• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04:24
Ferry34 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:43:
Inderdaad.
In de tijd van de solar challenge was Nederland met tu delft steeds winnaar.
Echter dit was meer een ligfiets die niets woog en in het altijd zonnige Australië.

Deze techniek is kompleet achterhaald en zelfs stompzinnig.
Ik schreef meteen al dat lightyear snel failliet zou gaan, want 250.000 euro voor een ontzettend lelijke EV terwijl je voor 150.000 een model X koop met gratis of goedkoop laden wat ook nog s ontzettend snel gaat.

Bovendien ging de actieradius zo snel omhoog, dat je maar zelden onderweg hoeft te laden.
Een Mercedes EQS kan 700 km halen en een EQE 600+

Niemand wil 400+ km in 1 ruk rijden dus zal er een pauze moeten komen.
Doe dit bij een supercharger en de auto is weer vol.

Ook de goedkopere lightyear gaat er niet komen. De kosten zijn astronomisch om een auto te ontwerpen en fabriceren
Is ook domweg te laat.
De grote merken brengen regelmatig nieuwe modellen uit en uit China komen ook serieuze EVs
(polestar, Nio, Aiways, xpeng, byd)
Eens. Het oppervlak voor de pv is onvoldoende om de batterij significant kleiner en dus goedkoper te maken. Bereik was nooit echt een probleem met de huidige snellaad mogelijkheden.

Er zijn veel ideeen waar wel een fundamenteel voordeel te halen is. De elektrische bus (een fatsoenlijke, niet dat excuus dat er nu rijd met diesel generator), een elektrische vrachtwagen of kleiner: een e-scooter kan je op korte termijn wel op concurreren en zijn zinniger doelen.

Verre termijn zie ik wel wat in de hyperloop of een elektrische/hybride vliegtuig. Volgens mij hebben we in nederland wel de expertise daarvoor. Het zakelijke vernuft om durfinvesteerders te binden voor lange termijn twijfel ik aan.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:39
rare-Quark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 05:08:
[...]

Verre termijn zie ik wel wat in de hyperloop of een elektrische/hybride vliegtuig.
Hyperloop zit in een (niet licht doorlatende) buis toch? Vliegtuig is erg gewicht gevoelig, dus no idea of het extra gewicht opweegt tegen de gains.

Ben ook altijd sceptisch geweest tov het idee, maar vind het toch jammer dat het niet lukt, was graag fout geweest in dit geval.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:14
Makkelijk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:57:
Het is ook helemaal geen goed idee. Je rijdt niet altijd in de zon, je parkeert niet altijd in de zon, de richting van de panelen is vaak niet optimaal, de zon schijnt niet altijd. Al waren panelen reuze-efficient, je zal een batterij nodig hebben.

Het verlies van opslag van zonne-energie in de accu van je auto is beperkt dus het is logisch overal waar je je auto oplaadt te zorgen dat de energie die er in gaat zonne-energie is. Dan behaal je min of meer hetzelfde resultaat, want die batterij heb je toch al nodig. En 40m2 aan zonnepanelen leggen is nou eenmaal efficienter dan een auto. Bovendien is de omvormer "toch al nodig" voor je huis. En je hebt zonnepanelen op je huis, want een zonne-energie auto kopen maar je huis voorzien van inkoopstroom slaat nergens op.

Het bestaansrecht van zonne-energie auto's is het verbeteren van efficiëntie en een eventuele gimmick-factor. Maar verder is zelfs het zonnepaneeltje op een Ioniq 5 totaal onzinnig :P
Grotendeels mee eens, maar hét grote probleem van "thuis" zonne-energie opwekken is dat op dat moment je auto er niet staat, je bent er immers mee naar je werk.
Als je dus je auto parkeert (op het werk) waar de zon schijnt, heb je thuis geen (extra) accu meer nodig.
Zolang we de baas nog niet kunnen verplichten om (waar mogelijk!) zonnepanelen bij de parking te plaatsen, kún je dus zelf voor een oplossing gaan, onefficient of niet.

Kan zo gauw even geen nummers vinden van de opwekking van de lightyear, maar laten we zeggen gemiddeld 500Wp, 9 uur werken, met een verbruik van 11kWh/100km, kun je toch mooi 40km rijden, voor veel mensen genoeg voor de terugweg.

Voor efficientie tijdens het rijden moet je het niet doen, dat scheelt een druppel op een gloeiende plaat (maybe 5%).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45
mitsumark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Kan zo gauw even geen nummers vinden van de opwekking van de lightyear, maar laten we zeggen gemiddeld 500Wp, 9 uur werken, met een verbruik van 11kWh/100km, kun je toch mooi 40km rijden, voor veel mensen genoeg voor de terugweg.

[...]
Je kan met een 500 Wp paneel geplaatst op een auto in Nederland natuurlijk geen 100% efficiëntie halen. Ik denk dat je al blij mag zijn als dat 20% is. Goed voor maximaal 8km in jouw voorbeeld.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-03 23:28
Ook is je werk geen 250 km van je huis, dus laad je gewoon thuis op.
Het is gewoon een dure oplossing voor een probleem wat niet bestaat, zo'n lightyear

• mitsumark
RichieB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:45:
Je kan met een 500 Wp paneel geplaatst op een auto in Nederland natuurlijk geen 100% efficiëntie halen. Ik denk dat je al blij mag zijn als dat 20% is. Goed voor maximaal 8km in jouw voorbeeld.
Sorry, ik gebruikte Wp waar ik Wh bedoelde. Maar dan nog gaat over opbrengst, ongeacht wat erin gaat, de efficiëntie die je noemt snap ik dan ook niet (er straalt veel meer dan 500W op).
Dat je met 5m2 zonnecellen maar 125W vermogen op zou wekken is dan ook onrealistisch, eindresultaat van 40km bereik na een dag werken blijft staan.

• mitsumark
Ferry34 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:51:
Ook is je werk geen 250 km van je huis, dus laad je gewoon thuis op.
Het is gewoon een dure oplossing voor een probleem wat niet bestaat, zo'n lightyear
Tegen de tijd dat je thuis gaat laden schijnt de zon niet meer.
De lightyear one in zn geheel zou duur zijn geweest, maar van die kleine zonnecelletjes in de carrosserie en een mini omvormer kost misschien 1000 euro. Niet meer dan een thuisaccu.
Ik zeg niet dat iedereen het moet hebben, maar voor sommigen kan het een goede oplossing zijn.

• RichieB
mitsumark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Sorry, ik gebruikte Wp waar ik Wh bedoelde. Maar dan nog gaat over opbrengst, ongeacht wat erin gaat, de efficiëntie die je noemt snap ik dan ook niet (er straalt veel meer dan 500W op).
De rating van zonnepalen gaat in Wpeak = Wp. Die "piek" slaat op de ideale gestandaardiseerde omstandigheden: 1000 W/m2 instraling onder de perfecte hoek en 25 graden Celsius. Als je een paneel plat legt haal je in Nederland nooit de ideale hoek (de zon schijnt nooit precies van boven). Op een zonnige zomerse dag kan het nog meevallen, maar gemiddeld over een jaar heb je er gewoon heel weinig aan.
Dat je met 5m2 zonnecellen maar 125W vermogen op zou wekken is dan ook onrealistisch, eindresultaat van 40km bereik na een dag werken blijft staan.
Wellicht een paar dagen in de zomer, daar buiten is dat totaal onrealistisch.

[Voor 7% gewijzigd door RichieB op 25-02-2023 17:49. Reden: Correctie van @Termy]

• mitsumark
RichieB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:15:
[...]

De rating van zonnepalen gaat in Wpeak = Wp. Die "piek" slaat op de ideale omstandigheden: genoeg instraling onder de perfecte hoek. Als je een paneel plat legt haal je in Nederland nooit de ideale hoek (de zon schijnt nooit precies van boven). Op een zonnige zomerse dag kan het nog meevallen, maar gemiddeld over een jaar heb je er gewoon heel weinig aan.
Op basis van de instralingshoek kom je horizontaal vaak nog wel goed weg (misschien 15% minder opbrengst dan de ideale hoek.
Wellicht een paar dagen in de zomer, daar buiten in dat totaal onrealistisch.
In de winter zal het inderdaad minder zijn, in nov-dec-jan zo'n 5x zo weinig als in mei-jun-jul.
Maargoed, daar hebben je panelen thuis ook last van.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

RichieB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:15:
[...]

De rating van zonnepalen gaat in Wpeak = Wp. Die "piek" slaat op de ideale omstandigheden: genoeg instraling onder de perfecte hoek. Als je een paneel plat legt haal je in Nederland nooit de ideale hoek (de zon schijnt nooit precies van boven). Op een zonnige zomerse dag kan het nog meevallen, maar gemiddeld over een jaar heb je er gewoon heel weinig aan.
Incorrect. Wp is bepaald bij 25 graden celtemperatuur en 1000 W/m2 instraling. Dit is gewoon te vinden in de specsheet van het paneel. In NL kan je prima hoger dan Wp halen want daarvoor hoeft de instraling op het vlak van het paneel alleen maar hoger te worden dan 1000 W/m2 bij 25 graden, of een hogere instraling bij hogere temperatuur, of een lagere instraling bij lagere temperatuur. Zeker bij licht bewolkt weer kan de instraling fors hoger zijn wanneer de zon achter een wolk vandaan komt en dan is het paneel vaak ook nog vrij koel, waardoor je kortstondig dik over Wp heen gaat. Hoe minder goed een paneel op de zon gericht is, hoe onwaarschijnlijker dat je die instraling haalt, uiteraard.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• RichieB
Dank, ik heb het aangepast.

• Ferry34
mitsumark schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Tegen de tijd dat je thuis gaat laden schijnt de zon niet meer.
De lightyear one in zn geheel zou duur zijn geweest, maar van die kleine zonnecelletjes in de carrosserie en een mini omvormer kost misschien 1000 euro. Niet meer dan een thuisaccu.
Ik zeg niet dat iedereen het moet hebben, maar voor sommigen kan het een goede oplossing zijn.
De energie die je overdag in the grid stopt, haal je er s avonds weer uit wanneer je je auto aan de lader ze5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
Ferry34 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:57:
De energie die je overdag in the grid stopt, haal je er s avonds weer uit wanneer je je auto aan de lader ze5
Want de energiemaatschappij laten transporteren en opslaan is gratis en een goede strategie?
Salderen mag/moet nog voor 100%, maar nu is het net al overbelast en over 5-10 jaar kunnen we dat zeker niet met z'n allen doen.
Lokaal opwekken en direct gebruiken zou de standaard moeten zijn, en als je dan toch moet opslaan dan zo dicht mogelijk bij de plek waar je het weer nodig gaat hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:05
mitsumark schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Want de energiemaatschappij laten transporteren en opslaan is gratis en een goede strategie?
Salderen mag/moet nog voor 100%, maar nu is het net al overbelast en over 5-10 jaar kunnen we dat zeker niet met z'n allen doen.
Lokaal opwekken en direct gebruiken zou de standaard moeten zijn, en als je dan toch moet opslaan dan zo dicht mogelijk bij de plek waar je het weer nodig gaat hebben.
Eens, maar dat kan alleen met lokale opslag, korte termijn (overdag/avond en nacht) en over de seizoenen (zomer overschot voor de winter).

• Ferry34
Dat grid moet gewoon worden uitgebreid en daar zijn ze mee bezig.

Het is juist slim om datgene wat je (nog) niet gebruikt naar de grid te sturen.

Ik maakte dit punt gewoon vanwege de opmerking...s nachts heb je geen zon en dus geen nut van je zonnepanelen...maar die heb je dus wel

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ferry34 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 02:05:
Dat grid moet gewoon worden uitgebreid en daar zijn ze mee bezig.

Het is juist slim om datgene wat je (nog) niet gebruikt naar de grid te sturen.

Ik maakte dit punt gewoon vanwege de opmerking...s nachts heb je geen zon en dus geen nut van je zonnepanelen...maar die heb je dus wel
Hmm, rare manier van denken. Jij doet net alsof het net (the grid) een grote algemene batterij is, maar dat is het dus niet. Tenzij ze de stroom in grote batterijen of waterstof op welke andere manier opslaan, maar dat is dus (nog) niet zo. Wat je op een bepaald moment aan stroom produceert moet ook op dat moment weer gebruikt worden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferry34
Lekker negatief ben je.

De boer waar ik huur heeft 1.000 zonnepanelen en ik rij m'n elektrische taxi die ik op deze manier oplaadt.
Ik werk tot 2100 uur of 00:00 uur en dus laad ik meestal dan pas.

De energie van de zonnepanelen die niet gebruikt wordt, gaat in de grid waar t wordt gebruikt door iemand anders die geen panelen heeft.

Ach jij zal t beter doen.

[Voor 23% gewijzigd door Ferry34 op 05-03-2023 01:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
Ferry34 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:51:
Lekker negatief ben je.

De boer waar ik huur heeft 1.000 zonnepanelen en ik rij m'n elektrische taxi die ik op deze manier oplaadt.

De energie van de zonnepanelen die niet gebruikt wordt, gaat in de grid waar t wordt gebruikt door iemand anders die geen panelen heeft.

Ach jij zal t beter doen.
Ik ben voorstander van verplichte dynamische tarieven. De kale prijs van stroom is nu al 0 op zonnige dagen rond het middaguur. Dan krijgt die boer dus niks.

Nu gebruik ik zijn stroom maar ik betaal daar niet voor. Dat doet mijn bejaarde buurvrouw die eneco heeft want “dat heeft ze al haar hele leven”.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

Makkelijk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 05:58:
[...]

Ik ben voorstander van verplichte dynamische tarieven. De kale prijs van stroom is nu al 0 op zonnige dagen rond het middaguur. Dan krijgt die boer dus niks.

Nu gebruik ik zijn stroom maar ik betaal daar niet voor. Dat doet mijn bejaarde buurvrouw die eneco heeft want “dat heeft ze al haar hele leven”.
Als alles via de day-ahead uurtarieven zou werken wel ja, maar waar haal je vandaan dat dat zo is? Hoe rijm je dat met berichten van de energieleveranciers die "ingekocht hebben voor periode x"? Er is meer dan alleen day ahead dus wat die stroom van de boer precies waard is hangt er nogal van af.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:20
Termy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Als alles via de day-ahead uurtarieven zou werken wel ja, maar waar haal je vandaan dat dat zo is? Hoe rijm je dat met berichten van de energieleveranciers die "ingekocht hebben voor periode x"? Er is meer dan alleen day ahead dus wat die stroom van de boer precies waard is hangt er nogal van af.
Groothandelsprijzen worden gepubliceerd. Per land, per dag en intraday (spotprijs).

Nordpoolgroup

Bovenstaand is day ahead.Voor intraday even linkje onderaan op die pagina aanklikken.

Er zijn wel leveranciers te vinden die jou een spotmarket levercontract willen bieden. Dat zijn niet de grote vier, vijf...
Veel mensen vinden het prettiger om prijzen voor langere termijn vast te leggen. Die contracten zijn door de grote energieboeren voor dezelfde termijn vastgelegd, zo rijmt dat.

[Voor 4% gewijzigd door joepie de p op 05-03-2023 17:14]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-03 20:53
joepie de p schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Groothandelsprijzen worden gepubliceerd. Per land, per dag en intraday (spotprijs).

Nordpoolgroup

Bovenstaand is day ahead.Voor intraday even linkje onderaan op die pagina aanklikken.

Er zijn wel leveranciers te vinden die jou een spotmarket levercontract willen bieden. Dat zijn niet de grote vier, vijf...
Veel mensen vinden het prettiger om prijzen voor langere termijn vast te leggen. Die contracten zijn door de grote energieboeren voor dezelfde termijn vastgelegd, zo rijmt dat.
En andere reageerders hierop: volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic, dit is het elektrische auto topic, niet het zonnepaneel of dynamische energie topic!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

Het gaat om toch ook om elektrische auto's en hun interactie met het net?

@joepie de p Lees mijn reactie nog eens zorgvuldig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 17:29
Termy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:40:
Het gaat om toch ook om elektrische auto's en hun interactie met het net?

@joepie de p Lees mijn reactie nog eens zorgvuldig.
Ja dit gaat idd wel heel erg offtopic. 🤣👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-03 20:22

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Discussies over zonnestroom, salderen en strategieën horen hier niet thuis, maar Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11. Deze discussie stopt hier dus ook weer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
Ferry34 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:51:

Juist voor een taxi (met deze werktijden) is het nog logischer om zonnecellen op je auto te hebben en/of lokaal op te slaan.

Tegen de tijd dat je auto gaat laden, doen die zonnepanelen niks meer (en wind is er 's nachts ook weinig) en wordt vrijwel alles opgewekt met niet-duurzame bronnen (die overigens ook nog eens inefficiënt zijn als ze overdags in "standby" moeten draaien).
Zonne-energie (+windenergie) is er al teveel wanneer de zon schijnt en de wind waait, als je dat niet direct kunt gebruiken of opslaan, gaat het verloren (of stopt de opwekking).

• Termy

Termy

mitsumark schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:47:
[...]
Juist voor een taxi (met deze werktijden) is het nog logischer om zonnecellen op je auto te hebben en/of lokaal op te slaan.

Tegen de tijd dat je auto gaat laden, doen die zonnepanelen niks meer (en wind is er 's nachts ook weinig) en wordt vrijwel alles opgewekt met niet-duurzame bronnen (die overigens ook nog eens inefficiënt zijn als ze overdags in "standby" moeten draaien).
Zonne-energie (+windenergie) is er al teveel wanneer de zon schijnt en de wind waait, als je dat niet direct kunt gebruiken of opslaan, gaat het verloren (of stopt de opwekking).
Eh, nee. Natuurlijk waait het 's nachts ook en er is niet teveel, er is (nog) te weinig.

Juist een taxi zou juist ideaal zijn om makkelijk snel in te pluggen tussen ritten door als je een (paar) vaste standplaats(en) hebt. Mogelijk de ideale usecase voor draadloos laden, hoe inefficiënt dat ook is.

Of een mooie pantograaf op je taxi installeren ;).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 21:20
om weer ontopic te blijven

tijd om over te stappen op een auto die 2x meer zitplekken, 5x meer accu, 35x sneller laden en 2x moeilijker te parkeren is

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:14
Weer een import? Wat is het verhaal daarbij? :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
Stefangrp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:45:
Weer een import? Wat is het verhaal daarbij? :D
goedkoper dan wat er in nl op de markt staat... als je rond €35k rond zit te kijken naar autos met een beetje accu zie je veel kona's, niro's, tesla 3's die al een paar jaar oud en/of met wat km op de teller. daar geen zin in, dus dan kijk je altijd ff over de grens.

betreft dus de id3 pro s "tour" met elke optie die er bestaat met 77kwh netto accu, 17k km op de teller, 2 jaar oud voor nog geen €36k... probeer zoiets maar te vinden in nl waar er afgetrapte of kale konas, niros en meer aangeboden worden voor rond de 30k, of id3 in kalere uitvoering en kleinere accu's voor bijna dezelfde prijs

• Termy

Termy

Coasterfreak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:26:
[...]

goedkoper dan wat er in nl op de markt staat... als je rond €35k rond zit te kijken naar autos met een beetje accu zie je veel kona's, niro's, tesla 3's die al een paar jaar oud en/of met wat km op de teller. daar geen zin in, dus dan kijk je altijd ff over de grens.

betreft dus de id3 pro s "tour" met elke optie die er bestaat met 77kwh netto accu, 17k km op de teller, 2 jaar oud voor nog geen €36k... probeer zoiets maar te vinden in nl waar er afgetrapte of kale konas, niros en meer aangeboden worden voor rond de 30k, of id3 in kalere uitvoering en kleinere accu's voor bijna dezelfde prijs
En dan is er geen importheffing oid meer? Vrij bizar dat je ruim minder betaalt voor dat dan ik in juni deed voor m'n 1st plus terwijl het 2e hands aanbod in NL ogenschijnlijk niet in prijs gedaald is (ff snel gekeken).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Coasterfreak
Termy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:12:
[...]

En dan is er geen importheffing oid meer? Vrij bizar dat je ruim minder betaalt voor dat dan ik in juni deed voor m'n 1st plus terwijl het 2e hands aanbod in NL ogenschijnlijk niet in prijs gedaald is (ff snel gekeken).
je betaald alleen extra mits de auto jonger is dan 6 maanden en er minder dan 6000km op de teller is. als je auto 6+ maanden oud is en 6000+km heeft gereden betaal je niet nogmaals btw. als je niet aan deze eisen voldoet ziet de belastingdienst dit als nieuwwagen en mag je 21% btw bovenop catalogusprijs betalen.

bpm voor elektrische autos zijn altijd €0. alle kosten op een rijtje:

rdw keuring:
€130

eendagskenteken + verzekering om naar rdw keuring te rijden:
€64

kenteken zelf:
€40

bpm aangifte:
€0

dit is als de auto al in NL staat.

ik heb'm zelf uit de duitse dealer naar hier gereden, €124 treinkaart, €50 aan stroom voor terugreis, €130 voor de duitse exportplaten + verzekering, anders mag je voor transport betalen wat €0.60 per km is dat de transporter moet rijden (beide richtingen berekenen)

• Termy

Termy

Coasterfreak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:19:
[...]

je betaald alleen extra mits de auto jonger is dan 6 maanden en er minder dan 6000km op de teller is. als je auto 6+ maanden oud is en 6000+km heeft gereden betaal je niet nogmaals btw. als je niet aan deze eisen voldoet ziet de belastingdienst dit als nieuwwagen en mag je 21% btw bovenop catalogusprijs betalen.

rdw keuring:
€130

€64

kenteken zelf:
€40

bpm aangifte:
€0

ik heb'm zelf uit de duitse dealer naar hier gereden, €124 treinkaart, €50 aan stroom voor terugreis, €130 voor de duitse exportplaten + verzekering, anders mag je voor transport betalen wat €0.60 per km is dat de transporter moet rijden (beide richtingen berekenen)
Wow, ja dat klinkt wel als een goede deal. Kun je hier ook nog de subsidie voor krijgen?

En de onvermijdelijke vraag: waarom is het zoveel goedkoper dan in NL? Aan belasting ligt het blijkbaar niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
Termy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Wow, ja dat klinkt wel als een goede deal. Kun je hier ook nog de subsidie voor krijgen?

En de onvermijdelijke vraag: waarom is het zoveel goedkoper dan in NL? Aan belasting ligt het blijkbaar niet.
subsidie alleen als je de auto op naam laat zetten door een bovag garage oid, moet een factuur aanleveren voor subsidie.

waarom goedkoper? in duitsland ging er €10k subsidie overheen voordat het op de markt kwam, dat droogt nu langzaam op. vroeger mocht de auto na 6 maanden verkocht worden, nu is dat 12 maanden en een lager subsidiebedrag, dat wordt langzaam afgebouwd dus de "deals" voor ev in duitsland wordt ook wat minder.

in nederland is het duur door de bijtelling, daar heb je geen reet aan als privaatpersoon, maar is wel wat de prijzen in nederland hoog houden voor ev occasions...

• Stefangrp
  • Laatst online: 10:14
[...]

rdw keuring:
€130

€64

kenteken zelf:
€40

bpm aangifte:
€0

Goed geregeld.
En herkenbaar. Ik rij een Franse Ioniq 5

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Zijn hier nog Belgen (of Nederlands die in België wonen) die hun type verwekering van elektrische wagen kunnen delen? (prive).

Mijn huidige verzekeraar heeft een voorstel gedaan van 3400 EURO voor een omnium (all-in) op een Tesla Model 3 uit 2019 (tweedehands). Volgens mijn onderbuikgevoel way overpriced! |:( ??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
Rubbaa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:40:
Zijn hier nog Belgen (of Nederlands die in België wonen) die hun type verwekering van elektrische wagen kunnen delen? (prive).

Mijn huidige verzekeraar heeft een voorstel gedaan van 3400 EURO voor een omnium (all-in) op een Tesla Model 3 uit 2019 (tweedehands). Volgens mijn onderbuikgevoel way overpriced! |:( ??
https://www.independer.be/nl/car-insurance/

• RichieB
[...]

[...]
Voor de duidelijkheid: het is jonger dan 6 maanden of minder dan 6000 km. Dan wordt de auto als nieuw gezien door de belastingdienst.

Jij heb een auto geïmporteerd met 17 km op de teller, dus je hebt 21% BTW betaald bij het invoeren? Of ben je nog niet langs het belastingloket geweest? Never mind: het is 17k km.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:45

The Wizard

Moderator Mobile
Coasterfreak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:28:
[...]

in nederland is het duur door de bijtelling, daar heb je geen reet aan als privaatpersoon, maar is wel wat de prijzen in nederland hoog houden voor ev occasions...
Wat heeft de bijtelling met de nieuwprijs van een auto te maken? Dat is een belasting op het prive gebruik van een auto, staat helemaal los van de nieuw/occasion prijs.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
The Wizard schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:30:
[...]

Wat heeft de bijtelling met de nieuwprijs van een auto te maken? Dat is een belasting op het prive gebruik van een auto, staat helemaal los van de nieuw/occasion prijs.
Die oudere modellen hebben een lage bijtelling, dus ze zijn extra gegeerd door bedrijven en ZZPers. Dat drijft de prijs op voor particulieren.
Rubbaa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:40:

Ik kan je zelf geen recente cijfers van een Tesla geven, maar die waren vroeger inderdaad duur doordat de herstelling aan die wagens vaak een stuk duurder uitvalt dan bij vele andere merken en Tesla daarnaast bovengemiddeld vaak opduikt in de ongevallenstatistieken, ik vermoed veroorzaakt door overmoedige bestuurders die het niet gewoon zijn om met het hogere vermogen en koppel te rijden dat met zulek wagens komt.

Mijn eigen Ioniq heb ik destijds omium verzekerd voor een bedrag dat lager was dan mijn laatste ICE SUV.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Ik kan je zelf geen recente cijfers van een Tesla geven, maar die waren vroeger inderdaad duur doordat de herstelling aan die wagens vaak een stuk duurder uitvalt dan bij vele andere merken en Tesla daarnaast bovengemiddeld vaak opduikt in de ongevallenstatistieken, ik vermoed veroorzaakt door overmoedige bestuurders die het niet gewoon zijn om met het hogere vermogen en koppel te rijden dat met zulek wagens komt.

Mijn eigen Ioniq heb ik destijds omium verzekerd voor een bedrag dat lager was dan mijn laatste ICE SUV.
Zou je eventueel willen vermelden waar je de Ioniq hebt laten verzekeren?

• rare-Quark
Blokker_1999 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar de verzekeraars claimden dit wel ja. Dat was gebaseerd op de model s taxi vloot van toen. Ook wilden sommigen per se een low Jack. Dat laatste was helemaal onzinnig aangezien er nul tesla’s waren gejat met de pin2drive aan. Maar het paste niet in hun standaard systeem. Het was een extreem conservatieve markt kwam ik achter die zich duidelijk geen raad wist.

Wij betalen nu 110 eu/maand all in, dus gewoon verder zoeken. Er waren slechts 1-2 verzekeraars toen die een normaal tarief boden.

Gek genoeg kreeg ik mijn Fiat hagelnieuw voor een bijzonder lage prijs verzekerd. Ondanks dat al de veiligheidsfeatures veel minder werken. Allemaal ruw correlatie werk, onder meer op basis van pk vermoed ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rare-Quark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar de verzekeraars claimden dit wel ja. Dat was gebaseerd op de model s taxi vloot van toen. Ook wilden sommigen per se een low Jack. Dat laatste was helemaal onzinnig aangezien er nul tesla’s waren gejat met de pin2drive aan. Maar het paste niet in hun standaard systeem. Het was een extreem conservatieve markt kwam ik achter die zich duidelijk geen raad wist.

Wij betalen nu 110 eu/maand all in, dus gewoon verder zoeken. Er waren slechts 1-2 verzekeraars toen die een normaal tarief boden.

Gek genoeg kreeg ik mijn Fiat hagelnieuw voor een bijzonder lage prijs verzekerd. Ondanks dat al de veiligheidsfeatures veel minder werken. Allemaal ruw correlatie werk, onder meer op basis van pk vermoed ik.
Niet helemaal: Model S in het bijzonder is uitermate duur voor de reserveonderdelen omdat die van aluminium is/was. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor Model X. Tesla is sowieso duur met de spare parts. In het begin zijn er ook best wel wat Tesla's gestolen, wederom Model S (dus heel duur). Pin2drive is inmiddels een standaard eis bij verzekeraars, net als startonderbrekers bij ICE.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• rare-Quark
daemonix schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Niet helemaal: Model S in het bijzonder is uitermate duur voor de reserveonderdelen omdat die van aluminium is/was. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor Model X. Tesla is sowieso duur met de spare parts. In het begin zijn er ook best wel wat Tesla's gestolen, wederom Model S (dus heel duur). Pin2drive is inmiddels een standaard eis bij verzekeraars, net als startonderbrekers bij ICE.
Dat klopt uiteraard. De M3 was nog steeds niet goedkoop om te repareren begreep ik. Fijn om te horen dat dat laatste inmiddels is aangepast. Dat was bijzonder onhandig in het begin, terwijl het bewijs er al snel was dat dit wel een erg goed idee was qua inbraakgevoeligheid (evenals de smartphone sleutel).

Het is uiteraard een combinatie van risico en kosten/gebeurtenis dat de premie bepaald. De Model S was erg duur te repareren en werd veel door enthousiasts en taxi’s gebruikt. Beiden zijn hoger risico, ofwel door rijgedrag ofwel door de enorme km’s die gemaakt worden. Dat de premie voor de M3 dan maar hoger moest komen te liggen dan bij een Porsche/Maserati kon ik echt niet begrijpen, zeker toen er nog zeer weinig M3’s waren en het een zeer aantrekkelijke wagen is voor de gemiddelde forens. Ik vermoed dat daar nogal foute aannames over het verwachte gebruik of PK’s onder zaten. Bij de start in ~2020 was er slechts 1 verzekeraar die een redelijk aanbod had (Victor).

Vreemd genoeg was de Fiat een van de meest gestolen auto’s (zonder pin2drive) en die had een premie die 2x lager lag. Volgens mij zitten daar ook weer bevolkingsaannames onder (beschaafd gebruik door forenzen met weinig ongelukken).

Interessant dat je daarbij wel mag discrimineren op basis van de bevolkingsklasse die de auto voornamelijk gebruikt, hoewel alleen indirect uiteraard :P.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
rare-Quark schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:53:
Interessant dat je daarbij wel mag discrimineren op basis van de bevolkingsklasse die de auto voornamelijk gebruikt, hoewel alleen indirect uiteraard :P.
Helaas gaan steeds meer verzekeringen (dus niet alleen autoverzekeringen) richting "jezelf verzekeren" in plaatst van "elkaar verzekeren" wat het ooit was. Het steeds meer segmenteren van de verzekerden draagt daar aan bij.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-03 22:52

Het afhaken wordt gekoppeld aan de belastingvoordelen maar wordt het niet eens tijd dat fabrikanten EV’s (flink) goedkoper gaan aanbieden?
Ik kan me herinneren dat toen de subsidiepot eind 2020 leeg was een aantal merken de prijs verlaagden (korting) met het subsidie bedrag (zie onder). En recent de stevige prijsverlaging van Tesla.
Er is blijkbaar genoeg ruimte om de prijs te verlagen. Belastingvoordelen ontnemen blijkbaar de prikkel bij fabrikanten om de prijs te verlagen.

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 09-03-2023 11:03]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:49
Het is hier wel eerder voorbij gekomen: het schijnt dat alleen Tesla inmiddels een behoorlijke winstmarge op z'n elektrische voertuigen kan halen. Met name door standaardisering van uitvoeringen en de kaasschaafmethode: het schrappen van zoveel mogelijk 'overbodige' dure componenten.

De rest van de fabrikanten moet het doen met een paar duizend euro winstmarge, maar houdt er dus ook een totaal andere visie op na.

Het is eigenlijk met name een kwestie van vraag een aanbod: Tesla laat de prijzen vallen omdat ze een enorme productiecapaciteit hebben gecreëerd en de prijs (blijkbaar) te hoog was voor wat de gemiddelde consument wilde betalen. Andere merken halen bij lange na niet deze aantallen en gezien de levertijden is de vraag best hoog, dus de prijzen ook.

Die aanbiedingen zeggen mij niet zo heel veel, dat kunnen tijdelijke lokkertjes zijn, wegpoetsen van voorraadmodellen, of kosten je je eigen inruilwaarde, etc.

Ik deel overigens de zorgen uit het krantenartikel. Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat er een soort blijvende "korting" (gewichtskorting eigenlijk) komt op de MRB (gewicht is geen eerlijke maatstaf meer) en ook afbouw van bijtellingskorting slaat e.e.a. uit het lood.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:16

Hachy

Laadpas Nerd

Voor de mensen die niet op social media zitten een kleine herinnering; over een half uur begint de presentatie van het Webinar berijdersonderzoek 2022 van de Vereniging Elektrische Rijders:

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer elk financieel voordeel vervalt, ik ook zou neigen om een Q7/GLE/X5 op brandstof te kiezen ipv de Etron die ik nu rij.

Het blijft toch allemaal zorgelozer en makkelijker op een langere trip.

The best is yet to come

• Tommie12
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:56:
Ik moet eerlijk toegeven dat wanneer elk financieel voordeel vervalt, ik ook zou neigen om een Q7/GLE/X5 op brandstof te kiezen ipv de Etron die ik nu rij.

Het blijft toch allemaal zorgelozer en makkelijker op een langere trip.
Ik helemaal niet. Ik kijk er naar uit om binnenkort voor de laatste keer te tanken, en dan is het bye bye diesel.

Maar met een eTron (oude fat eTron?) met beperkte range en hoog verbruik kan ik dat snappen.
De nieuwe eTron is alvast beter, en de eTron GT zou ook beter moeten zijn.

• Dean Martin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik helemaal niet. Ik kijk er naar uit om binnenkort voor de laatste keer te tanken, en dan is het bye bye diesel.

Maar met een eTron (oude fat eTron?) met beperkte range en hoog verbruik kan ik dat snappen.
De nieuwe eTron is alvast beter, en de eTron GT zou ook beter moeten zijn.
Een 55 quattro met een 300/350 winter zomer range (uit 2022).
Verder een hele fijne auto hoor, comfortabel, voldoende snel, voldoende ruimte. Maar het laden blijft buiten Nederland toch irritant vind ik. Laadcurve is ook prima.

Overigens zou een range van een 500km mijn keuze niet veranderen. Het is niet zozeer de range, het is de (gebrekkige) infrastructuur eromheen.

The best is yet to come

• Tommie12
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Verder een hele fijne auto hoor, comfortabel, voldoende snel, voldoende ruimte. Maar het laden blijft buiten Nederland toch irritant vind ik. Laadcurve is ook prima.

Overigens zou een range van een 500km mijn keuze niet veranderen. Het is niet zozeer de range, het is de (gebrekkige) infrastructuur eromheen.
Ik ken de issues... die infrastructuur gaat toch snel verbeteren verwacht ik.
Je probleem is die 300km, als je dan gaat rijden van 80-20, dan blijft er amper 200km over, en dat is echt te weinig.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Je probleem is die 300km, als je dan gaat rijden van 80-20, dan blijft er amper 200km over, en dat is echt te weinig.
Ach, je gaat toch niet voor BMS spelen? Dat zit al in de auto hoor.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Dean Martin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
[...]

In 95% van mijn ritjes is de range meer dan voldoende. Maar toch zou ik alleen al voor die overige 5% een brandstof auto kiezen. Al was de range het dubbele. Ik heb geen zin in het gedoe met laadpalen (laten) zoeken, hopen dat er plek is, een paal die niet werkt, het laden dat wordt onderbroken, etc.

Overigens laad ik altijd tot 100% en ga onder de 20%. Dus effectief is het 300km.

Ik zou pas weer voor een EV gaan als je bij zowat elk tankstation kunt laden in Belgie/Duitsland/Frankrijk, en het laden max 10 minuten duurt (en dan volledig vol).

[Voor 22% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 15:29]

The best is yet to come

• Tommie12
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:24:
[...]

In 95% van mijn ritjes is de range meer dan voldoende. Maar toch zou ik alleen al voor die overige 5% een brandstof auto kiezen. Al was de range het dubbele. Ik heb geen zin in het gedoe met laadpalen (laten) zoeken, hopen dat er plek is, een paal die niet werkt, het laden dat wordt onderbroken, etc.

Overigens laad ik altijd tot 100% en ga onder de 20%. Dus effectief is het 300km.

Ik zou pas weer voor een EV gaan als je bij zowat elk tankstation kunt laden in Belgie/Duitsland/Frankrijk, en het laden max 10 minuten duurt (en dan volledig vol).
Je zal toch ooit 'om' moeten.

Ik vind je verwachtingen niet realistisch, en als je eerlijk bent amper nodig.
Bij een snellader ga je toch niet laden tot 100%.. dat duurt een uur.

Hoe meer je met andere EV eigenaars praat (en dan vooral Tesla), hoe meer ze zeggen dat de auto sneller geladen is dan dat ze zelf klaar zijn met toilet, drinken, eten.
Maar goed, het toont aan dat het nog wel even duurt voor iedereen overtuigd is.

• Dean Martin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Ik vind je verwachtingen niet realistisch, en als je eerlijk bent amper nodig.
Bij een snellader ga je toch niet laden tot 100%.. dat duurt een uur.

Hoe meer je met andere EV eigenaars praat (en dan vooral Tesla), hoe meer ze zeggen dat de auto sneller geladen is dan dat ze zelf klaar zijn met toilet, drinken, eten.
Maar goed, het toont aan dat het nog wel even duurt voor iedereen overtuigd is.
Snelladen doe ik inderdaad niet vaak tot 100%, maar tot 90% houdt de etron nog een prima snelheid.

Ik heb dan vaak het idee dat het recht praten is wat krom is. Maar goed, dat is mijn mening na ruim een half jaar EV rijden. Ik hoef niet iedere 300km uitgebreid te eten, en een toiletbezoek duurt 5 minuten, dus je bent effectief aan het wachten. Anyway, ik snap dus volkomen dat wanneer de financiële prikkel vervalt, mensen weer naar een verbrandingsmotor gaan. Voor de fiscale waarde van de Etron rij ik ook een mooie niet-EV.

En ook volkomen prima wanneer mensen wel helemaal tevreden zijn met hun EV. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik ben ook absoluut niet tegen elektrisch rijden. Maar er zitten nu (voor mij) nog teveel nadelen aan. Al doe ik het dus wel ;)

[Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 16:34]

The best is yet to come

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:39
@Dean Martin, Tesla overwogen? Dat moet toch allemaal net wat soepeler werken met hun SuC. Laden duurt nog altijd langer dan 5 minuten, dus het kost je (als je zo kort wilt stoppen) sowieso extra tijd.

Persoonlijk: Op langere ritten met 2 kleine kinderen gaat het toch wat rustiger en is de auto vaak al klaar voordat wij dat zijn. Plus we rijden een eNiro die maar met 77KW kan laden :D

Ik rij nu bijna 2 jaar elektrisch en zou voor geen goud meer terug willen. Ik maak ook niet schrikbarend veel kilometers dus dat scheelt vast, maar de rust, de souplesse en het gevoel wat goeds te doen zijn voor mij onverslaanbaar. De enige reden waarom ik terug zou gaan is wanneer ik het financieel niet meer zou kunnen betalen.

Achja, zoveel mensen zoveel wensen O+

[Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 09-03-2023 16:35]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-03 09:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Als je de infrastructuur in Noord-Europa al niet vindt voldoen, dan stel je wel behoorlijke eisen.
Met Ionity, Fastned, Tesla kom je toch overal wel zo'n beetje?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Dean Martin
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:33:
@Dean Martin, Tesla overwogen? Dat moet toch allemaal net wat soepeler werken met hun SuC. Laden duurt nog altijd langer dan 5 minuten, dus het kost je (als je zo kort wilt stoppen) sowieso extra tijd. Op langere ritten met 2 kleine kinderen gaat het toch wat rustiger en is de auto vaak al klaar voordat wij dat zijn. Plus we rijden een eNiro die maar met 77KW kan laden :D

Ik rij nu bijna 2 jaar elektrisch en zou voor geen goud meer terug willen. Ik maak ook niet schrikbarend veel kilometers dus dat scheelt vast, maar de rust, de souplesse en het gevoel wat goeds te doen zijn voor mij onverslaanbaar.

De enige reden waarom ik terug zou gaan is wanneer ik het financieel niet meer zou kunnen betalen.

In principe heb ik geen klachten over het laden ansich. De Etron houdt vrij lang 150 kWh vast.
Maar ik vind het gedoe er omheen niet prettig. Rij bijvoorbeeld eens naar Parijs....

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Als je de infrastructuur in Noord-Europa al niet vindt voldoen, dan stel je wel behoorlijke eisen.
Met Ionity, Fastned, Tesla kom je toch overal wel zo'n beetje?
Rij vanaf Maastricht eens naar Parijs bijvoorbeeld. Op papier allemaal leuk en aardig misschien, maar in de praktijk:
- laadpalen die niet werken
- laadpalen die het laden vanzelf onderbreken
- geen laadpalen waar je hem zou willen
- Laadpalen op een overdrukke parking van een Carrefour.

Dat soort zaken vind ik echt gedoe. Nogmaals, ik bash hier geen EV's of EV rijders, integendeel. Maar IK vind het gedoe waar ik niet nog eens voor zou kiezen als de financiele prikkel er niet is.

[Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 16:38]

The best is yet to come

• Jeroenneman

Jeroenneman

Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Rij vanaf Maastricht eens naar Parijs bijvoorbeeld. Op papier allemaal leuk en aardig misschien, maar in de praktijk:

Dat soort zaken vind ik echt gedoe.
Echt?

Als ik hem op ABRP plan vanaf Utrecht (dus nog een stukje verder dan Maastricht), dan komt er ... tromgeroffel... één keer een half uurtje laden uit bij Noyelles-Godault. En dan kom je netjes met 40% aan in Parijs. Vanaf Maastricht pak je dan toch gewoon de lader bij Tinqeux of Saint-Quentin?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Dean Martin
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:41:
[...]

Echt?

Als ik hem op ABRP plan vanaf Utrecht (dus nog een stukje verder dan Maastricht), dan komt er ... tromgeroffel... één keer een half uurtje laden uit bij Noyelles-Godault. En dan kom je netjes met 40% aan in Parijs. Vanaf Maastricht pak je dan toch gewoon de lader bij Tinqeux of Saint-Quentin?
Ik weet niet meer precies waar ABRP me naartoe heeft gebracht, maar ik vond het niet voor herhaling vatbaar.
En natuurlijk is de range en het vebruik (vooral dat) van de Etron niet optimaal, maar dan nog. Al zou ik maar 1 keer hoeven te laden, vind ik het alsnog een behoorlijk gedoe.

Op een ritje naar Frankfurt maak ik ook regelmatig mee dat palen gewoon niet werken. Ik vind dat niet relaxed reizen, en zeker niet i.t.t. het gemak van tanken.

The best is yet to come

• Jeroenneman

Jeroenneman

Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Ik weet niet meer precies waar ABRP me naartoe heeft gebracht, maar ik vond het niet voor herhaling vatbaar.
En natuurlijk is de range en het vebruik (vooral dat) van de Etron niet optimaal, maar dan nog. Al zou ik maar 1 keer hoeven te laden, vind ik het alsnog een behoorlijk gedoe.

Op een ritje naar Frankfurt maak ik ook regelmatig mee dat palen gewoon niet werken. Ik vind dat niet relaxed reizen, en zeker niet i.t.t. het gemak van tanken.
Dat ligt waarschijnlijk dan vooral aan het netwerk/de provider die je gebruikt. Zulke horrorverhalen heb ik bij de Supercharger echt nog nooit meegemaakt. Die shit werkt altijd, en zo niet, dan staat er netjes in de navigatie een grijs icoon, en wordt je vanzelf omgeleidt.

• Dean Martin
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Dat ligt waarschijnlijk dan vooral aan het netwerk/de provider die je gebruikt. Zulke horrorverhalen heb ik bij de Supercharger echt nog nooit meegemaakt. Die shit werkt altijd, en zo niet, dan staat er netjes in de navigatie een grijs icoon, en wordt je vanzelf omgeleidt.
In principe gebruik ik alles, ook Tesla waar mogelijk, en Tesla is qua netwerk inderdaad nooit tegengevallen. Alleen met een Etron hou je dan 2 stalls bezet en dat vind ik a-sociaal. Je weet van tevoren (tijdens het plannen van je reis) natuurlijk niet of het druk/leeg is, dus dan pak ik hem liever niet als optie.

Het gebruik moeten maken van een 3rd party app, omdat Audi het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke planning af te leveren waarbij je niet bij de Porsche/Audi dealer terecht komt die net de poorten heeft gesloten is natuurlijk ook niet bijdragend aan het gemak.

[Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 16:50]

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:33:
@Dean Martin, Tesla overwogen? Dat moet toch allemaal net wat soepeler werken met hun SuC. Laden duurt nog altijd langer dan 5 minuten, dus het kost je (als je zo kort wilt stoppen) sowieso extra tijd.

Persoonlijk: Op langere ritten met 2 kleine kinderen gaat het toch wat rustiger en is de auto vaak al klaar voordat wij dat zijn. Plus we rijden een eNiro die maar met 77KW kan laden :D

Ik rij nu bijna 2 jaar elektrisch en zou voor geen goud meer terug willen. Ik maak ook niet schrikbarend veel kilometers dus dat scheelt vast, maar de rust, de souplesse en het gevoel wat goeds te doen zijn voor mij onverslaanbaar. De enige reden waarom ik terug zou gaan is wanneer ik het financieel niet meer zou kunnen betalen.

Overigens ben ik dit dikgedrukte volledig met je eens.

The best is yet to come

• Tommie12
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:48:
[...]

In principe gebruik ik alles, ook Tesla waar mogelijk, en Tesla is qua netwerk inderdaad nooit tegengevallen. Alleen met een Etron hou je dan 2 stalls bezet en dat vind ik a-sociaal. Je weet van tevoren (tijdens het plannen van je reis) natuurlijk niet of het druk/leeg is, dus dan pak ik hem liever niet als optie.

Het gebruik moeten maken van een 3rd party app, omdat Audi het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke planning af te leveren waarbij je niet bij de Porsche/Audi dealer terecht komt die net de poorten heeft gesloten is natuurlijk ook niet bijdragend aan het gemak.
Je conclusie moet dus zijn: Audi, nice try, but not good enough.
Je mist een degelijke laadplanning in de navigatie, je batterij is op het randje, en het verbruik is gewoon te hoog (zelfs rekening houdend met die goede laadsnelheid).

Je neemt natuurlijk wel een gebied mee (Wallonië) waar de densiteit aan laadpalen gewoon slecht is.
Het zal toch echt niet lang meer duren voor je aan elk tankstation ook een paar snelladers hebt staan.
Ander schiet Shell, Total etc zichzelf nog eens in de voeten.

• Kalentum
  • Laatst online: 11:31
Deze opmerking deed me er ineens aan denken:
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Het EU besluit om vanaf 2035 geen nieuwe benzine/dieselauto's te verkopen is uitgesteld vanwege intern politiek geneuzel in Duitsland https://nos.nl/artikel/24...verbod-op-brandstofauto-s

PV Output

• Dean Martin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Je conclusie moet dus zijn: Audi, nice try, but not good enough.
Je mist een degelijke laadplanning in de navigatie, je batterij is op het randje, en het verbruik is gewoon te hoog (zelfs rekening houdend met die goede laadsnelheid).

Je neemt natuurlijk wel een gebied mee (Wallonië) waar de densiteit aan laadpalen gewoon slecht is.
Het zal toch echt niet lang meer duren voor je aan elk tankstation ook een paar snelladers hebt staan.
Ander schiet Shell, Total etc zichzelf nog eens in de voeten.
Ik denk dat het bij veel andere merken ook nog zo is.
Mijn schoonvader rijdt een EQE, zelfde laken een pak. Mijn collega met een iX3, idem...

Maar ik kan in Wallonie prima tanken ;-)
Tuurlijk, ik snap je punt, maar ik denk dat het niet te ontkennen valt dat het altijd meer gedoe is dan tanken. En of het dan teveel gedoe is, is persoonlijk.

[Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 17:07]

The best is yet to come

• Tommie12
Kalentum schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:03:
Deze opmerking deed me er ineens aan denken:

[...]

Het EU besluit om vanaf 2035 geen nieuwe benzine/dieselauto's te verkopen is uitgesteld vanwege intern politiek geneuzel in Duitsland https://nos.nl/artikel/24...verbod-op-brandstofauto-s
Tja, en dat gaan ze zich nog beklagen.

Nu mogen al die constructeurs hun investeringsbudgetten weer verdelen over ICE en BEV, en geraken ze nooit bij.
Tesla lacht zich te pletter, en de chinezen bouwen nog snel een paar batterijfabrieken extra.

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-03 19:16
Ik denk dat het ook alles gaat over de verwachtingen die mensen hebben.
Met mijn elektrische auto laad ik altijd thuis (nog salderen met PV panelen). Ik sta dus nooit meer bij de laadpaal.
Range van 300-350km is bij mij altijd genoeg, behalve op vakantie.
Daar heb ik dan hooguit 4 dagen per jaar last van. Ik hoef verder nooit meer te tanken.

De range van de E-Tron wordt altijd als nadeel benadrukt, ik heb daar geen last van. De laadsnelheid compenseert dat ruimschoots, vooral omdat je met hoge snelheid door kan laden tot een volle accu. De E-Tron is daarin wel uniek. Overigens kan je het verbruik van bijvoorbeeld een Audi A3 ook niet met een Q7 vergelijken. Die verbruikt ook 1,5 - 2x zoveel benzine. Alle auto's in die klasse zitten ongeveer op hetzelfde verbruik. Je rijd een andere klasse, met bijbehorend comfort, ruimte en ook kosten.

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 17:29
Tommie12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Tja, en dat gaan ze zich nog beklagen.

Nu mogen al die constructeurs hun investeringsbudgetten weer verdelen over ICE en BEV, en geraken ze nooit bij.
Tesla lacht zich te pletter, en de chinezen bouwen nog snel een paar batterijfabrieken extra.
Ik denk dat dit ook vooral vanuit de Duitsr automotive word aangestuurd. Die zijn uiteraard ontzettend machtig en belangrijk in Duitsland.
De grote duitsers moeten flink gas geven om bij te blijven tov Tesla, Geely en de Koreanen.
Ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld de EQE SUV het gaat doen tegen de Volvo EX90 en de Polestar 3😉

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:05
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Dat soort zaken vind ik echt gedoe. Nogmaals, ik bash hier geen EV's of EV rijders, integendeel. Maar IK vind het gedoe waar ik niet nog eens voor zou kiezen als de financiele prikkel er niet is.
Inderdaad was, WAS de route naar Parijs een paar jaar geleden een haast blanco gebied voor snelladers, door het wegvallen van een grote aanbieder. Inmiddels is dat gat weer aardig gevuld en zelfs IN Parijs zijn er volop prima laadmogelijkheden. Bijvoorbeeld het snellaadstation van Totalenergies in La Défense.

• Tommie12
DreZutphen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat dit ook vooral vanuit de Duitsr automotive word aangestuurd. Die zijn uiteraard ontzettend machtig en belangrijk in Duitsland.
De grote duitsers moeten flink gas geven om bij te blijven tov Tesla, Geely en de Koreanen.
Ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld de EQE SUV het gaat doen tegen de Volvo EX90 en de Polestar 3😉
Ach… in Duitsland zal Mercedes nog wel wat auto’s verkopen, omdat sommigen liever hun kinderen af staan dan in een andere auto te rijden.

Maar… voor veel duitse merken was China de belangrijkste markt (VW op kop), en dat zakt ineen als een souffleetje.
In de VS verkoopt Tesla al meer Model S dan Merc, BMW en Audi samen in dat segment. Het begint al stevig pijn te doen hoor.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:02
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:36:
[...]

In principe heb ik geen klachten over het laden ansich. De Etron houdt vrij lang 150 kWh vast.
Maar ik vind het gedoe er omheen niet prettig. Rij bijvoorbeeld eens naar Parijs....
De problemen die jij hebt, vervallen zodra je de etron zou inruilen voor een X (of Y/3/S)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• rare-Quark
Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Ik ben zelf wel 3x richting Parijs geweest met de M3. Er zit een prima supercharger punt vlak voor Parijs en in Lille. Stoppen onderweg is niet echt nodig, ik haal ook Kortrijk wel op 1 lading.

Is die niet bruikbaar voor de e-tron? Ik heb nog geen krapte meegemaakt daar. Ook mijn Fiat houd 2 stalls bezet, maar voor dat kwartier-half uurtje maakt dat ook niet echt uit. Maar wellicht als je dit traject vaak moet doen dat het wat vervelender is.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 12:14

bokkow

appleflap

Ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring heeft met het importeren van een elektrische auto.

Morgen ga ik naar de RDW en na de keuring moet ik BPM aangifte doen. Heb ik daar een (betaald) BPM calculatie rapport voor nodig van bijvoorbeeld Autotelex? Of is een standaard catalogus prijs voldoende gezien het gaat om een Tesla met altijd dezelfde opties? Uiteindelijk gaat het toch om 0,- BPM :/

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:49
Stef87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:47:
[...]

De problemen die jij hebt, vervallen zodra je de etron zou inruilen voor een X (of Y/3/S)
Het probleem is niet de auto. Het ging over fiscaal beleid.

130 euro per maand wegenbelasting voor mijn Enyaq, 22% bijtelling over de volle mep en de huidige stroomprijzen… ?

Dan moet je er wel heel veel van houden. Zou mij doen verlangen naar een stuk goedkopere benzinewagen..

• Dean Martin
  • Niet online
SNap890 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:06:
Ik denk dat het ook alles gaat over de verwachtingen die mensen hebben.
Met mijn elektrische auto laad ik altijd thuis (nog salderen met PV panelen). Ik sta dus nooit meer bij de laadpaal.
Range van 300-350km is bij mij altijd genoeg, behalve op vakantie.
Daar heb ik dan hooguit 4 dagen per jaar last van. Ik hoef verder nooit meer te tanken.

De range van de E-Tron wordt altijd als nadeel benadrukt, ik heb daar geen last van. De laadsnelheid compenseert dat ruimschoots, vooral omdat je met hoge snelheid door kan laden tot een volle accu. De E-Tron is daarin wel uniek. Overigens kan je het verbruik van bijvoorbeeld een Audi A3 ook niet met een Q7 vergelijken. Die verbruikt ook 1,5 - 2x zoveel benzine. Alle auto's in die klasse zitten ongeveer op hetzelfde verbruik. Je rijd een andere klasse, met bijbehorend comfort, ruimte en ook kosten.
Ik weet niet of je op mij doelt; Ik rij geen A3 etron, maar een fat 55. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat IK het gedoe vind, en hem zo zou inruilen voor een Q7/GLE/X5 met verbrandingsmotor wanneer het financiële voordeel voor een EV vervalt. Ook als de range het dubbele was.

Ik laad ook thuis, maar die langere ritten zijn gewoon ellendig. Vind ik.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Stef87 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Ik zie qua gebruik geen voordeel in een EV, buiten de financiële prikkel. En dat was het onderwerp van mijn post ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:39
Dean Martin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:39:
[...]

Ik weet niet of je op mij doelt; Ik rij geen A3 etron, maar een fat 55. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat IK het gedoe vind, en hem zo zou inruilen voor een Q7/GLE/X5 met verbrandingsmotor wanneer het financiële voordeel voor een EV vervalt. Ook als de range het dubbele was.

Ik laad ook thuis, maar die langere ritten zijn gewoon ellendig. Vind ik.
Ik denk dat het hier om gaat inderdaad. De integratie van veel merken is gewoon nog steeds ronduit slecht om het een goede ervaring te maken. Ik heb nog nooit over laden hoeven nadenken zoals je noemt (of er plek was, of waar het te doen) dat hoort de auto gewoon te doen. Het enige wat ik wel is heb gedaan is een volgende lader vinden, om nog net wat lager percentage aan te komen

EN het scheelt heel vaak bij het benzine station staan, m'n tijd te verdoen terwijl ik wacht op tanken en daarna afrekenen, auto verplaatsen, even naar de WC etc. all-in-all sta ik met een EV minder tijd bij een "tank" station per jaar dan met een ICE

[Voor 9% gewijzigd door Jovanbff op 10-03-2023 07:04]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22-03 22:43

Arfman

Drome!

Dean Martin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Ik zie qua gebruik geen voordeel in een EV, buiten de financiële prikkel. En dat was het onderwerp van mijn post ;)
Jammer. Ik wil namelijk graag zo snel mogelijk af van fossiele brandstoffen. Die raken namelijk op, verpesten het milieu en zorgen ervoor dat de generatie(s) na ons met de gevolgen opgezadeld zitten. Dat weegt voor mij persoonlijk zwaarder dan af en toe even een half uur moeten laden als je langere ritten doet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Dean Martin
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Jammer. Ik wil namelijk graag zo snel mogelijk af van fossiele brandstoffen. Die raken namelijk op, verpesten het milieu en zorgen ervoor dat de generatie(s) na ons met de gevolgen opgezadeld zitten. Dat weegt voor mij persoonlijk zwaarder dan af en toe even een half uur moeten laden als je langere ritten doet.
Vandaar de 'qua gebruik'! Daarmee doel ik louter op het gebruiksgemak ervan.

The best is yet to come

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:40
rare-Quark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Ik ben zelf wel 3x richting Parijs geweest met de M3. Er zit een prima supercharger punt vlak voor Parijs en in Lille. Stoppen onderweg is niet echt nodig, ik haal ook Kortrijk wel op 1 lading.

Is die niet bruikbaar voor de e-tron? Ik heb nog geen krapte meegemaakt daar. Ook mijn Fiat houd 2 stalls bezet, maar voor dat kwartier-half uurtje maakt dat ook niet echt uit. Maar wellicht als je dit traject vaak moet doen dat het wat vervelender is.
Ik ook al 4x naar Parijs met een niet-Tesla. 1x laden bij Ionity onderweg, werkt altijd. Verder naar Londen, Hamburg en Zuid Duitsland. Allemaal probleemloos. Stel je navigatie of ABRP op Ionity, Fastned, EnBW in en je komt er wel. Het tijdperk dat je alleen met een Tesla zorgeloos door Europa kunt rijden ligt allang achter ons. En ook zaken als voorverwarmen, navigatie met fatsoenlijke laadplanning hebben ook steeds meer merken goed voor elkaar. Mercedes heeft bijv tegenwoordig een prima EQ Intelligence systeem wat deze taak goed uitvoert.

[Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 10-03-2023 10:02]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Termy

Termy

Dean Martin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Hoe vaak laad je dan aan de snellader? Je vindt het niet prettig dat je (waarschijnlijk) het gros van de tijd alleen thuis laadt en daar praktisch geen tijd aan kwijt bent? En het rijgedrag dan? Weet niet hoe het met de e-tron zit maar zelfs mijn ID.3 kan praktisch volledig one pedal gereden worden (op stoppen voor een stoplicht en zo na). Geen gezeur met traag acceleren als je ergens een gaatje in moet duiken of inhalen op de snelweg oid.

Misschien ben jij heel fancy ICE gewend, maar in mijn beleving komt een ICE niet eens in de buurt van een EV.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Coasterfreak
bokkow schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:34:
Ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring heeft met het importeren van een elektrische auto.

Morgen ga ik naar de RDW en na de keuring moet ik BPM aangifte doen. Heb ik daar een (betaald) BPM calculatie rapport voor nodig van bijvoorbeeld Autotelex? Of is een standaard catalogus prijs voldoende gezien het gaat om een Tesla met altijd dezelfde opties? Uiteindelijk gaat het toch om 0,- BPM :/
je logt in op https://www.belastingdien...ntent/online-aangifte-bpm nadat de keuring bij rdw is geweest

je voert de vin in van je tesla

je voert cataloguswaarde in

ze zien is elektrische auto, dus bpm is 0

kenteken wordt na paar uur vrijgegeven

ook al is het een elektrische auto moet er toch een bpm aangifte van 0 ingevoerd en opgestuurd worden, kun je prima zelf doen, hoef je niemand anders voor te betalen

[Voor 11% gewijzigd door Coasterfreak op 10-03-2023 10:36]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:28
Termy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:30:
[...]
maar zelfs mijn ID.3 kan praktisch volledig one pedal gereden worden (op stoppen voor een stoplicht en zo na).
Ik rijd nu enkele weken EV en die one-pedal-driving moet toch zowat de meest overrated eigenschap zijn van EVs. Ik snap niet dat mensen dit aangenaam rijden vinden. Ik kan het nog best vergelijken met fietsen met een vaste pion (aka doortrapper). Sorry hoor, maar ik vind het net relaxed dat ik ook even mijn voet van het pedaal kan halen zonder dat de wagen gelijk alles dichtgooit.

EDIT: nog vergeten, maar OPD wordt vaak ook als het summun van regenereren gezien, maar dat is dan gewoon slecht design. Mijn Mercedes regenereert evenveel/evenzeer door het gebruik van het rempedaal, en ik vermoed dat Mercedes daar niet alleen in is.

[Voor 17% gewijzigd door Twixie op 10-03-2023 11:04]

• Arfman
  • Laatst online: 22-03 22:43

Arfman

Drome!

Dean Martin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ah, vandaar. Daar kan ik wel een beetje in meegaan. Ik heb zelf een oprit met eigen laadpaal, als ik dat niet zou hebben zou ik ook flink balen. Afhankelijk zijn van openbare laadpalen/snelladers lijkt me minder handig. Dat gezegd hebbende, was zojuist ook weer op het nieuws, we moeten echt anders omgaan met energie/milieu om nog enigszins in de buurt te komen van de klimaatdoelen, dus we zullen allemaal concessies moeten doen. Zal mij benieuwen hoe dat gaat, dat zijn we namelijk niet gewend na jaren van hoogconjunctuur (zelfs de crisis van 2008 meegerekend). Dit gaat mensen echt direct raken (zie energiecrisis).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:02
Dean Martin schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:43:
[...]

Je spreekt jezelf dan voor een groot deel tegen 🤷🏼‍♂️

Ik begrijp se beweegredenen om terug naar ICE te gaan als het on het financieel plaatje gaat, maar je noemt vervolgens een hoop redenen (zoals ritje parijs) welke geheel vervallen als je een Model
S/X LR had. (naast enkele andere audi klachten: geen fatsoenlijke navigatie met laadstops voor je ingebouwd)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
Arfman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Ah, vandaar. Daar kan ik wel een beetje in meegaan. Ik heb zelf een oprit met eigen laadpaal, als ik dat niet zou hebben zou ik ook flink balen. Afhankelijk zijn van openbare laadpalen/snelladers lijkt me minder handig. Dat gezegd hebbende, was zojuist ook weer op het nieuws, we moeten echt anders omgaan met energie/milieu om nog enigszins in de buurt te komen van de klimaatdoelen, dus we zullen allemaal concessies moeten doen. Zal mij benieuwen hoe dat gaat, dat zijn we namelijk niet gewend na jaren van hoogconjunctuur (zelfs de crisis van 2008 meegerekend). Dit gaat mensen echt direct raken (zie energiecrisis).
Ik wacht nog op het overkoepelende plan van de regering. Zolang die er niet is blijft het dwijlen met de kraan open. Zolang de focus nog vol op bedrijven stimuleren zit, is het maar de vraag hoeveel die EVs toevoegen aan de klimaatdoelen. Dat heeft nl. alleen echt nut als we sneller overstappen naar groene energie. Want heel simpel gesteld is de uitstoot van mijn HEV omgerekend bijna hetzelfde als van een Tesla. Dat verandert pas echt als de energiemix echt groener gaat worden.

Pak dat samen met het zwabberende beleid van de regering en ook voor het financiele plaatje is het maar de vraag of de TCO wel positief blijft uitvallen voor een EV.

En uiteindelijk zal de EV hoe dan ook beter zijn, maar als het beleid van onze regering niet snel verandert blijven we achter de klimaatdoelen aan hollen.

[removed]

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:55
Twixie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Ik rijd nu enkele weken EV en die one-pedal-driving moet toch zowat de meest overrated eigenschap zijn van EVs. Ik snap niet dat mensen dit aangenaam rijden vinden. Ik kan het nog best vergelijken met fietsen met een vaste pion (aka doortrapper). Sorry hoor, maar ik vind het net relaxed dat ik ook even mijn voet van het pedaal kan halen zonder dat de wagen gelijk alles dichtgooit.

EDIT: nog vergeten, maar OPD wordt vaak ook als het summun van regenereren gezien, maar dat is dan gewoon slecht design. Mijn Mercedes regenereert evenveel/evenzeer door het gebruik van het rempedaal, en ik vermoed dat Mercedes daar niet alleen in is.
Stomme is dat ik die bij m'n Kona niet standaard uit kan zetten. Gelukkig is dat maar een keer de flipper aanraken, bij iedere start.
Persoonlijk vind ik dat heel zenuwachtig rijden, alles met één pedaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:15
[...]

Serieus? Ik kan hele stukken rijden zonder te remmen en als je het gevoel voor het stroompedaal te pakken hebt rijdt dit echt zoveel relaxter. Dan moet je wel een auto hebben die het ook echt kan en niet eentje waarbij je voor een verkeerslicht alsnog moet remmen.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:28
maharens schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Serieus? Ik kan hele stukken rijden zonder te remmen en als je het gevoel voor het stroompedaal te pakken hebt rijdt dit echt zoveel relaxter. Dan moet je wel een auto hebben die het ook echt kan en niet eentje waarbij je voor een verkeerslicht alsnog moet remmen.
Rijd je toevallig Tesla ? Heb uit nieuwsgierigheid online eens gezocht naar meningen en zo te weet gekomen dat Tesla zowat de enige constructeur is die niet regeneratief remt als je je rempedaal gebruikt. Je bent daar dus ahw verplicht om OPD te gebruiken.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:15
Twixie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Rijd je toevallig Tesla ? Heb uit nieuwsgierigheid online eens gezocht naar meningen en zo te weet gekomen dat Tesla zowat de enige constructeur is die niet regeneratief remt als je je rempedaal gebruikt. Je bent daar dus ahw verplicht om OPD te gebruiken.
Klopt, maar ik vind deze verplichting dus een verademing. Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Als OPD niks is voor jou, dan ook geen Tesla, want je kunt het daar niet uitzetten idd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 09:36
Twixie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Waardoor door journalisten ook het verhaal de wereld in is geholpen dat je met OPD verder komt. Helemaal juist, maar alleen voor een Tesla. Verder natuurlijk helemaal prima voor wie dat prettig vind rijden, maar ik heb dat helemaal uit staan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Dean Martin
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Hoe vaak laad je dan aan de snellader? Je vindt het niet prettig dat je (waarschijnlijk) het gros van de tijd alleen thuis laadt en daar praktisch geen tijd aan kwijt bent? En het rijgedrag dan? Weet niet hoe het met de e-tron zit maar zelfs mijn ID.3 kan praktisch volledig one pedal gereden worden (op stoppen voor een stoplicht en zo na). Geen gezeur met traag acceleren als je ergens een gaatje in moet duiken of inhalen op de snelweg oid.

Misschien ben jij heel fancy ICE gewend, maar in mijn beleving komt een ICE niet eens in de buurt van een EV.
De rijeigenschappen zijn prima. Maar een Q7 PHEV doet er echt niet voor onder....

One pedal driving vind ik overigens verschrikkelijk irritant ;)
En daarnaast ook zeker niet zuiniger dan 'zeilen'.

[Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 10-03-2023 12:26]

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Dat heb ik ook. Maar alleen al voor de keren dat ik publiek moet laden vind ik het dermate irritant dat ik niet nog eens voor een EV zou kiezen (zolang het kan).

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Je spreekt jezelf dan voor een groot deel tegen 🤷🏼‍♂️

Ik begrijp se beweegredenen om terug naar ICE te gaan als het on het financieel plaatje gaat, maar je noemt vervolgens een hoop redenen (zoals ritje parijs) welke geheel vervallen als je een Model
S/X LR had. (naast enkele andere audi klachten: geen fatsoenlijke navigatie met laadstops voor je ingebouwd)
Want met een Tesla hoef je geen 20 minuten te laden? Het blijft toch gewoon een feit dat een reis met een EV langer duurt dan met een ICE?!

[Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 10-03-2023 12:29]

The best is yet to come

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Ik vond D in in m'n ID.3. in 1e instantie ook prettiger maar rij nu exclusief in B want na een paar ritten wennen vind ik het gewoon zo veel makkelijker/relaxter. Ik heb geen idee waarom je even je voet van het pedaal zou willen halen, maar daar heb je ACC voor. Op de snelweg bv heb ik zelden m'n voet op het pedaal.

M'n VW regenereert ook prima in D dus dat heeft er niks mee te maken. Het gaat me puur om rijgemak.

@Dean Martin Niet zuiniger dan 'zeilen' idd (dat gevoel van zeilen was overigens de reden dat ik in 1e instantie D prefereerde) maar wederom dat is nu niet de reden waarom ik in B rijd. Het verschil is sowieso niet de moeite waard. Overigens is het een beetje nutteloos om een PHEV te noemen aangezien je blijkbaar niet wilt laden. Dan is het dus gewoon een ietsje minder crappy ICE.

[Voor 14% gewijzigd door Termy op 10-03-2023 12:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Ik vond D in in m'n ID.3. in 1e instantie ook prettiger maar rij nu exclusief in B want na een paar ritten wennen vind ik het gewoon zo veel makkelijker/relaxter. Ik heb geen idee waarom je even je voet van het pedaal zou willen halen, maar daar heb je ACC voor. Op de snelweg bv heb ik zelden m'n voet op het pedaal.

M'n VW regenereert ook prima in D dus dat heeft er niks mee te maken. Het gaat me puur om rijgemak.

@Dean Martin Niet zuiniger dan 'zeilen' idd (dat gevoel van zeilen was overigens de reden dat ik in 1e instantie D prefereerde) maar wederom dat is nu niet de reden waarom ik in B rijd. Het verschil is sowieso niet de moeite waard. Overigens is het een beetje nutteloos om een PHEV te noemen aangezien je blijkbaar niet wilt laden. Dan is het dus gewoon een ietsje minder crappy ICE.
Ik vind het niet erg om thuis te laden als de auto in de garage staat. En met een PHEV ben ik niet verplicht om op een lange rit te stoppen. Ik ken niemand die z'n PHEV tussendoor langs de snelweg gaat opladen eerlijk gezegd.

The best is yet to come

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 12:14

bokkow

appleflap

Coasterfreak schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:35:
[...]

je logt in op https://www.belastingdien...ntent/online-aangifte-bpm nadat de keuring bij rdw is geweest

je voert de vin in van je tesla

je voert cataloguswaarde in

ze zien is elektrische auto, dus bpm is 0

kenteken wordt na paar uur vrijgegeven

ook al is het een elektrische auto moet er toch een bpm aangifte van 0 ingevoerd en opgestuurd worden, kun je prima zelf doen, hoef je niemand anders voor te betalen
Bedankt man, alles wat je online kunt vinden verwijst naar een betaalde dienst. Zou echt super zijn als kenteken vandaag nog vrijgegeven wordt :D

Pagina: 1 ... 271 ... 274 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee