Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:23
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

Korte samenvatting van de problemen:

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Vervangende bestuurdersspiegel

- Vervangende middenconsole

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

- Defecte binnenspiegelcamera - nooit opgelost

- Defecte luchtinlaten in de grille - nooit opgelost.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen hier in de afgelopen twee jaar.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.
Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-07 15:03
EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik ook.

GDB-31-B

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-07 13:58
Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?

• ML7
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-07 20:22

ML7

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door ML7 op 04-07-2026 14:32 ]

• ML7

ML7

EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

De eerste keer zijn de banden met een Road Force-balancering gebalanceerd.

De tweede keer zijn de voor- en achterbanden omgewisseld.

De laatste keer is er een compleet nieuwe set banden gemonteerd.

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:09
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 22:53

OMX2000

By any means necessary...

Boot schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:10:
Email gehad over de v2g pilot deze is tot nader order uitgesteld
Bijzonder... vooral ook omdat de Renault 5-jes als ingezet worden. Dus is het gekissebis tussen Kia en Vattenfall?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• EB W
ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik ben dus gelukkig niet de enige. Mijn EV9 van februari 2026 heeft namelijk nog steeds last van trillende banden. Hiervoor is de auto inmiddels al drie keer bij de dealer geweest:

Ik moet zeggen dat het inmiddels tien keer beter is dan in het begin, maar ik voel nog steeds duidelijk een trilling rond de 120 km/u. Volgens de dealer hebben ze nu “alles gedaan wat ze kunnen” en is de trilling niet (meer) aanwezig. Daardoor voel ik me eerlijk gezegd niet echt gehoord.

Het lastige is dat de trilling ook niet altijd precies bij 120 km/u optreedt; er zit behoorlijk wat variatie in.

Zijn er hier meer EV9-rijders die dit probleem herkennen? En is er uiteindelijk een oplossing gevonden?

Op Amerikaanse forums lees ik regelmatig dat het verwijderen van het schuim uit de banden zou helpen. Dat heb ik nog niet bij de dealer voorgesteld, omdat ik bang ben dat dit juist weer meer rolgeluid oplevert.

Van een auto van ongeveer €80.000 mag je toch verwachten dat een bekend probleem als dit, zeker na de doorontwikkeling sinds 2023, inmiddels is opgelost. Helaas lijkt dat niet het geval…
Na een hoop telefoontjes en mailtjes met Kumho en Kia is het me uiteindelijk gelukt om nieuwe Kumho banden te krijgen. Maar toen ik de nieuwe kreeg reed ik op winterbanden dus kon ze nog niet direct eronder laten zetten, het viel me trouwens op dat de nieuwe banden geen schuim meer aan de binnenkant hadden (was exact hetzelfde type).

De winterbanden waren overigens trillingsvrij (Michelin Pilot Alpin 5) dus ik had goede hoop. Maar na de wissel met de nieuwe Kumho banden begon de ellende opnieuw.

Ik merk wel dat de druk verlagen iets helpt, maar op vakantie naar Frankrijk met een volgeladen auto gingen alle bekers in de middenconsole toch weer flink trillen boven de 120 🫣.

Ik had het helemaal gehad en had daarna de zomer versie van Michelin besteld, echter zijn die tot op heden niet leverbaar… dus ik hou de Euromaster site in de gaten en zodra ze er weer zijn stap ik over.

De winterbanden zullen iets zachter rubber hebben dus misschien was dat de rede, maar heb nog steeds hoop dat het gewoon door de slechte Kumho banden komt.

Ik laat nu alle wissels doen bij Euromaster, maar toen ik bij Kia voor een beurt was kaartte ik het trillen weer aan, en toen zeiden zat het dan misschien wel een idee is om all seasons te nemen in de zomer ivm een zachtere compound….vond het nog niet eens zo’n slecht idee, maar betwijfel hoe snel die dingen dan slijten….

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 15:43
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-07 15:03
Boudewijm schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Fijn dat je ervan af bent!

Wat ga je nu rijden? Hoeveel wil je hebben voor de dakdragers?
Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,

• ML7

ML7

blinded schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:41:
middenconsole sleutels of een gsm in die bekerhouders heb ik ook wel veel trillingen..
Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:04

Bever!

3

ML7 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM

• blinded
ML7 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Maar daarop onderneem je verder geen actie :-)?
Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..

• Boudewijm
blinded schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 03:42:
[...]

Vond dat het met winterbanden beter was. Zal de zomer continentals ook wel eens verslijten..
Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.

• Boudewijm
A lex schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Hoi,

De dakdragers bestaat uit:

1x Thule 720400

2x Thule 721420

Voor de dakdragers vraag ik €200, en de trekhaak €250. Allebei de advertenties staat op MP.

Gr,
Wat ga je nu rijden?

• blinded
Boudewijm schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik heb met mijn winter Pirelli banden substantieel minder last ervan. Ik ben ermee gestopt om mij eraan te irriteren, vreet alleen energie.

blijft een leaseauto, gaat over drie jaar weer de deur uit. Ik geloof het wel, daarna nooit meer een Kia.
heb ook scorpion pirelli's winter. Kan geen betere auto bedenken met zoveel plaats/specs/prijs tbh

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

Korte samenvatting van de problemen:

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Vervangende bestuurdersspiegel

- Vervangende middenconsole

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

- Defecte binnenspiegelcamera - nooit opgelost

- Defecte luchtinlaten in de grille - nooit opgelost.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen hier in de afgelopen twee jaar.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.
Wauw wat een heftig verhaal, het lijkt ook wel dat je alle pech van de wereld had met jou ev9, zelf tevreden, maar snap ook dat zo’n contract als een ketting kan voelen, zeker als je zo genegeerd wordt. Hoop dat je een goede vergoeding hebt gekregen.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.

[ Voor 8% gewijzigd door Bodysnatched op 08-07-2026 08:13 ]

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-07 18:05
Bever! schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Bij mij is na een kilometer of denk 25k langzaam verdwenen.. Heb er nu geen last meer van, inmiddels 80k KM
@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:18
11/2023 wagen gekocht, nu 110.000 km
winter: Continental Wintercontact (1e set)
zomer: Continental Premiumcontact (nog 1e set vooraan, bijna 'op' / 3e set achteraan sinds april)

ik ervaarde trillingen bij originele zomerbanden, maar na 5k was dat weg. Ik heb het zelfde type zomerbanden gelegd als origineel en die geven ook geen noemenswaardige trillingen.

• EB W
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:
Nog meer mensen die het 'aanbod' rondom de V2G-pilot hebben ontvangen? Ik kreeg het gisteren. Ik moet er nog induiken, maar in eerste instantie oogt het allemaal rommelig. Geen begeleidend schrijven, maar direct drie overeenkomsten (bruikleenovereenkomst ter ondertekening en juridische reglementen rondom privacy en Kia Smart Charge). Je moet dus eerst hiermee akkoord gaan, voordat je het proces met Vattenvall in gaat. Ook valt op dat er niets gezegd wordt over demontage en hermontage (na afloop van de pilot) van de huidige laadpaal.

Ik moet alle stukken nog grondig doornemen, maar was in ieder geval benieuwd of er meerdere zijn dit dit al hebben ontvangen en welke indruk diegenen er bij hebben. Zoals het nu lijkt zie ik er vooralsnog weinig heil in om verder mee te doen.

NB: de 'intake' waar ze het eerder over hadden was een summier digitaal vragenlijstje, met verzoek om wat foto's bij te sturen. Vorige week ingevuld.
Ik heb verder geen vervolg meer gehoord, maar had al besloten om niet mee te doen gezien het feit dat ik al een batterij met DC bidirectionele lader heb. Ik had wel gehoopt dat ik door dit contact wat dichter bij het team kan komen om V2H voor DC laden te activeren, maar vooralsnog zonder succes.

Na 2 minuten een paar watt te hebben gebruikt wordt de ontlaad sessie afgekapt. Ik ben dus vooral benieuwd of bij diegene die met de AC V2G mee gaan doen er iets in de auto wordt geactiveerd (via Kia Connect?).

• Bever!

Bever!

3

Dutchmaik schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:14:
[...]

@Bever! , heb jij tussendoor nog nieuwe banden gestoken? Of die 80kkm op 1 setje gedaan (lijkt mij niet?)?
Ja meerdere sets winter en zomerbanden maar dat verhielp het euvel niet, het is geleidelijk verminderd.

• RBaan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-07 13:08
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:12:

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-07 20:16

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Trillen was, is en blijft (?) Bij volledig random snelheden afhankelijk van belading, bandenspanning, buitentemperatuur en wegsoort.

Achterbanden gaan (all weather) ongeveer 35K mee. Voorbanden minder dan het dubbele.

Wonderlijk voertuig, zo’n EV9.

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 16:58
RBaan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Ja, ik zit nu in dezelfde fase als jij. Zojuist heb ik het contract ondertekend (met een slag om de arm). Dit is mijn begeleidend schrijven... wel zo netjes inderdaad :) :

Goedemiddag,

In de bijlage vindt u het ondertekende document aangaande het bruikleencontract 'Valeo laadpaal'.

Ik wil wel aangeven dat de gebruiker (ik dus) wel met een aantal vragen blijf zitten die ik niet echt kon stellen, omdat het tot nu toe allemaal op afstand en digitaal is geïnitieerd.  

Bijvoorbeeld deze:

- in het contract staan voor mij als gebruiker heel veel plichten, maar maakt het mij nerveus hoe weinig rechten ik heb. Met andere woorden: 'what's in it for me', behalve dan gratis laden met een maximum van €500,-. 

- Als alles na gebruik weer in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht, hoeft er dus niet geboord te worden in mijn gevel?

- Als ik een contract met Vattenfall af moet sluiten dat voor mij minder gunstig is tegenover mijn huidige leverancier, wordt dit gecompenseerd?

- In het ondertekende contract lees ik (voor het eerst) dat er geen PV installatie aanwezig mag zijn. Maar ik heb dus wel 28 zonnepanelen á 11k wattpiek op een 3 fase omvormer van solaredge. Deze kan natuurlijk wel even uitgezet worden tijdens de installatie van de laadpaal en de werkzaamheden in de meterkast, maar in geen geval tijdens de pilotfase.

- Het is jammer om er nu achter te komen dat het een prototype laadpaal is. Want ik had gehoopt en ook verwacht dat de laadpaal na afloop van de pilot voor een luttel bedrag overgenomen zou kunnen worden (of misschien zelfs wel geschonken kan worden voor bewezen diensten). Want ik denk dat het prototype niet zelfstandig volwaardig gebruikt kan worden door particulieren?

Ik sta er zeker nog voor open, maar u kunt uit de bovenstaande vragen wel opmaken dat ik wat terughoudender ben geworden en hangt het in ieder geval af wat Vattenfall mij te bieden heeft.

Hartelijke groet,
Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-07 14:00
Bodysnatched schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Dank voor de terugkoppeling! Ik heb eerst een set vragen bij Kia neergelegd (ongeveer dezelfde als jij). Afhankelijk van de reactie kijk ik wel of ik de stukken onderteken. Maar zoals jij aangeeft: ze gaan primair in op alle plichten die je als deelnemer hebt. De andere kant van de medaille komt niet terug in het verhaal.
Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:23
Ik heb ook de mail gehad met de contracten, maar denk eerlijk gezegd dat ik er van af zie. Ik heb door mijn ervaringen met Vattenfall van de afgelopen tijd weinig vertrouwen in hun als partij voor een dergelijk project. Bovendien zie ik weinig voordeel voor mezelf, terwijl ik Vattenfall wel help om in de toekomst winst te maken op deze techniek.

Waarschijnlijk kiezen wij voor een thuisbatterij, zodat ik de Kia maximaal kan gebruiken als doel voor de productie van mijn zonnepanelen.

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-07 20:16

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Nestorix schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Met de diverse kwaliteitsproblemen (vooral trillingen) maar ook diverse andere zaken en hoe KIA Nederland daarmee omgaat, hadden jullie werkelijk waar anders verwacht?
Nee, maar de hoop was er wel.

• gertb21
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-07 08:34
Bij welke garage was dat?

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:09
Nu ook de contracten gekregen.

Ik denk dat er te weinig mensen meedoen aan de v2g

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZH6DRVIQSOjDi-I1Gnq1FEQNkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utLUej9ZnygAZd54RY9526sv.jpg?f=fotoalbum_large Weet iemand wat de bliksem teken, bij de hoe vol de accu is, betekent. Ik heb het soms wel en soms niet zichtbaar.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 19:36
Ik dacht: aan het laden 😭

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:14
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 19:36
Gunirus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:19:
Die staat er bij mij soms ook tijdens het rijden. Wil normaal inderdaad zeggen dat er geladen wordt.
Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:14
Ruvetuve schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:46:
[...]

Wellicht als hij energie teruggeeft bij het afremmen dat het ook gezien wordt als laden. Ik zal ook is in de gaten houden
In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:36
Gunirus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:43:
[...]

In mijn ervaring is het gewoon een bug, en blijft het soms staan na vertrek.
Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.

• Bever!

Bever!

3

Zo krijg je maanden geen updates en dan drie weken achter elkaar een..

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Oppassen met de laatste update (26.7.1), ik lees hier dat bij een aantal bestuurders ineens de cameras niet meer werken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faSoQTrD_Pqmrsds0FTB5vSiZrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zdlApuK6X66akgXPFzvgTd8.jpg?f=fotoalbum_large

• Stephanos
DaWayne schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Dat had ik van de week ook voor het eerst, opvallend was dat de 'energieverbruik na het laden' tijdens de rit meerdere keren automatisch werd gereset. Wel maar 1x gezien in 30k kilometer, maar toevallig van het weekend.
dat had ik ook, en was meerdere keren gereset tijdens een rit van 200km. Wellicht dat het dus toch een bug is.

• Stephanos
Ik heb deze week iets nieuws ontdekt met ACC, als je in de file ingehaald wordt door een motor en je bent redelijk ver van je voorganger, je ACC volgt de motor en als die verdwenen is accelereert de auto alsof geen auto voor je staat waardoor ik zelf moet remmen.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 22:03

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vandaag had ik plots terug hevige trillingen rond de 110km/h.

Het was echter al een maandje of 2 leefbaar.

Iemand hier Nick van de multimeter al gebruikt? Hij zou het al een paar keer hebben kunnen traceren, zegt hij.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• Paradise
  • Niet online
Vanochtend onderhoud laten doen bij de dealer, deze avond.. 12v accu leeg. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmwo_MZqaT-OmyCswnPCoyWgo9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hsg4TYmv9UWGlxH8fzd8gzz.jpg?f=fotoalbum_large

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Waar kan ik die data van de EV9 vinden?

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 23:06
DarkShadow schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
Waar kan ik die data van de EV9 vinden?
Die grafiek is uit home assistant

• Paradise
  • Niet online
Even een update over mijn lege-accu avontuur: ik heb KIA assistance gebeld, auto stond gewoon voor de deur. 1.5 uur later kwam een sleepwagen met een accu-charger/booster, die heeft 'm weer aan de praat gekregen. Heb rondje geleden, accu weer geladen, en sindsdien blijft ie netjes op niveau.

Natuurlijk wel even gemeld bij de KIA dealer die de accu door wilden meten, daar was niks aan te zien. Het lijkt er toch op dat door die update iets is blijven 'hangen' dat de accu leeg getrokken heeft, maar wat het is, geen idee..

De accubooster die ik vorig jaar gekocht had voor het geval ik met een lege 12V accu zou komen te staan, werkt helaas niet. Ik heb een ASPERX 1500A Auto Starthulp (niet meer leverbaar), ik had gedacht dat 1500A voldoende zou zijn, maar dat is het dus niet. De auto gaat kort aan, de klimaatregeling start op, en dan slaat de auto weer af. Ik denk dat m.n. de warmtepomp teveel vermogen vraagt, maar de auto gaat te kort aan om deze uit te schakelen. Zijn er mensen die al wel succesvol hun EV9 gestart hebben met een starthulp bij een volledig lege 12V accu?

• AgeOfPanic
Paradise schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:01:
Even een update over mijn lege-accu avontuur: ik heb KIA assistance gebeld, auto stond gewoon voor de deur. 1.5 uur later kwam een sleepwagen met een accu-charger/booster, die heeft 'm weer aan de praat gekregen. Heb rondje geleden, accu weer geladen, en sindsdien blijft ie netjes op niveau.

Natuurlijk wel even gemeld bij de KIA dealer die de accu door wilden meten, daar was niks aan te zien. Het lijkt er toch op dat door die update iets is blijven 'hangen' dat de accu leeg getrokken heeft, maar wat het is, geen idee..

De accubooster die ik vorig jaar gekocht had voor het geval ik met een lege 12V accu zou komen te staan, werkt helaas niet. Ik heb een ASPERX 1500A Auto Starthulp (niet meer leverbaar), ik had gedacht dat 1500A voldoende zou zijn, maar dat is het dus niet. De auto gaat kort aan, de klimaatregeling start op, en dan slaat de auto weer af. Ik denk dat m.n. de warmtepomp teveel vermogen vraagt, maar de auto gaat te kort aan om deze uit te schakelen. Zijn er mensen die al wel succesvol hun EV9 gestart hebben met een starthulp bij een volledig lege 12V accu?
Ja, en dat was heel makkelijk. Ik heb volgens mij ook niet een heel bijzondere unit. Heb je de auto geprobeerd te starten met de knop, zodra je contact had?

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 23:06
Ik heb een Noco GB40 1000A, maar dat zou toch gewoon moeten werken? Die van jou toch ook?
(Nog nooit gebruikt, dus je bericht brengt mij wel zorgen)

• Paradise
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Ja, en dat was heel makkelijk. Ik heb volgens mij ook niet een heel bijzondere unit. Heb je de auto geprobeerd te starten met de knop, zodra je contact had?
Ja, maar ik denk dat de warmtepomp zoveel stroom vraagt dat de booster uitschakelt, of dat de auto te weinig vermogen waarneemt om door te gaan en dan valt ie weer helemaal uit..
Koptelefoontje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:26:
Ik heb een Noco GB40 1000A, maar dat zou toch gewoon moeten werken? Die van jou toch ook?
(Nog nooit gebruikt, dus je bericht brengt mij wel zorgen)
Tja, het werkte bij mij dus niet. Ook niet met de 'boost' functie op de booster. Ik heb er wel eens succesvol een benzinemotor mee gestart, dus op zich geeft het apparaat best wat vermogen af (je ziet dan wel het accupercentage dalen met enkele procenten per seconde, maar het werkt wel). Claude zegt dat het zou kunnen liggen aan het feit dat als de accu 100% leeg is, hij ook wat 'lading' nodig heeft om te kunnen starten, en mijn booster geeft echt alleen een 'boost', maar laadt de 12V niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Paradise op 23-07-2026 12:57 ]

• AgeOfPanic
Paradise schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ja, maar ik denk dat de warmtepomp zoveel stroom vraagt dat de booster uitschakelt, of dat de auto te weinig vermogen waarneemt om door te gaan en dan valt ie weer helemaal uit..

[...]

Tja, het werkte bij mij dus niet. Ook niet met de 'boost' functie op de booster. Ik heb er wel eens succesvol een benzinemotor mee gestart, dus op zich geeft het apparaat best wat vermogen af (je ziet dan wel het accupercentage dalen met enkele procenten per seconde, maar het werkt wel). Claude zegt dat het zou kunnen liggen aan het feit dat als de accu 100% leeg is, hij ook wat 'lading' nodig heeft om te kunnen starten, en mijn booster geeft echt alleen een 'boost', maar laadt de 12V niet.
Ik heb destijds deze aangeschaft: Baseus. Mijn 12V accu was echt defect en toch kon ik de auto hiermee starten en daarna rijden.
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste