Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-08 15:35
EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|
Ik ook.

GDB-31-B

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-07 13:58
Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?

• ML7
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 05-08 08:27

ML7

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door ML7 op 04-07-2026 14:32 ]

• ML7

ML7

EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|
Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

De eerste keer zijn de banden met een Road Force-balancering gebalanceerd.

De tweede keer zijn de voor- en achterbanden omgewisseld.

De laatste keer is er een compleet nieuwe set banden gemonteerd.

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-08 18:39
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46

OMX2000

By any means necessary...

Boot schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:10:
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld
Bijzonder... vooral ook omdat de Renault 5-jes als ingezet worden. Dus is het gekissebis tussen Kia en Vattenfall?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:50
ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…
Na een hoop telefoontjes en mailtjes met Kumho en Kia is het me uiteindelijk gelukt om nieuwe Kumho banden te krijgen. Maar toen ik de nieuwe kreeg reed ik op winterbanden dus kon ze nog niet direct eronder laten zetten, het viel me trouwens op dat de nieuwe banden geen schuim meer aan de binnenkant hadden (was exact hetzelfde type).

De winterbanden waren overigens trillingsvrij (Michelin Pilot Alpin 5) dus ik had goede hoop. Maar na de wissel met de nieuwe Kumho banden begon de ellende opnieuw.

Ik merk wel dat de druk verlagen iets helpt, maar op vakantie naar Frankrijk met een volgeladen auto gingen alle bekers in de middenconsole toch weer flink trillen boven de 120 🫣.

Ik had het helemaal gehad en had daarna de zomer versie van Michelin besteld, echter zijn die tot op heden niet leverbaar… dus ik hou de Euromaster site in de gaten en zodra ze er weer zijn stap ik over.

De winterbanden zullen iets zachter rubber hebben dus misschien was dat de rede, maar heb nog steeds hoop dat het gewoon door de slechte Kumho banden komt.

Ik laat nu alle wissels doen bij Euromaster, maar toen ik bij Kia voor een beurt was kaartte ik het trillen weer aan, en toen zeiden zat het dan misschien wel een idee is om all seasons te nemen in de zomer ivm een zachtere compound….vond het nog niet eens zo’n slecht idee, maar betwijfel hoe snel die dingen dan slijten….

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-08 10:16
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..

• A lex
Boudewijm schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?
Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,

• ML7

ML7

blinded schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:41:
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..
Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45

Bever!

3

ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM

• blinded
ML7 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?
Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..

• Boudewijm
blinded schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 03:42:
[...]

Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..
Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.

• Boudewijm
A lex schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,
Wat ga je nu rijden?

• blinded
Boudewijm schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.
heb ook scorpion pirelli's winter. Kan geen betere auto bedenken met zoveel plaats/specs/prijs tbh

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 14:26
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

Korte samenvatting van de problemen:

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Vervangende bestuurdersspiegel

- Vervangende middenconsole

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

- Defecte binnenspiegelcamera - nooit opgelost

- Defecte luchtinlaten in de grille - nooit opgelost.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen hier in de afgelopen twee jaar.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.
Wauw wat een heftig verhaal, het lijkt ook wel dat je alle pech van de wereld had met jou ev9, zelf tevreden, maar snap ook dat zo’n contract als een ketting kan voelen, zeker als je zo genegeerd wordt. Hoop dat je een goede vergoeding hebt gekregen.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.

[ Voor 8% gewijzigd door Bodysnatched op 08-07-2026 08:13 ]

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:05
Bever! schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM
@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08 16:32
11/2023 wagen gekocht, nu 110.000 km
winter: Continental Wintercontact (1e set)
zomer: Continental Premiumcontact (nog 1e set vooraan, bijna 'op' / 3e set achteraan sinds april)

ik ervaarde trillingen bij originele zomerbanden, maar na 5k was dat weg. Ik heb het zelfde type zomerbanden gelegd als origineel en die geven ook geen noemenswaardige trillingen.

• EB W
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.
Ik heb verder geen vervolg meer gehoord, maar had al besloten om niet mee te doen gezien het feit dat ik al een batterij met DC bidirectionele lader heb. Ik had wel gehoopt dat ik door dit contact wat dichter bij het team kan komen om V2H voor DC laden te activeren, maar vooralsnog zonder succes.

Na 2 minuten een paar watt te hebben gebruikt wordt de ontlaad sessie afgekapt. Ik ben dus vooral benieuwd of bij diegene die met de AC V2G mee gaan doen er iets in de auto wordt geactiveerd (via Kia Connect?).

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Bever!

Bever!

3

Dutchmaik schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:14:
[...]

@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?
Ja meerdere sets winter en zomerbanden maar dat verhielp het euvel niet, het is geleidelijk verminderd.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-08 21:54
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:24

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Trillen was, is en blijft (?) Bij volledig random snelheden afhankelijk van belading, bandenspanning, buitentemperatuur en wegsoort.

Achterbanden gaan (all weather) ongeveer 35K mee. Voorbanden minder dan het dubbele.

Wonderlijk voertuig, zo’n EV9.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
RBaan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,
Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-07 15:42
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.
Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
Ik heb ook de mail gehad met de contracten, maar denk eerlijk gezegd dat ik er van af zie. Ik heb door mijn ervaringen met Vattenfall van de afgelopen tijd weinig vertrouwen in hun als partij voor een dergelijk project. Bovendien zie ik weinig voordeel voor mezelf, terwijl ik Vattenfall wel help om in de toekomst winst te maken op deze techniek.

Waarschijnlijk kiezen wij voor een thuisbatterij, zodat ik de Kia maximaal kan gebruiken als doel voor de productie van mijn zonnepanelen.

• Twiek-San

Twiek-San

Nestorix schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?
Nee, maar de hoop was er wel.

• gertb21
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 08:34
Bij welke garage was dat?

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-08 18:39
Nu ook de contracten gekregen.

Ik denk dat er te weinig mensen meedoen aan de v2g

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-07 15:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZH6DRVIQSOjDi-I1Gnq1FEQNkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utLUej9ZnygAZd54RY9526sv.jpg?f=fotoalbum_large Weet iemand wat de bliksem teken, bij de hoe vol de accu is, betekent. Ik heb het soms wel en soms niet zichtbaar.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:30
Ik dacht: aan het laden 😭

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.

• Ruvetuve
Gunirus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:19:
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.
Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden
In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:09
Gunirus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:43:
[...]

In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.
Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.

• Bever!

Bever!

3

Zo krijg je maanden geen updates en dan drie weken achter elkaar een..

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
(jarig!)
Oppassen met de laatste update (26.7.1), ik lees hier dat bij een aantal bestuurders ineens de cameras niet meer werken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faSoQTrD_Pqmrsds0FTB5vSiZrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zdlApuK6X66akgXPFzvgTd8.jpg?f=fotoalbum_large

• Stephanos
DaWayne schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.
dat had ik ook, en was meerdere keren gereset tijdens een rit van 200km. Wellicht dat het dus toch een bug is.

• Stephanos
Ik heb deze week iets nieuws ontdekt met ACC, als je in de file ingehaald wordt door een motor en je bent redelijk ver van je voorganger, je ACC volgt de motor en als die verdwenen is accelereert de auto alsof geen auto voor je staat waardoor ik zelf moet remmen.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08 09:28

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vandaag had ik plots terug hevige trillingen rond de 110km/h.

Het was echter al een maandje of 2 leefbaar.

Iemand hier Nick van de multimeter al gebruikt? Hij zou het al een paar keer hebben kunnen traceren, zegt hij.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Paradise
  • Niet online
(jarig!)
Vanochtend onderhoud laten doen bij de dealer, deze avond.. 12v accu leeg. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmwo_MZqaT-OmyCswnPCoyWgo9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hsg4TYmv9UWGlxH8fzd8gzz.jpg?f=fotoalbum_large

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-08 14:26
Waar kan ik die data van de EV9 vinden?

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:03
DarkShadow schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
Waar kan ik die data van de EV9 vinden?
Die grafiek is uit home assistant

• Paradise
  • Niet online
(jarig!)
Even een update over mijn lege-accu avontuur: ik heb KIA assistance gebeld, auto stond gewoon voor de deur. 1.5 uur later kwam een sleepwagen met een accu-charger/booster, die heeft 'm weer aan de praat gekregen. Heb rondje geleden, accu weer geladen, en sindsdien blijft ie netjes op niveau.

Natuurlijk wel even gemeld bij de KIA dealer die de accu door wilden meten, daar was niks aan te zien. Het lijkt er toch op dat door die update iets is blijven 'hangen' dat de accu leeg getrokken heeft, maar wat het is, geen idee..

De accubooster die ik vorig jaar gekocht had voor het geval ik met een lege 12V accu zou komen te staan, werkt helaas niet. Ik heb een ASPERX 1500A Auto Starthulp (niet meer leverbaar), ik had gedacht dat 1500A voldoende zou zijn, maar dat is het dus niet. De auto gaat kort aan, de klimaatregeling start op, en dan slaat de auto weer af. Ik denk dat m.n. de warmtepomp teveel vermogen vraagt, maar de auto gaat te kort aan om deze uit te schakelen. Zijn er mensen die al wel succesvol hun EV9 gestart hebben met een starthulp bij een volledig lege 12V accu?

• AgeOfPanic
Paradise schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:01:
Even een update over mijn lege-accu avontuur: ik heb KIA assistance gebeld, auto stond gewoon voor de deur. 1.5 uur later kwam een sleepwagen met een accu-charger/booster, die heeft 'm weer aan de praat gekregen. Heb rondje geleden, accu weer geladen, en sindsdien blijft ie netjes op niveau.

Natuurlijk wel even gemeld bij de KIA dealer die de accu door wilden meten, daar was niks aan te zien. Het lijkt er toch op dat door die update iets is blijven 'hangen' dat de accu leeg getrokken heeft, maar wat het is, geen idee..

De accubooster die ik vorig jaar gekocht had voor het geval ik met een lege 12V accu zou komen te staan, werkt helaas niet. Ik heb een ASPERX 1500A Auto Starthulp (niet meer leverbaar), ik had gedacht dat 1500A voldoende zou zijn, maar dat is het dus niet. De auto gaat kort aan, de klimaatregeling start op, en dan slaat de auto weer af. Ik denk dat m.n. de warmtepomp teveel vermogen vraagt, maar de auto gaat te kort aan om deze uit te schakelen. Zijn er mensen die al wel succesvol hun EV9 gestart hebben met een starthulp bij een volledig lege 12V accu?
Ja, en dat was heel makkelijk. Ik heb volgens mij ook niet een heel bijzondere unit. Heb je de auto geprobeerd te starten met de knop, zodra je contact had?

• Koptelefoontje
Ik heb een Noco GB40 1000A, maar dat zou toch gewoon moeten werken? Die van jou toch ook?
(Nog nooit gebruikt, dus je bericht brengt mij wel zorgen)

• Paradise
  • Niet online
(jarig!)
AgeOfPanic schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Ja, en dat was heel makkelijk. Ik heb volgens mij ook niet een heel bijzondere unit. Heb je de auto geprobeerd te starten met de knop, zodra je contact had?
Ja, maar ik denk dat de warmtepomp zoveel stroom vraagt dat de booster uitschakelt, of dat de auto te weinig vermogen waarneemt om door te gaan en dan valt ie weer helemaal uit..
Koptelefoontje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:26:
Ik heb een Noco GB40 1000A, maar dat zou toch gewoon moeten werken? Die van jou toch ook?
(Nog nooit gebruikt, dus je bericht brengt mij wel zorgen)
Tja, het werkte bij mij dus niet. Ook niet met de 'boost' functie op de booster. Ik heb er wel eens succesvol een benzinemotor mee gestart, dus op zich geeft het apparaat best wat vermogen af (je ziet dan wel het accupercentage dalen met enkele procenten per seconde, maar het werkt wel). Claude zegt dat het zou kunnen liggen aan het feit dat als de accu 100% leeg is, hij ook wat 'lading' nodig heeft om te kunnen starten, en mijn booster geeft echt alleen een 'boost', maar laadt de 12V niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Paradise op 23-07-2026 12:57 ]

• AgeOfPanic
Paradise schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ja, maar ik denk dat de warmtepomp zoveel stroom vraagt dat de booster uitschakelt, of dat de auto te weinig vermogen waarneemt om door te gaan en dan valt ie weer helemaal uit..

[...]

Tja, het werkte bij mij dus niet. Ook niet met de 'boost' functie op de booster. Ik heb er wel eens succesvol een benzinemotor mee gestart, dus op zich geeft het apparaat best wat vermogen af (je ziet dan wel het accupercentage dalen met enkele procenten per seconde, maar het werkt wel). Claude zegt dat het zou kunnen liggen aan het feit dat als de accu 100% leeg is, hij ook wat 'lading' nodig heeft om te kunnen starten, en mijn booster geeft echt alleen een 'boost', maar laadt de 12V niet.
Ik heb destijds deze aangeschaft: Baseus. Mijn 12V accu was echt defect en toch kon ik de auto hiermee starten en daarna rijden.

• EB W
Goed nieuws voor wat betreft V2H en V2G. https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000001237

Nu maar hopen dat ze het wel voor meerdere laders vrijgeven en zich niet aan een merk binden 🫣

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:32
Ik hoorde onlangs op een verjaardag het verhaal van een EV6-eigenaar wiens auto in Nijmegen is gestolen. De dieven zijn er kennelijk in geslaagd een reset uit te voeren, waardoor hij de auto niet meer kon volgen via de Kia-app. Volgens hem maakte hij geen gebruik van keyless entry, maar hebben de dieven zijn sleutel toch op afstand kunnen uitlezen. De auto is nooit teruggevonden. De sleutels van zijn nieuwe auto bewaart hij nu thuis in een kooi van Faraday om herhaling te voorkomen.

Dat roept bij mij een paar vragen op:
  • Heeft het zin om je sleutels in een kooi van Faraday te bewaren?
  • Welke andere maatregelen kun je nemen tegen diefstal, zoals bijvoorbeeld een verstopte AirTag?
  • Zijn er gevallen bekend van EV9's die op dezelfde manier zijn gestolen

• Ruvetuve
ruutbrandsma schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:08:
Ik hoorde onlangs op een verjaardag het verhaal van een EV6-eigenaar wiens auto in Nijmegen is gestolen. De dieven zijn er kennelijk in geslaagd een reset uit te voeren, waardoor hij de auto niet meer kon volgen via de Kia-app. Volgens hem maakte hij geen gebruik van keyless entry, maar hebben de dieven zijn sleutel toch op afstand kunnen uitlezen. De auto is nooit teruggevonden. De sleutels van zijn nieuwe auto bewaart hij nu thuis in een kooi van Faraday om herhaling te voorkomen.

• Welke andere maatregelen kun je nemen tegen diefstal, zoals bijvoorbeeld een verstopte AirTag?
Ik heb ooit een filmpje gezien waarin ze bij de voordeur het signaal van een autosleutel opvangen en doorsturen naar een tweede inbreker die bij de auto staat. Zo’n aanval heet een relay attack.

Daardoor denkt de auto dat de sleutel in de buurt is en kan hij worden geopend en gestart.

Ik ken ook mensen die daarom hun autosleutels in een metalen blikje of trommeltje bewaren. Dat werkt als een soort kooi van Faraday. Ik heb het zelf getest en als de sleutel daarin ligt, bereikt het signaal de auto inderdaad niet meer.

Ik zal het betreffende filmpje nog even opzoeken en hier toevoegen. YouTube staat er vol mee.

• Koptelefoontje

EV9 sleutel is beveiligd tegen relay attacks. We hadden ergens een linkje naar een Duitse test waarbij de EV9 1 van de weinige auto’s was waar ze niet in konden.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:51
~~~[list]
Geen KIA maar Ford Focus en Explorer: beiden gaan de sleutels in een kooi (blikje is genoeg).
Voor de Focus noodzaak omdat die blijft praten met de auto en na 2 dagen de accu leeg trekt. Voor de Explorer gewoon uit veiligheid.

Wat de fabrikanten moeten doen;
- sleutel gaat na 2 minuten stil liggen vanzelf uit
- sleutel heeft een uitschakelknop (zoals op mijn motorfiets.

Simpele dingen, maar ze doen het gewoon niet.

• Koptelefoontje
Ik heb de post gevonden, als het goed is hoef je hier niet bang voor te zijn bij de EV9:

ty5500 in "Het grote Kia EV9 Topic"

• Koptelefoontje
ty5500 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:04:
Was er nog wat over aan het inlezen. Adac heeft een interessant artikel erover/
https://www.adac.de/rund-...assistenzsysteme/keyless/
Ze geven aan dat bijna alle auto's met keyless heel makkelijk zijn om in te breken.
Slechts een 10% is erg goed beschermd. Ook de bewegingssensoren in sleutels alleen bieden niet altijd voldoende bescherming.

In bijlage zit een tabel met alle merken en modellen die ze hebben getest en of ze de auto konden openen en starten: https://assets.adac.de/im...ess-Liste_8_24_acig7v.pdf
En jaja, jongens, de kia ev9 behoort tot de zeldzame auto's waarin ze niet zijn ingeraakt *O* *O* *O*
[Afbeelding]

Best wel een mooie prestatie van Kia.

De auto's waarin ze niet geraakten hadden dikwijls een betere beveiliging via UWB. Bij de EV9 staat het niet gespecifieerd maar ik vermoed dat deze het ook gaat gebruiken gezien dit ook voor de digitale sleutel wordt gebruikt. Vermoedelijk wist de auto bij mijn probeersel dan ook hoe ver de sleutel effectief was.

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-08 10:46
Heeft iemand ervaring met de juiste stand van regenereren bij een stijle afdaling? Hier nu in Oostenrijk valt het mij op dat het best schokkerig gaat, iPedal, auto of een ‘gewone’ stand. Zeker bij wat minder strak asfalt of scherpe bochten gaat ‘de rem’ er gewoon even vanaf en schiet je naar voren. Rem een beetje bij en je staat weer bijna stil..

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-08 16:32
Roodoeht schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:02:
Heeft iemand ervaring met de juiste stand van regenereren bij een stijle afdaling? Hier nu in Oostenrijk valt het mij op dat het best schokkerig gaat, iPedal, auto of een ‘gewone’ stand. Zeker bij wat minder strak asfalt of scherpe bochten gaat ‘de rem’ er gewoon even vanaf en schiet je naar voren. Rem een beetje bij en je staat weer bijna stil..
ik gebruik meestal lvl 3. Nooit opgemerkt dat het niet goed gaat tijdens de afdaling.

enkel bij heel veel autosnelwegkilometers zonder file in't vooruitzicht, kies ik voor lvl 1

• Roodoeht
Paradise schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:01:

Heb je de booster er dan even aangekoppeld gelaten of direct weer eraf gehaald? Zou dat kunnen helpen?

Ik heb een noco 1500A gekocht. Die zou goed moeten zijn. Gelukkig nog niet hoeven proberen..

• Ruvetuve
Wij toeren op dit moment ook in Oostenrijk, ivm misselijkheid heb ik altijd level 1 voor de medemensen in de auto. Gisteren level 3 geprobeerd maar moet ook daar bij remmen. Anticiperen levert mij meer energie op (en minder risico op misselijkheid)

ik rem soms wat gedoseerd bij. Gaat prima

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:05
Level 1 of 3 is niet persee een kwestie van zuiniger, het heeft alleen invloed op hoe de auto aanvoelt voor de bestuurder (en eventuele gevoelige passagiers ;) ). Ook als je je rempedaal gebruikt, gaat de auto regenereren, tot het moment dat de motor niet genoeg meer kan afremmen (en dus energie kan terugsturen naar de accu), dan pas gaat er geremd worden op de schijfremmen. Sterker nog, level 1 is vaak zuiniger omdat je in die stand vaker net iets vaker uitrolt (beter doseerbaar op dat vlak).

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08 09:28

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

reinier68 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Geen KIA maar Ford Focus en Explorer: beiden gaan de sleutels in een kooi (blikje is genoeg).
Voor de Focus noodzaak omdat die blijft praten met de auto en na 2 dagen de accu leeg trekt. Voor de Explorer gewoon uit veiligheid.

Wat de fabrikanten moeten doen;
- sleutel gaat na 2 minuten stil liggen vanzelf uit
- sleutel heeft een uitschakelknop (zoals op mijn motorfiets.

Simpele dingen, maar ze doen het gewoon niet.
de EV9 heeft in de sleutel een acceleratiemeter.

Kan je testen door de sleutels in de auto te leggen en dan dicht te doen.
Het zal niet meteen lukken en hij zal piepen. Maar laat ze een 10 minuten erin liggen en je kan hem toch afsluiten.

met je digital key of de 2de sleutels.

[ Voor 3% gewijzigd door alexke1988 op 27-07-2026 19:59 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Roodoeht
Dutchmaik schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:08:
Level 1 of 3 is niet persee een kwestie van zuiniger, het heeft alleen invloed op hoe de auto aanvoelt voor de bestuurder (en eventuele gevoelige passagiers ;) ). Ook als je je rempedaal gebruikt, gaat de auto regenereren, tot het moment dat de motor niet genoeg meer kan afremmen (en dus energie kan terugsturen naar de accu), dan pas gaat er geremd worden op de schijfremmen. Sterker nog, level 1 is vaak zuiniger omdat je in die stand vaker net iets vaker uitrolt (beter doseerbaar op dat vlak).
Het lijkt inderdaad vooral schokkerig te gaan bij lage snelheid op steile stukken (15% of steiler). Mogelijk snelheid dan te laag voor het regenereren. De motorrem gaat dan los waardoor je zelf moet bijremmen maar springt de motorrem alsnog aan. Morgen level 1 maar eens proberen..

• EB W
Ik denk dat we in de tweede helft van 2026 wel iets in de Kia app zullen gaan zien omtrent V2H/V2G, en dan als abo…..: https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000001237

• EB W
Ik heb destijds in de winter met afdalen in de sneeuw de downhill brake control (DBC) gebruikt en dat werkte perfect, maar is alleen onder de 40km/u.

Heb verder geen gek gevoel met afdalen op de snelweg…

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:18

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik herken het schokkerige regeneren bij zeer steil langzaam afdalen ook. Onder de 30 km/u ongeveer. Ik rijd altijd met lvl3. Ik rem dan maar iets bij, want door dat doorschieten kan de snelheid op dat steile stukje te hoog worden. De downhill control knop is hier wasrschijnlijk de oplossing voor, maar eigenlijk zou de regeneratie in combinatie met automatisch licht bijremmen voldoende moeten zijn

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-08 13:39

jrn

jrn schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:18:
EV9 met 14.000km op de teller: op weg naar het werk deze ochtend na 25km plots Turtle Mode ("beperkt vermogen"). Kon amper accelereren boven de 40km/u.
Op het werk proberen AC laden, lukt niet. Spring altijd af na enkele seconden met de melding van de app "Kan niet starten met laden. EV-ready-modus is actief". Hij staat uiteraard niet aan...

Op de terugweg lukte het eerst wel goed. Eens aan de DC charger gehangen tussenin, dat lukte wel vlot (75kWh) maar dan opnieuw na 25km die Turtle Mode.

Volgens Google/Gemini een schoolvoorbeeld van een kapotte ICCU.

Hopelijk snel op te lossen want vrijdag vertrekken we met de wagen op reis. En vraag me ook af of ze me naar de dealership gaan laten rijden (70km).

Ik vraag me af of het aan het warme weer heeft gelegen.
Even een update, auto is 2 weken bij de dealer geweest. Tijdens het afhalen was de conclusie: kabel die niet meer goed zat. I guess, it's true :)

Wel een nieuw probleem: UWB lijkt niet meer te werken. Ik kan de auto nog steeds openen en starten met de iPhone op de NFC maar niet meer gewoon vanuit de zak. Het lijkt me dat ze iets vergeten aansluiten :(

Al verschillende andere zaken geprobeerd: 12v batterij voor 15m afgekoppeld, verschillende fuses even verwijderd, digitale sleutel opnieuw gekoppeld, etc...

• Paradise
  • Niet online
(jarig!)
Roodoeht schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Het lijkt inderdaad vooral schokkerig te gaan bij lage snelheid op steile stukken (15% of steiler). Mogelijk snelheid dan te laag voor het regenereren. De motorrem gaat dan los waardoor je zelf moet bijremmen maar springt de motorrem alsnog aan. Morgen level 1 maar eens proberen..
Ik herken dit heel erg van 1 specifieke verkeersdrempel in de wijk; ik rij altijd op i-Pedal (lvl4), en de auto remt altijd als ik de accelerator loslaat, behalve als ik van die drempel kom, dan rijdt ie een tijd lang gewoon op dezelfde snelheid door, en dan moet ik altijd zelf bijremmen voor de fiets-oversteek..

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

jrn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Even een update, auto is 2 weken bij de dealer geweest. Tijdens het afhalen was de conclusie: kabel die niet meer goed zat. I guess, it's true :)

Wel een nieuw probleem: UWB lijkt niet meer te werken. Ik kan de auto nog steeds openen en starten met de iPhone op de NFC maar niet meer gewoon vanuit de zak. Het lijkt me dat ze iets vergeten aansluiten :(

Al verschillende andere zaken geprobeerd: 12v batterij voor 15m afgekoppeld, verschillende fuses even verwijderd, digitale sleutel opnieuw gekoppeld, etc...
Heel vervelend. Ik blijf mij verbazen hoe ondermaats het werk bij de garage, ook bij de merkdealer, is. Personeelstekort zal wel de oorzaak zijn. De eerste de beste stagiair moet het werk doen, omdat er niemand anders beschikbaar is. Ik zie het ook in andere branches. De invalkracht in onze bedrijfskantine weet niet eens hoe je eieren moet koken.

Mijn rechterbuitenspiegel klapt wéér niet meer in. Nadat ie "vakkundig" gerepareerd is bij de Kia merkdealer. Ik begin ook steeds minder waarde te hechten aan die 7 jaar Kia garantie. Wel verplichte, peperdure, servicebeurten moeten doen, maar als er iets is, dan kan het zo 6 maanden duren voordat het gerepareerd is. En die 7 jaar, is in mijn geval maar 4 jaar, want begrensd op 150.000km. Garantie op het infotainmentsysteem blijkt ook nog eens buiten die 7 jaar te vallen (2 jaar).

Volgende keer overweeg ik een Chinese EV, van een bedrijf dat er echt iets van wil maken in Europa, want de voordelen van een gevestigd merk, dat ik na 6 jaar Tesla hoopte te vinden bij Kia, vallen mij maar tegen.

Verder heerlijke auto trouwens.

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-08 22:21
Ik heb tot 2032 een Kia Connect abonnement (volgens de app), maar in de Kia Store zie ik wel nog steeds een optie voor OAT updates & kaart opdates aan 99 euro. Klopt het dat dat 2 verschillende zaken zijn dan?

• Twiek-San

Twiek-San

iRbn schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:37:
Ik heb tot 2032 een Kia Connect abonnement (volgens de app), maar in de Kia Store zie ik wel nog steeds een optie voor OAT updates & kaart opdates aan 99 euro. Klopt het dat dat 2 verschillende zaken zijn dan?
Dat zie ik ook, maar bij aanklikken staat er: niet beschikbaar voor uw auto.

• ThewillemkeP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-08 19:41
Ik ben mn vakantie aan het voorbereiden, en het wordt een ritje Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, en daarna Slovenie, Oostenrijk, Duitsland. En uiteindelijk weer naar NL.

Ik heb van een eerdere vakantie ervaring met Ionity, dus ik neem een maandabonnement bij hen. Ook omdat er op de route die ik wil rijden om de 200 a 300 km laadpalen van hen staan.

Wat ik me afvroeg is of / hoe ik op de EV-routeplanner van KIA kan instellen dat deze zelf alleen rekening houdt met Ionity als preferred laadplekken. De vorige keer zat ik constant op mobiel dit in te gaten te houden, en liefst doe ik dat op de auto zelf.

Weet een van jullie dit?

• Paradise
  • Niet online
(jarig!)
Geloof niet dat de ingebouwde navigatie dat kan. ABRP kan het wel.

• EB W
ThewillemkeP schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:03:
Ik ben mn vakantie aan het voorbereiden, en het wordt een ritje Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, en daarna Slovenie, Oostenrijk, Duitsland. En uiteindelijk weer naar NL.

Ik heb van een eerdere vakantie ervaring met Ionity, dus ik neem een maandabonnement bij hen. Ook omdat er op de route die ik wil rijden om de 200 a 300 km laadpalen van hen staan.

Wat ik me afvroeg is of / hoe ik op de EV-routeplanner van KIA kan instellen dat deze zelf alleen rekening houdt met Ionity als preferred laadplekken. De vorige keer zat ik constant op mobiel dit in te gaten te houden, en liefst doe ik dat op de auto zelf.

Weet een van jullie dit?
Dit kan je in de Kia navigatie instellen, dat moet onder de POI favorieten. Ben nu niet bij de auto maar het is ergens waar je moet aangevenwelke poi hij moet weergeven op de kaart.

• Ruvetuve
ThewillemkeP schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:03:

Weet een van jullie dit?
Tip: Electra+ waar IONITY schaars is in Oostenrijk (wij rijden er nu ook rond). Snel met laden, ik haal Max snelheid

Eerste maand abonnement gratis: PLAN2

Eerste keer laden 50% korting: WELCOME50 (invoeren bij betaling laadsessie)

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Je kunt de Kia navigatie bij Zoek Laadstations het filter instellen, zodat hij alleen Ionity laadstations adviseert.

Ik ben momenteel in Kroatië en heb jouw route via Slovenië gereden. Ging prima met Ionity. Mocht Ionity vol zijn, dan kun je aan het filter ook Fastned of Elektra toevoegen.

• ThewillemkeP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-08 19:41
Gasoline1234 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:25:
Je kunt de Kia navigatie bij Zoek Laadstations het filter instellen, zodat hij alleen Ionity laadstations adviseert.

Ik ben momenteel in Kroatië en heb jouw route via Slovenië gereden. Ging prima met Ionity. Mocht Ionity vol zijn, dan kun je aan het filter ook Fastned of Elektra toevoegen.
Dank voor deze (en eerdere) tips.

Ja, na even zoeken is het me gelukt dit te vinden in de navigatie van de EV9 ;) Je merkt toch dat een goed UX maken een vak is.

En ja, ik kies (op basis van eerdere ervaringen in Frankrijk) om deze route preferred met Ionity te rijden. Ik heb een account (zonder abo vooralsnog) voor EnBW en Tesla ook al aangemaakt 'just in case'. Ik vertrek morgen, dus verwacht geen grote drukte. Plus, ik rijd in 2 dg naar Slovenie, dus een keer 15 min wachten is hooguit irritant. We gaan het meemaken :)

Dus nogmaals, tnx voor het meedenken!

Willem

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-08 11:50
Net terug van een vakantie in Noorwegen met de EV9, en nu wil de rechter spiegel niet meer inklappen of uitklappen. Moter maakt nog wel een geluidje en probeert nog doch zonder resultaat. Dat wordt een ritje naar de garage en tevens is ook een usb-c connector stuk dus dat moet ook worden vervangen. :-(

Ergens wel blij dat het nu is, nu ik thuis ben ipv ginds.

• AgeOfPanic
Stijn_Gallet schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:16:
Net terug van een vakantie in Noorwegen met de EV9, en nu wil de rechter spiegel niet meer inklappen of uitklappen. Moter maakt nog wel een geluidje en probeert nog doch zonder resultaat. Dat wordt een ritje naar de garage en tevens is ook een usb-c connector stuk dus dat moet ook worden vervangen. :-(

Hier hetzelfde probleem. Afspraak bij de garage gemaakt. 10 minuten gekeken. Eerst spullen bestellen. Hopelijk binnenkort gerepareerd. Reparatie zelf duurt wel een paar uur.

• A lex
Daar is hij dan!

VERMIJDEN, VERMIJDEN, VERMIJDEN.

Mocht iemand dit in de toekomst via Google vinden... GDB-31-B.

Teruggebracht naar KIA met bekende problemen - de kans dat het voor de (door)verkoop is gerepareerd is niet groot.

Vreselijke auto met onoplosbare problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqrlBFma5NjH0qORoA2V9o2HB9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EE3X9hspp0UAfu8CT3H4y6IS.png?f=fotoalbum_large

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
A lex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:17:
Daar is hij dan!

Teruggebracht naar KIA met bekende problemen - de kans dat het voor de (door)verkoop is gerepareerd is niet groot.

[Afbeelding]
Teruggebracht naar KIA met bekende problemen

en voor de mensen die via google hier komen maar niets weten van de bekende problemen.. Welke problemen? Welke onoplosbare problemen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• A lex
jack zomer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

[...]
en voor de mensen die via google hier komen maar niets weten van de bekende problemen.. Welke problemen? Welke onoplosbare problemen?
Zoek op het forum onder mijn gebruikersnaam. Ik heb alles tot in detail beschreven. Het heeft me 13 maanden gekost, met hulp van een advocaat, om de auto officieel te weigeren, en nu verkoopt KIA hem door alsof er niets mis mee is.

• Roodoeht
Stijn_Gallet schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:16:

Links is onder garantie vervallen en net voor de vakantie kreeg rechts ook kuren. Gelijk automatisch inklappen uitgezet zodat het niet verder kapot gaat en ook echt los gaat zitten. Diagnose, bestellen en repareren duurt wel even..

• Roodoeht
ThewillemkeP schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Dank voor deze (en eerdere) tips.

Ja, na even zoeken is het me gelukt dit te vinden in de navigatie van de EV9 ;) Je merkt toch dat een goed UX maken een vak is.

En ja, ik kies (op basis van eerdere ervaringen in Frankrijk) om deze route preferred met Ionity te rijden. Ik heb een account (zonder abo vooralsnog) voor EnBW en Tesla ook al aangemaakt 'just in case'. Ik vertrek morgen, dus verwacht geen grote drukte. Plus, ik rijd in 2 dg naar Slovenie, dus een keer 15 min wachten is hooguit irritant. We gaan het meemaken :)

Dus nogmaals, tnx voor het meedenken!

Willem
Hier nog een EV9 in Kroatië. Ik vond Slovenië wel echt matig qua dekking snelladers langs de snelweg. Verder is een app zoals ABRP vaak wel meer up to date als het gaat om de nieuwe laadpalen. Het is zeker aan te raden om die erbij te houden.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
A lex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Zoek op het forum onder mijn gebruikersnaam.
Verwacht niet dat een nieuweling die hier komt via google dat weet..
Maar goed. Het was maar een vraag.. uiteindelijk nooit mijn probleem.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• OMX2000

OMX2000

Ben ik de enige die de Kia app op iOS echt een van de onduidelijkste UX vindt hebben.

Traag en niet te volgen qua logica.

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:10
OMX2000 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:49:
Ben ik de enige die de Kia app op iOS echt een van de onduidelijkste UX vindt hebben.

Traag en niet te volgen qua logica.
Je bent niet de enige, maar het werkt uiteindelijk. Ik merk wel dat ik de KIA widget steeds vaker gebruik om de auto op slot te zetten of opladen te starten/stoppen.

• OMX2000

OMX2000

SooK schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Je bent niet de enige, maar het werkt uiteindelijk. Ik merk wel dat ik de KIA widget steeds vaker gebruik om de auto op slot te zetten of opladen te starten/stoppen.
Ik mis iets als "snel de auto koelen naar 22 graden". Waarbij je dus aan kunt geven welke temperatuur je nu wilt.

• Bever!

Bever!

3

Lol kom terug van twee weken spanje, auto staat in volle zon 40 graden buiten. Dus ik denk hm ik zal even koelen voor ik instap, helaas kia besluit dat dit niet mag omdat je te lang niet gereden hebt.. hoe verzinnen ze het.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:27
Bever! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:59:
Lol kom terug van twee weken spanje, auto staat in volle zon 40 graden buiten. Dus ik denk hm ik zal even koelen voor ik instap, helaas kia besluit dat dit niet mag omdat je te lang niet gereden hebt.. hoe verzinnen ze het.
Bij mijn vorige auto (VW ID3) ging de auto, na langdurig niet gebruikt te zijn, in een soort slaapstand. Hierdoor ging de connectiviteitsmodule ook uit, waardoor de auto niet meer te benaderen is via de app. Dit alles om de 12v accu te sparen.
Liever even geen toegang via de app dan dat je de auto helemaal niet meer aan de praat krijgt omdat je 12v accu leeg is.

Denk dus niet dat het een KIA specifiek geval is.
Weet niet of mijn huidige auto (BMW i4) dit ook heeft overigens, als je het niet erg vind ga ik dit niet testen ;)

*sowieso

• Bever!

Bever!

3

DonJunior schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Bij mijn vorige auto (VW ID3) ging de auto, na langdurig niet gebruikt te zijn, in een soort slaapstand. Hierdoor ging de connectiviteitsmodule ook uit, waardoor de auto niet meer te benaderen is via de app. Dit alles om de 12v accu te sparen.
Liever even geen toegang via de app dan dat je de auto helemaal niet meer aan de praat krijgt omdat je 12v accu leeg is.

Weet niet of mijn huidige auto (BMW i4) dit ook heeft overigens, als je het niet erg vind ga ik dit niet testen ;)
Kom van een Tesla en was het daar niet gewend dus dan valt het tegen.

• Ruvetuve
Nu op vakantie maar binnenkort de 30k km op de teller, onderhoud pas mogelijk half oktober. Gaan het wel redden maar ik ben benieuwd:

is de 30k een harde deadline voor garantie behoud?

• Bever!

Bever!

3

Ruvetuve schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:23:
Nu op vakantie maar binnenkort de 30k km op de teller, onderhoud pas mogelijk half oktober. Gaan het wel redden maar ik ben benieuwd:

is de 30k een harde deadline voor garantie behoud?
Heb nog nooit zo een rare houding ervaren als bij Kia rondom die km interval. Na overleg met de leasemaatschappij bleek het allemaal wel mee te vallen maar dan nog. Super rigide en dreigen met garantie verlies, voelt niet klantvriendelijk zeker als ze allemaal ontzettend vol zitten met werk en pas na weken tijd hebben..

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
A lex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:17:
Daar is hij dan!

[Afbeelding]
Ik ga een proefrit maken. En dan het hele lijstje met klachten oplepelen als ik terug kom.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 09:14
DonJunior schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Dat is exact wat het is.

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:11
Op vakantie met de caravan en de afgelopen tijd steeds vaker naar de Kia EV9 gekeken. Momenteel rijden we nog met een Skoda Kodiaq, dus we zijn volledig gewend aan rijden met een brandstofauto. Met de caravan kunnen we daardoor eenvoudig lange stukken achter elkaar rijden. Maar goed, de werkgever vraagt nu écht elektrisch dus staat de ev9 boven aan het lijstje.

Wij vertrekken voor de zomer of wintersport meestal rond 02.00 uur. Dan rijden we graag in één keer een flink stuk, terwijl de kinderen nog lekker slapen. Met een elektrische auto wordt dat natuurlijk een andere manier van reizen, zeker met een caravan van ongeveer 1800 kg erachter.

Daarom ben ik benieuwd naar de praktijkervaringen van EV9-rijders:

Zijn er hier mensen die met een caravan van ongeveer dit gewicht rijden? Welke actieradius halen jullie en hoe ervaren jullie het laden onderweg, bijvoorbeeld op een reis richting Zuid-Europa?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen met een retourrit naar Oostenrijk voor de wintersport, dus zonder caravan. Hoeveel laadstops hebben jullie onderweg nodig en hoe bevalt zo’n lange rit met de EV9?

Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die, net als wij, van een brandstofauto overstappen naar elektrisch rijden.

• AgeOfPanic
Wij reden hiervoor met een diesel en nu de EV9. Geen caravan, maar wel al meerdere vakanties richting Oostenrijk. Ik vind het heerlijk reizen. Qua laadstops doen wij het met ongeveer 4 laadstops. Dan rij ik wel rustig tussen 110 en 120. En die laadstops zijn echt kort. Meestal moet ik iedereen weer aansporen om in te stappen. De auto is enorm ruim en heel comfortabel.

Je zou ook eens bij de Skoda Peaq kunnen kijken. Die is net uit en biedt veel van hetzelfde. Alleen de laadsnelheid ligt iets lager, maar dat merk je eigenlijk alleen tijdens de vakanties.

• Ruvetuve
Musicmaster20 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:48:
Op vakantie met de caravan en de afgelopen tijd steeds vaker naar de Kia EV9 gekeken. Momenteel rijden we nog met een Skoda Kodiaq, dus we zijn volledig gewend aan rijden met een brandstofauto. Met de caravan kunnen we daardoor eenvoudig lange stukken achter elkaar rijden. Maar goed, de werkgever vraagt nu écht elektrisch dus staat de ev9 boven aan het lijstje.

Wij vertrekken voor de zomer of wintersport meestal rond 02.00 uur. Dan rijden we graag in één keer een flink stuk, terwijl de kinderen nog lekker slapen. Met een elektrische auto wordt dat natuurlijk een andere manier van reizen, zeker met een caravan van ongeveer 1800 kg erachter.

Daarom ben ik benieuwd naar de praktijkervaringen van EV9-rijders:

Zijn er hier mensen die met een caravan van ongeveer dit gewicht rijden? Welke actieradius halen jullie en hoe ervaren jullie het laden onderweg, bijvoorbeeld op een reis richting Zuid-Europa?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen met een retourrit naar Oostenrijk voor de wintersport, dus zonder caravan. Hoeveel laadstops hebben jullie onderweg nodig en hoe bevalt zo’n lange rit met de EV9?

Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die, net als wij, van een brandstofauto overstappen naar elektrisch rijden.
220/230 km op een lading haal ik wel, zie ook deze post uit april (al was de caravan vrijwel leeg).

Super stabiele combinatie, geen klachten. Hoe wij nu laden naar Oostenrijk zal ik dat best durven met de caravan, maar dan wel stress vrij verspreid over meerdere dagen.

Het echt door knallen in een dag zou kunnen zonder caravan, maar niet met kleine kids is onze ervaring Laadstress hebben we allang niet meer.

In drie keer laden zijn we in Oostenrijk. Dit was onze heenweg (met trekhaak koffer, 1100km, max snelheid soms 150km/u).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gerw3eUysFFjQ7HUoFjlRBvR7X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWa8V1CnlHk3b4CB6cV4KQDG.jpg?f=fotoalbum_large

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Hier ook meerdere keren per jaar naar Oostenrijk (1020km) met z'n 6'en en een volgepakte EV9 AWD GT-Line. Zonder caravan.

In de zomer: 3 laadstops.

In de winter: 4 laadstops.

Met de trekhaakkoffer is het verbruik hetzelfde.

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:11
AgeOfPanic schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 02:25:
Wij reden hiervoor met een diesel en nu de EV9. Geen caravan, maar wel al meerdere vakanties richting Oostenrijk. Ik vind het heerlijk reizen. Qua laadstops doen wij het met ongeveer 4 laadstops. Dan rij ik wel rustig tussen 110 en 120. En die laadstops zijn echt kort. Meestal moet ik iedereen weer aansporen om in te stappen. De auto is enorm ruim en heel comfortabel.

Je zou ook eens bij de Skoda Peaq kunnen kijken. Die is net uit en biedt veel van hetzelfde. Alleen de laadsnelheid ligt iets lager, maar dat merk je eigenlijk alleen tijdens de vakanties.
Ik vind die 2500kg trekvermogen eigenlijk wel fijn. Peaq gaat tot 1800kg zie ik en toch ook weer iets kleinere accu..

• AgeOfPanic
Musicmaster20 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:37:
[...]

Ik vind die 2500kg trekvermogen eigenlijk wel fijn. Peaq gaat tot 1800kg zie ik en toch ook weer iets kleinere accu..
Trekvermogen had ik nog niet gezien. Kleinere accu komt wel met een hogere WLTP. Opladen dan wel weer iets trager.
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste