Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:57
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.

Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urPkt8uRgl3L49zSv1hZINuHWkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DcjdvSBOuNUIUj5pqfQ8mH3.jpg?f=fotoalbum_large

• Floris Schnee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-07 15:33
Roodoeht schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:33:
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.

Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁

[Afbeelding]
Voor een volgende keer kun je je auto voor de gek houden door in het slot van de achterklep met een hard voorwerp het palletje van de slot weg te drukken. Je hoort dan een klik en de auto denkt dan dat de achterklep gesloten is. En dan heb je geen last van de veiligheidssysteem.

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-07 23:24
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.

Even dit eens lezen:

https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
braxx1980 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:09:
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.

Even dit eens lezen:

https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/
En dan wel alvast wat korrels zout innemen

Bij de vragen onder aan de pagina:
Fair question, and you formulated the limitation correctly: our dataset is a repair population, so Figure 1 shows the degradation distribution of failures, not failure probability per SOH band.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-07 17:01
AgeOfPanic schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:42:
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.
Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.

Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.

• AgeOfPanic
RBaan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.

Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.
Ah. Het verhaal wat ik goed ken van deze partijen. Veel beloven en uiteindelijk niet waarmaken.

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:54
Nog iemand de media update geïnstalleerd?

de tegels zijn visueel anders (beter?), dat is momenteel het enigste verschil wat ik merk :)

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 21:01
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUmFHk8-uUhUze3RpJ-pI2ydhnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcAzMfluLtYg1p57T9ge9RVH.jpg?f=fotoalbum_large

Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.

[ Voor 27% gewijzigd door Koptelefoontje op 24-06-2026 14:34 ]

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-07 23:55
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem". Quasi onmiddelijk was de error terug weg. Heb toen ik thuiskwam de auto ingeplugd en, omdat ik de kleppen in de voorbumper hoorde bewegen, vlug naar voren gelopen en zag inderdaad dat maar 1 van de twee kleppen openging en sloot. Van wat ik op internet lees reset het zichzelf dikwijls na even stil te staan. Nog al mensen dit voorgehad? De voorkant lijkt redelijk proper. Maar ja, ik kan moeilijk in de kleppen kijken als ze niet opengaan.

Het is nu wel de lulligste periode voor een eventueel probleem met de luchtkoeling, pal voor de vakantieperiode en midden in een hittegolf.. Ik veronderstel dat er ook geen modus "kleppen permanent open" is voor op vakantie in nood?

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-07 12:08
Ik heb dit sinds enige tijd ook. Als het warm is (zoals nu) en de airco aan staat.

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:35
ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:03:
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem".
Je eerste error ? Mazzelaar.

Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.

Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.

Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.

De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.

• ty5500
tvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Je eerste error ? Mazzelaar.

Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.

Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.

Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.

De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.
Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al iets :P . Ben nu na 10 minuten gaan kijken (auto is aan het laden) en ze staan wel alletwee open nu. Linkerkant lijkt wel vochtig maar vermoedelijk is dat gewoon condens water van de airco en geen olie. Komt wel goed zoals bij jullie lijkt het..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jd4titffWBwc3j1FrEDShcGGN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA8UrzSrT1naW3cNwjxzZY6Q.jpg?f=fotoalbum_large

• AgeOfPanic
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.

Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.

• tvdoc
AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:

Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.

Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.

Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.

• Koptelefoontje
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.

Die 100w op de usb is volgens mij enkel bij de Ioniq 9, de ev9 heeft dat niet.

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:56
Koptelefoontje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:04:
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.

[Afbeelding]

Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.
Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloaden

• AgeOfPanic
tvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:48:
[...]

O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.

Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.

Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.
Heb nog niet gehad dat hij omklapt. Ik zit meer met het feit dat ik hem ook niet handmatig kan dichtklappen tijdens het parkeren.

• Koptelefoontje
Stephanos schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloaden
Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.

• Stephanos
Koptelefoontje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:38:
[...]

Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.
Dankjewel, voor je reactie.

Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 11:49
Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Dankjewel, voor je reactie.

Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.
raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?

aan wie ligt het dan?

• Stephanos
blinded schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:39:
[...]

raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?

aan wie ligt het dan?
Ik vermoed de importeur:) Nu Kia groter begint te worden, krijgen ze PON trekjes:))

• tvdoc
Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen...
Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten

• Stephanos
tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[...]

Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten
Nu wordt het helemaal spannend:) Dus in Nederland hebben sommige wel gratis OTA en sommige moeten ervoor betalen.. Nu is €30 niet een bedrag om wakker van te liggen maar het gaat om de precipe..

• Stephanos
tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[...]

Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.

• Koptelefoontje
Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.
Ik weet niet hoe het eerst was maar die van mij (2025) kwam met slechts 2 Ota updates! Beide opgebruikt binnen 6 maanden..
het is niet enorm duur de Ota kaart + systeem updates (99,- levenslang); maar het blijft wel een gek systeem wanneer je na 6 maanden al door je updates heen bent en 80.000,- voor de auto hebt betaald. Die 2 gratis updates en 99,- is gewoon een vreemde regeling. Gewoon 2-5 jaar gratis en dan pas betaald.

• Nestorix
We mogen nog blij zijn dat we niet maandelijks moeten betalen voor het gebruik van de airco. Met een prijs die hoger is naarmate de temperatuur hoger is.

Oh wacht, zometeen breng ik ze op een idee.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:51
ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al iets :P . Ben nu na 10 minuten gaan kijken (auto is aan het laden) en ze staan wel alletwee open nu. Linkerkant lijkt wel vochtig maar vermoedelijk is dat gewoon condens water van de airco en geen olie. Komt wel goed zoals bij jullie lijkt het..

[Afbeelding]
Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)

• Nestorix
ewrz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:23:
[...]

Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)
Maar de condensor maakt van de hete vloeistof/gas opgenomen in de cabine toch weer koude vloeistof/gas die richting de cabine gaat? Er ontstaat volgens mij condens op de koude leiding die terug naar de cabine gaat, zeker als het buiten warm is en er veel vocht in de lucht zit/benauwd is. En die koude leiding begint volgens mij 'de uitgang' van de condensor.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
Nestorix schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Maar de condensor maakt van de hete vloeistof/gas opgenomen in de cabine toch weer koude vloeistof/gas die richting de cabine gaat? Er ontstaat volgens mij condens op de koude leiding die terug naar de cabine gaat, zeker als het buiten warm is en er veel vocht in de lucht zit/benauwd is. En die koude leiding begint volgens mij 'de uitgang' van de condensor.
In de condensor koelt het hete gas uit de compressor af tot vloeistof met een temperatuur niet lager dan die van de buitenlucht. Het expansieventiel is waar de overgang van hoge druk naar lage druk (en dus koud) gebeurt, en vanaf daar krijg je condensatie. De locatie verschilt per auto maar meestal zit die wat verder richting het interieur of in het interieur zelf (efficienter)

Wat op die foto te zien is lijkt ook wel erg op vettigheid en niet op water, hoekje van de condensor linksonder ziet er ook niet helemaal jofel uit. In het koelgas circuleert olie mee, en bij een lekkage blijft die olie zichtbaar achter (koelgas vervliegt).

Het is moeilijk te beoordelen op 1 foto maar als het mijn auto was ging ik in ieder geval even nader onderzoek doen. Misschien een steentje er op gehad en daardoor een langzame lekkage. Komt vaker voor.

• Roodoeht

Ja, hier spiegel links ook al vervangen. Schijnt vaker voor te komen.

• Roodoeht
De Kia connect app op de telefoon van mijn geeft al een paar weken een foutmelding. Iemand met dit zelfde probleem?

• tvdoc
Roodoeht schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:49:
De Kia connect app op de telefoon van mijn geeft al een paar weken een foutmelding. Iemand met dit zelfde probleem?
heb ik ook gehad een aantal weken geleden. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd / aangemeld heeft het probleem toen bij mij verholpen.

• tvdoc
Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Dan zal het inderdaad verschil maken met het bouwjaar. Die van mij is van december 2023

• ty5500
ewrz schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:17:
[...]

In de condensor koelt het hete gas uit de compressor af tot vloeistof met een temperatuur niet lager dan die van de buitenlucht. Het expansieventiel is waar de overgang van hoge druk naar lage druk (en dus koud) gebeurt, en vanaf daar krijg je condensatie. De locatie verschilt per auto maar meestal zit die wat verder richting het interieur of in het interieur zelf (efficienter)

Wat op die foto te zien is lijkt ook wel erg op vettigheid en niet op water, hoekje van de condensor linksonder ziet er ook niet helemaal jofel uit. In het koelgas circuleert olie mee, en bij een lekkage blijft die olie zichtbaar achter (koelgas vervliegt).

Het is moeilijk te beoordelen op 1 foto maar als het mijn auto was ging ik in ieder geval even nader onderzoek doen. Misschien een steentje er op gehad en daardoor een langzame lekkage. Komt vaker voor.
K'ga er eens mee verder gaan. Het rook wel niet echt als olie en voelde niet extreem vettig aan (heb eens vlug een stukje op mijn vinger gedaan).

De kleppen maken me wel helemaal krankjorie 8)7 . De auto geeft al twee dagen geen melding. Als hij in drive staat en ik stap uit staan ze alletwee open , airco werkt nog goed dus ik dacht al even "case closed" in men hoofd. Deze namiddag parkeer ik mijn auto en zie ik dat enkel de rechterkant openstaat. Vergrendelen voor een tijdje, ontgrendelen, laden, ik krijg beide kleppen maar niet open of toe. Mijn vrouw rijdt weg met de auto, komt terug, en zegt dat nog steeds maar 1 klep openstaat. Maar... het is de andere kant nu (100% zeker). Kan het dat hij bij parkeren maar 1 klep openzet? Want in drive wat later stonden met airco volop stonden ze weer alletwee open. Als er een klep de geest aan het geven is, dan zou ik toch verwachten dat altijd dezelfde open of toe blijft staan.

• michiel-123
  • Laatst online: 10:15
Ik heb die kleppen storing als ik met mijn neus in de zon langer geparkeerd sta. Wanneer het nog warmer is, maar met mijn kont richting de zon staat krijg ik die melding niet.

misschien zet er iets uit, waardoor het mechanisme blokkeert?

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-07 10:10
Een uitnodiging gehad van chargecars om mee te doen aan pilote v2h met Vattenfall.

Is dit een goed idee om mee te doen?

Is dit wel goed voor het accu pakket?

Auto is privé bij inruil minder waard?

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:34
Boot schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:58:
Een uitnodiging gehad van chargecars om mee te doen aan pilote v2h met Vattenfall.

Is dit een goed idee om mee te doen?

Is dit wel goed voor het accu pakket?

Auto is privé bij inruil minder waard?
De V2G ipv V2H pilot neem ik aan?

Als het de V2G pilot is dan is het wel typisch want zowel ik als meerdere op dit forum hadden zich aangemeld maar kregen te horen dat het vol zit en we op de reservelijst staan, en nu sturen ze toch nieuwe uitnodigingen uit?

Ik heb al een eigen DC installatie dus vroeg Kia of ik niet een V2H test kon meedraaien (Sigenergy EVDC) maar daarbij gaven ze aan dat elaad dit had getest en constateerde dat Sigenergy een andere standaard hanteert. Terwijl het in België met dezelfde opstelling wel werkt.

Ik had namelijk een DC installatie geïnstalleerd zodat iig de OBC minder hoeft te doen en ik alleen de batterij belast. Daarnaast wil ik ook niet elke dag de accu leeg trekken maar puur voor stroomstoringen of als de prijs echt absurd hoog is gebruiken.

Ik ben benieuwd of de mensen die wel mee kunnen doen ook iets hebben moeten activeren in de charge app…. 🧐

[ Voor 17% gewijzigd door EB W op 27-06-2026 11:23 ]

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Boot
Dit is van de firma chargecars om mee te doen aan de pilot V2g. Met een intake formulier.

• ty5500
EB W schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:21:
[...]Ik had namelijk een DC installatie geïnstalleerd zodat iig de OBC minder hoeft te doen en ik alleen de batterij belast. Daarnaast wil ik ook niet elke dag de accu leeg trekken maar puur voor stroomstoringen of als de prijs echt absurd hoog is gebruiken.

Ik ben benieuwd of de mensen die wel mee kunnen doen ook iets hebben moeten activeren in de charge app…. 🧐
Op het duits kia ev9 forum had iemand een ota update van juni 2026 opgemerkt die v2x capaciteiten zou verbeteren.

https://www.kia.com/de/service/konnektivitaet/ota-updates/?OtaItem=OTA+Software+Update+for+Vehicle+Charging+Management+System+%28VCMS%29+%26+Integrated+Charging+Control+Unit+%28ICCU%29

Vertaalde Ota update beschrijving:

De software-update verbetert de VCMS- en ICCU-systemen om de Vehicle-to-Everything (V2X)-functionaliteit te ondersteunen en geoptimaliseerde laad- en losafspraken met compatibele laadstations* mogelijk te maken.

Op de Nederlandse site zie ik echter nog niets dergelijks.

• Nestorix
Zeker als het je privé auto is (dus geen lease en gegarandeerd na 4 of 5 jaar inleveren en klaar), dan zou ik never-nooit-niet mijn EV batterij gaan gebruiken voor V2G oplossingen. Hoe je het wendt of keert, je batterij degradeert er gewoon sneller door dan als je dit niet doet. Ik denk niet dat financiële winst van V2G het extra verlies aan waarde van je auto compenseert.

Hoewel dat natuurlijk wel meer geld kost, zou ik dan voor een goede thuisbatterij gaan. Bij een goede installatie heb je dan ook meteen echt noodstroom als de powergrid uitvalt. Dat heb je bij je EV9 met V2G volgens mij totaal niet. En je thuisbatterij kan je ook benutten als je EV9 niet thuis is, bijvoorbeeld overdag als het laden het goedkoopst is (bijv. vanwege zonnepanelen of vanwege een dynamisch stroomcontract).

Overigens heb ik afgelopen donderdag ook een mailtje gehad of ik mee wilde doen aan de test.

[ Voor 5% gewijzigd door Nestorix op 27-06-2026 13:50 ]

• EB W
Nestorix schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:49:
Zeker als het je privé auto is (dus geen lease en gegarandeerd na 4 of 5 jaar inleveren en klaar), dan zou ik never-nooit-niet mijn EV batterij gaan gebruiken voor V2G oplossingen. Hoe je het wendt of keert, je batterij degradeert er gewoon sneller door dan als je dit niet doet. Ik denk niet dat financiële winst van V2G het extra verlies aan waarde van je auto compenseert.

Hoewel dat natuurlijk wel meer geld kost, zou ik dan voor een goede thuisbatterij gaan. Bij een goede installatie heb je dan ook meteen echt noodstroom als de powergrid uitvalt. Dat heb je bij je EV9 met V2G volgens mij totaal niet. En je thuisbatterij kan je ook benutten als je EV9 niet thuis is, bijvoorbeeld overdag als het laden het goedkoopst is (bijv. vanwege zonnepanelen of vanwege een dynamisch stroomcontract).

Overigens heb ik afgelopen donderdag ook een mailtje gehad of ik mee wilde doen aan de test.
Dat is dus precies de opstelling die ik heb ☺️ een thuisbatterij van 16kWh met de mogelijkheid om toe te voegen vanuit de auto middels de DC lader die op de batterij omvormer zit als je langer off grid moet.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• EB W
ty5500 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Op het duits kia ev9 forum had iemand een ota update van juni 2026 opgemerkt die v2x capaciteiten zou verbeteren.

https://www.kia.com/de/service/konnektivitaet/ota-updates/?OtaItem=OTA+Software+Update+for+Vehicle+Charging+Management+System+%28VCMS%29+%26+Integrated+Charging+Control+Unit+%28ICCU%29

De software-update verbetert de VCMS- en ICCU-systemen om de Vehicle-to-Everything (V2X)-functionaliteit te ondersteunen en geoptimaliseerde laad- en losafspraken met compatibele laadstations* mogelijk te maken.

Interessant! Dank voor het delen! 😁

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 21:17
@Boot: ja, klopt — en het gaat niet rechtstreeks via Vattenfall of Kia, maar via ChargeCars als installatiepartner. Ik kreeg afgelopen donderdag dezelfde mail ("Uitnodiging intake – ChargeCars"): Kia meldt je bij hen aan voor de laadpaalinstallatie thuis, en je vult online een korte intake van je thuissituatie in.

Over de selectie: ik heb dat intakeformulier zelf ook ingevuld. Mijn inschatting is dat de toelating op aanmeldvolgorde gaat (first-come-first-served) — ik schreef me ~30 min na de mail van 1 juni in. Dat @Nestorix en ik allebei afgelopen donderdag de intake kregen, past in het beeld dat ze die nu in een batch uitsturen naar de geselecteerde deelnemers; eerst de wachtlijst, daarna deze groep.

Is het een goed idee om mee te doen?
Wat mij betreft wel. Je krijgt een gratis bidirectioneel laadpunt incl. installatie en je thuis geladen kWh vergoed tot €500 over de looptijd van 6 maanden. De adder zit 'm niet in de techniek maar in het verplichte Vattenfall-contract (zie mijn eerdere post): reken het verschil met je huidige — waarschijnlijk dynamische — leverancier even door vóór je tekent.

Is het goed voor het accupakket / restwaarde?
Voor een pilot van 6 maanden: verwaarloosbaar. Het laden/ontladen gebeurt smart-managed binnen een veilig SoC-venster (Vattenfall stuurt, teruglevering alleen tussen 16:00–21:00) en de auto is 's ochtends gewoon vol. Op de inruilwaarde heeft een half jaar V2G praktisch geen meetbaar effect. Voor permanent, dagelijks gebruik ligt dat genuanceerder — zie hieronder.

@Nestorix: je hebt op zich een goed punt, maar voor mijn situatie kom ik tot een andere afweging:
  • Degradatie: klopt dat V2G de accu sneller laat verouderen, en op een privé-auto is dat reëel. Maar dit is een gratis pilot van 6 maanden — ik kan met gratis hardware + €500 uitproberen of V2G/V2H in mijn huishouden überhaupt wat oplevert, zónder er zelf duizenden euro's in te steken. Zou ik het permanent en dagelijks gaan doen, dan zou ik jouw punt zwaarder laten wegen.
  • Noodstroom: klopt dat déze pilot (AC, netgekoppeld) geen noodstroom geeft — bij netuitval schakelt de omvormer uit (anti-eilandbedrijf). Ik heb zelf (nog) geen thuisbatterij, dus dat is voor mij sowieso geen deel van de afweging. Wie dat wél wil, zit beter bij een DC-opstelling met eilandbedrijf — zoals @EB W hierboven met zijn Sigenergy — of inderdaad een thuisbatterij.
  • Thuisbatterij vs. auto-accu: hier zit voor mij juist de kern. Met 17 panelen en het wegvallen van de saldering in 2027 wil ik mijn overschot gaan opslaan; de vraag is alleen waarín. Een thuisbatterij (jouw route) of de ~100 kWh (96 bruikbaar) van de EV9. De pilot is voor mij een gratis manier om die tweede route te testen vóór ik geld in een thuisbatterij steek. Voordeel auto: veel meer capaciteit; nadeel: hij staat niet altijd thuis. Het kan wat mij betreft ook prima naast elkaar.
@ty5500: goeie vondst, en het past in het bredere beeld dat zowel de auto- als de laderkant nog moet "rijpen" voor V2G — maar dat het er wél degelijk aankomt. Autokant: Kia rolt V2X via OTA uit — in de VS is er al een "Software Update for V2X Enhancement" geweest die o.a. de VCMS bijwerkt en de EV9 V2X-ready maakt; je hebt er een compatibele bidi-lader bij nodig en de functie wordt (zo werkt het bij Kia's V2X elders) via de Kia Connect Store vrijgeschakeld. Dat beantwoordt meteen mijn eigen vraag van eerder. Laderkant: zoals ik eerder al schreef is mijn Zaptec Go 2 qua hardware al "V2G-ready" (bidirectionele MID-meter, voorbereid op ISO 15118-20), maar kan hij het in de praktijk nog niet zolang de standaard + software niet definitief zijn — daarom levert de pilot een eigen bidi-lader die het nú al doet. En dat V2G niet in de la blijft liggen is intussen ook wettelijk verankerd: onder AFIR moeten nieuwe publieke AC-laadpunten sinds 8 januari 2026 ISO 15118-2 ondersteunen, en vanaf 1 januari 2027 geldt ISO 15118-20 (mét bidirectioneel/V2G) voor nieuwe publieke én private laadpunten. Heb jij toevallig het versienummer/de datum uit dat Duitse OTA-bericht? Dan leg ik m'n eigen VCMS-versie ernaast.

• ty5500
Voor degene die ook sukkelen met de kia app (android). Het lukte mij dikwijls niet om vlot de auto te ontgrendelen, klimaatregeling aan te zetten enzovoort met de icoontjes onder de auto in de app (zie hier onder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olF5y7wf6jkCfB1TQdiCye-VJGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G0TLtlFqYtD3dL1LiS61T4ka.png?f=fotoalbum_large Oftewel duwde ik te kort, ofwel leek het niet onmiddelijk iets te doen en moest ik opnieuw proberen.

Als je in dat scherm onderaan echter op voertuigstatus klikt, dat heb je ook al deze opties (ontgrendelen, klimaat,...). Klik je daar op een commando, dan gebeurt het instant zonder ingedrukt te moeten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjBtZyfn7J5tWsKcgYU8e5MdgsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yTkJSMPcwIUGIHMA0ofdEgBF.png?f=fotoalbum_large

• EB W
ty5500 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:55:
Voor degene die ook sukkelen met de kia app (android). Het lukte mij dikwijls niet om vlot de auto te ontgrendelen, klimaatregeling aan te zetten enzovoort met de icoontjes onder de auto in de app (zie hier onder).
Ik weet niet of het bij Android ook kan maar bij IPhone kan je de widget gebruiken waarbij je ook maar 1 keer op het icoontje hoeft te tikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F83u4jyv7pazVLSpsjKKuahwhOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8uTFDmdEmVsqpW4nBNekL03.jpg?f=fotoalbum_large

• ty5500
EB W schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Ik weet niet of het bij Android ook kan maar bij IPhone kan je de widget gebruiken waarbij je ook maar 1 keer op het icoontje hoeft te tikken:
[Afbeelding]
Thanks, heb de widget eens geprobeerd en die lijkt inderdaad ook onmiddelijk te werken

• Koptelefoontje
ty5500 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Die kreeg ik net binnen! Maar het zal vast nog niets doen.

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-07 17:58
Hoi allemaal

Ik moet KIA Connect deactiveren en mijn profiel uit de auto verwijderen, maar als ik dat probeer, krijg ik de melding dat ik mijn abonnementen in de KIA Store moet stopzetten. Hoe doe ik dat in vredesnaam? Alle logische stappen die ik heb gevolgd, werken niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• A lex
Ik moet KIA Connect deactiveren en mijn profiel uit de auto verwijderen, maar als ik dat probeer, krijg ik de melding dat ik mijn abonnementen in de KIA Store moet stopzetten. Hoe doe ik dat in vredesnaam? Alle logische stappen die ik heb gevolgd, werken niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 13:35

jrn

EV9 met 14.000km op de teller: op weg naar het werk deze ochtend na 25km plots Turtle Mode ("beperkt vermogen"). Kon amper accelereren boven de 40km/u.
Op het werk proberen AC laden, lukt niet. Spring altijd af na enkele seconden met de melding van de app "Kan niet starten met laden. EV-ready-modus is actief". Hij staat uiteraard niet aan...

Op de terugweg lukte het eerst wel goed. Eens aan de DC charger gehangen tussenin, dat lukte wel vlot (75kWh) maar dan opnieuw na 25km die Turtle Mode.

Volgens Google/Gemini een schoolvoorbeeld van een kapotte ICCU.

Hopelijk snel op te lossen want vrijdag vertrekken we met de wagen op reis. En vraag me ook af of ze me naar de dealership gaan laten rijden (70km).

Ik vraag me af of het aan het warme weer heeft gelegen.

[ Voor 3% gewijzigd door jrn op 29-06-2026 20:21 ]

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-07 23:24
Koptelefoontje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Die kreeg ik net binnen! Maar het zal vast nog niets doen.
Vanmorgen heb ik die ook binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv6LEHsrppnOiYFEkHJn9mSBNO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSAGIxnseteaRLkjUmOpX26f.jpg?f=fotoalbum_large

• EB W
braxx1980 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Vanmorgen heb ik die ook binnen gekregen.

[Afbeelding]
Ook net de update geïnstalleerd, helaas zonder succes voor de Sigenergy lader…😔

Wie weet is dit de voorbereiding op een subscription optie binnenkort 🧐

• Koptelefoontje
jrn schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:18:
EV9 met 14.000km op de teller: op weg naar het werk deze ochtend na 25km plots Turtle Mode ("beperkt vermogen"). Kon amper accelereren boven de 40km/u.
Op het werk proberen AC laden, lukt niet. Spring altijd af na enkele seconden met de melding van de app "Kan niet starten met laden. EV-ready-modus is actief". Hij staat uiteraard niet aan...

Op de terugweg lukte het eerst wel goed. Eens aan de DC charger gehangen tussenin, dat lukte wel vlot (75kWh) maar dan opnieuw na 25km die Turtle Mode.

Volgens Google/Gemini een schoolvoorbeeld van een kapotte ICCU.

Hopelijk snel op te lossen want vrijdag vertrekken we met de wagen op reis. En vraag me ook af of ze me naar de dealership gaan laten rijden (70km).

;( Niet echt wat je wilt zien vlak voor de autovakantie.
Ben benieuwd wat de dealer zegt.

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-07 15:51
jrn schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:18:

Hopelijk snel verholp inderdaad - dat boezemt mij wel wat angst in om te vertrekken op vakantie binnenkort met 3 kinderen en een hond en meer dan 1.000km voor de boeg. Welk model en bouwjaar is jouw wagen?

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07 22:06
Update is nu ook beschikbaar als download om manueel door te voeren.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 11:00

OMX2000

By any means necessary...

Ik gebruik Tidal via Carplay. Maar misschien complete onzin. Maat het geluid leek beter te klinken, voor in het laag.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Stephanos
Ik heb net ook de VCMS en ICCU update via OTA binnen gekregen. En ik download nu de navigatie update via mijn laptop. Lang verhaal kort: Noodzakelijke updates gaan nog steeds via OTA en niet noodzakelijke (zoals navigatie) moet je voor betalen als je via OTA binnen wil halen (ten minste ik moet ervoor betalen, wellicht dat sommige bouwjaren en uitvoeringen die nog steeds gratis hebben)

• A lex
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

Korte samenvatting van de problemen:

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Vervangende bestuurdersspiegel

- Vervangende middenconsole

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

- Defecte binnenspiegelcamera - nooit opgelost

- Defecte luchtinlaten in de grille - nooit opgelost.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen hier in de afgelopen twee jaar.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.

• EB W
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.
Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|

• A lex
EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik ook.

GDB-31-B

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-07 13:58
Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?

• ML7
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16-07 21:16

ML7

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door ML7 op 04-07-2026 14:32 ]

• ML7

ML7

EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

De eerste keer zijn de banden met een Road Force-balancering gebalanceerd.

De tweede keer zijn de voor- en achterbanden omgewisseld.

De laatste keer is er een compleet nieuwe set banden gemonteerd.

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…

• Boot
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 11:00

OMX2000

By any means necessary...

Boot schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:10:
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld
Bijzonder... vooral ook omdat de Renault 5-jes als ingezet worden. Dus is het gekissebis tussen Kia en Vattenfall?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• EB W
ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…
Na een hoop telefoontjes en mailtjes met Kumho en Kia is het me uiteindelijk gelukt om nieuwe Kumho banden te krijgen. Maar toen ik de nieuwe kreeg reed ik op winterbanden dus kon ze nog niet direct eronder laten zetten, het viel me trouwens op dat de nieuwe banden geen schuim meer aan de binnenkant hadden (was exact hetzelfde type).

De winterbanden waren overigens trillingsvrij (Michelin Pilot Alpin 5) dus ik had goede hoop. Maar na de wissel met de nieuwe Kumho banden begon de ellende opnieuw.

Ik merk wel dat de druk verlagen iets helpt, maar op vakantie naar Frankrijk met een volgeladen auto gingen alle bekers in de middenconsole toch weer flink trillen boven de 120 🫣.

Ik had het helemaal gehad en had daarna de zomer versie van Michelin besteld, echter zijn die tot op heden niet leverbaar… dus ik hou de Euromaster site in de gaten en zodra ze er weer zijn stap ik over.

De winterbanden zullen iets zachter rubber hebben dus misschien was dat de rede, maar heb nog steeds hoop dat het gewoon door de slechte Kumho banden komt.

Ik laat nu alle wissels doen bij Euromaster, maar toen ik bij Kia voor een beurt was kaartte ik het trillen weer aan, en toen zeiden zat het dan misschien wel een idee is om all seasons te nemen in de zomer ivm een zachtere compound….vond het nog niet eens zo’n slecht idee, maar betwijfel hoe snel die dingen dan slijten….

• blinded
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..

• A lex
Boudewijm schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?
Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,

• ML7

ML7

blinded schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:41:
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..
Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 23:12

Bever!

3

ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM

• blinded
ML7 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?
Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..

• Boudewijm
blinded schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 03:42:
[...]

Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..
Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.

• Boudewijm
A lex schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,
Wat ga je nu rijden?

• blinded
Boudewijm schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.
heb ook scorpion pirelli's winter. Kan geen betere auto bedenken met zoveel plaats/specs/prijs tbh

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 12:42
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:

Wauw wat een heftig verhaal, het lijkt ook wel dat je alle pech van de wereld had met jou ev9, zelf tevreden, maar snap ook dat zo’n contract als een ketting kan voelen, zeker als je zo genegeerd wordt. Hoop dat je een goede vergoeding hebt gekregen.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.

[ Voor 8% gewijzigd door Bodysnatched op 08-07-2026 08:13 ]

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 21:43
Bever! schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM
@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:54
11/2023 wagen gekocht, nu 110.000 km
winter: Continental Wintercontact (1e set)
zomer: Continental Premiumcontact (nog 1e set vooraan, bijna 'op' / 3e set achteraan sinds april)

ik ervaarde trillingen bij originele zomerbanden, maar na 5k was dat weg. Ik heb het zelfde type zomerbanden gelegd als origineel en die geven ook geen noemenswaardige trillingen.

• EB W
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.
Ik heb verder geen vervolg meer gehoord, maar had al besloten om niet mee te doen gezien het feit dat ik al een batterij met DC bidirectionele lader heb. Ik had wel gehoopt dat ik door dit contact wat dichter bij het team kan komen om V2H voor DC laden te activeren, maar vooralsnog zonder succes.

Na 2 minuten een paar watt te hebben gebruikt wordt de ontlaad sessie afgekapt. Ik ben dus vooral benieuwd of bij diegene die met de AC V2G mee gaan doen er iets in de auto wordt geactiveerd (via Kia Connect?).

• Bever!

Bever!

3

Dutchmaik schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:14:
[...]

@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?
Ja meerdere sets winter en zomerbanden maar dat verhielp het euvel niet, het is geleidelijk verminderd.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-07 17:01
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-07 18:34

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Trillen was, is en blijft (?) Bij volledig random snelheden afhankelijk van belading, bandenspanning, buitentemperatuur en wegsoort.

Achterbanden gaan (all weather) ongeveer 35K mee. Voorbanden minder dan het dubbele.

Wonderlijk voertuig, zo’n EV9.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
RBaan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,
Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.

• Nestorix
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.
Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?

• AgeOfPanic
Ik heb ook de mail gehad met de contracten, maar denk eerlijk gezegd dat ik er van af zie. Ik heb door mijn ervaringen met Vattenfall van de afgelopen tijd weinig vertrouwen in hun als partij voor een dergelijk project. Bovendien zie ik weinig voordeel voor mezelf, terwijl ik Vattenfall wel help om in de toekomst winst te maken op deze techniek.

Waarschijnlijk kiezen wij voor een thuisbatterij, zodat ik de Kia maximaal kan gebruiken als doel voor de productie van mijn zonnepanelen.

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-07 18:34

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Nestorix schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?
Nee, maar de hoop was er wel.

• gertb21
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 08:34
Bij welke garage was dat?

• Boot
Nu ook de contracten gekregen.

Ik denk dat er te weinig mensen meedoen aan de v2g

• Stephanos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZH6DRVIQSOjDi-I1Gnq1FEQNkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utLUej9ZnygAZd54RY9526sv.jpg?f=fotoalbum_large Weet iemand wat de bliksem teken, bij de hoe vol de accu is, betekent. Ik heb het soms wel en soms niet zichtbaar.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07 15:26
Ik dacht: aan het laden 😭

• Gunirus
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07 15:26
Gunirus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:19:
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.
Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden

• Gunirus
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden
In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
Gunirus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:43:
[...]

In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.
Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.

• Bever!

Bever!

3

Zo krijg je maanden geen updates en dan drie weken achter elkaar een..

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Oppassen met de laatste update (26.7.1), ik lees hier dat bij een aantal bestuurders ineens de cameras niet meer werken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faSoQTrD_Pqmrsds0FTB5vSiZrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zdlApuK6X66akgXPFzvgTd8.jpg?f=fotoalbum_large

• Stephanos
DaWayne schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.
dat had ik ook, en was meerdere keren gereset tijdens een rit van 200km. Wellicht dat het dus toch een bug is.

• Stephanos
Ik heb deze week iets nieuws ontdekt met ACC, als je in de file ingehaald wordt door een motor en je bent redelijk ver van je voorganger, je ACC volgt de motor en als die verdwenen is accelereert de auto alsof geen auto voor je staat waardoor ik zelf moet remmen.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vandaag had ik plots terug hevige trillingen rond de 110km/h.

Het was echter al een maandje of 2 leefbaar.

Iemand hier Nick van de multimeter al gebruikt? Hij zou het al een paar keer hebben kunnen traceren, zegt hij.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste