Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:18
Musicmaster20 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:37:
[...]

Ik vind die 2500kg trekvermogen eigenlijk wel fijn. Peaq gaat tot 1800kg zie ik en toch ook weer iets kleinere accu..
Trekvermogen had ik nog niet gezien. Kleinere accu komt wel met een hogere WLTP. Opladen dan wel weer iets trager.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
SooK schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Je bent niet de enige, maar het werkt uiteindelijk. Ik merk wel dat ik de KIA widget steeds vaker gebruik om de auto op slot te zetten of opladen te starten/stoppen.
Hoe gebruik ik die widget? Over de app: sinds een paar dagen werkt dat niet goed bij mij en m’n vrouw. De status en locatie zijn van een paar honderd kilometer verderop. Is er een manier om de app verplicht te refreshen?

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 17:28
Na 3 maanden mijn elektronische binnen spiegel niet gebruikt heb doet hij het niet meer.

Zie een hand met het lipje in de spiegel als ik het handeltje naar me toe trek.

Iemand een idee wat het kan zijn?

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:27
DarkShadow schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:09:
[...]

Hoe gebruik ik die widget? Over de app: sinds een paar dagen werkt dat niet goed bij mij en m’n vrouw. De status en locatie zijn van een paar honderd kilometer verderop. Is er een manier om de app verplicht te refreshen?
in de app bij "beheer" heb je een refresh icoontje.
hetzelfde bij de widget.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F4Kcet5pP7c8StgEbuXgBwcha0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vbo0K5zPJJqUsn7w5rZZWhWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQeqZGoY-V7gXLuNf9zWl4YA8aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFbgMn0Rh7Xa5DkI6QBSCpvK.jpg?f=fotoalbum_large

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
braxx1980 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:00:
[...]

in de app bij "beheer" heb je een refresh icoontje.
hetzelfde bij de widget.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, bij mij ziet de app er anders uit, geen refresh icoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz8klqcAeR5NTErr58sNoT8SMNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9RHqjkRNz4xFGaJBaO7eX9MT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het opgelost door de Kia zelf opnieuw te laten verbinden, Door modem reset. Hij had zelf geen verbinding meer.

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57
Ruvetuve schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Tip: Electra+ waar IONITY schaars is in Oostenrijk (wij rijden er nu ook rond). Snel met laden, ik haal Max snelheid

Eerste maand abonnement gratis: PLAN2

Eerste keer laden 50% korting: WELCOME50 (invoeren bij betaling laadsessie)
Nou moet ik zeggen dat naar Zuid Frankrijk wij vooral Electra+ hebben gebruikt. Op de een of andere manier heb ik negatieve ervaringen met Ionity (laadstop waar 5+ laders waren uitgevallen en de rest bezet, laadfile bij een andere). Maar Electra werkte prima en op 29c per kWh. Had idd een Electra+ abonnement en daarbij een laadpas aangevraagd, dat werkte ook (+goedkoop) bij de McD laders in Frankrijk 😇 Je krijgt korting op laden bij Ionity en Fastned wat handig is als je niet daar óók een abonnement hebt afgesloten…

• Spoedpleeg
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:42
Tevreden over de KIA EV9 na 2 1/2 jaar rijden en 69.000 km. Heeft inmiddels 2 beurten gehad bij 28.650 en 58.718 en rij nu op het tweede set banden. Na 45.000 km een set Vredestein Quatroc Pro + gekocht. Zo tevreden over het merk dat ik afgelopen veertien dagen een KIA EV3 heb gekocht in Duitsland, 6000 km gelopen, 6 maanden oud en vanochtend op NL kenteken gezet. Ik zag erg op tegen het "gedoe" maar viel me allemaal 100% mee. Kosten voor het importeren (kentekenplaten, BPM, kurzzeitkenzeichen en RDW) waren tesamen 860 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTQlRgotT28vJfXiLj_o9SXw8Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LwbddY4W540njoVVdNCG7cp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkZIu48tI37A-BskhI5nSY6QGnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBXsiINm1ip9DB36Fs0t9wFG.jpg?f=fotoalbum_large

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 10:06
Musicmaster20 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:48:
Op vakantie met de caravan en de afgelopen tijd steeds vaker naar de Kia EV9 gekeken. Momenteel rijden we nog met een Skoda Kodiaq, dus we zijn volledig gewend aan rijden met een brandstofauto. Met de caravan kunnen we daardoor eenvoudig lange stukken achter elkaar rijden. Maar goed, de werkgever vraagt nu écht elektrisch dus staat de ev9 boven aan het lijstje.

Wij vertrekken voor de zomer of wintersport meestal rond 02.00 uur. Dan rijden we graag in één keer een flink stuk, terwijl de kinderen nog lekker slapen. Met een elektrische auto wordt dat natuurlijk een andere manier van reizen, zeker met een caravan van ongeveer 1800 kg erachter.

Daarom ben ik benieuwd naar de praktijkervaringen van EV9-rijders:

Zijn er hier mensen die met een caravan van ongeveer dit gewicht rijden? Welke actieradius halen jullie en hoe ervaren jullie het laden onderweg, bijvoorbeeld op een reis richting Zuid-Europa?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen met een retourrit naar Oostenrijk voor de wintersport, dus zonder caravan. Hoeveel laadstops hebben jullie onderweg nodig en hoe bevalt zo’n lange rit met de EV9?

Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die, net als wij, van een brandstofauto overstappen naar elektrisch rijden.
Ik wens je veel succes en ik zou dit hele plaatje uit je hoofd zetten. Ik ben zelf van een kodiaq gekomen, en ik heb zelf een caravan van 1800kg. Ik rij zelf ook of door de nacht heen, of om 02.00u in de avond.

Je gaat met 90kmph maximaal (met 100% accu) 230km rijden op een vlakke weg. Je gaat niet tot 10% rijden, en je gaat niet tot 100% laden, dus maximaal 70% gebruik. Tel het maar uit hoe vaak je gaat laden, en tel maar uit hoe vaak je waarschijnlijk moet gaan afkoppelen.

ik heb nu nog een benzine auto voor de vakanties, maar dat zal mogelijk ook wel verdwijnen. Daarom zit ik zelf al te kijken naar alternatieven voor de caravan, zoals een NeXt 380 of iets anders kleiners en lichters.

Overigens rijd het heerlijk met de EV9 ervoor, en je zal uitgerust aankomen, met de 192629 stops ;)

• Boudewijm
Ik mis mijn kodiaq echt overigens, had nooit moeten switchen. Stiekem is de kodiaq (mijne was nog full option 46k fiscaal), de beste auto voor value for money.

• Boudewijm
Spoedpleeg schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:46:
Tevreden over de KIA EV9 na 2 1/2 jaar rijden en 69.000 km. Heeft inmiddels 2 beurten gehad bij 28.650 en 58.718 en rij nu op het tweede set banden. Na 45.000 km een set Vredestein Quatroc Pro + gekocht. Zo tevreden over het merk dat ik afgelopen veertien dagen een KIA EV3 heb gekocht in Duitsland, 6000 km gelopen, 6 maanden oud en vanochtend op NL kenteken gezet. Ik zag erg op tegen het "gedoe" maar viel me allemaal 100% mee. Kosten voor het importeren (kentekenplaten, BPM, kurzzeitkenzeichen en RDW) waren tesamen 860 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat ongeveer de aanschaf prijs was?

• Spoedpleeg
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:42
Ja, dat scheelde fors! Het betreft de GT Plus line en de aanschafprijs was 11.000 euro lager dan de consumentenadvies prijs alhier. We gingen begin juni kijken maar toen had de auto nog geen 6000 (maar 1400) km gelopen en was nog geen 6 maanden auto. Desondanks koopcontract getekend, een monteur mocht de auto twee maandjes mee naar huis nemen en daarna na zijn "6 maanden verjaardag" de auto opgehaald met voldoende km's op de teller.

• Boudewijm
Ben ik overigens op vakantie nu, en in 12 dagen tijd ben ik al 5% state of charge kwijt. Zonder dat er iets in de auto aanstaat of aangekoppeld is.

• Diet2310
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-08 15:21
Iemand een idee waar ik wielschelen kan bestellen? Ergens anders dan Kia?

• Boudewijm
Diet2310 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:59:
Iemand een idee waar ik wielschelen kan bestellen? Ergens anders dan Kia?
Volgens mij niet mogelijk, en ze vragen onredelijke prijzen voor een doppie. Ik heb het maar geaccepteerd dat ik het met schade ga inleveren en daarmee eenmalig een naheffing ga krijgen. Of ten minste mijn werkgever

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:35
DarkShadow schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Grappig, bij mij ziet de app er anders uit, geen refresh icoon.

[Afbeelding]

Ik heb het opgelost door de Kia zelf opnieuw te laten verbinden, Door modem reset. Hij had zelf geen verbinding meer.
Dat had ik ook. Maar heb 2d naar 3d-beeld aangepast, en daarna staat het refresh icoontje er bij mij wel bij 8)7. werkt wellicht bij jou ook?

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:15
Is er al iemand die het gelukt is om via zijn auto stroom te leveren aan zijn thuisbatterij? Hoorde dat er twijfels zijn of het ooit gaat lukken dat de auto terug kan leveren aan het net en dat het te maken heeft met de omvormer (storinggevoelig) in de auto. Ook de reden dat een bepaald merk bidirectionele laadpaal volgens zeggen bijv. alleen bij je Kia werkt maar vervolgens niet op een ander merk EV. Ik ben geen expert op dit gebied trouwens.

[ Voor 68% gewijzigd door Karel de Grote op 20-08-2026 21:49 ]

• Boudewijm
Boudewijm schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:09:
Ben ik overigens op vakantie nu, en in 12 dagen tijd ben ik al 5% state of charge kwijt. Zonder dat er iets in de auto aanstaat of aangekoppeld is.
Nu bijna 10% in 2,5 week tijd, ik vind het bizar. Mijn hele huis verbruikt maximaal een kilowatt per dag in slaapstand

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-08 20:22

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

De niet meer goed in- en uitklappende rechter buitenspiegel is een feit. ;(

Deze week de garantiemelding doen. En dan eens zien hoe lang het gaat duren voor de vervanger er is.

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 07:53
Afgelopen 4 weken een trip gemaakt van 4960km
België - Tjechie - Slovakijke - Hongarije - Kroatie(Krk) - Oostenrijk - België

Alles goed gegaan, de Kia heeft geen krimp gegeven, nergens problemen met laadstations,...

Op Krk heb ik ergens een uitwijkmaneuver moeten maken voor een vrachtwagen en een struik langs de kant van de weg verplant.
gelukkig is mijn voorkant ingepakt met Xpel.
Als ik goed kan zien ben ik nergens door de lak gegaan maar heb ik wel nieuwe Xpel nodig.

Afgelopen weekend naar Houffalize geweest en bij het starten van de auto kreeg ik de melding dat de ruitensproeistof laag was.
Met het bijvullen ervan stroomde het er onder gewoon terug uit. Mogelijk een marter die wat leidingen lekker vond.

Gisteren gebeld naar Kia om er naar te kijken, ik zou er morgen al terecht kunnen maar dat kwam mij slecht uit.
Volgende week woensdag gaat hij binnen en ze nemen een lijst aan andere zaken die recent begonnen zijn ook mee.

- Stoel begint te bewegen in somige gevallen. Meest merkbaar als hij pas geswitched is tussen rijders profielen. (gekend probleem) Ze gaan hier een filmpje van maken en garantie aanvragen zodat het vervangen kan worden bij het 90.000km onderhoud over enkele weken.

- De massage functie in de bestuurder stoel werkt niet meer op het zitvlak.
De motor slaat wel aan, maar ik voel niets meer bewegen onder mijn zitvlak.

- Als ik in de auto wil kijken naar het voertuigstatus dan krijg ik de melding 'verwijder diagnose tool' maar er steekt geen ODB reader in.

- er lijkt een update te blijven hangen. soms bij het afsluiten van de auto krijg ik de melding dat er een update klaar staat maar die melding verdwijnt te snel om te zien wat het juist is.
Omdat het niet consecent gebeurt kan ik het ook niet filmen.

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 23:00
Vandaag een EV2 mee naar huis gekregen als leenauto tijdens onderhoud. Een erg leuke auto die in een aantal opzichten lijkt op de EV9. Wat mij opvalt? De geluidsinstallatie lijkt vele malen beter te zijn dan in de EV9 (Harman Kardon). Vooral de bas is vele malen sterker. Je zou zeggen dat dit ook in de EV9 mogelijk zou moeten zijn? We hebben het ten slotte over het vlaggenschip van ruim 80K... Ik heb al wel wat instellings-oplossingen voorbij zien komen maar die bieden onvoldoende soelaas. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen? Hetzelfde geldt voor de bekende waarschuwings piepjes. Die vind ik in de EV2 een stuk vriendelijker en minder indringend. Zou toch ook niet moeilijk in de EV9 te krijgen zijn middels een update? Hoe krijgen we KIA zover? Die piepjes zijn tot daar aan toe maar de geluidsinstallatie vind ik echt heel slecht... Ik zou bijna de overstap naar een EX90 met Bowers en Wilkins maken, ware het niet dat ik de KIA in heel veel andere opzichten de betere auto vind (ruimte, prijs, garantie)...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:26

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Er zijn veel berichten geweest over de verkeerd om aangesloten subwoofer in de EV9. Misschien bij jou ook het geval, want bij mij is het geluid erg goed, ook de bass.

Vandaag, echter, voor het eerst helemaal geen audio meer. Geen enkele mode (FM, DAB, Android Auto, Amazon Music) gaf nog geluid. Auto uit- en aanzetten hielp niet. Uiteindelijk met pinnetje in het reset-gaatje bij de volume-knop kunnen oplossen.

• BrechtC
  • Laatst online: 28-08 14:44
Gasoline1234 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:46:
Er zijn veel berichten geweest over de verkeerd om aangesloten subwoofer in de EV9. Misschien bij jou ook het geval, want bij mij is het geluid erg goed, ook de bass.
Was dit niet enkel bij de EV6?

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:26

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

BrechtC schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

Was dit niet enkel bij de EV6?
Bij de EV6 inderdaad vaak de subwoofer polariteit. Bij de EV9 ging het om de deurwoofer.
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste