Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:06
A lex schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik heb hier bewust een tijdje niets over gepost en ik zal proberen te voorkomen dat dit bericht een roman wordt.

Eind juni konden we eindelijk onze EV9 inleveren na 2 jaar vol mankementen en problemen, waarvan de laatste 12 maanden met behulp van een advocaat.

Het was tegelijkertijd de slechtste auto die ik ooit heb gehad, gecombineerd met de slechtste/minst geïnteresseerde klantenservice die ik ooit heb meegemaakt (van KIA). Dit werd helaas gecombineerd met een private leasemaatschappij waarvan ik ervan overtuigd ben dat ze er alles aan hebben gedaan om me te vertragen en te ontmoedigen, en die actief tegen het hele proces hebben gewerkt.

Korte samenvatting van de problemen:

- Vanaf dag 1 (gemeld bij de dealer op de dag van ophalen) ernstige trillingen tussen de 100 en 130 km/u. De auto heeft 3 sets nieuwe banden gekregen en is minstens 5 keer opnieuw gebalanceerd. Het probleem is nooit opgelost.

- De auto trok sterk naar rechts en voelde instabiel aan - de auto is minstens 5 keer opnieuw uitgelijnd. Pas met de laatste set banden en de 5e uitlijning was dit min of meer opgelost.

- 2 nieuwe bestuurdersstoelframes - voor het eerste frame moesten we 6 maanden wachten.

- Vervangende bestuurdersspiegel

- Vervangende middenconsole

- Constante problemen met het opladen (de kabel wilde vaak niet loskomen). Nooit opgelost.

- Constante foutieve veiligheidswaarschuwingen, camera-/sensorstoringen - nooit opgelost

- De 12V-accu was leeg en de auto stond stil - tijdens het bergen raakte de auto beschadigd door de sleepwagen. De auto werd door KIA zonder proefrit en in een gevaarlijke staat (de hele voorwielophanging was beschadigd) aan mij teruggegeven. Totale reparatietijd 6 weken, vanwege onderdelen die niet op voorraad waren.

- Defecte binnenspiegelcamera - nooit opgelost

- Defecte luchtinlaten in de grille - nooit opgelost.

Bovendien was de service van de dealer op zijn best 'onverschillig' en op zijn slechtst incompetent. De voorruit was tijdens hun onderhoud gebarsten, en toen ze hem moesten vervangen, bestelden ze de verkeerde, waardoor de (inmiddels zwaar beschadigde) originele ruit er weer in moest... Ik heb zo 3 weken met de auto gereden.

Met behulp van een advocaat hebben we uiteindelijk een schikking getroffen met de leasemaatschappij, waardoor ik het contract kon ontbinden. Dit duurde een jaar waarin ik genegeerd, voorgelogen en op de proef gesteld werd door de leasemaatschappij. We moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen omdat ze weigerden ondertekende brieven van de advocaat in ontvangst te nemen.

Ik zal de details van de financiële schikking niet openbaar maken, maar het was voor mij acceptabel.

De auto heeft in 2 jaar tijd zo'n 20 afspraken bij de dealer gehad. Ik heb zeker meer dan 50 uur van mijn leven verspild aan telefoontjes en e-mails.

Ik zou dagen kunnen schrijven over alle individuele misstappen van KIA en de leasemaatschappij. Nooit meer... nooit meer een KIA en nooit meer een private lease. Voor €1,400 in de maand was dit gwn. schandalig.

Het is bijna lachwekkend hoe slecht het allemaal gaat - maar voor mensen in een vergelijkbare situatie kan ik adviseren: geef niet op, er is een oplossing mogelijk.

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen hier in de afgelopen twee jaar.

Mocht iemand interesse hebben: ik heb een trekhaak en een set Thule-dakdragers voor de GT-lijn die ongebruikt in een doos liggen.
Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:57
EB W schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Dat is inderdaad een nogal vervelende ervarin met Kia, 'gelukkig' heb ik alleen maar last van de trillende banden. Deze hebben ze vernieuwd met nieuwe Kumho banden, echter trillen deze weer dus ga ze zsm vervangen met Michelin's (de winter varianten waren trillingsvrij iig).

Ik heb nu al medelijden met degene die je occasion gaat overnemen :|
Ik ook.

GDB-31-B
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste