Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Of-Aaargh schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Ik reageerde op de post van MathiasMetzger die het had over een vergelijking tussen de Inster en Spring, en concludeerde dat de Inster de betere auto is. Dat zal vast kloppen. Zijn uitvoering met een verschuifbare achterbank kost echt ruim 27.000 euro (tijdelijke actieprijzen uitgezonderd), wat nog steeds meer dan 6.000 euro meer is dan de Spring in de allerduurste uitvoering. Dus dan kun je wel vergelijken, maar het blijven appels en peren, auto's in twee verschillende prijsklassen. Een Hyundai Ioniq 6 is een nóg veel betere auto dan de Spring, maar ook die vergelijking zou onzinnig zijn.
Eens met jou post. Echter reken ik met wat het plaatje uit eindelijk kost inclusief de nodige bonussen en acties die er op het moment zijn. Ik zou juist willen stellen dat je de actie prijs mee moet nemen omdat het anders niet appels met appels vergelijken is.

Dan is het verschil "nog maar" €3K. Alsnog een smak geld, maar mogelijk kan je met €3K bepaalde extra's wel verantwoorden tussen de 2 modellen en daar vanuit een keuze maken. Gevoelsmatig kan je met €6K de verschillen die ik eerder noemde wel erg moeilijk verantwoorden.

Eens dat wanneer die €2950 "smart bonus" verloopt of niet meer beschikbaar is het sommetje anders is. Even 3K extra ophoesten is nogal wat voor potentiele kopers in dit segment.

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 11:27 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Ieder zijn idee daarover maar hoe vaak heb je in de praktijk - en ik heb het dus niet over het gevoel dat het tussen de twee oren teweeg brengt - die paar seconden extra nodig, laat staan "tussensprintjes"?

Dat streven naar steeds meer pk's en kortere tussensprintjes bij doorsnee gezinsauto's op de openbare weg wordt stilaan belachelijk. Ze zouden die energie beter in iets anders steken, bv. het goedkoper maken van hun EV's. En daar is Dacia goed mee bezig. Het is een stadsauto waar je af en toe op de openbare weg ook mee buiten de stad kan komen. Geen F1 circuit waar je op enkele tellen tijd enkele plaatsen moet zien te winnen om vooraan te zitten. 8)7
Het prijsverschil tussen een 100kW en 200kW electromotor is "tientjeswerk".
Het probleem zit hem in de batterij, maar die is weer afhankelijk van wat de consument aan laadsnelheid wil.
Ik denk dus dat, als je laadsnelheid x wilt behalen, je "niks" kunt besparen op het vermogen van de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40
krissie100 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Was geen aanval hoor :P, wij worden vrolijk van de auto en missen eigenlijk geen extra vermogen nee.

Wij worden vooral vrolijk van de prijs die het kost om deze te rijden en zelf te laden op zonnepaneeltjes :)
Oh sorry mijn reactie was een beetje scherp op papier.

Ja ik heb ook veel lol gehad in de Citigo hoor. Menig mensen het snot voor de ogen gereden ondanks het lage vermogen. Daarna naar een Up met 130pk gegaan en dan heb je nog veel meer lol. Nu heb ik oa een Tesla Model 3 performance met zo'n 530pk maar de momenten dat ik al die pks aan KAN spreken zijn echt minimaal. Er zit altijd wel iemand voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
MathiasMetzger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:29:
Overmorgen ga ik zelf ook een lange reis ondernemen: maar ik twijfel eigenlijk of ik wel een verslag wil delen, want ik kies voor een hele andere aanpak. Het zijn 700km totaal, alleen die rij ik in twee dagen. Dus 350km per dag en ik ga dus de uitdaging aan, om alleen op te laden via type 2. Of het dan nog kwalificeert als een lange reis?
Graag wel delen! Het wordt vast iets anders dan:

"geen problemen gehad, de auto was eerder klaar dan wij, Tesla lader was te langzaam, nergens laadfile gehad"

wat je hier regelmatig tegenkomt. En dat maakt het weer interessant! ;)

Of anders in dit topic:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2083132/last

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:59
Of-Aaargh schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Ik reageerde op de post van MathiasMetzger die het had over een vergelijking tussen de Inster en Spring, en concludeerde dat de Inster de betere auto is. Dat zal vast kloppen. Zijn uitvoering met een verschuifbare achterbank kost echt ruim 27.000 euro (tijdelijke actieprijzen uitgezonderd), wat nog steeds meer dan 6.000 euro meer is dan de Spring in de allerduurste uitvoering. Dus dan kun je wel vergelijken, maar het blijven appels en peren, auto's in twee verschillende prijsklassen. Een Hyundai Ioniq 6 is een nóg veel betere auto dan de Spring, maar ook die vergelijking zou onzinnig zijn.

[Los hiervan, ik keek even op de configurator voor private-leaseprijzen bij de Dacia Spring, en zag dat heel sluw alleen een prijs "inclusief overheidssubsidie" wordt getoond. Nergens een optie om die 61 euro subsidie weg te klikken uit de prijs. Dat ruikt naar oneerlijke handelspraktijk].
Ik denk dat je eerder de spring moet vergelijken met de leapmotor T03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Moet in februari 2025 helaas mijn lease auto inleveren, dus druk op zoek naar wat ik daarna voor auto moet gaan kopen. Ik ga de auto gebruiken voor met name korte ritten in en rond de stad. Sporadisch 1-2 keer per maand een wat langere rit naar familie op bijv. 100 km afstand.

Nu gaat mijn zoektocht alle kanten op en heeft een elektrische auto toch wel de voorkeur. Zat laatst te kijken naar de dacia spring nieuwe model, maar ik zie mezelf daar toch niet in rijden. Nu heb ik de peugeut e208 op het oog.. ziet er leuk uit, goede range 320km.

Vanaf 2025 gaat elektrisch dus ook wegenbelasting betalen, maar de e208 is ong 1500 kg, tov een volkswagen polo die 1000 kg weegt. Gezien gewicht het belangrijkste is voor het bepalen van de wegenbelasting is dit toch wel een negatief punt.

En zijn er mensen met ervaringen met de e-208? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
Ik ben zelf van plan om als 2e auto een E-Up te kopen. Met 1135kg en ~200km actieradius lijkt mij dat een prima auto voor woon/werk verkeer en incidenteel wat verder.
Wellicht wat te klein voor @tcc90 maar ben tegelijk ook wel benieuwd wat anderen van het idee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
@tcc90 Kijk je naar nieuw of 2e hands e-208? welk jaartal in dat geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:34:
Moet in februari 2025 helaas mijn lease auto inleveren, dus druk op zoek naar wat ik daarna voor auto moet gaan kopen. Ik ga de auto gebruiken voor met name korte ritten in en rond de stad. Sporadisch 1-2 keer per maand een wat langere rit naar familie op bijv. 100 km afstand.

Nu gaat mijn zoektocht alle kanten op en heeft een elektrische auto toch wel de voorkeur. Zat laatst te kijken naar de dacia spring nieuwe model, maar ik zie mezelf daar toch niet in rijden. Nu heb ik de peugeut e208 op het oog.. ziet er leuk uit, goede range 320km.

Vanaf 2025 gaat elektrisch dus ook wegenbelasting betalen, maar de e208 is ong 1500 kg, tov een volkswagen polo die 1000 kg weegt. Gezien gewicht het belangrijkste is voor het bepalen van de wegenbelasting is dit toch wel een negatief punt.

Je krijgt ook nog enige korting op de wegenbelasting, daarnaast kan je doorgaans goedkoper met elektriciteit dan met benzine rijden. Dus focus niet teveel op alleen de wegenbelasting, maar kijk ook naar veel voordelen zoals goedkoper "tanken", minder onderhoud, meer rijplezier, etc.

Ik kende iemand die zelf een E-3008 had gekocht, nadat deze 2x enkele weken bij de garage heeft gestaan ivm problemen hebben ze die weer verkocht. Een aantal mensen die ik ken met een E-208 zijn wel tevreden. Vind het zelf wel een leuke auto om te zien en de Spring is echt wel een heel klein autootje, maar goed, iedere auto heeft zijn eigen doelgroep. Kijk inderdaad wel of het de eerste editie of een recenter model is, ook Peugeot ontwikkelt de techniek door.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
Moet in februari 2025 helaas mijn lease auto inleveren, dus druk op zoek naar wat ik daarna voor auto moet gaan kopen. Ik ga de auto gebruiken voor met name korte ritten in en rond de stad.
Wat dacht je van een (desnoods elektrische) fiets? Bespaart een hoop energie en is ook nog veel gezonder voor je.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30

ik heb een corsa e uit 2020, bevalt goed kwa rijcomfort. wegenbelasting heeft ook een uitstootcomponent en die is 0.

den bosch Amsterdam lukt met onze heen en terug zonder te laden en anders is 5min fastned ook vaak genoeg om weer thuis te komen.

we gedoe gehad met revisie accupakket (garantie) en de on board charger is een zeer zwak punt.

de dacia kan eigenlijk niet echt snelladen. Ik vind die auto zonde van de grondstoffen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@tcc90 Betreft het een nieuwe of tweedehands? Welk bouwjaar? Wij hebben een Corsa-E gehad, zijn identieke broeder en hebben alle problemen gehad dit je er mee tegen kon komen. Boordlader defect, versnellingspook defect, AC compressor defect, meerdere storingen gehad. Leuk in de garantie, maar als je het nog zelf zou moeten betalen. 20% van de nieuwwaarde (38k euro) van de auto zou het ons anders gekost hebben. Ik zou er met een grote boog omheen lopen. Lees de fora maar na op alle problemen met de PSA EV's van die jaren :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
denneappel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:49:
Ik ben zelf van plan om als 2e auto een E-Up te kopen. Met 1135kg en ~200km actieradius lijkt mij dat een prima auto voor woon/werk verkeer en incidenteel wat verder.
Wellicht wat te klein voor @tcc90 maar ben tegelijk ook wel benieuwd wat anderen van het idee vinden.
e-up ook naar gekeken, maar we willen eigenlijk net een maatje groter, zoals polo, e-208
denneappel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:51:
@tcc90 Kijk je naar nieuw of 2e hands e-208? welk jaartal in dat geval?
ik kijk naar 2e hands, rond de 15-16k is het budget, bijvoorbeeld deze: https://www.marktplaats.n...8-ev-50kwh-136pk-2021-wit.
Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Je krijgt ook nog enige korting op de wegenbelasting, daarnaast kan je doorgaans goedkoper met elektriciteit dan met benzine rijden. Dus focus niet teveel op alleen de wegenbelasting, maar kijk ook naar veel voordelen zoals goedkoper "tanken", minder onderhoud, meer rijplezier, etc.

Ik kende iemand die zelf een E-3008 had gekocht, nadat deze 2x enkele weken bij de garage heeft gestaan ivm problemen hebben ze die weer verkocht. Een aantal mensen die ik ken met een E-208 zijn wel tevreden. Vind het zelf wel een leuke auto om te zien en de Spring is echt wel een heel klein autootje, maar goed, iedere auto heeft zijn eigen doelgroep. Kijk inderdaad wel of het de eerste editie of een recenter model is, ook Peugeot ontwikkelt de techniek door.
dank voor je reactie, daar kan ik zeker wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Ophidian schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:02:
@tcc90 Betreft het een nieuwe of tweedehands? Welk bouwjaar? Wij hebben een Corsa-E gehad, zijn identieke broeder en hebben alle problemen gehad dit je er mee tegen kon komen. Boordlader defect, versnellingspook defect, AC compressor defect, meerdere storingen gehad. Leuk in de garantie, maar als je het nog zelf zou moeten betalen. 20% van de nieuwwaarde (38k euro) van de auto zou het ons anders gekost hebben. Ik zou er met een grote boog omheen lopen. Lees de fora maar na op alle problemen met de PSA EV's van die jaren :+
Tweedehands, de modellen die ik heb gezien voor mijn budget zijn allemaal rond 2020, 2021.
Okey, dat klinkt niet goed haha... ik zal eens zoeken op die problemen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Tweedehands, de modellen die ik heb gezien voor mijn budget zijn allemaal rond 2020, 2021.
Een Peugeot uit 2020/2021 (of zijn Corsa broertje) is inderdaad niet aan te raden om privé over te nemen. Wij hebben het hier niet aangedurfd.

En evt. een Model 3 SR+ die binnenkort vanuit de lease op de markt komt? Of is die te groot?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

kijk eens naar een vroege kona, die hebben een terugroepactie op de accu gehad en dus relatief nieuwe accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Een Peugeot uit 2020/2021 (of zijn Corsa broertje) is inderdaad niet aan te raden om privé over te nemen. Wij hebben het hier niet aangedurfd.

En evt. een Model 3 SR+ die binnenkort vanuit de lease op de markt komt? Of is die te groot?
Dankjewel voor je reactie. Dan blijf ik er ook maar bij uit de buurt..
Model 3 mooi, maar te duur en ook te groot... Het is jammer dat ik voor m'n gevoel net een jaartje te vroeg m'n lease auto moet inleveren, want met het budget wat ik voor en auto over heb (15k) koop je eigenlijk net niets als het om elektrisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Wat dacht je van een (desnoods elektrische) fiets? Bespaart een hoop energie en is ook nog veel gezonder voor je.
Even advocaat van de duivel spelen:
Deze "keuze" wordt toch steeds moelijker.
Op een e-bike kan je doorgaans maar met een persoon tegelijk.
Heb je een gezin van minstens twee personen zal je al minstens twee e-bikes moeten aanschaffen.
Wil je dezelfde gemiddelde snelheid aanhouden als bij een EV dan zal het al een speedpedelec moeten zijn.
En dan kom je louter wat betreft aankoopprijs met twee speedpedelecs al in de buurt van een EV.b
Een Dacia Spring is dan al goedkoper dan bv. twee R&M's. :+
En je spaart de extra aankoop van twee stuks waterbestendige fietskleding uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

ik heb er wel een privé, maar zou het misschien niet weer doen. ondanks dat we al 10.000km geen gedoe hebben en het best een fijne auto is. in dat formaat zit je wel snel bij stellantis of mogelijk mg, een model 3 is wel echt groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:51
Wij hebben een Skoda Citigo IV, prima als tweede auto, helaas nu wel problemen met laden. Hij wil alleen laden met contact aan. Morgen naar de garage, de versnellingshendel moet worden vervangen.
Seat Mii, is ook dezelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
[...]

Zie je het al voor je met 2 grote reiskoffers en een hond, met 2 personen op de fiets, ha ha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:51
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Heb je een gezin van minstens twee personen zal je al minstens twee e-bikes moeten aanschaffen.
Wil je dezelfde gemiddelde snelheid aanhouden als bij een EV dan zal het al een speedpedelec moeten zijn.
En dan kom je louter wat betreft aankoopprijs met twee speedpedelecs al in de buurt van een EV.b
En je spaart de extra aankoop van twee stuks waterbestendige fietskleding uit. :)
Voordeel van 2 speedpedelecs is dan wel dat die onafhankelijk van elkaar naar verschillende locaties kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
deejeebv schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Voordeel van 2 speedpedelecs is dan wel dat die onafhankelijk van elkaar naar verschillende locaties kunnen gaan.
Yep, ieder voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd.

Ieder één koffer op zijn speedpedelec en een halve hond zou dan idd een oplossing kunnen zijn. :+

Om zoveel mogelijk nadelen uit te sluiten hebben wij dan maar gekozen voor één BEV voor het gezin en elk zijn e-bike. :)
(En een trekhaak aan de EV om een deel van de afstand gezamenlijk te kunnen afleggen met de fietsen op de fietsendrager zodat we desnoods nog elk onze eigen weg kunnen gaan.)

Een e-bike/speedpedelec op zonne-energie met een kar voor de bagage en PV als dak zou ook nog een mogelijkheid zijn (project effectief in uitvoering maar is geen auto dus off topic :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
[...]

Ik had "elektrische" niet voor niets tussen haakjes gezet. Het is voor velen tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar je kunt ook gewoon fietsen op een fiets zonder trapondersteuning. Binnen de stad (waarvoor @tcc90 immers een auto wilde aanschaffen) zijn de afstanden over het algemeen kort (< 10 km) en kun je, mits je niet zwaar invalide bent, prima zelf trappen.
Dan heb je heel die dure elektrische fietsenmeuk (die je bovendien wegens gebrek aan onderdelen op lange termijn in 10 jaar moet afschrijven) helemaal niet nodig en kun je gewoon fietsen op een fiets die de meeste mensen toch al in de schuur hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2024 12:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
[...]

Ik weet ook niet of het gezonder argument altijd op gaat, in sommige stukken van NL stap ik niet meer graag op de fiets vanwege de psychologie van veel automobilisten:). Als je wordt aangereden op de fiets heeft dat een grote invloed op je gezondheid, in veel gevallen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Wij rijden sinds een paar jaar een Citigo e-iV met 36 kW batterij. Dat is het (technisch vrijwel identieke) zusje van de e -Up. Die auto bevalt ons uitstekend. Hij is comfortabel (in de winter ook stoelverwarming bijv.) en betrouwbaar. Net zijn eerste APK gehad zonder beurt vooraf. Onderhoudskosten tot nu toe nihil. Beurten zijn de eerste 5 jaar gratis. In de zomer is het bereik ongeveer 250 km en in de winter loopt dat terug naar 150-170 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik had "elektrische" niet voor niets tussen haakjes gezet. Het is voor velen tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar je kunt ook gewoon fietsen op een fiets zonder trapondersteuning. Binnen de stad (waarvoor @tcc90 immers een auto wilde aanschaffen) zijn de afstanden over het algemeen kort (< 10 km) en kun je, mits je niet zwaar invalide bent, prima zelf trappen.
Dan heb je heel die dure elektrische fietsenmeuk (die je bovendien wegens gebrek aan onderdelen op lange termijn in 10 jaar moet afschrijven) helemaal niet nodig en kun je gewoon fietsen op een fiets die de meeste mensen toch al in de schuur hebben staan.
Ik kan me dat best voorstellen en binnen een stadscentrum ga ik meestal te voet.
Maar lijkt me al helemaal een off topic discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Dan blijf ik er ook maar bij uit de buurt..
Model 3 mooi, maar te duur en ook te groot... Het is jammer dat ik voor m'n gevoel net een jaartje te vroeg m'n lease auto moet inleveren, want met het budget wat ik voor en auto over heb (15k) koop je eigenlijk net niets als het om elektrisch gaat.
Sinds wanneer is te groot een nadeel, kleine parkeerplaatsen?
Ik zou een M3 SR+ toch niet zomaar afschrijven.

Als gewicht belangrijk voor je is, en snelladen niet zo, kun je ook nog een BMW i3 120Ah (42kWh) overwegen, kosten nu ook 15-17k.
In de winter gaat 100+100km niet lukken, maar met een e208 waarschijnlijk ook net niet, ter plaatse of onderweg laden.
Een i3 is wel veel leuker :*)

Opel ampera is ook een optie, volgens mij ivm terugroep ook met nieuwe accu? en sowieso lekker grote batterij waarmee je in de winter ook 200+km ver komt.

https://ev-database.org/s...6e27ee3d3b0342872e2555595

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

DaTimMan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:16:
[...]
ik heb er wel een privé, maar zou het misschien niet weer doen. ondanks dat we al 10.000km geen gedoe hebben en het best een fijne auto is. in dat formaat zit je wel snel bij stellantis of mogelijk mg, een model 3 is wel echt groter.
Ik heb er ook een privé, een Corsa-e. Vooralsnog geen problemen (afkloppen). Heel soms gekke software "quirks", als bij aanzetten niet in D te gaan. Dan uit en weer aan; probleem weg. Eén keer ging scherm niet aan. Uit->aan, weer weg. Software mogen ze wel een keer updaten.

Goed, je hoort altijd de luidste stemmen op fora. Bij een ID3 hoor je van talloze softwareproblemen. Bij een Tesla kun je bij brand de deur niet openen (waardoor iemand levend verbrand is in de VS), en interieur is... "Amerikaans". Een Leaf heeft slechte accukoeling. Chinees zou ik qua garantie sowieso niet aandurven (misschien private lease). Kia en Hyundai vind ik echt heel lelijk. Wat blijft er dan nog over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Of waarom gaatie niet lopen? Achterstevoren! Ook gezond.

Maar dan had hij vast in het 'Hoe moet ik het gezondst naar mijn werk lopen'-topic zijn vraag gepost.
Net zoals hij bij interesse in een fiets vast zijn vraag in een ander topic had gesteld. ;)
tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:13:
want met het budget wat ik voor en auto over heb (15k) koop je eigenlijk net niets als het om elektrisch gaat.
Februari 2025 moet je je leasewagen dus inleveren, is het wat dat je nog voor het eind van het jaar die 2de hands EV aanschaft? Dan pak je nog 2k SEPP mee, er zit nog een goede 20% in het 'potje'.
Let wel, zoals het er naar uitziet istie wel leeg halverwege december schat ik zo in.

In de prijsklasse waar je zoekt zijn trouwens ook de Renault Zoe's te vinden.
Er zijn wel type's Zoe bij waar je weg van moet blijven zo had ik al gelezen maar er zit ook nog wel wat bruikbaars tussen. Is een heel klein beetje groter dan de 208 ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bartjuh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Bij een Tesla kun je bij brand de deur niet openen (waardoor iemand levend verbrand is in de VS), en interieur is... "Amerikaans".
Iedere Tesla heeft een mechanische noodhendel in de deurhandgreep zitten (voorin, achterin op een andere plek) die ook werkt als er geen stroom meer is of sprake is van brand.

Ben wel benieuwd naar de bron waarin wordt benoemd dat ook de noodversie niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Ben wel benieuwd naar de bron waarin wordt benoemd dat ook de noodversie niet meer werkte.
Niet relevant. Als een ongetraind iemand in paniek is weet die persoon geen noodhendel te vinden die je normaal nooit gebruikt. De gewone hendel moet gewoon altijd werken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

alexbl69 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Niet relevant. Als een ongetraind iemand in paniek is weet die persoon geen noodhendel te vinden die je normaal nooit gebruikt. De gewone hendel moet gewoon altijd werken.
Wel relevant, er wordt iets als een feit gebracht:
Bij een Tesla kun je bij brand de deur niet openen (waardoor iemand levend verbrand is in de VS)
En dat is gewoon niet waar. Dat iemand die hendel mogelijk niet weet te vinden kan ik mij voorstellen, maar die deur kan je ook bij brand openen. Dit staat ook in de handleiding: https://www.tesla.com/own...95-987E-0E00025F64E0.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Bartjuh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb er ook een privé, een Corsa-e. Vooralsnog geen problemen (afkloppen). Heel soms gekke software "quirks", als bij aanzetten niet in D te gaan. Dan uit en weer aan; probleem weg. Eén keer ging scherm niet aan. Uit->aan, weer weg. Software mogen ze wel een keer updaten.

Goed, je hoort altijd de luidste stemmen op fora. Bij een ID3 hoor je van talloze softwareproblemen. Bij een Tesla kun je bij brand de deur niet openen (waardoor iemand levend verbrand is in de VS), en interieur is... "Amerikaans". Een Leaf heeft slechte accukoeling. Chinees zou ik qua garantie sowieso niet aandurven (misschien private lease). Kia en Hyundai vind ik echt heel lelijk. Wat blijft er dan nog over?
Er rijden inderdaad veel corsa-e en 208e rond, verder ben ik het ook helemaal met je eens. Het is een fujne kleine e auto met fatsoenlijke range en een normaal uiterlijk.

onze accu issues waren direct na aankoop en kan mogelijk komen door het te lang stilstaan, dode 12v accu en na een tijdje is dan ook de tractieaccu slecht. Na de aankoop geen issues gehad. Een goede dealer en goede garantie is dan goed om te overwegen, wij waren tijdens deze probleem zeer goed geholpen door de dealer en hadden een gratis nieuwe corsa-e te leen voor de totale duur van de reparatie.

Ik zou er geen kopen zonder dealergarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcc90
mitsumark schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Sinds wanneer is te groot een nadeel, kleine parkeerplaatsen?
Ik zou een M3 SR+ toch niet zomaar afschrijven.

Als gewicht belangrijk voor je is, en snelladen niet zo, kun je ook nog een BMW i3 120Ah (42kWh) overwegen, kosten nu ook 15-17k.
In de winter gaat 100+100km niet lukken, maar met een e208 waarschijnlijk ook net niet, ter plaatse of onderweg laden.
Een i3 is wel veel leuker :*)

Opel ampera is ook een optie, volgens mij ivm terugroep ook met nieuwe accu? en sowieso lekker grote batterij waarmee je in de winter ook 200+km ver komt.

https://ev-database.org/s...6e27ee3d3b0342872e2555595
Dank voor je reactie. Maar een model 3 sr+ ga ik toch nooit voor 15-17k met een prima km stand krijgen?
Zjanzjak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Of waarom gaatie niet lopen? Achterstevoren! Ook gezond.

Maar dan had hij vast in het 'Hoe moet ik het gezondst naar mijn werk lopen'-topic zijn vraag gepost.
Net zoals hij bij interesse in een fiets vast zijn vraag in een ander topic had gesteld. ;)

[...]

Februari 2025 moet je je leasewagen dus inleveren, is het wat dat je nog voor het eind van het jaar die 2de hands EV aanschaft? Dan pak je nog 2k SEPP mee, er zit nog een goede 20% in het 'potje'.
Let wel, zoals het er naar uitziet istie wel leeg halverwege december schat ik zo in.

In de prijsklasse waar je zoekt zijn trouwens ook de Renault Zoe's te vinden.
Er zijn wel type's Zoe bij waar je weg van moet blijven zo had ik al gelezen maar er zit ook nog wel wat bruikbaars tussen. Is een heel klein beetje groter dan de 208 ook.
Het is zeker interessant om voor einde jaar die 2k subsidie mee te pakken. Maar zoals het er nu naar uit ziet zie ik nog steeds geen geschikt model waarbij je redelijk rond kunt rijden waarbij je elke dag moet hopen dat er geen storing zal optreden (wellicht wat overdreven, maar je snapt me denk ik).

Renault Zoe's ook al een paar keer naar gekeken. op de een of andere manier heb ik echt 0 vertrouwen in dat merk, maar gebaseerd op lucht. Dus ik ga daar nog eens in duiken, dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@tcc90 Zoals @DaTimMan al aangaf zou je naar een vroege Hyundai Kona kunnen kijken, die hebben grote batterij en zijn relatief zuinig.
Een andere optie zou nog een Hyundai Ioniq kunnen zijn, die is iets ruimer en een zuinigheidskampoein. Wel is de batterij een stuk kleiner 28 of 38kWh tegen 64kWh voor de Kona.

Een andere overweging zou ook nog een nieuwe Hyundai Inster kunnen zijn, die is tijdelijk net zoor als een Dacia Spring maar een heel stuk volwassener.
De Inster is alleen wel weer net wat aan de kleine kant voor je waarschijnlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door SpongeRob op 20-10-2024 21:01 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37
alexbl69 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
Die hendel is makkelijker te vinden dan het gewone knopje. Dusdanig makkelijk dat ze er een sticker op hebben moeten zetten in latere modellen (vanaf 2020 dacht ik) en een software update die waarschuwt vooral het knopje te gebruiken en niet de hendel, zodra je die wel gebruikt. En ik letterlijk iedereen die voor het eerst of voor de tweede keer instapt er op wijst hoe je de deur moet openen, want de instinct is dus de optie die je ramen kunnen beschadigen (in de winter).
Wat die lui in de VS toen hebben gedaan geen idee.

Komt nog bij dat de 2019 model 3 nog enkel glas had in de deuren die je wel met een lifehammer kan breken in tegenstelling tot vrijwel alle moderne BEVs.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 20-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Caelorum schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Die hendel is makkelijker te vinden dan het gewone knopje. Dusdanig makkelijk dat ze er een sticker op hebben moeten zetten in latere modellen (vanaf 2020 dacht ik) en een software update die waarschuwt vooral het knopje te gebruiken en niet de hendel, zodra je die wel gebruikt. En ik letterlijk iedereen die voor het eerst of voor de tweede keer instapt er op wijst hoe je de deur moet openen, want de instinct is dus de optie die je ramen kunnen beschadigen (in de winter).
Wat die lui in de VS toen hebben gedaan geen idee.
Inderdaad, heel herkenbaar, had eergisteren nog iemand bij mij in de auto zitten die instinctief de noodhendel gebruikte ipv het knopje. Wel een risico voor de ramen, maar dat is tot nu toe altijd goed gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
tcc90 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Dank voor je reactie. Maar een model 3 sr+ ga ik toch nooit voor 15-17k met een prima km stand krijgen?
Ik zie er nu al twee voor 17k met 120k km op de teller, nog meer rond de 19k, dat zakt komende maanden nog wel wat (5 jaar geleden zijn er duizenden leasers de weg op gestuurd, daarvan komt het gros waarschijnlijk komende maanden op de markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online

Het is zeker interessant om voor einde jaar die 2k subsidie mee te pakken. Maar zoals het er nu naar uit ziet zie ik nog steeds geen geschikt model waarbij je redelijk rond kunt rijden waarbij je elke dag moet hopen dat er geen storing zal optreden (wellicht wat overdreven, maar je snapt me denk ik).
Ik snap je niet echt eigenlijk haha
Uiteraard wil niemand een storing hebben in de auto, oud of nieuw, maar ik zie even geen verschil in als je een 2de hands auto eind november koopt of 3 maanden later in februari, gaan die paar maanden dan het verschil zijn in wel of niet een storing? Je pakt wel mooi 2k mee.
Tenzij je natuurlijk niets kan vinden van je gading maar denk je dat dan wel te vinden een tijdje later?
Renault Zoe's ook al een paar keer naar gekeken. op de een of andere manier heb ik echt 0 vertrouwen in dat merk, maar gebaseerd op lucht. Dus ik ga daar nog eens in duiken, dank voor de tip.
Deze snap ik dan wel weer, was voorheen ook geen fan van Renault (rij nu zelf een Renault Megane E Tech naar alle tevredenheid) maar de modellen (Zoe) na 2019 schijnen wel in orde te zijn. Let uiteraard wel op dat je kijkt naar een koopaccu exemplaar. Je kan in dit topic wel wat vinden over de Zoe, anders bij de facebook-groep genaamd 'Renault ZOE rijders NL/BE'. Alleen, qua model, uiterlijk, vind ik de Peugeot wel weer de leukere wagen dan de Zoe. Denk dat ze elkaar in prijs niet veel ontlopen.

Hoe dan ook, succes met de zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:01
Zeer oppervlakkig….en matig, maar dat zijn we gewoon van Bright.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Maar heel weinig mensen in Nederland kopen een nieuwe auto van 40k.

Dus ja totdat iedereen EV rijdt gaat minstens 20 jaar duren. Ik zie nog wrakken van de jaren 90 ik mijn wijk! Helpt ook niet dat Nederland geen auto cultuur heeft natuurlijk. Als het van A naar B gaat op een goedkope manier is goed genoeg. Het hele "kijk mij eens in een dikke BMW rijden" zie ik vooral bij mijn Poolse buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

emeralda schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:16:
Het gaat hier dan ook vaak genoeg over occasions in de 10-20k prijsrange. En dat zal komende jaren verder zakken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als reactie op die "early majority": https://www.cnbc.com/2024...g-the-fight-to-china.html
Several of Europe’s biggest carmakers unveiled low-cost electric vehicles (EVs) at the Paris Motor Show this week, seeking to jump-start a demand slump and recapture some of the market share now held by Chinese brands.
Nou, dat is ook gewoon nodig. Dure auto's verkopen niet aan de massa, dat is gewoon een feit. Auto's zijn over de laatste 10 jaar al heel erg veel duurder geworden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maasluip schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:55:
Als reactie op die "early majority": https://www.cnbc.com/2024...g-the-fight-to-china.html

[...]

Nou, dat is ook gewoon nodig. Dure auto's verkopen niet aan de massa, dat is gewoon een feit. Auto's zijn over de laatste 10 jaar al heel erg veel duurder geworden.
Tuurlijk moeten er nu EV's kopen in de A en B segmenten (en zelfs in C-segment), en dan vooral aan gebruikelijke prijzen voor die segmenten. Dat schijnt nu te gebeuren bij Dacia, Renault en Citroen.
De duitsers staan nog achter, maar ook bij andere gekende merken (Volvo, Toyota, Kia, Hyundai) is er in die segmenten nu niks als EV.

Maar dat auto's in de laatste 10 jaar zo heel veel duurder geworden zijn is niet zo zeker. Leg er de inflatie eens naast, en kijk dan ook maar eens wat er nu allemaal standaard is.
En ja, zo'n koekblik met niks meer dan een stuur en een radio kan je nu nieuw niet meer vinden... ook niet in ICE versie.
Maar in België doet Dacia dan toch een sterke inspanning met een Spring aan 12k en als je de premie er af haalt, onder de 10k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Tuurlijk moeten er nu EV's kopen in de A en B segmenten (en zelfs in C-segment), en dan vooral aan gebruikelijke prijzen voor die segmenten. Dat schijnt nu te gebeuren bij Dacia, Renault en Citroen.
De duitsers staan nog achter, maar ook bij andere gekende merken (Volvo, Toyota, Kia, Hyundai) is er in die segmenten nu niks als EV.

Maar dat auto's in de laatste 10 jaar zo heel veel duurder geworden zijn is niet zo zeker. Leg er de inflatie eens naast, en kijk dan ook maar eens wat er nu allemaal standaard is.
En ja, zo'n koekblik met niks meer dan een stuur en een radio kan je nu nieuw niet meer vinden... ook niet in ICE versie.
Maar in België doet Dacia dan toch een sterke inspanning met een Spring aan 12k en als je de premie er af haalt, onder de 10k.
Auto's zijn wel heel veel duurder geworden de afgelopen 10 jaar, dat is 2 weken geleden al uitvoerig aan bod gekomen. Vergelijken met de inflatie heeft niet veel zin (hoewel die maar een fractie was van die prijsstijging).

Je moet het echter afzetten tegen het budget dat burgers beschikbaar hebben voor mobiliteit. En dan blijft het doorrijden met een tig-handse ICE voor de niet-leasers in het midden- en lagere segment door die hogere prijzen van nieuw nog in de lengte van jaren voordeliger.

Het is te hopen dat de belofte van nieuwe sub 25K EVs bewaarheid wordt, anders gaat automotive een hele zwarte periode tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
mitsumark schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Het prijsverschil tussen een 100kW en 200kW electromotor is "tientjeswerk".
Het probleem zit hem in de batterij, maar die is weer afhankelijk van wat de consument aan laadsnelheid wil.
Ik denk dus dat, als je laadsnelheid x wilt behalen, je "niks" kunt besparen op het vermogen van de motor.
Tesla laat dat ook zien, de M3 Highland is goedkoper dan de 2019 Model 3 en biedt een stuk meer (warmtepomp, efficientere aandrijflijn etc)

En dat terwijl ze gewoon altijd de snelste zijn. Zelfs de Model 3 SR+ is volgens mij bijna net zo snel als de ID.3 GTX

Niet dat dat heel boeiend is, ik trek met de auto meestal toch rustig op... (sportief rijden behoud ik voor de motor :) )

En sowieso zou mijn voorkeur niet naar de Model 3 gaan, omvang is vrij fors (mede door de lange neus) en voor mij niet praktisch genoeg omdat het een sedan betreft.

De Model Y walg ik persoonlijk van, alles wat crossover/SUV is is voor mij een duidelijke NO GO.. :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

En dat terwijl VW eigenlijk wel klaar was. De e-Up was € 25.000 in de tijd dat de goedkoopste ID.3 € 31.000 was.

Dacia begrijp ik niet helemaal. Heb je een fijne goedkope auto, maak je hem min of meer onbruikbaar om er lange afstanden mee te rijden door hem op 30 kW te limiteren. Een 25 kWh accu moet je toch ook wel met tot 75 kW kunnen snelladen, en zo'n snelladermogelijkheid kost echt geen duizenden euro's.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:08

3_s

emeralda schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:16:

Dus ja totdat iedereen EV rijdt gaat minstens 20 jaar duren. Ik zie nog wrakken van de jaren 90 ik mijn wijk! Helpt ook niet dat Nederland geen auto cultuur heeft natuurlijk. Als het van A naar B gaat op een goedkope manier is goed genoeg. Het hele "kijk mij eens in een dikke BMW rijden" zie ik vooral bij mijn Poolse buurman.
https://www.autoweek.nl/a...-een-nieuwe-personenauto/

De gemiddelde prijs is blijkbaar nog hoger, € 48 000.

Altijd leuk, statistiek :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
3_s schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Ja.. gemiddelde hybride: 74k, gemiddelde diesel: 92k.

Kunnen we daaruit concluderen dat de gemiddelde auto in Nederland een A6 of Range Rover is?

Waar komen dan al die koekblikken vandaan? Worden die in Afrika gehaald en hier gelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We hebben een eC4 (in basis dezelfde auto qua accusysteem).

Fijne auto, paar opmerkingen over het elektrische component:

320km range ga je niet halen, wij mogen in onze handen knijpen als we de 270 halen. Doorgaans rond de 250 en in de winter rond de 200. (De 208 is iets lichter, dus mogelijk wat positiever)

Wat mij wel erg stoort is dat je geen percentage accu hebt, alleen een ouderwets (ala brandstof) balkje. Daardoor is het altijd wat lastig bepalen hoeveel daadwerkelijke accu je nog over hebt. Verder mis ik een systeem wat duurdere elektrische voertuigen wel hebben "percentage bij aankomst" Dan kan je er een beetje op mikken.

Verder voor korte (minder dan 100km) echt een heerlijke auto en voor een elektrische auto ook nog eens erg zuinig.

Ik zou in jouw schoenen voor de Renault 5 gaan, gewoon omdat dat ook een erg leuk wagentje is om te zien. (en een groter bereik)
3_s schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Zo slecht gaat het dus niet in Nederland.
Wij zitten zelf ook te kijken naar een auto rond de 40k. Eigenlijk absurd als je er over nadenkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mad-Matt op 21-10-2024 15:11 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Inderdaad, heel herkenbaar, had eergisteren nog iemand bij mij in de auto zitten die instinctief de noodhendel gebruikte ipv het knopje. Wel een risico voor de ramen, maar dat is tot nu toe altijd goed gegaan :)
Ramen gaan gewoon omlaag als je die noodhendel gebruikt.
Het is dus alleen een risico als je die gebruikt in nood als de stroom uitgevallen is. Dan gaan de ramen niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:33
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Ja.. gemiddelde hybride: 74k, gemiddelde diesel: 92k.

Kunnen we daaruit concluderen dat de gemiddelde auto in Nederland een A6 of Range Rover is?

Waar komen dan al die koekblikken vandaan? Worden die in Afrika gehaald en hier gelost?
Is een behoorlijk vertekend beeld. De meeste mensen hebben niet eens 40k op hun spaarrekening. En zelfs al hebben mensen dat wel, dan ga je daarvan geen auto kopen.
Dus ja het percentage mensen wat minimaal 2-3 keer dat bedrag op hun spaarrekening heeft en dan een nieuwe auto koopt is dun bezaaid.
Het zijn dus vooral huurauto's die op de weg rondrijden. Schone schijn noem je zoiets ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
fisherman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Ramen gaan gewoon omlaag als je die noodhendel gebruikt.
Het is dus alleen een risico als je die gebruikt in nood als de stroom uitgevallen is. Dan gaan de ramen niet omlaag.
Jup, totdat ze dat niet doen in de winder, want vastgevroren. En sowieso zit er iets meer een vertraging op, de ramen gaan pas omlaag na het ontgrendelen (als je snel genoeg bent) waar dat met de knop nooit het geval is, daar is het altijd eerst ramen omlaag en dan ontgrendelen.

+ tot aan halverwege 2020 was het sowieso nog niet het geval dat de ramen naar beneden gingen. Dus het is ook gewoon een gewoonte dat er nu bij mij in zit :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcc90
mitsumark schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Ik zie er nu al twee voor 17k met 120k km op de teller, nog meer rond de 19k, dat zakt komende maanden nog wel wat (5 jaar geleden zijn er duizenden leasers de weg op gestuurd, daarvan komt het gros waarschijnlijk komende maanden op de markt).
Dankjewel voor het opzoeken, maar ik vind dat een veel te hoge km stand.
Zjanzjak schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:25:
[...]

Ik snap je niet echt eigenlijk haha
Uiteraard wil niemand een storing hebben in de auto, oud of nieuw, maar ik zie even geen verschil in als je een 2de hands auto eind november koopt of 3 maanden later in februari, gaan die paar maanden dan het verschil zijn in wel of niet een storing? Je pakt wel mooi 2k mee.
Tenzij je natuurlijk niets kan vinden van je gading maar denk je dat dan wel te vinden een tijdje later?

[...]

Deze snap ik dan wel weer, was voorheen ook geen fan van Renault (rij nu zelf een Renault Megane E Tech naar alle tevredenheid) maar de modellen (Zoe) na 2019 schijnen wel in orde te zijn. Let uiteraard wel op dat je kijkt naar een koopaccu exemplaar. Je kan in dit topic wel wat vinden over de Zoe, anders bij de facebook-groep genaamd 'Renault ZOE rijders NL/BE'. Alleen, qua model, uiterlijk, vind ik de Peugeot wel weer de leukere wagen dan de Zoe. Denk dat ze elkaar in prijs niet veel ontlopen.

Hoe dan ook, succes met de zoektocht.
Ik bedoelde dat als ik geen geschikte EV kan vinden, ik toch een auto moet kopen en dan toch een benzine moet kopen. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet, haha.
SpongeRob schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:57:
@tcc90 Zoals @DaTimMan al aangaf zou je naar een vroege Hyundai Kona kunnen kijken, die hebben grote batterij en zijn relatief zuinig.
Een andere optie zou nog een Hyundai Ioniq kunnen zijn, die is iets ruimer en een zuinigheidskampoein. Wel is de batterij een stuk kleiner 28 of 38kWh tegen 64kWh voor de Kona.

Een andere overweging zou ook nog een nieuwe Hyundai Inster kunnen zijn, die is tijdelijk net zoor als een Dacia Spring maar een heel stuk volwassener.
De Inster is alleen wel weer net wat aan de kleine kant voor je waarschijnlijk.
Wat een geniale tip is de Inster. Ik heb direct contact opgenomen met Hyundai dealer. Voor 18.3k een prima wagentje met 5 jaar garantie en 8 jaar op de batterij. 320 km range. Dit is eigenlijk precies wat ik zoek. Komende week als het goed is een testrit. Ik denk dat ik 'm alvast ga bestellen en ze zeiden dat ik na de proefrit altijd nog kosteloos kan annuleren. Voor deze prijs 5 jaar zorgeloos rijden... dit zie ik echt wel zitten! Heel veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:23:
Dacia begrijp ik niet helemaal. Heb je een fijne goedkope auto, maak je hem min of meer onbruikbaar om er lange afstanden mee te rijden door hem op 30 kW te limiteren. Een 25 kWh accu moet je toch ook wel met tot 75 kW kunnen snelladen, en zo'n snelladermogelijkheid kost echt geen duizenden euro's.
Dat is een C-rating van 3 op dat kleine batterijtje; dat is echt wel heel serieus. Dat geeft dus extra kosten voor thermisch management van de accu en alle andere bekabeling die zwaarder uitgevoerd moet worden. Wellicht zit een deel van het antwoord ook in de chemie die gekozen is.

Ik denk dat het concessies zijn die afgewogen zullen zijn. Een auto met een 25kWh accu verkoop je primair als standsauto. Voor die paar lanagere ritten per jaar maakt het dan wellicht ook niet uit of het snelladen van 10-80% 38 minuten duurt of 20 minuten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
tcc90 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:43:
Wat een geniale tip is de Inster. Ik heb direct contact opgenomen met Hyundai dealer. Voor 18.3k een prima wagentje met 5 jaar garantie en 8 jaar op de batterij. 320 km range.
Voor de goede orde om onnodige teleurstelling te voorkomen; denk eerder aan 175-385km

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Maasluip schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:23:
[...]
Hoe groter de accu is, met hoe meer kW je kunt laden.
Stel dat er een 3x zo grote accu in zat dan zou die 3x sneller kunnen laden (duurt evenlang maar er gaat 3x meer in)
Een kleine accu van 25 kWh kunnen laden met 75 kW zou dus een laadsnelheid van 225 kW zijn bij een 75 kWh accu.
Ik geef toe dat 30 kW wat magertjes is maar het is (in ieder geval deels) inherent aan een kleine accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
tcc90 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:43:
Wat een geniale tip is de Inster. Ik heb direct contact opgenomen met Hyundai dealer. Voor 18.3k een prima wagentje met 5 jaar garantie en 8 jaar op de batterij. 320 km range. Dit is eigenlijk precies wat ik zoek. Komende week als het goed is een testrit. Ik denk dat ik 'm alvast ga bestellen en ze zeiden dat ik na de proefrit altijd nog kosteloos kan annuleren. Voor deze prijs 5 jaar zorgeloos rijden... dit zie ik echt wel zitten!
Kek en praktisch wagentje, flinke korting ook zeg, netjes.
En je hebt nog even bedenktijd, zit nog 21 % (€ 12.240.000) in de SEPP-pot nu, weet alleen niet hoe het zit met de levertijden. Ze zeggen eind dit jaar, maar goed, zit vaak een verschil tussen wat er gezegd wordt en wanneer er daadwerkelijk geleverd wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe groter de accu is, met hoe meer kW je kunt laden.
Stel dat er een 3x zo grote accu in zat dan zou die 3x sneller kunnen laden (duurt evenlang maar er gaat 3x meer in)
Een kleine accu van 25 kWh kunnen laden met 75 kW zou dus een laadsnelheid van 225 kW zijn bij een 75 kWh accu.
Ik geef toe dat 30 kW wat magertjes is maar het is (in ieder geval deels) inherent aan een kleine accu.
Lijkt me onzin. De Ioniq met een accu van 28 kWh laadt met 70 kW. En al die auto's van die tijd met vergelijkbare accugrootte (i3, Zoë, Leaf) konden met 50 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

pmiddeld schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Lijkt me onzin. De Ioniq met een accu van 28 kWh laadt met 70 kW. En al die auto's van die tijd met vergelijkbare accugrootte (i3, Zoë, Leaf) konden met 50 kW laden.
In principe kan je een 25 kWh accu ook met 75 kW laden, of met een hogere waarde, maar, dat is erg slecht voor de accu en die degradeert daar enorm veel sneller door. Bij veel niet-auto accu's richt men op 0.2-0.25C, dus een kwart van de kWh waarde is een gezonde kW waarde. In het geval van een 25 kWh accu zou je die dan met 25/4=6.25 kW laden. Maar dat duurt ons natuurlijk onderweg allemaal te lang, dus worden er allemaal trucjes uitgehaald met koeling, andere samenstelling van het materiaal en laadcurves.

Uiteindelijk is 75 kW voor een 25 kWh accu vergelijkbaar met 225 kW voor een 75 kWh accu, wat in de buurt komt van wat veel Tesla's doen. Maar dan wel als ze een lage SoC hebben. Mijn MY LR gaat vanaf 80% nog maar met 50 kW verder, terwijl bij 10-20% prima de 250 kW wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:55
Mad-Matt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

320km range ga je niet halen, wij mogen in onze handen knijpen als we de 270 halen. Doorgaans rond de 250 en in de winter rond de 200. (De 208 is iets lichter, dus mogelijk wat positiever)

Wat mij wel erg stoort is dat je geen percentage accu hebt, alleen een ouderwets (ala brandstof) balkje. Daardoor is het altijd wat lastig bepalen hoeveel daadwerkelijke accu je nog over hebt. Verder mis ik een systeem wat duurdere elektrische voertuigen wel hebben "percentage bij aankomst" Dan kan je er een beetje op mikken.

Verder voor korte (minder dan 100km) echt een heerlijke auto en voor een elektrische auto ook nog eens erg zuinig.
Percentage accu kun je zien als je door de boordcomputer scrollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Carfanatic schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:35:
[...]

Percentage accu kun je zien als je door de boordcomputer scrollt.
Daar heb je een punt, maar ik wil het gewoon direct in het scherm zien en niet op hoeven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online

Ik zou in jouw schoenen voor de Renault 5 gaan, gewoon omdat dat ook een erg leuk wagentje is om te zien. (en een groter bereik)
Om misverstanden te voorkomen, welk accupakket zit er in de eC4 van jou? 50 of 54 kWh?

De Renault zal dan wel meer range hebben maar de WLTP wordt natuurlijk ook niet gehaald. ;)
Heb een paar filmpjes gezien waarbij ze gemiddeld tot iets van 360 km ver komen.
Weliswaar in de zomer, en op Franse wegen maar eerlijk is eerlijk, het bereik is groter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zjanzjak schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Om misverstanden te voorkomen, welk accupakket zit er in de eC4 van jou? 50 of 54 kWh?

De Renault zal dan wel meer range hebben maar de WLTP wordt natuurlijk ook niet gehaald. ;)
Heb een paar filmpjes gezien waarbij ze gemiddeld tot iets van 360 km ver komen.
Weliswaar in de zomer, en op Franse wegen maar eerlijk is eerlijk, het bereik is groter inderdaad.
WLTP is een standaardtest waarmee je het verschil in bereik tussen uiteenlopende elektrische voertuigen op dezelfde manier met elkaar kan vergelijken.
Of je in de praktijk werkelijk de WLTP haalt hangt vooral af van de rijomstandigheden: doe je veel of weinig snelweg, rij je rustig met de flow van het verkeer mee of scheur je aan een stoplicht altijd als eerste weg, wil je de klima op 20°C of in de zomer altijd op 19 en in de winter op 24°C, enenz

Rij je doorgaans in ecomodus en gewoon volgens de max. toegelaten snelheid en niet altijd over de autobahn is het in de praktijk ook geen probleem om de WLTP cijfers te benaderen of zelfs te overschrijden (ben zelf een rustige rijder die zich zoveel mogelijk aan de verkeersregels probeert te houden waardoor ik bij de laatste 3 EV's die ik langer reed meer range had dan de WLTP voor ieder respectievelijk voertuig opgaf).
Het kan dus wel maar is vooral afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder.
Haalt dezelfde bestuurder in vtg x de WLTP niet (of juist wel) dan zal dit doorgaans ook opgaan voor voertuig y en z.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:44:
WLTP is een standaardtest waarmee je het verschil in bereik tussen uiteenlopende elektrische voertuigen op dezelfde manier met elkaar kan vergelijken.
Of je in de praktijk werkelijk de WLTP haalt hangt vooral af van de rijomstandigheden: doe je veel of weinig snelweg, rij je rustig met de flow van het verkeer mee of scheur je aan een stoplicht altijd als eerste weg, wil je de klima op 20°C of in de zomer altijd op 19 en in de winter op 24°C, enenz

Rij je doorgaans in ecomodus en gewoon volgens de max. toegelaten snelheid en niet altijd over de autobahn is het in de praktijk ook geen probleem om de WLTP cijfers te benaderen of zelfs te overschrijden (ben zelf een rustige rijder die zich zoveel mogelijk aan de verkeersregels probeert te houden waardoor ik bij de laatste 3 EV's die ik langer reed meer range had dan de WLTP voor ieder respectievelijk voertuig opgaf).
Het kan dus wel maar is vooral afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder.
Haalt dezelfde bestuurder in vtg x de WLTP niet (of juist wel) dan zal dit doorgaans ook opgaan voor voertuig y en z.
Is inderdaad zo, wist ik zelf wel maar dank voor de extra toevoeging op mijn post, wellicht nuttig voor de kersverse ev-rijders of de huidige die toch puur uit gaan van de opgegeven WLTP. ;)

Was ook met name benieuwd of @Mad-Matt een 50 of 54 kWh batterij-pakket had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
Taro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:14:
[...]

In principe kan je een 25 kWh accu ook met 75 kW laden, of met een hogere waarde, maar, dat is erg slecht voor de accu en die degradeert daar enorm veel sneller door.
Na 160.000 km in de Ioniq Classic nooit wat van gemerkt. ;)
Ook altijd na aankoppelen direct 70 kW, of het nu koud of warm was, topaccu!

[ Voor 10% gewijzigd door pmiddeld op 22-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Na 160.000 km in de Ioniq Classic nooit wat van gemerkt. ;)
Ook altijd na aankoppelen direct 70 kW, of het nu koud of warm was, topaccu!
Inderdaad, nooit wat van gemerkt in onze Ioniq 29 kWh.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zjanzjak schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

50kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:44:
Toch verlies je ook wel wat nuance in die simplificering. Wij hadden een Ioniq 28kWh en een Citigo 32kWh, in de zomer bij lage snelheden won de Citigo het regelmatig op verbruik en range. In de winter echter had de Citigo een veel grotere terugval dan de Ioniq en kwam de Citigo niet eens in de buurt. Bij stadsgebruik deed de Citigo het ook goed terwijl de Ioniq op hoge snelheden weer beter af was.

Om die reden vind ik de EVDB (EV-Data-Base) definitie wel mooi, uitsplitsing voor stad/snelweg en zomer/winter.

Maar, een niet-EV rijder heeft waarschijnlijk de voorkeur voor een eenvoudige eenduidige waarde die dan onvermijdelijk wat detail verliest.

Edit; zojuist de EVDB verbruik eens vergeleken tussen Ioniq/Citigo en daar komt bovenstaande niet uit. Lijkt erop dat het mogelijk gewoon lineaire extrapolatie is. Dan is de meerwaarde bij ander inzien natuurlijk beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 22-10-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Toch verlies je ook wel wat nuance in die simplificering. Wij hadden een Ioniq 28kWh en een Citigo 32kWh, in de zomer bij lage snelheden won de Citigo het regelmatig op verbruik en range. In de winter echter had de Citigo een veel grotere terugval dan de Ioniq en kwam de Citigo niet eens in de buurt. Bij stadsgebruik deed de Citigo het ook goed terwijl de Ioniq op hoge snelheden weer beter af was.

Om die reden vind ik de EVDB (EV-Data-Base) definitie wel mooi, uitsplitsing voor stad/snelweg en zomer/winter.

Maar, een niet-EV rijder heeft waarschijnlijk de voorkeur voor een eenvoudige eenduidige waarde die dan onvermijdelijk wat detail verliest.

Edit; zojuist de EVDB verbruik eens vergeleken tussen Ioniq/Citigo en daar komt bovenstaande niet uit. Lijkt erop dat het mogelijk gewoon lineaire extrapolatie is. Dan is de meerwaarde bij ander inzien natuurlijk beperkt.
Idd, die website heeft niks zelf gemeten.
Ik kijk dan altijd of Bjorn wat range testen heeft gedaan. Daar staat minstens de temperatuur bij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
Zjanzjak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Kek en praktisch wagentje, flinke korting ook zeg, netjes.
En je hebt nog even bedenktijd, zit nog 21 % (€ 12.240.000) in de SEPP-pot nu, weet alleen niet hoe het zit met de levertijden. Ze zeggen eind dit jaar, maar goed, zit vaak een verschil tussen wat er gezegd wordt en wanneer er daadwerkelijk geleverd wordt. ;)
Ik heb de Inster besteld vandaag, ze proberen hem dit jaar nog op kenteken te krijgen, maar de verwachte levertijd is week 2/3 2025.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
HandyLumberjack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb de Inster besteld vandaag, ze proberen hem dit jaar nog op kenteken te krijgen, maar de verwachte levertijd is week 2/3 2025.
Nice, welke versie heb je besteld?
Ik ga morgen even langs bij hyundai, ik ga de goedkoopste versie bestellen. Enige waar ik dan een beetje van baal zijn die wieldoppen, dat ziet er echt niet uit.. misschien hebben ze daar nog een goedkope oplossing voor.

En wat zijn de betaalvoorwaarden? Direct afrekenen? Of pas bij aflevering?

[ Voor 6% gewijzigd door tcc90 op 23-10-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
tcc90 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Nice, welke versie heb je besteld?
Ik ga morgen even langs bij hyundai, ik ga de goedkoopste versie bestellen. Enige waar ik dan een beetje van baal zijn die wieldoppen, dat ziet er echt niet uit.. misschien hebben ze daar nog een goedkope oplossing voor.

De basis versie met 42 kWh batterij, enige wat ik mis in die versie is stoelverwarming.

Als ik dat toch wou moest ik €4000,- meer betalen voor een pulse met winterpack, dat werd me wat te gek :).

Qua betaalvoorwaarden heb ik nog niks gehoord, het geld ligt klaar dus ik zie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
HandyLumberjack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

De basis versie met 42 kWh batterij, enige wat ik mis in die versie is stoelverwarming.

Als ik dat toch wou moest ik €4000,- meer betalen voor een pulse met winterpack, dat werd me wat te gek :).

Qua betaalvoorwaarden heb ik nog niks gehoord, het geld ligt klaar dus ik zie het wel.
Oke dankjewel. Ja ik wilde daar ook voor gaan de basis versie. En heb je ook gewoon de standaard kleur gedaan? Morgen maar even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:34
[...]

[...]
Bovenstaande punten gelden niet voor de nieuwe infotainment systemen van stalantis. Ligt dus aan het jaartal / type.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXANbPwd_VCs7iuZ7tP3Q-JhN2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EMGp57ndZOZjaXNp3LeJp3T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IdltzvHbH0cEbE0VcvAISO8Fm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDeqSRxy3W6KABzLCBsiCLcw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ruben0s schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Bovenstaande punten gelden niet voor de nieuwe infotainment systemen van stalantis. Ligt dus aan het jaartal / type.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wist ik niet. We hebben een 2021 model. Fijn dat ze deze stap hebben gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
tcc90 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Oke dankjewel. Ja ik wilde daar ook voor gaan de basis versie. En heb je ook gewoon de standaard kleur gedaan? Morgen maar even regelen.
Yup, maar dan krijg je niet dat kekke beige interieur, maar gewoon zwarte bekleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcc90
HandyLumberjack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Yup, maar dan krijg je niet dat kekke beige interieur, maar gewoon zwarte bekleding.
Haha gelukkig maar, met onze hond achterin zou de beige bekleding anders uiteindelijk ook zwart woren :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:08:
Nice. Persoonlijk zou ik een nieuwe wagen dan liever begin 2025 krijgen dan eind 2024, is soms later weer handig bij verkoop. Ervaring heeft mij iig geleerd dat een dealer soms iets te rooskleurig is qua levering. ;)
tcc90 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:

Kan mij niet heugen dat ik gelijk moest betalen bij aankoop van een nieuwe wagen, tot nu toe allemaal betaald (bank-overschrijving in de meeste gevallen, 1 x echt gepind) bij aflevering. En nadat ik de wagen eerst nog in de showroom had bekeken.
tcc90 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:13:

Haha gelukkig maar, met onze hond achterin zou de beige bekleding anders uiteindelijk ook zwart woren :9 :9
Off topic;
Heb destijds zo'n hondendeken gekocht, zit ie in een soort kuip, wat een verschil met voordat ik dat ding had zeg. Echt overal, maar dan ook overal haren ondanks wat simpele maatregelen, nu met die hondendeken blijft al het vuil en haren in dat ding. Eens in de zoveel tijd even uitstofzuigen en klaar ben je weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Zjanzjak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Nice. Persoonlijk zou ik een nieuwe wagen dan liever begin 2025 krijgen dan eind 2024, is soms later weer handig bij verkoop. Ervaring heeft mij iig geleerd dat een dealer soms iets te rooskleurig is qua levering. ;)
Op kenteken zetten in 2024 scheelt €667,- BPM, anders had ik ook liever 2025.

Maar de bedoeling is om er een jaar of 10 mee te doen, dus restwaarde zal dan toch nihil zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-10-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
Ik stond gisteren in Calpe (Spanje) te laden bij een lader (50kW) komt er een BYD aan om ook te laden. Er stond geen type aanduiding op maar de aantrekkelijke jongedame haalde een CCS adapter uit de kofferruimte en sloot die aan of het de normaalste zaak van de wereld was en liep daarna gelijk weg voor boodschappen. Ik vraag mij af wat voor type (was een SUV) dat was en waarom die niet gewoon een CCS aansluiting had. Misschien was het een testauto maar was toch niet gecamoufleerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@PeterZ(on) Dat is dus duidelijk een gemiste kans geweest om met de aantrekkelijke jongedame een gesprek aan te knopen. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@PeterZ(on) Een BYD, mogelijk dus een GB/T aansluiting? Die is gebruikelijk voor snelladen in China. Er bestaan GB/T naar CCS2 adapters. Lijkt me aannemelijk dat ze die heeft gebruikt.

Je hebt ze ook voor CHAdeMO naar CCS2. Maar dat zal niet op een BYD hebben gezeten, me dunkt..

Ervaringen met die adapters zijn (volgens mij) wisselend. Dat zit hem vooral in de handshake tussen voertuig en snellader.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:57:
@PeterZ(on) Een BYD, mogelijk dus een GB/T aansluiting? Die is gebruikelijk voor snelladen in China. Er bestaan GB/T naar CCS2 adapters. Lijkt me aannemelijk dat ze die heeft gebruikt.

Je hebt ze ook voor CHAdeMO naar CCS2. Maar dat zal niet op een BYD hebben gezeten, me dunkt..

Ervaringen met die adapters zijn (volgens mij) wisselend. Dat zit hem vooral in de handshake tussen voertuig en snellader.
Ja dat denk ik ook, leek mij ook geen CHAdeMO. De handshake ging i.i.g. vlot en probleemloos, ze was tenslotte snel weg. Dus @SpongeRob geen kans. haha. Alleen ik zou zeggen dat alles wat hier in de EU officieel geleverd wordt toch wel CCS zou hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Ja dat denk ik ook, leek mij ook geen CHAdeMO. De handshake ging i.i.g. vlot en probleemloos, ze was tenslotte snel weg. Dus @SpongeRob geen kans. haha. Alleen ik zou zeggen dat alles wat hier in de EU officieel geleverd wordt toch wel CCS zou hebben.
Het kan ook één van de demomodellen geweest zijn die ze dan verkocht hebben met adapter.
Sowieso vind ik een adapter voor vermogens van >100kW en stromen van een paar honderd ampère wel spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Het kan ook één van de demomodellen geweest zijn die ze dan verkocht hebben met adapter.
Sowieso vind ik een adapter voor vermogens van >100kW en stromen van een paar honderd ampère wel spannend...
Dat was bij de eerste Model S ook geen probleem met een converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Hiphi levert in Europa (een paar auto's) en heeft niet de moeite genomen om er een CCS2 aansluiting in te plaatsen, maar ze leveren een GB/T naar CCS2 adapter mee....

Zo zijn er wellicht nog wel wat exoten onder de stortvloed aan Chinese merken.

Van BYD zou ik overigens wel verwachten dat ze gewoon een CCS2 aansluiting hebben, maar waarschijnlijk was dit exemplaar een (parallelle) import.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 24-10-2024 13:38 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
(jarig!)
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Hiphi levert in Europa (een paar auto's) en heeft niet de moeite genomen om er een CCS2 aansluiting in te plaatsen, maar ze leveren een GB/T naar CCS2 adapter mee....

Van BYD zou ik overigens wel verwachten dat ze gewoon een CCS2 aansluiting hebben, maar waarschijnlijk was dit exemplaar een (parallelle) import.
*leverde in Europa;

https://www.autoweek.nl/a...n-x-in-nederland-te-koop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Onze BYD Atto 3 heeft gewoon CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:14:
Op kenteken zetten in 2024 scheelt €667,- BPM, anders had ik ook liever 2025.

Maar de bedoeling is om er een jaar of 10 mee te doen, dus restwaarde zal dan toch nihil zijn.
Aha zo, ja dan snap ik hem.

Ter info, sommige dealers zijn bereid om de bpm voor hun eigen rekening te nemen (zei hij uit ervaring ;)).
Tommie12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:00:
Gebeurt toch in de States volop nu?
Met die NACS-adapters voor non-Tesla's, vooralsnog geen problemen mee geweest.

Las wel dat sommige Rivian-eigenaren (ik volg zowat alles wat los en vast zit Rivian-gerelateerd) bij sommige Tesla punten ineens niet meer kunnen laden (Tesla heeft dat waarschijnlijk weer uitgeschakeld, reden onbekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Waarom je wel of niet een Tesla moet kopen, een rant van TeslaBjorn. U is gewaarschuwd. ;)
YouTube: 4K Rant about Tesla phantom braking, lack of stalks and more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:10:
Waarom je wel of niet een Tesla moet kopen, een rant van TeslaBjorn. U is gewaarschuwd. ;)
YouTube: 4K Rant about Tesla phantom braking, lack of stalks and more
Heb je een TLDW samenvatting van wat er besproken wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Sonicfreak schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:14:
[...]

Heb je een TLDW samenvatting van wat er besproken wordt?
De insteek is z'n (negatieve) ervaringen met de autopilot van de Tesla.

Daarnaast klaagt hij over de slechte UI van moderne auto's in het algemeen. Haptische toetsen zonder feedback, piepjes bij alles wat je doet (en niet doet), bedieningsorganen die simpelweg worden verwijderd en worden ingeruild voor (inferieure) automatische systemen (denk aan de bediening van grootlicht, bediening van adaptieve cruise control).

Deel veel van z'n frustraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

De insteek is z'n (negatieve) ervaringen met de autopilot van de Tesla.

Daarnaast klaagt hij over de slechte UI van moderne auto's in het algemeen. Haptische toetsen zonder feedback, piepjes bij alles wat je doet (en niet doet), bedieningsorganen die simpelweg worden verwijderd en worden ingeruild voor (inferieure) automatische systemen (denk aan de bediening van grootlicht, bediening van adaptieve cruise control).

Deel veel van z'n frustraties.
Af en toe zit Bjorn gewoon wat te lang in de auto.
Ik zie echt wel vooruitgang in mijn auto, en ik weet niet of hij recent nog veel lange ritten met een Tesla gemaakt heeft.
Voor mij zijn de problemen met de ruitenwissers en de phantom brakes echt weg.
Gisteren remde mijn auto terwijl ik op het 3de rijvak reed, maar er was voor mij wel een auto die merkelijk opschoof naar de stippelijn en die ook raakte voor hij terug naar het midden van zijn vak schoof.
Ik reedn 120, hij ca 90-100, en dat voelde inderdaad als afremmen. Maar dat is geen phantom brake.
Ook rijstrookwissels met EAP gaan nu vlot tenzij het zo druk is dat er eigenlijk amper plaats is om in te voegen. Dan is de EAP niet arrogant genoeg om de auto er tussen te gooien.

Ook met grootlicht heb ik geen problemen, staat standaard aan, en ik krijg geen flitsen terug.

Stalks zou ik ook missen denk ik, al beweert mijn zoon (M3 Highland) dat hij het na een paar dagen helemaal gewoon is en ze niet mist.

Veel hangt af van je eigen flexibiliteit en omgang met "change". Heel veel mensen vinden elke verandering een achteruitgang, en hebben het lastig met een verandering, terwijl er best wat dingen echt een verbetering zijn.

Over één ding ben ik het zeker eens, en dat zijn die touch knoppen zonder feedback op het stuur. Die mochten ze wat mij betreft verbieden.

Maar in het licht van grotere dingen is dit alles een pad naar volautomatisch rijden. Dan heb je alleen nog een goede spraakherkenning nodig of een toetsenbord, en de auto doet al de rest. Misschien nog een knopje voor de temperatuur en klaar is kees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
"het pad naar volautomatisch rijden" en dan is alles meteen goed.
Nee, het pad kan ook gewoon met fysieke hendels zodat je niet een paar weken hoeft te wennen. Niets staat Tesla in de weg die dingen erop te laten en dan als dat ding over 10 jaar eindelijk zelfstandig kan rijden (met HW9.0) ze dan weg te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:46:
"het pad naar volautomatisch rijden" en dan is alles meteen goed.
Nee, het pad kan ook gewoon met fysieke hendels zodat je niet een paar weken hoeft te wennen. Niets staat Tesla in de weg die dingen erop te laten en dan als dat ding over 10 jaar eindelijk zelfstandig kan rijden (met HW9.0) ze dan weg te halen.
Ik zie het weglaten van fysieke hendels en knoppen gewoon als een bezuiniging, net als de afstandsradar of het ontbreken van een headup display. Het zijn voor mij allemaal zaken dat ik een auto die dit niet heeft niet zou kopen. Echt FSD zie ik voorlopig de eerste jaren niet komen, eigenlijk helemaal niet. Laatst nog een Tesla die in China de fout inging en crashte bij een simpele rijbaan verschuiving door werkzaamheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:46:
Niets staat Tesla in de weg die dingen erop te laten en dan als dat ding over 10 jaar eindelijk zelfstandig kan rijden (met HW9.0) ze dan weg te halen.
Jawel, het verdienmodel staat dat in de weg.
Minder fysieke knoppen is meer winst voor het bedrijf.
Zo simpel is het.
Teslafanboys zijn in hetzelfde bedje ziek als hun Apple geestesgenoten.
Hun zelfverklaarde god kan niets verkeerd doen en dan verzinnen ze allerlei redenen om voor de hand liggende zaken (zoals een display met essentiële info in het veilige gezichtsveld van de bestuurder of knoppen die altijd op dezelfde plaats staan om (veiligheids)functies te bedienen zonder de bestuurder af te leiden van de weg) die gewoon beter zijn af te schuiven op de personen die daar niet in mee willen gaan.

Het is hun gegund en gelukkig is er keuze te over voor wie niet in die blinde gekte wil meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Jawel, het verdienmodel staat dat in de weg.
Minder fysieke knoppen is meer winst voor het bedrijf.
Zo simpel is het.
Teslafanboys zijn in hetzelfde bedje ziek als hun Apple geestesgenoten.
Hun zelfverklaarde god kan niets verkeerd doen en dan verzinnen ze allerlei redenen om voor de hand liggende zaken (zoals een display met essentiële info in het veilige gezichtsveld van de bestuurder of knoppen die altijd op dezelfde plaats staan om (veiligheids)functies te bedienen zonder de bestuurder af te leiden van de weg) die gewoon beter zijn af te schuiven op de personen die daar niet in mee willen gaan.

Het is hun gegund en gelukkig is er keuze te over voor wie niet in die blinde gekte wil meegaan.
De markt toont aan dat ze de juiste keuzes maken.
iPhone is de meest populaire telefoon, zeker wat de verkoop in € betreft, en de Tesla Y is de best verkochte auto (niet enkel electrisch) wereldwijd.

They must be doing something right.

Dat toeschrijven aan 'fanboy' gedrag is nogal kort door de bocht. Ik haat Elon als het gaat om zijn politieke activiteiten, maar kan niet ontkennen dat zijn bedrijven overal aan de top staan wanneer het gaat over innovatie die dan nog eens winstgevend is.

Pagina: 1 ... 343 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic