Ja er staat dus niets “pending” bij mij.Koptelefoontje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:35:
[...]
Zo te zien heb je de laatste update nog niet, dit heb ik:
[Afbeelding]
Ik word wel echt moe van elke dag uitgelogd worden in de app.
Ja er staat dus niets “pending” bij mij.Koptelefoontje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:35:
[...]
Zo te zien heb je de laatste update nog niet, dit heb ik:
[Afbeelding]
Ik heb gisteren een proefrit gedaan; en daarna nog de Ioniq 9 gezien (proefrit geen even niet) en nog een Smart #5 gereden.bartsony schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:35:
[...]
Ligt eraan.. ik gok op de ev9 als de saldering is afgelopen... dus dan zitten de hardste jaren van afschrijving achter de rug, zeker als mensen door salderen toch meer richting EV neigen.
[ Voor 16% gewijzigd door THE_BASE op 31-08-2025 11:07 ]
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Boudewijm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:59:
[...]
Ja er staat dus niets “pending” bij mij.
Ik word wel echt moe van elke dag uitgelogd worden in de app.
Had ik ook. Lijkt inderdaad opgelost. 👍karel_vdv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:41:
Na de recenste update is er bij mij in ieder geval een zeer irritant probleempje opgelost; sinds via een shortcut de snelheidsmelding kon worden uitgeschakeld met het ingedrukt houden van de volumeknop, ging in de helft van de gevallen het volume uit. Ik diende dan nog eens de volumeknop in te drukken om het volume terug aan te zetten. Wel, dit komt nu niet meer voor!
Wat een omslachtig werk voor 2 rubber dopjes. Bij mij hebben ze het onlangs ook uitgevoerd, maar ik ben niet van plan dit jaarlijks te gaan laten doen. Hebben ze jou misschien nog verteld of de nieuwe rubberen dopjes wel lang mee gaan? Ik heb het zelf bij de dealer gevraagd bij ophalen van de auto, maar de service-medewerkers aan de balie weten eigenlijk nooit iets. De monteurs zijn al naar huis en van een EV9 is sowieso altijd weinig tot niets bekend.karel_vdv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:53:
Vorige week ben ik bij de dealer langsgeweest om de 2 kapotte dopjes in de klep van de middenconsole te vervangen. Ze hebben de klep integraal vervangen en daarvoor hebben ze de volledige middentunnel moeten uithalen, was toch een uurtje werk, gelukkig onder garantie.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!GraafM schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:03:
Hoi EV9 rijders,
Ik heb op dit topic nog niet veel gehoord over de goedkoopste uitvoering: de First Edition. Deze heb ik twee weken geleden mogen ontvangen. Iceberg green, ik had de kleur nog niet eerder live gezien voor de levering. Erg blij dat hij meer blauw oogt dan groen.
Deze auto voelt voor mij als zeer compleet aan, ik heb inderdaad gekeken naar wat hier ook eerder genoemd is naar het ontbreken van de 360 camera, maar de Air kwam mij 100 euro per maand netto meer in de lease uit die ik niet kon missen. Daarbij is het eigen risico 150 euro, en parkeerde ik met de vorige auto ook alleen op parkeersensoren en achteruitrijcamera.
Ik kan een ieder die belang heeft bij een 7zitter deze auto echt aanraden, en ben elke rit weer blij dat ik de e-5008 heb laten liggen.
[Afbeelding]
Toevallig naast het oude model geparkeerd, maar niet mijn oude auto.
Mochten er vragen zijn over functionaliteit van de first edition, let me know.
Ik heb de EV9 ook in Iceberg green besteld, en heb hem ook nog nooit in het echt gezien, als ik jou foto zo zie ga ik er wel blij van worden verwacht ik.GraafM schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:03:
Hoi EV9 rijders,
Ik heb op dit topic nog niet veel gehoord over de goedkoopste uitvoering: de First Edition. Deze heb ik twee weken geleden mogen ontvangen. Iceberg green, ik had de kleur nog niet eerder live gezien voor de levering. Erg blij dat hij meer blauw oogt dan groen.
Deze auto voelt voor mij als zeer compleet aan, ik heb inderdaad gekeken naar wat hier ook eerder genoemd is naar het ontbreken van de 360 camera, maar de Air kwam mij 100 euro per maand netto meer in de lease uit die ik niet kon missen. Daarbij is het eigen risico 150 euro, en parkeerde ik met de vorige auto ook alleen op parkeersensoren en achteruitrijcamera.
Ik kan een ieder die belang heeft bij een 7zitter deze auto echt aanraden, en ben elke rit weer blij dat ik de e-5008 heb laten liggen.
