Hmmm ik heb dezelfde view maar zie geen min/max aanduiding.. optioneel?
Komt overigens overeen met wat ik aan bereik zie
Hmmm ik heb dezelfde view maar zie geen min/max aanduiding.. optioneel?
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
In de Eco drive mode staat hier een hoger getal dan in normal. 553km is heel hoog, zeker voor een GT. Welke drive mode is actief op deze foto?
Het hangt mijn inziens heel hard af ook van hoe warm het is en hoeveel snelweg je doet want dan is het verbruik het hoogste. Hier zijn de laatste tijd wat minder snelwegkilometers gedaan en dan staat er gewoon 381 km op 73% soc (=522 bij 100%). Eveneens een gt-lineGunirus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:00:
Ik heb de mijne nog nooit met meer dan 500 gezien. Gt-Line.
Ik had een nieuwsbulletin gezien van Kia op hun officiele site en dacht daarin te hebben gelezen dat je het via je dealer moest aanvragen. Nu vind ik echter onder geen enkel beding het bericht dus vraag mij af of ze het al niet eraf hebben gehaald.Pierke S. schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:25:
Iemand enig idee waar ik me aanmeld voor de kia/Hyundai Vattenfall pilot? De klantenservice weet van niks lijkt het...
[ Voor 23% gewijzigd door ty5500 op 29-05-2026 19:48 ]
Op vr 29 mei 2026, 14:11 schreef Kia Charge customer service <klantenservice@kia-charge.nl>:ty5500 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Ik had een nieuwsbulletin gezien van Kia op hun officiele site en dacht daarin te hebben gelezen dat je het via je dealer moest aanvragen. Nu vind ik echter onder geen enkel beding het bericht dus vraag mij af of ze het al niet eraf hebben gehaald.
Update: Vattenfall-klanten met een Kia EV9 of Hyundai IONIQ 9 die interesse hebben in de pilot, kunnen contact opnemen met Kia en Hyundai.
https://group.vattenfall....buffer-voor-het-stroomnet
Exact hetzelfde hier...ik laad altijd tot 80% en eigenlijk alleen thuis, dan lijkt er niks aan de hand. Alleen op lange vakantieritten staat de instelling tot 100% en bij snelladers springt die ook ineens naar 100% wanneer het niveau ergens boven de 80% is.Stephanos schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Ik herken het probleem met springen naar 100% wel (EV9 uit 2025). Alleen niet zo groot als beschreven in het krantenartikel. Bij mij doet het zich voor als ik het tot 100% wil laden en rond de 85/90 procent geeft het aan dat er ong 10-15min nog geladen moet worden. Maar daarna al na paar minuten geeft het aan dat de batterij 100% geladen is. Ik merk ook, zeker met de warme dagen van afgelopen week, dat de range van 500+ km bijna nooit gehaald wordt, terwijl mijn KIA EV9 uit 2023 wel regelmatig 500+ km range aangaf, soms zelfs 560+
Je zou er bijna voor switchen ;)ty5500 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:03:
[...]
Het hangt mijn inziens heel hard af ook van hoe warm het is en hoeveel snelweg je doet want dan is het verbruik het hoogste. Hier zijn de laatste tijd wat minder snelwegkilometers gedaan en dan staat er gewoon 381 km op 73% soc (=522 bij 100%). Eveneens een gt-line
[Afbeelding]
Batterij van zowel de gt-line als de gt is hetzelfde en het officiele verbruik lijkt ook heel gelijklopend te zijn
https://ev-database.org/side-by-side?i=1993,3196&h=218a35bb55afa277f75f3640a9a530e1236d0566a8f02387f6403769185ad8f8
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Interessante vraag. Die certificering, protocollen (zoals ISO 15118-20) en wetgeving zijn inderdaad een taai en bureaucratisch proces, maar volgens mij is de echte olifant in de kamer veel praktischer van aard: lokale netcongestieOMX2000 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Je zou er bijna voor switchen ;)
Ik vind het wel interessant hoe dit werkt. Want ik begreep dat de beschikbaarheid van bidirectionele laadpalen vooral afhing van wetgeving en/of certificering door de netbeheerder. Wordt die proef dan gedaan in samenwerking met netbeheerders?
Ik ben op het moment in de markt voor een nieuwe laadpaal, welke zou voldoen voor bi directioneel laden met een ev9?ruutbrandsma schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:09:
[...]
Op vr 29 mei 2026, 14:11 schreef Kia Charge customer service <klantenservice@kia-charge.nl>:
Beste Ruut,
Allereerst bedankt voor de interesse in de participatie binnen deze pilot. Leuk om te horen dat dit project met zoveel enthousiasme ontvangen wordt.
Jezelf inschrijven voor deze pilot is nog niet mogelijk. De inschrijfperiode zal namelijk gaan lopen van 1 Juni t/m 12 Juni.
Het inschrijfproces zal als volgt verlopen:
1. KIA zal een mail versturen naar de groep van vastgestelde EV9 rijders.
2. In deze mail zit een persoonlijke uitnodigingslink
- Deze aanmeldlink is persoonsgebonden en kan dus niet uitgewisseld worden.
3. Via deze link kan je jouw interesse in deze pilot laten blijken.
Binnen een week na de aanmelding, zal een installateur contact met je opnemen om de geschiktheid van jouw EV9, meterkast en woning te beoordelen. Eventuele vervolgstappen zullen hierna gaan volgen.
Hierbij zal ik ook nog alle vereisten gaan benoemen. Zodat het duidelijk is wie er allemaal mee kan gaan doen aan deze pilot. Het volgende wordt namelijk verwacht van de pilot deelnemer:
- Beschikt over een Kia EV9 in particulier bezit
- Heeft eigen oprit met geschikte installatie mogelijkheid van een bidirectioneel laadpunt (o.a. 3-fase aansluiting, slimme meter en geen thuisbatterij)
- Bereidheid om deel te nemen aan een pilot en ervaringen te delen
- Een overstap naar Vattenfall energie met een pilot energiecontract
- Bereidheid om 20 dagen per maand, minimaal 12 uur per dag gekoppeld te zijn aan het laadpunt.
Als alle vermelde punten geen probleem zijn voor u, dan vraag ik u graag om uw e-mail in de gaten te houden. Zodat u de uitnodiging voor deze pilot niet mist. Deze mail zal u snel bereiken, aangezien de aanmelding per 1 Juni geopend zal worden.
Wel belangrijk om te onthouden: Dit betreft een pilot en functionaliteiten, voorwaarden en resultaten zijn niet gegarandeerd en kunnen wijzigen bij een commerciële launch.
Mocht u geen mail ontvangen hebben, dan betekent dit helaas dat uw opstelling op dit moment niet binnen de vereisten valt. Als deze pilot succesvol afgerond is, streven wij ernaar om deze functionaliteiten voor meer KIA berijders beschikbaar te maken.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Nogmaals bedankt voor de interesse en veel geluk met de selectie voor deze pilot.
Met vriendelijke groet,
--------------- Original Message ---------------
From: Ruut Brandsma [ruuttt@gmail.com]
Sent: 5/28/2026, 9:17 PM
To: klantenservice@kia-charge.nl
Subject: Aanmelding voor deelname V2G-pilot Kia EV9 & Vattenfall
Beste klantenservice van Kia Nederland,
Graag meld ik mij aan als geïnteresseerde voor de onlangs aangekondigde Vehicle-to-Grid (V2G) pilot in samenwerking met Vattenfall. Ik ben in het bezit van een Kia EV9 en zie het helemaal zitten om de auto als actieve thuisbatterij in te zetten binnen dit project.
Ik beschik thuis over de benodigde technische randvoorwaarden, zoals een 3-fase-aansluiting, eigen oprit en een slimme meter. Momenteel heb ik een dynamisch energiecontract bij een andere partij en ben ik nog geen klant bij Vattenfall, maar ik ben zeker bereid om hiervoor over te stappen als dat deelname aan de pilot mogelijk maakt.
Ik hoor graag of er nog plekken beschikbaar zijn binnen de selectie van veertig EV9-rijders en wat de benodigde vervolgstappen zijn om mijn inschrijving definitief te maken.
Met vriendelijke groet,
Ruut Brandsma
De Meern
[ Voor 10% gewijzigd door DarkShadow op 31-05-2026 08:38 ]
Dat verklaart dan inderdaad 553km range.Boot schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:43:
Drive mode eco
Stap 1 roept bij mij vragen op...Een mail aan de groep vastgestelde EV9 rijders, dan kun je je interesse kenbaar maken. En wie zitten er dan in deze groep? Of hoe kom ik in deze groep terecht?ruutbrandsma schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:09:
[...]
Op vr 29 mei 2026, 14:11 schreef Kia Charge customer service <klantenservice@kia-charge.nl>:
Beste Ruut,
Allereerst bedankt voor de interesse in de participatie binnen deze pilot. Leuk om te horen dat dit project met zoveel enthousiasme ontvangen wordt.
Jezelf inschrijven voor deze pilot is nog niet mogelijk. De inschrijfperiode zal namelijk gaan lopen van 1 Juni t/m 12 Juni.
3. Via deze link kan je jouw interesse in deze pilot laten blijken
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Same.Gunirus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:00:
Ik heb de mijne nog nooit met meer dan 500 gezien. Gt-Line.
Hoe dan?? 😢😭DaWayne schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:28:
Vandaag bijb100% accu de grootste range tot nog toe in het scherm.[Afbeelding] RWD-uitvoering launch edition.
nou, ik kom niet boven de 600, maar krijg vandaag ook 560 km bereik te zien met een gt line awd. En ik rij eigenlijk nooit in eco mode
[ Voor 4% gewijzigd door tvdoc op 31-05-2026 21:30 ]
Met vouwwagen aanhekoppeld en circa 20 graden Celsius zie ik 300km op de voorspeller.Ro-Maniak2 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:18:
[...]
Same.
En ook het min / max niet. Dat zag laatst voor het eerst bij een leen EV3 van de dealer… dacht bij mezelf “tjah dat is een ander/nieuwer platform…”.
Maar waarom heb jij dit dan wel? En wie ziet er ooit 500km? Ik zie op 100% nou, misschien 360??
Dit zie ik niet, ik heb alleen de gewone range
Lol ik zit met eco modus en driver only airco op 445km 100%. Wat gaat hier verkeerd?tvdoc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:29:
[Afbeelding] nou, ik kom niet boven de 600, maar krijg vandaag ook 560 km bereik te zien met een gt line awd. En ik rij eigenlijk nooit in eco mode
Ik kom nooit, maar dan ook nooit hierbij in de buurt.DaWayne schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:38:
[...]
Met vouwwagen aanhekoppeld en circa 20 graden Celsius zie ik 300km op de voorspeller.
In de winter minimaal 360km (bij -5 graden in de alpen).
Nu bij 78% (na 120 km vandaag, grotendeels snelweg) staat er 443km. Totaal lijkt bij ideale condities nog steeds op 520-560km uit te komen. (550km gehaald afgelopen zomer).
Zit je niet in de buurt, en niet de kleine accu, dan zou ik er werk van maken.
Nou, het ligt ook wel aan de temperatuur van de laatste dagen, meestal geeft ie 450-500 km bereik aan als de temperatuur hoger dan een graad op 15 is. In de winter is het een ander verhaal..Boudewijm schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:40:
[...]
Hoe hard of zacht rijden jullie ? Ik haal nooit meer dan 450km, ook in ideale condities in eco.
tvdoc schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:49:
[...]
Nou, het ligt ook wel aan de temperatuur van de laatste dagen, meestal geeft ie 450-500 km bereik aan als de temperatuur hoger dan een graad op 15 is. In de winter is het een ander verhaal..
Maar ik rij meestal overdag en houdt me redelijk aan de snelheid, dus max 100-110 overdag, savonds 120-130.
Hier overzicht wat mijn app aangeeft:
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 01-06-2026 08:17 ]
Bluebird ken ik persoonlijk niet. Ik denk dat je best wel naar bepaalde dc laadpalen kan zien als je bi directioneel laden wil of is heel goed kan doorvragen naar wat ze bedoelen met v2g ready (ik vermoed gewoon dat het technisch zou kunnen volgens hun).DarkShadow schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:28:
[...]
Ik ben op het moment in de markt voor een nieuwe laadpaal, welke zou voldoen voor bi directioneel laden met een ev9?
heeft iemand ervaring met een bluesky lader, vriendelijke prijs, Ere vanaf juli en bi directioneel laden: https://www.bluebirdpower.com/products/bluesky-socket-thuislader?variant=53390089683276&country=NL¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gad_campaignid=23426634189&gbraid=0AAAABAamsuLfPI1SClOnrmNXkW8Kn7YKT&gclid=Cj0KCQjwlerQBhDMARIsAB16H-WUe7o8pTbEEC9omc_d-RhcPSINTGsoz2Xhlk8vN0V425VRLoqycX0aAu5XEALw_wcB
Verslijt je auto batterij niet aan die fratsen.. Indien je hem ooit wil verkopen en hij heeft als thuisbatterij dienst gedaan zal niemand die nog willen, Indien je hem zelf oud wil zien worden is het ook niet logisch want het is toch het enige dat echt kapot kan aan zo een auto? je kan beter een mooie thuisbatterij kopen die altijd thuis is en ingeplugd is...DarkShadow schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:28:
[...]
Ik ben op het moment in de markt voor een nieuwe laadpaal, welke zou voldoen voor bi directioneel laden met een ev9?
heeft iemand ervaring met een bluesky lader, vriendelijke prijs, Ere vanaf juli en bi directioneel laden: https://www.bluebirdpower.com/products/bluesky-socket-thuislader?variant=53390089683276&country=NL¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gad_campaignid=23426634189&gbraid=0AAAABAamsuLfPI1SClOnrmNXkW8Kn7YKT&gclid=Cj0KCQjwlerQBhDMARIsAB16H-WUe7o8pTbEEC9omc_d-RhcPSINTGsoz2Xhlk8vN0V425VRLoqycX0aAu5XEALw_wcB
Uiteindelijk bepaalt de SOH toch hoe goed de batterij nog is?blinded schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Verslijt je auto batterij niet aan die fratsen.. Indien je hem ooit wil verkopen en hij heeft als thuisbatterij dienst gedaan zal niemand die nog willen, Indien je hem zelf oud wil zien worden is het ook niet logisch want het is toch het enige dat echt kapot kan aan zo een auto? je kan beter een mooie thuisbatterij kopen die altijd thuis is en ingeplugd is...
Je kan export uitlezen dus..Koptelefoontje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:55:
[...]
Uiteindelijk bepaalt de SOH toch hoe goed de batterij nog is?
Ik heb net de mail ontvangen dat ik mag mee doen. Ik voldoe aan alle voorwaarden maar ik weet nog steeds niet wat mijn incentive is om mee te doen behalve 6 maanden gratis laden. Weet iemand dit?ty5500 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Ik had een nieuwsbulletin gezien van Kia op hun officiele site en dacht daarin te hebben gelezen dat je het via je dealer moest aanvragen. Nu vind ik echter onder geen enkel beding het bericht dus vraag mij af of ze het al niet eraf hebben gehaald.
Update: Vattenfall-klanten met een Kia EV9 of Hyundai IONIQ 9 die interesse hebben in de pilot, kunnen contact opnemen met Kia en Hyundai.
https://group.vattenfall....buffer-voor-het-stroomnet
Maar als ik een auto koop, dan maakt het mij niet zoveel uit als deze gebruikt is voor v2g wanneer de soh goed is.
Tja, ik lease hem. (operational), dus het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen. Ik kan mij overigens voorstellen dat een leasemaatschappij hier niet blij van gaat worden. Eens kleine lettertjes opzoeken.blinded schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Verslijt je auto batterij niet aan die fratsen.. Indien je hem ooit wil verkopen en hij heeft als thuisbatterij dienst gedaan zal niemand die nog willen, Indien je hem zelf oud wil zien worden is het ook niet logisch want het is toch het enige dat echt kapot kan aan zo een auto? je kan beter een mooie thuisbatterij kopen die altijd thuis is en ingeplugd is...
Ja, ik heb wel interesse, vooral omdat ik nu net een laadpaal moet gaan vervangen. Als ik het kan combineren met ere zou het helemaal mooi zijn. Maar geen mail gehad.Koptelefoontje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Maar als ik een auto koop, dan maakt het mij niet zoveel uit als deze gebruikt is voor v2g wanneer de soh goed is.
Anyway ik kreeg net de uitnodiging van Kia in de mail.ik doe hier niet aan mee, klinkt als een hoop gedoe voor 6 maanden gratis laden. Ik neem even aan dat iedereen de mail gekregen heeft? Iemand wel interesse en waarom?
- Gratis installatie en tijdelijk gebruik van V2G laadpunt
- Tot 6 maanden gratis laden, voorwaarden van toepassing
- Inzicht in je laadsessies
- Na afloop wordt alles netjes verwijderd en je installatie hersteld
Een beetje uit nieuwsgierigheid, maar waarom moet een laadpaal worden vervangen? Onze laadpaal staat hier nu ongeveer een 2-tal jaar en ik heb niet de indruk dat daar echt veel "slijt" op komt, of vergis ik me?DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:30:
[...]
Ja, ik heb wel interesse, vooral omdat ik nu net een laadpaal moet gaan vervangen. Als ik het kan combineren met ere zou het helemaal mooi zijn. Maar geen mail gehad.
Ik heb zojuist de uitnodigingsmail van kia en me aangemeld:ruutbrandsma schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:09:
[...]
Beste Ruut,
3. Via deze link kan je jouw interesse in deze pilot laten blijken.
Binnen een week na de aanmelding, zal een installateur contact met je opnemen om de geschiktheid van jouw EV9, meterkast en woning te beoordelen. Eventuele vervolgstappen zullen hierna gaan volgen.
Hierbij zal ik ook nog alle vereisten gaan benoemen. Zodat het duidelijk is wie er allemaal mee kan gaan doen aan deze pilot. Het volgende wordt namelijk verwacht van de pilot deelnemer:
- Beschikt over een Kia EV9 in particulier bezit
- Heeft eigen oprit met geschikte installatie mogelijkheid van een bidirectioneel laadpunt (o.a. 3-fase aansluiting, slimme meter en geen thuisbatterij)
- Bereidheid om deel te nemen aan een pilot en ervaringen te delen
- Een overstap naar Vattenfall energie met een pilot energiecontract
- Bereidheid om 20 dagen per maand, minimaal 12 uur per dag gekoppeld te zijn aan het laadpunt.
Als alle vermelde punten geen probleem zijn voor u, dan vraag ik u graag om uw e-mail in de gaten te houden. Zodat u de uitnodiging voor deze pilot niet mist. Deze mail zal u snel bereiken, aangezien de aanmelding per 1 Juni geopend zal worden.
Wel belangrijk om te onthouden: Dit betreft een pilot en functionaliteiten, voorwaarden en resultaten zijn niet gegarandeerd en kunnen wijzigen bij een commerciële launch.
Mocht u geen mail ontvangen hebben, dan betekent dit helaas dat uw opstelling op dit moment niet binnen de vereisten valt. Als deze pilot succesvol afgerond is, streven wij ernaar om deze functionaliteiten voor meer KIA berijders beschikbaar te maken.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Nogmaals bedankt voor de interesse en veel geluk met de selectie voor deze pilot.
Met vriendelijke groet,
--------------- Original Message ---------------
From: Ruut Brandsma [ruuttt@gmail.com]
Sent: 5/28/2026, 9:17 PM
To: klantenservice@kia-charge.nl
Subject: Aanmelding voor deelname V2G-pilot Kia EV9 & Vattenfall
Beste klantenservice van Kia Nederland,
Graag meld ik mij aan als geïnteresseerde voor de onlangs aangekondigde Vehicle-to-Grid (V2G) pilot in samenwerking met Vattenfall. Ik ben in het bezit van een Kia EV9 en zie het helemaal zitten om de auto als actieve thuisbatterij in te zetten binnen dit project.
Ik beschik thuis over de benodigde technische randvoorwaarden, zoals een 3-fase-aansluiting, eigen oprit en een slimme meter. Momenteel heb ik een dynamisch energiecontract bij een andere partij en ben ik nog geen klant bij Vattenfall, maar ik ben zeker bereid om hiervoor over te stappen als dat deelname aan de pilot mogelijk maakt.
Ik hoor graag of er nog plekken beschikbaar zijn binnen de selectie van veertig EV9-rijders en wat de benodigde vervolgstappen zijn om mijn inschrijving definitief te maken.
Met vriendelijke groet,
Ruut Brandsma
De Meern
Het is een wallbox pulsar plus en die heeft geen mid meter, dus mis ik alle inkomsten van Ere certificaten. En aangezien ik nogal wat laad is dat best veel (ik had uitgerekend dat ik dit jaar al 450 euro had kunnen krijgen voor laden).Stijn_Gallet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:33:
[...]
Een beetje uit nieuwsgierigheid, maar waarom moet een laadpaal worden vervangen? Onze laadpaal staat hier nu ongeveer een 2-tal jaar en ik heb niet de indruk dat daar echt veel "slijt" op komt, of vergis ik me?
Zou je die mail naar mij willen doorsturen, dan kan ik zelf eens kijken waarom ik die niet heb gekregen. Ik stuur je een pbruutbrandsma schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Ik heb zojuist de uitnodigingsmail van kia en me aangemeld:
[Afbeelding]
Ik zie dat je hem leased. In het persbericht hadden ze het specifiek over particuliere klanten. Dus waarschijnlijk heb je daarom geen mail gehad?DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Zou je die mail naar mij willen doorsturen, dan kan ik zelf eens kijken waarom ik die niet heb gekregen. Ik stuur je een pb
Voor mij is de belofte van tot 6 maanden gratis laden eigenlijk maar bijzaak. Ik heb me zojuist wél aangemeld en dit zijn voor mij de belangrijkste drijfveren:Koptelefoontje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:07:
[...]
ik doe hier niet aan mee, klinkt als een hoop gedoe voor 6 maanden gratis laden. Ik neem even aan dat iedereen de mail gekregen heeft? Iemand wel interesse en waarom?
SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up
Ha, ik ben dan wel weer nieuwsgierig naar de kosten van die Sigenergy batterij. Daarmee schijnt dat V2X toch wel te gaan werken?EB W schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:14:
Ik heb net ook de mail gehad om als particulier mee te doen met de V2G Pilot.
Ik helemaal blij natuurlijk (na een half jaar Kia Charge gestalked te hebben)) echter blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je geen thuisbatterij hebt... zucht
Vorig jaar heb ik namelijk een Sigenergy batterij met DC bidirectionele lader geinstalleerd, met als rede om de Kia EV9 te gebruiken als extra batterij (dat was overigens ook een rede dat ik voor de EV9 heb gekozen ivm de V2X mogelijkheden).
Helaas ben ik dus iets te gemotiveerd geweest met de installaties van de hardware
Ik ga proberen of ik toch niet voor elkaar krijg om mee te doen maar dan met een eigen installatie die ik eventueel via Vatenfall kan laten beheren voor 6 maanden. De batterij loskoppelen voor 6 maanden is geen optie want dan vervalt de garantie blijkbaar.
Je kan gedurende deze 6 maanden de ev9 niet als thuisaccu gebruiken. Dus geen V2h.ruutbrandsma schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:59:
[...]
Voor mij is de belofte van tot 6 maanden gratis laden eigenlijk maar bijzaak. Ik heb me zojuist wél aangemeld en dit zijn voor mij de belangrijkste drijfveren:
- De ultieme thuisbatterij: De EV9 heeft een gigantisch accupakket van bijna 100 kWh. Binnen deze pilot functioneert de auto in feite als een enorme thuisbatterij voor je eigen huishouden. Dit stelt je in staat om veel efficiënter met energie om te gaan, bijvoorbeeld door in de avonduren het huis deels op de auto te laten draaien. Dit drukt op de lange termijn de energierekening veel structureler dan alleen dat half jaartje gratis stroom.
[ Voor 4% gewijzigd door ruutbrandsma op 01-06-2026 17:14 ]
Allereerst: ik moet even terugkomen op wat ik in eerste instantie schreef (of dacht) over de Zaptec Go 2. Ik was in de veronderstelling dat deze niet aan de V2G-standaard zou voldoen, maar ik heb er nog even in gedoken en dat blijk ik mis te hebben! Zie: https://www.acculaders.nl/laadstations-met-iso-15118-20/DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:17:
Over die Zaptec Go 2, ik sta op het punt om een nieuwe laadpaal aan te schaffen. Wat zijn je ervaringen? Ik lees nogal wat van die units die uitvallen ivm een defecte temp sensor.
Andere opties zijn de Peblar Business (geen app) of de Raedian Neo (die ondersteund alleen geen V2G, maar is wel verreweg het goedkoopst ivm een goede actie via wallbox discounter).
Ik twijfel, als dat V2G de komende jaren toch niks gaat worden, moet ik er dan nu al wel rekening mee houden, met alsnog een grote kans dat de laadpaal om de een of andere reden toch weer niet met de Kia overweg kan.
Interessant. ik had totaal niet verwacht dat het een ac laadpaal ging zijn gezien ze o.a. in de VS samenwerken met de Quasar 2 dc laadpaal en ac laadpalen de moeilijkere weg zijn qua homologatie.ruutbrandsma schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:10:
Nu ik me definitief heb aangemeld, ben ik even wat dieper in de onderliggende techniek van deze pilot gedoken (en bedankt @Diper voor de scherpe correctie over V2H vs V2G in de FAQ!)
De Hardware: AC in plaats van DC
In tegenstelling tot de indrukwekkende, maar prijzige DC-installatie van @EB W (prachtig spul overigens, die Sigenergy), is de EVEE Pro V2X lader uit deze pilot een van de eerste commercieel ingezette AC-bidirectionele laders.
De vorige generatie V2G/V2H-laders werkte vrijwel altijd op gelijkstroom (DC). Die palen moesten de wisselstroom van het net zelf omzetten, wat een zware, ingebouwde omvormer vereiste. Bij deze EVEE-lader zit die omvormer niet in de paal, maar doet de boordlader van onze EV9 het zware werk. De laadpaal fungeert in de basis als een intelligente communicatie-hub met zware relaisschakelingen. Dit drukt de toekomstige aanschafprijs van dit soort palen enorm ten opzichte van de oude DC-generatie.
Het Protocol: ISO 15118-20
Waarom kan een reguliere, degelijke lader zoals mijn huidige Zaptec Go 2 dit niet? Dat zit hem naast de fysieke hardware in het protocol. Een reguliere lader communiceert vaak via OCPP, wat zich grofweg beperkt tot commando's als "start", "stop" en "laad met X ampère".
De EVEE lader spreekt het relatief nieuwe ISO 15118-20. Dit is specifiek ontworpen voor tweeweg datastromen. Er wordt continu gecommuniceerd tussen de EV9 en de energiemaatschappij. Denk aan het live doorgeven van de State of Charge (SoC), maar ook complexe variabelen zoals forecast lead times (in minuten) om te garanderen dat de auto de volgende ochtend gewoon vol is, ondanks dat hij 's nachts ontlaadt om het net te balanceren.
Link naar de voorwaarden
Jammer dat het een AC laadpaal is, net als @ruutbrandsma wil ik de auto gebruiken als extra grote accu voor V2H, en doordat hij direct gekoppeld is aan de accu hoeft de OBC niet continu op en af te schakelen en doet de Sigenergy inverter dit. @DarkShadow de DC lader toevoeging aan mijn batterij stapel was €2790. Ik had al een omvormer geïnstalleerd i.v.m. de batterijen, maar als je dat nog niet hebt dan moet je ook nog een Sigenergy Energy Controller van min 12kW hebben en een Gateway als je Off grid wilt. Dus dan lopen de kosten al gauw richting de €5000.ruutbrandsma schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:10:
Nu ik me definitief heb aangemeld, ben ik even wat dieper in de onderliggende techniek van deze pilot gedoken (en bedankt @Diper voor de scherpe correctie over V2H vs V2G in de FAQ!)
De Hardware: AC in plaats van DC
In tegenstelling tot de indrukwekkende, maar prijzige DC-installatie van @EB W (prachtig spul overigens, die Sigenergy), is de EVEE Pro V2X lader uit deze pilot een van de eerste commercieel ingezette AC-bidirectionele laders.
De vorige generatie V2G/V2H-laders werkte vrijwel altijd op gelijkstroom (DC). Die palen moesten de wisselstroom van het net zelf omzetten, wat een zware, ingebouwde omvormer vereiste. Bij deze EVEE-lader zit die omvormer niet in de paal, maar doet de boordlader van onze EV9 het zware werk. De laadpaal fungeert in de basis als een intelligente communicatie-hub met zware relaisschakelingen. Dit drukt de toekomstige aanschafprijs van dit soort palen enorm ten opzichte van de oude DC-generatie.
Het Protocol: ISO 15118-20
Waarom kan een reguliere, degelijke lader zoals mijn huidige Zaptec Go 2 dit niet? Dat zit hem naast de fysieke hardware in het protocol. Een reguliere lader communiceert vaak via OCPP, wat zich grofweg beperkt tot commando's als "start", "stop" en "laad met X ampère".
De EVEE lader spreekt het relatief nieuwe ISO 15118-20. Dit is specifiek ontworpen voor tweeweg datastromen. Er wordt continu gecommuniceerd tussen de EV9 en de energiemaatschappij. Denk aan het live doorgeven van de State of Charge (SoC), maar ook complexe variabelen zoals forecast lead times (in minuten) om te garanderen dat de auto de volgende ochtend gewoon vol is, ondanks dat hij 's nachts ontlaadt om het net te balanceren.
Link naar de voorwaarden
[ Voor 8% gewijzigd door EB W op 02-06-2026 07:04 ]
SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up
Waarvoor heb je een app nodig dan?DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:17:
Over die Zaptec Go 2, ik sta op het punt om een nieuwe laadpaal aan te schaffen. Wat zijn je ervaringen? Ik lees nogal wat van die units die uitvallen ivm een defecte temp sensor.
Andere opties zijn de Peblar Business (geen app) of de Raedian Neo (die ondersteund alleen geen V2G, maar is wel verreweg het goedkoopst ivm een goede actie via wallbox discounter).
Ik twijfel, als dat V2G de komende jaren toch niks gaat worden, moet ik er dan nu al wel rekening mee houden, met alsnog een grote kans dat de laadpaal om de een of andere reden toch weer niet met de Kia overweg kan.
Vind web interfaces minder handig en gebruiksvriendelijk, moet je via je thuisnetwerk doen. Even de laadpaal uitzetten, even verbruik eruit halen voor boekhouder, vind het gemakkelijker met een app. Maar smaken verschillen.Boudewijm schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:42:
[...]
Waarvoor heb je een app nodig dan?
Ik heb die peblar business, kan via web interface inloggen als het nodig is. Zie nog geen reden waarom ik dat moet doen overigens.
Je hebt gelijk hoor, ben een nieuwe gebruiker sinds een maand. Nog niet tot weinig nodig gehad, laden doet die primaDarkShadow schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Vind web interfaces minder handig en gebruiksvriendelijk, moet je via je thuisnetwerk doen. Even de laadpaal uitzetten, even verbruik eruit halen voor boekhouder, vind het gemakkelijker met een app. Maar smaken verschillen.
Voor mij juist een pluspunt dat het niet via een cloud werkt, maar dat je gewoon lokaal met de paal communiceert. Je kan met iOS de website ook als ‘app’ op je homescreen zetten.DarkShadow schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Vind web interfaces minder handig en gebruiksvriendelijk, moet je via je thuisnetwerk doen. Even de laadpaal uitzetten, even verbruik eruit halen voor boekhouder, vind het gemakkelijker met een app. Maar smaken verschillen.
Lees even de complete vorige paginaRBaan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:25:
[Afbeelding]
Zijn er meer EV9 eigenaren die deze mail hebben gehad van kia charge? Ik heb deze gisteren ontvangen en ik voldoe aan alle criteria.
Ik heb me vandaag aangemeld en ze zullen binnenkort contact opnemen voor een intake. Lijkt me wel interessant, maar zeg niet zomaar ja.
[ Voor 12% gewijzigd door Remco45 op 02-06-2026 20:00 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Nou ja ‘gratis’, na 6 maanden komen ze die lader toch gewoon weer ophalen? Tja en dan heb je nog steeds een EV en moet je dus alsnog een paal aanschaffen (al lijkt het me wel vreemd als ze niet een scherp overname aanbod doen)ruutbrandsma schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:31:
De gratis bidi-lader + €500 vergoeding is mooi,
Mag ik vragen: 1) welke batterij en 2) panelen afschakelen: met HomeAssistant? Of andere oplossing/native in de panelen?Karel de Grote schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:14:
Ik ben maar een simpele bouwvakker: heb 55 panelen op mijn energie neutrale huis die minimaal 22.000kwh per jaar opwekken. Heb een EV9 en een I Pace, 1 Alie oplader 11kwh voor de EV 9 en een Alie 1 fase 5.7 kwh oplader voor de I Pace en die 2 hebben bij elkaar € 400,00 gekost. Buiten staat een (domme) thuisbatterij van Alie 50kwh die 3K gekost heeft en mij van meer dan voldoende nachtstroom voorziet. In 2027 en bij volle batterij schakelen mijn panelen uit bij teruglevering. De I Pace laad ik dan op met een 2.6kwh lader aan mijn EV9 die ik in de donkere maanden op de zaak vol laad. Wat doe ik fout?
Ik ga misschien wat off topic maar met Huawei omvormers is dit ook makkelijk te doen. Je kan deze via een modbus naar usb adapter aankoppelen aan een raspberry pi of consorten en vervolgens kan je alles uitlezen met een modbus plugin maar ook doorgeven op hoeveel procent van zijn vermogen deze moet werken. Hier gaat deze omvormer ook juist voldoende genereren voor het eigen verbruik bij negatieve tarieven. Gaan de tarieven heel zwaar onder 0, dan is laden ook volledig via het net.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:09:
[...]
Mag ik vragen: 1) welke batterij en 2) panelen afschakelen: met HomeAssistant? Of andere oplossing/native in de panelen?
Daar dacht ik idd ook aan. Ik zal dit bij de dealer ook aankaarten. Zelf kan ik echter pas 13 juli terecht... ze hebben het drukJacobs11 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:50:
Bij mijn collega was de temperatuur sensor kapot (interieur) en had dit ook?
Klopt ik doe precies dit (actiever als we naar dynamisch gaan). Werkt erg goed!ty5500 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:25:
[...]
Ik ga misschien wat off topic maar met Huawei omvormers is dit ook makkelijk te doen. Je kan deze via een modbus naar usb adapter aankoppelen aan een raspberry pi of consorten en vervolgens kan je alles uitlezen met een modbus plugin maar ook doorgeven op hoeveel procent van zijn vermogen deze moet werken. Hier gaat deze omvormer ook juist voldoende genereren voor het eigen verbruik bij negatieve tarieven. Gaan de tarieven heel zwaar onder 0, dan is laden ook volledig via het net.
[ Voor 5% gewijzigd door Ruvetuve op 03-06-2026 17:34 ]
EB W, ik overweeg om ook Sigenergy batterijen met een DC lader aan te schaffen omdat er in videos wordt gesuggereerd dat de KIA EV9 via de batterijen stroom kan leveren aan het huis en het net. Klopt dat?EB W schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:14:
Ik heb net ook de mail gehad om als particulier mee te doen met de V2G Pilot.
Ik helemaal blij natuurlijk (na een half jaar Kia Charge gestalked te hebben)) echter blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je geen thuisbatterij hebt... zucht
Vorig jaar heb ik namelijk een Sigenergy batterij met DC bidirectionele lader geinstalleerd, met als rede om de Kia EV9 te gebruiken als extra batterij (dat was overigens ook een rede dat ik voor de EV9 heb gekozen ivm de V2X mogelijkheden).
Helaas ben ik dus iets te gemotiveerd geweest met de installaties van de hardware
Ik ga proberen of ik toch niet voor elkaar krijg om mee te doen maar dan met een eigen installatie die ik eventueel via Vatenfall kan laten beheren voor 6 maanden. De batterij loskoppelen voor 6 maanden is geen optie want dan vervalt de garantie blijkbaar.
Helaas werkt het in Nederland nog niet. Zodra ik de sessie start wordt het binnen een paar seconden beëindigd. Ik vermoed dat er iets softwarematig moet worden geactiveerd, waarschijnlijk via de Connect store in de toekomst.Floris Schnee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:41:
[...]
EB W, ik overweeg om ook Sigenergy batterijen met een DC lader aan te schaffen omdat er in videos wordt gesuggereerd dat de KIA EV9 via de batterijen stroom kan leveren aan het huis en het net. Klopt dat?
Bedankt voor je antwoord EB W. Ik zal nog even geduld moeten hebben.EB W schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:58:
[...]
Helaas werkt het in Nederland nog niet. Zodra ik de sessie start wordt het binnen een paar seconden beëindigd. Ik vermoed dat er iets softwarematig moet worden geactiveerd, waarschijnlijk via de Connect store in de toekomst.
Het vreemde is wel dat er een YouTube filmpje is waarin iemand in België een V2H sessie start met dezelfde lader, zonder enige aanpassing te hebben gedaan (heb met hem hierover contact gehad) dus we denken dat het toch iets met geofencing te maken heeft.
De V2G pilot gaat via een AC bidirectionele lader, welke dus via de OBC werkt, waarschijnlijk op dezelfde manier als de V2L adapter nu werkt.
Al ben ik met de meeste op dit forum eens dat V2H interessanter is want dan kan je aan je eigen huis leveren.
Dit heb ik dus ook! Net post over gemaakt. Is dit bij jou nog opgelost?karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Voorruit al in het eerste jaar vervangen (2024) bij Carglass en merk dat de automatische ruitenwisser sindsdien minder gevoelig is; zelfs in de hoogste stand veegt hij te laat en te traag.
Ondertussen weeral een ster in de voorruit...
Heb hetzelfde probleem. Ruit is in de zomer vervangen (Carglass Frankrijk) en sindsdien doet de regensensor het niet goed. Auto moest deze week naar de dealer voor onderhoud en hebben ze er naar gekeken. Volgens de dealer zaten er vingerafdrukken en krassen op de sensor, vermoedelijk door de montage van de ruit. Hierdoor functioneert de sensor niet goed meer en moet vervangen worden.gustavson schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:08:
Goedenavond, hier pech met mijn ev9. Vier weken geleden is de voorruit vervangen ivm een grote barst. Sindsdien is de automatische regensensor niet meer goed bruikbaar. Hij lijkt veel minder gevoelig dan voorheen, slaat te laat aan en komt niet in de hoogste stand. Al 2x bij carglass geweest en hij is opnieuw gemonteerd. Helaas zonder verbetering. Een van jullie dit ook gehad?
Bij mij is er een lek in het systeem, er zit nog maar 550Gram op het systeem ipv 1200Gram.NiDo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
Goedemorgen, ik heb een wat vaag probleem met m'n EV9 en ben benieuwd of er meer mensen last van hebben. Mijn airco doet het soms wel, soms niet. Met hele warme dagen lijkt hij niet aan te kunnen, zowel de klimaatbeheersing en de stoelventilatie blazen dan warme lucht. Zodra de temperatuur daalt lijkt hij het wel aan te kunnen.
Klinkt heel vreemd, maar dit euvel is ontstaan een paar dagen na de laatste update die ik heb gekregen.
Heeft iemand ook deze klacht ?
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:09:
[...]
Mag ik vragen: 1) welke batterij en 2) panelen afschakelen: met HomeAssistant? Of andere oplossing/native in de panelen?
Ik heb een Lifepo4 50kwh 51,2V 942AH en zakelijk gekocht bij Alibaba. Ik heb SolarEdge panelen en krijg deze meter ertussen vanaf 01-01-27. https://www.solaredge.com/nl/producten/meters-sensoren/modbus-energie-meter
De accu staat buiten uit de regen en wind voor het geval dat deze zou gaan fikken maar die kans is klein want alle beveiligingen zitter erop. Ik koop bedrijfsmatig meer in China c.q. uit EU depots en de kwaliteit/prijs vind ik goed ofwel een minigraver van 2K heeft >80% levensduur t.o.v. een EU product van 10K.
gepl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:19:
[...]
Heb hetzelfde probleem. Ruit is in de zomer vervangen (Carglass Frankrijk) en sindsdien doet de regensensor het niet goed. Auto moest deze week naar de dealer voor onderhoud en hebben ze er naar gekeken. Volgens de dealer zaten er vingerafdrukken en krassen op de sensor, vermoedelijk door de montage van de ruit. Hierdoor functioneert de sensor niet goed meer en moet vervangen worden.
He wat balen zeg! Ik hoor graag of vervangen van de sensor het oplost (ga je het doen?). Vervangen van alleen de gel pad heeft het bij mij niet opgelost iig.
Met die snelheid ben ik niet verbaasd hoorBoot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
Vandaag de ev9 gt opgeladen het hoogste ooit 574 km
Wie had dit gedacht rij snelweg en rond de 95-100
Haal ook echt de kilometers die het aangeeft
Uitnodiging gehad voor de pilot ik doe niet mee te weinig voordeel en de auto is prive[Afbeelding]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleidingBoot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
Vandaag de ev9 gt opgeladen het hoogste ooit 574 km
Wie had dit gedacht rij snelweg en rond de 95-100
Haal ook echt de kilometers die het aangeeft
Uitnodiging gehad voor de pilot ik doe niet mee te weinig voordeel en de auto is prive[Afbeelding]
Ja ik ga de sensor laten vervangen. Nu bedien ik de ruitenwissers handmatig maar dat werkt niet prettig, zeker niet met kleine buien. Kan pas eind augustus terecht, laat dan weten of het is opgelost met vervangen.
op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart heRuvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding
heb je een GT line?
Op mijn GT-line ook niet hoor.Bever! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:38:
[...]
op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart he
Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiatorNiDo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
Goedemorgen, ik heb een wat vaag probleem met m'n EV9 en ben benieuwd of er meer mensen last van hebben. Mijn airco doet het soms wel, soms niet. Met hele warme dagen lijkt hij niet aan te kunnen, zowel de klimaatbeheersing en de stoelventilatie blazen dan warme lucht. Zodra de temperatuur daalt lijkt hij het wel aan te kunnen.
Klinkt heel vreemd, maar dit euvel is ontstaan een paar dagen na de laatste update die ik heb gekregen.
Heeft iemand ook deze klacht ?
Balen, zeg. Hopelijk kan de Kia dealer toch snel gaan repareren. Op welk moment is de ICCU (vermoedelijk) stuk gegaan? Was dit tijdens thuis laden? En was er misschien ook onweer tijdens die laadsessie?Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Ik ook niet, denk software / hardware update.Ruvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding
heb je een GT line?
(gt line hier)
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijm op 06-06-2026 12:05 ]
Heel benieuwd of dat het oplost (en wat het kost). Als ik het zo lees zijn er in dit forum volgens mij 3 mensen met een regensensor probleem na voorruitvervanging. Toch niet weiniggepl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:15:
[...]
Ja ik ga de sensor laten vervangen. Nu bedien ik de ruitenwissers handmatig maar dat werkt niet prettig, zeker niet met kleine buien. Kan pas eind augustus terecht, laat dan weten of het is opgelost met vervangen.
karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Voorruit al in het eerste jaar vervangen (2024) bij Carglass en merk dat de automatische ruitenwisser sindsdien minder gevoelig is; zelfs in de hoogste stand veegt hij te laat en te traag.
Ondertussen weeral een ster in de voorruit...
is dat sensorprobleem nog opgelost bij jou?
Boudewijm schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Ik ook niet, denk software / hardware update.
Maar daarentegen zie ik nog wel BOOST ON en dat zie ik hier niet
Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Volgens de voorwaarden van de garantie, zit daar geen vervangend vervoer bij. Ja, alleen de eerste 3 dagen vanuit de KIA NL kant. Als jij een document hebt dat iets anders zegt, dat je vervangend vervoer krijgt zolang je auto onder garantie bij de dealer staat, dan zou ik dat dolgraag van je ontvangen.biggerfoot schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:47:
[...]
Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.
Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.Koptelefoontje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:51:
Ik heb nu dat een van de lampjes van de gordel in de 3-de zit rij blijft branden, dus alsof de gordel vast zit of dat nou zo is of niet..
Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.
Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..
[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 08-06-2026 20:33 ]
Nee de rechter stoel van de derde zitrij, die blijft bij mij altijd wit (dus alsof de gordel vastzit).ty5500 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]
Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.
Ik denk dat de mijne dit ook doet maar zou het nog eens in het oog moeten houden. Zie hierboven bij Boudewijm dat het lampje ook rood staat, dus als het dat is denk ik niet dat je een probleem hebt.
Ik kan dus pas 8 juli terecht.... eerder geen plek...Freezhost schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiatorOver twee weken gaan ze het repareren.