Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:50
Paradise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:52:
Ik kwam er gisteren achter dat er een functie zit achter het lang indrukken van de "voertuigafstand" knop (indicator wordt blauw ipv wit), maar in de handleiding vind ik niet wat dit doet. Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is nog wat meer informatie denk ik. Had onderstaande beschrijving al eens gelezen maar dacht dat dit altijd actief was (en vond er dan ook weinig slim aan, gewoon altijd dezelfde afstand zoals elke ACC). Maar waarschijnlijk omdat je het nog moest activeren zoals je zegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqsKdOMlGuiylybqOVGvmNftL6A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fR3ZJHOiOHLjr2r3WkI0sPWH.png?f=user_large
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Dit is nog wat meer informatie denk ik. Had onderstaande beschrijving al eens gelezen maar dacht dat dit altijd actief was (en vond er dan ook weinig slim aan, gewoon altijd dezelfde afstand zoals elke ACC). Maar waarschijnlijk omdat je het nog moest activeren zoals je zegt.
[Afbeelding]
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf
Interessant.

Waarbij de enige relevante vraag is of je hiermee dan de minimaal veilig geachte afstand (te groot) kunt overrulen.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:39
jeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Interessant.

Waarbij de enige relevante vraag is of je hiermee dan de minimaal veilig geachte afstand (te groot) kunt overrulen.....
zoals ik het lees, moet je eerst een tijdje bumperkleven zodat het systeem dit als patroon herkent, en dan schakel je het in ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
Crupa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:25:
[...]

zoals ik het lees, moet je eerst een tijdje bumperkleven zodat het systeem dit als patroon herkent, en dan schakel je het in ;)
Ik wilde het net gaan zeggen. Dus hij gaat je nadoen qua bumperkleven. Super! 😁 Alleen de vrouw zal hier weer niet blij mee zijn.

Wel hoop ik dat het systeem zo slim is om te herkennen dat ik dit alleen doe bij vervelende BMW-rijders (ok dat is een pleonasme, ik weet het…) die het verdiend hebben (dubbel pleonasme!! Bonuspunten 😝).

[ Voor 5% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 04-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
(Dubbel)

[ Voor 97% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 04-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ty5500
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden >:) . Voor een autosnelweg vond ik vroeger stand 1 nog wat veel afstand houden (vooral als je een voorligger nadert om deze nadien in te halen, dan begon de acc wel snel af te remmen) dus op dat vlak lijkt het wel een verbetering. Leuke is ook dat hij bij opnieuw starten van de auto de gebruikte modus hanteert (dus ook deze acc met blauwe meet als je deze laatst hebt gebruikt).

Begreep wel niet goed waarom in instellingen de "aanpassen aan rijstijl" instelling uitgevinkt wordt als je de knop ingedruk houdt (zodat de meet blauw wordt) want hij lijkt wel assertiever te gaan rijden en elke beschrijving lijkt met blauw te verwijzen naar de modus.

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 04-06-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

OMX2000

By any means necessary...

Ik ga dakdragers en een dakkoffer voor de Kia EV9 GT-line bestellen.

Nu dacht ik zelf aan de Thule Motion 3 XXL/XL (600/500 liter) met Yakima Aero RailBar dakdragers.

In dit topic heb ik wel langs zien komen dat mensen een dakkoffer wilden aanschaffen, maar ik lees niet veel over ervaringen. Heeft iemand nog tips?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden >:) . Voor een autosnelweg vond ik vroeger stand 1 nog wat veel afstand houden (vooral als je een voorligger nadert om deze nadien in te halen, dan begon de acc wel snel af te remmen) dus op dat vlak lijkt het wel een verbetering. Leuke is ook dat hij bij opnieuw starten van de auto de gebruikte modus hanteert (dus ook deze acc met blauwe meet als je deze laatst hebt gebruikt).

Begreep wel niet goed waarom in instellingen de "aanpassen aan rijstijl" instelling uitgevinkt wordt als je de knop ingedruk houdt (zodat de meet blauw wordt) want hij lijkt wel assertiever te gaan rijden en elke beschrijving lijkt met blauw te verwijzen naar de modus.
Dus onze grappen kloppen eigenlijk aardig met de realiteit.

Nice, I like it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:48
OMX2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:09:
Ik ga dakdragers en een dakkoffer voor de Kia EV9 GT-line bestellen.

Nu dacht ik zelf aan de Thule Motion 3 XXL/XL (600/500 liter) met Yakima Aero RailBar dakdragers.

In dit topic heb ik wel langs zien komen dat mensen een dakkoffer wilden aanschaffen, maar ik lees niet veel over ervaringen. Heeft iemand nog tips?
Hier de Thule Motion 3 XXL Low i.c.m. de Evo Wingbar van Thule. Al 5x meegehad op vakantie, perfecte combo! Ondanks de ruimte in de EV9, met 4 jonge kinderen is wat extra ruimte erg welkom. Verbruik is uiteraard hoger, maar valt mee zolang je niet harder dan 110 gaat. Daarboven gaat het verbruik hard omhoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:20
Bodysnatched schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Hier de Thule Motion 3 XXL Low i.c.m. de Evo Wingbar van Thule. Al 5x meegehad op vakantie, perfecte combo! Ondanks de ruimte in de EV9, met 4 jonge kinderen is wat extra ruimte erg welkom. Verbruik is uiteraard hoger, maar valt mee zolang je niet harder dan 110 gaat. Daarboven gaat het verbruik hard omhoog ;)
4 jonge kids hier, trekhaak koffer (zie eerdere post), zo goed als geen impact op bereik, erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:23
Ruvetuve schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:08:
[...]

4 jonge kids hier, trekhaak koffer (zie eerdere post), zo goed als geen impact op bereik, erg tevreden over!
Sluit ik mij bij aan, en geen extra lawaai! Enige nadeel vond ik dat lane assist niet meer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik heb geen trekhaak. Ja ja, ik weet het, mensen maken fouten. Maar dat sluit een trekhaak koffer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
OMX2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:54:
Ik heb geen trekhaak. Ja ja, ik weet het, mensen maken fouten. Maar dat sluit een trekhaak koffer uit.
Ai, dat is natuurlijk wel de voorwaarde ja! Wij gaan er ook maar klakkeloos vanuit dat er bij iedereen een trekhaak onder zit.

