Ik gebruik de B stand van mijn auto vooral binnen de bebouwde kom waar je veel vaker even iets moet afremmen.
Op de snelweg gaat ie meestal weer terug in D. Dan remt ie nog wel een beetje af bij gas los net als een ouderwetse automaat wat ik persoonlijk fijner vind rijden op de snelweg.
Bedankt man, alles wat je online kunt vinden verwijst naar een betaalde dienst. Zou echt super zijn als kenteken vandaag nog vrijgegeven wordt
sinds bpm 0 is duurt het maar een paar uur totdat je je kenteken ziet verschijnen in mijnrdw. rdw loopt rondjes, checkt de vin etc etc, stelt niet veel voor. de bpm helemaal niet want is 0. kentekencard ontvangen je ergens volgende week, maak je je eigen kentekens aan bij een kentekenboer, kind kan de was doen
Ik vind het niet erg om thuis te laden als de auto in de garage staat. En met een PHEV ben ik niet verplicht om op een lange rit te stoppen. Ik ken niemand die z'n PHEV tussendoor langs de snelweg gaat opladen eerlijk gezegd.
Ach, er bestaan nu al auto's die veel sneller laden dus in de nabije toekomst is dat hele laden ook geen issue meer. Met het efficienter worden van accu's zal het ook niet lang duren voor BEVs een groter bereik hebben dan ICE. ICE wordt niet meer beter (zelfs zonder ban, het kan gewoon niet beter) en EV wel dus in een nabije toekomst is deze discussie volledig irrelevant geworden.
Op de schaal van SSDs in de begindagen en PCI-E gen5 NVME van nu, zitten we nu met EV ergens in de Intel 520 series 240 GB SSD van 10 jaar geleden. Solide beter dan HDD (ICE) in performance maar nog hier en daar wat onhandig qua grootte (bereik) en onderhoud met trim en overprovisioning (laden) en relatief duur, maar wie gebruikt er nu nog HDDs, behalve voor zeer niche toepassingen waar performance geen issue is en alleen prijs/GB telt?
BEVs zijn de SSDs van de autoindustrie.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik wacht nog op het overkoepelende plan van de regering. Zolang die er niet is blijft het dwijlen met de kraan open. Zolang de focus nog vol op bedrijven stimuleren zit, is het maar de vraag hoeveel die EVs toevoegen aan de klimaatdoelen. Dat heeft nl. alleen echt nut als we sneller overstappen naar groene energie. Want heel simpel gesteld is de uitstoot van mijn HEV omgerekend bijna hetzelfde als van een Tesla. Dat verandert pas echt als de energiemix echt groener gaat worden.
Pak dat samen met het zwabberende beleid van de regering en ook voor het financiele plaatje is het maar de vraag of de TCO wel positief blijft uitvallen voor een EV.
En uiteindelijk zal de EV hoe dan ook beter zijn, maar als het beleid van onze regering niet snel verandert blijven we achter de klimaatdoelen aan hollen.
Tja, maar met een benzineauto kan je sowieso nooit CO2 neutraal rijden. Het is uiteraard een én én verhaal, maar alvast beginnen met EV's is de juiste stap die we nu al kunnen nemen.
Want met een Tesla hoef je geen 20 minuten te laden? Het blijft toch gewoon een feit dat een reis met een EV langer duurt dan met een ICE?!
Lees je eigen berichtjes maar eens terug, dan snap je wat ik bedoel: kapotte laders, lang wachten etc.
Met de LR model Y moet je welgeteld 12min opladen bij een rit van ruim 4 uur. (Eindhoven - Disney land parijs) die 12minuten is nagenoeg (of net zo lang) als 1x tanken.
Er is dan geen stress mbt laders wat je zelf aan hebt gegeven.
Als jij 4.x uur kan rijden zonder even naar het toilet te lopen… Ok dan 🤷🏼♂️
De Y kan ook sneller (omgerekend in km/h door het aanzien lagere verbruik) opladen.
Dat elektrisch rijden ook fiscaal/prijstechnisch interessant moet blijven kan ik het alleen maar mee eens zijn. Beetje “dom” om nu subsidie te geven en na x jaar exporteren…
*edit* als je netjes 100 blijft rijden hoef je denk ik alleen op de bestemming op te laden. (Een 2021 X moet een enkele Keer 9min opladen, het 2023 model staat nog niet in ABRP)
[Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 10-03-2023 13:38]
Tja, maar met een benzineauto kan je sowieso nooit CO2 neutraal rijden. Het is uiteraard een én én verhaal, maar alvast beginnen met EV's is de juiste stap die we nu al kunnen nemen.
Met een verbrandingsmotor kun je niet CO2-uitstootvrij rijden maar CO2-neutraal kan wel.
Er zal altijd wel een toepassing blijven voor verbrandingsmotoren, oldtimers bijvoorbeeld maar ook andere toepassingen (noodaggregaten bv). Ik denk dat die op dure synthetische brandstoffen over zullen gaan.
Maar de benzineauto zoals we die nu kennen sterft inderdaad uit, ergens zo in 2045, tenzij de politiek anders beslist natuurlijk.
Met een verbrandingsmotor kun je niet CO2-uitstootvrij rijden maar CO2-neutraal kan wel.
Er zal altijd wel een toepassing blijven voor verbrandingsmotoren, oldtimers bijvoorbeeld maar ook andere toepassingen (noodaggregaten bv). Ik denk dat die op dure synthetische brandstoffen over zullen gaan.
Maar de benzineauto zoals we die nu kennen sterft inderdaad uit, ergens zo in 2045, tenzij de politiek anders beslist natuurlijk.
Jij gebruikt de uitzondering hier.
Ja, die oldtimers mogen van mij nog op dinosap of op efues à 5-10€ per liter rijden.
De grote aantallen auto's die dagelijks gebruikt worden, daar gaat het over, en dat worden allemaal BEV's.
Ach, er bestaan nu al auto's die veel sneller laden dus in de nabije toekomst is dat hele laden ook geen issue meer. Met het efficienter worden van accu's zal het ook niet lang duren voor BEVs een groter bereik hebben dan ICE. ICE wordt niet meer beter (zelfs zonder ban, het kan gewoon niet beter) en EV wel dus in een nabije toekomst is deze discussie volledig irrelevant geworden.
Op de schaal van SSDs in de begindagen en PCI-E gen5 NVME van nu, zitten we nu met EV ergens in de Intel 520 series 240 GB SSD van 10 jaar geleden. Solide beter dan HDD (ICE) in performance maar nog hier en daar wat onhandig qua grootte (bereik) en onderhoud met trim en overprovisioning (laden) en relatief duur, maar wie gebruikt er nu nog HDDs, behalve voor zeer niche toepassingen waar performance geen issue is en alleen prijs/GB telt?
Maar dat is precies wat ik aangaf; zodra het binnen 10-15 minuten mogelijk is een auto helemaal vol te laden en de infra sterk verbeterd in de omringende landen vind ik het prima!
Lees je eigen berichtjes maar eens terug, dan snap je wat ik bedoel: kapotte laders, lang wachten etc.
Met de LR model Y moet je welgeteld 12min opladen bij een rit van ruim 4 uur. (Eindhoven - Disney land parijs) die 12minuten is nagenoeg (of net zo lang) als 1x tanken.
Er is dan geen stress mbt laders wat je zelf aan hebt gegeven. [Afbeelding]
Als jij 4.x uur kan rijden zonder even naar het toilet te lopen… Ok dan 🤷🏼♂️
De Y kan ook sneller (omgerekend in km/h door het aanzien lagere verbruik) opladen.
Dat elektrisch rijden ook fiscaal/prijstechnisch interessant moet blijven kan ik het alleen maar mee eens zijn. Beetje “dom” om nu subsidie te geven en na x jaar exporteren…
*edit* als je netjes 100 blijft rijden hoef je denk ik alleen op de bestemming op te laden. (Een 2021 X moet een enkele Keer 9min opladen, het 2023 model staat nog niet in ABRP)
Dat eerste moet wel lukken Maar dan nog, een WC stop is 5 minuten. Een laadstop aanzienlijk langer.
Dan neem ik nog niet mee dat ik normaal in Duitsland lekker kan doorrijden, want met de Etron niet kan (technisch wel, maar dan wordt het verbruik aanzienlijk hoger).
Tuurlijk zijn dat dingen die ik vooraf wist. Maar door de financiële prikkel tussen de Etron en een Q7(waar ik nog tussen getwijfeld heb) voor de Etron gekozen. Waren ze even duur in de bijtelling geweest had ik dat nooit gedaan.
Dus als over 3 jaar geen incentive meer bestaat voor de Q8 Etron, dan kies ik alsnog die Q7 (of Q8 ICE).
Maar dat is precies wat ik aangaf; zodra het binnen 10-15 minuten mogelijk is een auto helemaal vol te laden en de infra sterk verbeterd in de omringende landen vind ik het prima!
Zucht....
Waarom moet dat "helemaal vol" zijn?
Doe jezelf een plezier, en kijk eens 1 filmpje van Bjorn Nyland van een 1000km test.
Als je 1000km kan doen in minder dan 10 uur inclusief laden, over welk probleem spreken we dan?
Zeg dan toch gewoon dat je geen zin hebt in een EV, en dat je benzine wil ruiken en een V8 wil horen.
(en betaal er in de toekomst de prijs voor)
Doe jezelf een plezier, en kijk eens 1 filmpje van Bjorn Nyland van een 1000km test.
Als je 1000km kan doen in minder dan 10 uur inclusief laden, over welk probleem spreken we dan?
Zeg dan toch gewoon dat je geen zin hebt in een EV, en dat je benzine wil ruiken en een V8 wil horen.
Je leest te specifiek (of ik was niet duidelijk). Met helemaal vol doel ik op 80%.
En ik hoef helemaal geen benzine te ruiken. Liever niet zelfs. Maar een EV is voor mij (ik benadruk het nog maar eens....) nog geen volwaardig product. En daarnaast denk ik dat ik op een product van €100k best kritisch mag zijn.
[Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 10-03-2023 14:30]
Waarom moet de inferieure oplossing (voor de gebruiker) koste wat kost gepushed worden?
Ik zit ook niet te wachten op die onzekerheden van een EV.
Wanneer het inderdaad 1000(den) euro per jaar scheelt moet ik me misschien over die nadelen heen etten, maar niet van harte.
Dat die kostprijs voor de helft door de overheid wordt bepaald en ze nogal wispelturig zijn helpt ook niet mee.
mitsumark schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:28:
[...]
Waarom moet de inferieure oplossing (voor de gebruiker) koste wat kost gepushed worden?
Wanneer het inderdaad 1000(den) euro per jaar scheelt moet ik me misschien over die nadelen heen etten, maar niet van harte.
Dat die kostprijs voor de helft door de overheid wordt bepaald en ze nogal wispelturig zijn helpt ook niet mee.
Dit.
Het wordt altijd moeilijk geaccepteerd (en daarmee doel ik niet perse op de users hier) dat iemand een EV niet helemaal top vindt.
[...]
Jij vindt het inferieur, ik vind het superieur... (prestaties, geluid, geen schakelen, geen motor op ralenti, 90% van de tijd thuis 'tanken', ...)
Feit is, het gaat gebeuren, met of zonder jou rijden we binnen 10-15 jaar allemaal electrisch, omdat het een pak beter is voor het milieu. Ik wil dan zo snel mogelijk omschakelen en niet uitstellen tot het niet meer kan.
Waarom iemand meer dan twee uur zou willen rijden zonder kwartier pauze is me sowieso een raadsel, brandstof maakt daarin niet uit. Langer doorrijden lijkt op zelfoverschatting.
Vertaald naar elektrisch is dat met 5 km/kWh en 200 km/2h dat je 40 kWh in 15 minuten wil kunnen laden. Dat komt op 160 kW.
Dat kan je met de meeste (nieuwe) modellen ruim halen.
Proton_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:00:
Waarom iemand meer dan twee uur zou willen rijden zonder kwartier pauze is me sowieso een raadsel, brandstof maakt daarin niet uit. Langer doorrijden lijkt op zelfoverschatting.
Vertaald naar elektrisch is dat met 5 km/kWh en 200 km/2h dat je 40 kWh in 15 minuten wil kunnen laden. Dat komt op 160 kW.
Dat kan je met de meeste (nieuwe) modellen ruim halen.
Ik haal met de Etron 150, dus dat komt aardig in de buurt. Alleen vebruikt die container ook 30/35/40 kWh per 100km afhankelijk van de (weers)omstandigheden.
Dus als ik 15 minuten sta te laden....
En dan heeft de Etron nog een goede laadcurve ook.
Met een ICE kachel je in die 2 uur sowieso al een pak sneller door (in Duitsland) en hoef je niet te tanken, en als je 2 uur later nog eens stopt, ben je in 5 minuten klaar.
Dus ja, ik vind dit recht praten wat krom is (in vergelijking met een ICE).
Feit is, het gaat gebeuren, met of zonder jou rijden we binnen 10-15 jaar allemaal electrisch, omdat het een pak beter is voor het milieu. Ik wil dan zo snel mogelijk omschakelen en niet uitstellen tot het niet meer kan.
Dat het beter is voor het milieu maakt het qua gebruik nog geen superieur product naar mijn mening.
Daarnaast is (ik neem mijn eigen auto ter vergelijk) de ICE versie even snel, schakelt net zo goed, van binnen bijna net zo stil..... Dus qua gebruik zie ik nog steeds geen voordeel van een EV.
Alle redenen die gaan over het gemak/gebruik die ik hier tot noch toe heb gelezen zijn imo het goedpraten van iets wat niet goed (voor mij) is.
@Dean Martin Ah, dat is wel belangrijke context, dat had ik me niet gerealiseerd.
Ik ben qua verbruik blijkbaar verwend met de beperkte ervaring met Zoe / Kona / Model 3 (en een paar km MG4).
30 km/100 km is zo'n beetje het dubbele van wat ik gewend ben.
Dat het beter is voor het milieu maakt het qua gebruik nog geen superieur product naar mijn mening.
Daarnaast is (ik neem mijn eigen auto ter vergelijk) de ICE versie even snel, schakelt net zo goed, van binnen bijna net zo stil..... Dus qua gebruik zie ik nog steeds geen voordeel van een EV.
Alle redenen die gaan over het gemak/gebruik die ik hier tot noch toe heb gelezen zijn imo het goedpraten van iets wat niet goed (voor mij) is.
Exact.
Beiden hebben voordelen en nadelen, maar hoe die voor iemand uitpakken verschilt per user/gebruik.
Accepteer gewoon ook dat sommigen met de huidige techniek en infra liever geen EV rijden (en gezien de nieuwsberichten is die groep de helft van alle EV rijders).
Daarnaast wil ik Guido even quoten: “Maak niet van jouw verwachting mijn verplichting“
Proton_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:34:
@Dean Martin Ah, dat is wel belangrijke context, dat had ik me niet gerealiseerd.
Ik ben qua verbruik blijkbaar verwend met de beperkte ervaring met Zoe / Kona / Model 3 (en een paar km MG4).
30 km/100 km is zo'n beetje het dubbele van wat ik gewend ben.
En het soort auto waar ik naar zocht is in ICE versie natuurlijk ook geen zuinigheidswonder, maar wel makkelijker inzetbaar.
Een vergelijkbare auto (Model X bijv) vind ik niet mooi. Dus qua EV in de categorie die ik zocht was er alleen de Etron beschikbaar.
Ik vond D in in m'n ID.3. in 1e instantie ook prettiger maar rij nu exclusief in B want na een paar ritten wennen vind ik het gewoon zo veel makkelijker/relaxter. Ik heb geen idee waarom je even je voet van het pedaal zou willen halen, maar daar heb je ACC voor. Op de snelweg bv heb ik zelden m'n voet op het pedaal.
M'n VW regenereert ook prima in D dus dat heeft er niks mee te maken. Het gaat me puur om rijgemak.
@Dean Martin Niet zuiniger dan 'zeilen' idd (dat gevoel van zeilen was overigens de reden dat ik in 1e instantie D prefereerde) maar wederom dat is nu niet de reden waarom ik in B rijd. Het verschil is sowieso niet de moeite waard. Overigens is het een beetje nutteloos om een PHEV te noemen aangezien je blijkbaar niet wilt laden. Dan is het dus gewoon een ietsje minder crappy ICE.
Het kan idd alleen beter maar ben je BEV'S nu echt met opslagmedia aan het vergelijken🤣.
Kom op man er zijn betere voorbeelden te vinden.
Maar idd linksom of rechtsom, uiteindelijk rijd iedereen electrisch.👍
Termy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Ik vond D in in m'n ID.3. in 1e instantie ook prettiger maar rij nu exclusief in B want na een paar ritten wennen vind ik het gewoon zo veel makkelijker/relaxter. Ik heb geen idee waarom je even je voet van het pedaal zou willen halen, maar daar heb je ACC voor. Op de snelweg bv heb ik zelden m'n voet op het pedaal.
Maar zodra je de ACC eraf haalt moet je wel je voet weer op het pedaal hebben. Op de snelweg rijd ik juist vaak op ACC waarbij ik die eraf haal als ik iets meer afstand wil hebben. Het is dus maar net wat je fijn vindt rijden. Voor mij hoeft OPD gewoon niet en ik heb er toch al genoeg mee gereden.
M'n VW regenereert ook prima in D dus dat heeft er niks mee te maken. Het gaat me puur om rijgemak.
@Dean Martin Niet zuiniger dan 'zeilen' idd (dat gevoel van zeilen was overigens de reden dat ik in 1e instantie D prefereerde) maar wederom dat is nu niet de reden waarom ik in B rijd. Het verschil is sowieso niet de moeite waard. Overigens is het een beetje nutteloos om een PHEV te noemen aangezien je blijkbaar niet wilt laden. Dan is het dus gewoon een ietsje minder crappy ICE.
Dat vind ik altijd zo'n zinloze uitspraak. Ik heb een HEV (dus sowieso geen plugin mogelijkheid), maar die rijdt ruim 1 op 20 ipv de ICE versie die 1:12 rijdt. Met die 1:20 is ie wat vervuiling betreft te vergelijken met een gemiddelde EV gezien de huidige energiemix . Dat een 'iets minder crappy ICE' noemen vervuilt alleen de discussie maar bevat weinig waarheid.
Maar laten we eens beginnen met te snappen dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft en niet continue je eigen voorkeuren te benoemen als de beste optie of als grote voordelen voor iedereen te zien
Jij vindt het inferieur, ik vind het superieur... (prestaties, geluid, geen schakelen, geen motor op ralenti, 90% van de tijd thuis 'tanken', ...)
Ieder zijn meug natuurlijk maar zoals de gemiddelde laadtijd van een flinke accu tussen de 25 en 35min in beslag neemt geef jij terecht aan dat je thuis niet kan tanken maar wel laden. Dat icm zonnepanelen is natuurlijk helemaal een groot voordeel.
Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld de auto die ik krijg(XC40 p6 MY23) in normale omstandigheden zon 350km snelweg km kan maken. Dat is met een gemiddelde van 100kmph 3,5 uur rijden.
Dan is het voor iedereen echt wel tijd om ff de beentjes te strekken.
Ieder zijn meug natuurlijk maar zoals de gemiddelde laadtijd van een flinke accu tussen de 25 en 35min in beslag neemt geef jij terecht aan dat je thuis niet kan tanken maar wel laden. Dat icm zonnepanelen is natuurlijk helemaal een groot voordeel.
Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld de auto die ik krijg(XC40 p6 MY23) in normale omstandigheden zon 350km snelweg km kan maken. Dat is met een gemiddelde van 100kmph 3,5 uur rijden.
Dan is het voor iedereen echt wel tijd om ff de beentjes te strekken.
Maar zodra je in Duitsland een beetje mee wilt rijden is er nog maar de helft over.
Het ligt dus maar net aan je wensen of gebruik.
[...]
- Omdat de oplossing voor de meeste mensen niet inferieur is
- Omdat de noden van de velen belangrijker zijn dan de noden van de enkelingen of het individu
- Omdat we onszelf niet kunnen blijven vergassen
Maar zodra je in Duitsland een beetje mee wilt rijden is er nog maar de helft over.
Het ligt dus maar net aan je wensen of gebruik.
Ja ook 100% waar. Ik woon vlakbij de grens en moet ook nog wel eens een stukje Duitsland in en dan ga ik voor het gemak de Volvo niet meenemen.
Ik heb geen zin om te laden omdat ik dan rij op echt hoge snelheid.
Daarnaast oor het algemen gebruik is een EV wel echt top en wat al eerder genoemd werd is dat je thuis wel kan laden en niet kan tanken. Dat is wel een groot voordeel.
Jouw ervaringen hebben natuurlijk ook veel te maken met het extreme vebruik van die schitterende E tron.
Kort samengevat in mijn optiek. We zijn er nog niet met de BEV. Maar het schiet wel op 😉
- Omdat de oplossing voor de meeste mensen niet inferieur is
- Omdat de noden van de velen belangrijker zijn dan de noden van de enkelingen of het individu
- Omdat we onszelf niet kunnen blijven vergassen
Is het voor de meeste mensen zo? Als je ziet dat de ruime meerderheid terug zou gaan naar een ICE wanneer de subsidies vervallen....
We willen naar minder carbon footprint, dat hebben we met z'n allen afgesproken.
Overigens vind ik vervoer dan relatief minder belangrijk dan onderdak. Er staan door heel Nederland op dit moment woningbouw-projecten in de pauze-stand, door de stikstof crisis. Ik vind dat toch nog een tandje lastiger om mee om te gaan, dan of je een EV moet rijden, of niet.
[...]
Ik verbaas me altijd over de ICE rijders die het nodig vinden om in EV topics te gaan klagen over de “nadelen” van elektrische auto’s. Gebeurt niet alleen hier, maar ook op andere fora
Ik was zelf ook zo’n ciriticaster, was ook helemaal niet blij toen ik alleen nog maar elektrisch kon leasen door groene leasebeleid van mijn werkgever. Inmiddels geleerd dat
- als je in bezit bent van eigen oprit en laadpaal je vrijwel hoeft te snelladen. Over komt me heel af en toe. Maar dit is 100x beter dan 2x per week bij de benzinepomp met zo’n stinkerde slang in je handen en vaak dan ook nog in de kou staan
- als je langere afstanden rijdt, je auto ie idd belemmert op “lekker door te trekken” in Duitsland en je om de 2 uur moet stoppen om een half uur te snelladen/pauzeren, maar dat in de praktijk dan blijkt dat het verschil in aankomsttijd zeer minimaal is en je we 10x uitgeruste op bestemming komt
- daarnaast natuurlijk de voordelen van kleinere ecologische footprint
Wat denk je wat de reacties zouden zijn als ik nu dan met deze ervaring naar ICE forums gaan om daar te gaan zitten klagen over de stank van benzine en de mate van milieuvervuiling van dat soort auto’s?
Ik verbaas me altijd over de ICE rijders die het nodig vinden om in EV topics te gaan klagen over de “nadelen” van elektrische auto’s. Gebeurt niet alleen hier, maar ook op andere fora
Ik was zelf ook zo’n ciriticaster, was ook helemaal niet blij toen ik alleen nog maar elektrisch kon leasen door groene leasebeleid van mijn werkgever. Inmiddels geleerd dat
- als je in bezit bent van eigen oprit en laadpaal je vrijwel hoeft te snelladen. Over komt me heel af en toe. Maar dit is 100x beter dan 2x per week bij de benzinepomp met zo’n stinkerde slang in je handen en vaak dan ook nog in de kou staan
- als je langere afstanden rijdt, je auto ie idd belemmert op “lekker door te trekken” in Duitsland en je om de 2 uur moet stoppen om een half uur te snelladen/pauzeren, maar dat in de praktijk dan blijkt dat het verschil in aankomsttijd zeer minimaal is en je we 10x uitgeruste op bestemming komt
Wat denk je wat de reacties zouden zijn als ik nu dan met deze ervaring naar ICE forums gaan om daar te gaan zitten klagen over de stank van benzine en de mate van milieuvervuiling van dat soort auto’s?
Dit is jouw ervaring en mening. Mijn ervaring (als EV rijder) is totaal anders. Het onderwerp kwam ter sprake omdat uit het geposte artikel blijkt dat de meerderheid van de EV rijders dat niet meer zouden doen als er geen financieel voordeel is.
Dit is jouw ervaring en mening. Mijn ervaring (als EV rijder) is totaal anders. Het onderwerp kwam ter sprake omdat uit het geposte artikel blijkt dat de meerderheid van de EV rijders dat niet meer zouden doen als er geen financieel voordeel is.
Ja, en nu is de cirkel rond.
Jij hebt een slechte EV gekocht, die verbruikt heel veel, heeft de aerodynamica van een gemiddeld nederlands tuinhuis, een te kleine batterij, en de betrouwbaarheid van de niet Tesla laders is inferieur.
Die financiële prikkel zal er wel blijven. Ze gaan ICE gewoon stapje voor stapje duurder maken, en de aankoop van een Tesla wordt nu al ieder jaar goedkoper. De rest zal wel volgen…. Of inpakken.
In België is het vanaf midden dit jaar al gedaan met ICE en PHEV voor bedrijven als je ze in de kosten wil openemen. En in 2025 is het gewoon gedaan met IcE bedrijfswagens.
Ik snap heel goed dat een ev niet voor iedereen is weggelegd. Mijn verbazing zit ‘m alleen in het feit dat niet ev rijders dit soort dingen posten.
Ik ben van mening dat
- zonder eigen laadpaal of als je continu 180 wil blazen in Duitsland er niet aan moet beginnen
- maar dat je in alle andere gevallen er niet goed over kunt oordelen zonder er zelf een keer serieus aan geproefd te hebben
Laat idd ev rijders hier vooral ervaringen (en meningen) uitwisselen…
Die financiële prikkel zal er wel blijven. Ze gaan ICE gewoon stapje voor stapje duurder maken, en de aankoop van een Tesla wordt nu al ieder jaar goedkoper. De rest zal wel volgen…. Of inpakken.
Is het nodig hebben van subsidie een teken dat het product daadwerkelijk superieur is? Lijkt me niet.
Jij hebt een slechte EV gekocht, die verbruikt heel veel, heeft de aerodynamica van een gemiddeld nederlands tuinhuis, een te kleine batterij, en de betrouwbaarheid van de niet Tesla laders is inferieur.
In België is het vanaf midden dit jaar al gedaan met ICE en PHEV voor bedrijven als je ze in de kosten wil openemen. En in 2025 is het gewoon gedaan met IcE bedrijfswagens.
Verwacht ik ook, daarentegen verwacht ik ook dat we ons over 20 jaar niet meer voor kunnen stellen dat je “vroeger” alleen keuze had tussen of een naar brandstof stinkende auto die continu co2 de atmosfeer in pompte of genoegen moest nemen met een auto die om de 2 uur een half uur stil moest staan bij een “snellader”, en die in diezelfde 2 uur rijden meer stroom verbruikte dan waar een gezin 4 dagen op kon leven.
Ik vind het wel leuk early adapter te zijn. Herken de “nadelen” maar vind ze in mijn geval niet opwegen tegen de voordelen van elektrisch rijden…
Er is geen volwaardig alternatief in die klasse met betere specs.
Althans op het moment van bestellen niet.
En een Tesla wil ik niet. Ik vind het design niet mooi en hou niet van de sobere interieurs. En ja ik heb er uitvoerig naar gekeken en gereden.
Stel dat de electrische auto eerst was, en we daar al jaren mee rond reden.
(nu weet ik ook dat de allereerste auto's electrisch waren, maar die waren enorm traag en raakten enkel in het volgende dorp)
Maar als we dus al jaren rond reden met een electrische auto, dan waren we gewoon aan de stiltje, konden we al jaren thuis opladen, hadden we geen idee dat een motor olie nodig heeft, kenden we het concept versnellingen alleen van een fiets, we zouden het normaal vinden om een pauzeke te nemen van 20 min om de 2-3 uur rijden om de batterij te laden etc.
En dan zou er een exclusieve autofabrikant af komen met een auto op benzine of diesel.
Zouden we dat dan zomaar aanvaarden om enkel voor wat range de stap te zetten (los van het milieuaspect).
Ik denk dat de autopuristen en adepten van performance dan enorm teleurgesteld zouden zijn dat die brandstofmotor een versnellingsbak nodig heeft, en dat de motor telkens weer in de toeren moet klimmen om voldoende koppel en vermogen te kunnen leveren.
Comfortadepten zouden het lawaai onmiddellijk afwijzen.
Zouden we het niet abnormaal vinden dat we nooit thuis kunnen bijtanken? En hoe hard zouden we de geur van benzine of diesel kunnen aanvaarden?
Zouden we het aanvaarden dat we om de 15k naar de garage moeten om filters en olie te vervangen?
Zouden we het niet heel raar vinden om een motor te laten draaien als we stil staan, en kunnen we dat lawaai aanvaarden?
Zouden we de complexiteit van een benzinemotor met turbo, catalysatoren, nokkenverstelling, computergestuurde injectie en ontsteking, balansassen, 4-6-8-X cilinders, een versnellingsbak met honderden tandwielen niet aanzien als een enorme bron van problemen?
Tommie12 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:11:
Stel dat de electrische auto eerst was, en we daar al jaren mee rond reden.
(nu weet ik ook dat de allereerste auto's electrisch waren, maar die waren enorm traag en raakten enkel in het volgende dorp)
Maar als we dus al jaren rond reden met een electrische auto, dan waren we gewoon aan de stiltje, konden we al jaren thuis opladen, hadden we geen idee dat een motor olie nodig heeft, kenden we het concept versnellingen alleen van een fiets, we zouden het normaal vinden om een pauzeke te nemen van 20 min om de 2-3 uur rijden om de batterij te laden etc.
En dan zou er een exclusieve autofabrikant af komen met een auto op benzine of diesel.
Zouden we dat dan zomaar aanvaarden om enkel voor wat range de stap te zetten (los van het milieuaspect).
Ik denk dat de autopuristen en adepten van performance dan enorm teleurgesteld zouden zijn dat die brandstofmotor een versnellingsbak nodig heeft, en dat de motor telkens weer in de toeren moet klimmen om voldoende koppel en vermogen te kunnen leveren.
Comfortadepten zouden het lawaai onmiddellijk afwijzen.
Zouden we het niet abnormaal vinden dat we nooit thuis kunnen bijtanken? En hoe hard zouden we de geur van benzine of diesel kunnen aanvaarden?
Zouden we het aanvaarden dat we om de 15k naar de garage moeten om filters en olie te vervangen?
Zouden we het niet heel raar vinden om een motor te laten draaien als we stil staan, en kunnen we dat lawaai aanvaarden?
Zouden we de complexiteit van een benzinemotor met turbo, catalysatoren, nokkenverstelling, computergestuurde injectie en ontsteking, balansassen, 4-6-8-X cilinders, een versnellingsbak met honderden tandwielen niet aanzien als een enorme bron van problemen?
Het verhaal wat jij hierboven typt klopt als een cynische bus maarrrrrr jij bent ook overduidelijk geen petrolhead.
Veel BEV rijders niet en de meeste Tesla rijders(behalve de S rijder) zijn dat niet of nooit geweest. Ja wel een enkeling maar de meeste echt niet.
De geur van benzine, het veranderen van het verzet en de lichte auto de bocht in knallen etc etc.
Dat is liefhebberij, heerlijk man.
Maar lekker een BEV als daily. Lekkere gadgets, stil , hulpsystemen, hoge koppel en idd vanuit huis met een volle batterij wegrijden(meestal gratis ook nog). Fiscale voordelen en geen uitstoot.
Kammika schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:38:
[...]
Als je goed oplet ontstaat de discussie zo goed als altijd omdat de EV-rijders met allerlei voordelen komen van een EV die puur persoonlijk zijn, en nadelen van de EV afdoen als onzin. Bijna alles waar het hier over gaat zijn puur persoonlijke voorkeuren. Je kunt niet zeggen dat OPD/normale bediening fijner is, of dat iedere 2 uur een half uur stoppen voor iedereen moet. Of dat een stille motor zoveel beter is (ik vind het juist fijn dat ik een auto heb die heel stil is totdat je een keer gas geeft)
Je doet het zelf trouwens ook:
Met een auto met een bereik van 1000km sta ik niet wekelijks bij de pomp. Sowieso vind ik bij de pomp in 5 minuten 1000km tanken veel handiger dan iedere avond een stekker in de auto moeten stoppen.
Mijn auto trekt al prima op, en sneller optrekken is leuk maar verder completet nutteloos. En als ik een rit heb van 10 uur, ben ik met stops 10.5 uur onderweg. Jij bent dan 12.5 uur onderweg (of 12 uur maar dan met een lege accu). Daarbij kom ik volledig relaxed aan omdat rijden gewoon ontspanning is. Ik ben veel vermoeider als ik ruim 12 uur onderweg moet zijn met allerlei onnodige tussenstops waar ik me aan het ergeren ben dat ik een half uur moet wachten totdat de auto weer verder kan.
Waar met een zuinige auto nog maar amper sprake van is. Mijn HEV heeft met zijn verbruik dezelfde ecologische footprint als een gemiddelde EV (met de energiemix van Nederland. Dit zal in de toekomst wel beter worden, maar momenteel maakt een zuinige ICE/HEV maar weinig verschil met een EV.
Als jij dat doet als reaktie op ICEs die aan het opscheppen zijn dat hun auto zoveel makkelijker/sneller/beter is moet je dat vooral doen.
Zoals ik hier al eerder zei, als er eens opgehouden wordt met allerlei persoonlijke voorkeuren aan te dragen als voordelen om een EV te hebben zou dat al een hoop schelen in de discussie. Uiteindelijk gaan we allemaal naar een EV, maar doe AUB niet net alsof voor iedereen een EV alleen maar voordelen heeft. Ik rijd voor mijn werk veel in verschillende auto's, maar mjn voorkeur is momenteel toch echt een HEV. En zo zal jouw voorkeur een EV zijn, zullen sommige mensen helemaal weg zijn van OPD en andere het juist verafschuwen. En zo vind de ene een Tesla mooi en heeft de ander liever een traditioneel interieur met meer wijzerplaten.
Oftewel het zou helpen als er geaccepteerd wordt dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft en voor de een er allerlei voordelen aan een EV zitten, terwijl er voor een ander alleen maar nadelen aan zitten. In dit topic wordt nogal vaak alles alleen als voordeel gezien en moet iedereen het daar maar mee eens zijn. Maar zo werkt het nu niet.
En nu weer ontopic naar EVs zonder gezeur over de voor/nadelen want uiteindelijk moeten we er toch allemaal aan geloven
Nee, maar ik kan er niet rond dat ze zo veel verder staan dan al de rest.
Toch vind ik dat nogal meevallen. Wat prestaties en verbuik zit b.v. een KIA heel dicht in de buurt, terwijl andersom Tesla nu pas dicht in de buurt van de bouwkwaliteit begint te komen.
Het grote verschil hierbij is wel dat KIA allerlei verschillende auto's wil maken, terwijl Tesla dat juist probeert te beperken. Ik denk sowieso dat veel mensen vergeten dat de automerken buiten Tesla nog steeds vooral op ICE/(P)HEVs draaien. Die zijn nog helemaal niet bezig om al vol over te stappen naar EV. En daar zit natuurlijk wel nog het voordeel in voor Tesla omdat die dat wel al jaren doet. Je ziet alleen wel dat de merken die er echt moeite in stoppen al niet veel meer onderdoen voor Tesla.
Nee, maar ik kan er niet rond dat ze zo veel verder staan dan al de rest.
Dat valt allemaal nog wel mee. Ik vind het infotainment echt top maar voor de rest gewoon prima en niet echt meer dan dat.
Oja en de prijs is echt top👍
Toch vind ik dat nogal meevallen. Wat prestaties en verbuik zit b.v. een KIA heel dicht in de buurt, terwijl andersom Tesla nu pas dicht in de buurt van de bouwkwaliteit begint te komen.
Het grote verschil hierbij is wel dat KIA allerlei verschillende auto's wil maken, terwijl Tesla dat juist probeert te beperken. Ik denk sowieso dat veel mensen vergeten dat de automerken buiten Tesla nog steeds vooral op ICE/(P)HEVs draaien. Die zijn nog helemaal niet bezig om al vol over te stappen naar EV. En daar zit natuurlijk wel nog het voordeel in voor Tesla omdat die dat wel al jaren doet. Je ziet alleen wel dat de merken die er echt moeite in stoppen al niet veel meer onderdoen voor Tesla.
Het grootste gevecht voor Tesla word het om de klanten die nu nog in een ICE rijden te trekken. Bijna al die rijders vinden Tesla's lelijk. Mensen op een tech forum zullen dat niet snel begrijpen maar het is er wel.
Als je goed oplet ontstaat de discussie zo goed als altijd omdat de EV-rijders met allerlei voordelen komen van een EV die puur persoonlijk zijn, en nadelen van de EV afdoen als onzin. Bijna alles waar het hier over gaat zijn puur persoonlijke voorkeuren. Je kunt niet zeggen dat OPD/normale bediening fijner is, of dat iedere 2 uur een half uur stoppen voor iedereen moet. Of dat een stille motor zoveel beter is (ik vind het juist fijn dat ik een auto heb die heel stil is totdat je een keer gas geeft)
Je doet het zelf trouwens ook:
[...]
Met een auto met een bereik van 1000km sta ik niet wekelijks bij de pomp. Sowieso vind ik bij de pomp in 5 minuten 1000km tanken veel handiger dan iedere avond een stekker in de auto moeten stoppen.
[...]
Mijn auto trekt al prima op, en sneller optrekken is leuk maar verder completet nutteloos. En als ik een rit heb van 10 uur, ben ik met stops 10.5 uur onderweg. Jij bent dan 12.5 uur onderweg (of 12 uur maar dan met een lege accu). Daarbij kom ik volledig relaxed aan omdat rijden gewoon ontspanning is. Ik ben veel vermoeider als ik ruim 12 uur onderweg moet zijn met allerlei onnodige tussenstops waar ik me aan het ergeren ben dat ik een half uur moet wachten totdat de auto weer verder kan.
[...]
Waar met een zuinige auto nog maar amper sprake van is. Mijn HEV heeft met zijn verbruik dezelfde ecologische footprint als een gemiddelde EV (met de energiemix van Nederland. Dit zal in de toekomst wel beter worden, maar momenteel maakt een zuinige ICE/HEV maar weinig verschil met een EV.
[...]
Als jij dat doet als reaktie op ICEs die aan het opscheppen zijn dat hun auto zoveel makkelijker/sneller/beter is moet je dat vooral doen.
Zoals ik hier al eerder zei, als er eens opgehouden wordt met allerlei persoonlijke voorkeuren aan te dragen als voordelen om een EV te hebben zou dat al een hoop schelen in de discussie. Uiteindelijk gaan we allemaal naar een EV, maar doe AUB niet net alsof voor iedereen een EV alleen maar voordelen heeft. Ik rijd voor mijn werk veel in verschillende auto's, maar mjn voorkeur is momenteel toch echt een HEV. En zo zal jouw voorkeur een EV zijn, zullen sommige mensen helemaal weg zijn van OPD en andere het juist verafschuwen. En zo vind de ene een Tesla mooi en heeft de ander liever een traditioneel interieur met meer wijzerplaten.
Oftewel het zou helpen als er geaccepteerd wordt dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft en voor de een er allerlei voordelen aan een EV zitten, terwijl er voor een ander alleen maar nadelen aan zitten. In dit topic wordt nogal vaak alles alleen als voordeel gezien en moet iedereen het daar maar mee eens zijn. Maar zo werkt het nu niet.
En nu weer ontopic naar EVs zonder gezeur over de voor/nadelen want uiteindelijk moeten we er toch allemaal aan geloven
Het is hier een topic over EV, wat kom je hier nou eigenlijk doen? Een beetje zuigen?
Btw een Q7 kan je niet echt crappy noemen.🤣
[...]
Het kan idd alleen beter maar ben je BEV'S nu echt met opslagmedia aan het vergelijken🤣.
Kom op man er zijn betere voorbeelden te vinden.
Maar idd linksom of rechtsom, uiteindelijk rijd iedereen electrisch.👍
Ik heb nergens beweerd dat een ID3 volledige OPD heeft (helaas).
Waarom zou ik BEV niet met SSD vergelijken? Techniek is techniek is techniek. Er is geen theoretische limiet waar we tegenaan lopen zoals met ICE en de ontwikkeling gaat al decennia exponentieel met batterijtechniek (euro/kWh), zelfs enigszins versnellend. Blijkbaar is het hier geen gewoonte om daadwerkelijk naar de data te kijken en alleen vanuit de onderbuik te huilen over hoe het allemaal kut en opgelegd is. Het zal me niks verbazen als de mensen die nu allemaal vrolijk met een smartphone rondlopen 10-15 jaar geleden ook beweerden dat het allemaal prut is en dat "echte mensen bellen" oid. De ironie van dit geluid op Tweakers is wel echt hilarisch.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:00:
[...]
Ik ben veel vermoeider als ik ruim 12 uur onderweg moet zijn met allerlei onnodige tussenstops waar ik me aan het ergeren ben dat ik een half uur moet wachten totdat de auto weer verder kan.
Dit dus (mede).
Als ik niet weet of er bij mijn geplande laadstop überhaupt een laadpaal vrij is zit ik allesbehalve relaxed in de auto. Rij zelf vrij veel in Duitsland (veel klanten in Midden / Zuid-Duitsland, dus langere ritten) en zie een EV nog allesbehalve als alternatief.
Nu zijn mijn ritten waarschijnlijk niet representatief voor de gemiddelde Nederlandse rijder, maar in Duitsland worden er toch wel langere ritten gemaakt, en ook nog eens met hogere snelheid.
Het zal nog wel komen, maar op dit moment is het nog niet ideaal.
Ja hoor, met jou?
Niet EV rijders die hier even hun gram komen halen met hun mening over EV rijden zijn op zijn zachtst storend te noemen en van het niveau Facebook, NU.nl.
Een discussie is het in ieder geval niet maar slechts opdringen van een mening die in dit topic verre van relevant is.
Het is hier een topic over EV, wat kom je hier nou eigenlijk doen? Een beetje zuigen?
Ik kom af en toe wat tegengas geven als er weer een lofparade over EVs wordt gebracht, terwijl er net een onderzoek is geweest die laat zien dat de helft van de EV rijders weer naar ICE zou gaan als die goedkoper zijn. Dan kun je in dit topic blijven roepen dat EV superieur is en voor iedereen volop voordelen heeft, in de praktijk zijn er nogal wat mensen die het daar dus niet mee eens zijn.
En voor de duidelijkheid, ik ben pro-EV, maar wel realistisch genoeg om te zien dat er voor veel mensen toch wel wat nadelen aan zitten.
En nogmaals, ik ben een alles-rijder. Toevallig heb ik zelf nu een HEV (vanwege werk meegenomen uit Amerika ), maar rijd dagelijks in EVs, (P)HEVs, ICEs en laatst zelfs een waterstofbak (de Hyundai).
[Voor 12% gewijzigd door redwing op 10-03-2023 21:53]
Het verhaal wat jij hierboven typt klopt als een cynische bus maarrrrrr jij bent ook overduidelijk geen petrolhead.
Veel BEV rijders niet en de meeste Tesla rijders(behalve de S rijder) zijn dat niet of nooit geweest. Ja wel een enkeling maar de meeste echt niet.
De geur van benzine, het veranderen van het verzet en de lichte auto de bocht in knallen etc etc.
Dat is liefhebberij, heerlijk man.
Maar lekker een BEV als daily. Lekkere gadgets, stil , hulpsystemen, hoge koppel en idd vanuit huis met een volle batterij wegrijden(meestal gratis ook nog). Fiscale voordelen en geen uitstoot.
Ben toch een autoliefhebber geweest. Automaat was voor sissies, pk’s voor comfort, heel veel onerweg geweest in Duitsland, en de 200 heel regelmatig op de teller gehad.
Nu kijk ik er echt naar uit om hopelijk deze maand mijn laatste tankbeurt te maken.
Testritjes met de EV waren zoiets van …. thuis komen. Het gevoel van : dit is hoe autorijden hoort te zijn.
Vooral de afwezigheid van schakelen, en dar mooi vertrekken met directe respons op het gas.
Het deed me wat denken aan de A6 die ik had met de multitronic (CVT). Elke andere automaat was slechter, en nu rijden zonder versnellingsbak…. Zalig.
[Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 10-03-2023 22:50]
Ik kom af en toe wat tegengas geven als er weer een lofparade over EVs wordt gebracht, terwijl er net een onderzoek is geweest die laat zien dat de helft van de EV rijders weer naar ICE zou gaan als die goedkoper zijn. Dan kun je in dit topic blijven roepen dat EV superieur is en voor iedereen volop voordelen heeft, in de praktijk zijn er nogal wat mensen die het daar dus niet mee eens zijn.
En voor de duidelijkheid, ik ben pro-EV, maar wel realistisch genoeg om te zien dat er voor veel mensen toch wel wat nadelen aan zitten.
En nogmaals, ik ben een alles-rijder. Toevallig heb ik zelf nu een HEV (vanwege werk meegenomen uit Amerika ), maar rijd dagelijks in EVs, (P)HEVs, ICEs en laatst zelfs een waterstofbak (de Hyundai).
De een noemt het tegengas, de ander noemt het trollen. Als je hier af en toe komt omdat je een onderzoekje op Facebook hebt gelezen en dat de EV rijder onder de neus wil wrijven ben je aan het trollen.
Facebook zit vol met dit soort mensen, moet jij ook eens proberen.
De een noemt het tegengas, de ander noemt het trollen. Als je hier af en toe komt omdat je een onderzoekje op Facebook hebt gelezen en dat de EV rijder onder de neus wil wrijven ben je aan het trollen.
Het onderzoek dat je wegzet als 'Facebook onzin' was net iets anders. Het was een onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn maar dat wilt niet zeggen dat het onderzoek onzin is.
Het meeste tegengas komt hier van EV rijders die het niet prettig vinden wanneer een mede EV rijder niet zo enthousiast is.
[Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2023 08:16]
Ik stel voor dat het bij ICE-berijders "tegengas" heet, en bij EV-rijders "tegenstroom"
Het is vrij duidelijk dat er hier gedeeltelijk een 'discussie' is ontstaan tussen 'gelovigen' en 'ongelovigen', waarbij het voor sommigen zaak is om de andere partij te overtuigen.
Dat overtuigen gaat (soms/vaak/meestal?) niet lukken, dus wellicht kunnen we daarmee stoppen?
Peter-036 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:47:
Ik stel voor dat het bij ICE-berijders "tegengas" heet, en bij EV-rijders "tegenstroom"
Het is vrij duidelijk dat er hier gedeeltelijk een 'discussie' is ontstaan tussen 'gelovigen' en 'ongelovigen', waarbij het voor sommigen zaak is om de andere partij te overtuigen.
Dat overtuigen gaat (soms/vaak/meestal?) niet lukken, dus wellicht kunnen we daarmee stoppen?
Ik denk dat EV voordelen heeft tov van ICE maar ook andersom, verschillend per usecase.
Alleen dat de voordelen van ICE worden weggezet als onzin of insignificant mag wel minderen...
Accepteer gewoon dat een EV (ook) niet perfect is.
mitsumark schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:04:
[...]
Ik denk dat EV voordelen heeft tov van ICE maar ook andersom, verschillend per usecase.
Alleen dat de voordelen van ICE worden weggezet als onzin of insignificant mag wel minderen...
mitsumark schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:04:
[...]
Klopt, alleen is er wel nog een enorm verschil tussen al die EV’s.
Als ik een eGolf neem, en ik beoordeel die op zijn mogelijkheden om er 1000 km mee te doen, dan is dat geen goede basis, net als de oude fat-eTron.
De nieuwere Q8 etron is al een pak beter.
Tesla staat vooral voorop als het gaat over entertainment, maar nog meer op gebied van eenvoud van assemblage en productie.
Het woordd gigacasting wordt makkelijk uitgesproken, maar het betekent echt heel veel. Als je 50 losse delen kan vervangen door 1 cast, dan is dat in een fabriek een buitenaards voordeel. Je moet maar eens een paar filmpjes van Munro bekijken.
Die kan het haarfijn uitleggen.
Klopt, alleen is er wel nog een enorm verschil tussen al die EV’s.
Als ik een eGolf neem, en ik beoordeel die op zijn mogelijkheden om er 1000 km mee te doen, dan is dat geen goede basis, net als de oude fat-eTron.
De nieuwere Q8 etron is al een pak beter.
Nogmaals; dan nog is het gebruiksgemak van z'n ICE variant voor mij een stuk(je) hoger. Ik val in herhaling maar het gaat mij er niet om dat in het algemeen een EV dan wel beter dan wel slechter is. Voor mij blijft het een feit dat een ICE variant in deze klasse een hoger gebruiksgemak kent zonder in te leveren op comfort/ rijeigenschappen.
Bij een Golf ev vs een Golf 1.2 benzine is het een andere ervaring wellicht.
Dus ik kan de uitslag van het onderzoek dat de meerderheid voor ICE zou kiezen onderstrepen.
Ik stop over het onderwerp want we draaien in cirkels.
Zowel een EV als een ICE zijn afhankelijk van de wensen prima keuzes.
[Voor 12% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2023 10:18]
redwing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:46:
[...]
Dit ging dus vooral over de financiële kant. Mensen willen terug als dat goedkoper is. Net als dat 90% van de mensen EV (zijn) gaan rijden omdat dat financieel aantrekkelijker was. Dat was ook mijn grootste overweging. Ik heb zelfs mijn vorige auto afgekocht omdat dit financieel aantrekkelijker was over de langere termijn.
Nu ik EV rijd vind ik dat superfijn en veel prettiger dan ICE. Maar als ik nu mijn leaseauto zou moeten inleveren en zelf iets moet kopen is de kans dat ik ICE kies behoorlijk groot - puur financieel (aanschafwaarde/verzekering). Terwijl ik liever een dikke EV had gehad, maarja.
Feit is dat financiële plaatje een grote rol speelt in dit soort beslissingen.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Het onderzoek dat je wegzet als 'Facebook onzin' was net iets anders. Het was een onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn maar dat wilt niet zeggen dat het onderzoek onzin is.
Het meeste tegengas komt hier van EV rijders die het niet prettig vinden wanneer een mede EV rijder niet zo enthousiast is.
Het enige ‘nadeel’ is het gebruik bij lange reizen, en dan alleen als je in een flinke suv (‘tank’) rijd met beperkte batterij/laadcapaciteit. Of als je een gemeente hebt die niet wil meewerken aan fatsoenlijke laadpalen.
Daar staan dan een hele rits voordelen tegenover.
Voor 99 procent van de mensen en het gebruik is dit echt niet zo relevant. Mag ik dat dan een beetje irrationeel vinden? Zeker gezien de voordelen mbt het milieu?
Het enige ‘nadeel’ is het gebruik bij lange reizen, en dan alleen als je in een flinke suv (‘tank’) rijd met beperkte batterij/laadcapaciteit. Of als je een gemeente hebt die niet wil meewerken aan fatsoenlijke laadpalen.
Daar staan dan een hele rits voordelen tegenover.
Voor 99 procent van de mensen en het gebruik is dit echt niet zo relevant. Mag ik dat dan een beetje irrationeel vinden? Zeker gezien de voordelen mbt het milieu?
Hoe kom je bij 99%?
Er zijn ook vele niet-tanks met een matig bereik (in de praktijk tot 300km).
Bijna de helft van de Nederlanders gaat met de auto op vakantie naar het buitenland. Ik zit persoonlijk niet te wachten op een 10% langere reis, met de hele tijd range anxiety en/of van de grote weg moeten wijken om iets te vinden.
De meeste gemeenten hebben onvoldoende laadpalen, minder dan een kwart kan op eigen terrein laden.
Armoede lijkt erger te worden en financiële zekerheid gaat toch echt boven milieu.
Ik neig dus eerder naar 99% waarbij EV niet de beste optie is.
[Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 11-03-2023 10:57]
Zowel een EV als een ICE zijn afhankelijk van de wensen prima keuzes.
Enkel als je alleen naar jezelf kijkt. Voor het milieu is een ICE gewoon geen goede keuze. En zeker als je het makkelijk kan betalen zou je dat mogen laten doorwegen.
Hoe kom je bij 99%?
Bijna de helft van de Nederlanders gaat met de auto op vakantie naar het buitenland. Ik zit persoonlijk niet te wachten op een 10% langere reis, met de hele tijd range anxiety en/of van de grote weg moeten wijken om iets te vinden.
De meeste gemeenten hebben onvoldoende laadpalen, minder dan een kwart kan op eigen terrein laden.
Armoede lijkt erger te worden en financiële zekerheid gaat toch echt boven milieu.
Indien je een ev hebt met een fatsoenlijke accu en toegang tot snelladen, dan is de impact echt klein op je vakantie. Tenzij je al ongezond 10 uur aaneen aan het doortuffen bent. Het klopt dat er best wel wat aanbod is dat niet optimaal is.
Daarnaast is de klacht dat de reis op vakantie wellicht 10 procent langer is, wat voor de meeste mensen 1 procent van het jaar is. Daarbij vergeet je dat je nooit meer hoeft te tanken voor je woon-werk verkeer wat de andere 99 procent van je tijd is. Sorry, maar dat vind ik irrationeel en voor velen is dat meer een vorm van koudwatervrees.
Over de laadpalen: ik zou zeggen: kijk eens naar de gemiddelde map per gemeente, en kijk dan ook eens naar het aanbod van tankstations.
Ik ontken niet dat er opstartproblemen zijn met dwarsliggende gemeentes of slecht aanbod en erken dat dat vervelend kan zijn. Maar als je dan aankomt met dat dit een verslechtering is voor 99 procent van de mensen; dat vind ik echt quatsch.
Als er al een nieuw topic nodig is omdat het hier off-topic is, dan zal het een discussietopic moeten worden "EV vs ICE", of iets dergelijks.
Misschien dat ik eens een poging doe om een TS te schrijven, want de discussie wordt in dit topic vaak niet op prijs gesteld..
Hoe kom je bij 99%?
300 km bereik is voor 99% van het jaar prima voor vrijwel iedereen. Alleen de 2 dagen per jaar dat je 1400 km nodig hebt om de heenweg en de terugweg van je auto vakantie naar zuid Europa wil rijden zou veel minder de keuze moeten beïnvloeden. Maar goed gezien de files op de zwarte zaterdagen elke zomer zijn mensen niet rationeel. Dus de enige manier om iedereen in een EV te krijgen is door het onmogelijk te maken om ICE te kopen.
Voor mij is het een verademing dat ik niet meer wekelijks bij het tankstation hoef te staan. Auto opladen is hetzelfde als je iPhone inpluggen.
Maar goed moet je wel de luxe hebben om goede laad infrastructuur in je straat te hebben. Ik snap ook wel als je een paar keer thuis gekomen bent en geen laadpalen beschikbaar zijn binnen acceptabele afstand van je huis dat je er ook snel klaar mee bent. Acceptabele afstand verschilt van persoon tot persoon, maar denk dat voor veel VINEX bewoners dit veel minder ver is dan voor stadsbewoners in vergunningen gebied.
Tesla staat vooral voorop als het gaat over entertainment, maar nog meer op gebied van eenvoud van assemblage en productie.
Het woordd gigacasting wordt makkelijk uitgesproken, maar het betekent echt heel veel. Als je 50 losse delen kan vervangen door 1 cast, dan is dat in een fabriek een buitenaards voordeel. Je moet maar eens een paar filmpjes van Munro bekijken.
Die kan het haarfijn uitleggen.
Toevallig twee dagen geleden ook wat filmpjes van gekeken.
Zo, ik heb een 2e hands kapotte elektrische bus gekocht, en ik weet nog niet of ik er goed aan gedaan heb
Ik deel dit voor de leuk, als er geen behoefte aan is, is dat ook prima.
Je had voor de echte EV doorbraak een aantal kleinere bedrijven die in kleinere oplages EVs bouwden. Zowat allemaal hebben ze deze activiteiten gestopt, of simpelweg failliet zijn gegaan. In die categorie heb ik een German-E-Cars Plantos gekocht, beter bekend als een Mercedes Sprinter.
Hoewel er rond de 500 stuks zijn gebouwd als nieuwe auto, heeft het toch ook wel veel weg van een ombouw. Dan heb ik het over de opzet van de ombouw, niet over de kwaliteit. Want de kwaliteit lijkt over het algemeen erg goed te zijn, alles is degelijk aangepakt.
Wat specs:
- 100 a 120km rijbereik
- 650 Volt systeem spanning
- stevige Siemens motor op originele handgeschakelde Mercedes bak. 120 of 150pk, het is nog even onduidelijk wat piekvermogen is. Vloeistof gekoeld.
- 40kWh LiFeYPo4 accu (Winston cellen) - elektrische verwarming, geen koeling
- geen snellader
- 22kW AC 3-fase laden (dus in de 2 uur weer vol)
- een berg Duitse ECU kastjes met bijzonder weinig documentatie of software beschikbaar.
- verwarming middels diesel (vloeistof) heater
- ondanks dat er (nog) geen trekhaak opzit, staat er bij de RDW een trekgewicht van 2000kg! (gelijk gezet aan normale Sprinter)
Maar goed, hij wil niet rijden en hij wil niet laden. Dit lijkt vrij duidelijk een accu fout.
Binnenkort duiken we op het BMS om te zien wat er aan de hand is.
Maar om uberhaupt bij het BMS te komen, om uberhaupt te weten wat voor BMS er gebruikt is, moesten de accubakken eronderuit
Pas als ik de accubak open heb geschroefd kan ik bij de debug interface van het BMS, en daar ga ik binnenkort dus mee verder stoeien.
[Voor 3% gewijzigd door !null op 11-03-2023 12:15]
Indien je een ev hebt met een fatsoenlijke accu en toegang tot snelladen, dan is de impact echt klein op je vakantie. Tenzij je al ongezond 10 uur aaneen aan het doortuffen bent. Het klopt dat er best wel wat aanbod is dat niet optimaal is.
Daarnaast is de klacht dat de reis op vakantie wellicht 10 procent langer is, wat voor de meeste mensen 1 procent van het jaar is. Daarbij vergeet je dat je nooit meer hoeft te tanken voor je woon-werk verkeer wat de andere 99 procent van je tijd is. Sorry, maar dat vind ik irrationeel en voor velen is dat meer een vorm van koudwatervrees.
Over de laadpalen: ik zou zeggen: kijk eens naar de gemiddelde map per gemeente, en kijk dan ook eens naar het aanbod van tankstations.
Ik ontken niet dat er opstartproblemen zijn met dwarsliggende gemeentes of slecht aanbod en erken dat dat vervelend kan zijn. Maar als je dan aankomt met dat dit een verslechtering is voor 99 procent van de mensen; dat vind ik echt quatsch.
Moet je wel geld hebben voor een auto met een "grote" accu die ook nog snel kan laden.
Het aanbod komt in ieder geval op gang, al moet je vaak wel een jaar wachten.
Mijn 99% is niet minder kolder dan de 99% van rare-Quark.
Beiden waarschijnlijk overdreven, misschien ligt de waarheid in het midden.
Feit is wel dat de helft van de EV gebruikers de nadelen dusdanig vervelend vindt dat ze bij gelijke kosten liever iets anders rijden.
Moet je wel geld hebben voor een auto met een "grote" accu die ook nog snel kan laden.
Het aanbod komt in ieder geval op gang, al moet je vaak wel een jaar wachten.
Mijn 99% is niet minder kolder dan de 99% van rare-Quark.
Beiden waarschijnlijk overdreven, misschien ligt de waarheid in het midden.
Feit is wel dat de helft van de EV gebruikers de nadelen dusdanig vervelend vindt dat ze bij gelijke kosten liever iets anders rijden.
Ik rij graag EV en heb er het ongemak voor over. Maar je moet meer op je snelheid letten en meer plannen/verliest flexibiliteit op lange ritten want je moet op bepaalde plekken even laden, zelfs als je eigenlijk nog een uurtje zou willen doorrijden. Allemaal geen big deal, maar doen alsof EVs op alle vlakken een vooruitgang zijn is onzin. Net zo goed dat dat Telegraaf artikel vandaag over gebrek aan laadpalen, urenlang moeten laden onderweg enz enz ook onzin is. Het is anders en daar moet je aan wennen en wat overkomelijk ongemak op de koop toe nemen. En ik vind een nadeel dat er zo weinig keus is in ruime gezinsauto’s, formaat Passat, V60 enz. Tesla Model y vind ik niet mooi en kan er niet goed tegen dat je een aantal basisfuncties moet missen als normale parkeersensoren, teller voor je neus en een regensensor. Maar dat is persoonlijk natuurlijk en vast aan te wennen, maar dat wil ik niet.
[Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 11-03-2023 12:22]
Deze onderzoeken geven iets meer nuance dan de clickbait op Facebook over het door jou aangehaalde onderzoek.
Het was helemaal geen Facebook clickbait artikel.
Ik vind het alleen maar goed dat er meerdere onderzoeken zijn. Dat maakt het (niet door mij) gedeelde onderzoek nog niet slecht. Waarom? Alleen omdat de uitkomst niet pro EV is? Beetje gek toch!
Het is duidelijk dat je een mening hebt die je niet wilt veranderen en liefst ook geen tegengeluid wilt horen. Dat is prima verder. De wereld is echter groter dan dat.
Nog steeds heb ik qua gebruik geen overtuigende argumenten gehoord waarom een EV (voor mij!) per definitie beter is dan een ICE. Dat hoeft ook niet, maar ik snap de fanatieke overtuiging niet zo die ervoor zorgt dat elk kritisch geluid over EV rijden per definitie slecht is.
Als over 3 jaar de zaken nog gelijk zijn stap ik van de Etron terug over naar een ICE variant in dezelfde klasse.
Ik heb mijn mening, jij de jouwe, en we gaan elkaar daarin niet treffen. Amen.
[Voor 31% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2023 12:44]
Deze onderzoeken geven iets meer nuance dan de clickbait op Facebook over het door jou aangehaalde onderzoek.
Juist, en als we het toch over getallen hebben: 93 procent van de ev rijders gaat dus niet meer terug. Slechts 3 procent wil weer terug vanwege de nadelen. Ook valt de overstap over het algemeen mee. Kennelijk vinden zij de nadelen toch niet zo groot als men hier schetst. Ondanks het soms slechte ontwerp (de vroege Leafs, audi maar ook de mini). Ik zou ook graag de mini rijden, maar die had wat mij betreft ook de plank misgeslagen qua bereik/laden. De Stellantis auto’s, voor het gros een relevante auto, zijn juist weer heel ok qua batterij/laden.
Ik vind het alleen maar goed dat er meerdere onderzoeken zijn. Dat maakt het (niet door mij) gedeelde onderzoek nog niet slecht. Waarom? Alleen omdat de uitkomst niet pro EV is? Beetje gek toch!
Het is duidelijk dat je een mening hebt die je niet wilt veranderen en liefst ook geen tegengeluid wilt horen. Dat is prima verder. De wereld is echter groter dan dat.
Nog steeds heb ik qua gebruik geen overtuigende argumenten gehoord waarom een EV (voor mij!) per definitie beter is dan een ICE. Dat hoeft ook niet, maar ik snap de fanatieke overtuiging niet zo die ervoor zorgt dat elk kritisch geluid over EV rijden per definitie slecht is.
Als over 3 jaar de zaken nog gelijk zijn stap ik van de Etron terug over naar een ICE variant in dezelfde klasse.
Er is een verschil in tegengeluid geven en zagen op een topic bestemd voor EV rijders.
Dit is vergelijkbaar met het neerzetten van een hamburgerkraam op een beurs voor vegetariërs, gewoon trollen.
Is het voor de meeste mensen zo? Als je ziet dat de ruime meerderheid terug zou gaan naar een ICE wanneer de subsidies vervallen....
Misschien omdat vele mensen slecht geinformeerd zijn? Ik zie je bijvoorbeeld klagen over het feit dat je snelladen niet leuk vindt, maar je kan wel elke dag met een volle batterij thuis vertrekken bijvoorbeeld, dat lukt je met een ICE niet, tenzij je voor je deur een benzinepomp hebt staan. Mensen halen vaak het argument aan dat ze met een benzine wagen snel weer volgetankt hebben, maar vergeten dat ze daar ook vaak een omweggetje voor moeten maken (wat tijd kost), dat het aan de pomp soms ook aanschuiven is (en op de snelweg naar het zuiden is dat ook meer dan 5 minuten bij een vakantieuittocht),
Ik heb 4 jaar terug gekozen voor de aankoop van een EV. Niet vanwege het milieu/klimaat, niet omdat er subsidie is (die er in Belgie niet is), maar wel omdat de TCO in het voordeel van die EV was.
Je haalt bijvoorbeeld ook aan dat een reis met een EV langer duurt dan met een ICE, maar is dat zo? Ik vind dat nogal een zeer eenvoudige stelling waarin de nuance ontbreekt. Stel we nemen een bestemming, 600km van hier. Ik moet onderweg sowieso 1 keer stoppen om te snelladen en jij bent vertrokken met slechts een halve tank en moet dus ook stoppen. Jij hebt het voordeel tijdens de stop dat je snel kan gaan tanken, maar dan bedenk je: verdorie, ik moet nog even naar het toilet. Dus na het tanken de parking op, teruglopen, toilet gaan bezoeken, even nog een versie kop koffie voor onderweg en terug door. Ik ga laden, ik koppel de wagen aan, ga naar het toilet, koop een flesje water, kom terug aan de wagen, voldoende geladen en terug verder. Heb ik echt zoveel meer tijd verspeeld dan jij denk je? Deze vond ik ook interessant: 900km over australische wegen met een Ioniq 5 en een Tucson. Ja, de Tucson was sneller. Totaal verschil over heel die afstand? Nog geen 40 minuten.
Maar wat is uiteindelijk een inferieure oplossing? Is het dan een oplossing om gewoon maar verder te gaan met brandstof? Die inefficiente aandrijfvorm blijven gebruiken omdat het ons een paar minuten winst opleverd op lange afstanden? Onszelf blijven vergiftigen gewoon omdat het op bepaalde vlakken een voordeel heeft? Wat is de primaire reden dat overheden aan het pushen zijn om het wagenpark zo te vergroenen? En vertel mij dan nog eens dat daar geen belangrijk voordeel voor ons als mensheid aan zit. Durf mij eens te vertellen dat het vergassen van onze steden en dorpen de juiste keuze is voor mens, milieu en klimaat.
Ik zal niet ontkennen dat voor sommige mensen een ICE de betere keuze is, zeker vandaag de dag. Maar vandaag nog staan roepen dat we maar met vervuilende wagens moeten blijven rondrijden en dat het verbod op brandstofmotoren verkeerd is, is gewoon foutief. Ik heb zelf geen kinderen, maar hoop toch echt dat we een keerpunt kunnen maken voor de generaties die na ons komen, dat we eindelijk kunnen afstappen van al die rommel en eens beginnen een betere wereld te maken voor iedereen in plaats van alleen maar aan onszelf te denken, aan ons eigen genot, aan ons eigen voordeel.
Er is denk ik niemand die je case hier betwist. Als je een grote bak wil rijden, dan kan het aanbod matig zijn. Nog even 10 jaar wachten op de 350 kw/150 kwh batterij. Je zou ook kunnen overwegen een andere auto te nemen, maar daar lijk je geen zin in te hebben. Dat mag uiteraard. Maar om dan aan te geven dat dit zou gelden voor het gros van de gebruikers heb ik wel moeite mee.
No offense, maar ik vind niet dat we met zij allen de usecase grote suv moeten meenemen in het toekomstig beleid. Evenmin zou ik hier graag grote pick ups zien in Nederland. Ongetwijfeld ook zeer handig voor sommige delen van de bevolking.
Er is een verschil in tegengeluid geven en zagen op een topic bestemd voor EV rijders.
Dit is vergelijkbaar met het neerzetten van een hamburgerkraam op een beurs voor vegetariërs, gewoon trollen.
Er is denk ik niemand die je case hier betwist. Als je een grote bak wil rijden, dan kan het aanbod matig zijn. Nog even 10 jaar wachten op de 350 kw/150 kwh batterij. Je zou ook kunnen overwegen een andere auto te nemen, maar daar lijk je geen zin in te hebben. Dat mag uiteraard. Maar om dan aan te geven dat dit zou gelden voor het gros van de gebruikers heb ik wel moeite mee.
No offense, maar ik vind niet dat we met zij allen de usecase grote suv moeten meenemen in het toekomstig beleid. Evenmin zou ik hier graag grote pick ups zien in Nederland. Ongetwijfeld ook zeer handig voor sommige delen van de bevolking.
Dat geef ik niet aan, dat stond in het artikel van een andere user.
Misschien omdat vele mensen slecht geinformeerd zijn? Ik zie je bijvoorbeeld klagen over het feit dat je snelladen niet leuk vindt, maar je kan wel elke dag met een volle batterij thuis vertrekken bijvoorbeeld, dat lukt je met een ICE niet, tenzij je voor je deur een benzinepomp hebt staan. Mensen halen vaak het argument aan dat ze met een benzine wagen snel weer volgetankt hebben, maar vergeten dat ze daar ook vaak een omweggetje voor moeten maken (wat tijd kost), dat het aan de pomp soms ook aanschuiven is (en op de snelweg naar het zuiden is dat ook meer dan 5 minuten bij een vakantieuittocht),
Ik heb 4 jaar terug gekozen voor de aankoop van een EV. Niet vanwege het milieu/klimaat, niet omdat er subsidie is (die er in Belgie niet is), maar wel omdat de TCO in het voordeel van die EV was.
Je haalt bijvoorbeeld ook aan dat een reis met een EV langer duurt dan met een ICE, maar is dat zo? Ik vind dat nogal een zeer eenvoudige stelling waarin de nuance ontbreekt. Stel we nemen een bestemming, 600km van hier. Ik moet onderweg sowieso 1 keer stoppen om te snelladen en jij bent vertrokken met slechts een halve tank en moet dus ook stoppen. Jij hebt het voordeel tijdens de stop dat je snel kan gaan tanken, maar dan bedenk je: verdorie, ik moet nog even naar het toilet. Dus na het tanken de parking op, teruglopen, toilet gaan bezoeken, even nog een versie kop koffie voor onderweg en terug door. Ik ga laden, ik koppel de wagen aan, ga naar het toilet, koop een flesje water, kom terug aan de wagen, voldoende geladen en terug verder. Heb ik echt zoveel meer tijd verspeeld dan jij denk je? Deze vond ik ook interessant: 900km over australische wegen met een Ioniq 5 en een Tucson. Ja, de Tucson was sneller. Totaal verschil over heel die afstand? Nog geen 40 minuten.
Maar wat is uiteindelijk een inferieure oplossing? Is het dan een oplossing om gewoon maar verder te gaan met brandstof? Die inefficiente aandrijfvorm blijven gebruiken omdat het ons een paar minuten winst opleverd op lange afstanden? Onszelf blijven vergiftigen gewoon omdat het op bepaalde vlakken een voordeel heeft? Wat is de primaire reden dat overheden aan het pushen zijn om het wagenpark zo te vergroenen? En vertel mij dan nog eens dat daar geen belangrijk voordeel voor ons als mensheid aan zit. Durf mij eens te vertellen dat het vergassen van onze steden en dorpen de juiste keuze is voor mens, milieu en klimaat.
Ik zal niet ontkennen dat voor sommige mensen een ICE de betere keuze is, zeker vandaag de dag. Maar vandaag nog staan roepen dat we maar met vervuilende wagens moeten blijven rondrijden en dat het verbod op brandstofmotoren verkeerd is, is gewoon foutief. Ik heb zelf geen kinderen, maar hoop toch echt dat we een keerpunt kunnen maken voor de generaties die na ons komen, dat we eindelijk kunnen afstappen van al die rommel en eens beginnen een betere wereld te maken voor iedereen in plaats van alleen maar aan onszelf te denken, aan ons eigen genot, aan ons eigen voordeel.
Je legt me woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken noch deel.
mitsumark schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:20:
[...]
Als er al een nieuw topic nodig is omdat het hier off-topic is, dan zal het een discussietopic moeten worden "EV vs ICE", of iets dergelijks.
Misschien dat ik eens een poging doe om een TS te schrijven, want de discussie wordt in dit topic vaak niet op prijs gesteld..
Het probleem hiermee is dat het helemaal niet om de discussie ICE vs EV gaat, maar dat de discussies hier steevast over persoonlijke voorkeuren gaan. Die persoonlijke voorkeuren worden in dit topic nl. nogal vaak gebracht als feiten die voor iedereen zouden moeten gelden. Als dat soort dingen eens wat meer als meningen gebracht worden en niet als 'feit' om anderen te overtuigen zou je heel deze discussie niet hebben.
Heel simpel gezegd, er is helemaal geen ICE vs. EV discussie, ieder heeft zijn eigen voorkeuren en daarmee zijn eigen keuzes. Precies daarom had je voorheen ook al tig verschillende soorten auto's. De EVs zijn niets meer of minder dan een uitbreiding van het assortiment.
We zitten hier nog steeds op een forum. Als je alleen maar wilt horen dat EVs de beste auto's zijn die er te krijgen zijn en vooral niet realistische tegengeluiden wil horen zit je hier gewoon verkeerd. En nogmaals, de reakties gaan steevast over uitspraken over EVs die op zijn minst veel te algemeen gemaakt worden, maar ook regelmatig helemaal niet kloppen. Op een forum kun je daar dan reaktie op krijgen, en door die reakties weg te zetten als pro-ICE maak je er een gepolariseerde discussie van, wat totaal zinloos is. Als je wat beter leest/kijkt zul je nl. zien dat bijna alle reakties komen van mensen die net zo goed voorstander van een EV zijn. Dat wil alleen niet zeggen dat EVs geen nadelen hebben.
D.deJong schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:54:
[...]
Ik raad je aan je eigen bericht terug te lezen en dan eens te bedenken wie er meer aan je geschetste beeld voldoet.
2 jaar geleden, met een 2x zo lage (en stabiele/voorspelbare) elektriciteitsprijs, zonder dat men nadacht over hoe verder na 2025 zonder voordeeltjes,eant zo lang rij je er niet meer in.
Financiën zijn de grootste factor in de beslissing, behalve voor mensen die "zwemmen in het geld".
In het eerste onderzoek lees ik ook dat slechts 30% positief(+) is over op vakantie gaan met minder dan 300km bereik, bij 300-400km stijgt dit naar 70%.
Als ik dan EV database erbij pak:
Alle beschikbare auto's excl duurste segment 232 modellen.
>300km, 146 modellen, vanaf 31k euro, maar onder 40k eigenlijk alleen MG of een Zoe.
>400km, 68 modellen, vanaf 50k euro.
Ga je ook filteren op andere eigenschappen kom je nog veel duurder uit. Ik heb het niet liggen en de maandelijkse private lease komt al snel hoger dan m'n hypotheek..
Stomme is dat ik die bij m'n Kona niet standaard uit kan zetten. Gelukkig is dat maar een keer de flipper aanraken, bij iedere start.
Persoonlijk vind ik dat heel zenuwachtig rijden, alles met één pedaal.
In m'n e soul kan ik instellen welk regeneratie de auto moet nemen bij eco, normal en sport.
1 van de weinige minpunten van m'n soul is dat deze geen 1 pedal drive doet....het laatste stukje moet ik zelf remmen wat ik gewoonweg irritant vind.
Mijn baas heeft eind vorig jaar een Mercedes GLE 350de als leasebak ontvangen.
Ik krijg binnenkort mijn Model Y LR.
Als je die 2 autos vergelijkt zonder naar het prestige te kijken, maar gewoon op functionele aspecten…. Dan wint de Y met de vingers in de neus.
Prestaties: Y
Binnenruimte: Merc (vooral breedte achteraan)
Afmetingen: Y
Kofferruimte: Y (en het verschil is groot)
Efficientie: Y (merc geraakt puur op 30 kWh batterij amper 60 km ver)
Gedrag bij hoge snelheid: Y (en dat was de uitspraak van de Merc rijder)
Geluidsinstallatie: Y (tenzij je 3000€ extra betaalt voor Burmester)
Prijs: Y (Merc is 80% duurder)
Maar ja, die badge en dat prestige hé.
Mijn ingenieursverstand weigert dan om zo’n tuinhuis op wielen nog maar te overwegen als er iets beschikbaar is dat zo veel beter ontworpen is.
Als je die 2 autos vergelijkt zonder naar het prestige te kijken, maar gewoon op functionele aspecten…. Dan wint de Y met de vingers in de neus.
Prestaties: Y
Binnenruimte: Merc (vooral breedte achteraan)
Afmetingen: Y
Kofferruimte: Y (en het verschil is groot)
Efficientie: Y (merc geraakt puur op 30 kWh batterij amper 60 km ver)
Gedrag bij hoge snelheid: Y (en dat was de uitspraak van de Merc rijder)
Geluidsinstallatie: Y (tenzij je 3000€ extra betaalt voor Burmester)
Prijs: Y (Merc is 80% duurder)
Maar ja, die badge en dat prestige hé.
Mijn ingenieursverstand weigert dan om zo’n tuinhuis op wielen nog maar te overwegen als er iets beschikbaar is dat zo veel beter ontworpen is.
Afwerking: Merc
Materiaalgebruik: Merc
Design: Merc
Geluidsisolatie: Merc
Rijcomfort: Merc
Alles werkt en wordt niet door een update verknald: Merc
Parkeersensoren: Merc
Het is echt heel persoonlijk wat je belangrijk vindt aan een auto. Snap niet waarom hier telkens weer mensen hun eigen voorkeuren of meningen tot enig logische of ‘rationele’ keuze verklaren. Tuinhuis op wielen of opgeblazen kikker, het is maar wat je voorkeur is.
Afwerking: Merc
Materiaalgebruik: Merc
Design: Merc
Geluidsisolatie: Merc
Rijcomfort: Merc
Alles werkt en wordt niet door een update verknald: Merc
Parkeersensoren: Merc
Het is echt heel persoonlijk wat je belangrijk vindt aan een auto. Snap niet waarom hier telkens weer mensen hun eigen voorkeuren of meningen tot enig logische of ‘rationele’ keuze verklaren.
Over design, geluidsisolatie en rijcomfort ben ik het niet eens.
De Merc is echt passé wat design betreft. Een auto die zo enorm is aan de buitenkant, en een kleinere koffer heeft….
En rijcomfort vond ik niet goed, tenzij je waarschijnlijk weer xk€ bijlegt voor de luchtvering.
Die ketel kost meer dan 90k€…. En dan moet je nog voor alles bijbetalen.
Over design, geluidsisolatie en rijcomfort ben ik het niet eens.
De Merc is echt passé wat design betreft. Een auto die zo enorm is aan de buitenkant, en een kleinere koffer heeft….
En rijcomfort vond ik niet goed, tenzij je waarschijnlijk weer xk€ bijlegt voor de luchtvering.
Die ketel kost meer dan 90k€…. En dan moet je nog voor alles bijbetalen.
Het is maar net waar je naar op zoek bent. De Y staat nou niet bekend om z'n comfort. Is het daardoor een slechte auto? Dat zeg ik niet. Zo is een GLE ook niet een geschikte auto voor iedereen.
Kennelijk kan niet iedereen zich inleven in een ander of begrijpen dat wensen en voorkeuren anders zijn per individu.
Maar om een Y nou te vereren boven een GLE, dat kan ik niet serieus nemen. Ik zou die GLE in basis trim nog liever hebben. Maar is dat relevant? Totaal niet.
Het doet me een beetje denken aan die ene buurman, die zegt dat BMW kut is als je een BMW hebt gekocht, zijn eigen Citroen is veel beter. Maar was die BMW een Mercedes was de Mercedes kut. Ergo; het 'not on my driveway' syndroom.
Anyway. Iedereen moet lekker kopen en rijden wat 'ie wilt rijden. Prima als dat een model Y is.
Ik denk alleen dat we inmiddels wel heel erg van het topic zijn aan het afdwalen. Ik zal het goede voorbeeld nemen
[Voor 26% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2023 15:49]
Zeker niet. Rijd nu een EV van pre subsidie, enige 'subsidie' die ik nu geniet is de wegenbelasting. Volgende auto zit wel subsidie op maar ik ben er vrij zeker van dat de auto netto hetzelfde zou kosten zonder subsidie omdat de prijzen simpelweg lager worden.
De fabrikanten hebben de subsidie gewoon in de prijs meegenomen en pakken extra winst.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
2 jaar geleden, met een 2x zo lage (en stabiele/voorspelbare) elektriciteitsprijs, zonder dat men nadacht over hoe verder na 2025 zonder voordeeltjes,eant zo lang rij je er niet meer in.
Financiën zijn de grootste factor in de beslissing, behalve voor mensen die "zwemmen in het geld".
In het eerste onderzoek lees ik ook dat slechts 30% positief(+) is over op vakantie gaan met minder dan 300km bereik, bij 300-400km stijgt dit naar 70%.
Als ik dan EV database erbij pak:
Alle beschikbare auto's excl duurste segment 232 modellen.
>300km, 146 modellen, vanaf 31k euro, maar onder 40k eigenlijk alleen MG of een Zoe.
>400km, 68 modellen, vanaf 50k euro.
Ga je ook filteren op andere eigenschappen kom je nog veel duurder uit. Ik heb het niet liggen en de maandelijkse private lease komt al snel hoger dan m'n hypotheek..
Klopt allemaal als een bus. De energiecrisis verstoord de markt momenteel en het aanbod metalen is nog onvoldoende voor de vraag waardoor de ev prijzen stijgen. Ik heb zelf ook een Fiat met <300 km bereik waar ik ook niet mee op vakantie ga. Daar hebben we de Tesla M3 voor, die overigens dan weer ruim voldoende is. Een ICE Fiat zou ik overigens ook niet mee adviseren om op vakantie te gaan. Als je ruimte als criterium neemt dan valt ook de helft van de ICE auto’s af. Blijft staan dat mensen in die situatie toch voor 93 procent niet meer terug willen. Maar ook dat dat nu onder druk staat.
Wel is er des te meer reden om de maatregelen aan te passen en het rijden van een EV haalbaar te maken voor het gros van de mensen. Want dat de case voor de EV momenteel aan het verwateren is zoals je aangeeft, is jammer. Uiteindelijk moeten we toch van de uitstoot af en mensen kiezen uiteindelijk in hun eigen belang voor hun portemonnee, dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.
De klacht dat een slecht ontworpen grote suv nadelen heeft vind ik dan evenmin niet zo relevant. Men kiest al te vaak voor een SUV met nadelige gevolgen voor milieu/verbruik. Als je dan de naadjes van een Tesla dan te vervelend vind, dat is dan je eigen keuze. Dat aanbod komt ook nog wel.
Even een heel ander punt: ik heb afgelopen maand in het kader van een recall van de Fiat 500e een software update gehad.
Sindsdien ben ik geen enkele bug meer tegengekomen, die er daarvoor veelvuldig waren. De carplay haperde, de AEB deed het de helft van de tijd niet, soms deed de speaker het niet enz. Mocht je zelf ook de Fiat hebben; een aanrader om contact op te nemen en dit te vragen.
Ik reed als taxichauffeur 9 uur per dag in een dikke Mercedes E220 tdi automaat en vond dat een geweldige auto.
Stoelen, vering en gewoon 1:20
Maar na een dag rijden was is best moe
Maar m'n droom was eigenlijk elektrisch en ja, m'n werkgever ging failliet en ik ging bij n andere werken die net wilde overstappen naar elektrisch.
Ik werd de tester van de eerste elektrische auto daar, een Opel Ampera E.
Na een dag rijden stapte ik net zo fris uit dan ik begon!
Gewoon de stilte onder t rijden.
Na 2 Opel Ampera E kreeg ik een Kia E Soul en die rijdt nog veel lekkerder, betere stoelen.
Ik wil nooit meer in een fossiele auto rijden!
Nooit meer tanken, laad m thuis op dus altijd 100%.
Zonnepanelen en stil, dus goed voor milieu en voor de omgeving.
Ik vind 't opmerkelijk dat iedereen vindt dat milieu belangrijk is, maar als ze zelf meer moeten betalen dan is men blijkbaar bereid om n vat olie is de vijver te dumpen...ongelooflijk.
Ja zo'n fat etron is natuurlijk dramatisch in z'n verbruik dus is zo'n auto niet echt geschikt voor grote afstanden.
Natuurlijk is elektrisch nog lang niet voor iedereen.
Ze zijn duur in aanschaf, maar veel goedkoper om te rijden en dus moet je wel veel kilometers rijden als particulier.
Las dat n skoda enyaq maar 1 x in de 2 jaar onderhoudsbeurt moet hebben ongeacht aantal kilometers wtf.
Het is echt heel persoonlijk wat je belangrijk vindt aan een auto. Snap niet waarom hier telkens weer mensen hun eigen voorkeuren of meningen tot enig logische of ‘rationele’ keuze verklaren. Tuinhuis op wielen of opgeblazen kikker, het is maar wat je voorkeur is.
Tommie rijdt nog rond in een fossiele Volvo maar post hier alsof ie al een half leven in een EV erop heeft zitten. Prijst ook met name z’n eigen aankoop. Neem hem dus niet al te serieus. Cognitieve dissonantie?
Ik ben vooral bezorgd om de fiscale nadelen die EV-rijden straks met zich meebrengt. Je moet een groot liefhebber zijn, wil je dan nog elektrisch rijden. Jammer, want het klimaat zou er wel bij gebaat zijn om in ieder geval de fiscale trend niet in het nadeel van elektrische auto’s te doen uitslaan.
Zo extreem gestimuleerd als nu hoeft ook niet. Maar een reële belasting met impact op het klimaat als basis…
Tommie rijdt nog rond in een fossiele Volvo maar post hier alsof ie al een half leven in een EV erop heeft zitten. Prijst ook met name z’n eigen aankoop. Neem hem dus niet al te serieus. Cognitieve dissonantie?
Klopt, ik rij nu nog rond met een Volvo, omdat ik 4,5 jaar gelden geen passende EV kon vinden, en er waren onvoldoende snelladers voor mijn behoeften toen. (2 wekelijks rit door Duitsland van 500-600 km).
Dat is nu anders, en ik heb behoorlijk wat gelezen, en gekeken voor ik beslist heb.
Ik zie gewoon dat een pak van de bezwaren geen enkele grond hebben. Uiteraard kan je een auto lelijk vinden, maar als een rit van 1000 km kan in 10 uur, dan kan je niet over hoog tijdverlies spreken, rangetekort of …
Uiteraard denk ik dat mijn keuze de juiste is, anders had ik wel iets anders gedaan.
Ik heb Tesla niet opgegeten, maar vorig jaar was dat de beste keuze.
Polestar was niet zo efficient, en duur.
MEB auto’s zijn niet mis, maar die konden me geen degelijke leveringstermijn geven.
BMW net hetzelfde.
Let op: Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details