Bij mij zelfs een 2,8 bar dacht ik. En als je erover leest kan je de bandendruk ook beter iets hoger dan lager zetten om te vermijden dat je banden doorslippen op de velgen bij acceleratie.Loepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:30:
Vanmorgen was het dan zover, trillingen.....nondeju
Schrik zat er gelijk in.
Het gekke was dat het eigenlijk al rond de 50km/h begon en op strak asfalt. Pas nadat ik een minuut of 5-10 had gereden en op de snelweg aankwam, er flinke verbetering was. De hele weg van thuis tot aan de snelweg is trouwens goed asfalt.
Ik had snel het display van de bandenspanning gecontroleerd en zag dat deze op een paar banden op 2.4 stond (kruislinks) en de andere op 2.5.
Nadat alles op 2.6 was gekomen waren de trillingen 'weg'. Hoger is het ook niet meer gekomen.
De auto is destijds afgeleverd met 2.7 voor en 2.6 achter.
Door de lagere temperaturen in de ochtend kan de bandendruk zakken. Waarschijnlijk dat er na wat kilometers warmte in de band is gekomen en daardoor de druk is gestegen.
Schiet er gerust een gat in, want dit is echter geen materie waar ik ook maar enige kennis van heb. Ik heb het opgeschreven zoals ik het net live zag gebeuren en wellicht helpt het.
Ik pomp m'n banden nu standaard op 2.7 bar. In de warmte van de afgelopen tijd, zwaar volgeladen auto en lange trip door Frankrijk steeg het naar max 3.1. Reed (en remde) comfortabel.
Ik herken dit wel als de auto 2 dagen heeft stilgestaan. Ik zit ook vanuit huis heel snel al op een strakke weg waar het dan direct opvalt. 5 minuten later is het weg. Ik heb de bandendruk op 2.7 voor en 2.8 achter.Loepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:30:
Vanmorgen was het dan zover, trillingen.....nondeju
Schrik zat er gelijk in.
Het gekke was dat het eigenlijk al rond de 50km/h begon en op strak asfalt. Pas nadat ik een minuut of 5-10 had gereden en op de snelweg aankwam, er flinke verbetering was. De hele weg van thuis tot aan de snelweg is trouwens goed asfalt.
Ik had snel het display van de bandenspanning gecontroleerd en zag dat deze op een paar banden op 2.4 stond (kruislinks) en de andere op 2.5.
Nadat alles op 2.6 was gekomen waren de trillingen 'weg'. Hoger is het ook niet meer gekomen.
De auto is destijds afgeleverd met 2.7 voor en 2.6 achter.
Door de lagere temperaturen in de ochtend kan de bandendruk zakken. Waarschijnlijk dat er na wat kilometers warmte in de band is gekomen en daardoor de druk is gestegen.
Schiet er gerust een gat in, want dit is echter geen materie waar ik ook maar enige kennis van heb. Ik heb het opgeschreven zoals ik het net live zag gebeuren en wellicht helpt het.
De trillingen vallen vooral op door de middenconsole die daar gewoon erg gevoelig voor is (hefboom effect) en aan het stuur voel ik het dan eigenlijk niet (of zeer minimaal).
Verder valt mij na 37.000km op dat ik wat lood mis op mijn velgen. Binnenkort moet mijn EV9 terug naar de dealer voor het stoelframe, dan direct maar vragen of ze dat even willen checken.
Een vraag over de positie op de weg met HDA...
Ik begin HDA langzaam te waarderen, eigenlijk alleen op ritten waar je de maximum snelheid respecteert en het rustig is op de weg. Maar ik merk dat ik de positie van de auto op de linker baan niet zo prettig vind. Zelf kies ik altijd een positie uit het midden, op de rechterbaan meer naar rechts en op de linker baan meer naar links om zo de zijdelingse met medeweggebruikers wat te verruimen.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zal hier nog iets op in te stellen zijn?
Ik begin HDA langzaam te waarderen, eigenlijk alleen op ritten waar je de maximum snelheid respecteert en het rustig is op de weg. Maar ik merk dat ik de positie van de auto op de linker baan niet zo prettig vind. Zelf kies ik altijd een positie uit het midden, op de rechterbaan meer naar rechts en op de linker baan meer naar links om zo de zijdelingse met medeweggebruikers wat te verruimen.
Ik heb precies dezelfde ervaring. Op de linkerbaan gebruik ik het eigenlijk nooit. Linkerbaan is om in te halen en weer in te voegen. Naar mijn gevoel en beleving geef ik dan net iets teveel controle uit handen zo vlak naast de vangrail. Ook als je een stuk tegenkomt met oranje lijnen, raakt HDA een beetje in de war, dus is de rechterbaan net iets veiliger.hjvdb schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:00:
Ik gebruik het ook graag voor de langere ritten, het geeft rust, maar vind ook wel dat hij te dicht bij de andere rijvakken aankruipt. Op het rechtervak knuffelt hij redelijk dicht de linkermeet aan, en als je op het linkervak rijdt, dan lijkt hij weer wat meer rechts op te schuiven. Ook voor file zou dit wel iets beter kunnen, je zou dan juist zo ver mogelijk van de andere vakken willen blijven zodat o.a. motards goed kunnen voorbijrijden.hjvdb schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:00:
Dit is het eerste wat mij opvalt idd aan HDA, dat het op de linkerbaan veel te veel naar rechts trekt. Ik zit de hele tijd “tegen te sturen”. Enige irritatie tot nu toe, irritant wel want in m’n kodiaq reed ik 96% van de tijd met “automatische cruise control met rijbaan assistentie “ty5500 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Ik gebruik het ook graag voor de langere ritten, het geeft rust, maar vind ook wel dat hij te dicht bij de andere rijvakken aankruipt. Op het rechtervak knuffelt hij redelijk dicht de linkermeet aan, en als je op het linkervak rijdt, dan lijkt hij weer wat meer rechts op te schuiven. Ook voor file zou dit wel iets beter kunnen, je zou dan juist zo ver mogelijk van de andere vakken willen blijven zodat o.a. motards goed kunnen voorbijrijden.
Ik rijd vrijwel altijd op HDA. Positie op de weg vind ik prima. Alleen in de file af en toe wat bijsturen om motoren tussendoor te laten.
Hier net zo in, HDA bevalt prima. Heb meer frustraties van de software, profielen die niet laden of maar half. Ineens geen geluid meer etc. Alsof het nog beta is, dat is opzich geen ramp maar de nieuwe EV's (busjes) hebben volgens mij alweer een ander systeem. Grote kans dus dat ons systeem t.z.t. alleen nog bugfixes krijgt.Twiek-San schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:48:
Ik rijd vrijwel altijd op HDA. Positie op de weg vind ik prima. Alleen in de file af en toe wat bijsturen om motoren tussendoor te laten.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze per 2026 op Android Automotive over gaan. Uiteraard alleen voor de nieuwe auto's
Totales zijn idd veel mooier, mooi man! Gefeliciteerd!Loepoog schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:07:
[...]
De bovenste foto is steeds met de REBEL velgen. De onderste is dan icm de TOTALE velgen en wrap van wat lijstwerk. Ben er content mee.
De auto is trouwens echt een 'bug-killer'. Wat een slachtveld aan insectenzooi op de bumper. Goed dat er nu wat folie zit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook Milenco's maar zoals jij al zegt bij gebrek aan EMUK caravanspiegels. Het werkt, maar blijft jammer dat er geen EMUK's komen want die zijn in mijn ogen een stuk beter.Boudewijm schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:10:
Ik heb net de EMUK universa caravanspiegels geprobeerd maar helaas vallen die er zo vanaf. Ik zag dat andere mensen Milenco’s hebben?
Bevalt dat wel en blijven die wel zitten of zijn er andere betere tips? Baal ervan dat er geen emuks komen…
Nou willen we de jouwe zien.Boudewijm schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:09:
[...]
Totales zijn idd veel mooier, mooi man! Gefeliciteerd!
Hier in het zuiden kom ik ze nog steeds verrekte weinig tegen.
Foto van aflevering, ben nu te lui om naar buiten te lopenLoepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:38:
[...]
Nou willen we de jouwe zien.
Hier in het zuiden kom ik ze nog steeds verrekte weinig tegen.
:strip_exif()/f/image/Xfco3t6rebQuoRKeIDgHvWS8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/evT3PyzzRXMRbJIuqCaQjNiI.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren meteen vuurdoop gehad bij Noordwijk van der valk parkeergarage. Geniaal dat remote parking
Hi ik zat bij Kia Lumens - zeer slechte ervaringen - en zit nu bij Kia Turnhout.
Vandaag overigens weer een nieuwe storing. Na laden aan langzame lader deed opeens het geluid niet meer. Radio niet, bellen via auto niet, muziek niet via spotify terwijl het beeldscherm wel aangaf dat de iPhone gekoppeld is.
Dealer in Turnhout gebeld. Die zei druk op de reset-knop naast de volume-knop in het midden van het dashboard. Dat loste het probleem voor nu op.
Ik vermoed dat er storingen ontstaan na het opladen in publieke laders 😟
Vandaag overigens weer een nieuwe storing. Na laden aan langzame lader deed opeens het geluid niet meer. Radio niet, bellen via auto niet, muziek niet via spotify terwijl het beeldscherm wel aangaf dat de iPhone gekoppeld is.
Dealer in Turnhout gebeld. Die zei druk op de reset-knop naast de volume-knop in het midden van het dashboard. Dat loste het probleem voor nu op.
Ik vermoed dat er storingen ontstaan na het opladen in publieke laders 😟
Hi ik zat bij Kia Lumens - zeer slechte ervaringen - en zit nu bij Kia Turnhout.
Ik vermoed dat er storingen ontstaan na het opladen in publieke laders.
Dus tot zover - een dealer die o.a. trekhaak niet aansloot bij aflevering, matten en levering slecht, en qua storingen langzaam laden stuk, 12v accu opeens leeg kon auto niet meer starten etc, en auto denkt dat er een aanhanger aan hangt terwijl dat niet zo is. Geen storingen te vinden in de garage en dan meer weer wachten op het volgende - en dat was vandaag het wegvallen van het geluid en reset nodig van de boordcomputer.
[ Voor 23% gewijzigd door Juliajules op 10-05-2025 15:34 ]
Vraag me af wanneer het in Waze of maps gebruikt kan worden....Freezhost schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:18:
@ty5500
ABRP 6.0 heb ik zojuist geïnstalleerd en daarin zit inderdaad Live Data via Android auto
[Afbeelding]
Dat kan al maar beide hebben nog geen EV routeplanning. Google heeft het al van Android Automotive dus je zou verwachten dat het een kwestie van tijd is?mfellman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:55:
[...]
Vraag me af wanneer het in Waze of maps gebruikt kan worden....
Ok, ben vandaag na 6 maand achter extra views voor de surround camera gekomen
.Je hebt links de optie om de camera vooraan, achteraan en surround view te activeren. Maar als je bijvoorbeeld op de camera vooraan staat, kan je nog eens op de knop voor de camera vooraan duwen en dan krijg je nog een viertal opties voor beeld vooraan waaronder de camera's aan de zijkant voor vooraan. Misschien moet ik toch eens de moeite doen om de ev9 handleiding te doorploegen.
Jahoor, daar is die dan!, na drie extra maanden wachten staat hij eindelijk voor de deur! Man het is wel even wennen zeg de eerste paar km, je voelt je echt de koning op de weg 😅
Ik had de kleur nog nooit in het echt gezien maar vind het echt heel gaaf!
Helaas ook hier trillingen boven de 110km/u maar ik geef het nog even wat kilometers, wie weet trekt het nog bij?
Helaas ook hier trillingen boven de 110km/u maar ik geef het nog even wat kilometers, wie weet trekt het nog bij?
:strip_exif()/f/image/O0OqLPTkDPrSEvxRpLrZARjF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door EB W op 10-05-2025 22:50 ]
Ook de kleur blind gekozen, was ook degene die geen extra kosten met zich meebracht 🫣 (en mijn vorige Kia was ook rood).EB W schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:49:
Jahoor, daar is die dan!, na drie extra maanden wachten staat hij eindelijk voor de deur! Man het is wel even wennen zeg de eerste paar km, je voelt je echt de koning op de weg 😅
[Afbeelding]
Maar denk het beste alternatief voor het blauw als je het mij vraagt.
Nee.EB W schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:49:
[Afbeelding]
Dat doet het niet 😉. Maar na 20k km zijn de banden toch versleten 😂EB W schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:49:
[Afbeelding]
Zag trouwens dat in de connect store de service die nodig was voor bijvoorbeeld Amazon Music nu niet meer beschikbaar is. Was gratis en gebruik YouTube Music dus nog niet gestart want hoop op meer services maar toch...
Ik overweeg ook een EV9, air rwd, zakelijke lease.
Ik heb de mogelijkheid, via de leasemaatschappij, een dealer te selecteren. Weten jullie zo (ervaring) of er bij deze dealers nog iets te onderhandelen valt qua opties/accessoires?
Twijfel nog tussen zwart en zilver…
Beetje door het forum gelezen, is mijn conclusie met een winterrange van 350-400 en zomer richting de 450-500 een beetje goed?
Ik heb de mogelijkheid, via de leasemaatschappij, een dealer te selecteren. Weten jullie zo (ervaring) of er bij deze dealers nog iets te onderhandelen valt qua opties/accessoires?
Beetje door het forum gelezen, is mijn conclusie met een winterrange van 350-400 en zomer richting de 450-500 een beetje goed?
Op de aanschafprijs van de auto valt denk ik niet te onderhandelen. Wel op de prijs van de accessoires. Denk aan 10-20%. Dat moet wel lukken.TTBB144 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:54:
Die range klopt wel ongeveer. Ben zelf voor rood gegaan.TTBB144 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:54:
Ik haal nu met eco op AWD nu Max 450.mfellman schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Die range klopt wel ongeveer. Ben zelf voor rood gegaan.
Leasemaatschappij krijgt maximaal 7% korting op aanschaf auto op netto prijs (excl btw).
Zit schijnbaar 8% marge op voor dealer excl kickback bonus.
Gisterenavond rond 20uur reed mijn vrouw naar huis en ik zat achter haar op de 2de. Onze 3 kids verspreid over de andere stoelen. Meld ze na 10min, terwijl ze 110 op de snelweg reed (nieuw asfalt), dat het stuur erg trilde en ook de middenconsole.
Bandenspanning overal 2.7
Het vervolg (nog 10min snelweg) bleef ze tussen de 110 en 125 rijden en verdween het trillen, kwam het weer terug en zo nog een paar keer op een neer. Wat moet je daar nu weer mee?
Het vervolg (nog 10min snelweg) bleef ze tussen de 110 en 125 rijden en verdween het trillen, kwam het weer terug en zo nog een paar keer op een neer. Wat moet je daar nu weer mee?
Dat is wat mij betreft een perfecte overall probleemomschrijving.Loepoog schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:43:
Gisterenavond rond 20uur reed mijn vrouw naar huis en ik zat achter haar op de 2de. Onze 3 kids verspreid over de andere stoelen. Meld ze na 10min, terwijl ze 110 op de snelweg reed (nieuw asfalt), dat het stuur erg trilde en ook de middenconsole.
In de slag met de dealert.
De Conti Sportrac 6 die ik van ze heb gekregen voor de vakantie hebben het iig niet opgelost. Wel verminderd.
Als je volledig volgepakt op wintervakantie vertrekt, dan zal die 350 echt wel maximum zijn bij 100% geladen.TTBB144 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:54:
Buiten temperatuur, winterbanden en extra gewicht (ook in trekhaak koffer)...
maar als je je laad stops goed kiest (liefs 400kw laders) dan is de tijd voor laden echt wel snel, gezien de goeie laadcurve
Dag allemaal
Even een poll gemaakt om te kijken waar het probleem van de trillende banden zich precies voordoet. Hopelijk mag je in een post een link plaatsen but here goes nothing : https://form.typeform.com/to/IkFeiQvH
Ik heb er de 4 modellen ingezet - RWD (76 and 100 Kw batterij), AWD en GT-Line. Misschien brengt dat wat meer inzicht? Ben wel een bleu in polls, hopelijk zijn de resultaten ook zichtbaar en anders post ik het hier wel na een tijdje
Even een poll gemaakt om te kijken waar het probleem van de trillende banden zich precies voordoet. Hopelijk mag je in een post een link plaatsen but here goes nothing : https://form.typeform.com/to/IkFeiQvH
Ik heb er de 4 modellen ingezet - RWD (76 and 100 Kw batterij), AWD en GT-Line. Misschien brengt dat wat meer inzicht? Ben wel een bleu in polls, hopelijk zijn de resultaten ook zichtbaar en anders post ik het hier wel na een tijdje
10kWh is een typo, neem ik aan.
Oei - dat moet idd 100 kw zijn.Twiek-San schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:14:
10kWh is een typo, neem ik aan.
Misschien dan ook handig om het antwoord "Mijn EV9 heeft geen trillende banden" op te splitsen per model?Stijn_Gallet schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:07:
Dag allemaal
.
Dat de middenconsole trouwens trilt, lijkt me een regelrechte design error. Het was eerder al gemeld dat er een soort van hefboomwerking zou zijn en dat lijkt me hier zeker het geval.
Zelfs als je stil staat, lijkt er al beweging in te zitten.
Ik heb nooit eerder een auto gehad waarbij zo'n toren tussen de voorstoelen stond. Bij al mijn eerdere auto's was het een verlengde van het dashboard en daarmee stabiel.
Iemand eerder (zonder gedoe) op een andere auto zoiets gehad?
Het trillen van het stuur is natuurlijk een no-go
Zelfs als je stil staat, lijkt er al beweging in te zitten.
Ik heb nooit eerder een auto gehad waarbij zo'n toren tussen de voorstoelen stond. Bij al mijn eerdere auto's was het een verlengde van het dashboard en daarmee stabiel.
Iemand eerder (zonder gedoe) op een andere auto zoiets gehad?
Het trillen van het stuur is natuurlijk een no-go
Mijn dealer had na enig aandringen na 2 maanden mijn banden vervangen door Continental Sport Contact 6 285/45/R21 Y XL. Sindsdien geen trillingen meer. Dus voor mij is het wel aannemelijk dat het echt door de banden komt. Ik heb een GT-Line 2023.
[ Voor 23% gewijzigd door Michel67 op 12-05-2025 16:20 ]
Doet het niet hier….Stijn_Gallet schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:07:
Dag allemaal
En toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bij de mensen die hier het meeste last hebben van trillingen de banden niet de oorzaak zijn. Als je leest wat er allemaal gebeurt met uitlijnen, nieuwe banden enz, zonder oplossing, dan moet het toch ergens anders liggen? Daar komt nog bij dat je volgens mij wel echt wat moet zien aan de banden als je er zo erg van gaat trillen. Is het niet de ophanging?
Ik merk ook alleen trilling aan het stuur en de middenconsole (welke m.i een designfout is).AgeOfPanic schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:08:
En toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bij de mensen die hier het meeste last hebben van trillingen de banden niet de oorzaak zijn. Als je leest wat er allemaal gebeurt met uitlijnen, nieuwe banden enz, zonder oplossing, dan moet het toch ergens anders liggen? Daar komt nog bij dat je volgens mij wel echt wat moet zien aan de banden als je er zo erg van gaat trillen. Is het niet de ophanging?
Het zit gelukkig of gek genoeg, nog niet in andere delen van het dashboard of de stoelen.
ps. Heb het EV6 forum eens doorgespit op trillende banden maar dit is dus echt een KIA dingetje. Ook daar veel gemopper en geklaag en niemand die een sluitende oplossing heeft.
Balanceren helpt ten delen.
Nou lekker dan. Het is toch krankzinnig te noemen dat dit probleem al ruim 4 jaar over meerdere KIA-modellen speelt.
Heb al een hoop auto's in mijn leven gereden, waaronder ook EV's en dit is gewoon niet normaal.
Ik heb NOG het geluk dat het meevalt, maar van eerst geen last zit in nu na 3 weken al op de eerste klachten.
[ Voor 27% gewijzigd door Loepoog op 12-05-2025 15:19 ]
HeyStijn_Gallet schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:07:
Dag allemaal
It would have been awesome as it was made with Typeform. What’s that?
Ik begin ook die conclusie te gaan trekken.AgeOfPanic schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:08:
Je zou ook een poll kunnen doen door alle mogelijke pollopties vlak achter elkaar te antwoorden in dit topic. Deze worden dan "gegroepeerd" in een bericht zoals de reactie hierboven. Mensen kunnen dan met "likes" stemmen op alle opties.
[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 12-05-2025 15:02 ]
Inderdaad - de poll is blijkbaar al afgelopen en ik heb de limiet al bereikt van het 'free' toegestane stemmingen.
Voor wat het waard is
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ltxInG1leuOrzzfwgNLQHCxx.jpg?f=user_large)
Toegegeven het is slechts een zeer kleine test ;-)
En niet representatief! Want o.a. mijn trillingen zitten er niet in.Stijn_Gallet schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:47:
[...]
Inderdaad - de poll is blijkbaar al afgelopen en ik heb de limiet al bereikt van het 'free' toegestane stemmingen.
Voor wat het waard is [Afbeelding]
Toegegeven het is slechts een zeer kleine test ;-)
Hebben de Hyundai EV's ook de trillende banden kwaal? Die auto's zijn ook zwaar en maken dezelfde lange bootreis uit Korea.Loepoog schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:23:
[...]
ps. Heb het EV6 forum eens doorgespit op trillende banden maar dit is dus echt een KIA dingetje. Ook daar veel gemopper en geklaag en niemand die een sluitende oplossing heeft.
Nou lekker dan. Het is toch krankzinnig te noemen dat dit probleem al ruim 4 jaar over meerdere KIA-modellen speelt.
Volgens mijn dealer was het afgevlakte rubber waarschijnlijk al ontstaan op het parkeerterrein vöór de inscheping op de boot. Sommige auto's staan daar 3 maanden. Andere veel korter, hetgeen zou verklaren waarom niet alle EV9's trillende banden hebben.
Nadat ik nieuwe banden erop had gelegd reed mijn auto op fluweel. Andere hebben dan nog steeds trillingen. Met die auto's is dan meer aan de hand.
Trouwens hoe stel ik in op mijn profiel om de auto altijd in eco of my mode te starten ipv normal?
Niet want dat slaat hij niet op...Boudewijm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:50:
Trouwens hoe stel ik in op mijn profiel om de auto altijd in eco of my mode te starten ipv normal?
Hmmm waarom heb je dan mymode?
Dat is toch jammer? Weer een extra knopje om weg te kunnen rijden…
Ik vind die nog irritanter dan de snelheid en safety shortcuts.
Scheelt die eco mode zoveel in verbruik? Heb het al een paar keer kort geprobeerd maar het lijkt echt wel drastisch, zelfs de gsm lader ging uit in eco.Boudewijm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:50:
Mag ik vragen wat je zoal kunt instellen met MyMode en waarom je dat kiest boven Normal?Boudewijm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:11:
[...]
Hmmm waarom heb je dan mymode?
Dat is toch jammer? Weer een extra knopje om weg te kunnen rijden…
Ik vind die nog irritanter dan de snelheid en safety shortcuts.
Blijft HDA / Lane Following Assist bij jullie beschikbaar wanneer je een trailer of fietsenrek koppelt?
Ik lees dat het volgens sommigen wel, en volgens andere niet wordt uitgeschakeld.
Binnenkort ga ik 1400km naar Italië rijden, en wil twee fietsen meenememen. Heb echter geen zin in 1400 km rijden zonder HDA.
Bedankt!
Ik lees dat het volgens sommigen wel, en volgens andere niet wordt uitgeschakeld.
Binnenkort ga ik 1400km naar Italië rijden, en wil twee fietsen meenememen. Heb echter geen zin in 1400 km rijden zonder HDA.
Bedankt!
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Het scheelt wel veel, maar vooral ook dat ik rustiger kan optrekken met jonge kids. Vind de auto relaxter rijden met kinderen in eco. Anders kotsen ze de hele boel weer onder.ty5500 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Scheelt die eco mode zoveel in verbruik? Heb het al een paar keer kort geprobeerd maar het lijkt echt wel drastisch, zelfs de gsm lader ging uit in eco.
Niet, maar als ik eco niet kon selecteren maar mymode wel, dan zou ik dat kiezen. Ik vind het vreemd dat je zo veel kan opslaan in je profiel maar niet de rij instelling…..Ruvetuve schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Mag ik vragen wat je zoal kunt instellen met MyMode en waarom je dat kiest boven Normal?
Nog geen ervaring mee, maar anders op het dak?Coffee schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
Blijft HDA / Lane Following Assist bij jullie beschikbaar wanneer je een trailer of fietsenrek koppelt?
Bedankt!
Als HDA het niet doet, maar cruise control wel, wat is dan het verschil?
Hda doet het niet als er iets aan de trekhaak zit
Adaptive cruisecontroll wel.
Adaptive cruisecontroll wel.
Het verschil is dan continu een koffiekopje omdat we niet meer kunnen sturen ;-)
Ah, helaas.
Alternatief overweeg ik om de verlichting van de fietsendrager niet aan te sluiten.
Deze is in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië namelijk alleen verplicht als de normale verlichting achter de fiets verborgen wordt (tenminste 2 remlichten moeten zichtbaar zijn, als wel de richtingaanwijzers). De verlichting zit vij hoog, dus hopelijk blijven die zichtbaar
Alternatief overweeg ik om de verlichting van de fietsendrager niet aan te sluiten.
Deze is in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië namelijk alleen verplicht als de normale verlichting achter de fiets verborgen wordt (tenminste 2 remlichten moeten zichtbaar zijn, als wel de richtingaanwijzers). De verlichting zit vij hoog, dus hopelijk blijven die zichtbaar
Dat is ook nog een optie, maar heb nog geen dakdragers en geen fietsendragers voor op het dak. Heb wel een fietsenrek voor de trekhaak. Dat zou een bedrag toevoegen aan de vakantie.Boudewijm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Nog geen ervaring mee, maar anders op het dak?
Als HDA het niet doet, maar cruise control wel, wat is dan het verschil?
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 12-05-2025 21:43 ]
Het verschil is klein. Of je nu 100 rijdt met 1 of 2 motoren, je hebt daarvoor steeds dezelfde hoeveelheid bewegingsenergie nodig. Alleen geeft 2 motoren iets meer verlies dan 1. That’s it.ty5500 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Scheelt die eco mode zoveel in verbruik? Heb het al een paar keer kort geprobeerd maar het lijkt echt wel drastisch, zelfs de gsm lader ging uit in eco.
En volgens mij loopt de (elektrisch) ontkoppelde motor mechanisch nog steeds mee als je op eco rijdt. Een mechanische ontkoppeling zit er volgens mij niet in.
“Gas” geven in eco vind ik een beetje alsof je in een spons trapt. Het versnelt wel, maar niet van harte.
[ Voor 8% gewijzigd door Twiek-San op 12-05-2025 23:40 ]
Hangt erg van de snelheid af. Maar als je gewoon lekker door wilt rijden dan zou ik uitgaan van etappes van 250-300km in winter (tot 85% laden) en 300-350 in de zomer.TTBB144 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:54:
Als je 100 gaat rijden is het een stuk meer, maar het is sneller (en leuker) om een keer extra te laden dan met 100 km/u te gaan rijden.
Zie ook mijn eerdere verslag van Utrecht naar Groningen in dit topic. 402km op een lading in de winter eco stand. Rustig toeren en je gaat dat wel redden. Airco gaat direct uit en dat scheelt zo 20km rangeTTBB144 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:54:
Vorige week in Duitsland met trekhaak koffer gewoon 130 gereden, schiet wel op en moeten toch elke twee uur Max stoppen met de kinderen. Bijladen en door. Geen last gehad van range anxiety
[ Voor 11% gewijzigd door Ruvetuve op 13-05-2025 07:33 ]
Was nog eens vlug aan het lezen, Kia heeft wel een leuke pdf met alle technische werkingen waaronder de voorste motor en wanneer wat actief is. Hij ontkoppelt deze wel maar als ik het goed interpreteer wordt de ev9 altijd 4wd boven 120km/u (buiten in eco modus). Ik zou juist verwachten op autosnelwegsnelheden dat hij dan gaat ontkoppelen. Misschien ergens een vertaalfoutje.Twiek-San schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:39:
[...]
Het verschil is klein. Of je nu 100 rijdt met 1 of 2 motoren, je hebt daarvoor steeds dezelfde hoeveelheid bewegingsenergie nodig. Alleen geeft 2 motoren iets meer verlies dan 1. That’s it.
En volgens mij loopt de (elektrisch) ontkoppelde motor mechanisch nog steeds mee als je op eco rijdt. Een mechanische ontkoppeling zit er volgens mij niet in.
“Gas” geven in eco vind ik een beetje alsof je in een spons trapt. Het versnelt wel, maar niet van harte.
/f/image/vktHNQNmk5AfqygyJds8dJSd.png?f=fotoalbum_large)
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf
Het is geen vertaalfoutje. Boven de 120 km/u wordt de front motor altijd aangekoppeld. Dit heeft te maken met de efficientie van het toerental van de achterste motor. Die moet dan bij versnelling en het behouden van de snelheid zo hard werken dat het efficienter wordt om de front motor dat extra werk te laten doen.
Mijn ervaring is dat het zeker nuttig is om de ECO stand met losgekoopelde front motor te gebruiken op lange trajecten. Als ik max 120 km/u rijdt levert het mij bijna 10% extra range op t.o.v. Normal mode, hoewel dat moeilijk exact in te schatten is. Kia noemt zelf 6-8% besparing door de front motor disconnect. Daar komt nog extra besparing bij dankzij de airco die op halve kracht draait. En doordat het pedaal minder torque input (acceleratie-vraag) van de bestuurder accepteert blijf je veel vaker en langer op 1 motor rijden dan in normal mode.
Mijn ervaring is dat het zeker nuttig is om de ECO stand met losgekoopelde front motor te gebruiken op lange trajecten. Als ik max 120 km/u rijdt levert het mij bijna 10% extra range op t.o.v. Normal mode, hoewel dat moeilijk exact in te schatten is. Kia noemt zelf 6-8% besparing door de front motor disconnect. Daar komt nog extra besparing bij dankzij de airco die op halve kracht draait. En doordat het pedaal minder torque input (acceleratie-vraag) van de bestuurder accepteert blijf je veel vaker en langer op 1 motor rijden dan in normal mode.
Op de snelweg werkt het misschien goed maar als regelmatig moet remmen heb je volgens mij ook regeneratie met èèn motor. Dat zou betekenen waarom het in de stad minder aantrekkelijk is?
In eco modus zie je op je dashboard ook regeneratie met de 2 motoren...Freezhost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:02:
Op de snelweg werkt het misschien goed maar als regelmatig moet remmen heb je volgens mij ook regeneratie met èèn motor. Dat zou betekenen waarom het in de stad minder aantrekkelijk is?
Als iemand die geen ervaring heeft met een dual motor regeneratie is het denk ik vooral een kwestie van wennen. De e-Niro die ik hiervoor had kon ook beter afremmen met regeneratie. Ik rem nu misschien daardoor ook eerder af.Freezhost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:02:
Die van ons is nu voor de vierde keer naar de dealer geweest voor de banden, en het is nog steeds niet opgelost!
Deze keer ging het naar een externe Hunter Roadforce-machine. De achterbanden vielen als eerste buiten de maximale waarden, bij de tweede poging zaten ze op de grens van de maximaal toegestaan waarden. De 2 voorbanden moesten op de velgen worden gedraaid.
De auto schudt nog steeds verschrikkelijk bij 120 km/u. 4 pogingen en nog steeds geen oplossing.
De communicatie met KIA, de dealer en KIA-lease is op zijn zachtst gezegd ... frustrerend. Wat een manier om een bedrijf te runnen.
€ 83.000 en het trilt vanaf dag 1. Bah.
Deze keer ging het naar een externe Hunter Roadforce-machine. De achterbanden vielen als eerste buiten de maximale waarden, bij de tweede poging zaten ze op de grens van de maximaal toegestaan waarden. De 2 voorbanden moesten op de velgen worden gedraaid.
De auto schudt nog steeds verschrikkelijk bij 120 km/u. 4 pogingen en nog steeds geen oplossing.
De communicatie met KIA, de dealer en KIA-lease is op zijn zachtst gezegd ... frustrerend. Wat een manier om een bedrijf te runnen.
Dat is dan nieuw want ik heb dit een keer getest en toen was dat niet het gevalCrupa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:07:
[...]
In eco modus zie je op je dashboard ook regeneratie met de 2 motoren...
ik zal het ook nog eens bekijken, zal misschien van de snelheid afhangen of hoe hard je remt...?Freezhost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Dat is dan nieuw want ik heb dit een keer getest en toen was dat niet het geval
Het zou ook van de gebruikte remmodus (i-pedal, auto enzovoort) kunnen afhangen waardoor jullie verschillende ervaringen hebben. In het overzicht staat "Regenerative braking using one-pedal or i-pedal" als parameter waarbij hij van 2WD naar 4WD overschakelt. De standaard "AUTO" modus is echter geen i-pedal en is toch ook geen echte one pedal modus.
Nee maar regen is dan zeker wel met 4 motoren.ty5500 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:41:
Het zou ook van de gebruikte remmodus (i-pedal, auto enzovoort) kunnen afhangen waardoor jullie verschillende ervaringen hebben. In het overzicht staat "Regenerative braking using one-pedal or i-pedal" als parameter waarbij hij van 2WD naar 4WD overschakelt. De standaard "AUTO" modus is echter geen i-pedal en is toch ook geen echte one pedal modus.
Daar was ik heel erg scherp op want benieuwd en key voor efficiënt rijden.
Ja slecht…A lex schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:13:
Die van ons is nu voor de vierde keer naar de dealer geweest voor de banden, en het is nog steeds niet opgelost!
Ook wel bizar om te lezen hoe er continu enkel iets aan de banden gedaan word. Terwijl het toch duidelijk iets anders is.
Ik zag deze post op Reddit, ook wel iets om bang van te worden… vervangen kost blijkbaar $5k
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/x0mKZO2qLF
Hebben de Europese GT's daar ook last van. Want wij hebben hier niet die fancy spancy leds erachter zitten toch?Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Ja slecht…
Ook wel bizar om te lezen hoe er continu enkel iets aan de banden gedaan word. Terwijl het toch duidelijk iets anders is.
Ik zag deze post op Reddit, ook wel iets om bang van te worden… vervangen kost blijkbaar $5k
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ah is dat zo? Dat was bij mij nog niet bekend!OMX2000 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Hebben de Europese GT's daar ook last van. Want wij hebben hier niet die fancy spancy leds erachter zitten toch?
Die van mij vaart op het moment langs de kust van Zuid-Afrika, kan het dus niet checken..
Btw dat is eigenlijk wel positief als ik zie wat dat stukkie glas moet kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door Koptelefoontje op 13-05-2025 15:26 ]
klopt, 'ons' paneel vooraan is steviger, moet geen lichtjes doorlatenOMX2000 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Hebben de Europese GT's daar ook last van. Want wij hebben hier niet die fancy spancy leds erachter zitten toch?
Hoezo is er duidelijk iets anders aan de hand ? Want mijn banden zijn vervangen en probleem was direct opgelost, geen trillingen meer ?Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Ja slecht…
Hallo! Ex-Kia e-Niro (2019, 64kWh ExecutivE) eigenaar hier. Bij de e-Niro's was dit ook al een dingLoepoog schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:23:
[...]
Ik merk ook alleen trilling aan het stuur en de middenconsole (welke m.i een designfout is).
Het zit gelukkig of gek genoeg, nog niet in andere delen van het dashboard of de stoelen.
Heb al een hoop auto's in mijn leven gereden, waaronder ook EV's en dit is gewoon niet normaal.
Ik heb NOG het geluk dat het meevalt, maar van eerst geen last zit in nu na 3 weken al op de eerste klachten.
Ik had er zelf geen last van (op cuppende Michelin's na), maar diverse forumleden had last van vibraties die maar moeilijk (of niet) opgelost werden.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Extreem hinderlijk. We hebben exact hetzelfde probleem en ik moet waarschijnlijk al deze zinloze stappen nog doorlopen.A lex schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:13:
Ze hebben de banden gebalanceerd en bij de test geen trillingen. Helaas schud de auto nog steeds uit elkaar tussen de 120 en 130 kmu.
Ik geef ze uiteraard de gelegenheid een oplossing te zoeken. Hopelijk vinden ze iets.
Geeft me weer wat moed. Voor nieuwe continentals of een ander merk/type banden?Michel67 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Hoezo is er duidelijk iets anders aan de hand ? Want mijn banden zijn vervangen en probleem was direct opgelost, geen trillingen meer ?
[ Voor 13% gewijzigd door Dwitta op 13-05-2025 19:07 ]
Ik hink op 2 gedachten. De auto is nog geen maand oud, maar ik ervaar ook het trillen.Michel67 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Hoezo is er duidelijk iets anders aan de hand ? Want mijn banden zijn vervangen en probleem was direct opgelost, geen trillingen meer ?
Over de middenconsole gaat ik het maar niet meer hebben.
Wat ik als patroon ervaar is dat het trillen er in mijn geval 'vaak' na een tijd stilstaan is. Nachtje op de oprit, kantoordagje of zelfs een bezoekje van een paar uur.
Alsof door het gewicht van de auto, de banden in onbalans komen er er weer uit moet worden gereden. Want na 5-10 minuten is het ergste er wel af. Dan is de bandendruk ook hoger en gelijkmatiger geworden.
En behoudens de middenconsole (die ze beter met scheerlijnen vast hadden kunnen zetten, maar daar zou ik het niet over hebben), is het eigenlijk alleen het stuur wat trilt. De rest van het dashboard totaal niet. Misschien nog heel lichtjes in de stoel, maar dat is voor mij verwaarloosbaar....als het er al is.
Je hebt helemaal gelijk. Mooi stuk techniek!ty5500 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:34:
[...]
Was nog eens vlug aan het lezen, Kia heeft wel een leuke pdf met alle technische werkingen waaronder de voorste motor en wanneer wat actief is. Hij ontkoppelt deze wel maar als ik het goed interpreteer wordt de ev9 altijd 4wd boven 120km/u (buiten in eco modus). Ik zou juist verwachten op autosnelwegsnelheden dat hij dan gaat ontkoppelen. Misschien ergens een vertaalfoutje.
[Afbeelding]
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf
En dank voor de link naar de info.
In Normal stand rij je tot 120 km/u dus ook met losgekoppelde front motor, dus het verschil in verbruik verklaar je niet daarmee. Het zal dan dus puur liggen aan het uitschakelen/vermogen verminderen naar de secundaire systemen.Gasoline1234 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:34:
Het is geen vertaalfoutje. Boven de 120 km/u wordt de front motor altijd aangekoppeld. Dit heeft te maken met de efficientie van het toerental van de achterste motor. Die moet dan bij versnelling en het behouden van de snelheid zo hard werken dat het efficienter wordt om de front motor dat extra werk te laten doen.
Eco modus met regen 1 t/m 3 moet geen 2 motoren zijn. Pas met I pedal heb je 2 motoren, daarvoor is het allemaal 1 motor met ecoRo-Maniak2 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:18:
[...]
Nee maar regen is dan zeker wel met 4 motoren.
Daar was ik heel erg scherp op want benieuwd en key voor efficiënt rijden.
Nou ik heb het op auto regen staan en daarbij is het volgens mij altijd met 2.Boudewijm schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:24:
[...]
Eco modus met regen 1 t/m 3 moet geen 2 motoren zijn. Pas met I pedal heb je 2 motoren, daarvoor is het allemaal 1 motor met eco
Maar natuurlijk ga ik nu, ondanks eerder neurotisch onderzoek en kijken wat hij doet - toch opnieuw kijken.
Gebruik nu ABRP in plaats van Maps en live SOC via Android Auto werkt prima. ABRP zelf lijkt ook wat sneller te reageren dan voorheen, maar of het qua navigatie tegen Maps op kan (bijvoorbeeld vermijden van files etc) weet ik niet zo goed.
Verder vind ik het gek dat de Auto functie van het klimaatsysteem 3 standen heeft, waarmee het lijkt alsof je de snelheid van de fans kan regelen. Je zou nou juist verwachten dat een auto stand dat zelf instelt. Had vandaag in de warmte dat Auto stand 1 de auto niet goed koel kon houden.
Verder vind ik het gek dat de Auto functie van het klimaatsysteem 3 standen heeft, waarmee het lijkt alsof je de snelheid van de fans kan regelen. Je zou nou juist verwachten dat een auto stand dat zelf instelt. Had vandaag in de warmte dat Auto stand 1 de auto niet goed koel kon houden.
Je ziet het in meer autos dat je de bandbreedte van de airconditioning blazer kan selecteren, dus an sich niet gekAgeOfPanic schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:51:
Gebruik nu ABRP in plaats van Maps en live SOC via Android Auto werkt prima. ABRP zelf lijkt ook wat sneller te reageren dan voorheen, maar of het qua navigatie tegen Maps op kan (bijvoorbeeld vermijden van files etc) weet ik niet zo goed.
Secundaire systemen, plus:Dutchmaik schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:51:
[...]
In Normal stand rij je tot 120 km/u dus ook met losgekoppelde front motor, dus het verschil in verbruik verklaar je niet daarmee. Het zal dan dus puur liggen aan het uitschakelen/vermogen verminderen naar de secundaire systemen.
En doordat het pedaal minder torque input (acceleratie-vraag) van de bestuurder accepteert blijf je veel vaker en langer op 1 motor rijden dan in normal mode.
Ik had ook wat last van de middenconsole die "wiebelt" bij wat hogere snelheden. Ik moet zeggen dat dat stuk minder lijkt te zijn sinds ik mijn bandjes op 3.0 bar heb gezet (koud).Loepoog schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:37:
[...]
Ik hink op 2 gedachten. De auto is nog geen maand oud, maar ik ervaar ook het trillen.
Wat ik als patroon ervaar is dat het trillen er in mijn geval 'vaak' na een tijd stilstaan is. Nachtje op de oprit, kantoordagje of zelfs een bezoekje van een paar uur.
Alsof door het gewicht van de auto, de banden in onbalans komen er er weer uit moet worden gereden. Want na 5-10 minuten is het ergste er wel af. Dan is de bandendruk ook hoger en gelijkmatiger geworden.
En behoudens de middenconsole (die ze beter met scheerlijnen vast hadden kunnen zetten, maar daar zou ik het niet over hebben), is het eigenlijk alleen het stuur wat trilt. De rest van het dashboard totaal niet. Misschien nog heel lichtjes in de stoel, maar dat is voor mij verwaarloosbaar....als het er al is.
Verder gelukkig geen last van trillingen. Nu bijna jaar in bezit.
ik heb er ook nog eens op gelet in eco:Boudewijm schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:24:
[...]
Eco modus met regen 1 t/m 3 moet geen 2 motoren zijn. Pas met I pedal heb je 2 motoren, daarvoor is het allemaal 1 motor met eco
als je de linker paddel gebruikt om extra af te remmen in lvl 3, dan is er ook regeneratie op 2 motoren.
en ook bij heel lage snelheden toont regeneratie op beide motoren (bij gewoon remmen/vertragen)
Maar dus merendeel inderdaad enkel achter.
Ik lees toch vooral andere ervaringen, maar ik hoop dat je gelijk hebt.Michel67 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Dan zou ik tijdelijk de bandendruk iets verhogen tot de banden wat meer ingereden zijn. Dit zou "flat spotting" verminderen.Loepoog schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:37:
[...]
Ik hink op 2 gedachten. De auto is nog geen maand oud, maar ik ervaar ook het trillen.
Ik heb net een prettig, eerlijk en instructief gesprek gehad met Laurens van Kia Vaneman (normaal hoofddorp, gezien de brand daar zit hij nu in Amsterdam, zuidoost tijdelijk). Want de EV9 staat daar vandaag weer, voor de trillingen, maar ook om side steps te monteren. Na een stukje samen rijden in de auto.Loepoog schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:37:
[...]
Sowieso vertelt hij in alle openheid dat het trillen een volledig bekend probleem is. Dat het inderdaad zo was dat veel EV9‘s met vierkante banden van de boot zijn afgekomen en dat dat bij hen en bij Kia bekend is en dat ze instructie en toestemming hadden van Kia om dat te proberen te corrigeren. Hetzij eruit proberen te balanceren of anders banden vervangen.
Verder zei hij ook dat de gedachte is dat bij zware auto’s een tijd (nacht, langer…?) stilstaan kan leiden tot een kleine afvlakking van de band die er dan weer uit rijdt in de eerste kilometers. Hij zei dat hij dat zelf ook had met zijn Audi A6.
Dat zou verklaren waarom de ervaring niet helemaal consistent is.
Dit overigens allemaal helemaal niet als excuus ingezet. Stilstaan zou overigens alleen maar tijdelijk en lichte trilling mogen verklaren natuurlijk. Geen heftig vaak, lang shaken.
Laurens vertelde dat het een uitdaging is om dit helemaal goed te krijgen. Ze gaan weer een aantal dingen proberen. Ding wat hij ook zei is: banden er op de brug in de lucht op en dan bouten aandraaien, om door gewicht misalignment te voorkomen als je ze aandraait terwijl de auto er opstaat. Klinkt niet onlogisch. Wel als meer een marge dingetje voor de laatste kleine trillingen.
Uiteindelijk is roadforce ook een optie, alleen hebben ze zelf het apparaat niet en de externe partij die ze in Hoofddorp gebruikten is net failliet gegaan. Dus dat was op dit moment vandaag even praktisch geen optie. Ze proberen het apparaat over te nemen van de curator :-).
In ieder geval prettig dat ze er serieus mee omgaan, gewoon toegeven dat het een probleem is en hun best doen!
[delete, dubbel]
[ Voor 98% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 14-05-2025 15:16 ]
Gelukkig word ik niet gek en is het herkenbaar.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:47:
[...]
Ik heb net een prettig, eerlijk en instructief gesprek gehad met Laurens van Kia Vaneman (normaal hoofddorp, gezien de brand daar zit hij nu in Amsterdam, zuidoost tijdelijk). Want de EV9 staat daar vandaag weer, voor de trillingen, maar ook om side steps te monteren. Na een stukje samen rijden in de auto.
Sowieso vertelt hij in alle openheid dat het trillen een volledig bekend probleem is. Dat het inderdaad zo was dat veel EV9‘s met vierkante banden van de boot zijn afgekomen en dat dat bij hen en bij Kia bekend is en dat ze instructie en toestemming hadden van Kia om dat te proberen te corrigeren. Hetzij eruit proberen te balanceren of anders banden vervangen.
Verder zei hij ook dat de gedachte is dat bij zware auto’s een tijd (nacht, langer…?) stilstaan kan leiden tot een kleine afvlakking van de band die er dan weer uit rijdt in de eerste kilometers. Hij zei dat hij dat zelf ook had met zijn Audi A6.
Dat zou verklaren waarom de ervaring niet helemaal consistent is.
Dit overigens allemaal helemaal niet als excuus ingezet. Stilstaan zou overigens alleen maar tijdelijk en lichte trilling mogen verklaren natuurlijk. Geen heftig vaak, lang shaken.
Laurens vertelde dat het een uitdaging is om dit helemaal goed te krijgen. Ze gaan weer een aantal dingen proberen. Ding wat hij ook zei is: banden er op de brug in de lucht op en dan bouten aandraaien, om door gewicht misalignment te voorkomen als je ze aandraait terwijl de auto er opstaat. Klinkt niet onlogisch. Wel als meer een marge dingetje voor de laatste kleine trillingen.
Uiteindelijk is roadforce ook een optie, alleen hebben ze zelf het apparaat niet en de externe partij die ze in Hoofddorp gebruikten is net failliet gegaan. Dus dat was op dit moment vandaag even praktisch geen optie. Ze proberen het apparaat over te nemen van de curator :-).
In ieder geval prettig dat ze er serieus mee omgaan, gewoon toegeven dat het een probleem is en hun best doen!
Denk dat iedereen hier gewoon "last" van heeft. Ik geloof namelijk dat er best gradaties in zijn (banden wel of niet gebalanceerd), maar een zware auto blijft een zware auto. De meeste van ons merken het waarschijnlijk niet zo doordat ze lekker op de armsteun leunen (me too) en daardoor de hefboomwerking grotendeels teniet doen. Met dat design heeft KIA zich geen plezier gedaan.
Vraagje van mijn kant. Ik heb in de lease ook winterbanden zitten. Die zullen dan ook moeten worden gebalanceerd neem ik aan. En wat mag ik verwachten als daarna de zonderbanden weer terug op de auto komen. Moeten we dan weer onderhanden worden genomen, of blijft dat balanceren dan in tact?
Ik vraag het, omdat die setwissel door Profile wordt gedaan en ik deze extra service (die nodig is), niet direct uitgevoerd zie worden....ja dat is een aanname
Met het mooie weer en wegens omstandigheden heeft de ev9 hier bijna 3 dagen stilgestaan. had hem juist nodig en heb met het topic er eens extreem goed op gelet. En de eerste 500 meter twijfelde of ik even een lichte onbalans voelde maar zeker geen trillingen, iets dat normaal al zeker niet zou opvallen. Er lag een plastiek koker in de bekerhouder en in de auto ligt hoe dan ook al te veel rommel dus echte trillingen in de middenconsole had ik zeker opgemerkt. Hij stond wel binnen, kan mij inbeelden dat een dag volle zon nog extra inspeelt op de banden. Ik heb ook de continentals van de gt-line.Loepoog schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Gelukkig word ik niet gek en is het herkenbaar.
Denk dat iedereen hier gewoon "last" van heeft. Ik geloof namelijk dat er best gradaties in zijn (banden wel of niet gebalanceerd), maar een zware auto blijft een zware auto. De meeste van ons merken het waarschijnlijk niet zo doordat ze lekker op de armsteun leunen (me too) en daardoor de hefboomwerking grotendeels teniet doen. Met dat design heeft KIA zich geen plezier gedaan.
Er zullen ongetwijfeld veel ev9's het probleem hebben maar daarom zeker niet allemaal. Dit is dus niet om te minimaliseren maar om te kaderen dat je probleem niet permanent hoeft te zijn. Hopelijk geraakt het bij jou opgelost met uitlijnen en verder inrijden en anders denk ik ook wel dat andere banden het zullen oplossen.
Ik vind het nu nog "acceptabel". Bandendruk ga ik wat omhoog doen. Daarnaast speelt het niet bij elke rit (ivm de snelheid) en is het tot nu toe elke keer ook weer weggegaan. Dat laatste is wel essentieel uiteraard.ty5500 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Met het mooie weer en wegens omstandigheden heeft de ev9 hier bijna 3 dagen stilgestaan. had hem juist nodig en heb met het topic er eens extreem goed op gelet. En de eerste 500 meter twijfelde of ik even een lichte onbalans voelde maar zeker geen trillingen, iets dat normaal al zeker niet zou opvallen. Er lag een plastiek koker in de bekerhouder en in de auto licht hoe dan ook al te veel rommel dus echte trillingen in de middenconsole had ik zeker opgemerkt. Hij stond wel binnen, kan mij inbeelden dat een dag volle zon nog extra inspeelt op de banden. Ik heb ook de continentals van de gt-line.
Er zullen ongetwijfeld veel ev9's het probleem hebben maar daarom zeker niet allemaal. Dit is dus niet om te minimaliseren maar om te kaderen dat je probleem niet permanent hoeft te zijn. Hopelijk geraakt het bij jou opgelost met uitlijnen en verder inrijden en anders denk ik ook wel dat andere banden het zullen oplossen.
Er zijn hier tweakers waarbij het vele malen erger is en vooral ook heftiger trilt.
Ik heb vooral mijn bevindingen opgeschreven met het idee dat ik iemand anders ermee kan helpen.
Overal scoort de auto nog altijd een dikke voldoende en ben ik blij met mijn keuze..
Gemiste kans maar, het was te verwachten... andere hardware waarschijnlijk.Stijn_Gallet schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:27:
[Afbeelding]
Hierbij alvast een officiëler antwoord van KIA zelf ivm Android Automotive...'t zal niet voor mijn wagen zijn.