Dat was niet bij constante snelheid.
Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.
Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.
Weet iemand zo uit zijn hoofd de bandenspanning bij zwaar beladen (caravan eraan etc)?ASW1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:21:
[...]
Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.
Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.
Of staat dat gewoon op een sticker ergens in de deur (mijn ervaring bij vorige auto)
Edit:
:strip_exif()/f/image/7122k8d5MrFqEmFYhduDNT9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Oftewel, kom ik aan met 3 bar continue vanuit oplevering
[ Voor 18% gewijzigd door Ruvetuve op 07-06-2025 21:19 ]
De band loopt leeg, en ze mogen deze niet pluggen, dus daarom moet er en nieuwe opASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:21:
[...]
Van wie moet er een nieuwe band op?
No way dat dat spijkertje er doorheen zit, en no way dat je band ineens zou exploderen (of welk argument is er gebruikt?) als het later alsnog zou lekken.
Heb na 50k kilometers de continentals toch maar gewisseld. Vorig jaar met roadforce een trillingvrij auto gehad maar nu ik weer van de winterbanden kwam had ik er gewoon een zin meer in de continentals..
Nu zitten er Michelin 285/45 Z R21 Pilot 4 Sport 4 SUV onder... wat een verschil. Alsof ik de strakke sport afstelling heb gekozen, zo strak rijdt hij nu de rotonde op en af. Merk direct dat de kinderstoel niet meer trilt. versnellen op de snelweg boven de toegestane snelheid: een fort op de weg.
Echt jammer dat Kia die banden verkloot heeft met het vervoer naar Nederland... en moeilijk doet (deed?) met vervanging.
Nu zitten er Michelin 285/45 Z R21 Pilot 4 Sport 4 SUV onder... wat een verschil. Alsof ik de strakke sport afstelling heb gekozen, zo strak rijdt hij nu de rotonde op en af. Merk direct dat de kinderstoel niet meer trilt. versnellen op de snelweg boven de toegestane snelheid: een fort op de weg.
Echt jammer dat Kia die banden verkloot heeft met het vervoer naar Nederland... en moeilijk doet (deed?) met vervanging.
Komen we tot een conclusie!? Alleen de eerste paar km wat lichte trillingen merkbaar wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan.
Maar de volgende bandjes worden zo te zien Michelin
Maar de volgende bandjes worden zo te zien Michelin
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?Freezhost schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:08:
Het extra verbruik met dakkoffer viel mij nog wel mee. Behalve afgelopen december toen zat er een dikke laag ijs op vanwege mist en vorst.
Trekhaak koffer had ook mijn voorkeur maar de hond moet er tussendoor uit kunnen en dat kan niet makkelijk met z'n koffer.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt. ACC werkt wel, maar HDA niet. Dat is erg jammer.Koptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?
Klopt, beetje onzinnig maar HDA is dan inderdaad niet beschikbaarKoptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?
Wij zijn aan het overwegen om ook dit jaar (ivm gedeeltelijke 17% bijtelling) de EV9 aan te schaffen. Ik lees alleen in wat bronnen dat Android Automotive (AAOS) vanaf komend jaar wordt geïntroduceerd en lees hier in het topic terug dat er een "facelift" met bijbehorende software gaat komen. Momenteel rijden we namelijk Volvo waarbij dit geïntegreerd is en dat werkt erg prettig vind ik. Ook alleen al het idee dat de auto zonder telefoon fatsoenlijke navigatie (ABRP of Google Maps) biedt.
Weet iemand daarom toevallig wanneer de "facelift"/AAOS op de planning staat?
Nee dat is allemaal nog vaag en op basis van geruchten. Kan best nog een paar jaar duren. Kia is ook niet zo snel met software maar wie weet verrassen ze ons.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:29:
Wij zijn aan het overwegen om ook dit jaar (ivm gedeeltelijke 17% bijtelling) de EV9 aan te schaffen. Ik lees alleen in wat bronnen dat Android Automotive (AAOS) vanaf komend jaar wordt geïntroduceerd en lees hier in het topic terug dat er een "facelift" met bijbehorende software gaat komen. Momenteel rijden we namelijk Volvo waarbij dit geïntegreerd is en dat werkt erg prettig vind ik. Ook alleen al het idee dat de auto zonder telefoon fatsoenlijke navigatie (ABRP of Google Maps) biedt.
Ze zeggen vanaf 2026 op nieuwe modellen, zie o.a. https://www.bright.nl/nie...-maps-data-gebruiken.html
Maar dan is het afwachten of een facelift als nieuw model wordt gezien. Want het vereist andere hardware dan wat nu in de EV9 zit. Tenminste dat zeggen ze, vraag mij af of dat echt noodzakelijk is.
[ Voor 16% gewijzigd door Freezhost op 11-06-2025 11:11 ]
Helder, in onderstaande post van mei wordt wel de "facelift" bevestigd. Ben dan wel benieuwd wat dat zou inhouden..Freezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Nee dat is allemaal nog vaag en op basis van geruchten. Kan best nog een paar jaar duren. Kia is ook niet zo snel met software maar wie weet verrassen ze ons.
Ze zeggen vanaf 2026 op nieuwe modellen, zie o.a. https://www.bright.nl/nie...-maps-data-gebruiken.html
Maar dan is het afwachten of een facelift als nieuw model wordt gezien. Want het vereist andere hardware dan wat nu in de EV9 zit. Tenminste dat zeggen ze, vraag mij af of dat echt noodzakelijk is.
Ook vaag dit in dit artikel ze het hebben over AAOS vanaf 2026 in de nieuwe auto's van Hyundai en Kia.Stijn_Gallet schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:27:
[Afbeelding]
Hierbij alvast een officiëler antwoord van KIA zelf ivm Android Automotive...'t zal niet voor mijn wagen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door BdogNL op 11-06-2025 12:01 ]
In de VS hebben ze de ‘nightfall’ edition, daar is dat het ‘2026’ model. Volgens mij niet meer dan een iets andere samenstelling dan de wind/land en wat styling die je ook op de GT krijgt.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Helder, in onderstaande post van mei wordt wel de "facelift" bevestigd. Ben dan wel benieuwd wat dat zou inhouden..
[...]
Ook vaag dit in dit artikel ze het hebben over AAOS vanaf 2026 in de nieuwe auto's van Hyundai en Kia.
Ow en wel als enige met standaard mooie velgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Koptelefoontje op 11-06-2025 12:51 ]
In dat artikel van Bright zit een link naar thekoreancarblog.com maar, het betreffende artikel bestaat inmiddels niet meer. Dat ging over de Genesis dus mogelijk is er nog hoop voor de Ioniq 5BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Helder, in onderstaande post van mei wordt wel de "facelift" bevestigd. Ben dan wel benieuwd wat dat zou inhouden..
[...]
Ook vaag dit in dit artikel ze het hebben over AAOS vanaf 2026 in de nieuwe auto's van Hyundai en Kia.
Is er al ergens bekend gemaakt of CarPlay Ultra ook naar de huidige EV9's komt? Dus met een update?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Nee, daar is niets over bekend maar reken er maar niet op. Als ik zie dat de navi features uit de EV3 nog steeds niet naar de EV9 zijn gekomen verwacht ik niet dat zoiets als Carplay ultra naar de EV9 komt.OMX2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:49:
Is er al ergens bekend gemaakt of CarPlay Ultra ook naar de huidige EV9's komt? Dus met een update?
Sterker nog, als ze straks over zijn naar Android automotive verwacht ik sowieso niet veel updates meer voor ons systeem.
Ik weet niet of ik zou wachten op AAOS. De integratie met Wireless Android Auto is erg goed en in het geval van ABRP heb je nu zelfs live updates van SoC. Mijn verwachting is dat Google Maps dit op termijn ook gaat aanbieden. Ik heb zelf een abonnement genomen op ABRP, omdat ik probeer los te komen van Google ecosysteem (nu nog wel een Google Pixel als telefoon).
[ Voor 6% gewijzigd door AgeOfPanic op 11-06-2025 19:47 ]
Over vier jaar, bij de nieuwe leaseauto 🤪OMX2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:49:
Dat ben ik ook van plan voor de vakanties en ik verwacht ook dat Google Maps op termijn de soc uit kan lezen.AgeOfPanic schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:47:
Ik weet niet of ik zou wachten op AAOS. De integratie met Wireless Android Auto is erg goed en in het geval van ABRP heb je nu zelfs live updates van SoC. Mijn verwachting is dat Google Maps dit op termijn ook gaat aanbieden. Ik heb zelf een abonnement genomen op ABRP, omdat ik probeer los te komen van Google ecosysteem (nu nog wel een Google Pixel als telefoon).
Blijft het trage wisselen van profielen en het kwijtraken van instellingen helaas wel. AAOS heeft dat beter geregeld door sleutels te koppelen aan profielen bijvoorbeeld, ook loopt dat allemaal net iets te vlotter. De software van de EV9 is soms ronduit traag te noemen, zeker niet premium.
Zonder Google is een goed idee maar wat is het alternatief?
Of dat over vier jaar is bij mij weet ik niet want ik heb hem zakelijk gekocht. Maar mijn ervaring met de software in zowel de EV6 en EV9 is niet zo positief dat mijn eventuele nieuwe auto weer een Kia is, ik ga zeker wel verder kijken t.z.t.
Hoe reis je momenteel dan met een EV9 als je langere afstanden moet overbruggen en een iPhone hebt? Met de ingebouwde navigatie klinkt niet logisch/goed genoeg maar Google Maps via Carplay heb je weer geen SOC data? Dat zou ik wel bizar matig vinden als je zo moet gaan rommelen.. (ben nog oriënterend en heb nog geen EV9)
Tot nu toe altijd de interne navigatie gebruikt. Soms in combinatie met ABRP maar het voldoet en sinds de laatste update is de routeplanning wel beter. Via Carplay heb je inderdaad nog geen SOC en Google Maps heeft ook nog geen EV routeplanningBdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:55:
Hoe reis je momenteel dan met een EV9 als je langere afstanden moet overbruggen en een iPhone hebt? Met de ingebouwde navigatie klinkt niet logisch/goed genoeg maar Google Maps via Carplay heb je weer geen SOC data? Dat zou ik wel bizar matig vinden als je zo moet gaan rommelen.. (ben nog oriënterend en heb nog geen EV9)
Ik heb begrepen dat de ingebouwde navigatie standaard tot het maximale percentage oplaadt. Dus bijvoorbeeld altijd tot 80%. Dat lijkt me namelijk nogal inneficient 😅Freezhost schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:47:
[...]
Tot nu toe altijd de interne navigatie gebruikt. Soms in combinatie met ABRP maar het voldoet en sinds de laatste update is de routeplanning wel beter. Via Carplay heb je inderdaad nog geen SOC en Google Maps heeft ook nog geen EV routeplanning
Al een aantal keer naar het buitenland geweest en ik navigeer primair op Google maps en schat in wanneer we gaan laden. Mijn ervaring is dat alle snelladers wel goed zijn en het niet alleen op range aankomt. Ik check soms ABRP voor reviews of laadcapaciteit bij de supermarkt bijv.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Ik heb begrepen dat de ingebouwde navigatie standaard tot het maximale percentage oplaadt. Dus bijvoorbeeld altijd tot 80%. Dat lijkt me namelijk nogal inneficient 😅
Combi van wanneer kids moeten stoppen, lunch, boodschappen en range bepaald waar we stoppen en voor hoelang. Echt 9/10 keer moeten de auto op ons wachten ipv andersom
Vandaag dag van de aflevering.
Afspraak om 10u00
Pebble gray GT-line met darkgrey/navy-blue interieur. + elektrische trekhaak.
Besteld op 04/03/25
Happy to join the EV9 family 🤪
Het is onze 2de EV.
De eerste is een kona EV 64kW (my2021) en is 2de hands aangeschaft in 2022. Daar heb ik ondertussen al een 70000km mee gereden.
De EV9 is een lease (cafetariaplan) en gaat een seat alhambra vervangen.
Straks misschien wat pic's
Grts
Afspraak om 10u00
Besteld op 04/03/25
Het is onze 2de EV.
De eerste is een kona EV 64kW (my2021) en is 2de hands aangeschaft in 2022. Daar heb ik ondertussen al een 70000km mee gereden.
Grts
Veel plezier!! Geniet ervan, ik geniet er nog steeds van na een maand. Het is en blijft een fantastische auto!braxx1980 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:39:
Afspraak om 10u00
Besteld op 04/03/25
Het is onze 2de EV.
Grts
Ik heb straks een tripje gepland staan naar de UK. Ga premium ABRP aanzetten en geloof het wel dan, zit ook op CarPlay dan en kan je makkelijk opzeggen als je het niet gebruikt (alle overige maanden).BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Ik heb begrepen dat de ingebouwde navigatie standaard tot het maximale percentage oplaadt. Dus bijvoorbeeld altijd tot 80%. Dat lijkt me namelijk nogal inneficient 😅
Interne navi voldoet voor mij sinds laatste update, paar keer 1200+ km mee gedaan inmiddelsBdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:55:
Dat was voorheen inderdaad het geval, nu kun je dat per tussenstop aanpassen en limiteren.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Dit is een aantal updates terug al volledig opgelost. Ik denk dat het voor velen goed voldoet. En met ranges ver over de 400 km vaak ook geen issue overigens.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Ik zou zeggen probeer het nog eens en selecteer ook je voorkeuren goed.
Zelfde auto besteld op 3/3, alleen dan de afneembare trekhaak. Blijft wel kriebelen om toch die elektrische te doen maar goed… Ik moet nog even wachten, 24ste komt hij pas binnen bij de dealer..braxx1980 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:39:
Afspraak om 10u00
Besteld op 04/03/25
Het is onze 2de EV.
Grts
Veel plezier ermee!
En zie graag de foto’s / ervaring en benieuwd natuurlijk of je ook de trillingen hebt.
ik zelf gebruik de iPhone wired connectie (laadt beter op dan draadloos)
Kan ik ook met een ABRP premium abonnement real time data inladen?
of is er een dongle nodig?
Denk niet dat Apple ook de soc kan uitlezen van de kia. Vrees dat je dan hoogstwaarschijnlijk nog een dongle nodig hebt.Crupa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:39:
ik zelf gebruik de iPhone wired connectie (laadt beter op dan draadloos)
Ok, merci! Zag het bij de reviews over de software dat dit specifiek nogal problematisch is, hier gaat het over de algehele software maar met name de routeplanner. Na het volgen van de geintegreerde navigatie kwam de EV9 veel later aan dan de andere EV's: YouTube: 800mi EV Route Planner Battle! Charging Exactly As The Car Suggests....Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Dat was voorheen inderdaad het geval, nu kun je dat per tussenstop aanpassen en limiteren.
Maar goed te horen dat de belangrijkste bezwaren inmiddels zijn opgelost!
Persoonlijk zou ik kijken naar hoeveel je hem gebruikt. Als dit geregeld is, dan is de elektrische waarschijnlijk wel leuk. Is dit maar een aantal keer per jaar, dan is het gewoon een erg dure optie t.o.v. de gewone afneembare en is het weer wat extra nodeloos gewicht dat je meesleurt (ook al is alles relatief tegen een tank van 2,5 tonKoptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:54:
[...]
Zelfde auto besteld op 3/3, alleen dan de afneembare trekhaak. Blijft wel kriebelen om toch die elektrische te doen maar goed… Ik moet nog even wachten, 24ste komt hij pas binnen bij de dealer..
Veel plezier ermee!
En zie graag de foto’s / ervaring en benieuwd natuurlijk of je ook de trillingen hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 12-06-2025 11:29 ]
Geheel mee eens.AgeOfPanic schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:47:
Ook ChatGPT lukt het niet om duidelijke voordelen van Android Automotive (AAOS) te benoemen t.o.v. Wireless Android Auto. Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.
Ja, je kunt je telefoon thuis laten, maar hoe vaak ga je nu eigenlijk zonder telefoon van huis.
Enige voordeel dat ik zelf kan bedenken is dat op lange vakantieritten de batterij van de telefoon aardig wordt leeggetrokken door Android Auto en dat de telefoon te heet wordt van draadloos opladen. Maar goed, die enkele keren per jaar plug ik hem wel even in om bij te laden.
Met AAOS ben je mogelijk wel van die software bugs af, zoals het verliezen van profielinstellingen en het 30 seconden moeten wachten op het wisselen van je profiel. Maar je krijgt er waarschijnlijk andere bugs voor terug...Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Geheel mee eens.
Ook ChatGPT lukt het niet om duidelijke voordelen van Android Automotive (AAOS) te benoemen t.o.v. Wireless Android Auto. Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.
Ja, je kunt je telefoon thuis laten, maar hoe vaak ga je nu eigenlijk zonder telefoon van huis.
Enige voordeel dat ik zelf kan bedenken is dat op lange vakantieritten de batterij van de telefoon aardig wordt leeggetrokken door Android Auto en dat de telefoon te heet wordt van draadloos opladen. Maar goed, die enkele keren per jaar plug ik hem wel even in om bij te laden.
Die knoppen moeten sowieso blijven, die zijn goud waard
Ja ik ga graag mountainbiken en pak dan altijd de auto. 3x per week! De afneembare er steeds afhalen doe ik dan niet, maar die elektrische is maar 1 druk op de knop.ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Persoonlijk zou ik kijken naar hoeveel je hem gebruikt. Als dit geregeld is, dan is de elektrische waarschijnlijk wel leuk. Is dit maar een aantal keer per jaar, dan is het gewoon een erg dure optie t.o.v. de gewone afneembare en is het weer wat extra nodeloos gewicht dat je meesleurt (ook al is alles relatief tegen een tank van 2,5 ton)
Zal is informeren of het überhaupt nog gewijzigd kan worden.
Een beetje off topic maar dit jaar kan je normaal ook de airco, stoelverwarming/koeling en ruitontdooing bedienen via android auto (naast o.a. youtube en netflix bekijken bij stilstand). En het zou straf zijn maar gezien android auto ook al iets uitgebreidere interactie heeft met kia (o.a. uitlezen soc) zou het mogelijks wel eens kunnen zijn dat dit ook gaat werken op de ev9, al lijkt het me dan wel dat Kia dan bepaalde softwarewijzigingen zal moeten doen.Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Hij komt niet verder dan: "ja, maar met AAOS kun je ook de Airco bedienen". Ik weet nu al zeker dat dit via de echte knoppen in de Kia veel prettiger werkt.
https://9to5google.com/20...climate-controls-preview/
[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 12-06-2025 14:09 ]
Sorry to burst your bubble !! Maar het is wel een stuk meer werk dan 1 druk op de knop.Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:13:
[...]
De afneembare er steeds afhalen doe ik dan niet, maar die elektrische is maar 1 druk op de knop.
Je moet namelijk wel TWEE keer op de knop drukken voor dat de trekhaak in beweging komt.
Er is overigens nog een groter voordeel tov de afneembare trekhaak, Je hoeft niet op de grond te gaan liggen om de stekker in het stopcontact te steken.
Dat laatste is het grootste voordeel, mijn wens was ook de elektrische, maar die was nog niet leverbaar dus ik moest wel de afneembare variant kiezen. Ik troost mijzelf maar met de gedachte dat ik meer dan 1000 bespaard heb daarmee, gelukkig gebruik ik hem niet meer zo vaak. Gebruik je hem wekelijks dan is het misschien slim om voor de elektrische te gaan. Een aangezien ze die achteraf monteren kun je dat vast nog wel wijzigingen.Mike_Muis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Sorry to burst your bubble !! Maar het is wel een stuk meer werk dan 1 druk op de knop.
Je moet namelijk wel TWEE keer op de knop drukken voor dat de trekhaak in beweging komt.
Er is overigens nog een groter voordeel tov de afneembare trekhaak, Je hoeft niet op de grond te gaan liggen om de stekker in het stopcontact te steken.
Ik denk dat het de extra uitgave wel waard is. Ik gebruik hem tien tallen keren per jaar en elke keer als ik maar naar mijn caravan kijk begint het spontaan te regenen.Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:29:
[...]
Dat laatste is het grootste voordeel, mijn wens was ook de elektrische, maar die was nog niet leverbaar dus ik moest wel de afneembare variant kiezen. Ik troost mijzelf maar met de gedachte dat ik meer dan 1000 bespaard heb daarmee, gelukkig gebruik ik hem niet meer zo vaak. Gebruik je hem wekelijks dan is het misschien slim om voor de elektrische te gaan. Een aangezien ze die achteraf monteren kun je dat vast nog wel wijzigingen.
Ik zeg doen, je gaat er veel plezier van hebben... Het monteren van de afneembare is appeltje eitje maar die stekker is echt niet handig, je moet op je knieën en je krijgt gegarandeerd vieze handenMike_Muis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Ik denk dat het de extra uitgave wel waard is. Ik gebruik hem tien tallen keren per jaar en elke keer als ik maar naar mijn caravan kijk begint het spontaan te regenen.
Ik heb een afneembare en vind het een verademing tegenover een vaste trekhaak bij de vorige auto: Ford Focus.Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]
Ik zeg doen, je gaat er veel plezier van hebben... Het monteren van de afneembare is appeltje eitje maar die stekker is echt niet handig, je moet op je knieën en je krijgt gegarandeerd vieze handen
Kan er zonder op de grond te liggen bij en geen vieze handen. Ik denk dat het net is wat je gewend bent.
Ik haal de trekhaak er overigens nooit af (why?). Altijd wel een keer een karretje of caravan te slepen.
Bij mijn vorige auto (Tesla) heb ik de afneembare trekhaak ook jaren aan de auto laten zitten. Toen ik hem er toch maar eens keertje vanaf wilde halen, zat ie zo vast, dat ik hem er niet meer af kreeg. Een paar weken later nog een keer geprobeerd, maar niet meer los te krijgen. Misschien dat het in een garage, op de brug, met grof geweld, wel zou lukken. Maar goed, het zou een reden kunnen zijn om de trekhaak toch maar wel regelmatig te verwijderen. En het schijnt wettelijk ook niet toegestaan te zijn om hem te laten zitten.Ruvetuve schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb een afneembare en vind het een verademing tegenover een vaste trekhaak bij de vorige auto: Ford Focus.
Kan er zonder op de grond te liggen bij en geen vieze handen. Ik denk dat het net is wat je gewend bent.
Ik haal de trekhaak er overigens nooit af (why?). Altijd wel een keer een karretje of caravan te slepen.
Oké oké ik heb gemaild en we gaan de upgrade gewoon doen!Freezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]
Ik zeg doen, je gaat er veel plezier van hebben... Het monteren van de afneembare is appeltje eitje maar die stekker is echt niet handig, je moet op je knieën en je krijgt gegarandeerd vieze handen
Maar wel benieuwd, waar zit de plug bij de afneembare dan? Bij mijn bmw kan ik daar zo bij..
Yes maar je moet hem gewoon even een goede klap met de hamer geven, dan kun je hem meestal wel weer eruit krijgen. Maar eens, is altijd een gedoe. En inderdaad als het een verwijderbare trekhaak is dan moet hij er af als je hem niet gebruikt, alleen kans dat ze je daarvoor staande houden is niet zo groot.Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]
Bij mijn vorige auto (Tesla) heb ik de afneembare trekhaak ook jaren aan de auto laten zitten. Toen ik hem er toch maar eens keertje vanaf wilde halen, zat ie zo vast, dat ik hem er niet meer af kreeg. Een paar weken later nog een keer geprobeerd, maar niet meer los te krijgen. Misschien dat het in een garage, op de brug, met grof geweld, wel zou lukken. Maar goed, het zou een reden kunnen zijn om de trekhaak toch maar wel regelmatig te verwijderen. En het schijnt wettelijk ook niet toegestaan te zijn om hem te laten zitten.
Zolang hij niet voor een mistlamp of kentekenplaat zit mag hij erop blijven (volgens korte Google sessie)Gasoline1234 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:31:
[...]
Bij mijn vorige auto (Tesla) heb ik de afneembare trekhaak ook jaren aan de auto laten zitten. Toen ik hem er toch maar eens keertje vanaf wilde halen, zat ie zo vast, dat ik hem er niet meer af kreeg. Een paar weken later nog een keer geprobeerd, maar niet meer los te krijgen. Misschien dat het in een garage, op de brug, met grof geweld, wel zou lukken. Maar goed, het zou een reden kunnen zijn om de trekhaak toch maar wel regelmatig te verwijderen. En het schijnt wettelijk ook niet toegestaan te zijn om hem te laten zitten.
Het af en toe afhalen om te voorkomen dat hij vast komt te zitten is een goede tip! Thanks
Ik zal zo een foto sturenKoptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Oké oké ik heb gemaild en we gaan de upgrade gewoon doen!
Maar wel benieuwd, waar zit de plug bij de afneembare dan? Bij mijn bmw kan ik daar zo bij..
[...]
Yes maar je moet hem gewoon even een goede klap met de hamer geven, dan kun je hem meestal wel weer eruit krijgen. Maar eens, is altijd een gedoe. En inderdaad als het een verwijderbare trekhaak is dan moet hij er af als je hem niet gebruikt, alleen kans dat ze je daarvoor staande houden is niet zo groot.
Edit:
Zit 15cm vanaf de achterkant
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 49% gewijzigd door Ruvetuve op 12-06-2025 19:11 ]
Ahh ik snap em nu, thanks!Ruvetuve schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:56:
[...]
Ik zal zo een foto sturen
Edit:
Zit 15cm vanaf de achterkant
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Fijn dat ik nu allemaal redenen heb om die aankoop toch te kunnen verantwoorden
Bij een elektrische trekhaak steekt het stopcontact achter de auto uit. Je kan dus staand aan en af koppelen.Koptelefoontje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:45:
[...]
Ahh ik snap em nu, thanks!
Fijn dat ik nu allemaal redenen heb om die aankoop toch te kunnen verantwoorden
Zie het filmpje van 6 mei.
Ik gebruik de trekhaak regelmatig, afneembaar, elektrisch was helaas geen optie. Ik vind het echt 0 werk om de trekhaak erop te zetten.ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Persoonlijk zou ik kijken naar hoeveel je hem gebruikt. Als dit geregeld is, dan is de elektrische waarschijnlijk wel leuk. Is dit maar een aantal keer per jaar, dan is het gewoon een erg dure optie t.o.v. de gewone afneembare en is het weer wat extra nodeloos gewicht dat je meesleurt (ook al is alles relatief tegen een tank van 2,5 ton)
Tuurlijk is elektrisch nog mooier en minder werk, maar als je het zelf moet betalen altijd de afneembare nemen.
Vandaag nieuwe band erop gekregen, gelukkig nog steeds geen trillingen. Hier was ik wel even bang voor
Ik heb ook de afneembare (omdat electr nog niet leverbaar was (en nog duurder)).
Wat ik echter merk met onze 2T caravan, is dat de hele trekhaak opbouw piept en kraakt.
Hij mag begin juli weer naar de dealer ivm terugroep acties en een niet werkende USB ( de linker van de 2). En zal dan gelijk eens vragen of ze de montage /bouten-moeren willen dubbelchecken.
Wat ik echter merk met onze 2T caravan, is dat de hele trekhaak opbouw piept en kraakt.
Hij mag begin juli weer naar de dealer ivm terugroep acties en een niet werkende USB ( de linker van de 2). En zal dan gelijk eens vragen of ze de montage /bouten-moeren willen dubbelchecken.
Hier geen last van en die van ons is 1.8t, dus ook geen lichte caravan.CBreedijk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:03:
Ik heb ook de afneembare (omdat electr nog niet leverbaar was (en nog duurder)).
Als je niet vies bent om je handen vuil te maken kan je ook voor een 500 euro zelf een afneembare monteren van Brink of een ander degelijk merk. Alle gaten zijn voorgeboord, elektrische bedrading kan je gewoon aansluiten met een connector onder de koffer. Je moet enkel zelf nog het gat uitzagen in de aerodynamische bodemplaat met een decoupeerzaagje of soortgelijke maar bij een degelijke set zit ook gewoon een plan om af te tekenen.Boudewijm schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:07:
[...]
Tuurlijk is elektrisch nog mooier en minder werk, maar als je het zelf moet betalen altijd de afneembare nemen.
Ja dat geloof ik, en heel netjes hebben ze het ook niet gezaagd bij mij. Maar leaseauto dus prima zo!ty5500 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:18:
[...]
Als je niet vies bent om je handen vuil te maken kan je ook voor een 500 euro zelf een afneembare monteren van Brink of een ander degelijk merk. Alle gaten zijn voorgeboord, elektrische bedrading kan je gewoon aansluiten met een connector onder de koffer. Je moet enkel zelf nog het gat uitzagen in de aerodynamische bodemplaat met een decoupeerzaagje of soortgelijke maar bij een degelijke set zit ook gewoon een plan om af te tekenen.
Het was kiezen een elektrische trekhaak, of een huurauto voor 5 weken en een afneembare trekhaak.
Die keuze was snel gemaakt
Zou er zelf niet om wachten, heb ook met AAOS gereden in mijn XC40 voor deze auto, het was fijn, maar ook niet dat ik dit nou zon downgrade vind. Qua UI vond ik dit eigenlijk wat overzichtelijker. Enige wat ik mistte was idd ingebouwde maps en spotify, maar met CarPlay werkt alles ook prima.BdogNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:29:
Hoop nog wel dat er een keer ondersteuning komt voor native apps, schijnt dat amazon music toch beter klinkt in de auto, maar ga niet om een auto alleen een abbo nemen bij een verder matige service.
ik heb ook een afneembare trekhaak. Al paar keer gehad dat mijn kofferklep automatisch wilde openen als ik te lang (met mijn gsm in mijn zak) achter de auto stond om de fietsen te laden.
En dan 5 minuten later nog eens als ik de volgende fiets ben gaan halen in de kelder om die erop te zetten
En dan 5 minuten later nog eens als ik de volgende fiets ben gaan halen in de kelder om die erop te zetten
Al reden genoeg om dat automatisch openen dus uit te zetten... slechte implementatie. Je hebt namelijk daarna je sleutel nodig als je de deuren wilt openen.saikoboarder schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:42:
ik heb ook een afneembare trekhaak. Al paar keer gehad dat mijn kofferklep automatisch wilde openen als ik te lang (met mijn gsm in mijn zak) achter de auto stond om de fietsen te laden.

:strip_exif()/f/image/Vole7OhON0uFXdGd7SOqSsJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben 20 dagen Schotland doen: begonnen in Eddingburch en via Wick de Coast 500 en ben nu in Gairloch.
Schitterende tocht en met een grote accu goed te doen. Door de smalle wegen en vele heuvels is de gemiddelde snelheid vrij laag ca. 45km/h dus het verbruik ook en ligt tussen de 18 en 22kw per 100km. (GT).
Heb RIF laadpas van Charge Place Schotland en ook maar Pod Point gedownload want die palen staan vaak bij de hotels in het Oosten. Er zijn vrijwel alleen 50kw laders te vinden, hoger ben ik ze nog niet tegen gekomen, wel lager…
Gisteren was er een communicatiestoring bij de palen van Charge Place en dan knijp je hem wel even.
Ook via hun hulplijn krijgen ze de lader dan niet aan de gang en kwam ik met 70km. rijbereik bij het hotel aan.
Laden is duur in Schotland: € 0,84 per kw/h en je mag dan 45 min laden bij een 50kw lader. Daarna komt er een euro per kw/h bij! De rekening kan dus snel oplopen of gewoon de wekker zetten en via je Kia app. het laden stoppen.
Heb al een aantal onverharde routes gereden en ik moet zeggen dat geeft vertrouwen. Vooral modderige afdalingen met de “ bergaf” modus gaan zeer beheerst terwijl ik gewoon wegbanden heb en glijden is er vrijwel niet bij. Ook leuk te zien via het middendisplay hoe de krachten verdeeld worden in de terrain stand(den).
Wil je bekijks hebben dan is de EV9 hier erg geschikt voor, begon al bij de douane in Newcastle die vroeg “ is dat de nieuwe Sorrento meneer”
Verder veel omkijkers in de dorpjes en op smalle wegen stopt bijna altijd de tegenligger om je door te laten😅
Als laatste; ik heb gelukkig mijn Nespresso machine en opschuimer bij me en dat werkt prima via de laadpoort en adapter. Koffie is hier regelmatig niet te zuipen….
Wil je bekijks hebben dan is de EV9 hier erg geschikt voor, begon al bij de douane in Newcastle die vroeg “ is dat de nieuwe Sorrento meneer”
Verder veel omkijkers in de dorpjes en op smalle wegen stopt bijna altijd de tegenligger om je door te laten😅
Als laatste; ik heb gelukkig mijn Nespresso machine en opschuimer bij me en dat werkt prima via de laadpoort en adapter. Koffie is hier regelmatig niet te zuipen….
@Karel de Grote Welke velgen zijn dat?
Hoe stop jij het laden in de app? Maximale percentage instellen?Karel de Grote schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:45:
[Afbeelding]
Ben 20 dagen Schotland doen: begonnen in Eddingburch en via Wick de Coast 500 en ben nu in Gairloch.
Schitterende tocht en met een grote accu goed te doen. Door de smalle wegen en vele heuvels is de gemiddelde snelheid vrij laag ca. 45km/h dus het verbruik ook en ligt tussen de 18 en 22kw per 100km. (GT).
Heb RIF laadpas van Charge Place Schotland en ook maar Pod Point gedownload want die palen staan vaak bij de hotels in het Oosten. Er zijn vrijwel alleen 50kw laders te vinden, hoger ben ik ze nog niet tegen gekomen, wel lager…
Gisteren was er een communicatiestoring bij de palen van Charge Place en dan knijp je hem wel even.
Ook via hun hulplijn krijgen ze de lader dan niet aan de gang en kwam ik met 70km. rijbereik bij het hotel aan.
Laden is duur in Schotland: € 0,84 per kw/h en je mag dan 45 min laden bij een 50kw lader. Daarna komt er een euro per kw/h bij! De rekening kan dus snel oplopen of gewoon de wekker zetten en via je Kia app. het laden stoppen.
Ik vraag mij vooral af hoeveel impact die velgen normaliter in NL hebben op je verbruik.
Mooi is het zeker!
Brock velgen 21 inch. Ik heb geen idee of het verbruik is verhoogd met deze velgen: heb ze al 3 maanden na aflevering auto gemonteerd
Ja gewoon via de Remote app en dan opladen stoppen. Percentage is leuk maar je weet vooraf niet wat tie in 45 min kan laden. 50kw/h laadpaal hier geeft tussen de 35 en 51 kw/hBever! schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:07:
[...]
Hoe stop jij het laden in de app? Maximale percentage instellen?
Ah dus is GT, niet GT line?Karel de Grote schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Ja GT kleurtje op de klauwen, midlive crisis denk
…Ik krijg daar ook wel meer en meer beetje last van ja. Maar als je het zelf nog door hebt, is er hoop denk ik altijd maar
Zal zo’n 600 euro kosten om ze te spuiten?Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Ah dus is GT, niet GT line?
…Ik krijg daar ook wel meer en meer beetje last van ja. Maar als je het zelf nog door hebt, is er hoop denk ik altijd maar
Ik vind het allemaal super mooi, maar met kleine kids kan ik momenteel beter de 3000 euro uitgeven
Kon het combineren met een kleine schade: trede 20 dus weinig impact op het eigen risico.Boudewijm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Zal zo’n 600 euro kosten om ze te spuiten?
Ik vind het allemaal super mooi, maar met kleine kids kan ik momenteel beter de 3000 euro uitgeven
Prijs remklauwen (goed) spuiten was € 350,- ex.
Dat is niet duur idd.
Algemene vraag, hoe koud is de stoel ventilatie bij stand 3 bij jullie? Zonder eco modus?
Ik had hier iets meer van verwacht en vind het erg weinig doen. Ligt het aan mijn verwachtingen, is het gewoon niet veel, of is het niet geheel werkend?
Algemene vraag, hoe koud is de stoel ventilatie bij stand 3 bij jullie? Zonder eco modus?
Ik had hier iets meer van verwacht en vind het erg weinig doen. Ligt het aan mijn verwachtingen, is het gewoon niet veel, of is het niet geheel werkend?
Het is ventilatie en geen koeling. Het blaast de lucht uit het interieur door de perforatie.Boudewijm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:16:
Dat is niet duur idd.
Wat heb je tussen de koplampen gedaan, gewrapped? Zit er beter uit. Waar heb je dat laten doen?Karel de Grote schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:10:
[...]
Brock velgen 21 inch. Ik heb geen idee of het verbruik is verhoogd met deze velgen: heb ze al 3 maanden na aflevering auto gemonteerd
Koffiepauzes....om misselijk van te worden. kia is er verslaafd aan....Gisteren een stuk met de fietsendrager gereden, ok lane assist doet het dan niet, alleen adaptive cruise control. Nu merk ik pas hoe erg ik gewend ben aan lane assist....wat een gemis. En snap niet dat ze dit uit zetten. Maar goed dan de ogen sensor, die zet ik altijd direct uit....maar nu met lane assist uit begint de ev9 om de haverklap te mekkeren dat ik koffie moet drinken. Heeft er iemand voor elkaar gekregen deze functie voor eens en altijd de nek om te draaien? Afplakken heb ik geprobeerd maar ook dan, ondanks dat ik de functie uit heb staan in het menu, blijft hij te enthousiast koffiepauzes aanprijzen....
Ik had er in eerste instantie ook meer van verwacht. Totdat ik het ook instelde bij het voorklimatiseren. Stoel is dan echt koud als je instapt, toen merkte ik pas dat het eigenlijk best aardig werkt. Heeft gewoon even tijd nodig om koud te wordenBoudewijm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:16:
Dat is niet duur idd.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Dit is inderdaad een probleem. Ik denk dat je door gebrek aan lane assist meer kleine correcties doet aan het stuur die het systeem interpreteert als vermoeidheid. Daarom helft afplakken ook niet. Heel vervelend.Stefzone schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:58:
Koffiepauzes....om misselijk van te worden. kia is er verslaafd aan....Gisteren een stuk met de fietsendrager gereden, ok lane assist doet het dan niet, alleen adaptive cruise control. Nu merk ik pas hoe erg ik gewend ben aan lane assist....wat een gemis. En snap niet dat ze dit uit zetten. Maar goed dan de ogen sensor, die zet ik altijd direct uit....maar nu met lane assist uit begint de ev9 om de haverklap te mekkeren dat ik koffie moet drinken. Heeft er iemand voor elkaar gekregen deze functie voor eens en altijd de nek om te draaien? Afplakken heb ik geprobeerd maar ook dan, ondanks dat ik de functie uit heb staan in het menu, blijft hij te enthousiast koffiepauzes aanprijzen....
Sommige dagen (zoals vandaag) voel ik quasi niet dat het opstaat (op stand drie). Andere dagen geeft het een aangename lichte trok op je kleren maar nog niet enorm. Ik heb wel al gezien dat men ventilatie in de auto-instellingen op eco staat maar leek niet onmiddelijk verschil te merken op de gewone stand. Maar ben er ook nog niet uit waarom het soms harder werkt/lijkt te werken dan anders.Boudewijm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:16:
Dat is niet duur idd.
Was nog eens erover aan het lezen en je hebt gelijk. Dacht steeds dat deze gekoeld waren. Kia ev9 forums heeft er een interessant topic over. De stoelen pakken de lucht onderaan (achter wat de luchtuitgang voor voeten achterpassagiers lijkt te zijn) dus ze raden af om de airco op auto te zetten (omdat deze geregeld enkel bovenaan kiest om lucht te blazen) maar manueel de airco ook op koude lucht onderaan te zetten EN de airco ook voor de achterpassagiers aan te zetten. Deze lucht wordt dan onmiddelijk opgepakt door de ventilatoren in de stoelen en dit zou al een gigantisch verschil geven. Best ook eco modus uit in de algemeen voertuiginstellingen voor de airco.mfellman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:35:
[...]
Het is ventilatie en geen koeling. Het blaast de lucht uit het interieur door de perforatie.
Toch nog maar eens wat prutsen ermee op een warme dag.
https://www.kiaevforums.com/threads/cooled-seats.11975/
[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 15-06-2025 23:31 ]
Het koffiekopje komt ook altijd heel snel als je op 60km/h (ook sommige 80km/h) wegen rijdt waar er geen middenlijn is en rechts zo'n onderbroken lijn een eind van de rand af waar je overheen MOET rijden bij tegenliggers. Zeker als je op het moment dat het kan dus meer naar het midden rijdt of als je steeds vaak om fietsers heen moet slingeren. De KIA denkt waarschijnlijk dan dat je in slaap gevallen bent.AgeOfPanic schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Dit is inderdaad een probleem. Ik denk dat je door gebrek aan lane assist meer kleine correcties doet aan het stuur die het systeem interpreteert als vermoeidheid. Daarom helft afplakken ook niet. Heel vervelend.
Ik heb zelf het idee dat het systeem quasi slim denkt te zijn en waardes geeft aan allerlei situaties (ogen op de weg of niet, ogen open of dicht, beweging van het stuur, volgen van wat de KIA denkt de juiste rijlijn is, etc) en op basis daarvan gaat mekkeren of niet.
Ik weet niet of het "power of the imagination" is maar ik heb het idee dat als het koffiekopje gaat jengelen en ik dan heel overdreven een paar keer fanatiek "nee" schudt (en er ook heel geïrriteerd "nee ik neem geen pauze" schreeuw voor dramatisch effect) dat het koffiekopje vrijwel direct stopt met piepen.
Nog ter aanvulling, dit is het oorspronkelijke mediabericht dat hierover is uitgebracht: https://www.kiamedia.com/...uture-mobility-innovationFreezhost schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:30:
[...]
Met AAOS ben je mogelijk wel van die software bugs af, zoals het verliezen van profielinstellingen en het 30 seconden moeten wachten op het wisselen van je profiel. Maar je krijgt er waarschijnlijk andere bugs voor terug...
Die knoppen moeten sowieso blijven, die zijn goud waard
Voor mij zou dit wel fijn zijn, ook omdat via Carplay de SOC volgens mij niet wordt gedeeld. Enkel met Android Auto maar dan moet je een Pixel oid kopen om via Google Maps of ABRP te kunnen navigeren.
Gebruik van ingebouwde navigatie heeft ook niet de voorkeur omdat ik denk dat die altijd minder presteert dan bovenstaande alternatieven. Uiteraard kan je ter plekke handmatig steeds SOC invoeren etc maar ik vind dat bij een auto van 70.000 euro anno 2025 echt niet kunnen
Precies. Het systeem interpreteert bepaalde signalen niet goed. Ik heb het ook gehad als ik echt geconcentreerd aan het rijden was en totaal niet vermoeid. Behoorlijk frusterend als je niet weet wat je moet doen om dat alarm te voorkomen. Dit is bijna het vervelendste van rijden met een trekhaakkoffer.Nestorix schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Het koffiekopje komt ook altijd heel snel als je op 60km/h (ook sommige 80km/h) wegen rijdt waar er geen middenlijn is en rechts zo'n onderbroken lijn een eind van de rand af waar je overheen MOET rijden bij tegenliggers. Zeker als je op het moment dat het kan dus meer naar het midden rijdt of als je steeds vaak om fietsers heen moet slingeren. De KIA denkt waarschijnlijk dan dat je in slaap gevallen bent.
Ik heb zelf het idee dat het systeem quasi slim denkt te zijn en waardes geeft aan allerlei situaties (ogen op de weg of niet, ogen open of dicht, beweging van het stuur, volgen van wat de KIA denkt de juiste rijlijn is, etc) en op basis daarvan gaat mekkeren of niet.
Ik weet niet of het "power of the imagination" is maar ik heb het idee dat als het koffiekopje gaat jengelen en ik dan heel overdreven een paar keer fanatiek "nee" schudt (en er ook heel geïrriteerd "nee ik neem geen pauze" schreeuw voor dramatisch effect) dat het koffiekopje vrijwel direct stopt met piepen.
Wat betreft de stoelventilatie: Hangt inderdaad ook wat samen met airco. Ik heb in alle geval alle mogelijke eco standen daarover uitgeschakeld. Maar ik merk toch ook dat de 'prestatie' van die ventilatie wat kan variëren. Soms lijkt het ook meer uit het zitvlak te komen en amper uit de rug. Wanneer ik als passagier zit of op de tweede rij heb ik vaak het gevoel dat de ventilatie ook beter werkt dan bij de bestuurder.
Mee eens, gisteren ook weer gedoe met de profielen. Mijn vrouw switch naar haar profiel, alles past aan behalve de stoel. Weer terug naar mijn profiel alles gaat mee, maar uiteraard niet de stoel want die stond al goed. Weer naar haar profiel, helaas stoel blijft nog steeds staan. Uiteindelijk maar gewoon met de knop naar voren gezet, maar dit is zo frustrerend! Het kost ook gewoon veel tijd, want het is retetraag. Kan gewoon niet voor een auto van 80.000BdogNL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Nog ter aanvulling, dit is het oorspronkelijke mediabericht dat hierover is uitgebracht: https://www.kiamedia.com/...uture-mobility-innovation
Voor mij zou dit wel fijn zijn, ook omdat via Carplay de SOC volgens mij niet wordt gedeeld. Enkel met Android Auto maar dan moet je een Pixel oid kopen om via Google Maps of ABRP te kunnen navigeren.
Gebruik van ingebouwde navigatie heeft ook niet de voorkeur omdat ik denk dat die altijd minder presteert dan bovenstaande alternatieven. Uiteraard kan je ter plekke handmatig steeds SOC invoeren etc maar ik vind dat bij een auto van 70.000 euro anno 2025 echt niet kunnenZal eens bij Kia proberen na te vragen of hier meer over bekend is.
Wat overigens wel weer vreemd is, Hyundai heeft een nieuwe software gemaakt namelijk Pleos. Daarbij wordt samengewerkt met Google en Samsung, maar ik kan niet uit het artikel halen of dit gebaseerd is op AAOS.
Aangezien Kia exact dezelfde software draait als Hyundai (ander theme) verwacht ik dat er binnenkort ook een persbericht voor Kia online komt. Maar dat zou wel betekenen dat het nieuwe systeem mogelijk geen AAOS is https://imotion.hyundai.n...s-voor-slimme-mobiliteit/
Edit: even in de documentatie gekeken en het is inderdaad gebaseerd op AAOS, er is zelfs al een playground voor ontwikkelaars. Daar word ik dan wel weer blij van, jammer genoeg zal dat niet meer op de huidige modellen beschikbaar komen.
https://pleos.ai/
[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 16-06-2025 14:10 ]
Eco van de airco zou ik sowieso uitzetten dat scheelt echt maar weinig in verbruik. Is echt niet de moeite waard als je het mij vraagt.madevill schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:50:
Wat betreft de stoelventilatie: Hangt inderdaad ook wat samen met airco. Ik heb in alle geval alle mogelijke eco standen daarover uitgeschakeld. Maar ik merk toch ook dat de 'prestatie' van die ventilatie wat kan variëren. Soms lijkt het ook meer uit het zitvlak te komen en amper uit de rug. Wanneer ik als passagier zit of op de tweede rij heb ik vaak het gevoel dat de ventilatie ook beter werkt dan bij de bestuurder.
Ik werd net gebeld door de garage, dat de oplossing voor de middenarmsteun binnen is. Vanwege het probleem met de rubberen dopjes die loslaten.
Ze hebben echter de auto een halve dag nodig. De mevrouw aan de telefoon kon niet uitleggen waarom zo lang. Ik dacht dat er gewoon onder garantie nieuwe dopjes worden geleverd? (Die je er in 1 minuut op zet). Of wordt er een nieuwe middenarmsteun ingebouwd? Hoe ging dat bij jullie?
Ze hebben echter de auto een halve dag nodig. De mevrouw aan de telefoon kon niet uitleggen waarom zo lang. Ik dacht dat er gewoon onder garantie nieuwe dopjes worden geleverd? (Die je er in 1 minuut op zet). Of wordt er een nieuwe middenarmsteun ingebouwd? Hoe ging dat bij jullie?
Het vervangen van 1 defect rubberdopje was het vervangen van het gehele scharnierende gedeelte ja.Gasoline1234 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
Ik werd net gebeld door de garage, dat de oplossing voor de middenarmsteun binnen is. Vanwege het probleem met de rubberen dopjes die loslaten.
Zou toch efficiënter moeten kunnen zou je zeggen ...
Heb je al eens geprobeerd het infotainment te resetten en opnieuw te beginnen met de profielen? Moet immers zeggen, hier heb ik de profielen nog niet op een fout kunnen betrappen. De stoelen passen zich steeds netjes aan afhankelijk van welke gebruiker geselecteerde wordt.Freezhost schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:02:
[...]
Mee eens, gisteren ook weer gedoe met de profielen. Mijn vrouw switch naar haar profiel, alles past aan behalve de stoel. Weer terug naar mijn profiel alles gaat mee, maar uiteraard niet de stoel want die stond al goed. Weer naar haar profiel, helaas stoel blijft nog steeds staan. Uiteindelijk maar gewoon met de knop naar voren gezet, maar dit is zo frustrerend! Het kost ook gewoon veel tijd, want het is retetraag. Kan gewoon niet voor een auto van 80.000
Balen inderdaad, maar wel de juiste weg die dan wordt ingeslagen. Voor ons dan misschien even wachten.. Niet dat we hem bestellen en dan over een 6-12 maanden Pleos wordt geintroduceerd. Alhoewel dat niet zo snel zo lopen verwacht ik (helaas).Freezhost schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:02:
[...]
Mee eens, gisteren ook weer gedoe met de profielen. Mijn vrouw switch naar haar profiel, alles past aan behalve de stoel. Weer terug naar mijn profiel alles gaat mee, maar uiteraard niet de stoel want die stond al goed. Weer naar haar profiel, helaas stoel blijft nog steeds staan. Uiteindelijk maar gewoon met de knop naar voren gezet, maar dit is zo frustrerend! Het kost ook gewoon veel tijd, want het is retetraag. Kan gewoon niet voor een auto van 80.000
Wat overigens wel weer vreemd is, Hyundai heeft een nieuwe software gemaakt namelijk Pleos. Daarbij wordt samengewerkt met Google en Samsung, maar ik kan niet uit het artikel halen of dit gebaseerd is op AAOS.
Aangezien Kia exact dezelfde software draait als Hyundai (ander theme) verwacht ik dat er binnenkort ook een persbericht voor Kia online komt. Maar dat zou wel betekenen dat het nieuwe systeem mogelijk geen AAOS is https://imotion.hyundai.n...s-voor-slimme-mobiliteit/
Edit: even in de documentatie gekeken en het is inderdaad gebaseerd op AAOS, er is zelfs al een playground voor ontwikkelaars. Daar word ik dan wel weer blij van, jammer genoeg zal dat niet meer op de huidige modellen beschikbaar komen.
https://pleos.ai/
Edit: Lees hier wel dat "Pleos Connect next-generation infotainment system to launch in Q2 2026; will be applied to more than 20 million vehicles by 2030". Ik weet niet hoeveel auto's Hyundai en KIA per jaar maken met potentieel dit systeem maar 5 miljoen auto's per jaar lijkt me wel erg veel?
Ter aanvulling: Hyundai Motor Group (Totaal) maken ≈ 7,23 miljoen voertuigen wereldwijd (productie 2024) Dus verwacht op basis hiervan dat het in 2026 moet worden geintroduceerd op vrijwel alle nieuwe modellen. Anders kan je nooit in vijf jaar tijd op 20 miljoen uitkomen, of ze hebben wel enorme ambities haha
[ Voor 17% gewijzigd door BdogNL op 16-06-2025 15:19 ]
Nee, dat heb ik nog niet gedaan, eerlijk gezegd niet zoveel zin om alles weer in te stellen... wie weet binnenkort een keer.ty5500 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:27:
[...]
Heb je al eens geprobeerd het infotainment te resetten en opnieuw te beginnen met de profielen? Moet immers zeggen, hier heb ik de profielen nog niet op een fout kunnen betrappen. De stoelen passen zich steeds netjes aan afhankelijk van welke gebruiker geselecteerde wordt.
Het tweede profiel krijg ik ook niet gekoppeld aan de app, dat is volgens mij ook niet mogelijk?
Ik heb zelf via alieexpres (of amazon weet niet meer, zie eerdere post van mij eind vorige zomer) voor 2 euro dopjes gekocht. Beetje bijknippen en klaar binnen 3 minuten.Gasoline1234 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
Ze weten niet wanneer ze even tussendoor dit kunnen doen voor je dus staat de auto er de hele middag…
Ik zal vast niet de 1ste zijn die dit is overkomen en zeker niet de laatste.......waar gaat dit over zul je denken.....
Het gaat over de stoelen van de achterbanken die automatisch omlaag kunnen en de idioot die bedacht heeft dat dat kan terwijl er mensen op de stoelen zitten.
Ik heb het 24uur laten rusten maar ben nog net zo over de zeik als na dat ik m'n kids als tosti's geplet zag worden.
Voor het eerst hadden we de honden mee en terwijl we geparkeerd stonden is een hond tegen de knoppen gekomen.
Niks geen safety, gewoon lekker doordrukken met de stoelen. Echt WIE VERZINT DIT!!!
Temeer omdat de auto wel moord en brand kan schreeuwen als er na het afsluiten nog iemand in de auto is achtergebleven.
Het 3D kapje is inmiddels besteld, maar ik ben eigenlijk in staat om de dealer eens te vragen wat hij er zelf van vindt om daar te gaan zitten terwijl ik op de knoppen druk.
Deels hoop ik dat ik ergens nog een setting heb gemist.
Het gaat over de stoelen van de achterbanken die automatisch omlaag kunnen en de idioot die bedacht heeft dat dat kan terwijl er mensen op de stoelen zitten.
Ik heb het 24uur laten rusten maar ben nog net zo over de zeik als na dat ik m'n kids als tosti's geplet zag worden.
Voor het eerst hadden we de honden mee en terwijl we geparkeerd stonden is een hond tegen de knoppen gekomen.
Niks geen safety, gewoon lekker doordrukken met de stoelen. Echt WIE VERZINT DIT!!!
Temeer omdat de auto wel moord en brand kan schreeuwen als er na het afsluiten nog iemand in de auto is achtergebleven.
Het 3D kapje is inmiddels besteld, maar ik ben eigenlijk in staat om de dealer eens te vragen wat hij er zelf van vindt om daar te gaan zitten terwijl ik op de knoppen druk.
En hoe stopte het?Loepoog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:00:
Ik zal vast niet de 1ste zijn die dit is overkomen en zeker niet de laatste.......waar gaat dit over zul je denken.....
Ik heb het 24uur laten rusten met ben nog net zo over de zeik als na dat ik m'n kids als tosti's geplet zag worden.
Voor het eerst hadden de honden mee en terwijl we geparkeerd stonden is een hond tegen de knoppen gekomen.
Persoonlijk vind ik het ook wel een designblunder dat er geen klepje of dergelijke boven de toetsen zit zoals boven het stopcontact het geval is. Ook voor bagage die makkelijk tegen de toetsen kan vallen/gelegd worden waardoor alles begint te bewegen. Heb het hier ook opgelost met een kapje maar dit is toch niet echt doordacht.Loepoog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:00:
Ik heb het 24uur laten rusten met ben nog net zo over de zeik als na dat ik m'n kids als tosti's geplet zag worden.
Voor het eerst hadden de honden mee en terwijl we geparkeerd stonden is een hond tegen de knoppen gekomen.
Dacht mij te herinneren dat ook de toetsen voor de rugleuning op de laatste zitplaatsen nog geactiveerd zijn als de Achterste bank platligt, dus je hebt in totaal 8 toetsen verspreid over de koffer waar niets mag tegen duwen of vallen.
[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 16-06-2025 18:58 ]
Oef..Loepoog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:00:
waar kan ik dat kapje bestellen?
1 zat op de middelste rij en kreeg een zwieper. Die wilde net uitstappen en zat niet meer met zn rug tegen de zitting maar nog wel op de stoel.
De andere 2 zaten op de achterste rij en die leuningen gingen dus langzamer omlaag. De jongste kon zich tijdens het omlaag gaan eruit wurmen maar de ander zat gewoon klem. Die kon ik alleen helpen door snel op de knop te drukken zodat het weer omhoog ging.
Gevolg was dat de jongste van de schrik aan het huilen was en degene die klem zat had echt zeer.
En nou zal dat allemaal wel mee vallen, maar ik kan er met mn hoofd niet bij dat zoiets kan.
De hele auto hangt van piepjes en waarschuwingen aan elkaar maar dit voor de hand liggende scenario heeft niemand aan gedacht.
Deze heb ik nu:Koptelefoontje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Oef..
https://makerworld.com/en...on-trunk#profileId-504088
Maar dit kan ook:
https://www.thingiverse.com/thing:6662561
Zijn 3d modellen die je gratis kunt downloaden. Alleen iets of iemand zoeken die het kan printen. Daar zijn bedrijfjes voor die dat commercieel voor je doen.
Ik ga binnenkort maar eens een 3D printer bestellen iddKoptelefoontje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Oef..
Ik heb ook geluk!
Ik had geen trillingen in de auto bij afleveringen. Toen een mini spijkertje gehad en voorband moest perse vervangen worden…
Ik heb ze nog gewaarschuwd, jongens zometeen zit er een trilling in… nee meneer dat gebeurd niet.
TOCH WEL, fcking prutsers. Nu al een keer terug geweest, opnieuw gebalanceerd. Is iets minder maar het is er nog steeds…
Sigh
Ik kan hem eventueel voor je printen? Stuur maar een pm mocht je interesse hebben.Koptelefoontje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Oef..
[ Voor 9% gewijzigd door Freezhost op 16-06-2025 22:30 ]