inforeq schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:51:
Ha allemaal,
Met veel interesse al jullie info hier gelezen! Vanwege de ruimte en uitstraling ook op het punt een nieuwe EV9 aan te schaffen. Gaat om aanschaf privé, dus geen lease. Ik twijfel over de beste uitvoering: de basisuitvoering, met de 76.1kw batterij, of de versie daarboven, de Air met de grotere batterij.
Prijsverschil is fors, dik 9000 euro. Het beoogt gebruik van de auto is wekelijkse ritjes van ca 60km enkele reis. Een paar keer per jaar ritjes van 150km enkele reis, en 1x de zomervakantie richting Italië/Frankrijk. Met name dat laatste zorgt voor de extra twijfel over de range: elke 1,5-2 uur stoppen, of zelfs vaker? Maar is 1x per jaar de extra batterij investering waard?
Grootste verschil tussen het basismodel en de Air:
- 76.1kw vs 99.8kw
- Basis heeft geen privacy glas en heeft kunststof wielkasten/bumpers ipv hoogglans. Maar is dat misschien ook wel een voordeel ivm beschadiging/herstelkosten van de kwetsbare hoogglans onderdelen?
- De stoelverwarming/elektrisch neerklapbare achterbank etc is overbodig. Zitten enkel kids die dan ruzie maken wie dan achterin moet zitten;-)
- Enige echte aanvullende voordeel van de Air is de 360 camera en parkeersensoren aan de zijkant
Kortom, is een grotere batterij voor 1x per jaar zomervakantie+extra camera's 9000 euro waard? Ik kom er niet uit.
Zijn er hier mensen die voor prive aanschaf tegen hetzelfde dilemma zijn aangelopen? Of zie ik wat over het hoofd, bijvoorbeeld dat over 7 jaar (zo lang zou je met de auto moeten kunnen doen?) de basis uitvoering door achteruitgang van de batterij etc compleet waardeloos is geworden? Of juist andersom geredeneerd: is die 9000 euro die je nu in je zak houd niet beter om te bewaren om over 7 jaar een compleet nieuwe, grotere batterij te laten plaatsen?
Daarnaast lijkt de basis versie, met de kleinere batterij een nieuwere (verbeterde?) uitvoering, met een sterkere motor (160kw) en hoger batterij voltage (nog sneller laden) zoals die ook in de ionic 9 wordt gebruikt?
Veel dank voor jullie meedenken!
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zeker voor de 100kW versie gaan.
Mijn argumenten:
- Voor een lange levensduur wil je niet hoger laden dan 80% (tenzij je direct gaat rijden) en niet lager ontladen dan 10-20%. Neem even 10% aan. Dan heb je 70% nuttige capaciteit. Bij de 76kW is dat dus 53kW, bij de 100kW is dat dus 70kW. Bij een gemiddeld verbruik van 25kW per 100km, is dat dus een range van 212km tegen 280km. Dat is 30% meer.
- Als je elke nacht kan opladen op je eigen terrein helpt dat bij de 76kW en de ritten die je beschrijft. Maar als je elke keer thuis toch op zoek moet naar een laadpaal in de wijk, dan is dat wellicht wat irritant. Dan is een grotere accu fijner omdat je minder vaak hoeft te laden.
- Het zal ook zeker van de soort ritten afhangen. Als jouw ritten normaal alleen snelweg zijn en je rijdt 'lekker mee' dan is het verbruik toch wel een stukje hoger. Rijdt je daarentegen die ritten alleen op 60km wegen dan is je range een flink stukkie langer.
- Met deze koude zoals nu, merk je dat een koude batterij flink in de range hakt. Ik zie het actuele gebruik flink hoog als ik met een koude batterij wegrij en bij een zelfde snelheid pas na langere tijd verbeteren als de accu blijkbaar warm genoeg is. Omdat ik thuis kan laden, preconditioneer ik de batterij voordat ik weg (en zet de verwarming aan) en ik merk dat dat helpt bij het actuele verbruik dat meteen gunstiger is (met daarentegen natuurlijk extra stroom uit het stopcontact voor dat preconditioneren en verwarmen).
- En hoewel het snelladen zeker snel gaat en flink doorgaat zelfs boven de 70% en 80% moet je toch flink wat verloren tijd rekenen voor de afrit nemen, laadpunt zoeken, eventueel wachten, parkeren, kabel aansluiten etc. Allemaal niet heel spannend en erg, maar telt toch op. Zeker in Duitsland veel laadpunten bij de "Autohof" net even van de snelweg af.
- De EV9 is behoorlijk groot en vooral breed (past maar met 6 cm speling op normale autowagons van Le Shuttle onder het kanaal door) dus parkeersensoren en een goed overzicht van je omgeving vind ik super prettig (en heb ik ook op mijn andere oudere auto waardoor ik niet zonder wilde).
Just my 2 cents.
Marcel