodus en probeer altijd gewoon mee te gaan met het verkeer en de aangegeven max. snelheid niet te overschrijden.
Voor mij weegt het "Joris en de Draak in de Efteling" gevoel niet op tegen het gevoel van een overschreden trajectcontrole in de bus.
Maar ik ben privé - ongeacht de brandstof en beschikbaar vermogen - dan ook geen stevige rijder.

Het verschil zal dus eerder in de persoonlijke instelling zitten dan in het verschil in beschikbaar vermogen van de auto. Tot op heden wordt een auto - ook een EV - in onze contreien nogaltijd voor 100% aangedreven door de rechtervoet van de mens op de linker voorstoel en niet voor het beschikbaar vermogen.
Het is niet omdat mijn drankenkast altijd goed gevuld is dat ik dan zelf moet beslissen om eens stevig te gaan doordrinken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Yariva schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Daar kan ik helaas niet over mee praten :) Maar ik reageerde op een post van Of-Aaargh die volgens mij toch echt over de Nederlandse prijzen schreef.

Maar dat maakt het verhaal in België wel heel anders inderdaad!
Stel je er niet teveel van voor.
De actie van Dacia is heel tijdelijk (loopt binnenkort al af).
En het is ook niet uit de goedheid van hun hart dat ze dat doen noch om EV's te promoten. Ze verkopen liever tijdelijk wat EV's met verlies om zo meer auto's op fossiel te kunnen blijven verkopen zonder daarop emissieboetes te moeten betalen.

En in tegenstelling tot Nederland was de korting op auto's zonder uitstoot slecht beperkt tot het jaar 2024, voor nieuwe auto's alleen met een factuurprijs onder de 40.000 € en alleen van toepassing in Vlaanderen (en niet voor heel België).
De tijdelijke premie (een soort verkiezingsstunt van één partij die na de verkiezingen er dan ook bijna volledig onderdoor ging) was ook beperkt tot 5000 € en max. 25% van de factuurprijs (bij goedkopere EV's kreeg je dus ook al niet het max. bedrag aan subsidie).
Andere merken (waaronder Tesla) hadden dan plots EV's in de "aanbieding" in de buurt van 39990 €.

Vanaf de eerste dag van volgend jaar geen enkele subsidie meer + inschrijvingsbelasting voor EV's en jaarlijks te betalen wegenbelasting.
In België komt de verkoop van elektrische auto's helemaal niet uit privé aankopen (verwaarloosbaar percentage op het geheel) maar door de stijgende verkoop van bedrijfsauto's. Die laatste zijn (voorlopig) de enige die in dat segment nog fiscaal aantrekkelijk zijn. En dan is de catalogusprijs van toepassing en niet de factuurprijs en ook geen particuliere premie.

Dat fiscaal gunstig regime voor salarisrijders is ook de reden waarom je in België (en voornamelijk het Vlaamse landsdeel want in de rest van het land hebben ze om uiteenlopende redenen totaal geen interesse in elektrische auto's) zoveel nieuwe oversized (elektrische) auto's ziet rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
GekkeRipper schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Maar word je vrolijk van het beschikbare vermogen op hoge snelheden? Dat zijn mijn letterlijke woorden. Ik geef toch aan dat het gewoon veilig blijft.

Nota bene, ik heb jarenlang in een Skoda Citigo met 60pk gereden. Maar vrolijk werd ik niet van plankgas bij 120kmh. Inhalen moet je echt meer ruimte voor nemen met die vermogens. Uiteindelijk liep dat autootje ook 160. Het duurt alleen 2 minuten voor je daar bent.
Was geen aanval hoor :P, wij worden vrolijk van de auto en missen eigenlijk geen extra vermogen nee.

Wij worden vooral vrolijk van de prijs die het kost om deze te rijden en zelf te laden op zonnepaneeltjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:49
Yariva schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

De SEPP subsidie moet ook van de Dacia Spring af. Ik ben niks vergeten, het absolute verschil blijft het zelfde. Wel gaat het procentuele verschil iets omhoog naar ~8% maar heel spannend vind ik dat niet.

De €2950 korting waar ik naar refereer is de zogeheten "Smart bonus" en niet de SEPP subsidie. In totaal is je korting bij de Inster dan nu ook €5900. Dit is hier te vinden.
Bedankt voor de extra uitleg. Dat van die smart bonus die er nog af gaat, was niet duidelijk in je eerdere post.
Vandaar dat ik dacht dat je voor de Dacia de SEPP vergeten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
[...]

Ik reageerde op de post van MathiasMetzger die het had over een vergelijking tussen de Inster en Spring, en concludeerde dat de Inster de betere auto is. Dat zal vast kloppen. Zijn uitvoering met een verschuifbare achterbank kost echt ruim 27.000 euro (tijdelijke actieprijzen uitgezonderd), wat nog steeds meer dan 6.000 euro meer is dan de Spring in de allerduurste uitvoering. Dus dan kun je wel vergelijken, maar het blijven appels en peren, auto's in twee verschillende prijsklassen. Een Hyundai Ioniq 6 is een nóg veel betere auto dan de Spring, maar ook die vergelijking zou onzinnig zijn.

[Los hiervan, ik keek even op de configurator voor private-leaseprijzen bij de Dacia Spring, en zag dat heel sluw alleen een prijs "inclusief overheidssubsidie" wordt getoond. Nergens een optie om die 61 euro subsidie weg te klikken uit de prijs. Dat ruikt naar oneerlijke handelspraktijk].

[ Voor 7% gewijzigd door Of-Aaargh op 17-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
MathiasMetzger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:29:
[...]
Ik heb hier eigenlijk ook veel meer bewondering voor, dan al die leaserijders die met hun lease EV van snellader naar snellader rijden. Het zijn ook bijna allemaal van die dure EV's, welke logischerwijze ook sneller kunnen laden en een groter accupakket hebt. Je leest hier eigenlijk nooit verhalen, van de thuiszorger die in een Dacia Spring rijdt en daarmee een lange reis onderneemt. Want de Dacia Spring word juist ook veel zakelijk gereden.
Het ene moet het andere niet uitsluiten.
Ik rij al sinds Q1 2019 met een leasebak met meer dan voldoende vermogen maar ben nog nooit van snellader naar snellader gereden. Met de laatste (met het meest vermogen maar slechts één motor op de achteras) zelfs nog nooit DC gaan laden. Meestal wordt er thuis geladen aan 1,4 tot 4 kW.
En een paar keer per maand aan AC22 laders (waar ie zelf maar aan 11 kW kan laden).
Ruim voldoende om overal te geraken en tussen eind oktober en begin maart af en toe de woning nog wat van extra energie te voorzien.
Bewondering moet dat niet afdwingen want daar is werkelijk geen kunst aan.

Op een gemotoriseerde reis doen wij op een dag ook zelden meer dan 300 tot 400 km.
De reis begint immers aan ons voordeur en de haltes onderweg zijn een deel van de reis.
Reizen is voor ons een deel van ontspanning en niet trachten binnen een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk km's af te haspelen en aan ieder kruispunt anderen proberen de loef af te steken door enkele seconden sneller bij het volgende stoplicht aan te komen en als eerste daar te kunnen halt houden.
Lijkt me, persoonlijk standpunt, eerder een bron van opgestapelde stress ipv ontspannen gedrag.

Anderzijds lijkt het me wel veel meer ontspannen om genoeg energie in de HV accu te kunnen opslaan zodat ik altijd zeker weet - wat de omstandigheden ook mogen zijn - de volgende halte te kunnen bereiken zonder telkens voorafgaand een hele berekening te moeten uitvoeren.

Niets mis met al die verschillende keuzes en ieder zijn ding.
Maar door langzamer te rijden, met de flow van het verkeer mee op te trekken en af en toe een tussenstop in te lassen ben je minder een gevaar voor de medeweggebruikers.
Pagina: 1 ... 342 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic