Bedankt voor het meedenken! Misschien moet ik toch nog even doorsparen tot 20K, daarvoor kan je in elk geval een jonge Kona (met 3 fase laden) kopen.. Ivm de range in de winter valt de Ioniq toch af.Zjanzjak schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:55:
[...]
Koffiedik kijken.
[...]
Maar ik vermoed dan weer dat een prijsdaling van 2000 euro best nog wel een poos kan duren.
Buiten dat, een nog redelijke jonge EV met een bereik van 300 km (in de winter) vinden, uitdaging voor 15k.
Hmmm, in dat geval zou ik dan weer een nieuwe Hyundai Inster overwegen, alleen zal die 300 km in de winter denk ik net niet haalbaar kunnen zijn, maar goed is nu wel (nog) te koop voor €18.395.JWPVDW schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:18:
Bedankt voor het meedenken! Misschien moet ik toch nog even doorsparen tot 20K, daarvoor kan je in elk geval een jonge Kona (met 3 fase laden) kopen.. Ivm de range in de winter valt de Ioniq toch af.
Kostprijs is eigenlijk €24.295 maar minus de SEPP €2.950 en de €2.950 bonus van Hyundai dus €18.395.
Alleen, ja, zal je 'em wel dit jaar nog moeten aanschaffen, want SEPP eindigt sowieso eind dit jaar.
En ik denk zelfs dat het potje halverwege december al leeg zal zijn;
Subsidie voor koop van een nieuwe elektrische personenauto
Lastige overwegingen en niet iedereen kan zo maar even 3k extra ophoesten maar het verschil tussen nieuw en gebruikt zou dan, voor mij (want persoonlijk), denk ik wel het stevige nadenken waard zijn.
Je hoeft 'em ook niet gelijk af te rekenen dus in de tussentijd tot levering valt er nog wat te sparen.
Ik zou eerder de Kia E-niro doen dan de ioniq, bij dezelfde prijs. De ioniq is echt krap achterin (en dat kan bij restwaarde van belang zijn). De gebruikte Tesla Model 3 zie ik nog in prijs zakken, daar moet veel aanbod aankomen. (vanwege de run eind 2019)JWPVDW schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:19:
Wat denken jullie: is het verstandig om nu nog snel een EV occasion te halen met 2000 euro subsidie, of kan je beter wachten tot ergens in Q1 de prijzen sowieso verder dalen (door de toestroom van leasewagens op de occasion markt).
Ik twijfel of ik nu moet toeslaan of beter even kan wachten. Ik heb niet bepaald haast, rijd nu een 15 jaar oude Yaris en die houdt het ook nog wel even vol. Ik zou alleen graag de overstap maken naar elektrisch rijden (en ook een iets modernere en luxere auto rijden met Carplay etc).
Mijn budget is zo’n 15K. De actieradius is wel van belang want ik woon in de Achterhoek en rijd voor m’n werk heel het land door. Het zou mooi zijn als ik (ook in de winter) wel zo’n 300KM zou kunnen halen.
Ik kijk bijvoorbeeld rond naar de Huyundai Ioniq of Kona uit 2019/2020. De Ioniq gaat nu bij dealers weg voor zo’n 16K (na subsidie 14K) en dat vind ik een mooie zuinige wagen. De Kona zie ik voor zo’n 20K (na subsidie 18K) dus eigenlijk ligt die buiten budget.. en er komen natuurlijk ook nog kosten bij voor de aanleg van een laadpaal thuis.
Ik zou evt ook nog kunnen wachten of er een goeie aanbieding komt van een Chinees model (nieuw) zoals de Dongfeng Box. Zouden die komend jaar niet gaan stunten (als de SEPP er af is) of gaan ook die prijzen alleen maar stijgen nu de importtarieven worden opgelegd?
Wat zouden jullie doen?
Zelf de DongFeng gekocht voor 20.500 (na subsidie) maar dat is net boven budget begrijp ik. (heb je wel garantie en je gevraagde rijbereik).
Ik heb ook een KIA e-niro gehad, die heeft onder garantie 2x een deel van de aandrijflijn vervangen vanwege lagers oid. (was toen nog vrij nieuw). Gebruikte Elektrische auto's komen met een risico (KIA heeft het supernetjes opgelost, daarom lees je er ook weinig over op forums en zo denk ik). . Ik zou bij een gebruikte kijken naar de accu capaciteit en een capaciteitstest laten uitvoeren als dat kan. Tesla Model 3: weinig ervaring, ben bedacht op de bouw, Elektrisch heb ik er veel vertrouwen in.
Qua prijs Dongfeng: in China lijkt deze ca. 10.000 euro/USD te kosten. Importheffing van 2.000-3.000 . Transport zeg/gok 1.000 euro.. dan kost deze in NL 14.000 euro. De dealer kan er dus zo'n ruim 6.000 euro op verdienen en dan met BTW voor de huidige 23.400 in de etalage zetten. (en de consument krijg bijna 3.000 euro subsidie).Yaay schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:42:
[...]
De SEPP voor occasions is afgelopen zomer even weg geweest.
Heb het gevoel dat het weer actief worden van SEPP een remmend effect op de prijsdaling heeft gehad.
Ik vermoed dan ook dat het gat wat ontstaat door het wegvallen van SEPP weer snel overbrugd is.
ER zit genoeg marge op, maar de concurrenten zijn allemaal (veel) duurder (E-C3 is in de basis karig) en de Inster veel kleiner. Dus waarom zou DongFeng goedkoper worden aangeboden in NL? Als de prijspropositie al prima is? Nog goedkoper om harder tegen de schenen van Europese fabrikanten aan te schoppen en minder te verdienen? Lijkt niet logisch. ..
Ik noemde dan ook specifiek occasions.Pople schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:00:
[...]
Qua prijs Dongfeng: in China lijkt deze ca. 10.000 euro/USD te kosten. Importheffing van 2.000-3.000 . Transport zeg/gok 1.000 euro.. dan kost deze in NL 14.000 euro. De dealer kan er dus zo'n ruim 6.000 euro op verdienen en dan met BTW voor de huidige 23.400 in de etalage zetten. (en de consument krijg bijna 3.000 euro subsidie).
ER zit genoeg marge op, maar de concurrenten zijn allemaal (veel) duurder (E-C3 is in de basis karig) en de Inster veel kleiner. Dus waarom zou DongFeng goedkoper worden aangeboden in NL? Als de prijspropositie al prima is? Nog goedkoper om harder tegen de schenen van Europese fabrikanten aan te schoppen en minder te verdienen? Lijkt niet logisch. ..
Je kan zomaar gelijk hebben dat catalogusprijs van nieuwe Chinese modellen niet snel zullen dalen, mits de prijzen van concurrenten of verhoogde importheffingen daar geen aanleiding toe geven.
Let op dat sommige Kia Niro modellen met buiten de 2000 euro SEPP vallen omdat de prijs net boven 45k viel. De Kona is wellicht een beter vergelijk met de Niro maar heeft minder kofferbakruimtePople schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:55:
[...]
Ik zou eerder de Kia E-niro doen dan de ioniq, bij dezelfde prijs. De ioniq is echt krap achterin (en dat kan bij restwaarde van belang zijn). De gebruikte Tesla Model 3 zie ik nog in prijs zakken, daar moet veel aanbod aankomen. (vanwege de run eind 2019)
Zelf de DongFeng gekocht voor 20.500 (na subsidie) maar dat is net boven budget begrijp ik. (heb je wel garantie en je gevraagde rijbereik).
Ik heb ook een KIA e-niro gehad, die heeft onder garantie 2x een deel van de aandrijflijn vervangen vanwege lagers oid. (was toen nog vrij nieuw). Gebruikte Elektrische auto's komen met een risico (KIA heeft het supernetjes opgelost, daarom lees je er ook weinig over op forums en zo denk ik). . Ik zou bij een gebruikte kijken naar de accu capaciteit en een capaciteitstest laten uitvoeren als dat kan. Tesla Model 3: weinig ervaring, ben bedacht op de bouw, Elektrisch heb ik er veel vertrouwen in.
Ik had een keer ergens vernomen dat een aantal Chinese auto's, met name de goedkopere versies een aantal onderdelen combineerden. Daardoor is de productie goedkoper. Een nadeel van een minder modulaire opbouw is dat als een deel van dat onderdeel stuk is, dat het hele onderdeel vervangen dient te worden. In dat geval zou het kunnen zijn dat dat weer duurder uitpakt dan in een auto waarbij die onderdelen gesplitst zijn in aparte modules.Pople schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:55:
[...]
Ik zou eerder de Kia E-niro doen dan de ioniq, bij dezelfde prijs. De ioniq is echt krap achterin (en dat kan bij restwaarde van belang zijn). De gebruikte Tesla Model 3 zie ik nog in prijs zakken, daar moet veel aanbod aankomen. (vanwege de run eind 2019)
Verder wel een leuke auto om te zien die DongFeng. Het is alleen niet echt een snelle auto en snelladen duurt ook best lang zie ik op ev database. Een verdere reis kan dan wel een ding worden is mijn ervaring.
Ja, onze was 845 euro meer dan 45k. Wel iets om op te letten. (Wist het voor de koop al).Yaay schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:45:
[...]
Let op dat sommige Kia Niro modellen met buiten de 2000 euro SEPP vallen omdat de prijs net boven 45k viel. De Kona is wellicht een beter vergelijk met de Niro maar heeft minder kofferbakruimte
Onzin. De Ioniq is niet krap achterin, je bedoelt waarschijnlijk de Kona.Pople schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:55:
[...]
Ik zou eerder de Kia E-niro doen dan de ioniq, bij dezelfde prijs. De ioniq is echt krap achterin (en dat kan bij restwaarde van belang zijn).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Naast Hyundai (voor de Inster) komt Tesla nu met hetzelfde concept voor de Y, naast de € 2.950 SEPP bonus ook € 2.950 van Tesla erbij. Gaat nu ook vrij rap met het potje, ging eerst in stappen van 2 a 3% per week, deze week ging er 5% vanaf. Nog 10% over. Als deze trend voortzet is het dus over 2 weken leeg.
Vanmiddag proefgereden in de nieuwe Renault R5e maar ik toch ben niet overtuigd want de oude Ioniq rijdt zoveel lekkerder, misschien een kwestie van wennen, maar toch. Bij de eerste rit in de Ioniq was ik wel direct overtuigd.
Meest teleurstellende is toch wel de herrie van de VESS, het is net een schurend geluid bij het wegrijden terwijl het in de Ioniq doodstil is dan wel amper hoorbaar met ingeschakelde VESS. Ook gasgeven gaat veel soepeler in de Ioniq net als het remmen.
Ook het verbruik is een stuk hoger. Op een stuk van een kleine 50km over de snelweg was dat een 15Wh/km tegen 11Wh/km wat ik met de Ioniq zou hebben onder dezelfde omstandigheden. En dat nog bij een lage snelheid want ik denk dat het verschil bij een hogere snelheid nog groter zal zijn. En dan kan de accu wel groter zijn en wat sneller laden maar het voordeel daarvan verdwijnt dan weer grotendeels door het hogere verbruik.
Dan de inruilprijs voor de Ioniq, die is met 7k euro veel te laag, wel gebaseerd op maart 2025. Maar toch, voor mij iig veel te laag om de Ioniq daarvoor in te ruilen. De R5e is daardoor niet direct een no-go maar maar een koop is nog ver weg. Ik benieuwd naar de Inster en hoe die bevalt.
Meest teleurstellende is toch wel de herrie van de VESS, het is net een schurend geluid bij het wegrijden terwijl het in de Ioniq doodstil is dan wel amper hoorbaar met ingeschakelde VESS. Ook gasgeven gaat veel soepeler in de Ioniq net als het remmen.
Ook het verbruik is een stuk hoger. Op een stuk van een kleine 50km over de snelweg was dat een 15Wh/km tegen 11Wh/km wat ik met de Ioniq zou hebben onder dezelfde omstandigheden. En dat nog bij een lage snelheid want ik denk dat het verschil bij een hogere snelheid nog groter zal zijn. En dan kan de accu wel groter zijn en wat sneller laden maar het voordeel daarvan verdwijnt dan weer grotendeels door het hogere verbruik.
Dan de inruilprijs voor de Ioniq, die is met 7k euro veel te laag, wel gebaseerd op maart 2025. Maar toch, voor mij iig veel te laag om de Ioniq daarvoor in te ruilen. De R5e is daardoor niet direct een no-go maar maar een koop is nog ver weg. Ik benieuwd naar de Inster en hoe die bevalt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Interessant om te lezen..! En wat jammer dat ze de Ioniq classic niet hebben doorontwikkeld na 2020, vrijwel alle nieuwe elektrische auto’s zijn een stuk minder zuinig (vooral door de hoge cross-over vorm) en hebben dus zwaardere accu’s nodig om tot dezelfde range te komenPeterZ(on) schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:23:
Vanmiddag proefgereden in de nieuwe Renault R5e maar ik toch ben niet overtuigd want de oude Ioniq rijdt zoveel lekkerder, misschien een kwestie van wennen, maar toch. Bij de eerste rit in de Ioniq was ik wel direct overtuigd.
Hmm, dat is echt exact het tegenovergestelde van de heersende consensus in reviews: de geweldige rijervaring.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:23:
...
Al zullen veel van die reviewers wel een sterke bias hebben voor sportief weggedrag en stevige wegligging, en niet op zachte vering en comfort.
Dat is misschien ook juist de reden dat ik wat teleurgesteld ben omdat iedereen zo positief was in de reviews. Veel hangt natuurlijk af van persoonlijke smaak en voorkeuren. En het is natuurlijk ook mijn ervaring wat niet voor een ander hoeft te gelden. Bovendien is de rijstijl van de meeste reviewers/testers niet mijn rijstijl in het dagelijks gebruik van A naar B.Bartjuh schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
[...]
Hmm, dat is echt exact het tegenovergestelde van de heersende consensus in reviews: de geweldige rijervaring.
Al zullen veel van die reviewers wel een sterke bias hebben voor sportief weggedrag en stevige wegligging, en niet op zachte vering en comfort.
Alleen al het wegrijden vind ik super irritant met dat geluid, maar misschien went zoiets. Geen idee. Verder miste ik al na een kleine 50km wat steun in mijn onderrug, terwijl ik daar vorige week met ruim 2000km komende uit Spanje in de Ioniq geen last van had. Ook persoonlijk natuurlijk. En misschien kan de stoel nog wat beter worden afgesteld. Ik zie het ook als een eerste kennismaking en nog geen definitief nee. Maar kom ik een auto tegen die wel direct past, dan ga ik toch denk ik daar voor.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Geen troll of anti-EV reactie:
Een kennis heeft recent een Tesla model Y gekocht van anderhalf jaar oud. Geen idee wat hij ervoor betaald heeft, maar er staat 25k op de teller. Hij komt van een een 12 jaar oude Volvo die niet zuinig was.
Volgens hem valt de TCO berekening “10-duizenden euro’s” gunstiger uit tov een vergelijkbare ICE..
Nu lijkt me dat sterk, maar ze rijden wel 35k per jaar. Laden op eigen oprit tegen eigen tarief, geen panelen.
Onderschat ik het voordeel van EV of overschat hij het?
Zelf rij ik in een 2018 Jeep Renegade , die kost me zo’n 400/maand ex brandstof, 500 inc brandstof, als dat echt veel goedkoper kan wil ik EV wel overwegen. Maar ik rij maar 10k per jaar en de Jeep heeft alles wat ik wil/nodig heb…
Een kennis heeft recent een Tesla model Y gekocht van anderhalf jaar oud. Geen idee wat hij ervoor betaald heeft, maar er staat 25k op de teller. Hij komt van een een 12 jaar oude Volvo die niet zuinig was.
Volgens hem valt de TCO berekening “10-duizenden euro’s” gunstiger uit tov een vergelijkbare ICE..
Nu lijkt me dat sterk, maar ze rijden wel 35k per jaar. Laden op eigen oprit tegen eigen tarief, geen panelen.
Zelf rij ik in een 2018 Jeep Renegade , die kost me zo’n 400/maand ex brandstof, 500 inc brandstof, als dat echt veel goedkoper kan wil ik EV wel overwegen. Maar ik rij maar 10k per jaar en de Jeep heeft alles wat ik wil/nodig heb…
Ik ben niet zo blij met de verhalen van je kennis. Dat de TCO veel goedkoper uitvalt weten de EV rijders al veel langer maar afgesproken is dat we dit niet delen met de rest van de wereld.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:15:
Zelf rij ik in een 2018 Jeep Renegade , die kost me zo’n 400/maand ex brandstof, 550 inc brandstof, als dat echt veel goedkoper kan wil ik EV wel overwegen. Maar ik rij maar 10k per jaar en de Jeep heeft alles wat ik wil/nodig heb…
Laat de rest maar lekker veel geld kwijt zijn aan hun auto...
https://wren.co/join/Devian
Alleen al qua stroom ga je richting de 5000 euro besparing per jaar (uitgaande van 1 op 10 voor de benzine en 18 per 100 voor de EV) bij 35k km. En dan nog minder onderhoud.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:15:
Geen pro ICE reactie maar dan blijf je toch gewoon met je Jeep rijden.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:15:
Maar ik rij maar 10k per jaar en de Jeep heeft alles wat ik wil/nodig heb…
Het prijsverschil in brandstof (dat naast het verschil in brandstofprijs ook nog eens een nieuwe aankoop moet overbruggen) wordt voordeliger naarmate je meer km per jaar rijdt.
Jouw relatief laag aantal km in een auto waarin je graag rijdt en die het blijkbaar technisch nog goed doet rechtvaardigt de aankoop van een nieuw voertuig dan niet.
Er is nog tijd genoeg om later naar een EV over te schakelen. Ze worden er (eventueel tweedehands) alleen maar goedkoper op.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2024 08:02 ]
@FreakNL lekker rijden wat je fijn vind naar mijn mening.
Als je Jeep goed bevalt en je kan het makkelijk betalen lekker blijven rijden.
ik denk altijd maar Yolo.
Die 7k, was dat het eerste bod? Mijn ervaringen zijn dat het eerste bod vaak zo'n 10% afwijkt tot wat ik er uiteindelijk voor gekregen heb.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:23:
Dan de inruilprijs voor de Ioniq, die is met 7k euro veel te laag, wel gebaseerd op maart 2025. Maar toch, voor mij iig veel te laag om de Ioniq daarvoor in te ruilen.
Anyways, benieuwd naar je ervaring met de Inster!
Eigenlijk heb je je eigen vraag al beantwoord.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:15:
Maar ik rij maar 10k per jaar en de Jeep heeft alles wat ik wil/nodig heb…
Toch wat toevoegingen;
Dat het in de verhouding 'brandstof vs stroom' kosten kan schelen is vaak wel zo, maar toch afhankelijk van wat factoren (waar en hoe laadt je, welke ev, rijstijl, waarheen moet je rijden, etc.).
Hoeveel valt alleen niet te berekenen als gemiddelde.
Puntje onderhoud, in de regel ben je minder kwijt aan een ev, uitzonderingen daargelaten.
Die prijs was wat de handel er voor wilde geven, ze gaan hem niet zelf verkopen. Dus daar viel weinig over te onderhandelen. Maar misschien als je tekent voor een R5e dat ze met iets komen maar dat is nu niet aan de orde. Hij gaf verder ook aan dat gebruikte EV's lastig te verkopen zijn, weinig vraag naar volgens hem.Zjanzjak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:20:
[...]
Die 7k, was dat het eerste bod? Mijn ervaringen zijn dat het eerste bod vaak zo'n 10% afwijkt tot wat ik er uiteindelijk voor gekregen heb.
Dat is ook zeker de bedoeling in principe. Maar ik was nogal “thrown off” door de “10-duizenden euro’s goedkoper uit” opmerking…SpikeHome schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:50:
@FreakNL lekker rijden wat je fijn vind naar mijn mening.
Ik wacht nog wel even af voorlopig.
Die 10-duizenden is ook gewoon onzin.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:39:
[...]
Dat is ook zeker de bedoeling in principe. Maar ik was nogal “thrown off” door de “10-duizenden euro’s goedkoper uit” opmerking…
Ik wacht nog wel even af voorlopig.
Dat kan hij nooit aantonen.
En heel begrijpelijk dat je een goede auto nog niet vervangt, zeker bij beperkt gebruik.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik denk dat als je een auto koopt om hem "op" te rijden dan kan het verschil wel oplopen tot 10-duizenden? Zeg maar 500.000km..alleen in brandstofkosten scheelt het dan al dat bedrag?Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:19:
[...]
Die 10-duizenden is ook gewoon onzin.
En heel begrijpelijk dat je een goede auto nog niet vervangt, zeker bij beperkt gebruik.
Maar vrijwel niemand doet dat.
https://wren.co/join/Devian
Wanneer je selectief wat zaken weglaat en het meest "optimale" scenario neemt, zou je wel op zo'n bedrag uit kunnen komen:Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:19:
[...]
Die 10-duizenden is ook gewoon onzin.
* Alleen laden op eigen opgewekte elektriciteit of wanneer de prijs van elektriciteit negatief is.
* Afschrijving van de Tesla minimaliseren
* Er van uit gaan dat er nooit iets stuk gaat
* Minimaal 15 jaar met de auto blijven rijden
* minimaal 35k per jaar rijden
Het is alleen niet erg realistisch
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Mwoah, je zal versteld staan.PeterZ(on) schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:30:
Dus daar viel weinig over te onderhandelen.
Zit wellicht een kern van waarheid in, en ik kreeg dat ook te horen maar ondanks dat viel er toen nog steeds wat te onderhandelen. In mijn voordeel.PeterZ(on) schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:30:
Hij gaf verder ook aan dat gebruikte EV's lastig te verkopen zijn, weinig vraag naar volgens hem.
Maar goed, moet de aankomende wagen je natuurlijk wel bevallen.
Jammer dat de Inster pas eind dit jaar in de showroom staat, en je dan waarschijnlijk pas een proefrit kan maken, anders had je misschien nog mooi gebruik kunnen maken van die dubbele bonus.
Stel ik wil graag verbruik elektrische auto berekenen zonder van verbruikopgaaf auto zelf af te gaan, maar "laden tot" %'s variëren tussen 70 en 100 % i.v.m. maar 2wekelijks tot 100 % laden, hoe kan je dan beste het werkelijke verbruik per km tussen laadsessies (incl. stikstand -kw's) berekenen ?
beschikbare info:
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
start accu % per sessie
eind accu % per sessie
theoretische range auto = vaste waarde van 438 km
wat ik nu doe is de theoretische range van auto gebruiken om accu% om te rekenen naar begin-km en eind-km van laadsessie, zodat je werkelijk geladen kwh's kan delen door deze theoretisch geladen km's, maar dat blijft een benadering ivm gebruik van theoretische range .....
beschikbare info:
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
start accu % per sessie
eind accu % per sessie
wat ik nu doe is de theoretische range van auto gebruiken om accu% om te rekenen naar begin-km en eind-km van laadsessie, zodat je werkelijk geladen kwh's kan delen door deze theoretisch geladen km's, maar dat blijft een benadering ivm gebruik van theoretische range .....
Bierviltje:Standeman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:30:
[...]
Wanneer je selectief wat zaken weglaat en het meest "optimale" scenario neemt, zou je wel op zo'n bedrag uit kunnen komen:
* Alleen laden op eigen opgewekte elektriciteit of wanneer de prijs van elektriciteit negatief is.
Gezien het feit dat hij die Volvo ook van leeftijd 2 tm 12 heeft gereden ga ik er wel vanuit dat hij met die Tesla ook wel 10 jaar gaat doen. Dus zowel een ICE (20-25k?) als Tesla (35-40k?) zullen naar bijna 0 afschrijven in die tijd... Dan schrijf dit Tesla (15000/10/12) dus 125 meer af per maand. Maar dat zal heus goedgemaakt worden door lagere "brandstof"kosten en minder onderhoud. Maar of het over 10 jaar bekeken 10-duizenden euro's scheelt....
Als je pech hebt dat je een motor of accu pack moet vervangen denk ik niet dat je goedkoper uit bent. Maar dat is lang niet bij alle auto's het geval tot nu toe en dan zal je denk ik wel een paar duizend goedkoper uit zijn.
Voornaamste voordeel van de BEV vs ICE is denk ik voornamelijk de voorspelbaarheid van de onderhoudskosten.
Voornaamste voordeel van de BEV vs ICE is denk ik voornamelijk de voorspelbaarheid van de onderhoudskosten.
Wat wil je nu precies berekenen? je hebt toch alleen deze 2 nodig?Ted038 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:05:
Stel ik wil graag verbruik elektrische auto berekenen zonder van verbruikopgaaf auto zelf af te gaan, maar "laden tot" %'s variëren tussen 70 en 100 % i.v.m. maar 2wekelijks tot 100 % laden, hoe kan je dan beste het werkelijke verbruik per km tussen laadsessies (incl. stikstand -kw's) berekenen ?
beschikbare info:
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
start accu % per sessie
eind accu % per sessie
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
en die heb je. Ik begrijp niet wat die percentages er mee te maken hebben. of wil je per se het verbruik per sessie berekenen?
Voor wat betreft de 2de hands EV's, recent een Fiat 500e gekocht. De betreffende dealer had de nodige uit Duitsland geimporteerd en ze vlogen/vliegen daar bijna de zaak uit.
Ik had natuurlijk liever direct daarna met de Inster gereden voor het beste vergelijk. Dat van die dubbele bonus boeit mij niet zo want als je dat "voordeel" uitsmeert over de jaren dat je de auto hebt maakt het allemaal weinig uit. Daarnaast verwacht ik dat de prijzen van EV's, onder druk van de Chinezen, eerder omlaag dan omhoog gaan. En het allerbelangrijkste is dat de auto aan mijn wensen voldoet.Zjanzjak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:52:
[...]
Jammer dat de Inster pas eind dit jaar in de showroom staat, en je dan waarschijnlijk pas een proefrit kan maken, anders had je misschien nog mooi gebruik kunnen maken van die dubbele bonus.
heb (totaal)km stand per sessie en daarmee werkelijke km tussen sessies, MAAR ik laad bijna nooit tot 100% en dit % fluctueert ....de Peer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:12:
[...]
Wat wil je nu precies berekenen? je hebt toch alleen deze 2 nodig?
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
en die heb je. Ik begrijp niet wat die percentages er mee te maken hebben. of wil je per se het verbruik per sessie berekenen?
DUS volgens jou zou verbruik/km fluctueren met hoe vol je de accu laadt
(immers laden tot 70% verbruikt meer kwh dan tot 100%, terwijl gereden km's tussen sessies hetzelfde blijft)
wil inderdaad het verbruik "TUSSEN" laadsessies meten ipv EEN totaalberbruik over levenduur auto
[ Voor 6% gewijzigd door Ted038 op 13-11-2024 11:30 ]
Dan nogmaals de vraag: waarom zijn die percentages relevant voor je? Je hebt toch de kilometers en hoeveel kWh er geladen is. Meer heb je (volgens mij) niet nodig.Ted038 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:27:
[...]
heb (totaal)km stand per sessie en daarmee werkelijke km tussen sessies, MAAR ik laad bijna nooit tot 100% en dit % fluctueert ....
Huh, nee, dat zei ik niet?DUS volgens jou zou verbruik/km fluctueren met hoe vol je de accu laadt
huh? Nee tot 100% laden verbruikt uiteraard meer stroom dan tot 70% laden. We lijken elkaar totaal niet te begrijpen.(immers laden tot 70% verbruikt meer kwh dan tot 100%, terwijl gereden km's tussen sessies hetzelfde blijft)
ah oke, dat verandert de zaak. ga ik even over nadenken.wil inderdaad het verbruik "TUSSEN" laadsessies meten ipv EEN totaalberbruik over levenduur auto
Ik denk dat die dealer gewoon graag verkoopt?janne_nl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:15:
Voor wat betreft de 2de hands EV's, recent een Fiat 500e gekocht. De betreffende dealer had de nodige uit Duitsland geimporteerd en ze vlogen/vliegen daar bijna de zaak uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2024 11:56 . Reden: Nuance aangebracht ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Haha ja. Ken je dan een dealer/handelaar die niet graag verkoopt?
Vanuit gaande dat percentage van de accu lineair met hoeveelheid kWh die je erin stop loopt.Ted038 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:05:
beschikbare info:
geladen kwh per sessie
km-stand per sessie
start accu % per sessie
eind accu % per sessie
Je pakt de eind accu van de vorige sessie en trekt daar de start accu van de huidige sessie vanaf dat is hoeveel procent accu je hebt verbruikt.
Verschil km stand deze en vorige laadsessie dat is hoeveel je hebt gereden.
Vervolgens pak je verschil tussen start en eind accu van je huidige sessie. Je deelt het aantal kWh van deze sessie door het percentage dan weet je hoeveel kWh een procent is.
Procent accu verbuik tussen beide sessie maal aantal kWh dat een procent is. Dan heb je het verbruik en die deel je weer door aantal km. Of andersom afhankelijk hoe je verbruikt wilt bepalen per km of per kWh.
edit: nog beter is om het aantal kWh van vorige sessie te delen door aantal procent bijgeladen in die sessie.
[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 13-11-2024 12:02 ]
ok, en daarmee voorkom je gebruik van theoretische range, door gebruik formule naar verbruik% x reëel%/kwh = kwh.jouwheld schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:01:
[...]
Vanuit gaande dat percentage van de accu lineair met hoeveelheid kWh die je erin stop loopt.
Je pakt de eind accu van de vorige sessie en trekt daar de start accu van de huidige sessie vanaf dat is hoeveel procent accu je hebt verbruikt.
Verschil km stand deze en vorige laadsessie dat is hoeveel je hebt gereden.
Vervolgens pak je verschil tussen start en eind accu van je huidige sessie. Je deelt het aantal kWh van deze sessie door het percentage dan weet je hoeveel kWh een procent is.
Procent accu verbuik tussen beide sessie maal aantal kWh dat een procent is. Dan heb je het verbruik en die deel je weer door aantal km. Of andersom afhankelijk hoe je verbruikt wilt bepalen per km of per kWh.
edit: nog beter is om het aantal kWh van vorige sessie te delen door aantal procent bijgeladen in die sessie.
maar ivm "beste" benadering zou "ik" wel kwh/reëel% van DEZE sessie gebruiken om zo verbruik DEZE sessie te benaderen. Hiermee is alle gebruikte data van DEZE sessie (tussen laden enalaatste keer en laden laatste keer)
Ik zal het wel niet snappen maar volgens mij wordt iets wat eenvoudig is heel ingewikkeld gemaakt.
Nee. Daarom neem ik die uitspraak ook met een hele grote korrel zoutjanne_nl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:01:
Haha ja. Ken je dan een dealer/handelaar die niet graag verkoopt?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De theoretische range is niet relevant, die moet je sowieso buiten je berekening houden. De rest van je bericht vind ik lastig te ontcijferen. Is moeilijk te volgen zo. Je gooit eenheden en grootheden door elkaar bij je 'formules'.Ted038 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:17:
[...]
ok, en daarmee voorkom je gebruik van theoretische range, door gebruik formule naar verbruik% x reëel%/kwh = kwh.
maar ivm "beste" benadering zou "ik" wel kwh/reëel% van DEZE sessie gebruiken om zo verbruik DEZE sessie te benaderen. Hiermee is alle gebruikte data van DEZE sessie (tussen laden enalaatste keer en laden laatste keer)
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Met alleen de km-stand en de geladen kWh's kun je zoals ik aangaf prima het verbruik in de tijd monitoren, echter weet je dan 'ongeveer' je verbruik per 2 sessies omdat je niet altijd weet welke kWh's in de huidige of in de vorige sessie geladen zijn omdat je soms tot 70% oplaadt en soms tot 100%. Voor mij persoonlijk zou dat prima acceptabel zijn want je kunt nog steeds een mooie grafiek maken die verschillen tussen winter en zomer laat zien bijvoorbeeld.
Echter jij gaf aan het écht per sessie te willen weten, dan kun je inderdaad aannemen dat je Batterijpercentage lineair verband heeft met de geladen kWh's en kun je de aanpak van @jouwheld volgen. Dat is ook niet 100% nauwkeurig, maar waarschijnlijk wel 90%.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-11-2024 12:44 ]
tja, mag graag met cijfertjes spelen, sorryPeterZ(on) schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:25:
Ik zal het wel niet snappen maar volgens mij wordt iets wat eenvoudig is heel ingewikkeld gemaakt.

Ach, heb een paar weken geleden met de berijder van een Tesla Model X taxi staan praten, ding was 6 jaar oud, hij laadde alleen bij de snellader, had een forse hoeveelheid kilometers op de teller staan maar hij bespaarde alleen al 13000 tot 14000 euro per jaar op de brandstof rekening. Extreem geval, maar makes sense.Standeman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:30:
[...]
Wanneer je selectief wat zaken weglaat en het meest "optimale" scenario neemt, zou je wel op zo'n bedrag uit kunnen komen:
Is er een manier om als particulier de accu's te testen?
Ik zag iets van Aviloo, maar dit is meer voor garages.
Ik zoek iets om het te doen tijdens een proefrit om te zorgen dat ik geen auto koop met slechte accu's,
Ik zoek iets om het te doen tijdens een proefrit om te zorgen dat ik geen auto koop met slechte accu's,
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik denk dat die met spek schiet.daemonix schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:44:
[...]
Ach, heb een paar weken geleden met de berijder van een Tesla Model X taxi staan praten, ding was 6 jaar oud, hij laadde alleen bij de snellader, had een forse hoeveelheid kilometers op de teller staan maar hij bespaarde alleen al 13000 tot 14000 euro per jaar op de brandstof rekening. Extreem geval, maar makes sense.
Om 13000€ op brandstof te besparen moet je pakweg 18000€ per jaar aan brandstof uit geven.
Dat is pakweg 9000 liter, en laten we aan nemen dat hij zeer onzuinig rijdt met 10l/100km, dan zou deze taxi zowat 90.000 km per jaar rijden…. En dat 6 jaar…
Overigens, met een X zal je zeker 20 kWh per 100 km verbruiken (inclusief laadverlies), en dan spreken we over 18000kWh. En dat kost dan zowat 5000€.
I call bullshit.
I call you have no clue. Taxi's rijden makkelijk een ton per jaar, zeker dit soort taxi's voor de grotere afstanden. En 1 op 10 is helemaal niet zo bijzonder voor een taxi.Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:51:
[...]
Ik denk dat die met spek schiet.
Om 13000€ op brandstof te besparen moet je pakweg 18000€ per jaar aan brandstof uit geven.
Dat is pakweg 9000 liter, en laten we aan nemen dat hij zeer onzuinig rijdt met 10l/100km, dan zou deze taxi zowat 90.000 km per jaar rijden…. En dat 6 jaar…
Overigens, met een X zal je zeker 20 kWh per 100 km verbruiken (inclusief laadverlies), en dan spreken we over 18000kWh. En dat kost dan zowat 5000€.
I call bullshit.
Enne, je hebt de free supercharging gezien, die hadden de X'en van die leeftijd?
Wat wordt het verschil in netto inlevering op je salaris tussen de nieuwe ID.3 Pro en de Model 3 SR voor jou? Ik zou vooral je keuze hiervanaf laten wegen, en niet op basis van de toename van je huidige leaseauto. Die toename heb je denk ik ook met een nieuwe ID.3 Pro. Verder is de keuze naast financieel gewoonweg persoonlijk. De ene zou meer over hebben voor een ID.3, de ander voor een Model 3. Als ik zo de verhalen hoor over de nieuwe Model 3 Highland, zou ik die zelf zeker hebben gekozen. Ook qua hogere snelheid snelladen i.c.m. lagere verbruik t.o.v. de ID.3 is dit de auto die je sneller weer op weg brengt.Stampertje-w schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:10:
Kiezen tussen Tesla M3 RWD of Tesla M3 RWD LR
Ik mag een nieuwe auto uitzoeken bij de leasemaatschappij. Ik heb de afgelopen drie jaar in een iD.3 pro gereden maar ben blij dat ik 'm in mag gaan ruilen. Het is absoluut een prima auto qua comfort en rijdynamiek maar voor mij is de range helaas te beperkt. Ik rijd regelmatig lange stukken +150km waar op de bestemming geen of nauwlijks laadvoorzieningen zijn en heb dan op de terugweg (met name snachts) een wat zwaardere rechtervoet. Hierdoor sta ik vaak aan de snellaadpaal op momenten dat ik liever in m'n bed lig. Hoewel het geen wereldse problemen zijn levert me dit toch regelmatig de (on)nodige frustratie.
Lang verhaal kort. Ik ben opzoek naar een auto met meer range die me binnen Nederland retour brengt zonder onderweg te moeten snelladen.
Met mijn leasebudget is eigenlijk alleen de M3 een passende keuze. Veel andere auto's met vergelijkbare range zijn significant duurder. Ik ben absoluut geen Tesla fan maar de prijs/range ratio is gewoon (helaas) de beste.
Rest mij de keuze tussen de M3 standard range (513 WLTP) en M3 long range (702 WLTP). Mijn huidige iD.3 heeft een range van 414 WLTP. Hierbij de praktische actieradiussen vanuit EV database:
[Afbeelding]
Waar ik vastloop is of een M3 SR gaat voldoen in mijn behoefte.
I.v.m. lease overschijving is de M3 LR netto €95 per maand duurder om te rijden dan de M3 SR. T.o.v. van mijn huidige auto zullen de netto kosten respectievelijk €95 en €180 hoger zijn per maand voor de SR en LR.
De meerprijs van €95 vindt ik nog acceptabel maar de €180 zijn me eigenlijk net wat te gortig.
Vandaar mijn vraag aan jullie om mee te denken in onderstaande vraag die ik voor mijzelf probeer te beantwoorden:
Is de 100Km die WLTP die de M3 SR biedt voldoende of ga ik toch weer gefrustreerd raken en had ik liever de LR gekozen ondanks de meerprijs?
De overweging om over te gaan naar budget en een benzine occassion heeft zeker al gespeeld maar lijkt niet redelijk i.v.m. de hoge aantal Km's per jaar zowel zakelijk als prive (gemiddeld per jaar 27k zakelijk + 18k prive).
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
Dan moet je wat meer cijfers geven in je openingspost. Trouwens als voorbeeld is dit niet te gebruiken, want de tijd van free supercharging is voorbij.daemonix schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:53:
[...]
I call you have no clue. Taxi's rijden makkelijk een ton per jaar, zeker dit soort taxi's voor de grotere afstanden. En 1 op 10 is helemaal niet zo bijzonder voor een taxi.
Enne, je hebt de free supercharging gezien, die hadden de X'en van die leeftijd?
Maar om aan die afstanden te geraken moet je die auto ook in minstens 2 shiften per dag in zetten.
En of een auto dan echt 6 jaar gebruikt wordt….
Geluidjes kun je kiezen en instellen en volume intern ook.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:17:
[...]
Dat is misschien ook juist de reden dat ik wat teleurgesteld ben omdat iedereen zo positief was in de reviews. Veel hangt natuurlijk af van persoonlijke smaak en voorkeuren. En het is natuurlijk ook mijn ervaring wat niet voor een ander hoeft te gelden. Bovendien is de rijstijl van de meeste reviewers/testers niet mijn rijstijl in het dagelijks gebruik van A naar B.
Alleen al het wegrijden vind ik super irritant met dat geluid, maar misschien went zoiets. Geen idee. Verder miste ik al na een kleine 50km wat steun in mijn onderrug, terwijl ik daar vorige week met ruim 2000km komende uit Spanje in de Ioniq geen last van had. Ook persoonlijk natuurlijk. En misschien kan de stoel nog wat beter worden afgesteld. Ik zie het ook als een eerste kennismaking en nog geen definitief nee. Maar kom ik een auto tegen die wel direct past, dan ga ik toch denk ik daar voor.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Waarom denk je dat de Tesla Model S zo populair was bij Schiphol? https://www.parool.nl/ams...tensief-gebruik~bd3c0a2e/Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:07:
[...]
Dan moet je wat meer cijfers geven in je openingspost. Trouwens als voorbeeld is dit niet te gebruiken, want de tijd van free supercharging is voorbij.
Maar om aan die afstanden te geraken moet je die auto ook in minstens 2 shiften per dag in zetten.
En of een auto dan echt 6 jaar gebruikt wordt….
700.000 ritten voor de hele kudde, meestal 300 kkm op de teller na 3 tot 5 jaar, gratis supercharging.... Je hebt echt geen idee van taxi's. En ja de betreffende auto was 6 jaar oud, dat is in Nederland heel simpel te zien aan het nummerbord.
@Tommie12 een 100.000km/jaar is niet extreem voor een taxi: een vrachtauto kan, met 1 chauffeur binnen de wettelijke normen, al makkelijk over de 140.000km/jaar komen. Bij een max snelheid van <90 km/h.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Nee, dat lukt niet met een vrachtwagen met 1 chauffeur in Europa. De max snelheid is idd 90km/h, maar als een truck een gemiddelde haalt van 60km per werkuur (files, laden/lossen, wachten om gelost te wordne), dan mag je heel tevreden zijn. Aantal werkuren zal rond de 2000 per jaar liggen als je de grenzen van de wetten op zoekt.Peter-036 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:54:
@Tommie12 een 100.000km/jaar is niet extreem voor een taxi: een vrachtauto kan, met 1 chauffeur binnen de wettelijke normen, al makkelijk over de 140.000km/jaar komen. Bij een max snelheid van <90 km/h.
Er zijn er echt weinig die over de 120k gaan, en ik werk in die sector...
Weet je dat zeker of is het een idee? Want na terugkomst van de proefrit waren verkoper en eigenaar benieuwd naar mijn ervaring, en toen ik zei dat ik mij stoorde aan dat VESS geluid kwamen zij niet met deze mogelijke oplossing. Maar als het soort geluid en volume aan te passen zijn zou dit punt verholpen zijn.Kees_frl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:15:
[...]
Geluidjes kun je kiezen en instellen en volume intern ook.
Toch heb ik het wel gehaald!Tommie12 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:23:
[...]
Nee, dat lukt niet met een vrachtwagen met 1 chauffeur in Europa. De max snelheid is idd 90km/h, maar als een truck een gemiddelde haalt van 60km per werkuur (files, laden/lossen, wachten om gelost te wordne), dan mag je heel tevreden zijn. Aantal werkuren zal rond de 2000 per jaar liggen als je de grenzen van de wetten op zoekt.
Er zijn er echt weinig die over de 120k gaan, en ik werk in die sector...
3000 km per week is prima haalbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 13-11-2024 18:36 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Als ik gewoon even wat getalletjes in mn sheetje gooi dan kom ik voor een 2 jaar oude volvo waarmee je 10 jaar lang 35k/jaar rijdt inderdaad al gauw op 100k vs 150k euro TCO, dus die 10-duizenden geloof ik makkelijk.FreakNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:15:
Voor 10k/jaar gaat dat minder hard. En die Jeep heeft inmiddels al lagere afschrijving dan een nieuwe(re) MY natuurlijk.
Ik heb voor de aanschaf van mijn Volkswagen UP gebruik gemaakt van OBD Amigos. Zo zijn er per model vaak wel opties te vinden.Mad-Matt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:48:
Ik ben heel benieuwd of en hoe BYD echt voet aan de grond gaat krijgen in Nederland. Zaterdag was het aardig leeg bij de dealer in Velp, een uur later bij de KIA dealer geweest en daar was het echt super druk.
"Ja maar het is Chinees", hoor ik dan. Ja? En de Volvo EX30 dan? Of de Polestar? Lynk & Co? De electrische Mini Cooper?
De top 6 van best verkochte EV's in Australie bijvoorbeeld bestaat voor de helft uit BYD's.
Zelf heb ik de Dolphin in bestelling via private lease en na tig reviews te hebben bekeken en gelezen kan ik geen andere auto vinden die meer of evenveel biedt voor hetzelfde geld. Alleen de MG4, ook Chinees.
En met minder dan 600 Dolphin's op kenteken in Nederland ben ik ondanks mijn onderzoek toch heel sterk in de minderheid. Hoe kan dat? Is het voornamelijk de angst voor schending van je privacy? Of mis ik iets anders?
"Ja maar het is Chinees", hoor ik dan. Ja? En de Volvo EX30 dan? Of de Polestar? Lynk & Co? De electrische Mini Cooper?
De top 6 van best verkochte EV's in Australie bijvoorbeeld bestaat voor de helft uit BYD's.
Zelf heb ik de Dolphin in bestelling via private lease en na tig reviews te hebben bekeken en gelezen kan ik geen andere auto vinden die meer of evenveel biedt voor hetzelfde geld. Alleen de MG4, ook Chinees.
En met minder dan 600 Dolphin's op kenteken in Nederland ben ik ondanks mijn onderzoek toch heel sterk in de minderheid. Hoe kan dat? Is het voornamelijk de angst voor schending van je privacy? Of mis ik iets anders?
Angst voor het onbekende is absoluut een heel grote reden waarom mensen hier nog BYD links laten liggen, we zijn als mens echte gewoontedieren. Daarnaast is de Dolphin ook nog wel aan de wat hogere kant, met private lease wordt het wel beter, maar veel mensen willen ook geen private lease, en om dan zo'n bedrag af te tikken, is wel heftig!MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:26:
Ik ben heel benieuwd of en hoe BYD echt voet aan de grond gaat krijgen in Nederland. Zaterdag was het aardig leeg bij de dealer in Velp, een uur later bij de KIA dealer geweest en daar was het echt super druk.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Wat de boer niet kent...?MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:26:
Voor mij is het vooral het langzaam laden wat ze niet aantrekkelijk maakt. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik uberhaupt niet naar een Tang ben gaan kijken (want eerlijk is eerlijk, voor 45k ipv 70k is dat wel een complete auto).
Voor veel mensen is dat gewoon te nieuw. Sowieso kopen nog niet zo veel particulieren een EV, en dan ineens een totaal nieuw chinees merk, dat is nogal wat.MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:26:
En ja, BYD is wat goedkoper, maar nog niet goedkoper dan een ICE.
Tesla is al wat gekender, en niet zo veel duurder in basisversie voor de 3 en de Y.
En hopelijk zijn er ook nog wat mensen die zich realiseren dat bij een oorlog tussen de EU en China met Rusland de Chinese overheid die auto's met een paar besluiten allerlei gekke dingen kan laten doen. Ze updaten zichzelf en zijn dus zo als wapens beschikbaar.
Ik beloof je, mocht het zover komen, dan pak ik 'm in in aluminiumfolie.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:53:
En hopelijk zijn er ook nog wat mensen die zich realiseren dat bij een oorlog tussen de EU en China met Rusland de Chinese overheid die auto's met een paar besluiten allerlei gekke dingen kan laten doen. Ze updaten zichzelf en zijn dus zo als wapens beschikbaar.
Ook zal ik een touwtje knopen aan m'n aliexpress drones.
[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 13-11-2024 22:07 ]
Als er een oorlog is tussen EU en China, dan is de auto wel het laatste van je zorgenDDDikkiedik schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:53:
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Hoe dat zo? Een auto is dan misschien nog wel nodiger dan nu. Los daarvan. Als een bom op Rotterdam gecombineerd wordt met 20.000 auto's die op één moment op de rem staan, dan valt er niets meer in aluminiumfolie in te pakken. En dan zijn de auto's een oorlogswapen, dat juist een van je zorgen zou moeten zijn.
Prima om daar grapjes over te maken, omdat er nog een hoop mensen zijn die denken dat mensen als Poetin en Trump maar wat roepen, maar dat de soep zo heet niet gegeten wordt. Zo denken mensen binnen Defensie er in ieder geval over het algemeen niet over. Ik denk dat er veel naïeve mensen rondlopen op deze wereld.
Dus ik begrijp wel dat de EU probeert import van Chinese merken wat te ontmoedigen.
Prima om daar grapjes over te maken, omdat er nog een hoop mensen zijn die denken dat mensen als Poetin en Trump maar wat roepen, maar dat de soep zo heet niet gegeten wordt. Zo denken mensen binnen Defensie er in ieder geval over het algemeen niet over. Ik denk dat er veel naïeve mensen rondlopen op deze wereld.
Dus ik begrijp wel dat de EU probeert import van Chinese merken wat te ontmoedigen.
Nee, want dan ben ik dood, ook al woon ik ver van Rotterdam.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:17:
Hoe dat zo? Een auto is dan misschien nog wel nodiger dan nu. Los daarvan. Als een bom op Rotterdam gecombineerd wordt met 20.000 auto's die op één moment op de rem staan, dan valt er niets meer in aluminiumfolie in te pakken.
Los van het feit dat ik daar echt helemaal niet bang voor ben, want zo ver gaat het niet komen in de 6 jaar dat ik die auto private lease, waarom zou dat juist bij een BYD gebeuren? En niet bij een Volvo Ex30 of electrische mini?
Wat dan grappig is, is dat half EV rijdend Nederland in een voertuig rijdt met dezelfde mogelijkheden die gebouwd is door iemand die heel veel invloed heeft bij die leuke nieuwe president van de VS. Maar dat mag natuurlijk wel gewoon.
@MartijnA3 je kan mensen niet aanspreken op hun aankoopgedrag op iets wat plaatsvond nadat ze de aankoop hebben gedaan.
Wat je wel kan doen is mensen aanspreken op het feit dat ze rechtstreeks geld overhandigen aan een Chinees die gesubsidieerde auto's dumpt als economische aanval op 1 van de belangrijkste industrieën in Europa. Een bedrijf dat zoals alle andere grote bedrijven in China een stil persoon aan de tafel heeft zitten bij alle belangrijke gebeurtenissen (de macht van de Chinese regering gaat ver).
Ik maak ook liever geen geld over (en zeker niet direct) aan een land dat allerlei misdaden begaat zoals het uitroeien van de Oeigoeren.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan waarom ik persoonlijk het onethisch vind om een auto van een Chinees merk te kopen. Maar ik snap dat sommige mensen liever naar hun portomonee kijken. En dat is ook prima. Je kan pas aan ethiek denken als je zelf kan overleven. Dus als je keuze is tussen blijven leven en een Chinese BEV of dood gaan en een Europese BEV (ook al komf het indirect uit China), dan vooral voor de Chinese gaan! (En ja dit is bewust zo extreem opgeschreven.)
Wat je wel kan doen is mensen aanspreken op het feit dat ze rechtstreeks geld overhandigen aan een Chinees die gesubsidieerde auto's dumpt als economische aanval op 1 van de belangrijkste industrieën in Europa. Een bedrijf dat zoals alle andere grote bedrijven in China een stil persoon aan de tafel heeft zitten bij alle belangrijke gebeurtenissen (de macht van de Chinese regering gaat ver).
Ik maak ook liever geen geld over (en zeker niet direct) aan een land dat allerlei misdaden begaat zoals het uitroeien van de Oeigoeren.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan waarom ik persoonlijk het onethisch vind om een auto van een Chinees merk te kopen. Maar ik snap dat sommige mensen liever naar hun portomonee kijken. En dat is ook prima. Je kan pas aan ethiek denken als je zelf kan overleven. Dus als je keuze is tussen blijven leven en een Chinese BEV of dood gaan en een Europese BEV (ook al komf het indirect uit China), dan vooral voor de Chinese gaan! (En ja dit is bewust zo extreem opgeschreven.)
En dit vind ik dus echt bizar om te lezen. Volvo is in Chinese handen, maar dat is geen probleem. Om over de rest maar niet te spreken.Caelorum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:00:
https://www.autoweek.nl/a...-komen-stiekem-uit-china/
Overigens stopt Tesla ook een BYD accu in z'n achterwiel aangedreven model Y.
En dan hebben we het alleen nog maar over auto's, welke elektronica komt er tegenwoordig niet uit China?
Ik stelde mijn originele vraag niet om een heftige discussie te starten, maar dit is wel erg selectief. Alsof ik nu indirect schuldig zou zijn aan het uitroeien van de Oeigoeren alleen omdat ik voor een Chinese auto kies. En de rest was zijn handen in onschuld? Met een huis vol producten waar "made in china" op staat. Laat me niet lachen.
Ik begrijp het wel hoor. Ik zou ook geen Chinese EV kopen, te veel onzekerheid (afschrijving, beschikbaarheid/levertijd van onderdelen, ondersteuning vanuit dealers etc.). Daarom rij ik een MG4 via private leaseMartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:26:
Wellicht over een paar jaar wel, als ze ook op de 2e hands markt aanwezig zijn. Ik zie b.v. zo'n Dongfeng Boxy wel als een ideale 2e auto (of een Hyundai Inster).
Vaak bu'j te bang!
Je ontkomt er niet meer aan @MartijnA3, maar het feit dat je moet kiezen tussen twee kwaden maakt het nog niet ok het ergste te kiezen. En nee ik zeg niet dat je schuldig bent. Wel dat je met het kopen van een Chinese auto zeker wel bijdraagt aan bepaalde zaken. En het is goed om daar bewust van te zijn, zodat je daar gewoon een weloverwogen keuze in kan maken.
Het is een beetje als de cacao van vroeger of de latere hazelnoten. Toen lieten mensen het ook staan en later kreeg je meer keuze, maar zag je mensen alsnog voor de goedkopere gaan. Bewustwording is zaak.
Het is een beetje als de cacao van vroeger of de latere hazelnoten. Toen lieten mensen het ook staan en later kreeg je meer keuze, maar zag je mensen alsnog voor de goedkopere gaan. Bewustwording is zaak.
[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 14-11-2024 00:02 ]
Min en min is plus toch
Vaak bu'j te bang!
Is het ook niet gewoon een kwestie van smaak? Ik heb in onze zoektocht naar een auto echt wel naar de Chinese merken gekeken en geen van allen doen ze mijn hart sneller kloppen. Zeker van binnen vind ik het vaak erg kitscherig en niet gericht op wat Europese consumenten mooi vinden en/of gewend zijn. Als ik als voorbeeld de Atto neem van BYD, dan vind ik die echt afzichtelijk aan de binnenkant met die rare rode draadjes. Ook van buiten doet die auto me helemaal niets en hetzelfde geldt voor de MG-auto's. En ik vermoed dat dat niet alleen voor mij geldt.
Voor veel mensen is het aanschaffen van een auto minder rationeel dan je zou denken. Gevoel bij een auto geeft toch wel vaak de doorslag en als het interieur en exterieur je niet aanstaan, dan kan een wagen nog zo compleet zijn, dan wordt het hem niet.
Voor veel mensen is het aanschaffen van een auto minder rationeel dan je zou denken. Gevoel bij een auto geeft toch wel vaak de doorslag en als het interieur en exterieur je niet aanstaan, dan kan een wagen nog zo compleet zijn, dan wordt het hem niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Smoonshine op 14-11-2024 08:18 ]
uhm...
Je gaat wel erg ver in je doemdenken.DDDikkiedik schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:17:
Hoe dat zo? Een auto is dan misschien nog wel nodiger dan nu. Los daarvan. Als een bom op Rotterdam gecombineerd wordt met 20.000 auto's die op één moment op de rem staan, dan valt er niets meer in aluminiumfolie in te pakken. En dan zijn de auto's een oorlogswapen, dat juist een van je zorgen zou moeten zijn.
Een slimme hacker kan ook BMW binnen dringen, en op die manier alles plat leggen...
Trouwens, ook de iX3 bv is gebouwd in China.
Het lijstje met auto's die 90%+ europees zijn is echt niet zo lang.
Laat defensie maar werken aan een strategie om dat 'overnemen' van auto's uit regio's buiten Europa te beletten of te controleren. Dat is voor mij het laatste criterium.
Al zou ik momenteel ook geen nieuwe Tesla meer kiezen, en ik hoop echt dat de europese autoindustrie dit als een opportuniteit kan aan grijpen om terug in de race te komen. Al moeten ze dan eerst nog echt door het tranendal.
Aviloo wil ik nog eens, gewoon om het kan, laten komen om mijn eigen auto te testen. Ben wel benieuwd hoe dat precies in z'n werk gaat.Mad-Matt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:48:
Maar daar kun je niks mee als je komt te shoppen, want daarvoor heb je de tijd niet. Beste informatie in korte tijd verkrijg je via een OBD scanner. Welke waarden je eruit kunt halen is wel verschillend. Maar met (bijvoorbeeld) Car Scanner app en een OBDLink CX kom je vaak een heel eind qua informatie. Dat is echter ook maar een momentopname, niet gecorrigeerd voor seizoen etc.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze een rapport van een batterijtest (zoals die van Aviloo) leveren bij de auto. Het is toch een belangrijk stuk bij de koop van een auto. Als dat er niet is, kun je het gebruiken als onderhandelpunt. De koop sluiten, onder voorwaarde van zo'n accutest. Als de capaciteit minder is dan (bijvoorbeeld) 90%, dat je dan kunt ontbinden.
Bij nieuwere auto's hoef je je naar mijn mening niet zo'n zorgen te maken om degradatie, pas vanaf een jaar of vijf wordt het een stukje belangrijker.
Is er iemand hier die al eens zo'n Aviloo test heeft gedaan op z'n eigen auto?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Er zijn tegenwoordig maar echt weinig nieuwe auto's waarvan mijn hart sneller gaat kloppen, Europese en Aziatische merken inclusief. Een hoop is SUV/coupe achtige eenheidsworstSmoonshine schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:16:
Is het ook niet gewoon een kwestie van smaak? Ik heb in onze zoektocht naar een auto echt wel naar de Chinese merken gekeken en geen van allen doen ze mijn hart sneller kloppen. Zeker van binnen vind ik het vaak erg kitscherig en niet gericht op wat Europese consumenten mooi vinden en/of gewend zijn. Als ik als voorbeeld de Atto neem van BYD, dan vind ik die echt afzichtelijk aan de binnenkant met die rare rode draadjes. Ook van buiten doet die auto me helemaal niets en hetzelfde geldt voor de MG-auto's. En ik vermoed dat dat niet alleen voor mij geldt.
Vaak bu'j te bang!
Ik snap wat je zegt en dat zal inderdaad meespelen. Maar de Dolphin is veel minder uitgesproken (in NL alleen een donker interieur te verkrijgen) En ik was zelf echt positief verbaasd over het interieur. Maar absoluut, smaken verschillen. Ik snap mensen niet bijvoorbeeld die een Dacia kopen.Smoonshine schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:16:
@SmoonshineMartijnA3 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:19:
[...]
Ik snap wat je zegt en dat zal inderdaad meespelen. Maar de Dolphin is veel minder uitgesproken (in NL alleen een donker interieur te verkrijgen) En ik was zelf echt positief verbaasd over het interieur. Maar absoluut, smaken verschillen. Ik snap mensen niet bijvoorbeeld die een Dacia kopen.
De BYD is nu ook niet direct een auto waar ik voor zou vallen, maar een Polestar, XPeng en Nio vind ik absoluut geen verkeerde auto's, en die hebben een mooi interieur.
Maar... dat zijn 100% chinese auto's.
En wat Dacia betreft, geen grote fan, maar hun vooruitgang is opmerkelijk. De nieuwe Duster vind ik al véél mooier dan de eerste versies, al zijn ze ondertussen ook duurder geworden.
Klopt, maar als ik bijvoorbeeld de auto's van Volvo, Stellantis, Renault etc. bekijk dan vind ik die toch wel luxer ogen dan de gemiddelde Chinese auto (met de nadruk op ogen). Het interieur oogt netter, de lijnen van de auto's en de afwerking ogen verfijnder ten opzichte van de Chinese nieuwe merken. Daar komt denk ik nog bij op dat mensen gevoelig zijn voor het merk. Vertellen dat je een Volvo EX30 hebt gekocht voelt toch net wat beter dan een Zeekr 1, ondanks dat ze op hetzelfde onderstel staan en grotendeels dezelfde software hebben.-tom-562 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:13:
[...]
Er zijn tegenwoordig maar echt weinig nieuwe auto's waarvan mijn hart sneller gaat kloppen, Europese en Aziatische merken inclusief. Een hoop is SUV/coupe achtige eenheidsworst
uhm...
Het is heel makkelijk om jezelf het paradigma van ethiek te vinden en het is ook heel makkelijk, zo zijn onze breinen ook ontwikkeld om een "outside" groep de incarnatie van de duivel te vinden.Caelorum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:00:
@MartijnA3 je kan mensen niet aanspreken op hun aankoopgedrag op iets wat plaatsvond nadat ze de aankoop hebben gedaan.
Je kan iets onethisch vinden, maar dat maakt het nog niet onethisch. In de westerse wereld doen we ook heel veel misdaden (denk aan onze omgang met dieren
Daarnaast vind ik het veel meer onethisch hoe de Legacy auto met EVs zijn omgegaan, en ook hoe we de werknemerschap hebben ingericht, zodat nieuw talent geen kans heeft. Dat is pas onethisch.
Als de overheid nou eens wat doet aan regels, innovatie en het steunen van nieuwe bedrijven, dan zal ik met alle liefde een auto kopen die in Europa is gemaakt.
Maar het begint met goede producten maken, en dan volgen de consumenten vanzelf. En ik steun liever een BYD (Buffett is groot aandeelhouder
In ieder geval, het is niet zo simpel om te zeggen dat mensen niet nadenken over ethiek en een auto kopen die in China is gemaakt. Daarnaast hebben veel Chinese bedrijven ook weterse investeerders. Mijn stelling is dat op dit moment een "Chinese" auto kopen, ethischer is dan een auto van Legacy auto.
Wie bepaalt wat "het ergste" is? Je pikt een Chinees automerk er nu uit als een boosdoener, maar hoe is China überhaupt in deze positie gekomen? Daar hebben we toch met zn allen jaren en jaren aan meegewerkt?Caelorum schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:00:
Je ontkomt er niet meer aan @MartijnA3, maar het feit dat je moet kiezen tussen twee kwaden maakt het nog niet ok het ergste te kiezen.
Zoals gezegd, Tesla werkt samen met BYD, de grote Louwman groep staat achter BYD, heb je daar met een spandoek voor de deur gestaan toen dit in 2022 bekend werd gemaakt?
Dat suggereerde je wel.En nee ik zeg niet dat je schuldig bent.
Datzelfde geldt gewoon voor iedereen die producten koopt die in China worden gemaakt.Wel dat je met het kopen van een Chinese auto zeker wel bijdraagt aan bepaalde zaken. En het is goed om daar bewust van te zijn, zodat je daar gewoon een weloverwogen keuze in kan maken.
80% van alle Nederlandse zonnepanelen komt uit China. Waarom moet ik me bewust zijn van een Chinese auto en kraait er geen haan naar de zonnepanelen die op mijn dak liggen?
Inmiddels zijn we op een punt belandt dat wanneer je een Tesla koopt, je op die manier ook kan zeggen dat je een man steunt die er nogal dubieuze ideeën en ideologieën op na houdt
Vaak bu'j te bang!
Klopt, en om die reden zou een Tesla ook een paar punten verliezen als ik mijn ranking maak.-tom-562 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:40:
Inmiddels zijn we op een punt belandt dat wanneer je een Tesla koopt, je op die manier ook kan zeggen dat je een man steunt die er nogal dubieuze ideeën en ideologieën op na houdt
Waar ik op hoop:
- vernieuwde Q4 of A4 Station met betere software en wat cleaner interieur
- Een nieuwe Merc EQC die als station uitgevoerd is, of wat compacter is dan de oude met minder posh interieur en betere efficientie en batterij
- de opvolger van de BMW 3 in station of compacte SUV versie. (de zogenaamde Neue Klasse)
- VOLVO EX60 als die in Zweden gebouwd wordt
- ...
Als die allemaal op de markt komen en een beetje correct geprijsd worden, dan kan Tesla het in Europa toch wat moeilijker krijgen verwacht ik. Tenzij .... ze echt de FSD op de markt krijgen, dan hoef ik misschien zelfs geen eigen auto meer.
Dat is voor mij inderdaad een reden om Tesla niet eens in mijn overweging mee te nemen, ondanks dat je er nu erg gunstig een kunt rijden.-tom-562 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:40:
uhm...
Ik had dit antwoord wel verwacht, maar ik heb geen zin in een "maar zij doen het ook". Dat je moet kiezen tussen twee kwaden of dat je de parameters van je afweging anders maakt, prima, zolang je het maar bewust doet.Ecological schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:25:
[...]
Het is heel makkelijk om jezelf het paradigma van ethiek te vinden en het is ook heel makkelijk, zo zijn onze breinen ook ontwikkeld om een "outside" groep de incarnatie van de duivel te vinden.
Je kan iets onethisch vinden, maar dat maakt het nog niet onethisch. In de westerse wereld doen we ook heel veel misdaden (denk aan onze omgang met dieren), maar daar hebben we het niet over.[...]
En of iets ethisch is of niet is nu net wel iets heel erg persoonlijk. Er is niet 1 ethiek en dus ook niet mogelijk te zeggen of iets wel of niet ethisch is voor een ander. Daarom zei ik ook dat is het persoonlijk onethisch vind.
Dat is voor mij nu net weer dus geen overweging[...]
Daarnaast vind ik het veel meer onethisch hoe de Legacy auto met EVs zijn omgegaan, en ook hoe we de werknemerschap hebben ingericht, zodat nieuw talent geen kans heeft. Dat is pas onethisch.
Nog even los van dat het geen BYD vs Volkswagen keuze is, maar er ook tal van andere merken en meerdere andere bedrijven zijn. Het gaat niet om dat het geld in China komt, want dat komt het voor een deel sowieso wel. Het gaat om het signaal dat je afgeeft. Zolang jij niet koopt van een bedrijf dat de intentie wel goed heeft zal er sowieso niets veranderen. Koop jij bijv. van een Renault, dan gaat enorm veel geld naar China, maar het geeft Renault wel de kans om productie te verschuiven naar een ander land, en om te zien dat hun intentie die ze propageren (human first) zin heeft.[...]
Als de overheid nou eens wat doet aan regels, innovatie en het steunen van nieuwe bedrijven, dan zal ik met alle liefde een auto kopen die in Europa is gemaakt.
Maar het begint met goede producten maken, en dan volgen de consumenten vanzelf. En ik steun liever een BYD (Buffett is groot aandeelhouder) dan een Volkswagen. Ik word nog steeds vergast door hun diesels soms. [...]
Mooie stelling, onderbouw hem maar. Ik zeg ook niet dat mensen niet nadenken als ze een auto uit China kopen. Ik denk wel dat veel mensen bij die beslissing altijd weer even voor het gemak vergeten wat voor shit China uithaalt met de eigen bevolking, maar ook op andere werelddelen. Daarnaast gaf ik in mijn reacties ook aan dat soms mensen bewust in mijn ogen onethisch handelen en soms om hele begrijpbare redenen. Daarnaast heb je altijd nog een groep mensen (zeker in de huidige maatschappij) die in mijn ogen onethisch handelen, maar daar ook echt geen problemen mee hebben. En daar kennen we allemaal voorbeelden van, zoals de (vroegere) bankiers.[...]
In ieder geval, het is niet zo simpel om te zeggen dat mensen niet nadenken over ethiek en een auto kopen die in China is gemaakt. Daarnaast hebben veel Chinese bedrijven ook weterse investeerders. Mijn stelling is dat op dit moment een "Chinese" auto kopen, ethischer is dan een auto van Legacy auto.
Definieer "we"? Daarnaast, waarom zou het nu ineens wel goed zijn alleen maar omdat je in het verleden eraan mee gewerkt hebt? Dat is een beetje een stelling van: in het verleden hebben we veel CO2 gebruikt en bijgedragen aan het klimaatprobleem, dus dan mag het nu ook. Beetje vreemde gedachtegang IMO?MartijnA3 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:35:
[...]
Wie bepaalt wat "het ergste" is? Je pikt een Chinees automerk er nu uit als een boosdoener, maar hoe is China überhaupt in deze positie gekomen? Daar hebben we toch met zn allen jaren en jaren aan meegewerkt?[...]
Wat heb ik met Tesla en Louwman te maken? Ik rijd een Tesla die is aangeschaft bij Tesla voordat die samenwerking is aangegaan en ik heb werkelijk waar niets met de Louwman groep te maken? Dus waarom zou ik daar voor de deur moeten hebben gestaan?[...]
Zoals gezegd, Tesla werkt samen met BYD, de grote Louwman groep staat achter BYD, heb je daar met een spandoek voor de deur gestaan toen dit in 2022 bekend werd gemaakt?[...]
Nee.[...] Dat suggereerde je wel. [...]
1) Hoezo kraait er geen haan naar? Ik dacht dat we niet voor niets importheffingen hadden? Die zijn echt niet gekomen omdat iemand in de top van de EU vond dat ze er moesten komen. Die zijn er na signalen uit de maatschappij (en met name bedrijfsleven) gekomen,[...]
Datzelfde geldt gewoon voor iedereen die producten koopt die in China worden gemaakt.
80% van alle Nederlandse zonnepanelen komt uit China. Waarom moet ik me bewust zijn van een Chinese auto en kraait er geen haan naar de zonnepanelen die op mijn dak liggen?
2) Dit is weer dezelfde "maar dat gaat ook fout, dus hier mag het dan ook fout gaan" instelling. Ik snap daar werkelijk waar nooit wat van.
Heb je je wel eens verdiept in eigenaren/directeuren van andere automerken?Smoonshine schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:59:
[...]
Dat is voor mij inderdaad een reden om Tesla niet eens in mijn overweging mee te nemen, ondanks dat je er nu erg gunstig een kunt rijden.
Een auto bezitten zal erg lastig voor je worden....
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Niet alleen een auto.pjot1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:46:
[...]
En een elektrische auto zonder accupack staat ook maar een beetje in de weg.
Haha, dat geloof ik graag. Alleen komen die directeuren niet bijna dagelijks in het nieuws met absurde dingen die ze gezegd hebben. Maar inderdaad, zo is er overal wel iets "slechts" te vinden. We private leasen ook momenteel, dus technisch gezien ben ik geen auto-eigenaarpjot1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:46:
[...]
Heb je je wel eens verdiept in eigenaren/directeuren van andere automerken?
uhm...
nvt
[ Voor 181% gewijzigd door alexbl69 op 14-11-2024 15:11 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Volgende staat in de OP :
" Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!"
" Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!"
Zeker en vergeet niet dat bij verkoop of inruil die Volvo vast een hogere waarde heeft dan die Chinese Zeekr. Dus ook economisch geredeneerd is een Chinese auto een keuze met risico.Smoonshine schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:23:
[...]
Klopt, maar als ik bijvoorbeeld de auto's van Volvo, Stellantis, Renault etc. bekijk dan vind ik die toch wel luxer ogen dan de gemiddelde Chinese auto (met de nadruk op ogen). Het interieur oogt netter, de lijnen van de auto's en de afwerking ogen verfijnder ten opzichte van de Chinese nieuwe merken. Daar komt denk ik nog bij op dat mensen gevoelig zijn voor het merk. Vertellen dat je een Volvo EX30 hebt gekocht voelt toch net wat beter dan een Zeekr 1, ondanks dat ze op hetzelfde onderstel staan en grotendeels dezelfde software hebben.
alexbl69 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:22:
[...]Na het lezen van de post van @Ted038 voorgaande post maar verwijderd
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
BYD is inderdaad erg prijzig in private lease. Een Seal U van net onder de SEPP-grens kost maar liefst 750 euro/maand, terwijl bijvoorbeeld een Mini Countryman Electric van dezelfde prijs rond de 560 euro/maand kost. (beiden 48 mnd, met 10.000km/jr).Ecological schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:32:
[...]
Angst voor het onbekende is absoluut een heel grote reden waarom mensen hier nog BYD links laten liggen, we zijn als mens echte gewoontedieren. Daarnaast is de Dolphin ook nog wel aan de wat hogere kant, met private lease wordt het wel beter, maar veel mensen willen ook geen private lease, en om dan zo'n bedrag af te tikken, is wel heftig!
Die Volvo is ook een chinese autojdbiggelaa schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:08:
[...]
Zeker en vergeet niet dat bij verkoop of inruil die Volvo vast een hogere waarde heeft dan die Chinese Zeekr. Dus ook economisch geredeneerd is een Chinese auto een keuze met risico.

Ja, maar ik denk toch ook dat die zijn waarde beter gaat houden dan een Zeekr, BYD of zo.
Al gaat het dan bij velen dat er nog een 'gekende' dealer en een gekend merk achter staat.
Er zijn nogal wat factoren die mee spelen in de opbouw van vertrouwen in een merk, en rationaliteit staat daar niet helemaal bovenaan.
De Atto 3 die we rijden was anders onder de 500 euro per maand (en mist alleen stuurverwarming, brrrr)Of-Aaargh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:16:
[...]
BYD is inderdaad erg prijzig in private lease. Een Seal U van net onder de SEPP-grens kost maar liefst 750 euro/maand, terwijl bijvoorbeeld een Mini Countryman Electric van dezelfde prijs rond de 560 euro/maand kost. (beiden 48 mnd, met 10.000km/jr).
Tja, dat vinden velen in de VS inmiddels ook…-tom-562 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:40:
:strip_exif()/f/image/n9iHKpeAyyUxIc6qJdY9sMEp.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh nee, sterkte.daemonix schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:32:
[...]
De Atto 3 die we rijden was anders onder de 500 euro per maand (en mist alleen stuurverwarming, brrrr)
(Stuurwiel verwarming is geweldig!)
Klopt helemaal. Maar dan is ook hier een Mini Cooper met vergelijkbare catalogusprijs weer 100 euro goedkoper in private lease (399 euro/maand bij 48mnd en 10.000km/jr).daemonix schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:32:
[...]
De Atto 3 die we rijden was anders onder de 500 euro per maand (en mist alleen stuurverwarming, brrrr)
Is die wel vergelijkbaar, de Atto 3 is verder helemaal compleet namelijk met 12.000 km/jaar bij 48 maanden. Vergelijkbare catalogus prijs wil helemaal niet zeggen dat de uitrusting gelijkwaardig is.Of-Aaargh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:58:
[...]
Klopt helemaal. Maar dan is ook hier een Mini Cooper met vergelijkbare catalogusprijs weer 100 euro goedkoper in private lease (399 euro/maand bij 48mnd en 10.000km/jr).
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic