Zo, ik heb een 2e hands kapotte elektrische bus gekocht, en ik weet nog niet of ik er goed aan gedaan heb
Ik deel dit voor de leuk, als er geen behoefte aan is, is dat ook prima.
Je had voor de echte EV doorbraak een aantal kleinere bedrijven die in kleinere oplages EVs bouwden. Zowat allemaal hebben ze deze activiteiten gestopt, of simpelweg failliet zijn gegaan. In die categorie heb ik een German-E-Cars Plantos gekocht, beter bekend als een Mercedes Sprinter.
Hoewel er rond de 500 stuks zijn gebouwd als nieuwe auto, heeft het toch ook wel veel weg van een ombouw. Dan heb ik het over de opzet van de ombouw, niet over de kwaliteit. Want de kwaliteit lijkt over het algemeen erg goed te zijn, alles is degelijk aangepakt.
Wat specs:
- 100 a 120km rijbereik
- 650 Volt systeem spanning
- stevige Siemens motor op originele handgeschakelde Mercedes bak. 120 of 150pk, het is nog even onduidelijk wat piekvermogen is. Vloeistof gekoeld.
- 40kWh LiFeYPo4 accu (Winston cellen) - elektrische verwarming, geen koeling
- geen snellader
- 22kW AC 3-fase laden (dus in de 2 uur weer vol)
- een berg Duitse ECU kastjes met bijzonder weinig documentatie of software beschikbaar.
- verwarming middels diesel (vloeistof) heater
- ondanks dat er (nog) geen trekhaak opzit, staat er bij de RDW een trekgewicht van 2000kg! (gelijk gezet aan normale Sprinter)
Maar goed, hij wil niet rijden en hij wil niet laden. Dit lijkt vrij duidelijk een accu fout.
Binnenkort duiken we op het BMS om te zien wat er aan de hand is.
Maar om uberhaupt bij het BMS te komen, om uberhaupt te weten wat voor BMS er gebruikt is, moesten de accubakken eronderuit
Pas als ik de accubak open heb geschroefd kan ik bij de debug interface van het BMS, en daar ga ik binnenkort dus mee verder stoeien.
[
Voor 3% gewijzigd door
!null op 11-03-2023 12:15
]