Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 2 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
Klik hier om naar het einde van de OP te springen

Kia EV9 World Premiere

Inleiding

Op 28 maart 2023 wordt de Kia EV9 officieel voorgesteld. De EV9 is de tweede auto van Kia op het E-GMP platform (dat ontwikkeld is door het moederbedrijf Hyundai Motor Group). De eerste auto op dit platform, de Kia EV6, kwam in 2021 op de markt en is inmiddels een groot succes.

De doel van dit topic is discussiëren, ervaringen delen, vragen stellen en problemen oplossen met de EV9.

Kia EV9

Meer informatie volgt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72yJx1-TpmiLsF2wjYxWz16s3Yk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HwNHi2DSEaDWIcElB12njzBg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhdJGbzgR-BhTIDNVf0ih3Fo8c0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oMMADQfpLbkqJ8OdmlmXX5yv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUabHxB9iIhcQ6KDTLioyu-8pJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RRjy63q62ffm9BmTuGKNEoOB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69_IZaf2t82Mz80HJBK_s1XyUK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9kDqNW0wNu95rmPUq3qDZbmX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/867DSu5-U-OfpCg-DBmx5eO1jfQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6BkwiflrROm3yFvJ0uuuJYOf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wzrirbry-_QpchdFbCWnTo3Vwo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W8rN4fpPQPLtcYewY8q4Bs6I.png?f=fotoalbum_tile

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
This Is The New Kia EV9 With SWIVEL SEATS!!

Vergelijking qua formaat met de EV6 (definitieve maten nog niet bekend)
SpecificatiesEV6EV9
Lengte4,695 mm4,930 mm
Breedte1,890 mm2,055 mm
Hoogte1,550 mm1,790 mm
Wielbasis2,900 mm3,100 mm

Verzameling bekende Issues
Klik hier om de lijst te openen in Google Docs

Met dank aan @Gies123 )

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 17-11-2023 09:00 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
- gereserveerd -

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ik ben benieuwd, het ziet er uit als een aerodynamisch drama. Ik vind de ontwikkeling dat we EV’s nogal inefficiënt maken qua grootte wel zorgelijk. Dat doet toch een flinke hoeveelheid van het milieuvoordeel teniet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:17
YouTube: Kia EV9 - Eerste kennismaking

Vind het een stoere auto met zijn strakke lijnen. Verbruik zal wel fors zijn maar aan ruimte geen gebrek.

[ Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 15-03-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:57
leuke concurrent van de Xpeng G9
Afbeeldingslocatie: https://ams-cdn.x-peng.com/www/public/static/img/p3-2.6df9e000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15
Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:34:
YouTube: Kia EV9 - Eerste kennismaking

Vind het een stoere auto met zijn strakke lijnen. Verbruik zal wel fors zijn maar aan ruimte geen gebrek.
Dikke bak hoor, maar ben huiverig voor de prijs.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
chaoscontrol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Vanaf 65-70k verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Makkelijk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:23:
Ik ben benieuwd, het ziet er uit als een aerodynamisch drama. Ik vind de ontwikkeling dat we EV’s nogal inefficiënt maken qua grootte wel zorgelijk. Dat doet toch een flinke hoeveelheid van het milieuvoordeel teniet.
Dat is natuurlijk geen EV evolutie, maar een algemene evolutie van auto's en de vraag van de markt. Mensen willen steeds grotere en hogere wagens, en daar ontsnapt je als fabrikant niet aan, want van zodra er 1 is die het aanbied, zullen de klanten daar massaal naar toe gaan dus moet de cocnurentie wel volgen.

Het milieuvoordeel ten opzichte van een eventuele ICE variant blijft wel overeind natuurlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Ook al vind ik de EV9 te groot voor mijn gebruik, het design spreekt me wel aan.

Het interieur lijkt ook mooi en doet moderner aan dat van de EV6. En nog best wat fysieke drukknoppen voor diverse zaken zoals de klimaatbediening. Ik vraag me wel af hoe goed dat schermpje voor de klimaatcontrole af te lezen is voor de bijrijder.
Een klein dingetje wat me ook opviel is dat ze de beschermkap voor het DC-laden met een scharnier hebben uitgerust en het dus een klepje i.p.v. een plug is. Zo hoort dat wat mij betreft! (y)

Ben benieuwd naar de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:27:
Ook al vind ik de EV9 te groot voor mijn gebruik, het design spreekt me wel aan.

Het interieur lijkt ook mooi en doet moderner aan dat van de EV6. En nog best wat fysieke drukknoppen voor diverse zaken zoals de klimaatbediening. Ik vraag me wel af hoe goed dat schermpje voor de klimaatcontrole af te lezen is voor de bijrijder.
Een klein dingetje wat me ook opviel is dat ze de beschermkap voor het DC-laden met een scharnier hebben uitgerust en het dus een klepje i.p.v. een plug is. Zo hoort dat wat mij betreft! (y)

Ben benieuwd naar de specs.
Ja ik zie een hoop dingen die verbeterd/doorontwikkeld zijn t.o.v. de EV6. Helaas trekt mijn beurs dat niet vrees ik, en voor 20k meer mag je uiteraard ook wel meer verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dat is natuurlijk geen EV evolutie, maar een algemene evolutie van auto's en de vraag van de markt.
Ik zie die evolutie toch een stuk minder in het ICE segment. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de gigantische BPM stijging van dergelijke modellen. Wellicht is het verschil ik andere landen minder aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Een EV verpakt in lompe, hoekige lelijkheid. Wat een onding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

Bever!

3

Ideaal voor grote gezinnen. Ben wel in de markt mits prijs niet meer dan 65k wordt... en het design vind ik wel gaaf itt die ev6 die ik afzichtelijk vind..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Makkelijk schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Ik zie die evolutie toch een stuk minder in het ICE segment. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de gigantische BPM stijging van dergelijke modellen. Wellicht is het verschil ik andere landen minder aanwezig.
Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat? Het mag toch duidelijk zijn dat het onwertp van deze EV9 alsook de Ioniq 7 bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt waar dit formaat van wagens wel degelijk populair is. Vergelijk dit eens met bijvoorbeeld een Cadillac Escalade of een Jeep Grand Wagoneer. Dichter bij huis? Wat dacht je van een BMW X7?

Neen, dit is helemaal niets nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Ideaal voor grote gezinnen. Ben wel in de markt mits prijs niet meer dan 65k wordt... en het design vind ik wel gaaf itt die ev6 die ik afzichtelijk vind..
Misschien als je geluk hebt dat er een basic (Air?) uitvoering komt vanaf 65k.
Top of the line zal wel richting de 80k gaan.

Maar dat is mijn "gok".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Zal nipt worden vrees ik, zelf verwacht ik toch een hogere vanaf prijs gegeven wat een EV6 al kost, en dat is toch een beduidend kleinere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Zal nipt worden vrees ik, zelf verwacht ik toch een hogere vanaf prijs gegeven wat een EV6 al kost, en dat is toch een beduidend kleinere auto.
We zullen zien inderdaad, denk dat de ioniq 7 nu ook wel relatief snel zal komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Misschien niet helemaal on-topic, maar is er ook zicht op andere EVx modellen die Kia in de pijpleiding heeft zitten? Ik noem maar wat: een EV7 stationwagon D segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45
Franciesco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:46:
Misschien niet helemaal on-topic, maar is er ook zicht op andere EVx modellen die Kia in de pijpleiding heeft zitten? Ik noem maar wat: een EV7 stationwagon D segment?
Denk de EV7 en EV8 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:31:
[...]

We zullen zien inderdaad, denk dat de ioniq 7 nu ook wel relatief snel zal komen?
Denk het niet:

2021: Ioniq 5 en EV6
2023: Ioniq6 en EV9
2025: Ioniq? en EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:28
Phusebox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Denk het niet:

2021: Ioniq 5 en EV6
2023: Ioniq6 en EV9
2025: Ioniq? en EV?
Ioniq 7 is al aangekondigd, https://imotion.hyundai.n...-en-dit-kan-hij-allemaal/

Alleen nog geen datum, maar 2024 lijkt me niet gek.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ozzie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ioniq 7 is al aangekondigd, https://imotion.hyundai.n...-en-dit-kan-hij-allemaal/

Alleen nog geen datum, maar 2024 lijkt me niet gek.
In ieder geval niet "binnenkort".Er zit ongeveer 18 maanden tussen volgens mij, dus het zal inderdaad wel ergens halverwege 2024 worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 16-03-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, dus jij hebt ook geen info hierover :+
Het zou me overigens niet verbazen als het volgende model niet tussen de EV6 en EV9, maar juist onder de EV6 gepositioneerd gaat worden. Een EV4 ofzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
28/03/2023 om 23:00 onze tijd kunnen we de techspecs zien via een livestream van Kia.

De Kia dealer heeft mij bovenaan de lijst staan hier sinds vorig jaar. Na het testrijden van de Kia Niro EV 2023, die ik gewoonweg te klein vond. Te compact.

Zodra de prijslijst bekend is krijg ik die per mail en zal ik direct een bestelling plaatsen. Daarna proefrijden (meestal een weekend lenen) en beslissen of ik de bestelling aan houd.

Voornaamste reden voor mij is formaat.

Minpunten die ik bij Kia vind is toch wel de software (inclusief app). Hier wint Tesla wat mij betreft met vlag en wimpel.

Ben benieuwd naar de accupack of er een goede warmtepomp in zit en natuurlijk de prijzen. Als super bonus zou zijn 22kW AC laden. :)

In Januari was er al een lek met de modellen en eventuele prijzen. Dit is natuurlijk ‘onbevestigd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFKv2IFWOsQtdDuzCtvm7SxEpf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PeZEE9A5uVul6BCqKuPMTpDZ.png?f=user_large

Waarbij Trim 1 en 2 RWD is en Trim 3, 4 en 5 AWD zijn.

Benieuwd of dit klopt. :)

Tot slot, de Nederlandse video van Autoweek van het design-reveal vorige maand;

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Kia EV9 - Eerste kennismaking

[ Voor 30% gewijzigd door slijkie op 16-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat?
Nee hoor, ik zeg dat het met wellicht opvalt omdat het een lokaal ding is dat we ze hier steeds meer zien. De consument kijkt wel naar de prijs die hij betaalt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat? Het mag toch duidelijk zijn dat het onwertp van deze EV9 alsook de Ioniq 7 bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt waar dit formaat van wagens wel degelijk populair is. Vergelijk dit eens met bijvoorbeeld een Cadillac Escalade of een Jeep Grand Wagoneer. Dichter bij huis? Wat dacht je van een BMW X7?

Neen, dit is helemaal niets nieuws
Niet alleen de VS, zat andere landen. Scandinavische landen zijn ze ook populair (buiten randstad). Tevens als je 4 kids hebt is dit ook heel handig, en stukken ‘mooier’ dan zo’n family van als bijvoorbeeld de Maxus Euniq5 (of de Maxus Mifa9 die komt). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:52
Wij zaten hier lang op te wachten. Nu hebben we toch een Xpeng G9 besteld en ik denk dat dat we daar ook maar voor gaan. Deze heeft ook een hoge zit, heel hoge luxe en features die je alleen bij een EQE/EQS met hyperscreen vindt. Het ging ons niet echt om de derde rij.

Ik ben wel benieuwd wat voor een range en prijs Kia weet neer te zetten, maar ik denk dat het een beetje teleurstellend gaat worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Grotbewoner schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:33:
Wij zaten hier lang op te wachten. Nu hebben we toch een Xpeng G9 besteld en ik denk dat dat we daar ook maar voor gaan. Deze heeft ook een hoge zit, heel hoge luxe en features die je alleen bij een EQE/EQS met hyperscreen vindt. Het ging ons niet echt om de derde rij.

Ik ben wel benieuwd wat voor een range en prijs Kia weet neer te zetten, maar ik denk dat het een beetje teleurstellend gaat worden.
Daar komen we 28-03 om 23:00 achter. Persoonlijk zou ik niet voor de Xpeng gaan, lijkt mij kleiner, althans toen ik hem op TeslaBjørns kanaal zag. Echter heeft hij nog niet de G9 getest, momenteel de Nio ET7, een en al problemen. Met die chinese auto’s wacht ik toch echt de video reviews af.

Maar ben benieuwd, naar de review ervan.

Bekijk op YouTube
Xpeng G9 pre-production first impressions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:41
Dikke bak en lijkt mij een hele mooie wagen, zo op het eerste oog mooier dan mijn EV6. Misschien wel te groot want wat moet je met z'n dikke wagen als er niet met meer dan 4 in zit. Aan de andere kant juist weer ideaal want je hebt dan wel fatsoenlijk ruimte voor de hondenbench en andere spullen.

Ben wel benieuwd wat de prijs gaat doen maar deze staat wel op mijn lijstje, overigens vind ik de EV5 (concept) ook niet lelijk. Lijkt hier wel op maar dan wat compacter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:21
Livestream EV9 launch op 28 maart Livestream KIA EV9 World Premiere Event

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Freezhost schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:44:
Dikke bak en lijkt mij een hele mooie wagen, zo op het eerste oog mooier dan mijn EV6. Misschien wel te groot want wat moet je met z'n dikke wagen als er niet met meer dan 4 in zit. Aan de andere kant juist weer ideaal want je hebt dan wel fatsoenlijk ruimte voor de hondenbench en andere spullen.

Ben wel benieuwd wat de prijs gaat doen maar deze staat wel op mijn lijstje, overigens vind ik de EV5 (concept) ook niet lelijk. Lijkt hier wel op maar dan wat compacter.
Klopt, ben ook zelf benieuwd naar de prijs. De EV5 is mij te klein, maar ik zeg je eerlijk, als ik nog in Nederland zou wonen, had ik meer interesse gehad in de EV5 dan de EV9, voor praktische redenen. Hier in platteland Noorwegen heb ik liever een zo groot mogelijke SUV of Pickup, wederom voor praktische redenen. :)

De EV6 rijd ook heerlijk trouwens, doet mij qua rijden en formaat erg denken aan een Volkswagen Scirocco die ik vroeger had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@slijkie ja als ik in Noorwegen zou wonen dan zou ik ook voor de EV9 AWD kiezen. Overigens trekt Noorwegen mij enorm, heb al op gekeken wat er allemaal komt kijken bij een emigratie maar dat hoort niet in dit topic thuis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:55

The Legend

*Plop*

Vanavond volledige presentatie YouTube: [LIVESTREAM] The Kia EV9|World Premiere.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Jep, zit er klaar voor. Benieuwd of er iets speciaals is, aangezien je anders niet zo’n speciale launch event maakt lijkt mij. We zullen zien.

[YouTube: [LIVESTREAM] The Kia EV9|World Premiere]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
slijkie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:03:
Jep, zit er klaar voor. Benieuwd of er iets speciaals is, aangezien je anders niet zo’n speciale launch event maakt lijkt mij. We zullen zien.

[YouTube: [LIVESTREAM] The Kia EV9|World Premiere]
Speciaal. Tja ze moeten de specs nog bekend maken, wanneer die besteld en geleverd kan worden en uiteraard de prijs.

Een GT-Line zal wel richting de 77k gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
offtopic:
eindelijk een elektrische Maibatsu Monstrosity :P

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Phusebox schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Speciaal. Tja ze moeten de specs nog bekend maken, wanneer die besteld en geleverd kan worden en uiteraard de prijs.

Een GT-Line zal wel richting de 77k gaan.
Benieuwd of het V2G zal hebben, iets waar de Hyundai Group het al een tijdje over hebben.

https://www.hyundai.news/...verything-technology.html

https://www.hyundai.news/...t-a-renewable-future.html

Een van de redenen dat ik dolgraag de F150 Lightning wilde hebben, vanwege zijn ‘Intelligent Backup Power’. Reuze benieuwd of de Kia EV9 dit eindelijk heeft.

22kw (dual onboard charger) AC laden is ook welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
En we zijn live! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Nieuwe info:
  • - Kleuren op basis van natuur
  • - Massage stoelen
  • - 14 speaker Meridian Premium sound systeem
  • - HDP Drive Assistant bied Level 3 autonomie (in bepaalde markten)
  • - infotainment terwijl je rijd (netflix o.a)
  • - (HELAAS) weer features op abbo form via de KIA CONNECT STORE, bijvoorbeeld zelf parkeren en led lampjes voorop
  • - 541 km WLTP range met een 99.8 kWh batterij (2WD Long Range Model
  • - 239 km laden in 15 min (zelfde model als hierboven) (dus ~ 200kW)
  • 283kW, 600Nm (Long range AWD model)
  • Trekvermogen tot 2,500 kg (long range model met 99,8 kWh batterij)
  • - VTL techniek 3,68kw output (230v 16A?)

[ Voor 33% gewijzigd door slijkie op 28-03-2023 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

541km WLTP met een 99,8kWh accu zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
De Nederlandse kia ev9 website nog niet geupdate met de info zo te zien. De Noorse echter wel.

Standard range batterij (RWD): 76,1 kWh
Long range (RWD) en Performance (AWD): 99,8 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Maargoed, al met al, leuke promo, wat nieuwe info, maar verder weinig waar je wat aan hebt. Geen launch-datum en geen prijzen.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Extra info:

- Kia Digital Key 2 is op basis van UWB-technologie, wat betekend dat je ook het voertuig met je smartphone kan openen & sluiten. (Offline)

- Wellicht toch later V2G optie, om je huis&grid te voorzien van stroom, bijkoopbare optie in de Kia Connect Store(?) Bron

- GT versie volgt in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
The Legend schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:28:
541km WLTP met een 99,8kWh accu zag ik.
Voor de RWD toch? Ik zou de WLTP van de AWD wel willen weten. En natuurlijk benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De efficientie zou voor mij al een no go zijn.

EV6 WLTP 528 km met 77 kWh
EV9 WLTP 541 met 99,8 kWh

Dat is al weer 20% minder effcient als de EV6 en die vind ik eigenlijk al te veel verbruiken om rendabel te zijn als EV. Ik snap dat de auto een pak groter is, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Wat een beest, zeer mooie auto!

Stoelen zien er goed uit, ik merk nu op lange ritten dat ik wat ondersteuning mis. Zo op het eerste gezicht zou ik hem zo omruilen voor de EV6. En automatisch inhalen zou ook op de EV6 moeten zitten.... dat mis ik echt bij het rijden op CC.

Maar wat @Phusebox zegt hij is niet efficiënt natuurlijk door z'n vorm en gewicht. Ben benieuwd naar de prijzen maar los daarvan wel een geschikte opvolger voor de EV6 en die mag ik hopelijk nog 3,5 jaar rijden.

Tegen die tijd zijn er vast meer modellen o.a. de EV5 en ik zou bij Ford ook een hele concept car

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:59
Phusebox schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:58:
De efficientie zou voor mij al een no go zijn.

EV6 WLTP 528 km met 77 kWh
EV9 WLTP 541 met 99,8 kWh

Dat is al weer 20% minder effcient als de EV6 en die vind ik eigenlijk al te veel verbruiken om rendabel te zijn als EV. Ik snap dat de auto een pak groter is, maar dan nog.
Dat hij een stuk meer verbruikt dan een EV6 is wel logisch, hij is ook veel groter en een stukje minder aerodynamisch.

Of dat erg is, dat is maar de vraag... Uit mijn ervaring met m'n model 3 is een WLTP van 541km meer dan genoeg. Het verbruik is natuurlijk wel een stuk hoger, maar ik heb thuis nog genoeg elektriciteit "over" van de panelen die op het dak liggen, dus dan is het niet zo erg dat hij wat meer verbruikt. Desnoods leg ik er wat panelen bij, die kosten niet zoveel. En die 100kWH batterij komt waarschijnlijk wel goed van pas wanneer we niet meer mogen salderen. Moet hij natuurlijk wel geschikt zijn voor V2G.

Als je hem moet laden met elektriciteit die je koopt bij de energiemaatschappij verandert dat de zaak. Dan kon het wel eens prijzig worden per km.

Mijn contract voor de model 3 loopt nog tot maart 2023 maar met de komst van ons 3e kind een paar weken geleden is die wel echt te klein geworden. Een model y is eigenlijk nog steeds te klein voor 3 kinderen op de achterbank. En het aanbod in (enigzins) betaalbare 6- of 7-zitter EVs is heel beperkt (model X is veel te duur). Afhankelijk van de prijs is de EV9 wel een grote kanshebber!

[ Voor 14% gewijzigd door KrullenO op 29-03-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
KrullenO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Dat hij een stuk meer verbruikt dan een EV6 is wel logisch, hij is ook veel groter en een stukje minder aerodynamisch.

Of dat erg is, dat is maar de vraag... Uit mijn ervaring met m'n model 3 is een WLTP van 541km meer dan genoeg. Het verbruik is natuurlijk wel een stuk hoger, maar ik heb thuis nog genoeg elektriciteit "over" van de panelen die op het dak liggen, dus dan is het niet zo erg dat hij wat meer verbruikt. Desnoods leg ik er wat panelen bij, die kosten niet zoveel. En die 100kWH batterij komt waarschijnlijk wel goed van pas wanneer we niet meer mogen salderen. Moet hij natuurlijk wel geschikt zijn voor V2G.

Als je hem moet laden met elektriciteit die je koopt bij de energiemaatschappij verandert dat de zaak. Dan kon het wel eens prijzig worden per km.

Mijn contract voor de model 3 loopt nog tot maart 2023 maar met de komst van ons 3e kind een paar weken geleden is die wel echt te klein geworden. Een model y is eigenlijk nog steeds te klein voor 3 kinderen op de achterbank. En het aanbod in (enigzins) betaalbare 6- of 7-zitter EVs is heel beperkt (model X is veel te duur). Afhankelijk van de prijs is de EV9 wel een grote kanshebber!
toon volledige bericht
Ten eerste gefeliciteerd met je 3e :) En inderdaad, het is dan een zeer ruim voertuig, vooral de 3e rij is niet klein, ik heb wel eens in de Model X op de 3e rij gezeten, ik denk dat dat toch kleiner is dan de EV9.

En qua efficientie en stroom, inderdaad als je in Nederland veel panelen hebt en het in je eigen auto kan opslaan voor later gebruik is natuurlijk zeer gunstig, helemaal zodra er V2H/V2G beschikbaar is.

Waar ik woon is altijd een prijsplafond van €0,05 per kWh geweest, en zal ook zo blijven. Dus die energie maakt mij vrij weinig uit, die WLTP range van 541 km is meer dan genoeg, alhoewel ik voor de AWD zou gaan, laat het dan 500 zijn. Dat rij ik zelden. Die enkele keer om dan te moeten DC laden, en dat met 800v, vind ik niet erg.

Enige wat ik wel hoop, geen must, zou 22kw AC laden zijn. Toch fijn bij plekken met publieke laadpalen om met die snelheid te laden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
slijkie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Ten eerste gefeliciteerd met je 3e :) En inderdaad, het is dan een zeer ruim voertuig, vooral de 3e rij is niet klein, ik heb wel eens in de Model X op de 3e rij gezeten, ik denk dat dat toch kleiner is dan de EV9.

En qua efficientie en stroom, inderdaad als je in Nederland veel panelen hebt en het in je eigen auto kan opslaan voor later gebruik is natuurlijk zeer gunstig, helemaal zodra er V2H/V2G beschikbaar is.

Waar ik woon is altijd een prijsplafond van €0,05 per kWh geweest, en zal ook zo blijven. Dus die energie maakt mij vrij weinig uit, die WLTP range van 541 km is meer dan genoeg, alhoewel ik voor de AWD zou gaan, laat het dan 500 zijn. Dat rij ik zelden. Die enkele keer om dan te moeten DC laden, en dat met 800v, vind ik niet erg.

Enige wat ik wel hoop, geen must, zou 22kw AC laden zijn. Toch fijn bij plekken met publieke laadpalen om met die snelheid te laden. :)
Denk dat de hardware van het E-GMP platform niet echt zal afwijken, en dus helaas 11 kW max. Maar meer zou inderdaad fijn zijn.

Ik heb alles wat logischerwijs nuttig is vol liggen met paneel maar dan kom ik nog maar aan 6000 kWh per jaar. Dat zou net genoeg zijn voor alleen de auto 1 jaar te laden. En dan moet ik nog 3500 kWh voor de rest van het huis.

Overweeg zelfs de noordkant dan maar te voorzien van panelen met 50% efficiëntie.

Als de nieuwe EV's van Kia wel V2G krijgen dan gaat mijn EV6 er wel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik vind zoiets als een EV9 toch een beetje een contradictio in terminis.

Een EV zou een groenere auto moeten zijn, en dus beter voor de planeet dan een ICE. Vervolgens maken we met EV's weer precies dezelfde fout: inefficiënte bakken bedoeld voor gezinnen met 3+ kinderen. Altijd nog beter dan een gelijkwaardige ICE, maar de ironie vind ik sprekend.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jeroenneman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:25:

Een EV zou een groenere auto moeten zijn, en dus beter voor de planeet dan een ICE. Vervolgens maken we met EV's weer precies dezelfde fout: inefficiënte bakken bedoeld voor gezinnen met 3+ kinderen. Altijd nog beter dan een gelijkwaardige ICE, maar de ironie vind ik sprekend.
Ben ik wel met je eens. Als je het niet nodig hebt, zoals ik, is het overkill. Een klein broertje zoals de EV5 lijkt te worden zou daarom mooi meegenomen zijn.

Helaas zijn SUV of cross-overs niet meer weg te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Waar zouden die gezinnen met 3+ kinderen dan in moeten gaan rijden? Het zou idd wat vreemd zijn als je als alleenstaande in een EV9 gaat rijden, maar met een groot gezin moet je wel een grote auto. Zeker als je zoals ik zelf ook nog lang bent (2 meter) en dus überhaupt niet pas in veel gestroomlijnde kleinere al dan niet elektrische auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

The Legend schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:00:
[...]

Waar zouden die gezinnen met 3+ kinderen dan in moeten gaan rijden? Het zou idd wat vreemd zijn als je als alleenstaande in een EV9 gaat rijden, maar met een groot gezin moet je wel een grote auto. Zeker als je zoals ik zelf ook nog lang bent (2 meter) en dus überhaupt niet pas in veel gestroomlijnde kleinere al dan niet elektrische auto’s.
Liefst natuurlijk in een iets gestroomlijndere SUV, of nog beter, een MPV of station.

Een SUV is echt een totale tegenstelling met alles wat een EV efficiënt kan maken.

Het liefste zou ik zien dat de EU simpelweg kaders opstelt (geen EV's op de markt toelaten met een verbruik in de WLTP hoger dan 200W/km), en dat fabrikanten met die kaders aan de slag gaan om efficiëntere voertuigen te maken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Je kan ook voor z'n grote wagen kiezen omdat je de ruimte goed kan gebruiken. Als je bijvoorbeeld een grote hond hebt, of vaak spullen mee moet nemen voor je werk/hobby etc. Ik zou het wel kunnen gebruiken voor onze herder.

Zelf wacht ik af wat de prijzen doen en of de EV5 ook naar Nederland komt en dan vergelijk ik dat t.z.t. wel. Over 3 jaar hebben er hier al 1 of 2 zelf een rijbewijs dus die gaan dan niet meer bij pa in de auto zitten en wat dat betreft vraag ik me af hoe zinvol en groen het is om dan z'n dikke bak te rijden puur omdat het een mooie wagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
Jeroenneman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:15:
[...]
Liefst natuurlijk in een iets gestroomlijndere SUV, of nog beter, een MPV of station.

Een SUV is echt een totale tegenstelling met alles wat een EV efficiënt kan maken.

Het liefste zou ik zien dat de EU simpelweg kaders opstelt (geen EV's op de markt toelaten met een verbruik in de WLTP hoger dan 200W/km), en dat fabrikanten met die kaders aan de slag gaan om efficiëntere voertuigen te maken.
Dat de auto er van de zijkant uitziet als een baksteen, wil niet zeggen dat hij niet gestroomlijnd is he. De Cw-waarde van 0,28 is lager dan de Mercedes-Benz CLA (0,30) of de Kia Niro (0,29), maar inderdaad hoger dan de Model X (0,24).

MPVs verschillen niet veel van SUVs qua vorm en luchtweerstand, ze hebben alleen minder bodemspeling.

Voor stations blijkt het voor ontwerpers nog steeds erg lastig om een mooie station te maken, waarbij het niet opvalt dat de bodem vrij dik is om het accupakket in kwijt te kunnen. De markt wereldwijd is veel kleiner dan voor SUVs. Daarnaast zijn gestroomlijnde stations absoluut geen 6 of 7-zitters, vanwege een aflopende daklijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag een elektrische station rijden vanwege leuker weggedrag dan een SUV (en een klein gezin). Maar elektrisch heb je alleen de MG5... en hopelijk nog de Nio ET5 SW.

En geen zorgen; zodra de EU/NL klaar is met verbrandingsmotoren zullen ze echt wel die 200W/km omlaag gaan forceren. Je moet toch ergens de belasting op kunnen verhogen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jeroenneman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:15:
[...]

Het zou mij niet verbazen als de CW-waarde van de EV9 lager is dan die van m’n huidige VW Sharan eerlijk gezegd :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

FrenzyFreak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Dat de auto er van de zijkant uitziet als een baksteen, wil niet zeggen dat hij niet gestroomlijnd is he. De Cw-waarde van 0,28 is lager dan de Mercedes-Benz CLA (0,30) of de Kia Niro (0,29), maar inderdaad hoger dan de Model X (0,24).

MPVs verschillen niet veel van SUVs qua vorm en luchtweerstand, ze hebben alleen minder bodemspeling.

Voor stations blijkt het voor ontwerpers nog steeds erg lastig om een mooie station te maken, waarbij het niet opvalt dat de bodem vrij dik is om het accupakket in kwijt te kunnen. De markt wereldwijd is veel kleiner dan voor SUVs. Daarnaast zijn gestroomlijnde stations absoluut geen 6 of 7-zitters, vanwege een aflopende daklijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag een elektrische station rijden vanwege leuker weggedrag dan een SUV (en een klein gezin). Maar elektrisch heb je alleen de MG5... en hopelijk nog de Nio ET5 SW.

En geen zorgen; zodra de EU/NL klaar is met verbrandingsmotoren zullen ze echt wel die 200W/km omlaag gaan forceren. Je moet toch ergens de belasting op kunnen verhogen ;)
toon volledige bericht
Met zo'n frontaal oppervlak kan je wel een lage cw hebben, de luchtweerstand is alsnog erg groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Bever! schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Met zo'n frontaal oppervlak kan je wel een lage cw hebben, de luchtweerstand is alsnog erg groot
Dit dus. Staar je niet blind op cw als indicator. Gewicht, oppervlak etc hebben ook effect op verbruik.

Maar zoals een andere Tweaker al aangaf, zodra we alleen nog maar EV rijden zal de overheid wel weer met belastingen komen per verbruiksklasse. (Al vind ik dat een verkeerd signaal, namelijk: vervuilen mag zolang je maar met geld schuift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jeroenneman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Dit dus. Staar je niet blind op cw als indicator. Gewicht, oppervlak etc hebben ook effect op verbruik.

Maar zoals een andere Tweaker al aangaf, zodra we alleen nog maar EV rijden zal de overheid wel weer met belastingen komen per verbruiksklasse. (Al vind ik dat een verkeerd signaal, namelijk: vervuilen mag zolang je maar met geld schuift).
Ze lopen weer achter de feiten aan. Sorry voor de offtopic. Maar ze hadden gewoon nu al een wet moeten hebben, vanaf 2030 mag je alleen nog uitstootvrije auto's verkopen EN mogen auto's maximaal zoveel energie verbruiken per 100 km. Eventueel gekoppeld aan aantal vaste zitplaatsen, formaat of iets dergelijks.

Maar dat moet je dan wel als Europa doen op zijn minst anders heeft het geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
Het is voor EVs wat mij betreft toch ook wel relevant hoe de electriciteit wordt opgewekt. Als hij volledig duurzaam wordt opgewekt en er is een overschot, dan maakt het in principe niets uit, toch?

Ik weet het, daar zijn we nog lang niet en het zal een uitdaging worden om dat te realiseren, vooral in de winter.

Maar op individueel niveau kun je het wel realiseren door gewoon genoeg panelen te leggen. Het is nu al zo dat electriciteit op een zonnige zomerdag een negatieve prijs heeft omdat er gewoon teveel van is.

Dus vooralsnog misschien wel zaak om zo zuinig mogelijk te zijn. Maar als optimist ga ik ervan uit dat er een tijd komt dat er groene electriciteit in overvloed is, en dan maakt het allemaal weinig meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
KrullenO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:27:
Het is voor EVs wat mij betreft toch ook wel relevant hoe de electriciteit wordt opgewekt. Als hij volledig duurzaam wordt opgewekt en er is een overschot, dan maakt het in principe niets uit, toch?

Ik weet het, daar zijn we nog lang niet en het zal een uitdaging worden om dat te realiseren, vooral in de winter.

Maar op individueel niveau kun je het wel realiseren door gewoon genoeg panelen te leggen. Het is nu al zo dat electriciteit op een zonnige zomerdag een negatieve prijs heeft omdat er gewoon teveel van is.

Dus vooralsnog misschien wel zaak om zo zuinig mogelijk te zijn. Maar als optimist ga ik ervan uit dat er een tijd komt dat er groene electriciteit in overvloed is, en dan maakt het allemaal weinig meer uit.
Ook op individueel niveau is dat nu niet haalbaar. Misschien als je plek hebt voor 40-50 panelen op je dak.

Ik heb een jaaropbrengst van 5500 kWh, enige plek die ik nog heb is pal op het noorden. Daar zou ik maximaal 1700 kWh uit kunnen halen, vanwege ca. 50% rendement en plek voor 9 panelen.

Kom ik op 7200 kWh, voor ik EV reed verbruikten we 3600 kWh per jaar (en alles in huis is in de afgelopen 5 jaar vervangen door energiezuinige apparatuur, overal led verlichting, verder geen buitensporige stroomverbruikers (heel af en toe gamen, op een console, paar uurtjes tv per dag, een NAS en dat was het wel zo'n beetje).

Dus at best, als mijn hele huis vol ligt met zonnepanelen kom ik op 3600 kWh, wat goed is voor ca. 18.000 km. Ik rij er 25.000-27.000. En dan laat ik nog even in het midden dat ik in wintermaanden maar 12,5% van het totaal opwek, dus in die 3 maanden 0 km kan rijden op eigen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ja en als je vrouw/vriendin dan ook nog een elektrische auto rijdt heb je dus nog veel meer stroom nodig. Voor ons is het ook niet haalbaar om het volledig af te dekken, alle mogelijk plekken liggen al vol met panelen behalve de noordkant maar dat vind ik de investering niet waard. Het kan als je een schuur hebt waar inderdaad 50 panelen op passen maar dat heeft de gemiddelde Nederlander zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Phusebox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:41:
[...]

Ook op individueel niveau is dat nu niet haalbaar. Misschien als je plek hebt voor 40-50 panelen op je dak.

Ik heb een jaaropbrengst van 5500 kWh, enige plek die ik nog heb is pal op het noorden. Daar zou ik maximaal 1700 kWh uit kunnen halen, vanwege ca. 50% rendement en plek voor 9 panelen.

Kom ik op 7200 kWh, voor ik EV reed verbruikten we 3600 kWh per jaar (en alles in huis is in de afgelopen 5 jaar vervangen door energiezuinige apparatuur, overal led verlichting, verder geen buitensporige stroomverbruikers (heel af en toe gamen, op een console, paar uurtjes tv per dag, een NAS en dat was het wel zo'n beetje).

Dus at best, als mijn hele huis vol ligt met zonnepanelen kom ik op 3600 kWh, wat goed is voor ca. 18.000 km. Ik rij er 25.000-27.000. En dan laat ik nog even in het midden dat ik in wintermaanden maar 12,5% van het totaal opwek, dus in die 3 maanden 0 km kan rijden op eigen stroom.
Hangt natuurlijk allemaal nogal af van persoonlijke omstandigheden. Ik heb 28 panelen liggen die redelijk gunstig op het zuiden liggen en zo'n 12.000 kWh per jaar opwekken. Nu gaat daarvan ~3.000kWh naar het huis en 7.000 kWh naar de auto. Dus nog 2.000 kWh "over".

Probleem zit hem inderdaad in de opslag. Nu mag ik nog salderen, dus geen probleem. Maar als dat niet meer kan dan heb ik in de winter een flink "tekort" en in de zomer een overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:08
KrullenO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:27:
Vooralsnog stoken we op het energiegrid bij met kolen en gas. Uiteindelijk leidt het gebruiken van elektriciteit (zelfs als je het zelf opwekt op jouw dak) tot het verstoken van meer gas en kolen. De energie van de zonnepanelen zou bij het niet opladen van de auto namelijk het energienet op gaan en zou leiden tot minder verbruik van gas en kolen. Ongeacht hoe de elektriciteit wordt opgewekt lokaal maakt het dus wel degelijk uit hoe zuinig of onzuinig een auto is.

Overigens overweeg ik de Kia EV9 zelf ook. Het wat hogere verbruik (en de grote accu als je wat range wil hebben) is toch iets waardoor ik nog een beetje twijfel. Andere auto’s die ik overweeg zijn de ID.Buzz (qua verbruik een beetje vergelijkbaar denk ik) en de Model Y (veel zuiniger en goedkoper, maar minder praktisch, tevens lelijk (dat is mening; dat begrijp ik), en ik moet over m’n dislike voor Musk heenstappen om een auto van hem te kopen).

[ Voor 34% gewijzigd door tweakerpip op 24-04-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
tweakerpip schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:58:
[...]

Vooralsnog stoken we op het energiegrid bij met kolen en gas. Uiteindelijk leidt het gebruiken van elektriciteit (zelfs als je het zelf opwekt op jouw dak) tot het verstoken van meer gas en kolen. De energie van de zonnepanelen zou bij het niet opladen van de auto namelijk het energienet op gaan en zou leiden tot minder verbruik van gas en kolen. Ongeacht hoe de elektriciteit wordt opgewekt lokaal maakt het dus wel degelijk uit hoe zuinig of onzuinig een auto is.

Overigens overweeg ik de Kia EV9 zelf ook. Het wat hogere verbruik (en de grote accu als je wat range wil hebben) is toch iets waardoor ik nog een beetje twijfel. Andere auto’s die ik overweeg zijn de ID.Buzz (qua verbruik een beetje vergelijkbaar denk ik) en de Model Y (veel zuiniger en goedkoper, maar minder praktisch, tevens lelijk (dat is mening; dat begrijp ik), en ik moet over m’n dislike voor Musk heenstappen om een auto van hem te kopen).
Bij mij staat de model Y ook op het lijstje. Zeker ook omdat ik dan het supercharger netwerk kan blijven gebruiken, en dat is echt een enorm pluspunt. Rij nu al een paar jaar model 3 en dat bevalt erg goed. Maar we zijn onlangs van 2 naar 3 kids gegaan dus het wordt een beetje krap. En qua ruimte op de acherbank win je met de model Y niet enorm veel. Qua laadruimte is hij trouwens verrassend ruim (check de banana-box test van Bjorn).

Sinds ik in een ID3 en ID4 heb gereden heb ik besloten om m'n vinger sowieso niet aan elektrische auto's van VAG te branden. Wat een drama auto's zijn dat zeg... Ze zullen daar ook vast wel verbeteren maar tot nu toe is het echt bagger, vooral qua software.

En dan is er nog de Sorento PHEV... Niet full electric en ik zit er echt niet op te wachten om weer naar het tankstation te moeten. Maar qua ruimte is het wel een goed alternatief aangezien alle andere elektrische 7-zitters niet te betalen zijn (Polestar 3, Model X, EX90 etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:08
KrullenO schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:56:
[...]
Bij mij staat de model Y ook op het lijstje. Zeker ook omdat ik dan het supercharger netwerk kan blijven gebruiken, en dat is echt een enorm pluspunt. Rij nu al een paar jaar model 3 en dat bevalt erg goed. Maar we zijn onlangs van 2 naar 3 kids gegaan dus het wordt een beetje krap. En qua ruimte op de acherbank win je met de model Y niet enorm veel. Qua laadruimte is hij trouwens verrassend ruim (check de banana-box test van Bjorn).
Hmnnn… Ruimte op de achterbank ik voor mij wel belangrijk. Ik ben zelf bijna 2 meter. Mijn oudste zoon is hard op weg die kant op. Hij is net 14 en is nu al 1,80. Duurt niet lang meer voordat hij mijn lengte heeft. Zo’n model 3 gaat niet passen heb ik al gezien in een review. De presentator van 1,80 paste er net in maar zat al met z’n knieën omhoog. Bij z’n hoofd was ook niet veel ruimte meer. Je zegt dat de Model Y niet veel ruimer is achterin? Tja, dan zou die ook afvallen. Die hogere vloer bij EVs door de batterijen maakt het toch lastiger om met wat lengte normaal achterin te kunnen zitten…
Houd jij echt nog rekening met het supercharger netwerk? Alle superchargers in NL zijn reeds open voor alle EVs en de rest van Europa volgt. Als ik op de website kijk dan lijkt zeker de helft in Europa al open voor andere EVs. Voor mij weegt dat dus niet meer mee.
Sinds ik in een ID3 en ID4 heb gereden heb ik besloten om m'n vinger sowieso niet aan elektrische auto's van VAG te branden. Wat een drama auto's zijn dat zeg... Ze zullen daar ook vast wel verbeteren maar tot nu toe is het echt bagger, vooral qua software.
Dank voor de waarschuwing. Ik heb ze nog niet gereden. Zie wel veel kritiek over men name de bediening/ werking van het touchscreen/ software. Ik heb nog enige hoop dat dat iets is dat ze nog kunnen herstellen met updates. Moet hoe langer dit duurt hoe minder vertrouwen ik daar in krijg.
En dan is er nog de Sorento PHEV... Niet full electric en ik zit er echt niet op te wachten om weer naar het tankstation te moeten. Maar qua ruimte is het wel een goed alternatief aangezien alle andere elektrische 7-zitters niet te betalen zijn (Polestar 3, Model X, EX90 etc)
Tja, als ik er niet uit kom met een EV dan wordt het wellicht ook een PHEV. Die nieuwe PHEV VW Multivan zou - naast die Sorento die jij noemt - dan ook op m’n lijst verschijnen. Maar ik hoop toch te kunnen slagen met een EV. Ik rijd niet dagelijks en als ik rijd zijn het snel wat grotere afstanden, dus het percentage dat ik elektrisch zou kunnen rijden zou tegenvallen met een PHEV.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 24-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
tweakerpip schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:24:
[...]

Hmnnn… Ruimte op de achterbank ik voor mij wel belangrijk. Ik ben zelf bijna 2 meter. Mijn oudste zoon is hard op weg die kant op. Hij is net 14 en is nu al 1,80. Duurt niet lang meer voordat hij mijn lengte heeft. Zo’n model 3 gaat niet passen heb ik al gezien in een review. De presentator van 1,80 paste er net in maar zat al met z’n knieën omhoog. Bij z’n hoofd was ook niet veel ruimte meer. Je zegt dat de Model Y niet veel ruimer is achterin? Tja, dan zou die ook afvallen. Die hogere vloer bij EVs door de batterijen maakt het toch lastiger om met wat lengte normaal achterin te kunnen zitten…
Houd jij echt nog rekening met het supercharger netwerk? Alle superchargers in NL zijn reeds open voor alle EVs en de rest van Europa volgt. Als ik op de website kijk dan lijkt zeker de helft in Europa al open voor andere EVs. Voor mij weegt dat dus niet meer mee.
Nja ik kijk vooral naar de breedte moet ik zeggen (3 kids op een rij), en dat past in een Y nog steeds niet echt. Qua hoofd en beenruimte is er zeker wel een verschil. Supercharger netwerk is echt wel heel veel waard voor mij. Ook het feit dat het altijd zonder problemen werkt zonder gedoe met pasjes enzo. Vergeleken met bijvoorbeeld ionity is het zoveel beter. Ionity is de helft van de tijd buiten gebruik...

Maargoed we dwalen een beetje off-topic in afwachting van meer nieuws over de Ev9. Ben benieuwd wanneer de prijzen komen. Ga woensdag een Sorento proefrijden dus zal dan eens vragen bij de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 05:35:
[...]

Ze lopen weer achter de feiten aan. Sorry voor de offtopic. Maar ze hadden gewoon nu al een wet moeten hebben, vanaf 2030 mag je alleen nog uitstootvrije auto's verkopen EN mogen auto's maximaal zoveel energie verbruiken per 100 km. Eventueel gekoppeld aan aantal vaste zitplaatsen, formaat of iets dergelijks.

Maar dat moet je dan wel als Europa doen op zijn minst anders heeft het geen zin.
Als dan het gevolg is dat een groter gezin 2 kleine auto's gaat rijden ipv 1 grote (die meestal per slot van saldo voordeliger is iig nu wel met brandstofauto's), dan is die regel ook weer een beetje vreemd. Je wilt dat er zo weinig mogelijk energie gebruikt wordt per huishouden. Dat is niet perse de meest efficiente auto per persoon.

Persoonlijk wil ik geen 2e auto. Vooral om de kosten, maar ook om het milieu, daar we niet zo heel vaak echt die 2e auto nodig hebben (met een fiets kom je ook een heel eind, anders thuiswerken).

En CW waarde/verbruik: zo'n hogere bak, of dat nu MPV of SUV heet, is wel prettig, als je dat eenmaal gewend bent (of dat nu om je gezin is, of omdat je zelf ouder wordt). Neerzakken in een 'normale' auto (waar zelfs een VW Golf station car al erg laag aanvoelt) is dan best minder handig (bij het klimmen van de jaren). Overigens zijn er in EV land volgens mij heel erg weinig (geen?) echte stationcars?

Dat gezegd hebbende: ik vind deze EV9 mooier en praktischer dan andere futuristische modellen, inclusief de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:52
Oeps ik dacht dat ik in het algemene EV-topic zat.

[ Voor 95% gewijzigd door Grotbewoner op 06-05-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:41

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Is er al meer bekend over de Europese prijzen voor de Kia EV9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Gasoline1234 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:15:
Is er al meer bekend over de Europese prijzen voor de Kia EV9 ?
Nope, wordt pas eind Q2 verwacht volgens de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
Erg bijzonder model, lijkt een echte SUV, en geen crossover zoals bij de meeste concurrenten. Zeer veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling

Vermoedelijk is een tweede hands zuinige ICE beter voor de planeet dan een nieuwe EV die uit Azie of de VS moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
KrullenO schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:14:
[...]

Nja ik kijk vooral naar de breedte moet ik zeggen (3 kids op een rij), en dat past in een Y nog steeds niet echt. Qua hoofd en beenruimte is er zeker wel een verschil. Supercharger netwerk is echt wel heel veel waard voor mij. Ook het feit dat het altijd zonder problemen werkt zonder gedoe met pasjes enzo. Vergeleken met bijvoorbeeld ionity is het zoveel beter. Ionity is de helft van de tijd buiten gebruik...

Maargoed we dwalen een beetje off-topic in afwachting van meer nieuws over de Ev9. Ben benieuwd wanneer de prijzen komen. Ga woensdag een Sorento proefrijden dus zal dan eens vragen bij de dealer.
Dat is toch wel beschamend van Ionity! Dat zou technisch anno 2023 toch veel beter moeten kunnen. KIA maakt nog geen deel uit van Ionity dacht ik. Komt wellicht nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
chaoscontrol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Vermoedelijk zal de levertijd een nog groter probleem worden. Ik denk dat de vraag nar de EV9 wereldwijd erg groot zal zijn = > 1 jaar levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
slijkie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:24:
28/03/2023 om 23:00 onze tijd kunnen we de techspecs zien via een livestream van Kia.

De Kia dealer heeft mij bovenaan de lijst staan hier sinds vorig jaar. Na het testrijden van de Kia Niro EV 2023, die ik gewoonweg te klein vond. Te compact.

Zodra de prijslijst bekend is krijg ik die per mail en zal ik direct een bestelling plaatsen. Daarna proefrijden (meestal een weekend lenen) en beslissen of ik de bestelling aan houd.

Voornaamste reden voor mij is formaat.

Minpunten die ik bij Kia vind is toch wel de software (inclusief app). Hier wint Tesla wat mij betreft met vlag en wimpel.

Ben benieuwd naar de accupack of er een goede warmtepomp in zit en natuurlijk de prijzen. Als super bonus zou zijn 22kW AC laden. :)

In Januari was er al een lek met de modellen en eventuele prijzen. Dit is natuurlijk ‘onbevestigd

[Afbeelding]

Waarbij Trim 1 en 2 RWD is en Trim 3, 4 en 5 AWD zijn.

Benieuwd of dit klopt. :)

Tot slot, de Nederlandse video van Autoweek van het design-reveal vorige maand;

[YouTube: Kia EV9 - Eerste kennismaking]
toon volledige bericht
Ai, prijzen in de USA zijn altijd zonder BTW. Dus de MSRP adviesprijzen. Komt in NL dus nog 21% bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
FrenzyFreak schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:38:
[...]

toon volledige bericht
Bodemvrijheid is vaak een minpunt van EV's, de Solterra e.d. uitgezonderd. Hopelijk zal de EV9 wat dat betreft boven t gemiddelde zitten. Het is nog niet bekend gemaakt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:09
Lokale dealer wist ons te vertellen dat hij verwacht dat de "basisversie" 70 a 75k gaat kosten, maar dat hij daar voor al redelijk aangekleed is. De 7-zits zal de basisversie zijn. Begin juli verwachten ze een pre-productieversie te kunnen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Noorderling De Hyundai groep (dus ook Kia) is sinds een paar jaar onderdeel/aangesloten bij IONITY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
voog schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:14:
Lokale dealer wist ons te vertellen dat hij verwacht dat de "basisversie" 70 a 75k gaat kosten, maar dat hij daar voor al redelijk aangekleed is. De 7-zits zal de basisversie zijn. Begin juli verwachten ze een pre-productieversie te kunnen laten zien.
Dat is een flinke smak geld, dan mag moet het niveau van afwerking beter zijn dan de EV6. Sowieso wacht ik eerst even af wat het kabinet met de wegenbelasting gaat doen want dit is een hele zware jongen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrullenO
Ik kreeg vanochtend een mail van Kia dat er een "EV9 experience" georganiseerd gaat worden bij de dealers waarbij er meer info komt. Zou van mid-juni tot mid-july moeten lopen. Ben benieuwd of we daar ook prijzen krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Dat is een flinke smak geld, dan mag moet het niveau van afwerking beter zijn dan de EV6. Sowieso wacht ik eerst even af wat het kabinet met de wegenbelasting gaat doen want dit is een hele zware jongen
De EV9 is een enorm slagschip, qua segment concurrerend met een Polestar 3, BMW iX, Mercedes EQE SUV of bijv. BMW X5. Hij is zelfs groter dan die alledrie.

Beste vergelijk is (qua formaat) de Volvo EX90.

Als je de prijzen van alle boven genoemde auto's erbij pakt, dan zijn de vanaf prijzen zo'n EUR 90.000. Als je een (goed uitgeruste) EV9 van tussen de EUR 70.000 en 75.000 kan krijgen, is dat een prima positionering in de markt (naar mijn mening).

Het trekgewicht is ook bizar, 2500kg zie je alleen bij de BMW iX.

Ik ben geïnteresseerd. Het EV-platform is top, maar de EV6 vind ik zelf net iets de klein.

De plannen voor wegenbelasting vanaf 2026 hangen helaas wel enigszins als een donkere wolk boven de markt. Mijn Enyaq is ook nog niet aan vervanging toe, maar te zijner tijd is dit wel een mooie opvolger.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@JanHenk

Dat ben ik met je eens, de EV9 is een hele dikke wagen met een zeer scherpe prijs. Momenteel rijd ik in een EV6 en dat is softwarematig (voor zover ik weet) echt wel minder goed dan bij Polestar, BMW en Mercedes.

Kia onderschat hoe belangrijk een goed werkend infotainment systeem is. Ook zitten er wel wat kinderziektes en domme dingen in maar ik neem aan dat ze er wel van geleerd hebben en dat de EV9 sowieso wordt uitgerust met het NVIDIA systeem.

Ook bij mij staat de EV9 op de lijst als vervanger voor de EV6 mits die donkere wolk genaamd wegenbelasting meevalt. Ze kunnen haast niets anders want ik vrees dat er anders heel veel mensen weer voor benzine kiezen...

Enyaq is ook een hele mooie auto! Stond bij mij ook op de lijst en heb er offertes voor opgevraagd maar ben toch voor de EV6 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Freezhost schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:15:
@JanHenk

Dat ben ik met je eens, de EV9 is een hele dikke wagen met een zeer scherpe prijs. Momenteel rijd ik in een EV6 en dat is softwarematig (voor zover ik weet) echt wel minder goed dan bij Polestar, BMW en Mercedes.

Kia onderschat hoe belangrijk een goed werkend infotainment systeem is. Ook zitten er wel wat kinderziektes en domme dingen in maar ik neem aan dat ze er wel van geleerd hebben en dat de EV9 sowieso wordt uitgerust met het NVIDIA systeem.
Ja, maar dezelfde opmerkingen (software) lees je bij Hyundai, VW, Skoda, zelfs Volvo en Polestar wel. Het is ook niet gauw goed.

Ik ken de software van de EV6 eigenlijk niet goed, dus ik kan er niet over oordelen. Maar een model dat 4 jaar later wordt uitgebracht heeft ongetwijfeld weer een hoop verbeteringen. Mag ik hopen...

De scherpe prijs is vooral relatief natuurlijk, maar je krijgt echt wel een hoop goede hardware en auto voor je centen.
Ook bij mij staat de EV9 op de lijst als vervanger voor de EV6 mits die donkere wolk genaamd wegenbelasting meevalt. Ze kunnen haast niets anders want ik vrees dat er anders heel veel mensen weer voor benzine kiezen...

Enyaq is ook een hele mooie auto! Stond bij mij ook op de lijst en heb er offertes voor opgevraagd maar ben toch voor de EV6 gegaan.
Ik zou (afhankelijk van het tarief) dan voor een PHEV kiezen. Ik rij weinig en kan dan alsnog driekwart van de kilometers wel met de stekker. Maar de relatieve eenvoud van een BEV heeft inmiddels zeker mijn voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
https://nieuws.kia.nl/de-...ark-in-elektrisch-rijden/
In de loop van het vierde kwartaal leverbaar in Nederland

De Kia EV9 is naar verwachting leverbaar vanaf oktober 2023. De uitgebreide technische specificaties, beschikbaarheid en prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.
Koreaanse pre-order prijzen zijn bekend en als ik het vergelijk tussen een koreanse EV6 / GT en nederlandse zit daar ongeveer 4 a 5k€ tussen. (VAT + import/transport).

Dus dat wetende verwacht ik dat de
EV9 (+/- 2k€ ivm koersen/transport/marge)
2WD AIR begint rond 71k.
2WD Earth rond 76k
4WD Air rond 74k
4WD Earth rond 79k
4WD GT-Line rond 81k

en dan nog mogelijk aan 5k aan opties (6 zitter[3K], kleur [500€?], premium sound [1K]). HDP(lidar) krijgen we in NL niet [6k), digitaal spiegels rond 2k.

Trekhaak alleen voor 4WD. 19" 1500€ , 21" 1200€

Ledig gewicht voertuig weegt 2425kg, zwaarste 2615. gemiddeld 450~ kwartaal MRB.

En nu kijken hoe dichtbij ik kom op de werkelijkheid. RWD earth lijkt wel de beste deal, maar AWD is zo n beetje verplicht bij dit gewicht dus dan eigenlijk gelijk naar een earth [kleinere velgen], met premium sound, kleurtje en boost (kom je op gt-line accel snelheid) zo rond de 83k..

poeh.

[ Voor 14% gewijzigd door Simply1337 op 31-05-2023 12:32 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Prachtige auto. En mooie WLTP spec voor de 4WD uitvoering: 497 km.

Wel een minpuntje ontdekt.
De middelste zitrij is niet in 3 delen neer te klappen.
Als je met 6 personen in de auto zit is het voor de 2 inzittenden op de 3e zitrij prettig als het middelste deel van de 2e ztrij is neergeklapt. Dat geeft een minder opgesloten gevoel en meer contact met de mensen op de 2e zitrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUYr_Rkg9FTMPBbrfdtUoUjiSj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8z6E6w15NbjP3xQm6jm7hLf.png?f=fotoalbum_large

En 330 liter bagageruimte is kleiner dan ik had verwacht voor zo'n grote auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
[b]Gasoline1234 in "Het grote Kia EV9 Topic"

En 330 liter bagageruimte is kleiner dan ik had verwacht voor zo'n grote auto.
330 met alle stoelen intact weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

voog schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:24:
[...]

330 met alle stoelen intact weinig?
Ja, een Tesla model X heeft 425 liter achter de 3e zitrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gasoline1234 Maar het zijn toch twee losse stoelen (op een rail zelfs)? Waar komt jouw afbeelding vandaan?

Edit: ik zie het al, standaard is de auto een 7-zitter, optioneel een 6-zitter met de 'losse stoelen'. Voor jou is dus de 6-zitter het beste geschikt... :)

@Simply1337 dank ook voor de toevoeging, ik had het zelf net gevonden.

[ Voor 56% gewijzigd door JanHenk op 31-05-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
JanHenk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:58:
@Gasoline1234 Maar het zijn toch twee losse stoelen (op een rail zelfs)? Waar komt jouw afbeelding vandaan?
zie mn link van kia pers.

6 zitter is een optie, 7 zitter is standaard 2/3 1/3 config.

en qua cargo, niet vergeten dat de model x vanaf drempel relatief diep gaat terwijl de ev9 plat blijft vanaf drempel. 100L verschil is dan ook zo gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
Simply1337 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:20:
[...]

en qua cargo, niet vergeten dat de model x vanaf drempel relatief diep gaat terwijl de ev9 plat blijft vanaf drempel. 100L verschil is dan ook zo gekregen.
En wordt gemeten tot de hoedenplank, die zit bij een Y tegen het plafond, terwijl je in de Kia lekker door kunt stapelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
voog schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:14:
[...]

En wordt gemeten tot de hoedenplank, die zit bij een Y tegen het plafond, terwijl je in de Kia lekker door kunt stapelen
Y heeft geen 7 zitter in eu, maar prima, tesla stopt niet tot de hoedenplank met hun volumes. Elke truc halen ze eruit met betrekken tot cijfers ;)

die 425 is van vloer tot dak. tot hoedenplank is het rond 357L ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 31-05-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Stevige prijs voor één Kia, met alle respect :)
Ben benieuwd naar de leaseprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Poehh dat is een smak geld... tegen de tijd dat mijn EV6 weg gaat maar even kijken of dit nog wen optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
KrullenO schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:33:
Ik kreeg vanochtend een mail van Kia dat er een "EV9 experience" georganiseerd gaat worden bij de dealers waarbij er meer info komt. Zou van mid-juni tot mid-july moeten lopen. Ben benieuwd of we daar ook prijzen krijgen...
Daarvoor zijn inmiddels uitnodigingen verstuurd. Ik ga op 3 juli in Utrecht kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
https://www.kia-ev9-experience.nl/

Hier kun je je inschrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Simply1337 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:20:
[...]

zie mn link van kia pers.

6 zitter is een optie, 7 zitter is standaard 2/3 1/3 config.

Ik heb ergens gelezen dat de 6-zitter alleen beschikbaar komt op de GT uitvoering.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 7-zitter, ondanks dat we meestal met z'n 6'en erin zitten. Dan zou een 1/3-1/3-1/3 config op de 2e rij prettiger zijn.

Ik vind de GT uitvoering aan de buitenkant overigens minder mooi dan de standaard uitvoering (anyone agreeing?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

voog schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:14:
[...]

En wordt gemeten tot de hoedenplank
Interessant, dat wist ik niet. Dan is de bagageruimte groot genoeg.
In combinatie met de digitale-camera-binnenspiegel optie kan de bagage mooi opgestapeld worden tot het plafond. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gasoline1234 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat de 6-zitter alleen beschikbaar komt op de GT uitvoering.
Volgens de Koreaanse prijslijst niet hoor, op iedere uitvoering te krijgen.

Zegt nog niet alles over de Nederlandse uitvoeringen.
Ik vind de GT uitvoering aan de buitenkant overigens minder mooi dan de standaard uitvoering (anyone agreeing?).
Eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Gasoline1234 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar een 7-zitter, ondanks dat we meestal met z'n 6'en erin zitten. Dan zou een 1/3-1/3-1/3 config op de 2e rij prettiger zijn.

nee, er zijn 3 type 6 zitter.

1. Alleen voor 2WD. ~450€ - Waarbij het op rails is en alleen rugleuing naar voor en achteren kan. 3rde zitrij handmatig
2. Alleen voor 4WD - "Zwieber" ~850€ -. Draaibaar, op rails, derde rij elektrische rugleuning
3. Alleen voor 4WD - "Relax", ~1700€ voor earth/gt-line, 2100€voor air. Captain stoelen, motorisch, beensteunen,, hoofdsteunvleugelsderde rij elektrische rugleuning

Met alle prijzen die ik noem zijn gewoon indictatie adhv koreaanse prijs.
Als ze het willen is er wellicht nog rek in de prijs van de autos. Ik ga even van worst case. Kan alleen maar beter :P

Pagina: 1 2 ... 81 Laatste