Volgens mij kan je redelijk eenvoudig een trekhaak achteraf monteren, geen eigen ervaring mee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-06 10:52
ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden >:) .
Hier de zelfde ervaring, gister na het lezen direct geprobeerd op een snelweg ritje van 200km.
Kortere afstand op de voorligger en begint ook later met afremmen. Het mag van mij nog wat "agressiever" en wat helemaal fijn zou zijn is dat de auto stopt met vertragen zodra je de richtingaanwijzer naar links aan doet. (mijn vorige Superb deed dat beter) Maar je hoort mij niet klagen, dit is al weer een verbetering _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nu we het toch over trekhaken hebben, is er ook een fix4bike trekhaak te monteren onder een EV9? Ik zie ze niet in de officiële prijslijsten, maar misschien aftermarket wel te krijgen?
Edit: Zelf al eentje gevonden die verwijderbaar is https://www.winparts.nl/b...96770.html#toepasbaarheid maar wil liever eentje die automatisch verdwijnt. Geen idee of je die trekhaakkogels ook kan vervangen.

En wat betreft stoel en stuur instellingen, zijn die gekoppeld aan een sleutel? Dus dat de auto zelf de boel goed zet als de tweede bestuurder de auto wil gebruiken?

[ Voor 29% gewijzigd door theHoff op 05-06-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:06
theHoff schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
Nu we het toch over trekhaken hebben, is er ook een fix4bike trekhaak te monteren onder een EV9? Ik zie ze niet in de officiële prijslijsten, maar misschien aftermarket wel te krijgen?

En wat betreft stoel en stuur instellingen, zijn die gekoppeld aan een sleutel? Dus dat de auto zelf de boel goed zet als de tweede bestuurder de auto wil gebruiken?
Wij gebruiken maar 1 profiel in de auto, maar volgens mij gaat dit via knopjes bij de stoelverwarming. Ruimte voor 2 profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
theHoff schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
Edit: Zelf al eentje gevonden die verwijderbaar is https://www.winparts.nl/b...96770.html#toepasbaarheid maar wil liever eentje die automatisch verdwijnt. Geen idee of je die trekhaakkogels ook kan vervangen.

Met aparte profielen worden de stuurinstellingen geladen die voor dat profiel van toepassing zijn. Denk niet dat je aan een bepaalde sleutel kan koppelen. Met sleutel zou bepaalde voordelen hebben gezien de stoel dan al start met bewegen voor je instapt (handig als je co-piloot bijvoorbeeld wat kleiner is) maar men vorige auto had ook met sleutel en eerlijk gezegd had dat toch ook erg veel zijn kuren en als je echt wilt kan je bij de ev9 ook instellen dat de stoel steeds naar achter gaat bij instappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
hjvdb schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Hier de zelfde ervaring, gister na het lezen direct geprobeerd op een snelweg ritje van 200km.
Kortere afstand op de voorligger en begint ook later met afremmen. Het mag van mij nog wat "agressiever" en wat helemaal fijn zou zijn is dat de auto stopt met vertragen zodra je de richtingaanwijzer naar links aan doet. (mijn vorige Superb deed dat beter) Maar je hoort mij niet klagen, dit is al weer een verbetering _/-\o_
ja, dat is bij mij ook de grootste 'ergernis' aan de cruise control. Als ik nog heel veel ruimte heb en mijn knipperlicht naar links opstaat, dan is het zonde dat hij afremt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:12
AgeOfPanic schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Wij gebruiken maar 1 profiel in de auto, maar volgens mij gaat dit via knopjes bij de stoelverwarming. Ruimte voor 2 profielen.
2 memory opties per profiel ;) dus je vingerprint gebruiken of via het scherm om je profiel te laden.
ty5500 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Met aparte profielen worden de stuurinstellingen geladen die voor dat profiel van toepassing zijn. Denk niet dat je aan een bepaalde sleutel kan koppelen. Met sleutel zou bepaalde voordelen hebben gezien de stoel dan al start met bewegen voor je instapt (handig als je co-piloot bijvoorbeeld wat kleiner is) maar men vorige auto had ook met sleutel en eerlijk gezegd had dat toch ook erg veel zijn kuren en als je echt wilt kan je bij de ev9 ook instellen dat de stoel steeds naar achter gaat bij instappen.
Ja bmw heeft het ook op de sleutel en als mijn vrouw de sleutel mee heeft en de deur eerst open doet - gaat hij naar haar profiel. Als ik hem dan vervolgens met mijn sleutel op slot doet dan is haar profiel vervolgens aan mijn sleutel gekoppeld. Best onhandig als je allebei de sleutel mee hebt (vooral met keyless).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:57
Wat een feest, 2800km gereden, 1 maand oud, en ik heb een nieuwe voorband nodig….

Wasstraat gebruikt gisteren, kom eruit om uit te zuigen, zit er een spijker in…

Natuurlijk net geen duim uit de zijkant, ondanks dat het een mini spijker is, moet er een nieuwe band op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgUVuPU3zQmSWsH1dZTGmlIw-iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HFPfnqSxMPME6qDk6BCpEEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKBtB-622ByWSzrEVTouv_SJ8xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kExhxRQIJoidmikUvtE6pFzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madevill
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06-06 14:18
Na een klein jaar en 25.000 km krijg ik volgende week al mijn derde voorruit na impact van steenslag. Kan toeval zijn, maar een grote voorruit + best lage wegligging voor een SUV zullen niet helpen, want heb het de voorbije 10 jaar nog maar 1x meegemaakt.

Verder ook onlangs een 12v issue gehad. Dat was op een camping, toen in een tent naast de wagen geslapen en vermoed dat dat de oorzaak was met de sleutel die in de buurt bleef. Zelf wat stroom op de 12v batterij gezet en sindsdien geen problemen meer. Maar extra reden voor mij om alle functionaliteit van slimme smartphone sleutels etc uitgeschakeld te laten.

Verder nog steeds tevreden over de wagen. Heel af en toe kleine trillingen wanneer de wagen enkele dagen gestaan heeft, maar dat is dan ook snel weer weg. Mijn wagen is destijds geleverd met 3 bar druk op de banden en ook na elk dealerbezoek staan die weer op 3 bar. Voor lange reizen doe ik dat zelf ook steeds.

Ook net de Thule trekhaakkoffer gekocht voor de volgende gezinsvakantie. Benieuwd of het iets met de range doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
madevill schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:18:
Ook net de Thule trekhaakkoffer gekocht voor de volgende gezinsvakantie. Benieuwd of het iets met de range doet.
mijn ervaring is dat de trekhaakkoffer zelf geen invloed heeft.
Maar je bent op vakantie meestal heel zwaar geladen (bagage en personen), want de range naar beneden haalt tov het dagelijkse traject...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02
Het extra verbruik met dakkoffer viel mij nog wel mee. Behalve afgelopen december toen zat er een dikke laag ijs op vanwege mist en vorst.

Trekhaak koffer had ook mijn voorkeur maar de hond moet er tussendoor uit kunnen en dat kan niet makkelijk met z'n koffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd9rZeSvwmB10YjYq0laJCk2Q5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bC1RbD31G8GG6AJNZ2yVFIxo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twZhAEbFNmI8RtZxThO-Rxen6pE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QDUuWcve9E1NnFCg003gD8f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBiWkkj7Bf7RbVqtRwoiJDnE02M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5juGY2DgqS13aDJPVDMXH8I.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:29
Crupa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Maar je bent op vakantie meestal heel zwaar geladen (bagage en personen), want de range naar beneden haalt tov het dagelijkse traject...
Dagelijks traject is een mix, vakantierit zal 99% snelweg zijn en dat kost nu eenmaal meer.
Gewicht doet er weinig toe bij constante snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Boudewijm schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:06:
ondanks dat het een mini spijker is, moet er een nieuwe band op.
Van wie moet er een nieuwe band op?
No way dat dat spijkertje er doorheen zit, en no way dat je band ineens zou exploderen (of welk argument is er gebruikt?) als het later alsnog zou lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Dagelijks traject is een mix, vakantierit zal 99% snelweg zijn en dat kost nu eenmaal meer.
Gewicht doet er weinig toe bij constante snelheid.
Ook om je constante snelheid aan te houden speelt het gewicht mee.
En test met een Ford pickup door het AAA in US op ovaal circuit leverde een range verlies op van 24,5% door 635kg extra gewicht.
Dus het verschil in range ts 1pers en 6pers met bagage is wel degelijk aanzienlijk bij constante snelheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ty5500
Toch weer leuk de bevestiging te krijgen dat de EV9 echt een goede keuze is met het volgende artikel :*)
https://www.autoreview.nl...kia-ev9-versus-volvo-ex90
(de kop van het artikel is wel wat dramatisch met " Kia EV9 vernedert de 25.000 euro duurdere Volvo EX90")

In het blad zou ook de xpeng en byd getest zijn geweest. Heb er geen toegang toe maar vermoed dat auto Zeitung een Duits zusterblad is als ik googelde op de test en daar kan je online de volledige review in het Duits met de twee chinezen ook terugvinden. En dan staat de Kia nog steeds mooi op eerste plaats
https://www.autozeitung.d...ergleichstest-208388.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Crupa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:52:
[...]
En test met een Ford pickup door het AAA in US op ovaal circuit leverde een range verlies op van 24,5% door 635kg extra gewicht.
Zet de link er dan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
ASW1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Dat was niet bij constante snelheid.
waar lees je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.

Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
ASW1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.

Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.
Weet iemand zo uit zijn hoofd de bandenspanning bij zwaar beladen (caravan eraan etc)?

Of staat dat gewoon op een sticker ergens in de deur (mijn ervaring bij vorige auto)

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Z7IKQ4ZVO0Lqd-Fkq54DkJjcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7122k8d5MrFqEmFYhduDNT9K.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel, kom ik aan met 3 bar continue vanuit oplevering

[ Voor 18% gewijzigd door Ruvetuve op 07-06-2025 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Van wie moet er een nieuwe band op?
No way dat dat spijkertje er doorheen zit, en no way dat je band ineens zou exploderen (of welk argument is er gebruikt?) als het later alsnog zou lekken.
De band loopt leeg, en ze mogen deze niet pluggen, dus daarom moet er en nieuwe op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:21
Heb na 50k kilometers de continentals toch maar gewisseld. Vorig jaar met roadforce een trillingvrij auto gehad maar nu ik weer van de winterbanden kwam had ik er gewoon een zin meer in de continentals..

Nu zitten er Michelin 285/45 Z R21 Pilot 4 Sport 4 SUV onder... wat een verschil. Alsof ik de strakke sport afstelling heb gekozen, zo strak rijdt hij nu de rotonde op en af. Merk direct dat de kinderstoel niet meer trilt. versnellen op de snelweg boven de toegestane snelheid: een fort op de weg.

Echt jammer dat Kia die banden verkloot heeft met het vervoer naar Nederland... en moeilijk doet (deed?) met vervanging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwitta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-06 09:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyAhmZYsW7xa73tYcxwJ-rQRFHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im8Nt38RYexubXjIfEsfYGAw.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook trillingen weg met de michelins!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Komen we tot een conclusie!? Alleen de eerste paar km wat lichte trillingen merkbaar wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan.

Maar de volgende bandjes worden zo te zien Michelin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Freezhost schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:08:
Het extra verbruik met dakkoffer viel mij nog wel mee. Behalve afgelopen december toen zat er een dikke laag ijs op vanwege mist en vorst.

Trekhaak koffer had ook mijn voorkeur maar de hond moet er tussendoor uit kunnen en dat kan niet makkelijk met z'n koffer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Koptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]

En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?
Klopt. ACC werkt wel, maar HDA niet. Dat is erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Koptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Klopt, beetje onzinnig maar HDA is dan inderdaad niet beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:15
Wij zijn aan het overwegen om ook dit jaar (ivm gedeeltelijke 17% bijtelling) de EV9 aan te schaffen. Ik lees alleen in wat bronnen dat Android Automotive (AAOS) vanaf komend jaar wordt geïntroduceerd en lees hier in het topic terug dat er een "facelift" met bijbehorende software gaat komen. Momenteel rijden we namelijk Volvo waarbij dit geïntegreerd is en dat werkt erg prettig vind ik. Ook alleen al het idee dat de auto zonder telefoon fatsoenlijke navigatie (ABRP of Google Maps) biedt.

Weet iemand daarom toevallig wanneer de "facelift"/AAOS op de planning staat? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:29:
Wij zijn aan het overwegen om ook dit jaar (ivm gedeeltelijke 17% bijtelling) de EV9 aan te schaffen. Ik lees alleen in wat bronnen dat Android Automotive (AAOS) vanaf komend jaar wordt geïntroduceerd en lees hier in het topic terug dat er een "facelift" met bijbehorende software gaat komen. Momenteel rijden we namelijk Volvo waarbij dit geïntegreerd is en dat werkt erg prettig vind ik. Ook alleen al het idee dat de auto zonder telefoon fatsoenlijke navigatie (ABRP of Google Maps) biedt.

Weet iemand daarom toevallig wanneer de "facelift"/AAOS op de planning staat? _/-\o_
Nee dat is allemaal nog vaag en op basis van geruchten. Kan best nog een paar jaar duren. Kia is ook niet zo snel met software maar wie weet verrassen ze ons.

Ze zeggen vanaf 2026 op nieuwe modellen, zie o.a. https://www.bright.nl/nie...-maps-data-gebruiken.html

Maar dan is het afwachten of een facelift als nieuw model wordt gezien. Want het vereist andere hardware dan wat nu in de EV9 zit. Tenminste dat zeggen ze, vraag mij af of dat echt noodzakelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Freezhost op 11-06-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
Freezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Nee dat is allemaal nog vaag en op basis van geruchten. Kan best nog een paar jaar duren. Kia is ook niet zo snel met software maar wie weet verrassen ze ons.

Ze zeggen vanaf 2026 op nieuwe modellen, zie o.a. https://www.bright.nl/nie...-maps-data-gebruiken.html

Maar dan is het afwachten of een facelift als nieuw model wordt gezien. Want het vereist andere hardware dan wat nu in de EV9 zit. Tenminste dat zeggen ze, vraag mij af of dat echt noodzakelijk is.
Helder, in onderstaande post van mei wordt wel de "facelift" bevestigd. Ben dan wel benieuwd wat dat zou inhouden..
Stijn_Gallet schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:27:
[Afbeelding]

Hierbij alvast een officiëler antwoord van KIA zelf ivm Android Automotive...'t zal niet voor mijn wagen zijn.
Ook vaag dit in dit artikel ze het hebben over AAOS vanaf 2026 in de nieuwe auto's van Hyundai en Kia.

[ Voor 8% gewijzigd door BdogNL op 11-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Helder, in onderstaande post van mei wordt wel de "facelift" bevestigd. Ben dan wel benieuwd wat dat zou inhouden..
[...]

Ook vaag dit in dit artikel ze het hebben over AAOS vanaf 2026 in de nieuwe auto's van Hyundai en Kia.
In de VS hebben ze de ‘nightfall’ edition, daar is dat het ‘2026’ model. Volgens mij niet meer dan een iets andere samenstelling dan de wind/land en wat styling die je ook op de GT krijgt.
Ow en wel als enige met standaard mooie velgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koptelefoontje op 11-06-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:58:
[...]

[...]

In dat artikel van Bright zit een link naar thekoreancarblog.com maar, het betreffende artikel bestaat inmiddels niet meer. Dat ging over de Genesis dus mogelijk is er nog hoop voor de Ioniq 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Is er al ergens bekend gemaakt of CarPlay Ultra ook naar de huidige EV9's komt? Dus met een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
OMX2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:49:
Is er al ergens bekend gemaakt of CarPlay Ultra ook naar de huidige EV9's komt? Dus met een update?
Nee, daar is niets over bekend maar reken er maar niet op. Als ik zie dat de navi features uit de EV3 nog steeds niet naar de EV9 zijn gekomen verwacht ik niet dat zoiets als Carplay ultra naar de EV9 komt.

Sterker nog, als ze straks over zijn naar Android automotive verwacht ik sowieso niet veel updates meer voor ons systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik weet niet of ik zou wachten op AAOS. De integratie met Wireless Android Auto is erg goed en in het geval van ABRP heb je nu zelfs live updates van SoC. Mijn verwachting is dat Google Maps dit op termijn ook gaat aanbieden. Ik heb zelf een abonnement genomen op ABRP, omdat ik probeer los te komen van Google ecosysteem (nu nog wel een Google Pixel als telefoon).

[ Voor 6% gewijzigd door AgeOfPanic op 11-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
OMX2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:49:
Over vier jaar, bij de nieuwe leaseauto 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
AgeOfPanic schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:47:
Ik weet niet of ik zou wachten op AAOS. De integratie met Wireless Android Auto is erg goed en in het geval van ABRP heb je nu zelfs live updates van SoC. Mijn verwachting is dat Google Maps dit op termijn ook gaat aanbieden. Ik heb zelf een abonnement genomen op ABRP, omdat ik probeer los te komen van Google ecosysteem (nu nog wel een Google Pixel als telefoon).
Dat ben ik ook van plan voor de vakanties en ik verwacht ook dat Google Maps op termijn de soc uit kan lezen.

Blijft het trage wisselen van profielen en het kwijtraken van instellingen helaas wel. AAOS heeft dat beter geregeld door sleutels te koppelen aan profielen bijvoorbeeld, ook loopt dat allemaal net iets te vlotter. De software van de EV9 is soms ronduit traag te noemen, zeker niet premium.

Zonder Google is een goed idee maar wat is het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boudewijm schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:01:
[...]

Over vier jaar, bij de nieuwe leaseauto 🤪
Of dat over vier jaar is bij mij weet ik niet want ik heb hem zakelijk gekocht. Maar mijn ervaring met de software in zowel de EV6 en EV9 is niet zo positief dat mijn eventuele nieuwe auto weer een Kia is, ik ga zeker wel verder kijken t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
Hoe reis je momenteel dan met een EV9 als je langere afstanden moet overbruggen en een iPhone hebt? Met de ingebouwde navigatie klinkt niet logisch/goed genoeg maar Google Maps via Carplay heb je weer geen SOC data? Dat zou ik wel bizar matig vinden als je zo moet gaan rommelen.. (ben nog oriënterend en heb nog geen EV9)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:55:
Hoe reis je momenteel dan met een EV9 als je langere afstanden moet overbruggen en een iPhone hebt? Met de ingebouwde navigatie klinkt niet logisch/goed genoeg maar Google Maps via Carplay heb je weer geen SOC data? Dat zou ik wel bizar matig vinden als je zo moet gaan rommelen.. (ben nog oriënterend en heb nog geen EV9)
Tot nu toe altijd de interne navigatie gebruikt. Soms in combinatie met ABRP maar het voldoet en sinds de laatste update is de routeplanning wel beter. Via Carplay heb je inderdaad nog geen SOC en Google Maps heeft ook nog geen EV routeplanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
Freezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Tot nu toe altijd de interne navigatie gebruikt. Soms in combinatie met ABRP maar het voldoet en sinds de laatste update is de routeplanning wel beter. Via Carplay heb je inderdaad nog geen SOC en Google Maps heeft ook nog geen EV routeplanning
Ik heb begrepen dat de ingebouwde navigatie standaard tot het maximale percentage oplaadt. Dus bijvoorbeeld altijd tot 80%. Dat lijkt me namelijk nogal inneficient 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb begrepen dat de ingebouwde navigatie standaard tot het maximale percentage oplaadt. Dus bijvoorbeeld altijd tot 80%. Dat lijkt me namelijk nogal inneficient 😅
Al een aantal keer naar het buitenland geweest en ik navigeer primair op Google maps en schat in wanneer we gaan laden. Mijn ervaring is dat alle snelladers wel goed zijn en het niet alleen op range aankomt. Ik check soms ABRP voor reviews of laadcapaciteit bij de supermarkt bijv.

Combi van wanneer kids moeten stoppen, lunch, boodschappen en range bepaald waar we stoppen en voor hoelang. Echt 9/10 keer moeten de auto op ons wachten ipv andersom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
Vandaag dag van de aflevering.
Afspraak om 10u00

Pebble gray GT-line met darkgrey/navy-blue interieur. + elektrische trekhaak.
Besteld op 04/03/25

Happy to join the EV9 family 🤪

Het is onze 2de EV.

De eerste is een kona EV 64kW (my2021) en is 2de hands aangeschaft in 2022. Daar heb ik ondertussen al een 70000km mee gereden.
De EV9 is een lease (cafetariaplan) en gaat een seat alhambra vervangen.

Straks misschien wat pic's

Grts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
braxx1980 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:39:
Afspraak om 10u00

Besteld op 04/03/25

Het is onze 2de EV.

De eerste is een kona EV 64kW (my2021) en is 2de hands aangeschaft in 2022. Daar heb ik ondertussen al een 70000km mee gereden.

Grts
Veel plezier!! Geniet ervan, ik geniet er nog steeds van na een maand. Het is en blijft een fantastische auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
[...]

Ik heb straks een tripje gepland staan naar de UK. Ga premium ABRP aanzetten en geloof het wel dan, zit ook op CarPlay dan en kan je makkelijk opzeggen als je het niet gebruikt (alle overige maanden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Bever!

3

BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:55:
Interne navi voldoet voor mij sinds laatste update, paar keer 1200+ km mee gedaan inmiddels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
[...]

Dat was voorheen inderdaad het geval, nu kun je dat per tussenstop aanpassen en limiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:06
[...]

Dit is een aantal updates terug al volledig opgelost. Ik denk dat het voor velen goed voldoet. En met ranges ver over de 400 km vaak ook geen issue overigens.

Ik zou zeggen probeer het nog eens en selecteer ook je voorkeuren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
braxx1980 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:39:
Afspraak om 10u00

Besteld op 04/03/25

Het is onze 2de EV.

Grts
Zelfde auto besteld op 3/3, alleen dan de afneembare trekhaak. Blijft wel kriebelen om toch die elektrische te doen maar goed… Ik moet nog even wachten, 24ste komt hij pas binnen bij de dealer..

Veel plezier ermee!
En zie graag de foto’s / ervaring en benieuwd natuurlijk of je ook de trillingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
ik zelf gebruik de iPhone wired connectie (laadt beter op dan draadloos)
Kan ik ook met een ABRP premium abonnement real time data inladen?
of is er een dongle nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Crupa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:39:
ik zelf gebruik de iPhone wired connectie (laadt beter op dan draadloos)
Kan ik ook met een ABRP premium abonnement real time data inladen?
of is er een dongle nodig?
Denk niet dat Apple ook de soc kan uitlezen van de kia. Vrees dat je dan hoogstwaarschijnlijk nog een dongle nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdogNL
Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Dat was voorheen inderdaad het geval, nu kun je dat per tussenstop aanpassen en limiteren.
Ok, merci! Zag het bij de reviews over de software dat dit specifiek nogal problematisch is, hier gaat het over de algehele software maar met name de routeplanner. Na het volgen van de geintegreerde navigatie kwam de EV9 veel later aan dan de andere EV's: YouTube: 800mi EV Route Planner Battle! Charging Exactly As The Car Suggests....

Maar goed te horen dat de belangrijkste bezwaren inmiddels zijn opgelost! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Zelfde auto besteld op 3/3, alleen dan de afneembare trekhaak. Blijft wel kriebelen om toch die elektrische te doen maar goed… Ik moet nog even wachten, 24ste komt hij pas binnen bij de dealer..

Veel plezier ermee!
En zie graag de foto’s / ervaring en benieuwd natuurlijk of je ook de trillingen hebt.
Persoonlijk zou ik kijken naar hoeveel je hem gebruikt. Als dit geregeld is, dan is de elektrische waarschijnlijk wel leuk. Is dit maar een aantal keer per jaar, dan is het gewoon een erg dure optie t.o.v. de gewone afneembare en is het weer wat extra nodeloos gewicht dat je meesleurt (ook al is alles relatief tegen een tank van 2,5 ton :9 )

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 12-06-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 17:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

AgeOfPanic schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:47:
Geheel mee eens.
Ook ChatGPT lukt het niet om duidelijke voordelen van Android Automotive (AAOS) te benoemen t.o.v. Wireless Android Auto. Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.

Ja, je kunt je telefoon thuis laten, maar hoe vaak ga je nu eigenlijk zonder telefoon van huis.

Enige voordeel dat ik zelf kan bedenken is dat op lange vakantieritten de batterij van de telefoon aardig wordt leeggetrokken door Android Auto en dat de telefoon te heet wordt van draadloos opladen. Maar goed, die enkele keren per jaar plug ik hem wel even in om bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Geheel mee eens.
Ook ChatGPT lukt het niet om duidelijke voordelen van Android Automotive (AAOS) te benoemen t.o.v. Wireless Android Auto. Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.

Ja, je kunt je telefoon thuis laten, maar hoe vaak ga je nu eigenlijk zonder telefoon van huis.

Enige voordeel dat ik zelf kan bedenken is dat op lange vakantieritten de batterij van de telefoon aardig wordt leeggetrokken door Android Auto en dat de telefoon te heet wordt van draadloos opladen. Maar goed, die enkele keren per jaar plug ik hem wel even in om bij te laden.
Met AAOS ben je mogelijk wel van die software bugs af, zoals het verliezen van profielinstellingen en het 30 seconden moeten wachten op het wisselen van je profiel. Maar je krijgt er waarschijnlijk andere bugs voor terug... :o

Die knoppen moeten sowieso blijven, die zijn goud waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Persoonlijk zou ik kijken naar hoeveel je hem gebruikt. Als dit geregeld is, dan is de elektrische waarschijnlijk wel leuk. Is dit maar een aantal keer per jaar, dan is het gewoon een erg dure optie t.o.v. de gewone afneembare en is het weer wat extra nodeloos gewicht dat je meesleurt (ook al is alles relatief tegen een tank van 2,5 ton :9 )
Ja ik ga graag mountainbiken en pak dan altijd de auto. 3x per week! De afneembare er steeds afhalen doe ik dan niet, maar die elektrische is maar 1 druk op de knop.

Zal is informeren of het überhaupt nog gewijzigd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.
Een beetje off topic maar dit jaar kan je normaal ook de airco, stoelverwarming/koeling en ruitontdooing bedienen via android auto (naast o.a. youtube en netflix bekijken bij stilstand). En het zou straf zijn maar gezien android auto ook al iets uitgebreidere interactie heeft met kia (o.a. uitlezen soc) zou het mogelijks wel eens kunnen zijn dat dit ook gaat werken op de ev9, al lijkt het me dan wel dat Kia dan bepaalde softwarewijzigingen zal moeten doen.
https://9to5google.com/20...climate-controls-preview/

[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 12-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:29
Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:13:
[...]

De afneembare er steeds afhalen doe ik dan niet, maar die elektrische is maar 1 druk op de knop.
Sorry to burst your bubble !! Maar het is wel een stuk meer werk dan 1 druk op de knop.
Je moet namelijk wel TWEE keer op de knop drukken voor dat de trekhaak in beweging komt.

Er is overigens nog een groter voordeel tov de afneembare trekhaak, Je hoeft niet op de grond te gaan liggen om de stekker in het stopcontact te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mike_Muis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Sorry to burst your bubble !! Maar het is wel een stuk meer werk dan 1 druk op de knop.
Je moet namelijk wel TWEE keer op de knop drukken voor dat de trekhaak in beweging komt.

Er is overigens nog een groter voordeel tov de afneembare trekhaak, Je hoeft niet op de grond te gaan liggen om de stekker in het stopcontact te steken.
Dat laatste is het grootste voordeel, mijn wens was ook de elektrische, maar die was nog niet leverbaar dus ik moest wel de afneembare variant kiezen. Ik troost mijzelf maar met de gedachte dat ik meer dan 1000 bespaard heb daarmee, gelukkig gebruik ik hem niet meer zo vaak. Gebruik je hem wekelijks dan is het misschien slim om voor de elektrische te gaan. Een aangezien ze die achteraf monteren kun je dat vast nog wel wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Dat laatste is het grootste voordeel, mijn wens was ook de elektrische, maar die was nog niet leverbaar dus ik moest wel de afneembare variant kiezen. Ik troost mijzelf maar met de gedachte dat ik meer dan 1000 bespaard heb daarmee, gelukkig gebruik ik hem niet meer zo vaak. Gebruik je hem wekelijks dan is het misschien slim om voor de elektrische te gaan. Een aangezien ze die achteraf monteren kun je dat vast nog wel wijzigingen.
Ik denk dat het de extra uitgave wel waard is. Ik gebruik hem tien tallen keren per jaar en elke keer als ik maar naar mijn caravan kijk begint het spontaan te regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mike_Muis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat het de extra uitgave wel waard is. Ik gebruik hem tien tallen keren per jaar en elke keer als ik maar naar mijn caravan kijk begint het spontaan te regenen.
Ik zeg doen, je gaat er veel plezier van hebben... Het monteren van de afneembare is appeltje eitje maar die stekker is echt niet handig, je moet op je knieën en je krijgt gegarandeerd vieze handen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Ik zeg doen, je gaat er veel plezier van hebben... Het monteren van de afneembare is appeltje eitje maar die stekker is echt niet handig, je moet op je knieën en je krijgt gegarandeerd vieze handen
Ik heb een afneembare en vind het een verademing tegenover een vaste trekhaak bij de vorige auto: Ford Focus.

Kan er zonder op de grond te liggen bij en geen vieze handen. Ik denk dat het net is wat je gewend bent.

Ik haal de trekhaak er overigens nooit af (why?). Altijd wel een keer een karretje of caravan te slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 17:55

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ik heb een afneembare en vind het een verademing tegenover een vaste trekhaak bij de vorige auto: Ford Focus.

Kan er zonder op de grond te liggen bij en geen vieze handen. Ik denk dat het net is wat je gewend bent.

Ik haal de trekhaak er overigens nooit af (why?). Altijd wel een keer een karretje of caravan te slepen.
Bij mijn vorige auto (Tesla) heb ik de afneembare trekhaak ook jaren aan de auto laten zitten. Toen ik hem er toch maar eens keertje vanaf wilde halen, zat ie zo vast, dat ik hem er niet meer af kreeg. Een paar weken later nog een keer geprobeerd, maar niet meer los te krijgen. Misschien dat het in een garage, op de brug, met grof geweld, wel zou lukken. Maar goed, het zou een reden kunnen zijn om de trekhaak toch maar wel regelmatig te verwijderen. En het schijnt wettelijk ook niet toegestaan te zijn om hem te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Oké oké ik heb gemaild en we gaan de upgrade gewoon doen!

Maar wel benieuwd, waar zit de plug bij de afneembare dan? Bij mijn bmw kan ik daar zo bij..
Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Bij mijn vorige auto (Tesla) heb ik de afneembare trekhaak ook jaren aan de auto laten zitten. Toen ik hem er toch maar eens keertje vanaf wilde halen, zat ie zo vast, dat ik hem er niet meer af kreeg. Een paar weken later nog een keer geprobeerd, maar niet meer los te krijgen. Misschien dat het in een garage, op de brug, met grof geweld, wel zou lukken. Maar goed, het zou een reden kunnen zijn om de trekhaak toch maar wel regelmatig te verwijderen. En het schijnt wettelijk ook niet toegestaan te zijn om hem te laten zitten.
Yes maar je moet hem gewoon even een goede klap met de hamer geven, dan kun je hem meestal wel weer eruit krijgen. Maar eens, is altijd een gedoe. En inderdaad als het een verwijderbare trekhaak is dan moet hij er af als je hem niet gebruikt, alleen kans dat ze je daarvoor staande houden is niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Zolang hij niet voor een mistlamp of kentekenplaat zit mag hij erop blijven (volgens korte Google sessie)

Het af en toe afhalen om te voorkomen dat hij vast komt te zitten is een goede tip! Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Oké oké ik heb gemaild en we gaan de upgrade gewoon doen!

Maar wel benieuwd, waar zit de plug bij de afneembare dan? Bij mijn bmw kan ik daar zo bij..

[...]

Yes maar je moet hem gewoon even een goede klap met de hamer geven, dan kun je hem meestal wel weer eruit krijgen. Maar eens, is altijd een gedoe. En inderdaad als het een verwijderbare trekhaak is dan moet hij er af als je hem niet gebruikt, alleen kans dat ze je daarvoor staande houden is niet zo groot.
Ik zal zo een foto sturen

Edit:

Zit 15cm vanaf de achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD1rNzg-U_dakRiVUNwRPZbh43I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTgc8YV1zxhfu6EsfqTnpmYv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFQU5zoVe2AE3kXoTtXNFLBckaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7YB1mImT9eLLkSJORCVU5yn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7loxDFjs4ISAkRA61RbxEkGJqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P35SE1iqEvhJj9t3GIx1ihVv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door Ruvetuve op 12-06-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ruvetuve schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ik zal zo een foto sturen

Edit:

Zit 15cm vanaf de achterkant
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ahh ik snap em nu, thanks!
Fijn dat ik nu allemaal redenen heb om die aankoop toch te kunnen verantwoorden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Ahh ik snap em nu, thanks!
Fijn dat ik nu allemaal redenen heb om die aankoop toch te kunnen verantwoorden :D
Bij een elektrische trekhaak steekt het stopcontact achter de auto uit. Je kan dus staand aan en af koppelen.
Zie het filmpje van 6 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik de trekhaak regelmatig, afneembaar, elektrisch was helaas geen optie. Ik vind het echt 0 werk om de trekhaak erop te zetten.

Tuurlijk is elektrisch nog mooier en minder werk, maar als je het zelf moet betalen altijd de afneembare nemen.

Vandaag nieuwe band erop gekregen, gelukkig nog steeds geen trillingen. Hier was ik wel even bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBreedijk
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:46
Ik heb ook de afneembare (omdat electr nog niet leverbaar was (en nog duurder)).

Wat ik echter merk met onze 2T caravan, is dat de hele trekhaak opbouw piept en kraakt.

Hij mag begin juli weer naar de dealer ivm terugroep acties en een niet werkende USB ( de linker van de 2). En zal dan gelijk eens vragen of ze de montage /bouten-moeren willen dubbelchecken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
CBreedijk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:03:
Ik heb ook de afneembare (omdat electr nog niet leverbaar was (en nog duurder)).

Wat ik echter merk met onze 2T caravan, is dat de hele trekhaak opbouw piept en kraakt.

Hij mag begin juli weer naar de dealer ivm terugroep acties en een niet werkende USB ( de linker van de 2). En zal dan gelijk eens vragen of ze de montage /bouten-moeren willen dubbelchecken.
Hier geen last van en die van ons is 1.8t, dus ook geen lichte caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Boudewijm schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Tuurlijk is elektrisch nog mooier en minder werk, maar als je het zelf moet betalen altijd de afneembare nemen.
Als je niet vies bent om je handen vuil te maken kan je ook voor een 500 euro zelf een afneembare monteren van Brink of een ander degelijk merk. Alle gaten zijn voorgeboord, elektrische bedrading kan je gewoon aansluiten met een connector onder de koffer. Je moet enkel zelf nog het gat uitzagen in de aerodynamische bodemplaat met een decoupeerzaagje of soortgelijke maar bij een degelijke set zit ook gewoon een plan om af te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Als je niet vies bent om je handen vuil te maken kan je ook voor een 500 euro zelf een afneembare monteren van Brink of een ander degelijk merk. Alle gaten zijn voorgeboord, elektrische bedrading kan je gewoon aansluiten met een connector onder de koffer. Je moet enkel zelf nog het gat uitzagen in de aerodynamische bodemplaat met een decoupeerzaagje of soortgelijke maar bij een degelijke set zit ook gewoon een plan om af te tekenen.
Ja dat geloof ik, en heel netjes hebben ze het ook niet gezaagd bij mij. Maar leaseauto dus prima zo!

Het was kiezen een elektrische trekhaak, of een huurauto voor 5 weken en een afneembare trekhaak.

Die keuze was snel gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:29:

Zou er zelf niet om wachten, heb ook met AAOS gereden in mijn XC40 voor deze auto, het was fijn, maar ook niet dat ik dit nou zon downgrade vind. Qua UI vond ik dit eigenlijk wat overzichtelijker. Enige wat ik mistte was idd ingebouwde maps en spotify, maar met CarPlay werkt alles ook prima.

Hoop nog wel dat er een keer ondersteuning komt voor native apps, schijnt dat amazon music toch beter klinkt in de auto, maar ga niet om een auto alleen een abbo nemen bij een verder matige service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 13-06 14:40
ik heb ook een afneembare trekhaak. Al paar keer gehad dat mijn kofferklep automatisch wilde openen als ik te lang (met mijn gsm in mijn zak) achter de auto stond om de fietsen te laden.

En dan 5 minuten later nog eens als ik de volgende fiets ben gaan halen in de kelder om die erop te zetten :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
saikoboarder schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:42:
ik heb ook een afneembare trekhaak. Al paar keer gehad dat mijn kofferklep automatisch wilde openen als ik te lang (met mijn gsm in mijn zak) achter de auto stond om de fietsen te laden.

En dan 5 minuten later nog eens als ik de volgende fiets ben gaan halen in de kelder om die erop te zetten :S
Al reden genoeg om dat automatisch openen dus uit te zetten... slechte implementatie. Je hebt namelijk daarna je sleutel nodig als je de deuren wilt openen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6fbeLMJaFHgPEY3DN-U8sEA9ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vole7OhON0uFXdGd7SOqSsJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben 20 dagen Schotland doen: begonnen in Eddingburch en via Wick de Coast 500 en ben nu in Gairloch.
Schitterende tocht en met een grote accu goed te doen. Door de smalle wegen en vele heuvels is de gemiddelde snelheid vrij laag ca. 45km/h dus het verbruik ook en ligt tussen de 18 en 22kw per 100km. (GT).
Heb RIF laadpas van Charge Place Schotland en ook maar Pod Point gedownload want die palen staan vaak bij de hotels in het Oosten. Er zijn vrijwel alleen 50kw laders te vinden, hoger ben ik ze nog niet tegen gekomen, wel lager…
Gisteren was er een communicatiestoring bij de palen van Charge Place en dan knijp je hem wel even.
Ook via hun hulplijn krijgen ze de lader dan niet aan de gang en kwam ik met 70km. rijbereik bij het hotel aan.
Laden is duur in Schotland: € 0,84 per kw/h en je mag dan 45 min laden bij een 50kw lader. Daarna komt er een euro per kw/h bij! De rekening kan dus snel oplopen of gewoon de wekker zetten en via je Kia app. het laden stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel de Grote
Heb al een aantal onverharde routes gereden en ik moet zeggen dat geeft vertrouwen. Vooral modderige afdalingen met de “ bergaf” modus gaan zeer beheerst terwijl ik gewoon wegbanden heb en glijden is er vrijwel niet bij. Ook leuk te zien via het middendisplay hoe de krachten verdeeld worden in de terrain stand(den).
Wil je bekijks hebben dan is de EV9 hier erg geschikt voor, begon al bij de douane in Newcastle die vroeg “ is dat de nieuwe Sorrento meneer”
Verder veel omkijkers in de dorpjes en op smalle wegen stopt bijna altijd de tegenligger om je door te laten😅
Als laatste; ik heb gelukkig mijn Nespresso machine en opschuimer bij me en dat werkt prima via de laadpoort en adapter. Koffie is hier regelmatig niet te zuipen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 23:19
@Karel de Grote Welke velgen zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
En: gekleurde remklauwen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Bever!

3

Karel de Grote schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:45:
[Afbeelding]

Ben 20 dagen Schotland doen: begonnen in Eddingburch en via Wick de Coast 500 en ben nu in Gairloch.
Schitterende tocht en met een grote accu goed te doen. Door de smalle wegen en vele heuvels is de gemiddelde snelheid vrij laag ca. 45km/h dus het verbruik ook en ligt tussen de 18 en 22kw per 100km. (GT).
Heb RIF laadpas van Charge Place Schotland en ook maar Pod Point gedownload want die palen staan vaak bij de hotels in het Oosten. Er zijn vrijwel alleen 50kw laders te vinden, hoger ben ik ze nog niet tegen gekomen, wel lager…
Gisteren was er een communicatiestoring bij de palen van Charge Place en dan knijp je hem wel even.
Ook via hun hulplijn krijgen ze de lader dan niet aan de gang en kwam ik met 70km. rijbereik bij het hotel aan.
Laden is duur in Schotland: € 0,84 per kw/h en je mag dan 45 min laden bij een 50kw lader. Daarna komt er een euro per kw/h bij! De rekening kan dus snel oplopen of gewoon de wekker zetten en via je Kia app. het laden stoppen.
Hoe stop jij het laden in de app? Maximale percentage instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ik vraag mij vooral af hoeveel impact die velgen normaliter in NL hebben op je verbruik.

Mooi is het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
Brock velgen 21 inch. Ik heb geen idee of het verbruik is verhoogd met deze velgen: heb ze al 3 maanden na aflevering auto gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
Bever! schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Hoe stop jij het laden in de app? Maximale percentage instellen?
Ja gewoon via de Remote app en dan opladen stoppen. Percentage is leuk maar je weet vooraf niet wat tie in 45 min kan laden. 50kw/h laadpaal hier geeft tussen de 35 en 51 kw/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel de Grote
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:10:
[...]

En: gekleurde remklauwen…?
Ja GT kleurtje op de klauwen, midlive crisis denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Karel de Grote schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Ja GT kleurtje op de klauwen, midlive crisis denk :)
Ah dus is GT, niet GT line?

…Ik krijg daar ook wel meer en meer beetje last van ja. Maar als je het zelf nog door hebt, is er hoop denk ik altijd maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Ah dus is GT, niet GT line?

…Ik krijg daar ook wel meer en meer beetje last van ja. Maar als je het zelf nog door hebt, is er hoop denk ik altijd maar
Zal zo’n 600 euro kosten om ze te spuiten?
Ik vind het allemaal super mooi, maar met kleine kids kan ik momenteel beter de 3000 euro uitgeven ;)
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste