Inderdaad.
Hier is het (voorlopig nog, komt al tegenstand op vanuit de fiscus maar in de praktijk krijgen ze het niet anders geregeld/gecontroleerd) zelfs hoe meer je rijdt, hoe hoger het verbruik van je EV en/of hoe hoger de laadverliezen hoe hoger de winst in euro.
De forfaitaire vergoeding wordt immers afgerekend op de MID teller in de laadpaal en niet volgens het verbruik in de auto noch de netto geladen energie in de EV.
De kWh geladen aan een gratis destination charger (dus niet geregistreerd op de laadkaart van de werkgever) kunnen recentelijk dan ook nog eens teruggeleverd worden voor verbruik in de woning (de EV6 die we recent gebruiken heeft V2L en onze woning een AC generatoraansluiting).
Ik rij dan ook nog eens met de BEV van mijn huidige partner dus de VAA (bijtelling voor privégebruik) gaat niet eens van mijn inkomen af.
Als compenstatie gaat de extra winst op PV laden vanuit mijn PV installatie naar haar rekening (waar ook niets extra voor gedaan moet worden want wordt automatisch geregeld via de backoffice en gestort op de bankrekening waar ook haar loon op wordt gestort).
Je ziet niet alle kosten, de meeste mensen kijken alleen maar naar de bijtelling.
Inderdaad.
Maar anderzijds zij, er uiteraard ook mensen die wel heel goed kunnen rekenen en daar naar handelen.
Openbaar laden (binnen de EU) kost hier niets en thuisladen brengt extra geld op.
De enige werkelijke kost is de VAA kost van 100€ op één inkomen. Geen investering voor aankoop, geen afschrijving, geen derving intresten op gemiste beleggingen, geen onderhoud, geen verzekering, geen bijstand, binnenkort geen jaarlijkse wegenbelasting, geen kost voor winterbanden noch vervanging versleten banden.
Was bijna hetzelfde voor een brandstofauto.
Met dit verschil dat de VAA dan hoger was (want de CO2 component bij een BEV is nog altijd nul en is stijgende bij een brandstofauto) en je geen extra geld kreeg telkens wanneer je gingen tanken.
En zoals iedere privé rijder kon je (op de frauderende uitzondering na) thuis niet tanken en moest je daarvoor ook telkens langs een tankstation rijden.
En wanneer je eigen PV had met overprodcutie gaf je die (bijna) gratis weg aan de netbeheerder.
In het geval van EV en thuisladen verkoop je de overproductie aan de volle pot aan de werkgever.
[
Voor 30% gewijzigd door
IvoB2 op 15-10-2024 14:24
]