Toon posts:

Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Klik hier om naar het einde van de OP te springen

Inleiding

Op 28 maart 2023 wordt de Kia EV9 officieel voorgesteld. De EV9 is de tweede auto van Kia op het E-GMP platform (dat ontwikkeld is door het moederbedrijf Hyundai Motor Group). De eerste auto op dit platform, de Kia EV6, kwam in 2021 op de markt en is inmiddels een groot succes.

De doel van dit topic is discussiëren, ervaringen delen, vragen stellen en problemen oplossen met de EV9.

Kia EV9

Meer informatie volgt...

Vergelijking qua formaat met de EV6 (definitieve maten nog niet bekend)
SpecificatiesEV6EV9
Lengte4,695 mm4,930 mm
Breedte1,890 mm2,055 mm
Hoogte1,550 mm1,790 mm
Wielbasis2,900 mm3,100 mm

[Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2023 08:43]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

- gereserveerd -

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00
Ik ben benieuwd, het ziet er uit als een aerodynamisch drama. Ik vind de ontwikkeling dat we EV’s nogal inefficiënt maken qua grootte wel zorgelijk. Dat doet toch een flinke hoeveelheid van het milieuvoordeel teniet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25
YouTube: Kia EV9 - Eerste kennismaking

Vind het een stoere auto met zijn strakke lijnen. Verbruik zal wel fors zijn maar aan ruimte geen gebrek.

[Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 15-03-2023 08:34]

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:54
leuke concurrent van de Xpeng G9

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:13
Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:34:
YouTube: Kia EV9 - Eerste kennismaking

Vind het een stoere auto met zijn strakke lijnen. Verbruik zal wel fors zijn maar aan ruimte geen gebrek.
Dikke bak hoor, maar ben huiverig voor de prijs.

Inventaris - Koop mijn meuk!

chaoscontrol schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Dikke bak hoor, maar ben huiverig voor de prijs.
Vanaf 65-70k verwacht ik.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Makkelijk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:23:
Ik ben benieuwd, het ziet er uit als een aerodynamisch drama. Ik vind de ontwikkeling dat we EV’s nogal inefficiënt maken qua grootte wel zorgelijk. Dat doet toch een flinke hoeveelheid van het milieuvoordeel teniet.
Dat is natuurlijk geen EV evolutie, maar een algemene evolutie van auto's en de vraag van de markt. Mensen willen steeds grotere en hogere wagens, en daar ontsnapt je als fabrikant niet aan, want van zodra er 1 is die het aanbied, zullen de klanten daar massaal naar toe gaan dus moet de cocnurentie wel volgen.

Het milieuvoordeel ten opzichte van een eventuele ICE variant blijft wel overeind natuurlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ook al vind ik de EV9 te groot voor mijn gebruik, het design spreekt me wel aan.

Het interieur lijkt ook mooi en doet moderner aan dat van de EV6. En nog best wat fysieke drukknoppen voor diverse zaken zoals de klimaatbediening. Ik vraag me wel af hoe goed dat schermpje voor de klimaatcontrole af te lezen is voor de bijrijder.
Een klein dingetje wat me ook opviel is dat ze de beschermkap voor het DC-laden met een scharnier hebben uitgerust en het dus een klepje i.p.v. een plug is. Zo hoort dat wat mij betreft! (y)

Ben benieuwd naar de specs.
Franciesco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:27:
Ook al vind ik de EV9 te groot voor mijn gebruik, het design spreekt me wel aan.

Het interieur lijkt ook mooi en doet moderner aan dat van de EV6. En nog best wat fysieke drukknoppen voor diverse zaken zoals de klimaatbediening. Ik vraag me wel af hoe goed dat schermpje voor de klimaatcontrole af te lezen is voor de bijrijder.
Een klein dingetje wat me ook opviel is dat ze de beschermkap voor het DC-laden met een scharnier hebben uitgerust en het dus een klepje i.p.v. een plug is. Zo hoort dat wat mij betreft! (y)

Ben benieuwd naar de specs.
Ja ik zie een hoop dingen die verbeterd/doorontwikkeld zijn t.o.v. de EV6. Helaas trekt mijn beurs dat niet vrees ik, en voor 20k meer mag je uiteraard ook wel meer verwachten ;)

• Makkelijk
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dat is natuurlijk geen EV evolutie, maar een algemene evolutie van auto's en de vraag van de markt.
Ik zie die evolutie toch een stuk minder in het ICE segment. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de gigantische BPM stijging van dergelijke modellen. Wellicht is het verschil ik andere landen minder aanwezig.

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-03 21:06
Een EV verpakt in lompe, hoekige lelijkheid. Wat een onding.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Ideaal voor grote gezinnen. Ben wel in de markt mits prijs niet meer dan 65k wordt... en het design vind ik wel gaaf itt die ev6 die ik afzichtelijk vind..

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Makkelijk schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Ik zie die evolutie toch een stuk minder in het ICE segment. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de gigantische BPM stijging van dergelijke modellen. Wellicht is het verschil ik andere landen minder aanwezig.
Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat? Het mag toch duidelijk zijn dat het onwertp van deze EV9 alsook de Ioniq 7 bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt waar dit formaat van wagens wel degelijk populair is. Vergelijk dit eens met bijvoorbeeld een Cadillac Escalade of een Jeep Grand Wagoneer. Dichter bij huis? Wat dacht je van een BMW X7?

Neen, dit is helemaal niets nieuws

Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Ideaal voor grote gezinnen. Ben wel in de markt mits prijs niet meer dan 65k wordt... en het design vind ik wel gaaf itt die ev6 die ik afzichtelijk vind..
Misschien als je geluk hebt dat er een basic (Air?) uitvoering komt vanaf 65k.
Top of the line zal wel richting de 80k gaan.

Maar dat is mijn "gok".

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:
Zal nipt worden vrees ik, zelf verwacht ik toch een hogere vanaf prijs gegeven wat een EV6 al kost, en dat is toch een beduidend kleinere auto.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Zal nipt worden vrees ik, zelf verwacht ik toch een hogere vanaf prijs gegeven wat een EV6 al kost, en dat is toch een beduidend kleinere auto.
We zullen zien inderdaad, denk dat de ioniq 7 nu ook wel relatief snel zal komen?

• Franciesco
  • Nu online
Misschien niet helemaal on-topic, maar is er ook zicht op andere EVx modellen die Kia in de pijpleiding heeft zitten? Ik noem maar wat: een EV7 stationwagon D segment?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:31
Franciesco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:46:
Misschien niet helemaal on-topic, maar is er ook zicht op andere EVx modellen die Kia in de pijpleiding heeft zitten? Ik noem maar wat: een EV7 stationwagon D segment?
Denk de EV7 en EV8 :)
Bever! schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:31:
[...]

We zullen zien inderdaad, denk dat de ioniq 7 nu ook wel relatief snel zal komen?
Denk het niet:

2021: Ioniq 5 en EV6
2023: Ioniq6 en EV9
2025: Ioniq? en EV?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Phusebox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Denk het niet:

2021: Ioniq 5 en EV6
2023: Ioniq6 en EV9
2025: Ioniq? en EV?
Ioniq 7 is al aangekondigd, https://imotion.hyundai.n...-en-dit-kan-hij-allemaal/

Alleen nog geen datum, maar 2024 lijkt me niet gek.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Ozzie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ioniq 7 is al aangekondigd, https://imotion.hyundai.n...-en-dit-kan-hij-allemaal/

Alleen nog geen datum, maar 2024 lijkt me niet gek.
In ieder geval niet "binnenkort".Er zit ongeveer 18 maanden tussen volgens mij, dus het zal inderdaad wel ergens halverwege 2024 worden.

[Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 16-03-2023 15:12]

• Franciesco
  • Nu online
Ok, dus jij hebt ook geen info hierover :+
Het zou me overigens niet verbazen als het volgende model niet tussen de EV6 en EV9, maar juist onder de EV6 gepositioneerd gaat worden. Een EV4 ofzo ;)

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03 10:03
28/03/2023 om 23:00 onze tijd kunnen we de techspecs zien via een livestream van Kia.

De Kia dealer heeft mij bovenaan de lijst staan hier sinds vorig jaar. Na het testrijden van de Kia Niro EV 2023, die ik gewoonweg te klein vond. Te compact.

Zodra de prijslijst bekend is krijg ik die per mail en zal ik direct een bestelling plaatsen. Daarna proefrijden (meestal een weekend lenen) en beslissen of ik de bestelling aan houd.

Voornaamste reden voor mij is formaat.

Minpunten die ik bij Kia vind is toch wel de software (inclusief app). Hier wint Tesla wat mij betreft met vlag en wimpel.

Ben benieuwd naar de accupack of er een goede warmtepomp in zit en natuurlijk de prijzen. Als super bonus zou zijn 22kW AC laden. :)

In Januari was er al een lek met de modellen en eventuele prijzen. Dit is natuurlijk ‘onbevestigd

Waarbij Trim 1 en 2 RWD is en Trim 3, 4 en 5 AWD zijn.

Benieuwd of dit klopt. :)

Tot slot, de Nederlandse video van Autoweek van het design-reveal vorige maand;

[Voor 30% gewijzigd door slijkie op 16-03-2023 16:48]

• Makkelijk
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat?
Nee hoor, ik zeg dat het met wellicht opvalt omdat het een lokaal ding is dat we ze hier steeds meer zien. De consument kijkt wel naar de prijs die hij betaalt namelijk.

• slijkie
Blokker_1999 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ga je nu werkelijk zeggen dat je niet doorhebt dat wagens steeds groter en hoger worden? En denk je nu echt dat fabrikanten naar de BPM gaan kijken, een concept dat alleen in Nederland bestaat? Het mag toch duidelijk zijn dat het onwertp van deze EV9 alsook de Ioniq 7 bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt waar dit formaat van wagens wel degelijk populair is. Vergelijk dit eens met bijvoorbeeld een Cadillac Escalade of een Jeep Grand Wagoneer. Dichter bij huis? Wat dacht je van een BMW X7?

Neen, dit is helemaal niets nieuws
Niet alleen de VS, zat andere landen. Scandinavische landen zijn ze ook populair (buiten randstad). Tevens als je 4 kids hebt is dit ook heel handig, en stukken ‘mooier’ dan zo’n family van als bijvoorbeeld de Maxus Euniq5 (of de Maxus Mifa9 die komt). :)

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:18
Wij zaten hier lang op te wachten. Nu hebben we toch een Xpeng G9 besteld en ik denk dat dat we daar ook maar voor gaan. Deze heeft ook een hoge zit, heel hoge luxe en features die je alleen bij een EQE/EQS met hyperscreen vindt. Het ging ons niet echt om de derde rij.

Ik ben wel benieuwd wat voor een range en prijs Kia weet neer te zetten, maar ik denk dat het een beetje teleurstellend gaat worden.

[Voor 23% gewijzigd door Grotbewoner op 18-03-2023 09:36]

• slijkie
Grotbewoner schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:33:
Wij zaten hier lang op te wachten. Nu hebben we toch een Xpeng G9 besteld en ik denk dat dat we daar ook maar voor gaan. Deze heeft ook een hoge zit, heel hoge luxe en features die je alleen bij een EQE/EQS met hyperscreen vindt. Het ging ons niet echt om de derde rij.

Ik ben wel benieuwd wat voor een range en prijs Kia weet neer te zetten, maar ik denk dat het een beetje teleurstellend gaat worden.
Daar komen we 28-03 om 23:00 achter. Persoonlijk zou ik niet voor de Xpeng gaan, lijkt mij kleiner, althans toen ik hem op TeslaBjørns kanaal zag. Echter heeft hij nog niet de G9 getest, momenteel de Nio ET7, een en al problemen. Met die chinese auto’s wacht ik toch echt de video reviews af.

Maar ben benieuwd, naar de review ervan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:01
Dikke bak en lijkt mij een hele mooie wagen, zo op het eerste oog mooier dan mijn EV6. Misschien wel te groot want wat moet je met z'n dikke wagen als er niet met meer dan 4 in zit. Aan de andere kant juist weer ideaal want je hebt dan wel fatsoenlijk ruimte voor de hondenbench en andere spullen.

Ben wel benieuwd wat de prijs gaat doen maar deze staat wel op mijn lijstje, overigens vind ik de EV5 (concept) ook niet lelijk. Lijkt hier wel op maar dan wat compacter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 17:17
Livestream EV9 launch op 28 maart Livestream KIA EV9 World Premiere Event

• slijkie
Freezhost schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:44:
Dikke bak en lijkt mij een hele mooie wagen, zo op het eerste oog mooier dan mijn EV6. Misschien wel te groot want wat moet je met z'n dikke wagen als er niet met meer dan 4 in zit. Aan de andere kant juist weer ideaal want je hebt dan wel fatsoenlijk ruimte voor de hondenbench en andere spullen.

Ben wel benieuwd wat de prijs gaat doen maar deze staat wel op mijn lijstje, overigens vind ik de EV5 (concept) ook niet lelijk. Lijkt hier wel op maar dan wat compacter.
Klopt, ben ook zelf benieuwd naar de prijs. De EV5 is mij te klein, maar ik zeg je eerlijk, als ik nog in Nederland zou wonen, had ik meer interesse gehad in de EV5 dan de EV9, voor praktische redenen. Hier in platteland Noorwegen heb ik liever een zo groot mogelijke SUV of Pickup, wederom voor praktische redenen. :)

De EV6 rijd ook heerlijk trouwens, doet mij qua rijden en formaat erg denken aan een Volkswagen Scirocco die ik vroeger had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:01
@slijkie ja als ik in Noorwegen zou wonen dan zou ik ook voor de EV9 AWD kiezen. Overigens trekt Noorwegen mij enorm, heb al op gekeken wat er allemaal komt kijken bij een emigratie maar dat hoort niet in dit topic thuis ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee