Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-06 00:19
DarkShadow schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:17:
Over die Zaptec Go 2, ik sta op het punt om een nieuwe laadpaal aan te schaffen. Wat zijn je ervaringen? Ik lees nogal wat van die units die uitvallen ivm een defecte temp sensor.

Andere opties zijn de Peblar Business (geen app) of de Raedian Neo (die ondersteund alleen geen V2G, maar is wel verreweg het goedkoopst ivm een goede actie via wallbox discounter).

Ik twijfel, als dat V2G de komende jaren toch niks gaat worden, moet ik er dan nu al wel rekening mee houden, met alsnog een grote kans dat de laadpaal om de een of andere reden toch weer niet met de Kia overweg kan.
Waarvoor heb je een app nodig dan?

Ik heb die peblar business, kan via web interface inloggen als het nodig is. Zie nog geen reden waarom ik dat moet doen overigens.

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:43
@Crupa , voor je Veepeak is Car Scanner ELM OBD2 veruit de beste gratis keuze. De EV9 staat er sinds kort als apart profiel in ("IONIQ 9 / EV9", zie de profiellijst) en alles wat je wilt zien — SoC, SoH, celspanningen, accutemperaturen en laadvermogen AC/DC — zit gewoon in de gratis versie. De Pro van een paar euro haalt enkel de reclamebanner weg, dus geen data achter een paywall.

Twee dingen om op te letten:
  • Heb je een iPhone, dan moet het een BLE-dongle zijn (de OBDCheck BLE) — klassieke Bluetooth-dongles werken niet op iOS, en je koppelt 'm niet via de Bluetooth-instellingen maar direct in de app. Op Android maakt het niet uit.
  • Zet de auto in Ready vóór je uitleest, anders slapen de BMS-ECU's en krijg je niks terug op de accu-PID's.
EVNotify (nog geen E-GMP-support) en Torque Lite (Android-only, custom PID-files nodig) zou ik laten zitten; ABRP is leuk voor live SoC maar geen diagnosetool.

@ty5500 , scherp punt over die energieleveren.nl-registratie — en @EB W heeft de voorwaarden inmiddels gevonden, wat het mooi bevestigt. Het zit volgens mij zo, en het is belangrijk om twee dingen uit elkaar te houden:

De auto-kant (Connect Store). "V2X geactiveerd in de Connect Store" is geen pilot-only schakelaar, maar de auto-kant van de zaak: het zet de boordlader (OBC) van de EV9 klaar voor bidirectioneel. @EB W las in de voorwaarden al dat V2H in déze test niet wordt bekeken en dat activatie via de Connect Store loopt — waarschijnlijk wordt zo alleen de OBC voor AC-bidirectioneel vrijgegeven, nog geen DC. "V2X geactiveerd" betekent dus: de auto is klaar — niet automatisch dat je aan het Nederlandse net mag terugleveren.

De net-kant (de pilot). Daar zit 'm de kneep, en dat is een andere wereld. Bij AC V2G werkt de boordlader van de auto zélf als omvormer; die levert terug aan het net en valt daarmee onder hetzelfde regime als zonnepanelen of een thuisbatterij. Dat is denk ik ook precies waaróm die energieleveren.nl-registratie nodig was: de EV9-plus-laadpunt-combinatie is getest bij ElaadNL en in dat register opgenomen (ElaadNL-testlab, toelichting). Die registratie haalt de netbeheerder-kant weg, maar nog niet de rest: een gecertificeerd AC-laadpunt dat je in NL kunt kópen, en een leverancier die een V2G-contract aanbiedt — nu feitelijk alleen Vattenfall, en alleen voor de ~40 EV9-rijders in de pilot (van max. 80 huishoudens, Vattenfall-persbericht).

Dus concreet op je vraag: de Connect Store-activatie zélf is breder dan de pilot en komt vermoedelijk vrij snel beschikbaar — maar daadwerkelijk AC terugleveren búíten de pilot zit er nog niet in zolang er geen gecertificeerd AC-laadpunt te koop is én een tweede leverancier instapt. Kia zegt zelf dat V2G "naarmate het ecosysteem zich ontwikkelt" breder komt, dus expliciet nog niet. En voor wie AFIR erbij haalt: die verplicht straks (1-1-2027) ISO 15118-20-ondersteuning op nieuwe laadpunten, niet V2G zélf, en je bestaande thuislader raakt het sowieso niet (uitleg AFIR). De registratie is een mooie eerste landelijke stap, maar reken er niet op dat je dit jaar al zomaar zelf AC kunt terugleveren.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
Boudewijm schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:42:
[...]

Waarvoor heb je een app nodig dan?

Ik heb die peblar business, kan via web interface inloggen als het nodig is. Zie nog geen reden waarom ik dat moet doen overigens.
Vind web interfaces minder handig en gebruiksvriendelijk, moet je via je thuisnetwerk doen. Even de laadpaal uitzetten, even verbruik eruit halen voor boekhouder, vind het gemakkelijker met een app. Maar smaken verschillen.

• Boudewijm
DarkShadow schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Vind web interfaces minder handig en gebruiksvriendelijk, moet je via je thuisnetwerk doen. Even de laadpaal uitzetten, even verbruik eruit halen voor boekhouder, vind het gemakkelijker met een app. Maar smaken verschillen.
Je hebt gelijk hoor, ben een nieuwe gebruiker sinds een maand. Nog niet tot weinig nodig gehad, laden doet die prima ;)

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:47
DarkShadow schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Voor mij juist een pluspunt dat het niet via een cloud werkt, maar dat je gewoon lokaal met de paal communiceert. Je kan met iOS de website ook als ‘app’ op je homescreen zetten.

Ik heb zelf home assistant met cloud en kan dus al gemakkelijk op afstand de data van de paal uitlezen.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-06 10:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45FB9Gp0irCjbnhaaL9bllX-S6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ6E3Rj7MSH2aOVUi3eoMBYz.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer EV9 eigenaren die deze mail hebben gehad van kia charge? Ik heb deze gisteren ontvangen en ik voldoe aan alle criteria.

Ik heb me vandaag aangemeld en ze zullen binnenkort contact opnemen voor een intake. Lijkt me wel interessant, maar zeg niet zomaar ja.

• Koptelefoontje
RBaan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:25:
[Afbeelding]

Zijn er meer EV9 eigenaren die deze mail hebben gehad van kia charge? Ik heb deze gisteren ontvangen en ik voldoe aan alle criteria.

Ik heb me vandaag aangemeld en ze zullen binnenkort contact opnemen voor een intake. Lijkt me wel interessant, maar zeg niet zomaar ja.
Lees even de complete vorige pagina ;)

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 15:40
Over dat aanbod heb wel wat vragen c.q. bedenkingen.

Ten eerste zou de netbeheerder moeten aangeven wanneer het lokale stroomnet overbelast is of dat er een tekort dreigt. Een energiehandelaar of -leverancier (Vattenfall heeft deels eigen energieopwek) heeft vooral baat bij het verdienen aan onze stroom. Dat gebeurt zowel bij het opladen (want geen teruglevering en dus geen verkoop tegen lage tarieven) als bij het terugleveren (er is vraag dus verkopen tegen hoge tarieven).

Je krijgt ca. 40 volle ladingen cadeau, maar je moet overstappen naar Vattenfall. Wat worden dan de energietarieven voor eigen gebruik? Ik kan me zomaar voorstellen dat die duurder zijn dan b.v een dynamische leverancier zoals Tibber of Zonneplan. Die gratis ladingen zijn vanwege het terugleveren aan het net dus ook maar deels voor de eigenaar inzetbaar.

Wordt de stroom die je batterij teruglevert nog wel verrekend met het salderen dit jaar?

Vanaf 2027 komt ook nog de dubbele energiebelasting erbij. Als er geen compensatie is voor V2G teruglevering lijkt V2H zinvoller.

[ Voor 12% gewijzigd door Remco45 op 02-06-2026 20:00 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-06 22:49
Ik ben maar een simpele bouwvakker: heb 55 panelen op mijn energie neutrale huis die minimaal 22.000kwh per jaar opwekken. Heb een EV9 en een I Pace, 1 Alie oplader 11kwh voor de EV 9 en een Alie 1 fase 5.7 kwh oplader voor de I Pace en die 2 hebben bij elkaar € 400,00 gekost. Buiten staat een (domme) thuisbatterij van Alie 50kwh die 3K gekost heeft en mij van meer dan voldoende nachtstroom voorziet. In 2027 en bij volle batterij schakelen mijn panelen uit bij teruglevering. De I Pace laad ik dan op met een 2.6kwh lader aan mijn EV9 die ik in de donkere maanden op de zaak vol laad. Wat doe ik fout?

• NiDo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-06 08:20
Goedemorgen, ik heb een wat vaag probleem met m'n EV9 en ben benieuwd of er meer mensen last van hebben. Mijn airco doet het soms wel, soms niet. Met hele warme dagen lijkt hij niet aan te kunnen, zowel de klimaatbeheersing en de stoelventilatie blazen dan warme lucht. Zodra de temperatuur daalt lijkt hij het wel aan te kunnen.
Klinkt heel vreemd, maar dit euvel is ontstaan een paar dagen na de laatste update die ik heb gekregen.
Heeft iemand ook deze klacht ?

• Jacobs11
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:15
Bij mijn collega was de temperatuur sensor kapot (interieur) en had dit ook?

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:43
Nu ik me definitief heb aangemeld, ben ik ook in de financiële en fiscale kant van deze pilot gedoken — de techniek is mooi, maar de business case is een ander verhaal (en bedankt @Remco45 voor de scherpe vragen over de tarieven en V2H vs V2G!).

Salderen: dit jaar nog volledig, maar de klok tikt
Goed nieuws voor 2026: saldering geldt nog 100%, en de meter is bronblind. Of de teruggeleverde stroom nu rechtstreeks van je panelen komt of via de accu van de EV9 (V2G), het wordt gewoon weggestreept tegen je verbruik. Maar per 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling volledig — geen afbouwpad, een harde stop (de wet is al aangenomen door de Eerste Kamer in december 2024). Daarna geldt een "redelijke terugleververgoeding" van minimaal 50% van het kale leveringstarief tot 2030.

De dubbele energiebelasting: waarom V2H slimmer is dan V2G
Dit is het echte addertje, en het onderbuikgevoel van @Remco45 klopt. Stroom die je uit het net laadt om later terug te leveren, wordt twee keer belast met energiebelasting (±11 ct/kWh incl. btw in 2026). Voor grootverbruikers is dit sinds 2022 opgelost, voor huishoudens niet — en er is medio 2026 nog géén vrijstelling, ook niet als voorstel. V2G (terug het net op) wordt het hardst geraakt: 2× energiebelasting + 2× btw die je als particulier niet kunt terugvorderen. V2H (achter de meter zelf verbruiken) ontwijkt dat grotendeels. Zolang die fiscale fix er niet is, is zelf verbruiken dus economisch verstandiger dan terugleveren.

Het contract: de échte rekensom
De gratis bidi-lader + €500 vergoeding is mooi, maar het verplichte Vattenfall-contract is waar je het verlies kunt pakken. Voor een actief zon+EV-huishouden zijn dynamische leveranciers vaak 10–25% goedkoper, en Vattenfall rekent vaste terugleverkosten boven 500 kWh teruglevering. Vraag in je intake dus expliciet naar:
  • welk contract precies, en de tarieven voor je eigen verbruik;
  • de opzegboete bij je huidige leverancier;
  • of je het laadpunt na afloop van de pilot mag houden.
@Karel de Grote: strategisch doe je weinig fout — afregelen bij negatieve prijzen is juist slim. Maar €3.000 voor 50 kWh + €400 voor twee laders is geen Alfen maar grijze import; let goed op CE-/IEC-keurmerk, garantie en vooral je brandverzekering (die kan een claim weigeren zonder aantoonbare certificering), en PGS 37-1 gaat per 2027 de Omgevingswet in voor accu's >20 kWh.

• Koptelefoontje
ruutbrandsma schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:31:

De gratis bidi-lader + €500 vergoeding is mooi,
Nou ja ‘gratis’, na 6 maanden komen ze die lader toch gewoon weer ophalen? Tja en dan heb je nog steeds een EV en moet je dus alsnog een paal aanschaffen (al lijkt het me wel vreemd als ze niet een scherp overname aanbod doen)

‘Na afloop wordt alles netjes verwijderd en je installatie hersteld’

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 10:36
Karel de Grote schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:14:
Ik ben maar een simpele bouwvakker: heb 55 panelen op mijn energie neutrale huis die minimaal 22.000kwh per jaar opwekken. Heb een EV9 en een I Pace, 1 Alie oplader 11kwh voor de EV 9 en een Alie 1 fase 5.7 kwh oplader voor de I Pace en die 2 hebben bij elkaar € 400,00 gekost. Buiten staat een (domme) thuisbatterij van Alie 50kwh die 3K gekost heeft en mij van meer dan voldoende nachtstroom voorziet. In 2027 en bij volle batterij schakelen mijn panelen uit bij teruglevering. De I Pace laad ik dan op met een 2.6kwh lader aan mijn EV9 die ik in de donkere maanden op de zaak vol laad. Wat doe ik fout?
Mag ik vragen: 1) welke batterij en 2) panelen afschakelen: met HomeAssistant? Of andere oplossing/native in de panelen?

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:51
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Mag ik vragen: 1) welke batterij en 2) panelen afschakelen: met HomeAssistant? Of andere oplossing/native in de panelen?
Ik ga misschien wat off topic maar met Huawei omvormers is dit ook makkelijk te doen. Je kan deze via een modbus naar usb adapter aankoppelen aan een raspberry pi of consorten en vervolgens kan je alles uitlezen met een modbus plugin maar ook doorgeven op hoeveel procent van zijn vermogen deze moet werken. Hier gaat deze omvormer ook juist voldoende genereren voor het eigen verbruik bij negatieve tarieven. Gaan de tarieven heel zwaar onder 0, dan is laden ook volledig via het net.

• NiDo
Jacobs11 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:50:
Bij mijn collega was de temperatuur sensor kapot (interieur) en had dit ook?
Daar dacht ik idd ook aan. Ik zal dit bij de dealer ook aankaarten. Zelf kan ik echter pas 13 juli terecht... ze hebben het druk :-(

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
ty5500 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik ga misschien wat off topic maar met Huawei omvormers is dit ook makkelijk te doen. Je kan deze via een modbus naar usb adapter aankoppelen aan een raspberry pi of consorten en vervolgens kan je alles uitlezen met een modbus plugin maar ook doorgeven op hoeveel procent van zijn vermogen deze moet werken. Hier gaat deze omvormer ook juist voldoende genereren voor het eigen verbruik bij negatieve tarieven. Gaan de tarieven heel zwaar onder 0, dan is laden ook volledig via het net.
Klopt ik doe precies dit (actiever als we naar dynamisch gaan). Werkt erg goed!

Ik doe het trouwens via de wifi module

https://github.com/wlcrs/huawei_solar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9wbBO0wlhE-pHk6qJtk2A8pTl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9XZpzZtJjy5JXL0qgK7WnHB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ruvetuve op 03-06-2026 17:34 ]

• Floris Schnee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-06 22:34
EB W schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:14:
Ik heb net ook de mail gehad om als particulier mee te doen met de V2G Pilot.

Ik helemaal blij natuurlijk (na een half jaar Kia Charge gestalked te hebben :p)) echter blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je geen thuisbatterij hebt... zucht :(

Vorig jaar heb ik namelijk een Sigenergy batterij met DC bidirectionele lader geinstalleerd, met als rede om de Kia EV9 te gebruiken als extra batterij (dat was overigens ook een rede dat ik voor de EV9 heb gekozen ivm de V2X mogelijkheden).

Helaas ben ik dus iets te gemotiveerd geweest met de installaties van de hardware :)
Ik ga proberen of ik toch niet voor elkaar krijg om mee te doen maar dan met een eigen installatie die ik eventueel via Vatenfall kan laten beheren voor 6 maanden. De batterij loskoppelen voor 6 maanden is geen optie want dan vervalt de garantie blijkbaar.
EB W, ik overweeg om ook Sigenergy batterijen met een DC lader aan te schaffen omdat er in videos wordt gesuggereerd dat de KIA EV9 via de batterijen stroom kan leveren aan het huis en het net. Klopt dat?

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:58
Floris Schnee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:41:
[...]

EB W, ik overweeg om ook Sigenergy batterijen met een DC lader aan te schaffen omdat er in videos wordt gesuggereerd dat de KIA EV9 via de batterijen stroom kan leveren aan het huis en het net. Klopt dat?
Helaas werkt het in Nederland nog niet. Zodra ik de sessie start wordt het binnen een paar seconden beëindigd. Ik vermoed dat er iets softwarematig moet worden geactiveerd, waarschijnlijk via de Connect store in de toekomst.

Het vreemde is wel dat er een YouTube filmpje is waarin iemand in België een V2H sessie start met dezelfde lader, zonder enige aanpassing te hebben gedaan (heb met hem hierover contact gehad) dus we denken dat het toch iets met geofencing te maken heeft.

De V2G pilot gaat via een AC bidirectionele lader, welke dus via de OBC werkt, waarschijnlijk op dezelfde manier als de V2L adapter nu werkt.

Al ben ik met de meeste op dit forum eens dat V2H interessanter is want dan kan je aan je eigen huis leveren.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Floris Schnee
EB W schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Helaas werkt het in Nederland nog niet. Zodra ik de sessie start wordt het binnen een paar seconden beëindigd. Ik vermoed dat er iets softwarematig moet worden geactiveerd, waarschijnlijk via de Connect store in de toekomst.

Het vreemde is wel dat er een YouTube filmpje is waarin iemand in België een V2H sessie start met dezelfde lader, zonder enige aanpassing te hebben gedaan (heb met hem hierover contact gehad) dus we denken dat het toch iets met geofencing te maken heeft.

De V2G pilot gaat via een AC bidirectionele lader, welke dus via de OBC werkt, waarschijnlijk op dezelfde manier als de V2L adapter nu werkt.

Al ben ik met de meeste op dit forum eens dat V2H interessanter is want dan kan je aan je eigen huis leveren.
Bedankt voor je antwoord EB W. Ik zal nog even geduld moeten hebben.

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 22:51
Goedenavond, hier pech met mijn ev9. Vier weken geleden is de voorruit vervangen ivm een grote barst. Sindsdien is de automatische regensensor niet meer goed bruikbaar. Hij lijkt veel minder gevoelig dan voorheen, slaat te laat aan en komt niet in de hoogste stand. Al 2x bij carglass geweest en hij is opnieuw gemonteerd. Helaas zonder verbetering. Een van jullie dit ook gehad?

• gustavson
karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Voorruit al in het eerste jaar vervangen (2024) bij Carglass en merk dat de automatische ruitenwisser sindsdien minder gevoelig is; zelfs in de hoogste stand veegt hij te laat en te traag.
Ondertussen weeral een ster in de voorruit...
Dit heb ik dus ook! Net post over gemaakt. Is dit bij jou nog opgelost?

• gepl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:18
gustavson schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:08:
Goedenavond, hier pech met mijn ev9. Vier weken geleden is de voorruit vervangen ivm een grote barst. Sindsdien is de automatische regensensor niet meer goed bruikbaar. Hij lijkt veel minder gevoelig dan voorheen, slaat te laat aan en komt niet in de hoogste stand. Al 2x bij carglass geweest en hij is opnieuw gemonteerd. Helaas zonder verbetering. Een van jullie dit ook gehad?
Heb hetzelfde probleem. Ruit is in de zomer vervangen (Carglass Frankrijk) en sindsdien doet de regensensor het niet goed. Auto moest deze week naar de dealer voor onderhoud en hebben ze er naar gekeken. Volgens de dealer zaten er vingerafdrukken en krassen op de sensor, vermoedelijk door de montage van de ruit. Hierdoor functioneert de sensor niet goed meer en moet vervangen worden.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 23:02

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

NiDo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
Goedemorgen, ik heb een wat vaag probleem met m'n EV9 en ben benieuwd of er meer mensen last van hebben. Mijn airco doet het soms wel, soms niet. Met hele warme dagen lijkt hij niet aan te kunnen, zowel de klimaatbeheersing en de stoelventilatie blazen dan warme lucht. Zodra de temperatuur daalt lijkt hij het wel aan te kunnen.
Klinkt heel vreemd, maar dit euvel is ontstaan een paar dagen na de laatste update die ik heb gekregen.
Bij mij is er een lek in het systeem, er zit nog maar 550Gram op het systeem ipv 1200Gram.

Ik merkte dat mijn achterpasagiers geen koeling meer hadden.

Maandag gaat hij binnen hiervoor.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-06 22:49
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Ik heb een Lifepo4 50kwh 51,2V 942AH en zakelijk gekocht bij Alibaba. Ik heb SolarEdge panelen en krijg deze meter ertussen vanaf 01-01-27. https://www.solaredge.com/nl/producten/meters-sensoren/modbus-energie-meter

De accu staat buiten uit de regen en wind voor het geval dat deze zou gaan fikken maar die kans is klein want alle beveiligingen zitter erop. Ik koop bedrijfsmatig meer in China c.q. uit EU depots en de kwaliteit/prijs vind ik goed ofwel een minigraver van 2K heeft >80% levensduur t.o.v. een EU product van 10K.

• gustavson
gepl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Heb hetzelfde probleem. Ruit is in de zomer vervangen (Carglass Frankrijk) en sindsdien doet de regensensor het niet goed. Auto moest deze week naar de dealer voor onderhoud en hebben ze er naar gekeken. Volgens de dealer zaten er vingerafdrukken en krassen op de sensor, vermoedelijk door de montage van de ruit. Hierdoor functioneert de sensor niet goed meer en moet vervangen worden.

He wat balen zeg! Ik hoor graag of vervangen van de sensor het oplost (ga je het doen?). Vervangen van alleen de gel pad heeft het bij mij niet opgelost iig.

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06 11:15
Vandaag de ev9 gt opgeladen het hoogste ooit 574 km

Wie had dit gedacht rij snelweg en rond de 95-100

Haal ook echt de kilometers die het aangeeft

Uitnodiging gehad voor de pilot ik doe niet mee te weinig voordeel en de auto is priveAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PHo5fM2yy_fCZD3VjnhoInkDAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHFhUNRg39XjCuCt5uh6Iu22.jpg?f=fotoalbum_large

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 12:48

Bever!

3

Boot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:

Uitnodiging gehad voor de pilot ik doe niet mee te weinig voordeel en de auto is prive[Afbeelding]
Met die snelheid ben ik niet verbaasd hoor

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
Boot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:

Uitnodiging gehad voor de pilot ik doe niet mee te weinig voordeel en de auto is prive[Afbeelding]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding

heb je een GT line?

(gt line hier)

• gepl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:18
Ja ik ga de sensor laten vervangen. Nu bedien ik de ruitenwissers handmatig maar dat werkt niet prettig, zeker niet met kleine buien. Kan pas eind augustus terecht, laat dan weten of het is opgelost met vervangen.

• Boot
Nee het is een GT

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 12:48

Bever!

3

Ruvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding

heb je een GT line?
op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart he

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Bever! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:38:
[...]

op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart he
Op mijn GT-line ook niet hoor.

• Boot
Heel raar

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-06 21:22
NiDo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiator ;( Over twee weken gaan ze het repareren.

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:28
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.

"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.

Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀

Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-06 22:10

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.

"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.

Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Balen, zeg. Hopelijk kan de Kia dealer toch snel gaan repareren. Op welk moment is de ICCU (vermoedelijk) stuk gegaan? Was dit tijdens thuis laden? En was er misschien ook onweer tijdens die laadsessie?

• Nestorix
Had er de dag ervoor gewoon mee gereden en geladen. 's Avonds neergezet en aan de thuislader aangesloten. Was netjes tot 80% geladen (ik heb AC charging tot 80% staan), koppel hem los, start hem en krijg de melding in het display dat de charger 1 defective is en dat de parkeerrem niet meer werkt en met de hand erop gezet moet worden.

Nou, die parkeerrem stond er gewoon op en was er niet meer af te krijgen. Die melding van de charger 1 defective is in de auto niet meer terug te vinden maar wel in de KIA App. Daar staat de charger en het AC/DC plaatje op rood en defective. Ik ga er vanuit dat het de ICCU is omdat die nogal vaak stuk lijkt te gaan.

Er was geen onweer (sowieso heb ik bliksemafleiding op het dak en allerlei dingen in de meterkast om problemen met blikseminslag te voorkomen). Het hoeft natuurlijk uiteindelijk maar 1 condensatortje van 1 euro te zijn die stuk gaat om een hele unit dood te maken.

We gaan het zien met de dealer. De wil is er wel, met het vlees is wat zwak. Door onhandig en chaotisch werken hebben ze zichzelf in een vicieuze cirkel van drukte en te weinig tijd gemanoeuvreerd.

• Boudewijm
Ruvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]

heb je een GT line?

(gt line hier)
Ik ook niet, denk software / hardware update.

Maar daarentegen zie ik nog wel BOOST ON en dat zie ik hier niet

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijm op 06-06-2026 12:05 ]

• gustavson
gepl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Ja ik ga de sensor laten vervangen. Nu bedien ik de ruitenwissers handmatig maar dat werkt niet prettig, zeker niet met kleine buien. Kan pas eind augustus terecht, laat dan weten of het is opgelost met vervangen.
Heel benieuwd of dat het oplost (en wat het kost). Als ik het zo lees zijn er in dit forum volgens mij 3 mensen met een regensensor probleem na voorruitvervanging. Toch niet weinig

• gustavson
karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Voorruit al in het eerste jaar vervangen (2024) bij Carglass en merk dat de automatische ruitenwisser sindsdien minder gevoelig is; zelfs in de hoogste stand veegt hij te laat en te traag.
Ondertussen weeral een ster in de voorruit...

is dat sensorprobleem nog opgelost bij jou?

• Boudewijm
Boudewijm schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Ik ook niet, denk software / hardware update.

Maar daarentegen zie ik nog wel BOOST ON en dat zie ik hier niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8QQ6VIuktJkwFXf778RPQjdb3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bn2Dvfxmkqx7B9fs8D5UPPM.jpg?f=fotoalbum_large

• Boudewijm

• MT88
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-06 23:37
Goedemorgen. Iemand ervaring met menabo tiger XL dakdragers op de gesloten dakrails van de ev9? Past dat?

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 13:22
Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:

Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Wanneer ik over kasseien rijd ben ik onverstaanbaar in handsfree bel modus, Volvo xc40 heeft dat niet op dezelfde weg. Enig idee waar de microfoon zit?

• Nestorix
biggerfoot schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.
Volgens de voorwaarden van de garantie, zit daar geen vervangend vervoer bij. Ja, alleen de eerste 3 dagen vanuit de KIA NL kant. Als jij een document hebt dat iets anders zegt, dat je vervangend vervoer krijgt zolang je auto onder garantie bij de dealer staat, dan zou ik dat dolgraag van je ontvangen.

Het komt dus neer op coulance vanuit de dealer. En mijn dealer (binnenkort ex-dealer hoop ik) is zo dramatisch dat ze volgens mij niet eens weten of en welke auto's ze beschikbaar hebben daarvoor. En aangezien ze allemaal vooral heel druk met zichzelf bezig houden zijn, is de klanttevredenheid iets waar ze niet mee bezig zijn. Klanten zat.

• Koptelefoontje
Ik heb nu dat een van de lampjes van de gordel in de 3-de zit rij blijft branden, dus alsof de gordel vast zit of dat nou zo is of niet..

Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.

Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..

• ty5500
Koptelefoontje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:51:
Ik heb nu dat een van de lampjes van de gordel in de 3-de zit rij blijft branden, dus alsof de gordel vast zit of dat nou zo is of niet..

Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.

Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..
Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.

Ik denk dat de mijne dit ook doet maar zou het nog eens in het oog moeten houden. Zie hierboven bij Boudewijm dat het lampje ook rood staat, dus als het dat is denk ik niet dat je een probleem hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 08-06-2026 20:33 ]

• Koptelefoontje
ty5500 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]

Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.

Ik denk dat de mijne dit ook doet maar zou het nog eens in het oog moeten houden. Zie hierboven bij Boudewijm dat het lampje ook rood staat, dus als het dat is denk ik niet dat je een probleem hebt.
Nee de rechter stoel van de derde zitrij, die blijft bij mij altijd wit (dus alsof de gordel vastzit).

• NiDo
Freezhost schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiator ;( Over twee weken gaan ze het repareren.
Ik kan dus pas 8 juli terecht.... eerder geen plek...
Hopelijk blijft het lekker koel de komende weken :-(...

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
In de mail over de trial met V2H stond dat je binnen een week zou worden benaderd voor een intake. Is dat bij jullie al gebeurd? Ik heb nog niets gehoord.

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 21:03
Iemand die de intake al gehad heeft en de mogelijkheden tot overnemen van de laadpaal besproken heeft? En zo ja wat daaruit gekomen is?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-06 23:00
Freezhost schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Kijk eens bij Kleinmetall, hebben een andere bevestiging: https://www.kleinmetall.d...ktro-ab-bj.-2023-20422180

Edit: overigens geen ervaring mee. Wij hebben namelijk één achterste stoel nodig en daarvoor bestaat sowieso geen rek. Daarom heb ik gekozen voor de kofferbescherming van Kleinmetall, onze honden gaan alleen tijdens vakanties is de EV9 mee. We hebben een speciale "hondenauto" hier :)
Is dit nog steeds 1 van de betere oplossingen voor een scheiding(snet) met de laadruimte? Of zijn er ondertussen betere oplossingen te vinden?

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Freezhost schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Kijk eens bij Kleinmetall, hebben een andere bevestiging: https://www.kleinmetall.d...ktro-ab-bj.-2023-20422180

Edit: overigens geen ervaring mee. Wij hebben namelijk één achterste stoel nodig en daarvoor bestaat sowieso geen rek. Daarom heb ik gekozen voor de kofferbescherming van Kleinmetall, onze honden gaan alleen tijdens vakanties is de EV9 mee. We hebben een speciale "hondenauto" hier :)
Ik heb de Kleinmetall, die zit niet vast aan de stoelen. Wel aan de bevestiging van de gordels tegen de vloer.

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 14:07
Hoi allemaal,

Ik heb (op marktplaats) een Brink verticale afneembare trekhaak te koop, inclusief alle accessoires en de extra kabelboom voor de caravan. Slechts 3 keer gebruikt!

Als je interesse hebt, is het makkelijk te vinden, of je kunt hier contact met me opnemen. Groetjes!

• Boudewijm
A lex schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:25:
Hoi allemaal,

Ik heb (op marktplaats) een Brink verticale afneembare trekhaak te koop, inclusief alle accessoires en de extra kabelboom voor de caravan. Slechts 3 keer gebruikt!

Als je interesse hebt, is het makkelijk te vinden, of je kunt hier contact met me opnemen. Groetjes!
Elektrische gekocht?

• ty5500
Zag vandaag een GT rijden. Herkende hem aan de wielen en de groene remmen. Maar wat me wel opviel was dat het tussenstuk tussen de lichten ook verlichting had zoals op de foto (van een niet Europese gt-line) hier onder. De niet Europese gt-lines hebben dit ook maar voor de Europese was er zogezegd gezegd dat ze dit niet in orde kregen met de regels voor verlichting van auto's. Hebben ze er dan toch iets op gevonden bij de GT?

Afbeeldingslocatie: https://www.edmunds.com/assets/m/cs/bltfc4b0cf42d202c07/6657b861c8eee1d6358abed3/2024_kia_ev9_gt-line_long-term_f34_night_500.jpg

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-06 14:35
ty5500 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:42:
Zag vandaag een GT rijden. Herkende hem aan de wielen en de groene remmen. Maar wat me wel opviel was dat het tussenstuk tussen de lichten ook verlichting had zoals op de foto (van een niet Europese gt-line) hier onder. De niet Europese gt-lines hebben dit ook maar voor de Europese was er zogezegd gezegd dat ze dit niet in orde kregen met de regels voor verlichting van auto's. Hebben ze er dan toch iets op gevonden bij de GT?

[Afbeelding]
Sinds de release van de EV9 eind 2023, lijkt de regelgeving wat minder streng geworden? Ook bij Mercedes zie je recenter van die oplichtende patronen bij sommige modellen.
Bij de EV9 lijkt dat front paneel wel gevoelig te zijn voor barsten en heel duur om te vervangen...

• ty5500
Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Bij de EV9 lijkt dat front paneel wel gevoelig te zijn voor barsten en heel duur om te vervangen...
Ja, ben er ook niet rouwig om hoor. De ev9 hier is geen lease, dus is wel zonde als je dan enorm veel moet betalen voor een verkeerd terecht gekomen steen.

• Crupa
kheb net SOH van mijn batterij laten uitlezen in de KIA garage:
2,5j - 105.000km - 92,8% SOH
Heeft nog iemand dit al gedaan, ligt dat in de zelfde lijn?

• AgeOfPanic
Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:28:
Dat valt een beetje tegen of niet. Kreeg je ook overzicht van verhouding snelladen vs thuisladen enz.?

• Crupa
AgeOfPanic schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Dat valt een beetje tegen of niet. Kreeg je ook overzicht van verhouding snelladen vs thuisladen enz.?
was geen volledig rapport.
Op gevoel: 95% thuisladen - 5% snelladen
Als ik het aan AI vraag, dan lijkt dit binnen de verwachtingen voor 100.000km, in't begin zou er meer degradatie zijn...
Ik had wel het gevoel dat de range nu met het warmere weer, wat minder was als vroeger.

• Nestorix
Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Als ik het aan AI vraag, dan lijkt dit binnen de verwachtingen voor 100.000km, in't begin zou er meer degradatie zijn...
Ik had wel het gevoel dat de range nu met het warmere weer, wat minder was als vroeger.
Laad je thuis op naar 80% of naar 100%?

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-06 22:10

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:
[...]

8% degradatie na ruim 100.000km is heel normaal. De eerste 50.000km gaat het nog iets harder. Daarna neemt de afname minder snel af. Na ruim 200.000km zit je dus niet op 16% degradatie, tenzij de auto dan 3x zo oud is, want leeftijd is een belangrijke factor voor degradatie.

Was deze SoH uitgelezen door Kia, of vastgesteld met een officiële Avilo test? Die laatste is betrouwbaarder en toont meestal minder SoH dan het bedrijf dat de garantie op de batterij verleent (Kia).

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00
Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:28:
Toevallig net een OBD ding gekocht en CarScanner schowt een SoH van 98.8% met ruim 82000km op de teller.

Gekke is dat ie ook een SOC van 50.5% liet zien met 43kWh resterende batterijcapaciteit. Hoop toch wel dat mijn auto toch wel een batterijpakket heeft van meer dan 85kWh😅 Schijnbaar (google) moet ik eens tot 100% opladen en dan nog eens kijken voor de juiste waarde.

• Crupa
Nestorix schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:57:
[...]

Laad je thuis op naar 80% of naar 100%?
90% en af em toe 100% met lange trip voor de boeg

• Crupa
SooK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Toevallig net een OBD ding gekocht en CarScanner schowt een SoH van 98.8% met ruim 82000km op de teller.

Gekke is dat ie ook een SOC van 50.5% liet zien met 43kWh resterende batterijcapaciteit. Hoop toch wel dat mijn auto toch wel een batterijpakket heeft van meer dan 85kWh😅 Schijnbaar (google) moet ik eens tot 100% opladen en dan nog eens kijken voor de juiste waarde.
Ook net gekocht, dit weekend kan ik vergelijken

• ML7
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23:11

ML7

Welk OBD apparaat hebben jullie gekocht?

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

• ty5500
ML7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:49:
Welk OBD apparaat hebben jullie gekocht?
Hier erg tevreden met de obd link cx. Deze is iets duurder maar zijn wel bij de kwalitatievere OBD lezers.

Als het is om eenmaal carscanner te gebruiken maakt het niet zo veel uit denk ik. Wil je hem bv. ook op vakantie gebruiken , dan zou ik mij wel goed inlezen in de verschillende lezers. Nu, voor vakantie gebruik ik hem niet echt meer gezien de rechtstreekse connectie van android auto met de kia tegenwoordig.

• Roodoeht
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 12:23
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.

Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urPkt8uRgl3L49zSv1hZINuHWkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DcjdvSBOuNUIUj5pqfQ8mH3.jpg?f=fotoalbum_large

• Floris Schnee
Roodoeht schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:33:
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.

Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁

[Afbeelding]
Voor een volgende keer kun je je auto voor de gek houden door in het slot van de achterklep met een hard voorwerp het palletje van de slot weg te drukken. Je hoort dan een klik en de auto denkt dan dat de achterklep gesloten is. En dan heb je geen last van de veiligheidssysteem.

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 07:19
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.

Even dit eens lezen:

https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
braxx1980 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:09:
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.

Even dit eens lezen:

https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/
En dan wel alvast wat korrels zout innemen

Bij de vragen onder aan de pagina:
Fair question, and you formulated the limitation correctly: our dataset is a repair population, so Figure 1 shows the degradation distribution of failures, not failure probability per SOH band.

• AgeOfPanic
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-06 10:21
AgeOfPanic schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:42:
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.
Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.

Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.

• AgeOfPanic
RBaan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.

Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.
Ah. Het verhaal wat ik goed ken van deze partijen. Veel beloven en uiteindelijk niet waarmaken.

• Crupa
Nog iemand de media update geïnstalleerd?

de tegels zijn visueel anders (beter?), dat is momenteel het enigste verschil wat ik merk :)

• Koptelefoontje
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUmFHk8-uUhUze3RpJ-pI2ydhnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcAzMfluLtYg1p57T9ge9RVH.jpg?f=fotoalbum_large

Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.

[ Voor 27% gewijzigd door Koptelefoontje op 24-06-2026 14:34 ]

• ty5500
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem". Quasi onmiddelijk was de error terug weg. Heb toen ik thuiskwam de auto ingeplugd en, omdat ik de kleppen in de voorbumper hoorde bewegen, vlug naar voren gelopen en zag inderdaad dat maar 1 van de twee kleppen openging en sloot. Van wat ik op internet lees reset het zichzelf dikwijls na even stil te staan. Nog al mensen dit voorgehad? De voorkant lijkt redelijk proper. Maar ja, ik kan moeilijk in de kleppen kijken als ze niet opengaan.

Het is nu wel de lulligste periode voor een eventueel probleem met de luchtkoeling, pal voor de vakantieperiode en midden in een hittegolf.. Ik veronderstel dat er ook geen modus "kleppen permanent open" is voor op vakantie in nood?

• Nestorix
Ik heb dit sinds enige tijd ook. Als het warm is (zoals nu) en de airco aan staat.

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 11:31
ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:03:
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem".
Je eerste error ? Mazzelaar.

Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.

Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.

Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.

De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.

• ty5500
tvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Je eerste error ? Mazzelaar.

Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.

Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.

Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.

De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.
Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al iets :P . Ben nu na 10 minuten gaan kijken (auto is aan het laden) en ze staan wel alletwee open nu. Linkerkant lijkt wel vochtig maar vermoedelijk is dat gewoon condens water van de airco en geen olie. Komt wel goed zoals bij jullie lijkt het..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jd4titffWBwc3j1FrEDShcGGN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA8UrzSrT1naW3cNwjxzZY6Q.jpg?f=fotoalbum_large

• AgeOfPanic
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.

Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.

• tvdoc
AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:

Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.

Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.

Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.

• Koptelefoontje
AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.

Die 100w op de usb is volgens mij enkel bij de Ioniq 9, de ev9 heeft dat niet.

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:12
Koptelefoontje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:04:
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.

[Afbeelding]

Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.
Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloaden

• AgeOfPanic
tvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:48:
[...]

O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.

Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.

Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.
Heb nog niet gehad dat hij omklapt. Ik zit meer met het feit dat ik hem ook niet handmatig kan dichtklappen tijdens het parkeren.

• Koptelefoontje
Stephanos schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloaden
Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.

• Stephanos
Koptelefoontje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:38:
[...]

Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.
Dankjewel, voor je reactie.

Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Dankjewel, voor je reactie.

Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.
raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?

aan wie ligt het dan?

• Stephanos
blinded schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:39:
[...]

raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?

aan wie ligt het dan?
Ik vermoed de importeur:) Nu Kia groter begint te worden, krijgen ze PON trekjes:))

• tvdoc
Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen...
Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten

• Stephanos
tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[...]

Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten
Nu wordt het helemaal spannend:) Dus in Nederland hebben sommige wel gratis OTA en sommige moeten ervoor betalen.. Nu is €30 niet een bedrag om wakker van te liggen maar het gaat om de precipe..

• Stephanos
tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[...]

Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.

• Koptelefoontje
Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.
Ik weet niet hoe het eerst was maar die van mij (2025) kwam met slechts 2 Ota updates! Beide opgebruikt binnen 6 maanden..
het is niet enorm duur de Ota kaart + systeem updates (99,- levenslang); maar het blijft wel een gek systeem wanneer je na 6 maanden al door je updates heen bent en 80.000,- voor de auto hebt betaald. Die 2 gratis updates en 99,- is gewoon een vreemde regeling. Gewoon 2-5 jaar gratis en dan pas betaald.

• Nestorix
We mogen nog blij zijn dat we niet maandelijks moeten betalen voor het gebruik van de airco. Met een prijs die hoger is naarmate de temperatuur hoger is.

Oh wacht, zometeen breng ik ze op een idee.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:23
ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al iets :P . Ben nu na 10 minuten gaan kijken (auto is aan het laden) en ze staan wel alletwee open nu. Linkerkant lijkt wel vochtig maar vermoedelijk is dat gewoon condens water van de airco en geen olie. Komt wel goed zoals bij jullie lijkt het..

[Afbeelding]
Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)

• Nestorix
ewrz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:23:
[...]

Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)
Maar de condensor maakt van de hete vloeistof/gas opgenomen in de cabine toch weer koude vloeistof/gas die richting de cabine gaat? Er ontstaat volgens mij condens op de koude leiding die terug naar de cabine gaat, zeker als het buiten warm is en er veel vocht in de lucht zit/benauwd is. En die koude leiding begint volgens mij 'de uitgang' van de condensor.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste