• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:20
Tommie12 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Klopt, ik rij nu nog rond met een Volvo, omdat ik 4,5 jaar gelden geen passende EV kon vinden, en er waren onvoldoende snelladers voor mijn behoeften toen. (2 wekelijks rit door Duitsland van 500-600 km).
Dat is nu anders, en ik heb behoorlijk wat gelezen, en gekeken voor ik beslist heb.

Ik zie gewoon dat een pak van de bezwaren geen enkele grond hebben. Uiteraard kan je een auto lelijk vinden, maar als een rit van 1000 km kan in 10 uur, dan kan je niet over hoog tijdverlies spreken, rangetekort of …

Uiteraard denk ik dat mijn keuze de juiste is, anders had ik wel iets anders gedaan.
Ik heb Tesla niet opgegeten, maar vorig jaar was dat de beste keuze.
Polestar was niet zo efficient, en duur.
MEB auto’s zijn niet mis, maar die konden me geen degelijke leveringstermijn geven.
BMW net hetzelfde.

Dus heb ik maar die kikker gekozen.
Prima overwegingen qua keuze.

Heb nu bijna twee jaar ervaring met Enyaq, zelfs met de vouwwagen (en klein kind) rij je zo 900km op een dag, geen probleem. Praktische bezwaren zijn er nauwelijks.

Toch zie ik mezelf wel weer een fossiel rijden. Dat zou puur, slechts, enkel en alleen om financiële redenen zijn. Doe mij jouw oude Volvo maar dus :P

Die Toyota met-de-rare-naam overigens, iemand hier die er ervaring mee heeft? Hoe is dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
JanHenk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Prima overwegingen qua keuze.

Heb nu bijna twee jaar ervaring met Enyaq, zelfs met de vouwwagen (en klein kind) rij je zo 900km op een dag, geen probleem. Praktische bezwaren zijn er nauwelijks.

Toch zie ik mezelf wel weer een fossiel rijden. Dat zou puur, slechts, enkel en alleen om financiële redenen zijn. Doe mij jouw oude Volvo maar dus :P

Die Toyota met-de-rare-naam overigens, iemand hier die er ervaring mee heeft? Hoe is dat?
De Volvo zal binnenkort wel tweedehands verkocht worden door de leasemaatschappij.

Bedoeld je de b4zx…. Bjorn Nyland heeft die getest, het is erger dan erg. Die wil maar 2 keer snelladen op een dag (en al niet te snel), maar daarna gaat het naar 20-25 kW.
Doe daar nog een hoog verbruik bij, en deze auto is gewoon onbruikbaar voor een vakantierit.
JanHenk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:33:
Ik ben ook wel benieuwd. Met de Prius hebben ze destijds een goede auto neergezet, maar door de jarenlange focus op waterstof lijken ze dat allemaal vergeten te zijn. In de zin dat dit model bij mij heel erg overkomt als een poging om toch een BEV neer te zetten, maar dan zo slecht dat ze over 3 jaar kunnen roepen dat niemand op een BEV zit te wachten en dat ze toch aan de FCEV blijven werken.

Ik zag trouwens laatst een Mirai rijden op de A27, maar die nam de eerste de beste afslag (Nieuwegein) dus lang kon ik er niet naar kijken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-03 13:13
JeroenE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:49:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd. Met de Prius hebben ze destijds een goede auto neergezet, maar door de jarenlange focus op waterstof lijken ze dat allemaal vergeten te zijn. In de zin dat dit model bij mij heel erg overkomt als een poging om toch een BEV neer te zetten, maar dan zo slecht dat ze over 3 jaar kunnen roepen dat niemand op een BEV zit te wachten en dat ze toch aan de FCEV blijven werken.

Ik zag trouwens laatst een Mirai rijden op de A27, maar die nam de eerste de beste afslag (Nieuwegein) dus lang kon ik er niet naar kijken.
Moet je eens in provincie Groningen zijn, daar rijden er super veel Mirai's rond en Hyundai Nexo. Het is hier 1 grote circle jerk van waterstof aanbidders.
Maar goed het is allemaal lease, met waterstof betaald door de zaak. Dus de echte minpunten voelen ze niet. Zoals: Hoge aanschafprijs, hoge onderhoudskosten, hoge waterstof kosten e.d.
Het is ook allemaal beetje voor de show. Er zijn echt heel veel van die "Boomer Managers" op linkedin die vaak niet echt een natuurkundige achtergrond hebben, meer van die bestuurlijke rolletjes waar ze vroeger zijn ingerold. En die mogen dan beslissingen maken over dingen, en omdat die boomers vaak conservatieve denkwijze erop na houden, en dat in combinatie met slechte natuurkundige kennis.. Dan kom je uit op Waterstof aanbidding. Kleine notitie: Ik ben voor groen waterstof als half fabrikaat, niet als energiedrager. (Domste wat er is dat laatste)
Ik kan me hier vooral over opwinden dat er zoveel publiekelijk geld naar toe gaat, waar een lobby achter zit genaamd "Hydrogen Europe" die letterlijk lobbyed om ons belasting geld af te troggelen om in nutteloze projecten te stoppen die totaal geen toekomst hebben.
Ook dat hele waterstof om je huis te verwarmen. Eigenlijk moet iedereen die iets met waterstof doet of keuzes maakt eerst verplicht een les thermodynamica krijgen en wat basis natuurkunde lessen krijgen, en dat in combinatie met economische lessen.
Waterstoftanks die niet gerecycled kunnen worden, en na 10 a 15 jaar vervangen moeten worden. De fuelcells die enorm duur zijn. Mirai fuelcell kost 30.000 dollar als je die wil vervangen. Een fuel cell op zichzelf is al veel duurder dan een high end 100kWh batterij. Veel mensen weten dat niet hoe duur een fuel cell is. De Mirai kost ook veel meer om te maken dan dat ze hem verkopen als ik zo naar de basis onderdelen kijk.

Ik ben ook maar half half positief over NCM batterijen, dus batterijen met kobalt en andere dure grondstoffen. En ben zeer positief over waar CATL heen gaat. Natrium-Ion batterijen e.d. LFP heeft ook veel pluspunten die voor mij belangrijk zijn: Betaalbaarheid, veel cycles, geen kobalt, geen nikkel.

Gewicht, en energiedichtheid zijn 2 minpuntenvan LFP. Maar Tesla zorgt er voor dat de auto zelf zeer licht is, zodat het batterij gewicht een kleinere issue is. En daarnaast zorgt Tesla voor efficientie zodat de energiedichtheid van deze accu een kleiner probleem is. Ik persoonlijk vind de RWD modellen van Tesla, gewoon geniaal en de weg waar EV's naar toe moeten.
Alle batterijen met nikkel en kobalt mogen van mij weg gaan. LFP is beter voor het milieu om te maken, en om te gebruiken en om te recyclen. De hele levenscycli van een LFP batterij is gewoon veel beter dan batterijen met kobalt nikkel of de NCA batterij met aluminium van Tesla.
LFP is meer dan genoeg voor de gewone man/vrouw.

Ook een leuk argument van veel waterstof gelovigen. Ja Waterstof is makkelijk op te slaan veel beter op te slaan dan batterijen. Dat is niet zo, het is juist super lastig om waterstof op te slaan. :) Het tegenovergestelde is juist waar. Of dat verhaal van die waterstof zonnepaneel op linkedin. 125 liter waterstof per dag maakt zo'n paneel. :) Maar ze zeggen niet dat qua energie dat gewoon 0.33kWh is atmosferisch. Een normale zonnepaneel, en dan het energie opslaan in een batterij helpt veel meer.

Er is gewoon zoveel onzin op linkedin wat uit de mondjes komt van professionele mensen met hoge titels. Het is soms echt komisch hoe incompetent veel mensen zijn op hoge functies. Kun je vooral aan de comments zien op linkedin over o.a. waterstof e.d.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:39
@Immutable, weet jij zo welke batterijen er in de Tesla Y uit Berlin zitten? De 'standard' de 'long' en de 'performance'? Kon het zo snel niet terug vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:42
Card Nox schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:58:
@Immutable, weet jij zo welke batterijen er in de Tesla Y uit Berlin zitten? De 'standard' de 'long' en de 'performance'? Kon het zo snel niet terug vinden.
https://tff-forum.de/t/wi...teriewiki-akkuwiki/107641

In de RWD de 62kWh (LFP) van CATL. In LR en P de 79kWh (NMC) van LG.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Immutable schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:34:
Moet je eens in provincie Groningen zijn, daar rijden er super veel Mirai's rond en Hyundai Nexo. Het is hier 1 grote circle jerk van waterstof aanbidders.
Aha, daar kom ik nooit. Ik ben twintig jaar geleden wel eens in Aduard geweest, maar daarna niet meer. Dat lag niet aan Aduard, natuurlijk.

Toen ik op de middelbare school zat (eind jaren 80 begin 90) was waterstof al de toekomst. Inclusief natuurkundeleraar die het helemaal voor zich zag, trouwens.

Wellicht dat de managers waar jij het over hebt ook zulk soort verhalen gehoord en zo lang je je er niet verder in verdiept blijft zo'n verhaal natuurlijk "waar".
Het is soms echt komisch hoe incompetent veel mensen zijn op hoge functies.
Ja, maar ik heb weer geen verstand van management dus zo heeft iedereen zijn gebreken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Iemand op Reddit had een beginnende brand met z'n ID.4 bij een Electrify America snellader.
Stekker van de fastchargerLaadpoort op de auto

Zodra het laden begon, schoten de vlammen uit de laadpoort. Ze hebben het laden onmiddelijk gestopt, en dat voorkwam erger.

Het is nogal een verhaal:
https://www.reddit.com/r/.../id4_caught_on_fire_help/

[Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 13-03-2023 12:00]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• rik86
  • Laatst online: 08:21
Ik ben inmiddels ook in de markt voor een EV, maar ik zie door de bomen het bos niet echt meer ;)

De uitdaging zit 'm met name in 't wensenlijstje en 't lastig op internet databases te kunnen vinden om daarop te kunnen filteren.

Ik hoop dat ik hier of de juiste topics kan vinden om een goede keuze te maken of goede vergelijkingswebsites weet te vinden.

Grootste uitdaging waar we tegenaan lopen, de auto moet vooral geschikt zijn voor de uitstapjes/vakanties met de kinderen. Voor woon-werk/zakelijk verkeer is zo ongeveer elke auto voor mij wel geschikt én is de afstand ook niet het issue.

We rijden nu in een peugeot 5008 en die bevalt ons prima, qua ruimte.

Gezinssituatie: 3 kids, 4, 6 en 8 jaar en alle drie nog in ieder geval een zitverhoger. Nu is dat natuurlijk niet verplicht voor op de middelste stoel als 't niet past, maar ook dan is 't wel fijn als ze goed kunnen zitten.
En over 5 jaar zijn ze 9, 11 en 13 en ook dan moeten ze goed kunnen zitten.
Er zijn bijzonder weinig elektrische 7-zitters/ 5-zitters met 3 stoelen op de bank ipv 2,5 wat 't in de praktijk vaak is.

Auto moet in ieder geval een trekhaak hebben voor een aanhanger en ik heb m'n vrouw inmiddels bijna zover dat kamperen/ met de caravan eropuit ook leuk kan zijn, dus het hebben van voldoende trekgewicht is wel een pré (al heeft de huidige auto dat niet).

En voldoende laadruimte is ook een heel sterke wens.

En ik merk bij mezelf dat range-anxiety ook wel een beetje een rol speelt (en heb uiteraard toen ik 2 maanden geleden met m'n pa in z'n elektrisch auto mee reed meegemaakt dat ie stil viel met een lege accu...)

We hebben een proefrit gedaan in een Tesla Y, daar zit de twijfel m.n. in de achterbank. We gaan een proefrit maken in een ID.Buzz, maar daar zit m'n twijfel vooral in 't bereik (en een beetje 't trekvermogen).

Zijn er modellen die ik compleet over het hoofd zie? (en de Tesla X is qua budget dan weer een 'uitdaging' ;) )Tips/tricks bij de speurtocht? Of is m'n wensenlijst gewoon irreëel?

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:57
rik86 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:27:
Ik ben inmiddels ook in de markt voor een EV, maar ik zie door de bomen het bos niet echt meer ;)

De uitdaging zit 'm met name in 't wensenlijstje en 't lastig op internet databases te kunnen vinden om daarop te kunnen filteren.

Ik hoop dat ik hier of de juiste topics kan vinden om een goede keuze te maken of goede vergelijkingswebsites weet te vinden.

Grootste uitdaging waar we tegenaan lopen, de auto moet vooral geschikt zijn voor de uitstapjes/vakanties met de kinderen. Voor woon-werk/zakelijk verkeer is zo ongeveer elke auto voor mij wel geschikt én is de afstand ook niet het issue.

We rijden nu in een peugeot 5008 en die bevalt ons prima, qua ruimte.

Gezinssituatie: 3 kids, 4, 6 en 8 jaar en alle drie nog in ieder geval een zitverhoger. Nu is dat natuurlijk niet verplicht voor op de middelste stoel als 't niet past, maar ook dan is 't wel fijn als ze goed kunnen zitten.
En over 5 jaar zijn ze 9, 11 en 13 en ook dan moeten ze goed kunnen zitten.
Er zijn bijzonder weinig elektrische 7-zitters/ 5-zitters met 3 stoelen op de bank ipv 2,5 wat 't in de praktijk vaak is.

Auto moet in ieder geval een trekhaak hebben voor een aanhanger en ik heb m'n vrouw inmiddels bijna zover dat kamperen/ met de caravan eropuit ook leuk kan zijn, dus het hebben van voldoende trekgewicht is wel een pré (al heeft de huidige auto dat niet).

En voldoende laadruimte is ook een heel sterke wens.

En ik merk bij mezelf dat range-anxiety ook wel een beetje een rol speelt (en heb uiteraard toen ik 2 maanden geleden met m'n pa in z'n elektrisch auto mee reed meegemaakt dat ie stil viel met een lege accu...)

We hebben een proefrit gedaan in een Tesla Y, daar zit de twijfel m.n. in de achterbank. We gaan een proefrit maken in een ID.Buzz, maar daar zit m'n twijfel vooral in 't bereik (en een beetje 't trekvermogen).

Zijn er modellen die ik compleet over het hoofd zie? (en de Tesla X is qua budget dan weer een 'uitdaging' ;) )Tips/tricks bij de speurtocht? Of is m'n wensenlijst gewoon irreëel?
Ik weet niet of je deze site al had? https://ev-database.org/nl Die hebben wij gebruikt om de eerste schifting te maken, naar wat past binnen het budget?, wat vinden we mooi?, wat lijkt praktisch? en daarna zijn we met die modellen verder gaan kijken.

Meeste van je wensen kun je volgens mij wel filteren, op die site. Wij zijn destijds (2 jaar geleden) uiteindelijk uitgekomen op een Skoda Enyaq of een Ford Mustang Mach-E, aanbod was destijds wel kleiner dan nu bijvoorbeeld. Gezinssituatie is redelijk vergelijkbaar qua ruimte (toen 1, 5 en 8 )

[Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 13-03-2023 12:40]

• rik86
TIGER1125 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Ik weet niet of je deze site al had? https://ev-database.org/nl Die hebben wij gebruikt om de eerste schifting te maken, naar wat past binnen het budget?, wat vinden we mooi?, wat lijkt praktisch? en daarna zijn we met die modellen verder gaan kijken.
Ja, die kende ik al, die mist alleen de kofferruimte/laadruimte slider en laat bij 5 stoelen helaas niet goed zien hoe de achterbank eruit ziet (dat is trouwens echt het allerlastigste om te vinden bij auto's, zelfs op de site van fabrikanten is 't, zeker op een mobiel, een ramp om een foto van de achterbank te vinden...)

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:57
rik86 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Ja, die kende ik al, die mist alleen de kofferruimte/laadruimte slider en laat bij 5 stoelen helaas niet goed zien hoe de achterbank eruit ziet (dat is trouwens echt het allerlastigste om te vinden bij auto's, zelfs op de site van fabrikanten is 't, zeker op een mobiel, een ramp om een foto van de achterbank te vinden...)
Oh daarvoor heb ik: https://www.automobiledimension.com/ gebruikt, ik moest de laadruimte vergelijken met een Focus Wagon. Das een een ware hel wanneer je die informatie uit al die achterlijke boekjes moet vissen. :+

Let wel alles voor de eerste schifting, zelf kijken en meten is toch altijd praktischer en duidelijk dan cijfertjes op een website.

[Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 13-03-2023 12:39]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:14
TucanoItaly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:
Iemand op Reddit had een beginnende brand met z'n ID.4 bij een Electrify America snellader.
[Afbeelding][Afbeelding]

Zodra het laden begon, schoten de vlammen uit de laadpoort. Ze hebben het laden onmiddelijk gestopt, en dat voorkwam erger.

Ik gok, #glazenbol, dat de stekker van de lader niet goed meer was, slechte verbinding geeft dit soort problemen.
Wellicht goed om altijd ff te kijken naar de staat van de stekker voordat je hem inplugt.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:00
mitsumark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Wellicht goed om altijd ff te kijken naar de staat van de stekker voordat je hem inplugt.
Vooral met lader met vaste kabel, stopt deze niet in je auto voordat je het goed controleert. De stekker zijn soms zo vies omdat men niet meer terug duwt in de houder. Bij snellader minder gezien, iedereen lijkt wel te begrijpen dat ze die terug moet zetten. Maar hoevaak ik een destination charger tegenkom bij hotels etc waar men de kabel gewoon zo op de grond wegdonderd. 8)7

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
Immutable schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Maar goed het is allemaal lease, met waterstof betaald door de zaak. Dus de echte minpunten voelen ze niet. Zoals: Hoge aanschafprijs, hoge onderhoudskosten, hoge waterstof kosten e.d.
Het is ook allemaal beetje voor de show. Er zijn echt heel veel van die "Boomer Managers" op linkedin die vaak niet echt een natuurkundige achtergrond hebben, meer van die bestuurlijke rolletjes waar ze vroeger zijn ingerold. En die mogen dan beslissingen maken over dingen, en omdat die boomers vaak conservatieve denkwijze erop na houden, en dat in combinatie met slechte natuurkundige kennis.. Dan kom je uit op Waterstof aanbidding. Kleine notitie: Ik ben voor groen waterstof als half fabrikaat, niet als energiedrager. (Domste wat er is dat laatste)
Ik kan me hier vooral over opwinden dat er zoveel publiekelijk geld naar toe gaat, waar een lobby achter zit genaamd "Hydrogen Europe" die letterlijk lobbyed om ons belasting geld af te troggelen om in nutteloze projecten te stoppen die totaal geen toekomst hebben.
Ook dat hele waterstof om je huis te verwarmen. Eigenlijk moet iedereen die iets met waterstof doet of keuzes maakt eerst verplicht een les thermodynamica krijgen en wat basis natuurkunde lessen krijgen, en dat in combinatie met economische lessen.
Waterstoftanks die niet gerecycled kunnen worden, en na 10 a 15 jaar vervangen moeten worden. De fuelcells die enorm duur zijn. Mirai fuelcell kost 30.000 dollar als je die wil vervangen. Een fuel cell op zichzelf is al veel duurder dan een high end 100kWh batterij. Veel mensen weten dat niet hoe duur een fuel cell is. De Mirai kost ook veel meer om te maken dan dat ze hem verkopen als ik zo naar de basis onderdelen kijk.

Ik ben ook maar half half positief over NCM batterijen, dus batterijen met kobalt en andere dure grondstoffen. En ben zeer positief over waar CATL heen gaat. Natrium-Ion batterijen e.d. LFP heeft ook veel pluspunten die voor mij belangrijk zijn: Betaalbaarheid, veel cycles, geen kobalt, geen nikkel.

Gewicht, en energiedichtheid zijn 2 minpuntenvan LFP. Maar Tesla zorgt er voor dat de auto zelf zeer licht is, zodat het batterij gewicht een kleinere issue is. En daarnaast zorgt Tesla voor efficientie zodat de energiedichtheid van deze accu een kleiner probleem is. Ik persoonlijk vind de RWD modellen van Tesla, gewoon geniaal en de weg waar EV's naar toe moeten.
Alle batterijen met nikkel en kobalt mogen van mij weg gaan. LFP is beter voor het milieu om te maken, en om te gebruiken en om te recyclen. De hele levenscycli van een LFP batterij is gewoon veel beter dan batterijen met kobalt nikkel of de NCA batterij met aluminium van Tesla.
LFP is meer dan genoeg voor de gewone man/vrouw.

Ook een leuk argument van veel waterstof gelovigen. Ja Waterstof is makkelijk op te slaan veel beter op te slaan dan batterijen. Dat is niet zo, het is juist super lastig om waterstof op te slaan. :) Het tegenovergestelde is juist waar. Of dat verhaal van die waterstof zonnepaneel op linkedin. 125 liter waterstof per dag maakt zo'n paneel. :) Maar ze zeggen niet dat qua energie dat gewoon 0.33kWh is atmosferisch. Een normale zonnepaneel, en dan het energie opslaan in een batterij helpt veel meer.

Er is gewoon zoveel onzin op linkedin wat uit de mondjes komt van professionele mensen met hoge titels. Het is soms echt komisch hoe incompetent veel mensen zijn op hoge functies. Kun je vooral aan de comments zien op linkedin over o.a. waterstof e.d.
Volgens mij mis je een kritisch punt, de energiedichtheid.
Waterstof: 39kWh per kilo
Batterij: 0.2kWh per kilo.

Als je dus grote hoeveelheden wilt opslaan, is waterstof het betere alternatief, ondanks de verliezen.
Je gaat geen energieoverschot van zonnepanelen en windmolens voor lange periode's opslaan in accu's, gaat gewoon niet.
De vraag is dan, wil je dat weer omzetten in elektra voor je BEV, of direct tanken in een FCEV.

De eerste Tesla battery packs waren ook 60.000 dollar per 100kWh (663/kWh), massaproductie kan dat door 10 delen, zo ook voor de fuel cell.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rik86 Je zou nog de Smart #1 en MG5 (of 4) kunnen overwegen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:42
@rik86 een Y met (of andere auto met een "normale" achterbank) een Multimac is ook een optie. Dingen zijn prijzig maar ook waardevast. Op MP zijn ze zo weg. Ik zou persoonlijk niet naar een 7 zitter gaan.

[Voor 13% gewijzigd door Inspired op 13-03-2023 13:11]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 10:57
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
@rik86 een Y met (of andere auto met een "normale" achterbank) een Multimac is ook een optie. Dingen zijn prijzig maar ook waardevast. Op MP zijn ze zo weg. Ik zou persoonlijk niet naar een 7 zitter gaan.
Multimac? Wasda?
Nog nooit zoiets gezien, leuk weer wat te leren...
https://www.multimac.com/home

[Voor 11% gewijzigd door pimk op 13-03-2023 13:13]

• SirLct
pimk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Multimac? Wasda?
Ding is enorm populair en heel schaars. Heb je een kan je bijna voor nieuwprijs verkopen tweedehands.

• mitsumark
pimk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Multimac? Wasda?
https://letmegooglethat.com/?q=multimac

[Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 13-03-2023 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 10:57

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:53
mitsumark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Volgens mij mis je een kritisch punt, de energiedichtheid.
Waterstof: 39kWh per kilo
Batterij: 0.2kWh per kilo.

Als je dus grote hoeveelheden wilt opslaan, is waterstof het betere alternatief, ondanks de verliezen.
Je gaat geen energieoverschot van zonnepanelen en windmolens voor lange periode's opslaan in accu's, gaat gewoon niet.
De vraag is dan, wil je dat weer omzetten in elektra voor je BEV, of direct tanken in een FCEV.

De eerste Tesla battery packs waren ook 60.000 dollar per 100kWh (663/kWh), massaproductie kan dat door 10 delen, zo ook voor de fuel cell.
Op de site van Toyota staat dat met 1kg waterstof ongeveer 100km kan worden gereden, als dat het equivalent is van 39kWh dan lijkt een brandstofcel niet echt efficiënt. Daar komt een gemiddelde EV toch 2x zo ver mee.

Waarbij het natuurlijk best een methode kan blijven om energie op te slaan, maar niet de meest efficiënte.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mitsumark
Himalaya schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Op de site van Toyota staat dat met 1kg waterstof ongeveer 100km kan worden gereden, als dat het equivalent is van 39kWh dan lijkt een brandstofcel niet echt efficiënt. Daar komt een gemiddelde EV toch 2x zo ver mee.

Waarbij het natuurlijk best een methode kan blijven om energie op te slaan, maar niet de meest efficiënte.
Het is zeker niet efficient nee (~50%), helemaal gelijk in, het is ook nog maar een eerste lichting (BEV worden ook nog steeds efficienter). Andersom sleep je ook niet 300-600kg aan batterijen mee overal naartoe :)

Het omzetten naar waterstof is altijd nog beter dan de windmolens en zonnepanelen uitschakelen bij overschot.
We hebben nu al groene energie overschotten op de piekmomenten (en tekorten in de dalmomenten), dat wordt alleen maar erger. Willen we nog verder vergroenen moeten we dus iets met opslag gaan doen.
De auto als grootste verbruiker heeft daar onlosmakelijk een aandeel in.

Edit: we gaan weer eens offtopic, hier meer (oude) info: review: De grote belofte van waterstof - Het alternatief voor elektrisch rijden?.

[Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 13-03-2023 15:47]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:28
[b]TucanoItaly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:Zodra het laden begon, schoten de vlammen uit de laadpoort. Ze hebben het laden onmiddelijk gestopt, en dat voorkwam erger.
Het strafste van het verhaal laat je nog achterwege. Ze zijn met deze wagen wel nog naar een traaglader gereden en hebben daar de wagen dan opgeladen om ermee thuis te geraken.
Strak plan... 8)7 8)7 8)7

• rik86
Inspired schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
Ah, dat is ook een goede tip, dat geeft gelijk meer mogelijkheden ja :)

@alle anderen, ook bedankt voor de tips :)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
mitsumark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:37:
Het omzetten naar waterstof is altijd nog beter dan de windmolens en zonnepanelen uitschakelen bij overschot.
Dat is een aanname en absoluut geen gegeven, wel hoe dan ook offtopic.

Als we de onnodige promotie van waterstof hier achterwege houden is er ook geen offtopic realisme nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Twixie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
Het strafste van het verhaal laat je nog achterwege. Ze zijn met deze wagen wel nog naar een traaglader gereden en hebben daar de wagen dan opgeladen om ermee thuis te geraken.
Strak plan... 8)7 8)7 8)7
Ik kan me dat op zich wel voorstellen. Op zich zijn de achterliggende systemen voor AC en DC laden onafhankelijk van elkaar. Ik heb ook in een EV gereden waar de OBC stuk was (maar dan zonder brand vooraf). Ik kon toen enkel snelladen tot de garage eindelijk een vervangende OBC had ontvangen van de autofabrikant.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mitsumark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:47:
Dat is wel een heel goed punt, dat ga ik voortaan doen. Persoonlijk laad ik (vrijwel) exclusief bij Fastned. Die herkent de auto, dus hoef de laadpas niet tevoorschijn te halen. En je hebt zelden tot nooit storing, ik heb het idee dat men het spul goed onderhoudt.
Twixie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:27:
naar een traaglader gereden en hebben daar de wagen dan opgeladen
Daar stelde ik ook mijn vraagtekens bij, inderdaad.

[Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 14-03-2023 09:33]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• mitsumark
TucanoItaly schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:32:
Daar stelde ik ook mijn vraagtekens bij, inderdaad.
Ach, het AC deel ziet er nog best OK uit.
Als het het verschil is tussen thuiskomen of niet zou ik het er ook op gokken denk ik, terwijl je erbij bent.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:55
Tommie12 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Bedoeld je de b4zx…. Bjorn Nyland heeft die getest, het is erger dan erg. Die wil maar 2 keer snelladen op een dag (en al niet te snel), maar daarna gaat het naar 20-25 kW.
Hoe komt zoiets eigenlijk, wat gebeurt er dat je de tweede keer niet meer volop kan laden?
Te veel hitte, die niet wegraakt?

• Tommie12
3_s schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Hoe komt zoiets eigenlijk, wat gebeurt er dat je de tweede keer niet meer volop kan laden?
Te veel hitte, die niet wegraakt?
Er schijnt een begrenzing te zijn softwarematig dat je max 100?kW per dag kan snelladen.
Over het waarom zal je naar Japan moeten bellen vrees ik.

[Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 14-03-2023 15:03]

• JanHenk
Tommie12 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Er schijnt een begrenzing te zijn softwarematig dat je max 100?kW per dag kan snelladen.
Het is inderdaad softwarematig en het schijnt inderdaad een aantal kWh te zijn, maar het is niet duidelijk wat de grens nu precies is. Wel is duidelijk dat die na 2 goede laadsessies al wordt bereikt.

De BMW i4 doet dit trouwens ook, maar die laat wel iets meer toe. Maar ook daar is niet helemaal duidelijk waar de beperking exact zit. Ik weet ook niet hoe het met andere elektrische auto's van BMW zit, misschien doen ze het allemaal wel.

Het is wel wat apart, waarom zijn fabrikanten niet transparant in de variabelen die de laadsnelheid beperken? Dat wil je als gebruiker toch gewoon weten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-03 22:07
TucanoItaly schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:59:
[Afbeelding][Afbeelding]

Gewoon letterlijk de DC pinnen die laselektroden worden. Eerst lage weerstand, en dan eens de current flow er is dikke weerstand. Eigenlijk zou er in het laadcircuit een sporadische lus test moeten ingebouwd zitten. Zo'n dingen zullen wel komen met de jaren als er nog wat van die dingen gebeuren.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Domotek inderdaad, ik verwacht nogal een spanningsverschil tussen de stekker en wat de auto ziet op het moment dat er een vlamboog is. Dat is bijna realtime te ontdekken met de hardware die er al is en is dus te beveiligen, zou je zeggen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
Persoonlijk vind ik de nieuwe Kia EV9 echt een ontzettend gave auto om te zien, maar mijn EV6 inruilen zal ik niet snel doen (vanwege de prijs en het formaat). Maar vindt hem wel echt qua design zeer geslaagd, beter dan mijn EV6 in ieder geval.

Heb er alvast een topic voor aangemaakt: Het grote Kia EV9 Topic

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• SirLct
Phusebox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:06:
Persoonlijk vind ik de nieuwe Kia EV9 echt een ontzettend gave auto om te zien, maar mijn EV6 inruilen zal ik niet snel doen (vanwege de prijs en het formaat). Maar vindt hem wel echt qua design zeer geslaagd, beter dan mijn EV6 in ieder geval.

Heb er alvast een topic voor aangemaakt: Het grote Kia EV9 Topic
Gelukkig smaken verschillen maar ik vind het echt niet mooi. In vergelijking met Civic van vorige generatie is de niveau "cant stop adding design" in deze wel nog een stapje verder. Nogmaals persoonlijke mening ofc. De basis is zo slecht niet eigenlijk. Maar minder hoekig + iets minder druk koplamp + simpeler achterlicht en je hebt em. Ook zou het mooier zijn met oneven aantal velgen "spokes". Nu staat 4 blokken wat het nog vierkanter maakt.

Overigens vind ik de Nio EL7 (de suv variant van ET7) best wel leuk om te zien. Vind ik echt een goeie stap tov Nio ES8 bijvoorbeeld.

[Voor 5% gewijzigd door SirLct op 15-03-2023 16:46]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-03 09:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tommie12 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Waarom zou je zoiets als fabrikant in godsnaam inbouwen? Daarmee diskwalificeer je je auto's onmiddellijk voor enige vorm van roadtrips.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:29

budi

Digital Pizza Crew

Jeroenneman schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Waarom zou je zoiets als fabrikant in godsnaam inbouwen? Daarmee diskwalificeer je je auto's onmiddellijk voor enige vorm van roadtrips.
Ik kan het mis hebben, maar ik begreep dat ze een miljoen kilometers garantie geven op de accu pack, dus misschien heeft dat er mee te maken? Misschien zijn ze extra extra voorzichtig.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:15
Jeroenneman schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Ik zag dat ze al wat minder voorzichtig zijn (door de vele klachten denk ik), ze wisten Bjorn te vertellen dat het omhoog gaat van 2 naar 3,86 uit mijn hoofd (cycles blijkbaar).

Ik zag ook nog dat een FWD 150kW motor heeft en een AWD heeft 2 x 80 kW, nog zo'n bijzondere keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:20
Hoi,

Ik ben verkennend aan het rondkijken voor een tweedehands EV. Ik rij nu in een oude benzine auto en deze begint langzaamaan richting het einde van z'n levensduur te gaan (24 jaar, 500k).

Mijn wensen zijn: Het liefst geen city car. Iets ruimer en wat meer laadruimte. 60kWh of rijbereik van zeker 300km. (Ik rij met regelmaat van Amsterdam naar Noord-brabant en terug). Ik rij zo'n 25-30k km per jaar. Ik hou vooral van praktische auto's. Degelijk, zuinig, weinig onderhoud vind ik belangrijk. Looks vind ik minder belangrijk.

Ik heb een aantal EV's op het oog welke qua budget (~30k) enigszins uitkomen.

- Ampera-e: Aanschafprijs het laagst, vaak tweedehands wel wat meer km's op de teller en wat ouder. Niet zo ruim.
- Kia E-Niro: Qua auto lijkt springt deze voor mij het meeste er uit. Veel ruimte, veel aansturing met knoppen ipv touchscreen, goed rijbereik, redelijk zuinig. Wel het duurste in aanschaf van alle opties.
- Hyundai Kona: Bijna hetzelfde als de E-niro, maar net ff wat minder ruimte. Wel wat goedkoper in aanschaf.
-Volkswagen ID3: Wat nieuwer dan eerder genoemde auto's. Iets minder grote accu en wat minder laadruimte. Verder is de kritiek hiervan vooral dat er zoveel moet worden gedaan via het touchscreen ipv knoppen.

Helaas hebben veel alternatieven slechts een 50kWh accu, wat ik toch te weinig vind.

Zijn er andere zaken om rekening mee te houden? Wat zijn de ervaringen met bovenstaande auto's qua rijden, degelijkheid, accu degradatie, praktisch? Zijn er nog alternatieven die mogelijk een optie zijn?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
aicaramba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:34:
Hoi,

Ik ben verkennend aan het rondkijken voor een tweedehands EV. Ik rij nu in een oude benzine auto en deze begint langzaamaan richting het einde van z'n levensduur te gaan (24 jaar, 500k).

Mijn wensen zijn: Het liefst geen city car. Iets ruimer en wat meer laadruimte. 60kWh of rijbereik van zeker 300km. (Ik rij met regelmaat van Amsterdam naar Noord-brabant en terug). Ik rij zo'n 25-30k km per jaar. Ik hou vooral van praktische auto's. Degelijk, zuinig, weinig onderhoud vind ik belangrijk. Looks vind ik minder belangrijk.

- Ampera-e: Aanschafprijs het laagst, vaak tweedehands wel wat meer km's op de teller en wat ouder. Niet zo ruim.
- Kia E-Niro: Qua auto lijkt springt deze voor mij het meeste er uit. Veel ruimte, veel aansturing met knoppen ipv touchscreen, goed rijbereik, redelijk zuinig. Wel het duurste in aanschaf van alle opties.
- Hyundai Kona: Bijna hetzelfde als de E-niro, maar net ff wat minder ruimte. Wel wat goedkoper in aanschaf.
-Volkswagen ID3: Wat nieuwer dan eerder genoemde auto's. Iets minder grote accu en wat minder laadruimte. Verder is de kritiek hiervan vooral dat er zoveel moet worden gedaan via het touchscreen ipv knoppen.

Helaas hebben veel alternatieven slechts een 50kWh accu, wat ik toch te weinig vind.

Zijn er andere zaken om rekening mee te houden? Wat zijn de ervaringen met bovenstaande auto's qua rijden, degelijkheid, accu degradatie, praktisch? Zijn er nog alternatieven die mogelijk een optie zijn?
Vergeet de Ampera, er is een reden waarom die goedkoop is...

Ik zou met jouw verwachtingen toch ook de Tesla M3 in je lijstje opnemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
Hoi,

Ioniq Premium. Ondanks dat de accu kleiner is dan wat je wilt heb je wel voldoende range omdat hij gewoon super zuinig is.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Zijn er andere zaken om rekening mee te houden?
Kijk ook naar de laadmogelijkheden. Dat kan afhankelijk van het modeljaar wisselen. Er zijn modellen die ooit met een 1 fase lader op de markt zijn gekomen en dan later zijn overgeschakeld naar 3 fasen laders. Voor laden thuis of bij publieke laadpaal is dat laatste bijna altijd fijner.

Ook voor snelladen onderweg kunnen er verschillen zijn, maar persoonlijk vind ik dat minder interessant als je een EV hebt waarmee je bijna nooit hoeft te snelladen. Als je dan (ik noem maar wat) 6 keer per jaar wat langer moet wachten bij een snellader omdat je op vakantie bent en een lange reis maakt dan is dat voor mij geen groot probleem.

Staar je niet blind op enkel de kWh's in je accu, kijk naar de (realistische) range die een auto kan halen.

Ik weet niet wat je rijstijl is, maar als je graag snel rijdt dan moet je er rekening mee houden dat je het extra verbruik in een EV op de range veel sneller merkt dan op een benzinetank. Andersom, als je altijd 80 km/u achter een vrachtwagen rijdt dan kom je veel verder.

• aicaramba
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Thanks. Al heb ik bij de model 3 niet bepaald het idee dat deze heel degelijk is.
FranDaMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Ioniq Premium. Ondanks dat de accu kleiner is dan wat je wilt heb je wel voldoende range omdat hij gewoon super zuinig is.
Ik heb wel eens naar deze gekeken. Als deze 50kWh had stond deze zeker hoog op mijn lijstje, maar 28kWh is wel erg weinig. Daar kan ik denk ik niet mee op en neer naar het zuiden.
Echte range vind ik een lastige, omdat dit volgens verschillende bronnen en verschillende rijsnelheden nogal verschil kan maken. Bijvoorbeeld is 'snelweg' gebruik bij 130km/h of 100km/h? Wel hoor ik in z'n algemeen dat een e-niro zuiniger is dan een ampera-e of id3 ofzo. Maar die verschillen zijn volgens mij vrij klein.

Zelf ben ik een zuinige chauffeur, met mijn huidige auto haal ik ongeveer 1:18, terwijl de fabrikant 1:13 zegt. Maar met een EV zal ik wss wel weer wat harder rijden. Al zal ik niet vaak veel sneller dan 100 km/h rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Misschien handig on die reden dan ook te noem mbt. de Ampera-e? Wat voor jou een dealbreaker kan zijn hoeft voor een ander geen probleem te zijn.

@aicaramba
Wij hebben drie jaar geleden een Opel Ampera-e gekocht in de uitverkoop-actie, en daar is vorig jaar na een flinke storing het accu-pakket van vervangen. Sowieso hebben of krijgen alle Ampera-e modellen een nieuw accu-pakket vanwege een terugroepactie, belangrijk om op te letten of dat al gebeurd is. Sinds het nieuwe accu-pakket rijden we er verder zonder problemen mee. Op het nieuwe accu-pakket heb je weer 8 jaar garantie.

Een paar aandachtspunten: de binnenruimte in de Ampera-e valt erg mee, hij is zeker achterin ruimer dan de Kona, en onze lange tienerdochters (1.70 en 1.80 ongeveer) zitten prima achterin. In de kofferbak passen vier koffertjes maat handbagage en dan past er nog van alles bovenop.

Verder heeft de Ampera-e alleen 1-fase laden aan een AC-laadpaal (thuis of publiek), waarmee met max. 7,4 kW kan worden opgeladen. Maar dan is er wel een 32A aansluiting nodig, en in de praktijk is die er vaak niet. Veel publieke palen werken tegenwoordig met een 3x25A aansluiting, dus dan haal je sowieso max. 5,8 kW, maar meestal nog maar de helft als je de paal moet delen. En soms is de laadstroom nog lager als er afgeknepen wordt tijdens de piekuren (zeg tussen 17-23 uur) en duurt het best lang met opladen. Maar als je niet elke ochtend weer met een volle lading op pad moet is dit misschien geen groot probleem.

Snelladen gaat ook niet zo snel met de Ampera-e, zeker niet in vergelijking met nieuwere modellen, en in de winter gaat het nog langzamer (net als bij andere EV's). Maar wij zijn er in de vakanties mee naar de Cote d'Azur geweest in drie dagen (had ook in twee dagen gekund), naar Noord-Italië in twee dagen, en in één dag naar Praag. Als je een beetje de tijd neemt dan kun je relaxed reizen, en na een uur of drie rijden even de tijd nemen om wat te eten en te drinken terwijl de Ampera-e aan de snellader staat.

Als je veel en wat sneller wilt laden dan zijn de Kona en e-Niro de betere keus maar de oudere Kona's en e-Niro's hebben ook alleen 1-fase AC-laden, check dat goed want het is niet altijd duidelijk uit het modeljaar/registratiedatum. Die zijn denk ik ook nog net iets efficienter dan de Ampera-e qua verbruik, maar de Ampera-e is door zijn vorm en redelijke gewicht toch vrij zuinig.

Verder is de Ampera-e voor zijn prijs een prima EV, met een groot scherm voor Apple Carplay/Android Auto, standaard stoel- en stuurverwarming etc.

[Voor 0% gewijzigd door Wesco op 20-03-2023 17:07. Reden: typo]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FranDaMan
aicaramba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:38:

Ik heb wel eens naar deze gekeken. Als deze 50kWh had stond deze zeker hoog op mijn lijstje, maar 28kWh is wel erg weinig. Daar kan ik denk ik niet mee op en neer naar het zuiden.
De modellen van 2020 en daarna hebben een accu van 38Kwh.Daarmee haal je zeker in de zomer een range van ruim 300km.
Superzuinige auto met veel opties.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Echte range vind ik een lastige, omdat dit volgens verschillende bronnen en verschillende rijsnelheden nogal verschil kan maken.
Ja, je kan dan beter bij 1 bron alles opzoeken, dan kan je onderling vergelijken. Kijk bijvoorbeeld op de archieflink van EV-database, dan kan je ook oudere EVs vinden.
Bijvoorbeeld is 'snelweg' gebruik bij 130km/h of 100km/h?
Reken maar op 100 km/u. Als je 130 gaat rijden dan redt je dat echt niet.
Wel hoor ik in z'n algemeen dat een e-niro zuiniger is dan een ampera-e of id3 ofzo. Maar die verschillen zijn volgens mij vrij klein.
Volgens EV-Database zou de ID3 wat zuiniger zijn en die andere twee zijn even zuinig. Qua range komt de ID3 dan wel net iets minder ver in de 58 kWh uitvoering tov de 64 kWh van de e-Niro. De Ampera-e komt het minst ver van die drie. Maar eerlijk gezegd zou een range van 335, 350 of 370 in de praktijk weinig verschil maken Alleen als je heel vaak 350 km heen en weer rijd en dan tussendoor niet kan bijladen en dan zeker weet dat je het met 2 auto's wel kan halen en met de derde niet.

Je had het zelf over 300 km, dat zou je voor zover ik weet in allemaal wel kunnen halen. In ieder geval in de zomer, hoe dat in een koude winter zit weet ik niet. Volgens EV-database haal je het dan met geen van drie.
Maar met een EV zal ik wss wel weer wat harder rijden.
Waarom zou je dat gaan doen? Je kan beter zuinig blijven rijden, lijkt mij.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Bijvoorbeeld is 'snelweg' gebruik bij 130km/h of 100km/h?
JeroenE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:05:
Ja, je kan dan beter bij 1 bron alles opzoeken, dan kan je onderling vergelijken. Kijk bijvoorbeeld op de archieflink van EV-database, dan kan je ook oudere EVs vinden.

Reken maar op 100 km/u. Als je 130 gaat rijden dan redt je dat echt niet.
EV-DataBase:
Snelweg
Bij het bepalen van de actieradius op de snelweg wordt uitgegaan van uitsluitend rijden op de snelweg. Er wordt dus geen stadsverkeer of N-weg meegenomen in de berekening. Het gaat om het constant aanhouden van 110 km/u.

[Voor 9% gewijzigd door assje op 20-03-2023 11:26]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• aicaramba
Ter verduidelijking van de range eis/wens. Ik rij regelmatig 300km in een weekend (bezoek ouders). Dit zou ik graag willen halen zonder tussentijds laden. Ook in de winter. En eigenlijk ook als de accu's wat zijn degraded.

[Voor 12% gewijzigd door aicaramba op 20-03-2023 11:32]

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
[...]

Thanks. Al heb ik bij de model 3 niet bepaald het idee dat deze heel degelijk is.
.
Mag ik vragen waarom want ik zit, in tig EV-model-specifieke groepen en allemaal hebben ze hun problemen?

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:02:
@Domotek inderdaad, ik verwacht nogal een spanningsverschil tussen de stekker en wat de auto ziet op het moment dat er een vlamboog is. Dat is bijna realtime te ontdekken met de hardware die er al is en is dus te beveiligen, zou je zeggen.
De vraag is of deze logica in de auto moet zitten of in het laadstation?
Eigenlijk zou de laadsnelheid over de informatiepin moeten komen, (daar die het wel blijft doen bij zo'n vlamboog) en als het laadstation dan zegt : ik stuur 100kWh uit.. en de auto zegt 'Ik ontvang er maar 30' . dat de sessie dan per direct gestopt wordt vanuit het laadstation.

• aicaramba
nils7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Mag ik vragen waarom want ik zit, in tig EV-model-specifieke groepen en allemaal hebben ze hun problemen?
Nja, gebaseerd op verhalen. Misschien dat het bij tesla meer wordt besproken, want hoge bomen enzo. Rammels, slechte afwerking, dat soort dingen.

Daarom dat ik het hier ook vraag, want wellicht dat er dingen zijn die ik niet weet, of juist fout heb.

Verder is de M3 ook wel redelijk hoog in prijs. Het budget is enigszins flexibel, maar een hogere prijs zou ik dan wel graag gepaard zien met een lagere km-stand. Daarin komt de M3 toch wat hoog in prijs uit.

[Voor 18% gewijzigd door aicaramba op 20-03-2023 12:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:11
[...]

[...]

[...]

Echte range vind ik een lastige, omdat dit volgens verschillende bronnen en verschillende rijsnelheden nogal verschil kan maken. Bijvoorbeeld is 'snelweg' gebruik bij 130km/h of 100km/h? Wel hoor ik in z'n algemeen dat een e-niro zuiniger is dan een ampera-e of id3 ofzo. Maar die verschillen zijn volgens mij vrij klein.

Zelf ben ik een zuinige chauffeur, met mijn huidige auto haal ik ongeveer 1:18, terwijl de fabrikant 1:13 zegt. Maar met een EV zal ik wss wel weer wat harder rijden. Al zal ik niet vaak veel sneller dan 100 km/h rijden.
Misschien is de Kia Soul (64 kWh) nog wat?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04:24
aicaramba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:31:
Ter verduidelijking van de range eis/wens. Ik rij regelmatig 300km in een weekend (bezoek ouders). Dit zou ik graag willen halen zonder tussentijds laden. Ook in de winter. En eigenlijk ook als de accu's wat zijn degraded.
mag ik vragen waarom je dat zonder laadstop wil doen bij semi-incidenteel gebruik? Ik snap de wens, maar zelfs mijn M3 LR haalt dat niet bij 130 km/h. De stopjes bij de supercharger vond ik zelf niet storend.

Deze eis zorgt ervoor dat het gros van de auto’s afvalt en je in het duurdere segment moet shoppen (ie: huidige M3 LR).

Als je ok bent met een koffiepauze van 10-15m op die trip (sowieso gezond), dan zijn er ineens een heel scala van auto’s beschikbaar en is 50 kWh prima.

Kan je thuis ook laden? Zo ja, dan scheelt dat je al flink wat tankbeurten.

• aicaramba
rare-Quark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:15:
[...]

mag ik vragen waarom je dat zonder laadstop wil doen bij semi-incidenteel gebruik? Ik snap de wens, maar zelfs mijn M3 LR haalt dat niet bij 130 km/h. De stopjes bij de supercharger vond ik zelf niet storend.

Deze eis zorgt ervoor dat het gros van de auto’s afvalt en je in het duurdere segment moet shoppen (ie: huidige M3 LR).

Als je ok bent met een koffiepauze van 10-15m op die trip (sowieso gezond), dan zijn er ineens een heel scala van auto’s beschikbaar en is 50 kWh prima.

Kan je thuis ook laden? Zo ja, dan scheelt dat je al flink wat tankbeurten.
Goede vraag.

Thuis laden is lastig, ik woon in een appartement, dus zal aangewezen zijn op publieke laadpalen.

Onderweg even stoppen is niet per sé een probleem, maar ik zou liever hebben dat het niet nodig is. Overigens is de rit van 300km niet in een keer, maar heen, en een of twee dagen later, weer terug. Ik zou uiteraard daar kunnen opladen, maar daar zijn weinig publieke laadpalen in de buurt. Het gaat me vooral om gemak, maar als dat betekent dat ik naar een auto met 70-80kWh en bijbehorende prijs moet zal ik onderweg laden moeten accepteren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Een nachtje bij je ouders aan de granny charger en de accu is weer vol genoeg? Of hebben die ook geen eigen oprit?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ter verduidelijking van de range eis/wens. Ik rij regelmatig 300km in een weekend (bezoek ouders).
Je ouders wonen op de enige plek in Nederland waar geen elektriciteit is? })

Ik weet dat niet overal in Nederland de laadpalen zo veelvoorkomend zijn als in de Randstad. Maar Is er in de wijde omgeving geen laadpaal te vinden? Ook geen mogelijkheid om te laden aan een (degelijk) stopcontact bij je ouders? Ik neem aan dat je niet anderhalf uur in de auto zit om daar dan na een halfuurtje weer te vertrekken. Zelfs in de winter kan je dan wel een range van 10 kilometer per uur er bij krijgen. Ter vergelijk, als je dan 4 uur hebt geladen aan een stopcontact dan heb je net zoveel kWh geladen als had je dat ook in 5 a 6 minuten bij een snellader kunnen doen (of nog sneller als je een EV hebt die sneller kan laden).

Je hebt het zelfs over meerdere dagen, dan moet het toch geen probleem zijn om de accu weer langzaam vol te "druppelen" via een stopcontact?

Een andere optie is dat jij spullen/gezin/wat dan ook eerst bij je ouders afzet en dan aan een laadpaal gaat hangen die niet 200 meter verderop zit maar 20 minuten lopen. Iets verder zou ook nog kunnen als je 1 van je ouders de mogelijkheid heeft om je op te halen. Ik ben ook wel eens bij een laadpaal opgehaald die 5 kilometer verderop zat omdat dat destijds de dichtstbijzijnde laadpaal was
Ook in de winter. En eigenlijk ook als de accu's wat zijn degraded.
Ik denk dat je nog te optimistisch bent in de gedachtes wat je kan kopen voor jouw budget, zeker als je ook met slechtere accu's een enorm bereik wil blijven houden.

Wellicht ten overvloede, maar je hoeft een EV bij een laadpaal (of snellader) niet helemaal vol te laden voor je weer verder kan rijden. Je moet genoeg laden om te arriveren bij de laadmogelijkheid op je bestemming (of volgende laadplek onderweg).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
Dan moet je voor jezelf even uitmaken hoe erg het is als je op de terugweg nog even gaan laden gedurende 5-10 minuten, dan heb je er makkelijk 50-100km bij.

• Tommie12
Wesco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Misschien handig on die reden dan ook te noem mbt. de Ampera-e? Wat voor jou een dealbreaker kan zijn hoeft voor een ander geen probleem te zijn.
Die redenen heb jij net beschreven... :o

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
[..]

[..]
Als bereider van een ID.3 Business Pro (58kW accu, 204 PK) zou ik je op het hart willen drukken: Doe het niet.
Begrijp me niet verkeerd, de auto zelf is echt prima.. hij rijdt lekker en komt goed van zijn plek.
Maar qua software en vooral service van VW is het absoluut, voor prive gebruik, een afrader.
VW belooft over-the-air updates en stuurt deze zeer sporadisch ook uit, maar als er hier iets mis gaat.. dan mag jij als consument gaan betalen. Helaas al meerdere van zulke klachten gezien bij eigenaars van een ID.3
(zie ook het topic: Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1 )

VW geeft zelf 2 jaar garantie op de ID.3 .. alles wat daarbuiten gebeurd mag je als consument zelf voor opdraaien.. ookal ligt de basis van fout bij hen. (ter illustratie, een softwareupdate die een auto volledig brickt (en dat gebeurt vaker dan je denkt waardoor regelmodules etc vervangen moeten worden))

• aicaramba
JeroenE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:40:
[...]
Je ouders wonen op de enige plek in Nederland waar geen elektriciteit is? })

Ik weet dat niet overal in Nederland de laadpalen zo veelvoorkomend zijn als in de Randstad. Maar Is er in de wijde omgeving geen laadpaal te vinden? Ook geen mogelijkheid om te laden aan een (degelijk) stopcontact bij je ouders? Ik neem aan dat je niet anderhalf uur in de auto zit om daar dan na een halfuurtje weer te vertrekken. Zelfs in de winter kan je dan wel een range van 10 kilometer per uur er bij krijgen. Ter vergelijk, als je dan 4 uur hebt geladen aan een stopcontact dan heb je net zoveel kWh geladen als had je dat ook in 5 a 6 minuten bij een snellader kunnen doen (of nog sneller als je een EV hebt die sneller kan laden).

Je hebt het zelfs over meerdere dagen, dan moet het toch geen probleem zijn om de accu weer langzaam vol te "druppelen" via een stopcontact?

Een andere optie is dat jij spullen/gezin/wat dan ook eerst bij je ouders afzet en dan aan een laadpaal gaat hangen die niet 200 meter verderop zit maar 20 minuten lopen. Iets verder zou ook nog kunnen als je 1 van je ouders de mogelijkheid heeft om je op te halen. Ik ben ook wel eens bij een laadpaal opgehaald die 5 kilometer verderop zat omdat dat destijds de dichtstbijzijnde laadpaal was

[...]
Ik denk dat je nog te optimistisch bent in de gedachtes wat je kan kopen voor jouw budget, zeker als je ook met slechtere accu's een enorm bereik wil blijven houden.

Wellicht ten overvloede, maar je hoeft een EV bij een laadpaal (of snellader) niet helemaal vol te laden voor je weer verder kan rijden. Je moet genoeg laden om te arriveren bij de laadmogelijkheid op je bestemming (of volgende laadplek onderweg).
Ah, het is dus ook mogelijk om 'gewoon' via het stopcontact te laden? Dan zou dat inderdaad een uitkomst zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@aicaramba ja, bijvoorbeeld https://www.lidl.nl/p/ult...r-type-2-230-v/p100356604 voor €180 of een €500 variant van de dealer.

Acties:
  • +1Henk 'm!
aicaramba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:03:
Ah, het is dus ook mogelijk om 'gewoon' via het stopcontact te laden? Dan zou dat inderdaad een uitkomst zijn.
Ja! Zorg dan wel dat het een degelijk stopcontact is. Sowieso moet er randaarde op zitten en het fijnste is als het een eigen groep betreft. De meeste laders via het stopcontact laden op 10A tot 12A (soms kan lager ook). Dat is net zo veel als een behoorlijke waterkoker, maar dan wel 1 die uren en uren aan staat ipv 3 minuten. Dat is niet handig als er ook andere grote verbruikers op die groep (kunnen) zitten.

Je kan ook wel draagbare laders vinden die met 16A kunnen laden, maar dan moet je wel echt zeker weten dat alles deugdelijk is aangelegd en dus niet door een beun de haas die een halve eeuw geleden wat draadjes aan elkaar heeft gezet met een kroonsteentje omdat er toch alleen maar de verlichting voor een kerstboom aan kwam te hangen. Die laders worden voor zover ik weet niet met de meeste auto's meegeleverd, maar kan je op diverse webshops wel vinden.

Als het goed is zit een mobiele lader bij een tweedehands EV er gewoon bij, net zoals een laadkabel om aan al een laadpaal te kunnen laden. Hij wordt online wel schertsend de "granny charger" genoemd omdat A) het laden langzaam gaat en B) je hem zelfs bij je oma in het stopcontact kan steken.

EDIT: al naar gelang de mogelijkheden bij je ouders kan je ook overwegen om een simpele tweedehands laadpaal van marktplaats te halen en die bij je ouders te (laten) monteren. Dat hoeft geen enorme uitgave te zijn van duizenden euro's.

[Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 20-03-2023 13:49]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Hoi,

Ik denk dat je net een 2 jaar te vroeg bent. Als ik de verkopen nu een beetje zie, gaat de 2e hands markt er over 2 jaar een stuk beter uitzien voor EVs. (Aan de andere kant hoop ik dat de prijzen hoog blijven, want wij hebben nét een nieuwe gekocht).

Hierboven is het al een paar keer genoemd. Als je lange afstanden gaat rijden, is de snelheid van het laden veel interessanter dan een beetje meer range. In de laadsnelheid zitten tussen de auto's grote verschillen. Je kan op meerdere plekken op het internet mooie laadcurves zien. De snelheden van 10-80 of 10-60 geven een goede indicatie.

Thuis opladen is ook een grote plus, zeker in de kosten. Zonder thuisladen zou ik eens goed gaan rekenen of het financieel wel interessant voor je is. Ik betaal bij de diverse laders minstens 2x zoveel als wanneer ik thuis stekker - en ik kan thuis ook nog het beste moment kiezen om op te laden.

Over de individuele auto's die je noemt, denk dat het goed is dat je je eens verdiept in de betreffende topics. De VW is bekend om hun software en garantieperikelen. De Ampera is bekend om de accu recall en heeft daardoor niet zo'n beste naam. De Kia/Hyundai zijn denk ik ruimer (zeker de Niro) en softwarematig ook iets beter. Misschien zou je ook een Tesla model 3 kunnen overwegen, die 2e hands prijzen zakken momenteel ook goed.

iRacing Profiel

• rare-Quark
aicaramba schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Goede vraag.

Thuis laden is lastig, ik woon in een appartement, dus zal aangewezen zijn op publieke laadpalen.

Onderweg even stoppen is niet per sé een probleem, maar ik zou liever hebben dat het niet nodig is. Overigens is de rit van 300km niet in een keer, maar heen, en een of twee dagen later, weer terug. Ik zou uiteraard daar kunnen opladen, maar daar zijn weinig publieke laadpalen in de buurt. Het gaat me vooral om gemak, maar als dat betekent dat ik naar een auto met 70-80kWh en bijbehorende prijs moet zal ik onderweg laden moeten accepteren.
Ik rij zo eens in het kwartaal Eindhoven-Groningen (~280km). In Groningen gaat deze ook aan de granny charger. Ik kan in 1x rijden op 100 km/h, maar in de praktijk rijd ik wat harder en doe ik liever een stop.

Dat je geen eigen lader hebt kan een grotere beperking zijn. Heb je voldoende palen dichtbij? Zijn die redelijk geprijsd en vaak beschikbaar? Ik zou dat eens kritisch bestuderen voordat je overgaat tot aanschaf. Indien niet het geval, dan zou ik eens vragen bij de gemeente. Dat laatste is denk ik de voornaamste mogelijke teleurstelling. Die korte stop op 300 km kom je wel overheen (beentjes strekken na 1.5h is sowieso wel fijn).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
Als je kijkt naar de 2e hands prijzen lijkt de e-niro me zeker de beste keus hier. Daar kom je gewoon die 300km mee heen en weer met je rijstijl en snelladen gaat ook goed. Het is een fijne auto qua software en bediening en hij is ruimer dan veel andere dingen die je noemt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
rare-Quark schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:50:
Overigens nog een andere vraag: mijn Fiat 500e is zo nu en dan wel nogal buggy. Soms doet de audio het niet, de AEB doet het soms niet en 1x heb ik zelfs gehad dat vooruit en achteruit verwisseld waren bij het parkeren/wegrijden. Dat ging pas weg na een langere herstart. 8)7

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Er is een software update die maar liefst 2 uur moet duren aldus de garage (recall), dat lijkt vooral over de airbag te gaan. Is het systeem minder buggy na een update?
Mijn Fiat 500e (augustus 2022) is ook buggy, maar niet volledig zoals die van jou.
Audio doet het wel maar af en toe is bijna alle bass eruit, dan moet ik de radio herstarten en dan werkt het weer.
Soms ook grafische glitches, verschillende menus door elkaar.

Maar het grootste probleem, snelladen werkt niet goed.
Maakt niet uit wat ik doe, half uurtje 150 rijden, elk stoplicht een sprint, in range mode steeds hard regenereren, lange rit, korte rit, het resultaat is altijd hetzelfde.

Hij begint met laden en snelheid loopt op maar als hij de 50kw aantikt dan valt hij terug naar 30kw en pas na 10 minuten loopt hij iets op naar 45kw.
Dit gebeurt al sinds eind augustus toen het nog 20+ graden buiten was en doet precies hetzelfde bij 3 graden buiten.
Bij elke soc percentage tot 60%.
Ook krijg ik vaak foutmeldingen over het elektrische systeem van de auto als ik wil laden.

Heb jij dit ook?

Hieronder het laden:

YouTube: 28 September 2022

• rare-Quark
yannienl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Mijn Fiat 500e (augustus 2022) is ook buggy, maar niet volledig zoals die van jou.
Audio doet het wel maar af en toe is bijna alle bass eruit, dan moet ik de radio herstarten en dan werkt het weer.
Soms ook grafische glitches, verschillende menus door elkaar.

Maar het grootste probleem, snelladen werkt niet goed.
Maakt niet uit wat ik doe, half uurtje 150 rijden, elk stoplicht een sprint, in range mode steeds hard regenereren, lange rit, korte rit, het resultaat is altijd hetzelfde.

Hij begint met laden en snelheid loopt op maar als hij de 50kw aantikt dan valt hij terug naar 30kw en pas na 10 minuten loopt hij iets op naar 45kw.
Dit gebeurt al sinds eind augustus toen het nog 20+ graden buiten was en doet precies hetzelfde bij 3 graden buiten.
Bij elke soc percentage tot 60%.
Ook krijg ik vaak foutmeldingen over het elektrische systeem van de auto als ik wil laden.

Heb jij dit ook?

Hieronder het laden:

YouTube: 28 September 2022
Sinds de software update ben ik eigenlijk geen bugs meer tegengekomen; dat was een flinke verbetering.

Snelladen doe ik niet zo heel vaak (handvol keren in een jaar) en als ik dat doe, dan doe ik dat bij een Tesla supercharger. Laatste 2x heb ik daar de 80 kW wel aangetikt, hoewel deze in het begin wel even kort bij 30-40 bleef ‘hangen’ voordat deze verder ging.

Heb je het probleem altijd bij dezelfde lader? Indien het blijft zou ik wel even terug gaan naar de dealer. 80 kW laden is sowieso al peanuts (2C), bij optrekken gaat hij ook boven de 100 kW.

• yannienl
  • Nu online
rare-Quark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Sinds de software update ben ik eigenlijk geen bugs meer tegengekomen; dat was een flinke verbetering.

Snelladen doe ik niet zo heel vaak (handvol keren in een jaar) en als ik dat doe, dan doe ik dat bij een Tesla supercharger. Laatste 2x heb ik daar de 80 kW wel aangetikt, hoewel deze in het begin wel even kort bij 30-40 bleef ‘hangen’ voordat deze verder ging.

Heb je het probleem altijd bij dezelfde lader? Indien het blijft zou ik wel even terug gaan naar de dealer. 80 kW laden is sowieso al peanuts (2C), bij optrekken gaat hij ook boven de 100 kW.
Verschillende Fastneds, Shells, Bp Pulses, Allegos en Tesla Superchargers, ik kom niet verder dan 50kw.. Heel soms 59kw.. Hij heeft het wel gedaan in het begin, gewoon overal 85kw tussen 5% en 40% zoals de specificatie van de auto.

Hij is nu al voor de derde keer terug naar de garage maar hij staat daar nu al een week.

Misschien weet iemand hier hoe zoiets werkt?
Mijn auto functioneert maar kan niet snelladen volgens spec.
Het verschil in laadsnelheid is vaak meer dan 40%.
Kan ik een andere of nieuwe auto eisen als dit probleem niet gefixt kan worden?

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:51
Wat is er de laatste maanden met de EV's aan de hand.
Ik keek begin dit jaar nog naar de prijzen en onderhand is het met ongeveer 10-15% gezakt van zowat alle EV's.

Ja benzine is zakkend, maar stroom ook (behalve bij de publieke palen).

• Card Nox
kx22 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:54:
Wat is er de laatste maanden met de EV's aan de hand.
Tesla verlaagd prijzen, de rest (moet) gaat mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:51
Card Nox schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Tesla verlaagd prijzen, de rest (moet) gaat mee.
Dus de hele 2e hands markt van alles zakt door de verlaging van Tesla?

• Card Nox
kx22 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:03:
[...]
Dat is een van de redenen ja. Als een jong gebruikte duurder is dan een nieuwe kom je er niet vanaf.

Staan ook reacties in de Tesla topics hier van mensen die al 5k+ van de prijs hebben afgedaan omdat ze de auto's niet kwijt raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rare-Quark
yannienl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Verschillende Fastneds, Shells, Bp Pulses, Allegos en Tesla Superchargers, ik kom niet verder dan 50kw.. Heel soms 59kw.. Hij heeft het wel gedaan in het begin, gewoon overal 85kw tussen 5% en 40% zoals de specificatie van de auto.

Hij is nu al voor de derde keer terug naar de garage maar hij staat daar nu al een week.

Misschien weet iemand hier hoe zoiets werkt?
Mijn auto functioneert maar kan niet snelladen volgens spec.
Het verschil in laadsnelheid is vaak meer dan 40%.
Kan ik een andere of nieuwe auto eisen als dit probleem niet gefixt kan worden?
Lijkt me een gebrek in het geleverde. Blijven terugbrengen en wellicht juridisch kijken wanneer je de koop mag ontbinden / een nieuwe eisen. Ik neem aan dat ie nog geen jaar oud is?

Het zou mij niet verbazen als er ergens een of andere bewakingssensor (temp/spanning) stuk is ofwel dat er een sw bug in zit zodat deze naar zijn veilige modus springt.

Heb jij de SW update/recall al gehad? Ik had ook bijzonder vage problemen die progressief erger werden. Op den duur deed mijn AEB het bijna nooit meer en de carplay het ook vaker wel dan niet. Heb 1x zelfs gehad dat die vooruit met achteruit verwisselde. Gelukkig was dat bij het parkeren en was het dus niet zo’n drama. Was echter pas weg bij het helemaal aan/uitzetten…

De SW van de 1e auto’s was nog niet helemaal af, achteraf gezien.

• yannienl
  • Nu online
rare-Quark schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Lijkt me een gebrek in het geleverde. Blijven terugbrengen en wellicht juridisch kijken wanneer je de koop mag ontbinden / een nieuwe eisen. Ik neem aan dat ie nog geen jaar oud is?

Het zou mij niet verbazen als er ergens een of andere bewakingssensor (temp/spanning) stuk is ofwel dat er een sw bug in zit zodat deze naar zijn veilige modus springt.

Heb jij de SW update/recall al gehad? Ik had ook bijzonder vage problemen die progressief erger werden. Op den duur deed mijn AEB het bijna nooit meer en de carplay het ook vaker wel dan niet. Heb 1x zelfs gehad dat die vooruit met achteruit verwisselde. Gelukkig was dat bij het parkeren en was het dus niet zo’n drama. Was echter pas weg bij het helemaal aan/uitzetten…

De SW van de 1e auto’s was nog niet helemaal af, achteraf gezien.
Weet je toevallig van wanneer die update is?
Mijn auto is van augustus vorig jaar dus net een half jaar oud.

Wat me ook opvalt is dat als ik de infotainment naar fabrieksinstellingen zet, hij veel instellingen niet naar default zet. Ook niet als ik al die andere reset opties doe.
Bijvoorbeeld onder lichten de sensitiviteit wanneer de koplampen aan gaan.
Zet ik hem op 3 dan blijft hij 3 na reset, zet ik hem op 1 dan blijft hij op 1.

De originele dealer Broekhuis deed alleen een infotainment reset als oplossing..
Moest ik 1,5 maand op wachten voordat ik aan de beurt was..
En dit had ik zelf ook al tig keer gedaan.

Is nu over genomen door Hedin, zij hebben vorige keer een IBS sensor vervangen iom Fiat Nederland..
Dat hielp ook niet..

Hij staat daar nu weer en al sinds vorige week dinsdag..
Ik zie in de app dat ze af en toe even een stukje rijden, waarschijnlijk om metingen te doen voor Fiat Nederland.

Wat ik sowieso niet wil is het contract ontbinden, ik ben gek op de auto.

• Makkelijk
kx22 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Ja, een hele zooi model 3’s overspoelt de markt en dat heeft invloed op alle andere enigzins voordelige opties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
Tot 2019 gingen de EV verkopen nog niet zo hard, vanaf 2019 was het opeens booming.
Nu 4 jaar later, lopen de eerste lease contracten af, dus ja, er komen er veel beschikbaar.
Samen met de prijsverlagingen betekent dat dat de 2e hands markt langzaamaan gezond/volwassen begint te worden.
Komende 2 jaar zal het 2e hands aanbod nog groter worden, daarna stabilisatie.

[Voor 52% gewijzigd door mitsumark op 20-03-2023 22:23]

• rare-Quark
yannienl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Weet je toevallig van wanneer die update is?
Mijn auto is van augustus vorig jaar dus net een half jaar oud.

Wat me ook opvalt is dat als ik de infotainment naar fabrieksinstellingen zet, hij veel instellingen niet naar default zet. Ook niet als ik al die andere reset opties doe.
Bijvoorbeeld onder lichten de sensitiviteit wanneer de koplampen aan gaan.
Zet ik hem op 3 dan blijft hij 3 na reset, zet ik hem op 1 dan blijft hij op 1.

De originele dealer Broekhuis deed alleen een infotainment reset als oplossing..
Moest ik 1,5 maand op wachten voordat ik aan de beurt was..
En dit had ik zelf ook al tig keer gedaan.

Is nu over genomen door Hedin, zij hebben vorige keer een IBS sensor vervangen iom Fiat Nederland..
Dat hielp ook niet..

Hij staat daar nu weer en al sinds vorige week dinsdag..
Ik zie in de app dat ze af en toe even een stukje rijden, waarschijnlijk om metingen te doen voor Fiat Nederland.

Wat ik sowieso niet wil is het contract ontbinden, ik ben gek op de auto.
Ik weet het niet meer precies, maar het was onderdeel van een recall actie. Volgens mij kan je op kenteken online checken of je auto daaronder valt. Kan je wellicht ook bij een andere dealer terecht met de garantie? Die uit Tilburg en Eindhoven leken datgeen ik vermelde wel te herkennen. De verkoper uit Eindhoven suggereerde zelf of ik niet een update moest komen halen toen ik er met een stukke band langs kwam en ik een praatje maakte. Dat had inderdaad geholpen.

Ik vind het ook nog steeds best een leuke auto, ondanks een paar flaters (eg one pedal driving is dus geen echte one pedal driving en beperkt in remcapaciteit, laadklep aan de verkeerde kant). Tienerdochters zou ik niet meenemen op de achterbank, maar zelfs een incidenteel bezoek 300 km ver zou ik wel aandurven met de auto. Enige redelijke bezwaar is dat die wel prijzig is qua aanschaf. Maar ja, geen MRB en goedkope energie maakt dat dan wel goed.

• yannienl
  • Nu online
rare-Quark schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:22:
[...]

Ik weet het niet meer precies, maar het was onderdeel van een recall actie. Volgens mij kan je op kenteken online checken of je auto daaronder valt. Kan je wellicht ook bij een andere dealer terecht met de garantie? Die uit Tilburg en Eindhoven leken datgeen ik vermelde wel te herkennen. De verkoper uit Eindhoven suggereerde zelf of ik niet een update moest komen halen toen ik er met een stukke band langs kwam en ik een praatje maakte. Dat had inderdaad geholpen.

Ik vind het ook nog steeds best een leuke auto, ondanks een paar flaters (eg one pedal driving is dus geen echte one pedal driving en beperkt in remcapaciteit, laadklep aan de verkeerde kant). Tienerdochters zou ik niet meenemen op de achterbank, maar zelfs een incidenteel bezoek 300 km ver zou ik wel aandurven met de auto. Enige redelijke bezwaar is dat die wel prijzig is qua aanschaf. Maar ja, geen MRB en goedkope energie maakt dat dan wel goed.
Hebben we het wel over dezelfde auto?
Heb je hem wel op range mode staan?
De 500e (2020-) staat juist bekend om de aggressieve one pedal drive en een van de weinigen die echt tot stilstand komt, ik rem zelf bijna nooit..
Als ik 80 rijd en ik laad het pedaal los dan sta ik met zo'n 6 seconde stil zonder zelf te remmen.
Laadklep aan de verkeerde kant of supercharger kabel te kort?

Ik word woensdag gebeld door de garage, ik zal ze eens vragen naar de recall/update. Kan me niet voorstellen dat Fiat Nederland hun niet heeft gevraagd om de auto te updaten als dat nog niet gedaan was of nodig is.

• rare-Quark
yannienl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:54:
[...]

Hebben we het wel over dezelfde auto?
Heb je hem wel op range mode staan?
De 500e (2020-) staat juist bekend om de aggressieve one pedal drive en een van de weinigen die echt tot stilstand komt, ik rem zelf bijna nooit..
Als ik 80 rijd en ik laad het pedaal los dan sta ik met zo'n 6 seconde stil zonder zelf te remmen.
Laadklep aan de verkeerde kant of supercharger kabel te kort?

Ik word woensdag gebeld door de garage, ik zal ze eens vragen naar de recall/update. Kan me niet voorstellen dat Fiat Nederland hun niet heeft gevraagd om de auto te updaten als dat nog niet gedaan was of nodig is.
Uiteraard staat die op range, maar hij beperkt het regeneratieve remvermogen kunstmatig. Als je licht op de rem trapt, dan gaat hij eerst nog een beetje regeneratief remmen voordat deze de schijfremmen gaat gebruiken.

Ik ben zelf de Tesla gewend waar remmen ook echt mechanisch remmen is. Deze is een flink stuk agressiever qua regeneratief remmen en moet je echt beheersen met je rechtervoet (one pedal; je gaat nooit echt maximaal). Ik vind zelf dat de Fiat op hogere snelheid wat te weinig remt en op lage snelheid afdoende of wellicht soms zelfs wat veel; de acceleratie is dan minder constant, wat ik minder prettig vind. Het is ook niet in lijn met het overig verkeer merk ik (eg als je achter de gemiddelde ice rijd dan moet je vaak alsnog een beetje bijremmen om gelijke afstand te houden). Met een beetje bijremmen in het begin is het nog steeds regeneratief en los je dit wel verder wel mee op, maar de juiste kracht toepassen heb ik mijzelf wel echt moeten leren. Maar dan is het dus ook geen one pedal driving meer. Het zal allemaal wel aansporend werken om nog zachter te rijden/remmen, maar ik merk dat ik dit in het verkeer wel storend vind. Ik wil geen nutteloze controle logica en kan echt zelf wel met mijn rechtervoet zachter of harder remmen. Maar goed, dat is wellicht persoonlijk. Een eerdere discussie op dit punt hier was verdeeld.

Tesla is/was marktleider en heeft de klep aan de linkerkant. Superchargers en plekken waar ik vaker kom hebben hem vaak rechts en hebben soms korte kabels. Waarom de industrie hier niet simpelweg een standaard afspreekt snap ik dan weer helemaal niks van. Gelukkig is de Fiat dan weer klein genoeg om hem wat creatief te parkeren mocht dat nodig zijn om ook met korte kabels te werken, maar het staat wel lullig. Maar dit stoort mij wel. Als ik volger ipv leider was had ik in elk geval gezorgd dat de laadpoort aan de meest voorkomende kant zat. Het komt nu onnodig koppig op mij over.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rare-Quark schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Tesla is/was marktleider en heeft de klep aan de linkerkant. Superchargers en plekken waar ik vaker kom hebben hem vaak rechts en hebben soms korte kabels. Waarom de industrie hier niet simpelweg een standaard afspreekt snap ik dan weer helemaal niks van.
(y) Linksachter of rechtsvoor (of middenvoor) maar niet rechtsachter of linksvoor. Moet gewoon als standaard ingevoerd worden.

Of middenachter. Mijn Peugeot 404 heeft de tankdop achter de nummerplaat :D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• JanHenk
Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:12:
[...]

(y) Linksachter of rechtsvoor (of middenvoor) maar niet rechtsachter of linksvoor. Moet gewoon als standaard ingevoerd worden.

Of middenachter. Mijn Peugeot 404 heeft de tankdop achter de nummerplaat :D
Middenvoor is wat mij betreft sowieso een no go, de voorkant van je auto (en dus ook een eventuele klep) is gauw smerig.

Links(achter) begrijp ik, immers stap je als bestuurder aan die kant ook uit dus daar heb je altijd ruimte. Maar als je vaak langs de straat parkeert (en laadt) is dat weer een stuk minder. Dan heb je hem weer het liefst aan de rechterkant.

Vind het zelf niet zo'n groot issue eigenlijk..

• rare-Quark
JanHenk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Middenvoor is wat mij betreft sowieso een no go, de voorkant van je auto (en dus ook een eventuele klep) is gauw smerig.

Links(achter) begrijp ik, immers stap je als bestuurder aan die kant ook uit dus daar heb je altijd ruimte. Maar als je vaak langs de straat parkeert (en laadt) is dat weer een stuk minder. Dan heb je hem weer het liefst aan de rechterkant.

Vind het zelf niet zo'n groot issue eigenlijk..
Licht ook aan mij. Ik kan ziedend worden om zulks industrieel gepruts met standaarden (evenals usb c). Het maakt verder geen fluit uit qua design aan welke kant die zit. Spreek dan gewoon een standaard met elkaar af. Als die er nog niet is, kies dan op basis van de meerderheid zodat dat vanzelf standaard word.

Linksachter vind ik verder ook het meest logisch ivm uitstappen bestuurder.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:55
Als je laadstations hebt waar je links en rechts langs kan staan om te laden, zoals bij tankstations, is het toch handig dat niet alle auto's hetzelfde doen.

Momenteel is het bij mij vooraan, in de neus (Hyundai Kona). Voor waar thuis m'n paal staat, is dat het handigste.
Binnenkort een Ioniq 6, daar is het rechts achteraan, volgens mij. Dus dan zal ik de gewoonte moeten kweken om achteruit te parkeren.
rare-Quark schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:24:
Linksachter vind ik verder ook het meest logisch ivm uitstappen bestuurder.
Als je langs de stoep parkeert is dat juist een enorm onhandige plek omdat je kabel cq stekker dan over de straat uitsteekt. Of je moet je auto "tegen de rijrichting" gaan parkeren.

In onze elektrische auto's zit de aansluiting aan de voorkant. Bij de meeste in het midden, bij 1tje aan de rechterzijkant, maar die laden we alleen thuis.

Dat is wel handig bij laadpalen die tussen twee plekken instaan, of voor snel inparkeren bij laadplekken die haaks op de rijrichting staan. Maar bij het wegrijden vind ik dat juist weer irritant want ik sta veel liever "achteruit" zodat ik bij het wegrijden beter zicht op ander verkeer heb.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Als je langs de stoep parkeert is dat juist een enorm onhandige plek omdat je kabel cq stekker dan over de straat uitsteekt. Of je moet je auto "tegen de rijrichting" gaan parkeren.
Klopt, maar ik denk dat als je er een lat langs legt dat je dan ook wel andere schade hebt als iemand de stekker eraf rijdt. Vooral bij een Tesla zit die al wat verder naar binnen en op een plek waar andere auto's ook al naar binnen vallen (busjes en vrachtwagens niet zo natuurlijk).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 22:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Die koppen van de kranten toch…clickbait

Duitse wegenwacht constateert: ‘Aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld’

https://www.ad.nl/auto/du...-dan-verdubbeld~a64a8bd3/

Verklaring komt pas op het einde.

“Dat komt volgens de Adac door een sterke stijging van het aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen vorig jaar. Ook bereiken veel elektrische auto’s nu een leeftijd waarop ze kwetsbaarder worden. “

• rare-Quark
JeroenE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:19:
[...]

In onze elektrische auto's zit de aansluiting aan de voorkant. Bij de meeste in het midden, bij 1tje aan de rechterzijkant, maar die laden we alleen thuis.

Dat is wel handig bij laadpalen die tussen twee plekken instaan, of voor snel inparkeren bij laadplekken die haaks op de rijrichting staan. Maar bij het wegrijden vind ik dat juist weer irritant want ik sta veel liever "achteruit" zodat ik bij het wegrijden beter zicht op ander verkeer heb.
Goed punt. De Fiat is echt een stadsauto welke geweldig te parkeren is. Dat zou een logische verklaring zijn om de poort rechts te hebben.

Ik heb gewoon niet de goede auto gekozen met mijn ruime oprit :P

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:15
niki_lauda schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:23:
Die koppen van de kranten toch…clickbait

Duitse wegenwacht constateert: ‘Aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld’

https://www.ad.nl/auto/du...-dan-verdubbeld~a64a8bd3/

Verklaring komt pas op het einde.

“Dat komt volgens de Adac door een sterke stijging van het aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen vorig jaar. Ook bereiken veel elektrische auto’s nu een leeftijd waarop ze kwetsbaarder worden. “
Volgens mij is deze zin nog veelzeggender, dit blijft gewoon een achilleshiel

in meer dan 50 procent van de gevallen vormde ook hier de startaccu het probleem.

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
https://www.ford.nl/personenautos/elektrische-explorer

Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een EV. Alle slechte ervaringen met updates in het Volkswagen ID topic schrikken me daar toch van af.

Is een Volkswagen onderstel met Ford software dan een goede idee? Of is dit - in navolging van de Opel Ampera - vragen om problemen met een techniek die niet past bij de rest van de auto's die de monteurs onderhouden?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Juanluca schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:33:

Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een EV. Alle slechte ervaringen met updates in het Volkswagen ID topic schrikken me daar toch van af.

Is een Volkswagen onderstel met Ford software dan een goede idee? Of is dit - in navolging van de Opel Ampera - vragen om problemen met een techniek die niet past bij de rest van de auto's die de monteurs onderhouden?
De oplossing is simpel: niet updaten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12
maharens schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Volgens mij is deze zin nog veelzeggender, dit blijft gewoon een achilleshiel

in meer dan 50 procent van de gevallen vormde ook hier de startaccu het probleem.
Las dat artikel vandaag ook, en vroeg me gelijk af waarom een EV een startmotor heeft.

Weet iemand dit?

iRacing Profiel

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:47:
[...]

Las dat artikel vandaag ook, en vroeg me gelijk af waarom een EV een startmotor heeft.

Weet iemand dit?
Ik zou zeggen …. Google het eens.

Een startmotor heb je alleen nodig om een motor op gang te krijgen waarvan het principe zo slecht is dat die niet op eigen kracht in beweging kan komen. Gelukkig zijn we die tijd binnenkort voorbij.

Het illustreert natuurlijk wel dat die journalisten artikels durven schrijven over onderwerpen waar ze bal van af weten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:02
[...]

Weet iemand dit?
EV heeft geen startmotor.

Wel een 12v batterij die kapot kan. Starten = 12v aanspreken om boord elektronica van stroom te voorzien.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 22:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Rij al sinds december 2020 id3. Geen enkele update problemen gehad. Slechte ervaringen worden natuurlijk veel vaker gedeeld. Ook al voel ik me tweaker ik loop met de updates niet voorop en heb niet alle nieuwe functionaliteiten nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37
[...]

Weet iemand dit?
Een EV heeft geen startmotor maar wel een 12v accu die wordt gebruikt voor de boordsystemen die je ook in een ICE hebt maar ook voor het 'starten' van de aandrijving door het schakelen van een relais.

Aan alles komt een eind.

• JanHenk
Alle slechte ervaringen met updates in het Volkswagen ID topic schrikken me daar toch van af.
Tweakers-topics lezen over specifieke producten is inderdaad de beste manier om je geld in de knip te houden!…

• rare-Quark
Jaapio_B schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Een EV heeft geen startmotor maar wel een 12v accu die wordt gebruikt voor de boordsystemen die je ook in een ICE hebt maar ook voor het 'starten' van de aandrijving door het schakelen van een relais.
Het verschil is ook dat bij een EV deze batterij een stuk kleiner is omdat die geen vermogen(=capaciteit) hoeft te hebben.

Vrienden met een Kona werden daar gek van. Kinderen laten de deur of klep openstaan en de batterij loopt zo leeg in een nacht. Ik heb ze een aantal maal uit de brand geholpen met startkabels. Het was ook geen Lithium accu maar een kleine standaard accu.

Raar eigenlijk dat daar geen simpel mechanisme inzit om de batterij bij te laden met het pack wanneer de spanning te laag is. Vraag me ook af waarom dat geen Lithium pack was. In principe kan dat pack ook nog wel kleiner (=goedkoper) zolang die maar mag bijladen. Ook een ontwerp dat ik niet snap.

Mijn headline zou dan zijn: ‘EV fabrikanten verprutsen design van noodaccu waardoor rijders onnodig vaak langs de weg staan’.

[Voor 6% gewijzigd door rare-Quark op 22-03-2023 05:31]

• Makkelijk
rare-Quark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 05:27:
[...]

Het verschil is ook dat bij een EV deze batterij een stuk kleiner is omdat die geen vermogen(=capaciteit) hoeft te hebben.

Vrienden met een Kona werden daar gek van. Kinderen laten de deur of klep openstaan en de batterij loopt zo leeg in een nacht. Ik heb ze een aantal maal uit de brand geholpen met startkabels. Het was ook geen Lithium accu maar een kleine standaard accu.

Raar eigenlijk dat daar geen simpel mechanisme inzit om de batterij bij te laden met het pack wanneer de spanning te laag is. Vraag me ook af waarom dat geen Lithium pack was. In principe kan dat pack ook nog wel kleiner (=goedkoper) zolang die maar mag bijladen. Ook een ontwerp dat ik niet snap.

Mijn headline zou dan zijn: ‘EV fabrikanten verprutsen design van noodaccu waardoor rijders onnodig vaak langs de weg staan’.
Is dit niet voornamelijk een probleem van electrische auto’s op een benzineplatform? Ik meen dat mijn lithium 12v accu (tesla) wel wordt opgeladen als de auto stil staat.

• FranDaMan
rare-Quark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 05:27:
[...]

De Kona (en Ioniq) hebben daar gewoon een instelling voor. Weet zo niet of het standaard aan staan, maar toen ik mijn Ioniq als tweedehansie kocht stond dit gewoon aan. Je kunt het zelfs zien aan de drie laadlampjes achter de voorruit. Als de middelst alleen knippert is de 12V accu aan het bijladen uit het hoofdpack.
Pagina: 1 ... 272 273 274 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee