Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:12
Koptelefoontje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:59:
[...]

Gaat ook om de C waarde. (Oké dit heb ik vanuit de RC wereld geleerd, maar kan hier ook toegepast worden)
100kwh batterij met 100kwh lader is 1C, 50kwh batterij met 100kwh laden is 2C.

Hoe groter de battery pack hoe sneller het laden is. Volgens mij komen ze omgerekend, net als de ev9, uit op 2C? (Niet gechecked)
Theoretisch heb je een punt. Maar wat voor de meeste mensen toch gaat bepalend zijn is hoe lang ze aan die laadpaal gaan staan (cru gezegd, heb er in de praktijk weinig last van). Een ev9 doet op een 22 tot 24 minuten (afhankelijk van de bron) 10-80% laden. Een ev5 op 30 minuten voor een aanzienlijk kleinere batterij. Dat is mijn inziens toch al relatief lang en achteruitgang. En dan vraag ik mij af of de laadcurve bij de ev9 ook niet meer gehaald zal worden door het hogere voltage.

[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 12-09-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 08:31
braxx1980 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:47:
Ik krijg de nieuwste soft/firmware maar niet op de EV9
ik krijg steeds de volgende boodschap.
[Afbeelding]

ik heb al meermaals opnieuw proberen te downloaden en opnieuw op de stick te zetten, maar ik krijg steeds dat bericht.

vorige update was een OTA (waarbij de spraakopdracht niet meer werkt voor naar iemand te bellen)
hier zijn de foto's van de versies:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

iemand hetzelfde of raad?
Exact hetzelfde hier. Zelfde foutmelding, zelfde versies

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 21:44
Wacht even maar, is die update dan toch nieuwer dan de laatste OTA? Ik vind dat Kia dit nog steeds lastig in elkaar heeft gezet want je kan het versie nummer helemaal niet vergelijken.

Update:
Op Facebook mensen met dezelfde vraag en daar geven ze aan dat het toch echt hetzelfde versienummer is als de OTA update van twee weken geleden.

[ Voor 29% gewijzigd door Koptelefoontje op 14-09-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRawNRhCyJARjs3qS0GJgGFNegg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXrBc2lG4YwhyokZf0CVCSNB.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren deze nogal vage melding gehad. Laadpaal haalde gewoon zijn maximale vermogen en verder niets gemerkt. Iemand een idee wat er technisch voor zo'n melding zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiDo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-10 14:50
Vraag aan jullie, ik heb volgens mij alle laatste updates geïnstalleerd.

Voor de laatste updates ( twee in twee weken tijd) werkte bij mij de spraakcommando's die ik via knop op stuur gaf ( Bel Huis o.i.d. ) perfect. Na de update werkt dit voor geen meter. Hij herkent helemaal niets meer.. Meer mensen last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrechtC
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:08
NiDo schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:00:

Voor de laatste updates ( twee in twee weken tijd) werkte bij mij de spraakcommando's die ik via knop op stuur gaf ( Bel Huis o.i.d. ) perfect. Na de update werkt dit voor geen meter. Hij herkent helemaal niets meer.. Meer mensen last van ?
Ik gebruik het niet zo vaak, maar ik heb het ook. Geen enkele contact-naam wordt herkend (niettegenstaande ik bij het uitspraken van de naam hem wel correct op het scherm zie verschijnen). Navigatie-commando's werken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02
NiDo schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:00:

Misschien moet je de voorwaarden van kia connect opnieuw accepteren? Ik kreeg laatst een popup daarvoor, zonder werkt de online spraakherkenning misschien niet. Probeer even in te loggen op je Kia account via een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Laatst online: 06-10 19:57
Freezhost schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:42:
[...]

Misschien moet je de voorwaarden van kia connect opnieuw accepteren? Ik kreeg laatst een popup daarvoor, zonder werkt de online spraakherkenning misschien niet. Probeer even in te loggen op je Kia account via een browser.
Idd na de update moet je weer alle privacy meldingen akkoord geven, anders kan je niets.

Andere vraag hier voor mensen, ik rij dus de GT line AWD en ik kom over 10k km gemiddeld dus uit op 4km/kwh. Ik rij meestal in eco modus, driver only airco en 124kmph op de snelweg.

Ik vind dit verbruik met dit goede weer nog redelijk hoog en houd mijn hart vast voor de eerste winter zometeen. Meer mensen een dergelijk verbruik of heb ik toch echt een te zware voet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:34

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Na 70.000 km zit mijn gemiddelde verbruik op 23,6 kWh per 100km. Daar zitten 2 winterperiodes bij. Afgelezen op de tellers achter het stuur.

Jij zit op 25 kWh per 100 km.
Als je die kilometers alleen tijdens de lente/zomer hebt gereden, dan is dat inderdaad vrij hoog, maar niet abnormaal. Je zou de uitlijning van de banden eens kunnen laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04
Boudewijm schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:30:
[...]

Idd na de update moet je weer alle privacy meldingen akkoord geven, anders kan je niets.

Andere vraag hier voor mensen, ik rij dus de GT line AWD en ik kom over 10k km gemiddeld dus uit op 4km/kwh. Ik rij meestal in eco modus, driver only airco en 124kmph op de snelweg.

Ik vind dit verbruik met dit goede weer nog redelijk hoog en houd mijn hart vast voor de eerste winter zometeen. Meer mensen een dergelijk verbruik of heb ik toch echt een te zware voet?
Als je veel snelweg km rijdt met 124 km/u, dan vind ik 25 kWh per 100 km niet zo gek klinken. Bij 105 - 110 km/u is dat bij mij rond de 22 - 23. Alleen met heel mooi weer en geen wind haal ik soms de 19 tot 20 kWh per 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-10 16:41
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 16-09-2025 07:47 . Reden: Dit is net als 'LMGTFY: onvriendelijk en ook nog eens tegen de huisregels omtrent AI content ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:35
Ik heb mijn EV9 RWD nu ruim 20mnd / 50.000 km en mijn gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer is 19,3kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36
En ik zit op 3.6km/kWh ofwel 27.5kWh/100km na ruim 40k km met veel snelwegkilometers op hogere snelheid (150-160kmu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiDo
[...]

Ik heb volgens mij in de auto al alles akkoord gegeven na de updates :-) Ik ga zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
NiDo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb volgens mij in de auto al alles akkoord gegeven na de updates :-) Ik ga zoeken..
Dat had ik ook, toen logde ik in op de website en kreeg een popup met gewijzigde voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:30
DarkShadow schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Ik had wel een digitale sleutel (vergeten eruit te halen) en valet modus aangezet.

Vandaag bij het ophalen een groter probleem, melding over storing elektrisch systeem (weet de precieze benaming niet meer). Verloor vermogen na een half uur rijden en uiteindelijk afgesleept naar een Kia dealer.

Ging steeds langzamer rijden. Gek genoeg na opnieuw opstarten deed hij het weer een km of 2, maarja, dat blijf je max 3x proberen totdat je hem maar laat staan (reed op N wegen zonder de hele tijd vluchtstrook). Wel klote hoor, net na vakantie terug komen met een afgeladen auto, dikke jetlag en 16 uur reizen met 4 kids op de achterbank.

Maar mag niet klagen, Costa Rica was fantastisch (daar hadden we een Toyota Fortuner 4x4, 7 zitter).
Nog even update hierover. De Kia dealer had mij voorzien van een EV6 en de dag erop werd dat al vervangen door een EV9 met 4x4 (mij hoor je niet klagen, heb ik zelf niet). Daar rijd ik nog steeds in, want de auto staat nog steeds te wachten op een onderdeel. Het bleek uiteindelijk de oliepomp te zijn, was er zelf wat verbaasd over, maar die is dus nodig voor het koelen van de accu. (ook volkomen logisch dat hij daarom dus uitviel na een eind rijden en dan keer op keer weer een stukje verder kon).

Wachten is gelukkig geen straf met een andere fijne EV9, maar duurt nu al wel bijna 3 weken, vind dat toch wel lang duren. Kia heeft blijkbaar reserveonderdelen nog niet goed op orde.

• NiDo
Freezhost schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:31:
[...]

Dat had ik ook, toen logde ik in op de website en kreeg een popup met gewijzigde voorwaarden
Stomme vraag, maar ik zou niet weten op welke site ik zou moeten inloggen ? Via de app ook al gekeken, maar ook daar staat alles al op geaccepteerd.

• Gunirus
Hier is de hele app niet beschikbaar vandaag.

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36
Gunirus schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:19:
Hier is de hele app niet beschikbaar vandaag.
ja, serverproblemen sinds vannacht blijkbaar

• Koptelefoontje
Grappige is dat de oude Kia connect app (opnieuw) wel gewoon werkt…

[ Voor 7% gewijzigd door Koptelefoontje op 17-09-2025 08:36 ]

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 06:54
[...]

Ik heb het niet tot achter de komma bij de hand, maar met het dag dagelijkse werkverkeer haal ik bijna nooit snelheden van >100kmh. Volgens mij zit ik gemiddeld op 5km/kwh en haal ik uit een volle tank...euh lading.....500km.
Dat was tijdens de trip naar Spanje wel anders. Met 130kmh door Frankrijk met een vol bepakte auto en de range zakte naar 380km.
Dus het ligt er maar net aan hoe hard je kunt doorrijden, hoeveel mensen/bagage je mee neemt en het formaat velgen (ik heb 21inch open spaak). En bij koude temparaturen mag je er gerust nog eens 20% afhalen.

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-10 12:07

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Loepoog schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:14:
[...]

Ik heb het niet tot achter de komma bij de hand, maar met het dag dagelijkse werkverkeer haal ik bijna nooit snelheden van >100kmh. Volgens mij zit ik gemiddeld op 5km/kwh en haal ik uit een volle tank...euh lading.....500km.
Dat was tijdens de trip naar Spanje wel anders. Met 130kmh door Frankrijk met een vol bepakte auto en de range zakte naar 380km.
Dus het ligt er maar net aan hoe hard je kunt doorrijden, hoeveel mensen/bagage je mee neemt en het formaat velgen (ik heb 21inch open spaak). En bij koude temparaturen mag je er gerust nog eens 20% afhalen.
Hier was ik dus even benieuwd naar. Duidelijk een mindere range, maar beviel de reis of is een hybride variant toch wel aan te raden?

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• Boudewijm
Loepoog schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:14:
[...]

Ja ik ben er al achter dat ik een te zware voet heb. Ik haal echt maximaal 400km uit een accu, en dat het gemiddelde wat slechter is komt ook door de caravan heb ik bedacht.

Verder rij ik nog wel eens vaker in de avond en dan met 150-160kmph dus dat tikt ook wel aan.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
Boudewijm schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:46:
[...]

Ja ik ben er al achter dat ik een te zware voet heb. Ik haal echt maximaal 400km uit een accu, en dat het gemiddelde wat slechter is komt ook door de caravan heb ik bedacht.

Verder rij ik nog wel eens vaker in de avond en dan met 150-160kmph dus dat tikt ook wel aan.
Same here… 500 km lijkt voor mij fysiek onmogelijk.

• ty5500
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:01:
[...]

Same here… 500 km lijkt voor mij fysiek onmogelijk.
Is ook wat eigen aan elektrische auto's denk ik. Deze zijn het zuinigst in stadsverkeer, een verbrandingsmotor op de autosnelweg. Als ik een tijd stadsverkeer doe, dan geeft het rijbereik 500 km aan (omgerekend naar 100%). Maar op de autosnelweg ga je met elke elektrische auto heel moeilijk de wltp halen.

Update:Was nog eens aan het kijken in de kia app, hij geeft 282 km range aan met 55% batterij wat neerkomt op 512 km met 100%. Maar heb de laatste tijd niet veel autosnelweg gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKYGKPjhAyRnMOhZFN5Lc4nly3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DJQEKgAf0yRPr1MdmwfCk1wu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ty5500 op 17-09-2025 17:00 ]

• ty5500
Lieftalig schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:22:
[...]

Hier was ik dus even benieuwd naar. Duidelijk een mindere range, maar beviel de reis of is een hybride variant toch wel aan te raden?
Ik kom van een plug-in, heb nu sinds december de ev9 en heb er nog geen moment spijt van. Heb ondertussen een vakantie naar zuid frankrijk erop zitten en enkele trips van +/-500 km enkel. De auto is het onzuinigst op hoge snelheid, dus tegen 130 km/u gaat het verbruik wel omhoog. Op vakantie ga je op de autosnelwegen laden tot 80% en als je hem dan niet altijd helemaal leeg rijdt, dan moet je rekenen op laden om de 2u a 2u30 (uit men hoofd en afhankelijk van hoe leeg je hem rijdt). Vervolgens een dik kwartiertje tot een dikke 20 minuten laden (afhankelijk van hoe leeg je hem weer hebt gereden) en je kan weer verder.

Dit lijkt relatief weinig en is voor iedereen persoonlijk, maar eerlijk gezegd kijk ik meestal uit om effe uit de auto te kunnen na zo lang te rijden. Zeker met kleine kinderen ga je dit al moeilijk halen en is de auto veel sneller vol dan je kan pauzeren. Merk ook dat ik vroeger een zombie was na zo'n lange ritten (+1.000 km), nu kom ik best relaxt toe (kan ook deels aan de lane assist enzo liggen). Ik zou er mij allemaal niet te veel zorgen in maken en gewoon ervoor gaan, redelijk gerust dat je je het niet gaat beklagen.

[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 17-09-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 06:54
Lieftalig schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:22:
[...]

4 jaar geleden had ik je voor verre reizen nog wel een hybride willen adviseren, maar met alles wat tegenwoordig op de markt komt heb je echt prima ranges.
Het feit dat je naar een EV9 kijkt, wil wrs zeggen dat je een aardig budget hebt. Daarmee kun je makkelijk een EV vinden die:
- Minimaal 500km range heeft
- Langere tijd DC >250KwH laadt
De Neue Klasse van BMW bijv. Die heeft op papier een range van 850km en kan laden met 400KwH.
Haal daar het laagje laboratoriumwaardes vanaf en je zou echt een prima reisauto hebben.
Niet zo ruim en cool als een EV9, maar dat is een andere discussie.

En voor het dag dagelijkse gebruik moet ik de 1ste nog tegenkomen die voor zn werk steeds >400km moet rijden. Zelfs heen en terug lijkt me dat al ruim en onwenselijk. Maar vooruit, alles kan.

Het enige probleem wat je met thuisladen en een grote batterij wel kunt hebben is dat het echt wel 10uur duurt voordat de auto vol is. Ik laad zelf met een dynamisch tarief en wil je de flexibiliteit houden om het lekker uit te kienen. De auto helemaal leegrijden gebeurt eigenlijk nooit.

Ps. Mocht je denken aan een First Edition (de kleinere accu en geen camera's rondom), die variant zou ik niet aanraden. Dan lever je echt teveel range in en dit formaat auto vraagt zoveel mogelijk ogen en oren als je inparkeert...

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-10 12:07

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Haha, ja precies. Thanks!

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-10 12:28

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

166441wb25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:49:
Dag allemaal,

ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een lease KIA EV9 GT line. Ook ik heb vanaf het begin het gedoe ervaren met de laadpoort die de stekker niet goed aangrijpt waardoor je de stekker omhoog moet houden. Een jaar lang en 43000 km verder heeft het alleen voor ergernis geleid. Tot afgelopen weekend, toen stond mijn Kia aan een laadpaal waar de stroom steeds vanaf gaat en de stekker dus ontgrendeld wordt en vervolgens steeds getracht wordt door KIA om te vergrendelen. Dit heeft de KIA de hele nacht gedaan met als resultaat een totaal lege 12V accu. Resultaat: auto is afgesleept en nagekeken.

Reactie dealer: dit hoort bij deze auto. we gaan dit en kunnen dit niet oplossen.

Is er al iemand die vanuit KIA een definitieve oplossing aangeboden heeft gekregen, is er iemand die dit zelf heeft opgelost?

gefrustreerd hier
Bij mij werd het beter toen ik naar een goede blauwe Mennekes kabel ben overgestapt. Die KIA kabel ligt in de schuur voor als de EV9 terug moet naar de bank...

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

EB W schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:45:
Nou de kogel is door de kerk bij Kooijman Zeist voor wat betreft het verhelpen van de trillingen: ze hebben naar hun mening alles gedaan en kunnen me niet verder helpen.

Ik had toch nog wel op z’n minst een voorstel verwacht om de aanschaf van nieuwe banden te splitten…

Diep, diep teleurgesteld en enorm boos!

Ik heb toch maar Kia NL gebeld en zij gaven aan het hele dossier te mailen zodat zij naar een oplossing gaan zoeken, dus nu maar hopen dat dat lukt….
Bij mij gaat Van Mossel eind oktober het nog een keer proberen te onderzoeken, na dan 2 jaar geneuzel.
Als het op niets uitloopt geeft de leasemaatschappij de auto terug onder een bepaalde noemer.
November weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

A lex schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Slechts een paar uur, ja. Dat zou een goed idee zijn geweest, maar daar had ik niet aan gedacht... net terug van vakantie etc. en druk met andere dingen.
was de leenauto er 1 met 19" velgen/banden?
Bij een test op mijn GTLine met 21" waren de trillingen niet meer meetbaar als er een set van de demo onder werd gemonteerd. 19" dus.
De hogere wang draagt bij aan de demping waardoor de trillingen niet meer doorkomen is de gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-10 21:21
FlyingDutchMike schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:47:
[...]

Bij mij gaat Van Mossel eind oktober het nog een keer proberen te onderzoeken, na dan 2 jaar geneuzel.
Als het op niets uitloopt geeft de leasemaatschappij de auto terug onder een bepaalde noemer.
November weten we meer.
Wat een ellende zeg, ik heb ook ondertussen contact gelegd met de importeur van Kumho en die zijn nu met een garantie aanvraag bezig…

Daarnaast heb ik winterbanden besteld die begin nov worden geplaatst (michelin pilot alpin 5) met de hoop enige verandering te merken.

Ik ben ondertussen ook reviewers en klant onderzoeken aan het invullen, hopend toch iets los te krijgen bij Kia NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

A lex schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:47:
Vanavond een stukje op de snelweg gereden om de trillingen van de auto vast te leggen. Op de video is het goed te zien, maar in het echt voelt het natuurlijk erger.

Kan iemand wat hij hier ziet vergelijken met zijn eigen (tril) ervaringen?

Thanks!

YouTube: KIA EV9 front end vibration
Zeer vergelijkbaar. Bij mij een GTLine op 21" van de eerste boot, 2023.
Zelfde patroon zowel bij zomer als winterbanden (Vredestijn).
Ik heb het gevoel dat de winterset zachter is en meer vergevingsgezind is waardoor het minder lijkt te zijn.
Maar in de basis is het er altijd. En. ongeacht de snelheid.
Bij mij is gemeten en werd een frequentie gelijk aan 2x de rotatiesnelheid van het wiel gemeten.
Dus niet 1x wat onbalans zou kunnen zijn.
Heb ik hier al wel wat over gepost ook.
Eind Okt gaat de leverende dealer er een week naar kijken. En iets mee doen hoop ik... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

DaWayne schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:39:
Ik heb over 3 weken een afspraak bij de dealer voor 'loszittende bestuurdersstoel '.
Ik wil graag dat ze het gelijk goed aanpakken. Heeft iemand met ervaring een technische omschrijving van wat er precies mankeert en is opgelost?
Hier net een nieuw stoelframe ontvangen.
Ze vertellen niets en kijken ook niet naar het oude frame.
Kost naar zeggen 3500 euro en het boeit ze verder weinig heb ik het gevoel...
Maar het is inmiddels wel een bekend probleem bij veel geleverde auto's dus ze weten vast meer dan ze willen vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
“Move”

Ehm ok, heb er op gedrukt. Benieuwd of de auto er straks nog staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPYfLKnxe8Mm_t7aDHnC8r1hbcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IKGHoXerzJsJppRpjCVY22H3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-10 22:27
Koptelefoontje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:57:
“Move”

Ehm ok, heb er op gedrukt. Benieuwd of de auto er straks nog staat.

[Afbeelding]
Ik vermoed dat er ergens in de vertalingen inderdaad wat fout gaat. Had ook een rare vertaling op de knoppen gezien in het Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
mfellman schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:21:
[...]

Ik vermoed dat er ergens in de vertalingen inderdaad wat fout gaat. Had ook een rare vertaling op de knoppen gezien in het Nederlands.
Ja misschien iets als ‘continue’..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Das Koreaans voor ‘ok’. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Tja, na bijna 2 jaar en 4 infotainment updates heeft de wasstraatmodus het nog steeds over bågklappen. Zweeds, I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:27
Dus in de laatste 2 weken is voor de 2e keer de bestuurdersstoel kapot gegaan, en sinds gisteren klapt de bestuurdersspiegel niet meer in.

Wat een ramp is deze auto .

We zouden deze week van de jurist moeten horen of de zaak om de auto terug te geven, voortgezet kan worden.

Ik verwacht dat de eerste stap zal zijn om de leasemaatschappij en Kia in gebreke te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6_Tym0dtTg-H_Ou61PjGWtXaEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVgGBLybjHVTFQxmC69xzs0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 22:26
A lex schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:38:
Dus in de laatste 2 weken is voor de 2e keer de bestuurdersstoel kapot gegaan, en sinds gisteren klapt de bestuurdersspiegel niet meer in.

Wat een ramp is deze auto .

We zouden deze week van de jurist moeten horen of de zaak om de auto terug te krijgen, voortgezet kan worden.

Ik verwacht dat de eerste stap zal zijn om de leasemaatschappij en Kia in gebreke te stellen.

[Afbeelding]
Vet balen!

Hier wel dingen, (12 volt accu stuk (waarschijnlijk nu 2de keer), ICCU vervangen wat heel lang duurde)

Maar verder na 51K km's nog geen issues.

Veel zie ik als beginnersgedoe en nieuwe software gedoe, al wordt ik wel wat zenuwachtig van de frequentie pauzes bij 80/81% met laden om te recalibreren.

Succes en hopelijk weten ze het goed te fixen, want heb het idee dat je best wat pech hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:47

OMX2000

By any means necessary...

Hier gaat het panoramadak niet meer open. Het achterste deel dus. Moet nog een afspraak maken bij de dealert.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diet2310
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:11
OMX2000 schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:24:
Hier gaat het panoramadak niet meer open. Het achterste deel dus. Moet nog een afspraak maken bij de dealert.
Hier ook niet meer. Ben al 2 keer naar garage geweest. Nu hebben ze beslist om een onderdeeltje te vervangen. Als ik chatgpt los laat is er kans op een terugroepactie.
Volgende week zou onderdeel vervangen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:47

OMX2000

By any means necessary...

Diet2310 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:45:
[...]

Hier ook niet meer. Ben al 2 keer naar garage geweest. Nu hebben ze beslist om een onderdeeltje te vervangen. Als ik chatgpt los laat is er kans op een terugroepactie.
Volgende week zou onderdeel vervangen worden...
Ik was al bang voor zoiets.

Net is ook meerdere keren onterecht het alarm afgegaan. Zucht.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Vreemd dat jullie zoveel problemen hebben, het lijkt wel alsof sommige auto's alleen maar problemen hebben. hier tot nu toe alleen een dopje van de middenconsole kwijt en het rubber van de kofferbak is gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Laatst online: 09:10
Freezhost schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:22:
Vreemd dat jullie zoveel problemen hebben, het lijkt wel alsof sommige auto's alleen maar problemen hebben. hier tot nu toe alleen een dopje van de middenconsole kwijt en het rubber van de kofferbak is gescheurd.
Hier ook ook na 55000 kilometer helemaal geen problemen. Merk wel dat de auto gevoelig is voor trillingen, de ene dag wat meer dan de andere dag. Misschien tijd voor nieuwe banden na dit aantal kilometers? (nog niet buiten slijtage norm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
hjvdb schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:30:
[...]

Hier ook ook na 55000 kilometer helemaal geen problemen. Merk wel dat de auto gevoelig is voor trillingen, de ene dag wat meer dan de andere dag. Misschien tijd voor nieuwe banden na dit aantal kilometers? (nog niet buiten slijtage norm)
Ik ga komende week maar eens een afspraak maken voor winterbanden. Ik heb nog de keus, iemand tips?

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijm op 23-09-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Mijn winterbanden zijn 20 inch, iemand nog een genial sneeuwkettingen voor de winter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-10 22:19
biggerfoot schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:59:
Mijn winterbanden zijn 20 inch, iemand nog een genial sneeuwkettingen voor de winter advies?
Ligt aan de maat van de banden, ik heb de gt line wielen en deze passen prima. Slechts 50,- excl verzendkosten
https://amzn.eu/d/a4MkOEV

• Gunirus
Boudewijm schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:36:
[...]

Ik ga komende week maar eens een afspraak maken voor winterbanden. Ik heb nog de keus, iemand tips?
Ik heb een afspraak voor eind oktober, moet ook maar eens een keuze gaan maken :) Geen tips dus, maar tips welkom :+

• A lex
Freezhost schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:22:
Mijn waslijst:

- trillingen sinds dag 1. Meerdere pogingen tot balanceren, nieuwe banden, Hunter balanceren, probleem blijft bestaan.
- auto trekt naar rechts.
- 12V leeg.
- frame bestuurdersstoel twee keer gebroken.
- bestuurdersspiegel kapot / niet inklapbaar.
- constante problemen met opladen - kabel hoog moeten vasthouden om te beginnen, of auto laat niet los aan het einde van het opladen.
- meerdere en herhaalde sensorfouten voor veiligheidssystemen.
- constante waarschuwingen over een kopje koffie / pauze (na 2 minuten rijden).

Ik zou het moeten tellen om zeker te zijn, maar ik denk dat ik de afgelopen 14 maanden ongeveer 8 dealerbezoeken heb gehad. We hebben 3 weken een leenauto EV9 gehad en geen van de hierboven genoemde problemen.

Het is waarschijnlijk de slechtste nieuwe auto die ik ooit heb gehad, en dat is jammer, want in veel opzichten is hij fantastisch. De ervaring met de dealer en de klantenservice is frustrerend, onacceptabel voor elke prijs, laat staan ​​€ 83.000.

Ik heb een 8 jaar oude Mazda CX-9 met 120.000 km ingeruild voor de KIA. De auto was onberispelijk, geen enkel probleem met de bouwkwaliteit na 8 jaar.

Ik heb er wel spijt van.

• Freezhost
A lex schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:46:
[...]

Mijn waslijst:

- trillingen sinds dag 1. Meerdere pogingen tot balanceren, nieuwe banden, Hunter balanceren, probleem blijft bestaan.
- 12V leeg.
- constante problemen met opladen - kabel hoog moeten vasthouden om te beginnen, of auto laat niet los aan het einde van het opladen.

Ik zou het moeten tellen om zeker te zijn, maar ik denk dat ik de afgelopen 14 maanden ongeveer 8 dealerbezoeken heb gehad. We hebben 3 weken een leenauto EV9 gehad en geen van de hierboven genoemde problemen.

Het is waarschijnlijk de slechtste nieuwe auto die ik ooit heb gehad, en dat is jammer, want in veel opzichten is hij fantastisch. De ervaring met de dealer en de klantenservice is frustrerend, onacceptabel voor elke prijs, laat staan ​​€ 83.000.

Ik heb een 8 jaar oude Mazda CX-9 met 120.000 km ingeruild voor de KIA. De auto was onberispelijk, geen enkel probleem met de bouwkwaliteit na 8 jaar.

Ik heb er wel spijt van.
Bizar, klinkt ook alsof je niet alle updates hebt gezien je pauze meldingen. Kunnen ze hem niet gewoon omruilen? Ik herken deze problemen echt niet, trillingen waren in het begin minimaal aanwezig. De 12 volt accu is een bekend probleem, maar zou allang opgelost moeten zijn. Bestuurdersstoel heb ik wel problemen mee gehad, ik zat scheef achter het stuur, moeilijk te bewijzen, maar de dealer heeft gewoon de stoel uit de demo er in gezet. Daarnaast is er is ook veel onkunde bij de dealers, gelukkig niet bij die van mij.

Ik zou ze officieel in gebreke stellen.

• BrechtC
BrechtC schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:58:
[...]

Ik gebruik het niet zo vaak, maar ik heb het ook. Geen enkele contact-naam wordt herkend (niettegenstaande ik bij het uitspraken van de naam hem wel correct op het scherm zie verschijnen). Navigatie-commando's werken wel.
Heb dit opgelost dankzij dit filmpje. Simpel in feite, telefoon eventjes verwijderen en terug toevoegen. Duurde wel lang op mobiele telefoon (zoals ook in het filmpje, maar liep niet vast, geduld hebben).

YouTube: How to fix Voice dialing on August 2025 ccNC EU Maps & Infotainment ...

• BrechtC
[...]

Mijn waslijst:

- 12V leeg.

Ik heb er wel spijt van.
Ik heb mijn gt line sinds december 2024 en nu (nog maar) 16k op de teller. Ik ben altijd verwonderd als ik dergelijke lees, hier voorlopig geen enkel probleem... Heb ik geluk of een ander gewoon brute pech...? So far so good.

• ty5500
Hier ook probleemloos (17.000 km ondertussen) buiten een voetje van de armleun dat ik zelf gemaakt met de hier bekende fix. Had geen zin om hiervoor naar de dealer te gaan en werkt perfect. Erg tevreden voorlopig met de wagen.

• ty5500
Gunirus schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:57:
[...]

Ik heb een afspraak voor eind oktober, moet ook maar eens een keuze gaan maken :) Geen tips dus, maar tips welkom :+
Heb de pirelli scorpion winter 2's (brandstofverbruik B, grip A en geluid A) op 21 inch gt wielen en die bevielen goed vorige winter. Had niks van trillingen (maar had het hiervoor ook al niet).

• Stefzone
ty5500 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:17:
[...]

Heb de pirelli scorpion winter 2's (brandstofverbruik B, grip A en geluid A) op 21 inch gt wielen en die bevielen goed vorige winter. Had niks van trillingen (maar had het hiervoor ook al niet).
Hier ook de Scorpions van Pirelli op de gt wielen, nauwelijks trillingen

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:33
Toevallig nog mensen die deze morgen helemaal geen DAB/FM/Carplay audio volume hadden in de wagen?
Het muziekje dat weerklinkt als je in de wagen stapt werkt wel.

Toevallig net in Kia garage voor 75K checkup en er leek nog al iemand te zijn die deze ochtend het zelfde voor had.

• Ro-Maniak2
Stefzone schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:57:
[...]

Hier ook de Scorpions van Pirelli op de gt wielen, nauwelijks trillingen
Ook winter of zomer?

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 21:16
Hebben meer mensen problemen met het installeren van de navigatie september update, ik krijg continue de melding dat de bestanden mogelijk beschadigd zijn (download op diverse pc's en gebruik diverse USB-sticks)?

• ewrz
  • Laatst online: 13:09
[...]

Mijn waslijst:

- 12V leeg.

Ik heb er wel spijt van.
Heb je toevallig een van de allereerste auto's? Je hoort wel eens vaker dat dat soms probleemauto's zijn.

Los daarvan, ik lees dit topic al een tijdje mee want ik vind het wel een mooie auto en heb hem op de shortlist staan als toekomstige aankoop, maar de hoeveelheid problemen die je hier leest schrikt me toch wel een beetje af. Zeker voor de prijsklasse.

• Stefzone
Winter, in de zomer de contis premium contact, de eerste duizenden kms wel degelijk erg veel last van trillingen, ook na road Force balanceren etc....mqar na een lange reis naar Spanje volgepakt met klapkar eigenlijk bijna geen rillingen meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefzone
ewrz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:37:
[...]

Heb je toevallig een van de allereerste auto's? Je hoort wel eens vaker dat dat soms probleemauto's zijn.

Los daarvan, ik lees dit topic al een tijdje mee want ik vind het wel een mooie auto en heb hem op de shortlist staan als toekomstige aankoop, maar de hoeveelheid problemen die je hier leest schrikt me toch wel een beetje af. Zeker voor de prijsklasse.
Houd er rekening mee dat over het algemeen vaker negatieve ervaringen worden gedeeld. Ik vermoed dat ook bij andere merken dergelijke forums veel issues rapporteren. Ik heb zelf eigenlijk nauwelijks iets gehad met de kia ev9, dit in tegenstelling tot de voorgaande bmws en Audi die ik heb gehad. De enige waar ik echt niks mee had was mijn Toyota RAV4, ik rijd ongeveer 40-50k km per jaar

• Boudewijm
Ik ga wel eens vragen naar die pirelli’s had ik ook op m’n kodiaq hiervoor en die waren toen prima

• ewrz
Stefzone schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:36:
[...]

Houd er rekening mee dat over het algemeen vaker negatieve ervaringen worden gedeeld. Ik vermoed dat ook bij andere merken dergelijke forums veel issues rapporteren. Ik heb zelf eigenlijk nauwelijks iets gehad met de kia ev9, dit in tegenstelling tot de voorgaande bmws en Audi die ik heb gehad. De enige waar ik echt niks mee had was mijn Toyota RAV4, ik rijd ongeveer 40-50k km per jaar
Klopt, maakt het moeilijk om in te schatten welk percentage nu echt problemen heeft. Het trillen op de snelweg lijkt (ook op engelstalige forums) wel heel vaak gemeld te worden overigens, die topics krijgen ook veel reacties daar.

Rijdt al 20 jaar BMW en lees daar veel over en dan weet je op een gegeven moment wel wat je wel en niet moet hebben. KIA is voor mij allemaal nieuw.

• A lex
[...]

We hebben de auto in juni 24 in ontvangst genomen.... het was dealervoorraad.

Ik heb geen idee hoe lang hij er al stond, dus het zou zomaar een vroege auto kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Michel67 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:19:
Hebben meer mensen problemen met het installeren van de navigatie september update, ik krijg continue de melding dat de bestanden mogelijk beschadigd zijn (download op diverse pc's en gebruik diverse USB-sticks)?
Op reddit stond er een topic over en dan beweerden er dat dit was omdat de update ook al via ota zou zijn binnengekomen. Geen idee of dit het is, bij mij kwam hij echter gewoon netjes over the air binnen
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/Pz2YM6rzA2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
[...]

Ik heb totaal geen problemen met de auto. Hoogstens dat de reserveonderdelen voorziening een uitdaging is maar dat is niet alleen bij alle modellen van Kia het geval. Ook veel andere merken blijken een uitdaging te hebben. Hoorde van een auto de al een jaar bij een schadehersteller staat vanwege een missend onderdeel.

Is de auto perfect? Nee, maar welke auto wel. Vindt bepaalde bliepjes niet erg maar kan bijvoorbeeld de bliepjes als je 's avonds in een traject controle 130 (legaal) rijdt waar de auto denkt dat het 100 mag zijn niet los uitschakelen zonder ook de bliepjes kwijt te raken bij andere waarschuwingen (die ik wel als handig ervaar).
Heb ook eigenlijk geen probleem met de navigatie.

Dus mensen die tevreden zijn hoor je bijna niet maar mensen met terechte klachten (of soms minder terecht) hoor je natuurlijk vaak en die zullen er ook nog eens meer over posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
mfellman schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:56:
[...]
Is de auto perfect? Nee, maar welke auto wel. Vindt bepaalde bliepjes niet erg maar kan bijvoorbeeld de bliepjes als je 's avonds in een traject controle 130 (legaal) rijdt waar de auto denkt dat het 100 mag zijn niet los uitschakelen zonder ook de bliepjes kwijt te raken bij andere waarschuwingen (die ik wel als handig ervaar).
Over welke andere nuttige bliepjes heb je het dan? Ik houd meestal gewoon even de mute ingedrukt als hij begint te zagen over snelheid en dan is het over. Maar dan zet hij bepaalde andere waarschuwingen ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
ty5500 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:23:
[...]

Over welke andere nuttige bliepjes heb je het dan? Ik houd meestal gewoon even de mute ingedrukt als hij begint te zagen over snelheid en dan is het over. Maar dan zet hij bepaalde andere waarschuwingen ook uit?
Dat zijn de snelheids bliepjes. Maar je hebt ook bliepjes als je de richting aanwijzer gebruikt en er zit iets in (of net buiten) je dode hoek. Dat vindt ik op de een of andere manier prettig. Maar als ik de waarschuwing uitzet dat ik 130 rijdt in een 100 trajectcontrole dan heb ik dat bliepje niet meer en trilt hoogstens het stuur een klein beetje. Maar misschien zit die instelling elders en meer navigatie gedreven? Nu we het er zo over hebben nog eens zoeken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 15:26
mfellman schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:56:
[...]

Ik heb totaal geen problemen met de auto. Hoogstens dat de reserveonderdelen voorziening een uitdaging is maar dat is niet alleen bij alle modellen van Kia het geval. Ook veel andere merken blijken een uitdaging te hebben. Hoorde van een auto de al een jaar bij een schadehersteller staat vanwege een missend onderdeel.

Dus mensen die tevreden zijn hoor je bijna niet maar mensen met terechte klachten (of soms minder terecht) hoor je natuurlijk vaak en die zullen er ook nog eens meer over posten.
Ik deel je mening. Ik heb mijn eerste EV9 zonder de auto gezien te hebben besteld ruim 40k kilometers gereden (tussen nov 23 en dec 24) en eigenlijk nooit een probleem gehad wat niet makkelijk op te lossen was. In begin had ik bijvoorbeeld dat de auto van P niet in D wilde bij opstarten. Met een software update meteen verholpen.
Sinds augustus dit jaar heb ik mijn volgende EV9 in gebruik mogen nemen. Probleem met de stoel is verholpen (geen rare tik bij bochten nemen) en voor de rest tot nu toe geen enkel issue met de auto gehad. Wel vermoed ik dat RWD minder probleem gevoelig is dan AWD. Mijn advies zou zijn om een RWD aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ik rij de AWD en ook geen problemen volgens mij is het geheel willekeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Helaas geen pirellis voor mij door de stomme voorkeur van de leasemaatschappij. Ik ben benieuwd hoelang schade herstel bij mij gaat duren.

Nieuwe koplamp nodig, gehele nieuwe voorbumper incl alle kleine onderdelen en kapjes. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Mijn EV9 stond op het eerste schip met EV9's uit Korea. Levering in november 2023. Geen probleem met de stoelen. Ik heb de uitvoering waarbij de middelste rij 180 graden kan draaien en "achteruit kijkt" (salon opstelling). Ook nooit een 12v probleem gehad. De auto heeft me nooit in de steek gelaten. Nu 72.000km gereden.

Kleine probleempjes zijn met software updates opgelost. Behalve de trillende banden. En de snellaadstekker moet ik nog steeds optillen om hem te laten locken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Boudewijm schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:11:
Helaas geen pirellis voor mij door de stomme voorkeur van de leasemaatschappij. Ik ben benieuwd hoelang schade herstel bij mij gaat duren.

Nieuwe koplamp nodig, gehele nieuwe voorbumper incl alle kleine onderdelen en kapjes. Ben benieuwd
dat is gek... :)
vandaag een afspraak voor volgende week gemaakt voor de winterbanden...
voorkeurbanden van de LM... Pirelli scorpion winter 2
yep bestellen die handel... "tot volgende week"

ben benieuwd

• Boudewijm
Enige “minpuntje” wat ik kan vinden in mijn auto is bij “full lock” stuur draaien ik een kraak in mijn stuur heb wat erg goedkoop klinkt. Heb je dus bijna altijd als je in of uit parkeert. Verder op wat trillingen na geen issues

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Boudewijm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:35:
Enige “minpuntje” wat ik kan vinden in mijn auto is bij “full lock” stuur draaien ik een kraak in mijn stuur heb wat erg goedkoop klinkt. Heb je dus bijna altijd als je in of uit parkeert. Verder op wat trillingen na geen issues
Die kraak heeft de mijne ook bij "full lock". Kan geen kwaad, volgens mij. Had de Tesla ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:08
Hier ook zeer tevreden met de EV9.
Vrijdag naar de dealer geweest vanwege speling in het bestuurdersstoel-frame. Dit was een bekend issue (al had deze garage er nog geen vervangen), stoelframe is besteld en over 3 weken vindt de montage plaats.
Al met al dus ook niet ontevreden over de Kia-service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Gasoline1234 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:47:
[...]

Die kraak heeft de mijne ook bij "full lock". Kan geen kwaad, volgens mij. Had de Tesla ook.
Kan geen kwaad idd, wel irritant en goedkoop :)
Wat bij een tesla zit verwacht ik niet op een twee klasse duurdere auto iig.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijm op 28-09-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Stefzone schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:40:
[...]

Ligt aan de maat van de banden, ik heb de gt line wielen en deze passen prima. Slechts 50,- excl verzendkosten
https://amzn.eu/d/a4MkOEV
Merci! besteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spoedpleeg
  • Laatst online: 05-10 20:17
Goedenavond,
Wat betreft de banden en slijtage. April 2024 heb ik van de dealer nieuwe banden gekregen om het trillen te verhelpen, Vredestein Quatroc Pro + 285/45 R21 113Y en dit was wat mij betreft de truc.
Inmiddels 1 1/2 jaar verder en heb net een nieuwe set er wederom opgelegd, Heb er 40000 km mee gereden maar omdat het all weather banden zijn heb ik ze bij +/- 3 / 3,5 mm reeds vervangen.

Iemand ervaringen met een ozonbehandeling van het interieur van de auto. Ben erg zuinig op de auto, regel matig uitzuigen etc maar een dronken puber (niet mijn eigen kind) heeft de maaginhoud in mijn maagdelijke EV9 geledigd..... :'( Behalve de lucht is ook mijn humeur zuur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Spoedpleeg schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:31:

Iemand ervaringen met een ozonbehandeling van het interieur van de auto. Ben erg zuinig op de auto, regel matig uitzuigen etc maar een dronken puber (niet mijn eigen kind) heeft de maaginhoud in mijn maagdelijke EV9 geledigd..... :'( Behalve de lucht is ook mijn humeur zuur.....
Weet uit (gelukkig indirecte) ervaring dat een autopoetsbedrijf dat er prima uit krijgt. Goede tapijtreiniger, evt ozon inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 10:38
Ik heb een recente lease EV9 (Flare red Business Plus) met nu zo'n 2000km op de teller die ik laad met een leasing 50five Peblar Business.

Een paar opmerkingen, misschien voor de meer ervaren rijders bekende problemen met een oplossing:

- Soms hangt de infotainment 'vast' op het keuzescherm van de gebruiker als ik 'te snel' start en vertrek.
- De radio speelt standaard op niveau 1 (geen aanpassingen gedaan ergens) maar dat is best luid met slapende kinderen op de achterbank, valt dat nog te verlagen.
- De AC laadsnelheid kan ik niet wijzigen buiten 60%/90%/100%? Met mijn leasing laadpaal waar ik niets aan kan wijzigen valt er dus niet echt veel aan te passen ... en al zeker niet op mijn "Kia" app waar enkel start of stop op werkt?
- Als ik het 'stop laden' dan stopt de wagen even met laden, om een halve minuut later weer gewoon te starten?
- Ik vind nergens een uitlijsting vinden van laadsessies? (ergens verborgen in settings of app?)
- Ik kan de dashboardschermen niet aanpassen, ik zou graag dit bv zien:
De Kwh over 100km:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpmWCPl06z4V75JZzOi7roB-JH0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HPXjCpyAn20qvYd1v2EY0B4I.png?f=user_large
Mijne staat op km per Kwh.

Deze range toevoeging lijkt me ook nuttig: (die Max en Min heb ik niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFG8flsg0EPfs_2HbfhCfJ4s0Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrnfynnxRgc13RR6IQ2aS8Wn.png?f=fotoalbum_large

Maar aller onhandigst:
- Als ik mijn wagen aan het laden ben, ik start hem om een instelling van het laden te veranderen dan heb ik een probleem als ik de wagen verlaat en via de app mijn wagen gesloten wordt.

Want ... dan werkt mijn fysieke sleutel niet meer, die doet gewoon niets. Ik kan mijn wagen er niet meer openen.De klinken blijven verzonken, de auto staat op en geeft op groot scherm weer 'GEEN SLEUTEL AANWEZIG' maar de fysieke sleutel (die er inderdaad niet in ligt) doet gewoon niets?

=> De app geeft een notificatie "Auto niet vergrendeld" en mijn vrouw vergrendeld die dan ... waarbij ik onwetend er dus niet meer in geraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-10 10:25
Ik heb de laatste paar weken veel last van valse meldingen in de app. 'Motorkap is niet vergrendeld', 'deuren zijn niet vergrendeld', 'laadklep niet dicht'. Als het goed is, heb ik alle updates op de auto zitten. Herkennen anderen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 17:26
Stvw schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:57:

- Ik kan de dashboardschermen niet aanpassen, ik zou graag dit bv zien:
De Kwh over 100km:
[Afbeelding]
Mijne staat op km per Kwh.
Instellingen > Algemeen > Eenheden > Eenheid stroomverbruik > kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
baldbelow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:27:
[...]

Weet je ook toevallig hoe je die min Max krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ruvetuve schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Weet je ook toevallig hoe je die min Max krijgt?
Als ik mij niet vergis, is Min-Max range vermelding alleen beschikbaar in de USA software. Die heeft meer mogelijkheden, zoals vormgeving van de display / menus in de stijl van je favoriete honkbalclub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
Met de temperatuur in de ochtend heb ik vaker last van errors van de camera voor lane assist. Heel vreemd.

Iemand nog een wieldop gt line over trouwens? Ik heb net in lille schade gereden op een van mijn wieldoppen helaas in de parkeergarage. Die zijn echt veel te krap daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:53
Boudewijm schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:14:
Met de temperatuur in de ochtend heb ik vaker last van errors van de camera voor lane assist. Heel vreemd.
Hier ook, maar vermoedelijk ligt dat niet zozeer aan de temperatuur maar aan de 'mist' of condens op de sensoren en camera's. 's Morgens even met een doekje passeren over de camera's helpt meestal om alle errors te doen verdwijnen.

Hier is ook al melding gemaakt van slakken op de sensoren die sommige sensoren doen op hol slaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Iemand nog een wieldop gt line over trouwens? Ik heb net in lille schade gereden op een van mijn wieldoppen helaas in de parkeergarage. Die zijn echt veel te krap daar
Geen wieldop over, maar ik kan je wel het advies geven je alvast mentaal voor te bereiden op de prijs voor dat stuk plastic dat Kia je gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Stijn_Gallet schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Hier ook, maar vermoedelijk ligt dat niet zozeer aan de temperatuur maar aan de 'mist' of condens op de sensoren en camera's. 's Morgens even met een doekje passeren over de camera's helpt meestal om alle errors te doen verdwijnen.

Hier is ook al melding gemaakt van slakken op de sensoren die sommige sensoren doen op hol slaan :*)
Dit inderdaad en de laagstaande zon direct op de lens kan ook problemen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 10:38
baldbelow schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:27:
[...]
Top, bedankt!

Ik ben in de garage geweest gisteren en daar vertelde ze me dat het 'normaal' is dat wanneer de wagen in 'Utility Mode' werkt en hij remote gesloten wordt via de app dat de fysieke sleutel niet werkt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Gasoline1234 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Geen wieldop over, maar ik kan je wel het advies geven je alvast mentaal voor te bereiden op de prijs voor dat stuk plastic dat Kia je gaat geven.
Ja ik zag al iets hilarisch van 200€ oid.
Achja als het duur is dan pas bij het einde als eigen risico laten aftikken door de werkgever.

Denk dat het anders nog goedkoper is om totale velgen erop te laten zetten en dit van de fiscale bijtelling af te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
gisteren de Pirelli "scorpion winter 2" laten opleggen.
Wat rijden ze lekker. :)
Ze zijn stiller, nog geen trillingen waargenomen (ik had er niet zó veel last van).
Al bij al zeer tevreden over.

bij de bandencentrale waar ik altijd ga, gingen ze beginnen met de zomerbanden te verwijderen met de plastic covers op de banden. :|
Ik heb maar gevraagd om ze eraf te halen. Dit hebben ze zonder gemor toch maar gedaan, omdat het weinig moeite kostte.
Achteraf waren ze de wielen terug aan het monteren, maar na het laatste wiel en alles getorkt merken ze op dat de plastic covers eerst geplaatst moeten worden voor de bouten... Alles er weer af dus. Afbeeldingslocatie: https://www.forumsmileys.nl/smileys/dm/gniffel.gif
Het was een eerste EV9 in hun shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diet2310
  • Laatst online: 11:11
Dat heb ik nog niet voor gehad.
Plots gaan bij mij de deuren niet meer op slot als ik op de klink "duw". Dus enkel met de app of met de sleutel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Diet2310 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:25:
Dat heb ik nog niet voor gehad.
Plots gaan bij mij de deuren niet meer op slot als ik op de klink "duw". Dus enkel met de app of met de sleutel... :)
Je duwt waarschijnlijk in de incarvingen gezien je het vroeger ook met succes leek te gebruiken?

Zou eens in de menu's duiken of het niet om de 1 of andere reden uit staat nu en eens proberen met de andere sleutel. Misschien is de batterij van de sleutel gewoon niet optimaal meer (maar wel voldoende om geen melding te geven) waardoor hij je aanwezigheid niet detecteert

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 04-10-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot

Ben ook geïnteresseerd, heel frankrijk heeft vrij krappe parkings :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
Gasoline1234 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb wat kleine "krasjes" in het kunstof. Is dat niet met wat spray/verf te fixen?

Tijd voor aliexpress om vervangende wieldoppen voor de EV9 te gaan "spuitgieten" voor een euro of 50 p/s :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
biggerfoot schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Ik heb wat kleine "krasjes" in het kunstof. Is dat niet met wat spray/verf te fixen?

Tijd voor aliexpress om vervangende wieldoppen voor de EV9 te gaan "spuitgieten" voor een euro of 50 p/s :-)
Ik heb hier 3 wieldoppen liggen van de 21 gt line. Met minimale krasjes, stuur gerust een pb bij interesse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
biggerfoot schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Ben ook geïnteresseerd, heel frankrijk heeft vrij krappe parkings :-)
Ik dacht dat die bij het casino bij Lille krap was… tot ik bij mama shelter kwam.. 8 keer steken is niet overdreven helaas.

Was zowel aan voorkant als zijkant geen vinger tussen te krijgen zo krap

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijm op 06-10-2025 19:57 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste