Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
Zelf kan ik me de klachten over de phantom breaks in Tesla wel voorstellen. Van alle auto's die ik tot nu toe met een auto pilot achtig systeem / ACC gehad en nog steeds heb (minstens 4) heeft de Model 3 (2021) die ik zakelijk rijd met duidelijke voorsprong de meeste phantom breaks van allemaal. Mijn prive Kia EV6 heeft dat bijvoorbeeld echt zelden, idem aan de BMW's die ik gehad heb.

Daarnaast vind ik de automatische snelheidsaanpassingen die de Model 3 doet* hoogst irritant en helaas niet uit te schakelen behalve overrulen als het gebeurt.

Begrijp me niet verkeerd: de Model 3 bevalt me goed, maar het auto pilot systeem is wat mij betrteft de zwakke schakel van de auto. Geen scherm of HUD voor je neus is ook jammer, maar daar ben ik inmiddels aan gewend al is het zeker niet ideaal.

*zowel vertragen als versnellen op plekken waar dit niet hoeft en ook regelmatig helemaal niet mag of niet wenselijk is door de wegsituatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:46:
"het pad naar volautomatisch rijden" en dan is alles meteen goed.
Nee, het pad kan ook gewoon met fysieke hendels zodat je niet een paar weken hoeft te wennen. Niets staat Tesla in de weg die dingen erop te laten en dan als dat ding over 10 jaar eindelijk zelfstandig kan rijden (met HW9.0) ze dan weg te halen.
Dat gaat echt geen 10 jaar meer duren.
Ze halen nu al duizenden miles zonder interventies in de VS. En daar zit de focus van Tesla.

Eens ze daar op de markt zijn zullen ze waarschijnlijk focus leggen op China en pas later Europa omdat onze reglementering te strikt is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 22:13

3_s

Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Ze halen nu al duizenden miles zonder interventies in de VS. En daar zit de focus van Tesla.

Eens ze daar op de markt zijn zullen ze waarschijnlijk focus leggen op China en pas later Europa omdat onze reglementering te strikt is.
Ik hoop het echt, maar dat zeggen ze nu al zo lang.
Maar ja, deze keer is het echt binnen de tien jaar...

Ik zou het al geweldig vinden mocht mijn auto volledig autonoom op de snelweg kunnen rijden, zoals nu in Duitsland met Mercedes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Het begint inmiddels wel echt een beetje te klinken als het hele Linux dashboard verhaal.

Ik verwacht echt geen volledige zelfrijdende auto binnen 10 jaar. En dan is mij definitie dat ik in de auto stap op de parkeerplaats voor mijn huis (of ergens anders in de straat) en dan aangeef waar ik heen wil rijden en dat ik dat kan doen zonder zelf te moeten ingrijpen.

Als ik de hoeveelheid situaties bekijk waarin ik alleen al de afgelopen twee weken heb gezeten waarbij mensen moedwillig of totaal onbewust de regels overtreden en onduidelijke en gevaarlijke situaties creëren dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat een computer daar binnen 10 jaar beter overweg gaat dan ik dat zelf doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Ze halen nu al duizenden miles zonder interventies in de VS.
Je bedoelt dan alle kilometer bij elkaar opgeteld? Maar dat noem ik geen FSD. Even gechargeerd gezegd, ik heb in mijn leven dan ook vele kilometers met mijn ogen dicht gereden, tijdens het knipperen. FSD is voor mij van A naar B in alle omstandigheden en overal. Die vele kilometers via de snelweg zegt mij helemaal niets. En zolang non-verbale communicatie niet mogelijk is gaat het echt niet gebeuren. Hoewel, als ze natuurlijk zelf rijden helemaal gaan verbieden......

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:00:
Het begint inmiddels wel echt een beetje te klinken als het hele Linux dashboard verhaal.

Ik verwacht echt geen volledige zelfrijdende auto binnen 10 jaar. En dan is mij definitie dat ik in de auto stap op de parkeerplaats voor mijn huis (of ergens anders in de straat) en dan aangeef waar ik heen wil rijden en dat ik dat kan doen zonder zelf te moeten ingrijpen.

Als ik de hoeveelheid situaties bekijk waarin ik alleen al de afgelopen twee weken heb gezeten waarbij mensen moedwillig of totaal onbewust de regels overtreden en onduidelijke en gevaarlijke situaties creëren dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat een computer daar binnen 10 jaar beter overweg gaat dan ik dat zelf doe.
En waarom lukt dat dan wel al in de VS. Ik denk niet dat ze daar beter en meer volgens de regels rijden dan hier hoor.

Trouwens, het is nu al bewezen dat autos die met autopilot aan veel minder ongevallen hebben.

https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Je bedoelt dan alle kilometer bij elkaar opgeteld? Maar dat noem ik geen FSD. Even gechargeerd gezegd, ik heb in mijn leven dan ook vele kilometers met mijn ogen dicht gereden, tijdens het knipperen. FSD is voor mij van A naar B in alle omstandigheden en overal. Die vele kilometers via de snelweg zegt mij helemaal niets. En zolang non-verbale communicatie niet mogelijk is gaat het echt niet gebeuren. Hoewel, als ze natuurlijk zelf rijden helemaal gaan verbieden......
dergelijke filmpjes al gezien?

YouTube: Tesla FSD 12.5.1.3 Drives One Hour Through San Francisco with Zero I...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

En waarom lukt dat dan wel al in de VS. Ik denk niet dat ze daar beter en meer volgens de regels rijden dan hier hoor.

Trouwens, het is nu al bewezen dat autos die met autopilot aan veel minder ongevallen hebben.

Hoe is dat bewezen? Dit is data van Tesla zelf en niet van een onafhankelijke instantie. Beetje een wij van WC-eend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sonicfreak schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Hoe is dat bewezen? Dit is data van Tesla zelf en niet van een onafhankelijke instantie. Beetje een wij van WC-eend verhaal.
Tja, er zijn weinig andere bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Tja, er zijn weinig andere bronnen.
Dan is het dus niet bewezen. Zolang het niet onderzocht is door een onafhankelijke instantie is het dus nutteloze informatie. Ik kan ook wel zeggen dat ik de beste ben, maar dat maakt het nog geen feit zolang het niet door een ander is geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sonicfreak schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Dan is het dus niet bewezen. Zolang het niet onderzocht is door een onafhankelijke instantie is het dus nutteloze informatie. Ik kan ook wel zeggen dat ik de beste ben, maar dat maakt het nog geen feit zolang het niet door een ander is geverifieerd.
Klopt, maar je kan niet ontkennen dat Tesla sneller dan de rest evolueert naar FSD. Bekijk dat filmpje maar een keer. Het is echt een uur rond rijden zonder enige menselijke interventie buiten af en toe een instructie via spraak om naar een andere bestemming te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

En waarom lukt dat dan wel al in de VS. Ik denk niet dat ze daar beter en meer volgens de regels rijden dan hier hoor. [...]
Omdat de wegen daar heel anders zijn ingeregeld. Ten eerste hebben ze daar hele stukken waar je überhaupt geen voetgangers hebt lopen, zelfs in de stad, want sidewalks waren lange tijd (en zijn op sommige plekken nog steeds niet) verplicht. Laat staan dat ze er fietsers hebben, of kinderen die zonder toezicht op straat spelen (is veelal zelfs verboden en kan je een boete en zelfs celstraf voor krijgen in sommige staten).
En zo zijn er nog tal van redenen waarom je niet zomaar kan aannemen dat wat daar werkt, hier ook werkt.
[...]

Yes, het wij van wc eend rapport waarbij voornamelijk snelwegkilometers worden meegenomen en vergeleken worden met cijfers waarin alle soorten wegen zijn meegenomen, maar voornamelijk de wegen waarin AP niet actief was (omdat de bestuurder het dus niet verstandig vond ;)). En snelweg is het veiligste soort weg want daar zijn het minst aantal conflicten tussen verkeersdeelnemers: min of meer gelijke snelheid, geen kruisend verkeer, meest gelijkwaardige vervoer (geen voetgangers, fietsers, scootmobiel, tram, etc), overzichtelijker aangelegd, minder bochten, enz.

Ik wil niet lullig doen, maar we zijn er echt nog lang niet. Tesla's autopilot droom is net zoals de verhalen rondom AGI en dat we die echt volgend jaar al gaan halen. Echt never nooit niet dat we daar binnen het decennium aan zitten in auto's. Ik geloof overigens wel dat we een systeem kunnen ontwikkelen die het kan, maar niet 1 die lokaal in de auto kan draaien binnen 10 jaar.

Oh en voordat je zegt "heb je het filmpje bekenen, want daar is ook een tram, fietsers, voetgangers, etc". Ja, maar ik zie nog steeds zoveel verschillen met een doorsnee Nederlandse weg, dat ik het gewoon echt niet zie gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 25-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37
Ik heb er een kwartier naar gekeken en dat ging eigenlijk prima maar er gebeurde natuurlijk ook niet veel. Ik wil zoiets wel eens in Amsterdam of Parijs zien met veel meer mensen op straat en fietsers en veel smallere wegen. En in dit niet echt representatieve filmpje laten ze natuurlijk alleen een succesvolle rit zien. En zoals die voice-over ook zei, hij hoeft nog maar zelden in te grijpen en dan in dat soort ritten van in de video. Dus zelfs daar gaat het nog niet 100%.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zoek ervaringen van mensen die een EV rijden en met een grote (hoge) aanhanger, zoals een caravan (liefst iets hoger) op pad gaan en onderweg moeten laden. Is er veel aanbod van laadstations waar je niet hoeft af te koppelen (afkoppelen is namelijk absoluuut geen optie)?

Inmiddels zijn er wat EVs die 2 ton kunnen trekken. Bereik is iets minder van belang, ik ga uit van maximale afstanden van enkele reis 150 km. Echter, ik verwacht dat met een aanhanger toch zo nu en dan onderweg wat opgeladen moet worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ik wil niet lullig doen, maar we zijn er echt nog lang niet. Tesla's autopilot droom is net zoals de verhalen rondom AGI en dat we die echt volgend jaar al gaan halen. Echt never nooit niet dat we daar binnen het decennium aan zitten in auto's. Ik geloof overigens wel dat we een systeem kunnen ontwikkelen die het kan, maar niet 1 die lokaal in de auto kan draaien binnen 10 jaar.

Oh en voordat je zegt "heb je het filmpje bekenen, want daar is ook een tram, fietsers, voetgangers, etc". Ja, maar ik zie nog steeds zoveel verschillen met een doorsnee Nederlandse weg, dat ik het gewoon echt niet zie gebeuren.
Je hebt het filmpje niet bekeken. Er zijn wel degelijk stukken met voetgangers, fietsers etc.

En ook die Waymo's rijden daar rond zonder chauffeur (maar die zijn wel meer beperkt in welk gebied ze mogen en kunnen rijden.).

Let's agree to disagree. Ik verwacht robotaxi's binnen ten hoogste 4 jaar, maar waarschijnlijk vroeger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Je hebt het filmpje niet bekeken. [...]
Ok, en dan eindigt wat mij betreft hier de discussie.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 25-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:43
PageFault schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:33:
Ik zoek ervaringen van mensen die een EV rijden en met een grote (hoge) aanhanger, zoals een caravan (liefst iets hoger) op pad gaan en onderweg moeten laden. Is er veel aanbod van laadstations waar je niet hoeft af te koppelen (afkoppelen is namelijk absoluuut geen optie)?

Inmiddels zijn er wat EVs die 2 ton kunnen trekken. Bereik is iets minder van belang, ik ga uit van maximale afstanden van enkele reis 150 km. Echter, ik verwacht dat met een aanhanger toch zo nu en dan onderweg wat opgeladen moet worden ;)
Check vooral eens Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa en zoek op bv caravan. Een hoop ervaringen. In principe kun je bij Fastned als het rustig is wel laden zonder af te koppelen, echter blokkeer je daarmee wel een plek dus kan alleen als het echt rustig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Zjanzjak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Aha zo, ja dan snap ik hem.

Ter info, sommige dealers zijn bereid om de bpm voor hun eigen rekening te nemen (zei hij uit ervaring ;)).

[...]

Gebeurt toch in de States volop nu?
Met die NACS-adapters voor non-Tesla's, vooralsnog geen problemen mee geweest.

Las wel dat sommige Rivian-eigenaren (ik volg zowat alles wat los en vast zit Rivian-gerelateerd) bij sommige Tesla punten ineens niet meer kunnen laden (Tesla heeft dat waarschijnlijk weer uitgeschakeld, reden onbekend).
De dealer waar ik nu een offerte heb opgevraagd probeert nog in 2024 te leveren, anders heb ik pech en moet ik de kleine 700 toch echt aftikken :'( hopen dat het lukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Waarom is afkoppelen absoluut geen optie? :? Is toch 2 tellen werk?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:26
Ik denk een paardentrailer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Franciesco schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:49:
Geen scherm of HUD voor je neus is ook jammer, maar daar ben ik inmiddels aan gewend al is het zeker niet ideaal.
Mee eens, aan zowat alles kan je wennen. Ook geen auto meer. :+
Maar waarom zou je zelf kiezen voor een auto waar je aan de gebreken maar moet leren wennen wanneer er voldoende ander alternatieven zijn die het wel goed voor elkaar hebben?

Niks tegen Tesla maar ik zou er alleen voor kiezen omdat hij zowat de zuinigste is, wanneer ik de laadkosten zelf zou moeten betalen en daar onvoldoende geld voor had. En die combinatie zie ik nog niet zo vlug gebeuren.
Voor de "looks" moet je het ook al niet doen en voor de zeldzaamheid in het straatbeeld ook al enige tijd niet meer.

Dan blijft er als reden alleen maar over dat je het doet omdat "de rest" het ook doet en blijft zeggen dat het de beste club is. Nog een overeenkomst met Apple. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
pjot1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Waarom is afkoppelen absoluut geen optie? :? Is toch 2 tellen werk?
Het is een zware aanhanger met zware (levende) lading. Die ga ik echt nooit loskoppelen, levensgevaarlijk en vragen om problemen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
jouwheld schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Check vooral eens Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa en zoek op bv caravan. Een hoop ervaringen. In principe kun je bij Fastned als het rustig is wel laden zonder af te koppelen, echter blokkeer je daarmee wel een plek dus kan alleen als het echt rustig is.
Ah dank je, die had ik nog niet gevonden.

Ik wil geen andere mede-laders in de weg zitten, dus ik denk dat op dit moment een EV niet zo praktisch is. Dank voor de tips in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 21:52
PageFault schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

Het is een zware aanhanger met zware (levende) lading. Die ga ik echt nooit loskoppelen, levensgevaarlijk en vragen om problemen, helaas.
Dat snap ik wel! Met 150km enkele reis is het wel prima te doen. Ik weet niet wat je budget is, maar er zijn echt wel opties die dit makkelijk kunnen!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Je hebt het filmpje niet bekeken. Er zijn wel degelijk stukken met voetgangers, fietsers etc.

En ook die Waymo's rijden daar rond zonder chauffeur (maar die zijn wel meer beperkt in welk gebied ze mogen en kunnen rijden.).

Let's agree to disagree. Ik verwacht robotaxi's binnen ten hoogste 4 jaar, maar waarschijnlijk vroeger.
Als bij mij afgelopen week de autopilot al moeite had met wat mist of laagstaande zon dan zie ik een vision only systeem echt niet binnen 4 jaar zelfstandig rondrijden. Sowieso is het veel te ingewikkeld voor een computer om het goed te doen. 99,9% is niet goed genoeg, het moet foutloos zijn. Ik verwacht het zelfs niet binnen 15 jaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@PageFault Als je zoiets voor Duitsland zoekt staat hier een kaart met voor een vrachtwagen bruikbare laadstations van een chauffeur van een elektrische vrachtwagen: https://www.google.com/ma...3wQsGcRTTeI4jvXRuemYvVM3o
Hij splitst ze ook nog uit naar al dan niet afkoppelen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Ecological schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Dat snap ik wel! Met 150km enkele reis is het wel prima te doen. Ik weet niet wat je budget is, maar er zijn echt wel opties die dit makkelijk kunnen!
Het zou via de lease moeten, komend jaar is er nog 16 of 17% bijtelling over de eerste 30k, volgens mij moet een Audi Q6 dan op zich wel haalbaar zijn. Moet ik nog even checken.

Skoda had niks op dat vlak, ik ben niet getrouwd met Audi of vergelijkbare merken.

Volvo was beperkt tot 1800 kg, dat is te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
Peter-036 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:25:
@PageFault Als je zoiets voor Duitsland zoekt staat hier een kaart met voor een vrachtwagen bruikbare laadstations van een chauffeur van een elektrische vrachtwagen: https://www.google.com/ma...3wQsGcRTTeI4jvXRuemYvVM3o
Hij splitst ze ook nog uit naar al dan niet afkoppelen.
Hey dat is handig. Dat zou voor NL ook handig zijn :) Dank je! Al zijn bestemmingen voor met een aanhanger voorlopig alleen georienteerd op midden en zuid nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Himalaya schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Als bij mij afgelopen week de autopilot al moeite had met wat mist of laagstaande zon dan zie ik een vision only systeem echt niet binnen 4 jaar zelfstandig rondrijden. Sowieso is het veel te ingewikkeld voor een computer om het goed te doen. 99,9% is niet goed genoeg, het moet foutloos zijn. Ik verwacht het zelfs niet binnen 15 jaar.
Je vergeet dat de FSD software voor de VS compleet andere status heeft dan die voor andere landen. Je kan dat echt niet vergelijken.

En als je weet dat er bij alcoholcontrole al zowat 3-5% van de chauffeurs dronken is, of onder invloed van drugs, dan zou wat meer automatische auto’s op de weg snel voor een verbetering moeten zorgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 25-10-2024 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PageFault schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

Dan denk ik dat je best kijkt of er fastned laders op je pad liggen.
En sommige Tesla laders zijn daar ook op voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Himalaya schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:22:
[...]
99,9% is niet goed genoeg, het moet foutloos zijn. Ik verwacht het zelfs niet binnen 15 jaar.
99,9% zou toch al een hele vooruitgang zijn tov de huidige situatie.
Waarom moet een technisch systeem 100% foutloos zijn terwijl een door mensen bestuurd systeem ver van foutloos is en we ons daar wel al heel lang bij neergelegd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

Waarom moet een technisch systeem 100% foutloos zijn terwijl een door mensen bestuurd systeem ver van foutloos is en we ons daar wel al heel lang bij neergelegd hebben?
Mag ik toevoegen dat mensen überhaupt hele slechte bestuurders zijn. Onze hersenen zijn er niet voor gemaakt!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
[...]

Misschien omdat je een mens verantwoordelijk kunt houden voor zijn/haar acties, maar lukt dat ook met de in een ver land gevestigde fabrikant van een auto met een dergelijk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Misschien omdat je een mens verantwoordelijk kunt houden voor zijn/haar acties, maar lukt dat ook met de in een ver land gevestigde fabrikant van een auto met een dergelijk systeem?
Als een auto geen stuur meer heeft, dan zal het de ‘autoberzekering’ zijn die de verantwoordelijkheid draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:49:
[...]

Als een auto geen stuur meer heeft, dan zal het de ‘autoberzekering’ zijn die de verantwoordelijkheid draagt.
Nee, de (financiele) aansprakelijkheid, die wel. Maar in geval van letsel of overlijden is dat niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Nee, de (financiele) aansprakelijkheid, die wel. Maar in geval van letsel of overlijden is dat niet afdoende.
Als een mens geen fout gemaakt heeft, wat wil je dan doen, de eigenaar in de gevangenis steken?

Vergelijk het met een storm die een pan van je dak doet af waaien, dan zal je verzekering de schade dekken. Maar niemand zal veroordeeld worden als er iemand daardoor zou overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
[...]

Ik denk dat als de veiligheid van een vliegtuig voor 99,9% gegarandeerd zou zijn er veel minder gevlogen zou worden. Dan gaat het toch bij 1 op de 1000 mis. Als mijn remmen dezelfde betrouwbaarheid hadden zou ik niet zonder blikschade rondrijden.

En ik ben het helemaal met je eens. Maar van een mens accepteren we nu eenmaal veel meer dan van een computer. Als een bankcomputer af en toe een foutje maakt met je salarisoverschrijving vinden we dat onacceptabel. Als de HR medewerker die het heeft ingetikt een foutje heeft gemaakt zeggen we “ach iedereen maakt wel eens een foutje, leer je van”.

Zolang dingen duidelijk zijn en volgens duidelijke conventies lopen gaat het allemaal wel goed en is het niet zo moeilijk. Maar zodra dat niet meer het geval is wordt het ineens best ingewikkeld. Hier bijvoorbeeld veel wegen zonder middenstreep en met de zijstrepen verder naar binnen. Ik moet daar regelmatig ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.

Zelfrijdende auto’s op snelwegen zullen er wel binnen 10 jaar zijn, maar eentje waarmee ik naar de TT van Assen kan en dan op een tijdelijke parkeerplaats in een weiland moet parkeren. Ik zie het nog niet gebeuren voorlopig.

Maar als Tesla het voor elkaar krijgt om de ruitenwisser eens goed te laten werken ben ik helemaal om en ben ik ook kamp zelfrijdende auto’s zijn aanstaande :D

[ Voor 5% gewijzigd door Himalaya op 25-10-2024 19:14 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Als een mens geen fout gemaakt heeft, wat wil je dan doen, de eigenaar in de gevangenis steken?

Vergelijk het met een storm die een pan van je dak doet af waaien, dan zal je verzekering de schade dekken. Maar niemand zal veroordeeld worden als er iemand daardoor zou overlijden.
Als het komt door nalatigheid vanwege het bewust niet correct vastzetten van dakpannen bijv. wel.
En als de bouwer bewust de dakpannen niet goed heeft geplaatst met ernstig letsel als gevolg is een verzekering ook niet meer genoeg hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:15
Ik zoek ervaringen van mensen die een EV rijden en met een grote (hoge) aanhanger, zoals een caravan (liefst iets hoger) op pad gaan en onderweg moeten laden.
Wij zijn al 2x naar Zuid-Frankrijk geweest met onze Tesla MY met een grote caravan van 1500 kg erachter. Tijdens beide vakanties meestal kunnen laden zonder af te koppelen. Vaak kan je met creatief parkeren een heel eind komen, of er is gewoon voldoende ruimte voor aangekoppeld laden. Of het kan hangt ook af de locatie, hoeveel laadpalen er zijn en hoe druk het is.

Bij de nieuwere Fastned stations (die met de zigzag daken) kan je uitstekend laden zonder te hoeven afkoppelen. Als ik een nieuwe route ga rijden kijk ik altijd even op Google Maps / Streetview hoe de geplande laadstations eruit zien en of je wel of niet moet afkoppelen.

Als je je aan de maximum snelheid houdt voor auto+aanhanger dan is een range van 150 - 200 km zeker mogelijk. Helemaal als je achter een vrachtauto slipstreamed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Maar ik heb niet de verwachting dat er binnen 15 jaar autos geleverd zullen worden zonder stuur (jouw woorden), en zo lang er een stuur in zal zitten, zul je als 'bestuurder' (ook van een 'zelfrijdende' auto) verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor eventuele ernstige gevolgen van een ongeval.
Ik denk overigens ook dat verzekeraars daarvoor ook clausules in de polis zullen opnemen, al is het maar om een deel van de schade af te kunnen wentelen.
Op die dakpan heeft al iemand anders gereageerd, dus daar ga ik verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Maar ik heb niet de verwachting dat er binnen 15 jaar autos geleverd zullen worden zonder stuur (jouw woorden), en zo lang er een stuur in zal zitten, zul je als 'bestuurder' (ook van een 'zelfrijdende' auto) verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor eventuele ernstige gevolgen van een ongeval.
Ik denk overigens ook dat verzekeraars daarvoor ook clausules in de polis zullen opnemen, al is het maar om een deel van de schade af te kunnen wentelen.
Op die dakpan heeft al iemand anders gereageerd, dus daar ga ik verder niet op in.
Ik verwacht dat je dan een auto koopt met die verzekering inbegrepen.
En de autofabrikant kan dan een polis af sluiten voor de schade veroorzaakt door de zelfrijdende auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ecological schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:48:
[...]
Mag ik toevoegen dat mensen überhaupt hele slechte bestuurders zijn. Onze hersenen zijn er niet voor gemaakt!
Dat mag maar dan kan het via technologie alleen maar beter worden en moet je niet wachten tot die 100% foutloos is.
En al helemaal niet wanneer men nu wel aanvaardt dat die dingen zich in druk verkeer begeven bestuurd door mensen die er blijkbaar niet voor gemaakt zijn. :+

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Dat mag maar dan kan het via technologie alleen maar beter worden en moet je niet wachten tot die 100% foutloos is.
En al helemaal niet wanneer men nu wel aanvaardt dat die dingen zich in druk verkeer begeven bestuurd door mensen die er blijkbaar niet voor gemaakt zijn. :+
Helemaal mee eens! Voor mij is het niet eens een discussie. Ik kan niet wachten tot het verkeer een stuk veiliger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ecological schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Helemaal mee eens! Voor mij is het niet eens een discussie. Ik kan niet wachten tot het verkeer een stuk veiliger wordt.
En los van veiliger: geen bumperklevers meer, geen rechts inhalers, geen hardrijders meer.

Kunnen we ook gelijk stoppen met het produceren van auto's met onnodig sterke motoren etc, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
IvoB2 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Mee eens, aan zowat alles kan je wennen. Ook geen auto meer. :+
Maar waarom zou je zelf kiezen voor een auto waar je aan de gebreken maar moet leren wennen wanneer er voldoende ander alternatieven zijn die het wel goed voor elkaar hebben?
Omdat het kiezen van een auto bijna altijd een compromis is: zelden of nooit zijn ze perfect. Dus ieder kiest het model wat het beste past bij zijn voorkeuren.

De Model 3 rijd ik zoals gezegd zakelijk en heb ik sinds 2021. Deze auto gebruik ik vrijwel alleen voor langere ritten (de kortste ritten zijn doorgaans iets van 150km enkele reis, maar meestal eerder min 250km enkele reis). Daarnaast ga ik er ook regelmatig mee naar het buitenland, zoals Zwitserland en Frankrijk. Ik zocht destijds een auto die een ruime actieradius had en waarbij verdere reizen naar het buitenland gemakkelijk te doen zijn. Destijds, nu in iets mindere mate, was Tesla daar wat mij betreft heer en meester in: laadplanning die automatisch de hele reis plant en een goede en heel gemakkelijk te gebruiken laadinfrastructuur. Plus de erg goede efficiëntie.
Dat woog ruim op tegen de nadelen die een Model 3 voor mij ook heeft. En ben ik ook nog steeds blij met de keuze. Mocht ik een andere leaseauto moeten uitzoeken, dan is de nieuwe Model 3 zeker ook weer een kanshebber.

Prive heb gedeeltelijk weer andere voorkeuren en zou de Model 3 alleen al vanwege de kofferklep en het beperkte trekgewicht afvallen. De EV6 sloot het beste aan toen ik deze in 2022 kocht. Maar ook die is zeker niet perfect en dan heb ik het bijvoorbeeld over het matige dimlicht van de (matrix) koplampen en het ouderwets aandoenende infotainment systeem. Qua functionaliteit is dat systeem via diverse updates inmiddels best in orde trouwens.
Maar ondanks bovenstaande mindere punten bevalt de EV6 mij prima en verwacht ik daar nog wel een tijdje mee door te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:10:
Waarom je wel of niet een Tesla moet kopen, een rant van TeslaBjorn. U is gewaarschuwd. ;)
YouTube: 4K Rant about Tesla phantom braking, lack of stalks and more
Een rant van een heel uur, a few moments later: "almost perfect"
YouTube: Tesla Model 3 Performance Highland Trip to Hemsedal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

PageFault schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:03:
[...]

Ah dank je, die had ik nog niet gevonden.

Ik wil geen andere mede-laders in de weg zitten, dus ik denk dat op dit moment een EV niet zo praktisch is. Dank voor de tips in elk geval.
Mijn ervaring met een caravan in Nederland is dat je prima kunt laden zonder af te koppelen, ook bij Tesla. Zaak is op een rustig moment dit te doen. Stalls te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
harmen76 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Wij zijn al 2x naar Zuid-Frankrijk geweest met onze Tesla MY met een grote caravan van 1500 kg erachter. Tijdens beide vakanties meestal kunnen laden zonder af te koppelen. Vaak kan je met creatief parkeren een heel eind komen, of er is gewoon voldoende ruimte voor aangekoppeld laden. Of het kan hangt ook af de locatie, hoeveel laadpalen er zijn en hoe druk het is.

Bij de nieuwere Fastned stations (die met de zigzag daken) kan je uitstekend laden zonder te hoeven afkoppelen. Als ik een nieuwe route ga rijden kijk ik altijd even op Google Maps / Streetview hoe de geplande laadstations eruit zien en of je wel of niet moet afkoppelen.

Als je je aan de maximum snelheid houdt voor auto+aanhanger dan is een range van 150 - 200 km zeker mogelijk. Helemaal als je achter een vrachtauto slipstreamed :)
Dank voor het delen van je ervaring. Ik zie op de routes in NL die ik zou afleggen te weinig fastneds nog, hopelijk verandert dat. Voor mij is 2000 kg echt het minimum. 150 km range zou al goed zijn, dat is het max enkele reis wel, vaak zal het meer tussen de 35 en 80 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 13:23
PageFault schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Ik zie op de routes in NL die ik zou afleggen te weinig fastneds nog, hopelijk verandert dat. Voor mij is 2000 kg echt het minimum. 150 km range zou al goed zijn, dat is het max enkele reis wel, vaak zal het meer tussen de 35 en 80 zijn.
Tankstations langs de snelweg zijn ook flink aan het ombouwen en plaatsen “eigen” palen inplaats van Dinotaps. Sommige ook op vorige pompen naast vrachtwagen plekken waardoor je vaak ook rechtdoor zonder steken eruit kunt. Staar je dus niet blind op FastNed alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PageFault schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Misschien de nieuwe VW T8 e-Transporter? Die mag max. 2500Kg aan de haak meenemen (2800Kg voor de Diesel en benzine/hybride variant),

https://www.vwbedrijfswag...ter-voorinschrijving.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 19:52
Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

En ja, zo'n koekblik met niks meer dan een stuur en een radio kan je nu nieuw niet meer vinden... ook niet in ICE versie.
Dat komt omdat dure rijhulpsystemen verplicht zijn geworden.
Dus het moet er allemaal verplicht op zitten waardoor de goedkope auto zonder al deze snufjes niet meer gemaakt word.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pople
  • Laatst online: 08:13
Wij hebben de DongFengbox besteld bij de Mercedes dealer, levering in December.
Het stuk Mercedes dealer gaf wel vertrouwen. Ook de behandeling is prima, gewoon in de showroom met enthousiasme.
We hebben nu een Renault Megane, en de kwaliteit hiervan laat te wensen over na 10 jaar. Dus over de kwaliteit van de DongFeng Box maak ik me relatief weinig zorgen. (Renault weet ik inmiddels zeker dat er van alles aan stuk gaat, verstuivers, dynamo, waterpomp, airco (3x), interieurventilator ...)

Proefrit gemaakt in de DongFeng Box gisteren. Critici op youtube noemen het weinig responsieve sturen. Ik heb daar geen last van. Adaptive Cruise werkt ook prima. De auto is niet "elektrisch snel" maar op sport stand komt deze goed mee in het verkeer.

Verder helemaal compleet, met stoelkoeling en 360 camera. Achterbank is ruim genoeg voor 3 kids (9-14 jaar) Misschien wat krapjes bij de voeten.

Bij beslagen ruiten zaten we met de proefrit wel wat te hannesen met Airco (te warm in de auto) vs verwarming (condens kwam terug bij airco stand). Ik hoop/denk dat dit op langere ritten beter zal gaan, ik verwacht dat de auto relatief vochtig was (in huis is de luchtvochtigheid ook >60%). .

Qua laden: het is een tweede auto, maar hoe vaak rij je 300KM op één dag? Van Groningen naar Maastricht? als je dat regelmatig retour doet zou ik inderdaad een andere auto nemen. Ik heb eerder elektrisch gereden en 98% van de tijd laad je overnacht de auto/accu thuis weer vol. Ook met 1 fase 25A (ca. 6KW, dus 7 uurtjes) en anders bij de Fastned, 30 minuten, 150KM (50%) er bij.

We kijken er naar uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gisteren mijn nieuwe Peugeot e-5008 opgehaald in de GT-avantage uitvoering. Vooral erg blij dat ik weer adaptive cruise control heb, die was er in de audi etron afgevallen..

Was op zoek naar een 7 persoons auto, maar vond de kia EV9 niet mooi en de volvo te duur. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen..

privé aankoop, erg moeten pushen om hem snel te krijgen ..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:
Gisteren mijn nieuwe Peugeot e-5008 opgehaald in de GT-avantage uitvoering. Vooral erg blij dat ik weer adaptive cruise control heb, die was er in de audi etron afgevallen..

Was op zoek naar een 7 persoons auto, maar vond de kia EV9 niet mooi en de volvo te duur. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen..

privé aankoop, erg moeten pushen om hem snel te krijgen ..
Tesla Model Y is tegenwoordig ook als 7 zitter leverbaar. ;) Veel plezier met je nieuwe auto!

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 31-10-2024 09:26 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

daemonix schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Tesla Model Y is tegenwoordig ook als 7 zitter leverbaar. ;) Veel plezier met je nieuwe auto!
Ja de tesla... heb er 3 maanden in gereden.. you either love it or hate it...
bereik en laden was uiteraard fantastisch, eigenlijk was mijn conclusie van de tesla dat de auto technisch onovertroffen is. maar het koetswerk voor mij helemaal niks. ik werd echt gek van al het gekraak..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

bereik en laden was uiteraard fantastisch, eigenlijk was mijn conclusie van de tesla dat de auto technisch onovertroffen is. maar het koetswerk voor mij helemaal niks. ik werd echt gek van al het gekraak..
Bijzonder. Mijn Y is zo stil als het maar zijn kan. Geen kraakje te horen. De auto's uit Berlijn zijn zeer goed afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
prein2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Gekraak heb ik ook niet, maar als voormalig 7-zitter rijder (Sharan, Galaxy, Citroen C8) is de Y met 7 zetels virtueel onbruikbaar. Als je er met 7 in zit kan je nog net wat proviand mee nemen en een paar jassen, en dan is alles vol. Je zou altijd met een trailer moeten rijden als je bv een buggy of reisbagage wil mee nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
Jeetje, wat een gevaarte zeg;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUtzjkNX-PDyboGSELryz6dvtVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE3Vtt4YwA1IofjHutkkXRTc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ze mogen wel een aanhanger of dakkoffer meeleveren om dat ding mee te krijgen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-09 12:19

rik

Hier zie je bij de laadpalen nog weleens een CHAdeMO aansluiting, maar CCS is in Europa de standaard. Dat is anders in Japan, dus ergens wel een misser dat Fiat de aansluiting van de 500 voor die markt niet heeft aangepast. Ik kan me voorstellen dat de auto daardoor minder interessant is om aan te schaffen als Japanner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
Apart... de andersom adapters zijn ook groot maar niet zo groot.

Afbeeldingslocatie: https://evani.uk/wp-content/uploads/2024/03/ccs-to-chademo-adaptor-.jpg

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Pfoe, das een straffe bak deze ochtend: Onze Renault Zoe is begonnen met wat bijgeluiden te maken bij het behalen van een hoger toerental (rond de 50km/u), langs de dealer geweest, de elektromotor zou defect zijn.

Offerte: €6.500

Valt niet onder de coulance regeling van Renault, auto is 7 jaar oud....
Is het echt zo bar en boos dat de gehele motor meteen geheel vervangen moet worden? iemand ervaring mee toevallig?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blonde Tux schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:32:
Is het echt zo bar en boos dat de gehele motor meteen geheel vervangen moet worden? iemand ervaring mee toevallig?
Wanneer er bij een KIA een lagertje stuk is in de elektromotor vervangen ze ook het geheel.
Is waarschijnlijk goedkoper dan manuren te spenderen in lokaal onderzoek bij een dealer, uitbouwen, vervangen en terug inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pfoe, das een straffe bak deze ochtend: Onze Renault Zoe is begonnen met wat bijgeluiden te maken bij het behalen van een hoger toerental (rond de 50km/u), langs de dealer geweest, de elektromotor zou defect zijn.

Valt niet onder de coulance regeling van Renault, auto is 7 jaar oud....
Een Renault dealer mag inderdaad niks anders doen dan die motor in zijn geheel vervangen.
Maar mogelijk zijn er bedrijven die de motor reviseren en enkel de lagers vervangen. Of... er is een refurbished motor mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Ai, da's wel heel naar.
Tommie12 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:46:
Maar mogelijk zijn er bedrijven die de motor reviseren en enkel de lagers vervangen. Of... er is een refurbished motor mogelijk.
Maar bijvoorbeeld dit; Renault ZOE kan niet meer opgeladen worden

Las ik op de facebook groep genaamd Renault ZOE rijders NL/BE. En wie weet zijn er meerdere daar die je kunnen helpen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Franklinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:40
Onze Zoe (R90 van 2018) had ook het probleem met versleten lagers. Dus er ontstonden bijgeluiden, daar hebben we wat lang mee doorgereden en zijn uiteindelijk gestrand. Ik heb de auto door https://www.deelektrischeautogarage.nl/ laten repareren. Alsnog een lieve duit (ca €1750), maar aanzienlijk minder de de ‘oplossing’ van Renault en met behoud van alle goede materialen in de auto. Doodzonde om weg te gooien wat het nog gewoon doet, het gaat alleen maar om een paar lagers. Ik ben tevreden met de manier waarop ik ben geholpen en kon de auto (met volle accu!) zelfs wat eerder ophalen dan aanvankelijk verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Franklinn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:49:
Onze Zoe (R90 van 2018) had ook het probleem met versleten lagers. Dus er ontstonden bijgeluiden, daar hebben we wat lang mee doorgereden en zijn uiteindelijk gestrand. Ik heb de auto door https://www.deelektrischeautogarage.nl/ laten repareren. Alsnog een lieve duit (ca €1750), maar aanzienlijk minder de de ‘oplossing’ van Renault en met behoud van alle goede materialen in de auto. Doodzonde om weg te gooien wat het nog gewoon doet, het gaat alleen maar om een paar lagers. Ik ben tevreden met de manier waarop ik ben geholpen en kon de auto (met volle accu!) zelfs wat eerder ophalen dan aanvankelijk verwacht.
Top tip dit! _/-\o_ Toevalling ook een R90 uit 2017 (dec17). Ik ga meteen even contact met ze opnemen

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-08 15:35
ik zag het hier niet meteen voorbijkomen, maar de driedelige rant van ev-clinic op stellantis zal naar mijn inzien toch ook niet helemaal onterecht zijn. volgende ev wordt geen volkswagen product, maar zeker ook geen stellantis product. ik mik op een koreaan. https://evclinic.eu/2024/...-may-god-help-you-part-3/ er is intussen ook een YT filmpje: YouTube: STELLANTIS PRODUIT DE LA « CAMELOTE » selon EV Clinic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:39
Kodess schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:54:
[...]

Apart... de andersom adapters zijn ook groot maar niet zo groot.

[Afbeelding]
Die adapter van die fiat word natuurlijk wel vastgehouden door een jappanner... scheelt nogal in het perspectief >:) :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04
Over grootte en perspectief gesproken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnVzgwtVQxrG_e17p6oVXUDEvC4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR4UkqnfCNRk1SB0td2z4E9C.jpg?f=fotoalbum_medium

Twee voertuigen, die gisterochtend allebei één persoon naar het werk gebracht hebben. Een vrij absurd verschil in grootte, naar mijn mening. En nogal een verschil in parking skills, al staat mijn Twizy ook niet helemaal in het midden van het vak ;) Maar in ieder geval binnen de lijntjes!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:32:

[Afbeelding]

Twee voertuigen, die gisterochtend allebei één persoon naar het werk gebracht hebben. Een vrij absurd verschil in grootte, naar mijn mening. En nogal een verschil in parking skills, al staat mijn Twizy ook niet helemaal in het midden van het vak ;) Maar in ieder geval binnen de lijntjes!
Ik weet wel in welke ik wil zitten als de vrachtwagenchauffeur achter mij afgeleid is door zijn GSM en vergeet te remmen voor het stoplicht.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:09
jeroenkb schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:27:
[...]

Ik weet wel in welke ik wil zitten als de vrachtwagenchauffeur achter mij afgeleid is door zijn GSM en vergeet te remmen voor het stoplicht.......
De Twizzy zodat de kans het grootst is dat de vrachtwagen nog last minute kan uitwijken zonder geraakt te worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
[...]

De Twizy, want die wordt eenvoudig weggeduwd door die vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Peter-036 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:44:
[...]

De Twizy, want die wordt eenvoudig weggeduwd door die vrachtwagen.
Niet als daar een andere auto nog voor staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 22:13

3_s

[Afbeelding]

Om nu een Twizzy te kopen speciaal om naar het werk te rijden, is ook een beetje een zotte kost. Maw, zonder de rest van de behoeftes te kennen, is dit nogal simpel populistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Sowieso is OV nog beter voor parkeerplek, weggebruik, enz.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:17

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Het lijkt wel alsof jullie allemaal snel op de teentjes getrapt zijn.

Het is gewoon een leuk plaatje. Beide mooie auto's, met beide legitieme use-cases. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Caelorum schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:19:
Maar dan is de kans klein dat het vervoer volledig elektrisch is en de kans groot dat het nog via een slecht afgestelde diesel is. :+
En dat blijft ook gewoon (leeg) doorrijden op de tijdstippen dat er nauwelijks vraag naar is.
Parkeerplek sowieso geen probleem want altijd wel een parkeerplek vrij op eigen grond/werkplek en openbaar aan een laadpaal. :+
En bij parkeren thuis kan er, zeker bij deze aanhoudende dunkelflaute ook nog eens energie vanuit de EV richting woning. Zo staat ie ook niet te niksen. _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
FijneKnul schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:23:
Het lijkt wel alsof jullie allemaal snel op de teentjes getrapt zijn.

Het is gewoon een leuk plaatje. Beide mooie auto's, met beide legitieme use-cases. Ieder zijn ding.
Nou inderdaad, dat golfje van negativiteit en oordelen-zonder-kennis-van-situatie had ik hier niet opgerekend. Nodigt ook niet echt uit om er wat meer over te vertellen. Doei!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ja, laten we allemaal de grootste en zwaarste auto's maken en gebruiken, ook goed als je weer eens een voetganger of fietser aanrijdt, dan is ruitenwissers aanzetten voldoende.
Om over het milieu maar niet te spreken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, dit is een elektrisch auto topic.
Geen topic over milieu, fietsers, voetgangers, vrachtauto's, openbaar vervoer, whatever.

Mijn EV beschikt overigens naast ruitenwissers ook over heel wat veiligheidsopties om voetgangers, fietsers, onoplettend achteropkomend verkeer te detecteren en desnoods zelf tijdig in te grijpen.
En ik heb er ook geen nood aan om die veiligheidsfuncties uit te schakelen. Integendeel. Ze helpen me om bij de les te blijven. _/-\o_

Elektrische auto's - van om het even welke gewichtsklasse - rijden ook niet uit zichzelf andere weggebruikers aan. Doorgaans is dat een gevolg inherent aan de bestuurder van het voertuig.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:35:
Tja, dit is een elektrisch auto topic.
Geen topic over milieu, fietsers, voetgangers, vrachtauto's, openbaar vervoer, whatever.

Mijn EV beschikt overigens naast ruitenwissers ook over heel wat veiligheidsopties om voetgangers, fietsers, onoplettend achteropkomend verkeer te detecteren en desnoods zelf tijdig in te grijpen.
En ik heb er ook geen nood aan om die veiligheidsfuncties uit te schakelen. Integendeel. Ze helpen me om bij de les te blijven. _/-\o_

Elektrische auto's - van om het even welke gewichtsklasse - rijden ook niet uit zichzelf andere weggebruikers aan. Doorgaans is dat een gevolg inherent aan de bestuurder van het voertuig.
ICE auto's wel dan?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Caelorum schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:19:
Uit pure interesse even een 'bierviltje' berekening gemaakt op basis van verbruik dat ik zo even snel kon vinden (voor beide de laagst gevonden waarde gebruikt):

Twizzy: 6.4 kwh/100km
Elekrische stadsbus: 179 kwh/100 km

Dus als je met meer dan 28 man in een stadsbus zit is deze zuiniger dan een Twizzy. En dan stopt die stadsbus ook nog om de haverklap en houdt dan iedereen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard niet maar dat is volledig off topic. :+
Het gaat hier uitsluitend over BEV/elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pierz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:32:
[...]

Uit pure interesse even een 'bierviltje' berekening gemaakt op basis van verbruik dat ik zo even snel kon vinden (voor beide de laagst gevonden waarde gebruikt):

Dus als je met meer dan 28 man in een stadsbus zit is deze zuiniger dan een Twizzy. En dan stopt die stadsbus ook nog om de haverklap en houdt dan iedereen op ;)
Je hebt je een factor 10 misrekend. 17,9 kWh/100km zal een pak dichter bij de waarheid zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:29:
[...]

Je hebt je een factor 10 misrekend. 17,9 kWh/100km zal een pak dichter bij de waarheid zitten.
Voor een stadsbus? Mijn Tesla model 3 gebruikt al iets meer dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
GekkeRipper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
[...]

Ik dacht dat je ironisch die enorme EV als stadsbus beschreef.

Vrachtwagens zitten rond de 100-120 kWh/100km. Kan kloppen voor die stadsbus, zeker bij kage snelheden en veel airco en verwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
[...]

De Ebusco 2.2 (nooit van gehoord) haalt met een accupakket van 350kWh een bereik van 550 km.

Zou dus rond de 63 KWh/100 km zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z74rQSgj_rxaz0ZxqFUcDmMdofs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96UNIYC3VWFXz1CPOxwG5tl9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:51:
[...]

De Ebusco 2.2 (nooit van gehoord) haalt met een accupakket van 350kWh een bereik van 550 km.

[Afbeelding]
Zal wel iets van WLTP zijn, en dit is een langere afstandsbus.
Ebusco is gekend, maar bijna failliet.

Een echt stadstraject is niet te onderschatten, dat zijn meerdere stops per km, deuren open, dicht, optrekken, interieur verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11
jeroenkb schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik geloof er helemaal niks van dat zo'n gevaarte met dat oppervlak en gewicht maar een goede 3 keer zoveel verbruikt als mijn Model 3. En zeker niet vol met 50 man à 4.000kg, de verwarming aan en steeds stoppen en vertrekken. Dan bedoel ik echt verbruik en niet een WLTP test of het equivalent voor bussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Voor wie interesse heeft in het empirisch getest verbruik van e-lijnbussen:
https://www.baav.be/emiss...20tijdens%20het%20opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Pierz schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:32:
[...]

Echter.. Die bus rijdt sowieso wel of jij er nu in zit of niet. Dus het extra verbruik als jij erin rijdt is praktisch nihil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18
GekkeRipper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:27:
[...]

Ik geloof er helemaal niks van dat zo'n gevaarte met dat oppervlak en gewicht maar een goede 3 keer zoveel verbruikt als mijn Model 3. En zeker niet vol met 50 man à 4.000kg, de verwarming aan en steeds stoppen en vertrekken. Dan bedoel ik echt verbruik en niet een WLTP test of het equivalent voor bussen.
Met de route die de gemiddelde stadsbus rijdt verbruikt een Model 3 nog geen 10kWh.
Aërodynamica maakt niet zoveel uit bij lage snelheden.
Rolweerstand is wel rechtevenredig met gewicht, dus die zal flink toenemen, zegge een factor 4?
Optrekken/remmen wordt deels gecompenseerd door regeneratie.
Vooral verwarming in de winter kost inderdaad serieus veel energie, zeker als je elke 3 minuten de deuren open gooit.
Ergens vind ik dan 6x zoveel verbruik vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand nog lid van VER (Vereniging Elektrische Rijders) evrijders.nl en kan oordelen of dit het (nog) waard is? Aan de ene kant vind ik 35€ niet bijzonder duur, maar ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is voor mij persoonlijk als je al wel technisch onderlegd bent en internet bekwaam bent en gerust zelf zaken wilt onderzoeken/uitzoeken en bespreken (zoals op GoT) om je eigen kennis te verbreden. Als ik daarnaast kijk naar de agenda/events die gepland staan of geweest zijn, kan ik ze ook niet bijster interessant noemen als je niet een bovengemiddelde interesse hebt in landelijk of regionaal EV-beleid óf als je nog een (particulier) EV-twijfelaar bent.

Ik heb het gevoel dat dit voor mij persoonlijk als zakelijke EV rijder, zeer weinig biedt. Zie ik wat over het hoofd?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is ietwat optimistisch ;). Zie mijn laatste 20 ritten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAsW8qC_27MnGsQsmUQEHe_nsjg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/gXOKF8nwtdnerYVCo4sBspZN.png?f=fotoalbum_medium

Dat zal gemiddeld eerder op rond de 8 kWh per 100 km liggen. Zal veelal van je rijstijl afhangen. En ik vind rijden in Twizy leuk 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006

[Afbeelding]

Nice!
Volgende keer alleen even achteruit inparkeren. Dat is (bewezen) veiliger bij het wegrijden.
Dat is (ook) de reden dat dat slagschip naast je zo scheef staat: met een voorwaartse slinger kom je zeker niet recht uit. Achteruit lukt dat wel omdat de sturende wielen aan de goede kant zitten.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 18:56
Wat denken jullie: is het verstandig om nu nog snel een EV occasion te halen met 2000 euro subsidie, of kan je beter wachten tot ergens in Q1 de prijzen sowieso verder dalen (door de toestroom van leasewagens op de occasion markt).

Ik twijfel of ik nu moet toeslaan of beter even kan wachten. Ik heb niet bepaald haast, rijd nu een 15 jaar oude Yaris en die houdt het ook nog wel even vol. Ik zou alleen graag de overstap maken naar elektrisch rijden (en ook een iets modernere en luxere auto rijden met Carplay etc).

Mijn budget is zo’n 15K. De actieradius is wel van belang want ik woon in de Achterhoek en rijd voor m’n werk heel het land door. Het zou mooi zijn als ik (ook in de winter) wel zo’n 300KM zou kunnen halen.

Ik kijk bijvoorbeeld rond naar de Huyundai Ioniq of Kona uit 2019/2020. De Ioniq gaat nu bij dealers weg voor zo’n 16K (na subsidie 14K) en dat vind ik een mooie zuinige wagen. De Kona zie ik voor zo’n 20K (na subsidie 18K) dus eigenlijk ligt die buiten budget.. en er komen natuurlijk ook nog kosten bij voor de aanleg van een laadpaal thuis.

Ik zou evt ook nog kunnen wachten of er een goeie aanbieding komt van een Chinees model (nieuw) zoals de Dongfeng Box. Zouden die komend jaar niet gaan stunten (als de SEPP er af is) of gaan ook die prijzen alleen maar stijgen nu de importtarieven worden opgelegd?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@JWPVDW Een Ioniq gaat 300 km in de winter niet halen, een Kona wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
JWPVDW schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
Wat denken jullie: is het verstandig om nu nog snel een EV occasion te halen met 2000 euro subsidie, of kan je beter wachten tot ergens in Q1 de prijzen sowieso verder dalen (door de toestroom van leasewagens op de occasion markt).

Ik twijfel of ik nu moet toeslaan of beter even kan wachten. Ik heb niet bepaald haast, rijd nu een 15 jaar oude Yaris en die houdt het ook nog wel even vol. Ik zou alleen graag de overstap maken naar elektrisch rijden (en ook een iets modernere en luxere auto rijden met Carplay etc).

Mijn budget is zo’n 15K. De actieradius is wel van belang want ik woon in de Achterhoek en rijd voor m’n werk heel het land door. Het zou mooi zijn als ik (ook in de winter) wel zo’n 300KM zou kunnen halen.

Ik kijk bijvoorbeeld rond naar de Huyundai Ioniq of Kona uit 2019/2020. De Ioniq gaat nu bij dealers weg voor zo’n 16K (na subsidie 14K) en dat vind ik een mooie zuinige wagen. De Kona zie ik voor zo’n 20K (na subsidie 18K) dus eigenlijk ligt die buiten budget.. en er komen natuurlijk ook nog kosten bij voor de aanleg van een laadpaal thuis.

Ik zou evt ook nog kunnen wachten of er een goeie aanbieding komt van een Chinees model (nieuw) zoals de Dongfeng Box. Zouden die komend jaar niet gaan stunten (als de SEPP er af is) of gaan ook die prijzen alleen maar stijgen nu de importtarieven worden opgelegd?

Wat zouden jullie doen?
De SEPP voor occasions is afgelopen zomer even weg geweest.
Heb het gevoel dat het weer actief worden van SEPP een remmend effect op de prijsdaling heeft gehad.
Ik vermoed dan ook dat het gat wat ontstaat door het wegvallen van SEPP weer snel overbrugd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
JWPVDW schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
Koffiedik kijken.
Yaay schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:42:
De SEPP voor occasions is afgelopen zomer even weg geweest.
Heb het gevoel dat het weer actief worden van SEPP een remmend effect op de prijsdaling heeft gehad.
Ik vermoed dan ook dat het gat wat ontstaat door het wegvallen van SEPP weer snel overbrugd is.
Maar ik vermoed dan weer dat een prijsdaling van 2000 euro best nog wel een poos kan duren.

Buiten dat, een nog redelijke jonge EV met een bereik van 300 km (in de winter) vinden, uitdaging voor 15k.
Pagina: 1 ... 344 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic