Bij de GT-line in België staat er geen 'boost on'... Ik denk me te herinneren dat de motor in normaal mode 600Nm en in sport modus 700Nm aan vermogen geeft.ty5500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:01:
[...]
Normaal zou de gt-line de "boost on" niet mogen tonen. Herinner mij ook niet dat de mijne het toont. In de VS verscheen dit wel ook opeens bij de gt-lines na de V2X update (die we hier nog niet hadden normaal)
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/TL4KRXKYdo
https://www.kiaevforums.com/threads/boost-indicator.14748/
bij mij staat er toch wel degelijk "boost on" op mijn GT-line. (België)karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:42:
[...]
Bij de GT-line in België staat er geen 'boost on'... Ik denk me te herinneren dat de motor in normaal mode 600Nm en in sport modus 700Nm aan vermogen geeft.
in sport mode? Van wanneer heb je je wagen?braxx1980 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:47:
[...]
bij mij staat er toch wel degelijk "boost on" op mijn GT-line. (België)[Afbeelding]
in elke modus... staat gewoon altijd op het scherm.karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:06:
[...]
in sport mode? Van wanneer heb je je wagen?
ik heb de wagen van midden juni 2025
Gadverpielekes!! Bij mij dus ook geen boost, nooit, da’s natuurlijk onverdraaglijk. Mag ik daar ook nog weer achteraan bij de dealer 😤
Had er over gebeld en is land gebonden. Kan/mag niet in NL aangezet worden.
Hoe uitgeleverde auto’s in NL dit toch hebben was onbekend.
Boost is een standaardfunctie bij de GT-Line. Vanwege de lokale wetgeving in de verschillende landen is Boost momenteel alleen beschikbaar in DuitslandGunirus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:06:
Staat er bij de mijne ook altijd, in elke modus.
Dit staat op de Kia-website... Dus boost niet mogelijk in België?
Is die van jou een GT-line? De mijne is van 2023, maar zou in wezen geen verschil mogen uitmaken.
Een aantal maanden verder, en ik sta op het punt een knoop door te hakken. Ik zit met 2 scenario's:Freezhost schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:24:
[...]
Prive zou ik voor die jong gebruikte gaan, zodra je de showroom uit bent is een nieuwe al in waarde gedaald.
Afschrijving is koffiedik kijken, ik zal eens kijken wat ik als afschrijving heb ingevoerd in de boekhouding.
Volgens mij mis je niets want er is nog maar èèn modeljaar.
1. Een jong gebruikte (2024) voor €65.900,00 (incluis inruil bestaande auto)
2. Een nieuwe GT Line 6 zitter voor €73.495,00 (incluis inruil bestaande auto)
Ik had een groter prijsverschil verwacht, waardoor ik aarzel. In principe koop ik liefst 'met de kop eraf' want dat stukje afschrijving voorkom ik dan. Maar aan de andere kant... het scheelt 'maar' €7500,- en hiermee heb ik 2 jaar langer garantie.
De intentie is om de auto een jaar of 8 tot 10 te rijden.
Wat zijn wat jullie betreft afwegingen voor jong gebruikt vs nieuw?
Ben benieuwd
Willem
Nu de belangrijkste vraag, hoe gaan wij Tweakers dit omzeilen Tweaken. Auto naar DE (België) verplaatsen? Fysiek of moet die op kenteken? Kia systemen overtuigen dat dit zo is terwijl het niet zo is…? Hangt het van de VIN af? Firmware hack via OBD dongle…?Ruvetuve schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:01:
Had er over gebeld en is land gebonden. Kan/mag niet in NL aangezet worden.
65k vind ik niet een vreselijke scherpe deal. Bv in de : https://m.mobile.de/auto-...c49c-bceb41280132&type=ad geen bpm..ThewillemkeP schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:01:
[...]
Een aantal maanden verder, en ik sta op het punt een knoop door te hakken. Ik zit met 2 scenario's:
1. Een jong gebruikte (2024) voor €65.900,00 (incluis inruil bestaande auto)
2. Een nieuwe GT Line 6 zitter voor €73.495,00 (incluis inruil bestaande auto)
Ik had een groter prijsverschil verwacht, waardoor ik aarzel. In principe koop ik liefst 'met de kop eraf' want dat stukje afschrijving voorkom ik dan. Maar aan de andere kant... het scheelt 'maar' €7500,- en hiermee heb ik 2 jaar langer garantie.
De intentie is om de auto een jaar of 8 tot 10 te rijden.
Wat zijn wat jullie betreft afwegingen voor jong gebruikt vs nieuw?
Ben benieuwd
Willem
Vandaag stukje gereden in de sneeuw, scherpe bocht, gek geluid en sinds dat moment werkt de voorwielaandrijving niet meer.
Wanneer deze inschakelt hoor ik een ratelend geluid en geeft de auto een storing.
Rijden in eco mode gaat goed, deze gebruikt enkel de achteras.
Maandag dealer bellen, ben benieuwd, klinkt alsof er iets afgebroken is in de aandrijflijn.
Wanneer deze inschakelt hoor ik een ratelend geluid en geeft de auto een storing.
Rijden in eco mode gaat goed, deze gebruikt enkel de achteras.
Maandag dealer bellen, ben benieuwd, klinkt alsof er iets afgebroken is in de aandrijflijn.
Ik ben er tevreden mee;zeker omdat ik een 6-zitter wil....Bever! schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:
[...]
65k vind ik niet een vreselijke scherpe deal. Bv in de : https://m.mobile.de/auto-...c49c-bceb41280132&type=ad geen bpm..
maar, mn vraag gaat dus over de evt afwegingen tussen nieuw en gebruikt ...
Als je plan is om hem zelf 8-10 jaar te rijden, dan zou ik voor nieuw gaan als je verwacht dat je dan ook extra garantie krijgt (en dan niet al door de km van de garantie heen bent). Waarschijnlijk haal je die 7500 euro extra er niet uit, maar geeft meer zekerheid en bovendien heb je dan een nieuwe auto inclusief accupakket.
Zelfde keuze gehad en gewoon voor nieuw gegaan. Dat kleine beetje extra afschrijving tov de nieuwe auto heb ik voor lief genomen, nieuw rijden is ook wat waard.ThewillemkeP schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Ik ben er tevreden mee;zeker omdat ik een 6-zitter wil....
maar, mn vraag gaat dus over de evt afwegingen tussen nieuw en gebruikt ...
In mijn geval betekende nieuw wel dat ik 5 maanden moest wachten voor hij binnen was, misschien ook iets om mee te nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door Koptelefoontje op 04-01-2026 07:25 ]
Ik kreeg gister te horen dat de door mij gewenste uitvoering eind maart in NL stondKoptelefoontje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:23:
[...]
Zelfde keuze gehad en gewoon voor nieuw gegaan. Dat kleine beetje extra afschrijving tov de nieuwe auto heb ik voor lief genomen, nieuw rijden is ook wat waard.
In mijn geval betekende nieuw wel dat ik 5 maanden moest wachten voor hij binnen was, misschien ook iets om mee te nemen.
Ik neig ook wel naar nieuw hoor; alleen realiseer ik me ook dat als ik de auto over (bijv) 10 jaar verkoop de restwaarde van een 10 of 12 jarige auto weinig zal verschillen; tegen die tijd is de €7500 "verdampt" ...
Gisteren teruggekomen uit Oostenrijk.
Auto al een jaar en 25k km, dus weinig nieuws, maar nu wel voor het eerst echt forse sneeuwcondities meegemaakt. Tijdens een Sneeuwbui de berg op naar het huisje in sneeuwmodus lukte net aan (er lag toen zo'n 10cm op een winig bereden weg), terwijl 2 auto's voor mij (focus station en passat) over moesten op sneeuwkettingen. Snow-modus was echt een toevoeging, weinig wielspin, veel controle. Met mijn audi a4 of seat ateca had ik ook zeker moeten overstappen naar sneeuwkettingen met dit weer.
Mijn sneeuwsokken dus in de verpakking kunnen laten, blij man
Auto al een jaar en 25k km, dus weinig nieuws, maar nu wel voor het eerst echt forse sneeuwcondities meegemaakt. Tijdens een Sneeuwbui de berg op naar het huisje in sneeuwmodus lukte net aan (er lag toen zo'n 10cm op een winig bereden weg), terwijl 2 auto's voor mij (focus station en passat) over moesten op sneeuwkettingen. Snow-modus was echt een toevoeging, weinig wielspin, veel controle. Met mijn audi a4 of seat ateca had ik ook zeker moeten overstappen naar sneeuwkettingen met dit weer.
:strip_exif()/f/image/7rCsr591WBAAi8L8vYFB2CxV.png?f=user_large)
Na 25k km vind ik het energieverbruik nog altijd behoorlijk hoog. De 37 en 46 zijn niet representatief, maar op een gewone werkdag is het ook niet gek om rond de 33 te behalen. Grote en zware auto, zeker. Maar toch. Ik mis m'n model Y wel eens.
Inderdaad wel erg hoog. Ik zit inmiddels op de 40k km en op deze cijfers:Gunirus schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:27:
[Afbeelding]
Na 25k km vind ik het energieverbruik nog altijd behoorlijk hoog. De 37 en 46 zijn niet representatief, maar op een gewone werkdag is het ook niet gek om rond de 33 te behalen. Grote en zware auto, zeker. Maar toch. Ik mis m'n model Y wel eens.
Ketser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:25:
[...]
Inderdaad wel erg hoog. Ik zit inmiddels op de 40k km en op deze cijfers:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4PIljSXE5n1B7odoJyOGV1Kw.png?f=user_large)
Vanmorgen deze score behaald
zelfde ervaring hier, 3e keer richting de besneeuwde bergen.DaWayne schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:04:
Ik ben de enigste die zonder kettingen de berg aan het hotel op raakt.
anderen moeten kettingen op.
Behalve de snow-modus en natuurlijk goede winterbanden, speelt de breedte van de band en gewicht van de wagen ook wel als voordeel denk ik.
Is er een optie waarbij alle deuren ontgrendeld worden bij het uitstappen? En niet alleen diegene die uitstapt?
zo ja, vind ik het niet direct terug...
zo ja, vind ik het niet direct terug...
ChatGPT zegt dit:
✅ Auto-Unlock bij uitzetten/uitstappen
Je kunt in de instellingen van het infotainmentsysteem kiezen dat alle deuren automatisch ontgrendelen als het voertuig wordt uitgeschakeld of als je de auto in ‘P’ zet. Dit is een instelling onder:
Instellingen → Voertuig → Deuren → Automatic Unlock (Auto-ontgrendelen).
Vandaag wederom genoten van de Kia.
Wat een beest is het toch met winterbanden en in sneeuw modus.
Je merkt er allemaal niets van en alles blijft rustig en beheerst. Enige waar ik niet heel over te spreken ben in de airco, vaker beslaande ruiten die ik hiervoor niet had in een kodiaq. Ook voorverwarmen en dan de ruit “ijsvrij” maken is benedenpeil in mijn ogen, dan mis ik wel mijn verwarmde voorruit
Je merkt er allemaal niets van en alles blijft rustig en beheerst. Enige waar ik niet heel over te spreken ben in de airco, vaker beslaande ruiten die ik hiervoor niet had in een kodiaq. Ook voorverwarmen en dan de ruit “ijsvrij” maken is benedenpeil in mijn ogen, dan mis ik wel mijn verwarmde voorruit
thanks, dat had ik gevonden.
Maar het is vervelend als ik of echtgenote uit de auto stap, zonder dat we die op P zetten (wat meestal zo is).
Dan ontgrendelt alleen maar de deur van diegene is uitgestapt en moet je terug in de auto kruipen om te ontgrendelen om ook anderen te laten instappen...
maar dat lijkt dan zo ontworpen?
Je kan maar weinig instellen vergeleken met de BMW die ik hiervoor had. Zoals alle deuren open bij openen van de achterklep etc, best irritant want ik heb de sleutel en doe vaak eerst de kinderwagen in de auto, maar dan gaat de rest dus niet open.Crupa schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]
thanks, dat had ik gevonden.
Maar het is vervelend als ik of echtgenote uit de auto stap, zonder dat we die op P zetten (wat meestal zo is).
Dan ontgrendelt alleen maar de deur van diegene is uitgestapt en moet je terug in de auto kruipen om te ontgrendelen om ook anderen te laten instappen...
maar dat lijkt dan zo ontworpen?
Wat zijn de ervaringen met snow modus en zomerbanden? Helpt t iets?
Herkenbaar… de inhoud (m3) van de auto is ook nogal groot.Boudewijm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:54:
Vandaag wederom genoten van de Kia.
Als ik alles aanzet, dus ook de roosters op de derde rij gaat het beter. Al beslaan de raampjes derde rij nog steeds.
Gekke is ook dat bij zoonlief het raam wel beslaat en bij dochterlief niet (beide rij 2). Dus ligt er ook aan hoe uitademt en je zit positie is dan mijn aanname.
Ik heb dan de Rear op alleen airco staan en Front op Auto, dus die wisselt af van airco naar warmtepomp etc
Zou je alles op airco laten staan heb je minder last vermoed ik.
Ja ben ook wel benieuwd, echte 4x4 tests kon ik niet echt vinden voor de EV9.sly___ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:23:
Hier in de buurt was een heuveltje met ijs, net even heen gereden om te testen. Helaaaas heeft iemand zout gestrooid en lag er vrijwel geen ijs meer
Ja op de rechte wegen met ijs werkt het prima, maar geen idee of het in snow mode beter werkt.
Paar berichten terug stond wel een ervaring:
Het lijkt dus wel wat te doen!DaWayne schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:04:
[ Voor 43% gewijzigd door Koptelefoontje op 06-01-2026 20:55 ]
Heb ik vandaag getest en wat er juist veranderd niet volledig duidelijk maar toch wat betere grip (ging o.a. naar remgeneratie 1)sly___ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:23:
Ik heb voorlopig de keuze gemaakt om te blijven rijden met zomerbanden (deels ook uit schrik met alle problematiek van banden bij eventueel verwisselen waar ik tot heden nog niets van gemerkt heb) maar weet niet of ik het met zomerbanden zal redden gezien ik begin april nog nr Oostenrijk op skireis trek..
Sorry nieuw voor mij maar domme vraag; wat is verschil dan tussen auto en airco?PoloShark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:44:
[...]
Herkenbaar… de inhoud (m3) van de auto is ook nogal groot.
Als ik alles aanzet, dus ook de roosters op de derde rij gaat het beter. Al beslaan de raampjes derde rij nog steeds.
Gekke is ook dat bij zoonlief het raam wel beslaat en bij dochterlief niet (beide rij 2). Dus ligt er ook aan hoe uitademt en je zit positie is dan mijn aanname.
Ik heb dan de Rear op alleen airco staan en Front op Auto, dus die wisselt af van airco naar warmtepomp etc
Zou je alles op airco laten staan heb je minder last vermoed ik.
Ik heb overigens ook mega last van de slechte ruitenwissers, vooral de rechter (vanuit binnen gezien). Doet niets meer, verder is de auto uitstekend.
Snow mode werkt prima, wat het doet in mijn ogen is de “normal” mode (4x4) combineren met de gas response van de eco modus. Vooral minder power, beheerster, Max recuperatie stand 1.Koptelefoontje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Ja ben ook wel benieuwd, echte 4x4 tests kon ik niet echt vinden voor de EV9.
Hier in de buurt was een heuveltje met ijs, net even heen gereden om te testen. Helaaaas heeft iemand zout gestrooid en lag er vrijwel geen ijs meer![]()
Ja op de rechte wegen met ijs werkt het prima, maar geen idee of het in snow mode beter werkt.
Paar berichten terug stond wel een ervaring:
[...]
Het lijkt dus wel wat te doen!
Pirellis winter doen het prima, niet beginnen aan alleen zomer banden en wintersport. Ik heb de afgelopen dagen mij al kapot gelachen om de mensen met zomerbanden en 20 cm sneeuw.Hookiee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Heb ik vandaag getest en wat er juist veranderd niet volledig duidelijk maar toch wat betere grip (ging o.a. naar remgeneratie 1)
Ik heb voorlopig de keuze gemaakt om te blijven rijden met zomerbanden (deels ook uit schrik met alle problematiek van banden bij eventueel verwisselen waar ik tot heden nog niets van gemerkt heb) maar weet niet of ik het met zomerbanden zal redden gezien ik begin april nog nr Oostenrijk op skireis trek..
En daar komt ook nog eens bij dat je in Oostenrijk en Duitsland helemaal niet mag rijden op zomerbanden (weet niet of dit voor april ook nog geldt) en dat je daarmee volgens mij ook niet meer verzekerd bent als er iets gebeurd.Boudewijm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:20:
[...]
Pirellis winter doen het prima, niet beginnen aan alleen zomer banden en wintersport. Ik heb de afgelopen dagen mij al kapot gelachen om de mensen met zomerbanden en 20 cm sneeuw.
Voor zover ik weet en heb gemerkt:Boudewijm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:15:
[...]
Sorry nieuw voor mij maar domme vraag; wat is verschil dan tussen auto en airco?
Ik heb overigens ook mega last van de slechte ruitenwissers, vooral de rechter (vanuit binnen gezien). Doet niets meer, verder is de auto uitstekend.
Bij auto kiest hij zelf tussen de warmte pomp en de airco. Als het te vochtig wordt in de auto dan gaat hij over naar de airco.
De warmtepomp is energie zuiniger (zeggen ze) dan de airco.
Voordeel van de warmtepomp is wel dat de auto snel warm van binnen wordt.
Ik rijd de afgelopen dagen met de Pirelli Winter
Banden en sneeuw mode en heb er flink mee gespeeld. Expres scherpte bocht in laten uitbreken en kijk wat er gebeurt, dat soort dingen. Ik ben erg onder de indruk. Hij lost alles op.
Het probleem met de airco dat sommigen beschrijven verbaast mij, ik herken dat helemaal niet. Ik zet zeker nu in de winter de auto altijd op afstand met de app 20 minuten van tevoren aan en dan kom ik binnen in een schone droge opgewarmde auto en de afgelopen dagen overigens ook met warme schoongemaakte ruiten.
Banden en sneeuw mode en heb er flink mee gespeeld. Expres scherpte bocht in laten uitbreken en kijk wat er gebeurt, dat soort dingen. Ik ben erg onder de indruk. Hij lost alles op.
Het probleem met de airco dat sommigen beschrijven verbaast mij, ik herken dat helemaal niet. Ik zet zeker nu in de winter de auto altijd op afstand met de app 20 minuten van tevoren aan en dan kom ik binnen in een schone droge opgewarmde auto en de afgelopen dagen overigens ook met warme schoongemaakte ruiten.
Die ruitenwissers zijn bizar slecht inderdaad, had het al met de dealer over. Eerst zelf grondig schoongemaakt maar helpt niet. Bij de eerste beurt maar nieuwe erop (ander merk?). Er zal wel weer een wereld open gaan als je de ruitenwisser wereld induikt vrees ikBoudewijm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:15:
[...]
Sorry nieuw voor mij maar domme vraag; wat is verschil dan tussen auto en airco?
#snowmode
Als je in snow mode op het schermpje voor de verdeling van de aandrijfkrachten kijkt, zie je dat bij wegrijden de vier wielen exact evenveel kracht krijgen. Zelfs bij plank”gas” wegrijden rijdt de auto mooi rustig weg zonder uitbreken. Systeem werkt wat dat betreft perfect.
#airco
De airco werkt redelijk in eco mode en gewoon goed als die niet op eco staat.
Als je in snow mode op het schermpje voor de verdeling van de aandrijfkrachten kijkt, zie je dat bij wegrijden de vier wielen exact evenveel kracht krijgen. Zelfs bij plank”gas” wegrijden rijdt de auto mooi rustig weg zonder uitbreken. Systeem werkt wat dat betreft perfect.
#airco
De airco werkt redelijk in eco mode en gewoon goed als die niet op eco staat.
Ik weet niet wat de auto precies doet, maar soms ook vanuit het niets veranderd er een instelling en beslaan de ruiten. Zeker achterin moet ik de juiste instructies geven.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:00:
Btw iemand merkte hierop dat er een verschil is tussen de warmtepomp en de airco. De warmtepomp is toch juist datgene wat voor warmte zorgt in de winter en koeling in de zomer. Ofwel één en hetzelfde??
Uitleg van Perplexity:SooK schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Btw iemand merkte hierop dat er een verschil is tussen de warmtepomp en de airco. De warmtepomp is toch juist datgene wat voor warmte zorgt in de winter en koeling in de zomer. Ofwel één en hetzelfde??![]()
De warmtepomp in de Kia EV9 zorgt ervoor dat het interieur (en deels het aandrijfsysteem) efficiënt verwarmd en gekoeld wordt met zo min mogelijk verlies van rijbereik.[1][2]
## Wat de warmtepomp precies doet
- De warmtepomp werkt als een omgekeerde koelkast: bij koud weer haalt zij warmte uit de buitenlucht en uit restwarmte van de elektromotor en elektronica, en pompt die het interieur in.[2][5][1]
- Daardoor is er veel minder elektrische weerstandverwarming nodig, wat het energieverbruik verlaagt en de actieradius in de winter aanzienlijk kan verbeteren.[4][8][1]
## Specifiek in de Kia EV9
- In de EV9 is de warmtepomp onderdeel van een geavanceerd thermisch systeem met klimaatregeling, ontdooien/ontijzelen en accutemperatuurbeheer, getest voor extreem koude en warme omstandigheden.[5][2]
- De auto gebruikt niet alleen buitenlucht, maar ook restwarmte van de e-motor en power‑electronics om de cabine te verwarmen, zodat er meer accucapaciteit overblijft om te rijden.[1][2]
## Voordelen voor jou als bestuurder
- Snellere en gelijkmatigere opwarming van het interieur bij lage temperaturen, met meer comfort voor alle zitrijen.[3][2]
- Minder verlies van rijbereik in de winter en een accu die beter binnen zijn optimale temperatuurgebied blijft, wat zowel prestaties als levensduur van de batterij helpt.[8][4]
[1](https://www.kia.com/uk/ab...ump-and-how-do-they-work/)
[2](https://www.kiapressoffice.com/releases/1564)
[3](https://www.ab-magazine.n...r-slimme-klimaatregeling/)
[4](https://www.autonieuws.be...p-in-een-elektrische-auto)
[5](YouTube: 2024 KIA EV9 - HVAC Testing and Solutions)
[6](https://www.reddit.com/r/...ery_warmer_and_heat_pump/)
[7](https://www.autoweek.nl/a...l/kia-ev9-back-to-basics/)
[8](https://www.lizy.nl/blog/warmtepomp-elektrische-auto)
[9](https://www.kia.com/be/nl/modellen/ev9/ontdekken/)
[10](https://www.wensink.nl/p/...ine-awd-99-8-kwh-48061682)
Gisteren een nieuwe voorruit laten plaatsen bij carglas omdat de eerste gebarsten was.
met naar huis rijden werkte de ruitensproeier niet meer. Dacht eerst dat hij bevroren was.
Maar bedacht met toen dat hij de hele voormiddag in een warme werkplek had gestaan.
En toen viel het me op dat als ik de voorruit wilde sproeien dat er water over de achterruit spoot....
terug naar Carglass, bleek dat ze het slangetje van de ruitensproeistof niet hadden terug hadden aangesloten.
Als er dan nog iets gebalanceerd moet worden heb je daar nog alle tijd voor.
winterbanden zijn in de meeste bergdorpen in oostenrijk verplicht tot 15 april.
Kans dat je ze nodig hebt is klein.
maar als je ze echt nodig hebt en er gebeurd iets ....
met naar huis rijden werkte de ruitensproeier niet meer. Dacht eerst dat hij bevroren was.
Maar bedacht met toen dat hij de hele voormiddag in een warme werkplek had gestaan.
En toen viel het me op dat als ik de voorruit wilde sproeien dat er water over de achterruit spoot....
terug naar Carglass, bleek dat ze het slangetje van de ruitensproeistof niet hadden terug hadden aangesloten.
ik zou dan net zo snel mogelijk winterbanden leggen.Hookiee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Heb ik vandaag getest en wat er juist veranderd niet volledig duidelijk maar toch wat betere grip (ging o.a. naar remgeneratie 1)
Als er dan nog iets gebalanceerd moet worden heb je daar nog alle tijd voor.
winterbanden zijn in de meeste bergdorpen in oostenrijk verplicht tot 15 april.
Kans dat je ze nodig hebt is klein.
maar als je ze echt nodig hebt en er gebeurd iets ....
Thanks! Conclusie: warmtepomp = airco.Ketser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Uitleg van Perplexity:
De warmtepomp in de Kia EV9 zorgt ervoor dat het interieur (en deels het aandrijfsysteem) efficiënt verwarmd en gekoeld wordt met zo min mogelijk verlies van rijbereik.[1][2]
## Wat de warmtepomp precies doet
- De warmtepomp werkt als een omgekeerde koelkast: bij koud weer haalt zij warmte uit de buitenlucht en uit restwarmte van de elektromotor en elektronica, en pompt die het interieur in.[2][5][1]
- Daardoor is er veel minder elektrische weerstandverwarming nodig, wat het energieverbruik verlaagt en de actieradius in de winter aanzienlijk kan verbeteren.[4][8][1]
## Specifiek in de Kia EV9
- In de EV9 is de warmtepomp onderdeel van een geavanceerd thermisch systeem met klimaatregeling, ontdooien/ontijzelen en accutemperatuurbeheer, getest voor extreem koude en warme omstandigheden.[5][2]
- De auto gebruikt niet alleen buitenlucht, maar ook restwarmte van de e-motor en power‑electronics om de cabine te verwarmen, zodat er meer accucapaciteit overblijft om te rijden.[1][2]
## Voordelen voor jou als bestuurder
- Snellere en gelijkmatigere opwarming van het interieur bij lage temperaturen, met meer comfort voor alle zitrijen.[3][2]
- Minder verlies van rijbereik in de winter en een accu die beter binnen zijn optimale temperatuurgebied blijft, wat zowel prestaties als levensduur van de batterij helpt.[8][4]
[1](https://www.kia.com/uk/ab...ump-and-how-do-they-work/)
[2](https://www.kiapressoffice.com/releases/1564)
[3](https://www.ab-magazine.n...r-slimme-klimaatregeling/)
[4](https://www.autonieuws.be...p-in-een-elektrische-auto)
[5](YouTube: 2024 KIA EV9 - HVAC Testing and Solutions)
[6](https://www.reddit.com/r/...ery_warmer_and_heat_pump/)
[7](https://www.autoweek.nl/a...l/kia-ev9-back-to-basics/)
[8](https://www.lizy.nl/blog/warmtepomp-elektrische-auto)
[9](https://www.kia.com/be/nl/modellen/ev9/ontdekken/)
[10](https://www.wensink.nl/p/...ine-awd-99-8-kwh-48061682)
How Does a Heat Pump Work?
An electric vehicle can operate in both heating and cooling modes, using a refrigerant system to transfer heat rather than generating it from electricity directly. In colder weather, the heat pump extracts heat from the outside air, even when temperatures are low, and transfers it into the car’s cabin. This process is highly efficient and consumes significantly less power than traditional electric heaters in a car. It also leaves more energy available for driving, thus extending the vehicle's range.
When the temperature rises, the same heat pump works in reverse by removing warm air from the cabin to improve comfort. This two-way functionality is what makes heat pumps so valuable in electric vehicles.
https://www.kia.com/uk/ab...ump-and-how-do-they-work/
En van een van HMG suppliers:
Heat Pump System
The heat pump system is a solution to heating electric, hybrid and internal combustion engine vehicles where there is insufficient waste heat for cabin heating. Redirection of the refrigerant via valves allows cooling of the vehicle using the same system components. The system can extend the driving range of environmentally-friendly electric vehicles because it can cool and heat the vehicle using a minimum amount of energy.
https://www.hanonsystems.com/En/Solutions/Ev
Boost-saga: meh. Hier mijn gesprek met de dealert (Vaneman Ams Z-O):
Tot slot nog een vraag. In een EV9 eigenaren forum waar ik deel van uitmaak, is bij andere eigenaren van een GT Line ‘boost’ geactiveerd en is dit altijd zichtbaar in het display. Bij ons niet. Kunnen jullie dit activeren? Dank.
Wat betreft de boost functie is dit een functie die je zelf kan activeren in het KIA-systeem van de auto.
Zie hiervoor: Boost Het betreft hier een upgrade welke los betaald kan worden in de app zelf.
Over Boost: de shop zegt “Boost is een standaardfunctie bij de GT-line”. Ik zou die dus niet hoeven kopen (en kan dat dus in de shop ook niet).
Toch is die niet geactiveerd zoals wel bij anderen. Is dus iets wat jullie zullen moeten fixen svp.
Ik ben er nogmaals even ingedoken samen met een van onze verkopers.
Wat blijkt is dat de functie aanwezig is op elke EV9 GT-line. Alleen is de functie op dit moment nog niet vrijgegeven in Nederland vanwege de wetgeving. Dit is alleen vrijgegeven in Duitsland.
Dankjewel. Het vreemde is alleen dat een flink aantal – Nederlandse – eigenaren dit blijkbaar toch wel geactiveerd heeft en in beeld heeft staan. Ik kan je de voorbeelden incl. foto’s desgewenst wel doorsturen…
Daarom wil ik dat natuurlijk ook graag.
Aangezien het vanuit de Nederlandse wetgeving nog niet is toegestaan bied KIA Nederland deze functie (nog) niet aan in ons land. Als dit besluit m.b.t. de wetgeving op termijn is veranderd zal KIA Nederland dit beschikbaar stellen in de app. Wij zijn hier net zo afhankelijk als u en kunnen tot die tijd niets hierin betekenen.
Dank je wel, maar hoe kan het dan dat sommigen het wel hebben?
Wellicht dat zij buiten een officiële KIA-dealer om iets hebben geregeld.
Zetten jullie accu conditionering aan met dit winter weer ten behoeve van de levensduur of performance van de accu. Of alleen als je gaat snelladen?
ChatGPT
ChatGPT
Samenvatting
• ✅ Snelladen → ja, conditioneren (automatisch via navigatie)
• ❌ Normaal rijden / AC-laden → niet nodig
• ✅ Voorverwarmen aan de stekker → wel aan te raden
[ Voor 43% gewijzigd door Ruvetuve op 07-01-2026 18:57 ]
In verband met rijden op sneeuw met een EV9 Gt-line volgend youtube filmpje eens bekijken
https://www.youtube.com/@VisionEDrive
KIA EV9 GT-Line - Wie sicher bewegen sich 2.8t auf SCHNEE und EIS? Extremtest im Steilhang!
KIA EV9 GT-Line - Wie sicher bewegen sich 2.8t auf SCHNEE und EIS? Extremtest im Steilhang!
[ Voor 26% gewijzigd door Tiroler op 07-01-2026 20:03 . Reden: Link niet volledig ]
Ik volg het topic al een tijdje en ik was van plan over een aantal jaar de ev9 tr kopen.
Ik lees vooral de issues rondom de trillingen vd banden. Is dit ook gerelateerd aan het bouwjaar of puur (on)geluk?
Ik lees vooral de issues rondom de trillingen vd banden. Is dit ook gerelateerd aan het bouwjaar of puur (on)geluk?
Reden voor mij om al na 6 maanden er een set Bosch Aerotwin AR813S flatblades op te zetten.Ruvetuve schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:49:
[...]
Die ruitenwissers zijn bizar slecht inderdaad, had het al met de dealer over. Eerst zelf grondig schoongemaakt maar helpt niet. Bij de eerste beurt maar nieuwe erop (ander merk?). Er zal wel weer een wereld open gaan als je de ruitenwisser wereld induikt vrees ik
Te koop voor 20 euri bij Amazon en ze werken perfect maar dat is Bosch wel toevertrouwd.
https://amzn.eu/d/211ggyVKarel de Grote schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Reden voor mij om al na 6 maanden er een set Bosch Aerotwin AR813S flatblades op te zetten.
Te koop voor 20 euri bij Amazon en ze werken perfect maar dat is Bosch wel toevertrouwd.
Thanks voor de tip. Deze toevallig? En dat klik je er zelf gewoon op?
Yep deze zijn het, op internet staat een filmpje hoe je ze kan monteren op een Kia EV9 en je moet de ruitenwissers daarvoor in de servicestand zetten maar dat kan je ook vinden op internet.Ruvetuve schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:53:
[...]
https://amzn.eu/d/211ggyV
Thanks voor de tip. Deze toevallig? En dat klik je er zelf gewoon op?
Montage is supersimpel in 1 minuut te doen.
Maar die boost functie, wat zou die dan veranderen? De gt-line gaat rond de 5 sec naar 100 km/u. De gewone awd is dacht ik een seconde trager. Dat verschil is volgens mij de boost en heeft elke gt-line standaard en kan je bijkomend aanschaffen op de gewone awd's. Bij sommige gt-lines komt er gewoon boost op in de software en andere niet en vermoed dat het heel afhankelijk is van productiedatum. Of zouden er ev9 gt-lines nog sneller optrekken als er "boost" opkomt, wat mij ergens zou verbazen.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:24:
[...]
Anyway, heb nog nooit acceleratie gemist in de gt-line
[ Voor 9% gewijzigd door ty5500 op 08-01-2026 09:06 ]
Leuke test, wel interessant fat ECO mode dus eigenlijk de beste snow modus is en dat I-pedal ook prima werkt in de sneeuw.Tiroler schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:57:
In verband met rijden op sneeuw met een EV9 Gt-line volgend youtube filmpje eens bekijken
Ja, dat is natuurlijk ook mijn vraag, naar de praktijk. Ik weet niet of ik ooit 5 seconden heb gehaald. Eerder 6.ty5500 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:59:
[...]
Maar die boost functie, wat zou die dan veranderen? De gt-line gaat rond de 5 sec naar 100 km/u. De gewone awd is dacht ik een seconde trager. Dat verschil is volgens mij de boost en heeft elke gt-line standaard en kan je bijkomend aanschaffen op de gewone awd's. Bij sommige gt-lines komt er gewoon boost op in de software en andere niet en vermoed dat het heel afhankelijk is van productiedatum. Of zouden er ev9 gt-lines nog sneller optrekken als er "boost" opkomt, wat mij ergens zou verbazen.
Anyway, heb nog nooit acceleratie gemist in de gt-line(zonder boost vermelding)
Ik verkocht mijn Kia EV9 AWD GT-Line vorig jaar bij een dealer. Auto werd gewist en gereset uit mijn account. Ik had nog €1700 aan laadtegoed, dus ik bleef mijn Kia Charge-kaart gebruiken om dit tegoed op te gebruiken met mijn nieuwe EV.
Tussen augustus en december werden laadsessies uitgevoerd die ik niet deed, en zelfs na blokkering gingen ze door.
De reden: Plug & Charge koppelt de auto direct aan het abonnement, dus laden blijft mogelijk zelfs na verkoop en reset. Kia Charge kan dit niet verklaren en zegt dat het mijn fout is.
Tip: check dit goed bij het afscheid nemen van je ‘tankjes’ 😉
Tussen augustus en december werden laadsessies uitgevoerd die ik niet deed, en zelfs na blokkering gingen ze door.
De reden: Plug & Charge koppelt de auto direct aan het abonnement, dus laden blijft mogelijk zelfs na verkoop en reset. Kia Charge kan dit niet verklaren en zegt dat het mijn fout is.
De nieuwe eigenaar zal wel blij zijn met jouw Kia met "gratis laden". Bedankt voor de tip.pepperke schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:29:
Ik verkocht mijn Kia EV9 AWD GT-Line vorig jaar bij een dealer. Auto werd gewist en gereset uit mijn account. Ik had nog €1700 aan laadtegoed, dus ik bleef mijn Kia Charge-kaart gebruiken om dit tegoed op te gebruiken met mijn nieuwe EV.
Volgens ChatGPT kun je in het Kia Charge account de Plug&Charge koppeling verwijderen uit je contract. Heb je dat gedaan en bleven de laadsessies toen toch doorgaan?
Dat vond ik niet geheel overtuigend in die video, en anderen in de comments ook niet.Koptelefoontje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Leuke test, wel interessant fat ECO mode dus eigenlijk de beste snow modus is en dat I-pedal ook prima werkt in de sneeuw.
Mijn conclusie is dat Snow Mode geschikter is mits je zacht gedoseerd gas geeft. Want tractie beter en directer verdeeld over 4 wielen en i-Pedal automatisch op lage stand.
Overigens: hoe moeten we "in de sneeuw" definiëren. Je hebt verse, stroeve sneeuw, waarin je met winterbanden eenvoudig grip houdt. En je hebt harde, ijzige, platgereden, aangevroren sneeuw, waarin grip een heel ander verhaal is. En je hebt alles daar tussenin.
Ik heb dit zelf gedaan en dan is het laden gestopt, Kia charge had dan al de kaart en contract gestopt. De dealer kijkt ook mee nu om het op te lossen maar daar snappen ze ook de technologie, Kia Charge kent plug & charge niet... De koppeling van het chassisnummer stopt dus niet bij het wissen van een account in de auto. Kia moet dringend eens op inspiratie lessen gaan bij het merk met de mindere toffe Ceo.Gasoline1234 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:53:
[...]
De nieuwe eigenaar zal wel blij zijn met jouw Kia met "gratis laden". Bedankt voor de tip.
Volgens ChatGPT kun je in het Kia Charge account de Plug&Charge koppeling verwijderen uit je contract. Heb je dat gedaan en bleven de laadsessies toen toch doorgaan?
Check dit: https://www.reddit.com/r/...subwoofer_phase_changing/Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:01:
[Afbeelding]
Nou eh— hier geen sub te vinden.
Toch deze dan?? Daar kom je dan niet zomaar bij…
[Afbeelding]
Dus speakerrooster dat te zien is. Die sessie las ik ook al ergens op internet dacht ik, maar was niet heel duidelijk.
Dan houdt het voor mij even op, net als anderen hier ervaar ik eigenlijk geen problemen met het geluid, maar vind ik het fijn.
echt een vervelende plek en niet zo makkelijk om te zetten als in de EV6, Deze beste man heeft de kabel onder de deur trim omgezet. Maar leverde niet het gewenste resultaat zoals in de EV6. Dus lekker laten zitten of sub eruit slopen en andere versterker en sub plaatsen (wel een karweitje denk ik..
Waarom zou je de accu voorverwarmen aan de stekker? Heeft het invloed op prestaties/verbruik tijdens het rijden?Ruvetuve schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:25:
Zetten jullie accu conditionering aan met dit winter weer ten behoeve van de levensduur of performance van de accu. Of alleen als je gaat snelladen?
ChatGPT
[...]
Ik zet alleen klimaatregeling aan maar kan dan volgens mij niet ook nog de accu voorverwarmen.
Heerlijk die sneeuw met AWD en winterbanden. Mijn favoriete rijmodus is toch wel op sport met het ESC uitgeschakeld😁.
Om goeie 'donuts' te draaien in de sneeuw of te powersliden heb je alleen wel de ruimte nodig. Je hebt wat vaart en vol vermogen nodig om overstuur te creëren..
Verder wordt ieder hoopje sneeuw meegepakt, gewoon omdat het kan..
Om goeie 'donuts' te draaien in de sneeuw of te powersliden heb je alleen wel de ruimte nodig. Je hebt wat vaart en vol vermogen nodig om overstuur te creëren..
Ga je dwars dan? Esc zit constant erin te hakken ook met tcs uitRoodoeht schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:07:
Heerlijk die sneeuw met AWD en winterbanden. Mijn favoriete rijmodus is toch wel op sport met het ESC uitgeschakeld😁.
Bij navraag aan de dealer (Wensink) kreeg ik de volgende reactie zopas:Ro-Maniak2 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:24:
[...]
Ik kreeg het volgende antwoord van Kia. Alle 4WD versies ontvangen de Boost functie.
Deze functie is in Nederland nog in een testfase, dat is de reden dat de functie nog niet beschikbaar is in de connect store.
De streeftijd is om in Q1 de functie te lanceren.
Af en toe lukt het om wat overstuur op te bouwen.Bever! schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:07:
[...]
Ga je dwars dan? Esc zit constant erin te hakken ook met tcs uit
Ha allemaal,
Met veel interesse al jullie info hier gelezen! Vanwege de ruimte en uitstraling ook op het punt een nieuwe EV9 aan te schaffen. Gaat om aanschaf privé, dus geen lease. Ik twijfel over de beste uitvoering: de basisuitvoering, met de 76.1kw batterij, of de versie daarboven, de Air met de grotere batterij.
Prijsverschil is fors, dik 9000 euro. Het beoogt gebruik van de auto is wekelijkse ritjes van ca 60km enkele reis. Een paar keer per jaar ritjes van 150km enkele reis, en 1x de zomervakantie richting Italië/Frankrijk. Met name dat laatste zorgt voor de extra twijfel over de range: elke 1,5-2 uur stoppen, of zelfs vaker? Maar is 1x per jaar de extra batterij investering waard?
Grootste verschil tussen het basismodel en de Air:
- 76.1kw vs 99.8kw
- Basis heeft geen privacy glas en heeft kunststof wielkasten/bumpers ipv hoogglans. Maar is dat misschien ook wel een voordeel ivm beschadiging/herstelkosten van de kwetsbare hoogglans onderdelen?
- De stoelverwarming/elektrisch neerklapbare achterbank etc is overbodig. Zitten enkel kids die dan ruzie maken wie dan achterin moet zitten;-)
- Enige echte aanvullende voordeel van de Air is de 360 camera en parkeersensoren aan de zijkant
Kortom, is een grotere batterij voor 1x per jaar zomervakantie+extra camera's 9000 euro waard? Ik kom er niet uit.
Zijn er hier mensen die voor prive aanschaf tegen hetzelfde dilemma zijn aangelopen? Of zie ik wat over het hoofd, bijvoorbeeld dat over 7 jaar (zo lang zou je met de auto moeten kunnen doen?) de basis uitvoering door achteruitgang van de batterij etc compleet waardeloos is geworden? Of juist andersom geredeneerd: is die 9000 euro die je nu in je zak houd niet beter om te bewaren om over 7 jaar een compleet nieuwe, grotere batterij te laten plaatsen?
Daarnaast lijkt de basis versie, met de kleinere batterij een nieuwere (verbeterde?) uitvoering, met een sterkere motor (160kw) en hoger batterij voltage (nog sneller laden) zoals die ook in de ionic 9 wordt gebruikt?
Veel dank voor jullie meedenken!
Met veel interesse al jullie info hier gelezen! Vanwege de ruimte en uitstraling ook op het punt een nieuwe EV9 aan te schaffen. Gaat om aanschaf privé, dus geen lease. Ik twijfel over de beste uitvoering: de basisuitvoering, met de 76.1kw batterij, of de versie daarboven, de Air met de grotere batterij.
Prijsverschil is fors, dik 9000 euro. Het beoogt gebruik van de auto is wekelijkse ritjes van ca 60km enkele reis. Een paar keer per jaar ritjes van 150km enkele reis, en 1x de zomervakantie richting Italië/Frankrijk. Met name dat laatste zorgt voor de extra twijfel over de range: elke 1,5-2 uur stoppen, of zelfs vaker? Maar is 1x per jaar de extra batterij investering waard?
- 76.1kw vs 99.8kw
- Basis heeft geen privacy glas en heeft kunststof wielkasten/bumpers ipv hoogglans. Maar is dat misschien ook wel een voordeel ivm beschadiging/herstelkosten van de kwetsbare hoogglans onderdelen?
- De stoelverwarming/elektrisch neerklapbare achterbank etc is overbodig. Zitten enkel kids die dan ruzie maken wie dan achterin moet zitten;-)
- Enige echte aanvullende voordeel van de Air is de 360 camera en parkeersensoren aan de zijkant
Kortom, is een grotere batterij voor 1x per jaar zomervakantie+extra camera's 9000 euro waard? Ik kom er niet uit.
Zijn er hier mensen die voor prive aanschaf tegen hetzelfde dilemma zijn aangelopen? Of zie ik wat over het hoofd, bijvoorbeeld dat over 7 jaar (zo lang zou je met de auto moeten kunnen doen?) de basis uitvoering door achteruitgang van de batterij etc compleet waardeloos is geworden? Of juist andersom geredeneerd: is die 9000 euro die je nu in je zak houd niet beter om te bewaren om over 7 jaar een compleet nieuwe, grotere batterij te laten plaatsen?
Daarnaast lijkt de basis versie, met de kleinere batterij een nieuwere (verbeterde?) uitvoering, met een sterkere motor (160kw) en hoger batterij voltage (nog sneller laden) zoals die ook in de ionic 9 wordt gebruikt?
Voor de vakanties hoef je je niet zo druk te maken met de 76kWh versie als ik de laadcurves vergelijk. De 76kWh versie is superieur tot 50% SoC, en van 50-70% vergelijkbaar. 70% SoC voor de 76 kWh versie is qua hoeveelheid energie vergelijkbaar met 53% voor de 100 kWh versie. Als je korte stops maakt en je laadt dan tot max 75% SoC, dan ben je gemiddeld een stuk sneller aan het laden dan de 100kWhd versie maar wel vaker, en raak je wel wat meer tijd kwijt aan het hele supercharge ritueel (stukje van de hoofdweg af, parkeren, aansluiten, opstarten met pas of app, afsluiten, etc.). Dan schat ik in dat je uiteindelijk ongeveer even snel op je eindbestemming als met een 100 kWh versie. In Frankrijk is de supercharger-dichtheid goed, en als je de juiste app(s) gebruikt kom je niet snel in een laadfile terecht.
Voor de rest is het een lastige keuze, 9000 euro is inderdaad veel geld, en het financiele verschil wordt alleen maar groter omdat wegenbelasting en verzekering ook nog eens goedkoper zijn. Grotere batterij laten plaatsen over 7 jaar is een gokje of dat kan, of in ieder geval onzeker wat dat zal gaan kosten. Er moet misschien meer vervangen worden dan alleen de accu als je naar 100 kWh wil gaan (ICCU en andere zaken misschien ook?). Maar je zou zeggen dat er steeds meer bedrijven gaan komen die custom build vanalles zouden moeten kunnen leveren en inbouwen.
Veel wijsheid gewenst!
Voor de rest is het een lastige keuze, 9000 euro is inderdaad veel geld, en het financiele verschil wordt alleen maar groter omdat wegenbelasting en verzekering ook nog eens goedkoper zijn. Grotere batterij laten plaatsen over 7 jaar is een gokje of dat kan, of in ieder geval onzeker wat dat zal gaan kosten. Er moet misschien meer vervangen worden dan alleen de accu als je naar 100 kWh wil gaan (ICCU en andere zaken misschien ook?). Maar je zou zeggen dat er steeds meer bedrijven gaan komen die custom build vanalles zouden moeten kunnen leveren en inbouwen.
Veel wijsheid gewenst!
[ Voor 3% gewijzigd door Dutchmaik op 10-01-2026 12:45 ]
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou zeker voor de 100kW versie gaan.inforeq schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:51:
Ha allemaal,
- 76.1kw vs 99.8kw
Mijn argumenten:
- Voor een lange levensduur wil je niet hoger laden dan 80% (tenzij je direct gaat rijden) en niet lager ontladen dan 10-20%. Neem even 10% aan. Dan heb je 70% nuttige capaciteit. Bij de 76kW is dat dus 53kW, bij de 100kW is dat dus 70kW. Bij een gemiddeld verbruik van 25kW per 100km, is dat dus een range van 212km tegen 280km. Dat is 30% meer.
- Als je elke nacht kan opladen op je eigen terrein helpt dat bij de 76kW en de ritten die je beschrijft. Maar als je elke keer thuis toch op zoek moet naar een laadpaal in de wijk, dan is dat wellicht wat irritant. Dan is een grotere accu fijner omdat je minder vaak hoeft te laden.
- Het zal ook zeker van de soort ritten afhangen. Als jouw ritten normaal alleen snelweg zijn en je rijdt 'lekker mee' dan is het verbruik toch wel een stukje hoger. Rijdt je daarentegen die ritten alleen op 60km wegen dan is je range een flink stukkie langer.
- Met deze koude zoals nu, merk je dat een koude batterij flink in de range hakt. Ik zie het actuele gebruik flink hoog als ik met een koude batterij wegrij en bij een zelfde snelheid pas na langere tijd verbeteren als de accu blijkbaar warm genoeg is. Omdat ik thuis kan laden, preconditioneer ik de batterij voordat ik weg (en zet de verwarming aan) en ik merk dat dat helpt bij het actuele verbruik dat meteen gunstiger is (met daarentegen natuurlijk extra stroom uit het stopcontact voor dat preconditioneren en verwarmen).
- En hoewel het snelladen zeker snel gaat en flink doorgaat zelfs boven de 70% en 80% moet je toch flink wat verloren tijd rekenen voor de afrit nemen, laadpunt zoeken, eventueel wachten, parkeren, kabel aansluiten etc. Allemaal niet heel spannend en erg, maar telt toch op. Zeker in Duitsland veel laadpunten bij de "Autohof" net even van de snelweg af.
- De EV9 is behoorlijk groot en vooral breed (past maar met 6 cm speling op normale autowagons van Le Shuttle onder het kanaal door) dus parkeersensoren en een goed overzicht van je omgeving vind ik super prettig (en heb ik ook op mijn andere oudere auto waardoor ik niet zonder wilde).
Just my 2 cents.
Marcel
In Wh/s laadt de 99,8 kWh batterij sneller. Laat je niet op het verkeerde been zetten door SoC percentages.
Mijn stelling is: neem altijd de grootste batterij. Want de range valt altijd tegen. Het is met een kleine batterij telkens weer vervelend als je het laadpunt misschien niet gaat halen. Bijvoorbeeld omdat je tegenwind hebt en zeker in de winter kan de range minder zijn dan verwacht (vertrokken met ijskoude batterij, verwarming aan, etc.). Met bagagebox op het dak of caravan erachter valt het nog meer tegen.
Ik durf de stelling wel aan dat je als je over 7-8 jaar de auto met grote accu weer verkoopt, de restwaarde een stuk hoger is dan die met een kleine accu. Ook door degradatie willen 2e hands kopers zeker de grote accu. De hogere prijs verdien je dus grotendeels terug.
Mijn stelling is: neem altijd de grootste batterij. Want de range valt altijd tegen. Het is met een kleine batterij telkens weer vervelend als je het laadpunt misschien niet gaat halen. Bijvoorbeeld omdat je tegenwind hebt en zeker in de winter kan de range minder zijn dan verwacht (vertrokken met ijskoude batterij, verwarming aan, etc.). Met bagagebox op het dak of caravan erachter valt het nog meer tegen.
Ik durf de stelling wel aan dat je als je over 7-8 jaar de auto met grote accu weer verkoopt, de restwaarde een stuk hoger is dan die met een kleine accu. Ook door degradatie willen 2e hands kopers zeker de grote accu. De hogere prijs verdien je dus grotendeels terug.
Het is inderdaad mooi dat de nieuwe versie met 76kW blijkbaar hoger dan 210Kw laadt.Dutchmaik schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:35:
Voor de vakanties hoef je je niet zo druk te maken met de 76kWh versie als ik de laadcurves vergelijk. De 76kWh versie is superieur tot 50% SoC, en van 50-70% vergelijkbaar. 70% SoC voor de 76 kWh versie is qua hoeveelheid energie vergelijkbaar met 53% voor de 100 kWh versie. Als je korte stops maakt en je laadt dan tot max 75% SoC, dan ben je gemiddeld een stuk sneller aan het laden dan de 100kWhd versie maar wel vaker, en raak je wel wat meer tijd kwijt aan het hele supercharge ritueel (stukje van de hoofdweg af, parkeren, aansluiten, opstarten met pas of app, afsluiten, etc.). Dan schat ik in dat je uiteindelijk ongeveer even snel op je eindbestemming als met een 100 kWh versie. In Frankrijk is de supercharger-dichtheid goed, en als je de juiste app(s) gebruikt kom je niet snel in een laadfile terecht.
Veel wijsheid gewenst!
Echter, er zijn nog best veel DC palen van 150kW dus dan heb je aan dat verschil tussen 210kW of 250kW niet veel. Daarnaast kan je wel een 300kW paal hebben, maar over het algemeen deel je die 300kW met de persoon die aan dezelfde paal staat te laden. Dan kom je beide niet verder dan 150kW.
Als ik aan kom aanrijden bij een drukke laadlocatie, dan probeer ik altijd de lege plekken uit te zoeken waarvan de andere auto die dezelfde paal gebruikt mogelijk niet zo snel laadt als mijn EV9. Als ik naast een auto sta die maximaal 70kW laadt (ja, die worden nog steeds verkocht) dan gaat dat prima op 300kW (210+70 < 300).
Overigens is vaak de totale stroom voor een laadlocatie ook beperkt. Laatst bij een FastNed met 4 palen 300kW, 8 plekken die allemaal in gebruik waren in de gaten gehouden hoeveel de totale levering was en waar je dan 4 * 300kW = 1200kW zou verwachten, kwamen we met zijn allen bij elkaar niet verder dan 800kW waarbij ik ongeveer inderdaad 1/8e had, namelijk 100kW. Wanneer er een auto wegging, zagen we bij de resterende auto's het direct allemaal wat omhoog gaan.
Over de laadcurve, op één of andere manier gaat mijn laadcurve door tot zo'n 130kW tot 78%, dan zakt ie naar 70kW tot 81%, 4kW bij 82% en vanaf 84% gaat ie weer omhoog naar 130kW wat hij zeker tot 90% zo volhoudt.
Dank voor de snelle en nuttige reacties allemaal!
Het gaat inderdaad om laden op eigen oprit, dus elke nacht laden tot 80% is voor enkele uitzonderingen per jaar na en een vakantie volledig toereikend.
Het is echt de hamvraag wat eea doet over x jaren en tijdens de vakantie wat slim is, en hoeveel waarde ik aan de camera setup moet hechten. De ene dealer zegt "gebruik je toch niet" en de ander zegt dat het onmisbaar is. Hier wil ik graag leunen op onafhankelijke ervaring: nice to have of een must tov het klassieke gebruik van spiegels, parkeersensoren en de achtercamera...
En is er iemand die (positieve) ervaring heeft met de kunststof details (wielkasten, deur strips en bumper) tov de hoogglans?
Het gaat inderdaad om laden op eigen oprit, dus elke nacht laden tot 80% is voor enkele uitzonderingen per jaar na en een vakantie volledig toereikend.
Het is echt de hamvraag wat eea doet over x jaren en tijdens de vakantie wat slim is, en hoeveel waarde ik aan de camera setup moet hechten. De ene dealer zegt "gebruik je toch niet" en de ander zegt dat het onmisbaar is. Hier wil ik graag leunen op onafhankelijke ervaring: nice to have of een must tov het klassieke gebruik van spiegels, parkeersensoren en de achtercamera...
En is er iemand die (positieve) ervaring heeft met de kunststof details (wielkasten, deur strips en bumper) tov de hoogglans?
Die 360 graden camera/parkeersensoren zijn imo echt onmisbaar op de ev9. Het is echt een gigantische wagen, ook qua breedte. Zeker in parkeergarages en dergelijke wil je een goed overzicht opdat je heel nipt kan rijden en schade kan vermijden. En dan is die camera echt handig, je kan zelfs de camera op de wielen aanzetten zodat je juist naast de borduur kan rijden om de bocht te halen. Lijkt luxe maar is echt heel handig (en imo nodig) met het formaat.
Ook de cameras en sensoren zijn afhankelijk van gebruik auto, maar ik zou niet zonder willen. En inruilwaarde over 5 tot 7 jaar met grotere accu zal echt hoger zijn volgens mij. Zeker omdat de auto dan moet concurreren met andere modellen met grotere accus.
En dan is mijn stelling: laat je niet op het verkeerde been zetten door iemand die het niet helemaal snaptGasoline1234 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:03:
In Wh/s laadt de 99,8 kWh batterij sneller. Laat je niet op het verkeerde been zetten door SoC percentages.
De eenheid Wh/s bestaat niet, of is in ieder geval onzinnig: watt x uur per seconde?
Goed, op een andere manier uitgelegd: uit de data van EVKX kan je ook de charge time grafieken halen, die gebruiken is de beste manier om een vergelijk te maken.
Daar haal ik deze data uit:
76kWh versie: laadt in 14min van 10% naar 70% (60% x 76kWh = 46kWh
100kWh versie: laadt in 15min van 8% naar 53% (45% x 100kWh = 46kWh, afrondingsfoutjes…)
Dus een minuut sneller. Dat zal dus niet de extra tijden van het supercharge ritueel compenseren. Ik hou in Frankrijk 5 minuten per supercharge beurt aan. Stel je moet 3x extra laden met de kleinere accu (gokje), dan zou je onder de streep 3x 5min - 3x 1min = 12minuten langer onderweg zijn over bv een 1000km reis. Ik zou er niet wakker van liggen, ook al zou het laden een paar keer iets langzamer gaan.
Laden van mijn GT-line ging trouwens in 8 van de 10x met de max. snelheden, dat zit wel goed in Frankrijk (wel je navi-app goed instellen).
Nu ben je wel erg positief over het opladenDutchmaik schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:22:
[...]
En dan is mijn stelling: laat je niet op het verkeerde been zetten door iemand die het niet helemaal snapt![]()
De eenheid Wh/s bestaat niet, of is in ieder geval onzinnig: watt x uur per seconde?
Goed, op een andere manier uitgelegd: uit de data van EVKX kan je ook de charge time grafieken halen, die gebruiken is de beste manier om een vergelijk te maken.
100kWh versie: laadt in 15min van 8% naar 53% (45% x 100kWh = 46kWh, afrondingsfoutjes…)
Dus een minuut sneller. Dat zal dus niet de extra tijden van het supercharge ritueel compenseren. Ik hou in Frankrijk 5 minuten per supercharge beurt aan. Stel je moet 3x extra laden met de kleinere accu (gokje), dan zou je onder de streep 3x 5min - 3x 1min = 12minuten langer onderweg zijn over bv een 1000km reis. Ik zou er niet wakker van liggen, ook al zou het laden een paar keer iets langzamer gaan.
Laden van mijn GT-line ging trouwens in 8 van de 10x met de max. snelheden, dat zit wel goed in Frankrijk (wel je navi-app goed instellen).
Ik zelf heb trouwens destijds voor de RWD versie gekozen, omdat ik dacht dat de 60 km extra bereik tov van de AWD heel fijn zou zijn. Dat zou ik nu niet meer meenemen in mijn overwegingen door mijn positieve ervaringen met het reizen met een elektrische auto
Mijn reden om voor de grotere accu te kiezen is met name de inruilwaarde, waarbij je de meerprijs nu denk ik grotendeels wel terugkrijgt. En de parkeersystemen die ik niet zou willen missen.
@AgeOfPanic , klopt, dat de 100kWh versie dan langzamer gaat laden, en dat spreekt dan inderdaad in het voordeel van de 76kWh versie. Die 5minuten is echter wel (ongeveer) mijn ervaring tijdens een zomervakantie naar Frankrijk, en trouwens ook tijdens een trip naar Oostenrijk, maar die was niet in het hoogseizoen. Ik heb tot nu toe ongeveer 25x gesupercharged en daarbij moest ik 2x een paar minuten wachten voordat ik aan de beurt was, het valt echt mee is mijn ervaring.
En dan nog een mea culpa van mijn kant, als reactie op @Gasoline1234 , kWh/s is natuurlijk wel een eenheid om laadsnelheid in uit te drukken, ik doe het nota bene zelf in mijn laatste berekening (maar dan in kWh/min), ik weet niet waar ik zat met mijn hoofd
…
En dan nog een mea culpa van mijn kant, als reactie op @Gasoline1234 , kWh/s is natuurlijk wel een eenheid om laadsnelheid in uit te drukken, ik doe het nota bene zelf in mijn laatste berekening (maar dan in kWh/min), ik weet niet waar ik zat met mijn hoofd
[ Voor 5% gewijzigd door Dutchmaik op 10-01-2026 17:42 ]
Ik snap het precies, hoor. Dat mag ook wel na bijna 10 jaar EV rijden.Dutchmaik schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:22:
[...]
En dan is mijn stelling: laat je niet op het verkeerde been zetten door iemand die het niet helemaal snapt![]()
Jij hebt zeker nooit gezien dat bijvoorbeeld BMW altijd de kWh/h notatie gebruikt. Je mag dat natuurlijk onzinnig vinden, maar je kunt ook nog eens verder nadenken over waarom ze dat doen.
Verder laat ik mij maar niet op het verkeerde been zetten door iemand die denkt dat 3 extra laadstops 3x5 minuten extra kost. Dat is puur theoretisch. Na ongeveer een half miljoen kilometer snelladen weet ik dat een extra laadstop gemiddeld in ieder geval meer dan 5 minuten tijd kost.
de laadsnelheid is gewoon in KW (vermogen)
de hoeveelheid in KWh. (energie)
De EV9 AWD GT-line laadt op aan een snelheid van max 215kW en 168KW gemiddeld. (10%-80%)
de hoeveelheid in KWh. (energie)
De EV9 AWD GT-line laadt op aan een snelheid van max 215kW en 168KW gemiddeld. (10%-80%)
[ Voor 4% gewijzigd door braxx1980 op 10-01-2026 20:32 ]
Deze aanvulling had ik nog niet gezien.Dutchmaik schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:40:
En dan nog een mea culpa van mijn kant, als reactie op @Gasoline1234 , kWh/s is natuurlijk wel een eenheid om laadsnelheid in uit te drukken, ik doe het nota bene zelf in mijn laatste berekening (maar dan in kWh/min), ik weet niet waar ik zat met mijn hoofd…
Sportief! Bedankt
Ik dacht dat ik alle camera-functies wel kende, maar deze heb ik nog niet eerder gezien. Ik vind in de camera opties alleen voor-camera, achter-camera, of 3d-camera (bij lage snelheid). Mis ik deze optie?ty5500 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:16:
Die 360 graden camera/parkeersensoren zijn imo echt onmisbaar op de ev9. Het is echt een gigantische wagen, ook qua breedte. Zeker in parkeergarages en dergelijke wil je een goed overzicht opdat je heel nipt kan rijden en schade kan vermijden. En dan is die camera echt handig, je kan zelfs de camera op de wielen aanzetten zodat je juist naast de borduur kan rijden om de bocht te halen. Lijkt luxe maar is echt heel handig (en imo nodig) met het formaat. [Afbeelding]
Dat was niet helemaal mijn punt. Als je in de 100 kWh versie een keer met 200 kWh aan het laden bent, dan duurt het niet zo lang meer om van 50 naar 80 procent te laden. De ev9 houdt het tot 80 procent goed vol op 200 kWh. Dus dat is juist een voordeel voor de 100 kWh versie. In beperkte tijd pak je er nog een boel km bij.Dutchmaik schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:40:
@AgeOfPanic , klopt, dat de 100kWh versie dan langzamer gaat laden, en dat spreekt dan inderdaad in het voordeel van de 76kWh versie. Die 5minuten is echter wel (ongeveer) mijn ervaring tijdens een zomervakantie naar Frankrijk, en trouwens ook tijdens een trip naar Oostenrijk, maar die was niet in het hoogseizoen. Ik heb tot nu toe ongeveer 25x gesupercharged en daarbij moest ik 2x een paar minuten wachten voordat ik aan de beurt was, het valt echt mee is mijn ervaring.
Issue: mijn EV9 stopt steeds met laden na een paar minuten. Ik laad thuis met een grannylader op een gewoon stopcontact (AC) en gepland opladen staat uit. Iemand dezelfde ervaring en/of een idee waar dit aan ligt?
Heeft het voorheen wel goed gewerkt?
Je hebt toevallig niet de KIA Smart Charge gebruikt/ingesteld?Floris Schnee schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
Issue: mijn EV9 stopt steeds met laden na een paar minuten. Ik laad thuis met een grannylader op een gewoon stopcontact (AC) en gepland opladen staat uit. Iemand dezelfde ervaring en/of een idee waar dit aan ligt?
Als je naar de laadcurve kijkt hierboven, houdt hij 200 kW vol tot ongeveer 60-65% SoC, daarna gaat hij redelijk afbouwen. Dat is ook mijn ervaring met de GT-line. Maar als je “op dat moment” de 76kWh versie opnieuw gaat laden (vanaf zeg 10% SoC, dan laadt hij met 230kW, dat is dan toch gewoon sneller (als de supercharger dat aan kan). Dat de laadsnelheid van de 100kWh versie boven de 65% wat meer afneemt neem ik niet mee in mijn berekening. Blijft alleen over hoeveel tijd je nou extra kwijtraakt met een keer superchargen. Mijn ervaring op vakantie in Frankrijk is echt maar ongeveer 5 minuten. Goede superchargers zijn gewoon bij de grote aires te vinden langs de snelwegen, dus omrijden is het niet echt, scheelt je hooguit 2 minuten. Aansluiten en pas erbij kost je 1 minuut, afsluiten ook. Oke, laat het gemiddeld 10 minuten duren als je een paar keer pech hebt, dan kost het je die reis over 1000km 27minuten extra. Ik zou dat geen groot offer vinden voor die 2 keer (heen en terug) per jaar, afgezet tegen 9 mille die je dan in je zak houdt.AgeOfPanic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:14:
[...]
Dat was niet helemaal mijn punt. Als je in de 100 kWh versie een keer met 200 kWh aan het laden bent, dan duurt het niet zo lang meer om van 50 naar 80 procent te laden. De ev9 houdt het tot 80 procent goed vol op 200 kWh. Dus dat is juist een voordeel voor de 100 kWh versie. In beperkte tijd pak je er nog een boel km bij.
[ Voor 17% gewijzigd door Dutchmaik op 11-01-2026 17:54 ]
De hoogglans kunststof delen blijven bij mijn EV9 gewoon mooi, maar ik was de auto met de hand (met de-goede-1-emmer-methode voor de wasnerdsinforeq schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:54:
...
Tijdje geleden wel ja maar al een paar maanden geleden tijd verwijderd van mijn telefoon en niet meer gebruikt.Nestorix schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:48:
[...]
Je hebt toevallig niet de KIA Smart Charge gebruikt/ingesteld?
Mijn ervaring is dat mijn EV9 het tot 80% goed volhoudt tegen de 200 kWh. Nogmaals, ik denk dat het meevalt met de extra reistijd en ik hoef zeker niet 8 uur onafgebroken door te rijden, maar anderhalf tot 2 uur vind ik vrij kort. Heb de navigatie bij ons (ABRP) ook ingesteld op wat langere, minder frequente laadstops.Dutchmaik schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:52:
[...]
Als je naar de laadcurve kijkt hierboven, houdt hij 200 kW vol tot ongeveer 60-65% SoC, daarna gaat hij redelijk afbouwen. Dat is ook mijn ervaring met de GT-line. Maar als je “op dat moment” de 76kWh versie opnieuw gaat laden (vanaf zeg 10% SoC, dan laadt hij met 230kW, dat is dan toch gewoon sneller (als de supercharger dat aan kan). Dat de laadsnelheid van de 100kWh versie boven de 65% wat meer afneemt neem ik niet mee in mijn berekening. Blijft alleen over hoeveel tijd je nou extra kwijtraakt met een keer superchargen. Mijn ervaring op vakantie in Frankrijk is echt maar ongeveer 5 minuten. Goede superchargers zijn gewoon bij de grote aires te vinden langs de snelwegen, dus omrijden is het niet echt, scheelt je hooguit 2 minuten. Aansluiten en pas erbij kost je 1 minuut, afsluiten ook. Oke, laat het gemiddeld 10 minuten duren als je een paar keer pech hebt, dan kost het je die reis over 1000km 27minuten extra. Ik zou dat geen groot offer vinden voor die 2 keer (heen en terug) per jaar, afgezet tegen 9 mille die je dan in je zak houdt.
Wel goed om te horen trouwens dat de omstandigheden in Frankrijk zo goed zijn. Ik rij meer door Duitsland en Oostenrijk en daar moet je soms wel echt even van de snelweg af is mijn ervaring.
Die voor- en achter- camera toets groeperen nog views, daarmee dat er zo'n pijltje/streepje opstaat. Je kan tikken op de voor of achtercamera en vervolgens linksboven andere views kiezen. Had het ook pas ontdekt toen ik de auto al een paar maand had.Paradise schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:38:
[...]
Ik dacht dat ik alle camera-functies wel kende, maar deze heb ik nog niet eerder gezien. Ik vind in de camera opties alleen voor-camera, achter-camera, of 3d-camera (bij lage snelheid). Mis ik deze optie?
[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 12-01-2026 06:12 ]
Ah je hebt gelijk, ik wist van die views, maar niet dat deze view er ook deel van uitmaakte. Dank!ty5500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:09:
[...]
Die voor- en achter- camera toets groeperen nog views, daarmee dat er zo'n pijltje/streepje opstaat. Je kan tikken op de voor of achtercamera en vervolgens linksboven andere views kiezen. Had het ook pas ontdekt toen ik de auto al een paar maand had.
Veel krassen op het hoogglans plastic.Dutchmaik schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:58:
[...]
De hoogglans kunststof delen blijven bij mijn EV9 gewoon mooi, maar ik was de auto met de hand (met de-goede-1-emmer-methode voor de wasnerds). Ik moet wel zeggen dat ik de auto nog geen jaar heb, met misschien 10-12 wasbeurten ofzo. Ik denk dat het wel snel minder mooi wordt als je de auto veel in een wasstraat laat wassen, maar daar hebben anderen hier vast wel relevante ervaringen mee.
Als het je eigen auto is zou ik adviseren alleen te hand wassen.
Opnieuw installeren, uitzetten, daarna verwijderenFloris Schnee schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:31:
[...]
Tijdje geleden wel ja maar al een paar maanden geleden tijd verwijderd van mijn telefoon en niet meer gebruikt.
Als kleine toevoeging, met een beetje een vlotte rijstijl , zonder zware voet. Zou ik niet moeten denken aan minder accu dan die 100kwh nu in de winter.
Gisteren ook weer 280km op 100 kWh, hier weliswaar harder gereden. Maar met normaal 124kmph cruise control kom ik in de winter niet boven de 340km per 100kwh
Gisteren ook weer 280km op 100 kWh, hier weliswaar harder gereden. Maar met normaal 124kmph cruise control kom ik in de winter niet boven de 340km per 100kwh
Top voor alle feedback hier!
Enige zorgpunt waarmee ik nog zit is de potentiële achteruitgang in batterijcapaciteit over de jaren. Garantie is pas vanaf 70% of lagere capaciteit.
Als je dan terugvalt naar 90 of 80% en je daarvan nuttig 60-70% kan gebruiken onderweg…
Vraag is ook of de laad infrastructuur wordt ontworpen op de piek in het hoogseizoen. -ik vrees van niet-
Aantal EV’s valt nu nog relatief mee. Maar over aantal jaar?
Wat betreft het bereik in de winter: helpt het voorverwarmen van de accu niet bij een beter rendement in de winter? Je zou denken dat ook het koel houden van de accu hoog zomer ook veel energie kost?
Enige zorgpunt waarmee ik nog zit is de potentiële achteruitgang in batterijcapaciteit over de jaren. Garantie is pas vanaf 70% of lagere capaciteit.
Als je dan terugvalt naar 90 of 80% en je daarvan nuttig 60-70% kan gebruiken onderweg…
Vraag is ook of de laad infrastructuur wordt ontworpen op de piek in het hoogseizoen. -ik vrees van niet-
Aantal EV’s valt nu nog relatief mee. Maar over aantal jaar?
Wat betreft het bereik in de winter: helpt het voorverwarmen van de accu niet bij een beter rendement in de winter? Je zou denken dat ook het koel houden van de accu hoog zomer ook veel energie kost?
@inforeq Batterijen degraderen doorgaans niet linear. Meestal is het iets meer in het begin, dan lang vrij stabiel, daarna pas wat sneller.

En de termijn waarin ze dat doen? Van Tesla zijn meer gegevens beschikbaar natuurlijk, maar daar zie je dit soort grafieken. Let vooral ook op de kilometerstand op de x-as en vraag je dan maar af of je je nog zorgen moet maken.

Voor een Kia zoals dit is het nog moeilijk te zeggen wat er door de jaren gebeurt. De vraag is wanneer er genoeg Kia informatie beschikbaar komt om soortgelijke informatie uit te halen.
Wat betreft accu voorverwarmen, dat helpt zeker bij veel auto's.

En de termijn waarin ze dat doen? Van Tesla zijn meer gegevens beschikbaar natuurlijk, maar daar zie je dit soort grafieken. Let vooral ook op de kilometerstand op de x-as en vraag je dan maar af of je je nog zorgen moet maken.

Voor een Kia zoals dit is het nog moeilijk te zeggen wat er door de jaren gebeurt. De vraag is wanneer er genoeg Kia informatie beschikbaar komt om soortgelijke informatie uit te halen.
Wat betreft accu voorverwarmen, dat helpt zeker bij veel auto's.
- Als de auto de accu op bedrijfstemperatuur kan brengen via de laadpaal voor vertrek, dan hoeft de auto tijdens het rijden geen accustroom daarvoor in te zetten bij extreem koude temperaturen.
- Daarnaast kunnen auto's met een multi-source warmtepomp de batterij voor vertrek nog wat warmer stoken en vervolgens gebruiken als warmtebron om sneller het interieur op te warmen. Zo hoeft de warmtepomp zelfs bij vrieskou niet bijzonder hard te werken en houd je de meeste range over.
- Het koel houden van de accu in de zomer is waarschijnlijk niet zo'n groot issue bij normaal gebruik van de auto. Dat is iets anders dan met de auto het circuit opgaan.
Hier al ruim 70.000km een tevreden bereider van de AWD! Wel een vraagje aan de medegebruikers:
Een jaar gelden werkte het "delen" van de app met een 2e bereider van de auto (bijv. partner) niet lekker. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd om problemen te voorkomen. Worden die problemen nog steeds ervaren? Of is dat met de nieuwe KIA app opgelost?
Wat is jullie ervaring? Gebruiken jullie de KIA app al op meerdere smartphones?
Een jaar gelden werkte het "delen" van de app met een 2e bereider van de auto (bijv. partner) niet lekker. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd om problemen te voorkomen. Worden die problemen nog steeds ervaren? Of is dat met de nieuwe KIA app opgelost?
Wat is jullie ervaring? Gebruiken jullie de KIA app al op meerdere smartphones?
Klein minpuntje aan de auto vind ik het gedrag van de automatische ruitenwissers. Hiervoor had ik een Volkswagen en mijn ervaring was dat deze het helemaal zelf regelde. Bij de EV9 heb ik vaak dat de ruitenwissers te laat beginnen en je dus tegen een compleet verregende voorruit zit te kijken of dat ze helemaal op hol slaan als het miezert. Hoe zijn jullie ervaringen daarin?
Verder hebben wij de auto straks 2 jaar (van de 5 jaar leaseperiode). 65000 km en nog steeds erg tevreden. Als ik nu een andere auto zou moeten uitkiezen met de eisen van destijds (7 personen, elektrisch), dan zou ik nu ook even gaan kijken bij het broertje, de Ioniq 9, of de ID.Buzz, maar echte andere alternatieven zie ik nog niet. Ook technisch gezien blijft dit een van de beste EV's die je kunt kopen.
Verder hebben wij de auto straks 2 jaar (van de 5 jaar leaseperiode). 65000 km en nog steeds erg tevreden. Als ik nu een andere auto zou moeten uitkiezen met de eisen van destijds (7 personen, elektrisch), dan zou ik nu ook even gaan kijken bij het broertje, de Ioniq 9, of de ID.Buzz, maar echte andere alternatieven zie ik nog niet. Ook technisch gezien blijft dit een van de beste EV's die je kunt kopen.
wij hebben ook tussen de ev9 en de buzz getwijfeld maar het is de buzz geworden. Kan zeggen dat die automatische ruitenwissel ook echt niet top is hoor. En in mijn a6 etron ook niet. ik ben altijd zelf nog aan het wipen, dan weer te snel, dan weer te langzaam.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Update mbt de banden en het trillen. Wel zo netjes om hier na een paar maanden even op terug te komen.Loepoog schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:35:
Vandaag de winterbanden wissel. Ben gegaan van zomerbanden Hankook VENTUS S1 EVO3 SUV (285/45 R21 113Y) naar Pirelli Scorpion Winter 2 (285/45 R21 113V).
Eerste 5 kilometer dacht ik nog hallelula maar eenmaal op de snelweg merkte ik de trillingen boven de 125km. Ok, balen maar daar kan ik nog mee leven aangezien ik dat toch niet zo vaak rijd en de andere banden dat ook hadden.
Maar op de terugweg (later op de dag) heb ik eigenlijk in de range van 50km en hoger last gehad van trillingen.....en veel...heel veel.
Alleen niet het soort waarvan de middenconsole schut, maar een soort microvibratie. Zo erg dat ik tijdens het uitstapte merkte dat er een trilling/tintelling in mn benen zit en dat voelde ik ook tijdens het rijden. Ik heb hier echt zwaar de balen van. De bandenboer heeft de nieuwe banden op 2,7bar gezet en ik had nog gevraagd om ze op 3,0 te doen, maar dat wilde hij niet ivm instructie vanuit de laadklep. Ik weet niet of nu alsnog harder oppompen de oplossing gaat zijn. Het viel me wel op dat die Pirelli's een stuk lagere wang hebben als de Hankook's. Lijkt wel een sportievere band, terwijl de zomerbanden klaase 113Y en de Pirelli's 113V. Die zouden een lagere topsnelheid aankunnen.
Any thoughts?[Afbeelding][Afbeelding]
Bij Profile hadden ze binnen dezelfde week alle wielen met Roadforce bekeken en bij 3 stuks een afwijking gevonden. De eeste paar honderd kilometer merkte ik al verbetering, maar omdat ik super gefocussed op de trillingen aan het letten was bleef ik toch iets voelen. Ik heb het uiteindelijk gelaten voor wat het is en dat heeft goed uitgepakt. Want na circa 1000 kilometer waren OF de banden ingereden OF ben ik weer ontspannen gaan rijden. Ik merk er echter nagenoeg niks meer van, wat zeg ik, de winterbanden voelen beter aan als de zomerbanden. Middenconsole beweegt ook niet meer
Resume:
Er gaat geen enkele bandenwissel meer plaatsvinden zonder Roadforce. Het maakt bij deze auto echt verschil.
Ps. banden staan op 3bar
Idem hier pirelli winter, 3.2 bar. Zonder roadforce, maar ze kennen mij al bij de profile… “we gaan het extra secuur balanceren”Loepoog schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Update mbt de banden en het trillen. Wel zo netjes om hier na een paar maanden even op terug te komen.
Bij Profile hadden ze binnen dezelfde week alle wielen met Roadforce bekeken en bij 3 stuks een afwijking gevonden. De eeste paar honderd kilometer merkte ik al verbetering, maar omdat ik super gefocussed op de trillingen aan het letten was bleef ik toch iets voelen. Ik heb het uiteindelijk gelaten voor wat het is en dat heeft goed uitgepakt. Want na circa 1000 kilometer waren OF de banden ingereden OF ben ik weer ontspannen gaan rijden. Ik merk er echter nagenoeg niks meer van, wat zeg ik, de winterbanden voelen beter aan als de zomerbanden. Middenconsole beweegt ook niet meer
Resume:
Er gaat geen enkele bandenwissel meer plaatsvinden zonder Roadforce. Het maakt bij deze auto echt verschil.
Ps. banden staan op 3bar
:strip_exif()/f/image/PoNyQBgp5oaoLIGCYpwYoedK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cds98YYdwhDmrxdXnTbZOeI1.jpg?f=fotoalbum_large)