JeroenE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:49:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd. Met de Prius hebben ze destijds een goede auto neergezet, maar door de jarenlange focus op waterstof lijken ze dat allemaal vergeten te zijn. In de zin dat dit model bij mij heel erg overkomt als een poging om toch een BEV neer te zetten, maar dan zo slecht dat ze over 3 jaar kunnen roepen dat niemand op een BEV zit te wachten en dat ze toch aan de FCEV blijven werken.
Ik zag trouwens laatst een Mirai rijden op de A27, maar die nam de eerste de beste afslag (Nieuwegein) dus lang kon ik er niet naar kijken.
Moet je eens in provincie Groningen zijn, daar rijden er super veel Mirai's rond en Hyundai Nexo. Het is hier 1 grote circle jerk van waterstof aanbidders.
Maar goed het is allemaal lease, met waterstof betaald door de zaak. Dus de echte minpunten voelen ze niet. Zoals: Hoge aanschafprijs, hoge onderhoudskosten, hoge waterstof kosten e.d.
Het is ook allemaal beetje voor de show. Er zijn echt heel veel van die "Boomer Managers" op linkedin die vaak niet echt een natuurkundige achtergrond hebben, meer van die bestuurlijke rolletjes waar ze vroeger zijn ingerold. En die mogen dan beslissingen maken over dingen, en omdat die boomers vaak conservatieve denkwijze erop na houden, en dat in combinatie met slechte natuurkundige kennis.. Dan kom je uit op Waterstof aanbidding. Kleine notitie: Ik ben voor groen waterstof als half fabrikaat, niet als energiedrager. (Domste wat er is dat laatste)
Ik kan me hier vooral over opwinden dat er zoveel publiekelijk geld naar toe gaat, waar een lobby achter zit genaamd "Hydrogen Europe" die letterlijk lobbyed om ons belasting geld af te troggelen om in nutteloze projecten te stoppen die totaal geen toekomst hebben.
Ook dat hele waterstof om je huis te verwarmen. Eigenlijk moet iedereen die iets met waterstof doet of keuzes maakt eerst verplicht een les thermodynamica krijgen en wat basis natuurkunde lessen krijgen, en dat in combinatie met economische lessen.
Waterstoftanks die niet gerecycled kunnen worden, en na 10 a 15 jaar vervangen moeten worden. De fuelcells die enorm duur zijn. Mirai fuelcell kost 30.000 dollar als je die wil vervangen. Een fuel cell op zichzelf is al veel duurder dan een high end 100kWh batterij. Veel mensen weten dat niet hoe duur een fuel cell is. De Mirai kost ook veel meer om te maken dan dat ze hem verkopen als ik zo naar de basis onderdelen kijk.
Ik ben ook maar half half positief over NCM batterijen, dus batterijen met kobalt en andere dure grondstoffen. En ben zeer positief over waar CATL heen gaat. Natrium-Ion batterijen e.d. LFP heeft ook veel pluspunten die voor mij belangrijk zijn: Betaalbaarheid, veel cycles, geen kobalt, geen nikkel.
Gewicht, en energiedichtheid zijn 2 minpuntenvan LFP. Maar Tesla zorgt er voor dat de auto zelf zeer licht is, zodat het batterij gewicht een kleinere issue is. En daarnaast zorgt Tesla voor efficientie zodat de energiedichtheid van deze accu een kleiner probleem is. Ik persoonlijk vind de RWD modellen van Tesla, gewoon geniaal en de weg waar EV's naar toe moeten.
Alle batterijen met nikkel en kobalt mogen van mij weg gaan. LFP is beter voor het milieu om te maken, en om te gebruiken en om te recyclen. De hele levenscycli van een LFP batterij is gewoon veel beter dan batterijen met kobalt nikkel of de NCA batterij met aluminium van Tesla.
LFP is meer dan genoeg voor de gewone man/vrouw.
Ook een leuk argument van veel waterstof gelovigen. Ja Waterstof is makkelijk op te slaan veel beter op te slaan dan batterijen. Dat is niet zo, het is juist super lastig om waterstof op te slaan.

Het tegenovergestelde is juist waar. Of dat verhaal van die waterstof zonnepaneel op linkedin. 125 liter waterstof per dag maakt zo'n paneel.

Maar ze zeggen niet dat qua energie dat gewoon 0.33kWh is atmosferisch. Een normale zonnepaneel, en dan het energie opslaan in een batterij helpt veel meer.
Er is gewoon zoveel onzin op linkedin wat uit de mondjes komt van professionele mensen met hoge titels. Het is soms echt komisch hoe incompetent veel mensen zijn op hoge functies. Kun je vooral aan de comments zien op linkedin over o.a. waterstof e.d.