[Afbeelding]
Toevallig naast het oude model geparkeerd, maar niet mijn oude auto.
Mochten er vragen zijn over functionaliteit van de first edition, let me know.
Advanced sheep-counting strategies
Ik heb bij amazon van die dopjes gekocht, heb er nu 10 op voorraad en daarmee gedoe af. Sinds vorig jaar geen dopje meer hoeven te vervangen.Gasoline1234 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:43:
[...]
Wat een omslachtig werk voor 2 rubber dopjes. Bij mij hebben ze het onlangs ook uitgevoerd, maar ik ben niet van plan dit jaarlijks te gaan laten doen. Hebben ze jou misschien nog verteld of de nieuwe rubberen dopjes wel lang mee gaan? Ik heb het zelf bij de dealer gevraagd bij ophalen van de auto, maar de service-medewerkers aan de balie weten eigenlijk nooit iets. De monteurs zijn al naar huis en van een EV9 is sowieso altijd weinig tot niets bekend.
Na ruim 6 jaar Tesla wilde ik graag naar een normaal automerk, maar ik moet zeggen dat de Tesla medewerkers wel meestal meer verstand van de auto's hadden dan bij Kia. (Als je tenminste een Tesla medewerker te spreken kon krijgen, want alle communicatie moest de laatste jaren via de app, ook het afgeven van de auto).
Mooi! Lijkt me perfect. Zelf aangebracht? Is het ook doenbaar om terug te verwijderen denk je (lease)?saikoboarder schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
is een wrap van 3m glossy, zit er al een jaar op en heb er geen issues mee.
ook niet met wassen en bandenwissels.
mijn is ook een lease.jrn schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:58:
[...]
Mooi! Lijkt me perfect. Zelf aangebracht? Is het ook doenbaar om terug te verwijderen denk je (lease)?
Ik heb geen ervaring met wrappen maar dit is wel echt een visuele upgrade die mijn interesse heeft. Zat even snel te kijken maar die folie koop je in verschillende afmetingen. Wat heb jij aan materiaal gebruikt, en is het een beetje knap aan te brengen zonder ervaring? :-)saikoboarder schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:52:
[...]
mijn is ook een lease.
Ik gok dat ik hem zo terug inlever
maar ze kunnen er zonder problemen af.
Laat een klein beetje lijmresten achter op de randen, maar die zijn er heel snel af gepoetst met wat sticker verwijderaar van HG.
Deze dopjes?biggerfoot schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:52:
[...]
Ik heb bij amazon van die dopjes gekocht, heb er nu 10 op voorraad en daarmee gedoe af. Sinds vorig jaar geen dopje meer hoeven te vervangen.
Ergens in dit draadje of bij Reddit een paar links gevonden met die dopjes. Zijn volgens mij oordopjes tegen herrie die toevallig ook prima passen in de EV9.
Blijft wel "zot" dat dit stuk gaat bij de EV9 en ze deze niet op voorraad hebben of goed ge-engineert hebben.
- Zwarte folie van 3m die bedoeld is voor auto's te wrappen.GeenIdee84 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:02:
[...]
Ik heb geen ervaring met wrappen maar dit is wel echt een visuele upgrade die mijn interesse heeft. Zat even snel te kijken maar die folie koop je in verschillende afmetingen. Wat heb jij aan materiaal gebruikt, en is het een beetje knap aan te brengen zonder ervaring? :-)
Ik weet niet wat het spul los kost, maar ik heb wat delen van de bumper en raamlijsten laten wrappen en de kosten vielen reuze mee.saikoboarder schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:37:
[...]
- Zwarte folie van 3m die bedoeld is voor auto's te wrappen.
- scherp stanly mesje
- soort van stevige bankkaart.
ik heb ook geen ervaring en ik ga ook niet zeggen dat het perfect gedaan is. maar je moet al van heel kortbij gaan kijken om imperfecties te zien (ergens iets te ver gesneden).
Welke wrapper heb jij het laten doen?Loepoog schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:53:
[...]
Ik weet niet wat het spul los kost, maar ik heb wat delen van de bumper en raamlijsten laten wrappen en de kosten vielen reuze mee.
Aangezien dit relatief kleine en vlakke stukken zijn, is een wrapper hier in no-time mee klaar. Daarnaast zijn het voor hem waarschijnlijk allemaal reststukken. ipv dat je zelf een rol moet kopen.
Ik zou zeggen informeer gewoon eens. Het zou me verbazen als je meer als 150-200euro kwijt bent.
En voor de Nederlandse leaserijders.....dit kun je van de bijtelling aftrekken waardoor het toch mooi de helft scheelt. Opgeven dat het beschermfolie is en omdat het "verankerd" is aan de auto, is het voor de fiscus in orde. Hoogstens de werkgever kan moeilijk doen.
Offerte opgevraagd voor 't wrappen van de velgen bracht me op 350 Euro.Loepoog schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:53:
[...]
Ik zou zeggen informeer gewoon eens. Het zou me verbazen als je meer als 150-200euro kwijt bent.
Weet niet of ik reclame mag maken maar voor zolang dit bericht er nog op staat: GT Garage in Gilze Rijen. Ze zitten overigens ook in Ridderkerk.
[ Voor 23% gewijzigd door Loepoog op 02-09-2025 20:21 ]
Nu gedaan want ik word helemaal leip van elke dag minimaal twee keer te moeten inloggen voor de appTHE_BASE schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:06:
Dit formulier leidt je direct naar de klantenservice van Kia die klaarblijkelijk over Connect gaat.
Ik heb dit ook geplaatst in het EV3 topic. Misschien helpt het als meerdere mensen het invullen en versturen.
Nou daar is je laadpas optie bij Ionity!Gasoline1234 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Dank voor de tip, maar als ik dit zo bekijk dan krijg je bij Chargemap tot 30% korting op de hoogste Ionity prijs. In Duitsland rekenen ze dan 0,52 euro per kWh. Dat is toch nog wel veel duurder dan een Ionity Power abonnement direct bij Ionity en qua kosten vergelijkbaar met Kia Charge die ook een laadpas biedt.
https://support.chargemap...fy4a0-ionity-subscription
Mooi, dank voor je oplettendheid!SooK schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:12:
[...]
Nou daar is je laadpas optie bij Ionity!
https://www.linkedin.com/...-7368363855921561601-zexh
De oude Kia Connect app heeft trouwens nergens last van..Boudewijm schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:46:
[...]
Nu gedaan want ik word helemaal leip van elke dag minimaal twee keer te moeten inloggen voor de app
Wat was er mis met die oude app, wordt iedere dag nu kapot gespamd over die nieuwe,Koptelefoontje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]
De oude Kia Connect app heeft trouwens nergens last van..
Toch ook weer erg positief. Straf dat de ev9 even zuinig was als de toch wel redelijk wat kleinere q6 en consorten. En vind het dashboard soms op het randje van te plastiekerig overkomen maar ze waren er toch ook wel best positief over in vergelijking met o.a. Audi en BMW.
Is mij nog niet opgevallen maar laad voornamelijk overdag op in de zomer en een stuk trager. Als je het aan le chat (of andere ai vraagt), dan gokt hij op restwarmte van de warmtepomp (die ook voor het interieur wordt gebruikt) voor de batterijconditionering zodat de cellen of op ideale temperatuur blijven of hier misschien eerder de omvormer en er zit wel iets in.Gasoline1234 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:58:
Wat mij al lange tijd opvalt: ik laad de auto meestal 's nachts op mijn thuislader met 10-11 kW. Als ik 's ochtends de auto in stap is hij dan altijd erg warm. Minstens 23 graden.
Op de ochtenden dat de auto niet heeft geladen is de temperatuur in het interieur gewoon normaal.
Hebben alle EV9's dit?
Ik laad met gepland opladen, meestal van 00:00 tot 07:00.
Bij laden ontstaat natuurlijk wel wat warmte in de batterijcellen, maar dit kan niet tot zo'n warm interieur leiden, volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 04-09-2025 22:56 ]
Eens. Ik deel het gevoel dat het net niet premium genoeg is. Het grijze kleurgebruik bij de knoppen oogt toch vreemd. Met minimale extra kosten zou het helemaal top zijn geweest.ty5500 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:39:
[...]
Toch ook weer erg positief. Straf dat de ev9 even zuinig was als de toch wel redelijk wat kleinere q6 en consorten. En vind het dashboard soms op het randje van te plastiekerig overkomen maar ze waren er toch ook wel best positief over in vergelijking met o.a. Audi en BMW.
Restwarmte van de warmtepomp die het interieur tot 23 graden verwarmt..., ja, dat zou kunnen. Maar dat is dan wel erg inefficient allemaal. Het zou wel verklaren waarom de auto maar met 10,2 kW laadt, terwijl mijn laadstation 11 kW levert. Er gaat de hele nacht 800 watt naar de warmtepomp?ty5500 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:49:
[...]
Is mij nog niet opgevallen maar laad voornamelijk overdag op in de zomer en een stuk trager. Als je het aan le chat (of andere ai vraagt), dan gokt hij op restwarmte van de warmtepomp (die ook voor het interieur wordt gebruikt) voor de batterijconditionering zodat de cellen of op ideale temperatuur blijven of hier misschien eerder de omvormer en er zit wel iets in.
Dat stuur zou ook iets meer verstelbaar moeten zijn, vooral iets verder uit moeten schuivenLoepoog schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:05:
[...]
Eens. Ik deel het gevoel dat het net niet premium genoeg is. Het grijze kleurgebruik bij de knoppen oogt toch vreemd. Met minimale extra kosten zou het helemaal top zijn geweest.
En het stuur. Ik blijf het zeggen, dat is echt ondermaats.
Mijne staat buiten, maar ik zal eens kijken, hij laadt hier idem ook met 10,2 i.p.v. 11Gasoline1234 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:51:
[...]
Restwarmte van de warmtepomp die het interieur tot 23 graden verwarmt..., ja, dat zou kunnen. Maar dat is dan wel erg inefficient allemaal. Het zou wel verklaren waarom de auto maar met 10,2 kW laadt, terwijl mijn laadstation 11 kW levert. Er gaat de hele nacht 800 watt naar de warmtepomp?
Batterijconditionering bij AC laden bij een temperatuur van 18-20 graden (auto staat in de garage) lijkt me ook helemaal niet nodig.
Het zou een software bug kunnen zijn, maar daarom ben ik benieuwd of alleen mijn EV9 zo warm wordt tijdens het laden 's nachts, of dat ze dit allemaal hebben.
Ik heb de Fitcam er al anderhalf jaar in zitten. Alleen aan de voorzijde.Freezhost schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:58:
Zijn er mensen die de FitCam hebben? Hoe bevalt dat ding en geeft hij ook de snelheid aan?
En kun je de snelheid terugzien op beeld of zit er geen GPS in?Gasoline1234 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:44:
[...]
Ik heb de Fitcam er al anderhalf jaar in zitten. Alleen aan de voorzijde.
Bevalt goed, werkt al die tijd probleemloos.
Ik dacht dat de Fitcam ook stroom bleef krijgen als de auto geparkeerd staat, maar dat blijkt niet (meer) zo te zijn. Kan ook een wijziging in de Kia zelf zijn.
Nee, geen snelheid in het beeld van de FitcamX.Freezhost schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:05:
[...]
En kun je de snelheid terugzien op beeld of zit er geen GPS in?
Bevalt prima. Ik heb de voor- en achtercamera inclusief parkeermodus en de gepolariseerde lenzen. Je bent er wel even een uurtje mee bezig om het te installeren inclusief het vinden van de juiste zekeringen om te gebruiken, maar daarna werkt het prima. Service van fitcamx is ook prima. Reageren snel op vragen.Freezhost schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:58:
Zijn er mensen die de FitCam hebben? Hoe bevalt dat ding en geeft hij ook de snelheid aan?
Is enkel zo als je de Fuse Box cable hebt zodat je de camera kunt aansluiten op de zekeringen ipv op de regensensor.Gasoline1234 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:44:
[...]
Ik dacht dat de Fitcam ook stroom bleef krijgen als de auto geparkeerd staat, maar dat blijkt niet (meer) zo te zijn. Kan ook een wijziging in de Kia zelf zijn.
Dan hebben allebei een 'piep'-dag. Met het achteruit inparkeren bij een laadplek, zat er een beschermbeugel om de laadpaal. Echter dusdanig stom gemaakt dat deze uitstak over een deel van de laadplek. Maw boem is ho en de bumper geraakt.Boudewijm schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:05:
[Afbeelding]
Ik heb de mazzel weer gehad dat iemand zo vriendelijk is geweest mijn stilstaande auto te beschadigen. Ik ben niet vrolijk
[ Voor 54% gewijzigd door Loepoog op 08-09-2025 09:04 ]
Mooie tegenvaller idd, toch vind ik het altijd minder erg als ik het zelf heb gedaan ipv dat iemand anders het doet en niets achterlaatLoepoog schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:39:
[...]
Dan hebben allebei een 'piep'-dag. Met het achteruit inparkeren bij een laadplek, zat er een beschermbeugel om de laadpaal. Echter dusdanig stom gemaakt dat deze uitstak over een deel van de laadplek. Maw boem is ho en de bumper geraakt.
Dacht dat het kleine cosmetische schade was (moeder de vrouw zag het eerst niet) maar er blijkt meer aan de hand.
De verdomde beugel heeft precies een parkeersensor geraakt. Verder nauwelijks iets te zien maar de auto geeft wel storing. Op de hele achterkant geen parkeersensoren meer die het doen....nou ja na 2 meter rijden vallen ze uit en doen ze het de rest van de rit niet meer. De optie bij de rijhulpen is nu ook uitgegrijsd![]()
Maandag maar even langs de garage. De schade zijn de 2 kleine puntjes links vd sensor en 1 puntje op de sensor. [Afbeelding]
Is dit een probleem? Ik lees hier nog weinig over en de auto is ook in bijvoorbeeld Canada populair.ruutbrandsma schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:29:
Om te voorkomen dat de gemotoriseerde laadklep van mijn EV9 straks vastvriest bij sneeuw of ijzel, ben ik op zoek naar een goede beschermhoes voor de laadpoort.
Ik zie online diverse (magnetische) hoezen, maar heb geen idee welke goed werkt en past. Heeft een van jullie hier al ervaring mee en een specifiek model dat je kunt aanraden?
Ik ben benieuwd naar:Alle tips en ervaringen zijn welkom!
- Werkt het magneet-principe goed op het plaatwerk van de EV9
- Welk model/merk is een aanrader?
- Heb je eventueel een directe link naar waar je hem gekocht hebt?
Voor beide echt balen… hopelijk snel een afspraak bij schade herstel.Boudewijm schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:46:
[...]
Mooie tegenvaller idd, toch vind ik het altijd minder erg als ik het zelf heb gedaan ipv dat iemand anders het doet en niets achterlaat
Moet zeggen, ik heb de update gehad van Kia service over de app. Binnen drie dagen opgelostDarkShadow schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:
[...]
Wat was er mis met die oude app, wordt iedere dag nu kapot gespamd over die nieuwe,
Maar vind dat veel minder fijn werken.
Zie dat hier niet nodig, maar wellicht ergens in het hoge noorden.... Gewoon een föhntje meenemen, kun je zo aansluiten op de 220v aansluiting in de autoruutbrandsma schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:29:
Om te voorkomen dat de gemotoriseerde laadklep van mijn EV9 straks vastvriest bij sneeuw of ijzel, ben ik op zoek naar een goede beschermhoes voor de laadpoort.
Ik zie online diverse (magnetische) hoezen, maar heb geen idee welke goed werkt en past. Heeft een van jullie hier al ervaring mee en een specifiek model dat je kunt aanraden?
Ik zou er mij niet te veel zorgen in maken als je filmpjes zoals hieronder ziet, en desnoods zoals hierboven gesuggereerd een fohn meenemen.ruutbrandsma schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:29:
Dan ook hopen dat de deurhendels niet vastgevroren zijn want volgens mij staat er alleen 220V op de aansluiting in de auto als de auto aan staat. Dat wordt dus over de achterbanken heen tijgeren naar de voorstoel toe om de auto aan te zetten. 😀Stefzone schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:48:
[...]
Zie dat hier niet nodig, maar wellicht ergens in het hoge noorden.... Gewoon een föhntje meenemen, kun je zo aansluiten op de 220v aansluiting in de auto
Ja die ventilatie voel je vrijwel niets van, wel slim van ze want het verkoopt wel ‘stoelventilatie voor en achter!’…Boudewijm schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:08:
Kleine FYI voor de mensen hier. Vandaag nog even bij de dealer geweest om de matige tot nihile stoel ventilatie na te laten kijken. Conclusie was eerlijk: “meneer er zit een motortje per stoel in niet groter dan uw iPhone, meer gaat het niet worden”.
Overigens eerste grove schatting schade aan de auto was minimaal 3000€.
Haha of op afstand de auto flink opstoken zodat de boel ontdooitNestorix schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:36:
[...]
Dan ook hopen dat de deurhendels niet vastgevroren zijn want volgens mij staat er alleen 220V op de aansluiting in de auto als de auto aan staat. Dat wordt dus over de achterbanken heen tijgeren naar de voorstoel toe om de auto aan te zetten. 😀
Oef…. Ik heb laatst zelf een paaltje geraakt met mijn ev9 waardoor ik een deuk heb in het portier. Schade €1600 😢Boudewijm schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:08:
Kleine FYI voor de mensen hier. Vandaag nog even bij de dealer geweest om de matige tot nihile stoel ventilatie na te laten kijken. Conclusie was eerlijk: “meneer er zit een motortje per stoel in niet groter dan uw iPhone, meer gaat het niet worden”.
Overigens eerste grove schatting schade aan de auto was minimaal 3000€.
Mijn stoelventilatie werkt naar tevredenheid. Het doet precies wat het doen moet, het voorkomen van een bezwete rug op een warme dag. De stoelventilatie moet ook niet met koude lucht over je lijf staan blazen, want dat zou na een tijdje onprettig worden.Koptelefoontje schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:27:
[...]
Ja die ventilatie voel je vrijwel niets van, wel slim van ze want het verkoopt wel ‘stoelventilatie voor en achter!’…
3000,-.. wat een geld weer, balen dat wij geen sentry hebben zoals Tesla. Ik zag wel dat oudere Kia’s 360 snapshots konden opvragen via de app, maar dat is er dus weer uitgehaald.
Same. Dus bij mensen die niet blij zijn wellicht toch wat mis. (Of snowflakes… 😜😘)Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:04:
[...]
Mijn stoelventilatie werkt naar tevredenheid. Het doet precies wat het doen moet, het voorkomen van een bezwete rug op een warme dag. De stoelventilatie moet ook niet met koude lucht over je lijf staan blazen, want dat zou na een tijdje onprettig worden.
Op warme dagen schakel ik de climate control 5 minuten voor vertrek via de app in. Inclusief stoelventilatie. Als ik dan de auto in stap is het al aangenaam en de stoel al wat afgekoeld.
Enige nadeel vind ik dat je de stoelventilatie-motor vrij goed kan horen. Bijvoorbeeld als je stil staat bij een stoplicht of bij lage snelheden.
[ Voor 50% gewijzigd door Freezhost op 09-09-2025 10:55 ]
Vraag mij dan weer af waarom er geen versie nummer gedeeld word, onduidelijk om te zien of ik deze nou een week geleden via OTA heb gekregen…Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:53:
Nieuwe update: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/GbbTN4
Niet veel nieuws maar vanaf nu hopelijk geen trammelant meer met de bluetooth verbinding
[Afbeelding]
Super, die Google Search zou wel eens een flink betere ervaring kunnen geven. En Google POI info ook.Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:53:
Niet veel nieuws maar vanaf nu hopelijk geen trammelant meer met de bluetooth verbinding
[Afbeelding]
Geen idee hoe dat gaat werken en volgens mij weten ze dat bij Kia ook nog niet helemaal. Ik begreep dat eigenaren van een EV3 in de store kunnen kiezen voor OTA updates maar bij mij staat dat er nog niet bij.Koptelefoontje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:15:
[...]
Vraag mij dan weer af waarom er geen versie nummer gedeeld word, onduidelijk om te zien of ik deze nou een week geleden via OTA heb gekregen…
Ik heb nu dan trouwens 2 OTA’s gedaan, is het nu op? Geeft hij dan zelf nog wel aan dat er iets beschikbaar is en of kan ik dan een abo afsluiten?
Ja, dat denk ik ook maar helaas alleen de zoekfunctie en niet het navigeren zelf.Gasoline1234 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:20:
[...]
Super, die Google Search zou wel eens een flink betere ervaring kunnen geven. En Google POI info ook.
Jammer, dat er nog steeds geen native Spotify, Apple Music en YouTube in deze release zit.
Blijft ook wel gek om zoiets met een aantal te beperken ipv een tijdspanne. Twee jaar is een stuk logischer dan twee updates, de ene ota update is de ander niet.Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:23:
[...]
Geen idee hoe dat gaat werken en volgens mij weten ze dat bij Kia ook nog niet helemaal. Ik begreep dat eigenaren van een EV3 in de store kunnen kiezen voor OTA updates maar bij mij staat dat er nog niet bij.
Is dat op Android? Want toevallig dit weekend nog Google maps gebruikt op mijn iPhone en dat ging niet naar de hud. (ABRP, Apple maps wel)Ruvetuve schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:47:
met de update van vorige week (kan ook een Google Maps update zijn) viel het mij ook op dat Google Maps nu ook de route begeleiding doorgeeft op de HUD.
[ Voor 12% gewijzigd door Dutchmaik op 09-09-2025 17:47 ]
Is mij in mijn EV3 ook opgevallen, ik heb een iPhone. Overigens heb ik geen HUD, maar sinds kort wel aanwijzingen op het scherm achter het stuur. Tot voor kort had ik dat alleen bij Apple kaarten en de Kia navigatie.Ruvetuve schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:47:
met de update van vorige week (kan ook een Google Maps update zijn) viel het mij ook op dat Google Maps nu ook de route begeleiding doorgeeft op de HUD.
Ik heb sinds de laatste update ineens Google maps navigatie in mijn heads-up display met iPhone.Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijm op 09-09-2025 20:10 ]
Grappig ik had exact hetzelfde afgelopen weken. Leek alsof de afstelling van de stereo was aangepast (kan dat door een update?). En dacht ook dat het mijn verbeelding was ..Boudewijm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:51:
Overigens heb ik ook het idee, dat na het spelen met wat extra instellingen van de stereo, deze beter klinkt dan voorheen. Zal ook de verbeelding kunnen zijn maar dacht ineens, na een ritje van 1,5 uur dit klinkt best oké (niet super).
Yes ik zie hem nu in de HUD! Heel fijn. Volgens mij was het dan dus de app update waardoor het eerder niet werkte.Koptelefoontje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:50:
Ahh dan mis ik denk ik of de google maps update of de Kia update (maar die laatste heb ik denk ik al). Heb zojuist de app op mijn iPhone geupdate, zal morgen eens kijken!
Ik heb de instellingen uit een of ander forum gekopieerd. Vooral ook de ‘surround’ stand maakt een groot verschil.Boudewijm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:51:
Overigens heb ik ook het idee, dat na het spelen met wat extra instellingen van de stereo, deze beter klinkt dan voorheen. Zal ook de verbeelding kunnen zijn maar dacht ineens, na een ritje van 1,5 uur dit klinkt best oké (niet super).
Dat staat mij ook bij, heb je de link nog?Koptelefoontje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:10:
[...]
Ik heb de instellingen uit een of ander forum gekopieerd. Vooral ook de ‘surround’ stand maakt een groot verschil.
DezeRuvetuve schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:28:
[...]
Dat staat mij ook bij, heb je de link nog?
Sorry maar even de laad kabel bij de start omhoog duwen is toch geen moeite?166441wb25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:49:
Dag allemaal,
ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een lease KIA EV9 GT line. Ook ik heb vanaf het begin het gedoe ervaren met de laadpoort die de stekker niet goed aangrijpt waardoor je de stekker omhoog moet houden. Een jaar lang en 43000 km verder heeft het alleen voor ergernis geleid. Tot afgelopen weekend, toen stond mijn Kia aan een laadpaal waar de stroom steeds vanaf gaat en de stekker dus ontgrendeld wordt en vervolgens steeds getracht wordt door KIA om te vergrendelen. Dit heeft de KIA de hele nacht gedaan met als resultaat een totaal lege 12V accu. Resultaat: auto is afgesleept en nagekeken.
Reactie dealer: dit hoort bij deze auto. we gaan dit en kunnen dit niet oplossen.
Is er al iemand die vanuit KIA een definitieve oplossing aangeboden heeft gekregen, is er iemand die dit zelf heeft opgelost?
gefrustreerd hier
Waarom ontgrendelt de auto als de stroom van de laadpaal gaat? Je moet hem op altijd vergrendelen zetten, dan ontgrendelt hij aan de auto kant alleen met de sleutel ongeacht wat die paal doet.166441wb25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:49:
Dag allemaal,
ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een lease KIA EV9 GT line. Ook ik heb vanaf het begin het gedoe ervaren met de laadpoort die de stekker niet goed aangrijpt waardoor je de stekker omhoog moet houden. Een jaar lang en 43000 km verder heeft het alleen voor ergernis geleid. Tot afgelopen weekend, toen stond mijn Kia aan een laadpaal waar de stroom steeds vanaf gaat en de stekker dus ontgrendeld wordt en vervolgens steeds getracht wordt door KIA om te vergrendelen. Dit heeft de KIA de hele nacht gedaan met als resultaat een totaal lege 12V accu. Resultaat: auto is afgesleept en nagekeken.
Reactie dealer: dit hoort bij deze auto. we gaan dit en kunnen dit niet oplossen.
Is er al iemand die vanuit KIA een definitieve oplossing aangeboden heeft gekregen, is er iemand die dit zelf heeft opgelost?
gefrustreerd hier
Ik denk dat je er overheen gelezen hebt, maar dit lijkt een normale paal te zijn met als gevolg dat de 12 voltaccu leeg is. Dan is wel even een stuk lastiger dan af en toe bij de snellader.Boudewijm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:08:
[...]
Sorry maar even de laad kabel bij de start omhoog duwen is toch geen moeite?
Ik heb er tot op heden geen last van, anders even die blokjes eronder plakken als je er wel last van hebt?
Blokjes lijken mij niet te werken als dit AC laden is, volgens mij gaat het juist om het ondersteunen van het onderste deel van de DC stekker.166441wb25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:01:
1x omhoog houden is geen probleem. Maar elke keer als de stroom van de 11kW paal idd eraf gaat ontgrendelt de KIA de laadkabel en dan kan hij niet meer vergrendelen. Als dit de hele nacht continu gebeurt met een laadpaal op 400m dan is dit heel irritant.
zijn de blokjes echt de oplossing? dan ga ik dat idd proberen
De beste oplossing is altijd vergrendelen, ook als die stroom van de paal gaat. Heb je dat al gecontroleerd?166441wb25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:01:
1x omhoog houden is geen probleem. Maar elke keer als de stroom van de 11kW paal idd eraf gaat ontgrendelt de KIA de laadkabel en dan kan hij niet meer vergrendelen. Als dit de hele nacht continu gebeurt met een laadpaal op 400m dan is dit heel irritant.
zijn de blokjes echt de oplossing? dan ga ik dat idd proberen
ik ga dit dubbel checken, auto staat nu bij de garage.Freezhost schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:42:
[...]
De beste oplossing is altijd vergrendelen, ook als die stroom van de paal gaat. Heb je dat al gecontroleerd?
Ik heb dezelfde versie, mogelijk dat de gedownloade versie niet nieuwer is en daarom een fout geeft?braxx1980 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:47:
Ik krijg de nieuwste soft/firmware maar niet op de EV9
ik krijg steeds de volgende boodschap.
[Afbeelding]
ik heb al meermaals opnieuw proberen te downloaden en opnieuw op de stick te zetten, maar ik krijg steeds dat bericht.
vorige update was een OTA (waarbij de spraakopdracht niet meer werkt voor naar iemand te bellen)
hier zijn de foto's van de versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
iemand hetzelfde of raad?
De gewone EV4 of de EV4 Fastback? Die laatste is wel wat aparter ja. Hoewel je vroeger (30 jaar geleden) veel meer van die hatchbacks met zo'n schuine achterklep zag. Alles komt weer terug qua design denk ik.Loepoog schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:08:
Zag vandaag een EV4 sedan rijden. De gruwel.
En die kofferbak ook, hoe onpraktisch.
Smaken verschillen gelukkig, maar ik heb er echt moeite mee dat KIA denkt dat dit aan zal slaan.
Je kunt ook doorslaan in je designtaal.
Gaat ook om de C waarde. (Oké dit heb ik vanuit de RC wereld geleerd, maar kan hier ook toegepast worden)Nestorix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:03:
[...]
De gewone EV4 of de EV4 Fastback? Die laatste is wel wat aparter ja. Hoewel je vroeger (30 jaar geleden) veel meer van die hatchbacks met zo'n schuine achterklep zag. Alles komt weer terug qua design denk ik.
Die gewone EV4 en die EV5 vind ik best aardig.
Overigens valt het me op dat ze maar met 100, 120 of 150kW DC laden ... 100 of 120kW is toch wel erg weinig. Wat ben ik blij met mijn 210kW DC laden. Blijkbaar is dat echt snel laden toch wel duur of moeilijk of zo. Je zou verwachten dat ze allemaal dezelfde hardware in die EV serie knallen. Lekker makkelijk en efficient produceren, maar zo werkt het blijkbaar toch niet.
Theoretisch heb je een punt. Maar wat voor de meeste mensen toch gaat bepalend zijn is hoe lang ze aan die laadpaal gaan staan (cru gezegd, heb er in de praktijk weinig last van). Een ev9 doet op een 22 tot 24 minuten (afhankelijk van de bron) 10-80% laden. Een ev5 op 30 minuten voor een aanzienlijk kleinere batterij. Dat is mijn inziens toch al relatief lang en achteruitgang. En dan vraag ik mij af of de laadcurve bij de ev9 ook niet meer gehaald zal worden door het hogere voltage.Koptelefoontje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:59:
[...]
Gaat ook om de C waarde. (Oké dit heb ik vanuit de RC wereld geleerd, maar kan hier ook toegepast worden)
100kwh batterij met 100kwh lader is 1C, 50kwh batterij met 100kwh laden is 2C.
Hoe groter de battery pack hoe sneller het laden is. Volgens mij komen ze omgerekend, net als de ev9, uit op 2C? (Niet gechecked)
[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 12-09-2025 08:22 ]
Exact hetzelfde hier. Zelfde foutmelding, zelfde versiesbraxx1980 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:47:
Ik krijg de nieuwste soft/firmware maar niet op de EV9
ik krijg steeds de volgende boodschap.
[Afbeelding]
ik heb al meermaals opnieuw proberen te downloaden en opnieuw op de stick te zetten, maar ik krijg steeds dat bericht.
vorige update was een OTA (waarbij de spraakopdracht niet meer werkt voor naar iemand te bellen)
hier zijn de foto's van de versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
iemand hetzelfde of raad?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq